En hou je aan de snelheid in VirginiaFreak187 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:36:
Gisteren aangekomen in DC, Dulles international. Ik ben al bij een aantal andere Ports of entry geweest, maar deze is echt treurig. Met zo’n suffer people mover een paar honderd meter rijden en dan vervolgens een enorme rij bij de douane. Als je de mogelijkheid hebt, kies voor MPC want die rij is korter dan de normale paspoort controle. Maar duurde allemaal nog steeds vrij lang.
We zijn direct richting Virginia gereden. Dat is wel prachtig. Je zit gelijk in de bergen en bossen.
Naar aanleiding van de (bijzondere) vraag van van der Berg heb ik eigenlijk een omgekeerde route vraag.
Volgend jaar gaan wij met ons gezin (5 personen; 44, 43, 19, 16 en 13) in de meivakantie 4 dagen naar NY en daarna nog 5 dagen naar Orlando. Orlando doen we uiteraard aan vanwege de pretparken, maar we willen ook wat natuur zien (gators), shoppen, strand en (met een beetje mazzel) een raketlancering zien. Nu zitten we lekker flexibel in ons schema aldaar en hebben we ook een huurauto. Is het dan aan te raden, we zijn er immers 'maar' 5 dagen, om een dagje naar Miami heen en weer te rijden?
Volgens Maps kost je dat zo'n 3,5/4 uur enkele route. En we gaan daar niet ook nog eens overnachten. Maar is zo'n extra tripje dan de moeite waard? Is de route met name een beetje tof? We zouden graag Miami zien, maar wellicht kunnen we dan beter kiezen voor Tampa. Kan ik tenminste het stadion van de Bucs zien!
Volgend jaar gaan wij met ons gezin (5 personen; 44, 43, 19, 16 en 13) in de meivakantie 4 dagen naar NY en daarna nog 5 dagen naar Orlando. Orlando doen we uiteraard aan vanwege de pretparken, maar we willen ook wat natuur zien (gators), shoppen, strand en (met een beetje mazzel) een raketlancering zien. Nu zitten we lekker flexibel in ons schema aldaar en hebben we ook een huurauto. Is het dan aan te raden, we zijn er immers 'maar' 5 dagen, om een dagje naar Miami heen en weer te rijden?
Volgens Maps kost je dat zo'n 3,5/4 uur enkele route. En we gaan daar niet ook nog eens overnachten. Maar is zo'n extra tripje dan de moeite waard? Is de route met name een beetje tof? We zouden graag Miami zien, maar wellicht kunnen we dan beter kiezen voor Tampa. Kan ik tenminste het stadion van de Bucs zien!

Nou, wij zijn helaas alweer op de helft van onze reis dit jaar. We rijden dit jaar, zoals eerder toegelicht, door Texas en (het zuidelijke deel van) Nieuw-Mexico.
Ik moet zeggen dat Texas ons tot nu toe enorm bevalt. Het is veel diverser dan we vooraf hadden gedacht, maar vooral de mensen vallen ons positief op. We hebben eigenlijk altijd wel aardige interacties, maar in Texas is het dit jaar wel heel extreem: overal worden we aangesproken over waar we vandaan komen en dat men het zo leuk vindt dat we juist dit deel van de VS ook bezoeken. Mijn vrouw vindt dat soort gesprekken altijd geweldig, dus ik heb regelmatig uitgebreid de tijd om foto’s te maken.
We zitten op dit moment in El Paso. Afgezien van “the wall”, het zwembad bij ons huis en het Border Patrol Museum is er verder niet heel veel te beleven, maar het is wel een mooie uitvalsbasis voor de nationale parken in deze regio. Inmiddels zijn we in White Sands, Guadalupe en Carlsbad Caverns geweest. Mijn Lightroom gaat thuis weer overuren draaien, vooral White Sands was waanzinnig lastig om daar echt mooie foto’s te maken.
:strip_exif()/f/image/KJIgH96NnMW2hEIpFure0Izu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b8BbGC0eQiwxYs7QIcFwBpxU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFHK5jA3T8gE9nEYAtWrRjjR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn dan van die kleine niets zeggende encounters die toch speciaal zijn op een dergelijke reis:
:strip_exif()/f/image/lHZ5HmzetrcupaqNSBQE4lBh.jpg?f=fotoalbum_large)
We staan ergens naar een uitzicht te kijken, komt er een man aangelopen op zijn dooie gemakje en heeft zijn kat gewoon mee genomen, mijn vrouw een praatje met hem aangeknoopt en blijkt dat hij dat altijd doet, helemaal niet bang om beestje kwijt te raken “ach die komt wel weer terug” was het antwoord toen wij hem de bossen in zagen rennen
Ik moet zeggen dat Texas ons tot nu toe enorm bevalt. Het is veel diverser dan we vooraf hadden gedacht, maar vooral de mensen vallen ons positief op. We hebben eigenlijk altijd wel aardige interacties, maar in Texas is het dit jaar wel heel extreem: overal worden we aangesproken over waar we vandaan komen en dat men het zo leuk vindt dat we juist dit deel van de VS ook bezoeken. Mijn vrouw vindt dat soort gesprekken altijd geweldig, dus ik heb regelmatig uitgebreid de tijd om foto’s te maken.
We zitten op dit moment in El Paso. Afgezien van “the wall”, het zwembad bij ons huis en het Border Patrol Museum is er verder niet heel veel te beleven, maar het is wel een mooie uitvalsbasis voor de nationale parken in deze regio. Inmiddels zijn we in White Sands, Guadalupe en Carlsbad Caverns geweest. Mijn Lightroom gaat thuis weer overuren draaien, vooral White Sands was waanzinnig lastig om daar echt mooie foto’s te maken.
:strip_exif()/f/image/KJIgH96NnMW2hEIpFure0Izu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b8BbGC0eQiwxYs7QIcFwBpxU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFHK5jA3T8gE9nEYAtWrRjjR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn dan van die kleine niets zeggende encounters die toch speciaal zijn op een dergelijke reis:
:strip_exif()/f/image/lHZ5HmzetrcupaqNSBQE4lBh.jpg?f=fotoalbum_large)
We staan ergens naar een uitzicht te kijken, komt er een man aangelopen op zijn dooie gemakje en heeft zijn kat gewoon mee genomen, mijn vrouw een praatje met hem aangeknoopt en blijkt dat hij dat altijd doet, helemaal niet bang om beestje kwijt te raken “ach die komt wel weer terug” was het antwoord toen wij hem de bossen in zagen rennen

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 20-08-2025 16:32 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Neu. Miami Beach is leuk. Miami zelf is volgens mij niks te doen. Of ik heb de 2x dat we er geweest zijn opeens over allemaal bezienswaardigheden heen gegoogled.
Maar voor alleen Miami Beach zou ik geen 3,5 uur gaan rijden.
Dan zou ik eerder naar Daytona Beach rijden. Speedway is ok leuk. Of zoek een strand richting Cape Canaveral als je toch al die kant op gaat. (Space Shuttle vond ik mooi ok te zien in museum, jeugdsentimenr).
Zitten nu 5 dagen op Hawaii (Kauai). Wel een bijzondere ervaring. Heel ander sfeertje dan op t vasteland. Apart klimaat. Tropisch als Florida maar tot nu toe weinig regen gezien.
Super mooie natuur.
Vlogen via Seattle. Daar stond de MPC uit. Ook al hadden ze aparte borden voor de rijen. Dus wat was ouderwets een uur in de rij staan. We hadden 4 uur overstaptijd dus kon prima, maar het blijft een achterlijke belevenis die douane in de VS.
Dan zou ik eerder naar Daytona Beach rijden. Speedway is ok leuk. Of zoek een strand richting Cape Canaveral als je toch al die kant op gaat. (Space Shuttle vond ik mooi ok te zien in museum, jeugdsentimenr).
Zitten nu 5 dagen op Hawaii (Kauai). Wel een bijzondere ervaring. Heel ander sfeertje dan op t vasteland. Apart klimaat. Tropisch als Florida maar tot nu toe weinig regen gezien.
Super mooie natuur.
Vlogen via Seattle. Daar stond de MPC uit. Ook al hadden ze aparte borden voor de rijen. Dus wat was ouderwets een uur in de rij staan. We hadden 4 uur overstaptijd dus kon prima, maar het blijft een achterlijke belevenis die douane in de VS.
Haters everywhere but I don’t really care
Als je maar 5 dagen in Orlando bent zou ik Miami/MiamiBeach en Tampa absoluut niet aandoen, dat is het niet waard om in het geval van Miami 8 uur voor in de auto te zitten.Bootje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:22:
Naar aanleiding van de (bijzondere) vraag van van der Berg heb ik eigenlijk een omgekeerde route vraag.
Ik zou precies dit doen! Miami beach is wat mij betreft niet de moeite om 4 uur te rijden.matthijst schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:32:
Neu. Miami Beach is leuk. Miami zelf is volgens mij niks te doen. Of ik heb de 2x dat we er geweest zijn opeens over allemaal bezienswaardigheden heen gegoogled.
Super mooie natuur.
MPC blijft wel een beetje hit en miss, als het open is perfect, maar soms dicht om onduidelijke redenen. Als je vaak naar US komt kan je global entry overwegen, dat werkt eigenlijk altijd goed.
@matthijst Hoop dat ze volgende week zaterdag de MPC wel geopend hebben.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zou er niet te veel van verwachten, op Houston scheelde het amper.Rivanov schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:04:
@matthijst Hoop dat ze volgende week zaterdag de MPC wel geopend hebben.
Je staat ietsje langer op je koffer te wachten, dat wel
Op JFK stonden we slechts een half uur in de rij voor de MPC, en toen we bij de koffers kwamen, waren ze zelfs al van de band getild. Misschien hadden we gewoon geluk, dat kan ook.Donstil schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Zou er niet te veel van verwachten, op Houston scheelde het amper.
Je staat ietsje langer op je koffer te wachten, dat wel
Overigens weer de meest gedesinteresseerde immigratiebeambte ooit. Hij liep even weg, en toen hij terugkwam leek hij bijna expres wat heen en weer te drentelen voor 'ie in z'n hokje ging zitten. Het was een man van erg weinig woorden. Toen hij klaar was met ons kregen we simpelweg een knikje, geen enkel woord. Het blijft een land waar je aan de ene kant de meest leuke mensen tegenkomt, en aan de andere kant dit. In Nederland is het allemaal wat meer gemiddeld
Haha ja die ervaring hebben wij ook hoor. Soms heb je een vrolijke erbij maar meestal doen ze het “ik doe even stoer, want iedereen weet dat hun lot in mijn handen ligt” toneelstukje.marcop23 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:53:
[...]
Op JFK stonden we slechts een half uur in de rij voor de MPC, en toen we bij de koffers kwamen, waren ze zelfs al van de band getild. Misschien hadden we gewoon geluk, dat kan ook.
Overigens weer de meest gedesinteresseerde immigratiebeambte ooit. Hij liep even weg, en toen hij terugkwam leek hij bijna expres wat heen en weer te drentelen voor 'ie in z'n hokje ging zitten. Het was een man van erg weinig woorden. Toen hij klaar was met ons kregen we simpelweg een knikje, geen enkel woord. Het blijft een land waar je aan de ene kant de meest leuke mensen tegenkomt, en aan de andere kant dit. In Nederland is het allemaal wat meer gemiddeld
Over de grens gesproken. Wij gingen maandag van El Paso naar een National park, rijbewijs mee maar paspoort niet. Doen we nooit eigenlijk en in al die jaren ook nooit hoeven laten zien na het vliegveld.
Tot dit jaar. Omdat El Paso op de grens ligt is er op ongeveer 20 minuten van de stad een extra controle op de highway. Daar vonden ze alleen mijn rijbewijs op zijn zachts gezegd niet zo leuk, we moesten apart met de auto en na 30 minuten lastige vragen en zaken opzoeken mochten we gelukkig alsnog door. We nemen het paspoort zo dicht bij de grens nu naar wel mee 🤪
Edit: Picture or it did not happen:
Tot dit jaar. Omdat El Paso op de grens ligt is er op ongeveer 20 minuten van de stad een extra controle op de highway. Daar vonden ze alleen mijn rijbewijs op zijn zachts gezegd niet zo leuk, we moesten apart met de auto en na 30 minuten lastige vragen en zaken opzoeken mochten we gelukkig alsnog door. We nemen het paspoort zo dicht bij de grens nu naar wel mee 🤪
Edit: Picture or it did not happen:
:strip_exif()/f/image/8BhmZUfZAVWObBvCDlbOP2i2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 21-08-2025 00:53 ]
Wat zegt deze random foto dan? Zie geen border control.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat was wel mooi geweest ja!
Na 30 minuten gezeik vragen of je nog ff een foto van 'm mag maken voor Tweakers
Impressie van Kauai
4 volle dagen geweest, dan kan je de meeste dingen wel zien. Nu doorgevlogen naar Big Island. Twee uur vantevoren op het vliegveld. Braaf, mooi op tijd. Blijk je vanuit de Hertz shuttle zo (buiten) tegen de check-in en de securitycheck aan te lopen. 5 minuten later zaten we bij de gate

Na 30 minuten gezeik vragen of je nog ff een foto van 'm mag maken voor Tweakers
Impressie van Kauai
4 volle dagen geweest, dan kan je de meeste dingen wel zien. Nu doorgevlogen naar Big Island. Twee uur vantevoren op het vliegveld. Braaf, mooi op tijd. Blijk je vanuit de Hertz shuttle zo (buiten) tegen de check-in en de securitycheck aan te lopen. 5 minuten later zaten we bij de gate
Prachtig! Paar jaar geleden ook paar eilanden aangedaan. Daar het vliegtuig nemen tussen 2 eilanden in voelt aan als hoe wij nederlanders met de bus reizen 😁matthijst schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:00:
Dat was wel mooi geweest ja!
Na 30 minuten gezeik vragen of je nog ff een foto van 'm mag maken voor Tweakers![]()
Impressie van Kauai![]()
4 volle dagen geweest, dan kan je de meeste dingen wel zien. Nu doorgevlogen naar Big Island. Twee uur vantevoren op het vliegveld. Braaf, mooi op tijd. Blijk je vanuit de Hertz shuttle zo (buiten) tegen de check-in en de securitycheck aan te lopen. 5 minuten later zaten we bij de gate![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn paspoort heb ik altijd mee in het buitenland (nou ja buiten de EU). Niet dat ik het ooit nodig heb gehad maar mocht ik ooit aangehouden worden dan lijkt mij een paspoort toch echt wel handig.Donstil schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:22:
Doen we nooit eigenlijk en in al die jaren ook nooit hoeven laten zien na het vliegveld.
Tot 100 mijlen van de grens mogen ze dat, doet de CBP trouwens al jaren en er zijn er verschillende.
Veel toeristen zullen vooral de checkpoints in de buurt van de NP/NM/SP tegenkomen. Bij Big Bend sp en Organ pipe cactus nm bijvoorbeeld.
In de parken/monumenten zoals Coronado, Organ pipe, Seminole patrouilleren ze trouwens ook met trikes, wagens enz.
Veel toeristen zullen vooral de checkpoints in de buurt van de NP/NM/SP tegenkomen. Bij Big Bend sp en Organ pipe cactus nm bijvoorbeeld.
In de parken/monumenten zoals Coronado, Organ pipe, Seminole patrouilleren ze trouwens ook met trikes, wagens enz.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Bedankt voor de feedback over heen en weer rijden tussen Orlando en Miami (en Tampa). Gaan we dus niet doen. Nu lekker de dagen investeren daar in de omgeving. Daytona beach stond ook al op de longlist, dus mogelijk dat die het dan wordt inderdaad.
Ik nooit eigenlijk, laat het altijd in de AirBNB liggen als we ergens langer op een plek zijn.PolarBear schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Mijn paspoort heb ik altijd mee in het buitenland (nou ja buiten de EU). Niet dat ik het ooit nodig heb gehad maar mocht ik ooit aangehouden worden dan lijkt mij een paspoort toch echt wel handig.
Haha de upload van Tweakers haalt het een beetje onderuit zie ik. Maar het staat op de deur van de pickup, die ook de kleuren heeft van CBP, maar dat had je misschien niet herkend danRivanov schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 05:54:
Wat zegt deze random foto dan? Zie geen border control.
Wij vertrekken vandaag naar Big Band dus ben benieuwd, dit keer gaat hij meeGrouchy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:46:
Tot 100 mijlen van de grens mogen ze dat, doet de CBP trouwens al jaren en er zijn er verschillende.
[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 21-08-2025 17:21 ]
Gisteren een vulkaanuitbarsting meegepakt op Big Island

Damn jaloers. Toen ik er was was het allemaal stil. Welke krater / vulkaan was dit?matthijst schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:39:
Gisteren een vulkaanuitbarsting meegepakt op Big Island![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Kilauea volgens nu.nl
Zit op dit moment in Townsend in Tenessee. Daarvoor moest ik door Pigeon Forge rijden. Mijn hemel wat een gedrocht is dat zeg. 6 baans weg langs allerlei kartbanen, shows en motels.
Smoky mountains is wel erg fraai.
Smoky mountains is wel erg fraai.
Kia Niro-EV 2024
Zie nu dat Saily ook een Ultra plan heeft. $ 59 (met UltraOff3 krijg je $ 3 korting)
Unlimited Data waarvan 30GB per maand tegen de hoge snelheid en daarna tegen 1Mbit speed.
Iemand al gebruikt recentelijk? Ziet er namelijk wel interessant uit voor mij aangezien wij in zowel USA als Canada zijn komende trip. En met het Regional Package (USA & Canada) betaal je $ 41.79 voor 10GB.
Unlimited Data waarvan 30GB per maand tegen de hoge snelheid en daarna tegen 1Mbit speed.
Iemand al gebruikt recentelijk? Ziet er namelijk wel interessant uit voor mij aangezien wij in zowel USA als Canada zijn komende trip. En met het Regional Package (USA & Canada) betaal je $ 41.79 voor 10GB.
Afgezien van het mooie strand, Lincoln Road, en Aventura Mall is Miami Beach niks. Zeker niet met kinderen. Heb nooit eerder zoveel ordinair volk gezien als in Miami Beach. Ze schijnen het daar heel normaal te vinden te staan twerken midden op straat of tijdens een ritje met een muziek-blastende golfkar.matthijst schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:32:
Super mooie natuur.
[ Voor 10% gewijzigd door MaZo op 28-08-2025 11:19 ]
Ja ik, zit er nu en heb dat plan. Bereik is (in Texas) klote, gebruikte hiervoor altijd Airalo en dat heeft mijn vrouw nu weer alleen omdat Airalo geen onbeperkt heeft ben ik een keertje uitgewijkt. Zowel de Airalo sim van mijn vrouw als mijn sim uit Nederland hebben veel beter en eerder bereik.Rivanov schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:59:
Zie nu dat Saily ook een Ultra plan heeft. $ 59 (met UltraOff3 krijg je $ 3 korting)
Voor mij de laatste keer Saily. Volgend jaar weer lekker Airalo. Voordeel is ook dat je met Airalo een Amerikaans nummer krijgt, ook al een paar keer gebruikt.
Edit: ik heb wel meer korting overigens, $3 op Saily is niets. Ik had 20% en die voucher werkt nog dacht ik. Maar mag niet op het forum volgens mij, mocht je afsluiten DM maar ff.
[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 28-08-2025 16:01 ]
Gebruikte voorheen in USA ook altijd Airalo. Maar afgelopen januari in de Emiraten (UAE, Qatar, Bahrain etc.) heb ik Saily gebruikt. Voordeel is dat je met één e-Sim meerdere landen kunt activeren. En dat leek mij nu ook weer handig aangezien naar zowel de USA als ook Canada gaan.
Maar als bereik daarmee beroerd is in USA, wil ik geen risico lopen. Al lees ik op Reddit ook weer uiteenlopende "reviews" die juist aangeven uitstekend bereik te hebben.
Blijft altijd een gok in de US.
Maar als bereik daarmee beroerd is in USA, wil ik geen risico lopen. Al lees ik op Reddit ook weer uiteenlopende "reviews" die juist aangeven uitstekend bereik te hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door Rivanov op 28-08-2025 16:14 ]
Ik gebruikte voor heen in USA altijd Airalo pakket met 20GB bundel. Het werkte goed overal waar ik ben geweest in de US. En snelle verbinding. Soms hebben ze ook aanbiedingen als je geluk hebt.
Er is nu een lopende aanbieding gaande voor USA:
Er is nu een lopende aanbieding gaande voor USA:
:strip_exif()/f/image/SI3P3rBU0i5WoFtidfjq4j0f.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Van der Berg op 28-08-2025 17:04 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ubigi 10GB 30 dagen, $12 (met SUMMER10), in de VS.
Werkt goed.
Werkt goed.
Wij gaan Nomad eSim proberen 50GB 30 dagen €23,11
Als wij in December naar Amerika op vakantie gaan. Ik ben van plan om deze keer ook Nomand esim te proberen en weet dat 50GB bij mij echt onbeperkt is, en deze niet op zal krijgen. Bij de 20GB pakket raakte nooit op. Wij gaan voor 12 dagen als wij gaan. De hotel waar wij gaan verblijven heeft standaard Wi-FI.Justinn1988 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:46:
Wij gaan Nomad eSim proberen 50GB 30 dagen €23,11
[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 28-08-2025 20:02 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
ik ben in feb in de VS geweest, voor vertrek naar esimdb.com geweest - uitgekomen op bnesim - maakt verder niks uit natuurlijk. Ik betaalde geloof ik 15 euro voor 30G in een maand ofzo, dus kijk daar even...
ping 127.212.23.124
Eerder dit jaar Nomad gehad en was mij prima bevallen. Gaf toe betere prijzen dan Airalo waar ik eerder al goede ervaringen mee had.Van der Berg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:58:
[...]
Als wij in December naar Amerika op vakantie gaan. Ik ben van plan om deze keer ook Nomand esim te proberen en weet dat 50GB bij mij echt onbeperkt is, en deze niet op zal krijgen. Bij de 20GB pakket raakte nooit op. Wij gaan voor 12 dagen als wij gaan. De hotel waar wij gaan verblijven heeft standaard Wi-FI.
Bizar ook het prijsverschil van data tussen USA en Canada wanneer je de losse plans met elkaar vergelijkt.
Als ik Saily, Airalo, BNESIM en Nomad vergelijk.. komt Nomad het goedkoopst naar voren bij de Regional Plans voor North America (USA, Canada en bij sommige ook nog Mexico inbegrepen).
Als ik Saily, Airalo, BNESIM en Nomad vergelijk.. komt Nomad het goedkoopst naar voren bij de Regional Plans voor North America (USA, Canada en bij sommige ook nog Mexico inbegrepen).
- Saily: 10GB (max) voor $ 42 of Unlimited voor $ 59
- Airalo: 10GB (max) voor € 42
- BNESIM: 10GB voor € 33 en 20GB voor € 62
- Nomad: 10GB voor € 22 en 20GB voor € 35
[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 29-08-2025 07:09 ]
Mooie van Nomad is ook is dat je korting op korting kunt stapelen. 2 weken terug de US 10GB bundel gekocht voor €6,87. Even goed zoeken naar kortingscodes of referrals en je hebt er zo een paar gevonden.
Omdat ik via Odido 75GB op T-Mobile USA kan gebruiken heb ik 10GB bij https://www.esim4travel.com/nl (AT&T en Verizon) genomen voor de momenten waarop T-Mobile geen bereik heeft en het is goed bevallen.
PSN: Kjujay
Ik heb met Saily in de VS op een duur 3 dagen achter elkaar geen bereik gehad. In heel Navajo Nation hadden we wel meerdere streepjes bereik, maar "for emergency services only" (dus geen data). Dat je niet altijd bereik hebt in de bergen snap ik heus wel, maar dat we geen bereik hadden in "grotere" dorpen als Kayenta waar wel gewoon telefoonmasten staan, vonden we wel opmerkelijk.Rivanov schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:08:
Gebruikte voorheen in USA ook altijd Airalo. Maar afgelopen januari in de Emiraten (UAE, Qatar, Bahrain etc.) heb ik Saily gebruikt. Voordeel is dat je met één e-Sim meerdere landen kunt activeren. En dat leek mij nu ook weer handig aangezien naar zowel de USA als ook Canada gaan.
Als het wel werkt, vonden we het prima.
Heel veel online reviews leken vooral die "referral commissions" binnen te harken. Het ging vaak over de maximum snelheid, 300 of 500 Mbit/s of wat dan ook. Of over de apps. Maar bereik werd zelden aangestipt.
Mobiel bereik is in de VS gewoon heel erg afhankelijk van waar je bent. Midden in Yellowstone bijvoorbeeld alleen Verizon een beetje bereik maar Verizon is andere delen weer waardeloos. AT&T en T-Mobile hetzelfde. Hoe vaak ik al niet naast mijn reisgenoot wel/niet bereik had terwijl de ander over een ander netwerk precies het tegenovergestelde had. Daar bij hangt het ook nog weer per eSim af welk netwerk (of netwerken) er gebruikt worden en naar mijn idee is de prioriteit op het netwerk ook niet altijd hetzelfde.
In de steden is het zelfden een probleem maar zelfs langs/op de interstates is in wat meer landelijk gebiedt mobiel bereik/data geen zekerheidje.
Om ook een ervaring te delen rondom een eSim:
Tijdens onze reis in mei en juni hebben we gebruik gemaakt van Airalo en Nomad. Achteraf erg blij met twee aanbieders en verschillende netwerken i.v.m. bereik. We hebben een rondje vanuit Las Vegas gemaakt naar o.a. Zion, Arches, Rocky Mountain, Mount Rushmore, Badlands, Yellowstone, Grand Teton, Salt Lake City en weer terug naar Las Vegas.
Airalo: nagenoeg geen bereik in South Dakota, Yellowstone en Grand Teton. Ook niet op de wegen eromheen. Interstates uiteraard wel.
Nomad: overal bereik, maar in bovengenoemde gebieden alleen LTE.
Airalo bundel van 20GB helemaal verbruikt (navigatie indien niet offline, Spotify, social gebruik). Nomad bundel van 50GB voor 80% verbruikt (ook als hotspot voor laptop).
Airalo gekozen zodat we ook konden bellen. Daar hebben we ook gebruik van gemaakt en een fijn gevoel om met pech onderweg te kunnen bellen.
Tijdens onze reis in mei en juni hebben we gebruik gemaakt van Airalo en Nomad. Achteraf erg blij met twee aanbieders en verschillende netwerken i.v.m. bereik. We hebben een rondje vanuit Las Vegas gemaakt naar o.a. Zion, Arches, Rocky Mountain, Mount Rushmore, Badlands, Yellowstone, Grand Teton, Salt Lake City en weer terug naar Las Vegas.
Airalo: nagenoeg geen bereik in South Dakota, Yellowstone en Grand Teton. Ook niet op de wegen eromheen. Interstates uiteraard wel.
Nomad: overal bereik, maar in bovengenoemde gebieden alleen LTE.
Airalo bundel van 20GB helemaal verbruikt (navigatie indien niet offline, Spotify, social gebruik). Nomad bundel van 50GB voor 80% verbruikt (ook als hotspot voor laptop).
Airalo gekozen zodat we ook konden bellen. Daar hebben we ook gebruik van gemaakt en een fijn gevoel om met pech onderweg te kunnen bellen.
Verizon heeft nog steeds die aanbieding met 100GB gratis kennismaken. Als je dat combineert met een andere aanbieder (wij hadden T-mobile) heb je over het algemeen vrijwel altijd bereik. Overigens denk ik dat je met de gratis Verizon deal ook een heel eind komt. Maar ja, wat is €30 op een reis van een paar ruggen?
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Na een heerlijke comfortabele vlucht (SAS Premium Economy) aangekomen in Seattle. Binnen 3 minuten waren we door de douane. Geen énkel probleem dus.
“Why are you here?”
“Vacation”
“Have a great time, carry on!”
“Why are you here?”
“Vacation”
“Have a great time, carry on!”
PAX West is momenteel bezig in Seattle.
Heel de stad is overspoeld met LARP’ers.
Heel de stad is overspoeld met LARP’ers.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 31-08-2025 16:45 ]
Check ook Orange Travel eens. Staan niet op esimdb omdat ze geen referals betalen maar in mijn ervaring in Latijns Amerika kon ik op elk netwerk.
Ze hebben al maandenlang een "aanbieding" van 20 GB voor €19,99 voor de USA. Of €70 voor 100 GB.
Ze hebben al maandenlang een "aanbieding" van 20 GB voor €19,99 voor de USA. Of €70 voor 100 GB.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Mm dat is niet onze ervaring. Drie keer gevlogen met SAS (2x Premium E, 1x business) en één keer gecanceld en vond het niet geweldig, premium E was krapper dan ik gewend ben van andere maatschappijen en vond de faciliteiten aan boord ook niet geweldig (lees: het voer)Rivanov schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:48:
Na een heerlijke comfortabele vlucht (SAS Premium Economy) aangekomen in Seattle.
Twee van die 3 vluchten gingen met enorme vertraging en eentje zelfs helemaal geannuleerd, zit je dan met een dochtertje van 4 op Copenhagen

Ik snap wel dat het een goedkopere vlucht is en dat het door het overstapje dichtbij dan voelt als rechtstreeks en fijn maar voor ons niet meer. Betaal ik liever de premium van een rechtstreekse vlucht, de route is altijd wel iets aan te passen zodat dit mogelijk is.
Edit: dat gezegd hebbende, dit jaar vlogen we wel weer rechtstreeks, met KLM op Houston, maar dat was ook niet meer wat het geweest is hoor, althans of juist wel wat het geweest is want we zaten twee keer in een enorm oude kist, alles kraakte en rammelde, terugweg uur vertraging omdat er technisch iets nagekeken moest worden, je krijgt dan wel een huisje en het personeel is aardig maar weet niet of het de meerprijs nog waard is.
[ Voor 19% gewijzigd door Donstil op 31-08-2025 22:50 ]
Vlieg meestal met Delta en als het kan rechtsreeks. Ik haat dat gekut met overstappen.
Comfort+ (bulkhead stoelen) was best OK op de heenweg. Hawaii zit erop, nu nog een weekje bijkomen in Las Vegas (zwemmen, shoppen en voor de gein naar Death Valley op de planning). Nog naar een show van Jerry Seinfeld en vanavond naar Tomorrowland in The Sphere
Vond deze wel cool, Diamond Head Crater met Waikiki:

Kwam net bij de Walmart een gepensioneerde Nederlander tegen, die nu 4x per jaar naar Amerika op vakantie gaat. Tijdje mee staan praten. Altijd leuk, andere Amerikafans te spreken
Comfort+ (bulkhead stoelen) was best OK op de heenweg. Hawaii zit erop, nu nog een weekje bijkomen in Las Vegas (zwemmen, shoppen en voor de gein naar Death Valley op de planning). Nog naar een show van Jerry Seinfeld en vanavond naar Tomorrowland in The Sphere

Vond deze wel cool, Diamond Head Crater met Waikiki:
Kwam net bij de Walmart een gepensioneerde Nederlander tegen, die nu 4x per jaar naar Amerika op vakantie gaat. Tijdje mee staan praten. Altijd leuk, andere Amerikafans te spreken
Loop je door Seattle te struinen. Huh, wat zou daar te doen zijn met die mensen massa?
Messi in town. 
Inter Miami moest tegen Seattle Sounders voor League Cup finale.
![]() | ![]() |
Inter Miami moest tegen Seattle Sounders voor League Cup finale.
Ja ik ben ook altijd wel te spreken over delta eigenlijk, los van hoe ze online soms aangeschreven staan.matthijst schreef op maandag 1 september 2025 @ 00:48:
Vlieg meestal met Delta en als het kan rechtsreeks. Ik haat dat gekut met overstappen.
Comfort+ (bulkhead stoelen) was best OK op de heenweg.
Doordat we tegenwoordig met ons dochtertje erbij reizen lukt bulkhead gelukkig steeds vaker omdat we in het midden (moeten) zitten, dat is idd echt fantastisch.
Daar heb ik eigenlijk meer geld voor over dan welke vorm van Comfort, business of first dan ook.
Helaas denken je medepassagiers soms dat die ruimte voor je voeten of een short-cut is of een galley waar iedereen gebruik mag van maken.Donstil schreef op maandag 1 september 2025 @ 03:20:
[...]
Ja ik ben ook altijd wel te spreken over delta eigenlijk, los van hoe ze online soms aangeschreven staan.
Doordat we tegenwoordig met ons dochtertje erbij reizen lukt bulkhead gelukkig steeds vaker omdat we in het midden (moeten) zitten, dat is idd echt fantastisch.
Daar heb ik eigenlijk meer geld voor over dan welke vorm van Comfort, business of first dan ook.
Hier ook eigenlijk altijd wel prima ervaringen met Delta gehad. Morgen toevallig met ze weer terug vanuit BOS.
Ik dacht gisteravond, ik ga eens zitten voor de MPC app, maar dat is dus niets meer dan vliegveld van aankomst opgeven, alle paspoorten scannen en die 5 of 6 controlevragen beantwoorden? (we moeten wel 1 ding 'declaren', want voedsel in bagage). Daarna krijg je de vraag "Have you arrived at xxx airport?".
Ik dacht dat dit nog een hele happening was, maar valt wel weer mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Justinn1988 op 01-09-2025 13:33 ]
Nu twee keer gevlogen met de MPC-app op zowel Los Angeles als New York, beide keren vrijwel direct de douane door gekomen. Hooguit tien minuten gewacht.Justinn1988 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:32:
Ik dacht gisteravond, ik ga eens zitten voor de MPC app, maar dat is dus niets meer dan vliegveld van aankomst opgeven, alle paspoorten scannen en die 5 of 6 controlevragen beantwoorden? (we moeten wel 1 ding 'declaren', want voedsel in bagage). Daarna krijg je de vraag "Have you arrived at xxx airport?".
Kan geluk zijn en ik lees ook andere ervaringen op internet, maar wij waren er in ieder geval heel blij mee. Altijd leuk om te zien dat je als eerste bij de bagageband bent.
Zal op ten duur ook wel minder worden nu de app bekender wordt, ook KLM geeft het online al aan.
Gebruikt in Las Vegas, NY en SLC. Alle drie de keren was een walk in the park. Ondanks het feit dat er nu toch alweer een tijdje driftig over gecommuniceerd wordt, ook op de luchthavens en bij de reisorganisaties nog steeds maar een bescheiden rijtje.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Tsja. Ieder z’n ervaring en “standaard”. Wij hebben het in ieder geval als zeer prettig ervaren. Vlogen ook met de nieuwe A350, scheelt misschien ook. Don’t know.Donstil schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Mm dat is niet onze ervaring. Drie keer gevlogen met SAS (2x Premium E, 1x business) en één keer gecanceld en vond het niet geweldig, premium E was krapper dan ik gewend ben van andere maatschappijen en vond de faciliteiten aan boord ook niet geweldig (lees: het voer)
Twee van die 3 vluchten gingen met enorme vertraging en eentje zelfs helemaal geannuleerd, zit je dan met een dochtertje van 4 op Copenhagen![]()
Ik snap wel dat het een goedkopere vlucht is en dat het door het overstapje dichtbij dan voelt als rechtstreeks en fijn maar voor ons niet meer. Betaal ik liever de premium van een rechtstreekse vlucht, de route is altijd wel iets aan te passen zodat dit mogelijk is.
Edit: dat gezegd hebbende, dit jaar vlogen we wel weer rechtstreeks, met KLM op Houston, maar dat was ook niet meer wat het geweest is hoor, althans of juist wel wat het geweest is want we zaten twee keer in een enorm oude kist, alles kraakte en rammelde, terugweg uur vertraging omdat er technisch iets nagekeken moest worden, je krijgt dan wel een huisje en het personeel is aardig maar weet niet of het de meerprijs nog waard is.
En 1x overstappen vind ik geen issue. Is overigens wel voor ons de max. Twee keer of meer sowieso nooit. Je loopt simpelweg van de ene terminal naar de ander en je stapt weer in.
Ja wij hadden ook wel twee keer van mijn ervaring de A350, maar vond daarin de stoeltjes erg dun, weinig comfort.Rivanov schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:13:
[...]
Tsja. Ieder z’n ervaring en “standaard”. Wij hebben het in ieder geval als zeer prettig ervaren. Vlogen ook met de nieuwe A350, scheelt misschien ook. Don’t know.
En 1x overstappen vind ik geen issue. Is overigens wel voor ons de max. Twee keer of meer sowieso nooit. Je loopt simpelweg van de ene terminal naar de ander en je stapt weer in.
Je "loopt simpelweg" als alles goed gaat inderdaad, als je een overstap hebt van anderhalf uur (wat SAS zelf aanbied), en je zit in een vlucht vanaf Schiphol welke volgens flighty gemiddeld met 50 minuten vertraagd (en bij ons dus 2x ook gebeurde) dan wordt het allemaal een stuk minder "loopt simpelweg"
Meer goed had ik misschien op voorhand moeten controleren, viel mij helaas pas op toen het de eerste keer mis ging. Als overstappen nu een optie moet zijn dan controleer ik dat soort dingen wel extra goed voor ik iets boek.
Ja dat kan heel irritant zijn inderdaad, ik had vorig jaar zelfs iemand die dacht daar wel even te kunnen gaan stretchenrenegrunn schreef op maandag 1 september 2025 @ 04:52:
[...]
Helaas denken je medepassagiers soms dat die ruimte voor je voeten of een short-cut is of een galley waar iedereen gebruik mag van maken.
Hier ook eigenlijk altijd wel prima ervaringen met Delta gehad. Morgen toevallig met ze weer terug vanuit BOS.

Ik weeg maar 67kg.Donstil schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:32:
[...]
Ja wij hadden ook wel twee keer van mijn ervaring de A350, maar vond daarin de stoeltjes erg dun, weinig comfort.
Je "loopt simpelweg" als alles goed gaat inderdaad, als je een overstap hebt van anderhalf uur (wat SAS zelf aanbied), en je zit in een vlucht vanaf Schiphol welke volgens flighty gemiddeld met 50 minuten vertraagd (en bij ons dus 2x ook gebeurde) dan wordt het allemaal een stuk minder "loopt simpelweg"![]()
Meer goed had ik misschien op voorhand moeten controleren, viel mij helaas pas op toen het de eerste keer mis ging. Als overstappen nu een optie moet zijn dan controleer ik dat soort dingen wel extra goed voor ik iets boek.
Misschien maakt dat nog een verschil haha.
We hadden tevens de voorste middelste rij van 4 en we hadden links en rechts van ons niemand.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 01-09-2025 16:33 ]
Haha ja ik ben (net geen) 2 meter en dan is het allemaal wel net wat anders ja.Rivanov schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:30:
[...]
Ik weeg maar 67kg.
Misschien maakt dat nog een verschil haha.
We hadden tevens de voorste middelste rij van 4 en we hadden links en rechts van ons niemand.
Rechts en links niemand naast je is goud, wij zaten dit jaar daar ook weer maar zat wel een meneer naast mijn vrouw. Aardige vent en 0 last van maar dat is helaas niet altijd zo, zeker niet als je naar de states vliegt
Heel verl plezier daar! Mooie steden, en ik ben in beiden steden geweest. Laatste keer via JFK was een enorm rij! Duurde enorm lang. Wij wisten niet van het bestaan van een app. Wij deden ook met de Airtrain en vervolgens het openbaar vervoer. Vanaf JFK tot ons hotel ongeveer $250 met Uber en dat vinden wij te veel. Het viel mee, wij hadden 1 grote koffer samen.kaanmijo schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:20:
Wij zijn ondertussen ook weer aangekomen, deze keer voor NY & DC. MPC heeft de dag wederom gered gisteren, rij op JFK was bijna 2 uur en door middel van de app waren we met een halfuur bij de AirTrain met koffer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 07-09-2025 14:46 ]
Leuk man!
Had je ervaring met paardrijden? Of eerste keer?
Dat triggerde me om eens te tellen hoeveel national parks ik zelf al heb gehad, grappig 😁Rivanov schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:16:
En de teller van National Parks staat inmiddels op 11.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Kom tot 12 😁
Den_S85 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:05:
[...]
Dat triggerde me om eens te tellen hoeveel national parks ik zelf al heb gehad, grappig 😁
Kom tot 12 😁
- Grand Canyon
- Death Valley
- Seqoia
- Yosemite
- Rocky Mountain
- Everglades
- Badlands
- Wind Cave
- Great Smoky Mountains
- Bryce Canyon
- Zion
- Grand Teton
- Yellowstone
Taxi's zijn niet goedkoop vanaf JFK, maar vanaf JFK naar Manhattan kost ergens tussen de 60 en 80 dollar (beetje afhankelijk van de tijd en tol). Dat vindt ik afhankelijk van de tijd, aantal reisgenoten en baggage prima betaalbaar. Soms zijn taxi's beter dan Uber.Van der Berg schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:47:
[...]
Heel verl plezier daar! Mooie steden, en ik ben in beiden steden geweest. Laatste keer via JFK was een enorm rij! Duurde enorm lang. Wij wisten niet van het bestaan van een app. Wij deden ook met de Airtrain en vervolgens het openbaar vervoer. Vanaf JFK tot ons hotel ongeveer $250 met Uber en dat vinden wij te veel. Het viel mee, wij hadden 1 grote koffer samen.
17 jaar geleden in Zuid-Afrika.matthijst schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:47:
Leuk man!
Maar wij dachten; in Yellowstone hoort paardrijden.
En zó blij dat we dat gedaan hebben.
Ja, met alle Historical Parks, National Forests etc etc is onze teller ook verdrievoudigd. Maar dit ging om de National Parks.PolarBear schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:40:
[...]Ik kom in ieder geval tot 13 (ik twijfel over een paar), maar met alle andere plekken die onder de NPS vallen (National Monuments, Historical parks, Seashores etc kom ik makkelijk tot het drievoudige). Denk dan aan Statue of Liberty, maar ook Devils Tower, Independence Hall, Blue Ridge Parkway, Canaveral National Seashore, Castillo de San Marcos etc etc.
- Grand Canyon
- Death Valley
- Seqoia
- Yosemite
- Rocky Mountain
- Everglades
- Badlands
- Wind Cave
- Great Smoky Mountains
- Bryce Canyon
- Zion
- Grand Teton
- Yellowstone
Lijstje ook maar eens gemaakt.
1. Mt. Rainier
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Joshua Tree
10. Sequoia
11. Saguaro
12. White Sands
13. Carlsbad Caverns
14. Petrified Forest
Nog genoeg parken te gaan dus
1. Mt. Rainier
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Joshua Tree
10. Sequoia
11. Saguaro
12. White Sands
13. Carlsbad Caverns
14. Petrified Forest
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 09-09-2025 14:14 ]
Oeh, dit is een leuk spelletje! Ik zit al op 18. Met name de laatste is door Europeanen niet heel drukbezocht denk ik.
1. Rocky Mountain
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Wind Cave
10. Sequoia/Kings Canyon
11. Yosemite
12. Badlands
13. Mesa Verde
14. Death Valley
15. Black Canyon of the Gunnison
16. Great Smoky Mountains
17. Congaree
18. Virgin Islands
1. Rocky Mountain
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Wind Cave
10. Sequoia/Kings Canyon
11. Yosemite
12. Badlands
13. Mesa Verde
14. Death Valley
17. Congaree
18. Virgin Islands
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Wij pakken ook wel aardig door:
1. Great smoky mountain
2. Mammoth cave
3. Everglades
4. Biscayne
5. Badlands
6. Yellowstone
7. Mesa Verde
8. Glacier
9. Great sand dunes
10. Grand Teton
11. Black Canyon
12. Zion
13. White Sands
14. Guadalupe Mountains
15. Great Basin
16. Grand Canyon
17. Carlsbad Caverns
18. Cabyonlands
19. Bryce Canyon
20. Big Bend
21. Arches
22. Yosemite
23. Sequoia
24. Redwood
25. Kings Canyon
26. Joshua Tree
27. Death Valley
28. Mount Rainier
(Willekeurige volgorde uiteraard)
Oftewel we zijn net niet op de helft (63), net een half weekje terug en weer 4 nieuwe afgevinkt (White Sands en de 3 in Texas)
Op het gebied van Staten zijn we wel ruim over de helft, 31 stuks.
1. Great smoky mountain
2. Mammoth cave
3. Everglades
4. Biscayne
5. Badlands
6. Yellowstone
7. Mesa Verde
8. Glacier
9. Great sand dunes
10. Grand Teton
11. Black Canyon
12. Zion
13. White Sands
14. Guadalupe Mountains
15. Great Basin
16. Grand Canyon
17. Carlsbad Caverns
18. Cabyonlands
19. Bryce Canyon
20. Big Bend
21. Arches
22. Yosemite
23. Sequoia
24. Redwood
25. Kings Canyon
26. Joshua Tree
27. Death Valley
28. Mount Rainier
(Willekeurige volgorde uiteraard)
Oftewel we zijn net niet op de helft (63), net een half weekje terug en weer 4 nieuwe afgevinkt (White Sands en de 3 in Texas)
Op het gebied van Staten zijn we wel ruim over de helft, 31 stuks.
[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 08-09-2025 00:20 ]
19, want Sequoia en Kings Canyon zijn officieel apartPatrick_6369 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:50:
Oeh, dit is een leuk spelletje! Ik zit al op 18. Met name de laatste is door Europeanen niet heel drukbezocht denk ik.
1. Rocky Mountain
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Wind Cave
10. Sequoia/Kings Canyon
11. Yosemite
12. Badlands
13. Mesa Verde
14. Death Valley
17. Congaree
18. Virgin Islands
En zo kwamen we vanochtend random bij een pompstation een rally tegen van oude klassiekers. Waren een 5-daagse rally van 1000 Miles door Montana aan het maken.
Met deze beauty als absolute hoogtepunt! 
300SL Gullwing. Kwartier staan praten met de eigenaar en eigenaresse. Geweldige mensen.
:strip_exif()/f/image/3rtxK9XKIYPwmZmlI2xGhcKf.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
300SL Gullwing. Kwartier staan praten met de eigenaar en eigenaresse. Geweldige mensen.
:strip_exif()/f/image/3rtxK9XKIYPwmZmlI2xGhcKf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aLTGc6GXIzkyxU2vwgZ39dAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Met Hawaii de 40e staat afgevinkt. Gisteren thuisgekomen met overstap op JFK New York (kon dan om 08:30 op Schiphol landen VS 16:30 rechtstreeks, vandaag werken dus leek me beter).
Hadden 1,5 uur overstaptijd met Delta. Wat goed te doen is want je blijft binnen terminal 4. Dus het is 10 minuten max lopen van gate naar gate. Hadden alleen een uur vertraging door storm. En dan wordt het opeens krap. Dat is wat ik haat aan overstappen.
Hadden 1,5 uur overstaptijd met Delta. Wat goed te doen is want je blijft binnen terminal 4. Dus het is 10 minuten max lopen van gate naar gate. Hadden alleen een uur vertraging door storm. En dan wordt het opeens krap. Dat is wat ik haat aan overstappen.
Zo dag na thuis komst weer werken. Respect!matthijst schreef op maandag 8 september 2025 @ 05:12:
Met Hawaii de 40e staat afgevinkt. Gisteren thuisgekomen met overstap op JFK New York (kon dan om 08:30 op Schiphol landen VS 16:30 rechtstreeks, vandaag werken dus leek me beter).
Ik hou er altijd een paar dagen tussen, tegenwoordig is de jetlag echt veel meer een ding dan vroeger
Met dat nationale parken lijstje moet ik cheaten. Toen ik in White Sands was, was het nog een national monument, geen park.
Ooh dat verklaard het wel, wij vonden het wel heel mooi maar ook wel een beetje de flair van een echt national park missen.Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:31:
Met dat nationale parken lijstje moet ik cheaten. Toen ik in White Sands was, was het nog een national monument, geen park.
Oeh dan heb ik er een extra!Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:16:
[...]
19, want Sequoia en Kings Canyon zijn officieel apart
Wij willen binnenkort een ronde door Texas gaan maken met zijn 3-en en zijn daarbij nog aan het twijfelen met welk vervoersmiddel we dat willen doen.
Camper: voordelig in de parken etc dat je met de camper kan slapen. Wild kamperen is volgens mij niet toegestaan in de VS, dus je zal wel altijd een camping moeten boeken? En het parkeren in de steden is moeilijker. Iemand tips hoe je dat het beste aan zou kunnen pakken? We willen steden als Austin, Houston, San Antonio en Dallas bezoeken en daarnaast naar o.a. Big Bend en White Sands.
Auto: makkelijker de steden in te rijden. Je moet echter wel iedere dag kijken waar je gaat slapen, is dat lastig in Texas, of toch wel makkelijk?
We zijn op dit moment de route aan het plannen. Hebben jullie tips van dingen die je zeker niet over moet slaan als je die richting op gaat?
Camper: voordelig in de parken etc dat je met de camper kan slapen. Wild kamperen is volgens mij niet toegestaan in de VS, dus je zal wel altijd een camping moeten boeken? En het parkeren in de steden is moeilijker. Iemand tips hoe je dat het beste aan zou kunnen pakken? We willen steden als Austin, Houston, San Antonio en Dallas bezoeken en daarnaast naar o.a. Big Bend en White Sands.
Auto: makkelijker de steden in te rijden. Je moet echter wel iedere dag kijken waar je gaat slapen, is dat lastig in Texas, of toch wel makkelijk?
We zijn op dit moment de route aan het plannen. Hebben jullie tips van dingen die je zeker niet over moet slaan als je die richting op gaat?
Ik normaal ook hoor, maar wilde vrijdagavond naar Seinfeld in Vegas, dus daarom eenmalig op za vliegen -> zondag terug. Zou anders op donderdag terugvliegen, weekend thuis.Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:55:
[...]
Zo dag na thuis komst weer werken. Respect!
Ik hou er altijd een paar dagen tussen, tegenwoordig is de jetlag echt veel meer een ding dan vroeger
Je hebt het wel over Texas hè. Daar rij je zelfs in een bus nog overal makkelijk de stad in. Wild kamperen is juist wel grotendeels toegestaan in de VS (boondocking, RV overnight parking). Altijd even kijken bij de BLM (Bureau of Land Management) of anders even op websites als bijvoorbeeld The Dyrt waar je makkelijk informatie kunt uithalen.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:05:
Wij willen binnenkort een ronde door Texas gaan maken met zijn 3-en en zijn daarbij nog aan het twijfelen met welk vervoersmiddel we dat willen doen.
Slapen lijkt me ook geen probleem in Texas tenzij je in de wat meer 'rural' gebieden terecht komt (links van Corpus Christi, fors ten zuiden van Houston). Dan moet je wel even op je hoede zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 08-09-2025 14:03 ]
Ik heb 2 jaar geleden een kleine tour van Seattle - San Francisco - Dallas gedaan, en het grootste deel met een GMC 7 seater en dat was hemels. San Francisco met een tesla want hoge hellingen etc.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:05:
Ik zou de GMC zeker aanraden qua comfort.
Kun je dan wel ergens centraal parkeren, zodat je daarna makkelijk kan rondlopen door de stad?Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:01:
[...]
Je hebt het wel over Texas hè. Daar rij je zelfs in een bus nog overal makkelijk de stad in. Wild kamperen is juist wel grotendeels toegestaan in de VS (boondocking, RV overnight parking). Altijd even kijken bij de BLM (Bureau of Land Management) of anders even op websites als bijvoorbeeld The Dyrt waar je makkelijk informatie kunt uithalen.
Slapen lijkt me ook geen probleem in Texas tenzij je in de wat meer 'rural' gebieden terecht komt (links van Corpus Christi, fors ten zuiden van Houston). Dan moet je wel even op je hoede zijn.
Bedankt voor de tips! Dit helpt me al enorm verder.
Jazeker, voor mijn beeldvorming: ben je al ooit in de VS geweest? Ik zou geen parkeergarage inrijden met een RV maar bij elke gemiddelde supermarkt kun je gewoon parkeren en er zijn genoeg algemene parkeerplaatsen te vinden waar je hem meestal kwijt kunt. Ik kon met een Chevrolet Tahoe en een Ford Expedition gemakkelijk de parkeergarages in Chicago, San Francisco, Seattle en Portland in.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:13:
[...]
Kun je dan wel ergens centraal parkeren, zodat je daarna makkelijk kan rondlopen door de stad?
Bedankt voor de tips! Dit helpt me al enorm verder.
Lang geleden in Texas hadden wij een GMC Van en toen ging dat ook prima en de verwachting is niet dat het nu anders is. Alle wegen in de VS in de steden zijn vrijwel altijd dubbel, triple of vierbaans met gigantische kruisingen dus maak je daar absoluut geen zorgen over.
Zo'n ding was geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 08-09-2025 14:17 ]
Nee ik ben nog nooit in de VS geweest, vandaar dat ik hoopte op wat hulp vanuit deze zijde. Vooral omdat we met zijn 3e zijn en één heeft de voorkeur voor de auto en de andere voor een camper en ik als derde ben meer op zoek wat dan het meest handig is (heb nog niet echt een voorkeur).
Zou de auto door Texas ook een goed idee zijn? Of is dat lastig met slaapplekken? Zelf heb ik uiteraard al wat gezocht (via onder andere Booking.com) en daarin lijkt het best makkelijk te zijn ook. Voordeel van een auto is dan wel weer dat je in de stad kan slapen en niet met de camper 's avonds nog naar een campsite moet gaan rijden.
Zou de auto door Texas ook een goed idee zijn? Of is dat lastig met slaapplekken? Zelf heb ik uiteraard al wat gezocht (via onder andere Booking.com) en daarin lijkt het best makkelijk te zijn ook. Voordeel van een auto is dan wel weer dat je in de stad kan slapen en niet met de camper 's avonds nog naar een campsite moet gaan rijden.
Ik meen over de nieuwe manier van schadecontrole op huurauto's nog niets gelezen te hebben hier maar:
Voor degenen die naar de USA (of Canada) gaan en daar een auto huren is dit mogelijk een interessant artikel om te lezen.
De kern is: autos worden bij ophalen en terug brengen gescand waarna AI vergelijkt en bepaalt of er schade is gereden, inclusief steenslag oid. Heel anders dan zelf maar een paar jaar geleden dus. Inmiddels zijn er apps die je zelf kunt gebruiken om voor en na beelden te maken en te analyseren als eventueel tegenbewijs.
Verhuurders lijken weer een geldmachine gevonden te hebben en (voor ons) opnieuw een reden om vooraf bij bijvoorbeeld Sunnycars te reserveren. Alle dekkingen inbegrepen en geen gezeik met "upselling" bij het ophalen.
Voor degenen die naar de USA (of Canada) gaan en daar een auto huren is dit mogelijk een interessant artikel om te lezen.
De kern is: autos worden bij ophalen en terug brengen gescand waarna AI vergelijkt en bepaalt of er schade is gereden, inclusief steenslag oid. Heel anders dan zelf maar een paar jaar geleden dus. Inmiddels zijn er apps die je zelf kunt gebruiken om voor en na beelden te maken en te analyseren als eventueel tegenbewijs.
Verhuurders lijken weer een geldmachine gevonden te hebben en (voor ons) opnieuw een reden om vooraf bij bijvoorbeeld Sunnycars te reserveren. Alle dekkingen inbegrepen en geen gezeik met "upselling" bij het ophalen.
Zo'n GMC geeft toch ook een heerlijke B.A. Baracus-vibe
Beide kan. Accommodatie vinden, zelfs op korte termijn, is in de VS op de meeste plekken geen enkel probleem. Hooguit bij feestdagen/toeristische plekken kan het een issue zijn maar een hotel is meestal wel te vinden. Voordeel van een camper is dat je alles bij je hebt en nog flexibeler bent. Ik zou niet lange afstanden met een camper willen rijden, het rijdt toch minder comfortabel. Maar goed om terug te komen op het begin, ik zie voor beide opties geen overduidelijke no-go's.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:30:
Nee ik ben nog nooit in de VS geweest, vandaar dat ik hoopte op wat hulp vanuit deze zijde. Vooral omdat we met zijn 3e zijn en één heeft de voorkeur voor de auto en de andere voor een camper en ik als derde ben meer op zoek wat dan het meest handig is (heb nog niet echt een voorkeur).
Ja dat is ook wel mooi he. Als we kiezen voor een auto dan moeten we ook nog kijken wat fijn is. Toch minimaal een SUV denk ik voor goed comfort.bazzemans schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:22:
Zo'n GMC geeft toch ook een heerlijke B.A. Baracus-vibe
Ik zie ook van beiden wel de voor- en nadelen. Maar ik zit met name nog met het bewegingsgemak in de steden. We willen toch Austin, Dallas, Houston en San Antonio bezoeken en met een auto kun je natuurlijk een stuk makkelijker rond.PolarBear schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:34:
[...]
Beide kan. Accommodatie vinden, zelfs op korte termijn, is in de VS op de meeste plekken geen enkel probleem. Hooguit bij feestdagen/toeristische plekken kan het een issue zijn maar een hotel is meestal wel te vinden. Voordeel van een camper is dat je alles bij je hebt en nog flexibeler bent. Ik zou niet lange afstanden met een camper willen rijden, het rijdt toch minder comfortabel. Maar goed om terug te komen op het begin, ik zie voor beide opties geen overduidelijke no-go's.
Vooral als je in de avond nog in de stad wil blijven. Ik had zitten zoeken en het lijkt zo te zijn dat campsites vaak tot 8/10u in de avond open zijn en daarna sluiten. Dan zou je de camper daar moeten parkeren en met een Uber de stad in, dat is natuurlijk alweer een stuk lastiger. Beter is om dan een hotel in het centrum te hebben. In Europa kan ik prima inschatten hoe het werkt in de stad, maar in de VS nog niet, dus als iemand daar ervaringen mee heeft.
@shinchan03 Je geeft aan met zijn 3en op pad te gaan. Neem aan dat #2 je partner is, maar wie is #3?
Reizen met kleine kinderen is een logistieke uitdaging op zich, dus dat kan de keuze betreft RV of auto wel eens beinvloeden, afhankelijk van wat je zoekt in een Road trip.
Ikzelf heb aantal jaar geleden met kids van 1 en 3 jaar oud eerst een tour in Florida gemaakt middels SUV en hotels, en aansluitend direct een 5weekse Road trip in West-Amerika.
In Florida had ik never nooit een RV willen hebben, en vice versa. Voor ons was het overnachten in een National Park zelf in een RV, met alle luxe van dien, echt onvergetelijk.
Reizen met kleine kinderen is een logistieke uitdaging op zich, dus dat kan de keuze betreft RV of auto wel eens beinvloeden, afhankelijk van wat je zoekt in een Road trip.
Ikzelf heb aantal jaar geleden met kids van 1 en 3 jaar oud eerst een tour in Florida gemaakt middels SUV en hotels, en aansluitend direct een 5weekse Road trip in West-Amerika.
In Florida had ik never nooit een RV willen hebben, en vice versa. Voor ons was het overnachten in een National Park zelf in een RV, met alle luxe van dien, echt onvergetelijk.
Ik woon net buiten Austin en werk centraal (vlakbij stadhuis en rivier). Een (huur)camper is een wandelende advertentie, zelfs zonder de Cruise America prints, voor kwaadwillenden in steden, opletten dus met waar je zou gaan parkeren enzo.
Austin is goed toegankelijk, relatief vriendelijk om met de auto doorheen te gaan. In het centrum zijn het voornamelijk parkeergarages, hoewel je wat kleinere open lots hebt. Parkeergarages zijn in principe niet geschikt voor een camper, een enkeling misschien daargelaten. Austin is relatief voetgangervriendelijk, maar afhankelijk van wanneer je wilt gaan kan het warm zijn (40 graden is niet ongewoon hartje zomer).
Buiten de steden is wildkamperen goed te doen. In Austin is het (gelukkig) weer verboden, het heeft de overlast van daklozen aardig beperkt.
Ik zou me eerst oriënteren op wat je wilt zien in de steden/bestemmingen die je wilt bezoeken en daar het vervoer op aanpassen. Met een camper een stad in en uitrijden en de hele setup, dat kost je toch weer wat tijd en gedoe op vakantie, waar je probeert te ontspannen.
Austin is goed toegankelijk, relatief vriendelijk om met de auto doorheen te gaan. In het centrum zijn het voornamelijk parkeergarages, hoewel je wat kleinere open lots hebt. Parkeergarages zijn in principe niet geschikt voor een camper, een enkeling misschien daargelaten. Austin is relatief voetgangervriendelijk, maar afhankelijk van wanneer je wilt gaan kan het warm zijn (40 graden is niet ongewoon hartje zomer).
Buiten de steden is wildkamperen goed te doen. In Austin is het (gelukkig) weer verboden, het heeft de overlast van daklozen aardig beperkt.
Ik zou me eerst oriënteren op wat je wilt zien in de steden/bestemmingen die je wilt bezoeken en daar het vervoer op aanpassen. Met een camper een stad in en uitrijden en de hele setup, dat kost je toch weer wat tijd en gedoe op vakantie, waar je probeert te ontspannen.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Nee ik ga met 2 vrienden op roadtrip! Dus geen kinderen om rekening mee te houden.paul-s83 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:37:
@shinchan03 Je geeft aan met zijn 3en op pad te gaan. Neem aan dat #2 je partner is, maar wie is #3?
Omdat we een aantal steden gaan bezoeken zie ik inderdaad toch wat op tegen dat gedoe, dus gevoelsmatig kunnen we dan beter kiezen voor een auto icm hotels. Inderdaad ook dat je met een camper moet kijken waar die een beetje veilig staat.Hillie schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:48:
Ik woon net buiten Austin en werk centraal (vlakbij stadhuis en rivier). Een (huur)camper is een wandelende advertentie, zelfs zonder de Cruise America prints, voor kwaadwillenden in steden, opletten dus met waar je zou gaan parkeren enzo.
We gaan in November, dus zullen niet te maken hebben met hoge temperaturen. Misschien ook daarom heeft een auto de voorkeur, omdat het 's nachts ook kan afkoelen.
Snap wel wat je bedoelt. Wij zijn er ook niet heel lang gebleven. Niet in de laatste plaats omdat één van de twee zwangere reisgenoten eigenlijk nergens eruit wilde en we daardoor alleen een korte hike konden doen.Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:45:
[...]
Ooh dat verklaard het wel, wij vonden het wel heel mooi maar ook wel een beetje de flair van een echt national park missen.
We hebben ook nog geprobeerd om op Holloman Air Force Base te overnachten, in gezelschap van een Navy-pilot. Alleen daar moest je kennelijk minimaal een week van tevoren door security checks heen om toegelaten te worden. Toen werd het toch maar Alamogordo / White Sands KOA Journey.
Zijn daar ook even langsgewipt bij het White Sands Missile Range Museum dat op de route lag. Wel geinig.
[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 08-09-2025 21:36 ]
Dat laatste hebben wij dus gemist en baal ik stiekem wel een beetje van, we hadden de tijd niet en dus doorgereden. Alleen hadden er wel tijd voor moeten maken, ziet er op de foto's wel uit als de moeite waard.bazzemans schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
[...]
Snap wel wat je bedoelt. Wij zijn er ook niet heel lang gebleven. Niet in de laatste plaats omdat één van de twee zwangere reisgenoten eigenlijk nergens eruit wilde en we daardoor alleen een korte hike konden doen.
We hebben ook nog geprobeerd om op Holloman Air Force Base te overnachten, in gezelschap van een Navy-pilot. Alleen daar moest je kennelijk minimaal een week van tevoren door security checks heen om toegelaten te worden. Toen werd het toch maar Alamogordo / White Sands KOA Journey.
Zijn daar ook even langsgewipt bij het White Sands Missile Range Museum dat op de route lag. Wel geinig.
Ja, vond ik wel de moeite waard. Mijn "wel geinig" is niet de goede beschrijving. Als je de gelegenheid hebt, zou ik er weer naartoe gaan. Je hoeft er ook geen uren te spenderen. Interessante expositie van de ontwikkeling van de rakettechnologie incl. ruimtevaart (er staat een gejatte V2 van de Nazi's), ontwikkeling en testen van de atoombom.
Hehe, mijn pa heeft daar heel veel cursussen gehad (White Sands Missile Range) en dat was ook de reden dat wij meermaals in de USA gewoond hebben. Alleen zonder effectief militair zijn is het allemaal een stuk lastiger daar iets voor mekaar te krijgen. Ik sta nog ergens op een foto met die V2 waarvan ik jaren later pas wist dat het een V2 was. Op Fort Bliss staat ook een hele expositie van raketten opgesteld waarbij er per type een soort interactieve ruimte is waar je bijgepraat wordt en classified materiaal te zien krijgt over het testen enzo. Maar ik weet niet of Fort Bliss vrij toegankelijk is voor burgers. Zonder gedegen onderzoek zeker niet inplannen dus
.
Volgende voor de zekerheid in memberstags;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hou er rekening mee dat november best wisselvallig kan zijn, van behoorlijk warm (hoger in de twintig, some weleens tot 30 graden) tot aardig fris, dus zorg dat je een beetje flexibel bent qua kleding.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:17:
[...]
Nee ik ga met 2 vrienden op roadtrip! Dus geen kinderen om rekening mee te houden.
[...]
Omdat we een aantal steden gaan bezoeken zie ik inderdaad toch wat op tegen dat gedoe, dus gevoelsmatig kunnen we dan beter kiezen voor een auto icm hotels. Inderdaad ook dat je met een camper moet kijken waar die een beetje veilig staat.
We gaan in November, dus zullen niet te maken hebben met hoge temperaturen. Misschien ook daarom heeft een auto de voorkeur, omdat het 's nachts ook kan afkoelen.
Als je vooral dingen in en rond de steden wilt zien en doen, dan zou ik denk ik voor een auto kiezen. Wil je ook nog ergens anders heen? Louisiana/New Orleans (als de geur van urine je bevalt), of andere naburige staten? Vorig jaar ben ik via New Orleans naar Florida gereden, wat bekenden bezocht en via noordelijk Alabama (Muscle Shoals, leuk als je wat interesse hebt in muziek, waar ook een hoop bekende artiesten opnames hebben gemaakt) weer terug richting Austin.
Anyway, er is ook rondom Texas nog wel wat te zien. Buiten Austin heb je Lockhart, de zelfuitgeroepen barbecue hoofdstad van Texas, Fredericksburg, behoorlijk toeristisch, maar ook een interessant museum over de tweede wereldoorlog (admiraal Nimitz komt er vandaan) en er zijn ook best wat leuke zaken op niet al te lange rijafstand.
Pas op, ESTA aanvraag verhoogt vanaf 30/09/2025 van $21 naar $40.
https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Ja daar ben ik mij wel bewust van, dus we moeten inderdaad wel zorgen voor voldoende kleding. Voldoende laagjes is altijd wel handig.Hillie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 02:22:
[...]
Hou er rekening mee dat november best wisselvallig kan zijn, van behoorlijk warm (hoger in de twintig, some weleens tot 30 graden) tot aardig fris, dus zorg dat je een beetje flexibel bent qua kleding.
Als je vooral dingen in en rond de steden wilt zien en doen, dan zou ik denk ik voor een auto kiezen. Wil je ook nog ergens anders heen? Louisiana/New Orleans (als de geur van urine je bevalt), of andere naburige staten? Vorig jaar ben ik via New Orleans naar Florida gereden, wat bekenden bezocht en via noordelijk Alabama (Muscle Shoals, leuk als je wat interesse hebt in muziek, waar ook een hoop bekende artiesten opnames hebben gemaakt) weer terug richting Austin.
Anyway, er is ook rondom Texas nog wel wat te zien. Buiten Austin heb je Lockhart, de zelfuitgeroepen barbecue hoofdstad van Texas, Fredericksburg, behoorlijk toeristisch, maar ook een interessant museum over de tweede wereldoorlog (admiraal Nimitz komt er vandaan) en er zijn ook best wat leuke zaken op niet al te lange rijafstand.
We willen een goede mix doen van steden en de natuur. Qua natuur willen we denk ik het volgende sowieso gaan bekijken: Carlsbad Caverns National Park, Big Bend National park en Palo Duro Canyon State Park.
Op dit moment hebben we nog geen plannen om buiten Texas te gaan kijken (behalve White Sands en omgeving). Muziek is wel iets wat ons interesseert, dus wellicht eens kijken of dat toch tot de mogelijkheden behoort. We willen max een dag of 20 gaan, dus we moeten uiteraard wel kijken of het in de planning zou passen. Voor muziek is Memphis neem ik aan sowieso een aanrader?
[ Voor 8% gewijzigd door shinchan03 op 09-09-2025 10:40 ]
Memphis heeft natuurlijk Graceland, als dat je specifieke trekt, en de hele bluesgeschiedenis. Verder is het een beetje aan het afglijden, wat ik zo her en der oppik. Een kennis die er woont is ook weinig positief over de stad, ook qua criminaliteit vrij matig. Voor muziek zou ik eerder naar Nashville gaan en Austin heeft ook de naam.shinchan03 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]
Ja daar ben ik mij wel bewust van, dus we moeten inderdaad wel zorgen voor voldoende kleding. Voldoende laagjes is altijd wel handig.
We willen een goede mix doen van steden en de natuur. Qua natuur willen we denk ik het volgende sowieso gaan bekijken: Carlsbad Caverns National Park, Big Bend National park en Palo Duro Canyon State Park.
Op dit moment hebben we nog geen plannen om buiten Texas te gaan kijken (behalve White Sands en omgeving). Muziek is wel iets wat ons interesseert, dus wellicht eens kijken of dat toch tot de mogelijkheden behoort. We willen max een dag of 20 gaan, dus we moeten uiteraard wel kijken of het in de planning zou passen. Voor muziek is Memphis neem ik aan sowieso een aanrader?
Als je in en rond Texas blijft, kijk voor natuur ook eens naar wat state parks. M'n moeder heeft in Austin een sightseeing tour met een klein busje gedaan, vertrekt downtown en is een paar uur langs allerlei dingen. Ze vond het een aanrader en het is ook een optie om vrij snel wat interessante dingen in de stad te zien.
Potverdorie zomaar Petrified Forest NP vergeten.bazzemans schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:34:
Lijstje ook maar eens gemaakt.
1. Mt. Rainier
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Joshua Tree
10. Sequoia
11. Saguaro
12. White Sands
13. Carlsbad Caverns
14. Petrified Forest
Let op wijziging ESTA/kosten per 30 september
Ik dacht misschien niet geheel oninteressant hier deze berichtgeving: Voor de mensen die een nieuwe ESTA nodig hebben of dat de huidige ESTA bijna aan het verlopen is. Het is aangekondigd dat ESTA vanaf 30 september omhoog gaat in prijs van 21 US dollar naar 40 US dollar (omgerekend €34) een verdubbeling. In het nieuwsbericht wordt dan geadviseerd om dit voor 29 september nog te regelen en ben je de komende 2 jaar nog zeker en betaal je niet de verhoging.
Mijn vrouw haar ESTA is verlopen en wij wilde hiermee wachten tot december. Wij hebben nu besloten om op 28 september de aanvraag in te dienen voor een nieuwe ESTA voor haar. In December gaan wij waarschijnlijk voor een 12-daagse rondreis naar Florida Miami en de omgeving.
https://www.travmagazine....ubbelen-per-30-september/
[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 10-09-2025 15:04 ]
@lukadad had het al aangegeven. Direct gevolg van de Big Beautiful Bill:
The ESTA application fee is now made up of three parts, the travel promotion fee, the operational fee, and the Treasury General Fund fee.
Congress, through the One Big Beautiful Bill Act (PL 119-21), added the Treasury General Fund fee of no less than $13 and increased the operational fee portion of the ESTA application fee from $4 to no less than $10.
The $17 travel promotion fee portion of the ESTA application has not increased.