Badkamerspiegel smart schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kleine crosspost.. iemand tips hoe ik deze spiegel slim kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/09/24/WhatsApp-Image-2024-09-24-at-13.21.11.jpg

Er zit een verwarmingsmodule links, rechts een led controller en dan net uit beeld een schakelaar voor in/uit schakelen.

Een zigbee of zwave inbouw 220v schakel module? Eventueel ook gewoon achter de spiegel te "plakken". Misschien zelfs twee om verwarming ook apart te kunnen schakelen?

Wat ik alleen nog moet uitzoeken -> bij uitzetten en weer aanzetten -> is waarschijnlijk de knop noodzakelijk om het licht + verwarming aan te krijgen. Dus misschien gaat dit hele idee niet werken en moet ik toch iets laten maken hiervoor.

[mbr]Crossposts worden niet gewaardeerd. Gezien het niet direct met HA te maken heeft splits ik het af[mbr]

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-09-2024 14:33 ]

Mijn V&A

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Workaholic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:35:
Kleine crosspost.. iemand tips hoe ik deze spiegel slim kan maken?

[Afbeelding]

Er zit een verwarmingsmodule links, rechts een led controller en dan net uit beeld een schakelaar voor in/uit schakelen.

Een zigbee of zwave inbouw 220v schakel module? Eventueel ook gewoon achter de spiegel te "plakken". Misschien zelfs twee om verwarming ook apart te kunnen schakelen?

Wat ik alleen nog moet uitzoeken -> bij uitzetten en weer aanzetten -> is waarschijnlijk de knop noodzakelijk om het licht + verwarming aan te krijgen. Dus misschien gaat dit hele idee niet werken en moet ik toch iets laten maken hiervoor.
Een Zigbee inbouw switch? Of een zigbee inbouw dimmer?
Bijv de ZBMINI L2? Die komt dus thv de aan/uit knop en heeft ook een ingang voor een rocker-switch. Dan kun je zowel je aan/uit knop blijven gebruiken als ook de zigbee commando's.

Voor het verwarmingsdeel moet je wel even kijken of ampere voldoende is.

Er zijn ook andere versies (ander ampere, met nul-draad en andere merken verkrijgbaar van dat spul. Oa die van fibaro switch (zwave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik kan het niet heel goed volgen maar als ik zo de aansluiting op de controller zie lijkt me dat die gewoon zowel het licht als verwarming samen schakelt.

Dan zou je die er gewoon helemaal echter weg kunnen halen. En dan losse module voor de verwarming en een losse voor het licht. Waar je voor dat laatste dus ook gewoon een dimbare 12V led module kunt gebruiken. Dan is het licht ook dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:00:
[...]

Een Zigbee inbouw switch? Of een zigbee inbouw dimmer?
Bijv de ZBMINI L2? Die komt dus thv de aan/uit knop en heeft ook een ingang voor een rocker-switch. Dan kun je zowel je aan/uit knop blijven gebruiken als ook de zigbee commando's.

Voor het verwarmingsdeel moet je wel even kijken of ampere voldoende is.

Er zijn ook andere versies (ander ampere, met nul-draad en andere merken verkrijgbaar van dat spul. Oa die van fibaro switch (zwave)
Thanks voor je advies! Ik ga even kijken hoe die schakelaar werkt. Het lijkt er op dat het issue is dat de spiegel bij het inschakelen van stroom niets doet todat je de schakelaar indrukt. Om het complexer te maken is de knop ook nog multifunctioneel (aan/uit, dimmen, verwarmen etc).

Vrees dat het dus iets lastiger gaat worden aangezien er toch wat software bij lijkt te zitten. Worst case moet ik een losse led controller kopen + 2 zigbee schakelaars en dan de verwarming en leds apart bedienen (en de bestaande hardware niet gebruiken).

nog even twee extra foto's :

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/09/24/WhatsApp-Image-2024-09-24-at-18.45.03.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/09/24/image660289583a80d6ed.md.png

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 24-09-2024 18:49 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is het echt een fysieke toets of een touch ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-05 11:27
ik had een zelfde vraag over de schakelaar, maar geen reacties ontvangen. Zie IR sensor schakelaar omdraaien

Benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Het lijkt er op dat het issue is dat de spiegel bij het inschakelen van stroom niets doet todat je de schakelaar indrukt. Om het complexer te maken is de knop ook nog multifunctioneel (aan/uit, dimmen, verwarmen etc).
Dit is echt het probleem bij elke badkamerspiegels die aan/uit kan en ook verwarming heeft. Ik kom ook uit het andere topic en heb de zoektocht echt opgegeven. Lijkt wel onmogelijk te automatiseren.

Mijn plan nu:
Zelf een ronde spiegel kopen. Rondom een frame bouwen van ongeveer 3cm diep zodat de spiegel 3cm van de wand komt.

Zelf deze erachter plakken en ook een Hue Lightning strip rondom de spiegel zodat hij indirect licht geeft.

Zowel hue als spiegelverwarmer op lichtnet aansluiten en dan met Zigbee switches gaan werken.
Misschien een idee voor jou?

[ Voor 29% gewijzigd door iasix op 29-09-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd waarom je een spiegel wilt automatiseren? Je loopt toch je badkamer binnen en zet de spiegel aan. Stapt in de douche en ondertussen blijft de spiegel condensvrij door de verwarming.

Wil je dit met een sensor doen of moet iedereen met een app. de spiegel aanzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:12:
Ik ben wel benieuwd waarom je een spiegel wilt automatiseren? Je loopt toch je badkamer binnen en zet de spiegel aan. Stapt in de douche en ondertussen blijft de spiegel condensvrij door de verwarming.

Wil je dit met een sensor doen of moet iedereen met een app. de spiegel aanzetten?
Voor mijzelf sprekend: omdat het kan.

Als je binnenloopt (presence detection) om te plassen 's nachts bijv. alleen de spiegel gedimd aan automatisch, als je gaat douchen weer andere verlichting.

Qua anticondens spiegelverwarming: als de luchtvochtigheid boven bepaald % is (er gedoucht wordt dus) dan moet die automatisch aan en zodra die daalt weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 19:31
Zelf heb ik er twee zigbeebinbouwswitches aan gekoppeld. Die voor de verlichting zit op een fysieke schakelaar. De verwarming schakelt via zigbee mee met het plafond licht (die dus ook op een zigbee schakelaar zit)
De spiegel kan van zichzelf dimmen en heeft verschillende lichtkleuren. In de praktijk gebruiken we toch altijd dezelfde lichtkleur en -sterkte, daarop schakelt de spiegel van zichzelf op in als de zigbee schakelaar inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:00
Je kan de schakelaar er toch helemaal tussen uit halen? Zelf heb ik mijn spiegel geautomatiseerd door het verwarmingselement aan te sluiten op een Shelly Wifi module en de verlichting op een zigbee schakelaar. Als je allles zigbee wil dan is er ook een Shelly Zigbee variuant. Doormiddel van een bewegingssensor gaat zowel de badkamerverlichting als speigel verlichting aan als je de badkamer inloopt. De verwarmings module achter de spiegel blijft nu nog uit. Op het moment dat de gemeten luchtvogtigheid te hoog is (als de douche aan staat) dan slaat de ventilatie automatisch op hoog en gaat ook de spiegelverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rorie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:41:
Als je allles zigbee wil dan is er ook een Shelly Zigbee variuant.
Er is geen zigbee product van shelly. Maar er zijn natuurlijk wel producten die werken zoals de Shelly werken, die op zigbee werken.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1