Kan je deur überhaupt wel open. Lijkt nu alsof hij maar 45 graden open kan.c.schoofs schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
Hallo allemaal,
Voor onze nieuwbouwwoning zijn wij aan het puzzelen voor onze badkamer. Het is een ruimte van 3,55m breed en 2,80m diep.
Vanwege de restricties vanuit de bouw zijn wij verplicht om de wc op de wand links te plaatsen en de douche op dezelfde wand OF in de hoek waarin deze nu ingetekend staat.
We zijn bij bouwcenter Nobel geweest omdat zij zijn aangesloten bij ons nieuwbouwproject. Zij hebben onderstaande voor ons uitgewerkt. We zijn nog niet helemaal overtuigd en vinden de badkamer nu vrij 'standaard'. Naast de wow-factor, missen we in deze tekening vooral praktische opbergruimte om kleding etc op te leggen (afgezien van het wandmeubel). Het is ook erg lastig te visualiseren aangezien het geen 3D tekening betreft..
Weet iemand waar wij terecht kunnen (liefst midden NL) voor een adviesgesprek inclusief 3D tekening? We zijn vooral op zoek naar iemand die kan meedenken over de indeling. Of wellicht hebben jullie goede ideen?
Dank alvast!
[Afbeelding]
Deur badkamer gaat (vrijwel) altijd naar buiten open.sinasappel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Kan je deur überhaupt wel open. Lijkt nu alsof hij maar 45 graden open kan.
Badkamerdeur gaat naar buiten opensinasappel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Kan je deur überhaupt wel open. Lijkt nu alsof hij maar 45 graden open kan.
Touche.Toke_gt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:58:
[...]
Deur badkamer gaat (vrijwel) altijd naar buiten open.
Maar dan is het naar binnenlopen wel erg krap. Minder dan de breedte van de deur. Afstand linkerhand kozijn naar badtafelmeubel.
Eens hoor, gezien de afmetingen van de badkamer zou ik die inloop ook anders doen. Radiator en wastafel verwisselen, toilet kwartslag draaien, dan ben je al een eind.sinasappel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:48:
[...]
Touche.
Maar dan is het naar binnenlopen wel erg krap. Minder dan de breedte van de deur. Afstand linkerhand kozijn naar badtafelmeubel.
Wordt het zoiets @c.schoofs:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HPVIUNSOsPBWBiwtyNTvxH2f.jpg?f=user_large)
Voor de gastenbadkamer ben ik aan het kijken voor een voordelige afwerking van de achterwand van de douche. Heeft iemand ervaring met deze wandpanelen van de Praxis? Kan je dit soort panelen ipv lijmen ook gewoon vastmaken op de hoek en eindprofielen en deze aan de wand monteren?
https://www.praxis.nl/bad...eel-90x210cm-wit/10015277
https://www.praxis.nl/bad...eel-90x210cm-wit/10015277
[ Voor 15% gewijzigd door Nyvlem op 20-08-2025 19:55 ]
Ik ben toevallig twee jaar geleden en dit jaar in het zelfde vakantiehuisje geweest waar ze die panelen hadden. Twee jaar geleden oogde het nog wel aardig, nu hadden ze al duidelijk te lijden gehad. Ook leek daar de flexibiliteit de kit minder goed te houden, maar misschien was het ook gewoon slecht kitwerk. Ik zou ze echter nooit alleen op de rand vast zetten.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Fear my Paint skills!!!!c.schoofs schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
]
Vanwege de restricties vanuit de bouw zijn wij verplicht om de wc op de wand links te plaatsen en de douche op dezelfde wand OF in de hoek waarin deze nu ingetekend staat.
FF snel een opzetje gemaakt om je op gang te brengen. Hopelijk is het idee duidelijk. Muurtje in het midden waartegen een spiegel/spiegelkast geplaatst kan worden en de wastafel met kast. Daarachter de douche en wc gescheiden door een glaswand.
De rest mag je zelf indelen, maar nu heb je zeeën van ruimte om een bad (denk ook aan een hoekbad) (neem niet zo'n vrijstaande, ellendig met schoonmaken) kast(en), radiator, wasmachine/drogerkast etc te plaatsen.
/f/image/phgT9VSUFrihFluWzqNqDqWS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door EektheMan op 21-08-2025 19:43 . Reden: spelfautjes ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Ook leuk en erg creatief. Dank voor je input!EektheMan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:38:
[...]
Fear my Paint skills!!!!
FF snel een opzetje gemaakt om je op gang te brengen. Hopelijk is het idee duidelijk. Muurtje in het midden waartegen een spiegel/spiegelkast geplaatst kan worden en de wastafel met kast. Daarachter de douche en wc gescheiden door een glaswand.
De rest mag je zelf indelen, maar nu heb je zeeën van ruimte om een bad (denk ook aan een hoekbad) (neem niet zo'n vrijstaande, ellendig met schoonmaken) kast(en), radiator, wasmachine/drogerkast etc te plaatsen.
[Afbeelding]
Ik ben zelf alvast aan het designen geslagen voor onze nieuwe badkamer, deze is 3x4m, en de indeling blijft grotendeels gelijk aan hoe het nu is. Aangezien ik (gratis) homestyler heb gebruikt had ik niet altijd de perfecte materialen (vooral bij wasbak), het is vooral een impressie van de formaten en kleurstellingen.
:strip_exif()/f/image/muwXEgWC6YGbrwAzHebTD85j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9QZumelz46bFN85tgJ2oaneZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NKv7bqMU7lf0iiyEtBHFf5ZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar focus punten:
- We wilden aan de achterwand graag 30cm diepe planken voor de handdoeken, hadden we gezien in een badkamerzaak en dat lijkt ons erg mooi zo. Hiervoor ga ik dus 30cm opofferen van de badkamer, door valse muren voor de muur te zetten.
- Ik hou van symmetrie , ik heb dus de nis bij de douche ook boven het bad geplaatst, niet nodig, wel mooi.
- In de nisjes wil ik (led) verlichting inbouwen. Bij de handdoekplanken niet.
- We willen een losstaand bad, ik heb ook half losstaande baden bekeken, maar die vind ik toch minder mooi.
- We willen maar 1 douche, ondanks dat er ruimte is voor 2. Het idee is om de regendouche (die wij zelf zelden gebruiken) en de handdouche aan stang 50cm uit elkaar te plaatsen. Met de juiste inbouwset kan je dan alsnog beide tegelijkertijd gebruiken, ondanks dat dit niet het hoofddoel is.
- We willen geen inloopdouche maar een glazenwand met deur, zodat de warmte lekker blijft hangen bij het douchen.
- De knoppen van de douche wil ik in het muurtje doen, zodat je de douche aan/uit kan zetten zonder de douche te betreden (handig met kinderen).
- We willen alle tegels onder verstek laten zagen, hebben we nu ook, en ik hou niet echt van die strips.
- Tegels heb ik op 100x100 ingetekend, nav een eerdere vraag in dit topic kwam ik uit op dit formaat, en de lijnen bevallen me erg goed zoals ze nu zijn.
- Onder de ramen zit nu een 10cm muurtje, deze laten we toch maar staan. In 3d zie je dat het erg kaal wordt zonder, en we vinden dat muurtje ook gewoon erg handig om spullen op te leggen.
- Plafond blijft zoals die is, er zitten reeds spotjes op de juiste plekken aangezien de huidige indeling grotendeels gelijk is.
- We zijn nog niet over de kleurstelling uit, We weten dat we 100x100 tegels met groene zweem als accentmuur willen doen. De rest van de tegels zijn we nog niet uit.
Vragen:
- Gaat onder verstek zagen nog lukken bij de nisjes zoals ze nu zijn? Deze zijn namelijk precies in het midden van een volle tegel.
- Kom maar op met meningen / suggesties
:strip_exif()/f/image/muwXEgWC6YGbrwAzHebTD85j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9QZumelz46bFN85tgJ2oaneZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NKv7bqMU7lf0iiyEtBHFf5ZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar focus punten:
- We wilden aan de achterwand graag 30cm diepe planken voor de handdoeken, hadden we gezien in een badkamerzaak en dat lijkt ons erg mooi zo. Hiervoor ga ik dus 30cm opofferen van de badkamer, door valse muren voor de muur te zetten.
- Ik hou van symmetrie , ik heb dus de nis bij de douche ook boven het bad geplaatst, niet nodig, wel mooi.
- We willen een losstaand bad, ik heb ook half losstaande baden bekeken, maar die vind ik toch minder mooi.
- We willen maar 1 douche, ondanks dat er ruimte is voor 2. Het idee is om de regendouche (die wij zelf zelden gebruiken) en de handdouche aan stang 50cm uit elkaar te plaatsen. Met de juiste inbouwset kan je dan alsnog beide tegelijkertijd gebruiken, ondanks dat dit niet het hoofddoel is.
- We willen geen inloopdouche maar een glazenwand met deur, zodat de warmte lekker blijft hangen bij het douchen.
- De knoppen van de douche wil ik in het muurtje doen, zodat je de douche aan/uit kan zetten zonder de douche te betreden (handig met kinderen).
- We willen alle tegels onder verstek laten zagen, hebben we nu ook, en ik hou niet echt van die strips.
- Tegels heb ik op 100x100 ingetekend, nav een eerdere vraag in dit topic kwam ik uit op dit formaat, en de lijnen bevallen me erg goed zoals ze nu zijn.
- Onder de ramen zit nu een 10cm muurtje, deze laten we toch maar staan. In 3d zie je dat het erg kaal wordt zonder, en we vinden dat muurtje ook gewoon erg handig om spullen op te leggen.
- Plafond blijft zoals die is, er zitten reeds spotjes op de juiste plekken aangezien de huidige indeling grotendeels gelijk is.
- We zijn nog niet over de kleurstelling uit, We weten dat we 100x100 tegels met groene zweem als accentmuur willen doen. De rest van de tegels zijn we nog niet uit.
Vragen:
- Gaat onder verstek zagen nog lukken bij de nisjes zoals ze nu zijn? Deze zijn namelijk precies in het midden van een volle tegel.
[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 24-08-2025 09:19 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Prachtige badkamer! Mooi ook die achterwand in twee kleuren. Suggestie: maak het muurtje bij de douche ook tot aan het plafond. Dat is net iets strakker en dan heb je ook daar geen halve tegels.ConQuestador schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:16:
Ik ben zelf alvast aan het designen geslagen voor onze nieuwe badkamer, deze is 3x4m, en de indeling blijft grotendeels gelijk aan hoe het nu is. Aangezien ik (gratis) homestyler heb gebruikt had ik niet altijd de perfecte materialen (vooral bij wasbak), het is vooral een impressie van de formaten en kleurstellingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar focus punten:
Vragen:
Verder een tip: bezuinig niet op de tegelzetter. Alles in verstek is een precisiewerk, daar heb je vakmanschap voor nodig. Zeker met zulke grote tegels.
Oh, en nog een vraagje: kijk je nu vanuit het bad niet precies tegen de muur tussen de ramen? Het lijkt op het effect dat je soms in vliegtuig of intercity hebt: je zit aan de raamzijde, maar kunt niet makkelijk naar buiten kijken.
Allereerst: bedankt voor de bevestiging dat we op de goede weg zijn.Toke_gt schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Prachtige badkamer! Mooi ook die achterwand in twee kleuren. Suggestie: maak het muurtje bij de douche ook tot aan het plafond. Dat is net iets strakker en dan heb je ook daar geen halve tegels.
Verder een tip: bezuinig niet op de tegelzetter. Alles in verstek is een precisiewerk, daar heb je vakmanschap voor nodig. Zeker met zulke grote tegels.
Oh, en nog een vraagje: kijk je nu vanuit het bad niet precies tegen de muur tussen de ramen? Het lijkt op het effect dat je soms in vliegtuig of intercity hebt: je zit aan de raamzijde, maar kunt niet makkelijk naar buiten kijken.
Muurtje tot aan plafond was ook de hele tijd wat ik wilde. Tot ik het in 3d tekende, en toen zag ik dat het een wereld van verschil maakt in ruimtelijkheid. Daarom dus 210 hoog zodat er 35cm open blijft.
Zicht vanuit het bad: de lamellen staan vrijwel toch altijd op standje "geen inzicht", dus dat maakt niet veel uit. Tevens zijn vooral de kinderen de hoofdgebruikers en die boeit uitzicht al helemaal niet
Wat betreft tegelzetter: ga ik zeker op letten.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Verstek zagen kan zeker, maar alle zijdes moeten dan gezaagd worden. Dus dat is wel een precieziewerk en een enkel chipje is niet uit te sluiten.ConQuestador schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar focus punten:
Vragen:
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Toch nog even beide opties geprobeerd in 3d ... Tot aan plafond is zeker vanuit de douche gezien mooier, maar in de gehele badkamer voelt het toch iets opener met een muurtje net niet tot het plafond denk ik.Toke_gt schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Prachtige badkamer! Mooi ook die achterwand in twee kleuren. Suggestie: maak het muurtje bij de douche ook tot aan het plafond. Dat is net iets strakker en dan heb je ook daar geen halve tegels.
:strip_exif()/f/image/aVVPoaSO54BEMDl2bHAGCYcl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gEj0fan75Urk6ntEqO8cGEIm.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt een kwestie van smaak, denk ik. Ik ben zelf ook wel gevoelig voor symmetrie, daarom zou ik de wanden aan beide zijden van de douche tot aan het plafond willen. Het scheelt ook een heel lastig stukje tegelen in verzet bovenop dat muurtje.ConQuestador schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Toch nog even beide opties geprobeerd in 3d ... Tot aan plafond is zeker vanuit de douche gezien mooier, maar in de gehele badkamer voelt het toch iets opener met een muurtje net niet tot het plafond denk ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat gevoel van openheid telt ook, dus het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Doe wat het beste voelt, mijn mening is ook maar N=1.
Heb je overigens ook een glazen wand overwogen?
Er staat nu ook een muurtje van 210 hoog, bovenkant is niet in verstek maar de tegel bovenop ligt gewoon tussen de andere tegels.. je ziet het toch niet.Toke_gt schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:18:
[...]
Echt een kwestie van smaak, denk ik. Ik ben zelf ook wel gevoelig voor symmetrie, daarom zou ik de wanden aan beide zijden van de douche tot aan het plafond willen. Het scheelt ook een heel lastig stukje tegelen in verzet bovenop dat muurtje.
Maar dat gevoel van openheid telt ook, dus het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Doe wat het beste voelt, mijn mening is ook maar N=1.
Heb je overigens ook een glazen wand overwogen?
Glazen wand is overwogen, maar geeft niet de uitstraling die we willen. Tevens heb ik dan geen plek meer voor de handdoek radiator.
mooie ruime badkamer. Zou zelf wel een dubbele wasbak en kraan nemen. Geen 2e douche is een logische verklaring. Kan mij niet voorstellen dat er nu veel mensen echt gebruik maken van zoiets.
Dat muurtje bij het bad maakt het juist af. Kun je er nog een kaarsje of glaasje wijn opzetten ook.
Dat muurtje bij het bad maakt het juist af. Kun je er nog een kaarsje of glaasje wijn opzetten ook.
De dubbele wasbak met kastjes hebben we 2 jaar geleden al gekocht om de huidige badkamer even wat op te krikken. alleen die kon ik niet vinden in het 3d programmaGuido7619 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:04:
mooie ruime badkamer. Zou zelf wel een dubbele wasbak en kraan nemen. Geen 2e douche is een logische verklaring. Kan mij niet voorstellen dat er nu veel mensen echt gebruik maken van zoiets.
:strip_exif()/f/image/liJhu9kAjMmNUEPh1OGs6SOv.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze wasbak met kastjes blijft dus, alleen het muurtje achter de wasbak gaat weg, wij vinden die 10cm extra afstand tot de spiegel irritant.
[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 24-08-2025 18:49 ]
Hoi allemaal,
Dank aan iedereen die met ons heeft meegedacht. We hebben inmiddels 2 opzetjes waarbij we nog twijfelen. Degene met het muurtje tussen douche en wc vinden wij origineel en speels, terwijl het andere ontwerp waarschijnlijk ruimtelijker gaat aanvoelen. Daarnaast moet de douchedrain in de hoek van de ruimte komen en hierdoor ben ik bij het speelse ontwerp bang voor voor de afwatering/spatwater.
Wat denken jullie?
Andere opstellingen zijn zeer zeker welkom!
/f/image/S2Z4zskEVwdPe7tPixeq3Bjh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WYUWcQbLhCUcwZZuqFy8MmOW.png?f=fotoalbum_large)
Dank aan iedereen die met ons heeft meegedacht. We hebben inmiddels 2 opzetjes waarbij we nog twijfelen. Degene met het muurtje tussen douche en wc vinden wij origineel en speels, terwijl het andere ontwerp waarschijnlijk ruimtelijker gaat aanvoelen. Daarnaast moet de douchedrain in de hoek van de ruimte komen en hierdoor ben ik bij het speelse ontwerp bang voor voor de afwatering/spatwater.
Wat denken jullie?
/f/image/S2Z4zskEVwdPe7tPixeq3Bjh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WYUWcQbLhCUcwZZuqFy8MmOW.png?f=fotoalbum_large)
c.schoofs schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
Hallo allemaal,
Voor onze nieuwbouwwoning zijn wij aan het puzzelen voor onze badkamer. Het is een ruimte van 3,55m breed en 2,80m diep.
We zijn bij bouwcenter Nobel geweest omdat zij zijn aangesloten bij ons nieuwbouwproject. Zij hebben onderstaande voor ons uitgewerkt. We zijn nog niet helemaal overtuigd en vinden de badkamer nu vrij 'standaard'. Naast de wow-factor, missen we in deze tekening vooral praktische opbergruimte om kleding etc op te leggen (afgezien van het wandmeubel). Het is ook erg lastig te visualiseren aangezien het geen 3D tekening betreft..
Weet iemand waar wij terecht kunnen (liefst midden NL) voor een adviesgesprek inclusief 3D tekening? We zijn vooral op zoek naar iemand die kan meedenken over de indeling. Of wellicht hebben jullie goede ideen?
De ruimte is 3.55 x 2.80.
Dank alvast!
[Afbeelding]
Ik vind de opstelling met het muurtje ook heel leuk, maar een bad 1m na binnenkomst, met links een kast die de doorloop verder blokkeert, dat vind ik wel een no go. Bedenk hoe dat is als je midden in de nacht slaapdronken naar het toilet moet.c.schoofs schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:14:
Hoi allemaal,
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Overigens vind ik een bad tegenover de deur, terwijl er ook een raam is, niet de beste optie voor een luxe uitstraling.
Bedankt voor je input! Helpt zeker.
Onderstaande opzet kan ook nog bedenk ik me net, wellicht dan wel de douche een kwartslag draaien…
Dit voorbeeld is van een 2.8x2.8 badkamer. Die van ons wordt dus nog wel 75cm breder.
/f/image/McWBsrQ393jmCZzmPfQuV0AS.png?f=fotoalbum_large)
Onderstaande opzet kan ook nog bedenk ik me net, wellicht dan wel de douche een kwartslag draaien…
Dit voorbeeld is van een 2.8x2.8 badkamer. Die van ons wordt dus nog wel 75cm breder.
/f/image/McWBsrQ393jmCZzmPfQuV0AS.png?f=fotoalbum_large)
Toke_gt schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Ik vind de opstelling met het muurtje ook heel leuk, maar een bad 1m na binnenkomst, met links een kast die de doorloop verder blokkeert, dat vind ik wel een no go. Bedenk hoe dat is als je midden in de nacht slaapdronken naar het toilet moet.
Overigens vind ik een bad tegenover de deur, terwijl er ook een raam is, niet de beste optie voor een luxe uitstraling.
Bedoel je de douche zelf? Of de doucheruimte als geheel? Ik zou in ieder geval iets ter afsluiting van die ruimte doen, anders loopt al het water je badkamer in.c.schoofs schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:08:
Bedankt voor je input! Helpt zeker.
[Afbeelding]
[...]
Misschien past de wastafel tussen toilet en deur? Dan heb je gunstigere inloopruimte (ik realiseer me dat ik je daarmee richting mijn schetsje praat
Hallo allemaal,
Long time lurker hier.
Wij zijn voornemens om onze badkamer te renoveren, hopelijk qua budget haalbaar in het wat luxere segment. Heeft iemand hier advies voor een goede aannemer/architect/begeleider in regio Utrecht?
Long time lurker hier.
Wij zijn voornemens om onze badkamer te renoveren, hopelijk qua budget haalbaar in het wat luxere segment. Heeft iemand hier advies voor een goede aannemer/architect/begeleider in regio Utrecht?
Beste Tweakers,
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we bezig met de indeling van de badkamer. We twijfelen nog over de beste opstelling en of we misschien mogelijkheden over het hoofd zien.
Hieronder de twee verschillende indelingen die we in gedachten hebben. Uitgangspunten vanuit het project en onszelf zijn:
Zie deze plattegrond. In deze opstelling is er kans dat er wat spatwater richting de badkamerdeur gaat. Indien nodig zouden we later nog een cabinedeur kunnen toevoegen.
Indeling B
Zie deze plattegrond. De douche staat nu ingetekend naast een muurtje van ca. 65–70 cm. Hij zou ook tegenover het muurtje geplaatst kunnen worden (aan de muur waar ook het toilet tegenaan staat), we denken dat dit misschien beter werkt qua spatwater.
Onze vragen:
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we bezig met de indeling van de badkamer. We twijfelen nog over de beste opstelling en of we misschien mogelijkheden over het hoofd zien.
Hieronder de twee verschillende indelingen die we in gedachten hebben. Uitgangspunten vanuit het project en onszelf zijn:
- De positie van het toilet is nauwelijks te wijzigen; wc moet tegen/naast de koof blijven staan.
- De positie van het bad is beperkt wijzigbaar en zal vrijwel zeker aan de raamzijde komen.
- We hebben bij voorkeur een inloopdouche of een douche die eenvoudig schoon te maken is. Muren genieten de voorkeur boven glazen wanden/cabines.
- Het toilet staat bij voorkeur niet direct in het zicht vanuit de douche.
Zie deze plattegrond. In deze opstelling is er kans dat er wat spatwater richting de badkamerdeur gaat. Indien nodig zouden we later nog een cabinedeur kunnen toevoegen.
Indeling B
Zie deze plattegrond. De douche staat nu ingetekend naast een muurtje van ca. 65–70 cm. Hij zou ook tegenover het muurtje geplaatst kunnen worden (aan de muur waar ook het toilet tegenaan staat), we denken dat dit misschien beter werkt qua spatwater.
Onze vragen:
- Welk van deze twee indelingen lijkt jullie beter?
- Bij indeling B: zou je de douche eerder tegenover het korte muurtje plaatsen of parallel aan?
- Zien jullie nog andere indelingsmogelijkheden die we zouden kunnen overwegen?
- Zouden jullie het bad volledig inbouwen, of juist links/rechts een open ruimte laten (half ingebouwd)?
B
Met de radiator aan de andere zijde
Bij A heb je altijd spatwater voor je deur, zonder douchedeur.
Waarom moet de wc per se voor de koof?
Met de radiator aan de andere zijde
Bij A heb je altijd spatwater voor je deur, zonder douchedeur.
Waarom moet de wc per se voor de koof?
[ Voor 14% gewijzigd door Bobmeister op 25-08-2025 19:31 ]
Allen. Badkamer op het oog, maar de kranen zijn nu van Wiesbaden en dan bijv de cool touch als thermostaatkraan. Zijn er mensen met ervaringen met dit merk? Grohe zou de laatste jaren achteruit gegaan zijn en bijv nu plastic knoppen erop zetten ipv staal. De Wiesbaden zijn volledig staal en heeft keramisch binnenwerk. Maar geen idee of dat ook daadwerkelijk een goede kraan garandeert.
Wiesbaden is van de groothandel Korver Holland. Ik sluit niet uit dat dat spul rebranded is. Zegt misschien niets over de kwaliteitMick30 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:45:
Allen. Badkamer op het oog, maar de kranen zijn nu van Wiesbaden en dan bijv de cool touch als thermostaatkraan. Zijn er mensen met ervaringen met dit merk? Grohe zou de laatste jaren achteruit gegaan zijn en bijv nu plastic knoppen erop zetten ipv staal. De Wiesbaden zijn volledig staal en heeft keramisch binnenwerk. Maar geen idee of dat ook daadwerkelijk een goede kraan garandeert.
Hallo,
Mijn vriendin en ik gaan aankomende oktober onze badkamer laten opknappen.
Nu zag ik in het eerste bericht op dit topic de website Badplaats.nl staan.
Ik vroeg mij af wat mensen hun ervaring hiermee is? Badkamermeubels zijn namelijk echt bijna de helft van de kosten bij bijv. het mandemakers groep huismerk (Ben).
Zit daar dan echt zo’n groot kwaliteitsverschil in?
De reviews zijn namelijk ook best goed van Badplaats.
Alvast bedankt!
Ik vroeg mij af wat mensen hun ervaring hiermee is? Badkamermeubels zijn namelijk echt bijna de helft van de kosten bij bijv. het mandemakers groep huismerk (Ben).
Alvast bedankt!
Ze kunnen een lagere marge pakken omdat ze geen winkels + personeel hebben die ook betaald moeten worden. Maar verder is het waarschijnlijk gewoon Chinese whitelabel. Reviews worden vaak in de eerste maand na ontvangst geschreven, dus dan zal het nog prima zijn. De vraag is hoe lang de laderails, frontjes en wasbakken het daadwerkelijk uithouden. En voor een prijs die soms lager ligt dan een IKEA meubel heb ik daar niet heel veel vertrouwen in.Emilvdp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:36:
Hallo,
Alvast bedankt!
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Iemand ervaring met dit bedrijf voor tegels:
https://debudgettegels.nl/
Het plan is nu om eerst zelf de wc + hal beneden te doen, en dan later de badkamer boven. Nu zit ik te zoeken naar tegels en ik vind bovenstaand bedrijf met prijzen die soms de helft zijn van andere websites. Toeval wil ook nog dat ze op 20minuten rijden zitten, dus ik kan gewoon halen.
Alleen, de prijzen lijken me zo bizar laag, dat ik bijna twijfel of het wel kan.
Het plan is nu om eerst zelf de wc + hal beneden te doen, en dan later de badkamer boven. Nu zit ik te zoeken naar tegels en ik vind bovenstaand bedrijf met prijzen die soms de helft zijn van andere websites. Toeval wil ook nog dat ze op 20minuten rijden zitten, dus ik kan gewoon halen.
Alleen, de prijzen lijken me zo bizar laag, dat ik bijna twijfel of het wel kan.
Wat vind je bizar laag? En wat is de kwaliteit tegel waar je naar kijk? Een normale keramische vloertegel voor 50 euro per m2 zie ik bij hen voorbij komen. Dat is best marktconform.ConQuestador schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:26:
Iemand ervaring met dit bedrijf voor tegels:
Ga je naar outlet (laten we zeggen: oude collectie oid) ga je naar 25euro per m2. En voor restpartijen (beperkte beschikbaarheid) waar ze van af moeten betaal je misschien de inkoop +50% opslag. Kom je op 15 a 20 euro.
Ik zit naar 60x120 tegels te kijken, en daar zie ik het merendeel rond de 30 euro per m2 zitten. Als ik dan diezelfde tegel google dan vind ik die anderen voor het dubbele.Murkmans schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:52:
[...]
Wat vind je bizar laag? En wat is de kwaliteit tegel waar je naar kijk? Een normale keramische vloertegel voor 50 euro per m2 zie ik bij hen voorbij komen. Dat is best marktconform.
Ga je naar outlet (laten we zeggen: oude collectie oid) ga je naar 25euro per m2. En voor restpartijen (beperkte beschikbaarheid) waar ze van af moeten betaal je misschien de inkoop +50% opslag. Kom je op 15 a 20 euro.
Maar misschien dat ik toevallig net een paar tegels heb aangeklikt waar dat voor geldt, en als het meerendeel gewoon marktconform is, dan is er dus niks "raars" aan.
@ConQuestador er zitten veel schakels tussen. En veel marge, reken maar bij een winkel gemiddeld 30-40% ( begin 2000 zelfs 50%).
Als je goedkoop wil uit zijn wil je liever zo direct mogelijk bij de bron of importeur inkopen. Is uiteraard met bijna alle producten zo, maar jiet altijd mogelijk. Transport en distributie is vaak grootste obstakel.
Zo is Kerasom 1 van de grootste in Nederland en kan je als consument terecht op www.Tegel-uitverkoop.nl
Als je goedkoop wil uit zijn wil je liever zo direct mogelijk bij de bron of importeur inkopen. Is uiteraard met bijna alle producten zo, maar jiet altijd mogelijk. Transport en distributie is vaak grootste obstakel.
Zo is Kerasom 1 van de grootste in Nederland en kan je als consument terecht op www.Tegel-uitverkoop.nl
Zijn er mensen die ervaring hebben met de kranen en toiletten van het merk Lifewellness? Dit schijnt een huismerk te zijn van bouwcenter maar ik kan er heel weinig over vinden.
Het lijkt hetzelfde als Wiesbaden maar dan onder een ander label...
Het lijkt hetzelfde als Wiesbaden maar dan onder een ander label...
[ Voor 6% gewijzigd door Wollie91 op 09-09-2025 19:14 ]
Zijn niet hele dikke tegels, vandaar misschien de prijs, neemt niet weg dat het slecht is voor de badkamer. Als ze dichtbij zitten, zou ik sowieso de tegels in het echt even bekijkenConQuestador schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:38:
[...]
Ik zit naar 60x120 tegels te kijken, en daar zie ik het merendeel rond de 30 euro per m2 zitten. Als ik dan diezelfde tegel google dan vind ik die anderen voor het dubbele.
Maar misschien dat ik toevallig net een paar tegels heb aangeklikt waar dat voor geldt, en als het meerendeel gewoon marktconform is, dan is er dus niks "raars" aan.
Misschien handiger om via een app de tekeningen in 3d uit te voeren om t overzichtelijker te makenRowan4NL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:12:
Beste Tweakers,
Hieronder de twee verschillende indelingen die we in gedachten hebben. Uitgangspunten vanuit het project en onszelf zijn:Indeling A
- De positie van het toilet is nauwelijks te wijzigen; wc moet tegen/naast de koof blijven staan.
- De positie van het bad is beperkt wijzigbaar en zal vrijwel zeker aan de raamzijde komen.
- We hebben bij voorkeur een inloopdouche of een douche die eenvoudig schoon te maken is. Muren genieten de voorkeur boven glazen wanden/cabines.
- Het toilet staat bij voorkeur niet direct in het zicht vanuit de douche.
Indeling B
Onze vragen:Alvast bedankt voor het meedenken!
- Welk van deze twee indelingen lijkt jullie beter?
- Bij indeling B: zou je de douche eerder tegenover het korte muurtje plaatsen of parallel aan?
- Zien jullie nog andere indelingsmogelijkheden die we zouden kunnen overwegen?
- Zouden jullie het bad volledig inbouwen, of juist links/rechts een open ruimte laten (half ingebouwd)?
Ik had gehoopt dat mijn betonvloer in de badkamer wat dikker zou zijn, maar helaas.
Voor de douchehoek wilde ik een dunne zandcement laag maken (vereiste 3 cm). Maar de lewisplaten zorgen ervoor dat ik net niet uit kom.
Ik las al ergens om egaline wat dikker aan te maken.
Wat is nog meer te gebruiken voor een afschot met een dunne laag? Gaat om 2 cm.
Voor de douchehoek wilde ik een dunne zandcement laag maken (vereiste 3 cm). Maar de lewisplaten zorgen ervoor dat ik net niet uit kom.
vloeibare zandcement wellicht? Moet eigenlijk ook minimaal 3 cm zijn.mountaink schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:37:
Ik had gehoopt dat mijn betonvloer in de badkamer wat dikker zou zijn, maar helaas.
Komt dat echt zo nauwkeurig?
Is het alleen in de douchehoek? dan zou ik kijken naar een reparatiemortel.mountaink schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:37:
Inderdaad alleen de douchehoek. 120 bij 90 breed, anderhalve centimeter afschot ongeveer.ConQuestador schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:01:
[...]
Is het alleen in de douchehoek? dan zou ik kijken naar een reparatiemortel.
Zat ik inderdaad ook al naar te kijken. Snap ook niet waarom het dezelfde minimale hoogte heeft. Heb vandaag onder de tegels ook een twee cm laag aan iets van zandcement verwijderd. Daaronder zat beton op lewis platen. Zat aardig goed vast aan het beton ondanks de dunnere laag.Guido7619 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:57:
[...]
vloeibare zandcement wellicht? Moet eigenlijk ook minimaal 3 cm zijn.
Komt dat echt zo nauwkeurig?
Oplossing gevonden. Ik ga de overige 4 m2 ophogen met XPS 2 cm, kan ik een mooie zandcement storten. Vertrouwde de totale dikte van het beton pakket zo ook niet meer.mountaink schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:37:
Je kan het afschot ook met tegellijm er in smeren.mountaink schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:48:
[...]
Oplossing gevonden. Ik ga de overige 4 m2 ophogen met XPS 2 cm, kan ik een mooie zandcement storten. Vertrouwde de totale dikte van het beton pakket zo ook niet meer.
Maar ik snap nu niet wat je gaat doen, t beton ophogen met xps en daar dan weer een dekvloer op?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik had te weinig ruimte om goede afschot in de douche te creëren. Dus het overige gedeelte van de badkamer gaat omhoog. Gelukkig klein oppervlakte waardoor ik in de douchehoek 2 cm meer heb om te werken.Makrolon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:32:
[...]
Je kan het afschot ook met tegellijm er in smeren.
Maar ik snap nu niet wat je gaat doen, t beton ophogen met xps en daar dan weer een dekvloer op?
Wat is wijsheid rondom de breedte van de douchegoot ? Wij willen een betegelde goot, 10cm vanaf de achterwand. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een easy drain compact 30 TAF, voornamelijk vanwege de geringe inbouwdiepte.
Echter: onze douche wordt 1.70m breed, en nu zie ik dat een goot van 1.20m 400 kost, maar 1.40meter kost ineens 700 euro. Alles boven de 1.20 meter lijkt ineens bizar veel duurder te worden. Voor water afvoer maakt het verder niet veel uit, in principe komt er maar 1 douche in met 8l/min. Het gaat dus puur om het optische element.
Los van de prijs heb ik het idee dat 1.40 het mooiste zou zijn, dan heb je aan beide zijkanten 15cm over, en 10cm aan de achterkant, dan kan je een mooi afschot maken denk ik.
De prijs wel meenemen in de overweging zou ik het bij 1.20 willen houden, dan bespaar ik 300 euro. Alleen dan heb je dus 25cm aan beide kanten, en ik vraag me af of dat te veel is.
Echter: onze douche wordt 1.70m breed, en nu zie ik dat een goot van 1.20m 400 kost, maar 1.40meter kost ineens 700 euro. Alles boven de 1.20 meter lijkt ineens bizar veel duurder te worden. Voor water afvoer maakt het verder niet veel uit, in principe komt er maar 1 douche in met 8l/min. Het gaat dus puur om het optische element.
Los van de prijs heb ik het idee dat 1.40 het mooiste zou zijn, dan heb je aan beide zijkanten 15cm over, en 10cm aan de achterkant, dan kan je een mooi afschot maken denk ik.
De prijs wel meenemen in de overweging zou ik het bij 1.20 willen houden, dan bespaar ik 300 euro. Alleen dan heb je dus 25cm aan beide kanten, en ik vraag me af of dat te veel is.
Dat komt omdat tot 120cm standaardmaten zijn, alles daarboven is niet standaard. En dus duur.ConQuestador schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:31:
Echter: onze douche wordt 1.70m breed, en nu zie ik dat een goot van 1.20m 400 kost, maar 1.40meter kost ineens 700 euro. Alles boven de 1.20 meter lijkt ineens bizar veel duurder te worden.
Persoonlijk zou het mij de meerprijs niet waard zijn, dan liever wat rustiger ogend tegelwerk aan de zijkanten.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Ben in de afrondende fase van mijn nieuwe badkamer & offertes.
Vraag me af of er recent mensen goede/slechte ervaringen hebben bij:
Brauer rvs carving inbouwkranen - - > actuele kwaliteitsproblemen?
Ink badmeubel (notenhout kleur) & aspekt wastafel - - > is deze wastafel in de praktijk erg ondiep?
Verder vraag ik me af hoe het beste om te gaan met een totaalprijs aangeboden door een badkamerwinkel. Uiteraard zit er verschil tov internetprijzen, vind ik ook normaal voor een fysieke winkel met adviezen. Hoeveel verschil tov adviesprijzen en de uiteindelijke prijzen is gebruikelijk qua korting?
Vraag me af of er recent mensen goede/slechte ervaringen hebben bij:
Brauer rvs carving inbouwkranen - - > actuele kwaliteitsproblemen?
Ink badmeubel (notenhout kleur) & aspekt wastafel - - > is deze wastafel in de praktijk erg ondiep?
Verder vraag ik me af hoe het beste om te gaan met een totaalprijs aangeboden door een badkamerwinkel. Uiteraard zit er verschil tov internetprijzen, vind ik ook normaal voor een fysieke winkel met adviezen. Hoeveel verschil tov adviesprijzen en de uiteindelijke prijzen is gebruikelijk qua korting?
Korting op wat? Ga je ook alle advies verkoopprijzen controleren?Evo X schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:00:
Mijn advies: bepaal voor jezelf een budget, en probeer samen met de badkamerzaak een deal te maken die binnen dat budget valt. Lukt dat niet direct, dan betekent dat misschien dat je moet kijken naar een goedkoper alternatief hier of daar.
Ga geen prijzen vergelijken tussen een vakzaak en een internetter, dat is hetzelfde als de prijs van een colaatje in de supermarkt vergelijken met een colaatje op een druk terras in de stad.
Goed punt.Fanta schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:44:
[...]
Dat komt omdat tot 120cm standaardmaten zijn, alles daarboven is niet standaard. En dus duur.
Persoonlijk zou het mij de meerprijs niet waard zijn, dan liever wat rustiger ogend tegelwerk aan de zijkanten.
Ik zie nu pas op de website van easy drain dat er ook een M-line is met een minimale inbouwdiepte. Ik kende de S-line wel, maar die was me te diep. De M-line is echter gelijk aan de compact qua diepte.

Zeker in combinatie met de 100x100 tegels die ik op de vloer wil, lijkt dit me de mooiste oplossing. Enig nadeel wat ik kan verzinnen is dat bij een goot van 120 breed er 25cm aan beide kanten zonder afschot is (want de afschot loopt recht naar achteren, zonder diagonale snijlijnen die nodig zijn bij een vloer goot). De vraag is maar hoe erg dat is, want op de foto van hun zelf is dat ook zo.
Dat begrijp ik, maar dat was precies ook de reden waarom ik het vroeg. Een winkel moet ook iets verdienen. Goed voor mij, goed voor hen moet het zijn.Fanta schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:14:
[...]
Korting op wat? Ga je ook alle advies verkoopprijzen controleren?
Mijn advies: bepaal voor jezelf een budget, en probeer samen met de badkamerzaak een deal te maken die binnen dat budget valt. Lukt dat niet direct, dan betekent dat misschien dat je moet kijken naar een goedkoper alternatief hier of daar.
Ga geen prijzen vergelijken tussen een vakzaak en een internetter, dat is hetzelfde als de prijs van een colaatje in de supermarkt vergelijken met een colaatje op een druk terras in de stad.
Er wordt alleen in winkels gegoocheld met vanalles en verhaal over korting: wat is wijsheid & wat is gebruikelijk lijkt me een normale vraag
Kan je de drain niet over de andere zijde doen? Ik neem aan dat die korter is dan 170?ConQuestador schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:31:
Wat is wijsheid rondom de breedte van de douchegoot ? Wij willen een betegelde goot, 10cm vanaf de achterwand. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een easy drain compact 30 TAF, voornamelijk vanwege de geringe inbouwdiepte.
Ik vind zelf dat de drain tussen de 10 en 20 cm kleiner moet zijn dan de nismaat, en t liefst dichter naar de 10 dan naar de 20.
En heb je zo weinig inbouw hoogte dan? Je moet toch een 50mm afvoerbuis kwijt dus die diepte heb je sowieso al nodig. Kan je net zo goed een goedkope rvs douchegoot pakken.
Dit is hoe de douche nu is:Makrolon schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:30:
[...]
Kan je de drain niet over de andere zijde doen? Ik neem aan dat die korter is dan 170?
Ik vind zelf dat de drain tussen de 10 en 20 cm kleiner moet zijn dan de nismaat, en t liefst dichter naar de 10 dan naar de 20.
En heb je zo weinig inbouw hoogte dan? Je moet toch een 50mm afvoerbuis kwijt dus die diepte heb je sowieso al nodig. Kan je net zo goed een goedkope rvs douchegoot pakken.
:strip_exif()/f/image/h05BUP3rImUw3NIeVppo54uH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ifekC5D7DGznZsg70r9LBfRB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet zit de goot nu aan de korte zeide. Maar we willen het ombouwen naar dit:
:strip_exif()/f/image/gEj0fan75Urk6ntEqO8cGEIm.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan is de douchegoot aan de lange zeide gewoon het mooist.
Volgens de bouwtekeningen is dekvloer op de bovenverdieping 5cm, en in de badkamer is deze nog eens 3cm hoger. Ik weet dus vrij zeker dat 6cm geen problemen gaat geven, maar 9 wordt gewoon spannend. Vandaar dat ik op voorhand oplossingen met lage inbouw zoek om niet onverwachte problemen tegeb te komen.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is lastig vergelijken. Internetters rekenen vaak met een minimale marge op hun inkoopprijs, terwijl de speciaalzaken vaker rekenen met een korting op de adviesprijs. Ga je alleen vergelijken tussen speciaalzaken, dan is het verschil redelijk in te schatten aan de hand van de korting die ze willen geven op de adviesprijs, maar bij internetters werkt dat anders. Bepaalde producten kopen zij in tegen andere inkoopkortingen, waardoor ze allerlei verschillende kortingen op de adviesprijs kunnen geven. Internetters hoeven daarbij geen rekening te houden met allerlei bijkomende kosten (panden, koffie, personeel, koekjes, etc) dus ze kunnen ook met een minimale marge rekenen. Dat maakt het vergelijken gewoon erg lastig. Als ik dan een richtlijn zou moeten geven, denk ik dat je bij een vakzaak een goede prijs krijgt als ze ca. 30-40% korting kunnen geven op de adviesprijs. Bij internetters kan het zomaar zijn dat het ene product wordt aangeboden met 60% korting op de adviesprijs en het andere product met maar 30%, omdat zij rekenen vanuit hun inkoopprijs.Evo X schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:04:
[...]
Dat begrijp ik, maar dat was precies ook de reden waarom ik het vroeg. Een winkel moet ook iets verdienen. Goed voor mij, goed voor hen moet het zijn.
Er wordt alleen in winkels gegoocheld met vanalles en verhaal over korting: wat is wijsheid & wat is gebruikelijk lijkt me een normale vraag
Ik vind hem onder de nis het mooiste denk ik. Maar dat is natuurlijk smaak haha.ConQuestador schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:58:
[...]
Dit is hoe de douche nu is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals je ziet zit de goot nu aan de korte zeide. Maar we willen het ombouwen naar dit:
[Afbeelding]
En dan is de douchegoot aan de lange zeide gewoon het mooist.
Volgens de bouwtekeningen is dekvloer op de bovenverdieping 5cm, en in de badkamer is deze nog eens 3cm hoger. Ik weet dus vrij zeker dat 6cm geen problemen gaat geven, maar 9 wordt gewoon spannend. Vandaar dat ik op voorhand oplossingen met lage inbouw zoek om niet onverwachte problemen tegeb te komen.
Je kan t sifon van de drain wel wat in t beton hakken. Ik zou t geld van een easydrain lekker in de zak houden en zoiets bestellen:
https://www.badkamerxxl.n...teld#section-configurator
Ik heb de bouwtekeningen even opgezocht, er zit 24 cm betonvloer onder, en de 50mm pijp van de bestaande afvoer loopt daarlangs.Makrolon schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:24:
[...]
Ik vind hem onder de nis het mooiste denk ik. Maar dat is natuurlijk smaak haha.
Je kan t sifon van de drain wel wat in t beton hakken. Ik zou t geld van een easydrain lekker in de zak houden en zoiets bestellen:
https://www.badkamerxxl.n...teld#section-configurator
Ik twijfelde hoe "veilig" het is om in beton te hakken, maar ik denk dat het gelijk hebt en het geen probleem moet zijn.
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met de verplaatsing van de badkamer en heb hier een ontwerp van laten maken. Onderstaand de foto, heeft iemand nog interessante ideeën over de inrichting of waar het beste iets aan te schaffen ?
Breedte is 234cm en diepte is 291, de afvoer zit ongeveer aan de linkerkant van het raam in onderstaande foto.
Momenteel ben ik bezig met de verplaatsing van de badkamer en heb hier een ontwerp van laten maken. Onderstaand de foto, heeft iemand nog interessante ideeën over de inrichting of waar het beste iets aan te schaffen ?
Breedte is 234cm en diepte is 291, de afvoer zit ongeveer aan de linkerkant van het raam in onderstaande foto.
/f/image/3q3rbbEZ4wZ7cfohXGbr1pmr.png?f=fotoalbum_large)
Kloppen de afmetingen wel?Guus9 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:02:
Hallo,
[Afbeelding]
De muur aan de raam kant 231 douche en wc kant is 291, ook gat wat klein maar afmetingen zouden moeten kloppen
Ik ben bezig met het installeren van inbouw kranen voor een dubbele wastafel. Nu bedenk ik mij ineens dat er helemaal geen stopkraantjes meer zijn. Niet zoals je dat bij opbouw zou doen. Al het leidingwerk gaat natuurlijk door de muur.
Hoe doen jullie dit? Inbouw stopkranen erbij zodat je de wasbak af kunt sluiten tov de douche?
Op zich hoef ik geen stopkranen, maar het zou wel makkelijk zijn om 1 kraan af te kunnen sluiten bij lekkage. Dan zou ik dus al 4 stopkranen moeten nemen.
Verder is het fijn om de hoeveelheid water die uit de kraan komt een beetje af te regelen mocht dit veel te veel zijn.
Die inbouw stopkranen moeten dan ook weer allemaal achter het wasmeubel komen natuurlijk. Wordt weer puzzelen.
Dus wie inbouw kranen heeft, hebben jullie ook stopkraantjes voorzien?
En/of op nog niets om douche en wasbak van elkaar af te kunnen sluiten?
Hoe doen jullie dit? Inbouw stopkranen erbij zodat je de wasbak af kunt sluiten tov de douche?
Op zich hoef ik geen stopkranen, maar het zou wel makkelijk zijn om 1 kraan af te kunnen sluiten bij lekkage. Dan zou ik dus al 4 stopkranen moeten nemen.
Verder is het fijn om de hoeveelheid water die uit de kraan komt een beetje af te regelen mocht dit veel te veel zijn.
Die inbouw stopkranen moeten dan ook weer allemaal achter het wasmeubel komen natuurlijk. Wordt weer puzzelen.
Ik heb geen stopkranen. Voor de douchekraan is dat niet gebruikelijk en voor die ene keer in de tien jaar dat je iets moet met die kraan kan de hoofdkraan wel even dicht.Guido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:58:
Ik ben bezig met het installeren van inbouw kranen voor een dubbele wastafel. Nu bedenk ik mij ineens dat er helemaal geen stopkraantjes meer zijn. Niet zoals je dat bij opbouw zou doen. Al het leidingwerk gaat natuurlijk door de muur.
In mijn badkamer heb ik destijds ook gekozen voor een drain met een lage inbouwdiepte - Easydrain Compact 30 Wall. Meter breed wat precies achter een tegel paste. de laatste 20 cm heeft geen afschot. de tegel van 100x100 daarvoor wel. Loopt prima weg.ConQuestador schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb de bouwtekeningen even opgezocht, er zit 24 cm betonvloer onder, en de 50mm pijp van de bestaande afvoer loopt daarlangs.
Ik twijfelde hoe "veilig" het is om in beton te hakken, maar ik denk dat het gelijk hebt en het geen probleem moet zijn.
:strip_exif()/f/image/CCSZnMyNXBES0w11UXXqDVOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk van waar je meterkast een verdieping lager zit kunnen er bizar veel buizellopen, de vraag is dan of je niet alleen door de dekvloer moet, maar mss ook door 3-4 groepen elektra, dat laatste is lastiger
Afgelopen bouwvak de badkamer aangepakt, laatste ruimte in het huis die compleet gedaan moest worden.
Alles zelf gedaan met uitzondering van het afkitten, daar heb ik een pro voor ingeschakeld.
Wanden hebben beton ciré gekregen en op de vloer liggen dezelfde tegels als elders in het huis, loopt nu ook mooi in patroon door. Badmeubel is een omgebouwde oude buffetkast van oma.
Voor:
:strip_exif()/f/image/d98mOJ2agzgrpOyjINl2MLfO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchc6p3s9ZmmKl0xYH9xbkSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xg9jAfa5yloBAhNoMhUVNP3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9V8EjIE6gMgc8Z9vN8yeucUm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bC54wToIIxy7S8PsrTF1wpgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OW8hWqWsJ9P3sDE0qQXCAsUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjSCmIFVJBNLSJw5kI0zZMB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nwMBKkkEmj9G8amBwBlUiLBW.jpg?f=fotoalbum_large)
De hele verbouwing heeft zo'n €2800 gekost.
Alles zelf gedaan met uitzondering van het afkitten, daar heb ik een pro voor ingeschakeld.
Wanden hebben beton ciré gekregen en op de vloer liggen dezelfde tegels als elders in het huis, loopt nu ook mooi in patroon door. Badmeubel is een omgebouwde oude buffetkast van oma.
Voor:
:strip_exif()/f/image/d98mOJ2agzgrpOyjINl2MLfO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchc6p3s9ZmmKl0xYH9xbkSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xg9jAfa5yloBAhNoMhUVNP3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9V8EjIE6gMgc8Z9vN8yeucUm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bC54wToIIxy7S8PsrTF1wpgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OW8hWqWsJ9P3sDE0qQXCAsUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjSCmIFVJBNLSJw5kI0zZMB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nwMBKkkEmj9G8amBwBlUiLBW.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een verdeler die verstopt zit achter het wasmeubel kan ik elke leiding individueel afsluiten.Guido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:58:
Kun je die kosten specificeren ?Analamoebe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:07:
Heb je een linkje of naam voor die verdeler? Ik zoek eigenlijk iets van een afsluiterblok waar dan 3 kraantjes inzitten. kan ik alles individueel regelenBobmeister schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:18:
[...]
Met een verdeler die verstopt zit achter het wasmeubel kan ik elke leiding individueel afsluiten.
Edit: Al gevonden. Sanitair verdeler. Dat zou wel een oplossing zijn om alle 3 de kranen afzonderlijk van elkaar af te kunnen sluiten en regelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Guido7619 op 18-09-2025 13:35 ]
Jazeker...
Douchebak 350
Beton ciré 33m2. 1100
Vloertegels 250
Houten balk 25
Douchescherm 220
Douchekraan 350
Wastafel 250
Afzuiging 50
Gipsplafond 80
Kitter 125
Kom ik op €2800. Zal nog wel wat klein spul vergeten zijn. Heb de meeste spullen zonder BTW kunnen kopen. M'n zwager heeft een klussenbedrijf wat badkamers verbouwd, dus veel via hem aangeschaft.
Als je de tijd niet hoeft te betalen is alles relatief goedkoop.
Ah ja, het vertekent wat door het 3d effect en gelijke wand/vloertegels. Sorry.Guus9 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:30:
De muur aan de raam kant 231 douche en wc kant is 291, ook gat wat klein maar afmetingen zouden moeten kloppen
Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is de entree. Ervan uitgaande dat de deur naar buiten opent, heb je een hoek van 50x50 om naar binnen te lopen. Dat is krap, zeker omdat aan de andere zijde de douchedeur moet kunnen openen. Dat is hoop gedoe op de cm2, zeker als je bijvoorbeeld een kind onder douche wilt zetten.
Kijk evt naar een bad met goede douchebodem, en kijk ook gewoon heel kritisch naar het bad. Kan dat ook een kleiner bad zijn of zelfs worden weggelaten?
Toilet + achterbouwAnalamoebe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:54:
[...]
Jazeker...
Douchebak 350
Beton ciré 33m2. 1100
Vloertegels 250
Houten balk 25
Douchescherm 220
Douchekraan 350
Wastafel 250
Afzuiging 50
Gipsplafond 80
Kitter 125
Kom ik op €2800. Zal nog wel wat klein spul vergeten zijn. Heb de meeste spullen zonder BTW kunnen kopen. M'n zwager heeft een klussenbedrijf wat badkamers verbouwd, dus veel via hem aangeschaft.
Spiegel
Afvoer kosten
Een pot fill&finish kost al 50 euro, dan heb je nog 30 euro over om het plafond te hangen
Tegellijm en voegsel
Waterdichting (als dat gedaan is)
Luxaflex
Radiator
Waterleidingen en koppelingen
Diverse elektra
Je hebt het nog steeds prima gedaan hoor maar je 2800 is wat te optimistisch weergegeven
Ja zoiets als ditGuido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:31:
[...]
Heb je een linkje of naam voor die verdeler? Ik zoek eigenlijk iets van een afsluiterblok waar dan 3 kraantjes inzitten. kan ik alles individueel regelen
Edit: Al gevonden. Sanitair verdeler. Dat zou wel een oplossing zijn om alle 3 de kranen afzonderlijk van elkaar af te kunnen sluiten en regelen.
https://www.toolstation.b...-met-afsluitkranen/p83648
Ook te verkrijgen op Heima24, alhoewel ik de kwaliteit van die verdeler zelf niet fantastisch vind (het vastzetten is wat omslachtig).
Je exact zoiets besteld. Wel ergens anders en paar euro duurder maar nagenoeg gelijk. Kan ik toch alles afzonderlijk afsluiten mocht er ooit nood aan de man zijn.Bobmeister schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:11:
[...]
Ja zoiets als dit
https://www.toolstation.b...-met-afsluitkranen/p83648
Ook te verkrijgen op Heima24, alhoewel ik de kwaliteit van die verdeler zelf niet fantastisch vind (het vastzetten is wat omslachtig).
Toiletpot was al in bezit, bij de eerste verbouwing 2 stuks voor de prijs van 1 gekocht. Achterbouw was/is bestaand.Bobmeister schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:07:
[...]
Toilet + achterbouw
Spiegel
Afvoer kosten
Een pot fill&finish kost al 50 euro, dan heb je nog 30 euro over om het plafond te hangen
Tegellijm en voegsel
Waterdichting (als dat gedaan is)
Luxaflex
Radiator
Waterleidingen en koppelingen
Diverse elektra
Je hebt het nog steeds prima gedaan hoor maar je 2800 is wat te optimistisch weergegeven
Spiegel kostte €5,- bij de kringloop.
Afvoerkosten 0, alleen brandstof naar de stort.(het scheelt als je bevriend bent met degene bij de poort/weegbrug van de stort)
Fix and finish was over van de grote verbouwing.
Tegellijm en voegmiddel over van de grote verbouwing.
Waterdichting: kimband en pasta van m'n zwager gekregen
Luxaflex hing er al.
Radiator hing er al, de ombouw heb ik van restmateriaal gemaakt.
Waterleiding en koppelingen niet nodig gehad, was bestaand.
Diverse elektra heb ik gewoon op voorraad. Schakelmateriaal had ik al met de grote verbouwing ingekocht.
Maar je hebt wel gelijk dat ik een aantal dingen niet gerekend heb die ik al wel gekocht had met de grote verbouwing. Laat het dan op €3500 uitkomen. Verreweg het meeste heb ik bespaard op de beton ciré. Als ik dat een stucadoor had laten doen was ik al €4500 kwijt

Ik heb gekozen voor inbouwkranen. 2 stuks. Moeten deze ook geaard worden op het CAP? Er zit geen schroefgaatje om een draad aan vast te maken.
Het ding zelf zit in de muur, maar de uitloop is ook van metaal.
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.Guido7619 schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:32:
Ik heb gekozen voor inbouwkranen. 2 stuks. Moeten deze ook geaard worden op het CAP? Er zit geen schroefgaatje om een draad aan vast te maken.
Ja precies dit dus. Heb de vraag ook neergelegd bij HansGrohe. Kijken hoe hun reageren.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:44:
[...]
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.
Hoe zet jij grote wedi platen vast? Enkel high tack of ook nog met rozetten en schroeven?Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:44:
[...]
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.
De tegenstrijdigheid van al die rozetten en schroeven is dat je ineens heel veel gaatjes in de plaat maakt, welke juist als waterdicht wordt aangeprezen.
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:16:
[...]
Ja precies dit dus. Heb de vraag ook neergelegd bij HansGrohe. Kijken hoe hun reageren.
De wedi platen doe ik met high tack en wat schroeven. Ja je gaat er door heen, maar midden op een wand gaan de tegels echt geen lekkage geven. Als je er wel bang voor bent doe je er wat kimpasta overheen.
Wij zijn bezig met de badkamer voor onze nieuwbouwwoning. Het sanitair loopt via het bedrijf dat bij het project is aangesloten, maar wij willen het wastafelmeubel en de wastafel graag zelf achteraf aanschaffen en installeren.
Nu vraagt het bedrijf ons op welke hoogte de afvoer en waterleidingen moeten komen. Het gaat om een wastafel van 1 meter breed. De muur waar de wastafel moet komen is 2,08 m breed en we willen de wastafel ongeveer 40 cm vanaf de zijmuur plaatsen.
Helaas is het badkamerbedrijf niet erg behulpzaam met dit soort vragen.
Heeft iemand tips of richtlijnen hiervoor?
Nu vraagt het bedrijf ons op welke hoogte de afvoer en waterleidingen moeten komen. Het gaat om een wastafel van 1 meter breed. De muur waar de wastafel moet komen is 2,08 m breed en we willen de wastafel ongeveer 40 cm vanaf de zijmuur plaatsen.
:strip_exif()/f/image/OaqQGcZ5DP1ga5Iptukla0ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
Kunststof leidingen hoef je dan ook niet te aarden. De metalen delen van een waterleiding, als deze er al zijn, moeten geaard worden. In onze badkamer zijn de water- en CV leidingen dan ook alleen vereffend en niet geaard. Maar dat komt hoofdzakelijk vanwege alle kunstof leidingen die wij in het huis hebben.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:12:
[...]
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)
De wedi platen doe ik met high tack en wat schroeven. Ja je gaat er door heen, maar midden op een wand gaan de tegels echt geen lekkage geven. Als je er wel bang voor bent doe je er wat kimpasta overheen.
Nee maar de metalen delen van de kraan wel. Vereffenen inderdaad, maar die hangt ook aan de aarde dus aard je het ook.ViezeVis schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:02:
[...]
Kunststof leidingen hoef je dan ook niet te aarden. De metalen delen van een waterleiding, als deze er al zijn, moeten geaard worden. In onze badkamer zijn de water- en CV leidingen dan ook alleen vereffend en niet geaard. Maar dat komt hoofdzakelijk vanwege alle kunstof leidingen die wij in het huis hebben.
Kijk naar de afmetingen van je toekomstige meubel en baseer daarop de hoogte van aansluiting/afvoer. Zorg er in ieder geval voor dat de boorgaten voor ophanging voorlopoge wastafel achter het toekomstige wandmeubel vallen. Idem ophanging spiegel. Dan kloppen de verhoudingen misschien niet als je huis wordt opgeleverd, maar wel met je uiteindelijk situatie. Bel agrijk dus om te bepalen wat er uiteindelijk moet komen.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:01:
Wij zijn bezig met de badkamer voor onze nieuwbouwwoning. Het sanitair loopt via het bedrijf dat bij het project is aangesloten, maar wij willen het wastafelmeubel en de wastafel graag zelf achteraf aanschaffen en installeren.
[Afbeelding]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.Toke_gt schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:16:
[...]
Kijk naar de afmetingen van je toekomstige meubel en baseer daarop de hoogte van aansluiting/afvoer. Zorg er in ieder geval voor dat de boorgaten voor ophanging voorlopoge wastafel achter het toekomstige wandmeubel vallen. Idem ophanging spiegel. Dan kloppen de verhoudingen misschien niet als je huis wordt opgeleverd, maar wel met je uiteindelijk situatie. Bel agrijk dus om te bepalen wat er uiteindelijk moet komen.
Hoe bepaal je dan waar de afvoer water aansluiting komt? Badmeubel met wastafel komt op een hoogte vanaf de vloer op 90cm, dit is wat we nu ook hebben.
Heeft de leverancier online niet een installatietekening of foto bij dit meubel staan? Daarop kun je doorgaans zien hoeveel ruimte er voor de afvoer is. Meestal is de binnenkant erop gebaseerd dat de afvoer en leidingen in het midden uit de muur komen, met voldoende speling eromheen. In jouw geval is dat de helft van het meubel (60 of 50) + gewenste 40 cm open ruimte vanaf de muur. Hoogte is zo dat de afvoer onder het meubel niet te zien is, dus minimaal 20 cm hoog, maar liever 40 of 60. Als de kranen uit de muur komen (?) moeten die weer boven die 90 cm komen.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:47:
[...]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.
Hoe bepaal je dan waar de afvoer water aansluiting komt? Badmeubel met wastafel komt op een hoogte vanaf de vloer op 90cm, dit is wat we nu ook hebben.
Is het een enkele of dubbele bak?moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:47:
[...]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.
Anders een link naar het meubel kan ook helpen.
Bij een enkele bak is waterleidingen op 65 cm en afvoer op 60 cm redelijk standaard.
Er zijn bakken waar het makkelijk is om de afvoer in het hart te hebben, er zijn ook modellen met ruimtebesparende sifon die de afvoer beter naast de waterleidingen kunnen hebben.
Please state the nature of the technical emergency
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.edsandje schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:38:
[...]
Is het een enkele of dubbele bak?
Anders een link naar het meubel kan ook helpen.
Bij een enkele bak is waterleidingen op 65 cm en afvoer op 60 cm redelijk standaard.
Er zijn bakken waar het makkelijk is om de afvoer in het hart te hebben, er zijn ook modellen met ruimtebesparende sifon die de afvoer beter naast de waterleidingen kunnen hebben.
https://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s69521328/
https://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s59514012/
Op deze foto kun je goed zien hoe die afvoer aan de binnenkant is weggewerkt. Er is voldoende ruimte achter de laden om de afvoer ergens achter de onderste lade (dus tussen 25 en 60 cm) in het midden uit de muur te laten komen. Waterleiding zou ik dan ergens halverwege bovenste lade laten uitkomen. Bij kranen zitten of koop je korte of lange flexibele aansluitingen, dus dat past dan altijd wel.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:48:
[...]
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.
:strip_exif()/f/image/Lztmq3zJ9e0IM93HUM1rcFA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Een sifon afvoerset is universeel en eigenljk altijd nog wel op maat gezaagd worden. Je afvoer kun dus overal zitte, zolang het maar laag genoeg zit en binnen het meubel valt. Exact in het midden is bij een dubbele wastafel niet handig omdat daar vaak nog een verstevigingsstrip van het meubel zit.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:48:
[...]
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.
Ik heb net van de week de afvoer voorbereid voor een dubbele bak. Komt in het linker gedeelte van de kast. De afvoer rechts wordt dus een iets langer pijpje als de linker afvoer.
Hou ook rekening met de bevestingspunten. Toevallig aantal weken terug bij mijn zus zo'n zelfde ikea meubel opgehangen. Die hangt aan een strip bijna helemaal bovenaan het meubel.
De afvoer of waterleiding wat uit de muur komt hoeft echt niet op de centimeter nauwkeurig.
Dit is de reactie van Axor/HansGrohe.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:12:
[...]
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)
Goedemorgen,
Over het algemeen dienen alle leidingen en metalen delen voorzien te zijn van een potentiaal vereffening.
In de regel gebeurt dit door een draad aan te sluiten op de bevestiging van het inbouwdeel, wellicht dat de plaatselijke installateur u kan vertellen hoe zij dit doen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Customer Service
Carlos
Op zich zou je dus een draad kunnen wikkelen rondom de schroef waarmee je het binnenwerk vastzet.
Is nog het overwegen waard. Boel ligt nog open.
Dan kan je er beter een kabelschoen met oogje op krimpen. Maar kom je met een draad bij het binnenwerk dan? Die box moet waterdicht blijven..Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:49:
[...]
Dit is de reactie van Axor/HansGrohe.
Goedemorgen,
Over het algemeen dienen alle leidingen en metalen delen voorzien te zijn van een potentiaal vereffening.
In de regel gebeurt dit door een draad aan te sluiten op de bevestiging van het inbouwdeel, wellicht dat de plaatselijke installateur u kan vertellen hoe zij dit doen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Customer Service
Carlos
Op zich zou je dus een draad kunnen wikkelen rondom de schroef waarmee je het binnenwerk vastzet.
Is nog het overwegen waard. Boel ligt nog open.
Ja oogje krimpen is mooier. Het is mogelijk om dat op de onder de schroef te zetten waarmee het binnendeel wordt vastgezet.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:07:
[...]
Dan kan je er beter een kabelschoen met oogje op krimpen. Maar kom je met een draad bij het binnenwerk dan? Die box moet waterdicht blijven..
Wat is jou advies als je naar de plattegrond kijkt van de badkamer, we willen 30-40cm vanaf de muur de meubel plaatsen, omdat achter de meubel nog een radiator willen plaatsen. Waterleiding voor dubbele kraan willen we na oplevering laten splitsen, vanaf de bouw is dit een duur geintje.Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:44:
[...]
Een sifon afvoerset is universeel en eigenljk altijd nog wel op maat gezaagd worden. Je afvoer kun dus overal zitte, zolang het maar laag genoeg zit en binnen het meubel valt. Exact in het midden is bij een dubbele wastafel niet handig omdat daar vaak nog een verstevigingsstrip van het meubel zit.
Ik heb net van de week de afvoer voorbereid voor een dubbele bak. Komt in het linker gedeelte van de kast. De afvoer rechts wordt dus een iets langer pijpje als de linker afvoer.
Hou ook rekening met de bevestingspunten. Toevallig aantal weken terug bij mijn zus zo'n zelfde ikea meubel opgehangen. Die hangt aan een strip bijna helemaal bovenaan het meubel.
De afvoer of waterleiding wat uit de muur komt hoeft echt niet op de centimeter nauwkeurig.
:strip_exif()/f/image/OaqQGcZ5DP1ga5Iptukla0ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door moca007 op 23-09-2025 01:27 ]
Waar wil je nu dat meubel plaatsen? Tegen de wand met de rode streep of op de plek waar het nu getekend is?moca007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 01:10:
[...]
Wat is jou advies als je naar de plattegrond kijkt van de badkamer, we willen 30-40cm vanaf de muur de meubel plaatsen, omdat achter de meubel nog een radiator willen plaatsen. Waterleiding voor dubbele kraan willen we na oplevering laten splitsen, vanaf de bouw is dit een duur geintje.
[Afbeelding]
Wand met de rode streep.Guido7619 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:18:
[...]
Waar wil je nu dat meubel plaatsen? Tegen de wand met de rode streep of op de plek waar het nu getekend is?
Waarmee is dit getekend ziet er wel handig uit.
moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:01:
[Afbeelding]
Xiaomi 13T Pro
En hoe bedoel je achter het meubel nog een radiator plaatsen. Die radiator zit er toch al ingetekent. Het meubel komt er toch naast te staan?
Anders eerst nauwkeuriger aangeven waar het meubel komt.
Ik denk met MS Visio.Btje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:42:
Waarmee is dit getekend ziet er wel handig uit.
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 23-09-2025 14:43 ]
Dit is een basisopstelling van de badkamer, radiator gaat naar de andere muur. zie fotoGuido7619 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:35:
[...]
En hoe bedoel je achter het meubel nog een radiator plaatsen. Die radiator zit er toch al ingetekent. Het meubel komt er toch naast te staan?
Anders eerst nauwkeuriger aangeven waar het meubel komt.
:strip_exif()/f/image/dTXK7fJug9NCSFB7uloX5UmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou het ongeveer 55 cm hoog zetten vanaf de vloer en 20 cm binnen het meubel aan 1 kant. Dan zit je wel goed lijkt mij.moca007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:02:
[...]
Dit is een basisopstelling van de badkamer, radiator gaat naar de andere muur. zie foto [Afbeelding]
Elk huis is anders dus die afvoer sets zijn zo gemaakt dat je er alle kanten mee op kunt en alles langer of korter kunt maken.
Alleen bij een zichbaar sifon wil je dit het netjes uitgelijnd hebben met je afvoerputje. Met een meubel maakt het niet te gek veel uit.
Als je de ruimte hebt zou ik ook niet de afvoer te dicht bij de stopkraantjes plaatsen. Zit je alleen maar in de weg. Waterstop kraantjes kunnen wel meer richting 75 cm hoog.
Maar pin mij er niet op vast. Ik heb even op internet een sifon bestudeerd hoe groot het bochtje is. Dan nog gekeken naar mijn 3 ophangpunten van het meubel dat ik daar niet mee in de knel kom. En of het dan 15 of 18 cm uit het midden zit maakt mij geen reet uit. Zie je toch niks van.
Voor de douche is inmiddels besloten dat we een Grohe regendouche met smartcontrol nemen in de kleur supersteel (geborsteld RVS). Alleen voor de vrijstaande badkraan hebben we nu een probleem, want de grohe kraan vinden we gewoon enorm lelijk:

Wij willen "gewoon" een kraan met een mooie boog:

Nu snap ik dat 2 merken het risico hebben net niet dezelfde kleur te hebben, gelukkig ben ik hier niet zo bang voor omdat beide kranen 3m uit elkaar staan, waardoor je nooit beide tegelijkertijd zal zien.
De uitdaging is wel om een goed merk te vinden, ik vind enorm veel van dit soort kranen voor rond de 600 euro van goedkope merken als Sani Royal, Saniclear, Linie Diversy (x2o), Radius (maxaro), Ben, Wiesbaden, etc. En eerlijk gezegd durf ik dat niet aan, het binnenwerk geloof ik wel, zo vaak gebruiken we het bad niet. Het gaat me eerder over de coating die minder goed kan zijn. Probleem is vooral dat er een aansluiting in de grond moet, dus ik verwacht niet dat ik achteraf bij problemen even een nieuwe kraan erop kan schroeven.
De vraag is welk merk dan wel goed is, ik heb nog wat duurdere opties gevonden:
- Brauer (bovenstaande op de foto) is onze favoriet en kost 1500 euro. Alleen is er nogal discussie in dit forum of dat nu wel of niet een goed merk is.
- Crosswater MPRO: 1150 euro, In dit forum wordt niet veel over dat merk gesproken, maar op internet lijkt het erop dat het een engels merk is die toch wel goede garantie heeft.
- Damixa: 1850 euro. Alleen op hun eigen website te koop omdat ze schijnbaar liefst via badzaken werken. Ik lees hier dat dit wel een a-merk is.. Maar het is wel erg veel geld voor een badkraan.
- Hotbath: rond de 1500, maar ik heb al genoeg gelezen dat Hotbath niet zo goed is als ze doen voorkomen.
Puur op stijl zou ik voor Brauer willen gaan (iets grotere boog dan de anderen), maar dan moet hij wel goed zijn, hij moet toch 20 jaar mee. Iemand nog andere suggesties of meningen ?

Wij willen "gewoon" een kraan met een mooie boog:

Nu snap ik dat 2 merken het risico hebben net niet dezelfde kleur te hebben, gelukkig ben ik hier niet zo bang voor omdat beide kranen 3m uit elkaar staan, waardoor je nooit beide tegelijkertijd zal zien.
De uitdaging is wel om een goed merk te vinden, ik vind enorm veel van dit soort kranen voor rond de 600 euro van goedkope merken als Sani Royal, Saniclear, Linie Diversy (x2o), Radius (maxaro), Ben, Wiesbaden, etc. En eerlijk gezegd durf ik dat niet aan, het binnenwerk geloof ik wel, zo vaak gebruiken we het bad niet. Het gaat me eerder over de coating die minder goed kan zijn. Probleem is vooral dat er een aansluiting in de grond moet, dus ik verwacht niet dat ik achteraf bij problemen even een nieuwe kraan erop kan schroeven.
De vraag is welk merk dan wel goed is, ik heb nog wat duurdere opties gevonden:
- Brauer (bovenstaande op de foto) is onze favoriet en kost 1500 euro. Alleen is er nogal discussie in dit forum of dat nu wel of niet een goed merk is.
- Crosswater MPRO: 1150 euro, In dit forum wordt niet veel over dat merk gesproken, maar op internet lijkt het erop dat het een engels merk is die toch wel goede garantie heeft.
- Damixa: 1850 euro. Alleen op hun eigen website te koop omdat ze schijnbaar liefst via badzaken werken. Ik lees hier dat dit wel een a-merk is.. Maar het is wel erg veel geld voor een badkraan.
- Hotbath: rond de 1500, maar ik heb al genoeg gelezen dat Hotbath niet zo goed is als ze doen voorkomen.
Puur op stijl zou ik voor Brauer willen gaan (iets grotere boog dan de anderen), maar dan moet hij wel goed zijn, hij moet toch 20 jaar mee. Iemand nog andere suggesties of meningen ?