Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zeg ook niet dat dit per review moet gebeuren, maar als je bepaalde statements maakt in een discussie is het wel verdachte handig dat je dit met een paar voorbeelden onderbouwd. Als hiermee meer empathie wordt verkregen voor het betreffende standpunt, kan wellicht ook meer begrip komen voor de feature request die er wordt aangedragen.Brent schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:34:
Per review een conflict of interest analyse uitvoeren is dus precies wat je wil voorkomen lijkt meDit moet er gewoon bij staan, en idealiter moet je er ook op kunnen filteren als je dat wilt.
tijd voor wat klusjes!
18327
Tja, ik heb niet direct zin in het uitsplitsen van tig reviews om vervolgens een discussie te starten waar ik alles van context moet voorzien. @FirePuma142 heeft wel cijfers aangedragen, als van je 57 reviews er 57 positief zijn klopt de beoordeling gewoonweg niet. Het is op zijn minst onwaarschijnlijk dat er zoveel producten uitstekend zijn.s0ulmaster schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:37:
[...]
Ik zeg ook niet dat dit per review moet gebeuren, maar als je bepaalde statements maakt in een discussie is het wel verdachte handig dat je dit met een paar voorbeelden onderbouwd. Als hiermee meer empathie wordt verkregen voor het betreffende standpunt, kan wellicht ook meer begrip komen voor de feature request die er wordt aangedragen.
Maar goed, om dan toch een voorbeeld te geven:
productreview: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G review door Foritain
Ik heb nu drie van deze dingen in een renderfarm geplaatst, en ik kan je vertellen dat er een stuk meer nadelen zijn dan Foritain hier benoemt. Ze zijn verschrikkelijk duur, verbruiken bizar veel stroom en zijn luidruchtig (niet uitzonderlijk, maar je hoort ze echt wel). Ze zijn nuttig, zeker, en ik heb ook geen spijt van mijn aanschaf. Toch kan ik ze niet blind aanraden. Voor bepaalde situaties zijn ze handig, maar over het algemeen is de 1080 (non-ti) vele malen beter.
Maar als ik die kaart gesponsord had gekregen, had ik er anders naar gekeken. Dan is het gewoon de snelste kaart die je kunt vinden. Je voelt niet hoeveel geld € 800 is. En dan kun je benchmarks draaien wat je wilt, maar die bevestigen toch alleen maar wat je al weet: dit is de snelste kaart die je nu kunt krijgen (met uitzondering van de Titan XP). Dan ligt een beoordeling van 5 sterren meer voor de hand. Maar ik zou zelf niet veel verder komen dan 3 sterren, puur omdat de prijs nogal zwaar op mijn geweten drukt.
om toch nog even een keer te reageren.18327 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:16:
[...]
Tja, ik heb niet direct zin in het uitsplitsen van tig reviews om vervolgens een discussie te starten waar ik alles van context moet voorzien. @FirePuma142 heeft wel cijfers aangedragen, als van je 57 reviews er 57 positief zijn klopt de beoordeling gewoonweg niet. Het is op zijn minst onwaarschijnlijk dat er zoveel producten uitstekend zijn.
Maar goed, om dan toch een voorbeeld te geven:
productreview: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G review door Foritain
Ik heb nu drie van deze dingen in een renderfarm geplaatst, en ik kan je vertellen dat er een stuk meer nadelen zijn dan Foritain hier benoemt. Ze zijn verschrikkelijk duur, verbruiken bizar veel stroom en zijn luidruchtig (niet uitzonderlijk, maar je hoort ze echt wel). Ze zijn nuttig, zeker, en ik heb ook geen spijt van mijn aanschaf. Toch kan ik ze niet blind aanraden. Voor bepaalde situaties zijn ze handig, maar over het algemeen is de 1080 (non-ti) vele malen beter.
Maar als ik die kaart gesponsord had gekregen, had ik er anders naar gekeken. Dan is het gewoon de snelste kaart die je kunt vinden. Je voelt niet hoeveel geld € 800 is. En dan kun je benchmarks draaien wat je wilt, maar die bevestigen toch alleen maar wat je al weet: dit is de snelste kaart die je nu kunt krijgen (met uitzondering van de Titan XP). Dan ligt een beoordeling van 5 sterren meer voor de hand. Maar ik zou zelf niet veel verder komen dan 3 sterren, puur omdat de prijs nogal zwaar op mijn geweten drukt.
Ik heb even vluchtig de benoemde review doorgelezen en zie dat zowel prijs als verbruik als geluidsproductie worden aangehaald. Kun jij dan zeggen dat je op basis van deze review niet goed genoeg ben geïnformeerd? Of wellicht op het verkeerde been ben gezet?
Daar bij dwalen we een beetje af van het onderwerp van dit topic, maar ik ga me daar ook niet verder meer in mengen, want mijn persoonlijke mening is dat er op dit moment genoeg aan wordt gedaan om kenbaar te maken dat de reviewer het product wel of niet of deels gesponsord heeft gekregen.
Dus als je je hard wilt maken voor deze feature, waar je geheel vrij in staat, dan als er om onderbouwing wordt gevraagd je af en toe juist wel wat concreter mag zijn!
succes!
tijd voor wat klusjes!
Dat bedrijven er commerciële belangen bij hebben mag ook duidelijk zijn. Daar ben ik ook niet op tegen en daar gaat deze feature request ook niet over. Mijn punt is dat er een verschil zit tussen gesponsorde content en daadwerkelijke gebruiker content, en ik zou dit graag gescheiden en/of verduidelijkt willen zien.
De weerstand in dit topic door met name enkele van deze 'reviewers' komt naar mening enkel door het gegeven dat deze feature request impact heeft. Impact op inkomsten, blootstelling etc. Kortom, er is een 'belang'. En dit 'belang' uit zich in commercie. Een onafhankelijke gebruiker, die zonder dit soort motieven een review schrijft, zal zich niet druk maken om 'gesponsorde' content te scheiden en/of te verduidelijken.
En dat sommige dit vanuit een 'bedrijf' doen, en dus gewoon (semi-)professioneel bezig zijn met dit, dan vind ik vanuit een objectief standpunt, de neutraliteit en onafhankelijk ver te zoeken is dan. En voor de goede orde, ik ben niet tegen dit soort reviews, ik vind foto's kijken ook leuk, maar daar gaat deze feature request niet over.
Verder over de opmerking dat zo'n reviewer het product ook zelf kan kopen om het vervolgens via de achterdeur weer terug te krijgen. Ja dat is dus ook gewoon 'gesponsorde content'. Dan is dat probleem daarmee ook opgelost.
< dit stukje webruimte is te huur >
18327
Laat ik vooropstellen dat ik het helemaal met je eens ben, behalve op dit stukje. Ik weet dat het niet reëel is, maar ik zou gesponsorde items graag helemaal van Tweakers.net geweerd zien. Dat zal geen doorgang vinden en ik kan me tevreden stellen met alleen de mogelijkheid het niet te zien, maar ik vraag me oprecht af of Tweakers.net wel een platform wil zijn voor dergelijke commerciële uitingen.aex351 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:16:
Dat bedrijven er commerciële belangen bij hebben mag ook duidelijk zijn. Daar ben ik ook niet op tegen en daar gaat deze feature request ook niet over. Mijn punt is dat er een verschil zit tussen gesponsorde content en daadwerkelijke gebruiker content, en ik zou dit graag gescheiden en/of verduidelijkt willen zien.
Ook, waarom mag een casemod niet gesponsord maar een review wel? Waar de casemod alleen exposure betreft en geen waardeoordeel over het gesponsorde artikel? Is het toegestaan reviews aan te bieden in ruil voor gesponsorde producten? Is het toegestaan Tweakers reviews aan derden aan te bieden als contentplatform in ruil voor gesponsorde producten?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Naar mijn weten worden de GEBRUIKERSREVIEWS op vrijwillige basis gemaakt en schieten ze er financieel niets danwel nauwelijks mee op. Er wordt in veel gevallen veel tijd in gestoken, meer als hobby dan wat anders.
Ook al ga je een vinkje toevoegen of een product gesponsord is of niet, dan is het aan de integriteit van de reviewer om dit naar eerlijkheid in te vullen of niet.
Als er getwijfeld wordt aan de integriteit van een review, best, gebruik de review dan niet of met een korrel zout om je eigen oordeel te maken: zeg maar je gezond verstand te gebruiken.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Eerlijk gezegd vind ik dat je deze vraag op de verkeerde plek stelt en ook gelijk wel heel zwaar inzet... Dit topic is tenslotte een feature request om reviews van met gesponsorde producten weg te kunnen laten. Dat is iets heel anders dan een vraag om onze mening over die reviews.FirePuma142 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:05:
@ACM Gezien jij eerder inhoudelijk reageerde, gaat er iemand van Tweakers nog reageren n.a.v. geconstateerde belangenverstrengeling en de door (gedeeltelijke) sponsoring slinks door fabrikanten aangekochte reclame waar Tweakers de baten grotendeels van misloopt?
Ook, waarom mag een casemod niet gesponsord maar een review wel? Waar de casemod alleen exposure betreft en geen waardeoordeel over het gesponsorde artikel? Is het toegestaan reviews aan te bieden in ruil voor gesponsorde producten? Is het toegestaan Tweakers reviews aan derden aan te bieden als contentplatform in ruil voor gesponsorde producten?
En zeker de tweede helft van je verhaal is totaal irrelevant voor deze feature request.
Ik zal degenen die hier nog iets over kunnen zeggen op je vragen wijzen, maar ik kan sowieso niet beloven dat men op deze vraagstelling wil (en dan gaat) reageren.
Of beter nog, meld 'm in het forum er is zelfs een speciaal topic voor: Meldingen 'onreine' productreviewsChief schreef op woensdag 13 december 2017 @ 04:50:
Als er getwijfeld wordt aan de integriteit van een review, best, gebruik de review dan niet of met een korrel zout om je eigen oordeel te maken: zeg maar je gezond verstand te gebruiken.
18327
Ik ben het wel met @FirePuma142 eens, een inhoudelijk antwoord van Tweakers.net zou niet misstaan.ACM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:59:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dat je deze vraag op de verkeerde plek stelt en ook gelijk wel heel zwaar inzet... Dit topic is tenslotte een feature request om reviews van met gesponsorde producten weg te kunnen laten. Dat is iets heel anders dan een vraag om onze mening over die reviews.
En zeker de tweede helft van je verhaal is totaal irrelevant voor deze feature request.
Ik zal degenen die hier nog iets over kunnen zeggen op je vragen wijzen, maar ik kan sowieso niet beloven dat men op deze vraagstelling wil (en dan gaat) reageren.
edit: een inhoudelijke discussie over de meerwaarde van gebruikersreviews zie ik op zich ook wel zitten, maar ik weet niet zo goed waar ik die zou moeten starten...
[ Voor 9% gewijzigd door 18327 op 13-12-2017 10:09 ]
Je kunt het een zware inzet vinden, maar het is precies wat er nu gebeurt er is geen woord van verzonnen. Eens dat het niet relevant is voor dit feature request, maar het is wel een probleem wat aangepakt dient te worden. Ik hoop dat degenen die je op mijn vragen wijst met een serieus antwoord komt. Wat mij betreft zijn alle reviews waar de schijn van belangenverstrengeling glashelder is per definitie onrein. Dat behelst minimaal alle volledig gesponsorde reviews en alle reviews waar de reviewer zowel producten ter review als reclameinkomsten van ontvangt. Kun je in het geval van sommigen letterlijk honderden reviews naar de prullenbak verwijzen.ACM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:59:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dat je deze vraag op de verkeerde plek stelt en ook gelijk wel heel zwaar inzet... Dit topic is tenslotte een feature request om reviews van met gesponsorde producten weg te kunnen laten. Dat is iets heel anders dan een vraag om onze mening over die reviews.
Overigens blijf ik het verbazingwekkend vinden dat er zo luchtig over gedaan wordt, de shitstorm die zou ontstaan als de Tweakers-redactie elk tweede gereviewde artikel mee naar huis mocht nemen zou gigantisch zijn. En terecht, van een journalist verwacht men integriteit en het actief zo ver mogelijk weg blijven van de schijn van belangenverstrengeling. Als het een reviewer betreft die Tweakers actief als platform gebruikt, dan vindt niemand het een probleem want het is toch een aardige kerel/dame en hij/zij schrijft toch zulke leuke reviews. Double standards much? Ik zou mezelf niet recht in de ogen kunnen kijken.
@Foritain In plaats van plusjes uitdelen zou het je sieren inhoudelijk te reageren.
Echter indien ik inhoudelijk een keer wat toe te voegen heb kan je er zeker van zijn dat ik dat doe, en verdere feedback in dit topic zal ook zeker worden gelezen dus geen zorgen dat je niet wordt gehoord. En tot die tijd kan je er uiteraard zeker van zijn dat ik geen enkele intentie heb om als Tweakers bezoeker iets anders te doen dan mij aan hun regels te houden.
Als je van dezelfde partij met de ene hand een product aanpakt en met de andere hand een cheque moet je er niet raar van opkijken als je partijdigheid in twijfel getrokken wordt, ondanks je intenties. Als je dan ook nog eens niet wil inzien dat je aangetoonde gewoonte om producten zeer hoog te waarderen een rol speelt in het aangereikt krijgen van zowel product als geld, ondanks je intenties, dan begin ik me zorgen te maken. Als je als sluitstuk voorgaande constateringen geen reactie waard vindt, want jij vindt het kenbaar maken van je intenties voldoende antwoord (wij van WC Eend...), dan is het voor mij 100% duidelijk dat Tweakers direct harde stappen moet ondernemen tegen deze vorm van reviews, voordat er over een jaar of drie een reviewer (lees: ingehuurde marketing agent) of 5 zich de Review-sectie van Tweakers.net hebben toegeëigend.Foritain schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:20:
Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen aan deze discussie wat niet al (meermaals) is gezegd/geschreven, los van het feit dat ik denk dat discussieren niet heel zinnig is wanneer er duidelijk geen basis van vertrouwen is; als je de andere persoon niet wenst te vertrouwen (jouw goed recht, dat is geen discussie) dan maakt het ook niet uit wat hij/zij dan zegt. Ik ga jou niet overtuigen van mijn bedoelingen, jij gaat mij niet van mijn koers afbrengen met de argumenten die tot dusver zijn aangedragen, dus laat ik het er voorlopig bij en laten we gewoon eens zijn dat we het oneens zijn.
Echter indien ik inhoudelijk een keer wat toe te voegen heb kan je er zeker van zijn dat ik dat doe, en verdere feedback in dit topic zal ook zeker worden gelezen dus geen zorgen dat je niet wordt gehoord. En tot die tijd kan je er uiteraard zeker van zijn dat ik geen enkele intentie heb om als Tweakers bezoeker iets anders te doen dan mij aan hun regels te houden.
Serieus, die marketing managers die je van alles toesturen lachen zich echt een slag in de rondte. Nagenoeg gratis enorme exposure op de grootste techsite en hoogst gewaardeerde prijsvergelijker van Nederland. En de kans op een positieve review is meer dan 95%! Een beetje hoofdredacteur donderde al die reviews vandaag nog van de site.
N.B.: Als ik de 3-sterren ook als positief reken, en dat zijn ze strikt genomen ook, dan is de kans op een positieve review op een sample van 576 maar liefst 99,8 procent. Dat is een garantie op een positieve review, van welke kant je het ook bekijkt. Hoe meer ik er naar kijk, hoe erger het wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 13-12-2017 19:08 ]
Als @Foritain een hoge beoordeling geeft, maar wel duidelijk aangeeft wat mogelijke nadelen zijn van het product, is er toch weinig af te dingen op de review?
Ik denk dat het wel te beargumenteren valt dat een zeer goed ingevoerde reviewer nagenoeg alleen maar producten test die daadwerkelijk relevant zijn. En door de wereldwijd vrij efficiënte elektronicamarkt zijn deze producten dan ook altijd van acceptabele kwaliteit. Deal with it, dit is gewoon een voorbeeldje van een selectie bias. Daar is verder niks aan te doen en dat kan je @Foritain niet verwijten. Des te meer, omdat hij wel redactionele verantwoordelijkheid aflegt. Hij reageert onder zijn reviews op iedereen die kritische vragen stelt en/of nieuwe minpunten aandraagt.
18327
Ik heb even een woord voor je vetgedrukt gemaakt, want ik vind het meestal niet bepaald duidelijk.nino_070 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:50:
Maar we komen nu weer uit bij een heel ander onderdeel van de discussie. Waarom focus je zo op de sterren rating?
Als @Foritain een hoge beoordeling geeft, maar wel duidelijk aangeeft wat mogelijke nadelen zijn van het product, is er toch weinig af te dingen op de review?
Ik denk dat het wel te beargumenteren valt dat een zeer goed ingevoerde reviewer nagenoeg alleen maar producten test die daadwerkelijk relevant zijn. En door de wereldwijd vrij efficiënte elektronicamarkt zijn deze producten dan ook altijd van acceptabele kwaliteit. Deal with it, dit is gewoon een voorbeeldje van een selectie bias. Daar is verder niks aan te doen en dat kan je @Foritain niet verwijten. Des te meer, omdat hij wel redactionele verantwoordelijkheid aflegt. Hij reageert onder zijn reviews op iedereen die kritische vragen stelt en/of nieuwe minpunten aandraagt.
Het probleem zit hem in het volgende: als er al minpunten zijn, is die informatie vaak begraven onder een lading foto's, specificaties en pluspunten. Als 95% van je review bestaat uit materiaal dat een product positief onder de aandacht brengt, is het gewoon een gesponsorde reclame-uiting.
Stel je voor dat een product 50% goed is en 50% slecht. Als je een gebalanceerde review schrijft, en dus het juiste gevoel bij de lezer wilt opwekken, zal in zo'n review ongeveer 50% van je tekst het toelichten van de voordelen zijn en 50% het belichten van de nadelen, zowel in woord als beeld. Illustreer de voordelen van een product en illustreer de nadelen van een product.
Redactionele verantwoordelijkheid gaat veel verder dan alleen reageren op op- of aanmerkingen, dat is niet zo spannend. Het gaat vooral om nadenken over wat je zegt, hoe zwaar je dat laat wegen en hoe je dat onderbouwt. Een enkel nadeel valt veel te makkelijk weg tegen een muur positiviteit. En kijk nog eens naar de reviews van Foritain: het overgrote gedeelte is mooie plaatjes (dat meen ik oprecht, ik vind het goede foto's), specificaties die de fabrikant aanlevert en een bespreking van producteigenschappen zoals de fabrikant ze schetst.
Al met al vind ik het eerder reclame dan reviews.
De tegengeluiden worden vooral gedreven vanuit een bepaald belang, wat ook zichtbaar is in de (niet inhoudelijke) uitingen. Wat naar mijn mening deze feature request alleen maar heeft versterkt. En dat belang is het kunnen plaatsen van 'gesponsorde' reviews op o.a. Tweakers die lijken op daadwerkelijke gebruiker reviews.
Want zeg nou zelf, hoe zullen gebruikers tegen dit soort reviews aankijken wanneer het er als volgt uit ziet (van de voorpagina):
- (Product volledig gesponsord) Wooting One review door Foritain
- (Product gekocht) Philips Airfryer HD9220/20 review door Frozen
Het trekt sowieso de intenties in twijfel. En dat zal meteen ook de reden zijn waarom de reclame code commissie er regels voor heeft bedacht. Wat niet op een individu gericht is, maar een groep.
18327
In het verlengde daarvan: de tekst "Product volledig gesponsord" valt wel heel makkelijk weg tegen de achtergrond. Iemand die voor het eerst een review leest zal er makkelijk over heen kijken en dat lijkt me niet de bedoeling van de Reclame Code Commissie..aex351 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:15:
Het trekt sowieso de intenties in twijfel. En dat zal meteen ook de reden zijn waarom de reclame code commissie er regels voor heeft bedacht. Wat niet op een individu gericht is, maar een groep.
Dan zijn we in ieder geval van dit gezeik af. Dan wordt de volgende discussie van dezelfde mensen die hier zo'n heisa van maken dat de reviewer heeft gelogen bij welk vinkje die heeft aangetikt want "het is wel erg verdacht dat dezelfde reviewer zoveel producten kan reviewen zonder dat die het vinkje GESPONSORD" heeft aangevinkt.
Echt zo klaar met dezelfde heksenjacht die om de zoveel tijd weer verschijnt. Wat ik totaal niet begrijp is dat je blijkbaar je gezonde verstand niet meer hoeft te gebruiken: Tweaker leest review, review is laaiend positief, Tweaker koopt het zonder na te denken! Really?????
Twijfel je aan de integriteit van de reviewer in kwestie, prima. Hecht daar gewoon geen of minder waarde aan. Dat is je goed recht, maak daar dan ook gebruik van ipv Tweakers.net op hun plichten aan te spreken. Reclame Code Commissie aan te halen.....REALLY?!?!!?
Bottom line: deze (en alle voorgaande topics over dit onderwerp) komt neer op in twijfel trekken van integriteit. Niet meer, niet minder.
/dick mode off
/edit Pardon my French. Ik vind het echt diep en diep triest dat er de facto getwijfeld wordt aan de integriteit van reviewers die de reviews op vrijwillige basis schrijven en daar weinig of niets in monetaire zin voor terugkrijgen.Het is nog triester dat het eenvoudig op te lossen is door als lezer zelf een waarde toe te kunnen aan de review die je leest maar nee, Tweakers.net moet het maar oplossen.
[ Voor 13% gewijzigd door Chief op 15-12-2017 02:58 ]
Je denkt dat een ieder die een product (gedeeltelijk) gesponsord krijgt het echt het juiste vinkje zet. Oftewel, deze situatie bestaat ook nu al en dat blijft zo, met of zonder vinkje.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 02:53:
Kunnen we aub gewoon een optie toevoegen bij reviews waar de reviewer aangeeft of de meuk die ze reviewen gesponsord is of niet en dat dan in levensgrote letters wordt getoond bovenaan, middenin en onderaan de review? Wel echt le-vens-groot, vetgedrukt, onderstreept, in flitsende kleuren etc etc. Beter nog: dikke pop up die heel scherm opvult op het moment dat een Tweaker op de review klikt.
Dan zijn we in ieder geval van dit gezeik af. Dan wordt de volgende discussie van dezelfde mensen die hier zo'n heisa van maken dat de reviewer heeft gelogen bij welk vinkje die heeft aangetikt want "het is wel erg verdacht dat dezelfde reviewer zoveel producten kan reviewen zonder dat die het vinkje GESPONSORD" heeft aangevinkt.
Een Tweakers review van een hoog gewaardeerde reviewer levert met het grootste gemak een view of 1000 op, met uitschieters dik boven de 10.000. Dat, gecombineerd met de extreem hoge kans op een positieve review, betekent voor de ter beschikking stellende fabrikant de facto een advertorial voor maximaal de kostprijs van het product. En nee, dat betekent niet dat er niet meer zelfstandig wordt nagedacht, dat betekent wel dat je naar reclame aan het kijken bent die vermomd is als een onafhankelijke review.Echt zo klaar met dezelfde heksenjacht die om de zoveel tijd weer verschijnt. Wat ik totaal niet begrijp is dat je blijkbaar je gezonde verstand niet meer hoeft te gebruiken: Tweaker leest review, review is laaiend positief, Tweaker koopt het zonder na te denken! Really?????
Twijfelen aan integriteit komt pas om de hoek kijken bij de eerder genoemde combinatie van hoog gewaardeerde reviews van hoog gewaardeerde reviewers met gemiddeld een enorm hoge positieve reviewscore die alleen door (deels) gesponsorde producten hun reviewtempo vol kunnen houden. Dan is er ook nog als kers op de taart de Tweakers topreviewer die daarnaast ook pogingen onderneemt zijn review-/advertorialtalent te vermarkten en daarbij niet schroomt om van dezelfde partij zowel product af te nemen als advertenties te verkopen.Twijfel je aan de integriteit van de reviewer in kwestie, prima. Hecht daar gewoon geen of minder waarde aan. Dat is je goed recht, maak daar dan ook gebruik van ipv Tweakers.net op hun plichten aan te spreken. Reclame Code Commissie aan te halen.....REALLY?!?!!?
Klopt. En aangetoond terecht.Bottom line: deze (en alle voorgaande topics over dit onderwerp) komt neer op in twijfel trekken van integriteit. Niet meer, niet minder.
Vrij kalme dick mode./dick mode off
Sorry, maar het zorgvuldig opgebouwde en gecultiveerde imago van de welwillende amateur die vanuit volledig altruïstische motieven bloed, zweet, tranen en gezinsgeluk investeert om mede-Tweakers van volledig onafhankelijk en gezond kritische reviews te voorzien nog steeds koesteren is zo verschrikkelijk naïef. Precies de reden dat Tweakers dit soort verkapte advertentietroep actief moet weren./edit Pardon my French. Ik vind het echt diep en diep triest dat er de facto getwijfeld wordt aan de integriteit van reviewers die de reviews op vrijwillige basis schrijven en daar weinig of niets in monetaire zin voor terugkrijgen.Het is nog triester dat het eenvoudig op te lossen is door als lezer zelf een waarde toe te kunnen aan de review die je leest maar nee, Tweakers.net moet het maar oplossen.
Geen enkele review is volledig objectief, geen enkele. In een aangehaald voorbeeld dat iemand die iets slecht koopt eerder een eerlijke review gaat geven dan iemand die het gekregen heeft kan ik op dezelfde manier aan de kaak stellen: diegene die het kocht voelt zich bekocht, geeft 1 ster of minder terwijl het "objectief" 2 sterren had moeten zijn. Gaan we dan ook zeiken?
Daar waar het mogelijk is geven reviewers feiten: videokaart x is sneller dan y wat gemeten is via benchmark A. Dat is objectief Dan komt het: kaart y is duurder dan x. De reviewer geeft dan aan dat hij/zij het dat niet waard vindt maar dat kan voor een ander anders liggen.
In de journalistiek is objectieve berichtgeving al heel lang heel moeilijk te vinden, laat staan in de reviews hier op Tweakers. Er wordt van een mug een olifant gemaakt.
18327
Waarom denk je dat de Reclame Code Commissie überhaupt een oordeel heeft over online reviews? Waarom denk je dat het vermeld moet worden of een product gesponsord is of niet?Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 02:53:
Kunnen we aub gewoon een optie toevoegen bij reviews waar de reviewer aangeeft of de meuk die ze reviewen gesponsord is of niet en dat dan in levensgrote letters wordt getoond bovenaan, middenin en onderaan de review? Wel echt le-vens-groot, vetgedrukt, onderstreept, in flitsende kleuren etc etc. Beter nog: dikke pop up die heel scherm opvult op het moment dat een Tweaker op de review klikt.
Echt zo klaar met dezelfde heksenjacht die om de zoveel tijd weer verschijnt. Wat ik totaal niet begrijp is dat je blijkbaar je gezonde verstand niet meer hoeft te gebruiken: Tweaker leest review, review is laaiend positief, Tweaker koopt het zonder na te denken! Really?????
Twijfel je aan de integriteit van de reviewer in kwestie, prima. Hecht daar gewoon geen of minder waarde aan. Dat is je goed recht, maak daar dan ook gebruik van ipv Tweakers.net op hun plichten aan te spreken. Reclame Code Commissie aan te halen.....REALLY?!?!!?
Bottom line: deze (en alle voorgaande topics over dit onderwerp) komt neer op in twijfel trekken van integriteit. Niet meer, niet minder.
/dick mode off
/edit Pardon my French. Ik vind het echt diep en diep triest dat er de facto getwijfeld wordt aan de integriteit van reviewers die de reviews op vrijwillige basis schrijven en daar weinig of niets in monetaire zin voor terugkrijgen.Het is nog triester dat het eenvoudig op te lossen is door als lezer zelf een waarde toe te kunnen aan de review die je leest maar nee, Tweakers.net moet het maar oplossen.
Interessant voorbeeld. Ik vind de investeringsbeleving een waardevol onderdeel van een gebruikersreview. Laat die component nu gedeeltelik of volledig ontbreken bij (deels) gesponsorde reviews. Dat mee kunnen laten wegen is ongetwijfeld objectiever.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 06:56:
[...]
Geen enkele review is volledig objectief, geen enkele. In een aangehaald voorbeeld dat iemand die iets slecht koopt eerder een eerlijke review gaat geven dan iemand die het gekregen heeft kan ik op dezelfde manier aan de kaak stellen: diegene die het kocht voelt zich bekocht, geeft 1 ster of minder terwijl het "objectief" 2 sterren had moeten zijn. Gaan we dan ook zeiken?
Een gesponsorde review bevat meestal ook objectieve data, natuurlijk. In de uiteindelijke weging is die overigens vaak onderbelicht. Je gaat nog steeds volledig aan en de gekochte exposure voorbij en het feit dat op Tweakers hoog gewaardeerde reviews zijn vormgegeven als advertorials.Daar waar het mogelijk is geven reviewers feiten: videokaart x is sneller dan y wat gemeten is via benchmark A. Dat is objectief Dan komt het: kaart y is duurder dan x. De reviewer geeft dan aan dat hij/zij het dat niet waard vindt maar dat kan voor een ander anders liggen.
Niks mug. Wolf in schaapskleren.In de journalistiek is objectieve berichtgeving al heel lang heel moeilijk te vinden, laat staan in de reviews hier op Tweakers. Er wordt van een mug een olifant gemaakt.
[...]FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:25:
[...]
Interessant voorbeeld. Ik vind de investeringsbeleving een waardevol onderdeel van een gebruikersreview. Laat die component nu gedeeltelikj of volledig ontbreken bij (deels) gesponsorde reviews. Dat mee kunnen laten wegen is ongetwijfeld objectiever.
Ik vind. Dat is al niet meer objectief
Ik ken niet alle reviews maar ik zie reviews voorbijkomen waar die tabellen keurig staan vermeld. Dat die in jou ogen niet zwaar genoeg meewegen bij het bepalen van sterren terugkomen is een mening. Dan zou je al voor moeten schrijven hoeveel % ieder onderdeel moet meewegen in het eindoordeel en dan zijn die % zijn per definitie als niet objectiefEen gesponsorde review bevat meestal ook objectieve data, natuurlijk. In de uiteindelijke weging is die overigens vaak onderbelicht.
Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Een bedrijf die het product ter beschikking stelt krijgt exposure, de reviewer heeft een product om te reviewen. Maar nu komt het: jij, en anderen, stellen dat dat de schijn heeft van belangenverstrengeling en dat het veel beter aangegeven moet worden door Tweakers. Dat is heel wat anders.Je gaat nog steeds volledig aan en de gekochte exposure voorbij en het feit dat op Tweakers hoog gewaardeerde reviews zijn vormgegeven als advertorials.
Wat wil je dan precies? Dat Tweakers eist dat er zo'n melding komt? Dat het dan ook daarop controleert?18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:18:
[...]
Waarom denk je dat de Reclame Code Commissie überhaupt een oordeel heeft over online reviews? Waarom denk je dat het vermeld moet worden of een product gesponsord is of niet?
18327
Die melding is er al, maar heel onduidelijk. Wat mij betreft verdwijnt de gesponsorde review in zijn geheel, maar een filteroptie vind ik ook prima acceptabel. Ook zouden gesponsorde reviews niet meer voor moeten komen in het lijstje "uitgelichte gebruikersreviews" en "gebruikersreviews van de maand".Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:41:
Wat wil je dan precies? Dat Tweakers eist dat er zo'n melding komt? Dat het dan ook daarop controleert?
[ Voor 16% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 07:56 ]
Ehm, say what now? Wat heeft de objectiviteit van de lezer te maken met de objectiviteit van de reviewer?Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:41:
[...]
[...]
Ik vind. Dat is al niet meer objectief
Je kunt het als reviewer aangeven per onderdeel, zodat je als lezer zelf meer of minder waarde kunt toekennen aan een bepaald onderdeel. Potverdorie, dat lijkt wel op hoe Rtings.com het doet. Handig zeg.Ik ken niet alle reviews maar ik zie reviews voorbijkomen waar die tabellen keurig staan vermeld. Dat die in jou ogen niet zwaar genoeg meewegen bij het bepalen van sterren terugkomen is een mening. Dan zou je al voor moeten schrijven hoeveel % ieder onderdeel moet meewegen in het eindoordeel en dan zijn die % zijn per definitie als niet objectief
Krijgt voor de review of krijgt om te houden. En de enige reden dat ze die krijgen: garantie op positieve review in advertorial format. Noet omdat het zulke aardige kerels zijn die Maarten van Rossum-achtige kritiek spuien. De enige manier om dit tempo en niveau vast te houden: sponsoring. Het zijn de facto advertenties. Glashelder.Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Een bedrijf die het product ter beschikking stelt krijgt exposure, de reviewer heeft een product om te reviewen. Maar nu komt het: jij, en anderen, stellen dat dat de schijn heeft van belangenverstrengeling en dat het veel beter aangegeven moet worden door Tweakers. Dat is heel wat anders.
Geen (gedeeltelijk) gesponsorde reviews toestaan. Punt.Wat wil je dan precies? Dat Tweakers eist dat er zo'n melding komt? Dat het dan ook daarop controleert?
Filter: dat is een feature request, iets heel anders dan waar groot gedeelte van de discussie over gaat
@FirePuma142 Ik kende rtings.com niet. Snel gekeken. Ik zie dit:
How do we make money and how can you support us?
We don't have ads on our website, because we want to stay unbiased (for example, some other review websites have ads from Samsung). Instead, we only make money in two ways:
From contributions directly from you here, which gives you access to extra features.
If you buy something that we recommend via our Amazon.com links (like this one). That way, we are aligned with the same goals as you: to find the best product for your needs. Learn more about these links.
Dat laatste lijkt mij ook belangenverstrengeling?
Als je hun systematiek wilt toepassen ga je weer ellenlange discussies krijgen welke onderdelen naar voren moeten komen bij wat voor soort producten. In principe wordt dat nu aan de reviewer over gelaten. Prima, meer vrijheid voor de reviewer. Is een mening die afwijkt van jou mening en beiden even subjectief.
Jij verzoekt Tweakers.net om geen (gedeeltelijk) gesponsorde reviews toe te staan. Tweakers.net heeft het recht maar niet de plicht om daaraan te voldoen.
[ Voor 3% gewijzigd door Chief op 15-12-2017 08:39 ]
18327
Is het afgekaart? Ik betwijfel het. Een klein zinnetje, dat grotendeels wegvalt tegen de achtergrond en omringd wordt door felle kleuren, is niet hetzelfde als transparant voorlichten dat het om een reclame-uiting gaat.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:38:
@Asmodeus De melding of iets gesponserd is staat er al. Als Tweakers.net vindt dat dat voldoende is om aan de wet- en regelgeving te voldoen dan is dat afgekaart
Filter: dat is een feature request, iets heel anders dan waar groot gedeelte van de discussie over gaat
Als het je zo dwars zit: meld het bij Reclame Code Commissie. Zij kunnen dit beoordelen.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:50:
[...]
Is het afgekaart? Ik betwijfel het. Een klein zinnetje, dat grotendeels wegvalt tegen de achtergrond en omringd wordt door felle kleuren, is niet hetzelfde als transparant voorlichten dat het om een reclame-uiting gaat.
Wellicht dat Tweakers.net het met je eens is en ondernemen ze actie maar dat is aan hen.
Dat gesponsorde recensies per definitie subjectief zijn is natuurlijk onzin. Daarnaast zorgt het er alleen voor dat er meer recensies komen op Tweakers, en dus meer mensen kunnen beslissen of ze het product wel of niet willen aanschaffen.
Daarnaast vinden mensen recensies schrijven, althans in ieder geval ik, gewoon leuk om te doen. Nu schrijf ik zelf als ik geluk heb een recensie eens in de maand.
Een product kopen kost gewoon geld, en puur kopen om recensies te schrijven zit er voor mij niet in.
Er staat daarnaast duidelijk in de recensie vermeld dat het een gesponsorde recensie is, dus deze recensies bannen van Tweakers.net slaat in mijn ogen nergens op.
Jammer dat er zoveel twijfel is over de objectiviteit of subjectiviteit van reviewers, zij steken immers ook moeite in de recensie.
Daarnaast als laatste zoals eerder gezegd:
Ik krijg niet de indruk dat recensies enigszins beïnvloed worden hierdoor. Daarnaast zie ik regelmatig op dit soort recensies een reactie dat een koper het eens is met de recensie en dat hij / zij zich hierin kan vinden.
Sowieso blijft een product natuurlijk voor iedereen anders, een recensie blijft een mening, en is dus niet voor iedereen gelijk.
https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/
18327
Individuele recensies worden inderdaad niet beïnvloed door sponsoring, dat zou dom zijn aan de kant van adverteerders. Maar er kan aan de kant van adverteerders wel een selectie gemaakt worden wie een product toegestuurd krijgt, aan de hand van voorgaande reviews. Als je ziet dat iemand systematisch hoge scores geeft, het product onbewust overmatig positief belicht en minpunten relativeert, stuur je die persoon een product sample toe. Langzaam wordt de rubriek userreviews op die manier een good news show, waar eerlijke kritiek verdwijnt.jetspiking schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:56:
Ik krijg niet de indruk dat recensies enigszins beïnvloed worden hierdoor. Daarnaast zie ik regelmatig op dit soort recensies een reactie dat een koper het eens is met de recensie en dat hij / zij zich hierin kan vinden.
Juist de onbewuste bias naar alles wat nieuw en spannend is, is heel makkelijk te sturen door fabrikanten.
Ik houd Tweakers.net aan een hoge standaard en ga ervan uit dat de bezwaren inmiddels zijn opgemerkt. Op termijn is een melding bij de RCC natuurlijk altijd een optie, maar dat doe ik liever niet.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:53:
[...]
Als het je zo dwars zit: meld het bij Reclame Code Commissie. Zij kunnen dit beoordelen.
Wellicht dat Tweakers.net het met je eens is en ondernemen ze actie maar dat is aan hen.
[ Voor 19% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 09:11 ]
Nee, want ongeacht wat je koopt er is een affiliate link. Onvergelijkbaar groot verschil.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:38:
@FirePuma142 Ik kende rtings.com niet. Snel gekeken. Ik zie dit:
How do we make money and how can you support us?
We don't have ads on our website, because we want to stay unbiased (for example, some other review websites have ads from Samsung). Instead, we only make money in two ways:
From contributions directly from you here, which gives you access to extra features.
If you buy something that we recommend via our Amazon.com links (like this one). That way, we are aligned with the same goals as you: to find the best product for your needs. Learn more about these links.
Dat laatste lijkt mij ook belangenverstrengeling?
Het is nota bene je eigen suggestie!Als je hun systematiek wilt toepassen ga je weer ellenlange discussies krijgen welke onderdelen naar voren moeten komen bij wat voor soort producten. In principe wordt dat nu aan de reviewer over gelaten. Prima, meer vrijheid voor de reviewer. Is een mening die afwijkt van jou mening en beiden even subjectief.
En nee, niet beiden even objectief/subjectief. Ik heb niets gekregen, verlang niets in de toekomst en heb geen financieel belang.
Absoluut waar.Jij verzoekt Tweakers.net om geen (gedeeltelijk) gesponsorde reviews toe te staan. Tweakers.net heeft het recht maar niet de plicht om daaraan te voldoen.
Check de NZXT H700i review van Foritain bijvoorbeeld, dat is echt een schoolvoorbeeld van een advertorial. Dikke minpunten, maar toch 5 sterren. Stapels met volledig doodgestileerde foto’s die alleen de pluspunten benadrukken. Het is een show case. Geen review. En onderwijl zijn eigen objectiviteit blijven benadrukken, werkelijk ongehoord. Gênant gewoon.
Dat is de reden dat hij gratis de kast krijgt. Hij maakt advertenties voor een paar tientjes die vol in de aandacht staan van de Tweakers community gebruik makend van zijn reputatie als onafhankelijk reviewer. En hij is afhankelijk van sponsoring om te kunnen doen wat hij doet. Als dat geen ongezonde machtsverhoudingen zijn, wat in vredesnaam wel.
@Foritain zegt zich van geen kwaad bewust te zijn, en dat kan, maar dat vind ik eigenlijk nog veel erger.
Die bewuste review, in Conclusie lees ik dit:
"Los daarvan echter? Dit is, bij elke moderne standaard, een beest van een case. Zeer goed gebouwd, veel (stevig) staal, goed glas, weinig plastic, uitstekend afgewerkt, voorzien van aardig wat 2017-evoluties zoals een top interieur met goed doordacht PSU cover, de optie om wat SSD’s in het zicht te plaatsen, een goed opgebroken voorzijde van het interieur zodat niet-custom loop builds ook compleet ogen, en een briljant kabelmanagement systeem achterop. Probeer daarvoor bij voorkeur verlengkabels te voorkomen, maar pak je een voeding met chique zwarte kabels danwel een kabelkit die je direct in de voeding steekt en ook dat maakt niet meer uit. Kleine details, zoals de manier waarop het paneel aan de kabelzijde met een knopje los klikt en weer vast te zetten is maken het een heerlijke case om in te werken. Ik was al gek op de H440, maar dit stukje evolutie maakt ons beide hier echt verliefd op de H700i.
En het is ook geen form over function case, want met iets verzonken fans en ventilatie langs de gehele voor- en bovenzijde zijn er ook geen beperkingen over wat je in kan bouwen, en wat gesloten cases betreft, en velen vinden dat net als ik toch echt mooier dan mesh, is er weinig te bedenken dat beter gaat koelen dan de constructie die we hier zien. Was de S340 Elite feitelijk gewoon een S340 met glas erop geplakt, de H700i is duidelijk van de grond af aan ontworpen om primair een goede case te zijn, daarnaast een aantrekkelijke case te zijn met kwaliteit en afwerking, maar niet zoals we vaker zien een case die in eerste plaats mooi is en waarbij de core functie pas achteraf een keer wordt overwogen, al dan niet genegeerd vanwege een van bovenop opgelegde MSPR. Hoewel dat zo vanzelfsprekend klinkt zien we meer cases die in de laatste categorie vallen dan niet, dus wat dat betreft kudos aan NZXT dat ze tonen dat form en function hand in hand kunnen gaan.
200 euro is alsog een hoop geld voor een case, even los van de kwaliteiten en het vraagstuk hoeveel goedkoper het zou zijn als ze niet los waren gegaan met dat machine learning gebeuren. Onder de streep geloof ik dat wanneer je sowieso al bereid bent meer dan 100 euro uit te geven je toch echt voor je eigen smaak kiest, en of het dan 150 euro of 200 euro is het ook niet zo gek veel uit maakt; op dit punt ben je liefhebber en volg je je hart. Enerzijds ontkom ik niet aan het gevoel dat een H700i zonder het slimme element op zeg 150 euro de gehele concurrentie te kijk had kunnen zetten, maar anderzijds zien we toch alsnog genoeg meerwaarde in dat extra geval en is 50 euro echt niet genoeg om mij ook maar een beetje minder gek te laten zijn op deze case met zijn kwaliteit en vooral het totaalplaatje wat we er mee neerzetten. Wel denk ik dat voor die extra marge we dan liever gewoon een volwaardige Hue+ of Grid v3 hadden gezien, een uitgebreider front I/O of iets als een ingebouwde USB hub voor je NZXT gear, maar wellicht had dat de NZXT H700i niet de extreme aandacht gegeven als we tot dusver hebben opgemerkt. Ik zie het dus zeker niet als een miskoop, ongeacht de prijs, maar we zien toch voldoende ruimte om een betere prijs-prestatieverhouding neer te zetten.
Hopelijk helpt dit een beetje beeld te schetsen van deze NZXT H700i. Het voelt vreemd om bijna de helft van de tekst te spenderen aan wat in feite een secundaire functie van een behuizing is, maar het is onvermijdelijk wanneer NZXT dat tot een primaire focus heeft gepromoveerd. Hopelijk wordt de feedback ten harte genomen, en hopelijk helpt dit eventuele onredelijke verwachtingen wat de 'slimheid' betreft wat te temperen, maar boven alles hoop ik dat mensen die de H700i op het oog hebben vanwege de sexy beelden die tot dusver zijn gedeeld precies hetzelfde gaan doen als wij: er een dikke build mee maken, en vervolgens genieten van één van de best ontworpen en uitgevoerde cases van dit moment, want dat is de nieuwe NZXT in a nutshell."
De minpunten worden niet genegeerd maar door bovenstaande sectie te lezen begrijp ik waarom hij 5 sterren geeft ondanks de genoemde minpunten.
Je bent het met hem oneens dat het 5 sterren zijn maar dat is dan weer jou mening.
Anyway, hier gaan we niet uitkomen en dat is ook niet erg. Het is Tweakers.net denk ik duidelijk wat jou request is en het is aan T.net te beoordelen of zij daaraan willen voldoen of niet.
18327
Beetje jammer dat ik tot nog toe niks van Tweakers.net heb gehoord. Zoals eerder gezegd, ik wil ook best een inhoudelijke discussie voeren over dit onderwerp op een andere plaats, maar ik weet nog niet waar precies.Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:43:
Anyway, hier gaan we niet uitkomen en dat is ook niet erg. Het is Tweakers.net denk ik duidelijk wat jou request is en het is aan T.net te beoordelen of zij daaraan willen voldoen of niet.
Vijf sterren zijn feilloos, niets op aan te merken: kabelmanagement in geval van verlengkabels, de prijs, machine learning die matig werkt met verplichting tot inloggen, front panel USB-verhaal, gebrek USB-C, plaats fan voorin niet juist, standaardkabel weg moeten werken vanwege witte achtergrond, verplichting kabels achter tray door interne vormgeving en het al snel verplicht moeten kopen van een interne USB-hub.
Echt super logisch die vijf sterren. Hele slechte review, hele goede reclame. Ik zou me kapot schamen als ik dit geschreven had.
Verder zijn in de review zelf ook heus niet prominent andere gesponsorde artikelen aanwezig die geen enkele toegevoegde waarde bieden aan de review behalve de looks. Ook heus niet soms van hetzelfde merk. Niet gesponsorde producten uit deze review zijn niet gereviewed. Gek zeg.
Zoals ik al zei, de hoe langer ik kijk, hoe erger het wordt.
Toevoeging: het kabelmanagement krijgt kritiek maar is ook briljant, de looks worden aangedragen als reden waarom dit een van de favoriete cases zal blijven, termen als verliefd. Het is zo ongegeneerd kritiekloos in de eindconclusie, het is verbijsterend, beschamend en totaal ongeloofwaardig. En velen gaan er met boter en suiker in.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 15-12-2017 13:05 ]
[ Voor 117% gewijzigd door Gipsy King op 15-12-2017 13:27 ]
Als je een aankoop voor de volle 100% laat afhangen van het aantal gegeven sterren door 1 reviewer zonder verder de tekst inhoudelijk te lezen of uberhaupt verder onderzoek doet naar (de kwaliteit van) een product ben je wat mij betreft een spreekwoordelijke droeftoeter en dan gaat een vinkje met "gesponsoorde review" je ook niet meer redden.
[ Voor 15% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 13:59 ]
ja hoor. jij hebt het licht gezien, jij hebt de waarheid in pacht en de rest is een hoop domme schapen dat er in trapt.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:55:
[...]
En velen gaan er met boter en suiker in.
tuurlijk jongen, tuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Kheos op 15-12-2017 14:26 ]
Mwoa, ik snap Killer in die zin wel, maar ik denk dat hij nu op komt voor een niet bestaande, of in ieder geval niet-te-redden groep mensen (en ja, ach, noem ze "domme schapen") die op basis van enkel een review van bijv. Foritain naar de winkel rennen om iets te kopen. Voor het overgrote deel van de mensen die reviews leest zijn die van wederom bijv. Foritain van zeer grote toegevoegde waarde, maar juist omdat dit de mensen zijn die zijn reviews in het juiste licht kunnen zetten en de juiste waarde hieraan kunnen geven.Kheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:26:
[...]
ja hoor. jij hebt het licht gezien, jij hebt de waarheid in pacht en de rest is een hoop domme schapen dat er in trapt.
Het is compleet omgekeerd. Succesvolle reviewers hebben bewezen dat zij goede reviews leveren, en daarom kunnen bedrijven met een positieve review een goede reputatie opbouwen. Uiteraard is het dan belangrijk dat de producten ook echt goed zijn, dus bedrijven zullen geen slechte producten opsturen. En een beetje nette reviewer zal bedrijven ook de kans geven om onverhoopte defecten op te lossen.
Maar goed, laten we er even van uitgaan dat een grote reviewer als Foritain (toevallig de bekendste naam hier) een leugenaar is die tegen betaling producten hoog in de ranking zet. Minstens 50% van de reviews zijn feitelijk onjuist, en consumenten die op Foritain afgaan bij hun aankoop komen van de koude kermis thuis en merken dat de reviews van Foritain niet betrouwbaar zijn. Nu zijn er dus 2 dingen die gebeuren:
1. De consument gaat in de toekomst niet meer af op de reviews van Foritain,
2. De consument plaatst opmerking over de negatieve reacties en gemiste punten onder de review van Foritain.
Dat heeft als gevolg dat fabrikanten opmerken dat Foritain geen populaire reviewer meer is en onjuiste oordelen geeft over producten. Ze kunnen de producten dus beter naar een ander sturen die WEL populair is, en dus eerlijk is. Dit houdt zichzelf volledig in stand, zeker op een meer technisch onderlegde site als Tweakers.
Je kan niet populair worden en blijven met valse reviews.
18327
Juist daarom staan minpunten wel vermeld, maar niet prominent en begraven onder een hoop promotiemateriaal. Er zit een heel groot verschil tussen een goede review en een populaire review, en daar is misbruik van te maken.Stoelpoot schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:49:
Ik kan het er ook niet mee eens zijn dat gesponsorde reviews van bekende reviewers subjectief zijn. Dat gaat er namelijk van uit dat de reviewer bekend is geworden omdat fabrikanten producten opsturen (en de reviewer dus de mogelijkheid gaven reputatie op te bouwen).
Het is compleet omgekeerd. Succesvolle reviewers hebben bewezen dat zij goede reviews leveren, en daarom kunnen bedrijven met een positieve review een goede reputatie opbouwen. Uiteraard is het dan belangrijk dat de producten ook echt goed zijn, dus bedrijven zullen geen slechte producten opsturen. En een beetje nette reviewer zal bedrijven ook de kans geven om onverhoopte defecten op te lossen.
Maar goed, laten we er even van uitgaan dat een grote reviewer als Foritain (toevallig de bekendste naam hier) een leugenaar is die tegen betaling producten hoog in de ranking zet. Minstens 50% van de reviews zijn feitelijk onjuist, en consumenten die op Foritain afgaan bij hun aankoop komen van de koude kermis thuis en merken dat de reviews van Foritain niet betrouwbaar zijn. Nu zijn er dus 2 dingen die gebeuren:
1. De consument gaat in de toekomst niet meer af op de reviews van Foritain,
2. De consument plaatst opmerking over de negatieve reacties en gemiste punten onder de review van Foritain.
Dat heeft als gevolg dat fabrikanten opmerken dat Foritain geen populaire reviewer meer is en onjuiste oordelen geeft over producten. Ze kunnen de producten dus beter naar een ander sturen die WEL populair is, en dus eerlijk is. Dit houdt zichzelf volledig in stand, zeker op een meer technisch onderlegde site als Tweakers.
Je kan niet populair worden en blijven met valse reviews.
Stoelpoot schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:49:
en consumenten die op Foritain afgaan bij hun aankoop komen van de koude kermis thuis en merken dat de reviews van Foritain niet betrouwbaar zijn...
Ik geloof er echt helemaal niks van dat er ook maar ooit iemand op basis van en naar aanleiding van 1 review een product heeft gekocht (dus iemand die niet naar een product op zoek was en het wel gekocht heeft op basis van 1 specifieke review).18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:51:
Er zit een heel groot verschil tussen een goede review en een populaire review, en daar is misbruik van te maken.
Of je hebt een product op het oog en je wilt het even goed van alle kanten bekijken en de voors en tegens weten. Daarvoor zijn Foritains reviews prima geschikt.
Of je zoekt "het beste product in catagorie X op basis van reviews" en dan ga je echt niet enkel af op het aantal sterren van 1 review(er) (onafhankelijk van wie die is).
Kortom (en nogmaals), volgens mij zijn de mensen die hier op tegen zijn moraalridders voor een groep mensen die niet bestaat en anders sws al niet meer te redden is.
[ Voor 15% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 14:59 ]
18327
Ik doe het niet voor een groep mensen, ik doe het voor mezelf. Ik wil bruikbare gebruikersreviews. Ik wil geen reclame-uitingen, ik wil objectieve informatie van iemand die het product zelf gekocht heeft. Als ik foto's van het product wil zien, ga ik wel naar de site van de fabrikant.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:56:
[...]
[...]
Ik geloof er echt helemaal niks van dat er ook maar ooit iemand op basis vanen naar aanleiding van 1 review een product heeft gekocht;
Of je hebt een product op het oog en je wilt het even goed van alle kanten bekijken en de voors en tegens weten. Daarvoor zijn Foritains reviews prima geschikt.
Of je zoekt "het beste product in catagorie X op basis van reviews" en dan ga je echt niet enkel af op het aantal sterren van 1 review(er) (onafhankelijk van wie die is).
Kortom (en nogmaals), volgens mij zijn de mensen die hier op tegen zijn moraalridders voor een groep mensen die niet bestaat en anders sws al niet meer te redden is.
Overigens betwijfel ik of het sponsoren van reviews direct leidt tot directe aankopen, maar weldegelijk tot priming. Daarnaast wordt de categorie gebruikersreviews op dit moment overspoeld door gekochte reviews, daar heeft niemand iets aan.
[ Voor 11% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 15:01 ]
Als je een product gekocht hebt, ben je uberhaupt al niet meer objectief: Wikipedia: Choice-supportive bias18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:59:
[...]
Ik doe het niet voor een groep mensen, ik doe het voor mezelf. Ik wil bruikbare gebruikersreviews. Ik wil geen reclame-uitingen, ik wil objectieve informatie van iemand die het product zelf gekocht heeft. Als ik foto's van het product wil zien, ga ik wel naar de site van de fabrikant.
Maar ben je dan echt zo zelfbewust beinvloedbaar dat je bang bent dat je door een review van (bijv.) Foritain een verkeerde aankoop doet? Je zegt zelf al dat jij de reviews van Foritain met een kopje zout neemt op basis van de verschillen met andere reviews; prima, zo werkt dat met informatie verzamelen. Maar dat jij dit kopje zout kunt meewegen wil toch ook zeggen dat andere mensen dat misschien ook prima kunnen. Of gekker nog, dat jij geen waarde aan zo'n review hecht wil toch niet zeggen dat het actief geblokkeerd moet worden voor mensen die er wel waarde aan hechten?
En ben je nou echt zo hypocriet dat je hier boos doet omdat je "objectieve" informatie wilt hebben, maar wel naar de fabrikant's eigen webpagina gaat voor informatie (be it in de vorm van foto's).
[ Voor 19% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 15:03 ]
heb je dan niet meer aan een filter om foto's bij reviews weg te filteren?18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:59:
[...]
Ik doe het niet voor een groep mensen, ik doe het voor mezelf. Ik wil bruikbare gebruikersreviews. Ik wil geen reclame-uitingen, ik wil objectieve informatie van iemand die het product zelf gekocht heeft. Als ik foto's van het product wil zien, ga ik wel naar de site van de fabrikant.
Overigens betwijfel ik of het sponsoren van reviews direct leidt tot directe aankopen, maar weldegelijk tot priming. Daarnaast wordt de categorie gebruikersreviews op dit moment overspoeld door gekochte reviews, daar heeft niemand iets aan.

18327
Nee, daar heb ik alsnog geen zak aan.Kheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:02:
[...]
heb je dan niet meer aan een filter om foto's bij reviews weg te filteren?
De persoon die een review schrijft hoeft niet objectief te zijn om toch een objectieve review te schrijven. Hypocriet en boos zijn jouw waarde-oordelen, ik heb geen aanleiding gegeven om te denken dat ik een van de twee ben.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:01:
[...]
Als je een product gekocht hebt, ben je uberhaupt al niet meer objectief: Wikipedia: Choice-supportive bias
Maar ben je dan echt zo zelfbewust beinvloedbaar dat je bang bent dat je door een review van (bijv.) Foritain een verkeerde aankoop doet?
En ben je nou echt zo hypocriet dat je hier boos doet omdat je "objectieve" informatie wilt hebben, maar wel naar de fabrikant's eigen webpagina gaat voor informatie (be it in de vorm van foto's).
Het is heel simpel. De categorie gebruikersreviews wordt op dit moment overspoeld door reclame-recensies. Dat maakt die categorie voor mij minder bruikbaar. Moraalridder, hypocriet, zuur, boos, whatever. Zo zie ik het en ik heb nog niks gehoord dat dat verandert.
De persoon die een review schrijft en hiervoor een product gekregen heeft kan evengoed objectief zijn, dus laten we die vlieger in het midden hangen. Met de nadruk op "kan" dus je hoeft niet met voorbeelden te komen waarbij dit niet het geval is, die zijn er voor beide kanten.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:06:
[...]
Nee, daar heb ik alsnog geen zak aan.
[...]
De persoon die een review schrijft hoeft niet objectief te zijn om toch een objectieve review te schrijven. Hypocriet en boos zijn jouw waarde-oordelen, ik heb geen aanleiding gegeven om te denken dat ik een van de twee ben.
Het is heel simpel. De categorie gebruikersreviews wordt op dit moment overspoeld door reclame-recensies. Dat maakt die categorie voor mij minder bruikbaar. Moraalridder, hypocriet, zuur, boos, whatever. Zo zie ik het en ik heb nog niks gehoord dat dat verandert.
Maar wat schiet jij er nou mee op (want je doet het niet voor een ander) als de reviews waarvan je zelf aangeeft ze heel duidelijk te kunnen onderscheiden als niet-objectieve of "reclame-recensies" van de website verdwijnen?
18327
Simpel: de categorie gebruikersreviews heeft dan weer waarde voor mij.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:16:
[...]
Maar wat schiet jij er nou mee op (want je doet het niet voor een ander) als de reviews waarvan je zelf aangeeft ze heel duidelijk te kunnen onderscheiden als niet-objectieve of "reclame-recensies" van de website verdwijnen?
In het verlengde daarvan: fabrikanten hebben dan geen reden meer om product samples op te sturen. Dat maakt de algehele beoordeling betrouwbaarder (even helemaal los van de inhoud van de recensies!). Het overdreven enthousiasme over alles wat nieuw is wordt afgeremd. Commerciële belangen krijgen geen enkele kans bij de beoordelingen.
[ Voor 28% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 15:19 ]
Ik heb in de 3 pagina's die ik van dit topic heb gelezen vaak teruggelezen dat reviewers een bias hebben omdat zij een product deels of volledig gesponsord krijgen. Dat reviewers er een belang bij hebben om maar een positieve review te plaatsen zodat ze meer spulletjes mogen ontvangen.
Hoewel er natuurlijk een waarheid zit in de bovenstaande stelling, vertelt het ironisch gezien niet het volledige verhaal. Reviewers hebben namelijk nog een belang, namelijk:
Reviewers hebben er belang bij om een geloofwaardig/waarheidsgetrouw verhaal neer te zetten. Anders gaan lezers de reviewer in twijfel trekken en zal de reviewer zijn lezers kwijtraken.
Als jij twee reviews leest die elkaar conflicteren ga je toch eerst boven water zien te krijgen waarom er een verschil zit in de reviews? Subjectiviteit daargelaten want dat zit er altijd in, maar is er een logische verklaring waarom de ene reviewer het een topproduct vindt en de ander het één grote flop vindt?
Als je daarin geen verklaring vindt, dan ga je naar meer reviews zoeken en zal je waarschijnlijk een consensus vinden. Misschien was dat een deel subjectiviteit van een reviewer of was het wél een marketing stunt. Kaart dat dan ook aan bij de desbetreffende reviewer. Als je dat constructief kan brengen denk ik dat veel reviewers daar een gepast antwoord op kunnen geven.
En stel nou, stel dat je alleen maar goede reviews van een product tegenkomt, je beslist het te kopen en het valt toch echt tegen. Schrijf dan zelf even een review met jouw ervaringen. Dat kan een hele nuttige toevoeging zijn om mensen te informeren over een eventuele aankoop.
Een feature om gesponserde reviews te filteren is wat mij betreft dan ook een belemmering van de informatiewinning. Ik zou er zelf dus geen gebruik van maken. Dat houdt niet in dat het er niet mag komen, maar wat mij betreft heeft het geen prioriteit.
Ik begrijp dat echt niet. Als je een zak met 100g tikkels koopt met 50% rode en 50% witte waarvan jij enkel de rode lekker vindt en je de witte prima kunt laten liggen omdat ze (voor jou) duidelijk uit elkaar te houden zijn, dan "win" jij er toch niets mee als de winkel vanaf nu alleen nog maar een 50g zak rode tikkels aanbiedt voor hetzelfde geld? Het enige resultaat is dat de mensen die alleen of ook de witte tikkels lekker vinden geen witte tikkels meer kunnen krijgen.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:17:
[...]
Simpel: de categorie gebruikersreviews heeft dan weer waarde voor mij.
En dan nog even concreet; omdat jij foritains reviews niet wilt lezen mag niemand dat?
[ Voor 6% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 15:25 ]
18327
Om in je nogal vreemde analogie mee te gaan: het gaat niet om rode of witte tikkels, het gaat om #FFFFFF of #FFFFFE. Het verschil is vaak amper zichtbaar. Het is iets beter dan het was, maar alsnog zijn veel gebruikersreviews misleidend. Ze hebben het voorkomen dat ze onafhankelijk zijn, maar ze zijn gesponsord en de reviewer heeft ook nog eens een belang bij het zo positief mogelijk belichten van het product.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:21:
[...]
Ik begrijp dat echt niet. Als je een zak met 100g tikkels koopt met 50% rode en 50% witte waarvan jij enkel de rode lekker vindt en je de witte prima kunt laten liggen omdat ze (voor jou) duidelijk uit elkaar te houden zijn, dan "win" jij er toch niets mee als de winkel vanaf nu alleen nog maar een 50g zak rode tikkels aanbiedt voor hetzelfde geld? Het enige resultaat is dat de mensen die alleen of ook de witte tikkels lekker vinden geen witte tikkels meer kunnen krijgen.
En dan nog even concreet; omdat jij foritains reviews niet wilt lezen mag niemand dat?
Denk je trouwens echt dat iedereen die de review leest en beoordeelt (dus +1, +2 of +3 geeft) ook daadwerkelijk in de markt is voor dat product?
Nog iets:
Lees dat eens en zeg nog eens met droge ogen dat reviews niet bewust worden gebruikt als marketinginstrument.For example (a very plain and generalized view), in the Netherlands, we rarely go to the retail store anymore for our PC purchases. It all happens online with the optional visit to the major electronic store to check out a demo. Nor do many Dutch buy all their components from a single source. Usually, the cheapest with the fastest delivery time wins on a comparison website. Importing a bunch of cheap stuff from Taobao or other countries isn’t too foreign either.
Uiteindelijk ligt de beslissing bij Tweakers.net, maar ik zou er op zakelijk niveau niet vrolijk van worden als bedrijven sluikreclame maken.
Oh, en om nog te reageren op je edit: ja hoor, iedereen mag Foritains reviews lezen. Als zijn reviews echt zo goed zijn, bouwt hij vanzelf een publiek op op zijn eigen website.
[ Voor 7% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 15:34 ]
Weet je nou dat de hele user-reviews-sectie van tweakers overspoeld wordt door "reclame" of is het verschil "amper te zien"? En dan nog, het risico dat iets een "fake review" is, is toch nog veel groter bij de korte 1-zins reviews met 1 ster en een zinnetje "ja voeding fikt door" dan bij een 12 kantjes review die gesponsoord is? Je weet bij geen enkele review of ze 100% objectief is. Je verzamelt de informatie voor het product waar je informatie over wilt hebben van zoveel mogelijk bronnen en destileert hier dan uit of het product wel of niet is wat je zoekt. De enige manier om zeker te weten dat alle geplaatste reviews 100% objectief zijn is door ze compleet te verbieden/verwijderen, met als resultaat dat het lastiger wordt om genoeg informatie te verzamelen om een mening te vormen over een product.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:31:
[...]
Om in je nogal vreemde analogie mee te gaan: het gaat niet om rode of witte tikkels, het gaat om #FFFFFF of #FFFFFE. Het verschil is vaak amper zichtbaar. Het is iets beter dan het was, maar alsnog zijn veel gebruikersreviews misleidend.
Nee hoor, zeker niet. Dit zijn waarschijnlijk vooral mensen die de hoeveelheid en uitgebreidheid van de informatie en de manier waarop deze gepresenteerd is op prijs stellen.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:31:
[...]
Denk je trouwens echt dat iedereen die de review leest en beoordeelt (dus +1, +2 of +3 geeft) ook daadwerkelijk in de markt is voor dat product?
[ Voor 27% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 15:48 ]
18327
De reviewsectie wordt er door overspoeld, en het verschil is moeilijk (bijna niet) te zien.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:42:
[...]
Weet je nou dat de hele user-reviews-sectie van tweakers overspoeld wordt door "reclame" of is het verschil "amper te zien"? En dan nog, het risico dat iets een "fake review" is, is toch nog veel groter bij de korte 1-zins reviews met 1 ster en een zinnetje "ja voeding fikt door" dan bij een 12 kantjes review die gesponsoord is? Je weet bij geen enkele review of ze 100% objectief is. Je verzamelt de informatie voor het product waar je informatie over wilt hebben van zoveel mogelijk bronnen en destileert hier dan uit of het product wel of niet is wat je zoekt. De enige manier om zeker te weten dat alle geplaatste reviews 100% objectief zijn is door ze compleet te verbieden/verwijderen, met als resultaat dat het lastiger wordt om genoeg informatie te verzamelen om een mening te vormen over een product.
Je schetst een valse dichotomie. Een review als "de voeding brandt door" is ontzettend bruikbaar, omdat het heel concreet iets zegt over de betrouwbaarheid in de echte wereld. Dat wil zeggen, de wereld waarin fabrikanten niet het beste product uit een batch kiezen, waar nog eens extra kwaliteitscontrole overheen gaat. Maar goed, een review als "het product is geweldig!!!!1111" is inderdaad waardeloos. Daar is het mij niet om te doen.
Waar het me wel om te doen is: er zijn echt bizar veel reviews die objectief lijken te zijn, totdat je ze echt aan een scherpe analyse blootstelt. Ze staan vol met gestileerde foto's, zwakken minpunten af ("het product is duur, maar niet als je in ogenschouw neemt dat...") en verbergen een hoop kritiek achter een muur van rook. Ik erger me kapot aan die reviews. Waarom? Omdat ze niets te maken hebben met het doel van gebruikersreviews.
Ik gebruik gebruikersreviews omdat ze de echte wereld laten zien. Alleen al het feit dat de fabrikant niet aan cherry picken kan doen maakt ze voor mij bruikbaar. Zijn de producten die in de winkel liggen even goed als de producten die recensenten geleverd hebben gekregen? Wat voor probleem probeert de koper op te lossen met het gekochte artikel? Er zit altijd een bepaalde emotie verbonden aan de aanschaf, wat is die emotie? Wat is de emotie na de aankoop? Wat zijn overwegingen geweest om dit product te kopen, in plaats van een alternatief?
Als ik een objectief beeld wil hebben van een product lees ik professionele reviews. Gebruikersreviews kunnen op hun eigen manier objectief zijn, maar ik denk niet dat je daar voor de volle 100% naar moet streven. Eerlijke vooroordelen die elke consument heeft, of een bepaalde groep consumenten, mogen wat mij betreft gerust naar voren komen in een gebruikersreview. Als iemand het product zelf niet gekocht heeft, geldt een ander stel criteria en dan moet je onafhankelijkheid boven elke twijfel verheven zijn. Dat is nu niet het geval.
Of zien ze een review die voor 90% uit plaatjes bestaat, en beoordelen ze de technische kwaliteit van de foto's? Er is niet echt een zelfreinigend vermogen om reclame te weren uit gebruikersreviews.[...]
Nee hoor, zeker niet. Dit zijn waarschijnlijk vooral mensen die de hoeveelheid en uitgebreidheid van de informatie en de manier waarop deze gepresenteerd is op prijs stellen.
[ Voor 7% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 16:12 ]
Ik snap echt niet waarom je er zo blind vanuit gaat dat "de voeding brandt door" 100% onweerlegbaar en ontegenzeglijk de waarheid is en ook maar iets zegt over de kwaliteit van het product in z'n geheel. Ja, als er 20 user-reviews zijn met dezelfde kwaal dan kun je daar (misschien) iets uit opmaken, maar ook daarbij is het belangrijk dat je de informatie die je voor je kiezen krijgt in het juiste licht zet; evengoed als met een gesponsoorde review.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
[...]
Een review als "de voeding brandt door" is ontzettend bruikbaar, omdat het heel concreet iets zegt over de betrouwbaarheid in de echte wereld.
[...]
Of zien ze een review die voor 90% uit plaatjes bestaat, en beoordelen ze de technische kwaliteit van de foto's? Er is niet echt een zelfreinigend vermogen om reclame te weren uit gebruikersreviews.
Er ook maar blind vanuit gaan dat alleen plaatjes-kijkende schapen feedback achterlaten op een review vind ik nogal narcistisch en is denk ik verre van de waarheid. Maargoed, we kennen die mensen waarschijnlijk allebei niet allemaal persoonlijk, dus laten we de discussie niet zo ver laten lopen dat we het over de betrouwbaarheid van reviews van reviews gaan hebben.
En daarnaast, een semi-degelijke review van een behuizing heb ik vanuit de pen van tweakers.net zelf al tijden niet meer gezien. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die producten (al dan niet gesponsoord) goed op de foto zetten en duidelijk de plus en minpunten verwoorden.
Een leesmodus dus, die in veel browsers standaard is ingebouwd? Wellicht wel een goed idee om in te voeren als featureKheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:02:
[...]
heb je dan niet meer aan een filter om foto's bij reviews weg te filteren?
Mag ik als feature request het volgende: Ik wil een user kunnen wegfilteren als ik op reviews zoek.
Is dit misschien ook hetgeen wat de TS'er zou willen?
Wat kost het schrijven voor een reviewer, naast de vele uren vrije tijd nu eigenlijk?
Per review spendeer ik ongeveer 25 uur aan:
- Schrijfwerk
- Uitzoekwerk van foto's
- Uitzoekwerk van achtergrondinformatie
- Fact checking
- Chinese content vertalen
- Bepaling van het product, welk apparaat wil ik testen.
- Plaatjes van de productpagina rippen om als banner te kunnen gebruiken
Ik weet niet wat een redacteur verdiend, maar als ik het minimumloon zou krijgen van een 36-urige werkweek, dan zou ik €10,12 per uur verdienen. Doe dit keer 25 (excl. avond-, nacht en weekendtarief) dan zou ik eigenlijk €253,- per review moeten verdienen voor hetgeen wat je op papier/tablet/website ziet. De kosten voor het daadwerkelijk testen zitten hier dus nog niet in. Deze loonkosten krijg ik niet, maar die smartphone uit China t.w.v. €200,- krijg ik de ene keer wel gratis en de andere keer weer niet (het staat beschreven in elke review).
Ondanks dat veel reviewers deze tijd en moeite steken in een review die hun meer kost, dan oplevert, wordt het dus nog steeds als een sponsoring gezien. Je kunt het gratis product dus eerder zien als verlies, dan als winst/sponsoring. Dat veel reviewers actief aanwezig zijn op het forum en onder de reviews is op Tweakers juist een groot voordeel.
Als mensen deze reviewers willen weren, dan is het wellicht handig om eens te kijken wat voor kwaliteit er op andere sites wordt geleverd zoals Kieskeurig.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
18327
Ik snap niet zo goed wat je met je berekening wilt laten zien. Dat je hobby geld kost als je geld uitdrukt als functie van tijd? Dat lijkt me nogal logisch.
Ik zeg nergens dat dat 100% de waarheid is of geldt voor alle producten. Ik zeg dat het waarde heeft. Ik heb in de post die je quote een uitgebreidere onderbouwing gegeven, maar daar ga je aan voorbij.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:20:
[...]
Ik snap echt niet waarom je er zo blind vanuit gaat dat "de voeding brandt door" 100% onweerlegbaar en ontegenzeglijk de waarheid is en ook maar iets zegt over de kwaliteit van het product in z'n geheel. Ja, als er 20 user-reviews zijn met dezelfde kwaal dan kun je daar (misschien) iets uit opmaken, maar ook daarbij is het belangrijk dat je de informatie die je voor je kiezen krijgt in het juiste licht zet; evengoed als met een gesponsoorde review.
Zuur, hypocriet, boos, narcistisch..Het wordt beter en beter. Het zou je sieren als je dergelijke waarde-oordelen achterwege zou laten in een discussie.Er ook maar blind vanuit gaan dat alleen plaatjes-kijkende schapen feedback achterlaten op een review vind ik nogal narcistisch en is denk ik verre van de waarheid. Maargoed, we kennen die mensen waarschijnlijk allebei niet allemaal persoonlijk, dus laten we de discussie niet zo ver laten lopen dat we het over de betrouwbaarheid van reviews van reviews gaan hebben.
Goed, inhoudelijk: ik vind de kwaliteit van gesponsorde reviews om te huilen. Er zit veel tekst en plaatjes in, dat klopt. Maar om te helpen een goed oordeel te vormen? Nee.
Tweakers.net mag wat mij betreft ook meer reviews maken, dat ben ik helemaal met je eens.En daarnaast, een semi-degelijke review van een behuizing heb ik vanuit de pen van tweakers.net zelf al tijden niet meer gezien. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die producten (al dan niet gesponsoord) goed op de foto zetten en duidelijk de plus en minpunten verwoorden.
En vallen die weg, dan hou je echt alleen de meuk en reclame over.
Zever niet zo, dat is klinkklare nonsens. Je kunt aan de eindeloze reeks +3 wel zien dat er een grote groep mensen is bij wie dit soort reviews er met boter en suiker in gaan. Of de reacties er onder die aangeven dat ze tot aanschaf over gaan, zijn gegaan of zelfs van gedachten zijn veranderd n.a.v. dit soort reviews. Zo simpel en aantoonbaar is het. Of dat de velen die ik noem een meerderheid zijn, geen idee. Dat ik de enige ben die er op deze manier naar kijkt heb je ook zelf verzonnen. Niet zo aanstellerig doen dusKheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:26:
[...]
ja hoor. jij hebt het licht gezien, jij hebt de waarheid in pacht en de rest is een hoop domme schapen dat er in trapt.
Voor degenen die beweren dat reviews echt heus maar een heel beperkte invloed hebben op aankoopgedrag:
https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/5399228
Interessant ook dat naar mate er meer foto’s in de review staan, het format aansprekend is en de betrouwbaarheid van site en reviewer hoog geacht worden de conversie van positieve review naar aankoop stijgt. Klinkt bekend wel.
[ Voor 19% gewijzigd door FirePuma142 op 15-12-2017 17:50 ]
Dit. Ik vind het ook sneu dat als ik onder het kopje "uitgelichte gebruikersreviews" kijk, dat er dan 2/3 reviews van Foritain zijn. En soms zelfs 3/3. Maar dat betekent blijkbaar dat er te weinig andere Tweakers zijn die voldoende reviews aanleveren, zowel in volume als in kwaliteit (als in: beoordeeld door andere Tweakers).Kenzi schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:16:
Mijn 10cents, vrees dat door dit soort dingen reviewers die veel aandacht / tijd aan hun review besteden voelen dat ze negatief worden weggezet en daardoor motivatie gaan missen.
En vallen die weg, dan hou je echt alleen de meuk en reclame over.
Als de gesponsorde reviews nu geband werden, dan hield je niet veel over.
Van de andere kant: de gesponsorde reviews schrikken misschien ook potentiële reviewers af. Het is mij 1 x gelukt om een +3 te scoren op een review, maar de lat ligt door reviewers als Foritain inmiddels zo hoog, dat als je niet een heel weekend investeert in een review, je blij mag zijn als je nog een +1 voor de moeite krijgt. Ik ben in ieder geval de motivatie kwijt om zelf nog reviews te maken, omdat ik er zoveel moeite niet in wil steken en een lage score voor een "doebare" review ook niet motiverend is.
Maar goed, je kunt moeilijk Foritain verwijten dat hij er te veel moeite in steekt.
18327
Jawel hoor. Bij twijfels vragen om een aankoopbewijs. Zo moeilijk is dat niet. Er is nu al een meldpunt voor "onreine" productreviews, het is eenvoudig dat uit te breiden.DominoNL schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:54:
Als gesponsorde reviews gebanned worden dan houd je precies evenveel reviews, alleen staat er ook niet meer bij dat ze gesponsoord zijn. Dat lijkt me simpel. No way dat tweakers kan tracken of iets gesponsoord is of niet.
Edit:
Ah, werkzaam voor importeur van NZXT, Gelid, Seasonic, Noctua en Scythe. Verklaart een hoop.
Vertel ook meteen even waarom je je reactie hier boven leeg hebt gemaakt.
Ik pak de popcorn, dit wordt een spektakel.
[ Voor 17% gewijzigd door FirePuma142 op 15-12-2017 18:34 ]
Kom kom, dat hoeft nu ook weer niet.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:42:
[...]
Zever niet zo, dat is klinkklare nonsens.
... en wat dan nog?FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:42:
[...]
Je kunt aan de eindeloze reeks +3 wel zien dat er een grote groep mensen is bij wie dit soort reviews er met boter en suiker in gaan. Of de reacties er onder die aangeven dat ze tot aanschaf over gaan, zijn gegaan of zelfs van gedachten zijn veranderd n.a.v. dit soort reviews.
wat als iemand een review schrijft die er voor zorgt dat mensen enthousiast worden over een product? is dat dan geen geweldige review? Ik zou je ergens nog kunnen snappen als die mensen bedrogen uitkwamen en pure crap kochten en zich nu bekocht voelen. Maar dat is toch niet zo?
Dat zijn hier niet de klagers. Het zijn net diegene die die reviews niet eens lezen die klagen.
Dus exact dezelfde review, met exact dezelfde content, met exact dezelfde beoordeling van users is een geweldige reviez, maar zodra de reviewer de foon of de case mag bijhouden is het een schande en kunnen we er niet negatief genoeg tegenaan kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door Kheos op 15-12-2017 18:28 ]
18327
Als het mensen enthousiast maakt voor producten, zou ik het eerder als reclame-uiting zien dan als review. Tenzij het een uitzonderlijk goed product is en het enthousiasme van de koper (!) aanstekelijk is.Kheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:26:
[...]
... en wat dan nog?
wat als iemand een review schrijft die er voor zorgt dat mensen enthousiast worden over een product? is dat dan geen geweldige review?
Ik heb die reviews wel gelezen...Ik zou je ergens nog kunnen snappen als die mensen bedrogen uitkwamen en pure crap kochten en zich nu bekocht voelen. Maar dat is toch niet zo?
Dat zijn hier niet de klagers. Het zijn net diegene die die reviews niet eens lezen die klagen.
Het gaat niet om een enkele review.Dus exact dezelfde review, met exact dezelfde content, met exact dezelfde beoordeling van users is een geweldige reviez, maar zodra de reviewer de foon of de case mag bijhouden is het een schande en kunnen we er niet negatief genoeg tegenaan kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door 18327 op 15-12-2017 18:35 ]
Het is inderdaad haast onmogelijk om tegen professionele reviewers op te boksen, en ik heb ook totaal geen motivatie meer om grote, serieuze reviews te schrijven, terwijl ik het eigenlijk best wel leuk vindt/vond om te doen, maar ik heb er gewoon de tijd en vooral het geld niet ervoor. Ik kan niet iedere maand/2 maanden een nieuwe smartphone kopen, laat staan het op zo'n schaal doen als Foritain doet. In 1 week iets van 500 euro aan spul reviewen is doodnormaalaap schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:52:
[...]
Dit. Ik vind het ook sneu dat als ik onder het kopje "uitgelichte gebruikersreviews" kijk, dat er dan 2/3 reviews van Foritain zijn. En soms zelfs 3/3. Maar dat betekent blijkbaar dat er te weinig andere Tweakers zijn die voldoende reviews aanleveren, zowel in volume als in kwaliteit (als in: beoordeeld door andere Tweakers).
Als de gesponsorde reviews nu geband werden, dan hield je niet veel over.
Van de andere kant: de gesponsorde reviews schrikken misschien ook potentiële reviewers af. Het is mij 1 x gelukt om een +3 te scoren op een review, maar de lat ligt door reviewers als Foritain inmiddels zo hoog, dat als je niet een heel weekend investeert in een review, je blij mag zijn als je nog een +1 voor de moeite krijgt. Ik ben in ieder geval de motivatie kwijt om zelf nog reviews te maken, omdat ik er zoveel moeite niet in wil steken en een lage score voor een "doebare" review ook niet motiverend is.
Maar goed, je kunt moeilijk Foritain verwijten dat hij er te veel moeite in steekt.

Al met al heb ik er gewoon al lange tijd een dubbel gevoel over. Natuurlijk is het tof dat er veel goede reviews over producten komen, zeker als het producten zijn die Tweakers zelf gewoon stelselmatig negeert, maar misschien is het wat te veel, en is het toch wel wat vreemd als iemand eigenlijk geen "gebruiker" meer is, maar hij wel gebruikersreviews plaatst.
Misschien zou het wat zijn als gesponsorde reviews maar maximaal 1 uitgelichte plaats mogen krijgen, en niet-gesponsorde dingen de andere plaatsen. Misschien ook wel zoiets doen met de review-van-de-maand, maak gewoon wat meer klassen, zet de absolute top van de reviewers, die hun meuk dus gesponsord krijgen, in een aparte klasse en laat het ze maar uitvechten
Maar dat is dus niet zozeer om een echt probleem om te lossen, want ik zie eerlijk gezegd ook niet echt een enorm probleem, maar het zou het wel, in mijn ogen, leuker maken voor normale gebruikers en hun reviews.
Of Tweakers huurt Foritain [en anderen] gewoon in, 2 vliegen in 1 klap: Tweakers zelf heeft dan weer interessante reviews van echte Tweakers-spullen, en het gedoe rond "gekochte" gebruikersreviews houdt op
People as things, that’s where it starts.
Het zijn ook nog steeds dezelfde mensen die dat nog steeds niet doen, tenzij dat wordt verwacht van de leverancier, maar dan wel helemaal onderaan in de recensie. En het zijn ook diezelfde mensen die in dit topic reageren en ontkennen dat het een vorm van reclame-uiting e.d. is.
Ik vind dat zorgwekkend. Nu ben ik ook echt niet de heilige onder ons, ik schrijf ook dingen over producten die ik weer krijg en ben hier altijd eerlijk over. Maar ik besef me ook heel goed dat er genoeg mensen zijn die dat niet graag willen zien of waarderen, logisch, omdat er toch een vorm van sponsoring en doelbewuste reclame aanwezig is. Ik doe dit vooral omdat ik het leuk vind en omdat een aantal het waarderen, maar puntje bij paaltje is wel dat het gewoon een vorm van reclame blijft. Als men nu zegt "Jongens, we kappen ermee, het mag niet meer" dan is dat jammer omdat het een hobby is, maar ik zou dat zeker snappen.
Ik kan heel goed begrijpen dat dit een lastig onderwerp is voor Tweakers, omdat veel van die recensies ook als eerste op de Google zoekpagina zullen verschijnen. En we weten ook dat als men dankzij die recensies het product aanschaft, er een vrij grote kans is dat dit via de Pricewatch gaat, waar Tweakers weer wat centen door krijgt. Daarentegen zorgen dergelijke recensies ook voor vaak wat meer interactie en whatnot onder de community.
Al met al heel lastig en ik kan van beide kanten begrijpen dat het frustrerend is. Een filter is nog niet eens zo heel gek. Danny staat hier dan ook neutraal in.
Sorry, maar je bent echt ver over de schreef naar mijn mening samen met @Gipsy King. Reviewtje schrijven voor de tent van BioBlade, die hem zelf omhoog stemt en nomineert. Onbehoorlijk, onbetamelijk en plat gezegd totaal kansloos gedrag.
Klopt, het is een hobby en een hobby mag tijd/geld kosten. Echter zal je bij weinig hobby's anderen wegwijs kunnen maken in jouw ervaringen over een normaal huis-/tuin- en keukenproduct , mensen kunnen adviseren over dure aankopen, mensen kunnen behoeden van een eventuele miskoop of veel vragen over een hoop verschillende producten kunnen beantwoorden op een forum.18327 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:13:
[...]
Ik snap niet zo goed wat je met je berekening wilt laten zien. Dat je hobby geld kost als je geld uitdrukt als functie van tijd? Dat lijkt me nogal logisch.
Mensen met dit soort hobby's kun je koesteren of wegjagen. Vaak zijn producttesters ook experts en met experts is GOT groot geworden op het internet.
18327
Noblesse oblige, helemaal in dit geval. Als je constant positieve reviews plaatst en niks betaalt voor de producten die je reviewt, moet je niet vreemd opkijken als daar vragen over gesteld worden.Kiswum schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:25:
[...]
Klopt, het is een hobby en een hobby mag tijd/geld kosten. Echter zal je bij weinig hobby's anderen wegwijs kunnen maken in jouw ervaringen over een normaal huis-/tuin- en keukenproduct , mensen kunnen adviseren over dure aankopen, mensen kunnen behoeden van een eventuele miskoop of veel vragen over een hoop verschillende producten kunnen beantwoorden op een forum.
Ach, dan kunnen we net zo goed reviews laten plaatsen door medewerkers van het bedrijf zelf. Dat zijn al helemaal experts.Mensen met dit soort hobby's kun je koesteren of wegjagen. Vaak zijn producttesters ook experts en met experts is GOT groot geworden op het internet.
Alweer gezever. Heb je het topic wel gelezen of ben je gewend dat te doen nadat je gereageerd hebt. Zo wel, lees het nog een keer.Kheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:26:
... en wat dan nog?
wat als iemand een review schrijft die er voor zorgt dat mensen enthousiast worden over een product? is dat dan geen geweldige review? Ik zou je ergens nog kunnen snappen als die mensen bedrogen uitkwamen en pure crap kochten en zich nu bekocht voelen. Maar dat is toch niet zo?
Dus exact dezelfde review, met exact dezelfde content, met exact dezelfde beoordeling van users is een geweldige reviez, maar zodra de reviewer de foon of de case mag bijhouden is het een schande en kunnen we er niet negatief genoeg tegenaan kijken?
Hint: het gaat om de vorm van de review gecombineerd met sponsoring.
'Reviewer koopt product, krijgt achter de schermen refund/tegoedbon/etc'.
'Reviewer koopt product, krijgt gratis augmented hardware (i.e. koopt monitor, krijgt videokaart'
Allemaal niet te traceren. Hoewel ik zeker voor transparantie ben, is het onmogelijk om hier doorheen te prikken, en om eerlijk te zijn, het is ieders recht om hier aan mee te doen. Het is juist de koper die voldoende onderzoek dient te doen. Stel dat Tweakers een review host dat uiterst positief is, maar een 3e google hit toont juist uiterste tekortkomingen. Dan vind ik dat toch een stukje 'darwinisme'.
De hele marketing wereld draait al een aantal jaar op deze manier, als dat niet al 10 jaar zo is. Ik snap dit topic, ik snap dat het niet 'fair' lijkt, maar dit is niets nieuws.
Zijn jullie samen verantwoordelijk voor onderstaande dikke 100 stuks reviews uitgevoerd door Foritain en gesponsord door importeur/distributeur Bioblade? Merken alle import/distri door Bioblade, achter de merknaam het aantal reviews door Foritain:
Asrock 9
Cooler Master 48
Noctua 15
Scythe 10
Nzxt 21
Gelid 8
Keysonic 3
@ACM Tijd voor een onderzoek door Tweakers als je het mij vraagt.
18327
Die hele discussie is al gevoerd toen Tweakers het verplichtte de herkomst van het product te melden.FlowSnake schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:22:
'Bedrijf leent product uit, maar "vergeet" het product terug te nemen'.
'Reviewer koopt product, krijgt achter de schermen refund/tegoedbon/etc'.
'Reviewer koopt product, krijgt gratis augmented hardware (i.e. koopt monitor, krijgt videokaart'
Allemaal niet te traceren. Hoewel ik zeker voor transparantie ben, is het onmogelijk om hier doorheen te prikken, en om eerlijk te zijn, het is ieders recht om hier aan mee te doen. Het is juist de koper die voldoende onderzoek dient te doen. Stel dat Tweakers een review host dat uiterst positief is, maar een 3e google hit toont juist uiterste tekortkomingen. Dan vind ik dat toch een stukje 'darwinisme'.
De hele marketing wereld draait al een aantal jaar op deze manier, als dat niet al 10 jaar zo is. Ik snap dit topic, ik snap dat het niet 'fair' lijkt, maar dit is niets nieuws.
Nou, dan vul ik toch gewoon wat in
Let wel: Je bent verplicht om naar waarheid de keuze te maken. We kunnen dat niet vooraf bij alle reviews controleren, dat doen we steekproefsgewijs en indien we een vermoeden hebben dat de zaak niet in de haak is. In geval van controle moet je bewijs kunnen overleggen als we daarom vragen.
Meldingen 'onreine' productreviewsFirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:25:
@Gipsy King @Foritain
Zijn jullie samen verantwoordelijk voor onderstaande dikke 100 stuks reviews uitgevoerd door Foritain en gesponsord door importeur/distributeur Bioblade? Merken alle import/distri door Bioblade, achter de merknaam het aantal reviews door Foritain:
Asrock 9
Cooler Master 48
Noctua 15
Scythe 10
Nzxt 21
Gelid 8
Keysonic 3
FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:42:
[...]
Zever niet zo, dat is klinkklare nonsens.
hm, dat lijkt jouw standaard reactie als je iets niet snapt. Best wel storend eigenlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door Kheos op 15-12-2017 21:33 ]
Klopt, zo reageer ik standaard op nonsens. Gefeliciteerd met de dubbele ontvangst zo kort opvolgend.Kheos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:31:
[...]
[...]
hm, dat lijkt jouw standaard reactie als je iets niet snapt. Best wel storend eigenlijk.
Laat ik bij het begin beginnen:
Reviews
Ik hoop dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat een review gebaseerd is op de mening van de auteur of de reviewer. Als auteur A vind dat de S8 een slechte telefoon is dan is dat zijn/haar mening. Als je het daar niet mee eens bent kan je dat voor jezelf bepalen toch? Ik lees reviews wel maar bepaal vervolgens zelf wat ik met die informatie en mening ga doen.
Tweakers
Reviews op Tweakers zijn eenmaal ingewikkeld. Ze zijn vrij ingewikkeld om te maken (zeker als je het netjes wilt doen), ze zijn soms erg lang en soms juist weer veel te kort en ze zijn gewoon verre van goed te beoordelen. De manier waarop producten met sterren worden beoordeeld vind ik gewoon niet prettig (maar dat is een compleet andere discussie). Sommige tweakers zijn gewoon heer en meester in reviews schrijven en worden bijvoorbeeld veel genomineerd voor review(er) van de maand (wat ook niet altijd even eerlijk is in mijn opinie maar goed ook dat is een andere discussie), krijgen veel +3 en zijn er gewoon goed in, daar doe je weinig aan.
De feature request in dit topic
Heel graag! Ik heb een ontzettende hekel aan reviews waarin je tussen de regels door kan lezen dat het gesponsord is en dat het verre van "neutraal" is. Helaas krijg ik die indruk wel eens van een aantal reviews en die klik ik dan gauw weg
Je gaat echter een ander probleem in de hand werken; hoe weet je nu zeker dat iedereen die zegt: "ik heb dit product gekocht" ook de waarheid spreekt? Het zou mij niets verbazen als een aantal met de label "Product gekocht" stiekem toch niet (deels) zijn gesponsord
Eigenlijk moet heel het review systeem op de schop. Simpeler, makkelijker om te maken en naast een versie van 10 kantjes een TL:DR versie in het begin (en dan niet die samenvatting net boven de plus en minpunten)
En die zou je dus moeten melden in het al diverse keren aangehaalde topicMrjraider schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:21:
Heel graag! Ik heb een ontzettende hekel aan reviews waarin je tussen de regels door kan lezen dat het gesponsord is en dat het verre van "neutraal" is. Helaas krijg ik die indruk wel eens van een aantal reviews en die klik ik dan gauw weg
Waarom volstaat die samenvatting icm de min- en pluspunten wat jou betreft niet? Want daar is dat wel voor bedoeld. Als je daarnaast nog een losse TL:DR wilt, wat staat daar dan in?Simpeler, makkelijker om te maken en naast een versie van 10 kantjes een TL:DR versie in het begin (en dan niet die samenvatting net boven de plus en minpunten)
Ben ik het deels mee eens maar dat zou dan betekenen dat, sorry Fortain (En andere reviewers), fortain zijn reviews dus gewoon ruk zijn (als we het hebben over gesponsord) en gemeld moeten worden. Dat is reeds gebeurd, want daarom is deze feature request, maar ik lees weinig actie op de meldingACM schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:52:
[...]
En die zou je dus moeten melden in het al diverse keren aangehaalde topic
Snap je welke kant ik op wil? Bovenstaande gaat nooit niet gebeuren omdat de reviews zo waardevol zijn
Vaak word die namelijk als inleiding gebruikt.ik zou graag een recap willen lezen van wat er allemaal gezegd is over een product.Waarom volstaat die samenvatting icm de min- en pluspunten wat jou betreft niet? Want daar is dat wel voor bedoeld. Als je daarnaast nog een losse TL:DR wilt, wat staat daar dan in?
De gesponsorde reviews met een +3 beoordeling die domineren de review sectie. En deze naar aan een kleine groep Tweaker gebruikers te herleiden. Die vervolgens ook aan elkaar gelinkt lijken zijn. BioBlade, Foritain en PClinde. Dan heb je nog reviewers die domineren op het vlak van producten lenen: Kiswum. Die dan weer via zijn eigen website linkt naar Foritain en Pclinde.
Al met al lijkt het mij nog steeds handig om dit soort reviews te verduidelijken, te kunnen filteren en/of af te splitsen van de normale product reviews door gebruikers.
18327
Hoe meer ik nadenk over userreviews, des te meer manieren om te manipuleren zie ik. En zoals @aex351 al aankaart, jammer dat bijvoorbeeld @Foritain geen inhoudelijke reactie geeft.
[ Voor 8% gewijzigd door 18327 op 16-12-2017 17:26 ]
Heel simpel:18327 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:25:
Wat ik verder nog aan de discussie wil toevoegen: het feit dat nu veel reviews die als +3 beoordeeld worden altijd positief zijn, impliceert dat dat de norm is. Ik kan me best voorstellen dat het zogenaamde meningmodden niet alleen beperkt is tot reacties, maar ook van toepassing is op reviews. Dat betekent dat als je een +3 review wilt schrijven, je er het beste aan doet niet al te kritisch te zijn. Dat verwatert de reviews alleen maar meer.
Hoe meer ik nadenk over userreviews, des te meer manieren om te manipuleren zie ik. En zoals @aex351 al aankaart, jammer dat bijvoorbeeld @Foritain geen inhoudelijke reactie geeft.
Bekende reviewers, die veel schrijven, schrijven over leuke producten. Er bestaat een goede correlatie tussen leuke producten en goede producten. Dat is vaak waarom bekende reviewers vaker positieve reviews schrijven. Die mensen schrijven reviews over producten omdat ze het leuk vinden.
Ik wil mezelf geen bekende reviewer noemen, maar ik heb laatst een 2-sterren review uitgepoept. Tja... soms denk je inderdaad dat een product geweldig is, maar moet het vervolgens gewoon afgestraft worden.
Jij gaat toch ook niet stemmen nadat Pechtold heeft gezegd dat je D66 moet stemmen omdat D66 het beste is?
[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 16-12-2017 21:53 ]
18327
Yup. En dat zijn nou net de mensen die vaker en vaker iets toegestuurd krijgen. Omdat ze een natuurlijk enthousiasme hebben, waardoor ze net iets makkelijker minpunten niet zien. Daar wordt handig gebruik van gemaakt. Dat je een bias hebt, wil niet zeggen dat je die altijd ziet.Frozen schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:44:
[...]
Heel simpel:
Bekende reviewers, die veel schrijven, schrijven over leuke producten. Er bestaat een goede correlatie tussen leuke producten en goede producten. Dat is vaak waarom bekende reviewers vaker positieve reviews schrijven. Die mensen schrijven reviews over producten omdat ze het leuk vinden.
Om jou als voorbeeld te nemen: ik vond je review van de Airfryer uitstekend. Je bent blij met het apparaat, en dat mag je van mij gerust laten zien. Maar je neemt je taak ook serieus, want de minpunten worden net zo groot uitgelicht als de pluspunten. Je laat beelden zien van hoe een product is als het is bereid met de Airfryer, maar ook van hoe moeilijk dat ding schoon te maken is. Ik beschouw het absoluut niet als een promotie-praatje, maar als een goede review die verdiend op +3 staat.
Dan ga ik naar een willekeurige review van @Foritain , in dit geval zijn review van dat Wooting-toetsenbord. Daarvan staan maar liefst 12 (!) foto's van hetzelfde toetsenbord met lampjes aan, en 16 (!) foto's van het toetsenbord zonder lampjes aan. Er staat geen enkel woord van kritiek in, en dat is amper fair te noemen: dat ding is 200 euro! WTF?! Dat is, volgens zijn eigen zeggen, 50 euro meer dan bijvoorbeeld dit toetsenbord. Dat wil niet zeggen dat het toetsenbord niet 200 euro waard kan zijn, maar dat moet je of onderbouwen, of als stevig minpunt aanstrepen. Geen van beide gebeurt.
En dat is een thema in veel betaalde gebruikersreviews. Prijs speelt geen enkele rol, overbodige foto's vieren hoogtij en ergens in de tekst zit misschien een minpuntje verborgen. De score is, zonder ook maar enige variantie, hoog. Het totaalbeeld: promotie-materiaal.
Zoals gezegd: je hoeft je niet direct aangesproken te voelen, ik waardeer je Airfryer review en je Cat-telefoon review vind ik, ondanks dat ik dat ding helemaal niet nodig heb, tot de verbeelding spreken.Ik wil mezelf geen bekende reviewer noemen, maar ik heb laatst een 2-sterren review uitgepoept. Tja... soms denk je inderdaad dat een product geweldig is, maar moet het vervolgens gewoon afgestraft worden.Echter moet je in een review ook kunnen kijken naar testresultaten en die liegen er niet om. Je kunt dus uitgaan van de mening van een auteur, maar dat blijft altijd een mening. Neem daarom meerdere reviews door om meerdere meningen te lezen.
Jij gaat toch ook niet stemmen nadat Pechtold heeft gezegd dat je D66 moet stemmen omdat D66 het beste is?Verder, zie de vorige reacties op pagina 1 en 2.
Wat betreft je D66-vergelijking: het is geniepiger. Zoals het nu gebeurt, is het alsof iemand van wie ik denk dat hij neutraal is, mij precies vertelt waar D66 mijn leven beter zou maken, zonder dat ik weet dat D66 hem sponsort omdat hij van nature die neiging al heeft.
Thanks, dat soort complimenten waardeer ik altijd. Echter vond ik de Airfryer stiekem een +2,4 en was eerst niet van plan er een review over te schrijven, totdat ik vond dat ik jullie moest waarschuwen voor het apparaat. Blij met het apparaat was ik zeker niet, aangezien hij nu weer bij Philips staat. Ik heb geen testen gedaan m.b.t. hoelang het duurt voordat friet perfect gaar is, heb hem niet vergeleken met andere apparaten, het geluid niet opgenomen met een microfoon/geluidstest gedaan, noem het maar op. De review heb ik in 2 uur geschreven!18327 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:17:
[...]
Yup. En dat zijn nou net de mensen die vaker en vaker iets toegestuurd krijgen. Omdat ze een natuurlijk enthousiasme hebben, waardoor ze net iets makkelijker minpunten niet zien. Daar wordt handig gebruik van gemaakt. Dat je een bias hebt, wil niet zeggen dat je die altijd ziet.
Om jou als voorbeeld te nemen: ik vond je review van de Airfryer uitstekend. Je bent blij met het apparaat, en dat mag je van mij gerust laten zien. Maar je neemt je taak ook serieus, want de minpunten worden net zo groot uitgelicht als de pluspunten. Je laat beelden zien van hoe een product is als het is bereid met de Airfryer, maar ook van hoe moeilijk dat ding schoon te maken is. Ik beschouw het absoluut niet als een promotie-praatje, maar als een goede review die verdiend op +3 staat.
Zoals gezegd: je hoeft je niet direct aangesproken te voelen, ik waardeer je Airfryer review en je Cat-telefoon review vind ik, ondanks dat ik dat ding helemaal niet nodig heb, tot de verbeelding spreken.
Onafhankelijk of je denkt dat iemand neutraal is, zijn er altijd feiten die je kunt checken: testresultaten e.d. Dat is wat ik vind dat een review goed maakt, als er elementen inzitten waarmee je het apparaat kunt vergelijken met andere apparaten. Daarbij is elke reviewer biased aangezien we allemaal bepaalde associaties hebben bij een merk of een product. Dat is menselijk en kan je nooit uitsluiten, behalve met benchmarks/testresultaten en voor een groot deel met peer-reviewen zoals dat gebeurt in de wetenschappelijke wereld. Dat reviews dus niet 100% objectief zijn, daar kan je gewoon niet omheen.Zoals het nu gebeurt, is het alsof iemand van wie ik denk dat hij neutraal is, mij precies vertelt waar D66 mijn leven beter zou maken, zonder dat ik weet dat D66 hem sponsort omdat hij van nature die neiging al heeft.
Gesponsord of niet, elke review is bevooroordeeld. Ik vind het dus ook onzin dat die reviews weggefilterd zouden moeten worden. Alleen reviews die een reclame zijn zouden weggefilterd moeten worden, maar dat wordt al gedaan in het daarvoor bestemde topic: Meldingen 'onreine' productreviews
En dat alleen al is denk ik reden genoeg om te zorgen dat het belangrijk is dat er niet enkele individuen zijn die de reviews gaan domineren.Frozen schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:43:
Daarbij is elke reviewer biased aangezien we allemaal bepaalde associaties hebben bij een merk of een product.
Dat is dus niet erg zolang er allerlei mensen met allerlei verschillende achtergronden met verschillende bias reviewen. Dan valt het soms de ene kant op, soms de andere, maar over het algemeen blijft het redelijk te behappen.Dat is menselijk en kan je nooit uitsluiten, behalve met benchmarks/testresultaten en voor een groot deel met peer-reviewen zoals dat gebeurt in de wetenschappelijke wereld. Dat reviews dus niet 100% objectief zijn, daar kan je gewoon niet omheen.
Dat is echter anders als je selectie krijgt op bepaalde vormen van bias: de bedrijven zoeken die mensen uit om voor hun te reviewen, die het meest voordelig voor hen zijn. Dat maakt weer dat die reviewers een systematisch voordeel hebben ten opzichte van mensen met andere biassen: zij krijgen namelijk wel de producten om te reviewen, anderen niet, en kunnen dat daardoor veel vaker doen, en houden daarmee hun eigen positie ook in stand.
Dat maakt dat het niet meer iets is dat redelijk willekeurig alle kanten op valt, maar dat het een duidelijk zelfversterkend patroon is. En dat geeft systematische vertekening, en dat gaat dan weer ten koste van de reviewsectie van Tweakers als geheel.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ik denk dat je hierin helemaal gelijk hebt, maar dit geldt net zo goed voor de niet-gesponsorde reviews.18327 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:25:
het feit dat nu veel reviews die als +3 beoordeeld worden altijd positief zijn, impliceert dat dat de norm is. Ik kan me best voorstellen dat het zogenaamde meningmodden niet alleen beperkt is tot reacties, maar ook van toepassing is op reviews. Dat betekent dat als je een +3 review wilt schrijven, je er het beste aan doet niet al te kritisch te zijn. Dat verwatert de reviews alleen maar meer.
Veel mensen die een review bekijken (merk ik althans uit de reacties) zijn mensen die het product ook hebben. Die zullen wellicht positiever reageren op een review die bevestigt dat hun product goed is dan op een kritische review. Zou ik zelf onbewust misschien ook wel doen.
Het zou wel interessant te zijn om een statische analyse op alle reviews te doen en te kijken of er een correlatie is tussen productscore en reviewscore.
Dat is nauwelijks mogelijk. Een uitgebreide review over een product dat je haat / niet adviseert is zeer zeldzaam. De kans dat iemand 10 uur steekt in het maken van een review over een slecht product is vele malen kleiner dan dat iemand diezelfde tijd in een positieve review steekt. De kans dat zo'n 1 of 2 ster review een +3 score krijgt is zeer klein, want men steekt weinig tijd in zo'n review en mede daardoor is het geheel vaak veel slordiger.aap schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:45:
[...]
Het zou wel interessant te zijn om een statische analyse op alle reviews te doen en te kijken of er een correlatie is tussen productscore en reviewscore.
Heb je vooraf de gedachte dat een product slecht is, dan schrijf je er niet snel een uitstekende +3 review over. Velen zullen het product dus niet uitzoeken met het doel om er een review over te schrijven. Mochten (pro-)reviewers zo'n product ongevraagd binnen krijgen, dan is de kans groot dat ze het niet in behandeling nemen. Ik denk dat redacteurs van HWI en Tweakers er ook zo instaan.
Je kunt het uiteraard opzoeken door de Pricewatch te filteren. Ik ben benieuwd naar het aantal dat eruit komt.
Ik neem aan dat je niet alleen naar de kop van de reviews hebt gekeken, maar ook naar de aanleiding waarom een product is geleend. Als je dat niet hebt gedaan, dan adviseer ik je om dat alsnog te doen voordat je kritiek levert.aex351 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:36:
Dan heb je nog reviewers die domineren op het vlak van producten lenen: Kiswum. Die dan weer via zijn eigen website linkt naar Foritain en Pclinde.
Ik hier in het kort uitleggen waarom ik producten leen.
Ik heb niet de financiële middelen om jaarlijks een zo goed als perfecte smartphone in Nederland te kopen. Dat komt mede doordat NL smartphones overpriced zijn in vergelijking met Chinese smartphones. Tevens koop ik alleen een smartphone als ik deze daadwerkelijk wil hebben en de verwachting heb om deze niet na 2 maanden aan de kant leggen vanwege het grote formaat (ik ben een liefhebber van compacte smartphones, maar mijn voorkeur daarvoor is als het goed is niet zichtbaar in de uitgedeelde scores).
Om een objectieve mening over smartphones te kunnen geven, krijg ik soms de kans om er een te lenen. Niets mis mee lijkt me.
Hieraan kleven een aantal voor- en nadelen.
Ik kan ervaring opdoen met diverse smartphones en ervaring mee opdoen. Ik kan meer mensen adviseren over een grote range van producten. Zowel in real-life als op diverse fora. Het is om uiteraard goed voor mij ego om hiervoor kans en badges mee te verdienen.
Enkele nadelen:
Je moet uiterst voorzichtig omgaan met de smartphone, want het is niet jouw bezit. De mensen die je de telefoon uitlenen moeten er rekening mee houden dat ze hun nieuwe telefoon pas na 2 weken in gebruik kunnen nemen (dit is vaak ook de maximale periode voor testpanels van Tweakers om een review te testen en een review te publiceren). Het uitlenen van je nieuw gadget vereist moed en vertrouwen in mij als persoon. Het is dus altijd een eer dat ik de kans krijg om een product van €500,- te mogen lenen voor een review.
Het nadeel van zo'n leentoestel is dat het beantwoorden van vragen na enkele maanden lastig is. Als er vragen zijn dan neem ik vaak contact op met de eigenaren van die smartphone zodat ik onder mijn reviews of in de diverse topics alsnog de vragen kan beantwoorden.
Mijn laatste leentoestel was afkomstig van mijn vrouw. Dat product heb ik niet gekocht, niet zelf in gebruik en daardoor ook niet mijn bezit. Het is dus echt een geleend product. Helaas moest ze met lede ogen aanzien dat ik haar toestel onder handen nam, terwijl ze zelf nog op een trage smartphone moest werken.
Dat ik links heb naar Pclinde en Foritain is doordat ik vertrouwen heb in hun reviews en mensen wil laten zien dat hun sites interessant zijn. Echter vergeet je te melden dat er een open plek is voor mensen die ook via mijn site gelinked kunnen en mogen worden. Daarnaast staat er ook een link naar Tweakers en Hardware.info, ik neem voor het gemak aan dat dat geen probleem is toch?

18327
Dat klopt, maar het argument dat hier veel gebruikt wordt is: "de reviews krijgen een +3-beoordeling, dus ze zijn goed". Dat betwijfel ik.aap schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:45:
[...]
Ik denk dat je hierin helemaal gelijk hebt, maar dit geldt net zo goed voor de niet-gesponsorde reviews.
Waarom zou je niet net zoveel lol kunnen hebben met het schrijven van een product dat je afraadt? Ik bedoel, je schrijft ze toch opdat ze gelezen worden? Voor mij zou het echt niks uitmaken wat m'n eindbeoordeling is, ik zou evenveel erover schrijven. Sterker nog: ik zou meer tijd steken in het grondig recenseren van het product.Kiswum schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:39:
[...]
Dat is nauwelijks mogelijk. Een uitgebreide review over een product dat je haat / niet adviseert is zeer zeldzaam. De kans dat iemand 10 uur steekt in het maken van een review over een slecht product is vele malen kleiner dan dat iemand diezelfde tijd in een positieve review steekt. De kans dat zo'n 1 of 2 ster review een +3 score krijgt is zeer klein, want men steekt weinig tijd in zo'n review en mede daardoor is het geheel vaak veel slordiger.
Heb je vooraf de gedachte dat een product slecht is, dan schrijf je er niet snel een uitstekende +3 review over. Velen zullen het product dus niet uitzoeken met het doel om er een review over te schrijven. Mochten (pro-)reviewers zo'n product ongevraagd binnen krijgen, dan is de kans groot dat ze het niet in behandeling nemen. Ik denk dat redacteurs van HWI en Tweakers er ook zo instaan.
Eh, dat is misschien net het grootste probleem. Een review moet je niet willen schrijven voor je ego, dat moet je schrijven omdat je een mening hebt over een product dat je gekocht hebt. Ik snap dat het zo werkt, maar het is imo geen wenselijke situatie. Het erodeert het fundament waarop userreviews zijn gebaseerd: een oordeel van een persoon over een product dat hij/zij gekocht heeft.[...]
Ik neem aan dat je niet alleen naar de kop van de reviews hebt gekeken, maar ook naar de aanleiding waarom een product is geleend. Als je dat niet hebt gedaan, dan adviseer ik je om dat alsnog te doen voordat je kritiek levert.
Ik hier in het kort uitleggen waarom ik producten leen.
Ik heb niet de financiële middelen om jaarlijks een zo goed als perfecte smartphone in Nederland te kopen. Dat komt mede doordat NL smartphones overpriced zijn in vergelijking met Chinese smartphones. Tevens koop ik alleen een smartphone als ik deze daadwerkelijk wil hebben en de verwachting heb om deze niet na 2 maanden aan de kant leggen vanwege het grote formaat (ik ben een liefhebber van compacte smartphones, maar mijn voorkeur daarvoor is als het goed is niet zichtbaar in de uitgedeelde scores).
Om een objectieve mening over smartphones te kunnen geven, krijg ik soms de kans om er een te lenen. Niets mis mee lijkt me.
Hieraan kleven een aantal voor- en nadelen.
Ik kan ervaring opdoen met diverse smartphones en ervaring mee opdoen. Ik kan meer mensen adviseren over een grote range van producten. Zowel in real-life als op diverse fora. Het is om uiteraard goed voor mij ego om hiervoor kans en badges mee te verdienen.
Waarom ben jij er optegen dat iemand een egoboost krijgt / kan krijgen van een review? Het is iets positiefs, waarom ben je daar tegen? Niet alles in het leven hoort negatief of anti te zijn toch?18327 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:09:
[...]
Eh, dat is misschien net het grootste probleem. Een review moet je niet willen schrijven voor je ego, dat moet je schrijven omdat je een mening hebt over een product dat je gekocht hebt. Ik snap dat het zo werkt, maar het is imo geen wenselijke situatie. Het erodeert het fundament waarop userreviews zijn gebaseerd: een oordeel van een persoon over een product dat hij/zij gekocht heeft.
Als jij reviews zou schrijven dan zou je het ook geweldig vinden om views te zien stijgen, een +2 of zelfs +3 te ontvangen en om positive reacties te krijgen?
De basis van een review blijft hetzelfde: op een duidelijke manier de feiten van een product beschrijven en weergeven. Zowel de plus- als minpunten worden duidelijk beschreven. Om alles vlot te laten lopen, is het handig als je de lezer kunt dirigeren langs alle facetten van het product. Dat kan door goede en duidelijke teksten die (wat mij betreft) worden bijgestaan door functionele plaatjes.
[ Voor 18% gewijzigd door Kiswum op 17-12-2017 22:53 ]
Zeg, dan ga je toch lekker zelf recenties schrijven ipv reviewers aan de schandpaal probeerte nagelen?18327 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:09:
Waarom zou je niet net zoveel lol kunnen hebben met het schrijven van een product dat je afraadt? Ik bedoel, je schrijft ze toch opdat ze gelezen worden? Voor mij zou het echt niks uitmaken wat m'n eindbeoordeling is, ik zou evenveel erover schrijven. Sterker nog: ik zou meer tijd steken in het grondig recenseren van het product.
Just sayin'.......
18327
Yup, daar heb ik ook geen moeite mee. Maar als je bij voorbaat al producten niet gaat reviewen omdat je verwacht dat dat geen +3 oplevert en je uiteindelijk alleen maar positief bent over hetgeen je reviewt, daar is wel wat mis mee.Kiswum schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:45:
[...]
Waarom ben jij er optegen dat iemand een egoboost krijgt / kan krijgen van een review? Het is iets positiefs, waarom ben je daar tegen? Niet alles in het leven hoort negatief of anti te zijn toch?
Als jij reviews zou schrijven dan zou je het ook geweldig vinden om views te zien stijgen, een +2 of zelfs +3 te ontvangen en om positive reacties te krijgen?
Helemaal mee eens. Mijn probleem is dat bovenstaande meestal niet gebeurt. De plaatjes lijken geschoten om het product zo mooi mogelijk te laten lijken. De tekst is niet kritisch. De eindbeoordeling altijd laaiend positief. Dat zijn geen reviews, dat zijn promotiepraatjes.De basis van een review blijft hetzelfde: op een duidelijke manier de feiten van een product beschrijven en weergeven. Zowel de plus- als minpunten worden duidelijk beschreven. Om alles vlot te laten lopen, is het handig als je de lezer kunt dirigeren langs alle facetten van het product. Dat kan door goede en duidelijke teksten die (wat mij betreft) worden bijgestaan door functionele plaatjes.
Er wordt nergens gezegd dat een review pas wordt geschreven als er een +3 in zal zitten. Er wordt alleen gezegd dat de kans dat een slecht product wordt getest zeer klein is. Een slecht product reviewen staat vaak gelijk aan zo snel mogelijk iets op papier zetten en daardoor is de kans klein dat het een +2/+3 zal opleveren, want de kwaliteit is vaak te laag voor het Tweakers publiek.18327 schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:29:
[...]
Yup, daar heb ik ook geen moeite mee. Maar als je bij voorbaat al producten niet gaat reviewen omdat je verwacht dat dat geen +3 oplevert en je uiteindelijk alleen maar positief bent over hetgeen je reviewt, daar is wel wat mis mee.
Hier is mijn quote daarover, daarin wordt niets gezegd over het eisen van een +3 voordat ik eraan begin:
[...]Een uitgebreide review over een product dat je haat / niet adviseert is zeer zeldzaam. De kans dat iemand 10 uur steekt in het maken van een review over een slecht product is vele malen kleiner dan dat iemand diezelfde tijd in een positieve review steekt. De kans dat zo'n 1 of 2 ster review een +3 score krijgt is zeer klein, want men steekt weinig tijd in zo'n review en mede daardoor is het geheel vaak veel slordiger.
Helemaal mee eens. Mijn probleem is dat bovenstaande meestal niet gebeurt. De plaatjes lijken geschoten om het product zo mooi mogelijk te laten lijken. De tekst is niet kritisch. De eindbeoordeling altijd laaiend positief. Dat zijn geen reviews, dat zijn promotiepraatjes.
[/quote]
Volgens mij wordt dit door niemand exact op deze manier gedaan die hier in dit verzoek heeft gereageerd. Ik neem aan dat je al die reviews inmiddels in het welbekende topic hebt geplaatst, want als het werkelijk zo was, dan was de review al gerapporteerd en/of offline gehaald.
Geef mij 2 voorbeelden van reviews waarbij de tekst onterecht poeslief/niet-kritisch was, het eindoordeel laaiend positief was en daardoor een promotie werd voor het product/fabrikant/webwinkel. Als je die 2 voorbeelden vindt, plaats ze dan meteen in het welbekende topic.
Wat betreft foto's bij een review: Deze kunnen zeer nuttig zijn voor mensen die weleens online aankopen doen. Je hoeft daardoor niet blind te vertrouwen op de beperkte/gephotoshopte foto's van de fabrikant. What you see is what you get. Een review zonder foto's is als een recept zonder plaatjes van hetgeen dat je klaar wil maken, het is een 2e hands auto aanschaffen zonder erin gereden te hebben.
Ik zag ergens in dit topic dat er werd aangegeven dat er alleen maar positieve dingen van een product op de foto werd gezet. Negatieve dingen kun je vaak niet op de foto zetten, denk daarbij aan software fouten, slechte geluidsopname van een smartphone, ontbrekende schroefjes (want wat er niet is kun je niet op de foto zetten) of scherpe randen van een kast.
En waarom zijn zulke foto's in een review dan wel acceptabel als Tweakers die maakt en als Foritain ze maakt niet?
18327
Jawel. @Foritain laat bij monde van @ACM het volgende optekenen:Kiswum schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:24:
[...]
Er wordt nergens gezegd dat een review pas wordt geschreven als er een +3 in zal zitten. Er wordt alleen gezegd dat de kans dat een slecht product wordt getest zeer klein is. Een slecht product reviewen staat vaak gelijk aan zo snel mogelijk iets op papier zetten en daardoor is de kans klein dat het een +2/+3 zal opleveren, want de kwaliteit is vaak te laag voor het Tweakers publiek.
Maar tegelijkertijd doet hij het niet voor het geld, maar omdat hij het leuk vindt. Echter omdat hij het voor zijn plezier doet, schrijft hij ook vooral reviews over producten die goed werken. Hij heeft geen zin om dagen aan een product te besteden dat hij met tegenzin gebruikt (zelfs alleen om te testen)... Nou zou je natuurlijk kunnen stellen dat hij daarvan dan een korte review zou kunnen schrijven, maar hij vertelde dat dat dan weer tegen zijn trots in gaat. Hij is wel een beetje verknocht geraakt aan de reputatie voor het continu krijgen van die +3-scores
Ja, en dus is het een zichzelf selecterende groep die dergelijke reviews schrijft. Het is wat naïef om te denken dat hier geen gebruik van wordt gemaakt door marketeers, laat staan dat het niet erger gaat worden als er niks mee gedaan wordt.Hier is mijn quote daarover, daarin wordt niets gezegd over het eisen van een +3 voordat ik eraan begin:
[...]
De meeste reviews daarvan staan al in dat topic, maar dat is water naar de zee dragen. Er zit echt veel tijd in het zoeken naar bewijs dat een review gekocht is. Daarnaast word je op elk willekeurig moment tegengesproken als je bewijs aandraagt. Ik heb daar echt geen zin in voor elke twijfelachtige review, ik heb liever gewoon een filter. Of geen gesponsorde items meer op de site.[...]
Volgens mij wordt dit door niemand exact op deze manier gedaan die hier in dit verzoek heeft gereageerd. Ik neem aan dat je al die reviews inmiddels in het welbekende topic hebt geplaatst, want als het werkelijk zo was, dan was de review al gerapporteerd en/of offline gehaald.
Geef mij 2 voorbeelden van reviews waarbij de tekst onterecht poeslief/niet-kritisch was, het eindoordeel laaiend positief was en daardoor een promotie werd voor het product/fabrikant/webwinkel. Als je die 2 voorbeelden vindt, plaats ze dan meteen in het welbekende topic.
Als ik een fabrikant was, zou ik mijn product precies presenteren als @Foritain doet. De foto's zijn gestileerd, ik betwijfel of er niet een laagje Photoshop overheen gegaan is...ik zie werkelijk geen bruikbaar verschil tussen zijn foto's of die van een fabrikant. Dat die foto's 90% van een review beslaan, helpt ook niet.Wat betreft foto's bij een review: Deze kunnen zeer nuttig zijn voor mensen die weleens online aankopen doen. Je hoeft daardoor niet blind te vertrouwen op de beperkte/gephotoshopte foto's van de fabrikant. What you see is what you get. Een review zonder foto's is als een recept zonder plaatjes van hetgeen dat je klaar wil maken, het is een 2e hands auto aanschaffen zonder erin gereden te hebben.
Zoek de balans.Ik zag ergens in dit topic dat er werd aangegeven dat er alleen maar positieve dingen van een product op de foto werd gezet. Negatieve dingen kun je vaak niet op de foto zetten, denk daarbij aan software fouten, slechte geluidsopname van een smartphone, ontbrekende schroefjes (want wat er niet is kun je niet op de foto zetten) of scherpe randen van een kast.
Omdat de reviews van Tweakers.net wél gebalanceerd zijn. Lees maar eens een willekeurige review van de redactie, en je zult zien dat de foto's in dienst staan van de tekst. Niet andersom. Dat is een wereld van verschil.Kenzi schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:40:
Hoe meer foto's hoe beter juist.
En waarom zijn zulke foto's in een review dan wel acceptabel als Tweakers die maakt en als Foritain ze maakt niet?
Het product hebben gekregen om te reviewen maakt het toch niet automatisch een mindere review?aex351 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:01:
Het valt mij steeds vaker op dat er gesponsorde reviews tussen de product reviews staat. Met gesponsorde reviews bedoel ik Tweakers die zo'n product puur hebben gekregen om het te reviewen. Kortom: reclame. Nu is het doel volgens mij van een product review (door een gebruiker) dat er oprecht feedback wordt gegeven over een product.
Ik heb al mijn voedingen gekregen van de fabrikant en de score's daarvan lopen uit één van 2 sterren tot 5 sterren. Geen één van de fabrikanten heeft ook gevraagd om een hoge beoordeling te geven. En van de voedingen met een lage beoordeling heeft ook geen enkele fabrikant gevraagd om uitleg of een betere beoordeling.
productreview: be quiet! Straight Power 10 400W review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: Cooler Master B600 ver.2 review door -The_Mask- 3 sterren
productreview: Antec Edge 550W review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: Antec VPF Series 450W review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart review door -The_Mask- 5 sterren
productreview: be quiet! Dark Power Pro 11 650W review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: Cooler Master V Series V750 review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask- 4 sterren
productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask- 2 sterren
productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask- 5 sterren
De reden dat ik ze niet zelf koop is omdat het maken van zo'n review sowieso al veel geld kost. De voeding zelf kopen maakt het alleen nog maar duurder. Ook de apparatuur wordt in principe gesponsord, want ik mag de spullen van Cooler Master gebruiken. Is apparatuur van tienduizenden euro's, iets wat ik zelf dus nooit zal kopen voor enkele simpele userreviews.
In geval van de Pure Power 9 serie, zorgde zo'n "gesponsorde review" er zelf voor dat be quiet! binnen een jaar met de veel betere Pure Power 10 serie kwam. Normaal gesproken vernieuwen ze de serie pas na drie jaar, nu dus binnen een jaar.
Het echte probleem is toch gewoon een goede review vs een slechte review en alles wat er tussen in zit.
productreview: Eizo ColorEdge CG277-BK Zwart review door Kid Jansen
Als je bovenstaande review leest dan maakt het toch niet uit of Eizo de monitor heeft geleverd of dat Kid hem zelf heeft gekocht?
Een slechte review heb je overigens in meerdere vormen, gewoon simpel heel kort zonder inhoudelijke of kloppende informatie, omdat de reviewer geen kennis over het onderwerp heeft zoals onderstaand bijvoorbeeld.
productreview: Inter-Tech CPM 750W review door N13ls96
Maar een lang verhaal kan even goed slecht zijn. Gesponsord of niet.
Dan kun je beter iets doen aan de slechte reviews lijkt mij, dan pak je de reviews waar betaald is voor een goede beoordeling even goed mee. Maar dan kun je misschien wel 90% van de reviews op Tweakers, zowel userreviews als redactiereviews wel weggooien, door het gebrek aan een goede testmethode.
Overigens zijn gekochte reviews al jaren een probleem. Vooral kleine site's zijn vatbaar. Zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij een fabrikant alleen banners op de site ging plaatsen als hun product een award kreeg. Maar die reviews zijn ook gewoon te herkennen en vallen ook weg als je slechte reviews weg filtert. Moet er alleen nog een goede manier zijn om slechte reviews te herkennen als je geen verstand van het onderwerp hebt.
Naast gekochte awards heb je trouwens ook nog sluik reclame. Wat ook weer te maken heeft met banners op de site. Hierbij wordt een product in zoveel mogelijk andere reviews getoond om bekendheid te creëren. Dit kan dan weer in combinatie met banners op de site. De fabrikant wil dus wel betaalde banners op site zetten, maar alleen als je ook reclame maakt voor hun product in andere reviews.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Bij jouw reviews gaat het echter om objectief te meten waarden, als de voeding veel pieken doorgeeft of sterkt afwijkt van de opgegeven voltages dan is het een slechte voeding. Een kwaadwillende reviewer kan dat wel verbergen, maar dat kan zo uitkomen als een andere site het gaat reviewen met hele andere resultaten.
De reviews die in dit topic worden aangehaald zijn vooral die van bijvoorbeeld toetsenborden en cases, waar veel meer subjectieve beoordelingspunten voor gelden.
Die slechte reviews worden toch ook op '0' gemod, waardoor andere gebruikers het hopelijk niet al te serieus zullen nemen. Het punt is dat er mensen zijn die twijfelen aan de objectiviteit van bepaalde reviewers, die mede dankzij hun smetteloze foto's en lekker weglezende lappen tekst een +3 krijgen. Zowel de presentatie als de beoordeling van het product zijn belangrijk, als je een voeding in alle mogelijke wijzen doormeet, maar alleen 10x een excel grafiek in het invoerveld dumpt dan zul je geen +3 krijgen, maar iemand die professionele foto's maakt van een case, en een nietszeggend stukje tekst tikt zullen mensen niet op 0 zetten, als is het maar omdat je toch al snel een waardering wilt geven voor de moeite die erin is gestoken.
Bij andere onderdelen kun je even goed metingen doen. Bij toetsenborden bijvoorbeeld de druk die nodig is voor het indrukken van een toets, verwachte levensduur van een switch, tijd die nodig is voor het indrukken van een letter tot die ook werkelijk verschijnt, kwaliteit van het gebruikte materiaal. Een toetsenbord valt ook prima uit elkaar te halen.HallonRubus schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:18:
[...]
Bij jouw reviews gaat het echter om objectief te meten waarden, als de voeding veel pieken doorgeeft of sterkt afwijkt van de opgegeven voltages dan is het een slechte voeding. Een kwaadwillende reviewer kan dat wel verbergen, maar dat kan zo uitkomen als een andere site het gaat reviewen met hele andere resultaten.
De reviews die in dit topic worden aangehaald zijn vooral die van bijvoorbeeld toetsenborden en cases, waar veel meer subjectieve beoordelingspunten voor gelden.
Een behuizing valt ook meer dan genoeg aan te testen. Kwaliteit en airflow van de fans, dikte en stevigheid van de behuizing, gebruikte materialen, airflow, temperatuur en geluidsdemping. Allemaal dingen die je kunt meten.
Dat het weinig wordt gedaan, maakt het niet onmogelijk. Goede reviews over voedingen zijn ook schaars, maar daarmee is het nog niet gezegd dat je een voeding niet goed kunt testen. De meeste reviews zijn alleen niet goed.
Die mening deel ik niet.Die slechte reviews worden toch ook op '0' gemod, waardoor andere gebruikers het hopelijk niet al te serieus zullen nemen.
Om o.a. ook deze reden. Een review die er goed uitziet maar weinig inhoudt heeft, krijgt veel sneller een +3 dan andersom.Het punt is dat er mensen zijn die twijfelen aan de objectiviteit van bepaalde reviewers, die mede dankzij hun smetteloze foto's en lekker weglezende lappen tekst een +3 krijgen.
AMD Nieuwsdiscussie
18327
Ik ben het helemaal met je eens en ik denk niet dat je je aangesproken moet voelen in dit topic. Je post grondige reviews, bent niet bang om een product een slecht cijfer te geven als het niet goed is en je maakt ook reviews van slechte voedingen. En, hier een stukje invulling van mijn kant, maar je vindt het reviewen an sich ook leuk en doet het niet direct voor de pluskudo's, alhoewel ik me kan voorstellen dat je het wel leuk vindt als je review wordt gewaardeerd.
Dit topic begon met de klacht dat de categorie gebruikersreviews hier op Tweakers.net vol staat met een vorm van advertenties. Ik denk dat er zolangzamerhand wel uit dit topic te destilleren valt wat ik daarmee bedoel. Er zijn in mijn ogen twee soorten oplossingen: technische of beleidsmatige. Bij een technische oplossing kun je denken aan een filtermogelijkheid, zoals @aex351 aandraagt. Zo'n filter zou eventueel ook op categorieniveau werken, zodat je bijvoorbeeld gesponsorde reviews bij toetsenborden weg kunt laten. Een beleidsmatige oplossing zou zijn om dergelijke 'reviews' actief te weren van de site. Hoe dan ook, op dit moment gebeurt er helemaal niks mee. Dat vind ik jammer.
edit: trouwens, nu ik erover nadenk: ik denk dat voedingen een dermate moeilijk te reviewen categorie vormen, dat het überhaupt al moeilijk is om veel influencer marketing ermee te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door 18327 op 18-12-2017 21:03 ]
Komt er nog tekst en uitleg @Foritain en @Gipsy King, of blijven jullie verstoppertje spelen? Jullie zijn normaliter zo enorm betrokken en vlot reagerend, gemiste kans.FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:25:
@Gipsy King @Foritain
Asrock 9
Cooler Master 48
Noctua 15
Scythe 10
Nzxt 21
Gelid 8
Keysonic 3
Dat doet Foritain denk ik al. Tenminste ik vind het nogal opvallend hoe vaak Foritain een erg mooie foto van een Seasonic Prime in zijn reviews plaatst die niet over voedingen gaat en daarnaast heeft Seasonic ook reclame banners op Foritain's techtesters.eu. Betaald krijgen via reclame banners op de site is een veel gebruikte methode.18327 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:54:
[...]
edit: trouwens, nu ik erover nadenk: ik denk dat voedingen een dermate moeilijk te reviewen categorie vormen, dat het überhaupt al moeilijk is om veel influencer marketing ermee te doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom zouden ze? Je hebt ze al veroordeelt en niets wat ze zullen zeggen zal jouw mening veranderen. Een inhoudelijke reactie ga ik dan ook niet geven, die is allang gegeven en het enige wat hier nu nog gebeurd is dat iedereen zijn eigen mening herhaalt.FirePuma142 schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:31:
[...]
Komt er nog tekst en uitleg @Foritain en @Gipsy King, of blijven jullie verstoppertje spelen? Jullie zijn normaliter zo enorm betrokken en vlot reagerend, gemiste kans.
De featurerequest is gehoord, of hij haalbaar is betwijfel ik, maar die beslissing laat ik aan de devvers, dit topic zet ik in ieder geval op slot. De inhoudelijke discussie kun je voortzetten in Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame., maar let op dat ik daar een inhoudelijke discussie wil zien, zonder eindeloze herhaling van argumenten, en, belangrijker nog, op een vriendelijke toon en zonder heksenjacht.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Dit topic is gesloten.