Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Beste Dre, je kent vast wel de uitspraak: "van horen en zeggen .......". Vertel eens hoe die LED-lampen het dan zouden merken dat ze allemaal op de zelfde groep zitten of niet.

• Pos
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:13
@Dre wat is teveel? Per armatuur? Per ledje in een armatuur?
In 1 van onze hallen op het werk zitten er duizenden leds in de armaturen van onze verlichting. Allemaal op 1 groep.

• rvdgaag
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 18-06 19:27
Het verhaal klopt wel, LED's kennen een enorme opstartstroom, vaak wel 7 tot 10x het nominale gebruik. Wanneer je dus veel LED unit gebruikt en ze bevinden zich in dezelfde ruimte en deze worden allemaal tegelijkertijd ingeschakeld dan is er kans dat de automaat in de MK eruit klapt door de kortstondige overbelasting.

Wanneer dit een item is, vaak in luxe woningen met veel inbouwspots wordt de verlichting over meerdere groepen verdeeld en soms zelf startstroom begrenzers ingezet.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jitter schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:20:
Ik zou eerder denken het aantal (thermische) cycli. Net als bij spaarlampen moet de fabrikant van een ledlamp het aantal aan-uit cycli opgeven. Kom je daarbij in de buurt?
Bij lange na niet, ik heb tientallen kapotte filamentlampen en sommigen hebben zelfs maar een paar weken gewerkt.

Waar ik aan zat te denken, was of je niet onbewust een resonantiekring vormt als je 2 filamentlampen in 1 armatuur zet. Door die resonantiekring is er dan bij elke keer inschakelen kans op kort een spanning van ruim boven de 400 Volt op de elco, die het daarom na een aantal keer inschakelen begeeft.

Het gaat me dus niet om spanning of stroom uit het net, maar wat er gebeurt in en tussen de 2 lampen.

[Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 25-04-2020 08:26]

老厮是麂

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Het ging om een installatie met 80 lampen verdeelt over 2 groepen. Heel veel lampen gingen defect. Het waren nog dure en dimbare lampen ook. Volgens de leverancier mochten er niet meer dan X lampen op 1 groep en zou dat de oorzaak van uitval zijn geweest :? Tja, van horen zeggen, en een onbekend kennisniveau van de leverancier.

LED-lampen creëren net als de meeste verbruikers een storing op het lichtnet. In het bereik van Hz, kHz, MHz en wellicht GHz. Op het moment dat je het over meer groepen verdeelt is de impedantie tussen de lampen onderling groter. Zou dat de gedachte kunnen zijn?

Ik heb hier thuis ook diverse ikea led-lampen en die halen de nominale 25000 branduren nooit. De lampen kunnen goed hun warmte kwijt, maar toch vroegtijdig falen. Zou dan bijvoorbeeld de netspanning een probleem kunnen zijn? Tranciënten veroorzaakt door andere apparatuur? Of gebrekkige kwaliteitscontrole op de lampjes die tegenwoordig 79 eurocent per stuk kosten :P
rvdgaag schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:19:
Het verhaal klopt wel, LED's kennen een enorme opstartstroom, vaak wel 7 tot 10x het nominale gebruik. Wanneer je dus veel LED unit gebruikt en ze bevinden zich in dezelfde ruimte en deze worden allemaal tegelijkertijd ingeschakeld dan is er kans dat de automaat in de MK eruit klapt door de kortstondige overbelasting.

Wanneer dit een item is, vaak in luxe woningen met veel inbouwspots wordt de verlichting over meerdere groepen verdeeld en soms zelf startstroom begrenzers ingezet.
Dit is niet een probleem dat uniek is voor ledlampen, maar kun je terugvinden in alle geschakelde voedingen.
In principe zijn de meeste leddrivers schakelende voedingen (tenzij een zgn. "capacitive dropper").
De oorzaak is de gelijkrichting i.c.m. afvlakking van de binnenkomende netspanning.

In een voeding die buiten bedrijf is zijn die afvlakcondensatoren leeg, en dan vormen ze a.h.w. een kortsluiting. Zet je de spanning aan dan gaat er een hoge stroom lopen die afneemt naarmate de lading op de condensator toeneemt. Dit gaat heel rap, maar vormt dus een kortstondige piek die inderdaad een veelvoud kan zijn van de nominale stroom. .
Voor de lamp zelf levert dit geen problemen op, wel voor de installatie.

Die miniatuurdingetjes in ledlampen doen op zich weinig, maar zet je er een heleboel parallel dan vormen ze samen een grote condensator. Bij parallel staande condensatoren kun je de afzonderlijke capaciteiten bij elkaar optellen.

Bij grotere schakelvoedingen wordt er een "inrush current limiter" gebruikt. Vaak niet meer dan een PTC-weerstand die door zijn eigenschappen de piek begrenst en a.h.w. uitsmeert over een langere tijd.
aawe mwan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:22:
[...]

Bij lange na niet, ik heb tientallen kapotte filamentlampen en sommigen hebben zelfs maar een paar weken gewerkt.

Waar ik aan zat te denken, was of je niet onbewust een resonantiekring vormt als je 2 filamentlampen in 1 armatuur zet. Door die resonantiekring is er dan bij elke keer inschakelen kans op kort een spanning van ruim boven de 400 Volt op de elco, die het daarom na een aantal keer inschakelen begeeft.

Het gaat me dus niet om spanning of stroom uit het net, maar wat er gebeurt in en tussen de 2 lampen.
Dat was ook even in me opgekomen, maar dat heb ik meteen terzijde geschoven. Voor een resonantiekring moet je wel heel erg specifieke omstandigheden hebben met inductieve en capacitieve elementen.
Bovendien denk ik dat je in 99 van de 100 gevallen te maken krijgt met defecte leds en niet met defecte drivers.

Ik heb onlangs in mijn slaapkamer ook afscheid moeten nemen van een gesneuvelde ledfilamentlamp na slechts een paar maanden kortstondig maar frequent gebruik. Dat was een enkele lamp, dus dat maakt cycli de enige overeenkomst met jouw setup.

De enige verklaring die ik op dit moment zou kunnen bedenken is een probleem met de drivers van ledlampen. Als het opstartgedrag van zo'n driver niet ideaal is en er ontstaat overshoot aan de uitgang, dan zou dat bij inschakelen de leds elke keer een "tik" kunnen geven. Genoeg tikken en de zwakste led valt uit waarmee de stroom door de rest van de leds die ermee in serie staat ook wegvalt.
En als je dan ook nog eens een rotte schakelaar hebt met veel contactdender...

De ledfilamentlamp die ik heb vervangen had vier filamenten. Twee series van twee filamenten stonden daarin parallel aan elkaar. In beide seriestrengen was één filament uitgevallen, en daarmee was de hele lamp "dood".

[Voor 7% gewijzigd door jitter op 25-04-2020 15:27]

Dre schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:55:
Het ging om een installatie met 80 lampen verdeelt over 2 groepen. Heel veel lampen gingen defect. Het waren nog dure en dimbare lampen ook. Volgens de leverancier mochten er niet meer dan X lampen op 1 groep en zou dat de oorzaak van uitval zijn geweest :? Tja, van horen zeggen, en een onbekend kennisniveau van de leverancier.

LED-lampen creëren net als de meeste verbruikers een storing op het lichtnet. In het bereik van Hz, kHz, MHz en wellicht GHz. Op het moment dat je het over meer groepen verdeelt is de impedantie tussen de lampen onderling groter. Zou dat de gedachte kunnen zijn?

Ik heb hier thuis ook diverse ikea led-lampen en die halen de nominale 25000 branduren nooit. De lampen kunnen goed hun warmte kwijt, maar toch vroegtijdig falen. Zou dan bijvoorbeeld de netspanning een probleem kunnen zijn? Tranciënten veroorzaakt door andere apparatuur? Of gebrekkige kwaliteitscontrole op de lampjes die tegenwoordig 79 eurocent per stuk kosten :P
Alleen al het feit dat je een gelijkrichter en een afvalkcondensator aan de ingang hebt leidt tot vervorming van het lichtnet. De stroompieken die de elco's laden zijn er alleen zodra de netspanning boven die van de elco's komt. Dus i.p.v. een mooie sinusvorminge stroom die die van de spanning volgt heb je pieken op bepaalde momenten.
Daarnaast zal de schakelfrequentie van de voeding de nodige rotzooi kunnen veroorzaken. Dit zou echter voldoende moeten zijn gedempt middels filtering.

De meeste ledlampen die ik heb zien sneuvelen hadden hitte als oorzaak. Er waren genoeg tekenen te zien dat hitte het moest zijn: zwartgeblakerde printplaten, broos geworden plastic, dat soort zaken. Dit waren allemaal retrofit ledlampen.

Teveel hitte in een te kleine behuizing. Dit is m.i. bewust zo ontworpen. De tijd van zware koellichamen op ledlampen ligt al ver achter ons. Deels omdat leds efficiënter zijn geworden en deels omdat fabrikanten nu beter kunnen voorspellen hoe lang leds meegaan onder bepaalde omstandigheden en daarop ontwerpen.
Dat is m.i. de reden waarom retrofit ledampen bij normaal huiselijk gebruik lang meegaan maar in langdurig gebruik (hele nacht aan, bijv.) door de mand vallen.

Alle armaturen met geïntegreerde leds die ik heb geplaatst die de hele nacht dienst moeten doen werken al vele jaren probleemloos. Maar die worden ook maar amper warm doordat de leds ver uit elkaar op grote printplaten zitten met bovendien dikke koperen sporen voor nog meer koeling.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jitter schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:21:
[...]
De meeste ledlampen die ik heb zien sneuvelen hadden hitte als oorzaak. Er waren genoeg tekenen te zien dat hitte het moest zijn: zwartgeblakerde printplaten, broos geworden plastic, dat soort zaken. Dit waren allemaal retrofit ledlampen.
De reden dat ik opnieuw met mijn vraag kwam, was dat ik de kapotte filamentlampen wil gaan weggooien.

Bij een paar lampen zag ik een druppel vocht in het bolletje. Voor een echte teardown geeft dat glas teveel rommel en ik heb niet eens instrumenten om een condensator na te meten. Maar wat ik misschien wel zou kunnen doen, is de aluminium voet openknippen en kijken of het printje verkleurd is?

老厮是麂

• thewl
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 16:20
Topic met veel interesse gelezen, helaas nadat ik led lampen heb aangeschaft. Eigenlijk heb ik weinig ervaring met (duurdere) led lampen, in de woonkamer zijn de meeste nog 15w gloeilampen en halogeen vanwege de kleur en hoge CRI. CFL's heb ik grotendeels overgeslagen om die redenen en op sommige plekken heb ik sinds 8 jaar led lampen. Voor de geïnteresseerden hier mijn bijdrage van mijn ervaring met (budget) led lampen en tenslotte een vraag.

In 2012/2013 4x kruidvat led lampen gekocht vanwege de goede(?) recensies:

-e27 2w 2700k 136lm 2013: Gekocht als proef ter vervanging van een 15w lamp, maar nooit gebruikt vanwege: Groene zeem, weinig lichtverspreiding, je huid lijkt grijs/groenig, erg lelijk allemaal. Werkt nog wel.
-e27 3w 2700k 249lm 2014: Gekocht voor in de hal waar een sensor op de lamp zit die reageert op warmte en schemering, gloeilampen geven teveel warmte dus vandaar een led lamp. Net als de 2w variant een groene zweem maar net iets meer licht. Deze werkt na minstens 6 jaar veel gebruikt te zijn nog steeds, weinig uren misschien maar vaak in/uitgeschakeld.
-e27 flame 2w 2000k 160lm 2013: Erg lelijk oranje licht dus amper gebruikt. Lamp is toch defect geraakt, kapot smd-tje. Voedingsprint ziet er erg goedkoop uit. Wel fatsoenlijke dikke heatsink en compound gebruikt.
-e14 2w 2700k 136lm 2013: Amper gebruikt maar werkt nog. Erg wit licht zoals sommige action lampen, maar kleuren worden erg flets. Geeft onprettig gevoel, zoals met een oude philips 33 tl lamp. Wss zeer lage CRI waarde.

Je krijgt waarvoor je betaald natuurlijk. De ballon is dan wel weer van glas.

AH "huismerk" led lampen:

2x 5w 350lm 2700k ykg45c2-5w en 1x ykg38c2-5w gekocht in 2013: Dit was een verademing vergeleken met de kruidvat lampen, al weet ik de CRI waarde niet. De kleurtemperatuur is voor mij perfect bij dit aantal lumen, gevoelsmatig zou ik zelfs 2600k zeggen. Geen blauwe/groene zweem of rode gloed.
Eén e27 hing in de keuken op een zelfde sensor als in de hal, dagelijks misschien wel 20x 7 jaar lang in en uitgeschakeld. Werkt nog steeds maar vervangen door 1 met meer lm. Ik denk eerder dat mijn ogen achteruit zijn gegaan :P Deze hangt inmiddels in de gang.
Een andere e27 hing op zolder, veel branduren en werkt nog steeds maar inmiddels naar de badkamer verplaatst. Schakelt gelijk in, de ander 0,5 sec later.
En eentje als e14 variant, werkt ook nog prima maar minder gebruikt.

Al met al dus erg tevreden over deze lampen, aanrader mocht je die ergens nog tegenkomen(kringloop ;) ).

2017 4x Ledtube 9w 60cm warmwit 230v, goedkope variant op ebay gekocht: Mooie bak licht en werken nog, 3200k maar warm genoeg in bijv badkamer. Geen blauwe of groene zweem. Nadeel: Radio ontvangst is nagenoeg weg. Type: https://www.ebay.nl/itm/L...m:m4OAXvs-hazCMNJVjBjFWpg

2020 LSC Action lampen, helaas gekocht met de aanname dat tegenwoordig de techniek vooruit is gegaan en waren in de aanbieding:

Filament met wit melkglas:
-4w 400lm warmwit 2900k: : erg wit, misschien lichte groene zweem. Geen storingen verder.
-4,5w 470lm warmwit 2900k: : Erg wit, gevoelsmatig lage CRI waarde, ik voel me er niet prettig onder, wederom goedkope tl buis gevoel.
-4,5w zelfde maardan kleinere kogellamp en 2900k softwhite(?): groenige zweem, verder zelfde als vorige.

Filament helder glas:
-2x 7w 806lm warmwit 2700k: Misschien net iets te exotisch warme kleur maar wel mooie lichtverspreiding. Worden niet te heet.

Type met smd's en plastic halve ballonkap:
-2x 12w 1100 lm warmwit 2900k: Ook nogal wit, maar net iets aangenamer dan de melkglas filament lampen. Veel licht maar worden wel wat warmer natuurlijk (65+ graden)
-3w flame 200lm kogellamp 2200k: Leuk sfeervol lampje als je ervan houdt, geen storingen.

Vraag: Nadeel van de meeste Action lampen (allemaal tenzij vermeld "geen storingen") is dat ze lijken te storen, geen flicker zoals je op camera ziet maar net alsof ze af en toe inteferen met bijv een koelkast die aanspringt. Maar ze doen dit op meerdere plekken in huis. Waar kan dit aan liggen, iemand ervaring mee? Het is een oud jaren 40 huis met dito bedrading..
aawe mwan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:53:
[...]

De reden dat ik opnieuw met mijn vraag kwam, was dat ik de kapotte filamentlampen wil gaan weggooien.

Bij een paar lampen zag ik een druppel vocht in het bolletje. Voor een echte teardown geeft dat glas teveel rommel en ik heb niet eens instrumenten om een condensator na te meten. Maar wat ik misschien wel zou kunnen doen, is de aluminium voet openknippen en kijken of het printje verkleurd is?
Hittesporen op de driver verwacht ik eerder bij de meer klassieke ledlampen waar die doorgaans midden in het koelblok zit (alu huls waar het ledprintje zijn warmte aan afgeeft). Bij ledfilamentlampen zit er meer afstand tussen en bovendien geen koelblok, maar wie weet?

Plastic zak eromheen, klein tikje met de hamer et voilà! Maar voor het testen van de filamenten heb je een (lab)voeding nodig die toch minimaal rond de 70 V moet kunnen geven, er zitten nl. nogal wat ledjes in serie op zo'n filament.

Maar bij gebrek daaraan, de herkomst van die druppel vocht is sowieso interessant. Een druppel in de glazen bol zou kunnen betekenen dat de elco is gaan lekken, het elektrolyt daarin is een dunne vloeistof. Maar dat zou ook betekenen dat die bol niet hermetisch is afgesloten, iets wat overigens alleen bij gloeilampen noodzakelijk is.
Een lekkende elco zou je makkelijk moeten kunnen zien als je de voet open knipt. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Ik zoek wat hulp bij het volgende: ik wil op twee plekken in huis een ledstrip plaatsen voor indirecte verlichting achter een rand. In principe hoeven die niet gedimd te worden, maar ik heb ook geen idee hoeveel licht zo'n strip dan geeft dus als het te veel is zou ik wel willen dimmen.

Mijn probleem is een beetje dat ik de verlichting wil schakelen met normaal schakelmateriaal, dat ga ik aansturen met Homey en Shelly of zwave inbouwunits.

Nu zie ik bijv deze ledstrip:
https://www.ledstripxpert...wit-300-leds-5-meter.html
en deze dimmer:
https://www.robbshop.nl/q...ve-plus?sqr=12v%20dimmer&

Maar ik kom er niet goed uit of deze dimmer nou geschikt is voor zo'n ledstrip. Daarbij moet ik deze dimmer nog voeden met een 12v voeding en omdat de ledstrips slecht bereikbaar zullen zijn wil ik eventuele stroomadapters of dimmers in de wandcontactdoos of de centraaldoos monteren.

Heb wel eens kleine ronde 12v adapter gezien die in een centraaldoos past, maar ik kan deze nu eigenlijk niet meer vinden.

Een dimmer is dus niet echt nodig als de lichtsterkte goed genoeg is voor sfeerlicht.

Iemand een tip hoe ik dit het beste kan oplossen?

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-05-2020 14:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@stefijn De dimmer waarnaar je linkt laat gaat tot maximaal 10V, dat lijkt me onhandig bij 12V LEDs.

Verder geef je aan dat dimmen eigenlijk niet nodig is als de LEDs niet teveel licht geven, omdat het sfeerverlichting is. Ook bij sfeerverlichting wil ik graag kunnen dimmen. Soms doe je wat kaarsjes aan en wil je dat de LEDs zich nog wat meer koest houden. Op andere momenten heb je visite over de vloer en wil je elkaar wat meer kunnen zien. Verlichting die nog iets meer gedimt wordt als je een film gaat kijken en meer van dat soort toepassingen. Maar dat is mijn persoonlijke mening :)

Het dimmen van een LEDstrip door de toevoer ' te knijpen' met een dimmer is een mogelijkheid, maar wel een redelijk beperkte optie. Je kunt dan geen andere sfeerverhogende effecten toevoegen, zoals het zachtjes laten variëren van de intensiteit van verschillende stukjes van de strip, alsof het kaarsjes zijn of de gloed van een open haard.

Pak je een strip die digitaal aan te sturen is, dan kan dat wel. Gebruik je bijvoorbeeld de SK6812WWA, dan kun je elke LED individueel aansturen en ook nog eens de kleurtemperatuur variëren. Naar wit en warm wit heeft die strip amber wit, wat nog warmer is. Aansturing kan met elk ESP product, zoals de Shelly's, door daar WLED of QuinLED op te installeren. Je kunt dan dit soort effecten krijgen:

Qua kosten valt het erg mee. 5 meter van deze strip haal je voor €40 op Aliexpress. En je hebt naast de voeding (5V in dit geval) geen dimmer nodig maar een ESP8266-bordje van €4. Of je pakt een Shelly, waar ook een ESP8266 ingebouwd zit, maar eigenlijk is dat een beetje overkill :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
haha, nice, maar t gaat maar om indirect licht in een strook boven de douche (vallicht langs de muur) en 1 op het toilet dus een disco hoeft niet ;)

Maar ik wil ook niet teveel moeten hobbien aangezien ik een heel huis aan het bouwen ben. Ik moet echter dat vallicht op de douche wel al inbouwen, want later gaat dat lastig, en ik moet de aansturing/voeding op een bereikbare plek houden.
Dus hiervan moet ik wel al weten wat ik ga doen.

Ik heb al Shelly dimmers, kan ik zo'n strip daar op aansluiten? Die zijn toch 220v?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stefijn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:56:
Ik heb al Shelly dimmers, kan ik zo'n strip daar op aansluiten? Die zijn toch 220v?
De reguliere Shelly dimmer is inderdaad niet geschikt voor 12V. De Shelly RGBW2 wel. Voor 1 strip maak je dan gebruik van 1 van de kanalen, maar in theorie kan je dus met 1 Shelly RGBW2 4 witte strips onafhankelijk van elkaar dimmen.

Let wel op dat je nog steeds een 12V voeding nodig hebt. De Shelly zelf levert geen voeding aan de LEDs, maar dimt de LEDs door de voeding van de 12V adapter niet 100% van de tijd door te geven maar een deel van de tijd, door middel van PWM :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!
Was laatst even in IKEA, zag dat ze ook weer allerlei nieuwe LED-lampen in het assortiment hebben. Bijvoorbeeld daglichtlampen, meen iets van 5000K ofzo. Kan ze op de site alleen niet vinden bij de lichtbronnen.

En ook dim-to-warm, vergelijkbaar met Philips WarmGlow. Dat is deze zo te zien, maar die is er al wat langer volgens mij.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2020 16:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Gizz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:02:
@stefijn De dimmer waarnaar je linkt laat gaat tot maximaal 10V, dat lijkt me onhandig bij 12V LEDs.
Dit is niet correct want 0-10 V is een stuursignaal om mee te dimmen, de uitgangsspanning van de dimmer is wel degelijk geschikt voor 12 of 24 V ledstrips:
Slimme 0-10 volt dimmer van Qubino met Z-wave plus chip. De dimmer zelf werkt op een spanning tussen de 12 en 24 volt. Geschikt om je laagspanningslampen via je smartphone te bedienen. Ook geschikt om al je 0-10volt apparaten te bedienen. Denk oa aan traploze ventilatoren en andere apparaten met een 0-10v stuursignaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jitter We hebben beiden deels gelijk en deels ongelijk. Natuurlijk licht ik dit graag toe.

Ja, je kunt er prima 12V LEDstrips mee dimmen, maar dan heb je wel een LED-driver nodig die een 0-10V stuursignaal kan gebruiken. @stefijn had het over het gebruik van een 12V LEDstrip en een normale 12V voeding in combinatie met deze dimmer. Dat gaat niet werken, maar dat heeft inderdaad niet te maken dat het stuursignaal maar tot 10V gaat. Dus je hebt gelijk, het is een 0-10V stuursignaal en de spanning van het stuursignaal hoeft niks te zeggen over de spanning van de LEDs die aan de driver hangen :)

Nee, de dimmer zelf is niet geschikt om direct 12V of 24V strips aan te sturen. De dimmer accepteert een ingangsspanning van 12V tot 24V. Zoals je correct quote:
De dimmer zelf werkt op een spanning tussen de 12 en 24 volt.
Die 12V tot 24V wordt gebruikt om de dimmer zelf van spanning te voorzien en wordt gebruikt om het 0-10V stuursignaal te genereren. De dimmer heeft geen 12V-24V uitgang waarmee hij andere apparatuur, zoals LEDs, van voeding kan voorzien.

Dat maakt deze dimmer een erg onlogische keuze om 12V tot 24V LEDs aan te sturen, of je moet toevallig een driver hebben liggen die overweg kan met een 0-10V signaal. Zelf gebruik ik deze dimmer om mijn mechanische ventilatie traploos te regelen, want die heeft daarvoor een 0-10V ingang.

Kijk je in het assortiment van Qubino, dan is de Flush RGBW dimmer de logische dimmer voor 12V-strips. Al zou ik eerder de Shelly RGBW2 aanraden, want die is €17,90.

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 16-05-2020 11:25]

• Stefke
  • Nu online
Dan wordt het denk ik die laatste, heb al een paar Shelly dimmers en dat werkt prima

En een voeding zit er al bij zo te zien.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stefijn schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:56:
En een voeding zit er al bij zo te zien.
Nee, je krijgt echt alleen de Shelly RGBW2, dus het gele onderdeel op dit plaatje:

Ik kan me voorstellen dat de foto op de productpage iets anders doet vermoeden, maar als je met je muis erop staat verschijnt de tekst "Get a 110-220V AC to 12-24V DC". Daarmee bedoelen ze dat je zelf een voeding moet regelen voordat je naar stap twee (het aansluiten van de Shelly) gaat :P

• Stefke
  • Nu online
O da's jammer 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
Gizz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Nee, je krijgt echt alleen de Shelly RGBW2, dus het gele onderdeel op dit plaatje:

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat de foto op de productpage iets anders doet vermoeden, maar als je met je muis erop staat verschijnt de tekst "Get a 110-220V AC to 12-24V DC". Daarmee bedoelen ze dat je zelf een voeding moet regelen voordat je naar stap twee (het aansluiten van de Shelly) gaat :P

[Afbeelding]
Lijkt me dat ik ook een combi van een 12v led spot en een ledstrip met deze dimmer kan dimmen? Even los van of het dimprofiel van deze twee lampen matched?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@stefijn Het zijn in totaal 4 PWM-uitgangen die los van elkaar van 0 tot 100% kunnen gaan, dus dat is inderdaad geen probleem :)

• Stefke
  • Nu online
Iemand misschien een tip waar ik een grote bulb lamp kan krijgen met zo'n oplichtende draad, op 12v. Liefst met een E27 fitting, en eventueel met een spiegelende "helft", al dan niet in koperachtige kleur. Die willen we in een eenvoudige E27 fitting recht op de muur zetten en dan samen met de ledstrip boven de douche schakelen/dimmen met een Shelly RGWB

Ik krijg het niet goed gevonden, maar volgens mij heet het een filament lamp en inmiddels lijkt G125 ook een bepaalde code te zijn...

Zoiets zoek ik
https://dutch.alibaba.com...lamp-e27-60249185079.html

Zie niet hoe ik deze één kan bestellen. Twijfel ook een beetje of een dergelijke chinese lamp (alibaba.com etc) wel overeenkomt met het plaatje (mooie warme sfeer)

"filament g125 12v"
https://www.google.com/se...C9Jb4Dw&bih=1238&biw=1665

Veel van dit soort lampen, maar ik zie er geen 12v tussen, en als t 12v is dan kom ik op een pagina waar je er minimaal x-100 moet bestellen

[Voor 12% gewijzigd door Stefke op 20-05-2020 07:52]

• Stefke
  • Nu online
Sjees...misschien moet ik het mezelf makkelijk maken:

https://shop.shelly.cloud...i-smart-home-automation-1

Dan wordt de oplossing
- Knop op de muur bedient de Shelly RGBW schakelunit en daarmee de Shelly RGBW
- Shelly RGBW en adapter in het plafond leggen met bedrading naar de ledstrip
- Shelly Vintage lamp op de muur op 220v
- Shelly RGBW gebruiken om ook de Shelly Vintage lamp te besturen

Daarmee kan ik gelijktijdig met 1 wandknop zowel de Shelly RGWB als de Shelly Vintage bedienen (en dan via homey: als RGBW dimt, dim dan ook Vintage)

Enige nadeel is dat de Shelly RGBW dan naast een centraaldoos ligt waar een IR-paneel onder komt te hangen. Slecht bereikbaar bij issues en misschien ook wifi storing?

[Voor 12% gewijzigd door Stefke op 20-05-2020 10:21]

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:20
Vraag.

Hoe weet ik hoeveel lumen een led tsrip geeft per meter?

Ik heb 6m warm wit/220 V nodig, wil dit op Ali bestellen. Nu wil ik niet te veel lumen hebben in de ruimte, maar ook gaat er geen dimmer aan mogen zitten. Dus wil ikl weten hoeveel lumen een strip geeft, maar het lijkt nergens bij te staan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Even Afwezig
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 17:25

Even Afwezig

kom zo.....

Even zoeken met google ofzo.
Bijvoorbeeld https://www.ledstripwinke...-lichtopbrengst-in-lumen/

Even Afwezig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-06 12:18
Heeft iemand ervaring met zowel Philips Warmglow lampen als Ikea Ledare? Beide lampen veranderen van lichttemperatuur naarmate het dimniveau verandert en ik ben erg nieuwsgierig of ze vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@TheCory Ik heb in huis toevallig diverse Philips Warmglow lampen in gebruik, zowel filament (wat nieuwer) als helder met zo'n 'kroontje' ("luster" noemen ze dat geloof ik). Zowel E27 als E14.

En onlangs ook eens een Ikea Ledare gekocht in E27 vorm (1600 lm kanon), die dus ook naar warmer licht dimt.

Ik vind de Philips beter. Het lijkt wat 'natuurlijker' vergelijkbaar met halogeen. De 'kwaliteit' van het licht en de kleur van objecten die worden verlicht oogt prettiger.

Maar de Ledare is zeker niet slecht qua licht (en geeft wel een echt enorm flinke bak licht op z'n felst).

Het grootste probleem met de Ledare, waardoor die hier eigenlijk alweer in een la ligt, is dat ie enorm zoemt. Op z'n felst hoor je hem amper, maar naarmate je hem verder dimt wordt dat steeds erger. En dat is zowel achter een KlikAanKlikUit dimmerstekker als een Philips Livingwhites (Zigbee) dimmerplug, als ook een SunRicher Zigbeee inbouwdimmer. Verder kan ie mooi ver terug dimmen, maar het gezoem was hier een dealbreaker, met name omdat ie door de glazen open kap eromheen ook nog harder klonk. Hij was bedoeld voor op zolder, maar we konden hem op de eerste verdieping in een open trapgat behoorlijk goed horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-06 12:18
@eymey Top! Erg nuttige informatie, dankjewel. Dan zal ik zeker voor de Philips gaan ☺️

• Taatort
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-06 18:57
TheCory schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:46:
Heeft iemand ervaring met zowel Philips Warmglow lampen als Ikea Ledare? Beide lampen veranderen van lichttemperatuur naarmate het dimniveau verandert en ik ben erg nieuwsgierig of ze vergelijkbaar zijn.
Misschien wat late reactie.
Hier ervaring met Ikea ledare leld 600lm dimbaar. Op de verpakking staat 25000 h,
2 jaar geleden 2 st. gekocht voor lampen in de kamer maar na ca 1 jaar ging er al eentje kapot. Kreeg keurig geld terug, De 2e is deze week stuk gegaan, Wij kopen door deze ervaring geen ikea ledare led meer.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Voor het eerst een led lamp uit elkaar gehaald. Retrofit GU10 3,3W van Philips uit 2016.
Deze knipperde al enige tijd (ruim een half jaar) in een armatuur van drie. Omwisselen van de lampen verhuisde het knipperen mee, dus nu maar vervangen.

Bij het eruit halen viel de hitte me op. Met een simpele temperatuur meter kwam de voet al op 70 graden+.

Foto's:

Op alle drie wel donkere vlekjes te zien, maar niet heel bijzonder.
En ook aan de driver zie ik niks bijzonders..

Alles leek er nog goed uit te zien
Op de zwart/bruine condensator staat 200v 4.7μF
Rode: MPP400V 634J H3

Ik zie geen duidelijke reden van falen

[Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 13-08-2020 20:48]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• maartend
Vraag

Ik heb een ledstrip van 6 meter. Als ik wil is dat ding per 50 cm in te korten. Doe hem net aan en iets vreemds

Meter 1 werkt. Meter 2 doet het plots niet meer. Meter 3-6 werkt weer wel. Hoe kan dit en kan ik hier iets aan doen?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

maartend schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:10:
Hoe weet ik hoeveel lumen een [aliexpress] led tsrip geeft per meter?
Wat je kunt doen is kijken hoe groot de leds zijn die op de strip zitten.
De dingen die je dan meet, zijn in feite behuizinkjes voor een led chip.
Vervolgens zoek je op voor welk vermogen led chip ze de betreffende afmeting adviseren.
De leds op de ledstrip zitten dan qua vermogen waarschijnlijk zo dicht mogelijk bij de onderkant van dat bereik.

老厮是麂

• maartend
aawe mwan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Wat je kunt doen is kijken hoe groot de leds zijn die op de strip zitten.
De dingen die je dan meet, zijn in feite behuizinkjes voor een led chip.
Vervolgens zoek je op voor welk vermogen led chip ze de betreffende afmeting adviseren.
De leds op de ledstrip zitten dan qua vermogen waarschijnlijk zo dicht mogelijk bij de onderkant van dat bereik.
Thnx. Heb uiteindelijk een goede gevonden en nu plots sinds gisteren, de vraag boven jou antwoord.

• Tompie83
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 19-12-2020
Hey allemaal ik heb een vraagje. We hebben als onderbouwverlichting voor de keuken deze hangen:

https://www.hollandlamp.n...mm-18w-4051268061049.html

https://www.hollandlamp.n...mm-15w-4051268060929.html

Beiden hebben standaard TL-lampen en ik heb liever LED overal.

Nu denk ik dat deze
https://www.lampdirect.nl...m-g-koel-wit-vervangt-18w
Wel werkt in de grote armatuur.

Voor de andere vind ik niet meteen een LED versie.
Enige voorstellen?

Een andere vraag is hoe het juist zit met de 220° straling in deze setting. Volgens mij merk ik daar niet veel verschil onder de keukenkast. Of wel? Mogelijk met een reflectiescherm onder de kast...

Bedankt alvast

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:30

ericplan

5180 Wp PV

@Tompie83 wij hebben alle T5 armaturen onder de keukenkastjes vervangen door sylvania Led Pipes, gekocht bij de Hornbach. Zitten beugeltjes bij om ze gekanteld te monteren. Bevalt goed, mooi egaal licht en vergelijkbaar met TL.

https://www.sylvania-ligh...tive/families/led-pipe-f/

ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Tompie83 Denk overigens dat de led tl net de verkeerde kant op straalt vanwege het armatuur. Je kan de fitting niet draaien.

ZonPHP PVOutput

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
Tompie83 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
Hey allemaal ik heb een vraagje. We hebben als onderbouwverlichting voor de keuken deze hangen:

https://www.hollandlamp.n...mm-18w-4051268061049.html

https://www.hollandlamp.n...mm-15w-4051268060929.html

Beiden hebben standaard TL-lampen en ik heb liever LED overal.

Nu denk ik dat deze
https://www.lampdirect.nl...m-g-koel-wit-vervangt-18w
Wel werkt in de grote armatuur.

Voor de andere vind ik niet meteen een LED versie.
Enige voorstellen?

Een andere vraag is hoe het juist zit met de 220° straling in deze setting. Volgens mij merk ik daar niet veel verschil onder de keukenkast. Of wel? Mogelijk met een reflectiescherm onder de kast...

Bedankt alvast
Let wel dat HF buizen niet op alle Evsa werken. Philips heeft lijstjes met geteste voorschakelapparaten.
De eindkappen zijn zo te zien niet roteerbaar bij deze buis. De lichtstraling kan dus verkeerd zijn.

Voor 15W traditioneel zijn (nog) geen ledvervangers, althans, niet bij de A-merken.

De traditionele 18W wordt vervangen door een 9W led. Als hij niet elke dag lang aanstaat dan is de terugverdientijd erg lang.

Als het echt vervangen moet worden dan zou ik het complete armatuur vervangen door iets wat ericplan voorstelt.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Tompie83
@ericplan de keuze voor ons armatuur is omdat er een schakelaar opstaat. We hebben enkel een elektriciteitsaansluiting en geen aparte schakelaar.
Het is ook niet de bedoeling om een aparte schakelaar te voorzien. Het armatuur kan verbonden worden met een waggo in de kabelgoot.
Tenzij het mogelijk is om een schakelaar op de draad zelf te zetten ofzo.

Zou dit mogelijk zijn?

Bedankt

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Tompie83 Elk armatuur heeft z’n eigen aan/uitschakelaar. Moet dus geen probleem zijn.

[Voor 68% gewijzigd door ericplan op 20-10-2020 20:28. Reden: Plaatje]

ZonPHP PVOutput

• Tompie83
Ok dat zou perfect zijn. Dat ga ik zeker bekijken dan bedankt.
Ja het was echt een zoektocht om een armatuur met schakelaar te vinden. Dat maken ze niet zo veel meer blijkbaar. En dan nog met Led ipv een klassieke TL...

Bedankt

• Shodan
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08:14
Afgelopen weekend een Philips Star armatuur geïnstalleerd. Ik had nog een halogeen dimmer en wist dat dat niet optimaal was. Hij dimt een beetje, maar niet heel veel. Ook flikkert hij een beetje, vooral op laagste stand.

Nu wil ik een led dimmer aanschaffen, maar bij philips zelf is niet makkelijk te vinden welke soort dimmer nu goed past. In hun lijst hebben ze het alleen over "goud dimmen" en "zilver dimmen" maar mijn verpakking geeft alleen maar aan dat hij dimbaar is, dus dat is weer compleet nutteloos... Niks over fase afsnijding of aansnijding, RL / RC dus zoek het zelf maar uit.

Nu lees ik overal dat een fase afsnijding het best op de meeste led lampen werkt en ook bij philips zo, dus daar ga ik maar even vanuit.

Maar dan zijn er nog tig dimmers waar ik uit kan kiezen. Is er een dimmer die redelijk betaalbaar is en werkt zonder zoem/ flikkering? Er is alleen deze lamp op aangesloten verder niks.

Alvast dank!

• GAIAjohan
  • Nu online
Zoals al vaker genoemd:
Lybardo ITEC 5-150W

GAIAjohan in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"

Kapotlood in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"

Zag in de zoektocht door dit topic ook deze nog:
kbuntu schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:09:
Hoi allemaal, volg dit topic al een tijdje, nog niet eerder gereageerd. Ik werk met een Tradfri opstelling, voor kinderkamer vind ik dit niet prettig werken en wil daar een led dimmer. Nu zag ik dat de lybardo itec-5 te boek staat als een goede koop. Mijn vraag is of busch-jaeger schakelmateriaal future linear op de dimmer past, aangezien ik nogal gecharmeerd ben van deze lijn :D
Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateriaal. Gaat niet 100% perfect (de knop gaat er te diep op) maar is opgelost met een extra stukje papier in het gat vd knop.. anders werkt de aan uitschakel niet goed :+

[Voor 92% gewijzigd door GAIAjohan op 11-11-2020 20:37]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Shodan
GAIAjohan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:31:
Zoals al vaker genoemd:
Lybardo ITEC 5-150W

GAIAjohan in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"

Kapotlood in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"

Zag in de zoektocht door dit topic ook deze nog:

[...]

Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateriaal. Gaat niet 100% perfect (de knop gaat er te diep op) maar is opgelost met een extra stukje papier in het gat vd knop.. anders werkt de aan uitschakel niet goed :+
Heb hem besteld! Bedankt!

• Shodan
Nou. Flikkert nog steeds. Misschien een beetje minder. Vriend van me heeft zelfde probleem, ook dimmer vervangen door LED dimmer, maar nog steeds flikker.

Toch triest dat na al die tijd LED nog steeds niet goed werkt. Had misschien toch beter gewoon halogeen kunnen kopen. Veel beter dimbaar. Kwa energie is het allemaal toch ontzettend weinig dat het uitmaakt.

Zal eens kijken om de min nog verder te beperken, maar dan blijft er weinig dimming over...

Edit: iets bijgesteld, flikker zeer miniem. Waarschijnlijk had ik iets te hoge verwachtingen.

[Voor 9% gewijzigd door Shodan op 14-11-2020 18:34]

Shodan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:28:
Kwa energie is het allemaal toch ontzettend weinig dat het uitmaakt.
Nou, als dat zo was, zou gebruik van LED-lampen totaal niet zinvol zijn. De praktijk toont wel anders aan. Halogeen verlichting verschilt in dat opzicht nauwelijks van gloeilampen, zeker een factor 4 tot 5. Waarom koos je anders voor LED? Als die dimmer die specifiek bestemd is voor LED, realiseer je daarbij wel dat niet alle LED-lampen dimbaar zijn?

• GAIAjohan
  • Nu online
Shodan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:28:
Nou. Flikkert nog steeds. Misschien een beetje minder. Vriend van me heeft zelfde probleem, ook dimmer vervangen door LED dimmer, maar nog steeds flikker.

Toch triest dat na al die tijd LED nog steeds niet goed werkt. Had misschien toch beter gewoon halogeen kunnen kopen. Veel beter dimbaar. Kwa energie is het allemaal toch ontzettend weinig dat het uitmaakt.

Zal eens kijken om de min nog verder te beperken, maar dan blijft er weinig dimming over...

Edit: iets bijgesteld, flikker zeer miniem. Waarschijnlijk had ik iets te hoge verwachtingen.
Er zijn gewoon heel veel zaken die dit kunnen veroorzaken bij led.
Mijn lampen flikkeren niet.

Ik ken het model niet dat jij gebruikt, maar lampen van Philips heb ik qua dimbaarheid nooit problemen mee gehad (indien als dimbaar verkocht). Misschien zit in jouw lamp een component die eigenlijk niet goedgekeurd had mogen worden.

Zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden bij dat type.

• GAIAjohan
  • Nu online
Techneut schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:08:
[...]
Nou, als dat zo was, zou gebruik van LED-lampen totaal niet zinvol zijn. De praktijk toont wel anders aan. Halogeen verlichting verschilt in dat opzicht nauwelijks van gloeilampen, zeker een factor 4 tot 5. Waarom koos je anders voor LED? Als die dimmer die specifiek bestemd is voor LED, realiseer je daarbij wel dat niet alle LED-lampen dimbaar zijn?
Het gaat volgens mij precies om deze variant:
https://www.lighting.phil...r--dubbele-spot/562423116
Philips zegt dimbaar, dus dat moeten we dan geloven..

• Shodan
Techneut schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:08:
[...]
Voor thuis gebruik valt het in het niet van het overige gebruik.

• Shodan
GAIAjohan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:30:
[...]

Er zijn gewoon heel veel zaken die dit kunnen veroorzaken bij led.
Mijn lampen flikkeren niet.

Ik ken het model niet dat jij gebruikt, maar lampen van Philips heb ik qua dimbaarheid nooit problemen mee gehad (indien als dimbaar verkocht). Misschien zit in jouw lamp een component die eigenlijk niet goedgekeurd had mogen worden.

Zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden bij dat type.
Dus het is eerder de lamp dan de dimmer? In dat geval stuur ik de lamp wel terug als defect.

Het is overigens af en toe, maar gedurende de hele dag af en toe, dus denk niet door dat TF signaal

[Voor 7% gewijzigd door Shodan op 16-11-2020 17:17]

• GAIAjohan
  • Nu online
Shodan schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:15:
[...]

Dus het is eerder de lamp dan de dimmer? In dat geval stuur ik de lamp wel terug als defect.

Het is overigens af en toe, maar gedurende de hele dag af en toe, dus denk niet door dat TF signaal
En zonder dimmer nergens last van met die lamp?
Ik zit even te denken: ik heb toch 1 retrofit spotje van Philips vervroegd de vernieling in geholpen omdat die flikkerde.. was alleen geen dimbaar geval.
Die flikkerde ook -soms-.. werd er gek van ;). De ene keer erger dan de andere keer..

• Shodan
GAIAjohan schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:26:
[...]

En zonder dimmer nergens last van met die lamp?
Ik zit even te denken: ik heb toch 1 retrofit spotje van Philips vervroegd de vernieling in geholpen omdat die flikkerde.. was alleen geen dimbaar geval.
Die flikkerde ook -soms-.. werd er gek van ;). De ene keer erger dan de andere keer..
Hmmm.... Tja... Ik denk dat ik toch last heb van TF!.... Vanmorgen zag ik het zelf en het was om exact 7 uur. flikker... stil... flikker.... stil....flikker...stil.. Dat was te regelmatig. Ja ook al ik hem iets te laag instel zie ik het, maar ik denk dat het nu voornamelijk de TF is. Ik zal eens goed op de tijden en de straatverlichting letten.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:45
Kijk vanavond ook maar eens rond 21.00....

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

TF signalen worden tegenwoordig voor steeds meer dingen gebruikt, lijkt het.

Wij hebben buiten aan de gevel aan de voorkant van het huis een Steinel L115S hangen en in de "gedimde basisstand" (bij geen beweging) laat die een dimbare Philips LED Filament lamp ook op gezette tijden flink flikkeren. En dan ook echt in een patroon/ritme dat dat heel goed om 'data' zou kunnen gaan.

En dat kan om 21:00 's avonds zijn, maar ook nog veel later op de avond.

Volgens mij wordt het tegenwoordig voor veel meer dingen ingezet dan alleen de dag/nachtteller op electriciteitsmeters of straatverlichting sturen.

• Shodan
Hmmbob schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:04:
Kijk vanavond ook maar eens rond 21.00....
Jep 21u en 21:30 op de klok af.

• Hmmbob
Shodan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:43:
[...]

Jep 21u en 21:30 op de klok af.
Als ik in de avond eens TV kijk staat een van die lampen vlak naast me, kan zonder op de klok te kijken zeggen hoe laat het is inderdaad ;) :X

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Shodan
Hmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:32:
[...]

Als ik in de avond eens TV kijk staat een van die lampen vlak naast me, kan zonder op de klok te kijken zeggen hoe laat het is inderdaad ;) :X
Ja, vanmorgen echter ook wat random flikker toen ik hem net aan had en rond 7:08 dus er zijn ook andere dingen die het verstoren bij mij. Helaas gewoon erg gevoelig LEDs.

• Hmmbob
Ik heb het alleen bij de LED lampen die op een pricewatch: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+ aangesloten zitten, niet met mijn andere LED lampen.

Ik heb het bij ledlampen in een Steinel L115S lamp, maar ook achter een KlikAanKlikUit mini inbouwdimmer.

Maar met die laatste gebeurt het zelfs met een 230V eco-halogeen erachter.

Het ligt dus primair wel echt aan de specifieke dimmer die er gevoelig voor is (dezelfde type ledlampen achter diverse Zigbee 3.0 inbouwdimmers die ik heb, hebben er totaal geen last van).

[Voor 34% gewijzigd door eymey op 18-11-2020 10:30]

Shodan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:34:
[...]

Ja, vanmorgen echter ook wat random flikker toen ik hem net aan had en rond 7:08 dus er zijn ook andere dingen die het verstoren bij mij. Helaas gewoon erg gevoelig LEDs.
Dat zou gezien het tijdstip van een halfuur vóór zonsopkomst het uitschakelsiignaal van de straatverlichting kunnen zijn. Schakeltijden die d.m.v. fotocellen iets vervroegd kunnen worden als ze constateren dat het al licht genoeg is, resp. iets later bij inschakelen.

Maar hoe dan ook, binnen afzienbare tijd is het hele TF-systeem verleden tijd. Dan heb je er geen last meer van. Dan zullen de mensen die op dat signaal hun klok gelijk zetten iets anders moeten verzinnen :) .

[Voor 10% gewijzigd door Techneut op 18-11-2020 12:05]

• AOC
  • Niet online
Vier jaar terug +-8 osram led star par16 2700k 5.5w (AA44103) gu10 ledlampen gekocht. Inmiddels zijn er al 5 stuk gegaan. Allemaal ver binnen de maximale levensduur die opgegeven is. Niet echt een aanrader dus.

Nu ben ik op zoek naar een andere set dus ik was benieuwd wie hier goede ervaringen heeft wua levensduur met gu10 led en welke dit zijn :)?
@Waterkoker In 2012, toen we in ons huidige huis kwamen wonen, in de keuken een spotjes armatuur van Ikea in de keuken opgehangen met 5 GU10 Ledare spots erin (ongeveer zelfde specs als die Osram van jou).

Als we thuis zijn brandt dat armatuur toch zeker een uur of 2-3 per avond. Dus inmiddels in ieder geval zeker al door de 10.000 uur heen. En ondanks dat er toch al een 'vettig' laagje van de kookdampen en stof op zit doen ze het allemaal nog.

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:43
Waterkoker schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:15:
Vier jaar terug +-8 osram led star par16 2700k 5.5w (AA44103) gu10 ledlampen gekocht. Inmiddels zijn er al 5 stuk gegaan. Allemaal ver binnen de maximale levensduur die opgegeven is. Niet echt een aanrader dus.

Nu ben ik op zoek naar een andere set dus ik was benieuwd wie hier goede ervaringen heeft wua levensduur met gu10 led en welke dit zijn :)?
Hier ook al 10 jaar van die ledare spotjes hangen. Ze hebben nu meerdere series bij de IKEA maar mij hoor je niet klagen over de prijs of kwaliteit.

2 van die spotjes heb ik zelfs ongeveer 8 jaar, dagelijks 12 uur per dag aangehad. Dus ik gok zo'n echt wel zo'n 35.000 uur.. Ben nu verhuisd en gebruik ze niet meer maar wat mij betreft top kwaliteit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-06 09:23
Ik gebruik nu een paar dagen een dimbare LED lamp van de Action, E27 fitting. Met het thuiswerken leek het me handig om overdag feller wit licht te hebben, dus deze lamp kan tot 1400 Lumen en wit of geel licht uitstralen.

Het probleem is dat ik bij fel wit licht last krijg van hoofdpijn. Vermoedelijk door flikkering - ik zie een flikkering wanneer ik mijn telefooncamera erop richt. Voornamelijk bij hoge felheid vreemd genoeg.

Online lees ik voornamelijk dat bij gedimde LED lampen flikkeringen optreden. Zou ik een slecht exemplaar hebben, of is dit iets wat normaal is bij LED? En kan ik weer beter naar halogeen ofzo switchen?

• evleerdam
nino_070 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:28:
Ik gebruik nu een paar dagen een dimbare LED lamp van de Action, E27 fitting. Met het thuiswerken leek het me handig om overdag feller wit licht te hebben, dus deze lamp kan tot 1400 Lumen en wit of geel licht uitstralen.

Het probleem is dat ik bij fel wit licht last krijg van hoofdpijn. Vermoedelijk door flikkering - ik zie een flikkering wanneer ik mijn telefooncamera erop richt. Voornamelijk bij hoge felheid vreemd genoeg.

Online lees ik voornamelijk dat bij gedimde LED lampen flikkeringen optreden. Zou ik een slecht exemplaar hebben, of is dit iets wat normaal is bij LED? En kan ik weer beter naar halogeen ofzo switchen?
Welke lamp precies, heb je een link? Hoe switch je van wit naar geel? Zit er helemaal geen dimmer achter?

Daarnaast, mijn advies is om geen goedkope meuk van de Action te halen maar een degelijk merk. Heb zelf ook ervaring met goedkope Led lampen en vaak flikkeren ze, zoemen ze of een vervelende kleur.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-06 09:23
@evleerdam
https://www.action.com/nl...-connect-slimme-ledlamp2/
Er zit een dimmer in de fitting. Geen gezoem. Had wat reviews gelezen over deze lampen en ze werden vrij goed beoordeeld voor de prijs. Ik heb er ook geen klachten over, behalve dat ie bij fel wit licht vermoeidheid veroorzaakt. En volgens mij heb ik geen enkele garantie dat als ik een set koop van Philips van €150 ik dat probleem niet heb.

• evleerdam
nino_070 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:06:
@evleerdam
https://www.action.com/nl...-connect-slimme-ledlamp2/
Er zit een dimmer in de fitting. Geen gezoem. Had wat reviews gelezen over deze lampen en ze werden vrij goed beoordeeld voor de prijs. Ik heb er ook geen klachten over, behalve dat ie bij fel wit licht vermoeidheid veroorzaakt. En volgens mij heb ik geen enkele garantie dat als ik een set koop van Philips van €150 ik dat probleem niet heb.
Je hebt wel garantie natuurlijk, gewoon terug brengen naar de winkel als het niet bevalt :P

Achter wat voor schakelaar zit het? Daar zit geen dimmer in?

Ik denk verder toch dat het in die dimmer zit. Misschien kan je hem omruilen bij de Action, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Anders toch eentje van een wat duurder merk proberen. Zoals ik aangaf, dit soort goedekope lampen hebben vaker dit soort issues. Niet iedereen heeft dat door want niet iedereen heeft er last van.

• M.Koers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-06 13:10
Excuses als het al ergens beschreven staat maar ik kan niet echt een draadje vinden voor mijn specifieke probleem.

Ik heb in huis led verlichting van Paul Neuhaus. Het merendeel heeft een zigbee module voor de aansturing. Om dit te laten werken moet de lamp dus altijd 230v krijgen.
Voor de aansturing hiervan gebruik ik een Homey i.c.m de Philips Hue bridge. Dit werkt allemaal prima maar ik heb natuurlijk te maken met mensen die de normale schakelaars omgooien en daarmee de lamp permanent uitzetten.
Om dit tegen te gaan heb ik dit weekend Shelly 1L devices geplaatst bij 4 lampen.
1 hiervan is een simpel aan/uit armatuur andere 3 hebben die zigbee optie.
Bij elke lamp is een bypass geplaatst om flikkeren tegen te gaan en ervoor te zorgen dat die Shelly 1L ook kan functioneren.

Dit alles werkt naar behoren echter heb ik nu het probleem dat de trafo/driver in de lamp een soort van resoneert.
Vooral bij het exemplaar zonder zigbee optie is dit behoorlijk storend (op het toilet :+ ).

Nu heb ik de lamp weer van het plafond gehaald en een testopstelling gemaakt op tafel en het probleem doet zich niet voor wanneer de lamp gewoon 230v krijgt (zonder shelly of bypass in de opstelling).

De opstelling met shelly 1L en bypass ook op de testbank gebouwd en het is 100% zeker dat het de trafo/driver is van het armatuur. Los van die bypass (320mA) zit er geen andere last achter.
De bypass heb ik rechtstreeks bij de draden van de lamp op gedraaid, die in een klem kroonsteen. Waarna je via de achterkant de vaste kern van de plafonddraden erin prikt.
De lamp is in 3 standen te schakelen door vlot aan/uit te schakelen en het valt op dat het resoneren harder klinkt wanneer de lamp feller staat.

Wat kan hier nu de oorzaak van zijn en is er uberhaupt iets aan te doen?

[Voor 9% gewijzigd door M.Koers op 07-12-2020 16:16]

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-06 15:18
Wellicht is het al een keer voorbij gekomen maar ik heb het niet zo snel kunnen vinden.

Ik heb nu 2 halogeenlampen van de action in mijn plafond zitten.
Inmiddels heb ik mijn dimmers vervangen door dimmers die geschikt zijn voor led en zowel fase af als aansnijding hebben.

Echter een dimbare ledlamp van ongeveer 370 lummen is een uitdaging om te vinden :S

Ze zijn er wel maar dan voornamelijk als clear te verkrijgen en niet in mat.

Wie kan mij wellicht adviseren hierin ?

[Voor 28% gewijzigd door MdO82 op 27-12-2020 17:41]

2250 WP Zuid PVoutput

• evleerdam
MdO82 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:38:
Wellicht is het al een keer voorbij gekomen maar ik heb het niet zo snel kunnen vinden.

Ik heb nu 2 halogeenlampen van de action in mijn plafond zitten.
Inmiddels heb ik mijn dimmers vervangen door dimmers die geschikt zijn voor led en zowel fase af als aansnijding hebben.

Echter een dimbare ledlamp van ongeveer 370 lummen is een uitdaging om te vinden :S

Ze zijn er wel maar dan voornamelijk als clear te verkrijgen en niet in mat.

Wie kan mij wellicht adviseren hierin ?

[Afbeelding]
Zo iets? Volgens mij genoeg te vinden.

Philips
Dim to warm
470 Lumen
Mat
E27 fitting

Verder zelf geen ervaring met deze specifieke lamp.

https://www.budgetlight.n...tone-dimbaar-vervangt-40w

• septillion
  • Laatst online: 11:26

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@MdO82 Matte lampen in overvloed. Maar jij wilt zeker geen zichtbare base hebben? Die zijn er inderdaad wat minder. Zou je kunnen kijken naar een Osram Parathom Retrofit Classic. Of inderdaad Philips DT, die hebben een redelijk korte base.

Persoonlijk lijkt me dat best een aardige plek voor een (clear) fillament lamp overigens.
Als het bolletje van kunststof is i.p.v. glas zou je er nog een fijn schuurpapiertje overheen kunnen halen om ze mat te maken :+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-06 16:52
Het is mosterd na de maaltijd, maar volgende keer zou ik je aanraden gewoon slimme lampen te nemen. Bespaart je een vermogen aan dimmers en je weet zeker dat je geen ellende krijgt met geflikker etc.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-06 16:26
mcDavid schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:51:
Het is mosterd na de maaltijd, maar volgende keer zou ik je aanraden gewoon slimme lampen te nemen. Bespaart je een vermogen aan dimmers en je weet zeker dat je geen ellende krijgt met geflikker etc.
Een vermogen aan dimmers? Voor enkele tientjes heb je een led compatibele dimmer die meerdere lampen kan dimmen.
In de plaats wil jij een vermogen gaan uitgeven aan 'slimme' lampen.

• mcDavid
teaser schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:05:
[...]

Een vermogen aan dimmers? Voor enkele tientjes heb je een led compatibele dimmer die meerdere lampen kan dimmen.
In de plaats wil jij een vermogen gaan uitgeven aan 'slimme' lampen.
Lol, nee. Een slimme lamp is like 3-5 euro duurder dan een "domme". Beetje LED-compatible dimmer is zo 30-100 euro en geeft nog altijd geen garantie op flikkervrije verlichting.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mcDavid schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:42:
[...]

Lol, nee. Een slimme lamp is like 3-5 euro duurder dan een "domme". Beetje LED-compatible dimmer is zo 30-100 euro en geeft nog altijd geen garantie op flikkervrije verlichting.
Nee, dat is ook waar ik tegenaan hik.

Bij de verbouwing dure dimmers gekocht van goed merk (weet het niet zo uit mijn hoofd) maar waren 120 euro per stuk en zouden het doen met ledlampen. Ondertussen ledlampen (daarvan ook de goedkope en dure geprobeerd, beiden geen succes) en een groot knipperfestijn.. Die in de keuken vervangen voor 30 euro (en die werkt nu goed). Maar boven de eettafel twijfel ik nog tussen een shelly of andere slimme lampen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• septillion

septillion

Grap is, je kan beter meer uitgeven aan een lamp van een fatsoenlijk merk dan aan een dimmer. Hier hele goedkope (stekker)dimmers in gebruik (gehad) zonder enig probleem. Voor de betere lampen maakt fase aansnijding of afsnijding niet uit.

Naar mijn idee ga je het ook niet redden met 3-5 euro extra voor smart bulbs. Als ik alleen even kijk bij Ikea is de smart bulb al 5 euro duurder. En dan zit je nog met het gedonder/kosten van aansturing gewoon op de wand.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:18:
Grap is, je kan beter meer uitgeven aan een lamp van een fatsoenlijk merk dan aan een dimmer. Hier hele goedkope (stekker)dimmers in gebruik (gehad) zonder enig probleem. Voor de betere lampen maakt fase aansnijding of afsnijding niet uit.
Ik vond 120 euro voor een dimmer en lampen van 21 euro per stuk (de duurste die ik getest heb) wel meer als genoeg. Lampen waren van speciaal zaak en zouden niet knipperen ongeacht de dimmer... Helaas.
Van hun ook en dure dimmer gekregen (80 euro) voor de spots in de keuken op led (om daar nu allemaal lampen van 15 e per stuk in te zetten werd gekkenwerk), maar die knipperde ook.

Uiteindelijk voor Ikea lampen + dimmer die hier geadviseerd werd gegaan (30 euro) en dat werkte.

Bij slimme lampen geen gokken meer of de lamp werkt met een bepaalde dimmer. Want dus ook dure lampen bieden geen garantie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• septillion

septillion

@Cyberpope 21 per lamp is wel (te) veel ja. Misschien had je juist voor een goedkopere dimmer moeten gaan. Zelf heb ik vooral Philips (Master en DimTone). Volledig knippervrij op goedkope dimmers (stekker dimmer en Wifi Moeshous). Deze zijn 6-10 euro en heb je CRI van >95 (wat echt een must is voor verlichten van eten).

Bij slimme lampen verplaats je het gokken alleen naar met welke remotes en/of gateways het geheel werkt. Zeker als je gewoon mooi geïntegreerde schakelaars wilt ben je dan daar een klein fortuin aan kwijt. Als je een Idea plakschakelaar goed vind valt dat wel weer mee. Maar als je bereid bent 120 euro voor een dimmer uit te geven vind ik een plak ding wel uit de toon vallen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Die 120 was bij de laatste verbouwing.. dacht laat ik maar toekomst voorbereid zijn (tip: nooit doen).
En die dure lampen (wel allemaal terug mogen brengen overigens) was eigenlijk een manier om niet te accepteren dat ik die dure dimmers op de schroothoop kon gooien.

En je hebt gelijk hoor, ook slimme lampen geen garantie. Daarom aan het kijken naar shelly als een manier om normale lampen en schakelaars slim te maken (en ook zonder gateway).

[Voor 22% gewijzigd door Cyberpope op 28-12-2020 11:51]

• badkuip
  • Laatst online: 18-06 07:52
Ik zoek advies voor LED-verlichting op 12v voor in mijn garage.
De garage staat niet meteen naast mijn huis en heb daar niet de beschikking over 220v.
Ik heb er een zonnepaneel op het dak staan, een auto-accu en nu 2x E27 12v LED Lampen.
Bij warm weer gaat dit goed maar ieder jaar bij kouder weer gaan de lampen niet meer aan. Ik moet dan de lamp even opnieuw in de fitting draaien en dan gaat het zooitje weer aan. Tweede probleem is dat ik maar op twee punten licht heb. Ik zou het wat gelijkmatiger verdeeld willen hebben.

Ik zoek dus 12v DC verlichting, misschien in de vorm van een lichtsnoer, wat ook betrouwbaar is bij koud weer. Ook met grote lichtopbrengst, in de donkere garagebox.
Iemand tips?

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:37
Vraag over het vervangen van een defecte inbouwspot uit een set van spotjes.

Het betreft LED inbouw spot 55mm Warm Wit inbouw 2.2 Watt. In de ene badkamer heb ik er twee, in de andere 3. Beide zitten achter een TRIAC LED Wand dimmer 230V.

De webwinkel waar ik ze gekocht heb, bestaat niet meer.

Kan ik een spot kopen en plaatsen die ongeveer vergelijkbaar is, maar dus niet 100% identiek?

• septillion

septillion

@Eternity_rules Ja, opzich wel. Je dimt ze gewoon aan de 230V kant. Wel zou het kunnen dat je kleurverschil hebt met een nieuwe. Ook kan deze anders reageren op de dimmer.

Twee dingen die ik zou proberen:

Is de driver of de led stuk? Zijn de driver en led los te koppelen? Anders zou ik eens een spotje wisselen. Als het de driver is zou het nog iets simpels kunnen zijn als een zekeringetje.

Lost dat het niet op zou ik gewoon gaan voor het geluk bij het ongeluk. Zou de badkamer met twee spots gewoon voorzien van twee nieuwe en de laatste als reserve houden. Zelf zou ik dan gaan voor iets beter meer standaards en er twee spotjes met kwaliteits GU10 lampen (wel 60 graden of meer, bijvoorbeeld Philips Master 60D) pakken.

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:37
septillion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:34:
@Eternity_rules Zou de badkamer met twee spots gewoon voorzien van twee nieuwe en de laatste als reserve houden. Zelf zou ik dan gaan voor iets beter meer standaards en er twee spotjes met kwaliteits GU10 lampen (wel 60 graden of meer, bijvoorbeeld Philips Master 60D) pakken.
Dank je wel @septillion !

Daar heb je een punt en ik dacht zelf ook aan het vervangen van de dubbele set. Reserve is dan ook inderdaad geregeld. Ik zal achter diePhilips Master 60D aan gaan.

• Arrim
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:06
Een vraag over het vervangen van een setje halogeen spotjes door led variant. In mijn keuken is deze set ingebouwd:

De stekker van de transformator en de draad van de schakelaar zijn weggewerkt achter mijn keukenblok, en kan ik niet bereiken zonder breekwerk. De bedrading aan de 230 volt kant (= schakelaar en stekker) wil ik dus graag behouden. De transformator wil ik wel vervangen, evenals de spotjes. Welk type transformator heb ik dan nodig? Wat ik in veel webshops zie is dit type transformator, maar die heeft maar 1 ingang en 1 uitgang, terwijl ik denk 2 ingangen nodig te hebben. Of maak ik het mezelf onnodig moeilijk?

• mcDavid
@Arrim moeten we nou op basis van een minuscuul plaatje gaan raden wat voor transformator je hebt en hoe die werkt?

• septillion

septillion

@Arrim 2 ingangen? Hoe denk je dat dat zou moeten werken? :?

Buiten dat, is de huidige niet gewoon al geschikt? Wat meer details / echte foto zou al veel verduidelijken.

• Arrim
Het huidige systeem ligt er zo bij, zie hieronder twee foto's. Het huidige systeem moet sowieso vervangen worden, omdat het defect is. De halogeenlampen deden het namelijk ook niet meer. Zelf heb ik weinig kennis van (kleine) elektronica, dus het is wellicht een beetje een merkwaardige vraag.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:23

Exirion

Gadgetfetisjist

septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:18:
Voor de betere lampen maakt fase aansnijding of afsnijding niet uit.
Sorry, maar dit is echt onzin. Het gros van de lampen, ook de duurdere zoals van Philips, hebben voor optimale werking een dimmer gebaseerd op faseafsnijding nodig. De meeste traditionele dimmers werken op basis van faseaansnijding. Je hebt mazzel als het goed werkt, maar als je flikkervrij tot lage helderheid willen kunnen dimmen dan heb je toch echt de juist dimmer nodig. Als het al werkt dan heb je ook nog eens kans op gebrom/gezoem uit lamp en/of dimmer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• septillion

septillion

@Exirion Nee, dat is juist de onzin ;) Wel moet je kijken naar een dimmer die werkt met een lage last. De lampen hebben er geen enkel probleem mee, niets geluk aan. Wel is het zo dat dimmers met faseafsnijding geen triac (met bijbehorende hold current) kunnen gebruiken en daarom in de regel een kleinere last nodig hebben. Ook heb je door het abrupt aan bij faseaansnijding wel meer kans op brom, maar eerlijk, bij goede ledlampen is dat niet merkbaar.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:23

Exirion

Gadgetfetisjist

septillion schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:13:
Ook heb je door het abrupt aan bij faseaansnijding wel meer kans op brom, maar eerlijk, bij goede ledlampen is dat niet merkbaar.
Mijn ervaring is anders, en definieer merkbaar. Ik ben allergisch voor alles dat zoemt en bromt. Philiips had bij de eerste generaties Living Colors en Hue bulbs ook last van hoogfrequent gezoem en gepiep, iets wat niet als probleem werd gezien omdat het de meeste mensen niet opvalt. Moderne verlichting moet gewoon stil zijn, zowel dimmer als lamp.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• septillion

septillion

@Exirion Ik ben allergisch voor knipperen dus kunnen we elkaar daarin de hand geven. :) De piep bij de Hue was wel aardig hard, alleen was ook redelijk hoog frequent. Dat was de reden dat het veel niet opviel. Nu hoorde ik de laatste keer proberen nog prima 19kHz maar veel mensen komen inderdaad niet boven de 15kHz. Enige brom die ik heb is gewoon 100Hz en moet ik mij kop in de lampenkap steken in een stille kamer. Naar mijn idee is het minder brom dan je soms had bij gloeilampen. Dus nee, niet 100% vrij van brommen maar ik hoor ze op normale positie niet, wel is het 100% knippervrij.

• mcDavid
Arrim schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:45:
Het huidige systeem ligt er zo bij, zie hieronder twee foto's. Het huidige systeem moet sowieso vervangen worden, omdat het defect is. De halogeenlampen deden het namelijk ook niet meer. Zelf heb ik weinig kennis van (kleine) elektronica, dus het is wellicht een beetje een merkwaardige vraag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok duidelijk. Het gaat hier om een trafo met ingebouwde dimmer die via een afstandsbediening te regelen is. Als je dat wilt blijven kunnen doen moet je dus opnieuw op zoek naar een led-voeding met dimmer. Het is mij niet helemaal duidelijk uit het plaatje hoe de huidige afstandsbediening werkt, maar waarschijnlijk is het gewoon een potmeter en kunnen de meeste led-dimmers daar gewoon mee overweg. Of als je toch bezig bent kun je natuurlijk ook iets nemen met een draadloze afstandsbediening of ZigBee compatible oid

• septillion

septillion

@Arrim Sorry, post gemist. Snap ik het goed dat één van de twee rechter kabels de stekker is en de ander naar een schakelaartje loopt? Volgens mij is namelijk de rechter kant van de voeding niets anders dan een handige doorverbindstrip. Je kan de schakelaar altijd wel weer in serie zetten met de schakelaar dmv een wago klem ofzo.

En @mcDavid noemt nog de dimmogelijkheid van de huidige voeding. Maar volgens mij is dit zo'n voeding waar je eventueel een aanraak-sensor/behuizing kunt gebruiken. Maar deze lijkt in de huidige opstelling al niet aangesloten. Ofwel, alleen aan/uit, correct?

• Arrim
@septillion klopt helemaal. Rechts op de 1e foto zie je twee snoeren, een is een stekker, de andere loopt naar een aan/uit knop. Het linker snoer is een verbindstrip naar 3 spotjes.

Mijn doel is om de trafo te vervangen door een led-compatible variant, maar wel met behoud van een aan/uit schakelaar op de muur. Ik had dit soort setjes gevonden, maar dan zit de schakelaar in het stekkersnoer.

Als ik het goed begrijp, kan ik de bestaande schakelaar in serie zetten met een nieuwe transformator. Dat kan aan elkaar verbonden worden met een klemmetje of kroonsteentje ofzo. Dan kan ik gebruik blijven maken van de huidige bedrading en hoeft de muur dus niet open.

• septillion

septillion

@Arrim Zou beginnen met gewoon lampen uitzoeken. Voeding komt daarna wel. Enorm veel keuze in. Maar goed licht is belangrijk, kan je daarna kijken wat voor voeding (AC/DC of constant current) je nodig hebt.

Wat betreft de schakelaar, volgens mij is eht enige wat de voeding nu doet dat de doorlus van stekker naar schakelaar in de voeding gebeurd. Maar dat is zo extern op te lossen. Kan je eens een foto maken met het rechter kapje van de kabel invoer van de voeding eraf?

• Arrim
Die foto kan ik wel maken:

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-06 15:18
Hopelijk dat iemand mij hier meer kan vertellen :)

Ik heb mijn oude dimmers vervangen door de Busch-Jaeger 6523U-102
Met de bestaande gloeilampen heb ik daar totaal geen moeite mee maar was altijd op zoek naar led lampen en had deze inmiddels gevonden.

Ik heb deze lampen aangeschaft en de oude lampen vervangen.

De opstelling in de woonkamer is als volgt

Dimmer 1 heeft 2 lampen van 4 watt led
Dimmer 2 heeft 3 lampen van 4 watt led

Het minimale vermogen van de dimmer is 2 watt en hij is fase af- en aansnijding.

De lampen zijn fase aansnijding.

De lampen op dimmer 2 (met 3 lampen) doen het prima.
Echter die met 2 lampen knipperen bij opstarten (daarna geen problemen meer) en deze branden ook minder vel dan de 3 lampen.

Ik heb met de weerstand gespeeld maar de lampen blijven minder vel en ze blijven soms knipperen bij opstarten (dat is dan 1 of 2 keer waarna geen problemen meer)

Iemand een idee waar ik moet zoeken ?

De dimmers beschikken alleen over een fase en schakeldraad de blauwe draad is niet op de dimmers aangesloten.

2250 WP Zuid PVoutput

• septillion

septillion

Dan ben ik toch bang dat de dimmer moeite heeft met het vermogen. Die 2W is ook niet meer zo heilig / nauwkeurig als vroeger. Toen we toch allemaal maar gloeilampen aanstuurde wist de fabrikant dat er gewoon een ohmse weerstand aan hing. Maar in een ledlamp zit gewoon een bult elektronica waar de dimmer fabrikant geen invloed op heeft. Dus waarschijnlijk werkt de dimmer prima vanaf een 2W gloeilampje maar heb je het ongeluk dat hij niet lekker wil met je gekozen lampen. Je zou kunnen proberen of een bypass bij de lamp je probleem oplost.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True