Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DavidZH
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14-06 01:31
Ik ben op zoek.

Lamp boven de eettafel, 2 E27 fittingen bedoeld voor rondstalende lampen. Begonnen met standaard EcoHalogeen peertjes. Ondertussen vervangen door Philips dimmable 6W 470lm heldere bolletjes (met zo’n mooie kroon er in voor de verspreiding). Aangestuurd door mijn domotica door middel van een Fibaro Dimmer 2 met bypass. Deze dimmer zou de leds goed moeten aansturen maar het is nooit stabiel. En als er CAB signaal over het net komt is het gewoon disco.
De lamp brand na zonsondergang met 2%, als we eten met 40% en bij hobby’en of spelletjes op 100%. In de praktijk 95% van de tijd dat hij aanstaat dus op 2%. Hiervoor een KaKu dimmer. Die had hetzelfde euvel.

Nu zoek ik dus eigenlijk een LED bron die rondstraalt zodat ik die met een CC driver kan aansturen. Maar voorlasnog lijkt het er op dat ik deze lampen moet openslopen en de driver zelf moet weghalen. Ga ik dus tegen alle conventies in door de E27 voet op laagspanning te zetten. Niet helemaal wenselijk. Alles wat ik vind aan losse leds is spot

Ik zou SceneSetters kunnen gebruiken, maar ik zou het liefste direct het dimniveau willen instellen in plaats van en paar keer op een knop drukken.
Tradfri en/of Hue heb ik verder niet in gebruik, daarom ook niet echt een optie.

• kbuntu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-06 20:49
Hoi allemaal, volg dit topic al een tijdje, nog niet eerder gereageerd. Ik werk met een Tradfri opstelling, voor kinderkamer vind ik dit niet prettig werken en wil daar een led dimmer. Nu zag ik dat de lybardo itec-5 te boek staat als een goede koop. Mijn vraag is of busch-jaeger schakelmateriaal future linear op de dimmer past, aangezien ik nogal gecharmeerd ben van deze lijn :D

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:53

Nox

Noxiuz

Ik zit te kijken voor een hobby projectje naar digitale RGB ledstrips.

Een nadeel: ze zijn allemaal 5v :(

Nu wil ik ze wat verder uit elkaar plaatsen, 5v gaat dan echt een enorme voltage drop geven of ik moet enorm dikke kabels aanleggen. Ga voor het gemak uit van zeker een metertje of 8 aan kabel vanaf de voeding. En dan een paar meter ledstrip.

Nu ben ik benieuwd, als ik 5 secties maak en die in serie voorzie van stroom op 24v, gaan die leds dat accepteren? Er zitten namelijk IC's in :P Data/clock gaat dan in serie verder maar ik onderbreek de strips en knoop de GND aan de Vin per 5.

[Voor 8% gewijzigd door Nox op 14-03-2019 00:22]

Overlever van KampeerMeet 4.1
All your Acer belongs to /dev/null

• the-body
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik heb gisteren mijn duodimmer vervangen voor een LED-compatibele duodimmer van EcoDim. Mijn ervaringen met dimmers zijn meestal niet zo best, de meeste maken wel wat geluid (waar ik erg gevoelig voor ben) maar deze is echt van topkwaliteit. Dimt uiterst precies tot zeer lage lichtsterktes, is volledig stil en doordat hij erg ondiep is makkelijk in te bouwen. Nadeel is dat 'ie wel duur is.....

Ach joh, werken is ook niet alles

• Roxy90
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14-06 11:52
Ik heb bijna 2,5 jaar lang een Philips LED lampje. Ik merkte vier dagen geleden dat de lamp ging knipperen. Ik heb er niet veel aandacht aan besteed omdat ik twee dagen wegging. Misschien werkte het weer bij terugkomst. Maar bij terugkomst knipperde de lamp stukken erger en lijkt het aantal watt flink achteruit is gegaan. De lamp geeft nu zeer weinig licht af en geeft zelden een volledige sterkte nu uit. Als ik de lamp uitschakel dan gaat de lamp ook langzaam uit, net zoals een radio waar je de stekker eruit trekt en nog even twee seconden nog doorloopt. :) Ik heb de lamp bij twee andere peertjes getest en daarna knippede de lamp ook. Het rare is dat er geen dimmer word gebruikt oid. Het is dus gewoon aan- en uitzetten. Herkennen jullie dit probleem?

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Roxy90 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:37:
Misschien . Herkennen jullie dit probleem?
Heel vervelend maar je lamp is gewoon dood aan het gaan.
Bij de goedkoopste China kan dit al na een halfjaar gebeuren.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
the-body schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:00:
Ik heb gisteren mijn duodimmer vervangen voor een LED-compatibele duodimmer van EcoDim. Mijn ervaringen met dimmers zijn meestal niet zo best, de meeste maken wel wat geluid (waar ik erg gevoelig voor ben) maar deze is echt van topkwaliteit. Dimt uiterst precies tot zeer lage lichtsterktes, is volledig stil en doordat hij erg ondiep is makkelijk in te bouwen. Nadeel is dat 'ie wel duur is.....

[Afbeelding]
Heb je de lybardo itec-5 dan ook al geprobeerd?
Ik ben er erg tevreden mee, en @Kapotlood zou nu al meerdere hebben werken.
Duur zijn die dimmers ook niet echt

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13-06 16:33
Klopt @GAIAjohan, ik heb nu 2 van die dimmers werkend hier: één met peertjes uit dezelfde webwinkel, en één met de 12,5cm grote peertjes van Ikea (de Lunnom). Beide peertjes werken uitstekend met de Lybardo Itec-5 hier: geen zoemen, geen geknipper, en ze dimmen heel vloeiend en tot heel zacht.

Ik moet eerlijk zeggen dat de prijs de doorslag gaf... zo goedkoop en met zulke reviews had ik ze nog niet eerder gezien.

... beetje 'n reclame post merk ik nu, maar ik heb geen aandelen in het merk en ben echt enthousiast over de dimmers. Ik was daarvoor al zo lang bezig met dimmers testen (incl. Gamma, Busch-Jaeger, huismerken etc) dat ik er een beetje moedeloos van werd.

• the-body
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

GAIAjohan schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Heb je de lybardo itec-5 dan ook al geprobeerd?
Ik ben er erg tevreden mee, en @Kapotlood zou nu al meerdere hebben werken.
Duur zijn die dimmers ook niet echt
Hey bedankt! Ik was deze niet tegengekomen in mijn zoektochtje. De duodimmer van Lybardo kost ook wel zo'n 60 euro, maar de enkele dimmers zijn wel echt goedkoop.

Ach joh, werken is ook niet alles

• GAIAjohan
  • Nu online
Vandaag weer eens een nieuw peertje gehaald voor in een tafellamp.
Een niet dimbare 2200K, 3W, 280lumen, E27 van Handson, met glazen omhulsel bij de Gamma gehaald.

Geen enkele flicker, mooie lichtkleur voor nu

[Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 05-04-2019 00:43]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 13:59
Voor onze nieuwbouwwoning (zelfbouw) ben ik bezig met het lichtplan.

Het idee is om uitsluitend LED te gaan gebruiken met externe drivers. Nu zijn er plannen voor o.a. een aantal wandlampen, maar ik zie nog niet hoe ik deze aan kan sluiten op een externe driver met de reguliere fitting. Om het nog iets ingewikkelder te maken wil ik de lampen ook kunnen regelen in kleurtemperatuur (onafhankelijk van dimsterkte). Twee kanalen dus.

Bestaat zoiets? Zijn daar fittingen voor bedacht?
Als je met "reguliere fitting" de bekende E14, E27, GU10 enz. fittingen bedoelt, dan moet je die niet anders gebruiken dan rechtstreeks aan de 230 V netspanning.
En met "externe driver" ga ik er even vanuit dat je een losse led driver die led modules aanstuurt bedoelt (of armaturen die inwendig zo geconstrueerd zijn) en dus niet met retrofit ledlampen wilt gaan werken.

Tuurlijk bestaan er lampen die aan jouw wensen voldoen. Ik denk - om één voorbeeldje te geven - aan de Ikea Floalt ledpanelen: voorzien van een ingebouwde (externe) driver die je met een afstandsbediening (meegeleverd) of app (via optioneel verkrijgbare hardware) kunt bedienen. Zowel lichtkleur als dimstand zijn onafhankelijk van elkaar bedienbaar. Lichtkleur in 2200, 2700 of 4000 K en dimbaar in kleine trapjes.
Deze gaan gewoon aan de normale 230 V bedrading van je huis, bediening is radiografisch.
Onder de naam Trådfri zijn reftrofit lampen met dezelfde functionaliteit te vinden.
En er is vast nog een heel scala aan andere domoticaoplossingen te vinden.

[Voor 20% gewijzigd door jitter op 20-04-2019 08:34]

• bartvb
Dank, @jitter! Er zijn ook 'reguliere fittingen' die geschikt zijn voor 12V of 24V, toch?
Maar ben nog nooit een fitting tegengekomen met meerdere 'kanalen' (warm/koud wit licht of RGB).

Maar het ik was in mijn vraagstelling niet helemaal helder. Ik wil graag lampen van dit soort:

Of iets anders dat naar boven en naar beneden schijnt. Geen LED paneel iig, heb hier ook een Floalt hangen en die bevalt best goed, iig in het kantoor. De standaard Ikea driver is daar eenvoudig af te halen om te zorgen dat je lichtsterkte en -kleur beter kan regelen d.m.v. een externe driver.

Voor de woonkamer/overloop zoek ik iets met wat meer uitstraling. De eigenlijke vraag is dus eerder hoe ik armaturen vindt die gebruik maken van LED en die regelbaar zijn in kleurtemperatuur. Het gros van de armaturen lijkt een ingebouwde driver te hebben zodat je ze op 230V aan kan sluiten. Ik wil echter de armatuur aansluiten op een externe driver in een centrale schakelkast. Bijvoorbeeld op een EldoLED driver die aangestuurd wordt via DMX of Dali.
Ja, klopt, er zijn ook een paar fittingen bedoeld voor laagspanning (bijv. GU5.3).

Lage spanningen kun je beter niet over lange afstanden transporteren i.v.m. verliezen. Drivers houd je dus best in of in de buurt van de lichtbronnen i.p.v. op een centrale locatie ver weg.

Voor je wensen heb ik zo snel geen antwoord. Voor de gewenste functionaliteit, echter, zou een armatuur met GU10 fittingen gecombineerd met de Trådfri volstaan.

[Voor 29% gewijzigd door jitter op 22-04-2019 22:15]

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

bartvb schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:04:
Dank, @jitter! Er zijn ook 'reguliere fittingen' die geschikt zijn voor 12V of 24V, toch?
Maar ben nog nooit een fitting tegengekomen met meerdere 'kanalen' (warm/koud wit licht of RGB).
Het is verder geen antwoord op je vraag achter de vraag, maar dan heb je nog nooit een "tri-light" gezien, bedoeld voor gloeilampen met 2 gloeidraden (net als menig koplamp van een auto trouwens).

De E27 fitting wordt vaker voor zwakstroom gebruikt, lampen met E27 fitting voor 12 Volt worden gewoon verkocht (gloeilampen, ledlampen en ook smart lampen). Ze moeten meestal wel speciaal voor je besteld worden, maar ik zag er net zelfs eentje bij BOL.com staan.
Maar het ik was in mijn vraagstelling niet helemaal helder. Ik wil graag lampen van dit soort:
[Afbeelding: Wandlamp]
De lamp op het plaatje lijkt sprekend op de Ikea NYMÅNE up/down light.

Ik heb zo'n up/down met gledopto GU10 kleurenlampjes er in en omdat ze zo dicht op de muur zitten, zie je niet een egale kleur, maar gekleurde schaduwen, ook bij "wit" licht. Ik denk dat zo'n armatuur het best werkt als er maar 1 kleur leds in je ledlamp zit.

(Overigens: als ledlampen de kwaliteit hadden die fabrikanten beloven, dan zou het niet echt nodig zijn om ze verwisselbaar te maken en dan had jij het probleem ook niet...)

老厮是麂

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een zuinige voeding voor 2 x 5W GU5.3 MR16 345 lm Philips LED spots (EAN 8718696710494).

https://tweakers.net/ext/f/QebQs1K0cvMZthSB0uLjpdkL/thumb.jpg

De oude 50W (Erea E12 SC 50 SA) halogeen transformator doet het prima zonder knipperen, maar het is niet zo zuinig. Het verbruik is 13,7W tot 14,0W AC. Meestal is het verbruik van LED lampen lager dan de fabrieksopgave, dus ik denk dat het verbruik van de lampen op zichzelf minder is dan 10W. Ongeveer 70% efficiënt dus. Het verbruik onbelast is 4,4W (13V startspanning), als dat onder belasting ook zo zu zijn, dan is de efficiëntie maar 68%. Als ik een andere voeding een constante 12V DC laat leveren aan de lampen is de stroom 0,845A na starten, langzaam dalend naar 0,786A (pf niet gemeten).

Ik zou liever een voeding willen die 90% efficiënt is, of het best haalbare. De voeding zou tussen 10 en 15W vermogen moeten kunnen leveren op 12V. Maar die is moeilijk te vinden.

Osram OT 15/220…240/12 P heeft 3W eigenverbruik.
Goobay (Wentronic) SET LED 30005 15W heeft 0,5W "verbruik". Maar dat is waarschijnlijk standby verbruik.
Mean Well GSC18E 18W AC/DC adapter heeft 0,15W standby verbruik en 89,5% efficient bij 50% belasting.

Vandaar deze vraag: wat is het verbruik van jouw LED driver c.q. transformator?

Gerelateerde links:
http://www.ledbenchmark.c...ut-and-Compatibility.html

[Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 10-06-2019 03:22]

palimpsest

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Wie kan mij op weg helpen? Ik heb in de keuken een lamp met een dikke melkglazen kap. Deze zit achter een dimmer, standaard model van de Gamma. Als ik er een led-peertje van 1100 lumen indraai komt er vele malen minder licht uit dan uit een halogeen peertje met gelijkwaardige sterkte (100 Watt) of zelfs een oude gloeilamp van 90 Watt terwijl dat toch dezelfde lichtintensiteit zou moeten hebben. Ook gaan de led- en de halogeenpeertjes standaard na een jaar wel stuk, dus ik heb er nu maar weer een gloeilamp ingedraaid 8)7

Kan iemand mij een dimbaar led-peertje aanraden met E27 fitting die wel gewoon een bak licht geeft in een melkglazen kap? En die niet zo achterlijk snel stukgaat, niet heel duurzaam zo namelijk :)

[Voor 5% gewijzigd door Frieda op 15-06-2019 00:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het enige wat ik kan bedenken is dat mogelijk die dimmer van het type is dat alleen maar geschikt is voor gloeilampen. Als je die dimmer er tijdelijk tussen uithaalt, constateer je dan nog hetzelfde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:10
Zo'n dikke kap is ook funest voor led verlichting. Die wordt veel te warm in een gesloten behuizing, zeker als het zo'n hoog vermogen lamp betreft.

Je zou een filament lamp kunnen proberen, die hebben daar wat minder last van aangezien ze meestal geen ingebouwde regelaar hebben. Of het armatuur vervangen door een wat beter geventileerd model.

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Heb even geen ander schakelmateriaal in huis dus ik ga het eerst even met zo'n filament lamp proberen, kijken of dat beter gaat. Die kan ik altijd nog ergens anders indraaien. Misschien is een nieuwere dimmer sowieso wel handig, alles is hier aardig gedateerd inmiddels, iig van vóór de tijd van de led-verlichting!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 18:36

Quindor

Switching the universe....

Vandaag na ongeveer een jaar werk eindelijk mijn DIY Digitale LED controller uitgebracht. DIY Analoge LED dimmers van mij zijn hier al wel eens voorbij gekomen maar de nieuwe is specifiek bedoeld voor addressable of digitale LEDs.

Voor de mensen die interesse hebben heb ik een soort "introductie" video gemaakt. Het is een "simpel" project om te maken en daarnaast zijn er tutorials over hoe hem te gebruiken in Home Assistant of bijvoorbeeld over het netwerk met xlights software.

Alle info kan gevonden worden op https://quinled.info

De introductie video:

En voor de mensen die bijvoorbeeld de effecten in combinatie met xlights willen zien:

Mocht je nog op zoek zijn naar een manier om digitale LED strip aan te sturen voor leuke effecten of vanuit Home Assistant, is dit wellicht de perfecte controller voor je! :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
Frieda schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:33:
Heb even geen ander schakelmateriaal in huis dus ik ga het eerst even met zo'n filament lamp proberen, kijken of dat beter gaat. Die kan ik altijd nog ergens anders indraaien. Misschien is een nieuwere dimmer sowieso wel handig, alles is hier aardig gedateerd inmiddels, iig van vóór de tijd van de led-verlichting!
Om te proberen kun je ook wel even een kroonsteentje gebruiken. Of (als je het aandurft) gewoon de draadjes tegen elkaar houden.
mrmrmr schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:09:
Ik ben op zoek naar een zuinige voeding voor 2 x 5W GU5.3 MR16 345 lm Philips LED spots (EAN 8718696710494).

[Afbeelding]

De oude 50W (Erea E12 SC 50 SA) halogeen transformator doet het prima zonder knipperen, maar het is niet zo zuinig. Het verbruik is 13,7W tot 14,0W AC. Meestal is het verbruik van LED lampen lager dan de fabrieksopgave, dus ik denk dat het verbruik van de lampen op zichzelf minder is dan 10W. Ongeveer 70% efficiënt dus. Het verbruik onbelast is 4,4W (13V startspanning), als dat onder belasting ook zo zu zijn, dan is de efficiëntie maar 68%. Als ik een andere voeding een constante 12V DC laat leveren aan de lampen is de stroom 0,845A na starten, langzaam dalend naar 0,786A (pf niet gemeten).

Ik zou liever een voeding willen die 90% efficiënt is, of het best haalbare. De voeding zou tussen 10 en 15W vermogen moeten kunnen leveren op 12V. Maar die is moeilijk te vinden.

Osram OT 15/220…240/12 P heeft 3W eigenverbruik.
Goobay (Wentronic) SET LED 30005 15W heeft 0,5W "verbruik". Maar dat is waarschijnlijk standby verbruik.
Mean Well GSC18E 18W AC/DC adapter heeft 0,15W standby verbruik en 89,5% efficient bij 50% belasting.

Vandaar deze vraag: wat is het verbruik van jouw LED driver c.q. transformator?

Gerelateerde links:
http://www.ledbenchmark.c...ut-and-Compatibility.html
Interessante vraag, maar geen waar ik een direct antwoord op heb.
Indirect zou ik zeggen dat een driver die je op ongeveer 70% load belast de hoogste efficiency haalt. Dat is ook een mooie belasting voor een lange levensduur van de driver, èn je hebt wat ruimte voor als de ledlampjes koud wat meer stroom trekken dan als ze opgewarmd zijn.

Maarrr... reken eens even uit hoe lang het duurt voor je je € 15-20 investering voor de Mean Well hebt terugverdiend...
Met 20% hogere efficiency ga je mss 2,5 W vooruit op de oude trafo. Stel je lampen staan 24/7 aan, dan scheelt dat 21,9 kWh per jaar (nog geen € 5, dus 3-4 jaar terugverdientijd). Doe je maar 1000 u per jaar (ong. 3 u per dag) je lampjes aan, dan bespaar je ruim € 0,52 per jaar en wordt je terugverdientijd een slordige 30 jaar (of langer)...

P.S. De Mean Well waar je naar linkt is een CC-driver, terwijl het lampje dat je gebruikt een 12 V CV-driver nodig heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Frieda schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:29:
Wie kan mij op weg helpen? Ik heb in de keuken een lamp met een dikke melkglazen kap. Deze zit achter een dimmer, standaard model van de Gamma. Als ik er een led-peertje van 1100 lumen indraai komt er vele malen minder licht uit dan uit een halogeen peertje met gelijkwaardige sterkte (100 Watt) of zelfs een oude gloeilamp van 90 Watt terwijl dat toch dezelfde lichtintensiteit zou moeten hebben. Ook gaan de led- en de halogeenpeertjes standaard na een jaar wel stuk, dus ik heb er nu maar weer een gloeilamp ingedraaid 8)7

Kan iemand mij een dimbaar led-peertje aanraden met E27 fitting die wel gewoon een bak licht geeft in een melkglazen kap? En die niet zo achterlijk snel stukgaat, niet heel duurzaam zo namelijk :)
Neen, er zijn geen led-peertjes (oftewel retrofit ledlampen) die een lange levensduur halen in een dergelijk armatuur en met een dergelijke lichtopbrengst.

Het is gewoon nog steeds teveel gevraagd van de huidige stand van de ledtechniek om dat soort felle led lampen te maken in de kleine form factor. Philips heeft ooit in Dubai 200 lm/W lampen geïntroduceerd, maar het bleef daarna akelig stil omtrent deze lamp, tot op heden alleen verkrijgbaar in de Arabische Emiraten en dat vind ik niet veelbelovend.

Je gaat met 1100 lm geen 100 W equivalent krijgen, kijk even naar deze tabel: 1521 lm is wat je zoekt om een 100 W gloeilamp mee te vervangen.

Ik kan maar één advies geven: neem afscheid van de lamp met dikke melkglazen kap en ga voor een armatuur met geïntegreerde leds. Deze hebben doorgaans een veel betere warmtehuishouding omdat niet alles dicht bij elkaar gefrot zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Toch maar even een fotootje van de Ikea nymåne plafonnière.
Ik heb geen meetgereedschap dus kan er verder niks over zeggen.
Volgens de specs:
https://m2.ikea.com/nl/nl...plafondlamp-wit-60336274/

Dimbaar
28 W
2700 K
1800 lumen

Weinig flicker, ruim opgezette lamp. Kan ontzettend fel. Gewoon een fijn ding als je veel licht nodig hebt. Het hangt aan de eerder door mij genoemde goedkope Lybardo itec-5 dimmer. Waar inmiddels ook al anderen erg positief over zijn

Met kap:
Felste stand:

Zachter:

[Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 23-06-2019 11:16]

wow, wat een bak licht! Zag net op de Ikea site ook een review van iemand die vindt dat dit product afgekeurd zou moeten worden, omdat je er lasogen van krijgt als je erin kijkt :P

Maar komt het nou door de 'artistieke vrijheid' die je camera bij de gedimde stand heeft genomen, of dimt ook deze lamp naar een warmere lichtkleur toe? Viel me laatst al op dat steeds meer Ledare lampen van Ikea dat nu ook hebben (naast de bekende 'warmglow' en 'dim to warm' varianten van Philips en Megaman).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
In dit geval is het de artistieke vrijheid van mijn telefoon helaas. Had de settings eigenlijk ergens hard vast moeten zetten, maar ben geen kenner van die settings.
De kleur blijft gewoon 2700K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:42
bartvb schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:04:

[Afbeelding: Wandlamp]

Of iets anders dat naar boven en naar beneden schijnt. Geen LED paneel iig, heb hier ook een Floalt hangen en die bevalt best goed, iig in het kantoor. De standaard Ikea driver is daar eenvoudig af te halen om te zorgen dat je lichtsterkte en -kleur beter kan regelen d.m.v. een externe driver.

Voor de woonkamer/overloop zoek ik iets met wat meer uitstraling. De eigenlijke vraag is dus eerder hoe ik armaturen vindt die gebruik maken van LED en die regelbaar zijn in kleurtemperatuur. Het gros van de armaturen lijkt een ingebouwde driver te hebben zodat je ze op 230V aan kan sluiten. Ik wil echter de armatuur aansluiten op een externe driver in een centrale schakelkast. Bijvoorbeeld op een EldoLED driver die aangestuurd wordt via DMX of Dali.
Ik ben reuze benieuwd hoe ver je hier mee gekomen bent!
Ik zit namelijk min or meer in hetzelfde schuitje en ben voor een nog te bouwen nieuwbouw woning op zoek naar hetzelfde.
Dat alsmede een aantal plafond lampen en plafond spots met hetzelfde idee.
Op een (externe) eldoled driver en daarmee aansturen. Liefst rgbw maar als het niet anders kan dan is warm wit ook voldoende 😋
(Ja Loxone verkoopt rgbw spots maar voor zo’n 60 Euro pp)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
Nog niet heel veel verder gekomen. Het hele bouwproces gaat wat minder soepel dan gehoopt, vooral nog bezig met de hoofdlijnen...

Wel deze tegengekomen:
https://www.voltus.de/bel...24v-dc-rgbw-60-cri90.html

ConstaLED heeft nog een aantal andere interessante producten. Alleen zijn dat spots en spots lijken niet perse de grootste uitdaging. Ingewikkelder zijn de andere armaturen; wandlichtpunten, hanglampen.

Op dit moment neig ik naar toch maar terugvallen op 230V verlichting voor een aantal punten. Dat is heel snel te maken (want standaard), kan b.v. met iets als Hue worden gedaan voor het instellen van de lichtkleur en als er (na de bouw) wat meer tijd is kan ik die punten alsnog omzetten van 230V naar LED via SELV.

• Natrixz
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:42
Ah die had ik nog niet gezien, bewaar ze wel even; maar inderdaad de spotjes zijn niet de grootste uitdaging.

Mijn issue is inderdaad enerzijds om zoveel mogelijk van de reguliere bekabeling te laten bestaan, maar wel SELV aansluitbaar te hebben. (Vooralsnog trek ik gewoon een loze leiding extra)
Alsmede; ik kan eigenlijk geen standaard hanglampen vinden welke 24v rgbw hebben//mogelijkheid hebben daarvoor.
Zelf speel ik nog wel met het idee om de lampen zelf te verbouwen en de fitting weg te halen, te vervangen door een koelrib met led en een difuuslens maar of dat nou echt mooi lichteffect wordt....

• bartvb
Ik weet dat @Femme o.a. wel het e.e.a. zelf gebouwd heeft met LED modules. Zijn ook best wat DIY gidsen voor te vinden.

Heel leuke projecten, maar ook projecten die heel veel tijd kosten en die tijd is er voorlopig niet :+ Iets met werk, gezin en ook zorgen dat het huis überhaupt bewoonbaar wordt nadat de aannemer klaar is :) Daarom hier grote kans dat we beginnen met een simpele 230V setup voor de niet-spotjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• saftaplan
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-03 23:27
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouw en gaan centrale DMX-drivers gebruiken voor de lichtsturing. Voor de spots ga ik voorlopig enkele goedkope CC-dimbare drivers van LTech proberen, deze geven een stroomsterkte van 350 mA. Ik zou dan COB spots kopen op AliExpress waarvan ik de driver zou vervangen. Nergens vind ik daar echter één met een driver die een stroomsterkte van 350 mA aangeeft; overal is deze 300 mA of lager. Dat terwijl ik dacht dat 350 mA een zeer gangbare stroomsterkte was voor LEDs. Betekent dit dat de chips daadwerkelijk geen 350 mA aankunnen, of wel en wordt de stroomsterkte van de drivers wat lager gehouden?
saftaplan schreef op zondag 21 juli 2019 @ 00:14:
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouw en gaan centrale DMX-drivers gebruiken voor de lichtsturing. Voor de spots ga ik voorlopig enkele goedkope CC-dimbare drivers van LTech proberen, deze geven een stroomsterkte van 350 mA. Ik zou dan COB spots kopen op AliExpress waarvan ik de driver zou vervangen. Nergens vind ik daar echter één met een driver die een stroomsterkte van 350 mA aangeeft; overal is deze 300 mA of lager. Dat terwijl ik dacht dat 350 mA een zeer gangbare stroomsterkte was voor LEDs. Betekent dit dat de chips daadwerkelijk geen 350 mA aankunnen, of wel en wordt de stroomsterkte van de drivers wat lager gehouden?
Je laatste vraag heeft het antwoord al in zich. Kijk maar eens naar een willekeurige datasheet (hier bijv. eentje van een blauwe Cree led-chip). Je ziet de specificatie van een typische Vf bij een stroom van 350 mA, maar tevens vind je de max. stroom van 1500 mA die de chip aankan.
Zonder garanties te geven zou ik een 300 mA driver zonder meer durven vervangen door eentje van 350 mA. Niet als het gaat om drivers met een (veel) lagere stroom, het thermische design van het armatuur is nu eenmaal afgestemd op hoe "hard" de led-chips worden aangestuurd.

[Voor 4% gewijzigd door jitter op 27-07-2019 07:05]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Weet iemand met welke type dimmer de Snoerboer kooldraad lampen te dimmer zijn? Fase aansnijding of afsnijding?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Negen stuks, aangeschaft in 2008/2009.
Inmiddels zijn we tien jaar verder, paar maanden terug sneuvelde nummer 4 en gisteravond nummer 5. Zoals altijd met een harde knal en blijvende kortsluiting, waardoor de zekering eruit vliegt en je in het donker zit. Achteraf valt het me toch mee, na het sneuvelen van nummer 1 en 2 stond ik op het punt ze allemaal direct te vervangen. Gelukkig is er nu ruime keus in dit soort lampjes.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38248249
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39962915
Untitled by ericplan, on Flickr
Untitled by ericplan, on Flickr

ZonPHP PVOutput

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-06 02:46

TommyGun

Stik er maar in!

Wat is wijsheid qua ombouw van g4 halogeen naar g4 led? Er zit nu 4x10 watt op deze trafo, dus die dient sowieso vervangen te worden lijkt me gezien het lagere wattage bij leds.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
Officieel dien je idd minimaal 20w aan te sluiten. Ik zou het wel gewoon eerst proberen, wellicht heb je mazzel.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-06 02:46

TommyGun

Stik er maar in!

Okay, het viel me enkel op dat 'ie nu al behoorlijk piept (met of zonder belasting), dus dat wil ik niet verergeren. Dan vervang ik 'm liever.

Is dit bijv. iets? https://www.ecobright.nl/led-spot-mr16/led-trafo-12v-0-30w/

[Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 13-08-2019 10:19]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:37
Na het renoveren van mijn boot, wil ik de verlichting gaan aanpakken. De reden is eigenlijk het verbruik. Er zijn nu plafondlampen waar festoon buislampjes in zitten van 10W per stuk. Bij elkaar opgeteld zit ik al snel aan 100W continu gebruik, zet ik de navigatieverlichting erbij aan (voor herkenning op het water) dan zit ik totaal al op 150W.

Nu zoek ik een beetje advies.
Navigatieverlichting:
Ik heb 2 lampen, groen en rood (stuurboord en bakboord)
Een beetje dit idee:

Daar zit een BAY15D bajonet lamp in van 25W (met van die ongelijke polen).
Doe ik daar nu goed aan om een ledlamp te vinden die rondstraalt, zoals bijvoorbeeeld deze: https://www.abc-led.nl/we...2vOAZNEAQYASABEgLc-_D_BwE of kan ik beter zoiets nemen: https://www.nauticgear.nl...2vOAZNEAQYAyABEgK2N_D_BwE (en dan 3W ipv 1,6W).

Daarnaast heb ik 3 plafondlampjes, in elke armatuur kunnen 3 festoon lampjes. Ik heb er eentje losgehaald en deze heeft 3x 10W aan lampjes. Nu heb je festoon lampjes die zoals in een buis gewoon rondstralen maar je hebt ze ook zie 180 graden gaan. Ben 38/39mm nodig.
Wat is het beste om te nemen qua lichtbeeld?

Ik dacht eraan om er dan 2 te nemen van de laatste, wel gelijk weer voor 26 euro aan lampjes in 1 plafondlamp (totaal 4 plafondlampen)

• mcDavid
Ik denk dat het grotendeels trial and error zal zijn. Mijn pa heeft zo'n bayonetlampje voor zijn toplicht, met SMD-leds. Beetje zoiets als van jouw eerste linkje maar dan iets kleiner, en van ali-express. Die dingen hebben alleen een waardeloze levensduur.

• Binnetie
mcDavid schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:01:
Ik denk dat het grotendeels trial and error zal zijn. Mijn pa heeft zo'n bayonetlampje voor zijn toplicht, met SMD-leds. Beetje zoiets als van jouw eerste linkje maar dan iets kleiner, en van ali-express. Die dingen hebben alleen een waardeloze levensduur.
Toplicht heb ik nog niet naar gekeken. Wat ik wel over gelezen heb is dat goedkope ledverlichting kan storen op de marifoon e.d. Een watersportblad had het hier over. Dat maakte me een beetje huiverig. Zelf heb ik via Ali al jaren ledverlichting in huis zonder problemen. Ook hier was het een beetje proberen, de wc bijvoorbeeld is net wat te fel, maar om nu alles te vervangen en de lampen in de kast te hebben liggen is ook weer zonde van het geld.

• mcDavid
Voor 12V led-verlichting hoef je je weinig zorgen te maken over storing, zeker de goedkope niet. Hier zitten toch geen (hoogfrequente) spannings-omvormers in. Als je boordnet op 230V draait is het idd wel oppassen geblazen.
Binnetie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:45:
Na het renoveren van mijn boot, wil ik de verlichting gaan aanpakken. De reden is eigenlijk het verbruik. Er zijn nu plafondlampen waar festoon buislampjes in zitten van 10W per stuk. Bij elkaar opgeteld zit ik al snel aan 100W continu gebruik, zet ik de navigatieverlichting erbij aan (voor herkenning op het water) dan zit ik totaal al op 150W.

Nu zoek ik een beetje advies.
Navigatieverlichting:
Ik heb 2 lampen, groen en rood (stuurboord en bakboord)
Een beetje dit idee:
[Afbeelding]
Daar zit een BAY15D bajonet lamp in van 25W (met van die ongelijke polen).
Doe ik daar nu goed aan om een ledlamp te vinden die rondstraalt, zoals bijvoorbeeeld deze: https://www.abc-led.nl/we...2vOAZNEAQYASABEgLc-_D_BwE of kan ik beter zoiets nemen: https://www.nauticgear.nl...2vOAZNEAQYAyABEgK2N_D_BwE (en dan 3W ipv 1,6W).
Geen van beide. Voor de navigatieverlichting zou ik blijven bij de gloeilampen die je nu hebt òf de armaturen vervangen door nieuwe met geïntegreerde leds, zoals bijv. deze, voor de kleine meerprijs hoef je het niet te laten, èn je hebt nieuw plastic, nieuwe waterdichte seals, e.d. en (m.i.) een grotere kans op lange levensduur.
Daarnaast heb ik 3 plafondlampjes, in elke armatuur kunnen 3 festoon lampjes. Ik heb er eentje losgehaald en deze heeft 3x 10W aan lampjes. Nu heb je festoon lampjes die zoals in een buis gewoon rondstralen maar je hebt ze ook zie 180 graden gaan. Ben 38/39mm nodig.
Wat is het beste om te nemen qua lichtbeeld?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht eraan om er dan 2 te nemen van de laatste, wel gelijk weer voor 26 euro aan lampjes in 1 plafondlamp (totaal 4 plafondlampen)
Weet je dat je met 6500 K lichtkleur ongelooflijk koud en kil licht koopt? Voor in de boot liever iets warmers, lagere lichttemperatuur is warmer licht, dus 2700 K is warm wit, 4000 K neutraal en 5000 en hoger is koud wit.
Ik zie hier minder problemen met het gebruik van retrofit ledlampjes, maar zoals al gezegd, het blijft trial and error m.b.t. levensduur. De beperkte ruimte die retrofit ledlampjes hebben is de grootste oorzaak van vroeg uitvallen. Ze worden doorgaans te heet.

Terzijde: dit soort ledlampjes mag niet als vervanging voor de signaallampen van auto's gebruikt worden, ik weet overigens niet of dezelfde restrictie geldt voor navigatieverlichting in de scheepvaart.

Storende voedingen van ledverlichting zijn schering en inslag bij meuk van aliexpress e.d., gerenommeerde merken kunnen zich dat niet veroorloven en bouwen ontstoring in. Voor 12 V lampjes verwacht ik ook weinig problemen.

[Voor 9% gewijzigd door jitter op 18-08-2019 11:44]

• Binnetie
jitter schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Geen van beide. Voor de navigatieverlichting zou ik blijven bij de gloeilampen die je nu hebt òf de armaturen vervangen door nieuwe met geïntegreerde leds, zoals bijv. deze, voor de kleine meerprijs hoef je het niet te laten, èn je hebt nieuw plastic, nieuwe waterdichte seals, e.d. en (m.i.) een grotere kans op lange levensduur.

[...]

Weet je dat je met 6500 K lichtkleur ongelooflijk koud en kil licht koopt? Voor in de boot liever iets warmers, lagere lichttemperatuur is warmer licht, dus 2700 K is warm wit, 4000 K neutraal en 5000 en hoger is koud wit.
Ik zie hier minder problemen met het gebruik van retrofit ledlampjes, maar zoals al gezegd, het blijft trial and error m.b.t. levensduur. De beperkte ruimte die retrofit ledlampjes hebben zijn de grootste oorzaak van vroeg uitvallen. Ze worden doorgaans te heet.

Terzijde: dit soort ledlampjes mag niet als vervanging voor de signaallampen van auto's gebruikt worden, ik weet overigens niet of dezelfde restrictie geldt voor navigatieverlichting in de scheepvaart.

Storende voedingen van ledverlichting zijn schering en inslag bij meuk van aliexpress e.d., gerenommeerde merken kunnen zich dat niet veroorloven en bouwen ontstoring in. Voor 12 V lampjes verwacht ik ook weinig problemen.
Die lampen van Talamex zien er goed uit. Moet dan wel andere gaten boren ivm de houders, maar voordeel is wel dat ze niet zo uitsteken in het gangboord.

De 6500K was een voorbeeld, ik ben echt op zoek naar 2700K want vind 6500K echt geen gezellig licht in de kajuit. Gisteren was ik bij een watersportzaak en daar hadden ze ook festoon leds (toevallig zag ik in een planfondlamp dat er een festoon gloeilamp en ledje zat), helaas vragen ze er daar 14 euro per stuk voor. Wel mooi warm wit ligt (2700K)

Bedoel je dat het voor 12V niet veel uitmaakt welke led je gebruikt (Aliexpress etc?) Want de verlichting aan boord is allemaal 12V.
Binnetie schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:13:
[...]
Bedoel je dat het voor 12V niet veel uitmaakt welke led je gebruikt (Aliexpress etc?) Want de verlichting aan boord is allemaal 12V.
Nee, ik doelde daarmee niet op de kwaliteit van de leds (al bestaat de kans dat die twijfelachtig is bij aliexpress e.d.), maar op het al dan niet aanwezig zijn van ontstoring.

Een veelgebruikte techniek bij 230 V ledlampen om de netspanning aan te passen is een schakelvoeding, maar die heeft ontstoring nodig om op radiofrequenties geen rotzooi te veroorzaken. Bij goedkope aliexpress meuk zit dat er meestal niet op, want zonder die ontstoring werkt het ook wel en het scheelt een aantal onderdelen.
12 V lampen gebruiken vooral lineaire regelaars of, zoals bij ledstrips, serieweerstanden en die hebben geen (noemenswaardige) ontstoring nodig.

Ik zou ff verder zoeken naar festoon leds want voor de helft van die prijs kun je ze ook wel in een Nederlandse webshop krijgen (voorbeeld). Het lijkt me ook dat je met 15 W equivalenten kunt volstaan met 2 i.p.v. 3 lampjes per armatuur. Kies bij voorkeur voor een type dat één kant uit straalt i.p.v. rondom.

[Voor 21% gewijzigd door jitter op 18-08-2019 11:53]

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
In mijn auto waren door een eerdere eigenaar ook festoon leds gemonteerd. Omdat alleen leds een foutmelding geven (de auto denkt dat de lamp kapot is) zijn er speciale modules die ook een weerstand bevatten.
https://www.autoledplaza....n-Keramisch-Canbus-12-24V
Die weerstand zorgt voor meer stroomverbruik. Hierdoor wordt de behuizing erg warm en gaat de ledlamp kort mee.
Samengevat:
Zorg dat je modules koopt zonder die weerstand.

[Voor 9% gewijzigd door blissard op 18-08-2019 13:03]

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Heeft iemand een tip voor goede en kleine 12volt GU4 lampjes?
Ik zie allerlei soorten en maten voorbij komen maar wat is nu echt goed spul en geeft een mooie kleur?

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
Welke trafo heb je nu? Ga je ook dimmen? If so, welke dimmer heb je nu?

2700K benadert halogeen het meest.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• bartvb
Nog steeds op zoek naar fatsoenlijke oplossingen om LED verlichting te gebruiken die geen 230V nodig heeft. Kwam ook dit tegen:
https://app.box.com/s/s3i4jwr2osqlmoz1fqyrg9dvl9lfztdx

Spots e.d. van LuxGreen (een of andere Chinese fabrikant). Zijn lampen met RGB of RGBW LEDs die je 12V of 24V geeft + een DMX signaal. Dat lijkt ook vrij overzichtelijk, zijn ook erg betaalbaar. Heb alleen geen idee van de kwaliteit.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10-06 10:15
Onlangs de dimmer van Jung gekocht, type 1730DD, top dimmer. Electronisch hoogstandje.

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:54

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb onlangs bij 1 lamp van mijn ouders geprobeerd om een inbouw LED dimmer te plaatsen.
Ik had hiervoor de AWMD-250 van KAKU + Afst. bediening gebruikt (ivm zeer beperkte ruimte...er is maar 1 doos met een dubbele serie schakelaar).

https://www.elektroshop.n...ti-klik-aan-klik-uit.html

De lamp beschikt over 6 x 2,3 Watt Philips G9 dimmable LED verlichting.
Ik denk dat deze parallel zit aangesloten, want de dimmer had er ontzettend veel moeite mee.
Achteraf bleek ook dat deze dimmer slechts va. 3 Watt goed kon dimmen en dat was te merken...
Ook zou deze dimmer functionaliteit hebben waarbij je met de bestaande schakelaar de lamp ook nog kon schakelen, maar dit werkte ook niet (wellicht dat dit enkel met een puls druk schakelaar gaat).

Heeft iemand misschien een idee welke dimmer ik nog wel zou kunnen gebruiken?

Ik had bewust voor deze gekozen omdat de inbouw ruimte ontzettend beperkt was.

[Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 02-09-2019 14:47]

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• WeaZuL
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar ledspotjes voor onze zolder en liep op aanraden van een vriend tegen de IKEA LEPTITER spot aan. Deze spot is 12cm breed en heeft een stralingshoek van 100graden. Ik kan nergens terug vinden wat het vermogen van deze spot is, nog hoeveel lumen deze led spot weet op te brengen. Nu is de zolder +/- 30m2, en via de losse pols 26 spots weten te plaatsen. Dit lijkt mij nogal veel, maar de bestemming van de zolder is voorlopig kantoor en ik wil voorkomen dat ik in schaduw kom te zitten.

Ik kan eigenlijk nergens vinden wat de general rule of thumb is voor onderlinge afstand bij een spot met een stralingshoek van 100graden? Iemand hier ervaring mee?
arpeggio schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:15:
[...]

Het staat gewoon op de site bij 'Formaat product' : 600 lumen en 9 Watt

[Voor 19% gewijzigd door WeaZuL op 19-09-2019 17:18. Reden: URL toegevoegd]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20:01
WeaZuL schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:51:

Ik kan nergens terug vinden wat het vermogen van deze spot is, nog hoeveel lumen deze led spot weet op te brengen.
Het staat gewoon op de site bij 'Formaat product' : 600 lumen en 9 Watt
Was gisteren bij een AH XL en het viel me op dat ze het hele led-assortiment (ook Philips) in de op = op uitverkoop (35% korting) hadden gedaan.

Ben benieuwd of ze er helemaal mee gaan stoppen of dat er iets anders voor in de plek komt...

• DefLite
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:30

DefLite

Why so serious?

Ik heb een hanglamp gekregen voor boven de eettafel met 6 4g 20w halogeen lampjes. Van die 6halogeen lampjes doen het er nog maar 2 dus ik dacht bestel ff nieuwe en dan gelijk in led en dan iets minder fel namelijk deze.
Alleen ik zou het liefst de trafo lekker laten zitten dat is deze.
Staat specifiek bij dat het niet voor led bulbs is... Bereik is 50-160 watt.
Nu dacht ik de trafo werkt ook bij 20 watt (1 lampje) dus misschien werkt ie ook wel met 5,4 watt (6*0,9) maar werkt het in de praktijk ook zo? Of kan ik beter direct een led trafo erbij nemen?
Of is het niet te zeggen?

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Een led laat stroom maar in 1 richting door. Een trafo werkt op en met wisselspanning. Het is daarom erg waarschijnlijk dat de trafo niet werkt met LED’s.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
@DefLite Gewoon proberen, als het niet werkt kun je altijd nog andere trafo kopen.
Heb hier ook halogeen met trafo vervangen door LED en werkt prima.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• GAIAjohan
  • Nu online
Ik heb afgelopen week een led schijnwerper met bewegingssensor gekocht bij Hornbach, maar als hij uitstaat brandt de lamp nog heel zachtjes.

Alsof er een lekstroompje loopt vanaf de sensor, wat ik toch vreemd zou vinden bij een combinatieset zoals verkocht.
Iemand hier ervaring mee? Verkort het de levensduur?

https://www.hornbach.nl/s...vKOrEQpQBL_BoCducQAvD_BwE

Overigens denk ik dat ik binnenkort de eerste kapotte retrofit kan verwelkomen.
Een GU10 20w vervanger spot van Philips die ik eind 2016 gekocht heb en zich met 2 andere (dezelfde) spots in een armatuur in de badkamer bevindt. Exact type weet ik niet, maar deze serie is nieuwer dan ik in de keuken heb, aangezien die van begin 2015 en qua leds een andere opstelling hebben en meer stroom verbruiken.
Als ik deze inschakel flikkert hij zo nu en dan, er is géén dimmer.

Alle andere oudere en nieuwere leds werken nog prima.

[Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 02-11-2019 00:58]

• AOC
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
4 jaar terug Osram par16 gu10 led lampen gekocht. 7 stuks maar inmiddels zijn er al 2 kapot gegaan. Is dat normaal? Ze zijn nog lang niet aan de 30.000 branduren. Hooguit 10.000. Wat ik ook opmerkte is dat in de 4 jaar tijd de lampen kouder qua kleur zijn geworden. Ik had toevallig nog een reserve liggen en die was veel warmen qua kleur ondanks dat het dezelfde type was

• mrmrmr
  • Niet online
@Waterkoker
Ik heb goede ervaringen met Philips, nog geen enkele is stuk gegaan. Bij andere merken wel.

Het aantal branduren op de verpakking beschouw ik als een "doelstelling" ;). Ik vertrouw daar in ieder geval niet op.

Bij een aankoop van 10 spotgoedkope Chinese LED zaklampjes tegelijk zie ik ook verschil in kleur en lichtsterkte onderling. De kwaliteitbewaking ligt op het niveau van "geeft hij licht? Dan ok." Bij een andere Chinese zaklamp zwierf er een stukje metaal door de behuizing die waarschijnlijk de electronica heeft vernietigd. Ik stel me voor dat die gemaakt zijn van afvalmateriaal (reject bins) van de fabriek in kwestie, want ze worden ook voor veel meer geld aangeboden met weinig slechte recencies.

@GAIAjohan
Ik heb 1 Philips plafondlamp geinstalleerd in een E27 fitting van twijfelachtige kwaliteit. Die flikkert ook soms terwijl een andere gelijke armatuur er geen last van heeft, het maakt niet uit welke andere lamp (zelfde merk/type) ik daar in draai. Dat lijkt dus eerder te liggen aan de kwaliteit van de fitting en/of bedrading. Ik had weinig keus, ik moest een specifieke keramieke fitting gebruiken voor deze armatuur anders hangt alles los.

palimpsest

• AOC
  • Niet online
Ik zal inderdaad eens Philips proberen maar ik had altijd wel het idee dat Osram ook kwalitatief was.

Wat betreft de kleur is dat de osram leds allemaal hetzelfde waren. Maar na 10000 uur worden ze toch wat witter, daar kwam ik achter toen ik een reserve lamp met 0 uur erin draaide

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik zoek een vervanger voor een T5 TL-armatuur onder een keukenkastje. De heldere kap van het armatuur is ook helemaal bruin geworden, dus het hele armatuur wordt vervangen. Bouwhoogte is nu ca 1,8 cm.
Welke lichtopbrengst geeft een T5 TL ongeveer per meter, wat is een vergelijkbare LED-strip van Osram oid.
Hoe zit het met de warmteafgifte?
Wel gezocht op diverse sites, maar iets met bomen en bos

[Voor 9% gewijzigd door ericplan op 02-11-2019 13:13]

ZonPHP PVOutput

• GAIAjohan
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:20:

@GAIAjohan
Ik heb 1 Philips plafondlamp geinstalleerd in een E27 fitting van twijfelachtige kwaliteit. Die flikkert ook soms terwijl een andere gelijke armatuur er geen last van heeft, het maakt niet uit welke andere lamp (zelfde merk/type) ik daar in draai. Dat lijkt dus eerder te liggen aan de kwaliteit van de fitting en/of bedrading. Ik had weinig keus, ik moest een specifieke keramieke fitting gebruiken voor deze armatuur anders hangt alles los.
Alleen is dit 1 armatuur met 3 spots. Dus ik zie niet direct hoe daar verschil in komt qua fitting. ;)
Bovendien doet die ene led het knipperen sinds kort

• mrmrmr
  • Niet online
@Waterkoker
Ja, ik heb ook Osram in gebruik (een LED TL vervanger) naast Philips TL vervangers. Doet het prima. Ik weet ook dat Osram in een ziekenhuis worden toegepast die een eigen technische dienst heeft. Ze zullen dat waarschijnlijk niet doen als er een kwaliteitsprobleem is. Ik denk dat de reputaties van Osram en Philips vergelijkbaar zijn.

@GAIAjohan
Als je de lamp wisselt van fitting sluit je uit dat het aan de fitting of bedrading ligt.

@ericplan
Bij TL hangt het vooral af van de maat en lichttemperatuur (Kelvin) welke opties je hebt. Mijn LED TL's worden niet erg warm. De warmte moet wel weg kunnen, bijvoorbeeld via de behuizing of aan de lucht.

palimpsest

Ik heb een aantal filament ledlampjes van Osram in huis en ook eens een dim to warm filamentlampje van Osram geprobeerd. En ik moet zeggen: Osram kan me helaas niet bekoren. Van al deze lampjes, ook dus van verschillende series, doet het licht me veel te ' geel' aan niet sprankelend warm- of zeer warm wit, maar gewoon nepgeel..... met een in mijn ogen erg vervelende kleurweergave van de verlichte objecten. De dim to warm is retour gegaan (en vervangen door Philips Warmglow) en de andere z ijn op plekken in gebruik genomen waar het niet zo veel uitmaakt.

Nou zegt dat niet zo veel over kwaliteitsproblemen an sich (ze zullen het vast erg lang doen), maar ik weet wel dat als ik tussen Philips en Osram mag kiezen, Philips het hands down wint. Iig op consumentengebied.

De vergelijking met ziekenhuizen is natuurlijk leuk en aardig, maar vermoedelijk zullen daar heel andere producten gebruikt worden.

• DefLite

DefLite

Why so serious?

blissard schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:57:
Een led laat stroom maar in 1 richting door. Een trafo werkt op en met wisselspanning. Het is daarom erg waarschijnlijk dat de trafo niet werkt met LED’s.
HereIsTom schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:11:
@DefLite Gewoon proberen, als het niet werkt kun je altijd nog andere trafo kopen.
Heb hier ook halogeen met trafo vervangen door LED en werkt prima.
Nou ben benieuwd, ik ga de lampjes bestellen en hopelijk werkt het, ik laat het wel ff weten!

• teaser
  • Laatst online: 13:18
DefLite schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:46:
Ik heb een hanglamp gekregen voor boven de eettafel met 6 4g 20w halogeen lampjes. Van die 6halogeen lampjes doen het er nog maar 2 dus ik dacht bestel ff nieuwe en dan gelijk in led en dan iets minder fel namelijk deze.
Alleen ik zou het liefst de trafo lekker laten zitten dat is deze.
Staat specifiek bij dat het niet voor led bulbs is... Bereik is 50-160 watt.
Nu dacht ik de trafo werkt ook bij 20 watt (1 lampje) dus misschien werkt ie ook wel met 5,4 watt (6*0,9) maar werkt het in de praktijk ook zo? Of kan ik beter direct een led trafo erbij nemen?
Of is het niet te zeggen?
Kans is miniem dat het gaat werken. Dat de transfo nog werkt op 20W is waarschijnlijk puur geluk (of je hebt toch een lichter model) maar die 6W gaat niet genoeg belasting zijn.
blissard schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:57:
Die led retrofit lampjes zijn voorzien van elektronica zodat ze op AC werken. Hoe zou je wel garanderen dat het lampje in de juiste richting in de lampvoet wordt gestoken anders? 50% kans dat het goed is en anders lampje stuk en een nieuw proberen?

• Weldie
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 20:10
Heb een Smart led dimmer Zigbee/Z-Wave 0-200W gekocht mooi ding werkt prima, maar heb er 4x een GU10 dim to warm van megaman er op aangesloten, maar deze gaan wanneer ze laag staan aan en uit niet allemaal soms een soms twee.

Jammer misschien dat ik andere led lampen moet proberen, anders gaan er gewoon weer halogeen in.

• mcDavid
Weldie schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:43:
Heb een Smart led dimmer Zigbee/Z-Wave 0-200W gekocht mooi ding werkt prima, maar heb er 4x een GU10 dim to warm van megaman er op aangesloten, maar deze gaan wanneer ze laag staan aan en uit niet allemaal soms een soms twee.

Jammer misschien dat ik andere led lampen moet proberen, anders gaan er gewoon weer halogeen in.
De oplossing is simpel: dimbare (slimme) lampen nemen ipv "domme" lampen met losse dimmers. Stuk goedkoper en heb je gegarandeerd nooit problemen met geknipper of wat dan ook.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Weldie schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:43:

Is het toevallig een Ecodim 07? Ik heb er zelf ook twee en ze werken perfect. Ze kunnen onze IKEA GU10's tot helemaal uit dimmen, maar wellicht moet je even kijken tot hoelaag je lampen zich laten dimmen en dat als minimum instellen op de dimmer. In de rest van het huis hebben we Ecodim 04 dimmers hangen en echt nooit een issue met geflikker. Ze zijn ook volledig stil, dus geen gezoem.
mcDavid schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:26:
De oplossing is simpel: dimbare (slimme) lampen nemen ipv "domme" lampen met losse dimmers. Stuk goedkoper en heb je gegarandeerd nooit problemen met geknipper of wat dan ook.
Onzin, een goeie dimmer (meestal faseafsnijding voor LEDs) heeft geen issues. En het hangt er met net vanaf hoeveel lampen je wil dimmen. Een dimmer met een paar goedkope GU10's is een stuk goedkoper dan een beetje redelijk kwaliteit 'slimme' lampen als je er een stuk of 6 wil aansturen. Is voor vervanging ook een stuk praktischer. Jouw optie zal in de praktijk vaak een stuk duurder zijn, en praktische bezwaren hebben. Bovendien onnodig als je een goeie dimmer hebt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Heb de lampjes in de armatuur gedaan, het werkt maar de trafo vindt het duidelijk niet leuk... Hij zoemt namelijk best luid, 1 ledje eruit gehaald en daar halogeen in en dan is er niks aan de hand.

Nu maar kijken naar een trafo die wel met 5.4 watt kan omgaan.
DefLite schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:53:
Heb de lampjes in de armatuur gedaan, het werkt maar de trafo vindt het duidelijk niet leuk... Hij zoemt namelijk best luid, 1 ledje eruit gehaald en daar halogeen in en dan is er niks aan de hand.

Nu maar kijken naar een trafo die wel met 5.4 watt kan omgaan.
Tip: kies dan geen trafo die voor halogeentoepassingen werd ontworpen, maar een LED-driver met een vaste 12 V uitgangsspanning van voldoende vermogen. 12 V / 1 A (bijv.) kan zonder problemen van 0,0 t/m 12 W belast worden.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er staat hier een "aanraak-lamp" (aanraken om aan te zetten) met 3 standen van felheid waarvan ik mij afvraag of ik het G9-lampje zomaar kan vervangen door een G9-ledlamp. Kan dat zonder aanpassingen aan de armatuur?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Nee, dat kan niet zonder meer. Alleen als het ledlampje dimbaar is.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:41

Iemand een handige oplossing voor een haakse verlengsnoer? Deze is van een innr ledsnoer en wil ik graag wegwerken maar ik heb niet veel ruimte!

duurzaam is de weg, 10420 Wp solar, warmtepomp, Mustang Mach-E

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gadver. Toen ik 5 jaar geleden verbouwde was Led nog niet zo ver (in elk geval niet acceptabel in lichtkleur voor mijn vriendin) dus toen gewoon halogeen in de keuken. Had toch genoeg zonnepanelen liggen. Wel gekozen voor dure dimmers die ook led zouden aan kunnen (Gira 2262-00).

Maar oke. Nu dus de spotjes wel vervangen door leddare van Ikea. Resultaat, zoemende lampen en een lichte knipper (soms). Grmbl... Had ook al andere andere lampjes geprobeerd (hornbach) maar die hadden het erger. Deze van Ikea hebben het wel het minste. (Wel effect van soms wisselende lichtniveau's, dat soort geknipper bedoel ik, niet het constante knipperen).

Wat is nu wijsheid. Blijven zoeken naar andere lampen (deze kunnen nog retour) of gewoon de dimmer vervangen. Dacht dan aan zoiets

Wil juist niet te duur gaan, want over 10 jaar is het allemaal met lampen die je met je telefoon oid bedient.
Die in de huiskamer (ook een dure Gira) knippert ook met eerst Toshiba lampen (hornbach) en nu ikea. Ook weer met ikea het minst. Maar die staat niet zo vaak aan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Cyberpope schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:36:
Wil juist niet te duur gaan, want over 10 jaar is het allemaal met lampen die je met je telefoon oid bedient.
Over 10 jaar? Dat is nu al zo :) Dus waarom niet meteen daarmee aan de slag gaan? Bijvoorbeeld met Shelly

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gizz schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Over 10 jaar? Dat is nu al zo :) Dus waarom niet meteen daarmee aan de slag gaan? Bijvoorbeeld met Shelly
Omdat ik de techniek nog niet rijp genoeg vind. Te veel verschillende standaarden naast elkaar. Daarbij vind ik bediening via de telefoon niet. Ik wil gewoon mijn wandschakelaar houden. Ben niet van de generatie die vergroeit is met zijn telefoon.

Deze discussie zou ik graag willen laten rusten, voor mij op dit moment geen oplossing.
Heb ook naar ikea gekeken. Dan zou ik ook een schakelaar hebben op de plek waar nu de dimmer zit en elders een kastje om de helderheid te regelen. Dat vind ik niet wenselijk (afstandsbedieningen van ikea kunnen niet op de plek van de schakelaar).

[Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 15-02-2020 09:58]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GAIAjohan
  • Nu online
Er zijn al meerdere mensen, ook in dit topic met goede ervaringen met de lybardo dimmer:
Hij is helaas wel wat duurder geworden..
https://www.ledlampenkope...r-lybardo-itec-5-150-watt

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mm.. die is 5 euro goedkoper. Maar vooral de goede ervaringen zouden dan de doorslag geven.
niemand dus ervaringen met de dimmer die ik aangaf?

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:38
Cyberpope schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:11:
Mm.. die is 5 euro goedkoper. Maar vooral de goede ervaringen zouden dan de doorslag geven.
niemand dus ervaringen met de dimmer die ik aangaf?
Nee, maar bestellen, proberen en bij geen succes: retour?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hmmbob schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Nee, maar bestellen, proberen en bij geen succes: retour?
Gedaan, maar dan via Bol.com. Ik had daar nog bonnen, is hij slecht 1 euro duurder, maar dan wel gratis retour.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:23
Onlangs hebben wij een doos met led-lampen ontvangen.
Daarbij kwam ons idee om de huidige gloeilampen in de woonkamer te vervangen door de nieuwe lampen.

Om dit te realiseren heb ik 3 nieuwe dimmers besteld om mijn huidige Busch-Jaeger 2247 dimmers te vervangen.
Mijn huidige dimmers zijn namelijk alleen geschikt voor halogeen of gloeilampen.

De dimmers die ik besteld heb zijn de 6523 u-102

Ik begreep dat de Philips lampen het beste te dimmen zijn met de Busch-jaeger dimmers.
Klopt dat of is dat een verkooppraatje ?

Ik had navraag gedaan bij een firma via Bol (had daar een bon van liggen) en doordat ik zelf niet opgelet had had ik niet dimbare lampen besteld |:(

Deze zijn retour gegaan, maar welke lampen zijn het beste om te nemen ?
Men had het erover dat de dimmer een fase aansnijding heeft, maar volgens mij had ik volgens de beschrijving begrepen dat deze een aan en afsnijding heeft.

Wie kan mij meer hierover vertellen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• NaoPb
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:24

NaoPb

blont ♥

MarcelGo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:30:
[Afbeelding]

Iemand een handige oplossing voor een haakse verlengsnoer? Deze is van een innr ledsnoer en wil ik graag wegwerken maar ik heb niet veel ruimte!
Er zijn bij mijn weten wel haakse verlengsnoeren die heel plat zijn, om in een stopcontact achter een kast te doen of iets dergelijks.

Even op Google gekeken, dit soort dingen zijn er bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/...m-zwart/9200000063230021/

https://www.bol.com/nl/p/...oos-wit/9200000058790495/

Of zelf een verlengsnoer maken met een los snoer, een contrastekker en een stekker zoals deze:

https://www.praxis.nl/ger...r-met-ontplughulp/5322643

Hé jij, met je sexy hersenen

Die platte stekker van Praxis is inderdaad erg fijn! Gebruik ik hier ook op diverse plekken achter kasten, maar ook op de kinderkamer (veel moeilijker stekker eruit te trekken).

Maar bij @MarcelGo dient de stekker zo te zien ook als voeding (immers, aan de stekkerkant zie ik de 230v pennen, maar aan de aansluitkant een ronde laagspanningsplug ). Dus je komt sowieso niet onder een verlengsnoertje uit en zult de contrastekker + voeding van INNR dan dus nog wel moeten zien te verbergen ergens.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:41
ik heb de voeding ingebouwd in de lamp met een deel van een wcd, kon dus geen haakse ontvanger (female) vinden als verlenging

duurzaam is de weg, 10420 Wp solar, warmtepomp, Mustang Mach-E

eymey schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:33:
Ik heb een aantal filament ledlampjes van Osram in huis en ook eens een dim to warm filamentlampje van Osram geprobeerd. En ik moet zeggen: Osram kan me helaas niet bekoren. Van al deze lampjes, ook dus van verschillende series, doet het licht me veel te ' geel' aan niet sprankelend warm- of zeer warm wit, maar gewoon nepgeel..... met een in mijn ogen erg vervelende kleurweergave van de verlichte objecten. De dim to warm is retour gegaan (en vervangen door Philips Warmglow) en de andere z ijn op plekken in gebruik genomen waar het niet zo veel uitmaakt.

Nou zegt dat niet zo veel over kwaliteitsproblemen an sich (ze zullen het vast erg lang doen), maar ik weet wel dat als ik tussen Philips en Osram mag kiezen, Philips het hands down wint. Iig op consumentengebied.

De vergelijking met ziekenhuizen is natuurlijk leuk en aardig, maar vermoedelijk zullen daar heel andere producten gebruikt worden.
Tja, Philips.
In hoeverre is Philips nog Philips, nadat ze de complete lichtdivisie,radio/TV etc. hebben afgestoten. Wat zegt de naam Philips dus nu nog voor die producten. Ik heb de indruk dat het tegenwoordig allemaal Chinees is wat de klok slaat.
Techneut schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:08:
[...]
Tja, Philips.
In hoeverre is Philips nog Philips, nadat ze de complete lichtdivisie,radio/TV etc. hebben afgestoten. Wat zegt de naam Philips dus nu nog voor die producten. Ik heb de indruk dat het tegenwoordig allemaal Chinees is wat de klok slaat.
Dat is bij de Philips verlichtingsproducten toch echt wat te kort door de bocht.

Philips (zowel Hue als de 'domme' verlichtingstak) is tegenwoordig een merk van Signify (voorheen dus Philips Lighting).

Ongetwijfeld worden de producten in China gemaakt, maar ze worden zeker in 'het westen' ontworpen, volgens de standaarden die we hier belangrijk vinden.
Ja, maar er staat nog wel met koeienletters Philips op, vanwege de naam die het geheel legaal nog mag voeren. Maar in werkelijkheid heeft Philips er volgens mij niets meer mee te maken. Ook niet met ontwerp of wat dan ook.
Hangt er maar net van af. Ik weet niet hoe veel van de oorspronkelijke medewerkers van Philips Lighting er over gegaan zijn naar Signify.

Feit is dat, wat mij betreft, er ook bij Signify goede ontwerpers en engineers zijn die weten waar ze mee bezig zijn. Totaal niet te vergelijken met de vele Chinese bedrijfjes die onveilige of slechte 3000K met CRI 70 of lager verilchting op Aliexpress dumpen.

Wat mij betreft is het spul wat op dit moment onder de naam van Philips verkocht wordt die naam nog steeds dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
eymey schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:51:
Hangt er maar net van af. Ik weet niet hoe veel van de oorspronkelijke medewerkers van Philips Lighting er over gegaan zijn naar Signify.
Veel die hele tak is 1-op-1 verkocht.
Wat mij betreft is het spul wat op dit moment onder de naam van Philips verkocht wordt die naam nog steeds dubbel en dwars waard.
Philips verdient goud geld aan dit soort licenties, en stelt daarom ook nog steeds hoge kwaliteitseisen.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:23
Vandaag mijn oude Busch-Jaeger 2247 dimmers vervangen door de 6523U.
Het eerste wat mij gelijk opviel is dat de lampen een seconden nodig hebben om te starten.

Bij de oude had je direct licht nu duurt het even een seconden voordat je vol licht hebt.
Van de week komen de lampen binnen d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

Hmmbob schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:03:
[...]
Veel die hele tak is 1-op-1 verkocht.

[...]
Philips verdient goud geld aan dit soort licenties, en stelt daarom ook nog steeds hoge kwaliteitseisen.
Dat is informatie waar ik nieuwsgierig naar was, bedankt allemaal. Het lijkt veel rooskleuriger dan waarvoor ik vreesde. De naam die ze nog mogen voeren is dus niet zomaar aan een willekeurige hoogste bieder verkocht.
Voor zover ik begrepen heb was het de bedoeling om de lichtdivisie van Philips te verkopen maar er kwamen geen biedingen die hoog genoeg waren en is de divisie maar als zelfstandig (beursgenoteerd) bedrijf verder gegaan onder de naam Signify.

Philips is voor mij vooral nog een merknaam, een bedrijf gerund door witte boorden die het blauwe boordenwerk stukje bij beetje hebben weggehaald uit het bedrijf. En Signify lijkt mij in dat opzicht niet veel anders dan de oude lichtdivisie. Het rommelt er in ieder geval wel, dus ze houden de traditie die in de jaren tachtig/negentig inzette wel hoog ;) .

Ik koop Philips als ik denk dat de prijs/kwaliteitverhouding goed is, maar niet omdat het ooit een Nederlands bedrijf was (is?).

• Hmmbob
jitter schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:17:
Philips is voor mij vooral nog een merknaam, een bedrijf gerund door witte boorden die het blauwe boordenwerk stukje bij beetje hebben weggehaald uit het bedrijf.
Behalve in het healthcare (ziekenhuis apparatuur) en personal health domein - daar willen ze juist extra investeren (en zitten de blauwe kragen ook nog)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat is waar, maar tegelijkertijd is bij de Healthcare divisie toch ook veel productiewerk uitbesteed aan toeleveranciers (ik heb er een jaar gewerkt toen het nog Medical Systems heette).

Deze veranderingen in de industrie zijn schering en inslag. Denk bijv. aan de Volvo personenautodivisie of Jaguar. De naam blijft, de eigenaar verandert.
Ook Osram zit nu in een overname door private equity investeerders die alleen nog wacht op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.

Wat Osram betreft - en relevant voor deze thread - ik heb laatst bij iemand een viertal 5,5 W GU10 Parathom spotjes van dit merk vervangen. Van de vier deed er nog maar eentje het en ze waren één voor één aan het uitvallen.
De drie die reeds defect waren hebben allemaal hetzelfde symptoom: als je de lamp aanzet zie je in drie van de vier leds eventjes een klein flitsje waarna de lamp uit blijft. Eén led is gesneuveld en omdat ze in serie staan verhindert dat de werking van de rest.

Of de lampen hun beloofde uren gemaakt hebben weet ik niet. Het is zeker niet de nieuwste versie van de Parathom, printplaten en onderdelen dragen datecodes van de tweede helft van 2015, maar geen idee wanneer ze werkelijk waren geïnstalleerd. Opvallend detail: op de voet staat "Made in Ukraine".

Op de foto zie je verkleuring van de printplaat en dat van één elco de sleeve verdwenen is. Deze was door de hitte bros geworden en eraf gevallen. Daarnaast is de thermische lijm of koelpasta tussen printje en aluminium koelblok helemaal uitgedroogd, en dit zal wel een rol hebben gespeeld in het defect gaan van de led.

Hitte lijkt me bij deze lamp de bepalende factor geweest, en dat is iets wat ik wel bij meer retrofit lampen van meer dan pakweg 4 à 5 W zie bij langdurig gebruik. Ze zaten op een schemerschakelaar en deden de hele nacht dienst. Al met al denk ik toch dat dit best OK lampjes waren, zeker als ze op een meer normale manier in huis gebruikt zouden zijn geweest.

[Voor 3% gewijzigd door jitter op 05-04-2020 11:21]

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb al eens gemeld dat led filament lampen op een bepaalde plaats altijd heel snel kapot gaan, gemiddeld worden ze niet ouder dan een gloeilamp. Dit met allerlei merken, ook Philips, al sinds 2015. Vorige keer was de suggestie van het forum dat er misschien vervuiling op het elektriciteitsnet zou zitten.

Intussen valt op dat de vroegtijdige slijtage een relatie lijkt te hebben met het schakelen: als ik de lampen de hele dag aan laat, gaan ze langer mee dan wanneer ze alleen aan zijn als het nodig is. En ik bedoel niet in branduren: ze gaan letterlijk minder vroeg kapot als je ze de hele dag aan laat.

Ik had nog niet vermeld dat de lampen die steeds kapot gaan, met z'n tweeën in 1 armatuur zitten.
Zou het niet kunnen zijn dat de condensatoren in de twee lampen en het korte stukje draad er tussen samen zorgen voor een piekspanning in een van de lampen?

老厮是麂

Bij het inschakelen zijn de condensatoren leeg, dus ze trekken eerder een piekstroom dan dat ze een piekspanning veroorzaken. Die piekstroom is het probleem niet, bij hele grote condensatoren zou dat hooguit een dipje geven bij het inschakelen, maar het formaat in lampen is miniatuur.

Ik zou eerder denken het aantal (thermische) cycli. Net als bij spaarlampen moet de fabrikant van een ledlamp het aantal aan-uit cycli opgeven. Kom je daarbij in de buurt?

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb wel eens gehoord dat er niet teveel LED-lampen op 1 groep mogen, omdat de lampen anders stuk zouden gaan. Is dit een bekend verhaal, klopt dit, en hoe komt dat?
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True