Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Nee zeker niet door snijden in het midden van de wand. In het midden komt een 120x120. Aan 1 zijkant dan 66 breed. andere zijkant wordt 70 breed.
Ah zo, je zei dat je in t midden 2 van 100 cm wilde doen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:49
Makrolon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Ah zo, je zei dat je in t midden 2 van 100 cm wilde doen
nee, maar de vloer is maar 200 breed. Dus de vloertegel wordt 120x100 in het midden. Dan 66x100 aan 1 zijde en stukje bij de deur is 70x100.

zou houdt ik precies de voeg in het midden in lijn met de hoek van de toilet ombouw.

Schetsje is niet helemaal op schaal. Toilet ombouw is 100. deur is 96 breed. Nagenoeg in het midden dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL6HsFT-ZlT8zntvXIlgS-3IPxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0O56vQXiI4r3rbRCvzzHMd5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Guido7619 op 06-10-2025 20:49 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24
Dus er komt 1 hele tegel en de rest is snijwerk?

Dan zijn de tegels te groot voor de ruimte. Gewoon 60x60 nemen. Wordt mooier en ook veel handiger leggen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Makrolon
hesselbeertje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:56:

Dan zijn de tegels te groot voor de ruimte. Gewoon 60x60 nemen. Wordt mooier en ook veel handiger leggen.
Dat is gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Guido7619
hesselbeertje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:56:

Dat klopt ja. Maar 60x60 komt echt niet mooi uit met de voegen en dunne pas strookjes op het eind.

100x100 zou nog goed kunnen.

• Makrolon
Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:19:
[...]

Dat klopt ja. Maar 60x60 komt echt niet mooi uit met de voegen en dunne pas strookjes op het eind.

100x100 zou nog goed kunnen.
Je kan het natuurlijk zo verdelen dat je geen smalle passtrookjes hebt. Je hoeft nooit met kleiner dan een halve tegel uit te komen als je m goed verdeeld.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:44
Wij hebben toch issue met onze badkamer vloer, de tegels laten los. Badkamer is een jaar geleden opgeleverd.

Nu is de aannemer 3x langs geweest en heeft 2 weken geleden bij de douche opnieuw gekit, deze was ook vochtig onder de rand. Daarnaast heeft hij één tegel vast gezet met een soort van injectie spul, en alles voor de 2de keer opnieuw gevoegd. Nu vanavond kwamen we er achter dat een tegel ernaast ook los zit....

De ondervloer zijn houten balken met daarop zwaluwstaart en beton. Dus daar kan het neem ik aan niet aan liggen, is het nog verstandig om aannemer de andere tegel ook weer d.m.v injectie vast te laten zetten of moeten we eisen dat de vloer eruit gaat?

Het is trouwens een fijne aannemer en heeft veel verbouwd waar wij tevreden over zijn. Het is fout gegaan bij de zzper tegelzetter die hij inhuurde, die huurde weer een kitter in die ziek was maar nog wel iemand anders wist. Die heeft alles op het oog mooi afgekit maar niet waterdicht.

[ Voor 17% gewijzigd door flaskk op 07-10-2025 01:07 ]

• Guido7619
Misschien is een 120x120 tegel toch iets te groot. Even nieuw schetsje gemaakt met 80x80 en diverse varianten op 60x60.

Denk dat 80x80 dan het beste eruit springt. De gulden middenweg tussen 120 en 60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMX3i0kKj5Pji0zc-7ojeNbrf3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/duCbsVQGk2OdgI7OhWalrciK.png?f=fotoalbum_large

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02
Waar ik zelf geen rekening mee gehouden had: Bekijk ook goed het aanbod van tegels. 120x60 is veel te vinden, 60x60 nog meer, maar een 100x100 heb je ineens nog maar 10 tegels om uit te kiezen. Ik ken 80x80 niet zo goed, maar bedenk wel dat niet alle maten veel aanbod hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Guido7619
ConQuestador schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:11:
Waar ik zelf geen rekening mee gehouden had: Bekijk ook goed het aanbod van tegels. 120x60 is veel te vinden, 60x60 nog meer, maar een 100x100 heb je ineens nog maar 10 tegels om uit te kiezen. Ik ken 80x80 niet zo goed, maar bedenk wel dat niet alle maten veel aanbod hebben.
Zeker is dat een issue. De tegel die ik heb uitgezocht is er in vele maten waaronder 60x60, 80x80, 60x120, 120x120 maar toevallig niet in 100x100.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19
Onze huidige badkamer is al een tijdje aan een vernieuwing toe en we hebben nu plannen om het echt aan te gaan pakken. De installateur die ook de vloerverwarming en de cv geplaatst heeft mag een offerte gaan maken maar alles begint natuurlijk met de indeling. Het is echter nogal passen en meten want de wasmachine met daarop de droger moeten we er ook in kwijt. En dat roept vragen op waar we wel wat goede of juist slechte ervaringen van anderen bij kunnen gebruiken.

Zie de afbeelding hieronder voor de huidige indeling. Daarin heb ik ook aangegeven op welke manier we op de plek van de huidige douche een iets grotere zouden kunnen plaatsen van 90x120cm, dat is de eerste gedachte namelijk. We zouden natuurlijk alles om kunnen draaien en de douche en/of wasmachine/droger rechts plaatsen maar op deze manier hebben we de mogelijkheid een mooi breed meubel samen te stellen met daarin opbergruimte, vuile was en een dubbele wastafel, iets wat wel een wens is.

Ik vrees dat de douche op deze manier wel iets teveel "in your face" komt bij binnenkomst. Een schuifdeur zou daarbij kunnen helpen maar ik zag online dat er ook mooie vlakke douchebakken zijn van 70x120 of 70x140. En dat zou een stuk mooier passen. Maar is dat niet te smal? Iemand hier ooit in een douche gestaan van die afmeting?

Ik vroeg me overigens ook af of zoiets is als een interieurarchitect speciaal voor de badkamer. Al zoekend op het internet lijkt dat echt een niche te zijn. De meeste mensen gaan waarschijnlijk naar een badkamerboer maar kopen en ontwerpen willen we dus echt scheiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW_XdjLfFS0hPb4N4cXcYBTzQGg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iElAnbRG9sn5mCgyhrpy1d5f.jpg?f=fotoalbum_small

• Makrolon
D-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:51:
Onze huidige badkamer is al een tijdje aan een vernieuwing toe en we hebben nu plannen om het echt aan te gaan pakken. De installateur die ook de vloerverwarming en de cv geplaatst heeft mag een offerte gaan maken maar alles begint natuurlijk met de indeling. Het is echter nogal passen en meten want de wasmachine met daarop de droger moeten we er ook in kwijt. En dat roept vragen op waar we wel wat goede of juist slechte ervaringen van anderen bij kunnen gebruiken.

Zie de afbeelding hieronder voor de huidige indeling. Daarin heb ik ook aangegeven op welke manier we op de plek van de huidige douche een iets grotere zouden kunnen plaatsen van 90x120cm, dat is de eerste gedachte namelijk. We zouden natuurlijk alles om kunnen draaien en de douche en/of wasmachine/droger rechts plaatsen maar op deze manier hebben we de mogelijkheid een mooi breed meubel samen te stellen met daarin opbergruimte, vuile was en een dubbele wastafel, iets wat wel een wens is.

Ik vrees dat de douche op deze manier wel iets teveel "in your face" komt bij binnenkomst. Een schuifdeur zou daarbij kunnen helpen maar ik zag online dat er ook mooie vlakke douchebakken zijn van 70x120 of 70x140. En dat zou een stuk mooier passen. Maar is dat niet te smal? Iemand hier ooit in een douche gestaan van die afmeting?

Ik vroeg me overigens ook af of zoiets is als een interieurarchitect speciaal voor de badkamer. Al zoekend op het internet lijkt dat echt een niche te zijn. De meeste mensen gaan waarschijnlijk naar een badkamerboer maar kopen en ontwerpen willen we dus echt scheiden.

[Afbeelding]
Je kan ook nog overwegen om een schuine kant aan de douche te maken, dan heb je alsnog genoeg ruimte in de douche maar in t midden van de badkamer blijft wat meer ruimte over.

• D-e-n
Makrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Je kan ook nog overwegen om een schuine kant aan de douche te maken, dan heb je alsnog genoeg ruimte in de douche maar in t midden van de badkamer blijft wat meer ruimte over.
Goede optie inderdaad maar dan vallen de kant en klaar doucheplaten af volgens mij. Dan moet je je afschot in de vloer leggen.

Edit:
Ik zie dat ze ook douchevloeren op maat hebben maar daar zal wel een kostenplaatje aan zitten

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 07-10-2025 20:00 ]

• Makrolon
D-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Goede optie inderdaad maar dan vallen de kant en klaar doucheplaten af volgens mij. Dan moet je je afschot in de vloer leggen.

Edit:
Ik zie dat ze ook douchevloeren op maat hebben maar daar zal wel een kostenplaatje aan zitten
Heb je een houten vloer dan? Anders zou ik sowieso geen kant en klare doucheplaat gebruiken

• D-e-n
Makrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Heb je een houten vloer dan? Anders zou ik sowieso geen kant en klare doucheplaat gebruiken
Ja. Een houten vloer waar nu een tegelvloer op zit. Onze voorkeur voor een nieuwe gaat overigens uit naar iets egaals, dus iets van gietvloer of epoxy. En afschot vind ik dan op zich wel een beetje eng maar daar mag de installateur ook nog wat over zeggen.

• Makrolon
D-e-n schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Ja. Een houten vloer waar nu een tegelvloer op zit. Onze voorkeur voor een nieuwe gaat overigens uit naar iets egaals, dus iets van gietvloer of epoxy. En afschot vind ik dan op zich wel een beetje eng maar daar mag de installateur ook nog wat over zeggen.
Ah oke. Ik zou zeker op hout toch liever tegels op de vloer hebben dan een gietvloer. Desnoods een grote tegel dat je weinig voegen hebt.

Ik heb een klant die beton cire op de vloer had (gelukkig niet door mij geplaatst) in de douche. Daar heb ik een tijdje terug tegels in gemaakt omdat dat lelijk bleef worden.

