Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 114 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 09:15
Goedenavond mede-Tweakers,

We hebben onlangs een nieuwe badkamer laten installeren, maar er ontbreekt nog een belangrijke toevoeging: een elektrische radiator. Onze wens is om deze radiator te kunnen bedienen via Home Assistant.

Heeft iemand ervaring met de elektrische radiatoren van Vasco in combinatie met Home Assistant? Werkt deze integratie goed? Zo niet, welke merken of modellen raden jullie aan die naadloos met Home Assistant samenwerken?

Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:44
ColeJ schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:48:
[...]

Als je met standaard afmeting 90cm bedoeld dan is dat echt veel te weinig. Alles gaat zeiknat worden met douchen. Zeker in combinatie met een zwarte wc pot zou dit voor mij een no-go zijn.

Been there - done that met een scherm van 110cm... Nu gelukkig een dichte douche en ik wil nooit meer anders. Een inloopdouche is leuk als ie heul groot is, anders niet.
Er gaat niets nat worden. Er staat tegenover de douche nog een muurtje ;) Daar zit de thermostaat o.a. :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:31
hollandnick schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:00:
[...]
Geloof me, als je het koud gaat krijgen in een nieuwbouwwoning waar de vloerverwarming doorgelegd is in de badkamer, dan doe je iets heel erg verkeerd
Bedankt! Dat geeft een gerustellend gevoel. Had al zo'n vermoeden dat het comfort aanzienlijk anders is met nieuwbouw, goed om het bevestigd te hebben.
perspectivebass schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:27:
[...]
Je zou het bad en douche kunnen wisselen en dan de muur aan de deurkant plaatsen.
Goed punt wat betreft lichtinval, bedankt! Ga ik overwegen, met die opstelling heb ik meer lichtinval maar dan kan de radiator niet meer tegenover de douche aan de wand (plek raam). Dan is het kiezen tussen het voordeel van lichtinval bij de douche of warmte van een radiator.
m181087 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:46:
[...]

Heb je ook nagedacht over de opbergmogelijkheden?
Ik zie in je badkamer alleen een badmeubel. Die heb je al vol met een paar handdoeken.
Ja opbergmogelijkheden komen er nog bij inderdaad. Waarschijnlijk een badkamerkast naast de wastafel en/of een wastafelonderkast.

Wat zijn de voor- en nadelen van een badkamerkast t.o.v. een wastafelonderkast?

[ Voor 3% gewijzigd door Hipkip90 op 03-09-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:24
Hipkip90 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:14:
[...]

Goed punt wat betreft lichtinval, bedankt! Ga ik overwegen, met die opstelling heb ik meer lichtinval maar dan kan de radiator niet meer tegenover de douche aan de wand (plek raam). Dan is het kiezen tussen het voordeel van lichtinval bij de douche of warmte van een radiator.

[...]

Ja opbergmogelijkheden komen er nog bij inderdaad. Waarschijnlijk een badkamerkast naast de wastafel en/of een wastafelonderkast.

Wat zijn de voor- en nadelen van een badkamerkast t.o.v. een wastafelonderkast?
Maar welke warmte verwacht je nu echt van een badkamer radiator dan? Ben je van plan om geruime tijd voor je douchebeurt de radiator aan te zetten in de hoop dat je dat tijdens het douchen gaat voelen?
Zelf heb ik ook een elektrische radiator hangen, maar als ik die wil gebruiken om de ruimte te verwarmen (7,5m2) zal die een paar uur aan moeten staan. Ik gebruik die eigenlijk alleen om de handdoeken te drogen na het douchen. De badkamer verwarmt bij ons gewoon mee met de rest van de woning en anders tijdens het douchen door de 'stoom/waterdamp'.

Het grote voordeel van een badkamerkast vind ik dat er meer in past. In een wastafelonderkast moeten ook nog de sifon en waterleiding weggewerkt worden, wat zorgt voor minder opbergcapaciteit.
Daarnaast heb ik zelf een stopcontact laten plaatsen in de badkamerkast, waarmee ik bijvoorbeeld de tandenborstels uit het zicht kan opladen. In onze badkamer staan dus nergens losse flessen, tandenborstels, ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
m181087 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:31:
[...]

Maar welke warmte verwacht je nu echt van een badkamer radiator dan? Ben je van plan om geruime tijd voor je douchebeurt de radiator aan te zetten in de hoop dat je dat tijdens het douchen gaat voelen?
Zelf heb ik ook een elektrische radiator hangen, maar als ik die wil gebruiken om de ruimte te verwarmen (7,5m2) zal die een paar uur aan moeten staan. Ik gebruik die eigenlijk alleen om de handdoeken te drogen na het douchen. De badkamer verwarmt bij ons gewoon mee met de rest van de woning en anders tijdens het douchen door de 'stoom/waterdamp'.

Het grote voordeel van een badkamerkast vind ik dat er meer in past. In een wastafelonderkast moeten ook nog de sifon en waterleiding weggewerkt worden, wat zorgt voor minder opbergcapaciteit.
Daarnaast heb ik zelf een stopcontact laten plaatsen in de badkamerkast, waarmee ik bijvoorbeeld de tandenborstels uit het zicht kan opladen. In onze badkamer staan dus nergens losse flessen, tandenborstels, ed.
Goed punt, goed om te weten dat die radiator dus niet echt gaat helpen in warmte. Op de hele 1st verdieping ligt vloerverwarming middels een warmtepompt met bodemlus. Dan zal de badkamer wel voldoende verwarmd worden. De radiator zal dan meer dienen als een handoeken rek.

Een badkamerkast is dan wel een slimme oplossing inderdaad, zeker met een stopcontact. Zo'n wastafelonderkast zit toch snel vol en dan kun je inderdaad echt alles uit het zicht hebben. Bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7V2cqluQtcy8q13dALihU1vgTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLBBD4TEhR5IaB6oWm5nyI1Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edFb_229W3v-n1xzPCtWk2yiXwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAtYYff6Hpbg8Of5afe1wCyu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3o9-Pm19bd3h-ByqUo1qciA6eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdQhMMxzltABWCm2Sq2ubiKW.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook gekozen voor een lange hangkast, alle spulletjes in de kast en niet op de wastafel. Hier zit ook een dubbel stopcontact in voor de tandenborstels etc. Daarnaast een elektische radiator voor het zicht, nog nooit nodig gehad in ons huis uit 2004 maar maakt het optisch wel af. Door de doucheschuifwand blijft de warmte in de douche en heb je naar ons idee geen verwarming nodig, ook niet in de winter (geen vloerverwarming). Badkamer en twee losse toiletten vorig jaar augustus laten doen, erg blij mee. Formaat badkamer 2 x 3.5M

[ Voor 18% gewijzigd door spaarpot op 03-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:04
Hipkip90 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:09:
Zou ik jullie advies mogen over onderstaande indeling, van de positie van het bad/douche/wastafel/radiator? Niet de productiekeuzes, deze zijn nog aanpasbaar.

Het betreft een nieuwbouw woning, badkamer heeft vloerverwarming en een elektrische radiator. Toilet zit buiten de badkamer.

Ik twijfel over de inloop douche en heb de zorg dat zo'n inloopdouche in de wintermaanden misschien te koud is. Al zit de radiator wel precies tegenover de douche, wat mogelijk wat warmte afgeeft. Als het tegenzit kan ik natuurlijk een extra glazen deur plaatsen, links naast de radiator. Alleen zit dan wel de radiator in het douche gedeelte, waar ook handdoeken op hangen. Wat is slim? Is er een slimmere indeling?

[Afbeelding]
Gevoelsmatig, maar ik zou de opening van de douche niet richting de deur doen: dat trekt meer tocht aan. Wij hebben de opening van de inloopdouche in tegengestelde richting van de deur en geen last van kou/tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Wat voor een wastafel en kraan is handig als je jezelf scheert als man zijnde bij de wastafel? Helaas niets over kunnen vinden in dit topic.

Ik heb nu een solid surface wastafel met een wat hogere kraan, zodat mijn hoofd onder de kraan kan. Het gevolg is altijd dat er water op de wastafel blijft staan (rondom het kraan gedeelte). Doordat het spetterd, als ik mijn hoofd onder de kraan doe en omdat ik met natte handen de kraan bedien.

Is een ingebouwde kraan en grote wasbak (die ver onder de kraan doorsteekt) dan het meest ideaal? (zie foto onderstaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFjwCOF53194bHZBxs8JBXIgyuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpJbyWkggdlv0ZpWdGTgBFqA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Hipkip90 op 04-09-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
Hipkip90 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:54:
Wat voor een wastafel en kraan is handig als je jezelf scheert als man zijnde bij de wastafel? Helaas niets over kunnen vinden in dit topic.

Ik heb nu een solid surface wastafel met een wat hogere kraan, zodat mijn hoofd onder de kraan kan. Het gevolg is altijd dat er water op de wastafel blijft staan (rondom het kraan gedeelte). Doordat het spetterd, als ik mijn hoofd onder de kraan doe en omdat ik met natte handen de kraan bedien.

Is een ingebouwde kraan en grote wasbak (die ver onder de kraan doorsteekt) dan het meest ideaal? (zie foto onderstaand)

[Afbeelding]
Ik doe nooit mijn hoofd onder de kraan bij scheren, maar denk dat inbouw op deze manier wel meer water opvangt inderdaad. Een waskom kan ook helpen omdat je hoofd daar meer in gaat, maar moet je wel mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 16:41
spaarpot schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:59:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hier ook gekozen voor een lange hangkast, alle spulletjes in de kast en niet op de wastafel. Hier zit ook een dubbel stopcontact in voor de tandenborstels etc. Daarnaast een elektische radiator voor het zicht, nog nooit nodig gehad in ons huis uit 2004 maar maakt het optisch wel af. Door de doucheschuifwand blijft de warmte in de douche en heb je naar ons idee geen verwarming nodig, ook niet in de winter (geen vloerverwarming). Badkamer en twee losse toiletten vorig jaar augustus laten doen, erg blij mee. Formaat badkamer 2 x 3.5M
Wauw, Gaaf Spaarpot! Ik heb de foto meteen opgeslagen als inspiratie voor het inrichten van mijn badkamer als volgend jaar m'n nieuwbouw huis opgeleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:38

[Afbeelding]
Met de inbouwkraan die je zelf al laat zien zal het niet zo'n probleem moeten zijn. Je blijft echter met het situatie dat wanneer je met natte handen een kraan dicht doet je water achter zal laten en dat als je een kraan hoger ophangt om ruimte voor je hoofd te creeren je meer kans krijgt op spetteren. Er zijn wel oplossingen voor maar de vraag is of je die wel echt wil. Een basic porseleinen wastafel heeft vaak een rand rondom die het water opvangt en heeft door het ronde design en lage opstelling van de kraan minder last van spetteren. Maar is het mooi? ik denk vind van niet. Voor de bediening van de kraan heb je dan weer kranen met sensoren. Als je de kraan niet aan hoeft te raken om hem dicht te doen voorkom je het probleem ook dat je water achterlaat. Het ziet er wel vaak minder fraai uit en het water blijft niet oneindig doorstromen. Na een paar seconden stopt de kraan er mee en moet je weer even zwaaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph8Y42rpFgKpSz5MkocJ1doyS2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2m1wGKneD8AC3Uk10dR9hWJo.png?f=user_large

Ik zou als ik jou was vooral zoeken naar een middenweg tussen design en functionaliteit. Een badkamer mag best een beetje nat worden en met een oplossing die je zelf al voorstelt heb je denk ik een mooie middenweg gevonden. Ga vooral niet voor een waskom waar de kraan naast de waskom opgestelt staat. Dan heb je veel meer kans bij het bedienen van de kraan dat er water op het blad blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 07:01
Ik vind een ingebouwde kraan prachtig geldt ook voor douche. Maar wat doe je bij kalk dan kun je het niet even makkelijk vervangen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:54

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:04:
Ik vind een ingebouwde kraan prachtig geldt ook voor douche. Maar wat doe je bij kalk dan kun je het niet even makkelijk vervangen…..
Wat zou je niet snel kunnen vervangen dan?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
ViezeVis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:05:
[...]

Wat zou je niet snel kunnen vervangen dan?
De doucheslang als hij is ingebouwd hier heb je echt veel kalk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:12:
[...]

De doucheslang als hij is ingebouwd hier heb je echt veel kalk
Wij hebben de spullen van Hotbath en de doucheslang is bij ons gewoon afneembaar. Net als de uitloop van de kraan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
ViezeVis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:14:
[...]

Wij hebben de spullen van Hotbath en de doucheslang is bij ons gewoon afneembaar. Net als de uitloop van de kraan etc.
Ik doel op de situatie dat alles behalve de douchekop achter de muur is weggewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon20
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste leden,

Ik heb ook gelijk een vraag, ik wil de badkamer gaan doen, enkel lastige keuze m.b.t. kranen. Wij willen inbouw kranen zowel regendouche als wastafel kranen. Wat reviews gelezen van verschillende merken, wie raad welk merk aan en waarom?

Eerste kleur keuze was gun metal, maar niet veel vergelijkbaar helaas. Andere optie is zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Falcon20 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:24:
Beste leden,

Ik heb ook gelijk een vraag, ik wil de badkamer gaan doen, enkel lastige keuze m.b.t. kranen. Wij willen inbouw kranen zowel regendouche als wastafel kranen. Wat reviews gelezen van verschillende merken, wie raad welk merk aan en waarom?

Eerste kleur keuze was gun metal, maar niet veel vergelijkbaar helaas. Andere optie is zwart.
Bij ons werd steevast zwart afgeraden, aangezien dit soort verf wat op de kraan zit en er makkelijk afkrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Falcon20 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:24:
Beste leden,

Niet om flauw te doen, maar je allereerste forum post is een vraag die al meerdere keren langs is gekomen op dit forum.
Zoek onder andere op Hotbath, Regn, Brauer, Grohe, Hansgrohe. Dan vind je meer dan genoeg meningen van forumgebruikers.
Of je moet je vraag concretiseren; alleen maar meningen vragen is niet echt concreet.

[ Voor 5% gewijzigd door m181087 op 06-09-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CodeBaker schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:35:
Goedenavond mede-Tweakers,

We hebben onlangs een nieuwe badkamer laten installeren, maar er ontbreekt nog een belangrijke toevoeging: een elektrische radiator. Onze wens is om deze radiator te kunnen bedienen via Home Assistant.

Heeft iemand ervaring met de elektrische radiatoren van Vasco in combinatie met Home Assistant? Werkt deze integratie goed? Zo niet, welke merken of modellen raden jullie aan die naadloos met Home Assistant samenwerken?

Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!
Ik heb een Vasco radiator met de BAS connector. Dat is eigenlijk gewoon een simpele connector die een bruine en blauwe draad heeft. Ideaal om te gebruiken met bijvoorbeeld een Shelly, of je maakt er een stekker aan en dan kan je hem in een smart plug stoppen. Die kun je dan in-/uitschakelen met Home Assistant uiteraard.

Ik ben er nog steeds niet over uit of die BAS connector nou ook nog iets kan met PWM en/of op een andere manier de voltages beinvloeden of de wattages limiteren. Zodat je dus het verschil kan maken tussen aan/uit en een percentage van 1..99%.

Zie ook: Ervaring met Vasco icm BAS Connector?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online

[Afbeelding]
Je zou ook. na het scheren onder de douche kunnen springen. :) Ik doe dat iig altijd na het baard trimmen.

Je hebt ook scheerspiegels voor in de douche. Dan zou je "nat" kunnen scheren.

Thinking outside the box. ;)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Wat zijn de nadelen van RVS t.o.v. chroom?

Bepaalde sterke reiningsmiddelen kun je niet gebruiken op RVS. In winkels zie ik vaak van die vettige plekken op RVS, maar mogelijk komt dat omdat iedereen eraan zit.

Mijn voorkeur gaat uit naar RVS, maar chroom heeft wel een groot voordeel dat chroom altijd dezelfde kleur is en RVS producten van verschillende merken hebben soms wel kleurverschil. Als ik bijv. in het toilet een RVS kraan neem op het fontein, dan is het wel mooi om ook de: hoekstopkraan, aansluitslang, sifon en afvoerplug in RVS te nemen. Al die componenten zijn van verschillende merken, met mogelijk ook wel kleurverschil in RVS look. Zijn er nog andere voor-/nadelen van RVS t.o.v. chroom?

[ Voor 4% gewijzigd door Hipkip90 op 07-09-2024 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon20
  • Registratie: Mei 2024
m181087 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:57:
[...]

Niet om flauw te doen, maar je allereerste forum post is een vraag die al meerdere keren langs is gekomen op dit forum.
Zoek onder andere op Hotbath, Regn, Brauer, Grohe, Hansgrohe. Dan vind je meer dan genoeg meningen van forumgebruikers.
Of je moet je vraag concretiseren; alleen maar meningen vragen is niet echt concreet.
Waar wij meer mee zitten nergens is echt iets ofwel te vinden en waarom raden personen bijvoorbeeld Hotbath aan of een ander merk voor inbouw Kranen. Kijk aan feiten heb ik meer dan alleen een mening natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Falcon20 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:47:
[...]

Waar wij meer mee zitten nergens is echt iets ofwel te vinden en waarom raden personen bijvoorbeeld Hotbath aan of een ander merk voor inbouw Kranen. Kijk aan feiten heb ik meer dan alleen een mening natuurlijk
Feiten zijn er niet. Alles is subjectief. Er is geen onafhankelijk kranentestinstituut. Zoek hier in dit topic even naar ervaringen + kranen. Jouw vraag is logisch, dus die is al 100x langsgekomen en er zijn goede posts te vinden met overzichten van merken. Maar dan nog steeds blijft het vaag.

Misschien is een merk wel afgezakt in kwaliteit. Je hebt vaak geen lange termijn ervaring. Het ene model kan kwalitatief heel verschillend zijn dan een andere.

En van badkamerwinkels hoef je weinig te verwachten. Dat zijn verkopers die de onwetende consument gewoon ‘de beste kraan’ aanraden. En oja, die heeft toevallig ook de hoogste marge. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben zelf voor kranen van hansgrohe gegaan. Gerenomeerd merk, zeer goede kwaliteit. Er zit een prijs aan. Maar het gevolg is wel dat een onderdeel over een x aantal jaren nog wel te krijgen is.

Ook is het heel prettig dat er een ibox in de muur zit gesmeerd. Die ibox is een standaard onderdeel bij hansgrohe. Als ik een hoekiefoekiebox in de muur had zitten, en de kraan die erop zit gaat kapot, ja, dan is het wel lastig. Dan moet ook het inbouwdeel eruit.

Ik zeg trouwens niet dat je dan voor hansgrohe moet gaan, maar wel dat dit de aspecten zijn die bijdragen aan je goede keuze voor een merk / product. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

orf

josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:41:
[...]

Ik doel op de situatie dat alles behalve de douchekop achter de muur is weggewerkt
Je waterleidingen zitten ook in de muur. Ben je ook bang dat die verkalken? De thermostaat is bij een inbouwkraan gewoon te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
orf schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:06:
[...]

Je waterleidingen zitten ook in de muur. Ben je ook bang dat die verkalken? De thermostaat is bij een inbouwkraan gewoon te vervangen.
Ik heb weleens een doucheslang moeten vervangen vanwege kalk. Dat lukt niet als hij in de muur zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

orf

josefine schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb weleens een doucheslang moeten vervangen vanwege kalk. Dat lukt niet als hij in de muur zit
Er zit geen doucheslag in de muur. Tussen de inbouwkraan en de douchekop wordt waterleiding gebruikt. Koper of bijvoorbeeld een meerlagenbuis. Dat is dezelfde buis als van je CV-ketel (of boiler, of warmtepomp) naar je kraan. En die zit meestal ook in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irdiwen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 13:14
Goedemiddag!

Over drie weken begint de verbouwing van onze badkamer (268 x 201 cm). Dit wordt gedaan door de aannemer die ook onze keuken en woonkamer heeft verbouwd, dus we hebben goede ervaringen met hem. We hebben zelf alles ingekocht en hij doet het werk. Ik ben nu bezig de laatste puntjes op de i te zetten en heb toch nog een paar vragen:

- Heeft iemand hier ervaring met expoxyvoeg? Onze aannemer kent het niet en zegt dat ik het prima zelf mag bestellen. Zijn jongens zetten het er dan in. Nu vind ik op internet meerdere merken, dus heeft iemand hier goede ervaringen mee en wat raadt je dan aan?

- We hebben een inloopdouche van 140 x 90 cm. Hij wordt uiteraard op afschot gemaakt. Naast de inloopdouche komt een voorzetwand omdat we in de hoek een Sunshower laten monteren. Deze wand is uiteraard betegeld, net als de rest van de badkamer. Nu zoek ik en proefiel waardoor de glasplaat van mijn glazen wand netjes op het afschotprofiel van Schlüter kan worden geplaatst. Heeft iemand dit en klopt het dat dit profiel van Schlüter daarvoor geschikt is? https://www.schlueter-systems.nl/deco-sg.aspx We hebben deze douchewand: https://www.vanrijnproduc...ndaardserie/st01500m.html. Het nadeel van het standaard bevestgingsprofiel van Van Rijn is dat je douche een klein stukje naar buiten geplaatst moet worden en er dus een klein randje zou ontstaan tussen de wand en het afschotprofiel (zo'n 5 mm).

- We willen graag de badkamer goed waterdicht maken en willen daarom Schlüter Kerdi-doek gebruiken en niet enkel kimband. Aannemer wil het aanbrengen,maar ik mag zelf aangeven hoeveel van de badkamer dan met kerdidoek bekleed moet worden. Zijn er meer mensen die dat hebben laten doen? Hebben jullie alleen de douche gedaan of de gehele ruimte?

Hierbij nog wat ontwerptekeningen van hoe het gaat worden, voor een impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl9sjv37ZWoxeuHxwxrVjHxEQQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0HxjmHW16oiOzQIuIYbKB8o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFgucEuijKWy0kUrepKR7mRsdKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2oY2BC8pG82i2FGDp1ACPiY.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. Die gekke posters boven het toilet zijn inbouwboxen van Looox, de onderste eentje met een deurtje (https://www.wasco.nl/artikel/32408297) en de bovenste open met een houten rand die past bij de vloer (https://www.badkamerxxl.n...met-mat-witte-achterplaat).

P.P.S. Nee, de voegen worden niet zwart, maar dat is even voor mezelf om ze beter te zien. De voegen op de wand worden wit en die op de vloer een tint die bij het hout past, dus lichtbruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Laatst online: 20:24
Hipkip90 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 06:34:
Wat zijn de nadelen van RVS t.o.v. chroom?

Bepaalde sterke reiningsmiddelen kun je niet gebruiken op RVS. In winkels zie ik vaak van die vettige plekken op RVS, maar mogelijk komt dat omdat iedereen eraan zit.

Mijn voorkeur gaat uit naar RVS, maar chroom heeft wel een groot voordeel dat chroom altijd dezelfde kleur is en RVS producten van verschillende merken hebben soms wel kleurverschil. Als ik bijv. in het toilet een RVS kraan neem op het fontein, dan is het wel mooi om ook de: hoekstopkraan, aansluitslang, sifon en afvoerplug in RVS te nemen. Al die componenten zijn van verschillende merken, met mogelijk ook wel kleurverschil in RVS look. Zijn er nog andere voor-/nadelen van RVS t.o.v. chroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Een goede tip is rvs altijd een beetje in de olie te zetten dit kan gewoon wd40 zijn ofzo ik ben zelf overgestapt van Chrome op rvs in mijn nieuwe badkamer ik ben hier zeer tevreden over maar ik droog mijn inloopdouche inclusief douchestang en kraan helemaal droog na het douchen zo blijf het voor eeuwigheid mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Het is gewoon bizar hoeveel Sonono goedkoper is dan zaken hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irdiwen
josefine schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:16:
Het is gewoon bizar hoeveel Sonono goedkoper is dan zaken hier
Mee eens! Wij hebben er ook veel spullen vandaan. En ik ben ook heel tevreden over de service. Er was iets niet goed met onze radiator en we hebben kosteloos een nieuwe gekregen, ook al had ik het niet bepaald binnen 48 uur aangegeven :X. Dus ja, tot dusver zijn onze ervaringen top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
flaskk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:35:
[...]

Bij ons werd steevast zwart afgeraden, aangezien dit soort verf wat op de kraan zit en er makkelijk afkrast.
Heel mooi dat gunmetal het is een soort zwart Chrome natuurlijk ik wilde dit ook maar de prijs vond ik een beetje door het plafond gaan voor een bedieningsplaat van het toilet was €600 en je zit natuurlijk ook met andere dingen bijvoorbeeld de hendels van je raam en eventueel deurklink het is heel moeilijk te combineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-02 21:42
Hi, lees al een tijd mee en nu kwam ik een site tegen die alle a-merk badkamer artikelen aanbied. Is iemand bekend met badkamerdeal.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irdiwen
Jessedg90 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:24:
Hi, lees al een tijd mee en nu kwam ik een site tegen die alle a-merk badkamer artikelen aanbied. Is iemand bekend met badkamerdeal.nl?
Ik ken ze niet en zie ook maar weinig A-merken op hun website. Ik heb m'n eigen spullen in elk geval goedkoper gevonden via Duitse sites, dus dat is wellicht eerder de moeite waard als je wilt besparen op geld maar niet op kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-02 21:42
Irdiwen schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:29:
[...]

Ik ken ze niet en zie ook maar weinig A-merken op hun website. Ik heb m'n eigen spullen in elk geval goedkoper gevonden via Duitse sites, dus dat is wellicht eerder de moeite waard als je wilt besparen op geld maar niet op kwaliteit?
Ze hebben Hotbath en andere a-merken zoals INK. Ze zijn goedkoper icm 20-25% korting boven een bepaalde order. Zover ik heb kunnen vinden verkopen ze Hotbath niet in DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-04 09:53
Hi allen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning en zijn nu bij de badkamer beland. Afgelopen vrijdag langs geweest, krijgen deze week offerte maar as vrijdag is helaas ook al sluitingsdatum. Heb dus nu even niet veel tijd om alles hier te lezen, zal ik nog gaan doen.

Daarom voor nu een aantal die waarschijnlijk (sorry) al eerder zijn gevraagd. Ik ben 100% een leek.
Ik ben benieuwd welke onderdelen we beter zelf kunnen bestellen en ook 'makkelijk' zelf te monteren zijn om kosten te besparen. We krijgen een standaard badkamer maar willen wel aanpassingen.
Lees al dat in Duitsland kopen helpend is, wij wonen gelukkig dichtbij (Nijmegen). Mijn schoonvader is best een klusser, en kan dus het een en ander. Heeft bv bij hem thuis ook op de eerste verdieping een toilet ruimte die niet bestond gerealiseerd.

1) in originele tekening staat één wasbak. Is het makkelijk om een grote wasbak met twee kranen te plaatsen in de badkamer of beter door professional te plaatsen? Ik lees online iets over een t-stuk dus het lijkt erop dat er niet direct een professional nodig is voor extra leidingwerk e.d.?
2) spiegel vervangen met een spiegelkast met verlichting. Hoe lastig is dit ivm tegelwerk?
3) toiletpot vervangen, te doen of niet?
4) tegelen. Online lees ik dat het niet moeilijk is, tegelijkertijd zou ik verwachten dat het wel veel werk is en misschien wenselijker is om het te laten doen?
5) iemand toevallig ervaring met benacci wandpanelen? https://www.benacci.com/

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Ik ben aan het shoppen voor een volledig nieuwe douchekraan en kop. Qua mengkraan lijkt de GROHE Precision Feel mengkraan een leuk model. Wat betreft de glijstang en douchekop wordt het echt wat lastiger. De rainshower klonk leuk maar met reviews her en der zie ik toch de nodige klachten, dus misschien moet het maar een wat simpeler model worden zonder Eco features.

Hebben jullie hier nog tips of ervaringen? Het is belangrijk dat de glijstang goed stevig is en dat de douchekop ook enigszins naar de zijkanten kan draaien. Andere merken die ik voorbij heb horen komen zijn Delabie en Ideal Standard.

In het winkelmandje:
GROHE Precision Feel
GROHE Silverflex Slang

Misschien is dit wel een leuk volledig setje

[ Voor 6% gewijzigd door Soru op 10-09-2024 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:38
Leii schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:15:
Hi allen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning en zijn nu bij de badkamer beland. Afgelopen vrijdag langs geweest, krijgen deze week offerte maar as vrijdag is helaas ook al sluitingsdatum. Heb dus nu even niet veel tijd om alles hier te lezen, zal ik nog gaan doen.

Daarom voor nu een aantal die waarschijnlijk (sorry) al eerder zijn gevraagd. Ik ben 100% een leek.
Ik ben benieuwd welke onderdelen we beter zelf kunnen bestellen en ook 'makkelijk' zelf te monteren zijn om kosten te besparen. We krijgen een standaard badkamer maar willen wel aanpassingen.
Lees al dat in Duitsland kopen helpend is, wij wonen gelukkig dichtbij (Nijmegen). Mijn schoonvader is best een klusser, en kan dus het een en ander. Heeft bv bij hem thuis ook op de eerste verdieping een toilet ruimte die niet bestond gerealiseerd.

1) in originele tekening staat één wasbak. Is het makkelijk om een grote wasbak met twee kranen te plaatsen in de badkamer of beter door professional te plaatsen? Ik lees online iets over een t-stuk dus het lijkt erop dat er niet direct een professional nodig is voor extra leidingwerk e.d.?
2) spiegel vervangen met een spiegelkast met verlichting. Hoe lastig is dit ivm tegelwerk?
4) tegelen. Online lees ik dat het niet moeilijk is, tegelijkertijd zou ik verwachten dat het wel veel werk is en misschien wenselijker is om het te laten doen?

Bedankt!
Wanneer je 2 kranen op 1 wateraansluiting aansluit is de waterdruk minder van beide kranen als ze gelijktijdig aanstaan in vergelijking met 2 aparte wateraansluiting. Verder is het ophangen en aansluiten van een wasbak, spiegelkast en toiletpot niet ingewikkeld. Tegelen is wel echt een vak. Als je dat nooit gedaan hebt kan je het beter laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:35
Leii schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:15:
Hi allen,

Bedankt!
Alles is zelf te doen, de vraag is in hoeverre je weet wat je aan het doen bent zodat je achteraf geen fouten hoeft te laten herstellen door professionals.

1. Ja is mogelijk, maar als je leidingen dmv perskoppelingen liggen dan zal je hier ook een perstang etc voor nodig hebben.

2. Kwestie van ophangen, tegelwerk maakt vrij weinig uit. De vraag is of je daar een elektropunt hebt om je verlichting op aan te sluiten. Zo niet en het is al getegeld, dan heb je een uitdaging.

3. Mits de pot op het inbouwreservoir past, geen probleem.

4. Ook hier heb je de nodige materialen voor nodig om het netjes te willen doen. Denk aan tegelsnijder, haakse slijper, diamantboren etc. Je moet bedenken hoe je de tegels gaat leggen en ze moeten uiteraard goed verlijmd worden. Is er al afschot in de douche of niet? Hoe zit het met de douchedrain? Dat zal je dan eventueel ook zelf moeten doen, maar ook inclusief de tegelprofielen. Je moet zeker weten dat je alles helemaal waterdicht krijgt (kimband, voegen en kitten). Kijk eens op Youtube bij Dutch Tile Works, zo zie je wat er allemaal bij komt kijken.

• AppleaDay
Dag allen,

Ik ben bezig met de planning van het realiseren van onze casco opgeleverde badkamer.
Ik zit even te stoeien met de volgorde van het volgende: het verleggen van de leidingen en elektra, het maken van een verlaagd plafond en het storten van de dekvloer. Het zit namelijk zo: het muurtje wat gemaakt moet worden loopt tot aan het plafond en de douche komt opgebouwd op een kant van de muur en aan de andere kant komt het badkamermeubel en (verlichte) spiegel. Daar moet dus ook elektriciteit komen. Wat is de juiste volgorde van werken? Ik kan even niet op de meest logische volgorde komen omdat het door elkaar heen loopt

1. leidingen verleggen
5. dekvloer
2. verlaagd plafond (want anders om het muurtje heen zitten te werken, onhandig)
3. muurtje zetten
4. leidingen en elektriciteit in het muurtje verwerken

En dan natuurlijk de rest, tegelen, plafond stuken en afmontage

Hoor graag of dit juist is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
mountaink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:36:
[...]

Alles is zelf te doen, de vraag is in hoeverre je weet wat je aan het doen bent zodat je achteraf geen fouten hoeft te laten herstellen door professionals.

1. Ja is mogelijk, maar als je leidingen dmv perskoppelingen liggen dan zal je hier ook een perstang etc voor nodig hebben.
Huh? Er komen toch gewoon twee hoekstopkraantjes uit de muur? Heeft weinig met perskoppelingen te maken. Je zet een T-stuk op beide hoekstopkranen en je kan met gevlochten RVS slangen naar 2 kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
t14wo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:29:
[...]

Huh? Er komen toch gewoon twee hoekstopkraantjes uit de muur? Heeft weinig met perskoppelingen te maken. Je zet een T-stuk op beide hoekstopkranen en je kan met gevlochten RVS slangen naar 2 kranen.
Te snel gelezen of niet direct begrepen. Ik ging uit van een nog niet afgemonteerde badkamer. Bij een afgemonteerde badkamer zou dat inderdaad kunnen, mits je dan alles netjes weggewerkt krijgt in het meubel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
AppleaDay schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:48:
Dag allen,

Ik ben bezig met de planning van het realiseren van onze casco opgeleverde badkamer.
Ik zit even te stoeien met de volgorde van het volgende: het verleggen van de leidingen en elektra, het maken van een verlaagd plafond en het storten van de dekvloer. Het zit namelijk zo: het muurtje wat gemaakt moet worden loopt tot aan het plafond en de douche komt opgebouwd op een kant van de muur en aan de andere kant komt het badkamermeubel en (verlichte) spiegel. Daar moet dus ook elektriciteit komen. Wat is de juiste volgorde van werken? Ik kan even niet op de meest logische volgorde komen omdat het door elkaar heen loopt

1. leidingen verleggen
5. dekvloer
2. verlaagd plafond (want anders om het muurtje heen zitten te werken, onhandig)
3. muurtje zetten
4. leidingen en elektriciteit in het muurtje verwerken

En dan natuurlijk de rest, tegelen, plafond stuken en afmontage

Hoor graag of dit juist is?
Hoe ik t zou doen,

Plafond er in, leidingen op de goede plek uit t plafond laten komen (ik werk de plafonds dan ook altijd al helemaal af en saus m)
Wandje plaatsen
Al t leidingwerk op de goede plek maken
Al laatste de dekvloer.

Ben er van overtuigd dat dit de makkelijkste volgorde is, maar er zijn meer meningen natuurlijk 😁 voor wat t waard is, ik doe een badkamer of 6 - 10 per jaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
[...]

Idd, schell heeft speciale (dure) t stukjes hier voor die op de hoekstopkranen passen. De meeste meubels hebben wel wat ruimte achter de lades hiervoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• mountaink
Makrolon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:07:
[...]

Hoe ik t zou doen,

Plafond er in, leidingen op de goede plek uit t plafond laten komen (ik werk de plafonds dan ook altijd al helemaal af en saus m)
Wandje plaatsen
Al t leidingwerk op de goede plek maken
Al laatste de dekvloer.

Ben er van overtuigd dat dit de makkelijkste volgorde is, maar er zijn meer meningen natuurlijk 😁 voor wat t waard is, ik doe een badkamer of 6 - 10 per jaar.
Dan ga je uit van snel zandcement neem ik aan? Anders zit je met een te lange droogtijd lijkt me, voor je verder kan met tegelen.

• Makrolon
mountaink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:29:
[...]

Dan ga je uit van snel zandcement neem ik aan? Anders zit je met een te lange droogtijd lijkt me, voor je verder kan met tegelen.
Nee joh, voor t weekend zandcement storten, kan je na t weekend kimmen, de wanden tegelen en voegen en voor je dan de vloer gaat tegelen ben je zeker anderhalve week verder.

Of als je sneller wil dag later beginnen met de wanden tegelen die geen kimband nodig hebben, dat er wel een dag of 2 zit tussen t storten en het kimmen.

[ Voor 15% gewijzigd door Makrolon op 11-09-2024 18:17 ]

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-04 09:53
[...]

mountaink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:13:
[...]

Te snel gelezen of niet direct begrepen. Ik ging uit van een nog niet afgemonteerde badkamer. Bij een afgemonteerde badkamer zou dat inderdaad kunnen, mits je dan alles netjes weggewerkt krijgt in het meubel.
Ja het gaat wel om een afgemonteerd badkamer. Casco op laten leveren gaat denk ik te veel gedoe zijn, ze willen dan bv leidingwerk niet voor je aanpassen. Leveren het dan volgens standaard leidingwerk op. We willen daarom "zo goedkoop mogelijk" de badkamer laten leveren door de leverancier door de dingen te laten doen wat echt moet/handiger is zoals bad installeren, maar daar waar kan zelf/schoonvader laten doen en meubels in Duitsland kopen.

Hoe nu voor ogen is dat we dus badkamer laten opleveren met een standaard wastafel. Deze willen we dan vervangen met een grotere wasbak met twee kranen. Als ik t lees, moet die mogelijk zijn.
@t14wo met wat je noemt, heb je dan nog steeds het probleem met verschil in druk als beide kranen open staan?
Zo ja, dan is het denk ik toch beter om de leverancier een wastafel te plaatsen met 2 kranen zodat zij het leidingwerk aan kunnen passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Leii schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:03:
[...]

[...]

Ja het gaat wel om een afgemonteerd badkamer. Casco op laten leveren gaat denk ik te veel gedoe zijn, ze willen dan bv leidingwerk niet voor je aanpassen. Leveren het dan volgens standaard leidingwerk op. We willen daarom "zo goedkoop mogelijk" de badkamer laten leveren door de leverancier door de dingen te laten doen wat echt moet/handiger is zoals bad installeren, maar daar waar kan zelf/schoonvader laten doen en meubels in Duitsland kopen.

Hoe nu voor ogen is dat we dus badkamer laten opleveren met een standaard wastafel. Deze willen we dan vervangen met een grotere wasbak met twee kranen. Als ik t lees, moet die mogelijk zijn.
@t14wo met wat je noemt, heb je dan nog steeds het probleem met verschil in druk als beide kranen open staan?
Zo ja, dan is het denk ik toch beter om de leverancier een wastafel te plaatsen met 2 kranen zodat zij het leidingwerk aan kunnen passen?
Je hebt een theoretisch probleem met de hoeveelheid water uit je kraan.
Want hoevaak heb jij daadwerkelijk die 2 kranen vol open staan? Een wastafelkraan heb je rustig lopen omdat je aan het scheren bent of je mond aan het spoelen bent. En dat is geen enkel probleem om dat vanuit 1 leiding te doen.

• Irdiwen
Ik krijg van meerdere kanten te horen dat de kleur wit (RAL 9003/RAL9010) voor voegen in de badkamer niet handig is, omdat die snel gelig zouden verkleuren. Men raadt zilvergrijs aan, maar dat vind ik niet mooi in combinatie met mijn mat witte tegels (tussen RAL 9003 en RAL 9010 in).

Wie heeft hier witte voegen in z'n badkamer en worden ze echt snel gelig?

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:54
Irdiwen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:05:
Ik krijg van meerdere kanten te horen dat de kleur wit (RAL 9003/RAL9010) voor voegen in de badkamer niet handig is, omdat die snel gelig zouden verkleuren. Men raadt zilvergrijs aan, maar dat vind ik niet mooi in combinatie met mijn mat witte tegels (tussen RAL 9003 en RAL 9010 in).

Wie heeft hier witte voegen in z'n badkamer en worden ze echt snel gelig?
Snel is maar net in hoe proper je bent en alles goed schoon houdt. De kitranden in het huurhuis van mijn vriendin ( laatst opgeleverd omdat we verhuisd zijn ) zagen er nog meer dan prima uit. Ja op sommige stukjes zag je ( na 5 jaar daar gewoond te hebben ) dat ze inderdaad wat viezig waren of begonnen te worden.

Aan de andere kant wil je graag wit en na een aantal jaar beginnen ze vies te worden dan kan je alle kitranden zo weer laten vervangen door een ervaren kitter. Kost je een paar 100 euro maar dan ben je wel weer helemaal voorzien.

--edit
Je moet toch elke 5 jaar ongeveer de kitranden laten vervangen. Mogelijk wil je met witte kitranden dit iets naar voren trekken. Als je voorkeur heel erg uit gaat naar het esthetische, dan gewoon lekker gaan voor wit. :P

[ Voor 10% gewijzigd door hollandnick op 12-09-2024 12:30 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnHBhNhOeukOW-xWRBIL8VK0TVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bhJgA1QnpWLJ0AxJKVuCPRfj.png?f=user_large
Foto bij volledig kunstlicht (warm wit, dus geel :P ), maar dit zijn dus ook witte tegels met zilvergrijs.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irdiwen
hollandnick schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:23:
[...]

Snel is maar net in hoe proper je bent en alles goed schoon houdt. De kitranden in het huurhuis van mijn vriendin ( laatst opgeleverd omdat we verhuisd zijn ) zagen er nog meer dan prima uit. Ja op sommige stukjes zag je ( na 5 jaar daar gewoond te hebben ) dat ze inderdaad wat viezig waren of begonnen te worden.

Aan de andere kant wil je graag wit en na een aantal jaar beginnen ze vies te worden dan kan je alle kitranden zo weer laten vervangen door een ervaren kitter. Kost je een paar 100 euro maar dan ben je wel weer helemaal voorzien.

--edit
Je moet toch elke 5 jaar ongeveer de kitranden laten vervangen. Mogelijk wil je met witte kitranden dit iets naar voren trekken. Als je voorkeur heel erg uit gaat naar het esthetische, dan gewoon lekker gaan voor wit. :P
Voeg, geen kit. Iets minder makkelijk te vervangen. Maar idd, kit zou natuurlijk ook wit worden, dus je hebt een punt. Wij zijn overigens geen poetsers ;). Elke 5 jaar de kit vervangen is niet erg, deden we al. Maar epoxyvoeg uitkrabben schijnt rotwerk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spongepro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 12:26
Vanuit onze nieuwbouwproject (Oplevering apr-2026) is een badkamervoucher aanwezig, waarbij standaardtegels, sanitair in de badkamer en twee toiletten worden voorzien. Nu wilden we graag andere tegels en ook een bad erin, en zodoende zijn we op de onderstaande indeling gekomen.

Er werd aangegeven dat we voor volgende week niet alleen de technische installatietekening dienden aan te leveren (en daarmee in feite de badkamer al kopen), maar ook al de tegels, meubels etc. Dit zou dan in bloed geschreven zijn.
Dit lijkt ons redelijk apart; alsof ze de tegels dan al opslaan?
Daarnaast wilde we wellicht ook gaan voor 60x120mm tegels, maar dat kon niet, omdat vanuit het project niet voldoende arbeidsresources gealloceerd waren (dergelijke dimensies vereisen twee monteurs?).

Naast de openvraag of bovenstaande normale praktijken zijn, hebben we onderstaande offerte mogen ontvangen. An sich is het idee bij de aangesloten partijen vanuit het project, zonder gedoe aanlokkelijk, maar we zijn wel benieuwd in hoeverre onderstaande prijs en offerte in jullie ogen grovelijk te veel zijn, of juist on-point?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Laatst online: 26-05 21:41
Ik ben opzoek voor ons nieuwe woning naar 2 wastafel kranen en 1 regendouche opbouw RVS, er is veel aanbod van goedkoop naar werkelijk onbetaalbaar.

Ik zoek iets wat kwalitatief goed is en betaalbaar is? Welke merken raden jullie aan? Tips voor een bad meubel 140cm breed met wastafel, prijs kwaliteit verhouding goed is, zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Doe zelf eens een voorzet. Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
moca007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 03:27:
Ik ben opzoek voor ons nieuwe woning naar 2 wastafel kranen en 1 regendouche opbouw RVS, er is veel aanbod van goedkoop naar werkelijk onbetaalbaar.

Ik zoek iets wat kwalitatief goed is en betaalbaar is? Welke merken raden jullie aan? Tips voor een bad meubel 140cm breed met wastafel, prijs kwaliteit verhouding goed is, zijn welkom.
Tja, wat voor mij nog betaalbaar is hoeft dat voor jou niet te zijn. Je vraag is zo algemeen.. Probeer iets meer te specificeren. Nu vraag je zoiets als: "Ik wil een zwarte auto kopen met 4 wielen, 5-deurs. Ik zoek iets wat kwalitatief goed en betaalbaar is.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
spongepro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:44:
Vanuit onze nieuwbouwproject (Oplevering apr-2026) is een badkamervoucher aanwezig, waarbij standaardtegels, sanitair in de badkamer en twee toiletten worden voorzien. Nu wilden we graag andere tegels en ook een bad erin, en zodoende zijn we op de onderstaande indeling gekomen.

Er werd aangegeven dat we voor volgende week niet alleen de technische installatietekening dienden aan te leveren (en daarmee in feite de badkamer al kopen), maar ook al de tegels, meubels etc. Dit zou dan in bloed geschreven zijn.
Dit lijkt ons redelijk apart; alsof ze de tegels dan al opslaan?
Daarnaast wilde we wellicht ook gaan voor 60x120mm tegels, maar dat kon niet, omdat vanuit het project niet voldoende arbeidsresources gealloceerd waren (dergelijke dimensies vereisen twee monteurs?).

Naast de openvraag of bovenstaande normale praktijken zijn, hebben we onderstaande offerte mogen ontvangen. An sich is het idee bij de aangesloten partijen vanuit het project, zonder gedoe aanlokkelijk, maar we zijn wel benieuwd in hoeverre onderstaande prijs en offerte in jullie ogen grovelijk te veel zijn, of juist on-point?

***members only***
Deze reactie over het hoofd gezien, excuses.
Tegels op tijd bestellen is wel logisch: producenten produceren in batches en veranderen periodiek van assortiment, waardoor het voor kan komen dat tegels uit het assortiment gaan. De standaard zandkleurige tegels kun je makkelijk vervangen, maar die zwarte glimmende tegels minder makkelijk.
Hoe sneller je de tegels vastlegt, hoe sneller je ze kunt bestellen. Zo hebben onze mat blauwe tegels ook een jaar in de garage gelegen. Die waren na lang zoekwerk gevonden en bleken, tegen de tijd dat ze geplaatst werden, inderdaad niet meer geproduceerd te worden. Bleek een juiste beslissing om ze tijdig te bestellen dus.
Tegels van 60x120 zijn inderdaad lastiger te plaatsen (en te sjouwen). Op de vloer kan 1 tegelzetter dat nog wel af, maar als ze tegen de muur geplaatst moeten kan het inderdaad voorkomen dat ze daar 2 tegelzetters voor willen gebruiken. Die dingen zijn enorm zwaar.

Je offerte vind ik moeilijk in te schatten. Volgens mij heb je een afbeelding 2x geplaatst?
Maar alles is samengevat in subtotalen, waar volgens mij ook nog eens montage bij in zit. Zo zit bij de wastafel ook de wastafelkranen, de pluggen en de spiegel in het subtotaal.
Ik zie zelf geen extreme subtotalen iig. Blue label als merk heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

• edvdburg
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-05 10:27
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuwe badkamer en zijn wel geschrokken van de prijzen. Het gaat om een badkamer met slopen oude badkamer, aanbrengen lewis vloer met vloerverwarming, aanbrengen bad, inloopdouche, meubel, tegels en plafond. Los daarvan moet er een wc gedaan worden. Ook slopen, tegelen en natuurlijk een nieuwe wc, wasbak en klein meubel.
Ik heb 1 offerte compleet voor 40k. En 1 prijs voor alleen tegels en alle inrichting voor 15k. Dus daar komt nog zomaar 15 a 20k bij.

Als ik zelf ga zoeken bij badkamerwinkels dan kom ik voor mijn gevoel veel goedkoper uit. Dan moet ik alleen zelf iemand vinden die alles installeert tegels aanbrengt etc (wil wel dat allemaal bij 1 partij).

Klopt het dat dit over het algemeen goedkoper is? Dus leveren en aanbrengen los trekken van elkaar VS alles bij 1 partij kopen incl installatie door een vaste partner.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:39
edvdburg schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuwe badkamer en zijn wel geschrokken van de prijzen. Het gaat om een badkamer met slopen oude badkamer, aanbrengen lewis vloer met vloerverwarming, aanbrengen bad, inloopdouche, meubel, tegels en plafond. Los daarvan moet er een wc gedaan worden. Ook slopen, tegelen en natuurlijk een nieuwe wc, wasbak en klein meubel.
Ik heb 1 offerte compleet voor 40k. En 1 prijs voor alleen tegels en alle inrichting voor 15k. Dus daar komt nog zomaar 15 a 20k bij.

Als ik zelf ga zoeken bij badkamerwinkels dan kom ik voor mijn gevoel veel goedkoper uit. Dan moet ik alleen zelf iemand vinden die alles installeert tegels aanbrengt etc (wil wel dat allemaal bij 1 partij).

Klopt het dat dit over het algemeen goedkoper is? Dus leveren en aanbrengen los trekken van elkaar VS alles bij 1 partij kopen incl installatie door een vaste partner.
Onder 1 partij zou vast wat prijziger uitvallen maar daar komt een stuk gemak bij je hebt 1 aanspreekpunt.

Overal gaan winkelen is het goedkoopst maar je zit met de gebakken peren als jij verkeerde items hebt besteld wat net niet past of je hebt iets over het hoofd gezien, en dat gaat dan ook veel geld kosten.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013

Ik laat het los doen in onze nieuwbouwwoning (casco) hoeven niet te slopen natuurlijk. Maar tegelen van wc en badkamer is bij ons 5000 euro. Inclusief kitten etc. En dan doe ik zelf daarna de wc en badmeubel ophangen. Daarmee ben ik waarschijnlijk voor 15k klaar. We doen wel gewoon opbouwkranen etc dus die kan ik zo opschroeven.

• Irdiwen

Bij ons gaan ze aanstaande maandag beginnen met de badkamer en het toilet beneden. Ik zal in totaal ongeveer 10K minder kwijt zijn als jij. We hebben geen bad, wel een Sunshower en een douche-wc. Die waren erg duur. Daarnaast vloerverwarming, dure tegels voor de vloer en wat Looox-spul dat ook goud kost.

Die 15k voor tegels en inrichting vind ik goedkoop, bij ons is dat de prijs voor de aannemer en de rest zijn al m'n spullen (wel echt alles, tot de plakfolie voor het raam aan toe).

Maar ja, ik heb uitgebreid rondgekeken en ik kan goed zoeken en vergelijken. Veel spul uit Duitsland. Als ik dit alles in NL bij één partij had laten doen, was ik nog 10.000 duurder uitgeweest.

Weet je al precies wat je wilt? Dat helpt enorm met inschattingen maken. Een Brauer-kraan kost iets anders dan een Hotbath-kraan en een gewoon toilet beduidend minder dan een douche-wc, bijvoorbeeld.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22

Thomg

Aww yiss

Avond,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en tob een beetje over de indeling van de badkamer. Het ziet er als volgende uit:
https://i.imgur.com/Jg0WWJ3.png
Hier is de kozijn/raam ongeveer 60cm en de deur ergens tussen de 85 en 100 cm (88cm of 93cm waarschijnlijk). Het kozijn lijkt op ongeveer 40cm van de rechtermuur te zijn. Beetje losse pols, want ik moet het nameten op te bouwtekeningen en ruig schatten wat het is. Ook niet bindend dit. Er is ook een schacht linksonderin waar alle pijpen ed lopen. Ik heb rekening gehouden met 20x20 maar het kan ook 15x15 of minder zijn.

Zelf wil ik hier sowieso drie dingen in kwijt, een wc, douche en een badmeubel (en bijbehorende natuurlijk).
Als het kan wil ik er ook een bad in kwijt, maar het is erg lastig om deze erin te krijgen en een inloopdouche te behouden.

Het eerste ontwerp voldoet eigenlijk aan alle eisen:
  • Inloopdouche met zeker 100x100 doucheruimte
  • Zwevende toilet
  • Natuurlijk licht in alle ruimtes (muv niet belangrijke dingen)
https://i.imgur.com/1DD9O2m.png
https://i.imgur.com/CXV5pAj.png
Alleen heeft deze ook wat grote nadelen. Mijn oom (pseudo-aannemer zeg maar) raad dit af omdat het erg krampachtig is en, quote unquote, er niet uit ziet. In zijn woorden is mijn badkamer eigenlijk net te klein om hier een bad in kwijt te kunnen.

Vervolgens heb ik nog wat verder lopen ontwerpen, maar eigenlijk alle opties hebben wat noemenswaardige compromissen die het moeilijk maken een keuze te maken. Het beste andere ontwerp is deze.
https://i.imgur.com/9ltPhk3.png
https://i.imgur.com/kgzlXhe.png
Hier is het grootste probleem dat het bad zo lang mag zijn als hoeveel ruimte er letterlijk is. Als de breedte exact uitkomt op 253 en de deur 93 breed is betekent dat dus dat een bad in kan van max 160cm, 150cm dus als we veilig spelen. Dat is niet comfortabel badderen.
Daarnaast is de badkamermeubel nu wel een beetje "weggemoffeld" in het hoekje rechtsonder, wat de doorloopruimte ook wat krap maakt. Om het niet te krampachtig aan te laten voelen heb ik het lage muurtje vervangen door een glazen wand.

Eigenlijk kan een bad alleen als ik iets als een douchecabine kies, maar dan liever geen bad...
https://i.imgur.com/5hojIb3.png
https://i.imgur.com/TM8TU3U.png
Vind vooral dat er dan veel "dode" ruimte is.
Of iets als dit
https://i.imgur.com/SiLwgJ5.png
https://i.imgur.com/EQr1RMJ.png

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand een beter idee heeft met een bad, maar zonder is ook welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick

Het is maar net hoe duur je het zelf maakt. Mijn badkamer ( 3 bij 2 ongeveer ) was ik in totaal denk ik 12 a 13k kwijt maar:
- Ik heb zelf de hele badkamer gesloopt en afgevoerd ( afvoeren 500 euro? )
- Alles waar de leidingen komen zelf uitgefreesd en klaargemaakt
- Bevriende ZZP loodgieter langs geweest ( 1000 totaal incl. alles ) Zal normaal vast wel duurder zijn
- Elektra zelf getrokken en klaargelegd voor gebruik ( +- 30 euro materiaal )
- Spullen los besteld bij een badkamerwinkel ( 7k ) en hierbij budget keuzes moeten maken. Origineel plan was 10k ( dus dan zou het totaal eigenlijk op 15k uit komen
- ZZPer van de badkamerwinkel zelf gebeld en afspraken mee gemaakt. Die kwam voor 4000 euro het tegelwerk en installatiewerk doen. Kitten inbegrepen.
- Dingen die niet in installatiewerk zat inbegrepen:
Spotjes monteren
Wastafel aansluiten op water & riool

Zo zie je dat als je veel zelf doet je ook erg veel kan besparen als je zelf als aannemer gaat spelen. Nu was het vanuit mijn oogpunt vooral budget omdat ik mijn hele huis verbouwd heb ( riool, water en elektra volledig vervangen ) en dus geen geld meer over had. Maar daarnaast zou ik never nooit 40k spenderen aan een badkamer 8)7 Een badkamer is om te douchen en voor mij tot rust te komen / ontspannen, dat mag best wat kosten. Maar 40k is belachelijk veel geld (tenzij je alle duurste spullen hebt gekocht en de je een badkamer hebt van 15m2 of groter )

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 20-09-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:08
Thomg schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:59:
Avond,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en tob een beetje over de indeling van de badkamer. Het ziet er als volgende uit:
https://i.imgur.com/Jg0WWJ3.png
Hier is de kozijn/raam ongeveer 60cm en de deur ergens tussen de 85 en 100 cm (88cm of 93cm waarschijnlijk). Het kozijn lijkt op ongeveer 40cm van de rechtermuur te zijn. Beetje losse pols, want ik moet het nameten op te bouwtekeningen en ruig schatten wat het is. Ook niet bindend dit. Er is ook een schacht linksonderin waar alle pijpen ed lopen. Ik heb rekening gehouden met 20x20 maar het kan ook 15x15 of minder zijn.

Zelf wil ik hier sowieso drie dingen in kwijt, een wc, douche en een badmeubel (en bijbehorende natuurlijk).
Als het kan wil ik er ook een bad in kwijt, maar het is erg lastig om deze erin te krijgen en een inloopdouche te behouden.

Het eerste ontwerp voldoet eigenlijk aan alle eisen:
  • Inloopdouche met zeker 100x100 doucheruimte
  • Zwevende toilet
  • Natuurlijk licht in alle ruimtes (muv niet belangrijke dingen)
https://i.imgur.com/1DD9O2m.png
https://i.imgur.com/CXV5pAj.png
Alleen heeft deze ook wat grote nadelen. Mijn oom (pseudo-aannemer zeg maar) raad dit af omdat het erg krampachtig is en, quote unquote, er niet uit ziet. In zijn woorden is mijn badkamer eigenlijk net te klein om hier een bad in kwijt te kunnen.

Vervolgens heb ik nog wat verder lopen ontwerpen, maar eigenlijk alle opties hebben wat noemenswaardige compromissen die het moeilijk maken een keuze te maken. Het beste andere ontwerp is deze.
https://i.imgur.com/9ltPhk3.png
https://i.imgur.com/kgzlXhe.png
Hier is het grootste probleem dat het bad zo lang mag zijn als hoeveel ruimte er letterlijk is. Als de breedte exact uitkomt op 253 en de deur 93 breed is betekent dat dus dat een bad in kan van max 160cm, 150cm dus als we veilig spelen. Dat is niet comfortabel badderen.
Daarnaast is de badkamermeubel nu wel een beetje "weggemoffeld" in het hoekje rechtsonder, wat de doorloopruimte ook wat krap maakt. Om het niet te krampachtig aan te laten voelen heb ik het lage muurtje vervangen door een glazen wand.

Eigenlijk kan een bad alleen als ik iets als een douchecabine kies, maar dan liever geen bad...
https://i.imgur.com/5hojIb3.png
https://i.imgur.com/TM8TU3U.png
Vind vooral dat er dan veel "dode" ruimte is.
Of iets als dit
https://i.imgur.com/SiLwgJ5.png
https://i.imgur.com/EQr1RMJ.png

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand een beter idee heeft met een bad, maar zonder is ook welkom.
Als je minimaal 1x per week gebruik maakt van het bad, dan is het zeker het overwegen waard.
Dan zou ik even grofweg gezegd:

douche linksboven van bijv. 90x120
bad linksonder van bijv 160x80 (neem dan wel eentje met stijle randen zodat je veel zitvlak hebt)
wc in het midden of rechtsonder
badmeubel rechtsmidden.

edit: even snelle schets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mieiXClu4o5y7OD1W6MFMywDErk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Je6BgVPCnG3XslqTGZmWKPW5.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 20-09-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Murkmans schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:31:
[...]

Als je minimaal 1x per week gebruik maakt van het bad, dan is het zeker het overwegen waard.
Dan zou ik even grofweg gezegd:

douche linksboven van bijv. 90x120
bad linksonder van bijv 160x80 (neem dan wel eentje met stijle randen zodat je veel zitvlak hebt)
wc in het midden of rechtsonder
badmeubel rechtsmidden.

edit: even snelle schets. [Afbeelding]
Hoe vaak ik het ga gebruiken is natuurlijk lastig te zeggen, immers heb ik nu geen bad en in het ouderlijk huis had ik meerdere redenen om hier niet vaak gebruik van te maken.
1x per maand zit er wel ongeveer in, maar vaker durf ik niet te zeggen.

Het grootste probleem aan linksonderin is dat je (helaas) hiermee wat dode ruimte creert. Je kan hier niet echt wat kwijt. Best optie is dan om een laag muurtje te trekken zodat hier wat dingen op gezet kunnen worden.

Doucheruimte heeft dan ook relatief weinig licht, maar dat kan gecompenseerd worden met glas.
Grootste nadelen vind ik hier wel dat het natte gedeelte richting de ingang gaat en dat de wc wel erg dicht bij het kozijn/raam staat (privacy?). Zelf had ik in mijn oude badkamer ook dat er een hoge kast in het pad stond waar ik wel eens met mijn slaapdronken kop tegenaan stootte als ik naar de wc ging :+ Ik weet niet of ik dat een herkansing waard vind haha.

Wel toegegeven, met dit design is het dus zeker wel mogelijk om een bad kwijt te kunnen. Door het muurtje weg te halen en in plaats daarvan glas neer te zetten kom je weer makkelijk uit op 100x100 voor de douche en je hebt een zeer "ruimtelijk" gevoel als je eenmaal de badkamer inloopt.

Ik probeerde net visoft te openen, maar de site lijkt down te zijn. Later zal ik het nog wel een keer proberen te tekenen. Iig bedankt voor het meedenken :*)

Edit:
https://i.imgur.com/7x2gJRu.png
https://i.imgur.com/6GCo6xi.png

Paar dingen vallen wel op na het tekenen.
Ruimte voor bad en douche is eigenlijk letterlijk 278 = lengte bad + lengte douche + lengte schact. Als schacht inderdaad 20cm is betekent dat dus 258cm over, wat dus gesplitst word in 98cm douche en 160cm bad. Een mogelijkheid.
Hoge gedeelte van de muur is wel sterk aanwezig helaas en voelt aan als een "o shit, die moet ik ook nog ergens kwijt". Stiekem is dit eigenlijk een variant van het eerste design zonder de "tumor" muur :+.

Ik heb nog wat meer doorgetekend en kom nu op dit uit.
https://i.imgur.com/xBoGTfr.png
https://i.imgur.com/nEgy7J8.png

Voordelen tov vorige: Badkuip kan 20cm langer, wat dus 170cm makkelijk mogelijk maakt en zelfs 180cm een optie word.
Nadeel is hier wel dat er zo wel heel veel muurtjes bijkomen. Ander nadeel is dat dit heel erg afhankelijk is van de ruimte tussen de schacht en het kozijn/raam. Ik ga hier dus vanuit dat het 133cm is (60cm muur, 73cm bad). Dit is zeer onzeker.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 20-09-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:08
@Thomg loopt het raam helemaal tot de grond? Ja dat is wel funest voor de planning van het toilet.

Persoonlijk zou ik zelf voor de muur in de douche, kiezen voor een gemetselde muur in de breedte van het bad en dan verder met glas (bijv nog 40cm) en een deur. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Murkmans schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:00:
@Thomg loopt het raam helemaal tot de grond? Ja dat is wel funest voor de planning van het toilet.

Persoonlijk zou ik zelf voor de muur in de douche, kiezen voor een gemetselde muur in de breedte van het bad en dan verder met glas (bijv nog 40cm) en een deur. Maar dat is mijn mening.
Inderdaad, kozijn loopt tot de grond.
Je bedoeld zoiets?
https://i.imgur.com/1RIcGtp.png
https://i.imgur.com/3baRBtr.png

Heeft ook wel wat, maar dan moet ik dus wel het inloopdouche gedeelte laten varen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
m181087 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:54:
[...]

Deze reactie over het hoofd gezien, excuses.
Tegels op tijd bestellen is wel logisch: producenten produceren in batches en veranderen periodiek van assortiment, waardoor het voor kan komen dat tegels uit het assortiment gaan. De standaard zandkleurige tegels kun je makkelijk vervangen, maar die zwarte glimmende tegels minder makkelijk.
Hoe sneller je de tegels vastlegt, hoe sneller je ze kunt bestellen. Zo hebben onze mat blauwe tegels ook een jaar in de garage gelegen. Die waren na lang zoekwerk gevonden en bleken, tegen de tijd dat ze geplaatst werden, inderdaad niet meer geproduceerd te worden. Bleek een juiste beslissing om ze tijdig te bestellen dus.
Tegels van 60x120 zijn inderdaad lastiger te plaatsen (en te sjouwen). Op de vloer kan 1 tegelzetter dat nog wel af, maar als ze tegen de muur geplaatst moeten kan het inderdaad voorkomen dat ze daar 2 tegelzetters voor willen gebruiken. Die dingen zijn enorm zwaar.

Je offerte vind ik moeilijk in te schatten. Volgens mij heb je een afbeelding 2x geplaatst?
Maar alles is samengevat in subtotalen, waar volgens mij ook nog eens montage bij in zit. Zo zit bij de wastafel ook de wastafelkranen, de pluggen en de spiegel in het subtotaal.
Ik zie zelf geen extreme subtotalen iig. Blue label als merk heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Op de wand kan je in je eentje grotere tegels verwerken dan op de vloer hoor ;) daar zit t gewicht veel verder van je af.

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat 60x120 prima gaat in je eentje.

Maar grotere bedrijven pakken natuurlijk alles aan om meerkosten te rekenen en/of sneller klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-03 17:09
Ik ben voor de verbouwing van mijn badkamer en toilet opzoek naar sanitair. Hoe voordeliger zal het zijn als ik het allemaal in Duitsland inkoop? Ik heb het over de volgende spullen:

- Regendoucheset
- Toilet
- Led lichtspiegel
- Wastafelkraan
- Fonteinset WC
- Badkamermeubel (inc. wastafe)
- Douche deur

Bovenstaande heb ik bij de Nederlandse Hornbach opgezocht en het kost grofweg 1850 euro. Kan ik veel besparen als ik al deze spullen uit Duitsland haal? Het hoeft niet de allerbeste kwaliteit te zijn, maar een beetje gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Als jij alles bij een zaak wil, dan stuurt die zaak meestal gewoon een ZZPer, die ZZPer rekent zn normale tarief, en die zaak waar je alles koopt drukt daar wat bij op ;) als je die zaak tussen de montage uit haalt ben je dus goedkoper uit.

Bij mij kost installatie inclusief de technische materialen van een badkamer zelden meer dan 12-13k. Tel daar je sanitair bij op en je hebt mijn inziens de prijs die het zou moeten/mogen kosten plus/min een paar duizend euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Barfi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:27:
Ik ben voor de verbouwing van mijn badkamer en toilet opzoek naar sanitair. Hoe voordeliger zal het zijn als ik het allemaal in Duitsland inkoop? Ik heb het over de volgende spullen:

- Regendoucheset
- Toilet
- Led lichtspiegel
- Wastafelkraan
- Fonteinset WC
- Douche deur

Bovenstaande heb ik bij de Nederlandse Hornbach opgezocht en het kost grofweg 1850 euro. Kan ik veel besparen als ik al deze spullen uit Duitsland haal? Het hoeft niet de allerbeste kwaliteit te zijn, maar een beetje gemiddeld.
Zoek in dit topic even op Idealo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:30
Barfi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:27:

- Regendoucheset
- Toilet
- Led lichtspiegel
- Wastafelkraan
- Fonteinset WC
- Douche deur

Graag een berekening met links hoe je aan 1850 komt
Onwaarschijnlijk goedkoop

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Gekke vraag misschien, maar met welk middel houden jullie je voegen schoon en hoe maak je ze schoon, zonder dat je direct hele chemische troep gebruikt of iets wat schadelijk is voor de voeg/kit?

• t14wo
ViezeVis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:45:
Gekke vraag misschien, maar met welk middel houden jullie je voegen schoon en hoe maak je ze schoon, zonder dat je direct hele chemische troep gebruikt of iets wat schadelijk is voor de voeg/kit?
Baking soda, drupje afwasmiddel in warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
t14wo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:14:
[...]

Baking soda, drupje afwasmiddel in warm water.
Precies dat. In ons hele huis gebruiken we vooral dat, een beetje schoonmaakazijn, groene zeep en verder eigenlijk niks. Of naja, onze schoonmaakster dan :+

[ Voor 18% gewijzigd door Arwen. op 22-09-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvdburg
Makrolon schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:30:
[...]

Als jij alles bij een zaak wil, dan stuurt die zaak meestal gewoon een ZZPer, die ZZPer rekent zn normale tarief, en die zaak waar je alles koopt drukt daar wat bij op ;) als je die zaak tussen de montage uit haalt ben je dus goedkoper uit.

Bij mij kost installatie inclusief de technische materialen van een badkamer zelden meer dan 12-13k. Tel daar je sanitair bij op en je hebt mijn inziens de prijs die het zou moeten/mogen kosten plus/min een paar duizend euro.
Afgelopen vrijdag zijn 2 mannen langs geweest die onafhankelijk installeren. Dus ik kan zelf de spullen kopen en hun plaatsen dan alles. Ik ben erg benieuwd waar zij op uitkomen. Ik merk dat veel bedrijven (ook ZZP'ers) een samenwerking hebben met een groothandel/ leverancier waar je dan moet kopen. Gevoelsmatig gaat daar dan inderdaad wel een percentage op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Hebben jullie tips qua spiegel?

Ik wil het hele huis via HA automatiseren en ook de spiegel. De mooie spiegels hebben allemaal een touch-knop om het in te schakelen, maar ik zat te denken om met een wifi-relay in de schakelaar het te automatiseren.

Waar moet ik nou naar zoeken in een spiegel? Bij de meest gangbare modellen gaat de spiegellamp niet aan als er stroom op komt maar gaat die op stand-by en kan je hem daarna dus met de knop bedienen (zowel de verwarming van de spiegel als het licht beiden met een touch-knop).

Moet een grote ronde spiegel van 100cm worden met achtergrondverlichting.

[ Voor 12% gewijzigd door iasix op 24-09-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
iasix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:14:

Ik wil het hele huis via HA automatiseren en ook de spiegel. De mooie spiegels hebben allemaal een touch-knop om het in te schakelen, maar ik zat te denken om met een wifi-relay in de schakelaar het te automatiseren.

Waar moet ik nou naar zoeken in een spiegel? Bij de meest gangbare modellen gaat de spiegellamp niet aan als er stroom op komt maar gaat die op stand-by en kan je hem daarna dus met de knop bedienen (zowel de verwarming van de spiegel als het licht beiden met een touch-knop).

Volgens mij heeft Hipp wel opties (maatwerk) om je spiegel te laten schakelen. Ik heb er toen ooit naar geïnformeerd, maar uiteindelijk toch gebruik gemaakt van de touch schakelaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
iasix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:14:

Wat grappig - ik ben exact met hetzelfde bezig. Gaat bij mij om deze spiegel.
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/09/24/WhatsApp-Image-2024-09-13-at-15.29.56.md.jpg

Was niet echt onder de indruk van hoe de achterkant er uit zag btw (dure spiegel). De bedrading ziet er ook niet heel netjes uit.

<knip> Smart maken verder hier

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 24-09-2024 14:36 ]

Mijn V&A

• AppleaDay
Hallo allemaal,

Zouden jullie willen meedenken over het verwarmen van mijn nieuwe badkamer? Het betreft een nieuwbouw casco badkamer van ongeveer 2,5 bij 3,5 meter. Er zit een raam in. Omdat het casco is wordt de vloerverwarming niet doorgelegd. Dit maar als concessie geaccepteerd, hopelijk krijgen we er wel een prachtige badkamer voor terug :).

Zouden jullie voor elektrische vloerverwarming gaan? Of zou alleen een elektrische radiator voldoende zijn om de badkamer te verwarmen? Ik heb nu een badkamer waar geen vloerverwarming in zit en alleen een normale radiator. Die staat eigenlijk nooit aan, gebruik hem als handdoekrek. Bij het badmeubel leg ik meestal een badmat neer voor de voeten maar ik loop ook vaak op slippers/sloffen.

Ik hoor wisselende verhalen over de elektrische vloerverwarming omdat je het altijd apart moet regelen en blijkbaar soms best duur kan zijn qua stookkosten en het duurt lang voordat het warm is. Maar dat zal voor de elektrische radiator waarschijnlijk ook zo zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• Makrolon
AppleaDay schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:51:
Hallo allemaal,

Zouden jullie willen meedenken over het verwarmen van mijn nieuwe badkamer? Het betreft een nieuwbouw casco badkamer van ongeveer 2,5 bij 3,5 meter. Er zit een raam in. Omdat het casco is wordt de vloerverwarming niet doorgelegd. Dit maar als concessie geaccepteerd, hopelijk krijgen we er wel een prachtige badkamer voor terug :).

Zouden jullie voor elektrische vloerverwarming gaan? Of zou alleen een elektrische radiator voldoende zijn om de badkamer te verwarmen? Ik heb nu een badkamer waar geen vloerverwarming in zit en alleen een normale radiator. Die staat eigenlijk nooit aan, gebruik hem als handdoekrek. Bij het badmeubel leg ik meestal een badmat neer voor de voeten maar ik loop ook vaak op slippers/sloffen.

Ik hoor wisselende verhalen over de elektrische vloerverwarming omdat je het altijd apart moet regelen en blijkbaar soms best duur kan zijn qua stookkosten en het duurt lang voordat het warm is. Maar dat zal voor de elektrische radiator waarschijnlijk ook zo zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Electrische vloerverwarming is voor comfort voor je voeten, wil je de ruimte verwarmen en je hebt geen mogelijkheid het via de cv te doen zou ik een electrische radiator ophangen.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27
@AppleaDay leggen ze helemaal niks aan? Bij de nieuwbouw projecten die ik ken leggen ze lus neer, die tijdens de afbouw van je badkamer uitgelegd kan worden.

• Condor372
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-05 11:42
Bij de offerte voor een nieuwbouwhuis meld te badkamer winkel het volgende:
Toeslag bij meerwerk hoger dan €7500
25% over €9435 (= onze bruto meerwerk kosten.)
Dit geeft dus al een extra prijs van €2358, puur voor installatie en montage.

Is dit normaal, en zou deze geheel vervallen mocht ik mijn meerwerk onder de €7500 weten te krijgen?
(Dit kan door laten vervallen spiegels, hoge kast, kranen e.d., al het werk dat ik ook zelf kan kopen en aanleggen)

• PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 09:02
Hoi allen! Voor onze badkamer willen we een douchescherm. Gezien onze douche tegen de muur hangt, en 'splash area' minimaal 60cm van de douchekop zit, hou zouden jullie het aanpakken?

Kan een aantal opties bedenken.
1 - enkel 90cm scherm. Best wat splash misschien, wel lekker simpel qua erin en eruit. Mijn analyse laat zien dat het kan.. Maar toch twijfel ik over de praktijk.
2 - deur langs zij of ervoor. Effectief qua splash, maar ik hou niet zo van het opgesloten gevoel
3 - (schuif)deur over de hele breedte. Effectief qua splash. Maar net als bij optie 2, elk bewegend deel is er 1 te veel qua onderhoud en wat kapot kan

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwF5AKcFXaBoYvAokYx3r29Zk1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmkTyHwMseFP1XIPq1LsEtD5.png?f=fotoalbum_large

• m181087
Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan.
Optie 1 geeft mij teveel kans op spetters de badkamer in. Sommigen in dit topic hebben daar minder moeite mee, maar mij lijkt het waardeloos.
Optie 2 maakt een 90x90 cabine. Dat voelt (en is in mijn ogen) erg krap. Ik ben iig blij dat wij van 90x90 naar 120x100 zijn gegaan. Dat verschil lijkt klein, maar voelt heel groot.

• hollandnick
PaulMauge schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:26:
Hoi allen! Voor onze badkamer willen we een douchescherm. Gezien onze douche tegen de muur hangt, en 'splash area' minimaal 60cm van de douchekop zit, hou zouden jullie het aanpakken?

1 - enkel 90cm scherm. Best wat splash misschien, wel lekker simpel qua erin en eruit. Mijn analyse laat zien dat het kan.. Maar toch twijfel ik over de praktijk.
2 - deur langs zij of ervoor. Effectief qua splash, maar ik hou niet zo van de opgesloten gevoel
3 - (schuif)deur of hele breedte. Effectief qua splash. Maar net als bij optie 2, elk bewegend deel is er 1 te veel qua onderhoud en wat kapot kan

.[Afbeelding]
Als je het niet erg vind de ruimte op te offeren ( maar wat zou je nog met die ruimte links kunnen? ) zou ik zeker voor optie 3 gaan. Grote glasplaat met een deur erin of 2 platen waarvan 1 schuif. Ik zou het ook nog combineren met een bankje binnenin zodat je vrouw makkelijk haar benen kan scheren. Daarnaast oogt het ook heel erg luxe wat mij betreft O-) Je zou het zelfs zo gek kunnen maken door een 2e douchekop/regendouche te monteren zodat je echt met ze 2en kan douchen :+

• AppleaDay
El-Vder schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:59:
@AppleaDay leggen ze helemaal niks aan? Bij de nieuwbouw projecten die ik ken leggen ze lus neer, die tijdens de afbouw van je badkamer uitgelegd kan worden.
Helaas niet!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47
2 - deur langs zij of ervoor. Effectief qua splash, maar ik hou niet zo van de opgesloten gevoel
Ik ga voor optie 2 met een deur ervoor en breder, als je snel een opgesloten gevoel krijgt kan het geen kwaad om 120 cm gaan, de ruimte is er. Deur ernaast, zoals in het plaatje, gaat een keer mis en te krap. Om het maximaal te maken kan je de 5 cm in de diepte nog meenemen en bestel je een opmaat gemaakte zijkant.
Een douchecabine waar een stopcontact en radiator (zoals op de tekening aangegeven) in zit zou ik nooit voor kiezen, mijn muren/cabine worden altijd vochtig al dan niet door condensatie. Voor mij zeker geen optie 3.

• m181087
Joove schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:24:
[...]

Een douchecabine waar een stopcontact en radiator (zoals op de tekening aangegeven) in zit zou ik nooit voor kiezen, mijn muren/cabine worden altijd vochtig al dan niet door condensatie. Voor mij zeker geen optie 3.
Hele terechte opmerking; volledig mee eens.
Ik ging er zelf vanuit gegaan dat @PaulMauge snapt dat optie 3 ervoor zorgt dat de radiator en het stopcontact verplaats moeten worden. Maar misschien was dat te voorbarig.

• PaulMauge
@Joove en @m181087 Nou... De BAM heeft dit zo gebouwd. Ik had aangenomen dat dit veilig genoeg is zo. Als ik de normering lees (via karwei) lijkt het veilig. Of begrijp ik het niet helemaal goed?

Even goed, fijn dat jullie meedenken!
Huis met een aardlekschakelaar
In een huis met aardlekschakelaar worden in de badkamer 4 zones onderscheiden:
  • Zone 0: directe omgeving van het bad en van de douchebak
  • Zone 1: bij een bad en bij een douchecabine is dit de ruimte boven het bad en boven de douchebak. Bij een douchekop zonder douchecabine is dit een straal van 1,2 m rondom de douchekop
  • Zone 2: ruimte van 0 tot 60 cm naast het bad of de douchecabine. Bij een douchekop zonder douchecabine is er geen zone 2
  • Zone 3: ruimte van 60 cm naast het bad of de douchecabine tot 3 meter van het bad of douchecabine
Daaraan zijn de volgende regels verbonden:
  • In zone 0 mag zich geen elektrische apparatuur of lamp bevinden. Lampjes (12 V, klasse III) die voldoen aan de IP-norm IPX8 mogen wel.
  • In zone 1 mogen alleen lampen of apparaten worden gebruikt van maximaal 12 V wisselspanning (klasse III). Deze lampen of elektrische apparatuur moeten voldoen aan beschermingsklasse IPX5. Lampen en apparatuur van 230 V zijn in deze zone verboden.
  • In zone 2 mag alleen elektrische apparatuur worden gebruikt die minimaal voldoen aan de beschermingsklasse IPX4 en klasse I, II of III.
  • Zone 3 is het gebied vanaf zone 2 tot 3 meter van douche of bad. In deze zone mag je wel schakelaars en geaarde stopcontacten plaatsen, maar alleen als deze veilig achter een aardlekschakelaar staan. Ook verlichting met een lagere beschermingswaarde (IP-x4) is toegestaan. Wel moeten de lampen van klasse I, II of III zijn. In de rest van de badkamer mag apparatuur (230 V) met randaarde worden gebruikt.

[ Voor 72% gewijzigd door PaulMauge op 26-09-2024 14:47 ]

• m181087
PaulMauge schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:45:
@Joove en @m181087 Nou... De BAM heeft dit zo gebouwd. Ik had aangenomen dat dit veilig genoeg is zo. Als ik de normering lees (via karwei) lijkt het veilig. Of begrijp ik het niet helemaal goed?

Even goed, fijn dat jullie meedenken!
[...]
Op dit moment staan er helemaal geen wandjes of schermen in de badkamer dan?

De radiator hangt nu buiten zone 1 als ik de tekening met afmetingen moet geloven, aangezien verder dan 1,2m van de douchekop. Scheelt niet veel overigens.
Als je de cabine dicht gaat bouwen, zoals met optie 3, wordt het volgens mij weer een zone 1. De gehele vloer zal dan tellen als 'douchebak' waar de radiator boven hangt.

Maar los van de zones, zou ik me zoals @Joove aangeeft meer zorgen maken over de dampophoping. Door het plaatsen van douchewanden 'vang' je de waterdamp veel meer in de doucheruimte en heb je daar dus een stopcontact en een radiator in hangen. Lijkt mij niet heel veilig.

En dan nog wat anders. Hoe zit het nu met de afloop van de tegels? Als je een extra deel badkamer bij de douche wilt betrekken, is het wel zo fijn als het water ook vanaf daar afloopt naar de doucheput/-goot.

• PaulMauge
Goeie van de waterdampophoping! Dat zou je inderdaad willen vermijden. Dan is het zaak om het open te houden, of voor optie 2 te gaan.

Qua afloop.... sja, het is die 90x90cm waar een afloop zit. Dat stukje ernaast is vlak. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik die afloop veel breder maken. Dat hebben de buren ook gedaan, kwamen wij later achter.

Maarja... we hadden destijds bij het ontwerpgesprek met de BAM, een adviseur die kennelijk niet echt goed in haar werk was. En wij waren onvoorbereid, indachtig dat we een expert zouden spreken. Weer wat van geleerd! Ik moet gewoon altijd eerst tweakers raadplegen! :9

[ Voor 6% gewijzigd door PaulMauge op 26-09-2024 15:25 ]

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:45
Binnenkort hier ook beginnen met de badkamer 2x2 en 2.40 hoog niet heel groot: maar groot genoeg dat er een: douche, wc, ligbad, wastafel in zit. Bad word niet gebruikt behalve om natte kleding tijdelijk te drogen van de kinderen, als ze weer eens met water oid hebben lopen hannessen.

Huidige badkamer word een klein beetje mee verwarmd met de airco's. Opzich is het niet heel erg koud, maar koud genoeg voor condens en dus schimmel-vorming. Er zit een kiep-raam en een simpele afzuig-ventilator in net schakelaar

Zou een electrisch keramische kacheltje / plafond infrarood paneeltje
of / en
een gesloten douch-cabine met afzuiging en beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
squareware schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:33:
Binnenkort hier ook beginnen met de badkamer 2x2 en 2.40 hoog niet heel groot: maar groot genoeg dat er een: douche, wc, ligbad, wastafel in zit. Bad word niet gebruikt behalve om natte kleding tijdelijk te drogen van de kinderen, als ze weer eens met water oid hebben lopen hannessen.

Huidige badkamer word een klein beetje mee verwarmd met de airco's. Opzich is het niet heel erg koud, maar koud genoeg voor condens en dus schimmel-vorming. Er zit een kiep-raam en een simpele afzuig-ventilator in net schakelaar

Zou een electrisch keramische kacheltje / plafond infrarood paneeltje
of / en
een gesloten douch-cabine met afzuiging en beter werken.
Niet/nauwelijks. De ventilatie sturen met een luchtvochtigheidssensor lijkt me een beter idee. Energiebesparender alternatief is een decentrale WTW, maar dat moet maar net kunnen (financieel en technisch).

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:11
Vandaag voor het eerst georiënteerd voor een nieuwe badkamer. Toch 2,5u bij een badkamerwinkel geweest. Redelijk luxe badkamer laten samenstellen voor 11k aan materiaal (exclusief toilet en montage). Nu gebruikte zij het SIMAR systeem en heb ik via tweakers geleerd dat je de marges kan aflezen. Deze begon op 57% en ging na de 'korting' naar 36%. Nu ben ik nog geen onderhandeling aan gegaan, omdat we toch nog aan het oriënteren zijn. Maar ik vroeg mij af hoe jullie dit zouden aanpakken? Bekennen jullie bv kleur en zeg je dat je het systeem en de marges kent of hoe zouden jullie de onderhandelingen aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvdburg
Goedemiddag. Een vraagje. Ik ben zelf even aan het tekenen voor mijn badkamer, kwa indeling ben ik er wel uit maar ik loop tegen het volgende aan.
We hebben een houten balkenvloer. Ooit ca 22 jaar geleden hebben we onze badkamer laten maken en de douche in een hoek gemaakt. We hebben hierbij een gangkast bij de badkamer getrokken.
In de nieuwe indeling komt de inloopdouche op dezelfde plek als de oude douche. Echter nu loop ik tegen het volgende aan. In de huidige situatie zit de doucheput ca 80 cm uit de achterwand van de douche (vorm is nu heel anders als hoe het moet worden). De afvoer loopt weg naar de zijkant paralel aan de balken en gaat dan naar beneden.
Ik ben bang dat die afvoer ook de nieuw plrk van de afvoer moet worden in de nieuwe situatie. Anders moet je door de balken heen met je afvoer. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Is het heel gek als je afvoergoot niet dicht tegen de achterwand zit maar bijvoorbeeld 80 cm er vanaf?
Ik heb even geprobeerd de oude situatie te schetsen en de nieuwe (waar de goot nog wel tegen de achterwand zit). Links is oud, het wiebertje is de oude afvoer. Rechts is hoe het moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdJzgdxKcgSx1ofmJDBOq_k5wjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKQsXPEe6mAU5SDraaNiYT9q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
edvdburg schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:46:
Goedemiddag. Een vraagje. Ik ben zelf even aan het tekenen voor mijn badkamer, kwa indeling ben ik er wel uit maar ik loop tegen het volgende aan.
We hebben een houten balkenvloer. Ooit ca 22 jaar geleden hebben we onze badkamer laten maken en de douche in een hoek gemaakt. We hebben hierbij een gangkast bij de badkamer getrokken.
In de nieuwe indeling komt de inloopdouche op dezelfde plek als de oude douche. Echter nu loop ik tegen het volgende aan. In de huidige situatie zit de doucheput ca 80 cm uit de achterwand van de douche (vorm is nu heel anders als hoe het moet worden). De afvoer loopt weg naar de zijkant paralel aan de balken en gaat dan naar beneden.
Ik ben bang dat die afvoer ook de nieuw plrk van de afvoer moet worden in de nieuwe situatie. Anders moet je door de balken heen met je afvoer. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Is het heel gek als je afvoergoot niet dicht tegen de achterwand zit maar bijvoorbeeld 80 cm er vanaf?
Ik heb even geprobeerd de oude situatie te schetsen en de nieuwe (waar de goot nog wel tegen de achterwand zit). Links is oud, het wiebertje is de oude afvoer. Rechts is hoe het moet worden.

[Afbeelding]
Ik zou in dit geval gewoon een douchedeur plaatsen. Nu heb je een muurtje onhandig midden in je badkamer waardoor je weinig ruimte hebt rondom je wasbak en voor afdrogen/omkleden.

Een douche van 90 diep is meer dan voldoende en dan pak je wat meer bewegingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:27

2 - deur langs zij of ervoor. Effectief qua splash, maar ik hou niet zo van het opgesloten gevoel
3 - (schuif)deur over de hele breedte. Effectief qua splash. Maar net als bij optie 2, elk bewegend deel is er 1 te veel qua onderhoud en wat kapot kan

.
Wij hebben globaal dezelfde maten als op jou tekening, en hebben een schuifwand op maat laten maken, en dat werkt echt top, 99,9 % waterdicht, en een goede doorgang. En wat hierboven aangegeven is een bankje er in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5kxaaVXP3WKobAMv6HuZsSxBgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYgTtZomZeaMYptfpSU54vJI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 114 ... 123 Laatste