Daat laatste wat je schrijft klopt m.i. niet.....stormfly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:53:
[...]
GPON is alleen storingsgevoeliger voor als iemand een AON NT op dat passieve optische pad zet. Je kunt je GPON buren ermee plat leggen handig als je een hoge opkomst wilt bij de wijk BBQ dit weekend ;-) Met XGS-PON is dat niet meer. Odido rolt XGS-PON nu ook uit meen ik.
KPN is XGSPON aan het uitrollen, goedkoop gaat het voor mij als klant niet worden dat is jammer. Maar ik ben blij om in een volledig XGSPON netwerk te zitten. Het is namelijk minder storingsgevoelig, omdat alles in configuratie wordt afgehandeld en fysiek patchen niet nodig is als je wisselt van aanbieder.
Als jij op een AON verbinding zit bij KPN, dan is patchen óók helemaal niet nodig als je van provider wisselt (zo lang het een provider is die via WBA van KPN levert). Alleen als je fysiek nog op een "point to point" netwerk zit en er zijn meerdere operators actief in de Area-PoP, dan is patchen soms nodig.
Dat je blij bent om in een volledig XGSPON netwerk te zitten bevreemdt me ook wel, want als het netwerk echt "Point to MultiPoint" is, dan ben je dus in feite blij met een netwerk waar je alleen nog maar kan kiezen tussen KPN, of een aanbieder die peperduur WBA moet inkopen bij KPN.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk