Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hue is idd helaas PWM. Wel valt er net mee te leven (en dat betekent wat als ik dat zeg :P ). Overigens heb ik het dan over de White Ambiance e27 en gu10 en Hue white. Weet dus niet hoe bv de lightstrip het doet.

Overigens: mn livingwhites dimmers (ook bedienbaar via Hue bridgeh icm Megaman DimToWarm lampen geven geen flickering. Of dat komt door geen PWM of PWM op voldoende hoge frequentie, geen idee :-)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 888777 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:09:
Ik blijf het een beetje onrealistisch vinden om met zo'n oplossing te komen....

Als iemand een armatuur koopt van €20-25 dan ga je niet ook nog nieuwe drivers aanschaffen (past waarschijnlijk niet eens en of het goed werkt weet je pas als je 'm hebt geplaatst) plus een fatsoenlijke dimmer.

Kost allemaal een veelvoud van het bedrag waar je mee begonnen bent en het resultaat is onzeker. Kan je net zo goed een hele nieuwe armatuur kopen, een beetje praktisch blijven is wel zo handig...:-).
Ik wilde in eerste instantie even DoeEensGek zijn antwoord afwachten voordat ik hierop zou reageren, maar het lijkt erop dat hij (nog) geen interesse heeft.

Tot nu toe heb ik alleen gevraagd naar de aanwezigheid van een driver, en aangegeven dat ik mogelijkheden zie. Desondanks probeer je DoeEensGek bij voorbaat erop te wijzen dat hij een foute keuze gemaakt heeft en er niets aan te doen is: "Bespaar je de moeite zou ik zeggen. Deze zijn simpelweg niet fatsoenlijk te dimmen."
Ik opper dat ik wel mogelijkheden zie en vraag naar de aanwezigheid van een driver. De vervanging van een driver - maar dat is dus afhankelijk van wat in de lamp wordt aangetroffen - zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dit is tot nu toe slechts een suggestie, en toch trek je al een conslusie: "Ik blijf het een beetje onrealistisch vinden om met zo'n oplossing te komen....".

Ik kijk graag eerst naar de technische mogelijkheden voordat ik naar de financiële impact kijk. Je trekt bij voorbaat de conclusie dat het niet gaat passen en niet rendabel is, dat laat ik toch liever even wachten totdat ik weet wat er in de voet van de lamp zit.

Ja, het kan dan nog zeker gebeuren dat ik DoeEensGek zou aanraden naar een andere lamp op zoek te gaan. Maar... het het behoort ook tot de mogelijkheden dat je met slechts één soldeerhandeling de lichtopbrengst van de lamp permanent kunt terugbrengen zonder verder ook maar enige kosten te maken.

Het grappige is dat alles afhangt van de soort driver. De specificaties bij de lamp zijn erg summier, maar ik zie wel "12 V" erbij staan. Dat impliceert een CV voeding. ALS het dat ook zou zijn, dan zou de oorpsronkelijk door DoeEensGek zelf aangedragen oplossing van een ledstrip dimmer gewoon kunnen werken (even afgezien van of het wel past of niet). Als het een CC driver is (wat ook zeer goed mogelijk is, gezien de constructie van de lamp) dan is het een ander verhaal.

Ik blijf er dus bij om geen conclusies te trekken voordat ik meer weet. Technische mogelijkheden bekijken: 1; financiële impact bekijken: 2; conclusie trekken: 3.

Maar goed, het is aan DoeEensGek om erop terug te komen, mocht hij dat wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gisteren heb ik de 50w GU10 in de keuken vervangen (5 stuks) door de Ikea Ledare 6w GU 10 spots.
De spots zijn aangesloten op een draaidimmer van Gira (type 030600, min belasting 20w) en ik was bang dat deze ikea spots daar misschien moeite mee zouden hebben. Gelukkig geen enkel probleem en ik moet zeggen dat deze spots een uitstekende vervanger zijn. Zowel de lichtkleur als de intensiteit/opbrengst zijn uitstekend en mijn vrouw had aanvankelijk niet in de gaten dat er andere spots in de armaturen zaten. Dat zegt mij genoeg ;)

Ook heb ik deze spots even in de woonkamer getest op een electronische tastdimmer van Gira (type 226300) en dit werkte met een belasting van 2 spots ook uitstekend.

Ik had eerst de duurdere spots van Philips of Osram op het oog, om op zeker te spelen, maar dat is dus helemaal niet nodig. Ik dacht deze ervaring hier maar even terug te koppelen FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IKEA verlichting bevalt hier ook nog steeds prima.

Afgelopen weekend nog een plafondlamp gehaald waar 3x GU10 in moest, daar heb ik de RYET Led-lamp GU10 200 lumen in gestopt. Komt een bak licht vanaf waar je U tegen zegt. De lichtkleur is ook niet te onderscheiden van halogeenspotjes. En met €3,99 voor 2st. is de prijs ook een giller.

Heb ook een aantal E27 lampen in gebruik die ik in 2013 al bij IKEA heb gekocht, die doen het ook nog steeds uitstekend (LEDARE serie).

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja maar die RYET's zijn alleen geschikt als vervanger voor de 35w spots en bovendien niet dimbaar. Ook de beloofde branduren zijn minder (15k uur v 25k uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, het was ook niet bedoeld om ze te vergelijken met jouw LEDARE GU10's, maar meer om aan te geven dat het prima lampjes zijn voor iemand die nog goedkope GU10's zoekt en geen bezwaar heeft tegen de door jouw genoemde minpunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Zeker waar, en die prijs is dan helemaal onverslaanbaar.
die Ledare 400lm/6w waren 5E per stuk, terwijl de betere van Philips/Osram vanaf de 8E waren.

Ik zag nog wel de Philips classic (365lm en ook dimbaar) voor 5E, met 15k uur levensverwachting en vraag me af of die dan nog interessant waren geweest. Maar de ikea test is geslaagd iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
* Edrelais is ook Ikea led fan. In huis steeds meer Ryets en Ledares aanwezig. Bevalt erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 07:34
Iemand enig idee waar ik RGBW spots kan kopen, die ik vervolgens met 5 draden (RGBW-N) aan kan sluiten? Ik zie alleen spots die dan ook gelijk bijvoorbeeld een Wifi module in zich hebben en dus slechts de standaard 12 of 230 volt voeding nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik heb van de week ook enkele lampen vervangen door 400lm IKEA led-lampen, maar ik merk wel dat ik even moet wennen aan het licht, maar dat is volgens mij al eens voorbij gekomen in het topic :)

Overigens wel een flink verschil met de plekken waar ik een spaarlamp had zitten er is nu gelijk licht. :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
MdO82 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:35:
Overigens wel een flink verschil met de plekken waar ik een spaarlamp had zitten er is nu gelijk licht. :D
Ligt ook aan het merk spaarlamp. Goedkope supermarktspaarlampen starten vaak pas na een paar secondes op
Ik heb ook recente spaarlampen van Philips die wel direct aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:04
Mogelijk kan iemand mij hier helpen. Ik heb de tuinverlichting (inbouw 230v grondspots) aangesloten op een simpele aan/uit schakelaar (geen dimmer). Nu dacht ik een beetje energie te kunnen besparen door de spots te voorzien van LED verlichting. Twee grondspots zijn nu 3x GU10 LED en één grondspot is één GU10 LED. Bij het aansluiten van de 3x GU10 spots geen enkel probleem, maar na het vervangen van de grondspot met één GU10 spot naar LED zijn de grondspots met 3xGU10 gaan knipperen als ze uit staan

Bij één spot knippert één GU10 lampje en bij de andere knipperen ze alle drie. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik lees zaken over overspraak van de leidingen en een weerstand plaatsen om dit op te vangen, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

EDIT: Is al opgelost, ik heb één halogeenlamp teruggeplaatst. Knipperen is weg.

[ Voor 5% gewijzigd door frankpaul1 op 18-03-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWyk schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Ligt ook aan het merk spaarlamp. Goedkope supermarktspaarlampen starten vaak pas na een paar secondes op
Ik heb ook recente spaarlampen van Philips die wel direct aangaan
Ehm... niet helemaal.

Het ligt eraan of de spaarlampen koude start of voorverwarmde start hebben (en dat heeft eigenlijk weinig met de prijs te maken).
De eerste floept direct aan, de tweede heeft één à twee seconden nodig.

Starten is verreweg de grootste slijtageslag voor een spaarlamp. Een koude start lamp heeft daarbij duidelijk meer te lijden dan een spaarlamp met voorverwarmde start. Kijk maar eens op de verpakking van de Philips spaarlamp, misschien heeft die maar 6.000 cycli terwijl voorverwarmde start lampen toch zeker 20.000 moeten kunnen.

Maarrreh, waarom worden er nog spaarlampen gemaakt? Ledlampen hebben niet de nadelen van de spaarlamp, en de voordelen hebben ze juist sterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neusd00rn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Heyhey,

Ik ben op zoek naar wat expertise voor het aansluiten van 220V dimbare outdoor led met interne dimmer driver. Ik ben deze gaan aansluiten op een wisselschakelaar voorzien voor buitenverlichting.
Ik zou pas later de wisselschakelaar gaan vervangen door een dimmer.

Bij het uittesten had ik een kortsluiting en ging de verliesstroomschakelaar in werking.
Nu heb ik wel affiniteit met basis elektriciteit, maar mis ik hier iets?

Is het vanwege het ontbreken van een dimmer dat ik de lamp kort sluit?
Ik las ook ergens dat ik de aarding niet moet aansluiten bij 220V leds, wat mij vreemd lijk, maar toch.

Het net en wisselschakelaar schakelaar werkt zonder de lamparmatuur, dus de kortsluiting moet vanuit de armatuur komen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een verliesstroomschakelaar, in NL doorgaans "aardlekschakelaar" genoemd, gaat in werking als er teveel lekstroom naar aarde loopt. Doorgaans is de grenswaarde vrij laag, 30 mA in huisinstallaties.
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs door een kortsluiting te gebeuren, kleine lekstromen a.g.v. vocht tussen fase en aarde kan al genoeg zijn.

In vochtige situaties, en daar reken ik buitenverlichting zeker toe, kan dat leiden tot lekstromen die hoog genoeg zijn om boven deze drempel uit te komen. Bij een juiste bedrading zou het niet mogen uitmaken of er een schakelaar of een dimmer in het circuit aanwezig was.
Een echt harde kortsluiting tussen fase (L) en nul (N) zou ook de zekeringautomaat van de betreffende groep laten afschakelen.

Lichtbronnen aard je niet, armaturen wel, mits dit voorgeschreven is. Een dubbel geïsoleerd armatuur hoef je en kun je niet aarden. Deze moeten voorzien zijn van symbool van dubbele isolatie: een vierkant met daarin een kleiner vierkant.

Armaturen die wel geaard moeten worden zijn voorzien van het aarde-teken, en uiteraard een aansluitpunt voor de aarde-draad: een derde positie op een kroonsteen, of soms onder een schroef rechtstreeks in/aan de fitting of basis van het armatuur.
Laat deze aarding nooit weg, ook al geeft dit je in vochtige situaties problemen. Je zult dan op zoek moeten naar de oorzaak van de lekstroom (bijv. een slechte afdichting van een armatuur waardoor er vocht in komt, of een beschadigde grondkabel) en deze verhelpen.

Je geeft aan dat het waarschijnlijk het armatuur is. Controleer de bedrading, is deze nergens beschadigd? Zijn fase, nul en randaarde juist aangesloten? Is er vocht in het armatuur? Zo ja, zijn de afdichtrubbers nog wel in goede staat? En dan bedoel ik daar niet alleen het rubber van de kap mee, ook de rubberen tule rondom de kabel.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neusd00rn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Bedankt Jitter,

De armatuur is splinternieuw en ik kan in principe niets verkeerd aansluiten.
Ik merk nu wel op dat er een zwarte stip zit op het ledje, vermoedelijk doorgebrand.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/tigkg7zsy4qjtff/IMG_20170321_170503.jpg

Wanneer ik gewoon (L) en (N) aansluit gebeurt er niets, zelfs geen kortsluiting meer.
Ik denk dat het er eentje voor de vuilbak zal zijn.
Ik krijg binnenkort nog eenzelfde type binnen, die ga ik ook nog eens aansluiten.
Als ik hetzelfde resultaat krijg is het zeker mijn bedrading.
Maar ik vermoed slechte kwaliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Neusd00rn op 23-03-2017 09:05 . Reden: foto link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou je eens een link kunnen sturen naar het armatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Degenen die deze (en het vorige deel van deze thread) al langere tijd volgen weten wellicht nog dat ik begin september 2014 de test van een Ikea Ledare 13 W / 1000 lm lamp startte en de twee daarop volgende jaren een update plaatste. Deze lamp brengt Ikea overigens nog steeds op de markt.

Vandaag kwam de test aan zijn eind, de lamp brandde vanochtend niet meer.
Helaas liet ik de lamp na het vervangen vallen waardoor het binnenwerk (driver en ledprint) meteen los kwamen te zitten en sprong het centrale contact van de fitting eruit. Door de hitte was het plastic waar de schroefjes in zaten die het ledprintje op zijn plek houden zo bros geworden dat dit meteen afbrak.

Eigenwijs als ik ben sloot ik daarna de losse onderdelen weer aan op elkaar en vervolgens met een los snoertje aan het lichtnet. Wat schetst mijn verbazing: de lamp werkt weer!

Omdat e.e.a. toch niet meer in elkaar gezet kan worden heb ik de driver maar uit zijn grijze rubberachtige ingietsel gehaald. Wat direct opvalt is dat het plastic omhulsel van de elco's door de hitte bros is geworden en helemaal uit elkaar gevallen. Ik kan nog net de waardes zien en dat het 125 graden C elco's van Aishi zijn, een merk dat ik - ondanks de Chinese afkomst - ben gaan beschouwen als kwaliteitsproducten. En ja, met een LCR meter stel ik vast dat deze nog gewoon binnen specificatie vallen, ondanks de marteling die ze in de bloedhete Ledare hebben ondergaan.

Jammer genoeg betekent dit dat ik niet weet of de lamp misschien alleen maar een slecht contact had. Het ledprintje zit niet gesoldeerd, maar op twee pinnetjes gestoken met daardoor de mogelijkheid tot oxidatie en slecht contact. Wellicht had "percussive maintenance" de lamp weer tot leven kunnen wekken.

Maar goed, het gros zou een lamp die niet meer werkt gewoon vervangen hebben en gemopperd dat deze te snel de geest gaf. En daarin zou men gelijk kunnen hebben. Al vanaf dag 1 had ik vanwege de hitte niet het idee dat deze lamp netjes en met niet meer dan 30% terugval in de lichtopbrengst zijn 25.000 uur zou halen. De terugloop in licht leek eerder richting 15.000 u te wijzen. Welnu, ongeveer 13.000 u is het geworden, en misschien had ie dus meer in petto, maar dat zal ik nooit weten. Maar 25.000 u?? Nee, dat niet.

Voor de liefhebber; hier een video van de teardown van eenzelfde Ledare voor de Noordamerikaanse markt, zo goed als identiek aan wat ik in deze 13 W Ledare tegen kwam:

En een saillant detail: de oudste lamp in de portiekverlichting waarin ook deze Ledare zat is een Hema spaarlamp die een beloofde levensduur van 6.000 u had maar inmiddels de 30.000 uur (het vijfvoudige!) heeft overschreden, en nog steeds van geen ophouden weet.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 23-03-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heeft iemand ook ervaring met het merk Bailey en daarnaast de combinatie van deze G9 lampen met klikaanklikuit ACD-200?

Ook ben ik opzoek naar E14 LED lampjes welke een kleine bol hebben met een warme kleur (2200K), dit lijkt misschien nog wel een grotere opgave.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dat is toch simpel, alle led lampen met led draad zijn warm van kleur en heb je echt in alle maten. Ikea moet ook eens met tijd mee, maarja die gaan pas over als ze hun ouwe troep verkocht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://d114hh0cykhyb0.cloudfront.net/images/uploads/led-filament-bulb-g14-led-candelabra-dimmable-bulb-gold-tint-profilejpg.jpg

Bij de Action liggen ze ook, of bij de Albert Heijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
_Dune_ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:35:
Ook ben ik opzoek naar E14 LED lampjes welke een kleine bol hebben met een warme kleur (2200K), dit lijkt misschien nog wel een grotere opgave.
http://www.sterkledverlic...4-led-lamp-dimbaar-helder
Kost wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokosnoot1
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 18:14
frankpaul1 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:49:
Mogelijk kan iemand mij hier helpen. Ik heb de tuinverlichting (inbouw 230v grondspots) aangesloten op een simpele aan/uit schakelaar (geen dimmer). Nu dacht ik een beetje energie te kunnen besparen door de spots te voorzien van LED verlichting. Twee grondspots zijn nu 3x GU10 LED en één grondspot is één GU10 LED. Bij het aansluiten van de 3x GU10 spots geen enkel probleem, maar na het vervangen van de grondspot met één GU10 spot naar LED zijn de grondspots met 3xGU10 gaan knipperen als ze uit staan

Bij één spot knippert één GU10 lampje en bij de andere knipperen ze alle drie. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik lees zaken over overspraak van de leidingen en een weerstand plaatsen om dit op te vangen, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

EDIT: Is al opgelost, ik heb één halogeenlamp teruggeplaatst. Knipperen is weg.
anders deze module ertussen plaatsen.

https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.718lld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sugarlee89 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:58:
Dat is toch simpel, alle led lampen met led draad zijn warm van kleur en heb je echt in alle maten. Ikea moet ook eens met tijd mee, maarja die gaan pas over als ze hun ouwe troep verkocht hebben.

[afbeelding]

Bij de Action liggen ze ook, of bij de Albert Heijn.
Of ikea gaat pas over als zulke ontwikkelingen ook zo ver zijn dat ze massaal en op een kwalitatieve manier geproduceerd kunnen worden. Van die filament lampen zijn leuk, maar ik moet de eerste nog zien die niet flikkeren (door pwm of slechte afvlakking) en ik lees ook nog geen beste verhalen over de betrouwbaarheid. Laatst ook bij kwantum: de hele licht afdeling hing vol met filament lampen. Wist niet hoe snel in er weg moest komen. Goede lichtkleur maar man man, wat een geflikker.

Dat van "hun oude troep verkocht hebben lijkt me flauwekul en totaal op onderbuikgevoel gebaseerd. Met diezelffe logica waren ze überhaupt nooit aan led begonnen, unmers, ze moesten hun spaarlampen troep nog verkopen.

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 29-03-2017 22:32 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, dan vraag ik me af of Kwantum van leverancier is veranderd want een à twee jaar geleden kocht ik er eens een 4 W ledfilament peertje zonder enige flicker (in deel II ook ergens over bericht). Dat zou jammer zijn.

Ikea heeft een gigantische omzet, als ze al "oude troep" kwijt moeten, dan duurt dat niet lang, ook al hebben ze pallets vol.
Ik vind wel dat Ikea met led een wat minder gangbare weg bewandeld heeft. In eerste instantie hadden ze nl. alleen maar ledlampen met een vrij hoge CRI, >87. En een hoge CRI gaat ten kosten van de efficiency. Het was ook pas met de 13 W / 1000 lm Ledare - die onlangs overleden is, zie paar berichten terug - dat ik de prijs/kwaliteitsverhouding i.c.m. efficiency voldoende vond.
Wel zie je met de spotgoedkope Ryet reeks dat ze nu ook de lagere CRI (>80) bedienen, iets waar de grote merken meteen al mee begonnen (behalve dan de prijs) en de hogere CRI meer als HQ of als luxe product in de markt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

eymey schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:27:
[...]Van die filament lampen zijn leuk, maar ik moet de eerste nog zien die niet flikkeren (door pwm of slechte afvlakking) en ik lees ook nog geen beste verhalen over de betrouwbaarheid.
Ik heb anders prima ervaringen met de Osram Parathom Retrofit Classic A 5..... icm met een goede dimmer ook daar geen flikkering.

Maar een deel van de filament lampen is vooral decoratief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 21:44
FunFair schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 09:47:
Zat net op banggood te kijken en kwam deze tegen.
Interessante retro lamp. Dit concept ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

[afbeelding]

E27 Dimmable COB LED Vintage Retro Industrial Edison Lamp Indoor Lighting Filament Light Bulb AC220V
https://banggood.app.link/MjZdqn6GeB
Gisteren de lamp ontvangen. Super concept door de filaments zo gebogen door de lamp te laten lopen, geeft weer een stukje retrolook.

Alleen jammer dat de LED driver zo beroerd is.... enorme flickering en ook nog eens dat hij lijkt uit te vallen zo nu en dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Vandaag zag ik bij toeval bij Ikea de Lunnom verlichting, het zag er goed uit, alleen vergeten te kijken op flicker.

Wat me wel opviel bij de dimbare typen, is dat ze zo enorm slecht dimmen, maar dat kan natuurlijk komen door de slechte dimmer in de winkel.

Iemand al ervaring verder hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Heb gisteren een paar G53 (AR-111) halogeen spots (50W) in de keuken vervangen door dimbare leds (11W - 2700).
Betreft Philips Master Ledspot 11-50W 40D 51492400
Ook de dimmer vervangen door een Berker 2867 10 (20-100 watt)
Drivers/trafo's niet vervangen

Redelijk tevreden
De lampen zien er prima uit maar hebben wel een uitstekend randje tov de halogeen lampen.
Kleur is warmwit overeenkomstig de halogeen spots.
Helemaal geen zoemgeluid te horen. Niet bij de dimmer of bij de lampen
Dimprestaties met drie spots ongeveer terug te dimmen tot 40%-50% van de lichtsterkte.
Mogelijk is de minimum van de dimmer niet laag genoeg bij drie spots maar voor mijn keuken is dit meestal wel voldoende
Kleur lijkt visueel nog iets warmer als het licht gedempt is maar iets minder warm dan de halogeen spot maar niet slecht.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZtoE07DbqB3V0eXYvdmoMnpZ/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door TWyk op 09-04-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edrelais schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:40:
Vandaag zag ik bij toeval bij Ikea de Lunnom verlichting, het zag er goed uit, alleen vergeten te kijken op flicker.
Ik zag ze ook staan op de website... ben eigenlijk op zoek naar een vervanger voor de 8-11w gloeilampen die ik nog in wat vloerstaanders heb. De 1W 100 lumen versie zou daar weleens een goede vervanger voor kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met dit: http://www.tikteck.com/

Kwam het net tegen en zag er wel geinig uit voor die prijs. Kon er nog niks over vinden op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:27
We zijn bezig met een nieuwe keuken en zijn opzoek naar mooie ledverlichting onder de keukenkastjes. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleurweergave van de meeste led lampen is bedroevend..... als je het gaat gebruiken als werkverlichting in je keuken zou ik toch nog steeds voor halogeen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Anoniem: 888777 schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:23:
Kleurweergave van de meeste led lampen is bedroevend..... als je het gaat gebruiken als werkverlichting in je keuken zou ik toch nog steeds voor halogeen gaan.
Het hangt dus wel van de led lampen af.
De foto die ik heb gemaakt (5 reacties hiervoor) is in de keuken met ledlampen is gewoon een warmwit licht dat voor de keuken heel aangenaam aandoet maar vooral ook heel vergelijkbaar was met de halogeenlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zijn 2 verschillende dingen...... kleurtemperatuur (in kelvin) en kleurweergave (in CRI). Voor het eerste zijn er steeds betere versies met warmwit (2700-3000K) te krijgen, alleen wil je in een keuken vaak de 3000 of zelfs 4000k variant.

Kleurweergave is bij de goedkope led's vaak nog steeds redelijk dramatisch en slechts zelden is er wat beters te vinden. Streven in de keuken (en liefst ook boven je eettafel) is zo dicht mogelijk bij CRI 100 (vergelijkbaar met daglicht) omdat anders je vlees en groenten bijvoorbeeld erg flets tonen. En CRI zegt bij led helaas, vanwege de meetmethode, ook nog niet alles..... je wilt zeker geen lampen die roodtinten niet goed weergeven.

Dit probleem kom je ook vaak bij het verlichten van schilderijen met led tegen. Moderne kunst met veel kleur is ook lastig goed te belichten met led.

Halogeen is in mijn optiek voor werkverlichting in de keuken vooralsnog een eenvoudiger keuze en vaak superieur, voor algemene/sfeerverlichting is led niet zo'n probleem...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 10-04-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gh1 op zich klopt je verhaal theoretisch helemaal. Maar naar ik uit TWyK zn post begrijp vindt hij zijn ledverlichting in de keuken prima. En wij hebben ook 'gewone' 2700k ledverlichting in de keuken en Hue White Ambiance boven de eettafel.

En het eten ziet er bij ons ook gewoon prima smakelijk uit. Ik kan uit eigen ervaring dan ook zeggen dat ledverlichting anno nu, ook de goedkopere exemplaren van de bekende merken, gewoon prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Anoniem: 888777 schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:06:
Dat zijn 2 verschillende dingen...... kleurtemperatuur (in kelvin) en kleurweergave (in CRI). Voor het eerste zijn er steeds betere versies met warmwit (2700-3000K) te krijgen, alleen wil je in een keuken vaak de 3000 of zelfs 4000k variant.

Kleurweergave is bij de goedkope led's vaak nog steeds redelijk dramatisch en slechts zelden is er wat beters te vinden. Streven in de keuken (en liefst ook boven je eettafel) is zo dicht mogelijk bij CRI 100 (vergelijkbaar met daglicht) omdat anders je vlees en groenten bijvoorbeeld erg flets tonen. En CRI zegt bij led helaas, vanwege de meetmethode, ook nog niet alles..... je wilt zeker geen lampen die roodtinten niet goed weergeven.

Dit probleem kom je ook vaak bij het verlichten van schilderijen met led tegen. Moderne kunst met veel kleur is ook lastig goed te belichten met led.

Halogeen is in mijn optiek voor werkverlichting in de keuken vooralsnog een eenvoudiger keuze en vaak superieur, voor algemene/sfeerverlichting is led niet zo'n probleem...
Ik wil helemaal geen te wit licht in de open keuken.
Ik wil namelijk wel dat het visueel vergelijkbaar licht is met de rest van het huis en dat lukt niet als het te wit is.
En het is nu opvallend gelijk aan de halogeen lampen.

Ik heb net iemand gevraagd om het verschil tussen de ledspots in de keuken en de halogeen spots ernaast in de kamer te duiden (ongedimd en licht gedimd) en die persoon kon de halogeen lampen er visueel niet uithalen.
Zelfs niet dicht bij de lamp met zich op de lichtelementen
(nou zien G53 lampen halogeen lampen er ook vreemd uit voor de meeste mensen)

Oh, en het zijn geen goedkope leds met 16 euro per stuk en een CRI van 90
MASTER LEDspot LV AR111

Met zijn warme, op halogeenlicht lijkende accentbundel is de MASTER LEDspot LV AR111 een ideale vervangingsoplossing voor algemene en spotverlichtingstoepassingen in de horeca- en winkelbranche. Het robuuste ontwerp biedt verschillende bundelhoeken en omdat de lamp geen UV- of IR-licht bevat is hij zeer geschikt voor het verlichten van warmtegevoelige objecten (voedsel, organische materialen, schilderijen, enz.).
Ik twijfel alleen nog over het aanschaffen van een busch jaeger 6523U-102 dimmer voor een groter dimbereik. Ik wou alleen dat die een compatibel waren met het bestaande schakelmateriaal maar die 4mm pin op de dimmer is irritant.

[ Voor 18% gewijzigd door TWyk op 10-04-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het over de ideale verlichting van je werkblad, jij over de aansluiting bij het geheel. En voor algemene verlichting is het natuurlijk ook een logische keuze om te gaan voor warmwit wat aansluit bij de rest van je huis.

Maar ideaal, en er werd gevraagd naar verlichting onder de kasten, voor verlichting van je werkblad dus niet voor algemene verlichting, en dan staat mijn mening. De meeste led systemen voor onder de bovenkasten zijn nou ook niet bepaald "state of the art".

En ik zie die theoretische verschillen dus wel, en nog duidelijk ook. Maar het vereist een directe vergelijking om de verschillen in kleurweergave, en dus niet de warmte, zichtbaar te maken, voor mij is een goede halogeen lamp dan nog steeds superieur. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf hoe kritisch je bent....Heel mijn huis heeft inmiddels led behalve boven het werkblad in de keuken en bij de spiegel in de badkamer.

Ik heb goede ervaringen met de 6523U-102 en de AR111 master ledspots (als ze in je armatuur passen), andere dimmers hebben inderdaad vaak een (te) klein dimbereik. Deze is met de stelschroef prima in te stellen en werkt ook met veel trafo's die voor halogeen zijn ontworpen. Ik heb deze combi getest voor schilderij verlichting en het werkte goed. Blijf alleen persoonlijk een voorkeur hebben voor wipschakelaars, de ronde versie klemt soms in de behuizing als de dimmer zelf niet helemaal in het midden zit. Maar ik heb hier weinig keuze, de dimmers zitten tussen het andere schakelmateriaal veelal in een wisselraam met 4 aansluitingen.

Gewoon proberen, iets meer dan €60 bij Amazon en je bent klaar :-).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 11-04-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een CRI van 100 geeft niet automatisch een beter resultaat dan een lagere CRI.

Kijk maar eens naar deze video en doe even mee aan de uitdaging van het raden van de CRI.

Voor mij spreken de kleuren linksonder het meest, dan rechtsonder, rechtsboven en als laatste linksboven.

Verrassing! Mijn voorkeur ging uit naar het licht van de lamp met een CRI van 77, gevolgd door 98, vervolgens pas de Tungsten (Wolfram) lamp, oftewel de (halogeen)gloeilamp en als laatste de onbekende CRI.

Het nadeel van de CRI als kwalitietsindex is dat het ook lampen afstraft die kleuren wat sprekender maken, ook al oogt dat misschien juist aantrekkelijker. Hoe meer ik met led te maken heb, hoe minder ik halogeen ben gaan waarderen.

Op dit moment verlicht een TL-buis van 4000K met een CRI van pak en beet 80 mijn keukenblad. Ik ben zelfs afgestapt van een ledstrip op deze plek. Waarom? Toen ik de TL-buis weer eens een keertje aan deed vond ik mijn (ongekookte) boerenkool er een stuk beter uit zien. En zo ook de rookworst die ernaast lag...

[ Voor 69% gewijzigd door jitter op 11-04-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:06

Tijntje

Hello?!

Weet iemand wat het verschil is tussen deze.

Philips GU10 5.5 Watt -> 50 Watt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1DvkqX.png
http://www.philips.nl/c-p...pot-dimbaar/specificaties
https://www.download.p4c....18696582558_pss_nldnl.pdf

Philips MASTER LEDspot MV GU10 4.5 Watt -> 50 Watt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pSTnSlI.png
http://www.lighting.phili...en/master-ledspot-mv-gu10
http://download.p4c.phili...mf-2198_pss_nl_nl_001.pdf
  • De ene is maar 4.5 met opbrengst van 50 en de ander 5.5.
  • De een is met Dimtone de ander met WarmGlow wat het zelfde effect is.

[ Voor 30% gewijzigd door Tijntje op 23-04-2017 12:53 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Tijntje schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:47:
Weet iemand wat het verschil is tussen deze.

Philips GU10 5.5 Watt -> 50 Watt
[afbeelding]
http://www.philips.nl/c-p...pot-dimbaar/specificaties
https://www.download.p4c....18696582558_pss_nldnl.pdf

Philips MASTER LEDspot MV GU10 4.5 Watt -> 50 Watt
[afbeelding]
http://www.lighting.phili...en/master-ledspot-mv-gu10
http://download.p4c.phili...mf-2198_pss_nl_nl_001.pdf
  • De ene is maar 4.5 met opbrengst van 50 en de ander 5.5.
  • De een is met Dimtone de ander met WarmGlow wat het zelfde effect is.
De 5,5Watt heeft 15.000 branduren (consument portfolio)
In retail blister, dus hangt in de schappen bij grotere retail ketens.

De 4,5Watt heeft 50.000 branduren (Proffesioneel portfolio)
Voor installateurs e.d. en/of lampenwinkels, verhandeld via de groothandelaren.

[ Voor 7% gewijzigd door 3xNix op 24-04-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

3xNix schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:28:
[...]

Bedankt, dat vermoeden had ik zelf ook al.
Nu vraag ik me af als de prijs nagenoeg identiek is waarom zou ik voor de consumenten versie gaan? Ik kan er niet echt voordelen in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:31
3xNix schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:28:
[...]

Ik heb een hele portfolio van die Master LEDs opgebouwd over de jaren; bevalt me uitstekend. De oudste 4 bulbs en spots (E27) zijn al 5 jaar probleemloos, net als hun jongere familie. Kost tegenwoordig ook niet bijzonder veel meer dan de consumer grade spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:26

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Wat zijn inmiddels een beetje goede (web)shops om Filament LED lampen te kopen?

