Een nieuw lekje, de 7700 (65 W) zou 1 V spanning hebben voor 3,6 GHz en de X in de naam zou aaangeven dat XFR beter wordt ondersteund (mijn speculatie: omdat de CPU zelf meer ruimte hiervoor geeft dankzij een nieuwer productieproces (stap 4 in plaats van stap 3 bijvoorbeeld) of binning). Helaas vermelden ze niet de stroom (I).
YouTube: Ryzen 7 1700 Specs Leak Thanks to Retailer | Voltage & Overclock...
Als het zo nog even doorgaat dan heeft AMD tijdens de lancering weinig nieuws meer te melden.

Het zou niet gek zijn als het vermogen relatief laag ligt aangezien AMD delen van de CPU die op dat moment niet gebruikt worden uitschakelt en dit agressiever lijkt te doen dan dat Intel het tot nu toe doet. Dat garandeert natuurlijk niet een goede overklok maar in ieder geval heb je meer ruimte om de overklok die erin zit er ook daadwerkelijk uit te halen als het vermogen inderdaad zo laag ligt.
Even iets anders, verwachten jullie dat het via software mogelijk gaat zijn dat je per programma kan aangeven of dat de CPU wel of niet mag 'overklokken' en met welke 'agressiviteit'? De CPU staat het toe om met software (onder het besturingssysteem) de frequentie te regelen, zulke softwaresupport gaat dus mogelijk zijn met Ryzen als AMD dat uitwerkt. Een zuinige CPU voor het gewone werk en overklokken voor speciaal die toepassingen waarbij het je echt wat oplevert.
Alleen is voor games momenteel vaak 6 kernen het maximum wat wordt ondersteund.
Microsoft verzuimde om meer dan 6 kernen te ondersteunen in DX12 tot nu toe (tenzij het zeer kort geleden gewijzigd zou zijn), ik weet niet hoe het met Vulkan zit. Daarnaast kunnen developers ook buiten de API extra kernen aan het werk zetten maar dat gebeurt weinig. Zijn er benchmarks van GTA V en Cities: Skylines (erg CPU-limited) met 8 kernen bekend waarbij ze de belasting per kern laten zien? Natuurlijk zou ik het liefst de volle 8 kernen hebben maar dan kom je uit op minstens de tweede tier, die derde tier is het voor mij net niet (lager vermogen, blijkbaar minder support voor XFR). Hoewel de SCP minder belangrijk gaat worden voor games is het helaas nu nog wel vaak een struikelblok. Nu is het onbekend hoe hoog de klokfrequentie kan worden maar stel dat die bijvoorbeeld zou blijven steken op 4,2-4,3 GHz met een goede aircooler, dit vs. 4,9-5 GHz bij de 7600k/7700k, dat valt dan toch een beetje tegen als je de hoofdprijs betaalt en veel games niet nuttig die extra kernen kunnen gebruiken.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 11-02-2017 14:15
]