Ik zal zo de OLED 55E6 vergelijken met een Panasonic 42gt60 plasma.
Edit: KNB bekerwedstrijd vergeleken zonet.
Kleur + helderheid: er is wat daglicht natuurlijk. Oled heeft zeer fraaie kleuren en is echt helder. De plasma is wat flets te noemen.
DSE+ Banding: niet te zien op de oled, ook niet op de plasma.
Beweging:
- om de spelers is geen randje te herkennen als ze rennen: zowel niet op de oled als de plasma (op mijn philips lcd op de kinderkamer wel trouwens)
- bij camerashots van links naar rechts vervagen de reklameborden wat: zowel op de plasma als de oled
- bal: de bal is relatief scherp, ook bij lange afstandsschot. Deze vervaagt iets bij de oled,maar bij de plasma ook ; dat gezien bij heeele snelle schotten over het veld waarbij de camera al moeite heeft om het te volgen, de langzame overtrapjes + normale overtrapjes zijn scherp
- grasvervaging: zelfde als bij de oled zowel plasma, gras blijft relatief scherp en wordt geen groene massa
Mijn nederige voorzichtige conclusie: bij goed HD voetbal zie ik weinig verschil met de kleinere (!) plasma.
Een kleiner beeld heeft voordelen omdat je dan minder fouten ziet die bij een groter beeld worden opgeblazen.
Maar duidelijk is dat de oled scherper (herstel - veel scherper) in het algemeen is , meer kleur heeft, veel helderder is, en toch een overal betere beweging heeft. De plasma is snel maar heeft ook wel last van FC (False Contouring) bij snelle beweging en alhoewel de bal bijvoorbeeld relatief scherp is, krijg je wel pixelvervaging door wat trager reagerende fosfors (FC, beetje pixelation, wat
ruwer beeld als het ware) bij de plasma. De oled blijft zuiver en geeft geen ruwe vervagingen.
Winnaar: oled - wat mij betreft. Wat je op de oled ziet (beetje blur, balletje ietsjes onscherp etc.) is ook op de plasma te zien (en plasma is zelfs wat ruwer te noemen) en kan niet aangemerkt worden als fout van de oled: het zit zo in de content. Andere meningen welkom natuurlijk.
Edit: en wel de grootste opluchting is de volkomen afwezigheid van DSE + banding. Hiervoor had ik een (tijdelijke) Panasonic 50xc800 led, met veel DSE. Dat zag je altijd in het beeld bij voetbal en was zeer hinderlijk.
Waarbij ik ook nog moet opmerken dat het volgens mij nog beter kan als ze betere camera's gebruiken in het stadion. Ik heb wel eens het idee dat overzichtcamera's 720 zijn en close-up camera's 1080.
Ik heb een 55"en die heeft geen banding of DSE: alles is zuiver.
[
Voor 71% gewijzigd door
Shocked op 24-04-2016 19:39
]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120