Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:49:
[...]

Dat gaat goed met vocht? Bij keuken zijn dacht ik alleen de frontjes met melamine en rest ongelakt mdf?

Maar idd met 60 diep kan je gewoon een kastenombouw maken met alles zelfde diepte. Zoiets was in eerste instantie bedacht:

***members only***

Qua blad kom ik denk ik idd uit op een werkblad op maat aanbieder, maar weet niet of die een gehele wasbak daarin kunnen verwerken of dat die ingebouwd moeten worden in een sparing dan. Ja alles kan, maar wil er geen fortuin aan uitgeven. Gaat meer om proberen tot een mooi ontwerp te komen met voornamelijk standaard spul.
Weet niet of dat goed gaat met vocht. Ik verwacht geen turkse sauna dus denk dat het wel goed gaat komen. Het is puur een opbergkast afgezonderd van de wasbak.

Wat ik zelf ook heel mooi vindt en vaak zie in de toiletten in de shopping malls in Dubai(werk) is een soort marmer blad met daaronder een onderbouw wasbak. En is eigenlijk heel simpel.

Heb zo gauw even geen foto maar elke keer als ik daar naar het toilet ga ben ik er erg van gecharmeerd. En dit is in een simpele supermarkt dus geen exclusief iets ofzo. Het ziet er gewoon mooi uit en ook erg praktisch met schoonmaken.

Met 3.10 meter zou ik het niet zo vol bouwen met kasten maar de wasbak wel een beetje lucht geven.

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:45
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:22:
Oké ik ben zwaar teleurgesteld in de keuzebeperktheid in de wereld van (standaard) badkamermeubels. Hoge kasten beperken zich tot de standaard smalle en ondiepe kolomkasten waarbij je onderkast dan uitsteekt.

We hebben een redelijk lange muur (3.10) te vullen en de ontwerpen zien er maar raar uit met standaard opstelling van kolomkast - brede onderkast - kolomkast.

Nu zit ik meer aan ontwerpen als dit te denken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar kan dergelijke wastafel zo niet vinden. Wellicht dan bij een fabrikant van keukenbladen op maat laten maken? (toch nog maatwerk).

Ik snap niet waarom keukenfabrikanten naast keukens en bijkeukens zich niet ook op badkamers richten, zo ontzettend veel meer opties.
Kijk eens op https://blissbadkamermeubelen.nl/

Bijna 2027

• Dharios
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-12 18:55
Makrolon schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:32:
[...]

Toilet ca 2500
Badkamer 8-12k
Dat klinkt een stuk realistischer dan de offerte die we vandaag binnenkregen. Dat was toilet 7100 en badkamer 12500. Vreemd.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:19
Dharios schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:08:
[...]

Dat klinkt een stuk realistischer dan de offerte die we vandaag binnenkregen. Dat was toilet 7100 en badkamer 12500. Vreemd.
Die prijs voor t toilet slaat helemaal nergens op natuurlijk

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:44
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:22:
Oké ik ben zwaar teleurgesteld in de keuzebeperktheid in de wereld van (standaard) badkamermeubels. Hoge kasten beperken zich tot de standaard smalle en ondiepe kolomkasten waarbij je onderkast dan uitsteekt.

We hebben een redelijk lange muur (3.10) te vullen en de ontwerpen zien er maar raar uit met standaard opstelling van kolomkast - brede onderkast - kolomkast.

Nu zit ik meer aan ontwerpen als dit te denken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar kan dergelijke wastafel zo niet vinden. Wellicht dan bij een fabrikant van keukenbladen op maat laten maken? (toch nog maatwerk).

Ik snap niet waarom keukenfabrikanten naast keukens en bijkeukens zich niet ook op badkamers richten, zo ontzettend veel meer opties.
Nolte is een tijd geleden hun programma voor badkamers aardig aan het uitbreiden geweest. Of hiermee kan wat je wilt weet ik niet, maar het is het waard om even te onderzoeken.

https://www.nolte-kuechen...anten/inspiratie/badkamer

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22
Mooi spul, maar die bladen zijn echt idioot duur. 8)7

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:13
Opzich kan je hier natuurlijk wel nog alles verplaatsen. Je zal dan sleuven moeten maken en zorgen dat de afvoer nog afschot heeft. Het is wat werk maar nu heb je de keuze, straks niet meer.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29

_Arthur

blub

hitmainiac schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:40:
Opstelling kan ik niet wijzigen, het is zo opgesteld vanuit de nieuwbouw de aansluitingen, ik heb wel blanco optie gekozen
Dan kan je toch alles zelf nog laten verleggen? Althans, ik zie adhv je foto's waarom dat niet zou kunnen.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
Thanks, prijsindicatie opgevraagd bij reseller. Ca 4000 voor de 310cm die we nodig hebben. Niet goedkoop nee, maar massief houten onderkasten over die lengte zit je ook snel op 4-5k. En twee solid surface bladen zit je ook op 2000. Als we het combineren met melamine kasten is totaal pakket wellicht nog te overzien.

[ Voor 23% gewijzigd door Hertog_Martin op 26-11-2025 15:31 ]

• eelco74
SquareOne schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:16:
[...]

Mooi spul, maar die bladen zijn echt idioot duur. 8)7
Zoals mijn schoonvader dan altijd zegt, “beter duur dan niet verkrijgbaar”
:)

• Pegasus18
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-12 16:43
Goedemorgen mensen, wij zijn sinds kort ook de wondere wereld van de badkamers ingestapt.
In eerste instantie zijn we wat badkamer winkels langsgegaan en hebben we eigenlijk alles gevonden wat we wilden qua sanitair en tegels en accessoires. Toen contact opgenomen met een badkamer installateur en die kan de installatie doen voor een bedrag van 12000 euro maar vroeg ons ook om even langs te gaan bij het bedrijf waar hij mee samenwerkt om evt daar de spullen te halen(Bouwcenter).
Daar konden we ook een mooie samenstelling van spullen vinden alleen ieder artikel in de offerte komt honderden euros duurder uit dan wat wij online bij andere winkels vinden. Gevraagd aan de aannemer hoe dat kan en hij geeft aan dat ie er ook wat aan moet verdienen(op zich logisch) en dat daar ook een stukje garantie in verwerkt is.
Is dat gebruikelijk dat een aannemer een flinke marge op het sanitair gooit onder het mom van montage-garantie? Ik vond het zelf een vreemd verhaal en had eigenlijk verwacht dat wij er ook wat voordeel van zouden hebben dat hij zijn spullen bij bouwcenter vandaan haalt.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Pegasus18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:09:
Goedemorgen mensen, wij zijn sinds kort ook de wondere wereld van de badkamers ingestapt.
In eerste instantie zijn we wat badkamer winkels langsgegaan en hebben we eigenlijk alles gevonden wat we wilden qua sanitair en tegels en accessoires. Toen contact opgenomen met een badkamer installateur en die kan de installatie doen voor een bedrag van 12000 euro maar vroeg ons ook om even langs te gaan bij het bedrijf waar hij mee samenwerkt om evt daar de spullen te halen(Bouwcenter).
Daar konden we ook een mooie samenstelling van spullen vinden alleen ieder artikel in de offerte komt honderden euros duurder uit dan wat wij online bij andere winkels vinden. Gevraagd aan de aannemer hoe dat kan en hij geeft aan dat ie er ook wat aan moet verdienen(op zich logisch) en dat daar ook een stukje garantie in verwerkt is.
Is dat gebruikelijk dat een aannemer een flinke marge op het sanitair gooit onder het mom van montage-garantie? Ik vond het zelf een vreemd verhaal en had eigenlijk verwacht dat wij er ook wat voordeel van zouden hebben dat hij zijn spullen bij bouwcenter vandaan haalt.
Ja dat is volkomen normaal. Als de aannemer over een jaar terug moet komen voor een garantiegeval, is de winst die hij alleen op zijn uren zou maken al verdampt.

De prijzen die je online ziet staan zijn gebaseerd op zelf ophangen, waarbij webshops nauwelijks marge nodig hebben om winstgevend te zijn. Bij Bouwcenter moet ook het licht branden, de mensen die jou daar geadviseerd hebben hebben ook een hypotheek, de koffie die je er gedronken hebt is niet gratis, etc.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:38
Er zijn ook installateurs die prima installeren wat jij aanlevert. Garantie heb je eventueel nodig op kranen, badkamermeubels, douchewanden en eventueel nog wat houten/bewegende onderdelen, maar een wastafel gaat haast nooit stuk binnen de garantie en een inbouwend ook niet. Een geberit inbouwreservoir is volledig te servicen door de drukplaat heen.

Oftewel, praktisch allemaal zaken die je kunt verwijderen zonder breken. Het scheelt al snel duizenden euro's om het zelf in te kopen. Daarvoor kun je best een keer een klusjesman inhuren als er een keer een kraan of een meubel vervangen dient te worden.

En of die badkamer man zijn garantie belofte na komt? Er zijn er een hoop goede bij hoor, maar ook een hele boel waarbij dat achteraf dan een wassen neus blijkt te zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Guido7619
  • Nu online
En hij koopt het goedkoper in dan wat je als consument betaald. Dus nog meer marge voor hem.

Hoeveel garantie moet je hebben op badkamer artikelen? Hooguit op een kraan of een meubel. Maar als je dat zelf zou installeren heb je die garantie ook.

Van een aannemer wil je voornamelijk garantie dat als er scheuren of lekkages optreden hij het komt repareren.

Als het inbouwdeel goed in ingebouwd door hem maar intern defect gaat, wat voor garantie wil je dan bij de aannemer gaan claimen? Ik verwacht niet dat hij het dan kosteloos onder garantie weer uitgaat bouwen en een nieuwe erin gaat zetten en tegelwerk weer herstellen enz.

Het is vooral extra winst pakken voor hun.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Guido7619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:05:

Als het inbouwdeel goed in ingebouwd door hem maar intern defect gaat, wat voor garantie wil je dan bij de aannemer gaan claimen? Ik verwacht niet dat hij het dan kosteloos onder garantie weer uitgaat bouwen en een nieuwe erin gaat zetten en tegelwerk weer herstellen enz.
Dat is exact wat ik zou verwachten onder garantie...

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Bobmeister schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:09:
[...]

Dat is exact wat ik zou verwachten onder garantie...
Dat gebeurt dus niet. De fabrikant van het inbouwdeel vergoedt waarschijnlijk het onderdeel, maar niet de kosten om het te vervangen. Dit is een stukje ondernemersrisico wat bij de installateur ligt, en dat is precies de reden waarom zij de marge ook nodig hebben. Het is iets genuanceerder dan alleen maar 'extra winst pakken'.

• Makrolon
Wat hij moet verdienen hoort in die 12k te zitten.

Het enige is dat als jij het ergens anders koopt en over een jaar gaat de douchedeur kapot, je de uren van de installateur zal moeten verhalen op de leverancier. Dat is wat lastiger.

Maar zulke dingen heb ik de laatste 20 badkamers misschien 3 of 4 keer aan de hand gehad. En dan praten we over een paar uurtjes.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Pegasus18
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-12 16:43
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
[...]

Ja dat is volkomen normaal. Als de aannemer over een jaar terug moet komen voor een garantiegeval, is de winst die hij alleen op zijn uren zou maken al verdampt.

De prijzen die je online ziet staan zijn gebaseerd op zelf ophangen, waarbij webshops nauwelijks marge nodig hebben om winstgevend te zijn. Bij Bouwcenter moet ook het licht branden, de mensen die jou daar geadviseerd hebben hebben ook een hypotheek, de koffie die je er gedronken hebt is niet gratis, etc.
Dankjewel voor je reactie, ik snap wat je zegt en ben het ook deels met je eens hoor er moet ook wat verdient worden.
Maar bijvoorbeeld 600 euro prijsverschil op een bad van €1200, 300 op een spiegel (waar overigens geen garantie op gegeven wordt) en 250 op een Geberit inbouwreservoir vind ik wel fors.
En dan vergelijk ik het nog niet met kortingsprijzen die nu gelden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:47
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
[...]

Dat gebeurt dus niet. De fabrikant van het inbouwdeel vergoedt waarschijnlijk het onderdeel, maar niet de kosten om het te vervangen. Dit is een stukje ondernemersrisico wat bij de installateur ligt, en dat is precies de reden waarom zij de marge ook nodig hebben. Het is iets genuanceerder dan alleen maar 'extra winst pakken'.
Ik vermoed alleen dat je 9 vd 10 keer geen gehoor krijgt als je later nog aan de deur hangt over "die garantie"...... vaak begint iedereen dan ineens naar elkaar te wijzen. De markt is gewoon te overspannen.

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 27-11-2025 11:20 ]

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

olafmol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:20:
[...]

Ik vermoed alleen dat je 9 vd 10 keer geen gehoor krijgt als je later nog aan de deur hangt over "die garantie"...... vaak begint iedereen dan ineens naar elkaar te wijzen. De markt is gewoon te overspannen.
Er zitten rotte peren tussen ja, maar de meeste installateurs waar ik mee samenwerk nemen gelukkig gewoon netjes hun verantwoordelijkheid. Je gooit je naam niet zomaar te grabbel.. :)

• Guido7619
  • Nu online
Denk dat je alleen volledige garantie kunt claimen als je de gehele verbouwing door een badkamerzaak laat doen, waarbij hun verantwoordelijk zijn voor de spullen, en het personeel wat het uitvoert.

Anders wordt het altijd vingertje wijzen.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
[...]

Ja wij zitten op dezelfde lijn. Als de aannemer het materiaal levert zou ik die garantie wel verwachten. Als je zelf het materiaal inkoopt niet.

Mijn interpretatie van Guido zijn post was dat hij garantie overbodig vindt omdat de aannemer het werk later toch niet vergoed (bij aanschaf door aannemer!). Misschien lees ik dat verkeerd.

• Guido7619
  • Nu online
Bobmeister schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ja wij zitten op dezelfde lijn. Als de aannemer het materiaal levert zou ik die garantie wel verwachten. Als je zelf het materiaal inkoopt niet.

Mijn interpretatie van Guido zijn post was dat hij garantie overbodig vindt omdat de aannemer het werk later toch niet vergoed (bij aanschaf door aannemer!). Misschien lees ik dat verkeerd.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een installateur alle bijkomende kosten op zijn rekening neemt als er een kraan bv. kapot gaat, enkel omdat je die bij bouwmaat koopt waar hij wat marge op krijgt. Dat zou enkel kunnen werken als je het totale pakket bij 1 leverancier afneemt.

Maar wellicht zie ik dat verkeerd en ben ik te negatief.

Ik heb hier ook iemand gehad voor een badkamer renovatie offerte. Zo'n persoon probeert mij dan naar zijn oude werkgever te loodsen voor de spullen want mocht er dan wat ontbreken of onjuist zijn dan kon die dat heel snel met hun regelen enz. Valt wat voor te zeggen maar ik trapte er niet in.

Gewoon alles zelf gekocht. Deels via marktplaats of de outlethoek. Deels in Duitsland. En een tegel X is een tegel X dus waarom zou ik identiek dezelfde tegel niet gewoon bij de goedkoopste aanbieder halen? Alleen de tegels scheelt al bijna 40% tussen verschillende aanbieders.

• Tygovs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-12 14:28
Vandaag bij Huysinc geweest voor een badkamer in ons nieuwbouwhuis. Hier uiteindelijk op de kranen uitgekomen van Galvano, maar weet iemand wellicht waar ik als particulier het merk van Galvano / Lavigo sky kan kopen?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
Guido7619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:05:
En hij koopt het goedkoper in dan wat je als consument betaald. Dus nog meer marge voor hem.
Dat valt vaak nog vies tegen hoor. Ik denk niet dat een aannemer zomaar lager inkoopt dan de prijs waarvoor jij iets kan bestellen bij 'degoedkoopstebadkamerdozenschuiver.nl'.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Als ik hier ook even op mag inhaken. Wij hebben het andersom aangepakt en eerst een installateur benaderd en hebben vervolgens de spullen uitgekozen. De installateur heeft die vervolgens via zijn bedrijfsaccount besteld en aan de offerte toegevoegd. Alleen het meubel hebben we zelf gekocht. Er is bij de rest van de spullen geen prijs bovenop gekomen, eerder het tegenovergestelde.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:06

Thomg

Aww yiss

Voelt wel een beetje aan als double-dippen. Heb het hier ook nog recent met mijn oom (loodgieter) over gehad, maar die had dit ook waar iemand naar een badzaak was gegaan voor een badkamer die hem in het systeem had staan. De klant kreeg een offerte en mijn oom ook, voor de klant uberhaupt contact met hem had. De offerte van mijn oom was ~30% goedkoper dan de offerte die de klant zelf kreeg.

Ik weet niet hoeveel de badkamer precies kost, maar als je hier de "middle-man" ertussenuit haalt verwacht ik ook wel dat een significante portie hiervan als korting wordt verrekend. Als er vervolgens wat korting gaat op de 12000 montagekosten vind ik het redelijk, maar anders is dit makkelijk cashen imo. Of je moet het hem gunnen...

• eelco74
Mania-92 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:50:
[...]

Dat valt vaak nog vies tegen hoor. Ik denk niet dat een aannemer zomaar lager inkoopt dan de prijs waarvoor jij iets kan bestellen bij 'degoedkoopstebadkamerdozenschuiver.nl'.
Wij hebben recent een badkamer aangeschaft via een best grote lokale partij hier in zoetermeer. Ook wij liepen wel (ondanks de korting die we kregen) tegen soms grote verschillen qua prijs aan. Een voorbeeld was het villeroy & boch bad wat we hadden, wat bij een aantal internet partijen echt nog een paar honderd euro goedkoper was.

Grote partijen als X2O kopen echter bijvoorbeeld bij V&B hele grote aantallen van een paar baden en toiletpotten uit het assortiment, die ze dan echt heel laag in de markt zetten. We hebben de inkoopprijzen van de groothandel gezien voor een dergelijk bad, en die was significant hoger dan dan de laagste internetprijs. Andere spullen van hetzelfde merk buiten dit assortiment hebben dan een “normale” marge.

Wij hebben echter wel zeker 4 lange ontwerp afspraken gehad om uiteindelijk tot een goed ontwerp te komen. En ze hebben een aantal tegel samples laten komen zonder daarvoor wat te rekenen. En zij regelen ook de communicatie en aflevering van de spullen met hun vaste aannnemer. Dat is ons heel wat waard, want met een nieuwbouwhuis heb je al genoeg te regelen. Wij hebben wel wat onderhandeld maar wel uiteindelijk weloverwogen de keuze gemaakt om niet alles los voor de laagste prijs te gaan shoppen.

Uiteindelijk wordt jouw salaris ook betaald uit de marge of de winst die het bedrijf waar je werkt maakt.

• big bang
eelco74 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]We hebben de inkoopprijzen van de groothandel gezien voor een dergelijk bad, en die was significant hoger dan dan de laagste internetprijs.
Da’s een mooie truc, want a ) een groot deel van de korting wordt vaak als kickback achteraf verrekend afhankelijk van de aantallen, en b ) meestal weet alleen afdeling inkoop de daadwerkelijke prijzen. Anders doet de groothandel ook iets fout naar de leverancier. In mijn ervaring hebben internet shops best vaak een prijs net boven inkoop (en ook best vaak een heel stuk er boven), en soms net er onder. Dat laatste vaak inderdaad of enkele procenten of parallelle import.

• eelco74
big bang schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:36:
[...]

Da’s een mooie truc, want a ) een groot deel van de korting wordt vaak als kickback achteraf verrekend afhankelijk van de aantallen, en b ) meestal weet alleen afdeling inkoop de daadwerkelijke prijzen. Anders doet de groothandel ook iets fout naar de leverancier. In mijn ervaring hebben internet shops best vaak een prijs net boven inkoop (en ook best vaak een heel stuk er boven), en soms net er onder. Dat laatste vaak inderdaad of enkele procenten of parallelle import.
Ik heb heel wat jaren retail ervaring bij een aantal grote bedrijven en ik kan je uit ervaring vertellen dat de hele grote organisaties veel meer inkoopvoordeel kunnen, onder andere door de grote aantallen en de directe afname bij de producent. Daar kunnen wat kleinere bedrijven, die vaak inkopen bij een groothandel, maar die wel service verlenen niet tegen op. Maar hun prijzen worden wel vergeleken met de grote inkopers, die vaak dan ook alleen maar leveren.

Je zou het een truc kunnen noemen, maar
A de korting die men achteraf krijgt is procentueel niet voldoende om een paar 100 euro op een bad van 1500 euro achteraf goed te maken.
B de verkoper kan gewoon zien wat de inkoop is, sterker nog hij kan in de computer een keuze maken bij welke groothandel het artikel qua inkoop het voordeligst is.

Maandag wordt onze badkamer bezorgd en gaat de aannemer aan de slag. Als er straks iets mis is, verkeerd geleverd of een artikel is kapot, dan kan ik 1 partij aanspreken. Dat het soms wat meer kost, nemen we graag voor lief, want webben nog genoeg te doen voor de verhuizing.

• JoVerh888
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-12 16:58
Wij hebben ook besloten om onze twee badkamers te laten renoveren. Alle tekeningen zijn gemaakt en het sanitair is uitgezocht. Het enige nog openstaande punt zijn de radiatoren. Naast vloerverwarming (via de WP) komen er in elke ruimte ook elektrische radiatoren voor een eventuele boost. In principe zoeken we een zo eenvoudig mogelijke (paneel) radiator, voorzien van handdoekbeugels, die via HA kan worden aangestuurd. Nu lijkt dat laatste het lastigste, omdat het erop lijkt dat elke radiator werkt met een thermostaat. Mijn idee was om een zo simpel mogelijke radiator te nemen (enkel aan/uit functie) en deze via Shelly aan te sturen. Heeft iemand ervaring met deze opzet?

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-12 20:51
Je kan de thermostaat natuurlijk gewoon op de hoogste stand laten staan als je er dan spanning opzet gaat die automatisch verwarmen anders de boel even openmaken en de thermostaat overbruggen

• Yariva
  • Laatst online: 12:19

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb nu een 3de offerte binnen vanuit Sanidump. Nieuwe inzichten, wensen die veranderen etc. Maar ik vind het wel erg lastig vergelijken door de manier waarop de offerte is opgesteld. Alle componenten op 1 hoop en dan een globale "kortingprijs" aan het einde er vanaf gooien. Waardoor ik totaal niet meer weet waar die korting nou specifiek vandaan komt. Heb ik op de tegels 30% korting en op de douche 40%? Of 50% op de tegels en 20% op de douche? Ik noem maar wat. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Vooralsnog niet negatief over Sanidump, ze hebben ons tot nu toe goed geholpen. Ik probeer enkel de offerte te ontcijferen.

Verder heb ik wel het gevoel dat ik wat koppelingen / accessoires beter zelf bij de Hornbach kan halen. Specifiek rondom het toilet. Inbouw Geberit UP720, basis potje, Geberit Duofresh houder. Al met al toch weer een paar 100 euro er vanaf. Kortom tenzij we hier wat in kunnen bewegen haal ik die troep zelf wel op.

Als voorbeeld:

Bij Hornbach kom ik uit voor 2x Geberit UP720, generiek verkort toiletpotje, Duofresh blokjeshouder, koppeling voor toekomstige bidet en Sigma bedieningsplaat op ~540 per toilet. 1080 totaal.

Op de offerte van de Sanidump kom je uit op 2160 totaal/ /2 toiletten = 1080 per toilet. Kortom tenzij daar nog eens 50% aan korting vanaf gaat (wat me stug lijkt) kom je een beetje in de buurt. Aan het einde van de offerte kom je daar simpelweg niet meer uit: daar wordt een post met de naam "Afrondingskorting" erbij gepakt waarbij er 3700 van het totaal vanaf gaat. Maar hoeveel % hiervan nou voor het toilet is... Geen flauw idee.

Indien het allemaal vaag klinkt kan ik prima de offerte even delen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yariva op 01-12-2025 14:45 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12
Mega baalmoment: ik heb 2 maand vrij om 2 toiletten en een badkamer te doen. Gister wilde ik (eindelijk) beginnen met het tegelen van de wanden, en toen kwam ik erachter dat er een fout in de tegels zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8gnz8RKir-o9Le8jgVo8I-8-BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNFJ4A9JpXvWf8lkzkc5dM9C.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat in de fabriek de glazuur nozzle heeft gelekt.

Ik ben terug gegaan naar de tegelwinkel welke op zijn beurt de leverancier heeft gebeld. Conclusie is dat de hele batch ks afgekeurd, inclusief wat nog in het magazijn stond.

Nu moet ik dus 5 weken wachten voor ze een nieuwe levering kunnen doen :'(
Noodgedwongen ga ik nu maar de volgorde omgooien, en hopen dat de tegels er zijn wanneer het sloop en bouwwerk in de badkamer klaar is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-12 21:04

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Yariva schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:29:
Indien het allemaal vaag klinkt kan ik prima de offerte even delen.
Ik kan je mijn ervaring met Sanidump delen. Komt 'ie:

Onze eerste offerte begon met een handgeschreven offerte waarin alleen maar dingen stonden als: thebalux HPL afdekblad 120x40, hotbath cobberx inbouw wastaelkraan zwart, aco showerdrain met vloerflens. Dus geen typenummers. Met een grote stempel erop: 'Let op! Na onze extra inkoperskortingen altijd de goedkoopste! Dus tot ziens voor de laagste prijs!'. 2 bedragen: Sanidump prijs en prijs na leverancierskorting (wel van individuele producten). Met daaronder beide totaalprijzen die waren doorgestreept. Dat lijkt dus wel op jouw verhaal met die afrondingskorting waarbij je geen idee hebt waar die korting vanaf gaat). Heb jij prijzen op je offerte staan per product? Ze stellen namelijk: 'altijd de goedkoopste', laat ze dat dan ook waar maken en vergelijk internetprijzen.

Nadat wij het ongeveer eens waren over de onderdelen die we in onze badkamer wilden, hebben we aangegeven dat we graag alle artikelnummers en typenummers erbij wilde hebben voordat ik ergens een handtekening onder zet. Ik heb daarbij ook zelf al een groot deel uitgezocht. Ik heb argumenten gegeven als: ik wil ook research kunnen doen op de exacte artikelnummers (instructies, adviezen, reviews), weten welk product ik precies koop zodat ik het thuis ook kan nakijken of het wel wat is (en überhaupt kan in onze situatie) natuurlijk ook prijs (al heb ik dat niet genoemd).

Zo kwam ik er achter dat:
- Er een verkeerde kleursoort is gekozen voor het badkamermeubel
- Vasco handdoekbeugel was van het verkeerde type / uiteindelijk niet meer leverbaar
- We bij nader inzien een ander type douchestang nodig hebben (uit plafond ipv uit de muur) - al is dat in samenspraak met de tegelzetter geweest en kon ik vrij snel de artikelnummers opzoeken.

Ik heb alle artikelnummers in Excel onder elkaar gezet en vervolgens de Sanidump-prijs, Prijs na leverancierskorting en internetprijzen daarachter gezet. Zo was de Vasco Niva radiator met beugel en aansluitset online goedkoper (scheelde in totaal bijna 200 euro) en scheelde een Villeroy & Boch Avento toilet met UP320 ca. 70eu per set (x2 is €140). Ook tegels waren elders voordeliger. Maar dat had eerder met smaak te maken dan met Sanidump volgens mij.

We gingen van €9340 naar €8483 (€8290 met leveranciersondersteuning) naar uiteindelijk €7400 voor alleen materiaal bij hen excl. de tegels dus. En nog wat klein materiaal elders besteld omdat ze die niet leverden of ondanks de stempel niet konden matchen (Brauer drain, Looox inbouwnis, Toiletblokhouder DuoFresh en toiletrolhouder inbouw).

-edit
Tegels nog even opgezocht. Waren duurder dan bij Sanidump, maar dat had vooral te maken met de tegels die we graag wilden die Sanidump niet kon leveren. Maar zeker de moeite waard om bij Tegelfabriek Nederland eens een offerte op te vragen. Erg goede ervaringen met hun.

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 02-12-2025 18:38 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47
Nou ze zijn bij mij begonnen, sloopwerk voorbij, isolatie erin, nieuw plafond en vandaag het stucen van de muren en dat maakt een wereld van verschil. Laatste foto is wat het moet worden. Morgenochtend moet ik mijn wensen aangeven bij de aannemer qua stopcontacten. Ik zat te denken aan een dubbelstopcontact bij de wasbak in het midden en een dubbelstopcontact bij de elektrische radiator. Wat is wijsheid in een badkamer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4agHCIbAiKNWV0Hq0lc193_gGQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRApxq3yzB77xi7QbkZqySvz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AypKiG6XkOn62IP_yx8OR3XD6ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71fNoezIwKIOpiztUlZGlEI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQkSQOB7YyTDjQcc6YxVaEFgQ8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2W8ySe1DUubTcizdMgwdGyWK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGlEHQ9cQ_36yf6dJCW4SD0F4Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YLbohDyckoOV5Vq78TXatNZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik ben op zoek naar een solid surface hoekbad. De enige die echt aan alle eisen lijkt te voldoen is de Balmani Scala van x2o.
https://www.x2o.nl/balman...id-surface-mat-wit-201072
Maar het irritante is dat ze de prijs van het bad flink hebben verhoogd om nepkorting te geven met black friday (2210).
Zie bijv. de waybackmachine links
https://web.archive.org/w...id-surface-mat-wit-201072
1800 euro dus. Vraag me nu af of het dan verstandiger is om gewoon het bad uit te stellen tot ergens begin volgend jaar in de hoop dat de prijs dan wat lager is.

Glazen bol terzijde, ben nu ook bij meerdere zaken geweest en eigenlijk was het aanbod vrij mager. Veel geven aan wel solid surface wastafels te hebben, maar baden zijn verrassend lastig. Maxaro heeft ook flink wat aanbod, maar het aanbod die ze hebben vind ik zelf maar niks. Anderen zeggen het soms wel te hebben, maar die hebben ze dan weer niet in de showroom. Vind ik wel belangrijk voor een product van >2k om te testen (en waarom maxaro solid surface hoekbaden dus niet).

Als het niet bij die toko's is word het al snel merkspul, en dan is vrijwel al het aanbod >3k. Oom ook gevraagd of hij wat kan vinden bij de technische unie, maar dat is ook een nope.

Heeft iemand hier misschien nog een goed advies die niet heel "obvious" is door puur online te zoeken met google :+?

• Toke_gt
  • Laatst online: 00:17
Nostordici schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:00:
Nou ze zijn bij mij begonnen, sloopwerk voorbij, isolatie erin, nieuw plafond en vandaag het stucen van de muren en dat maakt een wereld van verschil. Laatste foto is wat het moet worden. Morgenochtend moet ik mijn wensen aangeven bij de aannemer qua stopcontacten. Ik zat te denken aan een dubbelstopcontact bij de wasbak in het midden en een dubbelstopcontact bij de elektrische radiator. Wat is wijsheid in een badkamer?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaat snel!
Ik zou het stopcontact niet zo vol in het zicht doen, eerder naast het wasmeubel. (Liever niet ook pal naast water?) Kan niet heel goed zien hoe dat in elkaar zit (wasmeubel loopt door onder 2e wastafel, neem ik aan?
En wat ook kan: stopcontact in de lade verwerken. Beetje afhankelijk hoe intensief je de stopcontacten gebruikt, maar doorgaans toch als opladers of föhn. Die zou ik in la verstoppen.

• Guido7619
  • Nu online
[Afbeelding]
Ik denk dat je aan 1 stopkontakt al voldoende hebt. Hoewel, ik zelf heb 1 stopkontakt naast het wasmeubel. En daarnaast wil ik een stopkontakt in de lade van het wasmeubel.

• Guido7619
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:17:
Ik ben op zoek naar een solid surface hoekbad. De enige die echt aan alle eisen lijkt te voldoen is de Balmani Scala van x2o.
https://www.x2o.nl/balman...id-surface-mat-wit-201072
Maar het irritante is dat ze de prijs van het bad flink hebben verhoogd om nepkorting te geven met black friday (2210).
Zie bijv. de waybackmachine links
1800 euro dus. Vraag me nu af of het dan verstandiger is om gewoon het bad uit te stellen tot ergens begin volgend jaar in de hoop dat de prijs dan wat lager is.

Glazen bol terzijde, ben nu ook bij meerdere zaken geweest en eigenlijk was het aanbod vrij mager. Veel geven aan wel solid surface wastafels te hebben, maar baden zijn verrassend lastig. Maxaro heeft ook flink wat aanbod, maar het aanbod die ze hebben vind ik zelf maar niks. Anderen zeggen het soms wel te hebben, maar die hebben ze dan weer niet in de showroom. Vind ik wel belangrijk voor een product van >2k om te testen (en waarom maxaro solid surface hoekbaden dus niet).

Als het niet bij die toko's is word het al snel merkspul, en dan is vrijwel al het aanbod >3k. Oom ook gevraagd of hij wat kan vinden bij de technische unie, maar dat is ook een nope.

Heeft iemand hier misschien nog een goed advies die niet heel "obvious" is door puur online te zoeken met google :+?
B- Dutch heeft zijn eigen solid surface fabriek/werkplaats waar ze alle wasbakken en dergelijke maken.

• Yariva
  • Laatst online: 12:19

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

ViezeVis schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:29:
[...]

Ik kan je mijn ervaring met Sanidump delen. Komt 'ie:

Onze eerste offerte begon met een handgeschreven offerte waarin alleen maar dingen stonden als: thebalux HPL afdekblad 120x40, hotbath cobberx inbouw wastaelkraan zwart, aco showerdrain met vloerflens. Dus geen typenummers. Met een grote stempel erop: 'Let op! Na onze extra inkoperskortingen altijd de goedkoopste! Dus tot ziens voor de laagste prijs!'. 2 bedragen: Sanidump prijs en prijs na leverancierskorting (wel van individuele producten). Met daaronder beide totaalprijzen die waren doorgestreept. Dat lijkt dus wel op jouw verhaal met die afrondingskorting waarbij je geen idee hebt waar die korting vanaf gaat). Heb jij prijzen op je offerte staan per product? Ze stellen namelijk: 'altijd de goedkoopste', laat ze dat dan ook waar maken en vergelijk internetprijzen.

Nadat wij het ongeveer eens waren over de onderdelen die we in onze badkamer wilden, hebben we aangegeven dat we graag alle artikelnummers en typenummers erbij wilde hebben voordat ik ergens een handtekening onder zet. Ik heb daarbij ook zelf al een groot deel uitgezocht. Ik heb argumenten gegeven als: ik wil ook research kunnen doen op de exacte artikelnummers (instructies, adviezen, reviews), weten welk product ik precies koop zodat ik het thuis ook kan nakijken of het wel wat is (en überhaupt kan in onze situatie) natuurlijk ook prijs (al heb ik dat niet genoemd).

Zo kwam ik er achter dat:
- Er een verkeerde kleursoort is gekozen voor het badkamermeubel
- Vasco handdoekbeugel was van het verkeerde type / uiteindelijk niet meer leverbaar
- We bij nader inzien een ander type douchestang nodig hebben (uit plafond ipv uit de muur) - al is dat in samenspraak met de tegelzetter geweest en kon ik vrij snel de artikelnummers opzoeken.

Ik heb alle artikelnummers in Excel onder elkaar gezet en vervolgens de Sanidump-prijs, Prijs na leverancierskorting en internetprijzen daarachter gezet. Zo was de Vasco Niva radiator met beugel en aansluitset online goedkoper (scheelde in totaal bijna 200 euro) en scheelde een Villeroy & Boch Avento toilet met UP320 ca. 70eu per set (x2 is €140). Ook tegels waren elders voordeliger. Maar dat had eerder met smaak te maken dan met Sanidump volgens mij.

We gingen van €9340 naar €8483 (€8290 met leveranciersondersteuning) naar uiteindelijk €7400 voor alleen materiaal bij hen excl. de tegels dus. En nog wat klein materiaal elders besteld omdat ze die niet leverden of ondanks de stempel niet konden matchen (Brauer drain, Looox inbouwnis, Toiletblokhouder DuoFresh en toiletrolhouder inbouw).

-edit
Tegels nog even opgezocht. Waren duurder dan bij Sanidump, maar dat had vooral te maken met de tegels die we graag wilden die Sanidump niet kon leveren. Maar zeker de moeite waard om bij Tegelfabriek Nederland eens een offerte op te vragen. Erg goede ervaringen met hun.
Lijkt inderdaad erg op mijn ervaring tot nu toe. Ik heb geen typenummers en ze werken graag met hun eigen merk / merk waar ze veel mee samenwerken "FG Design".

Ik heb ze gisteren gebeld en met open kaart gespeeld "luister die UP720 kan ik bij de Hornbach halen voor veel minder" en de reactie was meteen "dat is geen probleem, stuur de link door dan matchen wij dit". Kortom vanaf hun kant niet moeilijk gedaan over naar beneden gaan met de prijs. Wat in mijn ogen betekend dat er nog wel ergens veel meer rek in zit. Ik ga later vandaag alles in een lijstje zetten en internet prijzen kijken a.d.v. de productnamen. Wie weet wat eruit komt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Guido7619 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:06:
[...]

B- Dutch heeft zijn eigen solid surface fabriek/werkplaats waar ze alle wasbakken en dergelijke maken.
Die heb ik inderdaad ook gevonden, maar valt onder het kopje "merkspul >3k". Als je bijv. hier kijkt zie je dat alles met een 3 (of 4) begint.
https://www.bdutch.nl/ligbaden/
Dat is een erg pittig prijsverschil.
Tenzij de webshop prijzen niet reflecteren wat de echte prijzen zijn als je wat gaat zoeken in de winkels that is.

Edit: Zie dat ze net de prijs flink verlaagd hebben :z

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 03-12-2025 15:13 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12 16:17

icecreamfarmer

en het is

Guido7619 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:49:
[...]

Dit is de reactie van Axor/HansGrohe.

Goedemorgen,

Over het algemeen dienen alle leidingen en metalen delen voorzien te zijn van een potentiaal vereffening.

In de regel gebeurt dit door een draad aan te sluiten op de bevestiging van het inbouwdeel, wellicht dat de plaatselijke installateur u kan vertellen hoe zij dit doen.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Customer Service
Carlos

Op zich zou je dus een draad kunnen wikkelen rondom de schroef waarmee je het binnenwerk vastzet.

Is nog het overwegen waard. Boel ligt nog open.
Wat is dat nu voor non antwoord. Hoe heb je het opgelost?
Ik zit nu met hetzelfde probleem maar heb geen idee hoe ik die uponor muurplaten moet aarden.
Kan de draad er hooguit omheen wikkelen maar nergens aan bevestigen. Zelfde geldt voor de inbouwbox.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• _Arthur

_Arthur

blub

Morgenochtend moet ik mijn wensen aangeven bij de aannemer qua stopcontacten. Ik zat te denken aan een dubbelstopcontact bij de wasbak in het midden en een dubbelstopcontact bij de elektrische radiator. Wat is wijsheid in een badkamer?
Waar ga je ze voor gebruiken? Een stopcontact bij de elektrische radiator ontkom je natuurlijk niet aan :)

Als het alleen om opladen van een scheer/tandenpoets apparaat gaat, kan je die stopcontacten ook in de lade van het badmeubel monteren.

Als voorbeeld: https://stekkerblokkensho...-stekkerdoos-in-lade.html

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Guido7619 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Zeker is dat een issue. De tegel die ik heb uitgezocht is er in vele maten waaronder 60x60, 80x80, 60x120, 120x120 maar toevallig niet in 100x100.
Let erop dat veel van die tegels 119,5 bij 119,5 zijn.
Bijna alle tegels hebben die afwijking.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

_Arthur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:37:
[...]

Waar ga je ze voor gebruiken? Een stopcontact bij de elektrische radiator ontkom je natuurlijk niet aan :)

Als het alleen om opladen van een scheer/tandenpoets apparaat gaat, kan je die stopcontacten ook in de lade van het badmeubel monteren.

Je kan de de stopcontact in de kast doen en de kabel via een gat in de kast (onderkant of bovenkant pref) naar de elektrische radiator laten gaan. Als de kleur van de kabel ook lijkt op de tegels valt het ook nog eens nauwelijks op. Dit eist alleen wel dat A je een kast naast de radiator hebt staan en B dat je een kabel bij de radiator hebt die ook past bij je tegels (e.g. bij mozaïek gaat het nooit werken).
Laatste foto is wat het moet worden. Morgenochtend moet ik mijn wensen aangeven bij de aannemer qua stopcontacten.
Stopcontacten wegwerken aan de onder- en bovenkant zodat je ze niet ziet. Als je echt niet een spiegelkast wilt dan een stopcontact inderdaad bij je wasbak in dezelfde kleur als de wasbak of tegels.

• Guido7619
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:42:
[...]

Let erop dat veel van die tegels 119,5 bij 119,5 zijn.
Bijna alle tegels hebben die afwijking.
Dan komt het ook nog goed. Is voor een douche van 90x160. Dus of het nu 120+40 wordt of 119.5+40.5 maakt dan niet meer uit.

De andere tegels, vloer en wand, ga ik toch voor 60x120. Komt mooier uit en ook gelijk makkelijker handelbaar. Er blijft dan enkel een tegel van 16cm over bij de ingang.

Zal toch moeten accepteren dat je niet op 4 plekken tegelijk perfect uit kunt komen.

• Guido7619
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:31:
[...]

Wat is dat nu voor non antwoord. Hoe heb je het opgelost?
Ik zit nu met hetzelfde probleem maar heb geen idee hoe ik die uponor muurplaten moet aarden.
Kan de draad er hooguit omheen wikkelen maar nergens aan bevestigen. Zelfde geldt voor de inbouwbox.
ja. Inderdaad een zeer generiek non antwoord. Ik heb het opgelost door het niet te aarden. er zitten kunststof leidingen aan. Maar Makrolon had ook wel een idee. Je kunt een oogje krimpen op de aardedraad en die onder de schroef zetten waarmee je het vastzet.

Uiteindelijk heb ik dus alleen de aardmat in de vloer vastgemaakt aan de aarddraad.

• Guido7619
  • Nu online
_Arthur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:37:
[...]

Wel een prijzig stopkontaktje is dat. Beetje klusser maakt iets van een normaal stopkontakt en een stuk telefoonsnoer. Dan wel niet voor een 2000W fohn gebruiken. Maar enkel voor opladen tandeborstel moet prima lukken.

Ik maak 1 normaal stopkontakt bij de wasbak in het zicht aan de wand. Hierop kan normaal vermogen zoals kacheltje, fohn, stofzuiger enz.

Dan "verborgen" in de lade een stopkontakt voor opladen tandenborstels. Plak ik er wel een labeltje op ofzo max 300 watt. Voor de persoon die na mij komt.

• _Arthur

_Arthur

blub

Guido7619 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:21:
Wel een prijzig stopkontaktje is dat. Beetje klusser maakt iets van een normaal stopkontakt en een stuk telefoonsnoer. Dan wel niet voor een 2000W fohn gebruiken. Maar enkel voor opladen tandeborstel moet prima lukken.
Jaaaaa lekker hobbybobben met je telefoonsnoer 8)7

• Guido7619
  • Nu online
_Arthur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:23:
[...]

Jaaaaa lekker hobbybobben met je telefoonsnoer 8)7
Dat niet iedereen technisch onderlegd is wil nog niet zeggen dat wat iemand zelf kan dan maar hobbybobben is.

Ik ben electrotechnisch opgeleid dus dat zal echt goed komen. Maar het idee an sich van dit stopkontakt spreekt mij wel aan en kan als voorbeeld dienen.

En telefoonsnoer betekent niet direct dunne draadjes omdat ik een oud telefoonsnoer ergens zou opscharrelen maar is een term voor een gekruld snoer wat uitrekbaar is.

Een andere term is spiraalkabel of krulsnoer. Is gewoon te koop in 3x1.5mm met schuko stekker en al eraan. Niks hobbybob dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKHGkp9GL3Vb1bD_dg17pIPK_l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7sV6z67U5xOpTUTiCItBOZqv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Guido7619 op 03-12-2025 15:44 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Guido7619 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:14:
[...]

ja. Inderdaad een zeer generiek non antwoord. Ik heb het opgelost door het niet te aarden. er zitten kunststof leidingen aan. Maar Makrolon had ook wel een idee. Je kunt een oogje krimpen op de aardedraad en die onder de schroef zetten waarmee je het vastzet.

Uiteindelijk heb ik dus alleen de aardmat in de vloer vastgemaakt aan de aarddraad.
Ja bedacht ik mij ook maar heb dan nog geen manier om een hans grohe ibox universal 2 te aarden.

Zelfde met de hans grohedrain. Alles is plastic behalve een dunne strip van nog geen cm. Nergens mogelijkheden om aarde draad aan te bevestigen.

Het is een ubox minimalistic. Kan ik er van uit gaan wanneer de vloer geaard is. Hij dat ook is? Ik krijg dat anders nooit waterdicht geregeld omdat de kimband ertussen zit.

[ Voor 22% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-12-2025 17:17 ]

• Makrolon
Wat een gedoe allemaal, wat is er mis met een net dubbel stopcontact met klepjes er voor midden boven je wastafel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGebOlgUG5oRUI3P254y9A91oeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0AdnqWY9yPkstVb7ePeQ7fy.jpg?f=fotoalbum_large

En eentje laag op de muur waar je radiator komt te hangen.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:44
Makrolon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:39:
Wat een gedoe allemaal, wat is er mis met een net dubbel stopcontact met klepjes er voor midden boven je wastafel?

[Afbeelding]

Mooi meubel, mag ik vragen welke deze is?

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-12 21:04

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Yariva schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:40:
[...]

Lijkt inderdaad erg op mijn ervaring tot nu toe. Ik heb geen typenummers en ze werken graag met hun eigen merk / merk waar ze veel mee samenwerken "FG Design".

Ik heb ze gisteren gebeld en met open kaart gespeeld "luister die UP720 kan ik bij de Hornbach halen voor veel minder" en de reactie was meteen "dat is geen probleem, stuur de link door dan matchen wij dit". Kortom vanaf hun kant niet moeilijk gedaan over naar beneden gaan met de prijs. Wat in mijn ogen betekend dat er nog wel ergens veel meer rek in zit. Ik ga later vandaag alles in een lijstje zetten en internet prijzen kijken a.d.v. de productnamen. Wie weet wat eruit komt.
Grappig, FG design werd bij ons helemaal niet aangeboden. Ja... voor de wastafelplugs. En daar hebben we toen wel voor gekozen en de kwaliteit valt niet tegen. Ik zou ze vragen om de productcodes, volgens mij kunnen ze dat prima voor je in orde maken als je de intentie hebt om het e.e.a. door te zetten.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Toke_gt

[Afbeelding]

Niet mooi? Ik geef meteen toe: smaakgevoelig, maar ik hou vooral niet van oplaadapparatuur die dan semi-permanent rond die wasbakken komt te staan. Daarom de lade. Is overigens veel minder gedoe dan jij nu doet voorkomen.

• Makrolon
Toke_gt schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:37:
[...]

Niet mooi? Ik geef meteen toe: smaakgevoelig, maar ik hou vooral niet van oplaadapparatuur die dan semi-permanent rond die wasbakken komt te staan. Daarom de lade. Is overigens veel minder gedoe dan jij nu doet voorkomen.
Dat doe je dan zelf natuurlijk. Bij ons ligt de oplaadapparatuur in de lade en pakken we deze als er iets op geladen moet worden om het daarna weer in de lade op te bergen.

En met gedoe bedoelde ik de reacties over snoeren verlengen, snoer achterlangs door je meubel naar binnen laten gaan, snoer in de kleur van je tegels zodat ie dan niet opvalt vanaf je radiator...

• Makrolon
ppatrick schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:05:
[...]

Mooi meubel, mag ik vragen welke deze is?
Zou ik even na moeten kijken, is van de eerste kamer. Maar verkopen ze wel op meerdere plekken volgens mij. Was niet eens heel duur.

• Guido7619
  • Nu online
Makrolon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:19:
[...]

Dat doe je dan zelf natuurlijk. Bij ons ligt de oplaadapparatuur in de lade en pakken we deze als er iets op geladen moet worden om het daarna weer in de lade op te bergen.

En met gedoe bedoelde ik de reacties over snoeren verlengen, snoer achterlangs door je meubel naar binnen laten gaan, snoer in de kleur van je tegels zodat ie dan niet opvalt vanaf je radiator...
Zoveel gedoe is het niet om een stopkontakt in je meubel te maken. Achter het meubel heb ik al een dubbel stopkontakt in de wand gemaakt. Dan is het enkel een opbouwkontakt maken tegen de achterkant van de lade aan en die verlengen.

Daarnaast heb ik nog 1 stopkontakt gewoon aan de wand bij het meubel voor een fohn of kachetje of wat dan ook.

Zo zijn er natuurlijk wel meer dingen wat je dan als gedoe kunt beschouwen.

• Makrolon
Guido7619 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:29:
[...]

Zoveel gedoe is het niet om een stopkontakt in je meubel te maken. Achter het meubel heb ik al een dubbel stopkontakt in de wand gemaakt. Dan is het enkel een opbouwkontakt maken tegen de achterkant van de lade aan en die verlengen.

Daarnaast heb ik nog 1 stopkontakt gewoon aan de wand bij het meubel voor een fohn of kachetje of wat dan ook.

Zo zijn er natuurlijk wel meer dingen wat je dan als gedoe kunt beschouwen.
Lees nou even wat ik zeg

• Guido7619
  • Nu online
Ja dat heb ik ook gelezen. Jij vindt het gedoe om een stopkontakt in een meubel te verwerken, of een draad in de kleur van de tegels zodat dit minder opvalt.

• Capability
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-12 22:17
Welk formaat vloertegels zouden jullie aanraden voor onderstaande ruimtes (badkamer/toiletruimte)? De maten komen in mijn beleving wat onhandig uit. Grotere vloertegels hebben esthetisch mijn voorkeur maar hele kleine stroken om een paar cm op te vullen lijkt me niet heel wenselijk/mooi. Ik dacht als middenweg aan 45x45 (ook om symmetrie te hebben in de douchehoek). Ik vind het lastig inschatten, dus hoor graag als jullie hier ervaring mee hebben - dank alvast!

Opties voor tegels zijn 30x30, 45x45 of 60x60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y9gLORbTu-6cn6rMN4F0eOzI1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UiaQtaLaL8Wq4gc58RPbXydk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMOcTSfb0MhXTXJV33FnQaOmx_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eiox2Df4Xf5TTMY3QsxbWT23.png?f=user_large

• Makrolon
Capability schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:19:
Welk formaat vloertegels zouden jullie aanraden voor onderstaande ruimtes (badkamer/toiletruimte)? De maten komen in mijn beleving wat onhandig uit. Grotere vloertegels hebben esthetisch mijn voorkeur maar hele kleine stroken om een paar cm op te vullen lijkt me niet heel wenselijk/mooi. Ik dacht als middenweg aan 45x45 (ook om symmetrie te hebben in de douchehoek). Ik vind het lastig inschatten, dus hoor graag als jullie hier ervaring mee hebben - dank alvast!

Opties voor tegels zijn 30x30, 45x45 of 60x60.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan je tegel gewoon anders verdelen op de wand/vloer. Je hoeft nooit stukken kleiner dan een halve tegel te gebruiken.

Inbouwframe van je toilet zou je nog een paar cm naar voren kunnen zetten om daar met 2 tegels van 60 weg te komen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12
Makrolon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:12:
[...]

Je kan je tegel gewoon anders verdelen op de wand/vloer. Je hoeft nooit stukken kleiner dan een halve tegel te gebruiken.

Inbouwframe van je toilet zou je nog een paar cm naar voren kunnen zetten om daar met 2 tegels van 60 weg te komen.
In geval van 60x60: wel eerst dubbelchecken of ze niet stiekem 59.5x59.5 zijn. Want dan heb je nog een cm extra nodig

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
Zojuist discussie met (beoogde) aannemer mbt ventilatie van de badkamer. Mijn plan was om een Itho box oid te plaatsen, ter vervanging van de huidige buisventilator. Deze heeft niet genoeg capaciteit, met schimmel tot gevolg. Voordeel van Itho box lijkt mij de grotere capaciteit, geluidsreductie en vochtsensor. Mening van de aannemer was dat dit helemaal geen zin heeft. Een open buis naar buiten toe is wat hem betreft de beste oplossing, het liefst gecombineerd met een ventilatierooster in de balkondeur. Uiteindelijk gaat hij natuurlijk gewoon plaatsen wat ik wil, maar ben wel benieuwd wat de laatste inzichten/gedachten zijn op dit gebied?

• big bang
dft2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:15:
Zojuist discussie met (beoogde) aannemer mbt ventilatie van de badkamer. Mijn plan was om een Itho box oid te plaatsen, ter vervanging van de huidige buisventilator. Deze heeft niet genoeg capaciteit, met schimmel tot gevolg. Voordeel van Itho box lijkt mij de grotere capaciteit, geluidsreductie en vochtsensor. Mening van de aannemer was dat dit helemaal geen zin heeft. Een open buis naar buiten toe is wat hem betreft de beste oplossing, het liefst gecombineerd met een ventilatierooster in de balkondeur. Uiteindelijk gaat hij natuurlijk gewoon plaatsen wat ik wil, maar ben wel benieuwd wat de laatste inzichten/gedachten zijn op dit gebied?
Beste: (de)centrale wtw, scheelt zeker ook in je badkamer veel in de stookkosten. Centraal is waarschijnlijk niet haalbaar dus kijk naar decentraal als next best thing.
Daarna: sensor gestuurde ventilatie. Minimaal laten draaien als het niet nodig is, hard laten draaien als de luchtvochtigheid hoog is, kun je ook niet vergeten.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
dft2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:15:
Badkamerlucht afvoeren naar buiten, of dit dan via een buisventilator of via een box gaat maakt niet uit. Gebruikelijk is dat een box/mechanische ventilatie ook het toilet en/of keuken afzuigt, dan is het niet logisch om 2 afzuigunits te nemen. Ik denk dat een ventilatiebox degelijker is, omdat de ventilator groter is en dus steviger gebouwd is dan een kleine buiventilator, maar daar is de prijs ook naar.

Aanvoer niet via een rooster van buiten doen, maar via een rooster/kier in de badkamerdeur met de hal/gang. Je wilt voorkomen dat de koude lucht van buiten komt, minder vocht kan vasthouden en alles condenseert. Schimmel komt niet perse doordat de huidige buiventilator te weinig afvoert, die doet er gewoon wat langer over, maar heeft vooral te maken met waar wordt de verse lucht vandaan gezogen en wat is de temperatuur in de badkamer. Want hoe lager de temperatuur hoe eerder waterdamp condenseert wat weer de kans op schimmel verhoogt.

• Makrolon
ConQuestador schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:13:
[...]

In geval van 60x60: wel eerst dubbelchecken of ze niet stiekem 59.5x59.5 zijn. Want dan heb je nog een cm extra nodig
Yes, altijd checken met de tegel er bij. Heb ook al wel 59x59 gezien

• Edje44magnum
  • Laatst online: 15-12 20:51

[Afbeelding]

Lelijk
Wcd in het meubel

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47
Grappig dat jullie het over ventilatie hebben op deze pagina, er zit al een afvoer bij mij. Aangezien er stroom nodig is, heeft een vriend van mij stroom aangelegd via de spotjes. De aannemer wilde hier een fors bedrag voor hebben, 600 euro. Komt vast omdat ik het achteraf vroeg. Maar goed, deze moet het worden:
https://www.ventilatiesho...renson-waves-o-100-125mm/
Een slimme ventilator, hij detecteert zelfs vieze luchtjes haha. Het mooie hiervan is dat er geen schakelaar nodig is, dat wordt nu lastig nu alles dichtgesmeerd is, behalve het plafond dan.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 19:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nostordici schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:38:
Grappig dat jullie het over ventilatie hebben op deze pagina, er zit al een afvoer bij mij. Aangezien er stroom nodig is, heeft een vriend van mij stroom aangelegd via de spotjes. De aannemer wilde hier een fors bedrag voor hebben, 600 euro. Komt vast omdat ik het achteraf vroeg. Maar goed, deze moet het worden:
https://www.ventilatiesho...renson-waves-o-100-125mm/
Een slimme ventilator, hij detecteert zelfs vieze luchtjes haha. Het mooie hiervan is dat er geen schakelaar nodig is, dat wordt nu lastig nu alles dichtgesmeerd is, behalve het plafond dan.
Jammer dat je afhankelijk bent van wéér een app. Ik zou dan toch kijken naar iets wat zonder dit gedoe zijn werk doet.
Dan zou ik toch weer gewoon kiezen voor een ventilator welke aangaat bij het betreden van de badkamer, en dan na het douchen / poepen nog 10 minuutjes door blijft draaien.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
We zijn nu in de run voor een nieuwe badkamer en twee WC's maar wordt van het proces en de prijs eigenlijk alleen maar vooral heel erg verdrietig. Wij wonen in een simpel rijtjeshuis, kortom, willen gewoon een goede, maar simpele badkamer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Zijn onze verwachtingen nu gewoon anders dan de huidige markt, of is dit een behoorlijk dure offerte?

[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 11-12-2025 09:19 ]

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:39:
We zijn nu in de run voor een nieuwe badkamer en twee WC's maar wordt van het proces en de prijs eigenlijk alleen maar vooral heel erg verdrietig. Wij wonen in een simpel rijtjeshuis, kortom, willen gewoon een goede, maar simpele badkamer.

Zijn onze verwachtingen nu gewoon anders dan de huidige markt, of is dit een behoorlijk dure offerte?
Wij hebben recentelijk ook een aantal offertes aangevraagd. Ik denk dat totaal 21k (incl. BTW?) voor een badkamer en twee WC's heel marktconform is. De verdeling is wel wat raar (5500 voor een wc :? ), maar het totaal niet heel slecht. De goedkoopste aannemer die we hebben laten komen had standaardprijzen 12500 voor een badkamer en 2250 voor een toilet (alles incl BTW) en was daarmee behoorlijk goedkoper dan de rest die meer richting de 20k gingen voor badkamer+1 toilet.

• Makrolon

***members only***

prijs voor badkamer is prima, die toiletten moeten voor 2500 per stuk kunnen.

• rens-br

rens-br

dft2 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:07:
De verdeling is wel wat raar (5500 voor een wc :? ), maar het totaal niet heel slecht. De goedkoopste aannemer die we hebben laten komen had standaardprijzen 12500 voor een badkamer en 2250 voor een toilet (alles incl BTW) en was daarmee behoorlijk goedkoper dan de rest die meer richting de 20k gingen voor badkamer+1 toilet.
Ergens tussen de 2000 en 3000 euro horen we meer ja.

Wat wellicht het iets duurder maakt is dat er een nieuwe verwarming in komt die aangesloten moet worden in de kruipruimte, ook komt er in de toilet beneden een afzuiging die nog door de buitenmuur heen geboord moet worden. Verder is de toilet vrij 'standaard' naar mijn idee.

Toilet boven hetzelfde verhaal. Dat is momenteel nog een kast, dus daar moet alles nog in; verlaagd plafond, een koof voor leidingwerk en een ombouw voor het reservoir. Kan me voorstellen dat het daardoor allemaal iets duurder wordt dan 'standaard'.

• Toke_gt

***members only***

Ik vind dit best een pittige offerte. Is dit van een badkamerleverancier (dus all in?) Je zou een offerte kunnen opvragen bij een goede aannemer en de materialen zelf inkopen. Sowieso raadzaam om zelf wat onderzoek te doen naar prijzen van de gekozen materialen.
Hier een badkamer met vergelijkbare afmetingen en vergelijkbare werkzaamheden voor ca 14K all in.
Toiletten kan ik niet goed inschatten.

• rens-br

rens-br

Toke_gt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:01:
Is dit van een badkamerleverancier (dus all in?)
Alle materialen komen weg bij een badkamer zaak. De offerte van de installatie is van een losse installateur.
Hier een badkamer met vergelijkbare afmetingen en vergelijkbare werkzaamheden voor ca 14K all in.
Toiletten kan ik niet goed inschatten.
14k? Dat voelt dan weer echt heel er goedkoop. Hoe ben je aan die prijzen gekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 11-12-2025 12:03 ]

• Toke_gt
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:03:
[...]

Alle materialen komen weg bij een badkamer zaak. De offerte van de installatie is van een losse installateur.

[...]

14k? Dat voelt dan weer echt heel er goedkoop. Hoe ben je aan die prijzen gekomen?
Zelf alle materialen ingekocht (bij verschillende leveranciers, voor ca 6k) aannemer gekozen die een van de leveranciers op een ‘klusserslijst’ had staan (ca 8K). Ik moet zeggen: werk is goed afgeleverd, maar ik zou ze niet aanbevelen bij anderen, vanwege hun omgangsvormen. Ik zou het een volgende keer wederom een issue vinden om een goede aannemer te selecteren.

Overigens kwam de prijs behoorlijk overeen met die van verschillende sanitairspecialisten, maar ik vond de keuze te beperkt en daardoor lastig de gewenste combinatie te maken. Ook merkte ik dat veel zaken graag de hele badkamer eruit slopen, terwijl dat in mijn geval helemaal niet nodig was. Een aannemer doet wat dat betreft gewoon wat je vraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 11-12-2025 14:39 ]

• JM88
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:26
Wij zijn onze badkamerrenovatie aan het plannen, waarbij we tegen het probleem aanlopen dat onze badkamer aan de kleine kant is en we er ook onze gestapelde wasmachine en droger kwijt moeten. Inmiddels wel een ontwerp gemaakt waar we blij mee zijn, maar we twijfelen nog tussen een douchecabine of inloopdouche.

Optie 1: douchecabine. Voordeel is dat deze een stuk 'ruimtelijker' oogt voor de kleine ruimte, maar ziet er wel weer wat meer budget uit.

Optie 2: inloopdouche (weliswaar afgesloten met glazen wand en deur). Scheidingswandje tussen douche en wasmachine+droger. Voordeel is dat dit een stuk luxer oogt, maar de ruimte voelt er wel kleiner door. Nadeel is ook dat de douchebak op maat zal moeten worden gemaakt en de glazen wand+deur ook, dus dat zal wat meer gaan kosten.

We twijfelen sterk tussen het ruimtelijke gevoel van optie 1, of het luxere gevoel van optie 2, en komen er niet echt uit. Iemand tips of aanbevelingen waar we nog op moeten letten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSe92KCIoCn-NzU2sqJuM-RirqE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IYeIc3dF5efcQnRMvirrsKj0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LR9Xmq9zXCVY8tEb1M6QiSIyD8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aKjqqG96du9attDOo3K6OmVH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1ZYUQbHZJ-IZLcsxr-TTfvAN5s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XQAclhV8ut551LNyWz44BEor.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rde--9_VAISwRGbgagc64McX6X4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YMV3fGp1qfoKt3lPdBF5AabU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3wsqjdpWF_rT-9eyw53MLP-rQU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A8yOjp950dfL8PZe6iRBAVRq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_yDzdlCAm3xLEWehzb38yHAs1k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8trSRC4cuk1DDewNBrjSBh9s.png?f=fotoalbum_tile

• Guido7619
  • Nu online
JM88 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:12:
Wij zijn onze badkamerrenovatie aan het plannen, waarbij we tegen het probleem aanlopen dat onze badkamer aan de kleine kant is en we er ook onze gestapelde wasmachine en droger kwijt moeten. Inmiddels wel een ontwerp gemaakt waar we blij mee zijn, maar we twijfelen nog tussen een douchecabine of inloopdouche.

Optie 1: douchecabine. Voordeel is dat deze een stuk 'ruimtelijker' oogt voor de kleine ruimte, maar ziet er wel weer wat meer budget uit.

Optie 2: inloopdouche (weliswaar afgesloten met glazen wand en deur). Scheidingswandje tussen douche en wasmachine+droger. Voordeel is dat dit een stuk luxer oogt, maar de ruimte voelt er wel kleiner door. Nadeel is ook dat de douchebak op maat zal moeten worden gemaakt en de glazen wand+deur ook, dus dat zal wat meer gaan kosten.

We twijfelen sterk tussen het ruimtelijke gevoel van optie 1, of het luxere gevoel van optie 2, en komen er niet echt uit. Iemand tips of aanbevelingen waar we nog op moeten letten?
Ik zelf maak een soort combinatie van beide. Dus wel een douchebak, maar deze is maar 3 cm dik en komt verzonken in de vloer. Wel het voordeel van een goed afschot en geen voegen. Met bronskleurige douchewand en deur.

• Makrolon
JM88 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:12:

Ik zou altijd voor betegelde inloopdouche gaan. Ik vind een douchebak niet meer van deze tijd.

• JM88
Guido7619 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:36:
[...]

Ik zelf maak een soort combinatie van beide. Dus wel een douchebak, maar deze is maar 3 cm dik en komt verzonken in de vloer. Wel het voordeel van een goed afschot en geen voegen. Met bronskleurige douchewand en deur.
Dit zou eigenlijk precies zijn waar ik naar op zoek ben. Moet je die douchebak ook op maat laten maken, of heb je wel genoeg aan de recht-toe-recht-aan standaardmaten? Vanwege die hoek vanaf het tussenmuurtje vrees ik dat wij een op maat gemaakte nodig hebben.

Ik ben zelf ook op zoek naar bronskleurige deur. Toevallig een linkje naar welke jullie hebben uitgekozen?
Makrolon schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:15:
[...]

Ik zou altijd voor betegelde inloopdouche gaan. Ik vind een douchebak niet meer van deze tijd.
Zo’n opbouw douchebak vind ik zelf ook niet top. Maar, ik heb recent zo’n dunne haast gelijkvloerse douchebak gezien, en dat zag er goed uit. Praktisch, en ook een mooi onderscheid tussen natruimte en droogruimte.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou de wasmachine/droger bij de handdoekrek doen en de radiator verplaatsen naar linksonder. Ingang voor inloopdouche is dan ook linksonder.
Scheidingswand douche/rest badkamer kan je doen met glas of steen+glas, wat je fijner vind.
Zou wel een glazen wand rechts van de ingang plaatsen van 20cm om te voorkomen dat je splashed naar de ingang.
100x100 lukt wel, maar hou je wel ~65cm over.
https://i.imgur.com/00iHIDj.png
Je kan ook overwegen om de radiator tegen de muur te zetten (links), maar dan moet je eigenlijk ook een glazen wand plaatsen om te voorkomen dat je kan spetteren naar de radiator.

• D-e-n
  • Nu online
@JM88
Ik vind de douchebak eigenlijk niet echt ruimtelijker. De vloer die doorloopt bij een betegelde douche maakt het misschien juist wel meer ruimtelijk

• Guido7619
  • Nu online
Puur visueel ben ik het ermee eens dat het "minder" mooi is. Doorlopende tegel is inderdaad mooier, ruimtelijker, strakker enz.

Maar een douchebak is wel heel praktisch. Met schoonmaken, met ingebouwd afschot, geen voegen, mogelijke lekkages bij de draingoot.

Ik zelf heb een solid surface douchebak van Balmani(X20) model Andes, 90x160. Ik moet er 3 cm vanaf zagen maar dat kan gewoon met Solid Surface.

Bronskleurige douchewanden bestel je op maat op internet bij diverse aanbieders. Kwa prijsstelling niet duurder als een of andere sealskin bij de Gamma.

Als mensen het woord douchebak horen denken ze vaak aan zo'n metalen bak die 20 cm hoger staat dan de vloer. Dat is inderdaad wel een beetje verleden tijd. Tegenwoordig zijn de douchebakken, of douchetegel, een stuk strakker en moderner. In vele kleuren beschikbaar en van vele materialen.

Uiteindelijk is het ook een balans tussen een praktische douche of 1 die als showroom dienst doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Guido7619 op 15-12-2025 03:26 ]

• JM88
Thomg schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:16:
[...]

Ik zou de wasmachine/droger bij de handdoekrek doen en de radiator verplaatsen naar linksonder. Ingang voor inloopdouche is dan ook linksonder.
Scheidingswand douche/rest badkamer kan je doen met glas of steen+glas, wat je fijner vind.
Zou wel een glazen wand rechts van de ingang plaatsen van 20cm om te voorkomen dat je splashed naar de ingang.
100x100 lukt wel, maar hou je wel ~65cm over.
https://i.imgur.com/00iHIDj.png
Je kan ook overwegen om de radiator tegen de muur te zetten (links), maar dan moet je eigenlijk ook een glazen wand plaatsen om te voorkomen dat je kan spetteren naar de radiator.
Dit hebben we overwogen, maar niet voor gekozen vanwege 2 redenen:
1. We willen graag lades in het wastafelmeubel, en in deze opstelling steekt de wasmachine/droger te ver uit waardoor de lades niet meer open kunnen.
2. De beweegruimte voor de wastafel wordt erg klein, zeker met de wand van de douche aan de achterkant. We zijn bang dat de ruimte daardoor wel erg krap aanvoelt.

Voor de doucheruimte zelf is deze opstelling natuurlijk wel weer een stuk praktischer.
D-e-n schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:04:
@JM88
Ik vind de douchebak eigenlijk niet echt ruimtelijker. De vloer die doorloopt bij een betegelde douche maakt het misschien juist wel meer ruimtelijk
Goed punt ja, qua vloer maakt zo'n inloopdouche de badkamer wat meer één geheel. Het ruimtelijke zat 'm denk ik wat meer aan de glazen wanden aan alle kanten van de douchecabine, waardoor je ook bij binnenkomst (naast de wasmachine+droger) de douche in kan kijken. Met zo'n tussenmuurtje wordt die doucheruimte afgesloten. Ik neig qua vloer ook bij een inloopdouche toch naar een (gelijkvloerse) douchebak, ook omdat we in een oud appartement zitten en ik het risico op lekkages wil minimaliseren vanwege de houten ondervloeren.
Guido7619 schreef op maandag 15 december 2025 @ 03:24:
Puur visueel ben ik het ermee eens dat het "minder" mooi is. Doorlopende tegel is inderdaad mooier, ruimtelijker, strakker enz.

Maar een douchebak is wel heel praktisch. Met schoonmaken, met ingebouwd afschot, geen voegen, mogelijke lekkages bij de draingoot.

Ik zelf heb een solid surface douchebak van Balmani(X20) model Andes, 90x160. Ik moet er 3 cm vanaf zagen maar dat kan gewoon met Solid Surface.

Bronskleurige douchewanden bestel je op maat op internet bij diverse aanbieders. Kwa prijsstelling niet duurder als een of andere sealskin bij de Gamma.

Als mensen het woord douchebak horen denken ze vaak aan zo'n metalen bak die 20 cm hoger staat dan de vloer. Dat is inderdaad wel een beetje verleden tijd. Tegenwoordig zijn de douchebakken, of douchetegel, een stuk strakker en moderner. In vele kleuren beschikbaar en van vele materialen.

Uiteindelijk is het ook een balans tussen een praktische douche of 1 die als showroom dienst doet.
Op alle punten met je eens! Vooral het praktische voordeel van een douchebak spreekt me aan, makkelijker schoon te maken en iets minder risico op lekkage. En, naar mijn mening doen de designs van een gelijkvloerse douchebak doen tegenwoordig niet veel meer onder ten opzichte van een doorlopende vloer. In ons geval wordt die 'inloopdouche' ook nog eens aan alle kanten afgesloten met het tussenmuurtje, glazen deur en glazen wand. Dan vind ik het niet heel erg meer dat de vloer ook overgaat in een gelijkvloerse douchebak.

Ik was me er niet van bewust dat solid surface douchebakken gezaagd kunnen worden, dank voor de tip! Het gaat in ons geval vermoed ik vooral om dit rode hoekje dat we eraf moeten zagen, maar aangezien dit de voorkant is heb ik geen idee of dit netjes af te werken is. Aan de achterkant of zijkant kan je wellicht netjes wegkitten, maar de voorkant zal zichtbaar blijven. Enig idee of daar iets op te verzinnen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc9wSbK1xX_gCTKSzLsEXfFC5Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imcjBfJlJFQUtLT28ij7W6X0.png?f=fotoalbum_large

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Als mensen het woord douchebak horen denken ze vaak aan zo'n metalen bak die 20 cm hoger staat dan de vloer. Dat is inderdaad wel een beetje verleden tijd. Tegenwoordig zijn de douchebakken, of douchetegel, een stuk strakker en moderner.
Daarom worden het ook steeds vaker douchevloeren genoemd in plaats van douchebakken. Dat dekt de lading beter.

• Makrolon

Ik heb dan qua lekkages meer vertrouwen in een goed geplaatste drain met betegelde douche dan in een douchebak.

• D-e-n
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb dan qua lekkages meer vertrouwen in een goed geplaatste drain met betegelde douche dan in een douchebak.
Ik dacht eerst ook andersom maar onze installateur kwam ook gelijk met "gewoon door tegelen" toen ik over de keuze tussen een douchevloer en betegelde vloer begon. Die vond zo'n douchevloer maar weer een nodeloze extra aansluiting.

• D-e-n
  • Nu online
@JM88
Wat het muurtje betreft: dat hebben wij ook maar onze badkamer is wel wat groter:2,5x2,2. Wij gaan de wasmachine en droger ook nog achter een deurtje zetten. Ze kunnen namelijk nog wat naar achter ten opzichte van de foto want het is nog "work in progress". Maar om je een idee te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCnWv_fLG6yiiWayc0M6JlIyGk8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC4RuJI36qanzxkTjjGXTRq2.jpg?f=fotoalbum_small

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-12 20:33

***members only***

Ik krijg momenteel vaak tegenstrijdige berichten van bekenden. Van heel duur tot weer erg goedkoop.
Zelf zijn we bijna klaar met een badkamer van 3x3,3m. Deze is op een nieuwe plek gekomen dus alles moest nieuw. Van leidingen, riool tot voorzetwanden met een nieuwe raam, nieuw plafond en afzuiging. We hebben dan wel alles zelf gedaan (behalve het stucwerk), maar zijn toch €15k kwijt in totaal. Ik schrok hier zelf ook wel van eerlijk gezegd, maar goed, we hebben wel precies wat we willen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JM88 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:31:
[...]
Dit hebben we overwogen, maar niet voor gekozen vanwege 2 redenen:
1. We willen graag lades in het wastafelmeubel, en in deze opstelling steekt de wasmachine/droger te ver uit waardoor de lades niet meer open kunnen.
2. De beweegruimte voor de wastafel wordt erg klein, zeker met de wand van de douche aan de achterkant. We zijn bang dat de ruimte daardoor wel erg krap aanvoelt.

Voor de doucheruimte zelf is deze opstelling natuurlijk wel weer een stuk praktischer.
Dit kan je oplossen met iets als dit
https://www.x2o.nl/storke...el-in-200077-200080-83128

Maar ik snap je motivatie waarom niet prima en kan me er wel in vinden.

• Guido7619
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:28:
[...]

Ik zou niet weten hoe een betegelde douche met drain minder lekkages zou kunnen opleveren dan een geheel gesloten oppervlak. Niet dat ze per definitie wel lekken. Maar puur gezien naar de centimeters voeg en kit welke een stuk meer is dan bij een douchebak.

Dan heb ik het natuurlijk wel over een goed geplaatste douchebak.

• Guido7619
  • Nu online
Ik was me er niet van bewust dat solid surface douchebakken gezaagd kunnen worden, dank voor de tip! Het gaat in ons geval vermoed ik vooral om dit rode hoekje dat we eraf moeten zagen, maar aangezien dit de voorkant is heb ik geen idee of dit netjes af te werken is. Aan de achterkant of zijkant kan je wellicht netjes wegkitten, maar de voorkant zal zichtbaar blijven. Enig idee of daar iets op te verzinnen is?

[Afbeelding]
[/quote]

Solid surface is een door en door wit hars/kunststof materiaal. Je kunt het zagen, vijlen, schuren, frezen enz. Diepe vlekken kun je er ook uitpolijsten.

Je kunt het dus zagen en daarna mooi glad schuren en mooi kantje eraan frezen. Net als hout.

als je de bak verzinkt in de vloer is er dus al helemaal bijna niks meer van te zien.

• Guido7619
  • Nu online
[quote]JM88 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:31:

Goed punt ja, qua vloer maakt zo'n inloopdouche de badkamer wat meer één geheel. Het ruimtelijke zat 'm denk ik wat meer aan de glazen wanden aan alle kanten van de douchecabine, waardoor je ook bij binnenkomst (naast de wasmachine+droger) de douche in kan kijken. Met zo'n tussenmuurtje wordt die doucheruimte afgesloten. Ik neig qua vloer ook bij een inloopdouche toch naar een (gelijkvloerse) douchebak, ook omdat we in een oud appartement zitten en ik het risico op lekkages wil minimaliseren vanwege de houten ondervloeren.

[...]

Douglas&Jones hebben ook douchetegels, welke voor zover ik weet van keramiek zijn. Die zien er hetzelfde uit als hun vloertegels. In hoeverre die douchetegels nog op maat te maken zijn weet ik niet, maar je combineert dan dezelfde vloertegels van de badkamer naar een douchevloer uit 1 geheel met ingebouwde drain en afschot.

• Makrolon
Guido7619 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ik zou niet weten hoe een betegelde douche met drain minder lekkages zou kunnen opleveren dan een geheel gesloten oppervlak. Niet dat ze per definitie wel lekken. Maar puur gezien naar de centimeters voeg en kit welke een stuk meer is dan bij een douchebak.

Dan heb ik het natuurlijk wel over een goed geplaatste douchebak.
Afdichting gebeurt bij de meeste douchebakken met een rubbertje tussen put en douchebak, dat vind ik een zwakke plek. En dan hebben de meeste putjes die bij de douchebak horen een aandraai ring om hem op de buis aan te laten sluiten, net zoals je bij een sifon hebt. Die zit onbereikbaar onder de douchebak.

Maar je mag er van vinden wat je wil natuurlijk, als ik garantie moet geven op waterdichtheid plaats ik in ieder geval veel liever een douche drain en betegelde inloopdouche. Die maak je onder de tegels natuurlijk al helemaal waterdicht waardoor die voegjes er niet zo toe doen. Een douchebak kan je niet onder je tegels waterdicht maken. Dan zou je de kimband op je douchebak in t zicht moeten smeren.

• Guido7619
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:32:
[...]

Afdichting gebeurt bij de meeste douchebakken met een rubbertje tussen put en douchebak, dat vind ik een zwakke plek. En dan hebben de meeste putjes die bij de douchebak horen een aandraai ring om hem op de buis aan te laten sluiten, net zoals je bij een sifon hebt. Die zit onbereikbaar onder de douchebak.

Maar je mag er van vinden wat je wil natuurlijk, als ik garantie moet geven op waterdichtheid plaats ik in ieder geval veel liever een douche drain en betegelde inloopdouche. Die maak je onder de tegels natuurlijk al helemaal waterdicht waardoor die voegjes er niet zo toe doen. Een douchebak kan je niet onder je tegels waterdicht maken. Dan zou je de kimband op je douchebak in t zicht moeten smeren.
Ja je hebt gelijk betreft die aandraai ring op het sifon. Je moet eerst het sifon monteren, dan douchebak erbovenop plaatsen en dan door de douchebak heen het sifon aandraaien. En je kunt dan niet meer controleren of het wel dicht is.

Tussen sifon en douchebak zit wel een degelijke pakking, dat is niet een plat simpel rubbertje.

Maar eenmaal dicht gaat het zo goed als nooit meer lekken. De ouderwetse douchebak die ik eruit had gesloopt(ouderwetse degelijke kwaliteit gezien het loeizware gewicht) heeft in die 25 jaar geen druppel gelekt.

Wat betreft die kimband heb je ook een valide punt.

Er valt voor allebei wel wat te zeggen betreffende voors en tegens. Een drain heeft ook grote kans op lekkage. En na een jaar of 5 moet je de kit vervangen. Daar gaat het vaak al fout.

• Toke_gt
Makrolon schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:32:
[...]

Douchevloeren hebben ook een drain. Heb je hier niet een verouderd beeld van een douchebak van 6-10 cm in gedachten?

• eelco74
Dan hier ook maar even onze badkamer in wording. Dit is niet bepaald de eerste badkamer, de vorige 2 heb ik zelf gezet, maar dit keer laat ik het een professional doen. De badkamer komt in ons nieuwbouwhuis, we konden dit ook bij de.aannemer/bouwer afnemen. Maar die partij moet zo ongeveer voor alles (oh u wilt een verlaagd plafond met spotjes ?) een ander laten komen.

We hebben er dus voor gekozen de badkamer casco af te nemen, die 3500 Euro in onze zak te steken en met de Bouwhof Zoetermeer en een van hun aannemers in zee te gaan. De aannemer doet ook gelijk het stucen en schilderen van het hele huis.

We hebben een redelijke ruime badkamer, we hebben er voor gekozen om een klein stukje van de kamer ernaast erbij te betrekken.

We hebben inmiddels wel de ruime ervaring wat er heel blijft en wat in de praktijk mindere kwaliteit is. Dus we hebben qua materiaal heel bewuste keuzes gemaakt.

Uitgangspunten waren
Een bad (gebruiken we veel)
Een inloopdouche met regendouche en een gewone douche (we douchen nu in bad)
Een dubbele wastafel met ruime ladenkast
Een spiegelkast met opbergruimte
Een toilet
Een elektrische radiator voor wat bijverwarming met ophangmogelijkheid voor handdoeken

De keuze is gevallen op:

V&B subway 3.0 toilet en geberit 320
V&B oberon bad 180
V&B solid tones light stone gerectificeerd vloertegels en accent op de wand
V&B soft white wandtegel
Ink greeploos asymetrisch meubel (2x60) met dubbele porcelein wasbak aspekt
Grohe smartcontrol regendouche en badkraan
Grohe Lsize essence wastafelkraan

De aannemer is inmiddels bezig, hierbij alvast de renders, ik zal deze post later nog even bijwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM7w6uxJak6BkXCxiaf3EwhfxvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkV8q1idiyesZ4Tb4ly0pC2Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQxq7nerNnZTfVVv30DrtWyISKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWbhkUFQbzyWpopypSRqCO7Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_GEjdRxrq1YApWM6u9QMKPr7zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4O66O9IoPIxXYIkWoBk5Cnx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxE0ccqPwspHcAQJV0VMhy5r4WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quWHgK7Gq0J2fTWEmDAHqZwW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCW_ceDjPW1S58Ahoc2nvUcaFaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2fra5yP2Q32ypbbvtLxiFWlq.png?f=fotoalbum_large

1 december

Zo is de badkamer casco gestart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT1gQdU5q0hrN_Lyx6ffoT8f6d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRpbqsMjnspyle207XMdMU7j.jpg?f=fotoalbum_large

En aan het eind van de dag zat de dekcementvloer er in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKBYhMBPvt8f_ilI78L--tA5oXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qe5NeyfGcIFb7m3anZafAXe.jpg?f=fotoalbum_large

5 december was de ruwbouw gereed
Donderdag de 11e was al het tegelwerk klaar.
Helaas komen we vloertegels te kort, ondanks het inzetten van de vloertegels van het toilet.
Dus afmontage volgt en dan is het wachten tot de extra bestelde vloertegels binnen zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulIOvtgEa1ZmKNwdGilaWSnDnSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a00jTUWYLfaMa4oO3xqWjYf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiOgE-YnKxmM0t6oHvU8Q-yw7qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvuV2UltN2Rv0e9GDBTO241D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmqASvXbyjwwFt1XwwDLjREAXig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VyMjFZiJs8zWJGFM4ndK38g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door eelco74 op 16-12-2025 08:17 ]

• D-e-n
  • Nu online
Hier hebben we overigens een nogal vervelend probleempje. De leverancier van het op maat gemaakte wastafelblad heeft een fout gemaakt waardoor de afvoer in beide wasbakken niet uitlijnt met de inbouwkranen zoals de bedoeling was. Met de loodgieter heb ik één en ander gecontroleerd en de maat die we opmeten komt overeen met de maat die op de verkooptekening staat (40cm vanaf de rand) dus ze hebben bij het maken van het blad kennelijk een fout gemaakt. Het scheelt 2,5 a 3cm en je ziet het duidelijk

De leverancier wil het blad vervangen maar wil voorlopig niet opdraaien voor de extra kosten die we daarmee moeten maken (verhuislift om het ding boven te krijgen, het laten terugkomen van de loodgieter) dus dit kan nog wel een dingetje worden. Wij hebben eigenlijk iets van: geef maar ruime compensatie dan laten we de kranen verplaatsen maar hun eerste compensatievoorstel is bij lange na niet voldoende. Wordt vervolgd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omeSnZp3W4VtjapYJ66oP5hlves=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn2xLW7aJWd349WZdRQVBcja.jpg?f=fotoalbum_small
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste