Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Koelpasta is er alleen om de thermische overdracht tussen twee lichamen te verbeteren door het opvullen van de holtes ertussen. Hoe goed de koeling is hangt af van de oppervlakte van het koellichaam. Te klein en het wordt te heet, en te groot.... oh nee, te groot kan niet. Groter = beter als het gaat om koeling.

• boekhour
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 02-03 21:29
Excusues voor de plotselinge vraag, echter wie kan mij adviseren. Ik heb hier in huis een stuk of 10 merten 577099 superdimmers. 15 jaar geleden gekocht voor verbouwing en voorheen geschikt voor alles wat je er maar op kon aansluiten echter de vraag is hoe ze het met ledjes er vanaf zullen brengen.

De dimmer loopt van 25 tot 400 watt. Ik heb een paar armaturen waar 5 halogeen gu10 220 aanhangen. Zou ik deze nog kunnen bedienen met de dimmer en welke gu10 led lamp adviseren jullie mij dan? Zou jammer zijn als ik deze op zich mooie tast- memory dimmers niet meer aan de praat ga krijgen in het led-tijdperk!

Info dimmer
https://www.elektrototaal...siselement-dimmer-4150623
https://www.schneider-ele...mmer-insert%2C-25-420-va/

• Xoem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-02 16:40
Heb inmiddels zo'n 2 jaar 12V dimbare LED-spotjes in mijn badkamer. Echter in die tijd nu ook al 2 transformatoren versleten. Vermoedelijk helpt de warme en vochtige omgeving van de badkamer niet mee voor de levensduur van de transformator die een IP20 klassificering heeft, dus zoek ik nu een transformator die meer geschikt is voor vochtige ruimtes.

Echter kan ik daar met de benodigde specificaties tot nu toe niks voor vinden. De led-lampen kunnen zowel AC als DC aan, maar hebben AC nodig om goed gedimd te kunnen worden (inmiddels ook bevestigd met een tranformator die DC output levert). Alle transformatoren die ik hiervoor kan vinden zijn gewoon standaard IP20, alleen geschikt voor droge ruimtes.

Dus om het even samen te vatten zoe ik een transformator met de volgende specs:
- input: 230V AC
- output: 12V AC
- min 30W (totaal vermogen van de aangesloten lampen is 20W)
- dimbaar
- hoger dan IP20 klassificering

Weet iemand toevallig of die bestaan en zo ja, waar ze te koop zijn?
Xoem schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:21:
Heb inmiddels zo'n 2 jaar 12V dimbare LED-spotjes in mijn badkamer. Echter in die tijd nu ook al 2 transformatoren versleten. Vermoedelijk helpt de warme en vochtige omgeving van de badkamer niet mee voor de levensduur van de transformator die een IP20 klassificering heeft, dus zoek ik nu een transformator die meer geschikt is voor vochtige ruimtes.

Echter kan ik daar met de benodigde specificaties tot nu toe niks voor vinden. De led-lampen kunnen zowel AC als DC aan, maar hebben AC nodig om goed gedimd te kunnen worden (inmiddels ook bevestigd met een tranformator die DC output levert). Alle transformatoren die ik hiervoor kan vinden zijn gewoon standaard IP20, alleen geschikt voor droge ruimtes.

- dimbaar

Als je niets kunt vinden bij de elektronische trafo's kun je in dit geval ook teruggrijpen op een ouderwetse draadgewonden trafo bedoeld voor halogeen (meestal hebben die ook 11,5 Vac output i.p.v. 12 V).
Hoewel vrij prijzig is deze ook nog eens ingegoten. Helaas geen IP-rating beschikbaar, maar met zo'n "potted" transformator heeft vocht geen kans.
Mogelijk nadeel is dat deze trafo's vooral gedimd hoorbaar kunnen zoemen, maar als dat ding ergens boven een plafond weggestopt zit lijkt me dat niet zo'n punt.

Maar open die gesneuvelde trafo eens en kijk of je iets ziet dat op vochtschade lijkt. Zelfs voor een leek op elektronicagebied is dat duidelijk herkenbaar.

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:55
Wij hebben sinds kort een dubbele plafondlamp hangen, met 2 AR111 led spots van 12W / 2700K / 650 lumen. Gedimd met een busch-jaeger 6523 u-102 dimmer, die we correct hebben ingesteld. In de meest gedimde stand waarbij de lampen het nog doen, zijn ze nog erg fel. Dus ik dacht wel even vervangende lampjes te zoeken met minder lumen (en evt wat minder kelvin). Tot dusver nog niets gevonden.

Toen ook wat gegoogeld om te kijken of er misschien filters over dit soort lampen gezet kunnen worden, maar vooralsnog ook niets gevonden. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?

EDIT:
Inmiddels een paar sites gevonden waar de volgende suggesties worden gegeven:
- kapton tape over de lamp plakken (dat is geel en hittebestendig)
- mat plakband (bijv. scotch tape) over de lamp plakken
- de lamp met glasverf beschilderen
- met een whiteboard marker de lamp inkleuren
- met nagellak de lamp inkleuren.

Ben nog niet erg overtuigd om dit te gaan proberen, maar zal toch iets moeten. Heb nog steeds geen AR111 / G53 lamp gevonden die met minder dan zo’n 600 lumen komt.

Remmit wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:02 (33%)

• worrel
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-03 15:53

- dimbaar

Ik weet niet op welke manier je dimt? maar kijk eens naar een meanwell driver

https://www.meanwell-web....ing%2fpwm%2f%23eln-30-12p

Iedereen heeft recht op mijn mening

worrel schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:55:
[...]

Ik weet niet op welke manier je dimt? maar kijk eens naar een meanwell driver

https://www.meanwell-web....ing%2fpwm%2f%23eln-30-12p
Ik denk eerlijk gezegd dat retrofit spotjes - die dus een geïntegreerde driver hebben - niet kunnen werken met PWM dimming. De driver-chip moet immers het door een fasedimmer veranderde signaal interpreteren uit een sinus (ouderwetse trafo) of het burst-achtige signaal uit een elektronische trafo met AC output.
Het feit dat de lamp al zonder succes is uitgeprobeerd op een driver met DC output spreekt wat mij betreft boekdelen (even ervan uitgaande dat het om een dimbare driver ging).

De beste combinaties zijn:
- CV driver met PWM dimming i.c.m. leds met serieweerstanden (ledstrips);
- CC driver met ofwel CCR of PWM dimming i.c.m. ledmodules zonder serieweerstanden;
- 12 V DC CV driver voor niet-dimbare retrofit ledlampen;
- 12 V AC CV driver voor dimbare retrofit ledlampen.

Het belangrijke onderscheid is hier de term "retrofit" wat inhoudt dat ze 1:1 halogeen(spotjes) kunnen vervangen. I.t.t. ledmodules met of zonder serieweerstanden hebben deze een eigen driver aan boord, al dan niet geschikt voor dimmen op de manier zoals dat bij halogeen gebeurt (faseaan- of -afsnijding).

jitter wijzigde deze reactie 23-12-2018 07:36 (25%)

• Even Afwezig
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:03

Even Afwezig

kom zo.....

- dimbaar

Zoiets?
https://luxar.nl/transformator-led-halogeen-12V-0-250W

Even Afwezig

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-03 21:32

Quindor

Switching the universe....

Voor de mensen die zich afvragen wat het verschil is tussen RGB, RGBW, RGBWW, RGBCW of zelfs RGB+CCT zoals het tegenwoordig verkrijgbaar is heb ik een video gemaakt. Het laat ook duidelijk zien waarom je deze extra witte LEDs wilt, als je wit licht vanaf je RGB strip verwacht.

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:02
Heb zelf vanaf 2015 meerdere verschillende led lampen in huis. Waaronder IKEA Ryet kaars 200lm e14 uit 2016. Die zitten (6 stuks) in een staande lamp van 150cm hoog.
De ryet's zijn echt fantastische lampen, ze flikkeren bv in het geheel niet. Maar wat me vandaag na 2 jaar wel opviel, hoe hoger de lamp in de behuizing zat, hoe geler.
Ze lijken dus wel degradatie te hebben van warmte. De laagste lamp zit op 20cm hoogte, de hoogste op 1m40. Daartussen dus op exact dezelfde afstand een andere lamp. Heb alle lampen vandaag omgedraaid. Had iemand anders zoiets al eens gezien?

Verder is mijn huis qua led wel een mengelmoes, maar sinds begin 2015 is er nog niks kapot gegaan, dus aan vervangen denk ik niet. Alhoewel de oudere IKEA Ledares best wel wat meer verbruiken en warmer worden dan andere.
2x lsc, lelijk wit licht, op plaatsen waar lichtkleur en kleurechtheid niet van belang is
Alle overige plafonnières + een tafellamp IKEA ledare uit 2015 of 2016. Prima lampen, wel een kleine flicker
Hanglamp met een Sencys 800lm uit 2016, mooi licht. Iets geler dan andere 2700K lampen
2x 240lm Philips spots, mooie spot
3x 220lm Philips spots, ook mooi, iets warmer dan de 240lm spots. Gelukkig heel andere locatie.
1x Philips warmglow 806lm, beetjeflicker aanwezig, wel goed dimbaar met bijbehorende andere kleurtemperatuur. Verder een heel fijne lamp.
1x Philips normaal 806lm, niet in gebruik. Slechte hoek van het licht, daardoor lastig in grotere armaturen te plaatsen die rondom licht moeten geven.
1x IKEA lunnom 400lm sinds dit jaar. Mooie 2200K lamp. Erg fijn licht. Geven echt de warme kleur die je verwacht van een gloeilamp.

Verder nog onvervangbare ledlampen van Philips:
Wolga pendellamp
En een simpele Philips 'Essentials' plafonnière voor de bijkeuken.
Ook hier nog geen problemen na bijna 4 jaar, wel zijn er in de tussentijd zeker voor die pendellamp mooiere modellen gekomen, maar ach dat houd je met de ontwikkeling in led.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 30-12-2018 02:07 (22%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

Lijkt me voor de toepassing een prima geschikt exemplaar. I.t.t. een pure halogeentrafo heeft deze geen minimum last om stabiel te kunnen werken en is daarom dus ook heel geschikt voor de retrofit ledlampen.
Dimbaarheid blijft altijd een mogelijk issue omdat e.e.a. erg afhankelijk is van de combinatie dimmer-driver-ledlamp, dus dat zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden.
GAIAjohan schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:09:
Heb zelf vanaf 2015 meerdere verschillende led lampen in huis. Waaronder IKEA Ryet kaars 200lm e14 uit 2016. Die zitten (6 stuks) in een staande lamp van 150cm hoog.
De ryet's zijn echt fantastische lampen, ze flikkeren bv in het geheel niet. Maar wat me vandaag na 2 jaar wel opviel, hoe hoger de lamp in de behuizing zat, hoe geler.
Ze lijken dus wel degradatie te hebben van warmte. De laagste lamp zit op 20cm hoogte, de hoogste op 1m40. Daartussen dus op exact dezelfde afstand een andere lamp. Heb alle lampen vandaag omgedraaid. Had iemand anders zoiets al eens gezien?
Degradatie door warmte is m.i. de grootste killer van ledlampen. Ik heb in portiekverlichting een tijdje lang retrofit ledlampen gebruikt en i.h.a. is mijn ervaring dat alle lampen van meer dan 40 W equivalent (dus > 470 lm) een vroegtijdige dood stierven. Heel erg vlug was de LSC-rommel van de Action, maar ook een Ledare heeft het tot hooguit 2/3 van de beloofde levensduur gebracht waarbij duidelijk tekenen waren dat hitte parten speelde.

Om verschillende redenen ben ik overgestapt op slagvaste armaturen met geïntegreerde leds die ik ook nog eens wat teruggebracht heb in lichtopbrengst door de stroom van de CC-driver te verlagen. Dat spul blijft gewoon gaan, dag in dag uit, jaar in jaar uit.

In huis heb ik - op een paar lampen na - geïntegreerde ledarmaturen geplaatst. Fit-and-forget spul, gaat bij normaal huiselijk gebruikt gewoon niet kapot*.
Verder nog onvervangbare ledlampen van Philips:
Wolga pendellamp
En een simpele Philips 'Essentials' plafonnière voor de bijkeuken.
Ook hier nog geen problemen na bijna 4 jaar, wel zijn er in de tussentijd zeker voor die pendellamp mooiere modellen gekomen, maar ach dat houd je met de ontwikkeling in led.
Ik heb stellig de indruk dat retrofit ledlampen tot het randje ontworpen worden om A goedkoop geproduceerd te kunnen worden en B een ingebouwde levensduurbeperking te hebben. Zeker op de wat duurdere geïntegreerde led armaturen waar meer marge op zit mag je wel een langere levensduur verwachten, ook al zou dat op papier niet het geval zijn (slechts 15.000 uur voor Philips MyLiving Denim, bijv., en toch denk ik dat die dat wel eens meerdere malen zou kunnen overschrijden, maar zeker niet de retrofit ledlampen met dezelfde gespecificeerde levensduur).

Ik heb half augustus dit jaar een Philips "Classic" ledlamp van 1055 lm in het portiek geplaatst die geen serieuze warmteoverdracht naar de omgeving heeft (glazen peertje). Ik heb stellig de indruk dat deze nu snel achteruit aan het lopen is qua lichtopbrengst. Wordt vervolgd...

* Disclaimer: this is not a guarantee ;) .

Fijne jaarwisseling!

jitter wijzigde deze reactie 31-12-2018 18:17 (74%)

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-03 22:39

Sorcerer8472

Mens sana?

Voor mijn ouders zit ik te kijken naar het vervangen van wat lampen in hun huis. Ze hebben best wel wat gedimde E27-lampen die vaak en lang aan staan. Nu ouderwetse gloeilampen van 60W per stuk.

Ik zat te kijken naar Philips Warmglow/Dimtone om ze te vervangen. Echter, het is een specifieke lamp met ingebouwde dimmer, en ik kan nergens vinden of je nou je originele dimmer kunt gebruiken bij dit type lampen, of dat je een speciale LED-dimmer nodig hebt (dan is het waarschijnlijk een no-go).

Weet iemand dit? En weet ook iemand wat het verschil is tussen Warmglow en Dimtone?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik ben aan het inventariseren of we in ons clubhuis wat kunnen besparen. Nu hebben we daar een mix van oude gloeilampen, halogeenspotjes en nogal wat TL buizen. Om die laatste groep gaat het me vooral.

Deze TL buizen branden relatief veel en in 1 ruimte hebben we er 8 van 58W (4 armaturen met dubbele 150 cm exemplaren). Hoe is jullie ervaring met het vervangen hiervan door LED tubes? We willen dezelfde kleur (warmwit/ 830), maar ook ongeveer dezelfde lichtopbrengst.

Ik ben zelf nogal fan van Philips LEDs (heb thuis minder goede ervaring met andere merken) en het valt me op dat deze buizen in de kleur 830 een heel stuk duurder zijn dan in 840 (daglicht).

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:59
Warmwitte LEDs zijn inherent duurder dan koudwitte of zelfs blauwe LEDs, gezien er meer fosfor aan toegevoegd moet worden.

Ook moet je goed uitrekenen wat je daadwerkelijk gaat besparen. TL verlichting is al verrot zuinig. LED scheelt nog wel een paar procent maar of je de vervangingskosten kunt verantwoorden voor een clubhuis... I dunno... Eerlijk gezegd zou ik beginnen de halogeenspotjes en gloeilampen te vervangen door LED exemplaren. Dat scheelt namelijk niet alleen gigantisch in energieverbruik maar ook aanzienlijk in levensduur.

@Sorcerer8472 kijk anders eens naar IKEA Tradfri en/of Philips Hue. Is vaak een stuk goedkoper (en makkelijker) dan dimmers vervangen.

mcDavid wijzigde deze reactie 02-01-2019 11:35 (11%)

zcflevo.nl

• Joepla

Joepla

mcDavid schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:27:
Warmwitte LEDs zijn inherent duurder dan koudwitte of zelfs blauwe LEDs, gezien er meer fosfor aan toegevoegd moet worden.
Duidelijk, thx.
Ook moet je goed uitrekenen wat je daadwerkelijk gaat besparen. TL verlichting is al verrot zuinig. LED scheelt nog wel een paar procent maar of je de vervangingskosten kunt verantwoorden voor een clubhuis... I dunno... Eerlijk gezegd zou ik beginnen de halogeenspotjes en gloeilampen te vervangen door LED exemplaren. Dat scheelt namelijk niet alleen gigantisch in energieverbruik maar ook aanzienlijk in levensduur.
Ik zie dat een TL vervanger voor 58W in LED uitvoering ca. 19W verbruikt, dat is toch een aanzienlijke besparing en vooral omdat die TL buizen veel meer gebruikt worden dan de overige lampen, leek me dat een mooi begin. De oude lampen worden sowieso vervangen, mits ze voldoende branduren maken.

De vraag is alleen of een 20W vervanger ook echt dezelfde lichtopbrengst heeft, vandaar eigenlijk mijn vraag. Als ze stiekem ook minder licht geven schieten we er niet veel mee op, dan kunnen we net zo goed een paar buizen uit laten.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
Joepla schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:15:
[...]
De vraag is alleen of een 20W vervanger ook echt dezelfde lichtopbrengst heeft, vandaar eigenlijk mijn vraag. Als ze stiekem ook minder licht geven schieten we er niet veel mee op, dan kunnen we net zo goed een paar buizen uit laten.
Je moet in Lumen gaan rekenen. Watt TL vergelijken met watt LED is appels en bananen vergelijken.

• mcDavid
Als ik wikipedia mag geloven: Wikipedia: Luminous efficacy
LED Retrofit T8-tube: 172 Lm/w
Normale T8-tube: 80-100 Lm/w

Je mag dus grofweg op een 40-50% besparing rekenen.
Een LED-buis van 19W zal waarschijnlijk 2/3e van de lichtopbrengst hebben van een 58 fluorescentiebuis.

Natuurlijk zijn dit maar wat algemene cijfers, als je het precies wilt weten zoek je even op hoeveel lumen je huidige TL-buizen produceren, en hoeveel de LED varianten produceren.

In vergelijking met gloeilampen (<20 Lm/w) is de besparing miniem. Maar idd als het gros van je verlichting TL is, is daar in absolute zin wel het meeste te besparen.

zcflevo.nl

• Joepla

Joepla

maartend schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
[...]
Je moet in Lumen gaan rekenen. Watt TL vergelijken met watt LED is appels en bananen vergelijken.
Ik bereken nog niets, ik vergelijk opgenomen vermogen TL met opgenomen vermogen LED en vraag me daarbij af of de lichtopbrengst (aantal lumen dus) wel gelijk is. Als een leverancier zegt: "Vervanger van een 58W TL buis", dan verwacht ik grofweg dezelfde hoeveelheid licht.
mcDavid schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
Een LED-buis van 19W zal waarschijnlijk 2/3e van de lichtopbrengst hebben van een 58 fluorescentiebuis.
Ok, dat is iets om toch even naar te kijken, dank!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
Als ik wikipedia mag geloven: Wikipedia: Luminous efficacy
LED Retrofit T8-tube: 172 Lm/w
Normale T8-tube: 80-100 Lm/w

Natuurlijk zijn dit maar wat algemene cijfers, als je het precies wilt weten zoek je even op hoeveel lumen je huidige TL-buizen produceren, en hoeveel de LED varianten produceren.

In vergelijking met gloeilampen (<20 Lm/w) is de besparing miniem. Maar idd als het gros van je verlichting TL is, is daar in absolute zin wel het meeste te besparen.
172lm/W; I don't think so.
Top binned LEDs die zwaar onderstuurd worden halen wel 200lm/W, maar op systeemniveau (met driver & optics) ga je die efficientie niet voor een aantrekkelijke prijs vinden.
Als ik ff snel Google en een willekeurige Philips corePro aanklik zit die op 110lm/W, dat klinkt een heel stuk aannemelijker.

• mcDavid
bbbrumbrum schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:08:
[...]

172lm/W; I don't think so.
Top binned LEDs die zwaar onderstuurd worden halen wel 200lm/W, maar op systeemniveau (met driver & optics) ga je die efficientie niet voor een aantrekkelijke prijs vinden.
Als ik ff snel Google en een willekeurige Philips corePro aanklik zit die op 110lm/W, dat klinkt een heel stuk aannemelijker.
Hmm dit strookt inderdaad beter met wat ik in mijn hoofd had, maar zogauw geen bron voor kon vinden. @Joepla , goed kijken wat de specificaties zijn van de door jou beoogde apparatuur dus!

zcflevo.nl

• Joepla

Joepla

@bbbrumbrum & @mcDavid Ik heb de Philips MAS LEDtube 1500mm HO 18.2W 830 T8 in gedachten (specs), die wordt opgegeven voor 160 lm/W. Op zich toch nog een aardige verbetering tov TL (die trouwens qua leeftijd ook aardig tegen vervanging aanzitten denk ik).

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joepla schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:23:
@bbbrumbrum & @mcDavid Ik heb de Philips MAS LEDtube 1500mm HO 18.2W 830 T8 in gedachten (specs), die wordt opgegeven voor 160 lm/W. Op zich toch nog een aardige verbetering tov TL (die trouwens qua leeftijd ook aardig tegen vervanging aanzitten denk ik).
Klinkt niet slecht, wat moet die kosten?

• Joepla

Joepla

@bbbrumbrum EUR 15,94 link

• mcDavid
Als je kijkt naar vergelijkbare TL lampen zie je wel dat die al gauw ~5200 Lm produceren, terwijl die LED lamp 2900 Lm produceert. Nu zal dat met die LED lamp door de relatief smalle straalhoek iets efficiënter benut worden dan de TL (waarbij ruim de helft van het licht via de reflector in het armatuur weerkaatst moet worden) maar het zal toch wel wat minder licht geven ook.
Reken dus niet alleen de vervangingskosten van de huidige armaturen, maar reken er ook bij dat je misschien nog wat extra armaturen op zult moeten hangen.

zcflevo.nl

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-03 20:45

MensionXL

Optimaliseren!

jitter schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:50:
Philips heeft een FAQ m.b.t. dimmen van leds op de site staan.

[...]

[...]

Dat verklaart waarom Philips 100 Hz acceptabel vindt. Ook ik vind dat te laag, maar omdat de massa het niet merkt zal er voor een commerciële fabrikant weinig prikkel zijn om het te verbeteren als dat meer kost. Dat gezegd hebbende vind ik dat (niet-dimbare) Philips ledlampen vaak bijzonder weinig flicker hebben, wat dat betreft doet de concurrentie dat slechter.

[...]

CCR, oftewel constant current reduction is de andere manier van leds dimmen die ik als flickergevoelig persoon toejuich maar helaas te weinig zie. Daarnaast ook beter geschikt als EMC een issue is en bij lange kabellengtes.

[...]

Ik heb er zelf niet al teveel kennis van, maar ik weet wel dat het behoorlijk specialistisch vakgebied is met de nodige dure apparatuur en opstellingen. Iets gekeurd krijgen wordt daarom meestal uitbesteed aan een bedrijf dat erin gespecialiseerd is.
Het valt mij ook op dat ik bij onze 'oude' Philips niet-dimbare LEDs geen flicker kan ontdekken, zelfs niet als ik film met 960 FPS.

Deze splinternieuwe FLAIR lamp (bedoeld voor in een kastje) is daarentegen om helemaal dol van te worden, morgen breng ik hem terug (was een test):

Is de Philips dan helemaal vrij van flicker? Of zal elke LED lamp toch nog een beetje flickeren?

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• GAIAjohan
Afgelopen weekend een IKEA Nymåne plafonnière gekocht. Max 28W en 1800lm.
https://m2.ikea.com/nl/nl...plafondlamp-wit-60336274/

Deze heb ik op een centrale plek in de woonkamer gehangen, zodat er veel licht is, indien nodig. Dat is een locatie waar hanglampen geen optie zijn, en ik vind zijn 3-spot ding lelijk. Hij is dimbaar, dus wat dat betreft ook eenvoudig zachter te zetten.

Vandaag de Lybardo ITEC-5 dimmer binnengekregen, en een afdekplaatje van Busch Jaeger. Goedkoop en werkt prima. Geen gebrom. Felheid behoorlijk goed instelbaar. Mooi product.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:59
Hoe dimmen jullie de LED verlichting trouwens als ik vragen mag? Ik ben daar werkelijk al 2 jaar af en aan mee bezig nu, maar tot nu toe krijg ik het maar niet fatsoenlijk voor elkaar.

Ik heb o.a. Bosch-Jaeger en Gamma dim knoppen gebruikt, en een ACM-200 van KaKu. En als peertje dimbare Philips, OSRAM en Chinese meuk geprobeerd. Maar tot nu toe krijg ik niets, en in geen enkele combinatie, fatsoenlijk en redelijk diep dimbaar.

Een beetje een 'dimlemma' dus.

Terwijl ik soms bij mensen in huis zie dat ze een KaKu of fysieke dimknop hebben en gewoon hartstikke mooi kunnen dimmen... maar als je ze dan vraagt hoe ze dat gedaan hebben krijg je soms een wat glazige blik toegeworpen 😏

• 3xNix
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-03 11:04

3xNix

golfr in hart en nieren

@Kapotlood Het ligt er wel een beetje aan hoeveel en welke lampen je wilt dimmen.
Zelfs hoe ver ze uit elkaar staan/liggen/hangen.
Is zo diep dimmen wel nuttig, heb je dan niet gewoon te sterke lampen?

Moet het een inbouw dimmer zijn, of werk je met een verlaagd plafont oid?

Er is geen magische oplossing die overal op werkt.
Zelf heb ik in de keuken een verlaagd deel waar GU10 lampjes in zitten op een Osram HTI DALI 315
Daar ben ik wel erg tevreden mee, over E27 lampen boven de eettafel een stuk minder.
Brommen e.d. op sommige standen.

3xNix wijzigde deze reactie 03-01-2019 14:26 (24%)

golfr.

• Kapotlood
Dat is dus het vreemde: ik heb zowel GU10 als E14 peertjes getest. De GU10's (4 stuks à 4W) staan zo'n 30cm uit elkaar, en de E14's (7 stuks à 3W) ongeveer 20cm.

Het zijn beide losse lampen met een normale dimknop (of dat zou ik dus graag willen), en de reden dat ik het wil is omdat ik bij deze lampen de ene keer sfeervol een filmpje wil kijken, en de andere keer een bak licht wil voor het schoonmaken bijvoorbeeld.

Het gekke is dat als ik bij bijvoorbeeld m'n vader kijk die een opstelling heeft met 3x 4W aan E14 peertjes i.c.m. KaKu dim-remote en een ACM-200, en dat werkt vlekkeloos en dikt ook heel vloeiend en diep.

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

7 lampen op 1 dimmer vind ik persoonlijk veel, dat is moeilijk stabiel te krijgen op aggresieve dim standen.
Dan zal er altijd wel een lamp tussen zitten die uit de toon loopt of flickert.

Zelf zet ik nooit meer dan 4 lampen op 1 simpele dimmer.
Gewoon om dit soort gerotzooi te voorkomen, zelfs als het innitieel goed werkt kan het op termijn alsnog varieren in dimstanden.... het blijft electronica.

golfr.

• Kapotlood
Mijn lamp heeft helaas 7 bollen waar een peertje in gaat :) Maar ik heb exact hetzelfde probleem met de lamp waar 4 peertjes in zitten.
Dit is een vergelijkbaar model van wat ik thuis heb: https://www.bol.com/nl/p/...s-koper/9200000026641675/

Ik begrijp dat de lage vermogens van Led verlichting het lastiger maken om goed te laten dimmen, maar had ergens ook de hoop dat na al die jaren van LED's promote, er ook wel een definitief goede oplossing is voor fatsoenlijk kunnen dimmen... een beetje zoals de slimme verlichting dat wel doet bijvoorbeeld.

Kapotlood wijzigde deze reactie 03-01-2019 16:18 (14%)

• mcDavid
in zulk soort situaties is het toch sowieso veel praktischer Tradfri/Hue/andere smartverlichting te gebruiken? Heb je nooit meer dat gezeik.

Heb zelf ook de 3 GU10 spotjes in de plafondlamp vervangen door Tradfri, was goedkoper dan een "normale" LED-dimmer kopen.

mcDavid wijzigde deze reactie 03-01-2019 16:23 (31%)

zcflevo.nl

• Kapotlood
Dat heb ik voor sommige verlichting al gedaan, maar in één keer 7 peertjes vervangen voor Tradfri is al snel 100 euro voor de E14 varianten (inclusief remote). Toch een stuk duurder dan een dimknop aan de muur :)

Daarnaast heb ik ook nog een eettafel lamp met 8 E14 kaarsen in deze vorm:
https://www.ledpaneelgroo...0uhg5AEAQYAiABEgKufPD_BwE
En die bestaan helaas nog niet in de slimme variant, dus zit ik daar ook weer met hetzelfde probleem 😁

• GAIAjohan
Kapotlood schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:30:
Hoe dimmen jullie de LED verlichting trouwens als ik vragen mag? Ik ben daar werkelijk al 2 jaar af en aan mee bezig nu, maar tot nu toe krijg ik het maar niet fatsoenlijk voor elkaar.

Ik heb o.a. Bosch-Jaeger en Gamma dim knoppen gebruikt, en een ACM-200 van KaKu. En als peertje dimbare Philips, OSRAM en Chinese meuk geprobeerd. Maar tot nu toe krijg ik niets, en in geen enkele combinatie, fatsoenlijk en redelijk diep dimbaar.

Terwijl ik soms bij mensen in huis zie dat ze een KaKu of fysieke dimknop hebben en gewoon hartstikke mooi kunnen dimmen... maar als je ze dan vraagt hoe ze dat gedaan hebben krijg je soms een wat glazige blik toegeworpen 😏
Zoals gezegd hierboven heb ik de Lybardo ITEC-5 dimmer.

Verder heb ik maar 1 andere dimbare armatuur, wat een IKEA Lauters (staande) lamp is.
Daarin heb ik een Philips Warmglow zitten. Maar ook IKEA's eigen dimbare lampen, zoals de Lunnom werken daar prima in.

• Kapotlood
Hmm, ik denk dat ik die Lybardo ITEC-5 dan maar eens ga proberen. Hij is niet zo duur, dus daar kan ik me ook niet echt een buil aan vallen :) Mijn huidige peertjes in de overloop lamp heeft 4 dimbare IKEA peertjes (geen Tradfri) i.c.m. een KaKu dimmer die redelijk matig werkt, en beneden heb ik de lamp met 7 dimbare Philips peertjes met 'n gewone aan-uit schakelaar. Kan ik mooi even kijken of de Lybardo wel werkt... ik had nog niet eerder van het merk gehoord :)

• GAIAjohan
Kapotlood schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:26:
Hmm, ik denk dat ik die Lybardo ITEC-5 dan maar eens ga proberen. Hij is niet zo duur, dus daar kan ik me ook niet echt een buil aan vallen :) Mijn huidige peertjes in de overloop lamp heeft 4 dimbare IKEA peertjes (geen Tradfri) i.c.m. een KaKu dimmer die redelijk matig werkt, en beneden heb ik de lamp met 7 dimbare Philips peertjes met 'n gewone aan-uit schakelaar. Kan ik mooi even kijken of de Lybardo wel werkt... ik had nog niet eerder van het merk gehoord :)
Ik kende het merk ook niet, maar vond die 20 euro en de goede recensies het wel de test waard

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:25
Kapotlood schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:30:

Philips "75W" LED met een inbouw Bosch-Jaeger dimmer (was in de aanbieding bij de Gamma - betaal geen 100 euro, ding is te koop voor 60-70 euro) werkt prima. Er zitten twee van die lampen op.

Een Philips "60" W LED lamp (ook E27) met een Gamma snoer dimmer werkt ook prima.

Ik ben tijdens de kerst vakantie eens naar LED beginnen te kijken. Vandaag boven een buro in een werk kamer een 120 cm 36W TL door een LED TL vervangen (12.5W, 2000 lumen Philips) en de PL-S lampen boven de aanrecht door LED PL-S (5W). PL-S LED vind ik wel interesant, omdat je de starter laat zitten.

Ik wilde ook geen afscheid nemen van mijn Habitat plafond lamp met Halogeen R7S. Er zat een 300W halogeen lamp in, gedimd tot 50%. Ik heb er nu een Osram "150W" (15W LED) ongedimd in zitten. Moest wel het armatuur beetje verbouwen. Probleem is zo'n LED "staaf" lamp niet dezelde lumen als halogeen haalt, dus ik heb de dimmer er tussen uit gehaald (moest zowiezo vanwege LED, de originele had 60W als ondergrens).

Morgen nog even knutselen aan een vitrine kast met dimbare GU4 12V lampjes.

Voor de halogeen lampjes in de afzuigkap heb ik nog geen oplossing. Wat er nu te koop is past niet. Andere kant, onze EU "boven ons gestelden" laten kleine halogeen steek lampjes nog even met rust.

loekf2 wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:54 (14%)

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

• wodkabuikje
  • Laatst online: 15:11
loekf2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:46:
[...]Voor de halogeen lampjes in de afzuigkap heb ik nog geen oplossing. Wat er nu te koop is past niet. Andere kant, onze EU "boven ons gestelden" laten kleine halogeen steek lampjes nog even met rust.
Niet helemaal maar er komen wel "verbeterde" versies die voorlopig nog wel mogen blijven. Je hebt G4 dan denk ik? Advies is toch wel om er een paar op reserve te leggen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Remmit
loekf2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:46:
...
Voor de halogeen lampjes in de afzuigkap heb ik nog geen oplossing. Wat er nu te koop is past niet.
Deze: https://www.ecobright.nl/...4/g4-led-lamp-1.5w-2700k/
en deze: https://www.ecobright.nl/led-lampen-g4/g4-led-lamp-1w-3000k/
werken beide prima in mijn afzuigkap, zonder de transformator te vervangen. Geen brom en geen flicker.

Afzuigkap is een Falmec uit 2010, met oorspronkelijk halogeen 2x 20W. Had dat eerder al teruggebracht naar 2x 10W. Dat was eigenlijk net iets te weinig licht, en deze led lampjes doen dat beter.

De 1,5W variant is wel iets aan de forse kant maar past hier prima in de kleine ruimte. Na een jaar dagelijks gebruik is 1 van de 1W varianten wel gesneuveld. De andere doet het nog steeds prima.

• loekf2
Remmit schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Deze: https://www.ecobright.nl/...4/g4-led-lamp-1.5w-2700k/
en deze: https://www.ecobright.nl/led-lampen-g4/g4-led-lamp-1w-3000k/
werken beide prima in mijn afzuigkap, zonder de transformator te vervangen. Geen brom en geen flicker.

Afzuigkap is een Falmec uit 2010, met oorspronkelijk halogeen 2x 20W. Had dat eerder al teruggebracht naar 2x 10W. Dat was eigenlijk net iets te weinig licht, en deze led lampjes doen dat beter.

De 1,5W variant is wel iets aan de forse kant maar past hier prima in de kleine ruimte. Na een jaar dagelijks gebruik is 1 van de 1W varianten wel gesneuveld. De andere doet het nog steeds prima.
Thx Zal eens een poging wagen. Zo te zien niet dimbaar. Ik heb ook nog een Auping bed, waar 10W halogeen in zit, maar het kapje zit in de weg met de meeste G4 LEDs.

De LEDs zijn voor een Ito (R.I.P.) kap. Alternatief is een nieuw armatuur inbouwen met GU4.

Waar ik wel soms niet goed van wordt, is dat LED lampen zodra het buiten de traditionele E27 wordt, incl. de spots niet overal te koop zijn. Net maar uit verveling drie dimbare GU4 spots 20W ergens in Capelle opgehaald, omdat ik geen zin had tot volgende week te wachten. Meeste webshops met afhaalbalie zijn op zaterdag dicht. Hier in de buurt van Nijmegen niets te vinden. Blijkbaar is LED nog steeds in een soort "tweakers zone" (= hobby).

Ook de prijsverschillen zijn bizar soms. Een LED TL kost in de ene winkel 20+ euro, terwijl je hem ergens anders voor 10-12 euro kan vinden.

En ja een 230V LED dimmer met daar achter een dimbare 230V => 12V driver/trafo die twee GU4s voedt werkt prima. Kan ik ook weer afvinken.

loekf2 wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:16 (4%)

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 13:38
loekf2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Thx Zal eens een poging wagen. Zo te zien niet dimbaar. Ik heb ook nog een Auping bed, waar 10W halogeen in zit, maar het kapje zit in de weg met de meeste G4 LEDs.

De LEDs zijn voor een Ito (R.I.P.) kap. Alternatief is een nieuw armatuur inbouwen met GU4.

Waar ik wel soms niet goed van wordt, is dat LED lampen zodra het buiten de traditionele E27 wordt, incl. de spots niet overal te koop zijn. Net maar uit verveling drie dimbare GU4 spots 20W ergens in Capelle opgehaald, omdat ik geen zin had tot volgende week te wachten. Meeste webshops met afhaalbalie zijn op zaterdag dicht. Hier in de buurt van Nijmegen niets te vinden. Blijkbaar is LED nog steeds in een soort "tweakers zone" (= hobby).

Ook de prijsverschillen zijn bizar soms. Een LED TL kost in de ene winkel 20+ euro, terwijl je hem ergens anders voor 10-12 euro kan vinden.

En ja een 230V LED dimmer met daar achter een dimbare 230V => 12V driver/trafo die twee GU4s voedt werkt prima. Kan ik ook weer afvinken.
In Nijmegen: https://www.gloeilampgoed...ampen-12v-g4-capsule.html :)

Ik heb 6 st Megaman GU4 in een vloerlamp met vrij smalle glazen kelkjes. Deze passen er precies in. Afmetingen zelfde als een halogeen-lampje. Daarnaast ook nog 2 st in driehoekige lampjes onder de keukenkastjes.

Nog een opmerking over de verkrijgbaarheid van kleine led-lampjes. In tegenstelling tot gloeilampen en halogeenlampen moeten led's aangestuurd worden door elektronika (drivers). Bij retrofit led-lampen zit die elektronika in de voet van de lamp. Daarom zijn E-27 led-lampen veel zwaarder dan vergelijkbare gloeilampen. Die elektronika moet dus ook in het voetje van een GU4... Een hele uitdaging voor fabrikanten en daarom zijn GU4 led-lampen vaak groter en dikker dan de halogeen GU4.

Dimbare GU4 led-lampjes zijn er ook: http://www.topledshop.nl/G4-fitting-LED-lamp.html

arpeggio wijzigde deze reactie 05-01-2019 22:15 (0%)
Reden: typo

MensionXL schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Het valt mij ook op dat ik bij onze 'oude' Philips niet-dimbare LEDs geen flicker kan ontdekken, zelfs niet als ik film met 960 FPS.

Deze splinternieuwe FLAIR lamp (bedoeld voor in een kastje) is daarentegen om helemaal dol van te worden, morgen breng ik hem terug (was een test):

[Afbeelding]

Is de Philips dan helemaal vrij van flicker? Of zal elke LED lamp toch nog een beetje flickeren?
De enige lampen die ècht flickervrij werken zijn diegenen die op pure gelijkspannig werken. Bij dimbare varianten zou dat betekenen dat alleen de lampen die CCR-dimming hebben (constant current reduction) flickervrij zijn.
Maar om e.e.a. een beetje in perspectief te zetten: ook een gloeilamp heeft flicker, zet er de camera maar eens op. Maar het is zo rond de 20% modulatie-index (zoals OliNo dat zo mooi verwoordt) terwijl echt duidelijk zichtbaar flikkerende ledlampen misschien wel een modulatie-index van 100% hebben.

Woensdag 18 augustus schreef ik:
In hetzelfde armatuur heb ik - puur uit nieuwsgierigheid - nu een Philips ledlamp geplaatst, type: mat glazen peertje met gewone leds i.p.v. ledfilamenten. Maar 8,5 W en toch 1055 lm (deze).

Ben benieuwd hoe die het gaat doen. Was maar € 6 bij de bouwmarkt met Duits klinkende naam.
Zou die in zo'n glazen omhulsel de 15.000 uur waar gaan maken in het portiek?
De torture test van die lamp is nu al ten einde. Na krap 4,5 maand in het portiek was de hoeveelheid licht van die lamp zo duidelijk teruggelopen dat er nog maar een fractie van over was. Dus nee, op deze manier gebruikt gaat de lamp geen 15.000 uur mee, bij lange na niet.

Na het open slopen is de oorzaak meteen duidelijk (en volgens verwachting): alle leds vertonen de BSOD (black spot of death) als gevolg van intense hitte, door glas kan nou eenmaal niet goed warmte naar de omgeving worden afgestaan:

Deze lamp dus beter links laten liggen. 8,5 W aan leds in een glazen omhulsel... 7(8)7 Wie bij Philips dacht dat dat een goed idee was?

Ik kan me niet voorstellen dat Philips deze lamp in een land als de VS op de markt zou brengen, dat is vragen om een zgn. class action...

Engineered to fail.

jitter wijzigde deze reactie 05-01-2019 23:00 (13%)

• loekf2
jitter schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:38:
[...]

[...]

De torture test van die lamp is nu al ten einde. Na krap 4,5 maand in het portiek was de hoeveelheid licht van die lamp zo duidelijk teruggelopen dat er nog maar een fractie van over was. Dus nee, op deze manier gebruikt gaat de lamp geen 15.000 uur mee, bij lange na niet.

Na het open slopen is de oorzaak meteen duidelijk (en volgens verwachting): alle leds vertonen de BSOD (black spot of death) als gevolg van intense hitte, door glas kan nou eenmaal niet goed warmte naar de omgeving worden afgestaan:

[Afbeelding]

Deze lamp dus beter links laten liggen. 8,5 W aan leds in een glazen omhulsel... 7(8)7 Wie bij Philips dacht dat dat een goed idee was?

Ik kan me niet voorstellen dat Philips deze lamp in een land als de VS op de markt zou brengen, dat is vragen om een zgn. class action...

Engineered to fail.
Hmmm... ik heb de dimbare variant hier boven een eet tafel hangen, maar die is 100% plastic, lijkt ook meer elektronica in de voet en onderkant van de bol te zitten.

Behoorlijke engineering fail of brandde die lamp 24/7 ?

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

[...]

De enige lampen die ècht flickervrij werken zijn diegenen die op pure gelijkspannig werken. Bij dimbare varianten zou dat betekenen dat alleen de lampen die CCR-dimming hebben (constant current reduction) flickervrij zijn.
Maar om e.e.a. een beetje in perspectief te zetten: ook een gloeilamp heeft flicker, zet er de camera maar eens op. Maar het is zo rond de 20% modulatie-index (zoals OliNo dat zo mooi verwoordt) terwijl echt duidelijk zichtbaar flikkerende ledlampen misschien wel een modulatie-index van 100% hebben.

[...]

[Afbeelding]

Engineered to fail.
Goed punt, maar is het bij een gloeilamp niet veel minder zichtbaar doordat hij op het moment van flikkeren nog doorgloeit?

Ben net als de meneer boven mij benieuwd hoelang je Philips lamp heeft aangestaan, 4,5 maanden en 24/7 zou maximaal 3200 uur betekenen. Bijzondere uitkomst, had ik ook niet gehoopt te zien bij Philips. Leuk om te zien hoe hij aan de binnenkant eruit ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!
loekf2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:02:
[...]

Hmmm... ik heb de dimbare variant hier boven een eet tafel hangen, maar die is 100% plastic, lijkt ook meer elektronica in de voet en onderkant van de bol te zitten.

Behoorlijke engineering fail of brandde die lamp 24/7 ?
Engineering fail, ja, maar ik denk ook dat deze lampen tot op een bepaald niveau "engineered to fail" zijn.
De driver had niet meer onderdeeltjes dan nodig om flickervrij te kunnen werken. Echt een elegant simpel ontwerp op basis van een BP9912 waarbij er zelfs nog ruimte in de fitting over was. Knap wat voor functionaliteit ze in een IC'tje met maar drie pootjes hebben weten te stoppen...
MensionXL schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:32:
[...]

Goed punt, maar is het bij een gloeilamp niet veel minder zichtbaar doordat hij op het moment van flikkeren nog doorgloeit?
Ja, de gloeidraad reageert wat traag waardoor hij niet helemaal uitdooft. Overigens kan een soortgelijke flicker - waarbij de oorzaak rimpel op de gelijkspanning is - ook bij ledlampen optreden a.g.v. hoe goed de driver ontworpen is, en daar heb ik aan het begin van deze thread eens wat resultaten van gepost.
Ben net als de meneer boven mij benieuwd hoelang je Philips lamp heeft aangestaan, 4,5 maanden en 24/7 zou maximaal 3200 uur betekenen. Bijzondere uitkomst, had ik ook niet gehoopt te zien bij Philips. Leuk om te zien hoe hij aan de binnenkant eruit ziet.
Bij lange na niet. De portiekverlichting werkt op een schemerschakelaar. Ik houd als vuistregel aan dat de brandduur over een heel jaar dan pak en beet 5.000 uur is. We hebben het nu over nog geen half jaar, maar wel een groot deel in de donkere maandjes. Ball-park... misschien 1.500-2.000 uur?

Een 13 W / 1000 lm Ledare haalde in exact hetzelfde armatuur ongeveer 3 jaar, dus zo'n 15.000 uur.
Ik ben geneigd nu een 8 W / 1055 lm ledfilamentlamp - ook van Philips - uit te proberen, kijken of de constructiewijze nog verschil maakt...

Hier nog een fotootje met de lamp in werking. De lichtopbrengst was al zo ver teruggelopen dat de camera niet eens moeite had met de belichting:

jitter wijzigde deze reactie 06-01-2019 10:33 (20%)

• GAIAjohan
3200u ik zou ermee terug naar de winkel gaan. Heeft m'n pa in de begindagen van spaarlampen ook vaak genoeg gedaan.
Kijk de lamp is gekocht op deze dag (kassabon). Nu is hij al stuk..
Dat terwijl de 8000u nog niet om is, zelfs maximaal 1500u.

Vaak genoeg en nieuwe gekregen..

Overigens hebben mijn ouders nu een set aan inbouwledspots die richting de 50.000uur gaan. Zitten in de dakgootrand aan de buitenkant van het huis. Sinds 2007. Die staan zo'n 10-12u/dag aan. Ik denk dat ze een stuk of 15-20 hebben. Er is nog geen 1 stuk gegaan.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 06-01-2019 10:59 (31%)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Iemand van jullie goed tips voor LED chips, bij voorkeur COB, die dim-to-warm of tunable white aan boord hebben?
Vind zelf eigenlijk alleen de Bridgelux Vera, maar die is vervolgens eigenlijk weer nergens te krijgen.

Merendeel van de verlichting in het nieuwe huis gaan gewoon Cree CXBxxxx worden, maar wil op een paar plekken nog een beetje met de sfeer kunnen spelen, bij voorkeur natuurlijk geintegreerd in 1 lamp.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-03 22:39

Sorcerer8472

Mens sana?

mcDavid schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:27:
@Sorcerer8472 kijk anders eens naar IKEA Tradfri en/of Philips Hue. Is vaak een stuk goedkoper (en makkelijker) dan dimmers vervangen.
Ja, die ken ik al.

Maar, er zijn dus geen LED-lampen die samenwerken met ouderwetse dimmers? Want dan valt dit waarschijnlijk toch af voor ze :(

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 13:02
Vorig jaar was mijn buitenlamp dermate in verval dat ik het niet meer waard vond een nieuwe spaar-klick-lamp te kopen.
Een complete nieuwe lamp met schemerschakeling werd het en jawel een LED lamp.
ter indicatie: https://www.photopoint.ee...-7w-60w-2700k-806lm-clear
Een echte philips.
nou nou
het heeft gewerkt geen 15.000 uur zoals op de verpakking staat maar slechts 54 weken.
Lamp knipte aan en ging dan in een soort van waakvlamstand branden.
Een gloeiende spijker dus.

Waardeloos.
Gelukkig had ik de bon nog en kon ik bij de bouwmarkt de lamp ruilen.
Weer een lamp gekocht met ook op de verpakking weer de aanduiding "levensduur" 15000 uur.
Kan ik volgend jaar gewoon weer een andere halen.
Een veel goedkopere lamp die daar ook hing had die slogun niet en dan moet je maar afwachten of ze geld willen teruggeven.

Helaas zijn de spaarlampen niet meer in de handel.
Een 40 Watt bolletje is op deze manier per jaar zelfs nog goedkoper.

Leve de vooruitgang. 8)7

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-03 20:26
Wij hebben een plafonnière met 5 ledlampen van Pharox met dimmer.
Als we de lamp aanzetten gaat de lamp op zijn felst branden en daarna naar de dimstand. Waar ligt dit aan? De dimmer aansnijding of afsnijding?

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

Koldur

Virtual Boy

Vuiltje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:20:
Vorig jaar was mijn buitenlamp dermate in verval dat ik het niet meer waard vond een nieuwe spaar-klick-lamp te kopen.
Een complete nieuwe lamp met schemerschakeling werd het en jawel een LED lamp.
ter indicatie: https://www.photopoint.ee...-7w-60w-2700k-806lm-clear
Een echte philips.
nou nou
het heeft gewerkt geen 15.000 uur zoals op de verpakking staat maar slechts 54 weken.
Lamp knipte aan en ging dan in een soort van waakvlamstand branden.
Een gloeiende spijker dus.

Waardeloos.
Gelukkig had ik de bon nog en kon ik bij de bouwmarkt de lamp ruilen.
Weer een lamp gekocht met ook op de verpakking weer de aanduiding "levensduur" 15000 uur.
Kan ik volgend jaar gewoon weer een andere halen.
Een veel goedkopere lamp die daar ook hing had die slogun niet en dan moet je maar afwachten of ze geld willen teruggeven.

Helaas zijn de spaarlampen niet meer in de handel.
Een 40 Watt bolletje is op deze manier per jaar zelfs nog goedkoper.

Leve de vooruitgang. 8)7
Producten kunnen altijd defect zijn, daarom heb je garantie. Ik heb al 8 jaar LED lampen, enige die defect was gegaan is een Pharox, rest werkt nog allemaal prima. Jouw reactie is nogal een paniek reactie.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

• Vuiltje
Koldur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:10:
[...]
Jouw reactie is nogal een paniek reactie.
Nee hoor, het is mijn eerste ervaring met dure ledlampen.
na 380 dagen al stuk.
Mijn douchelamp bolletje ging 17 jaar mee..............
Een tl lamp al 26 jaar.

Vuiltje wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:27 (19%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Koldur
  • Nu online

Koldur

Virtual Boy

Vuiltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Nee hoor, het is mijn eerste ervaring met dure ledlampen.
na 380 dagen al stuk.
Mijn douchelamp bolletje ging 17 jaar mee..............
Daarmee bevestig je dus dat het een overtrokken reactie is. Ongelukkig geval, maar LED verlichting gaat echt een stuk langer mee in verreweg de meeste gevallen.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

Koldur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Daarmee bevestig je dus dat het een overtrokken reactie is. Ongelukkig geval, maar LED verlichting gaat echt een stuk langer mee in verreweg de meeste gevallen.
Dat zou kunnen, maar de kanttekening die ik daarbij wil plaatsen is de "mits de lamp goed ontworpen is". Ik laat het debacle van de Philips LED Classic 8,5 W / 1055 lm even voor zichzelf spreken als voorbeeld hoe het niet moet. Van hetzelfde merk heb ik ook armaturen met geïntegreerde leds die ook bij lange bedrijfsuren netjes blijven werken en wellicht spaarlampen zouden kunnen overtreffen, maar dat zal de tijd nog moeten leren.

• Vuiltje
Nog aanbevelingen over de keuze SMD of LED als het gaat om lampen met 40 smd's of 66 leds, die overigens dezelfde lichtopbrengst hebben?

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:01

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In het oude Eindhoven had je een lichttoren van Philips waar lampen jaren lang uitgetest werden. Dit lampje kan zo'n test toch nooit gehad hebben, lijkt me?

Ik ben op zoek naar opvolgers voor de Aliexpress filamentlampen, die uiteindelijk bijna allemaal (ongeacht de merknaam) na gemiddeld zo'n 6 maanden kapot gingen. Ik heb de Philips lamp gisteren gekocht in de aanbieding bij AH met 50% korting, dus voor net iets minder dan 6 euro.

Verder heb ik de 1000lm Ryet en Ledare gekocht, maar deze worden erg heet: ik plak tegenwoordig zo'n Dymo LetraTag stickertje met de aankoopdatum op nieuwe lampen, om straks het juiste garantiebonnetje te kunnen vinden, maar het plakkertje op de Ledare begint na een paar uur al te verkleuren!

• Koldur
  • Nu online

Koldur

Virtual Boy

jitter schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Dat zou kunnen, maar de kanttekening die ik daarbij wil plaatsen is de "mits de lamp goed ontworpen is". Ik laat het debacle van de Philips LED Classic 8,5 W / 1055 lm even voor zichzelf spreken als voorbeeld hoe het niet moet. Van hetzelfde merk heb ik ook armaturen met geïntegreerde leds die ook bij lange bedrijfsuren netjes blijven werken en wellicht spaarlampen zouden kunnen overtreffen, maar dat zal de tijd nog moeten leren.
Uiteraard zitten er altijd rotte appels tussen qua design e.d. Maar over het geheel is duidelijk dat LED verlichting erg betrouwbaar is.

• Kapotlood
GAIAjohan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:51:
[...]
Zoals gezegd hierboven heb ik de Lybardo ITEC-5 dimmer.
Ik heb de Lybardo ITEC-5 dimmer ook gekocht om het tóch nog een keer te proberen, en waarempel! Het werkt vlekkenloos met zowel de hele grote LUNNOM-peertjes van Ikea, als met hun eigen Lybardo dimbare peertjes. Zonder haperen, zonder brommen, en lekker zacht. Eindelijk!

Bedankt voor de tip, ik ga er gelijk nog een paar bestellen voor wat andere lampen. En als kers op de taart: ze verkopen ook Lybardo kaars-LED's in exact dezelfde stijl als die in m'n eettafel lamp zitten, dus ook dat is opgelost. _/-\o_

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

aawe mwan schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:47:
[...]
Verder heb ik de 1000lm Ryet en Ledare gekocht, maar deze worden erg heet: ik plak tegenwoordig zo'n Dymo LetraTag stickertje met de aankoopdatum op nieuwe lampen, om straks het juiste garantiebonnetje te kunnen vinden, maar het plakkertje op de Ledare begint na een paar uur al te verkleuren!
Ikea lampjes worden over het algemeen inderdaad erg warm. Bijna 3 jaar geleden heb ik een paar metingen gedaan, de voet van Ikea lampen werd toen al snel +80 graden... Maar ik ben wel blij om te melden dat ze het op 1 na allemaal nog doen :) De enige uitval die ik tot nu toe heb, is 1 Osram lamp die minder warm werd dan de Ledare/Ryet, 1 Ikea lamp en eigenlijk niet eens zoveel branduren heeft...
Het grote probleem met retrofit ledlampen die veel licht moeten geven is dat ze in een te kleine behuizing zitten om voldoende warmte te kunnen afstaan naar de omgeving.
De fabrikanten weten dit, maar ze gaan ervan uit dat lampen in huiselijk gebruik vaak niet altijd al te lang aan zijn. In een portiek (of buitenlamp) met de lange branduren, tja, dan gaan die dingen het echt moeilijk krijgen.

Dit is hoe de 13 W / 1000 lm Ledare er na ca. 2 jaar al uit zag. Voor deze lamp werd 25.000 uur beloofd (bij een lumenbehoud van 70%) maar uiteindelijk werden het er 15.000. Deze zat op exact dezelfde plek als de Philips LED Classic van 8,5 W / 1055 lm die het maar 1.500 tot 2.000 uur volhield.

Hieronder het soort ledverlichting waar ik wèl vertrouwen in heb (Philips MyLiving Denim, 8,5 W / 690 lm), en dit is nog eigenlijk nog maar een consumer variant.
Ruim bemeten driver, ruim opgezette ledpcb, en toch belooft Philips er maar 15.000 uur voor.

Daarnaast hebben we ook nog (semi-)pro armaturen met een wel helemaal ruim bemeten pcb van 30 cm doorsnede die 96 ledjes huisvest voor hetzelfde totaal aantal lumen als de 13 W Ledare. Beloofd: 35.000 uur, de huidige variant wordt zelfs op 50.000 uur gespecificeerd. Met een dergelijke opzet vind ik dat geloofwaardige waarden. De leds worden onderstuurd en daardoor amper warm en gaan dus heel lang mee.
Bij bovenstaande Philips armatuur worden de ledjes wel wat harder aangestuurd, maar wordt toch ook niet echt heet.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zo blijkt, ja. Mijn kapotte lamp blijkt toch ook een Ikea te zijn. Heb ze gelijk even opengemaakt om te zien wat er aan de hand was... Blijkt toch redelijk krokant te zijn aan de binnenkant ;w

Ik heb de boel (nog) niet doorgemeten, maar de leds vertonen allemaal een klein zwart puntje. Op het eerste zicht is er niets catastrofaal kapot gegaan. Wel knap dat ze de driver zo klein gekregen hebben. Alles zit superdicht bij elkaar, maar het "goede" nieuws is wel dat de caps op 130 graden gespecced zijn, mooie marge dus.

Op de laatste foto zie je bovenaan, onder P3-C5, een ontbrekende component. Het toeval wil dat ik het printplaatje op die hoek 'overtuigd' heb om uit de behuizing te komen, maar ik denk niet dat ik 'm zo diep vastgepakt heb met de tang + ik vind de component niet terug. Mogelijks heeft dat dus iets te maken met z'n vroegtijdig overlijden.

Slonzo wijzigde deze reactie 08-01-2019 23:07 (5%)

• Imgnrydrmr
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-03 09:28

Imgnrydrmr

Purrmeow~

Even een vraagje rond buitenverlichting: ik heb momenteel in mijn nieuw huis een netvoeding naar buiten om een buitenlamp te hangen. Ik zou daar graag een lampje willen hangen met voeler zodat ik niet in de donker naar het sleutelgat moet gaan zoeken zoals nu... Erg onhandig om telkens met de gsm te moeten schijnen.

Het budget is echter ook niet al te hoog momenteel en ik ben daarom op zoek naar een simpel ledlampje met niet al te veel toeters en bellen. Kennen jullie goede budgetvriendelijke sites die zo'n zaken verkopen? Meestal zijn het lampen met stand-by modus etc, maar dat hoeft echt niet... Aan/uit is meer dan goed genoeg. Het hoeft zeker ook niet gans de zone te verlichten, enkel het gedeelte rond de voordeur.
Slonzo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:03:
Zo blijkt, ja. Mijn kapotte lamp blijkt toch ook een Ikea te zijn. Heb ze gelijk even opengemaakt om te zien wat er aan de hand was... Blijkt toch redelijk krokant te zijn aan de binnenkant ;w
Zit zo te zien toch een redelijke hoeveelheid aluminium onder het (hopelijk) thermische geleidende kunststof.
Ik heb de boel (nog) niet doorgemeten, maar de leds vertonen allemaal een klein zwart puntje. Op het eerste zicht is er niets catastrofaal kapot gegaan. Wel knap dat ze de driver zo klein gekregen hebben. Alles zit superdicht bij elkaar, maar het "goede" nieuws is wel dat de caps op 130 graden gespecced zijn, mooie marge dus.
En ik dacht nog "zo wat een joekel van een driver voor zo'n klein lampje".
Zo kan het ook, en nog flickervrij ook (uit de 1055 lm Philips lamp):

Op de laatste foto zie je bovenaan, onder P3-C5, een ontbrekende component. Het toeval wil dat ik het printplaatje op die hoek 'overtuigd' heb om uit de behuizing te komen, maar ik denk niet dat ik 'm zo diep vastgepakt heb met de tang + ik vind de component niet terug. Mogelijks heeft dat dus iets te maken met z'n vroegtijdig overlijden.
Niet bestückte posities zijn redelijk normaal in elektronica, dan hebben ze een achteraf overbodig component weggelaten. Dat kan met C5 zijn gebeurd, maar in dit geval lijkt met me toch iets afgebroken te zijn. C5 heeft overigens nooit goed kunnen vast zitten want één van de soldeerpads zit onder de lijm.

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-03 19:46
Wij zijn bezig onze stallen om te bouwen naar led verlichting. Nu zijn we bij een aantal TL balken gekomen die geen starter (dat ronde dingetje) meer heeft maar een ander type VSA. Het gaat trouwens om Osram Substitube EM's.

Je kunt genoeg filmpjes vinden hoe die om te bouwen is, maar ik krijg er wat vragen van.
- Wat doet de led starter (dat ronde torentje met twee pinnetjes) eigenlijk?
- AC is een golfvormige stroom, waarom maakt het dan uit dat je de nul en fase per se op bepaalde pinnetjes zet?
- De ombouwinstructies resulteren eigenlijk altijd in het effect dat je de VSA/starter/ballast eigenlijk compleet buiten het elektrische schema zitten. Haalt zo'n TL zijn stroom van beide kanten van de TL bak of hoeft maar aan 1 kant vd TL bak stroom? Hier zit wel eens wat ruis tussen verschillende filmpjes.

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 19:05
Ik ben gaandeweg verlichting in huis aan het vervangen door LED. Meeste ervaringen tot nu toe prima. Betaalbare E27 en G4 vervangingen gevonden bij EcoBright. De 1.0W G4 is ietsje killer dan halogeen. De 1.5W G4 past net in de fitting van de afzuigkap en geeft prima licht. Alleen verwacht de aanwezige voeding kennelijk meer stroom. Standaard is 2x 20W halogeen. Ik heb er nu een 1.5W LED en een 10W halogeen in zitten. Dat wil nog wel. Twee LED lampen wil niet meer: heel kort licht, dan schakelt hij af. Zijn er eenvoudige en goedkope aanpassingen of vervangingen voor zo'n voeding? Anders blijft halogeen voorlopig toch voordeliger.
BlackWhizz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:56:
Wij zijn bezig onze stallen om te bouwen naar led verlichting. Nu zijn we bij een aantal TL balken gekomen die geen starter (dat ronde dingetje) meer heeft maar een ander type VSA. Het gaat trouwens om Osram Substitube EM's.

Je kunt genoeg filmpjes vinden hoe die om te bouwen is, maar ik krijg er wat vragen van.
- AC is een golfvormige stroom, waarom maakt het dan uit dat je de nul en fase per se op bepaalde pinnetjes zet?
- De ombouwinstructies resulteren eigenlijk altijd in het effect dat je de VSA/starter/ballast eigenlijk compleet buiten het elektrische schema zitten. Haalt zo'n TL zijn stroom van beide kanten van de TL bak of hoeft maar aan 1 kant vd TL bak stroom? Hier zit wel eens wat ruis tussen verschillende filmpjes.
Om bij de laatste vraag te beginnen, natuurlijk hebben beide kanten van de buis hun aansluiting behouden, anders krijg je alleen maar spanning op één kant maar geen stroom door de buis.

De klassieke TL heeft die starter letterlijk nodig. In koude toestand verbindt deze de beide gloeidraden aan weerszijden van de buis, zodat deze in serie met de spoel bij inschakelen op de spanning komen. De startstroom die dan onstaat loopt door een bi-metalen contact dat door die stroom wordt verhit en na heel korte tijd het contact verbreekt. De spoel wekt door de dan optredende zelfinductie een heel hoge spanningspiek op die het gas dat is voorverwarmd door die gloeidraden in de buis ontsteekt. Daarmee heeft de starter z'n functie verricht en de spoel geeft daarna maar een gering spanningsverlies.

Bij ombouw naar een LED-buis laat je verder alles zoals het is, en verwissel je alleen de starter. Op je vraag wat die dan doet is het antwoord: "Helemaal niets". De nieuwe starter is namelijk alleen maar een simpele doorverbinding.

• wodkabuikje

Als een armatuur geen starter meer heeft dan zou je de netspanning rechtstreeks op de lamphouder kunnen zetten. Philips en Osram hebben de + en - aan 1 kant zitten. Staat ook aangegeven op de buis.

het alternatief is een HF buis maar die zijn niet getest op alle eVSA's en werken ook zeker niet op alle eVSA's. Beide merken komen binnenkort (4e kwartaal pas vrees ik) met universal buizen die overal op zullen werken.

• Remmit
Antonius schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:01:
Ik ben gaandeweg verlichting in huis aan het vervangen door LED. Meeste ervaringen tot nu toe prima. Betaalbare E27 en G4 vervangingen gevonden bij EcoBright. De 1.0W G4 is ietsje killer dan halogeen. De 1.5W G4 past net in de fitting van de afzuigkap en geeft prima licht. Alleen verwacht de aanwezige voeding kennelijk meer stroom. Standaard is 2x 20W halogeen. Ik heb er nu een 1.5W LED en een 10W halogeen in zitten. Dat wil nog wel. Twee LED lampen wil niet meer: heel kort licht, dan schakelt hij af. Zijn er eenvoudige en goedkope aanpassingen of vervangingen voor zo'n voeding? Anders blijft halogeen voorlopig toch voordeliger.
Kun je gemakkelijk bij die voeding komen? Dan kun je die vervangen. Bij mij ging het wel goed in de afzuigkap met de EcoBright lampjes (zowel 1W als 1,5W), maar niet bij de spots in een servieskast. Daarin heb ik de halogeen voeding wel vervangen door een led voeding ook van EcoBright. Was 12 Euro een jaar geleden, geloof ik. Werkt prima.

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 19:05
De led voeding van EcoBright heb ik inderdaad gezien, is rond €15 tegenwoordig. Dat leek me inderdaad een eenvoudige mod, maar ik heb eens in de afzuigkap zitten loeren (voor zover dat zonder demontage mogelijk is) en zag geen voeding zitten. Die zit dus mogelijk verderop in het ding verstopt. Ik zal eens online gaan zoeken met het typenummer, zien of daar wat mee te vinden is.

Dit is hoe een TL-armatuur met conventionele (magnetische) ballast is bedraad. (Ballast = VSA).

http://www.ledlampenwereld.nl/image/kennisbank/aansluitschema-1.jpg

Techneut heeft de werking van de starter al beschreven. De reden dat een VSA ook wel ballast heet is omdat het ding de stroom door de TL-buis binnen de perken houdt. Eenmaal ontstoken heeft een TL-buis een dergelijk lage impedantie dat die zichzelf zou vernietigen als je de stroom niet begrenst. Dat doet dus de VSA, of het nou een ouderwetse magnetische of moderne elektronische is.

Die starter vervangen door een doorverbinding (dat is de dummy die bij ledbuizen zit) zorgt ervoor dat je de ledbuis willekeurig kan plaatsen en tevens een magnetische ballast (VSA) kan laten zitten. Dus: TL-buis eruit, TL-starter eruit, dummy starter en ledbuis erin, klaar - geen geklooi met bedrading.
Mooier zou zijn om de oude ballast gewoon wel in zijn geheel te omzeilen en de netspanning direct op de ledbuis te bedraden (dus VSA overbruggen), bij TL-armaturen met een elektronische ballast is dat soms zelfs noodzakelijk.

Wisselstroom is inderdaad wisselstroom, maar het verschil tussen fase (L van Live) en nul (N van Neutral) is wel belangrijk. L kan je een opdonder geven (in het ergste geval met de dood tot gevolg), N niet, de N is nl. aardpotentiaal terwijl fase 230 V voert.
In landen als de UK nemen ze dat zeer serieus en zijn zelfs bij wandcontactdozen de pinnen die L en N moeten voeren voorgeschreven (wij kunnen de stekker omdraaien waarmee L en N dus ook omdraaien, daar niet).

Ik heb wel eens ledbuizen geïnstalleerd waarbij L en N aan één kant van de buis zaten, en de andere zijde niets deed. De interne driver zat simpelweg alleen maar aan de pinnen aan die zijde aangesloten.
Dit vereiste herbedraden van het armatuur en er zaten ook geen dummystarters bij.

jitter wijzigde deze reactie 14-01-2019 22:23 (8%)

• wodkabuikje
Zoals gezegd hebben alle Philips en Osram buizen die geleverd worden met dummy starter de l en n aan dezelfde kant. Heeft het armatuur een starter dan volstaat het verwijderen van de starter en het plaatsen van de dummy starter.

Geen starter in het armatuur? Sluit dan de netspanning rechtstreeks op 1 van de lamphouders en kijk op de led buis aan welke zijde de l en de n zitten.

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-03 19:46
Bedankt, schept een bult duidelijkheid. Stal 1 is omgebouwd, grotendeels nieuwe armaturen die ook spatwaterdicht zijn. Wat een genot zoveel licht!

Het gekke is nu, 1 armatuur hebben we wel gerecyled. Dit was een goedkoop bakkie van de praxis die we ontdaan hebben van de VSA (direct stroom op de lamphouder gezet). De lamp lijkt nu het donker is alleen nog na te branden? Schakelaar is uit alleen de lamp lijkt nog heel vaag ietsje te branden. Wasdadaweer?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Lekstroom :)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-02 17:16
BlackWhizz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:38:
Bedankt, schept een bult duidelijkheid. Stal 1 is omgebouwd, grotendeels nieuwe armaturen die ook spatwaterdicht zijn. Wat een genot zoveel licht!

Het gekke is nu, 1 armatuur hebben we wel gerecyled. Dit was een goedkoop bakkie van de praxis die we ontdaan hebben van de VSA (direct stroom op de lamphouder gezet). De lamp lijkt nu het donker is alleen nog na te branden? Schakelaar is uit alleen de lamp lijkt nog heel vaag ietsje te branden. Wasdadaweer?
Heb je de fase en nul wel goed om aangesloten?
Meestal krijg je dit effect als de fase op het armatuur blijft staan , (een nul=aarde en is er dus altijd wel min of meer ) .
Meten is weten , als je het goed aangesloten hebt zul je moeten meten waar de spanning vandaan komt (mogelijk vocht in schakelaar of inductie van andere kabels).

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
theuser schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Heb je de fase en nul wel goed om aangesloten?
Check dat vooral even in je schakelaar - je wil de fase schakelen, niet de nul.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

wodkabuikje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:27:
Zoals gezegd hebben alle Philips en Osram buizen die geleverd worden met dummy starter de l en n aan dezelfde kant. Heeft het armatuur een starter dan volstaat het verwijderen van de starter en het plaatsen van de dummy starter.

Geen starter in het armatuur? Sluit dan de netspanning rechtstreeks op 1 van de lamphouders en kijk op de led buis aan welke zijde de l en de n zitten.
Dit is in de basis een "gevaarlijk" advies.
Een EM buis heeft 1 live kant, en 1 kortgesloten kant.

Als je het armatuur zo inricht dat 1 kant live is, heb je kans op complicaties als de buis andersom gemonteerd wordt. (Kan ook iemand anders doen, congierge of nieuwe eigenaar)
Dit geldt dan als een onveilige installatie...

Je zal in het armatuur de fase en de nul op een aparte kant moeten zetten, en de niet gebruikte pin aan weers zijde met elkaar moeten verbinden(met een draad over de buis heen)
Dan maakt het niet meer uit hoe de buis geinstalleerd wordt.

*Starter of fuse/zekering is optioneel.

golfr.

• coelho

coelho

VanTheManFan

Ik heb in mijn huis (bouwjaar 2011) de nodige GU5.3 spots in het plafond zitten. Nu beginnen er langzamerhand trafo's kapot te gaan en overweeg ik om naar zuiniger (en slimmere) alternatieven te kijken, zoals bijvoorbeeld de GU10 LED spots van Philips Hue of IKEA.

De huidige halogeenspots zitten gegroepeerd op een dimmer. Kan ik nu per groep de de halogeens + trafo's weghalen, op de overblijvende draad een GU10 socket maken en daar smart LEDs op aansluiten? Of is dat niet de way to go?

Vragen waar ik mee zit is of die GU10 LEDs passen in de 'houders' in het plafond? De diepte is geen punt, er zijn 'potten' meegestort in mijn dekvloer waardoor de ruimte boven de lamp heel behoorlijk is. Iets anders is de dimmer. Kan die blijven zitten of moet die ook vervangen worden?

Tot slot ook een vraag over de dimmer die twee wandarmaturen aanstuurt. Deze hebben een R7s fitting. Kan ik ook hier de twee oorspronkelijke halogeens vervangen door een LED variant of heeft ook dit consequenties voor de dimmer?

Ieder zijn specialiteit, maar electra is helaas niet de mijne. Daarom wordt jullie expertise zeer gewaardeerd :)

• mcDavid
Voor die inbouwspots heb je twee keuzes:

1) GU5.3 LED spots plaatsen, en de trafo vervangen door een LED trafo
2) De complete spot vervangen door een LED spot. (trafo niet meer nodig)

GU10 heeft denk ik niet zoveel zin, ik denk dat het moeilijk gaat worden een GU10 inbouw armatuur te vinden, en als je het armatuur toch al gaat vervangen kun je net zo makkelijk gelijk een LED-spot kiezen.

Denk eraan dat je (indien van toepassing) ook je dimmers zult moeten vervangen.

Wat betreft de R7s verlichting: Het gaat waarschijnlijk moeilijk worden daar geschikte retrofit-LED's voor te vinden. Ze bestaan wel, maar passen lang niet altijd in ieder armatuur. Misschien is het het overwegen waard daar ook nieuwe armaturen voor te zoeken.
Verder zul je ook daar je dimmers moeten vervangen, ofwel door LED dimmers, ofwel (als je voor smart-verlichting gaat) door een simpele schakelaar.

mcDavid wijzigde deze reactie 15-01-2019 13:16 (4%)

zcflevo.nl

• coelho

coelho

VanTheManFan

mcDavid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:14:
Voor die inbouwspots heb je twee keuzes:

1) GU5.3 LED spots plaatsen, en de trafo vervangen door een LED trafo
2) De complete spot vervangen door een LED spot. (trafo niet meer nodig)

GU10 heeft denk ik niet zoveel zin, ik denk dat het moeilijk gaat worden een GU10 inbouw armatuur te vinden, en als je het armatuur toch al gaat vervangen kun je net zo makkelijk gelijk een LED-spot kiezen.

Denk eraan dat je (indien van toepassing) ook je dimmers zult moeten vervangen.

Wat betreft de R7s verlichting: Het gaat waarschijnlijk moeilijk worden daar geschikte retrofit-LED's voor te vinden. Ze bestaan wel, maar passen lang niet altijd in ieder armatuur. Misschien is het het overwegen waard daar ook nieuwe armaturen voor te zoeken.
Verder zul je ook daar je dimmers moeten vervangen, ofwel door LED dimmers, ofwel (als je voor smart-verlichting gaat) door een simpele schakelaar.
Dank voor je antwoord.

Je geeft aan dat GU10 in jouw ogen niet veel zin heeft omdat het armatuur vervangen moet worden. Hebben GU10 spots dan andere afmetingen dan de huidige GU5.3 spots? Ik dacht juist naar GU10 over te moeten omdat er geen smart GU5.3 spots in omloop waren. Bovendien heb ik bij GU5.3 dubbele kosten, zowel de spot als de trafo.

Wat betreft de R7s, ik had deze op het oog die ook in mijn armatuur passen: https://www.bol.com/nl/p/...Ie-X9NwA_0.8.ProductImage

Wat voor een klik/dimmer zou hierbij passen? Ik heb nu overal Gira in huis, doe ik er goed aan daar trouw aan te blijven of kan ik gerust alles door elkaar gebruiken?
wodkabuikje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:27:

Dat is wel een raad die alleen door mensen met minstens een klein beetje begrip over elektrotechniek wordt begrepen. En dat zijn er, althans verhoudingsgewijs, beslist niet veel is mijn ervaring. De vraag rijst dan ook wat het probleem dan wel is en wat die gevaren zijn. Volgens mij is dat probleem er helemaal niet. Zie het schema elders in dit topic (vandaag 11:03). Wat is dan wel dat gevaar dat je veronderstelt? De ene kant van de buis bevat de eigenlijke LED, de andere kant een brugje, voor de spanning die er op komt en de stroom die er dan door gaat geeft dat geen verschil, noch in veiligheid, noch functioneel. Ik begrijp wat je bedoelt. maar het maakt echt niets uit aan welke kant de fase op komt. Zit er bij een nieuwe lamp die je koopt een bijsluiter waarop wordt verteld waar je wat dat betreft op moet letten en zit op nieuwe armaturen een merkteken op de kant van de fase? Ook dat zal door menigeen niet worden begrepen. Je verwisselt toch gewoon bij defect de buis? Daar is zo'n ding op gemaakt, één handomdraai en klaar.

PS:
Ik keek het topic nog even door en zag dat het probleem er van eigenlijk door
3xNix werd geplaatst om 14-01-2019.

Techneut wijzigde deze reactie 15-01-2019 18:40 (3%)

• mcDavid
coelho schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Dank voor je antwoord.

Je geeft aan dat GU10 in jouw ogen niet veel zin heeft omdat het armatuur vervangen moet worden. Hebben GU10 spots dan andere afmetingen dan de huidige GU5.3 spots? Ik dacht juist naar GU10 over te moeten omdat er geen smart GU5.3 spots in omloop waren. Bovendien heb ik bij GU5.3 dubbele kosten, zowel de spot als de trafo.
Eh, ja GU10 is een compleet andere fitting?

En ja blijf je bij GU5.3 dan vervang je de spot als de trafo. Maar wil je GU10 dan is het zowel de spot als het armatuur. Wat goedkoper is kan ik je niet zomaar te zeggen, ligt eraan wat je wilt natuurlijk. Maak een boodschappenlijstje en je weet het.

Overigens als je 12V verlichting smart wilt maken, moet je op zoek naar een slimme driver, niet naar slimme bulbs/spots.
Wat betreft de R7s, ik had deze op het oog die ook in mijn armatuur passen: https://www.bol.com/nl/p/...Ie-X9NwA_0.8.ProductImage
Da's wel een mooie, ga ff kijken of ik die in mijn badkamerlamp kan gebruiken :P Maar hou er wel rekening mee dat die (afhankelijk van wat er nu in zit) aanzienlijk minder lichtopbrengst zal hebben.
Wat voor een klik/dimmer zou hierbij passen? Ik heb nu overal Gira in huis, doe ik er goed aan daar trouw aan te blijven of kan ik gerust alles door elkaar gebruiken?
Dat staat er helaas niet bij. Je beste gok is zoeken naar een LED dimmer voor een vergelijkbaar vermogen. Helaas kan het nogal verschillen wat werkt en wat niet, dat maakt het in dit geval dus lastig.

zcflevo.nl

• bbbrumbrum
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:29:
Iemand van jullie goed tips voor LED chips, bij voorkeur COB, die dim-to-warm of tunable white aan boord hebben?
Vind zelf eigenlijk alleen de Bridgelux Vera, maar die is vervolgens eigenlijk weer nergens te krijgen.

Merendeel van de verlichting in het nieuwe huis gaan gewoon Cree CXBxxxx worden, maar wil op een paar plekken nog een beetje met de sfeer kunnen spelen, bij voorkeur natuurlijk geintegreerd in 1 lamp.
Iemand een idee?

BTW vandaag nog wat speeltjes binnengekregen:

Meanwell CLG-150-48A
Cree CMA3090-0000-000Q0H0A40G
LEDIL Stella-HB

Netto 21k lumen op systeemniveau, bij 136lm/W.

8) 8) 8) (waar is de laskap emoticon).. :+

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

48V 3.2A...
Wat een misleidende naam ;w

Dus er gaat max zo'n ~150W door die Cree?
Daar zal een flink koelblokje op mogen :)
Slonzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:31:
Dus er gaat max zo'n ~150W door die Cree?
Daar zal een flink koelblokje op mogen :)
Dat kun je wel zeggen, ja...
Blz. 26 van de datasheet, 48 V en 3,2 A betekent bij een omgevingstemp. (Ta) van 25 graden een heatsink + eventuele isolatiepad van max 0,45 K/W warmteweerstand (Rc-a).
Zeg 0,4 K/W om aan de velige kant te zitten, dan kom je toch al gauw aan iets als bijv. dit.

jitter wijzigde deze reactie 18-01-2019 19:55 (21%)

• wodkabuikje
Techneut schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:20:
[...]
Zit er bij een nieuwe lamp die je koopt een bijsluiter waarop wordt verteld waar je wat dat betreft op moet letten en zit op nieuwe armaturen een merkteken op de kant van de fase?
Zit er bij de Philips buizen iig bij en staat ook aangegeven op de buis. We krijgen wel eens een belletje dat de buis het niet doet. Vragen dan of ze hem goed hebben geplaatst en als ze hem omdraaien werkt hij wel. Mensen lezen/kijken inderdaad niet goed wat ook wel een beetje te begrijpen is bij dit soort producten.
coelho schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:27:
Ik heb in mijn huis (bouwjaar 2011) de nodige GU5.3 spots in het plafond zitten. Nu beginnen er langzamerhand trafo's kapot te gaan en overweeg ik om naar zuiniger (en slimmere) alternatieven te kijken, zoals bijvoorbeeld de GU10 LED spots van Philips Hue of IKEA.

De huidige halogeenspots zitten gegroepeerd op een dimmer. Kan ik nu per groep de de halogeens + trafo's weghalen, op de overblijvende draad een GU10 socket maken en daar smart LEDs op aansluiten? Of is dat niet de way to go?
MR16 heeft een gebruikelijke diameter van 5cm en is hetzelfde als een een gebruikelijke GU10. Hetzelfde heb ik bij mij in de keuken gedaan. Alle MR16 en trafo's eruit en GU10 lamphouders en lampen geplaatst (SceneSwitch).

Let wel dat GU5.3 ook bestaat in MR11 vorm met 3,5cm diameter. Even de diameter opmeten en je weet direct of het kan omdat je in de hoogte nog veel ruimte overhad.

wodkabuikje wijzigde deze reactie 18-01-2019 20:01 (44%)

wodkabuikje schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:57:
[...]
Zit er bij de Philips buizen iig bij en staat ook aangegeven op de buis. We krijgen wel eens een belletje dat de buis het niet doet. Vragen dan of ze hem goed hebben geplaatst en als ze hem omdraaien werkt hij wel. Mensen lezen/kijken inderdaad niet goed wat ook wel een beetje te begrijpen is bij dit soort producten. ….
Oké, bedankt.
Ik had hiermee nog geen ervaring. Maar heb nu intussen uit technische belangstelling wel wat er over opgezocht en daarbij gezien dat het meestal geen verschil maakt hoe je de buis er in plaatst, gewoon omdat het net als bij een gewone lamp alleen maar een kwestie is van fase en nul verwisselen is. Bij bestaande armaturen volstaat meestal alleen het vervangen van de starter door een dummy. In welke gevallen het wel zal uitmaken kan ik zo één -twee-drie niet overzien. Behoudens dan misschien het fenomeen nagloeien, maar daar ging het bij dat weigeren niet over.

Misschien bij nader zoeken toch wel een idee, zie https://www.google.nl/img...lAKHaE2APAQ9QEwAHoECAkQBg

Ik kan me wel voorstellen dat de meeste leken die voorheen klassieke TL-verlichting hadden en een kapotte Tl-buis gewoon zondermeer vervingen hier ook niet aan zullen denken. Bij zoiets simpels als een lamp vervangen kan je daar m.i. eigenlijk ook geen kritiek op hebben.

Techneut wijzigde deze reactie 19-01-2019 16:57 (19%)

• wodkabuikje
Ik heb wel een vraagje aan de techneuten hier :)

Stel, ik had eerst een R7s halogeenlamp van 300 watt en bijbehorende vloerdimmer (minimaal 50 watt, maximaal 300 watt). Nu plaats ik daar een dimbare led R7s lamp in van 14 watt. Deze lamp houdt het steeds maar een paar maanden vol.

Omdat de halogeendimmer minimaal 50 watt aangeeft zou ik zelf zeggen dat het ervoor kan zorgen dat de led lamp niet dimt of vreemd kan dimmen. Kan de dimmer er echter ook voor zorgen dat de led lamp vroegtijdig het leven laat?

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Is het een gesloten armatuur, wordt de lamp heet?
Dit is meestal de reden van uitval bij deze lampen.

golfr.

wodkabuikje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:50:
Ik heb wel een vraagje aan de techneuten hier :)

Stel, ik had eerst een R7s halogeenlamp van 300 watt en bijbehorende vloerdimmer (minimaal 50 watt, maximaal 300 watt). Nu plaats ik daar een dimbare led R7s lamp in van 14 watt. Deze lamp houdt het steeds maar een paar maanden vol.

Omdat de halogeendimmer minimaal 50 watt aangeeft zou ik zelf zeggen dat het ervoor kan zorgen dat de led lamp niet dimt of vreemd kan dimmen. Kan de dimmer er echter ook voor zorgen dat de led lamp vroegtijdig het leven laat?
"Stel"?
Stel je hier nou een theoretische vraag, of wordt die ingegeven door een praktijksituatie?

In het laatste geval geeft de manier waarop de lamp kapot gaat mogelijk wat info.
Failure modes van ledlampen wijken nl. af van veel andere lampen.

Slechte leds willen nog wel eens gaan knipperen voordat ze compleet de geest geven.
Een lamp die chronisch te heet wordt loopt vrij snel terug in lichtopbrengst en kun je donkere puntjes in de leds zien ontstaan (kijk bijv. even naar deze post voor een voorbeeld).
Gaat de lamp van het ene op het andere moment dood, maar tonen de leds geen zwarte puntjes?

• wodkabuikje
Praktijk en zelfs verkoop.

Betreft een Osram R7s led waar we nu al 2 keer zonder vragen te stellen en nieuwe aan hebben verzonden.

Kreeg nu weer het verzoek en begin me toch wel af te vragen wat de situatie was aangezien er in de transactie historie geen andere klanten met problemen zijn.

De dimmer viel me op op foto's, minimaal 50 watt. De dimbare led lamp is 14 watt dus je zou haast denken dat dit er iets mee te maken heeft. (Ik zou verwachten dat hij niet of niet goed dimt, maar wellicht heeft het andere negatieve gevolgen).

We hebben nooit een defecte retour laten komen. Weegt niet op tegen retourkosten en werkt wat het meebrengt voor de klant dus bekijken kan ik het niet.

@wodkabuikje Even snel gekeken op de site van Osram, en ik weet niet of ik in de gauwigheid iets over het hoofd zie, maar ik kan alleen een niet-dimbare lamp vinden met R7s fitting.

En als dit degene is die je opstuurt zou het zomaar kunnen dat de lamp een tijdje lijkt te werken op de dimmer, maar de driver uiteindelijk toch de geest geeft.

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

jitter schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 07:43:
@wodkabuikje Even snel gekeken op de site van Osram, en ik weet niet of ik in de gauwigheid iets over het hoofd zie, maar ik kan alleen een niet-dimbare lamp vinden met R7s fitting.

En als dit degene is die je opstuurt zou het zomaar kunnen dat de lamp een tijdje lijkt te werken op de dimmer, maar de driver uiteindelijk toch de geest geeft.
Osram maakt geen LED lampen meer, je zal op www.ledvance.com moeten kijken ;)

golfr.

• wodkabuikje
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad Ledvance geworden die voor de lichtbronnen nog de naam Osram mag voeren. Het gaat om dit artikel:
https://www.benelux.ledva...ificationId=GPS01_2934710

Wellicht toch te maken met de warmte. Op de pagina van ledvance staat dit zie ik:
Om volledige lichtefficiëntie en productlevensduur te garanderen, is het aanbevolen om glas of bedekking van het armatuur af te halen.

wodkabuikje wijzigde deze reactie 23-01-2019 14:12 (23%)
Reden: Toevoeging

wodkabuikje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:50:
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad Ledvance geworden die voor de lichtbronnen nog de naam Osram mag voeren. Het gaat om dit artikel:
https://www.benelux.ledva...ificationId=GPS01_2934710

Wellicht toch te maken met de warmte. Op de pagina van ledvance staat dit zie ik:
Om volledige lichtefficiëntie en productlevensduur te garanderen, is het aanbevolen om glas of bedekking van het armatuur af te halen.
Daar zou ik het wel mee eens kunnen zijn want in de technische specificaties kun je dit vinden:
Temperaturen en bedrijfsvoorwaarden
Maximumtemperatuur op Tc-testpunt 95 °C
"Tc" zal wel staan voor "Temperature case". Daarmee kan Osram/Ledvance alle kanten uit, want het hangt nogal af van het armatuur. In een ruim armatuur met veel ventilatie zal dat makkelijk moeten lukken, maar in een krap, gesloten armatuur niet.

Zelfs zonder glazen ballon werd die 8,5 W 1055 lm Philips LED Classic te heet:

Die FLIR zit in m'n telefoon, en dat is niet zo'n nauwkeurige. Kan goed 5 °C meer zijn.

Dezelfde lamp toen die nog in bedrijf was:

Kun je nagaan hoeveel van de hitte gewoon niet die lamp uit kon...

Als de klanten niet klagen over de dimmer (knipperen e.d.), dan lijkt me ook hitte de eerstvolgende verdachte, zeker als ze een krap armatuur hebben.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

jitter schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Daar zou ik het wel mee eens kunnen zijn want in de technische specificaties kun je dit vinden:

[...]

"Tc" zal wel staan voor "Temperature case". Daarmee kan Osram/Ledvance alle kanten uit, want het hangt nogal af van het armatuur. In een ruim armatuur met veel ventilatie zal dat makkelijk moeten lukken, maar in een krap, gesloten armatuur niet.

Zelfs zonder glazen ballon werd die 8,5 W 1055 lm Philips LED Classic te heet:

[Afbeelding]

Die FLIR zit in m'n telefoon, en dat is niet zo'n nauwkeurige. Kan goed 5 °C meer zijn.

Dezelfde lamp toen die nog in bedrijf was:

[Afbeelding]

Kun je nagaan hoeveel van de hitte gewoon niet die lamp uit kon...

Als de klanten niet klagen over de dimmer (knipperen e.d.), dan lijkt me ook hitte de eerstvolgende verdachte, zeker als ze een krap armatuur hebben.
Interessant, heb je wel eens een LED filament op temperatuur gemeten? Ik heb het idee dat dit veel beter z'n warmte verspreidt en daardoor ook koeler blijft.

Nee, dat heb ik niet, maar ik kan er wel over speculeren.
Die 8,5 W / 1055 lm Philips lamp die ik nl. voor de test had gebruikt heeft een ledfilamentlamp als tegenhanger, en met 8 W / 1055 lm zou die dus een fractie efficiënter moeten zijn. Maar je zit m.i. nog steeds met een behoorlijke hoeveelheid warmte in een glazen bol.

Het grootste verschil zit hem denk ik in het aantal leds dat die 1055 lm moet opbrengen. Bij die LED classic waren het 36 conventionele leds op een metal core pcb. Op de foto zag je dat de led-die, oftewel het echte lichtgevende elementje, zo heet werd dat de gele fosfor in de directe nabijheid zwart werd. Dat laat daardoor minder licht door zodat het op zijn beurt weer meer warmte veroorzaakt en van kwaad tot erger wordt.

Als de filamentlamp voorzien is van een hele rits meer ledjes die afzonderlijk minder licht geven maar samen ook 1055 lm opbrengen, dan acht ik de kans op een langere nuttige gebruiksduur groter. Maar toch zegt die 8 W me dat ook die lamp waarschijnlijk sneller terug loopt in lichtopbrengst (bij langdurig gebruik) dan eigenlijk gespecificeerd wordt.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:54
Enkele dagen geleden 2 verschillende dimbare GU10 spots van Philips geleverd gekregen.

MASTER LED ExpertColor LED ExpertColor 5.5-50W GU10 930 36D ~10 EUR
Goede kleurweergave (CRI97), dimt vrij diep, geen flicker merkbaar bij lang gedimd branden. Tevreden van!

CorePro LEDspot 5-50W GU10 830 36D DIM ~ 5 EUR
Kleurweergave is duidelijk minder dan de ExpertColor. Dimt ongeveer even diep. Helaas geeft deze sporadisch duidelijke flicker als hij een tijdje brandt. Niet zo'n aanrader dus.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

jitter schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:44:
Nee, dat heb ik niet, maar ik kan er wel over speculeren.
Die 8,5 W / 1055 lm Philips lamp die ik nl. voor de test had gebruikt heeft een ledfilamentlamp als tegenhanger, en met 8 W / 1055 lm zou die dus een fractie efficiënter moeten zijn. Maar je zit m.i. nog steeds met een behoorlijke hoeveelheid warmte in een glazen bol.

Het grootste verschil zit hem denk ik in het aantal leds dat die 1055 lm moet opbrengen. Bij die LED classic waren het 36 conventionele leds op een metal core pcb. Op de foto zag je dat de led-die, oftewel het echte lichtgevende elementje, zo heet werd dat de gele fosfor in de directe nabijheid zwart werd. Dat laat daardoor minder licht door zodat het op zijn beurt weer meer warmte veroorzaakt en van kwaad tot erger wordt.

Als de filamentlamp voorzien is van een hele rits meer ledjes die afzonderlijk minder licht geven maar samen ook 1055 lm opbrengen, dan acht ik de kans op een langere nuttige gebruiksduur groter. Maar toch zegt die 8 W me dat ook die lamp waarschijnlijk sneller terug loopt in lichtopbrengst (bij langdurig gebruik) dan eigenlijk gespecificeerd wordt.
Ik heb een week terug een zooitje Philips Sceneswitch lampen gekocht en hierbij valt het me op dat de 60W non-filament variant een licht verbrande geur afgeeft na een avondje op volle sterkte gebrand te hebben. Vasthouden gaat je ook niet lukken de eerste seconden - dit komt ook overeen met de T-Case Maximum (Nom) van 90 graden behorende bij deze lamp (te vinden op de USA site van Philips).

De filament variant van 60W doet het een stuk beter, deze heeft een T-Case Maximum (Nom) van 48 graden en is na een avond op volle sterkte branden gewoon prima beet te pakken :)

Heb ook als proef een 100W Sceneswitch (non-filament) gekocht voor in de badkamer, maar die wil je helemaal niet vasthouden na een avondje branden. De filament LEDs zijn duidelijk de volgende generatie en lossen het warmteprobleem in mijn ogen zeer degelijk op.

Alleen de Tcase vertelt niet het hele verhaal.
Twee gelijke lampen, maar waarvan eentje een slechtere warmteoverdracht van binnen naar buiten heeft zal in eerste instantie beter lijken doordat de buitenkant koeler blijft, maar doordat de warmte binnenin dus ophoopt gewoon sneller kapot gaan.

Die 8,5 W Philips met zijn 1.500-2.000 uur was daar nou net een uitstekend voorbeeld van terwijl een 13 W Ikea Ledare gloeiend heet werd aan de buitenkant en toch 15.000 uur wist te halen...

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

jitter schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:52:
Alleen de Tcase vertelt niet het hele verhaal.
Twee gelijke lampen, maar waarvan eentje een slechtere warmteoverdracht van binnen naar buiten heeft zal in eerste instantie beter lijken doordat de buitenkant koeler blijft, maar doordat de warmte binnenin dus ophoopt gewoon sneller kapot gaan.

Die 8,5 W Philips met zijn 1.500-2.000 uur was daar nou net een uitstekend voorbeeld van terwijl een 13 W Ikea Ledare gloeiend heet werd aan de buitenkant en toch 15.000 uur wist te halen...
Zit wat in, maar de filament voelt echt overal handwarm aan - ik kan me haast niet voorstellen dat dat ook zo zou zijn wanneer iets van binnen zou koken.

Welke lamp hangt er nu in je portiek, kun je niet eens een filament LED testen? ;)

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True