Alpha Supreme schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:35:
Ik ben aan het kijken voor een 65" Oled TV.
Is het nou echt de moeite waard om te wachten op de 2016 modellen?
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het grote verschil is tussen de 2016 lijn en de 2015 lijn.
Anders wacht ik heel even tot de prijzen wat gezakt zijn van de 2015 lijn en ga ik voor de 65EF950V.
Ik heb er wat over gelezen en het komt op het volgende neer:
- meer uniform beeld
- minder black crunch
- grotere kleurruimte
- grotere helderheid (nits)
- ondersteuning van Dolby Vision naast HDR10
De eerste vier vind ik passen bij een jaarlijkse geleidelijke verbetering. Of je daarop moet wachten is een kwestie van smaak. In de praktijk zullen de verschillen wel meevallen.
Dolby Vision is een andere zaak. Hiervoor is een SOC van Dolby nodig plus licentiekosten. In tegenstelling tot HDR10, waarvoor LG een software update heeft uitgebracht (960V), kan DV dus niet aan een bestaande set worden toegevoegd omdat het hardware betreft. Het ontbreken van DV kan dus gevolgen hebben voor het future proof zijn van je set.
Het verschil tussen HDR10 en DV is:
- HDR10 is open, DV is proprietary
- HDR10 stuurt eenmalig metadata mee, die op de gehele film worden toegepast. DV stuurt metadata per scène mee en is dus in theorie beter.
Voor zover ik weet heeft alleen Netflix beide systemen vergeleken. Zij kwamen tot de voorlopige conclusie dat het verschil omgekeerd evenredig was met de prijs: hoe duurder de set, hoe kleiner het verschil. Bij goedkopere sets was het verschil wel duidelijk zichtbaar.
DV stuurt overigens ook HDR10 mee, zodat je altijd HDR hebt.
We weten waarschijnlijk pas over een aantal jaren welk systeem de HDR oorlog gaat winnen.
Voor mij is DV / HDR de belangrijkste nieuwe feature. Als ik de deskundigen mag geloven zal de impact van HDR (aanzienlijk) groter zijn dan die van 3D, curved screens, 4k etc. De overgang wordt ongeveer gelijk gesteld met die van SD naar HD, zo groot is het verschil.
Netflix is inmiddels begonnen met het aanbieden van HDR producties. Amazon en Vudu deden dat al. Netflix biedt voorlopig beide systemen aan.