Rivanov schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:24:
[...]
Hebben wij in September ook gedaan. Was erg de moeite. Paar jaar terug ook in Toulouse geweest bij Airbus, dus moest nu ook wel naar Boeing. Bizar om in levende lijven te zien hoe immens die fabriekshal is.
De fabriekshallen zijn echt enorm. En alle vliegtuigen die buiten staan te wachten, soms al gespoten, soms nog niet. Ik vond het erg interessant. Jammer dat je binnen geen foto's mocht maken, maar er is genoeg officieels te vinden online.
Airbus is ook wel interessant, dat moet ik eens gaan doen. En dat is ook gewoon te rijden. Hoewel Toulouse wel een stukje rijden is; Hamburg kan je ook tours doen en dat ligt om de hoek. Met enige regelmaat komen die Beluga's over Nederland vliegen. Meestal merk je ze wel op doordat ze wat langzamer vliegen. Verrekijker erbij of mijn Nikon P900 met 83x zoom. Altijd leuk om te zien.
Tomcatter_31 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:19:
[...]
Nice! Ik heb ze niet zien uitladen. Wel aantal keer over zien komen toen ze kwamen landen terwijl ik van werk naar huis ging. Ik zat gedetacheerd bij Boeing toen. Helaas niet op de Everett site, maar in gebouw vlak daarbuiten. Wel met mooi uitzicht op de Olympics.

Heb wel de factory tour gedaan, toen nog de 747 lijn gezien. De laatste -8 vliegtuigen waren toen in productie. Ik vond die factory tour zeker de moeite waard. Maar ja, ben ook luchtvaart liefhebber.

Nice! Ze gewoon zien vliegen is natuurlijk uniek genoeg! Het uitladen was direct naast het gebouw van Future of Flight. Je kon daar zo naar buiten en je liep er bijna tegenaan. Misschien is dat nu wat strenger.
Prachtige omgeving daar idd!
Wij zijn in 2017 daar die factory tour wezen doen. Ik weet niet meer wat er toen allemaal stond. Volgens mij waren het 767's en 777's. Er werd nog wat materiaal getoond van de 787.
Wat ook gaaf was, maar dat was in Arizona, om daar bij de boneyard te zijn. Kon daar zelf niet op want het was weekend, maar je hebt er ook een militair vliegveld naast, dus je zag daar A10's vliegen en zelfs de V22 Osprey. Die laatste wilde ik zo graag een keer in het echt zien. Mission accomplished.
PIMA is daar ook een leuk museum.
En los daarvan; in 2024 in Florida een raketlancering, maar dan waarbij de booster terug op land kwam. Ongekend machtig mooi.

Dat was echt het mooiste van de hele vakantie.

Ik heb er wel meerdere daar gezien hoor, want ze gingen meerdere keren per week, maar terug op land met die booster, dat was nieuw voor mij. Uiteraard wist ik dat het kon, vaak genoeg online gezien, maar in het echt is anders. Ik had 'm ook niet verwacht, de lancering zag ik vanuit de auto op de 528 en mensen langs de weg keken naar boven. Dus dus ook, zag de eerste burn om af te remmen. Ik als de sodemieter mijn auto vanaf de snelweg het gras in gestuurd om eruit te springen en het goed te kunenn aanschouwen.
Ook dit jaar nog bij Fort Novosel geweest in Alabama, daar heb je op de militaire basis een museum, specifiek over helikopters. (deel) Opleidingen van Nederlandse Apache-piloten worden daar ook nog wel eens gedaan. En daar werken ook nog wel eens Nederlandse instructeurs. Maar daar had je dus een Chinook met vleugels. Ook een unicum.
Hier nog wat foto's van de Dreamlifter die ik toen heb gemaakt, ik kwam ze tegen op mijn harde schijf;