Heb je de UDM alleen op de WAN aangesloten? Of zit deze vanaf de LAN ook weer aan de switch?LightStar schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Kort gezegt:
Kleine tekening, glas komt binnen in de meterkast gaat vanaf daar na de mediaconverter, deze gaat vervolgens in een switch port (in mijn geval poort21) en die gaat vanaf de sfp1 poort naar mijn UDM pro.
[Afbeelding]
Aanmaak vlan only onder netwerk:
[Afbeelding]
Vervolgens een port profile aangemaakt (zonder native network)
[Afbeelding]
Netwerk poorten goed gezet met het bovenstaande profile:
[Afbeelding]
en als laatste stap de wan settings goed gezet
[Afbeelding]
Uiteraard moet die ook weer naar een switch anders heeft de rest geen internetloeberce schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Heb je de UDM alleen op de WAN aangesloten? Of zit deze vanaf de LAN ook weer aan de switch?
Oooh boy... ik krijg een mail van T-Mobile of ik mijn klanttevredenheid wil invullen van 1-10, een NPS meting.
Bonus
Bonus

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Deze vrijdagmiddag was daar dus de overzetting.henkNL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:33:
[...]
Oei, volgende week vrijdagmiddag komt Guidion hier de omzetting voltooien, ben benieuwd
Wat mij opviel is dat de KPN diensten vandaag niet zijn weggevallen.
45 minuten voor afspraak een sms dat de monteur is uitgevallen.
Even later een telefoontje van Guidion of het later vandaag ook kan, dan kunnen ze een andere monteur laten komen -> prima.
Monteur verwijdert de KPN/Genexis NTU, plaatst het koppelstukje, plaatst de CTS media converter, plaatst de vezel ertussen, plaatst de T-Mobile router -> hij zegt.... geen signaal!
Belt zijn eigen support desk -> blijkt de patch nog niet gedaan te zijn, onbekend wanneer dit wordt opgelost. (verbaasd mij niets, want de KPN diensten deden het nog)
Uiteindelijk is hij vertrokken zonder werkende diensten....
Thuis iedereen teleurgesteld, hoe lang gaat dit dan duren??
Na een half uur had ik een ingeving:
Ik gebruik zelf een Qotom bak met OPNsense en een TP-link switch ervoor om de VLAN's uit elkaar te trekken.
Wat zou er gebeuren als ik de UTP kabel vanaf de CTS media converter gewoon in mijn switch steek (welke dus VLAN-4 en 34 afsplitst en 34 untagged doorzet naar mijn router)
En..... Online!!!
Ofwel, ik werk nu met de T-Mobile media converter op de vezel, over de KPN lijn welke dus nog niet gepatcht is!?!

Voor nu even goed, maandag T-Mobile maar contacten wat we gaan doen.
Anderzijds, ik merk vanzelf wanneer de diensten stoppen, dan VLAN-34 omzetten naar VLAN-300 en gaan denk ik zo
Is een dinggetje van Guidion, maar is het normaal dat de FTU zo wordt achtergelaten?
Ik heb zelf nog twee oude Genexis NTU's liggen, die trek ik wel uit elkaar en maak er een mooi kapje van, de CATV module eruit, kan daar mooi de vezel doorheen

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
VLAN34? Dus je komt van Telfort, Oxxio of Budget af?henkNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Deze vrijdagmiddag was daar dus de overzetting.
Even later een telefoontje van Guidion of het later vandaag ook kan, dan kunnen ze een andere monteur laten komen -> prima.
Monteur verwijdert de KPN/Genexis NTU, plaatst het koppelstukje, plaatst de CTS media converter, plaatst de vezel ertussen, plaatst de T-Mobile router -> hij zegt.... geen signaal!
Belt zijn eigen support desk -> blijkt de patch nog niet gedaan te zijn, onbekend wanneer dit wordt opgelost. (verbaasd mij niets, want de KPN diensten deden het nog)
Ik gebruik zelf een Qotom bak met OPNsense en een TP-link switch ervoor om de VLAN's uit elkaar te trekken.
Wat zou er gebeuren als ik de UTP kabel vanaf de CTS media converter gewoon in mijn switch steek (welke dus VLAN-4 en 34 afsplitst en 34 untagged doorzet naar mijn router)
En..... Online!!!
Ofwel, ik werk nu met de T-Mobile media converter op de vezel, over de KPN lijn welke dus nog niet gepatcht is!?!
Anderzijds, ik merk vanzelf wanneer de diensten stoppen, dan VLAN-34 omzetten naar VLAN-300 en gaan denk ik zo![]()
Is een dinggetje van Guidion, maar is het normaal dat de FTU zo wordt achtergelaten?
Ik heb zelf nog twee oude Genexis NTU's liggen, die trek ik wel uit elkaar en maak er een mooi kapje van, de CATV module eruit, kan daar mooi de vezel doorheen
[Afbeelding]
Die mediaconverter is niet per se een T-Mobile iets, het is gewoon een mediaconverter en doet hetzelfde als de Genexis die de monteur heeft verwijderd.
Ik vind dat monteurs het niet zo achter kunnen laten maar ik weet niet of er voor deze FTU een standaard patch cover is zoals voor de TK-01 en TY-01 en of er afspraken zijn hoe een monteur het achter moet laten.
Je zou bij KPN NetwerkNL eens kunnen navragen of zij er standaard iets voor hebben of weten waar je dat kan krijgen.
Of inderdaad zelf even een soort patch cover maken van een Genexis NTU.
"normaal" lijkt het mij niet, ik moet er wel bij zeggen dat de toenmalige guidion monteur ook bij mij de baseplate vernaggeld heeft met het verwijderen van de genexis - met 4 rj-45, 1 rj-11 en een f-connector -, zodanig dat er geen blindkap (of een functionerende nt) geplaatst kan worden.Is een dinggetje van Guidion, maar is het normaal dat de FTU zo wordt achtergelaten?
:strip_exif()/f/image/6dz4cZrjH5SS37QKW23gIP4K.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit "noodzaak" en "ter bescherming" van de glasvezel er uiteindelijk zelf een aluminium koof eroverheen geplaatst met een aantal bouten in de muur.
Zoiets als bijgevoegde afbeelding, ik zat destijds (2011) bij Concepts ICT.
[ Voor 39% gewijzigd door Comp User op 29-01-2021 18:22 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
@LightStar
Die mediaconverter gaat 'm niet worden met de UDM pro op de WAN1 poort. Heb dat hier geprobeerd en het levert om onverklaarbare reden packetloss op. Je kunt het op 2 manieren oplossen; of je gebruikt een SFP naar RJ45 module ( pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module ) in de WAN2 (SFP) poort; werkt probleemloos met de mediaconverter. Of je haalt de juiste BiDi SFP module (vermoedelijk is de TP-link SM321B de juiste pricewatch: TP-Link TL-SM321B ) en een apc-sc naar apc-lc kabel die je tussen het AOP en de SFP module kunt gebruiken (die heeft namelijk een andere aansluiting dan je mediaconverter). De mediacoverter is dan overbodig en dat is dan ook de reden dat ik het uiteindelijk (na de eerste optie een tijdje gebruikt te hebben) voor dat tweede ben gegaan.
Mogelijk is er nog een derde oplossing; namelijk een andere (misschien je oude?) mediaconverter gebruiken. Garantie tot de deur; dat heb ik niet zelf kunnen proberen.
Die mediaconverter gaat 'm niet worden met de UDM pro op de WAN1 poort. Heb dat hier geprobeerd en het levert om onverklaarbare reden packetloss op. Je kunt het op 2 manieren oplossen; of je gebruikt een SFP naar RJ45 module ( pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module ) in de WAN2 (SFP) poort; werkt probleemloos met de mediaconverter. Of je haalt de juiste BiDi SFP module (vermoedelijk is de TP-link SM321B de juiste pricewatch: TP-Link TL-SM321B ) en een apc-sc naar apc-lc kabel die je tussen het AOP en de SFP module kunt gebruiken (die heeft namelijk een andere aansluiting dan je mediaconverter). De mediacoverter is dan overbodig en dat is dan ook de reden dat ik het uiteindelijk (na de eerste optie een tijdje gebruikt te hebben) voor dat tweede ben gegaan.
Mogelijk is er nog een derde oplossing; namelijk een andere (misschien je oude?) mediaconverter gebruiken. Garantie tot de deur; dat heb ik niet zelf kunnen proberen.
Inderdaad afkomstig van Telfort.Dennis-L schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:08:
[...]
VLAN34? Dus je komt van Telfort, Oxxio of Budget af?
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar dan had in theorie de oude genexis ook kunnen werken met T-Mobile?Dennis-L schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:08:
[...]
Die mediaconverter is niet per se een T-Mobile iets, het is gewoon een mediaconverter en doet hetzelfde als de Genexis die de monteur heeft verwijderd.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Wat is vandaag aan de hand bij Tmt het is weer heel vaak geen verbinding mogelijk.
Ook bij een simpele ping heel veel packet loss.
Zoon is met school vandaag geregeld uit google meet geklapt, was de website daarna ook onbereikbaar.
Vrouw had soortgelijke klachten over teams.
Ook bij een simpele ping heel veel packet loss.
Zoon is met school vandaag geregeld uit google meet geklapt, was de website daarna ook onbereikbaar.
Vrouw had soortgelijke klachten over teams.
[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 29-01-2021 20:38 ]
Zoals ik het nu heb werkt het tot nu toe perfect dus met een wan trunk via de switch.Steyn_E schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:47:
@LightStar
Ik heb het ook op de wan2 gehad middels een cisco rj45 sfp ook daar klapte die er steeds uit..., toen heb ik het omgedraaid dus de tmobile naar wan1 maar dat loste het niet op (dat was om de sfp uit te sluiten) ziggo draait prima met de cisco sfp
Voor nu laat ik het zo zolang er geen storingen komen
Nou dat is niet zeker.henkNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:25:
[...]
Inderdaad afkomstig van Telfort.
[...]
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar dan had in theorie de oude genexis ook kunnen werken met T-Mobile?
Ergens een poos geleden leken de "KPN" NT's niet te werken op apparatuur van Glasoperator.
Neem aan dat jij naar T-Mobile overstap voor 1000Mbit als dat leverbaar is op jouw adres.
Heb geen 1000Mb, maar dat is wel leverbaar hier.Dennis-L schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:21:
[...]
Nou dat is niet zeker.
Ergens een poos geleden leken de "KPN" NT's niet te werken op apparatuur van Glasoperator.
Neem aan dat jij naar T-Mobile overstap voor 1000Mbit als dat leverbaar is op jouw adres.
Bij mij in huis is nu eindelijk glasvezel aangelegd! Het kafkaëske traject van de start van aanleg in mijn wijk tot de oplevering door KPNnetwerk zal ik jullie besparen
, maar nu geeft KPNnetwerk in ieder geval aan dat mijn huis over 'n aansluiting beschikt en dat ik bij providers aan kan kloppen.
Dat valt in de praktijk nog wat tegen, want T-mobile (waar ik graag 1000/1000Mbit wil voor €40 - beste deal?) heeft nog geen apparatuur in de PoP hangen hier. De klantenservice van T-mobile kon me helemaal niets vertellen over de planning van de aanleg daarvan (behalve dat het in principe wel op de planning stond als gebied waar 1000/1000 geleverd gaat worden), en doorverbinden met 'n afdeling die daar iets over wist kon men niet. Nu sta ik dus voor de keus om nu wat af te sluiten bij bijvoorbeeld Online (zelfde geld, 10x zo langzaam), of langer te wachten. Is er hier toevallig iemand die iets zinnigs kan zeggen over hoe lang het duurt voordat providers hun eigen apparatuur in de lokale PoP hangen?
Nog 'n vraagje: bij de oplevering van mijn verbinding maakte ik me wat zorgen om het geweld waarmee de kabel door mijn muur was getrokken. Bij de eerste meting bleek het signaal ook niet door te komen naar de PoP, maar na het opnieuw lassen van de kabel voor mijn deur kwam er een meetwaarde van '1.3' uit, en zo lang 't onder de 2 was was het goed volgens de ZZPer. Bij de nameting door KPN kwamen er nog eens twee verschillende meetwaarden uit: eerst 0.3, daarna 0.116. For the record: de PoP zit op ongeveer 50 meter van mijn huis. Zijn dat meetwaarden die maximale snelheid mogelijk gaan maken? Is het normaal dat de waarden zo variëren per meting? Helaas konden de monteurs me er niets over uitleggen...

Dat valt in de praktijk nog wat tegen, want T-mobile (waar ik graag 1000/1000Mbit wil voor €40 - beste deal?) heeft nog geen apparatuur in de PoP hangen hier. De klantenservice van T-mobile kon me helemaal niets vertellen over de planning van de aanleg daarvan (behalve dat het in principe wel op de planning stond als gebied waar 1000/1000 geleverd gaat worden), en doorverbinden met 'n afdeling die daar iets over wist kon men niet. Nu sta ik dus voor de keus om nu wat af te sluiten bij bijvoorbeeld Online (zelfde geld, 10x zo langzaam), of langer te wachten. Is er hier toevallig iemand die iets zinnigs kan zeggen over hoe lang het duurt voordat providers hun eigen apparatuur in de lokale PoP hangen?
Nog 'n vraagje: bij de oplevering van mijn verbinding maakte ik me wat zorgen om het geweld waarmee de kabel door mijn muur was getrokken. Bij de eerste meting bleek het signaal ook niet door te komen naar de PoP, maar na het opnieuw lassen van de kabel voor mijn deur kwam er een meetwaarde van '1.3' uit, en zo lang 't onder de 2 was was het goed volgens de ZZPer. Bij de nameting door KPN kwamen er nog eens twee verschillende meetwaarden uit: eerst 0.3, daarna 0.116. For the record: de PoP zit op ongeveer 50 meter van mijn huis. Zijn dat meetwaarden die maximale snelheid mogelijk gaan maken? Is het normaal dat de waarden zo variëren per meting? Helaas konden de monteurs me er niets over uitleggen...
[ Voor 3% gewijzigd door .Frank op 30-01-2021 12:18 ]
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
T-Mobile hangt al enige tijd geen apparatuur meer in de KPN centrales en biedt alleen maar 100Mb in deze gevallen. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn anders gaat worden. T-Mobile weigert de huidige hoge KPN tarieven te betalen. 1000Mb zou ze al meer dan 40 euro per maand inkoop kosten..Frank schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:17:
Bij mij in huis is nu eindelijk glasvezel aangelegd! Het kafkaëske traject van de start van aanleg in mijn wijk tot de oplevering door KPNnetwerk zal ik jullie besparen, maar nu geeft KPNnetwerk in ieder geval aan dat mijn huis over 'n aansluiting beschikt en dat ik bij providers aan kan kloppen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hmm, vreemd? Mij werd aan de telefoon dus wel verteld dat mijn postcode in principe op de planning stond om 1000/1000 te gaan leveren, en bovendien: als T-mobile zou gaan leveren over de KPN-apparatuur, waarom zouden ze dan niet nu meteen kunnen leveren? De KPN-apparatuur hangt er immers al, en Online kan daarover ook al leveren.TFHfony schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
[...]
T-Mobile hangt al enige tijd geen apparatuur meer in de KPN centrales en biedt alleen maar 100Mb in deze gevallen. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn anders gaat worden. T-Mobile weigert de huidige hoge KPN tarieven te betalen. 1000Mb zou ze al meer dan 40 euro per maand inkoop kosten.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
T-Mobile (glasoperator) is al enige tijd bezig om hun levergebied uit te breiden.TFHfony schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
[...]
T-Mobile hangt al enige tijd geen apparatuur meer in de KPN centrales en biedt alleen maar 100Mb in deze gevallen. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn anders gaat worden. T-Mobile weigert de huidige hoge KPN tarieven te betalen. 1000Mb zou ze al meer dan 40 euro per maand inkoop kosten.
Dit doen ze met GPON apparatuur.
Op steeds meer plaatsen kan T-Mobile nu 1000Mbt leveren via glasoperator.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis-L op 30-01-2021 13:53 ]
Nee hoor. Eind vorig jaar hebben ze al in meerdere plaatsen hun apparatuur in pops van KPN geplaatst en ze hebben aangegeven dat dit jaar verder uit te breiden. Oa Meppel hebben ze vorig jaar gedaan.TFHfony schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
[...]
Vanaf afgelopen maandag T-mobile thuis 1000/1000 hier. Woensdag ochtend krreg ik een app van mijn vrouw dat mijn dochter haar online proefwerk niet kon maken. Bleek de dns miserie te zijn. Dns van Cloudfare in de Zyxel T-50 gezet. Sindsdien geen problemen meer gehad maar toch teleurstellend.
Mijn Ziggo verbinding had me nooit in de steek gelaten..
Ik hoop dat het hierbij blijft.
I'm fed up 'cause all you wanna do is critisize.... (Alexander O'Neal '84)
https://tweakers.net/nieu...1OBYgWJ6anBmVWpSlaGBga1AALucienS schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:32:
Vanaf afgelopen maandag T-mobile thuis 1000/1000 hier. Woensdag ochtend krreg ik een app van mijn vrouw dat mijn dochter haar online proefwerk niet kon maken. Bleek de dns miserie te zijn. Dns van Cloudfare in de Zyxel T-50 gezet. Sindsdien geen problemen meer gehad maar toch teleurstellend.
Ziggo heeft in het verleden meerdere keren problemen gehad met de DNS server
Ik zit nu 4 jaar bij TMobile op Glasvezel en heb nog nooit issues/storingen gehad.LucienS schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:32:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vrijwel direct de DNS had omgezet
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier ook nooit problemen, tot vannacht
Om 02:45u is de verbinding weggevallen. Paniek vanochtend, omdat de tieners online toetsen hebben. Gelukkig met een simpele uit/aan weer opgelost.
Maar dan merk je hoe afhankelijk je, zeker in deze tijden, van het internet bent.
WBA, Lansingerland
EDIT: Storingen zijn op één hand te tellen. Ik ben al klant vanaf het Vodafone tijdperk.
Om 02:45u is de verbinding weggevallen. Paniek vanochtend, omdat de tieners online toetsen hebben. Gelukkig met een simpele uit/aan weer opgelost.
Maar dan merk je hoe afhankelijk je, zeker in deze tijden, van het internet bent.
WBA, Lansingerland
EDIT: Storingen zijn op één hand te tellen. Ik ben al klant vanaf het Vodafone tijdperk.
[ Voor 13% gewijzigd door pinda powerrr op 01-02-2021 10:40 ]
Waiting on the world to change
@Pilovali
Sorry hoor grofweg 15 berichten op internet verdeeld over 15 jaar, ja dat is wel vergelijkbaar met T-mobile.
TmT doet dat soms in week.
Ik ben bij Casema/UPC/Ziggo klant geweest van 2001-2020 en daarvoor was ik bij planet internet.
Ja had UPC een tijdje een zeer slechte klantenservice maar die had je alleen nodig TV-kastjes die kapot gingen internet was nooit echt een probleem.
Ik heb notabene 12 jaar hetzelfde modem gehad die een keer stuk leek, maar dat bleek alleen de adapter te zijn.
Sorry hoor grofweg 15 berichten op internet verdeeld over 15 jaar, ja dat is wel vergelijkbaar met T-mobile.

Ik ben bij Casema/UPC/Ziggo klant geweest van 2001-2020 en daarvoor was ik bij planet internet.
Ja had UPC een tijdje een zeer slechte klantenservice maar die had je alleen nodig TV-kastjes die kapot gingen internet was nooit echt een probleem.
Ik heb notabene 12 jaar hetzelfde modem gehad die een keer stuk leek, maar dat bleek alleen de adapter te zijn.
Ik tel 8 storings nieuwsberichten sinds 2018. Ter vergelijking met Ziggo is dat inderdaad veel. Bij alle storingen heb ik er geen last van gehad (behalve de routering-debacle).leonbong schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:52:
@Pilovali
Sorry hoor grofweg 15 berichten op internet verdeeld over 15 jaar, ja dat is wel vergelijkbaar met T-mobile.![]()
Vanaf 2012 tot 2019 heb ik Ziggo gehad, en dat was dikke prima.
Wat ik niet snap is: waarom stel T-Mobile in hun routers niet standaard Cloudflare, Google of Quad9 als alternatief in? Ik begrijp dat het het beste is om de DNS-server van je provider te gebruiken, maar je kunt vaak 3, soms zelfs 4 DNS-servers opgeven. Als een public DNS de fallback is, heb je als gebruiker veel minder vaak klachten.
Ik heb al lang geleden Cloudflare en Google als DNS-servers ingesteld en merk dus weinig van de netwerkproblemen.
Tenslotte: T-Mobile moet natuurlijk ook gewoon zorgen dat hun zaakjes op orde hebben met hun DNS-servers. De uitval is veel groter dan bij de meeste andere providers.
Ik heb al lang geleden Cloudflare en Google als DNS-servers ingesteld en merk dus weinig van de netwerkproblemen.
Tenslotte: T-Mobile moet natuurlijk ook gewoon zorgen dat hun zaakjes op orde hebben met hun DNS-servers. De uitval is veel groter dan bij de meeste andere providers.
Tuurlijk kan dat, maar een onnodige eventuele inbreuk op de privacy van hun gebruikers.
Daarnaast vraag ik mij af of als ISP dat doet dat dergelijke partijen, dat kostenloos toestaan.
Nu gebruik ik zelf 1.1.1.1 en 9.9.9.9 en die eerste is toch geregeld onbereikbaar vanuit Tmt.
Maar dan zit Tmt weer te rommelen in hun netwerk, want de routes wijzigen zo vaak.
Daarnaast vraag ik mij af of als ISP dat doet dat dergelijke partijen, dat kostenloos toestaan.
Nu gebruik ik zelf 1.1.1.1 en 9.9.9.9 en die eerste is toch geregeld onbereikbaar vanuit Tmt.
Maar dan zit Tmt weer te rommelen in hun netwerk, want de routes wijzigen zo vaak.
[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 01-02-2021 11:00 ]
Maar kan een ISP gewoon niet de DNS server intern houden, en fysiek twee aparte servers instellen voor DNS?
Setup zonder mediaconverter voor de liefhebbers:
Hardware:
Pfsense router, Yanling J3160 (Protectli FW4B)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module
LC UPC to SC UPC Single Mode Fibre Optic Patch Lead
WBA 100mbit/100mbit.
Op spf port in unifi controller auto-negotiation uitzetten
:strip_exif()/f/image/6Gd5wCCYUUtTEyjeyTYtU9uV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hardware:
Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module
WBA 100mbit/100mbit.
Op spf port in unifi controller auto-negotiation uitzetten
:strip_exif()/f/image/6Gd5wCCYUUtTEyjeyTYtU9uV.jpg?f=fotoalbum_medium)
:fill(white):strip_exif()/f/image/u4Cfg3XeLAYINLmeXnRcMABP.png?f=user_large)
Waarom niet een SFP module met RX 1490nm? Dat is toch de spec van TM?PerlinNoise schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:12:
Setup zonder mediaconverter voor de liefhebbers:
Hardware:
WBA 100mbit/100mbit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Pilovali
Ik ga er redelijk vanuit dar er meerdere dns-servers zijn in het tmt netwerk, ik verwacht meer dan twee.
Als ze werkelijk maar een server hebben dan verklaart het een hoop, want dat zou echt prutswerk zijn.
Ik ga er redelijk vanuit dar er meerdere dns-servers zijn in het tmt netwerk, ik verwacht meer dan twee.
Als ze werkelijk maar een server hebben dan verklaart het een hoop, want dat zou echt prutswerk zijn.
Mediaconverter die T-mobile meeleverd is:loeberce schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:20:
[...]
Waarom niet een SFP module met RX 1490nm? Dat is toch de spec van TM?
:strip_exif()/f/image/L0TzzVGqDvSi6BwJLT1dWWgX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dIH9MlpQ2UYNCLyGbifDCQ4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zitten ze achter een loadbalancer en dan creëer je daarmee een single point of failure. Beste is (minimaal) 2 DNS clusters en die ip-adressen in de modems zetten. En dan natuurlijk de DNS clusters in verschillende datacenters.Pilovali schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:02:
Maar kan een ISP gewoon niet de DNS server intern houden, en fysiek twee aparte servers instellen voor DNS?
Ik zou niet willen dat al mijn DNS requests via Google gaan dus dat hoort niet in een provider modem (tenzij je dat zelf doet).
Ik bedoel meer dat de DNS servers alleen voor TMT klanten bereikbaar zijn. Een interne IP adres.jongetje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Dan zitten ze achter een loadbalancer en dan creëer je daarmee een single point of failure. Beste is (minimaal) 2 DNS clusters en die ip-adressen in de modems zetten. En dan natuurlijk de DNS clusters in verschillende datacenters.
Ik zou niet willen dat al mijn DNS requests via Google gaan dus dat hoort niet in een provider modem (tenzij je dat zelf doet).
Hier een vergelijkbare opstelling met eenzelfde SFP (enkel een afwijkend merk, maar dat mag de pret niet drukken).PerlinNoise schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Mediaconverter die T-mobile meeleverd is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn er in ieder geval 2. Maar bij de recente problemen lagen die er allebei uit. Om die reden denk ik dat het niet zo zeer de server als wel de configuratie is.leonbong schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:20:
@Pilovali
Tja, of T-Mobile je verkeer analyseert, Cloudflare, Google of Quad9. Dat is een kwestie van smaak. In ieder geval zouden ze een fatsoenlijke failover moeten regelen.leonbong schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:57:
Tuurlijk kan dat, maar een onnodige eventuele inbreuk op de privacy van hun gebruikers.
Ik heb sinds de zomer een smokeping draaien naar Google-, Cloudflare- en Quad9-DNS. Alledrie hebben ze over die periode een klein beetje packet loss (alledrie <0,5%). Cloudflare is daarbij het laagst met 0,16%.Nu gebruik ik zelf 1.1.1.1 en 9.9.9.9 en die eerste is toch geregeld onbereikbaar vanuit Tmt.
Ze zouden ook kunnen kiezen voor OpenDNS of een ander privacyvriendelijk alternatief.jongetje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:27:
[...]
KPN is lekker bezig. T-mobile is in mijn wijk bezig met aanleggen van glasvezel (kris kras, maar zal vast logica inzitten). Vandaag een enquête van KPN gehad wat ze moeten doen om mij als klant te houden. Ben benieuwd of ze die ook echt lezen en net een aanbod komen of allemaal op een hoop gooien en niets concreets mee doen.
Fijn, dank voor het delen....jongetje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:36:
KPN is lekker bezig. T-mobile is in mijn wijk bezig met aanleggen van glasvezel (kris kras, maar zal vast logica inzitten). Vandaag een enquête van KPN gehad wat ze moeten doen om mij als klant te houden. Ben benieuwd of ze die ook echt lezen en net een aanbod komen of allemaal op een hoop gooien en niets concreets mee doen.
Gelukkig heel het weekend nog online geweest via KPN.henkNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Deze vrijdagmiddag was daar dus de overzetting.
En..... Online!!!
Anderzijds, ik merk vanzelf wanneer de diensten stoppen, dan VLAN-34 omzetten naar VLAN-300 en gaan denk ik zo![]()
[Afbeelding]
Vanmorgen rond 09:00 is de verbinding met KPN (Vlan-34) uitgevallen.
Ik dacht top, de omzetting wordt geregeld.
Echter nu is er helemaal geen signaal meer, de led FO op de CTS media converter is uit.... dat is volgens mij dat er aan de andere zijde geen vezel zit aangesloten (of poort niet actief)??
Mag opnieuw een afspraak met Guidion maken.... begint allemaal erg fijn zo
Morgen maar even een T-Mobile prepaid simkaartje halen.
Of de switches op de mediaconverter staan niet goed.henkNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Gelukkig heel het weekend nog online geweest via KPN.
Echter nu is er helemaal geen signaal meer, de led FO op de CTS media converter is uit.... dat is volgens mij dat er aan de andere zijde geen vezel zit aangesloten (of poort niet actief)??
Wow, ik dacht het probleem aan mij lag , maar gelukkig , tweakers to the rescue.. Traceroute werkt inderdaad niet meer wat ik wel hinderljik vind. Het is voor mij een tool die ik toch wel veel gebruik.. Laten we hopen dat ze het tijdelijk hebben uitgezet.NielsFL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:12:
[...]
Niet alleen de lokale 10-range wordt gemanipuleerd. Alle traceroutes zijn nu onmogelijk door de TTL manipulatie.
Traceroute is voor mij gewoon een internet toepassing die ik dagelijks gebruik in mijn werkzaamheden. En die werkt niet door toedoen van T-Mobile. Ik moet nu eerst ergens anders inloggen en dan van daaruit traceroutes doen.
Al gevonden in de openingspost
[ Voor 92% gewijzigd door Binnetie op 02-02-2021 12:41 ]
Er is nog een mogelijkheid (waar jij niet op zit te wachten). Dat is dat T-Mobile in de PoP waar jij op bent aangesloten, GPON apparatuur heeft (bij) geplaatst en jij daar nu op bent aangesloten.. Jij hebt echter een niet-GPON mediaconverter ontvangen en dat kan nooit werken. Een tijd geleden was er een soortgelijk geval bij een mede-Tweaker, ik meen in de omgeving Den Haag.henkNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Welke woonplaats betreft dit?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Bij mij ging het signaal ook volledig weg rond dat tijdstip op de dag dat de T-Mobile monteur langs zou komen.henkNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Niet al te lang voordat deze kwam zag ik weer signaal binnen komen.
Poort lijkt dus helemaal uit gezet te worden tijdens het omzetten.
Betreft LansingerlandBarre73 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:12:
[...]
Er is nog een mogelijkheid (waar jij niet op zit te wachten). Dat is dat T-Mobile in de PoP waar jij op bent aangesloten, GPON apparatuur heeft (bij) geplaatst en jij daar nu op bent aangesloten.. Jij hebt echter een niet-GPON mediaconverter ontvangen en dat kan nooit werken. Een tijd geleden was er een soortgelijk geval bij een mede-Tweaker, ik meen in de omgeving Den Haag.
Welke woonplaats betreft dit?
Vandaag komt Guidion weer, ben benieuwdFonta schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Bij mij ging het signaal ook volledig weg rond dat tijdstip op de dag dat de T-Mobile monteur langs zou komen.
Niet al te lang voordat deze kwam zag ik weer signaal binnen komen.
Poort lijkt dus helemaal uit gezet te worden tijdens het omzetten.
Geeft helaas geen verbetering als ik de dipswitches omzet, maar wel bedankt voor de tip!Dennis-L schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:46:
[...]
Of de switches op de mediaconverter staan niet goed.
[ Voor 44% gewijzigd door henkNL op 02-02-2021 16:29 ]
@henkNL Dan hoop ik wel dat ie een ONT mee heeft. sinds vorige maand is Lansingerland GPON.
Je verbinding is EoF, GoF of GPON dat moet hij wel kunnen zien.
Je verbinding is EoF, GoF of GPON dat moet hij wel kunnen zien.
@henkNL Gezien de reactie boven mij zou het dus inderdaad zo kunnen zijn als ik zeg. Jij hebt een Mediaconverter ontvangen maar had een ONT (merk Huawei en kleur wit) moeten krijgen. Dat zou dan wel moeten werken.
Flinke blunder van T-Mobile dus...
@hidden Nu gooi je verschillende dingen door elkaar. EoF en GoF zijn KPN WBA termen.
Lansingerland is T-Mobile eigen ODF gebied. Dan is het dus AON of GPON.
Flinke blunder van T-Mobile dus...
@hidden Nu gooi je verschillende dingen door elkaar. EoF en GoF zijn KPN WBA termen.
Lansingerland is T-Mobile eigen ODF gebied. Dan is het dus AON of GPON.
[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 02-02-2021 19:24 ]
Bedankt @hidden en @Barre73 
Monteur is net geweest, hij heeft geen ONT, en mag ook geen andere apparatuur plaatsen dan hetgene wat door T-Mobile is geleverd.
Hij geeft aan dat de bal nu bij de netwerkbeheerder ligt (KPN?), op de werkbon staat:
'geen licht. Doorgezet via Guidion naar BO'
Binnen 24 uur zou er wel licht op moeten staan.
Nu heb ik weinig verstand van de typen glasvezelnetwerken, maar klopt het dat je, indien GPON je geen lampje FO ziet branden op de standaard mediaconverter?
Monteur is net geweest, hij heeft geen ONT, en mag ook geen andere apparatuur plaatsen dan hetgene wat door T-Mobile is geleverd.
Hij geeft aan dat de bal nu bij de netwerkbeheerder ligt (KPN?), op de werkbon staat:
Nu heb ik weinig verstand van de typen glasvezelnetwerken, maar klopt het dat je, indien GPON je geen lampje FO ziet branden op de standaard mediaconverter?
@henk voor ODF of WBA kan je dat zien aan welke snelheid er op het moment van bestellen mogelijk was. MAX 100Mbps is WBA (EoF/GoF/Gpon) of ODF (GoF/Gpon) nu kom ik nooit in Lansingerland dus weet niet hoe het daar zit.
@Barre73 de term AON word niet gebruikt door T-Mobile. immers alles is AON gezien de GPON splitter in de PPL zit in de pop (KPN en T-Mobile) en niet in de DP (zoals KPN van plan is) anders was ODF voor T-Mobile niet mogelijk.
@Barre73 de term AON word niet gebruikt door T-Mobile. immers alles is AON gezien de GPON splitter in de PPL zit in de pop (KPN en T-Mobile) en niet in de DP (zoals KPN van plan is) anders was ODF voor T-Mobile niet mogelijk.
Indien je echt GPON hebt heb je helemaal niets aan die mediaconverter. In een GPON netwerk heb je een ONT nodig. En als die monteur dit werkelijk zegt zakt mij de broek af. Hij had op z'n minst met de BO kunnen bellen om te checken of het GPON is.henkNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:05:
Bedankt @hidden en @Barre73
Nu sturen ze een geen-licht ticket naar KPN/Reggefiber terwijl hij niet heeft uitgesloten dat het aan T-Mobile zelf ligt.
En heel eerlijk: Die 24 uur kan je vergeten. Guidion stuurt ticket naar backoffice van T-Mobile. Die moeten een ticket bij Reggefiber indienen. Ik zie helaas zo vaak hier in dit topic dat er dagen over heen gaan voordat die backoffice van T-Mobile dat een keer oppakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 02-02-2021 22:22 ]
AON betekent feitelijk niets anders dan elke klant een eigen poort op de switch. Dat was wat T-Mobile voorheen had.hidden schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:43:
@henk voor ODF of WBA kan je dat zien aan welke snelheid er op het moment van bestellen mogelijk was. MAX 100Mbps is WBA (EoF/GoF/Gpon) of ODF (GoF/Gpon) nu kom ik nooit in Lansingerland dus weet niet hoe het daar zit.
Nu plaatsen ze GPON apparatuur bij in de PoPs omdat het goedkoper is en vooral omdat het snel meer capaciteit mogelijk maakt. En dat was hun zwakke punt. Ze waren zo succesvol dat meerdere switches in PoP's volzaten en nieuwe klanten niet meer mogelijk waren.
Of de splitter nou alleen in de PoP zit of ook nog extra in de wijk, het blijft GPON..
Overigens gaat KPN de extra splitters buiten de PoP niet in de DP's plaatsen maar in aparte straatkasten. DP's blijven gewoon bestaan, ondergronds en 48 of 96 vezels per DP.
Even als bevestiging: Lansingerland hier, zit al jaren op 500/500 WBA, regelmatig gecheckt of het werd omgezet naar ODF (andere wijk was pre GPON over naar ODF)
Zojuist een postcode check gedaan en nu ineens 1000/1000 mogelijk.
Omdat ik zelf T-Mobile unlimited mobiel heb, kan ik dus behoorlijk goedkoop uit zijn. Ben erg nieuwsgierig of ik zou kunnen overstappen. Zal wel niet, gezien @Barre73 al regelmatig heeft aangegeven dat T-Mobile dat niet goed in zijn systemen kan verwerken.
Edit: en in de T-Mobile Thuis omgeving kan ik alleen downgraden naar 100Mbit. Dus daar wordt het sowieso niet aangeboden.
Omdat ik zelf T-Mobile unlimited mobiel heb, kan ik dus behoorlijk goedkoop uit zijn. Ben erg nieuwsgierig of ik zou kunnen overstappen. Zal wel niet, gezien @Barre73 al regelmatig heeft aangegeven dat T-Mobile dat niet goed in zijn systemen kan verwerken.
Edit: en in de T-Mobile Thuis omgeving kan ik alleen downgraden naar 100Mbit. Dus daar wordt het sowieso niet aangeboden.
[ Voor 11% gewijzigd door pinda powerrr op 02-02-2021 23:13 ]
Maandje naar KPN geen optie?pinda powerrr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:06:
Even als bevestiging: Lansingerland hier, zit al jaren op 500/500 WBA, regelmatig gecheckt of het werd omgezet naar ODF (andere wijk was pre GPON over naar ODF)
In Deventer ligt het internet eruit. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Met 5 mensen die afhankelijk zijn van internet thuis voor school en werk wordt dit een uitdaging.
Klopt, hier omgeving Colmschate. Sinds een paar maanden toevallig 1 dag op locatie aan het werk en had net mijn dochter aan de telefoon. Gelukkig ligt er nog een iPad in huis met onbeperkt 4G internet die als hotspot kan dienen, maar leuk is andersloeberce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:41:
In Deventer ligt het internet eruit. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Met 5 mensen die afhankelijk zijn van internet thuis voor school en werk wordt dit een uitdaging.
loeberce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:41:
T&D kwartier (nabij Saxion) reporting in. Hebben jullie al gepoogd om een andere DNS server in te stellen? Ik nog niet trouwens. Als dat niet werkt gaan wij thuis op de mobile hotspot over...Dakillerbean schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:59:
[...]
Klopt, hier omgeving Colmschate. Sinds een paar maanden toevallig 1 dag op locatie aan het werk en had net mijn dochter aan de telefoon. Gelukkig ligt er nog een iPad in huis met onbeperkt 4G internet die als hotspot kan dienen, maar leuk is anders
[ Voor 22% gewijzigd door Bumpy_NL op 03-02-2021 08:24 ]
Ik ben vandaag niet fysiek thuis, dus nog niet naar gekeken. Maar al het verkeer gaat toch al via mijn PiHole naar google DNS dus dat zal het wellicht niet zijn. Het thuisfront is inmiddels al geholpen met een hotspot op een mobiel device, dus vandaag zijn we weer even gered.Bumpy_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:22:
[...]
[...]
T&D kwartier (nabij Saxion) reporting in. Hebben jullie al gepoogd om een andere DNS server in te stellen? Ik nog niet trouwens. Als dat niet werkt gaan wij thuis op de mobile hotspot over...
Ik ga als ik straks weer thuis ben eens zien wat een reset gaat doen, mocht het dan niet opgelost zijn. Het thuisfront is zo atechnisch dat ik ze liever niet aan de telefoon de meterkast in stuur

Hier heb ik ook een andere DNS geprobeerd zonder resultaat. Ook een reboot vanuit het modem interface heeft niets uitgehaald. Ik kan nog proberen even de stroom er af te halen, maar daar verwacht ik niets van na de reboot. Mocht het wel zo zijn dan laat ik het weten.Dakillerbean schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:42:
[...]
Ik ben vandaag niet fysiek thuis, dus nog niet naar gekeken. Maar al het verkeer gaat toch al via mijn PiHole naar google DNS dus dat zal het wellicht niet zijn. Het thuisfront is inmiddels al geholpen met een hotspot op een mobiel device, dus vandaag zijn we weer even gered.
Ik ga als ik straks weer thuis ben eens zien wat een reset gaat doen, mocht het dan niet opgelost zijn. Het thuisfront is zo atechnisch dat ik ze liever niet aan de telefoon de meterkast in stuur
Ik las in het community forum van T-mobile thuis dat er een monteur ergens naar op weg is voor de verstoring. Centraal issue dan gok ik:Bumpy_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:51:
[...]
Hier heb ik ook een andere DNS geprobeerd zonder resultaat. Ook een reboot vanuit het modem interface heeft niets uitgehaald. Ik kan nog proberen even de stroom er af te halen, maar daar verwacht ik niets van na de reboot. Mocht het wel zo zijn dan laat ik het weten.
[03-02-2021] Een beperkt aantal klanten in Deventer kan op dit moment problemen met de verbinding ervaren. Er is een monteur naar locatie gestuurd om de verbinding te herstellen. Excuses voor het ongemak.
Dus we kunnen resetten wat we willen, zal wel een glasbox naar zijn gootje zijn of iets in die geest

Op het T-mobile forum meldingen uit Deventer en Schalkhaar, dus dit is geen DNS probleempje. Maar even afwachten....loeberce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:41:
who put a "stop payment" on my reality check
Ik ben weer online in ieder geval.
Edit: dit was van korte duur. Verbinding is weer weg.
[ Voor 45% gewijzigd door loeberce op 03-02-2021 09:22 ]
Hier werkt het inmiddels weer. Ik had een paar hickups, maar nu lijkt het Ok.loeberce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
Ik ben weer online in ieder geval.
Edit: ook hier was het van korte duur. Het werkt nog niet stabiel.
[ Voor 10% gewijzigd door Bumpy_NL op 03-02-2021 09:32 ]
Vorige week was het de andere kant van DeventerDaRk PoIsOn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:03:
[...]
Op het T-mobile forum meldingen uit Deventer en Schalkhaar, dus dit is geen DNS probleempje. Maar even afwachten....
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Nu ik hier toch ben... Ik heb destijds een 50Mbit abbo genomen, maar als ik speedtest draai kom ik vaak ergens op 90-110Mbit. Ik betaal 33,90 wat geen standaard bedrag is volgens de laatste prijs schema's. -> 30€ 50Mbit, 35€ 100Mbit.
Dit is niet iets waar ik wakker van heb gelegen, maar ik vroeg mij af of anderen ook iets dergelijks is overkomen.
Dit is niet iets waar ik wakker van heb gelegen, maar ik vroeg mij af of anderen ook iets dergelijks is overkomen.
Zojuist wederom de problemen die ik hier eerder beschreven heb, helaas kan ik nog steeds niet helemaal de vinger op de zere plek leggen. Internetsnelheid lijkt goed, althans : teams meetings blijven gewoon doorlopen. Maar het openen van nieuwe sites of bijv. youtube filmpjes gaat suuuuupertraag. Wat zegt bijv. onderstaand screenshot?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U4muz9tqRQHhaoE4dWLIpkAI.jpg?f=user_large)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Dat zal de inflatiecorrectie zijn (je spreekt over destijds). Als je dus je contract vernieuwd, dan kun je voor €35 die 100Mbit krijgen.Bumpy_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:41:
Nu ik hier toch ben... Ik heb destijds een 50Mbit abbo genomen, maar als ik speedtest draai kom ik vaak ergens op 90-110Mbit. Ik betaal 33,90 wat geen standaard bedrag is volgens de laatste prijs schema's. -> 30€ 50Mbit, 35€ 100Mbit.
En wederom vannacht de verbinding eruit, nu om 04:00u volgens de logs. Dit begint wel irritant te worden...
Verwijderd
Heb je dit over Wifi getest? Want de verbinding tussen de client en Draytek is al niet al te best. Normaal zou dat max 2ms moeten zijn dat is nu 100+.dreameater schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:44:
Zojuist wederom de problemen die ik hier eerder beschreven heb, helaas kan ik nog steeds niet helemaal de vinger op de zere plek leggen. Internetsnelheid lijkt goed, althans : teams meetings blijven gewoon doorlopen. Maar het openen van nieuwe sites of bijv. youtube filmpjes gaat suuuuupertraag. Wat zegt bijv. onderstaand screenshot?
[Afbeelding]
Snelheid is nog niet optimaal en ping is hoog. maar er is weer internet
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Yes dit is op WiFi op m'n thuiswerkplek. En dat is inderdaad behoorlijk frappant, deze waarden zijn bijv. nu ineens weer een stuk lager (op exact dezelfde locatie).Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Heb je dit over Wifi getest? Want de verbinding tussen de client en Draytek is al niet al te best. Normaal zou dat max 2ms moeten zijn dat is nu 100+.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DFQ5nt0s2bwuIPF2qlkaRVoK.jpg?f=user_large)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik moest de Draytek even een corrigerende tik geven, maar het werkt idd weer..Jasphur schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:13:
Snelheid is nog niet optimaal en ping is hoog. maar er is weer internet
who put a "stop payment" on my reality check
Verwijderd
Zit op dit moment te wachten tot er weer een aanbieding is. Heb nog +- 4 weken de tijd, maar vindt 78 euro aansluitkosten + monteur erg veel. Dus hoop dat er binnenkort een nieuwe actie komt.
Dat is best veel. Ik kom wel maar op €30 + €37,50 = €67,50 voor aansluitkosten + monteur . En vergeet de Cashback niet van €72,50 euro.Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:20:
Zit op dit moment te wachten tot er weer een aanbieding is. Heb nog +- 4 weken de tijd, maar vindt 78 euro aansluitkosten + monteur erg veel
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-02-2021 11:23 ]
Als je niets doet dan loopt je huidige contract toch gewoon door met een maand opzegtermijn?Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:20:
Zit op dit moment te wachten tot er weer een aanbieding is. Heb nog +- 4 weken de tijd, maar vindt 78 euro aansluitkosten + monteur erg veel. Dus hoop dat er binnenkort een nieuwe actie komt.
Gezien hij ook installatie + monteurskosten berekend verwacht ik dat @Verwijderd nog geen klant is bij T-mobile.jongetje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:02:
[...]
Als je niets doet dan loopt je huidige contract toch gewoon door met een maand opzegtermijn?
Hier ook Lansingerland (Bergschenhoek) en volgens de postcode check hier ook 1000/1000 mogelijk (dat was voorheen niet zo).pinda powerrr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:06:
Zit nu op KPN WBA 500/500 via Budget-alles-in-1.
Overstappen klinkt aantrekkelijk (zou 42,50 p.m. worden voor 1000/1000 + Vast Bellen), maar ik draai een eigen mailserver en vraag me af hoe stabiel dat gaat zijn. Ik lees hier nl. nogal wat posts over hele korte DHCP lease-tijden en het regelmatig toegekend krijgen van een ander IP-adres.
Werkt een eigen mailserver uberhaupt? Oftewel staat poort 25 open voor inkomend verkeer? Uitgaand is niet nodig want dat verstuur ik al via een relay.
Als je nu geen problemen hebt, zou ik even niets doen en afwachten tot Corona lock downs e.d. voorbij is en leven weer normaal, als het ergens fout gaat is de impact nu zwaarder dan normaal het geval zou zijn.Mr Magic schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:25:
[...]
Hier ook Lansingerland (Bergschenhoek) en volgens de postcode check hier ook 1000/1000 mogelijk (dat was voorheen niet zo).
Zit nu op KPN WBA 500/500 via Budget-alles-in-1.
Overstappen klinkt aantrekkelijk (zou 42,50 p.m. worden voor 1000/1000 + Vast Bellen), maar ik draai een eigen mailserver en vraag me af hoe stabiel dat gaat zijn. Ik lees hier nl. nogal wat posts over hele korte DHCP lease-tijden en het regelmatig toegekend krijgen van een ander IP-adres.
Werkt een eigen mailserver uberhaupt? Oftewel staat poort 25 open voor inkomend verkeer? Uitgaand is niet nodig want dat verstuur ik al via een relay.
Ik moet sowieso nog wachten tot mei, want dan loopt m'n contract bij Budget pas afswhnld schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Als je nu geen problemen hebt, zou ik even niets doen en afwachten tot Corona lock downs e.d. voorbij is en leven weer normaal, als het ergens fout gaat is de impact nu zwaarder dan normaal het geval zou zijn.
Dat begrijp ikrens-br schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Gezien hij ook installatie + monteurskosten berekend verwacht ik dat @Verwijderd nog geen klant is bij T-mobile.
Verwijderd
Ik ben nog geen klant. Dus moet installatie én aansluitkosten betalen.jongetje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:02:
[...]
Als je niets doet dan loopt je huidige contract toch gewoon door met een maand opzegtermijn?
Verwijderd
Ah nu snap ik het. Zit echter met een nieuwe woning.jongetje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:44:
[...]
Dat begrijp ikalleen mijn reactie was meer dat je toch niet perse einde van je huidige contract weg moet maar best nog 1 of 2 maanden kunt wachten.
Heyy, nu je het zegt. Hier idem.pinda powerrr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:06:
Nou heb ik op dit moment geen unlimited mobiel, upgrade zou mij totaal 5 euro dan kosten, dus voorlopig hoeft het van mij niet.
Ben wel benieuwd of dit makkelijk mogelijk gaat worden.
Geen vast internet... mobiel hotspotje kan altijd.... maar bij nieuwe woning inderdaad gewoon gelijk aanvragen zodat het er is als je er in trekt.Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:08:
[...]
Ah nu snap ik het. Zit echter met een nieuwe woning.dus lang wachten betekend geen internet
Tja, dat is het kromme dat in het systeem bij TMO zit, klanten migreren kan niet.
Dus zijn ze meer geld aan je kwijt, omdat ze voor jou een WBA lijn huren, kan het goedkoper door de klant naar GPON eigen netwerk om te zetten, is het in de administratie niet mogelijk
Nu in deze tijden dat internet echt een soort levensbehoefte is geworden, ga ik ook geen gok nemen met tussentijds naar KPN bv en dan weer terug. Ik wacht nog wel een jaartje, zeker gezien bijna niemand van TMO zelf weet dat ze GPON uitrollen her en der.
Dus zijn ze meer geld aan je kwijt, omdat ze voor jou een WBA lijn huren, kan het goedkoper door de klant naar GPON eigen netwerk om te zetten, is het in de administratie niet mogelijk

Nu in deze tijden dat internet echt een soort levensbehoefte is geworden, ga ik ook geen gok nemen met tussentijds naar KPN bv en dan weer terug. Ik wacht nog wel een jaartje, zeker gezien bijna niemand van TMO zelf weet dat ze GPON uitrollen her en der.
Nu zou ik persoonlijk niet willen dat ze mij overzetten naar GPON dat is technisch gezien een zwakke infrastructuur.
Dus laten wij als klant vooral niet aanmoedigen nog een extra punt van falen in het netwerk en het is al niet zo stabiel.
Ik kan wel gewoon 1gbit krijgen en gelukkig is het gewoon AON.
Als je echt pech hebt bij GPON gaat een kastje bij de "buren" stuk en daardoor heb jij geen internet, lekker zo'n structuur.
Dus laten wij als klant vooral niet aanmoedigen nog een extra punt van falen in het netwerk en het is al niet zo stabiel.
Als je echt pech hebt bij GPON gaat een kastje bij de "buren" stuk en daardoor heb jij geen internet, lekker zo'n structuur.
Dat laatste is tegenwoordig wel afgeschermd maar het heeft zijn nadelen ja.leonbong schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:53:
Nu zou ik persoonlijk niet willen dat ze mij overzetten naar GPON dat is technisch gezien een zwakke infrastructuur.
Maar wel bijzonder dat je de hoop koestert dat niet overstappen naar GPON er voor zou kunnen zorgen dat T-Mobile zich bedenkt.
Het werkt helaas andersom. Operator bepaalt en de klant dient mee te gaan. KPN gaat helemaal over op GPON, T-Mobile nu ook. Veel meer grotere operators heb je niet op glasvezel. Delta en Cambrium dan nog op afstand en die zullen ook wel een keer omgaan. De kostenbesparing in de PoP qua actieve apparatuur is gewoon aanzienlijk.
Ik zou ook niet willen zeggen dat xPON een zwakke infrastructuur is.
Wereldwijd zijn er tientallen miljoenen xPON aansluitingen in gebruik.
Wereldwijd zijn er tientallen miljoenen xPON aansluitingen in gebruik.
Het veel in gebruik zijn zegt niks over de kwaliteit.
McDonald verkoopt de meeste hamburgers wereldwijd maar zijn het ook de beste.
Inderdaad het is een uitermate zwakke infrastructuur, wordt wereldwijd overal toegepast.leonbong schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:11:
Het veel in gebruik zijn zegt niks over de kwaliteit.
En al die operators die het toepassen zijn allemaal failliet. Want welke ISP wil er nou via een operator leveren die levert middels vreselijk zwakke xPON.
Een zwakkere infrastructuur maakt het geen onbruikbare infrastructuur.
Je slaat een beetje door.
Maar simpel beschouwd is het technisch minder dan AON, het is namelijk voornamelijk als kostenbesparing bedacht.
Je slaat een beetje door.
Maar simpel beschouwd is het technisch minder dan AON, het is namelijk voornamelijk als kostenbesparing bedacht.
Ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is?Dennis-L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Inderdaad het is een uitermate zwakke infrastructuur, wordt wereldwijd overal toegepast.
En al die operators die het toepassen zijn allemaal failliet. Want welke ISP wil er nou via een operator leveren die levert middels vreselijk zwakke xPON.
Hier in Almere geen internet.
Tv doet het wel.
Tv doet het wel.
Tv doet het inderdaad wel, maar dat is bij mij nog het oude platform dus dat wordt via een apart vlan aangeboden.
De glas/converter knippert er vrolijk op los dus dat ik had inderdaad al gezien alleen het internet-lampje op het hueawei router blijft uit.
Zoals ik al eerder zei in dit topic dat nieuwe tv-platform wat via het internet-vlan gaat dat wordt nog wat voor t-mobile in toekomst.
Dat wordt hun eigen graf, want bijna altijd bij de korte onderbrekingen doet tv het wel gewoon.
Helpdesk krijgt in de toekomst druk op zaterdagavond.
Ik begin het echt heel erg zat te worden met dit b-product. Maar ik moet nog een paar maanden en dan ga ik naar ziggo of kpn.
Ziggo heb ik heel lang gehad en was prima echter ik hen geen coax meer naar de woonkamer, heb ik verwijderd toen ik t-mobile thuis ging. Dat was dus wat voorbarig, ik had er teveel vertrouwen naar de jarenlange goede ervaring met tmobile mobiel. (Onafgebroken abonnee vanaf 1998 toen het begon als Ben)
De glas/converter knippert er vrolijk op los dus dat ik had inderdaad al gezien alleen het internet-lampje op het hueawei router blijft uit.
Zoals ik al eerder zei in dit topic dat nieuwe tv-platform wat via het internet-vlan gaat dat wordt nog wat voor t-mobile in toekomst.
Dat wordt hun eigen graf, want bijna altijd bij de korte onderbrekingen doet tv het wel gewoon.
Helpdesk krijgt in de toekomst druk op zaterdagavond.
Ik begin het echt heel erg zat te worden met dit b-product. Maar ik moet nog een paar maanden en dan ga ik naar ziggo of kpn.
Ziggo heb ik heel lang gehad en was prima echter ik hen geen coax meer naar de woonkamer, heb ik verwijderd toen ik t-mobile thuis ging. Dat was dus wat voorbarig, ik had er teveel vertrouwen naar de jarenlange goede ervaring met tmobile mobiel. (Onafgebroken abonnee vanaf 1998 toen het begon als Ben)
[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 04-02-2021 08:32 ]
8:50 Het lijkt het weer te doen.
Alleen mijn vrouw moest om 6:00 al beginnen met werken.
Alleen mijn vrouw moest om 6:00 al beginnen met werken.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 04-02-2021 09:03 ]
Ik kan een server van het werk niet bereiken via T-Mobile glasvezel. Via 4g (Vodafone) of een VPN van het werk is het geen probleem. Zouden mensen eens willen testen of ze wel een traceroute vanaf T-Mobile Glasvezel kunnen krijgen naar dit ip?
Hij stopt gewoon na de glasoperator hop. En IT van ons bedrijf kan aan hun kant niks vinden waar het aan zou liggen.
code:
1
2
3
4
5
6
| .... ~ % traceroute 216.54.14.150 traceroute to 216.54.14.150 (216.54.14.150), 64 hops max, 52 byte packets 1 192.168.68.1 (192.168.68.1) 6.401 ms 3.401 ms 4.440 ms 2 1-128-166-62.ftth.glasoperator.nl (62.166.128.1) 12.772 ms 9.114 ms 8.675 ms 3 * * * 4 *^C |
Hij stopt gewoon na de glasoperator hop. En IT van ons bedrijf kan aan hun kant niks vinden waar het aan zou liggen.
Idem, stopt na glasoperator.Aloys schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:02:
Ik kan een server van het werk niet bereiken via T-Mobile glasvezel. Via 4g (Vodafone) of een VPN van het werk is het geen probleem. Zouden mensen eens willen testen of ze wel een traceroute vanaf T-Mobile Glasvezel kunnen krijgen naar dit ip?
code:
1 2 3 4 5 6 .... ~ % traceroute 216.54.14.150 traceroute to 216.54.14.150 (216.54.14.150), 64 hops max, 52 byte packets 1 192.168.68.1 (192.168.68.1) 6.401 ms 3.401 ms 4.440 ms 2 1-128-166-62.ftth.glasoperator.nl (62.166.128.1) 12.772 ms 9.114 ms 8.675 ms 3 * * * 4 *^C
Hier ook niet helaas.... Heb van alles gereboot, leases gedropt etc... Laatste tijd c.s. 30 dagen geen problemen gehad maar daarvoor wel elke week iets.goldvinger schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 06:39:
Hier in Almere geen internet.
Tv doet het wel.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Down ended (now: Up) (Downtime: 4 h 27 m)
Behoorlijk lang eruit gelegen in Almere inderdaad, vervelend als je kinderen via internet les moeten volgen... (dit geval mijn nichtje)
Behoorlijk lang eruit gelegen in Almere inderdaad, vervelend als je kinderen via internet les moeten volgen... (dit geval mijn nichtje)
Bij mij is tv nu opeens weer ruk vanaf 10:15 ongeveer, het stopt steeds.
Ik heb al een paar keer het kastje opnieuw opgestart.
Ik heb al een paar keer het kastje opnieuw opgestart.
Heb een paar dagen 4G voor thuis getest. Helaas zijn de snelheden die op de site staan ook de snelheden waarop je gelimiteerd wordt. Dit is in tegenstelling tot het abonnement wat ik 2 jaar geleden had, toen was het nog onbeperkt en kon ik makkelijk 200-300Mbit halen.
De 100GB limiet is wel opgeschaald maar dat ga je nooit halen met die snelheden.
Erg jammer want ik had het graag als alternatief voor mijn VDSL verbinding gehad.
De 100GB limiet is wel opgeschaald maar dat ga je nooit halen met die snelheden.
Erg jammer want ik had het graag als alternatief voor mijn VDSL verbinding gehad.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie