raar... bij mij niet: 5 meter RGBCCT LED strip 96×5050 LED 36 W 2240 lm/meter 24VDC IP20 5m rol
Ah, nu laadt er wel wat. Gisteren toch echt op zowel de computer als mobiel (4G) geprobeerd.
Maar goed, strekking blijft gelijk. Je weet niet of wit sterker gestuurd wordt of niet. Maar uitgaande van net zo sterk is het dus 36W / 5 = 7W per kleur. 7W / 24V ≈ 300mA per kleur/kanaal.
Maar goed, strekking blijft gelijk. Je weet niet of wit sterker gestuurd wordt of niet. Maar uitgaande van net zo sterk is het dus 36W / 5 = 7W per kleur. 7W / 24V ≈ 300mA per kleur/kanaal.
Ik heb sinds enige weken een aantal halogeenspots in mijn woonkamer vervangen door LED-spots. Nu had ik sinds het begin dat ze af en toe knipperden. Als ik dan naar de dimmer liep en deze iets verzette, was het weg om even later weer terug te keren.
Na een tijdje aankijken is me echter een patroon opgevallen: Het knipperen begint om 22:29 en vervolgens exact na elk half uur. Het maakt niet uit hoe laat ik de LEDs aanzet, dus het lijkt niet te maken te hebben met de duur sinds inschakeling. Bovendien is het een paar keer knipperen om vervolgens weer een half uur stabiel te branden.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er ergens een timer in zit (LED? Dimmer) die om het half uur een signaal afgeeft of piekstroom geeft, maar dan nog kan ik het niet rijmen met de vaste tijdstippen. Ik heb dit voorheen met halogeen nooit geconstateerd en verder hebben andere lampen in huis nergens last van. Ook heb ik geen apparaten die op exact het halve uur aanspringen.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit op kan lossen?
Na een tijdje aankijken is me echter een patroon opgevallen: Het knipperen begint om 22:29 en vervolgens exact na elk half uur. Het maakt niet uit hoe laat ik de LEDs aanzet, dus het lijkt niet te maken te hebben met de duur sinds inschakeling. Bovendien is het een paar keer knipperen om vervolgens weer een half uur stabiel te branden.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er ergens een timer in zit (LED? Dimmer) die om het half uur een signaal afgeeft of piekstroom geeft, maar dan nog kan ik het niet rijmen met de vaste tijdstippen. Ik heb dit voorheen met halogeen nooit geconstateerd en verder hebben andere lampen in huis nergens last van. Ook heb ik geen apparaten die op exact het halve uur aanspringen.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit op kan lossen?
@coelho Knipperen op vaste tijden klinkt als een TF signaal. Google en gij zult vinden. Onder de streep, alle netbeheerders zijn bezig dit uit te faseren.
[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 12-04-2021 12:43 ]
Jep, ik dacht dat per 1-7 alles uitgefaseerd moet zijn.
Sometimes you need to plan for coincidence
Jup:
aldus Essent.Goed om te weten: per 1 juli stopt je dubbeltarief
Beste *,
Je hebt stroom met dubbeltarief en nog een traditionele, niet-slimme (digitale) meter*. Per 1 juli stoppen de Nederlandse netbeheerders met het uitzenden van het toonfrequent-signaal over het stroomnet. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw meter schakelt tussen normaal- en daltarief (dag- en nachttarief).
[ Voor 70% gewijzigd door Raven op 12-04-2021 14:02 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben bezig met het zoeken van inbouwspots voor onze nieuwe woning. Deze komen:
- In een ondiepe koof over de lengte van de woonkamer doorlopend boven het aanrechtblad van de keuken. We willen liefst een koof van 5-6 cm hoog, dus dan wordt GU10 lastig. Plafondhoogte 2,45m.
- In de slaapkamers op zolder in een stukje verlaagd plafond, eigenlijk de driehoek van de nok zeg maar. Plafondhoogte zo'n 3,20m.
- In de badkamer, verlaagd plafond 2,40m (schat ik).
Nu wil ik zoveel mogelijk dezelfde spotjes overal gebruiken, maar ik ontkom in een ondiepe koof niet aan geïntegreerde leds i.p.v. GU10. Dat vind ik geen probleem, maar zijn er voor of nadelen qua techniek?
Ik kan vrij weinig vinden over geïntegreerde leds, behalve dat je de hele armatuur moet vervangen als het stuk gaat, maar dat lijkt me met de hoeveelheid branduren niet bijster relevant. Als ik namelijk beneden spotjes neem met geïntegreerde leds i.p.v. een verwisselbare GU10 spot, dan kan ik dat in de badkamer en op zolder ook net zo goed doen. Qua euro's gaat dat het verschil niet echt zijn. Aansturing gaat waarschijnlijk overal geschieden met een Fibaro 2 dimmer met pulsdrukker.
Tweede vraag: ik twijfel voor de spotjes beneden tussen 2700 en 3000K. Overweging is om waar de keuken begint 3000K spotjes op een aparte aansturing te zetten, en de spotjes voor de woonkamer dan 2700K, of misschien zelfs 2700 naar 2200K "dim-to-warm". Maar voor hoeveel lumen kies ik dan? Je ziet overal wel van die 1W per m2 vuistregels, maar de koof komt maar aan één kant over de lengte. De rest vullen we aan met opbouwspul waarschijnlijk, o.a. de eettafellamp.
- In een ondiepe koof over de lengte van de woonkamer doorlopend boven het aanrechtblad van de keuken. We willen liefst een koof van 5-6 cm hoog, dus dan wordt GU10 lastig. Plafondhoogte 2,45m.
- In de slaapkamers op zolder in een stukje verlaagd plafond, eigenlijk de driehoek van de nok zeg maar. Plafondhoogte zo'n 3,20m.
- In de badkamer, verlaagd plafond 2,40m (schat ik).
Nu wil ik zoveel mogelijk dezelfde spotjes overal gebruiken, maar ik ontkom in een ondiepe koof niet aan geïntegreerde leds i.p.v. GU10. Dat vind ik geen probleem, maar zijn er voor of nadelen qua techniek?
Ik kan vrij weinig vinden over geïntegreerde leds, behalve dat je de hele armatuur moet vervangen als het stuk gaat, maar dat lijkt me met de hoeveelheid branduren niet bijster relevant. Als ik namelijk beneden spotjes neem met geïntegreerde leds i.p.v. een verwisselbare GU10 spot, dan kan ik dat in de badkamer en op zolder ook net zo goed doen. Qua euro's gaat dat het verschil niet echt zijn. Aansturing gaat waarschijnlijk overal geschieden met een Fibaro 2 dimmer met pulsdrukker.
Tweede vraag: ik twijfel voor de spotjes beneden tussen 2700 en 3000K. Overweging is om waar de keuken begint 3000K spotjes op een aparte aansturing te zetten, en de spotjes voor de woonkamer dan 2700K, of misschien zelfs 2700 naar 2200K "dim-to-warm". Maar voor hoeveel lumen kies ik dan? Je ziet overal wel van die 1W per m2 vuistregels, maar de koof komt maar aan één kant over de lengte. De rest vullen we aan met opbouwspul waarschijnlijk, o.a. de eettafellamp.
[ Voor 19% gewijzigd door BigSmurf op 19-04-2021 09:10 ]
Beschikbaarheid en vervangbaarheid. Qua beschikbaarheid is de markt van geïntegreerde lampen gewoon niet zo mega breed. Zeker als je eisen gaat stellen aan licht kwaliteit (en zou ik zeker doen als het om primair licht gaat, dus CRI >90) en bouwkwaliteit. En voor de vervangbaarheid zou je niet de eerste zijn die over twee jaar ze allemaal moet vervangen omdat er een stuk is en dat type niet meer beschikbaarBigSmurf schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:05:
Dat vind ik geen probleem, maar zijn er voor of nadelen qua techniek?
Reken je niet rijk, je zal er maar net een maandag morgen model tussen hebben zitten. Ook is de levensduur van de meeste led ook sterk overdreven. Ja, na 15kh brandt hij misschien nog maar geeft hij waarschijnlijk minder dan half zo veel licht nog dan toen je hem kocht.Ik kan vrij weinig vinden over geïntegreerde leds, behalve dat je de hele armatuur moet vervangen als het stuk gaat, maar dat lijkt me met de hoeveelheid branduren niet bijster relevant.
Zelf ben ik fan van 2700K of lager, ook in de keuken vind ik zelf gezellig licht belangrijk. Heb ik de woonkamer veel 2700K Dim to warm (DimTone) en in de keuken fixt 2700K. En voor eten vooral weer CRI >90 lampen pakken.Tweede vraag: ik twijfel voor de spotjes beneden tussen 2700 en 3000K. Overweging is om waar de keuken begint 3000K spotjes op een aparte aansturing te zetten, en de spotjes voor de woonkamer dan 2700K, of misschien zelfs 2700 naar 2200K "dim-to-warm".
Tja, dat blijft altijd wel een beetje lastig en proberen. Hangt ook af van hoeveel licht je zelf wenst (keukenblad en tafel meer dan bij de bank bv) en bijvoorbeeld primaire kleuren in huis. Als het dimbare zijn kan je in ieder geval iets aan de hoge kant gaan zitten en de boel standaard dimmen.Maar voor hoeveel lumen kies ik dan? Je ziet overal wel van die 1W per m2 vuistregels, maar de koof komt maar aan één kant over de lengte. De rest vullen we aan met opbouwspul waarschijnlijk, o.a. de eettafellamp.
En nog een ding om op te letten bij spotjes is de stralingshoek. Bij led is deze hoek wat harder dan deze bij halogeen was. Voor primair licht zou ik dan ook zelf 60 graden of meer aanraden voor primaire verlichting. Maar goed, als ze wat hoger hangen of dicht op elkaar kom je ook weg met een mindere hoek.
@Septillion Top, hier heb ik wat aan. Dan ga ik toch maar eens kijken of ik alsnog gewoon GU10 spotjes in de koof ga plaatsen. Liever concessies op centimeters koof dan op lichtkwaliteit.
Mag ik vragen welke lampen jij gebruikt in je woonkamer en keuken?
Mag ik vragen welke lampen jij gebruikt in je woonkamer en keuken?
Ik heb ik de keuken en woonkamer vooral Philips Master. Spotjes (SKU:70791300) en DT bulbs (SKU: 70711100 en 70709800). Deze zitten er ondertussen 3 jaar in. Ondertussen is het aanbod van lampen met hoge CRI gelukkig wel wat gegroeid en is zelf CRI >95 meer beschikbaar.
Ik ben ook nog steeds erg tevreden met m'n keuze eerder dit jaar, voor CRI >90 lampen van Philips in de keuken en boven de eettafel. Stukken aangenamer licht dan van gewone Philips Hue lampen of de oude Ikea-spotjes in de keuken.
Ik heb ongeveer de zelfde als @Septillion , dus de matte master bulbs (met dim to warm) boven de eettafel. In de keuken heb ik echter Dim To Warm spots met 36D stralingshoek en ook Dim To Warm. Ik realiseerde me toen niet dat er ook al 60D spots waren, anders had ik mogelijk daar voor gekozen.
Verder is de rest van de woonkamer wel Hue (combi van Hue Filament, Bloom, Lightscrip en Play lampen achter de TV). Maar voor keuken en eettafel kan ik allen nog maar >90 CRI lampen aanraden (die bovendien ook geen voor mijn ogen zichtbare PWM-flicker geven)
.
De lamp boven de eettafel hangt achter een Zigbee wand-inbouwdimmer van Robbshop. De lampen in de keuken wil ik ook nog achter een Zigbee dimmer gaan plaatsen.
In onze Ikea Nutid afzuigkap zitten nu 2 van deze:
https://www.lampdirect.nl...vervangt-20-4058075263925 . Het liefst had ik die ook van Philips gehad, want de Osrams geven ondanks hun CRI>90 toch net een wat 'rozige' zweem. Maar wederom stukken beter dan wat ik er hiervoor in had zitten. De Trafo kan het overigens nét aan.
Overigens hebben we onder de keukenkastjes nog wat Ikea "rationell" ledbalkjes hangen. Die beginnen na aanschaf in 2012 langzaamaan ook slechter te worden. Ze steken nu in ieder geval schraal af bij de heldere CRI>90 verlichting. Als iemand nog mooie verlichting met CRI >90 weet voor onder de keukenkastjes, houd ik me warm aanbevolen
.
Ik heb ongeveer de zelfde als @Septillion , dus de matte master bulbs (met dim to warm) boven de eettafel. In de keuken heb ik echter Dim To Warm spots met 36D stralingshoek en ook Dim To Warm. Ik realiseerde me toen niet dat er ook al 60D spots waren, anders had ik mogelijk daar voor gekozen.
Verder is de rest van de woonkamer wel Hue (combi van Hue Filament, Bloom, Lightscrip en Play lampen achter de TV). Maar voor keuken en eettafel kan ik allen nog maar >90 CRI lampen aanraden (die bovendien ook geen voor mijn ogen zichtbare PWM-flicker geven)
De lamp boven de eettafel hangt achter een Zigbee wand-inbouwdimmer van Robbshop. De lampen in de keuken wil ik ook nog achter een Zigbee dimmer gaan plaatsen.
In onze Ikea Nutid afzuigkap zitten nu 2 van deze:
https://www.lampdirect.nl...vervangt-20-4058075263925 . Het liefst had ik die ook van Philips gehad, want de Osrams geven ondanks hun CRI>90 toch net een wat 'rozige' zweem. Maar wederom stukken beter dan wat ik er hiervoor in had zitten. De Trafo kan het overigens nét aan.
Overigens hebben we onder de keukenkastjes nog wat Ikea "rationell" ledbalkjes hangen. Die beginnen na aanschaf in 2012 langzaamaan ook slechter te worden. Ze steken nu in ieder geval schraal af bij de heldere CRI>90 verlichting. Als iemand nog mooie verlichting met CRI >90 weet voor onder de keukenkastjes, houd ik me warm aanbevolen
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 20-04-2021 10:29 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@Septillion Mocht er een vrouw in huis zijn.... Ik heb een heel makkelijke, behalve op het gebied van verlichting
. Ik denk dat er nog wel 8 led spotjes in de kast liggen die niet aan de WAF voldeden. Totdat ik hier de tip kreeg om eens een Philips Master led te bestellen. Sindsdien geen andere meer gekocht.
Ook dacht ik nog even met een aantal onderzoeken van de TUV of andere testorganisaties wellicht tot andere resultaten te kunnen komen. Echter ook die wijzen allemaal dezelfde kant op: In de keuken en badkamer geen concessies doen, minimaal CRI90. Het blijkt dat vrouwen doorgaans veel meer kleur waarnemen dan mannen. En ook ik kan zien dat een stuk vlees, tomaat, of je huid grauwer wordt naarmate de kwaliteit van de lamp afneemt.
Ook dacht ik nog even met een aantal onderzoeken van de TUV of andere testorganisaties wellicht tot andere resultaten te kunnen komen. Echter ook die wijzen allemaal dezelfde kant op: In de keuken en badkamer geen concessies doen, minimaal CRI90. Het blijkt dat vrouwen doorgaans veel meer kleur waarnemen dan mannen. En ook ik kan zien dat een stuk vlees, tomaat, of je huid grauwer wordt naarmate de kwaliteit van de lamp afneemt.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Over welke Zigbee dimmer heb je het dan?eymey schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:25:
Ik wil het liefst een Zigbee draaidimmer, zoals de EcoDim, maar die zijn niet compatibel met de WarmGlow / Dim to Warm lampen van Philips. Die dingen gaan flikkeren.
En eigenlijk wil ik geen druk dimmer (omhoog/omlaag), maar ik vrees dat ik icm die lampen geen keus heb
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
https://www.robbshop.nl/z...rt?sqr=draaidimmer%20hue&Mars Warrior schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:18:
[...]
Over welke Zigbee dimmer heb je het dan?
Ik wil het liefst een Zigbee draaidimmer, zoals de EcoDim, maar die zijn niet compatibel met de WarmGlow / Dim to Warm lampen van Philips. Die dingen gaan flikkeren.
En eigenlijk wil ik geen druk dimmer (omhoog/omlaag), maar ik vrees dat ik icm die lampen geen keus heb
Deze. Liet zich zeer makkelijk als lamp aan de Hue bridge toevoegen (hoefde, in tegenstelling tot veel niet-hue producten, nieteens dichtbij te houden voor Touch Link).
Hij is niet 100% perfect. HIj heeft vooral tussen de 0-50% het meest effect op de Dim To Warm lampen. En heeeel af en toe komt het voor dat de 3 lampen die eraan hangen knipperen, maar dat komt minder dan 1x per week voor (misschien net één of andere 'goldylocks percentage' waarop dat gebeurt). Ik gebruik hem met de bulbs.
Ik heb hem verder ingebouwd zitten achter een 3-voudig Berker S1 frame en bijbehorende knop.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@bert pit Denk dat je de verkeerde noemde, ik heb dus al vooral Philips Master. En gisteren in het brouwerij café ook alle lampen vervangen door Philips Master DT.
@eymey Hue lijkt vooral alleen aan de "meer lumen is meer beter"-strijd mee te doen. Maar de lampen die we gisteren in het brouwerij café hebben opgehangen zijn ook allemaal Philips Filament DT (CRI >90) lampen die zeer recent op de markt zijn gekomen. Dus misschien is er nog hoop dat Hue ook eens naar CRI >90 gaat.
@Mars Warrior Niet gewoon te lage last (of TF signaal)? Mijn ervaring is dat die Philips lampen zich extreem makkelijk laten dimmen.
@eymey Hue lijkt vooral alleen aan de "meer lumen is meer beter"-strijd mee te doen. Maar de lampen die we gisteren in het brouwerij café hebben opgehangen zijn ook allemaal Philips Filament DT (CRI >90) lampen die zeer recent op de markt zijn gekomen. Dus misschien is er nog hoop dat Hue ook eens naar CRI >90 gaat.
@Mars Warrior Niet gewoon te lage last (of TF signaal)? Mijn ervaring is dat die Philips lampen zich extreem makkelijk laten dimmen.
@Septillion Mja, het zou toch ook makkelijk moeten kunnen..... Hue naar CRI >90 (en het liefste ook pwm-vrij dimmen of op hogere frequentie).
Als Philips Master DT lampen en consumentenlampen van Philips (waaronder een hele range filamentlampen met zelfs Warmglow ) gewoon perfect te dimmen zijn met een losse dimmer, zonder flickering door storing of 'strobing' als gevolg van PWM op een te lage frequentie, dan moet dat bij Hue lampen toch ook gewoon te bouwen zijn.....
Maar ja, de gemiddelde consument helaas alleen maar naar prijs en de hoeveelheid licht.
Als Philips Master DT lampen en consumentenlampen van Philips (waaronder een hele range filamentlampen met zelfs Warmglow ) gewoon perfect te dimmen zijn met een losse dimmer, zonder flickering door storing of 'strobing' als gevolg van PWM op een te lage frequentie, dan moet dat bij Hue lampen toch ook gewoon te bouwen zijn.....
Maar ja, de gemiddelde consument helaas alleen maar naar prijs en de hoeveelheid licht.
Ik zie het helaas op enige termijn niet gebeuren, HUE lijkt toch wel op zoveel mogelijk vragen voor de goedkoopste techniek. Enige inovatie van de lampen zelf lijkt totaal te ontbreken. Een E27 versie met een hogere opbrengst en een ander formaat E14 lijkt het de afgelopen jaren wel zo'n beetje te zijn. Niets kwalitatiefs.eymey schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:23:
@Septillion Mja, het zou toch ook makkelijk moeten kunnen..... Hue naar CRI >90 (en het liefste ook pwm-vrij dimmen of op hogere frequentie).
Enige dat ik me zo kan bedenken is iets als een lijnlamp met een S14 fitting van bijvoorbeeld Segula (zoals de heldere 50185, maar er is ook grijs/goud). Maar die blijven helaas erg aan de prijs.eymey schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:25:
Overigens hebben we onder de keukenkastjes nog wat Ikea "rationell" ledbalkjes hangen. Die beginnen na aanschaf in 2012 langzaamaan ook slechter te worden. Ze steken nu in ieder geval schraal af bij de heldere CRI>90 verlichting. Als iemand nog mooie verlichting met CRI >90 weet voor onder de keukenkastjes, houd ik me warm aanbevolen.
[ Voor 47% gewijzigd door Yowzawood op 21-04-2021 10:51 ]
@Yowzawood Dat lijkt me dus inderdaad ook, wat betreft Hue.
Zo langzamerhand gaat hier basisverlichting dus weer steeds meer naar 'domme' CRI>90 lampen, eventueel aangevuld met Zigbee dimmers. En wordt onze Hue bridge dus gewoon een soort veredelde Zigbee gateway
.
De lijnlamp ziet er op zich goed uit, maar inderdaad wel flink aan de prijs. Het hoeft overigens ook niet per se dimbaar te zijn, als het maar goed licht geeft. En ander misschien toch eens naar ledstrips gaan kijken. Die zijn ook wel te vinden met een goede lichtkwaliteit (moet ik alleen nog over de aansturing nadenken).
Zo langzamerhand gaat hier basisverlichting dus weer steeds meer naar 'domme' CRI>90 lampen, eventueel aangevuld met Zigbee dimmers. En wordt onze Hue bridge dus gewoon een soort veredelde Zigbee gateway
De lijnlamp ziet er op zich goed uit, maar inderdaad wel flink aan de prijs. Het hoeft overigens ook niet per se dimbaar te zijn, als het maar goed licht geeft. En ander misschien toch eens naar ledstrips gaan kijken. Die zijn ook wel te vinden met een goede lichtkwaliteit (moet ik alleen nog over de aansturing nadenken).
Hier dus ook... Hue nog voor wat sfeerverlichting maar de rest zijn gewone dimbare led lampen geworden. Jammer want nu zit ik met de nodige Zigbee dimmers en voor een aantal armaturen zelfs met een snoerdimmer en een HUE stekker. Voor die laatste heb ik nog geen andere oplossing gevonden....eymey schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:56:
Zo langzamerhand gaat hier basisverlichting dus weer steeds meer naar 'domme' CRI>90 lampen, eventueel aangevuld met Zigbee dimmers. En wordt onze Hue bridge dus gewoon een soort veredelde Zigbee gateway.
Hier gelukkig geen armaturen die met een snoer naar een stopcontact gaan (daar zitten Hue lampen in, of het zijn Hue (tafel-)armaturen).
Maar eigenlijk zou het inderdaad wel mooi zijn als er ook Zigbee-dimmers bestaan in snoerdimmerformaat
. Of als stekker. Van Philips zijn er wel de "Livingwhite" dimmerstekkers en daar heb ik er ook 3 van in m'n Hue netwerk gehad. Echter, die stekkers werden steeds vaker onbereikbaar, met name met meer andere 3rd-party devices in het netwerk. Dus die stekkers heb ik nu niet meer in gebruik.
Ik weet wel dat er van Shelly (bij www.home2link.nl ) ook een soort van poging bestaat om schakelaars of dimmers in een soort snoer-behuizing te bouwen (https://www.home2link.nl/shelly-button.html ), maar of daar ook de Zigbee-dimmers in passen....
Maar eigenlijk zou het inderdaad wel mooi zijn als er ook Zigbee-dimmers bestaan in snoerdimmerformaat
Ik weet wel dat er van Shelly (bij www.home2link.nl ) ook een soort van poging bestaat om schakelaars of dimmers in een soort snoer-behuizing te bouwen (https://www.home2link.nl/shelly-button.html ), maar of daar ook de Zigbee-dimmers in passen....
@eymey Omdat het Philip Filament assortiment met CRI >90 lampen nu ook pas recent meer is geworden en zelfs met DT, heb ik hoop dat Philips het voor Hue ook aan gaat durven. Leek erop dat ze of en enorme voorraad CRI80 fosfor hadden of het gewoon niet aandurfde wat meer te vragen voor de lampen.
Nu was het natuurlijk ook lange tijd zo dat de gemiddelde consument gewoon de meest goedkope lampen wilde maar bij een deel van de mensen lijkt (licht) kwaliteit nu ook een beetje binnen te komen.
Voor losstaande lampen heb ik gewoon een doosje met een dubbele Zigbee dimmer en twee stopcontacten gemaakt die leven onder de bank en het bed.
En als vervanger van je Ikea Rationell zou je nog kunnen kijken voor gewoon profiel met ledstrip. Moet je wel zoeken naar CRI >90 ledstrip maar het is er wel. Zie bijvoorbeeld QuinLed. Zelf boven mijn bureau CRI >95 CCT strip gehangen
Nu was het natuurlijk ook lange tijd zo dat de gemiddelde consument gewoon de meest goedkope lampen wilde maar bij een deel van de mensen lijkt (licht) kwaliteit nu ook een beetje binnen te komen.
Voor losstaande lampen heb ik gewoon een doosje met een dubbele Zigbee dimmer en twee stopcontacten gemaakt die leven onder de bank en het bed.
En als vervanger van je Ikea Rationell zou je nog kunnen kijken voor gewoon profiel met ledstrip. Moet je wel zoeken naar CRI >90 ledstrip maar het is er wel. Zie bijvoorbeeld QuinLed. Zelf boven mijn bureau CRI >95 CCT strip gehangen
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 21-04-2021 11:32 ]
@Septillion Yesh, Quindor is inderdaad ook de eerste aan wie ik denk als "go to" voor informatie m.b.t. ledstrips
.
Helaas is zijn QuinLED oplossing bouwen nog net een brug te ver voor me (soldeerskills nagenoeg afwezig, en alleen van zijn "Dig Uno" adresseerbare led controllers laat hij voor-geässembleerde versies bouwen, zo ver ik weet). Wel met PWM-frequentie instelbaar (dat is zijn "USP" ).
Welke CCT strip heb jij precies gekocht?
Eventueel kan ik ook nog even bij de huidige oplossingen van Ikea kijken. De werkbladverlichting die ze nu verkopen is weliswaar allemaal Tradfri (en met hun zigbee-driver dus mogelijk ook weer die vervelende PWM). Maar volgens de specs van de lichtbronnen wel allemaal CRI >90
Helaas is zijn QuinLED oplossing bouwen nog net een brug te ver voor me (soldeerskills nagenoeg afwezig, en alleen van zijn "Dig Uno" adresseerbare led controllers laat hij voor-geässembleerde versies bouwen, zo ver ik weet). Wel met PWM-frequentie instelbaar (dat is zijn "USP" ).
Welke CCT strip heb jij precies gekocht?
Eventueel kan ik ook nog even bij de huidige oplossingen van Ikea kijken. De werkbladverlichting die ze nu verkopen is weliswaar allemaal Tradfri (en met hun zigbee-driver dus mogelijk ook weer die vervelende PWM). Maar volgens de specs van de lichtbronnen wel allemaal CRI >90
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 21-04-2021 14:06 ]
Nope, de WarmGlow / DimTone lampen zijn niet compatibel. Staat inmiddels ook op de site van EcoBrightSeptillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:08:
Het schijnt echt iets te zijn met de specifieke driver die in deze Philips lampen zit die afwijkt van de overige lampen van Philips die het wel goed doen met de ecobright zigbee draaidimmers.
Aha
. Nou, wellicht doet die dimmer van Robbshop het dan dus wel goed, ook bij jou
. Overigens heb ik zowel deze draaidimmer.... als die bekende inbouwdimmer die ook onder andere merken te koop is. Beiden doen het prima met DT / WG lampen hier, op ocasionele glitch na
.
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 21-04-2021 14:47 ]
@eymey 2400-5500K van Auxmer (CRI >95, 24V, 28.8W/m). En er zijn ook aardig wat kant en klare Zigbee of Wifi controllers te koop. Ook al moet je met de laatste wel even opletten welke nog naar Tasmota geflasht kunnen worden. Dus veel soldeer skills hoef je niet te hebben.
@Mars Warrior Mm, dan zou ik zeggen dat die dimmer iets super wazigs doet (of het toch TF of storing is). Ik heb ze ondertussen al op simpele stekkerdimmers, super cheap en dirty DIY dimmers, (Tuya) Wifi dimmer en nu op een Zigbee dimmer (QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN) zonder problemen. En de lampen in het brouwerij café zitten nu zonder issue op de dubbele (non Zigbee) dimmer van EcoBright en daarvoor op oude dimmers van Jung. Vandaar dat ik zeg dat mijn ervaring is dat ze zich echt heel makkelijk laten dimmen.
@Mars Warrior Mm, dan zou ik zeggen dat die dimmer iets super wazigs doet (of het toch TF of storing is). Ik heb ze ondertussen al op simpele stekkerdimmers, super cheap en dirty DIY dimmers, (Tuya) Wifi dimmer en nu op een Zigbee dimmer (QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN) zonder problemen. En de lampen in het brouwerij café zitten nu zonder issue op de dubbele (non Zigbee) dimmer van EcoBright en daarvoor op oude dimmers van Jung. Vandaar dat ik zeg dat mijn ervaring is dat ze zich echt heel makkelijk laten dimmen.
Voor het nieuwe huis ben ik weer aan het zoeken naar nieuwe GU10 led spots.
Op dit moment heb ik de Philips MASTER LED
Hier ben ik best wel tevreden over, maar in mijn zoektocht naar nieuwe producten kwam ik ook de Lucide GU10 tegen, maar kan daar niet zoveel over vinden aan ervaringen.
Iemand hier ervaringen?
Op dit moment heb ik de Philips MASTER LED
Hier ben ik best wel tevreden over, maar in mijn zoektocht naar nieuwe producten kwam ik ook de Lucide GU10 tegen, maar kan daar niet zoveel over vinden aan ervaringen.
Iemand hier ervaringen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Hoe lang horen LED-lampen ongeveer mee te gaan? Sinds +/-9 jaar is vrijwel alles hier LED, de eerste is vandaag overleden. Gister niks aan de hand, vandaag wil ie niet meer aan.
't is een Philips 4W 2700k 9290002425, geen idee hoeveel uur totaal die aan heeft gestaan trouwens.
't is een Philips 4W 2700k 9290002425, geen idee hoeveel uur totaal die aan heeft gestaan trouwens.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat zie ik nu ook, maar dat zou wel heel sterk zijnwodkabuikje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:49:
@Tijntje bij die Lucide saat bij garantie 30 dagen.
EDIT:
Heb even wat verder zitten zoeken en inderdaad ook op andere verkoop sites staat 30 dagen

Dat mag helemaal niet binnen de EU en Lucide is en België gevestigd
[ Voor 28% gewijzigd door Tijntje op 07-05-2021 20:47 ]
Inderdaad en wellicht een fout in de specs. Zou toch zelf wel bij de a-merken blijven. Zit zelf in deze branche en heb al een hoop zooi voorbij zien komen. Lucide lijkt mij meer een armatuur leverancier, geen specialist in lichtbronnen.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Goed punt, ik heb echter ook een aantal GU10 ES111 nodig die ik in Dim to Warm wil hebben.

Die lijkt Philips niet te maken
Heb maar een GU10 en GU10 ES111 van Lucide besteld en ook van Megaman.
Eens kijken of het wat is.

Die lijkt Philips niet te maken
Heb maar een GU10 en GU10 ES111 van Lucide besteld en ook van Megaman.
Eens kijken of het wat is.
[ Voor 22% gewijzigd door Tijntje op 07-05-2021 21:15 ]
Uiteindelijk beide spots van Lucide maar eens besteld.
De standaard GU10 spot: https://www.lucide.be/nl/...ails/led-bulb-49009_05_30
Deze dimt niet heel ver terug, mijn huidige Philips Master Leds doen dat veel beter waardoor je de verlichting heel ver kan dimmen. In mijn situatie vind ik de Lucide Leds nog te veel licht geven bij maximale dim stand.
De GU10 ES111 spot: https://www.lucide.be/nl/...ails/led-bulb-49041_12_30
Deze geeft fijn licht en dimt ver terug en op maximale helderheid is het een behoorlijke bak licht.
Voor de lampen waar ik straks dit type nodig heb overweeg ik hem wel.
Heb ook nog een GU10 en GU10 ES111 van Megaman besteld, eens kijken wat die doen
De standaard GU10 spot: https://www.lucide.be/nl/...ails/led-bulb-49009_05_30
Deze dimt niet heel ver terug, mijn huidige Philips Master Leds doen dat veel beter waardoor je de verlichting heel ver kan dimmen. In mijn situatie vind ik de Lucide Leds nog te veel licht geven bij maximale dim stand.
De GU10 ES111 spot: https://www.lucide.be/nl/...ails/led-bulb-49041_12_30
Deze geeft fijn licht en dimt ver terug en op maximale helderheid is het een behoorlijke bak licht.
Voor de lampen waar ik straks dit type nodig heb overweeg ik hem wel.
Heb ook nog een GU10 en GU10 ES111 van Megaman besteld, eens kijken wat die doen
Blijft helaas altijd nog een beetje testen met LED's. Geen gegevens over de praktische dimbaarheid inderdaad... in mijn optiek toch nog veel te vaak dat de ondergrens van het dimmen nog steeds veel te hoog is. Ben ik ook al een aantal keer na aankoop tegenaan gelopen.
Ik heb bij de Hornbach nog wat GlowDim spul van Philips gehaald om wat halogeen verlichting in E14 vatting te vervangen. Dat was vroeger lekker energiezuinig, maar nu niet meer
Het gaat om design armaturen die je door aanraking op 3 standen kunt dimmen.
Dus met een normale lamp: uit - laag - midden - hoog - uit.
Kan niet simpeler.
En nu met een GlowDim 40W lampje: uit - laag - midden - hoog lager - uit.
Jawel, de GlowDim lamp doet het weer eens anders: ipv hoog is de laatste stand net een nachtlampje
Daarnaast knippert de GlowDim op elke stand: hij gaat ff feller, en dimt dan weer iets. En dat herhaalt zich om de zoveel seconden. Echt rustgevend hoor
Dus die gaan er weer uit. Het is geen star wars of kermis hier namelijk
Met normale (tronic) muurdimmers van Berker overigens geen probleem, anders dan dat de GlowDim halverwege al op volle sterkte is, maar ik zie verder geen geknipper of andere gekke dingen.
Ik zal eerdaags maar zo'n Zigbee draaidimmer (Robshop kwam hier voorbij?) bestellen en kijken hoe die het doet met de GlowDim lampen. En als draaidimmers niet lukken, dan moet het toch een andere worden helaas.
Kan niet simpeler.
Jawel, de GlowDim lamp doet het weer eens anders: ipv hoog is de laatste stand net een nachtlampje

Daarnaast knippert de GlowDim op elke stand: hij gaat ff feller, en dimt dan weer iets. En dat herhaalt zich om de zoveel seconden. Echt rustgevend hoor

Dus die gaan er weer uit. Het is geen star wars of kermis hier namelijk
Met normale (tronic) muurdimmers van Berker overigens geen probleem, anders dan dat de GlowDim halverwege al op volle sterkte is, maar ik zie verder geen geknipper of andere gekke dingen.
Ik zal eerdaags maar zo'n Zigbee draaidimmer (Robshop kwam hier voorbij?) bestellen en kijken hoe die het doet met de GlowDim lampen. En als draaidimmers niet lukken, dan moet het toch een andere worden helaas.
Ik zit verder nog te kijken naar CCT en RGBCCT ledstrips van Auxmer.
De CCT (WWCW) is 9.6W/m wat me ruim genoeg lijkt met 96lm/W, oftewel ca 900lumen/m. Dat is namelijk al aardig hetzelfde als een flinke 12W Tradfri lamp. CRI is 90 of 95, dus dat is makkelijk.
De RGBCCT versie is 24W/m (denk 14.4W/m voor RGB en 9.6W/m voor CCT) of zelfs 38.4W/m. Dat betekent dat ik mijn voeding moet vervangen van mijn bestaande el-cheapo RGBCCT ledstrip: de voeding is maar 72W namelijk (ledstrip is totaal 14,4W/m dus).
Strips komen op Gledopto Pro Zigbee drivers overigens.
Ik kan geen RGBCCT alternatief vinden die wat minder verbruikt, maar wel goede kwaliteit levert (CRI > 80 voor RGBCCT) en de juiste CCT lichtkleur, dus vanaf 2400K.
Mocht iemand die wel kennen, dan hoor ik dat graag!
De CCT (WWCW) is 9.6W/m wat me ruim genoeg lijkt met 96lm/W, oftewel ca 900lumen/m. Dat is namelijk al aardig hetzelfde als een flinke 12W Tradfri lamp. CRI is 90 of 95, dus dat is makkelijk.
De RGBCCT versie is 24W/m (denk 14.4W/m voor RGB en 9.6W/m voor CCT) of zelfs 38.4W/m. Dat betekent dat ik mijn voeding moet vervangen van mijn bestaande el-cheapo RGBCCT ledstrip: de voeding is maar 72W namelijk (ledstrip is totaal 14,4W/m dus).
Strips komen op Gledopto Pro Zigbee drivers overigens.
Ik kan geen RGBCCT alternatief vinden die wat minder verbruikt, maar wel goede kwaliteit levert (CRI > 80 voor RGBCCT) en de juiste CCT lichtkleur, dus vanaf 2400K.
Mocht iemand die wel kennen, dan hoor ik dat graag!
Ja inderdaad het zou fijn zijn als ze ook min en max Lumen zouden aangegeven.Yowzawood schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:03:
Blijft helaas altijd nog een beetje testen met LED's. Geen gegevens over de praktische dimbaarheid inderdaad... in mijn optiek toch nog veel te vaak dat de ondergrens van het dimmen nog steeds veel te hoog is. Ben ik ook al een aantal keer na aankoop tegenaan gelopen.
@Mars Warrior Dat is mijn ervaring met die 3-standen dimmers, ongeacht welke led je er in stopt. Ze zijn gewoon niet gemaakt voor led en hebben de belasting echt nodig.
Led met de CCT strips op dat je de opbrengst door de helft moet doen. Dat is namelijk alleen als je beide "kleuren" vol aan hebt daar je met CCT dus maximaal 100% een kleur hebt. Hiermee kun je ook rekenen voor je voeding. Zelf heb ik dus de 28,8W/m boven mijn bureau
Led met de CCT strips op dat je de opbrengst door de helft moet doen. Dat is namelijk alleen als je beide "kleuren" vol aan hebt daar je met CCT dus maximaal 100% een kleur hebt. Hiermee kun je ook rekenen voor je voeding. Zelf heb ik dus de 28,8W/m boven mijn bureau
Robbshop en Home2link verkopen allebei (goede) Zigbee draaidimmers.Mars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:09:
Ik heb bij de Hornbach nog wat GlowDim spul van Philips gehaald om wat halogeen verlichting in E14 vatting te vervangen. Dat was vroeger lekker energiezuinig, maar nu niet meer![]()
Kan niet simpeler.
Dus die gaan er weer uit. Het is geen star wars of kermis hier namelijk![]()
Zo'n Robbshop versie heb ik hier in gebruik en bevalt over het algemeen prima, met Philips Dimtone lamp en (zelfde principe als "WarmGlow" waar jij waarschijnlijk aan refereert, maar dan in de master series en op CRI >90 ).
Het enige wat ik heeeeel af en toe heb met die Robb dimmer is dat hij, schijnbaar op een bepaalde 'goldy locks' stand qua percentage, soms de 3 lampen in het armatuur even helemaal uit laat gaan. Maar dat komt echt heel sporadisch (soms maar 1x per maand) voor.
Enige wat jij met je dimmers van Berker al merkte, is hier ook van toepassing: Zo ergens tussen de 50% en 75% lijken de lampen al op hun maximale helderheid te zitten. Maar tussen die stand en 0-5% kan je iedere gewenste lichtsterkte wel krijgen zonder flicker e.d.
edit: Oh ja, de Robbshop dimmer past aardig goed in ons Berker S1 schakelmateriaal, met ook de Berker S1 dimmer-centraalplaat en draaiknop. De 'moer' om de centraalplaat op de dimmer te fixeren moest ik met een combinatietangetje wel met lichte dwang bij iedere draai langs wat 'uitsteeksels' forceren, maar niet zodat ik ook maar enigzins het gevoel had de boel te slopen.
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 25-05-2021 21:38 ]
Ik bedoel inderdaad de warmglow types. Was ff in de war met al die naamgevingeneymey schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Robbshop en Home2link verkopen allebei (goede) Zigbee draaidimmers.
Zo'n Robbshop versie heb ik hier in gebruik en bevalt over het algemeen prima, met Philips Dimtone lamp en (zelfde principe als "WarmGlow" waar jij waarschijnlijk aan refereert, maar dan in de master series en op CRI >90 ).

En welke Robbshop dimmer heb jij dan?
Als dat alles is, dan boeit me dt niet zo. Tikkie erbij of af en het is weer goed begrijp ik van jou.Het enige wat ik heeeeel af en toe heb met die Robb dimmer is dat hij, schijnbaar op een bepaalde 'goldy locks' stand qua percentage, soms de 3 lampen in het armatuur even helemaal uit laat gaan. Maar dat komt echt heel sporadisch (soms maar 1x per maand) voor.
Dan veranderd er dus niks vwb de gebruikers ervaring. Het is nu al niet echt storend, behalve dat je ziet bij draaien dt de lamp niet helderder wordt. En dus stop je vanzelf met draaienEnige wat jij met je dimmers van Berker al merkte, is hier ook van toepassing: Zo ergens tussen de 50% en 75% lijken de lampen al op hun maximale helderheid te zitten. Maar tussen die stand en 0-5% kan je iedere gewenste lichtsterkte wel krijgen zonder flicker e.d.
Ik heb weliswaar berker dimmers, maar Gira e2 schakelmateriaal. Dat past gelukkig op elkaar. Dus als het asje van de Robbshop dimmer past op Gira, dan is het een kwestie van inbouwen en klaar.edit: Oh ja, de Robbshop dimmer past aardig goed in ons Berker S1 schakelmateriaal, met ook de Berker S1 dimmer-centraalplaat en draaiknop. De 'moer' om de centraalplaat op de dimmer te fixeren moest ik met een combinatietangetje wel met lichte dwang bij iedere draai langs wat 'uitsteeksels' forceren, maar niet zodat ik ook maar enigzins het gevoel had de boel te slopen.
Mogen de berker dimmers een paar verdiepingen hoger hun werk gaan doen.
Het is deze: https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrtMars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:23:
[...]
Ik bedoel inderdaad de warmglow types. Was ff in de war met al die naamgevingen![]()
En welke Robbshop dimmer heb jij dan?
[...]
Als dat alles is, dan boeit me dt niet zo. Tikkie erbij of af en het is weer goed begrijp ik van jou.
[...]
Dan veranderd er dus niks vwb de gebruikers ervaring. Het is nu al niet echt storend, behalve dat je ziet bij draaien dt de lamp niet helderder wordt. En dus stop je vanzelf met draaien![]()
[...]
Ik heb weliswaar berker dimmers, maar Gira e2 schakelmateriaal. Dat past gelukkig op elkaar. Dus als het asje van de Robbshop dimmer past op Gira, dan is het een kwestie van inbouwen en klaar.
Mogen de berker dimmers een paar verdiepingen hoger hun werk gaan doen.
Volgens de info op de website moet deze zonder adapter met Gira schakelmateriaal passen
Ik heb hem overigens met eigen nuldraad aangesloten (vind ik toch een 'netter' oplossing dan 2-draads met een bypass en extra blauwe draad was zo getrokken
En inderdaad, áls het knipperen al optreedt, dan is het meestal met een kleine verandering in de helderheid weer opgelost (maar geen garantie uiteraard, want elke combi kan weer anders werken).
Koppeling met Hue bridge was trouwens ook bizar makkelijk. Was van de meeste third party Zigbee hardware wel gewend dat je echt met touch link (dichtbij de bridge) aan de slag moest, maar hier was het gewoon spanning op de dimmer, 'normaal' zoeken naar een lamp en hij stond erin.
[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 26-05-2021 00:30 ]
Die heeft ook zijpootjes, die heb ik ook nodig, want de doos zit wat diep. En ik zal dan nog de bypass moeten aanschaffen, want de centraaldoos zit op een plek waar ik er niet bij kan, dus een extra draad trekken gaat helaas niet.eymey schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:26:
[...]
Het is deze: https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt
Volgens de info op de website moet deze zonder adapter met Gira schakelmateriaal passen
Ik heb hem overigens met eigen nuldraad aangesloten (vind ik toch een 'netter' oplossing dan 2-draads met een bypass en extra blauwe draad was zo getrokken).
Knudde dan. De hoge/lagere stand knippert niet, de andere standen wel. Wel vreemd dat de hoogste stand niet werkt natuurlijk. Zal ff verder moeten kijken dan naar niet-LED lampen...Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:02:
@Mars Warrior Dat is mijn ervaring met die 3-standen dimmers, ongeacht welke led je er in stopt. Ze zijn gewoon niet gemaakt voor led en hebben de belasting echt nodig.
Er zijn wat woorden weggevallen denk ik in je zin, maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt: er zijn twee LEDs aanwezig, die beiden (denk ik) ca 0.2W doen. Met 60 LEDs/m is dat 12W, totaal dus 24W voor beiden.Led met de CCT strips op dat je de opbrengst door de helft moet doen. Dat is namelijk alleen als je beide "kleuren" vol aan hebt daar je met CCT dus maximaal 100% een kleur hebt. Hiermee kun je ook rekenen voor je voeding. Zelf heb ik dus de 28,8W/m boven mijn bureau
Dus als ik WW als kleur heb, dan heb ik inderdaad geen 24W, maar 12W verbruik. Idem voor de CW kant van het verhaal, ook dan maar 12W verbruik.
Maar wat ik me nu afvraag is als er een mix gewenst is: gaat dan de CCT controller ervoor zorgen dat beide LEDs als totaal niet meer dan 12W verbruiken om de helderheid gelijk te houden?
Want dat zou inderdaad betekenen dat je voeding de helft hoeft te kunnen leveren.
En qua lichtopbrengst is dan de 9.6W/m dus feitelijk 4.8W/m. Dat betekent dat ik de 19.2W/m ga nemen
Of kijken naar andere dimmer / dimmer eruit?Mars Warrior schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:12:
Knudde dan. De hoge/lagere stand knippert niet, de andere standen wel. Wel vreemd dat de hoogste stand niet werkt natuurlijk. Zal ff verder moeten kijken dan naar niet-LED lampen...
Oeps, mij type-kunde was inderdaad niet op zijn best gisteravondEr zijn wat woorden weggevallen denk ik in je zin, maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt: er zijn twee LEDs aanwezig, die beiden (denk ik) ca 0.2W doen. Met 60 LEDs/m is dat 12W, totaal dus 24W voor beiden.
Een fatsoenlijke controller wel. Anders heb je gewoon super veel verloop in lichtopbrengst als je wisselt van kleurtemperatuur.Maar wat ik me nu afvraag is als er een mix gewenst is: gaat dan de CCT controller ervoor zorgen dat beide LEDs als totaal niet meer dan 12W verbruiken om de helderheid gelijk te houden?
Dat is op een consumentenartikel+verpakking niet te doen. Want dat verschilt per combinatie van LED + dimmer.Tijntje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:00:
[...]
Ja inderdaad het zou fijn zijn als ze ook min en max Lumen zouden aangegeven.
Voor de professionele series LED hebben de A-merken wel dimmer-lijsten beschikbaar met daarmee de prestaties van de lichtbronnen in combinatie met een grote hoeveelheid A-merk dimmers.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@Ivow85 Tuurlijk ligt het fysiek ook aan de dimmer, maar ze zouden prima op de verpakking kunnen aangeven wat de minimale dutycycle is waarbij de lamp werkt en welke brightness de lamp dan heeft. Dan laten ze daarmee zien dat het gewoon ligt aan de crap ongeschikte dimmer die iemand gebruikt of niet.
Zit in het armatuur ingebouwd, dus geef mezelf weinig kans daarop.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Of kijken naar andere dimmer / dimmer eruit?
Ik wil de Gledopto Zigbee 3.0 Pro gebruiken. Geen hakkietakkie spul, dus ik neem aan dat deze goed isEen fatsoenlijke controller wel. Anders heb je gewoon super veel verloop in lichtopbrengst als je wisselt van kleurtemperatuur.
Na de zoektocht voor nieuwe GU10 spots heb ik ook deze besteld: https://www.megaman.nl/armaturen/mm09680-1166

Geven heel mooi licht. Op vol vermogen heel helder wit en gedimd heel warm. Helaas ook bij deze weer niet heel ver terug te dimmen zoals de Philips Master Leds die ik eerder al posten.
Het voordeel van de Megaman is wel dat het licht gedimd veel warmer is.

Geven heel mooi licht. Op vol vermogen heel helder wit en gedimd heel warm. Helaas ook bij deze weer niet heel ver terug te dimmen zoals de Philips Master Leds die ik eerder al posten.
1800k zullen veel mensen anders veel te warm vinden..... ik vindt 2200k wel zo'n beetje de ondergrens. Maar zo zie je maar weer dat het goed is dat er variatie is....Tijntje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:25:
Maar conform de specs zou je toch wel een hele lage dimstand verwachten als dat 5% is. In mijn ervaring is het vaak de combinatie met de dimmer die je beperkt.
[ Voor 18% gewijzigd door Yowzawood op 27-05-2021 13:52 ]
In dit geval zitten er 6 x spots van Philips + 1 x spot van Megaman op één Fibaro 2 DimmerYowzawood schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:50:
[...]
1800k zullen veel mensen anders veel te warm vinden..... ik vindt 2200k wel zo'n beetje de ondergrens. Maar zo zie je maar weer dat het goed is dat er variatie is....
Maar conform de specs zou je toch wel een hele lage dimstand verwachten als dat 5% is. In mijn ervaring is het vaak de combinatie met de dimmer die je beperkt.
Het zou kunnen dat met enkel Megaman spots en een nieuwe kalibratie van de dimmer ze nog wat verder terug kunnen.
1800k is inderdaad heel warm maar komt wel in de buurt van een halogeen die je helemaal heb terug gedimd naar 1%.
Dat is echt een stand voor laat op de avond terwijl je een film kijkt.
Na 6 dagen wachten zijn mijn Auxmer strips ook netjes en ruim voor 1 juli binnengekomen.
Alleen al de verpakking laat zien dat dit kwaliteitsspul is, toch?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RoB1Cu8DQcixfQElAqR1Lhyb.png?f=user_large)
Links een CCT strip (2400-5500K) en rechts een RGBCCT strip (2400-6500K voor CCT deel).
Netjes in één envelop met een aangegeven waarde van $19,97. Valt best mee
Eea gaat worden aangestuurd door Gledopto Pro (Zigbee 3.0) controllers. Daar komen er totaal nog 4 van binnen morgen. Het was weer druk bij PostNL, dus dan krijg je alles op een andere dag
:fill(white):strip_exif()/f/image/RoB1Cu8DQcixfQElAqR1Lhyb.png?f=user_large)
Links een CCT strip (2400-5500K) en rechts een RGBCCT strip (2400-6500K voor CCT deel).
Netjes in één envelop met een aangegeven waarde van $19,97. Valt best mee

Eea gaat worden aangestuurd door Gledopto Pro (Zigbee 3.0) controllers. Daar komen er totaal nog 4 van binnen morgen. Het was weer druk bij PostNL, dus dan krijg je alles op een andere dag
Dan heb je de kabels en PCB dikte nog niet gezienMars Warrior schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:05:
In ieder geval een stuk dikker dan de 15 jaar oude ledstrips die er nu zitten en waarvan de kleuren beginnen te verlopen over de stripSeptillion schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Dan heb je de kabels en PCB dikte nog niet gezien
CRI waardes coor de CCT strips zijn ook stuk hoger (>95) en dat is ook duidelijk te zien, dus ik ben blij.
De oude ledstrips waren destijds nog geen €20, dus echt het goedkope chinese spul. Toch 15 jaar uitgehouden. Auxmer is paar factoren duurder, dus ik neem aan dat deze de 15 jaar ook wel halen
Hier staat ook nog wat info / tests van de betere Ali ledstrips: https://budgetlightforum.com/node/70010
Ik heb een vraag over led lampen die ik heb gekocht en een nieuwe LED dimmer want ik krijg het niet aan de praat en vraag me nu af of ik niet gewoon het verkeerde heb gekocht.
Heb een lamp met 6x 2W dimbare E14 filament lampjes.
Ook heb ik een Tuya/Zigbee smart dimmer switch gekocht bij ome Ali.
Ik heb een bruine fase draad op de L aangesloten en de schakeldraad die uit de muur komt in de L1.
Andersom had ik ook al geprobeer want zo zag het er uit op het plaatje, maar zelfde effect.
Nu branden de lampjes op hmm 15% van hun kunnen, schakelen doet het apparaat niet en dimmen ook niet.
Ik doe dus iets fout, maar wat weet ik dus niet.
Iemand met dezelfde schakelaar die m iets verder kan helpen?
/f/image/CZBAcDn4KFooua73vr6ot1Rw.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een bruine fase draad op de L aangesloten en de schakeldraad die uit de muur komt in de L1.
Andersom had ik ook al geprobeer want zo zag het er uit op het plaatje, maar zelfde effect.
Nu branden de lampjes op hmm 15% van hun kunnen, schakelen doet het apparaat niet en dimmen ook niet.
/f/image/CZBAcDn4KFooua73vr6ot1Rw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hezC0ZYSnNSxcbKfjzt5zoNm.png?f=fotoalbum_large)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Zijn de lampen geadverteerd als dimbaar?Bad Brains schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:55:
Ik heb een vraag over led lampen die ik heb gekocht en een nieuwe LED dimmer want ik krijg het niet aan de praat en vraag me nu af of ik niet gewoon het verkeerde heb gekocht.
:
Yep, dat zijn ze.
Dimmable 2W/4W/6W/8W E12/E14 LED Filament Bulbs Candle tip
[ Voor 14% gewijzigd door Bad Brains op 19-06-2021 18:44 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Heb je ook de blauwe nul draad aangesloten? Achter een schakelaar is die niet altijd aanwezig, dan zul je die vanuit de centraaldoos erbij moeten trekken.Bad Brains schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een duo blok, met een schakelaar en een stopcontact.tsjoender schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:10:
[...]
Heb je ook de blauwe nul draad aangesloten? Achter een schakelaar is die niet altijd aanwezig, dan zul je die vanuit de centraaldoos erbij moeten trekken.
De fase is vanaf het stopcontact door gelust naar de schakelaar, of dat zo hoort weet ik niet maar ik heb het niet aangelegd (huurwoning)
Ik zou hetzelfde kunnen doen met de N en die dan op de nieuwe dimmer aansluiten, zou dat ook echt het probleem zijn?
Beste allemaal,. Ik heb in mijn badkamer een klein 30cm lang tl buisje van Osram. fm8w/740 Art.nr: 4008321157669 . Ik moet het vervangen omdat het stuk is. Weet iemand van jullie of hier een vervangbaar LED tl buisje voor in de handel is en zoja waar kan ik die dan kopen. Alvast dank voor een reactie. Mvg. Thomas
Smartswitches en dimmers zijn actieve apparaten die zelf ook stroom nodig hebben. Vandaar dat de nul ook aangesloten moet worden. In het plaatje wat je gedeeld hebt staat dat de aarde ook aangesloten kan worden, dus als die draad vanuit de wandcontactdoos ook doorgetrokken kan worden, zou ik dat ook doen.Bad Brains schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:29:
[...]
Het is een duo blok, met een schakelaar en een stopcontact.
De fase is vanaf het stopcontact door gelust naar de schakelaar, of dat zo hoort weet ik niet maar ik heb het niet aangelegd (huurwoning)
Ik zou hetzelfde kunnen doen met de N en die dan op de nieuwe dimmer aansluiten, zou dat ook echt het probleem zijn?
Beste Thomas, ik zie dat dit je enige en eerste bericht is hier. Ik krijg de indruk dat je hier nog niet zoveel ervaring hebt. Geen probleem, maar voor vragen als deze bestaan er de zogenaamde zoekmachines, waarvan Google verreweg wereldwijd de grootste is: https://www.google.nl/Thomasasx schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:03:
Beste allemaal,. Ik heb in mijn badkamer een klein 30cm lang tl buisje van Osram. fm8w/740 Art.nr: 4008321157669 . Ik moet het vervangen omdat het stuk is. Weet iemand van jullie of hier een vervangbaar LED tl buisje voor in de handel is en zoja waar kan ik die dan kopen. Alvast dank voor een reactie. Mvg. Thomas
Als je daar gewoon aangeeft waar je naar op zoek bent, in dit geval Osram. fm8w/740 of alleen fm8w/740, dan krijg je een wereld aan informatie en adressen. Meer dan een enkele reactie kan weergeven. De meesten die je een concreet antwoord zouden geven doen dat door ook zoals men dat dat pleegt te noemen even te Googlen. Even voor je gedaan, en gezien dat het die informatie duidelijk geeft. Misschien levert de doorsnee bouwmarkt het ook, maar ik krijg de indruk dat het niet een veel gevraagd artikel is.
Edit:
Het lijkt er op dat er niet een LED-vervanger bestaat, dus zal je het moeten doen met een nieuwe gewone TL.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 20-06-2021 21:13 ]
Hoi Thomas. Er is geen led vervanger en ook stopt Osram met de productie van dit buisje dit jaar. Het artikelnummer heb je al en je kan eventueel nog zoeken op T2 FM 8W/740.Thomasasx schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:03:
niet iedereen heeft een bierbuikje
Ja, die dimmers werken niet zonder N. Staat niet voor niets niet zo in de handleidingBad Brains schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:29:
Hi,
wellicht dat dit het juiste topic is
ik weet niet zo goed wat ik nodig heb / niet nodig heb.
Wij krijgen boven de eettafel 5 lampen met een E27 fitting, wat heb ik nodig om dit te kunnen dimmen ?
Nieuwe lampen ? een dimmer voor in de muur en een afdekkap om de dimmer te bedienen. Zo ver kwam ik al maar ik hoe weet ik of de lampen en dimmer op elkaar passen ?
wellicht dat dit het juiste topic is
ik weet niet zo goed wat ik nodig heb / niet nodig heb.
Wij krijgen boven de eettafel 5 lampen met een E27 fitting, wat heb ik nodig om dit te kunnen dimmen ?
Nieuwe lampen ? een dimmer voor in de muur en een afdekkap om de dimmer te bedienen. Zo ver kwam ik al maar ik hoe weet ik of de lampen en dimmer op elkaar passen ?
Zijn het gloeilampen? Dan zijn die gewoon dimbaar. Dimbare E27 spaarlampen zijn er volgens mij niet, wel dimbare E27 LED lampen. Dan moet je wel een dimmer voor LED lampen hebben (er zijn universele dimmers voor gloeilampen en LED lampen).
Signatures zijn voor boomers.
@wd200 Voor het dimmen van lampen bestaan veel opties. Het kan inderdaad met een dimmer in de muur. Maar ook met slimme lampen die je 'smart' aan kunt sturen (denk bijvoorbeeld aan de Hue-lampen en alle vergelijkbare producten). Of slimme inbouwdimmers die je ergens verstopt, zoals die van Shelly. Het bedienen bij de smart-oplossing kan per app, maar bijvoorbeeld ook met pulse-drukkers waarmee je niet alleen kunt dimmen maar ook scenes kunt kiezen.
Bijkomend voordeel van de wat meer geavanceerde lampen is dat je de kleurtemperatuur kunt kiezen en vaak ook kleuren zelf. Bij 'domme' dimbare led-lampen heb je wel modellen die een warmere kleurtemperatuur krijgen als je ze dimt, maar daarbij kun je dus niet kiezen voor bijvoorbeeld 80% helderheid maar wel zo warm mogelijk.
Vele wegen leiden naar Rome dimbaar licht. Ik denk dat dit topic wel eens beter aan kan sluiten bij je vraagstuk: Ervaringen met LED-verlichting - deel III
Bijkomend voordeel van de wat meer geavanceerde lampen is dat je de kleurtemperatuur kunt kiezen en vaak ook kleuren zelf. Bij 'domme' dimbare led-lampen heb je wel modellen die een warmere kleurtemperatuur krijgen als je ze dimt, maar daarbij kun je dus niet kiezen voor bijvoorbeeld 80% helderheid maar wel zo warm mogelijk.
Vele wegen leiden naar Rome dimbaar licht. Ik denk dat dit topic wel eens beter aan kan sluiten bij je vraagstuk: Ervaringen met LED-verlichting - deel III
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 20:24
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
@wd200 ik heb je post even naar dit topic verplaatstGizz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:44:
@wd200 Voor het dimmen van lampen bestaan veel opties. Het kan inderdaad met een dimmer in de muur. Maar ook met slimme lampen die je 'smart' aan kunt sturen (denk bijvoorbeeld aan de Hue-lampen en alle vergelijkbare producten). Of slimme inbouwdimmers die je ergens verstopt, zoals die van Shelly. Het bedienen bij de smart-oplossing kan per app, maar bijvoorbeeld ook met pulse-drukkers waarmee je niet alleen kunt dimmen maar ook scenes kunt kiezen.
Heeft iemand ervaring met LED verlichting in de afzuigkap? Ik ben op zoek naar E14 kaarsjes voor boven de kookplaat, maar dan dus wel met een hoge CRI. Wellicht hier iemand met een tip?
Misschien zoiets, maar dan in kaars-formaat:
https://www.reichelt.nl/n...-vt-7489-p251893.html?r=1
Omdat ik zelf niets fatsoenlijks kon vinden het volgende gedaan : The Lord in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"S0epkip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:39:
Heeft iemand ervaring met LED verlichting in de afzuigkap? Ik ben op zoek naar E14 kaarsjes voor boven de kookplaat, maar dan dus wel met een hoge CRI. Wellicht hier iemand met een tip?
Dat is al een tijdje geleden ;wellicht is er nu wel wat.
Dag iedereen!
Voor in ons huis ben ik ook op zoek naar inbouw LED spots (COB)
Alles is voorzien om DMX drivers te gebruiken in mijn kast (1 dimmer per kring waarbij de spots in serie hangen)
Nu is het de zoektocht naar de juiste spots die wat moeilijker wordt.
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met COB spots/downligt van op aliexpress?
(of andere sites waar deze goed en betaalbaar zijn)
er staan er zeer veel op aliexpress dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
Bij voorkeur zou ik er ook graag hebben die 'Dim-To-Warm' doen maar deze vind ik al helemaal niet.
ook belangrijk is een hoge CRI waarde natuurlijk
bij voorkeur >95 (bij led strips lijkt dit makkelijker te vinden dan bij spotjes?)
Dus ben ik benieuwd of er mensen mij dingen kunnen aanraden?
ik heb reeds de blog van @Quindor bekeken over zijn spots, maar dit is reeds van 2017 dacht ik, alsook werken de links in zijn blog naar de verschillende spots niet meer.
(ik zou wel geen zelfgebouwde dimmer gebruiken maar dmx dimmers (CC)
Groeten,
Thomas
Voor in ons huis ben ik ook op zoek naar inbouw LED spots (COB)
Alles is voorzien om DMX drivers te gebruiken in mijn kast (1 dimmer per kring waarbij de spots in serie hangen)
Nu is het de zoektocht naar de juiste spots die wat moeilijker wordt.
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met COB spots/downligt van op aliexpress?
(of andere sites waar deze goed en betaalbaar zijn)
er staan er zeer veel op aliexpress dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
Bij voorkeur zou ik er ook graag hebben die 'Dim-To-Warm' doen maar deze vind ik al helemaal niet.
ook belangrijk is een hoge CRI waarde natuurlijk
Dus ben ik benieuwd of er mensen mij dingen kunnen aanraden?
ik heb reeds de blog van @Quindor bekeken over zijn spots, maar dit is reeds van 2017 dacht ik, alsook werken de links in zijn blog naar de verschillende spots niet meer.
(ik zou wel geen zelfgebouwde dimmer gebruiken maar dmx dimmers (CC)
Groeten,
Thomas
Hey @thomke ik kreeg uiteraard een ping. 
De links of de blog posts verouderen soms inderdaad, volgend jaar komt er wel weer wat nieuws over COB LEDs en dergelijke, maar goed, dat is toekomst praat!
Qua source zou ik eens kijken naar Alibaba als je zelf bulk wilt inkopen voor een gunstige prijs. Aliexpress staat inderdaad vol met sellers die maar half weten wat ze zelf verkopen en dan is het lastig in te schatten of het bagger is of niet. Vandaar dat ik toen 15 varianten besteld heb om ze te testen.
Uiteindelijk ben ik toen bij "lepu" uitgekomen, die zaten toen op Aliexpress maar inmiddels niet meer. Die zitten wel nog gewoon op Alibaba en ik heb over de jaren heen voor andere projecten en van andere mensen ook gehoord dat ze nog steeds goede kwaliteit leveren.
Schroom ook niet om enkele samples aan te vragen (betaald). Als je tijdsnood hebt is dat lastig, snap ik, maar anders het geld sowieso wel waard!
Hopelijk kun je er iets mee!
De links of de blog posts verouderen soms inderdaad, volgend jaar komt er wel weer wat nieuws over COB LEDs en dergelijke, maar goed, dat is toekomst praat!
Qua source zou ik eens kijken naar Alibaba als je zelf bulk wilt inkopen voor een gunstige prijs. Aliexpress staat inderdaad vol met sellers die maar half weten wat ze zelf verkopen en dan is het lastig in te schatten of het bagger is of niet. Vandaar dat ik toen 15 varianten besteld heb om ze te testen.
Uiteindelijk ben ik toen bij "lepu" uitgekomen, die zaten toen op Aliexpress maar inmiddels niet meer. Die zitten wel nog gewoon op Alibaba en ik heb over de jaren heen voor andere projecten en van andere mensen ook gehoord dat ze nog steeds goede kwaliteit leveren.
Schroom ook niet om enkele samples aan te vragen (betaald). Als je tijdsnood hebt is dat lastig, snap ik, maar anders het geld sowieso wel waard!
Hopelijk kun je er iets mee!
Ik meende hier gelezen te hebben dat het TF signaal per 1 juli uitgefaseerd was. Inmiddels bijna 2 maanden verder en mijn LEDs knipperen nog steeds op vaste tijden. Er is bij mij in huis niets wat op exact die momenten aanspringt. De LEDs knipperen elke 30 minuten, op 1 minuut voor het hele en het halve uur.
Als het dan niet het TF signaal kan zijn, wat dan wel?
Als het dan niet het TF signaal kan zijn, wat dan wel?
Op het hoogspanningsforum is iemand die in Enschede metingen heeft gedaan naar de TF signalen, en die zag half juli nog dit:
En afhankelijk van hoe dicht je bij de grens woont krijg je ook TF signalen uit het buitenland binnen. Die worden nergens uitgefilterd.
Bij eerdere metingen lijkt vooral 183.3 Hz heel actief te zijn. Dus denk niet dat het opeens stil is op het lichtnet!
Dus "het" TF signaal bestaat niet, er was een TF signaal voor de omschakeling van de meters, er is nog altijd een TF signaal voor inschakeling van de straatverlichting en er zal ook nog wel ander spul zijn.• Op 228 Hz zijn de dagelijkse berichten rond 23:00 (vermoedelijk om electriciteitsmeters naar nachttarief te schakelen) gestopt. Maar die rond 7:00 (tijdstip waarop het dagtarief ingaat) gaan door, en nu zelfs ook in het weekend, vermoedelijk om alle meters toch écht op dagtarief te krijgen. Sommige andere dagelijkse berichten zijn ook gestopt, maar de meeste lijken door te gaan, ook degene die toch echt niet voor de straatverlichting kunnen zijn (bijv. een bericht dat elke dag om 01:00, 03:00, 04:00, 05:00 en 14:30 voorbijkomt).
• Op 210 Hz is het helemaal stil geworden.
• Op 216,6 Hz gaat alles gewoon door; vermoedelijk komt dit signaal dus niet uit Nederland, waarschijnlijk dan Duitsland.
• Van de drie verschillende signalen/dataformaten op 183,3 Hz is er één, die alleen om 07:00 en 23:00 voorbijkwam, gestopt; de andere twee gaan door (en komen dus allicht ook uit Duitsland).
En afhankelijk van hoe dicht je bij de grens woont krijg je ook TF signalen uit het buitenland binnen. Die worden nergens uitgefilterd.
Bij eerdere metingen lijkt vooral 183.3 Hz heel actief te zijn. Dus denk niet dat het opeens stil is op het lichtnet!
Ik meende dat het iets was dat alleen door mijn netbeheerder meegestuurd werd en had niet door dat er dus blijkbaar veel meer speelt. Blijkbaar is er dus niks anders mogelijk dan te accepteren dat de LED spots in huis elk halfuur een paar keer knipperen.
Dat is ook zo, niets meer en niets minder, het is m.a.w. niet, mocht je datcoelho schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:30:
Ik meende dat het iets was dat alleen door mijn netbeheerder meegestuurd werd .......
misschien vermoeden, één landelijk systeem. Elk netbedrijf gebruikt hiervoor een andere TF-frequentie, zodat alleen de daar hangende ontvangers op op de signalen van dat bedrijf reageren. Het naastliggende netbedrijf zal hier dan ook niets van merken. Dat je met een verstelbaar filter op uiteenlopende frequenties signalen waarneemt betekent nog niet dat al die signalen krachtig genoeg zijn voor een ontvanger op zo'n frequentie. Meestal is dat ook niet het geval, maar (zwak) waarneembaar blijven ze tot heel grote afstanden. Zelfs van ver over de grens.
Dat het hele TF-systeem in Nederland in principe uitgefaseerd is op 1 juli 2021 betekent inderdaad nog niet dat alle TF-installaties nu definitief uitgeschakeld zijn en ontmanteld gaan worden. Zover is het nog lang niet. Want nu pas kan alles zo nodig aangepast worden, immers tot 1 juli kon iedereen nog "mee genieten" van dubbel tarief, na die datum alleen nog de klanten met een slimme meter. Een heel treffend voorbeeld is dat wat hier wordt genoemd, het signaal voor nacht- naar dagtarief bestaat nog, maar omgekeerd niet meer. En blijkbaar is ook bediening van de straatverlichting nog niet overal aangepast. Kortom, het duurt nog wel een poosje voordat TF tot de geschiedenis behoort.
Daarom is het ook een beetje vreemd dat nu opeens de omschakeling dag/nachttarief voor consumenten weg moet. Dat zal meer een politieke reden dan een technische reden hebben (iedereen aan de slimme meter).
Nou weg moeten? Die omschakeling van dag/nachttarief gaat niet weg, maar vindt nu op een andere manier plaats, namelijk via het bestaande draadloze signaal van de slimme meter. Uiteraard had men kunnen besluiten ook de oude manier via het TF-signaal te handhaven. Gemakkelijk kan de conclusie worden getrokken dat het een politieke reden moet zijn geweest om dat niet te doen. Maar is dat ook zo?
Een feit is dat die TF-installaties in het hoogspanningsnet heel omvangrijk zijn en daardoor buitengewoon duur. Bovendien hebben we met een forse toename van de energievraag te maken. En het ziet er naar uit dat dit ook zo doorgaat. Dat betekent onvermijdelijk de noodzaak tot heel binnenkort overal een enorme en kostbare verzwaring, onderschat dat niet. En bedenk daarbij ook dat zo langzamerhand het hele TF-systeem nogal verouderde techniek is geworden waarvoor een veel efficiënter en tegelijkertijd goedkoper alternatief is ontwikkeld, namelijk gewoon meeliften op de inmiddels bestaande datatransmissie voor de slimme meter.
Overigens is die aderlating voor de weigeraars van de slimme meters nou niet echt bijzonder groot. Vroeger was het nachttarief echt veel goedkoper, namelijk de helft van het totale dagtarief. momenteel valt een groot deel van de kWh-prijs daarbuiten. Namelijk het aandeel van het netbedrijf en de energiebelasting. Al met stelt het nu nauwelijks meer iets voor.
Een feit is dat die TF-installaties in het hoogspanningsnet heel omvangrijk zijn en daardoor buitengewoon duur. Bovendien hebben we met een forse toename van de energievraag te maken. En het ziet er naar uit dat dit ook zo doorgaat. Dat betekent onvermijdelijk de noodzaak tot heel binnenkort overal een enorme en kostbare verzwaring, onderschat dat niet. En bedenk daarbij ook dat zo langzamerhand het hele TF-systeem nogal verouderde techniek is geworden waarvoor een veel efficiënter en tegelijkertijd goedkoper alternatief is ontwikkeld, namelijk gewoon meeliften op de inmiddels bestaande datatransmissie voor de slimme meter.
Overigens is die aderlating voor de weigeraars van de slimme meters nou niet echt bijzonder groot. Vroeger was het nachttarief echt veel goedkoper, namelijk de helft van het totale dagtarief. momenteel valt een groot deel van de kWh-prijs daarbuiten. Namelijk het aandeel van het netbedrijf en de energiebelasting. Al met stelt het nu nauwelijks meer iets voor.
[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 31-08-2021 19:53 ]
Als je ziet hoeveel toonfrequent er nog altijd op het net zit dan zijn die twee signalen per dag niet echt significant.
Hoeveel is dat dan? En hoe zie je dat als ik mag vragen? Het aantal pulsjes tellen zegt namelijk niets. Weet je dit zeker? De TF-signalen worden in principe alleen maar gebruikt door de netwerkbedrijven zelf. Derden liften alleen maar gratis mee voor b.v. terreinverlichting. Maar aan hen is al jaren geleden duidelijk gemaakt dat deze mogelijkheid t.z.t. ophoudt te bestaan en dat ze zelf voor een vervangende oplossing moeten zorgen zoals een schakelklok..Maasluip schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:14:
Als je ziet hoeveel toonfrequent er nog altijd op het net zit dan zijn die twee signalen per dag niet echt significant.
Maar hoe dan ook, mochten er toch hier en daar een paar andere toepassingen zijn, feit blijft dat overal in Nederland de TF over niet al te lange tijd gaat verdwijnen. Het waarom daarvan is al duidelijk in diverse berichten uitgelegd, alsmede in mijn vorige bijdrage aan deze discussie. Voorlopig tot het einde uitstellen zou alleen maar uitstellen van executie zijn die toch onvermijdelijk wel komt.
Maar je moet toch ergens beginnen? Als alle gebruikers op elkaar gaan zitten wachten gaat er nooit eentje af. En vroeg of laat heeft zo'n generator onderhoud nodig of moet vervangen worden, en dan zit ofwel de netbeheerder wéér met onnodige kosten, of moet hij dán ineens uit gaan leggen waarom ineens plotsklaps zonder waarschuwing het TF-signaal opgehouden is.Maasluip schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:14:
Dan kan het beter een preventieve, gecoordineerde actie zijn.
Goedemorgen,
Ik heb een bijzondere ervaring voor wat betreft het dimmen van ledverlichting. Misschien dat er anderen zijn die dit herkennen (en mogelijk zelfs een oplossing hebben?).
Gebruikte dimmer: Eco-dim.07 Zigbee Pro; eigenlijk alle ledspots flikkeren, daarbij maakt het ogenschijnlijk niet uit of deze gedimd, half of volledig opengedraaid staan. En ook niet of de dimstand aangegeven is digitaal (Zigbee via ICS-2000 / KlikAanKlikUit) of met behulp van de draaiknop op de dimmer zelf. Het meest storend is dit bij meer dan drie of vier spotjes op één dimmer.
Situatie: Als ik echter met een schroevendraaier de min of max aan het instellen ben dan flikkeren ze niet. Voor mij betekent het dat de dimmer het dus wel kán, maar er waarschijnlijk iets in de aansturing zit dat niet klopt?
Iemand een vergelijkbare ervaring? Moet ik iets aanpassingen in de Zigbee aansturing via de ICS-2000? Of andere dingen die ik kan proberen?
Ik heb een bijzondere ervaring voor wat betreft het dimmen van ledverlichting. Misschien dat er anderen zijn die dit herkennen (en mogelijk zelfs een oplossing hebben?).
Gebruikte dimmer: Eco-dim.07 Zigbee Pro; eigenlijk alle ledspots flikkeren, daarbij maakt het ogenschijnlijk niet uit of deze gedimd, half of volledig opengedraaid staan. En ook niet of de dimstand aangegeven is digitaal (Zigbee via ICS-2000 / KlikAanKlikUit) of met behulp van de draaiknop op de dimmer zelf. Het meest storend is dit bij meer dan drie of vier spotjes op één dimmer.
Situatie: Als ik echter met een schroevendraaier de min of max aan het instellen ben dan flikkeren ze niet. Voor mij betekent het dat de dimmer het dus wel kán, maar er waarschijnlijk iets in de aansturing zit dat niet klopt?
Iemand een vergelijkbare ervaring? Moet ik iets aanpassingen in de Zigbee aansturing via de ICS-2000? Of andere dingen die ik kan proberen?
Hallo mensen!
Graag wat advies. Ben van plan om geslepen glazen wandplanken aan te schaffen en daarbij ledverlichting te gebruiken. Nu vraag ik mij af wat een beter resultaat qua lichtweergave geeft bij de volgende plankmetingen:
1x 1500cm of 2x 750cm? Bij de 1500cm zal ik waarschijnlijk vier lichtbronnen gebruiken, bij de kortere variant slechts 2.
Graag wat advies. Ben van plan om geslepen glazen wandplanken aan te schaffen en daarbij ledverlichting te gebruiken. Nu vraag ik mij af wat een beter resultaat qua lichtweergave geeft bij de volgende plankmetingen:
1x 1500cm of 2x 750cm? Bij de 1500cm zal ik waarschijnlijk vier lichtbronnen gebruiken, bij de kortere variant slechts 2.
Heb je die ervaring al bij enkel het aanraken met die schroevendraaier? Zo ja, dan betekent dit een zeer kleine capacitieve stroom naar de aarde. Te vergelijken met het geringe stroompje naar de aarde dat optreedt bij gebruik van een spanningszoeker. Misschien zou je dit kunnen nabootsen. door een kleine condensator van een paar pF parallel aan die dimmer. Eigenlijk zou dit tussen lampaansluiting en aarde (of nul) moeten zijn, maar doorgaans heb je die op zo'n plek niet beschikbaar. Ik beweer niet dat dit de oplossing is, maar het is volgens mij het proberen waard.nikovermeer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:53:
Dankzij jouw opmerkingen ben ik wat gaan experimenteren met de aansluiting van de dimmer op de spots / verbeteren. In veel gevallen zat daar bijvoorbeeld verf op.
Uiteindelijke conclusie (vanavond laatste tests) is dat er eigenlijk maar twee dimmers (van de negen) waren die echt problemen opleverden. De andere zes (b)lijken uiteindelijk gewoon stabiel te zijn. Het lijkt er zelfs op dat met het aansluiten van een van de defecte dimmers, de anderen ook knipperden. Geen idee hoe dat kan.
Uiteindelijke conclusie (vanavond laatste tests) is dat er eigenlijk maar twee dimmers (van de negen) waren die echt problemen opleverden. De andere zes (b)lijken uiteindelijk gewoon stabiel te zijn. Het lijkt er zelfs op dat met het aansluiten van een van de defecte dimmers, de anderen ook knipperden. Geen idee hoe dat kan.
In de garage heb ik een Led-TL buis hangen. Hieraan zou ik een bewegingssensor willen hangen die de verlichting aan schakelt.
Nou kwam ik TL buizen tegen met ingebouwde sensor. Heeft iemand hier ervaring mee?
er staat dat de radar sensor door dunne deuren en muren heen beweging kan detecteren.
Nu zijn 2 van de 4 muren de geisoleerde buitenmuren van mijn huis uit 2009, met in 1 muur een dikke, brandvertragende deur naar de bijkeuken.
Een derde muur grenst aan de identieke garage van de buren en is volgens mij dubbelsteens, maar zeker niet geïsoleerd.
Aan de 4de kant zit een metalen garage deur naar de oprit
Gaat dit werken, of zal telkens het licht aan gaan als er iemand voor de gesloten garage deur langs loopt of als de buurman door zijn garage loopt?
Nou kwam ik TL buizen tegen met ingebouwde sensor. Heeft iemand hier ervaring mee?
er staat dat de radar sensor door dunne deuren en muren heen beweging kan detecteren.
Nu zijn 2 van de 4 muren de geisoleerde buitenmuren van mijn huis uit 2009, met in 1 muur een dikke, brandvertragende deur naar de bijkeuken.
Een derde muur grenst aan de identieke garage van de buren en is volgens mij dubbelsteens, maar zeker niet geïsoleerd.
Aan de 4de kant zit een metalen garage deur naar de oprit
Gaat dit werken, of zal telkens het licht aan gaan als er iemand voor de gesloten garage deur langs loopt of als de buurman door zijn garage loopt?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ik heb geen ervaring met deze specifieke TL-buis, maar wel met een andere buitenlamp met radarsensor.Blackouts schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:45:
TL buizen tegen met ingebouwde sensor[/url]. Heeft iemand hier ervaring mee?
Die ziet je wel door de houten voordeur met glas heen, maar niet door de muur heen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Philips heeft een aantal nieuwe E27 LED-lampen geïntroduceerd met energielabel A:
3000K, 485lm, 2,3W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343726
4000K, 485lm, 2,3W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343740
3000K, 840lm, 4W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343788
4000K, 840lm, 4W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343801

Kwam het te weten via: https://ledmagazine.nl/ni...-met-nieuw-energielabel-a
Online kan ik nu alleen nog maar de 4000K varianten vinden en maar bij 1 NL winkel, en daar staat "oktober 2021 verwacht". Prijzen op die site:
4000K, 485lm, 2,3W: € 9,95
4000K, 840lm, 4W: € 11,95
3000K, 485lm, 2,3W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343726
4000K, 485lm, 2,3W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343740
3000K, 840lm, 4W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343788
4000K, 840lm, 4W
https://www.lighting.phil.../p/led-lamp/8719514343801
Kwam het te weten via: https://ledmagazine.nl/ni...-met-nieuw-energielabel-a
Online kan ik nu alleen nog maar de 4000K varianten vinden en maar bij 1 NL winkel, en daar staat "oktober 2021 verwacht". Prijzen op die site:
4000K, 485lm, 2,3W: € 9,95
4000K, 840lm, 4W: € 11,95
[ Voor 2% gewijzigd door Overspeed op 20-09-2021 01:39 . Reden: links fixed ]
Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Goed om te zien dat de regelgeving ervoor gezorgd heeft dat deze lampen dan toch eindelijk ook hier beschikbaar zijn. Deze techniek bestaat nl. al ruim 5 jaar in de zgn. "Dubai lamp".
T.o.v. standaard ledlampen zorgt het grotere aantal maar minder hard aangestuurde ledfilamenten niet alleen tot een langere levensduur maar ook een hogere efficiëntie. Dit is m.i. de volwassenwording van de retrofit ledlampentechniek. Met een levensduur van 45 jaar betekent dit wel dat de lampenfabrikanten hun verdienmodel moeten veranderen om te overleven.
Ik ben zeer geïnteresseerd om een van deze lampen in een langdurige toepassing te testen.
De langst levende lamp in die toepassing is tot nu toe een Hema 8 W spaarlamp die ruim 48.000 branduren haalde terwijl 6.000 uren beloofd waren. Hier was bijna 10 jaar voor nodig.
De tot nu toe beste ledlamp (7 W Osram) heeft ruim 28.000 uur gedaan, maar knippert in de opwarmfase, dus dat duurt niet heel lang meer. Beloofd waren 15.000 u, dus die zijn iig gehaald.
Zwaardere retrofit ledlampen haalden in deze toepassing niet de beloofde branduren, sommigen deden zelfs minder dan wat een gloeilamp gedaan zou hebben.
T.o.v. standaard ledlampen zorgt het grotere aantal maar minder hard aangestuurde ledfilamenten niet alleen tot een langere levensduur maar ook een hogere efficiëntie. Dit is m.i. de volwassenwording van de retrofit ledlampentechniek. Met een levensduur van 45 jaar betekent dit wel dat de lampenfabrikanten hun verdienmodel moeten veranderen om te overleven.
Ik ben zeer geïnteresseerd om een van deze lampen in een langdurige toepassing te testen.
De langst levende lamp in die toepassing is tot nu toe een Hema 8 W spaarlamp die ruim 48.000 branduren haalde terwijl 6.000 uren beloofd waren. Hier was bijna 10 jaar voor nodig.
De tot nu toe beste ledlamp (7 W Osram) heeft ruim 28.000 uur gedaan, maar knippert in de opwarmfase, dus dat duurt niet heel lang meer. Beloofd waren 15.000 u, dus die zijn iig gehaald.
Zwaardere retrofit ledlampen haalden in deze toepassing niet de beloofde branduren, sommigen deden zelfs minder dan wat een gloeilamp gedaan zou hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 26-09-2021 21:04 ]
Wel interessante lampen voor iets als een berging maar absoluut niet voor leefruimtes. Niet dimbaar, 3000k en CRI 80 zijn natuurlijk om te huilen
Eigenlijk jammer, want juist daar hebben ze al niet veel branduren.
Verder ben ik zeker voor om lampen te hebben die minder hard gestuurd worden. Inderdaad goed voor de efficiëntie en de levensduur. Volgens mij heeft het gemiddelde huis tegenwoordig 2 keer zo veel licht als 20 jaar terug. Vooral gedreven door de MEER LUMEN = MEER BETER strategie van oa Hue.
Maar gesproken over de levensduur, nu is het ook vaak de voeding die er mee stopt, niet altijd de led zelf. En een moeilijk concept voor consumenten is dat een led slijt. Iets wat inderdaad een heel stuk minder is als de led minder hard aangestuurd wordt. Maar het principe "hij geeft nog licht dus hij is niet stuk" gaat niet meer op. Als de voeding blijft werken en er ook geen ledjes compleet falen (bonding wires die los gaan zitten) heb je nog steeds dat ze na x uren nog net zo veel stroom gebruiken maar nog maar half zo veel licht
Verder ben ik zeker voor om lampen te hebben die minder hard gestuurd worden. Inderdaad goed voor de efficiëntie en de levensduur. Volgens mij heeft het gemiddelde huis tegenwoordig 2 keer zo veel licht als 20 jaar terug. Vooral gedreven door de MEER LUMEN = MEER BETER strategie van oa Hue.
Maar gesproken over de levensduur, nu is het ook vaak de voeding die er mee stopt, niet altijd de led zelf. En een moeilijk concept voor consumenten is dat een led slijt. Iets wat inderdaad een heel stuk minder is als de led minder hard aangestuurd wordt. Maar het principe "hij geeft nog licht dus hij is niet stuk" gaat niet meer op. Als de voeding blijft werken en er ook geen ledjes compleet falen (bonding wires die los gaan zitten) heb je nog steeds dat ze na x uren nog net zo veel stroom gebruiken maar nog maar half zo veel licht

Mja.... aan de ene kant zie je inderdaad een bijna ziekelijke "meer lumen = meer beter" houding bij consumenten.
Maar ook weer niet altijd, want ik ken persoonlijk ook erg veel mensen die zo iets hebben van "licht is licht". Wat voor kwaliteit licht boeit ze dan absoluut niet.
Heb het verhaal hier ongetwijfeld ook al een keer naar voren gebracht in het voorjaar van 2019, toen ik met de schoonfamilie in Landal "De Hellendoornse berg" was geweest. Well, we waren er voorlaatst weekend weer.
En nog steeds hangen alle huisjes vol met plafonnieres (en de huisjes voor meer personen ook met wandlampen), met led-lichtbronnen van Megaman die juist véél te weinig licht geven, heel 'kil' ogen (slechte CRI) én ook nog eens een vreselijk slechte of ontbrekende afvlakking hebben, waardoor er overal in en rond de huisjes enorme 'flicker' is. Gewoon niet te harden.
Helaas had de schoonfamilie er maling aan en ook mensen van het Landal park kijken je echt aan alsof ze water zien branden. Ik lijk letterlijk de enige ooit te zijn die erover klaagt.
Gelukkig was ik voorbereid en was ik zo gek geweest om in ieder geval wat eigen ledlampen van thuis mee te nemen
.
Daarentegen had wel ieder huisje z'n eigen zakelijke Ziggo aansluiting met 300 Mbit/s down en 30 Mbit/s up en CI-modules in de TV's zodat alle zenders in HD waren
Maar ook weer niet altijd, want ik ken persoonlijk ook erg veel mensen die zo iets hebben van "licht is licht". Wat voor kwaliteit licht boeit ze dan absoluut niet.
Heb het verhaal hier ongetwijfeld ook al een keer naar voren gebracht in het voorjaar van 2019, toen ik met de schoonfamilie in Landal "De Hellendoornse berg" was geweest. Well, we waren er voorlaatst weekend weer.
En nog steeds hangen alle huisjes vol met plafonnieres (en de huisjes voor meer personen ook met wandlampen), met led-lichtbronnen van Megaman die juist véél te weinig licht geven, heel 'kil' ogen (slechte CRI) én ook nog eens een vreselijk slechte of ontbrekende afvlakking hebben, waardoor er overal in en rond de huisjes enorme 'flicker' is. Gewoon niet te harden.
Helaas had de schoonfamilie er maling aan en ook mensen van het Landal park kijken je echt aan alsof ze water zien branden. Ik lijk letterlijk de enige ooit te zijn die erover klaagt.
Gelukkig was ik voorbereid en was ik zo gek geweest om in ieder geval wat eigen ledlampen van thuis mee te nemen
Daarentegen had wel ieder huisje z'n eigen zakelijke Ziggo aansluiting met 300 Mbit/s down en 30 Mbit/s up en CI-modules in de TV's zodat alle zenders in HD waren
@eymey Hehe, ik ken het. Zit op dit moment in een villa in Slovenië en ook daar hangen heeeeel veel slechte ledlampen. Sommige ook nog een 4000/5000k
En internet op 4G is sneller dan de wifi
Hoi allemaal,
In mijn huis is een flink aantal dimbare 12v inbouwspots aanwezig, zowel in de keuken (aangelegd in 2008) als op zolder (gerenoveerd in 2002). Hierin zitten 50W halogeen lampjes, die ik graag zou vervangen door LED.
Gaat dit werken als ik de dimmers vervang door moderne LED dimmers (bijv. Gira 245500)?
Of zullen ook de trafo's vervangen moeten worden? Ik heb namelijk geen idee waar die zitten.
Het viel me overigens wel op dat de dimmer op zolder een brommend geluid maakt in gedimde stand. Is het mogelijk dat deze dimmer ook de trafo bevat? De aanduidingen zijn door verf wat slechts leesbaar, maar hij lijkt erg op de Jung 225 NVDE
In mijn huis is een flink aantal dimbare 12v inbouwspots aanwezig, zowel in de keuken (aangelegd in 2008) als op zolder (gerenoveerd in 2002). Hierin zitten 50W halogeen lampjes, die ik graag zou vervangen door LED.
Gaat dit werken als ik de dimmers vervang door moderne LED dimmers (bijv. Gira 245500)?
Of zullen ook de trafo's vervangen moeten worden? Ik heb namelijk geen idee waar die zitten.
Het viel me overigens wel op dat de dimmer op zolder een brommend geluid maakt in gedimde stand. Is het mogelijk dat deze dimmer ook de trafo bevat? De aanduidingen zijn door verf wat slechts leesbaar, maar hij lijkt erg op de Jung 225 NVDE
@Tanooki Om maar met de laatste vraag te beginnen, nee, dat is gewoon je dimmer. Deze kunnen ook gewoon brommen.
En weet je zeker dat het 12V halogeen is? 50W is namelijk niet erg standaard voor 12V halogeenspotjes maar erg gangbaar voor 230V halogeen spotjes. Niet toevallig een GU10 fitting?
Als het wel 12V is dan gaat het om het complete samenspel van dimmer, led en voeding. Waarbij eigenlijk de voeding de meest belangrijke schakel is. Je zou moeten weten of deze werkt met een lagere last (dat je led dus boven de minimale last uit komt). Voor sommige led ook belangrijk om te weten of er AC of DC uit komt maar veel moderne ledjes maakt dat niet uit. En als laatste pas je dimmer, deze gaat in veel gevallen gewoon al prima om met een dimbare ledvoeding. Alleen als de last erg laag is vormt dat vaker een issue.
En weet je zeker dat het 12V halogeen is? 50W is namelijk niet erg standaard voor 12V halogeenspotjes maar erg gangbaar voor 230V halogeen spotjes. Niet toevallig een GU10 fitting?
Als het wel 12V is dan gaat het om het complete samenspel van dimmer, led en voeding. Waarbij eigenlijk de voeding de meest belangrijke schakel is. Je zou moeten weten of deze werkt met een lagere last (dat je led dus boven de minimale last uit komt). Voor sommige led ook belangrijk om te weten of er AC of DC uit komt maar veel moderne ledjes maakt dat niet uit. En als laatste pas je dimmer, deze gaat in veel gevallen gewoon al prima om met een dimbare ledvoeding. Alleen als de last erg laag is vormt dat vaker een issue.
Dank je. Het is zeker 12V, helaas. Ik zal dit weekend eens de proef op de som nemen met een enkel lampje.
Zou het minimale last probleem evt op te lossen zijn als ik 1 (of 2) halogeen spotje laat zitten en de overige 8/9 vervang door led? Met name op zolder zou ik bereid zijn te accepteren dat er iets verschil zichtbaar is.
Zou het minimale last probleem evt op te lossen zijn als ik 1 (of 2) halogeen spotje laat zitten en de overige 8/9 vervang door led? Met name op zolder zou ik bereid zijn te accepteren dat er iets verschil zichtbaar is.
@Tanooki Dan zou ik eens bij ieder spotje gaan vissen. Veel voedingen kan je zo door het gat van het spotje schuiven dus grote kans dat je hem kunt vinden.
En ja, extra last van een halogeen zal helpen als je anders een te lichte load hebt. Maar het is wel zonde, dan gebruikt een spotje nog steeds 10x te veel. Ook praktisch gezien niet ideaal, je gaat het zeker zien. Misschien nog niet eens zo erg op volle sterkte maar zeker tijdens dimmen. Dan ga je afwijking zien in kleurtemperatuur maar zeker ook in de dimcurve (aka, verschil in licht-output op verschillende dimmer-standen).
En ja, extra last van een halogeen zal helpen als je anders een te lichte load hebt. Maar het is wel zonde, dan gebruikt een spotje nog steeds 10x te veel. Ook praktisch gezien niet ideaal, je gaat het zeker zien. Misschien nog niet eens zo erg op volle sterkte maar zeker tijdens dimmen. Dan ga je afwijking zien in kleurtemperatuur maar zeker ook in de dimcurve (aka, verschil in licht-output op verschillende dimmer-standen).
Met dank aan jullie tips heb ik bij elk spotje een klein formaat trafo gevonden. Heb alle trafo's verwijderd en de GU5.3 halogeenlampjes vervangen door dimbare GU10. Die pasten precies en ook de wanddimmer werkt mee
Volgende projectje zijn de meubelspots aan de onderkant van mijn keukenkasten. Dat zijn kleine 12v G4 halogeenlampjes in een klein armatuurtje. zie afbeelding.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCz3bXFth6pBnrBkRKBvOq4M.jpg?f=user_large)
Helaas zijn zelfs de Osram LEDpin micro lampjes nog te dik om hier in te passen, zodat ik nu kijk naar platte G4 led's zoals op onderstaande foto:
:strip_exif()/f/image/y3UOvcj9428NsgmoT0FF8EJl.png?f=user_large)
Heeft iemand hier goede ervaring mee? Welke zijn aan te raden (2700K , dimbaar)?
Volgende projectje zijn de meubelspots aan de onderkant van mijn keukenkasten. Dat zijn kleine 12v G4 halogeenlampjes in een klein armatuurtje. zie afbeelding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCz3bXFth6pBnrBkRKBvOq4M.jpg?f=user_large)
Helaas zijn zelfs de Osram LEDpin micro lampjes nog te dik om hier in te passen, zodat ik nu kijk naar platte G4 led's zoals op onderstaande foto:
:strip_exif()/f/image/y3UOvcj9428NsgmoT0FF8EJl.png?f=user_large)
Heeft iemand hier goede ervaring mee? Welke zijn aan te raden (2700K , dimbaar)?
[ Voor 90% gewijzigd door Tanooki op 19-10-2021 10:06 ]
Ik moest vorige week bij de Praxis in Almere Stad zijn om een wel erg snel defect gegane Philips "Sceneswitch" E27 lamp (de filament versie) om te ruilen. Heeft denk ik nog geen jaar in een plafonniere boven de WC beneden gezeten. Plafonniere is niet eens helemaal 'gesloten'. Maar het ene filamentje dat grotendeels verantwoordelijk is voor de meest heldere stand (2700K 60W equivalent, lumen weet ik even niet direct uit m'n hoofd) was ermee opgehouden.
Een 'gewone' (opaal-witte) E27 Sceneswitch die al jaren in een totaal gesloten armatuur in de badkamer zit en op een dag meer minuten brandt doet het nog steeds perfect, overigens.
Toen ik in het schap met lichtbronnen aan het zoeken was naar een vervangende Sceneswitch viel mijn oog ook op een (voor mij in ieder geval) nieuwste generatie 'gewone' dimbare consumentenlampen van Signify/Philips:
:strip_exif()/f/image/TSzqnItfRbInR9FKd9A6Vo5U.jpg?f=fotoalbum_large)
Het logo van "EyeComfort" had ik al wel eerder gezien. Het moet blijkbaar inhouden dat je bij filamentlampen niet accuut verblind wordt als je erin kijkt en ook zichtbare flicker en stroboscoopeffecten tegen gaan. Dat klopt overigens ook wel, want op lampen met dat logo ervaar ik 0,0 flicker (terwijl ik daar gevoelig voor ben) en zelfs met camera of smartphone kan ik op de beschikbare sluitertijden niets van flicker waarnemen.
Maar nu is het het 'kleurenbloemetje' met daaronder melding van CRI >90 erbij gekomen! En tot mijn vreugde is dat bloemetje niet alleen zichtbaare op E27 lampen, maar ook al op sommige andere lampen met bv. E14 of GU10.
Ik kon het (wederom) niet laten om een exemplaar ervan mee naar huis te nemen (ookal liggen er onderhand haast meer oudere ledlampen in een la te verstoffen dan dat er in gebruik zijn
). In de Ikea PS 2014 lamp boven de zithoek zat een Hue Filament lamp en over het licht daarvan waren we toch niet meer zo tevreden.
In combinatie met een eveneens nieuw aangeschafte dubbele Zigbee-dimmer van Ecodim (https://www.robbshop.nl/ecodim-dubbele-dimmer-zigbee-2x100w) werkt de boven vermelde lamp echt subliem!
De CRI van 90 lijkt voor zo ver ik kan beoordelen niet gelogen: Het licht ervan is echt heel fijn. Net zo fijn als de Philips "master" E27 lampen boven de eettafel en "master" Gu10 spots, allen met CRI >90. En zelfs op de meest heldere stand doet het licht uit de filamenten niet direct pijn aan de ogen. En: 0,0 flicker, op alle standen!
Ik ben dus weer dubbel blij:
* Eindelijk uberhaupt een fatsoenlijke dubbele dimmer (2 lichtpunten achter voorheen een dubbele schakelaar) voor ledlampen, en dan ook nog eens met Zigbee
* Eindelijk lijkt de CRI van 90 ook door te dringen naar het consumentensegment en kan je dergelijke lampen zowel bij Praxis als Gamma scoren
.
Als ze nou ook echt eens de lampen gaan uitrusten met meer filamenten zodat het beperkte aantal filamenten van nu niet constant op maximaal slopend vermogen hoeft te opereren, dan zou het helemaal feest worden.
Een 'gewone' (opaal-witte) E27 Sceneswitch die al jaren in een totaal gesloten armatuur in de badkamer zit en op een dag meer minuten brandt doet het nog steeds perfect, overigens.
Toen ik in het schap met lichtbronnen aan het zoeken was naar een vervangende Sceneswitch viel mijn oog ook op een (voor mij in ieder geval) nieuwste generatie 'gewone' dimbare consumentenlampen van Signify/Philips:
:strip_exif()/f/image/TSzqnItfRbInR9FKd9A6Vo5U.jpg?f=fotoalbum_large)
Het logo van "EyeComfort" had ik al wel eerder gezien. Het moet blijkbaar inhouden dat je bij filamentlampen niet accuut verblind wordt als je erin kijkt en ook zichtbare flicker en stroboscoopeffecten tegen gaan. Dat klopt overigens ook wel, want op lampen met dat logo ervaar ik 0,0 flicker (terwijl ik daar gevoelig voor ben) en zelfs met camera of smartphone kan ik op de beschikbare sluitertijden niets van flicker waarnemen.
Maar nu is het het 'kleurenbloemetje' met daaronder melding van CRI >90 erbij gekomen! En tot mijn vreugde is dat bloemetje niet alleen zichtbaare op E27 lampen, maar ook al op sommige andere lampen met bv. E14 of GU10.
Ik kon het (wederom) niet laten om een exemplaar ervan mee naar huis te nemen (ookal liggen er onderhand haast meer oudere ledlampen in een la te verstoffen dan dat er in gebruik zijn

In combinatie met een eveneens nieuw aangeschafte dubbele Zigbee-dimmer van Ecodim (https://www.robbshop.nl/ecodim-dubbele-dimmer-zigbee-2x100w) werkt de boven vermelde lamp echt subliem!
De CRI van 90 lijkt voor zo ver ik kan beoordelen niet gelogen: Het licht ervan is echt heel fijn. Net zo fijn als de Philips "master" E27 lampen boven de eettafel en "master" Gu10 spots, allen met CRI >90. En zelfs op de meest heldere stand doet het licht uit de filamenten niet direct pijn aan de ogen. En: 0,0 flicker, op alle standen!
Ik ben dus weer dubbel blij:
* Eindelijk uberhaupt een fatsoenlijke dubbele dimmer (2 lichtpunten achter voorheen een dubbele schakelaar) voor ledlampen, en dan ook nog eens met Zigbee
* Eindelijk lijkt de CRI van 90 ook door te dringen naar het consumentensegment en kan je dergelijke lampen zowel bij Praxis als Gamma scoren
Als ze nou ook echt eens de lampen gaan uitrusten met meer filamenten zodat het beperkte aantal filamenten van nu niet constant op maximaal slopend vermogen hoeft te opereren, dan zou het helemaal feest worden.
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 28-10-2021 21:54 ]
Crosspost niet toegestaan
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 12-11-2021 10:50 ]
Het is maar goed dat je eind oktober bent gegaan...eymey schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:49:
Ik moest vorige week bij de Praxis in Almere Stad zijn om een wel erg snel defect gegane Philips "Sceneswitch" E27 lamp (de filament versie) om te ruilen. Heeft denk ik nog geen jaar in een plafonniere boven de WC beneden gezeten. Plafonniere is niet eens helemaal 'gesloten'. Maar het ene filamentje dat grotendeels verantwoordelijk is voor de meest heldere stand (2700K 60W equivalent, lumen weet ik even niet direct uit m'n hoofd) was ermee opgehouden.
zip
Ik was vorige week bij een Praxis in Eindhoven en de leegte in de lampenschappen staarde me tegemoet.
Nee, geen schaarste, ik hoorde een medewerker tegen een klant vertellen dat Praxis gestopt is met de verkoop van Philips lampen en dat zou voor alle vestigingen in Nederland gelden.
Kennelijk is de samenwerking tussen Signify en Praxis stukgelopen of heeft Osram de strijd gewonnen. Mondjesmaat hingen die al her in de verder lege delen van de schappen...
Huismerk Sensys was wel normaal vertegenwoordigd.
Hmm, wel herkenbaar hoor.....jitter schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:14:
[...]
Het is maar goed dat je eind oktober bent gegaan...
Ik was vorige week bij een Praxis in Eindhoven en de leegte in de lampenschappen staarde me tegemoet.
Nee, geen schaarste, ik hoorde een medewerker tegen een klant vertellen dat Praxis gestopt is met de verkoop van Philips lampen en dat zou voor alle vestigingen in Nederland gelden.
Kennelijk is de samenwerking tussen Signify en Praxis stukgelopen of heeft Osram de strijd gewonnen. Mondjesmaat hingen die al her in de verder lege delen van de schappen...
Huismerk Sensys was wel normaal vertegenwoordigd.
Later wilde ik nóg zo'n lamp halen en toen staarden ook bij Praxis in Almere (Markerkant, Megastore) de lege schappen me aan.
Gelukkig waren ze bij de Gamma op hetzelfde bedrijventerrein nog wel ruim aanwezig (en zelfs met nog wat meer variatie
Edit: Trouwens wel matige zaak als Praxis straks alleen nog het huismerk en Osram heeft. Ik heb in onze afzuigkap onlangs Osram Parathon Gu4 (MR11) spotjes gedaan. Besteld bij Lampdirect omdat deze een CRI >90 zouden hebben. En hoewel ik ze niet verkeerd vind, vind ik het licht toch meer 'gekleurd' dan dat van Signify/Philips CRI>90 lampen.....
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 11-11-2021 16:00 ]
Ik herken je opmerking m.b.t. een teleurstellende kleurweergave van een CRI >90 of zelfs >95 wel. Dat heb ik nl. ook ervaren.
Daaruit blijkt het m.i. niet algemeen bekende feit dat de CRI verre van volmaakt is, deze gaat uit van slechts 8 pastelkleuren en "straft" verzadigdere weergaven eveneens af, ook al vinden wij die mooier. Ik vind sommige lampen met een CRI van 80+ daardoor juist mooier licht geven, afhankelijk van de context (de in de ruimte gebruikte kleuren).
De CQS - Color Quality Scale - is een verbetering op de CRI maar wordt niet algemeen gebruikt.
Beter zou het zijn als lichtbronnen worden beoordeeld naar wat we tegenwoordig allemaal weten over licht en kleuren. Daartoe is in 2015 IES TM-30-15 geïntroduceerd.
Ik vraag me af of fabrikanten daarop zitten te wachten, immers dan vallen sommige hoge CRI lampen wellicht door de mand.
Daaruit blijkt het m.i. niet algemeen bekende feit dat de CRI verre van volmaakt is, deze gaat uit van slechts 8 pastelkleuren en "straft" verzadigdere weergaven eveneens af, ook al vinden wij die mooier. Ik vind sommige lampen met een CRI van 80+ daardoor juist mooier licht geven, afhankelijk van de context (de in de ruimte gebruikte kleuren).
De CQS - Color Quality Scale - is een verbetering op de CRI maar wordt niet algemeen gebruikt.
Beter zou het zijn als lichtbronnen worden beoordeeld naar wat we tegenwoordig allemaal weten over licht en kleuren. Daartoe is in 2015 IES TM-30-15 geïntroduceerd.
Ik vraag me af of fabrikanten daarop zitten te wachten, immers dan vallen sommige hoge CRI lampen wellicht door de mand.
Ik was zojuist aan het kijken naar nieuwe lampen voor de woonkamer en kwam ineens een heel herkenbaar ontwerp tegen. Schijnbaar heeft Philips zijn Dubai lampen beschikbaar gesteld (al dan niet in aangepaste vorm) voor de Europese markt.
Ze waren hier al voorbij gekomen:
Overspeed in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"
Heeft iemand er al ervaring mee?
3000K zit niet zo ver van 2700K lijkt mij, maar mogelijk is 840 lumen wel wat te fel. 485 lumen is weer net wat te weinig (in mijn situatie). Ik heb 2 lichtbronnen die een woonkamer van 30m2 moeten verlichten.
Ze waren hier al voorbij gekomen:
Overspeed in "Ervaringen met LED-verlichting - deel III"
Heeft iemand er al ervaring mee?
3000K zit niet zo ver van 2700K lijkt mij, maar mogelijk is 840 lumen wel wat te fel. 485 lumen is weer net wat te weinig (in mijn situatie). Ik heb 2 lichtbronnen die een woonkamer van 30m2 moeten verlichten.