[Vakantie] USA

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 19:17

key

Reis naar Canada is helemaal rond en bevestigd.
Rondreis
Canmore (alternatief verblijf voor Banff)
Lake Louise
Jasper
Clearwater
Whistler Creek
Parksville (noodzakelijke overnachting)
Tofino
Victoria
Vancouver

Je wilt te veel zien voor je eerste bezoek, maar mijn lijst is ingekort tov mijn eerste opzet. Meer rust in een reis is wel prettig en je krijgt alsnog niet alles te zien.

Tips zijn welkom. Al heb ik bovenstaand al wat mooie, en ook minder toeristische tips gekregen.

Advies in regelen van een Canadese SIM zou zeer welkom zijn.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Van der Berg schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Het was waanzinnig, Miami wat een stad opzich. Heerlijk Nederlands zomerweer en soms warmer. Wij liepen in onze zomer kleding met sandalen. Ik en mijn vrouw hebben echt genoten. Het ging allemaal zo snel voorbij. Key West was echt prachtig om te zien. Ik heb geen spijt van onze keuze en mijn vrouw was ook heel blij. Volgende reis waarschijnlijk Japan Tokio (Eind Mei 2026) en volgende jaar in 2027 tegen de zomer willen wij zeer waarschijnlijk naar Seattle (Washington). Met de Zomervakantie 3 weken en de Kerstvakantie 2026 2 weken nog geen plannen gemaakt.
Als je naar Tokio gaat zou ik iig Kyoto en Osaka ook meepakken :)
Met de trein allemaal super geregeld daar.
Mocht je tegen die tijd info nodig hebben dan moet je maar DM-en (12x geweest inmiddels).

Haters everywhere but I don’t really care

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:56
matthijst schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Als je naar Tokio gaat zou ik iig Kyoto en Osaka ook meepakken :)
Met de trein allemaal super geregeld daar.
Mocht je tegen die tijd info nodig hebben dan moet je maar DM-en (12x geweest inmiddels).
Ja.. dat en/of Nikko.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
key schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:31:
Rondreis
Lake Louise
Jasper
Clearwater
Whistler Creek
Tofino
Victoria
Vancouver

Je wilt te veel zien voor je eerste bezoek, maar mijn lijst is ingekort tov mijn eerste opzet. Meer rust in een reis is wel prettig en je krijgt alsnog niet alles te zien.

Tips zijn welkom. Al heb ik bovenstaand al wat mooie, en ook minder toeristische tips gekregen.

Tussen Clearwater en Whistler heb je Joffre Lakes Park. Ik weet niet wanneer je er bent, maar toen wij daar eind mei waren was het een hoogtepunt. (Er lag nog flink wat sneeuw, wat hiken stuk lastiger maakte op stukken, maar wel prachtig half bevroren meer met besneeuwde toppen eromheen). Ligt er geen sneeuw meer zal de wandeling een stuk makkelijker zijn.

Enige dingetje is dat het behoorlijk eind bij Clearwater vandaan is, en tegen de tijd dat je er bent, is het risico dat parkeerplaats vol is.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 11:48
Van der Berg schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Het was waanzinnig, Miami wat een stad opzich. Heerlijk Nederlands zomerweer en soms warmer. Wij liepen in onze zomer kleding met sandalen. Ik en mijn vrouw hebben echt genoten. Het ging allemaal zo snel voorbij. Key West was echt prachtig om te zien. Ik heb geen spijt van onze keuze en mijn vrouw was ook heel blij. Volgende reis waarschijnlijk Japan Tokio (Eind Mei 2026) en volgende jaar in 2027 tegen de zomer willen wij zeer waarschijnlijk naar Seattle (Washington). Met de Zomervakantie 3 weken en de Kerstvakantie 2026 2 weken nog geen plannen gemaakt.

[Afbeelding]
Foto heb ik gemaakt op de Bigbus Night tour Miami. Bron S24 Ultra stand "Nacht"

Zou ik het aanraden, Ja ik raad het iedereen eens een keertje aan om te gaan.
Mooie foto! Heb je die hier gemaakt? :X

• Ximenez
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:20
Sissors schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Tussen Clearwater en Whistler heb je Joffre Lakes Park. Ik weet niet wanneer je er bent, maar toen wij daar eind mei waren was het een hoogtepunt. (Er lag nog flink wat sneeuw, wat hiken stuk lastiger maakte op stukken, maar wel prachtig half bevroren meer met besneeuwde toppen eromheen). Ligt er geen sneeuw meer zal de wandeling een stuk makkelijker zijn.

Enige dingetje is dat het behoorlijk eind bij Clearwater vandaan is, en tegen de tijd dat je er bent, is het risico dat parkeerplaats vol is.
Volgens mij moet je voor Joffre Lakes toegang reserveren tegenwoordig. Dus als @key daar heen wil, even in de gaten houden wanneer je kunt reserveren. Ik zou het dan vanuit Whistler doen, dan is het maar een uurtje.
Het tijdig reserveren geldt ook voor de shuttles naar Lake Louise en Lake Moraine.

[ Voor 5% gewijzigd door Ximenez op 06-01-2026 15:52 ]

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:55
Den_S85 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Mooie foto! Heb je die hier gemaakt? :X
_/-\o_

• key
  • Laatst online: 06-02 19:17

key

Ik ga Joffre Lakes park zeker even bekijken, Vanuit Whistler is een uurtje prima. Een van de plaatsen die me het minste aantrekt.

Lake Louise ga ik inderdaad met een bus regelen. Lake Moraine zal zeer waarschijnlijk nog niet open zijn.
Ik ga eind mei tot en met begin juni voor 3 weken.
Ik voorkom dat ik bij Vancouver in de WK tijd daar ben. Eerste planning was een weekje later, maarja het WK gooide daar een stokje voor. Voordeel is dat het behoorlijk in prijs en drukte scheelt.

Lake Louise is er dan ook een kans dat nog gedeeltelijk bevroren is, wat ook weer zijn charme heeft.
In ieder geval is de kans op beren met cubs spotten weer groot is gezien ze zich nog lager in de dallen ophouden.

• Ximenez
key schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:00:
Ik ga Joffre Lakes park zeker even bekijken, Vanuit Whistler is een uurtje prima. Een van de plaatsen die me het minste aantrekt.

Lake Louise ga ik inderdaad met een bus regelen. Lake Moraine zal zeer waarschijnlijk nog niet open zijn.
Ik ga eind mei tot en met begin juni voor 3 weken.
Ik voorkom dat ik bij Vancouver in de WK tijd daar ben. Eerste planning was een weekje later, maarja het WK gooide daar een stokje voor. Voordeel is dat het behoorlijk in prijs en drukte scheelt.

Lake Louise is er dan ook een kans dat nog gedeeltelijk bevroren is, wat ook weer zijn charme heeft.
In ieder geval is de kans op beren met cubs spotten weer groot is gezien ze zich nog lager in de dallen ophouden.
Whistler is leuk hoor! Ik zie dat je in Whistler Creek zit, dat ken ik niet, maar Whistler is op een steenworp afstand. De Peak-2-Peak Gondola is heel leuk. Op weg omhoog maak je ook kans om de zwarte beren onder je te zien lopen.
Je hebt op dat moment de Rockies al gehad. Mocht je bergenmoe zijn en wat anders willen doen, dan kun je er ook prachtig fietsen over de Valley Trail. Whistler zelf is ook leuk opgezet als een typisch bergdorpje.
Leuk wandelen kun je ook in de buurt. Deze trail is kort en leidt naar een treinwrak, heel bijzonder: https://www.alltrails.com...ky-and-train-wreck-trails
In de loop van de avond maak je richting Whistler Olympic Park ook goede kans op zwarte beren.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42

Typhone

Who Dares Wins

Specifieke vraag voor in dit topic
Vriendin en ik zijn aan het plannen / kijken voor 2027. We hebben wat opties open staan voor routes maar die wijken heel erg af van de standaard rondjes. We zijn specifiek aan het rondkijken naar de staten Colorado, Utah, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington en wellicht een stukje noord California.

Er staat nog niks vast en veel open. Vriendinlief wil graag naar Redmond en Bend omdat ze daar graag wilde studeren in het verleden.

We zijn op zoek naar tips die wat verder van de grote zaken af zitten, specifieke routes, mooie dorpjes, mooie natuurgebieden etc. Veel mensen komen ergens voorbij wat van tevoren onbekend is en dan heel mooi blijkt te zijn. Daar zijn we met name naar op zoek. De grote nationale parken zijn we allemaal al geweest dus daar zijn we niet naar op zoek.

Paar dingen die ik even roep maar die niet specifiek in onze route zitten zijn zaken als: US-50 (loneliest road in Americs), Extraterrestrial Highway (beide in Nevada) en bijv Canyon de Chelly. Overnachtingen worden een mix van hotel en campground waarbij ik de eis uitgesproken heb dat wanneer we kamperen (tent) we dan altijd twee nachten ergens verblijven.

Roep de specials maar eens mochten jullie ze hebben :)

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40
Yellowstone (Montana/Wyoming) schijnt wel tof te zijn O-)

Wij zijn in die staten niet heel erg 'off the beaten track' gegaan. In Seattle (eerder al geplaatst en val dus in herhaling) hadden we het vooraf niet gepland om de Underground Tour te doen. Wij vonden dat een heel toffe tour, om meer te leren over de (toch wel bijzondere) geschiedenis van de stad.
Onderweg van Yellowstone/Grand Teton naar Flaming Gorge maakten we een tussenstop in Farson bij Farson Mercantile 'Home of the Big Cone'. Tikkeltje toeristisch en misschien ook heel bekend (geen idee), erg goed ijs in ieder geval (goede beoordelingen ook). Vanaf Flaming Gorge reden we door naar Moab en kwamen we langs Dinosaur National Monument. Dat zat niet in ons reisplan, maar omdat één van ons ontzettend into de dinosaurissen is, besloten we daar te stoppen. Geen spijt van dat we die stop gemaakt hebben, absoluut interessant om te zien en je hebt er niet extreem veel tijd nodig. Zeker als jij of je partner er iets mee heeft, is het de moeite waard.

Voor de rest denk ik dat anderen betere adviezen hebben :-).

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15
Typhone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:17:
Paar dingen die ik even roep maar die niet specifiek in onze route zitten zijn zaken als: US-50 (loneliest road in Americs)
Ik vond Great Basin NP wel een leuk park. Het is vrij rustig. Als je de grotten in wilt, zorg dat je schoenen hebt waarmee je niet eerder in een grot bent geweest. Ze zijn vrij streng, dit ivm een vleermuizen ziekte.

Ik ben in 1 dag van dat park naar Reno gereden. Ik moest meerdere keren lange tijd wachten vanwege weg werkzaamheden. Op het laatste stuk was er een berm brand waardoor het nog eens 2 uur langer duurde. Volgens mij was ik 12 uur onderweg. Ik zou niet aanraden om die trip in 1 dag te doen. Verder wel een mooie route. Nevada heeft iets van 40+ bergketens die allemaal van N naar Z liggen, dus je gaat constant omhoog en omlaag.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
We zijn op zoek naar tips die wat verder van de grote zaken af zitten, specifieke routes, mooie dorpjes, mooie natuurgebieden etc. Veel mensen komen ergens voorbij wat van tevoren onbekend is en dan heel mooi blijkt te zijn. Daar zijn we met name naar op zoek. De grote nationale parken zijn we allemaal al geweest dus daar zijn we niet naar op zoek.
Je zou eventueel ook wat meer "backcountry" kunnen gaan in de nationale park. Bijvoorbeeld Capitol Reef staat er bekend om. Je hebt wel een auto nodig met enige bodemvrijheid, en je moet bereid zijn om met een huurauto op onverharde wegen te rijden terwijl dat meestal niet verzekerd is (voordeel: je zal niet tegen een Ferrari botsen).

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-02 00:35
Vriendin en ik zijn aan het plannen / kijken voor 2027. We hebben wat opties open staan voor routes maar die wijken heel erg af van de standaard rondjes. We zijn specifiek aan het rondkijken naar de staten Colorado, Utah, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington en wellicht een stukje noord California.

Er staat nog niks vast en veel open. Vriendinlief wil graag naar Redmond en Bend omdat ze daar graag wilde studeren in het verleden.

Paar dingen die ik even roep maar die niet specifiek in onze route zitten zijn zaken als: US-50 (loneliest road in Americs), Extraterrestrial Highway (beide in Nevada) en bijv Canyon de Chelly. Overnachtingen worden een mix van hotel en campground waarbij ik de eis uitgesproken heb dat wanneer we kamperen (tent) we dan altijd twee nachten ergens verblijven.

Wij hebben afgelopen jaar zoiets gedaan (Colorado, Utah, Nevada, Arizona en Californië). Grotendeels ook met tentje en dan ook telkens minstens 2 nachten op 1 plek. Tussenduur ook hotel in bv. Las Vegas.

Kamperen is HEEL goed bevallen! Paar tips:
- Boek de campings op tijd als je naar hotspots gaat (zoals de national parks). Voor de national parks kan je de campings allemaal via dezelfde website boeken: recreation.gov. Het is echter ook goed mogelijk op de bonnefooi te gaan of te gaan wildkamperen. Voor de buitengebieden kan je op veel plekken dispersed camping doen, al heb je vaak wel een goede AWD SUV nodig. Dit staat ook nog op mijn wensenlijstje voor de Rocky Mountains. Prachtige plekken met weinig mensen, bv. nabij Aspen.
- Campings in de VS zijn doorgaans heerlijk (!). Ruime plaatsen, veel ruimte tussen de plaatsen, meestal met parkeerplek, picknicktafel en vuurplaats. Veel beter dan Nederlandse campings waar je hutje mutje op elkaar zit, zelfs op 'natuurparken'. Soms waren de sanitaire voorzieningen wel verouderd.
- Als je de bergen in gaat kan de temperatuur snel om slaan. We gingen in een paar dagen van 's nachts nog +/- 15 graden in Zion National Park naar 's nachts -5 graden (ja, vriezen) in Sequoia National Park. Prima te doen als er op voorbereid bent, maar wel een grote omslag.
- Wij hebben al onze campingspullen zelf meegenomen (backpackformaat, dus paste in grote koffer) en paar aanvullende zaken gekocht bij Walmart (koelboxje, gasflessen). Als je zelf geen campingspullen in het vliegtuig mee wilt of kan nemen, kan je waarschijnlijk wel huren.
- Veel campings wijzen je op zwarte beren en zullen je informeren wat je moet doen: eten in bearlocker óf in de auto, nooit in de tent. In de drie weken hebben we overigens maar 1 beer gezien en dat was niet eens óp een camping.

[ Voor 3% gewijzigd door Justinn1988 op 11-01-2026 12:34 ]

• matthijst
Zag dat favoriete stoelen geboekt begonnen te raken (vooraan, Comfort +) :(
Dus ondanks DJT toch nog maar een keer geboekt.

Rondje Florida:
- 3 nachten Miami Beach
- 2 nachten Key Largo
- 2 nachten Key West
- 3 nachten John Dickinson State Park
- 3 nachten Daytona Beach
- 6 nachten Orlando
- 2 nachten Tampa

Rechtreeks heen op Miami en terug vanaf Tampa.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 11:48

Uiteraard Yellowstone (was dat al genoemd?? O-) ), via de Bear Tooth Pass Highway het park in is schitterend.

In Washington state mag je San Juan Island niet overslaan. Orka’s spotten of met de kano de zee op, schitterend.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26

Grouchy

meep meep

Vriendin en ik zijn aan het plannen / kijken voor 2027.

Redmond/Bend: Smith rock SP vlakbij in Terrebonne niet overslaan dan.

Ook even gestopt bij Peter Skene Ogden State Scenic Viewpoint iets ten noorden van Terrebonne.

Tumalo falls loop hebben we toen ook gedaan ten westen van Bend

Newberry volcanic NM & lave river cake iets ten zuiden van Bend voor een stop en nog iets zuidelijker Crater Lake NP, maar je zegt dat je de grote NPs al gehad hebt.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• toolkist
  • Niet online
key schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:31:
Rondreis
Lake Louise
Jasper
Clearwater
Whistler Creek
Tofino
Victoria
Vancouver

Wel van jaren en jaren geleden (15-20 jaar terug ofzo), maar wij hebben echt een fantastische bear watching tour gedaan in Telegraph Cove op Vancouver Island.
Kleine groep, goede gids, veel gezien. Maar als ik nu naar Telegraph cove op google earth kijk is er wel veel veranderd daar in de jaren.. wij reden er destijds heen over een pad wat vooral door de lokale houtindustrie gebruikt werd.

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15
Er is een jaar terug brand geweest bij Telegraph Cove, volgens mij was o.a. het museum verwoest. Als ik snel even Google lijkt het er op dat ze al druk aan het herbouwen zijn.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:11
Zo, weer geboekt voor de zomer. 3 weekjes. Dit keer vanuit Dusseldorf omdat AMS kosten nu echt te gestoord zijn (het scheelt de helft). Wel met twee kleine kinderen dit keer (3 stoelen), dus een nieuwe uitdaging. Auto via Sunny cars. We hebben nog nooit gereisd met autostoeltjes e.d. in het vliegtuig, omdat we normaal altijd direct naar familie gaan, dus dat is nog even uitvogelen.

We beginnen in Boston, iets wat we altijd al eens wilden doen, cultuur snuiven. Daarna 2 weken bij familie in de logeerkamer (Cleveland) en met de familie kamperen in Ohiopyle State Park (PA) en waarbij we een paar city trips hebben gepland naar New Jersey en D.C. (250e 4th of July op bezoek bij Ome Donnie). Daarna nog een weekje ongepland, waarschijnlijk bij vrienden in Tennessee (niveautje stereotype redneck, dus dat gaat nog wat worden). #zinin

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 15-01-2026 14:53 ]

Gecensureerd.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:55
@Hemingr
Wat betreft autostoeltjes heb ik wel een tip voor je waar ik 4 jaar geleden met kleine kids heel veel plezier van heb gehad en dat is de Cosco Scenera next. Deze worden met enige regelmaat door andere USA gangers op Marktplaats aangeboden.

Te gebruiken in vliegtuig, auto en RV.
Voor volledige toelichting check deze post

De kids zaten lekker in het vliegtuig kan ik je vertellen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYnuBYYxr0bxOOKSDh7yFr3FFCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqjes3TQvdgfIMeAryKsEvCe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door paul-s83 op 15-01-2026 14:46 ]

• Hemingr
@paul-s83 thanks! Ik ga eens op zoek, we hebben nog even. De autostoel van de oudste tzt 2,5) is zo eentje met airbag (lol, don't ask). Ik betwijfel of ze die aan boord willen hebben. Die Scenera stoeltjes zijn ook prima betaalbaar.

Gecensureerd.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hemingr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:34:
Zo, weer geboekt voor de zomer. 3 weekjes. Dit keer vanuit Dusseldorf omdat AMS kosten nu echt te gestoord zijn (het scheelt de helft). Wel met twee kleine kinderen dit keer (3 stoelen), dus een nieuwe uitdaging. Auto via Sunny cars. We hebben nog nooit gereisd met autostoeltjes e.d. in het vliegtuig, omdat we normaal altijd direct naar familie gaan, dus dat is nog even uitvogelen.

We beginnen in Boston, iets wat we altijd al eens wilden doen, cultuur snuiven. Daarna 2 weken bij familie in de logeerkamer (Cleveland) en met de familie kamperen in Ohiopyle State Park (PA) en waarbij we een paar city trips hebben gepland naar New Jersey en D.C. (250e 4th of July op bezoek bij Ome Donnie). Daarna nog een weekje ongepland, waarschijnlijk bij vrienden in Tennessee (niveautje stereotype redneck, dus dat gaat nog wat worden). #zinin
Ah mooi, Cleveland heb ik goede herinneringen aan (jaartje daar gewoond). Cuyahoga heights is wel aan te bevelen en - afhankelijk hoe klein de kinderen zijn - Sandusky Cedar Point ook maar ik vrees dat jouw kinderen net te jong zijn daarvoor.

• Hemingr
Typhone schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Ah mooi, Cleveland heb ik goede herinneringen aan (jaartje daar gewoond). Cuyahoga heights is wel aan te bevelen en - afhankelijk hoe klein de kinderen zijn - Sandusky Cedar Point ook maar ik vrees dat jouw kinderen net te jong zijn daarvoor.
We gaan eigenlijk elk jaar naar Cleveland. Meeste wel gezien, maar elk jaar doen we toch even de USS Cod aan (die kennen ons bij naam tegenwoordig). Cedar Point ook, wel met Fast Pass Plus, en hopen dat Top Thrill 2 het nu wel doet. Kids zijn onder de pannen met opa en oma, die hebben een season pass, dus die vinden het allemaal prima. Cuyahoga heights woont deel twee van de familie. Het voelt altijd een beetje als naar ons tweede huis gaan.

Columbus staat dit jaar ook op de lijst, met ook Wapakoneta (Neil Armstrong museum) en Air Force museum op de agenda.

Gecensureerd.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40
(250e 4th of July op bezoek bij Ome Donnie).
offtopic:
Niet echt de 250ste keer natuurlijk.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:42

Wij vonden het een erg leuke dagje in Boston op 31-12. Tijdens onze overstap van Miami naar Amsterdam. Het was alleen ontzettend koud net als in een vrieskast. Wij waren goed gekleed met bodywarmer boven en onder en toch was het vrieskoud. Boston is een leuke stad om te zien alleen dat koud hield ons echt tegen en was niet prettig. Maar jullie gaan in de zomer lees ik. Heel veel plezier!

Het was makkelijk om van het vliegveld naar de binnenstad te bereiken, met Boston Logon Express bus (Back Bay Logan Express) gratis heen en terug naar het vliegveld $3 per persoon online betaling via een website

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59
Voor de liefhebbers van Highway 1 in Californië: de weg is weer open!

https://www.nu.nl/323246/...rschuiving-weer-open.html

Sometimes you need to plan for coincidence

• Van der Berg
Foto's dat ik graag hier wil delen van Key West: leuke beleving. Mijn vrouw vond het leuk, ze vond het ook een beetje saai op Key West. Ik vind het erg leuke beleving. Echter paradijs gevoel.

Bron: Galaxy S24 Ultra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4JbZt_M_Qo8Je3MP_RUrXgJRqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4OrDkua5micZrKUM5tuzlgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzQOyriArT3W9sOUjIroLVUz0fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtzWyfb1aD6jiIgXlU9sOnXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92McFlWc2XgDMpgLLubNORdZ-dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qL6Db0lcJ021bYqghT6GFIE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8lNsZU5OnV24OQB28woQeteG-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkRV9ErjReo1vWWdT77TODzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbxlMtMDCmi9_e15VVBMr_Rya88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm0vE2Ocya1QPmVkDPe0fvp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tcvzxVMQCi7_1eukppOl8Uores=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvF2dhW9PonxhO2wEcz7oHST.jpg?f=fotoalbum_large
The Harry S. Truman Little White House, located at 111 Front Street in Key West, is Florida's only presidential site. Built in 1890, this former naval station commandant's residence served as President Truman's winter getaway for 175 days during his presidency and is now a museum offering tours of its historic, preserved interior.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 18-01-2026 20:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Van der Berg
Fout

[ Voor 99% gewijzigd door Van der Berg op 18-01-2026 15:59 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Germany has issued a travel advisory to its citizens travelling to the United States, citing risks linked to immigration enforcement and public-order situations.
Germany’s Federal Foreign Office said on Tuesday that German citizens should be aware of demonstrations and clashes with American migration and security authorities.

Benieuwd wanneer en of andere Europese landen het Duitse advies gaan volgen.
Sowieso als je daar nu op vakantie gaat en een Aziatische of Zuidamerikaanse werderhelft hebt, zou ik extra waakzaam zijn.
Kans is groot dat ze (ICE / Border Patrol) je je huurauto uitslingeren, gezien de tientallen voorbeelden die ik afgelopen paar weken ben tegengekomen.

[ Voor 24% gewijzigd door _Bailey_ op 28-01-2026 09:59 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hou op met die propaganda hier. “Alle tientallen voorbeelden”… :')

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:53:
Benieuwd wanneer en of andere Europese landen het Duitse advies gaan volgen.
Sowieso als je daar nu op vakantie gaat en een Aziatische of Zuidamerikaanse werderhelft hebt, zou ik extra waakzaam zijn.
Kans is groot dat ze (ICE / Border Patrol) je je huurauto uitslingeren, gezien de tientallen voorbeelden die ik afgelopen paar weken ben tegengekomen.
Je kan je als buitenlander prima identificeren aangezien je op een ESTA naar binnen komt. Dus zolang jij gewoon rustig blijft zal er weinig aan de hand zijn.

Ik zou alleen niet de ramptoerist gaan uithangen en bij demonstraties gaan kijken en/of filmen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
(Bijna) een jaar geleden was het dat als je als Europeaan naar de VS ging je geluk zou hebben het land in te komen, de ene na de ander werd zonder enige aanleiding teruggestuurd dan wel de gevangenis eerst in gegooid! IIG, dat waren de berichten die werden gedeeld (en ook hier). Maar in de praktijk viel dat toch allemaal echt wel mee.

Uberhaupt, er zitten vele miljoenen Aziaten en Zuid Amerikanen in de VS. Of ze er nou wonen of op vakantie zijn. Als ze bij ICE alle Chinezen in Yellowstone willen gaan controleren moeten ze nog wel wat meer mensen aannemen...

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:53:
Zijn er überhaupt gevallen bekend van Europese toeristen (met welke ethnische achtergrond dan ook) met een geldige ESTA die door ICE belaagd zijn?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• _Bailey_
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:29:
Hou op met die propaganda hier. “Alle tientallen voorbeelden”… :')
oke, ik had me beter moeten verwoorden. Wellicht kwam het in mijn vorige bericht over alsof ik toeristen uit hun huurauto geslingerd worden, excuses.
Heb daar natuurlijk geen harde cijfers van.
Natuurlijk moet je je niet als toerist begeven in demo's. Maar die razzia's vinden ook plaats waar geen demo's plaatsvinden.
Of ik heb afgelopen weken naar acteurs gekeken, dat kan ook natuurlijk.

Ik doelde gewoon op de praktijk; mensen worden uit hun auto geslingerd. Dat heeft niets met propaganda te maken maar gewoon de dagelijkse praktijk.
Bijzonder wel dat iemand hier dat propaganda noemt hier, maar soit.

De ene heeft wat meer moeite mee wat er in nu in de VS gebeurd en de ander haalt z'n schouders er voor
op.
Zo lang jij als toerist maar niet lastig gevallen worden, is het verder prima.

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 28-01-2026 11:57 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hmmbob schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:59:

Vet! Ik wilde in juni 2024 van SF naar LA rijden. Helaas was er een blokkade net na Big Sur. Fijn dat het nu weer kan. Prachtige route!
_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Ik doelde gewoon op de praktijk; mensen worden uit hun auto geslingerd. Dat heeft niets met propaganda te maken maar gewoon de dagelijkse praktijk.

De ene heeft wat meer moeite mee wat er in nu in de VS gebeurd en de ander haalt z'n schouders er over op.
Het is voor mij een reden om niet naar de VS te gaan. Niet zolang dit bewind daar aan de macht is. Maar als Europees toerist met een geldige ESTA heb je vrij weinig te vrezen in de VS.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• _Bailey_
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Maar als Europees toerist met een geldige ESTA heb je vrij weinig te vrezen in de VS.
wellicht wel ja, en misschien nog wel minder te vrezen dan een Amerikaanse staatsburger, gezien de praktijk afgelopen weken :+

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:54:
[...]

oke, ik had me beter moeten verwoorden. Wellicht kwam het in mijn vorige bericht over alsof ik toeristen uit hun huurauto geslingerd worden, excuses.
Heb daar natuurlijk geen harde cijfers van.
Natuurlijk moet je je niet als toerist begeven in demo's. Maar die razzia's vinden ook plaats waar geen demo's plaatsvinden.
Of ik heb afgelopen weken naar acteurs gekeken, dat kan ook natuurlijk.

De ene heeft wat meer moeite mee wat er in nu in de VS gebeurd en de ander haalt z'n schouders er voor
op.
Zo lang jij als toerist maar niet lastig gevallen worden, is het verder prima.
In Iran zijn (schatting) 33.000 mensen omgebracht in één van de grootste genociden ooit maar de nadruk wordt hier weer gelegd op twee (vervelende) incidenten met ICE. Dat is een soort cherry picking wat hier in dit topic helaas wel vaker voorbij komt. Ik ben helemaal geen voorstander van Trump maar ben wel een groot liefhebber van de natuur, Amerikaanse cultuur, de vrijheid etc etc. Mede doordat ik er gewoond heb (wat ik enkel herhaal zodat nieuwe lezers niet denken dat ik 'zomaar een ongefundeerde mening drop') kijk ik wellicht door wat andere ogen naar de cultuur en probeer ook daarin de afweging te maken dat culturen allemaal anders werken ondanks dat het haaks tegen onze beleving ingaat. 'Onze' is niet per definitie de mijne maar om alles weg te zetten als kul, dom, achterlijk enzovoort enzovoorts is wel erg kort door de bocht.

Ik ben in Duitsland geboren heb daar 9 jaar gewoond en 6,5 jaar gewerkt. Heb een Duitse vriendin ook nog eens. Ben goed bevriend met enkele Amerikanen (ex host-family uit Texas) en ondanks dat het diehard Republikeinen zijn, zijn ze echt niet zo achterlijk als wij hier soms denken. Als je echter twee keuzes hebt in de politiek (democraat/republikein) en de ene gaat zo hard tegen jouw basis kernwaarden in dat de andere optie (Trump kiezen) over blijft dan maakt dat die mensen nog niet direct MAGA aanhanger of Trump-religekkies.

Waar ik probeer tegen te ageren is het drama wat hier elke keer erbij gehaald wordt. Alsof reizen naar de VS opeens overeenkomt met reizen naar een échte bananerepubliek. Er zijn genoeg mensen die de politiek geen reet interesseert en die op zoek zijn naar goede informatie en dan vind ik het - persoonlijk - belangrijker dat deze informatie feitelijk blijft en niet voorzien is van allerlei drama met maximale uitzonderingen erin verwoven die in de prakijk niet (0,00000000001%) voor zullen komen.

Je gaat namelijk niet als aziaat naar de VS maar als Nederlands Staatsburger met een aziatisch uiterlijk. En dat is heel wat anders dan 'aziaat' uit Vietnam om maar iets te noemen. Dat zou het niet moeten zijn natuurlijk (eens) maar daar zit wel een groot verschil in. Dat is in Australië (nog wat strenger) helemaal niet anders maar omdat het daar serene rust en kalmte is hoor je er niemand over.

Fun fact: ik heb de status immigrant als zoon van twee Nederlandse ouders geboren op een NATO-basis in West-Duitsland. Dus ik mag klagen :+

• PWM
  • Niet online

PWM

Hmmbob schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:59:

Grappig wel. Ik was er een jaar nadat het gebeurt was en toen kon het nog "any day now" open :p Jammer dat ik hem toen heb moeten missen met de kinderen.
Typhone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:51:
[...]

In Iran zijn (schatting) 33.000 mensen omgebracht in één van de grootste genociden ooit maar de nadruk wordt hier weer gelegd op twee (vervelende) incidenten met ICE.
Het "[Vakantie] Iran" topic loopt dan ook niet storm...

• _Bailey_
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:51:
[...]

wordt hier weer gelegd op twee (vervelende) incidenten met ICE.
Als jij 2 doelbewuste moordpartijen door ICE (en vervolgens aangemoedigd door Trump & Co) wegschrijft als twee vervelende incidenten is voor mij élke discussie verder totaal zinloos.

Ik zal er verder over ophouden, want mogelijke vervuiling vh topic

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 28-01-2026 15:16 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Als jij 2 doelbewuste moordpartijen door ICE (en vervolgens aangemoedigd door Trump & Co) wegschrijft als twee vervelende incidenten is voor mij élke discussie verder totaal zinloos.

Ik zal er verder over ophouden, want mogelijke vervuiling vh topic
Je kunt heel wijs gaan doen maar het heeft niks met dit topic te maken en houdt geen verband met alle in dit topic gerelateerde zaken. ICE heeft niets van doen met reizen naar Amerika zoals bedoeld in dit topic en zoals gezegd de stemmingmakerij met “tientallen voorbeelden” hoort hier ook niet thuis maar is wel wat omhoog komt als mensen zoeken.

Daar was ik ook helemaal niet over in discussie met jou en als dat jouw idee wel was, wat ik hoegenaamd al vermoed had, moet je even naar het nieuws/actualiteiten deel en kun je daar verder je zorgen uiten omtrent ICE.

Hier blijft het bij vanuit mij. Ik heb geen zin om straks een tets op mn vingers te krijgen van de mannen in rode jasjes en moet nog tips na kunnen vragen hier.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heel verstandig om hier een eind aan te breien. Voor ICE gerelateerde zaken mogen jullie naar AWM, hier gaat het om tips en tricks over vakantie houden in de VS

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Ximenez
Anyhow, iemand leuke tips voor de volgende route?

Chicago - Kansas - St Louis - Louisville - Indianapolis - Chicago in ca. twee weken.
Niet een heel standaard rondje, maar heb kaarten voor het WK in Kansas dus leuk om het midwesten eens mee te pakken.
En als honkballiefhebber kan ik naar Wrigley Field. Die staat bovenaan het lijstje.
Het wordt sowieso een honkbaltripje: we gaan naar de filmlocatie van Field of Dreams en naast Wrigley ook naar Busch Stadium in St Louis voor een potje van de Cardinals. In Louisville doen we het slugger museum aan.

Het zal warm worden, dus focus ligt dit keer meer op stad dan natuur. In september gaan we weer aan de wandel, ik denk dat dat drie weken Washington state gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ximenez op 28-01-2026 17:39 ]

• Bootje
  • Laatst online: 07-02 13:40
Misschien kan je een NFL stadium tour doen in Chicago of Indianapolis? Vooral die in Indy lijkt mij gaaf (als Colts fan).

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Kansas
- Negro Leagues Baseball Museum
- National WWI Museum en memorial tower
- Kort bezoek aan het Money museum (300 meter ten zuiden van WWI museum, kan je een zakje dollars halen die door de shredder zijn gegaan)
- Kansas speedway (geen idee van hun evenementen agenda)
- BBQ

St. Louis
-Gateway Arch
- St. Louis = Anheuser Busch, als je nog nooit een Bavaria/Heineken tour hebt meegemaakt..
- Als US Civil war je ding is.. Ulysses S. Grant National Historic Site
- Saint Louis Art Museum, Museum of Illusions ofzo als het weer niet meezit
- (E St. Louis) Cahokia
- toasted ravioli, St. Louis style ribs/ pizza

Indianapolis
-speedway
-2 uur oostelijk in Dayton National Museum of the United States Air Force

Louisville
- Bourbon, ten oosten ervan zijn bijvoorbeeld wat distillery's zoals die van Woodford Reserve waar je een rondleiding kan krijgen.
-Churchill Downs
- Muhammad Ali Center

Springfield onderweg??
-Abraham Lincoln

Als het te warm desnoods wat caverns bezoeken bv in de buurt van Louisville

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• censink
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-02 14:14
Chicago
- Willis Tower skydeck
- Adler Planetarium Skyline Walk (zeker 's avonds)

St. Louis
- Gateway Helicopter Tour (Ik heb ooit de Riverfront vlucht gedaan, kost slechts $50 en ondanks de korte airtime vond ik dat het zeker waard)

• _Bailey_
  • Niet online
https://www.ad.nl/binnenl...ege-vliegtuigen~ae22effb/

''vanaf Schiphol zijn er voor aankomende juli maar liefst 23 procent minder vluchten geboekt dan in dezelfde maand vorig jaar. Frankfurt spant de kroon met een teruggang van ruim een derde.''

Vandaar dat ik wellicht mijn goedkoopste carrental in jaren heb kunnen scoren bij Alamo.
Twee weken een midsize SUV voor €365 (weliswaar incl fijne korting via werkgever) voor de aankomende trip naar the Land of the Free (kuch)

Valt me ook op dat hotelprijzen in stapjes naar beneden gaan afgelopen paar weken. Althans, de hotels / steden welke ik in de gaten hou.
Alleen jammer dat Key West nog steeds zo verrekte duur is... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 06-02-2026 13:34 ]

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:08
_Bailey_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:33:

''vanaf Schiphol zijn er voor aankomende juli maar liefst 23 procent minder vluchten geboekt dan in dezelfde maand vorig jaar. Frankfurt spant de kroon met een teruggang van ruim een derde.''

Vandaar dat ik wellicht mijn goedkoopste carrental in jaren heb kunnen scoren bij Alamo.
Twee weken een midsize SUV voor €365 (weliswaar incl fijne korting via werkgever) voor de aankomende trip naar the Land of the Free (kuch)

Valt me ook op dat hotelprijzen in stapjes naar beneden gaan afgelopen paar weken. Althans, de hotels / steden welke ik in de gaten hou.
Alleen jammer dat Key West nog steeds zo verrekte duur is... |:(
Interessant! Ben nog op zoek naar wat voordelige tickets in de zomer - misschien zijn er last minute deals te vinden als de bezetting inderdaad zo laag is.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
_Bailey_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:33:

Herkenbaar, Ik ben er 1 van. We zouden deze zomer weer terug gaan (7e keer), maar zolang onze vriend en techbedrijven aan de democratische stoelpunten aan het zagen zijn, zal ik (jammer genoeg) voorlopig niet meer teruggaan.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ze hebben alleen nog niet echt haast met de prijzen naar beneden te gooien. Delta One is gewoon nog volle mep en in Rapid City doen m'n Hampton Inn's. Home2suites, Hilton Garden Inn's gewoon 230USD gemiddeld per nacht voor m'n (zakelijke) trip in juli.

De Dakota's in april, mei en juni, Virginia in mei, Californië in juni is ongeveer ook net zo duur als vorig jaar

Huurautos zijn idd wel wat in prijs omlaag gegaan.

En lege stoelen rond deze tijd, ja dat geloof ik wel. Het is nog steeds laagseizoen, dit jaar ook al met maar 15 man in een E190 gezeten naar Southampton, UK.

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
Ik wil juist graag weer die kant op maar de prijzen van vliegtickets blijven hoog. Ik blijf het ook vreemd vinden dat er in het laagseizoen rechtstreekse vluchten naar Orlando zijn maar in het hoogseizoen niet. (Ik zit vast aan het hoogseizoen vanwege schoolgaande kinderen).
En helaas is de rechtstreeks vlucht naar Tampa in het hoogseizoen er ook niet meer dus dan maar weer kijken naar een overstap.
Price alerts zijn weer gezet en als er een gunstige voorbij komt ga ik toch weer heerlijk die kant op.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb m'n vriend met kerst een weekje New York gegeven, dat moeten we nog boeken, maar we twijfelen nu eigenlijk toch door al het huidige gedoe aan de grens met DNA enz. Zijn er mensen die recent nog naar New York zijn gevlogen en hoe ging dat aan de grens?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Carthrax schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:33:
Ik wil juist graag weer die kant op maar de prijzen van vliegtickets blijven hoog. Ik blijf het ook vreemd vinden dat er in het laagseizoen rechtstreekse vluchten naar Orlando zijn maar in het hoogseizoen niet. (Ik zit vast aan het hoogseizoen vanwege schoolgaande kinderen).
En helaas is de rechtstreeks vlucht naar Tampa in het hoogseizoen er ook niet meer dus dan maar weer kijken naar een overstap.
Price alerts zijn weer gezet en als er een gunstige voorbij komt ga ik toch weer heerlijk die kant op.
Hoogseizoen in Florida is niet ons hoogseizoen ;)

Frankfurt - Tampa kan wel direct, indien Frankfurt enigszins in de buurt is.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:35:
Ik heb m'n vriend met kerst een weekje New York gegeven, dat moeten we nog boeken, maar we twijfelen nu eigenlijk toch door al het huidige gedoe aan de grens met DNA enz. Zijn er mensen die recent nog naar New York zijn gevlogen en hoe ging dat aan de grens?
Geen enkel probleem.

The best is yet to come

• Carthrax
Dean Martin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Hoogseizoen in Florida is niet ons hoogseizoen ;)

Frankfurt - Tampa kan wel direct, indien Frankfurt enigszins in de buurt is.
Frankfurt is een uurtje of 5 rijden dus die sla ik maar even over ;) .
Vorig jaar zijn wij nog wel met Delta rechtstreeks op Tampa gevlogen maar de prijzen hiervan zijn behoorlijk hoog, via google flights zo'n 1250 pp (economy met ruimbagage dat wel) en we zijn met 4 dus dan tikt dat wel aan. Maar wie weet dat er nog een leuke aanbieding gaat komen.

• njitter
  • Niet online
Je vriend moet gewoon wat DNA afstaan in een potje. Ze stellen pikante lectuur ter beschikking als dat een probleem is.

Geintje natuurlijk. Dat hele DNA verhaal is nog niet ter sprake. Dat was een voorstel van de Border Patrol van mogelijke maatregelen die ze zouden kunnen nemen om te kunnen voldoen aan een eerder wetsvoorstel. Dat is volgens mij voorlopig van tafel omdat men niet kon aantonen dat het vergaren van DNA enig nut had om de US veiliger te maken. Zie ook https://www.visahq.com/ne...s-broader-esta-data-grab/.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:58
Ik snap niet dat mensen nu nog naar de US willen, ik ben er vroeger veel geweest en vond het geweldig maar ik ben nog nooit zo blij geweest om in Europa te wonen. Ik geef m'n vakantiegeld hier wel uit, maar ieder zijn ding natuurlijk.

• Hemingr
njitter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Je vriend moet gewoon wat DNA afstaan in een potje. Ze stellen pikante lectuur ter beschikking als dat een probleem is.

Geintje natuurlijk. Dat hele DNA verhaal is nog niet ter sprake. Dat was een voorstel van de Border Patrol van mogelijke maatregelen die ze zouden kunnen nemen om te kunnen voldoen aan een eerder wetsvoorstel. Dat is volgens mij voorlopig van tafel omdat men niet kon aantonen dat het vergaren van DNA enig nut had om de US veiliger te maken. Zie ook https://www.visahq.com/ne...s-broader-esta-data-grab/.
Je ziet nu overal in de anti-Amerika social media sfeer het nepnieuws dat het esta aanpassingsverhaal nu doorgevoerd is. Maar sinds gisteren is enkel de mogelijkheid op commentaar afgelopen. Ik verwacht eigenlijk dat dit geheel met een sisser afloopt omdat het praktisch niet haalbaar of realistisch om mensen te vragen om bijvoorbeeld elk email adres in de laatste 10 jaar. Voor mij alleen zijn dit er honderden (en wat denk je van functies die bijvoorbeeld apple heeft voor een apart email adres voor elke service).

Gecensureerd.

• DennusB
  • Niet online
Marve79 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:13:
Ik snap niet dat mensen nu nog naar de US willen, ik ben er vroeger veel geweest en vond het geweldig maar ik ben nog nooit zo blij geweest om in Europa te wonen. Ik geef m'n vakantiegeld hier wel uit, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ja vandaar dat we de twijfel ook een beetje hebben denk ik. We zijn er vorig jaar Mei geweest (West kust 3 weken) en dat was fantastisch, we hebben niets van de gekkigheid gemerkt toen we er waren. Maar het is nu nog wat heftiger, dus vandaar dat we twijfelen :)

• Hemingr
DennusB schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Ja vandaar dat we de twijfel ook een beetje hebben denk ik. We zijn er vorig jaar Mei geweest (West kust 3 weken) en dat was fantastisch, we hebben niets van de gekkigheid gemerkt toen we er waren. Maar het is nu nog wat heftiger, dus vandaar dat we twijfelen :)
Doodsimpel omdat het allemaal wel meevalt. Ik ben voor werk om de maand in America en prive 1-2 keer per jaar. Praktisch is er niets veranderd. Brandstof prijzen zijn een stuk lager, dat is dan wel weer lekker, maar daar is ook alles mee gezegd. En lekker goedkoop door de zwakke dollar.

Lekker wegblijven uit blauwe steden en bij gewelddadige protesten en er is niets aan het handje. Aan de grens ook niet. En ik heb dan toch wel spicy memes op mijn telefoon. Vorige keer als grap "Fat Vance" als achtergrond van mijn telefoon als dare van een collega. Grensbewaker moest er om lachen.

En als je dan praat over iemand die "visa overstay risico" heeft dan ben ik het wel, mijn vrouw en kinderen zijn Amerikaans, en ik werk voor een Amerikaans bedrijf, en ik bezit grond in Amerika. Dat weten ze aan de grens, en elke keer zijn er vragen over, logisch, maar zelfs dan is er geen probleem, gewoon netjes en eerlijk zijn, uitreisticket hebben (kunnen ze zien), en geen grote bek hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Hemingr op 10-02-2026 10:27 . Reden: toevoegen quote ]

Gecensureerd.

• njitter
  • Niet online
Ergens wonen en ergens op vakantie gaan zijn twee verschillende dingen. Zat mensen die naar Turkije op vakantie gaan maar het niet eens zijn met de politiek van Erdogan.

Ik zou ook niet in de US willen wonen maar ik ga er wel twee keer per jaar op vakantie.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 11:08
Geen idee of het een optie is voor je, maar ik heb enkele weken geleden geboekt bij Lufthansa, ook in het hoogseizoen. Vluchten via Dusseldorf-Munchen- Orlando. Prijs pp +- 750, incl. bagage. Volgens mij nog steeds wel ongeveer deze prijs (momenteel zo'n 800) te krijgen. Als je het niet erg vindt om s'nachts aan te komen in Orlando zelfs voor 680, maar dat was voor ons geen optie ivm 2 kinderen.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Goed, dat je er al veel geweest bent draagt waarschijnlijk ook wel bij aan die keuze. Genoeg mensen (zoals wij) die nog níet veel naar Amerika zijn geweest, en gewoon graag van het natuurschoon willen genieten. Als het nog verder afglijdt hebben we dat in ieder geval gezien, redeneer ik dan maar.

Ben er desondanks ook van overtuigd dat het allemaal wel meevalt als je er bent. Gewoon normaal doen, je aan de regels houden, niet bij demonstraties in de buurt komen en dan is er niks aan de hand.

• Van der Berg
Ik ben recent afgelopen december nog aan de grens geweest met een overstap in Boston Logon International Airport naar Miami. Niks aan de hand en ging alles vrij snel en geen DNA onderzoek gehad. De beante (Douane) vroeg enkel wanneer onze terugreis was en wij konden heel snel verder lopen. Ik vroeg aan hem zelfs of hij de ESTA wou zien dat wij geprint hadden en had blijkbaar geen interesse, hoefde niet zei die.

Op de terugvlucht met een overstap in Boston Logon International Airport het zelfde verhaal, wij kwamen zonder problemen door.

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 10-02-2026 11:54 ]

• Marve79
diabyte schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Goed, dat je er al veel geweest bent draagt waarschijnlijk ook wel bij aan die keuze. Genoeg mensen (zoals wij) die nog níet veel naar Amerika zijn geweest, en gewoon graag van het natuurschoon willen genieten. Als het nog verder afglijdt hebben we dat in ieder geval gezien, redeneer ik dan maar.

Ben er desondanks ook van overtuigd dat het allemaal wel meevalt als je er bent. Gewoon normaal doen, je aan de regels houden, niet bij demonstraties in de buurt komen en dan is er niks aan de hand.
Je moet een beetje geluk hebben. Ik heb border patrol gehad waarbij ik zonder vragen door mocht lopen en ik heb er gehad die me het vuur aan de schenen legden en dat was jaren geleden toen Obama nog president was.

• Marve79
njitter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Ergens wonen en ergens op vakantie gaan zijn twee verschillende dingen. Zat mensen die naar Turkije op vakantie gaan maar het niet eens zijn met de politiek van Erdogan.

Ik zou ook niet in de US willen wonen maar ik ga er wel twee keer per jaar op vakantie.
Voor mij is dat toch wel hetzelfde hoor, ik ga niet naar plekken waar ik niet zou kunnen wonen. Daarom ga ik ook niet naar Turkije.

• Marve79
Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:16:
[...]

[...]

Doodsimpel omdat het allemaal wel meevalt. Ik ben voor werk om de maand in America en prive 1-2 keer per jaar. Praktisch is er niets veranderd. Brandstof prijzen zijn een stuk lager, dat is dan wel weer lekker, maar daar is ook alles mee gezegd. En lekker goedkoop door de zwakke dollar.

Lekker wegblijven uit blauwe steden en bij gewelddadige protesten en er is niets aan het handje. Aan de grens ook niet. En ik heb dan toch wel spicy memes op mijn telefoon. Vorige keer als grap "Fat Vance" als achtergrond van mijn telefoon als dare van een collega. Grensbewaker moest er om lachen.

En als je dan praat over iemand die "visa overstay risico" heeft dan ben ik het wel, mijn vrouw en kinderen zijn Amerikaans, en ik werk voor een Amerikaans bedrijf, en ik bezit grond in Amerika. Dat weten ze aan de grens, en elke keer zijn er vragen over, logisch, maar zelfs dan is er geen probleem, gewoon netjes en eerlijk zijn, uitreisticket hebben (kunnen ze zien), en geen grote bek hebben.
Zolang je zelf een rijke witte Amerikaan bent zal je weinig last ervaren inderdaad.

En wegblijven uit blauwe steden? Dat zijn nou juist de trekpleisters daar. San Fransicso. New York, Chicago, Seattle zijn juist de mooiste steden. Als je daar moet wegblijven blijft er weinig over.

• Hemingr
Marve79 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Zolang je zelf een rijke witte Amerikaan bent zal je weinig last ervaren inderdaad.

En wegblijven uit blauwe steden? Dat zijn nou juist de trekpleisters daar. San Fransicso. New York, Chicago, Seattle zijn juist de mooiste steden. Als je daar moet wegblijven blijft er weinig over.
Ik ben niet rijk en niet Amerikaans lol.

San Francisco mooi? Wellicht als je overal junks en stront op de stoep mooi vind wel lol.

[ Voor 7% gewijzigd door Hemingr op 10-02-2026 11:18 ]

Gecensureerd.

• Van der Berg
Wij wilden afgelopen december rechtstreeks op Miami International vliegen met de KLM per persoon even €1.248 dat is al €2.496 en dat is enkel alleen voor de vliegtickets. Wij kozen via JetBlue met een overstap in Boston Logon International echt bizar goed te doen 3 uur op de heenweg en terug 11 uur en 14 minuten en zijn wij zelfs nog de ijskoude Boston in geweest op de terugweg naar Amsterdam. Via JetBlue per persoon €654,29! Wel kom je aan op Miami Fort Lauderdale-Hollywood International Airport maar is ook zeer goed te doen. Uiteindelijk waren wij per persoon met vlucht en hotel inclusief ontbijtbuffet €1.211,29 kwijt (22/12 tot 31/12)

Met overstap is het net zo makkelijk als rechtstreeks, al gaat mijn eerste voorkeur uiteraard voor rechtstreeks maar als het verschil per persoon zo groot is.

Eind Mei (23/05 tot 04/06) gaan wij voor 11-nachten voor de allereerste keer naar Zuid-Oost Azië Malaysia en Singapore. Wij wilden met de KLM rechtstreeks op Kuala Lumpur vliegen, maar het bleek rond de €200 per persoon verschil te zitten aan meerprijs met slechts 1× 23KG ruimbagage. Nu vliegen wij vanaf Schiphol met QATAR AIRWAYS via een 2 uur overstap in Doha door naar Kuala Lumpur en per persoon maar €620,48! met daarbij ieder 2 keer ruimbagage tot 25KG (50KG) en 2 keer handbagage en 2 keer persoonlijke item. Op de terugvlucht is onze overstap 3 uur in Doha.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:16:
[...]

San Francisco mooi? Wellicht als je overal junks en stront op de stoep mooi vind wel lol.
opmerkingen als dat doen met meteen denken aan dit filmpje:

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Hemingr
ToolkiT schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:30:
[...]

opmerkingen als dat doen met meteen denken aan dit filmpje:
[YouTube: Why The Internet Is Terrified of London]
Persoonlijke ervaring lol. Voor mijn werk ben ik om de maand in San Franshitty, het is niet best, vooral downtown rond Union Square is het echt slecht.

Gecensureerd.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:32:
[...]

Persoonlijke ervaring lol. Voor mijn werk ben ik om de maand in San Franshitty, het is niet best, vooral downtown rond Union Square is het echt slecht.
Ik ben al een poosje niet meer downtown geweest, maar 20 jaar geleden had je daar ook al veel zwervers, maar nu dus erger geworden?
Het is wel een mooie stad verder :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Van der Berg
[...]

Niks van gemerkt toen wij in San Francisco waren zal aan mij liggen :)

• Carthrax
Masch schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Geen idee of het een optie is voor je, maar ik heb enkele weken geleden geboekt bij Lufthansa, ook in het hoogseizoen. Vluchten via Dusseldorf-Munchen- Orlando. Prijs pp +- 750, incl. bagage. Volgens mij nog steeds wel ongeveer deze prijs (momenteel zo'n 800) te krijgen. Als je het niet erg vindt om s'nachts aan te komen in Orlando zelfs voor 680, maar dat was voor ons geen optie ivm 2 kinderen.
Dusseldorf is wel een optie en Bremen ook dus daar kijk ik ook wel. Ben aan het kijken voor juli maar dan is het prijsverschil met Amsterdam nog niet heel groot.

In de avond aankomen is op zich niet erg maar meestal huren wij een huisje in de buurt van Davenport/Kissimmee en dan is het vaak wel handig om overdag aan te komen vooral als het in een gated community is. Een hotel overnachting is natuurlijk altijd een optie maar het is altijd zo lekker om na een lange vlucht en die verschrikkelijke I4 snelweg even in het prive zwembad te springen :P

• njitter
  • Niet online
[...]

Die protesten zijn makkelijk te vermijden.

• matthijst
Terug wel?
Vlieg op een vrijdag terug uit Tampa (4 sept).
Wellicht heen ook op bepaalde dagen? KLM/Delta (vlieg heen op Miami).

Edit: zo, ma, wo, vr rechtreeks heen naar Tampa in augustus met KLM.

[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 10-02-2026 11:53 ]

• Carthrax
matthijst schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Terug wel?
Vlieg op een vrijdag terug uit Tampa (4 sept).
Wellicht heen ook op bepaalde dagen? KLM/Delta (vlieg heen op Miami).
Ik had het verkeerd gezien indd er is wel een rechtstreekse naar Tampa alleen was niet op de dag dat ik heen wil dus dan moet ik even een dag wisselen en dan kan het wel. Alleen die prijs was ook nog redelijk hoog.

• DennusB
  • Niet online
Van der Berg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Niks van gemerkt toen wij in San Francisco waren zal aan mij liggen :)
Heel erg downtown SF wil je niet komen, maar aan de Fisherman's Wharf is het prachtig en geen junk of troep te bekennen!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Dan ben je niet heel goed geïnformeerd.
Puur omdat wij heel erg gericht zijn op Hollywood-achtige steden. Om er eens wat te noemen: San Diego, El Paso, Albuquerque, Fort Worth, Dallas, Denver, Tucson, Fresno, Atlanta, Arlington, Pittsburgh, Cincinnati.

Als je daar per stad de top 10 eens opzoekt dan kom je op een heel mooi lijstje terecht. Pak je wat museums mee of specifieke interesses (US Air Force, Denver) dan bouw je daar al snel een mooie vakantie van.

Als je de natuur meeneemt dan kun je die lijst met een factor 1000 uitbreiden van de bekende National Parks, State Parks tot wilderness area's (de onbekende pareltjes). Als je nou niks met Trump/politiek en gezeik te maken wil hebben dan google eens op de term 'Overlanden' en vraag (een Amerikaans, niet Nederlands) bedrijf om een route uit te stippelen in Idaho/Wyoming/Montana/Washington. Je komt maximaal 5 mensen tegen, geen interactie met 'gekkies' en je hebt de vakantie van je leven als het je ding is.

In 1997 waren de Mexicaanse immigranten al een groot probleem in El Paso waar ik woonde maar toen was er geen aandacht voor vanuit Nederland of Europa. Nu kun je twee dingen doen: je daar compleet op focussen en je gaan bemoeien met problemen die niets met jou te maken hebben (zij bemoeien zich ook niet met de wolven op de Veluwe om maar wat te noemen). Of je kunt accepteren dat er veel culturele invloeden zijn en daar het positieve uithalen. Op het gebied van eten/koken kun je daar heel veel leren en vrijwel overal (in het zuiden dan) laten ze je graag zien hoe bijv. e.e.a. gemaakt wordt.

Dat is natuurlijk maar een heel klein voorbeeld maar dat kun je overal wel toepassen denk ik zo op gebieden die voor jou wellicht relevanter zijn. Zo vreemd zijn de Amerikanen echt niet.

In other news ben ik de vluchten/auto's in de gaten aan het houden. Rechtstreeks naar Seattle/SFO bounced heel erg qua prijs maar Schiphol is en blijft stervensduur in vergelijking met België / Duitsland. Qua auto's valt ook wel op dat San Francisco veel goedkoper is dan Denver op welke reden dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 10-02-2026 12:16 ]

• Marve79
[...]

Het is al 10 jaar geleden dat ik er geweest bent, toen vond ik het een geweldige stad maar misschien is er al veel veranderd. Maar ik las dat de zwervers ook al in Beverly Hills liggen dus ja, beter wordt dat land er niet op.

• Marve79
Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:32:
[...]

Ja goed, Brussel zuid liggen ook junks. Elke grote stad heeft dat.

• Hemingr
Marve79 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Ja goed, Brussel zuid liggen ook junks. Elke grote stad heeft dat.
Dit noemt men een drogreden van relatieve privatie.

Gecensureerd.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Dit noemt men een drogreden van relatieve privatie.
Nou, niet echt, je moet gewoon niet zo stom zijn om in Tenderloin te gaan zitten. Dat weet je als je je een beetje voorbereidt. Ik heb ook wel klachten gezien van mensen die gewoon ergens een willekeurig goedkoop hotel hadden gekozen, drie keer raden waarom die zo goedkoop was... De ongelijkheid in de VS is heel groot, dus ja, als je zomaar kris-kras de stad doorgaat kom je vast door wat pauperwijken.

Ik heb in 2024 een lange fietstocht door de stad gemaakt, niks van Junks gezien. Van tevoren gewoon de leuke plekken uitzoeken. En dat is niet alleen Fishermans wharf of de golden gate bridge, China town en little Italy zijn ook leuk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Tuniq
bwerg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Nou, niet echt, je moet gewoon niet zo stom zijn om in Tenderloin te gaan zitten. Dat weet je als je je een beetje voorbereidt. Ik heb ook wel klachten gezien van mensen die gewoon ergens een willekeurig goedkoop hotel hadden gekozen, drie keer raden waarom die zo goedkoop was... De ongelijkheid in de VS is heel groot, dus ja, als je zomaar kris-kras de stad doorgaat kom je vast door wat pauperwijken.

Ik heb in 2024 een lange fietstocht door de stad gemaakt, niks van Junks gezien. Van tevoren gewoon de leuke plekken uitzoeken. En dat is niet alleen Fishermans wharf of de golden gate bridge, China town en little Italy zijn ook leuk.
Het is dit inderdaad!

Wat mij betreft is San Francisco 1 van de mooiste steden in de US en ik zou iedereen aanraden om het eens te bezoeken! Maar zoals veel grote steden in de US heeft het ook zijn problemen.

Nu is het wel zo dat toevallig 1 van de slechtste delen van de stad, Tenderloin, vlak bij veel grote hotels downtown ligt. Daar wil je dus niet zitten, maar zoals genoemd een beetje onderzoek voordat je ergens naartoe gaat wel handig. Veel mensen die hier belanden, kijken naar de kaart, denken lekker centraal, goede prijs en boeken er een hotel. Als ze even verder hadden gekeken dan je neus lang was, had je kunnen weten waarom je daar liever niet zit.

Dit probleem speelt overigens in veel steden in de US omdat de ongelijkheid nou eenmaal een stuk groter is als in Nederland.

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-02 12:41

s0kkie

Cowabunga

Ik ga aankomende zaterdag voor een weekje naar DC, ik ben sinds dec '23 niet meer in de US geweest, hoeveel is er nou echt waar van het controleren van je elektronische apparaten (ik neem een iPhone en MacBook mee voor in het vliegtuig films te kijken) en hebben mensen hier dit recentelijk nog ervaren bij het betreden van het land?
Ik post niks, like niks of volg niks wat met politiek te maken heeft op social media en in mijn album staan bijna alleen maar foto's van mijn huisdieren en mijn instrumenten.
Is het verstandig om nog wel apps te verwijderen of wordt het online alleen maar een beetje overdreven gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door s0kkie op 10-02-2026 23:24 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
s0kkie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:23:
Is het verstandig om nog wel apps te verwijderen of wordt het online alleen maar een beetje overdreven gemaakt?
Als men roept dat iedereen aan de grens zijn telefoon in moet leveren en dat elke post op social media doorgespit wordt, dan is dat inderdaad overdreven. Veel van die wetten en regeltjes bestaan al langer. Maar als tegenreactie zie je vaak, ook hier, dat het allemaal zwaar overdreven onzin is, ook dat klopt niet.
Nee, dat gebeurt niet massaal en van alle reizigers is het percentage dat hiermee te maken krijgt natuurlijk klein. Maar de realiteit is dat hun doelgroep uitgebreid is, de willekeur toegenomen en de rationaliteit is zoek. Gebeurt het bij jou? Zoals je het omschrijft is bij jou de kans zeer klein, maar nooit 0. Je hebt er niet veel aan, maar doe ermee wat je wil. Als je het risico echt wil beperken dan zorg je ervoor dat je apparaten "schoon" zijn, want wat er niet is, kunnen ze ook niet gebruiken. En voor wat iemand eventueel ooit op social media gezegt heeft hebben ze je telefoon op dat moment niet nodig.

• DennusB
  • Niet online
The Realone schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 03:19:
[...]

Als men roept dat iedereen aan de grens zijn telefoon in moet leveren en dat elke post op social media doorgespit wordt, dan is dat inderdaad overdreven. Veel van die wetten en regeltjes bestaan al langer. Maar als tegenreactie zie je vaak, ook hier, dat het allemaal zwaar overdreven onzin is, ook dat klopt niet.
Nee, dat gebeurt niet massaal en van alle reizigers is het percentage dat hiermee te maken krijgt natuurlijk klein. Maar de realiteit is dat hun doelgroep uitgebreid is, de willekeur toegenomen en de rationaliteit is zoek. Gebeurt het bij jou? Zoals je het omschrijft is bij jou de kans zeer klein, maar nooit 0. Je hebt er niet veel aan, maar doe ermee wat je wil. Als je het risico echt wil beperken dan zorg je ervoor dat je apparaten "schoon" zijn, want wat er niet is, kunnen ze ook niet gebruiken. En voor wat iemand eventueel ooit op social media gezegt heeft hebben ze je telefoon op dat moment niet nodig.
Lijkt me juist niet in je voordeel werken als je daar met lege devices aankomt, dan hebben ze vast het vermoeden dat je iets te verbergen hebt?
My 2 cents : Toen wij vorige jaar naar SF vlogen met 2 iPhones, 1 iPad, een Nintendo Switch en 2 Apple Watches = 0 issues. Werd niet eens naar gevraagd.

• Marve79
Ik ga aankomende zaterdag voor een weekje naar DC, ik ben sinds dec '23 niet meer in de US geweest, hoeveel is er nou echt waar van het controleren van je elektronische apparaten (ik neem een iPhone en MacBook mee voor in het vliegtuig films te kijken) en hebben mensen hier dit recentelijk nog ervaren bij het betreden van het land?
Ik post niks, like niks of volg niks wat met politiek te maken heeft op social media en in mijn album staan bijna alleen maar foto's van mijn huisdieren en mijn instrumenten.
Het is nog niet ingevoerd: https://visasnews.com/en/...nts-have-not-yet-changed/

Maar het komt wel, binnenkort moet je met je ESTA aanvraag alle informatie geven.
Het Amerikaanse agentschap voor Douane- en Grensbescherming heeft een voorstel ingediend waarbij toeristen hun socialemediageschiedenis van de voorbije vijf jaar verplicht toegankelijk zouden moeten maken ter controle. Het zou gaan om platformen als Tiktok, X en Instagram.

Ook alle gebruikte telefoonnummers van de voorbije vijf jaar, en e-mailadressen van de voorbije tien jaar, zouden gedeeld moeten worden, net als de namen en telefoonnummers van ouders, kinderen, broers en zussen. Bovendien zouden dan een scan van het gezicht, de iris en een vingerafdruk gemaakt worden. Vandaag moeten toeristen alleen hun mailadres, thuisadres, telefoonnummer en een noodcontactpersoon doorgeven.
Voor mij reden genoeg om daar zo ver mogelijk vandaan te blijven. Voor mij was die vingerafdruk al op het randje maar dat kon ik nog accepteren maar dit gaat me echt te ver.

• DennusB
  • Niet online
Marve79 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Het is nog niet ingevoerd: https://visasnews.com/en/...nts-have-not-yet-changed/

Maar het komt wel, binnenkort moet je met je ESTA aanvraag alle informatie geven.

[...]

Voor mij reden genoeg om daar zo ver mogelijk vandaan te blijven. Voor mij was die vingerafdruk al op het randje maar dat kon ik nog accepteren maar dit gaat me echt te ver.
Was dit voorstel niet juist afgeschoten?

• Grouchy

Grouchy

meep meep

DennusB schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Lijkt me juist niet in je voordeel werken als je daar met lege devices aankomt, dan hebben ze vast het vermoeden dat je iets te verbergen hebt?
My 2 cents : Toen wij vorige jaar naar SF vlogen met 2 iPhones, 1 iPad, een Nintendo Switch en 2 Apple Watches = 0 issues. Werd niet eens naar gevraagd.
Och, zat mensen die speciale laptops, mobieltjes en andere devices meekrijgen die na terugkomst worden geleegd. Da's gewoon policy vanuit je werkgever. Weten ze daar ook wel.

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28

JK

Denk je dat ze daar tijd voor hebben, om alles van iedereen te controleren? Het is overdreven. Hier en daar zal best een keer een controle zijn, maar de media blaast alles graag op.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
DennusB schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Bewijs wat er niet is kan meestal niet verzonnen worden. Maar met schoon bedoelde ik niet per se op een volledige leeg toestel, maar vrij van gevoelige zaken. Of in ieder geval wat er nu gevoelig wordt geacht.
JK schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Denk je dat ze daar tijd voor hebben, om alles van iedereen te controleren? Het is overdreven. Hier en daar zal best een keer een controle zijn, maar de media blaast alles graag op.
Waarom moet er altijd een punt gemaakt worden door in extremen te praten? Nee natuurlijk hebben ze geen tijd iedereen te controleren, daar gaat het ook niet over.

• Hemingr
Niets om je zorgen over te maken, gewoon lekker gaan. Belangrijkste is je verhaal goed hebben en beleeft blijven. Weten wat je doel is, weten wat je gaat doen, en vooral weten wanneer je weer pleite gaat. Eerlijkheid en duidelijkheid en zelfvertrouwen en je loopt bij wijze van spreken zo door.

[ Voor 13% gewijzigd door Hemingr op 11-02-2026 15:42 ]

Gecensureerd.

• Hemingr
DennusB schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Was dit voorstel niet juist afgeschoten?
De periode waarop men commentaar kan geven is gesloten, er is nog niets besloten.

Gecensureerd.

• Hemingr
Marve79 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:03:

[...]

Als je in europa binnenkomt van buiten de EU moet je ook je vingerafdrukken scannen dus tsja.

[ Voor 26% gewijzigd door Hemingr op 11-02-2026 15:53 ]

Gecensureerd.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:56
Hemingr schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Niets om je zorgen over te maken, gewoon lekker gaan. Belangrijkste is je verhaal goed hebben en beleeft blijven. Weten wat je doel is, weten wat je gaat doen, en vooral weten wanneer je weer pleite gaat. Eerlijkheid en duidelijkheid en zelfvertrouwen en je loopt bij wijze van spreken zo door.
Of je gebruikt gewoon de MPC app en ze stellen al bijna helemaal geen vragen meer…

• Tuniq
Dit is allemaal zeer overdreven. Ik ben nog nooit gevraagd om mijn device te tonen en heb dat ook nog nooit gezien of gehoord van anderen in mijn omgeving.

Nu is het wel zo dat ze het recht hebben om er naar te vragen. Ook dan zullen wat politieke memes in principe geen reden voor weigering zijn. Je bent ook niet verplicht je telefoon te tonen, maar als je het niet doet wanneer het gevraagd wordt, zal je wel geweigerd worden.

In de praktijk zullen ze wellicht vragen naar je device als het vermoeden bestaat dat de reden van je bezoek niet in orde is, overstay risk, verkeerd visa, etc. Als er dan in je telefoon berichten staan dat je ergens stage gaat lopen of even een paar maand gaat werken, heb je natuurlijk een probleem. En zo'n vermoeden zal vaak de reden zijn dat het willen checken.

Het grappige is dat dit allemaal groot in het nieuws staat de laatste tijd en nu iedereen zich zorgen maakt. De regels zijn niet heel anders als in de laatste jaren en toeristen worden niet opeens heel anders behandeld en onderworpen aan kruisverhoor bij customs. Vrijwel in alle nieuws gevallen waar een Europeaan geweigerd wordt, is er wel een ander verhaal op de achtergrond wat speelt, qua visa niet orde, esta niet goed ingevuld of iets dergelijks. Dit betekend natuurlijk niet dat er 0 procent kans is dat je gecontroleerd wordt, dus als je gemoed er beter van wordt dingen van je telefoon te verwijderen, dan kan je dat natuurlijk doen.

Er zijn overigens vele landen waar dit soort dingen hetzelfde zijn, dat is niet uniek voor de US. Ook als je naar Europa reist en customs vermoed dat je niet de juiste papieren hebt of intentie van bezoek kan het zijn dat je telefoon onderzocht wordt en als je nergens aan mee wilt werken, je ook geweigerd zal worden. Dus in dat opzicht is dat allemaal niet zo verschillend.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuniq op 11-02-2026 18:18 ]

• Ximenez
Er is over het fiscale jaar 2025 bijgehouden hoeveel procent van de inkomende reizigers een controle van de telefoon heeft gehad. Dat zijn er ruim 55k geweest, wat correspondeert met minder dan 0,01% van het totaal binnenkomende reizigers. De kans is dus echt minimaal, zelfs als ze sindsdien vijf keer zoveel zijn gaan controleren.

Kortom, doe qua voorbereiding waar je je goed bij voelt, maar maak je nou niet te veel zorgen.

• DennusB
  • Niet online
renegrunn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Of je gebruikt gewoon de MPC app en ze stellen al bijna helemaal geen vragen meer…
Ja dat werkte vorig jaar mei echt perfect bij ons!

• Carthrax
Haha ja bij ons ook, aan de hele rij voorbij lopen om later weer bij die zelfde rij mensen te staan te wachten op de koffers :P
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste