Mickman schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:18:
Met berekenen wordt ik ook niet wijzer.
Watt=Voltage X Ampere
12w= ? X 0.240
Voltage = 50.
Als ik zorg dat de nieuwe driver onder de 50 volt zit, brand de led dan minder fel? Of doet hij het dan helemaal niet meer.
Op deze vraag wil ik nog even terug komen.
Ik zie dat je de Wet van Ohm P = U * I hebt gebruikt om m.b.v. spanning en stroom aan vermogen te komen.
U = I * R is die andere wet van Ohm waarbij de belasting R een rol speelt en als je deze formule in die andere substitueert krijg je dus P = I
2 * R.
Maar waar je de fout in gaat is het vermogen. Een lagere spanning resulteert in een lagere stroom en lager vermogen. De 12 W van je paneel geldt alleen bij die 280 mA.
Je mag met een 240 mA driver dus niet uit blijven gaan van 12 W. Dat zou ook gek zijn want een minder fel oplichtend ledpaneel moet ook minder verbruiken.
Leds hebben de eigenschap dat stroom en spanning niet recht evenredig met elkaar veranderen, maar een verlaging van de stroom leidt wel tot een verlaging van de spanning en de Wet van Ohm blijft geldig.
Voor 12 W en 280 mA had je al een spanning van 43 V uitgerekend (I = P/U), minder afgerond 42,9 V.
Als de belasting een weerstand was geweest, dan was dat dus R = U/I = 153,1 Ω.
Verlaag je de stroom naar 240 mA, dan wordt de spanning over die weerstand vanzelf lager U = I * R = 0,24 * 153,1 = 36,7 V.
Het bijbehorende vermogen neemt uiteraard ook af: P = U * I = 8,8 W.
Bovenstaande (2e) berekening gaat alleen op voor de rechte lijn in het plaatje dat ik al eerder gebruikte, maar het gaat om het idee want ook op de ledcurve doe je voor die lagere stroom een stap naar beneden in de spanning .
Iets minder relevant, maar wel interessant is om de led karakteristiek wat nader te bekijken:
Je ziet dat de stroom explosief toeneemt naarmate je boven een bepaalde spanning komt. Een minieme verandering in de spanning en je hebt letterlijk een explosie.
I.t.t. veel andere elektronica gebruik je bij leds liever een constante stroombron (CC) dan een constante spanningsbron (CV). Nou doe je bij ledstrips juist wel dat laatste, maar daar houden serieweerstanden de stroom enigszins in toom, maar wel binnen beperkte grenzen.
De meeste leds worden op constante stroom bedreven door een CC-driver.
Wat een CC-driver doet is de uitgangsspanning aanpassen zodat er de vooringestelde stroom loopt. Verlaag je het aantal leds, dan verlaagt de driver de spanning om maar aan die stroom te blijven voldoen, gedicteerd door de Wet van Ohm.
Net zoals een CV driver de spanning constant kan houden tot een bepaalde max stroom geldt voor CC drivers niets anders maar omgekeerd, nl. dan dat ze de stroom constant kunnen houden binnen een bepaalde spanningsrange.
Dat die range vaak niet vanaf 0 V loopt (bijv. 700 mA/ 5-45 V) komt door het werkingsprincipe en optimalisatie van veel drivers. Maar technisch gezien is het wel degelijk mogelijk om een bereik vanaf (vrijwel) 0 V te hebben.
[
Voor 20% gewijzigd door
jitter op 20-01-2018 16:14
]