Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:05
dft2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Wij hebben zelf glazz.nl op t oog, maar nog geen ervaring mee (ze sturen wel gratis samples op).
Ik vind het nogal veel
goed zoeken ook even kijken bij lokale glas leveranciers
deze doen meestal ook wel in gehard glas voor badkamer en zo
inclusief hang en sluitwerk ik denk dat u voor €1000 echt wel kan slagen
hierbij het bedrag van mijn offerte voor ongeveer dezelfde maten die u
Dus een vastpaneel een deur met een vinger gat erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRh0FdedTIGE-mviR0tvwbiH2zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0h58ohSnDv45LixL8Vi9gYR.jpg?f=fotoalbum_largeen twee stainless steel heavy duty scharnieren

• Toke_gt
  • Laatst online: 20:24
Nickmeck schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:05:
Dag beste medetweakers misschien kunnen jullie mij helpen. Ik ga zelf de badkamer aan laten leggen door bekenden in dit ontwerp. Nu ben ik opzoek naar een leverancier van de douchedeur en een glaswand. Beiden moeten waarschijnlijk maatwerk worden aldus de badkameradviseur. Het glazen wandje is 60x260 (tot plafond) en de deur is 90x200 (toch zelf gekozen voor een kortere deur ivm de ventilatie). Nu heb ik 2 offertes gekregen, maar deze zijn met 3000-3500 (inclusief montage) in mijn ogen aan de hoge kant. Hebben jullie tips of ideeën waar ik terecht kan? [Afbeelding]
Je bent stukken goedkoper uit (zowel materiaal als montage) als je de muurtjes vervangt door glazen douchewanden. Online kun je ze in alle soorten en maten bestellen.
Wil je het toch als maatwerk tussen de muurtjes, dan snap ik dat je op de genoemde bedragen uitkomt. Het is duur doordat het precisiewerk is met kwetsbaar materiaal. Ik begrijp het design, maar het is een aanslag op je budget. Vraag is vooral of je dat ervoor over hebt. Alternatief kan zijn halfhoog muurtje met glas erboven.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 21-01-2026 19:46 ]

• Debbiek
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-02 20:33
Hi tweakers,

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met standaardbadkamer met wat kleine wijzigingen in sanitair en tegelwerk.

Op dit moment wonen we in een soortgelijke nieuwbouwwoning van 4 jaar oud maar dat is huur. Bij de huidige badkamer hebben we de radiator nooit aan. Ventileren via raam en ventilatiesysteem en muren in de douche drogen lijkt voldoende. Koud is het ook niet.

In de nieuwe woning krijgen we vloerverwarming en overwegen we geen radiator te nemen.
Hoor graag jullie advies. Is het nodig als we hem niet gebruiken? Als we het huis weer willen verkopen, is het dan een nadeel dat er geen radiator hangt? Iemand ervaring met infraroodpanelen of een infraroodpaneel in spiegel als alternatief?

We moeten ook afzien van SKW garantie omdat ze dan niet garanderen dat de badkamertemperatuur tot 22 graden haalbaar is. Daarvoor moeten we documenten ondertekenen via de aannemer. Heeft dat nog consequenties waar we misschien niet aan denken?

Bedankt voor het meedenken!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-02 14:45
Debbiek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:27:
Hi tweakers,

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met standaardbadkamer met wat kleine wijzigingen in sanitair en tegelwerk.

Op dit moment wonen we in een soortgelijke nieuwbouwwoning van 4 jaar oud maar dat is huur. Bij de huidige badkamer hebben we de radiator nooit aan. Ventileren via raam en ventilatiesysteem en muren in de douche drogen lijkt voldoende. Koud is het ook niet.

In de nieuwe woning krijgen we vloerverwarming en overwegen we geen radiator te nemen.
Hoor graag jullie advies. Is het nodig als we hem niet gebruiken? Als we het huis weer willen verkopen, is het dan een nadeel dat er geen radiator hangt? Iemand ervaring met infraroodpanelen of een infraroodpaneel in spiegel als alternatief?

We moeten ook afzien van SKW garantie omdat ze dan niet garanderen dat de badkamertemperatuur tot 22 graden haalbaar is. Daarvoor moeten we documenten ondertekenen via de aannemer. Heeft dat nog consequenties waar we misschien niet aan denken?

Ik ben mijn badkamer aan het renoveren en er komt vloerverwarming in. Omdat ik nu nog niet weet hoe succesvol dat gaat uitpakken doe ik er een 600 watt infrarood paneel bij in het plafond. Dan kan ik later wel zien hoe vaak die bij moet. Ga deze niet via een thermostaat schakelen, enkel aan uit. Hooguit een timer erop zodat je het niet vergeet uit te zetten.

Je zou natuurlijk enkel een stopkontakt kunnen laten aanleggen voor een electrische radiator, maar de radiator zelf niet nemen. Eventueel met een afdekplaatje. Het is vandaag de dag toch vaak al een electrische radiator die ze erbij zetten. Vloerverwarming via de warmtepomp.

Of je laat de bouwer wel de electrische radiator en alles plaatsen en gewoon niet gebruiken/verwijderen. Zit je waarschijnlijk wel met gaten in je tegels. Heb je wel het stopkontakt en de garantie.

Neem aan dat het puntje van garantie enkel en alleen op de temperatuur zal zijn?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:12
Hi tweakers,

Als ik dan een argument moet bedenken....... ;)
Ik weet niet of je al kinderen hebt of dat je die misschien in de toekomst nog hoopt te krijgen. Maar dan kan er een moment komen dat er gevraagd wordt: mamaaaaa, is mijn sportbroek al droog? Ik heb hem vanavond/ morgenochtend nodig. Dan kun je hem even over de verwarming hangen bijvoorbeeld 8) Of de droger ervoor aanzetten natuurlijk.

• Guido7619
MikaX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Ik weet niet of je al kinderen hebt of dat je die misschien in de toekomst nog hoopt te krijgen. Maar dan kan er een moment komen dat er gevraagd wordt: mamaaaaa, is mijn sportbroek al droog? Ik heb hem vanavond/ morgenochtend nodig. Dan kun je hem even over de verwarming hangen bijvoorbeeld 8) Of de droger ervoor aanzetten natuurlijk.
Goed idee. Dat kan mij ook in de toekomst gaan gebeuren met een kleine op komst. Maar daar ga ik geen radiator voor plaatsen. Gevalletje pech, daar leren ze van.

Momenteel de badkamer aan het renoveren. Vloerverwarming en als backup een IR paneel in het plafond.

Nu heb ik nog niks verzonnen voor handdoeken ophangen/drogen. Ik heb nog de mogelijkheid zo'n instamat Jay te plaatsen. Mooi en prijzig ding, maar met 29 watt verwarming verwacht ik er niks van. Opwarmen van de handdoek voor het douchen vindt ik onnodig, maar iets elegants om de handdoek te drogen wel.

Iemand ervaring met zo'n Instamat Jay handdoek warmer? Heeft het ook maar enig nut voor na het douchen?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:37

_Arthur

blub

of een infraroodpaneel in spiegel als alternatief?
Dat is leuk om je spiegel droog te houden, maar verwacht niet dat dat je badkamer gaat verwarmen.

• hitmainiac
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-02 08:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXFb-UkOqNPyDKR_6m9lIb9Z6h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiC8PBp0htbi64oUijxNRjRD.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een probleem in de badkamer. Was net blij dat de tegels klaar waren, maar loop nu tegen iets aan, namelijk dat de stopcontacten bij de wastafel zitten. Er is grote kans dat hierin water gaat komen. De stopcontacten zaten er al in vanuit de bouw en de wastafelinstallatie was eigenlijk meer rechts, maar deze had de loodgieter verplaatst naar links en dan komt die uit op de stopcontact. Niemand heeft er ook wat van gezegd tijdens de verbouwing van de badkamer en ik heb er eerlijk gezegd zelf ook niet aan gedacht. Ik dacht zelf aan een spatwaterdichte stopcontact, maar kan deze niet echt vinden, omdat deze stopcontact dubbel op elkaar is, enkele zijn wel makkelijk te vinden of voor de tuin ook. Alternatief is tegel openbreken en de stopcontacten helemaal weghalen en een nieuwe tegel erin, heb nog tegels over. Vervelende is ook dat de tegel bewerkt moet worden omdat het op de wastafelinstallatie is, dus moeten gaten erin geboord worden en de hoek moet opnieuw gekit worden, die was gister pas gedaan. Iemand tips?

[ Voor 15% gewijzigd door hitmainiac op 22-01-2026 19:49 ]

• Debbiek
Guido7619 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Ik ben mijn badkamer aan het renoveren en er komt vloerverwarming in. Omdat ik nu nog niet weet hoe succesvol dat gaat uitpakken doe ik er een 600 watt infrarood paneel bij in het plafond. Dan kan ik later wel zien hoe vaak die bij moet. Ga deze niet via een thermostaat schakelen, enkel aan uit. Hooguit een timer erop zodat je het niet vergeet uit te zetten.

Je zou natuurlijk enkel een stopkontakt kunnen laten aanleggen voor een electrische radiator, maar de radiator zelf niet nemen. Eventueel met een afdekplaatje. Het is vandaag de dag toch vaak al een electrische radiator die ze erbij zetten. Vloerverwarming via de warmtepomp.

Of je laat de bouwer wel de electrische radiator en alles plaatsen en gewoon niet gebruiken/verwijderen. Zit je waarschijnlijk wel met gaten in je tegels. Heb je wel het stopkontakt en de garantie.

Neem aan dat het puntje van garantie enkel en alleen op de temperatuur zal zijn?
Thanks, we gaan sowieso voor het stopcontact hebben we besloten. En de garantie is op de temperatuur en de eventuele gevolgen daarvan. Dus misschien nemen we daarom de radiator toch, ondanks dat we hem bijna niet gaan gebruiken.

• Debbiek
MikaX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:16:
[...]

We hebben inderdaad kinderen en daar gebruiken we hem nu wel heel af-en-toe voor (omdat we nog geen droger hebben). Thanks voor de tip!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:57
hitmainiac schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:49:
[Afbeelding]
Ik heb een probleem in de badkamer. Was net blij dat de tegels klaar waren, maar loop nu tegen iets aan, namelijk dat de stopcontacten bij de wastafel zitten. Er is grote kans dat hierin water gaat komen. De stopcontacten zaten er al in vanuit de bouw en de wastafelinstallatie was eigenlijk meer rechts, maar deze had de loodgieter verplaatst naar links en dan komt die uit op de stopcontact. Niemand heeft er ook wat van gezegd tijdens de verbouwing van de badkamer en ik heb er eerlijk gezegd zelf ook niet aan gedacht. Ik dacht zelf aan een spatwaterdichte stopcontact, maar kan deze niet echt vinden, omdat deze stopcontact dubbel op elkaar is, enkele zijn wel makkelijk te vinden of voor de tuin ook. Alternatief is tegel openbreken en de stopcontacten helemaal weghalen en een nieuwe tegel erin, heb nog tegels over. Vervelende is ook dat de tegel bewerkt moet worden omdat het op de wastafelinstallatie is, dus moeten gaten erin geboord worden en de hoek moet opnieuw gekit worden, die was gister pas gedaan. Iemand tips?
Hoeveel watee er echt op spat zou je nog kunnen afwachten.
Dit is een dubbel stopcontact waarschijnlijk op een gewone enkele inbouwdoos. Je zou deze, zonder tegelwerk te hoeven veranderen, kunnen demonteren & vervangen voor een enkel. Stopcontact met klepje.
Ik denk niet dat er in het tegelwerk een gat zit wat anders is dan rond 76mm?
(stroom eraf, schroefjes losdraaien, and we will know more mits je denkt dat dat veilog lukt, anders laten doen)

• Debbiek
_Arthur schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Dat is leuk om je spiegel droog te houden, maar verwacht niet dat dat je badkamer gaat verwarmen.
Thanks, goed om te weten ook.

• Evo X
.

[ Voor 99% gewijzigd door Evo X op 22-01-2026 20:23 ]

• hitmainiac
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-02 08:52
Evo X schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Hoeveel watee er echt op spat zou je nog kunnen afwachten.
Dit is een dubbel stopcontact waarschijnlijk op een gewone enkele inbouwdoos. Je zou deze, zonder tegelwerk te hoeven veranderen, kunnen demonteren & vervangen voor een enkel. Stopcontact met klepje.
Ik denk niet dat er in het tegelwerk een gat zit wat anders is dan rond 76mm?
(stroom eraf, schroefjes losdraaien, and we will know more mits je denkt dat dat veilog lukt, anders laten doen)
het is een anderhalve inbouwdoos. Tegel gaat er toch uit en de contactdoos verwijderen en een nieuwe tegel erin helaas

[ Voor 34% gewijzigd door hitmainiac op 23-01-2026 21:00 ]

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 17:20
Hoe is bij jullie hier het badkamer ontwerp gegaan, vooral definitieve ontwerp met passende tegels en kleuren en stijlen. Is dat de badkamerleverancier die in de showroom dat mooi finaal weet te maken of zelf ontworpen?

Er vallen 1001 combinaties te maken van (vloer)tegels, kasten, accenten, kranen stucwerk etc. We hebben wel ongeveer een idee inmiddels qua look, maar juiste combinatie van alles om het visueel helemaal strak en kloppend te maken is wel lastig.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Laguna

Connaisseur

@Hertog_Martin vanuit het nieuwbouwproject moest ik het doen met 1 gesprek met een verkoopadviseur, vervolgens loop je door de showroom en wordt je geacht ter plekke wat te bedenken op basis van inderdaad 1001 mogelijke combinaties. Uiteindelijk heb ik uitstel maximaal nodig gehad om tot een ontwerp te komen waar ik mij in kon vinden. Vooral lastig omdat je bij nieuwbouw van tekening werkt, alles vastgelegd wordt en je tot de oplevering dus geen enkele wijziging meer kan doorvoeren (zelfs al is het de kleur).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-02 16:45
Wij zijn de renovatie van onze badkamer aan het plannen. Het voornemen is vrijwel alles zelf te doen. Nu vroeg ik me af: gezien onze nieuwe badkamer hetzelfde design zal kennen als de oude hoe groot de reden is om ook alle leidingwerk e.d. te gaan vervangen? Alles ligt (zover ik kan beoordelen, sloop is nog niet begonnen) keurig in de muur en werkt feilloos. Is er dan toch nog een reden de badkamer tot op het bot te strippen en opnieuw op te bouwen? Ik snap dat ik daarmee eventueel bestaande zwakke punten kan oplossen (maar ook kan introduceren). Wat zijn hierin de afwegingen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Dreadnought schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:17:
Wij zijn de renovatie van onze badkamer aan het plannen. Het voornemen is vrijwel alles zelf te doen. Nu vroeg ik me af: gezien onze nieuwe badkamer hetzelfde design zal kennen als de oude hoe groot de reden is om ook alle leidingwerk e.d. te gaan vervangen? Alles ligt (zover ik kan beoordelen, sloop is nog niet begonnen) keurig in de muur en werkt feilloos. Is er dan toch nog een reden de badkamer tot op het bot te strippen en opnieuw op te bouwen? Ik snap dat ik daarmee eventueel bestaande zwakke punten kan oplossen (maar ook kan introduceren). Wat zijn hierin de afwegingen?
Die keuze moet je zelf maken natuurlijk. Weet je wat voor materiaal leidingen er nu in de vloer liggen?

T risico weet je zelf wel denk ik. Als 2 jaar na de renovatie iets gaat lekken kan het weer deels open.
En je weet waarschijnlijk niet hoe het nu zit, misschien zit er wel een ongeschikte koppeling ergens in de vloer verstopt waar je geen weet van hebt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Toke_gt
Dreadnought schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:17:
Hangt ook af van hoe lang leidingen erin zitten en of er eerder verbouwingen zijn geweest. Dus hoe groot is de kans op bestaande zwakke plekken?
Het is zeker niet altijd nodig om alles te vervangen, ik zou dat doen als je ook echt dingen in muur of vloer moet aanpassen. Als dat niet hoeft, kun je zeker overwegen om het te laten zitten en het sanitair aan te sluiten op de bestaande koppelingen en afvoeren.
Enige waar ik echt kritisch op zou zijn is afvoer douche.

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-02 16:45
Toke_gt schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Hangt ook af van hoe lang leidingen erin zitten en of er eerder verbouwingen zijn geweest. Dus hoe groot is de kans op bestaande zwakke plekken?
Het is zeker niet altijd nodig om alles te vervangen, ik zou dat doen als je ook echt dingen in muur of vloer moet aanpassen. Als dat niet hoeft, kun je zeker overwegen om het te laten zitten en het sanitair aan te sluiten op de bestaande koppelingen en afvoeren.
Enige waar ik echt kritisch op zou zijn is afvoer douche.
Dank (en ook aan Makrolon). Het leidingwerk loopt deels door muren en deels door de vloer. Meer muur dan vloer (want daar ligt al de vloerverwarming). Alles is zou oud als de woning, nl. van 1992, het is nog de eerste badkamer. De aansluiting van de douche ga ik sws moeten aanpakken, gezien dit nu in een koof (c.q. opbouw) ligt is dat echter eenvoudig. We gaan het grootste deel van de badkamer stucen, dus stel ik zou er ooit bij moeten dan is dat niet de allergrootste ramp. Wil je ook niet natuurlijk, maar het is anders dan tegelen. Rond de douche wordt sws alles vernieuwd dus ook daar is dat geen issue.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:47

ChillPascal

In the end...

In onze zoektocht naar een badkamer voor in onze nieuwbouwwoning komen wij niet verder voor een badkamerspiegel.

Ik zou graag een spiegel willen welke op een schakelaar werkt in plaats van zo’n ingebouwde touch-knop.

Die zijn al nauwelijks te krijgen, zo lijkt het. Als we dan onze aanvullende wensen, organisch, >150cm, verwarming, direct & indirect licht erbij nemen blijft er niks over.

Hebben jullie tips? Is een spiegel op losse schakelaar zo vreemd?

• bl0kkie87
  • Laatst online: 22:30
ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:58:
In onze zoektocht naar een badkamer voor in onze nieuwbouwwoning komen wij niet verder voor een badkamerspiegel.

Ik zou graag een spiegel willen welke op een schakelaar werkt in plaats van zo’n ingebouwde touch-knop.

Die zijn al nauwelijks te krijgen, zo lijkt het. Als we dan onze aanvullende wensen, organisch, >150cm, verwarming, direct & indirect licht erbij nemen blijft er niks over.

Deze voldoet bijná aan al je eisen want is maar 140cm. https://hipp-design.nl/led-spiegels/spv-b03/ Ik lees op hun website dat ze ook maatwerk doen, wellicht kan je ze benaderen voor jouw specifieke spiegel?

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

bl0kkie87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 02:37:
[...]

Deze voldoet bijná aan al je eisen want is maar 140cm. https://hipp-design.nl/led-spiegels/spv-b03/ Ik lees op hun website dat ze ook maatwerk doen, wellicht kan je ze benaderen voor jouw specifieke spiegel?
Er staat dat deze via een sensor dimmer aan de onderzijde schakelt. Ik zoek een spiegel die via een reguliere lichtnetschakelaar werkt en dus geen ingebouwde schakelaar heeft.

• Guido7619
ChillPascal schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 05:55:
[...]

Er staat dat deze via een sensor dimmer aan de onderzijde schakelt. Ik zoek een spiegel die via een reguliere lichtnetschakelaar werkt en dus geen ingebouwde schakelaar heeft.
Gewoon zelf een ledstrip monteren, welke je dan via de schakelaar kunt bedienen. Heb je ook meer keuze in spiegels en tegen een stuk voordeligere prijs dan die uit de link.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Guido7619 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:52:
[...]

Gewoon zelf een ledstrip monteren, welke je dan via de schakelaar kunt bedienen. Heb je ook meer keuze in spiegels en tegen een stuk voordeligere prijs dan die uit de link.
Klopt, heb ik ook aan gedacht, maar dan heb je geen direct licht. Dat is voor de vrouw in huis wel een vereiste ;)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:44
ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:58:

Als je bijvoorbeeld deze handleiding van X2O bekijkt zie je dat de knop op de spiegel wel eenvoudig te bypassen is. Ik weet dan echter niet hoe veel je nog ziet van de knop, dat zou je in de showroom moeten bekijken.

Ik heb 2,5 jaar terug nog spiegels bij X2O gekocht zonder knop, maar ik denk dat ze die nu niet meer voeren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Toke_gt
ChillPascal schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 05:55:
[...]
Ik zoek een spiegel die via een reguliere lichtnetschakelaar werkt en dus geen ingebouwde schakelaar heeft.
Ik heb een spiegel die op het lichtnetwerk zit (schakelaar naast de deur). Vervolgens kun je met de touchknop op de spiegel het licht vanachter de spiegel en de verwarming bedienen, maar dat hóeft niet op die manier. Volgens de badkamerinstallateur kon hij het ook zo aansluiten dat het licht meteen aanging als je de knop bij de deur gebruikt. Ik wilde dat niet (de sensor is een beetje verlicht en in de nacht is dat precies genoeg) dus ik weet niet of zijn verhaal echt klopt. Maar ga eens informeren bij een sanitairspecialist hoe je dat precies doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 27-01-2026 08:47 ]

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:32
Wij krijgen Terrazzo tegels van 15mm dik op onze badkamervloer. Nu ben ik op zoek naar een bijpassende douchegoot met tegelrooster. Voorkeur gaat uit naar Easydrain, maar het lijkt erop dat ze hiervoor geen (direct) passende oplossing hebben. De "modulo stone" is een mooie oplossing waarbij er geen profiel te zien is, maar vereist het polijsten van de zijkanten van de terrazzo tegel. Heeft iemand ervaring met een Easydrain icm een wat dikkere tegel, of anders een ander merk?

• Amirk237
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-02 11:15
Onlangs een account gemaakt op deze website! Ik lees al een tijdje mee met de badkamer / keuken topics en vroeg me af of er ook op de badkamers veel wordt onderhandeld? ZIjn de marges even hoog als de keukens? Qua inbouwen heb ik een handige harrie als contactpersoon, dus gaat het voornamelijk om het inkopen van de tegels en sanitair. Wat raden jullie aan?

• Guido7619
Amirk237 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:21:
Onlangs een account gemaakt op deze website! Ik lees al een tijdje mee met de badkamer / keuken topics en vroeg me af of er ook op de badkamers veel wordt onderhandeld? ZIjn de marges even hoog als de keukens? Qua inbouwen heb ik een handige harrie als contactpersoon, dus gaat het voornamelijk om het inkopen van de tegels en sanitair. Wat raden jullie aan?
Geen idee, denk dat er zeker veel te onderhandelen valt als je alles bij 1 winkel afneemt.

Ik zelf heb al mijn spullen overal en nergens vandaan. Nieuwe, ongebruikte solid surface douchebak van Marktplaats. Eiken meubel met soldid surface dubbele wasbak uit de outlet hoek bij Meijer Badkamers Almere. Tegels van Tegel Studio Tienray, kranen van SSD Armaturenshop Duitsland. Qboard en ander bouwmateriaal van de Hornbach en kleine spulletjes van de gamma op de hoek.

Veel uponor koppelingen ook van marktplaats, Alsmede slang vloerverwarming, uponor leidingen.

Vergt wel wat tijd en heen en weer rijden om dit allemaal te verzamelen maar ik zie dat ook een beetje als hobby en je moet er op het juiste moment tegenaan lopen.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:19
Yariva schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:40:
[...]

Lijkt inderdaad erg op mijn ervaring tot nu toe. Ik heb geen typenummers en ze werken graag met hun eigen merk / merk waar ze veel mee samenwerken "FG Design".

Ik heb ze gisteren gebeld en met open kaart gespeeld "luister die UP720 kan ik bij de Hornbach halen voor veel minder" en de reactie was meteen "dat is geen probleem, stuur de link door dan matchen wij dit". Kortom vanaf hun kant niet moeilijk gedaan over naar beneden gaan met de prijs. Wat in mijn ogen betekend dat er nog wel ergens veel meer rek in zit. Ik ga later vandaag alles in een lijstje zetten en internet prijzen kijken a.d.v. de productnamen. Wie weet wat eruit komt.
Hier ook discussie met Sanidump. Eerder al besteld voor de badkamer, nu extra badkamer op zolder. Nou leek allemaal prima, prijs ook prima, levering krijg ik inderdaad een FG Design vloerverwarming terwijl er op de offerte stond "Magnum vloerverwarming". Ja meneer dit is wat wij leveren en het is gewoon van Magnum, ondanks dat ik dus een andere thermostaat heb dan op de eerste verdieping en eentje die eruit ziet alsof hij rechtstreeks van AliExpress komt. Volgens hun klopt het allemaal omdat er op de doos "By Magnum". Ze zeggen ook dat ze daarmee in hun recht staan en gewoon een heel ander product kunnen leveren. Ik heb mn geld terug gekregen en de originele ergens anders besteld..

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 28-01-2026 13:04 ]

https://printcraft3d.nl

• big bang
Greetoz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Volgens hun klopt het allemaal omdat er op de doos "By Magnum". Ze zeggen ook dat ze daarmee in hun recht staan en gewoon een heel ander product kunnen leveren.
Meneer, ik weet dat u een Audi besteld had, maar Škoda komt ook van de Volkswagen Group dus zo is t wel prima toch?

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:02

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Greetoz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Hier ook discussie met Sanidump. Eerder al besteld voor de badkamer, nu extra badkamer op zolder. Nou leek allemaal prima, prijs ook prima, levering krijg ik inderdaad een FG Design vloerverwarming terwijl er op de offerte stond "Magnum vloerverwarming". Ja meneer dit is wat wij leveren en het is gewoon van Magnum, ondanks dat ik dus een andere thermostaat heb dan op de eerste verdieping en eentje die eruit ziet alsof hij rechtstreeks van AliExpress komt. Volgens hun klopt het allemaal omdat er op de doos "By Magnum". Ze zeggen ook dat ze daarmee in hun recht staan en gewoon een heel ander product kunnen leveren. Ik heb mn geld terug gekregen en de originele ergens anders besteld..
Haha grappig, is het zoiets?

Vloerverwarming Powered By MAGNUM (Verwarmbaar oppervlak: 4 m², 150 W) | BAUHAUS

En dan bedoel ik dat 'By MAGNUM' en een andere thermostaat dan de Magnum-thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 28-01-2026 21:58 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-02 23:20
Gisteren is hier het RapoWash Deluxe bidet-toilet vervangen door een Geberit Sela (lang verhaal, maar de RapoWash bleek helemaal niet te passen, foutje van de aannemer destijds). Ik heb er gelijk een "simpele" Geberit DuoFresh bij gekregen, dat ding waar je van die sticks in moet gooien.

Nu gaf de loodgieter aan dat die sticks van Geberit zelf niet zo fantastisch zijn, ze laten een soort vettige film achter in de stortbak. Hij adviseerde om blokjes bij de Action te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee?

omniscale.nl

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-02 08:17
Nickmeck schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:05:
Dag beste medetweakers misschien kunnen jullie mij helpen. Ik ga zelf de badkamer aan laten leggen door bekenden in dit ontwerp. Nu ben ik opzoek naar een leverancier van de douchedeur en een glaswand. Beiden moeten waarschijnlijk maatwerk worden aldus de badkameradviseur. Het glazen wandje is 60x260 (tot plafond) en de deur is 90x200 (toch zelf gekozen voor een kortere deur ivm de ventilatie). Nu heb ik 2 offertes gekregen, maar deze zijn met 3000-3500 (inclusief montage) in mijn ogen aan de hoge kant. Hebben jullie tips of ideeën waar ik terecht kan? [Afbeelding]
Laatst zelf deze zoektocht gedaan omdat ik ook bij hoge prijzen voor maatwerk uitkwam. Q1 sanitair heeft veel soorten douchedeuren, zowel schuif als draai, voor zeer schappelijke prijzen. Ik heb hier laatst zelf een schuifdeur van gemonteerd en ben tot nu toe zeer tevreden!
Alle deuren hebben ook een bepaald stelbereik en ze zijn ook allemaal opgesteld in hun showrooms.

Bijvoorbeeld deze (ik ken je stijl niet):
https://www.q1sanitair.nl...at-zwart-linkslrechts.awp

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:08

K1p

posttoast schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:42:
Gisteren is hier het RapoWash Deluxe bidet-toilet vervangen door een Geberit Sela (lang verhaal, maar de RapoWash bleek helemaal niet te passen, foutje van de aannemer destijds). Ik heb er gelijk een "simpele" Geberit DuoFresh bij gekregen, dat ding waar je van die sticks in moet gooien.

Nu gaf de loodgieter aan dat die sticks van Geberit zelf niet zo fantastisch zijn, ze laten een soort vettige film achter in de stortbak. Hij adviseerde om blokjes bij de Action te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruik het nu 2 jaar, bak lijkt schoon. Ik koop altijd een jaar verpakking, prijs valt mij mee. Het werkt goed!

• posttoast
K1p schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Gebruik het nu 2 jaar, bak lijkt schoon. Ik koop altijd een jaar verpakking, prijs valt mij mee. Het werkt goed!
Ja, het was me op zich niet om de prijs te doen. Maar de loodgieter was er vrij stellig in dat ie het standaard spul van Geberit "troep" vond. Hij had het over een vettige laag die in die buis/stortbak komt. Kwam volgens hem vooral door die oplosbare plastic hoesjes die om de staafjes zitten. Ik kan er online niets over terugvinden. Maar tegelijk: hij zal er wel ervaring mee hebben lijkt me.

omniscale.nl

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja sommige blokje laten een slijmerige substantie achter.
Bij vaatwassers zie je hetzelfde met die oplosbare plastic blokjes.

Please state the nature of the technical emergency

• K1p

K1p

posttoast schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Ja, het was me op zich niet om de prijs te doen. Maar de loodgieter was er vrij stellig in dat ie het standaard spul van Geberit "troep" vond. Hij had het over een vettige laag die in die buis/stortbak komt. Kwam volgens hem vooral door die oplosbare plastic hoesjes die om de staafjes zitten. Ik kan er online niets over terugvinden. Maar tegelijk: hij zal er wel ervaring mee hebben lijkt me.
Ja die zie je op een gegeven moment in de pot liggen inderdaad

• pollewops
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 20:05
Weet niet of dit juiste forum is, maar….

Ik wil de douchehoek met tegels gaan vernieuwen en 2 wandpanelen in de hoek zetten.
Zijn er leden met ervaringen?

Trespa, PVC, AluPanel

Ik denk op dit moment zelf aan AluPanel/Dibond

Tips?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:37

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij willen de muur van onze badkamer (1e verdieping) verplaatsen (ca 40cm). We hadden bij andere mensen in de buurt gezien dat dit kan (foto's op Funda). We hebben ook bij die mensen aangebeld maar de verbouwing was door de vorige bewoners gedaan dus ze hadden verder geen info. Op de foto's was er geen balk te zien op de oude plaats vd muur. Bewoners gaven ook aan dat er volgens hun geen balk was geplaatst.

We hebben de badkamer installateur over de vloer gehad en die kon ook geen uitsluitsel geven en die had zoiets van 'als het bij anderen kan, kan het bij jullie ook'.

De muur is massief, althans van kalksteen (denk ik, ik kan er relatief makkelijk in boren). En staat boven een muur welke beneden de scheiding is tussen hal en woonkamer. Alle vloeren/plafonds zijn van beton dus daar valt ook weinig aan te zien. Nu twijfel ik dus toch en heb ik de vraag in de buurt app gesteld en een andere bewoner geeft nu wel aan dat het een draagmuur is...

Hoe nu verder? Contact opnemen met willekeurige constructeur of die het kunnen beoordelen?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• _Arthur

_Arthur

blub

Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:00:
Hoe nu verder? Contact opnemen met willekeurige constructeur of die het kunnen beoordelen?
Vraag eerst eens de bouwtekeningen op van je huis bij je gemeente. Daarop zal te zien moeten zijn hoe de dragende constructie in je huis er uit ziet. Zijn die er niet, dan toch een constructeur/bouwkundige inschakelen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

_Arthur schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Vraag eerst eens de bouwtekeningen op van je huis bij je gemeente. Daarom zal te zien moeten zijn hoe de dragende constructie in je huis er uit ziet. Zijn die er niet, dan toch een constructeur/bouwkundige inschakelen.
Heb zelf inderdaad geen tekening. Gemeente zal ze wel hebben het huis is van 1972.

Als het wel dragend is zal ik alsnog die constructeur nodig hebben voor een berekening? Balk in de badkamer is nog wel te doen.

• _Arthur

_Arthur

blub

Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:06:
Heb zelf inderdaad geen tekening. Gemeente zal ze wel hebben het huis is van 1972.
Dan is de kans groot genoeg dat de gemeente ze heeft ja.
Als het wel dagend is zal ik alsnog die constructeur nodig hebben voor een berekening? Balk in de badkamer is nog wel te doen.
Als het wel dragend is, zou ik het altijd laten berekenen. Je opstal verzekering zal misschien anders vervelend kunnen doen in geval van een verzakking bv.

• Toke_gt
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:00:.
De muur is massief althans van kalksteen (denk ik, kan er relatief makkelijk in boren).
De dikte van de muur geeft ook wel een indicatie. Enig idee?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Toke_gt schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:16:
[...]

De dikte van de muur geeft ook wel een indicatie. Enig idee?
Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur. Maar de balken van het dak lopen door die muur heen dus van buitenmuur tot buitenmuur. Daardoor was ik er als leek een beetje vanuit gegaan dat alleen de buitenmuren dragend zijn, naief waarschijnlijk :P

Heb inmiddels bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente via digid. Hopelijk zijn die een beetje vlot.

Met het zoeken naar bedrijven die contrstructie berekeningen maken voor draagmuren kom ik veel van dit soort 'online' constructiebureaus tegen: https://sktekenwerk.nl/

Je moet dan je huidige bouwtekening digitaal aanleveren en dan aangeven wat je wilt verbouwen. En na een offerte krijg je dan een constructieberekening die vergunnings proof is. Iemand ervaring met dit soort bedrijven?

• Makrolon
  • Nu online
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:42:
[...]

Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur. Maar de balken van het dak lopen door die muur heen dus van buitenmuur tot buitenmuur. Daardoor was ik er als leek een beetje vanuit gegaan dat alleen de buitenmuren dragend zijn, naief waarschijnlijk :P

Heb inmiddels bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente via digid. Hopelijk zijn die een beetje vlot.

Met het zoeken naar bedrijven die contrstructie berekeningen maken voor draagmuren kom ik veel van dit soort 'online' constructiebureaus tegen: https://sktekenwerk.nl/

Je moet dan je huidige bouwtekening digitaal aanleveren en dan aangeven wat je wilt verbouwen. En na een offerte krijg je dan een constructieberekening die vergunnings proof is. Iemand ervaring met dit soort bedrijven?
Ik heb nu mijn eerste constructie berekening bij hun lopen toevallig, ik kan je over een week of 2 zeggen hoe het bevalt. Tot nu toe is de communicatie prima.

Wat betreft die muur, zit er een pur laag tussen muur en de vloer? Prik eens met een schroevendraaier in de muur vlak onder t plafond.

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 03-02-2026 21:53 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Toke_gt
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:42:
[...]
Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur.
Meer dan 10 cm, muren boven/beneden op dezelfde pek, dat is wel een rood vlaggetje. Goed om te laten beoordelen. Mocht je een kruipruimte hebben, dan kun je nog checken hoe de fundering onder die muur eruit ziet. Staat daar iets, dan weet je vrijwel zeker dat het dragend is. Maar dat zie je ook op de bouwtekeningen.
Zo’n bureau kan je prima adviseren over de verdere aanpak, maar dat kan een lokaal werkende constructeur ook. Ik heb er verder geen ervaring mee, hopelijk anderen hier wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 04-02-2026 18:38 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik had vanmorgen al het bouwdossier van de gemeente binnen. Gelijk een offerte aangevraagd bij sktekenwerk.nl. die geven inderdaad aan dat het een draagmuur is.

Tekening + berekening + aanvraag kost 1300,- Daar komen dan nog de kosten van de gemeente/vergunning zelf bovenop kan zo ff snel niet vinden hoeveel dat is. En dan natuurlijk nog de kosten vd ijzeren steunbalk. Al met al toch aardig kosten om de badkamer 40cm groter te maken. :P

• Toke_gt
Chaoss schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:28:
Ik had vanmorgen al het bouwdossier van de gemeente binnen. Gelijk een offerte aangevraagd bij sktekenwerk.nl. die geven inderdaad aan dat het een draagmuur is.

Tekening + berekening + aanvraag kost 1300,- Daar komen dan nog de kosten van de gemeente/vergunning zelf bovenop kan zo ff snel niet vinden hoeveel dat is. En dan natuurlijk nog de kosten vd ijzeren steunbalk. Al met al toch aardig kosten om de badkamer 40cm groter te maken. :P
Ah, lekker snel allemaal. Goed te weten.
En ja, dat loopt hard op zo. Geen andere mogelijkheid om de badkamer wat uit te breiden of logischer te benutten?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Toke_gt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Ah, lekker snel allemaal. Goed te weten.
En ja, dat loopt hard op zo. Geen andere mogelijkheid om de badkamer wat uit te breiden of logischer te benutten?
Is echt heel beperkt de badkamer is nu maar iets van 2.10m x 2.20m. Dat is echt klein in een huis van 148m2 met 4 slaapkamers :P

Met 3 dames in huis is er wel behoefte aan een dubbele wastafel en dat is met de huidige afmetingen niet mogelijk. Door te vergroten naar 2.10m x 2.60m kunnen we een groot meubel van 1.60 breed en 50cm diep kwijt en ook nog een vrij grote douchecabine van 1 bij 1m20.

Dus de keuze is ca 2-2.5K meer uitgeven of terug naar een enkele wastafel.

• Toke_gt
Chaoss schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:53:
[...]
Is echt heel beperkt de badkamer is nu maar iets van 2.10m x 2.20m. Dat is echt klein in een huis van 148m2 met 4 slaapkamers :P

Met 3 dames in huis is er wel behoefte aan een dubbele wastafel en dat is met de huidige afmetingen niet mogelijk. Door te vergroten naar 2.10m x 2.60m kunnen we een groot meubel van 1.60 breed en 50cm diep kwijt en ook nog een vrij grote douchecabine van 1 bij 1m20.

Dus de keuze is ca 2-2.5K meer uitgeven of terug naar een enkele wastafel.
En je kunt niet naar een andere kant uitbreiden? Of een douche of wastafel zo maken dat je maar een deel van de muur hoeft te slopen? Dat kan veel schelen in de dragende functie.

• Alubbe75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 14:03
Vraagje, ik zoek een ligbad waarin je ook echt kan liggen. In showrooms kom ik met name baden tegen met een veel te rechte rugstand zodat je verplicht bent te zitten. Nu las ik al dat de optimale stand een bad met hellingshoek 15- 25 graden is, maar leveranciers geven in dat opzicht geen specificaties.

De vraag is dus welke modellen komen in aanmerking? Of heeft iemand de optimale zoektips voor me?

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-02 13:37
Alubbe75 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:58:
Vraagje, ik zoek een ligbad waarin je ook echt kan liggen. In showrooms kom ik met name baden tegen met een veel te rechte rugstand zodat je verplicht bent te zitten. Nu las ik al dat de optimale stand een bad met hellingshoek 15- 25 graden is, maar leveranciers geven in dat opzicht geen specificaties.

De vraag is dus welke modellen komen in aanmerking? Of heeft iemand de optimale zoektips voor me?
Kijk even bij villeroy&boch bij de baden, de rechthoekige baden hebben vaak wat meer helling dan de ronde. Bijvoorbeeld de Oberon of de Subway 3.0. Wij hebben ook diverse showrooms bezocht voor we het juiste bad vonden. Wij hebben de Oberon 2.0 gekozen

https://www.villeroy-boch.nl/c/douchen-baden/baden/

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:27

Freakie1NL

Grote Baas

Hier onze badkamer laten renoveren door een kundige aannemer. Wij gebruikte toen al jaren DuoFresh, aannemer heeft er toen specifiek naar gekeken omdat de boel toch open mocht/moest. Geen enkel spoor te ontdeken.

Denk je dat een merk als Geberit haar reputatie op het spel zou zetten door zo iets? Denk dat die loodgieter van jou eerder naar (bull)shit ruikt dan het toilet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• posttoast
Freakie1NL schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Hier onze badkamer laten renoveren door een kundige aannemer. Wij gebruikte toen al jaren DuoFresh, aannemer heeft er toen specifiek naar gekeken omdat de boel toch open mocht/moest. Geen enkel spoor te ontdeken.

Denk je dat een merk als Geberit haar reputatie op het spel zou zetten door zo iets? Denk dat die loodgieter van jou eerder naar (bull)shit ruikt dan het toilet.
Ja, geen idee. Tegelijk gok ik niet dat ie aandelen van de Action had, ik ga er vanuit dat ie het met de beste intenties zei. Niet om mij een oor aan te naaien.

omniscale.nl

• Murkmans
  • Laatst online: 23:38
Chaoss schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:28:

Vragen ze 1300 voor die constructieberekening? Snel verdient zo.

Vaak kan je ook (ver)bouwtekeningen van andere huizen opvragen, dus misschien ook van die buren die het al gedaan hadden. Maar dit is alleen als ze een officiele vergunning hebben aangevraagd bij de gemeente, denk dat 90% dit overslaat.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Murkmans schreef op zondag 8 februari 2026 @ 06:31:
[...]

Vragen ze 1300 voor die constructieberekening? Snel verdient zo.
Alles bij elkaar dus nieuwe bouwtekeningen + constructie berekening + vergunnings aanvraag je kunt het dan zo doorzetten naar de gemeente

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 17:20
Hoe verhouden de Balmani melamine kasten zich met de melamine INK kasten? Iemand toevallig ervaring met beide?

• big bang
Hertog_Martin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:08:
Hoe verhouden de Balmani melamine kasten zich met de melamine INK kasten? Iemand toevallig ervaring met beide?
Ben je al in de showroom wezen kijken? Ik vond de Balmani er irl veel degelijker uit zien.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43
Hallo mede-tweakers, ook hier worden plannen gesmeed om onze badkamer te vernieuwen. We willen graag een inbouwkraan en inbouwdouche, alleen ben ik nog aan het twijfelen over hoe realistisch dit is. Ik lees overal dat de muur voor inbouw minimaal 10cm moet zijn, wij wonen echter in een jaren30 rijtjeshuis, en ik merk altijd, als ik bv ga boren, dat de muren bij ons redelijk "brokkelig" zijn. Nu zal de muur tussen ons en de buren (waarbij het idee is om de kraan en douche daar in te bouwen) hoogstwaarschijnlijk wel steviger zijn, maar toch vraag ik me af wat de echte ervaringsdeskundigen/aannemers/klussers hier zeggen qua marges voor oudere huizen waarbij de "inbouwmuur" direct bij de buren uitkomt. Voor zover wij weten is de muur 20cm dik, dus in theorie zou het moeten passen. We gaan ws voor Grohe spul. Wat is wijsheid?

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 12-02-2026 09:41 ]

• big bang
olafmol schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:40:
Hallo mede-tweakers, ook hier worden plannen gesmeed om onze badkamer te vernieuwen. We willen graag een inbouwkraan en inbouwdouche, alleen ben ik nog aan het twijfelen over hoe realistisch dit is. Ik lees overal dat de muur voor inbouw minimaal 10cm moet zijn, wij wonen echter in een jaren30 rijtjeshuis, en ik merk altijd, als ik bv ga boren, dat de muren bij ons redelijk "brokkelig" zijn. Nu zal de muur tussen ons en de buren (waarbij het idee is om de kraan en douche daar in te bouwen) hoogstwaarschijnlijk wel steviger zijn, maar toch vraag ik me af wat de echte ervaringsdeskundigen/aannemers/klussers hier zeggen qua marges voor oudere huizen waarbij de "inbouwmuur" direct bij de buren uitkomt. Voor zover wij weten is de muur 20cm dik, dus in theorie zou het moeten passen. We gaan ws voor Grohe spul. Wat is wijsheid?
Kun je een voorzetmuurtje kwijt in je plannen? Ik kan me voorstellen dat je niet graag een gat tot aan de spouw wilt maken.

• olafmol
big bang schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Kun je een voorzetmuurtje kwijt in je plannen? Ik kan me voorstellen dat je niet graag een gat tot aan de spouw wilt maken.
Helaas niet, het zijn vrij smalle huizen, dus de badkamer is ook behoorlijk smal.

• Guido7619
olafmol schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:40:
Ik heb 2 stuks HansGrohe Tecturis inbouwkraan verwerkt in een 7 cm dik gipsblokken wand. Past erin. Inbouwdeel komt iets van 5 cm in de muur.

Bij de douche heb ik wel een voorzetwand gemaakt. Maar dit was voornamelijk voor een andere functie dan om de inbouwkraan weg te werken.

Kwa bouwen en monteren van een inbouwdeel is zo'n voorzetwand wel een stuk makkelijker werken.

• olafmol
Guido7619 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik heb 2 stuks HansGrohe Tecturis inbouwkraan verwerkt in een 7 cm dik gipsblokken wand. Past erin. Inbouwdeel komt iets van 5 cm in de muur.

Bij de douche heb ik wel een voorzetwand gemaakt. Maar dit was voornamelijk voor een andere functie dan om de inbouwkraan weg te werken.

Kwa bouwen en monteren van een inbouwdeel is zo'n voorzetwand wel een stuk makkelijker werken.
Mijn twijfels bestaan vooral uit het feit dat we (lijkt me) geen gipsblokken tussenmuur hebben, maar iets dat er al bijna 100 jaar staat (ik vermoed baksteen, maar ook dat weet ik allemaal niet)

• Makrolon
  • Nu online
olafmol schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Mijn twijfels bestaan vooral uit het feit dat we (lijkt me) geen gipsblokken tussenmuur hebben, maar iets dat er al bijna 100 jaar staat (ik vermoed baksteen, maar ook dat weet ik allemaal niet)
Dat is echt geen probleem. Waarschijnlijk is de laag die zo zacht is gewoon een laag stuc die er op zit.

Waar je wel rekening mee moet houden is stromings geluid wat door de buren misschien te horen gaat zijn als je de kraan diep in de muur maakt.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
Is er iemand die een enigszins zinnige schatting kan doen (door bijvoorbeeld eigen ervaring van kort geleden) van de kosten voor:

2 wc's (1,30 x 0,93), grote badkamer (3,75 x 2,15) en kleinere badkamer (2,15 x 1,45).

Alles wordt casco opgeleverd, we willen het bij één partij uit handen geven en onze smaak is midden-hoog segment.

De bandbreedte van mijn eigen schatting is nu als volgt en dat vind ik wat te groot :)

Wc1: 3000-5000
Wc2: 3000-5000
Grote badkamer: 14000-20000
Kleine badkamer: 7000-12000

Totaal: 27000-42000

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@BBBrt; ik ben bang dat je het wat te laag inschat.

Wij hebben onlangs een offerte gekregen voor twee toiletten en één badkamer voor €42.000 voor in onze nieuwbouwwoning. Betreft een grote badkamer van grofweg 3x4 meter, voorzien van een inbouw bad, enkele douche en dubbele wastafel met meubel en kast. Qua materialen zitten we denk ik in het middensegment, maar wel relatief dure inbouwkranen in een koperkleurige afwerking.

Op basis van de beperkte info zou ik wel snel rekening houden met €50.000 á €60.000.

• BBBrt
ChillPascal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:29:
@BBBrt; ik ben bang dat je het wat te laag inschat.

Wij hebben onlangs een offerte gekregen voor twee toiletten en één badkamer voor €42.000 voor in onze nieuwbouwwoning. Betreft een grote badkamer van grofweg 3x4 meter, voorzien van een inbouw bad, enkele douche en dubbele wastafel met meubel en kast. Qua materialen zitten we denk ik in het middensegment, maar wel relatief dure inbouwkranen in een koperkleurige afwerking.

Op basis van de beperkte info zou ik wel snel rekening houden met €50.000 á €60.000.
50-60k klinkt wel heel gortig, maar misschien zit ik wel iets te laag ja.

Maar let op: jouw badkamer is al groter dan onze 2 badkamers bij elkaar. En alleen kijken naar m2 is natuurlijk niet fair, maar toch...

Hadden jullie nog korting bedongen, of meerdere offertes opgevraagd (en was dit dan de goedkoopste)?

Ik ben ook wel benieuwd wat de prijs voor de wc's was. Dat kan toch niet veel meer zijn dan 5k per stuk?

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

BBBrt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:15:
[...]

50-60k klinkt wel heel gortig, maar misschien zit ik wel iets te laag ja.

Maar let op: jouw badkamer is al groter dan onze 2 badkamers bij elkaar. En alleen kijken naar m2 is natuurlijk niet fair, maar toch...

Hadden jullie nog korting bedongen, of meerdere offertes opgevraagd (en was dit dan de goedkoopste)?

Ik ben ook wel benieuwd wat de prijs voor de wc's was. Dat kan toch niet veel meer zijn dan 5k per stuk?
Wij zitten in een vroeg stadium en nog niet over korting gesproken. Op dit moment twee offertes, waarbij één offerte incl montage is (á ca. €20k). De prijzen voor de materialen incl. tegels zitten bij beide partijen op ca. €22k.

• Makrolon
  • Nu online
BBBrt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:39:
Is er iemand die een enigszins zinnige schatting kan doen (door bijvoorbeeld eigen ervaring van kort geleden) van de kosten voor:

2 wc's (1,30 x 0,93), grote badkamer (3,75 x 2,15) en kleinere badkamer (2,15 x 1,45).

Alles wordt casco opgeleverd, we willen het bij één partij uit handen geven en onze smaak is midden-hoog segment.

De bandbreedte van mijn eigen schatting is nu als volgt en dat vind ik wat te groot :)

Wc1: 3000-5000
Wc2: 3000-5000
Grote badkamer: 14000-20000
Kleine badkamer: 7000-12000

Totaal: 27000-42000
Ik denk ook dat je te laag zit. Zou zeggen 3500-4000 per toilet en minimaal 20k per badkamer.

Denk ook dat je t duurder maakt voor jezelf door alles bij een partij te willen doen. Beter de materialen zelf bij een badkamerzaak inkopen en elders de montage regelen.

• Toke_gt
Makrolon schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:13:
[...]

Ik denk ook dat je te laag zit. Zou zeggen 3500-4000 per toilet en minimaal 20k per badkamer.
20k voor een badkamer van 2,15x1,45? Dat is echt absurd.
Denk ook dat je t duurder maakt voor jezelf door alles bij een partij te willen doen. Beter de materialen zelf bij een badkamerzaak inkopen en elders de montage regelen.
Zeker als je vier ruimtes wilt inrichten zou ik dat met een aannemer doen en zelf of via hem sanitairmaterialen aanschaffen.

• Makrolon
  • Nu online
Toke_gt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:17:
[...]

20k voor een badkamer van 2,15x1,45? Dat is echt absurd.

[...]

Zeker als je vier ruimtes wilt inrichten zou ik dat met een aannemer doen en zelf of via hem sanitairmaterialen aanschaffen.
Ik zit met renovatie in mn hoofd, sloop is hier natuurlijk niet nodig. Maar denk alsnog met een luxe smaak dat je snel die richting op gaat hoor. En alles bij een badkamerzaak gekocht die ook de installatie gaat doen maakt het ook duurder.

• BBBrt
[...]

Ja, maar we willen het bij een partij doen die een soort 'stapelkorting' geeft én we kennen de eigenaar, dus kunnen er nog wel extra korting uitkrijgen. Daarmee wordt het al concurrerender, denk ik.

En ik vind het ook wel fijn om straks maar een handvol partijen te hebben waar je eventueel naar toe moet met garantie of gedoe. Zodat ze niet naar elkaar kunnen gaan wijzen.

Maar ja, met name kijkend naar de wc's, snap ik niet zo goed hoe je op >5k zou kunnen uitkomen. Het is echt een standaard nieuwbouw-wc van 1,2 m2.

Arbeid: 1500
Wc + fontein: 1200
Tegels en eventueel stuc: 1500
Afwerking + onvoorzien: 800

Dat is echt het maximale wat ik eruit zou kunnen persen qua raming :)

• BBBrt
[...]

Je zit precies in de bovenmarge van mijn bandbreedte, dus dat voelt wel oké. Misschien moet ik die dan maar aanhouden ;)

• Toke_gt
BBBrt schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:01:
[...]

Ja, maar we willen het bij een partij doen die een soort 'stapelkorting' geeft én we kennen de eigenaar, dus kunnen er nog wel extra korting uitkrijgen. Daarmee wordt het al concurrerender, denk ik.
Dat scheelt zeker, maar maak een goede vergelijking met ‘sanitair doe-het-zelf ‘-winkels. Ook om die prijs bij deze kennis gefundeerd omlaag te krijgen. En vraag goed of hij inderdaad met eigen mensen werkt. Je hebt verschillende werklui nodig, liefst ook tegelijkertijd. Grote kans dat hij ook met verschillende partijen werkt, dus laat je daardoor niet verrassen. Een aannemer die alles voor je regelt en aansprakelijk is voor het geheel kan dan prettiger zijn.

• MikaX
Vergis je niet in de prijs van alleen het materiaal al.
Ik heb een offerte van een badkamerzaak liggen voor een toilet en 2 badkamers.
Een toiletfontein, A-merk (voor zover ik weet) kastje en wasbakje, kost al 1000 euro. Zonder de kraan.
Toiletpot met bril van Villeroy en Boch 1600 euro. Al is die online te koop voor 620.
Voor de badkamer, een meubel van 60 cm breed met keramische wastafel, 1700 euro. Zonder kraan en toebehoren. Het tikt echt snel aan. Maar misschien hebben wij een dure smaak.

• Toke_gt
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:24:
Toiletpot met bril van Villeroy en Boch 1600 euro. Al is die online te koop voor 620.
Zegt dat niet genoeg?
Daarom advies: maak goede vergelijkingen en daarna je keuze.

• MikaX
Toke_gt schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Zegt dat niet genoeg?
Daarom advies: maak goede vergelijkingen en daarna je keuze.
Zeker, klopt. En weeg af wat je wel en niet het geld waard vindt. Hoeveel maatwerk zit erin? Ik heb ook een Maxaro offerte liggen. Die is ongeveer de helft. Zelfde uitstraling, maar dezelfde kwaliteit?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:04
Wij hebben ook bij elkaar geraapt badkamer en door onze aannemer in elkaar gezet, hornbach, Maxxaro, Bol.com, ener vander duitse webshop waar de wc vandaan kwam, uiteindelijk zijn we +- de helft kwijt wat de badkamerboer op de offerte had gezet.

Oohja, eerst wilden we alles van Hotbath want hier op tweakers hoor je daar goede dingen over, maar ik vertik het om 3x meer te betalen voor het zelfde product maar dan in een mooiere kleur wtf..

https://www.sanitairwinke...stortdoucheset-gal-chroom
https://www.sanitairwinke...l-geborsteld-gunmetal-pvd

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:24:

Welke toiletpot is dat dan?

• MikaX
Een Subway 3.0 ceramic+ met twistflush.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Voor minder dan 1.600 heb je een mooie douche WC van Geberit.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:06
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Zeker, klopt. En weeg af wat je wel en niet het geld waard vindt. Hoeveel maatwerk zit erin? Ik heb ook een Maxaro offerte liggen. Die is ongeveer de helft. Zelfde uitstraling, maar dezelfde kwaliteit?
Kwaliteit van wat? Bijna alles is rebranded China spul. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is kwaliteit echt nog wel te vinden. Maar bij de reguliere badkamerzaken ga je dat echt niet vinden. Die trekken een ZZP'er van de straat om bij jou te monteren en halen al het materiaal uit China. Zijn niet meer dan dozenschuivers met een showroom.

[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 13-02-2026 13:13 ]

• MikaX
ColeJ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:12:
[...]
Kwaliteit van wat? Bijna alles is rebranded China spul. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is kwaliteit echt nog wel te vinden. Maar bij de reguliere badkamerzaken ga je dat echt niet vinden. Die trekken een ZZP'er van de straat om bij jou te monteren en halen al het materiaal uit China. Zijn niet meer dan dozenschuivers met een showroom.
Mijn verwachtingen zijn wel hoger van een wastafelmeubel dat gemaakt wordt in België tov eentje uit China. Ik zou ook vermoeden dat er verschil zit in een gouden Atlantic kraan van 81 euro van de Gamma en een A-merk PVD kraan. Dat is wat ik immers hier ook altijd lees. Hoewel ik me geen illusies maak en er vaak dezelfde garantietermijn op zit.

En zijn het niet sowieso altijd zzp'ers? Wij hebben een aannemer en die werkt altijd samen met dezelfde mensen, afhankelijk van de klus. Dat zijn toch ook echt zzp'ers. Ik denk dat ik een offerte heb van een misschien wat minder reguliere badkamerzaak. Dat neemt niet weg dat ik wel kritisch kijk naar wat het moet kosten. De toiletpot kan goedkoper, het op maat gemaakte waskommenblad vind ik het geld wel waard, ook al is het duur.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Die kost online 415 euro? Zeker geen 1600 en ook geen 620. In Duitsland slechts 350* euro . :P

• eelco74
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Dat is best stevig, wij hebben exact dezelfde toiletpot met ceramic+ (als pack met toiletril) en hebben daar eind vorig jaar de helft voor betaald. En dat was geen dozenschuiver…..

Online kan zeker nog voordeliger.

Wel een prima pot overigens die opvallend schoon blijft, ondanks de verbouwing met wat minder voorzichtige/hygiënische bezoekers….

[ Voor 6% gewijzigd door eelco74 op 13-02-2026 20:36 ]

• Evo X
Iemand ervaring met inbouw brauer regendouches?

Ik heb een nieuwe laten plaatsen maar vind er niet overweldigend veel water uitkomen.

Heb een cw5 ketel, maar ook pas een waterontharder laten plaatsen.

Ik vraag me af of er een doorstroom begrenzing in de regenkop zou kunnen zitten. Volgens de AI samenvattingen op google wel, kom het alleen in de brauer handleiding nergens tegen.. Even vragen of hier ervaring is voordat ik dingen ga losmaken in een nieuwe badkamer :).
Kan er ergens een dopje uit?

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:01
Evo X schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:01:
Iemand ervaring met inbouw brauer regendouches?

Ik heb een nieuwe laten plaatsen maar vind er niet overweldigend veel water uitkomen.

Heb een cw5 ketel, maar ook pas een waterontharder laten plaatsen.

Ik vraag me af of er een doorstroom begrenzing in de regenkop zou kunnen zitten. Volgens de AI samenvattingen op google wel, kom het alleen in de brauer handleiding nergens tegen.. Even vragen of hier ervaring is voordat ik dingen ga losmaken in een nieuwe badkamer :).
Kan er ergens een dopje uit?
Is er een CA keerklep bij de waterontharder geplaatst? Zo ja, dan is dat de reden want die geven al een drukverlies van 50 kPa.

• MikaX
Bobmeister schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Die kost online 415 euro? Zeker geen 1600 en ook geen 620. In Duitsland slechts 350* euro . :P
Die 415 is zonder de bril ;)

Ook daar heb je diverse varianten van, heb nu de anti-bacteriële opgezocht. Heb die in het huidige huis ook en er zit echt een verschil tussen de ‘normale’ die we boven hebben en deze.

Ik heb verder helemaal niet in Duitsland gekeken, maar ik heb er 3 nodig. Bezorgen ze of moet je afhalen?

[ Voor 10% gewijzigd door MikaX op 14-02-2026 02:40 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03
MikaX schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:35:
[...]
Ik heb verder helemaal niet in Duitsland gekeken, maar ik heb er 3 nodig. Bezorgen ze of moet je afhalen?
Een aantal bezorgen ook in Nederland, maar dat kost je bezorgkosten die wel oplopen. Dus kleine dingen is niet voordelig, maar 3 toiletpotten mogelijk wel.
Bij SHKSHOP.com de V&B Subway 3.0 c+ met zitting 4670TSR1 3 x €486,02 + €23,47 + € 46,20 = € 1.527,73
Al twee keer besteld bij hun met goede ervaring, ze zijn niet de aller goedkoopste in Duitsland.

Maar de 4670TSR staat ook op Saniweb.nl voor €415,- dat wordt in totaal € 1.245,- dus die zou ik niet uit Duitsland laten komen. Vergelijken is dus nodig!

In 2021 heb ik deze in Duitsland voor €450,- gekocht, maar toen was de prijs in NL nog minimaal €599,- omdat hij nieuw was.

• Evo X
Paul Hewson schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:07:
[...]

Is er een CA keerklep bij de waterontharder geplaatst? Zo ja, dan is dat de reden want die geven al een drukverlies van 50 kPa.
Nee :)
Ja, ik weet verder daar alles ook over, maar zoek nu eigenlijk info over de kraan/regendouche

• Traavago
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:30
Goedenavond,

Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere gesprekken over heb gehad met mijn partner.

Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning (uit 1979. Badkamer van 2,13 bij 1,88 met een smal, muurbreed raam bovenin). Door dit raam is een verlaagd plafond niet mogelijk. Mijn partner vindt alle radiatoren lelijk en vindt het daarnaast onnodig om er één te plaatsen omdat we in onze huidige badkamer (nieuwbouwwoning uit 2005) ook nooit de verwarming aan hebben staan.

Vandaar mijn vraag, is hier iemand die helemaal geen verwarming heeft aangelegd in de badkamer (dus zowel geen vloerverwarming als radiator) en wat is hier de ervaring mee?

Een vriend van ons gaat de badkamer zetten (tegel- en loodgieterswerk).

• K1p

K1p

Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,

Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere discussies over heb gehad met mijn partner.

Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning (uit 1979. Badkamer van 2,13 bij 1,88 met een smal, muurbreed raam bovenin). Door dit raam is een verlaagd plafond niet mogelijk. Mijn partner vindt alle radiatoren lelijk en vindt het daarnaast onnodig om er één te plaatsen omdat we in onze huidige badkamer (nieuwbouwwoning uit 2005) ook nooit de verwarming aan hebben staan.

Vandaar mijn vraag, is hier iemand die helemaal geen verwarming heeft aangelegd in de badkamer (dus zowel geen vloerverwarming als radiator) en wat is hier de ervaring mee?

Als je er voor kiest verstop dan op zijn minst ergens een stopcontact waar een toekomstig bewoner gemakkelijk een e radiator kan ophangen.

• Toke_gt
Goedenavond,

Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere discussies over heb gehad met mijn partner.

Ik zou de warmte in een badkamer in een huis uit ‘79 niet zomaar vergelijken met een badkamer in een huis uit ‘05. Als er nu al een radiator zit, vervang die dan door een kleine handdoekenradiator. Dat kan net de kou eraf halen als het buiten serieus koud is, en het staat niet in de weg.

• eelco74
Toke_gt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Ik zou de warmte in een badkamer in een huis uit ‘79 niet zomaar vergelijken met een badkamer in een huis uit ‘05. Als er nu al een radiator zit, vervang die dan door een kleine handdoekenradiator. Dat kan net de kou eraf halen als het buiten serieus koud is, en het staat niet in de weg.
Helemaal mee eens, wij komen uit een 1981 huis en zonder verwarming zou het daar nu echt koud zijn. Wij hebben daar een kleine handdoekradiator hangen en dat is net aan voldoende om het behaaglijk te maken. Zonder verwarming zou het echt te koud zijn.

We gaan nu naar een 2025 huis, met vloerverwarming, ook in de badkamer. Maar zelfs daar hebben we een Vasco E-panel (https://vasco.eu/nl/desig...panel-verticaal-ep-h-fl-2) laten monteren, al was het alleen maar om kortstondig even bij te verwarmen. En we hebben gelijk handdoek houders op de verwarming laten plaatsen, zo krijgt hij een dubbele functie.

Kijk anders ook eens naar de beam of de Spike als een paneel te opzichtig is....

[ Voor 3% gewijzigd door eelco74 op 16-02-2026 09:22 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42

Fanta

FordPerformance™️

Goedenavond,

Twee dingen zijn in een badkamer belangrijk, voor een gezond leefklimaat en het behoud van je spullen: ventileren en stoken. Doe je dit niet, dan heb je binnen no time opbollend fineer van je wastafelmeubel, 'het weer' in je spiegel, schimmel op muren en plafonds, etc.

Ik zou altijd een radiator ophangen, als je nu de keuze hebt zou ik voor een elektrische gaan, die hoeven de wereld niet te kosten en zijn makkelijk aan te sluiten.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03
In mijn 1985 huis heb ik in het toilet beneden de radiator weggelaten met de gedacht dat door de balansventilatie er wel warmte komt. Dat valt tegen en de temperatuur zit daar nu rond ons huis minimum ~15 graden. In een 1979 huis met (veel) minder isolatie zou ik zeker een radiator nemen en anders op z’n minst een aansluiting. Andere optie is nog een infrarood paneel of elektrisch kachel, daar moet dan wel een stopcontact voor zijn.

• MikaX
Joove schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:35:
[...]

In mijn 1985 huis heb ik in het toilet beneden de radiator weggelaten met de gedacht dat door de balansventilatie er wel warmte komt. Dat valt tegen en de temperatuur zit daar nu rond ons huis minimum ~15 graden. In een 1979 huis met (veel) minder isolatie zou ik zeker een radiator nemen en anders op z’n minst een aansluiting. Andere optie is nog een infrarood paneel of elektrisch kachel, daar moet dan wel een stopcontact voor zijn.
Een radiator op de wc? Daar heb ik serieus nooit over nagedacht. Misschien ook omdat ik altijd inpandige toiletten gehad heb. Al ga je soms bij anderen dood van de kou op het toilet als ze het raampje open gezet hebben. Is een radiator op een toilet echt een ding? Anders moet ik daar misschien nog iets mee doen.
Al kan de vloerverwarming door laten leggen misschien ook gewoon?

[ Voor 3% gewijzigd door MikaX op 16-02-2026 11:50 ]

• eelco74
MikaX schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Een radiator op de wc? Daar heb ik serieus nooit over nagedacht. Misschien ook omdat ik altijd inpandige toiletten gehad heb. Al ga je soms bij anderen dood van de kou op het toilet als ze het raampje open gezet hebben. Is een radiator op een toilet echt een ding? Anders moet ik daar misschien nog iets mee doen.
Al kan de vloerverwarming door laten leggen misschien ook gewoon?
Wij hebben een inpandig toilet, waar ik de radiator heb weggehaald. Ik heb in de gang er naast echter en wat grotere radiator opgehangen, maar dat is toch onvoldoenden om het toilet een beetje warm te houden.

Vloerverwarming doortrekken is natuurlijk ook een optie.
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste