Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar valt weinig over te zeggen zonder de specificaties van de in het armatuur ingebouwde dimmer te weten. En zelfs al weet je die specificaties wel: Zie de discussie vóór jouw post ;)

Waarschijnlijk is de meest simpele methode: Gewoon proberen.

Als de fitting echt e14 is neem ik aan dat je er iig gewoon iedere 230v e14 ledlamp in kan doen, mits ze passen. Ik ga er iig niet van uit dat de maker van de lampjes een e14 armatuur bouwt met vervolgens bv. lampjes die op 12v werken (Maar je weet het natuurlijk nooit :x ).

Overigens heb ik hier E14 "dim to warm" lampen van Megaman en "Warmglow" van Philips. Die lijken het in een brede range aan dimmers hier goed te doen: Van LivingWhites dimmer van Philips, tot aan dimmerstekkers van KlikAanKlikUit of de dimmer in een Steinel L115s buitenlamp :)

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 21-08-2017 16:50 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb halogeen lampjes, gu10, 50W.

Zitten er 9 in het plafond, 1 lijn van 5 en 1 lijn van 4.

De lijn van 5 wordt bediend in een duo frame van berker, waarachter 2 dimmers zitten. (2de dimmer bedient een hanglamp)
De lijn van 4 eveneens in een duo frame, ook twee dimmers.

In totaal dus 4 dimmers: de Berker 2819. 60-400W. Lijkt mij geen LED dimmer...

Nu zie ik het volgende filmpje:
YouTube: LED E27 7.5 Watt mit einem Berker 230V Dimmer

Ik wil graag mijn 9 gu10 spotjes gaan vervangen door LED's. Uiteraard vanwege verbruik. Maar gaat dat nou lukken mer deze dimmers? Of hangt dat van de lampjes af? (mijn halve huis hangt al vol met ikea spots, maar dat is de niet dimbare variant)

En als dat niet lukt, de vervolgvragen:
Als ik voor ikea lampjes kies ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30304651/ ) wat voor dimmer moet ik dan hebben?
En past mijn Berker frame over deze nog te kopen dimmers?

Veel vragen, maar het is ook een bos met veel bomen...

( of moet ik eens gek doen, en de hele bups vervangen door Tradfri... )

[ Voor 3% gewijzigd door gysman11 op 22-08-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zijn er meer mensen met de ervaring dat elektronische lampen die lang „op de plank” gelegen hebben, het niet meer goed doen als je ze gaat gebruiken?

Vanwege mijn slechte ervaring met de kwaliteit van filament led lampen (van de 30 lampen die ik begin 2015 kocht, zijn er intussen al 20 versleten), test ik ze altijd een paar weken voordat ik ze in de kast leg. Maar laatst bleek zo'n geteste lamp (na 2 jaar op de plank) al meteen te beginnen met flikkeren, dus binnen een week kapot.

Uit een erfenis heb ik een aantal Albert Heijn spaarlampen gekregen, die zo'n 6 jaar geleden gekocht zullen zijn. Van deze lampen gingen er 2 direct binnen een week kapot (dus 3 identieke lampen in de doos voor de chemokar).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 20:11
jitter schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:36:
[...]Ik vermoed dat de flicker die je nu beschrijft wel eens het gevolg kan zijn van te weinig afvlakking, en niet zozeer van het dimmen. Goede afvlakking vergt een grote condensator, maar die past niet in een E14 fitting. Dit kan ook niet dimbare lampen treffen, zoals die van AH/XQ Lite waar ik ooit voor waarschuwde en die ik later vergeleek middels een meting met betere ledlampen. Ik denk zelfs dat die XQ Lite helemaal geen afvlakking had gezien het belabberde resultaat.
Weet je dat ik al een paar jaar op zoek was naar een antwoord? Ben blij dat ik eindelijk iemand gevonden hebt die 't me zo uitlegt!

Ik heb al enkele jaren een set van 8 en 7 E14 LED-peertjes in twee lampen: de eettafel lamp en een theetafel lamp. Beide een grote set dimbare E14 peertjes, maar fatsoenlijk dimmen is er nooit bij geweest. Ik heb het geprobeerd met dimmers via online LED-winkels, van de Gamma, en van KlikaanKlikuit, maar of ze knipperen, of ze dimmen nauwelijks.

Gek genoeg stond ik van de week bij de Ikea, en die hadden wél een E14 peertje die heel mooi en diep kon dimmen. Irritant aan de ene kant omdat ik met Osram, Philips en een huismerk van een online LED-winkel geen succes behaalde en daar toch redelijk wat geld aan kwijt ben geweest, om vervolgens een €5 peertje te zien van de Ikea die dat wel goed lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:08

iMars

Full time prutser

Even een vraagje tussendoor, weet niet of dit het juiste topic is, maar vind het deels hier wel passen ;)

Ik wil in mijn nieuwe woning ledstrips bij het plafond aanbrengen voor indirect verlichting. Nu heb ik gemeten dat op 1 meter strip (a 60 leds) ongeveer 2 ampere trekt met 5 volt. Nu wil ik 4x 4 meter aansluiten. Per 4 meter is dat 8 ampere. Hoe dik moet de stroomkabels zijn voor 5v en 8Amp? Is daar een duidelijk tabel voor?

Heeft de voltage ook nog met de dikte te maken, of niet? Dus 220V 8Amp vs 5V 8Amp, dezelfde dikte of niet? (probeer het voor mezelf duidelijk te krijgen)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 22:04

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

iMars schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:32:
Even een vraagje tussendoor, weet niet of dit het juiste topic is, maar vind het deels hier wel passen ;)

Ik wil in mijn nieuwe woning ledstrips bij het plafond aanbrengen voor indirect verlichting. Nu heb ik gemeten dat op 1 meter strip (a 60 leds) ongeveer 2 ampere trekt met 5 volt. Nu wil ik 4x 4 meter aansluiten. Per 4 meter is dat 8 ampere. Hoe dik moet de stroomkabels zijn voor 5v en 8Amp? Is daar een duidelijk tabel voor?

Heeft de voltage ook nog met de dikte te maken, of niet? Dus 220V 8Amp vs 5V 8Amp, dezelfde dikte of niet? (probeer het voor mezelf duidelijk te krijgen)
Waarom niet 24v ledstrips gebruiken ipv 5v? Dan gaan de verliezen over de kabel snel naar beneden en heb je minder dikke kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Tweak-Freak schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:51:
[...]

Waarom niet 24v ledstrips gebruiken ipv 5v? Dan gaan de verliezen over de kabel snel naar beneden en heb je minder dikke kabels nodig.
Omdat ik ws2812 ledstrips wil gebruiken. Deze heb ik helaas alleen nog maar in 5v variant gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
iMars schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 00:35:
[...]
Omdat ik ws2812 ledstrips wil gebruiken. Deze heb ik helaas alleen nog maar in 5v variant gezien.
Met 1 minuut googlen kwam ik al 12v en 24v varianten tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

TWyk schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:05:
[...]

Met 1 minuut googlen kwam ik al 12v en 24v varianten tegen.
Hmmm ik heb alleen op Ali gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:37
joramoudenaarde schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:27:
[...]

Gek genoeg stond ik van de week bij de Ikea, en die hadden wél een E14 peertje die heel mooi en diep kon dimmen. Irritant aan de ene kant omdat ik met Osram, Philips en een huismerk van een online LED-winkel geen succes behaalde en daar toch redelijk wat geld aan kwijt ben geweest, om vervolgens een €5 peertje te zien van de Ikea die dat wel goed lijkt te doen.
Weet je nog welk type dat was van Ikea ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@iMars Er zijn wel tooltjes voor om het te berekenen: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Geen idee of die nauwkeurig is, probeer voor de zekerheid ook nog even een andere.

Maar gaat een flink dikke kabel worden, ik zou toch kijken of je idd een 12V/24V variant kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
hannibal2206 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:19:
Weet je nog welk type dat was van Ikea ?
De goude-kleurige serie van Lunnom, zoals deze. Ik stond er van te kijken hoe goed en laag die dimt met een gewone draaiknop led-dimmer, vergeleken met die van Philips, Osram, en een huismerk via Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:31:
@iMars Er zijn wel tooltjes voor om het te berekenen: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Geen idee of die nauwkeurig is, probeer voor de zekerheid ook nog even een andere.

Maar gaat een flink dikke kabel worden, ik zou toch kijken of je idd een 12V/24V variant kan vinden.
12V op Amazon gevonden. Kijken hoe dat uitpakt qua bekabeling.

Edit: niet leverbaar aan Nederland :|

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 28-08-2017 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:32:
Het verschil met kabels die geschikt zijn voor hogere spanningen is vooral de isolatie, die moet de hogere spanning kunnen weerstaan.

Maar het is de stroom door een weerstand die verliezen veroorzaakt, en niet de spanning.
Volgens de Wet van Ohm geldt nl. P = I2 * R. Het verloren vermogen (P) wordt dus alleen veroorzaakt door de hoogte van de stroom (I) en de hoogte van de draadweerstand (R).

Bij zowel 220 V/5 A als 5 V/5 A gaat er bij een weerstand van (bijv.) 0,1 Ω 2,5 W aan energie verloren in de kabels. In beide gevallen heb je een spanningsval in die kabel van 0,5 V wat t.o.v. 5 V enorm is en t.o.v. 220 V nihil.

Maar 220 V/5 A betekent dat je 1100 W vermogen transporteert terwijl dat bij 5 V/5 A maar 25 W is (even 0 verliezen aangenomen).

Nou weet je ook meteen waarom onze elektriciteit met zulke hoge spanningen getransporteerd wordt.
ThinkPadd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:31:

Dat valt te controleren.
De weerstand van een 2 aderige koperdraad van 1,5 mm2 en 10 m lengte is (1,75*10-8 Ωm * 10 m)/0,0000015 m2 = 0,117 Ω (per ader, dus 0,233 Ω totaal).
Close enough met hun 0,229 Ω...

De calculator houdt er rekening mee dat een hogere spanning ook een hogere spanningsval toelaat. Daarom zal een kabel voor 5 V / 5 A toch dikker uitvallen dan een kabel voor 12 V / 5 A ondanks dat het dus alleen de stroom (i.c.m. de weerstand) is die verlies veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Thnx @Tweak-Freak, @ThinkPad & @jitter... Inmiddels al een mooie gevonden via Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Wat voor dimknop gebruiken jullie hier eigenlijk? Een simpele LED-dimknop van de Gamma, een domknop via een online webwinkel (zoals deze), of een A-merk zoals Jung?

Er zit namelijk zoveel prijsverschil tussen LED-dimmers, van dik €100 tot ongeveer €30. Maar bij een paar dimmers van ongeveer €90 die ik via Gamma gekocht had (huismerk én A-merk) had ik nogal wat problemen zoals geknipper en een erg mager dim bereik. Terwijl het minimale vermogen van die dure dimmers ook vaak rond de 3-7W zouden zitten. Sommige van die €30 dimmers hebben een minimaal vermogen van 2W, dus je zou geneigd zijn meer succes denken te hebben met de goedkopere :)

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 12:44

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Leuke kandelaar van Yeelight.
Wilde ik jullie niet onthouden.
https://www.kickstarter.c...emessage&isappinstalled=0

2k op west bij Pv Output

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 20:02

Nox

Noxiuz

Ik ben wat aan het zoeken naar een dc-systeem voor verlichting in een huisje in frankrijk, gezien elektra daar niet beschikbaar is, is het plan om in de zomer daar gewoon off grid te gaan en de hele elektra-aansluiting de deur uit te doen, zo onbetrouwbaar als het ding is.

Alleen omdat alles opnieuw gedaan wordt en de omvormer inefficient is bij laag verbruik sluit ik het liefst het hele systeem op DC aan.

Kom je met het volgende probleem: 12v en kabelverliezen... die worden met 10 of 15 meter kabel wel erg fors of je moet overal 4mm neer gaan leggen. Met 24v zou alles prima te doen zijn, je kan een kabeldikte minder nemen én je hebt minder loss... (stel je voor dat je gewoon 1,5mm gebruikt, dan heb je echt amper verlies) maar nu, hoe stuur je zoiets aan? En zijn er wel lampen te koop op 24v? Van het liefst een knap merk, noname leds heb ik slechte ervaring mee en ik zweer bij philips. De ledstrips heb ik gevonden, nu de aansturing en spots/lampen nog (niet alles wordt strips :+). Ik kan wel solderen e.d. dus het mag iets minder dan kant en klaar zijn. Ik heb alleen geen idee waar te zoeken, als ik google dan wordt '24v' gewoon genegeerd blijkbaar 8)7 .

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 01-09-2017 00:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Nox schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:27:
Ik ben wat aan het zoeken naar een dc-systeem voor verlichting in een huisje in frankrijk, gezien elektra daar niet beschikbaar is, is het plan om in de zomer daar gewoon off grid te gaan en de hele elektra-aansluiting de deur uit te doen, zo onbetrouwbaar als het ding is.

Alleen omdat alles opnieuw gedaan wordt en de omvormer inefficient is bij laag verbruik sluit ik het liefst het hele systeem op DC aan.

Kom je met het volgende probleem: 12v en kabelverliezen... die worden met 10 of 15 meter kabel wel erg fors of je moet overal 4mm neer gaan leggen. Met 24v zou alles prima te doen zijn, je kan een kabeldikte minder nemen én je hebt minder loss... (stel je voor dat je gewoon 1,5mm gebruikt, dan heb je echt amper verlies) maar nu, hoe stuur je zoiets aan? En zijn er wel lampen te koop op 24v? Van het liefst een knap merk, noname leds heb ik slechte ervaring mee en ik zweer bij philips. De ledstrips heb ik gevonden, nu de aansturing en spots/lampen nog (niet alles wordt strips :+). Ik kan wel solderen e.d. dus het mag iets minder dan kant en klaar zijn. Ik heb alleen geen idee waar te zoeken, als ik google dan wordt '24v' gewoon genegeerd blijkbaar 8)7 .
24V lampjes zijn eigenlijk alleen maar beschikbaar in het vrachtwagen assortiment.
En anders in reclame verlichting(signage) of strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

3xNix schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:41:
[...]

24V lampjes zijn eigenlijk alleen maar beschikbaar in het vrachtwagen assortiment.
En anders in reclame verlichting(signage) of strips.
Ok, dank voor de info, dan weet ik dus dat ik daar niet meer op hoef te zoeken :+

Anders nog opties om kabelverliezen te beperken? Ik weet niet of er op 36, 48 of 60 wat wordt geleverd? :+

En anders gewoon 1,5mm² naar ieder lampje trekken denk ik :/

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:27:

Grappig, ik ben net bezig met het meehelpen opzetten van een off-grid systeem. Dat wordt dan weliswaar 230 V / 50 Hz, maar voor jou interessant is om de term "off grid" aan je zoekopdrachten toe te voegen...

12 V en 24 V ledlampen zijn gewoon verkrijgbaar, dit is bijv. de eerste hit op google. In winkels hier ben je denk ik vooral beperkt tot dingen als kampeerartikelen. Het vast geïnstalleerde spul voor lagere spanningen moet je wsl. van verder weg gaan halen, echt off grid is er in dit hoekje van de aarde nl. al lang niet meer bij, en er is dus amper een markt voor.

Oh ja, verliezen in de kabel nemen snel af als je de stroom kunt beperken. P = I2 * R. Dat kwadraatje betekent dat het kunnen halveren van de stroom de verliezen tot het kwadraat ervan (een kwart, dus) teruglopen (bij dezelfde kabel), en dat betekent de mogelijkheid tot dunnere kabels. Daarnaast staat een hogere spanning een hogere spanningsval toe, zie een paar posts terug, voor een kabelcalculator.
Als het even kan dus voor 24 V gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 05-09-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jitter schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 07:19:
[...]

Grappig, ik ben net bezig met het meehelpen opzetten van een off-grid systeem. Dat wordt dan weliswaar 230 V / 50 Hz, maar voor jou interessant is om de term "off grid" aan je zoekopdrachten toe te voegen...

12 V en 24 V ledlampen zijn gewoon verkrijgbaar, dit is bijv. de eerste hit op google. In winkels hier ben je denk ik vooral beperkt tot dingen als kampeerartikelen. Het vast geïnstalleerde spul voor lagere spanningen moet je wsl. van verder weg gaan halen, echt off grid is er in dit hoekje van de aarde nl. al lang niet meer bij, en er is dus amper een markt voor.

Oh ja, verliezen in de kabel nemen snel af als je de stroom kunt beperken. P = I2 * R. Dat kwadraatje betekent dat het kunnen halveren van de stroom de verliezen met het kwadraat ervan (een kwart, dus) teruglopen (bij dezelfde kabel), en dat betekent de mogelijkheid tot dunnere kabels. Daarnaast staat een hogere spanning een hogere spanningsval toe, zie een paar posts terug, voor een kabelcalculator.
Als het even kan dus voor 24 V gaan.
In dit systeem komt er ook 230v/50hz, alleen de nullast is al 20W. Aangezien er ook een koelkast komt moet deze eigenlijk dag en nacht aan. Ik ga de verlichting dus op 230v zetten denk ik, ff contact opnemen hoe dat werkt, als die last ook te consumeren is dan ga ik dat doen. Dan heb ik daar nog wat nuttig gebruik van :)

48>12 is ook met een efficiency van nog geen 90 procent, naar 230v zou meer dan 90 procent zijn, dus dan maar weer terug naar 12v. Ik weet alleen niet hoe efficient de gelijkrichters zijn in de gemiddelde lamp...

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 02-09-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, de inverter heeft ook wat nodig om te werken... Maar, de verliezen in dat ding wegen misschien op tegen het wegvallen van verliezen in de bedrading.

Je moet nu rekensommetjes gaan maken. Ik heb dat voor het project waar ik mee bezig ben ook gedaan.
Door omstandigheden zijn ze in het bezit gekomen van een grote lading oude, maar nog goede loodaccu's die geschikt zijn voor deep cycle use.

Datasheet erbij, tabelletje, en oh... een beetje vermogen en zo'n ding is in no time leeg. Hogere stroom (dan C/20) en de capaciteit is ineens geen 24 Ah meer, maar nog maar 14 Ah...
Dat wordt echt een flinke serie/parallel opzet. Serie om de voor de inverter benodigde 48 V te halen en parallel om de capaciteit te verhogen. Ook hier geldt: hoe minder stroom, hoe beter.

Dus je gaat kijken wat veel vermogen kost en of dat persé op elektriciteit moet. Verwarmen kost veel energie, maar dat kan op gas. Koelen ook wel wat, maar als je een koelkast hebt die via het absorptiesysteem werkt, kun je die ook weer wegstrepen, want die kan (meestal) ook op gas.
Ik neem op vakantie een grote koelbox op gas mee, die doet met 5 kg propaan zo'n 2,5 week. Voor het opladen van de camera en telefoon gebruik ik de auto accu.

Nog meer vragen die je moet stellen: Hoeveel vermogen kun je van je zonnepanelen halen? Heb je veel zonuren? Hoeveel heb je 's nachts nodig uit de accu's. Waar kun je 's nachts van afzien.... Enz, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(Nog?) niet op de site van de Action, maar wel interessant als je voor weinig geld koppelbare werkbladverlichting wil maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/v8c97x1zunw/hqdefault.jpg

Een "Select Plus" 4 W/370 lm/4000 K ledtube met toebehoren. 325 mm lengte, direct koppelbaar (strak tegen elkaar) of via meegeleverde kabel. IP20.

Bij de Action voor € 3,99, en dat is inclusief de op de foto getoonde aansluit- en bevestigingsmaterialen.

Ik heb er een paar gekocht. Opvallend voor het geld is dat ze geen flicker vertonen.
De metal core pcb in de volledig plastic behuizing wordt warm maar niet overmatig heet.
De hoeveelheid en kleur licht lijken te kloppen met wat er geadverteerd wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door jitter op 14-10-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik zit de laatste tijd nog al te denken aan het nut van dimbare ledlampen via Z-Wave. Ik wil graag op een aantal plekken mijn verlichting kunnen bedienen via de vaste schakelaars, maar ook via domotica. Maar Stel in mijn halletje wil ik een lamp van 3~5 Watt. Als ik deze wil dimmen, moet er een extra weerstand gebruikt worden van ~21Watt ofzo... wat voor nut heeft het dan nog om LED te nemen, als je ook bijvoorbeeld een hallogeen lamp van 20~30 Watt kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Voor lampen die niet zoveel aan zijn is een goed dimbare led oplossing vaak veel te duur en ben je beter af met halogeen of zelfs een gloeilamp in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 19:10
Wie kan mij globaal wat vertellen over ledverlichting in een (nog te bouwen) nieuwbouwhuis. Ik ben alleen bekend met een traditioneel 220v netwerk van mijn oude huis.

In mijn nieuwe huis wil ik graag ledverlichting, niet perse domotica. Iemand die sprak had het over een 24v netwerk, maar een andere raadde dat juist weer af.

Wat is tegenwoordig als je een nieuwbouwhuis gaat bouwen, de juiste wijze van aanleggen van het circuit, uitgaande van verder gewoon "normale" verlichting (maar wel LED,), schakelaars (deels dimmers), stopcontacten.

Is het electracircuit dan wezenlijk anders dan voorheen?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 11-09-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 25-07 10:29
iMars schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:51:
Ik zit de laatste tijd nog al te denken aan het nut van dimbare ledlampen via Z-Wave. Ik wil graag op een aantal plekken mijn verlichting kunnen bedienen via de vaste schakelaars, maar ook via domotica. Maar Stel in mijn halletje wil ik een lamp van 3~5 Watt. Als ik deze wil dimmen, moet er een extra weerstand gebruikt worden van ~21Watt ofzo... wat voor nut heeft het dan nog om LED te nemen, als je ook bijvoorbeeld een hallogeen lamp van 20~30 Watt kan nemen?
Ik heb getest met Qubino z-wave dimmers en een 3-5 Watt lamp was daarmee prima te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
stefijn schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:22:
Wie kan mij globaal wat vertellen over ledverlichting in een (nog te bouwen) nieuwbouwhuis. Ik ben alleen bekend met een traditioneel 220v netwerk van mijn oude huis.

In mijn nieuwe huis wil ik graag ledverlichting, niet perse domotica. Iemand die sprak had het over een 24v netwerk, maar een andere raadde dat juist weer af.

Wat is tegenwoordig als je een nieuwbouwhuis gaat bouwen, de juiste wijze van aanleggen van het circuit, uitgaande van verder gewoon "normale" verlichting (maar wel LED,), schakelaars (deels dimmers), stopcontacten.

Is het electracircuit dan wezenlijk anders dan voorheen?
Eigenlijk is het Gemodificeerd centraaldozensysteem nog steeds het meest gebruikte. Dat werk prima voor een aantal domotica oplossingen echter gaan er ook steeds meer stemmen op voor een systeem waarbij alle schakelpunten, stopcontacten etc rechtstreeks naar de meter/schakelkast gaan en daar aan elkaar worden geknoopt. Ook hiervoor zijn weer enkele domotica oplossingen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 19:10
In principe dus een "normaal stroomnetwerk" op 220v? Oke. Aangezien ik verder geen domoticawensen heb op wat IR-schakelaars na (gewoon andere schakelaars gebruiken) laat ik het dan daarbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 20:06
De Qubino Flush Dimmer heeft geen extra weerstand nodig. Wel heeft deze naast een bruine en een zwarte draad ook een blauwe (N) draad nodig.

edit: van te voren even een tab refreshen is ook een vak :) Ik zie dat Magicw00b ook al gereageerd had.

[ Voor 60% gewijzigd door LeechGuy op 12-09-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
Ik heb een paar Fibaro dimmer 2 units, en een heeft een bypass. In max stand is het verbruik 35W, in gedimde stand 4 W ofzo, gemeten door de dimmer zelf. Zonder bypass knipperen de lampen. Verbruik is dus niet 21W, tenzij de dimmer mij fopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:28

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Voor onze nieuwbouwwoning ga ik spots inbouwen / laten doen. Nu wil ik graag dimtone spots maar zie door de bomen het bos niet meer.

Nu las ik dat Philips een variant heeft waarbij de spot met glas afgedekt is ipv plastic, deze lijkt mij wel wat maar wil ik graag een CRI van 90+ en voldoende lumen met minimale flikkering :-)

Welke zouden jullie adviseren voor oa een woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Bigg Balls schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:35:
Voor onze nieuwbouwwoning ga ik spots inbouwen / laten doen. Nu wil ik graag dimtone spots maar zie door de bomen het bos niet meer.

Nu las ik dat Philips een variant heeft waarbij de spot met glas afgedekt is ipv plastic, deze lijkt mij wel wat maar wil ik graag een CRI van 90+ en voldoende lumen met minimale flikkering :-)

Welke zouden jullie adviseren voor oa een woonkamer?
Dimtone is een range van philips dus het bos is al je daarvoor op voorhand al kiest al niet eens zo groot.

Ik denk dat je sowieso moet kijken naar een aantal zaken.
Het je al een keuze voor inbouwelementen die bepalen wat voor type spot je wilt (bv G10 spots)
Hoeveel dimzones wil je maken en hoeveer afstand tussen de spots. Op basis daarvan kun je bivjoorbeeld bepalen onder welke hoek de lichtstraal van de spot moet zijn (vaak 25 tot 50 graden)
Welk voltage led lampen wil je gebruiken (12 of 230) (zijn er wel 230 volt dimtones?) en als je bij de 12volts leds led-drivers nodig hebt hoeveel drivers je wilt gebruiken voor hoeveel lampen. Daar kan je dan op afstemmen welke dimmers je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:28

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

TWyk schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:20:
[...]

Dimtone is een range van philips dus het bos is al je daarvoor op voorhand al kiest al niet eens zo groot.

Ik denk dat je sowieso moet kijken naar een aantal zaken.
Het je al een keuze voor inbouwelementen die bepalen wat voor type spot je wilt (bv G10 spots)
Hoeveel dimzones wil je maken en hoeveer afstand tussen de spots. Op basis daarvan kun je bivjoorbeeld bepalen onder welke hoek de lichtstraal van de spot moet zijn (vaak 25 tot 50 graden)
Welk voltage led lampen wil je gebruiken (12 of 230) (zijn er wel 230 volt dimtones?) en als je bij de 12volts leds led-drivers nodig hebt hoeveel drivers je wilt gebruiken voor hoeveel lampen. Daar kan je dan op afstemmen welke dimmers je nodig hebt.
Dank, de afstand is ongeveer één a anderhalf meter tussen de spots en we willen inderdaad GU10 spots van 230volt (zo wordt het opgeleverd door de aannemer) en we willen twee dimzones in de woonkamer en keuken.

Heb ook Philips Hue White GU10 overwogen maar ben bang dat deze te "zwak" qua lichtsterkte zijn en te kon weinig vinden over de kleurkwaliteit en flikkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-07 17:25
Voor mijn bovenverdieping de volgende setup gemaakt, graag jullie meningen:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/081/567/880_1440.jpg
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTXhEG9lzaR5S_itYirUxiCgMRiI5JAFbnLZn9vSwGKEDeTKPQyjA

Slaapkamer 1: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel armentuur, zie foto)
Slaapkamer 2: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 3x dubbel ivm trap )
Slaapkamer 3: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel )
Slaapkamer 4: 6x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel )
Werkkamerkamer 1: 2x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x, zie foto maar dan enkel )
Badkamkamer 1: 5x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 3x enkel 1x dubbel )
Hal / trap: 4x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x enkel )

Domotica:
Fibaro Dimmer 2 of Qubino led Dimmer ?
Achter de pulsdimmer plaatsen of centraal in technische ruimte ?

[ Voor 16% gewijzigd door lerssi op 18-09-2017 22:18 ]

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-07 00:37
Heeft iemand (installatie)ervaring met de Philips myBathroom Dreaminess inbouwspots? Ik denk aan de volgende setup voor de badkamer in onze nieuwbouwwoning en ik ben benieuwd of zowel de spots als de wandlampen door dezelfde Jung dimmer kunnen worden aangestuurd:Allen aangedreven door:Ik kan nergens de inbouwhandleiding voor de Philips Dreaminess spots vinden en ik zie ze ook niet in de compatibility list van Philips. Wel wordt in de leaflet aangegeven dat ze dimbaar zijn. Ik zie dat ze worden aangestuurd door een trafo, vermoedelijk via 12V? Zijn deze te pairen op 1 en dezelfde dimmer met de GU10 Dimtones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-07 16:39
lerssi schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:13:
Voor mijn bovenverdieping de volgende setup gemaakt, graag jullie meningen:

[afbeelding]
[afbeelding]

Slaapkamer 1: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel armentuur, zie foto)
Slaapkamer 2: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 3x dubbel ivm trap )
Slaapkamer 3: 8x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel )
Slaapkamer 4: 6x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x dubbel )
Werkkamerkamer 1: 2x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x, zie foto maar dan enkel )
Badkamkamer 1: 5x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 3x enkel 1x dubbel )
Hal / trap: 4x MM07927 Led lamp + MM07928 LED Driver ( 4x enkel )

Domotica:
Fibaro Dimmer 2 of Qubino led Dimmer ?
Achter de pulsdimmer plaatsen of centraal in technische ruimte ?
Zou je ze kunnen tekenen op de plek waar je ze wilt plaatsen? Dan krijgen we een beter beeld van de situatie, hoe loopt het dak af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bashy schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:43:
Heeft iemand (installatie)ervaring met de Philips myBathroom Dreaminess inbouwspots? Ik denk aan de volgende setup voor de badkamer in onze nieuwbouwwoning en ik ben benieuwd of zowel de spots als de wandlampen door dezelfde Jung dimmer kunnen worden aangestuurd:Allen aangedreven door:Ik kan nergens de inbouwhandleiding voor de Philips Dreaminess spots vinden en ik zie ze ook niet in de compatibility list van Philips. Wel wordt in de leaflet aangegeven dat ze dimbaar zijn. Ik zie dat ze worden aangestuurd door een trafo, vermoedelijk via 12V? Zijn deze te pairen op 1 en dezelfde dimmer met de GU10 Dimtones?
Ah, een ledlampen i.c.m. "ouderwetse" dimmers vraag, een van de meest gestelde vragen en eentje waarbij geen zekerder antwoord kan geven dan "het zou kunnen werken, maar er zijn geen garanties".

Dat gezegd hebbende, de gekozen Jung dimmer is een zeer veelzijdige die m.i. een behoorlijke kans geeft op een goed resultaat. Ik denk overigens niet dat je verschillende typen lampen op dezelfde dimmer moet gaan aansluiten, maar je zou het kunnen proberen.

De Philips Dreaminess spots hebben als spec 220-240 V en nergens wordt er gerept over een aparte driver/trafo. M.i. is de driver hoogstwaarschijnlijk gewoon ingebouwd, net als bij het GU10 spotje, en is een externe trafo dus niet nodig.

De wartel bovenop de Dreaminess spot lijkt me qua formaat ook gemaakt voor rond netsnoer/kabel:

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/5900811P0-D1P-global-001?$jpglarge$&hei=500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 19:32
In mijn nieuwe woning heb ik in de woonkamer een aantal LED spots van Philips (GU10 - 4,6W).

Op dit moment gebruik ik nog dimmers van de vorige eigenaar.
Het gaat om Busch 2200 (60-400W) wat niet gemaakt is voor LED verlichting.
Per dimmer hangen er 3 LED spots.

Nu heb ik af en toe (om de zoveel dagen) last van flikkering voor een aantal seconde.

Daarom wil ik de dimmers vervangen voor eentje die geschikt is voor LED.
Maar met vele keuze's en compatibiliteit weet ik niet welke ik moet aanschaven.

Nu heb ik de volgende gevonden op het internet:
- Busch Jaeger 6523U (58 euro bij de Hornbach)
- Busch Jaeger 6523U-102 (58 euro online)
- Peha 431 HAN (48 euro bij de Hornbach)

Het voordeel als ik het bij de Hornbach koop is dat het makkelijk retour kan als het niet goed werkt.

Welke dimmer is aan te bevelen of misschien een andere merk van bijvoorbeerld Gira?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49

mvds

Totally awesome!

ChiMan schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:27:
In mijn nieuwe woning heb ik in de woonkamer een aantal LED spots van Philips (GU10 - 4,6W).

Op dit moment gebruik ik nog dimmers van de vorige eigenaar.
Het gaat om Busch 2200 (60-400W) wat niet gemaakt is voor LED verlichting.
Per dimmer hangen er 3 LED spots.

Nu heb ik af en toe (om de zoveel dagen) last van flikkering voor een aantal seconde.

Daarom wil ik de dimmers vervangen voor eentje die geschikt is voor LED.
Maar met vele keuze's en compatibiliteit weet ik niet welke ik moet aanschaven.

Nu heb ik de volgende gevonden op het internet:
- Busch Jaeger 6523U (58 euro bij de Hornbach)
- Busch Jaeger 6523U-102 (58 euro online)
- Peha 431 HAN (48 euro bij de Hornbach)

Het voordeel als ik het bij de Hornbach koop is dat het makkelijk retour kan als het niet goed werkt.

Welke dimmer is aan te bevelen of misschien een andere merk van bijvoorbeerld Gira?
Ik zou even contact zoeken met Philips om een lijst van compatible dimmers te krijgen. Ik zat met een soortgelijk probleem en het bleek dat voor de lamp die ik heb een dimmer met faseafsnijding moet hebben terwijl bijna alle bouwmarkt dimmers faseaansnijding hebben.

Overigens heb ik er nu een van die lijst en werkt het nog niet, maar dat moet ik nog even met hun technische supportafdeling opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 22:06

JB

Cédric roelt!

JPS schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:32:
Gisteren heb ik de 50w GU10 in de keuken vervangen (5 stuks) door de Ikea Ledare 6w GU 10 spots.
De spots zijn aangesloten op een draaidimmer van Gira (type 030600, min belasting 20w) en ik was bang dat deze ikea spots daar misschien moeite mee zouden hebben. Gelukkig geen enkel probleem en ik moet zeggen dat deze spots een uitstekende vervanger zijn. Zowel de lichtkleur als de intensiteit/opbrengst zijn uitstekend en mijn vrouw had aanvankelijk niet in de gaten dat er andere spots in de armaturen zaten. Dat zegt mij genoeg ;)

Ook heb ik deze spots even in de woonkamer getest op een electronische tastdimmer van Gira (type 226300) en dit werkte met een belasting van 2 spots ook uitstekend.

Ik had eerst de duurdere spots van Philips of Osram op het oog, om op zeker te spelen, maar dat is dus helemaal niet nodig. Ik dacht deze ervaring hier maar even terug te koppelen FTW!
Hier zoemt alles als een malle. 8x Ledare 6w 400lm dimbaar op GIRA dimmer.

Ook de stelschroef helpt hier niet. Is deze dimmer ongeschikt?

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2017/09/26/676BC066-8ABF-4B15-95AC-954A341C84FC.png

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Waarschijnlijk niet geschikt inderdaad:
Gira dimmer voor Conventionele trafo's 226200 (20-500W) Schakelen en dimmen van gloeilampen, HV-halogeenlampen en dimbare inductieve trafo's met halogeenlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JPS schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:04:
Waarschijnlijk niet geschikt inderdaad:
Gira dimmer voor Conventionele trafo's 226200 (20-500W) Schakelen en dimmen van gloeilampen, HV-halogeenlampen en dimbare inductieve trafo's met halogeenlampen.
Geschikt voor LED: Ja

Welke moet ik dan hebben?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ok, dat staat inderdaad zo vermeld. Geen idee dan. Belasting met 8xLedare is binnen de specs (HV LED 3~100W) dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb hier nog 4 gaten in de vloer zitten binnenshuis (100mm doorsnede gat, lamp mag dus max 100mm zijn incl. armatuur.
Hier wil ik RGB(W) led spots in plaatsen. Het gaat om een disco/bios ruimte voor sfeerlicht.
Aansturing met lichtaktor van MDT https://www.voltus.de/hau...e-reg-1-10v-mit-rgbw.html

Weet iemand een geschikte lamp? Kan hier weinig tot niets geschiktst voor vinden, armatuur/spot moet overweg kunnen met 1-10volt systeem. Heb op deze aktor nog 3 kanalen vrij voor deze verlichting namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JPS schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:40:
Ok, dat staat inderdaad zo vermeld. Geen idee dan. Belasting met 8xLedare is binnen de specs (HV LED 3~100W) dus dat is het probleem niet.
Nee, het probleem is het werkingsprincipe.

Fase aan- en afsnijding manipuleren de sinus van het lichtnet door botweg delen weg te kappen.
Dit kan in sommige onderdelen (bijv. spoelen) een hoorbaar effect hebben.

Hoe hoorbaar het is hangt van zoveel factoren af dat je er eigenlijk alleen maar in de praktijk achter kan komen en er "op afstand" geen zekere adviezen gegeven kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 27-09-2017 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

jitter schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:59:
[...]

Nee, het probleem is het werkingsprincipe.

Fase aan- en afsnijding manipuleren de sinus van het lichtnet door botweg delen weg te kappen.
Dit kan in sommige onderdelen (bijv. spoelen) een hoorbaar effect hebben.

Hoe hoorbaar het is hangt van zoveel factoren af dat je er eigenlijk alleen maar in de praktijk achter kan komen en er "op afstand" geen zekere adviezen gegeven kunnen worden.
En faseafsnijdingsdimmers zijn vrij schaars. Ik heb een lijstje voor je (@JB / @JPS) met dimmers die als het goed is allemaal faseafsnijding moeten hebben:
MerkType
Niko310-02800-led
Legrand67085 / 78406
EtakoEUD12D-UC (setting on auto)
EtakoEUD12NPN-UC (setting on auto)
EtakoLUD12-230V (setting on auto)
Siemens5TC8284
N&L / Peha / Drespa28985 / 433HAB
Feller40600RC FMI 61
Legrand67084
Insta / Berker286710
Opus Shalter852395
N&L28985
Gira/Insta30500 / 53128
Kopp80.78
LutronRSNU452
Merten5772
SchneiderLTD450RC/RL
VarilightIDQ140IMS
WuyunW13C162
HagerKallysto WH20300800A
HagerKallysto WH20300800C
Migros6.120.106
Migros6.120.109
Feller3306.24.S.FMI.61
Schneider / Elko / Merten ATD315 / SBD315RC / 315GLE / MEG5136

• JB

JB

Cédric roelt!

@jitter @mvds Dank voor de info! Wat ik me dan wel afvraag; heb ik dan weer een bijzonder geval met die LEDARE GU10 spots? Of ligt dit aan de hoeveelheid (8 stuks)?

Anders heeft iedereen toch bovenstaande dimmers nodig?

Mijn boefje is liev!

Ik zou eerder "ongelukkige combinatie" zeggen. Zelfs de hoeveelheid draad tussen dimmer en lamp(en) kan invloed hebben.

Met het aantal kun je spelen door één voor één een spotje weg te halen en te testen.

Overigens maakt alle elektronica geluid, maar vaak ligt het onder onze gehoorgrens of buiten het frequentiegebied. Maar er zijn genoeg voorbeelden dat het wel duidelijk is. Motorsturingen bijv., ik moet altijd denken aan het geluid van de Koplopers met choppers die uit stations wegrijden... Laat de dimmers waar we het nu over hebben in principe ook choppers zijn...

Sommige ledlampen zijn volgegoten met een grijs goedje. Dat kan om thermisch contact te verbeteren zijn, maar het dempt ook trillingen.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 28-09-2017 12:52 ]

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00

Tijntje

Hello?!

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Heb laatst de nieuwe tafel lampen bij de IKEA gehaald http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30343539/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/31D7vXe.png

Nu zou daar de GX53 Ledare in moeten die dimbaar is echter is die nergens meer te krijgen bij IKEA :(.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00295380/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KdlQ43B.png

Nu ben ik op zoek naar GX53 ledlampen die dimbaar zijn en nog wat betaalbaar, ben er van Megaman tegengekomen van €23,00 per stuk.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspeed
  • Laatst online: 00:42
Tijntje schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:45:
Nu zou daar de GX53 Ledare in moeten die dimbaar is echter is die nergens meer te krijgen bij IKEA :(.
Bij IKEA Amsterdam nog 64 stuks op voorraad. Bij alle andere vestigingen inderdaad niet.

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zover ik weet heeft Ikea de lichtbronnen in het assortiment die bij de verschillende armaturen horen. Het lijkt me dat ze nu een beleveringsprobleem hebben, en ik denk dat als je even geduld hebt de GX53 Ledare wel weer op voorraad komt.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 29-09-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Overspeed schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:17:
[...]

Bij IKEA Amsterdam nog 64 stuks op voorraad. Bij alle andere vestigingen inderdaad niet.
Dank je dan rijden we daar straks nog eens naar toe :)
Wat ik bespaar op de lampen heb ik ondertussen al 3 keer aan diesel uitgegeven. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Heb inmiddels alle gu10 halogeen spots vervangen door tradfri slimme led verlichting van ikea. Dimmen via app. Halogeendimmers eruit, normale wisselschakelaars erin. Werkt top, en is goedkoper en makkelijker dan vervangen door leddimmers (waarvan je maar moet hopen dat ze niet zoemen en/of knipperen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk, dat is m.i. nou de juiste oplossing voor het dimmen van ledverlichting, en niet de dimmers uit het stenen tijdperk...

Mensen die geen zin hebben om de Trådfri verlichting smart te maken kunnen ook volstaan met alleen de aanschaf van de afstandsbediening.
Edit: en ook de Floalt ledpanelen zijn compatibel met de Trådfri afstandbediening of hub voor gebruik in een smart opzet.

[ Voor 18% gewijzigd door jitter op 30-09-2017 09:59 ]

• Magicw00b
jitter schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:04:
[...]

Ah, een ledlampen i.c.m. "ouderwetse" dimmers vraag, een van de meest gestelde vragen en eentje waarbij geen zekerder antwoord kan geven dan "het zou kunnen werken, maar er zijn geen garanties".

Dat gezegd hebbende, de gekozen Jung dimmer is een zeer veelzijdige die m.i. een behoorlijke kans geeft op een goed resultaat. Ik denk overigens niet dat je verschillende typen lampen op dezelfde dimmer moet gaan aansluiten, maar je zou het kunnen proberen.

De Philips Dreaminess spots hebben als spec 220-240 V en nergens wordt er gerept over een aparte driver/trafo. M.i. is de driver hoogstwaarschijnlijk gewoon ingebouwd, net als bij het GU10 spotje, en is een externe trafo dus niet nodig.

De wartel bovenop de Dreaminess spot lijkt me qua formaat ook gemaakt voor rond netsnoer/kabel:

[afbeelding]
Helaas, ik dacht het zelfde. Zit dus wel een trafo bij.

Dus als iemand nog tips heeft met betrekking tot IP65 badkamer spots op 230V houd ik me aanbevolen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

winterdip daglichttherapie lamp. Misschien is therapie teveel gezegd maar het idee is in iedre geval hetzelfde. Blijkbaar heeft een groot gedeelte van de bevolking last van een milde winterdepressie. Van mijn vrienden/kennisen/familie lijkt dat al ruim 30% te zijn. Nu moet je dat allemaal niet te zwaar nemen natuurlijk maar het lijkt erop dat veel mensen baat hebben bij meer licht met een hoge intensiteit en met een daglichtkleurtemperatuur. De kleurtemperatuur moet daarom 5500K minimaal zijn en liefst hoger. Een CRI van 80 lijkt al voldoende te zijn maar ik zou graag een CRI > 90 hebben.

Er zijn voldoende van deze lichttherapie lampen tegen winterdipjes te koop. daarvoor hoef je niet zelf te bouwen. De meeste echter halen hun benodigde 10.000 lux echter op 20 cm afstand. Dat lijkt me volkomen onpraktisch.

Mijn vraag is daarom de volgende:Heeft er iemand ervaring met koud witte ledstrips (6000-6500K) met een hoge CRI waarde?

Ik overweeg dus, just for the fun of it, een anti winterdip daglighttherapie lamp te maken. De normale ledstrips zijn niet van voldoende kwaliteit. Ik heb al enige ervaring met ledstrips, ledlampen etc. Dat begon al met de GU10 ledlampen destijds van conrad (50€ weggegooid geld toen, gaf bijna geen licht)

Daarna ben ik zelf op zoek gegaan en heb samsung 2 watt leds gevonden. Die deden het een stuk beter en vooral: je had er de specificaties bij, inclusief lichtspectrum, currents, koel eisen etc. Inmiddels heb ik al wat projectjes achter de rug en meestal in het special purpose gebied. (bijv krachtige blauwe onderwaterlampen voor 60m diep)

Specificaties vindt je bij de huidige leds en vooral de strips zelden terug.

Goede witte leds zenden vrijwel geen UV uit. Zelfs dan kun je het UV nog behoorlijk filteren door een glas of lexaanplaat. Over het UV content maak ik me geen zorgen maar zal wel een UV filter gebruiken voor de zekerheid.

Het probleem is eigenlijk dat je van de meeste strips niet precies weet welke leds erop zitten en wat de specificaties zijn. De leds moeten voldoende krachtig zijn. In principe moet ik 10.000 lux op 50-60 cm afstand halen. De ledstrip wordt daarom versneden en in stukken op een aluminium paneel of heatsink geplakt. Elk stukje strip van 30 cm krijgt zijn eigen voedingsbedrading. Ik heb wat metingen gedaan aan strips en voedingspunten en de weerstand van de koperbanen van de strips is vrijwel zonder uitzondering bedroevend hoog.

Het beste wat ik tot nu toe gevonden heb in Nederland zijn de Ultra strips van LestripXL. Deze hebben epistar leds (helaas geen type) https://www.ledstripxl.nl...20-led-12-volt-ultra.html

Deze hebben een goed rendement van 98,5 lumen per watt indien dat ook daadwerkelijk wordt gehaald. De CRI is aangegeven met >90.

De Strips zijn wat duurder met 45€ per 5 meter in vergelijk met de standaard stripjes die je overal kunt krijgen maar die voldoen meestal niet. Ik overweeg tevens voor de 24 volt versie te gaan vanwege het gunstige effect van een hoger voltage bij relatief hoge weerstand in de koperbanen van de strip.

Op een oppervlak van 18 bij 28 (bruto 20*30) kan ik ruim 5 meter kwijt. De netto is vanwege het feit dat ik gebruik ga maken van een aluminium fotolijst voor foto's van 20x30cm. De lijst helpt dan gelijk ook met de koeling als ik de aluplaat met warmtegeleidende pasta of lijm in het fotoframe bevestig.

Heeft er iemand ervaring met het zelf bouwen van een dergelijke lamp of een indicatie welke strips goed zijn voor een dergelijke lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ledstrips zouden niet mijn eerste keuze zijn bij zo'n project. Ik zou eerder gaan voor een opzet waarbij de leds met een constante stroombron worden gevoed.

Je weet inderdaad niet zeker welke leds gebruikt worden en met het blote oog de CRI bepalen gaat niet. De CRI straft nl. leds af die kleuren sprekender laten lijken, ook al oogt dat voor ons doorgaans aantrekkelijker. CRI van 80 zou er dus mooier uit kunnen zien dan CRI van 90, afhankelijk van welke kleuren benadrukt worden.

De enige manier om echt zeker te zijn is zelf zeer specifieke leds aan te schaffen en daarmee aan het werk te gaan. Maar dit lijkt me een beetje buiten de scope te vallen van de gemiddlede DIYer... Veel leds hebben een thermisch vlak onder de behuizing en een MCPCB is nou ook niet makkelijk met de hand te solderen (eigenlijk zijn smd leds alleen geschikt voor machinale verwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Losse leds wordt een drama met het aantal benodigde leds. Ik heb wel eens smd gesoldeerd maar heb sowieso al geen reflow oven of iets dergelijks. Je kunt natuurlijk voor de high power leds (3, 5 of 10 watt/stuk) gaan maar dan nog zit er wel significant soldeerwerk aan.

Een ledstrip zou het handigste zijn. Ik wil graag een oppervlak enigszins egaal vullen en liever geen puntbron achtige situatie.

De twee meest voorkomende geschikte leds zijn van epistar in de vorm van de 2832 serie (deze heeft een kleine heatsink, terwijl bv de 3528 dat niet heeft en een beter rendement dan de 3014) Ook Samsung heeft geschikte leds in de 5630 serie met bijna 150 lumen per watt maar daarvan zijn de strips bijna niet te vinden.

Ook nichichon heeft zeer goede leds maar ook deze zijn bijna niet te vinden.

Mochten het toch powerleds worden dan kan het ook een CREE worden. Deze heeft ook zeer goede efficiente leds. Nadeel is dan, naast het puntbron effect, het vele soldeerwerk en de bevestiging op de heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Voordat ik iets ga aanschaffen even een proefdingetje gemaakt. Ik had nog een aluminium fotolijstje voor foto's van 13x18cm , een paar platen 3mm dik aluminium, een koudwitte ledstrip met 5630 leds en een 12v leddriver van 70 wat. De strip is een el-cheapo chinese strip van ergens rond de 8 a 10€

De strip is knipbaar om de 5 cm. Ik plak de strip deels over het aluframe van de fotolijst en heb 12 stuks 20 cm lange strips gebruikt. Elke strip heeft zijn eigen 26AWG voedingskabeltjes. Dit omdat de strips veel slechter presteren als je een lange strip zou voeden met 1 kabeltje. In totaal dus 2,4 meter strip gebruikt.

Na een avondje zagen, boren, plakken en solderen is ie klaar. Gemeten voedingsspanning is 12,32 Volt, gemeten stroom is 2,56 ampere. Ruim 31 watt opgenomen vermogen uit de trafo dus

Het resultaat is bedroevend. Dit is geenszins bruikbaar voor wat dan ook. Het licht is koud wit (hoge kleurtemperatuur) maar de intensiteit is echt belabberd. Het aluminium frame en de alu platen worden vrij snel warm. In 5 minuten zijn ze meer dan handwarm. Ik schat even 40 graden. Vermoedelijk is de efficiency van deze leds bedroevend laag.

Hier hoef ik niet eens lux aan te laten meten. Voor de El-Cheapo ledstrip is het i.i.g een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Als je toch 280mm als maat hebt, kun je ook vaste 280mm latjes gebruiken.
Kwalitatief beter dan Flex, en werkt ook netter.
Heb je wel een diffuse paneeltje nodig nog.

https://www.google.nl/search?q=linear+led+280mm+cri90

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant project @Indoubt !

Zoiets als wat jij beschrijft is eigenlijk ook een droom van mij: De mogelijkheid om in de huiskamer met een flinke bak aan lumen mooi natuurlijk daglicht-achtig licht te kunnen maken, liefst zo veel mogelijk gebruik makend van indirect licht (dus via muren en plafonds) of iig dat je dan niet steeds in een felle lamp kijkt.

Helemaal mooi zou het zijn als je dat dan gaande de dag / richting de avond ook langzaam over kan laten gaan in sfeervol licht (met steeds minder blauw) voor gezellig bankhangen/tv-kijken en uiteindelijk slapen gaan.

Jammer genoeg lijken de Hue White ambiance producten me hier voorlopig niet voor geschikt. De E14 kaars en E27 geven daarvoor lang niet genoeg licht output. Nu al vind ik het licht van die lampen mede daarom vrij kil (CRI lijkt ook niet heel geweldig). Bovendien heb ik soms (gelukkig niet altijd) last van de PWM.

Ik heb nog nooit de armaturen in het echt gezien waar stiekem ledstrips van Hue in verwerkt zitten (bv. plafonnieres). Ze schijnen wel behoorlijk veel output te geven, maar uiteraard lang niet genoeg om het echt op een daglichtlamp te laten lijken.

We hebben nu zo'n daglicht-/lichttherapie-lamp van Medisana staan... een rechtopstaande met zo te zien nog CFL's erin. En die geeft wel echt heel fijn licht. In de winter hebben we hem veel aan als we begin van de avond op de hobbykamer nog even wat aan het knutselen zijn of op de hometrainer zitten. Die lamp geeft echt een flinke bak met kwalitatief goed licht, ook als ik er wat verder van af zit en ik het licht vooral via 1 van de (licht gekleurde) wanden van de kamer laat weerkaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 02-10-2017 15:04 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@3xnix, Ik kijk er met een schuim oog naar. de meeste van dat soort "latjes" zijn vrij duur in de aantallen die ik nodig heb eb van de meeste is de output niet geweldig. Ik heb ze wel gevonden van 1100 lumen per latje maar kan die bijna nergens kopen en weet dus geen prijs. Vaak zijn ze ook vrij breed (2 cm of meer)

@eymey: Die Medisana is volgens mij inderdaad met twee CFL's van 36 watt per stuk. Tenminste als je de grote LT480 bedoeld.

Dit is eigenlijk de lamp waar ik naar kijk als maatstaf voor output. Wat ik wil maken moet dus beter zijn (meer licht, liefst minder vermogen, kleiner, goedkoper?) dan de medisana LT480 anders heeft het eigenlijk geen zin. Die kleinere versies hebben te weinig output. Het werkt misschien wel maar op 20 cm afstand of met hele lange duur maar dat lijkt me onpraktisch.

Goedkoper gaat waarschijnlijk niet lukken. De LT480 kun je al voor 75€ krijgen en aangezien ik een vrij hoogwaardige ledstrip nodig heb met een hoogwaardige voeding (dus zonder flikkeren van de leds) ben ik dat geld waarschijnlijk al kwijt voor die 2 componenten.

Met de eerder genoemde ledstrip Ultra zou het wel moeten kunnen om meer licht te krijgen uit een kleiner oppervlak. Op de 18 bij 28 cm krijg ik makkelijk 5 meter ledstrip. De strip heeft als het goed is een efficiency (of efficiacy) van bijna 100 lumen per watt en dat is beter dan je met CFL kunt halen. Ook is het vermogen van de ledstrip groter. Deze zou 100 watt moeten opnemen. (19,7 watt per meter). De voeding zou ik minimaal 20% willen overdimensioneren.

Zodra je met leds van kleur wilt veranderen zit je of aan RGBW leds of aan een combinatiestrip van koud witte en warm witte leds. Dat is misschien prima voor verlichting van de ruimte maar voor een lamp als deze waarbij de focus toch hoofdzakelijk is op één kleurtemperatuur zou dat slechts een verspilling van ruimte of verspilling van efficiëntie zijn.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Kleiner en met meer licht dan een LT480 lijkt wel te gaan lukken maar goedkoper gaat het niet worden. De goede strips zijn helaas nog vrij duur en je moet ze met een lampje zoeken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Medisana van ons is niet helemaal de LT480 (wrs 1 model ouder) maar komt er wel heel dicht in de buurt :).

Goedkoper lijkt me idd niet haalbaar met een project als dit, maar dat zou op zich ook niet het hoofddoel moeten zijn, denk ik. Je wil een daglichtoplossing die mooi 'weggewerkt' is in je woonkamer of je wil het niet :+

Van kleur veranderen zal idd ten koste gaan van de efficiency. Maar op z'n minst zou dimmen voor mij persoonlijk wel nice to have zijn, zodat ik desnoods met een strip ernaast ook langzaam warmwit bij zou kunnen schakelen.

Any way, ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt, als je ergens op uit komt! Zelf houden we het voorlopig maar even bij de huidige verlichting. Misschien toch nog eens beginnen met Hue Lightstrip+ of met 3x Hue White Ambiance in de Ikea Calypso plafonniere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb laatst een snoerdimmer gehaald bij Hornbach (deze: https://www.hornbach.nl/s...rant/6244589/artikel.html). Nu doet de dimmer het prima (wordt wel wat warm maar OK).

Helaas is de dimmer echter waardeloos in mijn situatie, ik schakel de lampen met SonOff switches (https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html) en deze dimmer gaat niet terug aan na een powercycle en moet dus met de knop aangezet worden.

Zijn er mensen met ervaring met andere LED Snoer dimmers die hier geen last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:50:
[...]
Hier zoemt alles als een malle. 8x Ledare 6w 400lm dimbaar op GIRA dimmer.

Ook de stelschroef helpt hier niet. Is deze dimmer ongeschikt?

[afbeelding]
Vanavond 2e test. Volgens elektricien ligt het niet aan de dimmer. Heb nu 8x Philips Master 5.5W 355 lumen mee gekregen.

edit:
Nou iemand interesse in 10 stuks LEDARE GU10 spots? Met de Philips Master helemaal geen problemen. Verder een veel beter verdeeld licht. De hele vloer is nu egaal verlicht. Bij de LEDARE allemaal donkere gedeeltes.

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 11-10-2017 09:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-07 10:47
Hoi, kan iemand mij op weg helpen met simpele LED verlichting voor in de garage ?
Ik zat te denken aan Linear LED zoals deze

Maar misschien heeft iemand een betere (lees goedkopere) oplossing
Ik denk b.v. aan LED strips van 10 a 20 watt (4000K) die ik tegen het houten plafond kan timmeren
Een voedingen enzo is geen probleem voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:58:
Hoi, kan iemand mij op weg helpen met simpele LED verlichting voor in de garage ?

Ik denk b.v. aan LED strips van 10 a 20 watt (4000K) die ik tegen het houten plafond kan timmeren
Heb je geen Hornbach dichtbij? Ik heb deze in de garage en op zolder hangen: https://www.hornbach.nl/s...se-A/5825359/artikel.html

Komt een flinke stoot licht vanaf. Voordeel met LED is dat je die ook prima met een bewegingsschakelaar kunt schakelen, i.t.t. ouderwetse TL-buis die daar niet zo goed tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zag op internet dat er tegenwoordig filamentlampen in een gekleurde uitvoering te koop zijn: rood, groen, blauw en roze. Nou zie ik op de plaatjes dat in elk geval het glas gekleurd is. Maar zitten er gewoon de standaard (witte) filamenten in? Wie heeft zo'n kleurenlamp al eens in het echt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:58:

Wat ik voor mezelf ga proberen is om 3 van de ledbalkjes van de Action voor €3,99/stuk (zie deze post) in een bestaand spatwaterdicht TL-armatuur monteren. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon direct tegen het plafond aan maken.

Ik heb er al 4 strak tegen elkaar als keukenbladverlichting, en ze geven op zo'n korte afstand genoeg licht om ze niet allemaal tegelijk aan te willen hebben (370 lm per armatuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tijntje schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:45:
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Heb laatst de nieuwe tafel lampen bij de IKEA gehaald http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30343539/
[afbeelding]

[afbeelding]

Nu ben ik op zoek naar GX53 ledlampen die dimbaar zijn en nog wat betaalbaar, ben er van Megaman tegengekomen van €23,00 per stuk.
Om hier nog even op terug te komen...
Ikea slaat nu toch wel even de plank mis.

De lamp is dimbaar en moet dus i.c.m. de Ledare GX53 ledlamp. Laat ze inmiddels dit type van de website gehaald hebben... :(

Wat ze nu nog leveren is de Ryet GX53 in twee verschillende uitvoeringen. Leuk, maar niet dimbaar en dus niet i.c.m. deze lamp te gebruiken. Dus aan de mensen die deze lamp willen kopen: wees bereid een behoorlijk duur geprijsde lichtbron elders te moeten kopen (reken op rond de € 20-25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

jitter schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Om hier nog even op terug te komen...
Ikea slaat nu toch wel even de plank mis.

De lamp is dimbaar en moet dus i.c.m. de Ledare GX53 ledlamp. Laat ze inmiddels dit type van de website gehaald hebben... :(

Wat ze nu nog leveren is de Ryet GX53 in twee verschillende uitvoeringen. Leuk, maar niet dimbaar en dus niet i.c.m. deze lamp te gebruiken. Dus aan de mensen die deze lamp willen kopen: wees bereid een behoorlijk duur geprijsde lichtbron elders te moeten kopen (reken op rond de € 20-25).
Ik vermoed dat ze met nieuwe modellen van die GX53 lamp gaan komen en daarom de winkels leeg verkopen.

Heb ze zelf uiteindelijk in Amsterdam nog op de kop kunnen tikken maar ik vind het geen fijne combinatie.
We gebuiken de lampen op ons nachtkastje in de slaapkamer maar daar is die GX53 eigenlijk veel te fel voor en kan niet ver genoeg terug worden gedimd.
Als je de dimmer opendraait dan springt de lamp eigenlijk pas aan als het al bijna vol vermogen is waarna je weer een stukje terug kan dimmen. Voor een slaapkamer dus niet echt fijn.

Ik overweeg deze aan te schaffen https://www.letsleds.nl/product/led-lamp-gx53-3watt-dimbaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-07 16:28
Magicw00b schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:08:
[...]

Dus als iemand nog tips heeft met betrekking tot IP65 badkamer spots op 230V houd ik me aanbevolen
Ik heb deze : https://www.rietveldlicht...mat-aluminium-metaal-rond

Daar gaat een standaard GU10 in, dus lekker flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Magicw00b schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:08:
[...]

http://www.ibood.com/diy-...-ip65-inbouwspot-led.html

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
jitter schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:58:
[...]

Wat ik voor mezelf ga proberen is om 3 van de ledbalkjes van de Action voor €3,99/stuk (zie deze post) in een bestaand spatwaterdicht TL-armatuur monteren. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon direct tegen het plafond aan maken.

Ik heb er al 4 strak tegen elkaar als keukenbladverlichting, en ze geven op zo'n korte afstand genoeg licht om ze niet allemaal tegelijk aan te willen hebben (370 lm per armatuur).
Die LED balkjes van Action kan ik zo snel niet online vinden
Dus ik denk dat ik Hornback ga proberen

Wel bijzonder dat ze wit, warmwit en koelwit verkopen... Maar dat die allemaal 400K zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, ze staan niet online, maar liggen wel in de schappen.

4000 K is eigenlijk neutraal wit, en niet koel wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 18:44
Vergeef me als ik niet het hele topic heb doorgespit, maar als ik gewoon eenvoudige led lampen zoek de woonkamer/keuken/slaapkamer. Welke moet ik dan hebben? Ik begrijp dat 2700k sowieso prettig is. Is Action/Ikea/Kruidvat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@mirod Ikea is prima en 2700 of 3000 wordt door de meesten prettig gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hele tijd geleden waarschuwde ik voor extreme flicker bij onderstaande 2 W E14 XQ-Lite ledfilamentlamp die ook onder het AH huismerk wordt verkocht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tUoOIzS.jpg

Het goed afvlakken van de voeding is lastig in een lamp met weinig ruimte zoals een E14 fitting i.c.m. geen lelijke plastic voet, alle elektronica moet nl. in de kleine fitting worden gepropt.

Maar... ik kwam pas deze Hema lamp tegen met vergelijkbare afmetingen en specs... het kan dus wel degelijk zonder flicker, ondanks het plaatsgebrek:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NOReToF.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
En hop de 3 LED tubes van Hornbach hangen netjes
Ik heb m'n best gedaan met lasdoosjes en de juiste bekabeling
Mooi licht en met 3 x 20 watt ruim voldoende

Ergens in de rommel la lag nog een bewegingssensor die het prima doet
En ik bestel nog een extra sensor op aliexpress

2700K is inderdaad prettig voor een woonomgeving
Maar deze zijn 4000K wat prettiger is voor een werk omgeving (mijn persoonlijke voorkeur)

[ Voor 20% gewijzigd door Woodski op 23-10-2017 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 08:26

Quindor

Switching the universe....

Ik heb weer eens wat tijd besteed aan dit onderwerp en inmiddels een nieuw filmpje gemaakt over hoe je bestaande LED verlichting eventueel kunt "ombouwen" voor gebruik met QuinLED.

*Voor de flikker gevoelige mensen onder ons, QuinLED maakt gebruik van PWM dimming op 1000Hz, hoewel dat in theorie totaal niet waarneembaar is (de standaard rommel rond de 100Hz ben ik helemaal mee eens dat je dat ziet) knippert het dus zeker wel (met een goede camera waarneembaar). Als je iets wilt wat nooit knippert zul je iets moeten hebben wat Constant Current gevoed word en niet Constant Voltage en niet aan PWM dimming doet.

Hoe dan ook, dit filmpje heeft als onderwerp dat ik uitzoek op welk voltage de interne COB LEDs werken en of ze ook aangestuurd kunnen worden met Constant Voltage zodat ik ze achter een QuinLED WiFi dimmer kan hangen. Daarnaast wilde ik uiteraard mooie buiten/tuin verlichting! :9

--update
Inmiddels is het tweede deel van de video ook uit! :o
In deze video is ook het resultaat van het geheel te zien. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Quindor op 31-10-2017 22:22 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Hallo Iedereen,

ik volg dit topic niet echt maar wilde toch mijn ervaringen delen met diverse ledverlichtingen.

Ik heb de Ledare van ikea gekocht. Zowel de E27 600lm dimbare versie en de GU10 400lm dimbare versie. Wat mij opvalt is dat de E27 versie niet zoemt en de GU10 versie wel.

Ik heb 2 type dimmers gebruikt. Een oudere praxis dimmer en recent de livolo dimmer die geschikt moet zijn voor led.

Met de livolo dimmer gaat het dimmen van de E27 ook goed. Bij het dimmen van de GU10 gaat het zachter zetten goed. Schakel ik de lampen dan weer in op laag niveau dan gaan deze niet aan. Kortom erg laag dimmer zit er niet in bij de GU10 versie.

Ik moet wel zeggen dat de kleurechtheid van de Ikea lamp erg goed is bij 100-70% van het vermogen.

Verder heb ik nog diverse ledlampen van ebay getest met COB leds erin, deze zijn qua dimmen etc wel goed maar ik kan toch niet wennen en dat chemische licht.

Ik heb nu 20 stuks Philps master color besteld en deze komen dinsdag binnen. CRI van 97%. ik laat wel even weten wat deze doen.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op de bekende internationale handelssites vind je splitters om 2, 3, 4 of nog meer E27 lampen in 1 E27 fitting te kunnen draaien. Dat heb ik uitgeprobeerd met 3 filament ledlampen van 8 Watt.

De lamp geeft wel meer licht geeft dan met één lampje van 8 Watt, maar opvallend is dat dit nou ook niet zo heel veel meer is. Misschien anderhalf keer zo veel, maar het stroomverbruik is natuurlijk wel 3 keer zo hoog.

Is er een soort vuistregel bekend, over meer licht op één punt, in vergelijking met een verdeling van meerdere kleinere lichtbronnen over een ruimte?

(Overigens ging afgelopen week zo'n 8 Watt ledlamp kapot na 11 maanden normaal gebruik, de 1e vervanger, op de plank gelegen na 2 jaar geleden uitvoerig door mij getest te zijn, deed het meteen ook al niet goed meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vuistregel is dat het menselijk oog verschillen tot 30% nauwelijks opvalt tenzij de verschillen direct naast elkaar zichtbaar zijn.

Houd er ook rekening mee dat onze ogen de hoeveelheid licht die op het netvlies valt regelen. In een fellere omgeving wordt de pupil kleiner en denken we dat het verschil in licht wel meevalt. Maar met een luxmeter zie je hoe groot het verschil kan zijn, 1-10 lx in een donker hoekje van de woonkamer, 10.000-100.000 lx buiten in zonlicht...

Ik heb wel eens een demonstratie gezien van een straatlamp die van 100% op 50% werd gezet. Het leek voor het oog echt een veel kleiner verschil, hooguit 20% of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Mijn philips master expertcolor spotjes zijn binnen. 1 woord fantastisch. Ze laten zich erg goed dimmen beter dan de ikea lampen. Op vol vermogen zit er niet veel verschil tussen de philips of de ikea lamp, dit verschil zie je wel bij de gedimde stand in het voordeel van de philips lamp. Het voordeel van de philips is dat ze niet zoemen/brommen of wat dan ook.
Voor mij is dit de beste ledlamp die ik tot nu toe getest heb.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 20:06
Overspeed schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:29:
[...]

Even mezelf quoten, want Osram heeft R7s + 2700K + dimbaar opgenomen in het assortiment: Led Superstar Line R7s dimmable 2700K 15W 2.000lm (125W equivalent)

Releasedatum schijnt 31 augustus te zijn volgens een Nederlandse webshop. Die ga ik dan meteen bestellen om eindelijk de 3x 200W halogeen lampen in mijn woonkamer te vervangen. :)
@Overspeed Heb jij ze al kunnen vinden in een Nederlandse (web)shop? Als ik google dan krijg ik wel Duitse webshops te zien, maar nog geen Nederlandse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspeed
  • Laatst online: 00:42
LeechGuy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:20:
@Overspeed Heb jij ze al kunnen vinden in een Nederlandse (web)shop? Als ik google dan krijg ik wel Duitse webshops te zien, maar nog geen Nederlandse.
Ja, ik heb ze gekocht bij https://www.luckylight.nl...7s-dimbaar-15w-827-2000lm

Dat je de lamp niet kan vinden bij Nederlandse webshops klopt: in Duitsland wordt de lamp verkocht als 'Superstar Line' en in Nederland als 'Parathom Line'. Ze hebben ook een andere verpakking en EAN code, maar specificaties zijn hetzelfde.

Andere Nederlandse webshops:
https://www.samelight.eu/...1-8cm-15-125w-827-dimbaar
https://www.conrad.nl/nl/...sram-1-stuks-1559672.html

De lampen bevallen goed. Van 600W naar 45W gegaan, en licht is nog mooi warm. Zo goed als dezelfde sfeer als bij de halogeenlampen. Ik ben er blij mee.

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ongelofelijk wat een stelletje horken bij de Philips Technical Support afdeling zeg! Heb vanaf de aanschaf van mijn Philips Byzantin armatuur problemen met dimmen, 3 verschillende dimmers geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat. Opgestuurd, krijg te horen dat het armatuur defect is, krijg een nieuwe, zelfde dimgedrag. (vaak gewoon niet willen dimmen, soms op vol vermogen aan, soms op min vermogen aan, wanneer ik dim terwijl de lamp aan staat flikkeren en brommen)

Nu krijg ik dus te horen dat mijn dimmer niet compatible is omdat deze minimaal 60Watt nodig heeft... Ehh sorry, deze dimmer heeft een bereik van 20-360Watt en is als compatible aangevinkt op jullie lijst.

Steeds hetzelfde liedje ook, een of andere rotsmoes per email met de opmerking dat wanneer je daarop wil reageren, je moet bellen. Met dus fijn minimaal 30 minuten in de wacht hangen, het hele verhaal weer uitleggen (het dossier lezen is teveel moeite denk ik) en uiteindelijk hetzelfde antwoord.... Wij weten het ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

mvds schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:59:
Ongelofelijk wat een stelletje horken bij de Philips Technical Support afdeling zeg! Heb vanaf de aanschaf van mijn Philips Byzantin armatuur problemen met dimmen, 3 verschillende dimmers geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat. Opgestuurd, krijg te horen dat het armatuur defect is, krijg een nieuwe, zelfde dimgedrag. (vaak gewoon niet willen dimmen, soms op vol vermogen aan, soms op min vermogen aan, wanneer ik dim terwijl de lamp aan staat flikkeren en brommen)

Nu krijg ik dus te horen dat mijn dimmer niet compatible is omdat deze minimaal 60Watt nodig heeft... Ehh sorry, deze dimmer heeft een bereik van 20-360Watt en is als compatible aangevinkt op jullie lijst.

Steeds hetzelfde liedje ook, een of andere rotsmoes per email met de opmerking dat wanneer je daarop wil reageren, je moet bellen. Met dus fijn minimaal 30 minuten in de wacht hangen, het hele verhaal weer uitleggen (het dossier lezen is teveel moeite denk ik) en uiteindelijk hetzelfde antwoord.... Wij weten het ook niet...
Lastig verhaal dit..
Ja, ik vind dat als je een armatuur verkoopt en verteld dat hij dimbaar is je gepaste ondersteuning moet bieden. Dat is hier niet het geval als ik het zo lees, maar daar ben ik wel aan gewend.

Ook weet ik dat resultaten per installatie kunnen verschillen, m.b.t. dim en LED.

Zelf zou ik hier proberen te kijken of een andere dimmer wel het gewenste resultaat brengt.
Anders armatuur retour en een andere aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

3xNix schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:03:
[...]

Lastig verhaal dit..
Ja, ik vind dat als je een armatuur verkoopt en verteld dat hij dimbaar is je gepaste ondersteuning moet bieden. Dat is hier niet het geval als ik het zo lees, maar daar ben ik wel aan gewend.

Ook weet ik dat resultaten per installatie kunnen verschillen, m.b.t. dim en LED.

Zelf zou ik hier proberen te kijken of een andere dimmer wel het gewenste resultaat brengt.
Anders armatuur retour en een andere aanschaffen.
Ik heb dus al meerdere dimmers geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat. De dimmer die nu is aangesloten staat als 100% compatible op de lijst van Philips zelf. Ik ga nieuwe aan de gang blijven met andere dimmers aanschaffen natuurlijk. Als zelfs dimmers die getest zijn door de fabrikant niet werken, dan is het lastig om te bepalen welke aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529783

Ik heb een vraag.
Er is bij ons in de badkamer is elektra geïnstalleerd met lichten via een dimmer. Nu blijft er altijd spanning staan op het draad, ondanks dat ik de dimmer heb uitgezet. Met als gevolg dat een van de lampjes blijft branden.

Mijn vraag is eigenlijk is dit normaal gedrag van een dimmer? Mijn gevoel zegt als ik de dimmer uitzet dat er geen spanning meer op hoeft te staan en dus ook geen energie verbruik.

Voorlopig heb ik het symptoom opgelost, door er andere led lampjes in te draaien met een hogere weerstand, maar dan verbruik ik nog wel energie (elektriciteit). Maar dat neemt voor mij het probleem nog niet weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-07 21:46
Even een vraag, ik heb in de huiskamer een 6-tal up/down lights hangen met daarin Philips Classic MV GU10 lampen. Nu wil ik hiervoor een dimmer aanschaffen aangezien de GU10 bij normaal gebruik net wat te fel zijn. Nu zijn er heel veel dimmers (inbouw), maar hoor ook dat heel veel dimmers niet altijd even goed werken met bepaalde lampen.

Zijn er dimmers aan te raden (inbouw). Het electrawerk is afgewerkt met JUNG AS500 serie, zover dat nog van belang is.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wicked-Game schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:28:
Even een vraag, ik heb in de huiskamer een 6-tal up/down lights hangen met daarin Philips Classic MV GU10 lampen. Nu wil ik hiervoor een dimmer aanschaffen aangezien de GU10 bij normaal gebruik net wat te fel zijn.
Kan je de helft van de lampjes vervangen door een variant met een lager wattage?

Anders kan je Ikea draadloze smart led nemen: die kan je dimmen met de afstandsbediening. Daarna vergeet je dat de schakelaar in de muur bestaat, ofwel je vergeet dat de afstandsbediening bestaat (naar eigen keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Even Afwezig
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 09:37

Even Afwezig

kom zo.....

Nu in de aanbieding bij Action:
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-led-lichtbalk/

Werkt hier goed als keukenblad verlichting.

Even Afwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, die bedoelde ik dus.

Werken voor het geld prima, en omdat je ze strak tegen elkaar kunt zetten kun je er ook een lange buis van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Even Afwezig
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 09:37

Even Afwezig

kom zo.....

En met een paar koppelsnoertjes aan elkaar kun je prima een hoek om.

Even Afwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindRaptor
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
https://www.verlichtingko...-dimmer-afstandsbediening
Heeft iemand ervaring met deze led dimmer?
Ik wil namelijk gebruik maken van een draadloze RF remote.

Het gaat gebruikt worden voor een 4 a 5 tal gu10 led lampen voor boven de keuken.
Wat zijn eventueel goede alternatieven qua dimmer om met een remote te kunnen dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-07 22:26
Heeft er iemand ervaring met Noxion:
https://www.lampdirect.nl...uminium-incl-gu10-fitting

Ik heb iets van 60 spots nodig en deze zagen er leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:53
Wicked-Game schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:28:
Even een vraag, ik heb in de huiskamer een 6-tal up/down lights hangen met daarin Philips Classic MV GU10 lampen. Nu wil ik hiervoor een dimmer aanschaffen aangezien de GU10 bij normaal gebruik net wat te fel zijn. Nu zijn er heel veel dimmers (inbouw), maar hoor ook dat heel veel dimmers niet altijd even goed werken met bepaalde lampen.

Zijn er dimmers aan te raden (inbouw). Het electrawerk is afgewerkt met JUNG AS500 serie, zover dat nog van belang is.
De Jung 225NV met led-potmetertje is wat je zoekt. Werkt prima samen met de dimbare GU10's van Philips.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste