ConQuestador schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:16:
Ik ben zelf alvast aan het designen geslagen voor onze nieuwe badkamer, deze is 3x4m, en de indeling blijft grotendeels gelijk aan hoe het nu is. Aangezien ik (gratis) homestyler heb gebruikt had ik niet altijd de perfecte materialen (vooral bij wasbak), het is vooral een impressie van de formaten en kleurstellingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar focus punten:
- We wilden aan de achterwand graag 30cm diepe planken voor de handdoeken, hadden we gezien in een badkamerzaak en dat lijkt ons erg mooi zo. Hiervoor ga ik dus 30cm opofferen van de badkamer, door valse muren voor de muur te zetten.
- Ik hou van symmetrie , ik heb dus de nis bij de douche ook boven het bad geplaatst, niet nodig, wel mooi.
- In de nisjes wil ik (led) verlichting inbouwen. Bij de handdoekplanken niet.
- We willen een losstaand bad, ik heb ook half losstaande baden bekeken, maar die vind ik toch minder mooi.
- We willen maar 1 douche, ondanks dat er ruimte is voor 2. Het idee is om de regendouche (die wij zelf zelden gebruiken) en de handdouche aan stang 50cm uit elkaar te plaatsen. Met de juiste inbouwset kan je dan alsnog beide tegelijkertijd gebruiken, ondanks dat dit niet het hoofddoel is.
- We willen geen inloopdouche maar een glazenwand met deur, zodat de warmte lekker blijft hangen bij het douchen.
- De knoppen van de douche wil ik in het muurtje doen, zodat je de douche aan/uit kan zetten zonder de douche te betreden (handig met kinderen).
- We willen alle tegels onder verstek laten zagen, hebben we nu ook, en ik hou niet echt van die strips.
- Tegels heb ik op 100x100 ingetekend, nav een eerdere vraag in dit topic kwam ik uit op dit formaat, en de lijnen bevallen me erg goed zoals ze nu zijn.
- Onder de ramen zit nu een 10cm muurtje, deze laten we toch maar staan. In 3d zie je dat het erg kaal wordt zonder, en we vinden dat muurtje ook gewoon erg handig om spullen op te leggen.
- Plafond blijft zoals die is, er zitten reeds spotjes op de juiste plekken aangezien de huidige indeling grotendeels gelijk is.
- We zijn nog niet over de kleurstelling uit, We weten dat we 100x100 tegels met groene zweem als accentmuur willen doen. De rest van de tegels zijn we nog niet uit.
Vragen:
- Gaat onder verstek zagen nog lukken bij de nisjes zoals ze nu zijn? Deze zijn namelijk precies in het midden van een volle tegel.
- Kom maar op met meningen / suggesties
Inmiddels is de badkamer af, en wil ik nog even de resultaten delen. Ik had als ZZPer vanaf eind november vorig jaar geen opdracht meer, dus heb ik bewust 3 maand geen nieuw werk aangenomen maar tijd ingeruimd om de hal+toilet beneden, badkamer en toilet boven helemaal zelf aan te pakken. Helaas is het toilet boven niet gelukt ivm tijdgebrek, deze komt later nog.
De werkzaamheden waren niet bepaald klein te noemen:
- Overal nieuwe plafonds in, onder andere om precies uit te komen met een hoogte van 2.40, wat precies 4 tegels is.
- Overal (extra) vloerverwarming ingefreest
- Leidingwerk in badkamer moest overal aangepast worden
- In badkamer moesten grote delen van de zandcementvloer opnieuw gedaan worden.
- Aan de wand moesten 120x60 tegels, vrij pittig voor een beginner
- Op de vloer 100x100 tegels, nog pittiger
- ALLE buitenhoeken in verstek, dat was iets van 50 strekkende meter tegel die in verstek gezaagd moest worden.
- Buitenhoeken met epoxy afgewerkt.
Fotootje om een impressie te geven halverwege.
Allereerst durf ik te zeggen dat alles zeer goed geslaagd is, er waren alleen enkele tegenvallers:
- De oude tegels bleken in het cement gezet te zijn. Tijdens de klus dus besloten toch tegel over tegel te gaan, maar alsnog moest ik meerdere delen alsnog opnieuw opstucen met een dikte van 3cm om gelijk uit te komen met de oude tegels.
- Toen ik de wandtegels wilde plaatsen bleek er een productiefout in te zitten. Er moesten nieuwe tegels uit de fabriek in Spanje komen wat 4 weken heeft geduurd.
- Doordat ik 4 weken moest wachten ben ik begonnen met de vloer, later bij het tegelen van de wand glipte een 120x60 tegel uit de zuignap, precies op de rand van 2 vloertegels.. Aangezien ik nog maar 1 vloertegel over had, heb ik 6 weken moeten wachten op 1 nieuw doosje tegels (want ook die waren niet op voorraad). Pas na 6 weken kon ik dus de vloer afmaken en voegen.
- De gemetselde muren bleken met (keiharde) buitenstenen gemetseld te zijn. Een simpele WC ombouw slopen koste dus al een volle dag door met een zware sloophamer steen voor steen uit te bikken.
- De waterleidingen liepen erg onverwacht, zelfs voor de stortbak langs in de tegels. Ik heb dus 3x moeten rennen naar de hoofdleiding omdat ik weer een onverwachte leiding kapot hakte.
- De wandtegels lieten zich absoluut niet snijden (en ik had nog wel een professionele snijder gekocht). Ik moest dus alle wandtegels zagen, en zelfs dan sprongen ze soms nog kapot (zelfs bij meerdere dieptes inzagen)
- De douchewand is 2x verkeerd geleverd, het heeft dus 6 weken geduurd voor we konden douchen achter een scherm.
- De "douche-toilet" heeft 1 week warm water gegeven, ik ben nu al meerdere maanden bezig om onder garantie dit te laten repareren.
Al met al ging het allemaal wat minder snel dan gehoopt (hal+toilet beneden 1 maand, badkamer boven 2 maand), maar het is helemaal gelukt in mijn eentje met het nodige youtube werk.
De hal/WC beneden:
En de badkamer:
En uiteraard wil altijd iedereen weten wat het gekost heeft:
Toilet beneden:| Toilet | Vitra V-Care basic | 970 |
| Inbouwframe | Grohe Rapid SLX | 180 |
| Grohe fresh | 38796000 | 50 |
| Grohe spoelknop | 37601DC0 | 131 |
| toilet kastje | Gliss design echo | 380 |
| Waskom | Mondiaz poole | 320 |
| sifon RVS | best design | 35 |
| waskom plug mat RVS | Mueller bella | 27 |
| Toilet kraan | aquatulp RVS | 99 |
| Spiegel 60cm | spiegelautomaat | 120 |
| Grohe toiletrolhouder | Grohe essentials | 40 |
| Totaal | | 2312 |
Badkamer| douchegoot (140 cm): | Bruaer douchegoot 140 | 277 |
| regendouche set | grohe set : 34863DC0 | 1450 |
| douche wandaansluiting | 27057DC0 | 60 |
| douche glijstang | 26603DC0 | 134 |
| Vrijstaande badkraan | Crosswater MPRO | 1136 |
| 2 kranen voor wasbak RVS | GROHE Lineare New - 23106DC1 | 420 |
| Douche wand | Glazz - Anna XL | 900 |
| Vrijstaand bad Acryl 170 x 80 | Looox Chill | 1350 |
| Radiator | YDay halv 180x60 | 335 |
| Verwarmings element 900W | EMKE | 76 |
| 4x Wandplanken op maat | | 212 |
| Inbouwspots 12 GU12 / IP65 | ibood | 55 |
| Spiegel | spiegelpracht 160x130 | 800 |
| Totaal | | 7205 |
Totalen:| Toilet | 2312 |
| Badkamer | 7205 |
| Tegels | 4400 |
| Materialen | 3500 |
Grand total | 17.417 |
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce