diabyte schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:29:
[...]
Misschien meer iets voor het reizen met het vliegtuig topic, maar je kunt met een dienst als seats.aero wel geautomatiseerd zoeken naar goedkope reward tickets. Heb ik voor onze US-vakantie van afgelopen juni ook gebruikt.
Let wel; goedkope reward tickets vereisen wel flexibiliteit. Zo heb ik onze business tickets heen naar Vegas (60k pp) als eerst geboekt, nog zonder retourtickets. Dat is een risico, maar als het niet op een paar dagen komt kan je de retour altijd nog boeken.
Vervolgens een paar weken later de retourdatum vastgesteld omdat er weer een ticket voor 60k beschikbaar kwam, en die dus geboekt. Retourticket 2 was uiteindelijk duurder (155K), maar desondanks voor gemiddeld 84K pp per leg twee BC retour tickets naar Vegas (heen via CDG overigens).
Met 700K FB miles moet je toch echt wel een eind komen afhankelijk van het aantal personen en je reisklasse. Anders mag je ze altijd met mij delen
De berekening wat ik aan cash eventueel extra kwijt ben (belastingen en fees) door losse boekingen heb ik niet gemaakt omdat de focus was om miles gebruik te maximaliseren, maar ik was in ieder geval minder kwijt dan twee betaalde economy tickets.
Ik ben afgelopen maart voor 75000 Miles + €555 euro met 2 personen van AMS naar LAX gevlogen. Dit is uiteraard in het laagseizoen en het was een promo deal, maar het kan dus zeker wel. Ik gebruik een FB Amex kaart en probeer bij zo veel mogelijk online aankopen gebruik te maken van “shop for miles”.
De gevraagde Miles voor een boeking zijn wel enorm verschillend en ik zat laatst te kijken voor tickets binnen Europa (naar Inverness), en dat kwam (met gunstige tijden) op 70.000miles per persoon 🫣
Zoals altijd na de laatst gemaakte reis begint het al weer te kriebelen voor een volgende reis. Ik zou graag met onze kinderen van 8 en 5 richting het zuidwesten gaan.
In maart een korte trip gemaakt van 12 dagen. Gevlogen op Los Angeles, studio tour gedaan, stukje highway one en overnachting in Big Sur, vervolgens via lone pine en Death Valley naar Las Vegas gereden en van daar uit weer terug naar Los Angeles voor de terugvlucht. Was top! Wel vaker in Maart/April in het zuidwesten geweest, altijd prima weer, maar nu een heuse heatwave met 30+ graden in LA en 40gr in DV.
Veel km gemaakt, maar met twee volwassenen is dat een ander verhaal dan met twee kinderen er bij. Wel voor het eerst is gekeken “met andere ogen” naar hoe zo’n reis met jonge kinderen zou zijn en dan valt op dat er op veel plekken extra aan kinderen is gedacht door playgrounds, maar ook het junior ranger programs.
De kinderen vinden een hotelovernachting al een beleving opzich en met de vele pools en hottubs die zelfs bij de goedkopere hotels aanwezig zijn moet dat wel goed gaan komen denk ik zo.
Een klein beetje ben ik dan ook al aan het plannen voor volgend jaar. Ik zou dan willen vliegen (rechtstreeks) op San Francisco. Vanaf daar richting Yosemite, over de Tioga Pass naar Death Valley, korte stop in Las Vegas en dan richting Zion. Hoe vanaf daar verder weet ik nog niet zo goed, maar uiteindelijk is het idee dan weer terug te rijden via LA, eventueel Disney of Universal en dan via de highway one terug naar San Francisco.
Ik vond tijdens onze laatste trip wel dat de prijzen enorm waren gestegen. (er zat zo’n 5 jaar tussen de laatste reis en die van maart) Benzine is duurder, grote verschillen tussen steden/staten, maar al met al nog steeds een schijntje in vergelijking met onze prijzen.
Met name sommige boodschappen waren in mij herinnering een stuk goedkoper. Een brood voor 5/6 dollar, verse producten waren al duur, maar ook een zak chips voor 5 dollar zijn prijzen die voorbij komen.
In Las Vegas waren de prijzen met name in de resorts exorbitant hoog. Voor een Budweiser werd 9 dollar gevraagd, zonder tip 😏 maargoed, Las Vegas stond en staat ook niet bekend als goedkope bestemming.
Ik had geboekt bij het Bellagio met 250USD food and beverage credit als cadeau, te gebruiken binnen alle MGM resorts. Dit was wel lekker, maar bij de check-out moest wel nog eea op verzoek gecorrigeerd worden omdat het gewoon op de rekening stond.
Al met al blijft het naar mijn mening gewoon een geweldig mooi land. De prijsverhoging van de NP jaar pas voor niet US citizens is natuurlijk gewoon asociaal, maar zoals hierboven beschreven kan je de handtekening wegkrijgen en de pas doorverkopen, scheelt toch iets.