Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Tja, in 2023 schreef ik;Van der Berg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:02:
Ik zie alleen maar grote SUV voorbij komen. Zijn er ook kleinere wagens voor 2 persoons. Dat vreet enorm benzine al deze grote SUV's. Ik rij zelf 1 jaartje in mijn Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY Bouwjaar juni 2020. In deze Aygo gaat 35L met nog een zachtprijsje en ik rij heel economisch (3.5L/100KM gemiddeld op de autosnelweg). Maar ik verwacht dat bij zo'n SUV voor tanken al over de 100 dollar moet kosten per keer. Maar bij verhuur auto's in Amerika gaat het meestal om SUV. Begrijpen jullie mij niet verkeerd hele mooie auto's
Ik heb geen idee wat de tendens is (al lijkt het lang niet meer zo duur als toen - geen idee waarom), maar in Colorado afgelopen week was de gemiddelde prijs 3 USD voor een gallon regular. Momenteel in New Mexico ligt het nog lager, 2.90 gemiddeld. Dat is omgerekend nog geen 70 eurocent de liter! Lekker belangrijk dat die bak dan 1 op 7 (l/km) loopt.Het is allemaal wel een stuk duurder geworden sinds we Yellowstone verlaten hebben, zeker rondom Portland. Met name boodschappen (17 USD voor een zakje M&M's... zak chips ruim 5 USD) en brandstof; een gallon regular was nabij Yellowstone nog 4 USD en hier al dik 5 á 5,50. Zo goedkoop als in noordelijk Montana hebben we het helaas niet meer gezien (3,60 USD).
Doet mijn oude X5 thuis ook, en dat is een stuk pijnlijker...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Anyhow, we waren dus gestart in Denver. Dat viel ons heel erg mee qua "status" (daklozen en zo). In tegendeel; leuke, nette, stad waar genoeg moois te zien is. Historisch centrum, veel street art, maar vooral de Botanic Gardens zijn erg de moeite waard. Net erbuiten ligt Golden, dat is ook een erg leuk stadje met prachtige natuur.
De afgelopen dagen rond Albuquerque gespendeerd. Daar hebben we toch iets minder mee blijkt nu. Het voelt wat minder qua omgeving/sfeer - maar dat ligt wellicht aan ons. Onderweg hiernaartoe gehiked bij Rio Grande Del Norte National Monument, indrukwekkende kloof wat zeker aan te raden is (West Rim Trail). In ABQ zelf zijn het Aquarium en de Zoo ook leuk (je moet wat met 37 graden...)
Morgen verder richting White Sands National Park. Daarna zit New Mexico er weer op, dan rest nog Arizona, Utah (beide eerder geweest), South Dakota en wederom Colorado. Dus we hebben nog ff te gaan gelukkig
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 10-07-2025 07:26 ]
Ja selfie nog even uploaden als je geland bent en je kunt doorlopen naar de exit via de MPC bordjes (let op die zijn vaak klein).Rivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:14:
[...]
Kende MPC app nog helemaal niet, terwijl dit de 5e keer USA wordt. Of is dit iets nieuws?
Enfin; heb nu de app gedownload en ingevuld en heb nu dat CBP Form.
App geeft nu dit aan.. dat is goed so far?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nou ja, autoverhuurwebsites willen nog weleens zeggen dat ze een Aygo of iets vergelijkbaars hebben, maar dan krijg je een grotere.Rivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:04:
Natuurlijk kun je ook kleiner huren dan SUV. Al eens ooit op een autoverhuur website gekeken? Gaat een wereld voor je open. Een Aygo ga je er echter niet aantreffen.
Eén na laatste keer hadden wij gewoon de kleinste gekozen (want goedkoopste), en dan zien we wel wat je daadwerkelijk krijgt. Andere bij de balie werd al snel verteld dat ze grotere gratis kregen als upgrade, wij kwamen uiteindelijk uit op een Yaris Cross. Maar die garage, er was nog een enkele andere van dat formaat, maar de gemiddelde auto kon die Yaris 2x in. Of het nou gigantische pickups waren of minivans.
De laatste keer zelfde verhaal, dat keer een Dodge Challenger gekregen. Was niet meer de nieuwste, en hoewel hij me gewoon van A naar B bracht, verlangde ik met weemoed terug aan die Yaris Cross. Reed veel lekkerder
Als je lange roadtrips wilt maken in USA en/of Canada wil je écht geen kleine auto. Als je daar op gaat besparen, dan gaat er iets mis en had je beter niet die reis kunnen boeken.Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:56:
[...]
Nou ja, autoverhuurwebsites willen nog weleens zeggen dat ze een Aygo of iets vergelijkbaars hebben, maar dan krijg je een grotere.
Eén na laatste keer hadden wij gewoon de kleinste gekozen (want goedkoopste), en dan zien we wel wat je daadwerkelijk krijgt. Andere bij de balie werd al snel verteld dat ze grotere gratis kregen als upgrade, wij kwamen uiteindelijk uit op een Yaris Cross. Maar die garage, er was nog een enkele andere van dat formaat, maar de gemiddelde auto kon die Yaris 2x in. Of het nou gigantische pickups waren of minivans.
De laatste keer zelfde verhaal, dat keer een Dodge Challenger gekregen. Was niet meer de nieuwste, en hoewel hij me gewoon van A naar B bracht, verlangde ik met weemoed terug aan die Yaris Cross. Reed veel lekkerder
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Inderdaad en als ik kijk naar 3 weken (all-in) huur van die auto's (San Francisco, 3 t/m 24 september 2025 als voorbeeld) dan zijn die mini auto's relatief gigantisch duur.Rivanov schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Als je lange roadtrips wilt maken in USA en/of Canada wil je écht geen kleine auto. Als je daar op gaat besparen, dan gaat er iets mis en had je beter niet die reis kunnen boeken.
/f/image/mIZpfiEdD521Q6Qr9sXnZXZl.png?f=fotoalbum_large)
De app Spacecoast Launches geinstalleerd? Dan zie je wanneer er lanceringen zijn. Met SpaceX vaak meerdere in een week.MaZo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:12:
Morgen naar Tampa voor 3 weken Florida. De eerste dag meteen naar Universal Epic Universe voor de boys, dan hebben we dat vast gehad. Daarna door naar Cape Canaveral. Gelukkig geen andere grote bezienswaardigheden gepland staan, die hebben we allemaal eerder reeds gezien.
Wel pittig om meteen de dag na de reis in Epic rond te lopen, maar weet niet hoe oud de kids zijn, meestal zijn die wel vol met energie.
Mooiste van de lanceringen vond ik het terugkomen van de booster op land. Meestal komen ze terug richting zee. Ik was er in februari nog en toen heb ik 3 lanceringen gezien. Vanuit Orlando in de avond/nacht ook goed te zien, maar dichtbij is véél indrukwekkender.
Ja, zodra je geland bent kun je verder. Moet je selfies maken (onthou de volgorde), en heb je 4 uur de tijd om door de controle te gaan.Rivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:14:
[...]
Kende MPC app nog helemaal niet, terwijl dit de 5e keer USA wordt. Of is dit iets nieuws?
Enfin; heb nu de app gedownload en ingevuld en heb nu dat CBP Form.
App geeft nu dit aan.. dat is goed so far?
[Afbeelding] [Afbeelding]
The best is yet to come
Dank voor de tip, heb hem meteen geïnstalleerd. Had wel al op de website van de NASA gekeken.JK schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:13:
[...]
De app Spacecoast Launches geinstalleerd? Dan zie je wanneer er lanceringen zijn. Met SpaceX vaak meerdere in een week.
Wel pittig om meteen de dag na de reis in Epic rond te lopen, maar weet niet hoe oud de kids zijn, meestal zijn die wel vol met energie.![]()
Mooiste van de lanceringen vond ik het terugkomen van de booster op land. Meestal komen ze terug richting zee. Ik was er in februari nog en toen heb ik 3 lanceringen gezien. Vanuit Orlando in de avond/nacht ook goed te zien, maar dichtbij is véél indrukwekkender.
Kids zijn 6 en 10. Wordt pittig na een lange reis, maar ze zijn vol energie dus dat gaat wel goed komen.
We zijn maar met z'n tweeën.. dus die volgorde komt wel goed.Dean Martin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Ja, zodra je geland bent kun je verder. Moet je selfies maken (onthou de volgorde), en heb je 4 uur de tijd om door de controle te gaan.
Thanks voor de tip!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat een onzin. Sorry hoor, maar als je zo met gestrekt been erin gaat. Die Toyota Yaris reed prima, heeft ons ook nog offroad een stuk gebracht. En natuurlijk je rijdt veel dus moet beetje comfortabel zijn. Tegelijk was het doel van de vakantie niet om veel in een suv te zitten.Rivanov schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Als je lange roadtrips wilt maken in USA en/of Canada wil je écht geen kleine auto. Als je daar op gaat besparen, dan gaat er iets mis en had je beter niet die reis kunnen boeken.
En die Dodge Challenger, zou die wel jouw goedkeuring krijgen? Want die reed toch echt een stuk minder comfortabel.
Daadwerkelijk in een Aygo een roadtrip doen zou ik niet aanraden. Ben je van de grote autos en ga je op roadtrip, natuurlijk huur iets wat je gaaf vindt. Maar ik heb nul spijt ervan dat we niet meer hebben uitgegeven om iets groters dan die Yaris te krijgen met zijn tweeën.
Oh, was niet de intentie om er met gestrekt been in te gaan hoor. Wilde er enkel mee zeggen dat als je bewust een kleine auto wilt uit kostenbesparing, dan weet ik niet of je juist daarin wel moet besparen. Maar uiteindelijk ieder zijn ding!Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Wat een onzin. Sorry hoor, maar als je zo met gestrekt been erin gaat. Die Toyota Yaris reed prima, heeft ons ook nog offroad een stuk gebracht. En natuurlijk je rijdt veel dus moet beetje comfortabel zijn. Tegelijk was het doel van de vakantie niet om veel in een suv te zitten.
En die Dodge Challenger, zou die wel jouw goedkeuring krijgen? Want die reed toch echt een stuk minder comfortabel.
Daadwerkelijk in een Aygo een roadtrip doen zou ik niet aanraden. Ben je van de grote autos en ga je op roadtrip, natuurlijk huur iets wat je gaaf vindt. Maar ik heb nul spijt ervan dat we niet meer hebben uitgegeven om iets groters dan die Yaris te krijgen met zijn tweeën.
Hoe lang was die reis? En hoe deed je dat met koffers, toebehoren en de rest dan? Zo'n Yaris (of X-Yaris of Yaris Cross) die is al problematisch met mijn standaard koffer erin te krijgen (moet naar de achterbank). Verder als je je er prima bij voelt dan gewoon lekker doen toch?Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Wat een onzin. Sorry hoor, maar als je zo met gestrekt been erin gaat. Die Toyota Yaris reed prima, heeft ons ook nog offroad een stuk gebracht. En natuurlijk je rijdt veel dus moet beetje comfortabel zijn. Tegelijk was het doel van de vakantie niet om veel in een suv te zitten.
Als ik onze (specifieke roadtrips) even erbij haal dan gingen wij van:
Ford Edge
Ford Explorer
Ford Expedition Max
Chevrolet Tahoe
Chevrolet Suburban
Nissan Armada
GMC Yukon XL
Nissan Armada
Ik zou puur vanwege de ruimte en het gemak (met name opladen van spullen onderweg) niet eens meer kunnen voorstellen dat we met een Ford Edge rondgereden hebben. En die Ford Explorer precies hetzelfde inmiddels. Al die anderen waren prima en groot zat al was de eerste Armada (2019 model) wel een klap kleiner dan het model wat we afgelopen jaar hadden. Toen we in El Paso woonden heeft mijn pa een auto gekocht en daar hebben wij (Typhone had nog geen rijbewijs toen en was pas 12) heel wat roadtrips mee gemaakt en daar pastte (met zijn vieren) wonderwel altijd alles in:
Een eind jaren '70 Buick Le Sabre maar die noemden wij altijd schroefje omdat het logo op de motorkap gestolen was en daar was heel vakkundig door de dealer een schroefje in gedraaid
:strip_exif()/f/image/GpL7rzUUJd46gXl7FP4uYN7D.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke nationale parken? Rondje Las Vegas > San Fransico > LA met alle bijbehorende parken hebben wij met een Mustang cabrio gedaan. Zeker een aanrader! Alleen in Death Valley konden we sommige stukken niet rijden i.v.m. de beperkte bodemvrijheid van de 'Stang. Cabrio voegt echt wat toe aan de ervaringWasmachine schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:17:
Zouden jullie een Mustang cabrio of toch een normale SUV aanraden voor een rondreis door de nationale parken in augustus?
Tip: vraag bij het huren om een windscherm. Die hadden wij er niet bij, open rijden >55 mijl wordt daardoor oncomfortabel. Scheelt enorm, kan in mijn eigen cabrio 160+ rijden zonder dat de wind hinderlijk of koud wordt.
Binnenkort voor de derde keer naar 'Murica, huurauto's tot dusver:
1. Ford Mustang cabrio
2. Dodge Challenger
3 (eind augustus) Ford F150
Moet eigenlijk nog een keer een Chevy Suburban of Lincoln Navigator huren, dan heb ik het lijstje Amerikaanse sleeën compleet
Wij hebben het de keren zonder kleine altijd met Cabrio gedaan, ooit begonnen met een Sebring maar later ook Camaro;s en Corvette, soms moet je koffer dan even op de achterbank maar dat is het wel waard.Wasmachine schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:17:
Zouden jullie een Mustang cabrio of toch een normale SUV aanraden voor een rondreis door de nationale parken in augustus?
Vergeet niet om je riem door het hengsel van de koffer te doen overigens, komt regelmatig voor dat ze bij het stoplicht de koffer van de achterbank trekken.
Bij Sixt kan je ook deftige Europeesche cabrio's huren, BMW 4 of BMW 8. Hoef je niet in de Golf Cabrio van de amerikaanse huur wereld te zitten, namelijk de Mustang
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Chevrolet Colorado.
/f/image/WfMromBQHjhhF46ioewRGwsi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 10-07-2025 14:13 ]
Ooh ja pick-up is wel leuk ja. Lekker Amerikaans enz.Rivanov schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:12:
Komende reis (30 augustus - 22 september) wordt dit (of vergelijkbaar) onze huurauto.
[Afbeelding]
Wij hebben dit jaar ook weer een BMW X7, is de afgelopen jaren prima bevallen dus niet verder gekeken
We gaan over 4 weken, vliegen vanaf Schiphol rechtstreeks op Houtston met KLM. Afgelopen jaar heeft Delta ons een nacht op JFK laten zitten (wel met hotel kamer) omdat ze de vlucht geannuleerd hadden en dat was zo naadje met de kleine erbij dat we met overstap waarschijnlijk nooit meer gaan doen.
Vanaf Houston (Galveston) naar Austin, dan naar een range, Rosswell, El Paso, Big Band national park, San Antonio, Corpus Christi en weer naar Houston.
In El Peso hebben we een weekje een huis gehuurd met eigen zwembad etc, kunnen we vanuit daar de drie nationale parken in de buurt doen en in de middag/avond toch lekker zwemmen etc. Toch een leuk rust momentje tussendoor.
/f/image/5jsIlQUcOC8HkNsqMUDMYpfy.png?f=fotoalbum_large)
We hebben van Alaska tot Florida bijna alles wel gezien inmiddels maar Texas is voor ons helemaal nieuw, dus zijn erg benieuwd.
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 10-07-2025 14:41 ]
Tenzij je een GT mee krijgt, dat is met een 5L V8 toch wel leuk voor een keer (heb zelf gelukt gehad dat ik zowel de cabrio als de coupe Mustang in de GT uitvoering heb kunnen rijden).Donstil schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:10:
[...]
Bij Sixt kan je ook deftige Europeesche cabrio's huren, BMW 4 of BMW 8. Hoef je niet in de Golf Cabrio van de amerikaanse huur wereld te zitten, namelijk de Mustang
Voor de rest kies ik eigenlijk (als er al te kiezen valt) voor een Europese/Aziatische auto als het kan, de laatste keren zijn dit mijn auto's geweest:
- Jeep Compass (1 dag, leuke kar maar het echte premium niet van kunnen ontdekken).
- Mazda CX5 (6000 km mee gereden, saaie degelijk kar, prima roadtrip kar ook niet te groot)
- Genisis GV70 (Ruim 1000 km mee gereden, vond ik wel een lekkere premium SUV)
- Toyota 4Runner (Ruim 1500 km mee gereden, zo nieuw dat er nog een stukje plastic folie op de moterkap zat, prima kar op zich maar wat mij betreft een tikje aan de grote kant en weinig elegant/ vrij lomp)
- BMW X3 (Ruim 3000 km mee gereden, meer dan prima auto voor roadtrip, fijn ook dat de motoriseringen in de VS standaard wat ruimer zijn
)
- KIA Sorento (gevalletje er was niet zoveel te kiezen, uitermate saaie bak en qua rijden ook niet heel fijn)
- BMW 3 xDrive (helemaal top, ook gloedje nieuw)
- Chrysler Town & Country (ook weer een gevalletje je hebt niets te kiezen met 4 volwassen, wat een drama bak om te rijden en ook nog eens bizar lomp)
- Ford Edge/Explorer (voor met zijn tweeën vind ik een Edge echt prima, maar wel plastic fantastic qua intereur)
- Ford Flex
(ook weer een geval of dit of niets cq. bizar veel bijbetalen voor 2 dagen huurauto)
- Kan mij ook nog een grote sedan herinneren die ook echt daadwerkelijk het slagschip gevoel had met de deining.
Ja bij de wat duurdere partijen heb je daar af en toe nog wel kans op, vroeger wel vaker.PolarBear schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:09:
[...]
Tenzij je een GT mee krijgt, dat is met een 5L V8 toch wel leuk voor een keer (heb zelf gelukt gehad dat ik zowel de cabrio als de coupe Mustang in de GT uitvoering heb kunnen rijden).
Alleen bij de "Sunny Cars" verhuurmaatschappijen is het bijna allemaal de 4 cyl geworden, met misschien nog de 6 cyl als je geluk hebt.
