Zou zeker ook nog een optie zijn. Het idee hiervan was dat je tegelijk kan douchen en iemand anders kan bij de wasbak staan, zonder dat je elkaar direct ziet. 2 puberende meiden willen iets meer privacy maar ook lang voor de spiegel staan. Op deze manier kan het tegelijk.t14wo schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:03:
[...]
Ik zou in dit geval gewoon een douchedeur plaatsen. Nu heb je een muurtje onhandig midden in je badkamer waardoor je weinig ruimte hebt rondom je wasbak en voor afdrogen/omkleden.
Een douche van 90 diep is meer dan voldoende en dan pak je wat meer bewegingsruimte.
Kan prima toch? Zolang de vloer daar maar naar afloopt.edvdburg schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:46:
Ik ben bang dat die afvoer ook de nieuw plek van de afvoer moet worden in de nieuwe situatie. Anders moet je door de balken heen met je afvoer. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Is het heel gek als je afvoergoot niet dicht tegen de achterwand zit maar bijvoorbeeld 80 cm er vanaf?
De reden dat de meeste drains tegen de muur liggen is dat je de tegels naar de muur laat aflopen. Hierdoor heb je geen hoogteverschil bij de instap, al is dit slechts enkele millimeters tot een centimeter.
Ook heb je meer kans dat je op de drain moet staan als je die verder uit de muur plaatst. Hoeft volgens mij ook geen probleem te zijn.
Tegenwoordig heb je mooie tegeldrains die nauwelijks zichtbaar zijn in de vloer. Dan maakt het ook optisch weinig uit waar dit ligt. Heb je het al eens met een badkamerboer besproken?
Ziet er mooi uit! Goede inspiratie! Waar heb je de schuifwand laten maken? En zie ik dat de rails er in is gelegd, en niet erop?ouwefreaker schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:24:
[...]
Wij hebben globaal dezelfde maten als op jou tekening, en hebben een schuifwand op maat laten maken, en dat werkt echt top, 99,9 % waterdicht, en een goede doorgang. En wat hierboven aangegeven is een bankje er in.[Afbeelding]
Mooie vloer. Weet je nog welke dit is?ouwefreaker schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:24:
[...]
Wij hebben globaal dezelfde maten als op jou tekening, en hebben een schuifwand op maat laten maken, en dat werkt echt top, 99,9 % waterdicht, en een goede doorgang. En wat hierboven aangegeven is een bankje er in.[Afbeelding]
Ik zou niet laten weten dat je kunt zien wat de marge is. Je wilt niet in een discussie komen over welke marge een bedrijf mag verdienen. Je kunt het natuurlijk wel voor jezelf benutten. Maar ik ben ook nieuwsgierig: hoe zie je de marges in SIMAR?ABCstabiel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:13:
Vandaag voor het eerst georiënteerd voor een nieuwe badkamer. Toch 2,5u bij een badkamerwinkel geweest. Redelijk luxe badkamer laten samenstellen voor 11k aan materiaal (exclusief toilet en montage). Nu gebruikte zij het SIMAR systeem en heb ik via tweakers geleerd dat je de marges kan aflezen. Deze begon op 57% en ging na de 'korting' naar 36%. Nu ben ik nog geen onderhandeling aan gegaan, omdat we toch nog aan het oriënteren zijn. Maar ik vroeg mij af hoe jullie dit zouden aanpakken? Bekennen jullie bv kleur en zeg je dat je het systeem en de marges kent of hoe zouden jullie de onderhandelingen aan gaan?
Natuurlijk weet ik welke het zijn, zelf gelegd.
Ze zijn van Grespania de Selva iroko 19,2 X120 cm
Onder zit geen rail, maar een stenen dorpel van 5 cm breed( om het zuiver waterpas te leggen)PaulMauge schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:37:
[...]
Ziet er mooi uit! Goede inspiratie! Waar heb je de schuifwand laten maken? En zie ik dat de rails er in is gelegd, en niet erop?
Wel een kleine gelijder op de dorpel en een alu strip van 1 cm hoog ( zit allemaal bij de schuifdeur geleverd)
Een tegel kan altijd wat inzitten.
De schuifwand is een Stilla schuifdeur C6-ST2N-L, maatwerk.
Ik heb me ook helemaal een breuk gezocht naar een spiegel waarvan de verlichting en verwarming extern schakelbaar is met een (smart, in mijn geval z-wave) relais zonder dat je elke keer met je vieze vinger op die spiegel moet drukken. Heb het toen echt bij geen enkele badkamer zaak kunnen vinden.iasix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:14:
Hebben jullie tips qua spiegel?
Ik wil het hele huis via HA automatiseren en ook de spiegel. De mooie spiegels hebben allemaal een touch-knop om het in te schakelen, maar ik zat te denken om met een wifi-relay in de schakelaar het te automatiseren.
Waar moet ik nou naar zoeken in een spiegel? Bij de meest gangbare modellen gaat de spiegellamp niet aan als er stroom op komt maar gaat die op stand-by en kan je hem daarna dus met de knop bedienen (zowel de verwarming van de spiegel als het licht beiden met een touch-knop).
Moet een grote ronde spiegel van 100cm worden met achtergrondverlichting.
Uiteindelijk heb ik er één op maat laten maken (uit Polen) bij Artforma. Ben er erg tevreden mee en vond de prijs ook nog wel redelijk. Voordeel is ook dat alle componenten los achterop de spiegel geplakt zitten, dus als er een led-driver of relais oid kapot gaat kan je dat heel makkelijk zelf servicen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 02-10-2024 16:18 ]
All-electric.
De spiegels van x2o hebben afaik wat jij ook hebt. Gewoon een led voeding en een warmteplaat achterop. De twee functies zijn eenvoudig van elkaar te scheiden. Ik zie dat er tegenwoordig ook exemplaren met sensor zijn, geen idee of dat het daar ook voor geldt.RonJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Ik heb me ook helemaal een breuk gezocht naar een spiegel waarvan de verlichting en verwarming extern schakelbaar is met een (smart, in mijn geval z-wave) relais zonder dat je elke keer met je vieze vinger op die spiegel moet drukken. Heb het toen echt bij geen enkele badkamer zaak kunnen vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 02-10-2024 16:44 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hebben jullie nog tips? Ik ben niet helemaal tevreden over de hoek tussen het bad en de wastafel. Het bad kan denk alleen maar waar hij nu getekend is. De wastafel kan alleen maar beginnen na die lijn anders kunnen de lades niet open, maar je wilt die wastafel niet teveel naar rechts want dan komt hij teveel in de loop terecht. Het is hierdoor een beetje een verloren hoek. Tegelijk willen we nog een plek voor de handdoeken. Dus vandaar het idee met de koofjes, maar ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee!/f/image/9YGT2tRENFUsYgXFeUiQW648.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9YGT2tRENFUsYgXFeUiQW648.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/stdQyXui0EFueBynWfhpzXFw.png?f=fotoalbum_large)
Bad inbouwen en wastafel erover laten zweven?edvdburg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
Hebben jullie nog tips? Ik ben niet helemaal tevreden over de hoek tussen het bad en de wastafel. Het bad kan denk alleen maar waar hij nu getekend is. De wastafel kan alleen maar beginnen na die lijn anders kunnen de lades niet open, maar je wilt die wastafel niet teveel naar rechts want dan komt hij teveel in de loop terecht. Het is hierdoor een beetje een verloren hoek. Tegelijk willen we nog een plek voor de handdoeken. Dus vandaar het idee met de koofjes, maar ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee![Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan ook zwevende planken boven het deel van het bad?
Die vakken zo haaks geplaatst werkt voor mij niet helemaal lekker in de render.
https://www.eerstekamerba...le-badkamer-in-amsterdam/
Niet perse voor je probleem maar algemene opmerking. Kies niet voor een inloopdouche, maar iets met een glazen deur. Dan oogt je badkamer veel ruimtelijker. Nu is het meer van: ik wil een inloopdouche maar heb er eigenlijk de ruimte niet voor.edvdburg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
Hebben jullie nog tips? Ik ben niet helemaal tevreden over de hoek tussen het bad en de wastafel. Het bad kan denk alleen maar waar hij nu getekend is. De wastafel kan alleen maar beginnen na die lijn anders kunnen de lades niet open, maar je wilt die wastafel niet teveel naar rechts want dan komt hij teveel in de loop terecht. Het is hierdoor een beetje een verloren hoek. Tegelijk willen we nog een plek voor de handdoeken. Dus vandaar het idee met de koofjes, maar ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee![Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 03-10-2024 21:52 ]
dat is nog wel interessant. Dan zou zelfs een bad kunnen die voor en achter vrij staat. Het enige dat ik nog wel mis is bergruimte voor handdoekenSquareOne schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:31:
[...]
Bad inbouwen en wastafel erover laten zweven?
Dan ook zwevende planken boven het deel van het bad?
Die vakken zo haaks geplaatst werkt voor mij niet helemaal lekker in de render.
https://www.eerstekamerba...le-badkamer-in-amsterdam/
Wat een goede tip! Hier was ik naar op zoek. Zou je me de order willen sturen via DM zodat ik weet wat ik ongeveer kan vragen?RonJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Ik heb me ook helemaal een breuk gezocht naar een spiegel waarvan de verlichting en verwarming extern schakelbaar is met een (smart, in mijn geval z-wave) relais zonder dat je elke keer met je vieze vinger op die spiegel moet drukken. Heb het toen echt bij geen enkele badkamer zaak kunnen vinden.
Uiteindelijk heb ik er één op maat laten maken (uit Polen) bij Artforma. Ben er erg tevreden mee en vond de prijs ook nog wel redelijk. Voordeel is ook dat alle componenten los achterop de spiegel geplakt zitten, dus als er een led-driver of relais oid kapot gaat kan je dat heel makkelijk zelf servicen.
Wil met homeassistant beide functies los van elkaar kunnen bedienen (licht en verwarming).
Net even de prijzen vergeleken tussen duitsland (SSD armaturenshop)en nederland(sanitairwinkel)
Hans Grohe, Brushed bronze. Op zich vallen de verschillen nog wel mee maar eenmaal alles opgeteld is 500 euro verschil in het voordeel van Duitsland. Op zich wel de moeite.
Dit betreft toiletrolhouder, 2 keer inbouw kraan, shower select inbouwdouche kraan, douchekop, stang voor op de douchekop.
Nu zoek ik nog een handdouche set en had een rainfinity 3 jet 130 ecosmart met 65 cm glijstang op het oog. Hiervoor moet je dan nog een aparte wateruitloop dingetje hebben. Die is er ook wel maar
wat ik nog mooier vindt is dat de aansluiting geintegreerd is in de stang.
Ik weet dat het bestaat maar van HansGrohe kan ik het niet vinden.
Iemand een tip?
Hans Grohe, Brushed bronze. Op zich vallen de verschillen nog wel mee maar eenmaal alles opgeteld is 500 euro verschil in het voordeel van Duitsland. Op zich wel de moeite.
Dit betreft toiletrolhouder, 2 keer inbouw kraan, shower select inbouwdouche kraan, douchekop, stang voor op de douchekop.
Nu zoek ik nog een handdouche set en had een rainfinity 3 jet 130 ecosmart met 65 cm glijstang op het oog. Hiervoor moet je dan nog een aparte wateruitloop dingetje hebben. Die is er ook wel maar
Iemand een tip?
Ze hebben zoveel producten dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Bel of mail ze anders eens, ben toendertijd uitstekend geadviseerd en geholpen.Guido7619 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:39:
Net even de prijzen vergeleken tussen duitsland (SSD armaturenshop)en nederland(sanitairwinkel)
Iemand een tip?
En kijk voor je kranen ook even bij Sanitino (Tsjechie), dat scheelde bij ons nog eens wat tov Duitsland.
@iasix DM komt eraan!
All-electric.
Heeft er iemand ervaring met een bewegingsmelder in het toilet? Ik ga binnenkort starten met de verbouwing en had afgelopen vakantie een huisje met ruime toilet met bewegingsmelder. Lekker makkelijk en leuke feature voor weinig geld. Daarnaast optisch ook mooier omdat de kleur van eventuele schakelaar afwijkt van de tegels.
Zat zelf te kijken naar de Kopp bewegingsmelder bij Elektramat, maar ben benieuwd hoe de werking is bij een kleine ruimte (0,8m x 1,4m met deur aan zijkant).
Advies met betrekking tot installatieplaats zijn ook welkom. Mijn eerste ingeving is in de verre hoek ten opzichte van de deur.
Zat zelf te kijken naar de Kopp bewegingsmelder bij Elektramat, maar ben benieuwd hoe de werking is bij een kleine ruimte (0,8m x 1,4m met deur aan zijkant).
Advies met betrekking tot installatieplaats zijn ook welkom. Mijn eerste ingeving is in de verre hoek ten opzichte van de deur.
[ Voor 11% gewijzigd door mountaink op 04-10-2024 13:49 ]
Ja inderdaad, had HG al eens eerder gemaild met een vraaag. Stom dat ik niet eerst daar aan denk. Maar direct even een mailtje gestuurd.RonJ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Ze hebben zoveel producten dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Bel of mail ze anders eens, ben toendertijd uitstekend geadviseerd en geholpen.
En kijk voor je kranen ook even bij Sanitino (Tsjechie), dat scheelde bij ons nog eens wat tov Duitsland.
@iasix DM komt eraan!
2 van de duurdere producten even vergeleken op Sanitino. 1 product is 6 euro goedkoper als sanitairwinkel maar 50 euro duurder dan SSD.
Andere product is zelfde prijs als sanitairwinkel maar 60 euro duurder dan SSD.
Dus daar hoef ik verder niet meer naar te kijken lijkt mij. Bestellen in Duitsland vindt ik dan ook nog net iets prettiger dan in Tsjechie.
En anders gewoon alles in NL.
Maar ik ga er nu even vanuit dat de prijzen van sanitairwinkel.nl ook weer flink lager zijn dan bij de badkamerzaken?
Dat zal denk ik wel goed gaan. Kwaliteit van Kopp is alleen niet altijd even goed in mijn ervaring. De goedkopere plafondversie is sowieso minder kritisch qua plaatsing.mountaink schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:47:
Heeft er iemand ervaring met een bewegingsmelder in het toilet? Ik ga binnenkort starten met de verbouwing en had afgelopen vakantie een huisje met ruime toilet met bewegingsmelder. Lekker makkelijk en leuke feature voor weinig geld. Daarnaast optisch ook mooier omdat de kleur van eventuele schakelaar afwijkt van de tegels.
Hier gebruik ik draadloze PIR sensoren, die zitten onder de wastafels zodat je het helemaal niet ziet.Advies met betrekking tot installatieplaats zijn ook welkom. Mijn eerste ingeving is in de verre hoek ten opzichte van de deur.
All-electric.
Ik had een ingebouwde sensor in het plafond, merk onbekend, maar die was er al gauw mee opgehouden.RonJ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:54:
[...]
Dat zal denk ik wel goed gaan. Kwaliteit van Kopp is alleen niet altijd even goed in mijn ervaring. De goedkopere plafondversie is sowieso minder kritisch qua plaatsing.
[...]
Hier gebruik ik draadloze PIR sensoren, die zitten onder de wastafels zodat je het helemaal niet ziet.
Nu een sensor van Klik aan-Klik uit en werkt al jaren.
Enige "nadeel" is dat deze ingesteld staat op 5 minuten, en als je meer tijd nodig hebt het dus donker wordt. het duurt vervolgens een seconde of 10 en veel handwapperen dat ie weer aangaat.
Ander "nadeel" vindt ik dat als je bv. aan het stofzuigen bent en voor 2 seconden de toilet ook even meepakt het dan ook vor die 5 minuten aangaat.
Ik schakel er ook de ventilatie mee.
Maar verder werkt het feilloos dat ding.
Wat betreft die inbouw sensor, die zit in een gipsplafond en de sensor past niet meer door het gat om m weg te halen.
Hoe zijn hier de ervaringen met een rapowash? Ik ben deze douchewc nu bij meerdere zaken tegen gekomen, echter zijn er ontzettend weinig reviews over te vinden. De reviews van de bekende v&b, geberit, grohe zijn allemaal wisselend..
Of heeft iemand een andere tip?
Bericht ontvangen uit China
Er stond een tijd geleden in dit topic een ervaring van een tweaker die een relatief goedkoop model had uit ik meen Duitsland, en die was er erg tevreden over. De merknaam was iets als Mewatec oid, zoek daar maar even op, wellicht kun je er iets mee.
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Geberit Wandafvoer?

Dit lijkt me voor onze badkamer super handig aangezien we op die plek dan ruimte kunnen maken voor een bankje.

Dit lijkt me voor onze badkamer super handig aangezien we op die plek dan ruimte kunnen maken voor een bankje.
Heeft iemand ervaring met hotbath en dan de kranen van de cobber serie in de kleur verouderd messing.
Wij willen dit aanschaffen alleen nu lees ik online dat je erg moet opletten met schoonmaken. Is er toevallig iemand op dit forum die dit zelf al wat langer heeft?
Wij willen dit aanschaffen alleen nu lees ik online dat je erg moet opletten met schoonmaken. Is er toevallig iemand op dit forum die dit zelf al wat langer heeft?
Ja, als je om tips vraagt. Het extra wandje bij de douche weglaten en gewoon een deurtje gebruiken. Die rare koof voor je handdoeken weglaten, in plaats daaraan een half vrijstaand bad in die hoek plaatsen tegen de muur waar nu je wasmeubel zit en afwerken met een leuke tegel. Het wasmeubel aan de onderkant plaatsen tegen de muur tussen de douche en het raam.edvdburg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
[Afbeelding]
Engineering
En als hier dan een countertip voor mag geven: wij hebben wel zo’n muurtje en zijn daar héél blij mee en hebben eeuwig spijt dat we niet ergens de tegels hebben doorgetrokken en daar een handdoeken koof van hebben gemaakt. Dus het is ook maar net wat je wensen zijn?Tupolev schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:22:
[...]
Ja, als je om tips vraagt. Het extra wandje bij de douche weglaten en gewoon een deurtje gebruiken. Die rare koof voor je handdoeken weglaten, in plaats daaraan een half vrijstaand bad in die hoek plaatsen tegen de muur waar nu je wasmeubel zit en afwerken met een leuke tegel. Het wasmeubel aan de onderkant plaatsen tegen de muur tussen de douche en het raam.
Voor de badkamer kan ik kiezen uit 30 bij 30 of 45 bij 45 vloertegels met 20 bij 25 wit glans of wit mat tegels. Ik zit zelf te denken aan 45 bij 45 antraciet vloertegels met een accentwand op de lange muur en de rest te doen met de witte mat wandtegels ipv glans. Er zit geen raam in
Is dit mooi en is de verhouding tussen 45 bij 45 en 20 bij 25 niet te groot? of is het verstandiger om 30 bij 30 te doen en evt voor glans te kiezen?
Is dit mooi en is de verhouding tussen 45 bij 45 en 20 bij 25 niet te groot? of is het verstandiger om 30 bij 30 te doen en evt voor glans te kiezen?
Is het een huurhuis? Anders snap ik niet dat je alleen uit zulke basic maten kan kiezen. Met 20x25 op de wand gaat t er niet echt modern uit zien en zou ik kijken of je kan upgraden naar een wat modernere formaat.BlokjeMetPap schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:07:
Voor de badkamer kan ik kiezen uit 30 bij 30 of 45 bij 45 vloertegels met 20 bij 25 wit glans of wit mat tegels. Ik zit zelf te denken aan 45 bij 45 antraciet vloertegels met een accentwand op de lange muur en de rest te doen met de witte mat wandtegels ipv glans. Er zit geen raam in
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hier is een voorbeeld van een 30x30 vloertegel met een 20x15 glanzend witte wand tegel en een wand met een accentkleur.BlokjeMetPap schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:07:
Dit was in mijn eerste woning direct na oplevering. De badkamer moest nog afgemaakt worden maar tegelwerk zat er al wel in. Bij kleinere tegeltjes heb je meer voegen waardoor je meer werk hebt met schoonmaken. Verder zie je witte aanslag sneller op een donkere tegel dan een lichte tegel.
:strip_exif()/f/image/amht3U5CyH65SSyE6bU9GxHM.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat het waard is: wij hebben nu twee weken de Geberit Sela en wij vinden 'm fantastisch. Goed instelbaar, werkt naar behoren (wel een stevige straal) en ziet er waat mij betreft fraai uit (wij hebben mat wit). Hij is alleen wel duur en over de duurzaamheid kan ik natuurlijk niks zeggenSquats schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:23:
Hoe zijn hier de ervaringen met een rapowash? Ik ben deze douchewc nu bij meerdere zaken tegen gekomen, echter zijn er ontzettend weinig reviews over te vinden. De reviews van de bekende v&b, geberit, grohe zijn allemaal wisselend..
Kun je die stevige straal niet iets minderen door het stopkraantje wat te knijpen?Irdiwen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:35:
[...]
Voor wat het waard is: wij hebben nu twee weken de Geberit Sela en wij vinden 'm fantastisch. Goed instelbaar, werkt naar behoren (wel een stevige straal) en ziet er waat mij betreft fraai uit (wij hebben mat wit). Hij is alleen wel duur en over de duurzaamheid kan ik natuurlijk niks zeggen
Andere formaat is 25x40 op de muur, maar ik vind eerlijk gezegd de meerprijs van witte wandtegels niet echt waard en zijn ook niet veel groterMakrolon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:46:
[...]
Is het een huurhuis? Anders snap ik niet dat je alleen uit zulke basic maten kan kiezen. Met 20x25 op de wand gaat t er niet echt modern uit zien en zou ik kijken of je kan upgraden naar een wat modernere formaat.
Thanks duidelijk! Reden dat je niet voor witte mat tegels bent gezkozen voor de overloop?Flying35 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:44:
[...]
Hier is een voorbeeld van een 30x30 vloertegel met een 20x15 glanzend witte wand tegel en een wand met een accentkleur.
Dit was in mijn eerste woning direct na oplevering. De badkamer moest nog afgemaakt worden maar tegelwerk zat er al wel in. Bij kleinere tegeltjes heb je meer voegen waardoor je meer werk hebt met schoonmaken. Verder zie je witte aanslag sneller op een donkere tegel dan een lichte tegel.
[Afbeelding]
Nee geen specifieke reden voor gehad. Ik moest een keuze maken en die viel op glanzend. Had net zo goed mat kunnen zijn.BlokjeMetPap schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:35:
[...]
Thanks duidelijk! Reden dat je niet voor witte mat tegels bent gezkozen voor de overloop?
Je moet met alle gecoate kranen opletten met het schoonmaken ervan.futimojo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:47:
Heeft iemand ervaring met hotbath en dan de kranen van de cobber serie in de kleur verouderd messing.
goedkoop of duur merk.
We hebben een jaar geleden ongeveer onze badkamer en WCs opgeleverd gekregen. We hebben meubels van Sanibell uit de INK serie en kranen van Brauer en wilde graag mijn ervaring delen na eerder veel gelezen te hebben hier en advies te hebben gekregen.
Sanibel INK:
Ink Onderkast 2 laden greeploos met houten keerlijst - Zuiver eiken
Na een paar maanden zegen we dat de bovenkant van de lade begon uit te zetten. Contact gehad met de verkopende partij en een nieuwe voorkant van de lade gekregen ter vervangen. Twee maanden terug zag ik ook dat een van de zijkanten van het meubel begon uit te zetten. Contact opgenomen met Sanibel, monteur langs geweest. Lang verhaal kort "Opzwellingen vallen ook niet onder de garantie" & "Daarbij is het ook aan te raden om na gebruik het badmeubel na het gebruik van de badkamer af te doen met een droge doek"
Er komt wel is wat water op het meubel wat ook niet te voorkomen is met 2 kleine kinderen maar elke keer het meubel en de wastafel af te gaan drogen na gebruik gaat volgens mij echt te ver? Ik heb spijt dat ik geen massief houten badkamer meubel hebt gekocht. Dat is een tip die ik mee wil geven.
Hieronder een foto van de lade, dat ziet er niet meer uit:strip_exif()/f/image/lkAzrilnsPIZVB6PMV0nTM50.jpg?f=fotoalbum_large)
INK Play 3 planchet
Deze hangt bij ons in het toilet, hier komen de (nog) kinderen niet;) Hier hetzelfde verhaal, op de naden begint het "hout" uit te zetten. Ook hier weer hetzelfde verhaal vanuit Sanibell. "Wij raden dan ook aan na het gebruik de afdekplaat af te doen met een droge doek en geen water te laten achterblijven". Ik let er zelf ontzettend op maar je kan moeilijk achter visite aan gaan lopen als ze naar het toilet zijn geweest. Volgens mij is dit dus gewoon ongeschikt voor het toilet tenzij je dus elke keer na het wassen alles afdroogt. Jammer dat dat (in de mooie showroom) er niet wordt bij verteld.
:strip_exif()/f/image/pNxxFtJ1HiwLaiNRfKsiJp1e.jpg?f=fotoalbum_large)
Sanibell gun metal kraan
Deze begint in de bocht al een soort van minuscule barstjes te vertonen. Terwijl de 3 keer zo goedkope kraan in de toilet boven van Maxaro nog helemaal prima is.
Na de klacht bij Sanibell kunnen we voor gereduceerd tarief een nieuw wastafel meubel krijgen (wel weer 400 euro). Ik vraag me alleen af, voorzichtiger kunnen we er niet mee omgaan dus dan zitten we wellicht over een jaar weer in de zelfde situatie. Heeft iemand tips voor een massief houten meubel (en het liefst een waar onze huidige sanibell wasbak op kan. Al met al is de service van sanibell wel redelijk goed, je krijgt vervangende onderdelen (of voor een gereduceerd tarief) maar ik denk niet dat dat een probleem gaat oplossen helaas. Ik ben bang dat je dan volgend jaar weer met hetzelfde zit. Al met al niet tevreden dus en zou iedereen aanraden om of voor een goedkoper merk te gaan (kwaliteit zal niet slechter zijn) of voor een massief houten meubel wat veel beter tegen water kan of geen kinderen nemen die spetteren met tandenpoetsen e.d.
Brauer kranen.
Over onze brauer kranen (bad, douche, wastafel) ben ik wel tevreden. Enige opmerking hier dat de houder van de douche of de douche zelf niet genoeg rubber heeft waardoor je metaal op metaal krijgt en de "gun metal" laag erg snel afslijt. Ik zou wachten met kopen totdat dit probleem verholpen is.
Sanibel INK:
Na een paar maanden zegen we dat de bovenkant van de lade begon uit te zetten. Contact gehad met de verkopende partij en een nieuwe voorkant van de lade gekregen ter vervangen. Twee maanden terug zag ik ook dat een van de zijkanten van het meubel begon uit te zetten. Contact opgenomen met Sanibel, monteur langs geweest. Lang verhaal kort "Opzwellingen vallen ook niet onder de garantie" & "Daarbij is het ook aan te raden om na gebruik het badmeubel na het gebruik van de badkamer af te doen met een droge doek"
Er komt wel is wat water op het meubel wat ook niet te voorkomen is met 2 kleine kinderen maar elke keer het meubel en de wastafel af te gaan drogen na gebruik gaat volgens mij echt te ver? Ik heb spijt dat ik geen massief houten badkamer meubel hebt gekocht. Dat is een tip die ik mee wil geven.
Hieronder een foto van de lade, dat ziet er niet meer uit
:strip_exif()/f/image/lkAzrilnsPIZVB6PMV0nTM50.jpg?f=fotoalbum_large)
INK Play 3 planchet
Deze hangt bij ons in het toilet, hier komen de (nog) kinderen niet;) Hier hetzelfde verhaal, op de naden begint het "hout" uit te zetten. Ook hier weer hetzelfde verhaal vanuit Sanibell. "Wij raden dan ook aan na het gebruik de afdekplaat af te doen met een droge doek en geen water te laten achterblijven". Ik let er zelf ontzettend op maar je kan moeilijk achter visite aan gaan lopen als ze naar het toilet zijn geweest. Volgens mij is dit dus gewoon ongeschikt voor het toilet tenzij je dus elke keer na het wassen alles afdroogt. Jammer dat dat (in de mooie showroom) er niet wordt bij verteld.
:strip_exif()/f/image/pNxxFtJ1HiwLaiNRfKsiJp1e.jpg?f=fotoalbum_large)
Sanibell gun metal kraan
Deze begint in de bocht al een soort van minuscule barstjes te vertonen. Terwijl de 3 keer zo goedkope kraan in de toilet boven van Maxaro nog helemaal prima is.
Na de klacht bij Sanibell kunnen we voor gereduceerd tarief een nieuw wastafel meubel krijgen (wel weer 400 euro). Ik vraag me alleen af, voorzichtiger kunnen we er niet mee omgaan dus dan zitten we wellicht over een jaar weer in de zelfde situatie. Heeft iemand tips voor een massief houten meubel (en het liefst een waar onze huidige sanibell wasbak op kan. Al met al is de service van sanibell wel redelijk goed, je krijgt vervangende onderdelen (of voor een gereduceerd tarief) maar ik denk niet dat dat een probleem gaat oplossen helaas. Ik ben bang dat je dan volgend jaar weer met hetzelfde zit. Al met al niet tevreden dus en zou iedereen aanraden om of voor een goedkoper merk te gaan (kwaliteit zal niet slechter zijn) of voor een massief houten meubel wat veel beter tegen water kan of geen kinderen nemen die spetteren met tandenpoetsen e.d.

Brauer kranen.
Over onze brauer kranen (bad, douche, wastafel) ben ik wel tevreden. Enige opmerking hier dat de houder van de douche of de douche zelf niet genoeg rubber heeft waardoor je metaal op metaal krijgt en de "gun metal" laag erg snel afslijt. Ik zou wachten met kopen totdat dit probleem verholpen is.
@fopjurist is dit nu wat je mag verwachten van badkamermeubels? Of mag je van een badkamermeubel verwachten dat deze tegen normaal gebruik kan?
Wat mij betreft geeft Sanibell hiermee vooral het visitekaartje af om met een grote boog om ze heen te lopen. Wat een prut kwaliteit en waardeloze reacties zeg.
Wat mij betreft geeft Sanibell hiermee vooral het visitekaartje af om met een grote boog om ze heen te lopen. Wat een prut kwaliteit en waardeloze reacties zeg.
Wat mij vooral irriteert is dat ze hier niks over zeggen in de showroom. Als ze hadden gezegd “elke keer na gebruik afdrogen” was ik hier nooit voor gegaan natuurlijk.big bang schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:23:
@fopjurist is dit nu wat je mag verwachten van badkamermeubels? Of mag je van een badkamermeubel verwachten dat deze tegen normaal gebruik kan?
klinkt gewoon als een niet deugelijk product, een badmeubel hoort gewoon tegen water te kunnen.
Andres kan je daar alle soorten kasten neerzetten die je wil.
Andres kan je daar alle soorten kasten neerzetten die je wil.
Laat ik beginnen met op te merken dat ik dit ook wel erg snel vindt. Wij hebben ook naar INK gekeken, maar wij kregen wel te horen bij de specialist dat elk meubel wat lang nat blijft risico loopt op opzwellen.mmmmmark schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:44:
We hebben een jaar geleden ongeveer onze badkamer en WCs opgeleverd gekregen. We hebben meubels van Sanibell uit de INK serie en kranen van Brauer en wilde graag mijn ervaring delen na eerder veel gelezen te hebben hier en advies te hebben gekregen.
Sanibel INK:
Hieronder een foto van de lade, dat ziet er niet meer uit [Afbeelding]
INK Play 3 planchet
[Afbeelding]
Sanibell gun metal kraan
Na de klacht bij Sanibell kunnen we voor gereduceerd tarief een nieuw wastafel meubel krijgen (wel weer 400 euro). Ik vraag me alleen af, voorzichtiger kunnen we er niet mee omgaan dus dan zitten we wellicht over een jaar weer in de zelfde situatie. Heeft iemand tips voor een massief houten meubel (en het liefst een waar onze huidige sanibell wasbak op kan. Al met al is de service van sanibell wel redelijk goed, je krijgt vervangende onderdelen (of voor een gereduceerd tarief) maar ik denk niet dat dat een probleem gaat oplossen helaas. Ik ben bang dat je dan volgend jaar weer met hetzelfde zit. Al met al niet tevreden dus en zou iedereen aanraden om of voor een goedkoper merk te gaan (kwaliteit zal niet slechter zijn) of voor een massief houten meubel wat veel beter tegen water kan of geen kinderen nemen die spetteren met tandenpoetsen e.d.![]()
Brauer kranen.
Wij wilden bijvoorbeeld een hoge legkast in de buurt van het bad, maar we werden er wel op gewezen dat de garantie zou vervallen omdat het te dicht bij veel water/vocht gemonteerd zou worden.
Mijn vader (91) heeft dikke 7 jaar een INK meubel hangen en daar wordt ivm zijn verzorging ook wel veel gespettert. En hij heeft een hele kleine badkamer, dus alles wordt al snel nat. Desondanks is alles nog als nieuw. Het kan dus wel.
:strip_exif()/f/image/ByVG91m68yWVHOA0qwSNv57i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOFdYgqvkxQNqzNJBxUci43G.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is natuurlijk altijd op de randen dat het begint. Daar sijpelt het water toch naar binnen toe en eenmaal nat zwelt dat spaanplaat op en komt nooit meer terug naar zijn originele vorm, zelfs als het weer krukdroog is. De melamine toplaag zelf is meer dan waterdicht genoeg.
Mogelijk is toch ook niet helemaal vakkundig de kantenband erop gezet.
Je zou van een badmeubel inderdaad mogen verwachten dat het tegen water gespetter kan.
Massief hout heeft ook wel weer zijn mankementen zoals kans op uitzetten en krimpen.
Voordeel is wel dat je massief hout veel beter kunt sealen/aflakken, en altijd wel weer kunt bijwerken.
Maar een massief houten meubel is een stuk duurder.
Dat frontje van hierboven zou nog wel te vervangen zijn denk ik, voor massief eiken. Goed rondom aflakken met skylt voor matte uitstraling.
Of wrappen.
Mogelijk is toch ook niet helemaal vakkundig de kantenband erop gezet.
Je zou van een badmeubel inderdaad mogen verwachten dat het tegen water gespetter kan.
Massief hout heeft ook wel weer zijn mankementen zoals kans op uitzetten en krimpen.
Voordeel is wel dat je massief hout veel beter kunt sealen/aflakken, en altijd wel weer kunt bijwerken.
Maar een massief houten meubel is een stuk duurder.
Dat frontje van hierboven zou nog wel te vervangen zijn denk ik, voor massief eiken. Goed rondom aflakken met skylt voor matte uitstraling.
Of wrappen.
[ Voor 10% gewijzigd door Guido7619 op 11-10-2024 14:10 ]
Als het badkamermeubel na elk gebruik moet worden afgedroogd, moet dat voor de aankoop worden medegedeeld. Bij natuursteen worden de nadelen bijvoorbeeld wel vaak goed uitgelegd. Ik betwijfel dat afdrogen voldoende is, want als er langs de naden water in kan trekken, ben je met afdrogen al te laat. Ik zou daarom weer teruggaan naar de verkoper. Die moet zorgen voor kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet lukt, kun je de koopovereenkomst ontbinden en kun je het volledige aankoopbedrag terugvorderen. Bij discussie over dat hoekje zou ik daarbij wel benadrukken dat het spaanplaat eerst is uitgezet en dat pas daarna en daardoor het hoekje is afgebroken.big bang schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:23:
Spaanplaat is niet per definitie ongeschikt voor een badkamer. Het badkamermeubel van mijn ouders is van spaanplaat, maar daar zit een stevige toplaag op die ook aan de randen goed is afgedicht. Na ruim 30 jaar is daar nog geen vocht ingetrokken.
Wij hadden in ons vorige huis een INK wastafelmeubel, handdoekkast en spiegelkast. Na 8 jaar zie ik dat van een plankje in de spiegelkast idd een randje is opgezwollen en open is gaan staan, dat is in de buurt van de plek waar we de tandenborstel opladen. Die drogen we nooit af dus ik kan me goed voorstellen dat dat op een gegeven moment vocht doet intrekken. Verder zijn alle meubels nog in prima staat, zo goed als nieuw.
En dat verwacht ik ook, badkamermeubels die niet tegen vocht kunnen...kom op zeg!
En dat verwacht ik ook, badkamermeubels die niet tegen vocht kunnen...kom op zeg!
[ Voor 11% gewijzigd door koksie op 11-10-2024 16:34 ]
Ik had een voorkeur, anders dan eerder getekend, waarvan ik eigenlijk dacht dat het helemaal niet kan. Duidelijk gebrek aan ervaring. De aannemer is langs geweest om de ruimte te bekijken waarbij ik de met jullie gedeelde indeling en mijn voorkeur heb doorgenomen. Het was wat duurder, maar de voorkeur was technisch prima mogelijk. Uiteindelijk zijn we hierop uitgekomen samen met de leverancier van de spullen.s3n schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:38:
Ik zit nog in de orienterende fase. Eventueel heb ik al wel een bedrijf wat kan plaatsen, maar voor je een offerte aanvraagd is het wel handig om te weten wat je wil.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tnS3ggXCQMEcwstCqIzguMm9.png?f=user_large)
Oorspronkelijk wilden we een dubbele wasbak, maar dat werd te veel proppen. Uiteindelijk is het een enkele wasbak met hangkast geworden. Verder geen vloerverwarming, wel een elektrische radiator met app
/f/image/b0d21nnCfUrVBmXwtyk1wdoU.png?f=fotoalbum_large)
Het blijft een kleine ruimte, maar ik ben blij met het resultaat!
Maar de pro-tip is, ga met je meest wilde idee zeker de boer op en kijk wat er mogelijk is.
Heren, ik loop hier nog steeds over te tobben maar eigenlijk overweeg ik nu om helemaal niets te laten veranderen m.u.v. de locatie van de schakelaar. Deze kan rechtsboven (links als je badkamer instapt) zonder problemen. Daar kan ik toch niks kwijt.Thomg schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:41:
[...]
Inderdaad, kozijn loopt tot de grond.
Je bedoeld zoiets?
https://i.imgur.com/1RIcGtp.png
https://i.imgur.com/3baRBtr.png
Heeft ook wel wat, maar dan moet ik dus wel het inloopdouche gedeelte laten varen
Van de bouw moet ik wel aangeven waar het natte gedeelte komt, of anders, waar ik geen vloerverwarming wil. Ik ga hier wel heel erg vanuit dat ik dan dus later de vloerverwarming kan verleggen in de badkamer, deze komt immers zonder dekvloer. Of maak ik hier een (vooral dure) rekenfout?
Heeft iemand ervaring met de beurs eigen huis trouwens?
Edit: Vandaag langs de beurs geweest. Verleggen van vloerverwarming is triviaal mits er geen dekvloer is en het geen koperen installatie is (moet flexibel zijn). Laatste is niet echt een ding meer bij nieuwbouw, dus zeer onwaarschijnlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 13-10-2024 16:00 ]
Ik heb ook een sterke wens voor een douchebak. Zit zelf aan 160 bij 90 te denken, hoewel badkamer 200 breed is.s3n schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:41:
[...]
Ik had een voorkeur, anders dan eerder getekend, waarvan ik eigenlijk dacht dat het helemaal niet kan. Duidelijk gebrek aan ervaring. De aannemer is langs geweest om de ruimte te bekijken waarbij ik de met jullie gedeelde indeling en mijn voorkeur heb doorgenomen. Het was wat duurder, maar de voorkeur was technisch prima mogelijk. Uiteindelijk zijn we hierop uitgekomen samen met de leverancier van de spullen.
[Afbeelding]
Oorspronkelijk wilden we een dubbele wasbak, maar dat werd te veel proppen. Uiteindelijk is het een enkele wasbak met hangkast geworden. Verder geen vloerverwarming, wel een elektrische radiator met app. De gekozen douchebak bleek ineens te laat geleverd te worden. Het is uiteindelijk een andere geworden in de maat 180/90. Hierdoor is de muur op ipv naast de bak gemaakt.
[Afbeelding]
Het blijft een kleine ruimte, maar ik ben blij met het resultaat!
Maar de pro-tip is, ga met je meest wilde idee zeker de boer op en kijk wat er mogelijk is.
Ik zit ook aan zo'n muurtje en een stuk glaswand te denken, maar zie dan weer beren op de weg hoe het muurtje dan moet komen en de glaswand in het midden van dat muurtje, en hoe dat dan uitlijnt op de douchebak. Dat wordt een rommeltje. Of inderdaad het muurtje half op de douchebak.
Heb je foto's van jouw douchebak?
Nog specifieke reden waarom je voor een douchebak bent gegaan ipv doortegelen met de vloer?
Laat vooral iemand meekijken die vaker badkamers tekent. Die weten beter wat er kan en niet kan. Ik wilde graag een bak omdat de meterkast er onder zit een verdieping lager. Al zit dat tussen mijn oren volgens de aannemer.
Hallo,
ik heb een vraagje. Ons huis wordt binnenkort opgeleverd met standaard, eenvoudige, witte tegels. We willen deze verwijderen en alle wanden opnieuw tegelen.
Hebben jullie tips om de tegels zo makkelijk mogelijk te verwijderen met minimale schade aan de muur? Het gaat om tegels die er maximaal 2 maanden op zitten.
ik heb een vraagje. Ons huis wordt binnenkort opgeleverd met standaard, eenvoudige, witte tegels. We willen deze verwijderen en alle wanden opnieuw tegelen.
Hebben jullie tips om de tegels zo makkelijk mogelijk te verwijderen met minimale schade aan de muur? Het gaat om tegels die er maximaal 2 maanden op zitten.
Brede beitel en vuistje.
Maar 100% dat de wanden alsnog recht gezet moeten worden hoor.
Maar 100% dat de wanden alsnog recht gezet moeten worden hoor.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Of er overheen tegelen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Binnenmuren (cellenbeton wandjes) komen ze zo vanaf. Wanden van ander materiaal, kalkzandsteen of beton kan het een stuk lastiger zijn. Een tegel proberen en als het echt lastig word zou je inderdaad kunnen overwegen op die wanden er overheen te tegelen.moca007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:53:
Hallo,
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Stuk bij de wancloset volgens mij gebruiken soort gipsplaten om de closet dicht te maken en een stuk op de buiten muur. Als je overheen tegelt ga je dan verschil zien in dikte met de rest van de muren waar nu geen tegels zitten?Makrolon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:37:
[...]
Binnenmuren (cellenbeton wandjes) komen ze zo vanaf. Wanden van ander materiaal, kalkzandsteen of beton kan het een stuk lastiger zijn. Een tegel proberen en als het echt lastig word zou je inderdaad kunnen overwegen op die wanden er overheen te tegelen.
Is los branden een optie? Zag een aantal filmpjes waar ze dit deden.
Ik heb het met een Lidl combihamer gedaan. Ging perfect. En met goedkope langwerpige beitels van Amazon, die in een bepaalde hoek staan, sprongen ze er zo vanaf. Na 2 maanden is die lijm wel goed gehard en denk ik dat je ze er niet heel eenvoudig afkrijgt.moca007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:15:
[...]
Stuk bij de wancloset volgens mij gebruiken soort gipsplaten om de closet dicht te maken en een stuk op de buiten muur. Als je overheen tegelt ga je dan verschil zien in dikte met de rest van de muren waar nu geen tegels zitten?
Is los branden een optie? Zag een aantal filmpjes waar ze dit deden.
Uit interesse al lange tijd aan het meekijken (evenals keuken topic) en nu lijkt het eigen plan wat concreter te worden. Vorige week langs meerdere badkamerzaken geweest om te oriënteren (q1sanitair, sanitair dump (
), sanisale & x2o). Daarnaast online en telefonisch wat installateurs/aannemers bericht voor een vrijblijvende offerte. Met hulp van wat familie willen wij eventueel sloop zelf oppakken evenals klein timmerwerk (plafond verlagen etc.). Daarbij eigenlijk twee vragen: is het plan hieronder een beetje logisch + zijn de offertes 'normaal'. Alle beetjes helpen, alvast bedankt!
De situatie: een zeer kleine (2,2m2) badkamer en aparte wc in appartement (jaren 70). Vorige bewoner heeft in originele staat gelaten en daarom tijd om het op te frissen. Zie hieronder de funda foto van 2 jaar geleden; cosmetisch wat dingen gedaan, maar indeling en tegelwerk etc is allemaal hetzelfde gebleven. Daarnaast tekening met afstanden in cm -> hier is direct de uitdaging te zien. De afvoer zit 'linksboven' en dus douchegedeelte. Nu hangt er een douchegordijn, maar graag willen we hier een echte douchedeur zodat de badkamer relatief droog blijft. Daarnaast is hoogte bij douchegedeelte 216cm (dus weinig te verlagen) en de rest 280cm (hier dus wel verlaging + spotjes).
:strip_exif()/f/image/W9ws8SVe8FOhL09JDnTiDgCl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2zoh9wzeBGOj8jJrSPszhgIB.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom het volgende bedacht: een klein muurtje maken om een eenvoudige pendeldeur te kunnen plaatsen (eventueel zelfs aan kopzijde van muurtje om die zo klein mogelijk te houden). Daarnaast ruimte voor 60cm badmeubel, spiegelkast en in nisje achter nieuwe muur kunnen handdoeken etc. Dan kom je ongeveer op zoiets uit (douche gaat naar linksboven, dus 70cm breed gedeelte).
:strip_exif()/f/image/D7qbhwuLS1Ghs8EnEZG3NUeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit logisch of heeft iemand nog een geniaal idee om deze kleine badkamer zo efficiënt mogelijk te renoveren?
Eén aannemer gaf aan dat je ook het toilet kunt toevoegen (dus muur eruit slopen), maar dat lijkt ons wat enthousiast en levert nagenoeg niets op. Hieronder de verschillende offertes:
Wat denken jullie? Logische indeling en offerte nr2 is netjes?

De situatie: een zeer kleine (2,2m2) badkamer en aparte wc in appartement (jaren 70). Vorige bewoner heeft in originele staat gelaten en daarom tijd om het op te frissen. Zie hieronder de funda foto van 2 jaar geleden; cosmetisch wat dingen gedaan, maar indeling en tegelwerk etc is allemaal hetzelfde gebleven. Daarnaast tekening met afstanden in cm -> hier is direct de uitdaging te zien. De afvoer zit 'linksboven' en dus douchegedeelte. Nu hangt er een douchegordijn, maar graag willen we hier een echte douchedeur zodat de badkamer relatief droog blijft. Daarnaast is hoogte bij douchegedeelte 216cm (dus weinig te verlagen) en de rest 280cm (hier dus wel verlaging + spotjes).
:strip_exif()/f/image/W9ws8SVe8FOhL09JDnTiDgCl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2zoh9wzeBGOj8jJrSPszhgIB.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom het volgende bedacht: een klein muurtje maken om een eenvoudige pendeldeur te kunnen plaatsen (eventueel zelfs aan kopzijde van muurtje om die zo klein mogelijk te houden). Daarnaast ruimte voor 60cm badmeubel, spiegelkast en in nisje achter nieuwe muur kunnen handdoeken etc. Dan kom je ongeveer op zoiets uit (douche gaat naar linksboven, dus 70cm breed gedeelte).
:strip_exif()/f/image/D7qbhwuLS1Ghs8EnEZG3NUeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit logisch of heeft iemand nog een geniaal idee om deze kleine badkamer zo efficiënt mogelijk te renoveren?
Eén aannemer gaf aan dat je ook het toilet kunt toevoegen (dus muur eruit slopen), maar dat lijkt ons wat enthousiast en levert nagenoeg niets op. Hieronder de verschillende offertes:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat denken jullie? Logische indeling en offerte nr2 is netjes?
Heb je link naar de beitels?ViezeVis schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:23:
[...]
Ik heb het met een Lidl combihamer gedaan. Ging perfect. En met goedkope langwerpige beitels van Amazon, die in een bepaalde hoek staan, sprongen ze er zo vanaf. Na 2 maanden is die lijm wel goed gehard en denk ik dat je ze er niet heel eenvoudig afkrijgt.
Ik heb ook de badkamer gedaan met zo'n lidl breekhamer. Gaat prima op de binnenmuren. Maar de buitenmuur is erg taai.
Wel hier en daar wat gaten en putten maar als 80% nog vlak is kun je daar zo overheen tegelen lijkt mij zonder eerst de gehele wand weer opnieuw strak te laten stuccen.
Wel hier en daar wat gaten en putten maar als 80% nog vlak is kun je daar zo overheen tegelen lijkt mij zonder eerst de gehele wand weer opnieuw strak te laten stuccen.
Heeft iemand nog advies of ideeën over afmetingen van een toilet voor het plaatsen van een douche WC?
Mijn toiletruimte is 95 cm diep. Mijn huidige toilet is 53,5 diep. Nu wil ik een douche WC plaatsen maar het merk/model wat ik graag zou willen plaatsen is 59 cm diep, dus 5,5 cm meer dan de huidige toiletpot.
Met de huidige toiletpot is de afstand tussen de toiletpot en de muur 41,5 en met een douche WC zou het 36 cm worden.
Bestaan er ook "adviezen" met betrekking hoeveel de minimale afstand tussen de muur en de toiletpot zouden moeten zijn? Ik vind het lastig te beoordelen, aan de andere kant wen je waarschijnlijk gewoon aan. Het zou alleen een beetje vervelend zijn als je het gevoel krijgt met je benen in je nek te moeten zitten.
Mijn toiletruimte is 95 cm diep. Mijn huidige toilet is 53,5 diep. Nu wil ik een douche WC plaatsen maar het merk/model wat ik graag zou willen plaatsen is 59 cm diep, dus 5,5 cm meer dan de huidige toiletpot.
Met de huidige toiletpot is de afstand tussen de toiletpot en de muur 41,5 en met een douche WC zou het 36 cm worden.
Bestaan er ook "adviezen" met betrekking hoeveel de minimale afstand tussen de muur en de toiletpot zouden moeten zijn? Ik vind het lastig te beoordelen, aan de andere kant wen je waarschijnlijk gewoon aan. Het zou alleen een beetje vervelend zijn als je het gevoel krijgt met je benen in je nek te moeten zitten.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Op verschillende websites lees ik 60cm van wcpot tot muur. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.vtwonen.nl/ve...het-toilet-hebben~55e823bwfveennl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:32:
Heeft iemand nog advies of ideeën over afmetingen van een toilet voor het plaatsen van een douche WC?
Ik heb ruimte weten te winnen met een dun inbouwreservoir. Dat reservoir heb in de muur geplaatst, dus in plaats van het metselwerk op die plek. Aan de achterkant heb ik dat met een gipsvezelplaat afgewerkt.
Bedankt. Die 60 cm red ik dus met mijn "gewone" toiletpot ook niet. Toilet is begin dit jaar gerenoveerd dus breken is er in dit geval niet bij.orf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:02:
[...]
Op verschillende websites lees ik 60cm van wcpot tot muur. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.vtwonen.nl/ve...het-toilet-hebben~55e823b
Ik heb ruimte weten te winnen met een dun inbouwreservoir. Dat reservoir heb in de muur geplaatst, dus in plaats van het metselwerk op die plek. Aan de achterkant heb ik dat met een gipsvezelplaat afgewerkt.
Je kunt je muur even opdikken met karton of een isolatieplaatje van 5,5cm. Dan kun je voelen of je met je knieën klem komt. Ik heb de douchewc in de badkamer gedaan waar veel ruimte is en een verkorte pot in de wc.wfveennl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:21:
[...]
Bedankt. Die 60 cm red ik dus met mijn "gewone" toiletpot ook niet. Toilet is begin dit jaar gerenoveerd dus breken is er in dit geval niet bij.
Ik heb ook een lidl boorhamer moet gaan lukken.Guido7619 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:21:
Ik heb ook de badkamer gedaan met zo'n lidl breekhamer. Gaat prima op de binnenmuren. Maar de buitenmuur is erg taai.
Wat is jullie ervaring met ikea badmeubels? Vind dit modelhttps://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s59514012/ qua kleur echt mooi, en voelt goed aan, niet veel slechter dan wat A-merken, X2O.
Heb alleen twijfel over de sifon, is deze te vervangen door een van beter kwaliteit? Kranen koop ik sowieso niet van Ikea maar ga voor Grohe kranen.
Heb alleen twijfel over de sifon, is deze te vervangen door een van beter kwaliteit? Kranen koop ik sowieso niet van Ikea maar ga voor Grohe kranen.
[ Voor 16% gewijzigd door moca007 op 17-10-2024 11:36 ]
Die zal er in zitten zodat het een en ander compact tegen de achterwand aan zit lijkt me, maar wat is er mis met dit sifon? Die zijn dermate low-tech dat Ikea dat ook feilloos moet kunnen lijkt me?moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:31:
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 17-10-2024 12:02 ]
Ik las dat ze vaak lekken, vandaar de vraag hier of iemand die ervaring mee heeft.big bang schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Die zal er in zitten zodat het een en ander compact tegen de achterwand aan zit lijkt me, maar wat is er mis met dit sifon? Die zijn dermate low-tech dat Ikea dat ook feilloos moet kunnen lijkt me?
Ik kijk er vaak naar als ik bij Ikea ben, en vindt het zeker heel mooi spul. Heb een aantal jaren in een appartement gewoond waar en ikea meubel instond. Was op zich prima.moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:31:
Wat is jullie ervaring met ikea badmeubels? Vind dit modelhttps://www.ikea.com/nl/n...n-eikenpatroon-s59514012/ qua kleur echt mooi, en voelt goed aan, niet veel slechter dan wat A-merken, X2O.
Vindt de kwaliteit een stuk hoger dan wat je bij de goedkopere badkamer zaken tegen komt.
Wat ik erg jammer vind is dat er al kraangaten inzitten bij de Ikea bakken en je zodoende dus niet zelf kunt kiezen om inbouw of opbouw kranen te nemen.
Daar heb je wel een punt, wij gaan voor opbouw kranen van Grohe, moet alleen even checken of ze een standaard maat hanteren.Guido7619 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Ik kijk er vaak naar als ik bij Ikea ben, en vindt het zeker heel mooi spul. Heb een aantal jaren in een appartement gewoond waar en ikea meubel instond. Was op zich prima.
Vindt de kwaliteit een stuk hoger dan wat je bij de goedkopere badkamer zaken tegen komt.
Wat ik erg jammer vind is dat er al kraangaten inzitten bij de Ikea bakken en je zodoende dus niet zelf kunt kiezen om inbouw of opbouw kranen te nemen.
Ik heb een een aantal zaken gezien met A en B merk, vaak wordt B merk met eigennaam verkocht voor 30-40% meer dan Ikea en toch voelt en zien de ikea meubels er een stuk beter uit en qua service en onderdelen zit je goed.
Beste Lezers graag jullie hulp/mening.
Recentelijk hebben ik en mijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht.
We hebben gekozen voor een casco badkamer omdat we ook graag een bad wilde gaan plaatsen in deze ruimte. Nu hebben we al een ontwerpen laten maken en het lijkt allemaal te passen. Nu zijn we opzoek naar een loodgieter die voor ons het leidingwerk voor het bad wil aanleggen en aansluiten.
Hieronder de situatie hoe het wordt opgeleverd casco maar wel met leidingwerk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fl9KfWENceHzuTDnqzkLJeT3.png?f=user_large)
Hoe het moet worden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/puYVHZIgTIqwXpY2IPcItcNO.png?f=user_large)
Enige wat dus gedaan moet worden is warm en koud water richting het bad aanleggen+riool.
Voor volledige installatie van de badkamer heb ik nu al een aantal prijzen gekregen van €7.500 dit lijkt mij wat hoog voor de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Deze prijs is exlusief de kosten van het tegelwerk.
Graag jullie mening of tips
We hebben gekozen voor een casco badkamer omdat we ook graag een bad wilde gaan plaatsen in deze ruimte. Nu hebben we al een ontwerpen laten maken en het lijkt allemaal te passen. Nu zijn we opzoek naar een loodgieter die voor ons het leidingwerk voor het bad wil aanleggen en aansluiten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fl9KfWENceHzuTDnqzkLJeT3.png?f=user_large)
Hoe het moet worden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/puYVHZIgTIqwXpY2IPcItcNO.png?f=user_large)
Enige wat dus gedaan moet worden is warm en koud water richting het bad aanleggen+riool.
Voor volledige installatie van de badkamer heb ik nu al een aantal prijzen gekregen van €7.500 dit lijkt mij wat hoog voor de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Deze prijs is exlusief de kosten van het tegelwerk.
Die prijs lijkt me ook wat stevig, maar ik snap wel dat met name het verleggen van de afvoer nogal wat werk kan zijn. Wat krijg je precies voor die 7500?Edgysaucer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
Beste Lezers graag jullie hulp/mening.
[Afbeelding]
Hoe het moet worden:
[Afbeelding]
Ik zou overigens het handdoekrek/verwarming naast het bad hangen, of is dat een schuin dak?
Voor dat geld plaatsen ze ook het toilet en de kranen, het leidingwerk is hier wel al voor aanwezig. Ook gieten ze dekvloer erin.big bang schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Die prijs lijkt me ook wat stevig, maar ik snap wel dat met name het verleggen van de afvoer nogal wat werk kan zijn. Wat krijg je precies voor die 7500?
Ik zou overigens het handdoekrek/verwarming naast het bad hangen, of is dat een schuin dak?
Helaas zitten we met een schuin dak, de verwarming zal ook weinig gebruikt worden.
Prima kwaliteit, heb de kleine variant hier ook hangen en heb er een andere kraan en sifon op gezet. Het kan maar het is wel even puzzelen en dan met name voor de overloop aansluiting. Hier heb ik geen passend ander merk voor gevonden en dus heb ik die van ikea met een stuk flexibele pvc buis er aan gesleuteld.moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:31:
Dus je hebt sifon aangepast, de gat voor de kraan is volgens mij wel een standaard maat?Bobmeister schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Prima kwaliteit, heb de kleine variant hier ook hangen en heb er een andere kraan en sifon op gezet. Het kan maar het is wel even puzzelen en dan met name voor de overloop aansluiting. Hier heb ik geen passend ander merk voor gevonden en dus heb ik die van ikea met een stuk flexibele pvc buis er aan gesleuteld.
Ik heb deze (zonder overloop) er op geschroefd en daaronder met 40mm pvc zelf een siphon gemaakt. Dit loopt in een 40mm buis waar een Y stuk op zit waar dan weer de overloop (en ontluchter) op zit. Gat voor de kraan is denk ik universeel maar ik heb het opgemeten in een IKEA vestiging.moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Dus je hebt sifon aangepast, de gat voor de kraan is volgens mij wel een standaard maat?
[ Voor 5% gewijzigd door Bobmeister op 17-10-2024 17:34 ]
Kraangat standaard maat is 38mm. Denk kort dat IKEA een eigen maat heeft hierin. Maar je kunt de IKEA kraan erbij zoeken en de gegevens bekijken.moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Dus je hebt sifon aangepast, de gat voor de kraan is volgens mij wel een standaard maat?
Mijn zus heeft al 12 jaar een IKEA keuken met IKEA sifon. Werkt nog steeds. Recentelijk nog losgehaald voor andere vaatwasser te plaatsen.
Als je dat sifon normaal fatsoenlijk monteert zie ik geen reden dat het zou gaan lekken. Elk sifon heeft kans op lekken toch. Het is goed spul van IKEA. Let ook op de hoogte ivm de lades die anders tegen je sifon aan botsen.
En ja, er zal vast wel ergens eens review staan dat het lekt, maar dan heeft die persoon het niet goed gemonteerd.
Ziet er goed uit, bedankt voor de tip.Bobmeister schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Ik heb deze (zonder overloop) er op geschroefd en daaronder met 40mm pvc zelf een siphon gemaakt. Dit loopt in een 40mm buis waar een Y stuk op zit waar dan weer de overloop (en ontluchter) op zit. Gat voor de kraan is denk ik universeel maar ik heb het opgemeten in een IKEA vestiging.
Goed om te weten. Denk dat het wel goed komt.Guido7619 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:43:
[...]
Kraangat standaard maat is 38mm. Denk kort dat IKEA een eigen maat heeft hierin. Maar je kunt de IKEA kraan erbij zoeken en de gegevens bekijken.
Mijn zus heeft al 12 jaar een IKEA keuken met IKEA sifon. Werkt nog steeds. Recentelijk nog losgehaald voor andere vaatwasser te plaatsen.
Als je dat sifon normaal fatsoenlijk monteert zie ik geen reden dat het zou gaan lekken. Elk sifon heeft kans op lekken toch. Het is goed spul van IKEA. Let ook op de hoogte ivm de lades die anders tegen je sifon aan botsen.
En ja, er zal vast wel ergens eens review staan dat het lekt, maar dan heeft die persoon het niet goed gemonteerd.
Kraan gat van de kranen die erop passen hebben een diameter van 34 tot 37mm lees ik op de website.
[ Voor 5% gewijzigd door moca007 op 17-10-2024 17:54 ]
Ik heb 2 jaar geleden 3x IKEA badmeubel gekocht en gemonteerd. Ook de IKEA siphon en kraan gebruikt. Geen enkel probleem.moca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:31:
Wat heb je dan met de overloop gedaan? Het standaard chroomkleurige rozetje van Ikea gebruikt i.c.m. deze goudkleurige afvoer en stop?Bobmeister schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Ik heb deze (zonder overloop) er op geschroefd en daaronder met 40mm pvc zelf een siphon gemaakt. Dit loopt in een 40mm buis waar een Y stuk op zit waar dan weer de overloop (en ontluchter) op zit. Gat voor de kraan is denk ik universeel maar ik heb het opgemeten in een IKEA vestiging.
Dit vind ik nu namelijk het grootste bezwaar van de Ikea wastafels; dat je aan die chroomkleurige afvoer vast zit.
Ja.NeORay schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:10:
[...]
Wat heb je dan met de overloop gedaan? Het standaard chroomkleurige rozetje van Ikea gebruikt i.c.m. deze goudkleurige afvoer en stop?
Dit vind ik nu namelijk het grootste bezwaar van de Ikea wastafels; dat je aan die chroomkleurige afvoer vast zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Bobmeister op 17-10-2024 21:32 ]
Heeft iemand ervaring met de TrisLine Nilus II schuifdeur voor nis van Q1 Sanitair? Wordt ook verkocht onder de naam "SaniLine Mateo II schuifdeur voor nis" op kies-sanitair.nl
De prijs is zeer scherp, het alternatief is Van Rijn Products ST06300 wat me een beter product lijkt maar €500 duurder is. Het gaat om een nis van 177cm breed, dus erg veel keus is er niet. De meeste merken houden op bij 160cm.
De prijs is zeer scherp, het alternatief is Van Rijn Products ST06300 wat me een beter product lijkt maar €500 duurder is. Het gaat om een nis van 177cm breed, dus erg veel keus is er niet. De meeste merken houden op bij 160cm.
[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 18-10-2024 12:17 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
ons toilet beneden is net geroveerd. We hebben een totale lengte van 113 cm en een toiletpot van 56 cm, evenals een inbouwreservoir. Alles bij elkaar is er 38 cm over tussen het toilet en de muur en dat is voldoende, zelfs voor mijn man die 1.90 meter is. Ruim is het niet, maar dat is het nooit geweest. Het huis is uit 2002 en om de een of andere had de architect wat vreemde ideeën.wfveennl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:32:
Ik heb de 100cm-versie sinds een maand in gebruik in nieuwe badkamer. Geen enkel probleem met sifon oid. Loopt goed door en ziet er allemaal netjes uitmoca007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:31:
Hoop meubels bekeken bij de bekende badkamerzaken, maar uiteindelijk was dit voor ons de beste prijs-kwaliteit verhouding en paste qua uiterlijk goed in onze badkamer.
Goed om te weten dat het allemaalSnakeDoc88 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Ik heb de 100cm-versie sinds een maand in gebruik in nieuwe badkamer. Geen enkel probleem met sifon oid. Loopt goed door en ziet er allemaal netjes uit![]()
Hoop meubels bekeken bij de bekende badkamerzaken, maar uiteindelijk was dit voor ons de beste prijs-kwaliteit verhouding en paste qua uiterlijk goed in onze badkamer.
goed zit.
Ik heb gisteren de 120cm opgehaald met dubbel wasbak. Nu nog kranen regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 18-10-2024 14:27 ]
Wij zijn (vooral uit gemak) gegaan voor kranen van IKEA. Niet de meest spannende, maar het werkt.moca007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Ik heb gisteren de 120cm opgehaald met dubbel wasbak. Nu nog kranen regelen.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/dalskar-wastafelmengkraan-verchroomd-90532117/
Ik probeer het terug te vinden in dit topic maar kan het niet meer vinden helaas...
Ik heb hier in het verleden ronde ventilatie 'roosters' voorbij zien komen voor mechanische ventilatie die vlak gestuct kunnen worden in het plafond.
Iemand die mij nog aan een merk/type/link kan helpen?
@Rzaan staat mij nog bij dat die ze heeft maar kan het compleet mis hebben. Excuus dan
Ik heb hier in het verleden ronde ventilatie 'roosters' voorbij zien komen voor mechanische ventilatie die vlak gestuct kunnen worden in het plafond.
@Rzaan staat mij nog bij dat die ze heeft maar kan het compleet mis hebben. Excuus dan
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Zoiets? https://www.ventilatiesho...roosters/ronde-ventielen/Csotranme schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:03:
Ik probeer het terug te vinden in dit topic maar kan het niet meer vinden helaas...
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 19-10-2024 11:05 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik heb er inderdaad eentjeCsotranme schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:03:
https://gathering.tweaker...message/76549576#76549576
Bedankt voor je reactie. Ik ga maar proberen om de schade qua afstand zoveel mogelijk te beperken. Gewoon jammer dat de ruimte niet groter is maar we moeten het ermee doen.Irdiwen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
ons toilet beneden is net geroveerd. We hebben een totale lengte van 113 cm en een toiletpot van 56 cm, evenals een inbouwreservoir. Alles bij elkaar is er 38 cm over tussen het toilet en de muur en dat is voldoende, zelfs voor mijn man die 1.90 meter is. Ruim is het niet, maar dat is het nooit geweest. Het huis is uit 2002 en om de een of andere had de architect wat vreemde ideeën.
Goedemorgen! Ik ben inmiddels een stuk verder met mijn badkamer. Een van de laatste details is het ventilatiesysteem. Door het ontwerp hebben we geen ruimte meer om een traditionele ventilator in de muur naar buiten te doen. De installateur kwam met het idee om een gewone ventilator in het plafond te doen en dan recht naar boven naar de zolder te doen. Vanaf daar kan het dan verder naar boven naar buiten toe. Op het dak maakt hij dan een uitlaat.
Zou dit kunnen werken? Of is die afstand dan te groot? Hij moet dan nog ca 2 meter recht naar boven.
Mechanische ventilatie had hij geen ervaring mee. Als ik zelf kijk dan lijkt het me geen ingewikkelde materie. Ik heb het idee als hij die uitlaat maakt op het dak en een doorvoor van de badkamer naar de zolder het gewoon een kwestie is van slangen koppelen en die unit aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd?
Zou dit kunnen werken? Of is die afstand dan te groot? Hij moet dan nog ca 2 meter recht naar boven.
Mechanische ventilatie had hij geen ervaring mee. Als ik zelf kijk dan lijkt het me geen ingewikkelde materie. Ik heb het idee als hij die uitlaat maakt op het dak en een doorvoor van de badkamer naar de zolder het gewoon een kwestie is van slangen koppelen en die unit aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd?
Onze badkamerverbouwing is na 4,5 weken eindelijk afgerond. Het proces werd vertraagd omdat de koof van het toilet niet goed gebouwd was, zodat het toilet scheef kwam te staan. En dat is in een badkamer met strakke lijnen erg jammer. Maar goed, nu staat het recht en kunnen we gaan genieten van het resultaat.
De situatie: bescheiden badkamer van 2 x 2,70 meter in een huis uit 2002. We douchten in bad en wilden naar een inloopdouche. Ik heb zelf het design gemaakt en alle spullen gekocht, ook tegels, voeg en kit. De aannemer heeft al het uitvoerende werk geleverd.
We hebben gekozen voor kranen van Damixa (briljant!) en Hotbath, toiletzaken van Geberit en de spiegel is Villeroy en Boch. Badmeubels zijn grijsblauw en van X2O. Kleuren zijn blauw, mintgroen en RVS, gecombineerd met wit.
Bijzonderheden: we moesten om een bestaan de koof heen werken en zodoende moesten we ook de oude indeling van afvoer en toilet behouden. Verder hebben we een Sunshower geïnstalleerd (al is dat nou weer niet heel erg bijzonder) en hebben we voor epoxyvoeg in plaats van cementgebonden voeg gekozen. Het toilet is een douchewc.
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/YuHjQo6YhkPgHp075FXKn5tx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Nbmhu2q9xOCBexDoobnGkHU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mCLjpNZfW2wkL8QoAkd693sX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RS1aJlBylmVwSlJ5AAJVa654.jpg?f=fotoalbum_large)
De situatie: bescheiden badkamer van 2 x 2,70 meter in een huis uit 2002. We douchten in bad en wilden naar een inloopdouche. Ik heb zelf het design gemaakt en alle spullen gekocht, ook tegels, voeg en kit. De aannemer heeft al het uitvoerende werk geleverd.
We hebben gekozen voor kranen van Damixa (briljant!) en Hotbath, toiletzaken van Geberit en de spiegel is Villeroy en Boch. Badmeubels zijn grijsblauw en van X2O. Kleuren zijn blauw, mintgroen en RVS, gecombineerd met wit.
Bijzonderheden: we moesten om een bestaan de koof heen werken en zodoende moesten we ook de oude indeling van afvoer en toilet behouden. Verder hebben we een Sunshower geïnstalleerd (al is dat nou weer niet heel erg bijzonder) en hebben we voor epoxyvoeg in plaats van cementgebonden voeg gekozen. Het toilet is een douchewc.
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/YuHjQo6YhkPgHp075FXKn5tx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Nbmhu2q9xOCBexDoobnGkHU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mCLjpNZfW2wkL8QoAkd693sX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RS1aJlBylmVwSlJ5AAJVa654.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcCw6MRh7z0ZeJS0iWszAkKs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Irdiwen op 24-10-2024 12:07 ]
Als je toch dat soort fratsen uit gaat halen zou ik er gelijk een decentrale wtw van maken. Scheelt je weer in de energiekosten. 2m is geen probleem mits de buisdiameter groot genoeg is.edvdburg schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:18:
Goedemorgen! Ik ben inmiddels een stuk verder met mijn badkamer. Een van de laatste details is het ventilatiesysteem. Door het ontwerp hebben we geen ruimte meer om een traditionele ventilator in de muur naar buiten te doen. De installateur kwam met het idee om een gewone ventilator in het plafond te doen en dan recht naar boven naar de zolder te doen. Vanaf daar kan het dan verder naar boven naar buiten toe. Op het dak maakt hij dan een uitlaat.
gaat dit niet altijd door een buitenmuur heen? Dat lukt dus juist niet. Ik kom uiteindelijk op een schuin dak uit.big bang schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Als je toch dat soort fratsen uit gaat halen zou ik er gelijk een decentrale wtw van maken. Scheelt je weer in de energiekosten. 2m is geen probleem mits de buisdiameter groot genoeg is.
Daar zijn ze misschien standaard wel op ontworpen, maar je kunt ze misschien ook in een stukje buis zetten. Zet dan wel geïsoleerde buis tussen wtw en dak. Alternatief is om een HRU200 te pakken.edvdburg schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:21:
[...]
gaat dit niet altijd door een buitenmuur heen? Dat lukt dus juist niet. Ik kom uiteindelijk op een schuin dak uit.
Als laatste zou je ook kunnen overwegen om de hele ventilatie in huis aan te pakken, maar dan loopt het project weer uit de klauwen. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet altijd (financieel) haalbaar is, en valt zeker niet meer onder de noemer “als je toch bezig bent”.
@edvdburg
Als die ventilatiebuis echt volledig verticaal staat en een open verbinding is met de buitenlucht, heb je kans op 'koudeval' wanneer het buiten echt kouder is dan in de badkamer (schoorsteeneffect). Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en een simpele badkamerventilator in stilstand gaat dat niet tegenhouden.
Met een horizontale buis heb je daar veel minder last van. En ook niet als er een ventilatiebox tussen zit.
Als die ventilatiebuis echt volledig verticaal staat en een open verbinding is met de buitenlucht, heb je kans op 'koudeval' wanneer het buiten echt kouder is dan in de badkamer (schoorsteeneffect). Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en een simpele badkamerventilator in stilstand gaat dat niet tegenhouden.
Met een horizontale buis heb je daar veel minder last van. En ook niet als er een ventilatiebox tussen zit.
Ja, wij hebben precies dit! Bij de verbouwing van onze badkamer hebben we het ventilatiepunt laten verplaatsen en waar hij nu zit liep al een buis omhoog. Die gaat via de zolder naar het dak waar al een pijpje op stond. Op zolder zit er 1 klein bochtje in de afvoer die ze met flexibele slang hebben gemaakt.edvdburg schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:18:
Op zich werkt het prima. Ik voel de ventilator wel lucht afvoeren. Toch wordt onze badkamer wel erg vochtig. De ventilator staat ook wel op een erg stille stand (je hoort hem nauwelijks). Ik heb hem een tijdje op een hogere stand gehad (moet je hem wel even voor uit elkaar halen), en dat leverde vooral heel veel meer herrie op, maar nauwelijks betere vochtafvoer. Vroeg me daar dus inderdaad wel af of de lange afvoer naar het dak niet teveel is voor zo’n plafondventilatortje.
Ook douchen met raam open/op een kier maakt nauwelijks uit, ik krijg de luchtvochtigheid wel richting 90% en alle tegels nat en zelfs in de kasten vochtig als ik lang en heet douche. Dus ben er niet helemaal uit of dakafvoer nu de boosdoener is of dat dit normaal is (regendouche dampt wel veel meer dan een normale douche die we hiervoor hadden merk ik, en een open douche helpt ook niet).
Ha allen,
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe badkamer. Door de bomen zien wij echter het bos niet meer.
Afgelopen tijd bij Brugman en Piet Klerkx geweest. Echter hebben wij het gevoel dat dit toch meer het duurdere segment is.
Welke badkamer zaken (welke ook badkamers installeren/plaatsen) zitten wat meer bij het goedkopere segment?
Los spullen kopen en door een zelf geregelde aannemer laten plaatsen is niet echt een optie. Alle aannemers in regio Utrecht vragen belachelijke prijzen
Alvast bedankt!
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe badkamer. Door de bomen zien wij echter het bos niet meer.
Afgelopen tijd bij Brugman en Piet Klerkx geweest. Echter hebben wij het gevoel dat dit toch meer het duurdere segment is.
Welke badkamer zaken (welke ook badkamers installeren/plaatsen) zitten wat meer bij het goedkopere segment?
Los spullen kopen en door een zelf geregelde aannemer laten plaatsen is niet echt een optie. Alle aannemers in regio Utrecht vragen belachelijke prijzen
Alvast bedankt!
Brugman en Piet Klerkx hebben toch meerdere lijnen in hun segment?Emilvdp schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:29:
Als je die duur vindt, kun je nog Q1 Sanitair of X2O proberen. Die hebben beide goedkope(re) opties.
Maar geef eens een indicatie; wat is duur voor jou? Welke merken zijn dan geoffreerd en welke maat badkamer/toilet gaat het om?