Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitleg motivatie shopreview

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Bij de shopreviews is het sinds kort verplicht om de motivatie en/of de beloning voor de review te vermelden. Dit wordt door de ACM verplicht voor aan alle Nederlandse reviewsites. Dus ook voor Tweakers. Tweakers heeft tot nu toe altijd het volste vertrouwen gehad in de reviews van jullie. We doen dit omdat het moet, niet omdat het kan.

Wat moet het doen
Bij het plaatsen van een shopreview moet je vanaf juni 2017 aangeven hoe je tot je shopreview bent gekomen en of en zo ja wat de (eventuele) beloning voor je review is. Ook als dat naar de toekomst is. Want nu reviewen en daarvoor later korting zou van invloed kunnen zijn op je oordeel. De ACM is van mening dat een consument dit gegeven moet kunnen wegen bij het lezen van je review. Let wel, je mag alleen een shopreview plaatsen als het om een afgeronde koopervaring gaat. Je moet echt iets hebben gekocht dus.

Wat hebben we gedaan?
We hebben een aantal mogelijkheden omschreven. Kies de optie die het beste past bij jouw situatie. Natuurlijk kunnen we later nog wijzigingen doorvoeren, stel dat we een veelgevraagde optie zijn vergeten of dat een uitwerking nader omschreven moet worden. De opties zijn:
  1. Uit eigen beweging Een aankoop zonder verplichtingen of voorwaarden. Voor de reguliere (lees: Pricewatch) prijs. Als je korting hebt gekregen, dan is dat een korting die voor iedereen geldt. Zoals bij de BTW dagen van de Mediamarkt.
  2. Ik krijg er iets voor terug (beloning) . Je hebt een aankoop gedaan en voor je review krijg je een beloning.
  3. Ik maak kans op een prijs Door een review achter te laten loot je mee naar een grotere prijs. Bijvoorbeeld een winkelier die onder alle reviewers in een maand een prijs verloot.
Q&A

Nou, dan vul ik toch gewoon wat in
Let wel: Je bent verplicht om naar waarheid de keuze te maken. We kunnen dat niet vooraf bij alle reviews controleren, dat doen we steekproefsgewijs en indien we een vermoeden hebben dat de zaak niet in de haak is. In geval van controle moet je bewijs kunnen overleggen als we daarom vragen.

[Voor 103% gewijzigd door Zvennn op 27-06-2017 12:42. Reden: de optie -op verzoek- is eruit gehaald]

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-02 00:15

PcDealer

HP ftw \o/

Kan het zijn dat deze is gekruist met het daadwerkelijk inwerking stellen van het beleid? Zie tijdstippen:
https://tweakers.net/shopreview/permalink/209177/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
@PcDealer Goed opgemerkt. De functie echter pas aangezet om 13.22, dus de bovenstaande gelinkte review is net daarvoor geplaatst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

rens-br schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:16:
@PcDealer Goed opgemerkt. De functie echter pas aangezet om 13.22, dus je bovenstaande review is net daarvoor geplaatst.
Niet van mij, maar toch bedankt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16-02 17:07
Toch wel een goede zaak. Ik heb me vaker afgevraagd hoe 'vervalsend' de beloningen voor (positieve) reviews zijn, aangezien de meeste zaken daar niet aan doen.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

• geewizz25
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-02 12:51
Ik stel voor dat er een item aan "Motivatie" wordt toegevoegd en wel: "Op verzoek van de winkel/shop"
Dit valt m.i. niet onder "Uit eigen beweging" temeer omdat ik zo'n verzoek heb gehad na aankoop van een apparaat.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-02 19:10

Goudvis

Juist in deze tijd!

Kunnen we de pagina 'Shopreviews' uitbreiden met een filter-optie, om bv. alleen 'Uit eigen beweging'-reviews te zien met bijbehorende gemiddelde score?

Als deze suggestie elders thuishoort, please let me know. :7

Toch al zo zwaar! 3:16

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-02 11:05
Goudvis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:53:
Kunnen we de pagina 'Shopreviews' uitbreiden met een filter-optie, om bv. alleen 'Uit eigen beweging'-reviews te zien met bijbehorende gemiddelde score?

Als deze suggestie elders thuishoort, please let me know. :7
Goed idee, de overige reviews zou ik niet eens willen zien.

Net als reviews van nieuwe accounts (zonder verder activeiten).

Zou daarom ook een filter wensen dat alleen reviews toont van Tweakers met minstens 1000 karma punten in het afgelopen jaar.

Inmiddels adviseer ik mensen om ook anders sites te raadplegen, reviews hier zijn erg onbetrouwbaar geworden in de laatste jaren.

[Voor 51% gewijzigd door 2green op 26-06-2020 11:17]

• DiscoNootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 01:02
2green schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Goed idee, de overige reviews zou ik niet eens willen zien.

Net als reviews van nieuwe accounts (zonder verder activeiten).

Zou daarom ook een filter wensen dat alleen reviews toont van Tweakers met minstens 1000 karma punten in het afgelopen jaar.

Inmiddels adviseer ik mensen om ook anders sites te raadplegen, reviews hier zijn erg onbetrouwbaar geworden in de laatste jaren.
Inderdaad. Ik ben echt schofterig behandeld door een webwinkel met duizenden 5 sterren reviews hier op Tweakers. Na het debacle ben ik de reviews maar wat aandachtiger gaan lezen en jawel hoor.. allemaal gesponsord d.m.v. een winactie. Wat heb ik hier aan? En hoezo moet een ACM met een verplichting komen alvorens dit lampje bij Tweakers gaat branden? Dit is toch een kwaliteitstent? Ronduit bizar. 8)7

• 2green
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-02 11:05
DiscoNootje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:28:
[...]

Inderdaad. Ik ben echt schofterig behandeld door een webwinkel met duizenden 5 sterren reviews hier op Tweakers. Na het debacle ben ik de reviews maar wat aandachtiger gaan lezen en jawel hoor.. allemaal gesponsord d.m.v. een winactie. Wat heb ik hier aan? En hoezo moet een ACM met een verplichting komen alvorens dit lampje bij Tweakers gaat branden? Dit is toch een kwaliteitstent? Ronduit bizar. 8)7
Ik voel met je mee, soortgelijke ervaring omdat ik vertrouwde op review waarde van Tweakers. Ook over het hoofd gezien dat het allemaal gesponsord was.

Tegenwoordig kijk ik op anders sites die hier scherper op zijn.

Een andere tip is kleinere sites te lezen die niet zo interessant zijn voor bedrijven om te manipuleren.

Tweakers is een beetje te groot geworden en kan zich (nog) niet weren.

• dannyh53
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19-02 22:35
Is het ook mogelijk om de optie te krijgen om te filteren op gesponsorde reviews? Ben wel klaar met bepaalde bedrijven die doormiddel van omkoping een veel hogere rating hebben...

1600*3060ti*32gb

• ion
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Weet je wat zou helpen. Een percentage van het aantal shopreviews gemotiveerd door een winactie in de laatste 12 maanden geven.

Sommige tweakers geven extreem positieve reviews puur omdat er sprake is van een winactie. Het zou prettig zijn als we deze er uit kunnen filteren en dan eens scores kunnen zien van deze slinkse bedrijven.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True