Welk hotel heb je gezeten in NYC, als ik vragen mag? Ik verdrink eerlijk gezegd een beetje in het aanbod...kaanmijo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:13:
Wij zijn hier net weer terug van een tripje NYC en DCErg van genoten, zowel de drukte van NYC als de (extreme) rust in DC. Eerste paar dagen vrij slechte ochtenden gehad qua weer in NYC, daarna knapte het wel redelijk op. Met de trein naar DC viel me ook alles mee, wat wiebeliger dan hier maar prima comfortabel. Trein reed ook prima op tijd dus niks over te klagen. Wel een bloedhitte gehad in DC, dat was wel even pittig afentoe. Wat verder opviel was hoe uitgestorven deze stad is, het leek wel weer lockdown. Ik heb gewoon compleet lege straten in die stad gezien. Ons hotel zat in Georgetown, wat wel altijd vrij druk en gezellig was. Die National Guard in DC staat overigens vooral uit hun neus te eten, ze doen echt de hele dag vrijwel niks daar. Pure machtsvertoon vanuit de overheid.
Toptijd gehad in de steden in ieder geval, kan niet wachten om weer terug naar de USA te gaan. Zal wel weer een paar jaar overheen gaan nu, helaas. De grootste tip die ik hier nog wel kan geven is download die MPC app. De rij op JFK was echt makkelijk 2 uur, wij met onze app waren er met 20 minuten doorheen en bij de metro.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Sonder The Dutch. Niet op Manhattan, maar Long Island City op 5 minuten loopafstand van de metro, haltes Queens Plaza (E, M, R) en Queensboro Plaza (7, N, W). Manhattan is +-5 min met de metro vanaf die stations, eerstvolgende station na deze stop is Lexington Ave wat al op Manhattan is.JKP schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 02:49:
[...]
Welk hotel heb je gezeten in NYC, als ik vragen mag? Ik verdrink eerlijk gezegd een beetje in het aanbod...
Wij vonden het echt ontzettend relaxed, mooi hotel en lekker rustig.
Ik weet niet of het gepast is in dit Topic anders verwijder of verplaats het maar.
Na een rondreis Amerika ben ik nu aan het kijken naar een rondreis door zuid-west Canada van ca 21 dagen.
De grote lijnen die ik in gedachte heb:
Calgary (wellicht direct door naar Canmore)
Canmore (Banff)
Lake Louise (en Ice field Parkway)
Jasper
Clearwater
Whistler
Parksville
Ucluetet
Victoria
Vancouver
Steden als Whistler zal ik zelf niet verblijven.
Over een 1,5 week ga ik in gesprek voor een indicatie wat de mogelijkheden zijn. Graag neem ik jullie adviezen en ervaringen ook mee. In mijn reis naar Amerika heb ik veel gehad aan dit forum en alle tips.
Iemand een idee hoe het is gesteld met bijv de bosbranden? Jasper is bekend van de branden van vorig jaar, maar ook dit jaar zijn er flinke branden geweest o.a. op Vancouver Island.
Na een rondreis Amerika ben ik nu aan het kijken naar een rondreis door zuid-west Canada van ca 21 dagen.
De grote lijnen die ik in gedachte heb:
Calgary (wellicht direct door naar Canmore)
Canmore (Banff)
Lake Louise (en Ice field Parkway)
Jasper
Clearwater
Whistler
Parksville
Ucluetet
Victoria
Vancouver
Steden als Whistler zal ik zelf niet verblijven.
Over een 1,5 week ga ik in gesprek voor een indicatie wat de mogelijkheden zijn. Graag neem ik jullie adviezen en ervaringen ook mee. In mijn reis naar Amerika heb ik veel gehad aan dit forum en alle tips.
Iemand een idee hoe het is gesteld met bijv de bosbranden? Jasper is bekend van de branden van vorig jaar, maar ook dit jaar zijn er flinke branden geweest o.a. op Vancouver Island.
Ik vind zelf Z/W-Canada dusdanig vergelijkbaar dat het moet kunnen, dus ik ga inhoudelijk meteen in op je vragen.
Wij deden een vergelijkbare trip in juni 2023 en de hoogtepunten waren zeker Vancouver Island en Banff en Jasper. Let wel, dat was dus Jasper voor de enorme brand. Op Vancouver Island is het vooral de kust die interessant is en de bosbranden zijn veelal in het binnenland, dus heb je er geen last van zolang de wegen niet zijn afgesloten - maar daar kun je niet op plannen. In Jasper en Banff is dat anders, maar ik kan niet inschatten wat precies de impact is voor bezoekers.
Wij deden destijds 3 nachten Lake Louise, 4 nachten Jasper en 2 nachten Banff en ik heb geen spijt van de vele tijd daar. Jasper was veel leuker dan Banff, het is iets minder commercieel en wat authentieker en de natuur is net wat ruwer.
Wij deden een vergelijkbare trip in juni 2023 en de hoogtepunten waren zeker Vancouver Island en Banff en Jasper. Let wel, dat was dus Jasper voor de enorme brand. Op Vancouver Island is het vooral de kust die interessant is en de bosbranden zijn veelal in het binnenland, dus heb je er geen last van zolang de wegen niet zijn afgesloten - maar daar kun je niet op plannen. In Jasper en Banff is dat anders, maar ik kan niet inschatten wat precies de impact is voor bezoekers.
Wij deden destijds 3 nachten Lake Louise, 4 nachten Jasper en 2 nachten Banff en ik heb geen spijt van de vele tijd daar. Jasper was veel leuker dan Banff, het is iets minder commercieel en wat authentieker en de natuur is net wat ruwer.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Het idee is inderdaad langer bij Jasper, (in de buurt van) Banff te verblijven.
De reistijd die ik momenteel in gedachte heb is eind mei begin juni. Brosbranden zullen er op dat moment nog niet echt zijn. Al zijn de temperaturen ook nog niet erg hoog natuurlijk.
De reistijd die ik momenteel in gedachte heb is eind mei begin juni. Brosbranden zullen er op dat moment nog niet echt zijn. Al zijn de temperaturen ook nog niet erg hoog natuurlijk.
Als dat je reisperiode is, zou ik starten in Vancouver en eindigen in Calgary. Eind mei zullen Lake Louise en Moraine Lake nog bevroren zijn. In de Rockies zullen ook veel trails nog afgesloten zijn vanwege de sneeuw.key schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:23:
Hoeveel tijd heb je op Vancouver Island? Je hebt daar nu drie verschillende plekken. Als je korter dan een week hebt, zou ik er maximaal twee doen. Je moet natuurlijk heen en terug met de ferry wat je al flink wat reistijd kost. Misschien wil je nog een dagje whale watchen, dan blijft er weinig over. Parksville zou ik sowieso skippen. Afhankelijk van je tijd is het verstandiger om je te beperken tot één kant van het eiland.
[ Voor 26% gewijzigd door Ximenez op 25-09-2025 16:09 ]
We zijn momenteel bezig met een roadtrip door het zuidwesten van de VS. Wat me daarbij opvalt, is de enorme toename van toerisme uit Azië in de nationale parken, zeker in vergelijking met mijn vorige roadtrip zo’n twaalf jaar geleden. Complete busladingen vol Aziatische toeristen rijden continu af en aan, vaak vanuit speciaal daarvoor gebouwde lodges en hotels net buiten de parken. Die accommodaties lijken te zijn opgezet om dit soort grootschalig toerisme nog verder te faciliteren. En je merkt dat er veel bijgebouwd wordt.
Natuurlijk ben ik zelf ook toerist, maar ik merk dat ik steeds minder heb met deze vorm van massatoerisme en de manier waarop het op steeds grotere schaal wordt uitgerold. Het haalt toch iets weg van de beleving en rust die deze plekken juist zo bijzonder maken. Uiteraard is toerisme uit Azie voor de VS een potentiële goudmijn.
Daarnaast zijn mijn ervaringen met Aziatische (welvarende) toeristen in westerse landen niet bepaald positief, maar dat is persoonlijk.
Natuurlijk ben ik zelf ook toerist, maar ik merk dat ik steeds minder heb met deze vorm van massatoerisme en de manier waarop het op steeds grotere schaal wordt uitgerold. Het haalt toch iets weg van de beleving en rust die deze plekken juist zo bijzonder maken. Uiteraard is toerisme uit Azie voor de VS een potentiële goudmijn.
Daarnaast zijn mijn ervaringen met Aziatische (welvarende) toeristen in westerse landen niet bepaald positief, maar dat is persoonlijk.
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.Ximenez schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:02:
[...]
Als dat je reisperiode is, zou ik starten in Vancouver en eindigen in Calgary. Eind mei zullen Lake Louise en Moraine Lake nog bevroren zijn. In de Rockies zullen ook veel trails nog afgesloten zijn vanwege de sneeuw.
Hoeveel tijd heb je op Vancouver Island? Je hebt daar nu drie verschillende plekken. Als je korter dan een week hebt, zou ik er maximaal twee doen. Je moet natuurlijk heen en terug met de ferry wat je al flink wat reistijd kost. Misschien wil je nog een dagje whale watchen, dan blijft er weinig over. Parksville zou ik sowieso skippen. Afhankelijk van je tijd is het verstandiger om je te beperken tot één kant van het eiland.
Parksville heb ik 1 dag in gedachte als overnachtingslocatie en daarna verder te trekken naar Ucluetet. Op de meeste locaties staat nu 2 dagen in de planning. muv Canmore (Banff 3 dagen)
Dat Lake Louise nog bevroren is is wel iets waar ik rekening mee moet houden. Wellicht toch iets later gaan.
Whale watchen twijfel ik nog over. Het lijkt me geweldig om te zien, maar die dag ben je grotendeels kwijt m.b.t. tijd.
Het probleem is vaak dat als je voor het eerst naar een land toe gaat, je te veel wilt zien.
in ieder geval ook bedankt. Ik neem je tips zeker mee.
@key : Onze planning was als volgt. Ik zou weinig anders adviseren eerlijk gezegd. Ik vond het in veel opzichten ideaal. Enige puntje vond ik de reis via de Highway 1 langs Hope, niet bijster interessant: een volgende keer zou ik proberen om eerder Wells Gray in te lassen.
1. Vancouver Airport - North Vancouver [Capilano Park]
2. North Vancouver - Telegraph Cove (6:30u) [Boodschappen en veel rijden]
3. Telegraph Cove - Campbell River (2:20u) [Whale watching Telegraph Cove]
4. Campbell River - Ucluelet (3:30u) [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
5. Ucluelet [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
6. Ucluelet - Victoria (4:50u) [Lang reizen en stad Victoria]
7. Victoria [Stad Victoria]
8. Victoria - Vancouver (3:00u) [Stad Vancouver]
9. Vancouver [Stad Vancouver]
10. Vancouver - Boston Bar (3:00u) [Hell's Gate Air Tram]
11. Boston Bar - Salmon Arm (4:20u) [Historic Hat Creek Ranch]
12. Salmon Arm - Revelstoke (3:10u) [Revelstoke National Park]
13. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Glacier National Park of Canada]
14. Radium Hot Springs - Storm Mountain Lodge (2:00u) [Kootenay National Park]
15. Storm Mountain Lodge - Lake Louise (0:45u) [Banff National Park: Johnston Canyon & Yoho National Park]
16. Lake Louise [Banff National Park: Lake Louise, Lake Agnes and Plain of Six Glaciers]
17. Lake Louise ['Banff National Park: Moraine Lake en wat tijd in hotel wegens ronduit k*tweer]
18. Lake Louise - Jasper (2:45u) [Icefields Parkway]
19. Jasper [Jasper National Park: Maligne Canyon & Athabasca Falls]
20. Jasper [Jasper National Park: Valley of the Five Lakes en Edith Cavell]
21. Jasper [Jasper National Park: Maligne Lake]
22. Jasper - Banff (1:00u) [Banff National Park: Icefields Parkway en Lake Louise Ski Chairlift]
23. Banff [Banff National Park: Lake Minnewanka]
24. Banff - Calgary Airport
1. Vancouver Airport - North Vancouver [Capilano Park]
2. North Vancouver - Telegraph Cove (6:30u) [Boodschappen en veel rijden]
3. Telegraph Cove - Campbell River (2:20u) [Whale watching Telegraph Cove]
4. Campbell River - Ucluelet (3:30u) [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
5. Ucluelet [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
6. Ucluelet - Victoria (4:50u) [Lang reizen en stad Victoria]
7. Victoria [Stad Victoria]
8. Victoria - Vancouver (3:00u) [Stad Vancouver]
9. Vancouver [Stad Vancouver]
10. Vancouver - Boston Bar (3:00u) [Hell's Gate Air Tram]
11. Boston Bar - Salmon Arm (4:20u) [Historic Hat Creek Ranch]
12. Salmon Arm - Revelstoke (3:10u) [Revelstoke National Park]
13. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Glacier National Park of Canada]
14. Radium Hot Springs - Storm Mountain Lodge (2:00u) [Kootenay National Park]
15. Storm Mountain Lodge - Lake Louise (0:45u) [Banff National Park: Johnston Canyon & Yoho National Park]
16. Lake Louise [Banff National Park: Lake Louise, Lake Agnes and Plain of Six Glaciers]
17. Lake Louise ['Banff National Park: Moraine Lake en wat tijd in hotel wegens ronduit k*tweer]
18. Lake Louise - Jasper (2:45u) [Icefields Parkway]
19. Jasper [Jasper National Park: Maligne Canyon & Athabasca Falls]
20. Jasper [Jasper National Park: Valley of the Five Lakes en Edith Cavell]
21. Jasper [Jasper National Park: Maligne Lake]
22. Jasper - Banff (1:00u) [Banff National Park: Icefields Parkway en Lake Louise Ski Chairlift]
23. Banff [Banff National Park: Lake Minnewanka]
24. Banff - Calgary Airport
Jep, keuzes, keuzes.key schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:58:
[...]
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.
Parksville heb ik 1 dag in gedachte als overnachtingslocatie en daarna verder te trekken naar Ucluetet. Op de meeste locaties staat nu 2 dagen in de planning. muv Canmore (Banff 3 dagen)
Dat Lake Louise nog bevroren is is wel iets waar ik rekening mee moet houden. Wellicht toch iets later gaan.
Whale watchen twijfel ik nog over. Het lijkt me geweldig om te zien, maar die dag ben je grotendeels kwijt m.b.t. tijd.
Het probleem is vaak dat als je voor het eerst naar een land toe gaat, je te veel wilt zien.
in ieder geval ook bedankt. Ik neem je tips zeker mee.
Ik zou adviseren om het voor jezelf even van dag tot dag uit te schrijven inclusief reistijd zoals hierboven ook is gedaan. Bedenk dat vier uur rijden in West-Canada niet gewoon vier uur rijden is. Vaak is er nog heel veel moois te zien onderweg. Zeker als je Canada ook te voet wil ontdekken, is het handig om op sommige plekken wat langer te blijven. Anderen vinden het weer prima om heel vaak van locatie te wisselen. Het schema hierboven zou voor mij te veel stops met maar één overnachting zijn, maar zoals je ziet is dat voor iedereen anders.
De keuze tussen auto of camper maakt ook veel uit.
Onze route zag er globaal als volgt uit. We reisden per auto.
3 nachten Vancouver. Het voordeel van hier beginnen is dat je door de jetlag heel vroeg wakker bent. Huur op je aankomstdag een fiets en ga op de eerste volle dag voor dag en dauw Stanley Park in. Dan ben je er voor de hordes toeristen.
Als je geen stadsmens bent, kan hier prima een dag af.
Het jetlagvoordeel heb je natuurlijk elders ook. Als je wel in Canmore begint, boek dan bijvoorbeeld vroeg de shuttle naar LL/LM. Ze kunnen eind mei ijsvrij zijn, maar is echt een risico.
3 nachten Tofino
3 nachten Victoria
De drie nachten Tofino werden uiteindelijk drie nachten Campbell River wegens bosbranden. Dat was tweede week juni. Houd er dus rekening mee dat dat kan gebeuren en heb een plan B gereed.
De rit tussen Tofino en Victoria is best lang, maar Tofino (en vooral Pacific Rim) leek ons dusdanig uniek dat we dat waard vonden.
In Victoria waren we een groot deel van de dag kwijt aan whale watching. We zagen walvissen, orka's en veel ander wildlife. Voor mij een onvergetelijke ervaring die ik 100% aanraad.
1 nacht North Vancouver
1 nacht Whistler
1 nacht Kamloops
Dit is een taaier stukje met dagen achter elkaar accommodaties wisselen. Niet ideaal, maar wederom: keuzes, keuzes.
We kozen voor de overnachting op North Vancouver omdat we op dezelfde dag al de ferry overtocht hadden en omdat je tussen Vancouver en Whistler de Sea to Sky highway hebt. Niet zo mooi als de Icefields Parkway, maar zeker de moeite waard. We trokken daar een dag voor uit; er zijn wat state parks met mooie wandelingen onderweg plus Shannon Falls.
Na de overnachting in Whistler pakten we daar 's ochtends de peak to peak gondola die heel gaaf is. We zagen hier ook nog een zwarte beer lopen.
Van Whistler naar Kamloops rijd je via Hwy 99. Wordt niet vaak genoemd als highlight, maar het was er voor ons wel eentje. De route 'bovenlangs' naar Jasper is tot aan Lilloet heel gaaf.
Kamloops is niet boeiend, puur een plek om de rit naar Jasper op te breken en wat boodschappen in te slaan. Dat wordt in Jasper allemaal een stuk duurder.
We kozen ervoor om Wells Gray PP over te slaan. We hadden al genoeg watervallen gezien en wilden op tijd arriveren in Jasper. Dat is anders wanneer je van oost naar west gaat; dan maakt Wells Gray meer indruk denk ik. Ook Mount Robson PP sloegen we over.
4 nachten Jasper
3 nachten Canmore
Jasper was voor de bosbrand. Weet niet hoe groot de impact is op alle trails en activiteiten. Elke avond reden we hier over Maligne Lake Road waarbij we struikelden over de elanden en beren die vlak langs de weg lopen. Ook hierbij geen idee wat voor impact de bosbrand daarop heeft gehad.
Canmore verkozen we boven Banff want goedkoper en meer een outdoor vibe. Zoek ook vooral wat op over Kananaskis County: veeeel minder druk dan Banff en minstens zo mooi.
2 nachten Calgary.
Had wel een nachtje korter gemogen. Niet een boeiende stad en de laatste dag ben je vooral tijd aan het doden voordat je terugvliegt. Kun je beter vanaf Canmore terugrijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Ximenez op 25-09-2025 22:57 ]
Calgary is niet heel spectaculair. Ik ben geen fan van Amerikaanse steden maar Vancouver en Victoria zijn toch de twee steden waar je je prima kan vermaken. Dus wat dat betreft een prima keuze. In Vancouver is het leuk fietsen, mocht je daarin geinteresseerd zijn. Langs de kustlijn van het centrale schiereiland liggen goede fietspaden waar je geen last hebt van kruisingen. Er geldt wel een helmplicht.key schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:58:
[...]
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Net terug van een paar weken Canada. Wij stonden 2 dagen in Jasper met de camper, maar dat zou ik nu (de komende jaren) niemand meer aanraden. De bosbranden hebben daar echt te veel verwoest en veel van de schoonheid weggehaald.key schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:23:
Icefield parkway was mooi (vooral de uitstapjes), maar persoonlijk vond ik de rit van Jasper naar Clearwater (Mount Robson park
Wij hebben zojuist een ESTA aangevraagd voor mijn vrouw. Wij hebben $21 betaald (vandaag €18,23 betaald) via de officiële website van U.S. Customs and Border Protection, U.S. Department of Homeland Security. Haar oude ESTA was verlopen. Goedgekeurd tot 28 september 2027
Ter herinnering: Vanaf a.s. Dinsdag 30 september 2025 wordt het duurder en kost een ESTA dan het dubbele $40 (i.p.v $21)
[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 28-09-2025 13:18 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik moet in December een week naar Miami. Ik ben vrijdag klaar, maar vlieg pas zondag terug, dat scheelde bijna €1800,- op het ticket, snel verdiend. Ik wil even de auto pakken naar Key West. Ik ben alleen, maar dat ben ik gewend. Nog tips voor een hotel in Old Town Key West? Kosten maken me niet zoveel uit, als er maar een lekkere vibe is.
Wij gaan ook naar Miami en wij zijn van plan met American Airlines met een tussenstop in Philadelphia vanuit Amsterdam. €642 vanochtend nog per persoon. 12 dagenPWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
Ik moet in December een week naar Miami. Ik ben vrijdag klaar, maar vlieg pas zondag terug, dat scheelde bijna €1800,- op het ticket, snel verdiend. Ik wil even de auto pakken naar Key West. Ik ben alleen, maar dat ben ik gewend. Nog tips voor een hotel in Old Town Key West? Kosten maken me niet zoveel uit, als er maar een lekkere vibe is.
Ik spaar ook de miles bij American Airlines van eerdere vluchten.
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2025 21:56 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Marquesa hotel is leuk, fijne vibe! Is niet oceanside, mocht je dat belangrijk vinden dan is Pier house leuk.PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
La Concha heb ik zelf geen ervaring mee, maar een vriend verbleef er recent en het is net helemaal opgeknapt, was hem goed bevallen. Dat is wel een wat groter hotel, onder de Marriott vlag.
Ibis Bay resort was ook erg leuk. Kamer aan een soort binnenplaats waar een mega oude schildpad woonde.PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
3101 North Roosevelt Boulevard.
Wij hebben inderdaad genoten in het Pier House. Klein prive strandje met ligstoelen en een terras aan/boven het water waar het heerlijk toeven was. Ligt lekker centraal bij de boulevard en winkels. Aanrader!Tuniq schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:36:
[...]
Marquesa hotel is leuk, fijne vibe! Is niet oceanside, mocht je dat belangrijk vinden dan is Pier house leuk.
La Concha heb ik zelf geen ervaring mee, maar een vriend verbleef er recent en het is net helemaal opgeknapt, was hem goed bevallen. Dat is wel een wat groter hotel, onder de Marriott vlag.
Oh, goeie tips voor Key West. Pas zitten kijken en toen kwamen sommige nog niet naar voren. Lijkt erop dat er nu voor augustus volgend jaar beschikbaarheid zichtbaar wordt. Marquesa lijkt me mooi centraal, alles op loopafstand.
Planning is een rondje Florida, alles op sloom tempo:
3 nachten Biscayne (Everglades en Biscayne National Park)
2 nachten Islamorada
2 nachten Key West
3 nachten Sunny Isles Beach
3 nachten Ormond Beach (Daytona, Cape Canaveral)
6 nachten Orlando
2 nachten Islamorada
2 nachten Key West
6 nachten Orlando
Haters everywhere but I don’t really care
*knip* daar is de rapporteer knop voor
[ Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 01-10-2025 07:37 ]
Ik ben in mei 2024 met AA naar Miami via Phili gevlogen, enorme drama op de terugvlucht met vertraging en missende vlucht terug richting AMS, werden compleet aan ons lot overgelaten en moesten zelf een dag later een andere vlucht boeken met bijbehorende kosten. sowieso was de service aan boord erg slecht van AA.Van der Berg schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:55:
[...]
Wij gaan ook naar Miami en wij zijn van plan met American Airlines met een tussenstop in Philadelphia vanuit Amsterdam. €642 vanochtend nog per persoon. 12 dagen
Ik spaar ook de miles bij American Airlines van eerdere vluchten.
Voor mij nooit meer AA, afgelopen zomer met KLM naar LAX gevlogen, dit was veel beter.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ja wat een drama is dat geweest voor jullie. Nu kies ik voor ons met een overstaptijd van meer dan 3 uur voor op de heen en de terugvlucht. Wat vervelend terwijl AA zelf moet regelen voor een aansluitende vlucht voor jullie en wat een slechte service inderdaad.gielie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik ben in mei 2024 met AA naar Miami via Phili gevlogen, enorme drama op de terugvlucht met vertraging en missende vlucht terug richting AMS, werden compleet aan ons lot overgelaten en moesten zelf een dag later een andere vlucht boeken met bijbehorende kosten. sowieso was de service aan boord erg slecht van AA.
Voor mij nooit meer AA, afgelopen zomer met KLM naar LAX gevlogen, dit was veel beter.
Als je van snorkelen houdt zou ik Islamorada omruilen voor een nachtje Key Largo en dan een trip naar het John Pennekamp Koral Reef State Park doen. Is ons erg goed bevallenmatthijst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:50:
Oh, goeie tips voor Key West. Pas zitten kijken en toen kwamen sommige nog niet naar voren. Lijkt erop dat er nu voor augustus volgend jaar beschikbaarheid zichtbaar wordt. Marquesa lijkt me mooi centraal, alles op loopafstand.
2 nachten Islamorada
2 nachten Key West
6 nachten Orlando

Turtle Hospital (Marathon) en Robbie's (Islamorada) waren voor ons leuke stops op de Keys.
Thanks, goeie tip, vind snorkelen idd mooi, dus ga ernaar kijken!
Wij zaten in het Wicker Guesthouse in Key West, dan zit je midden in het levendige gedeelte! Dikke aanrader!PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
12 maanden (of eerder) van tevoren zoeken is inderdaad niet zo praktisch, maandje of 9/10 is perfect.matthijst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:50:
Oh, goeie tips voor Key West. Pas zitten kijken en toen kwamen sommige nog niet naar voren. Lijkt erop dat er nu voor augustus volgend jaar beschikbaarheid zichtbaar wordt.
En dan richting de daadwerkelijke datum nog even 'refreshen', kan soms veel geld schelen.
[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 30-09-2025 15:27 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Yes, ja dat omboeken doe ik altijd wel inderdaad: auto en hotel, scheelt behoorlijk.
Reserveer meestal zsm (ook leuk dat uitzoeken) en sommige boek ik om als goedkoper, of prepay ze alvast ergens tussendoor als ik de dollarkoers mooi vind.
Reserveer meestal zsm (ook leuk dat uitzoeken) en sommige boek ik om als goedkoper, of prepay ze alvast ergens tussendoor als ik de dollarkoers mooi vind.
Volgende week ga ik voor het eerst naar Amerika. Een auto gehuurd om 3 weken lang door Florida cruisen samen met een vriend.
We beginnen in Orlando en reizen vanaf daar naar Sarasota/Venice/Fort Meyer/Naples(welke precies staat nog niet vast) > Miami > Keys > Melbourne > terug naar Orlando
We gaan o.a.: Universal Studios pretpark, Kennedy Space Center, Everglades verkennen, american football/baseball match bezoeken, monstertrucks indien we dat ergens kunnen vinden
en veel op strandstoeltjes liggen.
Ik heb Revolut afgesloten om wat goedkoper geld te kunnen wisselen/pinnen. Ik ben nu aan het orienteren op een eSIM voor een voordelige databundel, is het de moeite om ook belminuten af te sluiten? Met mijn KPN bundel daar bellen is vrij prijzig. Of kan je alles wel doen met alleen een databundel/wifi in het hotel?
Bij Airalo kan ik data + belminuten afsluiten, 10GB - 200min bellen - 100sms voor €30,50. bij gosim.nl 10GB data voor €17,95. Scheelt toch wel wat.
We hebben nu 1 hotelovernachting geboekt, om de dag erna de auto op te halen en op pad te gaan. Het plan is om dan on-the-go de rest van de overnachtingen te boeken, zodat we flexibel zijn in waar we korter/langer willen blijven. Ik denk dat dit wel los loopt, maar gezien de horrorverhalen die ik soms op internet lees, zouden ze daar lastige vragen over stellen bij de Douane? We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks. Last minute hotels boeken moet denk ik wel lukken, of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
De verblijftips hierboven heb ik toegevoegd aan mijn lijstje, klinkt allemaal erg goed! Hebben jullie nog must-see/do tips voor Florida? Ik zoek eigenlijk nog een plek/plaats die niet al te toeristisch is. Als ik google op "things to do in Florida" dan krijg ik voor mijn gevoel voornamelijk de tourist traps te zien.
We beginnen in Orlando en reizen vanaf daar naar Sarasota/Venice/Fort Meyer/Naples(welke precies staat nog niet vast) > Miami > Keys > Melbourne > terug naar Orlando
We gaan o.a.: Universal Studios pretpark, Kennedy Space Center, Everglades verkennen, american football/baseball match bezoeken, monstertrucks indien we dat ergens kunnen vinden
Ik heb Revolut afgesloten om wat goedkoper geld te kunnen wisselen/pinnen. Ik ben nu aan het orienteren op een eSIM voor een voordelige databundel, is het de moeite om ook belminuten af te sluiten? Met mijn KPN bundel daar bellen is vrij prijzig. Of kan je alles wel doen met alleen een databundel/wifi in het hotel?
Bij Airalo kan ik data + belminuten afsluiten, 10GB - 200min bellen - 100sms voor €30,50. bij gosim.nl 10GB data voor €17,95. Scheelt toch wel wat.
We hebben nu 1 hotelovernachting geboekt, om de dag erna de auto op te halen en op pad te gaan. Het plan is om dan on-the-go de rest van de overnachtingen te boeken, zodat we flexibel zijn in waar we korter/langer willen blijven. Ik denk dat dit wel los loopt, maar gezien de horrorverhalen die ik soms op internet lees, zouden ze daar lastige vragen over stellen bij de Douane? We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks. Last minute hotels boeken moet denk ik wel lukken, of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
De verblijftips hierboven heb ik toegevoegd aan mijn lijstje, klinkt allemaal erg goed! Hebben jullie nog must-see/do tips voor Florida? Ik zoek eigenlijk nog een plek/plaats die niet al te toeristisch is. Als ik google op "things to do in Florida" dan krijg ik voor mijn gevoel voornamelijk de tourist traps te zien.
blaap
Mijn tip voor e-sim: Airalo of Nomad zijn mij beide goed bevallen. Met wat googlen kan je vaak wel kortingscodes vinden.
Wat betreft de financiën:
Je hebt het over Revolut om geld te kunnen wisselen/pinnen. Heb je dan de debit card daarvan? Ik zou adviseren om de goedkoopste Visa of American Express Credit Card aan te vragen en Revolut te laten voor wat het is.
Ik zou op Schiphol, of na aankomst bij de eerste de beste ATM 100 dollar uit de muur trekken. Meer dan zat voor noodgeval of een fooi voor een kamermeisje.
Wat betreft hotels, last minute boeken heeft het voordeel dat je flexibel bent, maar waarschijnlijk ben je wel duurder uit t.o.v. vooraf boeken.
Je hebt het over Revolut om geld te kunnen wisselen/pinnen. Heb je dan de debit card daarvan? Ik zou adviseren om de goedkoopste Visa of American Express Credit Card aan te vragen en Revolut te laten voor wat het is.
Doe jezelf een plezier en doe dit juist niet. Geld kan je kwijtraken of in ergste geval gestolen worden. In de USA doe je alles met een creditcard, zelfs een kopje koffie om de hoek reken je af met een plastic kaart.We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks.
Ik zou op Schiphol, of na aankomst bij de eerste de beste ATM 100 dollar uit de muur trekken. Meer dan zat voor noodgeval of een fooi voor een kamermeisje.
Wat betreft hotels, last minute boeken heeft het voordeel dat je flexibel bent, maar waarschijnlijk ben je wel duurder uit t.o.v. vooraf boeken.
[ Voor 4% gewijzigd door paul-s83 op 01-10-2025 21:47 ]
Ik had het iets specifieker moeten verwoorden
een flinke zak digitaal geld. Kan me voorstellen dat een douanier wat argwanender is wanneer je zonder geld en 1 hotel overnachting 3 weken in Amerika blijft. Dank voor de tips!
[ Voor 4% gewijzigd door blaatschaaap op 01-10-2025 21:49 ]
blaap
Ik heb het vorig jaar gewoon gedaan met de databundel van KPN, werkte overal prima.blaatschaaap schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:29:
Volgende week ga ik voor het eerst naar Amerika. Een auto gehuurd om 3 weken lang door Florida cruisen samen met een vriend.
We gaan o.a.: Universal Studios pretpark, Kennedy Space Center, Everglades verkennen, american football/baseball match bezoeken, monstertrucks indien we dat ergens kunnen vindenen veel op strandstoeltjes liggen.
https://www.kpn.com/mobie...bundels/buitenland/wereld
Douane heeft bij mij niet naar geld gevraagd, als ze het vragen gewoon normaal antwoord geven. Beetje net als de politie die bij een alcoholcontrole vraagt waar je naar toe gaat, dat jij onderweg bent naar tante Truus interesseert ze niet maar de manier waarop je antwoord geeft kan aanleiding geven tot nader onderzoek. Niet lollig gaan doen, gewoon normaal antwoord geven. Je hebt gespaard en je hebt je credit card bij.
Bij Miami kun je Crandon Park bezoeken op Key Biscayne, oude dierentuin die gesloten is en nu als park in gebruik is. Kost niks en vrij rustig, veel dieren te zien.
Everglades heb ik de laatste keren overgeslagen, heb een airboat tour gedaan bij Orlando in de buurt en dat zag er voor mij hetzelfde uit als de Everglades. Een moeras met alligators er in. Voor een bioloog is er misschien verschil.
Ik ben hier geweest, naast de airboat tour is er ook een dierentuin en een loopbrug door een mangrovewoud. Vond het prima. En niet zo massaal allemaal.
https://maps.app.goo.gl/XcygntnruAgJcsMV7
@blaatschaaap Het professionele honkbalseizoen voor de teams in Florida is afgelopen op het moment dat je arriveert.
Ah, dat is niet zo erg. Ik snap de regels überhaupt nog niet. Het lijkt me vooral leuk om het daar een keertje mee te maken
blaap
En waarom dan? Ik heb afgelopen 2 jaar (westkust en oostkust/binnenland) echt overal met revolut kunnen betalen, incl de borg voor autohuur, hotels, geld uit de muur, etcpaul-s83 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:45:
Je hebt het over Revolut om geld te kunnen wisselen/pinnen. Heb je dan de debit card daarvan? Ik zou adviseren om de goedkoopste Visa of American Express Credit Card aan te vragen en Revolut te laten voor wat
Dat boeit ze helemaal niet aangezien het meeste wel bekend is bij ze (toeristen die niet hun hele vakantie cssh bij hebben). Als je eerste overnachting maar bekend en geboekt is en jij een retourticket hebt is het al snel ok.blaatschaaap schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:49:
Ik had het iets specifieker moeten verwoordeneen flinke zak digitaal geld. Kan me voorstellen dat een douanier wat argwanender is wanneer je zonder geld en 1 hotel overnachting 3 weken in Amerika blijft. Dank voor de tips!
Aangezien het de eerste keer VS is voor jou: douane (US Customs) is wat agressiever dan bij ons. Dat is een bewuste act om mensen die iets te verbergen hebben zenuwachtig te laten worden. Dat gezegd hebbende kun je gezellige en minder gezellige douaniers hebben. Ga zeker geen grappen maken en al helemaal niet een mening ventileren over binnenlands beleid, Amerikaans buitenlands beleid of politiek in de ruimste zin van het woord.
Wij krijgen vrijwel altijd de vraag wat we komen doen, roadtrip maken is het antwoord dan en een verwijzing naar de vorige keer hoe mooi dat gebied was en dat we graag meer willen zien van het land. Altijd zijn ze een gesprek begonnen met ons over dat wij meer zagen dan hen en ze wensten ons veel plezier. Het zijn net mensen soms, douaniers
Beetje gerelateerd en benieuwd: werkt Revolut zo dat ik er nu al een dollar rekening kan openen. En dat als je in de VS pint hij eerst de dollars gebruikt?koendio schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:33:
[...]
En waarom dan? Ik heb afgelopen 2 jaar (westkust en oostkust/binnenland) echt overal met revolut kunnen betalen, incl de borg voor autohuur, hotels, geld uit de muur, etc
Dus als je denkt $1.17 is wel een aardige koers dan wissel je vast een lading euro’s om?
Ja. Dat werkt op die manier. Goedkoopste is 2 rekeningen openen, EUR en USD. Je stort dan je euro’s op je EUR rekening, die zet je in Revolut om naar je USD rekening. Met premium betaal je €0 omreken kosten, als je een gratis account het kun je dit tot €1.000 per maand doen zonder kosten (behalve in het weekend, dan is het 1%). Daarna is het 1% van je omrekentransactie. Je kunt een (digitale) pas aanvragen waarbij je kan zeggen dat hij het altijd van rekening [x] moet afhalen, of automatisch de keuze maakt aan de hand van wat Revolut vind beter is.matthijst schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:51:
[...]
Beetje gerelateerd en benieuwd: werkt Revolut zo dat ik er nu al een dollar rekening kan openen. En dat als je in de VS pint hij eerst de dollars gebruikt?
Dus als je denkt $1.17 is wel een aardige koers dan wissel je vast een lading euro’s om?
Afgelopen vakantie hebben wij ook alles met Revolut betaald en nergens is die pas geweigerd. Snap dan ook niet zo goed waarom hier het advies gegeven wordt om die pas links te laten liggen. Had voor de zekerheid m’n eigen visa wel bij me, maar nooit gebruikt. Best wat geld bespaard doordat er geen wisselkoersen e.d. zijn omdat je gewoon van een USD rekening betaald.
[ Voor 24% gewijzigd door kaanmijo op 02-10-2025 09:48 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door kaanmijo op 02-10-2025 08:09 ]
Zou me inderdaad afzijdig houden qua politiek, ook na het vliegveld. In Nederland maken we losjes grappen over Den Haag als we een praatje maken met iemand, maar in het sterk gepolariseerde Amerika kies je daarmee meteen partij voor blauw of rood. Zou die problemen niet opzoeken.Typhone schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:33:
[...]
Dat boeit ze helemaal niet aangezien het meeste wel bekend is bij ze (toeristen die niet hun hele vakantie cssh bij hebben). Als je eerste overnachting maar bekend en geboekt is en jij een retourticket hebt is het al snel ok.
Aangezien het de eerste keer VS is voor jou: douane (US Customs) is wat agressiever dan bij ons. Dat is een bewuste act om mensen die iets te verbergen hebben zenuwachtig te laten worden. Dat gezegd hebbende kun je gezellige en minder gezellige douaniers hebben. Ga zeker geen grappen maken en al helemaal niet een mening ventileren over binnenlands beleid, Amerikaans buitenlands beleid of politiek in de ruimste zin van het woord.
Wij krijgen vrijwel altijd de vraag wat we komen doen, roadtrip maken is het antwoord dan en een verwijzing naar de vorige keer hoe mooi dat gebied was en dat we graag meer willen zien van het land. Altijd zijn ze een gesprek begonnen met ons over dat wij meer zagen dan hen en ze wensten ons veel plezier. Het zijn net mensen soms, douaniers
Amerikanen zijn wel weer veel losser dan Nederlanders als het op geld aankomt, meerdere keren met iemand gesproken en dan vertellen ze na 5 minuten al hoeveel ze verdienen. Niet om te scheppen maar puur als informatie-uitwisseling. In Nederland doen we daar allemaal heel geheimzinnig over.
Mijn Nederlandse bankpas was 50-50 qua acceptatie. Visa of Amex gaat overal. Zorg ook dat je altijd wat contanten bij hebt, de fooi-cultuur zit er nog steeds heel erg in. In restaurants kun je dat gewoon bij de betaalterminal doen, maar bijvoorbeeld de gids bij een rondleiding verwacht dan weer wat contants.
Goed om te horen! Ging er vanuit dat Revolut een Debit kaart is en dat het daarom wat lastiger is.koendio schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:33:
[...]
En waarom dan? Ik heb afgelopen 2 jaar (westkust en oostkust/binnenland) echt overal met revolut kunnen betalen, incl de borg voor autohuur, hotels, geld uit de muur, etc
Wow dit is een goede tip om extra te besparen. Reguliere kaarten rekenen zowieso 2% - 2,5% commissie over elke transactie in vreemde valuta, en wellicht ronden ze de wisselkoers ook nog in hun voordeel af.kaanmijo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:06:
[...]
Ja. Dat werkt op die manier. Goedkoopste is 2 rekeningen openen, EUR en USD. Je stort dan je euro’s op je EUR rekening, die zet je in Revolut om naar je USD rekening. Met premium betaal je €0 omreken kosten, als je een gratis account het kun je dit tot €1.000 per maand doen zonder kosten. Daarna is het 1% van je omrekentransactie. Je kunt een (digitale) pas aanvragen waarbij je kan zeggen dat hij het altijd van rekening [x] moet afhalen, of automatisch de keuze maakt aan de hand van wat Revolut vind beter is.
Afgelopen vakantie hebben wij ook alles met Revolut betaald en nergens is die pas geweigerd. Snap dan ook niet zo goed waarom hier het advies gegeven wordt om die pas links te laten liggen. Had voor de zekerheid m’n eigen visa wel bij me, maar nooit gebruikt. Best wat geld bespaard doordat er geen wisselkoersen e.d. zijn omdat je gewoon van een USD rekening betaald.
Als het met Revolut echt zo werkt dan ga ik dat volgende keer ook maar eens proberen denk ik
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat je van Revolut niet standaard een fysieke pas krijgt en dus alles met Apple/Google Pay moet doen. Dat wordt nog steeds niet in alle winkels geaccepteerd. Denk dan vooral aan Walmart, daar heb je een fysieke pas of hun eigen Walmart app (?) nodig. Fysieke pas bij Revolut is gewoon mogelijk, bij premium is 'ie dacht ik gratis en bij het gratis account 6 (?) euro. Met een Visa heb je dat 'vraagteken' niet, want die is sowieso altijd fysiek.paul-s83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
Wow dit is een goede tip om extra te besparen. Reguliere kaarten rekenen zowieso 2% - 2,5% commissie over elke transactie in vreemde valuta, en wellicht ronden ze de wisselkoers ook nog in hun voordeel af.
Als het met Revolut echt zo werkt dan ga ik dat volgende keer ook maar eens proberen denk ik
[ Voor 18% gewijzigd door kaanmijo op 02-10-2025 09:16 ]
Ik heb Revolut en ik heb het basispakket, ik betaal per maand er niets voor. Ik heb een Fysieke pas bij Revolut voor €7,50 eenmalig. Het is een Mastercard. Ik kon geen VISA kiezen. Eerste keer dat ik de kaart zal gaan gebruiken als ik met vakantie naar Amerika ga. Ik ben heel erg benieuwd met Revolut.kaanmijo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat je van Revolut niet standaard een fysieke pas krijgt en dus alles met Apple/Google Pay moet doen. Dat wordt nog steeds niet in alle winkels geaccepteerd. Denk dan vooral aan Walmart, daar heb je een fysieke pas of hun eigen Walmart app (?) nodig. Fysieke pas bij Revolut is gewoon mogelijk, bij premium is 'ie dacht ik gratis en bij het gratis account 6 (?) euro. Met een Visa heb je dat 'vraagteken' niet, want die is sowieso altijd fysiek.
Uit mijn voorgaande ervaringen met mijn oude kaart met de ANWB VISA GO CARD depit, waar je eerst geld op moest zetten werkte de VISA GO CARD goed in mijn vorige reizen naar Amerika. Ik kon er alles mee betalen.
De betalingen van de debetkaarten an sich is niet het probleem in de VS (buiten Europa). Een debetkaart is eigenlijk niks anders dan een betaalkaart met daaraan gekoppeld een tegoed. Voor ons is gewoon dat dit tegoed op je bankrekening staat. Er zijn ook varianten van (digitale) debetkaarten waar je tegoed op stort (zoals de hierboven door @Van der Berg genoemde ANWB VISA GO CARD depit -sic-). In tegenstelling tot een creditkaart waarbij er (doorgaans) juist géén tegoed (veelal wel een limiet) gekoppeld is, waarbij je achteraf betaald en de facto een lening afsluit. Hoewel in de VS het gebruik van een creditkaart om moverende redenen zeer dominant is, worden er ook debetkaarten gebruikt.paul-s83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Goed om te horen! Ging er vanuit dat Revolut een Debit kaart is en dat het daarom wat lastiger is.
De reden dat Nederlandse debetkaarten vaker niet dan wel worden geaccepteerd in de VS (buiten Europa) is vanwege de gebruikte debetkaartdienst. In Nederland zijn de diensten Maestro (van Mastercard) en V-Pay (van Visa) (nog) heel gebruikelijk. Die betaaldiensten worden doorgaans in de VS niet gebruikt, waardoor je er dus niet mee kan betalen. Maestro en V-Pay worden door Mastercard en Visa uitgefaseerd. Alle debetkaarten gaan daardoor over op de betaaldienst Debit Mastercard of Visa Debit. De debetkaarten zijn dan óók geschikt voor online betalingen en vinden dus aansluiting bij het internationale betaalsysteem zoals ook gebruikt in de VS. Een creditkaart is dan (op andere perks en als back-up na) eigenlijk niet meer nodig.
Ik had wel met mijn Nederlandse credit-card gelinked aan een bank (zoals de ING ofzo), dat die soms wat moeilijkheden gaf bij restaurants. Dan geef je je creditcard zodat zij het bonnetje kunnen verwerken, maar de ene keer vroeg hij om de pincode, maar ook een aantal keer werd het declined.ewrz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
Mijn Nederlandse bankpas was 50-50 qua acceptatie. Visa of Amex gaat overal. Zorg ook dat je altijd wat contanten bij hebt, de fooi-cultuur zit er nog steeds heel erg in. In restaurants kun je dat gewoon bij de betaalterminal doen, maar bijvoorbeeld de gids bij een rondleiding verwacht dan weer wat contants.
Vervolgens kon ik gelukkig wel betalen met ApplePay (ook gelinked aan dezelfde credit card overigens....).
Dus het lijkt erop alsof credit cards die uitgegeven/gelinked zijn aan een Nederlandse bank, wat extra hobbels kunnen veroorzaken.
Kia Niro-EV 2024
Het verhaal dat je soms wel en soms niet een pincode hoeft in te toetsen herken ik vanuit mijn ING Creditcard. Maar hij werdt tijdens mijn reis 2 jaar geleden wel overal geaccepteerd.Freak187 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Ik had wel met mijn Nederlandse credit-card gelinked aan een bank (zoals de ING ofzo), dat die soms wat moeilijkheden gaf bij restaurants. Dan geef je je creditcard zodat zij het bonnetje kunnen verwerken, maar de ene keer vroeg hij om de pincode, maar ook een aantal keer werd het declined.
Vervolgens kon ik gelukkig wel betalen met ApplePay (ook gelinked aan dezelfde credit card overigens....).
Dus het lijkt erop alsof credit cards die uitgegeven/gelinked zijn aan een Nederlandse bank, wat extra hobbels kunnen veroorzaken.
Mijn gewone Debitcard is een ander verhaal. Als ga ik wel een andere zonder V-Pay opvragen voor mijn vertrek. Ik begreep dat V-Pay minder goed werkt.
De Revolut oplossing ga ik ook eens bekijken, klinkt interessant.
Ik had betaalpassen van Rabo en ING bij met respectievelijk Maestro en V-pay, en dat was dus 50-50. Ook al hadden ze soms dezelfde betaalterminal staan, wellicht is het afhankelijk van welke betaalprocessor ze gebruiken.
Ik zou altijd aanraden om een "echte" creditcard van VISA (anwb/ics) of American Express mee te nemen. Daar is alles op ingericht in Amerika en als je geen borg kunt stellen met CC krijg je wellicht de huurauto of hotelkamer niet eens mee. Sta je daar.
Kost je een paar tientjes voor een jaar kaartbijdrage, dat is peanuts op een vakantie naar Amerika.
Ik zou altijd aanraden om een "echte" creditcard van VISA (anwb/ics) of American Express mee te nemen. Daar is alles op ingericht in Amerika en als je geen borg kunt stellen met CC krijg je wellicht de huurauto of hotelkamer niet eens mee. Sta je daar.
Kost je een paar tientjes voor een jaar kaartbijdrage, dat is peanuts op een vakantie naar Amerika.
Volgens mij hebben die extra hobbels vooral te maken met de pincode, daar waar in de VS het nog heel acceptabel is dat alleen een handtekening volstaat. Ik heb wel gezien dat de pincode gewoon genegeerd kon worden op de terminal en werd door de bediener weggeklikt. Dat pikt een Nederlandse creditkaart volgens mij niet altijd. Kan het zijn dat de keren dat het bij jou gedeclined werd, dit gevolg was van het niet accepteren van het wegklikken?Freak187 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Ik had wel met mijn Nederlandse credit-card gelinked aan een bank (zoals de ING ofzo), dat die soms wat moeilijkheden gaf bij restaurants. Dan geef je je creditcard zodat zij het bonnetje kunnen verwerken, maar de ene keer vroeg hij om de pincode, maar ook een aantal keer werd het declined.
Wat is in jouw ogen een "echte" creditcard en waarom is die van de bank geen echte?ewrz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:58:
Ik had betaalpassen van Rabo en ING bij met respectievelijk Maestro en V-pay, en dat was dus 50-50. Ook al hadden ze soms dezelfde betaalterminal staan, wellicht is het afhankelijk van welke betaalprocessor ze gebruiken.
Is vaak een Mastercard/Visa Debit kaart, en die worden in Amerika veel minder geaccepteerd. Het verschilt per bank wat je krijgt, die Visa van ASN bank loopt bijvoorbeeld wel gewoon via ICS dus dat zou goed moeten gaan. ANWB Visa idem.bazzemans schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
Wat is in jouw ogen een "echte" creditcard en waarom is die van de bank geen echte?
Ikzelf heb hele goede ervaringen met Ubigi als e-Sim
https://cellulardata.ubig...estination=usa&one-off=on
https://cellulardata.ubig...estination=usa&one-off=on
Die doen het over het algemeen juist goed (MasterCard Debit ipv Maestro en Visa Debit ipv V-Pay dan wel). Echter NL banken doen soms moeilijk bij bepaalde bedragen zonder pincode e.d., credit cards doen het dan beter. Ook bij autohuur kan men de borg op een credit card reserveren, bij debit kan dat niet zomaar.ewrz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Is vaak een Mastercard/Visa Debit kaart, en die worden in Amerika veel minder geaccepteerd. Het verschilt per bank wat je krijgt, die Visa van ASN bank loopt bijvoorbeeld wel gewoon via ICS dus dat zou goed moeten gaan. ANWB Visa idem.
Verder is acceptatie van debit cards in de VS niet per se slecht. Er zijn bijvoorbeeld tankstations waar je alleen met debit kunt betalen en niet met credit. Het is puur de NL banken die heel veel voorzorg nemen en transacties preventief blokkeren, maar dat is ook mijn ervaring met een Rabo Visa card trouwens. Vandaar dat m'n standaard kaart in de VS een Amex is.
Bij tankstations waar ze om je postcode vragen kun je bij Amex trouwens daadwerkelijk je postcode invullen 0 + NL postcode, bijv 03511 voor 3511. Dan hoef je niet "see attendant". Bij ICS MC en Rabo Visa werkte dat niet.
Qua e-sim raad ik Orange Travel aan, dan heb je toegang tot alle netwerken geloof ik, niet alleen T-Mobile wat sommige e-sims hebben. En als je KPN/Odido abo hebt je abo een maandje naar het duurste omzetten
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Een debetkaart is per definitie geen creditcard, zoals ik dat hier uitleg: bazzemans in "[Vakantie] USA"ewrz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Is vaak een Mastercard/Visa Debit kaart, en die worden in Amerika veel minder geaccepteerd. Het verschilt per bank wat je krijgt, die Visa van ASN bank loopt bijvoorbeeld wel gewoon via ICS dus dat zou goed moeten gaan. ANWB Visa idem.
Creditcards van Mastercard of Visa worden zowel door banken zelf als ICS uitgegeven. Of de creditcard door ICS of door de eigen bank maakt voor de acceptatie niet uit. De acceptatie hangt af van de betaaldiensten, niet van de uitgever.
Inderdaad, soms klikken die Amerikanen gelijk door als ze "insert PIN code" zien. Vervolgens kwam de ober terug aan tafel met een betaal terminal zodat ik de code kon intoetsen.bazzemans schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:17:
[...]
Volgens mij hebben die extra hobbels vooral te maken met de pincode, daar waar in de VS het nog heel acceptabel is dat alleen een handtekening volstaat. Ik heb wel gezien dat de pincode gewoon genegeerd kon worden op de terminal en werd door de bediener weggeklikt. Dat pikt een Nederlandse creditkaart volgens mij niet altijd. Kan het zijn dat de keren dat het bij jou gedeclined werd, dit gevolg was van het niet accepteren van het wegklikken?
Maar een paar keer, en ik heb er zelf bijgestaan, ging ie direct naar declined.
Kia Niro-EV 2024
Honkbal is vooral een familie kijk sport. Er gebeurt tijdens de wedstrijd heel weinig. Ideaal om met de familie een biertje te drinken, hot dog te eten en even bij te praten. Maar niet zo heel spannend. American Football gebeurt wat meer maar kent weer meer down time tussen de plays door.blaatschaaap schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:33:
Ah, dat is niet zo erg. Ik snap de regels überhaupt nog niet. Het lijkt me vooral leuk om het daar een keertje mee te maken
Als ik mocht kiezen qua sport zou ik gaan voor basketbal / ijshockey dan voor American Football en dan pas voor honkbal.
Qua basketbal: Orlando Magic hebben een goed jong team en staan qua prognose om top 3 te eindigen in het oosten. Heat Culture (Miami) zorgt ervoor dat zij misschien geen top favoriet zijn dit seizoen maar dat is nooit echt een hele slechte ploeg. Ze missen alleen een sterspeler. Seizoen begint op 20 oktober dus denk dat je wel iets mee moet kunnen pakken.
Dan zij mijn ervaringen toch anders. Afgelopen mei een rondje Florida gedaan en heb echt alles met Apple Pay gedaan, zelfs bij de Walmart. Dus denk dat de meeste betaalterminals al wel NFC aan boord hebben.kaanmijo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat je van Revolut niet standaard een fysieke pas krijgt en dus alles met Apple/Google Pay moet doen. Dat wordt nog steeds niet in alle winkels geaccepteerd. Denk dan vooral aan Walmart, daar heb je een fysieke pas of hun eigen Walmart app (?) nodig. Fysieke pas bij Revolut is gewoon mogelijk, bij premium is 'ie dacht ik gratis en bij het gratis account 6 (?) euro. Met een Visa heb je dat 'vraagteken' niet, want die is sowieso altijd fysiek.
Die veranderingen van terminals gaan super snel.
Alleen ervaring met honkbal en basketbal. Kan in ieder geval beamen dat bij honkbal er inderdaad qua sport vaak weinig gebeurt. Het draait heel erg om gezelligheid met familie en vrienden en het eten en drinken. Daarnaast Amerikaans entertainment met gekke quizjes, dingen in het publiek schieten en dat soort ongein. Leuk om een keer mee te maken.Robkazoe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
Honkbal is vooral een familie kijk sport. Er gebeurt tijdens de wedstrijd heel weinig. Ideaal om met de familie een biertje te drinken, hot dog te eten en even bij te praten. Maar niet zo heel spannend. American Football gebeurt wat meer maar kent weer meer down time tussen de plays door.
Als ik mocht kiezen qua sport zou ik gaan voor basketbal / ijshockey dan voor American Football en dan pas voor honkbal.
Qua basketbal: Orlando Magic hebben een goed jong team en staan qua prognose om top 3 te eindigen in het oosten. Heat Culture (Miami) zorgt ervoor dat zij misschien geen top favoriet zijn dit seizoen maar dat is nooit echt een hele slechte ploeg. Ze missen alleen een sterspeler. Seizoen begint op 20 oktober dus denk dat je wel iets mee moet kunnen pakken.
Het basketbal was anders, had het idee dat men daar meer voor de sport komt en qua sport vond ik dat ook leuker. Ook daar plenty eten en drinken en een familiaire sfeer. Maar dat is natuurlijk ook onderdeel van de sportcultuur in de VS. Heel competitief maar ook de ervaring delen onder het genot van eten en drinken.
Om even terug te komen op Revolut; Ik heb gemerkt dat tijdens mijn laatste trip, alle fooien die je 'achteraf' geeft via het opschrijven op het ticket, nooit zijn ingehouden. Uiteraard de fooi intikken op de terminal tijdens de transactie wel.
Beetje research geeft aan dat dit inderdaad een issue is/kan zijn met Revolut, omdat ze de 2e transactie (de fooi) achteraf weigeren.
Beetje research geeft aan dat dit inderdaad een issue is/kan zijn met Revolut, omdat ze de 2e transactie (de fooi) achteraf weigeren.
The best is yet to come
@Dean Martin Klinkt als een bijkomend voordeel voor de gierige hollander
Dit kan ik bevestigen! Wij zijn ook enkele keren vergeten een handtekening te zetten op de fooienbon, dit heeft ook hier misschien aan bijgedragen.Dean Martin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:39:
Om even terug te komen op Revolut; Ik heb gemerkt dat tijdens mijn laatste trip, alle fooien die je 'achteraf' geeft via het opschrijven op het ticket, nooit zijn ingehouden. Uiteraard de fooi intikken op de terminal tijdens de transactie wel.
NFL is erg duur, van wat ik heb gezien. Je zou ook naar een college wedstrijd kunnen kijken. Die beleving lijkt me erg gaaf, want vrijwel iedereen doet mee. Zoiets heb ik nog niet bij een NFL wedstrijd kunnen vinden:blaatschaaap schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:33:
[ Voor 26% gewijzigd door Niellie41 op 03-10-2025 11:45 ]
Zo zou je het ook kunnen bekijkenpaul-s83 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:54:
@Dean Martin Klinkt als een bijkomend voordeel voor de gierige hollander
The best is yet to come
Hahahahaha pwooah dat is goud. Vertel dat maar nooit groot rond.Dean Martin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:39:
Neem dan dus cash mee om fooien te geven, anders is het vrij asociaal aangezien afhankelijk van de staat medewerkers soms maar $1 per uur krijgen en eigenlijk puur van fooien moeten leven.Typhone schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:53:
[...]
Hahahahaha pwooah dat is goud. Vertel dat maar nooit groot rond.
Bij veel van die betaalterminals mag je nu kiezen tussen 20, 24 of 25% fooi. Vroeger was 10-15% normaal.
Vond het al met al ook best wel duur geworden vorig jaar, vroeger was je een stuk goedkoper uit dan in Nederland bij restaurants maar dat was nu een stuk minder. Al was de wisselkoers toen wel een stuk minder gunstig dan nu, dus als je binnenkort gaat valt het misschien weer mee.
Vond het al met al ook best wel duur geworden vorig jaar, vroeger was je een stuk goedkoper uit dan in Nederland bij restaurants maar dat was nu een stuk minder. Al was de wisselkoers toen wel een stuk minder gunstig dan nu, dus als je binnenkort gaat valt het misschien weer mee.
Geen zorgen ik tip altijd en weet hoe het werktSorcerer8472 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Neem dan dus cash mee om fooien te geven, anders is het vrij asociaal aangezien afhankelijk van de staat medewerkers soms maar $1 per uur krijgen en eigenlijk puur van fooien moeten leven.
Heb je daarbij ook rekening gehouden met de fikse inflatie in de restaurants in Nederland? De afgelopen vijf jaar zijn die prijzen 30-35% gestegen.ewrz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:30:
Bij veel van die betaalterminals mag je nu kiezen tussen 20, 24 of 25% fooi. Vroeger was 10-15% normaal.
Ik tip wanneer ze tip verdienen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Uiteraard. Kleding is bijvoorbeeld nog steeds wel een stuk goedkoper dan in NL. Benzine, niet meer de minder dan 1 dollar per gallon die ik in de jaren 90 afrekende maar nog altijd wel stukken goedkoper dan in NL.bazzemans schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 00:12:
[...]
Heb je daarbij ook rekening gehouden met de fikse inflatie in de restaurants in Nederland? De afgelopen vijf jaar zijn die prijzen 30-35% gestegen.
Scheelt overigens ook nog wel of je het eten per gerecht of per kilo rekent. Je krijgt grotere porties in Amerika.
Als Amerikaan kan ik je de optie "Custom" aanraden. Ook even opletten of het voorgestelde tip-bedrag inclusief of exclusief tax is en of er een credit card fee/surcharge gerekend wordt. Dat laatste is volgens mij niet helemaal koosjer volgens wat de CC-maatschappijen willen, maar goed, er zijn er best die dat doen.ewrz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:30:
Ik tip vrijwel altijd, maar als men inclusief sales tax voorrekent, dan ga ik lager zitten. Als ik aan de counter sta dan is het altijd 0, behalve bij m'n lokale pizzaboer, daar gooi ik een paar dollar in de pot. Er is hier ook steeds meer pushback te horen over de steeds achterlijker vormen die tipping aanneemt. Bij online bestellen lach ik me helemaal kapot, ga toch gauw weg met je bedelscherm voor tips. En in restaurants met die terminals ook steeds meer suggesties die beginnen bij 20%, tax inclusief. Ik word daar steeds kriegeliger van.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Mrs Meekoh vertelde mij laatst dat Thanksgiving valt op een dag tijdens onze trip naar de VS (We zitten op die dag in Orlando).
Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Alles gesloten? of juist alles mega druk? wel/niet uit eten?
Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Alles gesloten? of juist alles mega druk? wel/niet uit eten?
Computer says no
Vrienden van mij waren jaren geleden één dag in Washington DC op wat bleek Thanksgiving te zijn. Zij ervoeren overdag weinig verschil met een normale dag in een Amerikaanse stad, maar 's avonds hebben ze moeite moeten doen om überhaupt ergens fast food te kunnen eten. Dus inderdaad goed dat je het navraagt en hopelijk zijn er meer mensen met ervaringen op Thanksgiving.
Wij waren eens met Pasen in Las Vegas en als er geen reclame had gehangen voor de Paasactiviteiten, die men voor de kinderen organiseerde, had ik het niet eens doorgehad.
Wij waren eens met Pasen in Las Vegas en als er geen reclame had gehangen voor de Paasactiviteiten, die men voor de kinderen organiseerde, had ik het niet eens doorgehad.
Vergelijkbaar met kerstavond 24 december bij ons. Het is een familie aangelegenheid, Wat er open/dicht is zal 50/50 zijn, maar op zijn minst sluit het vroeg. Veel mensen zijn vrij die dag en vaak ook de dag erna.Meekoh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:54:
Mrs Meekoh vertelde mij laatst dat Thanksgiving valt op een dag tijdens onze trip naar de VS (We zitten op die dag in Orlando).
Zoals met zoveel feestdagen in de VS draait het om eten, dus restaurants zitten afgeladen vol omdat er toch veel mensen geen trek hebben zelf te koken.
Wij waren een week voor Thanksgiving in de VS, dus kan er niet veel zinnigs over de dag zelf zeggen. Wel waren we destijds in het kleine plaatsje Alpine bij Apache National Forest, waar geadverteerd werd met een community Thanksgiving diner en werden we uitgenodigd door de lokalen. Dat was wel een keer een leuke ervaring.
Keer in NYC geweest met thanksgiving, veel restaurants hadden zon diner wat je hier met kerst hebt.Patrick_6369 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:38:
Vrienden van mij waren jaren geleden één dag in Washington DC op wat bleek Thanksgiving te zijn. Zij ervoeren overdag weinig verschil met een normale dag in een Amerikaanse stad, maar 's avonds hebben ze moeite moeten doen om überhaupt ergens fast food te kunnen eten. Dus inderdaad goed dat je het navraagt en hopelijk zijn er meer mensen met ervaringen op Thanksgiving.
Wij waren eens met Pasen in Las Vegas en als er geen reclame voor de Paasactiviteiten, die men voor de kinderen organiseerde, had gehangen, had ik het niet eens doorgehad.
Dus dat geboekt, best leuke ervaring.
Ik ken wat mensen die dat ook doen, geen gezeur met een hoop dingen thuis maken. Het is wel handig van tevoren te reserveren. Wij doen er thuis niet veel aan, maar wel wat speciale gerechten op tafel. Meestal ook wat experimenten.matthijst schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Keer in NYC geweest met thanksgiving, veel restaurants hadden zon diner wat je hier met kerst hebt.
Dus dat geboekt, best leuke ervaring.
Buiten de deur eten is lastiger omdat veel zaken het personeel vrijaf geven om Thanksgiving te vieren. Het is dus wel zaak daar een beetje rekening mee te houden.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Net terug van een weekje NYC. Hotel zat op 328 voet van Times Square.
Heb dus ook voornamelijk in Manhattan doorgebracht, en daar is genoeg te zien en te doen.
Klein uitstapje naar Brooklyn (DUMBO).
Highlights voor mij waren toch wel de 9/11 Memorial Pools en bijbehorend museum. Erg indrukwekkend.
Ook wat uitzichtpunten meegepakt, waarbij die ik in de avond heb bezocht toch het leukste waren.
Guggenheim is een ontzettend mooi gebouw, maar de kunst binnenin viel me zwaar tegen. MoMa was veel interessanter, ook veel groter en meer variëteit.
Wat me vooral opviel was de relaxte sfeer die Manhattan had, ondanks alle drukte met verkeer en hoeveelheid mensen. Burger/fries halen en gewoon in een parkje gaan eten. Of een pizzaslice halen en op het terrasje opeten en mensen kijken.
Heb dus ook voornamelijk in Manhattan doorgebracht, en daar is genoeg te zien en te doen.
Klein uitstapje naar Brooklyn (DUMBO).
Highlights voor mij waren toch wel de 9/11 Memorial Pools en bijbehorend museum. Erg indrukwekkend.
Ook wat uitzichtpunten meegepakt, waarbij die ik in de avond heb bezocht toch het leukste waren.
Guggenheim is een ontzettend mooi gebouw, maar de kunst binnenin viel me zwaar tegen. MoMa was veel interessanter, ook veel groter en meer variëteit.
Wat me vooral opviel was de relaxte sfeer die Manhattan had, ondanks alle drukte met verkeer en hoeveelheid mensen. Burger/fries halen en gewoon in een parkje gaan eten. Of een pizzaslice halen en op het terrasje opeten en mensen kijken.
Kom een beetje laat bij sport opmerkingen hier (ben ziek geweest) maar als je wel een American Football wedstrijd wil mee maken pak dan als het in de buurt is een Arena Football wedstrijd mee. Het gaat super snel op een kleiner veld en zit vol actie en vaak hoge scores.
Ik ben een aantal jaren geleden eens naar een wedstrijd geweest van Orlando tegen Tampa in de oude Orlando Magic arena en was echt super leuk.
Ik ben een aantal jaren geleden eens naar een wedstrijd geweest van Orlando tegen Tampa in de oude Orlando Magic arena en was echt super leuk.
M'n vrouw geeft helemaal niets om live sport o.i.d.
Maar de NFL wedstrijd die wij destijds in 2018 bezocht hebben bij Tampa Bay Buccaneers was voor haar één van de highlights. Ze vond het een geweldige avond en keek haar ogen uit.
Het is gewoon één groot feest i.p.v. enkel een wedstrijdje kijken in een stadion.
Maar de NFL wedstrijd die wij destijds in 2018 bezocht hebben bij Tampa Bay Buccaneers was voor haar één van de highlights. Ze vond het een geweldige avond en keek haar ogen uit.
Het is gewoon één groot feest i.p.v. enkel een wedstrijdje kijken in een stadion.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De ervaring van met moeite ergens een restaurant vinden dat open was had ik ook in San Francisco ooit. Zal per stad wellicht verschillen. Verreweg het meeste was dicht.Patrick_6369 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:38:
Ik vertrek morgen met een makker van me naar New York (verblijf in Jamaica/Queens) en blijven daar een aantal dagen voor -min of meer de gebruikelijke- NYC sightseeing. Zijn nooit eerder in de US geweest.
Woensdag hebben we een interne vlucht naar Austin voor de Formule 1. Aansluitend aan de F1 blijven we nog een week in Austin en vliegen dan terug.
We willen in die week na de F1 in Austin nog een auto huren om ook wat natuur te zien. Als mensen tips hebben voor mooie plekken rondom Austin dan hoor ik het graag. Verder staan schietbaan, micro-breweries, bbq tenten en de Austin music-scene op het programma.
We hebben trouwens de MPC app geregeld en hebben een simkaart via beachsim.com voor data in US. Ik heb zelf ook nog een revolut account geopend omdat ik geen pinpas met visa had. Maat van me had dat wel. Verder heb ik wel een Mastercard.
Dus ik denk dat we alles wel redelijk geregeld hebben..
Woensdag hebben we een interne vlucht naar Austin voor de Formule 1. Aansluitend aan de F1 blijven we nog een week in Austin en vliegen dan terug.
We willen in die week na de F1 in Austin nog een auto huren om ook wat natuur te zien. Als mensen tips hebben voor mooie plekken rondom Austin dan hoor ik het graag. Verder staan schietbaan, micro-breweries, bbq tenten en de Austin music-scene op het programma.
We hebben trouwens de MPC app geregeld en hebben een simkaart via beachsim.com voor data in US. Ik heb zelf ook nog een revolut account geopend omdat ik geen pinpas met visa had. Maat van me had dat wel. Verder heb ik wel een Mastercard.
Dus ik denk dat we alles wel redelijk geregeld hebben..
It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..
Dan heb je niet zoveel aan de MPC app zover ik weet. Die werkt alleen als je al eerder via een ESTA in de US bent geweest.Roxsman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:48:
…
Zijn nooit eerder in de US geweest.
…
We hebben trouwens de MPC app geregeld
...
Ok, ik had begrepen dat je verschillende lanes had op (bv) JFK en dat de mensen die al via de app geregistreerd waren sneller door konden lopen. Maar we zien wel, als we langer moeten wachten dan is dat zo.. het is alleen maar mooi meegenomen.jaspermeul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:08:
[...]
Dan heb je niet zoveel aan de MPC app zover ik weet. Die werkt alleen als je al eerder via een ESTA in de US bent geweest.
Dat klopt. Maar 1 van de eisen aan de MPC is dat je al een keer door de normale checks bent geweest.Roxsman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:41:
[...]
Ok, ik had begrepen dat je verschillende lanes had op (bv) JFK en dat de mensen die al via de app geregistreerd waren sneller door konden lopen. Maar we zien wel, als we langer moeten wachten dan is dat zo.. het is alleen maar mooi meegenomen.
Je zal dus de ESTA rij moeten pakken. Als je de MPC pakt sturen ze je bij de balie alsnog terug naar de juiste rij, dat is zonde van je tijd.
Lone Star Gun Range in Lockhart, ligt iets ten zuiden van COTA. In Lockhart heb je verder ook BBQ (Terry Black's Kreuz market, Black's)Roxsman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:48:
Is allemaal geen NP niveau maar dingen daar in de buurt zoals Enchanted Rock State Natural Area (grootste granieten monadnock in de VS) in Hills country, Natural Bridge Caverns ten zuiden en Inner Space caverns richting Georgetown zijn wel leuk om te bezoeken.
San Marco Premium outlets om wat kleding/schoeisel te scoren, is allemaal wat goedkoper daarzo, zeker als je ook nog lid bent van de Tommy, Guess enzovoort.
Misschien een dag San Antonio; The Alamo, river walk
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dat is zeker goed om te weten. Dat was ik nog niet tegen gekomen. Thanksjaspermeul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:51:
[...]
Dat klopt. Maar 1 van de eisen aan de MPC is dat je al een keer door de normale checks bent geweest.
Je zal dus de ESTA rij moeten pakken. Als je de MPC pakt sturen ze je bij de balie alsnog terug naar de juiste rij, dat is zonde van je tijd.
Lone star had ik inderdaad in een tabje open staan. Staat nu een tabje naast van Terry..Grouchy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:35:
[...]
Lone Star Gun Range in Lockhart, ligt iets ten zuiden van COTA. In Lockhart heb je verder ook BBQ (Terry Black's Kreuz market, Black's)
Geld dat voor alle personen in de "groep"? Ik was ook van plan om MPC te gebruiken, ben zelf al meerdere malen in de VS geweest met een ESTA, maar mijn partner niet.jaspermeul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:51:
[...]
Dat klopt. Maar 1 van de eisen aan de MPC is dat je al een keer door de normale checks bent geweest.
Computer says no
Ja, in Amerika doen ze in mijn ervaring niet aan "groepen" bij border control. 1 persoon per keer.Meekoh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Geld dat voor alle personen in de "groep"? Ik was ook van plan om MPC te gebruiken, ben zelf al meerdere malen in de VS geweest met een ESTA, maar mijn partner niet.
Volgens de pagina van de MPC app wel:olafmol schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ja, in Amerika doen ze in mijn ervaring niet aan "groepen" bij border control. 1 persoon per keer.
Groups up to 12 can be processed together
Computer says no
Ja, daarmee bedoelen ze dat je je "groep" (bij mijn was dat mijn gezin) in de MPC app als 1 "sessie" kunt uploaden. Maar je moet nog steeds voor elke persoon aan de specifieke MPC regels voldoen.Meekoh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Volgens de pagina van de MPC app wel:
[...]
MPC werkt gewoon voor je eerste bezoek! Dit jaar voor het eerst met vriendin naar de USA (SFO) afgereisd. Beide nog nooit eerder geweest en binnen 10 minuten waren we door immigrations dankzij de MPC app. In het vliegtuig ingevuld, op de airport verstuurd, in de MPC rij, paar standaard vragen van de beambte en klaar.jaspermeul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:51:
[...]
[ Voor 36% gewijzigd door XyRuS op 10-10-2025 12:07 ]
Als ik het zo lees is Washington DC (IAD) gewoon een drama. Daar ging ik ook in de MPC rij staan, die was weliswaar iets korter dan de non MPC rij, maar duurde uiteindelijk best lang.
Trouwens, er werd deze keer (aug 2025) niet meer gestempeld in mijn paspoort.. niet bij inreizen en niet bij uitreizen. Is dat vanwege de MPC doorgang? Of doen ze dat helemaal niet meer? Al mijn voorgaande trips naar de VS werd er standaard een stempel gezet.
Trouwens, er werd deze keer (aug 2025) niet meer gestempeld in mijn paspoort.. niet bij inreizen en niet bij uitreizen. Is dat vanwege de MPC doorgang? Of doen ze dat helemaal niet meer? Al mijn voorgaande trips naar de VS werd er standaard een stempel gezet.
Kia Niro-EV 2024
Nu je het zegt... maar ik ging via de normale controle. Was sowieso snel voorbij de douane,ook erg rustig op het vliegveld (Newark) dus niet in de rij hoeven staan. Bagage was er ook supersnel, en zo was ik ruim op tijd voor de expressbus richting Manhattan. Zo ruim dat ik een bus eerder kon nemen.Freak187 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:06:
Als ik het zo lees is Washington DC (IAD) gewoon een drama. Daar ging ik ook in de MPC rij staan, die was weliswaar iets korter dan de non MPC rij, maar duurde uiteindelijk best lang.
Wij kwamen aan in Amerika op Thanksgiving. Veel was gesloten en ik weet niet of ik toen goed heb gecheckt welke restaurants open waren, maar veel was echt dicht. Ook de Walmart was (even) dicht, maar die ging dan vanaf een bepaald uur weer open vanwege Black Friday, wat de avond ervoor dus al was. Maar even een boodschap dan doen: vergeet het maar. Normaal sta je al lang in de rij, maar dan waarschijnlijk uren. Was denk ik in 2018.Meekoh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:54:
Uiteindelijk heb ik geloof ik een banaan en wat water gekocht bij een tankstation en zijn we gaan slapen. Dag daarna wel leuke inkopen kunnen doen. Maar tegenwoordig als je gewoon data op je mobiel hebt, kan je direct zien wat er open is en ongeveer hoe druk het zou moeten zijn. Toen moest ik daar nog altijd een kaartje kopen en nog activeren op een hotspot. Tegenwoordig regel ik vooraf een simkaart (geen toestel met e-SIM, anders kan dat ook).
Hou er dus wel rekening mee dat een restaurant gesloten kan zijn en als Black Friday nog steeds de avond van Thanksgiving begint, dan zou ik alleen het spektakel bekijken en niets kopen. Als het nog steeds zo is als vroeger....
Ik vertrok juist op thanksgiving, de restaurants die open waren zaten vol met reserveringen, met een speciaal driegangen-menu.
Gelukkig was er nog een macDonalds open. Dat is niet veel soeps, maar we hadden in ieder geval nog een verlepte burger en frietjes te eten. Beter dan niks. Maar ook veel fastfood-toko's waren dicht, dus reken er niet op.
Gelukkig was er nog een macDonalds open. Dat is niet veel soeps, maar we hadden in ieder geval nog een verlepte burger en frietjes te eten. Beter dan niks. Maar ook veel fastfood-toko's waren dicht, dus reken er niet op.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Dit klopt niet, formeel mag het niet. Staat heel duidelijk op de website/app. Eligible: “Returning Visa Waiver Program Applicants”XyRuS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:06:
[...]
MPC werkt gewoon voor je eerste bezoek! Dit jaar voor het eerst met vriendin naar de USA (SFO) afgereisd. Beide nog nooit eerder geweest en binnen 10 minuten waren we door immigrations dankzij de MPC app. In het vliegtuig ingevuld, op de airport verstuurd, in de MPC rij, paar standaard vragen van de beambte en klaar.
Dat je er toch door komt door het te proberen is een ander verhaal. Soms zal je daarmee geluk hebben bij een sympathieke officer, soms niet, soms een reprimande dat dit niet de bedoeling is. Ik ken mensen die een poging waagden (ook niet goed op de hoogte van deze requirement) en gewoon werden teruggestuurd naar de normale rij. Dan kan het je extra tijd kosten, want soms staat er ook nog een redelijke rij bij MPC.
Dus je kan een gokje wagen, maar dat kan er dus ook in resulteren dat je weer naar het eind van de normale rij wordt gestuurd mocht je een officer treffen die volgens het boekje is.
Dus iedereen moet zelf die afweging maken, maar formeel mag het dus niet.
Goed punt, ik denk dat je bij nader inzien gelijk hebt. Ik heb dat geïnterpreteerd als een reiziger die terug keert naar eigen land. Wat natuurlijk heel dubbel is met een ESTA, want daar zit sowieso een max van 90 dagen verblijf op. Dan hebben wij dus geluk gehadTuniq schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Dit klopt niet, formeel mag het niet. Staat heel duidelijk op de website/app. Eligible: “Returning Visa Waiver Program Applicants”
Dat je er toch door komt door het te proberen is een ander verhaal. Soms zal je daarmee geluk hebben bij een sympathieke officer, soms niet, soms een reprimande dat dit niet de bedoeling is. Ik ken mensen die een poging waagden (ook niet goed op de hoogte van deze requirement) en gewoon werden teruggestuurd naar de normale rij. Dan kan het je extra tijd kosten, want soms staat er ook nog een redelijke rij bij MPC.
Dus je kan een gokje wagen, maar dat kan er dus ook in resulteren dat je weer naar het eind van de normale rij wordt gestuurd mocht je een officer treffen die volgens het boekje is.
Dus iedereen moet zelf die afweging maken, maar formeel mag het dus niet.
Hoe zou dat werken als ik volgende keer met een nieuw paspoort aankom? Omdat het paspoort dan onbekend is zou ik dan eigenlijk ook de normale rij moeten kiezen?
Ben momenteel ook in NYC en heb een hotel op Times Square. Voor mensen die nog komen of van plan zijn te komen een paar dingetjes die ik ervaren heb.
- Times Square is mega druk. Moet je tegen kunnen, zeker in de nacht (veel geluid).
- Revolut creditcard (de virtuele) wordt tot nu toe overal geaccepteerd (behoudens de metro).
- Een ‘MetroCard’ aanschaffen in de automaten gaat alleen met een losse creditcard (draadloos gaat helaas niet, dus de virtuele creditcard werkt niet). Tevens gaat deze metrocard afgeschaft worden, dus je krijgt hem niet meer op elk station, houdt hier rekening mee. In de nabije toekomst moet je gewoon betalen met je cc of bankkaart.
- Het douaneproces op JFK duurde ongeveer 60 minuten. Was allemaal niet zo spannend, maar duurde dus best lang. Hierdoor misten wij bijna onze gereserveerde privé-taxi die 90 minuten wachten na landing (13:15 geland).
- De weg van JFK naar centrum Manhattan (Times Square) is momenteel een hel. 90 minuten over gedaan. Veel file en werkzaamheden. Wellicht is momenteel de trein/metro sneller.
- CityPass echt wel een aanrader. Had hem eerst niet en wilde alles los boeken, echter scheelt het toch echt wel wat centen.
- WTC memorial echt een aanrader als je er ‘iets mee hebt’. De ‘pools’ echt wel indrukwekkend. Elke dag wordt er een roos geplaatst bij de naam die op die dag jarig was. Het museum zelf ook interessant. Apart dat je daadwerkelijk naast de originele muren staat van de gebouwen.
- One World Observatory ook een aanrader. Binnen 50 seconden ben je op etage 102 en krijg je een uitzicht waarbij je werkelijk heel NYC kunt zien. Kijk van te voren even beneden of het druk is. Bij de automaten krijg je namelijk de keus om priority te kiezen, maar is vaak niet nodig. Wij hadden het wel voor $24 extra, maar achteraf was er helemaal geen rij. Beetje zonde dus.
De aangeboden tablet boven is leuk, waarbij je veel info krijgt over het uitzicht en de gebouwen, maar of het de $20 waard was, mwah.
Vanavond naar ‘The Edge’. Ook een observatiedek, maar dan in de open lucht op 102e verdieping. Ben benieuwd.
Morgen Central Park met het National Museum of Natural History en wellicht nog het Empire State building (maar we zijn al twee keer op hoogte geweest).
Zondag wellicht nog naar Liberty Island met het Vrijheidsbeeld en Brooklyn Bridge.
Eten en drinken kun je trouwens op elke hoek hier. Van fastfood tot diner. Voor ieder wat wils.
- Times Square is mega druk. Moet je tegen kunnen, zeker in de nacht (veel geluid).
- Revolut creditcard (de virtuele) wordt tot nu toe overal geaccepteerd (behoudens de metro).
- Een ‘MetroCard’ aanschaffen in de automaten gaat alleen met een losse creditcard (draadloos gaat helaas niet, dus de virtuele creditcard werkt niet). Tevens gaat deze metrocard afgeschaft worden, dus je krijgt hem niet meer op elk station, houdt hier rekening mee. In de nabije toekomst moet je gewoon betalen met je cc of bankkaart.
- Het douaneproces op JFK duurde ongeveer 60 minuten. Was allemaal niet zo spannend, maar duurde dus best lang. Hierdoor misten wij bijna onze gereserveerde privé-taxi die 90 minuten wachten na landing (13:15 geland).
- De weg van JFK naar centrum Manhattan (Times Square) is momenteel een hel. 90 minuten over gedaan. Veel file en werkzaamheden. Wellicht is momenteel de trein/metro sneller.
- CityPass echt wel een aanrader. Had hem eerst niet en wilde alles los boeken, echter scheelt het toch echt wel wat centen.
- WTC memorial echt een aanrader als je er ‘iets mee hebt’. De ‘pools’ echt wel indrukwekkend. Elke dag wordt er een roos geplaatst bij de naam die op die dag jarig was. Het museum zelf ook interessant. Apart dat je daadwerkelijk naast de originele muren staat van de gebouwen.
- One World Observatory ook een aanrader. Binnen 50 seconden ben je op etage 102 en krijg je een uitzicht waarbij je werkelijk heel NYC kunt zien. Kijk van te voren even beneden of het druk is. Bij de automaten krijg je namelijk de keus om priority te kiezen, maar is vaak niet nodig. Wij hadden het wel voor $24 extra, maar achteraf was er helemaal geen rij. Beetje zonde dus.
De aangeboden tablet boven is leuk, waarbij je veel info krijgt over het uitzicht en de gebouwen, maar of het de $20 waard was, mwah.
Vanavond naar ‘The Edge’. Ook een observatiedek, maar dan in de open lucht op 102e verdieping. Ben benieuwd.
Morgen Central Park met het National Museum of Natural History en wellicht nog het Empire State building (maar we zijn al twee keer op hoogte geweest).
Zondag wellicht nog naar Liberty Island met het Vrijheidsbeeld en Brooklyn Bridge.
Eten en drinken kun je trouwens op elke hoek hier. Van fastfood tot diner. Voor ieder wat wils.