winterdip daglichttherapie lamp. Misschien is therapie teveel gezegd maar het idee is in iedre geval hetzelfde. Blijkbaar heeft een groot gedeelte van de bevolking last van een milde winterdepressie. Van mijn vrienden/kennisen/familie lijkt dat al ruim 30% te zijn. Nu moet je dat allemaal niet te zwaar nemen natuurlijk maar het lijkt erop dat veel mensen baat hebben bij meer licht met een hoge intensiteit en met een daglichtkleurtemperatuur. De kleurtemperatuur moet daarom 5500K minimaal zijn en liefst hoger. Een CRI van 80 lijkt al voldoende te zijn maar ik zou graag een CRI > 90 hebben.
Er zijn voldoende van deze lichttherapie lampen tegen winterdipjes te koop. daarvoor hoef je niet zelf te bouwen. De meeste echter halen hun benodigde 10.000 lux echter op 20 cm afstand. Dat lijkt me volkomen onpraktisch.
Mijn vraag is daarom de volgende:Heeft er iemand ervaring met koud witte ledstrips (6000-6500K) met een hoge CRI waarde?
Ik overweeg dus, just for the fun of it, een anti winterdip daglighttherapie lamp te maken. De normale ledstrips zijn niet van voldoende kwaliteit. Ik heb al enige ervaring met ledstrips, ledlampen etc. Dat begon al met de GU10 ledlampen destijds van conrad (50€ weggegooid geld toen, gaf bijna geen licht)
Daarna ben ik zelf op zoek gegaan en heb samsung 2 watt leds gevonden. Die deden het een stuk beter en vooral: je had er de specificaties bij, inclusief lichtspectrum, currents, koel eisen etc. Inmiddels heb ik al wat projectjes achter de rug en meestal in het special purpose gebied. (bijv krachtige blauwe onderwaterlampen voor 60m diep)
Specificaties vindt je bij de huidige leds en vooral de strips zelden terug.
Goede witte leds zenden vrijwel geen UV uit. Zelfs dan kun je het UV nog behoorlijk filteren door een glas of lexaanplaat. Over het UV content maak ik me geen zorgen maar zal wel een UV filter gebruiken voor de zekerheid.
Het probleem is eigenlijk dat je van de meeste strips niet precies weet welke leds erop zitten en wat de specificaties zijn. De leds moeten voldoende krachtig zijn. In principe moet ik 10.000 lux op 50-60 cm afstand halen. De ledstrip wordt daarom versneden en in stukken op een aluminium paneel of heatsink geplakt. Elk stukje strip van 30 cm krijgt zijn eigen voedingsbedrading. Ik heb wat metingen gedaan aan strips en voedingspunten en de weerstand van de koperbanen van de strips is vrijwel zonder uitzondering bedroevend hoog.
Het beste wat ik tot nu toe gevonden heb in Nederland zijn de Ultra strips van LestripXL. Deze hebben epistar leds (helaas geen type)
https://www.ledstripxl.nl...20-led-12-volt-ultra.html
Deze hebben een goed rendement van 98,5 lumen per watt indien dat ook daadwerkelijk wordt gehaald. De CRI is aangegeven met >90.
De Strips zijn wat duurder met 45€ per 5 meter in vergelijk met de standaard stripjes die je overal kunt krijgen maar die voldoen meestal niet. Ik overweeg tevens voor de 24 volt versie te gaan vanwege het gunstige effect van een hoger voltage bij relatief hoge weerstand in de koperbanen van de strip.
Op een oppervlak van 18 bij 28 (bruto 20*30) kan ik ruim 5 meter kwijt. De netto is vanwege het feit dat ik gebruik ga maken van een aluminium fotolijst voor foto's van 20x30cm. De lijst helpt dan gelijk ook met de koeling als ik de aluplaat met warmtegeleidende pasta of lijm in het fotoframe bevestig.
Heeft er iemand ervaring met het zelf bouwen van een dergelijke lamp of een indicatie welke strips goed zijn voor een dergelijke lamp?