Bij de verhuurders in de VS waar we tot nu toe zijn geweest hebben we telkens de kleinste auto genomen, dat was elke keer een sedan, een stuk groter dan onze eigen hatchback. Wat we met de koffers deden is ze gewoon in de kofferbak gooien... En voor willekeurige troep hadden we nog een achterbank vrij. Zodra alles past dan boeit het me verder weinig. En in een Amerikaanse auto past doorgaans toch alles wel wat je in een vliegtuig mee kan nemen.Typhone schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe lang was die reis? En hoe deed je dat met koffers, toebehoren en de rest dan? Zo'n Yaris (of X-Yaris of Yaris Cross) die is al problematisch met mijn standaard koffer erin te krijgen (moet naar de achterbank). Verder als je je er prima bij voelt dan gewoon lekker doen toch?
Per se in een dodge of SUV rijden voor het gevoel, tjah, ieder zijn ding. Ik ga er heen ondanks de auto's daar.
De kleinste auto bij een autoverhuur in Spanje of Zweden zal direct een heel ander verhaal zijn. Ironisch genoeg probeerde de dame bij Herz in Spanje me een grotere auto aan te praten, dat had ik echt nodig voor een beetje rondrijden... Mooi niet dus, want een Amerikaanse SUV past helemaal niet door de straatjes van de kleine oude dorpjes daar.
[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 10-07-2025 15:38 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
3.5 week ongeveer. SLC --> Yellowstone --> Grand Teton --> Arches --> Grand Canyon --> Zion --> Bryce --> SLC (met wat kleinere tussenstops). Dus genoeg in de auto alsnog gezetenTyphone schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe lang was die reis? En hoe deed je dat met koffers, toebehoren en de rest dan? Zo'n Yaris (of X-Yaris of Yaris Cross) die is al problematisch met mijn standaard koffer erin te krijgen (moet naar de achterbank). Verder als je je er prima bij voelt dan gewoon lekker doen toch?
Maar inderdaad twee personen: Twee koffers in de kofferbak paste voor ons, en dan dagrugzak, wandelschoenen, nog wat random snacks enzo
Nu neemt de één meer bagage mee dan de ander. Op het vliegveld zie ik weleens mensen met twee gigantische koffers pp dat ik ook me afvraag wat die allemaal wel niet meenemen.
Zo zeker kan je dat natuurlijk niet stellen. Ik heb in gigantische SUV's tot aan sedans en sportwagens gereden en qua rijcomfort heb ik het liefst een luxe sedan eigenlijk. Voor ruimte pak je een SUV en de hoge zit is wel leuk natuurlijk.Rivanov schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Wij kiezen nu voor een mid size SUV, maar dat is inclusief de overweging voor one-way-rental (= extra fee van een paar honderd euro). Grotere auto zou leuk zijn maar is echt overkill voor 2 volwassenen met 2 rugzakken (geen eens koffers). Route en bestemmingen gaan dan toch wel voor in de planning en de keuzemogelijkheden, maar goed: wie ben ik.
Ik sta dan weer te kijken hoe men wil besparen op fees voor dingen als one-way-rental (die je gehele planning beinvloeden) of zelfs de America The Beautiful Pas die eigenlijk al spotgoedkoop is met 80 dollar en die dan toch tweehands willen.
[ Voor 24% gewijzigd door Justinn1988 op 10-07-2025 15:54 ]
Het voordeel van die app, is dat je ook vlak voor de lancering de livestream hebt en vrij nauwkeurig kan schatten hoe laat 'ie omhoog gaat. Website van NASA is volgens mij ook niet altijd compleet of het is lastiger te vinden.MaZo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Dank voor de tip, heb hem meteen geïnstalleerd. Had wel al op de website van de NASA gekeken.
Kids zijn 6 en 10. Wordt pittig na een lange reis, maar ze zijn vol energie dus dat gaat wel goed komen.
Ze zijn ongetwijfeld vroeg wakker, dus dan kan je ontbijten en bijna meteen naar Epic. Ik ben daar zelf nog niet geweest, was toen nog dicht. Wil er nog wel een keertje heen, met name voor Super Mario World, maar ben geen hele grote pretpark-fan. Leuk om ze allemaal een keer gezien te hebben, maar ik blijf er zelf niet in hangen.
Ik denk zelfs als je in Tampa bent en er is 's avonds in het donker een lancering, dat je 'm nog wel kan zien. In Orlando zag ik zelfs de oranje gloed aan de horizon en ook de booster zag ik richting zee landen. Al moet je bij die laatste wel weten waar je naar moet kijken en ook blijven kijken, want na lancering komt ie ik meen pas na 5-8 minuten naar beneden. Ik verwacht niet dat je de booster in het donker terug ziet komen vanuit Tampa.
Met een kleine auto kan je best een rondreis maken, maar een grotere auto heeft vaak wel comfortabelere stoelen zodat je langer kan reizen zonder een pijnlijke bips. Ook een grotere motor, meer koppel en dus betere trekkracht in de bergen. Ook bij een ongeluk hoop ik dat de kreukelzones groter zijn of ze uitgebreidere airbags hebben. Zelf neem ik altijd een intermediate of fullsize, afhankelijk of ik alleen reis of met mijn vrouw. Ik weet niet wat ik ga doen zodra de kids mee gaan (2 stuks).Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Hier in Nederland heb ik een klein autootje (1 liter, 3 cilinder) en in Duitsland de heuvels op (snelweg) is vaak echt aanpoten. Los daarvan, na 5 uur rijden (met pauzes), had ik toch wel een pijnlijk zitvlak. Iets wat ik in Amerika minder snel heb.
Voorheen boekte ik altijd Economy, want kleiner dan intermediate hadden ze niet en vaak reed je nog met een full size weg ook. Tegenwoordig krijg je gewoon een kleine auto als je die boekt.
Een midsize SUV is echt meer dan prima, imho. Het hoeft allemaal niet zo groot te zijn, zeker niet met z'n 2en. Afgelopen jaar een rondje westkust gedaan in een midsize SUV, werd uiteindelijk een Honda HRV, en die kan meer dan makkelijk mee over de lange afstanden die je rijdt.Justinn1988 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Zo zeker kan je dat natuurlijk niet stellen. Ik heb in gigantische SUV's tot aan sedans en sportwagens gereden en qua rijcomfort heb ik het liefst een luxe sedan eigenlijk. Voor ruimte pak je een SUV en de hoge zit is wel leuk natuurlijk.
Wij kiezen nu voor een mid size SUV, maar dat is inclusief de overweging voor one-way-rental (= extra fee van een paar honderd euro). Grotere auto zou leuk zijn maar is echt overkill voor 2 volwassenen met 2 rugzakken (geen eens koffers). Route en bestemmingen gaan dan toch wel voor in de planning en de keuzemogelijkheden, maar goed: wie ben ik.
Ik sta dan weer te kijken hoe men wil besparen op fees voor dingen als one-way-rental (die je gehele planning beinvloeden) of zelfs de America The Beautiful Pas die eigenlijk al spotgoedkoop is met 80 dollar en die dan toch tweehands willen.
/f/image/d8lKefWya3Xo3ZI0K2OcTuzb.png?f=fotoalbum_large)
Dat zijn echt allemaal verbanden die helemaal niet waar hoeven te zijn. Ik heb ooit in een Chinese budget-SUV gezeten, het comfort was echt het kutste wat ik ooit in een auto heb gehad, en een luxe mini zat juist heerlijk. Grotere motor in een SUV dan in een kleine auto hoeft ook helemaal niet, een stevige uitvoering van een polo rijdt juist uitstekend in de bergen, en is ook lichter. In de bergen is groot soms trouwens juist ook onhandig, minder wendbaar. En wat betreft veiligheid, SUV's rollen weer makkelijker omver en zijn minder wendbaar.JK schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:19:
Met een kleine auto kan je best een rondreis maken, maar een grotere auto heeft vaak wel comfortabelere stoelen zodat je langer kan reizen zonder een pijnlijke bips. Ook een grotere motor, meer koppel en dus betere trekkracht in de bergen. Ook bij een ongeluk hoop ik dat de kreukelzones groter zijn of ze uitgebreidere airbags hebben.
Wederom: als je SUV's nou eenmaal het fijnste vindt, veel plezier ermee. Maar ik heb het "groter is beter dus dat wil je echt hebben" nooit gesnapt zolang je geen verhuiswagen nodig hebt of zes passagiers moet vervoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 10-07-2025 20:01 ]
Waar ergens zit je precies in El Paso?Donstil schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:39:
Dit topic eigenlijk een beetje vergeten, ondanks de tips voor Texas die ik eerder kreeg.
We gaan over 4 weken, vliegen vanaf Schiphol rechtstreeks op Houtston met KLM. Afgelopen jaar heeft Delta ons een nacht op JFK laten zitten (wel met hotel kamer) omdat ze de vlucht geannuleerd hadden en dat was zo naadje met de kleine erbij dat we met overstap waarschijnlijk nooit meer gaan doen.
Vanaf Houston (Galveston) naar Austin, dan naar een range, Rosswell, El Paso, Big Band national park, San Antonio, Corpus Christi en weer naar Houston.
In El Peso hebben we een weekje een huis gehuurd met eigen zwembad etc, kunnen we vanuit daar de drie nationale parken in de buurt doen en in de middag/avond toch lekker zwemmen etc. Toch een leuk rust momentje tussendoor.
[Afbeelding]
We hebben van Alaska tot Florida bijna alles wel gezien inmiddels maar Texas is voor ons helemaal nieuw, dus zijn erg benieuwd.
Mag ook per DM want ik vind het nu al machtig mooi
Als je nog tips nodig hebt just ask voor die regio.
Ik ga al 17 jaar, heb naar schatting al snel 150d km gereden in noord Amerika maar nog nooit het gevoel gehad dat ik een klein en wendbaar autootje moest hebben, het zijn de Dolomieten niet.bwerg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:59:
[...]
Dat zijn echt allemaal verbanden die helemaal niet waar hoeven te zijn. Ik heb ooit in een Chinese budget-SUV gezeten, het comfort was echt het kutste wat ik ooit in een auto heb gehad, en een luxe mini zat juist heerlijk. Grotere motor in een SUV dan in een kleine auto hoeft ook helemaal niet, een stevige uitvoering van een polo rijdt juist uitstekend in de bergen, en is ook lichter. In de bergen is groot soms trouwens juist ook onhandig, minder wendbaar. En wat betreft veiligheid, SUV's rollen weer makkelijker omver en zijn minder wendbaar.
Wederom: als je SUV's nou eenmaal het fijnste vindt, veel plezier ermee. Maar ik heb het "groter is beter dus dat wil je echt hebben" nooit gesnapt zolang je geen verhuiswagen nodig hebt of zes passagiers moet vervoeren.
Zeker kamp “groter is beter” dus. Al is het maar omdat “groter is beter” vaak ook gepaard gaat met veel andere opties die de kleintjes simpelweg niet hebben. Airco in je stoelen, standkachel voor zowel warmte als airco, meer bereik door grotere tank (ook icm grotere motor), veel sterkere motor, onze bak van vorigjaar had zelfs massage stoelen. Allemaal vast niet nodig maar zeker lekker om te hebben.
Zo zeker, wij hebben het eens in een BMW 7 gedaan toen we nog zonder kleine gingen. Dat was echt fantastisch. Doe mij ook maar een Luxe Sedan over een grote SUV.Justinn1988 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Zo zeker kan je dat natuurlijk niet stellen. Ik heb in gigantische SUV's tot aan sedans en sportwagens gereden en qua rijcomfort heb ik het liefst een luxe sedan eigenlijk. Voor ruimte pak je een SUV en de hoge zit is wel leuk natuurlijk.
Helaas zijn de BMW 7 en Mercedes S echt buiten proportioneel duurder dan de BMW X7 en Mercedes GLS.
Hertz, dus soms grotere auto, maar iig niet kleiner dan midsize suv.
[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 11-07-2025 00:09 ]
Yes!Pipmitz schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:09:
Even een korte vraag, wij zijn in 2023 op een ESTA de US binnengekomen en vertrekken aanstaande woensdag weer op een nieuwe goedgekeurde ESTA. Kan ik dan de MPC app gewoon gebruiken?
Weet niet op welk vliegveld je arriveert, maar let goed op de MPC bordjes. Niet op elk vliegveld staat het duidelijk aangegeven. Op JFK is het bijvoorbeeld niet te missen, op Boston Logan was het niet duidelijk.
Wij kennen El Paso inhoudelijk niet hoor. Maar kreeg dat hier als tip en toen daar gaan kijken, aan de oostkant van de stad liggen wijken met van die typische Amerikaanse (huur) huizen/villas (5slaapkamers, 5 badkamers, twee woonkamers, zwembad, dat spul). Die wij nu huren in El Paso kost €2000 voor 6 nachten dus dat is ook prima te doen. Vanaf die wijk is het een uurtje naar White Sands national park en anderhalf uur naar Guadalupe National Park en/of Carlsbad caverns national park.Typhone schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:50:
[...]
Waar ergens zit je precies in El Paso?
Mag ook per DM want ik vind het nu al machtig mooi.
Als je nog tips nodig hebt just ask voor die regio.
We kunnen dan een dagje park doen, thuis lekker zwemmen, dagje rust, dagje ander park en bij thuiskomst weer zwemmen, enz.
We zijn geen hikers meer en dit houd het relaxed maar ook voor ons dochtertje (6) leuk.
Aah, dan kwam de tip ook van jou denk ik 🙏🏼.Typhone schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:59:
@Donstil ja ik heb er al met al 2 jaar gewoond dus ik ken het wel goed tot heel goed. Wij hadden een huis aan de Timberwolf Drive aan de westkant bij Fort Bliss. De Franklin Mountains hebben een mooie scenic drive met uitzicht over de stad btw.
Heb je een DM gestuurd met straat/buurt enz.
Tweede week zitten we op Cape Cod. Je kunt daar alle kanten op zoals dagje Nantucket of Martha's Vineyard. Iemand tips welke van de 2 het leukste / mooiste is of andere aanraders? Rhode Island ken ik inmiddels wel, evenals Boston zelf.
Je praat over een Chinese budget-SUV. Dan snap je dat daar geen lekkere stoelen in hoeven te zitten, toch? Ze bezuinigen op het één en ander.bwerg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:59:
[...]
Dat zijn echt allemaal verbanden die helemaal niet waar hoeven te zijn. Ik heb ooit in een Chinese budget-SUV gezeten, het comfort was echt het kutste wat ik ooit in een auto heb gehad, en een luxe mini zat juist heerlijk. Grotere motor in een SUV dan in een kleine auto hoeft ook helemaal niet, een stevige uitvoering van een polo rijdt juist uitstekend in de bergen, en is ook lichter. In de bergen is groot soms trouwens juist ook onhandig, minder wendbaar. En wat betreft veiligheid, SUV's rollen weer makkelijker omver en zijn minder wendbaar.
Ik ben trouwens niet van de SUV's, maar gewoon Intermediate / Full size sedans. En die luxe Mini is o.a. luxe vanwege betere stoelen. Maar die luxe Mini's ga jij niet aantreffen in de Economy / Compact rijen bij de verhuurders. Dat zou eerder een soort Luxury zijn. Voor Economy / Compact praat je over kleine hatchbacks a la Chevrolet Spark, Mitsubish Mirage, een kleine Ford Focus etc. en dan praat je ook niet over een zwaar motorblok in die auto met veel koppel, want je krijgt dan gewoon de goedkoopste versie van die auto, niet de meest luxe variant. Nou ja, de een-na-goedkoopste, want er zitten vaak wel 4 deuren in.
Qua wendbaarheid in de bergen; de wegen zijn breed, welke wendbaarheid van een kleine auto heb je nodig? Alleen als de wegen smal en flink bochtig zijn (haarspeldbochten), dan is dat makkelijker met een kleintje. Maar haardspeldbochten op vier wielen blijft nog altijd makkelijker dan op twee wielen (mijn andere hobby).
Ik ben 20x naar de USA geweest, heb bijna de helft van de staten bezocht en je zal mij niet in de kleinste autootjes krijgen, die heb ik thuis al. De 19e keer had ik een Compact gehuurd, maar zelfs die was kleiner dan voorheen, dat ik bij het hokje vroeg of dat serieus een Compact was en wel een Economy leek. Hij wees mij toen naar een Intermediate die ik mee mocht nemen en ook alleen die. Dat aanbod nam ik gretig aan.
Verder meende ik dat je bij SUV's je 'kofferruimte' niet af kan sluiten voor het zicht, dus qua verzekering is dat weer lastig als ze je auto leegroven als je koffers in het zicht lagen. Of er moet dan een doek over heen. Weet er even het fijne niet van, maar wel dat reisverzekeringen het niet uitbetaalden omdat dus koffers zichtbaar waren via de ramen.
Hehe ik kan het je wel verklappen: wij hadden vorig jaar twee grote persoonlijke koffers, eentje voor de campinggear en eentje was bijna leeg maar die kwam vol mee terug (tools, campinggear, kleding, hikespullen). Met name allerlei handige accessoires die in de USA spotgoedkoop zijn en hier beginnen (kookstelletjes bijv) vanaf €80 voor ultra lightweight.Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:36:
[...]
3.5 week ongeveer. SLC --> Yellowstone --> Grand Teton --> Arches --> Grand Canyon --> Zion --> Bryce --> SLC (met wat kleinere tussenstops). Dus genoeg in de auto alsnog gezeten.
Maar inderdaad twee personen: Twee koffers in de kofferbak paste voor ons, en dan dagrugzak, wandelschoenen, nog wat random snacks enzoop de achterbank. Met vier personen gaat dat zeker niet lukken, en met drie wordt het voor de derde al wel erg gezellig op de achterbank.
Nu neemt de één meer bagage mee dan de ander. Op het vliegveld zie ik weleens mensen met twee gigantische koffers pp dat ik ook me afvraag wat die allemaal wel niet meenemen.
Verder als het past en je voelt je er goed bij gewoon lekker rondrijden in dat wat je fijn vindt zou ik zeggen.
2 x een Ford Explorer meegekregen en daar zit geen scherm voor bagagecompartiment in hoor. En in de Kia Telluride die laatste keer meekreeg ook niet dus er zijn zeker geen garanties.matthijst schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:14:
Tot nu toe 9 van de 10x van die blackout windows bij SUV gehad. Vaak ook zo'n scherm dat over de bagage heen kan. Lijkt vrij gangbaar, dus dat zou geen reden moeten zijn om 'm niet te huren.
Neem aan dat de ramen niet doorzichtig als vensterglas waren?
In een roadtrip of 15 1x een zwarte deken bij de Walmart moeten halen.
[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 11-07-2025 13:50 ]
Het is lang geleden, maar we zijn wederom in de buurt van Grand Staircase, haha (al zij het enigszins ongepland). Destijds overgeslagen omdat het vrij complex werd, maar als ik kijk naar jouw tips van toen dan is Cottonwood Canyon Road een mogelijkheid of zie ik dat verkeerd? We rijden morgen van Page naar Torrey.Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:09:
[...]
2: Hoe zie je dat dan precies? Grand Staircase Escalante National Monument is een heel uitgestrekt gebied met vrijwel enkel dirt roads erdoorheen. Het heeft niet 1 plek met een paar viewpoints waarmee je het wel gezien hebt.
Voor je route tussen Page & Bryce heb je een drietal opties, maar heb je geen wagen met high clearance (een goeie SUV), of het regent, of het heeft zwaar geregend de dagen voordien, heb je er eigenlijk maar één:
- US89, highway, langste, maar snelste route. Deze loopt niet door GSENM.
In het andere geval kan je opteren voor:
- Cottonwood Canyon Road, vertrekt niet ver van Big Water. Heel mooi, maar high clearance is zeker een must. Wandelingen & sights kan je online zeker terugvinden.
- Skutumpah Road, deze vertrekt meer richting Kanab. Eerst de verharde Johnson Canyon Road en daarna rechtsaf de onverharde Skutumpah Road. Qua scenery minder mooi dan CCR en voor een eerste bezoek aan de streek zou ik ook zeker CCR aanraden, maar het kan een optie zijn als die laatste afgesloten is. Je kan hier bv naar het einde toe parkeren en door Willis Creek Slot Canyon wandelen, wel een aanrader.
Vraag altijd naar de toestand van de wegen bij het BLM kantoor in Big Water. Er is ook de Escalante Visitor Info app.
Bij de beide onverharde opties ben je in principe nog op tijd om in de late namiddag/avond nog een sunset mee te pikken bij de viewpoints in Bryce Canyon. Wandelen in de canyon zal er dan wss wel niet meer bij zijn.
Qua planning: aangezien je maar 1 nacht Springdale hebt en om je toch nog een stuk door het prachtige GSENM te laten rijden, zou ikzelf de CCR rijden indien mogelijk. 's avonds dan de viewpoints in Bryce afrijden. De dag nadien kan je dan onmiddellijk vertrekken naar Zion. Je bezoek aan Zion vraagt meer tijd, enkel en alleen al door het verplichte shuttlebus-systeem, en ook de aanrijroute langs de Zion-Mt. Carmel Highway is heel mooi en kan druk zijn, dus ik zou op 13/08 liever geen tijd meer aan Bryce spenderen.
Doe je wel de US89 Page->Bryce, dan kan je al veel vroeger in Bryce staan en dus ook wandelen, maar verwacht niet dat dit een saaie highway is waar het nergens de moeite is te stoppen.
(Ook als antwoord op vraag 6:) nabij Page kan je bv ook nog het volgende doen: Wahweap Overlook, Glen Canyon Dam Overlook, Glen Canyon Dam Tour, New Wave & Wrong New Wave, Stud Horse Point.
- Die Overlooks zijn gewoon dat, geen wandelingen.
- De Tour is vooraf te reserveren en op uur, dit is misschien een optie bij regenweer.
- New Wave & Wrong New Wave liggen naast elkaar. Zelf enkel ervaring met de eerste (iig die die dichtst bij de onverharde zijweg ligt (2 minuten van de highway). Reken hier een uurtje voor, tot zo lang je wil.
- Stud Horse Point is heel mooi vooral bij zonsondergang, maar is ietsje verder rijden van de highway, onverhard, op het einde zanderig en stijl, maar je zou van hier ook al te voet kunnen. Zou eens moeten kijken naar m'n foto timestamps om je een tijdsinschatting mee te geven. Ik gok op ook minimum 1u.
- In de omgeving van Mt Carmel Junction zijn er nog enkele slotcanyons en voor Bryce Canyon rij je ook nog langs Red Canyon.
- Voorbij Big Water heb je nog de Rimrocks, maar daar heb ik geen ervaring mee, evenmin met de meer afgelegen plaatsen zoals The Wave, Buckskin Gulch, Coyotte Buttes South, ... Voor deze zaken heb je toch geen tijd en permits kunnen nodig zijn, maar ik wil je enkel duidelijk maken dat er in deze streek heel veel te doen is.
4: verblijf je in Sequoia National Park zelf? Onderschat de rijtijden in dit park niet; het kronkelt er nogal
[...]
Da's een beetje tegenstrijdig, vind ik
Zowel het visitor center bij Big Water als bij Cannonville is tijdelijk gesloten trouwens. Ik kan niet vinden waarom.
Overigens hiken we tegenwoordig veel meer; het viewpoint naar viewpoint rijden doen we een heel stuk minder. Ook omdat de parken die we tot dusver in het midwesten gezien hebben daar minder geschikt voor zijn (Great Sand Dunes, White Sands, Petrified Forest). Desalniettemin super mooie parken hoor, maar net wat anders dan aan de westkust.

Wel een mooie route verder! Die tip om vooraf de condities van de weg te checken bij het BLM beaam ik.
:strip_exif()/f/image/SQN3X3k8eKAQaznAO119s4Gs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door nrg op 13-07-2025 07:08 ]
Jazekernrg schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:05:
Heb je een high clearance auto (als in: SUV met bij voorkeur 4x4)? Ik heb dat een keer een beetje genegeerd en ben met de motor over de Cottonwood Canyon Road gegaan, dat was geen aanrader op z’n zachtst gezegdMega vastgezeten in de natte klei, onweer op komst: was super.
Wel een mooie route verder! Die tip om vooraf de condities van de weg te checken bij het BLM beaam ik.
[Afbeelding]
De weersverwachtingen zijn goed, afgelopen dagen ook kurkdroog geweest. Temperaturen van rond de 40 graden...
Volop bosbranden ook. Grand Canyon North Rim is geëvacueerd, en ik zag zojuist dat een andere bestemming van ons ook dicht is (Black Canyon of the Gunnison). Beide 0% contained...
Maar zoals ik zei zijn de visitor centra helaas dicht, maar ik zie online geen waarschuwingen of afsluitingen. Waar zou ik elders nog advies kunnen inwinnen qua road conditions?
Bedankt!
Dat ze 0% contained kan ook komen omdat (sommige?) nationale parken het beleid hebben om bosbranden gewoon hun gang te laten gaan. Bij het continu bestrijden van branden blijft dood hout zich ophopen waardoor toekomstige branden steeds lastiger te bestrijden worden, dus men heeft besloten dat dat op de lange termijn geen zin heeft. Klinkt redelijk, maar wel jammer voor de parkbezoeker.TommyGun schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:12:
Volop bosbranden ook. Grand Canyon North Rim is geëvacueerd, en ik zag zojuist dat een andere bestemming van ons ook dicht is (Black Canyon of the Gunnison). Beide 0% contained...
Buiten de nationale parken kan een brand naar bewoond gebied trekken en dan reageert de brandweer heel anders.
Ach daar zouden we eind september heen gaan (North Rim Campground), maar als alles is verwoest... Even afwachten. Hopelijk geen slachtoffers.TommyGun schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:12:
[...]
Jazeker
De weersverwachtingen zijn goed, afgelopen dagen ook kurkdroog geweest. Temperaturen van rond de 40 graden...
Maar zoals ik zei zijn de visitor centra helaas dicht, maar ik zie online geen waarschuwingen of afsluitingen. Waar zou ik elders nog advies kunnen inwinnen qua road conditions?
Bedankt!
https://www.nu.nl/buitenl...keer-groter-geworden.html
Sometimes you need to plan for coincidence
Bosbranden zijn een natuurlijk proces, waarmee dood materiaal wordt opgeruimd en ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe jonge planten/ bomen. In gebieden waar van nature veel bosbranden voorkomen hebben veel bomen en planten (waaronder eucalyptus) zaden die pas ontkiemen wanneer ze door een bosbrand 'gebakken' worden. In een dicht begroeid bos met veel struikgewas heeft een nieuw plantje weinig kans om uit te groeien, maar wanneer dat bos flink is uitgedund door een bosbrand heeft zo'n plantje veel meer kans om op te groeien.bwerg schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:42:
[...]
Dat ze 0% contained kan ook komen omdat (sommige?) nationale parken het beleid hebben om bosbranden gewoon hun gang te laten gaan. Bij het continu bestrijden van branden blijft dood hout zich ophopen waardoor toekomstige branden steeds lastiger te bestrijden worden, dus men heeft besloten dat dat op de lange termijn geen zin heeft. Klinkt redelijk, maar wel jammer voor de parkbezoeker.
Buiten de nationale parken kan een brand naar bewoond gebied trekken en dan reageert de brandweer heel anders.
Het is dus inderdaad een groot probleem (dat steeds groter wordt) wanneer dichtbij bewoonde gebieden bosbranden actief tegengehouden worden. Daardoor blijft het brandbare materiaal zich maar ophopen, en wanneer er dan uiteindelijk toch de vlam in de pan komt, ligt er zoveel brandbaar materiaal dat er een gigantisch niet te stoppen vuurzee ontstaat.
Stoppen met de vuurbestrijding kan natuurlijk niet zo maar, omdat er mensen in die gebieden wonen, maar wanneer het gebied waar mensen wonen steeds groter en groter worden, worden de probleemgebieden ook steeds groter en groter.
https://www.blm.gov/progr...-monument/visitor-centers
Er was nog die Escalante Visitor Info app, maar die lijkt niet meer in de Store te staan.
Verder durf ik je geen concreet advies meer geven, het is voor mijzelf inmiddels al te lang geleden dat ik er nog geweest ben. :-)
Have fun!
Dat is hier toch niet het geval:bwerg schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:42:
[...]
Dat ze 0% contained kan ook komen omdat (sommige?) nationale parken het beleid hebben om bosbranden gewoon hun gang te laten gaan.
Fire crews on the North Rim are engaging the fire under a full suppression strategy, and public and firefighter safety remains the park's top priority.
Paspoort is nog 9 jaar geldig en ben met die paspoort Al meermaals in de v.s. geweest.
Iemand dat wel eens gehad?
Edit: Mijn dochtertje (6) heeft het met haar paspoort ook zie ik en die is er inmiddels ook al 3x geweest.
[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 13-07-2025 22:36 ]
Even handmatig invoeren.
Geen centje pijn, het was kurkdroog dus het enige vervelende waren de stukken met washboarding. Nog wel een praatje gemaakt met iemand die 2x lek had gereden (waarschijnlijk op zo'n wildrooster - dus die vervolgens maar ontweken waar mogelijk).Buzz_Fuzz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:41:
@TommyGun Er zijn nog enkele andere centers die je kan contacteren om zeker te zijn.
https://www.blm.gov/progr...-monument/visitor-centers
Er was nog die Escalante Visitor Info app, maar die lijkt niet meer in de Store te staan.
Verder durf ik je geen concreet advies meer geven, het is voor mijzelf inmiddels al te lang geleden dat ik er nog geweest ben. :-)
Have fun!
De UT-12 daarna was ook heel erg mooi, wat een vergezichten!
De North Rim blijft de rest van het seizoen dicht las ik. Grand Canyon Lodge is blijkbaar ook verwoest.
Blijft bizar hoeveel branden er telkens zijn. Op Google Maps heb je er een "mooie" layer van. Alleen in de Grand Canyon woeden er al twee...
[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 14-07-2025 06:52 ]
Ik heb de gegevens gewoon handmatig ingevoerd. Had geen zin om m'n paspoort te pakken.Donstil schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:32:
MPC pakt mijn paspoort niet, althans leest hem wel netjes uit maar geeft dan aan dat het document “not valid” is voor gebruik met de MPC app.
Paspoort is nog 9 jaar geldig en ben met die paspoort Al meermaals in de v.s. geweest.
Iemand dat wel eens gehad?
Edit: Mijn dochtertje (6) heeft het met haar paspoort ook zie ik en die is er inmiddels ook al 3x geweest.
Ah dat werkt idd, helemaal overheen gekekenRivanov schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:26:
[...]
Ik heb de gegevens gewoon handmatig ingevoerd. Had geen zin om m'n paspoort te pakken.

Thanks! Wij komen aan op LAX, mocht ik de bordjes niet zien vraag ik het aan een medewerkerXimenez schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:17:
[...]
Yes!
Weet niet op welk vliegveld je arriveert, maar let goed op de MPC bordjes. Niet op elk vliegveld staat het duidelijk aangegeven. Op JFK is het bijvoorbeeld niet te missen, op Boston Logan was het niet duidelijk.
Alles is daar verwoest ja. We zullen nu iets anders moeten zoeken voor die 2 dagen, waarschijnlijk toch South Rim. Plek zat op de camping daar (itt bv. Zion).TommyGun schreef op maandag 14 juli 2025 @ 06:51:
[...]
De North Rim blijft de rest van het seizoen dicht las ik. Grand Canyon Lodge is blijkbaar ook verwoest.
Blijft bizar hoeveel branden er telkens zijn. Op Google Maps heb je er een "mooie" layer van. Alleen in de Grand Canyon woeden er al twee...
LAX staat erom bekend de MPC rijen vaak niet te hebben. Dan moet je gewoon aansluiten in de normale rij.Pipmitz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:52:
[...]
Thanks! Wij komen aan op LAX, mocht ik de bordjes niet zien vraag ik het aan een medewerker
The best is yet to come
Ik las het inderdaad, ik heb de MPC iig ingevuld. En anders gaan we (helaas) gewoon aansluiten in de normale rij.Dean Martin schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:38:
[...]
LAX staat erom bekend de MPC rijen vaak niet te hebben. Dan moet je gewoon aansluiten in de normale rij.
De route momenteel:
Salt Lake City → Yellowstone → Grand Teton → Salt Lake City → Arches → Grand Canyon → Zion → Bryce → terug naar Salt Lake City.
Iemand nog op en aanmerkingen/tips en tricks. Dit word ook gelijk onze eerste echt verre vakantie met kinderen

Beetje Off Topic, maar wij vliegen al met onze kinderen sinds ze 6 maanden zijn ofzo. Ik heb gemerkt dat kinderen vooral kijken naar hun ouders, als die gestressed zijn/doen, dan worden zij het ook. Probeer dus zo ontspannen mogelijk te zijn en blijven. Wat ook helpt: iets om op te sabbelen of te drinken(slikken) tijdens opstijgen en landen, ivm druk op oren. Neem een lading kleine "verrassingkjes" mee, zodat je om de zoveel tijd iets leuks tevoorschijbn kunt tovereren, stickers, kleurpotloden, boekjes etc. Een fijne oor-omsluitende (kinder) koptelefoon helpt ook, als je ze tv wilt laten kijken. Zorg ook voor hapjes en drankjes, vooral goed laten drinken, en regelmatig eten om geen hongerklop of uitdroging te krijgen.Tdv98 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:12:
Wij staan nu in de startblokken om een vakantie naar amerika te plannen in Mei 2026, 3 weken met een camper. 2 volwassenen en 2 kinderen 1&4 jaar.
De route momenteel:
Salt Lake City → Yellowstone → Grand Teton → Salt Lake City → Arches → Grand Canyon → Zion → Bryce → terug naar Salt Lake City.
Iemand nog op en aanmerkingen/tips en tricks. Dit word ook gelijk onze eerste echt verre vakantie met kinderen(kijk al een beetje erg op tegen de vliegreis heen en terug)
Bereid ze een beetje voor hoe het vliegen gaat, bv door samen filmpjes te kijken over het boarden, instappen, opstijgen, eten etc.
Ga er gewoon vanuit dat je/jullie zelf niet echt aan slapen of rusten toekomen in het vliegtuig, dan kan het alleen maar meevallen
En lekker veel knuffelen natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 14-07-2025 15:26 ]
We zijn met de oudste al 2x wezen vliegen, 1x lapland en 1x noord italie. Hier verder geen problemen mee gehad. Deze reis duurt alleen 3x zo langolafmol schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Beetje Off Topic, maar wij vliegen al met onze kinderen sinds ze 6 maanden zijn ofzo. Ik heb gemerkt dat kinderen vooral kijken naar hun ouders, als die gestressed zijn/doen, dan worden zij het ook. Probeer dus zo ontspannen mogelijk te zijn en blijven. Wat ook helpt: iets om op te sabbelen of te drinken(slikken) tijdens opstijgen en landen, ivm druk op oren. Neem een lading kleine "verrassingkjes" mee, zodat je om de zoveel tijd iets leuks tevoorschijbn kunt tovereren, stickers, kleurpotloden, boekjes etc. Een fijne oor-omsluitende (kinder) koptelefoon helpt ook, als je ze tv wilt laten kijken. Zorg ook voor hapjes en drankjes, vooral goed laten drinken, en regelmatig eten om geen hongerklop of uitdroging te krijgen.
Bereid ze een beetje voor hoe het vliegen gaat, bv door samen filmpjes te kijken over het boarden, instappen, opstijgen, eten etc.
Ga er gewoon vanuit dat je/jullie zelf niet echt aan slapen of rusten toekomen in het vliegtuig, dan kan het alleen maar meevallen
En lekker veel knuffelen natuurlijk
Voor de rest proberen we een ijshockey wedstrijd mee te pakken in SLC. Overal wat kindvriendelijke afstanden van te maken, maar proberen wel zoveel mogelijk in een keer door te rijden, af en toe savonds misschien rijden, kunnen de kinderen in de auto stoel slapen en daarna overhevelen naar bed.
[ Voor 9% gewijzigd door Tdv98 op 14-07-2025 15:36 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wat leuk heel veel plezier daar. Wij hebben ook toevallig gisteren rond gekeken voor 2026. Het is nog allemaal niet definitief. Wij willen waarschijnlijk naar Seattle vanaf Amsterdam (Schiphol) rechtstreekse ochtend vlucht en dan waarschijnlijk terug met een tussenstop en verblijf in New York. New York blijft een leuke stad vinden, al ben ik er een paar keer geweest. Via New York weer terug naar Amsterdam.Tdv98 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:12:
Wij staan nu in de startblokken om een vakantie naar amerika te plannen in Mei 2026, 3 weken met een camper. 2 volwassenen en 2 kinderen 1&4 jaar.
De route momenteel:
Iemand nog op en aanmerkingen/tips en tricks. Dit word ook gelijk onze eerste echt verre vakantie met kinderen(kijk al een beetje erg op tegen de vliegreis heen en terug)
Ik wil ook nog een keertje met mijn vrouw naar Yellowstone en Salt Lake City dat lijkt mij gaaf. Dit jaar is het anders gelopen begin juni met een vliegvakantie naar Malaga geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 15-07-2025 06:36 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Onze kinderen waren helemaal zen in die camper en op de campgrounds en ik denk dat er in LA iets teveel prikkels voor ze waren. Merkte ook dat het lastig is dat je als volwassene graag dingen wil doen dan die voor de kinderen minder interessant zjin. Uiteraard ligt dat aan mezelf
Had je nog iets aan de kinder-specifieke items gehad die ik je eerder opperde?nrg schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:04:
Ieders situatie verschilt natuurlijk, en alle kinderen zijn anders, maar ik had de 4 dagen LA aan het einde van onze camperreis met 2 kinderen van 2 en 4 liever geskipt
Onze kinderen waren helemaal zen in die camper en op de campgrounds en ik denk dat er in LA iets teveel prikkels voor ze waren. Merkte ook dat het lastig is dat je als volwassene graag dingen wil doen dan die voor de kinderen minder interessant zjin. Uiteraard ligt dat aan mezelf
Hmmbob schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:33:
[...]
100% California Science Center (al is een beetje ouder daarvoor nog beter). Goede website, kijk daar vooral ook even op & weet dat de Space Shuttle aldaar tijdelijk niet te bezoeken is (). Onze kinderen waren 2,5 en 5 toen we voor 3 jaar naar omgeving LA verhuisden - het CalScienceCenter hebben we echt vaak bezocht.
Ook het Natural History Museum (zit er om de hoek) is eentje in de categorie can highly recommend. Daarnaast is met die jonge leeftijd ook de LA Zoo een aanrader, evenals Aquarium of the Pacific in Long Beach. De kinderen zijn met een schoolreisje naar de La Brea tarpits geweest. Weet niet of ik daarvoor zou omrijden, maar misschien is het iets voor je. Griffith Observatory is misschien meer voor de volwassenen, maar zou ik zelf niet overslaan. De kinderen kunnen ook mee van t uitzicht genieten, maar t is niet echt een kinder-uitstapje.
Disneyland zou ik met deze leeftijd niet doen, de jongste gaat zich daar niets van herinneren, en de oudste minimaal (onze ervaring) en het is tyfusduur, dus dat zou t voor ons niet waard zijn. Wij hebben het toen bewaard tot vlak voordat we weer terug verhuisden, waren ze 5 en 8, dat was beter.
Heb weinig ervaring met hotels in LA & kinderen: ons huis was ons hotel
Elders hebben we enkel in 'reputable hotels' geslapen (geen motel6 ofzo dus) (toen vaak van de HIlton group vanwege de loyalty punten) en wij hebben werkelijk waar nergens iets anders meegemaakt dan dat het personeel super lief was voor onze welopgevoede kindjes.
In principe eens, maar het hangt enorm af van wat je doet. Dus, eigenlijk zoals altijd: "it depends"matthijst schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:52:
Door een stad banjeren met kinderen lijkt me nergens ter wereld echt een feest (voor hun ook).
De launch van Falcon 9 stond voor 01:00 gepland, dus die hebben we laten schieten. Heb hem wel zien staan, alsmede de Mechazilla die de Booster van SpaceX opvangt.JK schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Het voordeel van die app, is dat je ook vlak voor de lancering de livestream hebt en vrij nauwkeurig kan schatten hoe laat 'ie omhoog gaat. Website van NASA is volgens mij ook niet altijd compleet of het is lastiger te vinden.
Ze zijn ongetwijfeld vroeg wakker, dus dan kan je ontbijten en bijna meteen naar Epic. Ik ben daar zelf nog niet geweest, was toen nog dicht. Wil er nog wel een keertje heen, met name voor Super Mario World, maar ben geen hele grote pretpark-fan. Leuk om ze allemaal een keer gezien te hebben, maar ik blijf er zelf niet in hangen.
Ik denk zelfs als je in Tampa bent en er is 's avonds in het donker een lancering, dat je 'm nog wel kan zien. In Orlando zag ik zelfs de oranje gloed aan de horizon en ook de booster zag ik richting zee landen. Al moet je bij die laatste wel weten waar je naar moet kijken en ook blijven kijken, want na lancering komt ie ik meen pas na 5-8 minuten naar beneden. Ik verwacht niet dat je de booster in het donker terug ziet komen vanuit Tampa.
[...]
Met een kleine auto kan je best een rondreis maken, maar een grotere auto heeft vaak wel comfortabelere stoelen zodat je langer kan reizen zonder een pijnlijke bips. Ook een grotere motor, meer koppel en dus betere trekkracht in de bergen. Ook bij een ongeluk hoop ik dat de kreukelzones groter zijn of ze uitgebreidere airbags hebben. Zelf neem ik altijd een intermediate of fullsize, afhankelijk of ik alleen reis of met mijn vrouw. Ik weet niet wat ik ga doen zodra de kids mee gaan (2 stuks).
Hier in Nederland heb ik een klein autootje (1 liter, 3 cilinder) en in Duitsland de heuvels op (snelweg) is vaak echt aanpoten. Los daarvan, na 5 uur rijden (met pauzes), had ik toch wel een pijnlijk zitvlak. Iets wat ik in Amerika minder snel heb.
Voorheen boekte ik altijd Economy, want kleiner dan intermediate hadden ze niet en vaak reed je nog met een full size weg ook. Tegenwoordig krijg je gewoon een kleine auto als je die boekt.
:strip_exif()/f/image/nUw99uX3tFtKKRLQtqoa9Qa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7iUhCC3dLVtLzkgcPeSW11P1.jpg?f=fotoalbum_large)
Universal Epic is ook echt een aanrader. Het park is niet al te groot en mooi overzichtelijk, en we hebben gelukkig alles kunnen doen (met dank aan early access en het goede weer).
:strip_exif()/f/image/QZlABEtuHrmrEB1X16dLFKTh.jpg?f=fotoalbum_large)
De Grand Canyon is niet afgebrandVan der Berg schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:20:
Verschrikkelijk inderdaad dat afbranden van Grand Canyon. Wij waren een keer geweest. Het was erg mooi om dat te zien en nu dit.
Dat ligt erg aan de stad. Wij hebben bijvoorbeeld o.a. een week Chicago en een lang weekend DC gedaan met onze dochter die toen 1 en 2 was. Beide keren hebben we allen een geweldige tijd gehad. Chicago heeft super parken en een erg leuke dierentuin, voor nop. DC heeft bijvoorbeeld geweldige museums, ook voor niks.matthijst schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:52:
Door een stad banjeren met kinderen lijkt me nergens ter wereld echt een feest (voor hun ook).
En LA heeft natuurlijk, nouja, niks?
Launch vd falcon 9 is toch pas morgen? Wij zakken vandaag af richting florida en hopen morgen op tijd te zijn om deze te kunnen zienMaZo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:04:
[...]
De launch van Falcon 9 stond voor 01:00 gepland, dus die hebben we laten schieten. Heb hem wel zien staan, alsmede de Mechazilla die de Booster van SpaceX opvangt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Universal Epic is ook echt een aanrader. Het park is niet al te groot en mooi overzichtelijk, en we hebben gelukkig alles kunnen doen (met dank aan early access en het goede weer).
[Afbeelding]
Morgen is er weer een (Falcon 9 Block 5).koendio schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:23:
[...]
Launch vd falcon 9 is toch pas morgen? Wij zakken vandaag af richting florida en hopen morgen op tijd te zijn om deze te kunnen zien
Jullie wel ja.The Realone schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:18:
[...]
Dat ligt erg aan de stad. Wij hebben bijvoorbeeld o.a. een week Chicago en een lang weekend DC gedaan met onze dochter die toen 1 en 2 was. Beide keren hebben we allen een geweldige tijd gehad. Chicago heeft super parken en een erg leuke dierentuin, voor nop. DC heeft bijvoorbeeld geweldige museums, ook voor niks.
En LA heeft natuurlijk, nouja, niks?
Ging me meer om dat kind van een jaar.
Of zei die tegen je, dat ze een geweldige tijd had in Chicago en DC, maar dat LA d'r echt ruk had geleken
[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 15-07-2025 13:33 ]
Ik denk dat ik een aardige inschatting kan maken of mijn dochter het leuk heeft of niet, denk je niet?matthijst schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Jullie wel ja.
Ging me meer om dat kind van een jaar.
Of zei die tegen je, dat ze een geweldige tijd had in Chicago en DC, maar dat LA d'r echt ruk had geleken
Ja, die had een geweldige tijd in Chicaco en DC. We zijn zonder haar naar LA geweest en vandaar dat mijn conclusie is dat echt niks voor jonge kinderen is.
SF zat destijds (27) al vol met zwervers en LA sta je vooral in de file. Ben in LA niet naar de themaparken geweest, wellicht dat dat het leuker maakt. Was toen 25 dus geen idee hoe het met kinderen is
Nog 6.5 week voordat we richting Denver vliegen

Mwah, er vanuit gaande dat je zelf ook kinderen hebt (?), is het eerder een verschil van hoe je er als ouders mee om gaat, hoe je er invulling aan geeft en hoe welwillend je bent je aan te passen aan je kind, dan een verschil van mening.matthijst schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:14:
Prima, andere mening dan, over kinderen van 1 en vakanties
Maargoed, in dit geval ging het specifiek over LA en persoonlijk zou ik die plek met jonge kinderen mijden. Ik zou hem zelfs als volwassene mijden.
Nou, ik vond Los Angeles minder leuk toen ik er ben gegaan, en San Francisco vond ik een leuke stad. San Diego vond ik het mooiste en Las Vegas vond ik een aparte stad niet echt dat ik er nog eens een keer wil gaan. Indrukwekkend met o.a. al die gok machinesKnul schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:21:
Van het standaard toeristenrondje in West-Amerika (Las Vegas, San Francisco, Los Angeles met alle nationale parken erbij) vielen SF en LA mij ook erg tegen.
SF zat destijds (27) al vol met zwervers en LA sta je vooral in de file. Ben in LA niet naar de themaparken geweest, wellicht dat dat het leuker maakt. Was toen 25 dus geen idee hoe het met kinderen is![]()
Nog 6.5 week voordat we richting Denver vliegenzin in!
In San Francisco ben ik langs de huizen geweest van de TV serie, uit de jaren 80, Full House
Fijne vakantie in Denver
[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 15-07-2025 14:39 ]
De zwervers mogen ze van mij houden, maar dat geldt voor elke stad.
San Fransisco heeft inderdaad een daklozen probleem, maar ook daar zijn genoeg dingen te zien en te doen die wel de moeite waard zijn.
Wat ga je doen? Vond Denver zelf (downtown) een prima downtown voor een gemiddelde Amerikaanse stad, maar niet meer dan dat. Wel goede railverbinding tussen het centrum en downtown.Knul schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:21:
Nog 6.5 week voordat we richting Denver vliegenzin in!
Hebben daar geslapen in een suite van het Tropicana. Zaten we prinsheerlijk in de hottub op onze geairconditionde kamer terwijl we uitkeken op de strip waar het destijds 40+ graden was. Blijft bijzonder dat het klimaat naar de tering gaat
@PolarBear Knul in "[Vakantie] USA"
TLDR: Vanuit Denver naar de Rocky's, dan cowboyland, Yellowstone, Grand Teton, Moab, Monument Valley en weer naar Denver
Oh nice, eerste deel heb ik ook (deels gedaan). Rockies, South Dakota (black hills, rushmore, badlands, jewel cave, wind cave), 'cowboyland' (Devils tower, little big horn battleground), Yellowstone, Grand Teton. En toen verder Idaho/Seattle). Was erg indrukwekkend, qua natuur vond ik het mooier dan het rondje zuid-west US (grand canyon/zion/death valley etc).Knul schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:41:
Las Vegas was precies wat ik ervan had verwacht: nep, in-your-face en ordinair. Heerlijk![]()
Hebben daar geslapen in een suite van het Tropicana. Zaten we prinsheerlijk in de hottub op onze geairconditionde kamer terwijl we uitkeken op de strip waar het destijds 40+ graden was. Blijft bijzonder dat het klimaat naar de tering gaat
@PolarBear Knul in "[Vakantie] USA"
TLDR: Vanuit Denver naar de Rocky's, dan cowboyland, Yellowstone, Grand Teton, Moab, Monument Valley en weer naar Denver
Vegas en Phoenix waren zonder de uitvinding van airconditioning nooit grote steden geworden.Typhone schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:58:
@Knul
Het klimaat in Las Vegas staat los van de klimaatproblematiek. Nota bene midden in de woestijn gebouwd die stad. Logisch dat het daar altijd erg warm is. Phoenix idem dito en ik denk nog wel een gradatie erger hehe.
Iemand ervaring hiermee of een andere show die aan te raden is voor een familie van 5 (kids: 7, 12 en 14)?
Ps. Zijn er voor dit soort shows ter plekke leuke aanbiedingen of beter vooraf online regelen?
Nou, dat was dus een beetje het laatste van m'n post: we hebben teveel dingen gedaan die we zelf wilden doenHmmbob schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Had je nog iets aan de kinder-specifieke items gehad die ik je eerder opperde?
[...]
Van jouw lijstje zijn we naar Griffith geweest, maar eigenlijk waren de kinderen van ruim 2 weken rondreizen inmiddels dermate gaar dat ze daar ook als een hooligan doorheen gingen. Het beste was geweest om gewoon vooral veel rondom het zwembad van het hotel te hangen. En achteraf gezien hadden we dan ook beter een iets duurder/beter hotel kunnen kiezen waar het ook prima is om lekker te hangen. Of gewoon 1 nacht hotel na camper inleveren en dan terug naar huis.
Trouwens, over dat daklozenprobleem. Bij Zion stonden we op de campground naast iemand uit Minnesota. Die vertelde dat staten als Minnesota, waar het 's winters echt stervenskoud kan worden, daklozen vaak een vliegticket naar een stad naar keuze aanbieden. Onder het mom van 'zorgen voor de daklozen' zodat die niet doodvriezen, maar ondertussen vegen ze daarmee natuurlijk ook hun eigen straatje makkelijk schoon. En zadelen ze SF/LA met daklozen op.
Geen idee of het echt waar is.
[ Voor 22% gewijzigd door nrg op 15-07-2025 21:57 ]
Vandaag Potash Road en Shafer Road gereden in Canyonlands NP, dat was pas genieten zeg! Dit zijn overigens de enige 2 die je zonder permit kunt rijden.
Beneden zie je een deel liggen;
:strip_exif()/f/image/wpd32tAoZOKxoWvMSkcWY87j.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier rijden we er;
:strip_exif()/f/image/mFnSqzDgPTiAaV7cNT8xm0jX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1EITdYVNTytcPnki3DrwwrQM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gLXtXkDBIzAznozIZRzLlUev.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4LCLfrhlTLSippArufnoIcro.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p2FpO2MsXI5oLlTNlItD3oDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ayhQKyTqDys0PfCmLVqijbQv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F0VY4Seq6Y9vYuJZu7oaG87E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QN7pa4hm6wdun9uBmtok2TCq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KFpkAmEtd2vwDOoShUFkIEHU.jpg?f=fotoalbum_large)
Toren om de booster op te vangen? Ze landen autonoom zonder toren, met een eigen landingsgestel wat vlak voor de landing uitklapt. Starship vangen ze wel op met een toren, maar dat is in Texas. Of heb ik iets gemist?MaZo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:04:
[...]
De launch van Falcon 9 stond voor 01:00 gepland, dus die hebben we laten schieten. Heb hem wel zien staan, alsmede de Mechazilla die de Booster van SpaceX opvangt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk, dat Epic Universe! Ik hoop er een keer met m'n zoontje heen te gaan. Het idee was als hij 5 zou zijn (en dan rond feb 2026), maar laatst checkte ik een keer en is een reisje van een week zo 6000-7000 euro all-in. Beetje prijzig. Maar dat is wel met vliegtickets, auto, accommodatie, benzine, pretparken, eten, dingen kopen etc. In m'n eentje met 10 dagen zat ik ook al op 3000 euro. Vroeger (2008-2010) was het betaalbaarder, zat je 10 dagen voor de helft. Maar goed, toen stond de dollar ook zeer laag.
Beetje off topic, maar ze zijn in Florida ook een toren aan het bouwen om Starship op te vangen.JK schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Toren om de booster op te vangen? Ze landen autonoom zonder toren, met een eigen landingsgestel wat vlak voor de landing uitklapt. Starship vangen ze wel op met een toren, maar dat is in Texas. Of heb ik iets gemist?
Ah, dat wist ik niet! Ik zie het nu idd. Eind dit jaar willen ze ook Starship daar laten vertrekken (of landen). Nice! Tijd om weer naar Florida te gaan. Ik was al van plan om een keer naar Texas te gaan voor zo'n Starship launch.Elve1984 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:33:
[...]
Beetje off topic, maar ze zijn in Florida ook een toren aan het bouwen om Starship op te vangen.
https://x.com/Kristennetten/status/1916568523024781435