Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:32
badluckboy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 04:09:
RyZen met 3.6 ghz base en 4.0 ghz boost genereert meer dan de beoogde 95 TDP. Het is nog wel een engineering sample.

bron: @Dresdenboy
Ergens logisch ook. Het 3.15 - 3.4 model zat al op 93W als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:26:
[...]
Ergens logisch ook. Het 3.15 - 3.4 model zat al op 93W als ik me niet vergis.
Ja CanardPC kwam op 93W, maar dit was inclusief verlies VRM. Al is het dan weer niet duidelijk wat de belasting was. Was het de zwaarst mogelijke belasting en was het 93W piek of 93W gemiddeld tijdens die belasting.

Maar was idd te verwachten, maar lijkt mij trouwens niet een heel groot probleem. Denk dat weinig mensen moeite zullen hebben met een 3,4GHz octocore met een één core turbo van 4GHz en bijvoorbeeld vier core turbo van 3,7GHz.

Kijkend naar de CanardPC resultaten kom je dan al rond de i7 6900K qua prestaties.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 11-01-2017 09:52 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Op GDC 2017 (1 tot 3 maart) is er een talk genaamd Optimizing for AMD Ryzen CPU. In de beschrijving staat:
Join AMD Game Engineering team members for an introduction to the recently-launched AMD Ryzen CPU followed by advanced optimization topics.
Ik denk dat we daarmee bevestigd hebben dat Ryzen officieel in februari gelanceerd zal worden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Balance schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:18:
Op GDC 2017 (1 tot 3 maart) is er een talk genaamd Optimizing for AMD Ryzen CPU. In de beschrijving staat:

[...]

Ik denk dat we daarmee bevestigd hebben dat Ryzen officieel in februari gelanceerd zal worden :).
The GDC event runs from February 27th to March 3rd, and currently the AMD talk is not on the exact schedule yet, so it could appear any day during the event (so be wary if anyone says Feb 27th). At this time AMD has not disclosed an exact date either, but it would be an interesting time to announce the new set of Ryzen CPUs right in the middle of both GDC and Mobile World Congress which is also during that week. It would mean that Ryzen news may end up being buried under other GDC and smartphone announcements.
http://www.anandtech.com/...rch-3rd-meeting-q1-target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe zit dat eigenlijk met de ondersteuning voor Windows 7 en 8.1 met Ryzen? Of moet iedereen die wil upgraden verplicht aan 10 net als bij Kaby Lake?
http://www.theregister.co..._intel_kaby_lake_amd_zen/

[ Voor 26% gewijzigd door regmaster op 11-01-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

regmaster schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:47:
Hoe zit dat eigenlijk met de ondersteuning voor Windows 7 en 8.1 met Ryzen? Of moet iedereen die wil upgraden verplicht aan 10 net als bij Kaby Lake?
http://www.theregister.co..._intel_kaby_lake_amd_zen/
Jep. Win10 only. Voor die operating systems stopt het met Skylake en Excavator.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:30:
[...]

Jep. Win10 only. Voor die operating systems stopt het met Skylake en Excavator.
De ondersteuning,

maar oude functies die voor windows 10 gelden kan je gewoon blijven gebruiken. Het is de nieuwe featureset die mogelijk niet ondersteund wordt ermee.

Maar ik vindt het bullshit, en opnieuw een poging om voor microsoft gebruikers naar 10 te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:47:
[...]

De ondersteuning,

maar oude functies die voor windows 10 gelden kan je gewoon blijven gebruiken. Het is de nieuwe featureset die mogelijk niet ondersteund wordt ermee.

Maar ik vindt het bullshit, en opnieuw een poging om voor microsoft gebruikers naar 10 te pushen.
Adoptie van Windows 10 gaat volgens mij al snel zat, die extra push is niet nodig imho. Ik wacht nog even tot Ryzen uitkomt voor ik de overstap maak, gaat mijn oude Intel als Nas dienen.
Werklaptop heeft al Win10, gelukkig niet het gedrocht dat Win8 heet :>. Het bevalt prima en zie niet waarom ik op Win7 zou willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: Windows 10-update zorgt voor problemen in games bij gebruik meerdere ...

Om die redenen alleen al, dat je geen keuze kunt maken in WELKE updates je installeren kunt en welke niet, blijf ik ver weg van Win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:14:
nieuws: Windows 10-update zorgt voor problemen in games bij gebruik meerdere ...

Om die redenen alleen al, dat je geen keuze kunt maken in WELKE updates je installeren kunt en welke niet, blijf ik ver weg van Win10.
Keuze heb je misschien niet, maar je kan altijd nog "Defer updates" aanzetten waardoor je de updates iets later krijgt en dingen als dit voorkomt.

Ookal heb ik dat niet aan, heb ik nog nooit last gehad van slechte/buggy updates. Zelfs met de "beta" updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:14:

Het is bij Windows kiezen of delen, bij Windows 7 krijg ik die domme popup om mijn desktop composition (change color scheme) uit te zetten bij sommige spellen. Om gek van te worden, en nee dit kan je niet uitschakelen en het is niet dat er te weinig system resources zijn.
Bij Windows 10 kan je de updates vast helemaal stoppen, eventueel door een host file edit of dingen blocken in de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
als AMD nu nog aan het tweaken werken is met engineering samples dan zal een echte hard launch in februari niet van toepassing zijn denk ik. Ik denk dat ze pas vanaf eind maart verkrijgbaar zullen zijn in de diverse winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:05:
Bij Windows 10 kan je de updates vast helemaal stoppen, eventueel door een host file edit of dingen blocken in de router.
Windows zonder updates draaien klinkt als de perfecte manier om binnen de kortste keren een computer vol malware te hebben. Als iets in een update gepatcht wordt, weet je zeker dat het lek in het wild veelvuldig misbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:57:
[...]

Windows zonder updates draaien klinkt als de perfecte manier om binnen de kortste keren een computer vol malware te hebben. Als iets in een update gepatcht wordt, weet je zeker dat het lek in het wild veelvuldig misbruikt wordt.
Dat is wel heel erg overdreven hoor. Dan zou je zo'n pc zonder virus of malware scanner rechtstreeks aan het internet moeten hangen en ook alle browser beschermingen uit moeten zetten. Malware heeft nog steeds een actie van de gebruiker nodig om actief te kunnen worden. Maar inderdaad, iemand die absoluut geen idee heeft waar het over gaat zou zich inderdaad zelf snel kunnen besmetten. Voor die groep is Windows 10 uitgevonden zullen we maar zeggen.
Ik vind het bijzonder dat MS met zowel Intel als AMD afspraken kan maken dat deze geen oudere windows versies meer mogen ondersteunen. Iets zegt met dat dit wel heel erg neigt naar monopolistisch machtsmisbruik van MS. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt eer iemand in de EC zich daar druk over gaat maken. Ik zal eens kijken wie ik een mail kan sturen om mijn zorgen te uiten als consument/slachtoffer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Toch is mijn Win7 nog steeds vrij met updates tot en met SP1. Ik doe maandelijks een online virus/malware scan en wekelijks een spyware scan.
Het is vooral bangmakerij indien je weet wat je doet. Ben je oma Trien die op facebook alle linkjes aanklikt... tjah dat is een ander verhaal, dan heb je helemaal gelijk. Laatste keer dat ik een virus heb gehad is met Windows 98 en dat was mijn eigen domme schuld toen ik nog een n00b tweakert was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:41:
[...]

Toch is mijn Win7 nog steeds vrij met updates tot en met SP1. Ik doe maandelijks een online virus/malware scan en wekelijks een spyware scan.
Het is vooral bangmakerij indien je weet wat je doet. Ben je oma Trien die op facebook alle linkjes aanklikt... tjah dat is een ander verhaal, dan heb je helemaal gelijk. Laatste keer dat ik een virus heb gehad is met Windows 98 en dat was mijn eigen domme schuld toen ik nog een n00b tweakert was.
En die virus/mallware die je nog niet gevonden of je virusscanner gedetecteerd heb (nooit zal hebben) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NINjak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:56:
[...]

En die virus/mallware die je nog niet gevonden of je virusscanner gedetecteerd heb (nooit zal hebben) :+
Dat is hetzelfde met een volledig up to date Windows, er zijn genoeg 1-day exploits te vinden en ik denk dat mijn computer vaker door een update "kapot" is gegaan dan door malware. Dus jezelf wijsmaken dat je veilig zit met de laatste updates heeft geen zin :+. Als mensen echt op je computer willen komen dan zal het ze uiteindelijk lukken.

Zwaktste schakel is in 99 van de 100 gevallen toch de mens.

Maar volgens mij is er bij beveiliging een topic met genoeg pagina's dat dit onderwerp bespreekt met voor en tegenstanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

badluckboy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:24:
als AMD nu nog aan het tweaken werken is met engineering samples dan zal een echte hard launch in februari niet van toepassing zijn denk ik. Ik denk dat ze pas vanaf eind maart verkrijgbaar zullen zijn in de diverse winkels.
CanardPC heeft weet van een engineering sample, dat wil niet zeggen dat ze bij AMD nog steeds in dat stadium zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Daarnaast werkt de chip in principe al en is het te laat om nog fouten in de hardware zelf op te lossen. De chips die we binnenkort kunnen kopen rollen hoogstwaarschijnlijk op dit moment uit de fabs. Dingen die ze nog vinden worden gewoon naderhand met software updates doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
[...]

Als jij een goede security suite hebt elimineer je het grootste deel van dat soort aanvallen (zeker wanneer het scripts worden). Zonder security suite je OS draaien is uberhaupt geen goed idee. Daarmee wordt updaten eigenlijk wat trivialer dan het hier wordt afgeschilderd. Immers het wordt pas echt belangrijk zonder security suite en als je die niet hebt, tja...

Maar goed ik kwam even om deze te delen: https://nl.hardware.info/...wordt-voor-gdc-gelanceerd . Zie dat hierboven al de anandtech versie staat :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2017 14:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:55:
[...]

CanardPC heeft weet van een engineering sample, dat wil niet zeggen dat ze bij AMD nog steeds in dat stadium zitten.
Die engineering sample welke ze getest (zouden) hebben is een oude versie. Bij de Horizon demo was er al een nieuwere en op de CES was er al een F4 versie welke op 3,6/3,9Ghz draaide.

De tests die ze gedaan hebben zeggen wel wat (de hogere Mhz zou je nog kunnen doortrekken) maar zeker niet alles. De engineering samples die er nu zijn en de versies die nu (al?) of straks uit de fabriek komen lopen kunnen op bepaalde punten nog verbeterd zijn tov. van de versie de ganardPC heeft getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JOvTwNePwpVuEEirCZ7Ypga2/full.png

Ryzen samples met 4 core's zonder SMT, dus 4 core's en 4 threads, waarmee het dus zo lijkt te zijn dat AMD net als Intel HT, of in het geval van AMD SMT kan uitschakelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
-The_Mask- schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:41:
[afbeelding]

Ryzen samples met 4 core's zonder SMT, dus 4 core's en 4 threads, waarmee het dus zo lijkt te zijn dat AMD net als Intel HT, of in het geval van AMD SMT kan uitschakelen.
Op http://wccftech.com/amd-launching-ryzen-gdc-2017/ oa.:
AMD has reportedly begun sampling 4 core, 4 thread Ryzen CPUs . These new quad cores have multi-threading disabled and will be the company’s entry-level Ryzen processors set to take on Intel’s i5 and i3 chips on the desktop.

Affordable, Fully Unlocked 45W Ryzen Quad Cores For The Masses
Despite being the company’s entry level Ryzen offerings these quad core Ryzens, just like all Ryzen CPUs, will have unlocked multipliers and will feature full overclocking support on X370 and B350 chipset AM4 motherboards. This will perhaps make them the most potent gaming chips in their class, especially considering Intel’s entire i5 and i3 lineups are locked. Save for one SKU each, which the company sells at a premium over their locked counterparts.
Het is dus voor de "entry level" bedoeld... als je er niet voor betaald weet je bewust (hoop ik) wat je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NINjak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:45:
[...]

Affordable, Fully Unlocked 45W Ryzen Quad Cores For The Masses
AMD's eigen slides spreken dat tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5F1t0IvCgzba2MyB8AdxQdN/full.png

Dus of wccftech heeft nieuwe slides, of ze verzinnen zoals zo vaak de helft erbij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Die 45W klopt ook niet. HWI vermeld 65W in hun bericht en linkt naar Canard.

https://twitter.com/CPCHardware/status/819435019588567040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sledgers
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08-2024
NINjak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:45:
[...]

[...]

Het is dus voor de "entry level" bedoeld... als je er niet voor betaald weet je bewust (hoop ik) wat je mist.
edit: Nvm niet goed gelezen

[ Voor 14% gewijzigd door Sledgers op 12-01-2017 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:41:
Hoe weet je dat je geen infectie hebt als je met een OS werkt met allerlei gaten erin? Je computer kan vrolijk in een botnet de meest smerige rotzooi serveren en jij weet van niets. Een scanner is maar zo goed als je OS.

Of scan je zonder dat Windows actief is?
regmaster schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 07:00:
Malware heeft nog steeds een actie van de gebruiker nodig om actief te kunnen worden.
Dat is hooguit waar als je het aanzetten van het apparaat bedoelt. Er is genoeg malware bekend die zonder handelen van de gebruiker voet aan de grond kan krijgen of die van mechanismes gebruik maakt die de gebruiker nooit ziet. Stagefright is een bekend voorbeeld.
sdk1985 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:25:
Als jij een goede security suite hebt elimineer je het grootste deel van dat soort aanvallen (zeker wanneer het scripts worden). Zonder security suite je OS draaien is uberhaupt geen goed idee. Daarmee wordt updaten eigenlijk wat trivialer dan het hier wordt afgeschilderd. Immers het wordt pas echt belangrijk zonder security suite en als je die niet hebt, tja...
Het is juist omgekeerd: zonder patches kan je de allerbeste antivirus-oplossing ter wereld hebben, maar je computer blijft kwetsbaar. Er worden namelijk lekken gepatcht waarbij je de gebruikelijke routes kunt omzeilen. Beveiliging op een ongepatcht systeem is echt mosterd na de maaltijd.

Het clean base-principe geldt niet voor niets als best practice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
-The_Mask- schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:17:
[...]

AMD's eigen slides spreken dat tegen.

[afbeelding]

Dus of wccftech heeft nieuwe slides, of ze verzinnen zoals zo vaak de helft erbij.
Tja, we merken wel wat er allemaal waar is en uiteindelijk dus was. Ik ga toch voor de snellere CPU als ie "te betalen is" en mijn max. (wat ik voor een CPU wil betalen) niet overstijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Maar even kijken op wat voor soort prijzen de moederborden uit komen ook. De 350/midrange versie lijkt mij goed genoeg voor mijn gebruik. Dual Graphics gebruik ik niet, nooit gedaan ook. Ik verwacht en hoop daarom ook op keuze in de range €50-100. Zeker omdat de CPU steeds meer van de zaken aan boord heeft die normaliter de chipset deed.

Als het platform AM4 qua moederborden een beetje betaalbaar is, kijken we naar de CPU, en daar lijkt ook een behoorlijke keuze in te zitten straks (4C, 6C, 8C, APU)

Mijns inziens is een betaalbaar en goed platform in de zin van moederborden ook een extra indicator voor de mate van acceptatie en verkoop straks.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Luiaard schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:14:
Maar even kijken op wat voor soort prijzen de moederborden uit komen ook. De 350/midrange versie lijkt mij goed genoeg voor mijn gebruik. Dual Graphics gebruik ik niet, nooit gedaan ook. Ik verwacht en hoop daarom ook op keuze in de range €50-100. Zeker omdat de CPU steeds meer van de zaken aan boord heeft die normaliter de chipset deed.

Als het platform AM4 qua moederborden een beetje betaalbaar is, kijken we naar de CPU, en daar lijkt ook een behoorlijke keuze in te zitten straks (4C, 6C, 8C, APU)

Mijns inziens is een betaalbaar en goed platform in de zin van moederborden ook een extra indicator voor de mate van acceptatie en verkoop straks.
Inderdaad. Kijkend naar de 2011-3 moederboard prijzen, beginnen deze bij 200 euro. Denk dat AMD met AM4 veel lager prijzen krijgen voor de high-end moederboarden, dat is in het verleden niet anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luiaard schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:14:
Ik verwacht en hoop daarom ook op keuze in de range €50-100. Zeker omdat de CPU steeds meer van de zaken aan boord heeft die normaliter de chipset deed.
Mag geen probleem zijn om voor zo'n bedrag een fatsoenlijk moederbord te krijgen. Moederborden zouden in principe gewoon nog goedkoper kunnen als een socket 1151 moederbord van Intel omdat je bijvoorbeeld al geen losse audiochip en UEFI meer nodig hebt dat zit al in de CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
polli_ schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:18:
[...]

Inderdaad. Kijkend naar de 2011-3 moederboard prijzen, beginnen deze bij 200 euro. Denk dat AMD met AM4 veel lager prijzen krijgen voor de high-end moederboarden, dat is in het verleden niet anders geweest.
Eigenlijk verwacht ik dat ook...al is dat nog afwachten dan weten we het zeker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:07
Komen die Bristol Ridge APU's nog in de losse verkoop trouwens? Ik herinner me nog dat ze eerst in OEM systemen terecht zouden komen. Ik kan er echter op wat nieuwsberichten uit september na helemaal niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Steen447 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:38:
Komen die Bristol Ridge APU's nog in de losse verkoop trouwens? Ik herinner me nog dat ze eerst in OEM systemen terecht zouden komen. Ik kan er echter op wat nieuwsberichten uit september na helemaal niets over vinden.
Verwacht dat ze in de retailverkoop zullen gaan als de socket AM4 moederborden verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:41:

Het is juist omgekeerd: zonder patches kan je de allerbeste antivirus-oplossing ter wereld hebben, maar je computer blijft kwetsbaar. Er worden namelijk lekken gepatcht waarbij je de gebruikelijke routes kunt omzeilen. Beveiliging op een ongepatcht systeem is echt mosterd na de maaltijd.

Het clean base-principe geldt niet voor niets als best practice.
We praten langs elkaar heen op het moment dat ik over een security suite praat en jij over anti-virus. Sterker nog: waar de anti-virus vooral achteraf werkte wordt tegenwoordig het meeste geblokkeerd voor het op je pc komt (firewall, heuristics, virtuele lagen). Die known exploits worden gewoon afgevangen. Tegenwoordig heb je zelfs gedeeltelijke 0day protection https://community.norton....active-exploit-protection.

Je OS regelmatig updaten levert eigenlijk vrij weinig op. Zelfs met UAC heb je nog zo een infectie te pakken. Draai je het om en je pakt de security suite dan zijn de bekende exploits ook opgenomen en wordt het gros van de OS updates triviaal. Daarmee zeg ik niet dat je het OS niet hoeft te updaten, echter een gevoel van schijnveiligheid lijkt me ook niet de bedoeling.

Maar goed, hoe komen we hier nu ineens weer op. Dit zou over AMD moeten gaan :P .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 13-01-2017 22:21 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:20:
We praten langs elkaar heen op het moment dat ik over een security suite praat en jij over anti-virus. Sterker nog: waar de anti-virus vooral achteraf werkte wordt tegenwoordig het meeste geblokkeerd voor het op je pc komt (firewall, heuristics, virtuele lagen). Die known exploits worden gewoon afgevangen. Tegenwoordig heb je zelfs gedeeltelijke 0day protection https://community.norton....active-exploit-protection.
We praten absoluut over hetzelfde. Allerlei hippe benamingen en technieken ten spijt, het vangnet is verre van perfect. Of je het nou traditioneel anti-virus of met een hippige saus security suite noemt - het is hetzelfde ding. Of ja, bij zo'n suite kan je de firewall soms inclusief rekenen.

Overigens laten diverse uitbraken van cryptomalware zien dat heuristische detectie verre van perfect is. Veel varianten fietsen zonder moeite door de beveiliging heen, terwijl het gedrag van dergelijke malware behoorlijk voorspelbaar is. Zero-day-protection klinkt als een hippe naam voor heuristische detectie en gezien de definitie in de gegeven link is het ook exact hetzelfde.
Je OS regelmatig updaten levert eigenlijk vrij weinig op. Zelfs met UAC heb je nog zo een infectie te pakken. Draai je het om en je pakt de security suite dan zijn de bekende exploits ook opgenomen
Nogmaals, anti-virus doet helemaal niets tegen kwetsbaarheden waarmee je bijvoorbeeld rechten kunt escaleren. Die kan je echt alleen maar corrigeren met een Windows-patch. De anti-virus-oplossing kan zijn werk niet doen als het fundament niet gedicht is. Beter nog, de betrouwbaarheid van een anti-virus-oplossing valt niet te garanderen als Windows niet up to date is. Het kan alleen detecteren wat het kan zien en als een bekende kwetsbaarheid in Windows gebruikt kan worden om die detectie te omzeilen is zelfs de meest waakzame software waardeloos. Zolang de anti-malware-oplossing afhankelijk is van Windows, kan het niet goed functioneren zonder een veilig Windows.

We hebben het dan nog niet eens over de recente incidenten waarbij de anti-virus-oplossingen zelf het risico bleken. Over het algemeen is met veel beter dan zonder, maar het zet er wel een expliciete kanttekening bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Er is nog steeds geen info over de ondersteunde RAM snelheden van Ryzen buiten die 2400MHz, wel?

Wat voor factoren spelen er nou dat ze dat nog niet kunnen zeggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Gelunox op 16-01-2017 16:02 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43
Gelunox schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:01:
Er is nog steeds geen info over de ondersteunde RAM snelheden van Ryzen buiten die 2400MHz, wel?

Wat voor factoren spelen er nou dat ze dat nog niet kunnen zeggen?
Dat ligt buiten de stock speeds voor CPU's vooral van de moederborden af. Sneller RAM valt onder overclocken en dan ligt het dus aan de ondersteuning door een MSI/Gigabyte/Asus/etc. Ik had gelezen dat sommige high-end AM4-borden RAM met snelheden tot 4 Ghz gingen ondersteunen. Ik denk dat het veilig is om te stellen dat de luxere borden alle gangbare DDR4-setjes op de voorgestelde snelheden kunnen gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 06:16

hidde212

Free your mind...

Gelunox schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:01:
http://www.bitsandchips.i...ddr4-phy-of-rambus-in-zen
Our sources, some time ago, told us that Zen will use a DDR4 PHY capable to support up to DDR4 3200 MHz (or 3600 MHz thanks to AMP profiles), and the new DDR4 PHY of Rambus supports these frequencies. Also, recently Rambus has achieved the first production-ready 3200 Mbps DDR4 PHY available on GLOBALFOUNDRIES power-performance optimized 14nm LPP process, the same process AMD will use to produce Zen
[...]
Fottemberg (de auteur) is over het algemeen wel goed geïnformeerd.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Binnenkort is het ram sneller dan de cpu :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:17:
Binnenkort is het ram sneller dan de cpu :+
Nee want het staat daar verkeerd. Waar 3200MHz staat bedoelen ze 1600MHz of 3200MT/s dat is toch even een factor twee verschil. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja ok, verkeerde benaming dus.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Niet direct CPU nieuws maar wel AM4 gerelateerd nieuws.

Bij ComputerBase hebben ze bij diverse CPU koeler fabrikanten benaderd terzake de AM4 compatibiliteit van de huidige CPU koelers.

De volgende fabrikanten bieden ombouwkits aan:
Alphacool, Aqua Computer, Arctic, Be quiet!, Cooler Master, EKWB, EKL/Alpenföhn, Enermax, Lepa, Noctua, Phanteks, Prolimatech, Raijintek en Watercool...

Mis ik alleen nog belangrijke fabrikanten zoals Scythe, Thermalright. :?
Maar ook Cryorig, Gelid Solutions en Thermaltake ontbreken nog.

Daar zit je dan met een splinternieuwe Scythe Fuma koeler te koekeloeren...maar wellicht kan ik de bevestigingsbeugels zelf wel customizen naar AM4 formaat (de beugels zijn er iig breed genoeg voor :P ).

[ Voor 20% gewijzigd door Indy91 op 17-01-2017 14:10 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:56
Even iets anders, ik heb wel wat over de prijzen gelezen maar jullie gokken dat de 8 core Ryzen FX dus een euro of 500 gaat kosten?
Moederborden zullen wel de normale prijs mee krijgen op de ROG borden na :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Mosin schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:25:
Even iets anders, ik heb wel wat over de prijzen gelezen maar jullie gokken dat de 8 core Ryzen FX dus een euro of 500 gaat kosten?
Moederborden zullen wel de normale prijs mee krijgen op de ROG borden na :')
de geruchten zeggen $350 voor de gewone 8core en $500 voor de cherrypicked overclock edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Indy91 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:55:
Niet direct CPU nieuws maar wel AM4 gerelateerd nieuws.

Bij ComputerBase hebben ze bij diverse CPU koeler fabrikanten benaderd terzake de AM4 compatibiliteit van de huidige CPU koelers.
Ik las toevallig net dit artikel dat zegt dat AM4 dezelfde mount points heeft als AM2, geen idee in hoeverre dit klopt maar het zou wel betekenen dat heel veel bestaande coolers geen upgrade setje nodig zouden hebben

edit:
Ik zit altijd binnensmonds te chagrijnen op mensen die 3 berichten vlak achter elkaar plaatsen maar nu doe ik het zelf ook, excuses :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Gelunox op 17-01-2017 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Gelunox schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:37:
[...]

Ik las toevallig net dit artikel dat zegt dat AM4 dezelfde mount points heeft als AM2, geen idee in hoeverre dit klopt maar het zou wel betekenen dat heel veel bestaande coolers geen upgrade setje nodig zouden hebben

edit:
Ik zit altijd binnensmonds te chagrijnen op mensen die 3 berichten vlak achter elkaar plaatsen maar nu doe ik het zelf ook, excuses :Y)
Ligt aan de backplate (onderkant moederbord) die veranderd/vervangen moet worden want dat zou anders zijn (als die bij een cooler gebruikt wordt) las ik ergens of ik ving het op in een video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
@NINjak en Gelunox:

Ik had ergens exacte afmeting van de mounting van de AM4 holes gelezen, weet alleen niet meer waar.
Zeker is dat de AM4 mounting holes breder en korter zijn in vergelijking tot AM2/AM3+.

In mijn geval zou dat betekenen dat ik de bevestigingsclips van mijn CPU koeler zou moeten voorzien van extra gaten, mocht Scythe geen upgrade kits verstrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Indy91 op 18-01-2017 08:58 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Indy91 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:56:
@NINjak en Gelunox:

Ik had ergens exacte afmeting van de mounting van de AM4 holes gelezen, weet alleen niet meer waar.
Zeker is dat de AM4 mounting holes breder en korter zijn in vergelijking tot AM2/AM3+.

In mijn geval zou dat betekenen dat ik de bevestigingsclips van mijn CPU koeler zou moeten voorzien van extra gaten, mocht Scythe geen upgrade kits verstrekken.
De kans dat ik mijn oude koeler ga gebruiken is zo goed als 0% Ik hou mijn oude systeem (zeker cpu/mb/mem en dus ook koeler) intact voor eigen gebruik bv. voor een (oa. Assetto Corsa) race setup of voor iemand anders 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
NINjak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:24:
[...]

De kans dat ik mijn oude koeler ga gebruiken is zo goed als 0% Ik hou mijn oude systeem (zeker cpu/mb/mem en dus ook koeler) intact voor eigen gebruik bv. voor een (oa. Assetto Corsa) race setup of voor iemand anders 8)
Mijn exemplaar draait al een tijdje mee ;) dus ga hem waarschijnlijk wel upgraden. Hij is ook niet meer zo stil als vroeger heb ik de indruk.

Verder maar hopen of er nog engineering cpu's gespot worden. Canard PC Hardware is al een tijdje weer stil precies. Is er trouwens nog een mogelijkheid dat ze nog een nieuwe batch maken zo kort voor de launch? (ik ga van 28 feb/1 maar uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Mijn exemplaar draait al een tijdje mee ;) dus ga hem waarschijnlijk wel upgraden. Hij is ook niet meer zo stil als vroeger heb ik de indruk.

Verder maar hopen of er nog engineering cpu's gespot worden. Canard PC Hardware is al een tijdje weer stil precies. Is er trouwens nog een mogelijkheid dat ze nog een nieuwe batch maken zo kort voor de launch? (ik ga van 28 feb/1 maar uit).
Nieuwe batch tov. van welke versie?

Carnard had waarschijnlijk een oudere RyZEN sample dan bij de Horizon demo van AMD, ook op de CES 2017 "zouden" er weer nieuwere samples zijn geweest (versie F3 en F4). Ik heb geen idee of F4 de laatste was en dat, daarop gebaseerd, de echte versies de fabriek uit komen.

Het (klaar) maken van een CPU rn die te kunnen gebruiken gaat schijnbaar behoorlijk wat tijd overheen. Dus "ze" (het silicon) moet allang in of zelfs uit de pipeline zijn. (als ze eind volgende maand echt uitkomen) 8)

[ Voor 14% gewijzigd door NINjak op 18-01-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Voor een nieuwe Stepping hebben ze volgens mij wel een paar maanden nodig. Wellicht dat er nog een in de pijplijn zat. Of dat ze nu bios en microcode aan het optimaliseren zijn waardoor de clocks/prestaties nog gaan stijgen. Maar ik verwacht niet dat ze nu nog een nieuwe stepping gaan maken voor de launch (hooguit nog een die dus al onderweg is)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Astennu schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Voor een nieuwe Stepping hebben ze volgens mij wel een paar maanden nodig. Wellicht dat er nog een in de pijplijn zat. Of dat ze nu bios en microcode aan het optimaliseren zijn waardoor de clocks/prestaties nog gaan stijgen. Maar ik verwacht niet dat ze nu nog een nieuwe stepping gaan maken voor de launch (hooguit nog een die dus al onderweg is)
@Lambo LP670 SV: Er is geen kans dat ze nog een nieuwe rivisie maken voor de launch. Zoals Astennu aangeeft duurt het intorduceren van een nieuwe stepping lang. Het staat mij bij (maar pin me er niet op vast) dat het maken van een maskerset tegenwoordig 1.5 maand duurt. Maar ik meen dat een stukje silicium ook ongeveer een maand in de fabriek rondzwerft voordat deze eruit komt als CPU/chip. En ook niet te vergeten dat je de boel ook nog moet distribueren. Het is een logistieke puzzle om overal ter wereld tijdens de launch CPUs beschikbaar te hebben. Ik denk dat je daar ook zeker 2 tot 6 weken voor mag rekenen (al ben ik hier ook zeker geen expert in).

Ik denk dus dat de chips die tijdens de launch beschikbaar zijn, nu dus uit de fabriek komen rollen. Het optimaliseren van micro-code heeft in dat geval ook geen zin meer voor de chips die tijdens de launch beschikbaar zijn. Want eemaal verscheept kan je die, denk ik, niet meer aanpassen (mogelijk zou het nog via een BIOS-achtige update kunnen, maar dat is puur speculeren want hoe AMD die micro-code precies geïmplementeerd heeft weet ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Ik snap dat een volledige nieuwe batch nu niet meer kan, maar vroeg me meer af welke batches er al zijn gespot in het wild. Wanneer Canard zegt dat de basis kloksnelheid van de quadcore lager ligt dan bij het topmodel van de octacore, is dat gebaseerd op wat ze al hebben zien passeren aan engineering examples neem ik aan.

Echter welke steppings worden dan met elkaar vergeleken? Er is de F4 met 3.6 - 4.0 voor de octacore, maar is die stepping er ook voor de quadcores? Het lijkt me gewoon vreemd dat quadcores geen hogere clocks krijgen. Zeker gezien ze met 4.2-4.5 parts gaan moeten concurreren voor het gaming segment. Hoe meer cores bij Intel, hoe lager de clocks. Bij AMD is het omgekeerd op basis van wat er nu al is gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de octa 3.6-4 haalt dan is dat aardig in lijn met de 2011-intel octacores.

De quadcores zijn nog minder in het nieuws geweest. Is ook minder een halo product dan de octa.

Denk dat de quad clocks misschien iets lager liggen dan de kaby lakes maar wel in de buurt van skylake.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

achtbaanfreak schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:13:
[...]
Ik denk dus dat de chips die tijdens de launch beschikbaar zijn, nu dus uit de fabriek komen rollen. Het optimaliseren van micro-code heeft in dat geval ook geen zin meer voor de chips die tijdens de launch beschikbaar zijn. Want eemaal verscheept kan je die, denk ik, niet meer aanpassen (mogelijk zou het nog via een BIOS-achtige update kunnen, maar dat is puur speculeren want hoe AMD die micro-code precies geïmplementeerd heeft weet ik niet).
De Linux-kernel heeft een driver om nieuwere microcode op de processor te kunnen laden, en doet dat tijdens het bootproces als er nieuwere microcode beschikbaar is. Het zou me verbazen als Windows niet iets vergelijkbaars heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Gelunox schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:37:
[...]

edit:
Ik had gehoopt mijn Corsair waterkoeling te kunnen houden, ik heb net even een vraag neergelegd bij hun tech support.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 20-01-2017 09:30 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
dcm360 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:34:
[...]

De Linux-kernel heeft een driver om nieuwere microcode op de processor te kunnen laden, en doet dat tijdens het bootproces als er nieuwere microcode beschikbaar is. Het zou me verbazen als Windows niet iets vergelijkbaars heeft.
Hé, het is wel Windows hé? Het zal me eerder verbazen als het wel zou kunnen. Sowieso heeft AMD het wel verkloot om zo met dominantje MS in zee te gaan door RyZen ondersteuning alleen voor de laatste versie van Windows 10 uit te brengen. Hopelijk werkt RyZen straks wel gewoon onder linux want anders wordt RyZen een DownZen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
regmaster schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:00:
... Sowieso heeft AMD het wel verkloot om zo met dominantje MS in zee te gaan door RyZen ondersteuning alleen voor de laatste versie van Windows 10 uit te brengen. . Hopelijk werkt RyZen straks wel gewoon onder linux want anders wordt RyZen een DownZen.
Ik heb geloof ik iets gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 19:44
regmaster schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:00:
[...]

Hé, het is wel Windows hé? Het zal me eerder verbazen als het wel zou kunnen. Sowieso heeft AMD het wel verkloot om zo met dominantje MS in zee te gaan door RyZen ondersteuning alleen voor de laatste versie van Windows 10 uit te brengen. Hopelijk werkt RyZen straks wel gewoon onder linux want anders wordt RyZen een DownZen.
Windows 7 krijgt al een jaar geen echte updates meer en volgend jaar krijgt Windows 8.1 ook geen nieuwe updates meer. Van allebei worden er geen consumenten licenties meer verkocht. Waarom zouden ze er tijd instoppen. Voor die paar dwarsliggers die per se een oud besturingssystemen op hun nieuwe pc willen? Intel ondersteunt trouwens ook enkel nog Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
begintmeta schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:04:
[...]

Ik heb geloof ik iets gemist.
Klopt, maar er worden hier wel 2 dingen door (of bij) elkaar gehaald ;)

Natuurlijk kan je de "bios"/microcode op de CPU ook met/in windows updaten en dat RyZEN alleen voor/met Win10 zou werken is leuk voor de verkoop van M$/Win10 maar Linux zal zeker kunnen draaien. Ik denk dat windows -10 (win7 of win8) ook wel kan draaien als daar/er drivers voor zijn (komen door bv. hacks). Gewoon een beetje het "Skylake" gevoel en een win7 install cd zonder de juiste drivers (win10 geen probleem maar, win7 en je miste gewoon "wat" drivers) al was daar ook om heen te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door NINjak op 20-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is dan misschien een beetje een Skylake-gevoel, maar de implicaties zijn net wat groter. Ryzen is wat betreft architectuur flink afwijkend ten opzichte van de processors die nu verkrijgbaar zijn, waar dat met Skylake ten opzichte van de voorgangers meeviel. Dat betekent dus dat kernels die geen kennis hebben van Ryzen suboptimale beslissingen gaan maken wat betreft task scheduling en memory management. Hetzelfde zag je bij de introductie van Bulldozer: zowel de Linux- als de NT-kernel kregen patches die de prestaties van de processor verbeterden. Microsoft heeft besloten om dergelijke patches dus alleen uit te gaan brengen voor de kernel die geleverd wordt met Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan niet wachten op een ITX moederbord met een beest zen cpu in me workstation in een In win chopin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de goede orde, het feit dat nieuwere processor-generaties alleen worden ondersteund op Windows 10 is een beslissing van Microsoft, niet van AMD (of Intel). Eerdere versies van Windows krijgen alleen nog maar security-updates, en daar valt ondersteuning voor nieuwere processorgeneraties niet onder (aldus Microsoft).

Ook over linux hoef je je echt geen zorgen te maken, linux is (heel) groot in de serverwereld, AMD laat de ondersteuning daarvan echt niet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:34
https://twitter.com/Dresdenboy/status/822965918221340672
https://www.chiphell.com/thread-1697525-1-1.html
http://semiaccurate.com/f...d.php?p=280380#post280380

1: De CPU is klaar
2: Officiële presentatie is in februari
3: Half maart launch van het 8/16 model
4: In april launch 4/8 model
5: Prijzen liggen hoger dan geruchten

Geruchten 1 t/m 4 spreken voor zich. Gerucht 5 lijkt mij goed om nog eens te benoemen, het rondgaande 350 of 500 USD voor het topmodel is ook wel erg laag vergeleken met Intel. Wat zou de 8/16 dan wel kosten? Mijn intuïtie zegt ~900, maar geen idee of dat de prijs zou zijn...

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 06:16

hidde212

Free your mind...

eiPionezero schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:39:

3: Half mei launch van het 8/16 model
"March" vertaalt toch echt naar maart ;)
Geruchten 1 t/m 4 spreken voor zich. Gerucht 5 lijkt mij goed om nog eens te benoemen, het rondgaande 350 of 500 USD voor het topmodel is ook wel erg laag vergeleken met Intel. Wat zou de 8/16 dan wel kosten? Mijn intuïtie zegt ~900, maar geen idee of dat de prijs zou zijn...
Het zou mij niks verbazen als het topmodel op $699 wordt geprijsd (de F4 van 3.6/4.0GHz). Het gaat echter vooral om de prijsstelling van de modellen die eronder komen, dus de lager geclockte 8c/16t en de eventuele 6-core. Het lijkt mij dat deze respectievelijk onder de $500 en $350 worden geprijsd, want bij de concurrentie heb je incl. BTW al een unlocked 6-core voor €430 (= $380).

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zei al eerder dat AMD het echt niet voor de helft van de prijs van Intel CPU's gaat aanbieden. Betere prijs ongetwijfeld, maar de helft is natuurlijk totaal niet realistisch. AMD heeft al het voordeel dat de moederborden veel goedkoper kunnen zijn, de helft van de prijs voor een vergelijkbaar model (met uitzondering van geheugensloten en PCI Express lanes natuurlijk) is gewoon goed mogelijk. Als je dan de CPU's aanbied tegen een vergelijkbare prijs/prestatie als de Intel 2011-3 CPU's aanbied is de prijs/prestatie alsnog heel goed natuurlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:34
Mei moet idd maart zijn, typo is nu gefikst.

Het topmodel voor 700 verkopen, zou een prijs/prestatieverhouding opleveren die 30% lager ligt dan die van het topmodel van Intel. Lijkt mij onnodig laag vanuit AMD's perspectief, een 5-20% lagere verhouding over de gehele linie vergeleken met de directe Intel concurrenten lijkt mij logischer.
Nog maximaal 37 dagen tot de presentatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Het ligt er een beetje aan hoe je rekent: Als je puur qua CPU power telt is een prijspunt van 700 dollar for het topmodel en eronder een dollar a 500 zeer redelijk te noemen. Als je dan gaat kijken qua kosten per transistor dan ligt dit wel een stuk hoger dan intel: IIRC neemt de IGP van een intel i5 ongeveer de helft van de die in. Met een beetje natte vinger werk zou intel dus voor ongeveer 400 euro ook een octacore zonder igp moeten kunnen maken. De huidige i7 bieden ze voor onder de 400 euro aan. De Ryzen heeft weliswaar meer transistors gespendeerd voor meer een SOC effect, maar dat zal denk ik niet zoveel extra transistoren worden? Mocht dit kloppen dan is 700 dollar voor het topmodel en 500 voor het model eronder opzich nog best prijzig. Niet dat ik het AMD niet gun, maar lager moet eventueel mogelijk zijn?

Uiteraard hangt dit van enkele aannames af en ik heb geen idee hoe ver die er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

eiPionezero schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:44:
Mei moet idd maart zijn, typo is nu gefikst.

Het topmodel voor 700 verkopen, zou een prijs/prestatieverhouding opleveren die 30% lager ligt dan die van het topmodel van Intel. Lijkt mij onnodig laag vanuit AMD's perspectief, een 5-20% lagere verhouding over de gehele linie vergeleken met de directe Intel concurrenten lijkt mij logischer.
Nog maximaal 37 dagen tot de presentatie :)
Als je gaat kijken naar winstmarges, dan is 5-20 een goed idee, maarrrrrrrrrr wat ze nodig hebben is marktaandeel. Ze moeten iedereen meekrijgen en zowel dik hard produceren als verkopen. Early adopters kunnen een mooie swing geven online als de CPU's goed genoeg zijn, want dan wordt het een hype.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zat te denken aan 1000 euro voor een update van m`n MB+CPU(Zen 8c16T)+MEM+GPU(Vega 2ndline)+Voeding indien nodig.

Maar met die prijstelling gaat dat niet lukken denk ik.
Misschien dan toch maar m`n PhenomII 3core voorlopig gaan vervangen met een PhenomII 6core.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonlords1 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:25:
Windows 7 krijgt al een jaar geen echte updates meer en volgend jaar krijgt Windows 8.1 ook geen nieuwe updates meer. Van allebei worden er geen consumenten licenties meer verkocht. Waarom zouden ze er tijd instoppen. Voor die paar dwarsliggers die per se een oud besturingssystemen op hun nieuwe pc willen? Intel ondersteunt trouwens ook enkel nog Windows 10.
Het heeft vrij serieuze implicaties op het vlak van het inkopen van nieuwe kantoor-computers. Als je als bedrijf alleen nieuw spul kunt kopen als je ook gelijk naar Windows 10 moet, betekent dat in veel gevallen dat het simpelweg niet gaat gebeuren. Zo'n overstap is voor de consument vaak triviaal, maar voor een bedrijf een serieus traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45

Hoogie2004

Whohooooo

eiPionezero schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:39:
https://twitter.com/Dresdenboy/status/822965918221340672
https://www.chiphell.com/thread-1697525-1-1.html
http://semiaccurate.com/f...d.php?p=280380#post280380

1: De CPU is klaar
2: Officiële presentatie is in februari
3: Half maart launch van het 8/16 model
4: In april launch 4/8 model
5: Prijzen liggen hoger dan geruchten

edit: typo
Gerucht 3 & 4 zijn discutabel (wordt ook nog over gesproken in gelinkte topic). AMD vertegenwoordigers hebben al meermaals aangegeven dat de hele line-up beschikbaar (of iig meerdere modellen) beschikbaar zijn bij launch.

Ik ben wel benieuwd verder, ik stel de vervanging van mijn steeds meer falende desktop uit tot Ryzen er is. En dan kies ik wel wat de opvolger van mijn systeempje wordt :) Maar april is wel te laat voor mij, dat houdt mijn desktop niet meer vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-01-2017 08:12 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zal mijn budget dan maar wat bijstellen als de prijzen zo gaan liggen :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Gerucht 3 & 4 zijn discutabel
Dat zijn ze zeker...maar dat zijn eigenlijk alle geruchten.

Iemand in het chiphell forum roept dat de duurdere prijs zijn persoonlijke inschatting is.
Google translate:
Mijn persoonlijke inschatting is 3999-4999, een persoonlijke inschatting, niet een officiële verklaring. . . .
Het is in yuan dus en daar komt de $580-$720 van sites zoals hardware.info dus vandaan.

Geen idee wat werkelijk de prijs wordt maar het zou me verbazen als AMD (te) hoog in de boom gaat zitten. Ze willen concurreren met intel (zeker op prijs, dat hebben ze altijd gedaan en ook toen ze met de FX64 de betere CPU hadden) en ze moeten weer marktaandeel gaan pakken. Te veel vragen voor een CPU zal niet veel markt (terug) winnen en misschien slim om gelijk mee te nemen dat intel de prijzen gaat/kan gaan verlagen.

Net als met de Polaris GPU (RX 480) en dus Nvidia (met de 1060) gaan ze dan intel dwingen te reageren (wordt prijs verlagen) omdat ze RyZEN sterk neer gaan zetten (niet alleen met de prestaties). Volgens mij heeft Dr. Lisa Su in sommige gegeven demo's het vaker gehad over een (te) dure CPU van de concurrentie.

We gaan het merken en ik denk en hoop dat deze geruchten niet tot de waarheid horen... ;)
Ik zal zelf mijn budget/CPU moeten aanpassen naar de werkelijke kosten. Het liefst een 8c/16t (niet nodig, wel leuk en omdat het kan) en anders maar een stapje lager als die beter te betalen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
NINjak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:58:
[...]

Dat zijn ze zeker...maar dat zijn eigenlijk alle geruchten.

Iemand in het chiphell forum roept dat de duurdere prijs zijn persoonlijke inschatting is.
Google translate:
[...]

Het is in yuan dus en daar komt de $580-$720 van sites zoals hardware.info dus vandaan.

Geen idee wat werkelijk de prijs wordt maar het zou me verbazen als AMD (te) hoog in de boom gaat zitten. Ze willen concurreren met intel (zeker op prijs, dat hebben ze altijd gedaan en ook toen ze met de FX64 de betere CPU hadden) en ze moeten weer marktaandeel gaan pakken. Te veel vragen voor een CPU zal niet veel markt (terug) winnen en misschien slim om gelijk mee te nemen dat intel de prijzen gaat/kan gaan verlagen.

Net als met de Polaris GPU (RX 480) en dus Nvidia (met de 1060) gaan ze dan intel dwingen te reageren (wordt prijs verlagen) omdat ze RyZEN sterk neer gaan zetten (niet alleen met de prestaties). Volgens mij heeft Dr. Lisa Su in sommige gegeven demo's het vaker gehad over een (te) dure CPU van de concurrentie.

We gaan het merken en ik denk en hoop dat deze geruchten niet tot de waarheid horen... ;)
Ik zal zelf mijn budget/CPU moeten aanpassen naar de werkelijke kosten. Het liefst een 8c/16t (niet nodig, wel leuk en omdat het kan) en anders maar een stapje lager als die beter te betalen zijn. :)
Ze zullen wel op prijs moeten concurreren. En tevens de prijs schappelijk houden. Als ze een 300+ prijs voor enkel een CPU gaan rekenen dan dank ik ze vriendelijk maar kijk ik naar alternatieven. Zoals het bij prikken van een GPU om nog een jaar of twee mee te komen. Een CPU van boven de 300 euro is weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is natuurlijk wel zo dat als ze hoog beginnen en intel doet ineens de prijs omlaag of de verkopen vallen zowiezo tegen ze de prijs een paar maanden later alsnog omlaag kunnen doen.

Als ze (te) laag beginnen kunnen ze nooit meer omhoog want dat pikt de markt niet.

Maw eerst zien dan geduld en daarna geloven.

Ziet er dus naar uit dat mijn upgrade gaat wachten tot tijdens de zomervakantie of voor de volgende herfst.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
enchion schreef op maandag 23 januari 2017 @ 01:16:
Misschien dan toch maar m`n PhenomII 3core voorlopig gaan vervangen met een PhenomII 6core.
Heb ik voor je als ik naar Ryzen ga 8)

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Luiaard schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:06:
[...]

Ik had gehoopt mijn Corsair waterkoeling te kunnen houden, ik heb net even een vraag neergelegd bij hun tech support.
Subject Cooling compatibility AM4
Description Will your existing CPU cooling products work with the new AMD socket AM4? I have an H55 myself that I would like to keep using when going to the new Ryzen processors. I imagine this would be of interest to a great many of your customers. Thank you very much.

Ticket Comments

Comment
Created By: Francois TS (1/23/2017 2:22 PM)
Hello August,

Currently our cooling units aren't compatible AM4 sockets as they will be different from AM3 and AM3+. I have not yet heard whether or not we will make our units compatible or not.

Regards,
Francois

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seth_Chaos schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:01:
Ze zullen wel op prijs moeten concurreren. En tevens de prijs schappelijk houden. Als ze een 300+ prijs voor enkel een CPU gaan rekenen dan dank ik ze vriendelijk maar kijk ik naar alternatieven. Zoals het bij prikken van een GPU om nog een jaar of twee mee te komen. Een CPU van boven de 300 euro is weggegooid geld.
Waarom zouden ze een CPU die meekan met de topmodellen van Intel in vredesnaam voor de prijs van net iets meer dan een i5 gaan verkopen? Daarmee gooien ze geld weg. Als je een 6900K/6950K-achtige chip voor de prijs van een 6700K kunt kopen zit je al heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Waarom zouden ze een CPU die meekan met de topmodellen van Intel in vredesnaam voor de prijs van net iets meer dan een i5 gaan verkopen? Daarmee gooien ze geld weg. Als je een 6900K/6950K-achtige chip voor de prijs van een 6700K kunt kopen zit je al heel goed.
Omdat ze marktaandeel moeten winnen. Hoe groot acht jij de markt voor CPU's van 500 euro? Nog los van het gegeven dat ze een groot deel van hun huidige afzet markt verliezen als ze ineens veel duurdere CPU's gaan uitbrengen. Dan pis je die paar procent aan nieuwe klanten weg met het verliezen van een deel van je huidige afzet markt.

[ Voor 20% gewijzigd door Seth_Chaos op 24-01-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:18:
Omdat ze marktaandeel moeten winnen. Hoe groot acht jij de markt voor CPU's van 500 euro?
Groter dan de markt voor dezelfde CPU voor 1700 euro is. Marktaandeel winnen is niet hetzelfde als het kind met het badwater weggooien. Als je een mooi product hebt, ben je een idioot als je het veel te goedkoop in de markt zet.

Het is fijn dat we goede producten lijken te kunnen verwachten, voor in vergelijking met Intel zachte prijzen, maar de verwachting dat ze processoren die kunnen meedoen met de top van Intel voor de prijs van het middensegment van Intel gaan wegzetten lijkt overdadig optimistisch.

Je hebt niets aan marktaandeel als je geen marge pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Omdat ze marktaandeel moeten winnen. Hoe groot acht jij de markt voor CPU's van 500 euro?
Je wint maar even en dan ben je alles kwijt door faillissement als je zo laag inzet. Daarnaast elke Intel CPU kost ook niet meer dan 500 euro en elke Ryzen CPU gaat ook niet meer dan 500 euro kosten. Je hebt modellen die er onder en erboven zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Seth_Chaos schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Iedere CPU met zijn snelheid/cores heeft een prijs. Weggegooid geld is het zeker niet maar wel afhankelijk wat je er mee doet of gaat (wil) doen. Iemand die op internet zit, wat download en series/films op zijn pc kijkt heeft geen snelle 4core CPU nodig en zeker geen 6c of 8c. Sterker nog iemand die (de simpelere) games speelt/blijft spelen kan ook nog makkelijk met 2c i3 (en een losse GPU) of zelfs met een APU van AMD gamen.

De RyZEN 8c/16t zal 100% zeker +300 en mogelijk +500 euro kosten. Voor elk geld zal er een alternatief zijn. Alleen als het je budget niet is, moet je voor een andere in jouw budget gaan kijken en dan kan je idd. geen 8c/16t hebben. Een 8c zal (nog niet, in de toekomst wie weet) niet voor iemand bereikbaar zijn die 250-300 euro alleen voor een CPU zou willen uitgeven (wat een best leuk budget is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb nu een 6-core Phenom II, ik ga er vanuit dat een 4- of 6-core Ryzen meer dan voldoende is voor mijn gebruiksdoeleinden (office, internet, fotobewerking/Adobe CC, schaken, af en toe een game). 8-core is misschien leuk, maar ga ik niet benutten en heb ik het geld ook niet voor over.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
NINjak schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Iedere CPU met zijn snelheid/cores heeft een prijs. Weggegooid geld is het zeker niet maar wel afhankelijk wat je er mee doet of gaat (wil) doen. Iemand die op internet zit, wat download en series/films op zijn pc kijkt heeft geen snelle 4core CPU nodig en zeker geen 6c of 8c. Sterker nog iemand die (de simpelere) games speelt/blijft spelen kan ook nog makkelijk met 2c i3 (en een losse GPU) of zelfs met een APU van AMD gamen.

De RyZEN 8c/16t zal 100% zeker +300 en mogelijk +500 euro kosten. Voor elk geld zal er een alternatief zijn. Alleen als het je budget niet is, moet je voor een andere in jouw budget gaan kijken en dan kan je idd. geen 8c/16t hebben. Een 8c zal (nog niet, in de toekomst wie weet) niet voor iemand bereikbaar zijn die 250-300 euro alleen voor een CPU zou willen uitgeven (wat een best leuk budget is).
Wat krom zou zijn, want de voorganger heeft dat wel, en zit ver onder de 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:31:
[...]

Wat krom zou zijn, want de voorganger heeft dat wel, en zit ver onder de 300 euro.
Welke voorganger met 8 cores en 16 threads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
dcm360 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:36:
[...]

Welke voorganger met 8 cores en 16 threads?
Juist, er wordt veel voorbij gegaan aan het feit dat ze een nieuwe markt aanspreken met hun 8c16t monster. Ik vrees dat de meeste nog gaan moeten wachten op de 4C8T modellen voor 'simpele' gamedoeleinden met een beperkt budget. Dat is een ander deel van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Verkoopprijs bepaal je aan de hand van de prestaties en de concurrentie niet aan de hand van het aantal core's.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een voorganger met vier modules, bedoel je? Er is geen voorganger met acht volwaardige cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
[...]

Ik snap je wel. De FX 81xx, 83xx 93xx en 93xx zijn idd. ook 8-cores (opgebouwd uit 4 modules) en die waren idd. helemaal niet zo duur bij het uitbrengen (onder en zoals bij de latere versies niet ver boven de 200 euro).
[b]-The_Mask- schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:49:
[...]
Verkoopprijs bepaal je aan de hand van de prestaties en de concurrentie niet aan de hand van het aantal core's.
Yep, en dat was ook de reden voor de prijs van de door mij boven genoemde 8-cores.

De grote vraag wat is/wordt de (verkoop) strategie van AMD. De productie kosten van een 8c/16t AMD en 4c/8t (+iGPU) intel op 14nm zouden ongeveer het zelfde moeten zijn (ok, intel bezit de fabrieken zelf) en AMD's eerdere snelste (op het moment van uitkomen) cpu's zijn nog nooit voor veel geld verkocht. Dit laatste had natuurlijk ook met de snelheid tov. de concurrentie te maken. We gaan het wel merken en ik hoop dat het lekker gunstig wordt voor ons als consumenten.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:01:
[...]

Een voorganger met vier modules, bedoel je? Er is geen voorganger met acht volwaardige cores.
Stop eens met dat gezwets dat het geen 8-cores zijn/waren omdat er dingen zoals een FPU (1 FPU per 2 cores in één module) gedeeld waren. Het ontwerp was zo omdat AMD (toen) vond dat bepaalde dingen niet altijd (dubbel) nodig waren en natuurlijk vooral om kosten te besparen.

O.... maar dan was een 80486SX toen ook geen echte CPU (core) omdat de FPU uitgezet was! :9
Intel's i486SX was a modified Intel 486DX microprocessor with its floating-point unit (FPU) disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:36:
Stop eens met dat gezwets dat het geen 8-cores zijn/waren omdat er dingen zoals een FPU (1 FPU per 2 cores in één module) gedeeld waren. Het ontwerp was zo omdat AMD (toen) vond dat bepaalde dingen niet altijd (dubbel) nodig waren en natuurlijk vooral om kosten te besparen.
Het is geen gezwets. Die generatie cores van AMD één op één vergelijken met die van Intel is op z'n best onvolledig. Het is niet voor niets dat AMD nu duidelijk communiceert dat het wel echte cores zijn met echte SMT, in plaats van dat de andere helft van de module een soort halve SMT doet.

Qua prestaties komt het niet in de buurt van volwaardige cores en qua architectuur ook dus niet.
O.... maar dan was een 80486SX toen ook geen echte CPU (core) omdat de FPU uitgezet was! :9
Een chip van een paar decennia oud vergelijken met moderen processorarchitecturen kan wellicht wel gezwets genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NINjak schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:36:
[...]

De grote vraag wat is/wordt de (verkoop) strategie van AMD. De productie kosten van een 8c/16t AMD en 4c/8t (+iGPU) intel op 14nm zouden ongeveer het zelfde moeten zijn (ok, intel bezit de fabrieken zelf) en AMD's eerdere snelste (op het moment van uitkomen) cpu's zijn nog nooit voor veel geld verkocht. Dit laatste had natuurlijk ook met de snelheid tov. de concurrentie te maken. We gaan het wel merken en ik hoop dat het lekker gunstig wordt voor ons als consumenten.
Wat betreft kosten weten we nog weinig. Het is wel zo dat Intel een erg groot gedeelte van de die nodig heeft voor een GPU en AMD dat niet heeft. Het kan wel zo zijn dat AMD een grotere CPU oppervlakte heeft dan Intel.

APU's van AMD hebben in verhouding met Intel een kleiner oppervlakte voor de GPU. Intel kan misschien met de highend modelen eindelijk wat meekomen doormiddel van een stuk cache voor de ondie GPU maar ze hebben wel veel meer ruimte nodig dan AMD om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ga er ook van uit dat de AMD APU's vaak te weinig bandbreedte hebben om het maximale te laten zien wat ze kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 09-09 18:17

SG

SG surft naar info hardewaren

[...]

De prijs wordt bepaald door wat er kwa concurentie in de markt zit.
Een 8350 heeft lage IPC cores helft aan FPUs en door ouwe procede te hoge TDP.
Kwa performance is midrange. Dus ook midrange prijs.

Prijs wordt bepaald door performance pool position.

Het is bekend dat Ryzen kwa IPC en SMT en klok iig stock klok in lijn met intel loopt.
Dus dan komt kwa klok variable aantal cores met SMT de performance overeen.
En kan dus Ryzen tov intel met performance X beide 8 cores de AMD 10 a 30% goedkoper wezen.
Als die intel €750 is dan zal de Ryzen iig goedkoper zijn maar nog steeds ver boven je budged.

Daarnaast prijzen oorlog schaad het bedrijf met de minste kas dus liquiditeit.
INtel kan jaren low ASP uitzingen totdat het bedrijf met mindere kas kapot is.
Dump prijzen is eerder commerciele zelfmoord.

Voor volk on budged hebben beide de low budged en midrange voor , ook daar zal intel overwegen wat duurder zijn.
Dus voor jouw geld wat heeft op dat moment de meeste bang for tha buck op €300,-
iNtel zal dat zelden zijn AMD vaker. Ik verwacht 4 of 6 core Ryzen eventueel met SMT disabled.

Ik trek mijn grens rond tegen de €600,- valt het toch te duur uit kan nog maand of twee wachten dat prijzenbstabiliseren zo ook vraag aanbod en leverbaarheid de prijzen stabiliseren naar onder.

Ik verwacht niet dat AMD high- end performance gaat dumpen in de markt voor 300€

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:13:
[...]

Het is geen gezwets. Die generatie cores van AMD één op één vergelijken met die van Intel is op z'n best onvolledig. Het is niet voor niets dat AMD nu duidelijk communiceert dat het wel echte cores zijn met echte SMT, in plaats van dat de andere helft van de module een soort halve SMT doet.

Qua prestaties komt het niet in de buurt van volwaardige cores en qua architectuur ook dus niet.

[...]

Een chip van een paar decennia oud vergelijken met moderen processorarchitecturen kan wellicht wel gezwets genoemd worden.
..... Je kan die 8 cores volledig belasten en of ze zou wel of niet dingen missen (en het anders opgebouwd is) betekent nog niet dat het geen echte cores zijn. Met SMT (en intel's HT) zijn en worden het geen echte cores en is het veel minder dan een oplossing van 2 cores, met een gedeelde FPU, in een module.

Als je CPU cores die wat "missen" geen echte cores vindt dan zijn er nog meer CPU's die je kan bestempelen als core-less. ;) Die oude CPU die ik erbij haalde is als voorbeeld omdat je idee niet klopt. Dat nieuwe CPU's veel sneller en helemaal niet te vergelijken zijn met de oude generatie heeft er niks mee te maken. Ook niet dat bulldozer/piledriver/steamroller met hun IPC "niet in de buurt kwamen/komen.

AMD is ipv. CMT weer een ander pad in geslagen ("meer richting intel") en het ziet er allemaal goed uit met RyZEN al moeten we wachten op de prestaties van die CPU die niet in AMD demo's zijn laten zien en wat ie gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:43:
..... Je kan die 8 cores volledig belasten en of ze zou wel of niet dingen missen (en het anders opgebouwd is) betekent nog niet dat het geen echte cores zijn.
Het zijn semantische spelletjes. Als je de AMD marketing wilt volgen en het echte cores noemt of realistischer bent en het op modules houdt, het feit blijft dat de huidige AMD-eenheden veel minder zelfstandig zijn dan die van Intel. Aangezien er veel meer gedeeld wordt dan bij Intel is het correcter ze per tweetal en dus per module te bekijken en dan eindig je dus met vier per processors en geen acht. De huidige generatie AMD-processoren heeft geen acht cores, als je met cores iets bedoelt dat ook maar in de buurt komt van die van Intel. Het een 8-core-processor noemen lijkt opzettelijk misleidend, aangezien het ergens het midden houdt tussen een core en SMT. Je ziet schema's ook altijd per module afgebeeld. Let op hoeveel gedeeld wordt:

Afbeeldingslocatie: https://images.bit-tech.net/content_images/2011/10/amd-fx-8150-review/bulldozer-module-b.jpg

Vier of acht:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/AMD_Bulldozer_block_diagram_%288_core_CPU%29.PNG/727px-AMD_Bulldozer_block_diagram_%288_core_CPU%29.PNG
Dat nieuwe CPU's veel sneller en helemaal niet te vergelijken zijn met de oude generatie heeft er niks mee te maken. Ook niet dat bulldozer/piledriver/steamroller met hun IPC "niet in de buurt kwamen/komen.
Qua ontwerp en prestaties zijn ze significant anders dan de huidige chips die volwaardige cores hebben. Op welke grond je ze dan wel wil gelijkschakelen is onduidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Grappig is dat de Zen SMT op een hoog niveau best wel lijkt op de Bulldozer CMT.
SMT gaat er om dat je de ongebruikte onderdelen in een core vult met een extra virtuele tread. Waar CMT juist onderdelen toevoegd zodat de extra tread zij eigen resources heeft. (even heel simpel gezegd)
In Zen lijkt het er op dat een core meer resources heeft dan eigenlijk nodig zodat SMT minder op beschikbare resources hoeft te wachten.

[ Voor 68% gewijzigd door Toettoetdaan op 25-01-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Ik "wil helemaal niks gelijk schakelen" ik zeg alleen dat het gewoon 8 (bulldozer) cores zijn, ook al delen 2 cores dingen zoals de FPU. Dat AMD met het (CMT) ontwerp toen de verkeerde kant op is gegaan is duidelijk (geven ze nu ook toe met het RyZEN ontwerp). Ze waren toen ook van mening dat er veel meer parallel verwerkt zou gaan worden en dat meerdere cores het gemis aan IPC zou wegwerken.

In de tijd dat de eerste bulldozer (FX81xx) uit kwam moest deze tegen de i5 2500K en i7 2600K opboxen en multithreaded ging dat best goed, al was het singlethreaded minder. Jammer genoeg (voor ons de consument) is het nog steeds niet zo multithreaded zoals AMD zo'n 5 jaar geleden het voor ogen had. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 00:36:
Ik "wil helemaal niks gelijk schakelen" ik zeg alleen dat het gewoon 8 (bulldozer) cores zijn, ook al delen 2 cores dingen zoals de FPU.
Je neemt dan een subset en promoveert het tot volledige unit. Zoals hierboven te zien valt is wordt veel gedeeld en zijn er maar van weinig delen acht stuks aanwezig. Volhouden dat het dan om cores gaat is daarmee nogal optimistisch. Het is een beetje alsof je een stapeltje van acht videokaarten hebt en aan de hand daarvan concludeert dat je acht pc's bezit :+

Ik snap ook niet waarom we het niet gewoon op module houden. Daarmee erken je hoe de zaken in elkaar steken en pretendeert de term ook niets dat het niet is.
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.