Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• paulv1973
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-08 16:12

paulv1973

11.365Wattpiek

quote:
Ursamajor schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:07:
Als je zelf even leest op https://www.lampenlicht.n...ots-kantelbaar-staal.html, zie je dat de lampen niet dimbaar zijn. Andere GU10 lampen die wel dimbaar zijn kun dus gewoon in de spots doen.
Dat heb ik idd gelezen allemaal.
Alleen heb ik te weinig verstand ervan om te bepalen of alleen de lichtbron /lamp vervangen kan worden of dat de armatuur daar ook deel van is. Maar is me nu duidelijk. Bedankt

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 3.525WP NW, 5grad. + 1590Wp - ZO, 7grad op SMA SB4000TL-21 + Pana Monoblock 6kW

• mart3
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-08 10:29
Ik heb jullie hulp nodig met het uitzoeken van led spots, wij hebben 12 50watt 220v gu10 halogeenspots.
Om de led lampen te vergelijken heb ik de volgende gekocht:
Warmglow/5watt
https://www.123led.nl/Phi...ar-5W-50W-i1105-t583.html
Corepro/5watt
https://www.lampdirect.nl...-wit-dimbaar-vervangt-50w

Tot mijn verbazing zijn deze twee exact hetzelfde (zelfde type nummer en Warmglow op de voet), alleen komt de eerste in een retail verpakking en is duurder.

Om goed te vergelijken heb ik een halogeen spot vervangen door deze led spot. De led spot is ongedimd toch echt een heel stuk feller en witter. Maximaal gedimd is de spot inderdaad wel een heel stuk warmer maar echt nog wel feller en witter dan halogeen (dimmer is in orde). Ik zal dus voor een 3-4 watt spotje moeten gaan. Ook lijkt de halogeen veel breeder het licht te verspreiden.

Ik lees goede verhalen over dimtone, maar wat is het verschil met Warmglow?
https://www.lampdirect.nl...tone-dimbaar-vervangt-35w

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tenzij het verkeerde lampje in de verpakking van de CorePro terecht is gekomen kan het eigenlijk niet wat je schrijft.

Edit: dit moet ik terugnemen, zie onderaan...

Ja, veel Philips ledlampen zijn in consumer en pro varianten eigenlijk gewoon identiek. Het 12NC nummer op de voet verraadt dit, zoals je hebt gezien.

Die code op de voet, zou je die kunnen posten?

De CorePro is de normale variant en DimTone = WarmGlow.

Edit...
Was vandaag even bij de Appie en zag daar een 50 W equivalent WarmGlow hangen, en eentje zat zo gedraaid dat ik het 12NC nummer op de voet kon lezen: 9290013641 en dat nummer leidt toch echt naar een CorePro datasheet.

Dat verbaast me een beetje, want dat betekent dat - ook al is de datasheet nauwelijks een maand geleden nog bijgewerkt - de CorePro gewoon een warm dimmende lamp is geworden, iets dat voorheen uitsluitend het terrein van de DimTone was. Uit de datasheet valt dit overigens nog niet te halen, de CCT wordt alleen als 2700 K gespecificeerd en niet als de 2200-2700 K die ik verwacht voor een WarmGlow/DimTone.

De benaming DimTone is bij webshops nog alom bekend, maar op de zakelijke lichtsite van Philips kom je de term nog amper tegen. Zou Philips aan het afstappen zijn van al die verschillende types en modellen, en dadelijk alleen nog WarmGlow modellen verkopen?

Niet gerelateerd:
Nou de datasheet toch open staat moet je eens helemaal naar onderen scrollen en de grafiekjes van de levenduur bekijken.
Levensduur 15.000 u. OK, dat is als de lichtopbrengst is terug gelopen tot 70%, begrijpelijk. Minder leuk: 50% van de lampen heeft dan al het loodje gelegd!

jitter wijzigde deze reactie 12-03-2018 19:47 (81%)

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Vraagje: ik wil in mijn badkamer eigenlijk stiekem toch graag mijn huidige lampen vervangen door kleur-ledlampen (liefst Hue white and color). Ik vind dit zeer fijne lampen qua wit licht, en de mogelijkheid om eens een keer gek te doen met kleur.

Nu heb ik 3x van deze in mijn plafond:

(Dit jaar nog 20Watt halogeen door 1.5Watt led vervangen)

Het liefst zou ik 3x Hue GU10 willen plaatsen, so far so good geen probleem. Maar wat is de exacte regelgeving voor verlichting boven een douche? Afstand douchebak en plafond is ongeveer 2m30.
Daarmee zou ik in zone 2 vallen (vanaf 2m25)

Zone 2 is minimaal IP45 (maar bouwmarkt adviseerde IP65 te nemen).

Hue is namelijk wel 230V wat je boven je hebt tijdens het douchen...

Wat is jullie advies/ervaring?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
iMars schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:31:
Het liefst zou ik 3x Hue GU10 willen plaatsen, so far so good geen probleem. Maar wat is de exacte regelgeving voor verlichting boven een douche? Afstand douchebak en plafond is ongeveer 2m30.
Daarmee zou ik in zone 2 vallen (vanaf 2m25)
[afbeelding]
Zone 2 is minimaal IP45 (maar bouwmarkt adviseerde IP65 te nemen).

Hue is namelijk wel 230V wat je boven je hebt tijdens het douchen...

Wat is jullie advies/ervaring?
De IP-rating van een Philips Hue armatuur met GU10 Hue lampen is slechts 20. Deze vallen dus bij voorbaat af voor gebruik in zone 2 want daarin geldt minimaal IPx4. En dat geldt dus ook voor elk willekeurig ander GU10 armatuur i.c.m. elke willekeurige GU10 lamp.

Deze site (en anderen) gaat zelfs uit van zone 1 boven de douche t/m 260 cm hoogte en daarin is IPx5 benodigd.

Ook in zone 3 voldoet Hue GU10 niet want daarin is minimaal IPx1 benodigd. Dat lijkt flauw, maar in een badkamer ontstaat al snel condensatie en druppelvorming.

Ook diverse andere Hue armaturen hebben hooguit IP20 rating en eigenlijk is alleen de Struana plafondlamp ontworpen voor gebruik in de badkamer (IP44).

Advies op basis hiervan wijst voor zich, hooguit een Struana in zone 2 of 3. Maar spotjes... nope.

De enige andere optie die ik nog zie is het gebruik van Hue E14/E27 lampje(s) in een IPx5 armatuur. Het advies van IP65 van de bouwmarkt kan ik me dus bij aansluiten.

jitter wijzigde deze reactie 12-03-2018 19:48 (19%)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:33
Voor onze schuur (gewone kleine opbergschuur bij een rijtjes woning) zoek ik een vervanging voor de enkele lamp die er nu in zit en hierbij dacht ik aan een LED-paneel of lichtbak. Echter.... daarop zoekend krijg ik heel veel vervanging voor TL panelen in systeemplafonds, maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek een paneel verlichting die ik tegen het dak / dakbalken van de schuur schroef.

Heet dat anders dan LED paneel?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

@Hmmbob Ledpanelen zijn inderdaad in eerste instantie ontworpen als vervangers voor TL-bakken in systeemplafonds. Maar los ophangen is zeker mogelijk als je een ophangsysteem aanschaft.

Edit: ik vergeet het opbouwframe, maar dat is aanzienlijk duurder dan het ophangsysteem, en staat alleen strak tegen het plafond ophangen toe. Het lijkt me minder geschikt wanneer het plafond geen plat vlak is, zoals in je schuur.

jitter wijzigde deze reactie 13-03-2018 17:03 (30%)

quote:
ThinkPad schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:23:
Ik heb Philips gevraagd en het zijn WarmGlow GU10 die erin zitten. Wel stom dat dat nergens te vinden is in hun documentatie...

KaKu heb ik niet meer in gebruik nu ik alles op Hue heb. En die LivingWhites zijn niet meer verkrijgbaar of peperduur.

De WarmGlow vind ik mooiere lichtkleur dan Hue Ambiance GU10, dus de spotjes na aanschaf vervangen is geen optie :P

Correctie: lamp ontvangen, maar er zat een driver in met daaran twee LED-modules. Zeker geen GU10.
Mijn oog viel net toevallig op je edit... interessant om te lezen!
Het verklaart iig de tegenstrijdigheden in de Philips documentatie.

Aan de ene kant zeggen ze dus dat er geen geïntegreerde lichtbron in zit en er is een reeks aan energielabels dat compatible is met de lamp. Dat impliceert een makkelijk vervangbare lamp met een bekende fitting, wat voor consumenten retrofit ledlampen zouden zijn.

Aan de andere kant staat er dat er 5 jaar garantie is op de ledmodule en driver, en de term "Safety Extra Low Voltage" asssocieer ik doorgaans alleen met drivers en niet met retrofit ledlampen.

Wat ik me nou afvraag is het volgende: stel dat er een lichtbron stuk gaat, is deze makkelijk verwisselen (even ervan uitgaande dat die verkrijgbaar is)?

• 3xNix
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:17

3xNix

<GoTHC>Deamion

quote:
jitter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:03:
[...]

Mijn oog viel net toevallig op je edit... interessant om te lezen!
Het verklaart iig de tegenstrijdigheden in de Philips documentatie.

Aan de ene kant zeggen ze dus dat er geen geïntegreerde lichtbron in zit en er is een reeks aan energielabels dat compatible is met de lamp. Dat impliceert een makkelijk vervangbare lamp met een bekende fitting, wat voor consumenten retrofit ledlampen zouden zijn.

Aan de andere kant staat er dat er 5 jaar garantie is op de ledmodule en driver, en de term "Safety Extra Low Voltage" asssocieer ik doorgaans alleen met drivers en niet met retrofit ledlampen.

Wat ik me nou afvraag is het volgende: stel dat er een lichtbron stuk gaat, is deze makkelijk verwisselen (even ervan uitgaande dat die verkrijgbaar is)?
Hierbij hebben fabrikanten al rekening gehouden dat mensen na 5-15 jaar hier waarschijnlijk niet meer naar kijken.
En gewoon een nieuw armatuurtje zullen aanschaffen, die beter bij de tijd past.

Ook zullen de standaarden die nu gelden niet meer van toepassing zijn over 5-15 jaar, en is het waarschijnlijk niet meer mogelijk een LED module te kopen die compatibel is.

Diablo3 ; Diabloprogress

quote:
3xNix schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:19:
[...]
Hierbij hebben fabrikanten al rekening gehouden dat mensen na 5-15 jaar hier waarschijnlijk niet meer naar kijken.
En gewoon een nieuw armatuurtje zullen aanschaffen, die beter bij de tijd past.
Die mening was ik eerst ook toegedaan, maar heb ik inmiddels wat bijgesteld. Het niet kunnen vervangen van de lichtbron schrikt mensen toch wel af. Daarnaast wordt het als verspilling gezien om een compleet armatuur weg te gooien als één onderdeel het begeeft (zeker als het een design ding van drie of vier cijfers voor de komma is).

Binnen de garantie lijkt mij het kunnen lostrekken van een stekkertje en opnieuw aansluiten van een ledlamp/-module ver te verkiezen boven een compleet armatuur van het plafond af te moeten schroeven en retour te sturen, zowel voor de consument als de handel.

De meeste armaturen worden bovendien niet aangeschaft als modegril, sterker nog, voor heel veel mensen is verlichting een fit-and-forget gebeuren.

Ik denk wel dat Philips bewust heeft afgezien van het gebruik van makkelijk vervangbare retrofit ledlampen, maar wat de exacte reden is???
quote:
Ook zullen de standaarden die nu gelden niet meer van toepassing zijn over 5-15 jaar, en is het waarschijnlijk niet meer mogelijk een LED module te kopen die compatibel is.
De grote sprongen die de ledtechnologie voorheen maakte lijken kleiner te worden.
Bovendien is led geen hocus pocus, het is gewoon iets waar een stroom doorheen gejaagd moet worden om licht te krijgen, en dat blijft in de toekomst ook zo.

Tenzij de EU met eisen komt m.b.t. vervangbaarheid van lichtbronnen in geïntegreerde armaturen vraag ik me af of dat voor consumenten gaat gebeuren. Voor de professionele verlichtingstak is dat in ieder geval een aandachtspunt, eentje die belangrijk genoeg was om het Zhaga consortium op te richten. Die richt zich op standaardisatie en onderlinge compatibiliteit van modules van verschillende fabrikanten voor nu èn in de toekomst.

• 3xNix

3xNix

<GoTHC>Deamion

quote:
jitter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:31:
[...]

Die mening was ik eerst ook toegedaan, maar heb ik inmiddels wat bijgesteld. Het niet kunnen vervangen van de lichtbron schrikt mensen toch wel af. Daarnaast wordt het als verspilling gezien om een compleet armatuur weg te gooien als één onderdeel het begeeft (zeker als het een design ding van drie of vier cijfers voor de komma is).

Binnen de garantie lijkt mij het kunnen lostrekken van een stekkertje en opnieuw aansluiten van een ledlamp/-module ver te verkiezen boven een compleet armatuur van het plafond af te moeten schroeven en retour te sturen, zowel voor de consument als de handel.

De meeste armaturen worden bovendien niet aangeschaft als modegril, sterker nog, voor heel veel mensen is verlichting een fit-and-forget gebeuren.

Ik denk wel dat Philips bewust heeft afgezien van het gebruik van makkelijk vervangbare retrofit ledlampen, maar wat de exacte reden is???
Omdat retrofit een groter probleem is op langere termijn.
Mensen kopen een armatuur met 5 lampen, 1 gaat na 2 jaar stuk en die exacte lamp is niet meer leverbaar.
Krijg je op termijn een armatuur met 5 verschillende lampen, of je moet steeds 5 nieuwe kopen.
Dit allemaal is extra gezeur aan het adres van de handelaar. Omdat de consument maar 1 lamp wil vervangen i.v.m. torenhoge kosten ;(

Een armatuur met modulen en drivers is goedkoper, efficiënter en zorgt voor minder zorgen aan het eind van de levensduur. want mensen moeten door gaan krijgen dat de vervangingsmarkt zo langzamerhand ten einde is. ( Al snap ik dat dit niet overal toepasbaar zal zijn in de huidige installaties)

Dat gebeurd met alle elektronica van vandaag, vervangen is "beter" en "goedkoper" dan repareren.
quote:
De grote sprongen die de ledtechnologie voorheen maakte lijken kleiner te worden.
Bovendien is led geen hocus pocus, het is gewoon iets waar een stroom doorheen gejaagd moet worden om licht te krijgen, en dat blijft in de toekomst ook zo.

Tenzij de EU met eisen komt m.b.t. vervangbaarheid van lichtbronnen in geïntegreerde armaturen vraag ik me af of dat voor consumenten gaat gebeuren. Voor de professionele verlichtingstak is dat in ieder geval een aandachtspunt, eentje die belangrijk genoeg was om het Zhaga consortium op te richten. Die richt zich op standaardisatie en onderlinge compatibiliteit van modules van verschillende fabrikanten voor nu èn in de toekomst.
Ja, de sprongen zijn kleiner maar ook binnen de Zhaga standaard zit er veel verschil in een module van 5 jaar terug in vergelijking met een module van vandaag. (op montage gaten na dan)
Het enige dat Zhaga doet is dat modulen uit een generatie x in de basis uitwisselbaar zijn van alle fabrikanten. (buiten nog wat andere haken en ogen)
Niet per se nog compatibel zijn met de technologie over 5 jaar of 5 jaar geleden.

Diablo3 ; Diabloprogress

quote:
jitter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:03:
[...]

Is opzich wel te doen. Weet alleen niet hoe de LED's aan de driver zijn gemonteerd, of dat geschroefd/geklemd is of gesoldeerd.

Ik heb het armatuur teruggestuurd en heb nu een GU10 armatuur gekocht waar ik Hue GU10 in heb gezet.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• iMars
quote:
jitter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:30:
[...]

>>knip<<

De enige andere optie die ik nog zie is het gebruik van Hue E14/E27 lampje(s) in een IPx5 armatuur. Het advies van IP65 van de bouwmarkt kan ik me dus bij aansluiten.
Maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoel/vraag ;)

Als ik GU10 inbouwspots heb met IP65 rating, mag ik daar dan 220V spotjes plaatsen, zo boven de douche?

Iets als dit (plaatje is klikbaar):

En dan een Philips Hue erin ...

iMars wijzigde deze reactie 16-03-2018 09:57 (10%)

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17-08 15:53
Volgens mij is het lastig/onmogelijk om een kantelbare inbouwspot te vinden met zo'n hoge IP-rating.

PSN: Cappie85 (PS4)

• iMars
quote:
CappieL schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:54:
Volgens mij is het lastig/onmogelijk om een kantelbare inbouwspot te vinden met zo'n hoge IP-rating.
Kantelbaar is niet eens een eis van me ;) huidige spotjes zijn ook niet kantelbaar.
Het enige wat ik graag wil, is een Philips Hue spotjes in het plafond, waarvan 1 boven de douche.

Het plaatje is klikbaar, en gaat hier om een GU10 spotje met IP65.

Ik heb de fabrikant (Paulmann) een mail gestuurd met daarin de vraag of de Philips Hue G10 er ook in past en zoja, of dit dan ook boven de douche mag ;)

iMars wijzigde deze reactie 16-03-2018 09:59 (11%)

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:37:
[...]
Is opzich wel te doen. Weet alleen niet hoe de LED's aan de driver zijn gemonteerd, of dat geschroefd/geklemd is of gesoldeerd.

30.000 uur is geloofwaardig voor deze lamp, moet je eens kijken wat een hoeveelheid aluminium koeloppervlak er voor de ledmodules is... Het is een wonder dat die volledig glazen retrofit ledlampen überhaupt de 15.000 uur halen, maar plots geen wonder meer dat dat bij een failure rate van maar liefst 50% is.

De drivers waarin de draden geschroefd zijn kun je doorgaans herkennen aan aparte kapjes waaronder een soort van kroonsteentje zit en waarbij de kapjes tevens als trekontlasting dienen. Bij deze driver zijn die afwezig en denk ik dat de draden rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd zijn. Bij de driver van de Philips MyLiving Denim was dat ook het geval.

De draden naar de ledmodules (rood/zwart) zijn uiterst rechts in de foto samen met de draden van de driver in krimpcontacten met elkaar verbonden. Omdat dit een krimpverbinding is, is die dus niet zomaar losneembaar. Dit armatuur lijkt me daarom niet ontworpen om makkelijk modules te kunnen vervangen.
Dat de netspanningskant wel een stekkerverbinding heeft vind ik een beetje vreemd, maar zal wel iets met de manier van produceren te maken hebbben.
quote:
Ik heb het armatuur teruggestuurd en heb nu een GU10 armatuur gekocht waar ik Hue GU10 in heb gezet.
Heb je hem nog wel eerst even uitgeprobeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
iMars schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:46:
[...]

Als ik GU10 inbouwspots heb met IP65 rating, mag ik daar dan 220V spotjes plaatsen, zo boven de douche?

[afbeelding]

In zone 1 mag geen 230 V gebruikt worden en is SELV (Safety Extra Low Voltage) verplicht. Ik denk dat dat een reden is waarom er naast een GU10 fitting ook een GU5.3 fitting met het armatuur wordt meegeleverd, en niet alleen het feit dat lampen in de vorm MR16 zowel GU5.3 (12 V) als GU10 (230 V) fittingen kunnen hebben.

Dat gezegd hebbende: er is wat tegenstrijdigheid over de zones boven de douchebak. Sommigen rekenen hier de ruimte boven de 225 cm als zone 2 anderen trekken zone 1 door tot 260 cm.
In het geval dat zone 2 wel geldt boven jouw douchebak, dan zou je die IP65 spot met een GU10 Hue lamp mogen gebruiken. Maar... het is me niet duidelijk of de ruimte boven een verlaagd plafond onder de zone indeling van een badkamer valt (zie verderop).

Deze zones zijn gebaseerd op de NEN1010 en tot mijn verbazing lees ik net dat dit richtlijnen zijn die niet verplicht nageleefd moeten worden. Om die reden worden ze ook niet gratis verstrekt, iets dat wel geldt voor algemeen bindende voorschriften.

Persoonlijk zou ik in het geval van een verlaagd plafond, waarbij de fitting zich dus boven het plafond bevindt, er niet zo'n moeite mee hebben om een 230 V GU10 lamp i.c.m. een IP65 armatuur in de badkamer te gebruiken. Omdat mijn oude appartement (nog) geen aardlekschakelaar heeft is er voor mij op dit moment overigens geen andere optie dan SELV verlichting voor de open spotjes (12 V GU5.3) en dubbel geïsoleerde 230 V armaturen. Ik heb dus ook nog zo'n wasmachine trekschakelaar op de badkamer.

Interessant is om even de inbouwinstructie van het armatuur te bekijken. Het allerlaatste plaatje laat de IP rating zien, onder het plafond IP65, boven het plafond IP20. Strikt genomen zal dit armatuur in de badkamer dus alleen met SELV trafo en GU5.3 fitting gebruikt mogen worden.

jitter wijzigde deze reactie 16-03-2018 20:00 (9%)

quote:
3xNix schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:59:
Het enige dat Zhaga doet is dat modulen uit een generatie x in de basis uitwisselbaar zijn van alle fabrikanten. (buiten nog wat andere haken en ogen)
Niet per se nog compatibel zijn met de technologie over 5 jaar of 5 jaar geleden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf schrijven ze het volgende:
quote:
Zhaga-compliant products will be commercially available from multiple suppliers, and will be able to continuously benefit from the performance upgrades that LED technology brings.
en
quote:
To ensure that Zhaga-compliant products are upgradeable, future proof and suitable for all global markets.
Leds zijn eigenlijk best we simpele elektronische bouwstenen. Een toekomstig armatuur dat dezelfde hoeveelheid licht met 20% energie kan opbrengen kan ongetwijfeld gewoon op een driver werken die al 5 jaar geleden werd ontworpen.
E.e.a. gaat pas problematisch worden als toekomstige ledtechnologie vele malen efficiënter zou worden (factor 10 of zo), en dat zie ik nog niet zo 1-2-3 gebeuren. De 200 lm/W ledfilamentlampen die Philips vorig jaar in Dubai introduceerde zijn (hier) iig nog steeds niet op de markt.

• 3xNix

3xNix

<GoTHC>Deamion

quote:
jitter schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:25:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf schrijven ze het volgende:

[...]

en

[...]

Leds zijn eigenlijk best we simpele elektronische bouwstenen. Een toekomstig armatuur dat dezelfde hoeveelheid licht met 20% energie kan opbrengen kan ongetwijfeld gewoon op een driver werken die al 5 jaar geleden werd ontworpen.
E.e.a. gaat pas problematisch worden als toekomstige ledtechnologie vele malen efficiënter zou worden (factor 10 of zo), en dat zie ik nog niet zo 1-2-3 gebeuren. De 200 lm/W ledfilamentlampen die Philips vorig jaar in Dubai introduceerde zijn (hier) iig nog steeds niet op de markt.
Ja, de theorie klopt inderdaad, alleen de praktijk laat ons met vragen achter.
Een spot module van 2014 had een andere LED-diameter dan uit 2018. 19-23mm vs 10-15mm.
Dus zullen we toch nieuwe reflectoren of lenzen moeten ontwerpen, dat gaat een consument niet doen...
Maar de montage gaten zaten wel op de zelfde plek gelukkig..

In 2012 hadden diverse partijen al een lamp/buis op "Light en building" beurs met 200lm/Watt maar die is ook nooit gekomen. (Beurs is aankomende week weer, voor de geïnteresseerde)

Diablo3 ; Diabloprogress

@3xNix , ja, dan slaan ze de plank wel een beetje mis. Aanloopperikelen?

Ik heb sterk het vermoeden dat deze standaardisatie zich vooral beperkt tot de industrie en industriële verlichting, en dat de consument het moet blijven doen met het allegaartje dat het nu is.

En als je dan ook nog de volgende passage in de verschillende "books" leest: "The ... defined in this Book ... are intended to be installed and replaced by luminaire manufacturers only", begin je jezelf toch wel af te vragen wat nou eigenlijk het nut van deze standaardisatie is.
Het is leuk dat je de boel standaardiseert, maar als vervolgens alleen de fabrikanten er profijt van hebben, wat is dan het nut voor de eindgebruikers?

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:13
Enige tijd geleden een plafonniere opgehangen met 6 pharox flame e14 led lampen. De dimmer die er zat was een Jung en deed eigenlijk alleen laag en hoog: dus 2 standen. Gisteren een andere dimmer gehaald en nu gaan de lampen bij lage stand branden en zodra iets hoger gaan ze flikkeren. De nieuwe dimmer is Ehman T46.03 phaseafsnijding. Welke dimmer moet het worden een phaseaansijding?
Heeft iemand ervaring met pharox flame led E14?

MarcoHoorn wijzigde deze reactie 18-03-2018 09:46 (12%)

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Die nieuwe dimmer heb ik ook en heeft het bij verschillende ledlampen niet goed gedaan. Een model hoger wordt in de compatibiliteitstabel van Philips warm glow als wel goed aangeduid. T46-08 geloof ik...

Gadgets FTW!

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:13
Dimmer vandaag teruggebracht.

We zoeken nog 3 inbouwspots voor een slaapkamer voor onze dochter.
Ze komen onder de nokbalk. De slaapkamer is dus op zolder.
De lampen moeten dimbaar zijn en warm van kleur. Welke dimmer hoort erbij?
Heeft iemand tips?

MarcoHoorn wijzigde deze reactie 18-03-2018 19:58 (80%)

Als ze niet traploos dimbaar hoeven te zijn, maar het ook 3 standen mogen zijn (3000k fel, ong 2700k middel en 2200k zacht), dan raad ik iedereen tegenwoordig Philips Sceneswitch aan. Is er ook in gu10. Super simpel, fijn licht en geen gedoe met dimmers.

Welke dimmer te gebruiken valt niet een zonnig passend antwoord oo te geven, tenzij te gebruiken ledlampen bekend zijn en iemand hier toevallig ervaring mee heeft.
En als je wel traploos wilt dimmen zonder fasedimmer: Ikea Trådfri + afstandsbediening. Bij een aantal modellen is de kleur ook nog instelbaar: 2200 K, 2700 K of 4000 K (niet traploos).

jitter wijzigde deze reactie 18-03-2018 21:12 (18%)

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:12
Ik overweeg om deze G9 lampjes aan te schaffen voor in onze afzuigkap.

Ze hebben twee varianten die wel of niet dimbaar zijn, maar is er verschil als je ze zonder dimmer gebruikt?
Ik zoek lampjes die zo min mogelijk flikkeren op 100Hz. Welke moet ik dan nemen?
Er staat "no flicker" bij op een van de foto's, maar daar heb ik mijn twijfels over...
quote:
jitter schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:09:
En als je wel traploos wilt dimmen zonder fasedimmer: Ikea Trådfri + afstandsbediening. Bij een aantal modellen is de kleur ook nog instelbaar: 2200 K, 2700 K of 4000 K (niet traploos).
Behalve weer als je gevoelig bent voor PWM flicker.

Die is bij Hue ook aanwezig maar 'te doen'. Bij een Tradfri Color hier is het echter dermate storend dat ik mezelf heb beloofd geen Tradri meer te halen, iig niet retrofit :o.
quote:
eymey schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:34:
[...]

Behalve weer als je gevoelig bent voor PWM flicker.

Die is bij Hue ook aanwezig maar 'te doen'. Bij een Tradfri Color hier is het echter dermate storend dat ik mezelf heb beloofd geen Tradri meer te halen, iig niet retrofit :o.
De Floalt ledpanelen gebruiken dezelfde besturing als de Trådfri's. Kun je aan de hand van onderstaand plaatje raden hoe het paneel stond ingesteld?

Hier een gedimde Trådfri...

Hmm, heb het idee dat ze hetzelfde staan ingesteld. Die floalt wellicht nog net iets warmer (effect lijkt daar iets minder erg)

Maar die Floalt staat zo te zien ook gedimd ingesteld. Wel jammer overigens, dat die dus op dezelfde manier wordt aangestuurd.

Die spot viel me in de showroom in Amersfoort trouwens wel direct (negatief) op. De E27 color leek toen nog mee te vallen. Maar eenmaal thuis kan ik 'm eigenlijk alleen op z'n felste stand in warmwit nog enigzins pruimen :P

eymey wijzigde deze reactie 19-03-2018 22:49 (10%)

In de felste stand zag ik bij de GU10 Trådfri alleen een lichte 100 Hz bandvorming, maar de Floalt heeft een behoorlijk gedimensioneerde driver, en die geeft geen merkbare of op de camera zichtbare flicker.

I.t.t. wat ik eerst dacht zijn deze lampen wel "traploos" dimbaar (niet echt, maar het zijn kleine trapjes), maar niet traploos instelbaar in kleur. Een eventueel verschil op de camera heeft denk ik eerder met de belichting te maken.
Ik vraag me af waarom deze lampen niet ook traploos instelbaar in kleur gemaakt zijn. Of kan dat wel met de app, bovenstaande lamp heb ik nl. alleen op een afstandsbediening uitgeprobeerd.

Wat ik nooit heb gezien is flicker bij 2700 K in ongedimde stand, de warm witte en neutraal witte leds worden dan afzonderlijk geschakeld. @eymey: hoe is dat voor jou?

Je hebt idd PWM flicker bij deze lampen, maar ik denk dat het gros van de mensen er geen last van heeft.
Ik denk dat je het eigenlijk ook zou moeten opsplitsen in flicker die echt "knipperen" veroorzaakt en flicker die alleen het stroboscoopeffect veroorzaakt.

Ik heb een fietslamp die op halve kracht PWM op 1 kHz gebruikt. Dat is een veel te hoge frequentie voor mij om geflikker te zien, maar ik merk wel dat de regendrupels die vlakbij de lamp door de lichtstraal vallen niet vloeiend voorbij komen.
Ik heb de Floalt panelen helaas nog nooit in het echt bekeken. En heb thuis dus alleen maar echt tests kunnen doen met de Tradfri Color E27, omdat ik die een keer heb aangeschaft (overigens had ik begrepen dat met de app en aan Hue de tuneable white modellen wel meer gradaties in witkleur hebben, maar dat weet ik dus niet zeker, ook niet getest ;) ).

Die Tradfri Color E27 stoort mij dus iig mateloos op alle standen behalve 2700k full, zeker als de lichtbron ook direct zichtbaar is (bij indirect licht wordt het effect wat minder). Dus dat komt wel overeen met jouw waarnemingen: Op 2700k ongedimd geen flicker.

Niet dat Hue er helemaal vrij van is, overigens. De 3 Hue White Ambiance E27 die in onze eettafel lamp zitten geven ook af en toe een stroboscoop effect in m'n ooghoeken.

In de door jou voorgestelde opsplitsing zou in mijn geval Hue meer stroboscoopeffect geven en Tradfri echt knippereffect (maar dus ook stroboscoop).

Hoe dan ook, ik wacht nog steeds op de eerste ZLL lamp met echt hogere frequentie (en dus minder merkbare) PWM.

Gelukkig hebben de Philips Sceneswitch lampen 0,0 flicker of stroboscoop effect :).

Met de kennis van nu (en als de Sceneswitch lampen er 2 jaar terug al waren geweest) had ik misschien wel alle dimsituaties met die lampen uitgevoerd :P

Als ik eerdaags wat tijd heb zal ik mogelijk ook eens wat filmpjes maken met de 960fps slowmo functie van mijn Xperia XZ1-compact. Heb er wel eens mee geëxperimenteerd en dat gaf hele bizarre effecten, maar nog nooit op een gestructureerde manier.

eymey wijzigde deze reactie 20-03-2018 09:05 (11%)

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:01

Tijntje

Hello?!

Ik ben op zoek naar G9 dimbare ledjes die 40 Watt halogeen moeten vervangen.
Had ze graag met Dimtone of Warmglow gehad maar die lijken er niet te zijn.

Iemand goede ervaringen?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• iMars
quote:
iMars schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:46:
[...]

[afbeelding]

Even mezelf quoten... Ik heb eindelijk antwoord van de leverancier:
quote:
Het gebruik van de 93662 is geen probleem voor boven de douchecabine, ze hebben een IP65 waarde en dit is hoog genoeg.
het armatuur is geschikt voor diameter 51 mm spots, dit zijn de hue spots ook als het goed is.
U kunt ze gewoon plaatsen.
Volgens hen moet het dus kunnen (ZONE 2 uiteraard)

Wel een duur grapje, maar het is wel wat ik wil//mooi vind ;)
3x inbouwspot en 3x Hue GU10 Color

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:
Tijntje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:32:
Ik ben op zoek naar G9 dimbare ledjes die 40 Watt halogeen moeten vervangen.
Had ze graag met Dimtone of Warmglow gehad maar die lijken er niet te zijn.

Iemand goede ervaringen?
Gebruik die van pHilips naar alle tevredenheid. Ondanks dat op al die ledlampen dimbaar staat moet de dimmer het wel aankunnen. Meeste dimmers uit halogeen tijdperk werken prima, maar minimale belasting 30-50watt. Dus doe je er bijv 4x4watt led achter, zit je maar op 16. Resultaat, knipperende lampen bij niet volledig open en zoemende dimmer. Zelf heb ik wel de originele dimmer, want dim nu alles met maar 1 dimmer. Hekel aan teveel dimmers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
Hoi

Ik ga een neiwue trap plaatsen, dicht. Nu wil ik tegende de achter/onderkant van mijn treden led strips plaatsen, dimbaar en warmte instelbaar.
Kan ik bijv. Yeelight strip in stukken van 30 cm knippen , draden aan solderen en datt uiteindelijk naar 1 stekker maken?

• Stopthemotion
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 11-06 15:15
Weet iemand of er überhaupt een E27 Spot( of bolb) bestaat die een CRI heeft van rond de 90 en vooral niet flikkert? of mogelijk dezelfde eigenschappen maar voor een andere fitting?

Ik ben zelf nu al weken opzoek en heb meerdere lampen geprobeerd maar het lijkt als of deze combo haast onmogelijk is ( YPHIX Pollux 8W geprobeerd maar deze lampen hebben extreem veel last van flikker)
Yep, ik heb een LightZone E27 spot (R63) boven mijn werktafel. Geen flicker, CRI van 97.
Type MD17765
Deze heb ik nog niet zo lang geleden bij Aldi gekocht uit een tijdelijk assortiment. Grote kans dat deze tzt wel weer eens in dat assorti gaat.

• wouterlett
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17-08 19:32
quote:
Cocytus schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:15:
[...]

Een oude vraag, maar ik heb zelf ook lang naar iets als dit zitten zoeken en nu eindelijk iets gevonden waar ik tevreden mee ben. GU10 spot, 50W vervanger, dim-to-warm én een CRI van 96.
http://www.topledshop.nl/...Duotone-GU10-dimbaar.html

Het dimkarakter is zo goed als identiek aan dat van een gewone halogeenspot. Als ik deze samen met een halogeenspot op één dimmer doe, is er nagenoeg geen verschil in kleurtemperatuur of lux zichtbaar. Alleen bij de allerlaagste stand is hij iets te roze maar vergeleken met andere spots (ik heb 4 dim to warms getest) mag het geen naam hebben. Kleurreproductie is ook gewoon echt heel goed. Het is denk ik de beste ledlamp die ik ooit heb gezien.

Twee nadelen:
-het ontwerp is niet zo modern (cq ouderwets) als dat van sommige andere lampen; het ziet er niet uit als een halogeen spot
-er is nog een beetje flicker, ook met een goed dimmer (6523U). Ik ben daar helaas heel erg gevoelig voor, maar ik vind het net goed genoeg.

Nu nog iets vergelijkbaars voor E27 vinden...
Ik ben ook op zoek naar nieuwe leds dimbaar/dimtowarm/>60°/GU10. En gezien de hoge CRI klinkt deze zeker goed. Maar hoe bevalt na een paar maanden de flicker?
Hoop hier niet teveel last van te hebben.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
wouterlett schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:35:
[...]

Ik ben ook op zoek naar nieuwe leds dimbaar/dimtowarm/>60°/GU10. En gezien de hoge CRI klinkt deze zeker goed. Maar hoe bevalt na een paar maanden de flicker?
Hoop hier niet teveel last van te hebben.
Ik zie het nog wel, maar het irriteert me niet (echt). Ik laat ze dus zitten :) Lichtkwaliteit qua kleurechtheid bevalt nog steeds erg goed.

• wouterlett
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17-08 19:32
quote:
Cocytus schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:04:
[...]

Ik zie het nog wel, maar het irriteert me niet (echt). Ik laat ze dus zitten :) Lichtkwaliteit qua kleurechtheid bevalt nog steeds erg goed.
Ok top, ga ik in ieder geval een proefsetje bestellen om te kijken hoe het bevalt.

• Soullancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:37
Is er nog iemand die weet waar je RGB+CCT (Dual white) strips kan krijgen? Kan via de reguliere weg van google niet echt veel aanbod vinden.

• maartend
Vraagje.

Lamp gekocht met de volgende lichtbron ; https://www.lampenlicht.n...w-360lm-g125-dimbaar.html
Welke dimmer moet ik daarop aansluiten? En dan zoek ik het liefst iets dat ik via een app kan dimmen en aan/uitzetten.

• Xpression2020
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 06-08 13:55
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwbouwwoning en ben van plan om domoticz te gaan gebruiken icm zwave.

Nu wil ik voor onze keuken (en badkamer) dimbare, bij voorkeur dim to warm, led lampen kopen. Deze worden in een koof gemonteerd. 5 stuks komen er in de keuken en 5 in de badkamer. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua dimmers en welke dimbare led lampen ik het beste kan kopen en combineren.

Ik had megaman GU10 dim to warm led lampen in gedachten. Deze moeten direct op 230v ontsloten worden. De fibaro dimmer 2 ondersteunt dit volgens mij niet, wellicht interpreteer ik dit verkeerd. De andere dimmer die hoog aangeprezen wordt is van Qubino, maar die is weer gevoelig voor TF signalen van de netbeheerser. Ik ben huiverig in aanschaf omdat ik uiteraard geen flikkerende lampen wilt omdat het daltarief ingaat oid..

Hebben jullie advies voor mij aangaande mijn situatie? Wanneer is een LED lamp een goede kwaliteit LED lamp? En welke dimmer past het beste? Ik heb al diverse artikelen gelezen bijv. op robbshop.nl maar het blijft lastig.
Ik spendeer liever iets meer zodat ik zeker ben van een goed werkend systeem.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08:05
quote:
Xpression2020 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:39:
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwbouwwoning en ben van plan om domoticz te gaan gebruiken icm zwave.

Nu wil ik voor onze keuken (en badkamer) dimbare, bij voorkeur dim to warm, led lampen kopen. Deze worden in een koof gemonteerd. 5 stuks komen er in de keuken en 5 in de badkamer. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua dimmers en welke dimbare led lampen ik het beste kan kopen en combineren.

Ik had megaman GU10 dim to warm led lampen in gedachten. Deze moeten direct op 230v ontsloten worden. De fibaro dimmer 2 ondersteunt dit volgens mij niet, wellicht interpreteer ik dit verkeerd. De andere dimmer die hoog aangeprezen wordt is van Qubino, maar die is weer gevoelig voor TF signalen van de netbeheerser. Ik ben huiverig in aanschaf omdat ik uiteraard geen flikkerende lampen wilt omdat het daltarief ingaat oid..

Hebben jullie advies voor mij aangaande mijn situatie? Wanneer is een LED lamp een goede kwaliteit LED lamp? En welke dimmer past het beste? Ik heb al diverse artikelen gelezen bijv. op robbshop.nl maar het blijft lastig.
Ik heb niet genoeg dimmers en lampen geprobeerd om te kunnen vertellen welke de beste zijn, maar ik weet wel uit ervaring dat GU10 lampen prima met een Fibaro Dimmer 2 gedimd kunnen worden. Helaas weet ik ook uit ervaring dat de Dimmer 2 niet immuun is voor TF signalen. De TF signalen schijnen nogal te verschillen per regio, dus er is best een kans dat het bij jou geen problemen op gaat leveren, maar dat zul je proefondervindelijk vast moeten stellen vrees ik.

• Riessie85
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-08 11:56
quote:
Xpression2020 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:39:

Heb hier de Philips LED spot CLASSIC 4,4W, GU10, Dimbaar, Warm Wit gebruikt voor 6 grondspots in de tuin. Werken erg goed in combinatie met de Fibaro Dimmer 2. Had er eerst nog een Fibaro dimmer bypass tussen gezet, maar toen begonnen de lampen juist te flikkeren dus snel ertussen uit gehaald. Verder ook nog 5 spotjes met Philips GU10 dimmable 4W 2700K lampjes in het plafond van de bijkeuken i.c.m. een Fibaro Dimmer 2. Werkt ook prima zonder bypass.

• Xpression2020
Bedankt voor de tips mede-tweakers! Met tevens tips van collega's ben ik er eindelijk uit ! :)

Voor de badkamer en toilet beneden heb ik gekozen voor:
InbouwLEDspot Kreta 8W bij 123ledspots.nl (laagspanning)

Voor de toilet beneden, in een nis, de Dimbare mini inbouwLEDspot

En voor de keukenkoof losse amaturen incl fitting en de volgende LEDs (nu in actie) GU10 LED spot 7W - 1800-2700k dimbaar dimtone (direct op 230v) bij ledshoponline.be. Ik ben heel benieuwd hoe deze zullen dimmen!

Als dimmer: de Fibaro Dimmer 2 (ná de verhuizing) en hopelijk zie ik geen TF signaalverstoringen! Ik heb nog geen praktijkervaring met domoticz maar heb er zin in!

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-08 08:33
Ik ben al een tijdje op zoek naar 24V WW (maar het liefst RGBW) inbouwspots IP65 voor in de tuin, die ik kan wegwerken in een houten terras. Maar ik vind ze maar niet. Iemand een idee?

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:46
quote:
mierenfokker schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:04:
Ik ben al een tijdje op zoek naar 24V WW (maar het liefst RGBW) inbouwspots IP65 voor in de tuin, die ik kan wegwerken in een houten terras. Maar ik vind ze maar niet. Iemand een idee?
24 volt is een lastige spanning daarmee kom je niet veel verder dan 24VDC LED strips.

Als het mogelijk is moet de spanning naar 12VDC zien te verlagen, of de kabel afsplitsen met een aparte 12VDC transformator.
Op dat moment zijn er tal van MR16/GU5.3 LED spots in RGBWW welke in een grondspot van ca. 7cm diameter passen.

Wil je het goedkoop houden dan kun je eens kijken naar Mi Light RGBWW producten op Ali Express. Dit is best goed spul. Heb hier zelf GU10 RGBW spots van in de tuin en die draaien al 3 jaar probleemloos. Radiografische afstandsbediening, dus op de spots richten hoeft niet, ingestelde lichtkleur wordt onthouden na uit/aan, makkelijk en goed in te stellen, etc.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-08 08:33
quote:
Theo74 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:21:
[...]

24 volt is een lastige spanning daarmee kom je niet veel verder dan 24VDC LED strips.

Als het mogelijk is moet de spanning naar 12VDC zien te verlagen, of de kabel afsplitsen met een aparte 12VDC transformator.
Op dat moment zijn er tal van MR16/GU5.3 LED spots in RGBWW welke in een grondspot van ca. 7cm diameter passen.

Wil je het goedkoop houden dan kun je eens kijken naar Mi Light RGBWW producten op Ali Express. Dit is best goed spul. Heb hier zelf GU10 RGBW spots van in de tuin en die draaien al 3 jaar probleemloos. Radiografische afstandsbediening, dus op de spots richten hoeft niet, ingestelde lichtkleur wordt onthouden na uit/aan, makkelijk en goed in te stellen, etc.
Ah bedankt voor je antwoord, wat al mijn vermoeden was. Dan ga ik wat bedenken met Led-Strips :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:46
quote:
mierenfokker schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Ah bedankt voor je antwoord, wat al mijn vermoeden was. Dan ga ik wat bedenken met Led-Strips :)
Als je de LED strip buiten gaat toepassen kies dan LED strips met IP68 kwalitficatie, ofwel waterbestendig.
LED strip plak je best op aluminiumprofiel zodat deze zijn warmte kwijt kan, of je neemt speciaal LED strip profiel in aluminium, dat is er in veel varianten.
Wil je RGB en warm wit LED licht, kies dan RGBWW LED strip, wil je RGB en koel wit licht, kies dan RGBW LED strip. Wilj e RGB en warm wit en koel wit, kies dan RGB+CCT LED strip.

Werk je met 24VDC LED strip dan zijn er tal van RGB (W/WW/CCT) controllers te koop, ook radiografisch, zowel losse modellen als inbouw touch model.
Zorg dat je de verbindingen bij voorkeur alle losse kabels soldeert, IP6X lasdozen gebruikt en een voeding hebt welke voldoende vermogen kan leveren. RGB LED strip zit al snel aan de 10-15 Watt per meter.

Theo74 wijzigde deze reactie 17-05-2018 13:35 (21%)

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xpression2020
Heeft iemand hier toevallig een keuken koof (tbv azuigkap) met inbouwspots direct op 230v?

Installateur weigert mijn gekozen spots en eist laagspanning spots ivm risico kortsluiting als er iets in aanraking komt met de aluminium pijp die door de koof gaat lopen. Hij staat alleen garant als hij de spots zelf levert.. 8)7

Ik ben geen elektricien, maar als je juiste bedrading kiest, lasklemmen en alles goed verwerkt in de koof moet dit toch geen enkel probleem zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
Xpression2020 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:21:

Installateur weigert mijn gekozen spots en eist laagspanning spots ivm risico kortsluiting als er iets in aanraking komt met de aluminium pijp die door de koof gaat lopen. Hij staat alleen garant als hij de spots zelf levert.. 8)7

Ik ben geen elektricien, maar als je juiste bedrading kiest, lasklemmen en alles goed verwerkt in de koof moet dit toch geen enkel probleem zijn?
Kookvocht ed. je installateur heeft helemaal gelijk, alleen met bekende en bewezen materialen werken.
Want als er iemand aan de 220 hangt of de aardlek klapt er om de haverklap uit mag de installateur het weer gaan fixen.

Hij heeft het beste met jullie voor.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

quote:
Xpression2020 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:21:
Heeft iemand hier toevallig een keuken koof (tbv azuigkap) met inbouwspots direct op 230v?

Begrijp ik het goed dat de koof zelf niet van een metaal is, en dat de zorgen van de elektriciën alleen uitgaan naar de alu pijp in de koof?

En als hij de spotjes zelf mag aanleveren, is hij dan wel bereid 230 V te gebruiken of persé alleen maar laagspanning?

Wat zijn eigenlijk de door jou gekozen spotjes precies?

jitter wijzigde deze reactie 19-05-2018 10:51 (3%)

Kan me voorstellen dat hij zich gewoon wil indekken en alleen spul gebruiken dat hij zelf kent. Er zullen vast mensen zijn die zelf spots aanleveren, maar vervolgens bij de electricien gaan klagen als er iets fout gaat 8)7

Net zoals mijn fietsenmaker ook alleenfuetsbanden wil monteren die daar ook zijn aangeschaft. Natuurlijk ook leuk voor zijn verkoop en marge, maar ook om gewoon gezeik te voorkomen en duscussies of een gebrek aan het materieel ligt of aan de werkxaamheden.

eymey wijzigde deze reactie 19-05-2018 23:05 (36%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xpression2020
@jitter Het gaat alleen om risico bij contact met de alu pijp en hij wilt persé laagspanningsspot. Eigen spots mag maar staat dan niet garant. Ergens begrijp ik hem wel, maar als tweaker zijnde ook weer niet.. In een paar posts terug, op pagina 30, staan mijn gekozen setjes.
@eymey Ja dat is ook zo en dat begrijp ik ook wel. Maar ja.. dat afdwingen met de reden 'gevaarlijk' gaat er bij mij niet in.

We hebben laatst nog eens gesproken. Hij gaat de koof afwerken en bereid de bedrading voor zodat ik zelf spotjes kan aansluiten. Het gaat dus wel goed komen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18-08 21:57
Wij willen LED inbouwspots in ons nieuwe huis gaan plaatsen in de woonkamer en keuken. Nu heb ik een lijstje gemaakt wat ik moet halen, maar heb nog wel wat vragen. Hopelijk kan iemand me helpen.

- Inbouwspots: https://www.ledshop-groen...-MbCP3Qtm644aApbSEALw_wcB

- Ledspots 3000K: https://www.budgetlight.n...3-1-35w-830-36d-gu10.html
- of 2700K: https://www.budgetlight.n...827-gu10-36d-dimbaar.html

- GU10 230V fitting: https://www.sandervunderi...-met-2-x-10-cm-draad.html

- WAGO lasklem: https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html
==> Moet ik 2-, 3-, 4-, 5- of 8-voudig moet ik nemen?

- Moet ik persé siliconenkabel of is de"normale" ook goed?
Dus deze: https://www.sandervunderi...oor-inbouwspots-3573.html
of deze: https://www.sandervunderi...05vv-f-wit-2-x-1-mm2.html

Ik lees alleen dat ik wellicht 5 aderig nodig heb, omdat ik wil dimmen? Ik wil alle LEDspots gaan dimmen middels de Fibaro dimmer 2, dan is 5 aderig niet nodig denk ik toch?: https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w

En wil het daarnaast natuurlijk ook met een pulsedrukker kunnen schakelen/dimmen, dus zoiets: https://www.robbshop.nl/pulsdrukker-2v-compleet-niko

Zijn dit alle en de juiste spullen of mis ik nog wat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Xpression2020 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:11:
@jitter Het gaat alleen om risico bij contact met de alu pijp en hij wilt persé laagspanningsspot. Eigen spots mag maar staat dan niet garant. Ergens begrijp ik hem wel, maar als tweaker zijnde ook weer niet.. In een paar posts terug, op pagina 30, staan mijn gekozen setjes.
@eymey Ja dat is ook zo en dat begrijp ik ook wel. Maar ja.. dat afdwingen met de reden 'gevaarlijk' gaat er bij mij niet in.

We hebben laatst nog eens gesproken. Hij gaat de koof afwerken en bereid de bedrading voor zodat ik zelf spotjes kan aansluiten. Het gaat dus wel goed komen!
Als ik dit zo lees dan vind ik de reden van de elektriciën alleen acceptabel indien de spotjes erg dicht tegen de pijp aan zouden komen. Zeker als het zo'n flexibel type pijp is die nog wat kan doorzakken.
Maar als ervoor gezorgd wordt dat de pijp goed gefixeerd is en de ruimte tussen de bovenzijde van de fitting en de onderzijde van de pijp minimaal zo'n 10 mm bedraagt, dan zie ik weinig reden tot zorgen, zeker als die pijp ook nog eens geaard wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-08 08:04
Ik ben hier nu ongeveer 2 jaar bezig met werkbare dimmende LED verlichting, en het enige wat tot nu toe goed lijkt te werken is de smart-verlichting zoals Tradfri. Het probleem met zo'n beetje álle dimknoppen die ik tot nu toe heb geprobeerd (Gamma, Karwei, Aliexpress, Bush Jaeger, maar ook KlikaanKlikuit), geven allemaal problemen met zo'n beetje alle LED peertjes die ik heb (no-name, osram, philips e.d.).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Ok. En je vraag?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Oh verdorie... helemaal vergeten te typen!! Excuses :)

Mijn vraag: wat gebruiken jullie hier, en met enig succes?

Gebruiken jullie alternatieve dim-knoppen, toch ook vooral slimme verlichting (zoals KaKu, Hue of Tradfri), of niets? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik Qubino dimmers met puls-druk schakelaars. Werkt prima met mijn IKEA ledjes.

Hmmbob wijzigde deze reactie 21-05-2018 16:12 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Ik heb net Livolo bsteld. Laat het weten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-08 20:59
quote:
Kapotlood schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:37:
Oh verdorie... helemaal vergeten te typen!! Excuses :)

Mijn vraag: wat gebruiken jullie hier, en met enig succes?

Gebruiken jullie alternatieve dim-knoppen, toch ook vooral slimme verlichting (zoals KaKu, Hue of Tradfri), of niets? :)
Tja, na een aantal combinaties van random LED lampen en dimmers al dan niet geschikt voor LED lampen, een tijdlang geen dimbare verlichting toegepast.

Ongeveer 2 jaar geleden 6 Hue lampen met bridge en 2 dimmers gekocht en afgelopen zomer over op 50 Smart lampen op Zigbee, 2 Hue bridges, 8 Motion sensors, 12 Hue dimmers, 27 Hue lampen, 20 Innr lampen, 4 Osram Smart plugs en 1 streng Osram Lightify Garden poules.

Voor mij de ideale oplossing, IFTTT, Stringify en Olisto doen veel automatische handelingen op tijden, bewegingen en diverse andere triggers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Zo @MadDog11... jij gaat gelijk helemaal full whack! :D

Jij hebt zo te zien gewoon helemaal geen "dom" dimmertje met even"dom" dimbaar LED peertje meer of wel?

Ik zoek 't zelf een beetje betaalbaarder (geen Hue), en iets makkelijker (dan stringify en olisto e.d.). Veel meer dan een beetje HTML en CSS ken ik niet namelijk, en ik wil 't ook t.z.t. bij m'n vader introduceren :)

Een domme dimmer en LED peertje hoeft niet persè... ik heb nu zelf KaKu (met totaal geen mooi dim-succes), en Ikea's Tradfri (groot succes, maar niet echt een geïntegreerde dim-knop tenzij je 'm zelf maakt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 19-08 20:59
quote:
Kapotlood schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:57:
Zo @MadDog11... jij gaat gelijk helemaal full whack! :D

Jij hebt zo te zien gewoon helemaal geen "dom" dimmertje met even"dom" dimbaar LED peertje meer of wel?

Ik zoek 't zelf een beetje betaalbaarder (geen Hue), en iets makkelijker (dan stringify en olisto e.d.). Veel meer dan een beetje HTML en CSS ken ik niet namelijk, en ik wil 't ook t.z.t. bij m'n vader introduceren :)

Een domme dimmer en LED peertje hoeft niet persè... ik heb nu zelf KaKu (met totaal geen mooi dim-succes), en Ikea's Tradfri (groot succes, maar niet echt een geïntegreerde dim-knop tenzij je 'm zelf maakt).
Ja, heb eerst dus ruim een jaar test gedraaid met Hue en toen mijn vakantiegeld in Hue en andere Smart lampen gestoken. Mijn vrouw had maar 1 eis, alles moet ook gewoon manueel bedienbaar zijn, inmiddels gaat een deel automatisch, rest via Alexa via voicecontrol. Het mooie is dat de vrouw het zelf ook handig vindt en de voordelen nu aan familie en vrienden weet duidelijk te maken :)

Ik doe eigenlijk niets met programmeren, en met alleen de ideeën opdoen bij anderen kom je al heel ver.

Het voordeel van de Hue dimmers is dat je die overal kunt plaatsen

MadDog11 wijzigde deze reactie 21-05-2018 22:12 (7%)
Reden: aanvullingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
@MadDog11, begrijp ik je goed dat die Hue dimmers met álle lampen werken, en niet alleen met Hue peertjes?

Ik ga toch ook eens wat meer lezen over Stringify en Olisto trouwens... ik ging er gemakshalve van uit dat het programmeer-dingen waren zoals Homebridge plugins e.d., maar als dat niet zo is en ik dalijk een stuk beter kan dimmen (mijn vrouw wil namelijk ook persé "mooie" muur-dimknoppen houden namelijk), dan is dat win-win :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hue dimmers werken alleen met Hue, of eventueel andere Zigbee Light Link gecertificeerde lampen .

Hier overigens prima dimsucces met 'domme' dimmers en 'domme' peertjes :).

* KAKU AWMD-250 (wel incl. 'bypass' ) met Philips Warmglow E27 en Megaman "Dim To Warm" E27. Heeft in die configuratie ook geen last van flikkeren door TF signalen (bij gloeilampen wel overigens).

* Philips LivingWhites dimmerplugs icm. Philips Warmglow E14 en Megaman dimToWarm E14

* En ook de electronische dimmer in een steinel buitenlamp bij de voordeur gaat prima zonder problemen om met eerder genoemde lampen hierboven :).

eymey wijzigde deze reactie 22-05-2018 09:14 (72%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-08 14:27
Ik heb een vraag m.b.t. het kiezen van de juiste trafo. (220V-ac ~ 12V-dc) voor onze eetkamertafellamp die wil ik ombouwen naar een moderne LED-lamp welke met de Philips Hue app kan worden gecontroleerd.

Huidige situatie:
14* Osram 44860 DecoStar 51S 20W 12V GU5.3 WFL 36D
Dubbele ringkern trafo
Busch Jaeger wanddimmer 6513

Gewenste situatie:
14* Osram Parathom Advanced GU5.3 MR16 3W 830 36D
Trafo ..................?
Dimmer 4 kanaal Controller drivers dimmaktor zigbee, 12/24 V, compatibel met Philips hue®

Deze dimmer heeft een max. belastbaarheid van 6A.

Heb ik het goed dat dit in mijn situatie moet kunnen werken?
(14*3 =) 42 watt = 12 volt * 3.5A

De grote vragen die ik nu heb;
1. hoe groot moet het belastbaar vermogen zijn van de trafo zonder dat deze te warm zal gaan worden?
2. de +30% (reserve)belasting bij lage belastingen is dat in deze situatie genoeg?
3. ik heb verschillende trafo's gezien met een uitgangsspanning van 11,5 vac, zijn deze geschikt voor mijn situatie?

Mijn voorlopig idee, eerder een 75w dan een 50w trafo kopen!

dukeenvana wijzigde deze reactie 03-06-2018 09:23 (7%)
Reden: inzicht in vragen

Acties:
  • +1Henk 'm!
1. minimaal het vermogen dat je gaat verbruiken, maar het is altijd beter om overcapaciteit te nemen. In dit geval lijkt me een voeding met dezelfde max stroom als de dimmer, d.w.z. 6 A / 72 W ruim voldende.
2. lijkt me wel. Ik hoor vaker overdreven waarden genoemd worden van 100% of zo, maar daar kan ik me niet in vinden, dat gebeurt in commerciële designs ook niet.
3. Nee, de dimmer heeft als input 12 Vdc/24 Vdc, geen AC dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukeenvana
quote:
jitter schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:36:
1. minimaal het vermogen dat je gaat verbruiken, maar het is altijd beter om overcapaciteit te nemen. In dit geval lijkt me een voeding met dezelfde max stroom als de dimmer, d.w.z. 6 A / 72 W ruim voldende. GA IK NAAR OPZOEK
2. lijkt me wel. Ik hoor vaker overdreven waarden genoemd worden van 100% of zo, maar daar kan ik me niet in vinden, dat gebeurt in commerciële designs ook niet.
3. Nee, de dimmer heeft als input 12 Vdc/24 Vdc, geen AC dus. DUIDELIJK
Dank je wel Jitter,

Met jouw antwoorden kom ik verder.
Resteert mij nog een vraag, de trafo en de dimmer worden in een (stalen-) schaal geplaatst welke tegen een plafond is/wordt gemonteerd. Ik stel mij zo voor dat er enige warmte-ontwikkeling op de trafo zal zijn.
Heeft het toepassen van ruimer bemeten trafo een gunstige uitwerking op de warmte of is dat verwaarloosbaar?
quote:
dukeenvana schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:13:
Heeft het toepassen van ruimer bemeten trafo een gunstige uitwerking op de warmte of is dat verwaarloosbaar?
Dat hoeft niet persé zo te zijn, maar normaal gesproken kun je dat wel als vuistregel aanhouden.

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-08 10:33

mvds

Totally awesome!

Volgens mij raden ze alzo aan om rekening te houden met inschakelstromen. Toen ik mijn halogeen omgezet had naar LED zeiden ze dat ik een tarfo moest nemen die 2 x het vermogen kon leveren als wat ik aan LED zou gaan aansluiten

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

Ja, dit is de 100% overcapaciteit die ik bedoelde, maar daar kan ik me dus niet in vinden.
Koude ledlampen trekken mss iets meer stroom dan warme, dus een klein beetje meer dan nominaal is wel een vereiste.

• dukeenvana
Onze eetkamertafellamp/kroonluchter hangt.
Dimt prachtig middels de Hue app, trafo wordt niet warm, Meanwell RS-232 75 – 12

Maar mijn echtgenote hoort continue een hoge toon behalve wanneer de dimmer helemaal open staat.
Ik hoor het niet, maar kan me wel iets voorstellen.

https://drive.google.com/...naYw0TFi/view?usp=sharing

Dat is nou jammer en dus is de situatie; UIT of HELEMAAL AAN
Tja, niet geheel onverwacht, je echtgenote hoort waarschijnlijk de frequentie waarmee de dimmer werkt en waarschijnlijk ook nog een aantal harmonischen ervan.

Het is een "bijwerking" van PWM dimmen. De DC uit de voeding wordt in hoog tempo aan en uit gezet en daarmee maak je in feite weer een wisselspanning.
Plotselinge veranderingen in stroom (en dat is wat PWM dus doet) kunnen in elektronische onderdelen trillingen opwekken die zich voortplanten als geluid als de frequentie binnen ons gehoorbereik ligt. Dat klinkt als een piep- zoem- of bromtoon.
Dat jij het niet hoort kan betekenen dat de frequentie wat hoger in het hoorbare bereik ligt en jij dat gewoon niet (meer) hoort.

De oorzaak zit hem dus in het dimmen, maar het kan alles zijn dat het geluid produceert, zowel de dimmer als de voeding als ook de lampjes.

Je zou aan je vrouw kunnen vragen of ze kan bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Als het uit de schaal komt, dan zijn er misschien nog mogelijkheden om het te verminderen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukeenvana
quote:
jitter schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:00:
Je zou aan je vrouw kunnen vragen of ze kan bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Als het uit de schaal komt, dan zijn er misschien nog mogelijkheden om het te verminderen...
Hoi Jitter,

Echtgenote heeft op verschillende momenten geluisterd, zij hoort het zelfs wanneer er muziek op de achtergrond speelt. Zij noemt het een weldoordringende toon.

Het komt voor haar heel duidelijk uit de plafondschaal.
Wat zit erin de schaal:

1. meanwell RS-232 75 – 12 schakelvoeding
2. 4 kanaal dimmer Controller driver

Jij schrijft dat wanneer het geluid uit de schaal komt er misschien mogelijkheden zijn om de toon/geluid te verminderen. Ik ben heel benieuwd naar jouw advies.

BTW de kleur en dim kwaliteit van de nieuwe spots is geweldig.
Traploos dimmen vanaf 5% tot 95% is geen probleem, Philips Hue app op telefoon reageert dan ook instant.

De toegepaste spots zijn Osram MR16 Led Superstar Reflectorlamp, GU5.3 fitting, 12 volt, 3 watt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Kan je de voeding en dimmer ver genoeg uit elkaar zetten om te horen welke geluid maakt.

Ik vermoed dat de voeding in power-save (burst) modus geluid maakt omdat de belasting te laag is. Een PWM dimmer geeft of 0-belasting of de volle belasting en dat een paar honderd keer per seconde.

Eigenlijk is het een beetje raar om eerst een afgevlakte 12 Volt te maken, en vervolgens met dimmer een blokgolf PWM maken om de LED's aan te sturen op een lage PWM frequentie. Bestaan er geen voedingen waarbij je de uitgangsspanning kan 'dimmen' met Hue?

Een 2 Watt weerstandsbelasting op je voeding zou het probleem kunnen verhelpen. Of een voeding gebruiken zonder power-save (burst) modus. De burst-modus wordt in modernere voedingen gebruikt om ze zuiniger te maken.

• Overspeed
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik wil de TL lampen (12x36W) in mijn garage vervangen door LED TL, zodat de lampen meteen aan gaan bij inschakelen. De helft wordt elke dag meerdere malen gebruikt (zal gemiddeld maar 1h/dag aan staan), en de andere helft gemiddeld maar 1x per maand (als veel licht nodig is).

Vanaf zaterdag heeft Aldi LED TL buizen in de aanbieding: 1800 lm 1.2m 15W 4.000K voor ¤ 7,99.

- Weet iemand welke fabrikant de Aldi LED lampen produceert?

Qua prijs zijn ze vergelijkbaar met de Philips CorePro LEDtube 1600 lm 1.2m 14.5W 4.000K

- Zou je 200 lm minder merken? (Philips 1600 ipv Aldi 1800)

- Een traditionele TL buis geeft volgens internet rond 3300 lm, zal vervangen door 1600/1800 lm wel genoeg licht geven? Of kan ik voor een vergelijkbare lichtopbrengst beter gaan voor Philips met 2100/2500 lm?

Overspeed wijzigde deze reactie 18-06-2018 23:21 (3%)

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• dukeenvana
Hoi Dre,

Geweldig bedankt voor alle adviezen en het meedenken. Punt voor punt mijn reactie.
quote:
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:50:
Kan je de voeding en dimmer ver genoeg uit elkaar zetten om te horen welke geluid maakt.
Dat wordt moeilijk daar beide in een schaal tegen plafond zijn geplaatst. De lamp moet m.i. geheel gemonteerd zijn om te testen. De plus en min lopen middels 14 verschillende draden kris-kras door elkaar.
quote:
Ik vermoed dat de voeding in power-save (burst) modus geluid maakt omdat de belasting te laag is. Een PWM dimmer geeft of 0-belasting of de volle belasting en dat een paar honderd keer per seconde.
Deze beschrijving gaat een beetje boven mijn pet, sorry daarvoor.
quote:
Eigenlijk is het een beetje raar om eerst een afgevlakte 12 Volt te maken, en vervolgens met dimmer een blokgolf PWM maken om de LED's aan te sturen op een lage PWM frequentie. Bestaan er geen voedingen waarbij je de uitgangsspanning kan 'dimmen' met Hue?
Daar ga ik nu naar zoeken, ik kom daar op terug.
quote:
Een 2 Watt weerstandsbelasting op je voeding zou het probleem kunnen verhelpen. Of een voeding gebruiken zonder power-save (burst) modus. De burst-modus wordt in modernere voedingen gebruikt om ze zuiniger te maken.
Is dat misschien niet alleen de goedkoopste oplossing maar wellicht de eenvoudigste om een resultaat te kunnen bereiken?
Wil je mij nog een advies geven hoe dit te realiseren?

• Dre
  • Niet online
De voeding heeft een 12 Volt uitgang. Ik verwacht dat als je deze uitgang voldoende belast dat je voeding geen geluidshinder gaat geven. Een belasting in de vorm van een weerstand is het makkelijkste. De weerstand kan je parallel vastschroeven aan de uitgang van de voeding.

Weerstanden kan je bij elke elektronica winkel kopen. Een weerstandswaarde van 82 Ohm en een vermogen van 2 Watt lijkt me een goed begin. Koop er meteen 2 (of meer?) dan kan je de voeding op 1,8 Watt en 3,5 Watt belasten.
Het nadeel is wel dat deze belasting altijd energie verbruikt :X

Zoiets dus:
https://www.ebay.com/itm/...high-quality/302234013512

Dre wijzigde deze reactie 18-06-2018 18:07 (6%)

• dukeenvana
quote:
Dre schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:55:
Ik verwacht dat als je deze uitgang voldoende belast dat je voeding geen geluidshinder gaat geven.
De belasting is door mij ruimer gekozen met het oog op warmte ontwikkeling.
14*3 watt 12VDC op een trafo met een maximale belasting 75 Watt/6.2A
Warmteontwikkeling is verwaarloosbaar. Als ik de belasting nu ga opschroeven met stapjes van 1,8 Watt komt dan de warmteontwikkeling dan niet in het geding?
Kan x*1,8 Watt op de reeds aanwezige belasting van 42 Watt een verschil in geluidproductie maken?
quote:
Koop er meteen 2 (of meer?) dan kan je de voeding op 1,8 Watt en 3,5 Watt belasten.
Het nadeel is wel dat deze belasting altijd energie verbruikt :X
Ik begrijp dat dit een niet vermijdbaar gevolg is, maar de kwaliteit en gemak van het dimmen is mij/ons wel wat waard.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:13

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

quote:
Overspeed schreef op maandag 18 juni 2018 @ 00:32:
Ik wil de TL lampen (12x36W) in mijn garage vervangen door LED TL, zodat de lampen meteen aan gaan bij inschakelen. De helft wordt elke dag meerdere malen gebruikt (zal gemiddeld maar 1h/dag aan staan), en de andere helft gemiddeld maar 1x per maand (als veel licht nodig is).

Vanaf zaterdag heeft Aldi LED TL buizen in de aanbieding: 1800 lm 1.2m 15W 4.000K voor ¤ 7,99.

- Weet iemand welke fabrikant de Aldi LED lampen produceert?

Qua prijs zijn ze vergelijkbaar met de Philips CorePro LEDtube 1600 lm 1.2m 14.5W 4.000K

- Zou je 200 lm minder merken? (Philips 1600 ipv Aldi 1800)

- Een traditionele TL buis geeft volgens internet rond 3300 lm, zal vervangen door 1600/1800 lm wel genoeg licht geven? Of kan ik voor een vergelijkbare lichtopbrengst beter gaan voor Philips met 2100/2500 lm?
Ik zit met ongeveer dezelfde situatie, we lopen nogal veel de garage in en uit, dus ik wil een bewegingssensor monteren en de TL's vervangen door LEDs.

Ik ben al weken aan het uitzoeken wat wijsheid is (het heeft geen haast ;) ), maar ben tot de conclusie gekomen dat ik op safe ga spelen: "generieke" conventionele armaturen, maar met Philips LEDtubes, zeer waarschijnlijk type Master. Zodra je een LED-armatuur vindt, is de prijs meteen een stuk hoger.
Geïntegreerde LEDs wil ik liever niet. Als er na 3 jaar een stuk gaat, zie dan nog maar eens aan eenzelfde type te komen. Vooral de Adli/bouwmarkt armaturen wisselen nogal snel, naar mijn idee.

Waarom zou je voor een fractie goedkoper, onbekende buizen kopen? Van Philips LEDs weet ik dat de kleurtemperatuur klopt met de specs. Ook de CRI is altijd acceptabel.

200 Lumen is zeker minder licht, maar dat je waarschijnlijk alleen zal opvallen als je ze tegelijkertijd zou zien.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

quote:
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:50:

Toevallig heb ik twee RS-75-12 voedingen liggen welke ik eentje net op een DC-load heb uitgeprobeerd.
De load kan geprogrammeerd worden om een blokgolf als belasting te simuleren, met verschillende frequenties, dutycycles en stroomhoogtes.

Onbelast maakt deze voeding geen hoorbaar geluid, maar bij bepaalde belastingen kan er wel een hoorbare zoemtoon uit de trafo komen.

Echter is de zoem/piep dusdanig afhankelijk van de eigenschappen van de belasting dat ik het niet heel waarschijnlijk acht dat de voeding de veroorzaker zou zijn. De ergste piep die ik eruit kon krijgen was bij een kleine verandering van de dutycycle nl. alweer onhoorbaar. Dat zou betekenen dat niet over het hele dimbereik de voeding als (hoofd)schuldige zou kunnen worden aangemerkt.

@dukeenvana , is de pieptoon constant of varieert deze van sterkte en toonhoogte afhankelijk van hoe ver je dimt?
quote:
Ja, maar o.a. bij ledstrips toch wel de meest toegepaste methode. Ook geïntegreerde drivers werken met PWM. Je zou dan op zoek moeten gaan naar iets dat met constant current reduction (CCR) werkt, heb je ook nog eens geen last van flicker.
quote:
In het geval dat de voeding het hardst piepte had een belasting weinig effect op de hoogte van de toon. Ik denk dus niet dat de burst modus de veroorzaker kan zijn.

• Dre
  • Niet online
@jitter
Hoe 'jong' is je gehoor. Misschien kan je met een App op de smartphone het spectrum inzichtelijk maken van wat je hoort (en niet hoort?). Gehoor verschilt sterk per persoon.

Voor de rest wel nuttige testen die je hebt kunnen uitvoeren. Het blijft een beetje lastig om het probleem via internet op te lossen ;)

[Edit]
Als dukeenvana direct aan de voeding een LED-lamp hangt of een oude gloeilamp, kan je het meteen testen. Anders even wachten op de weerstanden (2*84 Ohm). De voeding draait dan niet meer in nullast.

Dre wijzigde deze reactie 19-06-2018 22:47 (24%)

• Ploink
quote:
dukeenvana schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:42:
Maar mijn echtgenote hoort continue een hoge toon behalve wanneer de dimmer helemaal open staat.
Dat sluit een burst mode probleem uit want dat treedt typisch op als de belasting heel laag is.
Burst mode wil zeggen dat de voeding af en toe even aan gaat om de interne condensator bij te laden als deze langzaam leeg loopt. Dit produceert een repeterende toon.
quote:
Ik hoor het niet, maar kan me wel iets voorstellen.
Misschien hoort @jitter het dus ook niet in zijn test opstelling. Als het vlakbij de gehoorgrens zit dan hoort de een het niet, maar voor de ander kan het heel irritant zijn.

De geluiden worden doorgaans geproduceerd door een spoel of transformator en wordt "coil whine" genoemd. De PWM controller schakelt met een mosfet de belasting aan en uit met pulsbreedte modulatie. Volgens de fabrikant is de frequentie 4kHz. Het zou dus deze frequentie of een boventoon er van kunnen zijn wat je hoort.

Er kunnen sowieso meerdere oorzaken zijn en het is een kwestie van debuggen en uitsluiten om het probleem te vinden.

Weet je zeker dat de lampjes compatibel zijn met genoemde dimmer? Sommige lampjes bevatten een interne condensator en als je daar een PWM spanningsbron op aansluit krijg je hoge stromen bij elke uit/aan overgang van de PWM dimmer, dit kan elders dan weer resoneren en piepen veroorzaken, bijvoorbeeld in voeding of dimmer.
Om dit uit te sluiten zou je tijdelijk de led lampjes kunnen vervangen door ouderwets halogeen, met ongeveer hetzelfde totale vermogen uiteraard.

Maak eventueel een korte opname van het geluid om te analyseren, bij voorkeur in verliesvrij WAV of FLAC formaat, niet MP3.

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:02
Hi, ik heb in mijn keuken Matcall spotjes en een TCI Mini Jolly PLV driver, ingesteld op 10W en 12V constant voltage. Er is ook een zogenaamde Push Low Voltage dimmer aangesloten.

Ik wil deze spotjes nu gaan dimmen m.b.v. een ESP32 (als PWM generator en remote bediening) en een IRF520 mosfet:

Mijn vraag is nu: zal dit goed gaan? Sloop ik de spotjes niet? Ik wil de ESP32 voeden met een buck converter die aftapt van dezelfde driver. Zal dat werken?

Ik moet nog even bedenken hoe ik de PLV knopjes aan ga sluiten; waarschijnlijk direct aan de ESP32.

• Dre
  • Niet online
quote:
Ploink schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:30:
[...]

Dat sluit een burst mode probleem uit want dat treedt typisch op als de belasting heel laag is.
Burst mode wil zeggen dat de voeding af en toe even aan gaat om de interne condensator bij te laden als deze langzaam leeg loopt. Dit produceert een repeterende toon.

[...]

Misschien hoort @jitter het dus ook niet in zijn test opstelling. Als het vlakbij de gehoorgrens zit dan hoort de een het niet, maar voor de ander kan het heel irritant zijn.

De geluiden worden doorgaans geproduceerd door een spoel of transformator en wordt "coil whine" genoemd. De PWM controller schakelt met een mosfet de belasting aan en uit met pulsbreedte modulatie. Volgens de fabrikant is de frequentie 4kHz. Het zou dus deze frequentie of een boventoon er van kunnen zijn wat je hoort.

Er kunnen sowieso meerdere oorzaken zijn en het is een kwestie van debuggen en uitsluiten om het probleem te vinden.

Weet je zeker dat de lampjes compatibel zijn met genoemde dimmer? Sommige lampjes bevatten een interne condensator en als je daar een PWM spanningsbron op aansluit krijg je hoge stromen bij elke uit/aan overgang van de PWM dimmer, dit kan elders dan weer resoneren en piepen veroorzaken, bijvoorbeeld in voeding of dimmer.
Om dit uit te sluiten zou je tijdelijk de led lampjes kunnen vervangen door ouderwets halogeen, met ongeveer hetzelfde totale vermogen uiteraard.

Maak eventueel een korte opname van het geluid om te analyseren, bij voorkeur in verliesvrij WAV of FLAC formaat, niet MP3.
Door de PWM sturing van de LED's zal de voeding toch juist in nullast draaien. Burst mode zal met 4 kHz aan en uit gezet worden. Dat is het nadeel aan een PWM voeding zonder afvlakking; hij trekt of de volle stroom of geen stroom. En dat met 4 kHz.

De frequentie van 4 kHz is hoger dan ik dacht. Valt daar niet een buck converter van te maken? :)
Wikipedia: Buck converter

• Ploink
quote:
Dre schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:26:
[...]

Door de PWM sturing van de LED's zal de voeding toch juist in nullast draaien. Burst mode zal met 4 kHz aan en uit gezet worden. Dat is het nadeel aan een PWM voeding zonder afvlakking; hij trekt of de volle stroom of geen stroom. En dat met 4 kHz.
Die 4kHz is waarschijnlijk veel hoger dan de voeding kan volgen. Bovendien is het een vrij normale voeding, dus met buffer condensator. Zelfs in led voedingen zit een buffer condensator, zij het vaak wat kleiner.
quote:
De frequentie van 4 kHz is hoger dan ik dacht. Valt daar niet een buck converter van te maken? :)
In theorie, met een flinke spoel, diode en condensator er bij....
quote:
Dre schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:38:
@jitter
Hoe 'jong' is je gehoor. Misschien kan je met een App op de smartphone het spectrum inzichtelijk maken van wat je hoort (en niet hoort?). Gehoor verschilt sterk per persoon.
43 jaar jong en zonder gehoorschade. Kan overigens wel eens kijken of ik een dergelijke app kan vinden en uitproberen.
quote:
Voor de rest wel nuttige testen die je hebt kunnen uitvoeren. Het blijft een beetje lastig om het probleem via internet op te lossen ;)

[Edit]
Als dukeenvana direct aan de voeding een LED-lamp hangt of een oude gloeilamp, kan je het meteen testen. Anders even wachten op de weerstanden (2*84 Ohm). De voeding draait dan niet meer in nullast.
Het is geen nullastprobleem. Ik kan de load ook programmeren om vanaf een andere stroom dan 0 A te schakelen. Dat heb ik dan ook geprobeerd.
Bij dezelfde instellingen als waar de ergste piep tussen 0 A en 6 A zat heb ik ook getest tussen 1 A en 6 A schakelen (er is dus steeds een belasting van min. 1 A). De piep verdween niet, werd wel iets zachter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-08 16:57

LDVC

Let's get it over with

Ook ik zit te stoeien met dimbare filament ledlampen. Ik heb een Busch-Jaeger ZLL LED dimmer (6715u), welke 2 standen kent:

-de 'LED' stand: instelbare minimale helderheid, fase aansnijding
-de 'gloeilamp' stand: vaste minimale helderheid, fase afsnijding

Allereerst de LED stand geprobeerd: ook op de laagste stand dimmen de lampen relatief weinig en maken continu een zoemend geluid. Vervolgens omgeschakeld naar de conventionele stand; ook nu dimmen de lampen naar mijn mening te weinig, maar er is geen sprake meer van gezoem.

Nu lijkt fase afsnijding voor deze lampen dus de beste optie, maar zoals gezegd ben ik niet tevreden over het dimmen. Ik vraag me echter af of dit door de lampen komt of door de dimmer; de dimmer staat nu immers op een gloeilamp stand en de handleiding zegt dat gloeilampen tot 10W gedimd kunnen worden. Echter als ik meer gloeilampen toevoeg naast de ledlamp (het armatuur heeft 4 fittingen), ook dan zie ik de ledlamp niet verder dimmen.

Ik denk daarom dat ik het beste resultaat zou behalen bij led lampen die wel op fase aansnijding werken, want dat is immers de LED-stand van de dimmer (en die begint al bij 2W). Zijn er echter wel filament ledlampen die met fase aansnijding werken, of is fase afsnijding inherent aan de filament techniek?
Zijn er wellicht nog andere LED technieken met een gloeidraad uiterlijk?

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje mbt het centraal aangestuurde van LED verlichting. Zou dus in mijn nieuwe huis centraal de drivers willen plaatsen, en deze over KNX icm Dali interface aansturen.
Echter heb ik moeite LED spots / downlights te vinden zonder (geintegreerde) driver, hebben jullie nog tips waar deze te zoeken?
Heb een stuk of 10 NL LED webshops aangeschreven, maar de meeste snappen de vraag niet eens, er zijn er een paar die met downlights komen aanzetten met externe driver, die zouden inderdaad bruikbaar zijn, maar dan zit ik met een stuk onnodige electronica te kijken.
Niet te lang over nadenken, gewoon die downlights kopen met externe driver en die dan vervangen.

Alternatief, kijk eens bij de shops die vooral de zakelijke markt bedienen, zoals LampDirect, kun je ook downlights kopen die al meteen zijn uitgerust met DALI interface. Reken wel op prijzen die starten boven de ¤ 60 per armatuur.

jitter wijzigde deze reactie 26-06-2018 23:25 (21%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
jitter schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:21:
Niet te lang over nadenken, gewoon die downlights kopen met externe driver en die dan vervangen.

Alternatief, kijk eens bij de shops die vooral de zakelijke markt bedienen, zoals LampDirect, kun je ook downlights kopen die al meteen zijn uitgerust met DALI interface. Reken wel op prijzen die starten boven de ¤ 60 per armatuur.
60 euro, pfffff inderdaad.

Heb nu wat downlights op Ali besteld, even kijken of ik de COB kan vervangen voor een fatsoenlijke >90CRI 2-step Cree CXA, dan ben ik voor onder de EUR10 klaar met specs die ik niet in een fabrieksproduct kan krijgen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:54
Hallo,

Ik heb de LED-verlichting in mijn badkamer aangesloten op een KAKU AWMD-250 en dit werkt opzich best prima.

Nu wil ik echter onder langs mijn bad (in een nis) ook verlichting hebben. Hier loopt al een gedimde stroomkabel, omdat hier eerst dezelfde spotjes als in het plafond zouden komen. Echter passen die spotjes niet meer. Daarom wil ik er nu een ledstrip plaatsen. Echter heb ik geen idee welke ledstrip hiervoor geschikt is met deze dimmer.

Iets wat ik ook tegen kwam is de onderstaande ledstrip. Dit lijkt mij ook wel interessant dat ik de ledstrip afzonderlijk kan schakelen. Maar volgens mij is opladen achter die dimmer niet helemaal de bedoeling. Zijn hier nog alternatieven voor?

https://www.ledstripkonin...wit-complete-set-1-meter/
quote:
Lubbers92 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:18:
Iets wat ik ook tegen kwam is de onderstaande ledstrip. Dit lijkt mij ook wel interessant dat ik de ledstrip afzonderlijk kan schakelen. Maar volgens mij is opladen achter die dimmer niet helemaal de bedoeling. Zijn hier nog alternatieven voor?
Daar zou ik het helemaal mee eens zijn. Zo te zien is de meegeleverde adapter een eenvoudig 230 V -> 12 VDC gebeuren, en die mag idd niet achter een dimmer.

Als je persé de KAKU dimmer wilt laten zitten, dan denk ik dat je beter kan gaan voor een set zonder accu, maar met een dimbare 12 V constant voltage driver. Bijv. zoiets (alleen bedoeld als voorbeeld, de uiteindelijke driver hangt uiteraard af van je situatie).

Let op: de adapter/driver moet buiten de natte zones van de badkamer geplaatst zijn en voor de strip kies je een IPx5 (of beter) variant.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ik ben op zoek naar een LED lamp als deze:

https://www.praxis.nl/ver...7-25w-gold-1-stuk/5620148

Die spiraalvorm hoeft niet per se, maar wel zelfde afmeting (ongeveer 10 cm breed), maar dan met meer lichtopbrengst. Ik heb de lamp in de winkel gezien en vond hem erg mooi, maar niet helder genoeg. De kleur (extra warm wit, ongeveer 2000K is wel goed), maar 250 lumen is gewoon te weinig. Hij moet ook dimbaar zijn, ik heb al heel wat op internet gezocht, maar meer dan 300 lumen ben ik niet of amper tegen gekomen. Misschien heeft hier iemand een goede tip, bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
quote:
miicker schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:14:
Vraagje, ik ben op zoek naar een LED lamp als deze:
[afbeelding]
https://www.praxis.nl/ver...7-25w-gold-1-stuk/5620148

Die spiraalvorm hoeft niet per se, maar wel zelfde afmeting (ongeveer 10 cm breed), maar dan met meer lichtopbrengst. Ik heb de lamp in de winkel gezien en vond hem erg mooi, maar niet helder genoeg. De kleur (extra warm wit, ongeveer 2000K is wel goed), maar 250 lumen is gewoon te weinig. Hij moet ook dimbaar zijn, ik heb al heel wat op internet gezocht, maar meer dan 300 lumen ben ik niet of amper tegen gekomen. Misschien heeft hier iemand een goede tip, bedankt alvast!
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40342836/
LUNNOM
Led-lamp E27 400 lumen, dimbaar, globe bruin helder glas 125mm

iMars wijzigde deze reactie 11-07-2018 13:05 (9%)

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
quote:
iMars schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:03:
[...]

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40342836/
LUNNOM
Led-lamp E27 400 lumen, dimbaar, globe bruin helder glas 125mm
[afbeelding]
Thanks! Helaas is deze net te groot waarschijnlijk, maar ik ga er toch eens naar kijken denk ik.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• iMars
quote:
miicker schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:11:
[...]

Thanks! Helaas is deze net te groot waarschijnlijk, maar ik ga er toch eens naar kijken denk ik.
Anders een maat(je) kleiner... 60mm:
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True