KillaZ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:12:
Dit wordt op basis van de ervaringen hier waarschijnlijk ons schema. (vooral met dank aan @
fender89 , die volgens mij hetzelfde rondje doet). Echter wil ik het weekend niet in vegas verblijven ivm de prijzen, mijn idee was dus om vanaf Arches of Monument Valley direct door te rijden naar Vegas en dan het rondje te doen (Grand Canyon, Page, Bryce, Zion, Mammoth). Is dat een goed idee of zijn er betere alternatieven.
Daarnaast zou ik 1 dag ergens willen smokkelen om een dag langer in SF te verblijven, iemand tips?
[...]
Ik heb vorig jaar september ook een 4weken trip gemaakt, wel gekampeerd in een tentje in alle NPs. Wat me vooral opviel is dat september de ultieme maand is voor Amerikanen om de NP's te bezoeken. Zeker in de weekenden. Hou daar rekening mee met je bezoekjes en hikes als je meer van natuur houdt dan van mensen (zoals ik..)
Zion was bijvoorbeeld niet leuk met de drukte. Evenals de valley van Yosemite.
Angels landing erg vroeg begonnen (zon was nog niet in Zions valley boven de horizon), maar op de terugweg van de hike om 10 uur sochtends er al erg lang over gedaan om de single trail te doen (je moet op elkaar wachten om te kunnen passeren op de ridge). Narrows was zo druk dat er meer mensen dan water in de rivier zat, uiteindelijk verder gelopen dan toegestaan en ook de zijtakken ingelopen.
Yosemite vorig jaar was erg droog in september, watervallen stonden op druppelstand..
Death Valley Bad Water, promenade op Scheveningen is er niks bij.....
Tips voor je dagplanning:
-Voor mij was Canyonlands met zn arch al voldoende en kon ik Arches (veel te druk ook) mee overslaan.
-Monument valley is iconisch, maar persoonlijk zou ik er geen dag voor uittrekken. Tenzij je ook een indianentocht gaat doen.
-Grand Canyon is van zuid-kant gezien indrukwekkender dan vanaf de hogere noordkant. Noordkant heeft wel Bizons, en wildcamperen is er op de grens van het park toegestaan. Zuidkant is toeristischer en heeft meer overzichtsplekken binnen kortere rij-afstand.
-Antelope canyon/Page is iconisch om te fotograferen. Antilope is wel relatief duur. Slot-canyons komen in het gebied tussen Page en Zion meer voor. Sommigen zijn gratis (oostkant Zion, Red canyon alias Peek aboo), minder bekend en minder fotografisch mooi maar wel leuk. Weg ten zuiden van Page bied ook mooie (fotografische) wandelingen over zandsteen (wel dagkaart indianen reservaat).
- indien je mammoth lakes hebt, neem dan Mono Lake ook even mee, gratis met je NP-pas, wandeling van een uur. Direct (7 miles along the Highway) bij uitgang/Ingang afslag van Tiogapass
Indien je durft (negeren van regels auto/camper huur) kun je gravelroads rijden. Mooie wegen die ik je kan aanraden die bij droge omstandigheden voor een gewone auto (SUV zonder 4x4) te doen zijn: (informeer bij de lokale parkranger, parkcenter!!)
- Caineville/Fruita naar Boulder, door Capitol Reef. Erg mooi. Geologisch fantastisch interessant en verteld eigenlijk het hele verhaal van Utah, waarbij alle lagen verticaal zichtbaar zijn die in de Grandcanyon horizontaal liggen, wat dus oplevert dat je door alle kleuren heen rijdt (blue hills, pink cliffs, etc...)
- Escalante , BLM200, Hole in the rock road. Escalante is een erg onderschat Nationaal Monument (zou wat mij betreft een park moeten zijn. Groter dan alle anderen. Hole in the rock road heeft veel bezienswaardigheden die hun naam verkrijgen op basis van afstand vanaf het begin van de weg tot de afslag. (20 mile dinosaurtrack). Geen bebording aanwezig, ook niet naar de bezienswaardigheden, dus ook niet de overdreven amerikaanse waarschuwingen. Heel aantal zijwegen naar mooie slotcanyons (Zebra, Egypt, Peek-a-boo, spooky, etc..) Alles gratis en lekker rustig (als in, alleen avonturiers.). Alleen, je bent compleet op jezelf aangewezen, zowel voor auto (geen pechhulp en boete bij verhuur!), als water (neem meerdere gallons mee), als route (neem dubbele hiking-gps met genoeg battery power mee).
- Death Valley NP: Aguereberry Road, Harrisville, Aguereberry point. Nobody there! Veel koeler dan de valley, Harrisville is een oude goudmijn, waarbij je de leftovers (auto, huis, mijningangen, mijngebouwen) kunt bezoeken (gratis). Aguereberry point is het uitzichtspunt bovenop Bad Water, maar dan 1000m hoger.
Tip voor de mensen die naar Seqoia NP gaan:
Kampeerders: Je kunt nog ouderwets camperen onder een seqoia op 1 plek: Camping Belknap in Camp Nelson
https://www.google.nl/map...36.1416654!4d-118.5997215
Voor wandelingen door een echt Seqoia Forest in die omgeving is eigenlijk de beste, maar meest onbekende een bezoek te brengen aan Redwood Canyon, precies tussen Seqoia National Park en Kings canyon in. Let op, stukje gravel road! maar prima te doen.
https://www.google.nl/map...36.7076249!4d-118.9210421
Als je niet naar Sequoia NP gaat en wel naar Yosemite, hou er dan rekening mee dat Mariposa Grove dicht is nog tot einde herfst.... en dat Tualomne er nog wel is, maar dat die klein, niet interessant is, de tunneltree daar is zelfs maar zo zo.. (mijn mening..)
[
Voor 11% gewijzigd door
Get!em op 14-08-2017 15:15
]