Acties:
  • 0 Henk 'm!
Novartis schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:35:
Heeft er iemand ervaring met Noxion:
https://www.lampdirect.nl...uminium-incl-gu10-fitting

Ik heb iets van 60 spots nodig en deze zagen er leuk uit.
Van dit merk hebben we een tiental slagvaste plafonnières ruim een jaar in gebruik.
Misschien niet de beste wat betreft afwerking, maar gezien de prijs hebben ze toch een heel goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Wat betreft het spotje, ik zou denk ik gaan voor deze: https://www.lampdirect.nl...700k-aluminium-7w-dimbaar aangezien deze een geïntegreerde lichtbron met veel licht maar toch een lage verblinding heeft. De GU10 spotjes die je voor jouw keuze erbij moet aanschaffen doen dat denk ik wat minder goed.

Bij 60 stuks zeker even een offerte aanvragen, dan gaat er nog wel wat meer vanaf dan de 11% bij 10+ stuks die de website zelf al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-07 21:17
@jitter bedankt, wij gaan toch voor de Logic. We vinden die toch iets mooier.

Het ging mij vooral om het merk Noxion.

Verlichting zelf ben ik nu aan het twijfelen om of slimme GU10 te nemen Hue/Osram/MiLight of dat ik de schakelaar slim maak.

De laatste optie spreekt me meer aan omdat ik toch geen RGB(W) spotjes ga nemen en de prijs natuurlijk. Ik wil spotjes erin van wit naar warm wit welke ik kan bedienen met een dimmer of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat geval zou je deze kunnen overwegen toe te passen. Smart en te variëren van 2200 K tot 4000 K lichtkleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Ik was vandaag bezig om (tegen beter weten in) alle 5 35w halogeen spotjes te vervangen door 3,5w Philips Master Dimtone led spotjes. Tegen beter weten in omdat mijn dimmer keurig aangeeft dat hij een minimale belasting van 60w nodig heeft. Toch proberen natuurlijk... Gebeurde iets geks: als de dimmer "uit" zou moeten staan gaat 1 van de 5 ledspots juist aan.... Dit gebeurde niet toen de halogeen spotjes er nog in zaten.

De oplossing is simpel (koop een goede dimmer), maar waarom gebeurt dit? Waarom staat 1 ledlamp aan terwijl de rest uit staat (en alles uit zou moeten zijn)?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft je dimmer een duidelijke klik als je hem uit draait?
En als je dat ene spotje onderling verwisselt met willekeurige andere, verplaatst het oplichten dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nee, het is een pulsdrukker. En typisch blijft het middelste van de 5 branden, tenzij ik die los draai want dan licht een andere op. De middelste zit overigens het dichtste bij de aansluiting op de plafondplaat (het is 'de eerste' in de stroomkring)

Ik zie dat ik in mijn vorige post schreef "gaat aan", maar het is eigenlijk "blijft zwak aan"

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2017 09:59 . Reden: Autocorrect :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

Tijntje

Hello?!

Hmmbob schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:57:
Nee, het is een pulsdrukker. En typisch blijft het middelste van de 5 branden, tenzij ik die los draai want dan licht een andere op. De middelste zit overigens het dichtste bij de aansluiting op de plafondplaat (het is 'de eerste' in de stroomkring)

Ik zie dat ik in mijn vorige post schreef "gaat aan", maar het is eigenlijk "blijft zwak aan"
Bij de zaak waar ik mijn puls drukkers heb besteld stond er een vermelding hier over
https://www.sandervunderi...n-en-led-lampen-500w.html
Oudere led-lampen kunnen bij uitschakelen heel zacht blijven branden, dit komt uitzonderlijk voor, hiervoor kan kostenloos een condensatormodule nagestuurd worden, neem hiervoor contact op.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
heya. Ik heb me een Google Home aangeschat en volgend jaar ga ik mijn woonkamer volledig verbouwen.

2 zaken die er gaan komen zijn Led-verlichting voor de normale verlichting (hang en sta lampen) en led-strip/reep in mijn boardgame tafel.

Beiden wil ik aansturen met Home en beiden wil ik warmte/sterkte kunnen veranderen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Home en dergelijke lampen?

Ik weet natuurlijk Hue, maar ik wil in China bestellen. Xiaomi bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:57:

Tijntje schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:06:
[...]

Bij de zaak waar ik mijn puls drukkers heb besteld stond er een vermelding hier over
https://www.sandervunderi...n-en-led-lampen-500w.html
Oudere led-lampen kunnen bij uitschakelen heel zacht blijven branden, dit komt uitzonderlijk voor, hiervoor kan kostenloos een condensatormodule nagestuurd worden, neem hiervoor contact op.
Als het eenzelfde soort is als Tijntje noemt (d.w.z. geen N benodigd), dan vind ik het niet vreemd.
De kleine lekstroom is genoeg om een ledlamp zwak op te laten lichten, en dan uiteraard degene met de minste weerstand, vandaar dat de dichtstbijzijnde het doet.

De condensator is idd een optie, die voorziet de lekstroom van een nog makkelijkere weg waardoor de ledlampen helemaal uit zouden moeten blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door jitter op 18-11-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Grappig dat dat zo werkt. Het is een oude gloeilamp / halogeen dimmer, maar wel met fase aansnijding. Maar dus met minimaal 60w belasting - goed om een keer te wisselen voor een zwave dimmer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 13:08

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik heb sinds vorig weekend deze led lampen van Ikea (Lunnom kaarslamp https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/10342833/ ) in een open lamp naast m'n bed. Maar ze zijn een beetje te fel dus wil ze gaan dimmen.

Nu had ik nog een oude dimmer met afstandsbediening (60-300 watt), maar daarbij gaan de lampen soms zo ineens knipperen.

Dus ik wil op zoek naar een eenvoudige stekkerdimmer (hoeft niet eens draadloos) waar beide lampen met behulp van zo'n dubbel eurostekker blokje (heb ik al) samen inkunnen.

Nou zie ik vrijwel geen eenvoudige led dimmers voor niet al teveel geld. En wat ik zie begint vanaf 3 watt. Deze lampjes zijn 2.4 watt.

Iemand een advies voor een betrouwbare dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft iemand een idee of er een 'inbouw'dimmer bestaat die met HUE aangestuurd kan worden?

Hij moet dan ingebouwd kunnen worden in mijn armatuur, max 45mm breed en 35mm hoog. Output moet 230v dimmable zijn, omdat er Philips Warmglow lampen achter zitten.

Helaas heeft HUE niet dit model E14 lampen anders had ik de lampen kunnen vervangen.

Edit) Bedenk me net dat als ik het met HUE kan bedienen dat de dimmer ook in de inbouwdoos gemonteerd kan worden. Als ik het maar wel via de HUE app kan bedienen ben ik tevreden.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 18-11-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 997851

Ik ben op zoek naar Led verlichting die onze gloeilampen (e27 fitting) kunnen vervangen.
We wensen tevens het retro uitzicht van deze lampen te behouden. Zij blijven (deels) zichtbaar.

Maar de huidige retro led lampen hebben een lichtkleur 2700 K. Deze hebben voor ons een te gele schijn.
Zijn er al retro lampen beschikbaar in 3000K?

Ik veronderstel dat wij niet alleen wachten op een led verlichting die een mooie weergave is van de huidige gloeilamp verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2700 K (en lager) wordt juist geassocieerd met gloeilamplicht, vandaar dat je vooral 2700 K ziet bij dat soort lampen. Zelfs lager als de lamp bedoeld is om kooldraadlampen te vervangen.

Maar onmogelijk is het niet. Zoek op "led filament" i.c.m. "3000 K", en je kunt ze wel vinden. Een van de eerste hits is bijv. deze: https://www.meiposledverl...-g125-7w-3000k-750lm.html. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb net een viertal GU10 spots vervangen door Philips led lampen. Ook gelijk een led dimmer gekocht. Echter, deze dimt ver van lineair. Als je hem terug dimt, blijft ie een tijdje op 1 niveau staan en daarna dimt ie ineens 30% terug. Ik zou haast zeggen dat die dimmer niet goed werkt.

Gaat om een kopp 8428 icm de 50 watt GU10 lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
MikeyMan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:28:
Heb net een viertal GU10 spots vervangen door Philips led lampen. Ook gelijk een led dimmer gekocht. Echter, deze dimt ver van lineair. Als je hem terug dimt, blijft ie een tijdje op 1 niveau staan en daarna dimt ie ineens 30% terug. Ik zou haast zeggen dat die dimmer niet goed werkt.

Gaat om een kopp 8428 icm de 50 watt GU10 lampen.
Mijn Philips GU10's zijn allemaal fase afsnijdende.
De Kopp 8428 is een fase aansnijdings dimmer, wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt.

Zelf heb ik de Busch 6523 U-102 dimmer wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ChiMan schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:13:
[...]

Mijn Philips GU10's zijn allemaal fase afsnijdende.
De Kopp 8428 is een fase aansnijdings dimmer, wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt.

Zelf heb ik de Busch 6523 U-102 dimmer wat goed werkt.
Ja, stomme is dat praxis blijkbaar die kopp in alle doosjes propt.
De originele niet-led dimmer doet het eigenlijk beter dan de nieuwe die ik kocht.
Kan dat kwaad? Aangezien die officieel minimaal 60 watt verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 17:13
MikeyMan schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:22:
[...]

Ja, stomme is dat praxis blijkbaar die kopp in alle doosjes propt.
De originele niet-led dimmer doet het eigenlijk beter dan de nieuwe die ik kocht.
Kan dat kwaad? Aangezien die officieel minimaal 60 watt verwacht?
Geen idee of het kwaad kan.
Mijn tip is om de Kopp terug te brengen naar Praxis en de Busch te halen (oa verkrijgbaar bij de Hornbach).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een aantal witte ledlampen van de Kruidvat. Nu zijn ze wel erg wit, en dat wil ik veranderen in warmwit.
Vandaag bij de Action wat gele en rode (kinder)plakkaatverf gehaald, dat erop gesmeerd, en dat leek goed te gaan. Even later brokkelt de verf er gewoon af.
Heeft iemand een idee hoe dit beter kan? Andere verf gebruiken? Soort filterpapier/plastic gebruiken? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

aawe mwan

Wat ook leuk is:

koelkast schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:44:
Soort filterpapier/plastic gebruiken?
Je zou het kunnen proberen met Kapton tape, dat is die gele plakband die ze in apparaten gebruiken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheaps
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om de spotjes in mn slaapkamer te vervangen. Er zitten momenteel 10 watt G4 LED's in, wat neerkomt op 40 watt totaal. De huidige lampjes zijn 3 CM, de vervangers van Philips zijn 4CM dus ik hoop dat dit zou passen... (denk dat het zou passen qua breedte, maar niet om ze er in te frommelen).

Nu heb ik me een beetje verdiept, maar zou ik deze ook kunnen dimmen via PWM? Ik ben aan het kijken naar een oplossing a la Quinled (maar ik heb nog wat NodeMCU 0.9 bordjes liggen, dus liefst gebruik ik die).

Zijn er mensen die ervaring hebben met G4 fitting dimmen via PWM? Ik neem aan dat ik deze parallel
moet aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XqxMw8C.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pHp5XsF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M9hN6aM.jpg

Iemand advies die een vergelijkbare situatie heeft (gehad)? Ik zou natuurlijk de volledige spots kunnen verwijderen en nieuwe kunnen plaatsen, maar vind het een beetje zonde om spullen weg te gooien die in principe nog prima zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ga een boardgame tafel bouwen. daarin komt langs de rand ledverlichting, van die lange strips. Nu heb ik een Google Home. En je voelt hem aankomen. Ik wil dat kunnen aansturen, die verlichting dus.

Mijn vraag is of er van die strips bestaan (liefst uit China) die zijn aan te sturen met Google Home en die kunnen varieren in sterkte, maar ook in warmte (wit dus)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1009379

Misschien is de Xiaomi yeelight ledstrip iets voor jou?

Werkt met Google Home, RGB. Is waarschijnlijk wel geen warm wit licht....
Hij is ook niet zo goedkoop, maar veel goedkoper dan pakweg Philips Hue hun Led strips.

productreview: Xiaomi Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip review door kanem0chi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00
Cheaps schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:52:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om de spotjes in mn slaapkamer te vervangen. Er zitten momenteel 10 watt G4 LED's in, wat neerkomt op 40 watt totaal. De huidige lampjes zijn 3 CM, de vervangers van Philips zijn 4CM dus ik hoop dat dit zou passen... (denk dat het zou passen qua breedte, maar niet om ze er in te frommelen).

Nu heb ik me een beetje verdiept, maar zou ik deze ook kunnen dimmen via PWM? Ik ben aan het kijken naar een oplossing a la Quinled (maar ik heb nog wat NodeMCU 0.9 bordjes liggen, dus liefst gebruik ik die).

Zijn er mensen die ervaring hebben met G4 fitting dimmen via PWM? Ik neem aan dat ik deze parallel
moet aansluiten?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Iemand advies die een vergelijkbare situatie heeft (gehad)? Ik zou natuurlijk de volledige spots kunnen verwijderen en nieuwe kunnen plaatsen, maar vind het een beetje zonde om spullen weg te gooien die in principe nog prima zijn!
Ik heb deze in mijn keuken spotjes geplaatst. Zijn 23mm in diameter en geven mooi warm licht naar mijn mening. Komt overeen met één halogeen lampje dat ik heb laten zitten i.v.m. minimale belasting van de trafo. http://www.topledshop.nl/...-horizontaal-dimbaar.html
Weet alleen niet of die halogeen lampjes ook 12V zijn?

webshop heeft een actiecode 'vriend' waarbij je 5 euro korting krijgt.
Zie: FunFair in "Meld hier uw kortingscodes/coupons"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-07 20:37

moet aansluiten?

Ik zit toevallig ook te kijken naar ongeveer hetzelfde soort lampjes. Alleen hoeven ze niet dimbaar te zijn in de badkamer.

Ik betwijfel of die philips er lekker in gaan passen qua lengte.
Als je het tenminste over deze hebt:
Afbeeldingslocatie: https://www.123led.nl/image/Philips_G4_led-capsule_2W_20W_dimbaar_LPH00249_small.jpg

Het huismerk zal er mogelijk normaal inpassen:
https://www.123led.nl/Led...apsules-dimbaar-p495.html
(Op aliexpress zien ze er trouwens hetzelfde uit voor , als dat huismerk, voor 1/4 van de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig voor de led en de noodzakelijke elektronica, en dan realiseer je je weer dat laagvolt halogeen best veel licht uit een heel klein capsuletje wist te krijgen. Daarom is het nog steeds een uitdaging om deze kleine lampjes één op één door led te vervangen.

Een iets langere lamp is denk ik niet zo'n probleem, door de buigzame pinnen kun je ze waarschijnlijk wel onder een hoek insteken en past de lamp na in inschuiven in de reflector, maar hoe korter hoe beter.

Ik heb zo snel geen dimbare varianten gevonden, maar als het niet dimbaar hoeft te zijn vind ik deze Osram wel interessant, zeker gezien de prijs van € 3,99.

moet aansluiten?
Geen ervaring, maar ik denk niet dat het verstandig is om kant-en-klare retrofit lampen op die manier te gaan dimmen. Ze hebben nl. een driver aan boord die van het constante stroombron-type is.
Een mooi voorbeeld is de afbeelding bij deze lamp. Een getraind oog ziet een vijfpotig IC'tje op de voorgrond (voorste zwarte blokje). Dat is het driver-IC dat de stroom door de leds gaat reguleren. Vandaar ook dat dit printje op 10-30 VDC kan werken (open de pdf met specificaties, op de pagina zelf staat niet de juiste spec), de chip zorgt in dat bereik altijd voor de juiste stroom. PWM-dimming gaat clashen met deze regeling.
Een soortgelijk circuit zal - dicht opeen gepakt - ook in de kleinere lampjes zitten.

Een echte tweaker zou zo'n printje overigens wel kunnen modificeren naar iets dat equivalent zou zijn aan een ledstrip op een constante spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:06:
[...]

Je zou het kunnen proberen met Kapton tape, dat is die gele plakband die ze in apparaten gebruiken.
Thanks, besteld! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Voor wie naar kleine G4 12 volt dimbare led lampjes zoekt: ik was laatst bij de Hornbach en daar hebben ze kleine G4 led COB lampjes van Toshiba in 10w en 20 watt halogeen vervanger. Volgens de verpakking zijn ze ook dimbaar en geven ze warm wit licht. Er staat op de vrepakking dat ze speciaal voor Hornbach zijn geproduceerd maar ik ben zulke of vergelijkbare lampjes eerder tegen gekomen. kosten iets van 5 a 6 € dus niet echt goedkoop.

Ze zijn wel wat groter dan een halogeen G4 lampje maar een stuk kleiner als de meeste andere merken die je in de winkels ziet.

Ik heb er geen gekocht maar wil in de toekomst nog wel iets met zulke lampjes. mocht ik overgaan tot aanschaf dan meldt ik mijn bevindingen wel even hier.
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/166/865/DV_8_6126417_01_4c_DE_20170513183345.jpg

Dia is 9,5mm en lengte overall 37. Dat is voor de 20w halo vervanger. er lag ook een vak met 10 watt halo vervanger maar die vindt je op de site niet terug

[ Voor 15% gewijzigd door Indoubt op 13-12-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, dat lijkt me wel interessant.
Deze uitvoering G4 lampje kun je al best wel lang kopen op aliexpress e.d., maar dit is de eerste keer dat ik zie dat een gerenommeerde fabrikant zijn naam eraan durft te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Indoubt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:05:
Voor wie naar kleine G4 12 volt dimbare led lampjes zoekt: ik was laatst bij de Hornbach en daar hebben ze kleine G4 led COB lampjes van Toshiba in 10w en 20 watt halogeen vervanger. Volgens de verpakking zijn ze ook dimbaar en geven ze warm wit licht. Er staat op de vrepakking dat ze speciaal voor Hornbach zijn geproduceerd maar ik ben zulke of vergelijkbare lampjes eerder tegen gekomen. kosten iets van 5 a 6 € dus niet echt goedkoop.

Ze zijn wel wat groter dan een halogeen G4 lampje maar een stuk kleiner als de meeste andere merken die je in de winkels ziet.

Ik heb er geen gekocht maar wil in de toekomst nog wel iets met zulke lampjes. mocht ik overgaan tot aanschaf dan meldt ik mijn bevindingen wel even hier.
[afbeelding]

Dia is 9,5mm en lengte overall 37. Dat is voor de 20w halo vervanger. er lag ook een vak met 10 watt halo vervanger maar die vindt je op de site niet terug
Ik heb vergelijkbare lampjes bij Aliexpress vandaan.
Ik kan nu even niet zoeken welke want de website reageert niet op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 14:14

iMars

Full time prutser

tlpeter schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:22:
[...]

Ik heb vergelijkbare lampjes bij Aliexpress vandaan.
Ik kan nu even niet zoeken welke want de website reageert niet op het moment.
Er zijn er meerdere, maar ik heb thuis nog van deze liggen: https://nl.aliexpress.com...COB-Lamp/32640021931.html

Zoeken op Ali naar G4 cob 1W

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

moet aansluiten?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Diegene die ik thuis heb, zijn gespecificeerd als 6W, maar deze passen prima in zo'n kleine inbouwspot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dvVkJqoStTAJBrqYhTxkzcs6/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7zHrcRJafmHKGEO8Q00gukDu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j1auWVDTXPlopwU71qDHAR9K/full.jpg
Deze geven denk bijna 2x zoveel licht als de vorige 10W halogeen lampjes. (minimale winst, 10 > 6 Watt)

Ik ga kijken of ik een paar 1Watters en 3Watters kan scoren om deze qua lichtopbrengst te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

moet aansluiten?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Bij de Action hebben ze G4 insteek LED voor weinig.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HereIsTom schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:43:
[...]

Bij de Action hebben ze G4 insteek LED voor weinig.
1.5 watt | 20 lumen
1.6 watt | 120 lumen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheaps
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
jitter schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:40:
[...]

Geen ervaring, maar ik denk niet dat het verstandig is om kant-en-klare retrofit lampen op die manier te gaan dimmen. Ze hebben nl. een driver aan boord die van het constante stroombron-type is.
Een mooi voorbeeld is de afbeelding bij deze lamp. Een getraind oog ziet een vijfpotig IC'tje op de voorgrond (voorste zwarte blokje). Dat is het driver-IC dat de stroom door de leds gaat reguleren. Vandaar ook dat dit printje op 10-30 VDC kan werken (open de pdf met specificaties, op de pagina zelf staat niet de juiste spec), de chip zorgt in dat bereik altijd voor de juiste stroom. PWM-dimming gaat clashen met deze regeling.
Een soortgelijk circuit zal - dicht opeen gepakt - ook in de kleinere lampjes zitten.

Een echte tweaker zou zo'n printje overigens wel kunnen modificeren naar iets dat equivalent zou zijn aan een ledstrip op een constante spanning.
Thanks voor deze input, doet me toch wel weer twijfelen of dit een degelijke oplossing zou zijn om dit te tackelen. Ik ga eens verderkijken of ik kant en klare LED spots kan vinden die wel PWM dimbaar zijn, anders zou ik al toch snel 20 euro kwijt zijn + power source, voor een oplossing die misschien niet helemaal je van het is.

Dank ook voor de link van de action, ik heb 't idee dat er een specificatiefout op hun site staat. Die 1.2 watt is volgens de foto 80 lumen. Ik zou het ook wel een vreemde 'factor' vinden, 0.1 watt meer voor 100 lumen meer, dan zou die lichtere lamp wel erg inefficiënt gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Cheaps schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:11:
[...]

Thanks voor deze input, doet me toch wel weer twijfelen of dit een degelijke oplossing zou zijn om dit te tackelen. Ik ga eens verderkijken of ik kant en klare LED spots kan vinden die wel PWM dimbaar zijn, anders zou ik al toch snel 20 euro kwijt zijn + power source, voor een oplossing die misschien niet helemaal je van het is.

Dank ook voor de link van de action, ik heb 't idee dat er een specificatiefout op hun site staat. Die 1.2 watt is volgens de foto 80 lumen. Ik zou het ook wel een vreemde 'factor' vinden, 0.1 watt meer voor 100 lumen meer, dan zou die lichtere lamp wel erg inefficiënt gemaakt zijn.
1,5 watt en 20Lumen klopt ook niet. Ik ga er een paar halen om te testen ;)

Mijn bevindingen tot nu toe met mijn 6-Watters:
In mijn toilet zit (zat) 2x 10Watt halogeen. Daar heb ik nu 2x 6 Watt led geplaatst en dat geeft meer licht. 10W halogeen is ~80Lum. (gemiddeld wat ik op internet vind).
In mijn badkamer zat 3x 20Watt halogeen. Dat heb ik ook vervangen door mijn 6Watt led vervangers. Dit geeft minder licht dan de halogeen. (Of het lijkt zo) 20Watt halogeen zou ~255Lum moeten zijn. Dat zijn de 6Watt led niet zo te zien.

Volgens internet zou 3W led de vervanger moeten zijn van 20W halogeen, en 6W led de vervanger van 40W halogeen, maar mijn bevindingen zeggen van niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
iMars schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:22:
[...]

1,5 watt en 20Lumen klopt ook niet. Ik ga er een paar halen om te testen ;)

Mijn bevindingen tot nu toe met mijn 6-Watters:
In mijn toilet zit (zat) 2x 10Watt halogeen. Daar heb ik nu 2x 6 Watt led geplaatst en dat geeft meer licht. 10W halogeen is ~80Lum. (gemiddeld wat ik op internet vind).
In mijn badkamer zat 3x 20Watt halogeen. Dat heb ik ook vervangen door mijn 6Watt led vervangers. Dit geeft minder licht dan de halogeen. (Of het lijkt zo) 20Watt halogeen zou ~255Lum moeten zijn. Dat zijn de 6Watt led niet zo te zien.

Volgens internet zou 3W led de vervanger moeten zijn van 20W halogeen, en 6W led de vervanger van 40W halogeen, maar mijn bevindingen zeggen van niet ;)
Is 6W led niet erg veel ? Volgens deze site geeft 6W 620 lumen af. Zit je wel lekker in het licht op de plee :+
https://www.123led.nl/123...5W-dimbaar-i579-t495.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Trichoglossus schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:35:
[...]

Is 6W led niet erg veel ? Volgens deze site geeft 6W 620 lumen af. Zit je wel lekker in het licht op de plee :+
https://www.123led.nl/123...5W-dimbaar-i579-t495.html
Nja, ik moet zeggen, het is chinees spul van Ali. Ze zeggen 6W, maar het is absoluut geen 600+ lumen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

De 1.5 watt heeft een lensje bovenop, weet niet of dit mooi licht geeft in een spotje. De 1.6 watt ziet er beter uit qua model om licht te verspreiden. Deze geeft ongeveer net zoveel licht als m’n 6 watt led ( :X ), en is vrij grof/dik. Deze past niet mooi in een standaard inbouwspotje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v0flQkhiJTEV3Nw3q7oMJoSD/thumb.jpg
Het past erin, maar het glaasje past daarna er niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Dat wordt wel een dingetje, die afmeting. De halogeen die ik nu heb zijn ca 33x10mm.
De osram en philips zien er goed uit, maar zijn veel te lang, denk ik. En ook vrij duur, voordat je die kosten er uit hebt.

Philips 2W 45mmx14mm
Osram 44x13mm

Dan kom je dus uit op een Caldex lampje of een china lampje van 1 tot 2 euro per stuk, waarvan de betrouwbaarheid afwachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Osram duur en groot?
Niet als je gaat voor de 10 W vervanger met 0,9 W en 100 lm. Zit qua hoeveelheid licht mooi tussen de twee Action lampjes in en kost nauwelijks meer... en met 33 mm lang gelijk aan de lengte van je halogeenlampje.
Osram Parathom G4 0,9 W.

De 1,8 W / 200 lm versie van dit lampje is met 36 mm lengte 2 mm korter dan de 1,6 W / 120 lm LSC.
Osram Parathom G4 1,8 W.

Niet alleen beduidend efficiënter dan de LSC lampjes, die twee uitvoeringen LSC G4 1,5 W en LSC G4 1,6 W hebben met 3000 K wit ook een minder warm licht.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 17-12-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
jitter schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:13:
Osram duur en groot?
Niet als je gaat voor de 10 W vervanger met 0,9 W en 100 lm. Zit qua hoeveelheid licht mooi tussen de twee Action lampjes in en kost nauwelijks meer... en met 33 mm lang gelijk aan de lengte van je halogeenlampje.
Osram Parathom G4 0,9 W.

De 1,8 W / 200 lm versie van dit lampje is met 36 mm lengte 2 mm korter dan de 1,6 W / 120 lm LSC.
Osram Parathom G4 1,8 W.
Het philips halogeen lampje wat ik nu heb van 20W geeft 255 lumen (6x in de badkamer)
Met de 200 lm lamp mis ik dus wel een deel.

De Osram Parathon 2.4W /300 lm versie is sowieso te lang met 44mm.

Ten opzichte van een philips halogeenlampje van 20W van 1,40 euro vind ik 4,90 euro voor een 1,8W Osram redelijk aan de prijs ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Die Caldex heb ik een paar weken geleden uit China laten komen voor $0,98/st en free shipping

https://www.aliexpress.co...492&productId=32778135855

De lichtopbrengst en kleurtemperatuur zijn prima en ze zijn mooi klein. Het is vervanging van een 8*10W halogeen designlamp. Als ik alle lampjes vervang flikkeren ze een beetje. Ik heb er daarom één halogeen in moeten laten zitten, dan gaat het prima. De voeding heeft kennelijk een minimum belasting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zondag 17 december 2017 @ 23:59:
Ten opzichte van een philips halogeenlampje van 20W van 1,40 euro vind ik 4,90 euro voor een 1,8W Osram redelijk aan de prijs ja.
Die redenering snap ik niet helemaal. Jij koopt dus liever een goedkoper lampje waar je op termijn veel duurder mee uit bent?
Poecillia schreef op maandag 18 december 2017 @ 00:02:
Die Caldex heb ik een paar weken geleden uit China laten komen voor $0,98/st en free shipping

https://www.aliexpress.co...492&productId=32778135855

De lichtopbrengst en kleurtemperatuur zijn prima en ze zijn mooi klein. Het is vervanging van een 8*10W halogeen designlamp. Als ik alle lampjes vervang flikkeren ze een beetje. Ik heb er daarom één halogeen in moeten laten zitten, dan gaat het prima. De voeding heeft kennelijk een minimum belasting nodig.
Ja, dan heb je vermoedelijk een elektronische halogeentrafo waarbij je onder het min. blijft. Je zou kunnen overwegen om die te vervangen door een 12 V constante spanning driver.
iMars schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:15:
Nja, ik moet zeggen, het is chinees spul van Ali. Ze zeggen 6W, maar het is absoluut geen 600+ lumen ;)
Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik ook eens het werkelijk opgenomen vermogen meten. Grote kans dat ook dat een stuk minder is dan gespecifceerd.

[ Voor 65% gewijzigd door jitter op 18-12-2017 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

jitter schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:46:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik ook eens het werkelijk opgenomen vermogen meten. Grote kans dat ook dat een stuk minder is dan gespecifceerd.
Dat ga ik vandaag zeker doen, even de multimeter erbij pakken ;)
Trichoglossus schreef op zondag 17 december 2017 @ 23:59:
[...]

Het philips halogeen lampje wat ik nu heb van 20W geeft 255 lumen (6x in de badkamer)
Met de 200 lm lamp mis ik dus wel een deel.

De Osram Parathon 2.4W /300 lm versie is sowieso te lang met 44mm.

Prijs verschil is 4,90-1,40 = 3,50. Stel een kWh kost 0,20, dan heb je het terugverdiend na 17,5kWh.
Het verschil tussen de lampjes is 20-1,8=18,2W. 17500/18,2 = 961,54 uur. Als je het lampje continu laat branden, heb je het na 40 dagen terug verdiend. Echter in de praktijk zal een lampje in het toilet misschien ~1u p/dag branden en in een badkamer 2u p/dag. In dat geval is het lampje na ruim 2,5 jaar terugverdiend voor een toilet en ~1,3 jaar voor een badkamer.

Is dat de investering waard? Dat is voor een ieder een eigen keuze lijkt me. Ik heb iets van: alle gloei-/halogeenlampen eruit en vervangen door zuinigere led oplossingen. Verdien ik het terug? Uiteindelijk denk ik het wel.

[ Voor 95% gewijzigd door iMars op 18-12-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
jitter schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:46:
[...]
Die redenering snap ik niet helemaal. Jij koopt dus liever een goedkoper lampje waar je op termijn veel duurder mee uit bent?
iMars schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:50:
Prijs verschil is 4,90-1,40 = 3,50. Stel een kWh kost 0,20, dan heb je het terugverdiend na 17,5kWh.
Het verschil tussen de lampjes is 20-1,8=18,2W. 17500/18,2 = 961,54 uur. Als je het lampje continu laat branden, heb je het na 40 dagen terug verdiend. Echter in de praktijk zal een lampje in het toilet misschien ~1u p/dag branden en in een badkamer 2u p/dag. In dat geval is het lampje na ruim 2,5 jaar terugverdiend voor een toilet en ~1,3 jaar voor een badkamer.

Is dat de investering waard? Dat is voor een ieder een eigen keuze lijkt me. Ik heb iets van: alle gloei-/halogeenlampen eruit en vervangen door zuinigere led oplossingen. Verdien ik het terug? Uiteindelijk denk ik het wel.
Ik was niet duidelijk merkte ik vanmorgen 8)7
De tijden dat de lampen branden in de wc en badkamer zijn hier veel minder dan de als voorbeeld genoemde uren. Dan wordt de terugverdientijd dus een veelvoud daarvan.
Vandaar ook mijn opmerking over de dure lampjes, ik had verwacht dat die krengen al wel goedkoper waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Trichoglossus schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:33:
[...]

[...]

De tijden dat de lampen branden in de wc en badkamer zijn hier veel minder dan de als voorbeeld genoemde uren. Dan wordt de terugverdientijd dus een veelvoud daarvan.
Vandaar ook mijn opmerking over de dure lampjes, ik had verwacht dat die krengen al wel goedkoper waren.
Zijn ze ook, als je bij Ali o.i.d. kijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
iMars schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:34:
[...]

Zijn ze ook, als je bij Ali o.i.d. kijkt ;)
Dat zou dan een optie kunnen zijn, maar ik wacht eerst even jouw metingen af.
En qua levensduur blijft het altijd afwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Trichoglossus schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:36:
[...]

Dat zou dan een optie kunnen zijn, maar ik wacht eerst even jouw metingen af.
En qua levensduur blijft het altijd afwachten
Net even in de badkamer gemeten. 3 spotjes parallel op 12v AC, totaal 360mA. Dus ~120mA per led. Per led dus 1,44W (ipv 6W) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
iMars schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:49:
[...]

Net even in de badkamer gemeten. 3 spotjes parallel op 12v AC, totaal 360mA. Dus ~120mA per led. Per led dus 1,44W (ipv 6W) _O-
Typisch risico van bestellen op Alieexpress.
Het is altijd hopen dat je krijgt wat je denkt te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb die 1,6 Watt in mijn halogeen spotjes zitten en die geven heel veel licht, daar hoef ik geen dure merk lampjes voor :N

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:33:
En dat is dan ook precies de reden waarom ik op de WC en de badkamer nog gewoon (halogeen)gloeilampen gebruik.
Daarnaast houdt elektronica (en daarmee dus ook ledlampen) niet echt van het maken van veel aan/uit-cycli. Sommige van die goedkope ledlampen zijn op die eigenschap amper beter gespecificeerd dan spaarlampen...
iMars schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:49:
Als regelmatige kijker van (8> (Big Clive) zijn teardowns had ik iets dergelijks wel verwacht...

[ Voor 18% gewijzigd door jitter op 18-12-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb voor mijn lamp 7 stuks 12v GU4 lampjes nodig. Er zit nu halogeen in maar die krengen worden echt super heet, ik heb al een aantal keer m'n hand er aan gebrand. GU4 ledjes kosten echter behoorlijk veel geld hier, zeker van een merk als Philips (6-7 euro per stuk) terwijl ze in China te bestellen zijn voor een tiende daarvan of soms nog minder. Nou zal het wel van die specificaties misschien niet helemaal kloppen en dat ze sneller stuk gaan, maar dat maakt me niet zo veel uit voor dat geld. Waar ik me wel zorgen over maak is de veiligheid. Weet iemand hoeveel risico op brand je loopt met 12v ledjes? Het lijkt me niet zo veel, maar als ik zie hoe heet die halogeen lampjes worden vind ik het toch was spannend ;) Iemand?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

jitter schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:19:
[...]

En dat is dan ook precies de reden waarom ik op de WC en de badkamer nog gewoon (halogeen)gloeilampen gebruik.
Daarnaast houdt elektronica (en daarmee dus ook ledlampen) niet echt van het maken van veel aan/uit-cycli. Sommige van die goedkope ledlampen zijn op die eigenschap amper beter gespecificeerd dan spaarlampen...

[...]

Als regelmatige kijker van (8> (Big Clive) zijn teardowns had ik iets dergelijks wel verwacht...
Yup, ik dacht 2x 6W in een klein toiletje word 8) 8) 8) Maar dat viel nog mee ;) Moest wel minder zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireFoz schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:25:
Ik heb voor mijn lamp 7 stuks 12v GU4 lampjes nodig. Er zit nu halogeen in maar die krengen worden echt super heet, ik heb al een aantal keer m'n hand er aan gebrand. GU4 ledjes kosten echter behoorlijk veel geld hier, zeker van een merk als Philips (6-7 euro per stuk) terwijl ze in China te bestellen zijn voor een tiende daarvan of soms nog minder. Nou zal het wel van die specificaties misschien niet helemaal kloppen en dat ze sneller stuk gaan, maar dat maakt me niet zo veel uit voor dat geld. Waar ik me wel zorgen over maak is de veiligheid. Weet iemand hoeveel risico op brand je loopt met 12v ledjes? Het lijkt me niet zo veel, maar als ik zie hoe heet die halogeen lampjes worden vind ik het toch was spannend ;) Iemand?
Halogeenlampjes moeten zo heet worden, anders werkt de halogeenkringloop (3x woordwaarde en eentje om te googelen) niet. Het armatuur zal er ongetwijfeld op gemaakt zijn (keramische fittingen e.d.).

Ik ben geen voorstander van aliexpress spul en zal het nooit aanraden. Maar op 12 V is het risico een stuk kleiner MITS je trafo / driver van betrouwbare herkomst is. Als een ledlampje normaal functioneert, dan wordt die bij lange na ook niet zo heet als een halogeenlamp.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 18-12-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
august66 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:06:
[...]

Is dit een versie met (volgens spec) een CRI van 80 of zitten ze hoger?
Ik ben al enige tijd op zoek naar een dimtone/warmglow/glowdim-GU10 met een CRI van >90, maar kan er nauwelijks vinden. Heb wat bij Philips (ook pro) zitten neuzen, maar zie de combi tussen dimtone+cri90 er niet bij.

Heb nu zes stuks off-brand op proef, maar die staan me toch niet helemaal aan. Ik zie een 'flicker', vooral in periferisch zicht en gedimd zijn ze wel érg oranje.

Iemand suggesties?
Een oude vraag, maar ik heb zelf ook lang naar iets als dit zitten zoeken en nu eindelijk iets gevonden waar ik tevreden mee ben. GU10 spot, 50W vervanger, dim-to-warm én een CRI van 96.
http://www.topledshop.nl/...Duotone-GU10-dimbaar.html

Het dimkarakter is zo goed als identiek aan dat van een gewone halogeenspot. Als ik deze samen met een halogeenspot op één dimmer doe, is er nagenoeg geen verschil in kleurtemperatuur of lux zichtbaar. Alleen bij de allerlaagste stand is hij iets te roze maar vergeleken met andere spots (ik heb 4 dim to warms getest) mag het geen naam hebben. Kleurreproductie is ook gewoon echt heel goed. Het is denk ik de beste ledlamp die ik ooit heb gezien.

Twee nadelen:
-het ontwerp is niet zo modern (cq ouderwets) als dat van sommige andere lampen; het ziet er niet uit als een halogeen spot
-er is nog een beetje flicker, ook met een goed dimmer (6523U). Ik ben daar helaas heel erg gevoelig voor, maar ik vind het net goed genoeg.

Nu nog iets vergelijkbaars voor E27 vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Adviesvraagje betreft ledstrips in de keuken. Ik dacht simpel warm wit ledstrips te kopen op Ali, maar ik vind deze eigenlijk nog te “koud wit”

Het zou rond de 3000k moeten zijn, wat mij prima lijkt. Maar nu ik het ernaast gehangen heb om te vergelijken, vind ik het eigenlijk nog te koud.

Nu heb ik wel cheap-ass ledstrips, maar vraag me af waar ik goed aan doe. Ik zie ook ledstrips met een hoge CRI (>90+).

Momenteel zitten er tl-buizen, maar wil naar led toe.

Met TL:
TL
Met led:
Led

Op de foto valt het mee, maar in het echt oogt het voor mij te koud.

Vind eigenlijk de Philips Hue ledstrip (als deze dezelfde kleur en wit-tinten als een E27 lamp kan geven) ook erg mooi. Maar kost ~€70 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik heb een rgbw strip van Ali gebruikt. Dan kun je altijd nog wat kleur bij mengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:21:
Adviesvraagje betreft ledstrips in de keuken. Ik dacht simpel warm wit ledstrips te kopen op Ali, maar ik vind deze eigenlijk nog te “koud wit”

Het zou rond de 3000k moeten zijn, wat mij prima lijkt. Maar nu ik het ernaast gehangen heb om te vergelijken, vind ik het eigenlijk nog te koud.
"Rond 3000 K", het wordt op de website gespecificeerd als (om de één of andere reden in het Frans):
Température de couleur (K): WW:3000-3500K W:5500-6000K CW:6500-7000K
De Chinese interpretatie van de kleuren wit wijkt duidelijk af van die van de Noordeuropese.
Voor ons geldt eerder WW: 2200-3000 K; W: ~4000 K; CW: >5000 K.

Daarnaast zie je dat de spec je geen 3000 K garandeert, maar iets ertussenin, en als het al aan de 3500 K kant zit is dat voor ons al best "koel".

Welke kleur hebben de TL's eigenlijk?
Nu heb ik wel cheap-ass ledstrips, maar vraag me af waar ik goed aan doe. Ik zie ook ledstrips met een hoge CRI (>90+).
Kleurtemperatuur (CCT) en CRI zijn twee verschillende dingen, en mijn ervaring is dat een hoge CRI niet garant staat voor een mooie kleurweergave. Dat komt doordat de CRI een gebrekkige manier van beoordelen heeft. O.a. OliNo pleit voor het vervangen van de CRI door de CQS (Colour Quality Scale) die zich meer aanpast aan de menselijke beleving van kleurweergave.

Overigens is mijn ervaring dat je het kleurverschil vooral vlak na het vervangen ziet, maar dat het snel went, tenzij het echt een gebrekkige strip is die bepaalde groen- of rosetonen storend aanwezig laat zijn.

In de keuken geef ik zeer de voorkeur aan neutraal wit (4000 K), dus ik zou zelf je ledstrip boven je TL's prefereren, maar ja, smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

jitter schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:18:
[...]

"Rond 3000 K", het wordt op de website gespecificeerd als (om de één of andere reden in het Frans):
[...]

De Chinese interpretatie van de kleuren wit wijkt duidelijk af van die van de Noordeuropese.
Voor ons geldt eerder WW: 2200-3000 K; W: ~4000 K; CW: >5000 K.

Daarnaast zie je dat de spec je geen 3000 K garandeert, maar iets ertussenin, en als het al aan de 3500 K kant zit is dat voor ons al best "koel".

Welke kleur hebben de TL's eigenlijk?
Poe geen idee, het is iig warmer dan de leds ;)
Edit: Philips Master 13W/830, x2. Volgens internet zouden deze 3000K warm wit moeten zijn.
[...]

Kleurtemperatuur (CCT) en CRI zijn twee verschillende dingen, en mijn ervaring is dat een hoge CRI niet garant staat voor een mooie kleurweergave. Dat komt doordat de CRI een gebrekkige manier van beoordelen heeft. O.a. OliNo pleit voor het vervangen van de CRI door de CQS (Colour Quality Scale) die zich meer aanpast aan de menselijke beleving van kleurweergave.

Overigens is mijn ervaring dat je het kleurverschil vooral vlak na het vervangen ziet, maar dat het snel went, tenzij het echt een gebrekkige strip is die bepaalde groen- of rosetonen storend aanwezig laat zijn.

In de keuken geef ik zeer de voorkeur aan neutraal wit (4000 K), dus ik zou zelf je ledstrip boven je TL's prefereren, maar ja, smaken verschillen.
Mijn voorkeur gaat uit naar "neutraal" wit. Niet warm, niet koud. Maar het led licht oogt gewoon erg koel. Kan zijn omdat de ledstrip op volle sterkte brandde, en niet gedimd. Ik ga er sowieso een ESP met een mosfet ala @Quindor style tussen hangen om het met domotica te kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op zondag 24 december 2017 @ 18:14:
[...]

Poe geen idee, het is iig warmer dan de leds ;)
Edit: Philips Master 13W/830, x2. Volgens internet zouden deze 3000K warm wit moeten zijn.
830 is een gestandaardiseerde code (althans, in dit deel van de wereld) die de CRI en CCT combineert. De "8" staat voor een CRI van ergens tussen 80 en 89 en "30" voor een CCT van 3000 K.
Op die manier uitgedrukt zouden spaar- en ledlampen met een CRI van 80-89 en een CCT van 2700 K dus "827" als codering hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar "neutraal" wit. Niet warm, niet koud. Maar het led licht oogt gewoon erg koel. Kan zijn omdat de ledstrip op volle sterkte brandde, en niet gedimd. Ik ga er sowieso een ESP met een mosfet ala @Quindor style tussen hangen om het met domotica te kunnen bedienen.
In principe is 4000 K neutraal wit, maar wordt al heel lang (onterecht) als koel wit aangeduid. Ik denk dus dat je voorkeur meer neigt naar het koelere warm wit van de 830 TL-buizen, maar er zou ook iets anders aan de hand kunnen zijn, het menselijk oog is nl. een lastig ding.
Niet alleen de CCT is van belang, maar ook de intensiteit bepaalt of we licht aangenaam vinden of niet. Dit fenomeen wordt gevisualiseerd door de Kruithof curve:
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2014/07/Kruithof_curve-400x314.png

Ik denk dat dit voor mij de verklaring is waarom ik op mijn keukenblad liever 4000 K heb dan lager. Ik heb daar in het verleden 2700 K uitgeprobeerd, en vond dat vreselijk (veel te oranje/geel), terwijl ik in de woonkamer 4000 K juist onaangenaam koel vond.
Door de korte afstand t.o.v. de lampen onder de keukenkastjes is de intensiteit op het keukenblad max. 1000 lx, terwijl die in de woonkamer veel lager is.

Als ik naar dit plaatje kijk, dan denk ik dat neutraal wit zo rond de 4500 K zou moeten liggen, maar om aangenaam te zijn moet dat dan wel >300 lx zijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.jimonlight.com/wp-content/uploads/2009/09/KRUITHOF_CURVE1.jpg

Als je gaat dimmen, dan verandert bij led de CCT niet (even afgezien van de dim-to-warm lampen), maar het verandert wel je perceptie. Als je het nu al te koel vindt, dan vermoed ik dat het door te dimmen juist erger wordt, je ervaart het door de lagere intensiteit dan als nog koeler...

Fijne Kerst!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:06
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic hiervoor is.
Ik ben bezig met een flinke schuurklus, een boot van 10 meter. Nu merk ik dat het licht in de loods waar ik werk rond 15 uur al niet echt meer toereikend is.
Omdat de boten soms erg dicht op elkaar staan (ze worden regelmatig verplaatst) is een 500W bouwlamp niet erg fijn om dicht bij je te hebben qua warmte. Bovendien trokken we laatst teveel stroom met 2x 500W bouwlampen, 2 bouwstofzuigers van 1100W en schuurmachines van zo'n 300W elk.

Ik ben daarom opzoek naar een LED bouwlamp, ik zal ze niet vaak gebruiken. Met deze klus en met het opknappen van een babykamer dan heb ik voorlopig wel weer genoeg gedaan.
Omdat ik nog aardig wat shoptegoed heb bij Lightinthebox, overweeg ik sterk om ze daar te kopen. Omdat ik anders niets met dat tegoed doe.
Een 500W halogeen komt overeen met 6500 lumen, volgens deze link: https://www.ledlampendire...rvangt-500w-ip65.html?p=2 maar ik zie ook ook wel 8500 lumen voorbij komen.

Als ik dan kijk bij Lightinthebox dan zie ik deze: https://www.lightinthebox...p5249352.html?prm=1.5.1.1 maar deze geeft 'maar' 3850 lumen.
Deze zit dan weer op 7500 lumen: https://www.lightinthebox...p5382047.html?prm=1.5.1.1

Iemand een beetje ervaring met ledbouwlampen en welke ik het beste via lightinthebox kan bestellen?

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-07 14:14
@Binnetie Ik heb vijf van die lampen in je eerste link in een koeienstal hangen op zo'n beetje vijf meter hoogte en negen meter uit elkaar. Ze geven met gemak meer licht dan twee 40W TL's op dezelfde oppervlakte. Ik heb wel het idee dat ze een stuk breder schijnen dan een 500W halogeenbouwlamp, waardoor je misschien het gevoel hebt dat ze minder licht geven. De behuizing voelt echt rock solid aan :) Wat ik wel jammer vind is dat ze niet aangeven van merk het ballast is.

Ik ben voor deze gegaan doordat er Lumileds (dochterbedrijf van Philips) in zitten die 50.000 uur verwachtte levensduur hebben en omdat ze 130 Lumen per Watt doen. Die in je laatste links blijven hangen op 50 en 75 Lumen per Watt.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Skipper-93 bedankt voor de informatie. Ik vind het prijsverschil met de eerste link van ledlampendirect wel wat fors. Zeker omdat ik er 2 wil kopen (~€30,- per stuk ten op zichtte van ~€80,-). Die van €80,- heeft iets minder lumen dan van de ledlampendirect link, die van de link is €99,95

Is er misschien nog een alternatief of tussenoplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Binnetie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:34:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic hiervoor is.
Ik ben bezig met een flinke schuurklus, een boot van 10 meter. Nu merk ik dat het licht in de loods waar ik werk rond 15 uur al niet echt meer toereikend is.
Omdat de boten soms erg dicht op elkaar staan (ze worden regelmatig verplaatst) is een 500W bouwlamp niet erg fijn om dicht bij je te hebben qua warmte. Bovendien trokken we laatst teveel stroom met 2x 500W bouwlampen, 2 bouwstofzuigers van 1100W en schuurmachines van zo'n 300W elk.
16 A afgezekerd, vermoedelijk. Bij 230 V loop je tegen de grens bij 3680 W.
Ik ben daarom opzoek naar een LED bouwlamp, ik zal ze niet vaak gebruiken. Met deze klus en met het opknappen van een babykamer dan heb ik voorlopig wel weer genoeg gedaan.
Dan zou ik op zoek gaan naar iets betaalbaars.
Omdat ik nog aardig wat shoptegoed heb bij Lightinthebox, overweeg ik sterk om ze daar te kopen. Omdat ik anders niets met dat tegoed doe.
Een 500W halogeen komt overeen met 6500 lumen, volgens deze link: https://www.ledlampendire...rvangt-500w-ip65.html?p=2 maar ik zie ook ook wel 8500 lumen voorbij komen.
Mijn ervaring met TL-buizen vs. ledpanelen is dat je met led niet zoveel lumen nodig hebt om dezelfde hoeveelheid licht op je werkplek te krijgen. Dit komt omdat de TL-buis rondstraalt, maar de reflector (als die er al is) niet alles terugstraalt.
Ik vermoed dat je met een halogeenlamp ook iets dergelijks krijgt, niet blind staren (letterlijk en figuurlijk ;) ) op de lumen. Zolang het meer dan de helft - 2/3e van halogeen is kom je redelijk in de buurt, schat ik zo in.
Als ik dan kijk bij Lightinthebox dan zie ik deze: https://www.lightinthebox...p5249352.html?prm=1.5.1.1 maar deze geeft 'maar' 3850 lumen.
Deze zit dan weer op 7500 lumen: https://www.lightinthebox...p5382047.html?prm=1.5.1.1
OK, die armaturen ken ik van reputatie en bij een soortgelijk geproduceerde straatlamp ook uit eigen ervaring. Aardedraad hangt los, werkelijke specs ongeveer de helft van opgegeven enz. enz. Liever niet doen.

Er is doorgaans dus van alles mis mee, en een Big Clive video over exact dit onderwerp bij een soortgelijk armatuur is ruim 6 min. van je leven het kijken zeker waard. Deze laat bijna alles zien wat je zou kunnen verwachten:
Iemand een beetje ervaring met ledbouwlampen en welke ik het beste via lightinthebox kan bestellen?
Liever niet, maar er zijn m.i. geschikte alternatieven.
Persoonlijk zou ik een in NL gebaseerde webshop gebruiken omdat de importeur verantwoordelijk is voor de elektrische veiligheid van wat hij verkoopt. De kans dat de aardedraad wèl aangesloten is en een goedgekeurde driver is gebruikt, is dan een stuk groter.

En dat kan voor minder geld, bijv. deze 50 W lamp voor € 28. De 4000 lm en 15.000 u levensduur lijken me ook veel dichter bij de realiteit te zitten.
Om helemaal op zeker te spelen kun je ook gaan voor een draagbaar, dubbel geïsoleerd exemplaar, m.n. bij steeds verplaatsen lijkt me dat de veiligste oplossing. Er zit wel een prijskaartje aan.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 29-12-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@jitter,dat filmpje is inderdaad het kijken waard. Er mankeert van alles aan.
Je geboden alternatief is net zo duur, maar hier zit blijkbaar wel meer vertrouwen in. Maakt het nog uit dat deze bestaat uit kleinere ledjes?
Wat ik uit de omschrijving haal:
Wees voorzichtig bij gebruik in combinatie met zwaardere apparatuur (boormachines, zaagmachines etc) hierdoor kan bij de opstart de piekspanning die ontstaat, een LED lamp eenvoudig beschadigen!
De lamp wordt geleverd met aansluitsnoer en zonder stekker.
Stofzuigers etc schakel je regelmatig in (gaat automatisch nadat de schuurmachine opstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-07 20:50
Indoubt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:05:

[afbeelding]

Super bedankt voor de tip, als test had ik er twee besteld voor de spotjes in de keuken van mijn ouders. Daarnet binnengekomen, ze passen precies. Ze zijn niet zo goed te dimmen als halogeen met de huidige dimmer, maar ik vind het wel acceptabel. Eerst zat er 8 keer 20 watt halogeen in en ze staan elke avond aan dus dat scheelt nogal.

Wel vraag ik me af wat Toshiba er precies mee te maken heeft. Op het doosje staat dat ze geïmporteerd worden door Hornbach Baumarkt AG en geproduceerd worden door Unity Opto Technology uit Taiwan. Waarschijnlijk gewoon een licentie uitgegeven dus.

Verder heb ik nog een vraag, heeft iemand misschien ervaring met de dimbare SPL Kogellamp E14 40 watt (zie: https://www.gloeilampgoed...l?channable=e23662.MjMyNw)? Ik had eerst de dimbare Philips filament lamp van 40 watt gekocht, maar deze steekt net een centimeter onder de lampenkap uit. Of heeft iemand misschien een andere aanrader, vergelijkbaar met een 25 watt gloeilamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:06:
@jitter,dat filmpje is inderdaad het kijken waard. Er mankeert van alles aan.
Je geboden alternatief is net zo duur, maar hier zit blijkbaar wel meer vertrouwen in. Maakt het nog uit dat deze bestaat uit kleinere ledjes?
Het grotere vertrouwen zit in het feit dat de lamp eerst naar de EU wordt geïmporteerd voordat deze wordt doorverkocht. Uiteraard maakt dat het duurder, maar dat verlaagt voor de koper een aantal risico's.
En dan bedoel ik niet alleen eventuele garantieafhandeling, maar ook elektrische veiligheid en aansprakelijkheid bij incidenten.

Buiten schot blijven uiteraard (en helaas) de bedrijven die rechtstreeks vanuit China aan de eindgebruiker verkopen via internet, en daarom in veel gevallen ook niet zo nauw kijken.

De grote leds bestaan inwendig ook uit grotere aantallen leds, het verschil is dat ze na het monteren op het substraat in één keer worden voorzien van de gele slurrie. Bij de kleinere leds is dat al gebeurd voordat een pick and place machine ze op de pcb plaatst.
Wat ik uit de omschrijving haal:

[...]

Stofzuigers etc schakel je regelmatig in (gaat automatisch nadat de schuurmachine opstart).
Ja, dat was me opgevallen en ik vroeg me ook af waarom het specifiek bij deze armaturen wordt vermeld en niet bij de anderen.
De relatief hoge power factor bij die prijs doet mij vermoeden dat het hier om een driverless ledmodule zou kunnen gaan.

Dat zijn ledmodules die rechtstreeks aan de netspanning gaan (en wat een goede aarding van het armatuur dus nog belangrijker maakt). Dat maakt ze vermoedelijk gevoeliger voor spanningspieken dan modules die door een driver worden gevoed.
Dit soort modules geeft wel een grote kans op een duidelijke flicker die mogelijk ook door minder gevoelige mensen opgemerkt wordt. Niet fijn om langere tijd bij te moeten werken.

Misschien is dit een wat duurdere maar betere oplossing?
Alleen beschouwen ze op die site 5000 lm als vervanging voor maar 100 W ??? Lijkt me een beetje te conservatief...

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 29-12-2017 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:48:
[...]
Wel vraag ik me af wat Toshiba er precies mee te maken heeft. Op het doosje staat dat ze geïmporteerd worden door Hornbach Baumarkt AG en geproduceerd worden door Unity Opto Technology uit Taiwan. Waarschijnlijk gewoon een licentie uitgegeven dus.
Niet zozeer in licentie als wel als doorverkoop onder eigen naam, oftewel "rebranding".
Als je een kijkje neemt op de site van Unity Opto, dan ziet hun eigen productlijn er - anno 2017/2018 - maar hopeloos verouderd uit. Toch hebben ze meer dan 1300 werknemers, het lijkt me daarom vooral een grote OEM (Original Equipment Manufacturer) die voor allerhande merken produceert.

De meeste grote merken als Osram en Philips ontwerpen veel zelf, maar besteden de massaproductie uit aan dit soort OEM's.
Soms is de OEM ze voor met een interessant ontwerp, zoals bijv. bij de ledfilament lampen. Deze waren al uitgevonden en op de markt ruim voordat de grote merken er geld in zagen en besloten ze ook in de eigen lijn op te nemen.
Verder heb ik nog een vraag, heeft iemand misschien ervaring met de dimbare SPL Kogellamp E14 40 watt (zie: https://www.gloeilampgoed...l?channable=e23662.MjMyNw)? Ik had eerst de dimbare Philips filament lamp van 40 watt gekocht, maar deze steekt net een centimeter onder de lampenkap uit. Of heeft iemand misschien een andere aanrader, vergelijkbaar met een 25 watt gloeilamp?
Geen ervaring, maar als de Philips te lang was, was het dan soms deze shape? (incl. fitting 101,5 mm lang):
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/37d0c6c5f1c642f8b4eba64100b138f8?wid=494&hei=435&$pnglarge$

Ze hebben ook deze (incl. fitting 85 mm lang):
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/bdc151057a3b40f38f6fa7a0002417cb?wid=494&hei=435&$pnglarge$

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 30-12-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
jitter schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:30:
[...]

Het grotere vertrouwen zit in het feit dat de lamp eerst naar de EU wordt geïmporteerd voordat deze wordt doorverkocht. Uiteraard maakt dat het duurder, maar dat verlaagt voor de koper een aantal risico's.
En dan bedoel ik niet alleen eventuele garantieafhandeling, maar ook elektrische veiligheid en aansprakelijkheid bij incidenten.

Buiten schot blijven uiteraard (en helaas) de bedrijven die rechtstreeks vanuit China aan de eindgebruiker verkopen via internet, en daarom in veel gevallen ook niet zo nauw kijken.

De grote leds bestaan inwendig ook uit grotere aantallen leds, het verschil is dat ze na het monteren op het substraat in één keer worden voorzien van de gele slurrie. Bij de kleinere leds is dat al gebeurd voordat een pick and place machine ze op de pcb plaatst.

[...]

Ja, dat was me opgevallen en ik vroeg me ook af waarom het specifiek bij deze armaturen wordt vermeld en niet bij de anderen.
De relatief hoge power factor bij die prijs doet mij vermoeden dat het hier om een driverless ledmodule zou kunnen gaan.

Dat zijn ledmodules die rechtstreeks aan de netspanning gaan (en wat een goede aarding van het armatuur dus nog belangrijker maakt). Dat maakt ze vermoedelijk gevoeliger voor spanningspieken dan modules die door een driver worden gevoed.
Dit soort modules geeft wel een grote kans op een duidelijke flicker die mogelijk ook door minder gevoelige mensen opgemerkt wordt. Niet fijn om langere tijd bij te moeten werken.

Misschien is dit een wat duurdere maar betere oplossing?
Alleen beschouwen ze op die site 5000 lm als vervanging voor maar 100 W ??? Lijkt me een beetje te conservatief...
@jitter weer fijne informatie, dankjewel. Ik heb eens een knipperende ledlamp gezien. Dat is voor even fijn. Maar niet als de lamp een uurtje of 7-8 aan staat (in de omschrijving stond maximaal 4-6 uur geloof ik). Denk dat ik die beter links kan laten liggen.

Ik heb de specificaties van de Ledvance (Osram) bekeken en daar klopt het aantal lumen wel, je vind er alleen niet hoeveel watt halogeen deze vervangt: https://www.ledvance.com/...ificationId=GPS01_2690874. Maar dat is ook niet echt relevant, het gaat meer om de lumen.

3000K is de kleurtemperatuur... is dat niet iets te geel?
De zwarte uitvoering is 4000K dat lijkt me iets beter en scheelt ook of een 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:39:
[...]

@jitter weer fijne informatie, dankjewel. Ik heb eens een knipperende ledlamp gezien. Dat is voor even fijn. Maar niet als de lamp een uurtje of 7-8 aan staat (in de omschrijving stond maximaal 4-6 uur geloof ik). Denk dat ik die beter links kan laten liggen.
Ja, het lijkt erop alsof de webshop zelf ook niet zo'n vertrouwen in de lamp heeft als ze zich zo proberen in te dekken.
Ik heb de specificaties van de Ledvance (Osram) bekeken en daar klopt het aantal lumen wel, je vind er alleen niet hoeveel watt halogeen deze vervangt: https://www.ledvance.com/...ificationId=GPS01_2690874. Maar dat is ook niet echt relevant, het gaat meer om de lumen.
Inderdaad, en 5000 lm is toch ook best wel een bak licht, een 100 W halogeen staaflamp doet zo'n 1400 lm. En of je t.o.v. de ca. 8500 lm van een 500 W halogeenlamp veel verschil gaat zien, dat vraag ik me af. Hoe je het verschil ervaart gaat ook afhangen van het verschil in de bundeling van het licht.
3000K is de kleurtemperatuur... is dat niet iets te geel?
De zwarte uitvoering is 4000K dat lijkt me iets beter en scheelt ook of een 2 euro.
3000 K zit in de buurt van de halogeenlampen die je nu hebt, maar 4000 K lijkt me als werklicht een betere kleurtemp. Ik had deze variant over het hoofd gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-07 20:50
jitter schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:32:
[...]

Niet zozeer in licentie als wel als doorverkoop onder eigen naam, oftewel "rebranding".
Als je een kijkje neemt op de site van Unity Opto, dan ziet hun eigen productlijn er - anno 2017/2018 - maar hopeloos verouderd uit. Toch hebben ze meer dan 1300 werknemers, het lijkt me daarom vooral een grote OEM (Original Equipment Manufacturer) die voor allerhande merken produceert.

De meeste grote merken als Osram en Philips ontwerpen veel zelf, maar besteden de massaproductie uit aan dit soort OEM's.
Soms is de OEM ze voor met een interessant ontwerp, zoals bijv. bij de ledfilament lampen. Deze waren al uitgevonden en op de markt ruim voordat de grote merken er geld in zagen en besloten ze ook in de eigen lijn op te nemen.

[...]

Geen ervaring, maar als de Philips te lang was, was het dan soms deze shape? (incl. fitting 101,5 mm lang):
[afbeelding]

Ze hebben ook deze (incl. fitting 85 mm lang):
[afbeelding]
Bedankt voor de uitgebreide post, interessant om te lezen! Het was de laatste uit jouw post, dus al de 'korte' variant. Heb ze gisteren geruild voor deze van Pharox. Deze passen wel en zijn 70 mm lang inclusief fitting:

Afbeeldingslocatie: http://www.pharox-led.com/uploads/_CGSmartImage/img-d95365c48e83a38d9fa69a6edb1bb07e.jpg

Helaas nu weer een nieuw probleem, met de huidige inbouwdimmer gaan deze niet uit. Op dit moment heb ik het er niet voor over om de dimmer te vervangen, dus bij deze lamp moet ik nog maar even doorkachelen op halogeen :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Weer eens een levensduur-berichtje van één van de ledlampen die ik (nu nog) in de portiekverlichting gebruik.

September 2014 kocht ik bij Lidl een Livarno Lux 11 W / 1000 lm ledlamp waarvan ik in de vorige thread een testje postte, o.a. in vergelijking met de 13 W Ledare van Ikea.
Die Ledare ging vroegtijdig defect, maar de Livarno Lux mocht het nog veel minder lang doen, tijd voor een autopsie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bwAzhEp.jpg

Twee aannames waren fout: er was wel degelijk een aluminium heatsink onder het plastic en de bol bleek na het per ongeluk uit mijn handen laten vallen toch van glas.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/swGKQZC.jpg

De Livarno Lux is maart 2017 geplaatst en vandaag ontdekte ik dat hij nu al defect is. Naar schatting nog geen 4.000 branduren gehad. De leds werken nog allemaal, maar de driver doet het niet meer.

Op zoek naar het nummer van de driver-IC in de lamp kwam ik deze thread tegen van een zgn. "Ensa" lamp die duidelijk uit dezelfde fabriek komt en - op de CCT van de leds na - gewoon identiek is. In die thread bleken twee slechte solderingen (dry joints) de oorzaak van een uitgevallen lamp.
Eén van diezelfde solderingen laat bij mijn lamp een behoorlijke zwarte verkleuring zien, en een stukje spoor waarvan het groene soldeermasker is verdwenen. Dit duidt op plaatselijk zeer heet worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q1p4oei.jpg

Zou een dry joint in mijn geval ook de oorzaak zijn? Maar één manier om daar achter te komen. Als ik de verbinding opnieuw gesoldeerd heb lichten de leds weer op zij het in in vreemd knipperend patroon ("strobing").
Er is dus meer aan de hand en als ik de andere zijde van het grijze ingietsel heb bevrijd zijn er sporen van lekkende elco's zichtbaar. Dat ook de bovenzijde van de pcb zwart is geworden doet mij vermoeden dat dit een langdurig iets was, en niet één flinke vonk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kWAq8Lt.jpg

C2 en C3 (de voorste twee elco's) zijn gaan lekken hebben hun inhoud over de pcb verspreid. Ik heb ze nagemeten en ze hebben vrijwel niets meer van de capaciteit die ze ooit hadden.

Waar de Ledare nog 13.000 uur haalde deed deze Livarno Lux nog geen 4.000. De Ledare had duidelijk betere elco's in de driver en die bleken nog allemaal 100% in orde. Deze lamp van Lidl heeft echter beduidend mindere kwaliteit elco's. Dat wreekt zich bij langdurig gebruik en ik kan me niet voorstellen dat ook bij gewoon huis- tuin- en keukengebruik de beloofde 35.000 uur gehaald zou worden.

Of de zwarte vlek en de elco's los van elkaar staande problemen zijn of dat het een het ander in de hand heeft gewerkt zou ik niet durven zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 02-01-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb sinds kort een andere led dimmer, van letsled.nl. Kan zowel aansnijding als afsnijding aan. Dimt echt heel erg mooi, maar heb wel af en toe wat geknipper. Ze raden zelf een busch compensator aan om dit op te lossen. Zie daar alleen niets over in dit topic. Goede oplossing, of is de dimmer niet zo goed als ik hoopte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:52
Voordat je dingen gaat aanschaffen: observeer eerst een paar dagen of het elke dag op dezelfde tijd terugkomt. Zo ja, heb je last van CAB signalen. Die zijn met een dimmer op retrofit LED-lampen lastig te onderdrukken vanwege het lage vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 20:13
Iemand ervaring met het opbouwen (ipv inbouwen) van LED panelen voor systeemplafonds (60x60), al dan niet met een extra ombouwkader of pendelkabels? Ik overweeg 60x60 of 30x30 voor berging en wasplaats:
https://www.systeemplafon...c&limit=45&order=afmeting
Geeft dit inderdaad een strak resultaat of eerder een slordig resultaat?
Eventuele driver zou ik bij de stoppenkast kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
DavidZH schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:51:
Voordat je dingen gaat aanschaffen: observeer eerst een paar dagen of het elke dag op dezelfde tijd terugkomt. Zo ja, heb je last van CAB signalen. Die zijn met een dimmer op retrofit LED-lampen lastig te onderdrukken vanwege het lage vermogen.
Cab signalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Centrale Afstand Bediening.
Signaal dat op het lichtnet wordt gezet om lantaarnpalen e.d. te schakelen.
Zie ook dit topic: Flikkerende LED lampen tijdens TF/CAB (daltarief) signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
@jitter die heatshrink zit mogelijk over een fusable resistor. De markering FR1 lijkt daar ook op te wijzen. Dan kan de oorzaak zitten in de condensatoren waarna de fusable resistor doorbrandde en de zwarte plek op de pcb achterliet.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 05-01-2018 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@freelh
freelh schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:16:
Iemand ervaring met het opbouwen (ipv inbouwen) van LED panelen voor systeemplafonds (60x60), al dan niet met een extra ombouwkader of pendelkabels? Ik overweeg 60x60 of 30x30 voor berging en wasplaats:
https://www.systeemplafon...c&limit=45&order=afmeting
Geeft dit inderdaad een strak resultaat of eerder een slordig resultaat?
Eventuele driver zou ik bij de stoppenkast kunnen plaatsen.
Voor een stichting ben ik bezig met het ophangen van ledpanelen met pendelkabels of rechtstreeks in systeemplafonds, zowel 30x60, 60x60 als 30x120 cm.

Het grootste deel betreft dit type 30x120 cm paneel dat met deze ophangset aan de plafonds gaat.

Het ophangen met het pendelsysteem werkt prima en ziet er goed uit mits je netjes werkt, zeker als je panelen in de lengterichting achter elkaar gaat hangen. Dat zou rechtstreeks aan het plafond bevestigd niet anders zijn, maar omdat het pendelsysteem niet op de hoeken gaat, maar een stuk naar binnen, is het wel wat lastiger. Zorgvuldig uitmeten, dus.

Doordat het pendelmechanisme wat ruimte nodig heeft kan het paneel niet strak tegen het plafond, maar dat is niet storend, en zodra je het paneel wat lager wil hangen uiteraard een non-issue. Die ruimte is overigens ook nodig voor de driver die op het paneel ligt.

Hier een (geleend) voorbeeldje van hoe het er uiteindelijk uit zou kunnen zien, strak genoeg, lijkt me:
Afbeeldingslocatie: https://www.ecobright.nl/wms/fm/userfiles/catalogus/attachments/kantoorverlichting-led-paneel-120x30cm-4000k-ophangkabels-apc-ecobright.jpg
Ze hebben er in de foto overigens ook nog een ombouwframe om, maar dat is overbodig en maakt ook dat het er lomp uit ziet, zonder oogt het veel slanker.

Lage (DC-)spanningen over lange afstanden vervoeren is niet aan te raden, drivers dus altijd in de buurt van de panelen plaatsen. Wij leggen de driver gewoon bovenop het paneel maar die zie je van onderen af bekeken toch niet liggen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecobright.nl/wms/fm/userfiles/catalogus/attachments/ophangkabels-led-paneel-60x60cm.jpg

Als je gaat voor een ombouwframe, het frame dat hoort bij het paneel waar je naar linkte is hoog genoeg om de driver op het paneel te kunnen leggen (is zelfs expliciet vermeld).

@blissard
blissard schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:07:
@jitter die heatshrink zit mogelijk over een fusable resistor. De markering FR1 lijkt daar ook op te wijzen. Dan kan de oorzaak zitten in de condensatoren waarna de fusable resistor doorbrandde en de zwarte plek op de pcb achterliet.
FR1 is inderdaad een fusible resistor, maar deze was nog intact. 10 Ohm volgens opdruk en 10 Ohm gemeten. Die kan daarom niet de oorzaak zijn geweest van de zwarte vlek. De stroom is dus niet (lang genoeg) hoog genoeg geweest om de fusible resistor op te blazen.
Naderhand heb ik hem opgeblazen met een labvoeding om te kijken of het ook echt een fusible resistor is, dat was zo.

Mijn theorie is dat - zeker met het oog op de open las in de thread waar ik naar linkte - hier toch ook een magere verbinding zat. Mijn ervaring met dry joints is dat deze best lang kunnen werken, maar op den duur door het uitzetten bij het opwarmen en krimpen bij het afkoelen toch langzaam scheuren. Deze scheur wordt steeds groter waardoor de weerstand toeneemt. Stroom door een weerstand = warmte...

Daarnaast hebben de 105 graden elco's van wazige makelij duidelijk geleden onder de hitte. Normaal gesproken gaan die bol staan voordat ze gaan lekken, maar in dit geval denk ik dat de potting compound dat tegen hield en kon het elektroliet er alleen onder langs de rubberen seal uit worden geperst.
De Ikea Ledare had 125 graden elco's van Aishi (kunnen in mijn ervaring kwalitatief mee met de gerenommeerde Japanse merken), en die waren nog in orde ondanks de grotere warmte van die lamp en het meer dan drievoudige aantal bedrijfsuren.

Wat een falende condensator in de hand werkt is een grotere rimpel in de spanning die naar de leds gaat. Dit zou dus ook een grotere piekstroom kunnen veroorzaken die op zijn beurt weer meer warmte genereert. En die grotere piekstromen werken dan ook weer meer warmte op in de toch al slechte dry joint.
Ik denk achteraf gezien dat de elco's het grootste probleem waren, maar dat de dry joint (in het geval dat de elco's beter zouden zijn geweest) het uiteindelijk toch wel begeven zou hebben, maar dan mogelijk niet met die warmteontwikkeling en zwarte vlek.

Lang verhaal kort: kwalitatief uitermate teleurstellende lamp, die Livarno Lux, maar dan eigenlijk vooral de driver, de rest zag er OK uit.

[ Voor 31% gewijzigd door jitter op 07-01-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DavidZH schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:51:
Het lijkt inderdaad rond dezelfde tijd te zijn elke avond. Rond 22:50. Maar da's een rare tijd voor aansturing voor lantaarnpalen toch?
Kan zo'n compensator niet helpen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:52
Bij mij is het elke avond om 23:00 exact kermis.

Maar dat is het omschakelen op nachtstroom van dubbeltariefmeters en meteen het inschakelen van de boilers die op nachtstroom werken.

Ik heb zelf bij mijn fibaro dimmer een dimmer bypass zitten, en dat doet helegaar niets... Helaas. Er zijn filters voor te krijgen, maar zijn prijzig en die moet je afstemmen op de gebruikte frequenties in je regio.

Ik heb maar één lamp met dimmer die 2 x per avond (20:00 en 23:00) af gaat. Die van 20:00 gaat als het goed is hier in de regio in april verdwijnen, dus ik laat het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Iemand ervaring met het inbouwen van een led-strip in een boardgametafel?

Ik wil die dus maken en dan zit er aan de binnenkant tafel, wel komplete omtrek (ong 6 meter) led-verlichting dmv een strip. Nu zag ik de philips Hue Lightstrip, maar die geeft naast wit ook kleur en dat heb ik niet nodig.
Dus ik op China sites zoeken naar enkel warm wit strips die dimbaar zijn en waarvan de warmte ook is te veranderen. Maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Want ik heb geen idee hoeveel lumen ik moet hebben, hoeveel led/meter enz.

Oja, ik wil eea wel aansturen via mijn google home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-07 11:11
Iemand een mening over het volgende? Ik bezit sedert een jaar of 2 een ronde plafondlamp van Eglo voor in onze keuken. Het valt me al een tijdje op dat de lamp nadat deze even aan ligt(pak een kwartier), deze een zoemend geluid begint te maken. Ik weet niet of het al van in het begin zo was, maar het begint nu wel wat storend te worden.

Geluid komt vermoedelijk uit de transformator. Dit is een elp18-12ls

Deze voelt als hij aan het zoemen is ook vrij warm aan. Is nog aan te raken kwa warmte. De vraag is dus kan dit kwaad? Of is dit normaal?
Ik kan natuurlijk die transfo vervangen door hetzelfde type om van dat gezoem af te zijn, maar mogelijks heb ik dan terug hetzelfde probleem als dit by design is?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 21:01
Heeft iemand een idee of deze strip voldoende licht geeft om als aanrecht verlichting te gebruiken? Volgens de website 290 lumen per meter. Er is ook nog een plafond lamp maar ik wil graag een goed verlicht aanrecht hebben tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
peligro2k schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:41:
Heeft iemand een idee of deze strip voldoende licht geeft om als aanrecht verlichting te gebruiken? Volgens de website 290 lumen per meter. Er is ook nog een plafond lamp maar ik wil graag een goed verlicht aanrecht hebben tijdens het koken.
60 leds per meter geeft niet bijzonder veel licht. Meer voor sfeer aanlichting. Strips met 120 leds per meter zijn heel normaal.

Daarnaast zou ik aanraden om het in een (diffuser) profiel te zetten. Ook wat makkelijker om het schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 21:01
h4ns schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:13:
[...]

60 leds per meter geeft niet bijzonder veel licht. Meer voor sfeer aanlichting. Strips met 120 leds per meter zijn heel normaal.

Daarnaast zou ik aanraden om het in een (diffuser) profiel te zetten. Ook wat makkelijker om het schoon te houden.
Bedankt. Zou het dan een 24v strip moeten worden denk je? Bij ledlampdirect hebben ze fellere strips alleen in 24v uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Hoewel 12V een hele tijd de standaard is geweest worden de huidige ledstrips bijna allemaal in een 24V uitvoering gemaakt. (Dit heeft als voordeel dat je langere lengtes kunt aansluiten zonder problemen)

Ik heb redelijk wat 120 led in 12V gebruikt, maar ik ze geen enkele reden om NIET voor de huidige 24V te kiezen, tenzij je natuurlijk al 12V led drivers hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Let er overigens ook op dat indien je het in een gesloten profiel zet dat het vermogen (aantal Watts) niet té hoog is ivm warmte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skelleniels schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:32:
Iemand een mening over het volgende? Ik bezit sedert een jaar of 2 een ronde plafondlamp van Eglo voor in onze keuken. Het valt me al een tijdje op dat de lamp nadat deze even aan ligt(pak een kwartier), deze een zoemend geluid begint te maken. Ik weet niet of het al van in het begin zo was, maar het begint nu wel wat storend te worden.
Als het er altijd al was, dan zou ik zeggen "niets aan de hand", maar ik begrijp uit je opmerking dat het erger wordt.
Geluid komt vermoedelijk uit de transformator. Dit is een elp18-12ls
Zo te zien een Eaglerise 12 V / 18 W driver met een constante uitgangsspanning, het ziet er niet uit dat die dimbaar zou zijn, maar dat doe je, neem ik aan, ook niet.
Waarop is het armatuur zelf gespecificeerd (hoeveel Watt)?
En maakt die lamp veel branduren?
Deze voelt als hij aan het zoemen is ook vrij warm aan. Is nog aan te raken kwa warmte. De vraag is dus kan dit kwaad? Of is dit normaal?
Dat hangt er dus van af of dit zoemen er altijd al was of iets van de laatste tijd en erger wordt. In dat laatste geval is er iets aan de hand want erger wordend zoemen i.c.m. toenemende hitte duidt in 9 van de 10 gevallen op uitdrogende of lekkende elektrolytische condensatoren in de driver.

Dat laatste is geen wenselijke situatie, maar echt kwaad -vanuit veiligheidsoogpunt- zou dit niet moeten kunnen.
Uiteindelijk houdt de driver op met werken, maar tegen het eind mogelijk met merkbaar verminderde lichtopbrengst, of vrij plotseling.
Ik kan natuurlijk die transfo vervangen door hetzelfde type om van dat gezoem af te zijn, maar mogelijks heb ik dan terug hetzelfde probleem als dit by design is?
Als het inderdaad is wat ik denk dat het is, dan zou vervangen zelfs noodzakelijk zijn. Alleen zou ik dan op zoek gaan naar een alternatief van betere kwaliteit met vergelijkbare specs (en het moet natuurlijk ook passen).
Dat hoeft niet eens duur te zijn, bijv. deze Mean Well (gerenommeerd merk) bij een "dure" webshop voor nog geen tientje. Deze heeft wel andere afmetingen, maar het gaat even om het idee.

Heb je zin om die driver eens uit de lamp te schroeven en open te maken?
Veel drivers zijn vrij makkelijk te openen en aan de hand van visuele clues (bijv. bol staande elco's of een nattig goedje op de print) kun je vaak al de diagnose stellen..

@h4ns
Ja, 24 V is te verkiezen boven 12 V. Voor de helft van de stroom krijg je dan hetzelfde vermogen, en het is de stroom die de verliezen veroorzaakt, niet de spanning. Bovendien komt een bepaalde spanningsval t.o.v. 12 V dubbel zo hard aan als dezelfde val t.o.v. 24 V.

Klein verzoekje: zou je bij je bij korte aanvullingen gericht op dezelfde persoon je laatste bericht willen bewerken i.p.v. een nieuwe eronder te plaatsen? Thanks.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 09-01-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-07 11:11
jitter schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:54:
Als het er altijd al was, dan zou ik zeggen "niets aan de hand", maar ik begrijp uit je opmerking dat het erger wordt.
Ik kan inderdaad niet echt zeggen of het er altijd al was, maar het stoort me wel de laatste maanden. Ervoor was het zomer en lag de lamp niet vaak aan(tegen dat die zoemde was die waarschijnlijk alweer uit) + dat de tuindeur dan openstond waardoor er buitenlawaai was.
Zo te zien een Eaglerise 12 V / 18 W driver met een constante uitgangsspanning, het ziet er niet uit dat die dimbaar zou zijn, maar dat doe je, neem ik aan, ook niet.
Waarop is het armatuur zelf gespecificeerd (hoeveel Watt)?
En maakt die lamp veel branduren?
Armatuur zelf is ook 18W, maximum dus van de driver. Wordt inderdaad niet gedimd. De lamp brandt 's ochtends misschien een half uur en 's avonds een uur of 2 max. Niet zo veel dus.
Heb je zin om die driver eens uit de lamp te schroeven en open te maken?
Veel drivers zijn vrij makkelijk te openen en aan de hand van visuele clues (bijv. bol staande elco's of een nattig goedje op de print) kun je vaak al de diagnose stellen..
Ik zal ze straks eens opendoen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-07 11:09
Inmiddels heb ik al veel bijgelezen in dit topic, maar merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie met alle verschillende soorten LED, dimmers en drivers. Hopelijk is er iemand die me een beetje op weg kan helpen met het volgende:

Ik wil graag in mijn keuken een drietal dimbare LED inbouwspotjes gaan plaatsen boven het aanrecht. Ik ben wel fan van het type dat wat qua lichtkleur warmer wordt als het gedimd wordt, dus het type dimtone (Philips) of 'dim to warm'. Volgens mij heb ik alsnog een hoop keuze, want ik moet ook nog een dimmer aanschaffen en de elektra leggen. Qua dimmer ben ik nog druk om me heen aan het kijken, want de voorkeur gaat uit naar een die op afstand bedienbaar is. Eventueel Zwave, maar liever via wifi een doe-het-zelf oplossing of Quinled. Quinled is een PWM dimmer en de AC MAINS Dimmer - MPDMv7.5 is voor zover ik kan zien triac (fase aansnijding?).

Zelf zat ik voor de LED spots te denken aan deze spots. Maar sta open voor elke suggestie en tip waar ik nog rekening mee zou moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skelleniels schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:14:
[...]

Ik kan inderdaad niet echt zeggen of het er altijd al was, maar het stoort me wel de laatste maanden. Ervoor was het zomer en lag de lamp niet vaak aan(tegen dat die zoemde was die waarschijnlijk alweer uit) + dat de tuindeur dan openstond waardoor er buitenlawaai was.

[...]

Armatuur zelf is ook 18W, maximum dus van de driver. Wordt inderdaad niet gedimd. De lamp brandt 's ochtends misschien een half uur en 's avonds een uur of 2 max. Niet zo veel dus.

[...]

Ik zal ze straks eens opendoen.
Aan de hand van wat je beschrijft ben ik geneigd te denken dat het al langer zo moet zijn.
Nou is een 18 W driver in een 18 W lamp wel vragen om problemen op langere termijn, maar gezien het lichte gebruik dat je lamp heeft kan ik me niet voorstellen dat dat nu al het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
jitter schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:39:
[...]

Ja, het lijkt erop alsof de webshop zelf ook niet zo'n vertrouwen in de lamp heeft als ze zich zo proberen in te dekken.

[...]

Inderdaad, en 5000 lm is toch ook best wel een bak licht, een 100 W halogeen staaflamp doet zo'n 1400 lm. En of je t.o.v. de ca. 8500 lm van een 500 W halogeenlamp veel verschil gaat zien, dat vraag ik me af. Hoe je het verschil ervaart gaat ook afhangen van het verschil in de bundeling van het licht.

[...]

3000 K zit in de buurt van de halogeenlampen die je nu hebt, maar 4000 K lijkt me als werklicht een betere kleurtemp. Ik had deze variant over het hoofd gezien...
Hier op terugkomend, na 2 weken heb ik nog niet echt duidelijkheid wanneer de Ledvance weer op voorraad komt bij hun. Ze hebben zelf ook geen idee.
Ik zoek dus een alternatief maar kan deze nog niet echt vinden. 80 euro per 50W led van ongeveer 5000 lumen vind ik erg duur voor die paar keer dat ik het maar gebruik. Dan was de Ledvance van 40 euro een mooie oplossing.
Weet iemand nog een alternatief?

Mijn schoonpa heeft laatst bij de Action 2 10W led bouwlampen op accu gekocht voor €9,95 per stuk (prijs lijkt me niet helemaal te kloppen). Ze hebben 900 lumen en werken ongeveer 3-4 uur op een accu. Je kunt ze ook gewoon aan het stroom laten zitten. Maar het is ideaal als je bijvoorbeeld ergens bent en geen stroom hebt. Helaas kan ik deze nergens meer vinden. Voor de kleine babykamer is zo'n lamp ideaal om een beetje bij te verlichten als ik legplanken maak onder het beschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worrel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 16:57
Binnetie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:44:
[...]

Mijn schoonpa heeft laatst bij de Action 2 10W led bouwlampen op accu gekocht voor €9,95 per stuk (prijs lijkt me niet helemaal te kloppen). Ze hebben 900 lumen en werken ongeveer 3-4 uur op een accu. Je kunt ze ook gewoon aan het stroom laten zitten. Maar het is ideaal als je bijvoorbeeld ergens bent en geen stroom hebt. Helaas kan ik deze nergens meer vinden. Voor de kleine babykamer is zo'n lamp ideaal om een beetje bij te verlichten als ik legplanken maak onder het beschot.
bedoel je deze? ik heb er nog 5 staan. pb me maar bij interesse

ledlamp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tKQH3k5sXaC1pWAghkN1BgQW/thumb.jpg

Iedereen heeft recht op mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Toevallig zie ik ze bij Budgetlight te koop, hier maar snel besteld: https://www.budgetlight.n...d-50w-840-black-ip65.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DavidZH schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:48:
Bij mij is het elke avond om 23:00 exact kermis.

Maar dat is het omschakelen op nachtstroom van dubbeltariefmeters en meteen het inschakelen van de boilers die op nachtstroom werken.

Ik heb zelf bij mijn fibaro dimmer een dimmer bypass zitten, en dat doet helegaar niets... Helaas. Er zijn filters voor te krijgen, maar zijn prijzig en die moet je afstemmen op de gebruikte frequenties in je regio.

Ik heb maar één lamp met dimmer die 2 x per avond (20:00 en 23:00) af gaat. Die van 20:00 gaat als het goed is hier in de regio in april verdwijnen, dus ik laat het maar zo.
Het is hier inmiddels 10x per dag disco... Niet te doen. Het zijn op het oog allemaal 'geprogrammeerde' knippers. Maar net om 17:25 bijvoorbeeld ook. Vrees alleen dat zo'n compensator niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:37:
Toevallig zie ik ze bij Budgetlight te koop, hier maar snel besteld: https://www.budgetlight.n...d-50w-840-black-ip65.html
Ik ben er erg benieuwd naar of zij wel voorraad hebben.
Om de één of andere reden krijg ik het gevoel dat deze webshop in Gelderland meer met Lampdirect.nl in Noord-Brabant gemeen heeft dan je op het eerste gezicht zou zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lijkt me vergezocht. Totaal verschillende, realistische bedrijfspanden. En, je bent tweaker of niet: totaal verschillende domein-registrars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
jitter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Ik ben er erg benieuwd naar of zij wel voorraad hebben.
Om de één of andere reden krijg ik het gevoel dat deze webshop in Gelderland meer met Lampdirect.nl in Noord-Brabant gemeen heeft dan je op het eerste gezicht zou zeggen...
Ik heb al een mail ontvangen dat ze niet op voorraad zijn. Levertijd 3-5 werkdagen. Jammer dat je dan op je site zet dat je alles uit voorraad levert.
Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste