Stuk minder dan 'wat'? Zo maar bij een grote airline boeken? Dat geloof ik wel ja, maar er zijn uiteraard ook een aantal prijsvergelijkers, neem aan dat die deze airline ook meenemen?ArCadE schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Kijk eens bij JetBlue (kan ook via booking.com). Wij zijn vanaf Amsterdam via Boston naar Florida gevlogen, 3 personen, 3 grote koffers, 2 onboard koffers en wat handbagage en waren pp een stuk minder kwijt.
Goede budget vlieger met genoeg beenruimte.
Kort geleden terug van een roadtrip Florida. Veel accomodaties waar we zaten hadden zeer lage bezettingsgraad. Her en der praatje gemaakt hierover met 't personeel in de diverse accommodaties.
Wat al reeds enige tijd bekend was; toerisme ligt volledig op z'n gat in de VS. Trump ligt er geen seconde wakker van overigens.
Denk dat ik hooguit 12 a 16 Europese toeristen heb gezien/gehoord deze trip.
Wat al reeds enige tijd bekend was; toerisme ligt volledig op z'n gat in de VS. Trump ligt er geen seconde wakker van overigens.
Driek gaf 3500 euro aan. Wij waren pp minder kwijt dan 875.The_Admin schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:16:
[...]
Stuk minder dan 'wat'? Zo maar bij een grote airline boeken? Dat geloof ik wel ja, maar er zijn uiteraard ook een aantal prijsvergelijkers, neem aan dat die deze airline ook meenemen?
HHH, wij ook. En dan tijdens het laatste diner bij een willekeurig restaurant naast 4 nederlanders zitten_Bailey_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:30:
Kort geleden terug van een roadtrip Florida. Veel accomodaties waar we zaten hadden zeer lage bezettingsgraad. Her en der praatje gemaakt hierover met 't personeel in de diverse accommodaties.
Ik had eigenlijk verwacht dat het wel iets goedkoper had gekund, maar ik denk dat de iran oorlog het weer wat duurder maakt.ArCadE schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Driek gaf 3500 euro aan. Wij waren pp minder kwijt dan 875.
Tijd van werken, tijd van rusten
Al die toeristen zijn voor Trump natuurlijk potentieel "illegal immigrants"
Wij waren ook wel een stuk goedkoper. Stuur maar DM voor prijs als je wilt.Driek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Ik had eigenlijk verwacht dat het wel iets goedkoper had gekund, maar ik denk dat de iran oorlog het weer wat duurder maakt.
Memorial weekend is dan ook een van de drukste weekenden van het jaar en meestal is de zuidkant de drukste.Typhone schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:03:
Mocht je binnen nu en een paar weken naar Yosemite gaan hou dan even rekening met extreme wachtrijen. Het beleid van onze grote vriend (Donald T.) heeft het reserveringssysteem genekt (was te duur) dus nu is het extreem druk sinds de zomeropening. Ik zag net (vriendinlief liet het zien) wat filmpjes en dat ziet er niet al te best uit. File van 39km vanuit de westkant en zo ongeveer elke hike zit bomvol. Mijn Amerika hart huilt als ik zoveel massatoerisme zie in de nationale parken.
En toch is het is nog steeds makkelijk de drukte te vermijden/de massa voor te zijn.
Ben nu al een tijdje weer in de USA. Afgelopen dagen Yellowstone Yosemite bezocht, verbleven in een huis dat gerund werd door 2 NP employees.
Met de wachttijden valt het momenteel wel mee, ook in het weekend;
10 voor 9: 15 minuren wachttijd.
Net voor 6; nog geen park rangers dus gewoon doorrijden.
Tussen 6 en 7: 2 minuten, 7h45, 6 minuten.
Populaire hikes zoals de mist trail zitten inderdaad stampvol. Het helpt ook niet echt dat die trail na de Nevada waterval dicht is en een hoop mensen de detour op de terugweg niet gebtuiken. Chaos op de trappen...
Parkeren is ook een crime, als je een plaatsje hebt in de village hebt, vasthouden en voor de paarse/groene shuttles gaan.
90% van het volk zit wel allemaal op dezelfde plek, de rest van het park ziet 90% minder drukte. Ook gebruik gemaakt van een tip van wat rangers om met bepaalde trails rond 16-17h00 te starten. Scheelt ook dag en nacht.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Grote nationale parken moet je eigenlijk ook mijden in de weekenden. Jaaaaaren terug in Yosemite die fout gemaakt om in het weekend te gaan. Was in 2011. In het weekend hadden ze de weg (twee stroken één richting op) ook opgesplitst: 1 strook voor de auto's, 1 voor de parkbus. Dus we waren echt lang onderweg overal naartoe. Wat normaal een rit van 45 minuten was, resulteerde in 3 uur in de auto langzaam rijden en veel wachten. We waren daar snel klaar mee, zijn teruggegaan naar ons hotel in El Portal en daar lekker buiten in het zwembad en de hot tub gezeten naast de wilde Merced River. Yosemite moeten we dus nog eens een keer echt goed doen en dan mooi doordeweeks. Bij Yellowstone NP zijn we doordeweeks gegaan en elke keer heel vroeg uit bed, dat was goed bevallen. Toch wel het meest bijzondere park tot nu toe wat we hebben gezien.
Voor mijn korte trip naar Denver en omgeving ben ik ook aan het bedenken wanneer ik Rocky Mountain NP bezoek en daar werken ze nog wel met tijdsloten om binnen te komen. Zelfde geldt voor bijv. Mount Blue Sky (voorheen Evans), om die op te mogen rijden.
Aangezien Mount Rushmore op iets van 5,5 uur rijden is, pak ik die nog wel mee. Dat ligt 'om de hoek'. Dan slaap ik in South Dakota. Dag erna denk ik naar Badlands NP en als ik vroeg wakker ben, misschien zo gek om langs Devil's Tower in Wyoming te rijden (1,5 uur rijden, maar moet natuurlijk ook weer terug en naar Badlands. Dat bekijk ik op de dag zelf wel of ik dat echt ga doen), daarna slapen in Nebraska en dan de dag daarop terug naar Denver. Ik kom niet zo snel weer in die regionen, dus kan het gerust meepakken en ben in m'n eentje, dus hoef met niemand rekening te houden. Muziekje aan, drankje mee, wat te eten, af en toe even uitstappen... ik kom er wel.
Voor mijn korte trip naar Denver en omgeving ben ik ook aan het bedenken wanneer ik Rocky Mountain NP bezoek en daar werken ze nog wel met tijdsloten om binnen te komen. Zelfde geldt voor bijv. Mount Blue Sky (voorheen Evans), om die op te mogen rijden.
Aangezien Mount Rushmore op iets van 5,5 uur rijden is, pak ik die nog wel mee. Dat ligt 'om de hoek'. Dan slaap ik in South Dakota. Dag erna denk ik naar Badlands NP en als ik vroeg wakker ben, misschien zo gek om langs Devil's Tower in Wyoming te rijden (1,5 uur rijden, maar moet natuurlijk ook weer terug en naar Badlands. Dat bekijk ik op de dag zelf wel of ik dat echt ga doen), daarna slapen in Nebraska en dan de dag daarop terug naar Denver. Ik kom niet zo snel weer in die regionen, dus kan het gerust meepakken en ben in m'n eentje, dus hoef met niemand rekening te houden. Muziekje aan, drankje mee, wat te eten, af en toe even uitstappen... ik kom er wel.
@JK als je naar Devils Tower gaat vanuit die hoek heb ik nog wel een mooie tip voor je die ik hier eerder gedeeld heb en iemand volgde hem en die was er erg blij mee
.
Rij vanaf Spearfish omhoog naar Belle Fourche en dan westelijk over de 24 richting Aladdin en Hulett waarna je op het einde omlaag duikt (zuidelijk naar de Devils Tower). Dan kom je hem vanaf de mooie scenic kant tegen. Die 24 is een scenic byway door een mooi gebied. Ik heb hem twee keer gereden (2016, 2024) en kan hem van harte aanbevelen.
Wat betreft de drukte in de parken. Ik ben in Zion nog zelf door het park gereden, althans mijn pa, voordat het verplichte shuttle systeem er was. Dat was nog net voor het digitale tijdperk en al helemaal voordat Angels Landing zo’n kijk-mij-instagram-klimmer status had.
M’n ouders hebben zelfs nog placemats van die oude route die toen helemaal doorliep tot aan de Narrows.
Rij vanaf Spearfish omhoog naar Belle Fourche en dan westelijk over de 24 richting Aladdin en Hulett waarna je op het einde omlaag duikt (zuidelijk naar de Devils Tower). Dan kom je hem vanaf de mooie scenic kant tegen. Die 24 is een scenic byway door een mooi gebied. Ik heb hem twee keer gereden (2016, 2024) en kan hem van harte aanbevelen.
Wat betreft de drukte in de parken. Ik ben in Zion nog zelf door het park gereden, althans mijn pa, voordat het verplichte shuttle systeem er was. Dat was nog net voor het digitale tijdperk en al helemaal voordat Angels Landing zo’n kijk-mij-instagram-klimmer status had.
M’n ouders hebben zelfs nog placemats van die oude route die toen helemaal doorliep tot aan de Narrows.
Als je er voor moet omrijden dan zou ik Mount Rushmore lekker skippen. Je kan een klein rondje lopen en dat was het.JK schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:02:
Grote nationale parken moet je eigenlijk ook mijden in de weekenden. Jaaaaaren terug in Yosemite die fout gemaakt om in het weekend te gaan. Was in 2011. In het weekend hadden ze de weg (twee stroken één richting op) ook opgesplitst: 1 strook voor de auto's, 1 voor de parkbus. Dus we waren echt lang onderweg overal naartoe. Wat normaal een rit van 45 minuten was, resulteerde in 3 uur in de auto langzaam rijden en veel wachten. We waren daar snel klaar mee, zijn teruggegaan naar ons hotel in El Portal en daar lekker buiten in het zwembad en de hot tub gezeten naast de wilde Merced River. Yosemite moeten we dus nog eens een keer echt goed doen en dan mooi doordeweeks. Bij Yellowstone NP zijn we doordeweeks gegaan en elke keer heel vroeg uit bed, dat was goed bevallen. Toch wel het meest bijzondere park tot nu toe wat we hebben gezien.
niet iedereen heeft een bierbuikje
@Typhone bedankt voor de tip. Even via Streetview gekeken, vanaf de US24 ziet het er idd mooi uit! Zal het noteren bij mijn plan.
@wodkabuikje Ik wil het wel een keer in het echt zien en een korte roadtrip die kant op is ook wel leuk. South Dakota nog nooit bezocht, Nebraska ook niet. Niet dat je er veel van ziet, maar ik heb in elk geval mijn voeten daar dan neergezet.
En in de buurt daar genoeg moois te zien.
@wodkabuikje Ik wil het wel een keer in het echt zien en een korte roadtrip die kant op is ook wel leuk. South Dakota nog nooit bezocht, Nebraska ook niet. Niet dat je er veel van ziet, maar ik heb in elk geval mijn voeten daar dan neergezet.
Precies! Wij waren er afgelopen zaterdag, 5:45 door de ingang gereden zonder controle. Geparkeerd vlak bij beginpunt van de Mist trail en toen we rond 8:30 op de terugweg waren begon de drukte pas. Wij waren de enige op de trappen op dat vroege tijdstip.Grouchy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 04:15:
[...]
Memorial weekend is dan ook een van de drukste weekenden van het jaar en meestal is de zuidkant de drukste.
En toch is het is nog steeds makkelijk de drukte te vermijden/de massa voor te zijn.
Ben nu al een tijdje weer in de USA. Afgelopen dagen Yellowstone bezocht, verbleven in een huis dat gerund werd door 2 NP employees.
Met de wachttijden valt het momenteel wel mee, ook in het weekend;
10 voor 9: 15 minuren wachttijd.
Net voor 6; nog geen park rangers dus gewoon doorrijden.
Tussen 6 en 7: 2 minuten, 7h45, 6 minuten.
Populaire hikes zoals de mist trail zitten inderdaad stampvol. Het helpt ook niet echt dat die trail na de Nevada waterval dicht is en een hoop mensen de detour op de terugweg niet gebtuiken. Chaos op de trappen...
Parkeren is ook een crime, als je een plaatsje hebt in de village hebt, vasthouden en voor de paarse/groene shuttles gaan.
90% van het volk zit wel allemaal op dezelfde plek, de rest van het park ziet 90% minder drukte. Ook gebruik gemaakt van een tip van wat rangers om met bepaalde trails rond 16-17h00 te starten. Scheelt ook dag en nacht.
Die ene keer dat je zo’n park bezoekt gewoon de moeite doen wat vroeger op te staan, geldt al jaren zo; ook voor Yellowstone en Zion. Heeft niets te maken met het aantal rangers of welke president er zit ookal wil tiktok dat je graag wijsmaken.
Oops, Geen idee waarom ik Yellowstone schreef, het had Yosemite moeten zijn. Ook maar meteen veranderd in de eerdere post.
[ Voor 22% gewijzigd door Grouchy op 16-06-2026 17:21 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik dacht het al toen je Merced River schreefGrouchy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:20:
Oops, Geen idee waarom ik Yellowstone schreef, het had Yosemite moeten zijn. Ook maar meteen veranderd in de eerdere post.
Shit ik haal er twee door mekaar nu volgens mij
Toe aan vakantieTyphone schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Shit ik haal er twee door mekaar nu volgens mij
Heb je dan de misttrail in dikke 2,5 uur gelopen?bendeh schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:44:
[...]
Precies! Wij waren er afgelopen zaterdag, 5:45 door de ingang gereden zonder controle. Geparkeerd vlak bij beginpunt van de Mist trail en toen we rond 8:30 op de terugweg waren begon de drukte pas. Wij waren de enige op de trappen op dat vroege tijdstip.
Die ene keer dat je zo’n park bezoekt gewoon de moeite doen wat vroeger op te staan, geldt al jaren zo; ook voor Yellowstone en Zion. Heeft niets te maken met het aantal rangers of welke president er zit ookal wil tiktok dat je graag wijsmaken.
Moet je eens proberen met een Amerikaanse vrouw en twee Amerikaanse kinderen en dan als enige zonder US passport;)Freak187 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:31:
[...]
En wat ik denk is dat het vrij veel uitmaakt als jij alleen of samen met je vrouw/partner reist.
Ik ben een aantal keer alleen vanwege werk in de VS geweest en dan krijg je echt veel meer vragen op je afgevuurd dan dat je met z'n 2-en reist.
[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 18-06-2026 16:51 ]
Gecensureerd.
Ik vind het wel meevallen. Wij vliegen binnenkort (4th of July USA 250) met z'n 3en (en 1 baby) voor ruim 3600 euro (standaard koffers). En dat is nog met een pseudo budget carrier. Met de blauwe zwaan dik over de 4500. (Detroit).Driek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:58:
Aangezien onze esta nog geldig is tot december zijn we aan het kijken om in de herfstavakantie een week Florida te doen. Stormseizoen zou ongeveer klaar moeten zijn, en de temperatuur nog zomers.
Is vluchten voor 4 personen met 3 bijgeboekte koffers voor 3500 een beetje een oke prijs?
dit is dan van amsterdam/brussel/dusseldorf naar fort lauderdale. en dan terug via Orlanda.
Gecensureerd.
Ja na de misttrail kun je nog iets verder omhoog en dan via een andere weg omlaag, dat duurde 3 uur..Poortm schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Heb je dan de misttrail in dikke 2,5 uur gelopen?
Tijdens de huidige vakantie besloten om volgende zomer weer richting de US te gaan. Voor ons de 10e keer, dochtertje de 2e.
We gaan wederom naar Florida, omdat dit vorig jaar prima is bevallen. Weer/hitte is voor ons geen probleem. Vorige keer Disney gedaan, dit keer Universal. Alleen nog beetje aan het kijken wat we eromheen doen.
Vorige keer dingen als Little Tooth, de Everglades, met dolfijnen gezwommen etc. Maar dat hebben we dus sowieso vorig jaar al gedaan en wijzelf al vaker. Miami en omstreken trekt ons niet zo en de Keys liggen natuurlijk redelijk uit de richting. Maar goed, we hebben nog even
We gaan wederom naar Florida, omdat dit vorig jaar prima is bevallen. Weer/hitte is voor ons geen probleem. Vorige keer Disney gedaan, dit keer Universal. Alleen nog beetje aan het kijken wat we eromheen doen.
Vorige keer dingen als Little Tooth, de Everglades, met dolfijnen gezwommen etc. Maar dat hebben we dus sowieso vorig jaar al gedaan en wijzelf al vaker. Miami en omstreken trekt ons niet zo en de Keys liggen natuurlijk redelijk uit de richting. Maar goed, we hebben nog even
The best is yet to come
De keys zijn wel echt de moeite als je daar toch redelijk in de buurt bent.Dean Martin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:16:
en de Keys liggen natuurlijk redelijk uit de richting. Maar goed, we hebben nog even
Wat ook leuk kan zijn is een Roadtrip New York naar Key-West en terugvliegen vanaf Miami. Die trip hebben we 4 jaar geleden gemaakt en dat was echt gaaf! Deze route, maar wij hebben minder dagen in Miami doorgebracht om naar de keys te gaan. Miami vonden wij ook niet zo interessant. We hebben in Orlando een bezoek gebracht aan het Kennedy Space Center/NASA. Met een beetje geluk kun je er nog een lancering meepakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2026 09:00 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Als je in de Orlando area blijft dan zijn de moerasboot ritten bij een Boggy Creek of Wild Florida ook leuk. Ook voor de kleine denk ik wel. Boggy Creek heeft een samenwerking met Gatorland dan krijg je wat korting voor toegang. Maar als Florida veteraan zal je het meeste wel al gedaan hebbenDean Martin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:16:
Tijdens de huidige vakantie besloten om volgende zomer weer richting de US te gaan. Voor ons de 10e keer, dochtertje de 2e.
Ik ben net terug na 3 week Florida en dan voornamelijk Disney World, onze 4e keer daar. Midden in een hittegolf maar met de methode power aid, water, water etc. kwamen wij daar de drukke dagen wel door. Ook nog even een echte tourist trap gedaan met Ripley's believe it or not. Leuk gedaan, weet niet of het de prijs echt waard is maar wij hebben ons vermaakt.
Het huisje dat wij hadden gehuurd in de buurt Windsor Hills was qua liggen echt perfect. Vlak bij Disney en je hoeft dan niet over de I4. Alleen vanwege het 4th of July weekend en 250 jaar USA wel heel erg druk, maar dat was te verwachten.
Vind Jacksonville Beach wel een leuk stadje, leuk aan het strand. Daytona ook wel, om een keer gezien te hebben (en Buc-ees
). Over 2,5 week rondje Miami, Key largo, Key West, Indialantic, Daytona, Orlando.
Vooral voor lekker weer, zee en zwembaden Florida dit keer.
Gaan naar een NFL preseason game en naar de Coke Zero 400 op Daytona. Sportwedstrijden altijd wel leuk in de VS.
Vooral voor lekker weer, zee en zwembaden Florida dit keer.
Gaan naar een NFL preseason game en naar de Coke Zero 400 op Daytona. Sportwedstrijden altijd wel leuk in de VS.
Haters everywhere but I don’t really care
In Florida moet je sowieso een Buc-ee's bezoeken.
Er zijn er twee.. eentje bij Daytona en eentje bij St. Augustine.
Hahaha ik kwam er een jaar geleden pas achter wat Buc-ee's was. Maar sinds het afgelopen WK is mijn Instagram doodgegooid met Buc-ee's gedoe door alle influencers. De teloorgang van Buc-ee's is ingezet vrees ik
Gelukkig volg ik die 'influencers' dan niet. Die komen er blijkbaar ook ineens achter dat USA een heerlijk vakantieland is. Buc-ee's is wel mooi. Leuke spullen te koop, relatief betaalbaar. Veel toiletten, over het algemeen goed schoon. En fresh brisket on the board.Typhone schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:36:
Hahaha ik kwam er een jaar geleden pas achter wat Buc-ee's was. Maar sinds het afgelopen WK is mijn Instagram doodgegooid met Buc-ee's gedoe door alle influencers. De teloorgang van Buc-ee's is ingezet vrees ik
Toevallig na in '23 de westkust gedaan te hebben (hier), nu een trip aan het overwegen van NY richting Miami (of Tampa/Orlando als eindstation). Leuk dat jij die ongeveer ook hebt gedaan; @Hulleman , heb je wellicht nog de precieze route ter inspiratie?Hulleman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:57:
[...]
De keys zijn wel echt de moeite als je daar toch redelijk in de buurt bent.
Wat ook leuk kan zijn is een Roadtrip New York naar Key-West en terugvliegen vanaf Miami. Die trip hebben we 4 jaar geleden gemaakt en dat was echt gaaf! Deze route, maar wij hebben minder dagen in Miami doorgebracht om naar de keys te gaan. Miami vonden wij ook niet zo interessant. We hebben in Orlando een bezoek gebracht aan het Kennedy Space Center/NASA. Met een beetje geluk kun je er nog een lancering meepakken.
Zie ik het goed dat je in principe geen directe vlucht hebt vanuit Florida naar AMS? Ooit in 2000 gewoon direct met Martinair naar Miami; maar die tijden zijn helaas ver achter ons..
[ Voor 6% gewijzigd door danielrene op 28-07-2026 14:45 ]
Wij zijn in 2017 vanuit Amsterdam via Frankfurt naar Miami gevlogen met Lufthansa.danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Toevallig na in '23 de westkust gedaan te hebben (hier), nu een trip aan het overwegen van NY richting Miami (of Tampa/Orlando als eindstation). Leuk dat jij die ongeveer ook hebt gedaan; @Hulleman , heb je wellicht nog de precieze route ter inspiratie?
Zie ik het goed dat je in principe geen directe vlucht hebt vanuit Florida naar AMS? Ooit in 2000 gewoon direct met Martinair naar Miami; maar die tijden zijn helaas ver achter ons..
[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2026 14:58 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
KLM/Delta heeft nog wel Miami-Amsterdam non-stop in het programma staan, is alleen niet dagelijks. Orlando non-stop dagelijks maar alleen in het winterseizoen (eind oktober-eind maart)danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Toevallig na in '23 de westkust gedaan te hebben (hier), nu een trip aan het overwegen van NY richting Miami (of Tampa/Orlando als eindstation). Leuk dat jij die ongeveer ook hebt gedaan; @Hulleman , heb je wellicht nog de precieze route ter inspiratie?
Martinair ligt dan wel achter ons, maar ik vlieg gewoon rechtstreeks met KLM naar Miami.danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
Dit is de route met het aantal overnachtingen wat we hebben gehad.danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
[...]
1: Vlucht Amsterdam - Newark, 3 overnachtingen in New York
2: 2 overnachtingen in Washington
3: Overnachting in Harrisonburg
4: Overnachting in Roanoke
5: Overnachting in Gatlinburg
6: Overnachting in Cherokee
7: 2 overnachtingen in Charleston
8: Overnachting in Savannah
9: Overnachting in Saint Augustine
10: 2 overnachtingen in Orlando
11: Overnachting in Sarasota
12: Overnachting in Fort Myers Beach
13: Overnachting in Key Largo
14: 2 overnachtingen in Key West
15: 2 overnachtingen in Miami
16: Vlucht Miami - Amsterdam
Inderdaad geen rechtstreekse vlucht van Miami naar A'dam toentertijd beschikbaar (Delta), maar je vliegt dan via New York. Koffers werden doorgelabeld, dus alleen ff van de ene naar de andere gate wandelen. We hebben vanaf New York de trein naar Washington gepakt en in Washington de huurauto opgehaald om door te gaan naar Harrisonburg.
New York moet je minimaal 3 overnachtingen doen, daar kun je ook makkelijk een 4e of zelfs 5e nacht achteraan plakken. Niet normaal veel te zien en te doen daar. Daar kun je wel een nachtje Washington voor inruilen.
Het is alweer even geleden dat we er zijn geweest, maar dit zijn de dingen die me, los van de hele obvious zaken die je toch wel gaan doen, het meest bij zijn gebleven:
- New york, new york. Dat vonden we écht fantastisch. We zaten heel dicht bij Times Square, wat qua metro zo'n beetje de beste plek is als uitvalsbasis voor Manhattan, omdat daar de meeste metrolijnen samenkomen. Wat blijkbaar niet veel mensen doen, maar wat ik je echt aanraadt is om naar Ellis Island te gaan. Dat vond ik één van de leukste tripjes.
- Ga in New York ook naar Brooklyn. Leuke sfeer, uiteraard de wel bekende sightseeing van de bruggen naar Manhattan. Daar zitten ook heel veel fijne koffietentjes (Butler is een aanrader bij de Manhattan bridge) die echt een tripje waard zijn. Leuk om daar vroeg op de ochtend te zijn en op de kade te zitten en naar de bruggen/skyline van Manhatten te kijken
- Washington. Huur een fiets voor de national mall en de route langs alle monumenten en Arlington. Echt de perfecte manier om in één dag alles goed te kunnen bekijken. Om me heen hoorde ik nog wel eens mensen die dat te voet zijn gaan doen, maar de afstanden zijn echt te groot daar voor. Georgetown niet overslaan. Daar kun je desnoods met de auto langs als je die ophaalt en wegrijdt uit Washington.
- Neem de tijd in de Great Smokey Mountains. Mooie routes om te rijden en te wandelen. Heeeel veel beren gezien (we zaten daar halverwege juni). Veel meer dan we in west-canada en de rocky's hebben gezien. Uiteraard moet je daar wat geluk mee hebben, maar ik was echt verbaasd.
- Gatlinburg is één grote kermis. Bizar toeristisch (praktisch alleen maar Amerikanen), maar ik vond dat wel wat hebben. Zeker een bezoekje waard. Je bent dan in Tennessee waar je echt fantastische bbq restaurants hebt.
- Orlando. Los van de attractieparken is het ook leuk om die enorme shopping malls daar te bezoeken. Ook best goede prijzen is me bijgebleven. Het is ook indrukwekkend om NASA (kennedey space center) daar te bezoeken.
- Saint Augustine. Een beetje de attractievariant van grotere steden als Charleston/Savannah. Bizar toeristisch, maar we vonden dat wel heel leuk. Ook leuk om in één van deze 3 plekken een spooktocht doen. Met name Charleston/Savannah staan door hun geschiedenis bekend om hun spookverhalen.
- Bezoek een plantation voor de slavernij historie. Wij zijn naar Boone Hall in Charleston geweest.
- Boek een airboat in de buurt van de everglades. Spectaculair en wij zagen veel wildlife (alligators, zeekoeien, flamingo's). Er zijn daar in de buurt ook veel van die gatorfarms, maar dat vonden we toch een beetje zielig. Persoonlijk zou ik dat niet meer sponsoren.
- Everglades. Draag hier goede mugwerende kleding. Ik heb nog nooit zoveel muggen gezien en ik had letterlijk honderden muggenbulten, omdat ze door mijn kleding heen prikten
DEET boeit ze niet.
- Miami trok ons niet heel erg (je gaat toch alles afzetten tegen New York
), maar Little Havana vonden we wel echt heel leuk.
- Key's: Zoek een authentiek tentje voor de echte key-lime pie. Moet je gegeten hebben. In Key West zaten we in Havana Cabana. Wát een toffe accomodatie vonden we dat! Aanrader.
[ Voor 70% gewijzigd door Hulleman op 29-07-2026 09:01 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Klopt, volgens mij soms wel (hoogseizoen?). Dichtste wat in de buurt komt is Discovery Airlines (Lufthansa dochter) vanaf FRA rechtstreeks naar MCO.danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
[...]
https://www.flightconnections.com/nl/vluchten-van-ams-naar-mia Hier kan je onderin per maand zien op welke dagen er KLM rechtstreekse vluchten zijn.Zie ik het goed dat je in principe geen directe vlucht hebt vanuit Florida naar AMS? Ooit in 2000 gewoon direct met Martinair naar Miami; maar die tijden zijn helaas ver achter ons..
>> Signature?
Zoals gezegd idd, niet elke dag naar MIA, wij vliegen op zaterdag heen. Terug vanaf Tampa, op een vrijdag, dan is het ook rechtsreeks (beide KLM).danielrene schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:44:
Hoe is jullie ervaring met Cruise America vs RVezy vs Outdoorsy? Vrienden uit Nederland komen op bezoek en ik heb nog 5 sick days op te maken.
Bij Cruise America mag je blijkbaar je eigen auto erachteraan slepen. Ik overweeg om mijn F-150 mee te slepen want die mag met de motor uit worden gesleept in Tow Mode (andere auto's moet je motor stationair draaien bij slepen) en hij heeft Starlink ingebouwd. Bovendien is een auto handig om bij je te hebben. Ik overweeg al een tijdje een baseplate voor towing en dit is misschien het moment.
Ik heb vaker bij RVezy en Outdoorsy gehuurd, maar dan is het soms moeilijker om iemand te vinden die towing toestaat. Bij Cruise America mag het blijkbaar gewoon altijd. Welk rijbewijs heeft iemand uit Nederland nodig voor het slepen van een auto?
Bij Cruise America mag je blijkbaar je eigen auto erachteraan slepen. Ik overweeg om mijn F-150 mee te slepen want die mag met de motor uit worden gesleept in Tow Mode (andere auto's moet je motor stationair draaien bij slepen) en hij heeft Starlink ingebouwd. Bovendien is een auto handig om bij je te hebben. Ik overweeg al een tijdje een baseplate voor towing en dit is misschien het moment.
Ik heb vaker bij RVezy en Outdoorsy gehuurd, maar dan is het soms moeilijker om iemand te vinden die towing toestaat. Bij Cruise America mag het blijkbaar gewoon altijd. Welk rijbewijs heeft iemand uit Nederland nodig voor het slepen van een auto?
[ Voor 5% gewijzigd door ibmpc op 03-08-2026 01:36 ]
Op MCO voor het eerst gevlogen op Terminal C. Ik had wel het idee dat bij Alamo ze daar iets minder keuze hadden dan bij Terminal A/B. Voor de Standard SUV kon ik kiezen uit een Chevrolet Equinox en een Chevrolet Equinox en nog een Chevrolet Equinox. Uiteindelijk dus maar wild gedaan en gekozen voor een Chevrolet Equinox. Dus voor mensen die naar MCO vliegen op Terminal C is het iets om rekening mee te houden.
In het naseizoen gaat er ook weer rechtstreeks op MCO gevlogen worden vanaf AMS. Iemand een idee waarom ze niet in het hoogseizoen rechtstreeks vliegen? Er gaan bakken met Nederlanders die kant op maar blijkbaar niet genoeg. De rechtstreekse vluchten naar Tampa zijn altijd propvol en het grootste gedeelte daarvan gaat naar Orlando.
In het naseizoen gaat er ook weer rechtstreeks op MCO gevlogen worden vanaf AMS. Iemand een idee waarom ze niet in het hoogseizoen rechtstreeks vliegen? Er gaan bakken met Nederlanders die kant op maar blijkbaar niet genoeg. De rechtstreekse vluchten naar Tampa zijn altijd propvol en het grootste gedeelte daarvan gaat naar Orlando.
Wat jij hoogseizoen noemt is laagseizoen voor Florida.Carthrax schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
Op MCO voor het eerst gevlogen op Terminal C. Ik had wel het idee dat bij Alamo ze daar iets minder keuze hadden dan bij Terminal A/B. Voor de Standard SUV kon ik kiezen uit een Chevrolet Equinox en een Chevrolet Equinox en nog een Chevrolet Equinox. Uiteindelijk dus maar wild gedaan en gekozen voor een Chevrolet Equinox. Dus voor mensen die naar MCO vliegen op Terminal C is het iets om rekening mee te houden.
The best is yet to come
Misschien iets teveel vanuit NL geredeneerd inderdaadDean Martin schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:04:
[...]
Wat jij hoogseizoen noemt is laagseizoen voor Florida.
Haha, toevallig had ik hetzelfde. Ik had precies keuze uit een model. Ook meer dan 45k miles op de teller. Verder wel een prima auto, maar inderdaad niet een hele rij waar ik voorheen uit kon kiezen.Carthrax schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
Ik snap ook niet waarom er niet rechtstreeks wordt gevlogen. Dit jaar zijn wij via Dusseldorf gevlogen, dat is een aanrader. Ook niet rechtstreeks trouwens, ging via Munchen. Maar alles verliep vlekkeloos.
[ Voor 9% gewijzigd door Masch op 05-08-2026 12:43 ]
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Op MCO beter om even de monorail naar A+B te pakken en daar de garages te checken (al kan de keuze daar ook beperkt zijn).
Wel mooie ruime Standard SUV. Heb die ook een keer mee gekregen als gratis upgrade vanaf een midsize SUV. Waren er wel mee in onze nopjes.Carthrax schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
Voor de Standard SUV kon ik kiezen uit een Chevrolet Equinox en een Chevrolet Equinox en nog een Chevrolet Equinox.
En dan zie je van die enorme coach campers die een equinox meeslepen als wagentje voor 'erbij'
Haha indd.Hulleman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Wel mooie ruime Standard SUV. Heb die ook een keer mee gekregen als gratis upgrade vanaf een midsize SUV. Waren er wel mee in onze nopjes.
En dan zie je van die enorme coach campers die een equinox meeslepen als wagentje voor 'erbij'
Ik had al eerder eens een Equinox mee gehad en goede ervaringen mee en nu ook weer. Vorig jaar had ik een Ford Edge mee. Had ik ook uit eerdere jaren goede ervaringen mee dus dacht geen probleem. Geluk bij een ongeluk stond ik nog bij het huisje maar de hele auto was dood. Ik kon met de sleutel die in de keyfob verwerkt was er nog in komen maar helemaal niets.
Alamo maar even gebeld, ging ook niet even soepel maar uiteindelijk een sleepwagen erbij. Die dacht eerst accu maar ook met een jumpstart niets. En toen vertrok hij weer.....dus na een hele dag heen en weer bellen kwam hij hem uiteindelijk de auto van de dam af slepen. Kreeg via Alamo een Uber toegestuurd die mij naar het Alamo center bij Walt Disney World bracht en daar zo'n klein Jeep kaasblokje mee gekregen. Koffers gingen er prima in dus mooi die maar aangehouden.
Je maakt wat mee
Jeep kaasblokje
gruwelijke omschrijving voor probably een standaard wrangler
Hehe nee een Jeep Renegade. Kwam zo niet meer op het type Jeep en het leek op een kaas blok dus vandaarTyphone schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:21:
Jeep kaasblokjegruwelijke omschrijving voor probably een standaard wrangler
Als je C verlaat om naar A/B te gaan, moet je voor zo ver ik weet wel weer door security en heb je kans om weer lang in de rij te staan. Ook daar moet je maar zin in hebben na flink wat uren vliegen.Naranya schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:43:
Op MCO beter om even de monorail naar A+B te pakken en daar de garages te checken (al kan de keuze daar ook beperkt zijn).
Vorig jaar bij de C Terminal geweest en bij Alamo een auto gehaald. Ik merkte het niet op (dat de keus minder was), maar ik ga niet voor SUV maar mid-size / full-size. Auto terugbrengen is wel makkelijker, bij de originele omgeving moet je meerdere rijstroken opschuiven en dat moet je snel doen en hopen dat het niet druk is op de andere stroken.
Car rentals zijn beide voor security dus dat kan (bij mijn weten) gewoon.JK schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:23:
[...]
Als je C verlaat om naar A/B te gaan, moet je voor zo ver ik weet wel weer door security en heb je kans om weer lang in de rij te staan. Ook daar moet je maar zin in hebben na flink wat uren vliegen.
Klopt ja je moet best snel een paar stroken naar links bij A/B return.Vorig jaar bij de C Terminal geweest en bij Alamo een auto gehaald. Ik merkte het niet op (dat de keus minder was), maar ik ga niet voor SUV maar mid-size / full-size. Auto terugbrengen is wel makkelijker, bij de originele omgeving moet je meerdere rijstroken opschuiven en dat moet je snel doen en hopen dat het niet druk is op de andere stroken.
Je hebt gelijk, van buitenaf kan je daar gewoon bij. Je kan zo die garage inlopen.Naranya schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Car rentals zijn beide voor security dus dat kan (bij mijn weten) gewoon.
[...]
Klopt ja je moet best snel een paar stroken naar links bij A/B return.
Ik heb nog wel eens gehad, in dezelfde garage dan, dat ik een bepaalde auto zocht en in een bepaalde kleur (ik had wat bijbetaald voor een Chevrolet Camaro) en ze 'm bij National vandaan haalden. Dat is wel service op z'n Amerikaans.
Edit; overigens ga ik nooit meer een Camaro huren of kopen: de lage instap vond ik wat irrritant, maar erger waren de enorme dode hoeken.
[ Voor 14% gewijzigd door JK op 07-08-2026 12:54 ]
10 dagen in de VS nu, wel een beetje fooi-moe. Er stonden nu zelfs bordjes op hotelkamers met "ben je blij met ons, geef fooi: $5, $10, $15 of kies zelf". Ik ben niet te beroerd om fooit te geven als de service goed is, maar Jezus: het lijkt inmiddels wel een verplichting en ze verwachten het voor elke scheet.
Wat dan wel weer geinig is: Apple pay met ING pinpas. Paar keer gezegd "maak er maar bedrag X van". Maar schijnbaar kunnen ze dat niet, of willen ze het niet. Dus dan laten ze me het bedrag zonder fooi betalen en vragen of ik op de bon alsnog wil kiezen of er 20% bij moet. Prima, doe je ding, maar dat werkt niet met een debitcard
Amerikanen zijn er ook steeds meer klaar mee schijnt het.
Wat dan wel weer geinig is: Apple pay met ING pinpas. Paar keer gezegd "maak er maar bedrag X van". Maar schijnbaar kunnen ze dat niet, of willen ze het niet. Dus dan laten ze me het bedrag zonder fooi betalen en vragen of ik op de bon alsnog wil kiezen of er 20% bij moet. Prima, doe je ding, maar dat werkt niet met een debitcard
[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 25-08-2026 03:17 ]
Je ziet het echt overal en nergens. Ook bij fastfood vind k het raar zoals bij de Subway. Ze zetten je broodje in elkaar en verwachten dan een paar dollar fooi. Sinds ze geen rode paprika hebben en enkel de groene, krijgen ze dat al helemaal niet.matthijst schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:08:
10 dagen in de VS nu, wel een beetje fooi-moe. Er stonden nu zelfs bordjes op hotelkamers met "ben je blij met ons, geef fooi: $5, $10, $15 of kies zelf". Ik ben niet te beroerd om fooit te geven als de service goed is, maar Jezus: het lijkt inmiddels wel een verplichting en ze verwachten het voor elke scheet.
Ik hoop dat mijn Curve creditcard snel binnen is, is al zeker 2 weken onderweg. Mag volgens mij tot 14 werkdagen duren. Vorig jaar kon ik bij Walmart niet contactloos betalen en denk dat dat nog steeds niet kan. Beetje ouderwets. En ik trek dan liever niet mijn pinpas of creditcard ivm de extra kosten, waar Curve de foreign exchange fees wegwuift en je nog 1% cashback krijgt ook.
Het loopt echt de spuigaten uit ja. Ik geef alleen fooi in restaurants waar je bestelling aan tafel opgenomen en gebracht wordt. Bij (fastfood)zaken waar je aan de counter je bestelling doorgeeft en komt ophalen, doe ik het niet. Al maak ik daarop soms weleens een uitzondering bij een knus lokaal koffietentje of zo.
Volgende week naar Seattle! Drie weken door Washington crossen. Olympic NP, Mount Rainier NP en North Cascades NP o.a. Zin in! Rond Mount Rainier is er helaas een flinke bosbrand, onze plannen voor het Sunrise deel van het park zullen waarschijnlijk aangepast moeten worden. Dat is het nadeel van deze periode.
Volgende week naar Seattle! Drie weken door Washington crossen. Olympic NP, Mount Rainier NP en North Cascades NP o.a. Zin in! Rond Mount Rainier is er helaas een flinke bosbrand, onze plannen voor het Sunrise deel van het park zullen waarschijnlijk aangepast moeten worden. Dat is het nadeel van deze periode.
Walmart is sinds 24 augustus 2026 begonnen met het uitrollen van Tap to Pay (waaronder Apple Pay en Google Pay) in Amerikaanse filialen.
Nou welkom in de 21ste eeuw Walmart!
"Don't let your dreams be memes"
Dat werd echt tijd... en dus pas sinds gister. Pfff. Over een week of twee ga ik die kant op, dus de kans is groot dat het er dan nog niet is. En dan heb ik graag de fysieke Curve-kaart zodat ik nog wat voordeel heb. Het is mij één keer voorgekomen dat ik in Alabama helemaal met niks kon betalen. Heb nu alleen wel een nieuwe ING debit pas die ook een creditcard nummer heeft, dus kans is groot dat die nu wel gaat werken. Alleen betaal je je bij ING weer scheel aan koersopslag en dat soort kosten.matthijst schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:01:
Walmart is sinds 24 augustus 2026 begonnen met het uitrollen van Tap to Pay (waaronder Apple Pay en Google Pay) in Amerikaanse filialen.
Hoewel wij erop voorbereid waren, heeft het fooi-gedoe ons toch nog een paar keer verrast:matthijst schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:08:
- ontbijtbuffet in het hotel welke vooraf inclusief ontbijt hadden gereserveerd en betaald. En daarna nog een potje voor een zieke medewerker die de rekening van de zorgkosten niet kon betalen.
- fooi gevraagd bij een buffet restaurant, waar we vooraf moesten betalen en zelf de vieze borden moesten wegbrengen…
- een keer fooi willen doen, dan betaal je eerst met de creditcard de rekening, vervolgens handgeschreven een fooi bedrag ingeleverd op de bon. Dit zou afgeschreven worden van de creditcard, moet nog gebeuren…
...en dan heb je nog fooi die ze berekenen over het bedrag met tax eroverheen. I don't tip Uncle Sam. 😋
Had al esims maar zonder telefoonnummer. Goedkoopste tello genomen 2GB data en unlimited text, $6. Wel.handig omdat je voor klanten kaarten vaak telno nodig hebt.CasualKnaller schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:52:
[...]
Vandaag 4 Tello esims genomen. 13,99 Euro voor een 'unlimited' esim met voice, sms en 35gb high speed data. Je kunt vanuit de EU bestellen en activeren. Wel voor de volgende billing cycle weer stoppen...
Houd er rekening mee dat het wel gebruikelijk is om fooi te geven bij een hotel, maar meer $2-5 per nacht oid tenzij het een luxe plek is, dan >$5.matthijst schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:08:
Tuurlijk kun je de domme Europeaan spelen maar goed da's eigenlijk ook niet zo netjes want dit is hoe het in de VS werkt (met zeer lage salarissen voor servicemedewerkers).
[ Voor 9% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-08-2026 19:35 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Mwah, zo gebruikelijk is het nou ook weer niet: https://www.bankrate.com/press-releases/63-of-americans-have-a-negative-view-about-tipping-with-41-saying-tipping-culture-has-gotten-out-of-control/ .
Drie kwart geeft iig niet altijd een fooi. Of ze dan nooit of soms een fooi geven is natuurlijk de vraag.
Drie kwart geeft iig niet altijd een fooi. Of ze dan nooit of soms een fooi geven is natuurlijk de vraag.
Fooi bij een hotel? In 14x Amerika echt nog nooit gedaan. Heb het even bij mijn ouders gecheckt maar die zijn er ook niet mee bekend (en hebben er 12 jaar gewoond in totaal).Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Houd er rekening mee dat het wel gebruikelijk is om fooi te geven bij een hotel, maar meer $2-5 per nacht oid tenzij het een luxe plek is, dan >$5.
Tuurlijk kun je de domme Europeaan spelen maar goed da's eigenlijk ook niet zo netjes want dit is hoe het in de VS werkt (met zeer lage salarissen voor servicemedewerkers).
Wel is het zo dat als iemand de koffers naar je kamer brengt je deze man/vrouw 2 dollar ofzo in de hand drukt maar 2-5 dollar per overnachting kunnen ze echt op hun buik schrijven
Zoals in al zei. "Ik ben niet te beroerd om fooi te geven". Maar wel wanneer ik dat wil. Tegenwoordig lijkt het wel een verplichting.Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Houd er rekening mee dat het wel gebruikelijk is om fooi te geven bij een hotel, maar meer $2-5 per nacht oid tenzij het een luxe plek is, dan >$5.
De Amerikanen met wie ik het heb besproken zeggen het wel te doen. Paar dollar per nacht.
Ik doe het ook, zo nu en dan wel geld wisselen bij de receptie specifiek om fooi achter te laten. Ik declareer het wel (ben vrijwel uitsluitend zakelijk in de VS).
Ik doe het ook, zo nu en dan wel geld wisselen bij de receptie specifiek om fooi achter te laten. Ik declareer het wel (ben vrijwel uitsluitend zakelijk in de VS).
Doe ook altijd. Paar dollar per nacht op de dag dat we weggaan. En normaal 15% fooi in bedieningsrestaurant. Maar 15 is tegenwoordig nauwelijks meer een optie op die tablets. En dan wint de irritatie het.
Met alle respect: het is ook gewoon een kutbaan, maar met die 25% fooi onzin kan je bijna beter in de bediening gaan werken dan een kantoorbaan hebben in de VS.
Met alle respect: het is ook gewoon een kutbaan, maar met die 25% fooi onzin kan je bijna beter in de bediening gaan werken dan een kantoorbaan hebben in de VS.
Tijdens al mijn reizen naar de VS heb ik in hotels nog nooit fooi hoeven betalen; de verplichte borg krijg je na afloop immers gewoon netjes terug. In Amerikaanse restaurants geef ik uiteraard wel fooi, al laat mijn persoonlijke budget het niet toe om hier overdreven hoog in te gaan zitten, zeker niet wanneer je er nagenoeg dagelijks uit eten gaat.
Wel vind ik dat de fooi gekoppeld moet blijven aan de kwaliteit van de service. Ik heb in een restaurant in New York een keer meegemaakt dat het door extreme drukte zo stroef liep, dat ik halverwege de maaltijd onverwacht moest vertrekken. In die specifieke situatie heb ik besloten om geen fooi achter te laten. Bij een volgend bezoek bood de ober hier overigens direct zijn excuses voor aan. Wat mij trouwens overal opviel in de Amerikaanse horeca, is dat de voorgestelde fooienpercentages op de bon tegenwoordig extreem uiteenlopen: je mag vaak zelf kiezen tussen de 6% en wel 50% fooi.
Wel vind ik dat de fooi gekoppeld moet blijven aan de kwaliteit van de service. Ik heb in een restaurant in New York een keer meegemaakt dat het door extreme drukte zo stroef liep, dat ik halverwege de maaltijd onverwacht moest vertrekken. In die specifieke situatie heb ik besloten om geen fooi achter te laten. Bij een volgend bezoek bood de ober hier overigens direct zijn excuses voor aan. Wat mij trouwens overal opviel in de Amerikaanse horeca, is dat de voorgestelde fooienpercentages op de bon tegenwoordig extreem uiteenlopen: je mag vaak zelf kiezen tussen de 6% en wel 50% fooi.
[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2026 22:56 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Vanaf zomerseizoen 2027 begint voegt United o.a. Luxemburg toe aan zijn netwerk, wellicht interessant voor mensen uit het zuiden van NL/Vlaanderen
https://www.cbsnews.com/news/united-airlines-new-international-routes/
Vrees dat wij net iets te vroeg zullen zijn daarvoor maar anders wel interessant. Frankfurt en Brussel zijn ook goed bereikbaar voor ons. Ik heb geen idee waar de soms vele honderden euro’s verschil vandaan komen die Schiphol vaak duurder is. Ook de gespaarde miles (700k) zijn echt kansloos te gebruiken als je geen echte frequent traveller bent. Dat ben ik met de auto in Europa helaas wel maar mer het vliegtuig nietewrz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:28:
Vanaf zomerseizoen 2027 begint voegt United o.a. Luxemburg toe aan zijn netwerk, wellicht interessant voor mensen uit het zuiden van NL/Vlaanderen
KLM is berucht met acties dat je 80.000 miles pp kwijt bent op een heenvlucht en dan kost de terugvlucht opeens 384.000 miles pp. Log ik in met account van vriendin die minder miles heeft dan worden deze getallen doodleuk aangepast naar 36.000 + 177.000 miles pp. Elke keer “bijna” maar nooit helemaal. In mijn ogen je reinste mafia praktijk maar niet genoeg om me echt druk over te maken.
Volgend jaar gaan wij voorzichtig kijken via ons eigen netwerk of serieuze emigratie een optie gaat zijn. Dat wordt nog niet heel makkelijk gemaakt met de visum stop die sinds gisteren geldt maar we hebben geen haast
Het is normaliter de bedoeling om het op de kamer achter te laten. Er ligt soms ook een envelopje voor klaar. Het gaat niet om de hotelrekening.Van der Berg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:25:
Tijdens al mijn reizen naar de VS heb ik in hotels nog nooit fooi hoeven betalen; de verplichte borg krijg je na afloop immers gewoon netjes terug.
Misschien meer iets voor het reizen met het vliegtuig topic, maar je kunt met een dienst als seats.aero wel geautomatiseerd zoeken naar goedkope reward tickets. Heb ik voor onze US-vakantie van afgelopen juni ook gebruikt.Typhone schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Ook de gespaarde miles (700k) zijn echt kansloos te gebruiken als je geen echte frequent traveller bent. Dat ben ik met de auto in Europa helaas wel maar mer het vliegtuig niet.
KLM is berucht met acties dat je 80.000 miles pp kwijt bent op een heenvlucht en dan kost de terugvlucht opeens 384.000 miles pp. Log ik in met account van vriendin die minder miles heeft dan worden deze getallen doodleuk aangepast naar 36.000 + 177.000 miles pp. Elke keer “bijna” maar nooit helemaal. In mijn ogen je reinste mafia praktijk maar niet genoeg om me echt druk over te maken.
Let wel; goedkope reward tickets vereisen wel flexibiliteit. Zo heb ik onze business tickets heen naar Vegas (60k pp) als eerst geboekt, nog zonder retourtickets. Dat is een risico, maar als het niet op een paar dagen komt kan je de retour altijd nog boeken.
Vervolgens een paar weken later de retourdatum vastgesteld omdat er weer een ticket voor 60k beschikbaar kwam, en die dus geboekt. Retourticket 2 was uiteindelijk duurder (155K), maar desondanks voor gemiddeld 84K pp per leg twee BC retour tickets naar Vegas (heen via CDG overigens).
Met 700K FB miles moet je toch echt wel een eind komen afhankelijk van het aantal personen en je reisklasse. Anders mag je ze altijd met mij delen
De berekening wat ik aan cash eventueel extra kwijt ben (belastingen en fees) door losse boekingen heb ik niet gemaakt omdat de focus was om miles gebruik te maximaliseren, maar ik was in ieder geval minder kwijt dan twee betaalde economy tickets.
Is die fooi in hotels niet gewoon voor het kamermeisje die de boel schoonmaakt? Dan is $2 per nacht prima.
In Las Vegas heb je de "World's largest gift store", oftewel een souvenirsshop. Ook daar hebben ze de beruchte "tablets" die ze naar je toedraaien met een "suggested tip". Dat gaat zelfs de amerikanen te ver zag ik.matthijst schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:08:
Tegenwoordig is het vaak een QR code naast je bed met presets van 3,5 of 10usd (of een bedrag naar keuze).
Wat service betreft in hotels blinkt de VS nu niet echt uit. Boek vaak dezelfde ketens, m'n ervaring is dat buiten de VS de huishoudelijk dienst veel vaker langskomt; aanvullen van de minibar, turndown service, schoonmaken enzovoort. In de VS is het sinds COVID bij veel van dezelfde ketens om de dag.
Wat service betreft in hotels blinkt de VS nu niet echt uit. Boek vaak dezelfde ketens, m'n ervaring is dat buiten de VS de huishoudelijk dienst veel vaker langskomt; aanvullen van de minibar, turndown service, schoonmaken enzovoort. In de VS is het sinds COVID bij veel van dezelfde ketens om de dag.
Andersom wil in Amerika ook nog wel eens gebeuren. Ik heb wel eens goede service gehad, maar echt een slechte maaltijd en heel lang moeten wachten. Toen is me aangeboden om het eten in z'n geheel niet te betalen en heb ik alléén fooi gegeven aan de serveerster die er verder ook niks aan kon doen dat de keuken zo slecht presteerde.Van der Berg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:25:
Wel vind ik dat de fooi gekoppeld moet blijven aan de kwaliteit van de service. Ik heb in een restaurant in New York een keer meegemaakt dat het door extreme drukte zo stroef liep, dat ik halverwege de maaltijd onverwacht moest vertrekken. In die specifieke situatie heb ik besloten om geen fooi achter te laten. Bij een volgend bezoek bood de ober hier overigens direct zijn excuses voor aan.
Ik kom al 27 jaar in Amerika, maar de tipping cultuur lijkt pas de laatste paar jaren een enorme vlucht omhoog te hebben genomen. Er komen ook steeds meer branches bij waar je geacht wordt te tippen. Zo is het nog maar redelijk recent dat je in Amerika bij de autogarage geacht wordt om fooi te geven als je je auto laat repareren. Ook reguliere pakketbezorgers willen steeds vaker fooi zien en de meeste niet-bemande betaalterminals vragen nu ook gewoon onbeschaamd om fooi.
Als vakantiebestemming kom ik er toch nog wel graag, ondanks dat het allemaal in rap tempo steeds gekker wordt. In April nog onder andere naar de Grand Canyon geweest en ondanks dat je weet dat je per persoon de $100 buitenlander tax moet afrekenen is het toch weer even slikken. Omdat de kans groot is dat ik in 2027 weer een keertje die kant op ga, heb ik maar een America the Beautiful pas gekocht op de gok dat ik die binnen een jaar weer kan gebruiken.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Die pas verkoop je gewoon weer op marktplaats. Voorheen was ik daar fel tegenstander van. Maar toen betaalde je $80. Nu betaal je $250. En neem je geen pas, dan betaal je per parkbezoek $100 extra omdat je een buitenlander bent. Maar die $100 is toch per auto extra of echt per inzittende? Dan is de pas al snel voordeliger.
Op Marktplaats komen ze geregeld ook langs. Ik twijfelde nog om een gebruikte te kopen, maar mensen vragen zelfs voor de $80-variant, die dit jaar nog geldig is, veel meer dan ze er zelf voor hebben betaald.
Gezien ik PostNL niet meer vertrouw om tijdig te leveren, wil ik dan wel zo'n pas persoonlijk halen en dan moet je ook tijd en vervoer berekenen in de prijs. Dus ik denk dat ik 'm nieuw koop voor $250 en dan later op Marktplaats voor 150 eur neerzet. Dan kost het mij effectief 64 euro om de pas te gebruiken, ofwel ongeveer de oude prijs.
Ik bezoek niet zoveel... Devil's Tower NM, Rocky Mountain NP en misschien Fort Laramie NM (omdat het op de route ligt en ik dan mijn benen ook even kan strekken). Badlands NP laat ik achterwege, denk dat ik eerder Custer State Park bezoek en die gaat niet op die pas.
Nu het dus $250 kost en ze buitenlanders uitwringen voor elke dollar, heb ik er ook geen moeite mee om de pas dan wel door te verkopen. Zeker niet als je weinig parken bezoekt tijdens een trip.
Op Marktplaats komen ze geregeld ook langs. Ik twijfelde nog om een gebruikte te kopen, maar mensen vragen zelfs voor de $80-variant, die dit jaar nog geldig is, veel meer dan ze er zelf voor hebben betaald.
Gezien ik PostNL niet meer vertrouw om tijdig te leveren, wil ik dan wel zo'n pas persoonlijk halen en dan moet je ook tijd en vervoer berekenen in de prijs. Dus ik denk dat ik 'm nieuw koop voor $250 en dan later op Marktplaats voor 150 eur neerzet. Dan kost het mij effectief 64 euro om de pas te gebruiken, ofwel ongeveer de oude prijs.
Ik bezoek niet zoveel... Devil's Tower NM, Rocky Mountain NP en misschien Fort Laramie NM (omdat het op de route ligt en ik dan mijn benen ook even kan strekken). Badlands NP laat ik achterwege, denk dat ik eerder Custer State Park bezoek en die gaat niet op die pas.
Nu het dus $250 kost en ze buitenlanders uitwringen voor elke dollar, heb ik er ook geen moeite mee om de pas dan wel door te verkopen. Zeker niet als je weinig parken bezoekt tijdens een trip.
Maar die tablets zijn overal.. de Starbucks.. een kopje koffie en dan heb je de keus tussen 10, 15 en 20%. In Nederland overigens ook (voornamelijk op Schiphol).Bushie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:02:
[...]
In Las Vegas heb je de "World's largest gift store", oftewel een souvenirsshop. Ook daar hebben ze de beruchte "tablets" die ze naar je toedraaien met een "suggested tip". Dat gaat zelfs de amerikanen te ver zag ik.
Het salaris in de hospitality ligt laag, maar 20% a 25% bij iedere maaltijd optellen en je wordt zelf ook arm.
Kia Niro-EV 2024
Volgens mij is hij tegenwoordig persoonlijk die pas?JK schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:04:
Die pas verkoop je gewoon weer op marktplaats. Voorheen was ik daar fel tegenstander van. Maar toen betaalde je $80. Nu betaal je $250. En neem je geen pas, dan betaal je per parkbezoek $100 extra omdat je een buitenlander bent. Maar die $100 is toch per auto extra of echt per inzittende? Dan is de pas al snel voordeliger.
Wij moesten (in 2024) hem invullen met naam en handtekening, stond dat er niet op dan mocht je niet het park binnen.
Kan zijn dat ik een ranger had die perfect de regels wile volgen, maar heb hem netjes op naam gezet en ondertekend.
"Don't let your dreams be memes"
Inderdaad. Wij hebben in juni bij meerdere parken een paspoort moeten laten zien bij entree, ter controle.Wootlock schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:20:
[...]
Volgens mij is hij tegenwoordig persoonlijk die pas?
Wij moesten (in 2024) hem invullen met naam en handtekening, stond dat er niet op dan mocht je niet het park binnen.
Kan zijn dat ik een ranger had die perfect de regels wile volgen, maar heb hem netjes op naam gezet en ondertekend.
Het ging me meer over het feit dat het een souvenirwinkel is waarbij ik zelf een t-shirt uit het rek pak en naar de kassa loop en waar ik zelf mijn creditcard bij de terminal houd, dat is geen hospitality.Freak187 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
Maar die tablets zijn overal.. de Starbucks.. een kopje koffie en dan heb je de keus tussen 10, 15 en 20%. In Nederland overigens ook (voornamelijk op Schiphol).
Het salaris in de hospitality ligt laag, maar 20% a 25% bij iedere maaltijd optellen en je wordt zelf ook arm.
Klopt, maar ik neem een pen mee die niet-permanent is om de kaart te ondertekenen. Dus die wrijf je met wat water eraf en blijft er wel op zitten als de pas bijv. in je broek heen en weer zou schuiven. Dan vervaagt het niet. Voor 2024 kon je nog 2 namen erop zetten, tegenwoordig idd 1.Wootlock schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:20:
[...]
Volgens mij is hij tegenwoordig persoonlijk die pas?
Soms controleren ze idd de handtekening op je rijbewijs, maar dan nog.. zo lang mijne erop staat en ik 'm later uit kan wissen, kan je 'm in principe verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door JK op 27-08-2026 15:49 ]
Isopropylalcohol. Klaar ben je
Naja, buiten de doorgeslagen tipcultuur en die naaierij voor buitenlanders in de parken blijft het een leuk land om op vakantie te gaan.
Inmiddels alvast aan het kijken voor volgend jaar. Wellicht dan een rondje Canada (Glacier erbij wellicht), waar je zo te zien ruim vantevoren moet reserveren. Te denken aan een klein rondje, 800km, veel in parken:
Edmonton 4n --> Jasper 4n --> Icefields 1n --> Lake Louise 3n --> Banff 5n / glacier? --> Calgary 3n
Naja, buiten de doorgeslagen tipcultuur en die naaierij voor buitenlanders in de parken blijft het een leuk land om op vakantie te gaan.
Inmiddels alvast aan het kijken voor volgend jaar. Wellicht dan een rondje Canada (Glacier erbij wellicht), waar je zo te zien ruim vantevoren moet reserveren. Te denken aan een klein rondje, 800km, veel in parken:
Edmonton 4n --> Jasper 4n --> Icefields 1n --> Lake Louise 3n --> Banff 5n / glacier? --> Calgary 3n
Doet dat niks met de rest van de kaart? Ik heb hier pennen liggen die niet-permanent zijn en dus met water zo weggeveegd kunnen worden. Die gaat mee op reis.matthijst schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:22:
Isopropylalcohol. Klaar ben je![]()
Het is naaierij idd, maar blijft idd een leuk land verder. Alleen 3x zoveel betalen dan de normale Amerikaan is wel heel erg veel. Als we $20 extra hadden moeten betalen en de pas dus $100 zou zijn, had ik daar geen moeite mee en de pas gehouden als aandenken. $170 meer, enkel om dat je daar niet geboren bent.. nee, dan gaat ie gewoon op Marktplaats.
Nee doet niks met de kaart. Meerdere keren kaart van mp zo gebruikt.
We kunnen vanaf nu naar Lake America. Heeft Trump mooi geregeld. Extra meertje geclaimd!
We kunnen vanaf nu naar Lake America. Heeft Trump mooi geregeld. Extra meertje geclaimd!
[ Voor 39% gewijzigd door matthijst op 28-08-2026 13:28 ]
Ik ben afgelopen maart voor 75000 Miles + €555 euro met 2 personen van AMS naar LAX gevlogen. Dit is uiteraard in het laagseizoen en het was een promo deal, maar het kan dus zeker wel. Ik gebruik een FB Amex kaart en probeer bij zo veel mogelijk online aankopen gebruik te maken van “shop for miles”.diabyte schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:29:
[...]
Misschien meer iets voor het reizen met het vliegtuig topic, maar je kunt met een dienst als seats.aero wel geautomatiseerd zoeken naar goedkope reward tickets. Heb ik voor onze US-vakantie van afgelopen juni ook gebruikt.
Let wel; goedkope reward tickets vereisen wel flexibiliteit. Zo heb ik onze business tickets heen naar Vegas (60k pp) als eerst geboekt, nog zonder retourtickets. Dat is een risico, maar als het niet op een paar dagen komt kan je de retour altijd nog boeken.
Vervolgens een paar weken later de retourdatum vastgesteld omdat er weer een ticket voor 60k beschikbaar kwam, en die dus geboekt. Retourticket 2 was uiteindelijk duurder (155K), maar desondanks voor gemiddeld 84K pp per leg twee BC retour tickets naar Vegas (heen via CDG overigens).
Met 700K FB miles moet je toch echt wel een eind komen afhankelijk van het aantal personen en je reisklasse. Anders mag je ze altijd met mij delen![]()
De berekening wat ik aan cash eventueel extra kwijt ben (belastingen en fees) door losse boekingen heb ik niet gemaakt omdat de focus was om miles gebruik te maximaliseren, maar ik was in ieder geval minder kwijt dan twee betaalde economy tickets.
De gevraagde Miles voor een boeking zijn wel enorm verschillend en ik zat laatst te kijken voor tickets binnen Europa (naar Inverness), en dat kwam (met gunstige tijden) op 70.000miles per persoon 🫣
Zoals altijd na de laatst gemaakte reis begint het al weer te kriebelen voor een volgende reis. Ik zou graag met onze kinderen van 8 en 5 richting het zuidwesten gaan.
In maart een korte trip gemaakt van 12 dagen. Gevlogen op Los Angeles, studio tour gedaan, stukje highway one en overnachting in Big Sur, vervolgens via lone pine en Death Valley naar Las Vegas gereden en van daar uit weer terug naar Los Angeles voor de terugvlucht. Was top! Wel vaker in Maart/April in het zuidwesten geweest, altijd prima weer, maar nu een heuse heatwave met 30+ graden in LA en 40gr in DV.
Veel km gemaakt, maar met twee volwassenen is dat een ander verhaal dan met twee kinderen er bij. Wel voor het eerst is gekeken “met andere ogen” naar hoe zo’n reis met jonge kinderen zou zijn en dan valt op dat er op veel plekken extra aan kinderen is gedacht door playgrounds, maar ook het junior ranger programs.
De kinderen vinden een hotelovernachting al een beleving opzich en met de vele pools en hottubs die zelfs bij de goedkopere hotels aanwezig zijn moet dat wel goed gaan komen denk ik zo.
Een klein beetje ben ik dan ook al aan het plannen voor volgend jaar. Ik zou dan willen vliegen (rechtstreeks) op San Francisco. Vanaf daar richting Yosemite, over de Tioga Pass naar Death Valley, korte stop in Las Vegas en dan richting Zion. Hoe vanaf daar verder weet ik nog niet zo goed, maar uiteindelijk is het idee dan weer terug te rijden via LA, eventueel Disney of Universal en dan via de highway one terug naar San Francisco.
Ik vond tijdens onze laatste trip wel dat de prijzen enorm waren gestegen. (er zat zo’n 5 jaar tussen de laatste reis en die van maart) Benzine is duurder, grote verschillen tussen steden/staten, maar al met al nog steeds een schijntje in vergelijking met onze prijzen.
Met name sommige boodschappen waren in mij herinnering een stuk goedkoper. Een brood voor 5/6 dollar, verse producten waren al duur, maar ook een zak chips voor 5 dollar zijn prijzen die voorbij komen.
In Las Vegas waren de prijzen met name in de resorts exorbitant hoog. Voor een Budweiser werd 9 dollar gevraagd, zonder tip 😏 maargoed, Las Vegas stond en staat ook niet bekend als goedkope bestemming.
Ik had geboekt bij het Bellagio met 250USD food and beverage credit als cadeau, te gebruiken binnen alle MGM resorts. Dit was wel lekker, maar bij de check-out moest wel nog eea op verzoek gecorrigeerd worden omdat het gewoon op de rekening stond.
Al met al blijft het naar mijn mening gewoon een geweldig mooi land. De prijsverhoging van de NP jaar pas voor niet US citizens is natuurlijk gewoon asociaal, maar zoals hierboven beschreven kan je de handtekening wegkrijgen en de pas doorverkopen, scheelt toch iets.
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Liefhebbers only 
Gisteren even een tripje heen en weer gemaakt naar (beide) Costco in Parijs. In vergelijking met Mulhouse was de vestiging in Villebon sur Yvette een veelvoud drukker. De vestiging in Pontault-Cobault was iets kleiner en wat minder druk. Voor zover ik op Youtube kan zien (
) zijn ze niet te vergelijken met de Amerikaanse vestigingen maar als je scherp op de prijzen bent dan kan je er best wel voordelig spul halen.
Gisteren in elk geval 250x 500ml Kirkland waterflesjes meegenomen voor €2,-. We hadden helaas de verkeerde auto bij anders had ik ook een Blackstone Griddle (36”) meegenomen die voor €250,- er stond. Ik heb zeker 6-7 mensen aan de kassa’s gezien met zo’n ding. Vandaag even gebeld tot wanneer ze er zijn maar er liggen nog 16 (seize) pallets dus ik ga proberen maandag nog eens heen en weer te knallen.
Mocht je fan zijn van een mix van Amerikaanse en Franse producten in bulk en je houdt van flinke dagtripjes dan kun je scherp zijn op de aanbiedingen en toeslaan. Er was ook een Hisense Qled TV van 100” die van 1899 naar 1399 naar 999 was gegaan. Geen idee of zo’n ding goed is maar zag er wel leuk uit.
:strip_exif()/f/image/7MrnlzxV2ejrGXcfuDzqFAc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CTbv7mPkPFibh7u1I79LXRwI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3wbX1PKP4r8FuXqeCv1sS1s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g5b44EgDCGfDPrzROxlIeYD7.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren even een tripje heen en weer gemaakt naar (beide) Costco in Parijs. In vergelijking met Mulhouse was de vestiging in Villebon sur Yvette een veelvoud drukker. De vestiging in Pontault-Cobault was iets kleiner en wat minder druk. Voor zover ik op Youtube kan zien (
Gisteren in elk geval 250x 500ml Kirkland waterflesjes meegenomen voor €2,-. We hadden helaas de verkeerde auto bij anders had ik ook een Blackstone Griddle (36”) meegenomen die voor €250,- er stond. Ik heb zeker 6-7 mensen aan de kassa’s gezien met zo’n ding. Vandaag even gebeld tot wanneer ze er zijn maar er liggen nog 16 (seize) pallets dus ik ga proberen maandag nog eens heen en weer te knallen.
Mocht je fan zijn van een mix van Amerikaanse en Franse producten in bulk en je houdt van flinke dagtripjes dan kun je scherp zijn op de aanbiedingen en toeslaan. Er was ook een Hisense Qled TV van 100” die van 1899 naar 1399 naar 999 was gegaan. Geen idee of zo’n ding goed is maar zag er wel leuk uit.
:strip_exif()/f/image/7MrnlzxV2ejrGXcfuDzqFAc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CTbv7mPkPFibh7u1I79LXRwI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3wbX1PKP4r8FuXqeCv1sS1s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g5b44EgDCGfDPrzROxlIeYD7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat even op Marktplaats te kijken voor de NP-passen, maar ik kwam erachter dat je in de app die passen dus kan koppelen. Als men dus online voor en achterkant van de pas laat zien zonder barcode/pasnummer te verhullen, dan kan je de pas op je naam zetten.
Ik koop er dus gewoon eentje aan de poort en als ik 'm verkoop, toon ik geen barcode op de foto. Hoe groot is de kans dat het gebeurt? Geen idee, maar een getoonde barcode is in principe gecompromitteerd. Ik neem de gok niet voor een paar tientjes verschil, want je kan dan gewoon een nieuwe pas daar bij de ingang kopen en dan betaal je bijna dubbel.
In theorie krijg je bijna elke dag zo gratis passen als je ze digitaal zou doorverkopen... mooie tool voor bouwen, foto's door een bot scannen die non-stop scant op het zoekwoord voor de pas en codes harken.
Nu moet je natuurlijk wel een account registreren met je echte naam omdat ze hier en daar vast je ID willen zien aan de hand van op welke account de pas is geregistreerd, maar in hoeverre ze stappen ondernemen als iemand de boel belazert? Geen idee. Maar stel dat iemand jouw overgenomen pas registreert, kom jij niet binnen.
Overdreven? Misschien.. dat systeem van de US overheid is in elk geval niet waterdicht en in principe is dat ook niet nodig voor ze, want doorverkopen is natuurlijk illegaal. Systeem werkt zoals het is bedoeld. :)
Tip van Flip: als je er eentje 2e hands koopt op MP, koop het dan bij iemand die de barcode en code onderaan de pas heeft afgeschermd.
Ik koop er dus gewoon eentje aan de poort en als ik 'm verkoop, toon ik geen barcode op de foto. Hoe groot is de kans dat het gebeurt? Geen idee, maar een getoonde barcode is in principe gecompromitteerd. Ik neem de gok niet voor een paar tientjes verschil, want je kan dan gewoon een nieuwe pas daar bij de ingang kopen en dan betaal je bijna dubbel.
In theorie krijg je bijna elke dag zo gratis passen als je ze digitaal zou doorverkopen... mooie tool voor bouwen, foto's door een bot scannen die non-stop scant op het zoekwoord voor de pas en codes harken.
Overdreven? Misschien.. dat systeem van de US overheid is in elk geval niet waterdicht en in principe is dat ook niet nodig voor ze, want doorverkopen is natuurlijk illegaal. Systeem werkt zoals het is bedoeld. :)
Tip van Flip: als je er eentje 2e hands koopt op MP, koop het dan bij iemand die de barcode en code onderaan de pas heeft afgeschermd.
Bijzondere ontdekking. En inderdaad: doorverkopen is illegaal dus de VS zal het weinig boeien.
Mocht je dus jezelf een boefje voelen, je kan gratis de NP's in.
Ik denk dat de kans groter is dat ze je ID willen zien als je een digitale pas gebruikt ipv een fysieke. Maar dat is dus niet erg, want je naam van je account klopt gewoon met je paspoort.
Kreeg gisteravond een mail van de Denver Mint dat de tour is geannuleerd vanwege onderhoud aan de machines. Gelukkig is de tour niet zo populair en kon ik een ander moment kiezen. Volgende week het vliegtuig in richting het zonnige Colorado. Hier eindelijk verlost van de hitte, zit ik er daar weer in.
Ik wil nog wel een of twee setjes met munten kopen daar ivm 250-jarig bestaan. Misschien een setje kopen om weer later te verkopen. Tegenwoordig is zilver helaas wel erg duur. In elk geval ook weer wat nieuwe (gewone) kwartjes verzamelen.
Kreeg gisteravond een mail van de Denver Mint dat de tour is geannuleerd vanwege onderhoud aan de machines. Gelukkig is de tour niet zo populair en kon ik een ander moment kiezen. Volgende week het vliegtuig in richting het zonnige Colorado. Hier eindelijk verlost van de hitte, zit ik er daar weer in.
Vind die statenkwartjes wel leuk.
Die zijn zeker leuk! Maar de America the Beautiful ook. Alleen nu nog nette staatskwartjes vinden is heel erg lastig. Ja, misschien op eBay ofzo, maar ik vond het altijd leuk om met dingen te betalen met cash, op die manier de missende kwartjes erbij te krijgen. Beide sets heb ik al enige jaren compleet.matthijst schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:39:
Vind die statenkwartjes wel leuk.
3 weekjes Florida erop zitten. Blijft leuk de USA.
Wel warm, augustus in Florida (vorige keer was jaar of 5 geleden, toen leek het wat minder warm). Laatste 6 dagen in Orlando gezeten: drukke bende, files, files, files. Schijnen de afgelopen 6 jaar een half miljoen inwoners bijgekomen te zijn, maar de wegen zijn nauwelijks aangepast.
Miami Beach was mooi (Loews, hotel aan het water).
Key Largo leuk resort (Kona Kai), maar kapot geprikt door muggen en noseeums
Key West top, Douglas House, old town, aanrader.
Indialantic via AirBNB, appartementje aan zee, leuk stadje.
Daytona aan zee (Wyndham Ocean Walk, Airbnb) leuke plek, leuke stad voor een paar dagen (Buc-ee's, en naar een race op Daytona geweest).
Orlando, Storey Lake Resort via Airbnb. Top appartementje, schoon, rustig.
Nu in Tampa, want rechtstreeks terug vanaf hier morgen. Drury Inn, leuke keten met afternoon kickback
Wel warm, augustus in Florida (vorige keer was jaar of 5 geleden, toen leek het wat minder warm). Laatste 6 dagen in Orlando gezeten: drukke bende, files, files, files. Schijnen de afgelopen 6 jaar een half miljoen inwoners bijgekomen te zijn, maar de wegen zijn nauwelijks aangepast.
Key Largo leuk resort (Kona Kai), maar kapot geprikt door muggen en noseeums
Daytona aan zee (Wyndham Ocean Walk, Airbnb) leuke plek, leuke stad voor een paar dagen (Buc-ee's, en naar een race op Daytona geweest).
Nu in Tampa, want rechtstreeks terug vanaf hier morgen. Drury Inn, leuke keten met afternoon kickback
[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 04-09-2026 01:49 ]
Ja, augustus en Florida dat is warm en vooral vochtig. Heb Florida in diverse maanden bezocht. Het prettigste is voor mij toch ergens rond februari, maart, april en bijv. oktober-november. December en januari kan ook hoor, maar dan is het wel wat frisser voor Floridiaanse begrippen.matthijst schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 01:48:
3 weekjes Florida erop zitten. Blijft leuk de USA.
Key Largo leuk resort (Kona Kai), maar kapot geprikt door muggen en noseeums![]()
Gelukkig is de airco gemeengoed, dus het is vaak goed te doen. Uitzondering is in de wachtrij staan bij een pretpark, maar daar ben ik zelf al helemaal geen fan van. Alle parken daar wel gezien (tot een zeker jaar, want nu ga ik achterlopen).
Volgende week in Denver en Rapid City belooft het rond de 30 graden te zijn. Wel lage luchtvochtigheid, dus dat is goed te doen. En anders kan je altijd nog de bergen in.
Qua drukte is het in Kissimmee echt niet normaal meer. Vroeger was het allemaal goed te doen, nu staat het gewoon geregeld vast en doe je zo 2x zo lang over een stuk. Of moet je via achterweggetjes ergens komen, die ook vastlopen. Als je de US192 westbound wil vermijden omdat het druk is, dan pak je de Osceole Pkwy en vlak voor Disney Animal Kingdom draai je linksaf naar Sherberth Rd en zelfs die staat geregeld vast.
En restaurants zitten ook vaak vol. Wachttijd van een uur als je om 20u bij de deur staat bij Texas Roadhouse? Ja hoor. Goed, was wel op een zondag, maar niet in een vakantie. Dan even langs de Walmart op een zondagavond. Nog nooit ZO druk gezien. Het was gewoon in de gangpaden files met karretjes. Sluitingstijd van 23.00u helpt ook niet. Daarna weer terug naar Texas Roadhouse om 21u. Nog steeds geen plek. Nu is dat ook wel een populair restaurant. Eigenlijk moetje gewoon om 16.00u al een hapje eten daar.. plek zat en veel menu's in de aanbieding. Texas Roadhouse staat hier op nr 1. Het heeft nog de gezelligheid die Outback vroeger had, voor ze de boel steriel hadden gemaakt.
Storey Lake zat ik de laatste twee keer ook, maar de eigenaar heeft het huis verkocht Al staan er zat op AirBNB in die community, natuurlijk. Ook leuke lazy river!
Goeie vlucht terug vandaag!
Zo vaak gehad: even kijken op Google Maps. “Oh, da’s vlakbij, 5-6km”.
En dan route plannen: 20-25 minuten
Je bent vroeg wakker!matthijst schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:16:
Zo vaak gehad: even kijken op Google Maps. “Oh, da’s vlakbij, 5-6km”.
Storey Lake en dan naar Texas Roadhouse. Normaal 15 minuten. Meestal 30 minuten. 😪
Hopelijk is Denver en omgeving rustiger. Ik zit zelf met een hotel in de buur van Northglenn. Ben geen fan van drukke steden, zit er liever net wat buiten. Ik ga één keer echt Denver zelf in en dat is naar de US Mint. Verder zie je mij er niet.
De I-4 rond Orlando is ook altijd een ramp. Heb je nog raketlanceringen gezien? Meestal kan je er wel 2-3 per week zien, zelfs vanuit Orlando. Mooiste is natuurlijk vlak waar het gebeurt.
Haha gisteren dachten we even naar zo'n Nature Reserve (Circle B ofzo) te gaan. Lekgeprikt door muggen ondanks insmeren. Nu wakker van de jeuk.JK schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:34:
[...]
Je bent vroeg wakker!
Heb je nog raketlanceringen gezien? Meestal kan je er wel 2-3 per week zien, zelfs vanuit Orlando. Mooiste is natuurlijk vlak waar het gebeurt.
1 lancering gezien vanaf Indialantic. Dat was redelijk in de buurt. Om 05:30, wel een mooie ervaring in het donker.
De Circle B nature reserve vonden wij wel echt een erg leuk natuurgebied om (gratis) te wandelen en gators te spotten. Toen wij er in mei van dit jaar waren was het echt goed te doen qua weer en muggen (bijna geen last van gehad). Ook voor het eerst een cardinal gezien in het wild.matthijst schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:41:
[...]Haha gisteren dachten we even naar zo'n Nature Reserve (Circle B ofzo) te gaan. Lekgeprikt door muggen ondanks insmeren. Nu wakker van de jeuk.
Oh zeker een aanrader hoor, alleen halverwege die gator loop langs het meer zat m'n rug vol muggenbulten 🙄
Paar gators gezien. Gieren. Visarend. Een of andere valk. Schildpadden. Konijnen. Reiger en ibis. Allemaal dichtbij ook dus zeker de moeite waard.
M'n vrouw 0 keer gestoken trouwens. Dus schijnbaar had ik (12x in een uur) pech.
Paar gators gezien. Gieren. Visarend. Een of andere valk. Schildpadden. Konijnen. Reiger en ibis. Allemaal dichtbij ook dus zeker de moeite waard.
M'n vrouw 0 keer gestoken trouwens. Dus schijnbaar had ik (12x in een uur) pech.
[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 04-09-2026 11:37 ]
Nou, dat mag je inderdaad wel pech noemen dan ja.
Schildpadden zaten er inderdaad ook volop. Die gator loop is inderdaad wel tof. Zijn jullie ook op die pier/uitkijkpost geweest op het meer?
Schildpadden zaten er inderdaad ook volop. Die gator loop is inderdaad wel tof. Zijn jullie ook op die pier/uitkijkpost geweest op het meer?
Nee, toen hadden ze me al te pakken gehad
Was begin van de vakantie ook op 1 dag 10x gestoken ofzo, en had weinig zin om lekgeprikt in vliegtuig te zitten.
Voor op balkons, bij een huisje zo'n ding opgepikt:
https://www.thermacell.co...rgeable-mosquito-repeller
Die zijn bv bij Walmart te krijgen ($40).
Review:
https://inmyexpertopinion...ast-charging-dock-review/
Zijn meerdere types, E65 komt met een charge dock.
Was begin van de vakantie ook op 1 dag 10x gestoken ofzo, en had weinig zin om lekgeprikt in vliegtuig te zitten.
Voor op balkons, bij een huisje zo'n ding opgepikt:
https://www.thermacell.co...rgeable-mosquito-repeller
Die zijn bv bij Walmart te krijgen ($40).
Review:
https://inmyexpertopinion...ast-charging-dock-review/
Zijn meerdere types, E65 komt met een charge dock.
[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 06-09-2026 05:14 ]
Let op:
Het gaat hier om de vakantiebestemming "USA". Politiek getinte opmerkingen zijn dan ook niet nodig, die horen in AWM
Het gaat hier om de vakantiebestemming "USA". Politiek getinte opmerkingen zijn dan ook niet nodig, die horen in AWM