Goverman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:38:
[...]
Mijn voorspelling over wie dood gaat op het slagveld de komende episode:
- Brienne: heeft het gelukkigste moment van haar leven (rise as a knight) gehad, dus ze kan sneuvelen.
- Tormund: gaat kapot van emotie als hij Brienne dood ziet gaan...
- Jaime: heeft een soort van vrede heeft kunnen sluiten met zijn verleden (richting de Bran Stark, Danny, Brienne en Tyrion).
- Davos: heeft eigenlijk niets meer om voor te leven en handelt daar naar
- Hound: idem
- Theon: heeft vrede gesloten met zijn verleden en met het verdedigen van Winterfell is zijn rol klaar.
- Gendry: geen idee waarom. Maar ik denk dat zijn rol klaar is met het bewapenen van de troepen. Dat ze nu nog Valerian Steel gaan ontdekken en maken lijkt me sterk.
- er gaat een flink aantal white walkers dood, waardoor de troepenmacht van de army of the dead wel veel zwakker wordt.
Jorah: die hakt er flink op los en neemt wat WW te grazen, maar wordt toch verslagen.
- Jon overleeft het, Danny ook, beide zittend op draken. Brandon overleeft het ook, maar wordt geëvacueerd... door Jon of evt. Danny. Hij is nog een te belangrijke asset.
- die gast met zijn vlammende zwaard: ik weet het niet... (hij kan prima sneuvelen, maar op een of andere manier zie ik hem ook wel wat met een vlammend Valerian Steel zwaard wat doen...
- de Night King overleeft het, maar er worden wel verwoede pogingen gedaan om hem te killen. Ze komen niet dichtbij genoeg: een pijl met dragon glass werkt niet en Jon komt niet dichtbij genoeg. De draken lukt het niet om de NK te raken. (we weten dus niet of dragon fire alleen de NK kan killen)
In de crypte gaat actie plaatsvinden. Daar gaan ook slachtoffers vallen:
- het kleine meisje dat wilde vechten.
- Gilly en Sam jr. gaan dood.
- Sansa overleeft het.
- Varys en Tyrion overleven het.
Arya gaat met haar badass wapen gaat flink knokken in de crypte, waar alle vuur uitdooft door de komende kou. Mogelijk sneuvelt ze, maar we gaan het niet zien. Wie weet komt ze toch nog terug. Ik zie haar nog wel een gezicht pakken om later Cersei te killen, maar dat is wellicht te ver gezocht.
Zo, wat een episode! Echt spectaculair gemaakt met de nodige verrassende zaken. En ja: ook ik vind dat er wat voorspelbaarheden in zat en ook Goverstel zat af en toe met gefronste wenkbrauwen te kijken.
de voorspelde kills
- Jorah, Beric, Theon waren juist voorspeld. Voor het overige was ik overdonderd door plotarmour. Waarschijnlijk leven ze echt nog met een reden. En wat dat is? We zullen het gaan mee maken.
Enkele observaties
- plotarmor was het echte wapen voor ‘the living’.
- de militaire leiding van kamp Winterfell is niet heel geniaal
- het doel van de Night King is er dus niet (of eigenlijk ook wel, lees verder)
- Melissandre was een mooi plottwist en een mooi einde (goed gespeeld met Davos ook)
- Assassin Arya, wat een held en wat een mooi uitgedacht met de dagger
- de dood van LIanna Mormont was mooi! Ja, het was wat overkill, maar het had geen invloed/impact op het verloop van de slag, dus is zo’n fanservice prima.
- de schijnbare rust en berusting in de Crypts. Tja... Sansa die niets doet met de dagger, nieman die helpt
- de Hound met zijn PTSS die opspeelt op een ongemakkelijk moment...
- de draken die vechten, mooi gedaan!
enkele overpeinzingen
- de night king is gemaakt als wapen met bepaalde specs (‘wipe out man’) en skills (Wights maken en aansturen). HIj voert ‘zijn taak’ uit, totdat hij gestopt wordt. Er zit dus verder geen hoger idee meer achter dan: ik ben een wapen dus ik schiet.
- iets filosofischer: de night king staat voor de dood (“it’s coming for all of us”), maar uiteindelijk is dat dus ‘niets’. Jon Snow werd teruggehaald uit de dood en toen Melissandre vroeg wat daar was, wat het antwoord “there was nothing”.
- De symboliek van de Dagger en de plek (en ook Baelish in dat geheel) is gewoon goed uitgewerkt: op de plek waar het begon, met het wapen waar het (ongeveer) begon en de mensen waarmee het begon wordt het nu afgemaakt. Mooi gedaan.
- De Dothraki zijn mooi in beeld gebracht, maar qua tacktiek niet echt handig uitgevoerd. Maar goed, menig grote (en minder grote) strateeg had zijn mindere momenten. Generals Lee had Picketts charge (net zo dom als dit) bij Gettysburg. Haig had zijn slag aan de Somme ook anders voorgesteld. Okay, kan dus...
En nu, hoe verder
- militair gezien moet kamp Dany et al wat oplapwerk verrichten. Het is me niet duidelijk hoe zwaar de verliezen zijn. De Dothraki kwamen met 100.000 over de Narrow Sea. Dit waren er geen 100.000...
- Draak Rheagar heeft wat hersteltijd nodig. Gelukkig is er eten genoeg (Dragons eat what they want) na die grote veldslag.
- Cersei heeft groene ogen. Euron volgens mij ook (maar weet het niet zeker). Arya zal Cersei wel gaan killen denk ik. Mijn idee was dat dat met een gezicht van Jaime zou zijn, maar die leeft dus nog... Dus dan zal het wel het gezicht van Littlefinger worden. Het is namelijk (volgens mij dan) niet bekend buiten Winterfell dat Littlefinger dood is. Maar wie weet sneuvelt Jaime alsnog en kan die route toch nog.
- We hebben ook nog Yara met de veroverde vloot van Euron. Dat zal Euron wel terugkrijgen op een of andere manier.
- Sam moet nog wat dingen zeggen over het grotere verhaal (wat ie uit een boek heeft gehaald). Tyrion doet hetzefde (wat ie van Bran hoorde). Bran doet vast ook nog wel wat.
Maar goed, misschien zit ik er wel helemaal naast, kan ook nog...