Het lijkt soms wel alsof alles maar positief moet zijn, alsof kritiek uiten per definitie ongewenst is.
Je mag kritiek uiten, maar als je aan de andere kant niets met de mening van een ander doet, dan heeft de mening van een klager voor mij weinig waarde.
• besteed evenveel aandacht aan positieve als negatieve punten in je verhaal, zowel in woorden als in foto's - tenminste, als de review neutraal is
Dat wordt altijd gedaan, zo niet geef dat dan aan onder de review (die je tegenwoordig niet meer leest) of geef in dit topic aan dat het een onreine review is.
Mijn mening over negatieve foto's kun je terugvinden in deze post en daar zal in de praktijk weinig mee kunnen gebeuren:
Kiswum in "Gesponsorde product reviews content wegfilteren."
Helaas heb je nooit antwoord gegeven op de vragen die ik daarin had gesteld. Dat is natuurlijk niet erg netjes in een "discussie".
• plaats foto's in een tabel onderaan je review, in plaats van enkele stukjes tekst tussen 1000 foto's. Mensen die de foto's willen zien, hebben de mogelijkheid. De rest kan de review op inhoud beoordelen
Net als bij de redactie van Tweakers, moeten (goede) reviews bestaan uit tekst en foto's. Zoals jij het wilt hebben (foto's onderaan in een tabel), dat kun je alleen verwachten bij webwinkels en sites zoals Kieskeurig. Als je dat soort reviews zou willen, dan moet je Tweakers vermijden, want dat soort reviews worden hier niet gewaardeerd (dat zie je terug in de scores).
Het enige waarmee ik het eens ben (wat uiteraard nogal is overdreven). Je moet geen tig foto's plaatsen met daartussen 1-2 regels tekst. Balanceer dat beter en gebruik een goede alinea om de foto's te bespreken.
• denk kritisch na over wat het product moet bereiken. Welk probleem moet het oplossen? Waarom zou je niet een alternatief kiezen dat ofwel goedkoper is ofwel beter presteert? En kun je geen antwoord geven op de vorige vraag, waarom zou je het dan een goede score geven?
Bij een review wil je laten zien wat een product doet en als het mogelijk is wat het doet tegenover een ander product. Als ik een review zie, dan weet ik aan de naam of soort product al wat het product moet bereiken. Heb je een concreet voorbeeld van een product waarbij je deze vragen moet behandelen? Het enige wat interessant is: Waarom zou je voor dat product gaan en niet voor een ander product. Uiteraard kun je die vraag alleen beantwoorden als je onlangs concurrerende producten hebt getest. 3x raden welke persoon deze vraag daadwerkelijk zou kunnen beantwoorden.... Precies, de persoon die je niet meer in het reviewgedeelte wil zien kan voldoen aan deze vragen.
Geen goed voorbeeld dus.
• foto's staan in dienst van de review, niet andersom. Foto's moeten illustreren of verduidelijken wat een tekst vertelt
Mee eens, het moet een goede balans zijn. Een review met 90% foto's is niet optimaal, een review met 90% tekst is ook niet optimaal.
Het kan handig zijn om screenshots te gebruiken om een overdaad aan fofo's te minimaliseren, maar waarbij het wel handig zijn om veel opties weer te geven voordat je het product koopt. Maar ook daarover heb ik eerder aangegeven, maar daarop heb ik nooit een reactie mogen ontvangen van jou:
Kiswum in "Gesponsorde product reviews content wegfilteren."
Edit:
• wees duidelijk over commerciële belangen! wees je ervan bewust dat je neutraliteit, of je het nou door hebt of niet, eronder lijdt als je een belang hebt in het ontvangen van producten. Benoem dit duidelijk in je review en wees je ervan bewust als je een review aan het schrijven bent
Lees gewoon de eerste zin bovenaan de review. Het kan zijn dat je het al een tijdje niet hebt gelezen, maar het staat er sinds juni bij voor elke review. Gewoon boven in beeld.
Tevens staat het ook bij het product zelf als je het overzicht bekijkt zoals hier:
pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart
Dit is voldoende om aan de voorwaarden van ACM te voldoen. Als je ziet dat is gesponsord is, dan weet je dat het niet is gekocht door de reviewer.
Ik heb het bijna allemaal eerder aangehaald, maar ook ik verwacht dat er weinig met die antwoorden zal worden gedaan. Ik kijk uit naar jou eerstvolgende review, maar ik denk dat de beste stuurlui gewoon aan wal staan.
[
Voor 10% gewijzigd door
Kiswum op 04-01-2018 12:56
]