Toon posts:

Flikkerende LED lampen tijdens TF/CAB (daltarief) signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 23:10
Op het moment dat het daltarief via het toonfrequent (TF) signaal wordt ingeschakeld (21:00h noord-brabant) beginnen mijn led lampen 5 a 10 seconde te flikkeren. Dit herhaalt zich om het half uur totdat het daltarief is afgelopen.
Ik woon in regio Eindhoven (Enexis), volgens mij gebruiken ze in deze regio een 492Hz signaal voor de toonfrequent pulsen, kan iemand dit bevestigen?
Ik gebruik Philips masterled dimtone 4.5-50W GU10 Led lampen i.c.m. ISYGLT UD-700-X2 dimmers.
Zowel grote groepen van 22 led lampen als kleine groepen van 4 led lampen hebben er last van. Het zijn vrij geavanceerde domotica dimmers waarbij ik o.a. in kan stellen of spanningsfluctuaties gecompenseerd moeten worden en kan kiezen tussen fase aan of afsnijdende regeling, maar geen enkele instelling lost het probleem op. Ik heb het idee dat faseaansnijding het probleem zelfs verergert.

Na wat ge-google blijkt dat het TF signaal extra nuldoorgangen creëert. Een geavanceerde dimmer met nuldoorgangdetectie probeert dit te corrigeren/compenseren en daardoor gaan de lampen flikkeren. Ik woon nu een paar maanden in dit nieuwbouwhuis, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan het geflikker van de lampen.

Tot zover het probleem, dan nu (hopelijk) een paar mogelijke oplossingen:
- Ik zoek eigenlijk een sperfilter voor 492Hz die ik meteen na de energiemeter op alle 3 de fases installeer. De enige sperfilter die ik tot nu toe heb gevonden is de SFX40,maar dempt geen 492hz (link), dus ik neem aan dat deze niet geschikt is.

- Deze “ontstoorder” heb ik ook gevonden, die zou ik bij iedere dimmer kunnen installeren, maar als ik naar de dempingskarakteristiek van deze netfilter kijk dan gebeurt er ook vrij weinig op 492 hz.

- Er zijn genoeg netfilters te koop, maar ik heb er nog geen kunnen vinden die 492hz kunnen dempen.
Ik ben op verschillende fora dit probleem al tegengekomen, maar heb nergens een oplossing kunnen vinden :-( . Is er hier iemand met hetzelfde probleem? En/of weet iemand een oplossing?

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-01 11:40
Jo, nu had ik opeens ook een lamp (met 3x GU10 50w halogeen) gisteravond die even flikkeren, maar dat was rond 19u, Limburg. Lijkt me iets anders dan.
Lamp zit achter een AWMD-250. Ik ga ze vervangen door 3x gu10 led, die van de Action of de dim to warm van Philips.
Maar flikkeren kan dus ook nog met halogeen, had ik niet gedacht.

Alleen met die TF signalen, dan moeten hier toch meer mensen last van hebben?

i7-8700K@5Ghz + Arctic LFII360 | Dell u2410 | ColorMunki | B&W CM8S2 | Neato Connected

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

philipperosier schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:43:
Alleen met die TF signalen, dan moeten hier toch meer mensen last van hebben?
Hangt er vanaf hoeveel mensen een modernere (maar geen slimme) dubbeltariefmeter hebben. De oude (draaischijf)meters gebruiken een tariefdraad, slimme meters via het stroomnet of een gprs module. De meters tussen de hele oude en slimme meters in gebruiken TF. Maar daar zijn er volgens mij niet zo heel veel van in gebruik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 23:10
Raven schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:04:
[...]

Hangt er vanaf hoeveel mensen een modernere (maar geen slimme) dubbeltariefmeter hebben. De oude (draaischijf)meters gebruiken een tariefdraad, slimme meters via het stroomnet of een gprs module. De meters tussen de hele oude en slimme meters in gebruiken TF. Maar daar zijn er volgens mij niet zo heel veel van in gebruik.
Dus ik moet maar hopen dat ze ooit dat TF signaal eraf gooien :P
Ik woon wel vrij dicht bij een transformatorhuisje (500m) zou het kunnen dat daar het TF signaal erop wordt gezet, of gebeurt dit in de centrale?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen flauw idee, je zou Enexis kunnen Tweeten https://twitter.com/EnexisWebcare/with_replies
Zo veel weet ik er nou ook weer niet van :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
ik zit met het zelfde probleem in Noord Holland vaste tijden knipperen mijn lampen

kaku dimmers werken wel maar Fibaro, Qubino geven problemen op mijn locatie, paar km verder op werken ze goed

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157433.0

hier moet toch wel een oplossing voor zijn ?

• Beatpower
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2020
Hier hetzelfde probleem.
Ik gebruik geavanceerde LED dimmers van Varilight. Hebbenm ook last van TF/CAB signalen. Tot op heden nog geen filter kunnen ontdekken.

Het signaal is er ongeacht je een slimme of oude meter hebt, het signaal komt van buiten je huis en komt vanaf de netleverancier, vaak met wijkkasten. Het signaal wordt ook gebruikt om de straatverlichting te schakelen.

Ik ben heeel benieuwd wie een betaalbare geteste oplossing heeft...

• Siewert308SW
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 03-12-2021
Hier het zelfde in Noord Groningen en zonder slimmemeter.
Werd er kriegelig van en heb van alles geprobeerd.
Alles achter mijn ACM-100 dimmers begon omstreeks 20:00 elke half uur voor 5 tot 10 seconden te flikkeren.
Enige wat ik heb gedaan is de dimbare filament lampen (Sencys) te vervangen door Calex filament dimbare lampen.
Was meer geluk dan wijsheid en door verschillende dingen te proberen kwam ik erachter de deze lamp dit euvel niet had.

V.A.G. Coding @ siewert-lameijer.nl || My Domoticz scripts @ GitHub

• Beatpower
@Siewert308SW
Wel nogsteeds dezelfde dimmer in gebruik?

• mjvdzwet
  • Registratie: mei 2016
  • Niet online
Hier in zuid-holland (regio Rotterdam) het zelfde probleem.
Je hoort het ook terug in de motor van de afzuigkap in de keuken.

Ik heb het vaker gemeld bij Stedin, alleen wordt er niets aan gedaan.
Ik heb er ook nog geen technische (filter) oplossing voor gevonden.

Het zou mooi zijn als er een oplossing is.

• Beatpower
Helpen jullie mee zoeken :) ?

In het Engels heet het Power Line Communication (PLC signals)
In het Duits is het rundsteuerung.

Tevens benieuwd welke frequentie bij jou in de buurt wordt gebruikt: bekijk deze site eens en scroll naar onderen voor NL http://www.rundsteuerung.de/html/freq_etc.html

[Voor 39% gewijzigd door Beatpower op 07-07-2016 21:11]

• Siewert308SW
Beatpower schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:10:
@Siewert308SW
Wel nogsteeds dezelfde dimmer in gebruik?
Yep.. zelfde dimmers nog steeds ingebruik

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07-01 15:07

NBK

Weercam-Avatar

Siewert308SW schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:55:
[...]

Yep.. zelfde dimmers nog steeds ingebruik
Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe lampen het knipperen van de dimmer wegfilteren

Verder wel een interessant probleem. Had er nog niet eerder van gehoord maar ga het onthouden :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Siewert308SW
NBK schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:38:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe lampen het knipperen van de dimmer wegfilteren

Verder wel een interessant probleem. Had er nog niet eerder van gehoord maar ga het onthouden :)
Kan zijn, weet het trouwens wel zeker.
Want als ik desbetreffende lamp zonder dimmer gebruik dan treed dit fenomeen niet op.
vind het onnodig om met filters te gaan werken als een bepaalde type lamp/driver het ook enigzins kan oplossen.

Maar het blijft een raar fenomeen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik heb het helaas met alle type lampen zowel led als halogeen

Deze schijnt een werkbare oplossing te hebben ben je wel +/- 300 Euro armer
http://www.toonfrequent.nl/

Zelf nog niet getest, zal er binnenkort 1 bestellen was al een fortuin kwijt om al mijn dimmers te vervangen voor Fibaro en Qubino.
Dure grap al met al even overstappen naar andere dimmers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beatpower
Hier nog een lijstje met informatiebronnen van de veroorzaker. Ik ben iegenlijk een beetje boos op de netleverancier dat zer dit soort troep op het net gooien. Anno 2016 met al die electronica vind ik dat niet meer kunnen.

Het schijnt dat ze het CAB systeem gaan uitfaseren, maar hoelang dat gaat duren....?

http://www.rundsteuerung.de/
http://www.toonfrequent.nl/
Wikipedia: Load management
Wikipedia: Rundsteuertechnik – Wikipedia

• Beatpower
@Siewert308SW

Je zegt dat als je de lamp zonder dimmer aansluit het fenomeen niet optreed.
Ook niet bij de andere dimmers? Ofwel haalt die ene lamp het CAB signaal weg voor je hele huisinstallatie, of moet ik dat zo niet zien?

Dan zou die lamp een mooi filter zijn :)

• Siewert308SW
Beatpower schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:13:
@Siewert308SW

Je zegt dat als je de lamp zonder dimmer aansluit het fenomeen niet optreed.
Ook niet bij de andere dimmers? Ofwel haalt die ene lamp het CAB signaal weg voor je hele huisinstallatie, of moet ik dat zo niet zien?

Dan zou die lamp een mooi filter zijn :)
Nee zo bedoel ik dat niet.
- Lamp in de fitting zonder dimmer en geen flikkeringen de hele avond door.
- Zelfde fitting met acm-100 dimmer resulteert in flikkering om het half uur de hele avond door.

Als ik dus 1 lamp zonder dimmer aansluit blijven de overige lampen welke nog wel op een dimmer zitter gewoon flikkeren.
Ligt hem dus aan de dimmer, en nu de zelfde dimmers met een andere lamp en heb nog geen flikkering gezien.
Het zit hem dus in de dimmer, mooie is dat Calex op een of andere manier die CAB signaal opvangt en wegpoetst/onderdrukt.
Maar 1 lamp wil niet zeggen dat het als filter voor de rest fungeert want die flikkeren gewoon door.

• Beatpower
@Siewert308SW Dus als de Calex lamp op de acm-100 dimmer wordt aangesloten is het flikkeren over bij die dimmer?

• Siewert308SW
Beatpower schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:15:
@Siewert308SW Dus als de Calex lamp op de acm-100 dimmer wordt aangesloten is het flikkeren over bij die dimmer?
idd

Hier een post van mij met desbetreffende lamp omstreeks april dit jaar.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46556873

• Slux
  • Niet online
De laatste week heb ik veel minder last van knipperen, alleen nog om 23:00 is het nog 10 seconden disco tijd,
daarvoor was het bijna om de 15 minuten vanaf 20:00.

in dubio om nou wel of niet een filter van +/- 300Euro te kopen.

Apart ik heb met de ACM-100/AMWR-210/ACM300 helemaal geen last, pas toen ik ben overgestapt naar fibaro en qubino is het begonnen.

• Sillyjan
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb het zelfde probleem. Kan alleen op http://www.toonfrequent.nl niet echt iets vinden over een filter van 300 euro.

iRacing Profiel

• Slux
  • Niet online
ScralP schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:47:
Ik heb het zelfde probleem. Kan alleen op http://www.toonfrequent.nl niet echt iets vinden over een filter van 300 euro.
Via contact kan je ze een berichtje sturen.

Laatste weken is het weer terug hier

• Sillyjan
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:52
Mr. Noodle schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:42:
[...]

Via contact kan je ze een berichtje sturen.

Laatste weken is het weer terug hier
Bedankt voor de info. Had voor de zekerheid gisteren avond al een mail gestuurd.
Hopelijk kan het met zoon filter opgelost worden.

Mijn fibaro dimmers zijn 2 draads aangesloten. Deze lampen gaan niet knipperen maar gaan op het tf signaal harder branden 1 dimmer is echter 3 draads aangesloten en gaat knipperen.

iRacing Profiel

• _tjoek_
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-08-2017
Hier in omgeving Den Bosch hetzelfde probleem met de dimmers van Fibaro en enkele LED armaturen.

Enexis heb ik hier over benaderd en die bevestigen twee dingen:
  1. in hun gebied is de TF frequentie 492 Hz
  2. er wordt gesproken om TF te stoppen, maar daar konden ze verder niets concreets over zeggen
Zelf heb ik ook gemerkt dat de LED lampen van Calex minder gevoelig zijn dan halogeen peertjes of andere LED lampen, maar dit is niet altijd een optie. Ik heb namelijk ook enkele LED armaturen van Philips waar geen lampen vervangen kunnen worden :)

Ik help dus graag mee in het vinden van een oplossing, maar echt ver ben ik zelf nog niet gekomen. Een filter in de groep of mogelijk een filter bij de dimmer zou een oplossing lijken, maar heb hier nog niets voor gevonden. Al zal de noodzaak groter worden nu de dagen weer korten.

• BertJ49
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04-2018
Dit probleem is al langer bekend.
Als professioneel adviseur kan ik het volgende hierover stellen:

Er zijn twee solide oplossingen:

1
Toepassen van een toonfrequent sperfilter in de hoofstroom (net) leiding
o.a. in België wordt dit geleverd door Mtec:
http://www.mtecenergy.com...betering%20NED%202010.pdf ( zie ook pag 18 van dit document)

2.
Gebruik een dimmer met ingebouwd TF sperfilter.
Wordt o.a. geleverd door Q-bus:
http://www.qbus.be/nl/pro...en/modules/dimmer_modules

In Nederland wil men het TF systeem gaan uitfaseren. Dat duurt nog wel een paar jaar, dus daar kan je niet op wachten.

Je kan ook zelf wat knutselen met een tweetal resonantiekringen voor de dimmer te plaatsen:
Een parallelresonantiekring (LC) in serie met de netleiding en een serieresonantiekring (zuigkring) daarachter, tussen nul en fase aan de apparaatzijde.

Het beste zou zijn als de dimmer leveranciers wat meer hun best doen. Het kost een paar kleine componentjes in de dimmer en het is opgelost. Niko had er een paar maar die hebben ze uit de markt gehaald.

Je mag overigens blij zijn dat je niet in Zwitserland woont. Daar wordt in de meeste kantons vele malen per dag via TF geschakeld met een variatie van frequenties ( variërend van 167 tot ca 2000Hz) waar je niet vrolijk van wordt.

• stuiverman
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 25-11-2016
Eigenlijk wilde ik al eerder reageren, maar ik zie dat t alleen maar met dimmers op zou treden.
Hier treedt t ook op zonder dimmer. Ik heb nl 4 dimbare ledlamps maar die gingen niet uit.
Nu zijn ze aangesloten zonder dimmer en knipperen toch nog om de zoveel tijd.

• Cpete
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-01 11:39
Ik word er stilaan ook knettergek van. Elke avond om 21.45 stipt verandert ons huis in een disco, en vervolgens nog eens om 23u30, 0u30 ...

De enige oplossing lijkt de filter van M-Tec maar die reageren niet. Wellicht geen interesse in particuliere klanten.

Alle dimmers vervangen is ook geen optie want die dingen waren best duur (Fibaro) en heel het z-wave gebeuren draait nu ook min of meer.

Ook woon ik in een Belgische gemeente waar men zowel 283 als 1350Hz CAB signalen rondstuurt dus misschien heb ik met één filter (die ik sowieso nergens kan kopen) niet eens voldoende :(

• xces
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2021

xces

To got or not to got..

BertJ49 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 17:02:
Gebruik een dimmer met ingebouwd TF sperfilter.
Wordt o.a. geleverd door Q-bus:
http://www.qbus.be/nl/pro...en/modules/dimmer_modules
Is mijn aanname correct dat je zoiets ook op 1 fase zou kunnen zetten (dus de dimmer functionaliteit niet gebruikt; signaal op 100% doorstuurd) en zodoende een 'relatief' goedkope filter hebt?

• BertJ49
Sorry voor mijn late reactie.
Nu alvast een aantal opmerkingen:

1. Navraag bij de energiebedrijven heeft opgeleverd dat men van plan is om in Nederland de tf besturing op termijn af te schaffen. Wanneer dat definitief is is nog niet bekend. Duurt in ieder geval nog een paar jaar. Dus daar gaan we niet op wachten.
2. Ik constateer uit de diverse reacties op dit forum dat het niet alleen gaat om flikker die door dimmers veroorzaakt wordt, maar dat er ook flikkering optreedt zonder dimmer, echter niet algemeen, maar alleen bij bepaalde LED lampen. Hiervoor zijn twee oorzaken die echter beide om wegfilteren van de tf signalen vragen.
Dus hier helpt alleen een filter in de stroomtoevoer ( Mtec of vergelijkbaar)
3. Er is nieuws op het gebied van dimmers. Niko heeft mij beloofd twee dimmers te sturen die een ingebouwd tf sperfilter hebben voor alle voorkomende tf frequenties. Na nieuwjaar ga ik deze testen. Ik zal o.a. op dit forum de resultaten melden.
4. Verder ben ik nog bezig met een goedkope oplossing voor het filter in de stroomtoevoer voor de handige knutselaar. Dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb. Ook hiervan zal ik de resultaten hier melden. (Duurt nog minstens een maand)
5. Als je alvast wat meer over flikker en de oorzaken daarvan wil lezen zie:
https://www.illuxtron.com...er-effects-and-causes.pdf

Op de website van Illuxtron komt binnenkort meer hierover.

• Nelissuh
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-01 23:29
Iemand hier al verder gekomen met een (492Hz) filter? Ik zit in Limburg en mijn Fibaro dimmer knippert ook vrolijk op TF/CAB signalen (zeer irritant :( ).

• Niki-nl
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 29-10-2021
Recentelijk eens Fibaro aangeschreven. Ze erkennen het probleem en zeggen dat ze het proberen op te lossen. De engineer zegt alleen niet wanneer :-(

Waldemar Kin 09 Jan 17

Hello,
First of all I want to apologize for such late answer.

I have information that our dimmer is sensitive for Ripple Control ( like most such devices)
You can use ripple tone suppressor which can compensate this unwanted effect.
We will try to delete this unwanted effect using firmware changes for the dimmer
In case of ripple tone suppressor You need to ask Your supplier of electricity or in electronics store.
This process uses a variety of the frequency adjusted so there is no universal device.

Sorry for inconvenience.
Regards

--
Pozdrawiam,
Regards,

Waldemar Kin
Technical Support Engineer

Fibar Group S.A.
ul. Lotnicza 1
60-421 Poznań
Poland

Email: support@fibaro.com
Tel: +48 61 880 1000
Web: www.fibaro.com

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:36

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou het knap vinden als ze dit met firmware op weten te lossen. Ik zou er niet op rekenen in ieder geval.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• weca
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-01 15:43
Hier in Limburg (Enexis) verdenk ik het tf-signaal er ook van het knipperen van mijn dimbare led lampen (gamma 3 pak) in combinatie met een Hornbach universele led dimmer (ongeveer 50 euro, dus geen dure, merk dimmer) een seconde of 10 lang. De laatste 2 weken bijgehouden (niet elke dag ), daarom die verdenking door veelal op zelfde tijdstippen (21 + 23 uur) dat lampen knipperen.

Mijn overburen hebben zelfde combinatie, dimmer en lampen. Daar is knipperen minder of zelfs niet. Verschil is dat zij oude stoppenkast hebben, slimme meter en dubbel tarief.
Ik vernieuwde inrichting van groepenkast, oude domme draaischijf meter en enkel tarief en nieuwe bekabeling in de woning.

Ben er enigszins aan gewend, maar zonder is fijner. Weet ook niet of dimmer en/of lampen eerder stuk kunnen gaan.

Wat mij bevreemd, hier gaat nacht/Daltarief om 21 uur in, maar toch ook om 23 uur zo'n signaal.

Heb nog niet erop gelet of 's ochtends, bij ingaan dag/normaal tarief de lampen ook knipperen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij mij (ook Limburg ;)) knippert het niet eens exact om die tijden. Het zit meer rond kwart voor 9 en kwart voor 11.
Oude draaischijfmeter, oude stoppenkast, en dubbel tarief.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Mastakilla
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik zelf moet eerst de armaturen nog installeren en de LED spots (Megaman MM05238 had ik in gedachte) nog bestellen, maar ik probeer nu al wat uit te zoeken welke dimmer mij het minste kans op problemen kan bezorgen.

Na even te bellen met MegaMan zeiden ze me dat waarschijnlijk Niko het veiligste was.

Heb net even met Niko getelefoneerd en ze zouden in maart de 310-02900 dimmer uitbrengen met ingebouwde CAB filter (waar de 310-01900 dit nog niet heeft).
Ik ben dan ook geneigd om even daarop te wachten om problemen te vermijden...

Volgens Eandis hebben ze ook in onze gemeente zowel 283Hz als 1350Hz CAB signalen.

Als iemand nog ander advies heeft, is dat altijd welkom :)

• It-er
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:30
Hier (ZuidLimburg) ook veel last van flikkering op LED verlichting. Oorzaak: 492Hz TF signaal. Elk vol uur gaan alle gedimde en sommige niet gedimde LED lampen volgens een vast "patroon" zichtbaar knipperen. In mijn meterkast een ouderwetse draai meter, dubbel tarief + TF signaal ontvanger.

Ik ben op een aantal interessante oplossingen gestuit via duitse websites:

1) uitgebreid overzicht van alle soorten led lampen en hun karakteristieken (met name hoe ze reageren op TF signalen --> "Rundsteuern"

link --> https://www.digitalstrom....t/Leuchtmittel-Datenbank/

2) Positieve ervaring van een zgn. stekker met ingebouwd filter die een flikkerende LED sta-lamp heeft verholpen:

link naar forum --> http://www.mikrocontroller.net/topic/316892 (zoek naar user "MuDo"

link naar product --> http://www.reo-online-24....plc-netzfilter-cnw-161/16

Hopelijk helpt dit weer een aantal mensen (mede-limburgers :w )

Ikzelf ga in de LED database zoeken naar een geschikt en betaalbaar exemplaar. Ik zie dat de LIVARNO Leds van de LIDL helaas veel last hebben van TF signalen.

what is your major malfunction???

• trebor.ed
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-01 20:01
Ook ik heb als vele anderen een probleem met flikkerende lampen met dimmers. Ik heb het probleem met zowel halogeen lampen als led lampen. Ik gebruik de halogeen lampen icm Qubino zwave dimmers en de led (philips) icm een pop obouw dimmer. Als ik de reacties hier lees begin ik steeds meer te denken dat het probleem bij de zwave dimmer ligt en niet (of minder) bij de lamp.

• helonaut
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 02-01 00:23
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:48:
Bij mij (ook Limburg ;)) knippert het niet eens exact om die tijden. Het zit meer rond kwart voor 9 en kwart voor 11.
Oude draaischijfmeter, oude stoppenkast, en dubbel tarief.
Dat komt doordat de netbeheerders de CAB-signalen op verschillende tijdstippen sturen, per regio en dan nog eens in fases. Dit doen ze om de verbruikers die ze aansturen (bijvoorbeeld straatverlichting) gefaseerd te schakelen in plaats van allemaal tegelijk. Zo proberen ze om "pieken" te voorkomen in het net.
Mastakilla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:26:
Heb net even met Niko getelefoneerd en ze zouden in maart de 310-02900 dimmer uitbrengen met ingebouwde CAB filter (waar de 310-01900 dit nog niet heeft).
Ik ben dan ook geneigd om even daarop te wachten om problemen te vermijden...
Interessant, dan is hun informatie op hun website toch niet helemaal waar blijkbaar:
(...) Aan dit fenomeen kunnen wij als fabrikant niets doen.
Mastakilla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:26:
Volgens Eandis hebben ze ook in onze gemeente zowel 283Hz als 1350Hz CAB signalen.

Als iemand nog ander advies heeft, is dat altijd welkom :)
Klopt. Heb uit frustratie hierover afgelopen zomer (ongeveer zelfde tijd als dit topic gestart werd blijkbaar) een hoop opgezocht en gedeeld op een ander forum. Misschien heb je er wat aan: http://www.bouwinfo.be/fo...ed-spots-knipperen?page=2
Daar staat bijvoorbeeld een quote van Niko (vanop hun website) waarin zij gewoon letterlijk naar M-Tec verwijzen als oplossing. 300 EUR voor enkelfasig of 1200 EUR voor driefase.

EDIT: oja, die van 18.30u en andere uren schuiven op (vandaag bijvoorbeeld rond 18.00u)... Omdat toen de straatverlichting aanging |:(

Ik vind het straf dat onze overheden ons oproepen om energiebesparend te denken (en te kopen), terwijl de producenten van dimmers en de netbeheerders hun producten en systemen hier blijkbaar gewoon niet op voorzien zijn, dat er dan nog verwacht wordt dat de consument 1200 EUR gaan neertellen voor een oplossing en dat het lijkt alsof alle betrokken partijen t.a.z.v. de infrastructuur (overheid & netbeheerders) dit zelfs niet als probleem zien. Misschien moet dit eens in de actualiteit gebracht worden als we blijkbaar met zoveel zijn die hier hinder van ondervinden?...

[Voor 33% gewijzigd door helonaut op 13-02-2017 23:44. Reden: herinnering na het posten]

• Mastakilla
fyi:
http://www.niko.eu/nlbe/n...universele-drukknopdimmer
De geïntegreerde CAB-ontstoorder haalt in CAB-gevoelige regio’s zoveel mogelijk storende signalen uit het net om de meeste lampen optimaal zonder flikkering of gebrom te doen branden.
Toen ik net belde voor nog wat extra info, benadrukte Niko trouwens nogmaals dat hun CAB-filter geen wondermiddel is dat alle CAB storingen eruit kan halen. Het kan wel helpen, maar dat is niet gegarandeerd...

[Voor 26% gewijzigd door Mastakilla op 08-03-2017 10:34]

• nat_nek
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20-02-2018
Hallo mensen hier in Hoorn ook al een paar jaar last van flikkerende lampen.
Gebruik zelf de kaku inbouw dimmers met led.

Ik zit ook een beetje met mijn handen in het haar, en ik vraag mij af of de netbeheerders hier gewoon mee weg kunnen komen.
Volgens mij zijn er nog veel meer mensen die dit fenomeen niet kunnen plaatsen en de relatie niet kunnen leggen met TF.

Misschien is dit wel een zaak voor de consumentenbond of een programma zoals kassa. dan gaan ze misschien wel iets aan dit probleem doen. (iemmand toevallig lid?)

• DavidZH
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 06:59
De netbeheerders gaan hier gewoon mee wegkomen want dat systeem is al zo oud als de weg naar Rome.

Het zijn de fabrikanten van de dimmers en lampen die hier op de vingers getikt moeten worden. En dan zeker de westerse merken!

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-01 11:40
Hier ook een stuk of 3 ledlampen (glow philips) met kaku dimmers ervoor. Altijd in de avond flikkeren. Wel handig, als het begint weet ik dat het 20:56 is :P

Zonder dollen, dit zou idd anders moeten. Of een gratis ontstoor filter uitleveren voor in de meterkast, of iets anders verzinnen door de netbedrijven.

Oud systeem zegt natuurlijk voor mij niets, we hebben ook riemen in een auto, die waren en vroeger ook niet...

i7-8700K@5Ghz + Arctic LFII360 | Dell u2410 | ColorMunki | B&W CM8S2 | Neato Connected

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Misschien een itempje voor Radar? Ik zou niet weten welk ander programma hier interesse in zou hebben.

• roches
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-01 14:50
Hier het halve huis vol hangen met led-lampen en die knipperen niet.... (ja op 500Hz)
Maar alles is hier dan ook aangesloten op 12V met een fatsoenlijke adapter ervoor.... en aangestuurd door Domoticz en H801-drivers...

• Thismykindashit
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2018
Hier hetzelfde verhaal. Enkele GU10 spot met LED dimmer. Knippert ~10 seconden rond etenstijd en om 23:00, 23:30.

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-01 15:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zal er eens op letten. Voor wat ik weet knipperen onze lampen als ze een tijdje aanstaan. Echter is dit wel al voor 't daltarief denk ik. Gezien dat bij ons om 11:00u pas in gaat (Utrecht) voor wat ik weet. En dan liggen we vaak al op één oor.

Zal er eens op letten

Professioneel Heftruck Syndroom

• Thismykindashit
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2018
Is iemand al een LED dimmer tegengekomen waarbij dit probleem niet voorkomt? Of is het daarmee niet te verhelpen?

• Mastakilla
Ik heb intussen 1x Niko 310-02900 dimmer geinstalleerd met 3 LED lampen en zou graag testen of ik last heb van dit probleem (vooraleer ik de overige dimmers koop en installeer).

Aangezien het zomer is (lang licht) en er maar 3 van de 12 spotjes op aangesloten zijn, is het echter eenvoudig om hier momenteel over te kijken.

Vandaar mijn volgende vragen:

* Op welke stand flikkeren de spots normaalgezien het ergst? Als ze helemaal, halverwege of niet gedimd zijn?
* Hebben andere electrische toestellen hier een invloed op? Moet ik bv een veel verbruikend wasmachine of oven aanzetten om het flikkeren "aan te moedigen"? Of juist zoveel mogelijk andere apparaten uitzetten? Hebben mijn zonnepanelen hier een invloed op?
* Hoe laat gebeurd dit normaal? Mijn vader sprak van 22u, maar ik zag hier evengoed al 20u of 21u gemeld worden. Hangt dit af van het seizoen (uur dat de straatverlichting aangaat)? Of van de regio? Indien de regio, hoe specifiek is dit dan? Per land (België), per provincie (Antwerpen) of per gemeente zelfs (Brasschaat)? Of is het puur de netleverancier die dit bepaald (Eandis)? Het zou gebeuren bij zowel overschakelen van dag- naar nacht-tarief, als bij het aanzetten van straatverlichting. Is het bij 1 van die 2 erger als bij het andere. Kan iemand mij zeggen rond hoe laat het in dit seizoen voor mij het hardste merkbaar zou moeten zijn?

Met deze info kan ik nl iets gerichter uitzoeken of ik het probleem ook heb (bv 30 minuten mijn spotjes spotten ;) ).

Alvast bedankt!

• helonaut
De effecten die CAB-signalen veroorzaken zijn soms afhankelijk van de bouw van de lampen. Indien het klassieke hallogenen zijn, is de kans zelfs groot dat je gewoon geen last ervan hebt.

In de meeste gevallen zijn deze antwoorden van toepassing op jouw vragen:
* helemaal gedimd, dan vallen de flikkeren het meest op
* dat is het eerste wat ik doe bij zulke problemen om uit te sluiten dat het aan de binnenbekabeling ligt: iedere zekering uitschakelen en enkel de betreffende zekering ingeschakeld houden rond 21.55u (of wanneer het CAB signaal voor jouw regio geprogrammeerd staat). Indien je buren ook zulke dimmers/lampen hebben is het waarschijnlijk snel duidelijk dat het niet aan de binnenbekabeling ligt...
* je vader heeft gelijk en je veronderstelling van seizoen & regio zijn ook juist. CAB-signalen KUNNEN dus op verschillende momenten en op verschillende frequenties voorkomen.

Je hebt blijkbaar het topic op het forum van Bouwinfo niet helemaal doorgelezen, want dan had je één van mijn eerste posts tegengekomen waarin een link naar het document zit waarmee je kan nagaan welke frequenties bij jou van toepassing zijn: http://www.bouwinfo.be/fo...en?page=1#comment-2617678
Ik weet niet in hoeverre deze informatie verschilt tussen de verschillende aanbieders. Het document waar ik naar link geldt in ieder geval voor Eandis.

[Voor 0% gewijzigd door helonaut op 29-06-2017 14:08. Reden: Typfout]

• Damonlesad
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 01-10-2017
Hoi

Hier in helmond hetzelfde probleem gehad op mij oude adres. Ik heb dit opgeslost doormiddel van de volgende dimmer aan te schaffen. Hager Berker 286710 icm philips warmglow gu10. Hier had ik 17 spots op 1 dimmer. Waarbij het probleem was opgelost.

Echter nu verhuisd naar een nieuwe woning waar ik nu weer hetzelfde probleem heb. In het nieuwe huis heb ik 7 verschillende dimmers waardoor het kostenplaatje op 350 euro komt om deze te vervangen. Beetje veel en hoop een goedkopere oplossing te vinden.

Hopelijk hebben mensen iets aan mijn bericht die een dimmer zoeken de het flikkeren door TF/Cab signalen tegen gaat.

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:12
Het TF signaal wordt op hoogspanningsniveau ingevoed, dus hoever je van een trafohuisje af woont maakt niet uit voor het effect.

TF wordt gebruikt om (niet-slimme) meters te laten switchen tussen hoog en laag tarief en om straatverlichting mee te schakelen. Mogelijk zie je dus meerdere keren per dag dit effect.

Het systeem wordt inderdaad op termijn uitgefaseerd in Nederland, maar het is niet exact bekend wanneer en dit hangt af van in welk netgebied je woont. Stedin zal per 1-1-2018 uitfaseren; Liander en Enexis zijn bezig om vervangende systemen uit te rollen.

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:21

stuffer

Ondertietel

Roekeloos schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:51:

Het systeem wordt inderdaad op termijn uitgefaseerd in Nederland, maar het is niet exact bekend wanneer en dit hangt af van in welk netgebied je woont. Stedin zal per 1-1-2018 uitfaseren; Liander en Enexis zijn bezig om vervangende systemen uit te rollen.
Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt? Ik zou er namelijk blij mee zijn als Stedin dit over 5 maanden uitzet.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:12
stuffer schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt? Ik zou er namelijk blij mee zijn als Stedin dit over 5 maanden uitzet.
Wij leveren een alternatief systeem dat communiceert op basis van mobiele netwerken. Stedin heeft alle gemeenten een brief gestuurd dat TF dienst stopt per 1-1. Vraag is wel hoe heet de soep wordt gegeten...

• Cpete
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-01 11:39
It-er schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:17:
Hier (ZuidLimburg) ook veel last van flikkering op LED verlichting. Oorzaak: 492Hz TF signaal. Elk vol uur gaan alle gedimde en sommige niet gedimde LED lampen volgens een vast "patroon" zichtbaar knipperen. In mijn meterkast een ouderwetse draai meter, dubbel tarief + TF signaal ontvanger.

Ik ben op een aantal interessante oplossingen gestuit via duitse websites:

1) uitgebreid overzicht van alle soorten led lampen en hun karakteristieken (met name hoe ze reageren op TF signalen --> "Rundsteuern"

link --> https://www.digitalstrom....t/Leuchtmittel-Datenbank/

2) Positieve ervaring van een zgn. stekker met ingebouwd filter die een flikkerende LED sta-lamp heeft verholpen:

link naar forum --> http://www.mikrocontroller.net/topic/316892 (zoek naar user "MuDo"

link naar product --> http://www.reo-online-24....plc-netzfilter-cnw-161/16

Hopelijk helpt dit weer een aantal mensen (mede-limburgers :w )

Ikzelf ga in de LED database zoeken naar een geschikt en betaalbaar exemplaar. Ik zie dat de LIVARNO Leds van de LIDL helaas veel last hebben van TF signalen.
Heeft er iemand ervaring met de bovenvermelde netfilter? De specificaties vermelden een filterbereik van 10 kHz - 20 Mhz maar onze CAB signalen zitten op 283 en 1350Hz. Lijkt me dus vreemd dat het zou werken.

• helonaut
Damonlesad schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:16:
Hoi

Hier in helmond hetzelfde probleem gehad op mij oude adres. Ik heb dit opgeslost doormiddel van de volgende dimmer aan te schaffen. Hager Berker 286710 icm philips warmglow gu10. Hier had ik 17 spots op 1 dimmer. Waarbij het probleem was opgelost.

Echter nu verhuisd naar een nieuwe woning waar ik nu weer hetzelfde probleem heb. In het nieuwe huis heb ik 7 verschillende dimmers waardoor het kostenplaatje op 350 euro komt om deze te vervangen. Beetje veel en hoop een goedkopere oplossing te vinden.

Hopelijk hebben mensen iets aan mijn bericht die een dimmer zoeken de het flikkeren door TF/Cab signalen tegen gaat.
Bedankt om dit te laten weten noline, ik refereer vanuit de andere fora waar ik deze discussie volg.

Voor iedereen die met Niko werkt en liefst een Niko oplossing wil: heeft er iemand ervaring met deze dimmer? https://www.niko.eu/nlbe/artikel/310-02900

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:21

stuffer

Ondertietel

Roekeloos schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:31:
[...]

Wij leveren een alternatief systeem dat communiceert op basis van mobiele netwerken. Stedin heeft alle gemeenten een brief gestuurd dat TF dienst stopt per 1-1. Vraag is wel hoe heet de soep wordt gegeten...
Heb jij al enig idee hoe heet de soep wordt gegeten? 1-1 is in aantocht en met het vroeg invallen van de duisternis is het geflikker hier thuis op de vaste tijden weer begonnen.

Veel heeft stedin er ook nog niet over te zeggen (volgens de website)

https://www.stedin.net/kl...e-maken-van-dubbel-tarief

Andere site spreekt van bv Delft waar het wel per 2018 gaat stoppen?

https://energeia.nl/nieuw...-delft-niet-aan-te-zetten

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Beatpower

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog updates m.b.t. dit fenomeen? Ook hier veel last van de signalen (Zoetermeer/Stedin)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 20:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DavidZH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:23:
De netbeheerders gaan hier gewoon mee wegkomen want dat systeem is al zo oud als de weg naar Rome.

Het zijn de fabrikanten van de dimmers en lampen die hier op de vingers getikt moeten worden. En dan zeker de westerse merken!
Ik heb er bij mijn weten geen last van ;) Maar kwam bij toeval op dit topic.
Waarom moeten dimmer fabrikanten op de vingers getikt worden? Het is de netbeheerder die onnodige signalen de woonkamers instuurt ..
Oplossing is eenvoudig : voorzie de meters in de meterkast van een dergelijk filter en problem solved. Het signaal wat op het net in je huis terecht komt, is totaal onnodig (iig niet voorbij de meter). Of stoppen met het signaal, dat is ook een optie :+

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertJ49
Er is intussen een goede oplossing die betaalbaar is.

Het idee is ontstaan doordat iemand een klein UPS tussen het net en de verlichting schakelde.
Dat werkt als het tenminste een echte UPS is, dwz dat het inkomende net gelijkgericht wordt, naar een accu toegaat, en vervolgens weer wordt omgezet naar 230v AC.
Veel ups-en geven het net met alle rommel erop gewoon door als dat net er is en schakelen pas op accu over als het net wegvalt.dus voor het filteren helpt dit niet.
De accu geeft wel een gelijkspanning die ontdaan is van alle troep van het net, dus ook de CAB storingen zijn weg.

Nu is een accu niet het meest fijne ding om ertussen te hebben dus ik heb de volgende oplossing gevonden
Koop bij AliExpres een power supply van 230V naar 12 V DC. ( ik heb een 150 W exemplaar genomen)
(kost ongeveer €12)
Verder ook nog een offgrid solar inverter pure sinewave van 12 naar 230V. ( ik heb alleen maar een 300W ding kunnen vinden ( kost ca €33,-)
Let op dat het een omzetter is die een zuivere sinus geeft, anders werkt een dimmer niet goed!
Veel van deze inverters geven een blokspanning, dus niet goed
Ook moet hij "offgrid"zijn. dat betekent dat hij spanning afgeeft als er geen net is.
Veel solar inverters "leunen"tegen het net aan om te werken.

Als je dit aan elkaar knoopt heb je een schone 230V sinus.
Bij mij werkt het voor diverse dimmers en LED spots.
In de omzetters verlies je ongeveer 20%, maar je bent wel van de flickering af.

Succes ermee

voor plaatjes zie link:
https://www.dropbox.com/s...20CAB%20filtger.jpeg?dl=0

[Voor 18% gewijzigd door BertJ49 op 27-03-2018 17:11. Reden: was nog wat vergeten]

• jjonkie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-01 19:40
Iemand bovenstaande al getest ? _/-\o_

20 procent verlies is jammer maar met domotica inschakelen als de verlichting aan gaat en het is te overzien.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog niet geprobeerd, maar ik vind het ook niet echt een structurele oplossing. Hoe sneller ze met die signalen stoppen hoe beter.

Overigens ook vreemd dat dezelfde setup op verschillende plekken in het huis anders reageert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xenor
  • Laatst online: 17-01 13:21
Wij hebben sinds vorige week exact hetzelfde probleem (Eindhoven). We hadden een nieuwe lamp gekocht met 5 GU10 lampen (Philips warm white).

Exact om 21:00 uur beginnen de lampen opeens te flikkeren voor een paar seconden. Dan is het weer even paar seconde stabiel en dan begint het flikkeren weer. De hele avond door, de ene keer wat langer dan de andere keer.

Verschillende dingen geprobeerd: niet-led Dimmer, een LED Fase afsnijdende dimmer, LED fase aansnijdende dimmer, andere lampen (ander merk), andere dimmer (Hornbach universele LED dimmer) met andere lampen, allemaal exact hetzelfde probleem.

Ik las dit topic en het is precies hetzelfde probleem. Is TF inmiddels uitgefaseerd door de leveranciers? Vast niet.

Ik wil de Hager Berker 286710 dimmer nog proberen, omdat iemand in dit topic aangeeft het probleem niet met deze dimmer te hebben.

Iemand voor de rest nog een mogelijke oplossing?

Ik las trouwens het volgende op Enexis:
https://www.enexis.nl/con...r/slimme-meter/tf-signaal

Ik heb een slimme meter en enkeltarief maar nog steeds knipperen mijn lampen. Ik heb Enexis gebeld wanneer de verwachting is dat ze in mijn regio (Eindhoven) stoppen met het uitzenden van het signaal.

Daarnaast las ik dat er 1 dimmer op markt is met TF/CAB filter, namelijk de Niko 310-03901: https://www.oosterberg.nl...iltering-en-dimmerzoeker/

Ik heb contact opgenomen met Niko en zij gaven eerlijk aan dat dit misschien het probleem verhelpt maar dat er een kans is dat het niet werkt.

De dimmer Niko 310-03901: https://www.elektrototaal...1N1ALgEAQYASABEgI83_D_BwE

Iemand deze toevallig geprobeerd?

[Voor 36% gewijzigd door xenor op 06-06-2019 21:02]

-

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:01

AW_Bos

Als de eerste sneeuwv valt

Interessant topic. Ik ben benieuwd hoe dit zit?
Stedin zegt dus dat ze per 1 januari 2018 de TF uit hebben gezet. Maar hoe dit het dan na die tijd met dag- en nachttarief? Op dat moment waren de slimme meters nog niet overal uitgerold?

Inmiddels hebben we nu wel een slimme meter, en die geeft netjes aan of het dag/nachttarief is. Wel valt me op dat in de avond de ledlempen in de huiskamer flikkeren, en nu ik dit topic lees zou het mogelijk te maken kunnen met TF, als dat nog steeds op het netwerk aan- en uit wordt gezet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AW_Bos schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:59:
Interessant topic. Ik ben benieuwd hoe dit zit?
Stedin zegt dus dat ze per 1 januari 2018 de TF uit hebben gezet. Maar hoe dit het dan na die tijd met dag- en nachttarief? Op dat moment waren de slimme meters nog niet overal uitgerold?

Inmiddels hebben we nu wel een slimme meter, en die geeft netjes aan of het dag/nachttarief is. Wel valt me op dat in de avond de ledlempen in de huiskamer flikkeren, en nu ik dit topic lees zou het mogelijk te maken kunnen met TF, als dat nog steeds op het netwerk aan- en uit wordt gezet.
Die slimme meters zijn 'connected', dus daar zullen ze iets van een schema in hebben zitten waar ook wijzigingen in door te voeren zijn. Ze kunnen ze tenslotte ook 'realtime' (?) op afstand uitlezen.

Ik heb ook nog steeds erg veel last van de flikkerende lampen rond de omschakeltijden en straatverlichting aanschakeling. Hoop dat ze snel die rotzooi van de lijn af halen.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:01

AW_Bos

Als de eerste sneeuwv valt

@MikeyMan Maar dat die slimme meters, via hun connectie de dag of nacht stand binnenkrijgen, lijkt mij niet dat er helemaal geen tf-signaal wordt verstuurd over het spanningsnet. Zoiets gaat globaal naar alle huizen toe. Of zou de slimme meter dit soms filteren?

Ik zal eens op het tijdstip letten.

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 22-08-2019 11:53]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AW_Bos schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:52:
@MikeyMan Maar dat die slimme meters, via hun connectie de dag of nacht stand binnenkrijgen, lijkt mij niet dat er helemaal geen tf-signaal wordt verstuurd over het spanningsnet. Zoiets gaat globaal naar alle huizen toe. Of zou de slimme meter dit soms filteren?

Ik zal eens op het tijdstip letten.
Het signaal wordt generiek uitgestuurd. Meest voorkomend is dag/nacht en de straatverlichting welke worden geschakeld.

Het is mij niet bekend of de slimme meters er iets mee doen, maar het is niet zo dat jouw huis met slimme meter kan worden uitgesloten van die signalen.

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12-01 15:00
Hier hetzelfde probleem met Qubino dimmers. :/

@BertJ49 draai je nog steeds op je oplossing die je toen hebt bedacht? En wat zijn je ervaringen?

• Runu88
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 08-04-2021
xenor schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:50:
Wij hebben sinds vorige week exact hetzelfde probleem (Eindhoven). We hadden een nieuwe lamp gekocht met 5 GU10 lampen (Philips warm white).

Exact om 21:00 uur beginnen de lampen opeens te flikkeren voor een paar seconden. Dan is het weer even paar seconde stabiel en dan begint het flikkeren weer. De hele avond door, de ene keer wat langer dan de andere keer.

Verschillende dingen geprobeerd: niet-led Dimmer, een LED Fase afsnijdende dimmer, LED fase aansnijdende dimmer, andere lampen (ander merk), andere dimmer (Hornbach universele LED dimmer) met andere lampen, allemaal exact hetzelfde probleem.

Ik las dit topic en het is precies hetzelfde probleem. Is TF inmiddels uitgefaseerd door de leveranciers? Vast niet.

Ik wil de Hager Berker 286710 dimmer nog proberen, omdat iemand in dit topic aangeeft het probleem niet met deze dimmer te hebben.

Iemand voor de rest nog een mogelijke oplossing?

Ik las trouwens het volgende op Enexis:

Ik heb een slimme meter en enkeltarief maar nog steeds knipperen mijn lampen. Ik heb Enexis gebeld wanneer de verwachting is dat ze in mijn regio (Eindhoven) stoppen met het uitzenden van het signaal.

Daarnaast las ik dat er 1 dimmer op markt is met TF/CAB filter, namelijk de Niko 310-03901: https://www.oosterberg.nl...iltering-en-dimmerzoeker/

Ik heb contact opgenomen met Niko en zij gaven eerlijk aan dat dit misschien het probleem verhelpt maar dat er een kans is dat het niet werkt.

De dimmer Niko 310-03901: https://www.elektrototaal...1N1ALgEAQYASABEgI83_D_BwE

Iemand deze toevallig geprobeerd?
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist de bovengenoemde niko dimmer besteld via onze groothandel. Wij gaan deze testen in de regio Eindhoven om te zien of het TF probleem met diverse merken led verlichting hiermee is opgelost.

Ik zal jullie nader toelichten zodra ik meer weet.

Met vriendelijke groet, René
van Hout elektro-service

• Runu88
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 08-04-2021
Hallo,

We hebben een aantal merken gu10 led lampen geprobeerd met de niko dimmer. Maar ze knipperen nog steeds op de tf/cab signalen. Wel iets minder als met een ander type dimmer.

Dus helaas hier nog niets mee opgeschoten.

• Mephix
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
https://www.liander.nl/stoppen-tf

Liander stopt gelukkig eind 2020 met toonfrequent.

• xenor
Runu88 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:25:
Hallo,

We hebben een aantal merken gu10 led lampen geprobeerd met de niko dimmer. Maar ze knipperen nog steeds op de tf/cab signalen. Wel iets minder als met een ander type dimmer.

Dus helaas hier nog niets mee opgeschoten.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Er is volgens mij maar 1 oplossing voor dit probleem zolang het TF-signaal nog niet uitgefaseerd is door de leveranciers en dat is terug naar halogeen. Wij hebben thuis inmiddels alles weer vervangen met halogeen lampen en een klacht ingediend bij Enexis (maar dat zal niet veel helpen verwacht ik :) )

[Voor 29% gewijzigd door xenor op 09-12-2019 18:25]

-

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie inmiddels staan dat stedin per 1-7-2021 pas stopt met het TF signaal :(

• xenor
MikeyMan schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:39:
Zie inmiddels staan dat stedin per 1-7-2021 pas stopt met het TF signaal :(
Inderdaad, staat ook op Enexis.nl per 1-7-2021:

-

• xenor
Ik heb contact gehad met de Enexis (netbeheerder Eindhoven) en zij erkende het probleem en gaven aan bezig te zijn met de uitfasering maar dat ging nog wel even duren (denk aan 2 jaar), meer konden ze op dit moment niet doen.

Ik vroeg mij of je met Philips Hue ook deze problemen hebt, iemand toevallig ervaring met dat het met LED knippert en met Philips Hue niet?

-

• Repsect
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:42
@xenor Daar heb ik ervaring mee in Eindhoven. Mijn Fibaro dimmers reageren ook op de TF signalen, waarbij mijn lampen gaan knipperen (led of halogeen maakt hierbij niet uit). Een Fibaro bypass vermindert het knipperen, maar verhelpt het zeker niet.

Door de irritatie heb ik mijn lampen op de begane grond (8 stuks) vervangen voor Philips Hue (GU10 colour).

Met Philips Hue heb ik nooit knipperende verlichting gezien. Dus in de Hue lampen moet iets zitten wat het flikkeren kan opvangen/wegfilteren. Dat moet iets kleins zijn, aangezien het in de lamp past, waarmee ik me afvraag of dat niet extern bij lampen bij te knutselen valt. Wellicht een condensatortje o.i.d.? Helaas reikt mijn elektrotechnische kennis niet zo ver dat ik hier iets mee kan verder.

Signature

• GREENSKiN
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-01 22:06
Grappig, nieuwe woning. In Den Haag. Zelfde probleem als jullie omschrijven. Mysterie, waarom flikkeren mijn leds om 2200, 2300 en 2400? Ik zat nog te denken aan cronjobs van machines die instarten op 't hele uur, ofzo. Maar nee, mysterie opgelost dankzij jullie posts :) Prachtig. Stedin schakelt dus per 1 juli 2021 het TF-signaal uit.

• xenor
@Repsect Hier in Eindhoven is het alleen met led, wel raar dat het bij jou ook met halogeen is want die zouden daar niet gevoelig voor zijn. Zowel inbouwspotjes in de keuken als normale lampen als het led-lampje in de afzuigkap, alles begint hier stipt om 17:00 uur te knipperen en dan weer paar seconde constant. Ik ben dus weer terug gegaan met alle lampen naar halogeen en daarmee heb ik dus nergens last van.

Ik heb inmiddels Philips Hue aangeschaft en ga het eens proberen. Ik zal laten weten hier of ik het probleem ook heb met Philips Hue.

Overigens staat er hier ergens in dit topic vermeld hoe je het elektrotechnisch zou kunnen oplossen door wat te bouwen maar dat ging mij een beetje te ver :)

[Voor 48% gewijzigd door xenor op 07-01-2020 22:42]

-

• Ollie
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 30-12-2021
Hier in Helmond ook dezelfde problemen, ook alleen met LED verlichting achter een dimmer. Ik zie het ook om 21:00 gebeuren en regelmatig ook nog rond 21:15 en soms nog een aantal keer later (rond 22:00 en 23:00).

Ik lees overigens op de website van Enexis dat ze het TF-signaal vanaf 1 juli 2021 gaan stopzetten, dus de problemen zullen vanaf dat moment sowieso opgelost zijn zou ik zeggen:

• xenor
Ik heb een aantal spotjes vervangen met Philips Hue en deze knipperen niet! De gewone led spots in de keuken begonnen net om stipt 17:00 uur weer te knipperen maar met de Philips Hue spotjes blijft alles normaal. Dan zit er misschien toch iets in die Hue lampen wat niet reageert op die signalen. Ben wel benieuwd waarom die Hue lampen dan niet gaan knipperen, dat is ook LED. Alles vervangen door Hue is dus een oplossing.

Alleen de eenvoudige lampjes in bijvoorbeeld de afzuigkap hebben het probleem ook, maar om daar nu Hue in te zetten...

-

• Jenzaah
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11:37
xenor schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:17:
Ik heb een aantal spotjes vervangen met Philips Hue en deze knipperen niet! De gewone led spots in de keuken begonnen net om stipt 17:00 uur weer te knipperen maar met de Philips Hue spotjes blijft alles normaal. Dan zit er misschien toch iets in die Hue lampen wat niet reageert op die signalen. Ben wel benieuwd waarom die Hue lampen dan niet gaan knipperen, dat is ook LED. Alles vervangen door Hue is dus een oplossing.

Alleen de eenvoudige lampjes in bijvoorbeeld de afzuigkap hebben het probleem ook, maar om daar nu Hue in te zetten...
Ik heb een Philips Hue filament lamp, en deze flikkerd nog wel als deze hard gedimd is.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:40

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
xenor schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:17:
Ben wel benieuwd waarom die Hue lampen dan niet gaan knipperen, dat is ook LED.
Simpel, een Hue dimt niet op AC en doet dus niets met de nul-doorgang. Eerste(-ish) wat er in een Hue gebeurd is er DC van maken.

• bjornnotten
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 24-11-2020
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, elke avond tussen 21.30 en 23.00 spookt het in huis. Ik kan het niet echt flikkeren noemen, maar de lampen gaan ineens feller branden, en na enkele seconden gedans blijft het licht in die stand staan. Ik maak gebruik van Fibaro dimmer 2's. Kan ik dit ook naar dit probleem refereren? Of zou het iets anders zijn wat ee bij mij aan de hand is.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
Dat kan zeker. Halogeenlampen zijn goed?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Pino64
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 14-01 19:40
Ik lees met volle interesse dit topic aangezien ik ook wat problemen heb met een Lybardo dimmer icm philips warmglow, echter lijkt dit niet op het probleem van de TF signalen, omdat dit een groot deel van de dag optreedt. Hier heb ik een ander topic voor.

Alleen met Osram glowdim filament lampen lijkt het er wel op. Af en toe een serie snelle flikkeringen van max. 10 seconden.

Nu mijn vraag, kunnen deze signalen ook 's middags aanwezig zijn? Het is vooral in de avond inderdaad, maar ook wel eens overdag, bijvoorbeeld 15.00u.
Ik heb geen zware apparaten, boiler of andere dingen wat inschakelt.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja hoor, ik merk het sowieso wel op regelmatige tijdstippen, maar ook overdag komt het wel eens voor.
Twee vaste tijden hier zijn 20:50 en 22:50u. Overdag weet ik het niet zeker, ivm dat ik dan de gevoelige lampen zelden aan heb.

• arathonk
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14-10-2021
Is het normaal dat je in huis oon de TF signalen voor het inschakelen van de straatverlichting ontvangt?
Lijkt mij niet toch? Je zou denken dat dit 2 aparte systemen zijn.
Want dan zal na 1 Juli dit probleem wel blijven op die tijdstippen.
De netbeheerders schakelen het TF signaal voor daluren uit, niet voor de straatverlichting.

[Voor 11% gewijzigd door arathonk op 24-06-2021 22:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

arathonk schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:39:
Is het normaal dat je in huis oon de TF signalen voor het inschakelen van de straatverlichting ontvangt?
Ja
Lijkt mij niet toch? Je zou denken dat dit 2 aparte systemen zijn.
Nee, we hebben maar één net.
Want dan zal na 1 Juli dit probleem wel blijven op die tijdstippen.
De netbeheerders schakelen het TF signaal voor daluren uit, niet voor de straatverlichting.
Volgens mij gaat dat er ook gewoon uit.

• arathonk
Ik hoor net van Enexis dat dat wel los moet staan van de huisaansluiting.
En TF voor straatverlichting blijft..
https://www.enexis.nl/ove...n-we/tf-signaal/consument

• arathonk
Hey het is 1 Juli, de lampen knipperen nog steeds..

• Bsegerss
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 04-10-2021
Hier ook in Eindhoven... al maanden vol verwachting om vanaf 1 juli 2021 geen knipperende leds meer te zien...
Helaas! Nog steeds het geval :(
Morgen Enexis maar eens contacten.

• Aiolos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Zoals Stedin meldt: "We beëindigen het TF-signaal in fases, gebied voor gebied."
(https://www.stedin.net/slimme-meter/uitschakelen-tf-signaal)

Misschien nog even geduld hebben dus

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion

septillion

Inderdaad, het zou niet weg zijn vanaf 1 juli. Het zou er alleen gegarandeerd nog zijn tot en met 30 juni. Nu pas zullen de installaties worden verwijdert met onderhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arathonk
Enigste wat Enexis mij kan vertellen is dat ze gisteren alle huisaansluitingen uitgezet hebben en het niet in fases gaat, en dat je de storingsdienst kan bellen voor een spanningsonderzoek, 🤷🏻‍♂️

[Voor 6% gewijzigd door arathonk op 02-07-2021 09:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ledj knipper
  • Laatst online: 26-07-2021
Meten , en dan.
Ratte zijn het ze willen gewoon niks doen snel om het op te lossen alleen maar met verhalen komen 8)7 8)7 8)7 , moet je dit kopen of dat kopen of juiste dingen. Ga eens gewoon aan de slag met testen als roepen.

• Bsegerss
  • Laatst online: 04-10-2021
Ik heb een technisch iemand van Enexis (Eindhoven) gesproken en hij gaf aan dat een deel van het TF signaal uitgeschakeld is. De boiler en dag/nachttarief-sturing is er wel af maar de andere, zoals straatverlichting etc, nog niet. En dat merk ik ook aan de knipperende led-verlichting op gezette tijden.
Het heeft te maken met de omzetting per transformatorhuisje. En zo lang alle huisjes niet zijn omgezet zal de volledige uitschakeling niet plaatsvinden. Dat kan zelfs een paar jaar duren...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valt mij de laatste weken op dat het wel erger lijkt dan voorheen... Just me?

• SKVT
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-12-2021
Fijn om lotgenoten te ontdekken hier :'( . Ik dacht dat het aan m'n Fibaro 2 dimmer lag in combinatie met m'n GU10 spots... intussen al verschillende merken GU10's geprobeerd en er gisteren achter gekomen dat er een "level correction" parameter in te geven is in de Fibaro 2 dimmer. Die heft het effect van automatisch feller gaan van de spots op, maar nog steeds flitsen... 21:30 was het feest, 22:00 opnieuw en verwacht hem zo wel weer. Blijkbaar dus niet vanaf 1 juli 2021 geen toonfrequent signaal meer, maar uitfaseren wat nog jaren kan duren... 8)7 Ik ben intussen ten einde raad en denk er aan om maar een simpele UPS voor die dimmer te zetten (met 8 gu10 spotjes.) Dan moet die UPS natuurlijk wél permanent de lampen voorzien vanuit z'n batterij pack, en niet het lichtnet signaal 1 op 1 doorzetten zolang daar spanning op staat... Iemand ervaring met deze mogelijke aanpak? Dank! :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee