[Vakantie] USA

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

Grouchy

meep meep

Bedankt voor de tip

Beginning Jan. 1, 2026, the Annual Pass will cost $80 for U.S. residents and $250 for nonresidents, ensuring that American taxpayers who already support the National Park System receive the greatest benefit. Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee.

The following parks will have a surcharge of $100 for each nonresident of the US entering the park: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park.

Leuk, een dagje met de familie (man/vrouw & 2 kinderen), da's dan 400USD.
Of wat dacht je van een rondje Utah...

Canada doet trouwens ongeveer (weer) het omgekeerde volgend jaar:
The Government of Canada announced that the Canada Strong Pass will be available again for these dates:

- December 12, 2025 to January 15, 2026
- June 19, 2026 to September 7, 2026

[ Voor 20% gewijzigd door Grouchy op 25-11-2025 23:28 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Ximenez
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:58
De $100 toeslag voor de genoemde parken is dan dus alleen voor mensen zonder AtB pass. Dat scheelt dan weer iets...

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:22
Surcharge alleen als je de pas niet hebt. Maar toch. $250 voor een pas is dan het minimale wat je kwijt bent aangezien de meeste bezoekers wel naar 1 van die 11 parken gaan.

Lees wel dat je nu nog een digitale jaarpas kunt kopen voor $80. Evt een optie als je van de zomer gaat.

Gaan zelf van de zomer naar Florida. Maar de Everglades sla ik dan wel over (2x eerder geweest maar dacht wel geinig als je dr toch bent). Geen $250 waard. Maar wellicht gaan die airboats niet echt de Everglades in (kan me niet herinneren dat ze om een pasje vroegen).

Edit. Een van de nieuwe pas-varianten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLPeTczjhq9UaiAtjyIkTBrNyxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glXI8O3yOi1RmNzfwagPti0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 197% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 07:12 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
matthijst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:54:
Surcharge alleen als je de pas niet hebt. Maar toch. $250 voor een pas is dan het minimale wat je kwijt bent aangezien de meeste bezoekers wel naar 1 van die 11 parken gaan.

Lees wel dat je nu nog een digitale jaarpas kunt kopen voor $80. Evt een optie als je van de zomer gaat.

Gaan zelf van de zomer naar Florida. Maar de Everglades sla ik dan wel over (2x eerder geweest maar dacht wel geinig als je dr toch bent). Geen $250 waard. Maar wellicht gaan die airboats niet echt de Everglades in (kan me niet herinneren dat ze om een pasje vroegen).

[Afbeelding]
Half Florida is een moeras. Ik heb de laatse keren een airboat tour gedaan net onder Orlando. Moeras, mangrovewoud, vogels en alligators gezien. Voor mij als toerist heeft de Everglades niet echt meerwaarde ten opzichte van dit.

Ik ben hier geweest, leuk park met een kleine dierentuin en niet zo massaal. Maar er zijn veel meer aanbieders in die regio.

https://maps.app.goo.gl/2JQU56yYYNgKoArs8

Paar foto's gebietst van google

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWSWciPZr9EyYZaW6kL4GOcThp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXYJVRz8X2mMIpiLsIuZLCOW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l0BWywbChbK8s9QOtLuFSatSUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/304uGOc0io65kXB1k6yTTHry.png?f=fotoalbum_large

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-12 14:46
matthijst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:54:
Zou die dan de Beauty and the Beast hebben genoemd.

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 16:31
ewrz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:05:
[...]

Half Florida is een moeras. Ik heb de laatse keren een airboat tour gedaan net onder Orlando. Moeras, mangrovewoud, vogels en alligators gezien. Voor mij als toerist heeft de Everglades niet echt meerwaarde ten opzichte van dit.

Ik ben hier geweest, leuk park met een kleine dierentuin en niet zo massaal. Maar er zijn veel meer aanbieders in die regio.

https://maps.app.goo.gl/2JQU56yYYNgKoArs8
Ik ben bij Boggy Creek Airboat Adventures geweest (zit daar net iets boven), ook zeer leuk om eens mee te maken.
Ook een kleine gator farm erbij, vlindertuin etc. Deze werken ook samen met Gatorland. Wel heel mooi om een keer mee te maken en het verbaasde mij hoe "smooth" die bootjes over het water glijden.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou zoiezo niet naar airboat tour operators en andere attracties gaan waar ze gators houden. Zie ze liever in het wild bij voorbeeld Buffalo Tiger's of Tigertail (al heeft Gatorland wel een paar gigantische gators).

@matthijst je hebt geen pasje nodig om de Everglades in te komen. Je betaalt wel tol als je vanuit Naples komt.

[ Voor 15% gewijzigd door MaZo op 26-11-2025 09:39 ]

• matthijst
Leuke aan zo'n gatorfarm vond ik wel dat je zo'n alligatortje mocht vasthouden :D
De gator die wij "in het wild" met airboat zagen destijds leek wel een toeristengator die aankwam toen hij de airboat hoorde. Alsof ie een stukje kip verwachtte 8)7

Edit, ah, uit review bij Buffalo Tigers ook wel: "It's a must-do because it's a fantastic experience, but you immediately realize the alligators are fed to attract them. They rush to the boat when we stop. They weren't fed in front of us, but it's obvious,"

[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 10:12 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:09:
Leuke aan zo'n gatorfarm vond ik wel dat je zo'n alligatortje mocht vasthouden :D
De gator die wij "in het wild" met airboat zagen destijds leek wel een toeristengator die aankwam toen hij de airboat hoorde. Alsof ie een stukje kip verwachtte 8)7

Edit, ah, uit review bij Buffalo Tigers ook wel: "It's a must-do because it's a fantastic experience, but you immediately realize the alligators are fed to attract them. They rush to the boat when we stop. They weren't fed in front of us, but it's obvious,"
Wij waren daar afgelopen zomer, en toen zwommen meerdere gators rond de ingang / ligplaats. Tijdens de boat tour voerde de medewerker de gators die op de boot afkwamen brood. Al zei hij wel dat zijn baas dat niet wil.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
We krijgen als non-residents een andere pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K8lWwUHi8E9uhhP-2djHFkd-aE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oe6BC0271MgYXK90Oe4a8AwE.png?f=fotoalbum_large

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
njitter schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:23:
[...]

We krijgen als non-residents een andere pas.

[Afbeelding]
Dat is wel het extra geld waard :P .

Maar goede kans dat ik volgend jaar naar de VS ga, nog niet zeker, maar voldoende zeker om de tip te gebruiken om nu alvast de pas te kopen.

• Ximenez
Ik probeer ook alvast de pas te kopen aangezien ik volgend jaar sowieso wat national parks ga bezoeken. Helaas accepteert de NPS site mijn Nederlandse postcode niet. Iemand daar al succes mee gehad toevallig?

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
Ximenez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:45:
Ik probeer ook alvast de pas te kopen aangezien ik volgend jaar sowieso wat national parks ga bezoeken. Helaas accepteert de NPS site mijn Nederlandse postcode niet. Iemand daar al succes mee gehad toevallig?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Lijkt alleen Amerikaanse postcodes te accepteren (90210). Ik twijfel of ik een postcode kan "verzinnen". In het profiel kan ik namelijk wel Netherlands als land opgeven, maar dat doet niks met de acceptatie van de postcode.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.doi.gov/press...able-national-park-access

Qua NPS vond ik dit schokkender:
The Department also highlighted resident-only patriotic fee-free days for 2026:

President’s Day (February 16, 2026)
Memorial Day (May 25, 2026)
Flag Day/President Trump’s birthday (June 14, 2026)
Independence Day weekend (July 3–5, 2026)
110th Birthday of the National Park Service (August 25, 2026)
Constitution Day (Sept. 17, 2026)
Theodore Roosevelt’s birthday (Oct. 27, 2026)
Veteran’s Day (November 11, 2026)
Er zijn dus dagen dat buitenlandse toeristen niet welkom zijn. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:29
Wij gaan volgende maand naar Miami Florida. Leuk om hier te lezen over jullie tips en ervaringen Florida. Wij zijn ook van plan om Everglades te doen. Jeetje lees ik hier half Florida bestaat uit moeras. Ik ben benieuwd en wij gaan eventjes terug naar de zomer gemiddeld 27-graden overdag. Wij vertrekken op 22 december vanaf Schiphol voor een 12-daagse rondreis.

Ik hoorde vanochtend op de radio, toeristen uit het buitenland moeten straks 250 US dollar betalen voor het bezoeken van de Nationale Parken en dat staat ook hoog op mijn planning

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 26-11-2025 11:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• diabyte
PolarBear schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:10:
https://www.doi.gov/press...able-national-park-access

Qua NPS vond ik dit schokkender:

[...]

Er zijn dus dagen dat buitenlandse toeristen niet welkom zijn. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Er gaat nogal wat conflicterende informatie rond, niet geheel verbazingwekkend. De site van de NPS stelt dat je er wel degelijk in kunt op die dagen, maar tegen betaling:

https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm#changes-in-2026
Beginning in 2026, free entrance on these days will be for US citizens and residents only. Nonresidents will pay the regular entrance fee and any applicable nonresident fees.

• PolarBear
  • Niet online
diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:13:
[...]

Er gaat nogal wat conflicterende informatie rond, niet geheel verbazingwekkend. De site van de NPS stelt dat je er wel degelijk in kunt op die dagen, maar tegen betaling:

https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm#changes-in-2026

[...]
Ah het free deel is alleen voor residents. Dat zou logischer zijn.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:04
diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:00:
[...]

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Lijkt alleen Amerikaanse postcodes te accepteren (90210). Ik twijfel of ik een postcode kan "verzinnen". In het profiel kan ik namelijk wel Netherlands als land opgeven, maar dat doet niks met de acceptatie van de postcode.
Wij hebben net ook alvast aangevraagd en liepen tegen hetzelfde aan. Via een tip elders hebben wij 00000 ingevuld en werd geaccepteerd. Inmiddels de pas voor $80 ontvangen en 1 jaar geldig.

• ewrz
  • Nu online
Die betaalde toegang tot de nationale parken is alleen voor een handjevol heel bekende parken. Het overgrote deel is en blijft gratis. Het gebied Everglades is ook veel groter dan het Everglades National Park.

Een aantal als "Everglades" gemarkete airboat tours zijn eigenljk in Big Cypress of een van de Wildlife Management Areas, waar je geen toegang hoeft te betalen. Alles noord van Tamiami Trail/US41 is formeel geen deel van het Everglades National Park.

Ik zou je er als toerist allemaal niet te veel zorgen over maken, voor een bioloog misschien belangrijk maar als toerist zie je het verschil echt niet. Zoek gewoon een handige locatie voor een tour en je vermaakt je wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5T7l080WLAkzGZ3ohHdsSnVYQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xoZ46h6Ay52hxyKSkJpbQwXr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5w0sL3LnIFJ5KqBPWT66qW6c6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzbFnBA5Fp0q07Qqdxw6NLPQ.png?f=fotoalbum_large

• diabyte
Bas.013 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]

Wij hebben net ook alvast aangevraagd en liepen tegen hetzelfde aan. Via een tip elders hebben wij 00000 ingevuld en werd geaccepteerd. Inmiddels de pas voor $80 ontvangen en 1 jaar geldig.
Uiteindelijk maar iets vergelijkbaars gedaan. Cijfers van postcode met een 0 ervoor. Op de pas is dat verder niet terug te vinden, en het is tenslotte de 2025 pas die sowieso door iedereen aan te schaffen is. Zal wel goed komen, en anders merken we het vanzelf...

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:50
Nooit met die pas gewerkt, maar is er een controle of je wel of geen resident bent op het moment dat je de pas moet tonen, of is dat bij de aanschaf? Anders kan ik wel een handeltje beginnen met resident-passes hier. ;)

• matthijst
Ze checken de pas en je ID als je het park binnenrijdt.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:48
The budget is all-in? I'm afraid you will have to increase the budget.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:06:
The budget is all-in? I'm afraid you will have to increase the budget.
Spam link express, is gewoon een spammer.

• Rivanov
Vorkie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:13:
[...]

Spam link express, is gewoon een spammer.
Oh verrek. Had die link nogeens niet gezien. Inderdaad..

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-12 13:05
ewrz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:40:
Die betaalde toegang tot de nationale parken is alleen voor een handjevol heel bekende parken.
Ja, de America the Beautiful pass gaat maar over de betaalde toegang tot 2.000 parken en recreational area's. Echt maar een handjevol :-).

Maar de extra toeslag van USD 100 gaat inderdaad maar over een park of 12. Maar laten dat nou wel de parken zijn die de meeste toeristen aandoen. Doe je er meerdere dan ben je dus nu gewoon USD 250 kwijt ipv 80.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 26-11-2025 16:47 ]

• njitter
  • Niet online
Ximenez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:45:
Ik had al een recreation.gov account waarin een nederlandse postcode (1234AB) stond. Toen ik daarop inlogde was er verder geen enkel probleem mee. Wellicht dat ze dit alleen voor nieuwe accounts doen?

• diabyte
njitter schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:43:
[...]

Ik had al een recreation.gov account waarin een nederlandse postcode (1234AB) stond. Toen ik daarop inlogde was er verder geen enkel probleem mee. Wellicht dat ze dit alleen voor nieuwe accounts doen?
Heb je ook wat proberen te kopen? Bij mij stond er van een aantal jaar terug ook een NL postcode in, maar zodra je door wilt naar betalen in het winkelmandje krijg je een foutmelding over ongeldige postcode. Ook bij het wijzigen van je profiel geeft ie vervolgens een foutmelding.

• njitter
  • Niet online
diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:11:
[...]

Heb je ook wat proberen te kopen? Bij mij stond er van een aantal jaar terug ook een NL postcode in, maar zodra je door wilt naar betalen in het winkelmandje krijg je een foutmelding over ongeldige postcode. Ook bij het wijzigen van je profiel geeft ie vervolgens een foutmelding.
Nee, dat nog niet. Goed om te weten!

• ewrz
  • Nu online
TweakGP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:40:
[...]

Ja, de America the Beautiful pass gaat maar over de betaalde toegang tot 2.000 parken en recreational area's. Echt maar een handjevol :-).

Maar de extra toeslag van USD 100 gaat inderdaad maar over een park of 12. Maar laten dat nou wel de parken zijn die de meeste toeristen aandoen. Doe je er meerdere dan ben je dus nu gewoon USD 250 kwijt ipv 80.
De meeste parken zijn en blijven gratis en heb je ook straks geen toegangspas (wat de America the Beautiful pas is) voor nodig. Welke parken een toegangspas vereisen (al dan niet betaald) is gewoon op te zoeken bij NPS.

De meest bekende parken moet je inderdaad als niet-inwoner extra voor gaan betalen. Amerika zou Amerika niet zijn als er niet handige ondernemers opduiken die er daar een weg omheen gaan vinden (zoals gratis parken die qua natuur vrijwel hetzelfde zijn, indianenreservaten met hun eigen regels etc.)

Misschien is dat zelfs wel de bedoeling. Een beetje een rem op het massatoerisme en de toeristen wat meer verdelen over verschillende locaties.

https://www.nps.gov/aboutus/entrance-fee-prices.htm

• matthijst
Naja. Mensen willen toch graag de bekende parken zien. Daarom zijn ze ook zo populair 🙃

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:20

TF

bla bla

komende meivakantie wil ik graag met het gezin (totaal 6) naar Orlando om daar een paar parken te bezoeken en mogelijk ook vanuit daar Cape Canaveral bezoeken.

Nu zag ik dat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn op Orlando. Er zijn wel vluchten naar Miami. Dus ik had het idee opgevat om rechtstreeks naar Miami te vliegen, daar 2 dagen 2 blijven en ontdekken. Vervolgens te road-trippen naar Orlando en daar een uitvalsbasis te zoeken voor een dag of 6 dan weer terug naar Miami en weer retrour naar huis.

Slaat iemand hier op af of aan?

Er zijn geen heel jonge kinderen bij, jongste is 6

Overigens overweeg ik ook New York - Orlando ipv Miami - Orlando, uiteraard dan met een vlucht

[ Voor 7% gewijzigd door TF op 26-11-2025 19:34 ]

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
TF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:25:
komende meivakantie wil ik graag met het gezin (totaal 6) naar Orlando om daar een paar parken te bezoeken en mogelijk ook vanuit daar Cape Canaveral bezoeken.

Nu zag ik dat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn op Orlando. Er zijn wel vluchten naar Miami. Dus ik had het idee opgevat om rechtstreeks naar Miami te vliegen, daar 2 dagen 2 blijven en ontdekken. Vervolgens te road-trippen naar Orlando en daar een uitvalsbasis te zoeken voor een dag of 6 dan weer terug naar Miami en weer retrour naar huis.

Overigens overweeg ik ook New York - Orlando ipv Miami - Orlando, uiteraard dan met een vlucht
Vorig jaar op met 2 jonge kids direct op Tampa gevlogen in de meivakantie. Daar direct huurauto opgehaald en naar Orlando gereden. Niet goedkoop, wel perfecte vliegtijden destijds.

• ewrz
  • Nu online

Je kunt vanaf Frankfurt nog direct naar MCO, weet niet of dat een optie voor je is?

Moet het Schiphol zijn, dan is het misschien een optie om niet vanaf hetzelfde vliegveld terug te vliegen. Als je binnen het KLM netwerk wil blijven kun je heen vliegen naar MIA en dan MCO-JFK-AMS doen op de terugweg, scheelt je 3 uur rijden.

Vorige meivakantie heb ik uiteindelijk voor Brussel-IAD-MCO gekozen met United. Was €250 p.p. goedkoper dan de opties vanaf AMS. Ik woon in Limburg dus qua afstand maakte het mij niet veel uit.

• matthijst

Ga van de zomer ook zo idd: heen AMS-MIA (direct). Terug MCO-JFK-AMS

Delta overstap op JFK is in dezelfde terminal dus je loopt zo naar de volgende gate. Max 15 min lopen ofzo.
Jullie zouden dan mooi die JFK-stop kunnen gebruiken om de stad te zien.
Met Delta/KLM vliegen wij.
Vanaf Tampa kan je ook rechtstreeks terug naar Amsterdam. Is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf orlando. Maar niet alle dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 21:27 ]

• Van der Berg

Ik adviseer je te kijken of je via Fort Lauderdale-Hollywood International Airport kan aankomen (Miami). Dit is vaak veel goedkoper dan op Miami International vliegveld aan te komen. Wij vliegen volgende maand naar Miami en de omgeving (22/12 tot 31/12) met JetBlue via Schiphol met een overstap van 3 uur in Boston en vliegen door op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, en dit was veel goedkoper dan op Miami International vliegveld te vliegen.

Wij wilde graag rechtstreeks met de KLM op Miami International vliegen, maar dat koste ons €1.248,90 per persoon (23/12 tot 01/01) en veel te duur. Wij vliegen daarom met JetBlue dat ons per persoon €654,29 heeft gekost voor een retourtje (22/12 tot 31/12) vanaf Schiphol. Op de terugvlucht vanuit Miami hebben wij een overstap van 11 uur en 14 minuten in Boston. Wij plannen hebben plannen om Boston te bezoeken. Vergeet ook niet te kijken voor een cashback op CashbackXL voor jou vliegtickets en hotels (Dat scheelt toch wat euro's). Onze gehele vakantie, alleen vlucht met hotel en met ontbijtbuffet heeft ons €1.211,30 per persoon gekost. Op YouTube werd er gezegd aankomen op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport dat het veel goedkoper is, en dat bleek ook waar te zijn gemiddeld toch ruim €300 per persoon tijdens het boeken van onze vakantie dan via Miami International vliegveld, en een andere Airliners. Ik adviseer je om overstap zo kort mogelijk te houden voor je kinderen.

Succes met het boeken en je bent ruim op tijd. Ik deed alles helaas op het laatste moment.

[ Voor 70% gewijzigd door Van der Berg op 27-11-2025 13:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• TF
  • Laatst online: 08:20

TF

bla bla

Onderhand de vakantie geboekt. We beginnen in New York voor 4 dagen (2 volle dagen) en vliegen vanaf daar voor 7 dagen naar Orlando. Terug naar Amsterdam rechtstreeks vanuit Tampa. In Orlando auto gehuurd die we in Tampa weer mogen inleveren. Zin in.

[ Voor 3% gewijzigd door TF op 02-12-2025 13:34 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004

Grouchy

meep meep

diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:11:
[...]

Heb met een bestaand account een America the Beautiful Pass 2025 Digital Annual Pass aangeschaft, geen problemen en/of foutmeldingen ondervonden.
Die staat nu in m'n wallet. Ga hem ook maar een paar keer uitprinten om tenminste iets in de auto te kunnen leggen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-12 11:28
Hoever van te voren boeken jullie je vliegtickets normaal gesproken? Ik ben van plan om begin september 2026 naar Salt Lake City te vliegen om vervolgens richting Wyoming te gaan. Wat is jullie ervaring qua prijzen?

• Van der Berg
camillus schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:18:
Hoever van te voren boeken jullie je vliegtickets normaal gesproken? Ik ben van plan om begin september 2026 naar Salt Lake City te vliegen om vervolgens richting Wyoming te gaan. Wat is jullie ervaring qua prijzen?
Normaalgesproken 3 a 6 maanden vooraf. Deze keer door omstandigheden laatste moment geboekt in oktober o.a. doordat mijn werkgever heel laat kwam met de goedkeuring vakantie voor December naar Miami en de omgeving. Bij de vorige vakanties naar USA ruim 6 maanden vooraf al.

Ik had gewoon beter moeten plannen en boeken.

Wij vertrekken 22/12 tot 31/12

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 03-12-2025 21:56 ]

• matthijst
Ik boek altijd in december voor augustus.
Weet toch dat we gaan en wil liefst alles vast hebben staan.

• camillus
Van der Berg schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:36:
[...]

Bij de vorige vakanties naar USA ruim 6 maanden vooraf al.
Het is voor ons pas over 9 maanden. Het liefst zet ik het vast, maar ik hoop op betere prijzen rond de 6 maanden periode.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt er ook aan hoe veel waarde je hecht aan je reisschema en of je nog naar drukke plekken gaat waar je je verblijf echt snel geboekt wil hebben. De vorige keer ging ik naar o.a. Yosemite en Yellowstone, en het schema was iets aan de volle kant. Dus ik had geen trek in dat mijn beoogde vlucht al vol zou zitten, en daarom alles direct geboekt zodra de verblijven in de NP's vrijgegeven werden (1 januari, ~9 maanden van tevoren).

Hoe je de gunstigste prijs krijgt, geen idee.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• PolarBear
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:34:
Ligt er ook aan hoe veel waarde je hecht aan je reisschema en of je nog naar drukke plekken gaat waar je je verblijf echt snel geboekt wil hebben. De vorige keer ging ik naar o.a. Yosemite en Yellowstone, en het schema was iets aan de volle kant. Dus ik had geen trek in dat mijn beoogde vlucht al vol zou zitten, en daarom alles direct geboekt zodra de verblijven in de NP's vrijgegeven werden (1 januari, ~9 maanden van tevoren).

Hoe je de gunstigste prijs krijgt, geen idee.
Verblijven in NP zo vroeg mogelijk vastleggen is sowieso een goed idee, zeker een park als Yellowstone is populair en plekken zijn beperkt. Vluchten ver van te voren hangt ook een beetje van de bestemming af. Zeker op grote steden zijn er zoveel opties dat zo vroeg mogelijk boeken niet altijd de beste prijs oplevert.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43

Typhone

Who Dares Wins

camillus schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:18:
Gemiddeld 8-9 à 10 maanden van tevoren. Daarna regelmatig nog controleren wat de prijzen doen maar meestal is dat:

a) niets
b) helemaal niets
c) héél veel duurder

... dus gemiddeld blijft het toch op 8-9-10 maanden van tevoren hangen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Typhone schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:50:
[...]

Gemiddeld 8-9 à 10 maanden van tevoren. Daarna regelmatig nog controleren wat de prijzen doen maar meestal is dat:

a) niets
b) helemaal niets
c) héél veel duurder

... dus gemiddeld blijft het toch op 8-9-10 maanden van tevoren hangen.
Ook lang niet altijd. Dit jaar gingen we eind augustus naar Boston. In eerste instantie in mei gekeken, tickets rond de 800-900 euro. Maar toen nog niet geboekt omdat ik nog niet wist of ik vrij kon krijgen. Uiteindelijk 3 of 4 weken van tevoren geboekt voor 600 euro, zelfde maatschappij, zelfde data een geen aanbieding o.i.d.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

renegrunn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:02:
[...]

Ook lang niet altijd. Dit jaar gingen we eind augustus naar Boston. In eerste instantie in mei gekeken, tickets rond de 800-900 euro. Maar toen nog niet geboekt omdat ik nog niet wist of ik vrij kon krijgen. Uiteindelijk 3 of 4 weken van tevoren geboekt voor 600 euro, zelfde maatschappij, zelfde data een geen aanbieding o.i.d.
Ik zou er heel blij om zijn. Met de autohuur hebben we dat wel altijd maar met tickets nooit. Nu is het wel zo dat wij altijd de premium economy varianten boeken en wellicht dat de spoeling daar wat dunner mee is, dat durf ik niet te zeggen. Tickets voor 600 euro pwooah me gusta!

• Van der Berg
camillus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:52:
[...]

Het is voor ons pas over 9 maanden. Het liefst zet ik het vast, maar ik hoop op betere prijzen rond de 6 maanden periode.
Hoe eerder je boekt is het veel beter. Het was deze keer mijn eigen schuld. Ik was heel bang voor afwijzen verlof al doe ik de aanvraag begin van het jaar al. Wij moeten steeds maar wachten op een goedkeuring vanuit de werkgever.

Door te wachten met het boeken van onze vliegtickets moesten wij uitwijken naar Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, en niet via Miami International Airport.

In September was aanvliegen nog op Miami International Airport gemiddeld €648 per persoon (American Airlines). In Oktober was dit tijdens het boeken opgelopen tussen de €800 a €900 per persoon om op Miami International Airport aan te komen. Vandaar dat ik gekozen heb om aan te komen op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport per persoon €654,29 met JetBlue en dat scheelt toch enorm.

Dit is mijn eigen schuld en ik had gewoon moeten boeken in September. Ik dacht ook aan het feit, wat als mijn vakantie zou worden afgewezen.

Ik hoorde via YouTube dat aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport goedkoper is dan op Miami International. Als ik nu (4/12) kijk is aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport ook al €968,46 per persoon met dezelfde vlucht JetBlue vanuit Amsterdam Schiphol via Boston voor 22/12 tot 31/12

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 04-12-2025 13:11 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Van der Berg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:34:
[...]

Hoe eerder je boekt is het veel beter. Het was deze keer mijn eigen schuld. Ik was heel bang voor afwijzen verlof al doe ik de aanvraag begin van het jaar al. Wij moeten steeds maar,wachten op goedkeuring.

Door te wachten met het boeken van onze vliegtickets moesten wij uitwijken naar Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, en niet via Miami International Airport.

In September was aanvliegen nog op Miami International Airport gemiddeld €648 per persoon (American Airlines). In Oktober was dit tijdens het boeken opgelopen tussen de €800 a €900 per persoon om op Miami International Airport aan te komen. Vandaar dat ik geboekt heb om aan te komen op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport per persoon €654,29 met JetBlue en dat scheelt toch enorm.

Dit is mijn eigen schuld en ik had gewoon moeten boeken in September. Maar ik dacht ook wat als mijn vakantie zou worden afgekeurd.

Ik hoorde via YouTube dat aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport goedkoper is dan op Miami International. Als ik nu kijk is aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport ook al over de €800 per persoon met dezelfde vlucht JetBlue
Dan boek je met American Express en heb je een vangnet voor het geval het feest niet door gaat. Met de juiste kaart zit daar gewoon een annuleringsverzekering op.Met dergelijke besparingen heb je die met 1 ticket er al uit.

• camillus
Met de beoogde reisdata zit ik nu op €1150 voor een retour naar SLC met een stuk ruimbagage. Toch nog even wachten dus, als ik de reacties zo hoor!

• CasualKnaller
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-12 15:19

Vorig jaar rond de kerst op Orlando gevlogen met Virgin Atlantic via Manchester. Overstap was ongeveer 90 minuten, ging perfect. Ik ben ook een aantal maal op Miami gevlogen, ging ook prima, maar ik vond Orlando fijner. Roadtrippen van Miami naar Orlando is niet erg bijzonder. Wij zaten in Regal Oaks, Kissimmee.

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 05:58
Van der Berg schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:59:
Wij hebben zojuist een ESTA aangevraagd voor mijn vrouw. Wij hebben $21 betaald (vandaag €18,23 betaald) via de officiële website van U.S. Customs and Border Protection, U.S. Department of Homeland Security. Haar oude ESTA was verlopen. Goedgekeurd tot 28 september 2027

Ter herinnering: Vanaf a.s. Dinsdag 30 september 2025 wordt het duurder en kost een ESTA dan het dubbele $40 (i.p.v $21)
bijzonder dat ik daar via een omweg moet achterkomen, het is niet alsof dit op het algemene nieuws is verschenen. Dit is een verdubbeling van het vorige bedrag, ik prijs mezelf nog even gelukkig dat mijn ESTA van 21$ net voor de verhoging is aangeschaft. Dit zal heel lelijk worden voor de toerist die hiervoor gaat opdraaien. Grote landen gaan over en weer ETA regels invoeren en daarvan de kosten verdubbelen, om het VK binnen te komen kost inmiddels ook al £16. Hier mag ik aannemen dat iedereen daar gewoon mee akkoord gaat want betalen moet je toch wel. Dit haalt wel een beetje het plezier er van af, want de VS zijn al zo peperduur, stel voor dat je voor een familie van zes moet aanvragen of dat de dollar in waarde stijgt. En voor de conversiekosten moet je ook nog optellen. De laatste jaren ben ik enorm veel in Noorwegen geweest en daar vragen ze ook geen geld om binnen te komen. Noorwegen is toch geen EU, wel schengen, geen EU. het VK was geen schengen voorheen wel EU en daar moest je te allen tijde door de controle. Wat is het excuus dan, we moeten elkaar allemaal laten betalen? Dit gaat zo vreselijk uit de hand lopen want bij die veertig dollars zal het nooit blijven. Verbeter mij maar graag, als ik dit helemaal verkeerd heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Jarwo op 04-12-2025 17:30 . Reden: dacht dat ik shengen juist had geschreven ]

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:38
Typhone schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:42:
[...]

Dan boek je met American Express en heb je een vangnet voor het geval het feest niet door gaat. Met de juiste kaart zit daar gewoon een annuleringsverzekering op.Met dergelijke besparingen heb je die met 1 ticket er al uit.
Met daarbij wel de voetnoot dat dergelijke verzekering vaak alleen uitkeren, bij ziekte, ontslag, etc. Het niet goedgekeurd krijgen van je verlof valt daar niet onder.

Wat betreft boeken is mijn ervaring dat je een degelijke prijs krijgt als je 8-9 maanden van tevoren boekt. Bijna nooit een slechte prijs, en je kan vrij makkelijk checken of de prijs goed is. Heb je weinig flexibiliteit in je data, dan zou ik altijd vroeg boeken.

Langer wachten levert soms een scherpere prijs op, maar dat is vooral hoeveel risico je wil nemen. Want de keerzijde is dat lang wachten het soms ontzettend duur maakt, zeker als je niet heel flexibel bent met de data of bestemming.

Wij boeken zlef vaak flexibele tickets of tickets met lage change fees. Voor een kleine meerprijs behoud je dan je flexibiliteit. En kun je makkelijk omboeken als je een scherpe aanbieding voorbij ziet komen.

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 05:58
renegrunn schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Jep, Boston is een van de rijkste en daarmee duurste steden van de VS geworden in de laatste jaren.
zeg dat wel
Boston staat al lang op mijn verlanglijstje, echter toen ik naar de accommodatieprijzen keek viel ik haast van mijn stoel. Ik moet dan in het laagseizoen boeken, dwz tijdens de barre ijskoude winter die velen niet zullen bevallen [niet alleen akelig koud, maar de zon gaat ook nog eens vroeg onder] en dan denk ik bij 'check out' het betaalbaarste te hebben gevonden en hoppakkeetjes staat er onder de streep nog bij te betalen tachtig dollar belastingen en bijkomende kosten, zo gaan die dingen daar.
ik wil het niet horen dat Zurich, Oslo en Singapore de duurste steden ter wereld zijn daar heb ik nog nooit zo veel voor een slaapplaats betaald.
En daar komt nog bij dat de hotels je cc gegevens hebben, alsook een bepaald bedrag op vastzetten die je in een aantal gevallen 'per ongeluk' niet terugkrijgt, dat zal de meeste VS bezoekers hier wel een belletje doen rinkelen. Dat het hotel je kosten in rekening kan brengen als ze zouden kunnen constateren dat je een krasje veroorzaakt hebt. Daar ben ik ook paniekerig om, een reisje naar de VS kan zo veel duurder uitvallen dan je denkt.

• Ximenez
Boston is schreeuwend duur. Wij zaten in 2024 tijdens onze New England roadtrip die begon in Boston een stukje buiten het centrum, maar wel vlakbij een metrohalte. Met twintig minuten zaten we downtown. Dat scheelt een hoop in kosten.
Op het eind van diezelfde trip deden we nog een laatste nachtje in Boston. Voor de laatste nacht vonden we toen iets unieks: The Verb Hotel, bijna tegen Fenway Park (stadion Red Sox) aan. Een hotel helemaal in muziekstijl. Door het hotel heen staan allemaal bakken met platen die je kunt pakken en in je kamer kunt afspelen. Iedere kamer is voorzien van een platenspeler.
Die kamer was een stuk duurder dan de eerste overnachting buiten Boston... :+

Vluchten leg ik altijd vast als ik de prijs prima vind. Er zijn zat tools om te kijken of de huidige prijs marktconform is of hoger/lager uitvalt. We weten dat we gaan, dus we vinden het fijn als de vlucht in ieder geval vastligt. Geen zin om de hele tijd prijzen te vergelijken.

Voor de autohuur daarentegen... Daar loont het wel de moeite om bij een verhuurder iets (annuleerbaars!) vast te leggen en regelmatig te kijken of de prijzen veranderen. Dit wordt regelmatig wel goedkoper naarmate de reisperiode dichterbij komt.

• PolarBear
  • Niet online
Jarwo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:07:
[...]

En daar komt nog bij dat de hotels je cc gegevens hebben, alsook een bepaald bedrag op vastzetten die je in een aantal gevallen 'per ongeluk' niet terugkrijgt, dat zal de meeste VS bezoekers hier wel een belletje doen rinkelen. Dat het hotel je kosten in rekening kan brengen als ze zouden kunnen constateren dat je een krasje veroorzaakt hebt. Daar ben ik ook paniekerig om, een reisje naar de VS kan zo veel duurder uitvallen dan je denkt.
Ik kom echt al 15 jaar in de VS, ik heb dit echt nog nooit maar dan ook nog nooit gehad. Zelfs met autohuur niet.

• renegrunn
  • Nu online
PolarBear schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:54:
[...]

Ik kom echt al 15 jaar in de VS, ik heb dit echt nog nooit maar dan ook nog nooit gehad. Zelfs met autohuur niet.
Nee dat ken ik ook niet, maar ook in geen enkel land overigens.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-12 14:46
[...]
Hoe eerder je boekt is het veel beter. Het was deze keer mijn eigen schuld. Ik was heel bang voor afwijzen verlof al doe ik de aanvraag begin van het jaar al. Wij moeten steeds maar wachten op een goedkeuring vanuit de werkgever.
Een beetje ot: In Nederland is het zo dat als je niet binnen twee weken na aanvraag een afkeuring op je verlof hebt, het automatisch is goedgekeurd. (zie bijvoorbeeld https://www.fnv.nl/werk-i...vrij-verlof/vakantiedagen voor meer info).

• ewrz
  • Nu online
[...]

In September was aanvliegen nog op Miami International Airport gemiddeld €648 per persoon (American Airlines). In Oktober was dit tijdens het boeken opgelopen tussen de €800 a €900 per persoon om op Miami International Airport aan te komen. Vandaar dat ik gekozen heb om aan te komen op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport per persoon €654,29 met JetBlue en dat scheelt toch enorm.

Dit is mijn eigen schuld en ik had gewoon moeten boeken in September. Ik dacht ook aan het feit, wat als mijn vakantie zou worden afgewezen.

Ik hoorde via YouTube dat aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport goedkoper is dan op Miami International. Als ik nu (4/12) kijk is aankomen op Fort Lauderdale Hollywood International Airport ook al €968,46 per persoon met dezelfde vlucht JetBlue vanuit Amsterdam Schiphol via Boston voor 22/12 tot 31/12
Vorig jaar vertrokken vanaf FLL en ik was er wel tevreden over. Kon de huurauto (Alamo) direct bij de terminal inleveren, da's een stuk prettiger dan op een of ander parkeerterrein achteraf en dan weer in een busje moeten stappen. Laatste dag zoveel mogelijk in de airco blijven is fijner dan bezweet aan een lange dag beginnen.

• matthijst
Nou, ze slaan nog wat verder door in de VS:
https://www.telegraaf.nl/...jaar-terug/111817359.html

De VS willen van buitenlandse toeristen mogelijk [...]gebruikte telefoonnummers over de voorbije vijf jaar en emailadressen over de laatste tien jaar. Daarnaast zouden meer persoonsgegevens van familieleden moeten worden verstrekt, en mogelijk zelfs hun telefoonverkeer van de laatste vijf jaar.

Moet vliegtickets nog boeken, wordt steeds minder aantrekkelijk.Vast ooit weleens ergens iets over Trump geroepen op een vorm van social media.
Sta je daar aan de grens met een "sorry meneertje".

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:50
matthijst schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:21:
Nou, ze slaan nog wat verder door in de VS:
https://www.telegraaf.nl/...jaar-terug/111817359.html

De VS willen van buitenlandse toeristen mogelijk [...]gebruikte telefoonnummers over de voorbije vijf jaar en emailadressen over de laatste tien jaar. Daarnaast zouden meer persoonsgegevens van familieleden moeten worden verstrekt, en mogelijk zelfs hun telefoonverkeer van de laatste vijf jaar.

Moet vliegtickets nog boeken, wordt steeds minder aantrekkelijk.Vast ooit weleens ergens iets over Trump geroepen op een vorm van social media.
Sta je daar aan de grens met een "sorry meneertje".
Ach ja toen ik daar 2 maanden geleden wat over zei werd ik hier door verschillenden nogal belachelijk gemaakt over hoe overdreven ik wel niet was en ik me maar wat beter moest laten informeren. Zie hier. En denk niet dat het hierbij stopt. Het feit dat het van optioneel naar verplicht gaat wil gewoon zeggen dat ze er actief wat mee gaan doen.

• renegrunn
  • Nu online
Blijft apart met Trump: “vrijheid van meningsuiting boven alles!”.

Ook Trump: ik wil alles van je weten en als mij iets niet aanstaat kom je het land niet in.

Maar goed, is wel iets om in de gaten te houden voor mensen / reizigers met social media. Mijn LinkedIn kunnen ze krijgen, laatst al gedeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door renegrunn op 10-12-2025 17:18 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ga in mei naar Florida.

Maar krijg steeds minder zin om af te reizen naar het fascistische regime van Trump.

Heb ik nog een vriendin waarvan ik vermoed dat ICE nog wel eens interesse in gaat tonen als we ergens over straat lopen.
Als dat het geval is gaan wedirect terug naar Nederland.

De VS is echt heel goed bezig de toeristische sector de nek om te draaien. Niet dat Trump daarom geeft.

• wodkabuikje
  • Laatst online: 10:26
Het is fantastisch en we zijn pas 6 keer geweest. We hadden al afgesproken pas weer te gaan na de exit van Trump en als het daarna ook weer "normaal" zal zijn. Na deze post kom ik waarschijnlijk nooit meer binnen 😉.
We vermaken ons tot dusver prima in Spanje (en Italië)

niet iedereen heeft een bierbuikje

• ewrz
  • Nu online
Ik vond hier een feitelijk overzicht van de wijzigingen. Aantal punten er van:

-Gaat dus om een voorstel dat nog niet van kracht is, het kan nog gewijzigd worden. Februari 2026 op zijn vroegst

-Gebruik app wordt verplicht, kan straks niet meer via de website.

-Selfie maken (net als je nu moet doen met de UK ETA app vermoed ik)

-App kan straks ook gebruikt worden om aan te tonen dat je inderdaad vertrokken bent uit de VS als dat niet correct geregistreerd is. Gebeurt wel eens dat het niet goed verwerkt wordt door de luchtvaartmaatschappij of omdat je over een landgrens bent vertrokken.

Las op een ander forum een relaas van iemand waarbij dat was gebeurd. Was gewoon vertrokken uit de VS maar kreeg later een melding van CBP dat de 90 dagen van VWP bijna op waren, maar daar had hij niks mee gedaan. Dan kom je dus in het systeem als iemand die een visa overstay heeft gedaan en dat levert je een inreisverbod van meerdere jaren op. Kostte nogal moeite om dat weer recht te zetten.

Je kunt zelf je I-94 status opvragen bij CBP om te zien of je vertrek goed verwerkt is. Heb ik de laatste keer maar gecontroleerd voor de zekerheid.

https://manifestlaw.com/b...a-changes-i94-departures/

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

_Bailey_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:03:
De VS is echt heel goed bezig de toeristische sector de nek om te draaien. Niet dat Trump daarom geeft.
Technisch gezien ben ik daar helemaal niet rouwig om. Als ik zie wat er gebeurde tussen 1997 en 2013 (bijna niks en alles was nog net zo in 2013 als rond 1997) en tussen 2013 en 2019 (Instagram whores all around) dan moet ik er bijna van huilen.

Over de Amerikaanse politiek laat ik me niet uit. Ik ken het beeld heel goed van twee kanten en vind het beeld dat wij krijgen vaak relatief eentonig vanuit onze media. Dat neemt zeker niet weg dat er vreemde zaken gebeuren daar maar je kunt niet met de normen en waarden vanuit Nederland kijken op een gebied groter dan Europa met federale en statelijke wetgeving door elkaar. Dat is als de politiek van Groenlo vergelijken met de Haagse politiek en dan een mening gaan geven over de Europese politiek.

Heb ik ook nog het nadeel dat ik in Texas gewoond heb en wij daar al sinds 1982 een host-family hebben (spreek: mijn ouders). Die visie is al niet te vergelijken met de visie van kennissen uit Pasadena (nabij Los Angeles) waar wij ook een tijd gewoond hebben.

Hopelijk is het binnen twee jaar voorbij en komt de normaliteit terug. Maar de Nationale Parken mogen wat mij betreft ernstig beschermd worden c.q. fors duurder worden. Dan maar wat minder toeristen ;).

Dit is gewoon standaard vanaf half juni t/m eind augustus in Yosemite:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DL04aZtaMheqVPfN9Zz1Wr-G_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PKsjOKErK66Dcus7zl96tKch.png?f=user_large

• _Bailey_
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:05:
[...]

Over de Amerikaanse politiek laat ik me niet uit. Ik ken het beeld heel goed van twee kanten en vind het beeld dat wij krijgen vaak relatief eentonig vanuit onze media. Dat neemt zeker niet weg dat er vreemde zaken gebeuren daar maar je kunt niet met de normen en waarden vanuit Nederland kijken op een gebied groter dan Europa met federale en statelijke wetgeving door elkaar.
Heb in mijn leven zo'n 20 mooie (road)tripjes gemaakt door de VS.
Had tot zo'n 3 jaar geleden nooit kunnen bedenken dat de VS zo zou afglijden naar een facistisch regime.
Dat heeft niets te maken met een 'relatief eentonig beeld vanuit onze media'.
Je hoeft alleen maar toespraken en plannen van Trump zelf aan te horen (of lezen) wat hij van plan is met het land.

De vele riots van ICE in de diverse steden (waar ze in 1940-45 stikjaloers op zouden zijn geweest) zijn daar slechts 1 voorbeeld van.
En nu recentelijk dus het laatste document van Trump zelf (meen afgelopen week) waarin hij als doelt heeft doelbewust (!!) de EU uit elkaar te laten spatten. Logisch ook, daar heeft hij zelf het meeste baat bij.
Hef heeft dus zoals jij aangeeft, vrij weinig te maken met een eentonig beeld vanuit onze media.
Sterker nog, je kan gewoon zelf de inhoud van Project 2025 lezen waarin dat allemaal keurig netjes beschreven staat.

Ik merk gewoon aan mezelf als VS travelfan dat het echt aan mij begint te knagen, neemt niet weg dat een ander het allemaal kan wegwuiven met ''ik merk er persoonlijk (vrijwel) niks van als ik in de VS ben, dus prima''.

En nogmaals, nooit gedacht dat mijn beeld over de VS zo enorm zou doen veranderen sinds een jaar of 2.

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 11-12-2025 12:33 ]

• camillus
Ik heb voor mezelf dit plannetje gemaakt. Ik heb nog twee vrije dagen welke ergens kunnen worden toegevoegd. Ik zat zelf te denken aan Moab en Jackson, maar ik twijfel ook tussen Rocky Mountain en nóg ergens in/bij Yellowstone. Wij houden vooral van natuur, zoals je waarschijnlijk wel kunt zien. Doordat ik met mijn ouders deze reis ga doen, kunnen we geen grote of zware hikes doen, wellicht is dat handig om te vermelden.

1 Aankomst Salt Lake City
2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
4 Moab reizen naar Estes park
5 Estes park (Rocky Mountain NP)
6 Rocky Mountain NP
7 Rocky Mountain NP reizen naar Thermopolis
8 Thermopolis reizen naar Red Lodge (onderweg Cody bezoeken)
9 Red Lodge reizen naar Gardiner (via Beartooth Highway)
10 Gardiner (Noord Yellowstone)
11 Gardiner (Noord Yellowstone)
12 Gardiner reizen naar West Yellowstone
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
15 West Yellowstone naar Jackson
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
20 Jackson reizen naar SLC

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Moab in 1 dag lijkt me niet heel lang. Als je er bent wil je in ieder geval het island in the sky district van canyonlands, het dead horse point state park en arches NP zien. Als je niet veel gaat wandelen krijg je dat in theorie misschien in een heel volle dag gepropt, maar ik zou er toch minstens twee nemen, zeker met een lange dag rijden ervoor en erna. Als je tijd over hebt ga je je er niet vervelen, je kunt via de colorado river naar castle valley/professor valley, de La Sal-bergen over, desnoods nog naar the needles district van canyonlands. Al is the needles zelf vooral geschikt voor hiken, er zijn niet veel wegen (off-road misschien), maar de entreeweg is ook al prachtig. Inclusief de needles overlook als je omrijden niet erg vindt (zelf niet geweest, lijkt me wel prachtig - canyonlands is mooier dan de grand canyon m.i.).

Yellowstone is verrekte groot, maar daar heb je al wel meerdere dagen voor ingepland. Als je alles goed wil zien lijkt me dat een goede planning.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 11-12-2025 22:01 ]

• Sissors
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:05:
[...]
Hopelijk is het binnen twee jaar voorbij en komt de normaliteit terug. Maar de Nationale Parken mogen wat mij betreft ernstig beschermd worden c.q. fors duurder worden. Dan maar wat minder toeristen ;).

Dit is gewoon standaard vanaf half juni t/m eind augustus in Yosemite:
[Afbeelding]
Precies dat. En nu vraag ik me persoonlijk nogal af wat de beweegredenen van Trump zijn, maar dat veel Nationale Parken gewoon enorm druk zijn, dus dat je dat wil verminderen en zoveel mogelijk je eigen bevolking ontziet, vind ik niet vreemd.

Maar ik ben ook niet gek, en gezien ik volgend jaar een conferentie in de VS heb, waardoor er een hele goede kans is dat ik daar een vakantie aan vast ga maken, heb ik dankzij tips in dit topic toch snel mijn America the Beautiful pas gekocht voor $80 :P .

• Ximenez
camillus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:35:
Ik heb voor mezelf dit plannetje gemaakt. Ik heb nog twee vrije dagen welke ergens kunnen worden toegevoegd. Ik zat zelf te denken aan Moab en Jackson, maar ik twijfel ook tussen Rocky Mountain en nóg ergens in/bij Yellowstone. Wij houden vooral van natuur, zoals je waarschijnlijk wel kunt zien. Doordat ik met mijn ouders deze reis ga doen, kunnen we geen grote of zware hikes doen, wellicht is dat handig om te vermelden.

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Ik zou je eigenlijk adviseren je plan kritisch te bekijken, en dan vooral de eerste week. Die is heel erg gehaast. Moab is met één volle dag veel te kort. Neem daar je tijd om Dead Horse SP, Arches NP en Canyonlands NP te bezoeken. Twee volle dagen daar zijn aan te raden, drie nog beter. Ook een boottocht over de Colorado River is leuk om te doen.
Vervolgens jaag je met sneltreinvaart door Colorado. Dat gaat de staat geen recht doen. Dit hele deel zou ik skippen eigenlijk. Dan hoef je in de eerste week ook niet zoveel kilometers te maken.

Ik weet niet hoe fit je ouders zijn, maar kan me voorstellen dat een dagje extra SLC ook lekker kan zijn om even te aarden. Anders zit je de dag na een lange vlucht al weer dik vijf uur in de auto richting Moab. SLC is geen heel boeiende stad, maar er is voldoende te doen in de buurt. Ook genoeg mooie natuur. Lang niet zo overweldigend als Yellowstone natuurlijk, maar alsnog erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Ximenez op 12-12-2025 00:19 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Hold your horses wild bronco ;).
Dit is wel ambitieus wat jij hier voor ogen hebt. Ik zou in jouw geval vanaf SLC naar Yellowstone vertrekken (Grand Teton). Dat rondje andersom zoals nu is heel erg ambitieus. Rocky Mountain NP moet je heel erg interessant vinden in vergelijking met Moab als je daar een overnachting plant.

Hoe bekend ben je met het gebied als ik vragen mag? :)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 15:37

Freak187

geen

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Ik zou adviseren om 3/4 dagen in Yellowstone te zitten. Het park is enorm en iedere dag erin/eruit rijden kost veel tijd. Op het park is duurder (en minder luxe), maar het geld dubbel en dwars waard als je 's ochtends vroeg op pad gaat en bijna niemand wakker is.

En Moab is een stadje waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Heel veel te doen.

Kia Niro-EV 2024

• matthijst
Roosevelt Lodge in het park is ook wel geinig.
Back to basic, in 100 jaar oude cabins :D

• Rivanov
Freak187 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:21:
[...]

Ik zou adviseren om 3/4 dagen in Yellowstone te zitten. Het park is enorm en iedere dag erin/eruit rijden kost veel tijd. Op het park is duurder (en minder luxe), maar het geld dubbel en dwars waard als je 's ochtends vroeg op pad gaat en bijna niemand wakker is.

En Moab is een stadje waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Heel veel te doen.
Dit. Yellowstone is echt fan-tas-tisch. Staat nu met stip bij ons bovenaan het mooist bezochte park in de USA tot nu toe. Dat was tot dan toe Yosemite. ;)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 15:37

Freak187

geen

matthijst schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:11:
Roosevelt Lodge in het park is ook wel geinig.
Back to basic, in 100 jaar oude cabins :D
Ik zat in Canyon Village (2018). Oude, maar nette cabins. Geen internet of TV. Heerlijk rustig. En eten in een soort kantine. Je kreeg een beetje een gemeenschapsgevoel. Ik vond het geweldig.

Kia Niro-EV 2024

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijn beperkte ervaring met het eten de NP's zelf was trouwens wel dat het tamelijk slecht was. Overpriced is verwacht en wil ik nog accepteren, maar als je er een paar dagen zit is een paar dagen slecht eten voor mij wel een probleem. :P Dat was al beter in Gardiner en Yellowstone West, daar heb je nog steeds toeristenprijzen maar in ieder geval meer concurrentie.

Het zal persoonlijk zijn hoe veel waarde je daaraan hecht. Ik ga veel wandelen en actief zijn en dan is een matig ontbijt met alleen maar heel veel suiker niet zo'n goede basis.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:42
Ximenez schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:
[...]

Snap ik. Maar je hebt meer dingen zien en je hebt langs heel veel dingen haasten. Deze reist valt imo onder die laatste categorie. En begrijp me niet verkeerd: daar is helemaal niets mis mee. Het is gigantisch indrukwekkend allemaal daar en ik snap dat je er heel veel wil zien. Maar mocht je ook de wens hebben om af en toe wat rust te pakken of wat meer tijd te hebben voor een wandeling/excursie, dan wordt het te krap.

Je zou al een hoop kunnen winnen door de overnachtingen in Gold Bridge en Williams Lake te laten vervallen. Dan ga je via Jasper terug naar Whistler met een overnachting in Clearwater. Kun je daar op de dag van aankomst/ochtend van vertrek eventueel nog naar Wells Grey PP. Tussen Jasper en Clearwater zijn er genoeg leuke dingen te doen, maar qua natuur gaat het allemaal minder indruk maken als je Banff/Canmore (vergeet daar vooral Kananaskis en Peter Lougheed PP niet)/Jasper net hebt gehad. Of had je specifieke plannen in Gold Bridge/Williams Lake?

Revelstoke is nice, maar ook die zou je kunnen overwegen om over te slaan. Ik vind het minder mooi dan Banff/Jasper. Als je inderdaad vanaf Calgary doorrijdt naar Canmore op dag van aankomst (en dat kan prima), pak je zo weer drie nachten extra. Deze nachten kun je dan onderverdelen tussen Vancouver Island en wellicht nog een nachtje extra Canmore. Dan is op VI er wel de tijd en ruimte om zowel Tofino als Victoria aan te doen.

Dus zoiets:

Canmore 4 nachten (hier is zoveel te doen: Lake Louise/Lake Moraine, Banff NP, Yoho NP. Peter Lougheed PP)
Jasper 3 nachten
Clearwater 1 nacht
Whistler 1 nacht
Parksville 1 nacht
Tofino 4 nachten
Victoria 4 nachten
Vancouver 2 nachten

Het deel van Jasper naar Parksville (inclusief ferry) is dan wat taaier en vaak van accommodatie wisselen. Je zou ook nog een extra nacht Whistler kunnen overwegen om de reis wat op te breken. Is een heel leuk bergdorpje en een dag uittrekken voor de peak 2 peak gondola is zeker de moeite waard.

Disclaimer in mijn verhaal is wel dat ik in Jasper was voor de gigantische brand. Volgens mij was er recent een user hier die het na de brand niet meer de moeite waard vond. Hier kan ik verder niets over zeggen.
key schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:29:
[...]

Dit is de eerste opzet van de reisorganisatie. Gold Bridge en Williams Lake komt niet vanuit mijzelf.
Ook de reisvolgorde die ze aangeven is apart.
Morgen zet ik even alles op een rij met daarin zeker de vraag waarom de beide steden die zijn toegevoegd.
Ik snap het idee als ik Gold Bridge zie op Google, maar als het de lange rit extra waard is...

In ieder geval bedankt voor je info.

Oh en Jasper zelf moet weer ok zijn, alleen in de omgeving zie je natuurlijk ook de gevolgen van de branden, daar ben ik mij van bewust. Al denk ik dat ik mijn dagen er alsnog goed gevuld krijg.
Hier die user die een paar maanden geleden nog 2 nachten in Jasper heeft gestaan (Whistlers campground) O-)

Korte versie: niet doen, gewoon niet. Wellicht een nachtje, zodat je Maligne Lake kan aandoen (mooi met zonsopgang bijv.). Het dorpje zelf was i.t.t. de Icefield Parkway echt behoorlijk uitgestorven (begin september) en meerdere winkels, bars, panden waren dicht en kwamen ook niet meer terug. De natuur is in de omgeving helaas dermate aangedaan dat je je beter op andere parken kunt focussen. We vonden zelf de route vanaf Jasper naar Clearwater erg mooi met Mount Robson park. Je kunt ook nog kijken naar de blue river safari op die route (zelf niet gedaan, maar anderen waren lyrisch).

• Ximenez
TRD07 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:26:
[...]

[...]

Hier die user die een paar maanden geleden nog 2 nachten in Jasper heeft gestaan (Whistlers campground) O-)

Korte versie: niet doen, gewoon niet. Wellicht een nachtje, zodat je Maligne Lake kan aandoen (mooi met zonsopgang bijv.). Het dorpje zelf was i.t.t. de Icefield Parkway echt behoorlijk uitgestorven (begin september) en meerdere winkels, bars, panden waren dicht en kwamen ook niet meer terug. De natuur is in de omgeving helaas dermate aangedaan dat je je beter op andere parken kunt focussen. We vonden zelf de route vanaf Jasper naar Clearwater erg mooi met Mount Robson park. Je kunt ook nog kijken naar de blue river safari op die route (zelf niet gedaan, maar anderen waren lyrisch).
Wat vreselijk voor de locals daar... :-(
Ik ga in 2027 weer die kant op. Dan maar eens met eigen ogen bekijken wat de status is. In 2023 heb ik er ontzettend genoten. Op de weg naar Maligne Lake zagen we toen heel veel beren en elanden.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
Een vraag mbt vlucht naar Amerika met een overstap in Amerika. Als ik mij het goed herinner moeten we door de douane, bagage ophalen en weer opnieuw inchecken voor de domestic vlucht. Ik zit te kijken naar een overstap van 1:30 uur, maar heb het gevoel dat dat veel te kort is. Wat is een reele overstaptijd. 2:30-3:00 uur?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:51
jan390 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:08:
Een vraag mbt vlucht naar Amerika met een overstap in Amerika. Als ik mij het goed herinner moeten we door de douane, bagage ophalen en weer opnieuw inchecken voor de domestic vlucht. Ik zit te kijken naar een overstap van 1:30 uur, maar heb het gevoel dat dat veel te kort is. Wat is een reele overstaptijd. 2:30-3:00 uur?
Pas hadden we zakelijk nog minder tijd, het is een risico, maar ook erg afhankelijk op welke luchthaven je vliegt en wat de afstanden zijn die je op het vliegveld af moet leggen. Ik zou in ieder geval de MPC app downloaden en die invullen in het vliegtuig, zodat je in de meeste gevallen sneller binnen bent.

• Van der Berg
Wij vliegen volgende week maandag al met JetBlue met eindbestemming Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (Miami) met een overstap in Boston Logon International Airport. Wij hebben 3 uur de tijd. Je kan beter op veilige overstap tijd kiezen dan dat je straks mist.

Wij hebben deze keer geen ruimbagage maar enkel handbagage per persoon. Het klopt dat je bij het ruimbagage na de douane moet ophalen en deze gelijk op de volgende band kan zetten. Vaak hebben binnenlandse vluchten in Amerika vaak vertraging. Ik heb dat mee gemaakt in mijn vorige reizen naar Amerika.

Ik vloog eens met UNITED een overstap in Chicago O'Hare op een andere UNITED vlucht naar Amsterdam. Mijn koffer ruimbagage ging rechtstreeks en ik hoefde het niet van de band te halen. Daar was 1 uur en 30 minuten overstap ruim voldoende + eten op het vliegveld. Ik herinner mij wel was heel erg veel lopen en ik moest met een bus van de ene kant naar de andere kant toe.

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 13-12-2025 23:29 ]

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
Van der Berg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:44:
[...]

Wij vliegen volgende week maandag al met JetBlue met eindbestemming Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (Miami) met een overstap in Boston Logon International Airport. Wij hebben 3 uur de tijd. Je kan beter op veilige overstap tijd kiezen dan dat je straks mist.

Wij hebben deze keer geen ruimbagage maar enkel handbagage per persoon. Het klopt dat je bij het ruimbagage na de douane moet ophalen en deze gelijk op de volgende band kan zetten. Vaak hebben binnenlandse vluchten in Amerika vaak vertraging. Ik heb dat mee gemaakt in mijn vorige reizen naar Amerika.

Ik vloog eens met UNITED een overstap in Chicago O'Hare op een andere UNITED vlucht naar Amsterdam. Mijn koffer ruimbagage ging rechtstreeks en ik hoefde het niet van de band te halen. Daar was 1 uur en 30 minuten overstap ruim voldoende. Ik herinner mij wel was heel erg veel lopen en ik moest met een bus van de ene kant naar de andere kant toe.
Hey @Van der Berg,

Even een vriendelijk vraagje. Zou je in de toekomst voor de luchthavens die je noemt gewoon de IATA codes/afkortingen kunnen gebruiken of gewoon zelfs de naam van de stad alleen (als er maar één luchthaven is)? Ik denk dat de meeste wel begrijpen waar je het dan over hebt als je dit zo doet.

Je hoeft die namen dus niet steeds voluit te schrijven.

• _Bailey_
  • Niet online
Aardig lijstje nieuwe data die je mag gaan aanleveren...
Maar goed, dan mag je wel the Almighty USA in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdPeHZbzfowUaD9uJPYhuZTEMbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGUMrmtmYu8GW26Ok5Dgnrxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 13-12-2025 19:08 ]

• ewrz
  • Nu online
Over het algemeen houdt het boekingssysteem van de airline wel rekening mee met overstaptijd, ze laten je soms niet eens een combinatie boeken als het krap wordt. Ervaring op Dulles was in ieder geval ~45 minuten om vanuit het vliegtuig tot voorbij customs/CBP te komen. Koffer moest je van de band pakken, er mee langs een verveeld kijkende meneer achter een balie lopen, en weer op een andere band leggen.

Had 3.5 uur overstaptijd, had makkelijk in 2u gekund. Beetje marge is wel fijn mocht de 1e vlucht vertraging hebben. Stress moet je niet hebben op vakantie.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:11

sebasd

loopt op espresso

_Bailey_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:07:
Aardig lijstje nieuwe data die je mag gaan aanleveren...
Maar goed, dan mag je wel the Almighty USA in

[Afbeelding]
Waar haal je dit vandaan? Want ik kan dat niet zo snel op https://esta.cbp.dhs.gov vinden.

Als dit echt zo is is dat een mooie reden om de VS voorlopig te mijden, hoef ik ook niet na te denken over aanvragen voor werk om daarnaartoe te gaan. Ik reis graag, en stap met alle plezier een vliegtuig in voor mijn werk, maar dit slaat voor mij echt nergens op.

• renegrunn
  • Nu online
sebasd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:44:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Want ik kan dat niet zo snel op https://esta.cbp.dhs.gov vinden.

Als dit echt zo is is dat een mooie reden om de VS voorlopig te mijden, hoef ik ook niet na te denken over aanvragen voor werk om daarnaartoe te gaan. Ik reis graag, en stap met alle plezier een vliegtuig in voor mijn werk, maar dit slaat voor mij echt nergens op.
Dit is best wel veel in het nieuws geweest afgelopen week. Echter, is nog niet 100% zeker dat dit er gaat komen en sowieso momenteel nog niet van kracht.

https://nos.nl/artikel/25...oeristen-ook-nederlanders

Gaat ver, heel ver. Maar doen overigens wel meer landen. In de periode 2010 - 2015 had ik regelmatig een visum voor India of China nodig, daar leverde je dit soort data en nog veel meer voor aan.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:11

sebasd

loopt op espresso

renegrunn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:57:
[...]

Dit is best wel veel in het nieuws geweest afgelopen week. Echter, is nog niet 100% zeker dat dit er gaat komen en sowieso momenteel nog niet van kracht.
Dat had ik gehoord inderdaad, maar dit specifieke overzicht was nieuw voor me. Ik bedoel, een linkje naar mijn LinkedIn vind ik prima (al heb ik daar ook wel een mening over), maar wat er in dat screenshot staat is echt van de pot gerukt.

Edit: ik lees het NOS-bericht nu nog eens goed en daar staat het inderdaad ook. Nou, ben benieuwd of dat erdoor komt. Zo ja, dan hoef ik er niet meer heen zolang dat van kracht blijft.

[ Voor 15% gewijzigd door sebasd op 13-12-2025 20:15 ]

• Sissors
  • Niet online
sebasd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:13:
[...]

Dat had ik gehoord inderdaad, maar dit specifieke overzicht was nieuw voor me. Ik bedoel, een linkje naar mijn LinkedIn vind ik prima (al heb ik daar ook wel een mening over), maar wat er in dat screenshot staat is echt van de pot gerukt.

Edit: ik lees het NOS-bericht nu nog eens goed en daar staat het inderdaad ook. Nou, ben benieuwd of dat erdoor komt. Zo ja, dan hoef ik er niet meer heen zolang dat van kracht blijft.
Het is een paar jaar geleden dat ik ESTA heb ingevuld, maar wat is er verder nieuw? Nou ja DNA, maar dat zal een swabje zijn bij de luchthaven.

• ewrz
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
[...]

Het is een paar jaar geleden dat ik ESTA heb ingevuld, maar wat is er verder nieuw? Nou ja DNA, maar dat zal een swabje zijn bij de luchthaven.
Moet nog zien of ze daadwerkelijk bij low-risk toeristen DNA gaan afnemen, want dat kost bakken met tijd en geld om al dat DNA te digitaliseren en op te slaan (het gaat om tientallen miljoenen mensen per jaar). Het zou kunnen dat ze het alleen in de wet zetten zodat ze het kunnen eisen van hoog-risico reizigers maar niet bij iedereen doen. Zo'n beetje zoals de douane in NL het recht heeft om je koffer te controleren maar dat meestal niet doet.

Social media kon je al langer aangeven bij ESTA maar was niet verplicht. Het is wel een beetje de trend waar de hele wereld in beweegt nu alles met AI makkelijker te controleren wordt. Als je in Nederland een AIVD check moet doen voor een vertrouwensfunctie vragen ze er ook naar.

• matthijst
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
[...]

_O-

Jij gaat DNA afstaan voor een vakantie?

• Sissors
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:44:
[...]

_O-

Jij gaat DNA afstaan voor een vakantie?
@ewrz maakt het goede punt dat het niet heel realistisch is. Een vingerafdruk kunnen ze zo digitaliseren. DNA is een ander verhaal.

Maar moet er een swabje worden afgenomen, tja ik zie niet echt in hoe dat een grotere privacy inbreuk is als de vingerafdrukken en iris scans die je al hebt. Want vanwaar zou voor jou dat de dealbreaker zijn en niet de andere dingen die je al moet doen momenteel?

• matthijst
Ik doe geen Iris scans heur.
En een vingerafdruk lijkt me wel genoeg.
Trump hoeft m’n DNA niet te hebben.

• Stukfruit
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:49:
[...]

Maar moet er een swabje worden afgenomen, tja ik zie niet echt in hoe dat een grotere privacy inbreuk is als de vingerafdrukken en iris scans die je al hebt. Want vanwaar zou voor jou dat de dealbreaker zijn en niet de andere dingen die je al moet doen momenteel?
Je zou kunnen zeggen dat de huidige lead op HHS een goede reden is om het niet te willen, maar laten we het even bij de praktijk houden: een vingerafdruk leidt naar 1 persoon, je DNA helpt ze om een database op te bouwen voor het opzoeken van mensen die er NIET in staan.

Het bevat info over gezondheidsrisico's, aanleg voor bepaalde dingen, enz. Daarmee kun je in de toekomst problemen krijgen als het gedeeld wordt met bv. verzekeraar (aanleg voor ziekte x is duurder) of bij sollicitaties (niet gezond genoeg?). Klinkt dat ongeloofwaardig? Niet meer sinds o.a. Musk even wat overheidsdatabases leeg lijkt te hebben getrokken, maar laten we het alsnog bij de praktijk houden die te bevestigen is: opslaan = risico.

En waarom zou Donald moeten weten of je uit de juiste familiale lijn komt?

Hierboven stond geloof ik ergens dat India en China dit ook al deden. Dat klopt, voor India moet je zelfs opgeven of je (en welke) herkenbare locaties op je lichaam hebt en moet je erg specifiek zijn over zaken zoals je aanhang naar religie.

Maar het afnemen van DNA staat je niet toe om te kiezen bij de informatie die je zelf opgeeft. Dus ja, best wel inbreuk op je privacy (en dat van iedereen om je heen) vergeleken met tien vingerafdrukken, wat op zichzelf al heel ver gaat.

Dat zit wel Schnorr.

• Sissors
  • Niet online
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat het idee is dat bij misdrijven ze gevonden DNA kunnen checken tegen wie er naar binnen is gekomen (en nogmaals, in de praktijk vermoed ik meer dat het onuitvoerbaar is). Al die andere dingen gaan ervan uit dat de Amerikaanse overheid DNA data gaat delen met Nederlandse organisaties en bedrijven, en dat die dat dan gaan misbruiken, en dat de Nederlandse wet daar geen problemen mee heeft. In dat geval heb je hele andere problemen dan dat ooit in de VS er wat DNA is afgenomen.

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007

Liberteh

All your base belong to me

Sissors schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:29:
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat het idee is dat bij misdrijven ze gevonden DNA kunnen checken tegen wie er naar binnen is gekomen (en nogmaals, in de praktijk vermoed ik meer dat het onuitvoerbaar is). Al die andere dingen gaan ervan uit dat de Amerikaanse overheid DNA data gaat delen met Nederlandse organisaties en bedrijven, en dat die dat dan gaan misbruiken, en dat de Nederlandse wet daar geen problemen mee heeft. In dat geval heb je hele andere problemen dan dat ooit in de VS er wat DNA is afgenomen.
Nee, er zijn inderdaad totaal geen voorbeelden te verzinnen waarbij (dezelfde) westerse overheden in het diepste geheim informatie van elkaars burgers aan het verzamelen en categoriseren waren waarbij de betreffende data gedeeld werd zodat een overheid op deze manier data kon verzamelen over haar eigen burgers. 8)7

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• Sissors
  • Niet online
Liberteh schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:44:
[...]

Nee, er zijn inderdaad totaal geen voorbeelden te verzinnen waarbij (dezelfde) westerse overheden in het diepste geheim informatie van elkaars burgers aan het verzamelen en categoriseren waren waarbij de betreffende data gedeeld werd zodat een overheid op deze manier data kon verzamelen over haar eigen burgers. 8)7
Ja overheden gaan in het diepste geheim data delen van hun burgers zodat ze die kunnen doorspelen aan de zorgverzekeraars die helemaal niets met die data mogen doen 8)7 . Want daar ging mijn reactie over.

Goed verhaal. Maar euhm, volgens mij is AWM hier op GoT voor de samenzweringstheorieën. Mijn enige punt was dat uit mijn hoofd tov bestaande ESTA als je de social media verplichting niet meeneemt, enige echte verschil nog DNA is. Waarbij het dus twijfelachtig is of het nou praktisch haalbaar voor ze zou zijn. En nog twijfelachtiger dat ze iets effectiefs ermee kunnen doen (of dat nou voor goed of kwaad gebruik is). Die hele ESTA is security theater, en dit valt daar ook gewoon binnen. Kan je je druk over maken of niet, laat iedereen dat gewoon lekker zelf bepalen.

• matthijst
Prima inderdaad.
Geef jij je DNA af.
Mocht het zover komen dan ben ik wel even klaar met de VS (dat komt sowieso steeds dichter bij).
Duidelijkheid over 60 dagen als ik het goed heb. Ik wacht nog wel even met boeken om te zien wat ze nou allemaal extra willen weten en afnemen.

• Stukfruit
  • Niet online
De Nederlandse politie gebruikt overigens gewoon diensten van Amerikaanse bedrijven die heel ver gaan.

Maar dat gaat nog steeds voorbij aan het feit dat een vingerafdruk alleen naar jou als individu kan leiden en DNA een stuk meer informatie bevat.

[ Voor 63% gewijzigd door Stukfruit op 14-12-2025 10:10 ]

Dat zit wel Schnorr.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:49:
Vinger en iris zijn jouw probleem en jij kan inschatten of je nu of in de toekomst iets kan doen dat er strafbaar gaat zijn. Dat is anders met je DNA.

Het is een eeuwige privacy- maar ook juridisch risico voor niet alleen jezelf maar ook alle huidige en toekomstige familieleden. Denk bijv. aan de stiekeme DNA-opname van de Pakistaanse bevolking toentertijd om Bin Laden te vinden (want het is aan het DNA te zien als een familielid kwam opdagen). Heb een databank van een paar miljoen extra mensen per jaar en het wordt heel erg interessant voor de drielettercode-organisaties.

Is overigens niet nieuw en niet alleen voor buitenlanders: https://www.theguardian.c...us-border-patrol-dna-data

Ik ben er een half jaar geleden nog op vakantie geweest en wacht wel decennium voor de volgende die kant op.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste