Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:13:
Tiens, Intel commence à flipper au sujet de Ryzen et sample en catastrophe de nouveaux CPU. On vous en dit plus lundi (sample en route). :)
Van Canard op Twitter.
Lekker.. nieuws in het frans, nu kent Frans mij wel, maar ik geen frans (met google kom je gelukkig een heel eind) ;)

Dat intel "bang" zou zijn van RyZEN had ik ergens anders al opgevangen. Misschien heeft dat laatste te maken met een sample van intel's volgende CPU en wat volgens een gerucht niet op 7nm gaat uitkomen, zoals aangekondigd, omdat het (nog) "niet stabiel genoeg" zou zijn.

Het bovenstaande heb ik niet zelf verzonnen maar ergens opgevangen, meer niet dus neem het nog even met een korreltje zout (of meer). :+

[ Voor 10% gewijzigd door NINjak op 06-02-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:33:
[...]

Zou een prima marketing/imago strategie kunnen zijn, vergelijkbare ST performance, maar wel twee core's extra voor hetzelfde geld.
Waarom zou je dan nog voor de Intel kiezen?
Ik had het in eerste instantie geïnterpreteerd als de concurrent op technisch vlak, als het echter de concurrent op prijsvlak is dan wordt het erg interessant.
NINjak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:52:
[...]

Lekker.. nieuws in het frans, nu kent Frans mij wel, maar ik geen frans (met google kom je gelukkig een heel eind) ;)

Dat intel "bang" zou zijn van RyZEN had ik ergens anders al opgevangen. Misschien heeft dat laatste te maken met een sample van intel's volgende CPU en wat volgens een gerucht niet op 7nm gaat uitkomen, zoals aangekondigd, omdat het (nog) "niet stabiel genoeg" zou zijn.

Het bovenstaande heb ik niet zelf verzonnen maar ergens opgevangen, meer niet dus neem het nog even met een korreltje zout (of meer). :+
De reactie die dezelfde persoon van Canard later gaf kunnen we mogelijk volgende maand inlijsten.
"Et pourtant... J'ai vu des présentations internes datant de l'automne dernier où Intel expliquait que Ryzen, c'était de la blague." Intel was nogal arrogant, naar buiten toe op een besloten persbijeenkomst in ieder geval.
Terzijde, volgens Paul van RedGamingTech werd er gesproken over 53% IPC-winst. Dat kan verklaren waarom Intel nogal verrast werd. Als je 40% nastreeft en niet alleen dat haalt (dat moet je ook nog maar zien) maar er zo ruim overheen gaat...

Als Intel uitkomt met 7 nm. dan gaat daar een fors prijskaartje aan zitten, zie het interview met de CEO van ASML wat Tweakers laatst plaatste. Voor eind 2018 kan je betaalbare 7 nm. op je buik schrijven. Leuk voor enthousiastelingen die met geld kunnen smijten, gamers en normale powerusers zullen waarschijnlijk beter af zijn met 14 nm. totdat ASML voor een zachte prijs 7 nm. wafers kan leveren als ik het goed begrijp.
Als ik het verkeerd begrijp dan verneem ik het graag, geen probleem.
Saturnus schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:40:
Het meest interesante stukje is het lastigste te vertalen...

[...]

Iets mis met een Intel sample? Iets mis omdat Intel een (zeer snelle) sample stuurt? Iets anders?
Volgens mij mag je dat interpreteren als dat Intel vervroegd (vroeger dan dat Intel van plan was) met een nieuwe CPU of een nieuwe reeks CPU's uitkomt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
https://twitter.com/CPCHardware/status/828640373949997057
--> https://www.cpchardware.c...epare-la-riposte-a-ryzen/

Meerdere nieuwe Intel CPU's om het AMD lastiger te maken als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45

Hoogie2004

Whohooooo

Samenvatting van het artikel volgens iemand die vast meer frans kent als ik :P
So, TL;DR, translation later if it's not done yet:
new i7 and i5
* i7 7740K, basically a 7700K with 100MHz gain, and 100W TDP
* i5 7640K, 3.8GHz with SMT activated, which was i7 exclusive until now, and would be massive news
AMD stuff
* Low frequency 4 cores, base clock up to 3.2GHz, while 8 cores go up to 3.6GHz base clock, and turbo which should only get to 3.8GHz, which is too low to rival with i5 according to their bench results
* This would be because of terrible 14nm yields by GlobalFoundries, 4 and 6 cores being all binned chips, and they go very aggressive on the binning getting as much as they can with low requirements.
* Which is why they would be negociating with Samsung:
https://www.overclock3d.n...alfoundries_and_samsung/1
Schijnbaar zijn de yields bij GlobalFoundries dus heel slecht, en is AMD in onderhandeling met Samsung voor ook te leveren...

[ Voor 17% gewijzigd door Hoogie2004 op 06-02-2017 18:23 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja of Intel heeft momenteel niet echt iets tegenover de high end ryzen en doen ze het zo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Hoogie2004 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:21:

[...]

Schijnbaar zijn de yields bij GlobalFoundries dus heel slecht, en is AMD in onderhandeling met Samsung voor ook te leveren...
Vreemde conclusie en dit gerucht is al meer dan een maand oud!
AMD is rumoured to be fabricating Ryzen CPUs with both Glofo and Samsung
In dit stuk:
"This all points to a situation where AMD will be manufacturing their products with both Globalfoundries and Samsung, leaving many to question which foundry is better."

AMD moet met RyZEN ook niet compleet op GF leunen ook al hebben ze afspraken hoeveel ze bij GF moeten maken. Als AMD genoeg CPU's verkoopt dan halen ze dat wel. Vreemd dat ze in het stuk van Carnard PC (van 6 feb. 2017) naar het bovenstaande oude gerucht verwijzen wat dus meer dan maand oud is.

[ Voor 7% gewijzigd door NINjak op 06-02-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Damic schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:46:
[...]
Ja of Intel heeft momenteel niet echt iets tegenover de high end ryzen en doen ze het zo.
Op twitter zegt hij dat Intel deze CPU's alvast klaar heeft gelegd voor het geval dat AMD RyZen verrast.

Het kan dus zijn dat deze CPU's er nooit komen. Maar dat Intel deze voorzorgsmaatregel neemt geeft wel aan dat ze zich er niet lekker bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Toettoetdaan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:23:
[...]

Op twitter zegt hij dat Intel deze CPU's alvast klaar heeft gelegd voor het geval dat AMD RyZen verrast.

Het kan dus zijn dat deze CPU's er nooit komen. Maar dat Intel deze voorzorgsmaatregel neemt geeft wel aan dat ze zich er niet lekker bij voelen.
Ha ok :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45

Hoogie2004

Whohooooo

NINjak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:23:
[...]

Vreemde conclusie en dit gerucht is al meer dan een maand oud!
AMD is rumoured to be fabricating Ryzen CPUs with both Glofo and Samsung
In dit stuk:
"This all points to a situation where AMD will be manufacturing their products with both Globalfoundries and Samsung, leaving many to question which foundry is better."

AMD moet met RyZEN ook niet compleet op GF leunen ook al hebben ze afspraken hoeveel ze bij GF moeten maken. Als AMD genoeg CPU's verkoopt dan halen ze dat wel. Vreemd dat ze in het stuk van Carnard PC (van 6 feb. 2017) naar het bovenstaande oude gerucht verwijzen wat dus meer dan maand oud is.
AH, ik kon dat oude artikel / gerucht niet vinden, dacht dat ik het mis had....

Tja, verder weet ik het ook niet, blijft beetje giswerk nog de komende maand..

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Hoogie2004 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:46:
[...]

AH, ik kon dat oude artikel / gerucht niet vinden, dacht dat ik het mis had....

Tja, verder weet ik het ook niet, blijft beetje giswerk nog de komende maand..
Zeker (hopelijk niet langer).... nog t/m maart een zak zout apart houden voor de geruchten over RyZEN 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NINjak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Zeker (hopelijk niet langer).... nog t/m maart een zak zout apart houden voor de geruchten over RyZEN 8)
Heb een volle strooi wagen besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ging er een tijdje geleden niet het verhaal dat glofo problemen had met hun 14 nm (gpu?) process en een licentie op het process van samsung had afgenomen? Dit in acht genomen kan het ook zo zijn dat er gesprekken zijn om samsung deze chips ook te laten produceren zonder dat de ene foundry beter of slechter is: het gaat in principe om een soortgelijk process. Nu zal samsung waarschijnlijk meer ervaring hebben en mogelijk betere chips produceren, maar dit zou dan geen gigantisch verschil moeten zijn.

En dat er een deel bij glofo moet geproduceert worden: AMD had juist toch laast een bedrag betaald aan glofo om aan deze voorwaarde te ontkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer Frans kent dan jij. :P
Voor mij is een vertaling eerlijk gezegd ook wel handig, ik red me wel maar het is gemakkelijker met een vertaling. :D

[...]

Vervelend dat ze vast zitten aan een contract met GloFo, los van wie de betere CPU's kan leveren, de beste zou de opdracht moeten krijgen.
Maar goed, de turbo zegt natuurlijk niets over de overklak en over de V/frequentie relatie, even rustig afwachten. Ik neem toch liever extra kernen dan een hogere kloksnelheid, de tijd dat single core performance allesbepalend was voor gaming ligt bijna achter ons, bij Vulkan en DX12 zou een lagere SCP niet meer zo'n groot struikelblok moeten zijn en voor de meeste oudere spellen waarabij de SCP wel een struikelblok is red je het waarschijnlijk (tenzij de overklok echt dramatisch slecht is) wel met een overklokte Ryzen.

Ik ben benieuwd wat de prijzen van de 'nieuwe' CPU's van intel worden. Je ziet zo in ieder geval wel hoe de klant jarenlang minder heeft gekregen door het gebrek aan concurrentie. AMD levert eindelijk weer eens wat concurrentie en direct komt er een hyperthreaded (wel overpriced naar mijn mening) i3 met een vrije klokfrequentie, een extra binned i5 en een i5 met hyperthreading.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:20:
[...]

Meer Frans kent dan jij. :P
Voor mij is een vertaling eerlijk gezegd ook wel handig, ik red me wel maar het is gemakkelijker met een vertaling. :D

[...]

Je ziet zo in ieder geval wel hoe de klant jarenlang minder heeft gekregen door het gebrek aan concurrentie.
Inderdaad ja. Helemaal als het klopt dat die CPU's klaar liggen voor áls Ryzen snel blijkt te zijn. Als Ryzen niet snel is mogen we lekker met oude Intels (die ik niet heb :P ) op een nieuwe Intel generatie wachten. Ik hoop dat AMD hun non-innovatie kan afstraffen.

Die aanwijzingen dat de 4-core lagere kloksnelheden heeft en daarom geen vuist kan maken tegen Intel zijn niet mis overigens. Hier een mild positieve uitleg: http://semiaccurate.com/f...p?p=281331&postcount=5994

De uitleg van het CanardPC artikel komt er op neer dat de yields zo slecht zijn dat de 8 cores bij wijze van bijna cherry picks uit het productieproces zijn. Wat ik aanneem is dat het probleem is dat het gaat om het behalen van de kloksnelheid en niet per se dode cores. Want blijkbaar als de kloksnelheid niet gehaald wordt, dan worden het lager geklokte 4-cores (met mogelijk nog 4 werkende cores). Een andere aanwijzing hiervoor (die ik niet heb gelezen in het artikel maar nu zelf bedenk) is dat de 4-cores later verschijnen. Dat is altijd vreemd geweest. Alsof daarmee iets speciaals aan de hand is. Dit zou niet best zijn en dan mag je met recht alle vertrouwen in AMD wel opzeggen want dit wisten ze ook tijdens die presentatie waarbij ze gelijk presteerden aan een Intel CPU.

Tot zover de theorie, waarin ik ook niet heel goed thuis ben, maar wat mij betreft wordt het nog even het hart vasthouden deze komende weken.

[ Voor 50% gewijzigd door Saturnus op 07-02-2017 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 18:17

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik zou niet anders verwachten van AMD. iNtel doet niet voor niets Tick tock gedoe. Dus een bestaande chip 1 op 1 de eerste chip op nieuwe dieshrink.
AMD heeft flinke architectonische achterstand moesten dus iets daarmee doen.
Maar vergeet niet , op nieuwe verse procede. Dan kan je problemen verwachten.
Wordt dan meer gegarandeerd. En omdat AMD achter loopt tov iNtel
Heb je altijd te maken dat als ze beiden gelijk komen het probleem is van volwassen uitgeoptimaliseerde procede en architecturen met goede steppings. Tegen verse procede en verse architecturen.

AMD kan niet toveren.
Maar op stock klok zijn 8c/16t betaalbare alternatieven voor 8c/16t en hoger geklokte 6/12 intels.

Voor mij geld. Ik klok niet over. Want ik verwacht dat de eerste gen slechte OC chips zijn. Dan is unlockt leuk maar zonder flinke marge. Minder interresant voor OC ers.
Dat zal ook even zo blijven
Daar kan AMD eigenlijk niet veel aan doen .
Procede moet rijpen en zo ook betere steppings komen en dat kan even duren.

En daarmee zijn de veel cores intersanter dan de weinig cores.
De 8 cores komen eerst draai op stok dus zie in mijn geval geen probleem.
Kan zijn dat hierdoor de CPU wel stuk meer goedkoper kunnen zijn omdat OCbaarheid igv unlocked ook feature is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Tsja, volgens PC-eend klokte een ES al naar 5GHz op lucht, dus volgens mij valt het wel mee. Ik denk dat het probleem gewoon vanouds gaat zijn: AMD kan gewoon niet snel genoeg produceren als het product echt goed is en de vraag dus hoog is. Door alleen high-end chips te verkopen in het begin lossen ze 2 problemen op:
1. Ze kunnen de vraag wat temmen
2. Ze kunnen een voorraadje 6- en 4-cores aanleggen (als in, half defecte chips)

Het is sowieso de vraag of AMD al native quadcores in productie heeft (heb de gercuhtenmolen niet compleet gevolgd). De snellere quads en wellicht hexacores zie ik eerlijk gezegd later in het jaar volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GENETX schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:00:
Tsja, volgens PC-eend klokte een ES al naar 5GHz op lucht, dus volgens mij valt het wel mee. Ik denk dat het probleem gewoon vanouds gaat zijn: AMD kan gewoon niet snel genoeg produceren als het product echt goed is en de vraag dus hoog is. Door alleen high-end chips te verkopen in het begin lossen ze 2 problemen op:
1. Ze kunnen de vraag wat temmen
2. Ze kunnen een voorraadje 6- en 4-cores aanleggen (als in, half defecte chips)

Het is sowieso de vraag of AMD al native quadcores in productie heeft (heb de gercuhtenmolen niet compleet gevolgd). De snellere quads en wellicht hexacores zie ik eerlijk gezegd later in het jaar volgen.
Van de andere kant hebben we het nu wel over chips die een stuk duurder zijn dan de huidige chips, dus de vraag naar de duurste chips zal ook niet zo hoog zijn als een 200$ chip. Het is dan inderdaad slim om de 'kapotte' te gaan stockpilen en releasen als je er genoeg van hebt liggen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit waar is zien we gelijk de eerste winsten van de nieuwe generatie AMD's en de bijbehorende verbeterde concurrentiepositie al. De consument wordt er alleen maar beter van.
Saturnus schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 02:23:
De uitleg van het CanardPC artikel komt er op neer dat de yields zo slecht zijn dat de 8 cores bij wijze van bijna cherry picks uit het productieproces zijn. Wat ik aanneem is dat het probleem is dat het gaat om het behalen van de kloksnelheid en niet per se dode cores. Want blijkbaar als de kloksnelheid niet gehaald wordt, dan worden het lager geklokte 4-cores (met mogelijk nog 4 werkende cores). Een andere aanwijzing hiervoor (die ik niet heb gelezen in het artikel maar nu zelf bedenk) is dat de 4-cores later verschijnen. Dat is altijd vreemd geweest. Alsof daarmee iets speciaals aan de hand is. Dit zou niet best zijn en dan mag je met recht alle vertrouwen in AMD wel opzeggen want dit wisten ze ook tijdens die presentatie waarbij ze gelijk presteerden aan een Intel CPU.
Yields verbeteren is relatief gezien een makkelijke aanpassing. Yields verbeteren gaandeweg eigenlijk altijd en gezien de onervarenheid van AMD met het huidige proces en de architectuur zit er waarschijnlijk ook nog wel een hoop rek in.

Ik zie niet waarom het zou betekenen dat het vertrouwen en AMD opgezegd zou moeten worden, want de chips hebben wel degelijk die performance.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:13:
[...]

Als dit waar is zien we gelijk de eerste winsten van de nieuwe generatie AMD's en de bijbehorende verbeterde concurrentiepositie al. De consument wordt er alleen maar beter van.

[...]

Yields verbeteren is relatief gezien een makkelijke aanpassing. Yields verbeteren gaandeweg eigenlijk altijd en gezien de onervarenheid van AMD met het huidige proces en de architectuur zit er waarschijnlijk ook nog wel een hoop rek in.

Ik zie niet waarom het zou betekenen dat het vertrouwen en AMD opgezegd zou moeten worden, want de chips hebben wel degelijk die performance.
De GPU met de Polaris core wordt ook op 14nm gemaakt als ik mij niet vergis en dus is er, als het goed is, genoeg ervaring voor AMD en zeker GF. Natuurlijk is een CPU op een veel hogere clock weer andere koek en zouden ze tegen andere problemen kunnen aanlopen. Ervaringen uit het verleden heeft misschien er wel voor gezorgd dat AMD al een deel bij Samsung heeft laten maken... wie weet.

Tevens had ik een slide/still gezien waar Global Foundries een relatief klein percentage uitval had/zou hebben (ook bij AdoredTV op YT). Ok, dat zegt nog niets over de snelheden maar we gaan het merken.

On September 25, 2015.. zei GF:
“Our 14nm FinFET ramp is exceeding plan with best-in-class yield and defect density,” said Jason Gorss, senior manager of corporate and technology communications at GlobalFoundries. “The early-access version of the technology (14LPE) was qualified in January and is well on its way to volume production, meeting yield targets on lead customer products.”

Earlier this year GlobalFoundries indicated that its 14LPE yields were on par with its partner Samsung Foundry (the original developer of the 14LPE), which uses the technology to produce its Exynos 7420 system-on-chip at its fab in Austin, Texas. The SoC is used inside Samsung’s Galaxy S6, S6 Edge and S6 Edge+ smartphones. So far, Samsung has shipped tens of millions of smartphones based on the Exynos 7420 application processor, which indirectly indicates rather good yields of the 14nm process technology.

Another major client for Samsung’s 14nm FinFET LPE is Apple, whose A9 system-on-chip for the iPhone 6s and the iPhone 6s Plus will be made using the fabrication process. Analysts expect Apple to sell 80 – 90 million new iPhones by the end of the year.
Het maak mij niet uit waar die 8c/16t CPU gemaakt wordt als ie maar stabiel, goed en hopelijk betaalbaar is ;) Overklokken kan leuk zijn als de snelheid er toe doet maar ik hoop toch dat langzamerhand dingen veel meer multithreaded worden dan doet een hogere snelheid er veel minder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Dat Intel Ryzen wel degelijk serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat ze hun werknemers/partners alvast voorbereiden op het eventueel dreigende "gevaar":

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/raV3khB.png

Ook tijdens de ISSCC presentatie gisteren ("Zen: A Next-Generation High-Performance x86 Core") gaven Intel engineers aan Ryzen duidelijk als competitief te zien:

" Analysts and even Intel engineers in the session said the Zen core is clearly competitive though many confidential variables will determine whether the die advantage translates into lower cost for AMD."

Er zullen vast wel wat scenario's klaarliggen daar bij Intel.

Verder gaf AMD ook wat meer details vrij tijdens bovenstaande presentatie:

Afbeeldingslocatie: http://img.deusm.com/eetimes/2016/02/1331317/Zen-comparison.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:37:
Dat Intel Ryzen wel degelijk serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat ze hun werknemers/partners alvast voorbereiden op het eventueel dreigende "gevaar":

[afbeelding]
Ik word hier wel gelukkig van. AMD weet een product neer te zetten dat ervoor zorgt dat Intel zich roert en dat hebben we de afgelopen jaren niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Saturnus schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:40:
Het meest interesante stukje is het lastigste te vertalen...

[...]

Iets mis met een Intel sample? Iets mis omdat Intel een (zeer snelle) sample stuurt? Iets anders?
Intel heeft schijnbaar 2 nieuwe samples onderweg naar reviewers om RyZen te counteren:
i7 7740K en i5 7640K. Dat is nogal opvallend omdat Intel in een interne presentatie nog zou hebben gezegd dat RyZen/Zen een grap was.

source:
https://www.cpchardware.c...epare-la-riposte-a-ryzen/

edit:
inmiddels ook op de fp voor de non-francophones:
nieuws: Gerucht: Intel komt met i7-7740K en i5-7640K als reactie op AMD Ryzen

[ Voor 24% gewijzigd door Edmin op 07-02-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:43:
[...]

Intel heeft schijnbaar 2 nieuwe samples onderweg naar reviewers om RyZen te counteren:
i7 7740K en i5 7640K. Dat is nogal opvallend omdat Intel in een interne presentatie nog zou hebben gezegd dat RyZen/Zen een grap was.
"Et pourtant... J'ai vu des présentations internes datant de l'automne dernier où Intel expliquait que Ryzen, c'était de la blague." Aldus die fanatieke Twitteraar/Tweeter (hoe dat ook heet :?) van Canard.
inmiddels ook op de fp voor de non-francophones:
Nu pas? :P
Dat nieuws was al minstens 2 dagen oud. Kunnen wij zelf ook een stukje schrijven en dit indienen als er nog niets over is geschreven?
Saturnus schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 02:23:
[...]

Inderdaad ja. Helemaal als het klopt dat die CPU's klaar liggen voor áls Ryzen snel blijkt te zijn. Als Ryzen niet snel is mogen we lekker met oude Intels (die ik niet heb :P ) op een nieuwe Intel generatie wachten. Ik hoop dat AMD hun non-innovatie kan afstraffen.

Die aanwijzingen dat de 4-core lagere kloksnelheden heeft en daarom geen vuist kan maken tegen Intel zijn niet mis overigens. Hier een mild positieve uitleg: http://semiaccurate.com/f...p?p=281331&postcount=5994

Tot zover de theorie, waarin ik ook niet heel goed thuis ben, maar wat mij betreft wordt het nog even het hart vasthouden deze komende weken.
Ik wacht het rustig af, over 3 weken weten we het waarschijnlijk. Het is in ieder geval duidelijk dat AMD een betere prijs/kwaliteitverhouding zal moeten leveren om meerdere redenen (enthousiastelingen die het moeten oppikken, image, nieuw platform). Hoe ze dat doen zullen we wel zien maar je zal bij AMD normaaal gesproken voor 200/250/350... euro een beter product moeten krijgen voor gaming dan wat Intel levert.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat ook erg positief is: kleinere cores! Had ik niet verwacht eigenlijk. Dan zou de octacore ongeveer net zo groot kunnen zijn als een i7 quad met iGPU (waarvan de helft gpu is ongeveer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:30:
[...]

Nu pas? :P
Dat nieuws was al minstens 2 dagen oud. Kunnen wij zelf ook een stukje schrijven en dit indienen als er nog niets over is geschreven?
https://tweakers.net/submit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wacht het rustig af, over 3 weken weten we het waarschijnlijk. Het is in ieder geval duidelijk dat AMD een betere prijs/kwaliteitverhouding zal moeten leveren om meerdere redenen (enthousiastelingen die het moeten oppikken, image, nieuw platform). Hoe ze dat doen zullen we wel zien maar je zal bij AMD normaaal gesproken voor 200/250/350... euro een beter product moeten krijgen voor gaming dan wat Intel levert.
Ik denk dat de prijzen je tegen zullen vallen van de nieuwe RyZen cpu's. Een Intel i7 7700K zit qua prijs nu zo rond de 375 euro, de i5 7600K zo rond de 250 euro en de i3 7100 voor rond de 125 euro. Daarmee heb je 3 zeer krachtige en goed betaalbare consumenten cpu's in handen. Om daar zowel op prijs als prestaties tegen te concurreren zal AMD behoorlijk de trukendoos moeten opentrekken. De ontwikkeling van Zen heeft AMD immers veel geld qua r&d gekost en dat moet wel worden terug verdiend, dus echt veel goedkoper dan Intel zal AMD niet prijzen. Mogelijk pakken ze wat verlies in het hoogste segment, maar AMD moet nu wel geld gaan verdienen om niet onderuit te gaan. Productie technisch zijn er problemen met de yields dus is het maar de vraag of AMD op tijd met de juiste producten kan komen. Time kills deals.
Aan de andere kant heeft AMD alle aandacht wel over zichzelf afgeroepen door zo vroeg de media op te zoeken en Zen als goedkopere Intel killer te presenteren. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind dus mocht het lukken dan heeft Intel een serieus probleem maar indien AMD niet slaagt dan is dat wel einde oefening. Nog een paar spannende weken wachten en dan weten we hoe we RyZen moeten positioneren tegenover het Intel i7 geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Echter, jij kijkt nu enkel naar de hogere modellen. De i7 7700 (non K) is slechts 335 euro en je hebt geen duur moederbord nodig. De i7 7400 is met 193 euro ook een stuk goedkoper.

Aannemende dat de AMD's ook niet zo hoog klokken 3.0-3.4GHz gaat de i7 7700 gewoon buiten bereik zijn voor een quadcore. Daarnaast, zoals ik al eerder aangaf: AMD heeft geen iGPU wat de chip goedkoper maakt, maar ook de waarde verminderd.

Maar ik verwijs graag naar GENETX in "[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 35"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:42
Weer eentje voor de geruchtenmolen!
Er word geen specifiek model genoemd maar wel een prijs van omgerekend 295$

https://www.techpowerup.c...lendars-for-february-28th

Kaby-Lake-X lijkt er dan toch te komen... TDP van 112W, disabled iGPU en "beter overklokbaar"

https://www.techpowerup.c...by-lake-x-112w-tdp-no-igp

http://wccftech.com/intel...-core-i5-7640k-amd-ryzen/

Ik word er stilaan helemaal gek van! 8)7
Ik hoop dat we de komende weken snel al wat benchmarks gaan zien van zowel ZEN als Kaby-Lake-X.
28 februari/1 maart verander ik van werkgever... Ik denk dat ik meteen een dagje verlof ga vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 16:20

flessuh

Set sail for fail!

Maar even copy-paste van wat ik in Radeon topic gooide per ongeluk :+
hmm, er staan nu ook mogelijke prijzen op reddit van een Spaanse site..

This is the rumor:
1800X: 8/16 @ 4Ghz (95W) = $599 vs 6900K 8/16 (~$1000)
1700X: 8/16 @ 3.8Ghz (95W) = $469 vs 6850K 6/12 (~$600)
1700: 8/16 @ 3.7Ghz (65W) = $389 vs 6800K 6/12 (~$450)
The R5 models will be pitted against Kabylake i5/i7.

En ja, dat zouden basis clocks moeten zijn volgens een paar comments :> . Wat ik alleen niet snap is dat de TDP van de bovenste 2 gelijk zijn met verschil in kloksnelheid. Daardoor twijfel ik beetje aan de echtheid. Verder zouden het wel nette prijzen zijn als het waar is :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsjaja, en zometeen kunnnen ze ook nog aan quantum computing doen zeker 8)7

* GENETX besteld een vrachtwagen zout en calls BS

Sowieso neem ik nog steeds aan dat al die Radeon-achtige namen bullshit zijn, dus alles wat daar door geïnspireerd wordt ook. Sure, het gaat een geweldige processor zijn, maar het lijkt nu bijna sport te worden wie het grootste gerucht kan verzinnen en daarmee de frontpage van een techsite gaat halen 8)7

Daarbij, hoe gaan ze een 3.7GHz octacore in 65W krijgen in slechts een paar maanden nadat een 3.15GHz ES bij PC Eend net geen 93W in een meting aantikt |:(

[ Voor 68% gewijzigd door GENETX op 08-02-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 16:20

flessuh

Set sail for fail!

Ja ik vindt het ook een sterk verhaal, en het punt dat mij stoort is dat zowel de 4ghz als de 3.8ghz hetzelfde TDP zou hebben, terwijl ze in dezelfde "series" zouden zetten. Dan verwacht je geen grote verschillen in de chips mbt cache etc wat het verschil zou kunnen verklaren.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

AMD zou op 14nm ongeveer 10% kleiner kunnen zijn dan Intel...
http://www.pcworld.com/ar...e-it-will-be-smaller.html

GENETX schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:18:

Daarbij, hoe gaan ze een 3.7GHz octacore in 65W krijgen in slechts een paar maanden nadat een 3.15GHz ES bij PC Eend net geen 93W in een meting aantikt |:(
65W lijkt me ook zeer sterk. Wel schijnt het zo te zijn dat de inmiddels op een vierde stepping zitten (tijdens CES op de derde) die de nodige verbeteringen in clockspeeds zou brengen.

[ Voor 53% gewijzigd door Edmin op 08-02-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44

Sowieso neem ik nog steeds aan dat al die Radeon-achtige namen bullshit zijn, dus alles wat daar door geïnspireerd wordt ook. Sure, het gaat een geweldige processor zijn, maar het lijkt nu bijna sport te worden wie het grootste gerucht kan verzinnen en daarmee de frontpage van een techsite gaat halen 8)7

Ik denk dat AMD gaat proberen om voorteborduren op het succes van de GPU divisie en wellicht dezelfde naamgeving kan hanteren. Maar goed we zullen snel te weten komen.

Daarnaast vindt ik dat de nu gelekte prijzen redelijk in lijn zullen liggen met de uiteindelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
flessuh schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:01:
Ja ik vindt het ook een sterk verhaal, en het punt dat mij stoort is dat zowel de 4ghz als de 3.8ghz hetzelfde TDP zou hebben, terwijl ze in dezelfde "series" zouden zetten. Dan verwacht je geen grote verschillen in de chips mbt cache etc wat het verschil zou kunnen verklaren.
Dat is op zich niet zo vreemd, dat is altijd al zo geweest. TDP is nie thet maximale vebruik, maar eigenlijk een maat voor de koeler die er op moet. Er zijn vaak een paar koeler-klassen: 35W, 45W, 65W, 95W, 125W en 140W. Hetzelfde zie je bij Intel, de i7 7700 (non K) en i5 7400 zijn ook beide 65W TDP maar er zit een enorm gat in kloksnelheid (en HT).

@ Ed_L: Klopt, maar ook dan lijkt het me sterk dat ze ineens nog zoveel er uit kunnen halen binnen het TDP. Of al deze waarden moeten enkel de Turbo clocks zijn, waarbij de base clocks zo'n 400-600MHz lager liggen. Dat zou nog wel eens erg goed kunnen aangezien op CES al een 3.6/3.9 GHz model stond (en 3.6GHz / 4.0 GHz ES al ergens opdook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
De X-versies hebben een quantum-coprocessor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
futuwes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:14:
Weer eentje voor de geruchtenmolen!
Er word geen specifiek model genoemd maar wel een prijs van omgerekend 295$

https://www.techpowerup.c...lendars-for-february-28th

Kaby-Lake-X lijkt er dan toch te komen... TDP van 112W, disabled iGPU en "beter overklokbaar"

https://www.techpowerup.c...by-lake-x-112w-tdp-no-igp

http://wccftech.com/intel...-core-i5-7640k-amd-ryzen/

Ik word er stilaan helemaal gek van! 8)7
Ik hoop dat we de komende weken snel al wat benchmarks gaan zien van zowel ZEN als Kaby-Lake-X.
28 februari/1 maart verander ik van werkgever... Ik denk dat ik meteen een dagje verlof ga vragen :+
Kaby Lake X zou pas in Augustus komen en nieuwe socket 2660 :? volgens bericht op Techpowerup.

Sowieso, alleen IGP eruit, betere TIM (nu eindelijk wel :r ) en wat hogere kloks klinkt niet als een aantrekkelijke keus als de 6/12 en 8/16 Zens een beetje performen.

Persoonlijk ben ik eigenlijk ook wel beetje klaar met Intel. Zou zo fijn zijn als AMD de boel wat opschudt.

De Intel lineup irriteert me sowieso al met hun twee verschillende desktop sockets S1151 en S2011.
Maak gewoon 1 socket en differentieer daarbinnen. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 08-02-2017 18:29 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het hebben van een socket 1151 en 2011-3 platform is niet zo vreemd. Een Intel 6950K heeft een heel ander moederbord nodig dan een Celeron G3930 bijvoorbeeld. De stroomvoorziening maar ook benodigde geheugenbandbreedte verschilt totaal. Om daar twee verschillende types moederborden voor te hebben is logisch. Had je het dat niet gedaan dan was een Intel Celeron G3930 moederbord minimaal 150 euro in plaats van 50 euro. Tuurlijk je kunt zoals AMD werken met verschillende chipsets, maar bij AMD zie je nu ook al dat een goedkoop AM3+ mobo niet de snelste FX CPU's aan kan. Dan zijn twee verschillende sockets wel een goede oplossing kun je nooit de een mobo kopen welke de CPU niet aan kan.

Wat meer ergerlijk is is het hebben van een extra chipset voor Xeon CPU's welke identiek zijn aan de i5's en i7's, maar tegenwoordig niet meer werken op een normaal moederbord. De enige reden dat ze dan ook niet werken is alleen maar door softwarematige blokkade, de hardware is gewoon uitwisselbaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:36:
Wat meer ergerlijk is is het hebben van een extra chipset voor Xeon CPU's welke identiek zijn aan de i5's en i7's, maar tegenwoordig niet meer werken op een normaal moederbord. De enige reden dat ze dan ook niet werken is alleen maar door softwarematige blokkade, de hardware is gewoon uitwisselbaar.
Tijd voor wat ouderwetse concurrentie. Dat soort grappen kan je als bedrijf alleen uithalen als consumenten niet veel te kiezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er waren gisteren wat interessante geruchten. Zoals altijd, neem het met een korrel zout.
YouTube: Ryzen 8 Core Pricing Leaks & Die Size Revealed
De 3 bovenste 8c-modellen zouden respectievelijk een MSRP van 600, 470 en 390 euro gaan krijgen voor respectievelijk 3,6/4 GHz en 95W , 3,4/3,8 GHz en 95W en 3,3/3,7 GHz en 65W.
Het laatste model roept de vraag op waarom de TDP zoveel lager ligt (30W vs. 0,1 GHz lagere klokfrequentie voor base en boost). Minder overklokbaar?
Ik vraag me nu vooral af wanneer de 6c-modellen komen en of dat de snelste 6c-modellen een hogere klokfrequentie halen dan het 3de 8c-model. Ik denk dat iemand anders hier het goed aangaf dat dit afhang van de yields van GloFo, hoe meer gefaalde 8c-CPU's AMD heeft, hoe sneller de voorraad 6c-CPU's groeit en hoe sneller die op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 00:55:
De 3 bovenste 8c-modellen zouden respectievelijk een MSRP van 600, 470 en 390 euro gaan krijgen voor respectievelijk 3,6/4 GHz en 95W , 3,4/3,8 GHz en 95W en 3,3/3,7 GHz en 65W.
Het laatste model roept de vraag op waarom de TDP zoveel lager ligt (30W vs. 0,1 GHz lagere klokfrequentie voor base en boost). Minder overklokbaar?
Als je een water-pijp structuur hebt waar als je veel druk op het water zet op 1 bocht elke keer een lek krijgt en je kan die bocht niet verstevigen aan de buitenkant omdat er ruimte gebrek is, ernaast zit nl nog een andere leiding van de pijp struktuur.
Dan kan/moet je dus hem verstevigen door hem nauwer te maken, dan heb je dus meer druk nodig om aan de doorstroom snelheid te komen.

Stel nou dat alle andere delen van die struktuur al die hogere druk aankonden, dan zit je dus met een groot verschil in energie/druk voor een kleine jump in snelheid.

Het zou dus moeten zijn (als het klopt natuurlijk) dat de 3,7 ghz CPU de oudere stepping is die die lokale verbetering niet gehad heeft. (het kan bv dat een paar sporen maar 1 atoom dunner zijn geworden om een iets betere isolatie te hebben.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
nieuws: Gerucht vermeldt diverse prijzen high-end AMD Ryzen-cpu's 8)7 |:( ;( :F

Ook zo lekker logisch Tweakers.net, een iets snellere 8C/16T tegenover de i7 6900K zetten, maar de prestaties van 1 modelletje lager zijn vergelijkbaar met de veel tragere i7 7700K ;(
enchion schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 01:15:
[...]

Als je een water-pijp structuur hebt waar als je veel druk op het water zet op 1 bocht elke keer een lek krijgt en je kan die bocht niet verstevigen aan de buitenkant omdat er ruimte gebrek is, ernaast zit nl nog een andere leiding van de pijp struktuur.
Dan kan/moet je dus hem verstevigen door hem nauwer te maken, dan heb je dus meer druk nodig om aan de doorstroom snelheid te komen.

Stel nou dat alle andere delen van die struktuur al die hogere druk aankonden, dan zit je dus met een groot verschil in energie/druk voor een kleine jump in snelheid.

Het zou dus moeten zijn (als het klopt natuurlijk) dat de 3,7 ghz CPU de oudere stepping is die die lokale verbetering niet gehad heeft. (het kan bv dat een paar sporen maar 1 atoom dunner zijn geworden om een iets betere isolatie te hebben.)
Een paar spoortjes gaan echt geen 30W verschil maken op zo'n chip. I still call BS.

[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 09-02-2017 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EaS

EaS

Hier een aantal slides van AMD's Zen presentatie @ISSCC (bron)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PxZHTvf.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O66tSWP.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ozDTKqS.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HxbTGuz.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TML5w3r.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hIKSSBJ.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5nPXpIc.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ujwoko.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GQBhq5T.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mJeR1YZ.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/agYUhoS.jpg

Interessant!

Zeker net zo interessant is een selectie aan prijzen afkomstig van diverse distributeurs (zag de vermelding ook al voorbij komen onder het artikel op de frontpage). Videocardz heeft het hier samengevat:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-GBP-1000x387.png

Net even wat andere prijzen als in het artikel op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hier nog meer:
https://www.reddit.com/r/...g_from_trade_distributor/
https://www.reddit.com/r/...rder_prices_may_be_legit/
Edit: Oh, die staan al in de lijst hierboven :P

Zou ik er dan toch compleet naast zitten, samen met de meesten hier 8)7
Als dat echt waar is dan wil AMD echt een oorlog tegen Intel starten en snel marktaandeel winnen 8)7

En het ziet er wel echt uit nu. Dan hebben we ook direct duidelijk waar de X voor staat: Wihout Fan.

[ Voor 78% gewijzigd door GENETX op 09-02-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij WCCFTECH gaan ze er ook vanuit dat de prijzen legit zijn.

http://wccftech.com/amd-r...onfirmed-8-cores-low-320/

Dit is wel in lijn met wat AMD tijdens Polaris launch aangaf inzake hun GPU’s. Namelijk dat ze vooral marketshare willen winnen.
Denk dat dit ook hun doelstelling is voor de CPU’s.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:50:

Zou ik er dan toch compleet naast zitten, samen met de meesten hier 8)7
Er zit toch nog wel een redelijk verschil tussen de geruchten van vorige week en dit, dit klinkt heel wat meer logisch dan vorige week.
Als dat echt waar is dan wil AMD echt een oorlog tegen Intel starten en snel marktaandeel winnen 8)7
Idd prijzen zijn erg laag, extreem laag.
En het ziet er wel echt uit nu. Dan hebben we ook direct duidelijk waar de X voor staat: Wihout Fan.
Eerder de X voor een 95W model, de snelsten dus en de non X zijn zuinige 65W modellen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik was met name even het woordje "without VAT" vergeten :X

Dus, even omrekenen:
R7 1700 3.3GHz-3.7GHz op ~365 euro = i7 7700K
R7 1700X 3.4GHz-3.8GHz op ~440 euro = i7 6800K
R7 1800X 3.6Ghz-4.0GHz op ~563 euro = i7 6850K
Net zoals op de frontpage. De prijzen zijn dus vergelijkbaar, maar gezien de benchmarks van PC Canard zou de performance een groot verschil moeten zijn.

Op zich geen rare prijsstelling, die komt wel redelijk in de buurt wat ik had verwacht ergens begin januari. Het enige vreemde is de R7 1700 die op het niveau van een 7700K zit qua prijs. Ik had daar persoonlijk een 6C/12T variant verwacht. Wellicht dat die voorlopig nog niet komt en dat die octo-core lekker agressief mensen bij de i7 7700K moet weghalen.

Op de R7 1700 na lijkt het er ook op dat AMD voornamelijk 2 extra cores in de strijd werpt.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 09-02-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
De R7 1700 zou kwa prijs dan wel op het niveau van 7700k zitten, maar volgens eerdere berichtgevingen wel maar het niveau van de 7700. Dat maakt hem dus een stuk duurder... Je krijgt er wel 4 cores meer voor, maar single core performance heeft ook nog wat te zeggen. Hopelijk snel wat benchmarks om duidelijkheid te scheppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat zag ik eerder ook al, de i7 7700K is gewoon een single threaded performance monster met die 4.5GHz. Daar gaat AMD hoogstwaarschijnlijk voorlopig niet aan komen nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:22

ABD

GENETX schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:24:
Dat zag ik eerder ook al, de i7 7700K is gewoon een single threaded performance monster met die 4.5GHz. Daar gaat AMD hoogstwaarschijnlijk voorlopig niet aan komen nee.
Dat mis ik dus ook in de (geruchten) lijstjes: een 4c Ryzen met een monsterlijk hoge kloksnelheid. De 8c en 6c Ryzen processoren concurreren prachtig met de broadwell-E processors van intel, maar ik zie in de (geruchten)lijstjes geen echte concurrent voor de 7700K :'( De kloksnelheid is te laag; daar baal ik van, want ik wil de snelste(voor mijn doeleinden) }) Ik heb de aanschaf van mijn nieuwe pc met bijna 6 maanden uitgesteld voor Ryzen. Sinds 1997 geen intel meer gekocht voor mijn desktop en dat wil ik zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Komt denk ik ook omdat de quads later komen, maar ik denk dat AMD het proces nog niet onder de knie heeft om dat goed van de band te krijgen. Anderzijds, men heeft de 8C/16T al op luch top 5GHz laten klokken, dus dan doe je het zelf toch even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Vanuit marketing oogpunt willen webshops wel eens de turbofrequentie als standaard kloksnelheid neerzetten.

Ik gok dat 4 Ghz gewoon de turbofrequentie is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, dat lijkt nu ook wel duidelijk inderdaad. Al is het wel erg knap dat AMD dan toch een ~200Mhz hogere klok ineens 30W zuiniger krijgt dan een paar ES terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD

ABD

GENETX schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:42:
Komt denk ik ook omdat de quads later komen, maar ik denk dat AMD het proces nog niet onder de knie heeft om dat goed van de band te krijgen. Anderzijds, men heeft de 8C/16T al op luch top 5GHz laten klokken, dus dan doe je het zelf toch even ;)
Overklokken doen we sowieso; als die 8c op lucht minimaal naar 5GHz gaat, lullen we niet meer en zijn we de komende jaren onder de pannen. Dan wil ik daar best €600 op stukslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:01:
Ja, dat lijkt nu ook wel duidelijk inderdaad. Al is het wel erg knap dat AMD dan toch een ~200Mhz hogere klok ineens 30W zuiniger krijgt dan een paar ES terug.
Je vergeet even dat het gemeten verbruik inclusief verlies VRM was, daarnaast is niet bekend wat de belasting was en hoe precies de meter was. Kan dus zo maar een stukje verschil maken met de praktijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 01:15:
[...]

Mogelijk. Ik vind het derde model in ieder geval niet zo interessant als de veel lagere TDP representeert in welke mate die overklokt (shitty). Dan toch liever het tweede model of eventueel de best geselecteerde 6c als er voldoende goede 6c's zijn en die voldoende sterk geselecteerd worden. Hoewel de SCP gelukkig minder belangrijk wordt zou ik toch nog liever 6 kernen hebben met een hogere SCP (met overklokt) voor een lagere prijs dan 8 kernen met een lagere SCP voor een hogere prijs. Vier, dat zou ik nu niet meer doen, ik heb de indruk dat de komende jaren de quadcore als het ware de status van de dual core overneemt: het minimale wat vereist is maar niet echt meer toereikend in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ABD schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:38:
Dat mis ik dus ook in de (geruchten) lijstjes: een 4c Ryzen met een monsterlijk hoge kloksnelheid. De 8c en 6c Ryzen processoren concurreren prachtig met de broadwell-E processors van intel, maar ik zie in de (geruchten)lijstjes geen echte concurrent voor de 7700K :'( De kloksnelheid is te laag; daar baal ik van, want ik wil de snelste(voor mijn doeleinden) }) Ik heb de aanschaf van mijn nieuwe pc met bijna 6 maanden uitgesteld voor Ryzen. Sinds 1997 geen intel meer gekocht voor mijn desktop en dat wil ik zo houden.
Hoge clocks zullen relatief het lastigste te bereiken zijn, al krijgen ze wellicht wat lucht door vier cores per chip te cherrypicken. Als je er dan toch acht op je die hebt, heb je wat speelruimte met je yields :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg het een beetje zijdelings wat AMD doet en nu was mijn intentie een APU te kopen. Nu zie ik een Iris Pro 6200 bij Intel maar die is vrij prijzig. Nu zit ik wat te schipperen want met de kost van Ryzen biedt zich nog een kandidaat aan alleen is mij nog niet bekend welke. Wat staat er tegenover de €120,00 kostende I3 6100 of de €65,00 kostende Intel Pentium G4560 welke gelijk aan elkaar zijn?

Wat heeft AMD hier tegenover staan en voor welke prijs zou dat zijn. Het is leuk dat ik lees dat de duurdere AMD cpu's Intel kunnen beconcurreren, maar hoe zit het voor de kleinere beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:00:
Ik volg het een beetje zijdelings wat AMD doet en nu was mijn intentie een APU te kopen. Nu zie ik een Iris Pro 6200 bij Intel maar die is vrij prijzig. Nu zit ik wat te schipperen want met de kost van Ryzen biedt zich nog een kandidaat aan alleen is mij nog niet bekend welke. Wat staat er tegenover de €120,00 kostende I3 6100 of de €65,00 kostende Intel Pentium G4560 welke gelijk aan elkaar zijn?

Wat heeft AMD hier tegenover staan en voor welke prijs zou dat zijn. Het is leuk dat ik lees dat de duurdere AMD cpu's Intel kunnen beconcurreren, maar hoe zit het voor de kleinere beurs?
Later in het jaar komt Raven Ridge (codenaam), een APU die bestaat uit een Zen-CPU en Vega-graphics.
XWB schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:59:
[...]

Vanuit marketing oogpunt willen webshops wel eens de turbofrequentie als standaard kloksnelheid neerzetten.
Tja, je zal ook maar eens uitleggen hoe het zit en de klant iets laten opzoeken. :?
Het is inderdaad de boost, niet de base. Niet dat het veel uitmaakt voor de klant, tenzij je gekke dingen doet (piepklein kastje en een slechte koeler) haal je die boost wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weten we nog niet, dat komt allemaal later pas. Eerst moet een goede indruk gemaakt worden met het serieuze spul. Gezien het verleden kan je er wel vanuit gaan dat je op GPU-vlak best wat leuks kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat dat nog niet bekend is. Van de GPU wist ik dat dat nog even zou duren. Maar ik had graag wat in het lagere segment gezien. Leuk uiteraard dat de dure cpu's aan bod komen, en ergens is dat te begrijpen, maar het is een niche markt. De doorsnee consument kijkt er niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

ABD

Intel schijnt aan het eind van het jaar te komen met een Kaby Lake met AMD Radeon, aldus Kyle Bennet, hoofdredacteur van HardOCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ABD schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:20:
[...]

Intel schijnt aan het eind van het jaar te komen met een Kaby Lake met AMD Radeon, aldus Kyle Bennet, hoofdredacteur van HardOCP.
Ik zou er niet op hopen. De geruchten(!) gaan dat het om een patentendeal zou gaan, wat niet bij lange na niet hetzelfde is als een licentie op een chiparchitectuur. Ook zou het met name dienen als vervanger voor de aflopende deal met nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu nog een 8350 wat ik soms op 5.2/5.3 op een all in one waterkoeler draai ( jep hitt the silicon lottery alleen in de zomer wil die niet hoger dan 5.2 want dan is het te warm en als ik koude lucht van buiten aanzuig met wat oude beweegbare buizen+fans in de winter is een heel stuk hoger gelukt alleen die voltages >:) ) voor videobewerkingen en andere stuff.

Het jeukt al lang en als die prijzen waar zijn met de hoogst waarschijnlijke performance wat het zou +/- moeten hebben krijgt amd weer wat geld van me :P

Maar ja 700/750 is wel een beetje de max wat ik wil uitgeven aan de cpu anders gaat de cpu alleen al meer kosten dan me auto ( jep auto is voor A naar B rijden don't care ) maar een computer is eerste levensbehoefte voor me. :+

Zal dus beslissing moeten maken waarbij ik dus in totaal 2000-3000 euro dus 2-3 x de prijs van me auto ga neerleggen voor de pc of nog 1-2 jaartjes met de 8350 doe, to buy or not to buy thats the qeustion.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat ik me ook afvraag is hoeveel marge ze nog hebben met deze architectuur. Want daar doen ze natuurlijk heel positief over... En ze beloven snel een tweede generatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
Meer informatie over de Zen architectuur:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Zen-architecture.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-Slide-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-Slide-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-Slide-3.jpg

https://videocardz.com/65...pu-core-revealed-at-isscc

Jammer dat AMD nog niet dieper in gaat over de werking van de Neurel Net Prediction.

[ Voor 17% gewijzigd door polli_ op 09-02-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ABD schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:20:
[...]

Eind van het jaar. Ik heb binnen nu en een maand of 3-4 een nieuwe pc nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

ABD

dcm360 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Ik zou er niet op hopen. De geruchten(!) gaan dat het om een patentendeal zou gaan, wat niet bij lange na niet hetzelfde is als een licentie op een chiparchitectuur. Ook zou het met name dienen als vervanger voor de aflopende deal met nvidia.
Volgens mij is dit een ander, veel ouder, verhaal. Bij deze deal gaat het om een modulaire chip. intel stuurt de cpu-die naar AMD, dat vervolgens de gpu module erop plaatst. Zo gaan er geen industriele geheimen van de één naar de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ABD schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:16:
[...]

Volgens mij is dit een ander, veel ouder, verhaal. Bij deze deal gaat het om een modulaire chip. intel stuurt de cpu-die naar AMD, dat vervolgens de gpu module erop plaatst. Zo gaan er geen industriele geheimen van de één naar de ander.
In dat geval ben ik wel benieuwd naar een link. Google lijkt me niet heel erg te willen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diverse foutjes op websites van webshops waarop de prijzen al te zien waren, ongeveer in lijn met wat er eerder werd vermeld maar weer eens lagere prijzen in USD dan in euro, een verschil wat je zou verwachten.
YouTube: Intel Discusses 8th Gen CPU Performance | Ryzen Pricing - Fast As Sk...
dcm360 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Puur praktisch gezien zou ik het het meest logisch vinden als AMD de dies voor de GPU levert aan Intel. De kennis blijft binnenshuis en Intel haar problemen zijn opgelost (betere graphics en geen afpersgeld aan Nvidia). AMD verkoopt meer, Intel krijgt meer waar voor minder geld. Win/win. Ik zou niet echt van een deal met Nvidia spreken. Het is het driedelig maatpak equivalent van een groep zware jongens die in Amsterdam winkeliers ertoe aanzetten om 'beschermings'geld te betalen. Een vorm van patenttrolling. Voor universele principes voor een grafische kaart die onvermijdbaar zijn en waar iedere ontwerper automatisch op uitkomt bij de ontwikkeling (eilandjes van processing units en zo) een bedrag laten betalen in ruil voor het niet naar de rechter stappen.

Het artikeltje waar Mask naar verwijst spreekt ook over dies die door AMD worden geleverd aan Intel.
Bennett further adds that the Radeon-enhanced Intel processor could be a multi-chip module (MCM) with the Radeon GPU die being separate from the CPU die, it won't be an on-die component such as Intel's own HD Graphics solution. This could also mean that AMD will supply nearly-finished dies to Intel, likely manufactured at its own trusted fabs (Global Foundries or TSMC), and not hand over sensitive designs over to Intel's fabs.
Je vraagt je toch af waarom AMD dit niet al veel eerder voorstelde aan Intel zo gauw het lucht kreeg van wat Nvidia deed. :)
Ik suggereer niet data AMD met het initiatief kwam, het kan best dat Intel AMD hiervoor benaderde. Hopelijk komen we er nog eens achter hoe het precies zit.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polli_ schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:11:
Meer informatie over de Zen architectuur:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

https://videocardz.com/65...pu-core-revealed-at-isscc

Jammer dat AMD nog niet dieper in gaat over de werking van de Neurel Net Prediction.
Good find! :) Voor de zekerheid, bij de link/bron staan nog veel meer plaatjes en info voor de liefhebber.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
:P Oh, mea culpa, overheen gelezen... :P

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• futuwes
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/

Full specs! Als dit lijkt te kloppen weet ik alvast welke processor ik ga bestellen!
Hopelijk kunnen we volgende week ofzo al gaan pre orderen zodat we op 28 februari de vriendelijke meneer van de pakjesdienst aan de deur krijgen!

Achja een beetje wishful thinking kan geen kwaad zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
futuwes schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:56:

Full specs! Als dit lijkt te kloppen weet ik alvast welke processor ik ga bestellen!
Hopelijk kunnen we volgende week ofzo al gaan pre orderen zodat we op 28 februari de vriendelijke meneer van de pakjesdienst aan de deur krijgen!

Geen ECC_RAM-ondersteuning dan schijnbaar, wel wat verrassend voor mij moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

futuwes schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:56:

Ik deel je enthousiasme, maar alles valt of staat natuurlijk met dit stukje:
AMD has already demonstrated that core for core and clock fore clock Ryzen is at least on par with Intel’s Broadwell-E and can in fact be even faster
We zullen zien. Nog 2,5 week tot de benchmarks/reviews er zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Edmin op 10-02-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35

The Chosen One

Zie signature!

Ik neem aan dat bij Ryzen dat als je standaard OC'ed de boost ook uitgeschakeld wordt nog?

Desalniettemin is "• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling." een leuke en veilige optie om te hebben voor veel mensen die meer willen zonder veel risico.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 17:53

Trygve

Redacteur
Is die optie niet voorbehouden aan de X-modellen? Dacht zoiets te hebben gelezen, de X voor XFR (Extended Frequency Range). Zou verklaren waarom die een stuk duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
Er zijn inmiddels review examplaren in omloop:

http://imgur.com/XaJ4rQr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 20:17
Volgens een persoon op het anandtech forum ligt de vcore van Ryzen rond de 0.9v(?). Vervolgens geeft diezelfde persoon nog een kleine schatting van het verbruik waarmee hij uitkomt op een 95W TDP voor een 8C AMD cpu. Dit is natuurlijk een schatting maar toch even leuk om door te nemen:

https://forums.anandtech....39/page-196#post-38731665

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
Alle dagen krijgen we steeds een beetje meer info (correct of niet even buitenstaande), dus ik verwacht in de loop van volgende week toch al meer samples en bijhorende benchmarks gaan te zien. Wachten is niet leuk, maar de laatste 2 weken gaat het toch steeds leuker worden denk/hoop ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt mooie tijden voor hardware liefhebbers, Zen, Vega. Ziet er goed uit! Hopelijk gaan de reviews de verwachtingen bevestigen, zitten er geen materiele bugs in de Zen setup en is er goede availability. <3

Als het aan Intel had gelegen hadden we nog jaren met 4c hypertreading gezeten. Mehhh... -O-

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Dan krijgen we binnenkort veel 'Ryga' pctjes.
i5 2500k en 970 nu nog met wens voor nieuw monitor. Dus ik kijk uit naar de 1e 100% betrouwbare cijfertjes.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:23:
Ik neem aan dat bij Ryzen dat als je standaard OC'ed de boost ook uitgeschakeld wordt nog?

Desalniettemin is "• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling." een leuke en veilige optie om te hebben voor veel mensen die meer willen zonder veel risico.
Denk niet dat die turbo oneindig is ofzo.. Temperatuur zal een rol spelen maar er zal een limiet op zitten n.a.v TDP waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:18:
[...]

Denk niet dat die turbo oneindig is ofzo.. Temperatuur zal een rol spelen maar er zal een limiet op zitten n.a.v TDP waarschijnlijk.
Uiteraard maar bij mijn 2500k kan ik als ik overclock niet de boost ook nog gebruiken. De vraag was meer of AMD of de nieuwe serie dat wel toevallig kan door nieuwe technologieën etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
The Chosen One schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:15:
i5 2500k en 970 nu nog met wens voor nieuw monitor. Dus ik kijk uit naar de 1e 100% betrouwbare cijfertjes.
Of "VeRy" "ZenGa" natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een interessant itempje over Intel.
YouTube: It's been a bad week at Intel.
The Chosen One schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:15:
Die van mij wordt er een van. De vraag is alleen wanneer precies m.b.t. het Ry-deel. Ik denk dat de meest cherrypicked 6k het meest interessant gaat zijn qua performance/prijs maar ik vrees dat die nog niet in maart te koop gaat zijn.
Help!!!! schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:03:
Als het aan Intel had gelegen hadden we nog jaren met 4c hypertreading gezeten. Mehhh... -O-
Ja, voor een premie van 100 euro. :)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:26:
Die van mij wordt er een van. De vraag is alleen wanneer precies m.b.t. het Ry-deel. Ik denk dat de meest cherrypicked 6k het meest interessant gaat zijn qua performance/prijs maar ik vrees dat die nog niet in maart te koop gaat zijn.
Met mijn 3 core Phenom2 heb ik mbt powermanagement ondervonden dat in windows de meeste settings ingesteld zijn op CPU`s met een macht van 2 aan cores. (2, 4, 8 en niet 3 of 6)

Bijvoorbeeld windows schakelt bv 1 core uit als de cpu belasting onder de 66% heeft, wat klopt als je een 4core hebt maar funest is (met enige kans op bv microstutter) als je een 3 core cpu hebt. (core flippert de hele tijd aan en uit)
Maar dit soort scheve instellingen zijn er ook bij de andere verborgen powermanagement features.

Het zijn instellingen die alleen via het registry zijn te hacken, met aanpassingen in het registry kan je alle powermanagement features zichtbaar maken in je powermanagement controlepanel, maar dat is standaard dus niet zo.

Dit was/is met Windows 7, however in Windows 10 kon ik wel de powermanagement service volledig stoppen (wat in Win7 dus niet kon) waardoor ik er niet echt meer naar gekeken heb.

Maw een 8core lijkt mij ook daarom de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Er is een Ryzen cpu resultaat opgedoken in de passmark database:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5PrzJdv.jpg

Ellenlange discussies gaande daar en ook hier.

Samengevat:
  • gebruikte chipset is A320 (MSI A320M PRO-VD)
  • daarmee kan niet overgeklokt worden
  • dus 3,4 GHz resultaten tot hooguit turbo (3,8GHz) resultaten
  • passmark herkent turbo-snelheden, maar geeft bij Ryzen niets weer
  • resultaten dus aannemelijk @3,4 Ghz
  • zeer slechte memory write en latency nummers
  • waarschijnlijk BIOS nog niet geoptimaliseerd
  • resultaten kunnen dus zeker nog hoger uitvallen
  • resultaten @3,4 Ghz = Skylake Broadwell niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuw lekje, de 7700 (65 W) zou 1 V spanning hebben voor 3,6 GHz en de X in de naam zou aaangeven dat XFR beter wordt ondersteund (mijn speculatie: omdat de CPU zelf meer ruimte hiervoor geeft dankzij een nieuwer productieproces (stap 4 in plaats van stap 3 bijvoorbeeld) of binning). Helaas vermelden ze niet de stroom (I).
YouTube: Ryzen 7 1700 Specs Leak Thanks to Retailer | Voltage & Overclock...
Als het zo nog even doorgaat dan heeft AMD tijdens de lancering weinig nieuws meer te melden. :)
Het zou niet gek zijn als het vermogen relatief laag ligt aangezien AMD delen van de CPU die op dat moment niet gebruikt worden uitschakelt en dit agressiever lijkt te doen dan dat Intel het tot nu toe doet. Dat garandeert natuurlijk niet een goede overklok maar in ieder geval heb je meer ruimte om de overklok die erin zit er ook daadwerkelijk uit te halen als het vermogen inderdaad zo laag ligt.

Even iets anders, verwachten jullie dat het via software mogelijk gaat zijn dat je per programma kan aangeven of dat de CPU wel of niet mag 'overklokken' en met welke 'agressiviteit'? De CPU staat het toe om met software (onder het besturingssysteem) de frequentie te regelen, zulke softwaresupport gaat dus mogelijk zijn met Ryzen als AMD dat uitwerkt. Een zuinige CPU voor het gewone werk en overklokken voor speciaal die toepassingen waarbij het je echt wat oplevert.
enchion schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:04:
[...]

Met mijn 3 core Phenom2 heb ik mbt powermanagement ondervonden dat in windows de meeste settings ingesteld zijn op CPU`s met een macht van 2 aan cores. (2, 4, 8 en niet 3 of 6)
Alleen is voor games momenteel vaak 6 kernen het maximum wat wordt ondersteund.
Microsoft verzuimde om meer dan 6 kernen te ondersteunen in DX12 tot nu toe (tenzij het zeer kort geleden gewijzigd zou zijn), ik weet niet hoe het met Vulkan zit. Daarnaast kunnen developers ook buiten de API extra kernen aan het werk zetten maar dat gebeurt weinig. Zijn er benchmarks van GTA V en Cities: Skylines (erg CPU-limited) met 8 kernen bekend waarbij ze de belasting per kern laten zien? Natuurlijk zou ik het liefst de volle 8 kernen hebben maar dan kom je uit op minstens de tweede tier, die derde tier is het voor mij net niet (lager vermogen, blijkbaar minder support voor XFR). Hoewel de SCP minder belangrijk gaat worden voor games is het helaas nu nog wel vaak een struikelblok. Nu is het onbekend hoe hoog de klokfrequentie kan worden maar stel dat die bijvoorbeeld zou blijven steken op 4,2-4,3 GHz met een goede aircooler, dit vs. 4,9-5 GHz bij de 7600k/7700k, dat valt dan toch een beetje tegen als je de hoofdprijs betaalt en veel games niet nuttig die extra kernen kunnen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik speel wel eens Skylines, mijn 6C/12T i7 5820K (@ 4GHz) heeft de belasting dan netjes verdeeld over alle threads. Wel gaan ze niet tot de volle 100%, de belasting hangt meer rond de 50-60% per thread dan. Dit is in Windows 10. Wellicht dat HyperThreading nog wat zaken remt?

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 11-02-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:17:
Ik speel wel eens Skylines, mijn 6C/12T i7 5820K (@ 4GHz) heeft de belasting dan netjes verdeeld over alle threads. Wel gaan ze niet tot de volle 100%, de belasting hangt meer rond de 50-60% per thread dan. Dit is in Windows 10. Wellicht dat HyperThreading nog wat zaken remt?
Ik herinner me dat GTA V ook relatief netjes de belasting verdeelt bij 6 kernen, ik weet niet of dat het ook met 8 kernen en 16 threads de belasting nog wat meer kan verdelen en in het bijzonder de 'hoofdkern' kan ontlasten. Helaas is het bij DX11 zo dat 1 kern de belasting moet verdelen over de andere kernen, deze kern krijgt meestal een aanzienlijk grotere load.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is je videokaart belast? Dat wil bij Skylines soms ook nog wel eens meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:12:
Alleen is voor games momenteel vaak 6 kernen het maximum wat wordt ondersteund.
Microsoft verzuimde om meer dan 6 kernen te ondersteunen in DX12 tot nu toe (tenzij het zeer kort geleden gewijzigd zou zijn), ik weet niet hoe het met Vulkan zit. Daarnaast kunnen developers ook buiten de API extra kernen aan het werk zetten maar dat gebeurt weinig. Zijn er benchmarks van GTA V en Cities: Skylines (erg CPU-limited) met 8 kernen bekend waarbij ze de belasting per kern laten zien? Natuurlijk zou ik het liefst de volle 8 kernen hebben maar dan kom je uit op minstens de tweede tier, die derde tier is het voor mij net niet (lager vermogen, blijkbaar minder support voor XFR). Hoewel de SCP minder belangrijk gaat worden voor games is het helaas nu nog wel vaak een struikelblok. Nu is het onbekend hoe hoog de klokfrequentie kan worden maar stel dat die bijvoorbeeld zou blijven steken op 4,2-4,3 GHz met een goede aircooler, dit vs. 4,9-5 GHz bij de 7600k/7700k, dat valt dan toch een beetje tegen als je de hoofdprijs betaalt en veel games niet nuttig die extra kernen kunnen gebruiken.
De essentie van mijn post was dat 6 cores belast op een 8coreCPU wel eens beter/sneller/vloeiender zou kunnen zijn dan 6 cores belast op een 6coreCPU vanwege scheve powermanagement settings.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Microsoft-headquarters uit de slaapstand is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is waarschijnlijk gewoon zes threads vol belast en zes welke niks doen. Een CPU kan zo snel schakelen dat het alleen maar zo lijkt dat alle 12 threads gelijk worden belast in het veel tragere taakbeheer.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat zou inderdaad ook goed kunnen. GPU load ken ik overigens helaas niet, maar heb geen rare mods iig en een GTX 970 @ QHD zou wel goed moeten zitten. Laten we maar snel weer ontopic gaan, dit is niet het skylines topic ;)

@Hieronder, daar heb je een goed punt. Misschien moet ik er toch eens naar kijken :+

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 11-02-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:42:
Dat zou inderdaad ook goed kunnen. GPU load ken ik overigens helaas niet, maar heb geen rare mods iig en een GTX 970 @ QHD zou wel goed moeten zitten.
Skylines is niet helemaal een gebruikelijke applicatie op dat vlak, dus dat is nogal een riskante aanname :) Zeker een stad van de grootte die zoveel cores dusdanig belast kan nogal wat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:39:
[...]

De essentie van mijn post was dat 6 cores belast op een 8coreCPU wel eens beter/sneller/vloeiender zou kunnen zijn dan 6 cores belast op een 6coreCPU vanwege scheve powermanagement settings.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Microsoft-headquarters uit de slaapstand is gekomen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit maar ik vrees dat het bij MS eerder bergafwaarts zal gaan. Al te lang een monopolist waarbij het geld toch wel binnenstroomt ongeacht wat ze doen. Een beetje gechargeerd maar het punt is duidelijk.
Ik heb te weinig kennis over powermanagement onder Windows bij desktops, daar zou ik me nog eens een beetje in moeten verdiepen. De gedachte kwam niet bij mij op dat MS kernen op een lagere stand zou kunnen laten werken op het moment dat een programma ze volop aan het werk zet als je 6 kernen hebt aangezien 6 kernen toch best veel gebruikt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:45:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit maar ik vrees dat het bij MS eerder bergafwaarts zal gaan. Al te lang een monopolist waarbij het geld toch wel binnenstroomt ongeacht wat ze doen. Een beetje gechargeerd maar het punt is duidelijk.
Niet echt hoor, of zelfs echt niet. Microsoft ziet de inkomsten uit traditionele bronnen al tijden teruglopen, dus men is hard bezig om zichzelf om te bouwen. De stevige inzet op Azure is daar het resultaat van.

Of dat een positief effect heeft op DX-versies valt te betwijfelen, maar dat men achterover kan leunen en dat het geld wel binnenstroomt is te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:45:
[...]

Skylines is niet helemaal een gebruikelijke applicatie op dat vlak, dus dat is nogal een riskante aanname :) Zeker een stad van de grootte die zoveel cores dusdanig belast kan nogal wat vragen.
De engine van deze game ondersteund in principe slechts dualcores en geen multicore.
Daarom schaalt het niet lekker over meerdere cores. GTA zelfde verhaal wegens DX11.

Ashes of the singulatity en bijvoorbeeld warhammer zijn uitzonderingen hierop en draaien veel beter op multicores.
YouTube: Pentium G4560: The Ultimate Gaming Benchmark Guide
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.