assn schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:12:
[...]
Ik moet zeggen dat de route via Denver mij wel het meest aantrekkelijke lijkt. Op die manier kan je mooie steden met NP goed afwisselen. Wij willen toch graag naar Denver, Las Vegas en SF. Alleen kunnen we nu wat meer tijd doorbrengen in die NPs.
Wel jammer dat het zo koud is, wat zou je aanraden qua parken in dat geval? Is het vantevoren in februari goed kijken wat het weer doet en er rekening mee houden dat we meer naar het zuiden moeten ?
Qua weer zul je er rekening mee moeten houden dat je ter plekke je route moet aanpassen als de bergpas door de Rockies die je had bedacht kort voor je daar aankomt dichtsneeuwt of er een onweersfront overtrekt. Dat weet je niet voor je reis begint. Bouw flexibiliteit in.
Wat verwacht je van de steden? San Francisco is een mooie stad, maar Denver, Las Vegas en LA vind ik geen mooie steden. Las Vegas is knettergek en daarom leuk om een avond rond te lopen, LA is aardig om een keer door Hollywood, Beverly Hills en Santa Monica te rijden voor de uiterlijke schijn, maar daarmee heb je het ook wel gehad. En wat wil je in Denver? Ik vlieg er in oktober naartoe, maar dat is omdat het een goed startpunt is voor de regio die ik wil bezoeken, niet omdat ik Denver zelf graag wil zien.
Kun je wat specifieker aangeven wat jullie willen gaan doen en zien, wat jullie leuk vinden, wat jullie verwachten? Je bent met z'n 8'en met 2 voertuigen. Gaan jullie gezamenlijke plannen maken, rijden jullie steeds achter elkaar aan, of verdeel je jezelf in 2 groepen met verschillende interesses en trekt elke groep tot op zekere hoogte zijn eigen plan? En hoe verdeel je jezelf dan?
Wil je even door de parken heenrijden en een paar foto's maken op de bekendste uitzichtspunten (dat is ongeveer alles waar je in je huidige planning tijd voor hebt), wil je gaan hiken, abseilen en raften, of wil je alle interessante locaties in het park bezichtigen?
Wil je in de steden musea bezoeken, een rijtje highlights uit een boekje achterna lopen, naar de outlet mall om te shoppen, een tour boeken, lokale culinaire specialiteiten uitproberen, elke avond uitgebreid de kroeg in?
Wil je qua route zoveel mogelijk de saaie interstates volgen om veel kilometers te kunnen maken in korte tijd? Of wil je juist zoveel mogelijk van die schitterende maar trage scenic byways doen?
Ik zou me zomaar zo kunnen voorstellen dat je met 8 mensen die samen op reis gaan flink wat onderling conflicterende antwoorden gaat krijgen op die vragen. En je hebt zo weinig tijd voor zo'n grote afstand dat je scherpe keuzes zult moeten maken.
De muziekliefhebber wil naar Nashville en Memphis, de filmliefhebber wil een uitgebreide tour door Hollywood en de studios, de guns-liefhebber wil een NRA-meeting in Texas bijwonen en ergens op een shooting range gaan knallen, de antropoloog wil in Mesa Verde NP de rotswoningen gaan bekijken, de bierfanaat wil in Denver een tour bij MillerCoors doen en langs bij de microbreweries in Colorado, de wijnliefhebber wil naar Napa Valley voor een wijnproeverij, de hippie wil in San Francisco uren rondlopen in de Haight, de spaghettiwestern-fan wil naar Monument Valley, de adrenalinejunkie wil raften op de Coloradorivier, de introvert wil genieten van de uitgestrekte leegheid van Wyoming, de sportliefhebber wil naar de Denver Broncos, de San Francisco Giants, de LA Lakers en de Anaheim Ducks, de levensgenieter wil vooral een beetje chillen en niet te veel programmapunten, de tweaker wil naar Silicon Valley en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Wie bepaalt dan wat het wordt? Of ga je daar ter plekke ruzie over maken als Jantje en Pietje linksaf willen, Klaasje en Henkie rechtsaf, en assn rechtdoor?
Zonder te weten wat jullie interesses zijn en of die onderling een beetje overeenkomen, is het heel lastig advies geven. Ik zie in je voorgestelde route alleen een paar overbekende highlights, maar niet waarom je die gekozen hebt, waarom je denkt dat jullie het daar met z'n 8en leuk gaan hebben (anders dan omdat het bekende namen zijn) en wat de andere 7 reizigers er van vinden.