Ik wil even mijn eigen ervaringen met T-Mobile thuis kwijt, voor andere mensen die wellicht een soortgelijke situatie hebben en denken aan overstappen.
Ik was eerst KPN glasvezel klant met een 100/100 lijn. Ik ben al jaar en dag tevreden mobiele klant bij T-Mobile en wilde dus graag overstappen wanneer er een leuke quadruple-play aanbieding kwam. Die kwam er en dus begin vorige maand het abo aangevraagd.
Vorige week donderdag is de monteur van Guidion alles komen aansluiten. Aardige man die ook wel verstand had van zaken dus een leuk gesprekje mee gehad over de glasvezel in Eindhoven. Na de installatie werkte alles perfect, maar kwam ik er achter dat het modem enkel 2.4GHz ondersteund, dat vind ik tegenwoordig niet meer kunnen eerlijk gezegd. Zeker als iemand die in een appartementencomplex woont. Ook vertelde de monteur mij dat ik het modem niet in bridge modus kon zetten en ik er geen custom firmware op moest zetten. Ik had beide nog nooit gebruikt dus ik vond het prima.
Twee dagen later, op zaterdag, werkte opeens het internet op mijn PC niet meer. Internet op mijn telefoon werkte wel nog. Wat bleek, via LAN aansluitingen had ik geen internet verbinding meer, met WiFi wel. Modem eens uit gezet, weer aan, en toen deed alles het weer ...voor ongeveer 10 minuten.
Na dit een paar keer te hebben gedaan heb ik T-Mobile Thuis gebeld en 20+ minuten in de wacht gehangen. Toen kreeg ik een mevrouw er aan die op afstand mijn modem zou gaan resetten, en dit zou het hopelijk verhelpen. Dat vond ik vreemd, want het was (neem ik aan) een nieuw modem en ik had enkel het SSID en het wifi wachtwoord veranderd.
Na die reset deed het modem het weer ongeveer voor een dag, want op zondag lag internet over LAN er weer uit. Op maandag dus weer naar T-Mobile gebeld, en daar weer 20+ minuten in de wacht gehangen. Door een foutje van mij zelf heb ik opgehangen en omdat ik geen zin had weer 20-30 minuten in de wacht te staan heb ik rechtstreeks naar Guidion gebeld. Zij hebben contact opgenomen met T-Mobile en een afspraak gemaakt om de dag erna (dinsdag) een monteur te sturen.
De monteur kwam en verving gewoon meteen het modem. Ik hoopte nog dat ik gewoon een defect modem had gekregen en dit alles zou oplossen. De monteur heeft verder ook geen tests uitgevoerd, enkel het modem vervangen en daarna even gekeken of ik internet had. Dat deed het en dus ging hij weer.
De dag erna, je raad het al, weer geen internet over LAN. Ik weer T-Mobile gebeld, wéér 15-20 minuten in de wacht gehangen en toen het probleem uitgelegd aan de medewerker. Ze zouden weer een afspraak laten maken door Guidion en deze zou zsm contact met mij opnemen.
Na 3 dagen niks gehoord te hebben heb ik Guidion nog eens gebeld, welke mij doorverbond met een T-Mobile medewerker. Deze liet mij een ipconfig uitvoeren om te zien wat mijn instellingen waren. Toen ik de DNS oplas (192.168.1.1, mijn modem) vertelde hij mij dat mijn DNS verkeerd stond en dat dit het probleem waarschijnlijk veroorzaakte. Ik wist al dat dit niet het geval was want tijdens mijn eigen pogingen om het probleem te vinden heb ik de Google DNS al geprobeerd. Toch even de IPs ingevuld die hij opnoemde en hij zou mij later die dag terug bellen om te zien of het nog werkte. Ik ben niet meer terug gebeld, en het internet deed het een tijdje later uiteraard weer niet meer.
Tijdens al dit heb ik zelf nog zitten troubleshooten met mensen op Tweakers, Superuser.com, Reddit en het T-Mobile forum. Dank aan iedereen die mij geholpen heeft, maar op Reddit leken we er langzaam achter te komen. Ik heb op mijn thuis netwerk vrij weinig zitten, ik heb mijn Windows PC via LAN1, een Steam Link (desktop streaming kastje) via LAN2, mijn TV via LAN3 en mijn iPhone via WLAN. Het internet viel iedere keer random weg, leek het. Maar later na begon ik langzaam een patroon te zien, wanneer het internet weg viel stond bijna altijd mijn Steam Link aan. Door tests bleek ook dat wanneer het internet over LAN weg viel de hele DHCP en routering in het modem leek te stoppen met werken via LAN.
Voor mensen die tips willen geven, ik heb al praktisch alles geprobeerd, vast IP instellen, IPv6 uit zetten, IP laten uitdelen door modem op basis van MAC adres, andere kabel, andere PC, etc. Mocht niet baten, het modem kan gewoon niks meer over LAN. TV werkte daarbij wel nog steeds. Meer info, hier zijn mijn topics op Reddit, T-Mobile en Tweakers
Het lijkt er op dat de firmware in het Draytek modem dat T-Mobile levert niet stabiel is en problemen geeft icm een Steam Link. Ik heb de hoop opgegeven dat T-Mobile dit voor mij gaat verhelpen, dus ik heb het nu eindelijk stabiel gekregen door een router met DD-WRT achter het modem te plaatsen en die het verkeer tussen mijn PC en de Steam Link te laten afhandelen. Dit lijkt nu stabiel te zijn, maar ik heb nog steeds twee apparaten die NAT doen omdat het modem niet in bridge modus kan worden gezet.
Meer dan een week klant bij T-Mobile, en al zo'n verhaal te vertellen. Laten we hopen dat het hier bij blijft.
Ik ben dus blij dat ik zonder T-Mobile het heb kunnen oplossen, de klantenservice van Thuis is om te huilen. Iedere keer dat je belt hang je 20-30 minuten in de wacht (gewoon altijd "helaas is het nu drukker dan normaal") en er word beloofd dat je terug gebeld wordt maar niemand belt.
Dat zegt mij dat er oftewel te weinig medewerkers zijn, of dat er zoveel mensen problemen hebben dat een normaal team het niet kan handelen. Allebei een slechte zaak.
Ohjah PS: je kunt bijna geen tv zenders terug kijken, en je kunt enkel programmas terug kijken die momenteel op tv zijn, niet programmas die al zijn afgelopen. Nogal een gemis na KPN gewend te zijn. Dit kan blijkbaar wel maar staat apart bij “on demand”
[
Voor 9% gewijzigd door
lepel op 05-11-2017 18:09
]