Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:25
quote:
miicker schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:14:
Vraagje, ik ben op zoek naar een LED lamp als deze:
[afbeelding]
https://www.praxis.nl/ver...7-25w-gold-1-stuk/5620148

Die spiraalvorm hoeft niet per se, maar wel zelfde afmeting (ongeveer 10 cm breed), maar dan met meer lichtopbrengst. Ik heb de lamp in de winkel gezien en vond hem erg mooi, maar niet helder genoeg. De kleur (extra warm wit, ongeveer 2000K is wel goed), maar 250 lumen is gewoon te weinig. Hij moet ook dimbaar zijn, ik heb al heel wat op internet gezocht, maar meer dan 300 lumen ben ik niet of amper tegen gekomen. Misschien heeft hier iemand een goede tip, bedankt alvast!
Staat AliExpress niet vol met die dingen?
https://www.aliexpress.co...0402/led-bulbs-tubes.html?

tip: zoek op 'Edison LED bulb'

Acties:
  • +2Henk 'm!
Aliexpress is leuk.... voor zwakstroom spullen of niet-elektrische dingen.

Maar dingen die op 230v moeten? Nee, dank je (maar dat is hier al vaker behandeld).

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
quote:
iMars schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:26:
[...]

Anders een maat(je) kleiner... 60mm:
[afbeelding]
Ja ik had al even gekeken, maar we zoeken er echt eevn van 9-10 cm, en die hebben ze helaas niet bij Ikea ;(

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
quote:
DonJunior schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:34:
[...]

Staat AliExpress niet vol met die dingen?
https://www.aliexpress.co...0402/led-bulbs-tubes.html?

tip: zoek op 'Edison LED bulb'
Ik heb er een paar lampen besteld in het verleden, maar nooit tevreden geweest, enkele voorbeelden:
- Dimbare lamp is niet dimbaar
- Lamp knippert als een malle
- Warm wit is extreem fel wit
- De helderheid komt niet overeen met de beloofde helderheid

Daar ga ik niet meer aan beginnen, van het geld dat ik daaraan verspild heb had ik een paar fatsoenlijke lampen in NL kunnen kopen zonder brandgevaar ;)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:18
Deze?

https://www.samelight.eu/...2200k-500lm-amber-dimbaar

500lm
2200K
Diameter bol 9,5cm
Dimbaar (let wel op de minimale belasting die jouw dimmer nodig heeft).

niet iedereen heeft een bierbuikje

Al vaker hier aangegeven om LSC ledlampen van de Action te mijden (met mogelijke uitzondering van de ledfilamentlampen). Nou moet ik alweer een negatieve ervaring posten.

Ik had nog één LSC lamp liggen die ik begin dit jaar in portiekverlichting had gedaan. Ondanks het lage aantal cycli toch wel een behoorlijk belastende test. Let wel, dit geldt alleen voor de retrofit lampen, de armaturen waarbij driver en leds uit elkaar getrokken zijn en veel ruimte hebben blijven maar gaan.

Deze LSC lamp, het 10 W 810 lm peertje (de 929116 om precies te zijn) heeft nog niet eens de 200 dagen in de installatie gehaald. Houd het even op hooguit 2500 branduren.

Op het werk met een voeding de ledprint gevoed, en ja, die doen het nog gewoon.
Zelfs na het wegslopen van het plastic wordt het aluminium koellichaam waar het ledprintje op zit bijna 100 graden. Kun je nagaan wat dat moet zijn geweest toen die nog wel in het plastic van de voet zat. En in het midden daarvan zat dan de driver. In dit geval was die dan ook kapot gegaan.

In hetzelfde armatuur heb ik - puur uit nieuwsgierigheid - nu een Philips ledlamp geplaatst, type: mat glazen peertje met gewone leds i.p.v. ledfilamenten. Maar 8,5 W en toch 1055 lm (deze).

Ben benieuwd hoe die het gaat doen. Was maar ¤ 6 bij de bouwmarkt met Duits klinkende naam.
Zou die in zo'n glazen omhulsel de 15.000 uur waar gaan maken in het portiek?

jitter wijzigde deze reactie 06-09-2018 14:47 (4%)

• Chamek
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-09 12:44
Ik zweer bij LED lampen van de Action die krijgt er de bij bij dus 2 jaar garantie
quote:
Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:04:
Ik zweer bij LED lampen van de Action
Wel, dan heb je geluk gehad, of je gebruikt je lampen gewoon niet zo rigoureus.

Mijn ervaring tot nu toe met lampen van de Action:

Majestic kogellampjes van een paar Watt: hebben de beloofde 25.000 uur waargemaakt (maar deze hebben ze niet meer).
Ledfilamentlampen van LSC: nog geen uitval en de grotere (E27) hebben geen flicker.

Maarrr...:
alle gewone ledpeertjes met E27 fitting van 6 W, 8 W en 10 W zijn zeer vroegtijdig overleden. Binnen het jaar terwijl voorheen spaarlampen op dezelfde plek tussen de 2-3 jaar haalden.

Tot nu toe heeft een Ledare van Ikea het nog het beste gedaan (maar ook maar 2/3 van de beloofde levensduur gehaald).

• thomke
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-09 12:39
Dag iedereen,

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in led verlichting.

Ik zou denk ik gaan voor COB inbouw spotjes. maar ik wil deze via dmx aansturen

Al de inbouw spotjes die ik vind zijn voor 220V.
maar ik zou de spotjes willen die via dmx drives aansturen. (direct met DC spanning)
ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om zelf inbouw spotjes te bouwen door
COB leds te kopen en deze zelf in een behuizing in te brengen? heeft dit al iemand gedaan? in welke mate is dit mogelijk?
Arbeidsfactor oftewel cosphi.
Tot nu toe heb ik me hierover nooit zorgen gemaakt, hoewel ik weet dat het wel terdege meespeelt. Kort geleden stond ik echter bij twee mensen die spraken over LED-verlichting. Eén van hen die zei dat hij hier een tegenstander van was vanwege de lage arbeidsfactor. Ik heb het alleen maar aangehoord, maar niet aan de discussie deelgenomen. Op zich is het natuurlijk wel waar, maar . . . .

Ik las een poos geleden echter dat moderne LED-lampen inwendig voldoende cos phi gecompenseerd zijn, dus zal het bezwaar alleen gelden voor de oudere generatie LED's. Voordat ik hier zelf uitgebreid metingen aan ga doen, kan ik me misschien de moeite besparen, m.a.w., heeft iemand dit misschen al gedaan? En verder, ook nooit bi stil gestaan, hebben die dingen nou een inductieve- of capacitieve cos phi? In het laatste geval zou het soms zelf als compensatie kunnen dienen, met de meeste apparaten hebben we namelijk met inductief te maken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
thomke schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:54:
Dag iedereen,

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in led verlichting.

Ik zou denk ik gaan voor COB inbouw spotjes. maar ik wil deze via dmx aansturen

Al de inbouw spotjes die ik vind zijn voor 220V.
maar ik zou de spotjes willen die via dmx drives aansturen. (direct met DC spanning)
ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om zelf inbouw spotjes te bouwen door
COB leds te kopen en deze zelf in een behuizing in te brengen? heeft dit al iemand gedaan? in welke mate is dit mogelijk?
COB spots / downlights kopen met externe driver, deze linea-recta de prullenbak in pleuren en er een degelijke DMX LED driver naar keus voor hangen.

Ik heb deze: http://s.aliexpress.com/aYFNRnEf
Zelf voorzien van een Cree CXA2520-0000-000N0YP230H (3000K, >90CRI 2-step, zelfde formfactor als ori led, qua vermogen wel 'beetje' overkill :+ )
In mijn geval een Meanwell DALI driver ervoor, gaat perfect.

En geen Ali-electronica boven m'n plafond, wel zo goed voor de gemoedsrust... ;)

Belangrijk is dat de LED chip niet verlijmd is of het geheel gepot of dichtgeblubbert is met epoxy...

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 06-08-2018 22:37 (22%)

quote:
Techneut schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:17:
Arbeidsfactor oftewel cosphi.
Tot nu toe heb ik me hierover nooit zorgen gemaakt, hoewel ik weet dat het wel terdege meespeelt. Kort geleden stond ik echter bij twee mensen die spraken over LED-verlichting. Eén van hen die zei dat hij hier een tegenstander van was vanwege de lage arbeidsfactor. Ik heb het alleen maar aangehoord, maar niet aan de discussie deelgenomen. Op zich is het natuurlijk wel waar, maar . . . .

Ik las een poos geleden echter dat moderne LED-lampen inwendig voldoende cos phi gecompenseerd zijn, dus zal het bezwaar alleen gelden voor de oudere generatie LED's.
Om te beginnen zal een fabrikant van massaproducten zijn producten niet beter maken dan strikt noodzakelijk. Dat geldt voor ledlampen niet anders, bijv. deze zojuist willekeurig geprikte huidige generatie 8 W ledfilamentlamp van Philips met een arbeidsfactor (= powerfacor = PF) van 0,5. Dat vind ik eerlijk gezegd niet al te best, maar het hoeft op dit moment niet beter...

Aan verlichting heeft de EU eisen opgesteld en vastgelegd in verordeningen. Eén van de eisen is arbeidsfactor, oftewel cosφ.
Die hangt af van het opgemomen vermogen en voor ledlampen gelden de volgende eisen:
Onder 2 W: geen eis.
Tussen 2 en 5 W: minimaal 0,4.
Tussen 5 en 25 W: minimaal 0,5.
Boven 25 W: minimaal 0,9.
Die 8 W Philips voldoet dus gewoon aan de huidige eisen. Pas als die opgeschroefd worden zal Philips de lamp beter moeten maken.
quote:
Voordat ik hier zelf uitgebreid metingen aan ga doen, kan ik me misschien de moeite besparen, m.a.w., heeft iemand dit misschen al gedaan? En verder, ook nooit bi stil gestaan, hebben die dingen nou een inductieve- of capacitieve cos phi? In het laatste geval zou het soms zelf als compensatie kunnen dienen, met de meeste apparaten hebben we namelijk met inductief te maken.
Je hoeft niet te meten. De arbeidsfactor is terug te vinden in datasheets van lampen, zoals het voorbeeld hierboven, en op losse drivers staat het vaak gewoon gedrukt. Volgens mij is het ook een eis dat fabrikanten dit gegeven openbaar maken.

Als je geen cosφ kunt vinden, geen nood. Op de lamp zelf staat altijd de opgenomen stroom gedrukt. Zo heb ik hier een 7 W 650 lm ledfilampentlamp van LightZone (Aldi). De stroom die de lamp opneemt zou 60 mA bedragen. 230 V * 0,06 A = 13,8 VA. Dat is duidelijk meer dan 7 W.
Deel 7 door 13,8 en je krijgt een arbeidsfactor van 0,51.
Je meter registreert dus 7 W werkelijk verbruik, maar de verliezen in de leidingen komen wel voor rekening van 13,8 W, en niet slechts 7 W. Vandaar dat bij grote vermogens arbeidsfactorcompensatie zo belangrijk is.
Om het verschil tussen werkelijk en schijnbaar vermogen aan te geven worden de eenheden W resp. VA gebruikt. De verhouding tussen die twee geeft de arbeidsfactor. Alleen als de arbeidsfactor 1 is geldt W = VA (een gloeilamp, bijvoorbeeld).

Alle elektronische voorschakelapparaten, drivers e.d. zijn capacitief. De netspanning wordt immers gelijkgericht en in de meeste gevallen afgevlakt met... een capaciteit. Ouderwetse draadgewonden VSA's (bekendst: die van de TL-buizen, maar ook hogedruk gasontladingslampen) zijn inductief, dat geldt ook voor elektromotoren.

Slimme meters kunnen zowel werkelijk vermogen (W) als schijnbaar vermogen (VA) meten. Boze tongen roepen nu dat de energiebedrijven ons straks gaan afrekenen op die laatste. De 7W ledlamp van het voorbeeld zou dan ineens 13,8 W aan kosten kunnen opleveren. Of dat echt gaat gebeuren is natuurlijk afwachten... En het is inderdaad zo dat inductieve lasten en capacitieve lasten elkaar compenseren, vandaar ook dat vroeger in grote hallen de helft van de TL-armaturen moesten worden uitgerust met een seriecondensator...om de cosφ van het geheel rond 1 te houden.

jitter wijzigde deze reactie 02-09-2018 07:21 (3%)

quote:
bbbrumbrum schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:29:
En geen Ali-electronica boven m'n plafond, wel zo goed voor de gemoedsrust... ;)
Ja, ze doen hun best om je te laten geloven dat ze een kwaliteitsproduct leveren ("100% real picture, no photoshop What you see is what you will receive"), maar één blik op de driver en je ziet dat de (hier) vereiste ontstoring simpelweg niet aanwezig is.

jitter wijzigde deze reactie 07-08-2018 20:12 (4%)

quote:
jitter schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:27:
[...]

Alle elektronische voorschakelapparaten, drivers e.d. zijn capacitief.
Dit veronderstelde ik al, je bevestigt m'n vermoeden.
quote:
Slimme meters kunnen zowel werkelijk vermogen (W) als schijnbaar vermogen (VA) meten. Boze tongen roepen nu dat de energiebedrijven ons straks gaan afrekenen op die laatste. De 7W ledlamp van het voorbeeld zou dan ineens 13,8 W aan kosten kunnen opleveren. Of dat echt gaat gebeuren is natuurlijk afwachten...
Nee, dat hoef je niet te verwachten. De term blindvermogen kan tot misverstanden leiden, het is namelijk geen vermogen. Het vertegenwoordigt alleen maar een hogere stroom, waardoor er evenredig er mee verliezen in de toevoerleidingen ontstaan, afhankelijk van de doorsnede. Theoretisch zou het wel in rekening brengen ooit kunnen plaats vinden overeenkomstig de grootverbruikers. Die hebben daarvoor echter een aparte kVAh meter. Eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren, Boze tongen beweren zoveel.
quote:
En het is inderdaad zo dat inductieve lasten en capacitieve lasten elkaar compenseren, vandaar ook dat vroeger in grote hallen de helft van de TL-armaturen moesten worden uitgerust met een seriecondensator...om de cosφ van het geheel rond 1 te houden.
Klopt, volgens mij is dat nog steeds zo, meestal zijn het dan ook duo armaturen, de ene helft inductief, de andere capacitief.

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:17

mvds

Totally awesome!

Ehh slimme meters kunnen het al meten en het energiebedrijf brengt het ook in rekening hoor. Is geen toekomst, is gewoon nu al. Het is namelijk niet alleen het slimme gedeelte wat de meter nieuw maakt, dat is vaak niks meer dan iets extra's wat op de meter gezet wordt en dat zouden ze ook bij de oude meter kunnen doen. Het gaat ook om een andere (nauwkeurigere) meetmethode IN de meter.
quote:
jitter schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:27:
[...]
De stroom die de lamp opneemt zou 60 mA bedragen. 230 V * 0,06 A = 13,8 VA. Dat is duidelijk meer dan 7 W.
Deel 7 door 13,8 en je krijgt een arbeidsfactor van 0,51.
Je meter registreert dus 7 W werkelijk verbruik
Nee dus, je meter zal gewoon die 13,8 VA registreren. Dat is dus het leuke van die Chinese troep (en Ikea lampen vallen daar min of meer ook onder). Mensen denken besparend bezig te zijn door hun verlichting (vaak al spaarlampen) te vervangen door LED maar ze houden niet in de gaten dat het om het opgenomen vermogen gaat, niet om het vermogen wat de fabrikant op de verpakking zet. Dus neemt jouw Chinese LED lamp 10 VA op maar is het een 6 Watt lampje, dan ziet de meter een belasting van 10 VA.

Waarom denk je dat de energiemaatschappijen zo graag die slimme meters overal willen hangen en waarom mensen soms een toename zien in hun energieverbruik sinds dat die meter er hangt?

mvds wijzigde deze reactie 08-08-2018 08:32 (92%)

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

Bron? Behalve "van horen zeggen" of mensen op fora die zo veel kunnen zeggen, terwijl ze nu door de slimme meter misschien gewoon meer inzicht in hun hoger dan verwachte verbruik hebben.

Zelf heb ik al jaren (met een niet-slimme draaischijfmeter) m'n meterstanden en verbruik redelijk nauwkeurig bijgehouden. En sinds ik een slimme meter heb is er echt geen KWh te veel bij gekomen. Terwijl ik ook echt niet alleen maar apparaten met een arbeidsfactor van precies 1 heb hangen.
quote:
mvds schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:24:
Ehh slimme meters kunnen het al meten en het energiebedrijf brengt het ook in rekening hoor. Is geen toekomst, is gewoon nu al. . .
Ik heb hier maar één antwoord op, je vergist je. De bronnen die je raadpleegt kletsen maar wat in de ruimte, helaas gebeurt dat veel te veel. Als dit waar zou zijn, dan was het jaren geleden al met veel tam tam zijn gepubliceerd, met de nodige (terechte) protesten tot gevolg.

Oh ja, "Chinese troep" is alleen maar jouw veronderstelling. Ik bedoel het wel of niet uit China, troep of niet, heeft hier niets mee te maken.

Techneut wijzigde deze reactie 08-08-2018 11:51 (11%)

Mee eens, mijn slimme meter geeft het opgenomen vermogen in kW weer, dus werkelijk vermogen.
Aangezien die genoeg cijfers achter de comma weergeeft zou ik dit zelfs kunnen uittesten en vergelijken met een Voltcraft energiemeter die naast werkelijk ook schijnbaar vermogen en cosφ weergeeft (en of de last capacitief of inductief is).

Nu dat veel draaischijfmeters worden vervangen zou het plots gaan berekenen van schijnbaar vermogen ook direct gaan opvallen en m.i. al meteen een storm van protest hebben opgeleverd.

De genoemde EU-verordeningen voor ledlampen (en andere verlichting) kunnen door de jaren heen overigens wel worden aangepast. Als iedereen zijn huis volhangt met ledlampen met een cosφ van 0,5, dan levert dat samen natuurlijk ook problemen op voor het net, maar voorlopig niet.

Ik heb wel eens een 10 W lamp met een cosφ van 0,5 parallel gezet aan een halogeenlamp van 500 W (cosφ = 1), het totaal verschoof amper (cosφ werd 0,99). Zolang de verhouding tussen de verschillende lasten op het net niet scheef gaat zie ik die aanscherping van eisen dus niet zo snel gebeuren.

jitter wijzigde deze reactie 08-08-2018 11:57 (17%)

Bij deze het verzoek om de discussie m.b.t. blindvermogen i.c.m. slimme meter voort te zetten in
Slimme energiemeter, weigeren??
Ik zie de link met LED-lampen wel een beetje, maar het gaat mij hier teveel offtopic ;)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Mee eens als daarbij het accent op de slimme meter ligt. Maar het blindvermogen als zodanig is wel terdege een punt dat aandacht verdient en dat heeft niets te maken met de vraag of de kWh-meter een slim of een dom exemplaar is als je een moderne meter hebt zonder communicatie. Want technisch doen die precies hetzelfde, meten en kWh's registreren op een telwerk. Dan kan het wel terdege zinvol zijn om te weten welke arbeidsfactor je kan verwachten. En of deze inductief of capacitief is. Immers, zoals reeds aangeroerd, een capacitieve cos phi kan de doorgaans meer voorkomende inductive compenseren en kan misschien leiden tot besparing op een dure condensatorbatterij. Overigens voor kleinverbruikers niet interessant, voor grootverbruikers in relatie met het netbedrijf mogelijk wel.
Wat relevant is voor ledverlichting is de arbeidsfactor, en dat staat eigenlijk los van de meter.
Ik zat net wat naar wat cijfers te kijken en kwam erachter dat het voor thuisgebruik toch niet echt heel interessant is. Alle lampen in huis zijn voor maar 3-5% van het totale landelijke verbruik verantwoordelijk, en hebben als geheel dus niet zoveel invloed op de arbeidsfactor, en al helemaal niet als een deel wegvalt tegen de inductieve vebruikers.

Voor perspectief: slechts één enkele fabriek in Nederland is al goed voor 1% van het totale verbruik (drie keer raden welke)...*

Pas in grote installaties ga je rekening moeten houden met de arbeidsfactor, uiteraard niet alleen van (led)verlichting.

*Antwoord: de zinkfabriek in Budel.

jitter wijzigde deze reactie 02-09-2018 07:26 (38%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Displacement power factor ≠ Distortion power factor

Power factor = Displacement power factor * Distortion power factor
Dat is inderdaad ook nog een punt, het voert te ver om dit hier uitgebreid uit te leggen.
Toch even onderstaand plaatje, niet power factor corrected schakelvoedingen (waaronder ook goedkope leddrivers vallen) doen dit:

http://upspedia.com/mi_in/1391/10/174/rectifier%20current%20fig5.gif

In de ideale situatie zou de groene lijn precies over de blauwe moeten lopen. Power factor correction zal dat proberen te bereiken, en daarmee is de cosφ ook weer (bijna) 1.
Bovenstaande (de groene stroompulsen) veroorzaakt vervorming (distortion) van het lichtnet, vandaar ook dat bij ledlampen /-armaturen van > 25 W de eis van PF > 0,4 of 0,5 al meteen naar een PF van > 0,9 springt.

jitter wijzigde deze reactie 09-08-2018 07:31 (21%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik wil de hele keuken nu maar eens van LED-verlichting voorzien, alleen de afzuigkap zit nog op 2x20w 12V G4 halogeen. De transformator heeft minstens 10w nodig. Zijn er passende G4-leds beschikbaar? Of is het klusje van afzuigkap uit de keuken halen, demonteren, kijken of er een passende vervangende transformator is de enige weg?
Dit is een vraag die geregeld terug komt. Scroll ff door de eerste paar pagina's van deze thread en je vindt het e.e.a. wat je bekend zal voorkomen.

Een 12 V halogeencapsule 1:1 vervangen door een led is door de kleine form factor nog steeds een uitdaging, en past al snel niet. Dat wordt dus meten en de afmetingen van de lamp goed bekijken voor aankoop. Die afmetingen staan op de verpakking of datasheet en een zichzelf respecterende webshop zal ze online zetten.

Je zou de ledlampjes eerst kunnen uitproberen op de halogeentrafo, als die "vreemd" doet (knipperen, niet aan gaan o.i.d.), dan moet je die idd gaan vervangen, maar wellicht kun je dat doen zonder de hele kap te demonteren. Het zal wel een vettig karweitje worden...

• begintmeta
  • Niet online
quote:
jitter schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:59:
...
Je zou de ledlampjes eerst kunnen uitproberen op de halogeentrafo, als die "vreemd" doet (knipperen, niet aan gaan o.i.d.), dan moet je die idd gaan vervangen, maar wellicht kun je dat doen zonder de hele kap te demonteren. Het zal wel een vettig karweitje worden...
Ik had het al geprobeerd met de passende LED-G4s met het hoogste vermogen die ik kon vinden (2x6W), het kaat dan inderdaad knipperen. Ik zal dus de trafo moeten vervangen vrees ik. Voor nu heb ik een halogeen en een LED ingebouwd, dat vraagt genoeg van de trafo, maar het ziet er niet uit natuurlijk.

Ik meen dat er een TCI Pico Wolf 60/e in zou moeten zitten, die zou van 10-60W gaan maar helaas lukt het dan dus toch niet met die 2x6W. Ik hoop dat in de afzuigkap voldoende ruimte is om wat flexibel te zijn met de vervangende trafo, anders wordt het vinden daarvan ook nog een klusje.

begintmeta wijzigde deze reactie 25-08-2018 09:22 (8%)

Gelukkig gaat het soms ook wel goed :).Onze Ikea Nutid afzuigkap werd geleverd met 2 12v halogeen spotjes. En die heb ik probleemloos door led kunnen vervangen, ook van Ikea. :)
quote:
begintmeta schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:21:
[...]

Ik had het al geprobeerd met de passende LED-G4s met het hoogste vermogen die ik kon vinden (2x6W), het kaat dan inderdaad knipperen. Ik zal dus de trafo moeten vervangen vrees ik. Voor nu heb ik een halogeen en een LED ingebouwd, dat vraagt genoeg van de trafo, maar het ziet er niet uit natuurlijk.

Ik meen dat er een TCI Pico Wolf 60/e in zou moeten zitten, die zou van 10-60W gaan maar helaas lukt het dan dus toch niet met die 2x6W. Ik hoop dat in de afzuigkap voldoende ruimte is om wat flexibel te zijn met de vervangende trafo, anders wordt het vinden daarvan ook nog een klusje.
Let wel even op dat je hier met een warme en vochtige omgeving te maken hebt, beiden zijn vijanden van elektronica. De enige veilige optie is m.i. dezelfde plek als waar de halogeentrafo nu zit.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
eymey schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:44:
Gelukkig gaat het soms ook wel goed :).Onze Ikea Nutid afzuigkap werd geleverd met 2 12v halogeen spotjes. En die heb ik probleemloos door led kunnen vervangen, ook van Ikea. :)
Vooral bij oudere apparaten heeft men denk ik vaak voor voedingen met een wat hogere minimumbelasting gekozen.
quote:
jitter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:00:
...
Let wel even op dat je hier met een warme en vochtige omgeving te maken hebt, beiden zijn vijanden van elektronica. De enige veilige optie is m.i. dezelfde plek als waar de halogeentrafo nu zit.
Dat denk ik ook, als ik geen (bijna) drop-in replacement vind, ga ik het niet doen. Als er inderdaad zo'n TCI Pico Wolf in zit zou een TCI Mini Wolf eventueel passen, die zijn van 1w verkrijgbaar, maar 2cm langer en een paar mm breder geloof ik. Dus ik hoop...

begintmeta wijzigde deze reactie 27-08-2018 08:11 (26%)

• skoopmans
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 31-08 12:05
In maart 2017 werd deze vraag al eerder gesteld.
quote:
Overspeed schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:44:
... Ik zou het liefst iets als 'R7S DimTone of GlowDim' LED-lampen hebben, maar die bestaan (nog) niet.

Weten jullie betere alternatieven voor vervanging van dimbare R7S halogeen lampen?
Destijds was dit product nog niet beschikbaar. Inmiddels wel? Iemand daar zicht op?

Ter overbrugging gebruik ik sindsdien deze lamp: https://www.lampdirect.nl...-827-dimbaar-vervangt-75w maar de lichtkleur vind ik gedimd niet fraai.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ooit eens 7 led lampjes van de AH gekocht. Inmiddels nr 2 defect in nog geen jaar tijd.
Ja echt geweldig dat LED, lange levensduur en zuinig :')
Ja, als ze degelijk zijn gebouwd.... Dit is gewoon brol, op deze manier kost het alleen maar meer aan grondstoffen en energie.
Dus op basis van jouw ervaring met 7 lampjes is LED prut? :')

Zo ongeveer ons hele huis hangt inmiddels vol met LED, waarvan het merendeel Ikea en Philips, maar ook Megaman (dim to warm) en eigen merk spots van Top Led Shop.

Zeker de megaman lampen en diverse Ikea lampen hebben we al sinds 2012 en branden elke avond vanaf zonsondergang tot we naar bed gaan (of tot een bepaalde tijd als we niet thuis zijn). En al die lampen doen het nog steeds prima.

Ja, ook hier is er wel eens een LED lamp voortijdig gesneuveld (toevallig trouwens ook eentje van AH :x ), maar ik durf echt wel te stellen dat het merendeel van de lampen van tegenwoordig gewoon prima degelijk is gebouwd, iig van de grote merken.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

quote:
eymey schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:07:
Dus op basis van jouw ervaring met 7 lampjes is LED prut? :')

Zo ongeveer ons hele huis hangt inmiddels vol met LED, waarvan het merendeel Ikea en Philips, maar ook Megaman (dim to warm) en eigen merk spots van Top Led Shop.

Zeker de megaman lampen en diverse Ikea lampen hebben we al sinds 2012 en branden elke avond vanaf zonsondergang tot we naar bed gaan (of tot een bepaalde tijd als we niet thuis zijn). En al die lampen doen het nog steeds prima.

Ja, ook hier is er wel eens een LED lamp voortijdig gesneuveld (toevallig trouwens ook eentje van AH :x ), maar ik durf echt wel te stellen dat het merendeel van de lampen van tegenwoordig gewoon prima degelijk is gebouwd, iig van de grote merken.
Nee die 7 waarvan er 2 binnen een jaar kapot gaan zijn prut.
Thuis ook alles led, sommige al jaaaaaren oud, en die gaan nog steeds. Ooit bij mijn ouders eens 2x 3 watt LEDs vervangen, toen we gingen rekenen hadden die de branduren aardig gehaald :D (branden elke dag pakweg 15 uur, dus na 7 jaar zijn ze dan wel op)
OK.. dat verklaart het. Ik viel vooral over je "ja, echt geweldig, etc...." ;). Zo zonder verdere nuancering klonk dat nogal cynisch ;)
quote:
_ferry_ schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:33:
Ooit eens 7 led lampjes van de AH gekocht. Inmiddels nr 2 defect in nog geen jaar tijd.
Ja echt geweldig dat LED, lange levensduur en zuinig :')
Ja, als ze degelijk zijn gebouwd.... Dit is gewoon brol, op deze manier kost het alleen maar meer aan grondstoffen en energie.
Dit klinkt alsof je even terug moet gaan naar AH, hopelijk heb je de bon bewaard...

Of het toeval is of niet, maar AH voert geen ledlampen meer onder huismerk. In plaats daarvan hebben ze die nu van het merk "energetic" (naast Philips).

Ik heb vooral slechte ervaringen met LSC ledlampen van de Action...

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:29

coelho

VanTheManFan

Ik heb hier twee wandlampjes hangen die naar boven en beneden op de muur schijnen. Momenteel zit daar een G9 230V 28W 370Lm lampje in. Nu zou ik het liefste langzaam over gaan naar LED in huis. Een van de twee lampjes is kapot, een mooi moment om beiden te vervangen.

Ik zoek echter advies in wat aan te schaffen. Philips heeft bijvoorbeeld de G9 Ledcapsule en die zijn er in 3 sterktes: 2.5W (overeenkomstig met 25W, 204 Lumen), 2.8W (35W, 315Lm) en 3.2W (40W, 400Lm).

Als ik naar aantal Watt kijk ,dan zit de eerste het dichtst bij, deze heeft echter veel minder Lumen. De derde variant heeft veel meer Watt, maar zit qua Lumen het dichtst bij.

Waar doe ik nou goed aan?
Deze lampjes zijn 2700K, is dat een beetje een sfeer/wandlicht? Ik vind kleur erg moeilijk te bepalen bij LED...

Graag jullie advies.
Ik moest even nadenken over hoe je de vraag bedoelt, is dat Watt-equivalenten?

28 W klinkt als die zgn. eco-halogeenlampen die op papier een 40 W gewone gloeilamp moesten vervangen (maar 370 lm vs 432 lm is toch best wel een verschil). Vergeet die Watts dus maar even en richt je op de lumen.

Meest logische lijkt me om te gaan voor de 400 lm variant.
Een paar zaken om ook rekening mee te houden: dimbaarheid en afmetingen.

2700 K zou dicht in de buurt moeten zitten van gloeilamplicht, maar oogt in eerste instantie toch iets anders. Persoonlijk vind ik het een kwestie van gewenning.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:29

coelho

VanTheManFan

quote:
jitter schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:15:
Ik moest even nadenken over hoe je de vraag bedoelt, is dat Watt-equivalenten?

28 W klinkt als die zgn. eco-halogeenlampen die op papier een 40 W gewone gloeilamp moesten vervangen (maar 370 lm vs 432 lm is toch best wel een verschil). Vergeet die Watts dus maar even en richt je op de lumen.

Meest logische lijkt me om te gaan voor de 400 lm variant.
Een paar zaken om ook rekening mee te houden: dimbaarheid en afmetingen.

2700 K zou dicht in de buurt moeten zitten van gloeilamplicht, maar oogt in eerste instantie toch iets anders. Persoonlijk vind ik het een kwestie van gewenning.
Sorry als mijn vraagstelling onduidelijk was. Ik kom net kijken naar LED en zie enerzijds vergelijkingen in Lumen staan en anderzijds worden de lage wattages van LED vergeleken met de conventionele wattages van halogeen. Dus het is me niet duidelijk welke eenheid ik moet volgen om ongeveer dezelfde uitstraling van licht te houden.

Dimbaarheid is bij mij niet van toepassing omdat deze wandlampjes op een aan/uit schakelaar zitten. De afmetingen lijken hetzelfde te zijn.

Wat kleur betreft, dat blijft voor mij de grootste drempel om nog niet over te gaan naar LED. Ik vind het erg kil licht.
In dat geval wil ik je uitnodigen om aan het begin van deze thread even de inleiding te lezen, m.n. dit hoofdstuk is voor jou relevant.

Lichtbeleving is erg persoonlijk, maar over het algemeen kan led het licht van de gloeilamp heel redelijk benaderen en bij hoge CRI's nauwelijks tot niet ervan te onderscheiden zijn.
Als ik aan kil licht denk, denk ik aan hoge kleurtemperaturen als 5000 K en hoger. 2700 K is vrij warm en je G9 halogeen deed waarschijnlijk 2800 K.
Ik vermoed dat je met een lamp als bijvoorbeeld deze wel uit de voeten moet kunnen.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Oke. Ik had dit besteld voor op de slaapkamer, als kooflicht, 14 meter, neutraal wit.
https://www.aliexpress.co...ht-Strip/32817330611.html

Jeez, wat een bak licht, beter voor in garage off zoiets.

Wat heb ik nodig voor op slaapkamer (ik ga toch maar naar warm) maar dan stuk minder licht?. Dit ding had 120 leds/m. Er is ook met 60/m. Maar ben bang dat ik dan nog een landingsbaan kan verlichten

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21-09 16:26
Kleine feedback ivm een bestelling van Ali (hoewel ik geen led expert ben):
https://nl.aliexpress.com...-ceiling/32814027007.html

Toegekomen na 1 week. Ik heb de 7W versie gekocht en die geeft echt wel veel licht voor een spot. Ik vind de kleur mooi. Ik zie niet veel verschil met een andere (Europese) lamp van 2800K. Het armatuur zelf ga ik niet in mijn woonkamer hangen maar voor slaapkamers lijkt dit mij wel geschikt.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
maartend schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 06:55:
Oke. Ik had dit besteld voor op de slaapkamer, als kooflicht, 14 meter, neutraal wit.
https://www.aliexpress.co...ht-Strip/32817330611.html

Jeez, wat een bak licht, beter voor in garage off zoiets.

Wat heb ik nodig voor op slaapkamer (ik ga toch maar naar warm) maar dan stuk minder licht?. Dit ding had 120 leds/m. Er is ook met 60/m. Maar ben bang dat ik dan nog een landingsbaan kan verlichten
Dan ga je toch voor een regelbare RGB ,kun je zelf de kleurwarmte regelen, en dimmen alles met een afstand bediening.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
quote:
Supertip schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:42:
[...]

Dan ga je toch voor een regelbare RGB ,kun je zelf de kleurwarmte regelen, en dimmen alles met een afstand bediening.
Is idd zo iets aan het worden.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:24
;)

MarcoHoorn wijzigde deze reactie 11-09-2018 21:21 (100%)

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:49
quote:
begintmeta schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:59:
Ik wil de hele keuken nu maar eens van LED-verlichting voorzien, alleen de afzuigkap zit nog op 2x20w 12V G4 halogeen. De transformator heeft minstens 10w nodig. Zijn er passende G4-leds beschikbaar? Of is het klusje van afzuigkap uit de keuken halen, demonteren, kijken of er een passende vervangende transformator is de enige weg?
Ik heb eind vorig jaar g4 led’s bij Ecobright.nl besteld. Zie hun omschrijving over de electronica van deze led’s, die is zo ontworpen dat het met sommige halogeen trafo’s werkt. Ik heb 2 stuks besteld en getest van zowel de 1W als de 1.5W versie. Ze deden het allebei prima in de afzuigkap, geen flicker en geen brom. De afzuigkap is een Falmec uit 2010, en volgens henzelf is de trafo in dit model niet led-geschikt.

De 1.5W (2700K) variant paste net aan erin. Deze vonden we nog iets te fel dus nu zitten al 8 maanden de twee 1W (3000K) led’s erin. Deze brandden tijdens de winter elke dag de hele avond, nog geen problemen gehad.

Overigens heb ik beide types ook in een halogeen plafondlamp getest en daar trad wel flicker op. Ze kosten niet veel dus wellicht de moeite waard om te proberen.

Kanttekening: er zat eerst 2x20W halogeen in. Vorig jaar had ik dat al teruggebracht naar 2x10W, wat eigenlijk iets te weinig licht gaf. De 1W led’s zitten er tussenin qua sterkte.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Remmit schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:01:
[...]

Ik heb eind vorig jaar g4 led’s bij Ecobright.nl besteld. Zie hun omschrijving over de electronica van deze led’s, die is zo ontworpen dat het met sommige halogeen trafo’s werkt. ...
Dank je voor de tip, ze lijken sprekend op een (van de diverse) G4-lampjes die ik geprobeerd had, dus ik vermoed dat het niet zal werken. Ik zal eens preciezer kijken naar eventuele verschillen.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-09 22:19
Weet iemand of er GU10 ledlampen bestaan die je van kleurtemperatuur kan veranderen d.m.v. een knop en/of draaiknop?

Ik ben bekend met de ledlampen van Ikea welke je met je mobiel en/of afstandbedieding van kleur kan laten veranderen maar voor mijn ouder wordende ouders betekend dat weer een extra afstandbediening in huis :+

Zou fijn zijn er iets is wat soortgelijk aan een dimmer is

• worrel
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-09 11:19
Waterkoker schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:20:
Weet iemand of er GU10 ledlampen bestaan die je van kleurtemperatuur kan veranderen d.m.v. een knop en/of draaiknop?

Ik ben bekend met de ledlampen van Ikea welke je met je mobiel en/of afstandbedieding van kleur kan laten veranderen maar voor mijn ouder wordende ouders betekend dat weer een extra afstandbediening in huis :+

bedoel je Dim 2 Warm?

https://www.ecobright.nl/...ed-spot-gu10-dim-to-warm/

Iedereen heeft recht op mijn mening

Waterkoker schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:20:

En als er ook geen dimmer aanwezig is:

https://www.gamma.nl/asso...C0UgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Philips Sceneswitch. Die kan je 'dimmen' dmv 3 lichtstanden, door met de gewone schakelaar even kort uit en weer aan te flippen.

Dat geeft dus weliswaar slechts 3 standen, maar dus geen dimmer nodig en dus ook geen apps of anderssoortige afstandsbedieningen .
De Philips Dubai lamp... 200 lm/W met veel bombarie geïntroduceerd in 2016 en nog steeds niet hier verkrijgbaar...

Ik heb net effe gecheckt op de site van Philips, en jawel, hij is er wel, maar als je helemaal naar beneden doorscrollt - tot onder de groene pagina met alle marketingpraat, dat staat er in grote letters: "Dubai Lamp is available only in the United Arab Emirates at the below retailers".

Wat ook opvalt: ze geven daar nog steeds equivalenten die hier niet mogen, bijv. 400 lm als equivalent van 40 W, in de EU mag je dat pas bij 470 lm doen.

Gevalletje 200 lm/W toch nog niet werkelijk haalbaar (in een massaproduct) of zou er iets anders aan de hand zijn?

• shmp
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-09 10:51
Heb al meerdere malen mijn LSC GU10 spots 5W 420 lumen moeten vervangen. Deze hangen in mijn keuken en staan vrij vaak, lang aan. Heb ze allemaal minimaal al 1x moeten vervangen in een anderhalf jaar. Grotendeels sterven ze door warmte in de behuizing.

Ben nu op zoek naar een goede vervanger. Tips?
Ja, geen LSC lampen kopen. Dat klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar ook ik heb diverse slechte ervaringen met LSC gehad.

Dat gezegd hebbende, voldoende warmte afvoer is wel een vereiste voor een lange levensduur van ledlampen. Ik zou eens een 50 W-halogeenequivalent van een A-merk proberen, bijv. deze. De kans dat die de beloofde levensduur waar maakt lijkt me iets groter dan bij LSC.
Wij hebben in de keuken 5 "Ledare" GU10 spots van Ikea, in een armatuur voor 5 spots, ook van Ikea. In 2012 aangeschaft toen we in ons huidige huis kwamen.

Die branden ook iedere avond wel een uurtje of 3-4 en doen het allemaal nog altijd perfect, met ook gewoon nog steeds dezelfde lichtkleur. :)

Het armatuur is wel 'open', in die zin dat alleen het 'smalle' stuk van de spot omsloten is. Het brede stuk steekt uit.
Grappig, n.a.v. @eymey's noemen van de Ledare spiekte ik even op Ikea's website.
Kwam daar deze GU10 Ledare tegen van 7,5 W geheel omvat in een glazen behuizing.

Gespecificeerd als 600 lm, maar verderop met 400 lm "bruikbare lichtstroom". M.a.w. de eerste is totale lichtopbrengst en de andere is de opbrengst in een conus van 90°, conform EU-reglement. Die 400 lm is waar je dus mee moet gaan vergelijken met andere lampen.

Ik heb mijn twijfels bij de levensduur van 25.000 uur, maar ik geef deze Ledare toch ook meer kans van slagen dan LSC.
De Ledare uit 2012 waar ik het over had, heeft overigens nog een soort keramiek achtige behuizing
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True