In sept/okt heb ik (samen met m'n vriendin) een huis gekocht. Op 2 feb de steutel gekregen en 2 feb waren de eerste tegels van de badkamer. Oh ja wij hadden geen klus ervaring. Omdat dit topic vooral over de verkopers, kwaliteit en prijs gaat zal ik daar mee beginnen. TLDR: kosten stan onderaan.
Goed het begint met een geschikte toko uitzoeken die je helpt, mijn voorkeur had er een bij uit het dorp, maar mijn vriendin die wilde graag naar zo'n sale/dump winkel, dus we zijn een rondje gaan doen op zo'n boulevard. Ik schrok op dat moment wel een beetje van de prijzen. Uiteindelijk hebben we er één gekozen, maar achteraf kan ik niet goed vertellen waarom. Prima geholpen met wat voor spullen we wilde, maar er moest een inmeting worden gedaan a 180 euro. Vond ik al vreemd en ik had al gezegd dat het waardeloos is, want het verlaagd plafond moet eruit en het muurtje van de badkamer van de oud bewoners. De verkoper stond erop en wil het anders niet verkopen. Oh ja alles moest in de winkel worden afgesproken, niets via de mail, niets via de telefoon. Niet echt handig maar goed. Uiteindelijk hebben we de prijs uit onderhandeld en een handtekening eronder(waarom bestaat dit soort handje klap nog). Ohja, het slopen, tegels zetten, plafond stucen, loodgieter werk en alle randzaken kon je afnemen a 15k. We hadden al een loodgieter en stucadoor (voor het plafond) dus we vonden niet nodig. Slopen zouden we zelf doen, waar ik me zelf zeer overschat ben trouwens. We hebben bij deze partij ook de wc tegels en WC + fontein met meubel(tje) gekocht. Spullen zouden 10 weken levertijd en ruim op tijd zouden we zijn (12 weken van te voren).
Al dit soort toko's maken gebruik van onder aannemers en verkopen alleen iets. Spullen worden opgeslagen bij Punt A. Spullen worden geleverd door Punt B. naja opzich niet erg, maar zo ook het inmeten. We hadden nog niet de sleutel maar van de (oude) bewoners konden wel ff langs komen. Zijn immers oude mensen dus ze vonden het wel leuk dat er mensen op bezoek kwamen. Heb natuurlijk wel aan de inmeter gevraagd waarom we dit nu doen, want heel die badkamer gaat plat "geen idee waarom je dat zou doen, er zit een verlaagd plafond onder" aldus de inmeter. Hierna nogmaal tegen de verkoper gezegd dat het plafond er nog uit gaat, maar dat beetje gaat niet veel uit maken. We hadden 0 tegels over en er zijn er gelukkig 0 gebroken.
In de tussentijd hebben we de sleutel gekregen en ben ik de eerste week bezig geweest met deel de badkamer te slopen, waar 3 lagen(!!!) tegels overheen zaten. De tegels zouden geleverd worden op 9 feb, althans in de week van 9 feb, maar helaas gebeurde dit niet. Op 6 feb om 16:30(!!!), sorry meneer we kunnen niet leveren volgende week de tegels zijn niet op voorraad. Deze zouden op 17 maart leverbaar zijn. Deze man sprak vrij gebrekig nederlands en ik kon de datum niet verstaan alleen 17. Ik heb het op de mail laten zetten en hier kwam ik erachter dat deze persoon maart zei (ofdat hij ook echt maart heeft gezegd kan ik me niet meer herinneren). Ik heb geprobeerd de winkel te bellen, maar die waren onbereikbaar. Ik ben vervolgens zelf die avond op zoek gegaan naar het zelfde merk en waar deze verkocht worden en ja hoor, ik vond een webshop waar ze op voorraad waren. Hup daar heen de volgende dag, maar helaas deze showroom kon ze ook niet bestellen. Deze showroom wilde wel ff bellen hoe het kan dat al die tegel in een dag weg zijn gegaan. Een project ontwikkelaar, ohja op donderdag einde van de middag! Uiteindelijk hebben we een tint donkerder gekozen en daarvoor een offerte willen laten opmaken, zodat we deze eventueel dinsdag bij hun konden bestellen en ze van de factuur laten halen bij de badkamer winkel. Dinsdag dr heen, want aan de telefoon krijg je niets klaar bij ze. we hebben ook een douch goot willen switchen, een zonder flens op aanrader van de loodgieter. Het argument was daar; nee we hebben al ingekocht (HOE KUN JE DE TEGELS NIET HEBBEN DAN!?). Goed, terug naar de winkel, was allemaal moeilijk maar meneer ging de leverancier bellen. De tegels zouden 26 feb binnen komen en dan 27ste uitgeleverd worden. Nou prima, iets later en de tegelzetter zou die week erna ook nog kunnen. Zet het op de mail dat je het bevestigd en dan bel ik morgen voor een afspraak te maken voor het transport. Dit moest dan met de verkoper zelf gebeuren die was die dag vrij. Woensdag ochtend; neemt niet op; woensdag middag; Ja hij zit met een klant, eind van de dag belt hij terug. donderdag ochtend; hij belt eind van de dag terug. Daar trap ik geen twee keer in dus ik heb gevraagd wanneer hij klaar is dat ik zelf wel bel, omdat ze dit gisterne zijn vergeten. Gelukkig nam hij daarna wel op. Nou af gesproken dat de 27ste alles zouden leveren (of nee toch niet). Uurtje later belt de verkoper terug. Gaat niet lukken worden toch pas in maart geleverd. Toen heb ik toch even uigelegd dat we ons in allerlei bochten aan het wurmen zijn, omdat één partij zich niet aan afspraken kunnen houden. Geprobeerd om nog onder de tegels uit te komen, maar ze bleven steen vast dat dit niet kon. Uiteindelijk heb ik het artikel nummer gegeven van de tint donker en deze was wel op voorraad (joh) en hebben we deze maar bestelt. Alles zou op de 27ste binnen komen (hopen we).
In de tussen tijd hebben de hele badkamer gesloopt, zit de afvoer toch iets anders dan gedacht, maar daar maak ik wel iets van met de loodgieter. Ik ben blij dat ik een goeie breekhamer heb gekocht, want holy shit. maar goed spullen zijn binnen gekomen, ik was die dag in het nieuwe huis gaan werken, zodat ze niet zeggen dat er niemand is. Ze zouden tussen 11 en 1 komen en wat denk je, half 11 waren ze er al. Ook niet gebeld van te voren.
Loodgieter is een collega van m'n vader en niets op aan te merken. Hadden zelf alles al uitgebikt hij hoefde alleen de nieuwe leidingen te leggen, af te knellen en de nieuwe afvoer naar de koof. Tegelzetter komt ook uit het dorp en ook niets op aan te merken. Binnen 6 dagen was alles af en een random 7de dag is alles gekit. Meubel, douch, wc en spiegel hebben we zelf opgehangen.
Het lijkt nu een beetje een negatief verhaal, maar er zijn ook best wel dingen goed gegaan, maar de slechten dingen blijven meer hangen in zoiets. Ik ben hier veel te veel mee bezig geweest, waardoor ik ik merkte dat ik soms met een ander humeur aan de slag ging in het huis. Je denkt een badkamer te kopen bij één partij en dan ben je als nog heel de tijd bezig met van alles te regelen. Ga ik ooit terug naar deze toko? Nee ik zal weer een partij kiezen in de buurt in plaats van dit soort cowboys. Maar goed, de kosten;
Badkamer spullen: 8.5k (incl wc beneden + fontein met op berg kastje, zelfde merk/vorm als badkamer)
Stucadoor: 1000, ongeveer (cement basis op de muur & plafond. We hebben nog meer laten stucen in het huis)
Tegelzetter: 7.5k (wc wand + badkamer wand en vloer)
Loodgieter: 550 en 2 lunches + wat bier (prijs is incl materiaal)
Eigen uren: rond de 70 uur (elektra punt, wc ophangen en meubels, maar voornamelijk slopen)
Totaal: 17.550
Volgende week overhuizen na elk weekend klussen vanaf 2 feb. Nog niet af, maar wel bewoonbaar. Ik ben er onderhand ook wel klaar en ik ben blij 11 jaar geleden de keuze heb gemaakt om toch een HBO studie achter m'n MBO te gaan doen. Hieronder nog een foto van het resultaat. Badkamer is 2.50 bij 2.26.