Is er een CA keerklep bij de waterontharder geplaatst? Zo ja, dan is dat de reden want die geven al een drukverlies van 50 kPa.Evo X schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:01:
Iemand ervaring met inbouw brauer regendouches?
Ik heb een nieuwe laten plaatsen maar vind er niet overweldigend veel water uitkomen.
Heb een cw5 ketel, maar ook pas een waterontharder laten plaatsen.
Ik vraag me af of er een doorstroom begrenzing in de regenkop zou kunnen zitten. Volgens de AI samenvattingen op google wel, kom het alleen in de brauer handleiding nergens tegen.. Even vragen of hier ervaring is voordat ik dingen ga losmaken in een nieuwe badkamer.
Kan er ergens een dopje uit?
Die 415 is zonder de brilBobmeister schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Die kost online 415 euro? Zeker geen 1600 en ook geen 620. In Duitsland slechts 350* euro .
Ook daar heb je diverse varianten van, heb nu de anti-bacteriële opgezocht. Heb die in het huidige huis ook en er zit echt een verschil tussen de ‘normale’ die we boven hebben en deze.
Ik heb verder helemaal niet in Duitsland gekeken, maar ik heb er 3 nodig. Bezorgen ze of moet je afhalen?
[ Voor 10% gewijzigd door MikaX op 14-02-2026 02:40 ]
Een aantal bezorgen ook in Nederland, maar dat kost je bezorgkosten die wel oplopen. Dus kleine dingen is niet voordelig, maar 3 toiletpotten mogelijk wel.MikaX schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:35:
[...]
Ik heb verder helemaal niet in Duitsland gekeken, maar ik heb er 3 nodig. Bezorgen ze of moet je afhalen?
Bij SHKSHOP.com de V&B Subway 3.0 c+ met zitting 4670TSR1 3 x €486,02 + €23,47 + € 46,20 = € 1.527,73
Al twee keer besteld bij hun met goede ervaring, ze zijn niet de aller goedkoopste in Duitsland.
Maar de 4670TSR staat ook op Saniweb.nl voor €415,- dat wordt in totaal € 1.245,- dus die zou ik niet uit Duitsland laten komen. Vergelijken is dus nodig!
In 2021 heb ik deze in Duitsland voor €450,- gekocht, maar toen was de prijs in NL nog minimaal €599,- omdat hij nieuw was.
NeePaul Hewson schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:07:
[...]
Is er een CA keerklep bij de waterontharder geplaatst? Zo ja, dan is dat de reden want die geven al een drukverlies van 50 kPa.
Ja, ik weet verder daar alles ook over, maar zoek nu eigenlijk info over de kraan/regendouche
Goedenavond,
Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere gesprekken over heb gehad met mijn partner.
Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning (uit 1979. Badkamer van 2,13 bij 1,88 met een smal, muurbreed raam bovenin). Door dit raam is een verlaagd plafond niet mogelijk. Mijn partner vindt alle radiatoren lelijk en vindt het daarnaast onnodig om er één te plaatsen omdat we in onze huidige badkamer (nieuwbouwwoning uit 2005) ook nooit de verwarming aan hebben staan.
Vandaar mijn vraag, is hier iemand die helemaal geen verwarming heeft aangelegd in de badkamer (dus zowel geen vloerverwarming als radiator) en wat is hier de ervaring mee?
Een vriend van ons gaat de badkamer zetten (tegel- en loodgieterswerk).
Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere gesprekken over heb gehad met mijn partner.
Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning (uit 1979. Badkamer van 2,13 bij 1,88 met een smal, muurbreed raam bovenin). Door dit raam is een verlaagd plafond niet mogelijk. Mijn partner vindt alle radiatoren lelijk en vindt het daarnaast onnodig om er één te plaatsen omdat we in onze huidige badkamer (nieuwbouwwoning uit 2005) ook nooit de verwarming aan hebben staan.
Vandaar mijn vraag, is hier iemand die helemaal geen verwarming heeft aangelegd in de badkamer (dus zowel geen vloerverwarming als radiator) en wat is hier de ervaring mee?
Als je er voor kiest verstop dan op zijn minst ergens een stopcontact waar een toekomstig bewoner gemakkelijk een e radiator kan ophangen.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,
Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere discussies over heb gehad met mijn partner.
Ik zou de warmte in een badkamer in een huis uit ‘79 niet zomaar vergelijken met een badkamer in een huis uit ‘05. Als er nu al een radiator zit, vervang die dan door een kleine handdoekenradiator. Dat kan net de kou eraf halen als het buiten serieus koud is, en het staat niet in de weg.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,
Na al een tijdje dit forum te volgen, toch een vraag omdat ik hier al meerdere discussies over heb gehad met mijn partner.
Helemaal mee eens, wij komen uit een 1981 huis en zonder verwarming zou het daar nu echt koud zijn. Wij hebben daar een kleine handdoekradiator hangen en dat is net aan voldoende om het behaaglijk te maken. Zonder verwarming zou het echt te koud zijn.Toke_gt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:18:
[...]
Ik zou de warmte in een badkamer in een huis uit ‘79 niet zomaar vergelijken met een badkamer in een huis uit ‘05. Als er nu al een radiator zit, vervang die dan door een kleine handdoekenradiator. Dat kan net de kou eraf halen als het buiten serieus koud is, en het staat niet in de weg.
We gaan nu naar een 2025 huis, met vloerverwarming, ook in de badkamer. Maar zelfs daar hebben we een Vasco E-panel (https://vasco.eu/nl/desig...panel-verticaal-ep-h-fl-2) laten monteren, al was het alleen maar om kortstondig even bij te verwarmen. En we hebben gelijk handdoek houders op de verwarming laten plaatsen, zo krijgt hij een dubbele functie.
Kijk anders ook eens naar de beam of de Spike als een paneel te opzichtig is....
[ Voor 3% gewijzigd door eelco74 op 16-02-2026 09:22 ]
Twee dingen zijn in een badkamer belangrijk, voor een gezond leefklimaat en het behoud van je spullen: ventileren en stoken. Doe je dit niet, dan heb je binnen no time opbollend fineer van je wastafelmeubel, 'het weer' in je spiegel, schimmel op muren en plafonds, etc.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,
Ik zou altijd een radiator ophangen, als je nu de keuze hebt zou ik voor een elektrische gaan, die hoeven de wereld niet te kosten en zijn makkelijk aan te sluiten.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
In mijn 1985 huis heb ik in het toilet beneden de radiator weggelaten met de gedacht dat door de balansventilatie er wel warmte komt. Dat valt tegen en de temperatuur zit daar nu rond ons huis minimum ~15 graden. In een 1979 huis met (veel) minder isolatie zou ik zeker een radiator nemen en anders op z’n minst een aansluiting. Andere optie is nog een infrarood paneel of elektrisch kachel, daar moet dan wel een stopcontact voor zijn.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Een radiator op de wc? Daar heb ik serieus nooit over nagedacht. Misschien ook omdat ik altijd inpandige toiletten gehad heb. Al ga je soms bij anderen dood van de kou op het toilet als ze het raampje open gezet hebben. Is een radiator op een toilet echt een ding? Anders moet ik daar misschien nog iets mee doen.Joove schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:35:
[...]
In mijn 1985 huis heb ik in het toilet beneden de radiator weggelaten met de gedacht dat door de balansventilatie er wel warmte komt. Dat valt tegen en de temperatuur zit daar nu rond ons huis minimum ~15 graden. In een 1979 huis met (veel) minder isolatie zou ik zeker een radiator nemen en anders op z’n minst een aansluiting. Andere optie is nog een infrarood paneel of elektrisch kachel, daar moet dan wel een stopcontact voor zijn.
Al kan de vloerverwarming door laten leggen misschien ook gewoon?
[ Voor 3% gewijzigd door MikaX op 16-02-2026 11:50 ]
Wij hebben een inpandig toilet, waar ik de radiator heb weggehaald. Ik heb in de gang er naast echter en wat grotere radiator opgehangen, maar dat is toch onvoldoenden om het toilet een beetje warm te houden.MikaX schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Een radiator op de wc? Daar heb ik serieus nooit over nagedacht. Misschien ook omdat ik altijd inpandige toiletten gehad heb. Al ga je soms bij anderen dood van de kou op het toilet als ze het raampje open gezet hebben. Is een radiator op een toilet echt een ding? Anders moet ik daar misschien nog iets mee doen.
Al kan de vloerverwarming door laten leggen misschien ook gewoon?
Vloerverwarming doortrekken is natuurlijk ook een optie.
eelco74
Welke handdoekbeugel passen op deze e-panel radiator?
Welke handdoekbeugel passen op deze e-panel radiator?
Met alle respect, maar dat is niet een discussie die te voeren is. In een badkamer moet gewoon enige vorm van verwarming komen. En niet per se vanuit comfort, maar vanuit klimaat. Helemaal als het een jaren 70 woning is en mét een raam erin.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,
Zelfs in veel van de huidige nieuwbouwwoningen wordt er naast vloerverwarming nog een (elektrische) radiator geplaatst. Dat is niet voor niets
Antwoord op mijn eigen vraag of er in Brauer regendouche koppen standaard een eco/waterbesparing vernauwend dopje zit: ja.Evo X schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:38:
[...]
Nee
Ja, ik weet verder daar alles ook over, maar zoek nu eigenlijk info over de kraan/regendouche
Onder de perlator & onder ander soort kunststof wit trechtertje zit in de kop een rood dopje & deze kan eruit. Dit scheelt best!
Gek genoeg vind ik het in de handleidingen niet terug.
hoi hoi, wij gaan ook verbouwen, best spannend allemaal dus ik dacht ik ga maar steun zoeken op tweakers
ik heb van sktekenwerk.nl zojuist een offerte geaccepteerd voor bouwkundig tekenwerk + constructie berekening + vergunningsaavraag. Alles bij elkaar ongeveer 2000 in de btw, maar dat viel nog mee vergeleken met de prijzen van andere bureaus in de buurt... Eentje vroeg bijna €8000, ik snap niet zo goed hoe dat verschil zo groot kan zijn..
Hoe was het bij jou gegaan chaoss? ik kan onze bevindingen hier wel delen wanneer het allemaal rond is.
Hoe was het bij jou gegaan chaoss? ik kan onze bevindingen hier wel delen wanneer het allemaal rond is.
Wij schakelen stralingswarmteoplossingen normaliter op de lichtschakelaar in dergelijke toepassingen.Joove schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:35:
[...]
In mijn 1985 huis heb ik in het toilet beneden de radiator weggelaten met de gedacht dat door de balansventilatie er wel warmte komt. Dat valt tegen en de temperatuur zit daar nu rond ons huis minimum ~15 graden. In een 1979 huis met (veel) minder isolatie zou ik zeker een radiator nemen en anders op z’n minst een aansluiting. Andere optie is nog een infrarood paneel of elektrisch kachel, daar moet dan wel een stopcontact voor zijn.
Uiteraard wel even de juiste componenten en kabel selecteren.
Ik weet niet precies wat de omvang van de verbouwing is, maar 8000 klinkt sowieso als veel voor een doorsnee verbouwing. 2000 is daarentegen weer heel scherp. Dus je hebt ook wel twee uiterstenMikreMikey schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:53:
ik heb van sktekenwerk.nl zojuist een offerte geaccepteerd voor bouwkundig tekenwerk + constructie berekening + vergunningsaavraag. Alles bij elkaar ongeveer 2000 in de btw, maar dat viel nog mee vergeleken met de prijzen van andere bureaus in de buurt... Eentje vroeg bijna €8000, ik snap niet zo goed hoe dat verschil zo groot kan zijn..
En dat is volgens mij het idee van sktekenwerk: allemaal van dit soort (relatief eenvoudige) klussen knallen voor een scherp tarief. Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar volgens mij zijn de ervaringen hier overwegend positief.
Er zit inderdaad veel rebranded China spul in de markt, als iemand twijfels heeft over kwaliteit vraag dan waar de binnenwerken vandaan komen en of deze bijvoorbeeld KIWA of andere Europese keurmerken hebben. Mijn ervaring is dat partijen als IVY die in China produceren & coaten maar in Europa bij de bekende fabrieken zoals Flühs & Neoperl binnenwerken aanschaffen met nalevergarnatie etc. veel betere kwaliteit bieden.ColeJ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:12:
[...]
Kwaliteit van wat? Bijna alles is rebranded China spul. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is kwaliteit echt nog wel te vinden. Maar bij de reguliere badkamerzaken ga je dat echt niet vinden. Die trekken een ZZP'er van de straat om bij jou te monteren en halen al het materiaal uit China. Zijn niet meer dan dozenschuivers met een showroom.
Ben op zoek naar een nieuw badkamer meubel. Zit zelf aan Bruynzeel te denken.
Ben al bij wat badkamerbedrijven geweest maar nog niet echt iets gevonden dat me aan staat. Weet iemand waar ik zo'n meubel het beste online kan kopen? Vind er weinig over als ik sites afzoek.
Ben al bij wat badkamerbedrijven geweest maar nog niet echt iets gevonden dat me aan staat. Weet iemand waar ik zo'n meubel het beste online kan kopen? Vind er weinig over als ik sites afzoek.
INK en Sanibel hebben een vrij ruim assortment aan meubelen, wastafels en spiegelkasten.JHFR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:06:
Ben op zoek naar een nieuw badkamer meubel. Zit zelf aan Bruynzeel te denken.
https://inkbadkamermeubel...NK-FOLDER-2025.2-mail.pdf
87 pagina's aan keuzestress, als je het daar niet vindt
Wat zijn de ervaringen hier met solid surface (mat witte) wastafels icm kinderen/pubers die alles laten slingeren en hun tandpasta en waterspetters niet schoonmaken? Ik heb ook het idee dat er wel verschil is tussen de "merk" solid surface materialen (Corian?) en die bv door SSI ed worden gebruikt (10 jaar tegen 2 jaar garantie mbt verkleuring?)
[ Voor 35% gewijzigd door olafmol op 24-02-2026 10:00 ]
Blijft een lastig materiaal ondanks dat je het kunt opschuren. Vlekken, verkleuring. Ik ga nu toch maar weer voor keramiek.olafmol schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:59:
Wat zijn de ervaringen hier met solid surface (mat witte) wastafels icm kinderen/pubers die alles laten slingeren en hun tandpasta en waterspetters niet schoonmaken? Ik heb ook het idee dat er wel verschil is tussen de "merk" solid surface materialen (Corian?) en die bv door SSI ed worden gebruikt (10 jaar tegen 2 jaar garantie mbt verkleuring?)
Ik zie bij 'inspiratiebadkamers' op sanitairwebsites en Pinterest tegenwoordig veel badkamers waar de tegels maar tot 120 cm hoog komen (m.u.v. de douche natuurlijk), met daarboven glad stucwerk. Nou spreekt de mogelijkheid om de badkamer eenvoudig eens een andere look te geven me wel aan, maar zijn er mensen die hier in de praktijk ervaring mee hebben? Gaat dat stucwerk niet schimmelen of lelijk worden? Ik heb mechanische ventilatie in de badkamer en een raam, dus op zich geen issues met ventilatie.
Ik wil dat ook gaan doen. Als je voldoende ventileert en evt. zo'n schimmelwerende verf gebruikt zie ik er geen probleem in. Ik snap die volledig betegelde badkamers niet. Beetje mortuarium-idee somsaiksas schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:13:
Ik zie bij 'inspiratiebadkamers' op sanitairwebsites en Pinterest tegenwoordig veel badkamers waar de tegels maar tot 120 cm hoog komen (m.u.v. de douche natuurlijk), met daarboven glad stucwerk. Nou spreekt de mogelijkheid om de badkamer eenvoudig eens een andere look te geven me wel aan, maar zijn er mensen die hier in de praktijk ervaring mee hebben? Gaat dat stucwerk niet schimmelen of lelijk worden? Ik heb mechanische ventilatie in de badkamer en een raam, dus op zich geen issues met ventilatie.
Dit toegepast bij het toilet, natuurlijk wel iets andere situatie m.b.t. vocht, en badkamerplafond gestuct. Een goede schrobbare verf helpt bij het schoonmaken en om schimmel te voorkomen is goede ventilatie met (warmere) binnenlucht belangrijk, een raampje openen is geen goede manier van ventileren van de badkamer met grotere kans op schimmel tot gevolg. Zorg wel dat die lucht goed de badkamer in kan komen via opening in/onder de deur. In z’n algemeen beschadigd plain stucwerk wel makkelijk, dus bepaal met je badkamer indeling hoe groot de kans is dat je er tegenaan stoot en of je daar wel alleen stuc wilt hebben, een gaatje vullen en verven is elke keer wat werk en wordt er niet mooier van. Alternatief is glasvlies er overheen om het te versterken, maar dan moet het stuc net wat dieper liggen om gelijk te krijgen.aiksas schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:13:
Het lijkt er op dat bij mij het glad maken/schuren van het stuc de rasp tegen de tegels is gekomen met wat bruine roest puntjes tot gevolg, goed afplakken is aan te raden.
Ik heb zelf gewoon verwarming, maar ik heb wel veel ervaring gezien in andere huizen met schimmelproblemen. Oudere huizen (bijvoorbeeld uit 1979) zijn daar vaak gevoeliger voor dan nieuwere (zoals 2005), onder andere door andere ventilatieprincipes. zeker las het huis uit 1979 na geisoleerd is of wordt.Traavago schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:38:
Goedenavond,
Heel eerlijk: sommige dingen moet je gewoon even doorheen bijten of er het beste van maken. Vloerverwarming, wandverwarming, plafondverwarming, infrarood. Het kan allemaal. Ook een verlaagd plafond kan prima samen met een raam; het is een kwestie van ontwerpen en keuzes maken. en het hoeft ook niet veel te kosten.
Persoonlijk zou ik verwarming in de badkamer niet weglaten. Maar goed, ik heb inmiddels een overkill aan ‘champignonkwekerijen vermomd als badkamers’ gezien. dus wellicht is mijn visie wat gekleurd.
daarnaast is meer afgifte toekomst bestendiger (warmte pomp) en wordt je middels de vragenlijst bij verkoop vaak zoiets gevraagd als: "komen alle ruimtes op temperatuur? "
Heeft er hier iemand een Grohe thermostatische inbouw douche kraan? Ik vind de "brushed hard graphite" series wel mooi, maar er zitten van die witte "druk knoppen" op om om te schakelen tussen hand- en regen-douche. Ik vind dat er vrij lelijk uit zien op de plaatjes, plastic fantastic, maar vroeg me af hoe het er in de praktijk uitziet en voelt?
Ik heb een RVS opbouw variant (Grohe Euphoria) en bij mijn broer de gouden inbouw (GROHE Grohtherm SmartControl). De kunststof drukknoppen voelen degelijk aan en de plaatjes zijn vrij mat waardoor het niet imho niet plastic fantastic aandoet. Zou vooral in een winkel gaan kijken.olafmol schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:41:
Heeft er hier iemand een Grohe thermostatische inbouw douche kraan? Ik vind de "brushed hard graphite" series wel mooi, maar er zitten van die witte "druk knoppen" op om om te schakelen tussen hand- en regen-douche. Ik vind dat er vrij lelijk uit zien op de plaatjes, plastic fantastic, maar vroeg me af hoe het er in de praktijk uitziet en voelt?
Ik heb m sinds een week in supersteel. Ik vond de combinatie graphite/wit ook niet mooi, wel uitgezocht dat je die knopjes ook in het zwart kan bestellen.olafmol schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:41:
De douche zelf ben ik enorm tevreden over, ik had het nooit zo op regendouches, maar deze combinatie van de harde middenstand en de regendouche bevalt me echt super.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
tnx! Hoe voelen die knopjes? Is dat echt een "ik druk een plastic knopje in" of toch meer solide? Heb je ook een link naar die zwarte knopjes? BVD!ConQuestador schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:50:
[...]
Ik heb m sinds een week in supersteel. Ik vond de combinatie graphite/wit ook niet mooi, wel uitgezocht dat je die knopjes ook in het zwart kan bestellen.
De douche zelf ben ik enorm tevreden over, ik had het nooit zo op regendouches, maar deze combinatie van de harde middenstand en de regendouche bevalt me echt super.
Vandaag weer even een rondje langs de velden gedaan, vooral ook om de lades te voelen. Wat me opviel is dat bv Ink (sanibell) best wel wiebelig voelde, ik had gedacht dat voor de prijs de kwaliteit wel wat steviger zou aanvoelen?
Als ik dan zie dat bij Q1 sanitair een soortelijk meubel de helft goedkoper is (bv deze https://www.q1sanitair.nl...t-mat-zonder-kraangat.awp) dan bv Ink (of echt meubelmakers werk zoals TIZ design), waar zit em dat precies in? Wordt er ander materiaal gebruikt (steviger of dikker or robuuster) of is het toch de winstmarges of marketing?
Als ik dan zie dat bij Q1 sanitair een soortelijk meubel de helft goedkoper is (bv deze https://www.q1sanitair.nl...t-mat-zonder-kraangat.awp) dan bv Ink (of echt meubelmakers werk zoals TIZ design), waar zit em dat precies in? Wordt er ander materiaal gebruikt (steviger of dikker or robuuster) of is het toch de winstmarges of marketing?
Knopjes voelen solide, geen commentaar. Je mag de zwarten zelf zoeken, want ik heb ze niet opgeslagen ofzo. (Edit: ik typ "grohe buttons" in bij Google, en ik zie ze al staan)olafmol schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:52:
[...]
tnx! Hoe voelen die knopjes? Is dat echt een "ik druk een plastic knopje in" of toch meer solide? Heb je ook een link naar die zwarte knopjes? BVD!
Toevallig hebben wij ons badmeubel 3 jaar geleden al bij q1 besteld, deze is nog steeds in zeer goede conditie. Dus wat mij betreft een aanrader.
[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 27-02-2026 17:45 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Heb jij of anderen in dit topic succes gehad met het vinden van zo'n spiegel? Het lijkt wel of bijna alle badkamerspiegels met verlichting een schakelaar op de spiegel zelf moeten hebben, i.p.v. gewoon laten schakelen via de schakelaar bij de deur. Ik heb echt maar een enkele spiegel gevonden die dit niet had, maar die had dan weer ongezellig koel licht of zag er niet mooi uit.Guido7619 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Ik zelf zou het liefst spiegelverlichting willen die ik met een schakelaar bij de deur aan kan doen en niet via een touch schakelaar op de spiegel zelf.
edit: net dit topic gevonden, daar stonden nog wat tips in.
[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 08-03-2026 09:53 ]
Ik heb een spanplafond laten plaatsen door een bedrijf uit Enschede. Het advies was een stukje randLED in de douche te plaatsen ipv een spotje zodat deze geen schaduw veroorzaakt icm een regendouche. Moet zeggen dat het veel rustiger & mooier is geworden dan ik had verwacht!Remco Tr schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:56:
Binnenkort gaan we onze badkamer verbouwen. Twijvel alleen over de spotjes in verlaagd plafond.
Hebben jullie nog goede suggesties?
[Afbeelding]
De rest van het plafond heeft wel 3 spotjes waarvan twee tussen de wastafel & gebruiker in qua diepte.
Achteraf: rondom LED was ook mooi geweest. Ik dacht dat het een beetje te 'instagram' zou worden maar het valt me mee.
Ik heb mijn maatspiegel met frame, zonder led gekocht. En daar zelf een ledstrip en driver achter geplakt.Nordlys schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Heb jij of anderen in dit topic succes gehad met het vinden van zo'n spiegel? Het lijkt wel of bijna alle badkamerspiegels met verlichting een schakelaar op de spiegel zelf moeten hebben, i.p.v. gewoon laten schakelen via de schakelaar bij de deur. Ik heb echt maar een enkele spiegel gevonden die dit niet had, maar die had dan weer ongezellig koel licht of zag er niet mooi uit.
Aangesloten op schakelaar bij de deur.
Vandaag bij Baderie Smit langsgegaan om eens te voelen aan de verschillende soorten kranen. Ik had Grohe of Hansgrohe op onze shortlist staan, en dan inbouw kranen (thermostaat voor douche) allemaal in kleur brushed hard graphite (soort gun metal).
Maar ik schrok me rot toen ik die Grohe thermostaatkranen probeerde: dat is allemaal met plastic knoppen??!! Het voelde allemaal super flimsy en plastic fantastic. Ik kan me toch niet voorstellen dat Grohe als premium-merk in de markt niet een volledig metalen inbouw thermostaat kraan heeft in die kleur? Andere merken hadden dat nl wel, bv Ivy (van Sanibell) wat juist een goedkoper merk is, maar dat voelde vele malen steviger. Alleen omdat we voor inbouw gaan wil ik liever niet het risico nemen met een merk dat nog niet echt bewezen is.
Maar ik schrok me rot toen ik die Grohe thermostaatkranen probeerde: dat is allemaal met plastic knoppen??!! Het voelde allemaal super flimsy en plastic fantastic. Ik kan me toch niet voorstellen dat Grohe als premium-merk in de markt niet een volledig metalen inbouw thermostaat kraan heeft in die kleur? Andere merken hadden dat nl wel, bv Ivy (van Sanibell) wat juist een goedkoper merk is, maar dat voelde vele malen steviger. Alleen omdat we voor inbouw gaan wil ik liever niet het risico nemen met een merk dat nog niet echt bewezen is.
Check anders eens via de Baderie of zij ook Radomonte leveren. Onze Baderie in het noorden des lands wel.olafmol schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:33:
Vandaag bij Baderie Smit langsgegaan om eens te voelen aan de verschillende soorten kranen. Ik had Grohe of Hansgrohe op onze shortlist staan, en dan inbouw kranen (thermostaat voor douche) allemaal in kleur brushed hard graphite (soort gun metal).
https://www.radomonte.it/en
Zeer degelijke kwaliteit, maar scheelt een boel geld tov Hotbath b.v.
tnx, zal eens checken! Ondertussen nog eens online wat gezocht, en lijkt er toch op dat ook Grohe well "full metal" inbouw thermostaat kranen in brushed hard graphite in de collectie heeft:_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Check anders eens via de Baderie of zij ook Radomonte leveren. Onze Baderie in het noorden des lands wel.
https://www.radomonte.it/en
Zeer degelijke kwaliteit, maar scheelt een boel geld tov Hotbath b.v.
https://www.grohe.com/nl-...elling-antraciet-29181AL2
en
https://www.grohe.com/nl-...elling-antraciet-24358AL0
Tenminste, in de specs staat dat zowel de knoppen als het achterpaneel van metal zijn...
Toch nog eens navragen..
UPDATE: ff met Grohe gebeld, en die bevestigen idd dat de kranen van de Spa serie wel volledig van metaal zijn (of in ieder geval de buitendelen die je vastpakt). Wel bijzonder dat zo'n reseller dan gewoon zegt dat alles plastic is....
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 13-03-2026 16:25 ]
Ik ben hier ook al een hele tijd naar opzoek. Een grote spiegel met sfeerverlichting, directe verlichting en verwarming, echter zonder ingebouwde schakelaar. Wij zouden gewoon de wandschakelaar naast de deur willen gebruiken voor de spiegelverlichting.Nordlys schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Heb jij of anderen in dit topic succes gehad met het vinden van zo'n spiegel? Het lijkt wel of bijna alle badkamerspiegels met verlichting een schakelaar op de spiegel zelf moeten hebben, i.p.v. gewoon laten schakelen via de schakelaar bij de deur. Ik heb echt maar een enkele spiegel gevonden die dit niet had, maar die had dan weer ongezellig koel licht of zag er niet mooi uit.
Vreemd genoeg, niet zo makkelijk te vinden… alle tips zijn welkom. Idealiter zou het gaan om een organische vorm van ca. 160 cm breed.
[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 13-03-2026 22:00 ]
Bij ons hebben ze de schakelaar van de spiegel omzeilt waardoor we hem bij de deur kunnen schakelen
Komt dat niet omdat die knop op de spiegel niet alleen is voor aan en uit, maar ook om de lichtsterkte in te stellen en soms ook de kleur? Je sfeer dus. Dan is alleen een aan/uit schakelaar bij de deur niet handig.ChillPascal schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Ik ben hier ook al een hele tijd naar opzoek. Een grote spiegel met sfeerverlichting, directe verlichting en verwarming, echter zonder ingebouwde schakelaar. Wij zouden gewoon de wandschakelaar naast de deur willen gebruiken voor de spiegelverlichting.
Vreemd genoeg, niet zo makkelijk te vinden… alle tips zijn welkom. Idealiter zou het gaan om een organische vorm van ca. 160 cm breed.
Waarom wil je per se een schakelaar gebruiken?
Ik zou even kijken naar het aanbod van Gliss Design. Als ik het me nog goed kan herinneren kan je gewoon vragen om een externe schakelaar als alternatieve besturing.ChillPascal schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Ik ben hier ook al een hele tijd naar opzoek. Een grote spiegel met sfeerverlichting, directe verlichting en verwarming, echter zonder ingebouwde schakelaar. Wij zouden gewoon de wandschakelaar naast de deur willen gebruiken voor de spiegelverlichting.
Bij de maatwerk spiegels van Martens & Meijer kun je ook aangeven dat je alleen extern geschakeld wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 14-03-2026 06:22 ]
Bij :https://www.designspiegels.nl/badkamerspiegel-met-led-verlichting-verwarming-instelbare-lichtkleur-en-dimfunctie-100x70-cm#reviews
Bijvoorbeeld staat het zelfs bij de specificaties
Klopt, maar dan houdt je het probleem dat je ‘per ongelijk’ de verlichting uitzet via de spiegel zelf. Op dat moment functioneert de externe schakelaar dus niet meer.pukkie100 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:41:
Bij :https://www.designspiegels.nl/badkamerspiegel-met-led-verlichting-verwarming-instelbare-lichtkleur-en-dimfunctie-100x70-cm#reviews
Maanden later tot een ontwerp gekomen:Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:22:
Oké ik ben zwaar teleurgesteld in de keuzebeperktheid in de wereld van (standaard) badkamermeubels. Hoge kasten beperken zich tot de standaard smalle en ondiepe kolomkasten waarbij je onderkast dan uitsteekt.
We hebben een redelijk lange muur (3.10) te vullen en de ontwerpen zien er maar raar uit met standaard opstelling van kolomkast - brede onderkast - kolomkast.
Nu zit ik meer aan ontwerpen als dit te denken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar kan dergelijke wastafel zo niet vinden. Wellicht dan bij een fabrikant van keukenbladen op maat laten maken? (toch nog maatwerk).
Ik snap niet waarom keukenfabrikanten naast keukens en bijkeukens zich niet ook op badkamers richten, zo ontzettend veel meer opties.
/f/image/l44oA9pJvCxdDlq0nK5GTbiC.png?f=fotoalbum_large)
Het merk had niet meteen m'n voorkeur maar toch bij Sanibell uitgekomen. Uit de Bliss serie die na mijn post getipt werd het keramische blad uit de Cascata serie met wasbak van 120cm en decor onderkasten. Totaal wastafel is ca 6500.
Spiegel is Hipp Design Sun-line spiegel 140x130cm.
Bad is deze opgenomen in matwit:

Waarbij nog twijfel of we de badvulcombinatie nemen, waarbij er dus een waterval stroom uit het bad komt om te vullen ipv een kraan. Iemand ervaring mee? We waren er voor gegaan omdat in eerste er niet echt ruimte was voor een kraan, maar er is toch ca 13cm aan badwand boven het bad om iets aan te bevestigen. Dus mss gewoon een simpele thermostaatkraan ipv badvulcombinatie en een badrand set met knoppen en handdouche die dan op de vrij hoge badwand komen.
Over kranen gesproken. Ik wilde voor Grohe gaan maar vond bepaalde kranen niet zo mooi. Daarop heeft verkoper Ivy opgenomen maar twijfel nog wel of het niet beter is toch voor een Grohe of Hansgrohe te gaan. Gaat om opbouwkranen wel voornamelijk.
Diezelfde spiegel kan je op maat laten maken bij spiegelpracht voor minimaal 100 euro minder, daar heb ik de mijne ook vandaanHertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:31:
[...]
Spiegel is Hipp Design Sun-line spiegel 140x130cm.
Thanks! Prijsverschil is vrij gering, dus bij zelfde maatvoering gaan we voor de kant en klare, maar we willen mss een slagje groter ivm plafond hoogte dus dan is dit de uitkomst.ConQuestador schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:
[...]
Diezelfde spiegel kan je op maat laten maken bij spiegelpracht voor minimaal 100 euro minder, daar heb ik de mijne ook vandaan
Ik zal na dit weekend een langere post maken, maar wij hebben een 'grote' badkamer gerealiseerd voor 16k. Had wel goedkoper gekund als we de tegels wat slimmer hadden ingekocht en apart de badkamer meubels. Nu hebben we alles bij één winkel gehaald (horror winkel) en de tegels laten plaatsen door een tegelzetter, plafond gestuct en zelf de meubels geplaatst.BBBrt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:39:
Is er iemand die een enigszins zinnige schatting kan doen (door bijvoorbeeld eigen ervaring van kort geleden) van de kosten voor:
2 wc's (1,30 x 0,93), grote badkamer (3,75 x 2,15) en kleinere badkamer (2,15 x 1,45).
Alles wordt casco opgeleverd, we willen het bij één partij uit handen geven en onze smaak is midden-hoog segment.
De bandbreedte van mijn eigen schatting is nu als volgt en dat vind ik wat te groot
Wc1: 3000-5000
Wc2: 3000-5000
Grote badkamer: 14000-20000
Kleine badkamer: 7000-12000
Totaal: 27000-42000
Resultaat? 🙂SlqmLqck schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ik zal na dit weekend een langere post maken, maar wij hebben een 'grote' badkamer gerealiseerd voor 16k. Had wel goedkoper gekund als we de tegels wat slimmer hadden ingekocht en apart de badkamer meubels. Nu hebben we alles bij één winkel gehaald (horror winkel) en de tegels laten plaatsen door een tegelzetter, plafond gestuct en zelf de meubels geplaatst.
Doe ik na het weekend, moet de spiegel nog ophangen.
Ik heb eind vorig jaar getekend voor 31k (all in + montage) voor deze kleine zolder badkamer die casco is nu en de dekvloer er al uit gesloopt is.BBBrt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:39:
Is er iemand die een enigszins zinnige schatting kan doen (door bijvoorbeeld eigen ervaring van kort geleden) van de kosten voor:
2 wc's (1,30 x 0,93), grote badkamer (3,75 x 2,15) en kleinere badkamer (2,15 x 1,45).
Alles wordt casco opgeleverd, we willen het bij één partij uit handen geven en onze smaak is midden-hoog segment.
De bandbreedte van mijn eigen schatting is nu als volgt en dat vind ik wat te groot
Wc1: 3000-5000
Wc2: 3000-5000
Grote badkamer: 14000-20000
Kleine badkamer: 7000-12000
Totaal: 27000-42000
Plaatsing a.s. december.
:strip_exif()/f/image/rQx5H0HXOYIyUI6PIzyURekm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yn87ZirLwACx6K5UzOAf7V4p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door kaboom1555 op 20-03-2026 12:48 ]
Dank voor het delen van jouw ervaring. Maar met alle respect.. heb je sanitair van goud? Ik kan me oprecht niet voorstellen waar dat geld precies in is gaan zittenkaboom1555 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Ik heb eind vorig jaar getekend voor 31k (all in + montage) voor deze kleine zolder badkamer die casco is nu en de dekvloer er al uit gesloopt is.
Plaatsing a.s. december.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee allemaal vrij standaard, opbouw kranen enzo. Ook geen dure tegels. Maar alles bij elkaar tikt het nog best wel aan. Zit bijv. ook een maatwerk te betegelen inspectieluikje bij voor het knieschot. Het is niet de goedkoopste zaak in de buurt hier, dat wel, maar wel een hele goede met goede garanties enzo. Betaalde liever iets meer dan een beunhaas of gedoe en zelf kan ik het niet 😅BBBrt schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Dank voor het delen van jouw ervaring. Maar met alle respect.. heb je sanitair van goud? Ik kan me oprecht niet voorstellen waar dat geld precies in is gaan zitten
Edit:
[ Voor 21% gewijzigd door kaboom1555 op 20-03-2026 12:46 ]
Nog even terugkomend op het bad wat ik hierboven deelde. Ook zonder badvulcombinatie is zo'n Riho Desire bad nog 2300 euro. Maar ik zie diverse merken met een matwit acryl bad van zelfde vorm en formaat voor de helft van het geld. Is dat kwaliteitsverschil en zoja waar zit 'm dat wrs in of is het puur margeverschil.
Heeft hier iemand ervaring met geborsteld gunmetal kranen? Zie je daar sneller kalkaanslag en vlekken op dan op bijvoorbeeld geborsteld rvs? Ik twijfel nog tussen die twee. Gunmetal is wel het mooist bij de tegels die ik op het oog heb, maar het praktische element weegt uiteindelijk ook mee. Geen zin in eindeloos gepoets :-)
Hier ook het kranen-gedoe gehad. Als het om opbouwkranen gaat zou ik gewoon kiezen wat je mooi vindt, in dit geval Ivy. Ik vond ze er prima uitzien en het voelde allemaal ook solide in de winkel. Zelf gaan we echter voor inbouw en daarom toch voor combi van Hansgrohe (douche thermostaat kraan, ivm belachelijk lange levertijden van Grohe voor brushed hard graphite) en Grohe (voor de wastafel, vonden de Hansgrohe kraan in graphite niet mooi qua design).Hertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:31:
[...]
Over kranen gesproken. Ik wilde voor Grohe gaan maar vond bepaalde kranen niet zo mooi. Daarop heeft verkoper Ivy opgenomen maar twijfel nog wel of het niet beter is toch voor een Grohe of Hansgrohe te gaan. Gaat om opbouwkranen wel voornamelijk.
Gewoon na het douchen even je handdoek er overheen, dan heb je nergens last van.aiksas schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:38:
Heeft hier iemand ervaring met geborsteld gunmetal kranen? Zie je daar sneller kalkaanslag en vlekken op dan op bijvoorbeeld geborsteld rvs? Ik twijfel nog tussen die twee. Gunmetal is wel het mooist bij de tegels die ik op het oog heb, maar het praktische element weegt uiteindelijk ook mee. Geen zin in eindeloos gepoets :-)
Ben benieuwd naar jullie inzichten: we zijn vrij kieskeurig over welke spullen en materialen we in onze nieuwe badkamer willen. Bij "badkamer specialist X" hadden ze wel spullen van A maar niet van B, bij "specialist Y" weer precies andersom etc. Uiteindelijk hebben we bij een badkamerspecialist in Utrecht de meeste producten van onze verlanglijst weten te vinden.
Alleen de initiele offerte is behoorlijk aan de hoge kant, het zijn nog net geen officiele adviesprijzen van de fabrikant. Als ik dit op het internet bij elkaar klik ben ik, inclusief verzendkosten, zeker 20% goedkoper uit.
Maar nu komt de catch: wij hebben al een aannemer gekozen die voor ons de badkamer renovatie gaat doen, zij staan erg goed bekend hier in de buurt, en kennen onze (jaren 30) huizen ook door & door, wat erg handig is in de praktijk. Normaliter werken ze voor badkamers met "specialist X" maar daar kwamen we er dus niet mee uit.
Nu hebben ze wel een technische tekening nodig. We kunnen nu 2 kanten op: als ik bij de badkamerspecialist het offerte bedrag wat omlaag naar realistischer niveau kan krijgen, dan hebben we de technische tekening er ook bij.
Maar als deze club niet omlaag kan of wil (zou me niet verbazen aangezien we de installatie niet door hen laten doen) dan moeten we de technische (en 3D) tekening ergens anders laten maken. Heeft iemand daar uberhaupt ervaring mee, en zo ja, wat zou zoiets realistisch kosten? (NB wij wonen in Utrecht stad waar alles duurder is ahum)
Dank voor het meedenken alvast!
(NB overigens vind ik het best wel "shocking" hoe je in de huidige markt als consument met een eigen mening wordt behandeld door veel (badkamer)partijen. Het is soms echt van "U kunt alles kiezen, als het maar chroom is en van merk Y. Nee andere kleurtjes dat hebben we niet, wat een raar idee!")
Alleen de initiele offerte is behoorlijk aan de hoge kant, het zijn nog net geen officiele adviesprijzen van de fabrikant. Als ik dit op het internet bij elkaar klik ben ik, inclusief verzendkosten, zeker 20% goedkoper uit.
Maar nu komt de catch: wij hebben al een aannemer gekozen die voor ons de badkamer renovatie gaat doen, zij staan erg goed bekend hier in de buurt, en kennen onze (jaren 30) huizen ook door & door, wat erg handig is in de praktijk. Normaliter werken ze voor badkamers met "specialist X" maar daar kwamen we er dus niet mee uit.
Nu hebben ze wel een technische tekening nodig. We kunnen nu 2 kanten op: als ik bij de badkamerspecialist het offerte bedrag wat omlaag naar realistischer niveau kan krijgen, dan hebben we de technische tekening er ook bij.
Maar als deze club niet omlaag kan of wil (zou me niet verbazen aangezien we de installatie niet door hen laten doen) dan moeten we de technische (en 3D) tekening ergens anders laten maken. Heeft iemand daar uberhaupt ervaring mee, en zo ja, wat zou zoiets realistisch kosten? (NB wij wonen in Utrecht stad waar alles duurder is ahum)
(NB overigens vind ik het best wel "shocking" hoe je in de huidige markt als consument met een eigen mening wordt behandeld door veel (badkamer)partijen. Het is soms echt van "U kunt alles kiezen, als het maar chroom is en van merk Y. Nee andere kleurtjes dat hebben we niet, wat een raar idee!")
[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 24-03-2026 15:06 ]
Ik vind dit ook aardig aan de prijs hoor...kaboom1555 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Ik heb eind vorig jaar getekend voor 31k (all in + montage) voor deze kleine zolder badkamer die casco is nu en de dekvloer er al uit gesloopt is.
Plaatsing a.s. december.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was 30-35k kwijt voor een toilet van 1x2m en badkamer van 2,40x2,40m ongeveer.
En dan was dat alles terug naar casco, verlaagd plafond, stucadoor en kitter, tegels in verstek gezaagd. En dan had ik ook nog dure Porcelanosa XXL tegels van 125eur per m2...
Aannemer was overigens ook één van de duurdere maar wel 200+ reviews met een score van 4.8 sterren en eerlijk is eerlijk: Het is echt super strak en netjes.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
..Ik weet niet of er grote bouwkundige veranderingen komen waar goed overnagedacht moet worden maar een beetje ontwerp kun je zelf maken tot het niveau dat een aannemer het begrijpt. Moeilijker dan waar het badmeubel en de douche moet komen is het meestal niet? Een aannemer heeft de 3d plaat niet nodig om toch te snappen dat er een leiding naar een kraan moet?olafmol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:50:
Ben benieuwd naar jullie inzichten: we zijn vrij kieskeurig over welke spullen en materialen we in onze nieuwe badkamer willen. Bij "badkamer specialist X" hadden ze wel spullen van A maar niet van B, bij "specialist Y" weer precies andersom etc. Uiteindelijk hebben we bij een badkamerspecialist in Utrecht de meeste producten van onze verlanglijst weten te vinden.
Ik zou overleggen met deze partij en rustig een keer zelf wat schetsen. Met een rolmaat, pen en papier moet het ook lukken als het digitaal niet zelf lukt
Een goede aannemer heeft helemaal geen tekening nodig. De mijne destijds ook niet.olafmol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:50:
Op de eerste dag na het sloopwerk met de aannemer alles mondeling doorgenomen waarbij hij alles aftekende op de muren met de afmetingen erbij.
Verder bij elke stap haalde hij mij erbij om nogmaals af te stemmen/definitief een keuze te maken.
Dus waar moet het douche wandje komen, waar wil je de douche kraan, Hoe hoog/diep moest het zitje in de douche, waar je meubel of stopcontact, hoe hoog het toilet, hoe moet de verdeling van de tegels worden etc etc.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Ik heb geen twijfel over de capaciteiten van deze aannemer. Alleen willen ze wel een 3D en technische tekening.
[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 24-03-2026 16:44 ]
Dat is bij een badkamer gewoon echt niet nodig... Samen doorlopen waar je alles wil hebben en ze moeten dan zelf kunnen snappen welke leiding waarheen moet.olafmol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:43:
Ik heb geen twijfel over de capaciteiten van deze aannemer. Alleen willen ze wel een 3D en technische tekening.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Net als:Fanta schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:21:
[...]
Gewoon na het douchen even je handdoek er overheen, dan heb je nergens last van.
De tegels, de voegen en de douchecabine of glazen wand
@olafmol Aannemer heeft waarschijnlijk een keer een discussie gehad na oplevering met een klant en niet zwart op wit hoe iets gemaakt had moeten worden. Komt hij zelf wel en niet een onder aannemer? Hij zal het misschien moeten uitleggen aan andere en dat is lastig zonder tekening.
Jup. Glazen wand even met een trekkertje, tegels met een doekje. Ik doe het dagelijks, scheelt een hoop kalkafzetting.ViezeVis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Net als:
De tegels, de voegen en de douchecabine of glazen wand. We doen het nog braaf, maar het verveelt wel.
Ja komt zeker zelf wel. Aannemer staat niet ter discussie in deze. Exact uitgekozen vanwege uitmuntende trackrecord. Blijkbaar hoort dit er dan ook bij ivm geen communicatie stoornis oidSlqmLqck schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:06:
@olafmol Aannemer heeft waarschijnlijk een keer een discussie gehad na oplevering met een klant en niet zwart op wit hoe iets gemaakt had moeten worden. Komt hij zelf wel en niet een onder aannemer? Hij zal het misschien moeten uitleggen aan andere en dat is lastig zonder tekening.
Wij lopen zo’n beetje tegen hetzelfde aan. Badkamer leveranciers die adviesprijs rekenen met een beetje korting. Wij halen de duurste dingen eruit die online voor 1/3 van het bedrag kunnen en de specifieke dingen en maatwerk laten we zitten. Wetende dat we heel veel kunnen besparen als we alles zelf bij elkaar klikken, maar de compromis van het ‘gemak’.olafmol schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:50:
Ben ik weer (pfff wat een bevaling zeg). Zijn er hier mensen met ervaring met een douchewand met plafondbevesting, of 45graden hoekbevestiging? We hebben een nogal hoog raam, ca. 210cm hoog (inclusief kozijn) en dus is een horizontale bevestiging daar geen optie met standaard 200cm hoge douchewanden. Of ik moet een hogere douchewand doen, of een plafond of 45graden bevestiging. De aannemer is geen fan van plafondbevestiging want "niet zo stevig" (wij hebben een gipsplafond denk ik, maar het hele plafond gaat er toch uit en verstevigingspunten kunnen dus aangelegd worden).
Weer een update (voor geinteresserde meelezers deel ik maar ff wat er allemaal gebeurt, mss interessant): volgens de "sanitair expert" is een plafondbevestiging van meer dan 30cm hoog niet echt veilig en stabiel. Dus dat wordt em uberhaupt niet bij ons. Ik heb nu draaibare stabilisatiestangen gevonden in gun metal, en die gaan we ws schuin naar de linkermuur (de glaswand zit tegen de rechtermuur) monteren zodat we om het raam heen kunnen werken. Alternatief was nog geweest om een horizontale haakse stabilisatiestang schuin omhoog te laten lopen zodat deze boven het raam uitkomt, maar we denken dat de 45 graden stabilisatiestang netter is).
Weer een update (voor geinteresserde meelezers deel ik maar ff wat er allemaal gebeurt, mss interessant): volgens de "sanitair expert" is een plafondbevestiging van meer dan 30cm hoog niet echt veilig en stabiel. Dus dat wordt em uberhaupt niet bij ons. Ik heb nu draaibare stabilisatiestangen gevonden in gun metal, en die gaan we ws schuin naar de linkermuur (de glaswand zit tegen de rechtermuur) monteren zodat we om het raam heen kunnen werken. Alternatief was nog geweest om een horizontale haakse stabilisatiestang schuin omhoog te laten lopen zodat deze boven het raam uitkomt, maar we denken dat de 45 graden stabilisatiestang netter is).
[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 26-03-2026 14:38 ]
Ik heb ondertussen wel een partij gevonden die (online) een technische en 3D tekening kan maken in de gangbare tools, kost 295 euro als ik me niet vergis. (Of ik ga het gewoon zelf op een kladje tekenen want ik begin er wel beetje zat van te worden zo haha)MikaX schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Wij lopen zo’n beetje tegen hetzelfde aan. Badkamer leveranciers die adviesprijs rekenen met een beetje korting. Wij halen de duurste dingen eruit die online voor 1/3 van het bedrag kunnen en de specifieke dingen en maatwerk laten we zitten. Wetende dat we heel veel kunnen besparen als we alles zelf bij elkaar klikken, maar de compromis van het ‘gemak’.
Aanvulling: het verschil, inclusief verzendkosten, en inclusief 20% korting die ik nu heb bedongen, is nog steeds bijna 30% in prijs. Dat is echt een behoorlijk bedrag, kun je van op vakantie.
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 26-03-2026 11:38 ]
Goedemorgen,
Voor onze aanstaande badkamerverbouwing heb ik een aantal vragen en wellicht hebben jullie hier een advies op, het is onze eerste nieuwe badkamer dus er komt een hoop op ons af.
Voor onze aanstaande badkamerverbouwing heb ik een aantal vragen en wellicht hebben jullie hier een advies op, het is onze eerste nieuwe badkamer dus er komt een hoop op ons af.
- Wij hebben de CeraVision Citylife beige tegels op het oog, deze zijn 60x120, klopt het dat dit te zwaar wordt voor de tegelzetter en dat er twee man nodig zijn bij plaatsen aan de wand? De loodgieter is hier huiverig voor. Weet iemand hoe de tegel heet bij 60x60 als alternatief?
- Bij het plaatsen van een douchegoot is het advies om deze met open (rooster met sleufjes) rooster te plaatsen zodat het water beter wegloopt omdat er kan worden ontlucht. Feit of fabel?
- We willen koperkleurige kranen en douche, zitten hier nog nadelen aan met schoonmaken of bladderen? En dan met of zonder PVD coating?
- Zijn er ook goede productielijnen van Grohe of is het nu allemaal Chinees plastic?
- En, we willen een meubel van 140 breed, klopt het dat deze alleen met twee wasbakken te leveren zijn i.v.m. breekbaarheid van één grote wasbak?
- Zijn nog do's of dont's voor een schuifdeur of de keuze voor toch een deur (ook in koperkleur) van 120cm breed?
4800Wp - 225° ZW - 12°
- 60x120 is prima te doen, ik heb het zonder echte tegelervaring ook gedaan in mijn badkamer. (dat gezegd hebbende: het is wel een stuk lastiger dan kleinere tegels)Padje87 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
Goedemorgen,
- Wij hebben de CeraVision Citylife beige tegels op het oog, deze zijn 60x120, klopt het dat dit te zwaar wordt voor de tegelzetter en dat er twee man nodig zijn bij plaatsen aan de wand? De loodgieter is hier huiverig voor. Weet iemand hoe de tegel heet bij 60x60 als alternatief?
- Bij het plaatsen van een douchegoot is het advies om deze met open (rooster met sleufjes) rooster te plaatsen zodat het water beter wegloopt omdat er kan worden ontlucht. Feit of fabel?
- We willen koperkleurige kranen en douche, zitten hier nog nadelen aan met schoonmaken of bladderen? En dan met of zonder PVD coating?
- Zijn er ook goede productielijnen van Grohe of is het nu allemaal Chinees plastic?
- En, we willen een meubel van 140 breed, klopt het dat deze alleen met twee wasbakken te leveren zijn i.v.m. breekbaarheid van één grote wasbak?
- Zijn nog do's of dont's voor een schuifdeur of de keuze voor toch een deur (ook in koperkleur) van 120cm breed?
- Wij hebben gewoon een douchegoot van 140cm breed met tegel erin geplakt. Deze voert zonder moeite 30l/m af.
- Wij hebben alles van Grohe, reden is dat Grohe gewoon een ontzettend goede naam heeft. Mocht er over 10 jaar iets stuk gaan dan weet je vrij zeker dat je zonder problemen vervangende onderdelen kan krijgen.
- Wij hebben ook een 140cm badmeubel, met daarop wel 2 wasbakken uit 1 geheel, simpelweg omdat dit handiger is dat er ook een middenstukje is.
Ter verduidelijking nogmaals de foto die ik eerder ook gepost heb, toen vanwege de spiegel
Als wastafel heb ik zelf (120 maar 140 kon ook) gekozen voor een assymetrische. Vond dat zelf een tof effect geven en ik heb meer baat bij aflegruimte dan een tweede wasbak.ConQuestador schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:12:
[...]
- 60x120 is prima te doen, ik heb het zonder echte tegelervaring ook gedaan in mijn badkamer. (dat gezegd hebbende: het is wel een stuk lastiger dan kleinere tegels)
- Wij hebben gewoon een douchegoot van 140cm breed met tegel erin geplakt. Deze voert zonder moeite 30l/m af.
- Wij hebben alles van Grohe, reden is dat Grohe gewoon een ontzettend goede naam heeft. Mocht er over 10 jaar iets stuk gaan dan weet je vrij zeker dat je zonder problemen vervangende onderdelen kan krijgen.
- Wij hebben ook een 140cm badmeubel, met daarop wel 2 wasbakken uit 1 geheel, simpelweg omdat dit handiger is dat er ook een middenstukje is.
Ter verduidelijking nogmaals de foto die ik eerder ook gepost heb, toen vanwege de spiegel
[Afbeelding]
Met de hoge kraan (want die is te zwenken) is de wasbak wel wat ondiep qua spetteren.
Kan er genoeg vinden, bijv:Padje87 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
https://www.tegeldepot.nl...1dTiewEAQYAiABEgKfVfD_BwE
of
https://sanitairkamer.nl/...1dTiewEAQYBSABEgIhNfD_BwE
Plafondbevesting. "gewoon" kiezen voor een op maat gemaakte douchewand. 1800 euro voor alles. De gap tussen het plafond en de wand is 23 cm. Afmeting is 88b x 208h (vaste deel).olafmol schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:02:
Ben ik weer (pfff wat een bevaling zeg). Zijn er hier mensen met ervaring met een douchewand met plafondbevesting, of 45graden hoekbevestiging? We hebben een nogal hoog raam, ca. 210cm hoog (inclusief kozijn) en dus is een horizontale bevestiging daar geen optie met standaard 200cm hoge douchewanden. Of ik moet een hogere douchewand doen, of een plafond of 45graden bevestiging. De aannemer is geen fan van plafondbevestiging want "niet zo stevig" (wij hebben een gipsplafond denk ik, maar het hele plafond gaat er toch uit en verstevigingspunten kunnen dus aangelegd worden).
60x120 gaat makkelijk in je eentje, zeker op de wand.Padje87 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
Goedemorgen,
Van die douchegoot is onzin, ik hier voert de douchegoot met tegelrooster het nog goed af als ik 2 douches aan zet, en we hebben volle waterdruk want een boilervat.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
- Dat heb ik idd ook vaker gehoord, bij grotere tegels van bv 120x60 zijn er 2 man nodig omdat deze zwaarder zijn. Blijkbaar zijn Tweakers zelf wat sterker dan de gemiddelde tegelzetterPadje87 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
Goedemorgen,
- open rooster verhaal is volgens mij onzin
- gekleurde kranen moet je ff goed kijken hoe de kleur erop is gekomen. Goedkopere merken kunnen een soort van folie of coating gebruiken, de betere merken gebruiken PVD voor hun kleurtjes. Nu is het wel zo dat kalk en schoonmaakmiddelen eerder te zien zijn op donkere kleuren
- 140cm wasbakken zijn er genoeg, ligt ook beetje aan het materiaal (keramiek of solid surface oid), maar onzin verhaal dat dat alleen met 2 wasbakken kan ivm breken
- Grohe heeft veel plastic bij hun standaard series (verbaasde mij ook) maar als je naar hun premium lijn gaat (Grohe Spa) dan is het allemaal messing en stevig. Hansgrohe heeft al veel minder plastic in hun basis series. Merken als Hotbath en Ivy zijn Chinese producten met een rebranding/marketing sausje (heb ik me uit meerdere bronnen laten vertellen). Hoeft niks mis mee te zijn, maar of ze over 10 jaar nog (reserve)onderdelen hebben is de vraag. Omdat wij met inbouwkranen gaan werken hebben we toch voor Grohe en Hansgrohe gekozen.
Ja dat kan natuurlijk ook nog. Is dat plafond gips, en zo ja, zit er nog een balk oid op dat punt van de bevestiging?Mutybay schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:14:
[...]
Plafondbevesting. "gewoon" kiezen voor een op maat gemaakte douchewand. 1800 euro voor alles. De gap tussen het plafond en de wand is 23 cm. Afmeting is 88b x 208h (vaste deel).
[Afbeelding]
Groene gipsplaat gewoon.olafmol schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:59:
[...]
Ja dat kan natuurlijk ook nog. Is dat plafond gips, en zo ja, zit er nog een balk oid op dat punt van de bevestiging?
Nee niks. In mijn oude huis zat er een stang naar de muur toe en had verwacht dat dat nu ook zou zijn. Daarom geen rekening mee gehouden. Als je het wel weet, kleine moeite om een extra balk te plaatsen.olafmol schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
[...]
Dus niks qua versteviging boven de gipsplaat waar de stang eraan vast geschroefd zit?
De badkamerwinkel voorziet normaliter toch de klant van een installatietekening? We hebben alleen een ruwe maatschets gekregen, niet een echte installatietekening met bv vooraanzicht met posities warm/koud water op de mm in afstand tot muur en vloer.
20k uitgeven en dan geen installatietekening. Hadden we met zo goed naar x2o kunnen gaan.
20k uitgeven en dan geen installatietekening. Hadden we met zo goed naar x2o kunnen gaan.
Misschien niet standaard, maar als je het vraagt lijkt me dat ze dat kunnen doen?Hertog_Martin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:48:
De badkamerwinkel voorziet normaliter toch de klant van een installatietekening? We hebben alleen een ruwe maatschets gekregen, niet een echte installatietekening met bv vooraanzicht met posities warm/koud water op de mm in afstand tot muur en vloer.
Hebben ze het wel ingemeten allemaal?
Nee dat doen zeker niet alle badkamerzaken. Is niet zo gebruikelijk als bij een keuken.Hertog_Martin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:48:
Hm oké, apart, het is belangrijker dan bij een keuken aangezien bv voor een douchekraan de wateraansluiting exact op de juiste positie moet zitten.Makrolon schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Nee dat doen zeker niet alle badkamerzaken. Is niet zo gebruikelijk als bij een keuken.
Ja alleen als de aanemer zelf niet kan bedenken waar dat moet komen kan je beter een andere zoeken.Hertog_Martin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:12:
[...]
Hm oké, apart, het is belangrijker dan bij een keuken aangezien bv voor een douchekraan de wateraansluiting exact op de juiste positie moet zitten.
En als je in het werk beslist dat je de douche iets groter maakt en de kraan moet in t midden heb je ook niks meer aan die tekening.
Wij willen in een aangekochte woning onze badkamer (4m2) en een toilet (1.1m2) laten renoveren met een basis opstelling in het laag / midden segment. Denk aan een inloopdouche, toilet, wasmeubel, spiegel en spotjes.
Wij zijn langs 3 badkamer speciaalzaken geweest, een aannemer gesproken en heb nog kort met Hornbach gesproken over hun plaatsingsservice over onze wensen en wat de kosten ongeveer gaan worden.
Bij de speciaalzaken liggen de prijzen op 22k totaal inclusief montage waarvan de montage ongeveer 13k - 15k als range in beslag neemt voor badkamer & toilet samen en variërend van 7k-9k kosten voor sanitair en alle benodigdheden voor de klus.
De aannemer rekent 24k in totaal met 5k als reservering voor sanitair als stelpost.
Hornbach zegt dat ze voor een badkamer van dit formaat 15k rekenen voor installatie en een toilet vaak rond de 5k en zegt dat 25k-27k totaal realistisch is.
Ben benieuwd of dit een beetje herkenbare bedragen zijn en gebruikelijk, of dat we echt verkeerd aan het kijken zijn wellicht.
Wij zijn langs 3 badkamer speciaalzaken geweest, een aannemer gesproken en heb nog kort met Hornbach gesproken over hun plaatsingsservice over onze wensen en wat de kosten ongeveer gaan worden.
Bij de speciaalzaken liggen de prijzen op 22k totaal inclusief montage waarvan de montage ongeveer 13k - 15k als range in beslag neemt voor badkamer & toilet samen en variërend van 7k-9k kosten voor sanitair en alle benodigdheden voor de klus.
De aannemer rekent 24k in totaal met 5k als reservering voor sanitair als stelpost.
Hornbach zegt dat ze voor een badkamer van dit formaat 15k rekenen voor installatie en een toilet vaak rond de 5k en zegt dat 25k-27k totaal realistisch is.
Ben benieuwd of dit een beetje herkenbare bedragen zijn en gebruikelijk, of dat we echt verkeerd aan het kijken zijn wellicht.
In sept/okt heb ik (samen met m'n vriendin) een huis gekocht. Op 2 feb de steutel gekregen en 2 feb waren de eerste tegels van de badkamer. Oh ja wij hadden geen klus ervaring. Omdat dit topic vooral over de verkopers, kwaliteit en prijs gaat zal ik daar mee beginnen. TLDR: kosten stan onderaan.
Goed het begint met een geschikte toko uitzoeken die je helpt, mijn voorkeur had er een bij uit het dorp, maar mijn vriendin die wilde graag naar zo'n sale/dump winkel, dus we zijn een rondje gaan doen op zo'n boulevard. Ik schrok op dat moment wel een beetje van de prijzen. Uiteindelijk hebben we er één gekozen, maar achteraf kan ik niet goed vertellen waarom. Prima geholpen met wat voor spullen we wilde, maar er moest een inmeting worden gedaan a 180 euro. Vond ik al vreemd en ik had al gezegd dat het waardeloos is, want het verlaagd plafond moet eruit en het muurtje van de badkamer van de oud bewoners. De verkoper stond erop en wil het anders niet verkopen. Oh ja alles moest in de winkel worden afgesproken, niets via de mail, niets via de telefoon. Niet echt handig maar goed. Uiteindelijk hebben we de prijs uit onderhandeld en een handtekening eronder(waarom bestaat dit soort handje klap nog). Ohja, het slopen, tegels zetten, plafond stucen, loodgieter werk en alle randzaken kon je afnemen a 15k. We hadden al een loodgieter en stucadoor (voor het plafond) dus we vonden niet nodig. Slopen zouden we zelf doen, waar ik me zelf zeer overschat ben trouwens. We hebben bij deze partij ook de wc tegels en WC + fontein met meubel(tje) gekocht. Spullen zouden 10 weken levertijd en ruim op tijd zouden we zijn (12 weken van te voren).
Al dit soort toko's maken gebruik van onder aannemers en verkopen alleen iets. Spullen worden opgeslagen bij Punt A. Spullen worden geleverd door Punt B. naja opzich niet erg, maar zo ook het inmeten. We hadden nog niet de sleutel maar van de (oude) bewoners konden wel ff langs komen. Zijn immers oude mensen dus ze vonden het wel leuk dat er mensen op bezoek kwamen. Heb natuurlijk wel aan de inmeter gevraagd waarom we dit nu doen, want heel die badkamer gaat plat "geen idee waarom je dat zou doen, er zit een verlaagd plafond onder" aldus de inmeter. Hierna nogmaal tegen de verkoper gezegd dat het plafond er nog uit gaat, maar dat beetje gaat niet veel uit maken. We hadden 0 tegels over en er zijn er gelukkig 0 gebroken.
In de tussentijd hebben we de sleutel gekregen en ben ik de eerste week bezig geweest met deel de badkamer te slopen, waar 3 lagen(!!!) tegels overheen zaten. De tegels zouden geleverd worden op 9 feb, althans in de week van 9 feb, maar helaas gebeurde dit niet. Op 6 feb om 16:30(!!!), sorry meneer we kunnen niet leveren volgende week de tegels zijn niet op voorraad. Deze zouden op 17 maart leverbaar zijn. Deze man sprak vrij gebrekig nederlands en ik kon de datum niet verstaan alleen 17. Ik heb het op de mail laten zetten en hier kwam ik erachter dat deze persoon maart zei (ofdat hij ook echt maart heeft gezegd kan ik me niet meer herinneren). Ik heb geprobeerd de winkel te bellen, maar die waren onbereikbaar. Ik ben vervolgens zelf die avond op zoek gegaan naar het zelfde merk en waar deze verkocht worden en ja hoor, ik vond een webshop waar ze op voorraad waren. Hup daar heen de volgende dag, maar helaas deze showroom kon ze ook niet bestellen. Deze showroom wilde wel ff bellen hoe het kan dat al die tegel in een dag weg zijn gegaan. Een project ontwikkelaar, ohja op donderdag einde van de middag! Uiteindelijk hebben we een tint donkerder gekozen en daarvoor een offerte willen laten opmaken, zodat we deze eventueel dinsdag bij hun konden bestellen en ze van de factuur laten halen bij de badkamer winkel. Dinsdag dr heen, want aan de telefoon krijg je niets klaar bij ze. we hebben ook een douch goot willen switchen, een zonder flens op aanrader van de loodgieter. Het argument was daar; nee we hebben al ingekocht (HOE KUN JE DE TEGELS NIET HEBBEN DAN!?). Goed, terug naar de winkel, was allemaal moeilijk maar meneer ging de leverancier bellen. De tegels zouden 26 feb binnen komen en dan 27ste uitgeleverd worden. Nou prima, iets later en de tegelzetter zou die week erna ook nog kunnen. Zet het op de mail dat je het bevestigd en dan bel ik morgen voor een afspraak te maken voor het transport. Dit moest dan met de verkoper zelf gebeuren die was die dag vrij. Woensdag ochtend; neemt niet op; woensdag middag; Ja hij zit met een klant, eind van de dag belt hij terug. donderdag ochtend; hij belt eind van de dag terug. Daar trap ik geen twee keer in dus ik heb gevraagd wanneer hij klaar is dat ik zelf wel bel, omdat ze dit gisterne zijn vergeten. Gelukkig nam hij daarna wel op. Nou af gesproken dat de 27ste alles zouden leveren (of nee toch niet). Uurtje later belt de verkoper terug. Gaat niet lukken worden toch pas in maart geleverd. Toen heb ik toch even uigelegd dat we ons in allerlei bochten aan het wurmen zijn, omdat één partij zich niet aan afspraken kunnen houden. Geprobeerd om nog onder de tegels uit te komen, maar ze bleven steen vast dat dit niet kon. Uiteindelijk heb ik het artikel nummer gegeven van de tint donker en deze was wel op voorraad (joh) en hebben we deze maar bestelt. Alles zou op de 27ste binnen komen (hopen we).
In de tussen tijd hebben de hele badkamer gesloopt, zit de afvoer toch iets anders dan gedacht, maar daar maak ik wel iets van met de loodgieter. Ik ben blij dat ik een goeie breekhamer heb gekocht, want holy shit. maar goed spullen zijn binnen gekomen, ik was die dag in het nieuwe huis gaan werken, zodat ze niet zeggen dat er niemand is. Ze zouden tussen 11 en 1 komen en wat denk je, half 11 waren ze er al. Ook niet gebeld van te voren.
Loodgieter is een collega van m'n vader en niets op aan te merken. Hadden zelf alles al uitgebikt hij hoefde alleen de nieuwe leidingen te leggen, af te knellen en de nieuwe afvoer naar de koof. Tegelzetter komt ook uit het dorp en ook niets op aan te merken. Binnen 6 dagen was alles af en een random 7de dag is alles gekit. Meubel, douch, wc en spiegel hebben we zelf opgehangen.
Het lijkt nu een beetje een negatief verhaal, maar er zijn ook best wel dingen goed gegaan, maar de slechten dingen blijven meer hangen in zoiets. Ik ben hier veel te veel mee bezig geweest, waardoor ik ik merkte dat ik soms met een ander humeur aan de slag ging in het huis. Je denkt een badkamer te kopen bij één partij en dan ben je als nog heel de tijd bezig met van alles te regelen. Ga ik ooit terug naar deze toko? Nee ik zal weer een partij kiezen in de buurt in plaats van dit soort cowboys. Maar goed, de kosten;
Badkamer spullen: 8.5k (incl wc beneden + fontein met op berg kastje, zelfde merk/vorm als badkamer)
Stucadoor: 1000, ongeveer (cement basis op de muur & plafond. We hebben nog meer laten stucen in het huis)
Tegelzetter: 7.5k (wc wand + badkamer wand en vloer)
Loodgieter: 550 en 2 lunches + wat bier (prijs is incl materiaal)
Eigen uren: rond de 70 uur (elektra punt, wc ophangen en meubels, maar voornamelijk slopen)
Totaal: 17.550
Volgende week overhuizen na elk weekend klussen vanaf 2 feb. Nog niet af, maar wel bewoonbaar. Ik ben er onderhand ook wel klaar en ik ben blij 11 jaar geleden de keuze heb gemaakt om toch een HBO studie achter m'n MBO te gaan doen. Hieronder nog een foto van het resultaat. Badkamer is 2.50 bij 2.26.
Goed het begint met een geschikte toko uitzoeken die je helpt, mijn voorkeur had er een bij uit het dorp, maar mijn vriendin die wilde graag naar zo'n sale/dump winkel, dus we zijn een rondje gaan doen op zo'n boulevard. Ik schrok op dat moment wel een beetje van de prijzen. Uiteindelijk hebben we er één gekozen, maar achteraf kan ik niet goed vertellen waarom. Prima geholpen met wat voor spullen we wilde, maar er moest een inmeting worden gedaan a 180 euro. Vond ik al vreemd en ik had al gezegd dat het waardeloos is, want het verlaagd plafond moet eruit en het muurtje van de badkamer van de oud bewoners. De verkoper stond erop en wil het anders niet verkopen. Oh ja alles moest in de winkel worden afgesproken, niets via de mail, niets via de telefoon. Niet echt handig maar goed. Uiteindelijk hebben we de prijs uit onderhandeld en een handtekening eronder(waarom bestaat dit soort handje klap nog). Ohja, het slopen, tegels zetten, plafond stucen, loodgieter werk en alle randzaken kon je afnemen a 15k. We hadden al een loodgieter en stucadoor (voor het plafond) dus we vonden niet nodig. Slopen zouden we zelf doen, waar ik me zelf zeer overschat ben trouwens. We hebben bij deze partij ook de wc tegels en WC + fontein met meubel(tje) gekocht. Spullen zouden 10 weken levertijd en ruim op tijd zouden we zijn (12 weken van te voren).
Al dit soort toko's maken gebruik van onder aannemers en verkopen alleen iets. Spullen worden opgeslagen bij Punt A. Spullen worden geleverd door Punt B. naja opzich niet erg, maar zo ook het inmeten. We hadden nog niet de sleutel maar van de (oude) bewoners konden wel ff langs komen. Zijn immers oude mensen dus ze vonden het wel leuk dat er mensen op bezoek kwamen. Heb natuurlijk wel aan de inmeter gevraagd waarom we dit nu doen, want heel die badkamer gaat plat "geen idee waarom je dat zou doen, er zit een verlaagd plafond onder" aldus de inmeter. Hierna nogmaal tegen de verkoper gezegd dat het plafond er nog uit gaat, maar dat beetje gaat niet veel uit maken. We hadden 0 tegels over en er zijn er gelukkig 0 gebroken.
In de tussentijd hebben we de sleutel gekregen en ben ik de eerste week bezig geweest met deel de badkamer te slopen, waar 3 lagen(!!!) tegels overheen zaten. De tegels zouden geleverd worden op 9 feb, althans in de week van 9 feb, maar helaas gebeurde dit niet. Op 6 feb om 16:30(!!!), sorry meneer we kunnen niet leveren volgende week de tegels zijn niet op voorraad. Deze zouden op 17 maart leverbaar zijn. Deze man sprak vrij gebrekig nederlands en ik kon de datum niet verstaan alleen 17. Ik heb het op de mail laten zetten en hier kwam ik erachter dat deze persoon maart zei (ofdat hij ook echt maart heeft gezegd kan ik me niet meer herinneren). Ik heb geprobeerd de winkel te bellen, maar die waren onbereikbaar. Ik ben vervolgens zelf die avond op zoek gegaan naar het zelfde merk en waar deze verkocht worden en ja hoor, ik vond een webshop waar ze op voorraad waren. Hup daar heen de volgende dag, maar helaas deze showroom kon ze ook niet bestellen. Deze showroom wilde wel ff bellen hoe het kan dat al die tegel in een dag weg zijn gegaan. Een project ontwikkelaar, ohja op donderdag einde van de middag! Uiteindelijk hebben we een tint donkerder gekozen en daarvoor een offerte willen laten opmaken, zodat we deze eventueel dinsdag bij hun konden bestellen en ze van de factuur laten halen bij de badkamer winkel. Dinsdag dr heen, want aan de telefoon krijg je niets klaar bij ze. we hebben ook een douch goot willen switchen, een zonder flens op aanrader van de loodgieter. Het argument was daar; nee we hebben al ingekocht (HOE KUN JE DE TEGELS NIET HEBBEN DAN!?). Goed, terug naar de winkel, was allemaal moeilijk maar meneer ging de leverancier bellen. De tegels zouden 26 feb binnen komen en dan 27ste uitgeleverd worden. Nou prima, iets later en de tegelzetter zou die week erna ook nog kunnen. Zet het op de mail dat je het bevestigd en dan bel ik morgen voor een afspraak te maken voor het transport. Dit moest dan met de verkoper zelf gebeuren die was die dag vrij. Woensdag ochtend; neemt niet op; woensdag middag; Ja hij zit met een klant, eind van de dag belt hij terug. donderdag ochtend; hij belt eind van de dag terug. Daar trap ik geen twee keer in dus ik heb gevraagd wanneer hij klaar is dat ik zelf wel bel, omdat ze dit gisterne zijn vergeten. Gelukkig nam hij daarna wel op. Nou af gesproken dat de 27ste alles zouden leveren (of nee toch niet). Uurtje later belt de verkoper terug. Gaat niet lukken worden toch pas in maart geleverd. Toen heb ik toch even uigelegd dat we ons in allerlei bochten aan het wurmen zijn, omdat één partij zich niet aan afspraken kunnen houden. Geprobeerd om nog onder de tegels uit te komen, maar ze bleven steen vast dat dit niet kon. Uiteindelijk heb ik het artikel nummer gegeven van de tint donker en deze was wel op voorraad (joh) en hebben we deze maar bestelt. Alles zou op de 27ste binnen komen (hopen we).
In de tussen tijd hebben de hele badkamer gesloopt, zit de afvoer toch iets anders dan gedacht, maar daar maak ik wel iets van met de loodgieter. Ik ben blij dat ik een goeie breekhamer heb gekocht, want holy shit. maar goed spullen zijn binnen gekomen, ik was die dag in het nieuwe huis gaan werken, zodat ze niet zeggen dat er niemand is. Ze zouden tussen 11 en 1 komen en wat denk je, half 11 waren ze er al. Ook niet gebeld van te voren.
Loodgieter is een collega van m'n vader en niets op aan te merken. Hadden zelf alles al uitgebikt hij hoefde alleen de nieuwe leidingen te leggen, af te knellen en de nieuwe afvoer naar de koof. Tegelzetter komt ook uit het dorp en ook niets op aan te merken. Binnen 6 dagen was alles af en een random 7de dag is alles gekit. Meubel, douch, wc en spiegel hebben we zelf opgehangen.
Het lijkt nu een beetje een negatief verhaal, maar er zijn ook best wel dingen goed gegaan, maar de slechten dingen blijven meer hangen in zoiets. Ik ben hier veel te veel mee bezig geweest, waardoor ik ik merkte dat ik soms met een ander humeur aan de slag ging in het huis. Je denkt een badkamer te kopen bij één partij en dan ben je als nog heel de tijd bezig met van alles te regelen. Ga ik ooit terug naar deze toko? Nee ik zal weer een partij kiezen in de buurt in plaats van dit soort cowboys. Maar goed, de kosten;
Badkamer spullen: 8.5k (incl wc beneden + fontein met op berg kastje, zelfde merk/vorm als badkamer)
Stucadoor: 1000, ongeveer (cement basis op de muur & plafond. We hebben nog meer laten stucen in het huis)
Eigen uren: rond de 70 uur (elektra punt, wc ophangen en meubels, maar voornamelijk slopen)
Volgende week overhuizen na elk weekend klussen vanaf 2 feb. Nog niet af, maar wel bewoonbaar. Ik ben er onderhand ook wel klaar en ik ben blij 11 jaar geleden de keuze heb gemaakt om toch een HBO studie achter m'n MBO te gaan doen. Hieronder nog een foto van het resultaat. Badkamer is 2.50 bij 2.26.
En bij welke zaak was dit?SlqmLqck schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:52:
In sept/okt heb ik (samen met m'n vriendin) een huis gekocht. Op 2 feb de steutel gekregen en 2 feb waren de eerste tegels van de badkamer. Oh ja wij hadden geen klus ervaring. Omdat dit topic vooral over de verkopers, kwaliteit en prijs gaat zal ik daar mee beginnen. TLDR: kosten stan onderaan.
[Afbeelding]
Toevallig zijn wij naar exact dit type meubel aan het kijken. Mag ik vragen welk merk/type, materiaal blad, en wat je betaald hebt? We merkten bij bijv. X2O dat er van dit type meubel dan 2 smaken zijn: 1 massief hout, 1 met spaanplaat binnenwerk en gammel(er).
Joejoe!
Sanisale, maar deze was toen net nieuw en hadden ze nog niet in de show room staan, stijltje wel dus obv daarvan de keuze gemaakt. Ik weet dat hij bij sanitairwinkel(.nl) in Den Bosch staat als binnen komt loop je er tegen aan. Moest nog een sifon hebben en dacht deze daar even snel te halen totdat ze die niet op voorraad hadden, maar alleen in het magazijn. Geen idee welke versie we hebbenDonMetal schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:54:
[...]
En bij welke zaak was dit?
Toevallig zijn wij naar exact dit type meubel aan het kijken. Mag ik vragen welk merk/type, materiaal blad, en wat je betaald hebt? We merkten bij bijv. X2O dat er van dit type meubel dan 2 smaken zijn: 1 massief hout, 1 met spaanplaat binnenwerk en gammel(er).
Kosten zal tussen de 1200 en 1300 ergens zijn geweest denk ik. Meeste marges heeft de winkel op de tegels gepakt.
[ Voor 6% gewijzigd door SlqmLqck op 30-03-2026 13:50 ]
Hoi,Ricktachtig schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:29:
Wij willen in een aangekochte woning onze badkamer (4m2) en een toilet (1.1m2) laten renoveren met een basis opstelling in het laag / midden segment. Denk aan een inloopdouche, toilet, wasmeubel, spiegel en spotjes.
Welke buurt?
Ik kan je anders ons klusje sturen.
Heeft wat minder gekost.
Stuur je ff een berichtje?
hoi allemaal, zoals beloofd even een update nadat het is afgerond.
De communicatie en samenwerking met SKT ging echt nice. heb de vergunning ook al binnen. De gemeente kwam met een aantal aanpassingen en dit deden ze zonder extra kosten dus daar was ik wel blij mee.
Al met al een goede ervaring.
@BBBrt ik zou het niet weten, maar ze doen in iedergeval wat ze beloven
Succes allemaal met jullie verbouwingen!
De communicatie en samenwerking met SKT ging echt nice. heb de vergunning ook al binnen. De gemeente kwam met een aantal aanpassingen en dit deden ze zonder extra kosten dus daar was ik wel blij mee.
Al met al een goede ervaring.
@BBBrt ik zou het niet weten, maar ze doen in iedergeval wat ze beloven
Succes allemaal met jullie verbouwingen!
Heb je een bericht gestuurd.geenflauwidee91 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Hoi,
Welke buurt?
Ik kan je anders ons klusje sturen.
Heeft wat minder gekost.
Stuur je ff een berichtje?
Mooi met die ronde bovenkant van de nissen!K1p schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatst een aantal fotos gedeeld van mijn voortgang. Het is op schilderen, afmonteren en kitten na bijna af. Door de extra droogtijd toch wel wat meer tijd kwijt dan verwacht. Verwacht op max 15k uit te komen. Natuurlijk hoop ik minder.
:strip_exif()/f/image/rTFjFkjbzU59UUEcWU25CPWw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hze49Ds6jlKiksWG26OY61iR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GrBziwpgayZFDHQiwH8JZnsD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eHrwY2rPq8hTjRnkElA5KbQb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BOZPwX1nTCRVD9XeS8YO8JpU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upHhZZZjVYc1gS3p7s1iG1b7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mhh8vCJGQR27R14jVbyTcbOh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FAHqCWk7HygL8t9KUkROvEwv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rlDjt7r0XKuWxEt6Y5rWTe6e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/061yqGZSDuYGuZmTrB775FSv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/coLlKMhLzkyuHOxrjJZ2TGDk.jpg?f=fotoalbum_large)