Kloppen de afmetingen wel?Guus9 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:02:
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met de verplaatsing van de badkamer en heb hier een ontwerp van laten maken. Onderstaand de foto, heeft iemand nog interessante ideeën over de inrichting of waar het beste iets aan te schaffen ?
Breedte is 234cm en diepte is 291, de afvoer zit ongeveer aan de linkerkant van het raam in onderstaande foto.
[Afbeelding]
De muur aan de raam kant 231 douche en wc kant is 291, ook gat wat klein maar afmetingen zouden moeten kloppen
Ik ben bezig met het installeren van inbouw kranen voor een dubbele wastafel. Nu bedenk ik mij ineens dat er helemaal geen stopkraantjes meer zijn. Niet zoals je dat bij opbouw zou doen. Al het leidingwerk gaat natuurlijk door de muur.
Hoe doen jullie dit? Inbouw stopkranen erbij zodat je de wasbak af kunt sluiten tov de douche?
Op zich hoef ik geen stopkranen, maar het zou wel makkelijk zijn om 1 kraan af te kunnen sluiten bij lekkage. Dan zou ik dus al 4 stopkranen moeten nemen.
Verder is het fijn om de hoeveelheid water die uit de kraan komt een beetje af te regelen mocht dit veel te veel zijn.
Die inbouw stopkranen moeten dan ook weer allemaal achter het wasmeubel komen natuurlijk. Wordt weer puzzelen.
Dus wie inbouw kranen heeft, hebben jullie ook stopkraantjes voorzien?
En/of op nog niets om douche en wasbak van elkaar af te kunnen sluiten?
Hoe doen jullie dit? Inbouw stopkranen erbij zodat je de wasbak af kunt sluiten tov de douche?
Op zich hoef ik geen stopkranen, maar het zou wel makkelijk zijn om 1 kraan af te kunnen sluiten bij lekkage. Dan zou ik dus al 4 stopkranen moeten nemen.
Verder is het fijn om de hoeveelheid water die uit de kraan komt een beetje af te regelen mocht dit veel te veel zijn.
Die inbouw stopkranen moeten dan ook weer allemaal achter het wasmeubel komen natuurlijk. Wordt weer puzzelen.
Ik heb geen stopkranen. Voor de douchekraan is dat niet gebruikelijk en voor die ene keer in de tien jaar dat je iets moet met die kraan kan de hoofdkraan wel even dicht.Guido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:58:
Ik ben bezig met het installeren van inbouw kranen voor een dubbele wastafel. Nu bedenk ik mij ineens dat er helemaal geen stopkraantjes meer zijn. Niet zoals je dat bij opbouw zou doen. Al het leidingwerk gaat natuurlijk door de muur.
In mijn badkamer heb ik destijds ook gekozen voor een drain met een lage inbouwdiepte - Easydrain Compact 30 Wall. Meter breed wat precies achter een tegel paste. de laatste 20 cm heeft geen afschot. de tegel van 100x100 daarvoor wel. Loopt prima weg.ConQuestador schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb de bouwtekeningen even opgezocht, er zit 24 cm betonvloer onder, en de 50mm pijp van de bestaande afvoer loopt daarlangs.
Ik twijfelde hoe "veilig" het is om in beton te hakken, maar ik denk dat het gelijk hebt en het geen probleem moet zijn.
:strip_exif()/f/image/CCSZnMyNXBES0w11UXXqDVOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk van waar je meterkast een verdieping lager zit kunnen er bizar veel buizellopen, de vraag is dan of je niet alleen door de dekvloer moet, maar mss ook door 3-4 groepen elektra, dat laatste is lastiger
Afgelopen bouwvak de badkamer aangepakt, laatste ruimte in het huis die compleet gedaan moest worden.
Alles zelf gedaan met uitzondering van het afkitten, daar heb ik een pro voor ingeschakeld.
Wanden hebben beton ciré gekregen en op de vloer liggen dezelfde tegels als elders in het huis, loopt nu ook mooi in patroon door. Badmeubel is een omgebouwde oude buffetkast van oma.
Voor:
:strip_exif()/f/image/d98mOJ2agzgrpOyjINl2MLfO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchc6p3s9ZmmKl0xYH9xbkSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xg9jAfa5yloBAhNoMhUVNP3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9V8EjIE6gMgc8Z9vN8yeucUm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bC54wToIIxy7S8PsrTF1wpgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OW8hWqWsJ9P3sDE0qQXCAsUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjSCmIFVJBNLSJw5kI0zZMB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nwMBKkkEmj9G8amBwBlUiLBW.jpg?f=fotoalbum_large)
De hele verbouwing heeft zo'n €2800 gekost.
Alles zelf gedaan met uitzondering van het afkitten, daar heb ik een pro voor ingeschakeld.
Wanden hebben beton ciré gekregen en op de vloer liggen dezelfde tegels als elders in het huis, loopt nu ook mooi in patroon door. Badmeubel is een omgebouwde oude buffetkast van oma.
Voor:
:strip_exif()/f/image/d98mOJ2agzgrpOyjINl2MLfO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchc6p3s9ZmmKl0xYH9xbkSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xg9jAfa5yloBAhNoMhUVNP3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9V8EjIE6gMgc8Z9vN8yeucUm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bC54wToIIxy7S8PsrTF1wpgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OW8hWqWsJ9P3sDE0qQXCAsUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjSCmIFVJBNLSJw5kI0zZMB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nwMBKkkEmj9G8amBwBlUiLBW.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een verdeler die verstopt zit achter het wasmeubel kan ik elke leiding individueel afsluiten.Guido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:58:
Kun je die kosten specificeren ?Analamoebe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:07:
Heb je een linkje of naam voor die verdeler? Ik zoek eigenlijk iets van een afsluiterblok waar dan 3 kraantjes inzitten. kan ik alles individueel regelenBobmeister schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:18:
[...]
Met een verdeler die verstopt zit achter het wasmeubel kan ik elke leiding individueel afsluiten.
Edit: Al gevonden. Sanitair verdeler. Dat zou wel een oplossing zijn om alle 3 de kranen afzonderlijk van elkaar af te kunnen sluiten en regelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Guido7619 op 18-09-2025 13:35 ]
Jazeker...
Douchebak 350
Beton ciré 33m2. 1100
Vloertegels 250
Houten balk 25
Douchescherm 220
Douchekraan 350
Wastafel 250
Afzuiging 50
Gipsplafond 80
Kitter 125
Kom ik op €2800. Zal nog wel wat klein spul vergeten zijn. Heb de meeste spullen zonder BTW kunnen kopen. M'n zwager heeft een klussenbedrijf wat badkamers verbouwd, dus veel via hem aangeschaft.
Als je de tijd niet hoeft te betalen is alles relatief goedkoop.
Ah ja, het vertekent wat door het 3d effect en gelijke wand/vloertegels. Sorry.Guus9 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:30:
De muur aan de raam kant 231 douche en wc kant is 291, ook gat wat klein maar afmetingen zouden moeten kloppen
Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is de entree. Ervan uitgaande dat de deur naar buiten opent, heb je een hoek van 50x50 om naar binnen te lopen. Dat is krap, zeker omdat aan de andere zijde de douchedeur moet kunnen openen. Dat is hoop gedoe op de cm2, zeker als je bijvoorbeeld een kind onder douche wilt zetten.
Kijk evt naar een bad met goede douchebodem, en kijk ook gewoon heel kritisch naar het bad. Kan dat ook een kleiner bad zijn of zelfs worden weggelaten?
Toilet + achterbouwAnalamoebe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:54:
[...]
Jazeker...
Douchebak 350
Beton ciré 33m2. 1100
Vloertegels 250
Houten balk 25
Douchescherm 220
Douchekraan 350
Wastafel 250
Afzuiging 50
Gipsplafond 80
Kitter 125
Kom ik op €2800. Zal nog wel wat klein spul vergeten zijn. Heb de meeste spullen zonder BTW kunnen kopen. M'n zwager heeft een klussenbedrijf wat badkamers verbouwd, dus veel via hem aangeschaft.
Spiegel
Afvoer kosten
Een pot fill&finish kost al 50 euro, dan heb je nog 30 euro over om het plafond te hangen
Tegellijm en voegsel
Waterdichting (als dat gedaan is)
Luxaflex
Radiator
Waterleidingen en koppelingen
Diverse elektra
Je hebt het nog steeds prima gedaan hoor maar je 2800 is wat te optimistisch weergegeven
Ja zoiets als ditGuido7619 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:31:
[...]
Heb je een linkje of naam voor die verdeler? Ik zoek eigenlijk iets van een afsluiterblok waar dan 3 kraantjes inzitten. kan ik alles individueel regelen
Edit: Al gevonden. Sanitair verdeler. Dat zou wel een oplossing zijn om alle 3 de kranen afzonderlijk van elkaar af te kunnen sluiten en regelen.
https://www.toolstation.b...-met-afsluitkranen/p83648
Ook te verkrijgen op Heima24, alhoewel ik de kwaliteit van die verdeler zelf niet fantastisch vind (het vastzetten is wat omslachtig).
Je exact zoiets besteld. Wel ergens anders en paar euro duurder maar nagenoeg gelijk. Kan ik toch alles afzonderlijk afsluiten mocht er ooit nood aan de man zijn.Bobmeister schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:11:
[...]
Ja zoiets als dit
https://www.toolstation.b...-met-afsluitkranen/p83648
Ook te verkrijgen op Heima24, alhoewel ik de kwaliteit van die verdeler zelf niet fantastisch vind (het vastzetten is wat omslachtig).
Toiletpot was al in bezit, bij de eerste verbouwing 2 stuks voor de prijs van 1 gekocht. Achterbouw was/is bestaand.Bobmeister schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 02:07:
[...]
Toilet + achterbouw
Spiegel
Afvoer kosten
Een pot fill&finish kost al 50 euro, dan heb je nog 30 euro over om het plafond te hangen
Tegellijm en voegsel
Waterdichting (als dat gedaan is)
Luxaflex
Radiator
Waterleidingen en koppelingen
Diverse elektra
Je hebt het nog steeds prima gedaan hoor maar je 2800 is wat te optimistisch weergegeven
Spiegel kostte €5,- bij de kringloop.
Afvoerkosten 0, alleen brandstof naar de stort.(het scheelt als je bevriend bent met degene bij de poort/weegbrug van de stort)
Fix and finish was over van de grote verbouwing.
Tegellijm en voegmiddel over van de grote verbouwing.
Waterdichting: kimband en pasta van m'n zwager gekregen
Luxaflex hing er al.
Radiator hing er al, de ombouw heb ik van restmateriaal gemaakt.
Waterleiding en koppelingen niet nodig gehad, was bestaand.
Diverse elektra heb ik gewoon op voorraad. Schakelmateriaal had ik al met de grote verbouwing ingekocht.
Maar je hebt wel gelijk dat ik een aantal dingen niet gerekend heb die ik al wel gekocht had met de grote verbouwing. Laat het dan op €3500 uitkomen. Verreweg het meeste heb ik bespaard op de beton ciré. Als ik dat een stucadoor had laten doen was ik al €4500 kwijt

Ik heb gekozen voor inbouwkranen. 2 stuks. Moeten deze ook geaard worden op het CAP? Er zit geen schroefgaatje om een draad aan vast te maken.
Het ding zelf zit in de muur, maar de uitloop is ook van metaal.
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.Guido7619 schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:32:
Ik heb gekozen voor inbouwkranen. 2 stuks. Moeten deze ook geaard worden op het CAP? Er zit geen schroefgaatje om een draad aan vast te maken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja precies dit dus. Heb de vraag ook neergelegd bij HansGrohe. Kijken hoe hun reageren.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:44:
[...]
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.
Hoe zet jij grote wedi platen vast? Enkel high tack of ook nog met rozetten en schroeven?Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:44:
[...]
Mijn gevoel zegt van wel, maar geen enkele inbouwkraan heeft een plek om hem te kunnen aarden. Dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet gaat.
De tegenstrijdigheid van al die rozetten en schroeven is dat je ineens heel veel gaatjes in de plaat maakt, welke juist als waterdicht wordt aangeprezen.
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:16:
[...]
Ja precies dit dus. Heb de vraag ook neergelegd bij HansGrohe. Kijken hoe hun reageren.
De wedi platen doe ik met high tack en wat schroeven. Ja je gaat er door heen, maar midden op een wand gaan de tegels echt geen lekkage geven. Als je er wel bang voor bent doe je er wat kimpasta overheen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wij zijn bezig met de badkamer voor onze nieuwbouwwoning. Het sanitair loopt via het bedrijf dat bij het project is aangesloten, maar wij willen het wastafelmeubel en de wastafel graag zelf achteraf aanschaffen en installeren.
Nu vraagt het bedrijf ons op welke hoogte de afvoer en waterleidingen moeten komen. Het gaat om een wastafel van 1 meter breed. De muur waar de wastafel moet komen is 2,08 m breed en we willen de wastafel ongeveer 40 cm vanaf de zijmuur plaatsen.
Helaas is het badkamerbedrijf niet erg behulpzaam met dit soort vragen.
Heeft iemand tips of richtlijnen hiervoor?
Nu vraagt het bedrijf ons op welke hoogte de afvoer en waterleidingen moeten komen. Het gaat om een wastafel van 1 meter breed. De muur waar de wastafel moet komen is 2,08 m breed en we willen de wastafel ongeveer 40 cm vanaf de zijmuur plaatsen.
:strip_exif()/f/image/OaqQGcZ5DP1ga5Iptukla0ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
Kunststof leidingen hoef je dan ook niet te aarden. De metalen delen van een waterleiding, als deze er al zijn, moeten geaard worden. In onze badkamer zijn de water- en CV leidingen dan ook alleen vereffend en niet geaard. Maar dat komt hoofdzakelijk vanwege alle kunstof leidingen die wij in het huis hebben.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:12:
[...]
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)
De wedi platen doe ik met high tack en wat schroeven. Ja je gaat er door heen, maar midden op een wand gaan de tegels echt geen lekkage geven. Als je er wel bang voor bent doe je er wat kimpasta overheen.
Nee maar de metalen delen van de kraan wel. Vereffenen inderdaad, maar die hangt ook aan de aarde dus aard je het ook.ViezeVis schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:02:
[...]
Kunststof leidingen hoef je dan ook niet te aarden. De metalen delen van een waterleiding, als deze er al zijn, moeten geaard worden. In onze badkamer zijn de water- en CV leidingen dan ook alleen vereffend en niet geaard. Maar dat komt hoofdzakelijk vanwege alle kunstof leidingen die wij in het huis hebben.
Kijk naar de afmetingen van je toekomstige meubel en baseer daarop de hoogte van aansluiting/afvoer. Zorg er in ieder geval voor dat de boorgaten voor ophanging voorlopoge wastafel achter het toekomstige wandmeubel vallen. Idem ophanging spiegel. Dan kloppen de verhoudingen misschien niet als je huis wordt opgeleverd, maar wel met je uiteindelijk situatie. Bel agrijk dus om te bepalen wat er uiteindelijk moet komen.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:01:
Wij zijn bezig met de badkamer voor onze nieuwbouwwoning. Het sanitair loopt via het bedrijf dat bij het project is aangesloten, maar wij willen het wastafelmeubel en de wastafel graag zelf achteraf aanschaffen en installeren.
[Afbeelding]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.Toke_gt schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:16:
[...]
Kijk naar de afmetingen van je toekomstige meubel en baseer daarop de hoogte van aansluiting/afvoer. Zorg er in ieder geval voor dat de boorgaten voor ophanging voorlopoge wastafel achter het toekomstige wandmeubel vallen. Idem ophanging spiegel. Dan kloppen de verhoudingen misschien niet als je huis wordt opgeleverd, maar wel met je uiteindelijk situatie. Bel agrijk dus om te bepalen wat er uiteindelijk moet komen.
Hoe bepaal je dan waar de afvoer water aansluiting komt? Badmeubel met wastafel komt op een hoogte vanaf de vloer op 90cm, dit is wat we nu ook hebben.
Heeft de leverancier online niet een installatietekening of foto bij dit meubel staan? Daarop kun je doorgaans zien hoeveel ruimte er voor de afvoer is. Meestal is de binnenkant erop gebaseerd dat de afvoer en leidingen in het midden uit de muur komen, met voldoende speling eromheen. In jouw geval is dat de helft van het meubel (60 of 50) + gewenste 40 cm open ruimte vanaf de muur. Hoogte is zo dat de afvoer onder het meubel niet te zien is, dus minimaal 20 cm hoog, maar liever 40 of 60. Als de kranen uit de muur komen (?) moeten die weer boven die 90 cm komen.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:47:
[...]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.
Hoe bepaal je dan waar de afvoer water aansluiting komt? Badmeubel met wastafel komt op een hoogte vanaf de vloer op 90cm, dit is wat we nu ook hebben.
Is het een enkele of dubbele bak?moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:47:
[...]
Badmeubel die we op het oog hebben heeft een maat van 120x48x69 of 102x48x69, we laten de badkamer zonder wastafel of spiegel opleveren.
Anders een link naar het meubel kan ook helpen.
Bij een enkele bak is waterleidingen op 65 cm en afvoer op 60 cm redelijk standaard.
Er zijn bakken waar het makkelijk is om de afvoer in het hart te hebben, er zijn ook modellen met ruimtebesparende sifon die de afvoer beter naast de waterleidingen kunnen hebben.
Please state the nature of the technical emergency
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.edsandje schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:38:
[...]
Is het een enkele of dubbele bak?
Anders een link naar het meubel kan ook helpen.
Bij een enkele bak is waterleidingen op 65 cm en afvoer op 60 cm redelijk standaard.
Er zijn bakken waar het makkelijk is om de afvoer in het hart te hebben, er zijn ook modellen met ruimtebesparende sifon die de afvoer beter naast de waterleidingen kunnen hebben.
https://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s69521328/
https://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s59514012/
Op deze foto kun je goed zien hoe die afvoer aan de binnenkant is weggewerkt. Er is voldoende ruimte achter de laden om de afvoer ergens achter de onderste lade (dus tussen 25 en 60 cm) in het midden uit de muur te laten komen. Waterleiding zou ik dan ergens halverwege bovenste lade laten uitkomen. Bij kranen zitten of koop je korte of lange flexibele aansluitingen, dus dat past dan altijd wel.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:48:
[...]
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.
:strip_exif()/f/image/Lztmq3zJ9e0IM93HUM1rcFA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Een sifon afvoerset is universeel en eigenljk altijd nog wel op maat gezaagd worden. Je afvoer kun dus overal zitte, zolang het maar laag genoeg zit en binnen het meubel valt. Exact in het midden is bij een dubbele wastafel niet handig omdat daar vaak nog een verstevigingsstrip van het meubel zit.moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:48:
[...]
Zoals het nu is wordt het een van deze meubels.
Ik heb net van de week de afvoer voorbereid voor een dubbele bak. Komt in het linker gedeelte van de kast. De afvoer rechts wordt dus een iets langer pijpje als de linker afvoer.
Hou ook rekening met de bevestingspunten. Toevallig aantal weken terug bij mijn zus zo'n zelfde ikea meubel opgehangen. Die hangt aan een strip bijna helemaal bovenaan het meubel.
De afvoer of waterleiding wat uit de muur komt hoeft echt niet op de centimeter nauwkeurig.
Dit is de reactie van Axor/HansGrohe.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:12:
[...]
Ja ik ben benieuwd. Je krijgt er ook nergens een aardklem op, ja op de pershuls van de leiding maar daar wil je ook geen klem op zetten (en die is ook niet echt verbonden met het messing binnenwerk)
Goedemorgen,
Over het algemeen dienen alle leidingen en metalen delen voorzien te zijn van een potentiaal vereffening.
In de regel gebeurt dit door een draad aan te sluiten op de bevestiging van het inbouwdeel, wellicht dat de plaatselijke installateur u kan vertellen hoe zij dit doen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Customer Service
Carlos
Op zich zou je dus een draad kunnen wikkelen rondom de schroef waarmee je het binnenwerk vastzet.
Is nog het overwegen waard. Boel ligt nog open.
Dan kan je er beter een kabelschoen met oogje op krimpen. Maar kom je met een draad bij het binnenwerk dan? Die box moet waterdicht blijven..Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:49:
[...]
Dit is de reactie van Axor/HansGrohe.
Goedemorgen,
Over het algemeen dienen alle leidingen en metalen delen voorzien te zijn van een potentiaal vereffening.
In de regel gebeurt dit door een draad aan te sluiten op de bevestiging van het inbouwdeel, wellicht dat de plaatselijke installateur u kan vertellen hoe zij dit doen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Customer Service
Carlos
Op zich zou je dus een draad kunnen wikkelen rondom de schroef waarmee je het binnenwerk vastzet.
Is nog het overwegen waard. Boel ligt nog open.
Ja oogje krimpen is mooier. Het is mogelijk om dat op de onder de schroef te zetten waarmee het binnendeel wordt vastgezet.Makrolon schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:07:
[...]
Dan kan je er beter een kabelschoen met oogje op krimpen. Maar kom je met een draad bij het binnenwerk dan? Die box moet waterdicht blijven..
Wat is jou advies als je naar de plattegrond kijkt van de badkamer, we willen 30-40cm vanaf de muur de meubel plaatsen, omdat achter de meubel nog een radiator willen plaatsen. Waterleiding voor dubbele kraan willen we na oplevering laten splitsen, vanaf de bouw is dit een duur geintje.Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:44:
[...]
Een sifon afvoerset is universeel en eigenljk altijd nog wel op maat gezaagd worden. Je afvoer kun dus overal zitte, zolang het maar laag genoeg zit en binnen het meubel valt. Exact in het midden is bij een dubbele wastafel niet handig omdat daar vaak nog een verstevigingsstrip van het meubel zit.
Ik heb net van de week de afvoer voorbereid voor een dubbele bak. Komt in het linker gedeelte van de kast. De afvoer rechts wordt dus een iets langer pijpje als de linker afvoer.
Hou ook rekening met de bevestingspunten. Toevallig aantal weken terug bij mijn zus zo'n zelfde ikea meubel opgehangen. Die hangt aan een strip bijna helemaal bovenaan het meubel.
De afvoer of waterleiding wat uit de muur komt hoeft echt niet op de centimeter nauwkeurig.
:strip_exif()/f/image/OaqQGcZ5DP1ga5Iptukla0ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door moca007 op 23-09-2025 01:27 ]
Waar wil je nu dat meubel plaatsen? Tegen de wand met de rode streep of op de plek waar het nu getekend is?moca007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 01:10:
[...]
Wat is jou advies als je naar de plattegrond kijkt van de badkamer, we willen 30-40cm vanaf de muur de meubel plaatsen, omdat achter de meubel nog een radiator willen plaatsen. Waterleiding voor dubbele kraan willen we na oplevering laten splitsen, vanaf de bouw is dit een duur geintje.
[Afbeelding]
Wand met de rode streep.Guido7619 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:18:
[...]
Waar wil je nu dat meubel plaatsen? Tegen de wand met de rode streep of op de plek waar het nu getekend is?
Waarmee is dit getekend ziet er wel handig uit.
moca007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:01:
[Afbeelding]
Xiaomi 13T Pro
En hoe bedoel je achter het meubel nog een radiator plaatsen. Die radiator zit er toch al ingetekent. Het meubel komt er toch naast te staan?
Anders eerst nauwkeuriger aangeven waar het meubel komt.
Ik denk met MS Visio.Btje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:42:
Waarmee is dit getekend ziet er wel handig uit.
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 23-09-2025 14:43 ]
Dit is een basisopstelling van de badkamer, radiator gaat naar de andere muur. zie fotoGuido7619 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:35:
[...]
En hoe bedoel je achter het meubel nog een radiator plaatsen. Die radiator zit er toch al ingetekent. Het meubel komt er toch naast te staan?
Anders eerst nauwkeuriger aangeven waar het meubel komt.
:strip_exif()/f/image/dTXK7fJug9NCSFB7uloX5UmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou het ongeveer 55 cm hoog zetten vanaf de vloer en 20 cm binnen het meubel aan 1 kant. Dan zit je wel goed lijkt mij.moca007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:02:
[...]
Dit is een basisopstelling van de badkamer, radiator gaat naar de andere muur. zie foto [Afbeelding]
Elk huis is anders dus die afvoer sets zijn zo gemaakt dat je er alle kanten mee op kunt en alles langer of korter kunt maken.
Alleen bij een zichbaar sifon wil je dit het netjes uitgelijnd hebben met je afvoerputje. Met een meubel maakt het niet te gek veel uit.
Als je de ruimte hebt zou ik ook niet de afvoer te dicht bij de stopkraantjes plaatsen. Zit je alleen maar in de weg. Waterstop kraantjes kunnen wel meer richting 75 cm hoog.
Maar pin mij er niet op vast. Ik heb even op internet een sifon bestudeerd hoe groot het bochtje is. Dan nog gekeken naar mijn 3 ophangpunten van het meubel dat ik daar niet mee in de knel kom. En of het dan 15 of 18 cm uit het midden zit maakt mij geen reet uit. Zie je toch niks van.
Voor de douche is inmiddels besloten dat we een Grohe regendouche met smartcontrol nemen in de kleur supersteel (geborsteld RVS). Alleen voor de vrijstaande badkraan hebben we nu een probleem, want de grohe kraan vinden we gewoon enorm lelijk:

Wij willen "gewoon" een kraan met een mooie boog:

Nu snap ik dat 2 merken het risico hebben net niet dezelfde kleur te hebben, gelukkig ben ik hier niet zo bang voor omdat beide kranen 3m uit elkaar staan, waardoor je nooit beide tegelijkertijd zal zien.
De uitdaging is wel om een goed merk te vinden, ik vind enorm veel van dit soort kranen voor rond de 600 euro van goedkope merken als Sani Royal, Saniclear, Linie Diversy (x2o), Radius (maxaro), Ben, Wiesbaden, etc. En eerlijk gezegd durf ik dat niet aan, het binnenwerk geloof ik wel, zo vaak gebruiken we het bad niet. Het gaat me eerder over de coating die minder goed kan zijn. Probleem is vooral dat er een aansluiting in de grond moet, dus ik verwacht niet dat ik achteraf bij problemen even een nieuwe kraan erop kan schroeven.
De vraag is welk merk dan wel goed is, ik heb nog wat duurdere opties gevonden:
- Brauer (bovenstaande op de foto) is onze favoriet en kost 1500 euro. Alleen is er nogal discussie in dit forum of dat nu wel of niet een goed merk is.
- Crosswater MPRO: 1150 euro, In dit forum wordt niet veel over dat merk gesproken, maar op internet lijkt het erop dat het een engels merk is die toch wel goede garantie heeft.
- Damixa: 1850 euro. Alleen op hun eigen website te koop omdat ze schijnbaar liefst via badzaken werken. Ik lees hier dat dit wel een a-merk is.. Maar het is wel erg veel geld voor een badkraan.
- Hotbath: rond de 1500, maar ik heb al genoeg gelezen dat Hotbath niet zo goed is als ze doen voorkomen.
Puur op stijl zou ik voor Brauer willen gaan (iets grotere boog dan de anderen), maar dan moet hij wel goed zijn, hij moet toch 20 jaar mee. Iemand nog andere suggesties of meningen ?

Wij willen "gewoon" een kraan met een mooie boog:

Nu snap ik dat 2 merken het risico hebben net niet dezelfde kleur te hebben, gelukkig ben ik hier niet zo bang voor omdat beide kranen 3m uit elkaar staan, waardoor je nooit beide tegelijkertijd zal zien.
De uitdaging is wel om een goed merk te vinden, ik vind enorm veel van dit soort kranen voor rond de 600 euro van goedkope merken als Sani Royal, Saniclear, Linie Diversy (x2o), Radius (maxaro), Ben, Wiesbaden, etc. En eerlijk gezegd durf ik dat niet aan, het binnenwerk geloof ik wel, zo vaak gebruiken we het bad niet. Het gaat me eerder over de coating die minder goed kan zijn. Probleem is vooral dat er een aansluiting in de grond moet, dus ik verwacht niet dat ik achteraf bij problemen even een nieuwe kraan erop kan schroeven.
- Brauer (bovenstaande op de foto) is onze favoriet en kost 1500 euro. Alleen is er nogal discussie in dit forum of dat nu wel of niet een goed merk is.
- Crosswater MPRO: 1150 euro, In dit forum wordt niet veel over dat merk gesproken, maar op internet lijkt het erop dat het een engels merk is die toch wel goede garantie heeft.
- Damixa: 1850 euro. Alleen op hun eigen website te koop omdat ze schijnbaar liefst via badzaken werken. Ik lees hier dat dit wel een a-merk is.. Maar het is wel erg veel geld voor een badkraan.
- Hotbath: rond de 1500, maar ik heb al genoeg gelezen dat Hotbath niet zo goed is als ze doen voorkomen.
Puur op stijl zou ik voor Brauer willen gaan (iets grotere boog dan de anderen), maar dan moet hij wel goed zijn, hij moet toch 20 jaar mee. Iemand nog andere suggesties of meningen ?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Beide lijken geen RVS kleur te hebben helaasGuido7619 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:25:
Al naar HansGrohe en Axor gekeken?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Weinig over te vinden hoe betrouwbaar dit merk is op de lange termijn.. Ze hebben wel een paar mooie kranen alleen is dat geborsteld nikkel ipv geborsteld RVS. De vraag is dus een beetje hoe goed die kleuren matchen en hoe goed de kranen nu echt zijn.Murrays schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:38:
Of naar IVY?
Nu toch nog eens beter gekeken bij Grohe, en ik kom er achter dat er meer series zijn dan ik dacht. Voordeel van Grohe is dat je ze goedkoper in Duitsland kan kopen, namelijk "slechts" 1650 euro (exclusief inbouwdeel van 320 euro, dus eigenlijk gewoon 2000 euro). Maar dan heb ik wel precies dezelfde kleur. Helaas vind ik ze wel ietsje minder mooi, maar dat moeten we maar even met de vrouw bespreken thuis.

[ Voor 45% gewijzigd door ConQuestador op 26-09-2025 11:12 ]
Merk ken ik niet, maar voor 1672 euro hebben ze een hele mooie kraan:

Deze komt zeker op de shortlist!
Nou en of. AXOR kleurcode 800 = Stainless Steel.ConQuestador schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:34:
[...]
Beide lijken geen RVS kleur te hebben helaas
Kijk eens bij de AXOR One, artikelnummer 48440800. Niet goedkoop, wel goede kwaliteit en echt mooi spul.
https://pro.hansgrohe.com...r-floor-standing-48440000
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Bedankt voor het zoekenFanta schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:32:
[...]
Nou en of. AXOR kleurcode 800 = Stainless Steel.
Kijk eens bij de AXOR One, artikelnummer 48440800. Niet goedkoop, wel goede kwaliteit en echt mooi spul.
https://pro.hansgrohe.com...r-floor-standing-48440000
En wat betreft niet goedkoop wel kwaliteit: Wij gaan voor kwaliteit, tot 2000 euro voor een badkraan vind ik nog kunnen.
Misschien niet de mooiste douchekop, maar er zit wel PowderRain op. Als je dat nog nooit ervaren hebt weet je niet wat je meemaakt, dat is echt lekker. Hele fijne druppeltjes.ConQuestador schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:36:
[...]
Bedankt voor het zoekenZelf vind ik vooral de douchekop niet zo mooi, maar ik zet 'm op de lijst zodat mijn vrouw ook even kan kijken
En wat betreft niet goedkoop wel kwaliteit: Wij gaan voor kwaliteit, tot 2000 euro voor een badkraan vind ik nog kunnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Fanta op 26-09-2025 11:42 ]
Jammer dat ie alleen gebruikt wordt om het haar van de kinderen uit te spoelen....Fanta schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:38:
[...]
Misschien niet de mooiste douchekop, maar er zit wel PowderRain op. Als je dat nog nooit ervaren hebt weet je niet wat je meemaakt, dat is echt lekker. Hele fijne druppeltjes.
[YouTube: hansgrohe PowderRain Splash Test]
Het klinkt misschien gek, maar hoe fijner de druppeltjes, des te natter je er van wordt. Als je van een kneiterharde straal houdt is dit niet ideaal.ConQuestador schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:44:
[...]
Jammer dat ie alleen gebruikt wordt om het haar van de kinderen uit te spoelen....
In onze gerenoveerde badkamer hebben we een douchetoilet van Geberit laten plaatsen de Mera clasic. Het is een fraai toilet, met een bijzondere spoelfunctie, geurafzuiging en paperless schone billetjes. Wel maakt het apparaat veel geluid, voorals het gaat föhnen. Iemand hier ervaring met een dergelijk toilet die weet of daar wat aan te doen is anders dan de föhn dimmen?
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Hier is niets aan te doen. Een föhn maakt inherent veel herrie. Dus hem minder hard laten blazen is de enige optie om hem zachter te maken, maar daarmee gaat ook de effectiviteit naar beneden.peacelord schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:30:
In onze gerenoveerde badkamer hebben we een douchetoilet van Geberit laten plaatsen de Mera clasic. Het is een fraai toilet, met een bijzondere spoelfunctie, geurafzuiging en paperless schone billetjes. Wel maakt het apparaat veel geluid, voorals het gaat föhnen. Iemand hier ervaring met een dergelijk toilet die weet of daar wat aan te doen is anders dan de föhn dimmen?
Hier hebben we trouwens een Geberit Alba, die heeft geen föhn, dus na het spoelen even een toiletpapiertje er langs halen om droog te maken is dan de oplossing. Dan heb je geen herrie.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Hier ook de alba idd! Geen spijt van.RobbieB schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:05:
[...]
Hier is niets aan te doen. Een föhn maakt inherent veel herrie. Dus hem minder hard laten blazen is de enige optie om hem zachter te maken, maar daarmee gaat ook de effectiviteit naar beneden.
Hier hebben we trouwens een Geberit Alba, die heeft geen föhn, dus na het spoelen even een toiletpapiertje er langs halen om droog te maken is dan de oplossing. Dan heb je geen herrie.
Al lijkt het me wel relaxed dat alles gewoon droog word terwijl je zelf niks hoeft te doen 😁
Het is een zeer luxe product. Na het eerste gebruik denk je; waarom heb ik dit niet 10 jaar eerder gedaan? Het schijnt alleen dat je billetjes er snel aan wennen en dat je gewend raakt aan deze wijze van reinigen en je dan ook niet echt meer ‘papierbestendig’ bent.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Wel een paar dagen later, maar wij hebben de Crosswater MPRO, heel erg tevreden mee en paste qua RVS look in ons geval naadloos bij de RVS kranen van de X2O.ConQuestador schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:12:
Nog nergens issues met deze kraan gehad. Inbouw hebben we ook zelf gedaan en dat was ook prima te doen.
Even gecheckt. We hebben deze kraan sinds 2021
Het lijkt mij dan weer klote om de herrie van.een föhn te horen dus ik sla deze 'innovatie' even over.Makrolon schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:35:
[...]
Hier ook de alba idd! Geen spijt van.
Al lijkt het me wel relaxed dat alles gewoon droog word terwijl je zelf niks hoeft te doen 😁
Midden in de nacht misschien, omdat je bang bent dat je misschien iemand wakker maakt. Maar ik zit persoonlijk midden in de nacht niet te kakken, dus dan gebruik ik ook die föhn niet..Fr33z schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:50:
[...]
Het lijkt mij dan weer klote om de herrie van.een föhn te horen dus ik sla deze 'innovatie' even over.
Tsja, ik wel dus dat verschilt per persoon dan jaFanta schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:09:
[...]
Midden in de nacht misschien, omdat je bang bent dat je misschien iemand wakker maakt. Maar ik zit persoonlijk midden in de nacht niet te kakken, dus dan gebruik ik ook die föhn niet..
[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 29-09-2025 10:19 ]
Je kan ook naar Italiaanse merken kijken. Ik heb zelf spullen van Linki en Radomonte uit Italië besteld vanwege hoge kwaliteit en mooi uitziende RVS dat ze gebruiken.ConQuestador schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:12:
. Iemand nog andere suggesties of meningen ?
Ik ben bezig met de renovatie van mijn badkamer en wil nu de tegels bestellen. Nu het daadwerkelijk op bestellen aankomt twijfel ik toch een beetje.
Ik wil 120x120 cm tegels gaan gebruiken, op de vloer en op de wand van de wastafel. Deze maat komt naar mijn idee het mooist uit wat betreft voegen of kleine pas strookjes.
Anderzijds is mijn badkamer wellicht niet groot genoeg voor dit soort formaat tegels. En de handelbaarheid van dit soort formaat tegels is wellicht ook een issue. 60x120 zou op zich ook prima kunnen. Komt iets minder mooi uit met voegen. De wanden worden vooraf nog met 4 mm wedi bekleed dus die zouden nagenoeg perfect vlak zijn en de vloer wordt geegaliseerd dus ook nagenoeg perfect vlak.
Is het plaatsen van 120x120 nu echt zo extreem moeilijk? Moet dit extra dik in de lijm?
Mijn idee is om de eerste 70 cm bij de deur van de badkamer uit 1 tegel te halen. Daarna 2 tegels van 120x100 te maken. Restant tot aan douche is dan nog 66 cm.
Het gaat om onderstaande badkamer.
In de douche komt 120x120 Imola the room San Pedro glanzend.
Op de vloer en wand wastafel 120x120 mapierre anciene blanc
stukje bij de toilet wordt 60x120 liggend mapiere ligne blanc
lange wand aan toilet zijde wordt glad gestuct.
Ik zie dat de maten er in deze screenshot niet bij staan. Maar wand wastafel is 256 cm lang(ex douche).
Lange wand vanaf toilet naar douche is 186 cm.
totale breedte 196 cm.
Ik wil 120x120 cm tegels gaan gebruiken, op de vloer en op de wand van de wastafel. Deze maat komt naar mijn idee het mooist uit wat betreft voegen of kleine pas strookjes.
Anderzijds is mijn badkamer wellicht niet groot genoeg voor dit soort formaat tegels. En de handelbaarheid van dit soort formaat tegels is wellicht ook een issue. 60x120 zou op zich ook prima kunnen. Komt iets minder mooi uit met voegen. De wanden worden vooraf nog met 4 mm wedi bekleed dus die zouden nagenoeg perfect vlak zijn en de vloer wordt geegaliseerd dus ook nagenoeg perfect vlak.
Is het plaatsen van 120x120 nu echt zo extreem moeilijk? Moet dit extra dik in de lijm?
Mijn idee is om de eerste 70 cm bij de deur van de badkamer uit 1 tegel te halen. Daarna 2 tegels van 120x100 te maken. Restant tot aan douche is dan nog 66 cm.
Ik zie dat de maten er in deze screenshot niet bij staan. Maar wand wastafel is 256 cm lang(ex douche).
totale breedte 196 cm.
/f/image/BGipG6VZSmzIy94YMOn11JjI.png?f=fotoalbum_large)
Dus je wil de tegels die in het midden van de wand komen op maat gaan snijden? Dat zou ik echt niet doen. Gewoon alleen in de hoeken snijden.Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:05:
Ik ben bezig met de renovatie van mijn badkamer en wil nu de tegels bestellen. Nu het daadwerkelijk op bestellen aankomt twijfel ik toch een beetje.
totale breedte 196 cm.
[Afbeelding]
Alles 120x120 word wel lastig, maar kan wel uiteraard. Als je 1 wand hebt met een hele grote tegel, dan plak je die als eerst. Dan heb je de 1.5 cm dikte aan beide kanten van de tegels op de andere wanden als spelling. Maar als je alles met grote tegels doet heb je die speling natuurlijk niet bij de laatste wand.
Nee zeker niet door snijden in het midden van de wand. In het midden komt een 120x120. Aan 1 zijkant dan 66 breed. andere zijkant wordt 70 breed.Makrolon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Dus je wil de tegels die in het midden van de wand komen op maat gaan snijden? Dat zou ik echt niet doen. Gewoon alleen in de hoeken snijden.
Alles 120x120 word wel lastig, maar kan wel uiteraard. Als je 1 wand hebt met een hele grote tegel, dan plak je die als eerst. Dan heb je de 1.5 cm dikte aan beide kanten van de tegels op de andere wanden als spelling. Maar als je alles met grote tegels doet heb je die speling natuurlijk niet bij de laatste wand.
Ah zo, je zei dat je in t midden 2 van 100 cm wilde doenGuido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
Nee zeker niet door snijden in het midden van de wand. In het midden komt een 120x120. Aan 1 zijkant dan 66 breed. andere zijkant wordt 70 breed.
nee, maar de vloer is maar 200 breed. Dus de vloertegel wordt 120x100 in het midden. Dan 66x100 aan 1 zijde en stukje bij de deur is 70x100.Makrolon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Ah zo, je zei dat je in t midden 2 van 100 cm wilde doen
zou houdt ik precies de voeg in het midden in lijn met de hoek van de toilet ombouw.
Schetsje is niet helemaal op schaal. Toilet ombouw is 100. deur is 96 breed. Nagenoeg in het midden dus.
/f/image/G0O56vQXiI4r3rbRCvzzHMd5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Guido7619 op 06-10-2025 20:49 ]
Dus er komt 1 hele tegel en de rest is snijwerk?
Dan zijn de tegels te groot voor de ruimte. Gewoon 60x60 nemen. Wordt mooier en ook veel handiger leggen.
Dan zijn de tegels te groot voor de ruimte. Gewoon 60x60 nemen. Wordt mooier en ook veel handiger leggen.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dat is gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.hesselbeertje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:56:
Dat klopt ja. Maar 60x60 komt echt niet mooi uit met de voegen en dunne pas strookjes op het eind.hesselbeertje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:56:
100x100 zou nog goed kunnen.
Je kan het natuurlijk zo verdelen dat je geen smalle passtrookjes hebt. Je hoeft nooit met kleiner dan een halve tegel uit te komen als je m goed verdeeld.Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:19:
[...]
Dat klopt ja. Maar 60x60 komt echt niet mooi uit met de voegen en dunne pas strookjes op het eind.
100x100 zou nog goed kunnen.
Wij hebben toch issue met onze badkamer vloer, de tegels laten los. Badkamer is een jaar geleden opgeleverd.
Nu is de aannemer 3x langs geweest en heeft 2 weken geleden bij de douche opnieuw gekit, deze was ook vochtig onder de rand. Daarnaast heeft hij één tegel vast gezet met een soort van injectie spul, en alles voor de 2de keer opnieuw gevoegd. Nu vanavond kwamen we er achter dat een tegel ernaast ook los zit....
De ondervloer zijn houten balken met daarop zwaluwstaart en beton. Dus daar kan het neem ik aan niet aan liggen, is het nog verstandig om aannemer de andere tegel ook weer d.m.v injectie vast te laten zetten of moeten we eisen dat de vloer eruit gaat?
Het is trouwens een fijne aannemer en heeft veel verbouwd waar wij tevreden over zijn. Het is fout gegaan bij de zzper tegelzetter die hij inhuurde, die huurde weer een kitter in die ziek was maar nog wel iemand anders wist. Die heeft alles op het oog mooi afgekit maar niet waterdicht.
Nu is de aannemer 3x langs geweest en heeft 2 weken geleden bij de douche opnieuw gekit, deze was ook vochtig onder de rand. Daarnaast heeft hij één tegel vast gezet met een soort van injectie spul, en alles voor de 2de keer opnieuw gevoegd. Nu vanavond kwamen we er achter dat een tegel ernaast ook los zit....
De ondervloer zijn houten balken met daarop zwaluwstaart en beton. Dus daar kan het neem ik aan niet aan liggen, is het nog verstandig om aannemer de andere tegel ook weer d.m.v injectie vast te laten zetten of moeten we eisen dat de vloer eruit gaat?
Het is trouwens een fijne aannemer en heeft veel verbouwd waar wij tevreden over zijn. Het is fout gegaan bij de zzper tegelzetter die hij inhuurde, die huurde weer een kitter in die ziek was maar nog wel iemand anders wist. Die heeft alles op het oog mooi afgekit maar niet waterdicht.
[ Voor 17% gewijzigd door flaskk op 07-10-2025 01:07 ]
Waar ik zelf geen rekening mee gehouden had: Bekijk ook goed het aanbod van tegels. 120x60 is veel te vinden, 60x60 nog meer, maar een 100x100 heb je ineens nog maar 10 tegels om uit te kiezen. Ik ken 80x80 niet zo goed, maar bedenk wel dat niet alle maten veel aanbod hebben.
Zeker is dat een issue. De tegel die ik heb uitgezocht is er in vele maten waaronder 60x60, 80x80, 60x120, 120x120 maar toevallig niet in 100x100.ConQuestador schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:11:
Waar ik zelf geen rekening mee gehouden had: Bekijk ook goed het aanbod van tegels. 120x60 is veel te vinden, 60x60 nog meer, maar een 100x100 heb je ineens nog maar 10 tegels om uit te kiezen. Ik ken 80x80 niet zo goed, maar bedenk wel dat niet alle maten veel aanbod hebben.
Onze huidige badkamer is al een tijdje aan een vernieuwing toe en we hebben nu plannen om het echt aan te gaan pakken. De installateur die ook de vloerverwarming en de cv geplaatst heeft mag een offerte gaan maken maar alles begint natuurlijk met de indeling. Het is echter nogal passen en meten want de wasmachine met daarop de droger moeten we er ook in kwijt. En dat roept vragen op waar we wel wat goede of juist slechte ervaringen van anderen bij kunnen gebruiken.
Zie de afbeelding hieronder voor de huidige indeling. Daarin heb ik ook aangegeven op welke manier we op de plek van de huidige douche een iets grotere zouden kunnen plaatsen van 90x120cm, dat is de eerste gedachte namelijk. We zouden natuurlijk alles om kunnen draaien en de douche en/of wasmachine/droger rechts plaatsen maar op deze manier hebben we de mogelijkheid een mooi breed meubel samen te stellen met daarin opbergruimte, vuile was en een dubbele wastafel, iets wat wel een wens is.
Ik vrees dat de douche op deze manier wel iets teveel "in your face" komt bij binnenkomst. Een schuifdeur zou daarbij kunnen helpen maar ik zag online dat er ook mooie vlakke douchebakken zijn van 70x120 of 70x140. En dat zou een stuk mooier passen. Maar is dat niet te smal? Iemand hier ooit in een douche gestaan van die afmeting?
Ik vroeg me overigens ook af of zoiets is als een interieurarchitect speciaal voor de badkamer. Al zoekend op het internet lijkt dat echt een niche te zijn. De meeste mensen gaan waarschijnlijk naar een badkamerboer maar kopen en ontwerpen willen we dus echt scheiden.
Zie de afbeelding hieronder voor de huidige indeling. Daarin heb ik ook aangegeven op welke manier we op de plek van de huidige douche een iets grotere zouden kunnen plaatsen van 90x120cm, dat is de eerste gedachte namelijk. We zouden natuurlijk alles om kunnen draaien en de douche en/of wasmachine/droger rechts plaatsen maar op deze manier hebben we de mogelijkheid een mooi breed meubel samen te stellen met daarin opbergruimte, vuile was en een dubbele wastafel, iets wat wel een wens is.
Ik vrees dat de douche op deze manier wel iets teveel "in your face" komt bij binnenkomst. Een schuifdeur zou daarbij kunnen helpen maar ik zag online dat er ook mooie vlakke douchebakken zijn van 70x120 of 70x140. En dat zou een stuk mooier passen. Maar is dat niet te smal? Iemand hier ooit in een douche gestaan van die afmeting?
Ik vroeg me overigens ook af of zoiets is als een interieurarchitect speciaal voor de badkamer. Al zoekend op het internet lijkt dat echt een niche te zijn. De meeste mensen gaan waarschijnlijk naar een badkamerboer maar kopen en ontwerpen willen we dus echt scheiden.
:strip_exif()/f/image/iElAnbRG9sn5mCgyhrpy1d5f.jpg?f=fotoalbum_small)
Je kan ook nog overwegen om een schuine kant aan de douche te maken, dan heb je alsnog genoeg ruimte in de douche maar in t midden van de badkamer blijft wat meer ruimte over.D-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:51:
Onze huidige badkamer is al een tijdje aan een vernieuwing toe en we hebben nu plannen om het echt aan te gaan pakken. De installateur die ook de vloerverwarming en de cv geplaatst heeft mag een offerte gaan maken maar alles begint natuurlijk met de indeling. Het is echter nogal passen en meten want de wasmachine met daarop de droger moeten we er ook in kwijt. En dat roept vragen op waar we wel wat goede of juist slechte ervaringen van anderen bij kunnen gebruiken.
[Afbeelding]
Goede optie inderdaad maar dan vallen de kant en klaar doucheplaten af volgens mij. Dan moet je je afschot in de vloer leggen.Makrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
Je kan ook nog overwegen om een schuine kant aan de douche te maken, dan heb je alsnog genoeg ruimte in de douche maar in t midden van de badkamer blijft wat meer ruimte over.
Edit:
Ik zie dat ze ook douchevloeren op maat hebben maar daar zal wel een kostenplaatje aan zitten
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 07-10-2025 20:00 ]
Heb je een houten vloer dan? Anders zou ik sowieso geen kant en klare doucheplaat gebruikenD-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:57:
[...]
Goede optie inderdaad maar dan vallen de kant en klaar doucheplaten af volgens mij. Dan moet je je afschot in de vloer leggen.
Edit:
Ik zie dat ze ook douchevloeren op maat hebben maar daar zal wel een kostenplaatje aan zitten
Ja. Een houten vloer waar nu een tegelvloer op zit. Onze voorkeur voor een nieuwe gaat overigens uit naar iets egaals, dus iets van gietvloer of epoxy. En afschot vind ik dan op zich wel een beetje eng maar daar mag de installateur ook nog wat over zeggen.Makrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:05:
[...]
Heb je een houten vloer dan? Anders zou ik sowieso geen kant en klare doucheplaat gebruiken
Ah oke. Ik zou zeker op hout toch liever tegels op de vloer hebben dan een gietvloer. Desnoods een grote tegel dat je weinig voegen hebt.D-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
Ja. Een houten vloer waar nu een tegelvloer op zit. Onze voorkeur voor een nieuwe gaat overigens uit naar iets egaals, dus iets van gietvloer of epoxy. En afschot vind ik dan op zich wel een beetje eng maar daar mag de installateur ook nog wat over zeggen.
Ik heb een klant die beton cire op de vloer had (gelukkig niet door mij geplaatst) in de douche. Daar heb ik een tijdje terug tegels in gemaakt omdat dat lelijk bleef worden.
Hangt ook wel af wat er op de houten vloer ligt, zit er bijvoorbeeld nog een goede zwaluwstaartvloer onder. De meeste grote tegels vindt mevrouw D-e-n overigens spuuglelijk dus dat speelt ook meeMakrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:25:
[...]
Ah oke. Ik zou zeker op hout toch liever tegels op de vloer hebben dan een gietvloer. Desnoods een grote tegel dat je weinig voegen hebt.
Ik hoop dat ik dit hiet mag vragen;
Zijn er lezers die ervaring hebben met een Duravit Slimwash douch wc unit?
Mijn unit gaat constant in storing. Contact met Duravit NL levert advies om het unit te ontkalken maar helaas dit heeft niet geholpen. Duravit heeft maar 1 service partner in NL en die is in Maastricht. Ik woon zelf in Zeeland. Vandaar mijn vraag, advies en tips zijn welkom. Bedankt
Mijn unit gaat constant in storing. Contact met Duravit NL levert advies om het unit te ontkalken maar helaas dit heeft niet geholpen. Duravit heeft maar 1 service partner in NL en die is in Maastricht. Ik woon zelf in Zeeland. Vandaar mijn vraag, advies en tips zijn welkom. Bedankt
Hier hebben wij hem ook. Ja maakt lawaai maar met 2 deuren dicht hoor je hem al bijna niet meer. Maar is het niet makkelijker om het gewoon te testen en als de medebewoners er last van hebben zet je de fohn uit. Je kan overigens daar wel de temperatuur van instellen. Uitzetten kan middels app, of simpelweg een user profiel maken voor de nacht waarin hij uitstaat en die met de AB bedienen.peacelord schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:30:
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen met Molenhuys in Hellevoetsluis, dat is nog enigszins bij jou in de buurt. Ik zeg niet dát ze je kunnen helpen, want ik weet niet hoeveel ervaring ze hebben met Duravit. Maar ik ken ze nog als een hele professionele zaak met een eigen team van monteurs, die wel ervaring hebben met douche WC's. Een belletje kan geen kwaad.Nedish schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:07:
Ik hoop dat ik dit hiet mag vragen;
Iemand hier ervaring met max badkamers? Werken op basis van alu platen tegen het bestaande tegelwerk en kunnen zo binnen enkele dagen een complete renovatie uitvoeren. Komen hier morgen kijken.
Ik twijfel nog of dit duurzame opties zijn ipv traditioneel tegelwerk. We willen namelijk ook een andere indeling.
Ik twijfel nog of dit duurzame opties zijn ipv traditioneel tegelwerk. We willen namelijk ook een andere indeling.
Geen specifieke ervaring hiermee, maar bij renovatie badkamer heb ik wel platen overwogen. Uiteindelijk toch gekozen voor mooi tegelwerk omdat het qua kosten niet veel uitmaakte (hier ook wat verplaatsingen) en omdat ik de keuze in platen uiteindelijk te beperkt vond. Ik moest te veel op mijn wensen inleveren, vond ik. Nu wat langer in de rotzooi gezeten maar wel een badkamer die helemaal naar wens is.VonNickstein schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
Iemand hier ervaring met max badkamers? Werken op basis van alu platen tegen het bestaande tegelwerk en kunnen zo binnen enkele dagen een complete renovatie uitvoeren. Komen hier morgen kijken.
Dank voor de suggestie maar mijn ervaring heeft me geleerd dat bedrijven kunnen heel goed zijn in montage maar de reparatie van binnen een apparaat is wat anders. Je wordt terugverwezen naar de fabrikant en in dit geval geeft Duravit te weinig informatie en hun zo genaamd service partner reageert niet.Fanta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen met Molenhuys in Hellevoetsluis, dat is nog enigszins bij jou in de buurt. Ik zeg niet dát ze je kunnen helpen, want ik weet niet hoeveel ervaring ze hebben met Duravit. Maar ik ken ze nog als een hele professionele zaak met een eigen team van monteurs, die wel ervaring hebben met douche WC's. Een belletje kan geen kwaad.
Ok. Je vraagt om tips en advies.. Wat had je dan verwacht? Dat iemand het probleem op afstand voor je weg kan toveren?Nedish schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:48:
[...]
Dank voor de suggestie maar mijn ervaring heeft me geleerd dat bedrijven kunnen heel goed zijn in montage maar de reparatie van binnen een apparaat is wat anders. Je wordt terugverwezen naar de fabrikant en in dit geval geeft Duravit te weinig informatie en hun zo genaamd service partner reageert niet.
Zeker niet. Het ksn zijn dat iemand te maken heeft gehad met hetzelfde probleem. Meer niet en minder niet. Ik bedankte ook uit beleefdheid omdat u reageerde en gaf ook aan waarom ik hiermee niks kon doen. Jammer dat u zich aangesproken voelt.Fanta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Ok. Je vraagt om tips en advies.. Wat had je dan verwacht? Dat iemand het probleem op afstand voor je weg kan toveren?
Vandaag een installateur over de vloer gehad voor het installatiewerk. Heb iemand die alles doet dus binnenmuur verplaatsen, leidingwerk, tegelwerk, elektra en montage.
Hij komt nog met een offerte maar verwacht tussen de 7-8K. Blijft een hoop geld.
Hij komt nog met een offerte maar verwacht tussen de 7-8K. Blijft een hoop geld.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Mijn offertes gaan richting de 11-14K incl. Sloop, afvoeren nieuw plafond en installatie. En dan hebben we niet eens een bad. Afmetingen 2x3.Chaoss schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:36:
Vandaag een installateur over de vloer gehad voor het installatiewerk. Heb iemand die alles doet dus binnenmuur verplaatsen, leidingwerk, tegelwerk, elektra en montage.
Dan zo'n 10K voor een beetje deftig materiaal.
Onze badkamer is 2m10 x 2m20 na verplaatsen muur wordt het ongeveer 2m10 x 2m60.
Slopen ga ik zoveel mogelijk zelf doen. Iig de oude tegels verwijderen en de muur van de inloopdouche scheelt toch weer een dag. Binnenmuur slopen weet ik niet of ik dat aandurf maar dat zou nog een halve dag schelen.
Wij hebben ook geen bad. Dus douchecabine (1m20 x 1m) met regendouche (geen inbouw), toilet met inbouw reservoir, dubbel wastafelmeubel van 1m60 en een spiegelkast.
Inrichting zit op ongeveer 7K en 2K aan tegels. Komen nog wat zaken bij zoals elektrische vloerverwarming en een infrarood paneel maar dat bestel ik via internet.
Montage prijs is inclusief plafond en opbouw nieuwe muur. Hij verwacht ongeveer 2 weken bezig te zijn.
Afvoer moet ik zelf regelen maar een container huren kost 145,- (alleen puin) of 345-(bouwafval)
Slopen ga ik zoveel mogelijk zelf doen. Iig de oude tegels verwijderen en de muur van de inloopdouche scheelt toch weer een dag. Binnenmuur slopen weet ik niet of ik dat aandurf maar dat zou nog een halve dag schelen.
Wij hebben ook geen bad. Dus douchecabine (1m20 x 1m) met regendouche (geen inbouw), toilet met inbouw reservoir, dubbel wastafelmeubel van 1m60 en een spiegelkast.
Inrichting zit op ongeveer 7K en 2K aan tegels. Komen nog wat zaken bij zoals elektrische vloerverwarming en een infrarood paneel maar dat bestel ik via internet.
Montage prijs is inclusief plafond en opbouw nieuwe muur. Hij verwacht ongeveer 2 weken bezig te zijn.
Afvoer moet ik zelf regelen maar een container huren kost 145,- (alleen puin) of 345-(bouwafval)
[ Voor 25% gewijzigd door Chaoss op 15-10-2025 20:25 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Das geen gekke prijs hoor. Ik zit meestal rond de 11k inclusief sloop en afvoer, dan is die 7-8k zonder sloop netjes.Chaoss schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:16:
Onze badkamer is 2m10 x 2m20 na verplaatsen muur wordt het ongeveer 2m10 x 2m60.
Was jij hier nog uitgekomen? Ik zag het zo snel niet terug in het topic (stuur anders gerust een DM). Wij hebben best oog voor wat we mooi vinden en wat past en met advies van een goede behang en verfzaak lukt het dan wel. Maar een badkamer vinden we spannend, omdat we niet alles bij dezelfde zaak halen en omdat je tegels er ook niet zomaar uit sloopt als ze niet bevallen.Guido7619 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:42:
Zijn er ook die een ontwerper hebben ingeschakeld voor de badkamer? En dan niet via een badkamer winkel maar een onafhankelijke? Kan er tot nu toe 2 vinden. Kost 295,-
Bijvoorbeeld de vloer is voor mij en mijn vrouw een pijnpunt. Kleine tegels met veel voegen vinden we een beetje smerig maar grote tegels zijn ook moeilijk. Aan de ene kant wil je ze rustig houden omdat we de muur en wastafel al spannend genoeg maken maar aan de andere kant vindt met name mijn vrouw heel veel van die tegels dan weer super saai
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 16-10-2025 11:23 ]
Nee, niet mee verder gegaan. Heb alles zelf uitgedacht. En beslis veel dingen tijdens het werk.D-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Was jij hier nog uitgekomen? Ik zag het zo snel niet terug in het topic (stuur anders gerust een DM). Wij hebben best oog voor wat we mooi vinden en wat past en met advies van een goede behang en verfzaak lukt het dan wel. Maar een badkamer vinden we spannend, omdat we niet alles bij dezelfde zaak halen en omdat je tegels er ook niet zomaar uit sloopt als ze niet bevallen.
Bijvoorbeeld de vloer is voor mij en mijn vrouw een pijnpunt. Kleine tegels met veel voegen vinden we een beetje smerig maar grote tegels zijn ook moeilijk. Aan de ene kant wil je ze rustig houden omdat we de muur en wastafel al spannend genoeg maken maar aan de andere kant vindt met name mijn vrouw heel veel van die tegels dan weer super saaiEen goed professioneel klankbord kan dan helpen
Ik ben iemand die 10 totaal verschillende badkamers mooi kan vinden en daarom geen keuze kan maken. Ook veel kijken in showrooms en langzaam aan komt er toch iets uit. Maar de indeling die ik heb is uiteindelijk het meest efficient. En een ontwerper gaat niet de keuze voor jou maken wat je wilt.
Heb de tegels nog niet gekocht, maar ben al wel met de verbouwing bezig.
Heb nu wel offertes liggen voor de tegels. Mooie badkamer gezien bij B-Dutch en die tegels maar uitgezocht.
Twijfel zelf nog over een klein muurtje tussen douche en wastafel of toch glazen wand. Dat kan ik nog steeds inpassen.
Heb alles hier en daar gekocht.
Zonder de tegels gezien te hebben (kom maar door met de fotoD-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Bijvoorbeeld de vloer is voor mij en mijn vrouw een pijnpunt. Kleine tegels met veel voegen vinden we een beetje smerig maar grote tegels zijn ook moeilijk. Aan de ene kant wil je ze rustig houden omdat we de muur en wastafel al spannend genoeg maken maar aan de andere kant vindt met name mijn vrouw heel veel van die tegels dan weer super saaiEen goed professioneel klankbord kan dan helpen
Wil je de vloer als eyecatcher gebruiken, dan kan dat natuurlijk ook, maar hou dan de wanden en inrichting wat neutraler. Anders wordt het vooral heel snel heel rommelig en zie je door de bomen het bos niet meer.
Ga nog maar eens kijken bij een willekeurige badkamerzaak, dan zie je waarom dat zo wordt toegepast.
[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 16-10-2025 16:17 ]
En een goed idee is om de vloer en wand in dezelfde tegels te doen.
Ik doe de douche in in marmer. Vloer en 1 wand in dezelfde tegel. 1 wand glad stucwerk. Toilet een tegel met een ribbeltje erin, maar wel uit dezelfde serie en kleur als vloertegel.
Ik doe de douche in in marmer. Vloer en 1 wand in dezelfde tegel. 1 wand glad stucwerk. Toilet een tegel met een ribbeltje erin, maar wel uit dezelfde serie en kleur als vloertegel.
Tnx @Toke_gt en @Guido7619
De indeling ligt wel min of meer vast nu. Ik werk bij een constructeur dus heb ook al wat 3D plaatjes kunnen maken om te kijken hoe alles past.
:strip_exif()/f/image/XeThIiiVjdbeuum4e0rq1SxG.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/GyxQsNXIdik2Hquyaw9z7peA.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/1HDaZ90Zbr1K9l95OUyONbRv.jpg?f=fotoalbum_small)
Het muurtje tussen douche wasmachine/droger zou ik wat lager willen maken. Het lijkt me mooier als het plafond doorloopt boven de droger. Liefst doen we er wel iets van deurtjes voor zodat één en ander netjes is weggewerkt. De wandtegels in de doucheruimte willen we een leuk kleurtje geven en ik overweeg het plafond boven douche en droger dan in dezelfde kleur mee te schilderen. Dan creëer je een soort van open nisje.
Aan de andere kant komt een vintage meubel dat we hebben gekocht met twee wasbakken. Denk aan zoiets maar dan zonder de losse waskommen. Die vinden we niet praktisch.
https://sixtyfruits.nl/app/uploads/2025/10/72937-768x768.png
Er komt een speciaal blad met twee bakken op waarschijnlijk iets met licht terrazzo zoals dit.
https://sixtyfruits.nl/ap...1/Brereton1-1024x1024.jpg
En boven of achter het meubel dan iets van een watervast behangetje
De indeling ligt wel min of meer vast nu. Ik werk bij een constructeur dus heb ook al wat 3D plaatjes kunnen maken om te kijken hoe alles past.
:strip_exif()/f/image/XeThIiiVjdbeuum4e0rq1SxG.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/GyxQsNXIdik2Hquyaw9z7peA.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/1HDaZ90Zbr1K9l95OUyONbRv.jpg?f=fotoalbum_small)
Het muurtje tussen douche wasmachine/droger zou ik wat lager willen maken. Het lijkt me mooier als het plafond doorloopt boven de droger. Liefst doen we er wel iets van deurtjes voor zodat één en ander netjes is weggewerkt. De wandtegels in de doucheruimte willen we een leuk kleurtje geven en ik overweeg het plafond boven douche en droger dan in dezelfde kleur mee te schilderen. Dan creëer je een soort van open nisje.
Aan de andere kant komt een vintage meubel dat we hebben gekocht met twee wasbakken. Denk aan zoiets maar dan zonder de losse waskommen. Die vinden we niet praktisch.
https://sixtyfruits.nl/app/uploads/2025/10/72937-768x768.png
Er komt een speciaal blad met twee bakken op waarschijnlijk iets met licht terrazzo zoals dit.
https://sixtyfruits.nl/ap...1/Brereton1-1024x1024.jpg
En boven of achter het meubel dan iets van een watervast behangetje