Is dat echt nodig of vooral leuk voor de e-peen?
video editing , dus ja nodigAnoniem: 172410 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Is dat echt nodig of vooral leuk voor de e-peen?
Ben niet slim, maar wel dom
Als de reviews verschijnen kun je zien hoe nodig het is aangezien je gewoon alsmaar sneller geheugen kunt gebruiken als de prestaties dan ook mee omhoog schalen is het idd nodig. Stagneren de prestaties dan is sneller dus niet meer nodig. Om nu al te zeggen dat het nodig is, is nogal voorbarig. Voor een snelle APU, daar heeft quad-channel pas echt voordeel.
[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 05-01-2017 20:25 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Mooie startpost @The_Mask. De aanstaande introductie van Ryzen is een uitstekende gelegenheid om een nieuw topic te starten.
AMD heeft nu ook de specificaties van de high-end X370 chipset onthuld:

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 05-01-2017 23:04 ]
Ja ik had het al gezien en het is ook al verwerkt in de topicstart.XWB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:59:
Heb je hiervan

Heb net ook nog even onderstaande afbeelding toegevoegd.

Mocht je hem herkennen, kan dat kloppen het is één van de eerste afbeeldingen, maar dan met de kleuren omgekeerd zodat die beter in de zwarte topicstart past.
[ Voor 74% gewijzigd door -The_Mask- op 05-01-2017 23:47 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 444127
Ik hoorde net dat er een foto lekte waarop te zien was dat de 8c-Ryzen 3,6/3,9 haalde (base/boost uiteraard). Dat is veelbelovend in die zin dat de 6600k ook ongeveer dat haaalt. De vraag is dan wel of dat AMD's boost vergelijkbaar is met die van Intel, het zou best kunnen dat die van AMD wat 'agressiever' is omwille van een ingebouwd algorithme wat de temperaturen in de gaten houdt etc. , Intel moet veronderstellen dat mensen in een doorsnee kastje met een stock koelertje die boost kunnen vasthouden, AMD heeft gehyped dat er er enorm veel sensoren in de CPU zitten die in combinatie met software automatisch het overklokken zouden regelen. Mag je die boosts überhaupt vergelijken?
Hoe dan ook, 200 MHz erbij, niet slecht in zo'n korte tijd als dat pure winst is en ze niet gefoefeld hebben.
http://www.pcworld.com/ar...ut-their-performance.html
Hoe dan ook, 200 MHz erbij, niet slecht in zo'n korte tijd als dat pure winst is en ze niet gefoefeld hebben.
Wat vind jij ervan dat ze ervoor kozen om niet een quad-channel te gebruiken? Ik neem aan dat ze die keuze maakten omdat ze de toegevoegde waarde te laag vinden voor de extra kosten? Ik heb geen idee wat dat aan kosten scheelt. Als dit artikel hout snijdt dan zou de toegevoegde waarde verwaarloosbaar zijn maar hoe zit het met de kosten?-The_Mask- schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:24:
Als de reviews verschijnen kun je zien hoe nodig het is aangezien je gewoon alsmaar sneller geheugen kunt gebruiken als de prestaties dan ook mee omhoog schalen is het idd nodig. Stagneren de prestaties dan is sneller dus niet meer nodig. Om nu al te zeggen dat het nodig is, is nogal voorbarig. Voor een snelle APU, daar heeft quad-channel pas echt voordeel.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 06-01-2017 08:29 ]
Pure winst is relatief. Als het veel power gaat kosten, zijn we weer terug bij af.
Even niets...
Hoe meer vermogen het kost hoe meer warmte er ontstaat. Is niet het punt van de base dat die wordt gegarandeerd? Ook in kleine kastjes met slechte koeling. De boost houdt in dat die klokfrequentie altijd wordt gehaald zolang je maar fatsoenlijk de warmte kan afvoeren en alles daarboven is op goed geluk en afhankelijk van de loterij. Maar inderdaad, dat is de slag die ik om de arm houd en dat is precies waar ik op doel met pure winst. Het is niet moeilijk om de boost kunstmatig te verhogen door de spanning wat te verhogen maar wat we willen zien is dat Ryzen - bij hetzelfde aantal kernen - dezelfde prestaties levert per kern als Skylake wanneer de klokfrequentie maximaal wordt verhoogd zonder de spanning te verhogen (t.o.v. stock, tenzij de stock relatief lager is dan bij Intel maar kunnen wij dat überhaupt inschatten?FireDrunk schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:28:
Pure winst is relatief. Als het veel power gaat kosten, zijn we weer terug bij af.
Terzijde, inmiddels lijkt het er sterk op dat Kaby Lake toch weer rond de 7% verbetering zit dankzij een betere overklok, naast de hogere base en boost. Ik baseer dit op resultaten van mensen die zelf er een hadden gekocht die eveneens die hogere overklok haalden, wat zo'n bedrijf stuurt naar de reviewers bescouw ik in beginsel als onbetrouwbaar gezien wat bepaalde bedrijven in het verleden flikte (overklokt grafische kaarten (met een Nvidia-GPU) opsturen om hoger in de benchmarks te komen).
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 06-01-2017 08:38 ]
Ook al blijft de spanning gelijk, het verbruik zal altijd mee schalen. Bij Intel zit er een ampère limiet (voor een aantal seconden, een bepaalde hoeveelheid ampères) op de Turbo (in sommige BIOS/UEFI's kan je dat zelfs per ampère instellen).
Daarom verwacht ik niet dat de hogere turbo heel nuttig is, als ze hiermee (bij wijze van spreken) in een paar honderd milliseconden al aan hun ampère limiet zitten. Als AMD met al hun dynamische sensor technieken, dit ampère limiet dynamisch opschaalt op basis van de aanwezige koeling, zou dat natuurlijk wel weer gaaf zijn.
Dat zou betekenen dat je (bijna) altijd een dynamisch overklokkende processor hebt, afhankelijk van je koeling... Dat lijkt mij iets te voorbarig
Daarom verwacht ik niet dat de hogere turbo heel nuttig is, als ze hiermee (bij wijze van spreken) in een paar honderd milliseconden al aan hun ampère limiet zitten. Als AMD met al hun dynamische sensor technieken, dit ampère limiet dynamisch opschaalt op basis van de aanwezige koeling, zou dat natuurlijk wel weer gaaf zijn.
Dat zou betekenen dat je (bijna) altijd een dynamisch overklokkende processor hebt, afhankelijk van je koeling... Dat lijkt mij iets te voorbarig
[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 06-01-2017 08:43 ]
Even niets...
En dat vooral met het dubbele aantal cores!!!Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:24:
Ik hoorde net dat er een foto lekte waarop te zien was dat de 8c-Ryzen 3,6/3,9 haalde (base/boost uiteraard). Dat is veelbelovend in die zin dat de 6600k ook ongeveer dat haaalt.

Ik ben benieuwd wat de limieten gaan zijn voor de modellen met minder cores die een stuk minder warmte zullen ontwikkelen. Als ze een 6C/12T (ik verwacht die nog altijd) op ongeveer de clocks van een i7 7700K kunnen krijgen kan Intel stof gaan happen.
Ik hoop dat ze een ultra zuinig 2 of 4c CPUtje maken
< 10W TDP ofzo.
Even niets...
Erg logisch, aangezien het bij de minder snelle CPU's weinig voordeel gaat bieden om quad-channel geheugencontroller in te bouwen. Maar omdat alles onder één socket valt wordt het dus altijd, alles quad-channel, triple-channel of dual-channel. Vandaar dat er voor de meest gangbare standaard is gegaan, dual-channel. Is de meest simpele en goedkoopste oplossing voor zowel AMD als de consument.Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:24:
Wat vind jij ervan dat ze ervoor kozen om niet een quad-channel te gebruiken? Ik neem aan dat ze die keuze maakten omdat ze de toegevoegde waarde te laag vinden voor de extra kosten? Ik heb geen idee wat dat aan kosten scheelt. Als dit artikel hout snijdt dan zou de toegevoegde waarde verwaarloosbaar zijn maar hoe zit het met de kosten?
Zie de topicstart, voor de notebook markt staan zulke CPU's op de planning. Dus een fabrikant zou zo'n CPU op een moederbord kunnen plaatsen om zo'n systeem als barebone of moederbord incl. CPU uit te brengen. AMD zal het iig niet uitbrengen.FireDrunk schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:00:
Ik hoop dat ze een ultra zuinig 2 of 4c CPUtje maken< 10W TDP ofzo.
[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 06-01-2017 10:23 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Er komt van ons geen G43. SLI PLUS goed genoeg?Richardus27 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:06:
Jammer dat al de moederborden met veel features meteen de hele LED kerstboom en schreeuwerigheid hebben. Hoop zelf dat er nog een mobo als de Z170A-G43 uit komt, die vind ik nog een van de mooisten in de Z170 reeks.
Ik vind het laatste moederbord op de foto's trouwens ook wel het geslaagd: zwart pcb (niet speciaalbier bruin), een beetje karakter door de grijze streepjes, misschien dat de budget plankjes er ook wat beter uit gaan zien.
Is het nu trouwens officiëel bevestigd dat de mounting gaten bij AM4 anders zijn dan AM3? Afgelopen tijd nog tegenstrijdige berichten gelezen.
Dat is idd ook een prima zwart, non kermis attractie moederbord. Misschien nog even een paar zwarte stickertjes of likje verf over de bovenkant van de audio-, USB-, netwerk- e.d. aansluitingen. Zoiets kost nog geen cent, maar dan ben je iig af van die zilveren kleur die nogal opvalt.The Source schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Er komt van ons geen G43. SLI PLUS goed genoeg?
AMD Nieuwsdiscussie
Zeker wel!The Source schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Die B350 lijkt de middenklasse-chipset maar alles wat hierboven in het lijstje staat heeft 'Gaming' als achtervoegselRichardus27 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:06:
Jammer dat al de moederborden met veel features meteen de hele LED kerstboom en schreeuwerigheid hebben.
Benieuwd of Asrock wat soberdere modellen op de markt zal zetten, indien niet... Een keer in de kast zie je er toch niks meer van
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
"Gaming" verkoopt eenmaal... al slaat dat op zichzelf eigenlijk nergens op. Het zijn meestal de duurdere, zo niet de duurste moederborden en op een niet "gaming moederbord" kan je ook nog steeds gamen.Borromini schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:19:
[...]
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Die B350 lijkt de middenklasse-chipset maar alles wat hierboven in het lijstje staat heeft 'Gaming' als achtervoegsel.
Benieuwd of Asrock wat soberdere modellen op de markt zal zetten, indien niet... Een keer in de kast zie je er toch niks meer van
Om maar niet te praten over die overpriced spullen van Asus en zijn "Republic of Gamers". Op de een of andere manier verkoopt het want anders hadden ze er wel mee opgehouden (bedoel niet alleen Asus).
Persoonlijk kijk ik altijd naar wat ik wil/nodig denkt te hebben, kijk nook aar de toekomst (zoals bv. rekening houden met CF en/of SLI setup) en zeker de prijs.
Ik zag ergens dat die X370 (die witte) van MSI geen ingebouwde lichtshow had (ik ben er ook geen fan van en heb en wil ook geen raam in mijn kast). Alleen zag ie er wel uit dat ie behoorlijk aan de prijs zal zijn.
Leuk! voor een SLI licentie betalenThe Source schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:52:
[...]
2 keer sata klinkt toch wel weinig al is een dubbele pcie slot dan ook weer niet nodig. Qua usb zal het in het praktijk wel prima zijn.
Anoniem: 172410
Twee HDD's in RAID 1 en je zit al vol.Borromini schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:42:
Voor mezelf lijkt die B350 voldoende. Nieuwe SSD zal waarschijnlijk toch NVMe zijn, dus die 2 S-ATA-poorten, dat boeit niet zo hard. Desktop is nu al gewoon één SSD'tje.
https://smallformfactor.net/news/amd-at-ces-2017
30+ borden bij launch is ook een behoorlijk aantal, Intel 200-series heeft meer maar voor een AMD platform lijkt me dit een grote stap voorwaarts !
Interessant ! Meer PCIe is zeer welkom nu een storage device 4 lanes kan spenderen !- The SoC design of Ryzen means that there are more PCIe lanes free than a comparable Intel platform, enabling more M.2 slots for example
- 30+ Ryzen boards will be available at launch
- 3 board partners (who requested not to be named) will be making Mini-ITX AM4 motherboards
- AMD is really excited about their SFF platforms (X300, B300 and A300)
30+ borden bij launch is ook een behoorlijk aantal, Intel 200-series heeft meer maar voor een AMD platform lijkt me dit een grote stap voorwaarts !
True, maar 1SSD is al sneller dan 2 HDD's in raid 1, en het leeuwendeel gaat toch steeds meer naar cloudstorage of home-nas.Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 05:09:
Twee HDD's in RAID 1 en je zit al vol.
Gebruik er thuis zelf 3, 1x BR-speler, 1x 512GB SSD, 1x 1TB SSD, (en mijn bulk data op mijn NAS) maar als ik nu een nieuwe PC in elkaar zou knutselen zou ik de BR eruit laten.
Aangezien Raid-1 nog steeds geen vervanging voor backup is, heb je dus in principe zat aan 2 sata, als je er een NAS/Cloud oplossing naast heb.
Wil je wel grote hoeveelheden data op je setup kwijt, dan is dit moederbord idd niet de juiste keuze, of je moet een PCI-E SAS/SATA board erin plaatsen.
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Maar die moet je ook vergeten.Borromini schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:38:
Damn was mijn spiksplinternieuwe S-ATA Plextor DVD-writer vergeten
Wie gebruikt er nog een DVD writer? (ja, jij wellicht). Maar verder was het wel een heel interessant ding. In 2001.
Die arrogante houding is nergens voor nodig. Ik heb die Plextor onlangs nog gekocht om mijn CD's te digitaliseren, mijn NEC uit 2010 kon het voor geen meter.
Je koopt een brander omdat een (goeie) lezer niet meer te vinden is.
Je koopt een brander omdat een (goeie) lezer niet meer te vinden is.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik ben niet arrogant, ik ben gewoon van 2017.
Mijn cd's heb ik al meer dan 10 jaar geleden overgezet naar mp3. En die op een enkele harde schijf gezet (meer dan 300 eigen cd's, dat ruimde behoorlijk op). Als ik een selectie wil horen, zet ik ze even op een usb stickie. Zelfs in mijn auto komt er geen cd meer in.
Mijn cd's heb ik al meer dan 10 jaar geleden overgezet naar mp3. En die op een enkele harde schijf gezet (meer dan 300 eigen cd's, dat ruimde behoorlijk op). Als ik een selectie wil horen, zet ik ze even op een usb stickie. Zelfs in mijn auto komt er geen cd meer in.
HardwareCanucks video van enkele Ryzen moederborden van Gigabyte.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik ben vooral benieuwd naar hun 2e revisie van de Gigabyte moederborden. Het ligt mij nog steeds niet lekker dat er bij gigabyte borden erg snel een 2e revisie komt met kosten (en dus kwaliteit) besparingen, terwijl alle reviewers lekker de eerste (en dus beste) revisie te testen krijgen. Schijnbaar doen meer merken hier aan, dus ontkomen doe je er niet aan.
Gigabyte heeft er sowieso een handje aan een vrachtwagenlading aan revisies van eenzelfde bord vrij te geven. Prima bordjes, maar high-end ga ik momenteel veel liever naar MSI.Ardjee schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:11:
Ik ben vooral benieuwd naar hun 2e revisie van de Gigabyte moederborden. Het ligt mij nog steeds niet lekker dat er bij gigabyte borden erg snel een 2e revisie komt met kosten (en dus kwaliteit) besparingen, terwijl alle reviewers lekker de eerste (en dus beste) revisie te testen krijgen. Schijnbaar doen meer merken hier aan, dus ontkomen doe je er niet aan.
Denk dat m'n ouders me vermoorden als ik weer een switch qua CPU/mobo maak, maar als echte AMD fan kriebelt het iedere dag meer om een dikke Ryzen set te halen. De 6700K is eigenlijk nog wel een paar jaar prima denk ik, maar een 8C/16T AMD monster is toch meer mijn smaak. (en ik gun het AMD een stuk meer dan Intel, *shhht*)
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zouden Supermicro fo Fujitsu het ook wagen eigen borden te fabriceren?
Anoniem: 792093
Maar hopen voor jouw dat je ENKELE harde schijf het niet begeeft zodat je meer dan 300 eigen cd's kwijt bentReepje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:09:
Ik ben niet arrogant, ik ben gewoon van 2017.

Je bent wel arrogant en uit de hoogte gevlogen.

Vast wel, ze zouden gek zijn als ze het niet zouden doen. De vraag ernaar is groot genoeg en als Intel koppig kunstmatig HT blijft uitschakelen en overklokken blijft blokkeren dan zou AMD ze gemakkelijk moeten kunnen verkopen. Ik vermoed dat Intel de eerste jaren teveel trots heeft om dit beleid aan te passen, op de lange termijn zullen ze dat noodgedwongen wel doen. Nu al hebben ze beloofd voor de eerstvolgende generatie wel 6 kernen voor een redelijke prijs te verkopen, iets zegt me dat Intel dat niet had gedaan als AMD niet met Zen op de proppen zou zijn gekomen.FireDrunk schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:00:
Ik hoop dat ze een ultra zuinig 2 of 4c CPUtje maken< 10W TDP ofzo.
Sowieso verwacht ik dat de Zen APU's de laptopmarkt gaan veroveren. Sowieso zie je bij laptops veel APU's (ook al noemt Intel dat niet zo maar Intel heeft er om de een of andere reden geen eigen naam voor gebruikt, niet naar buiten toe in ieder geval
Dit gaat AMD geen windeieren leggen. Met Vega 10 en Vega 20 gaan ze ook weer helemaal meedoen in de highend markt voor de grafische kaarten.

Met de disclaimer dat dit uit september dateert en dat afhankelijk van de ontwikkelingen het een en ander zou kunnen zijn aangepast in de tussentijd maar ja, dat is wel duidelijk voor iedereen, lijkt mij. Als het niet opschiet met de 7 nm transistortjes...
Wat gaat eigenlijk precies het verschil worden tussen de hoogste en de middelste klasse (qua chipset) van de moederborden? Beide zijn overklokbaar, de hoogste klasse bevat meer andere features die niets met het overklokken te maken hebben maar zijn beide klasses ook even goed overklokbaar of geldt dat als je een maximale prestatie wil (niet al teveel hitte, geen bottleneck door het moederbord) dat je dan toch echt de hoogste klasse nodig hebt? De gepubliceerde slides zijn hier vaag over.The Source schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Concreet, stel dat je een goede luchtkoeler (Noctua D15) gebruikt, volstaat dan ook de middelste categorie en is de hoogste categorie enkel nodig als je goede waterkoeling gebruikt (niet een instap AIO maar custom of een even goede AIO als dat bestaat) of zou je ook met een goede luchtkoeler de hoogste categorie nodig hebben om de maximale overklok te halen.
Uitgaande van een voldoende grote kast (grote midtower, full tower) die goed warmte afvoert en een wat dit betreft goed model (circuit en componenten) binnen de categorie. Kwestie van niet onnodig te betalen voor features die je niet gebruikt.
[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 00:33 ]
Er zijn amper mensen waarvoor een high-end moederbord ook maar een enkel voorbeeld biedt. Er zijn echter wel enkele uitzonderingen zoals mensen welke wereldrecords willen vestigen met overklokken en gebruik maken van extreme koeling zoals vloeibaar stikstof of helium. Of één die vier full size PCI Express sloten nodig heeft, maar dit is vrij uitzonderlijk. Als je het moet vragen dan ben jezelf in ieder geval niet één die zo'n moederbord nodig heeft. Overigens worden de moederborden nog wel relatief vaak verkocht, maar dat is meer onwetendheid. En dus gewoon iemand die waarschijnlijk niet de juiste keuze maakt en dat is waarschijnlijk gelijk ook de grootste afzetmarkt, mensen welke niet de juiste keuze maken.
AMD Nieuwsdiscussie
Maar hoe zit het met de chipsets? Er zijn 3 chipsets voor AM4, een is niet geschikt voor voor overklokken en twee zijn dat wel. Wat het verschil is tussen de X370 en de B350 wat betreft het overklokken is voor mij nog onduidelijk. Mag ik de X370 vergelijken met de chipsets van Intel die overklokken toestaan of zijn zowel de X370 en de B350 ermee te vergelijken wat betreft het overklokken en is slechts het verschil dat de X370 wat meer lanes en I/O en zo heeft?-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:26:
Er zijn amper mensen waarvoor een high-end moederbord ook maar een enkel voorbeeld biedt. Er zijn echter wel enkele uitzonderingen zoals mensen welke wereldrecords willen vestigen met overklokken en gebruik maken van extreme koeling zoals vloeibaar stikstof of helium. Of één die vier full size PCI Express sloten nodig heeft, maar dit is vrij uitzonderlijk. Als je het moet vragen dan ben jezelf in ieder geval niet één die zo'n moederbord nodig heeft. Overigens worden de moederborden nog wel relatief vaak verkocht, maar dat is meer onwetendheid. En dus gewoon iemand die waarschijnlijk niet de juiste keuze maakt en dat is waarschijnlijk gelijk ook de grootste afzetmarkt, mensen welke niet de juiste keuze maken.
Inderdaad, extreem overklokken hoeft van mij niet. Ik wil graag een stil systeem waarbij je het gebruik van de CPU kan verlengen door de laatste jaren de spanning wat te verhogen. Zo gauw je heel erg veel extra hitte krijgt voor 0,1/0,2 GHz meer is voor mij de lol ervan af.
Wat betreft jouw laatste zin, ik hoorde laatst een techtuber verontwaardigd vertellen dat zijn broer aan wie hij een GTX 1070 gaf vroeg om een GTX 1080 die hij had liggen terwijl hij met een resolutie van 1920*1080 (60 Hz) gamet, ook nog nadat hij zijn broer had uitgelegd waarom dat zinloos is.

Misschien heeft het niet alleen met onwetendheid (het zou mij niet verbazen als dat veel meer een probleem is) te maken maar ook met het per se willen hebben van het beste spul bij sommige mensen, ook al voegt het voor hen niets toe.
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 00:45 ]
Nou ja, ben het wel enigszins met hem eens hoor. Optische media zijn niet meer van deze tijd. Ik heb al jaren geen ODD meer in m'n PC en mis hem niet.Anoniem: 792093 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:21:
[...]
Maar hopen voor jouw dat je ENKELE harde schijf het niet begeeft zodat je meer dan 300 eigen cd's kwijt bent![]()
Je bent wel arrogant en uit de hoogte gevlogen.
Maar als je nog een stapel CDs hebt liggen die je niet hebt gedigitaliseerd heb je wel gewoon een geldige reden om er één aan te sluiten.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Anoniem: 58485
Chipsets zitten tegenwoordig in de cpu. Het enige dat een duur bord bieden kan is features en bijv. Een betere vrm. Dat is het.
De X370 ondersteunt als enige toch Crossfire/SLI?Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:35:
[...]
Maar hoe zit het met de chipsets? Er zijn 3 chipsets voor AM4, een is niet geschikt voor voor overklokken en twee zijn dat wel. Wat het verschil is tussen de X370 en de B350 wat betreft het overklokken is voor mij nog onduidelijk. Mag ik de X370 vergelijken met de chipsets van Intel die overklokken toestaan of zijn zowel de X370 en de B350 ermee te vergelijken wat betreft het overklokken en is slechts het verschil dat de X370 wat meer lanes en I/O en zo heeft?
[...]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Volgens de lijstjes, die er zijn, wel...NitroX infinity schreef op zondag 8 januari 2017 @ 01:16:
[...]
De X370 ondersteunt als enige toch Crossfire/SLI?
Interessante analyse die ik tegenkwam op Reddit: https://www.reddit.com/r/..._ridge_am4_a_summary_and/
Grootste verschil is zoals hierboven al gezegd dat X370 de mogelijkheid geeft tot CrossFire en SLI met twee PCI Express 3.0 x16 sloten met elk 8 lanes. Er zullen wel B350 moederborden komen waarop staat dat je ze kunt gebruiken met CrossFire, maar dit zijn moederborden waarbij waarschijnlijk het eerste PCI Express x16 slot allen 16 PCI Express 3.0 lanes van de CPU krijgt en het tweede iets van vier PCI Express 2.0 lanes van de B350 chip. Op zo'n moederbord wil je geen CrossFire draaien, want het draait stukken minder goed. Dat heb je nu ook bij bijvoorbeeld Intel B150, B85, H110, H170, H97, H87 moederborden, daar zie je ook bij sommigen met twee PCI Express x16 sloten vermeld dat ze CrossFire kunnen, maar ook bij deze moederborden krijgt alleen het bovenste PCI Express slot alle lanes van de CPU en dus ook op deze moederborden wil je geen CrossFire draaien omdat het stukken minder zal draaien.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:35:
[...]
Maar hoe zit het met de chipsets? Er zijn 3 chipsets voor AM4, een is niet geschikt voor voor overklokken en twee zijn dat wel. Wat het verschil is tussen de X370 en de B350 wat betreft het overklokken is voor mij nog onduidelijk. Mag ik de X370 vergelijken met de chipsets van Intel die overklokken toestaan of zijn zowel de X370 en de B350 ermee te vergelijken wat betreft het overklokken en is slechts het verschil dat de X370 wat meer lanes en I/O en zo heeft?
In zo'n geval hoef je niet naar de duurste moederborden te kijken, de goedkopere zullen ook voldoen. X370 of B350 hangt dan weer af of je CrossFire/SLI wil gebruiken of niet.Inderdaad, extreem overklokken hoeft van mij niet. Ik wil graag een stil systeem waarbij je het gebruik van de CPU kan verlengen door de laatste jaren de spanning wat te verhogen. Zo gauw je heel erg veel extra hitte krijgt voor 0,1/0,2 GHz meer is voor mij de lol ervan af.
Een GTX 1080 kan dan nog wel voordeel hebben doordat het gewoon de snellere videokaart is, misschien niet de betere koop maar wel gewoon sneller. Dus al zijn er nu weinig games waarmee je het verschil merkt, die games verschijnen vanzelf. Een duurder moederbord zal je geen extra prestaties leveren. Nu niet en in de toekomst ook niet.Wat betreft jouw laatste zin, ik hoorde laatst een techtuber verontwaardigd vertellen dat zijn broer aan wie hij een GTX 1070 gaf vroeg om een GTX 1080 die hij had liggen terwijl hij met een resolutie van 1920*1080 (60 Hz) gamet, ook nog nadat hij zijn broer had uitgelegd waarom dat zinloos is.
Misschien heeft het niet alleen met onwetendheid (het zou mij niet verbazen als dat veel meer een probleem is) te maken maar ook met het per se willen hebben van het beste spul bij sommige mensen, ook al voegt het voor hen niets toe.
AMD Nieuwsdiscussie
Interessant. Als het niet over politiek gaat bij Reddit dan is het het lezen waard.Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 01:55:
Interessante analyse die ik tegenkwam op Reddit: https://www.reddit.com/r/..._ridge_am4_a_summary_and/
Helaas kosten alle dingen geld, hoe klein ook. Probleem is dat bv I/O connectors volume producten zijn en als je daar een speciale versie van wilt maken het niet enkel veel geld kost maar dat het ook enkel op bepaalde modellen te gebruiken is,dus dat komt de kost prijs niet ten goede. Een I/O cover is goedkoper, tenminste als die van plastic gemaakt is. Dan heb je een keer molding kosten en de is het per stuk erg goedkoop. Een metaal I/O cover kost elke keer best veel.-The_Mask- schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:59:
[...]
Dat is idd ook een prima zwart, non kermis attractie moederbord. Misschien nog even een paar zwarte stickertjes of likje verf over de bovenkant van de audio-, USB-, netwerk- e.d. aansluitingen. Zoiets kost nog geen cent, maar dan ben je iig af van die zilveren kleur die nogal opvalt.
Tja SLI is een moeilijk topic. Het is best prijzig (de licentie), het werkt enkel op bepaalde chipsets, als je gaat kijken naar het aantal gebruikers dat is het minimaal maar toch bewijst de markt keer op keer dat het voor een bepaald prijs segment essentieel is. Dit start veelal met media die een review plaatsten een dan een product afkraken omdat er geen SLI licentie opzit terwijl het op een ander bord wel zit. Maar we hebben genoeg AM4 borden dus naast de SLI PLUS komen er nog genoeg andere, ook zonder SLI maar ik mag nog niet zeggen welke en wanneer.
Zoals je weet is er een high-end chipset en een mid-range chipset. Overklokken werkt op deze beiden chipsets echter is er wel degelijk een verschil. Het high-end chipset heeft meer features. BV een SLI licentie is enkel op het high-end chipset verkrijgbaar omdat SLI 2x x8 vereist, terwijl CF al op x8+x4 werkt. Of als je genoeg M.2 / U.2 sloten wilt komt je ook op het high-end chipset uit, dus vanwege de PCIe lanes. Dit wil dus ook zeggen dat met het high-end chipset ook de meer high-end borden worden gemaakt en daar is dus ook meer budget over voor een beter kwaliteit PWM. Dit heeft met de kwaliteit van de componenten en hoeveel stroom er naar de CPU kan. Een midrnage boardje komt hierdoor ook vaker uit op een 4 layer PCB waar er bij sommige high-end boarden voor een 6 layer wordt gekozen. Dit omdat de kost prijs hoger mag zijn, maar een zwaarder PWM heeft ook meer layers nodig.Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:43:
[...]
Wat gaat eigenlijk precies het verschil worden tussen de hoogste en de middelste klasse (qua chipset) van de moederborden? Beide zijn overklokbaar, de hoogste klasse bevat meer andere features die niets met het overklokken te maken hebben maar zijn beide klasses ook even goed overklokbaar of geldt dat als je een maximale prestatie wil (niet al teveel hitte, geen bottleneck door het moederbord) dat je dan toch echt de hoogste klasse nodig hebt? De gepubliceerde slides zijn hier vaag over.
Concreet, stel dat je een goede luchtkoeler (Noctua D15) gebruikt, volstaat dan ook de middelste categorie en is de hoogste categorie enkel nodig als je goede waterkoeling gebruikt (niet een instap AIO maar custom of een even goede AIO als dat bestaat) of zou je ook met een goede luchtkoeler de hoogste categorie nodig hebben om de maximale overklok te halen.
Uitgaande van een voldoende grote kast (grote midtower, full tower) die goed warmte afvoert en een wat dit betreft goed model (circuit en componenten) binnen de categorie. Kwestie van niet onnodig te betalen voor features die je niet gebruikt.
Nu zullen ze beiden kunnen overklokken, echter is de vraag hoe hoog. Op een midrange bordje zul je eerder tegen een bottleneck aanlopen (PWM niet sterk genoeg, etc) wat je bij een high-end board niet hebt. Koeling is daarbij natuurlijk van belang, met een stock cooler behaal je een bepaald niveau waar je met een goede zwaardere koeler nipt overheen komt. Met watercooling kun je een goede stap omhoog maken en met LN2 kun je nog verder komen. Vooral met watercooling en LN2 zou ik zeggen dat het high-end chipset aan te raden is vanwegde de beter PWM's.
Nu is een logische vraag waarom geen midrange bordje maken met een zwaar PWM? Dan komt het in een hogere prijsklasse waar de meeste mensen liever voor het high-end chipset gaan. Overklokken is niet zo belangerijk meer en de meeste zijn met een goede redelijke overklok tevreden maar hebben liever meer features / aansluitingen.
Dus een highend (X370) chipset setje zonder SLI licentie is/zit in de planning?The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
[...]
Tja SLI is een moeilijk topic. Het is best prijzig (de licentie), het werkt enkel op bepaalde chipsets, als je gaat kijken naar het aantal gebruikers dat is het minimaal maar toch bewijst de markt keer op keer dat het voor een bepaald prijs segment essentieel is. Dit start veelal met media die een review plaatsten een dan een product afkraken omdat er geen SLI licentie opzit terwijl het op een ander bord wel zit. Maar we hebben genoeg AM4 borden dus naast de SLI PLUS komen er nog genoeg andere, ook zonder SLI maar ik mag nog niet zeggen welke en wanneer.
[...]
Van mij mag het
Is een SLI licentie nog wel nodig met de multi GPU oplossingen in bv. Vulkan en DX12?
[ Voor 4% gewijzigd door NINjak op 08-01-2017 13:44 ]
Zou het aantal PCIe lanes op de B350 over 6 jaar ook nog voldoende zijn voor de krachtigste grafische kaart op dat moment? Ik kan gemakkelijk opzoeken hoeveel data er per seconde doorheen die lanes kan maar hoe bepaal je hoeveel data de grafische kaart maximaal doorheen die lanes stuurt? De bandbreedte van het geheugen? Ik check het maar even voor het geval ik een foute aanname doe. Ik vind bij hardware toekomstbestendigheid (voor zo ver dat kan en het qua performance/prijs verhouding te verantwoorden is) ook altijd belangrijk, liever nu wat meer betalen en straks later kunnen upgraden (zonder 'tekortkomingen') dan nu gierig zijn en straks eerder moeten upgraden.-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:37:
[...]
Grootste verschil is zoals hierboven al gezegd dat X370 de mogelijkheid geeft tot CrossFire en SLI met twee PCI Express 3.0 x16 sloten met elk 8 lanes. Er zullen wel B350 moederborden komen waarop staat dat je ze kunt gebruiken met CrossFire, maar dit zijn moederborden waarbij waarschijnlijk het eerste PCI Express x16 slot allen 16 PCI Express 3.0 lanes van de CPU krijgt en het tweede iets van vier PCI Express 2.0 lanes van de B350 chip. Op zo'n moederbord wil je geen CrossFire draaien, want het draait stukken minder goed. Dat heb je nu ook bij bijvoorbeeld Intel B150, B85, H110, H170, H97, H87 moederborden, daar zie je ook bij sommigen met twee PCI Express x16 sloten vermeld dat ze CrossFire kunnen, maar ook bij deze moederborden krijgt alleen het bovenste PCI Express slot alle lanes van de CPU en dus ook op deze moederborden wil je geen CrossFire draaien omdat het stukken minder zal draaien.
Dank je voor je uitleg. Nog 1 vraagje als je het niet erg vindt (omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe het technisch werkt, een korte uitleg is prima), waarom heb je voor een hogere PWM meer lagen nodig? Heeft dat te maken met dat je te weinig oppervlakte hebt om het met 4 lagen te doen?The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
Zoals je weet is er een high-end chipset en een mid-range chipset. Overklokken werkt op deze beiden chipsets echter is er wel degelijk een verschil. Het high-end chipset heeft meer features. BV een SLI licentie is enkel op het high-end chipset verkrijgbaar omdat SLI 2x x8 vereist, terwijl CF al op x8+x4 werkt. Of als je genoeg M.2 / U.2 sloten wilt komt je ook op het high-end chipset uit, dus vanwege de PCIe lanes. Dit wil dus ook zeggen dat met het high-end chipset ook de meer high-end borden worden gemaakt en daar is dus ook meer budget over voor een beter kwaliteit PWM. Dit heeft met de kwaliteit van de componenten en hoeveel stroom er naar de CPU kan. Een midrnage boardje komt hierdoor ook vaker uit op een 4 layer PCB waar er bij sommige high-end boarden voor een 6 layer wordt gekozen. Dit omdat de kost prijs hoger mag zijn, maar een zwaarder PWM heeft ook meer layers nodig.
Nu zullen ze beiden kunnen overklokken, echter is de vraag hoe hoog. Op een midrange bordje zul je eerder tegen een bottleneck aanlopen (PWM niet sterk genoeg, etc) wat je bij een high-end board niet hebt. Koeling is daarbij natuurlijk van belang, met een stock cooler behaal je een bepaald niveau waar je met een goede zwaardere koeler nipt overheen komt. Met watercooling kun je een goede stap omhoog maken en met LN2 kun je nog verder komen. Vooral met watercooling en LN2 zou ik zeggen dat het high-end chipset aan te raden is vanwegde de beter PWM's.
Nu is een logische vraag waarom geen midrange bordje maken met een zwaar PWM? Dan komt het in een hogere prijsklasse waar de meeste mensen liever voor het high-end chipset gaan. Overklokken is niet zo belangerijk meer en de meeste zijn met een goede redelijke overklok tevreden maar hebben liever meer features / aansluitingen.
Als het goed is niet maar er bestaan nog veel DX9, DX11 en OpenGL spellen dus mensen willen het voorlopig wel hebben. Typisch voor Nvidia om meer te laten betalen voor SLI dan dat AMD laat betalen voor Crossfire. Ik hoop dat MSI direct bij de lancering met moederborden (in de hoogste klasse) komt die geen SLI-ondersteuning maar wel Crossfireondersteuning bieden. Dat scheelt weer kosten. Ik ga sowieso op zoek naar zo'n moederbord, bij alle merken.NINjak schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:41:
Is een SLI licentie nog wel nodig met de multi GPU oplossingen in bv. Vulkan en DX12?
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 13:55 ]
Uit de beginpost maak ik op dat er een 8c/16t en een 4c/8t processors komen, komt er ook een 6c/12t processoren uit dit jaar?
Sterker nog, de 6c- en 4c-CPU's debuteren tegelijkertijd. AMD (Lisa Su zelf als ik me niet vergis) verkondigde dit gisteren.badluckboy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:54:
Uit de beginpost maak ik op dat er een 8c/16t en een 4c/8t processors komen, komt er ook een 6c/12t processoren uit dit jaar?
Die 2*t-toevoeging mag je weglaten, het is geen Intel! AMD schakelt niet simultaneous multithreading (= AMD's versie van hyperthreading, volgens mij gebruiken ze nu alweer een andere naam voor de communicatie met het publiek) of overclocking uit, Intel schakelt dat kunstmatig uit net als dat ze kunstmatig de klokfrequentie locken om aan marketingsegmentatie te doen, het werkt prima op al die CPU's (of bijna alle CPU's, ik kan niet uitsluiten dat er soms een defect is) maar Intel schakelt het softwarematig uit voor de meeste modellen. "Jij wil het ingeschakeld hebben? Betaal dan maar meer". Het scheelt ongveer 100 euro tussen een quadcore met hyperthreading en een quadcore zonder, bij AMD krijg je die hyperthreading er gewoon bij. Wel gaan ze waarschijnlijk voor de 8c twee versies aanbieden, een die gecherrypickt is en een waarbij het afhankelijk is van Vrouwe Fortuna hoe goed die overklokt kan worden.
Ik denk dat de 4c- en 6c-versie wel eens het meest interessant zouden kunnen zijn qua prijs/performance verhouding. In de nabije toekomst komen er weer veel CPU's uit dus lijkt het mij zinvol om nu >=100 euro minder te besteden en die dan te investeren. AMD heeft nog allerlei goede plannen voor Zen+ (ik weet dat ze bepaalde innovaties hebben uitgesteld naar Zen+) en als ze naar 7 nm. FinFET gaan dan heb je sowieso een forse prestatieverbetering. De 8c lijkt me vooral aan te bevelen voor mensen die vaak videobestanden converteren, gameplay streamen of die veelvuldig met extreme modellen en simulaties werken. Op dit moment kan DX12 trouwens niet meer dan 6 kernen benutten (developers kunnen wel op een andere manier extra kernen inschakelen maar niet via DX12) maar dat zou natuurlijk de komende jaren kunnen worden geupdate.
[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 14:14 ]
Ik gebruik de PC puur voor het gamen en ik vermoed dat dan de 6C hier beter voor zal zijn, ik neem aan dat deze een iets hogere mhz heeft en iets cooler draait. Daarnaast zal ik waarschijnlijk de HT uitzetten waardoor alleen de 6 cores het werk doen, ik heb het idee dat dit temperaturen scheelt en daardoor alles iets hoger geklokt kan worden.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:55:
[...]
Sterker nog, de 6c- en 4c-CPU's debuteren tegelijkertijd.
Lees even mijn toevoeging in mijn laatste reactie.badluckboy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:06:
[...]
Ik gebruik de PC puur voor het gamen en ik vermoed dat dan de 6C hier beter voor zal zijn, ik neem aan dat deze een iets hogere mhz heeft en iets cooler draait. Daarnaast zal ik waarschijnlijk de HT uitzetten waardoor alleen de 6 cores het werk doen, ik heb het idee dat dit temperaturen scheelt en daardoor alles iets hoger geklokt kan worden.
Ik heb mijn gedachte hierover al gegeven maar waarschijnlijk had jij dat niet gelezen.
Ik zou sowieso voor 4c of 6c kiezen en eventueel over een paar jaar weer upgraden. Het hangt ervan af hoeveel geld je kan krijgen als je die 4c/6c verkoopt zo gauw net een nieuwe versie is uitgekomen of dat de 4c of de 6c meer opportuun is maar waarschijnlijk is de 8c niet opportuun voor de meeste gamers. Ik krijg een kick van de gedachte om 8 kernen te hebben maar ik weet dat het voor mij nu niet de verstandigste beslissing zou zijn. Het zou me verbazen als er mensen zijn die hier een vurig pleidooi houden voor de 8c voor gaming maar als die er zijn dan lees ik het graag.
Voor de meeste spellen geeft SMT (hyperthreading is Intel's proces, het werkt niet op exact dezelfde manier, het zijn echt andere technieken!) waarschijnlijk een voordeel, dat is immers het geval bij hyperthreading. Voor enkele spellen werkt hyperthreading nadelig. Je moet het per spel uitproberen. Hoe dan ook zal het nadeel als dat er is zo klein zijn dat m.i. niet de moeite is om het uit te zetten, bij mij blijft het aanstaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 14:41 ]
Alle oude(re) games (DX11 en zeker DX9) hebben geen CF of SLI nodig om op nieuwere kaarten goed te draaienAnoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:50:
[...]
Als het goed is niet maar er bestaan nog veel DX9, DX11 en OpenGL spellen dus mensen willen het voorlopig wel hebben. Typisch voor Nvidia om meer te laten betalen voor SLI dan dat AMD laat betalen voor Crossfire. Ik hoop dat MSI direct bij de lancering met moederborden (in de hoogste klasse) komt die geen SLI-ondersteuning maar wel Crossfireondersteuning bieden. Dat scheelt weer kosten. Ik ga sowieso op zoek naar zo'n moederbord, bij alle merken.
Ik ga waarschijnlijk dus (ook?) voor een moederbord met X370 chipset zonder SLI licentie want in de toekomst zou dat niet meer nodig moeten zijn.
AMD heeft op de CES 2017 gezegd dat alle modellen van Ryzen tegelijk uit komen.... Dus de 8c, 6c EN 4c gaan samen in Q1 echt los gelaten worden.
[ Voor 8% gewijzigd door NINjak op 08-01-2017 14:53 ]
Ik ben niet zo fan van die plastic covers. Maar gewoon een zwarte sticker op elk dingetje zorgt er niet voor dat je een tweede product hoeft te maken.The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
[...]
Helaas kosten alle dingen geld, hoe klein ook. Probleem is dat bv I/O connectors volume producten zijn en als je daar een speciale versie van wilt maken het niet enkel veel geld kost maar dat het ook enkel op bepaalde modellen te gebruiken is,dus dat komt de kost prijs niet ten goede. Een I/O cover is goedkoper, tenminste als die van plastic gemaakt is. Dan heb je een keer molding kosten en de is het per stuk erg goedkoop. Een metaal I/O cover kost elke keer best veel.

Stickertjes zitten er nu soms ook al op, zoals hier een USB 3.1 sticker. Dan dus gewoon een iets grotereen op alle een stickertje.
Dat vind ik altijd zo dom om een product af te kraken op iets wat die niet heeft terwijl er dus gewoon versies van datzelfde product zijn die het wel hebben. Als er gewoon een versie is met SLI en één zonder welke voor de rest hetzelfde zijn is het gewoon belachelijk om de versie zonder erop af te kraken. Ik vind het juist een voordeel, omdat als je het niet nodig hebt je die kosten dus kunt besparen.Tja SLI is een moeilijk topic. Het is best prijzig (de licentie), het werkt enkel op bepaalde chipsets, als je gaat kijken naar het aantal gebruikers dat is het minimaal maar toch bewijst de markt keer op keer dat het voor een bepaald prijs segment essentieel is. Dit start veelal met media die een review plaatsten een dan een product afkraken omdat er geen SLI licentie opzit terwijl het op een ander bord wel zit. Maar we hebben genoeg AM4 borden dus naast de SLI PLUS komen er nog genoeg andere, ook zonder SLI maar ik mag nog niet zeggen welke en wanneer.
Je ziet het overigens ook bij andere producten. Zoals niet modulaire voedingen afkraken omdat ze niet modulair zijn, terwijl er ook gewoon een modulaire versie van bestaat.
Dat is op dit moment iets waar nog heel weinig mensen iets aan hebben alleen. In de praktijk brengt voor de meeste mensen nu de snelste M.2 NVMe SSD nog weinig tot geen voordeel boven een normale SATA SSD, doordat het verschil met alledaagse toepassingen verwaarloosbaar klein. Zo zal het verschil in starten van de PC, starten van programma's, starten van games, laden van een game level amper verschil hebben tussen NVMe en SATA SSD's.Of als je genoeg M.2 / U.2 sloten wilt komt je ook op het high-end chipset uit, dus vanwege de PCIe lanes.
Je bedoeld VRM? Of bedoel je PCB? PWM, een modulatietechniek lijkt mij hier weinig mee te maken te hebben.Dit wil dus ook zeggen dat met het high-end chipset ook de meer high-end borden worden gemaakt en daar is dus ook meer budget over voor een beter kwaliteit PWM.
VRM dus?Dit heeft met de kwaliteit van de componenten en hoeveel stroom er naar de CPU kan.
Ja VRM zo te zien.Een midrnage boardje komt hierdoor ook vaker uit op een 4 layer PCB waar er bij sommige high-end boarden voor een 6 layer wordt gekozen. Dit omdat de kost prijs hoger mag zijn, maar een zwaarder PWM heeft ook meer layers nodig.
Ja VRM dus.Nu zullen ze beiden kunnen overklokken, echter is de vraag hoe hoog. Op een midrange bordje zul je eerder tegen een bottleneck aanlopen (PWM niet sterk genoeg, etc) wat je bij een high-end board niet hebt.
Het chipset maakt het verschil niet, in principe kun je ook met een minder high-end chipset een perfect overklok moederbord maken. Alleen omdat zo'n moederbord toch al erg duur wordt maakt die kleine meerprijs voor een duurder chipset ook weinig verschil. Ook is de kans groter dan men dit moederbord zal gebruiken voor meer dan één videokaart waardoor het high-end chipset ook meer logisch is.Koeling is daarbij natuurlijk van belang, met een stock cooler behaal je een bepaald niveau waar je met een goede zwaardere koeler nipt overheen komt. Met watercooling kun je een goede stap omhoog maken en met LN2 kun je nog verder komen. Vooral met watercooling en LN2 zou ik zeggen dat het high-end chipset aan te raden is vanwegde de beter PWM's.
Dat is meer dat men het denkt nodig te hebben, of gewoon een duurdere versie koopt omdat het beter is. Zelden zie je dat het echt een voordeel is. Je kan die meerprijs beter investeren in een snellere CPU of snellere videokaart, iets waar je altijd wat aan kan hebben. En dan het moederbord kiezen wat precies bij je eisen en wensen past.Nu is een logische vraag waarom geen midrange bordje maken met een zwaar PWM? Dan komt het in een hogere prijsklasse waar de meeste mensen liever voor het high-end chipset gaan. Overklokken is niet zo belangerijk meer en de meeste zijn met een goede redelijke overklok tevreden maar hebben liever meer features / aansluitingen.
Nee want je gebruikt geen SLI in zo'n geval. Maar op dit moment is de enige die hier gebruik van maakt volgens mij nog steeds Ashes of the Singularity.NINjak schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:41:
[...]
De videokaart krijgt gewoon de volledige 16 PCI Express 3.0 lanes van de CPU bij gebruik van één videokaart met elk chipset. Of er moet een moederbord komen welke de PCI Express lanes ook ergens anders voor gaat gebruiken, maar als dit al komt dan dit een heel uitzonderlijk moederbord zijn, als die al komt. Zie anders de topicstart waar alles wel uitgelegd wordt, vooral onder het kopje chipset.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:43:
[...]
Zou het aantal PCIe lanes op de B350 over 6 jaar ook nog voldoende zijn voor de krachtigste grafische kaart op dat moment? Ik kan gemakkelijk opzoeken hoeveel data er per seconde doorheen die lanes kan maar hoe bepaal je hoeveel data de grafische kaart maximaal doorheen die lanes stuurt? De bandbreedte van het geheugen? Ik check het maar even voor het geval ik een foute aanname doe. Ik vind bij hardware toekomstbestendigheid (voor zo ver dat kan en het qua performance/prijs verhouding te verantwoorden is) ook altijd belangrijk, liever nu wat meer betalen en straks later kunnen upgraden (zonder 'tekortkomingen') dan nu gierig zijn en straks eerder moeten upgraden.
PWM betekend Pulse-width modulation en is een modulatietechniek zoals bijvoorbeeld AM en FM wat je kent van de radio, maar dat heeft hier niks mee te maken. Hij zal VRM bedoelen. Maar aangezien jij geen extreme overklokker bent heb je geen heel sterk VRM nodig.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:50:
[...]
Dank je voor je uitleg. Nog 1 vraagje als je het niet erg vindt (omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe het technisch werkt, een korte uitleg is prima), waarom heb je voor een hogere PWM meer lagen nodig? Heeft dat te maken met dat je te weinig oppervlakte hebt om het met 4 lagen te doen?
Dacht dat SLI maar liefst 5 dollar kost per moederbord, maar misschien is het tegenwoordig minder van 5 dollar per verkocht moederbord is gewoon extreem veel. CrossFire kost niks extra.Als het goed is niet maar er bestaan nog veel DX9, DX11 en OpenGL spellen dus mensen willen het voorlopig wel hebben. Typisch voor Nvidia om meer te laten betalen voor SLI dan dat AMD laat betalen voor Crossfire.
Een 8 core 16 thread is zeker omdat we die al gezien hebben natuurlijk, 4 core 8 thread lijkt ook ergens rond de dwalen, maar van 6 core 12 thread is niks bekend. Zou wel logisch zijn, omdat men hier de 8 core 16 thread CPU's zou voor kunnen gebruiken met één defecte core. Maar een 6 core 12 thread CPU die gewoon niet meer core's heeft zou in principe ook kunnen. Maar zoals gezegd hier is niks van bekend.badluckboy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:54:
Hier heb ik niks over gehoord. Wat wel is gezegd dat een volledige serie gelanceerd wordt, maar daarmee is niet gezegd dat er een 6 core 12 thread en 4 core 8 thread komt.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:55:
[...]
Sterker nog, de 6c- en 4c-CPU's debuteren tegelijkertijd. AMD (Lisa Su zelf als ik me niet vergis) verkondigde dit gisteren.
Het is alleen maar logisch dat je verschillende modellen verkoopt voor verschillende prijzen. Elke fabrikant doet dit ook gewoon AMD. AMD verkoopt ook gewoon een videokaarten waarbij meerdere stream processors zijn uitgeschakeld of CPU's waar cache of core's zijn uitgeschakeld.Die 2*t-toevoeging mag je weglaten, het is geen Intel! AMD schakelt niet simultaneous multithreading (= AMD's versie van hyperthreading, volgens mij gebruiken ze nu alweer een andere naam voor de communicatie met het publiek) of overclocking uit, Intel schakelt dat kunstmatig uit net als dat ze kunstmatig de klokfrequentie locken om aan marketingsegmentatie te doen, het werkt prima op al die CPU's (of bijna alle CPU's, ik kan niet uitsluiten dat er soms een defect is) maar Intel schakelt het softwarematig uit voor de meeste modellen. "Jij wil het ingeschakeld hebben? Betaal dan maar meer". Het scheelt ongveer 100 euro tussen een quadcore met hyperthreading en een quadcore zonder, bij AMD krijg je die hyperthreading er gewoon bij. AMD doet niet aan die onzin. Wel gaan ze waarschijnlijk voor de 8c twee versies aanbieden, een die gecherrypickt is en een waarbij het afhankelijk is van Vrouwe Fortuna hoe goed die overklokt kan worden.
HT kan idd uit, de vraag is of het ook met SMT kan.badluckboy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:06:
[...]
Ik gebruik de PC puur voor het gamen en ik vermoed dat dan de 6C hier beter voor zal zijn, ik neem aan dat deze een iets hogere mhz heeft en iets cooler draait. Daarnaast zal ik waarschijnlijk de HT uitzetten waardoor alleen de 6 cores het werk doen, ik heb het idee dat dit temperaturen scheel en daardoor alles iets hoger geklokt kan worden.
AMD Nieuwsdiscussie
Het is de vraag inderdaad of SMT uitkan. Als dit mogelijk is, zal AMD dan net zoals Intel ook varianten kunnen uitbrengen zonder SMT, maar of ze dat gaan doen?
[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 08-01-2017 14:59 ]
http://www.pcworld.com/ar...lineup-info-and-more.html
First, and most importantly: When Ryzen launches it won’t be limited to the high-end 8-core, 16-thread model AMD’s been showing in all its demos. AMD product manager Jim Prior tells me that Ryzen will be a complete stack of chips at release, though he declined to go into further details. Furthermore, each and every AM4 motherboard, cooler, and PC that AMD announced last night will be available from day one.
Waar staat PWM voor als ik vragen mag?The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
[...]
Zoals je weet is er een high-end chipset en een mid-range chipset. Overklokken werkt op deze beiden chipsets echter is er wel degelijk een verschil. Het high-end chipset heeft meer features. BV een SLI licentie is enkel op het high-end chipset verkrijgbaar omdat SLI 2x x8 vereist, terwijl CF al op x8+x4 werkt. Of als je genoeg M.2 / U.2 sloten wilt komt je ook op het high-end chipset uit, dus vanwege de PCIe lanes. Dit wil dus ook zeggen dat met het high-end chipset ook de meer high-end borden worden gemaakt en daar is dus ook meer budget over voor een beter kwaliteit PWM. Dit heeft met de kwaliteit van de componenten en hoeveel stroom er naar de CPU kan. Een midrnage boardje komt hierdoor ook vaker uit op een 4 layer PCB waar er bij sommige high-end boarden voor een 6 layer wordt gekozen. Dit omdat de kost prijs hoger mag zijn, maar een zwaarder PWM heeft ook meer layers nodig.
Puls Width Modulation
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:53:
[...]
PWM betekend Pulse-width modulation en is een modulatietechniek zoals bijvoorbeeld AM en FM wat je kent van de radio, maar dat heeft hier niks mee te maken. Hij zal VRM bedoelen. Maar aangezien jij geen extreme overklokker bent heb je geen heel sterk VRM nodig.
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Ja, daar dacht ik ook aan. Pulse Width Modulation slaat echter nergens op in die context. Ik vroeg het omdat PWM misschien nog voor een andere term stond die ik niet kende. Z'n bericht leest alsof hij VRM bedoelt.
[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 08-01-2017 15:35 ]
Ja ik heb de post van the mask doorgelezen en vrm is het woordCompizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:34:
[...]
Ja, daar dacht ik ook aan. Pulse Width Modulation slaat echter nergens op in die context. Z'n bericht leest alsof hij VRM bedoelt.
[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 08-01-2017 15:37 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Daar hopen veel mensen op maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat versies met minder cores hoger klokken, helaas.badluckboy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:06:
[...]
Ik gebruik de PC puur voor het gamen en ik vermoed dat dan de 6C hier beter voor zal zijn, ik neem aan dat deze een iets hogere mhz heeft en iets cooler draait. Daarnaast zal ik waarschijnlijk de HT uitzetten waardoor alleen de 6 cores het werk doen, ik heb het idee dat dit temperaturen scheelt en daardoor alles iets hoger geklokt kan worden.
SMT (het is geen HT, dat is de naam voor Intel's variant) uitzetten lijkt me zonde. In de meeste games zullen de extra threads niet veel performancewinst geven maar het zal ook niet snel nadelig uitpakken.
In de industrie wordt VRM ook wel PWM genoemd, technisch niet correct maar iedereen weet waar over gesproken wordt. Dit komt eigenlijk van de PWM controller IC wat onderdeel van het VRM uitmaakt.Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:34:
[...]
Ja, daar dacht ik ook aan. Pulse Width Modulation slaat echter nergens op in die context. Ik vroeg het omdat PWM misschien nog voor een andere term stond die ik niet kende. Z'n bericht leest alsof hij VRM bedoelt.
Ik hoe wijs je dan één van al die andere PWM controllers aan die een PC bevat?
AMD Nieuwsdiscussie
Belangrijkste reden om een duurder mobo te kopen is voor mij de uitgebreidere featureset. Niet zozeer betere oc mogelijkheden. Je kunt er over twisten of die featureset het geld waard is maar voor mij meestal wel.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Google maar eens op wat controllers;-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:17:
Ik hoe wijs je dan één van al die andere PWM controllers aan die een PC bevat?
IR35201 > http://www.irf.com/produc...heets/data/pb-ir35201.pdf
"Ultra Low Quiescent Power Dual output 8 phase
(8+0/7+1/ 6+2) PWM Controller"
Er bestaan altijd uitzonderingen natuurlijk, maar het gros van de mensen zal niks hebben aan meer dan één M.2 aansluiting, meer dan 6 sata aansluitingen, ALC1220 audiochip, drie PCI Express x1 sloten en drie PCI Express x16 sloten, extreem VRM en ga zo maar door. Het gros van de mensen gebruikt dit niet en gaat het in de toekomst ook niet gebruiken.Help!!!! schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:19:
Belangrijkste reden om een duurder mobo te kopen is voor mij de uitgebreidere featureset. Niet zozeer betere oc mogelijkheden. Je kunt er over twisten of die featureset het geld waard is maar voor mij meestal wel.
Ja ik weet wel wat het is. Maar dat maakt het niet minder onlogisch of verwarrend. Wat nu als die werkt met een andere modulatietechniek ga je dan het VRM ook FM noemen?The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:23:
[...]
Google maar eens op wat controllers;
IR35201 > http://www.irf.com/produc...heets/data/pb-ir35201.pdf
"Ultra Low Quiescent Power Dual output 8 phase
(8+0/7+1/ 6+2) PWM Controller"
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 08-01-2017 16:35 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Zal misschien komen doordat ik niet "in de industrie" zit, maar dat is de eerste keer dat ik het zo gebruikt zie worden. Ben het verder eens met -The_Mask-; vind het nogal een onlogische benaming voor iets waar gewoon een correcte term voor bestaat (VRM).The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:07:
[...]
In de industrie wordt VRM ook wel PWM genoemd, technisch niet correct maar iedereen weet waar over gesproken wordt. Dit komt eigenlijk van de PWM controller IC wat onderdeel van het VRM uitmaakt.
Ik interpreteer dat voor nu als dat het niet bij de launch gaat zijn.The Source schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
Ach ja, we zien het wel. Ik koop sowieso geen moederbord met SLI, omdat het zonde is van het geld en omdat ik uit principes Nvidia niet wil sponsoren.
spoiler:
Niet omdat ik een AMD fanboy ben (wat ik niet ben) maar omdat ik heel erg veel moeite heb met Nvidia's kinderachtige gedrag met PhysX en Gameworks en omdat het nergens op slaat dat ze überhaupt geld vragen, laat staan zoveel, voor het gebruik van SLI.
Is er net na de launch een goed moederbord zonder SLI dan koop ik die, anders wacht ik totdat die er komt, ook al is het pas in mei of juni. Ik moet toch nog wachten op een fatsoenlijke Vega-kaart (op basis van de laatste ronde krijgen XFX en Sapphire mijn voorkeur).
Nog even iets anders, wat is dat toch voor hype dat versterkte PCIe-sloten ineens in de mode zijn? Je moet nogal lomp zijn om die los te trekken? Is dat puur voor bescherming tijdens het transport van de moederborden? Of gaat om marketing? Veel reviewers vragen het zich af.
Dat klopt, er is gesteld dat de hele lineup voor de desktop tegelijkertijd uitkomt maar over 6c hebben ze niets gemeld. Het ligt m.i. wel redelijk voor de hand dat er 6c tussen zit (defecte kernen en zo) maar we zullen het wel zien.-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:53:
Een 8 core 16 thread is zeker omdat we die al gezien hebben natuurlijk, 4 core 8 thread lijkt ook ergens rond de dwalen, maar van 6 core 12 thread is niks bekend. Zou wel logisch zijn, omdat men hier de 8 core 16 thread CPU's zou voor kunnen gebruiken met één defecte core. Maar een 6 core 12 thread CPU die gewoon niet meer core's heeft zou in principe ook kunnen. Maar zoals gezegd hier is niks van bekend.
[...]
Hier heb ik niks over gehoord. Wat wel is gezegd dat een volledige serie gelanceerd wordt, maar daarmee is niet gezegd dat er een 6 core 12 thread en 4 core 8 thread komt.
Dat vind ik van een andere orde dan het uitschakelen van SMT/overclocking. Het een doe je omdat je met kapotte stukken hardware (onvoldoende aaneengesloten stukken voor het hogere model maar substantieel beter dan het lagere model) zit en die toch wil verkopen (waarbij je vervolgens om allerlei redenen gelijkheid creëert tussen die stukken hardware die je als hetzelfde model verkoopt), het ander doe je zonder dat er een technische reden voor is, slechts om mensen extra te laten betalen voor het niet uitschakelen.Het is alleen maar logisch dat je verschillende modellen verkoopt voor verschillende prijzen. Elke fabrikant doet dit ook gewoon AMD. AMD verkoopt ook gewoon een videokaarten waarbij meerdere stream processors zijn uitgeschakeld of CPU's waar cache of core's zijn uitgeschakeld.
Dat gezegd hebbende, ik heb ook moeite met het uitschakelen van werkende cores om gelijkheid te creëren, ik zou liever zien dat je een deel van de mensen geluk laat hebben met de loterij en extra kernen laat gebruiken. ik ben dan ook blij dat AMD op de RX 480 4 GB de resterende 4 GB niet heeft uitgeschakeld, al begrijp ik nog steeds niet waarom het goedkoper was voor AMD om op alle borden 8 GB te plaatsen.
Ze zouden dat softwarematig toch gemakkelijk moeten kunnen inbouwen?HT kan idd uit, de vraag is of het ook met SMT kan.
Dit zie ik anders. Ja, nu is NVMe nog prohibitively duur zoals ze dat in het Engels zeggen. Dat gaat waarschijnlijk veranderen in de komende jaren. Stel dat je over 1 jaar een goede NVMe-SSD koopt maar 3 jaar later is er een veel betere uit terwijl de prijs goed is, dan is het misschien aantrekkelijk om die betere schijf ook te plaatsen en je wil die oude toch liever niet weggooien. Ik zie meer dan 1 M.2 slot dus wel als een voordeel, ik ga daar wel op letten bij mijn selectie van het moederbord. De kortere boottijd en de snellere laadtijd bij allerlei programma's waaronder spellen waarbij je die strontvervelende splashscreens kunt uitschakelen vind ik toch best wel aantrekkelijk. Als in de toekomst de prijs van de NVMe-SSD's zo laag komt te liggen als die voor SATA-SSD's dan is het ook best wel fijn dat je snel data kan verplaatsen tussen twee SSD's.Er bestaan altijd uitzonderingen natuurlijk, maar het gros van de mensen zal niks hebben aan meer dan één M.2 aansluiting, meer dan 6 sata aansluitingen, ALC1220 audiochip, drie PCI Express x1 sloten en drie PCI Express x16 sloten, extreem VRM en ga zo maar door. Het gros van de mensen gebruikt dit niet en gaat het in de toekomst ook niet gebruiken
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 17:50 ]
Net even de video's van LTT gekeken op de CES. I'm excited! 
Laten we hopen dat AMD de hype waar kan maken! Ik ben zeer benieuwd en ga zeker wachten met het upgraden tot de Ryzen launch.
Laten we hopen dat AMD de hype waar kan maken! Ik ben zeer benieuwd en ga zeker wachten met het upgraden tot de Ryzen launch.
Als ze de hype niet waarmaken dan zullen ze in ieder geval veel dichter in de buurt komen van de hype dan de laatste keren (Polaris niet meegerekend). Dat veel moederbordfabrikanten er vertrouwen in hebben is ook wel een goed teken. Het dieptepunt (gekochte SSD's met een AMD-sticker erop, maak ze dan in Gods naam zelf als Advanced Micro DevicesMyBearTibbers schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:50:
Net even de video's van LTT gekeken op de CES. I'm excited!
Ik heb veel vertrouwen in Ryzen op basis van de architectuurveranderingen en de prestaties tot nu toe. De enige twijfelpunten die ik op dit moment heb m.b.t. Ryzen zijn hoe sterk de CPU gaat overklokken (zonder de spanning te verhogen of al te veel te verhogen) en of dat het platform geen vervelende bugs gaan bevatten. Het eerste zal snel genoeg blijken uit de reviews.
Nee, AMD heeft aangegeven dat voor Ryzen alle CPU's SMT krijgen.Zenix schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:59:
Het is de vraag inderdaad of SMT uitkan. Als dit mogelijk is, zal AMD dan net zoals Intel ook varianten kunnen uitbrengen zonder SMT, maar of ze dat gaan doen?
Ik begrijp dat mensen nu gewend zijn aan die rare praktijken van Intel maar heel erg logisch is het ook niet om het uit te schakelen wanneer er concurrentie is, je maakt dan immers je product zwakker waardoor het minder aantrekkelijk wordt zonder dat je op kosten bespaart. De enige reden dat Intel dit deed en ermee wegkwam was omdat Intel al die jaren geen concurrentie had. Idem voor het locken van het overklokken.
Pulse Width Modulation wat exact doet wat het suggereert: het moduleert de breedte van de pulses (geen idee wat Nederlands hiervoor is).
Zie die pulse voor je als een rechthoek. Ze variëren met software hoe breed elke pulse is waarbij op de x-as de tijd staat. Op die manier kan je bijvoorbeeld met software via de PWM de spanning van je ventilatortjes bepalen en die spanning bepaalt weer de RPM (lineair met de spanning als ik me niet vergis, anders hoop ik dat iemand het corrigeert).

Duty cycle geeft gewoon de verhouding tussen hoog en laag aan, hoe hoger de duty cycle hoe hoger percentage van de tijd het signaal hoog is, bij 100% is het signaal dus alleen maar hoog en bij 0% alleen maar laag.
In je zenuwstelsel gebeurt ook zoiets: tal van axonen die verbinden met dendrieten van 1 neuron en zodoende kunnen vele aan/uitstand-combinaties van al die neuronen die de input geven de hoogte van de spanning bepalen bij het neuron wat die inputs ontvangt. Hetzelfde principe maar technisch verschillend.
[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 18:11 ]
Bedankt voor de uitleg, maar ik weet wat PWM is/hoe het werktAnoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:54:
[...]
Pulse Width Modulation wat exact doet wat het suggereert: het moduleert de breedte van de pulses (geen idee wat Nederlands hiervoor is).
Zie die pulsjes voor je als rechthoeken. Ze variëren met software hoe breedt elke puls is waarbij op de x-as de tijd staat. Op die manier kan je bijvoorbeeld met software via de PWM de spanning van je ventilatortjes bepalen en die spanning bepaalt weer de RPM (lineair met de spanning als ik me niet vergis, anders hoop ik dat iemand het corrigeert).
[afbeelding]
Duty cycle geeft gewoon de verhouding tussen hoog en laag aan, hoe hoger de duty cycle hoe hoger percentage van de tijd het signaal hoog is, bij 100% is het signaal dus alleen maar hoog en bij 0% alleen maar laag.
Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:34:
[...]
Voor andere mensen die meelezen is het interessant. Dan kunnen zij het ook een beetje volgen.Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:10:
[...]
Bedankt voor de uitleg, maar ik weet wat PWM is/hoe het werkt. Zie de discussie hierboven:
[...]
DeBron moet het zelf maar aangeven of dat het klopt, ik vermoed dat je een hogere PWM nodig hebt om die hogere VRM te krijgen en dat daarvoor een meer complex circuit nodig is wat ze om de een of andere reden in meerdere lagen moete nstoppen. Anders zou het wel heel erg onlogisch zijn om PWM te gebruiken voor VRM en zo erg onlogisch handelen die mensen toch niet.Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:46:
[...]
Zal misschien komen doordat ik niet "in de industrie" zit, maar dat is de eerste keer dat ik het zo gebruikt zie worden. Ben het verder eens met -The_Mask-; vind het nogal een onlogische benaming voor iets waar gewoon een correcte term voor bestaat (VRM).
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-01-2017 18:14 ]
Het punt is dat het gewoon een onjuiste en verwarrende benaming is. Ja, een VRM bevat ongetwijfeld een PWM-controller als primaire component, maar dat betekent niet dat het daarom correct is om een VRM "een PWM" te noemen: om te beginnen is "een PWM" niks, want PWM is een techniek, niet een tastbaar ding. Een PWM-controller (een controller die gebruik maakt van PWM) is wel een tastbaar ding, maar waarom zo moeilijk doen als er al gewoon een perfecte term voor bestaat (namelijk VRM)?Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:12:
[...]
DeBron moet het zelf maar aangeven of dat het klopt, ik vermoed dat je een hogere PWM nodig hebt om die hogere VRM te krijgen en dat daarvoor een meer complex circuit nodig is wat ze om de een of andere reden in meerdere lagen moete nstoppen. Anders zou het wel heel erg onlogisch zijn om PWM te gebruiken voor VRM en zo erg onlogisch handelen die mensen toch niet.
Allemaal een beetje mierenneuken natuurlijk, maar deze discussie kwam dus voort uit dat we (-The_Mask- en ik, in elk geval) niet begrepen wat TheSource bedoelde met "een PWM". Het is ondertussen wel duidelijk dat hij het over VRMs heeft
[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 08-01-2017 18:20 ]
Ik heb net nog even zijn reactie teruggelezen, ik zie hem nergens de VRM een PWM noemen (in de oorspronkelijke reactie), ik zie hem stellen dat een hogere PWM nodig is voor ... en dat hier weer meer lagen voor nodig zijn wat duurder is...Compizfox schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:17:
[...]
Het punt is dat het gewoon een onjuiste en verwarrende benaming is. Ja, een VRM bevat ongetwijfeld een PWM-controller als primaire component, maar dat betekent niet dat het daarom correct is om een VRM "een PWM" te noemen: om te beginnen is "een PWM" niks, want PWM is een techniek, niet een tastbaar ding. Een PWM-controller (een controller die gebruik maakt van PWM) is wel een tastbaar ding, maar waarom zo moeilijk doen als er al gewoon een perfecte term voor bestaat (namelijk VRM)?
Als A=>B en je hebt meer van A nodig hebt om meer van B te krijgen dan vind ik het niet onlogisch om het over A te hebben als het je om B te doen is. Maar goed, hij moet het zelf maar toelichten, hij is de enige van ons die momenteel in die industrie werkt.
Ja, het is mierenneuken.
Lees even -The_Mask-'s reactie op TheSource's post; hij quote daar meerdere stukjes waar TheSource het heeft over "een PWM". TheSource gebruikt PWM in zijn post als synonym voor VRM. In deze post geeft hij zelf ook aan dat "in de industrie" dat woord zo gebruikt wordt.Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:20:
[...]
Ik heb net nog even zijn reactie teruggelezen, ik zie hem nergens de VRM een PWM noemen (in de oorspronkelijke reactie), ik zie hem stellen dat een hogere PWM nodig is voor ... en dat hier weer meer lagen voor nodig zijn wat duurder is...
Als A=>B en je hebt meer van A nodig hebt om meer van B te krijgen dan vind ik het niet onlogisch om het over A te hebben als het je om B te doen is. Maar goed, hij moet het zelf maar toelichten, hij is de enige van ons die momenteel in die industrie werkt.
Tja, het zal wel
[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 08-01-2017 18:24 ]
Kben dan ook zo één van die uitzonderingen die een hoop harde schijven aan z'n moederbord hangt en het vreselijk vindt dat hem momenteel moet uitwijken naar zo'n pci kaartjes "raid controllers" om toch maar meer sata poorten te hebben...-The_Mask- schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:32:
[...]
Er bestaan altijd uitzonderingen natuurlijk, maar het gros van de mensen zal niks hebben aan meer dan één M.2 aansluiting, meer dan 6 sata aansluitingen, ALC1220 audiochip, drie PCI Express x1 sloten en drie PCI Express x16 sloten, extreem VRM en ga zo maar door. Het gros van de mensen gebruikt dit niet en gaat het in de toekomst ook niet gebruiken.
Ik denk dat je meer uitzonderingen hebt dan je denkt
Het erge is dat ik dan weer geen extreem VRM enzo wil (of 12+ usb poorten .. voor diegene die 8 aangesloten muizen niet genoeg vinden ??, ofwel al hun extra schijven via usb verbinden daar hun sata poorten vol zitten ?

en zoveel duurder zijn dat je toch eindigt met die crappy "raid controller" pci kaartjes .. en zodoende direct een pci slot minder

Of een Asrock moederbord, het enige moederbord onder de 180 euro die 8 of meer sata poorten heeft op het AM3(+)platform..., het Intel platform is daar consequenter in 220 euro+ Je hebt dan wel moederborden met de kleurtjes dat jij wilt!!!
Imo snap ik sowieso niet waarom dat je nu nog maar amper 6 sata poorten krijgt (zowel bij intel als amd btw tis niet een verwijt naar de amd chipset). wanneer je vroeger een hele sloot kreeg.
Naar mijn gevoel is het meer het gebrek aan concurrentie, koop je intel heb je enkel intel cpu chipsets .. koop je amd heb je enkel amd cpu chipsets.
Ik mis de tijden dat je concurrentie had met oa nVidia chipsets (ook al waren die zeker niet bug vrij) of die crappy via chipsets. Had je tenminste veel harde schijf aansluitingen zonder extra dure opties die je niet wilde.
En deden beiden fabrikanten (Intel, AMD) precies toch wat meer moeite voor hun eigen chipsets.
1000 consumenten met 1000 voorkeuren en ook komen er gigantisch aantal soorten moederborden uit, eerlijk is eerlijk ik zie der amper functionele verschillen in de laatste jaren (jajaa een plastiek kapje hier en daar meer of minder, rgb lichtjes extra .. noem ik echt geen verschillen .. ). Simpelweg omdat alle fabrikanten gebonden zijn aan de standaard chipsets die qua functionaliteiten gewoon gelijkaardig zijn met hun evenknie aan de "andere" kant.
Een keer een standaard chipset uitbrengen met een pci slot minder maar 4 sata poorten meer, (of een hoop ssd aansluitingen voor diegene waarbij hun I/O niet snel genoeg kan gaan) zou toch niet zo'n grote moeite mogen kosten .. En er daadwerkelijk voor zorgen dat je hetgeen hebt waarvoor men houdt van een concurrentiële markt .. onderscheidt/verscheidenheid!
In dat opzicht zou ik het niet spijtig vinden dat er een derde grote fabrikant zou opstaan (god weet van waar .. Mars?) en eens wat echte concurrentie zou leveren. Hetzelfde product leveren met dezelfde feature set != aan concurreren maar eerdere nalopen.
Tis beter dan een monopolie .. maar zoals je wellicht in de meeste economie boeken kan lezen zijn duopolis ook verre van ideaal (kijk maar naar onze belgische internet providers
Maar de redenatie dat afwijkingen/extra's toch maar voor uitzonderingen zijn hoor ik verre van graag en dat zeker niet op een "tweakers" forum
Kunnen we even goed één standaard desktop/laptop fabriceren en diegenen die er niet gelukkig mee zijn "uitzonderingen" noemen en we zijn er vanaf van al die lastige keuzes/consumenten.

Laten we der direct een "goede" prijskaart aan hangen ook nu er toch geen concurrentie is in het aanbod Ja ik verwijs hier naar de strategie van een bekende succesvolle fruitverkoper
Zo'n moederbord zou wel mogelijk zijn, gewoon PCI Express lanes opofferen en daar SATA controllers aan hangen, maar ik denk dat weinig moederbord fabrikanten daar brood in zien, aangezien het toch een niche markt zal zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
Ze bestaan, enkel veel te duur wegens bijkomende meuk (eigenlijk amper in het AMD assortiment .. precies zo van .. heb je veel harde schijven go intel-The_Mask- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:01:
Zo'n moederbord zou wel mogelijk zijn, gewoon PCI Express lanes opofferen en daar SATA controllers aan hangen, maar ik denk dat weinig moederbord fabrikanten daar brood in zien, aangezien het toch een niche markt zal zijn.
Het kost echter echt geen 120 euro extra om wat PCI Express lanes naar een bijkomende SATA controller van 5 dollar te leiden.
Zoals ik al zei.. dan ben je stukken beter af met 10 euro insteek kaartjes...
Zo dood je dan ook een vraag en kan je achteraf zeggen "zie maar er is geen vraag naar meer xxx".
Inderdaad er is geen vraag voor een paar extra aansluitingen voor de driedubbele prijs van een standaard bordje.
Natuurlijk besef ik goed genoeg dat het veel gemakkelijker/winstgevender is om 10 varianten te maken met dezelfde hardware en er gewoon wat extra stikkers/kleurtjes/leds/grotere koelvinnen op te plakken. Maar uiteindelijk kom je dan op die 1 size fits all resultaat neer en daar ben ik verre van, fan van.
En dan blijft de industrie maar unhappy zijn met de desktopverkopen, als je dan toch vast zit aan een restricterende standaard kan je even goed een laptop nemen + een NAS (extreem doorslaan naar de andere kant maar soit) een desktop heeft nu eenmaal het voordeel van modulariteit, speel het in godsnaam dan ook uit! En daar hoort nu eenmaal een verscheidenheid aan moederborden bij niet 12 in een dozijn allemaal dezelfden
Let op ik verwijt het niet enkel de chipset fabrikanten, ook de moederbord makers zelf schijnen niet uit in creativiteit, alleja depends ze zijn creatief genoeg qua looks en styling. Binnenkort een Moederbord met een Ferrari logo en een koelvin in de vorm van een F1 wat dat OC vééél beter dan zo'n saai moederbordje en we spreken dan niet eens over de performantie winst bij racing games
Ja dat is best wel triest ja, moederborden met racing patroontjes/logo's of LED'jes als innovatie in plaats van echte serieuze innovatie.lightdestroyer schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:43:
[...]
Let op ik verwijt het niet enkel de chipset fabrikanten, ook de moederbord makers zelf schijnen niet uit in creativiteit, alleja depends ze zijn creatief genoeg qua looks en styling. Binnenkort een Moederbord met een Ferrari logo en een koelvin in de vorm van een F1 wat dat OC vééél beter dan zo'n saai moederbordje en we spreken dan niet eens over de performantie winst bij racing games.
AMD Nieuwsdiscussie
Hoi,
ik heb een klein vraagje over de APU (Zen Raven)
Wanneer staat deze serie op uitkomen?
Ik wou in mei/juni mijn nieuwe pc bouwen, en ik behoef geen gpu omdat ik niet meer game, maar ben toch geinteresseerd in deze AMD processors. Er zal toch weleens een eenvoudig spelletje worden gespeeld, en over twee a drie jaar wil ik ook een scherm met hoge resolutie. En Intel graphics zijn wat aan de lage kant denk ik
Ik had gelezen (ong. een maand geleden) dat deze APU's pas in het derde/vierde kwartaal uit zou komen.
Nu ik lees dat de andere serie, Ryzen, al in het eerste kwartaal uitkomt, vroeg ik me af of de APU ook snel uitkomt.Ik ga er vanuit dat de Ryzen zonder ipg/gpu uitkomt?
Met vriendelijke groet!
ik heb een klein vraagje over de APU (Zen Raven)
Wanneer staat deze serie op uitkomen?
Ik wou in mei/juni mijn nieuwe pc bouwen, en ik behoef geen gpu omdat ik niet meer game, maar ben toch geinteresseerd in deze AMD processors. Er zal toch weleens een eenvoudig spelletje worden gespeeld, en over twee a drie jaar wil ik ook een scherm met hoge resolutie. En Intel graphics zijn wat aan de lage kant denk ik
Ik had gelezen (ong. een maand geleden) dat deze APU's pas in het derde/vierde kwartaal uit zou komen.
Nu ik lees dat de andere serie, Ryzen, al in het eerste kwartaal uitkomt, vroeg ik me af of de APU ook snel uitkomt.Ik ga er vanuit dat de Ryzen zonder ipg/gpu uitkomt?
Met vriendelijke groet!
Als je dan pas een nieuwe PC gaat bouwen kun je dan toch ook terug komen, dan zal het vast wel duidelijk zijn.Computeraar2013 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:19:
Ik wou in mei/juni mijn nieuwe pc bouwen, en ik behoef geen gpu omdat ik niet meer game, maar ben toch geinteresseerd in deze AMD processors
AMD Nieuwsdiscussie
Troll:-The_Mask- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:52:
[...]
Ja dat is best wel triest ja, moederborden met racing patroontjes/logo's of LED'jes als innovatie in plaats van echte serieuze innovatie.
Misschien willen ze wel dat je dat soort meuk in het boord computertje van je auto knalt
Ѫа$тёя чѳця аят
Ik ben wel geïnteresseerd wat het verschil tussen SMT en HT dan is! Kan je mij dit uitleggen?Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:12:
[...]
Voor de meeste spellen geeft SMT (hyperthreading is Intel's proces, het werkt niet op exact dezelfde manier, het zijn echt andere technieken!) waarschijnlijk een voordeel,[...]
Zover ik het begrijp is HT Intel's naam voor hun proprietary implementatie van SMT. HT is dus ook SMT, maar er kunnen wel kleine verschillen zitten tussen AMD's en Intel's implementatie ervan.achtbaanfreak schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:52:
[...]
Ik ben wel geïnteresseerd wat het verschil tussen SMT en HT dan is! Kan je mij dit uitleggen?
Ja oke. Dat is ook wat mij is geleerd, maar dat is niet hoe ik je vorige post interpreteerde. Dan zaten we vast langs elkaar heen te communiceren. Bedankt voor de heads-up!Compizfox schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:09:
[...]
Zover ik het begrijp is HT Intel's naam voor hun proprietary implementatie van SMT. HT is dus ook SMT, maar er kunnen wel kleine verschillen zitten tussen AMD's en Intel's implementatie ervan.
Mijn vorige post? Ik denk dat je CHBF's vorige post bedoelt?achtbaanfreak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:56:
[...]
Ja oke. Dat is ook wat mij is geleerd, maar dat is niet hoe ik je vorige post interpreteerde. Dan zaten we vast langs elkaar heen te communiceren. Bedankt voor de heads-up!
Hoi -The_Mask-
Als ik het goed heb zijn de Ryzen processors high end, en deze komen snel uit.
En de Raven Apu's komen derde kwartaal uit, en zijn meer low/medium?
Is er iets bekends over de APU's wanneer ze uit komen, en welke (duo/quad?)
Ik ga mijn pc inderdaad pas in mei/juni bouwen, maar het half jaar ervoor ga ik allerlei artikelen lezen, vandaar dat ik me nu ah verdiepen ben
En, ik prefereer het om eerst meerdere reviews/testen te lezen voordat ik iets koop, dus vandaar dat ik hoop op een snelle release van een eenvoudige quadcore met goede gpu erin.
Ik ga mijn pc inderdaad pas in mei/juni bouwen, maar het half jaar ervoor ga ik allerlei artikelen lezen, vandaar dat ik me nu ah verdiepen ben
En, ik prefereer het om eerst meerdere reviews/testen te lezen voordat ik iets koop, dus vandaar dat ik hoop op een snelle release van een eenvoudige quadcore met goede gpu erin.
Je hebt gelijkt, ik zit niet op te lettenCompizfox schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Mijn vorige post? Ik denk dat je CHBF's vorige post bedoelt?
Nope, Ryzen is niet perse highend (als prijs hoop ik van niet)Computeraar2013 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:11:
Hoi -The_Mask-
De 8 core/16 threads kan/zou je als "highend" kunnen zien/aangemerkt worden. Echter er komen ook 4 en 6 cores uit voor de nog iets minder dikke portemonnee's. Nou hoop ik dat de (of de minder dure) 8 core voor de prijs van den 6700K beschikbaar komt.
Die DotA2 demo (spelen en encoden) die ze toen gegeven hebben van Ryzen vs 9600K vs 6700K kan in mijn ogen alleen maar betekenen dat ie echt in de buurt van de 6700K moet komen (qua prijs). Anders snap ik niet helemaal waarom je die CPU in die demo mee nam.
Ryzen is in principe wel highend. Dat is de bedoeling, in elk geval. Er komt naast de 8c/16t ook een 4c/8t uit maar het echt lower end zal niet bediend worden met Ryzen.NINjak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Nope, Ryzen is niet perse highend (als prijs hoop ik van niet).
De 8 core/16 threads kan/zou je als "highend" kunnen zien/aangemerkt worden. Echter er komen ook 4 en 6 cores uit voor de nog iets minder dikke portemonnee's. Nou hoop ik dat de (of de minder dure) 8 core voor de prijs van den 6700K beschikbaar komt.
Het lower end zal later bediend worden met Raven Ridge, wat een APU wordt op basis van Zen en Vega.
Nee van mainstream tot high-end, maar mainstream zal ook niet goedkoop zijn. Een eventuele toekomstige quadcore Ryzen CPU zal immers zo het nu staat vrij veel lijken op een Core i7 op socket 1151 en die CPU's zijn ook niet heel goedkoop.NINjak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Nope, Ryzen is niet perse highend (als prijs hoop ik van niet)
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed is op dit moment de goedkoopste quadcore Skylake met Hyper Threading zonder IGP.
Nou hoop ik dat de (of de minder dure) 8 core voor de prijs van den 6700K beschikbaar komt.

Alles wat bekend is of iig een realistische verwachting is staat in de topicstart en die werk vrij vaak bij. Hoe het precies komt qua prestaties, beschikbare modellen en bijbehorende prijs en vooralsnog niet meer dan logisch nadenken.Computeraar2013 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:11:
AMD Nieuwsdiscussie
Ik ga er niet vanuit dat AMD ver onder Intel gaat zitten qua prijs. Al zou het kunnen qua yields, ze hebben een aantal jaar van verlies te compenseren, ze gaan dus zo dicht mogelijk bij Intel zitten, terwijl ze toch concurrerend zullen proberen te blijven.
Even niets...
Nogmaals, waarom zou je dan de 6700K mee nemen in die DotA 2 (play and encode) vergelijking? Kan je net zo goed een FX-8370 of een andere intel/AMD meenemen om maar een idee te krijgen.
@Compizfox Ik heb geen "lower end" gezegd want dan verwacht ik niet daar zijn/komen de APU's uiteindelijk voor.
@-The_Mask- Er 1 gratis krijgen zit er voor mij niet in maar daar ga ik ook niet vanuit (al zou ik geen nee zeggen). We gaan het zien wat ze gaan kosten maar ze moeten best met een klap binnen komen en mensen (terug) winnen dus het zal mij niet verbazen dat ze toch zeer agressief geprijsd gaan worden.
@Compizfox Ik heb geen "lower end" gezegd want dan verwacht ik niet daar zijn/komen de APU's uiteindelijk voor.
@-The_Mask- Er 1 gratis krijgen zit er voor mij niet in maar daar ga ik ook niet vanuit (al zou ik geen nee zeggen). We gaan het zien wat ze gaan kosten maar ze moeten best met een klap binnen komen en mensen (terug) winnen dus het zal mij niet verbazen dat ze toch zeer agressief geprijsd gaan worden.
[ Voor 10% gewijzigd door NINjak op 10-01-2017 19:39 ]
Ik verwacht een paar sweet spots eigenlijk. Daarnaast gaat AMD het voordeel hebben van unlocked multipliers. Een ander voordeel is dat AMD geen iGPU hoeft mee te bakken, al vraag ik me af of ze een aparte "budget" 4C/8T chip gaan maken of dat het (in eerste instantie) allemaal kreupele 8C chips worden voor de lagere segmenten.
Laten we direct maar even het Kaby Lake lijstje er bij pakken:
Kaby Lake in de PW
En dat tezamen met:
nieuws: Gerucht: AMD gaat Zen Summit Ridge-chips als SR7, SR5 en SR3 uitbrengen
Maar ik denk dat we niet moeten onderschatten dat AMD de prijzen iets lager moet leggen door het ontbreken van een iGPU. Het is simpelweg een feature die AMD gaat missen ten opzichte van Intel. Die 200 euro in het T.net artikel kan ik, gezien de PW prijzen, niet direct rechtvaardigen dan. Al hangt het af van de kloksnelheden natuurlijk. Mijn gok:
SR-3 (4C/8T gok ik) gaat met een kloksnelheid van ~3.0-3.2GHz en SMT voor pakweg 150-200 over te toonbank om het leven voor de i5 7400 en alle Core i3's zuur te maken. Door het afvangen van de Core i3 kan AMD ook het gapende gat in zijn assortiment tussen de oude APU's en nieuwe Ryzen vullen. Als AMD deze krengen richting de 3.6-4.0GHz kan launchen, dan zijn de hoogste i5's niet eens veilig. Ik gok dat de prijs dan stopt richting de 200-250 euro door het gebrek aan GPU.
Dan de SR-5, ik gok een 6C/12T moet zijn. Die moet de hogere i5's en i7 dan gaan bestoken. Maar de 7700K heeft wel een gruwelijk hoge kloksnelheid. Al heeft Intel wel een opvallend groot gapend gat in zijn assortiment bij de 300 euro (afhankelijk van kloksnelheden, misschien 250 euro). Dus ik vermoed dat AMD tactisch dit gat gaat opvullen voor mensen die voor een leuke prijs een leuke CPU willen hebben. Op singlecore level zal de SR-5 het wel afleggen tegen de i7 vanwege de kloks, multicore zal het een voordeeltje hebben.
Dan de SR-7, het 8C/16T monster. Het zou zomaar, ook gezien de reactie van NINjak kunnen zijn dat deze op een ~400 euro gaat zitten (6700K-ish). AMD heeft nog steeds een redelijk "budget" chipje die premium features zoals quad channel DDR4, veel PCIe lanes, etc, moet gaan missen ten opzichte van Intel. Ivm de i7 7700K moet het ook al een iGPU gaan missen. En wat doet Intel dan? Voor de i7 7700K is er geen verbetering (hooguit een miniscule 100-200MHz) terwijl de Broadwell-E relatief duur gaat zijn.
Zo'n prijsstelling zou ook wel aardig in lijn liggen met de verwachte naamgeving van de chips. Let wel, ik ben nog een beetje terughoudend met de prestaties. Ik denk dat Kaby Lake qua IPC nog een stukje hoger ligt en de kloksnelheid van de i7 7700K baart me ook nog zorgen voor de singlethreaded performance.
Maar ik begin vooral het gebrek van de iGPU een meesterlijke zet van AMD te vinden Ik vraag me af wat dit voor effect gaat hebben op Intel. Die zitten straks met een dure IGP in hun i5's en i7's die enerzijds de kosten per CPU gaan opdrijven in vergelijking met AMD en anderzijds een muur vormen voor Intel om meer cores te introduceren om tegen Ryzen te vechten.
Deze actie zou Intel wel eens kunnen dwingen om toch de GPU te amputeren uit de CPU's. Ik vermoed dat een xxx-E processor ook te duur is om te concurreren omdat het eerdere kreupele Xeon's zijn. Het kan wel eens interessant zijn om naar de die sizes. So far kan ik nog niet ergens die sizes vinden voor Ryzen. Skylake 4C is blijkbaar 122mm^2. Voor Ryzen zie ik geruchten over 150-200 mm^2, dan hoop ik toch echt eerder 150 mm^2 voor AMD. Bij Skylake is de GPU bij benadering net zo groot als de 4 cores. Ik vermoed dat dat bij Kaby Lake niet anders is.
Vooral als je bedenkt dat Intel vermodelijk pas in 2020 een nieuwe architectuur gaat introduceren en de rek er bij de Core architectuur wel redelijk uit lijkt terwijl AMD vast nog wat konijnen uit de hoed kan toveren voor Zen+.
Edit:
Ohja, we hadden dit gerucht over de prijzen ook nog:
http://wccftech.com/amd-zen-8-core-35ghz-cpu-spotted/
Maw, ik denk redelijk in dezelfde richting als de Chinees die dit in Excel heeft lopen inkloppen
Laten we direct maar even het Kaby Lake lijstje er bij pakken:
Kaby Lake in de PW
En dat tezamen met:
nieuws: Gerucht: AMD gaat Zen Summit Ridge-chips als SR7, SR5 en SR3 uitbrengen
Maar ik denk dat we niet moeten onderschatten dat AMD de prijzen iets lager moet leggen door het ontbreken van een iGPU. Het is simpelweg een feature die AMD gaat missen ten opzichte van Intel. Die 200 euro in het T.net artikel kan ik, gezien de PW prijzen, niet direct rechtvaardigen dan. Al hangt het af van de kloksnelheden natuurlijk. Mijn gok:
SR-3 (4C/8T gok ik) gaat met een kloksnelheid van ~3.0-3.2GHz en SMT voor pakweg 150-200 over te toonbank om het leven voor de i5 7400 en alle Core i3's zuur te maken. Door het afvangen van de Core i3 kan AMD ook het gapende gat in zijn assortiment tussen de oude APU's en nieuwe Ryzen vullen. Als AMD deze krengen richting de 3.6-4.0GHz kan launchen, dan zijn de hoogste i5's niet eens veilig. Ik gok dat de prijs dan stopt richting de 200-250 euro door het gebrek aan GPU.
Dan de SR-5, ik gok een 6C/12T moet zijn. Die moet de hogere i5's en i7 dan gaan bestoken. Maar de 7700K heeft wel een gruwelijk hoge kloksnelheid. Al heeft Intel wel een opvallend groot gapend gat in zijn assortiment bij de 300 euro (afhankelijk van kloksnelheden, misschien 250 euro). Dus ik vermoed dat AMD tactisch dit gat gaat opvullen voor mensen die voor een leuke prijs een leuke CPU willen hebben. Op singlecore level zal de SR-5 het wel afleggen tegen de i7 vanwege de kloks, multicore zal het een voordeeltje hebben.
Dan de SR-7, het 8C/16T monster. Het zou zomaar, ook gezien de reactie van NINjak kunnen zijn dat deze op een ~400 euro gaat zitten (6700K-ish). AMD heeft nog steeds een redelijk "budget" chipje die premium features zoals quad channel DDR4, veel PCIe lanes, etc, moet gaan missen ten opzichte van Intel. Ivm de i7 7700K moet het ook al een iGPU gaan missen. En wat doet Intel dan? Voor de i7 7700K is er geen verbetering (hooguit een miniscule 100-200MHz) terwijl de Broadwell-E relatief duur gaat zijn.
Zo'n prijsstelling zou ook wel aardig in lijn liggen met de verwachte naamgeving van de chips. Let wel, ik ben nog een beetje terughoudend met de prestaties. Ik denk dat Kaby Lake qua IPC nog een stukje hoger ligt en de kloksnelheid van de i7 7700K baart me ook nog zorgen voor de singlethreaded performance.
Maar ik begin vooral het gebrek van de iGPU een meesterlijke zet van AMD te vinden Ik vraag me af wat dit voor effect gaat hebben op Intel. Die zitten straks met een dure IGP in hun i5's en i7's die enerzijds de kosten per CPU gaan opdrijven in vergelijking met AMD en anderzijds een muur vormen voor Intel om meer cores te introduceren om tegen Ryzen te vechten.
Deze actie zou Intel wel eens kunnen dwingen om toch de GPU te amputeren uit de CPU's. Ik vermoed dat een xxx-E processor ook te duur is om te concurreren omdat het eerdere kreupele Xeon's zijn. Het kan wel eens interessant zijn om naar de die sizes. So far kan ik nog niet ergens die sizes vinden voor Ryzen. Skylake 4C is blijkbaar 122mm^2. Voor Ryzen zie ik geruchten over 150-200 mm^2, dan hoop ik toch echt eerder 150 mm^2 voor AMD. Bij Skylake is de GPU bij benadering net zo groot als de 4 cores. Ik vermoed dat dat bij Kaby Lake niet anders is.
Vooral als je bedenkt dat Intel vermodelijk pas in 2020 een nieuwe architectuur gaat introduceren en de rek er bij de Core architectuur wel redelijk uit lijkt terwijl AMD vast nog wat konijnen uit de hoed kan toveren voor Zen+.
Edit:
Ohja, we hadden dit gerucht over de prijzen ook nog:
http://wccftech.com/amd-zen-8-core-35ghz-cpu-spotted/
Maw, ik denk redelijk in dezelfde richting als de Chinees die dit in Excel heeft lopen inkloppen
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 10-01-2017 20:13 ]
Anoniem: 172410
Als ze qua prijs niet in de buurt van Intel zitten, betekent dat dat ze ook niet competitief zijn. Wellicht verkoopt Intel qua naam meer, maar heel ver uit elkaar zou het niet mogen liggen.FireDrunk schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:13:
Ik ga er niet vanuit dat AMD ver onder Intel gaat zitten qua prijs. Al zou het kunnen qua yields, ze hebben een aantal jaar van verlies te compenseren, ze gaan dus zo dicht mogelijk bij Intel zitten, terwijl ze toch concurrerend zullen proberen te blijven.
Ik denk dat ze de 6700K hebben genomen om te laten zien dat een streamende gamer (of een gamer die veel programma's draait) baat heeft bij meer dan 4 cores met HT (8 threads). Dus iets als 8 cores met 16 threads zoals het nieuwe topmodel van Ryzen heeft en wat alleen de erg dure Intels (socket 2011-3) hebben. De demo zorgde ervoor dat de i7-6700K de bottleneck vormde, waar de andere twee cpu's met meer cores dat niet hadden. Daarmee vergroot je het effect van de demo. Niks is sterker dan een demo waarbij een i7-6700K, gezien als een top-cpu onder gamers, stof ligt te happen terwijl de Ryzen vloeiend doorgaat.NINjak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:36:
Nogmaals, waarom zou je dan de 6700K mee nemen in die DotA 2 (play and encode) vergelijking? Kan je net zo goed een FX-8370 of een andere intel/AMD meenemen om maar een idee te krijgen.
De Ryzen met 8 cores was beter dan de i7 6700K in die demo van AMD. Hij is volgens AMD vergelijkbaar met een 1100 euro kostende Intel i7-6900K. Dus het lijkt mij niet dat AMD zijn topmodel dezelfde prijs als een i7-6700K wil geven, rond de 350 euro.
AMD weet ook dat tot nu toe voor de gamers vrijwel altijd een Intel werd aangeraden op socket 1151, omdat 4 cores (zelfs zonder HT) voor games genoeg zou zijn. Ik denk dat Ryzen één van zijn voordelen moet gaan halen uit het grotere aantal cores. De in verhouding trager geclockte i7-6900K is daarmee een goed doelwit om tegen te concurreren met hun eigen 8c/16t Ryzen. De i7-7700K wordt waarschijnlijk niet echt overtroffen door de 4c/8t Ryzen, maar daar kan AMD misschien op prijs goed concurreren. Bijvoorbeeld 5% lagere prestatie tegen 20% lagere prijs.
Je weet toch dat in het geval van AMD men maar 5% van wat Intel verkoopt kan verkopen met dergelijke prijs prestatie verhoudingen...Playa del C. schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:07:
Bijvoorbeeld 5% lagere prestatie tegen 20% lagere prijs.
RyZen met 3.6 ghz base en 4.0 ghz boost genereert meer dan de beoogde 95 TDP. Het is nog wel een engineering sample.
bron: @Dresdenboy
bron: @Dresdenboy
[ Voor 37% gewijzigd door badluckboy op 11-01-2017 04:35 ]
Dit topic is gesloten.