• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
Vraag

Boven mijn eettafel hangen 2 led-lampen.
Als wij veel eters hebben, dan wordt er een tafel aangeschoven.
Probleem is echter dat de lampen niet echt licht geven op die tafel.
Dus ben ik op zoek naar een oplossing voor dat moment.
Lamp zomaar bijhangen op 220V is geen optie.
Wat ik wel kan doen is een lamp zoeken die op accu werkt.

Iemand ervaring met een hanglamp die voldoende licht geeft en op accu werkt? Hoeveel lumen heb ik zo ong nodig?

[Voor 3% gewijzigd door maartend op 29-11-2021 10:50]

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55
maartend schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:49:
Vraag

Boven mijn eettafel hangen 2 led-lampen.
Als wij veel eters hebben, dan wordt er een tafel aangeschoven.
Probleem is echter dat de lampen niet echt licht geven op die tafel.
Dus ben ik op zoek naar een oplossing voor dat moment.
Lamp zomaar bijhangen op 220V is geen optie.
Wat ik wel kan doen is een lamp zoeken die op accu werkt.

Iemand ervaring met een hanglamp die voldoende licht geeft en op accu werkt? Hoeveel lumen heb ik zo ong nodig?
Geen ervaring met een hanglamp op een accu of batterijen. Ja, je ziet wel regelmatig van die lampen die je buiten neer kan zetten, maar voor binnen zie je dat nooit of zelden.

Voor een beetje een hanglamp heb je al snel 400 lumen nodig. Maar geheel afhankelijk van hoe hoog het plafond is, hoe breed de lamp straalt en hoeveel licht je uberhaupt wilt hebben (romantisch dinner heb je niet zoveel licht nodig!).

Is een booglamp geen optie?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• maartend
evleerdam schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:28:
[...]

Geen ervaring met een hanglamp op een accu of batterijen. Ja, je ziet wel regelmatig van die lampen die je buiten neer kan zetten, maar voor binnen zie je dat nooit of zelden.

Voor een beetje een hanglamp heb je al snel 400 lumen nodig. Maar geheel afhankelijk van hoe hoog het plafond is, hoe breed de lamp straalt en hoeveel licht je uberhaupt wilt hebben (romantisch dinner heb je niet zoveel licht nodig!).

Is een booglamp geen optie?
]
Thnx. Kan meterje boven tafel, tafel is 130x80 waar het over gaat. Booglamp oid gaat allemaal niet En heb ik verder niet nodig, dus staat gierend in de weg.

400 lumen dus, ik gaat kijken.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:59
Ik heb een ledsnoer aangeschaft met daarbij een dimmer, deze dimmer (GLEDOPTO) die zoemt alleen heel erg.
Is dit normaal of kan dit door de aansluiting komen?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 21:05
Mag ik een domme vraag stellen?

Net in nieuwe (huur)woning een armatuur opgehangen voor een vijftal van die LED ‘filament’ lampen (4W, 140lm) boven de eettafel. Helaas doen die ‘filament’ lampen het niet in de armatuur, terwijl een gewone 9W Philips lamp het prima doet.

Dus ik dacht dat mijn ‘filament’ lampen wellicht de verhuizing niet hadden overleefd. Alleen
werken ze prima in een ‘normale’ staande lamp :?

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en, vooral, of en hoe dit op te lossen is?

Dank!

[Voor 19% gewijzigd door Knakker op 29-12-2021 21:09]

Geef mij maar een Warsteiner.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Knakker

Welke fitting? E27, etc.
230V, 12V?
Welk merk en type?
Is er een dimmer?
Zit er een (halogeen) transformator voor?
Serieel geschakeld? Als dat zo is werkt het niet meer als één lamp is losgedraaid.

Sommige LED lampen hebben een zogenaamde driver nodig om ze te voorzien van lagere spanning dan 230V.

Niet alle LED lampen werken met een dimmer of met een standaard halogeen transformator.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Knakker
Het zijn standaard lampen met een E27 fitting voor 220-240V.

Zit voor zover ik weet/kan zien geen dimmer of transformator tussen, standaard drukschakelaar in de muur en rechtstreeks aangesloten op enkel/enige setje blauw/bruin/geel-groen kabels in plafond.

Je reactie mbt ‘serie’ deed wel lampje (haha) branden, ik had nl. maar één lamp geprobeerd als test - met lager wattage dan die Philips lamp. Als ik er meerdere in stop, werkt het wel!

Problem solved 🙈

Waar duidt dat op?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat de fittingen in serie (achter elkaar in een lus) geschakeld zijn en overal een lamp in moet zitten voordat de boel werkt :) , ontbreekt er ergens een lamp, dan is er een onderbreking in het circuit en loopt er geen stroom.

Dit idee:

(Maar dan 230V)

Waren de fittingen parallel geschakeld, a la

dan werken de lampen wel als ze er niet allemaal in zitten.

[Voor 28% gewijzigd door Raven op 30-12-2021 10:36]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Knakker
Dat verklaart niet waarom het wel werkt als er één 9W Philips lamp in zit.

D.w.z. het lijkt eerder dat het apparaat een ‘minimum’ wattage mort hebben oid :?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
LED's kunnen niet rechtstreeks op wisselstroom werken. LED betekent Light Emitting Diode. Het is een diode, die stroom doorlaat in 1 richting. Dat werkt dus anders dan een gloeilamp.

Er zit daarom altijd electronica voor een LED. Nu is de vraag welke electronica je hebt in je armatuur en/of lamp.

Er is meer informatie nodig om dat nader te bepalen:
• welke armatuur heb je precies (merk en volledig typenummer)?
• welke lampen had je er oorspronkelijk in (merk en volledig typenummer)?
• was dat een LED- of gloeilamp?

Hiermee kunnen kenners hopelijk achterhalen wat er aan de hand is.

Je kunt ook scherpe hoge resolutie foto's maken van de armatuur/lamp en teksten die je kunt zien.

Losse E27 LED lampen hebben de electronica meestal in de voet van de lamp, maar bij LED armaturen is dat niet altijd zo, hoewel E27 lampen doorgaans wel los toe te passen zijn.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

Knakker schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:07:
Mag ik een domme vraag stellen?

Net in nieuwe (huur)woning een armatuur opgehangen voor een vijftal van die LED ‘filament’ lampen (4W, 140lm) boven de eettafel. Helaas doen die ‘filament’ lampen het niet in de armatuur, terwijl een gewone 9W Philips lamp het prima doet.

Dus ik dacht dat mijn ‘filament’ lampen wellicht de verhuizing niet hadden overleefd. Alleen
werken ze prima in een ‘normale’ staande lamp :?

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en, vooral, of en hoe dit op te lossen is?

Dank!
Knakker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:45:
Het zijn standaard lampen met een E27 fitting voor 220-240V.

Zit voor zover ik weet/kan zien geen dimmer of transformator tussen, standaard drukschakelaar in de muur en rechtstreeks aangesloten op enkel/enige setje blauw/bruin/geel-groen kabels in plafond.

Je reactie mbt ‘serie’ deed wel lampje (haha) branden, ik had nl. maar één lamp geprobeerd als test - met lager wattage dan die Philips lamp. Als ik er meerdere in stop, werkt het wel!

Problem solved 🙈

Waar duidt dat op?
Met een gewone mechanische tuimelschakelaar mag het helemaal niets uitmaken of er 1, 2, 3, 4 of 5 lampen in dat armatuur zitten. In alle gevallen moet dat gewoon werken, dus er lijkt iets anders aan de hand te zijn.

Mee eens met mrmrmr, er is meer info nodig.
Op basis van de symptomen zou ik vermoeden dat er ergens in het circuit een elektronische schakelaar (niet persé een dimmer) zit.

En nee, een E27 fitting voor 230 V toepassingen zie je nooit in serie staan. Dat kan ook niet werken want bij serieschakeling ga je spanning delen.
Als je oud genoeg bent om de kerstboomlampjes te kennen die je uit deed door er ééntje los te draaien, dan weet je ook dat dat lampjes voor laagspanning waren, ook al zaten ze zonder trafo direct aan de 230...eh... toen nog 220 V. Dan had je een stuk of 16 lampjes in serie die elk (ik meen) voor 14 V waren. En 16 x 14 = 224.
Knakker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:42:
Dat verklaart niet waarom het wel werkt als er één 9W Philips lamp in zit.
Precies. Dus geen serieschakeling.
D.w.z. het lijkt eerder dat het apparaat een ‘minimum’ wattage mort hebben oid :?
Vandaar mijn vermoeden.

Nog iets wat me opviel was dat het armatuur op bruin/blauw/geel-groen zit aangesloten.
Normaal gesproken wordt vanaf een schakelaar een zwarte (en bovendien dunnere) draad naar het lichtpunt getrokken en geen bruine. De conventie is bruin voor permanent 230 V en zwart voor geschakeld.

[Voor 55% gewijzigd door jitter op 04-01-2022 19:16]

• Knakker
Ik woon in Zwitserland. Zowel het armatuur als de lampen zijn no-name dingen uit een lokale winkel. Geen zin om het armatuur los te halen voor foto’s, sorry :’)

Er komt in de komende weken ws. een electricien voorbij (twee wandcontactdozen werken niet, één al dan niet toevallig naast de tuimelschakelaar waarop deze lamp geschakeld staat). Als ik dan thuis ben zal ik het wel vragen en terugkoppelen :)

Dank voor de inzichten iig, weer wat geleerd!

[Voor 5% gewijzigd door Knakker op 04-01-2022 19:25]

• maartend
Vraag.

Ik heb hier een zooitje van die kersthuisjes en dingetjes met lampjes er in. (ok, niet lachen). Die gaan nu op batterijen, AA. Dus 3V. LED
Maar ik wil ze omzetten naar USB voor de stroomvoorziening, omdat ik ze smart wil aansturen via een Meross stekkerdoos. Nu zitten daar maar een beperkt aantal USB aansluitingen op. En die lampjes vreten niks.

Nu is mijn vraag. Kan ik mbv van een schakeling de 5V van de USB downen naar 3V en dan dmv een USB hubje 4 lampen op 1 USB aansluiting zetten

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 08:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een siliciumdiode heeft een spanningsval van 0,7V, dus als je er drie diodes tussen zet kom je op 2,9V uit.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• maartend
Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:51:
Een siliciumdiode heeft een spanningsval van 0,7V, dus als je er drie diodes tussen zet kom je op 2,9V uit.
En dan USB -> USB hub -> diode -> LED

Of USB -> diodes -> USB hub -> LED?

Scheelt me een zooi diodes. En die lampjes in zo'n kersthuisje vreten niks

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het netste zou zijn om de diodes in de huisjes na de aansluiting te maken. Dus een USB aansluiting in het huisje -> diodes -> LED. Dan hoef je alleen maar een USB kabel aan te sluiten.
Maar dan moet je wel in elk huisje drie diodes zetten.

Anders moet je een blokje met twee USB aanslutingen en drie diodes maken die je tussen de USB bron en de hub zet.

Open Source landkaart

• maartend
Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:33:
Het netste zou zijn om de diodes in de huisjes na de aansluiting te maken. Dus een USB aansluiting in het huisje -> diodes -> LED. Dan hoef je alleen maar een USB kabel aan te sluiten.
Maar dan moet je wel in elk huisje drie diodes zetten.

Anders moet je een blokje met twee USB aanslutingen en drie diodes maken die je tussen de USB bron en de hub zet.
Thnx. Kan dus kiezen.

En met dit? https://www.benselectroni...wer-module-5v-to-33v.html

Step dwon module?

[Voor 9% gewijzigd door maartend op 05-01-2022 20:40]

Knakker schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:24:
Ik woon in Zwitserland. Zowel het armatuur als de lampen zijn no-name dingen uit een lokale winkel. Geen zin om het armatuur los te halen voor foto’s, sorry :’)

Er komt in de komende weken ws. een electricien voorbij (twee wandcontactdozen werken niet, één al dan niet toevallig naast de tuimelschakelaar waarop deze lamp geschakeld staat). Als ik dan thuis ben zal ik het wel vragen en terugkoppelen :)

Dank voor de inzichten iig, weer wat geleerd!
Ben benieuwd.
Hoe dan ook, maar liefst twee stopcontacten die niet werken is sowieso verdacht en misschien moet de hele installatie wel onder de loep.
maartend schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:36:
Vraag.

Ik heb hier een zooitje van die kersthuisjes en dingetjes met lampjes er in. (ok, niet lachen). Die gaan nu op batterijen, AA. Dus 3V. LED
Maar ik wil ze omzetten naar USB voor de stroomvoorziening, omdat ik ze smart wil aansturen via een Meross stekkerdoos. Nu zitten daar maar een beperkt aantal USB aansluitingen op. En die lampjes vreten niks.

Nu is mijn vraag. Kan ik mbv van een schakeling de 5V van de USB downen naar 3V en dan dmv een USB hubje 4 lampen op 1 USB aansluiting zetten
Ja, en de simpelste methode is een serieweerstand die is afgestemd op de stroom die door de leds loopt. Als je het stroomverbruik weet kun je met de Wet van Ohm simpel de weerstand uitrekenen die nodig is om van 5 naar 3 V te zakken (R = U/I). Bij bijv. 20 mA zou dat 2/0,02 = 100 Ohm zijn.

• maartend
Nog een volledig andere vraag.

Bestaan er mooie lichtbronnen die LED zijn, dimbaar en witwarmte instelbaar?
En via WiFi in home assistant zijn aan te sturen?

Heb nu gewone yeelight smart LED, maar dat is niet mooi als de lichtbron zelf zichtbaar is in de lampenkap.

Vind zelf iets van CAlex, maar geen ervaring mee. Bijv. ; https://www.lightexpert.n...06-lumen-1-112679825.html

Oja, liefst zoek ik E27 lichtbronnen.

[Voor 24% gewijzigd door maartend op 06-01-2022 14:30]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-03 13:45
maartend schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:19:
Nog een volledig andere vraag.

Bestaan er mooie lichtbronnen die LED zijn, dimbaar en witwarmte instelbaar?
En via WiFi in home assistant zijn aan te sturen?

Heb nu gewone yeelight smart LED, maar dat is niet mooi als de lichtbron zelf zichtbaar is in de lampenkap.
Philips Hue ofzo? Mooi systeem, wel duur. Moet je er een bridge bij kopen en dan kun je het via Google Assistant / Siri aansturen. Dimming en warmte (of kleur) is regelbaar bij de meeste lampen. Enkele fillament lampen hebben alleen 1 vaste kleur.
https://www.philips-hue.com

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• maartend
Menesis schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Philips Hue ofzo? Mooi systeem, wel duur. Moet je er een bridge bij kopen en dan kun je het via Google Assistant / Siri aansturen. Dimming en warmte (of kleur) is regelbaar bij de meeste lampen. Enkele fillament lampen hebben alleen 1 vaste kleur.
https://www.philips-hue.com
Wil zeker niet weer een bridge in huis. En je hebt het niet over de lichtbronnen denk ik, want hue heeft nou niet echt mooie lichtbronnen, net zo lelijk als mijn yeelights. Maar filament is blijkbaar ook afwisselend in kleurwarmte ; kijk maar naar die Calex.

edit ; en toen vond ik elders wel hue. Maar dan nog, wil geen extra bridge, moet gelijk vanuit home assistant aanstuurbaar zijn.

[Voor 20% gewijzigd door maartend op 06-01-2022 17:19]

• Exile1992
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:30
Hoeveel warmte produceert een ledlamp en driver? Ik heb deze lamp van 5,2W op het oog. Deze wil ik dan een aantal inbouwen in een kast met holle planken waar dus zo goed als geen ventilatie is. Is dit veilig in te bouwen met de warmteontwikkeling die van de driver en lamp af komt? Of kan ik beter zoeken naar een alternatief?
maartend schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Wil zeker niet weer een bridge in huis. En je hebt het niet over de lichtbronnen denk ik, want hue heeft nou niet echt mooie lichtbronnen, net zo lelijk als mijn yeelights. Maar filament is blijkbaar ook afwisselend in kleurwarmte ; kijk maar naar die Calex.

edit ; en toen vond ik elders wel hue. Maar dan nog, wil geen extra bridge, moet gelijk vanuit home assistant aanstuurbaar zijn.
Op zich is Hue goed lokaal aanstuurbaar vanuit Home Assistant :).

Of je moet ipv een Hue bridge met een Zigbee stick gaan werken (en dan bv. zigbee2mqtt). Maar voor een paar lampen wellicht overkill.

Zit er overigens zelf ook wel mee dat ik Hue lichtbronnen (en eigenlijk alle van zichzelf 'slimme' lichtbronnen) best lelijk vind. En de kwaliteit van het licht (CRI) en PWM-frequentie ook niet optimaal. Maar heb ook niets anders kunnen vinden, behalve zelfbouw.....

• maartend
eymey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Op zich is Hue goed lokaal aanstuurbaar vanuit Home Assistant :).

Of je moet ipv een Hue bridge met een Zigbee stick gaan werken (en dan bv. zigbee2mqtt). Maar voor een paar lampen wellicht overkill.

Zit er overigens zelf ook wel mee dat ik Hue lichtbronnen (en eigenlijk alle van zichzelf 'slimme' lichtbronnen) best lelijk vind. En de kwaliteit van het licht (CRI) en PWM-frequentie ook niet optimaal. Maar heb ook niets anders kunnen vinden, behalve zelfbouw.....
Blijkt toch van alles te bestaan. Wel op zigbee. Nu maar gaan uitzoeken wat goed met HA werkt
maartend schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Blijkt toch van alles te bestaan. Wel op zigbee. Nu maar gaan uitzoeken wat goed met HA werkt
Er bestaan inderdaad wel genoeg lampen op Zigbee (en ook losse Zigbee drivers). Maar ik heb nog geen product kunnen vinden dat op de voor mij belangrijke aspecten (CRI, dimmen zonder PWM-flicker) goed genoeg scoort. Als in: Minimaal gelijk of liever beter dan Hue.

offtopic:
Ik heb deze stick: https://smartgateways.nl/...-usb-dongle-plus-cc2652p/, die ik gebruik in combinatie met 'supervised' zigbee2mqtt onder Home Assistant. Werkt als een tierelier en ondersteunt in ieder geval Hue producten goed.

• maartend
eymey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Er bestaan inderdaad wel genoeg lampen op Zigbee (en ook losse Zigbee drivers). Maar ik heb nog geen product kunnen vinden dat op de voor mij belangrijke aspecten (CRI, dimmen zonder PWM-flicker) goed genoeg scoort. Als in: Minimaal gelijk of liever beter dan Hue.

offtopic:
Ik heb deze stick: https://smartgateways.nl/...-usb-dongle-plus-cc2652p/, die ik gebruik in combinatie met 'supervised' zigbee2mqtt onder Home Assistant. Werkt als een tierelier en ondersteunt in ieder geval Hue producten goed.
Soort van bedankt. Als wel voor de info, niet voor de inhoud. Gaat dus een zoektochtje worden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zoek een lamp. Maar kan 'm niet vinden. Dus hij bestaat niet, of mijn zoekvaardigheden laten mij in de steek ;)

Kent iemand een mooie grote E27 Zigbee kopspiegellamp (waarbij de spiegel een warme kleur heeft)?

Wij hebben nu een 'domme' Ikea Sillbo, plaatje van Ikea zelf:

Die willen we graag dimmen, maar de betreffende lasdoos is zo vol dat ik er geen Zigbee dim-module ingepropt krijg. Gewoon de lamp zelf vervangen door een Zigbee-exemplaar lijkt daarom een beter idee :)

Bestaat een dergelijke lamp en zoek ik gewoon verkeerd?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

@Gizz Over welke lasdoos heb je het dan? Die in het lichtpunt waar de lamp op is aangesloten? En op de plek van de wandschakelaar? Is het geen optie om daar iets te plaatsen? Al dan niet iets wat ook nog een 'fysieke' bediening heeft, zoals https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Zie overigens dat zij ook lampen met Zigbee ingebouwd aanbieden, alleen niet met een kopspiegel (wel met andere bijzondere designs): https://www.ecodim.nl/zigbee-lampen/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@eymey Ik bedoelde inderdaad de centraaldoos in het plafond. De lasdoos van deze specifieke lichtschakelaar zelf heb ik nog niet bekeken; wel op andere plekken in huis en daar was steeds de conclusie dat men bij de renovatie in de jaren 90 er een sport van heeft gemaakt om de meest ondiepe inbouwdoosjes te gebruiken :z

De lamp die ik nu heb is verdwenen uit het assortiment van Ikea, maar ik zag zojuist op een aantal archiefsites dat er wordt vermeld dat hij geheel niet dimbaar zou zijn.. Dus misschien moet ik dat eerst even testen.
Zie overigens dat zij ook lampen met Zigbee ingebouwd aanbieden, alleen niet met een kopspiegel (wel met andere bijzondere designs): https://www.ecodim.nl/zigbee-lampen/
Er zijn inderdaad veel verschillende zigbee filamentlampen tegenwoordig te koop. Van Ecodim, maar ook Hue, Innr, IKEA en tientallen andere bedrijven.

Ze hebben helaas allemaal 1 ding gemeen: ze hebben geen kopspiegel. En het betreft hier een lamp in de slaapkamer waar we juist niet direct in het licht willen kijken als we in bed liggen. De kopspiegel is dan perfect (en vinden wij ook mooi) :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

@Gizz Hehe, ik dacht al dat die E27 kopspiegellamp waarschijnlijk uit het assortiment was. Kon hem zelf niet vinden toen ik hem ook even opzocht. Er is nog wel een E14 versie.

Kopspiegel lijkt me voor sommige toepassingen inderdaad wel erg mooi, al hebben we hier thuis op dit moment niet echt een plek waar het wat zou toevoegen. Maar het is dus misschien ook wel beetje een niche product aan het worden..... of gewoon niet meer in de mode.

Je ziet tegenwoordig ook al maar meer 'minimalistische' armaturen, waarbij het design element hem helemaal in de lichtbron moet zitten en dan lijkt geheel doorzichtig filament, al dan niet 'smoked' of in een bijzonder vormpje, helemaal 'in'.

[Voor 8% gewijzigd door eymey op 13-01-2022 13:45]

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
@Gizz ik heb precies hetzelfde dilemma. Zat te denken om een Ikea filament tradfri lamp goud te spuiten. Zou dat werken denk je?

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 16:37
Ik gebruik 2 x een Segula E27 filament LED globe lamp in combinatie met een 2-draads EcoDim dimmer. Via Zigbee is de dimmer gekoppeld aan mijn Klikaanklikuit bridge (ICS-2000) en via die bridge ook met Google Home / Google Assistant. Dit werkt op zich perfect: aansturing vanuit app en Google Assitant gaat probleemloos en de gedimde lampen branden stabiel. Wel is het zo dat wanneer ik lager dan 65% dim, de lampen uit gaan. Mijn ideale lichtopbrengst is echter rond de dimstand 70%. Als ik de dimmer maximaal zet (dus ongedimd) branden de lampen veel te fel. De combinatie dimmer+lampen is een aanrader.

Toch ervaar ik een vreemd probleem: na een bepaalde periode is het dimbereik plotseling veranderd en zeer beperkt na het inschakelen. De lampen schakelen zelfs helemaal niet meer automatisch aan via de ingestelde KAKU regel (ingesteld op 70%). Ik kan de lampen met de draaiknop dan nog wel inschakelen maar dan moet ik de draaiknop helemaal open zetten (dus ongedimd) en zelfs dan branden de lampen erg zwak. Vervolgens een paar stapjes dimmen schakelt de lampen al uit.

Het probleem is op te lossen door de dimmer even los te koppelen van de spanning, daarna doet hij het weer perfect. Maar na een aantal (automatische) in- en uitschakelingen van de lampen ontstaat hetzelfde probleem. Het lijkt wel of de Google Home ruziet met de KAKU over de dimstand. Iemand een idee?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-03 08:36
Ruimzicht schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:18:
Ik gebruik 2 x een Segula E27 filament LED globe lamp in combinatie met een 2-draads EcoDim dimmer. Via Zigbee is de dimmer gekoppeld aan mijn Klikaanklikuit bridge (ICS-2000) en via die bridge ook met Google Home / Google Assistant. Dit werkt op zich perfect: aansturing vanuit app en Google Assitant gaat probleemloos en de gedimde lampen branden stabiel. Wel is het zo dat wanneer ik lager dan 65% dim, de lampen uit gaan. Mijn ideale lichtopbrengst is echter rond de dimstand 70%. Als ik de dimmer maximaal zet (dus ongedimd) branden de lampen veel te fel. De combinatie dimmer+lampen is een aanrader.

Toch ervaar ik een vreemd probleem: na een bepaalde periode is het dimbereik plotseling veranderd en zeer beperkt na het inschakelen. De lampen schakelen zelfs helemaal niet meer automatisch aan via de ingestelde KAKU regel (ingesteld op 70%). Ik kan de lampen met de draaiknop dan nog wel inschakelen maar dan moet ik de draaiknop helemaal open zetten (dus ongedimd) en zelfs dan branden de lampen erg zwak. Vervolgens een paar stapjes dimmen schakelt de lampen al uit.

Het probleem is op te lossen door de dimmer even los te koppelen van de spanning, daarna doet hij het weer perfect. Maar na een aantal (automatische) in- en uitschakelingen van de lampen ontstaat hetzelfde probleem. Het lijkt wel of de Google Home ruziet met de KAKU over de dimstand. Iemand een idee?
Tijdelijk even andere LED lampen erin draaien om de dimmer ook even met 'andere' lampen te testen.
Is je euvel dan nog niet weg, dimmer leverancier aanschrijven en jouw test en bevinden omschrijven en vragen wat een mogelijke oplossing is.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-03 08:36
Mijn ervaring met de van Cranenbroek LED schijnwerper
10Watt V2 Schijnwerper LED lamp met Sensor

13-01-2020 aangeschaft

03-08-2020 geïnstalleerd
11-06-2021 defect ca 10 maanden
30-06-2021 geruild en meteen weer gemonteerd
19-01-2022 defect ca 6 maanden

Het schijnt dat de levensduur van de Schijnwerpertjes zo tussen de 6 en 12 maanden zweeft.
Erg jammer en natuurlijk lastig ook.

Simpele aansluiting zonder bijzondere schakelingen of wat dan ook.

Iemand andere ervaringen met de schijnwerpertjes van van Cranenbroek?

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:33

OMX2000

By any means necessary...

Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken/vragen. Maar ik ben op zoek naar een brede plafondplaat, waar ik 6 grote Calex lampen aan kan hangen. Ik wil de aluminium 3 rings fitting van Calex gebruiken, omdat we die hier mooi vinden. Dus het liefst alleen de plaat met 6 gaten erin.

Het ontwerp van de plaat zou zoiets kunnen zijn :

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-03 16:06
De vorige bewoner van ons huis heeft in de woonkamer halogeen 12V inbouwspotjes (9x) geplaatst met 2 forse trafo's (foto) in de kelder. Dit werkte prima maar vreet natuurlijk energie. Dus heb ik Philips LED GU5.3 geplaatst en de oude dimmer vervangen door een Shelly Dimmer 1. Dit heeft 1,5 jaar gewerkt, maar ineens werkte het niet meer. Ik zag dat de shelly uitgefikt is (foto) en dus heb ik een probleem. Iemand vertelde mij dat ik die oude trafo's zo niet mocht gebruiken en dat ik een electronische moet pakken. Ik kijk nu dus naar de HTM serie van Osram, maar daar staat op dat de uitgaande kabel niet langer mag zijn dan 2 meter. Omdat ik vanuit de kelder moet komen is de afstand wel ca 6 meter.
Vraag: Is die lange afstand echt een probleem? Wat kan er gebeuren?
Wat is een eventueel alternatief?
Overstappen naar 230V gaat niet, omdat ruimte boven het plafond niet toegankelijk is.

• maartend
@Jerry33 Kun je de 12V bekabeling boven je plafond niet gebruiken om nieuwe bekabeling te gaan trekken?

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-03 16:06
maartend schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:27:
@Jerry33 Kun je de 12V bekabeling boven je plafond niet gebruiken om nieuwe bekabeling te gaan trekken?
maartend, je bedoeld om over te gaan naar 230V? Theoretisch wel, maar de bekabeling loopt voor een groot deel door standaard PVC buis, dus daar krijg ik nooit 9x 230V bekabeling doorheen. En wie weet of de oude eigenaar de boel boven het plafond nog ergens vastgezet heeft. Als ik nu met gepaste kracht aan de kabels trek zit er geen beweging in.

De 12V kabels hebben wel een diameter van 5 mm uitwendig, dus ik vermoed dat de vorige eigenaar geen risico wilde lopen met hoge verliezen.
Als 12V halogeen goed werkte, waarom zou ik dan met 12V LED problemen verwachten met de afstand?

[Voor 23% gewijzigd door Jerry33 op 09-02-2022 17:02]

Elektronische halogeentrafo's hebben nogal een grillig signaal als output dat voor gloeilampen geen probleem is. Dat grillige signaal heeft echter best wel een hoge frequentie en de lengtebeperking heeft vermoedelijk te maken met het voorkomen van storing en verliezen.
Daarnaast hebben ze doorgaans een minimumlast die hoger is dan je met ledlampen kunt halen. Niet persé altijd een probleem, maar geregeld wel.
OMX2000 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:29:
Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken/vragen. Maar ik ben op zoek naar een brede plafondplaat, waar ik 6 grote Calex lampen aan kan hangen. Ik wil de aluminium 3 rings fitting van Calex gebruiken, omdat we die hier mooi vinden. Dus het liefst alleen de plaat met 6 gaten erin.

Het ontwerp van de plaat zou zoiets kunnen zijn : [Afbeelding]
Zelf maken van wat houten latjes voor het frame en dunne MDF plaat :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:17
Weet er iemand of DALI drivers bestaan die 230V output hebben?
Boven de eettafel heb ik een mooi armatuur maar deze kan alleen met 230V E27 fitting aangesloten worden.
Deze wil ik graag via DALI met een KNX gateway bedienen zoals de rest van de overige lampen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn er LED-lampen die wel werken op een oude dimmer. E27 800lm zoek ik.

Topicstart wekt de suggestie dat er fabrikanten zijn die wel wat betere elektronica kunnen ontwikkelen die overweg kan met een conventionele dimmer. Ervaring met IKEA is dat dit niet werkt op een dimmer. Maar de elektronica daarin zal niet de meest state-of-art zijn. Nieuwe dimmer zit ik niet echt op te wachten, en het liefst gebruik ik ook het bestaande knopje.

Topicstart:
Aangezien de driver van led-lampen de wisselspanning manipuleert voordat het de daadwerkelijke led bereikt, kunnen dergelijke technieken een negatief effect hebben op de werking van deze driver en daarmee ook de led. Toch werken sommige led-lampen best goed met de ouderwetse technieken, omdat de driver zo ingenieus in elkaar steekt, dat deze dergelijke veranderingen in het aanvoer signaal op een juiste manier weet om te zetten naar het uitvoersignaal.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-03 10:25

Tijntje

Hello?!

Weet niet of iemand deze al had gezien maar dit zo ik wel heel jammer vinden.
Ik zit ook in het kamp maak de schakelaar smart in plaats van de lamp.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:42
Mag ik even jullie mening over een situatie (als dit niet de bedoeling is hoor ik het graag).

Ik ben voor mijn woning bezig om ledspots uit te zoeken en ben uitgekomen op de combinatie van Noxion GU10 Armaturen i.c.m. met Philips Master Value GU10 (4.9w) dim-to-warm lampen.

Nou weet ik niet zo goed hoeveel spots ik nodig heb om de volledige woonkamer en keuken te kunnen verlichten. Het is de bedoeling dat dit zowel functionele verlichting is als sfeer verlichting.

De verlichting zal in "4-zones" worden verdeeld:
1. Keuken
2. Eettafel (onder het dakraam)
3. ruimte tussen bank en eettafel
4. Bank/tv hoek

Schakelen en dimmer zal gebeuren d.m.v. Fibaro Walli Dimmers i.c.m. home assistant.

De woonkamer is 11.26m lang, 5.27m breed (tv gedeelte is 3.47m breed).

Nu is mijn specifieke vraag: heb ik in de woonkamer voldoende lichtpunten of is dit teveel? In onderstaande tekening zijn de lampen op 1 meter van elkaar geplaatst

Ik hoor het graag van u.

(de rondjes met L erin zijn dus de lichtspots).

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:11
Ik ben op zoek naar een aantal (20 denk ik) inbouwspots voor de woonkamer, gang, etc. Ik zoek het volgende:
  • Inbouwdiepte zo laag mogelijk
  • dimbaar
  • met reflector (geen mat glas/plastic, en niet zo'n array leds)
  • liefst met warmglow/dim-to-warm
  • hoog cri (90+)
  • geen ip rating nodig
  • 60 graden en/of kantelbaar
Ik kom eigenlijk alleen steeds de inbouwspot van ecobright tegen https://www.ecobright.nl/...kleine-inbouwdiepte-ip54/
Een andere is https://www.ledloket.nl/led-dimbare-inbouw-spot-5w-wit/ maar daar krijg ik conflicterende info over CRI

Ik vind ze alleen erg prijzig vergeleken andere inbouwspots. Heeft iemand enig idee waar ik iets vergelijkbaars kan kopen voor iets minder?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:11
Exile1992 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:13:
Hoeveel warmte produceert een ledlamp en driver? Ik heb deze lamp van 5,2W op het oog. Deze wil ik dan een aantal inbouwen in een kast met holle planken waar dus zo goed als geen ventilatie is. Is dit veilig in te bouwen met de warmteontwikkeling die van de driver en lamp af komt? Of kan ik beter zoeken naar een alternatief?
Ik ben ook wel benieuwd.. (andere spots, andere situatie), maar er zit glaswol in het plafond. Gaat dat allemaal wel goed?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• maartend
Ik kan het niet vinden, maar zoek het volgende;

Led-strips, waarbij je niet de enkele leds ziet branden, maar waarbij de led-slang 1 verlcihtingsbron lijkt.
Die afknipbaar is per led, dus per paar centimeter.
Waar hoekjes voor bestaan, want ik wil de hoek om
Die tot 12 meter lang kan (wil dus vierkant in terrasoverkapping)
Dimbaar en instelbaar is in het wit

Pwehh.

Iemand?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@maartend 12m lang zonder injectie is zelfs voor een 24V strip niet aan te raden. En 24V en per led afknipbaar gaat ook niet samen.

Maar wat is er tegen een goot? Ziet er over het algemeen beter uit dan een kale strip en zorgt gelijk voor de diffusie.

• maartend
septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:45:
@maartend 12m lang zonder injectie is zelfs voor een 24V strip niet aan te raden. En 24V en per led afknipbaar gaat ook niet samen.

Maar wat is er tegen een goot? Ziet er over het algemeen beter uit dan een kale strip en zorgt gelijk voor de diffusie.
Hoe bedoel je goot? Want kan me er niks bij voorstellen.

• septillion

septillion

@maartend Profiel was eigenlijk meer het woord wat ik had moeten gebruiken. Maar gelukkig snap Google "led goot" ook.

Dit is de meest standaard versie maar er zijn ook andere. bouw, kleuren, 45 graden etc.

• maartend
septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:54:
@maartend Profiel was eigenlijk meer het woord wat ik had moeten gebruiken. Maar gelukkig snap Google "led goot" ook.

Dit is de meest standaard versie maar er zijn ook andere. bouw, kleuren, 45 graden etc.
[Afbeelding]
Aha, dus dit plaats ik en dan doe ik daar wat voor ledstrip dan ook in. Thnx

• septillion

septillion

@maartend Dat is wel de meest gangbare methode ja. Zo ook ledstrip onder de keukenkastjes en in de vitrinekast. Bied ook meer bescherming etc. Ipv clipjes kan je ook tape gebruiken.

• maartend
@septillion Thnx man. Alles gevonden en op weg

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-03 22:43
maartend schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:42:

Led-strips, waarbij je niet de enkele leds ziet branden, maar waarbij de led-slang 1 verlcihtingsbron lijkt.

Pwehh.

Iemand?
https://www.ledstripkonin...osse-strip-met-1008-leds/

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Ik ben op zoek naar een aantal r7s led lampen maar omdat er 2 in armaturen (TossB tibo) boven het aanrecht hangen zou het erg fijn zijn wanneer deze een CRI waarde van >90 hebben.

Voor de muurlampen (FontanaArte Riga) in de hal maakt het allemaal niet zo veel uit zo lang het maar redelijk warm zacht licht is, ook wordt de diffusie daar door glas geregeld maar in de (open) keuken speelt kleurechtheid vanzelfsprekend een grotere rol en staan ze regelmatig voor langere tijd aan.
In de hal hangt 1 van de muurlampen recht tegenover de thermostaat, sinds vorig jaar staan deze dus nauwelijks meer aan omdat het huis steenkoud bleef in de winter....
De halogeen lampen in de hal worden ook vervangen door 2700-3000K varianten maar daar zijn de eisen qua CRI stukken lager, ook is daar wat meer ruimte in het armatuur beschikbaar.

Weet iemand misschien een merk/type halogeenvervanger met fatsoenlijke kleurechtheid die 2 halogeen 100W r7s lampen in de keuken kan vervangen? 3000K is daar volgens mij warm genoeg.

Ik kom met al mijn gespeur niet verder dan r7s leds met een CRI van >80.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Opgelost

Situatie 1
Merkloze dimmer 0-150W trailing edge
2x Philips Warmglow 3,4 W / 470 lumen - 9290030100
Flikkert, knippert, dimmerknop is erg gevoelig rond de middenstand. Als je één lampje vervangt door een 40 W gloeilamp wordt het beter, maar nog niet acceptabel.

Later toegevoegd: met een andere dimmer is het beter. De lampen blijven echter licht flikkeren en gaan retour.

Situatie 2
Dezelfde merkloze dimmer 0-150W trailing edge
Elektronische transformator 12 Vac TCI Pico Wolf 60/E 10-60 W, dimbaar leading / trailing edge
3x GU5.3 led-spot 7 W Philips (22 W totaal)
Het dimmen zelf werkt prima. Het inschakelen d.m.v. indrukken van de knop werkt echter alleen, als de dimmer grotendeels is opengedraaid. Eenmaal brandend kan je de de dimmer weer terugdraaien. Mogelijk wil de transformator niet starten met de lage belasting van gedimde leds.

Later toegevoegd: een andere transformator, die geen minimumbelasting nodig had, was inderdaad de oplossing.

[Voor 17% gewijzigd door TBTL op 27-11-2022 09:16]

• maartend
Vraag.

Ik had LED strips in mijn slaapkamer, die zaten op een smartstekker. Echter ging die kapot terwijl de verlichting aan was. Maar die stekker zat boven het plafond.
Nu heb ik alles uitgedaan door gewoon die strips los te trekken en ze kwamen gewoon uit hun aansluiting.

Hoe weet ik echter of dit 220V strips waren of 12 V achter een trafo? Want gaat om 2x5 meter, is dus zonde om weg te gooien

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 13:43
maartend schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:10:
Vraag.

Ik had LED strips in mijn slaapkamer, die zaten op een smartstekker. Echter ging die kapot terwijl de verlichting aan was. Maar die stekker zat boven het plafond.
Nu heb ik alles uitgedaan door gewoon die strips los te trekken en ze kwamen gewoon uit hun aansluiting.

Hoe weet ik echter of dit 220V strips waren of 12 V achter een trafo? Want gaat om 2x5 meter, is dus zonde om weg te gooien
Op de strip zie je als het goed is om de zoveel centimeter wel de spanning staan. Ook zie je dan wel welke de plus of min aansluiting is in het geval van 5,6,12 of 24V.

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 09:38

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Om een mijn geliefde oude "kroonluchter"lamp te behouden, wil ik deze gaan vernieuwen met led lampjes en gelijk ook aansturen via mn Home Assistant. Goedkoper en beter bedienbaar lijkt me..

Ik heb de oude trafo gefotografeerd en probeer deze nu te vervangen. De meeste trafo's zijn echter voor LED strips. Aangezien ik er weinig verstand van heb en de verkoper van de webshop desgevraagd zei "lijkt me wel" twijfel ik of dit kan.

Ik heb gezien dat het een DC trafo betreft en de armatuur van de lampjes is JC Bi-PIN. Ik wil de orginele bekabeling laten lopen, zie foto. En de Trafo 1 op 1 vervangen. Echter wel met Zigbee.

Mijn oude setup:
7 x 4w G4 lampjes
Wall dimmer voor 12V
de trafo:

De eventuele vervanging..
7x G4 12v 2,5W

Kan iemand mij vertellen of dit kan? Ik kom er eerlijk gezegd niet uit... ;(

Aut viam inveniam aut faciam

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. Oude trafo is een netspanningstrafo (Input 220-240 V~), nieuwe is een laagspanningstrafo (Input voltage: DC 12V-24V).
Ik denk dat als je die op de netspanning zet hij *poef* zegt.

Ik denk dat je die Miboxer achter de netspanningstrafo moet zetten, maar daarvoor levert die te weinig spanning (11,5 V terwijl je 12V nodig hebt). Misschien dat het werkt, misschien niet.
Dus: uitproberen en anders een nieuwe netspanningstrafo kopen die 12-24V DC levert.

Press SET 3 times continuously to pair zigbee network? Hoe druk je drie keer continu?

[Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 06-12-2022 10:42]

Open Source landkaart

• maartend
@Mx7733
12V wall dimmer? Dus vanuit de uitgang van je trafo loopt kabel naar je dimmer en die loopt daarna terug naar je lampen?

• Mx7733

Mx7733

Maasluip schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:12:
Nee. Oude trafo is een netspanningstrafo (Input 220-240 V~), nieuwe is een laagspanningstrafo (Input voltage: DC 12V-24V).
Ik denk dat als je die op de netspanning zet hij *poef* zegt.

Ik denk dat je die Miboxer achter de netspanningstrafo moet zetten, maar daarvoor lever die te weinig spanning (11,5 V terwijl je 12V nodig hebt). Misschien dat het werkt, misschien niet.
Dus: uitproberen en anders een nieuwe netspanningstrafo kopen die 12-24V DC levert.
maartend schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:15:
@Mx7733
12V wall dimmer? Dus vanuit de uitgang van je trafo loopt kabel naar je dimmer en die loopt daarna terug naar je lampen?
Zou er een betaalbare trafo bestaan die beide heeft? 220 IN- DC 12v Out, inclusief zigbee? Ik zou graag af willen van de wandschakelaar, deze zit op een onhandige plek en deze vervangen door een Zigbee schakelaar met dimmer.

Of kan ik als alternatief een "simpele" transformator er er tussen plaatsen? Een die een constante 24v OF 12v geeft aan de dimmer? Momenteel "dimt" volgens mij mn wandschakelaar, met draai knop, de transformator in mn eerdere post. Ik kwam deze transformator tegen, als voorbeeld 24v, weke op de plek past wandschakelaar:

Deze transformator zou dan wel via reguliere stroom kabels naar de dimmer in de lamp "voet" gaan, zo'n 3~4 meter. Kan dat problemen opleveren? :?

• Mx7733

Mx7733

Heeft iemand enig idee of ik deze kan inbouwen op de plek van de dimmer in de muur? Of krijg ik dan problemen door verlies?

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:36
Heeft iemand ervaring met AR111 lampen? Ik ben wel fan van het indirecte licht wat deze geven en ben nu opzoek naar een aantal dim-to-warm lampen, maar heel veel info is er niet over te vinden.

De volgende heb ik kunnen vinden:
https://www.ledloket.nl/l...m-to-warm-45-2200k-3000k/

De rest heeft een vrij kleine uitstralingshoek of geen reflector.

• divoji
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-03 03:57
Onlangs heb ik een nieuwe keuken laten monteren. Wij wilden graag de verlichting onder de kastjes draadloos kunnen bedienen zodat we niet hoefde te frezen en de lampen via afstandbediening konden bedienen. We hebben hiervoor de hoftronic draadloze leddimmer besteld. Nou blijkt na het plaatsen dat de ledlampen blijven flikkeren.
na enige speurwerk erachter komen dat de trafo voor/ en de lampen alleen geschikt zijn voor RC dimmen. De hofftronic dimmer werkt via RL(fase aansnijding).
Nou heb ik gezocht naar een oplossing maar eigenlijk weinig kunnen vinden wat betreft een vervangende dimmer of aanpassing. heeft iemand nog tips of mogelijkheden hoe ik dit het best kan oplossen?

Dimmer

Spots

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-03 23:47
Ik zit met een vraag waar ik, na flink wat Google speurwerk, niet een eensluidend antwoord op kan vinden.

De situatie: we hadden in de woonkamer nog flink wat halogeen lampen, die we nu willen vervangen door LED. We hebben drie lichtgroepen, allen achter een dimmer.

Het idee was simpel: zoeken naar dimbare LED lichtbronnen met een vergelijkbaar aantal lumen, om zo uit te komen op een vergelijkbare verlichting.
Helaas lijkt de praktijk anders..

Keuken
Plafondspot op laagspanning. Hangt achter een RC dimmer geschikt voor laagspanning en werkt prima met de halogeen spots.
Hiervoor moet ik nog de juiste LED zoeken. Ik schat hier de kans op problemen klein in, gezien de spanning al een laagspanning is en met de huidige combinatie tussen dimmer/transformator de halogeen lampen ook prima dimmen.
Vraag: zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden?

Woonkamer
Licht groep 1: twee tafellampen (E27), één spot (GU10). Dit achter een RC dimmer, met voor LED een range van 5-150VA.
Toen de twee plafondlampen al LED waren (dimbaar, Calex, 3.5W) en de GU10 nog halogeen werkte het prima (al was de halogeen dim curve wel anders).
Uitdaging: wanneer ik de GU10 ook naar een dimbare LED vervang (Philips, 3W), van vergelijkbare lumen en wattage, is de spot al enorm helder terwijl de 'peertjes' dan nog amper aan zijn.
Het totaal van deze LEDs is qua wattage meer dan het minimum van de dimmer, alle lampen dimmen, maar het 'dim bereik' is enorm verschillend.
Vragen:
- Het lijkt dat de E27 LEDs (Calex) en GU10 spot (Philips) een andere dim curve hebben. Ik heb de technische data al nagezocht, maar kan hier niets over vinden. Hoe voorkom ik dit wanneer ik één van beide lampen zou vervangen voor een type wat hopelijk beter past bij de rest, qua profiel?
- Zou een dimmer met een breder bereik (vanaf 0VA-..) hier in iets oplossen (vooral dan qua minimum bereik van de spot, die nu altijd te fel is. Ik vrees dat de onderlinge lichtsterkte niet is opgelost)?

Opmerking: Ik zou de fitting van de GU10 lamp kunnen aanpassen (al dan niet door de lamp te vervangen of door de fitting aan te pakken), waardoor ik gelijke lampen kan plaatsen. Deze optie moet ik nog verkennen (even snel een andere lamp ophangen om te zien hoe alles dan reageert)

Licht groep 2: 3 spots (GU10). Dimden prima op de RC dimmer (5-150VA). Met LED (Philips, 3W) erin en dimmer helemaal op minimum ingesteld zijn de lampen nog steeds erg fel.
-Is ook hier een dimmer met een 0VA-?VA range een oplossing (gezien de spots allemaal gelijk zijn) en kan ik dan beter schakelen vanaf 'uit' tot 'fel'?
- Mocht iemand nog een tip hebben voor een dimbare GU10 spot met een lage lichtopbrengst (<120 lumen) dan hoor ik dit ook graag. Ik vrees dan wel dat ik sowieso een uitdaging zou hebben met de dimmer qua minimum load..

[Voor 4% gewijzigd door LauryanF op 28-12-2022 22:55]

Strava

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:58
LauryanF schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:53:
Ik zit met een vraag waar ik, na flink wat Google speurwerk, niet een eensluidend antwoord op kan vinden.

De situatie: we hadden in de woonkamer nog flink wat halogeen lampen, die we nu willen vervangen door LED. We hebben drie lichtgroepen, allen achter een dimmer.

Het idee was simpel: zoeken naar dimbare LED lichtbronnen met een vergelijkbaar aantal lumen, om zo uit te komen op een vergelijkbare verlichting.
Helaas lijkt de praktijk anders..

Keuken
Plafondspot op laagspanning. Hangt achter een RC dimmer geschikt voor laagspanning en werkt prima met de halogeen spots.
Hiervoor moet ik nog de juiste LED zoeken. Ik schat hier de kans op problemen klein in, gezien de spanning al een laagspanning is en met de huidige combinatie tussen dimmer/transformator de halogeen lampen ook prima dimmen.
Vraag: zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden?

Woonkamer
Licht groep 1: twee tafellampen (E27), één spot (GU10). Dit achter een RC dimmer, met voor LED een range van 5-150VA.
Toen de twee plafondlampen al LED waren (dimbaar, Calex, 3.5W) en de GU10 nog halogeen werkte het prima (al was de halogeen dim curve wel anders).
Uitdaging: wanneer ik de GU10 ook naar een dimbare LED vervang (Philips, 3W), van vergelijkbare lumen en wattage, is de spot al enorm helder terwijl de 'peertjes' dan nog amper aan zijn.
Het totaal van deze LEDs is qua wattage meer dan het minimum van de dimmer, alle lampen dimmen, maar het 'dim bereik' is enorm verschillend.
Vragen:
- Het lijkt dat de E27 LEDs (Calex) en GU10 spot (Philips) een andere dim curve hebben. Ik heb de technische data al nagezocht, maar kan hier niets over vinden. Hoe voorkom ik dit wanneer ik één van beide lampen zou vervangen voor een type wat hopelijk beter past bij de rest, qua profiel?
- Zou een dimmer met een breder bereik (vanaf 0VA-..) hier in iets oplossen (vooral dan qua minimum bereik van de spot, die nu altijd te fel is. Ik vrees dat de onderlinge lichtsterkte niet is opgelost)?

Opmerking: Ik zou de fitting van de GU10 lamp kunnen aanpassen (al dan niet door de lamp te vervangen of door de fitting aan te pakken), waardoor ik gelijke lampen kan plaatsen. Deze optie moet ik nog verkennen (even snel een andere lamp ophangen om te zien hoe alles dan reageert)

Licht groep 2: 3 spots (GU10). Dimden prima op de RC dimmer (5-150VA). Met LED (Philips, 3W) erin en dimmer helemaal op minimum ingesteld zijn de lampen nog steeds erg fel.
-Is ook hier een dimmer met een 0VA-?VA range een oplossing (gezien de spots allemaal gelijk zijn) en kan ik dan beter schakelen vanaf 'uit' tot 'fel'?
- Mocht iemand nog een tip hebben voor een dimbare GU10 spot met een lage lichtopbrengst (<120 lumen) dan hoor ik dit ook graag. Ik vrees dan wel dat ik sowieso een uitdaging zou hebben met de dimmer qua minimum load..
In vele zo niet alle led dimmers zitten instel potmeters om de helderheid en of het laagste licht niveau in te stellen, als je de knop van de dimmer er af haalt zie je ze amper, het zijn soms 'intelligente/ slimme' potmeters die net even anders werken dan je denkt, lees daarom eerst de manual van zo'n Led dimmer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-03 23:47
natural colour schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:51:
[...]

In vele zo niet alle led dimmers zitten instel potmeters om de helderheid en of het laagste licht niveau in te stellen, als je de knop van de dimmer er af haalt zie je ze amper, het zijn soms 'intelligente/ slimme' potmeters die net even anders werken dan je denkt, lees daarom eerst de manual van zo'n Led dimmer.
Dank voor de reactie; die knop heb ik bij alle dimmers al op de laagste stand staan, maar nog steeds met de genoemde issues/uitdagingen.

Strava

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik ben op onderzoek aan het gaan om Led strips te gebruiken in mijn verbouwing.

Voornamelijk badkamer/keuken/living. Zijn er interessant topic op tweakers voor dit wat te onderzoeken?

Vooral watheb je nodig, wat is betrouwbaar, hoe kan je het aansturen met domotica

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13
Tarkin schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:09:
Ik ben op onderzoek aan het gaan om Led strips te gebruiken in mijn verbouwing.

Voornamelijk badkamer/keuken/living. Zijn er interessant topic op tweakers voor dit wat te onderzoeken?

Vooral watheb je nodig, wat is betrouwbaar, hoe kan je het aansturen met domotica
In het werkplek werkhok topic had Plof wat links gepost naar spul waar hij tevreden mee was.
Het type driver zorgt ervoor waarmee je het allemaal kan linken.
Ik plan een 12v sturing vanuit de kast op door de domotica kan worden aangesproken
Plof schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:47:
https://a.aliexpress.com/_EHiqE6D Led strip
https://a.aliexpress.com/_EuKrTMp Controller (ook via HA aan te sturen).
https://a.aliexpress.com/_EyIEpBX voeding.

En dit is echt vele male goedkoper als in Nederlandse webshops. Tot nu toe bevalt het erg goed!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Led strips

Hoi allen,

Ik had het al eens aangegeven en ben dan op het juiste topic geland. Ik ben in de markt voor ledstrips voor mijn verbouwing.

Naast het feit dat ik niet graag spots zie heb ik ook niet voldoende inbouwhoogte (ruimte tussen plafond en dampscherm wil ik zo klein mogelijk houden).

Daarom wil ik graag naar ledstrips gaan. het is een totaalverbouwing en het oogt imho wel modern, zeker als het aangevuld wordt met normale (hang)lampen.

Een aantal vereisten die ik heb:
  • * Europese makelij, het gaat in een permanente huisopstelling en ik heb helemaal geen zin om er elk jaar aan te hobby-en, of erger het risico lopen (niet dat ik zeg dat het gebeurt) op brand of pannes.
  • * Mogelijkheid tot dimmen. Naar wat ik begrepen had uit de OP kan ik dan beter kijken naar PWM modules als ik veel wil dimmen en niet naar de CCR modules. Alles in de kast wordt niko domotica en als ik het goed voorheb zijn dat wel CCR Modules om te dimmen, moet ik nog eens uitvlooien.
  • * In living/ badkamer zou ik voor warm wit willen gaan, aangevuld met RGB; Dus als ik het goed doorheb moet ik naar RGBWW strips kijken. Het zal voornamelijk op de witte stand staan, maar voor sfeer wil ik wel de mogelijkheid hebben om het een ander kleurtje te kunnen geven.
  • * In de keuken (is in dezelfde ruimte als de living wel) zou ik dan misschien willen kijken voor meer daglicht wit te gaan, het is een functionele ruimte daar en dan is warm wit misschien niet aangewezen? Of is daar Warm wit ook voldoende?
Een aantal vragen die ik nog heb:
  • Wat is de ideale hoeveelheid leds op zo’n strip?
  • mag 24 volt in de badkamer (boven bad bv)?
  • Welke draad moet ik van de kast tot aan de lampen leggen, is dat 1.5mm2 of is dat kleiner?
Wat ik zelf al bedacht/gevonden had:

Voor de badkamer:Voor de keuken/livingVoor de profielen + aluminium goten:Nu tot daar gaat het ok, maar dan loop ik vast op welke dimmers ik moet gebruiken. Ook dan in combinatie met de niko home control.

• septillion

septillion

@Tarkin Ook uit Azië zijn prima ledstrip te halen maar moet je wel beter zoeken. Naar mijn idee zegt tests / goede ervaring meer dan puur "Europese makelij". Ook al Neonica redelijk op eerste gezicht. Enige is dat ze alleen in een vaag plaatje de CRI lijken te specificeren. Zelf erg tevreden over Auxmer strips. Quinled heeft aardig wat opgesomt.

Warm wit vs koel wit is puur voorkeur. Zolang de CRI maar goed is. Zou in de keuken geen 2200K toepassen (of niet alleen) maar vind zelf alles boven 3000K voor leefruimtes niet mooi. Je zou ook naar CC / WWCW ledstrip kunnen kijken die je kunt regelen qua temperatuur.

Ook ideale hoeveelheid hangt heeeeel erg af van de toepassing. Qua looks zou ik niet onder de 60 led/m gaan maar zegt niets over de opbrengst. Zelf 28W/m WWCW strip (dus effectief 14W/m) boven een bureau en dat is super veel licht.

En ja, 24V is prima voor de badkamer. kabeldikte hangt vooral af van de lengte van de stript. Als het niet maar een klein stukje is zou ik zeker niet dunner dan 1,5qmm. En heb je echt wat lengte strip zou ik hem ook op meerdere plakken aansluiten of iig aan beide zijden.

En je linkt geen controller maar een simpele voeding. Prima als je alleen aan/uit wilt maar anders moet je dus nog een controller hebben. Geen ervaring wat daar voor Niko domotica voor beschikbaar is. En opletten op het maximale vermogen, daar zou ik minimaal nog 20% marge op houden. Die voeding is 100W dus max 80W ledstrip. Dat is dus 16,5m van die 4,8W/m ledstrip die je stuurde. Maar zou maar 5,5m zijn van de ledstrip die ik heb gebruikt.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:59
maartend schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:42:

Pwehh.

Iemand?
Heb je ze al? Wat je namelijk moet hebben is COB led strip of neon led strip

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 18:24
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een Globe LED lamp die voldoende licht geeft voor onze lamp. Mijn redenatie hierin was: hoe meer lumen, hoe meer licht een lamp geeft. Echter, heb ik nu het volgende resultaat:

Handson LED Globe 5,5 Watt/350 Lumen -> lamp die het meest licht geeft, maar vinden wij te geel en mag nog wel feller. Dus op zoek gegaan naar alternatieven met andere kleurtemperatuur en meer lumen. De volgende 2 lampen geprobeerd, beiden geven echter minder licht dan bovengenoemde:

https://www.gamma.nl/asso...en-4-5w-dimbaar/p/B207268
https://www.lampdirect.nl...ervangt-60w-4058075808942

Allen in combinatie met deze Handson dimmer die goed functioneert. Het zijn niet de min/max instellingen die beperkend zijn, deze al meerdere malen gereset. Ook in lampen zonder dimmer zijn bovenste 2 lampen minder fel dan de Handson Globe

Ik ben even kwijt waar dit nou aan kan liggen. Kan mijn logica van hoe meer lumen, hoe meer licht de deur uit, of zie ik hier wat anders over het hoofd? Alle hulp is welkom :D

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 10:55
De lamp die je gekocht heeft is met een kleurtemperatuur van 1800 Kelvin, dat is amberkleurig licht. Wat de beste kleurtemperatuur is hangt af van je interieur en smaak, als je een strak wit interieur hebt dan wordt het allemaal geel met warme verlichtingskleuren. Als referentie kan je voor een gemiddelde woonkamer in Nederland het beste 2700-3000 Kelvin aanhouden.

Hoe warmer de kleur, des te minder efficient is LED. Hoe meer lumens, hoe meer licht eruit de lamp komt.
Is dit geen optie: https://www.lampdirect.nl...ervangt-60w-8719514324855 Heeft daarnaast ook een goede CRI, wat altijd wenselijk is.

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 18:24
Dank voor de tip en uitleg! Die logica kan ik inderdaad volgen, wat ik alleen nog niet snap is waarom de volgende lamp die ik heb geprobeerd toch minder licht geeft terwijl het meer dan 2x de hoeveelheid lumen heeft dan de 1800k lamp:

https://www.lampdirect.nl...ervangt-60w-4058075808942

Zou dat dan nog te maken kunnen hebben met dat de 1800k lamp die er nu in zit een spiraal is, waardoor er bij elkaar meer 'lichtoppervlak' is of iets dergelijks. Dus minder lumen, maar bij elkaar wel meer licht? 8)7

Edit: dat laatste dus inderdaad, spiraal lampen met een lager lumen geven in het algemeen meer licht dan lampen met led staafjes en hoger lumen (proefondervindelijk ondervonden 8-))

[Voor 16% gewijzigd door Tiroz op 14-02-2023 21:36]

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Ik ben op zoek naar hobbykamer werk-verlichting, maar ik word een beetje tureluur van de energieklasses en lumen/watt info die beschikbaar is. We proberen ons energieverbruik zo laag mogelijk te houden, en ik probeer dan ook de beste keuzes te maken wat efficiëntie betreft, maar de fabrikanten en verkopers helpen niet bepaald met door de bomen het bos te zien.

De nieuwe energieklasses (vanaf 2021) zijn als volgt:

Maar als je bij zowat elke willekeurige webshop op energieklasse A voorsorteerd, dan voldoet bijna geen enkel resultaat aan het 210 lm/W criterium, zelfs niet als er specifiek vermeld wordt dat het de nieuwe energieklasses betreft.

Neem bijvoorbeeld deze, met 180 lm/W:
https://www.bol.com/be/nl...hLPQ_0_23.28.ProductTitle

in de beschrijving wordt zelfs letterlijk gezegd:
Dit LED paneel heeft als uniek kenmerk het nieuwe energielabel A
Maar met 180 lm/W zou dat toch energieklasse C moeten zijn, niet? Dit is maar 1 voorbeeldje, maar dit komt ik dus vaker wel dan niet tegen. Heeft het misschien iets te maken met levensduur, bijvoorbeeld dat opgegeven lumen-output na een bepaalde aftakeling wordt gespecificeerd/gegarandeerd, maar het energie-label in nieuwtoestand is? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat de consument op zo grote schaal foutieve informatie voorgeschoteld wordt, dat zou toch al lang tot een vingertik geleid moeten hebben?

De topicstart loopt overigens een beetje achter wat info over efficiëntie betreft, in de goede oude tijd des schrijvens was 134 lm/W blijkbaar van het best verkrijgbare :) . Wel mooi om te zien hoeveel vooruitgang er dus weer is geboekt!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Er gaan al wat lampjes branden, maar het blijft toch nog grotendeels duister :)
Om welke producten gaat het?
De nieuwe labels hebben betrekking op alle lampen, spots of andere producten die je in een verlichtingsarmatuur kunt bevestigen. Niet op verlichtingstoestellen of wandlampen met een niet-vervangbare lichtbron, en evenmin op led-lichtstrips.
Bron: testaankoop

Dus volgens hen is het energielabel niet van toepassing op eender welk product dat als primaire functie licht geven heeft. Maar in de praktijk zie ik dat bijv. plafondlampen met ingebouwde (niet-verwijderbare) LED verlichting wel ook gewoon een energielabel hebben.

Met de opkomst van LED tech zie je sowieso veel meer verlichting zonder verwijderbare lichtbron, dus als die geen energielabel verplichting zouden hebben dan kon er nogal makkelijk aan de label-vereiste ontkomen worden. Dat armaturen met een verwijderbare lichtbron geen energielabel hebben, dat zou ik nog begrijpen, dan hangt de efficiëntie ervan af welke lichtbron je erin installeert. Maar die met een niet-verwijderbare lichtbron, ja, die zouden dus logischerwijze juist wel een energielabel moeten hebben. Ik weet niet waar Test Aankoop het vandaan heeft, maar ik twijfel of hun info juist is.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee