@
freelhVoor een stichting ben ik bezig met het ophangen van ledpanelen met pendelkabels of rechtstreeks in systeemplafonds, zowel 30x60, 60x60 als 30x120 cm.
Het grootste deel betreft
dit type 30x120 cm paneel dat met
deze ophangset aan de plafonds gaat.
Het ophangen met het pendelsysteem werkt prima en ziet er goed uit mits je netjes werkt, zeker als je panelen in de lengterichting achter elkaar gaat hangen. Dat zou rechtstreeks aan het plafond bevestigd niet anders zijn, maar omdat het pendelsysteem niet op de hoeken gaat, maar een stuk naar binnen, is het wel wat lastiger. Zorgvuldig uitmeten, dus.
Doordat het pendelmechanisme wat ruimte nodig heeft kan het paneel niet strak tegen het plafond, maar dat is niet storend, en zodra je het paneel wat lager wil hangen uiteraard een non-issue. Die ruimte is overigens ook nodig voor de driver die op het paneel ligt.
Hier een (geleend) voorbeeldje van hoe het er uiteindelijk uit zou kunnen zien, strak genoeg, lijkt me:

Ze hebben er in de foto overigens ook nog een ombouwframe om, maar dat is overbodig en maakt ook dat het er lomp uit ziet, zonder oogt het veel slanker.
Lage (DC-)spanningen over lange afstanden vervoeren is niet aan te raden, drivers dus altijd in de buurt van de panelen plaatsen. Wij leggen de driver gewoon bovenop het paneel maar die zie je van onderen af bekeken toch niet liggen.
Als je gaat voor een ombouwframe, het frame dat hoort bij het paneel waar je naar linkte is hoog genoeg om de driver op het paneel te kunnen leggen (is zelfs expliciet vermeld).
@
blissardblissard schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:07:
@
jitter die heatshrink zit mogelijk over een fusable resistor. De markering FR1 lijkt daar ook op te wijzen. Dan kan de oorzaak zitten in de condensatoren waarna de fusable resistor doorbrandde en de zwarte plek op de pcb achterliet.
FR1 is inderdaad een fusible resistor, maar deze was nog intact. 10 Ohm volgens opdruk en 10 Ohm gemeten. Die kan daarom niet de oorzaak zijn geweest van de zwarte vlek. De stroom is dus niet (lang genoeg) hoog genoeg geweest om de fusible resistor op te blazen.
Naderhand heb ik hem opgeblazen met een labvoeding om te kijken of het ook echt een fusible resistor is, dat was zo.
Mijn theorie is dat - zeker met het oog op de open las in de thread waar ik naar linkte - hier toch ook een magere verbinding zat. Mijn ervaring met dry joints is dat deze best lang kunnen werken, maar op den duur door het uitzetten bij het opwarmen en krimpen bij het afkoelen toch langzaam scheuren. Deze scheur wordt steeds groter waardoor de weerstand toeneemt. Stroom door een weerstand = warmte...
Daarnaast hebben de 105 graden elco's van wazige makelij duidelijk geleden onder de hitte. Normaal gesproken gaan die bol staan voordat ze gaan lekken, maar in dit geval denk ik dat de potting compound dat tegen hield en kon het elektroliet er alleen onder langs de rubberen seal uit worden geperst.
De Ikea Ledare had 125 graden elco's van Aishi (kunnen in mijn ervaring kwalitatief mee met de gerenommeerde Japanse merken), en die waren nog in orde ondanks de grotere warmte van die lamp en het meer dan drievoudige aantal bedrijfsuren.
Wat een falende condensator in de hand werkt is een grotere rimpel in de spanning die naar de leds gaat. Dit zou dus ook een grotere piekstroom kunnen veroorzaken die op zijn beurt weer meer warmte genereert. En die grotere piekstromen werken dan ook weer meer warmte op in de toch al slechte dry joint.
Ik denk achteraf gezien dat de elco's het grootste probleem waren, maar dat de dry joint (in het geval dat de elco's beter zouden zijn geweest) het uiteindelijk toch wel begeven zou hebben, maar dan mogelijk niet met die warmteontwikkeling en zwarte vlek.
Lang verhaal kort: kwalitatief uitermate teleurstellende lamp, die Livarno Lux, maar dan eigenlijk vooral de driver, de rest zag er OK uit.
[
Voor 31% gewijzigd door
jitter op 07-01-2018 08:58
]