aex351 schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:15:
Een gesponsorde review impliceert dat er een tegenprestatie verwacht wordt. Nagenoeg alle +3 reviews zijn een gesponsorde review (>95%). Waarbij zo'n gesponsorde review altijd een hoge product score krijgt.
Officieel is die tegenprestatie natuurlijk het schrijven van een review, niet het geven van een positief oordeel. Maar je hebt vast op zijn minst deels gelijk met de insinuatie dat een hoge score verwacht wordt. Overigens is het over de hele reeks reviews normaal dat 4 en 5 sterren veruit het meeste worden gegeven.
Dat is geen review. Dat is een systeem waarbij er een verhaal verschreven wordt over de eigenschappen van een product met mooie foto's met als doel om een product te vermarkten. Die reviews zullen nooit neutraal zijn, geschreven vanuit een echte gebruikersperspectief omdat er persoonlijke belangen mee gemoeid zijn. Als zo'n reviewer lage scores gaat uitdelen dan zal die niet lang nog producten ontvangen / betaald worden voor dat soort werk.
Maar of de gevolgtrekking hier klopt betwijfel ik. Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het contact met de gebruikers die zoveel reviews schrijven, maar heb wel toevallig @
Foritain een paar maanden geleden gesproken en daarbij hebben we ook het uitgebreid over dit onderwerp gehad. Dus ik kan alleen (een beetje) voor hem spreken. Maar onderstaand verhaal zal vast ook voor enkele van de andere veel-reviewers gelden.
Vergeet sowieso hierbij niet dat de +3-scores gegeven worden door mede-tweakers, niet door hemzelf of onze redactie. Blijkbaar worden zijn reviews gewaardeerd en (dus?) niet alleen maar gezien als pure marketing.
Dat heeft natuurlijk een wisselwerking. Doordat hij veel reviews schreef die populair waren op m.n. Tweakers kon hij op een gegeven moment steeds makkelijker bij bedrijven review-exemplaren krijgen. En daardoor werd hij weer in staat gesteld nog meer reviews te schrijven.
Maar tegelijkertijd doet hij het niet voor het geld, maar omdat hij het leuk vindt. Echter omdat hij het voor zijn plezier doet, schrijft hij ook vooral reviews over producten die goed werken. Hij heeft geen zin om dagen aan een product te besteden dat hij met tegenzin gebruikt (zelfs alleen om te testen)... Nou zou je natuurlijk kunnen stellen dat hij daarvan dan een korte review zou kunnen schrijven, maar hij vertelde dat dat dan weer tegen zijn trots in gaat. Hij is wel een beetje verknocht geraakt aan de reputatie voor het continu krijgen van die +3-scores
Maar zijn voorkeur om alleen 'goede producten' te testen en uiteindelijk een review bij te schrijven, gecombineerd met de neiging van fabrikanten om alleen de betere producten op te sturen, zal sowieso sterke invloed hebben op de uiteindelijke scores die hij geeft.
Of er daarnaast nog een component voor continuiteit en/of voor-wat-hoort-wat in zit kan waarschijnlijk niemand helemaal goed beoordelen, zelfs (of vooral?) hijzelf niet. Maar dat dat fenomeen bestaat is wetenschappelijk aangetoond, dus het is waarschijnlijk dat mensen als hij daar ook op zijn minst een beetje gevoelig voor zijn.
Maar maakt dat de review gelijk helemaal onbruikbaar? Of is het vooral een hint dat je naast zijn oordeel ook die van anderen zou moeten bekijken?
Volgens mij is het dat laatste punt, maar tegelijkertijd geldt dat ook voor reviews van mensen die de boel gekocht hebben...
Ik geloof trouwens ook niet zo in het idee dat reviewers nooit meer producten krijgen als ze een keertje negatief zijn. Maar het is inderdaad wel zo dat sommige fabrikanten daar (ook bij Tweakers en HWI) wel over zullen klagen. Maar nooit meer wat opsturen betekent ook dat er geen reviews van goed-beoordeelde producten meer voor ze komen.
In die scenario's zijn Tweakers/HWI t.o.v. gebruikers wel in het voordeel omdat onze testers en redacteuren niet dezelfde personen zijn als waarbij geklaagd wordt (dat komt bij de verkoopafdeling terecht). En we uiteraard sowieso meer slachtkracht hebben om ons weerbaar op te stellen.
Aangezien het kennelijk toch meeweegt, anders waarom zou zo'n label toegevoegd worden
Los van dat we het inderdaad nuttig/belangrijk vonden, komt het mede ook voort uit richtlijnen van de Reclame Code Commissie. Zij hebben dat opgesteld omdat er vooral in andere markten erg dubieuze reviews waren (in de onze blijkbaar wat minder).
lijkt het mij handig om een volgende stap te nemen en dit soort content af te splitsen.
Wij zijn er vooralsnog niet van overtuigd dat deze reviews significant onbetrouwbaarder zijn dan reviews met niet-gesponsorde producten. Maar wat zou je precies verwachten bij dat afsplitsen?
Bedoel je dan een optie om in de lijst van reviews ze weg te laten, zoals
hier? Of verwacht je dan dat er veel meer mee gebeurt?