Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
Helaas heb ik geen mogelijkheid om een bypass te doen bij de lamp.

De fittingen zitten helaas dicht gestuct in het plafond :|

Het enige waar ik iets kan doen is in de centraaldoos of bij de dimmer.

De hele tijd hadden we geen problemen gaan ze ineens constant knipperen _O-

Niet constant, maar dan branden ze even feller gaan uit en weer aan maar dat was sinds net.

Nu maar even de oude lampen terug erin

[ Voor 34% gewijzigd door MdO82 op 08-01-2021 17:31 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 15:42
Iemand een goed adres (webshop) voor kwalitatieve LEDstrips aan een goeie prijs? Je kan natuurlijk naar de grote merken gaan, maar deze zijn niet altijd prijs-kwaliteit beter heb ik gehoord...

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van LEDstrips? Het moeten gewoon de strips zijn, de controllers, adapters, afstandsbedieningen niet nodig, want ik heb KNX met dali gateway.

Wat is bijvoorbeeld aangeraden?
  • aantal Leds per meter (ik vermoed minimum 60... maar hoe meer natuurlijk hoe meer het kleur 1 geheel wordt).
  • rgbw leds (dus 4 in 1 LED) of 4 verschillende leds
  • 12V of 24V (24 lijkt mij hier logischer omdat je dan lager in stroom gaat)
  • vermogen per meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sinds 2019 niet meer besproken in dit topic, maar de Dubai lamp van Philips bestaat echt.

Big Clive heeft een teardown gedaan:

Het ontwerp van de lamp heeft 2 slimmigheden:
  1. het verdelen van het vermogen over meer filamenten (4 keer zo veel),
    waarmee je vanzelf het hogere rendement behaalt;
  2. In deze lamp staan niet 2 maar 4 filamenten (sets) in serie,
    waardoor de stroomregeling zonder chip kan en minder hoeft te dissiperen.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 13-01-2021 08:24 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grappig, die zat ik net te kijken. Wel weer mooi om te zien hoeveel efficiënter een led is op lagere stroom. Maarja, kosten en levensduur zijn dan niet gunstig voor de fabrikant. |:( Maar wat me vooral trekt aan deze lampen is eigenlijk hoe het eruit ziet. Van die grote filament lampen met 2 of 4 filaments ziet er eigenlijk niet uit. Maar 12 filaments zou een grote lamp zo veel meer aantrekkelijk maken, veel meer in lijn met wat ze nadoen, de koolstoflamp. Zelfs 4 in een klein lampje is al zo veel mooier dan een enkel lullig draadje.

Maar goed, PF, CRI en kleurtemperatuur van deze lampen zijn natuurlijk verschrikkelijk :p Dus geen enkele reden om deze echt te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik vind het nogal bedroevend dat er in de comments op YouTube zoveel mensen beweren dat ze de Dubai lamp in hun lokale bouwmarkt hebben zien liggen.

Maar goed: eigenlijk hebben wij in Nederland al een redelijk alternatief voor deze lamp. Want door dimmen van de leds worden ze efficienter en gaan ze langer mee: de Hue lamp kan dat ook en de witte variant is niet eens zo veel duurder (wit +/- 15, wit spectrum +/- 20 euro).

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 14-01-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

aawe mwan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:19:
Ik vind het nogal bedroevend dat er in de comments op YouTube zoveel mensen beweren dat ze de Dubai lamp in hun lokale bouwmarkt hebben zien liggen.
De details die mensen niet meer opvallen lijkt alleen maar groter te worden :/
Maar goed: eigenlijk hebben wij in Nederland al een redelijk alternatief voor deze lamp. Want door dimmen van de leds worden ze efficienter en gaan ze langer mee: de Hue lamp kan dat ook en de witte variant is niet eens zo veel duurder (wit +/- 15, wit spectrum +/- 20 euro).
Nee en ja. Ze dimmen nagenoeg allemaal met PWM (snel aan-uit knipperen zodat wij minder licht waarnemen), ofwel, in de aan tijd zal de led altijd net zo hard aangestuurd worden en dus zelfde efficiëntie halen. Omdat ze effectief alleen niet de volle tijd branden zal de warmteproductie wel omlaag gaan wat de levensduur wel ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:52
Vraagje, kan een 320ma led ook goed functioneren op een 350ma driver.
Situatie is:
3x 320mA 3W led. Op 320mA zou de driver minimaal 28.1V moeten leveren wat in de praktijk snel 30v zal zijn. Maar ik kom alleen 350mA drivers tegen.
Dus kan dat zonder problemen of moet het echt 320mA zijn?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:50:
Nee en ja. Ze dimmen nagenoeg allemaal met PWM (snel aan-uit knipperen zodat wij minder licht waarnemen), ofwel, in de aan tijd zal de led altijd net zo hard aangestuurd worden en dus zelfde efficiëntie halen.
Dat is logisch en dat dacht ik dus ook, maar nog niet zo lang geleden was de conclusie in het Hue topic, aan de hand van de verbruikscurves, dat ook een Hue lamp een meetbaar betere efficiency krijgt als je hem dimt.

(Maar het is lang niet zo efficient als de Dubai lamp natuurlijk)

Gek eigenlijk, dat ze niet een veel mooiere vorm van dimmen bedenken dan PWM, als je toch weet dat er een heleboel kleine leds in een lamp zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@aawe mwan Alleen aan verbruikerscurves kan je dit NIET zien. Daarvoor zal je werkelijk ook moeten meten wat de lichtopbrengst is.

Ik heb geen linkje naar die conclusie, maar ik denk dat ze de conclusie getrokken hebben op basis van dat op 50% in de app, de bulb minder dan 50% van de stroom verbruikt. Maar dat is een verkeerde conclusie. Dit zal elke fatsoenlijke implementatie namelijk doen. Punt is namelijk dat wij niet lineair zien. Grofweg, een verdubbeling van de hoeveelheid licht zien wij als een enkel stapje omhoog. Dat is ook waarom twee lampen niet dubbel zo fel lijkt voor ons. Een lamp zal proberen het omgekeerde te doen zodat voor ons van 25% naar 50% als verdubbeling waarnemen, zo ook van 50% naar 100%. Terwijl er in het tweede geval veeeeeeeeeel meer lumen bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:36:
@aawe mwanAlleen aan verbruikerscurves kan je dit NIET zien. Daarvoor zal je werkelijk ook moeten meten wat de lichtopbrengst is.
Je uitleg is niet relevant, want die fout is niet gemaakt.

Bij 50 procent van het vermogen, krijg je meer dan 50 procent van de hoeveelheid lumen.
Dat zelfs ondanks het verbruik van de niet-led electronica in de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Nee en ja. Ze dimmen nagenoeg allemaal met PWM (snel aan-uit knipperen zodat wij minder licht waarnemen), ofwel, in de aan tijd zal de led altijd net zo hard aangestuurd worden en dus zelfde efficiëntie halen. Omdat ze effectief alleen niet de volle tijd branden zal de warmteproductie wel omlaag gaan wat de levensduur wel ten goede komt.
Dat LED over het algemeen efficiënter is op een laag vermogen komt voornamelijk doordat ze dan minder warm worden, en ze beter presteren als ze minder warm zijn. Het maakt dus weinig uit of je dimt dmv PWM of stroombegrenzing, een gedimde LED is efficiënter dan dezelfde LED op vol vermogen.

Het tegenovergestelde is (extreem) waar voor gloeilampen BTW, die worden juist extreem minder efficiënt als je ze dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
The-Source schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:47:
Vraagje, kan een 320ma led ook goed functioneren op een 350ma driver.
Situatie is:
3x 320mA 3W led. Op 320mA zou de driver minimaal 28.1V moeten leveren wat in de praktijk snel 30v zal zijn. Maar ik kom alleen 350mA drivers tegen.
Dus kan dat zonder problemen of moet het echt 320mA zijn?
Je kunt dit doen, maar het zal de levensduur van de led verkorten. Terwijl deze (zie bovenstaande post) weinig extra licht zal produceren. Waarschijnlijk kun je beter een driver met iets lagere (of regelbare) uitgangsstroom kiezen dan de maximale stroom van je LEDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb inmiddels steeds meer led lampen in huis. Bijna alles vervangen.

Ook al omdat de gemeente gratis led pakketten uitdeelt. :)

Maar; ik heb nu dus een shitload oude halogeen en gloeilampen over. Die werken nog gewoon. Kan ze in de recycle bak gooien, maar weet iemand toevallig of hier nog iemand op zit te wachten?

@mcDavid zolang de driver meer aankan dan de lamp vraagt komt het wel goed toch? :?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MikeyMan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:24:

@mcDavid zolang de driver meer aankan dan de lamp vraagt komt het wel goed toch? :?
Nee, dan overstuur je de LED. Een LED is geen ohmse weerstand, maar een diode die onbeperkt stroom doorlaat. De driver moet de stroom beperken.

Nu zal een LED niet gelijk kapot gaan als die een klein beetje overstuurd wordt maar het is nooit goed voor de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:17

Sorcerer8472

Mens sana?

Ben laatst bij m'n ouders eens door het huis gelopen. Die hadden nog 100en Watts aan halogeenlampen (spotjes vooral, en lampjes met obscure fittingen). Voor een paar tientjes vervanging gekocht en als het goed is gaat hun verbruik nu met wel tot een kWh per dag achteruit :X :+

Zelf heb ik thuis eigenlijk alleen LED, en nog een ouderwetse spaarlamp op het toilet waarbij het me prima lijkt om die gewoon op te gebruiken

En @MikeyMan ik vraag me dat ook af. Heb zelf ook nog een voorraadje gloeilampen, aan de ene kant voelt het niet duurzaam om ze weg te gooien, maar aan de andere kant is het met de Nederlandse energiemix beter om ze toch maar weg te gooien omdat ze snel al meer kosten dan de productie plus verbruik van een ledlamp? :?

(sommige zijn 15+ jaar oud en zitten nog in doosje)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sorcerer8472 ik heb het al geprobeerd bij de kringloop, maar die willen geen losse lampjes hebben. Lijkt me zonde, maar dan maar de bak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

MikeyMan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:13:
@Sorcerer8472 ik heb het al geprobeerd bij de kringloop, maar die willen geen losse lampjes hebben. Lijkt me zonde, maar dan maar de bak in.
Wat ik ook bedoel: als je ze hergebruikt dan zorg je ervoor dat er meer gloeilampen in omloop blijven. In hun levensduur kunnen die zeer veel energie verbruiken terwijl een ledlamp veel minder verbruikt. Dus ik denk dat het vernietigen ervan zodat er meer led-vervanging komt sowieso beter is voor het milieu dan het hergebruiken ervan, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Trouwens, in de EU verkopen ze ze niet meer, maar Philips verkoopt volop gloeilampen in Latijns Amerika, heb ik een tijdje terug nog met enige frustratie aangezien :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

aawe mwan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:50:
Je uitleg is niet relevant, want die fout is niet gemaakt.
Okay, dan is het goed. d:)b Maar heb te veel (oa hier) de fout zien maken met 50% vermogen vs 50% waarneembaar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

mcDavid schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:55:
Dat LED over het algemeen efficiënter is op een laag vermogen komt voornamelijk doordat ze dan minder warm worden, en ze beter presteren als ze minder warm zijn. Het maakt dus weinig uit of je dimt dmv PWM of stroombegrenzing, een gedimde LED is efficiënter dan dezelfde LED op vol vermogen.
Dat was wat ik dan dacht. Maar had ik gedachten dat efficiëntie meer met de stroom samen hing dan temperatuur. Dit zou namelijk ook betekenen dat een led lamp (veel) meer licht geeft als je hem net inschakelt. Maar zou kunnen hoor, led die warmt natuurlijk ook mega snel op.
Het tegenovergestelde is (extreem) waar voor gloeilampen BTW, die worden juist extreem minder efficiënt als je ze dimt.
Klopt, maar zelfde geldt dan weer voor de levensduur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

MikeyMan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:24:
Ook al omdat de gemeente gratis led pakketten uitdeelt. :)
Van dat soort acties, zeker van gemeentes, wordt ik altijd een beetje huiverig. Vaak betreffen het gewoon crap lampen. Slechte PF, slechte CRI en hard overstuurd zodat ze als nog een korte levensduur hebben :/ Want ja, gemeenste wil wel groen doen maar mag niets kosten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Van dat soort acties, zeker van gemeentes, wordt ik altijd een beetje huiverig. Vaak betreffen het gewoon crap lampen. Slechte PF, slechte CRI en hard overstuurd zodat ze als nog een korte levensduur hebben :/ Want ja, gemeenste wil wel groen doen maar mag niets kosten... :X
Nee hoor, gewoon een bon van 65 euro, in te ruilen bij wat lokale winkels. Heb 2x6 stuks Philips warm flow en twee stuks Philips scene switch als een setje uit kunnen zoeken.

Die had ik al in huis, bevallen me meer dan prima.
Volgende week nog zo'n zelfde setje :D

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:37:
Ben laatst bij m'n ouders eens door het huis gelopen. Die hadden nog 100en Watts aan halogeenlampen (spotjes vooral, en lampjes met obscure fittingen). Voor een paar tientjes vervanging gekocht en als het goed is gaat hun verbruik nu met wel tot een kWh per dag achteruit :X :+

[...] aan de ene kant voelt het niet duurzaam om ze weg te gooien, maar aan de andere kant is het met de Nederlandse energiemix beter om ze toch maar weg te gooien omdat ze snel al meer kosten dan de productie plus verbruik van een ledlamp? :?
Had dan even gewacht tot de zomer :+ In de winter zijn gloeilampen eigenlijk zo slecht nog niet, de geproduceerde warmte is dan toch wenselijk. Dat het financieel niet uit kan, okay. Maar financieel zuinig en milieu zuinig zijn absoluut niet hetzelfde :+

Overigens klinkt "voor een paar tientjes" een beetje alsof je niet echt voor kwaliteit gegaan bent... :X Maar kan erger klinken dan het is :+

@MikeyMan Ow, dat is wel netjes! Even anders dan hier waar ze hoogstens een tochtstripje komen plakken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Septillion de helft van die lampen was zo'n 24V type DC, dus PF zal daar geen issue zijn geweest. De lichtkleur vind ik zelf niet zo heel geweldig van die lampen, maar dit was een set kleine lampjes die boven een tafel hing die vaak aan waren, totaal 200 Watt aan lampen en nu 24 Watt ongeveer.

Mijn ouders hadden eerst boven de eettafel echt de meest lelijke ledlamp met een kleurtemperatuur die voor m'n gevoel boven de 8000K zat, dus dat deze niet zo mooi is zien ze toch niet gok ik :p

G4 ledlampen: https://www.amazon.nl/gp/product/B07X7TTZSZ/ (beetje onnatuurlijk en tikje koude kleur)
E14 ledlampen: https://www.amazon.nl/gp/product/B086YR23ZX/ (mooie kleur, wel iets kouder dan 2700K voor m'n gevoel, maar is lastig beoordelen bij deze)

In totaal vervangt dit zo'n 500 Watt aan lampen die heel vaak aan staan. En ja, is dat de oplossing dan? Gloeilampen erin schroeven in de winter? Of misschien dan ook maar gelijk crypto minen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sorcerer8472 Nouwja, licht kleur en licht kwaliteit (als in CRI) open niet gelijk. Je kan qua sfeer 8000K misschien lelijk vinden, maar als de lamp vervolgens een CRI van >95 heeft zal bijvoorbeeld eten er een stuk smakelijker uitzien dan een 2700K met een CRI van net 80. En dat zijn juist net van die zaken waar mensen van zeggen niets om te geven maar later toch gaan klagen dat ze het led licht niet zo mooi vinden als de gloeilamp vroeger.
Gloeilampen erin schroeven in de winter? Of misschien dan ook maar gelijk crypto minen? :p
Nee, dat bedoelde ik ook niet. Maar doelde vooral op het feit dat je het zonde vond om de oude lampen weg te gooien. Je had ze ook kunnen vervangen als ze stuk gingen of het warmer weer wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Septillion schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:23:
@Sorcerer8472 Nouwja, licht kleur en licht kwaliteit (als in CRI) open niet gelijk. Je kan qua sfeer 8000K misschien lelijk vinden, maar als de lamp vervolgens een CRI van >95 heeft zal bijvoorbeeld eten er een stuk smakelijker uitzien dan een 2700K met een CRI van net 80. En dat zijn juist net van die zaken waar mensen van zeggen niets om te geven maar later toch gaan klagen dat ze het led licht niet zo mooi vinden als de gloeilamp vroeger.
Ik zal het laten weten of ze er nog wat van zeggen. Ze waren iig iets feller dan de gloeilampjes die er eerst in zaten (25W, nu 3W), denk dat dat misschien wel er tegenop weegt ;)
[...]

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Maar doelde vooral op het feit dat je het zonde vond om de oude lampen weg te gooien. Je had ze ook kunnen vervangen als ze stuk gingen of het warmer weer wordt. :+
Het probleem is dat ik ook nog nieuwe lampen in een doosje heb. Echt oude lampen. Weggooien ervan is denk ik beter dan ze alsnog opgebruiken. Een beetje lamp kan wel 1 MWh meegaan. Dan beter weggooien en in plaats daarvan 150 kWh met ledlampen verstoken toch?

Mijn opmerking over verwarming was meer in het algemeen. Je kunt er evt. nog iets langer mee wachten maar de volgende winter speelt in theorie hetzelfde verhaal weer. Dan is ook de vraag of puur gas verbranden in de HR-ketel beter of minder goed is dan de grijze energiemix van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sorcerer8472 Hele vraag van wat handig is voor het milieu is nogal complex in Nederland. Dit omdat de warmte an sich hier namelijk zelfde niet wenselijk is. Maar dan gaat inderdaad meespelen hoe je normaal stookt, hoe efficiënt dat is, wat voor stroom je hebt en ook de verliezen in transport etc. Maar als je een efficient stookt, en dus zeker als je verwarming meer dan 100% effectief is (aka, warmtepomp) dan is een gloeilamp alleen verlies.

Zelf allee nog wat gloeilampen als ohmse ballast in het bezit. Oa om energie monitoren (Tasmota etc) mee te justeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ja, en de tijd van de dag, hoe zonnig het is en hoeveel wind er staat speelt dan ook allemaal mee. In de zomer kun je het omgekeerde effect hebben wanneer de airco (als je die hebt) harder moet werken om een ruimte af te koelen.

Grappig genoeg is het in de toekomst bij een groener wordende energiemix beter om een gloeilamp te laten branden dan nu 8)7

Dusss.. ik denk er maar niet al te veel over na en vervang gewoon nu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
Wellicht iemand een tip.

Ik heb een Busch Jaeger 6523u-102 dimmer.
Nu had ik mijn 2 lampen vervangen door 2 dimbare led lampen van 4 watt.

Nu had ik last van knipperende lampen. Hey opnieuw afstellen maakt niet uit ze blijven knipperen.

Nu begreep ik dat dit zou komen dat de lampen te weinig vermogen hebben voor de dimmer.

Mijn reeks van 3 lampen heeft geen probleem.
Zou het kunnen werken om de lampen door 2 van 6 watt lampen ? Ik denk zelf wel omdat de reeks van 3 lampen het wel goed doen.

Mijn andere idee is om de lampen te vervangen door slimme lampen, maar dan moet ik mijn dimmer verwijderen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MdO82 Waarschijnlijk wel, maar door de karakteristieken van de drivers blijft het altijd een beetje gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Ik kan het met de zoekfunctie zo 1,2,3 niet vinden dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik zoek een ledstrip, hij dient aan de volgende eisen te voldoen:

- warm wit
- dimbaar
- 10 meter lang

Zijn de strips van Ali Express fatsoenlijk? Hier in Nederland betaal je al gauw € 100,- bij Ali zit je op € 20,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De meeste strips die je hier kunt kopen zijn gelijk aan die uit China. Goedkope strips zijn prima voor accentverlichting. Wil je het als primaire verlichting gebruiken zou ik kijken naar een hoge CRI (>90) strip van bijvoorbeeld Auxmer. QuinLED heeft veel info over vooral strips van premium kwaliteit verzamelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:33:
De meeste strips die je hier kunt kopen zijn gelijk aan die uit China. Goedkope strips zijn prima voor accentverlichting. Wil je het als primaire verlichting gebruiken zou ik kijken naar een hoge CRI (>90) strip van bijvoorbeeld Auxmer. QuinLED heeft veel info over vooral strips van premium kwaliteit verzamelt.
Bedankt voor het antwoord. Het is inderdaad een accent/sfeerverlichting. Ik ga dan maar een setje bij Ali aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een led-strip is altijd dimbaar, kwestie van de spanning verlagen of een pwm-dimmertje ertussen. Lengte is ook een triviale eigenschap, je kunt ze onbeperkt aan elkaar solderen.

Nuttiger eigenschappen om op te selecteren zijn het aantal LEDs per meter en het vermogen/afmeting van de LEDs. Naast natuurlijk de kleurtemperatuur en eventueel CRI.

Voor een lengte van 10 meter moet je overigens wel op meerdere punten voeden, anders gaan de leds aan het einde weinig licht meer geven. Of je moet voor 24V gaan dan komt het waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49
Ik zou altijd voor 24V strips gaan, met 12V heb je binnen een paar meter al dusdanige weerstand dat de spanningsval zichtbaar is.

Persoonlijk ga ik voor accentverlichting ook voor een fatsoenlijk product en niet van een random verkoper op Ali. Het verschil in lichtkwaliteit tussen een budget LED en iets fatsoenlijks waarvan de leverancier wel netjes de naam deelt zie je gewoon. Zelf had ik nog een Ali strip liggen die ik uiteindelijk in een opslagruimte heb gebruikt, daar voldoet het, maar in een leefruimte zou ik het niet installeren. Zelf goede ervaringen met Neonica, veel keuze, goede kwaliteit en nog betaalbaar. Dat laatste wel afhankelijk van de keuzes die je zelf maakt.

Met alleen de LED strip ben je er nog niet, een aluminium profiel (warmte afvoer) is ook aan te raden en daarnaast een voeding natuurlijk. In de studententijd een Chineze no-name voeding gehad die begon te roken toen we toevallig thuis waren, sindsdien besloten alleen nog maar fatsoenlijke merken te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oilman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:43:
Ik zou altijd voor 24V strips gaan, met 12V heb je binnen een paar meter al dusdanige weerstand dat de spanningsval zichtbaar is.
Dat hangt ook af van hoe je de ledstrips gaat gebruiken. Mijn langste strip thuis is 4 meter SK6812 RGBWW, 60 leds per meter @ 5V. Ik was er helemaal op voorbereid dat ik op meerdere punten moest gaan voeden vanwege de 5V, maar toch eerst even getest. Wat bleek: ik zie bij de vermogens die ik gebruik helemaal geen verschil in helderheid / kleur. Dus nu een half jaar later voed ik de hele strip nog steeds maar vanaf 1 zijde. In mijn geval gaat het om sfeerverlichting in een koof, waarbij ik nooit vol vermogen vraag (zelfs gelimiteerd in de software) en waar meestal maar 2A wordt gebruikt.

Verder met je eens dat je met de goedkoopste strips van willekeurige Aliexpress-winkels een grote kans loopt dat de kwaliteit tegenvalt. Maar ook op Aliexpress zijn gewoon goede strips te kopen met honderden / duizenden reviews (zowel op Aliexpress zelf als andere websites en bijvoorbeeld op youtube) zoals bij BTF-Lighting

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 16:35
In de badkamer viel een spot uit en dus meteen maar eens gekeken naar vervanging van de 5 GU5.3 halogeen lichtspotjes voor led.

In de google geklommen en dan kom ik tot de conclusie dat er bitter weinig keus is. Helemaal als je nog de IP rating erbij gaat gooien.

Ik zie wel Yphix lampen staan die redelijk aan de voorwaarden voldoen maar zodra je iets anders wil, hogere wattage of bredere straal dan houdt het eigenlijk op.

Die Yphix heeft IP54, 2700K, 36 graden 370 lumen. Iemand ervaring met dit merk?

Er wordt aangeraden de oude transformator meteen te vervangen voor een led variant. Levert dat echt zoveel voordelen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:
In de badkamer viel een spot uit en dus meteen maar eens gekeken naar vervanging van de 5 GU5.3 halogeen lichtspotjes voor led.
In alle soorten te krijgen hoor: https://www.lampdirect.nl/led-lampen?socket=GU5.3
En dat is nog alleen maar van Philips en Osram.

En kijken naar een IP rating is onzin, die hebben je halo spotjes ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Yowzawood op 28-01-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 18:57
Overal in mijn huis vervangen voor de Osram Parathom Pro, zijn niet te onderscheiden van Halogeen spots, heb wel de 7.8w versie i.v.m. aantal lux, maar kan ze van harte aanbevelen.
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:

In de google geklommen en dan kom ik tot de conclusie dat er bitter weinig keus is. Helemaal als je nog de IP rating erbij gaat gooien.

Ik zie wel Yphix lampen staan die redelijk aan de voorwaarden voldoen maar zodra je iets anders wil, hogere wattage of bredere straal dan houdt het eigenlijk op.

Die Yphix heeft IP54, 2700K, 36 graden 370 lumen. Iemand ervaring met dit merk?

Er wordt aangeraden de oude transformator meteen te vervangen voor een led variant. Levert dat echt zoveel voordelen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Yowzawood schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:44:
[...]

En kijken naar een IP rating is onzin, die hebben je halo spotjes ook niet.
Geen idee of die IP rating onzin is. We hebben tenslotte wel over de badkamer waar de kids nog wel eens gekke dingen uithalen. Moeten dus wel tegen een spatje kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Geen idee of die IP rating onzin is. We hebben tenslotte wel over de badkamer waar de kids nog wel eens gekke dingen uithalen. Moeten dus wel tegen een spatje kunnen.
Ook daar had Google je kunnen helpen.... het zijn de armaturen die een IP rating hebben, niet de lampen. Oftwel meer dan genoeg keuze in GU5.3 led lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:50:
[...]

In wat voor armatuur zitten ze dan? Zoals @Yowzawood aangeeft heeft normaal gesproken een armatuur een ip rating en niet de spotjes zelf.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk kun je je beter afvragen wanneer je een bepaalde IP-rating nodig hebt.
Zo zal een lamp op netspanning (230 V) boven een douchecabine echt wel een armatuur met een bepaalde minimum IP-rating nodig hebben terwijl spotjes op een veilig lage spanning (term: SELV) gewoon open en bloot kunnen hangen, mits de trafo/driver buiten de zone hangt of beschermd wordt tegen nattigheid.

Google even op badkamerzones, dan vind je snel wat waar in een badkamer wel en niet mag of moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Toch zie ik echt wel spotjes met ip rating, voorbeeld:

https://www.leddirect.nl/...pro-mr16-5w-2700k-dimbaar

Armatuur even bekeken gisteren. Het is vrij simpel omdat het inbouwplafond zeer dicht bij het betonnen plafond zit. Verder geen merk ofzo. Zat wel een stickertje op IP23. 8)7

Nu heeft dit al tien jaar zo gezeten dus blijkbaar heeft dit geen problemen opgeleverd. Verbaasd ben ik wel. De trafo ligt op een veilige plek, kan geen water bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je moet ook wel heeeeeel gek doen wil water een probleem vormen bij SELV inbouwspotjes. Zolang de voeding en 230V maar veilig ligt. Ik zou me dus niet blind staren op IP rating voor laagspanning spotjes boven de douche. Kwaliteit, CRI en stralingshoek zijn veel meer dingen om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Septillion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:04:
Je moet ook wel heeeeeel gek doen wil water een probleem vormen bij SELV inbouwspotjes. Zolang de voeding en 230V maar veilig ligt. Ik zou me dus niet blind staren op IP rating voor laagspanning spotjes boven de douche. Kwaliteit, CRI en stralingshoek zijn veel meer dingen om op te letten.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Stralingshoek is wel wat moeilijker te vinden. Hoofdzakelijk 36 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Akemi schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Stralingshoek is wel wat moeilijker te vinden. Hoofdzakelijk 36 graden.
Als je ook maar even de moeite zou nemen om bij mijn eerdere link te kijken van Lampdirect (willekeurige leverancier) dan zie je daar al 4 verschillende stralingshoeken. Maar 36graden is gewoon de meest gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Akemi 36 graden is inderdaad gebruikelijk, dit waren de meeste halogeen varianten ook. Maar mijn ervaring is dat bij een led vervanger het licht een stuk meer echt in 36 graden zit dan dat die halogeen dat echt deden. Dus als het voor algemene verlichting is zou ik voor 60 graden gaan. Gelukkig heb je MR16 en niet MR11, daar is 60 graden nog te krijgen van fatsoenlijke merken.

Bijvoorbeeld dus van Philips zoals @Yowzawood dus linkt. Philips Master 5.5W 827 60D of Philips ExpertColor 6.5W 927 60D. Effectief zou ik ze niet echt harder aansturen dan een Watt of 5. Komt levensduur en effectiviteit ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Yowzawood schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Als je ook maar even de moeite zou nemen om bij mijn eerdere link te kijken van Lampdirect (willekeurige leverancier) dan zie je daar al 4 verschillende stralingshoeken. Maar 36graden is gewoon de meest gebruikte.
Tjonge jonge, last van lockdown? Kijk even naar andere mensen die blijkbaar wel normaal kunnen reageren.

Dat heb ik ook gezien maar dat zijn er 2 minder dan 36 en 1 meer dan 36. Daarbij wil ik ook nog 2700k en een beetje kleurechtheid van een bepaalde wattage. Dan blijft er niet veel keus meer over.
Ik zeg ook niet dat het er niet is, alleen dat er weinig keuze is. Dat 36 veel gebruikt is snap ik ook wel.

Dat was ook meteen mijn laatste reactie op wat je ook maar te melden hebt. Jammer dan er geen ignore knop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:56

mno

Weet iemand of er ook LED strip controllers bestaan die geleverd worden met een bluetooth afstandbediening (voor aanpassen kleuren etc)?

Ik zie op bijvoorbeeld AliExpress wel veel bluetooth LED controllers met een afstandbediening erbij, maar het lijkt er op dat deze afstandbedieningen altijd gewoon IR zijn en dat de controller met een app via bluetooth kan worden bediend. Ik zoek dus gewoon een LED-controller met een bluetooth afstandbediening.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mno Controllers met BT remotes ken ik niet. Maar er zijn wel genoeg remotes die RF gebruiken ipv IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
mno schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
Weet iemand of er ook LED strip controllers bestaan die geleverd worden met een bluetooth afstandbediening (voor aanpassen kleuren etc)?

Ik zie op bijvoorbeeld AliExpress wel veel bluetooth LED controllers met een afstandbediening erbij, maar het lijkt er op dat deze afstandbedieningen altijd gewoon IR zijn en dat de controller met een app via bluetooth kan worden bediend. Ik zoek dus gewoon een LED-controller met een bluetooth afstandbediening.
Je hebt zelf al een (bluetooth) oplossing voor je probleem bedacht, IR is inderdaad niet handig. Wat betreft RF oplossingen zou ik zeker ook kijken naar Zigbee oplossingen. Wellicht iets duurder, maar dan kun je voor je verlichting met 1 systeem werken. Veel (maar niet alle) Zigbee RGB(W) lampen en strips integreren probleemloos met Hue of andere Zigbee hubs. Er komen naast Philips steeds meer grote aanbieders (zoals IKEA, LIDL, INNR maar ook op Aliexpress is er het nodige te vinden, check wel altijd dus even de compatibiliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:56

mno

Batilan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:12:
[...]
Je hebt zelf al een (bluetooth) oplossing voor je probleem bedacht, IR is inderdaad niet handig. Wat betreft RF oplossingen zou ik zeker ook kijken naar Zigbee oplossingen. Wellicht iets duurder, maar dan kun je voor je verlichting met 1 systeem werken. Veel (maar niet alle) Zigbee RGB(W) lampen en strips integreren probleemloos met Hue of andere Zigbee hubs. Er komen naast Philips steeds meer grote aanbieders (zoals IKEA, LIDL, INNR maar ook op Aliexpress is er het nodige te vinden, check wel altijd dus even de compatibiliteit).
Bedankt voor jullie antwoorden. Voor mijzelf maak ik al gebruik van de IKEA Tradfri hub. Naast mijn lampen heb ik daar via een Gledopto Zigbee controller mijn ledstrip aan gekoppeld dus die kan ik op allerlei manieren aansturen.

Voor op de kamer van mijn zoontje wil ik een eenvoudigere oplossing, zodat hij gewoon met een afstandbediening zijn ledstrip kan bedienen. En dat werkt niet fijn via IR. Goed idee om ook naar RF te kijken i.p.v. alleen naar Bluetooth.

Edit: Deze op Aliexpress zou prima moeten voldoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rbHcoTlZVdAF6BR3O0dZNkQohU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBFEzJCN5xuQ3AwDY2KmmzGW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door mno op 29-01-2021 15:57 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Akemi schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:24:
[...]
Tjonge jonge, last van lockdown? Kijk even naar andere mensen die blijkbaar wel normaal kunnen reageren.
Nee hoor.... hooguit wat moeite met mensen die zelf nul moeite doen.
Het wemelt van de GU5.3 led lampen in alle kleuren, graden en CRI's.

[ Voor 36% gewijzigd door Yowzawood op 29-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Akemi schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:56:
Toch zie ik echt wel spotjes met ip rating, voorbeeld:

https://www.leddirect.nl/...pro-mr16-5w-2700k-dimbaar

Armatuur even bekeken gisteren. Het is vrij simpel omdat het inbouwplafond zeer dicht bij het betonnen plafond zit. Verder geen merk ofzo. Zat wel een stickertje op IP23. 8)7

Nu heeft dit al tien jaar zo gezeten dus blijkbaar heeft dit geen problemen opgeleverd. Verbaasd ben ik wel. De trafo ligt op een veilige plek, kan geen water bij komen.
Lampen kunnen een IP rating hebben, maar zonder armatuur kun je de lampen niet gebruiken, dus blijft de IP rating van die laatste bepalend.
Welke IP-rating je nodig hebt is afhankelijk van je situatue, daar zijn de badkamerzones voor in het leven geroepen. Maar er doen nogal wat verschillende versies de omloop op internet waarbij ik onderstaande wel een logische versie vind.

Afbeeldingslocatie: https://www.atexlicht-raamsdonksveer.nl/wp-content/uploads/2018/03/badkamer-zones.jpg

Door die variaties is er nogal wat onduidelijkheid en verbaast het me niet dat je vanalles tegen kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
jitter schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Lampen kunnen een IP rating hebben, maar zonder armatuur kun je de lampen niet gebruiken, dus blijft de IP rating van die laatste bepalend.
Welke IP-rating je nodig hebt is afhankelijk van je situatue, daar zijn de badkamerzones voor in het leven geroepen. Maar er doen nogal wat verschillende versies de omloop op internet waarbij ik onderstaande wel een versie vindt.

Door die variaties is er nogal wat onduidelijkheid en verbaast het me niet dat je van alles tegen kunt komen.
Dat was dus ook mijn probleem. Eerste lamp die ik tegen kwam had een IP rating en ging er ook vanuit dat lampen IP ratings hadden. (wat niet zo'n gek idee is in een badkamer) Als je dan gaat zoeken voor dergelijke lampen dan vind je er dus bijna geen. Die schema's heb ik ook gevonden.

Ik wilde een bredere gradenboog omdat ik een inloopdouche heb waar voor mijn gevoel net te weinig licht is maar dus wel redelijk dicht bij de douche zit. Vandaar mijn IP verhaal. Kom er dus nu achter dat de armatuur zelf eigenlijk al niet voldoet kwa ip rating.

Zoals ik al eerder zei heeft het al meer dan 10 jaar zonder problemen gewerkt dus ik weet niet of ik me daar druk over moet maken.

Zit me alleen af te vragen of het vervangen van de trafo nog zin heeft. Deze werkt prima en zullen de spotjes ook prima op werken. Weet alleen niet of er nog een verschil in stroom verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, ook over de te gebruiken IP-rating in de verschillende zones lijkt er geen concensus te zijn. En dan heb je nog de isolatieklassen van de armaturen.

Maar als je goed kijkt zie je dat de term "richtlijnen" wordt gebruikt. Daarnaast moet je €369 excl. BTW neertellen als je de NEN1010 wilt lezen. Dat feit betekent dat het ook om richtlijnen gaat en niet om wetten. Die laatste categorie is nl. altijd openbaar. Edit: hmm, ze verwijzen in wetteksten wel naar NEN-normen. Die toegepast moeten worden zijn dan wel vrij beschikbaar.

Mijn gezond verstand zegt dat je zonder problemen 12 V spotjes boven een douche in zone 2 kunt hangen, simpelweg omdat 12 V een veilig lage spanning is, mits aan de volgende punten wordt voldaan:
- de trafo of driver is van het dubbel geïsoleerde type (klasse II) met een galvanisch van het lichtnet gescheiden uitgang (herkenbaar aan het vierkantje in een groter vierkantje en vaak ook de tekst "SELV");
- deze bevindt zich zelf buiten zones 0 t/m 2, dus in zone 3 of buiten de badkamer;
- het gaat om hier legaal verkocht spul en geen ongedefinieerde rommel van aliexpress e.d..

Zodra het om armaturen gaat die wèl rechtstreeks aan 230 V hangen kan ik niet anders dan aanraden om de IP-ratings in acht te nemen.

Als de ledlampen goed werken op je bestaande trafo, dan zou ik die laten zitten. Je zou een ledtrafo/driver kunnen overwegen als je last krijgt van knipperen en flicker o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 30-01-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-06 18:30

delorean7

Let's take the Aston toni

Iemand nog goede tips voor een E27 filament sierlamp icm met hue systeem? vanaf 600-800 lumen zou mooi zijn.

De HUE zelf vallen af, want je kan de kleur temp niet instellen.
Icasa had wel mooie maar is overal uit de handel genomen zo te zien? Diegene die je nu kan vinden geven maar 400 lumen.
Shyne, zou wel kunnen. Maar zijn wel minder mooi qua uiterlijk dan de hue.

Gat in de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:40
Goedemorgen,

Ik wil graag een set van 16 dimbare led spotjes in de woonkamer/keuken op 1 dimmer. We willen een koof laten inbouwen, maar de vraag is of deze combinatie van aantal spots en 1 dimmer mogelijk is. Weet iemand een goede combinatie van dit aantal leds met een bijpassend dimmer? Ik hoorde dat de leds zouden kunnen knipperen.

Of hebben jullie andere voorstellen? Mocht het niet lukken om alles op 1 dimmer aan te sluiten, dan overweeg ik een standaard niet dimbaar led spot te installeren, kan dit dan wel op 1 schakelaar zonder problemen?

Alvast hartelijk dan voor de adviezen/reacties.

[ Voor 33% gewijzigd door Neco75 op 01-02-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@delorean7 Kan je niet werken met twee 400 lumen?

Twee redenen tegen 800 lumen modellen is namelijk:
- Extra lumen komt met extra vermogen en dus extra warmte. Dit is killing voor zowel efficiëntie als levensduur.
- Filamentlamp is bedoelt om er mooi uit te zien en 800 lumen is veel om in te kijken. Dus lasbril op moeten zetten om een lamp te zien, mja.

Dit zullen dus ook de reden zijn dat (de grote) fabrikanten hier weinig in zien om te produceren. Dus misschien voor jou ook iets om rekening mee te houden.

@Neco75 Als je leds van een goed merk neemt (Philips of Osram bijvoorbeeld) zullen ze niet knipperen. Met 16 spotjes ben je ook makkelijk boven de minimale last van alle dimmers. Uitgaande van 5W ledjes (zou niet hoger gaan ivm warmte ontwikkeling en met 16 spotjes heb je dan als nog mega veel licht) zit je om 80W, dimmers van 100W voor led zijn gangbaar. Zelf zou ik voor GU10 gaan en niet nog een extra variabele toevoegen in de vorm van een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-06 18:30

delorean7

Let's take the Aston toni

Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:08:
@delorean7 Kan je niet werken met twee 400 lumen?

Twee redenen tegen 800 lumen modellen is namelijk:
- Extra lumen komt met extra vermogen en dus extra warmte. Dit is killing voor zowel efficiëntie als levensduur.
- Filamentlamp is bedoelt om er mooi uit te zien en 800 lumen is veel om in te kijken. Dus lasbril op moeten zetten om een lamp te zien, mja.

Dit zullen dus ook de reden zijn dat (de grote) fabrikanten hier weinig in zien om te produceren. Dus misschien voor jou ook iets om rekening mee te houden.
De HUE lampen (2x) die nu boven de tafel zitten zijn 605 lumen en dat is voldoet. 400 Als hoofdverlichting lijkt me voor de ochtend en overdag niet toereikend...

Maar wellicht zien die fabrikanten dat inderdaad anders (en wss beter) dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:26
Wie heeft er aanbevelingen voor gu10 dimtowarm led spots?

Ik zie door alle verschillende aanbieders en merken door alle bomen het bos niet meer. Daarnaast weet ik niet zo goed in hoeverre die cri/ra waarde echt nog belangrijk is.

Ik heb spots nodig voor keuken en woonkamer.
In de keuken zou een kleurtemperatuur van 2000/2200 tot 3000k fijn in de woonkamer is tot 2700k evt genoeg.

voor 2200 tot 2700 zie ik wel bekendere merken als philips en osram staan, maar juist tot een kleurtemperatuur van 3000 krijg ik maar lastig gevonden.

Ook heb ik al een dimtowarm spot van megaman (1800-3000k) geprobeerd, maar 1800k vond de vrouw toch wel wat te rood worden.

Daarnaast hebben wij van die ronde rvs armaturen, waarbij ik niet goed kan inschatten of een spot met een witte behuizing storend is. Tijdens mijn zoektocht heb ik deze daardoor nog buiten beschouwing gelaten.

Alle tips/hulp is welkom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
HansieGansie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:54:
Wie heeft er aanbevelingen voor gu10 dimtowarm led spots?
Zelf ben ik een fan van de led lampen die Segula op de markt brengt. Persoonlijk vindt ik in een woonruimte en keuken de CRI toch wel belangrijk en mis met de meeste led lampen toch net die betere kleurbeleving. Nadat ik alles vervangen had met goedkope led lampen en nog ergers een halogeen lamp had staan werd het verschil toch wel duidelijk.

Voor wat sfeerverlichting heb ik ook Hue lampen en wat ander spul van Ikea en Philips/Osram maar voor boven mijn eettafel en in de keuken ben ik erg blij met de CRI 90-95 die de meeste Segula lampen bieden.

Ik zie dat ze in de dim to warm variant van GU10 niet heel veel keuze hebben, en de onderwaarde is wellicht inderdaad erg rood. Maar de Segula lampen dimmen meestal ook erg ver terug (ook iets wat veel lampen uiteindelijk niet doen) en dan is het de vraag hoe vaak je het echt gebruikt. Maar ik ben er een beetje van terug gekomen van al die verschillende kleurtinten.

Voor mijn schilderij verlichting heb ik Philips Master led / expertcolor gebruikt en die zijn ook erg goed, en toch wat goedkoper dan de Segula versies. Philips en Osram komen ook wel steeds meer met CRI90+ versies op de markt. Iets als dit: https://www.lampdirect.nl...tone-dimbaar-vervangt-50w is aardig geprijsd.

Heb nu veelal 2200K voor sfeer en algemene leefruimtes en 2700K voor de keuken en 3000K voor de schilderijen (die hebben wat neutraler licht nodig).

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 05-02-2021 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HansieGansie Zelf geen ervaring met GU10 dim-to-warm, dat zijn juist de enige waar ik alleen maar dimbaar in heb (Philips Master). De basis lampen in de woonkamer bestaan wel uit dim-to-warm (Philips DimTone). Dit heb ik nu 3-4 jaar in gebruik dus ondertussen is er (gelukkig) wat meer keuze.

Maar ik kan het alleen maar met @Yowzawood eens zijn dat CRI wel echt belangrijk is voor primaire verlichting. Zeker in de woonkamer en keuken. Daaraan is afgelopen jaren eigenlijk niets gewijzigd behalve dat er wat meer opties zijn. Dingen zien er inderdaad net wat beter uit, toch erg fijn in de woonkamer en voor voedsel. Zelf daar dus overal Philips met CRI90+.

Qua bovengrens vind ik zelf de 2700K van Philips prima, ook voor de keuken. De ondergrens van 2200K is ook prima maar 2000K was misschien nog beter geweest. Kan me voorstellen dat 1800K wel te rood is maar hangt inderdaad ook af van hoe ver ze terug dimmen.

Wel nog iets om rekening mee te houden bij GU10 en dat is de hoek. Naar mijn idee wil je voor algemene verlichting daar graag 60 (of groter) gaan. 30 graden vind ik te veel spot. Bij halogeenlampen was 30-35 graden gebruikelijk maar die hebben naar mijn idee veel mee spreiding daarbuiten. Bij de meeste led is de scheiding met de stralingshoek scherper.

@Yowzawood Bedankt voor het noemen van Segula, ik had nog geen mensen gezien die daar ervaring mee hadden :) Je ziet ze in Nederland ook niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:15:
Wel nog iets om rekening mee te houden bij GU10 en dat is de hoek. Naar mijn idee wil je voor algemene verlichting daar graag 60 (of groter) gaan. 30 graden vind ik te veel spot. Bij halogeenlampen was 30-35 graden gebruikelijk maar die hebben naar mijn idee veel mee spreiding daarbuiten. Bij de meeste led is de scheiding met de stralingshoek scherper.

@Yowzawood Bedankt voor het noemen van Segula, ik had nog geen mensen gezien die daar ervaring mee hadden :) Je ziet ze in Nederland ook niet veel.
Dat is inderdaad een goede.... met led spots heb je buiten de stralingscirkel nagenoeg geen (direct) licht terwijl je bij een halogeen versie eigenlijk een hele geleidelijke lichtafname richting randen zag. Voor mijn schilderij verlichting was dat een mooie bijkomstigheid maar elders is het iets om op te letten.

Je kan de hele lijn van Segula bij Conrad kopen (en bij Amazon), verder zie je ze inderdaad niet veel. Ik kwam ze ook pas tegen toen ik specifiek zocht op hogere CRI waardes. Ze zijn alleen wel prijzig, maar het aantal branduren zou dat wellicht goedmaken. Tot heden, na 1 jaar, ben ik er heel tevreden over.
De fabrikant is trouwens Liquidleds uit Taiwan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:26
Hartelijk dank!

Zeker de tip van de stralingshoek is een goede. Ik was juist aan het zoeken naar niet te hoge hoeken meer rond de 30 graden, maar bij nader inzien is 60 inderdaad wel beter.

Voor de woonkamer zijn de spots meer als sfeerverlichting bedoeld dan als hoofdverlichting, dus daar eerst maar eens een goede 2200 tot 2700 bestellen om te testen.

In de keuken was ik toch wel aangenaam verrast door de 3000k die de megaman (MM09680) had vergeleken met de 2700k spots van philips die er nu inzitten. De megamann heeft ook een hoge CRI waarde dus wellicht dat ik die in de keuken toch nog maar eens probeer. Dan maar niet te ver terugdimmen als de kleur het enige puntje van kritiek hier is.

Additionele ervaringen of suggesties zijn altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
HansieGansie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:07:
De megamann heeft ook een hoge CRI waarde dus wellicht dat ik die in de keuken toch nog maar eens probeer. Dan maar niet te ver terugdimmen als de kleur het enige puntje van kritiek hier is.
Die ziet er inderdaad ook prima uit.... 1800K is alleen wel een forse daling :-).

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het wordt niet heel vaak genoemd hier, maar LED lampen hebben een bepaalde mate van degradatie. De lichtopbrengst neemt af. Als voorbeeld kun je de professionele lampen bekijken, zoals deze Philips CorePro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4tgh7_yFEfjmJxllWNV1AVc78c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fU6R6nR2acUYUwNUWT2zuwdt.png?f=user_large

Met 40W zullen ze Wattage-equivalent bedoelen. In het algemeen geldt, hoe minder een lamp moet opbrengen, hoe langer de levensduur kan zijn.

Ik heb een geval van 2 keer consumenten Philips LED lampen frosted A60 E27 7W 806 lm 2700K 220-240V FR* die plotseling beide tegelijk weinig licht gingen geven na een paar jaar gebruik (circa 4 branduren per dag, 20 keer per dag aan/uit). Ze werkten dus nog wel, maar de lichtopbrengst is in korte tijd slecht geworden, ik denk dat het nog maar de helft van het aantal lumen oplevert. De lampen zijn gekoppeld via een bewegingssensor, die vervolgens het licht aan/uit schakelt. De ruimte heeft geen lichtschakelaar. Ook bij aansluiting van de lamp in een andere fitting, rechtstreeks aangesloten, blijft de lichtopbrengst hetzelfde. De spanning in de meterkast is 230V.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de achteruitgang? En hoe kan het probleem worden opgelost?

(*) barcode 8 718696 576632 gemaakt in Polen

De degradatie van deze lamp is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMtJwykNGu-FekxDmt0KZgyWmuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEE4XYqyEMYfV91hyKPhDpYw.png?f=user_large

Ik denk dat deze lampen al na 3000 tot 5000 branduren op <50% zitten. De lamp zou 30.000 switching cycles en 15.000 uur mee gaan volgens de spec sheet. Opvallend is ook dat ze beide evenveel degradatie hebben. Een nieuw exemplaar van de lamp is veel feller.

[ Voor 20% gewijzigd door mrmrmr op 11-02-2021 03:25 ]

Yowzawood schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Zelf ben ik een fan van de led lampen die Segula op de markt brengt. Persoonlijk vindt ik in een woonruimte en keuken de CRI toch wel belangrijk en mis met de meeste led lampen toch net die betere kleurbeleving. Nadat ik alles vervangen had met goedkope led lampen en nog ergers een halogeen lamp had staan werd het verschil toch wel duidelijk.

Voor wat sfeerverlichting heb ik ook Hue lampen en wat ander spul van Ikea en Philips/Osram maar voor boven mijn eettafel en in de keuken ben ik erg blij met de CRI 90-95 die de meeste Segula lampen bieden.

Ik zie dat ze in de dim to warm variant van GU10 niet heel veel keuze hebben, en de onderwaarde is wellicht inderdaad erg rood. Maar de Segula lampen dimmen meestal ook erg ver terug (ook iets wat veel lampen uiteindelijk niet doen) en dan is het de vraag hoe vaak je het echt gebruikt. Maar ik ben er een beetje van terug gekomen van al die verschillende kleurtinten.

Voor mijn schilderij verlichting heb ik Philips Master led / expertcolor gebruikt en die zijn ook erg goed, en toch wat goedkoper dan de Segula versies. Philips en Osram komen ook wel steeds meer met CRI90+ versies op de markt. Iets als dit: https://www.lampdirect.nl...tone-dimbaar-vervangt-50w is aardig geprijsd.

Heb nu veelal 2200K voor sfeer en algemene leefruimtes en 2700K voor de keuken en 3000K voor de schilderijen (die hebben wat neutraler licht nodig).
Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:15:
@HansieGansie Zelf geen ervaring met GU10 dim-to-warm, dat zijn juist de enige waar ik alleen maar dimbaar in heb (Philips Master). De basis lampen in de woonkamer bestaan wel uit dim-to-warm (Philips DimTone). Dit heb ik nu 3-4 jaar in gebruik dus ondertussen is er (gelukkig) wat meer keuze.

Maar ik kan het alleen maar met @Yowzawood eens zijn dat CRI wel echt belangrijk is voor primaire verlichting. Zeker in de woonkamer en keuken. Daaraan is afgelopen jaren eigenlijk niets gewijzigd behalve dat er wat meer opties zijn. Dingen zien er inderdaad net wat beter uit, toch erg fijn in de woonkamer en voor voedsel. Zelf daar dus overal Philips met CRI90+.

Qua bovengrens vind ik zelf de 2700K van Philips prima, ook voor de keuken. De ondergrens van 2200K is ook prima maar 2000K was misschien nog beter geweest. Kan me voorstellen dat 1800K wel te rood is maar hangt inderdaad ook af van hoe ver ze terug dimmen.

Ik herken bovenstaande posts wel. Er hangt op dit moment meer Hue in huis dan oorspronkelijk gepland. Ooit aan begonnen omdat er op het gebied van dimbare ledverlichting rond 2015-2016 nog niet echt opties waren met dim to warm en hoge CRI, en led-dimmers ook nog niet echt geweldig waren en heel erg duur en al helemaal niet 'dubbel'. Hue kon dan al vrij snel uit qua prijs (en je kon de bedieningselementen ook meteen vrij plaatsen). Het enige nadeel was wel de vrij gemiddelde CRI, maar verder tikte het voor mij alle checkboxen aan.

Maar met name de hue verlichting boven de eettafel begint de laatste tijd erg te storen. We hebben een Ikea armatuur met 3 E27-fittingen en 1 van de nieuwste generaties "Color + Ambiance" Hue lampen erin zitten, maar de kleurweergave blijft niet fantastisch (ook niet slecht overigens). Dit merken we bij sommig voedsel, maar vooral ook nu mijn vriendin een ouderwetse hobby heeft opgepakt (ministeck :P ).

Aangezien er tegenwoordig bij o.a. Robbshop erg goede opties bestaan om 'domme' dimbare lampen mooi te dimmen én 'slim' te maken, waaronder mooi compacte Zigbee inbouwdimmers (waar ik er al 2 van in gebruik heb voor verlichting met hoge CRI in de tuin), denk ik er sterk over om de Hue lampen boven de eettafel dus te gaan vervangen voor 'domme' lampen met CRI >90 en "dim to warm" / "dimtone".

In de tuin, aan de schuur, hebben we al een paar jaar 3 armaturen hangen met "Philips LEDspot MV Value GU10 4.9W 927 36D (MASTER) dimtone" erin. Geven een erg mooi lichtbeeld en dimmen behoorlijk ver terug zonder dat het echt té rood/geel wordt. En ook in die ver gedimde toestand nog behoorlijk 'fijne' kleuren van de objecten die verlicht worden.

Over het algemeen vind ik "dimtone" en "warmglow" van Philips erg fijn qua "dim to warm" effect, ook bij wat 'normale CRI" filamentlampen en "Scene Switch" lampen van ze.

Ik heb ook nog een E27 "dim to warm" lamp van Megaman in de la liggen en die vind ik bij ver terugdimmen inderdaad onnatuurlijk worden qua kleurtemperatuur en kleurweergave.

Het merk "Segula" ken ik overigens ook, van www.leditlight.net. Ik zal daar ook eens gaan kijken, hoewel ik het wel leuk had gevonden als ze E27 ook hadden in 2000k-3000k (ipv 2700 al bovengrens) en met wat meer lumen. Aan de andere kant, met 3 E27-fittingen boven de eettafel is meer lumen misschien ook wel wat overkill. De huidige Hue lampen hebben we ook niet vaak op maximale helderheid staan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@eymey Met 3x E27 kan je al aardige tafel goed verlichten ja. Maar de lumen-race lijkt wel een beetje een led stokpaardje. En daar doet Hue dan weer wel aan mee :p Maar denk dat het gemiddelde huis nu al minimaal 2 of 3 keer zo veel lumen heeft dan in het gloeilamp tijdperk. En meer lumen pushen is leuk, maar komt de efficiëntie en levensduur van de lamp niet ten goede.

Zelf heb ik 2x 470 lumen boven de tafel (160cm, 4 stoelen, 2x Philips DT) en deze staan in normaal gebruik op 40%. 100% geeft meer dan voldoende licht bij knutselen enz naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Septillion Goed om te weten, qua ervaringen met hoeveelheid lumen :). Onze tafel is ook ongeveer zoiets.

Het gaat overigens om dit armatuur:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/nymane-hanglamp-wit-10407141/

Ik denk dat ik gewoon eens van die Segula lampen ga proberen (en anders een "dimtone"/"warmglow" 927 variant van Philips).

En dan deze: https://www.robbshop.nl/i...arrt?sqr=zigbee%20dimmer& (goede ervaringen mee) en dan blijven bedienen met de huidige Hue dimmer switch.

Of zoiets: https://www.robbshop.nl/z...arrt?sqr=zigbee%20dimmer& (ben geen fan van 2-draads dimmers inline gevoed met kleine standbystroom, maar uit de omschrijving maak ik op dat met eigen nuldraad aansluiten ook kan). Een gewone draaidimmer blijft qua bediengemak toch ook wel interessant :).

Het lichtpunt van de eettafellamp deelt dezelfde schakelinbouwdoos met het lichtpunt boven de zithoek (normaal dus dubbele schakelaar, die ik nu in het geheel vervangen heb door 2 Hue dimmer switches naast elkaar).

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 11-02-2021 10:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
En bedenk ook dat de lumen opgave in de specs vaak ook best discutabel is.....

Ik heb zelf 1 550lumen E27 lamp boven mijn eettafel en zelfs die is voor knutselwerk eigenlijk al voldoende, kan iets meer zijn maar echt nodig is het niet. En bij normaal gebruikt is dimmen dan al noodzakelijk.

De nieuwere Segula lampen komen in de buurt van CRI 95 en ook het roodbereik is goed. Erg prettig.
Maar gelukkig komen ook de grotere merken met steeds betere verlichting, nu Hue nog. Geen gedoe met (inbouw) dimmers is toch wel erg prettig soms.

[ Voor 11% gewijzigd door Yowzawood op 11-02-2021 14:33 ]

@Yowzawood Op welke nieuwere Segula lampen doel je precies?

Zie overigens dat ze ook goede GU10 spots hebben. Ook wel interessant om de alweer bijna 10 jaar oude (maar op zich nog prima werkende _O_) Ikea Ledare GU10-spots in de keuken mee te vervangen voor hogere CRI en dimbaar :)

En idd, hopelijk komt Signify ook nog eens met Philips Hue lampen speciaal gericht op een hoge CRI. Hoeven voor mij nieteens toeters en bellen te hebben, als CRI maar goed is en dimbaar (eventueel met warm glow/dimtone). Eigenlijk dus gewoon de normale 'domme' master Philips ledlampen, maar dan met Zigbee controller :P. Maar ja, zulk spul verkoopt natuurlijk minder lekker dan producten met full color of heel veel opgegeven lumen.....

[ Voor 45% gewijzigd door eymey op 11-02-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
eymey schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:39:
Eigenlijk de modellen van de laatste jaren :-).

Het is lastig een goed overzicht te krijgen, ik kijk bij elk model even op hun site in het datablad.

Ik heb veel lampen uit de Art line maar ook uit de gewone series zijn er wat nieuwere die veelal CRI > 90-95 en R9 rood 50-70 doen.....

Maar bijvoorbeeld de 50248 lijkt voor een dimtone E27 lamp het goed te doen met een mooi bereik.
https://www.segula.de/sho...45-w-560-lm-2.000-2.900-k

[ Voor 10% gewijzigd door Yowzawood op 11-02-2021 15:59 ]

Hmm, mooi lampje inderdaad !

Alleen wel flink aan de prijs, vergeleken met high-CRI lampen van Philips :o .

En ik twijfel of heldere filamentlampen op maximale helderheid mogelijk te erg verblinden, aangezien we er door het 'rooster' onder de lamp heen wel enigszins naar kunnen kijken.

Het overzicht over hun verschillende lijnen en modellen is er inderdaad niet echt.

Wordt weer geld uitgeven.... :P

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 11-02-2021 16:22 ]

• Septillion

Septillion

Maar ja, zulk spul verkoopt natuurlijk minder lekker dan producten met full color of heel veel opgegeven lumen.....
Dat is wel een beetje waar de meeste marketing afdelingen op in hebben gezet helaas. :/

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19

Zie overigens dat ze ook goede GU10 spots hebben. Ook wel interessant om de alweer bijna 10 jaar oude (maar op zich nog prima werkende _O_) Ikea Ledare GU10-spots in de keuken mee te vervangen voor hogere CRI en dimbaar :)

En idd, hopelijk komt Signify ook nog eens met Philips Hue lampen speciaal gericht op een hoge CRI. Hoeven voor mij nieteens toeters en bellen te hebben, als CRI maar goed is en dimbaar (eventueel met warm glow/dimtone). Eigenlijk dus gewoon de normale 'domme' master Philips ledlampen, maar dan met Zigbee controller :P. Maar ja, zulk spul verkoopt natuurlijk minder lekker dan producten met full color of heel veel opgegeven lumen.....
Maar waarom niet de "domme master Philips ledlampen" met een slimme Zigbee dimmer zoals hierboven genoemd? Hier ook goed voor de WAF die allergisch is voor het gebruik van een app of een schakelaar met batterijen die "altijd leeg zijn als je hem nodig hebt" :) Je hebt dan geen toeters en bellen, een dimmer die altijd werkt en integreerd met je Zigbee netwerk en ook nog goed voor je portemonee (aangenomen dat je een aantal LED's op je dimmer aansluit :*) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Batilan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:52:
[...]

Maar waarom niet de "domme master Philips ledlampen" met een slimme Zigbee dimmer zoals hierboven genoemd? Hier ook goed voor de WAF die allergisch is voor het gebruik van een app of een schakelaar met batterijen die "altijd leeg zijn als je hem nodig hebt" :) Je hebt dan geen toeters en bellen, een dimmer die altijd werkt en integreerd met je Zigbee netwerk en ook nog goed voor je portemonee (aangenomen dat je een aantal LED's op je dimmer aansluit :*) )
Dat is dus waarschijnlijk ook het plan, zoals ik een paar posts eerder inderdaad zelf heb genoemd.

En het is met meerdere ledlampen op 1 dimmer inderdaad ook goedkoper.

Maar aan de andere kant is het gewoon een beetje suf dat fabrikanten niet zelf met dergelijke hoog-kwaliteitslampen met Zigbee ingebouwd komen.

WAF is overigens wel covered. Vriendin hier gebruikt zelf de Hue app ook volop (plus de gewone dimmerswitches die her en der hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ik heb ook een aantal van die Zigbee dimmers.... soms handig maar soms ook niet, je moet wel gaan inbouwen en een blauwe draad hebben liggen (die er meestal niet is).

En wat ik merk is dat bij een tijdje niet gebruiken de lampen niet altijd in de laatst gebruikte dimstand aangaan. Maar in het algemeen werken ze goed, en soms zijn ze nodig als er geen HUE alternatief beschikbaar is zoals met een aantal G9 spots die ik heb. Maar een E27 HUE van betere lichtkwaliteit zou niet zo moeilijk moeten zijn....

En voor Segula, ze hebben ook een catalogus die je kan downloaden. Dan is het wat makkelijker om een specifiek type lamp te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blauwe draad is niet zo heel erg lastig. In een aantal gevallen waar ik een aantal wandcontactdozen nog van randaarde wilde voorzien kon ik een extra draad gewoon 'toevoegen' met behulp van zo'n nylon trekdraad en ik schat in dat dat bij de lichtpunten hier ook wel gaat lukken :).

Ik denk overigens dat ik het eerst gewoon ga proberen met https://www.lampdirect.nl...tone-dimbaar-vervangt-40w of https://www.lampdirect.nl...tone-dimbaar-vervangt-60w .

Iets betaalbaarder :). Of misschien toch met een filamentvariant, mochten we het ooit op onze heupen krijgen en toch iets anders willen ophangen waarbij filament mooier staat. M'n vriendin is er echter minder fan van omdat ze het licht vaak zo 'fel' vindt als ze lichtbron kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
Ik ben aan het twijfelen om dual white LED strips te plaatsen in mijn woning.
De kleurtemperatuur van de strips zou ik laten meeschalen met zonsondergang/zonsopgang... Het klinkt leuk in mijn hoofd, maar ik vraag me af of het zijn toegevoegde waarde wel zal hebben in de praktijk...

Zijn er mensen die dual white LED strips in huis hebben? Gebruiken jullie in de praktijk ook effectief de verschillende kleurtemperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Brecht.A Hier in huis op een aantal plekken verlichting met variabele kleurtemperatuur (een Hue ledstrip bovenop hoge kasten en een hele serie Hue lampen die óf "white ambiance" (regelbare kleurtemperatuur) zijn, óf "color + white ambiance".

En hier gebruiken we de verschillende kleurtemperaturen best vaak. Niet automatisch op basis van het moment van de dag, maar gewoon als onderdeel van 'scenes' die we via dimmer switches kunnen kiezen.

Oh ja, en een ledpaneel met regelbare kleurtemperatuur op de werkkamer.

Het is gewoon erg prettig om overdag, zeker op donkere winterdagen, flink wat wit licht erbij te krijgen en 's avonds de boel lekker 'warm' te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
eymey schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:22:
@Brecht.A Hier in huis op een aantal plekken verlichting met variabele kleurtemperatuur (een Hue ledstrip bovenop hoge kasten en een hele serie Hue lampen die óf "white ambiance" (regelbare kleurtemperatuur) zijn, óf "color + white ambiance".

En hier gebruiken we de verschillende kleurtemperaturen best vaak. Niet automatisch op basis van het moment van de dag, maar gewoon als onderdeel van 'scenes' die we via dimmer switches kunnen kiezen.

Oh ja, en een ledpaneel met regelbare kleurtemperatuur op de werkkamer.

Het is gewoon erg prettig om overdag, zeker op donkere winterdagen, flink wat wit licht erbij te krijgen en 's avonds de boel lekker 'warm' te kunnen zetten.
Dank je wel voor je feedback!
Lijkt vanuit jouw ervaring handig dat de kleurtemperatuur zich automatisch aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brecht.A Ik volg ook het Hue ervaringen topic, en wat ik er daar van lees kán het wel handig zijn, mits het goed is geimplementeerd (lab formule die Hue ervoor heeft wil geloof ik de verlichting nogal vroeg naar daglicht schakelen en laat naar warmwit, als je heel letterlijk zonsopkomst en zonsondergang volgt.

Voor hier heb ik er nog geen behoefte aan gehad om dat te automatiseren.

Waar ik sowieso méér op zou letten, is hoe 'diep' je het warme in wil kunnen (2200k of zelfs nog 'warmer'). Bij Hue vind ik dat dat eigenlijk net niet ver genoeg kan.

En wat wat mij betreft nóg belangrijker is, is de 'lichtkwaliteit' van de warmwitte en daglicht-witte ledstrips. Ook bij ledstrips bestaan er exemplaren die een CRI van meer dan 90 hebben. Ook is mijn ervaring dat het eigenlijk alleen maar zin heeft om daglicht-wit te maken als het ook echt een flinke bak licht geeft. Anders heeft het geen effect en ziet het er juist 'ongezellig' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50
Mijn 10 jaar oude huis is destijds opgeleverd met de nodige halogeen plafondspots, uitvoering GU5.3, 35W, 12v. Ik heb spots met een simpele aan/uit schakelaar, dimmers en hotelschakelingen (waarbij ook combi van dimmer en aan/uit). De spots zijn stuk voor stuk gekoppeld in groepen van 2, 3 en een van 6. Mijn halogeens staan over het algemeen behoorlijk gedimd als sfeer, dus warmer licht en minder fel licht.

Ik zou het liefst dezelfde functionaliteit hebben, dus geen externe afstandbedieningen, dimbaar waar dat nu ook zo is en gebruik maken van de huidige wandcontactpunten. Ik besef me dat dimmers vervangen moeten worden, maar dan moet dat een dimmer zijn die op dezelfde plek kan komen. Ik heb standaard materiaal van Gira.

Met wat research zie ik dat er heel veel verschillende opties zijn. Het goedkoopste en eenvoudigste lijkt me om overal de trafo's en lampen te verwijderen, en voor 230v GU10 te gaan. Correct?

Wat zijn nou fool proof combi's? Ik heb namelijk eerder een wandlamp vervangen naar LED, en die dimt niet traploos maar in schokken, knippert en de dimmer zoemt lichtjes. Dat wil ik allemaal zeker niet bij dit project. Het liefst zou ik hebben dat mijn vrouw bij wijze van spreken niks zou merken als ik overdag de lampen vervang. De licht- en bedienbeleving moet dus hetzelfde blijven. Wat moet ik kopen?

Zelf zou ik het nog wel leuk vinden als ik - naast bovenstaande eisenpakket - de lampen óók nog met mijn telefoon via Apple homekit zou kunnen bedienen/programmeren, maar ik weet niet wat de meerprijs is en of dit überhaupt wel in een combi met klikdraai dimmers kan.

Hopelijk kunnen jullie me bruikbaar advies geven, omdat mijn eerste uitstapje naar LED zoals hier boven beschreven eigenlijk niet aan mijn verwachtingen voldoet...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:26

bert pit

asdasd

@coelho Kijk naar de Philips masterlight dimmable GU10. Deze hebben een mooie kleur (CRI90) waardoor ze enigszins vergelijkbaar zijn met de mooie heldere halogeen kleur. Ik heb er wel een handvol andere spots geprobeerd voordat ik hier deze tip kreeg.

Ze kosten wat meer, maar het is een stuk mooier in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 13-02-2021 17:04 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
coelho schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:11:
Hopelijk kunnen jullie me bruikbaar advies geven, omdat mijn eerste uitstapje naar LED zoals hier boven beschreven eigenlijk niet aan mijn verwachtingen voldoet...
Het is helaas nog steeds een kwestie van uitproberen met dimmer en lampen combinaties..... betere lampen is over het algemeen niet alleen beter resultaat met dimmen maar ook betere ondersteuning van dimmers en zonder vervelende andere bijkomstigheden zoals geluid.

Maar allemaal nieuwe inbouw dimmers is vaak wel noodzakelijk hoewel je ook daar geluk kan hebben. Begin met een lamp en je bestaande dimmer en kijk dan wat het doet. En koop dan 1 LED dimmer voor je schakelmateriaal en ga dan verder....

Zo heb ik bijvoorbeeld een paar LED armaturen met geintegreerde LED bronnen en die werken prima met de oude halogeen dimmers. Maar het gros van de dimmers (en dat waren relatief dure Jung dimmers) werken gewoon niet goed.

En je winst als je niet wil gaan voor smart dimmers is natuurlijk heel beperkt. De aanschafkosten van nieuwe lampen en dimmers verdien je gewoon niet snel terug. En halogeen kent niet het gedoe met slechte lichtkwaliteit die veel LED's nog steeds hebben. Persoonlijk zou ik gewoon blijven gebruiken wat je hebt als je gewoon alleen wilt schakelen via je bestaande schakelmateriaal.

Een andere optie die soms handig is zijn LED lampen met iets als sceneswitch, 3 ingebouwde dimstanden met gebruik van simpele schakelaars. Scheelt de aanschaf van nieuwe dimmers en werkt dan probleemloos zonder gedoe als geluid en gedoe. Nadeel is de niet flexibele dimstanden en soms ook wel het opvoeden van mensen :-).

[ Voor 50% gewijzigd door Yowzawood op 14-02-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zag dat de naam DiodeGoneWild nog niet voorkomt in dit topic. Dat is een Tsjechische YouTuber die met eenvoudige middelen elektronica doormeet. Een ledlamp van Lidl, die al binnen 1000 uur gebruik niet meer werkte, maakt hij open en uiteindelijk lukt het hem om de lamp te repareren. Min of meer.

Let op: doe zelf thuis niet na wat je in de video ziet.

spoiler:
Het probleem zat hem niet in de leds, maar in de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 20-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 02:09:
Het wordt niet heel vaak genoemd hier, maar LED lampen hebben een bepaalde mate van degradatie. De lichtopbrengst neemt af. Als voorbeeld kun je de professionele lampen bekijken, zoals deze Philips CorePro:

[Afbeelding]

Met 40W zullen ze Wattage-equivalent bedoelen. In het algemeen geldt, hoe minder een lamp moet opbrengen, hoe langer de levensduur kan zijn.

Ik heb een geval van 2 keer consumenten Philips LED lampen frosted A60 E27 7W 806 lm 2700K 220-240V FR* die plotseling beide tegelijk weinig licht gingen geven na een paar jaar gebruik (circa 4 branduren per dag, 20 keer per dag aan/uit). Ze werkten dus nog wel, maar de lichtopbrengst is in korte tijd slecht geworden, ik denk dat het nog maar de helft van het aantal lumen oplevert. De lampen zijn gekoppeld via een bewegingssensor, die vervolgens het licht aan/uit schakelt. De ruimte heeft geen lichtschakelaar. Ook bij aansluiting van de lamp in een andere fitting, rechtstreeks aangesloten, blijft de lichtopbrengst hetzelfde. De spanning in de meterkast is 230V.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de achteruitgang? En hoe kan het probleem worden opgelost?

(*) barcode 8 718696 576632 gemaakt in Polen

De degradatie van deze lamp is:

[Afbeelding]

Ik denk dat deze lampen al na 3000 tot 5000 branduren op <50% zitten. De lamp zou 30.000 switching cycles en 15.000 uur mee gaan volgens de spec sheet. Opvallend is ook dat ze beide evenveel degradatie hebben. Een nieuw exemplaar van de lamp is veel feller.
Beter een laat antwoord dan geen antwoord...

Bovenstaande is de reden waarom ik gestopt ben met het gebruik van retrofit ledlampen op plekken waar de lampen veel aaneengesloten branduren maken. Denk bijv. aan de portiekverlichting die ik in ons gebouw onderhoud.

Spaarlampen deden in die opzet 2-3 jaar voordat ze aan vervanging toe waren. Retrofit ledlampen t/m 470 lm deden het wel ok, maar hoe meer daarboven hoe korter het werd. Gloeilampen hadden het nog wel beter gedaan.

Ik heb natuurlijk autopsies uitgevoerd en in de meeste gevallen was hitte de oorzaak van vroegtijdig overlijden. Meest extreme was wel een 1050 lm (75 W equivalent) lamp van Philips die nog geen half jaar haalde. De leds hadden de BSOD (black spot of death), met, idd, een sterk verminderde lichtopbrengst.

In 2015 en 2016 zijn de armaturen vervangen door geïntegreerde ledarmaturen. Op papier is een niet-verwisselbare lichtbron natuurlijk niet zo mooi. Maar in de praktijk hebben die dingen één groot voordeel: ze worden niet heet omdat de leds alle ruimte hebben. Ik heb afgelopen 4 à 5 jaar niet meer hoeven omkijken naar de verlichting. Dat betekent ruwweg dat de lampen nu zo'n 20.000 à 25.000 u hebben gedaan en eerlijk gezegd verwacht ik toch zeker nog zo'n aantal branduren erbij.
Diezelfde armaturen zouden in eenn huiselijke situatie waarschijnlijk praktisch eindeloos meegaan.

Het kàn dus wel, ledllmpen die erg lang meegaan.

Relevant voor deze thread: de Philips Dubai Lamp. Wie kent hem nog en vraagt zich af wat ermee is gebeurd?
Onderstaande video doet een boekje open en de titel is voor de verandering geen click-bait:

Dit is een voorbeeld va een ledlamp die wèl ontworpen is om de beoogde levensduur mee te gaan. Helaas is dat ook de reden waarom we hem niet mogen kopen: het brengt het verdienmodel van de fabrikant in gevaar. Laten we hopen dat diezelfde fabrikant zijn ontwerpen voor geïntegreerde armaturen niet ook heeft aangepast naar een lagere levensduur...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 28-02-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jitter Bedankt voor de reactie. Hoewel het wel een retrofit is met gesloten behuizing (metaal en glas) waarbij het metaal warmte kan afvoeren, zou het kunnen dat de warmte in de ruimte mede een oorzaak is. De ruimte bevat een wtw unit en een warmtepomp, en wasmachine en droger. Het is er vaak warm (~25-27 graden). Ik zag geen sporen van vochtigheid, de luchtvochtigheid is iets hoger door de wasmachine en wasdroger. Er is ventilatie.

Zo ziet een van de lampen er uit onder het glas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skPYKr1u89QhFJYbAN4SsXHyboc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zdaXjJq0UitKAs7qaEIMVT4L.png?f=user_large
(hoge resolutie)

Met het melkglas intact is er niets te zien.

Vreemd dat ze onderaan met van die dunne voedingsdraadjes werken, ook al is dat hier geen oorzaak, bijdragen aan duurzaamheid doet het niet.

De Dubai lamp ken ik, het doel daarvan was dat die zuiniger zou zijn en langer zouden meegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 28-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
All,

k ben bezig met KNX - DALI, en zit even wat vast met mijn LED strips.
Ik heb reeds KNX schakeling met een DALI driver en hieraan een Meanwell LCM-40DA driver gekoppeld met Absinth LED spots 18V 350mA.

Nu wil ik dit verder uitbreiden met een LED strip:Mijn vraag is: kan ik met deze EldoLed die RGBCCT strip aansturen? Voor zover ik weet zal ik er minimum 2 moeten hebben omdat deze maar 4 ingangen heeft en ik er 5 nodig heb --> RGB = 3 + warm wit = 1 + koud wit = 1?

Dan krijg ik de volgende vraag: kan ik deze terug "samen" voegen via DALI zodat hij dit wel als 1 LED strip aanziet. Want als ik deze aanstuur via openHab bijvoorbeeld moet dit wel door 1 control gebeuren lijkt mij?

Of gaat dit gewoon niet en moet ik voor een RGBW gaan ipv een RGBCCT?

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

mrmrmr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 02:09:
Het wordt niet heel vaak genoemd hier, maar LED lampen hebben een bepaalde mate van degradatie.
[...]
Ik heb een geval van 2 keer [...] die plotseling beide tegelijk weinig licht gingen geven na een paar jaar gebruik (circa 4 branduren per dag, 20 keer per dag aan/uit).
De degradatie waar je het over hebt gaat heel geleidelijk, zo geleidelijk dat het niet opvalt als je de lamp regelmatig ziet.

Wat in de praktijk veel vaker gebeurt, is dat een ledlamp ineens een flink percentage minder licht geeft. Dat komt dan doordat binnenin de lamp de leds serie geschakeld zijn: als een van de leds kapot gaat, dan kunnen de overige leds in die serie ook geen licht meer geven (ook al zijn ze nog goed).

Ik gebruik ledlampen zo lang ze bestaan en heb nu in 2021 voor het eerst een lamp waarvan ik het idee heb dat hij nu minder licht geeft dan toen hij nieuw was. Dit is een ledlamp die groot en zwaar is vanwege het ingebouwde koelblok. Tientallen andere ledlampen die ik de afgelopen jaren gekocht heb, gingen kapot na meestal nog niet eens 2.000 branduren, gewoon door slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig dat het nu toevallig hier over gaat......

Toen we in mei 2012 in het huidige huis kwamen wonen hebben we meteen een nieuwe (Ikea) keuken laten plaatsen en heb ik ook alle verlichting en lichtbronnen aangeschaft, waaronder 5x Ikea Ledare GU10, 3x Ikea "Rationell" ledbalken voor onder de keukenkastjes en 2x Gu4 MR11 Ikea Ledare in de afzuigkap.

Specs weet ik zo 1 2 3 nu even niet, maar ik weet wel dat we destijds tevreden waren over de lichtkleur, helderheid, etc.

Onlangs viel het me inééns op, misschien door het vervangen van wat verlichting elders in huis of gewoon omdat ledverlichting tegenwoordig toch weer een stuk beter is en die andere verlichting in huis dus ineens ook veel 'fijner' oogt), dat het licht in de keuken niet zo 'fijn' meer was. Niet zo helder, en alles kreeg een wat 'gelige' of juist valere kleur.

Ik weet nog steeds niet of het nou echt degradatie is of toch een psychologisch effect, maar op de rationell balken onder de keukenkastjes na hebben we inmiddels de verlichting vervangen:

* 2x Osram Parathom GU4 MR11 3.2W 927 36D in de afzuigkap (Ikea afzuigkap die met 20w halogeenpsotjes kan, trafo voedt deze, evenals de vorige Ledare lampjes van Ikea, prima)

* 5x Philips LEDspot MV Value GU10 3.7W 927 36D (MASTER)

Natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk, want ik heb nu ook bewust voor CRI >90 gekozen, maar wát een fijn licht hebben we nu weer in de keuken :).

Zeker die Ledare GU10 spotjes zitten denk ik overigens wel dik door de 10.000 uur heen.

Overigens, om nog even terug te komen op de lamp boven de eettafel waar ik het een week of wat terug over had: Daarin zijn we uiteindelijk uit gekomen op 3x "Philips LEDbulb E27 A60 9W 927 Mat (MASTER) | DimTone Dimbaar - Vervangt 60W"

In combinatie met Robbshop Zigbee-dimmer met 'klassieke' draaiknop best fijn! Geen flicker meer en op volle sterkte een flinke bak licht voor m'n vriendin om bij te knutselen. En ze is zéér tevreden over de kleurweergave van het licht. Van mij hadden de lampen nog wel wat eerder 'warm' mogen worden bij dimmen, maar over het algemeen kunnen we aan tafel voor de meeste gelegenheden wel de juiste sfeer creëren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Er is bij LED lampen gewoon nog steeds veel kwaliteitsverschil.... maar dat zie je meestal ook gewoon terug in de prijs :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:02:
@jitter Bedankt voor de reactie. Hoewel het wel een retrofit is met gesloten behuizing (metaal en glas) waarbij het metaal warmte kan afvoeren, zou het kunnen dat de warmte in de ruimte mede een oorzaak is. De ruimte bevat een wtw unit en een warmtepomp, en wasmachine en droger. Het is er vaak warm (~25-27 graden). Ik zag geen sporen van vochtigheid, de luchtvochtigheid is iets hoger door de wasmachine en wasdroger. Er is ventilatie.

Zo ziet een van de lampen er uit onder het glas:
{knip}

Met het melkglas intact is er niets te zien.

Vreemd dat ze onderaan met van die dunne voedingsdraadjes werken, ook al is dat hier geen oorzaak, bijdragen aan duurzaamheid doet het niet.
Kijk eens aan, dezelfde belabberde Philips lamp, maar dan eentje met minder lichtopbrengst. En dezelfde oorzaak: de BSOD a.g.v. hitte. Bij slechte leds zou het er eentje zijn en niet allemaal.
Dit is de 1050 lm versie na pijnlijk weinig maar wel aaneengesloten branduren in een toch redelijk koele omgeving:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3OjB3CK.jpg?1

Dit is het gevolg van het ontwerp, de warmte kan ruim onvoldoende van de leds worden afgevoerd.
In eerste instantie geven deze lampen een bak licht, maar de hitte laat snel de gele slurrie in de leds donkerder worden. Hierdoor wordt nog meer licht in warmte omgezet waardoor er een zichzelf versterkend effect ontstaat. Deze lampen zakken dan relatief snel in lichtopbrengst en dat gaat dus steeds sneller.

Bruikbaar voor een gangkast of berging waar het licht maar steeds eventjes aan moet zijn, maar niet voor plekken waar meerdere uren aaneengesloten het licht brandt. Een van Philips' grootste missers op retrofit ledlampengebied. De Dubai lamp is dan weer te goed...

De dunne draadjes zijn geen enkel probleem. Bij gloeilampen hebben die zelfs een nòg dunnere sectie die als zekering dient.

[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 14-03-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jitter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:21:
Kijk eens aan, dezelfde belabberde Philips lamp, maar dan eentje met minder lichtopbrengst. En dezelfde oorzaak: de BSOD a.g.v. hitte. Bij slechte leds zou het er eentje zijn en niet allemaal.
Dit is de 1050 lm versie na pijnlijk weinig maar wel aaneengesloten branduren in een toch redelijk koele omgeving:

[Afbeelding]

Dit is het gevolg van het ontwerp, de warmte kan ruim onvoldoende van de leds worden afgevoerd.
In eerste instantie geven deze lampen een bak licht, maar de hitte laat snel de gele slurrie in de leds donkerder worden. Hierdoor wordt nog meer licht in warmte omgezet waardoor er een zichzelf versterkend effect ontstaat. Deze lampen zakken dan relatief snel in lichtopbrengst en dat gaat dus steeds sneller.

Bruikbaar voor een gangkast of berging waar het licht maar steeds eventjes aan moet zijn, maar niet voor plekken waar meerdere uren aaneengesloten het licht brandt. Een van Philips' grootste missers op retrofit ledlampengebied. De Dubai lamp is dan weer te goed...

De dunne draadjes zijn geen enkel probleem. Bij gloeilampen hebben die zelfs een nòg dunnere sectie die als zekering dient.
Dat klinkt heel plausibel. De ervaring is inderdaad dat het verbazingwekkend snel bergafwaarts ging aan het einde met beide lampen die ineens veel minder licht gaven na 1 3/4 jaar gebruik. Het waren 2 lampen in een plafondlamp afgesloten met glas. De ruimte is een technische ruimte, berging en washok en daar is het altijd al warm door een warmtepomp en wtw installatie en wasdroger. Ik heb er nu een ander merk in gedraaid. Het is een "Emos LED classic 2700K 1060lm 109mA 230V 50Hz 30.000hr 25.000 switches CRI >96" (8592920082577) geworden. Die is minder zuinig dan de Philips, dus er zal meer warmte ontstaan. Afwachten hoe lang ze meegaan.

De Dubai lamp mag niet hier worden verkocht en pakketjes uit die streken laten komen is inderdaad te kostbaar. Daar kan ik meerdere sets lampen voor kopen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het sterke punt van de Dubai lamp is dat ze de leds behoorlijk lager aansturen dan normaal. Daarmee is de lichtopbrengst een stuk lager, maar dat maken ze goed door veel meer ledfilamenten te gebruiken dan gebruikelijk. Niet alleen is daarvan een groot voordeel dat ze amper warm worden en dus veel langer meegaan, ze zijn ook nog eens een stuk efficiënter. Een hete led is nl. niet zo efficiënt als een koele.

Het is technisch dus prima mogelijk zeer goede retrofit ledlampen te maken en dat is dus al vele jaren zo, maar...als alle lampen ook echt 25 jaar mee zouden gaan is dat ook meteen het einde van de lichtindustrie zoals we die nu kennen. De Dubai lamp gaat nog wel even op zich laten wachten.

Ondertussen heb ik mijn eigen variant gecreëerd met geïntegreerde ledarmaturen door lampen met een hoge lichtopbrengst wat terug te schroeven. De beloofde 35.000 uur worden zo misschien wel meer dan 100.000 uur. Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Not Applicable schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:17:
All,

k ben bezig met KNX - DALI, en zit even wat vast met mijn LED strips.
Ik heb reeds KNX schakeling met een DALI driver en hieraan een Meanwell LCM-40DA driver gekoppeld met Absinth LED spots 18V 350mA.

Nu wil ik dit verder uitbreiden met een LED strip:Mijn vraag is: kan ik met deze EldoLed die RGBCCT strip aansturen? Voor zover ik weet zal ik er minimum 2 moeten hebben omdat deze maar 4 ingangen heeft en ik er 5 nodig heb --> RGB = 3 + warm wit = 1 + koud wit = 1?

Dan krijg ik de volgende vraag: kan ik deze terug "samen" voegen via DALI zodat hij dit wel als 1 LED strip aanziet. Want als ik deze aanstuur via openHab bijvoorbeeld moet dit wel door 1 control gebeuren lijkt mij?

Of gaat dit gewoon niet en moet ik voor een RGBW gaan ipv een RGBCCT?

Gr,
Iemand hier toevallig kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Not Applicable Je linkt naar alle 24V ledstrip, niet naar een specifieke. En ik zie geen RGBCCT strip daar, alleen RGBWW. Daar de gelinkte "maar" 4 kanalen heeft is RGBCCT dus ook niet mogelijk maar RGBWW wel. Zie dat de driver op 24V wel maar 1,33A per kanaal mag ben je wel beperkt. Ze zijn alleen wat schaars met info bij de 19W/m strip. Zou kunnen dat het dus 19W/m / 4 = 4,75W/m per kanaal is (als het RGBWW 5050 ledjes zijn). Dan zou je met een enkele driver (24V * 1,33A / 4,75W/m = ) 6,5m kunnen doen. Maar als het een strip is met de helft RGB en de helft WW zou dat 9,5W/m zijn voor de WW ledjes. Dan kan je maar (24V * 1,33A / 9,5W/m = ) zo'n 3m strip doen.

Hoe makkelijk dat mengen van kanalen en zeker van verschillende controllers is in Dali heb ik dan weer geen idee van.

edit:
Zie dat de 1,33A alleen bij RGB is en bij RGBW maar 1A. Dus het is nog iets minder. Maar het lijkt dus gewoon 4A totaal. Dat zou op zich gunstig zijn daar je vaak maximaal één kanaal vol aan hebt. Dan zou je dus weg komen met een langere strip.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 22-03-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:55:
@Not Applicable Je linkt naar alle 24V ledstrip, niet naar een specifieke. En ik zie geen RGBCCT strip daar, alleen RGBWW. Daar de gelinkte "maar" 4 kanalen heeft is RGBCCT dus ook niet mogelijk maar RGBWW wel. Zie dat de driver op 24V wel maar 1,33A per kanaal mag ben je wel beperkt. Ze zijn alleen wat schaars met info bij de 19W/m strip. Zou kunnen dat het dus 19W/m / 4 = 4,75W/m per kanaal is (als het RGBWW 5050 ledjes zijn). Dan zou je met een enkele driver (24V * 1,33A / 4,75W/m = ) 6,5m kunnen doen. Maar als het een strip is met de helft RGB en de helft WW zou dat 9,5W/m zijn voor de WW ledjes. Dan kan je maar (24V * 1,33A / 9,5W/m = ) zo'n 3m strip doen.

Hoe makkelijk dat mengen van kanalen en zeker van verschillende controllers is in Dali heb ik dan weer geen idee van.

edit:
Zie dat de 1,33A alleen bij RGB is en bij RGBW maar 1A. Dus het is nog iets minder. Maar het lijkt dus gewoon 4A totaal. Dat zou op zich gunstig zijn daar je vaak maximaal één kanaal vol aan hebt. Dan zou je dus weg komen met een langere strip.
Dag Septillion, bedankt voor uw reactie. Ergens is er inderdaad iets fout gelopen met de link. Deze die ik bedoelde is: https://www.led-gigant.nl...-meter-24vdc-ip20-5m-rol/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Not Applicable Die link is helaas dood :/
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste