De inflatiecorrectie geldt ook alleen maar voor "lopende" overeenkomsten. Dat een dienst op de website vervolgens goedkoper wordt aangeboden zegt weinig. Men heeft een overeenkomst gesloten onder de toen geldende tariefstelling en voorwaarden.
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:51:
Dat soort taferelen zijn mij ook altijd een doorn in het oog geweest. Als bestaande trouwe klant krijg je geen kortingen meer en ga je steeds meer betalen terwijl je als nieuwe klant lagere prijzen en meer kortingen krijgt voorgeschoteld.
Dan doe je ergens iets niet helemaal goed, vrijwel alle telecom providers zowel vaste diensten als mobiele diensten, bieden een korting als je, je overeenkomst verlengd. Vaak is dit zelfs het aanbod welke nieuwe klanten krijgen voorgeschoteld. Dat je er zelf achteraan moet is natuurlijk niet meer dan logisch, als providers daar zelf actief achteraan zouden moeten gaan, zou ze dit enorm veel geld kosten en zouden abonnementen voor het merendeel van de mensen gewoonweg te duur worden.
Providers hebben een wettelijke verplichting tot het aanbieden van de dienst waarvoor de consument getekend heeft. Zolang ze dat doen klaag ik zekers niet. En in principe levert T-Mobile in mijn geval gewoon uitstekende service. Dat het in oktober 2019 even tegenzat heb ik ze ook duidelijk kenbaar gemaakt en na herstel werkt alles gewoon weer als vanouds. Daar houdt service dan verder ook wel op, want meer heb ik niet nodig.
Ik zie zojuist dat Simpel wel 1- / 2 jarige overeenkomsten biedt. Hoe ze het doen snap ik niet, maar in principe hebben ze in hun eigen voorwaarden (zie hun AV 2.2) wat inhoudt dat ze in principe gewoon inflatiecorrectie mogen doorvoeren zonder dat jij enig recht hebt. Dat ze dit niet doen is dus een positief iets. Echter, Simpel heeft natuurlijk niet de enorme kosten die een fysieke provider wel heeft. Bij een fysieke provider zie je dat soort gedrag dus eigenlijk bijna niet.
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:51:
Inderdaad, T-Mobile doet precies wat ze gezegd hebben. Je hebt helemaal gelijk in je lange rant. Maar precies doen wat je hebt vastgelegd, is soms net effe te weinig voor een goed gevoel bij de klant. Vooral als het gaat om een voorwaarde die je dus eigenlijk helemaal niet hoeft te voeren, zoals inflatiecorrectie. Immers, iedere nieuwe klant, betaalt gewoon het bedrag zonder die inflatiecorrectie. Blijkbaar stijgen de kosten dus helemaal niet zo hard mee.
Dat is heel moeilijk af te lijden aan de huidige tarieven en de toenmalige tarieven. Vergeet niet dat in de tussentijd nogal wat zaken zijn veranderd. Bij T-Mobile Thuis zijn hogere snelheden niet langer leverbaar terwijl nog wel een (groot) deel van de klanten daar gebruik van maken. Ook zijn de kosten van 100Mbit (WBA gebied) gestegen. Ergens moet dat geld dus mee gecompenseerd worden. Dat nieuwe klanten 3 tientjes betalen i.p.v. 32,50 zegt dus bar weinig.
note
Overigens heb ik er nog nooit eerder bij stil gestaan maar, bij T-Mobile Thuis kun je mogelijk per definitie al die inflatiecorrectie voorkomen. Hoe? Door je overeenkomst jaarlijks in November/December aan te gaan en/of te verlengen. Inflatiecorrectie mag niet worden toegepast wanneer iemand 3 maanden voor ingang van inflatiecorrectie, zijn/haar overeenkomst heeft gesloten. Door dus structureel in november/december de overeenkomst te verlengen, voorkom je het toepassen van inflatiecorrectie, want.... "3 maanden".
Bij KPN is dit trouwens nog leuker; bovenstaande note kan bij hen worden gecombineerd met de prijswijziging die ze jaarlijks omstreeks 1 juli doorvoeren. Dat houdt in, in november/december overeenkomst afsluiten en je krijgt x-maanden korting. Medio Juni telefonisch contact opnemen voor een nieuw aanbod omdat je anders opzegt en je krijgt wederom een kortingsaanbod. In dat laatste geval dan wel tegen een prijsverhoging maar met de kortingsperiodes meegerekend scheelt het op jaarbasis toch vele tientjes. Met KPN heb ik overigens weer wel ervaring op dit vlak ;-) Maar inflatiecorrectie is eigenlijk maar centenwerk.