Iedereen zit de buienradar en de KNMI te F5-engrlk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:19:
Heeft iemand anders ook een tragere upload? Zit nu op 760 / 130 Mbit (regio Eindhoven)
Storing 1325. Hickup. En werkt weer
[ Voor 45% gewijzigd door DanielAlm op 18-02-2022 16:42 ]
Momenteel heb ik nog een oude Draytek router waar de glasvezel kabel direct in gaat met twee Entone kastjes voor televisie. De setup is 5 jaar oud inmiddels en afgelopen jaren maak ik gebruik van 1000mbit internet.
Vanaf de Draytek worden de twee televisies direct aangesloten en er gaat 1 kabel naar een managed 16-port TP-Link switch. Huidige situatie werkt aardig, al moet ik elke maand de Draytek wel even rebooten als internet weer vast loopt.
Nu wil ik overstappen naar eigen router en heb volgende apparatuur:
Internet heb ik goed werkend gekregen door VLAN 300 op WAN port in te stellen op de UDR. Ook internet via de 16-ports managed switch gaat goed. Ik heb alleen problemen om televisie werkend te krijgen.
Zo ver ik begrijp wordt VLAN 640 gebruikt voor televisiekastjes in zo'n oudere setup als ik heb.
Ik heb zowel tagged als untagged VLAN640 geprobeerd op port 4 en 5 (zou toch untagged moeten zijn?). IGMP snooping heb ik op de TL-SG105E uitgezet.
Als ik op de website van T-mobile kijk zie ik dat er eigenlijk ook static routes nodig zijn en een IGMP proxy. https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306
Zo ver ik kan terugvinden worden deze opties niet ondersteund door de simpele managed switched die ik heb. Maar vreemd genoeg kan ik in andere posts niet zo gauw hier iets over terug vinden dat mensen dat wel configureren.
Weet iemand wat ik misschien fout doe? Is er een andere switch nodig ipv de TL-SG105E? Of maak ik fouten met de VLAN's? Televisie geeft dus geen beeld oid.
Vanaf de Draytek worden de twee televisies direct aangesloten en er gaat 1 kabel naar een managed 16-port TP-Link switch. Huidige situatie werkt aardig, al moet ik elke maand de Draytek wel even rebooten als internet weer vast loopt.
Nu wil ik overstappen naar eigen router en heb volgende apparatuur:
- Media converter TP-Link
- TP-Link TL-SG105E (5 port switch)
- TP-Link TL-SG1016DE (16 port switch)
- Unifi Dream Router (UDR)
- Glas -> Mediaconverter -> TL-SG105E port 1: VLAN1 untagged, VLAN300 tagged, VLAN 640 tagged
- TL-SG105E port 2: VLAN1 untagged, VLAN300 tagged -> UDR WAN
- TL-SG105E port 3: VLAN1 untagged, VLAN300 tagged -> TL-SG1016DE
- TL-SG105E port 4: VLAN 640 untagged -> televisiekastje
- TL-SG105E port 5: VLAN 640 untagged -> televisiekastje
- UDR LAN -> TL-SG1016DE en verdere verdeling over diverse ports voor internet en access points.
Internet heb ik goed werkend gekregen door VLAN 300 op WAN port in te stellen op de UDR. Ook internet via de 16-ports managed switch gaat goed. Ik heb alleen problemen om televisie werkend te krijgen.
Zo ver ik begrijp wordt VLAN 640 gebruikt voor televisiekastjes in zo'n oudere setup als ik heb.
Ik heb zowel tagged als untagged VLAN640 geprobeerd op port 4 en 5 (zou toch untagged moeten zijn?). IGMP snooping heb ik op de TL-SG105E uitgezet.
Als ik op de website van T-mobile kijk zie ik dat er eigenlijk ook static routes nodig zijn en een IGMP proxy. https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306
Zo ver ik kan terugvinden worden deze opties niet ondersteund door de simpele managed switched die ik heb. Maar vreemd genoeg kan ik in andere posts niet zo gauw hier iets over terug vinden dat mensen dat wel configureren.
Weet iemand wat ik misschien fout doe? Is er een andere switch nodig ipv de TL-SG105E? Of maak ik fouten met de VLAN's? Televisie geeft dus geen beeld oid.
@Chnub
Ik begrijp je setup niet...
Waarom heb je VLAN300 tagged op port 3 op de SG105E? Je hoeft alleen VLAN300 aan te bieden op de WAN port van je router voor het stuk internet routering. VLAN300 tagged naar de 16ports switch doet niets, behalve problemen opleveren als devices op de 16 port switch per ongeluk in VLAN300 dhcp requests gaan sturen.
Het zou inderdaad untagged moeten zijn op porten 4 en 5.
Weet je zeker dat IGMP snooping uit moet staan? Bij XS4all moest het vroeger aanstaan.
Waarom heb je VLAN300 tagged op port 3 op de SG105E? Je hoeft alleen VLAN300 aan te bieden op de WAN port van je router voor het stuk internet routering. VLAN300 tagged naar de 16ports switch doet niets, behalve problemen opleveren als devices op de 16 port switch per ongeluk in VLAN300 dhcp requests gaan sturen.
Weet je zeker dat IGMP snooping uit moet staan? Bij XS4all moest het vroeger aanstaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Lord_Dain op 18-02-2022 23:52 ]
@Chnub
Ik snap de toegevoegde waarde van een UDM niet in je setup als je verder geen unify spullen gebruikt. Een edge router geeft je meer configuratie mogelijkheden.
Ik snap de toegevoegde waarde van een UDM niet in je setup als je verder geen unify spullen gebruikt. Een edge router geeft je meer configuratie mogelijkheden.
the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
Bedankt voor jullie reacties.
@Lord_Dain Die VLAN 300 op port 3 hoeft inderdaad niet en kan inderdaad alleen VLAN1 untagged zijn.
@jll Ik heb meerdere Unifi Access Points, maar die gaan net als de rest op het internet LAN. Het is een UDR, niet UDM en ik vond het een mooie prijs voor functionaliteit. Als het lekker werkt kan ik verder uitbreiden met meer Unifi spul.
Volgens mij heb ik het ook even met IGMP snooping aan geprobeerd, las wel bij Unifi switches dat het uit moet staan in eerdere posts dacht ik?
Ik zal het nog met untagged 640 port 4 en 5 icm IGMP aan proberen (als rest van het huis weer slaapt of weg is :-P).
En voor volledigheid ook port 3 aanpassen, al lijkt me niet dat dit het probleem was van televisie.
@Lord_Dain Die VLAN 300 op port 3 hoeft inderdaad niet en kan inderdaad alleen VLAN1 untagged zijn.
@jll Ik heb meerdere Unifi Access Points, maar die gaan net als de rest op het internet LAN. Het is een UDR, niet UDM en ik vond het een mooie prijs voor functionaliteit. Als het lekker werkt kan ik verder uitbreiden met meer Unifi spul.
Volgens mij heb ik het ook even met IGMP snooping aan geprobeerd, las wel bij Unifi switches dat het uit moet staan in eerdere posts dacht ik?
Ik zal het nog met untagged 640 port 4 en 5 icm IGMP aan proberen (als rest van het huis weer slaapt of weg is :-P).
En voor volledigheid ook port 3 aanpassen, al lijkt me niet dat dit het probleem was van televisie.
Yes vandaag werkende internet van tmobile alleen nu nog eens kijken of ik mijn oude netwerk weer werkende krijg! Oude ziggo modem kon in brigde modes
T-Mobile glas heeft geen 'modem' alleen een media converter en een router.ibothead schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:08:
Yes vandaag werkende internet van tmobile alleen nu nog eens kijken of ik mijn oude netwerk weer werkende krijg! Oude ziggo modem kon in brigde modes
Als je router een vlan ondersteund heb je alleen een vlan 300 nodig voor de wan poort en verder niets.
Heeft je router dat niet kan je of een nieuwe router kopen of je huidige router even aan de router van T-Mobile hangen en het mac adres van de router vastpinnen aan een lokaal ip adres van de T-Mobile router en vervolgens de DMZ doorzetten naar dat ip adres.
Zorg er wel voor dat het 3de getal in de ip range van je eigen router anders is als die van de T-Mobile router.
Te moeilijk
Dus gewoon eigen router er tussen uit gehaald en die van tmobile er tussen gedaan
En het werkt ook zo wel. Komende week ziggo zooi afkoppelen en dan kan ik ook voortaan internet tv aanschaffen.

Dus gewoon eigen router er tussen uit gehaald en die van tmobile er tussen gedaan
En het werkt ook zo wel. Komende week ziggo zooi afkoppelen en dan kan ik ook voortaan internet tv aanschaffen.
Gisteravond wijzigingen doorgevoerd, maar helaas zonder succes. Port 3 is VLAN1 untagged.Lord_Dain schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:51:
@Chnub
Port 4 en 5 VLAN 640 untagged met IGMP snooping aan. Helaas weer geen televisie. Na ongeveer 10 minuten geeft het Entone kastje aan dat "Ophalen van IP-adres is niet gelukt" en dat ik de kabel in port 3 of 4 van de Draytek moet stoppen.
Iemand nog een suggestie die ik kan proberen?
Misschien even beginnen met de originele Zykzel, eerst kijken of alles wel naar behoren werkt. Zo niet dan contact met T-Mobile. Zowel dan langzaam alles weer uitbouwen en zo de fout analyseren.Chnub schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Gisteravond wijzigingen doorgevoerd, maar helaas zonder succes. Port 3 is VLAN1 untagged.
Port 4 en 5 VLAN 640 untagged met IGMP snooping aan. Helaas weer geen televisie. Na ongeveer 10 minuten geeft het Entone kastje aan dat "Ophalen van IP-adres is niet gelukt" en dat ik de kabel in port 3 of 4 van de Draytek moet stoppen.
Heb je de handmatige static routes toegevoegd?Chnub schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Gisteravond wijzigingen doorgevoerd, maar helaas zonder succes. Port 3 is VLAN1 untagged.
@zuma Op de oorspronkelijke T-Mobile (Vodafone) Draytek werkt het allemaal wel, mijn doel is echter de oude Draytek te vervangen door een nieuwere Unifi Dream Router.
oud: Draytek + 16 port TP-link switch + Unifi Access Points.
Wat ik probeer werkend te krijgen: media converter + 5 port TP-link + Unifi Dream Router + 16 port TP-link switch + Unifi Access Points.
@Tuumke De TL-SG105E ondersteund volgens mij geen static routes helaas. Maar als dat zeker nodig is dan is dat het probleem waardoor ik het niet werkend krijg. (of weet iemand 3rd party firmware?)
Bedenk me net dat de UDR misschien wel static routes ondersteund (moet ik nog controleren).
Maar wordt wel vreemde setup door eerst weer VLAN 640 door te lussen naar de UDR LAN ports...
oud: Draytek + 16 port TP-link switch + Unifi Access Points.
Wat ik probeer werkend te krijgen: media converter + 5 port TP-link + Unifi Dream Router + 16 port TP-link switch + Unifi Access Points.
@Tuumke De TL-SG105E ondersteund volgens mij geen static routes helaas. Maar als dat zeker nodig is dan is dat het probleem waardoor ik het niet werkend krijg. (of weet iemand 3rd party firmware?)
Bedenk me net dat de UDR misschien wel static routes ondersteund (moet ik nog controleren).
Maar wordt wel vreemde setup door eerst weer VLAN 640 door te lussen naar de UDR LAN ports...
@Chnub Zit je niet al op het nieuwe tv platform? Anders kun je dat forceren door alles op vlan300 te zetten, inclusief dus je tot dan toe gescheiden tv netwerk.
Ik heb dezelfde Entone TV kastjes en Draytek router als 5 jaar geleden. En TV kastje geeft ook de melding dat je echt port 3 en 4 moet gebruiken van de Draytek, dus ik verwacht dat het nog allemaal op het oude platform werkt.jongetje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:28:
@Chnub Zit je niet al op het nieuwe tv platform? Anders kun je dat forceren door alles op vlan300 te zetten, inclusief dus je tot dan toe gescheiden tv netwerk.
Het nieuwe VLAN 300 netwerk zou inderdaad een heel stuk makkelijker zijn.
Desondanks 850 - 950 Mbps hier, zowel up- als download.
Alleen mijn laptop lijkt gecapped op 250 Mbps up & down, draadloos (AC 7260) nog niet getest.
Vaste locatie, vast netwerk.
Als je de optie hebt van cloud opnemen, zit je op het nieuwe platform. Heb je die optie niet, dan kan het idd zo zijn dat je oude platform zit.Chnub schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Ik heb dezelfde Entone TV kastjes en Draytek router als 5 jaar geleden. En TV kastje geeft ook de melding dat je echt port 3 en 4 moet gebruiken van de Draytek, dus ik verwacht dat het nog allemaal op het oude platform werkt.
Ook makkelijk te testen, gezien je VLAN 300 wel aan de praat kreeg, werkt IPTV via dat VLAN wel? Zo ja = nieuw platform.
De oude trucjes waren inderdaad een managed switch na de media converter, VLANs splitsen en vandaar verder. Dat waren er drie overigens, zal wel in de starpost staan welke.
Waiting on the world to change
100 (management), 300 & 640 (iptv), 100 heeft denk ik bijna niemand ingesteld.
Vaste locatie, vast netwerk.
Kort vraagje, beetje lastig om te vinden zonder het hele topic door te lopen.
Is het netwerk voor TV een apart (VLAN-)netwerk gekoppeld aan een specifieke LAN-poort bij T-Mobile of kun je tegenwoordig internet-LAN en TV-LAN als hetzelfde beschouwen?
Vraag dit voor een kennis; die heeft maar 1 LAN-kabel mogelijkheid bij zijn TV / Playstation setup.
Is het netwerk voor TV een apart (VLAN-)netwerk gekoppeld aan een specifieke LAN-poort bij T-Mobile of kun je tegenwoordig internet-LAN en TV-LAN als hetzelfde beschouwen?
Vraag dit voor een kennis; die heeft maar 1 LAN-kabel mogelijkheid bij zijn TV / Playstation setup.
Heeft iemand ervaring met een vastgelopen GPON/UDM Pro?
Als ik een paar torrents aanzet, die dan op 75MB/s gaan ongeveer, 'crashed' mijn verbinding. En als ik dan of mijn UDM Pro SE herstart of de stroom even van de GPON haal doet hij het weer...
Als ik een paar torrents aanzet, die dan op 75MB/s gaan ongeveer, 'crashed' mijn verbinding. En als ik dan of mijn UDM Pro SE herstart of de stroom even van de GPON haal doet hij het weer...
@joker1977 Nieuwe klanten zitten op het nieuwe TV platform en daarbij gaat alles over het LAN. Tenzij je een oude klant bent en nu al TV op poort 3 of 4 hebt moeten aansluiten. Maar ik neem aan dat dat niet het geval is anders had hij dit "probleem" nu ook al. Al valt dat ook wel weer op te lossen met 2 managed switches met VLANs.
Het is ook raadzaam om altijd de eerste post te lezen. Bij deze providertopics wordt deze ook actueel gehouden. Daar staat onder het kopje "hardware" dat twee losse kabels niet meer nodig is.joker1977 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:19:
Kort vraagje, beetje lastig om te vinden zonder het hele topic door te lopen.
1 kabel naar die TV/PlayStation met uiteraard daar wel een simpele switch is voldoende.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Thanks ! Ik was idd. te lui om ook de openingspost geheel te lezen. Duidelijk dat het met 1 kabel kan nu.Barre73 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:14:
[...]
Het is ook raadzaam om altijd de eerste post te lezen. Bij deze providertopics wordt deze ook actueel gehouden. Daar staat onder het kopje "hardware" dat twee losse kabels niet meer nodig is.
1 kabel naar die TV/PlayStation met uiteraard daar wel een simpele switch is voldoende.
Voordat je je laat overzetten op het nieuwe tv platform, lees even in de community forums van T-Mobile. Niets dan slechte ervaringen met de beeldkwaliteit lees ik daar.Chnub schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Ik heb dezelfde Entone TV kastjes en Draytek router als 5 jaar geleden. En TV kastje geeft ook de melding dat je echt port 3 en 4 moet gebruiken van de Draytek, dus ik verwacht dat het nog allemaal op het oude platform werkt.
Zelf had ik ook een Draytek modem en Entone tv-kastjes. De Draytek modem is bij mij onlangs kosteloos vervangen door een Zyxel modem en een nieuwe mediaconverter. De Entone tv-kastjes werken nog net zo als voorheen en ik zit nog steeds op het oude tv platform. Wel heb ik nu over alle 4 de poorten op de modem een gecombineerd tv/internet signaal, dus dat is prima. Voor de wifi in huis heb ik zelf een 3-tal Deco M4 ingesteld als acces point. Dit werkt voor mijn gebruik in huis prima. Misschien een tip voordat je zelf allemaal zaken gaat aanschaffen en om laat zetten.
Sinds kort een glasvezelaansluiting aangelegd door KPN netwerk en zat voor de lol eens te kijken wat de prijzen zijn, en zag tot mijn verbazing dat T-Mobile echt een goedkoop abonnement aanbiedt op dit moment.
45 Euro/p voor 1Gbit/s. Goedkoper dan m'n XS4ALL 80mbit DSL verbinding...
Is T-mobile altijd zo goedkoop of is dit een speciale aanbieding?
Check de startpost even voor meer uitleg. Dit kan T-Mobile alleen op plekken waar zij eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Dat kan zowel bij een netwerk zijn van KPN Netwerk als van T-Mobile zelf/Open Dutch Fiber.MailMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:20:
Sinds kort een glasvezelaansluiting aangelegd door KPN netwerk en zat voor de lol eens te kijken wat de prijzen zijn, en zag tot mijn verbazing dat T-Mobile echt een goedkoop abonnement aanbiedt op dit moment.
Er zijn ook steeds meer adressen die door KPn Netwerk worden aangesloten op glasvezel waarbij het niet meer mogelijk is voor T-Mobile om in een PoP eigen apparatuur te plaatsen. Daar is het ook aanmerkelijk duurder.
Is alleen zo goedkoop als je op hun eigen netwerk aangesloten kan worden. Als het via KPN gaat is het prijziger.MailMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:20:
Maar dat is bij wel meer aanbieders het geval (Tweak, Jonaz, etc.).
Klantenservice zegt dat ze gebruikmaken van het KPN netwerk maar het wel voor 45 Euro aanbieden... dat klinkt dus als WBA voor een ODF prijsBarre73 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:24:
[...]
Check de startpost even voor meer uitleg. Dit kan T-Mobile alleen op plekken waar zij eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Dat kan zowel bij een netwerk zijn van KPN Netwerk als van T-Mobile zelf/Open Dutch Fiber.
Er zijn ook steeds meer adressen die door KPn Netwerk worden aangesloten op glasvezel waarbij het niet meer mogelijk is voor T-Mobile om in een PoP eigen apparatuur te plaatsen. Daar is het ook aanmerkelijk duurder.
Dat snap ik niet helemaal want in Zeist is volgens mij een KPN monopolie.
@MailMan Dan heeft tmobile eigen apparatuur in de centrale staan. Dan is alleen het stukje van je huis naar de centrale kpn (netwerknl).
Dat zeg ik toch ook? Eigen T-Mobile apparatuur in PoPs van KPN Netwerk. Dat doet T-Mobile al jaren (voorheen als Vodafone).MailMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Klantenservice zegt dat ze gebruikmaken van het KPN netwerk maar het wel voor 45 Euro aanbieden... dat klinkt dus als WBA voor een ODF prijs![]()
Dat snap ik niet helemaal want in Zeist is volgens mij een KPN monopolie.
Let op: dit gaat over het passieve netwerk. Jij hebt het over WBA en ODF maar dat is het actieve netwerk.
Zeist is dus ODF voor T-Mobile.
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 21-02-2022 19:50 ]
Ik heb nu op mijn zyxel ook een wanIP in de 31.x.x.x reeks en kan dit adres niet pingen. Synology quickconnect en vpn zijn nu niet te configureren. Wie heeft hier meer last van en hoe is dit goed te krijgen?
Ja icmp gevonden en Ping aangezet. Ook de firewall uitgezet. Nu kan ik idd wel pingen. Blijft raar dat ruim na de oplevering nog aanpassingen worden uitgevoerd vanuit tmobile.
Ik zal de udm nog een rechtstreeks proberen
Nu net even een wan local firewall rule in de udm toegevoegd voor icmp. Het werkt nu!
[ Voor 10% gewijzigd door jll op 22-02-2022 18:31 ]
Even een check voordat ik besluit over te stappen 
Weet iemand of het Zyxel model de Fritz repeater Mesh functionaliteit fatsoenlijk ondersteunt? Ik begrijp dat het wel zou moeten werken, maar vraag me of af een Zyxel als Mesh Master net zo goed werkt als een Fritzbox?
Krijgen alle glasvezel abo's dezelfde media converter? En zou dat nog steeds de CVT-3002-PLUS-DR moeten zijn?
Weet iemand of het Zyxel model de Fritz repeater Mesh functionaliteit fatsoenlijk ondersteunt? Ik begrijp dat het wel zou moeten werken, maar vraag me of af een Zyxel als Mesh Master net zo goed werkt als een Fritzbox?
Krijgen alle glasvezel abo's dezelfde media converter? En zou dat nog steeds de CVT-3002-PLUS-DR moeten zijn?
Ik heb zelf ervaring met de fritzbox mesh, maar volgens mij werkt die niet samen met zyxel AP's? Heb je daar een link voor dat dit zou moeten werken? Kort antwoord; denk niet dat dit werkt.MailMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:19:
Deze convertor krijg je alleen als je op ODF zit.Krijgen alle glasvezel abo's dezelfde media converter? En zou dat nog steeds de CVT-3002-PLUS-DR moeten zijn?
Deze krijg je alleen bij AON. Bij GPON via ODF krijg je een Huawei ONT, bij GPON via WBA krijg je wat KPN gebruikt.MailMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:19:
Ok! Bij het aanleggen van het GPON netwerk heb ik gekozen voor de woonkamer als aansluitpunt, en was even bang dat er een enorme glasvezel FTU + NT zou hangen die ik vroeger ook had (Genexis). Die van Huawei valt wel mee.hcQd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:46:
[...]
Deze krijg je alleen bij AON. Bij GPON via ODF krijg je een Huawei ONT, bij GPON via WBA krijg je wat KPN gebruikt.
Dus dan is het de KPN Glasvezelaansluiting (FTU?) + de Huwai (Mediaconverter / NT?) + een router?
Of mis ik nou nog iets? Waar zit de NTU in dit plaatje?
In het Zyxel modem zag ik dat er een Mesh functionaliteit aan of uitgezet kon worden, maar het lijkt erop dat dat niet een integratie met de Fritzbox Mesh gaat zijn.Lord_Dain schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:41:
[...]
Ik heb zelf ervaring met de fritzbox mesh, maar volgens mij werkt die niet samen met zyxel AP's? Heb je daar een link voor dat dit zou moeten werken? Kort antwoord; denk niet dat dit werkt.
Vaak zijn merken inderdaad niet compatibel, ik denk eigenlijk helemaal niet.MailMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:19:
Wat je wel kan doen is het modem uitzetten en een Mesh set eraan hangen als vervanging (met 1, 2 of meer mesh repeaters). Ik begreep dat bijvoorbeeld ook KPN superwifi repeaters gewoon werken op andere modems (wederom de wifi van de modem uitschakelen dan).
Wellicht niet helemaal on topic:
Ik heb sinds Jan. Tmobile thuis 1gbps+tv op basis van de toen geldende tarieven icm unlimited. Daarbij huur ik 2 "decoders". Nu wil ik er eentje terug sturen omdat we met een chromecast + google tv prima uitkomen op de 2e tv.
Kan ik mijn pakket nog wel aanpassen zonder mijn abonnementsvorm te verliezen? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik heb sinds Jan. Tmobile thuis 1gbps+tv op basis van de toen geldende tarieven icm unlimited. Daarbij huur ik 2 "decoders". Nu wil ik er eentje terug sturen omdat we met een chromecast + google tv prima uitkomen op de 2e tv.
Kan ik mijn pakket nog wel aanpassen zonder mijn abonnementsvorm te verliezen? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Jahoor kan prima online, je wijzigt gewoon je TV product (in aantal decoders).BigTasty schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:38:
NTU = mediaconverter of ONT. Dus het witte Huawei kastje danwel de CVT 3002. T-Mobile gebruikt bewust geen opklikbare ONT/Mediaconverter maar sluit deze ten allen tijde aan met een los kabeltje vanaf de passieve FTU.MailMan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:
[...]
Ok! Bij het aanleggen van het GPON netwerk heb ik gekozen voor de woonkamer als aansluitpunt, en was even bang dat er een enorme glasvezel FTU + NT zou hangen die ik vroeger ook had (Genexis). Die van Huawei valt wel mee.
Dus dan is het de KPN Glasvezelaansluiting (FTU?) + de Huwai (Mediaconverter / NT?) + een router?
Of mis ik nou nog iets? Waar zit de NTU in dit plaatje?
Dus FTU-> glaskabeltje->ONT/mediaconverter-> Router.
Inmiddels is bekend hoe je als zakelijke klant dit kan instellen. De encapsulation is PPPoE waarvan iedere klant eigen credentials heeft.Trackerfire schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Was dit jou nog gelukt om te achterhalen? Ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan. VLAN300 geprobeerd, VLAN100. Krijg op niks verbinding.
Dit moet je dus zelf bij de klantenservice opvragen. Het is inmiddels een procedure die de klantenservice medewerkers zelf weten op te vragen, je hoeft hier dus niet diep de menu's door om eindelijk iemand te bereiken die enigszins technisch onderlegd is.
De volgende informatie is mij verstrekt (nogmaals: credentials zijn persoonlijk dus moet je zelf opvragen): PPPoE op VLAN 32 (MTU 1500).
Nu geven ze ook aan dat NAT en IGMP Proxy beiden "P" zijn. Bedoelen ze hiermee NAT overloading (Port Address Translation)? Weet iemand wat ze hier precies mee bedoelen?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Overigens heb ik met deze instellingen de config aan de Unifi router werkend gekregen, ook mede dankzij de post van @PL3X4N, aangezien inderdaad de duplex nog op full/1000 gezet moet worden.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Wij worden vandaag aangesloten op de glasvezel.
Guidion monteur is er vanmiddag.
ik wil niet gebruik gaan maken van de router/modem van t-mobile maar van onze eigen Synology RT2600AC router.
We gebruiken deze al enkele jaren na tevredenheid i.c.m Ziggo in bridge mode.
We zitten op het nieuwe t-mobile netwerk, lijkt me dus enkel vlan 300 is dan denk ik benodigd.
Ik heb uit voorzorg nog even de instellingen bekeken op de Synology, en graag deel ik even een screenshot van de instellingen zoals ik denk dat ze moeten komen te staan.
Ik hoop dat dit zo goed is.. ?
Ik vind het echter vreemd dat de WAN poort niet wordt meegenomen in de vlan instellingen, of kijk ik er wellicht overheen of is dat niet nodig.. ?
Ik ben er ook niet geheel zeker van of ze gelabeld of ongelabeld moeten zijn, in de keuze bij LAN3 en LAN4..
Wellicht heeft iemand hier ook een Synology Router i.c.m met t-mobile glasvezel in gebruik, en kan zijn/haar settings delen.. ?
Dank bij voorbaat,
Guidion monteur is er vanmiddag.
ik wil niet gebruik gaan maken van de router/modem van t-mobile maar van onze eigen Synology RT2600AC router.
We gebruiken deze al enkele jaren na tevredenheid i.c.m Ziggo in bridge mode.
We zitten op het nieuwe t-mobile netwerk, lijkt me dus enkel vlan 300 is dan denk ik benodigd.
Ik heb uit voorzorg nog even de instellingen bekeken op de Synology, en graag deel ik even een screenshot van de instellingen zoals ik denk dat ze moeten komen te staan.
Ik hoop dat dit zo goed is.. ?
Ik vind het echter vreemd dat de WAN poort niet wordt meegenomen in de vlan instellingen, of kijk ik er wellicht overheen of is dat niet nodig.. ?
Ik ben er ook niet geheel zeker van of ze gelabeld of ongelabeld moeten zijn, in de keuze bij LAN3 en LAN4..
Wellicht heeft iemand hier ook een Synology Router i.c.m met t-mobile glasvezel in gebruik, en kan zijn/haar settings delen.. ?
Dank bij voorbaat,
/f/image/Fmv7H3PiNQ1qnivjtdWKAJUE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door FlorisVN op 27-02-2022 11:24 ]
Mijn ouders wachten al sinds 23 oktober 2021 aanvraag glasvezel T-Mobile. Nog steeds niet geweest voor in de meterkast en T-Mobile heeft een mail gestuurd dat 120 dagen binnenkort is bereik en alles geannuleerd gaat worden.
Heeft iemand dit eerder mee gemaakt?
Mijn ouders hebben:
1000Mbit internet besteld
TV standaard basispakket via T-Mobile + 1 TV-BOX
Vaste thuistelefoon via T-Mobile met nummerbehoud
Ziggo heeft in november al de goedkeuring gegeven. Mijn ouders hebben een koopwoning en VVE vereniging van het huis wacht blijkbaar zodat ze iedereen tegelijk in hun appartement aansluiten.
Mijn vader heeft op 23 oktober een nieuwe smartphone gekocht de Galaxy A52S 5G met T-Mobile Unlimited pakket, dan krijg je veel korting in combinatie met 1000Mbit en Unlimited. Smartphone in een keer afbetaald door mijn vader.
Bij mijn adres zijn ze glasvezel aan het aanleggen en in Januari 2022 was de bedoeling dat ze kwamen om dit in de meterkast te installeren en nog niet gebeurd. De woningbouw heeft wel goedkeuring gegeven, ik huur namelijk en gaat via de woningbouw. Verder niks meer gehoord
Mijn ouders hebben:
Ziggo heeft in november al de goedkeuring gegeven. Mijn ouders hebben een koopwoning en VVE vereniging van het huis wacht blijkbaar zodat ze iedereen tegelijk in hun appartement aansluiten.
Mijn vader heeft op 23 oktober een nieuwe smartphone gekocht de Galaxy A52S 5G met T-Mobile Unlimited pakket, dan krijg je veel korting in combinatie met 1000Mbit en Unlimited. Smartphone in een keer afbetaald door mijn vader.
Bij mijn adres zijn ze glasvezel aan het aanleggen en in Januari 2022 was de bedoeling dat ze kwamen om dit in de meterkast te installeren en nog niet gebeurd. De woningbouw heeft wel goedkeuring gegeven, ik huur namelijk en gaat via de woningbouw. Verder niks meer gehoord
[ Voor 41% gewijzigd door Van der Berg op 27-02-2022 12:24 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
@FlorisVN volgens mij moet je LAN 3 en 4 geen VID geven. Alleen aan de Internet kant gebruik je VID 300.
Ik overweeg om over te stappen van Tweak (Internet en bellen via glasvezel) naar T-Mobile Thuis (Internet en bellen via glasvezel), vanwege hogere snelheid voor lagere kosten. Ik betaal nu 41 euro voor 50/50, bij T-Mobile 37.50 euro voor 100/100. Dat verschil wordt nog veel groter als ik nog meer snelheid wil 1000/1000 bij Tweak 65 euro en bij T-Mobile 47.50 euro. Het enige is, ik lees veel negatieve ervaringen over T-Mobile, maar wil ook weten of torrents en usenet goed en snel werken (dus niet geknepen). Bij Tweak zit gratis usenet, maar ik heb dat niet direct nodig, bij Newsgroupdirect heb ik een blockaccount, daar zijn regelmatig aanbiedingen van 1TB voor 10 dollar, daar kan ik wel een jaar mee doen. Verder vraag ik me af welke andere dingen nog missen bij T-Mbobile, waaronder is een vast IP adres mogelijk? Heb je toegang tot de configuratie van het modem of is dat afgeschermd? Heb je naast een e-mail adres ook een eigen website? Ook viel me op dat je de helpdesk niet kunt mailen? En het belangrijkst: Werkt het altijd goed of veel storingen? Als ik het goed zie krijg ik een Zyxel VMG8825-T50 en een mediaconverter cts cvt-3002-plus-dr series. Kan ik mijn oude mediaconverter niet gewoon blijven gebruiken? Of kan die geen 1000/1000 aan? Scheelt weer een extra kastje.
Huidig:

en deze:

Nieuw:

en deze:

en deze:
Huidig:

en deze:

Nieuw:

en deze:
en deze:

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
ok dank je, ik ga er nog een keer induiken en bekijken..NielsFL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:01:
@FlorisVN volgens mij moet je LAN 3 en 4 geen VID geven. Alleen aan de Internet kant gebruik je VID 300.
Onlangs is onze glasvezel aangesloten, echter helaas zijn de problemen net begonnen.
Monteur van Guidion had extreem veel haast, had nog net ff snel een speedtest op zijn tel. kunnen laten zien en deze behaalde ruim 500mbit.
Echter na intensiever zelf testen, behaal ik via mijn iPhone xs max, niet meer dan 105 up en down, en vanaf macbook air bekabeld rond de 170-180 down en 200 up.
vreemd dit, lijkt erop dat ik ook meteen last heb van een overbelast t-mobile netwerk.. ?

Wat is hier aan de hand...
Klantenservice vertelde mij dat ik wel gwn bekabeld 90% van de snelheid moet kunnen behalen..
Hoe dan ook, ik heb meteen contact gezocht met de klantenservice, en moet hun speedtests toesturen, ze gaan het dan nader bekijken volgende week..
Update : problemen lijken geheel opgelost, na gebruik eigen router.
Wilde eerst nog even kijken hoe de t-mobile router fuctioneerde, maar is toch wel beetje bagger..

[ Voor 11% gewijzigd door FlorisVN op 27-02-2022 19:37 ]
@cjdijk je hebt geen vast IP, maar in mijn ervaring wisselt het IP zeer zelden. (Minder dan 1 keer per 2 jaar.) Je krijgt ook geen eigen webruimte. En de helpdesk heeft inderdaad geen e-mail. Op hun community site heb ik eigenlijk altijd wel antwoord binnen 24 uur. Wat helpdesk betreft niets te klagen over T-Mobile.
Het modem van T-Mobile heb ik nooit gebruikt, dus daar kan ik niks over zeggen.
Mijn enige klachten zijn het ontbreken van IPv6 en het verbergen van traceroutes, maar voor de meeste mensen zijn deze zaken niet zo belangrijk.
Het modem van T-Mobile heb ik nooit gebruikt, dus daar kan ik niks over zeggen.
Mijn enige klachten zijn het ontbreken van IPv6 en het verbergen van traceroutes, maar voor de meeste mensen zijn deze zaken niet zo belangrijk.
- Vast IP is niet mogelijk, maar is bij mij nog niet veranderd (ben sinds half november '21 klant). Gebruik hiervoor gewoon een dyndns dienst zodat ik altijd mijn IP kan 'vinden' mocht het wijzigen.cjdijk schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:28:
Verder vraag ik me af welke andere dingen nog missen bij T-Mbobile, waaronder is een vast IP adres mogelijk? Heb je toegang tot de configuratie van het modem of is dat afgeschermd? Heb je naast een e-mail adres ook een eigen website? Ook viel me op dat je de helpdesk niet kunt mailen? En het belangrijkst: Werkt het altijd goed of veel storingen? Als ik het goed zie krijg ik een Zyxel VMG8825-T50 en een mediaconverter cts cvt-3002-plus-dr series. Kan ik mijn oude mediaconverter niet gewoon blijven gebruiken? Of kan die geen 1000/1000 aan? Scheelt weer een extra kastje.
- Je kan wel in de GUI, alleen is de router voorzien van een soort provider image. Dus ook na factory default krijg je dezelfde T-Mobile/provider config erop. Niet mijn ding en daarom heb ik zelf een eigen router met goede mesh functionaliteit aangeschaft.
- Je krijgt voor zover bij mij bekend geen eigen website/webspace/domein.
- Je oude mediaconverter is niet te gebruiken, die hoort bij (als ik het goed zie) de KPN propositie van een jaar of 7-8 geleden. Ze laten de oude FTU zitten en maken via een patch op de FTU via een glasvezel een link naar je nieuwe converter. Mocht je op de door jou getoonde converter krijgen dan is het wel een optie om een router of switch met SFP te kopen en hier direct het glas op te laten binnenkomen, dan kan je de converter er tussen uit halen. Dit kan echter niet met de GPON oplossing.
Die router is heel erg prima wat betreft performance. Als je niet bekabeld getest hebt zou ik uitgaan van interferentie.FlorisVN schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:15:
[...]
Update : problemen lijken geheel opgelost, na gebruik eigen router.
Wilde eerst nog even kijken hoe de t-mobile router fuctioneerde, maar is toch wel beetje bagger..
Heb je tegenwoordig op 5GHz ook last van

In het geval als aanleg van glasvezel is het niet noodzakelijk om de ALV af te wachten en toestemming aan alle bewoner te gaan vragen. Bij ons loopt nu zo'n verzoek van ODF om een technische schouw en daar hoeven wij geen ALV voor af te wachten. Ze komen eigenlijk alleen maar in de meterkast een aansluitpunt aanleggen; het is niet alsof ze je keukenvloer open komen hakken ofzo. Het is gratis en er is geen enkele verplichting om er iets mee te doen. Het gaat ook volledig uit het zicht (behalve als je de meterkast open doetSebasFM schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:52:
Tenzij je in een flat of appartementencomplex met VvE woont, dan kan het lang duren. VvE moet daar zijn goedkeuring over geven en dat moet via een vergadering.
En inderdaad is er nog zoiets als de Telecomwet die iedereen verplicht om mee te werken met die aanleg.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Bedankt voor je duidelijke reactie, het enige waar ik mee zit is die converter. Als ik jou goed begrijp is mijn huidige converter (MC901 KPN/Genexis) die ik nu gebruik voor Tweak op het KPN netwerk, ongeschikt voor T-Mobile Thuis (ODF), ondanks dat die volgens Google ook gewoon 1GBit aankan. Waarom zou dat niet werken? Naast die witte heb ik ook een donkergroene, maar ik vond die witte mooier (ik heb er twee). Wellicht ga ik proberen om die nieuwe converter netjes in die plastic dummy in te bouwen die eraf is geschoven toen mijn grondplaat is gemonteerd. Wil iemand een foto plaatsen van de gemonteerde set die ik krijg als ik overstap? Mijn woonplaats is Veenendaal, mijn adres is in 2014 op glas aangesloten.Lord_Dain schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:43:
[...]
- Vast IP is niet mogelijk, maar is bij mij nog niet veranderd (ben sinds half november '21 klant). Gebruik hiervoor gewoon een dyndns dienst zodat ik altijd mijn IP kan 'vinden' mocht het wijzigen.
- Je kan wel in de GUI, alleen is de router voorzien van een soort provider image. Dus ook na factory default krijg je dezelfde T-Mobile/provider config erop. Niet mijn ding en daarom heb ik zelf een eigen router met goede mesh functionaliteit aangeschaft.
- Je krijgt voor zover bij mij bekend geen eigen website/webspace/domein.
- Je oude mediaconverter is niet te gebruiken, die hoort bij (als ik het goed zie) de KPN propositie van een jaar of 7-8 geleden. Ze laten de oude FTU zitten en maken via een patch op de FTU via een glasvezel een link naar je nieuwe converter. Mocht je op de door jou getoonde converter krijgen dan is het wel een optie om een router of switch met SFP te kopen en hier direct het glas op te laten binnenkomen, dan kan je de converter er tussen uit halen. Dit kan echter niet met de GPON oplossing.
Indien je op T-Mobile PoP apparaturu komt te zitten die al wat langer geleden geplaatst is krijg je geen GPON maar AON. In theorie zou dan die KPN mediaconverter kunnen werken. Maar soms ook niet. Niet elke Mediaconverter is hetzelfde...cjdijk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Bedankt voor je duidelijke reactie, het enige waar ik mee zit is die converter. Als ik jou goed begrijp is mijn huidige converter (MC901 KPN/Genexis) die ik nu gebruik voor Tweak op het KPN netwerk, ongeschikt voor T-Mobile Thuis (ODF), ondanks dat die volgens Google ook gewoon 1GBit aankan. Waarom zou dat niet werken? Naast die witte heb ik ook een donkergroene, maar ik vond die witte mooier (ik heb er twee). Wellicht ga ik proberen om die nieuwe converter netjes in die plastic dummy in te bouwen die eraf is geschoven toen mijn grondplaat is gemonteerd. Wil iemand een foto plaatsen van de gemonteerde set die ik krijg als ik overstap? Mijn woonplaats is Veenendaal, mijn adres is in 2014 op glas aangesloten.
Als je op GPON apparatuur in de PoP wordt aangesloten ben je snel klaar. Dan kan die KPN mediaconverter sowieso niet werken.
Hoe kom ik erachter of ik T-Mobile bij mij op GPON of op AON verbindt? Mijn huis zit op deze PoP Bevrijdingslaan Veenendaal https://www.google.nl/map...Ej0QaA!2e0!7i13312!8i6656Barre73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:22:
[...]
Indien je op T-Mobile PoP apparaturu komt te zitten die al wat langer geleden geplaatst is krijg je geen GPON maar AON. In theorie zou dan die KPN mediaconverter kunnen werken. Maar soms ook niet. Niet elke Mediaconverter is hetzelfde...
Als je op GPON apparatuur in de PoP wordt aangesloten ben je snel klaar. Dan kan die KPN mediaconverter sowieso niet werken.
daar hangt AON appratuur of hij moet vol zit dat ze gpon bij geplaatst hebben dat durf ik je niet te zeggencjdijk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:12:
[...]
Hoe kom ik erachter of ik T-Mobile bij mij op GPON of op AON verbindt? Mijn huis zit op deze PoP Bevrijdingslaan Veenendaal https://www.google.nl/map...Ej0QaA!2e0!7i13312!8i6656
ik ben benieuwd wanneer wij eventueel kunnen verhuizen naar t-mobile's eigen netwerk vanaf WBA.
ik had deze vraag laatst gesteld aan t-mobile, maar ze vertelden dat ze dit momenteel niet konden aangeven..
waar hangt dit vanaf, aantal abonee's in mijn postcode gebied.. ?
ik had deze vraag laatst gesteld aan t-mobile, maar ze vertelden dat ze dit momenteel niet konden aangeven..
waar hangt dit vanaf, aantal abonee's in mijn postcode gebied.. ?
Sinds gister ben ik klant bij t-mobile.
28-2 is de monteur van Gideon geweest, alles is aangesloten maar hij kon de lijn nog niet testen. Ik moest op 01-03 de mediaconverter even van de stroom halen en de modems omwisselen. Eitje dus.
Maar helaas, er brand een rood lampje bij het "wereldbolletje" en het lampje bij "FO link" staat uit.
Weet iemand of ik hier zelf iets aan kan doen? T-mobile heeft dit doorgegeven aan de backoffice, maar zij hebben tot 7 dagen de tijd om hiernaar te kijken. Hoelang duurt een oplossing dan..
Anyway, ik heb wel een onbeperkt internetbundel gekregen wat wat helpt. Maar zou toch graag overal weer wifi hebben.
Zijn er ervaringen hiermee of oplossingen die ik zelf kan toepassen?
28-2 is de monteur van Gideon geweest, alles is aangesloten maar hij kon de lijn nog niet testen. Ik moest op 01-03 de mediaconverter even van de stroom halen en de modems omwisselen. Eitje dus.
Maar helaas, er brand een rood lampje bij het "wereldbolletje" en het lampje bij "FO link" staat uit.
Weet iemand of ik hier zelf iets aan kan doen? T-mobile heeft dit doorgegeven aan de backoffice, maar zij hebben tot 7 dagen de tijd om hiernaar te kijken. Hoelang duurt een oplossing dan..
Anyway, ik heb wel een onbeperkt internetbundel gekregen wat wat helpt. Maar zou toch graag overal weer wifi hebben.
Zijn er ervaringen hiermee of oplossingen die ik zelf kan toepassen?
[ Voor 5% gewijzigd door admiralawesome op 02-03-2022 10:14 ]
Heb even je posts in dit topic gelezen. Ontgaat me een beetje waarom je vader nu nog niet aangesloten is. Wat zegt T-Mobile dan? Ligt het nu aan T-Mobile of aan de VVE die eerst goedkeuring moet geven?Van der Berg schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:14:
Mijn ouders wachten al sinds 23 oktober 2021 aanvraag glasvezel T-Mobile. Nog steeds niet geweest voor in de meterkast en T-Mobile heeft een mail gestuurd dat 120 dagen binnenkort is bereik en alles geannuleerd gaat worden.
Mijn ouders hebben:
Volgens mij als je glasvezel aanvraagt bij T-Mobile en de actie enkel bij T-Mobile ligt, dan word je echt wel binnen 120 dagen aangesloten.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
In mijn klantenkring heb ik iemand met een t-mobilethuis e-mail adres, die blijkt ook glasvezel te hebben, woont ook in Veenendaal, daar mag ik langskomen om even te kijken, welke apparatuur er precies opgehangen is. Uittesten of mijn eigen mediaconverter werkt ga ik daar niet doen, dat ga ik wel op mijn adres proberen als ik zelf overgestapt ben. Het is mijn bedoeling om een backup set samen te stellen zoals ik bij Tweak nu ook heb. Dat is een complete set met mediaconverter en router, met alvast de juiste configuratie instellingen. Ik vermoed dat mijn oude Tweak reserve modem Zyxel VMG8324-B10A ook wel geschikt is voor T-Mobile Thuis. Is er iemand hier die die "Tweak" router heeft ingesteld voor T-Mobile Thuis? In het kort moet ik dus VLAN 300 instellen, bij broadband settings, en de voip settings voor vast bellen, die ontvang ik nog van T-Mobile Thuis, klopt dat? Ook nog twee onbeantwoorde vragen, die ik al eerder stelde, wordt er bij T-Mobile geknepen in de snelheid bij usenet en/of torrents?
Ik heb even bij een paar PoPs in Veenendaal gekeken in de adminstratie. De apparatuur van Glasoperator (T-Mobile) dateert hier van 2015 en is dus AON. Wat niet wegneemt dat er wellicht afgelopen jaar GPON bij geplaatst is omdat de poorten vol zaten. Dat doet Glasoperator geheel zelf zonder bemoeienis van KPN of Reggefiber.cjdijk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:45:
In mijn klantenkring heb ik iemand met een t-mobilethuis e-mail adres, die blijkt ook glasvezel te hebben, woont ook in Veenendaal, daar mag ik langskomen om even te kijken, welke apparatuur er precies opgehangen is. Uittesten of mijn eigen mediaconverter werkt ga ik daar niet doen, dat ga ik wel op mijn adres proberen als ik zelf overgestapt ben. Het is mijn bedoeling om een backup set samen te stellen zoals ik bij Tweak nu ook heb. Dat is een complete set met mediaconverter en router, met alvast de juiste configuratie instellingen. Ik vermoed dat mijn oude Tweak reserve modem Zyxel VMG8324-B10A ook wel geschikt is voor T-Mobile Thuis. Is er iemand hier die die "Tweak" router heeft ingesteld voor T-Mobile Thuis? In het kort moet ik dus VLAN 300 instellen, bij broadband settings, en de voip settings voor vast bellen, die ontvang ik nog van T-Mobile Thuis, klopt dat? Ook nog twee onbeantwoorde vragen, die ik al eerder stelde, wordt er bij T-Mobile geknepen in de snelheid bij usenet en/of torrents?
Enige zekerheid die je hebt is pas wanneer je het installatiepakket ontvangt. Als daar een witte Huawei converter in zit wordt het GPON. Zwarte mediaconverter is AON. Die laatste kan dan eventueel vervangen worden voor de oude KPN NT die je nog hebt,.
Hallo,
sinds 1/2 jaar TM glas 100MB.
Vorige maand merkte ik, dat de prijs opeens €35,70 was geworden (was €35).
maar eens ingelogd op de site van TM, en als ik nu bij abonnement "wijzig snelheid" kies, krijg ik een melding :
"Let op! Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen."
daaronder, kan ik bv dezelfde snelheid kiezen, als ik nu heb, maar dan voor € 45 (100mb). (zou wel gek zijn!)
even er onder, kan ik kiezen, om op een "ander, stabieler netwerk over te gaan", dat kost dan voor 100mb weer € 35.
ik heb nu zover ik weet WBA.
Wat betekend dit nu allemaal... ga ik na het jaar dat ik aan TM vast zit voor mijn WBA 100MB, straks meteen € 45 betalen, of wordt het gewoon telkens verhoogd met de inflatie zoals nu is gebeurt?
en, dat "nieuwe stabielere netwerk" wat krijg ik dan... lees hier horror verhalen, dat je dan bij elke overstappende abonnee die zijn NT niet van t net haald, 1 dag zonder internet zit... betekend het dit... dat "stabielere???" (ahum dan)
m.a.w, is het slim over te gaan op dit nieuwe netwerk?
zit niet echt op meer snelheid te wachten, 100 is voor mij meer dan voldoende
graag wat uitleg van mijn mede-tweakers :-)
maar eens ingelogd op de site van TM, en als ik nu bij abonnement "wijzig snelheid" kies, krijg ik een melding :
"Let op! Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen."
daaronder, kan ik bv dezelfde snelheid kiezen, als ik nu heb, maar dan voor € 45 (100mb). (zou wel gek zijn!)
even er onder, kan ik kiezen, om op een "ander, stabieler netwerk over te gaan", dat kost dan voor 100mb weer € 35.
Wat betekend dit nu allemaal... ga ik na het jaar dat ik aan TM vast zit voor mijn WBA 100MB, straks meteen € 45 betalen, of wordt het gewoon telkens verhoogd met de inflatie zoals nu is gebeurt?
en, dat "nieuwe stabielere netwerk" wat krijg ik dan... lees hier horror verhalen, dat je dan bij elke overstappende abonnee die zijn NT niet van t net haald, 1 dag zonder internet zit... betekend het dit... dat "stabielere???" (ahum dan)
IK zit al enige tijd bij T-mobile internet + bellen met het 1000/1000 pakket. Ik gebruik al voordat het officieel kon een eigen Asus router (Ac86u) dit is altijd prima geweest. Mijn bekabelde verbinding was zo goed als 1000/1000, meestal rond de 970/980 oid. Echter haal ik nu ineens snelheden (bekabeld van nog geen eens de helft! Dit lijkt mij een beetje raar, en niet waar ik voor betaal. Enig idee wat dit kan zijn? Is er sprake van een overbelasting bij T-mobile oid? Ik woon in Veenendaal
Is iemand ook opgevallen/onderzocht dat de Aminobox (TV) ook in stand-by veel dataverkeer trekt? Wij gebruiken hem amper, maar toch staat hij op #1 als dataslurper hier in het netwerk. Achter de all-day gamende en streamende zoon.
Momenteel is hij stand-by, sinds gisteravond, maar verbruikt continu tussen de 5 en 50mbit
Momenteel is hij stand-by, sinds gisteravond, maar verbruikt continu tussen de 5 en 50mbit
[ Voor 5% gewijzigd door rik op 04-03-2022 07:32 ]
Niks doen kost je ook niks extra's en je blijft betalen wat je nu betaalt (plus inflatie elk jaar).jeron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:45:
Hallo,
Je zit op WBA maar ODF is ook beschikbaar (35 euro voor 100 Mbit) dus je kunt overstappen naar ODF (via GPON waarschijnlijk).
Voor WBA zijn de prijzen flink aangepast een maand geleden dus vandaar die hogere prijs als je zou wijzigen binnen je huidige netwerk.
Of je naar het nieuwe netwerk over wil? Ik zou het persoonlijk niet doen als ik je verhaal lees. Je bent tevreden met wat je hebt voor dat geld.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 04-03-2022 08:25 ]
packetcapture maken om te zien wat er gebeurd? is het inbound?outbound?rik schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:31:
Is iemand ook opgevallen/onderzocht dat de Aminobox (TV) ook in stand-by veel dataverkeer trekt? Wij gebruiken hem amper, maar toch staat hij op #1 als dataslurper hier in het netwerk. Achter de all-day gamende en streamende zoon.
Precies, tenzij iemand dit reeds heeft uitgezocht natuurlijk._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:29:
[...]
packetcapture maken om te zien wat er gebeurd? is het inbound?outbound?
Anderen hier, die problemen hebben met het Internet?
Voor de tweede keer in een uur tijd ligt het internet eruit hier. Na een modem reset werkt het wel weer.
Voor de tweede keer in een uur tijd ligt het internet eruit hier. Na een modem reset werkt het wel weer.
Hier in Utrecht ook glasvezelstoring sinds ~00:30. Router power cycle werkt helaas niet.Wulfric92 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:35:
Flinke piek te zien bij AlleStoringen.
https://allestoringen.nl/storing/t-mobile/
[ Voor 10% gewijzigd door fiber44 op 05-03-2022 00:45 ]
Nee hier ook niet meer, eerste keer werkte het nog. Het lijkt erop dat het nu echt plat ligt. (Ook Utrecht)fiber44 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:43:
[...]
Hier in Utrecht ook glasvezelstoring sinds ~00:30. Router power cycle werkt helaas niet.
Same hier in Almere. Sinds 0:35 ook plat en herstart werkt niet.
EDIT: Weer werkend internet sinds 02:30
EDIT: Weer werkend internet sinds 02:30
[ Voor 25% gewijzigd door AirtjE op 05-03-2022 02:33 ]
Ben nu via hotspot op mijn tel Netflix aan het kijken op mijn tv. Hopen dat T-Mobile daarin meegaand is...
Edit:
Voor de nachtbrakers, Internet werkt weer
Edit:
Voor de nachtbrakers, Internet werkt weer
[ Voor 20% gewijzigd door Wulfric92 op 05-03-2022 01:58 ]
Het begon om 00:01 tot 0:08, daarna een drie kwartiertje later bleef het er langer uit..Wulfric92 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:35:
Regio Almere Stad, trouwens..
/f/image/7sHIoYrHElVRtyFxGlUqNyPm.png?f=fotoalbum_large)
Wat voor software gebruik je daar voor je connectie?Vegazz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Het begon om 00:01 tot 0:08, daarna een drie kwartiertje later bleef het er langer uit..
[Afbeelding]
Idem in 1325. Zo en zo de laatste weken, vooral in de nacht, regelmatig verstoringen. Gelukkig komt het modem vanzelf weer online (logboek Zyxel).Vegazz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Het begon om 00:01 tot 0:08, daarna een drie kwartiertje later bleef het er langer uit..
[Afbeelding]
Lijkt me een lokaal/regionaal ding dan. Hier (4617) geen storingen gehad de afgelopen week.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Opnieuw bedankt! Zoals verteld ben ik vrijdag bij die klant van mij geweest, en die blijkt een zwarte mediaconverter te hebben, ofwel AON. Die klant zit pas 2 maanden bij T-Mobile Thuis. Zij had hiervoor Tele2 via VDSL en regelmatig problemen, en nu T-Mobile via glas 100/100 en helemaal geen problemen meer. De kans is best aanwezig dat ik dus ook AON ga krijgen, maar zeker is het niet, wellicht zijn de lege AON's inmiddels allemaal in gebruik. Als ik ga overstappen, dan geef ik aan dat ik in elk geval AON wil, en anders gewoon bij Tweak blijf.Barre73 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:15:
Ik heb even bij een paar PoPs in Veenendaal gekeken in de adminstratie. De apparatuur van Glasoperator (T-Mobile) dateert hier van 2015 en is dus AON. Wat niet wegneemt dat er wellicht afgelopen jaar GPON bij geplaatst is omdat de poorten vol zaten. Dat doet Glasoperator geheel zelf zonder bemoeienis van KPN of Reggefiber.
Enige zekerheid die je hebt is pas wanneer je het installatiepakket ontvangt. Als daar een witte Huawei converter in zit wordt het GPON. Zwarte mediaconverter is AON. Die laatste kan dan eventueel vervangen worden voor de oude KPN NT die je nog hebt,.
Ik zit nog wel met dat geleverde modem, de Zyxel VMG8825-T50. Ik kwam een bericht tegen dat die van T-Mobile inderdaad een afwijkende firmware heeft. Is er iemand die een andere firmware (standaard Zyxel) heeft geflashed? Deze bijvoorbeeld https://www.zyxel.com/sup...=M-03039&md=VMG8825-T50K# Die is voor een VMG8825-T50K, werkt dat ook op een VMG8825-T50?
Zelf heb ik jaren geleden eens een 2e hands VMG8324-B10A via Marktplaats gekocht, als reserve voor zo'n zelfde modem wat ik van Tweak 10 jaar geleden ontving. Alleen bleek die ook een afwijkende firmware te hebben (bedoeld voor online.nl), want het backup configuratiebestand wat ik had gemaakt op mijn Tweak modem, wilde hij niet inlezen. Daarna heb ik de firmware van Tweak gedownload en geflashed op dat online.nl modem, toen lukte het wel, en werkte alles (internet en bellen).
Dus vandaar mijn vraag, is het mogelijk om die T-Mobile firmware te vervangen? Zodat het een standaard Zyxel firmware wordt. (En daarna handmatig VLAN 300 en voip settings in te stellen.)
Ik heb een chromecast TV android maar lukt t niet meer om in te loggen op de TV app, de hele tijd herkent ie de klant/pin niet meer, terwijl op mijn Philips TV met android 8 wel kan inloggen (maar die logt elke keer uit automatisch). Herkenbaar?
Volgens mij niet, maar je kan eventueel een andere router plaatsen, bijvoorbeeld een van Ubiquiti. Daar hoef je verder weinig voor te doen, gewoon vervangen en een VLAN instellen.cjdijk schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:19:
[...]
Dus vandaar mijn vraag, is het mogelijk om die T-Mobile firmware te vervangen? Zodat het een standaard Zyxel firmware wordt. (En daarna handmatig VLAN 300 en voip settings in te stellen.)
Overigens ben ik zelf ooit een 1Gb/1Gb klant geweest van Tweak. Superstoer was dat. Echter toen ik over ging op KPN (en later T-Mobile) merkte ik dat allerlei vage problemen verdwenen, zoals stotterende/uitvallende IPTV (3rd party), en volgens mij ook dat van henzelf. Vervolgens een jaar erover moeten doen om het restant aan abonnement terug te krijgen, continu aan het lijntje gehouden. Ik adviseer iedereen zodoende weg te blijven bij Tweak
Heb je al eens probeerd om het MAC adres van je t-mobile modem te clonen? Ik ben verhuisd en op mijn oude adres werkte alles prima. Maar op mijn nieuwe adres haalde ik slechts 1/3e van de snelheid met dezeflde apparatuur. Na het clonen van het MAC adres van de geleverde zyxel haalde ik ineens wel de volledige snelheid.Tweakriez schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:29:
IK zit al enige tijd bij T-mobile internet + bellen met het 1000/1000 pakket. Ik gebruik al voordat het officieel kon een eigen Asus router (Ac86u) dit is altijd prima geweest. Mijn bekabelde verbinding was zo goed als 1000/1000, meestal rond de 970/980 oid. Echter haal ik nu ineens snelheden (bekabeld van nog geen eens de helft! Dit lijkt mij een beetje raar, en niet waar ik voor betaal. Enig idee wat dit kan zijn? Is er sprake van een overbelasting bij T-mobile oid? Ik woon in Veenendaal
PSN: DutchTrickle PVoutput
Het probleem lijkt opgelost. Ik had op een van de devices van de kids een snelheids limiet ingesteld. Blijkbaar werd QOS hierdoor geactiveerd waardoor ik overal geknepen werd.Maverick schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Heb je al eens probeerd om het MAC adres van je t-mobile modem te clonen? Ik ben verhuisd en op mijn oude adres werkte alles prima. Maar op mijn nieuwe adres haalde ik slechts 1/3e van de snelheid met dezeflde apparatuur. Na het clonen van het MAC adres van de geleverde zyxel haalde ik ineens wel de volledige snelheid.
@Tweakriez Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je 1 device limiteren met een 1Gbit lijn? Zelfs de XBOX hier die af en toe een update download trekt niet meer dan 750Mbit/s. (en dat is in een paar minuten ook weer klaar).
Dat was een gevalletje een puber device limiteren welke midden in de nacht besloot actief te worden:)jongetje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:40:
@Tweakriez Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je 1 device limiteren met een 1Gbit lijn? Zelfs de XBOX hier die af en toe een update download trekt niet meer dan 750Mbit/s. (en dat is in een paar minuten ook weer klaar).
Home AssistantRR2USA schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:40:
[...]
Wat voor software gebruik je daar voor je connectie?
Simpele ping elke minuut naar 8.8.8.8
https://www.home-assistant.io/integrations/ping/
Hallo allemaal,
Ik heb over 3 weken een installatieafspraak staan met Guidion voor de oplevering van de TMobile thuis verbinding!
Mijn plan was om de media convertor achterwege te laten en de glasvezel direct via een SFP module op een UDM Pro SE aan te sluiten.
Nu heb ik FS een SFP module (SFP- GE-BX) gekocht welke door sommigen met succes is gebruikt! Ik lees op het TMobile forum echter aan berichten dat men deze module niet werkend heeft gekregen!
Wie heeft er hier een vergelijkbare setup en wat is jullie ervaring met de SFP modules? Welke hebben jullie in gebruik?
Mijn media convertor is Single Mode, 10km 1310/1550, dus op basis daarvan heb ik ook de SFP module besteld!
Ik heb over 3 weken een installatieafspraak staan met Guidion voor de oplevering van de TMobile thuis verbinding!
Mijn plan was om de media convertor achterwege te laten en de glasvezel direct via een SFP module op een UDM Pro SE aan te sluiten.
Nu heb ik FS een SFP module (SFP- GE-BX) gekocht welke door sommigen met succes is gebruikt! Ik lees op het TMobile forum echter aan berichten dat men deze module niet werkend heeft gekregen!
Wie heeft er hier een vergelijkbare setup en wat is jullie ervaring met de SFP modules? Welke hebben jullie in gebruik?
Mijn media convertor is Single Mode, 10km 1310/1550, dus op basis daarvan heb ik ook de SFP module besteld!
Ik hoop voor je dat je niet via GPON wordt aangesloten, want dan heb je niets aan je SFP module.mabit_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:19:
Hallo allemaal,
@rens-br : Moet er ook niets in de OP over GPON?
Zwarte media convertor is per definitie geen GPON toch?Muis666 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:29:
[...]
Ik hoop voor je dat je niet via GPON wordt aangesloten, want dan heb je niets aan je SFP module.
@rens-br : Moet er ook niets in de OP over GPON?
Als er maar geen Nokia op staat (Die gebruikt KPN WBA voor GPON).mabit_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Zwarte media convertor is per definitie geen GPON toch?
Nee ik heb een ‘gewone’ van ‘Technology Connection Systems’; dus ik was benieuwd wie er succes gehad heeft met een SFP module als vervanging van deze convertor!
Meer mensen problemen met connectie in regio Alphen aan den Rijn?
Lijkt geen DNS issue te zijn want adguard home draait hier met Cloudflare servers. SFP connectie lijkt down te zijn volgens router (direct op het glas met Edgerouter X SFP).
Lijkt geen DNS issue te zijn want adguard home draait hier met Cloudflare servers. SFP connectie lijkt down te zijn volgens router (direct op het glas met Edgerouter X SFP).
Jup, zelfde probleem hier.Qast schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:37:
Meer mensen problemen met connectie in regio Alphen aan den Rijn?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Zojuist door klantenservice bevestigd en staat ook op het topic van T-Mobile: https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385
Ze geven aan ermee bezig te zijn.
Ze geven aan ermee bezig te zijn.
Inmiddels heb ik alvast een Fritz Box 7590 gekocht. Bij het doorlopen van de installatie wizard heb ik nu tijdelijk gekozen voor Tweak Glasvezel via WAN, maar zag daar ook T-Mobile Thuis bij staan. Dus dat instellen moet simpel gaan. Als ik het goed heb begrepen worden de voip instellingen netjes door T-Mobile verstrekt? Zijn er nog andere instellingen van belang voor voip (sip server)? Ook wil ik bij het bestellen aangeven dat ik AON wil, en geen GPON. Mocht dat niet kunnen (geen vrije poorten), dan wil ik bij Tweak blijven. Stel dat we er bij aanvraag achter komen dat de vrije AON poorten inderdaad op zijn, gaat het dan wel goed met de terugkeer naar Tweak, iemand ervaring hiermee?
@cjdijk Je kunt niet aangeven op welke techniek je wordt aangesloten. Je wordt aangesloten op hoe iedereen wordt aangesloten. Als je dat als harde eis hebt zou ik blijven waar je bent.
@cjdijk je kan je aanmelden bij T-Mobile en dan afwachten welke ONT je krijgt opgestuurd.
Als je dan nog binnen de 14 dagen zit dan kan je, mocht je de GPONT krijgen opgestuurd, nog gebruik maken van je recht om te annuleren..
Echter, dit is een clusterf*ck in the making natuurlijk, er kan van alles fout gaan in het proces, T-Mobile kan de verhuizing verkeerd / te vroeg doorgeven, de annulering kan op een of andere manier niet goed door het proces komen (waardoor je in de achtergrond alsnog opgezegd wordt bij Tweak) etc etc.. dus of het slim is het zo te proberen betwijfel ik.
Als je dan nog binnen de 14 dagen zit dan kan je, mocht je de GPONT krijgen opgestuurd, nog gebruik maken van je recht om te annuleren..
Echter, dit is een clusterf*ck in the making natuurlijk, er kan van alles fout gaan in het proces, T-Mobile kan de verhuizing verkeerd / te vroeg doorgeven, de annulering kan op een of andere manier niet goed door het proces komen (waardoor je in de achtergrond alsnog opgezegd wordt bij Tweak) etc etc.. dus of het slim is het zo te proberen betwijfel ik.
@cjdijk ff bellen of mailen met T-mobile of je PON of AON krijgt als je bij hen een abo afneemt (wel ff je postcode en huisnummer opgeven).
En als je de klantenservice vraagt, even goed doorvragen. Bij mij was het eerst AON, na mijn “weet je het zeker?” Was het toch GPON.
Meer mensen die geen internet hebben in 3861 nijkerk?
opgelost door reset van de modem door t mobile
opgelost door reset van de modem door t mobile
[ Voor 32% gewijzigd door Wvr op 12-03-2022 08:46 ]
Hoe omzeil je de Artificial Stupid als je het t-mobile thuis nummer belt (0800-0419)? Wat een bagger systeem is dat zeg.
Maar serieus, is het mogelijk om gewoon een mens te spreken te krijgen?
Maar serieus, is het mogelijk om gewoon een mens te spreken te krijgen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie