Mattie112 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:13:
Tja duidelijker kan ik hem niet echt maken...
NAT rules hoef je niet te importeren/exporteren (bij een cleane config).
Hoe is de boel aangesloten? SPF module in je Mikrotik? Probeer dan eens je SPF interface op 1000mbit vast te zetten (of juist op auto als hij op vast staat).
edit:
Duidelijker maken kan natuurlijk wel maar zin om mijn huidige config te resetten heb ik ook niet. Als jij nou meteen screenshots maakt en die post dan hebben andere er ook wat aan.
Jazco2nd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:17:
[...]
Ik was ook niet heel specifiek. Ik begrijp je instructies eigenlijk wel. SFP interface toevoegen, VLANs aanmaken, DHCP erbij en NAT instellen (optioneel dus). Het is een vrij logische configuratie. Ik zal als ik thuis ben screenshots posten, want het werkt bij mij dus niet. Dit heb ik gedaan:
- clean config. Alleen T-Mobile SFP module + glasvezel kabel en een laptop bekabeld op Eth2 aangesloten.
- Interfaces > SFP toegevoegd.
- "Voor de SFP zet je 'master port' op 'none' --> er is geen veld "master port" dus dit sla ik over.
- VLANs toegevoegd, 300 voor internet, 640 voor tv.
- Via ip/dhcp client een dhcp client voor vlan-internet gemaakt. Nu staat er hele tijd "Searching..". Ik krijg dus geen IP adres. Zal screenshots toevoegen.
- NAT instellen: hiervoor maak ik wel screenshots want hier kom ik niet uit.
Ik weet dus niet waarom ik geen IP adres krijg. Op de laptop is er geen internetverbinding.
Hier de screenshots:
Homescreen, RouterOS 6.41.3 stable, dat is de laatste versie:
SFP1 interface, bij first boot kwam ik in quickconfig, daar had ik SFP al gekozen dus deze interface bestond vervolgens al. Merk op dat ik nergens "Master: none" kan instellen:
vlan-internet, dit ging prima:
DHCP client, ik vermoed dat hier iets niet goed gaat? Krijg geen IP:
Firewall NAT, hier is geen export mogelijkheid:
Hoop dat je mij kunt helpen. Ik wil zo graag over op de Mikrotik. Moet vervolgens nog uitzoeken hoe ik de 2 aangesloten Unifi AC In-Walls aan de praat krijg (POE aanzetten op die poorten) en devices met de In-Walls zijn verbonden, ook devices zien die rechtstreeks op de Mikrotik zijn aangesloten. Maar stap 1 is internet werkend, dan TV (dat lijkt me het makkelijkst ivm de VLAN setup).