• D-e-n
Makrolon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Ah oke. Ik zou zeker op hout toch liever tegels op de vloer hebben dan een gietvloer. Desnoods een grote tegel dat je weinig voegen hebt.
Hangt ook wel af wat er op de houten vloer ligt, zit er bijvoorbeeld nog een goede zwaluwstaartvloer onder. De meeste grote tegels vindt mevrouw D-e-n overigens spuuglelijk dus dat speelt ook mee ;)

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10 10:35
Ik hoop dat ik dit hiet mag vragen;
Zijn er lezers die ervaring hebben met een Duravit Slimwash douch wc unit?
Mijn unit gaat constant in storing. Contact met Duravit NL levert advies om het unit te ontkalken maar helaas dit heeft niet geholpen. Duravit heeft maar 1 service partner in NL en die is in Maastricht. Ik woon zelf in Zeeland. Vandaar mijn vraag, advies en tips zijn welkom. Bedankt

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:58

Freakie1NL

Grote Baas

peacelord schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:30:
In onze gerenoveerde badkamer hebben we een douchetoilet van Geberit laten plaatsen de Mera clasic. Het is een fraai toilet, met een bijzondere spoelfunctie, geurafzuiging en paperless schone billetjes. Wel maakt het apparaat veel geluid, voorals het gaat föhnen. Iemand hier ervaring met een dergelijk toilet die weet of daar wat aan te doen is anders dan de föhn dimmen?
Hier hebben wij hem ook. Ja maakt lawaai maar met 2 deuren dicht hoor je hem al bijna niet meer. Maar is het niet makkelijker om het gewoon te testen en als de medebewoners er last van hebben zet je de fohn uit. Je kan overigens daar wel de temperatuur van instellen. Uitzetten kan middels app, of simpelweg een user profiel maken voor de nacht waarin hij uitstaat en die met de AB bedienen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05

Fanta

FordPerformance™️

Nedish schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:07:
Ik hoop dat ik dit hiet mag vragen;
Zijn er lezers die ervaring hebben met een Duravit Slimwash douch wc unit?
Mijn unit gaat constant in storing. Contact met Duravit NL levert advies om het unit te ontkalken maar helaas dit heeft niet geholpen. Duravit heeft maar 1 service partner in NL en die is in Maastricht. Ik woon zelf in Zeeland. Vandaar mijn vraag, advies en tips zijn welkom. Bedankt
Geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen met Molenhuys in Hellevoetsluis, dat is nog enigszins bij jou in de buurt. Ik zeg niet dát ze je kunnen helpen, want ik weet niet hoeveel ervaring ze hebben met Duravit. Maar ik ken ze nog als een hele professionele zaak met een eigen team van monteurs, die wel ervaring hebben met douche WC's. Een belletje kan geen kwaad.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:19
Iemand hier ervaring met max badkamers? Werken op basis van alu platen tegen het bestaande tegelwerk en kunnen zo binnen enkele dagen een complete renovatie uitvoeren. Komen hier morgen kijken.
Ik twijfel nog of dit duurzame opties zijn ipv traditioneel tegelwerk. We willen namelijk ook een andere indeling.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
VonNickstein schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
Iemand hier ervaring met max badkamers? Werken op basis van alu platen tegen het bestaande tegelwerk en kunnen zo binnen enkele dagen een complete renovatie uitvoeren. Komen hier morgen kijken.
Ik twijfel nog of dit duurzame opties zijn ipv traditioneel tegelwerk. We willen namelijk ook een andere indeling.
Geen specifieke ervaring hiermee, maar bij renovatie badkamer heb ik wel platen overwogen. Uiteindelijk toch gekozen voor mooi tegelwerk omdat het qua kosten niet veel uitmaakte (hier ook wat verplaatsingen) en omdat ik de keuze in platen uiteindelijk te beperkt vond. Ik moest te veel op mijn wensen inleveren, vond ik. Nu wat langer in de rotzooi gezeten maar wel een badkamer die helemaal naar wens is.

• Nedish
Fanta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen met Molenhuys in Hellevoetsluis, dat is nog enigszins bij jou in de buurt. Ik zeg niet dát ze je kunnen helpen, want ik weet niet hoeveel ervaring ze hebben met Duravit. Maar ik ken ze nog als een hele professionele zaak met een eigen team van monteurs, die wel ervaring hebben met douche WC's. Een belletje kan geen kwaad.
Dank voor de suggestie maar mijn ervaring heeft me geleerd dat bedrijven kunnen heel goed zijn in montage maar de reparatie van binnen een apparaat is wat anders. Je wordt terugverwezen naar de fabrikant en in dit geval geeft Duravit te weinig informatie en hun zo genaamd service partner reageert niet. :(

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Nedish schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Dank voor de suggestie maar mijn ervaring heeft me geleerd dat bedrijven kunnen heel goed zijn in montage maar de reparatie van binnen een apparaat is wat anders. Je wordt terugverwezen naar de fabrikant en in dit geval geeft Duravit te weinig informatie en hun zo genaamd service partner reageert niet. :(
Ok. Je vraagt om tips en advies.. Wat had je dan verwacht? Dat iemand het probleem op afstand voor je weg kan toveren? :?

• Nedish
Fanta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Ok. Je vraagt om tips en advies.. Wat had je dan verwacht? Dat iemand het probleem op afstand voor je weg kan toveren? :?
Zeker niet. Het ksn zijn dat iemand te maken heeft gehad met hetzelfde probleem. Meer niet en minder niet. Ik bedankte ook uit beleefdheid omdat u reageerde en gaf ook aan waarom ik hiermee niks kon doen. Jammer dat u zich aangesproken voelt.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-11 22:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag een installateur over de vloer gehad voor het installatiewerk. Heb iemand die alles doet dus binnenmuur verplaatsen, leidingwerk, tegelwerk, elektra en montage.

Hij komt nog met een offerte maar verwacht tussen de 7-8K. Blijft een hoop geld.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:10
Chaoss schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:36:
Vandaag een installateur over de vloer gehad voor het installatiewerk. Heb iemand die alles doet dus binnenmuur verplaatsen, leidingwerk, tegelwerk, elektra en montage.

Hij komt nog met een offerte maar verwacht tussen de 7-8K. Blijft een hoop geld.
Mijn offertes gaan richting de 11-14K incl. Sloop, afvoeren nieuw plafond en installatie. En dan hebben we niet eens een bad. Afmetingen 2x3.
Dan zo'n 10K voor een beetje deftig materiaal.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Onze badkamer is 2m10 x 2m20 na verplaatsen muur wordt het ongeveer 2m10 x 2m60.

Slopen ga ik zoveel mogelijk zelf doen. Iig de oude tegels verwijderen en de muur van de inloopdouche scheelt toch weer een dag. Binnenmuur slopen weet ik niet of ik dat aandurf maar dat zou nog een halve dag schelen.

Wij hebben ook geen bad. Dus douchecabine (1m20 x 1m) met regendouche (geen inbouw), toilet met inbouw reservoir, dubbel wastafelmeubel van 1m60 en een spiegelkast.

Inrichting zit op ongeveer 7K en 2K aan tegels. Komen nog wat zaken bij zoals elektrische vloerverwarming en een infrarood paneel maar dat bestel ik via internet.

Montage prijs is inclusief plafond en opbouw nieuwe muur. Hij verwacht ongeveer 2 weken bezig te zijn.

Afvoer moet ik zelf regelen maar een container huren kost 145,- (alleen puin) of 345-(bouwafval)

[ Voor 25% gewijzigd door Chaoss op 15-10-2025 20:25 ]

• Makrolon
Chaoss schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:16:
Onze badkamer is 2m10 x 2m20 na verplaatsen muur wordt het ongeveer 2m10 x 2m60.

Slopen ga ik zoveel mogelijk zelf doen. Iig de oude tegels verwijderen en de muur van de inloopdouche scheelt toch weer een dag. Binnenmuur slopen weet ik niet of ik dat aandurf maar dat zou nog een halve dag schelen.

Wij hebben ook geen bad. Dus douchecabine (1m20 x 1m) met regendouche (geen inbouw), toilet met inbouw reservoir, dubbel wastafelmeubel van 1m60 en een spiegelkast.

Inrichting zit op ongeveer 7K en 2K aan tegels. Komen nog wat zaken bij zoals elektrische vloerverwarming en een infrarood paneel maar dat bestel ik via internet.

Montage prijs is inclusief plafond en opbouw nieuwe muur. Hij verwacht ongeveer 2 weken bezig te zijn.

Afvoer moet ik zelf regelen maar een container huren kost 145,- (alleen puin) of 345-(bouwafval)
Das geen gekke prijs hoor. Ik zit meestal rond de 11k inclusief sloop en afvoer, dan is die 7-8k zonder sloop netjes.

• D-e-n
Guido7619 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:42:
Zijn er ook die een ontwerper hebben ingeschakeld voor de badkamer? En dan niet via een badkamer winkel maar een onafhankelijke? Kan er tot nu toe 2 vinden. Kost 295,-
Was jij hier nog uitgekomen? Ik zag het zo snel niet terug in het topic (stuur anders gerust een DM). Wij hebben best oog voor wat we mooi vinden en wat past en met advies van een goede behang en verfzaak lukt het dan wel. Maar een badkamer vinden we spannend, omdat we niet alles bij dezelfde zaak halen en omdat je tegels er ook niet zomaar uit sloopt als ze niet bevallen.

Bijvoorbeeld de vloer is voor mij en mijn vrouw een pijnpunt. Kleine tegels met veel voegen vinden we een beetje smerig maar grote tegels zijn ook moeilijk. Aan de ene kant wil je ze rustig houden omdat we de muur en wastafel al spannend genoeg maken maar aan de andere kant vindt met name mijn vrouw heel veel van die tegels dan weer super saai :) Een goed professioneel klankbord kan dan helpen

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 16-10-2025 11:23 ]

• Guido7619
D-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Was jij hier nog uitgekomen? Ik zag het zo snel niet terug in het topic (stuur anders gerust een DM). Wij hebben best oog voor wat we mooi vinden en wat past en met advies van een goede behang en verfzaak lukt het dan wel. Maar een badkamer vinden we spannend, omdat we niet alles bij dezelfde zaak halen en omdat je tegels er ook niet zomaar uit sloopt als ze niet bevallen.

Bijvoorbeeld de vloer is voor mij en mijn vrouw een pijnpunt. Kleine tegels met veel voegen vinden we een beetje smerig maar grote tegels zijn ook moeilijk. Aan de ene kant wil je ze rustig houden omdat we de muur en wastafel al spannend genoeg maken maar aan de andere kant vindt met name mijn vrouw heel veel van die tegels dan weer super saai :) Een goed professioneel klankbord kan dan helpen
Nee, niet mee verder gegaan. Heb alles zelf uitgedacht. En beslis veel dingen tijdens het werk.

Ik ben iemand die 10 totaal verschillende badkamers mooi kan vinden en daarom geen keuze kan maken. Ook veel kijken in showrooms en langzaam aan komt er toch iets uit. Maar de indeling die ik heb is uiteindelijk het meest efficient. En een ontwerper gaat niet de keuze voor jou maken wat je wilt.

Heb de tegels nog niet gekocht, maar ben al wel met de verbouwing bezig.

Heb nu wel offertes liggen voor de tegels. Mooie badkamer gezien bij B-Dutch en die tegels maar uitgezocht.

Twijfel zelf nog over een klein muurtje tussen douche en wastafel of toch glazen wand. Dat kan ik nog steeds inpassen.

Heb alles hier en daar gekocht.

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Zonder de tegels gezien te hebben (kom maar door met de foto :) ) : een badkamer is per definitie een plek waar veel samenkomt op een paar vierkante meter. Wastafel, douche, kast, toilet, bad en vaak nog een wasmand en mat/kleed of zoiets. Dan brengt een vloer met grote, saaie tegels wat rust in het geheel, die tegels verbinden alles wat er staat of hangt en laten een als eyecatcher bedoelde wand veel beter uitkomen.
Wil je de vloer als eyecatcher gebruiken, dan kan dat natuurlijk ook, maar hou dan de wanden en inrichting wat neutraler. Anders wordt het vooral heel snel heel rommelig en zie je door de bomen het bos niet meer.
Ga nog maar eens kijken bij een willekeurige badkamerzaak, dan zie je waarom dat zo wordt toegepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 16-10-2025 16:17 ]

• Guido7619
En een goed idee is om de vloer en wand in dezelfde tegels te doen.

Ik doe de douche in in marmer. Vloer en 1 wand in dezelfde tegel. 1 wand glad stucwerk. Toilet een tegel met een ribbeltje erin, maar wel uit dezelfde serie en kleur als vloertegel.

• D-e-n
Tnx @Toke_gt en @Guido7619

De indeling ligt wel min of meer vast nu. Ik werk bij een constructeur dus heb ook al wat 3D plaatjes kunnen maken om te kijken hoe alles past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCBK4A1K8snMkMUWrnstE5Z_tMY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeThIiiVjdbeuum4e0rq1SxG.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx6gnwLBy3Z69rqkQsRWENxvs34=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyxQsNXIdik2Hquyaw9z7peA.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCI8SIibykx4UgeKMhJOyfVnAdw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HDaZ90Zbr1K9l95OUyONbRv.jpg?f=fotoalbum_small

Het muurtje tussen douche wasmachine/droger zou ik wat lager willen maken. Het lijkt me mooier als het plafond doorloopt boven de droger. Liefst doen we er wel iets van deurtjes voor zodat één en ander netjes is weggewerkt. De wandtegels in de doucheruimte willen we een leuk kleurtje geven en ik overweeg het plafond boven douche en droger dan in dezelfde kleur mee te schilderen. Dan creëer je een soort van open nisje.

Aan de andere kant komt een vintage meubel dat we hebben gekocht met twee wasbakken. Denk aan zoiets maar dan zonder de losse waskommen. Die vinden we niet praktisch.
https://sixtyfruits.nl/app/uploads/2025/10/72937-768x768.png

Er komt een speciaal blad met twee bakken op waarschijnlijk iets met licht terrazzo zoals dit.
https://sixtyfruits.nl/ap...1/Brereton1-1024x1024.jpg

En boven of achter het meubel dan iets van een watervast behangetje

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:51:
Tnx @Toke_gt en @Guido7619

De indeling ligt wel min of meer vast nu. Ik werk bij een constructeur dus heb ook al wat 3D plaatjes kunnen maken om te kijken hoe alles past.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het muurtje tussen douche wasmachine/droger zou ik wat lager willen maken. Het lijkt me mooier als het plafond doorloopt boven de droger. Liefst doen we er wel iets van deurtjes voor zodat één en ander netjes is weggewerkt. De wandtegels in de doucheruimte willen we een leuk kleurtje geven en ik overweeg het plafond boven douche en droger dan in dezelfde kleur mee te schilderen. Dan creëer je een soort van open nisje.

Aan de andere kant komt een vintage meubel dat we hebben gekocht met twee wasbakken. Denk aan zoiets maar dan zonder de losse waskommen. Die vinden we niet praktisch.
https://sixtyfruits.nl/app/uploads/2025/10/72937-768x768.png

Er komt een speciaal blad met twee bakken op waarschijnlijk iets met licht terrazzo zoals dit.
https://sixtyfruits.nl/ap...1/Brereton1-1024x1024.jpg

En boven of achter het meubel dan iets van een watervast behangetje
Eenheid kun je inderdaad creëren met kleur, of met structuur. Dus als je op de muren verschillende structuren gebruikt, maar wel allemaal in dezelfde kleur, dan verbind je het met elkaar. Of je kiest tegels met hetzelfde formaat en structuur/patroon, maar in verschillende kleuren.
Door de vele verschillende vormen (de deuren bij je wasmachine, de deuren van de douche, het raam, de deur) kan het met verschillende kleuren heel snel heel erg rommelig en daardoor klein aanvoelen. Kan een keuze zijn, maar wees je ervan bewust. Maak dan bijvoorbeeld de deur bij wasmachine/droger ook in dezelfde kleur als tegels en plafond. Op die manier knalt je behangen muur met het vintagemeubel er echt uit. Op de vloer kan een neutrale kleur, of een tegel die heel erg overeenkomt/past bij je behang. Evengoed zou ik geen kleine tegels op de vloer doen (lastig schoonmaken, combineert moeilijk). Wel zou je kunnen kijken naar natuurstenen tegels in de stijl van het blad op het kastje (kijk eens naar travertin). Dat is zeker niet saai en dan komt dat ook ergens terug.

• D-e-n
Toke_gt schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Maak dan bijvoorbeeld de deur bij wasmachine/droger ook in dezelfde kleur als tegels en plafond.
Goed punt en dat was ook de eerste gedachte. Later heb ik nog een ideetje met latten van noten hout (zelfde als het meubel) ingebracht hier maar dat wordt weer duur dus we zijn nu weer terug bij wat jij nu ook zegt.
Wel zou je kunnen kijken naar natuurstenen tegels in de stijl van het blad op het kastje (kijk eens naar travertin). Dat is zeker niet saai en dan komt dat ook ergens terug.
Ook aan gedacht maar we zijn bang dat het net wat afwijkt van het blad wat het misschien raar maakt, als twee soorten verf die net afwijken. Maar zou wel het makkelijkst zijn.

Zijn natuurstenen tegels niet kwetsbaar qua onderhoud? Is keramiek niet makkelijker?

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Goed punt en dat was ook de eerste gedachte. Later heb ik nog een ideetje met latten van noten hout (zelfde als het meubel) ingebracht hier maar dat wordt weer duur dus we zijn nu weer terug bij wat jij nu ook zegt.
Dat was idd ook goede oplossing geweest. Jammer he, dat mooie oplossingen vaak zo duur zijn.
[...]
Ook aan gedacht maar we zijn bang dat het net wat afwijkt van het blad wat het misschien raar maakt, als twee soorten verf die net afwijken. Maar zou wel het makkelijkst zijn.
Als ze elkaar niet raken is het niet erg. Maar als je het blad al hebt uitgekozen is het slimmer om daar de vloertegels bij uit te zoeken. Kan zeker ook keramiek zijn, ik bedoel vooral de uitstraling van natuursteen.

• D-e-n
Toke_gt schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Als ze elkaar niet raken is het niet erg. Maar als je het blad al hebt uitgekozen is het slimmer om daar de vloertegels bij uit te zoeken. Kan zeker ook keramiek zijn, ik bedoel vooral de uitstraling van natuursteen.
De exacte look van het blad kunnen we nog uitkiezen maar onze voorkeur gaat uit naar een lichte terrazzo omdat we die er goed bij vonden passen. Effen grijswit kon ook gewoon maar dat vinden we zonde van het meubel zeg maar. Ik ga nog eens kijken of we de varianten die we hebben gezien kunnen matchen met een tegel

• Capability
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-10 23:16
Zouden jullie alsjeblieft met mij kunnen meekijken op twee puntjes?

Ik zit te denken aan de onderstaande opstelling voor mijn badkamer (nieuwbouw project). Achtergrond is dat ik (i) graag een bad heb (liefst 180x80cm) en (ii) de 'standaard' opstelling (zie ook hieronder) niet heel efficiënt vind. Ik vraag me alleen af of er bij binnenkomen met 82cm nu te weinig ruimte is tussen de deur (opent naar buiten) en het uiteinde van het bad. Ronding van het bad helpt daar denk ik ook in? Hoor graag wat jullie denken.

Voor de douche zou een draaideur van 90cm tegen de wastafel aankomen, dus daar ben ik van plan een tweedelige deur te doen (bv. vast stuk van 20cm, draaideur van 70cm). In het portaal van het nieuwbouwproject vragen ze voor die douchewanden inclusief installatie 3300 euro (1500 + anders 1800 retour bij laten vervallen). Ligt het aan mij of is dat echt bizar veel geld? Ik zit eraan te denken dat na oplevering via hornbach te laten doen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDmHVJ6bpDXLM3KCY4ZDYKjWZLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QR789aKrky4oaqxGBikqkaBz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOHsDfJK5SPTk1V2QnPBbvjwi1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hNUE5KjqJAR9BLSRlsq3ZhlP.png?f=fotoalbum_large

Hierbij ook voor duidelijkere afmetingen de plattegrond zoals standaard zou worden opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyOIfxNSA4Od-h0UlTpqnEEcPoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOqBzkNePe9lbQUI7QrOJGAi.png?f=fotoalbum_large

• Guido7619
Capability schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:55:

Ik zit te denken aan de onderstaande opstelling voor mijn badkamer (nieuwbouw project). Achtergrond is dat ik (i) graag een bad heb (liefst 180x80cm) en (ii) de 'standaard' opstelling (zie ook hieronder) niet heel efficiënt vind. Ik vraag me alleen af of er bij binnenkomen met 82cm nu te weinig ruimte is tussen de deur (opent naar buiten) en het uiteinde van het bad. Ronding van het bad helpt daar denk ik ook in? Hoor graag wat jullie denken.

Voor de douche zou een draaideur van 90cm tegen de wastafel aankomen, dus daar ben ik van plan een tweedelige deur te doen (bv. vast stuk van 20cm, draaideur van 70cm). In het portaal van het nieuwbouwproject vragen ze voor die douchewanden inclusief installatie 3300 euro (1500 + anders 1800 retour bij laten vervallen). Ligt het aan mij of is dat echt bizar veel geld? Ik zit eraan te denken dat na oplevering via hornbach te laten doen ofzo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij ook voor duidelijkere afmetingen de plattegrond zoals standaard zou worden opgeleverd.

[Afbeelding]
Ik zie geen enkel probleem met dat bad en de deur. Geeft toch genoeg ruimte om daar te kunnen lopen.
Het bad komt maar tot je knieen, dus je bovenlijf heeft alle ruimte die nodig is.

Veel douche cabines scharniert de deur niet op het uiteinde maar een stukje ervanaf . Eigenlijk is het dan en taatsdeur. Dan is de deur wel 90 cm breed maar in open stand steekt het niet 90 cm uit.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13

Thomg

Aww yiss

Je kan ook denken aan een hoek douchecabine a la so
https://www.maxaro.nl/dou...huifdeur-vierkant-163958/

30cm tussen cabine an badkuip is wel een beetje awkward, het is te dun om daar echt tussen te komen. Je wilt toch wel liever 50cm als niet 60cm. Misschien de ruimte volledig opvullen?
https://www.maxaro.nl/dou...uifdeur-rechthoek-164106/
Of anders zou je kunnen denken aan een vijfhoek
https://www.maxaro.nl/dou...raaideur-vijfhoek-173620/
Als je meer "ruimte" wilt hebben om je bad in te kunnen stappen.

• Toke_gt
  • Nu online
Capability schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:55:[…] Achtergrond is dat ik (i) graag een bad heb (liefst 180x80cm) en (ii) de 'standaard' opstelling (zie ook hieronder) niet heel efficiënt vind. Ik vraag me alleen af of er bij binnenkomen met 82cm nu te weinig ruimte is tussen de deur (opent naar buiten) en het uiteinde van het bad.
Ik vind 82 cm niet per se te weinig, maar de indeling voelt voor mij met het bad op die plaats toch wat ongemakkelijk aan. Zelf (maar is gevoelskwestie) zou ik het bad liever achterin hebben dan recht tegenover de deur. Ik heb een schetsje gemaakt om je het verschil te laten zien. Mocht dit je aanspreken, dan zou ik wel kijken naar een vrijstaande wastafel in plaats van een wastafelmeubel. Dat maakt het wat luchtiger en is beter bestand tegen opspattend water van het bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLH9o4rbbfFYpbeiPjYaKj6H5ys=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/znXrzQvPjejz05CqZ08V1BMP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjSnWZ1wkGK3Zi-NQCuA2RpToJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1dWBpoHHPpy6k1x9b5mbIIM.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de douche zou een draaideur van 90cm tegen de wastafel aankomen, dus daar ben ik van plan een tweedelige deur te doen (bv. vast stuk van 20cm, draaideur van 70cm). In het portaal van het nieuwbouwproject vragen ze voor die douchewanden inclusief installatie 3300 euro (1500 + anders 1800 retour bij laten vervallen). Ligt het aan mij of is dat echt bizar veel geld?
Dat ligt niet aan jou, dat is onnodig duur. Wat je kunt doen is alle leidingen en afvoeren op de juiste plaats laten aanbrengen en het tegelwerk naar wens laten uitvoeren. Bad zou ik wel direct naar keuze laten plaatsen, maar douchewand en wastafel kun je prima de standaard kiezen en na oplevering je eigen keuze (laten) plaatsen. Dat scheelt je in de kosten en is echt niet zoveel gedoe. (Voor indeling in de schets hierboven zijn overigens niet zoveel aanpassingen nodig.)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

We gaan onze spullen bij verschillende winkels en op internet bestellen. Inrichting komt bij X20 vandaan, spiegelkast van internet, tegels bij een sanitair zaak uit de buurt. Infrarood paneel en vloerverwarming van internet. Niet het meest handig, maar de zaak in de buurt waar we onze tegels vandaal halen heeft geen meubel wat ons aanstaat. Daarnaast waren ze met inrichting (Douche, toilet, meubel, spiegelkast) ook nog eens 3-4K duurder dan X2O.

Nu twijfel ik nog over de tegels. We hebben deze combi in eerste instantie uitgezocht:
(negeer de kleine monsterstukjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSy4aHZjqhQtF_eoF28RMzuH2O4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GoWKw1qe0QMhb5Am6w0nNRZq.png?f=user_large

Het eerste idee is dan (beetje standaard) om de tegels met print op de muur achter het meubel te doen. Nu is die muur maar 2m10 breed en daar hang je dan een meubel voor van 1m60 met daarboven een spiegelkast waardoor die tegels ook weer grotendeels verdwijnen. Een ander idee is om de tegels tegen de lange zijde te plaatsen.

Dit was het initiële ontwerp (brakke foto...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlU9mc11AXy3DL54d1pj97C2dlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2fRq3DcF3PA3Mz5m1So4Khr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel nog met het meubel waar we niet tevreden over waren. Het gaat deze worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK2AK5tNt3NnU4zUl_uns-wgQ6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ArzOPuaGuFS9mSLolOecUCuz.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 18-10-2025 10:43 ]

• D-e-n
@Chaoss
Het houten meubel op de wand met de bloementegels lijkt mij wel mooi maar ik kan me met het groene meubel wel voorstellen dat je twijfelt of je die muur dan zo moet betegelen. Dat de spiegel en het meubel voor die wand hangt hoeft an sich geen probleem te zijn. Wij willen ook uitpakken met de wand waar meubel plus spiegels zitten.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

D-e-n schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:53:
@Chaoss
Het houten meubel op de wand met de bloementegels lijkt mij wel mooi maar ik kan me met het groene meubel wel voorstellen dat je twijfelt of je die muur dan zo moet betegelen. Dat de spiegel en het meubel voor die wand hangt hoeft an sich geen probleem te zijn. Wij willen ook uitpakken met de wand waar meubel plus spiegels zitten.
Andere optie is dus die tegel tegen de linkermuur zodat het ook doorloopt in de douchecabine. Blijft gewoon lastig om zoiets te visualiseren zelfs met een tekening.

Ben nog wel van plan om bij X20 te vragen of we een frontje mee mogen naar de tegelboer, of andersom dan kunnen we ze nog naast elkaar zien.

• Toke_gt
  • Nu online
Chaoss schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:36:
[Afbeelding]

Het eerste idee is dan (beetje standaard) om de tegels met print op de muur achter het meubel te doen. Nu is die muur maar 2m10 breed en daar hang je dan een meubel voor van 1m60 met daarboven een spiegelkast waardoor die tegels ook weer grotendeels verdwijnen. Een ander idee is om de tegels tegen de lange zijde te plaatsen.
Je tegels met print en je wastafelmeubel zijn je eyecatcher, maar die zie je allebei niet als je de badkamer binnenkomt. Het evenwicht is wat zoek. Ik zou daarom de tegels inderdaad tegen de lange muur plaatsen. Dan zit er ook iets meer optische ruimte tussen de betegelde muur en je groene wastafelmeubel. Mocht er toch iets kleurverschil tussen zitten, valt dat veel minder op. En ik vind het ook een mooi effect als die tegel in de doucheruimte doorloopt. Je douchewanden zijn van doorzichtig glas dus je muur blijft dan als volle eyecatcher in tact en je koperkleurig kranen combineren daar mooi mee.
Overigens vind ik het op zich niet zo storend als er een wastafelmeubel en spiegel tegen een eyecatcher geplaatst worden, maar omdat dit je korte muur is, is het effect grotendeels weg.

• Guido7619
Chaoss schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:36:
We gaan onze spullen bij verschillende winkels en op internet bestellen. Inrichting komt bij X20 vandaan, spiegelkast van internet, tegels bij een sanitair zaak uit de buurt. Infrarood paneel en vloerverwarming van internet. Niet het meest handig, maar de zaak in de buurt waar we onze tegels vandaal halen heeft geen meubel wat ons aanstaat. Daarnaast waren ze met inrichting (Douche, toilet, meubel, spiegelkast) ook nog eens 3-4K duurder dan X2O.

Nu twijfel ik nog over de tegels. We hebben deze combi in eerste instantie uitgezocht:
(negeer de kleine monsterstukjes)
[Afbeelding]

Dit was het initiële ontwerp (brakke foto...)
[Afbeelding]

Dit is wel nog met het meubel waar we niet tevreden over waren. Het gaat deze worden:
[Afbeelding]
Mag ik vragen welk infrarood paneel je op het oog hebt en waar vandaan? Ik zelf ben recentelijk bij Qualityheating in Hilversum geweest voor een plafond paneel. Het voelde lekker warm aan en zag er netjes uit. Maar zou graag nog andere opties hebben.

Nadeel eraan vond ik dat het met een draadloze thermostaat werkt terwijl ik zelf gewoon een aan/uit paneel zoek. Het is enkel als bijstook voor na het douchen aangezien er al vloerverwarming inkomt.

• Toke_gt
  • Nu online
Guido7619 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:38:
[...]. Het is enkel als bijstook voor na het douchen aangezien er al vloerverwarming inkomt.
Nieuwsgierige vraag: heb je echt die bijstook nodig als je ook vloerverwarming hebt? Wij hebben hier zelden verwarming aan in de badkamer. Het is er nooit koud, hij gaat alleen aan voor de liefhebber voor voorverwarmde handdoeken/badjas.
Als je vloerverwarming hebt en werkt met een thermostaat voor plafond paneel, hoe hoog moet je die instellen om het apparaat überhaupt te laten werken?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Toke_gt Heb je dan elektrische vloerverwarming of op je CV? kan me voorstellen dat het met vloerverwarming op de CV wel warm genoeg wordt maar van electrische vloerverwarming heb ik niet zulke hoge verwachting. Mijn ouders hebben electrische vloerverwarming, duurt erg lang voordat je iets voelt en daarna is het lekker aan je voeren, maar daar wordt niet de hele ruimte warm van.

• Toke_gt
  • Nu online
Chaoss schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:07:
@Toke_gt Heb je dan elektrische vloerverwarming of op je CV? kan me voorstellen dat het met vloerverwarming op de CV wel warm genoeg wordt maar van electrische vloerverwarming heb ik niet zulke hoge verwachting. Mijn ouders hebben electrische vloerverwarming, duurt erg lang voordat je iets voelt en daarna is het lekker aan je voeren, maar daar wordt niet de hele ruimte warm van.
Geen vloerverwarming. Alleen een kleine radiator en die staat heel zelden aan. Maar vandaar ook de vraag. Als ik vloerverwarming zou hebben, zou ik het waarschijnlijk al heel snel te warm vinden, dus wat maakt dan dat je ook een plafond paneel wilt. Functioneert de vloerverwarming echt onvoldoende, zoals jij beschrijft, is het een (oud) koud huis, raam aanwezig, of ben je een enorme koukleum. Dat kan allemaal, zeker ook dat laatste en daar is helemaal niks mis mee, maar daar zit mijn nieuwsgierigheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 18-10-2025 12:14 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Toke_gt schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Geen vloerverwarming. Alleen een kleine radiator en die staat dus heel zelden aan.
exact de reden waarom ik mijn radiator niet terug ge plaatsen. De CV brand zeker 50% van de tijd niet wanneer er wel iemand in de badkamer is.

Maar zonder verwarming is het wel stervens koud in de badkamer, niet echt comfortable douchen en het blijft superlang vochtig. vandaar dat ik naar vloerverwarming + infrarood paneel wil gaan.

• Guido7619
Toke_gt schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Nieuwsgierige vraag: heb je echt die bijstook nodig als je ook vloerverwarming hebt? Wij hebben hier zelden verwarming aan in de badkamer. Het is er nooit koud, hij gaat alleen aan voor de liefhebber voor voorverwarmde handdoeken/badjas.
Als je vloerverwarming hebt en werkt met een thermostaat voor plafond paneel, hoe hoog moet je die instellen om het apparaat überhaupt te laten werken?
Badkamer is nu in revovatie en er komt ongeveer 4 vierkante meter vloerverwarming in met een warmtepomp.

Of het dus nodig is is nog afwachten. Maar het lijkt mij geen kwaad te kunnen het er bij te hebben mocht het ooit toch eens te fris zijn.

Zo'n paneel kost 389 euro en valt mooi weg in het iets verlaagd plafond.

Ik wil geen thermostaat omdat ie niet aan zal staan als er niemand in de badkamer zal zijn. Dus aanzetten. douchen. Na het douchen genieten van de warmte en daarna weer uit.

Het is net zoiets als een backup heater in je warmtepomp. Je gaat er vanuit het niet nodig te hebben maar beter mee verlegen als om verlegen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Guido7619 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Mag ik vragen welk infrarood paneel je op het oog hebt en waar vandaan? Ik zelf ben recentelijk bij Qualityheating in Hilversum geweest voor een plafond paneel. Het voelde lekker warm aan en zag er netjes uit. Maar zou graag nog andere opties hebben.

Nadeel eraan vond ik dat het met een draadloze thermostaat werkt terwijl ik zelf gewoon een aan/uit paneel zoek. Het is enkel als bijstook voor na het douchen aangezien er al vloerverwarming inkomt.
Met thermostaat lijkt me wel handig dan schakeld hij iig uit als de badkamer een bepaalde temp bereikt. En ik zoek er een met wifi en verlichting. Door de wifi hoop ik hem hem met home assistent aan te kunnen sturen. Dan maak ik een schakeling in HAS waarmee ik in 1x de vloer en plafond verwarming aanzet. Verlichting is dan weer handig zodat we geen spotjes hoeven aan te leggen.

Ik denk aan deze. Volgens de adviezen zou 400watt voldoende zijn voor onze ruimte maar ik wil het liefste de grootste die is 63x128 en die dan in het midden van de badkamer hangen. Zo heb je de beste spreiding qua licht en op de meeste plekken warmte. Echter is de grootste 800watt.

• Guido7619
Chaoss schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Met thermostaat lijkt me wel handig dan schakeld hij iig uit als de badkamer een bepaalde temp bereikt. En ik zoek er een met wifi en verlichting. Door de wifi hoop ik hem hem met home assistent aan te kunnen sturen. Dan maak ik een schakeling in HAS waarmee ik in 1x de vloer en plafond verwarming aanzet. Verlichting is dan weer handig zodat we geen spotjes hoeven aan te leggen.

Ik denk aan deze. Volgens de adviezen zou 400watt voldoende zijn voor onze ruimte maar ik wil het liefste de grootste die is 63x128 en die dan in het midden van de badkamer hangen. Zo heb je de beste spreiding qua licht en op de meeste plekken warmte. Echter is de grootste 800watt.
ja dat paneel heb ik bekeken in hun showroom. Die wilde ik ook. Komt lekker veel warmte vanaf.

Ik wil pertinent geen wifi/smart paneel. Voor mij is het net als een ouderwets kacheltje. Aan zetten. En na gebruik uitzetten. Zolang er maar een beveiliging voor oververhitting opzit.

En heb geen zin om mijn telefoon te moeten pakken als ik de verwarming in de badkamer wil aanzetten.

nadeel van dit infrarood paneel is dat je de verlichting enkel met het thermostaat paneeltje kunt aanzetten.

Wat betreft de verlichting is het wel mooi maar niet heel mooi. Denk dat ik daarom hetzelfde paneel maar zonder verlichting neem. Was dit schakelbaar geweest met een normale wandschakelaar dan zou ik het nog wel overwegen. Het stelt trouwens ook niet heel veel voor. Een weggewerkte led strip is hetzelfde.

• Capability
Toke_gt schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Ik vind 82 cm niet per se te weinig, maar de indeling voelt voor mij met het bad op die plaats toch wat ongemakkelijk aan. Zelf (maar is gevoelskwestie) zou ik het bad liever achterin hebben dan recht tegenover de deur. Ik heb een schetsje gemaakt om je het verschil te laten zien. Mocht dit je aanspreken, dan zou ik wel kijken naar een vrijstaande wastafel in plaats van een wastafelmeubel. Dat maakt het wat luchtiger en is beter bestand tegen opspattend water van het bad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dat ligt niet aan jou, dat is onnodig duur. Wat je kunt doen is alle leidingen en afvoeren op de juiste plaats laten aanbrengen en het tegelwerk naar wens laten uitvoeren. Bad zou ik wel direct naar keuze laten plaatsen, maar douchewand en wastafel kun je prima de standaard kiezen en na oplevering je eigen keuze (laten) plaatsen. Dat scheelt je in de kosten en is echt niet zoveel gedoe. (Voor indeling in de schets hierboven zijn overigens niet zoveel aanpassingen nodig.)
Enorm bedankt Guido7619, Thomg en Toke_gt! Heel erg nuttig om jullie gedachten te lezen. Zal ook zeker nadenken over de alternatieve opstelling!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:42
Capability schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig ben ik bezig met dezelfde vorm badkamer. Onze ruimte is 3 bij 2 meter.
Ter inspiratie de indeling zoals ons nu het beste lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXzWIENgTOtKgqVkcrVUIekBDsU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bmSWvgPNOoNePCGXd4M7TXG7.png?f=user_large

Joe

• BennieWolters
Over smaak valt niet te twisten 8)7 :+ :X

Joe

• Toke_gt
  • Nu online
BennieWolters schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Over smaak valt niet te twisten 8)7 :+ :X
Gaat om het idee, niet per se deze uitvoering!

• D-e-n
Iemand bekend met Blue label kranen? Ik kwam ze tegen in een badkamer winkel hier in de buurt waar we eigenlijk voor tegels gingen kijken. Ze hadden een soort van bronzen variant die een warme matte uitstraling had, mooier dan de wat roodgoud gekleurde kranen die we bijvoorbeeld bij X20 zagen of vandaag of de koperen Ivy kranen bij Sanisale

• Capability
BennieWolters schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

Toevallig ben ik bezig met dezelfde vorm badkamer. Onze ruimte is 3 bij 2 meter.
Ter inspiratie de indeling zoals ons nu het beste lijkt.

[Afbeelding]
Mooi! Dank voor de inspo. Hebben jullie overwogen om het bad in het midden te plaatsen en hem met twee lage muurtjes in te bouwen? Zoiets (op 3d foto alleen een vrij lelijk model voor het inbouwbad ;) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXhb4hzRV6reX8jypltBjnbI1zE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ynZfXnsgvRqlJjhWssCfJcul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y71zUIqBft2urg_xdvi9nY52nP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2B4fYIAEPkCByenYgLAuINeO.png?f=fotoalbum_large

Of zijn jullie van plan om iets te doen met die ruimte die in jouw foto overblijft linksboven?

[ Voor 15% gewijzigd door Capability op 19-10-2025 01:02 ]

• BennieWolters
Capability schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:55:
[...]

Mooi! Dank voor de inspo. Hebben jullie overwogen om het bad in het midden te plaatsen en hem met twee lage muurtjes in te bouwen? Zoiets (op 3d foto alleen een vrij lelijk model voor het inbouwbad ;) ):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of zijn jullie van plan om iets te doen met die ruimte die in jouw foto overblijft linksboven?
Ja, wel overwogen. Maar een bad met betegelde zijwanden vinden wij een te groot blok lijken in een badkamer. Wij willen voor een half-vrijstaand bad gaan.
Afbeeldingslocatie: https://sanitairkamer.nl/media/catalog/product/s/a/saniclear-lilla-vrijstaand-bad-hoekbad-180x80-rechts-glans-wit-sk29018-2.jpg?width=700&height=700&store=default&image-type=image

Heb nog even nagemeten. Het is daar 2,20. Dus net iets meer ruimte, vermoedelijk komt daar de handdoekradiator en wasmanden. In de ruimte direct naast de douchewand vermoedelijk een hoge handdoeken-kast.

Joe

• D-e-n
Inmiddels ben ik nog wat aan het stoeien geweest met 3D plaatjes in verband met de indeling van de hoek waar de douche in moet komen. Het idee is nu om de douchebak toch rechthoekig uit te voeren zonder afschuining en die afschuining in een deurtje te zoeken wat voor de wasmachine komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahc7TYUN2W5D36Nou0LQ6rz745I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MezdlFlGl1IG599LJUuMIWLa.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/081sJR6viO0A0j4qmKJfb0zkXbE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1JtklTa4eUzTPfLOk0j2uaf.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_0_byaAGLznB4i6FWxcsJbUaXc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoM7kySYUSzhU6Z4GEuExbwn.jpg?f=fotoalbum_small

De tegelkleur bij de douche zelf is nader te bepalen en hangt vooral af van welke tegel we uiteindelijk mooi vinden in het echt.

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:02:
Inmiddels ben ik nog wat aan het stoeien geweest met 3D plaatjes in verband met de indeling van de hoek waar de douche in moet komen. Het idee is nu om de douchebak toch rechthoekig uit te voeren zonder afschuining en die afschuining in een deurtje te zoeken wat voor de wasmachine komt.
Mooie aanpassing. Ik zou die deur(en) (toch latjes?) misschien gewoon recht doen. Valt het allemaal wat naar achteren en maakt deze hoek minder aanwezig.

[ Voor 40% gewijzigd door Toke_gt op 19-10-2025 23:08 ]

• D-e-n
Toke_gt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Mooie aanpassing. Ik zou die deur(en) (toch latjes?) misschien gewoon recht doen. Valt het allemaal wat naar achteren en maakt deze hoek minder aanwezig.
Dank. Ik ben een beetje bang dat je dan vanuit de gang het gevoel krijgt tegen de douche aan te lopen. Bovendien krijg ik dan een sprong in mijn plafondvlak. Hij zit wel in het 3D model in als alternatief (voor de aannemer maakt het verder niet uit overigens).

Wat de latjes betreft: ik zou graag iets van een deur hebben die niet opvalt maar dus ook geen groot gekleurd vlak is. Daarom dacht ik aan latjes waar je doorheen kunt kijken. Ik zag zoiets op Pinterest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-1Dbu0qiG-xQZOjvSuLzCGVnIM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgiGYJW9qZGmwbKmurpcaO87.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 19-10-2025 23:27 ]

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

Dank. Ik ben een beetje bang dat je dan vanuit de gang het gevoel krijgt tegen de douche aan te lopen. Bovendien krijg ik dan een sprong in mijn plafondvlak. Hij zit wel in het 3D model in als alternatief (voor de aannemer maakt het verder niet uit overigens).

Wat de latjes betreft: ik zou graag iets van een deur hebben die niet opvalt maar dus ook geen groot gekleurd vlak is. Daarom dacht ik aan latjes waar je doorheen kunt kijken. Ik zag zoiets op Pinterest

[Afbeelding]
On ok, ik verwissel raam en deur. Maar is maar 10 cm toch? Ik denk dat het wel meevalt.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

[Afbeelding]
Je kunt ook de laatste 15 cm ofzo als glazen douchewand uitvoeren. Dan ziet dat er wat minder massief uit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• D-e-n
big bang schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:05:
[...]

Je kunt ook de laatste 15 cm ofzo als glazen douchewand uitvoeren. Dan ziet dat er wat minder massief uit.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is ook nog een idee alhoewel je dan niet op een standaard stukje glas uitkomt. Zal er eens induiken

• Joostje123
  • Laatst online: 07:54
Wij hebben in vorige huis en huidige huis van Brugman gebruik maakt.
Waren hier tevreden over behalve tot ze de keuken kwamen doen.

Nu willen wij op korte termijn een badkamer gaan kijken.
Wat zijn dan de bedrijven waar je het best naar binnen kan lopen? Voor goede service en goede kwaliteit.

• D-e-n
Joostje123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:16:
Wij hebben in vorige huis en huidige huis van Brugman gebruik maakt.
Waren hier tevreden over behalve tot ze de keuken kwamen doen.

Nu willen wij op korte termijn een badkamer gaan kijken.
Wat zijn dan de bedrijven waar je het best naar binnen kan lopen? Voor goede service en goede kwaliteit.
Wij pakken het andersom aan. We gaan de installateur die hier al eerder klussen heeft gedaan vragen om een offerte te maken en shoppen dan in overleg met hem de spullen bij elkaar. Enige nadeel daarbij is dat we bij het ontwerp helemaal op onszelf zijn aangewezen. Aan de andere kant: dan krijg je wel een kraan die je zelf hebt uitgekozen en niet eentje die geplugd is door een leverancier.

Ik zou sowieso, ook voor keukens, wegblijven van alles wat iets met Mandemakers te maken heeft, van hun eigen zaken tot alle franchise zoals Grando. Ze hebben enorme marges, kunnen elkaar offertes inzien en hoe goed je ook denkt te kunnen onderhandelen, uiteindelijk word je altijd genaaid :) Onze keuken hebben we destijds ook bij een kleinere keukenboer gehaald (wel een keten) en die zullen er ook voor badkamers wel zijn maar helaas weet ik daar te weinig van

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 20-10-2025 10:30 ]

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is ook nog een idee alhoewel je dan niet op een standaard stukje glas uitkomt. Zal er eens induiken
Je hebt veel douchewanden met een kort zijpaneel, te gebruiken bij een inloopdouche. Maar die zou je hier prima voor kunnen gebruiken, zeker in combinatie van een douchecabine met normaal een zijwand van 80/90 (zie foto onder). Mooie oplossing, je moet er wel voor naar een zaak die meer doet dan standaardoplossingen verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARJfdn21GZ4GFNKkhV8ko1_vUro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3Pt6EZnOeLpNNwrYLz75E4P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Toke_gt op 20-10-2025 16:59 ]

• D-e-n
Toke_gt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:38:
[...]
Mooie oplossing, je moet er wel voor naar een zaak die meer doet dan standaardoplossingen verkopen.
Absoluut maar het zou me daarom niet verbazen als het idee sneuvelt wanneer we naar het financiële plaatje kijken. We hebben al uitgepakt met het meubel 😀

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Absoluut maar het zou me daarom niet verbazen als het idee sneuvelt wanneer we naar het financiële plaatje kijken. We hebben al uitgepakt met het meubel 😀
O.a. bij glazz.nl kun je zo’n combi voor <1K zelf samenstellen.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 23:51
Bij een grote verbouwing was het idee om alles onder 1 dak via de aannemer te doen. De aannemer schakelt daarbij een installateur in die elektra, leidingwerk en installatie sanitair op zich neemt. De installateur werkt daarbij weer exclusief met eigen inkoop onder mom van dat hij niets installeert van een ander. Maar ik krijg het idee dat we nogal duur uitkomen met hoge inkoop, extra opslagen en dure arbeid.

Maar ik maak me wel wat zorgen over de aansprakelijkheidstelling als je iets door derden laat doen.

Nu is mijn vraag hier; zijn er ervaringen met dat een installateur bijvoorbeeld aan hand van technische tekening alles voorbereid, maar een klusjesman of sanitairboer vervolgens sanitair en meubels installeert? Is dat qua demarcatie goed op te lossen wie waar verantwoordelijk voor is bij bv lekkages?

Wat zouden jullie doen? Kan ons denk ik wel 4-5000 schelen als we het opsplitsen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:56:
Bij een grote verbouwing was het idee om alles onder 1 dak via de aannemer te doen. De aannemer schakelt daarbij een installateur in die elektra, leidingwerk en installatie sanitair op zich neemt. De installateur werkt daarbij weer exclusief met eigen inkoop onder mom van dat hij niets installeert van een ander. Maar ik krijg het idee dat we nogal duur uitkomen met hoge inkoop, extra opslagen en dure arbeid.

Maar ik maak me wel wat zorgen over de aansprakelijkheidstelling als je iets door derden laat doen.

Nu is mijn vraag hier; zijn er ervaringen met dat een installateur bijvoorbeeld aan hand van technische tekening alles voorbereid, maar een klusjesman of sanitairboer vervolgens sanitair en meubels installeert? Is dat qua demarcatie goed op te lossen wie waar verantwoordelijk voor is bij bv lekkages?

Wat zouden jullie doen? Kan ons denk ik wel 4-5000 schelen als we het opsplitsen.
Ik heb iets soortgelijks gehad, afbouw in eigen beheer, waarbij ik een hoop zelf deed waaronder de plaatsing van het sanitair (geen rocket science trouwens). De leidingen echter werden door een loodgieter aangelegd, maar die wilde niet verantwoordelijk zijn voor de plaatsing. Dus van de afvoeren heb ik aangegeven waar ze moesten komen, de douchegoot heb ik zelf op hoogte gesteld en ik heb de muurplaten op de goede plek geschroefd (die er daarna wel even afmoesten om te kunnen krimpen maar da’s een kleinigheid).

Belangrijk is dat je bepaald wie de gaten dicht loopt. Wie bepaald waar de douchegoot precies moet komen, en is daarbij ook rekening gehouden met de dikte van de tegels? Wie zorgt er voor dat er geen waterleiding loopt daar waar je het meubel aan de muur moet schroeven? In mijn geval was ik dat.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• D-e-n
Iemand nog tips voor een goede showroom waar je diverse merken kranen en een goede range aan tegels kunt bekijken? We zoeken in omgeving A'dam en Haarlem en zijn al bij de X2O en Sanisale in Cruquius geweest maar hebben het daar nog niet allemaal kunnen vinden. Dit weekend zijn we van plan naar Sanitairwinkel te gaan maar we hopen er één of twee meer mee te pakken (en dan liefst zo min mogelijk Mandemakers)

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 23:08
Een supermooie badkamer samengesteld, ik twijfel alleen wel sterk over de radiator. Ik wil elektrisch en het liefst bediening met wifi. Op aanraden van de winkel gekozen voor, zonder afstandsbediening:
https://www.sanidirect.nl...mat-zwart-fenixel60x181mz
Maar wat schept mijn verbazing met wifi:
https://www.tegeldepot.nl...zyJUmZYRiKhoC9_YQAvD_BwE#

Ze ogen voor mij gelijk, is die eerste kwalitatief of qua merk beter dan de tweede? Ze lijken nogal op elkaar…

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:10
Nostordici schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:18:
Een supermooie badkamer samengesteld, ik twijfel alleen wel sterk over de radiator. Ik wil elektrisch en het liefst bediening met wifi. Op aanraden van de winkel gekozen voor, zonder afstandsbediening:
https://www.sanidirect.nl...mat-zwart-fenixel60x181mz
Maar wat schept mijn verbazing met wifi:
https://www.tegeldepot.nl...zyJUmZYRiKhoC9_YQAvD_BwE#

Ze ogen voor mij gelijk, is die eerste kwalitatief of qua merk beter dan de tweede? Ze lijken nogal op elkaar…
Ken de merken allebei niet, dus ik zou het wel aandurven met die tweede.
Vraag bij wifi is wel hoeveel apps je wil hebben in huis en hoe lang het ondersteund wordt.
Vaak kan je met een smart schakelaar en een temperatuur sensor ook wel wat klussen?

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 23:08
Evo X schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Ken de merken allebei niet, dus ik zou het wel aandurven met die tweede.
Vraag bij wifi is wel hoeveel apps je wil hebben in huis en hoe lang het ondersteund wordt.
Vaak kan je met een smart schakelaar en een temperatuur sensor ook wel wat klussen?
Smart schakelaar bedoel je dan zo’n aan/uit schakelaar. Tja met geluk onthoudt het apparaat de ingestelde temperatuur, maar het kan ook zo zijn dat ie reset.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vergeten het eindresultaat van onze badkamer te delen, dus hierbij nog even een soort timelapse:

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48
Afgelopen zaterdag in de X20 wezen orienteren voor een nieuwe badkamer. We hebben een vrij krappe badkamer in een jaren 30 woning. Momenteel staat daar een forse douche in ~105x105 met een douchekraan die erg ongeschikt is voor kinderen. We willen graag een bad.

Ik zit met de volgende zaken:
- Zijn er regendouchekranen die gelijktijdig een regendouche + een andere douche kunnen voorzien van water? Op welk zoekwoord moet ik daarvoor filteren?
- We zijn ook flink aan het verduurzamen dus een WTW-systeem voor de douche zou wel fijn zijn ('om de gelijktijdige douches te compenseren ;) '). Moet daar bij aanschaf douche rekening worden gehouden. Kost het ruimte?
- Bij X20 hebben ze een super praktische douche deur die deels naar binnen draait... alleen hebben ze die enkel in zwart en chroom. Liever hebben we wit. Weet iemand iets vergelijkbaars? Of zouden we dit wit kunnen spuiten?
- Iemand misschien een betere indeling verzinnen? Of zou iemand zo'n krap bemeten badkamer afraden. In de diepte hebben we dus een bad, wastafel en douche naast elkaar. Met 2.5 meter heb je ongeveer 80cm per ding. Wastafel hebben we al. We hebben op 2 slaapkamers nog een wastafel, al staan we in de praktijk wel vaak met zijn tweeen te tandenpoetsen :)
- Ik overweeg nog een bad met 'airmassage' (bubbels) . In de showroom maakte het wel erg veel lawaai, en mijn vrouw vind het onzin :D . Iemand ervaring mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ3YcX9HT7VrhfrErmI69iikPaQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sGpOYWJeXDytOe4xvOpX7yvY.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id3-NSXUsomia7P9SCyzXnN76Kg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQTe1f8FOJg5zr24f438xaF0.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
inquestos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:27:

- Ik overweeg nog een bad met 'airmassage' (bubbels) . In de showroom maakte het wel erg veel lawaai, en mijn vrouw vind het onzin :D . Iemand ervaring mee
Wij hadden een bubbelbad in ons vorige huis, in ons huidige huis is de badkamer over een jaar of twee pas aan de beurt. De kinderen roepen nu al dat er zeker weer een bubbelbad in moet komen. Ja, het maakt herrie, maar het is ook heel lekker! Vinden wij althans.
PS: wij hadden er 1 met 8 massage stralen aan de zijkanten en in de rug. Iets ander concept dan dit. Dit lijkt me ook lekker hoor!

[ Voor 9% gewijzigd door koksie op 27-10-2025 22:35 ]

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:32
inquestos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:27:
Afgelopen zaterdag in de X20 wezen orienteren voor een nieuwe badkamer. We hebben een vrij krappe badkamer in een jaren 30 woning. Momenteel staat daar een forse douche in ~105x105 met een douchekraan die erg ongeschikt is voor kinderen. We willen graag een bad.

Ik zit met de volgende zaken:
- Zijn er regendouchekranen die gelijktijdig een regendouche + een andere douche kunnen voorzien van water? Op welk zoekwoord moet ik daarvoor filteren?
- We zijn ook flink aan het verduurzamen dus een WTW-systeem voor de douche zou wel fijn zijn ('om de gelijktijdige douches te compenseren ;) '). Moet daar bij aanschaf douche rekening worden gehouden. Kost het ruimte?
- Bij X20 hebben ze een super praktische douche deur die deels naar binnen draait... alleen hebben ze die enkel in zwart en chroom. Liever hebben we wit. Weet iemand iets vergelijkbaars? Of zouden we dit wit kunnen spuiten?
- Iemand misschien een betere indeling verzinnen? Of zou iemand zo'n krap bemeten badkamer afraden. In de diepte hebben we dus een bad, wastafel en douche naast elkaar. Met 2.5 meter heb je ongeveer 80cm per ding. Wastafel hebben we al. We hebben op 2 slaapkamers nog een wastafel, al staan we in de praktijk wel vaak met zijn tweeen te tandenpoetsen :)

[Afbeelding] [Afbeelding]
Met betrekking tot je vraag over de regendouche, bedoel je dit : https://www.saniweb.nl/gr...0NyiLyEAQYASABEgJyxvD_BwE

En met betrekking tot je opstelling, hou er rekening mee dat je badmeubelen nu erg dicht op het natte gedeelte staan en je mogelijk met de garantie in de knoei komt. Maar heel veel anders kun je niet.

Wij hebben voor onze nieuwe badkamer ook wederom een bad, maar nu ook een losse douche. Wij gebruiken het bad wekelijks en vinden het erg fijn.

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-11 02:56
Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht in Amsterdam dat pas in het tweede kwartaal van 2028 wordt opgeleverd. We willen zowel het toilet als de badkamer door een derde partij laten doen, het liefst zowel materiaal als montage bij dezelfde winkel. Wat zijn aanraders? We zijn al bij Sanidirect geweest, en die was erg eerlijk over hoeveel het zou kosten, dus dat waardeer ik. Sanitairwinkel waren we ook geweest, maar die doen geen montage. Het handigste zou zijn om een winkel te hebben die goede ervaringen heeft en het ook prima vindt om nu al akkoord te gaan betreffende een offerte voor werk in 2028.

Dit is het idee trouwens, opmerkingen en feedback zijn welkom. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5WyRpJnFKBCPkl6MRpWczNyY1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x5pgaKrgmZwpV5K2Xtkrhbfv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ3vRW1trvo-akMDX0lB-9eye5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DuqHMKW0bhV6f16Hgr3ocwdo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Rezania op 28-10-2025 14:57 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• Hertog_Martin
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:56:

Bovenstaande lijkt mee te vallen gelukkig, qua opslagen en arbeid. Dus zijn voornemens het wel via de installateur te laten doen.

Wel is het zo dat we daarvoor op 1 groothandel aangewezen zijn. Hieruit hebben we vooral sanitair van Sanibell INK. Ik zie dat hier in het topic wel vaker voorbij komen, maar ik gok vaak vanuit projectbouw.
Als ik probeer prijzen te vergelijken zie ik dat er maar een select aantal webshops naar voren komen met elk dezelfde prijs, die ook gelijk is aan de prijs op de site van de groothandel.

Lijkt dus de prijsstrategie van Sanibell om via bepaalde kanalen te verkopen tegen vaste prijs en dat de marge via de achterdeur wordt gegeven via bonussen/kickbacks.

Dus alsnog wel lastig vast te stellen hoeveel marge er op wordt gemaakt. Maar de hamvraag is dan denk ik: waar is INK kwalitatief mee vergelijkbaar? Als ik van elk onderdeel beetje basic alternatieven uitzoek kom ik 25-30% goedkoper uit, maar dan dus wel de huismerk spullen. Is Sanibell INK een goede koop?

Verder valt het ons tegen dat er zo weinig keuze is in badkamerkasten. De architect had voor lange wand die wij in badkamer hebben een mooie kastopstelling bedacht, maar dat zal dan via een meubelmaker moeten want qua hoge kasten zie ik alleen dezelfde kolomkasten overal. Opvallend dat bij een keuken uitzoeken zo'n beetje alles mogelijk is, elke hoogte, breedte en diepte en inrichting. Maar het assortiment badkamermeubels is heel beperkt?

En dan kranen... we dachten van heej koper is wel een leuke kleur. Niet wetende dat het in geborsteld koper PVD uitgevoerd ging worden. Duizenden euro's voor kranen. Is PVD het grote prijsverschil echt waard? Geoffreerd is een italiaans merk Lagoo met bv een doucheset voor 2600 euro, die in chroom 950 is.

• D-e-n
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

En dan kranen... we dachten van heej koper is wel een leuke kleur. Niet wetende dat het in geborsteld koper PVD uitgevoerd ging worden. Duizenden euro's voor kranen. Is PVD het grote prijsverschil echt waard? Geoffreerd is een italiaans merk Lagoo met bv een doucheset voor 2600 euro, die in chroom 950 is.
Wij zijn op dit moment ook bezig en dat vind ik erg duur ja. Vreemd dat ze dat merk aanbieden want Sanibell heeft ook een eigen merk kranen: Ivy.

• Hertog_Martin
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Wij zijn op dit moment ook bezig en dat vind ik erg duur ja. Vreemd dat ze dat merk aanbieden want Sanibell heeft ook een eigen merk kranen: Ivy.
De groothandel heeft wel meerdere merken maar voor badkamermeubels voornamelijk Sanibell.

• Hertog_Martin
FreezingPixels schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Ben er nog steeds heel blij mee :D
[Afbeelding] Planten staan er nu ook
Waar had jij je badmeubel vandaan?

Wij hebben dus een wand van 3m10 voor enkel wastafels/kasten. Lukt nog niet echt het mooi op te vullen met de standaard maten.

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:32
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Bovenstaande lijkt mee te vallen gelukkig, qua opslagen en arbeid. Dus zijn voornemens het wel via de installateur te laten doen.

Wel is het zo dat we daarvoor op 1 groothandel aangewezen zijn. Hieruit hebben we vooral sanitair van Sanibell INK. Ik zie dat hier in het topic wel vaker voorbij komen, maar ik gok vaak vanuit projectbouw.
Als ik probeer prijzen te vergelijken zie ik dat er maar een select aantal webshops naar voren komen met elk dezelfde prijs, die ook gelijk is aan de prijs op de site van de groothandel.

Lijkt dus de prijsstrategie van Sanibell om via bepaalde kanalen te verkopen tegen vaste prijs en dat de marge via de achterdeur wordt gegeven via bonussen/kickbacks.

Dus alsnog wel lastig vast te stellen hoeveel marge er op wordt gemaakt. Maar de hamvraag is dan denk ik: waar is INK kwalitatief mee vergelijkbaar? Als ik van elk onderdeel beetje basic alternatieven uitzoek kom ik 25-30% goedkoper uit, maar dan dus wel de huismerk spullen. Is Sanibell INK een goede koop?

Verder valt het ons tegen dat er zo weinig keuze is in badkamerkasten. De architect had voor lange wand die wij in badkamer hebben een mooie kastopstelling bedacht, maar dat zal dan via een meubelmaker moeten want qua hoge kasten zie ik alleen dezelfde kolomkasten overal. Opvallend dat bij een keuken uitzoeken zo'n beetje alles mogelijk is, elke hoogte, breedte en diepte en inrichting. Maar het assortiment badkamermeubels is heel beperkt?

Mijn vader had INK in zijn badkamer en die was op hoge leeftijd. Doordat hij de laatste jaren door de thuiszorg werd geholpen heeft het meubel best het nodige te lijden gehad, maar na 8 jaar zeer intensief gebruik was het nog als nieuw.

Wij hebben ook voor onze nieuwe badkamer voor een INK meubel en spiegelkast gekozen. In de offerte is er ook op de meubels korting berekend, maar dat was wel op een hele badkamer. Ik denk dat als je bij een dealer meerdere items besteld er prima korting te bedingen is op de adviesprijs.

• D-e-n
Bij het uitzoeken van spullen voor onze badkamerverbouwing zitten we op dit moment bij het onderdeel kranen, zowel voor de douche als de wastafel en dat vinden we eigenlijk het moeilijkst. Qua kleur hebben we namelijk wel iets in ons hoofd (een warme koper/brons/messing tint) maar je wilt ook kwaliteit natuurlijk.

Als we kijken naar wat we echt mooi vinden passen bij de tegels, het meubel en de kleuren op de muur valt er al heel wat af. De kleuren van Grohe en Hansgrohe vinden we te "flauw" en de kranen van Brauer zijn veel en veel te glimmend wat ons betreft. Aangezien we de huismerken niet aandurven zijn we op dit moment aanbeland bij de kranen van Ivy (koper PVD) en die van Hotbath (hun verouderd messing vinden we erg mooi) maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan, zeker op het moment dat mijn vrouw heeft aangegeven inbouw ook wel erg mooi te vinden.

Nu valt het me op dat iedereen anno 2025 standaard een regendouche neemt. Nu is dat voor mij niet noodzakelijk en het nemen van enkel een ouderwetse douche aan een stang zou behoorlijk wat geld besparen. Zijn er redenen om dit toch absoluut wel te doen? We hebben een moderne CV-ketel (Intergas Extreme) maar die zit wel een verdieping lager en niet in de buurt van de badkamer dus vraag is ook of zo'n brede douchekop (20cm) überhaupt lekker gaat werken.

• Toke_gt
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:29:
Nu valt het me op dat iedereen anno 2025 standaard een regendouche neemt. Nu is dat voor mij niet noodzakelijk en het nemen van enkel een ouderwetse douche aan een stang zou behoorlijk wat geld besparen. Zijn er redenen om dit toch absoluut wel te doen? We hebben een moderne CV-ketel (Intergas Extreme) maar die zit wel een verdieping lager en niet in de buurt van de badkamer dus vraag is ook of zo'n brede douchekop (20cm) überhaupt lekker gaat werken.
Als je niet gehecht bent aan een regendouche, dan is er weinig reden er toch een te nemen. Hooguit als je binnenkort je huis wilt verkopen. Je kunt ook geld besparen met opbouw ipv inbouw en dan kun je je keuze altijd nog aanpassen zonder breekwerk.

Overigens had ik ook twijfels bij de capaciteit van de regendouche, want we hadden met de gewone douche die bij oplevering was geïnstalleerd al niet zulke beste ervaringen. Toch voor gekozen, want liefhebbers in huis, en twijfel bleek ten onrechte. Regendouche en hand/wanddouche doen het perfect, dus iedereen hier is happy. Blijkbaar is de kwaliteit fors verbeterd.

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:54
Aangezien toiletaccessoires belachelijk duur zijn (Hotbath Cobber geborsteld nikkel) als je hetzelfde merk en kleur van je kranen wil hebben, iemand enig idee welke merk en types een beetje in de buurt komen van deze kleur?

Ik schrok nog het meeste van een handdoekhaakje a la 40 euro per stuk.

• Thomg
  • Laatst online: 21:13

Thomg

Aww yiss

D-e-n schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:29:
Heb anderhalf jaar geleden deze gekocht op aanrader van mijn oom (loodgieter)
https://www.amazon.de/-/en/dp/B0CM3RMCK2 (leveren niet meer naar NL helaas)
En werkt eigenlijk nog steeds perfect. Het is wel echt een veel fijnere ervaring dan een standaard douchekop.
Anno vandaag als ik iemand hoor die geen regendouche neemt is de eerste vraag of je het überhaupt ooit wel eens ervaren hebt.

Grootste nadeel van dat ding is dat ik er te lang onder sta.

• hitmainiac
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-11 23:54
mountaink schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:07:
Aangezien toiletaccessoires belachelijk duur zijn (Hotbath Cobber geborsteld nikkel) als je hetzelfde merk en kleur van je kranen wil hebben, iemand enig idee welke merk en types een beetje in de buurt komen van deze kleur?

Ik schrok nog het meeste van een handdoekhaakje a la 40 euro per stuk.
Iemand had het over poolse kranen hier, maar ik kan de reactie nergens meer vinden.

• D-e-n
Wij lopen bij onze badkamer aan tegen bepaalde beslissingen die het geheel wel of niet duurder kunnen maken. Zo is er de thermostaatkraan voor de douche. Die is een stuk duurder dan een gewone mengkraan maar ik vraag me dus af of het de prijs waard is. Hetzelfde geldt voor de handdouche met drie standen tegenover de gewone met één stand.

We hebben het in onze huidige douche allemaal niet maar dat zegt niet zoveel want we weten wellicht niet wat we missen. Zijn dit soort dingen een meerprijs waard?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

D-e-n schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:18:
Wij lopen bij onze badkamer aan tegen bepaalde beslissingen die het geheel wel of niet duurder kunnen maken. Zo is er de thermostaatkraan voor de douche. Die is een stuk duurder dan een gewone mengkraan maar ik vraag me dus af of het de prijs waard is. Hetzelfde geldt voor de handdouche met drie standen tegenover de gewone met één stand.

We hebben het in onze huidige douche allemaal niet maar dat zegt niet zoveel want we weten wellicht niet wat we missen. Zijn dit soort dingen een meerprijs waard?
Meer luxe komt met een prijs, dus in die zin is het de meerprijs altijd waard. Of het het voor jou ook waard is kan alleen jij beoordelen, wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Persoonlijk zou ik nooit meer zonder een thermostatische douchekraan willen, en een handdouche met meerdere standen vind ik ook wel de moeite waard. Nadeel van een 1-hendel kraan in de douche is dat je de hendel makkelijk verzet als je je er tegen stoot bijvoorbeeld, dan sta je ineens onder een loeihete of ijskoude straal. Voordeel van een thermostaatkraan is dat je altijd de gewenste temperatuur hebt zonder aan knoppen te hoeven draaien. Valt er wat druk weg als ergens anders water wordt getapt, dan vangt een thermostaat dat doorgaans mooi op en heb je er nauwelijks last van.

• D-e-n
@Fanta
Wat me bij de thermostaatkraan tegenhoudt is de kwetsbaarheid gedurende de lange termijn en het nut als je ketel helemaal aan de andere kant van het huis zit. Nu is dat maar acht meter diep maar de badkamer zit op de eerste verdieping en de cv ketel op de begane grond. Dus het duurt sowieso even voordat het warme water er is

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

D-e-n schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:36:
@Fanta
Wat me bij de thermostaatkraan tegenhoudt is de kwetsbaarheid gedurende de lange termijn en het nut als je ketel helemaal aan de andere kant van het huis zit. Nu is dat maar acht meter diep maar de badkamer zit op de eerste verdieping en de cv ketel op de begane grond. Dus het duurt sowieso even voordat het warme water er is
Dat probleem heb je toch ook met een gewone kraan? Warm water is warm water. De thermostaat zorgt alleen voor het mengen.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:41:
[...]

Dat probleem heb je toch ook met een gewone kraan? Warm water is warm water. De thermostaat zorgt alleen voor het mengen.
Een thermostaatkraan werkt juist sneller.
Zolang de ingestelde temperatuur niet is bereikt, staat alleen de warmwaterleiding open en is de koudwaterleiding gesloten. Pas bij het bereiken van de temperatuur wordt het water uit de ww-leiding gemengd met water uit de kw-leiding.
Een normale mengkraan werkt op basis van de ingestelde menging van de ww-leiding en de kw-leiding. Daar duurt het langer voor de gewenste temperatuur is bereikt. En die je dus handmatig moet instellen met de menghendel.

[ Voor 4% gewijzigd door arpeggio op 04-11-2025 18:56 ]

• Toke_gt
  • Nu online
arpeggio schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:53:
[...]

Een thermostaatkraan werkt juist sneller.
Zolang de ingestelde temperatuur niet is bereikt, staat alleen de warmwaterleiding open en is de koudwaterleiding gesloten. Pas bij het bereiken van de temperatuur wordt het water uit de ww-leiding gemengd met water uit de kw-leiding.
Een normale mengkraan werkt op basis van de ingestelde menging van de ww-leiding en de kw-leiding. Daar duurt het langer voor de gewenste temperatuur is bereikt. En die je dus handmatig moet instellen met de menghendel.
@D-e-n Ik weet niet of je kinderen hebt, maar voor kinderen die zelf al onder de douche kunnen gaan staan, is een thermostaatkraan handig en veilig, omdat er doorgaans een begrenzing op zit bij +/- 37 graden. Ze kunnen dus niet zelf de kraan per ongeluk veel te heet draaien.
Een handdouche in drie standen is ook prettig, niet eens perse voor het douchen (al is het wel fijn om wat te variëren) maar ook als je wat wilt schoonspoelen onder een harde straal. Hangt natuurlijk mede af van wat je verder in huis hebt (bijkeuken ja/nee).
Ik vind de handdouche zelf ook handig bij het schoonmaken van de doucheruimte.

• Guido7619
Een ander voordeel van een mengkraan is dat deze veel minder ver uitsteekt en de knoppen zitten aan de zijkant, waardoor je er dus eigenlijk niet echt per ongeluk tegenaan kunt stoten. Je krijgt gewoon 5 a 10 cm meer ruimte in de douche.

Handdouche met 3 standen is dan weer iets waar ik zelf niet de meerwaarde van in zie. Hooguit als je een harde straal wilt met iets schoonmaken. Filters van de droger bijv.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste