Ik zit met een vraag waar ik, na flink wat Google speurwerk, niet een eensluidend antwoord op kan vinden.
De situatie: we hadden in de woonkamer nog flink wat halogeen lampen, die we nu willen vervangen door LED. We hebben drie lichtgroepen, allen achter een dimmer.
Het idee was simpel: zoeken naar dimbare LED lichtbronnen met een vergelijkbaar aantal lumen, om zo uit te komen op een vergelijkbare verlichting.
Helaas lijkt de praktijk anders..
Keuken
Plafondspot op laagspanning. Hangt achter een RC dimmer geschikt voor laagspanning en werkt prima met de halogeen spots.
Hiervoor moet ik nog de juiste LED zoeken. Ik schat hier de kans op problemen klein in, gezien de spanning al een laagspanning is en met de huidige combinatie tussen dimmer/transformator de halogeen lampen ook prima dimmen.
Vraag: zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden?
Woonkamer
Licht groep 1: twee tafellampen (E27), één spot (GU10). Dit achter een RC dimmer, met voor LED een range van 5-150VA.
Toen de twee plafondlampen al LED waren (dimbaar, Calex, 3.5W) en de GU10 nog halogeen werkte het prima (al was de halogeen dim curve wel anders).
Uitdaging: wanneer ik de GU10 ook naar een dimbare LED vervang (Philips, 3W), van vergelijkbare lumen en wattage, is de spot al enorm helder terwijl de 'peertjes' dan nog amper aan zijn.
Het totaal van deze LEDs is qua wattage meer dan het minimum van de dimmer, alle lampen dimmen, maar het 'dim bereik' is enorm verschillend.
Vragen:
- Het lijkt dat de E27 LEDs (Calex) en GU10 spot (Philips) een andere dim curve hebben. Ik heb de technische data al nagezocht, maar kan hier niets over vinden. Hoe voorkom ik dit wanneer ik één van beide lampen zou vervangen voor een type wat hopelijk beter past bij de rest, qua profiel?
- Zou een dimmer met een breder bereik (vanaf 0VA-..) hier in iets oplossen (vooral dan qua minimum bereik van de spot, die nu altijd te fel is. Ik vrees dat de onderlinge lichtsterkte niet is opgelost)?
Opmerking: Ik zou de fitting van de GU10 lamp kunnen aanpassen (al dan niet door de lamp te vervangen of door de fitting aan te pakken), waardoor ik gelijke lampen kan plaatsen. Deze optie moet ik nog verkennen (even snel een andere lamp ophangen om te zien hoe alles dan reageert)
Licht groep 2: 3 spots (GU10). Dimden prima op de RC dimmer (5-150VA). Met LED (Philips, 3W) erin en dimmer helemaal op minimum ingesteld zijn de lampen nog steeds erg fel.
-Is ook hier een dimmer met een 0VA-?VA range een oplossing (gezien de spots allemaal gelijk zijn) en kan ik dan beter schakelen vanaf 'uit' tot 'fel'?
- Mocht iemand nog een tip hebben voor een dimbare GU10 spot met een lage lichtopbrengst (<120 lumen) dan hoor ik dit ook graag. Ik vrees dan wel dat ik sowieso een uitdaging zou hebben met de dimmer qua minimum load..[Voor 4% gewijzigd door LauryanF op 28-12-2022 22:55]