Grappig dat het nu toevallig hier over gaat......
Toen we in mei 2012 in het huidige huis kwamen wonen hebben we meteen een nieuwe (Ikea) keuken laten plaatsen en heb ik ook alle verlichting en lichtbronnen aangeschaft, waaronder 5x Ikea Ledare GU10, 3x Ikea "Rationell" ledbalken voor onder de keukenkastjes en 2x Gu4 MR11 Ikea Ledare in de afzuigkap.
Specs weet ik zo 1 2 3 nu even niet, maar ik weet wel dat we destijds tevreden waren over de lichtkleur, helderheid, etc.
Onlangs viel het me inééns op, misschien door het vervangen van wat verlichting elders in huis of gewoon omdat ledverlichting tegenwoordig toch weer een stuk beter is en die andere verlichting in huis dus ineens ook veel 'fijner' oogt), dat het licht in de keuken niet zo 'fijn' meer was. Niet zo helder, en alles kreeg een wat 'gelige' of juist valere kleur.
Ik weet nog steeds niet of het nou echt degradatie is of toch een psychologisch effect, maar op de rationell balken onder de keukenkastjes na hebben we inmiddels de verlichting vervangen:
* 2x Osram Parathom GU4 MR11 3.2W 927 36D in de afzuigkap (Ikea afzuigkap die met 20w halogeenpsotjes kan, trafo voedt deze, evenals de vorige Ledare lampjes van Ikea, prima)
* 5x Philips LEDspot MV Value GU10 3.7W 927 36D (MASTER)
Natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk, want ik heb nu ook bewust voor CRI >90 gekozen, maar wát een fijn licht hebben we nu weer in de keuken

.
Zeker die Ledare GU10 spotjes zitten denk ik overigens wel dik door de 10.000 uur heen.
Overigens, om nog even terug te komen op de lamp boven de eettafel waar ik het een week of wat terug over had: Daarin zijn we uiteindelijk uit gekomen op 3x "Philips LEDbulb E27 A60 9W 927 Mat (MASTER) | DimTone Dimbaar - Vervangt 60W"
In combinatie met Robbshop Zigbee-dimmer met 'klassieke' draaiknop best fijn! Geen flicker meer en op volle sterkte een flinke bak licht voor m'n vriendin om bij te knutselen. En ze is zéér tevreden over de kleurweergave van het licht. Van mij hadden de lampen nog wel wat eerder 'warm' mogen worden bij dimmen, maar over het algemeen kunnen we aan tafel voor de meeste gelegenheden wel de juiste sfeer creëren

.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk