Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 18.689 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 20:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

FirePuma142 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:34:

Ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hier of gesponsorde reviews überhaupt wenselijk zijn wegens schijn van partijdigheid en of ze van mening zijn dat Tweakers door deze vorm van reviews in stand te houden en aan te moedigen de poorten openzet voor oncontroleerbare invloeden van buitenaf, ingegeven door commerciele belangen. Zie eerdere opmerkingen over influencers bijvoorbeeld.
Ja, alle informatie die ik omtrent een product kan vinden is waardevol. Als 1 partij serieus afwijkt van alle andere bronnen die ik kan vinden, dan weet ik genoeg. Het feit dat dergelijke reviews bijna exlusief +3-tjes krijgen is hier een goede graadmeter voor (echter wordt die door "kamp-tegen" vaak ontkrachtigd omdat daar misschien ook wel mensen tussen zitten die niet 100% objectief een review over een review schrijven).

Alle user-reviews zijn oncontroleerbaar. In de huidige status zijn zelfs/juist de "probleem reviews" als enige duidelijk, eerlijk en transparant over het feit dat ze niet zelf betalen voor de producten. Alle (user-)reviews hebben een X-percentage subjectiviteit, allemaal met verschillende toedracht; de 1 commercieel, de andere wegens een zogenaamde Choice-supportive Bias en weer een andere omdat persoon X en Y gewoon verschillende wensen/eisen/voorkeuren hebben. Daar moet je mee (leren) leven.

Mijn eind-conclusie is dat niemand er baat bij heeft als er danwel informatie verdwijnt, danwel de meest transparante manier van informatie-voorziening de kop indrukken en zo de porten open te zetten voor daadwerkelijke malafide praktijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:15
En we hebben een winnaar. Na het analyseren van 100 reviews van @Foritain heb ik er 49 gevonden die ook door andere personen zijn gereviewed.

klik

Zie hier het resultaat. In de formule balk zie je de cijfers van elke individuele review als je dat interesseert.

voor de mensen die te lui zijn om te klikken

ForitainDe rest
Gemiddelde cijfer v/d 49 reviews4.4489795924.471653856
Gemiddelde cijfer v/d 100 reviews4.44

Veel succes met de data :+

edit: een score 0 betekend trouwens dat er geen andere reviewers zijn bij dit product

[ Voor 34% gewijzigd door s0ulmaster op 19-12-2017 14:37 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 20:05

Kiswum

Gadget reviewer

FirePuma142 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:17:
[...]
Het vervelende is, met die andere users heeft hij (voor zover ik weet) niet dezelfde innige relatie als met Foritain. Daar zit hem het verschil.
Je weet ook niet of hij een innige relatie heeft met Foritain, dus om dat zo te beweren is eigenlijk smaad/laster. Als de enige reden daarvoor is: Foritain reviewt bepaalde merken + importeur is een +3 gever van een reviewer, dan is dat te weinig om iemand te veroordelen.
[...]
Dat klopt, maar hier komen de enorme aantallen reviews en de reputatie van Foritain weer om de hoek.
De kans dat een review van Foritain in de top-5 terecht komt ligt beduidend lager dan bij andere (bekende) reviewers. Bij de ene wordt 1:3 reviews genomineerd en bij de Foritain ligt dit eerder op 1:15 ofzo. Als er slechts een handje vol mensen reviews nomineren, is de kans groot dat je
- 1: veel dezelfde reviewers in het rijtje krijgt.
- 2: veel dezelfde users reviewers nomineren.
Tip: mobiliseer nog meer mensen om reviews te nomineren en dan vooral de minder bekende reviewers
[...]
Ik vond deze afdoende beantwoord door @The Mask zelf, maar ik wil daar best op reageren. Er is wel eerder geconstateerd dat de meester reviews 4 of 5 sterren betreft. Alleen die constatering an sich is niet het probleem. Als die reviews dan ook nog eens voornamelijk gesponsorde producten betreffen, ook nog eens zijn vormgegeven in een vorm-over-functie-advertorial-stijl, ook nog eens allemaal zeer mild kritisch zijn, en er ook nog eens een advertenties geplaatst worden en mini-sluikreviews-oordelen in de algehele review verpakt worden dan is het een moeras geworden waar je met de beste wil van de wereld geen mooi verhaal meer van kunt maken.
Vorm-over-functie-advertorial-stijl: dat klinkt als: doordat de (non-fotosoep) foto's zo goed worden gemaakt, goed in een UBB tekst worden geplaatst en er gelikt uitzien met standaard code, ziet het er voor jou dus eigenlijk al uit als een advertorial. Aan de tekst kan ik nog steeds opmaken dat slechte dingen worden weggepropt en positieve dingen worden uitvergroot.
Tip aan Foritain: Maak minder mooie foto's en dan ziet het er amateuristisch uit en dan is minder professioneel (lees: van hoogstaande kwaliteit).
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet dat deze commerciële belangen zo eenvoudig worden weggewuifd. Het verstrekken van een product ter review dient maar één belang: het commerciële. Meer exposure, meer positieve aandacht, meer verkopen. Grote reviewers worden door de Coolblues/JCF's/etc. van deze wereld gezien als influencers. Erger is, bij een influencer weet je dat het gebeurt als je er naar kijkt, dit gebeurt verdekt in de vorm van een review.
De commerciële belangen zijn gebaseerd op linkjes op de eigen website van de gebruiker. Op je eigen website mag je doen en laten wat je wilt, zolang je gebruikers maar niet actief die kant op stuurt: bijvoorbeeld door een teaser op Tweakers te plaatsen en de rest van de review incl. reclames op je eigen site te plaatsen. Het zal vast wel mogen van de redactie, maar de community zal je daarna links laten liggen.

Als Foritain moest leven van de vies op zijn reviews op Tweakers, dan komt het gemiddelde van zijn laatste 100 reviews uit op nog geen 2000 views (1985 om precies te zijn). Ik kan je vertellen, dat is niet bijzonder veel voor een review op Tweakers, vooral niet voor iemand met zo'n enorme staat van dienst (zoals tegenstanders het zien).
[...]
De vorm van de review door Foritain is pure commercie. Dat is zoals eerder aangegeven wellicht niet de intentie, maar wel de uitwerking.
Zou best kunnen, hij is een voorbeeld van iemand die reviews zeer goed onder de aandacht brengt, hadden we in het leven maar meer van dit soort commercie. Het schreeuwt niet, je hoeft niet op vreemde linkjes te klikken voor de content en de review ziet er netjes/verzorgd uit. Ik mis alleen nog de foodfoto's want die vond ik altijd wel prettig om te zien ;)

Hoe ik verder denk over reclame in reviews: Je mag gerust iemand een webwinkel of leverancier bedanken, je mag gerust een functionele foto van een verpakking laten zien waarop door de verkoper een eigen branding is geplaatst. Als het slechts bij 1 van de 150 afbeeldingen is, dan hoor je mij niet klagen. Als er continu wordt gezegd hoe geweldig of afgrijselijk een product is, dan ga ik wel vraagtekens zetten. Je kunt een product ophemelen, maar ook de grond in boren en de vraag is of je dat op een normale manier kunt weergeven in een review. Vaak is dat nauwelijks te doen.

Bedankt voor het beantwoorden van die ene vraag. Ik ben nu continu een mening aan het omdraaien in feiten en wellicht is het handig als het andersom zou gebeuren. Dus minder onderbuikgevoel en meer feiten. Ik gok dat het niet zal gebeuren in dit topic en ik zal me vanaf nu weer concentreren op algemene reclame in reviews.

[ Voor 0% gewijzigd door Kiswum op 19-12-2017 14:15 . Reden: Precieze aantal views voor de review toegevoegd: 1985 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:10:
[...]

Je weet ook niet of hij een innige relatie heeft met Foritain, dus om dat zo te beweren is eigenlijk smaad/laster. Als de enige reden daarvoor is: Foritain reviewt bepaalde merken + importeur is een +3 gever van een reviewer, dan is dat te weinig om iemand te veroordelen.

[...]

De kans dat een review van Foritain in de top-5 terecht komt ligt beduidend lager dan bij andere (bekende) reviewers. Bij de ene wordt 1:3 reviews genomineerd en bij de Foritain ligt dit eerder op 1:15 ofzo. Als er slechts een handje vol mensen reviews nomineren, is de kans groot dat je
- 1: veel dezelfde reviewers in het rijtje krijgt.
- 2: veel dezelfde users reviewers nomineren.
Tip: mobiliseer nog meer mensen om reviews te nomineren en dan vooral de minder bekende reviewers

[...]

Vorm-over-functie-advertorial-stijl: dat klinkt als: doordat de (non-fotosoep) foto's zo goed worden gemaakt, goed in een UBB tekst worden geplaatst en er gelikt uitzien met standaard code, ziet het er voor jou dus eigenlijk al uit als een advertorial. Aan de tekst kan ik nog steeds opmaken dat slechte dingen worden weggepropt en positieve dingen worden uitvergroot.
Tip aan Foritain: Maak minder mooie foto's en dan ziet het er amateuristisch uit en dan is minder professioneel (lees: van hoogstaande kwaliteit).

[...]

De commerciële belangen zijn gebaseerd op linkjes op de eigen website van de gebruiker. Op je eigen website mag je doen en laten wat je wilt, zolang je gebruikers maar niet actief die kant op stuurt: bijvoorbeeld door een teaser op Tweakers te plaatsen en de rest van de review incl. reclames op je eigen site te plaatsen. Het zal vast wel mogen van de redactie, maar de community zal je daarna links laten liggen.

Als Foritain moest leven van de vies op zijn reviews op Tweakers, dan komt het gemiddelde van zijn laatste 100 reviews uit op nog geen 2000 views (1985 om precies te zijn). Ik kan je vertellen, dat is niet bijzonder veel voor een review op Tweakers, vooral niet voor iemand met zo'n enorme staat van dienst (zoals tegenstanders het zien).

[...]

Zou best kunnen, hij is een voorbeeld van iemand die reviews zeer goed onder de aandacht brengt, hadden we in het leven maar meer van dit soort commercie. Het schreeuwt niet, je hoeft niet op vreemde linkjes te klikken voor de content en de review ziet er netjes/verzorgd uit. Ik mis alleen nog de foodfoto's want die vond ik altijd wel prettig om te zien ;)

Hoe ik verder denk over reclame in reviews: Je mag gerust iemand een webwinkel of leverancier bedanken, je mag gerust een functionele foto van een verpakking laten zien waarop door de verkoper een eigen branding is geplaatst. Als het slechts bij 1 van de 150 afbeeldingen is, dan hoor je mij niet klagen. Als er continu wordt gezegd hoe geweldig of afgrijselijk een product is, dan ga ik wel vraagtekens zetten. Je kunt een product ophemelen, maar ook de grond in boren en de vraag is of je dat op een normale manier kunt weergeven in een review. Vaak is dat nauwelijks te doen.

Bedankt voor het beantwoorden van die ene vraag. Ik ben nu continu een mening aan het omdraaien in feiten en wellicht is het handig als het andersom zou gebeuren. Dus minder onderbuikgevoel en meer feiten. Ik gok dat het niet zal gebeuren in dit topic en ik zal me vanaf nu weer concentreren op algemene reclame in reviews.
toon volledige bericht
Ik wil hier best op reageren, maar dat mag niet van @Dirk. Alleen nog algemene discussie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Kiswum schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:10:
[...]
Bedoel je dan commercie van het geniepige soort, dat je niet direct als zodanig herkent? Wil je daar meer van?

En nee, ik bedoel hier niemand direct mee. Ik bedoel het daadwerkelijk in het algemeen: is het überhaupt wel wenselijk dat sponsoring een rol speelt bij reviewers? En ook: wat als de reviews wél daadwerkelijk gekocht worden, welk verdedigingsmechanisme is daar tegen? Het is verrekte moeilijk om daar doorheen te prikken.

@s0ulmaster : :o Wat een werk, hulde! _O_

[ Voor 12% gewijzigd door 18327 op 19-12-2017 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 19:30
18327 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:52:
[...]
- Waarom zouden fabrikanten überhaupt producten weggeven?
Omdat de fabrikant een commercieel belang heeft bij het verstrekken van producten ter review. Dit kan vanaf meerdere insteken bekeken worden;

- De fabrikant wil dat meer mensen van het product afweten, en weet dat de reviewer een relevant publiek heeft.
- De fabrikant wil laten zien dat het product top is zonder marketingpraat. (mensen hebben weinig vertrouwen in grafiekjes of tests die de fabrikant zelf publiceert, en terecht als je het mij vraagt)
- Voor relatief weinig geld zoveel mogelijk mensen bereiken, met de reviewer als instrument om mensen enthousiast te krijgen.

De fabrikant hoopt natuurlijk op een positieve review. Er zijn fabrikanten die een contract meesturen (of opnemen in het contract waar ook de NDA instaat, oftewel wanneer de review live mag gaan) waarbij ze bepaalde features van het product uitlichten met de vraag/eis aan de reviewer om deze te behandelen.

Het is hierbij aan de reviewer om er voor te kiezen om dit wel of niet te accepteren. Een reviewer zal ook lang niet alle producten ter review accepteren, omdat:

- Het product valt niet in de expertise van de reviewer, en kan naar eigen zeggen geen review produceren die aan de eigen kwaliteitstandaarden voldoet.
- Het product spreekt de reviewer niet aan, om wat voor reden dan ook
- Ze al teveel producten ter review hebben liggen en dus geen tijd hebben om alles te reviewen.
- De voorwaarden voor de review brengt mogelijk de geloofwaardigheid van de reviewer in het geding

De reviewer heeft hierbij hoogstwaarschijnlijk een voorkeur voor producten waar zij zelf enthousiast over zijn, immers is er niets zo vervelend als een product reviewen dat saai, of frustrerend is, al helemaal als je het als hobby doet. Het kan zelfs zo zijn, dat ze een product accepteren maar uiteindelijk geen review plaatsen omdat er gebreken zijn aan het product waardoor een echte review uitblijft. Dit verschilt natuurlijk per reviewer en iedereen gaat daar anders mee om. Maar de reden dat het vaak vooral positieve reviews zijn zal eerder zijn omdat reviewers zeer selectief zijn in de producten die ze reviewen, dan om zich goed te presenteren aan de fabrikant.

De reviewer heeft baat bij een kwalitatief, maar vooral ook waarheidsgetrouwe review. Anders raakt de reviewer zijn publiek kwijt, en uiteindelijk dus ook de fabrikant. De fabrikant heeft immers niets aan een reviewer die geen views kan trekken.

Dus ja, je kan een review als een soort reclame zien, en nee, wat mij betreft is dat niet altijd erg, zolang men gewoon eerlijk blijft. En als men niet eerlijk is dan moet je dat gewoon melden.
18327 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:52:
[...]
- Hoe kun je je als reviewplatform tegen een overschot aan commercie wapenen?
Niet. Tenzij je gesponsorde reviews niet wil toestaan. De vraag is overigens of dat de verantwoordelijkheid is van het platform of van de lezer. Als lezer is het natuurlijk niet verstandig om je blind te staren op één of meerdere reviews van één platform. Anderzijds is het platform wel verantwoordelijk voor het leveren van de correcte informatie van een review (gesponsord of niet) en het optreden als er misbruik wordt gemaakt.

Daarnaast geldt (bijna) altijd: Als een product positieve reviews krijgt maar in de praktijk zwaar tegenvalt dan volgen er snel negatieve reviews en staat het internet vol met meldingen van ongenoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ionicawa schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:56:
[...]
Niet. Tenzij je gesponsorde reviews niet wil toestaan.
Ja, en dan zeggen de partijen die nu op slinkse wijze uit commercieel oogpunt aan het handelen zijn: "Oh, sorry, we stoppen wel"? Nee toch? Dan krijg je dus Boritain, Coritain, Doritain en Fori.. onee.. die een review schrijven over een "gekocht product" (als het nodig is regelen ze ook nog wel een bonnetje) en dan is het helemaal voor de lezer niet meer te vatten wanneer iets een gesponsoorde review is en wanneer niet.
[...]
Daarnaast geldt (bijna) altijd: Als een product positieve reviews krijgt maar in de praktijk zwaar tegenvalt dan volgen er snel negatieve reviews en staat het internet vol met meldingen van ongenoegen.
Nieteens, ook uit reviews waarvan je op basis van vergelijking met andere reviews of basis van eerdere ervaringen weet dat je de conclusie met een korrel zout moet nemen kun je gewoon informatie halen die wel nuttig is.

Het staat aangegeven als "product is gesponsoord", doe (als lezer) met die informatie wat je daarmee wilt. Easy as that...

Ik moet trouwens uberhaupt de eerste review met een problematisch-afwijkende conclusie nog zien, en als je dan als lezer ook nog op die enkele review afgaat ben je al niet goed bezig, maar dat terzijde.

[ Voor 34% gewijzigd door DominoNL op 19-12-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kwam laatst een review tegen waarin werd aangegeven dat er zo objectief mogelijk werd gereviewed. Gek genoeg vond ik naast een link naar de shop in het dankwoord ook een directe link naar de productpagina van de sponsor en niet van de fabrikant. Ik vond dat vreemd en heb dat aangegeven. Het is inmiddels stilzwijgend aangepast.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 19:30
DominoNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:08:
[...]

Ja, en dan zeggen de partijen die nu op slinkse wijze uit commercieel oogpunt aan het handelen zijn: "Oh, sorry, we stoppen wel"? Nee toch? Dan krijg je dus Boritain, Coritain, Doritain en Fori.. onee.. die een review schrijven over een "gekocht product" (als het nodig is regelen ze ook nog wel een bonnetje) en dan is het helemaal voor de lezer niet meer te vatten wanneer iets een gesponsoorde review is en wanneer niet.

[...]

Nieteens, ook uit reviews waarvan je op basis van vergelijking met andere reviews of basis van eerdere ervaringen weet dat je de conclusie met een korrel zout moet nemen kun je gewoon informatie halen die wel nuttig is.

Het staat aangegeven als "product is gesponsoord", doe (als lezer) met die informatie wat je daarmee wilt. Easy as that...

Ik moet trouwens uberhaupt de eerste review met een problematisch-afwijkende conclusie nog zien, en als je dan als lezer ook nog op die enkele review afgaat ben je al niet goed bezig, maar dat terzijde.
toon volledige bericht
Daar ben ik het mee eens hoor. Ik ben van mening dat het gewoon toegestaan moet zijn en dat een lezer zelf de verantwoordelijkheid heeft om de inhoud te beoordelen qua correctheid. Dat neemt niet weg dat als er echt iets mis is met een review dat de lezer verhaal mag komen halen bij de reviewer en eventueel in extreme gevallen hogerop melden als je er niet uitkomt met de reviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:52:
Ik kwam laatst een review tegen waarin werd aangegeven dat er zo objectief mogelijk werd gereviewed. Gek genoeg vond ik naast een link naar de shop in het dankwoord ook een directe link naar de productpagina van de sponsor en niet van de fabrikant. Ik vond dat vreemd en heb dat aangegeven. Het is inmiddels stilzwijgend aangepast.
Hoewel ik niet uit je bericht kan halen dat het om een user-review op tweakers gaat, is dat (volgens mij) in strijd met de regelgeving. Al doet dit niet per definitie afbreuk aan de review zelf.
Ionicawa schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:53:
[...]
Dat neemt niet weg dat als er echt iets mis is met een review dat de lezer verhaal mag komen halen bij de reviewer en eventueel in extreme gevallen hogerop melden als je er niet uitkomt met de reviewer.
Ik ben wel benieuwd of je een voorbeeld kunt noemen van zo'n situatie. Dat zou m.i. alleen kunnen met feitelijke onjuistheden, waarbij je dan of een flapdrop van een reviewer bent, of een foutje hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

DominoNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:08:
[...]

Er geldt al sinds jaar en dag op Tweakers.net een beleid tegen meerdere accounts.
[...]

Omdat de fabrikant een commercieel belang heeft bij het verstrekken van producten ter review. Dit kan vanaf meerdere insteken bekeken worden;
[knip]
Dus ja, je kan een review als een soort reclame zien, en nee, wat mij betreft is dat niet altijd erg, zolang men gewoon eerlijk blijft. En als men niet eerlijk is dan moet je dat gewoon melden.
Daar ben ik het wel mee eens. Gesponsorde reviews zijn nu eenmaal een feit. Ik heb ze liever niet, temeer omdat ik denk dat ze de voedingsbodem van userreviews eroderen. In de ideale wereld zie ik het liefste alleen echte userreviews, dus zonder sponsoring, omdat ik precies weet wat ik er aan heb. Daarnaast denk ik dat gesponsorde reviews drempelverhogend werken om een review te plaatsen. Waarom zou je gaan concurreren met iemand die het semi-professioneel doet?
[...]

Niet. Tenzij je gesponsorde reviews niet wil toestaan. De vraag is overigens of dat de verantwoordelijkheid is van het platform of van de lezer. Als lezer is het natuurlijk niet verstandig om je blind te staren op één of meerdere reviews van één platform. Anderzijds is het platform wel verantwoordelijk voor het leveren van de correcte informatie van een review (gesponsord of niet) en het optreden als er misbruik wordt gemaakt.

Ik denk dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is. Tweakers.net is een sterk gemodereerd platform en dat maakt het voor mij zo bruikbaar. Dat moet vooral zo blijven. Om het even heel praktisch te maken: er staat nu niet duidelijk genoeg aangegeven dat een review gesponsord is. Temidden van allerlei felle kleuren (felgroen, felrood) staat nu in een heel subtiel lettertype aangegeven dat het om een gesponsorde review is, in een kleur die nog net niet wegvalt tegen de achtergrond. Daar is mijns inziens nog wel winst te halen.

Voor wat betreft je laatste opmerking: dat klopt in extremis wel, maar de praktijk kent genoeg grijstinten om daar wat aan af te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door 18327 op 19-12-2017 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriominosDE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08-2020
18327 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:06:
[...]

Er geldt al sinds jaar en dag op Tweakers.net een beleid tegen meerdere accounts.

[...]
Ja, daar is echt met geen mogelijkheid omheen te werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

TriominosDE schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:11:
[...]

Dat bedoel ik maar...
[...]
Ik denk dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is. Tweakers.net is een sterk gemodereerd platform en dat maakt het voor mij zo bruikbaar. Dat moet vooral zo blijven. Om het even heel praktisch te maken: er staat nu niet duidelijk genoeg aangegeven dat een review gesponsord is. Temidden van allerlei felle kleuren (felgroen, felrood) staat nu in een heel subtiel lettertype aangegeven dat het om een gesponsorde review is, in een kleur die nog net niet wegvalt tegen de achtergrond. Daar is mijns inziens nog wel winst te halen.
Voor de mensen die het intereseert is het goed te vinden, toch? Ik denk dat het voor alle user-reviews geldt (professioneel geschreven of een kladje van 3 regels) je bevindt je op een door gebruikers gevuld platform en daar houdt je rekening mee bij de informatie die je tot je neemt.

[ Voor 72% gewijzigd door DominoNL op 19-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

TriominosDE schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:11:
[...]

Dat is er wel, maar er zijn meerdere mogelijkheden om dat te melden. Daarnaast wordt er nu al actief op gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Da's inderdaad iets waar ik me behoorlijk aan erger, dat had imho gewoon een leuk bannertje moeten zijn. Nee, geen rood-groen knipperende " ACHTUNG DIT PRODUCT IS GESPONSORD111!!111!!!1" voordat mensen gaan stropoppen, maar gewoon iets wat meer opvalt, juist voor nog wat meer transparantie, nu zou je bijna denken dat Tweakers expres op het randje van de regels zit ;)

Dat is uiteindelijk imho toch wel waar de hele discussie om draait: Transparantie. Ik heb tegen gesponsorde meuk an sich geen probleem, zolang het maar gewoon heel duidelijk eerlijk blijft, en dat er niet toch een paar schimmige dealtjes worden gemaakt in de trend van "Zeg, als jij nou mijn CPU-koeler in 10 reviews laat zien, krijg jij misschien een leuk presentje voor kerst", of negatieve reviews gewoon niet geplaatst worden omdat je anders een sponsor kwijtraakt. Stel je fakkelt, terecht, een [bijvoorbeeld] MSI-videokaart helemaal af omdat ie duur, luid en heet is, krijg je dan nog wel nieuwe kaarten?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DominoNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:06:
[...]

Hoewel ik niet uit je bericht kan halen dat het om een user-review op tweakers gaat, is dat (volgens mij) in strijd met de regelgeving. Al doet dit niet per definitie afbreuk aan de review zelf.
Het gaat in dit topic om gebruikersreviews. Wat tweakers zelf doet moeten ze zelf weten. Daarvan is in elk geval de commercie en redactie gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:22:
[...]

Het gaat in dit topic of gebruikersreviews. Wat tweakers zelf doet moeten ze zelf weten. Daarvan is in elk geval de commercie en redactie gescheiden.
Is dat zo? Denk je dat MSI veel geld in banners op Tweakers blijft pompen als de reviews keer-op-keer zwaar negatief blijven? Maar ook andersom; denk je dat Tweakers veel reviews blijft maken voor MSI-producten als ze stoppen met adverteren? (MSI is in deze een voorbeeld!).

Nogmaals, een review is altijd in zekere maten subjectief. Voor de meeste producten zijn tientallen reviews te vinden. Als je die allemaal leest kun je een goede balans opmaken, en kun je de "odd-one-out" met afwijkende (betaalde) resultaten echt wel vinden en wegschrappen in je eind-conclusie. Daar gaat een "deze review is gesponsoord" banner echt geen verschil in maken. Een review klopt, of klopt niet, dat deze gesponsoord is of niet is daarbij irrelevant en hoe groot of duidelijk dit aangegeven destemeer.

Schimmige dealtjes zijn er altijd wel, daar doe je in ieder geval niets aan.

[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 19-12-2017 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DominoNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:25:
[...]

Is dat zo? Denk je dat MSI veel geld in banners op Tweakers blijft pompen als de reviews keer-op-keer zwaar negatief blijven? Maar ook andersom; denk je dat Tweakers veel reviews blijft maken voor MSI-producten als ze stoppen met adverteren? (MSI is in deze een voorbeeld!).
Ik neem aan dat de redactie een review schrijft over voor het publiek relevante onderwerp, waaronder reviews en niet over producten van de best betalende adverteerder. Of niet @WoutF?

Ik ben graag kritisch maar wel onderbouwd en iets minder conspiracy w.m.b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:15
[...]

Nogmaals, een review is altijd in zekere maten subjectief. Voor de meeste producten zijn tientallen reviews te vinden. Als je die allemaal leest kun je een goede balans opmaken, en kun je de "odd-one-out" met afwijkende (betaalde) resultaten echt wel vinden en wegschrappen in je eind-conclusie. Daar gaat een "deze review is gesponsoord" banner echt geen verschil in maken. Een review klopt, of klopt niet, dat deze gesponsoord is of niet is daarbij irrelevant en hoe groot of duidelijk dit aangegeven destemeer.

De keren dat ik op Tweakers HQ ben geweest pretendeerden ze toch altijd dat de redactie en de financiële afdeling strikt gescheiden zijn. Het is niet zo dat Tweakers alleen maar gesponsorde artiekelen test, dus in die zin gaat je verhaal niet helemaal op.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:31:
[...]

Ik neem aan dat de redactie een review schrijft over voor het publiek relevante onderwerp, waaronder reviews en niet over producten van de best betalende adverteerder. Of niet @WoutF?

Ik geloof echt dat Tweakers er naar streeft om zo objectief mogelijk te zijn, ten alle tijden. Maar je moet wel heel erg op je strepen staan om hier zo rechtlijnig in te zijn als je nu schetst. Dat neem ik ook niemand kwalijk, zo werkt de wereld. Dat ze die schijn wel op (moeten) houden spreekt ook voor zich. Het zal ook niet zo zijn dat een goede adverteerder automatisch een hoger cijfer krijgt, of meer reviews. Wel denk ik dat als een product van een goedbetalende adverteerder niet naar behoren werkt hier eerder even gechecked wordt met de betreffende vendor, waar er in andere gevallen misschien wat sneller een onvoldoende op tafel komt (om maar een verzonnen voorbeeld te noemen).

Nu loopt de discussie ook wel een heel andere kant op. Zullen we weer terug buigen naar de user-reviews? (Sorry voor het aanhalen).

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 19-12-2017 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:50
[...]

Ik meende dat dit ook Tweakers was, maar er was een keer een website erg kritisch over de nieuwste iPhone, het jaar daarop kregen ze geen reviewsample van Apple, dus is iemand van de website in Duitsland bij de Apple store in de rij gaan staan om zelf een iPhone voor de review te kopen. Om daar maar mee te zeggen: als het product belangrijk genoeg is in de tech-sphere, dan kun je er niet omheen om het niet te reviewen. De andere kant is dan dat als een product je gratis wordt aangeboden, je dat waarschijnlijk gaat reviewing ook al is het niet zo relevant voor het grote publiek (zie bijv. obscure Kickstarter toetsenborden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 23-06 20:02

WoutF

Hoofdredacteur
[...]

PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:31:
[...]

DominoNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:33:
[...]

Ik geloof echt dat Tweakers er naar streeft om zo objectief mogelijk te zijn, ten alle tijden. Maar je moet wel heel erg op je strepen staan om hier zo rechtlijnig in te zijn als je nu schetst. Dat neem ik ook niemand kwalijk, zo werkt de wereld. Dat ze die schijn wel op (moeten) houden spreekt ook voor zich. Het zal ook niet zo zijn dat een goede adverteerder automatisch een hoger cijfer krijgt, of meer reviews. Wel denk ik dat als een product van een goedbetalende adverteerder niet naar behoren werkt hier eerder even gechecked wordt met de betreffende vendor, waar er in andere gevallen misschien wat sneller een onvoldoende op tafel komt (om maar een verzonnen voorbeeld te noemen).

Nu loopt de discussie ook wel een heel andere kant op. Zullen we weer terug buigen naar de user-reviews? (Sorry voor het aanhalen).
Dit is inderdaad off-topic, maar als dit soort vragen gesteld wordt, vind ik het belangrijk dat er ook een duidelijk antwoord op volgt. Redactie en commercie zijn bij Tweakers gescheiden. Niet alleen in principe, maar ook fysiek. De sales-afdeling en de redactie zijn twee verschillende plekken op de verdieping, waar andere mensen werken. Wij bepalen als redactie waar we over schrijven, op basis van onze expertise, onderbuik en data. Uiteindelijk willen we content maken die gelezen en gewaardeerd wordt door jullie.

Jouw voorbeeld over het beter uitzoeken van problemen bij een adverterende fabrikant is dus echt niet hoe het in de werkelijkheid gaat. Sterker nog, redacteuren weten niet precies welke bedrijven adverteren, dus die afweging kunnen ze geeneens maken.

Gelukkig wordt onze salesafdeling niet bemand wordt door mensen met kortetermijnvisie die zoveel mogelijk geld binnen willen harken. Ook zij zien in dat onze onafhankelijkheid ons grootste goed is, en dat als we dat te grabbel gooien we het niet lang meer uithouden :)

Betekent dit dat er nooit spanning is? Natuurlijk wel. Het komt af en toe voor dat een fabrikant een advertentiecampagne inkoopt voor een nog uit te komen product en we bij de redactie gelekte foto's en details publiceren. Dan vraagt zo'n fabrikant bij onze salesafdeling soms of dat nou echt nodig is, en of de redactie niet overtuigd kan worden dat offline te halen. Dan is het antwoord altijd nee, want de bezoeker en geloofwaardigheid staan voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:52:
Dat zou een review van mij kunnen zijn (maar ik weet dat het in dit geval niet zo is). In mijn gesponsorde reviews bedank ik de leverancier/webwinkel (net als Tweakers dat doet bij een geleend product) en tevens plaats ik in mijn Extra Informatie sectie een link naar het product. Dat voorkomt vragen in de trant van: Ik zit op AliExpress en daar is de telefon €40,- koper en dat blijkt het de meest uitgeklede versie te zijn met de niet-originele rom met mogelijk bloatware. Vandaar dat ik een direct link naar het artikel onder het kopje: Extra Informatie heb staan.
Daarnaast plaats ik altijd een link naar de leverancier en nog wat andere info zoals de locatie voor de originele rom en de Tweakers forum topics om over het product te kunnen discussiëren.

Kortom:
Is een dankwoord voor de fabrikant en link naar het product reclame of respect naar de sponsor toe?
Is zo'n link en of dankwoord acceptabel bij een korte review van <300 woorden?
Is zo'n link en of dankwoord acceptabel bij een uitgebreide review van >3000 woorden?
Mag je in een review onder je onderzoek wel aangegeven waar het product is gekocht en is dat dan ook reclame of is het een gratis tip?

Hoe zou je het graag willen zien in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:12:
[...]

Dat zou een review van mij kunnen zijn (maar ik weet dat het in dit geval niet zo is). In mijn gesponsorde reviews bedank ik de leverancier/webwinkel (net als Tweakers dat doet bij een geleend product) en tevens plaats ik in mijn Extra Informatie sectie een link naar het product.
Een (1) link in het artikel is wat mij betreft voldoende. Het gaat om de productreview, niet over een shopreview of slijmen naar de gulle gever/uitlener. Als iemand een productlink wil plaatsen, dan het liefst naar de fabrikantwebsite. Daar staat als het goed is alle juiste relevante informatie vanaf de bron.
Dat voorkomt vragen in de trant van: Ik zit op AliExpress en daar is de telefoon €40,- koper en dat blijkt het de meest uitgeklede versie te zijn met de niet-originele rom met mogelijk bloatware. Vandaar dat ik een direct link naar het artikel onder het kopje: Extra Informatie heb staan.
Dat heeft in elk geval een duidelijk doel (import bijverschijnselen) indien het voorgaande niet mogelijk is. In mijn voorbeeld gaat het om een gangbaar product te koop in Nederland.
Daarnaast plaats ik altijd een link naar de leverancier en nog wat andere info zoals de locatie voor de originele rom en de Tweakers forum topics om over het product te kunnen discussiëren.
Forumtopics zijn bijzonder nuttig en geen reclame. Originele rom lijkt mij ook handig om te weten. Hoe kom jij anders aan je noodzakelijke/gebruikte rom? http://en.miui.com/ is toch de officiële site van Xiaomi? Dan geldt daarvoor hetzelfde als voor een link naar de bron.
Kortom:
Is een dankwoord voor de fabrikant en link naar het product reclame of respect naar de sponsor toe?
Is zo'n link en of dankwoord acceptabel bij een uitgebreide review van >3000 woorden?
Mag je in een review onder je onderzoek wel aangegeven waar het product is gekocht en is dat dan ook reclame of is het een gratis tip?

Een dankwoord is onderdeel van de beoogde transparantie naar de lezers toe. Hoe komt men aan het product? Dus noodzakelijk.

Een enkele verwijzing naar de verkopende shop met de aankoopprijs in het bedankgedeelte is voldoende zonder link in het geval van een niet (deels) gesponsorde review. Meer voegt m.i. niet toe. Volgens mij doet tweakers ook niet meer dan dat in geval van een user die iets uitleent, een fabrikant die wat opstuurt of wanneer men zelf iets heeft aangeschaft.

Een gesponsorde review van minder dan 300 woorden beschouw ik niet echt als review, maar meer als exposure zonder veel toegevoegde waarde voor potentiële kopers als er van die hoeveelheid woorden een relatief groot percentage aan bedanken wordt geweid. De waarde van een (spam)link wordt dan alleen maar kleiner. Voor meer dan 300 woorden blijf ik bij wat ik reeds schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Kiswum schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:12:
[...]

Dat zou een review van mij kunnen zijn (maar ik weet dat het in dit geval niet zo is). In mijn gesponsorde reviews bedank ik de leverancier/webwinkel (net als Tweakers dat doet bij een geleend product) en tevens plaats ik in mijn Extra Informatie sectie een link naar het product. Dat voorkomt vragen in de trant van: Ik zit op AliExpress en daar is de telefon €40,- koper en dat blijkt het de meest uitgeklede versie te zijn met de niet-originele rom met mogelijk bloatware. Vandaar dat ik een direct link naar het artikel onder het kopje: Extra Informatie heb staan.

Kortom:

toon volledige bericht
Punt voor punt:
• Een dankwoord vind ik geen enkel probleem. Sterker nog, het expliciet vermelden waar een product vandaan komt vind ik alleen maar bijdragen aan de onafhankelijkheid van een review.
• Links zonder referal vind ik geen enkel probleem, zowel in korte als lange reviews
• Waar je het gekocht hebt vind ik niet bepaald onderdeel van sponsoring. Volgens mij zijn er bij Tweakers.net wel richtlijnen over wat shops mogen doen om reviews te sponsoren en zijn er mensen actief mee bezig.
PcDealer schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:03:
[...]

Een dankwoord is onderdeel van de beoogde transparantie naar de lezers toe. Hoe komt men aan het product? Dus noodzakelijk.
Sterker nog, ik zou het toejuichen als Tweakers.net hier een zichtbaar, verplicht veld van maakt. Dus bovenaan de review: "Product gesponsord door <naam fabrikant/importeur/winkel>".

Verder zou het voor mij een hoop schelen als gesponsorde reviews niet meer in aanmerking komen voor productreview van de maand of "Uitgelichte productreviews". Voor de mensen die in de markt zijn voor het product zijn de reviews hoe dan ook wel te vinden. Voor de rest zijn dergelijke reviews meer reclame-uitingen dan wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het probleem is meer dat er het opvalt dat bepaalde users ontzettend uitgebreide reviews schrijven die ontzettend biased zijn. Voorbeelden zijn gegeven.
Waar het om gaat is dat van "gebruikers reviews" dan niets meer overblijft door al die zogenaamde "gebruikers" reviews omdat dat eigenlijk verkapte reclame is.

Dit was tevens de reden van het verzoek voor een filter, je kan dan zelf bepalen of je alleen reviews wilt lezen van users die hebben aangeven het product echt gekocht te hebben (probleem hierbij is dat je dit niet kan controleren/verifiëren).

Dat hier geen gehoor aan word gegeven bevreemd mij enigzins.

Wel vind ik dat je een review moet blijven zien als een mening van de auteur. Je moet dus zelf weten wat je ermee doet en of je het gegeven, dat een review nagenoeg volledig is gesponsord, mee laat tellen ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bedankt voor jullie feedback, ik zal het in gedachten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

* 18327 doet een (niet al te subtiele) schop

@WoutF - is er inmiddels overleg geweest @ Tweakers HQ? En zo ja, wat is eruit gekomen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
18327 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:50:
* WoutF doet een (niet al te subtiele) schop

@WoutF - is er inmiddels overleg geweest @ Tweakers HQ? En zo ja, wat is eruit gekomen? :)
Ja, eerder vandaag, maar er is nog niks uitgekomen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:00

aex351

I am the one

Om even een terugkoppeling te maken naar mijn feature request. Dirk in "Gesponsorde product reviews content wegfilteren.".

Je ziet dat er een discussie los komt. Omdat enerzijds de bestaande reclame-club niet wilt dat de door hun geproduceerde product reviews, in wezen advertorials, makkelijker geïdentificeerd kan worden. En anderzijds zie je dat de 'gewone' gebruiker er absoluut geen probleem mee heeft dat er zo'n feature komt.

Het mag duidelijk zijn dat er een verschil is tussen reviews geschreven door echte gebruikers en de professionele reviewers die als doel hebben een product te vermarkten (reclame). Ik vind het ook nogal apart dat zo'n feature request thread op slot wordt gezet, want er is genoeg animo voor. In plaats van dat de moderator de discussie 'moderate' indien nodig. Kennelijk is het geen discussie waardig?

Ik snap niet zo goed waar de discussie bij Tweakers zelf op stuk loopt. Is de term gesponsorde review(advertorial/reclame) niet duidelijk genoeg in combinatie van de eerder aangehaalde voorbeelden om aan te tonen dat dit geen normale gebruiker reviews zijn - en deze dus ook niet thuis horen tussen 'gebruiker' reviews?

En al helemaal niet wanneer het blijkt dat er gewoon een commercieel bedrijf deze reviews aan het produceren is. Of is het standpunt van Tweakers: alle content is welkom, zolang het maar lijkt op een 'gebruiker' review. Want dit laatste is nu toch wel echt de huidige situatie hier op Tweakers.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik denk dat het vooral belangrijk is om je aan feiten te houden.

- Waaruit blijkt dat de discussie van Tweakers is stuk gelopen?
Er is nog niets uitgekomen, maar het wordt vervolgd. Dit kan veel betekenissen hebben en als iets is stuk gelopen, dan is het voorstel definitief van de baan.

- Er is een groot verschil tussen een reclame-club of een leverancier/webwinkel of importeur. Ik snap dat je je statement wilt maken door overtreffende trappen te gebruiken, maar let er wel op dat je wel reëel en eerlijk blijft. Dat kan denk ik ook meewerken met je verzoek.

Bij een reclame-club denk ik aan bedrijven zoals:
The insiders
Reviewclub
Techpanel
Buzzer
Testpanel

Deze clubs hebben als doel om hun reviews zoveel mogelijk te verspreiden op elk denkbare platform. Reviews van deze clubs zijn goed te herkennen en de kans dat de eerder genoemde reviewers iets via dit platform reviewen is nihil. Mochten ze iets via deze clubs reviewen, dan zijn ze eigenlijk verplicht om hier veel reclame van te maken incl. de hashtags van de reviewshop en andere hashtag kreten zoals #Galaxyforlife! of #No1gadget4ever.

Reviews van deze clubs zijn niet verboden (net als Tweakers testpanels), maar je moet het er wel in de review aangeven. Ik zal maar niet zeggen dat je de Fossil Q Explorist reviews in de gaten moet houden ;)

Dus een reclame-club is totaal iets anders dan een (Europese) leverancier/webwinkel/importeur.

- De reden waarom er een slotje is gekomen op het vorige topic, is doordat er te weinig nieuwe informatie kwam en we in rondjes om elkaar draaiden. Mede hierdoor kwamen er ook nauwelijks antwoorden op de vragen die heen en weer werden gesteld, waardoor er niemand naar elkaar wilde luisterden of slechts een gedeelte van de vraag wilde beantwoorden.

In een discussie moet je naar elkaar luisteren en openstaan voor veranderingen. Echter geldt dat twee kanten op. Het heeft niet veel nut om je eigen boodschap op te dringen en niet naar het tegengeluid te willen luisteren. Vooral als je daarbij niet bij de feiten houdt door dingen groter te maken dan ze zijn.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en sta open voor een onderbouwd antwoord, vooral als het een antwoord is die je niet wil horen/lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Kiswum schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:26:
In een discussie moet je naar elkaar luisteren en openstaan voor veranderingen. Echter geldt dat twee kanten op. Het heeft niet veel nut om je eigen boodschap op te dringen en niet naar het tegengeluid te willen luisteren. Vooral als je daarbij niet bij de feiten houdt door dingen groter te maken dan ze zijn.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en sta open voor een onderbouwd antwoord, vooral als het een antwoord is die je niet wil horen/lezen.
Daar sla je de spijker op z'n kop, maar op een gegeven moment moet je als reviewer dan ook accepteren dat sommige mensen niet zitten te wachten op gesponsorde reviews, helemaal als die keer op keer extra aandacht krijgen en weer uitgelicht worden. Ik ben het met aex eens dat moderatie van dat topic beter was geweest dan het plompverloren sluiten ervan, daar heb ik ook om gevraagd via een TR.

Desalniettemin: ik ben blij dat dit aandacht krijgt @ Tweakers HQ. :) Overigens heb ik nooit een concreet argument tegen extra verduidelijking van gesponsorde reviews gezien. Als ik ze niet kan wegfilteren, kan ik dan in elk geval in een oogopslag zien dat het een gesponsorde review betreft en kan ik de review verder negeren.

[ Voor 11% gewijzigd door 18327 op 03-01-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:26:
Mochten ze iets via deze clubs reviewen, dan zijn ze eigenlijk verplicht om hier veel reclame van te maken incl. de hashtags van de reviewshop en andere hashtag kreten zoals #Galaxyforlife! of #No1gadget4ever.
Net zoiets als #pcmasterrace #pcmr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik kan er met mijn pet niet bij dat 'er nog niets uit is gekomen'. De Tweakers review sectie is besmet met een welig tierend sponsorvirus dat totaal tegen de geest van gebruikersreviews indruist. En die marketeers lachen zich nog steeds een ongeluk van ongeloof dat NL's grootste techsite en populairste prijsvergelijker zich zonder enige moeite voor hun karretje laat spannen.

Zoals ik al eerder zei: subiet verwijderen en nooit meer toestaan deze sluikreclame.

Daarnaast, maatregelen naar aanleiding van innige relatie tussen reviewer en sponsor en manipulatie van zichtbaarheid van resulterende reviews kunnen los van deze bespreking plaats vinden. Maar ook daar, nul komma nul terugkoppeling. Diep, diep triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

FirePuma142 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:45:
Ik kan er met mijn pet niet bij dat 'er nog niets uit is gekomen'. De Tweakers review sectie is besmet met een welig tierend sponsorvirus dat totaal tegen de geest van gebruikersreviews indruist. En die marketeers lachen zich nog steeds een ongeluk van ongeloof dat NL's grootste techsite en populairste prijsvergelijker zich zonder enige moeite voor hun karretje laat spannen.

Zoals ik al eerder zei: subiet verwijderen en nooit meer toestaan deze sluikreclame.

Daarnaast, maatregelen naar aanleiding van innige relatie tussen reviewer en sponsor en manipulatie van zichtbaarheid van resulterende reviews kunnen los van deze bespreking plaats vinden. Maar ook daar, nul komma nul terugkoppeling. Diep, diep triest.
Wellicht heeft het een oorzaak dat er nog “niets” gedaan is. Wellicht is die oorzaak dat tweakers.net het niet met jouw mening eens is en dat zij daarom besluiten er “niets” mee te doen.

Het is geen democratie hier. Uit eindelijk kunnen wij als users suggesties geven maar het is aan tweakers om hier iets of niets mee te doen.

Voor de paar puristen die zich zo af zetten tegen de reviews van gesponsorde producten tja je bent nu eenmaal in de minderheid. En je hebt nu eenmaal behalve een mening niet zo veel in te brengen op dit platform.

In het kort: To bad!

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Shunt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Wellicht heeft het een oorzaak dat er nog “niets” gedaan is. Wellicht is die oorzaak dat tweakers.net het niet met jouw mening eens is en dat zij daarom besluiten er “niets” mee te doen.

Het is geen democratie hier. Uit eindelijk kunnen wij als users suggesties geven maar het is aan tweakers om hier iets of niets mee te doen.

Voor de paar puristen die zich zo af zetten tegen de reviews van gesponsorde producten tja je bent nu eenmaal in de minderheid. En je hebt nu eenmaal behalve een mening niet zo veel in te brengen op dit platform.

Of het een minderheid of een meerderheid is zou voor het besluit niet uit moeten maken. Het is voor de geloofwaardigheid van je platform niet goed als het openstaat voor beïnvloeding van buitenaf en ik denk dat Tweakers daar op langere termijn wel last van kan krijgen. Je kunt je afvragen of meer content altijd beter is.
En zonder de discussie nu op de spits te willen drijven, zie ik dit wel een beetje als een keerpunt. Of Tweakers.net gaat voor content om de content om meer views en dus meer advertentie-inkomsten te genereren, of ze kiezen voor de langere termijn en behouden hun geloofwaardigheid. In het eerste geval is mijn conclusie dat Tweakers.net niet meer voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

18327 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:01:
[...]

Of het een minderheid of een meerderheid is zou voor het besluit niet uit moeten maken. Het is voor de geloofwaardigheid van je platform niet goed als het openstaat voor beïnvloeding van buitenaf en ik denk dat Tweakers daar op langere termijn wel last van kan krijgen. Je kunt je afvragen of meer content altijd beter is.
En zonder de discussie nu op de spits te willen drijven, zie ik dit wel een beetje als een keerpunt. Of Tweakers.net gaat voor content om de content om meer views en dus meer advertentie-inkomsten te genereren, of ze kiezen voor de langere termijn en behouden hun geloofwaardigheid. In het eerste geval is mijn conclusie dat Tweakers.net niet meer voor mij is.
Ik snap je probleem niet. Er staat duidelijk of een product voor een review gesponsord is of niet. Je kunt zelf dan kiezen of je waarde hecht aan de review of niet. Dat kan jij doen, je schoonmoeder, je zoon/dochter of gewoon een random persoon als @Anoniem: 36335. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Frozen schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:07:
[...]

Ik snap je probleem niet. Er staat duidelijk of een product voor een review gesponsord is of niet. Je kunt zelf dan kiezen of je waarde hecht aan de review of niet. Dat kan jij doen, je schoonmoeder, je zoon/dochter of gewoon een random persoon als @Anoniem: 36335. :)
Met alle respect, maar ik heb al meer dan genoeg aangegeven wat er mis is met gesponsorde reviews en dat de huidige manier van aangeven dat het een gesponsorde review is verre van duidelijk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

18327 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Met alle respect, maar ik heb al meer dan genoeg aangegeven wat er mis is met gesponsorde reviews en dat de huidige manier van aangeven dat het een gesponsorde review is verre van duidelijk genoeg is.
Okee, prima dat jij vindt dat daar wat mis mee is. Dan ga jij reviews met "gesponsorde" producten niet te lezen. Het is net als religie of lifestyle, doe lekker wat je leuk vindt maar val anderen er niet mee lastig. :)

Je mag van mij nog zo lang op Tweakers blijven als je wilt, maar als je je ergens anders thuis voelt waar je denkt dat het "beter" gaat, dan ben je vrij om te gaan. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Frozen schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:13:
[...]

Okee, prima dat jij vindt dat daar wat mis mee is. Dan ga jij reviews met "gesponsorde" producten niet te lezen. Het is net als religie of lifestyle, doe lekker wat je leuk vindt maar val anderen er niet mee lastig. :)

Je mag van mij nog zo lang op Tweakers blijven als je wilt, maar als je je ergens anders thuis voelt waar je denkt dat het "beter" gaat, dan ben je vrij om te gaan. :)
Dat zijn allebei nogal dooddoeners.

Plat gezegd: ik heb nog de hoop dat Tweakers.net niet 100% voor de commercie gaat ten koste van de lange termijn. Dat is groter dan de gebruikersreviews en Tweakers.net staat in mijn hoofd inmiddels op 3-0 achter. NIet onoverkomelijk maar als Tweakers.net graag een platform wil zijn waar alle content hoe dan ook gewenst is, zie ik geen verschil meer met letterlijk elke andere website en dat zou ik jammer vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door 18327 op 03-01-2018 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Shunt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Nee, er is over gesproken (zie comment van WoutF), maar er is nog geen uitkomst. Je beschrijft hier een mogelijke uitkomst.
Beweert er iemand iets anders dan? ;)

Fijn dat je je eigen mening zo achteloos boven die van anderen plaatst zonder enige inhoudelijke argumentatie.

Wat betreft je puristen opmerking; voor nu zijn er enkele topreviewers die in totaliteit met een flink aantal producten in de overwegend zeer positieve schijnwerpers staan. De betreffende reviews (lees: advertorials) overvleugelen niet-gesponsorde reviews totaal wat betreft exposure, views, nominaties, prijzen, etcetera. Mijn grote vrees is dat wanneer dit niet aan banden wordt gelegd, de deuren wagenwijd open worden gezet voor nog meer (semi-)pro reviewers en nog meer slimme marketeers die op dit succes mee willen liften. Als dit sneeuwbaleffect zich voortzet, is de Review-sectie op Tweakers over niet al te lange tijd niets meer waard omdat je tussen de reclame door de echte beoordelingen niet meer kunt zien.

Maar goed, het lijkt er op dat de meerderheid hier het hartstikke normaal vindt dat je je kunt laten fêteren met producten in ruil voor een schamel reviewtje. En daar soms nog bij uit de advertentieruif eet ook. En je ook nog eens naast het ontvangen van producten en advertentieinkomsten uit dezelfde hand hier stapels met complimenten, nominaties en maximale scores in ontvangst neemt. En zwijgt als het graf als je daar op wordt aangesproken. :X Sterker nog, ze gaan er gewoon mee door alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Brutaliteit ten top.

Sterker nog, ik krijg vervolgens het verwijt dat ik een heksenjacht voer. Vanuit zowel de betreffende reviewer als een moderator. Dram ik er over door? Zeer zeker. Wekt dat irritatie op? Ongetwijfeld. Waarom ik dat doe is niet omdat ik een purist ben, maar als dit als normaal en acceptabel geacht wordt hier, dan zou dat een onherstelbare smet op het Tweakers-blazoen zijn. En zo totaal niet passend bij de redactionele verantwoordelijkheid en houding waar deze site om bekend staat.

[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 04-01-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

FirePuma142 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:37:
Beweert er iemand iets anders dan? ;)
Gezien er nogal gepikeerd gereageerd wordt op het feit dat nog niemand van tweakers iets gedaan heeft met dit "probleem".
Fijn dat je je eigen mening zo achteloos boven die van anderen plaatst zonder enige inhoudelijke argumentatie.
Fijn dat jij het fijn vind, inhoudelijk is mijn mening simpel. De verandering die een tijd terug toegepast is waar reviewers moeten aangeven waar hun product vandaan komt is voldoende. Als jij twijfelt over de objectiviteit van een review is dat jouw probleem.
Wat betreft je puristen opmerking; voor nu zijn er enkele topreviewers die in totaliteit met een flink aantal producten in de overwegend zeer positieve schijnwerpers staan. De betreffende reviews (lees: advertorials) overvleugelen niet-gesponsorde reviews totaal wat betreft exposure, views, nominaties, prijzen, etcetera. Mijn grote vrees is dat wanneer dit niet aan banden wordt gelegd, de deuren wagenwijd open worden gezet voor nog meer (semi-)pro reviewers en nog meer slimme marketeers die op dit succes mee willen liften. Als dit sneeuwbaleffect zich voortzet, is de Review-sectie op Tweakers over niet al te lange tijd niets meer waard omdat je tussen de reclame door de echte beoordelingen niet meer kunt zien.
Volgens mij is het al lang duidelijk dat jouw mening in de extreme minderheid valt. De meeste mensen zijn blij met dit soort reviewers die zoveel tijd en energie in een review steken. Ik heb tot nu nog geen enkele review gevonden die leugens verkoopt of puur een advertentie verhaaltje is.

Wel ben ik meer dan genoeg reviews tegen gekomen waar ik het inhoudelijk niet mee eens ben omdat ik een andere mening heb. Dat is het mooie van reviews je kunt zelf je mening vormen na het lezen van een review.
Maar goed, het lijkt er op dat de meerderheid hier het hartstikke normaal vindt dat je je kunt laten fêteren met producten in ruil voor een schamel reviewtje. En daar soms nog bij uit de advertentieruif eet ook. En je ook nog eens naast het ontvangen van producten en advertentieinkomsten uit dezelfde hand hier stapels met complimenten, nominaties en maximale scores in ontvangst neemt. En zwijgt als het graf als je daar op wordt aangesproken. :X Sterker nog, ze gaan er gewoon mee door alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Brutaliteit ten top.
Oh jeej mensen zijn het niet met je eens en gaan gewoon door met waar zij zich graag bezig houden en houden geen rekening met jouw mening. Je weet dat je ook gewoon die reviews NIET kunt lezen? De aangehaalde review zie ik echt totaal niets vreemds, Je kunt gemakkelijk zien dat het product volledig gesponsord is. Deze revieuwer legt zijn focus op de mensen die een cooler als dit kopen. Mensen die veel geld over hebben voor een van de betere lucht coolers, modders en overclockers.

En nogmaals dat JIJ en nog een handje vol mensen niet eens is met de gang van zaken betekent dat ALLES op de rem moet er mag geen review meer geplaatst worden door de mensen die jij niet moet en alles moet op de schop?
Sterker nog, ik krijg vervolgens het verwijt dat ik een heksenjacht voer. Vanuit zowel de betreffende reviewer als een moderator. Dram ik er over door? Zeer zeker. Wekt dat irritatie op? Ongetwijfeld. Waarom ik dat doe is niet omdat ik een purist ben, maar als dit als normaal en acceptabel geacht wordt hier, dan zou dat een onherstelbare smet op het Tweakers-blazoen zijn. En zo totaal niet passend bij de redactionele verantwoordelijkheid en houding waar deze site om bekend staat.
Ja dat verwijt krijg je en als ik dit topic zo een beetje door neem ben jij gewoon voor geen rede vatbaar. Het is jouw mening en alleen jouw mening die als absolute waarheid gezien wordt door jou. Er zijn legio mensen geweest die met sterke tegen argumenten komen maar nee jouw mening is feit jouw mening is de absolute waarheid. En de rest van tweakers al die duizenden lezers die hebben pech alles moet aangepast worden rondom jouw absolute "waarheid" mening.

Je kunt discussiëren tot je een ons weegt en je dit topic gevuld hebt tot aan de duizend posts met jouw absolute "waarheid" mening maar uit eindelijk ben je in de extreme minderheid en heeft tweakers volgens mij al lang aangegeven wat hun standpunt is in deze discussie.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Shunt schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:44:
Je kunt discussiëren tot je een ons weegt en je dit topic gevuld hebt tot aan de duizend posts met jouw absolute "waarheid" mening maar uit eindelijk ben je in de extreme minderheid en heeft tweakers volgens mij al lang aangegeven wat hun standpunt is in deze discussie.
Dat hebben ze nog niet. ;)

Overigens is het meerderheid/minderheid een zwak argument. Buzzfeed heeft nog meer bezoekers dan Tweakers, misschien moet Tweakers maar gewoon listicles gaan plaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

@Asmodeus Excuuses, ik had deze reactie van zeef als laatste echte reactie gezien.
zeef schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:09:
We zijn bezig met de implementatie van verplicht een veld voor de afkomst van het product of de eventuele tegenprestatie bij de shopreviews. Zodat je in een keer kunt zien wat de aanleiding van de review is. Het vertrouwen leggen we in principe bij de reviewer, we gaan er vanuit dat de waarheid wordt gesproken.

Bij twijfel zullen we bewijs opvragen en wanneer dat niet getoond kan worden zullen we de review niet plaatsen.
Echter is dat niet geheel correct en is er recenter aan het einde van het jaar nogmaals gezegd dat er een reactie van tweakers zal komen!

Nee het minderheid argument is geen zwak argument, er zijn hier 4 / 5 users die EISEN dat er wat veranderd omdat anders dit of dat. Het spijt me maar het enige wat je kan verwachten uit deze discussie is het antwoord dat nog verschuldigd is vanuit tweakers en thats it. Welke kant tweakers ook op gaat die kant gaan ze op. De argumenten zijn gegeven de voors en tegens zijn bekend. Het enige wat er nu nog gebeurd is het drammen van een @FirePuma142 waar van ik zou zeggen dat hij ondertussen beter zou moeten weten na alle tikken op de vingers.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Shunt schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:57:
@Asmodeus Excuuses, ik had deze reactie van dirk als laatste echte reactie gezien.

[...]

Echter is dat niet geheel correct en is er recenter aan het einde van het jaar nogmaals gezegd dat er een reactie van tweakers zal komen!

Nee het minderheid argument is geen zwak argument, er zijn hier 4 / 5 users die EISEN dat er wat veranderd omdat anders dit of dat. Het spijt me maar het enige wat je kan verwachten uit deze discussie is het antwoord dat nog verschuldigd is vanuit tweakers en thats it. Welke kant tweakers ook op gaat die kant gaan ze op. De argumenten zijn gegeven de voors en tegens zijn bekend. Het enige wat er nu nog gebeurd is het drammen van een @FirePuma142 waar van ik zou zeggen dat hij ondertussen beter zou moeten weten na alle tikken op de vingers.
Hm? Hoeveel mensen denk je dat die reviews zullen missen? Ik betwijfel of het er echt veel zijn. Natuurlijk, er zal in eerste instantie even de vraag komen: "Waar zijn die reviews gebleven?" omdat ze de frontpage nu nogal domineren. Maar als ik even verder kijk, zie ik dat een select aantal (steeds dezelfde) mensen elkaar voordragen voor gebruikersreview van de maand. Ik denk dat de meeste mensen apathisch zijn wat betreft dit soort reviews maar dat het wel voor imagoschade zorgt.

Overigens zijn het niet per se 4/5 mensen die dit soort reviews niet ziet zitten, het originele topic had meer dan 20 plusjes, dus mensen die graag een filter zien om dat soort reviews niet meer te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Gezien er nogal gepikeerd gereageerd wordt op het feit dat nog niemand van tweakers iets gedaan heeft met dit "probleem".
Nee, dat er nog geen uitspraak is. Linksom of rechtsom. Dat is het probleem.
Volgens mij is het al lang duidelijk dat jouw mening in de extreme minderheid valt. De meeste mensen zijn blij met dit soort reviewers die zoveel tijd en energie in een review steken. Ik heb tot nu nog geen enkele review gevonden die leugens verkoopt of puur een advertentie verhaaltje is.

Wel ben ik meer dan genoeg reviews tegen gekomen waar ik het inhoudelijk niet mee eens ben omdat ik een andere mening heb. Dat is het mooie van reviews je kunt zelf je mening vormen na het lezen van een review.
Ik ben ook blij met reviewers die zo veel tijd en energie in een review steken. Ik word niet blij als de hoofdreden van het schrijven van een review de ontvangst van een gesponsord product is. Zeker niet als de tijd en energie die in de review gestopt wordt resulteert in een reviewvorm die als advertentie in een glossy magazine niet zou misstaan. Stel je voor dat de review geanonimiseerd werd afgedrukt op fotopapier en uitgedeeld op een beurs bijvoorbeeld, is het dan wellicht helderder hoe dat soort reviews op mij en anderen overkomen?
Oh jeej mensen zijn het niet met je eens en gaan gewoon door met waar zij zich graag bezig houden en houden geen rekening met jouw mening. Je weet dat je ook gewoon die reviews NIET kunt lezen? De aangehaalde review zie ik echt totaal niets vreemds, Je kunt gemakkelijk zien dat het product volledig gesponsord is. Deze revieuwer legt zijn focus op de mensen die een cooler als dit kopen. Mensen die veel geld over hebben voor een van de betere lucht coolers, modders en overclockers.
Het gaat hier om het feit dat degene die het te reviewen product aan de reviewer aanreikt, zowel de review, als de reviewer, als het product de hemel in prijst. Daarnaast, ik lees geen reviews van Foritain meer. Als ik behoefte heb aan reclame zet ik de TV wel aan.

Toevoeging: Ik lees geen reviews meer waar het product (gedeeltelijk) gesponsorde is. Breder dan alleen Foritain dus.
En nogmaals dat JIJ en nog een handje vol mensen niet eens is met de gang van zaken betekent dat ALLES op de rem moet er mag geen review meer geplaatst worden door de mensen die jij niet moet en alles moet op de schop?
Door mensen die ik niet moet? Ik heb persoonlijk helemaal niets tegen degenen in kwestie. Ook heb ik nooit gesteld dat diezelfde mensen geen reviews meer mogen plaatsen. Ook zeg ik nergens dat alles op de rem en alles op de schop moet. Wat ik zeg is dat je alle gesponsorde reviews moet weren.
Ja dat verwijt krijg je en als ik dit topic zo een beetje door neem ben jij gewoon voor geen rede vatbaar. Het is jouw mening en alleen jouw mening die als absolute waarheid gezien wordt door jou. Er zijn legio mensen geweest die met sterke tegen argumenten komen maar nee jouw mening is feit jouw mening is de absolute waarheid. En de rest van tweakers al die duizenden lezers die hebben pech alles moet aangepast worden rondom jouw absolute "waarheid" mening.
Kom maar door met die sterke tegenargumenten, ik heb ze niet gezien. Ik verwelkom ze met open armen.
Nee, dat hebben ze niet. Daar begon ik mijn eerste reactie waar je op reageerde mee.

Side note: Het ter discussie stellen van op Tweakers geliefde reviewers lijkt wel gelijk te staan aan het ter discussie stellen van de iPhone X op onemorething.nl. Schoppen tegen heilige huisjes doet altijd zeer.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 04-01-2018 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
FirePuma142 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:45:
Ik kan er met mijn pet niet bij dat 'er nog niets uit is gekomen'.
Dit lijkt me voor Tweakers een lastige kwestie, die gesponsorde reviews zijn natuurlijk wel (waardevolle) content....
[...]

De aangehaalde review zie ik echt totaal niets vreemds, Je kunt gemakkelijk zien dat het product volledig gesponsord is. Deze revieuwer legt zijn focus op de mensen die een cooler als dit kopen. Mensen die veel geld over hebben voor een van de betere lucht coolers, modders en overclockers.
Totaal niets vreemds ben ik het niet mee eens. Opvallend aan de review is bijvoorbeeld dat de vergelijking alleen producten van dezelfde importeur staan... Dan vraag ik me af waar de focus ligt ;)

Verder vallen dit soort uitspraken in de samenvatting op, terwijl in de review zelf er niets over de service wordt gemeld of waar dit waardeoordeel op is gebaseerd:
Noctua service altijd top

[ Voor 60% gewijzigd door Taigu op 04-01-2018 09:43 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vind het irritant dat er vaak in de inleiding geen woord wordt gerept over hoe men aan het product komt. Ja, er wordt aangegeven "volledig gesponsord". Maar vervolgens wordt alleen vermeld "we komen terug op product x, want het is al zo lang geleden".

Waarom kom je er op terug? Omdat de fabrikant/leverancier je het in je mik heeft gedouwd. Daarom! Niet omdat je zelf zo graag dat ding wilde hebben er echt geld voor hebt neergelegd. In dat licht bezien vind ik het een onvolledige review en geen +3 waard. Grappig dat een van de reviews met meerdere keren 0 "oppervlakkig" wordt beoordeeld.of het moet eerst een beknopte review zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

18327 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:10:
[...]
Maar als ik even verder kijk, zie ik dat een select aantal (steeds dezelfde) mensen elkaar voordragen voor gebruikersreview van de maand. Ik denk dat de meeste mensen apathisch zijn wat betreft dit soort reviews maar dat het wel voor imagoschade zorgt.
Ik wil jou, @FirePuma142 en @aex351 , bij deze uitnodigen om vanaf vandaag elke maand ervoor te zorgen dat ook andere reviews in het zonnetje worden gezet. Wellicht hebben jullie, smeekbedes voor verandering, een positief effect voor mensen die er wel iets aan hebben: Userreviewers die in jullie ogen wél een goede en eerlijke review kunnen schrijven:
Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2017

Misschien vinden jullie dit een schoolvoorbeeld van de perfecte nominatie?
productreview: Samsung Galaxy S8 Zwart review door aex351

Zo niet, dan zijn er nog een hoop andere kandidaten die in het goede daglicht willen staan, dankzij een positieve opmerking vanuit jullie hand.

Hier kun je ook alvast goede reviews van januari vermelden.
Gebruikersreview/blog van de Maand: januari 2018

Ik ben benieuwd of jullie eigenlijk wel open staan voor de moeite die andere reviewers in hun werk steken of dat het belangrijker is om die ene feature uit te laten voeren.
Ik verwacht dat jullie hooguit 1x iemand zullen nomineren en er verder geen moeite meer in zullen steken omdat er voor jullie geen eer aan te behalen is. Het zou nog mooier zijn als jullie kunnen laten zien hoe een review eruit moet zien door zelf met een goede review op de proppen te komen. Tot nu toe heeft alleen aex351 laten zien dat hij/zij die moeite heeft genomen.

@PcDealer die +0 komt vermoedelijk van haters die de moeite niet kunnen waarderen die in deze reviews wordt gestoken.
Meer info daarover kun je hier vinden en eventueel in dat topic discussiëren over deze downvoters:
Dirk in "Downmodders actief in reviews"

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 04-01-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dank voor je uitnodiging, ik sla hem af. Ik heb geen enkele behoefte om zonder filter door bergen met reviews te moeten grasduinen om wellicht iets te vinden wat een nominatie waard is. Überhaupt vind ik de review van de maand een inner-circle-jerk waar ik me niet in wil mengen. Ook heb ik totaal geen interesse in het schrijven van reviews.

Waarom vind je het relevant dat ik actief reviews ga nomineren of schrijven?

Zijn die "haters" overigens een recent verschijnsel? Voor de duidelijkheid, ik zal vast bij een aantal mensen op de shortlist staan: Ik deel geen scores uit op reviews, van niemand. Nooit gedaan, gaat ook niet gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door FirePuma142 op 04-01-2018 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Ik wil jou, @FirePuma142 en @aex351 , bij deze uitnodigen om vanaf vandaag elke maand ervoor te zorgen dat ook andere reviews in het zonnetje worden gezet. Wellicht hebben jullie, smeekbedes voor verandering, een positief effect voor mensen die er wel iets aan hebben: Userreviewers die in jullie ogen wél een goede en eerlijke review kunnen schrijven:
Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2017

Zo niet, dan zijn er nog een hoop andere kandidaten die in het goede daglicht willen staan, dankzij een positieve opmerking vanuit jullie hand.
Ik proef uit je reactie dat je vindt dat er alleen geklaagd wordt en verder niets. Ik vind de opmerking van @Asmodeus wel degelijk hout snijden. Je kunt er vergif op in nemen dat er 1 of 2 reviews zijn van iemand die de maand er voor en daar voor en ... ook was uitgelicht. Hoezeer ik probeer om ook anderen voor te dragen zijn het toch steeds dezelfden die steeds weer in het zonlicht gezet worden ondanks de bedoeling om meer variatie aan te brengen door de redactie. Maar goed, aan de andere kant is het een op gebruikers gebaseerde populariteitswedstrijd met de meeste stemmen. Veel exposure, veel reviews en hoge punten geeft automatisch een hogere kans op een nominatie en dus ook weer stemmen.

Ik denk ook niet dat het er om gaat dat andere mensen geen kans krijgen, die krijgen ze wel vanwege nieuwkomer of een andere label, maar het repeterende effect. Ik zou ook graag wat minder steeds dezelfde naam/namen tegen komen. Ik zie eigenlijk geen eerlijke oplossing die dat anders maakt zonder afbreuk te doen aan de moeite die wel in de reviews zijn gestoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

FirePuma142 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Dank voor je uitnodiging, ik sla hem af. Ik heb geen enkele behoefte om zonder filter door bergen met reviews te moeten grasduinen om wellicht iets te vinden wat een nominatie waard is. Überhaupt vind ik de review van de maand een inner-circle-jerk waar ik me niet in wil mengen. Ook heb ik totaal geen interesse in het schrijven van reviews.

Zo'n reactie had ik wel verwacht, je staat alleen open voor je eigen gewin en zal geen moeite doen voor anderen hier op Tweakers.
Je staat er ook niet voor open om de cirkel te doorbreken om samen met je medestanders een keer anderen te nomineren. Je profiteert wel van de bijdrage van anderen (want je let met een kritisch oog op userreviews), maar je steekt liever 1 uur per dag de tijd in dit soort discussies dan om een half uurtje per maand enkele reviews voor te dragen.

Hier is het antwoord op je vraag:
Het zou nog mooier zijn als jullie kunnen laten zien hoe een review eruit moet zien door zelf met een goede review op de proppen te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:27:
[...]

Zo'n reactie had ik wel verwacht, je staat alleen open voor je eigen gewin en zal geen moeite doen voor anderen hier op Tweakers.
Je staat er ook niet voor open om de cirkel te doorbreken om samen met je medestanders een keer anderen te nomineren. Je profiteert wel van de bijdrage van anderen (want je let met een kritisch oog op userreviews), maar je steekt liever 1 uur per dag de tijd in dit soort discussies dan om een half uurtje per maand enkele reviews voor te dragen.
Op welk gewin doel je? In tegenstelling tot bepaalde reviewers staat er voor mij helemaal niets tegenover mijn bijdrages aan deze site. Frappant verwijt. Ik probeer de cirkel bij de bron te doorbreken, naar mijn mening de enige juiste manier. Daarnaast de tijd die ik aan deze discussie spendeer is moeite doen voor anderen op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FirePuma142 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Dank voor je uitnodiging, ik sla hem af. Ik heb geen enkele behoefte om zonder filter door bergen met reviews te moeten grasduinen om wellicht iets te vinden wat een nominatie waard is.
Daar kan ik me iets bij voorstellen als je een review wilt vinden die niet gesponsord is op enige manier.
Überhaupt vind ik de review van de maand een inner-circle-jerk waar ik me niet in wil mengen. Ook heb ik totaal geen interesse in het schrijven van reviews.

Ik vind het heel relevant nu ik jouw reactie zie. Je hebt een klacht, je kan er iets aan (proberen te) doen, maar weigert dat. Ik snap jouw "inner-circle"-gedachte, zie ook mijn eerdere reactie. Ik kan me ook voorstellen dat je geen moeite wilt steken in het schrijven van een review. Prima. Maar als je helemaal geen bijdrage wilt leveren, zou ik zeggen: hou dan je mond dicht.
Zijn die "haters" overigens een recent verschijnsel? Voor de duidelijkheid, ik zal vast bij een aantal mensen op de shortlist staan: Ik deel geen scores uit op reviews, van niemand. Nooit gedaan, gaat ook niet gebeuren.
Hoe bedoel je die shortlist? Vanwege reacties van mods en een reviewer? Niet te veel van aantrekken als het geen hout snijdt. Heb ook weleens een DM/PM gekregen die compleet bezijden de waarheid was of word ik in persoon aangesproken (althans, iets toegeroepen) op mijn opmerkingen inzake "gebruikers"reviews, maar als ik daar dan op door wil gaan, komt er niets meer uit. Voor mij de bevestiging dat er meer speelt dan wij zien. Hoewel, ik zag net een KvK-inschrijving die mijn vermoedens bevestigen.
FirePuma142 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:33:
[...]

Op welk gewin doel je? In tegenstelling tot bepaalde reviewers staat er voor mij helemaal niets tegenover mijn bijdrages aan deze site. Frappant verwijt. Ik probeer de cirkel bij de bron te doorbreken, naar mijn mening de enige juiste manier. Daarnaast de tijd die ik aan deze discussie spendeer is moeite doen voor anderen op Tweakers.
Touché!

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 06-01-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Het gebruik van een filter om gratis ontvangen reviewproducten weg te filteren.
PcDealer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:20:
[...]

Ik proef uit je reactie dat je vindt dat er alleen geklaagd wordt en verder niets. De opmerking van @Asmodeus wel degelijk hout snijden. Je kunt er vergif op in nemen dat er 1 of 2 reviews zijn van iemand die de maand er voor en daar voor en ... ook was uitgelicht. Hoezeer ik probeer om ook anderen voor te dragen zijn het toch steeds dezelfden die steeds weer in het zonlicht gezet worden ondanks de bedoeling om meer variatie aan te brengen door de redactie. Maar goed, aan de andere kant is het een op gebruikers gebaseerde populariteitswedstrijd met de meeste stemmen. Veel exposure, veel reviews, hoge punten geeft automatisch een hogere kans op een nominatie en daarop ook weer stemmen.

Ik denkt ook niet dat het er om gaat dat andere mensen geen kans krijgen, die krijgen ze wel vanwege nieuwkomer of een andere label, maar het repeterende effect. Ik zou ook graag wat minder steeds dezelfde naam/namen tegen komen. Ik zie eigenlijk geen eerlijke oplossing die da anders maakt zonder afbreuk te doen aan de moeite die wel in de reviews zijn gestoken.
Dat klopt, ik heb inderdaad het gevoel dat er vooral wordt geklaagd en dat men zich alleen daarop focust. Men denkt in problemen en slechts 1 enkele oplossing (een filter). Er zijn veel zaken die men zelf kan ondernemen om gesponsorde reviews te mijden.
Je kunt gebruikers vermijden waarbij je op voorhand weet dat ze weleens (of altijd) een artikel hebben geschreven over een product die ze niet hebben gekocht (geleend, gewonnen, gekregen, met korting gekregen, etc.).
Tevens kun je ervoor zorgen dat andere reviews in de belangstelling komen te staan en het effect zou je a.s. dinsdag al kunnen zien bij het Review van de Maand artikel.
Als gebruikers als The Killer er bewust voor kiezen om daar zich niet in te mengen, dan moet men het laatste antwoord van Tweakers respecteren: "Men is er nog niet uit en er komt nog een sessie".
18327 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Dat is inderdaad een groot gewin als je het afzet tegen honderden euro's aan gratis ontvangen spullen. Ja, @FirePuma142 heeft inderdaad het meeste te verliezen in deze discussie. *kuch*
Ja, want als Tweakers niet mee gaat met de aanpassing, dan zullen ongeveer 4 gebruikers zeer teleurgesteld zijn over een filter en wellicht Tweakers niet meer zullen bezoeken.

[ Voor 84% gewijzigd door Kiswum op 04-01-2018 11:29 . Reden: Wat reacties toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Kiswum schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Het gebruik van een filter om gratis ontvangen reviewproducten weg te filteren.
Dat is inderdaad een groot gewin als je het afzet tegen honderden euro's aan gratis ontvangen spullen. Ja, @FirePuma142 heeft inderdaad het meeste te verliezen in deze discussie. *kuch*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

18327

Kiswum schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Dat klopt, ik heb inderdaad het gevoel dat er vooral wordt geklaagd en dat men zich alleen daarop focust. Men denkt in problemen en slechts 1 enkele oplossing (een filter). Er zijn veel zaken die men zelf kan ondernemen om gesponsorde reviews te mijden.
Je kunt gebruikers vermijden waarbij je op voorhand weet dat ze weleens (of altijd) een artikel hebben geschreven over een product die ze niet hebben gekocht (geleend, gewonnen, gekregen, met korting gekregen, etc.).
Tevens kun je ervoor zorgen dat andere reviews in de belangstelling komen te staan en het effect zou je a.s. dinsdag al kunnen zien bij het Review van de Maand artikel.
Als gebruikers als The Killer er bewust voor kiezen om daar zich niet in te mengen, dan moet men het laatste antwoord van Tweakers respecteren: "Men is er nog niet uit en er komt nog een sessie".
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de meeste mensen met hun voeten stemmen? Waarom denk je dat er zo weinig moeite wordt gedaan om reviews te nomineren? Denk je dat elke lurker zich zo uitspreekt als ik doe? Kortom, denk je dat elke teleurgestelde bezoeker alle moeite neemt die @FirePuma142, @aex351 of ik nemen? Ik pleit voor meer pluriformiteit, maar dat krijg je niet als je constant een handjevol reviewers continu in de spotlights zet.

Ik bedoel, ffs. Je hebt nu een kleine groep mensen die veel niet kritische reviews publiceren. Ze krijgen alle aandacht op de frontpage (een vlak dat groter is dan het stukje van het forum en tweakblogs daaronder!) en worden eens per maand nog eens extra in het zonnetje gezet met aandacht van de redactie. En op grond waarvan? Misschien 20x een +3-beoordeling en een enkele nominatie met drie plusjes in een topic. Is dat echt de mening van de community of is het de mening van een vocale minderheid? Als de reviews echt zo gewaardeerd worden, waarom neemt dan welgeteld minder dan 1% van de lezers de moeite om de review te beoordelen?
[...]

Ja, want als Tweakers niet mee gaat met de aanpassing, dan zullen ongeveer 4 gebruikers zeer teleurgesteld zijn over een filter en wellicht Tweakers niet meer zullen bezoeken.
Zoals gezegd: lang niet iedereen zal zich erover uitspreken. Ik denk dat de overgrote meerderheid van mensen die geen gesponsorde items wil zien gebruikersreviews links laat liggen en dat vind ik jammer voor Tweakers die wél met oprechte bedoelingen recenseren.

[ Voor 14% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@Asmodeus Ik verwacht van jou dan op z'n minst een review van de maand nominatie voor een Tweaker waarbij je de oprechte review wel goed genoeg vond. Dat kan nog voor de maand december en anders januari.
Volgens mij is @PcDealer de enige voorstander van het filter die aan de andere kant ook andere Tweakers in het zonnetje probeert te zetten met de nominaties. Jij hebt de macht in handen om dingen te veranderen, dat kun je o.a. doen door een nietsvermoedende Tweakers in het zonnetje te zetten. Samen staan we/jullie sterk.
Als je dat niet overhebt voor mensen met oprechte bedoelingen, dan weet ik niet voor wie je het wel over (of welke bedoelingen jij daadwerkelijk hebt).

Ik ben benieuwd wat je kiest: een nominatie, wachten op een antwoord van Tweakers of blijven discussiëren over een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

@Kiswum - welk gedeelte van "ik spreek niet alleen voor mezelf" snap je niet? Ik laat de reviews nu helemaal links van me liggen omdat ik me steeds door sponsortroep heen moet werken. Waarom zou ik in vredesnaam tijd steken in een systeem dat in de basis al verrot is? Ik doe liever moeite om het systeem te verbeteren.

[ Voor 8% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Welk gedeelte van deze post snap je niet?
Kiswum in "Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame."

Ik heb geprobeerd om ervoor te zorgen dat jullie worden direct iets positiefs kunnen opleveren (nominaties voor eerlijke reviews), maar ook dat slaan jullie in de wind.

Als jij en The Killer niets voor deze gebruikers doen of openstaan voor andere meningen, dan laat ik jullie reacties voorlopig links liggen en ik spreek vast niet voor mezelf. Mensen die open staan voor slechts 1 antwoord, daar heb ik niets aan in een discussie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

18327

Ik snap je hele post. Ik ben alleen op een andere manier bezig met het verbeteren van gebruikersreviews, eentje die ik niet elke maand weer mag herhalen. Het lijkt soms wel alsof alles maar positief moet zijn, alsof kritiek uiten per definitie ongewenst is. Quatsch.

Ik heb trouwens meer dan genoeg verbeterpunten laten zien wat betreft reviews, lees mijn posts nog maar eens na. Concrete handvaten:
• besteed evenveel aandacht aan positieve als negatieve punten in je verhaal, zowel in woorden als in foto's - tenminste, als de review neutraal is
• plaats foto's in een tabel onderaan je review, in plaats van enkele stukjes tekst tussen 1000 foto's. Mensen die de foto's willen zien, hebben de mogelijkheid. De rest kan de review op inhoud beoordelen
• denk kritisch na over wat het product moet bereiken. Welk probleem moet het oplossen? Waarom zou je niet een alternatief kiezen dat ofwel goedkoper is ofwel beter presteert? En kun je geen antwoord geven op de vorige vraag, waarom zou je het dan een goede score geven?
• foto's staan in dienst van de review, niet andersom. Foto's moeten illustreren of verduidelijken wat een tekst vertelt
wees duidelijk over commerciële belangen! wees je ervan bewust dat je neutraliteit, of je het nou door hebt of niet, eronder lijdt als je een belang hebt in het ontvangen van producten. Benoem dit duidelijk in je review en wees je ervan bewust als je een review aan het schrijven bent

Ik heb dit al eerder gezegd, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er toch niks mee gedaan wordt. Dus tja.

[ Voor 96% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Het lijkt soms wel alsof alles maar positief moet zijn, alsof kritiek uiten per definitie ongewenst is.
Je mag kritiek uiten, maar als je aan de andere kant niets met de mening van een ander doet, dan heeft de mening van een klager voor mij weinig waarde.
• besteed evenveel aandacht aan positieve als negatieve punten in je verhaal, zowel in woorden als in foto's - tenminste, als de review neutraal is
Dat wordt altijd gedaan, zo niet geef dat dan aan onder de review (die je tegenwoordig niet meer leest) of geef in dit topic aan dat het een onreine review is.
Mijn mening over negatieve foto's kun je terugvinden in deze post en daar zal in de praktijk weinig mee kunnen gebeuren:
Kiswum in "Gesponsorde product reviews content wegfilteren."
Helaas heb je nooit antwoord gegeven op de vragen die ik daarin had gesteld. Dat is natuurlijk niet erg netjes in een "discussie".
• plaats foto's in een tabel onderaan je review, in plaats van enkele stukjes tekst tussen 1000 foto's. Mensen die de foto's willen zien, hebben de mogelijkheid. De rest kan de review op inhoud beoordelen
Net als bij de redactie van Tweakers, moeten (goede) reviews bestaan uit tekst en foto's. Zoals jij het wilt hebben (foto's onderaan in een tabel), dat kun je alleen verwachten bij webwinkels en sites zoals Kieskeurig. Als je dat soort reviews zou willen, dan moet je Tweakers vermijden, want dat soort reviews worden hier niet gewaardeerd (dat zie je terug in de scores).
Het enige waarmee ik het eens ben (wat uiteraard nogal is overdreven). Je moet geen tig foto's plaatsen met daartussen 1-2 regels tekst. Balanceer dat beter en gebruik een goede alinea om de foto's te bespreken.
• denk kritisch na over wat het product moet bereiken. Welk probleem moet het oplossen? Waarom zou je niet een alternatief kiezen dat ofwel goedkoper is ofwel beter presteert? En kun je geen antwoord geven op de vorige vraag, waarom zou je het dan een goede score geven?
Bij een review wil je laten zien wat een product doet en als het mogelijk is wat het doet tegenover een ander product. Als ik een review zie, dan weet ik aan de naam of soort product al wat het product moet bereiken. Heb je een concreet voorbeeld van een product waarbij je deze vragen moet behandelen? Het enige wat interessant is: Waarom zou je voor dat product gaan en niet voor een ander product. Uiteraard kun je die vraag alleen beantwoorden als je onlangs concurrerende producten hebt getest. 3x raden welke persoon deze vraag daadwerkelijk zou kunnen beantwoorden.... Precies, de persoon die je niet meer in het reviewgedeelte wil zien kan voldoen aan deze vragen.
Geen goed voorbeeld dus.
• foto's staan in dienst van de review, niet andersom. Foto's moeten illustreren of verduidelijken wat een tekst vertelt
Mee eens, het moet een goede balans zijn. Een review met 90% foto's is niet optimaal, een review met 90% tekst is ook niet optimaal.
Het kan handig zijn om screenshots te gebruiken om een overdaad aan fofo's te minimaliseren, maar waarbij het wel handig zijn om veel opties weer te geven voordat je het product koopt. Maar ook daarover heb ik eerder aangegeven, maar daarop heb ik nooit een reactie mogen ontvangen van jou:
Kiswum in "Gesponsorde product reviews content wegfilteren."

Edit:
• wees duidelijk over commerciële belangen! wees je ervan bewust dat je neutraliteit, of je het nou door hebt of niet, eronder lijdt als je een belang hebt in het ontvangen van producten. Benoem dit duidelijk in je review en wees je ervan bewust als je een review aan het schrijven bent
Lees gewoon de eerste zin bovenaan de review. Het kan zijn dat je het al een tijdje niet hebt gelezen, maar het staat er sinds juni bij voor elke review. Gewoon boven in beeld.
Tevens staat het ook bij het product zelf als je het overzicht bekijkt zoals hier:
pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart
Dit is voldoende om aan de voorwaarden van ACM te voldoen. Als je ziet dat is gesponsord is, dan weet je dat het niet is gekocht door de reviewer.

Ik heb het bijna allemaal eerder aangehaald, maar ook ik verwacht dat er weinig met die antwoorden zal worden gedaan. Ik kijk uit naar jou eerstvolgende review, maar ik denk dat de beste stuurlui gewoon aan wal staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Kiswum op 04-01-2018 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:56:
Welk gedeelte van deze post snap je niet?
Kiswum in "Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame."

Als jij en The Killer niets voor deze gebruikers doen of openstaan voor andere meningen, dan laat ik jullie reacties voorlopig links liggen en ik spreek vast niet voor mezelf. Mensen die open staan voor slechts 1 antwoord, daar heb ik niets aan in een discussie.
Sorry Kiswum, hier sla je de plank mis. Ik geloof dat iedereen die in dit topic genoemd is, gereageerd heeft en het gelezen heeft gebaat is bij een zo goed mogelijke reviewsectie op Tweakers.net. Ik, jij, iedereen. Dat ik en @Asmodeus op een andere manier dan jij dit doel proberen te bereiken diskwalificeert ons niet als discussiepartners. Dat we niet mee willen gaan in je niet heel vrijblijvende verzoek om op een andere manier aan dat doel bij te dragen evenmin.

Ik sta zeer zeker open voor andere meningen, ik sta open voor bergen met antwoorden. Maar open staan voor een mening betekent niet dat ik mijn mening aanpas. Dat doe jij immers ook niet, jij bent ontvankelijk voor mijn mening over gesponsorde reviews maar past je werkwijze niet aan. En dat is prima. Jouw mening, jouw acties. Maar dan geldt ook, mijn mening, mijn acties.

Over de antwoorden kan ik kort zijn, dat heb ik al eerder aangegeven: Als er een officieel antwoord komt, is daarmee de kous af, welk antwoord dat ook is. Dan hoor je mij ook niet verder , mits status quo. Als het dan (weer) de spuigaten uitloopt trek ik mijn mond wel weer open.

Kort gezegd, ik ben er wel een beetje klaar mee dat ik het verwijt krijg niets te doen voor de gebruikers hier, ik doe in dit topic niet anders. Alleen de manier waarop staat je niet aan. Dat is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

Ik stap helemaal over je post heen omdat het niets nieuws toevoegt. Ik heb al gezegd waarom ik niet meedoe aan nomineren voor review van de maand. Voor het geval je het gemist hebt: ik heb geen zin om me door allerlei gesponsorde reviews heen te waden voordat ik eindelijk weer een authentieke gebruikersreview terugvind.

Wat betreft de duidelijkheid van commercie: ik heb al gezegd wat daar nu mis mee is. Nogmaals: het is te onduidelijk en valt weg tegen de overdaad aan kleur om de boodschap heen. Daarnaast bevindt het zich op een plek die je meestal negeert.

Voor wat betreft een review die de plank mis slaat: ik blijf niet hangen in het noemen van voorbeelden. Je vraagt om concrete punten om een review te verbeteren, vervolgens geef ik ze en dan mag ik opeens niet meer vinden dat de reviews niet goed zijn. Ofzo. Ik zie de logica niet.

En, zoals @FirePuma142 al zegt: ik denk op een andere manier mee over gebruikersreviews. Ik doe het alleen liever wat fundamenteler dan dat ik blijf hangen in voorbeelden of dat ik m'n eigen recensies zou gaan schrijven. Waarom zou ik? Serieus, denk je dat er voor mij eer aan valt te behalen als mijn recensies temidden van gesponsorde items staan? Ik blijf liever buiten die circlejerk.

Maar goed:
Net als bij de redactie van Tweakers, moeten (goede) reviews bestaan uit tekst en foto's. Zoals jij het wilt hebben (foto's onderaan in een tabel), dat kun je alleen verwachten bij webwinkels en sites zoals Kieskeurig. Als je dat soort reviews zou willen, dan moet je Tweakers vermijden, want dat soort reviews worden hier niet gewaardeerd (dat zie je terug in de scores).
Grappig dat je over Kieskeurig begint, want de gebruikersreviews hier op Tweakers hebben voor mij ongeveer evenveel waarde: nul komma nul. Ze geven net zoveel nuttige informatie als de gemiddelde Kieskeurig review maar zien er wat beter uit.

[ Voor 13% gewijzigd door 18327 op 04-01-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WoutF schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:50:
[...]

Ja, eerder vandaag, maar er is nog niks uitgekomen. Wordt vervolgd.
We zijn inmiddels weer bijna 3 weken verder, is er al licht aan het einde van de tunnel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Als er wat te melden is dan post ik het hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

WoutF schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:39:
Als er wat te melden is dan post ik het hier :)
Bedankt voor je tussentijdse update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als sidenote: Jammer om te zien dat @Asmodeus tegenwoordig door het leven gaat als @18327. Dat behelst niet veel goeds vrees ik. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kwam vandaag het onderstaande tegen en leek mij zeer van toepassing bij een discussie over gebruikersreviews en reclame.
4 Gebruiksvoorschriften Website en plaatsen Content

4.1 Het Lid dient zich te onthouden van ongeoorloofd gebruik van de Website en zal zich opstellen en gedragen conform hetgeen door Tweakers.net mag worden verwacht van een zorgvuldig Lid.

4.2 In het bijzonder zal het Lid:
xiii. In een review zal het lid transparant zijn over de herkomst van het product en of er een beloning is ontvangen of in het vooruitzicht wordt gesteld voor het plaatsen van de review
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/
4.6 Het Lid mag (ter uitsluitende beoordeling van Tweakers.net) geen Content op de Website plaatsen:
viii. voor reclame- of marketingdoeleinden.
4.8 Indien het Lid naar het oordeel van Tweakers.net geheel of gedeeltelijk tekort schiet in de nakoming van het bepaalde in artikel 4.6 sub viii, is het Lid aan Tweakers.net zonder dat een aanmaning of een andere voorafgaande verklaring vereist is telkens voor elke niet-nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van EUR 1.500,- (vijftienhonderd Euro). Deze boete komt Tweakers.net toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen van Tweakers.net, daaronder mede begrepen het recht op nakoming en het recht op schadevergoeding naast de boete.
8 Sancties

8.1 De Crew kan een Sanctie opleggen aan het Lid indien hij in strijd handelt met deze Algemene Voorwaarden. Het Lid heeft recht op bemiddeling zoals nader omschreven in de toepasselijke Policy. Tweakers.net kan echter eenzijdig besluiten om het recht op bemiddeling buiten toepassing te laten, bijvoorbeeld indien het Lid blijkt te handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf of anderszins commerciële bedoelingen heeft. Meer informatie over de sanctierichtlijnen en de bemiddelings- en bezwaarmogelijkheden is opgenomen in de Policies.
8.2 Onverminderd enig andere recht van Tweakers.net op grond van de wet of deze Algemene Voorwaarden, geldt dat indien het Lid in strijd handelt met artikel 4 tot en met 7 van deze Algemene Voorwaarden of met de Policies, Tweakers.net gerechtigd is om met onmiddellijke ingang en zonder ingebrekestelling:

door het Lid geplaatste Content aan te passen of te verwijderen;
het Lid de toegang tot de Website te ontzeggen (al dan niet tijdelijk); en
de Account van het Lid op te heffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PcDealer schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:23:
Ik kwam vandaag het onderstaande tegen en leek mij zeer van toepassing bij een discussie over gebruikersreviews en reclame.
[...]
Exact @PcDealer.

*knip* een opmerking die over 1 persoon specifiek gaat en bovendien niet te bewijzen is.

@WoutF: Zoals vermeld in Artikel 4.7: Bij deze de melding dat ik meen dat genoemde gebruikers in strijd handelen met artikel 4 van de Algemene Voorwaarden van Tweakers.net.

[ Voor 18% gewijzigd door Dirk op 04-02-2018 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:00

aex351

I am the one

We zijn nu toch al een tijd verder en gezien de acties vanuit Tweakers, of beter gezegd het gebrek daaraan, concludeer ik ten iedere geval dat ze de huidige gang van zaken met betrekking tot advertorial content (oftewel gesponsorde review content) wel prima vinden. Persoonlijk vind ik dit jammer.

Wat mij hieraan stoort is dat Tweakers doelbewust dit soort sluikreclame toestaat. Terwijl de gemiddelde bezoeker de aanname doet (en terecht) dat dit 'gebruiker reviews' zijn. Immers, er staat ook bij dat dit 'gebruiker reviews' zijn. Wat het simpelweg niet is.

Vandaar ook mijn feature request, Gesponsorde product reviews content wegfilteren., om dit soort reviews af te splitsen van de daadwerkelijke 'gebruiker reviews'.

Kortom, ik vind de gebruikerservaring op dit punt minder fijn. Ik ben het overigens ook eens met wat @18327 zei met betrekking tot gebruikers die simpelweg weinig moeite doen, niets laten horen en uiteindelijk stemmen met hun voeten. Ik denk dat er nu een klein groepje is die nu tijd en moeite heeft gestoken om hier een punt van te maken. Tweakers staat toe dat gebruikers worden misleidt en lapt de reclame code commissie zijn laars.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Het stoort mij dat er een kamp van en handvol gebruikers is die eisen dat hun wens in vervulling gaat. Dergelijke wensen/uitingen gaan vooral gepaard met mededelingen die lijken op de waarheid, maar grotendeels zelf zijn bedacht. Er worden dan bijvoorbeeld zaken van de RCC erbij gehaald, terwijl de reviews daar al aan voldoen.
Ik kan me goed voorstellen dat Tweakers dat soort eisende verzoeken (tijdelijk) links laat liggen en focust op andere zaken en andere feature requests die worden aangedragen en op meer steun van de community kunnen rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik kom op Tweakers.net op gebruikersreviews te lezen. Van echte gewone gebruikers, zoals ik zelf.. Niet om reviews te lezen van mensen die allerlei spul al dan niet gratis krijgen en daar een dagtaak van maken om te reviewen. Heb dat liever in een apart hoekje.

Wie zegt dat een 'expert' review beter is dan een 'doorsneegebruiker' ? Experts reviewen ook vaak vanuit een bubble en gaan anders om met plus- of minpunten, die een doorsneegebruiker anders ervaren.

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op zondag 4 februari 2018 @ 08:39:
Het stoort mij dat er een kamp van en handvol gebruikers is die eisen dat hun wens in vervulling gaat.
Nee, je blijft dit herhalen, maar nee. Het doel is een definitieve uitspraak en die blijft bij herhaling en nu al erg lang uit. Dat vind ik overigens net zo goed een aanfluiting als de continue geplaatste advertorial meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Waar gaat het je om? Een uitspraak dat gesponsorde reviews mogen? Dat blijkt al uit het feit ze door de reviewer als zodanig gemarkeerd kunnen worden.

En als je geen gesponsorde reviews wil zien... Dan sla je ze gewoon over.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Dirk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:43:
Waar gaat het je om? Een uitspraak dat gesponsorde reviews mogen? Dat blijkt al uit het feit ze door de reviewer als zodanig gemarkeerd kunnen worden.

Heel lastig om die uit de database met reviews te filteren als het verzoek tot een filter hiervoor compleet genegeerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Het stoort mij dat er een kamp van en handvol gebruikers is die eisen dat hun wens in vervulling gaat. Dergelijke wensen/uitingen gaan vooral gepaard met mededelingen die lijken op de waarheid, maar grotendeels zelf zijn bedacht. Er worden dan bijvoorbeeld zaken van de RCC erbij gehaald, terwijl de reviews daar al aan voldoen.
Ik kan me goed voorstellen dat Tweakers dat soort eisende verzoeken (tijdelijk) links laat liggen en focust op andere zaken en andere feature requests die worden aangedragen en op meer steun van de community kunnen rekenen.
Dus, nu jij onder vuur ligt, en jouw werkwijze moet aangepast worden, stoort het je opeens?

Maar je hebt er geen problemen mee om anderen jouw eisen op te leggen toch?
Op Tweakblogs heb ik meerdere keren mijn manier van werken moeten aanpassen omwille van jou, en een paar anderen. En laat ik het ook dan maar niet hebben over je constante gehak op bepaalde bloggers, van dingen die jij en een kleine vocale meerderheid niet vinden kunnen.

Beetje twee maten, twee gewichten dit....

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Er is genoeg vraag naar volgens mij, met verschillende topics en berichten van verschillende mensen. Dus spreken over een kamp en handvol gebruikers is echt onzin, dan zie je wat je graag wil zien.

Als het je stoort, zegt dat ook genoeg. Het zou mij ook benadelen, maar ik weet tenminste dat ze een punt hebben. Het verzoek is helemaal zo gek niet en eigenlijk best logisch.

Dit soort reacties passen een beetje bij de situatie m.b.t. de webshop Max-ICT. "Bevalt de shop je niet, dan lees je er maar gewoon over heen".

Een vrij passieve houding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

dodge_911 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Dus, nu jij onder vuur ligt, en jouw werkwijze moet aangepast worden, stoort het je opeens?
Ik lig totaal niet onder vuur, men wil juist dat de andere reviewers iets toevoegen wat ik al 5 jaar doe.
Maar je hebt er geen problemen mee om anderen jouw eisen op te leggen toch?
Ik leg niemand mijn eisen op, dat zou mooi worden zeg.
Op Tweakblogs heb ik meerdere keren mijn manier van werken moeten aanpassen omwille van jou, en een paar anderen.
Oh die eisen. Ik kan me voorstellen dat jij het vrij vervelend vond dat ik en een paar andere jou erop hebben gewezen dat je je niet aan de richtlijnen van Tweakers hield op je Tweakblog? Vermoedelijk was je toen erg kwaad dat het niet meer zo eenvoudig werd om aankopen te doen via de links die je plaatste en op dat moment al verboden waren op het grootste gedeelte van het platform.

Wellicht kun je aangeven dat het hier om referral links gaat waarbij jij direct geld/punten kan genereren op het gratis Tweakers. Doordat het enkele keren door mij en wellicht anderen is aangekaart, zag je in dat je in strijd met de regels van Tweakers handelde en het daarom had aangepast op aanraden van mij, andere users of misschien zelfs op je vingers bent getikt door een admin.

De wijze hoe jij je blogs het laatste jaar plaatst, dat is niet in strijd met de Tweakers regels en daardoor is daar ook niets mis mee. Je verzoekt niemand om naar je pagina te gaan. Je video is clean en wordt niet tig keer voorzien van typische YT commentaar waarbij bijna wordt gesmeekt om op de referral links op de YT pagina te klikken. Zoals jij het nu plaatst, daar heb ik geen problemen mee en daar heb ik geen commentaar op gegeven. Dat anderen daar anders over denken, daar kan ik niets aan doen, dan moet je bij die mensen klagen en niet bij mij.
En laat ik het ook dan maar niet hebben over je constante gehak op bepaalde bloggers, van dingen die jij en een kleine vocale meerderheid niet vinden kunnen.
Vermoedelijk heeft deze opmerking te maken op hetgeen wat voorheen bij jou fout is gegaan en inmiddels is hersteld. Kanem0chi is iemand (want dat is die ene bepaalde blogger waar je het denk ik over hebt) die ervan houdt om op of over het randje te balanceren van het toelaatbare. Mede daardoor wordt er door meerdere kritiek geuit op zijn blogs en reviews, waardoor hij diverse keren op zijn vingers getikt. Op kritiek reageert hij vrij snel en lijkt hij bijna prettig te vinden, maar voor vragen of opmerkingen is het een stuk stiller vanuit zijn kant.

Opsomming van zijn blogs/reviews:
- Suggestieve titel en komt soms neer op clickbaits.
- Icoontjes om zijn blogs in de tracker naar voren te trekken.
- Reclame maken van vorige reviews/video's, waardoor de verhouding links en tekst erg scheef loopt.
- Mensen verzoeken om de video te bekijken om erachter te komen wat die titel nu eigenlijk inhoud.
- De teksten zijn suggestief en daarvoor zou men liever feiten en een kleine opsomming voor terug zien komen.
- In het verleden werden ook referral links (evt. in combinatie met Goo.gl links) gebruikt, maar die zijn op last van Tweakers gelukkig niet meer aanwezig. Dit valt o.a. onder het kopje: balanceren op het toelaatbare en dat ging er toen meerdere keren overheen.
Beetje twee maten, twee gewichten dit....
Ik zou niet weten waarom ik op basis van de feiten zou meten met 2 maten. Als je je aan de regels van dit platform houdt en iets onder de richtlijnen blijft, dan is er niets aan de hand. Dat jij meerdere keren op je fouten bent gewezen en daaraan iets hebt gedaan, dat is goed. Wat mij betreft is dat allemaal iets van het verleden en zou Kanem0chi nu een voorbeeld aan jou kunnen nemen. Dat is een eerlijke compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Kiswum schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:26:
Wellicht kun je aangeven dat het hier om referral links gaat waarbij jij direct geld/punten kan genereren op het gratis Tweakers. Doordat het enkele keren door mij en wellicht anderen is aangekaart, zag je in dat je in strijd met de regels van Tweakers handelde en het daarom had aangepast op aanraden van mij, andere users of misschien zelfs op je vingers bent getikt door een admin.
Dat geef ik toe, dat ws niet netjes. Maar dat is niet alleen waar het om gaat. En rijk ben ik er/zal ik er nooit van (ge)worden. De luttlee inkomsten gingen meteen weer naar korting op meet- en reviewspul.

Wat bijvoorbeeld ivm het gebruik van goo.gl als url shortener naar referralvrije productpages?
Of, het nog maar vermelden onder je video dat er in de description links staan naar de producten?
Vermoedelijk heeft deze opmerking te maken op hetgeen wat voorheen bij jou fout is gegaan en inmiddels is hersteld. Kanem0chi is iemand (want dat is die ene bepaalde blogger waar je het denk ik over hebt) die ervan houdt om op of over het randje te balanceren van het toelaatbare. Mede daardoor wordt er door meerdere kritiek geuit op zijn blogs en reviews, waardoor hij diverse keren op zijn vingers getikt. Op kritiek reageert hij vrij snel en lijkt hij bijna prettig te vinden, maar voor vragen of opmerkingen is het een stuk stiller vanuit zijn kant.

Opsomming van zijn blogs/reviews:
- Suggestieve titel en komt soms neer op clickbaits.
- Icoontjes om zijn blogs in de tracker naar voren te trekken.
- Reclame maken van vorige reviews/video's, waardoor de verhouding links en tekst erg scheef loopt.
- Mensen verzoeken om de video te bekijken om erachter te komen wat die titel nu eigenlijk inhoud.
- De teksten zijn suggestief en daarvoor zou men liever feiten en een kleine opsomming voor terug zien komen.
- In het verleden werden ook referral links (evt. in combinatie met Goo.gl links) gebruikt, maar die zijn op last van Tweakers gelukkig niet meer aanwezig. Dit valt o.a. onder het kopje: balanceren op het toelaatbare en dat ging er toen meerdere keren overheen.

[...]

Ik zou niet weten waarom ik op basis van de feiten zou meten met 2 maten. Als je je aan de regels van dit platform houdt en iets onder de richtlijnen blijft, dan is er niets aan de hand. Dat jij meerdere keren op je fouten bent gewezen en daaraan iets hebt gedaan, dat is goed. Wat mij betreft is dat allemaal iets van het verleden en zou Kanem0chi nu een voorbeeld aan jou kunnen nemen. Dat is een eerlijke compliment.
toon volledige bericht
Wel, jij balanceert volgens een aantal lui hier ook op het randje van wat niet kan (volgens hen) en kan (volgens jezelf en re meer omdat Tweakers er nogal licht mee omgaat en zich zodoendein jouw kamp bevindt.
Just my two cents, het is tenslotte een forum...
En bedankt. Eerlijk waar.
Je bent 'n autoriteit op gebied van reviews en je tweakblogs, maar dan qua kennis en schrijven, niet als een soort van mod.

[ Voor 13% gewijzigd door dodge_911 op 04-02-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

dodge_911 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:32:
[...]

Dat geef ik toe, dat ws niet netjes. Maar dat is niet alleen waar het om gaat.
Wat bijvoorbeeld ivm het gebruik van goo.gl als url shortener naar referralvrije productpages?
Of, het nog maar vermelden onder je video dat er in de description links staan naar de producten?
Waarom zou je link verkleiners gebruiken?
Waarom zou je niet gewoon de volledige link gebruiken?

Ik denk dat jij ook wel weet dat dergelijke links niet slechts worden gebruikt om een link te verkleinen.
99 van de 100 keer wordt het gebruikt om te gebruiken voor eigen statistieken, inzage te geven voor derde partijen en om er een referral achter te zetten. Hierdoor is men er op tegen op Tweakers. De inhoud achter de link is niet direct zichtbaar en mede daardoor is men er op tegen op Tweakers, vooral de mobiele gebruikers zullen dit ervaren.
[...]

Wel, jij balanceert volgens een aantal lui hier ook op het randje van wat niet kan (volgens hen) en kan, te meer omdat Tweakers er nogal licht mee omgaat en zich in jouw kamp bevinden.
Ik heb geen voorbeelden gezien waarbij ik als persoon op het randje balanceer. Het kan zijn dat je verkeerde informatie hebt of die informatie is niet naar buiten gebracht. Mocht ik op het randje van het toelaatbare balanceren dan hoor ik het graag. Zonder die feedback kan ik niets aan mijn (bijna) slechte gedrag veranderen. Zonder die feedback bestaat het probleem voor mij ook niet.

Het enige wat ik kan verbeteren is om mensen niet op hun foute gedrag te wijzen, maar om direct een admin in te schakelen. Echter kan ik me voorstellen dat mensen soms ook direct worden geïnformeerd en dat ik het foute gedrag niet openbaar plaatst zoals in dit soort topics.

p.s.
Wat betreft de mensen in "mijn kamp", dat zou iedereen zijn die een product bespreekt die hij/zij niet heeft gekocht en er wel een review/blog over plaatst. Daardoor zitten wij in hetzelfde schuitje. Men ziet jouw vergelijking als advertorial/reclame. Waarom: Omdat je het niet altijd zelf hebt aangeschaft, net als ik niet alles zelf aanschaf. Sommige dingen koop ik, maar de laatste tijd krijg ik producten of mag ik tijdelijk lenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kiswum op 04-02-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Kiswum schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Waarom zou je link verkleiners gebruiken?
Waarom zou je niet gewoon de volledige link gebruiken?

Ik denk dat jij ook wel weet dat dergelijke links niet slechts worden gebruikt om een link te verkleinen.
99 van de 100 keer wordt het gebruikt om te gebruiken voor eigen statistieken, inzage te geven voor derde partijen en om er een referral achter te zetten. Hierdoor is men er op tegen op Tweakers. De inhoud achter de link is niet direct zichtbaar en mede daardoor is men er op tegen op Tweakers, vooral de mobiele gebruikers zullen dit ervaren.
Voor over ik weet mag je van je eigen content wel inkijk hebben op statistieken, denk ik.
Maar men is er op tegen, zeg je; ik heb vorig jaar de regels (denk ik toch) vrij grondig nagelezen, en daarover heb ik niets teruggevonden.
Ik heb geen voorbeelden gezien waarbij ik als persoon op het randje balanceer. Het kan zijn dat je verkeerde informatie hebt of die informatie is niet naar buiten gebracht. Mocht ik op het randje van het toelaatbare balanceren dan hoor ik het graag. Zonder die feedback kan ik niets aan mijn (bijna) slechte gedrag veranderen. Zonder die feedback bestaat het probleem voor mij ook niet.

Het enige wat ik kan verbeteren is om mensen niet op hun foute gedrag te wijzen, maar om direct een admin in te schakelen. Echter kan ik me voorstellen dat mensen soms ook direct worden geïnformeerd en dat ik het foute gedrag niet openbaar plaatst zoals in dit soort topics.
Dit topic is misschien ook wel 'n beetje 'n heksenjacht, toegegeven.
Maar aangezien er toch wel wat animo is omtrent, is er toch wat onenigheid daarover, dat kan je niet ontkennen. Het probleem is dat de regels voor interpretatie vatbaar zijn, soms misschien zelfs te ruim.
p.s.
Wat betreft de mensen in "mijn kamp", dat zou iedereen zijn die een product bespreekt die hij/zij niet heeft gekocht en er wel een review/blog over plaatst. Daardoor zitten wij in hetzelfde schuitje. Men ziet jouw vergelijking als advertorial/reclame. Waarom: Omdat je het niet altijd zelf hebt aangeschaft, net als ik niet alles zelf aanschaf. Sommige dingen koop ik, maar de laatste tijd krijg ik producten of mag ik tijdelijk lenen.
Met dit verschil dat ik vooral met data werk, en mijn werkwijze voor het overgrote deel film, en dus weinig aan de waarheid kan veranderen. Mijn geld gaat op aan betere meetapparatuur, waardoor ik wel moet 'teren' op wat men me wil opsturen. En wat hebben die toch wel een beetje nodig? Een beetje statistiek qua views en clicks. Maar net daarom ben ik de YouTube toer opgegaan, omdat dat daar gewoon kan en mag.
Dan maar (in het begin) een veel kleinere userbase, maar wel mensen die oprecht interesse hebben...
En daarom ook de posts op m'n Tweakblog, voor die (misschien 200) Tweakers die ook oprecht interesse hebben in wat ik doe.

Maar, ik ga lekker verder videootjes maken. Ik heb m'n zegje kunnen doen en een fatsoenlijk weerwoord zonder vitriool gehad, waarvoor dank.

[ Voor 27% gewijzigd door dodge_911 op 04-02-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

dodge_911 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Voor over ik weet mag je van je eigen content wel inkijk hebben op statistieken, denk ik.
Maar men is er op tegen, zeg je; ik heb vorig jaar de regels (denk ik toch) vrij grondig nagelezen, en daarover heb ik niets teruggevonden.
Link verkleiners zijn op zich inderdaad niet verboden, echter wordt het 99/100 keer misbruikt door mensen met een referral link en dat is niet direct te zien, tenzij je als lezer moeite moet doen.
Acties en links in reviews, topics en/of tweakblogs

[...]

Dit topic is misschien ook wel 'n beetje 'n heksenjacht, toegegeven.
Maar aangezien er toch wel wat animo is omtrent, is er toch wat onenigheid daarover, dat kan je niet ontkennen. Het probleem is dat de regels voor interpretatie vatbaar zijn, soms misschien zelfs te ruim.
[/q]
Ik voel zelf niet dat ik een gedupeerde ben voor het onderwerp in deze heksenjacht. Ik vind wel dat er meer met feiten gediscussieerd moet worden en men niet te vaag moet blijven. Men ziet bepaalde reviews als advertorials of als reclame. Tevens wordt duidelijk aangegeven dat er in strijd wordt gehandeld met de regels van Reclame Code Commissie. Die commissie stelt onder andere voor om aan te geven of het product is gesponsord of niet. Alle reviewers voldoen daaraan sinds juni 2017 en daarmee heeft Tweakers zich duidelijk ingedekt. Helaas vind een handvol (misschien 2 handen vol) gebruikers dat dit niet genoeg is.

Ter info: Volgens deze commissie moet je ook bij video's en blogs aangeven of iets wel of niet gesponsord is ;).

p.s.
Just my two cents, het is tenslotte een forum...
En bedankt. Eerlijk waar.
Je bent 'n autoriteit op gebied van reviews en je tweakblogs, maar dan qua kennis en schrijven, niet als een soort van mod.
Bedankt voor je compliment!
Ik ben blij dat ik geen mod ben en dat ik af en toe ergens tegenaan kan trappen op momenten dat mods/admins zich wellicht afzijdig moeten houden. Ik heb respect voor het werk dat de mods en admins leveren en ik ben blij dat zij er zijn om de honderden topics onder controle te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Kiswum schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:14:
Ter info: Volgens deze commissie moet je ook bij video's en blogs aangeven of iets wel of niet gesponsord is ;).
Wordt ook vrijwel altijd binnen de 30/60 sec gemeld in de video, en als er al tekst bij de Tweakblogs post is, daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@dodge_911 ik zie nog steeds niet was @Kiswum dan verkeerd deed. Lees ik er over heen?

RCC heeft hier trouwens niets mee van doen, maar de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
PcDealer schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:39:
@dodge_911 ik zie nog steeds niet was @Kiswum dan verkeerd deed. Lees ik er over heen?

RCC heeft hier trouwens niets mee van doen, maar de ACM.
Ik reageerde op het feit dat 't 'm stoorde...
En verder heb ik blijkbaar niet erg goed gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dodge_911 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:40:
[...]

Ik reageerde op het feit dat 't 'm stoorde...
Ik reageer op
dodge_911 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:32:
Wel, jij balanceert volgens een aantal lui hier ook op het randje van wat niet kan (volgens hen) en kan (volgens jezelf en re meer omdat Tweakers er nogal licht mee omgaat en zich zodoendein jouw kamp bevindt.
Dit is dan compleet langs mij heen gegaan. Ik zie wel genoeg kritiek op andere reviewers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie deze vraag nu pas. Als je deze vraag nog moet stellen heb je duidelijk de voorgaande discussie niet gevolgd.

Het gaat er om dat reviewers door marketeers gebruikt worden om producten onder de aandacht te brengen. Een incidenteel gesponsord product, waarvan de review uit te filteren valt, soit, daar valt mee te leven. Maar voor het allergrootste gedeelte puur gesponsorde reviews produceren die gestyled worden als een advertorial, overladen worden met superlatieven en waarbij de kans op een significant aantal views en een geweldige beoordeling enorm zijn, dat is het probleem.

Daarnaast is het blijkbaar ook geen probleem om producten te verstrekken en ook nog een rol te spelen in het omhoog stemmen en nomineren van reviews van door jezelf verstrekte producten. Ook is het geen enkel probleem om niet alleen volledig gesponsorde producten aan te pakken, maar vervolgens ook voor diezelfde fabrikanten op de site van je eigen onderneming reclame te voeren via banners of give aways.

De facto is het op Tweakers toegestaan om als ondernemer reviews te schrijven met een commercieel oogmerk. Ook al is dat in directe tegenspraak met de eigen Algemene Voorwaarden. In praktische zin houdt de huidige praktijk niemand tegen om te gaan reviewen tegen betaling en deze op Tweakers en elders te publiceren. Dat is namelijk precies wat er nu al gebeurt.

Kortom een uitspraak:

1. of het inderdaad is toegestaan om als ondernemer reviews te schrijven met commercieel oogmerk
2. of het inderdaad is toegestaan om als importeur/distributeur zowel producten ter review aan te bieden als die reviews actief te promoten
3. of het inderdaad is toegestaan om als ondernemer/reviewer een commerciële relatie met leveranciers te onderhouden naast het produceren van volledig gesponsorde reviews voor diezelfde leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

FirePuma142 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:50:
1. of het inderdaad is toegestaan om als ondernemer reviews te schrijven met commercieel oogmerk
Nee. Een review moet altijd een eerlijke gebruikerservaring beschrijven. Reviews (in opdracht) van een verkoper hebben over het algemeen als doel de positieve punten te benadrukken en de negatieve punten te bagatelliseren en zijn dus niet toegestaan.
2. of het inderdaad is toegestaan om als importeur/distributeur zowel producten ter review aan te bieden als die reviews actief te promoten
Ja, afgezien van de sponsoring is de reviewer onafhankelijk.
3. of het inderdaad is toegestaan om als ondernemer/reviewer een commerciële relatie met leveranciers te onderhouden naast het produceren van volledig gesponsorde reviews voor diezelfde leveranciers.
Nee, dit is effectief gelijk aan 1.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk op 19-02-2018 19:29 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dirk schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:59:
[...]
Nee.

[...]
Ja, afgezien van de sponsoring is de reviewer onafhankelijk.

[...]
Nee, dit is effectief gelijk aan 1.
Als het niet is toegestaan, waarom wordt er dan niet tegen opgetreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bij geen bewijs, zal ieder logisch denkende organisatie zo'n aanklacht verwerpen.

Verder klopt de hele opsomming nog steeds niet, maar dat zal jou niet veel uitmaken.
Liever een rant met onderbuik gevoelens en dik aangedrukt, dan een rant dat bestaat uit feitelijkheden.

Ik denk dat Tweakers deze rants beter kan aanpakken dan de gesponsorde reviews te weren die de laatste 2 jaren, vaak niet eens boven de 2000 views uitkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:06:
Bij geen bewijs, zal ieder logisch denkende organisatie zo'n aanklacht verwerpen.

Verder klopt de hele opsomming nog steeds niet, maar dat zal jou niet veel uitmaken.
Liever een rant met onderbuik gevoelens en dik aangedrukt, dan een rant dat bestaat uit feitelijkheden.

Ik denk dat Tweakers deze rants beter kan aanpakken dan de gesponsorde reviews te weren die de laatste 2 jaren, vaak niet eens boven de 2000 views uitkwamen.
Zat bewijs Kiswum, maar je wil het niet zien denk ik. Je verwijzing naar onderbuikgevoelens en rants laat ik maar even voor wat het is, maar kijk vooral eens in de spiegel alvorens je begint te strooien met onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik laat het vanaf hier verder (weer) over aan de redactie. Als zij bewijzen willen zien, dan nemen ze misschien wel contact met je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:18:
Ik laat het vanaf hier verder (weer) over aan de redactie. Als zij bewijzen willen zien, dan nemen ze misschien wel contact met je op.
Sorry hoor, maar zeg dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

FirePuma142 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:10:
[...]

Als het niet is toegestaan, waarom wordt er dan niet tegen opgetreden?
Ik heb mijn eerste punt even aangevuld, maar wordt er opgetreden. Bij voorkeur zonder dat de andere gebruikers er wat van merken. Dat jij onvoldoende zicht hebt op wie er wel en niet onafhankelijk zijn, kan ik niet helpen. Je mag er sowieso vanuit gaan dat wij (veel) meer informatie hebben dan jij. Maar goed, als je nog concrete voorbeelden hebt met duidelijke bewijzen dan mag je die, bij uitzondering, hier wel een keer op een rij zetten. Ik sta overigens geen uitgebreide discussie over deze voorbeelden toe, daar is dit topic niet voor bedoeld. Foritain en Bioblade mag je ook overslaan, ik ken het (gebrek aan) bewijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dirk schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:44:
[...]

Foritain en Bioblade mag je ook overslaan, ik ken het (gebrek aan) bewijs.
Tuurlijk. Was te verwachten. Laat de eerste nu serie-overtreder pur sang zijn. Onvoorstelbaar. De eerste serieuze reactie van een Tweakers-vertegenwoordiger en dit is het? Lachwekkend.

Niet eens alleen lachwekkend, het failliet van de Tweakers-review sectie is bij deze definitief. Vrijbrief om tegen betaling onbeperkt hypergestyleerde reviews aan te leveren die als hoofdregel hyperpositief zijn. En laat die positiviteit en styling nu de hoofdreden van sponsoring zijn. Koppel er gerust een onderneming aan vast, dat schept heus geen wederkerige afhankelijkheid tussen hyperpositieve hypergestyleerde reviewproductie, bedrijfszekerheid en neveninkomsten.

Echt totaal van de pot gerukt.

[ Voor 40% gewijzigd door FirePuma142 op 19-02-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Mooi, dan zijn we eindelijk van de discussie af. The Killer zal nu eindelijk rusten naar aanleiding van zijn eigen reacties. Zijn doel was ervoor zorgen dat er een definitieve uitspraak kwam.

FirePuma142 in "Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:48:
Mooi, dan zijn we eindelijk van de discussie af. The Killer zal nu eindelijk rusten naar aanleiding van zijn eigen reacties. Zijn doel was ervoor zorgen dat er een definitieve uitspraak kwam.

We wachten nog steeds op Wout hoor Kiswum. Ik dacht dat je je verder afzijdig zou houden overigens?

Ik zou me als hoofdredacteur overigens kapot schamen als ik dit soort praktijken in stand hield onder mijn verantwoordelijkheid. Laat staan prijzen aan ze uitdeel. Journalistieke doodzonde.

[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 19-02-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zou het aan de redactie overlaten en daar is een antwoord uit voortgekomen.

Verder wilde jij een antwoord. Je gaf daarbij niet expliciet aan dat alleen Wout het antwoord mocht geven.

Laat me raden, als Woutf een antwoord geeft, dan wil je weer een antwoord van Ginz en daarna weer van de directeur van Tweakers. Je zal niet rusten totdat jij je gelijk krijgt. Daarbij vind je het heel normaal om personeelsleden te beledigen. Goed bezig... |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
12 pagina`s modder gooien en “terugkoppeling” vanuit T.net maar concrete stappen blijven uit. Ik verbaas me echt over de houding van sommige users hier; ik lurk en lees en reageer niet veel want dat heeft volgens mij weinig zin. Dus even mijn ongezouten mening... ready? Komt ie:

In een ander topic is gevraagd om een filter om de verkapte reclame in reviews weg te filteren door middel van een filter; dit verzoek wordt totaal genegeerd en het topic wordt dicht gesmeten. Ook in dit topic wordt er overheen gepraat....Waarom gebeurd dit?
Technisch niet haalbaar? Momenteel andere prioriteiten? Krijgen jullie billenkoek als er zo’n filter komt? Ik kan wel redenen gaan verzinnen maar dat voegt weinig toe....

Dan komt de term “gesponsorde reviews”; waar is het “fatsoen” (ik weet even geen ander passend woord) gebleven om eerlijk en transparant aan te geven hoe/wat en waar je je producten vandaan hebt? Kan mij werkelijk geen drol schelen... want ja iemand moet toch die muis/case/scherm testen voordat ik hier geld aan uitgeef (kan zo maar een miskoop zijn)
Om terug te komen op de vraag: zou je gesponsorde reviews toestaan? Ja MITS duidelijk aangegeven in de tekst, desnoods 100 keer.. als het er maar in staat. Dan bepaal ik zelf wel wat ik met de plus en minpunten van een product doe.. daarnaast kan ik ook kritische vragen stellen in de comments bij de review zelf.

Hoewel dit allemaal letters op een scherm zijn beproef ik dat een aantal leden zich aangevallen voelen door de geleverde kritiek... is dat nodig?

Conclusie; een antwoord is zeer prettig :) maar wees lief naar elkaar.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.