We zijn voor de algemene dingen vrij tevreden over de IKEA LUNNOM peer lampen, maar voor een lamp die niet gedimd wordt en vol in zicht hangt is wat minder lumen wel prettig. Deze zijn net te fel.
Nu wordt je hier en daar doodgegooid met watt termen en vergelijkingen, En eigenlijk voornamelijk Philips en Osram lampen maar Lumen kan ik slecht vinden in de webshops die ik met en snelle Google search vond.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een 100-200 Lumen filament LED lamp (liefst met zo'n gouden/gelige coating).
Vorm maakt niet heel veel uit, maar de Peer of wat grotere bol is wel het mooiste imho.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Tijntje schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:02:
[...]

Bedankt, dat vermoeden had ik zelf ook al.
Nu vraag ik me af als de prijs nagenoeg identiek is waarom zou ik voor de consumenten versie gaan? Ik kan er niet echt voordelen in zien.
Het is een andere markt, Prof. lampen zijn bedoelt/gemaakt om langer te branden.
10u aan 14u uit per dag, bijvoorbeeld op kantoor.*
Daar zijn deze lampen beter geschikt voor - 50.000 uren of 5 jaar garantie.

Consumenten lamp heeft maar 15.000 uur nodig omdat deze meestal maar 2-4 uurtjes branden per dag.

Verder is het een kwestie van gevoel, voel jij je beter bij een prof. lamp omdat deze betere specs heeft?
Of neem je genoegen met een lamp die voor jou een nuttige levensduur heeft.

*Zeker met oudere technieken waren de verschillen tussen prof. assortiment en consumenten assortiment groter en liep je soms tegen installaties aan met consumenten lampen, professioneel gebruikt en andersom. Dit was vaak ook het probleem van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Rubman schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:41:
Wat zijn inmiddels een beetje goede (web)shops om Filament LED lampen te kopen?

We zijn voor de algemene dingen vrij tevreden over de IKEA LUNNOM peer lampen, maar voor een lamp die niet gedimd wordt en vol in zicht hangt is wat minder lumen wel prettig. Deze zijn net te fel.
Nu wordt je hier en daar doodgegooid met watt termen en vergelijkingen, En eigenlijk voornamelijk Philips en Osram lampen maar Lumen kan ik slecht vinden in de webshops die ik met en snelle Google search vond.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een 100-200 Lumen filament LED lamp (liefst met zo'n gouden/gelige coating).
Vorm maakt niet heel veel uit, maar de Peer of wat grotere bol is wel het mooiste imho.
Heb zelf een van deze besteld waar ik erg tevreden over ben.
https://m.banggood.com/Di...ng-AC-220V-p-1019094.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En Ikea heeft recent ook wat LUNNOM modellen geïntroduceerd met 100-200 lumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Heb net 12 Philips MASTER LEDspot MV GU10 4.5 Watt besteld.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3xNix schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:01:
[...]

Het is een andere markt, Prof. lampen zijn bedoelt/gemaakt om langer te branden.
10u aan 14u uit per dag, bijvoorbeeld op kantoor.*
Daar zijn deze lampen beter geschikt voor - 50.000 uren of 5 jaar garantie.

Consumenten lamp heeft maar 15.000 uur nodig omdat deze meestal maar 2-4 uurtjes branden per dag.

Verder is het een kwestie van gevoel, voel jij je beter bij een prof. lamp omdat deze betere specs heeft?
Of neem je genoegen met een lamp die voor jou een nuttige levensduur heeft.

*Zeker met oudere technieken waren de verschillen tussen prof. assortiment en consumenten assortiment groter en liep je soms tegen installaties aan met consumenten lampen, professioneel gebruikt en andersom. Dit was vaak ook het probleem van de installatie.
Dit is inderdaad wat je in eerste instantie zou verwachten, maar dat ga ik een beetje nuanceren.

Ja, er kan verschil zijn, maar we hebben het dan ook over echt verschillende producten. Maar, als je een beetje zoekt, dan zie je ook meer dan genoeg voorbeelden van lampen die zowel aan de pro als aan de consumer verkocht worden. Dezelfde lamp gaat dan in een andere verpakking (meestal iets dat opgehangen kan worden) voor de consumer, en in een simpel doosje voor de pro.
Haal je ze uit de verpakking, dan is het onderscheid weg en blijken ze identiek. Als er wel een onderscheid is, dan kun je dat aan de opdruk van de lamp zien.

Zo'n lamp herken je ook als je de datasheets naast elkaar legt, dan lezen (vrijwel) alle specs identiek.
Voorbeeld:
5,5 W GU10 spotje uit de consumer reeks: https://www.download.p4c....18696591482_pss_nldnl.pdf
En dezelfde spot uit de MASTER LEDlamps reeks (dan heet ie Classic LEDspotMV): http://download.p4c.phili...0cf94a0_pss_nl_nl_001.pdf.
Het enige verschil dat je ziet is dat de levensduur van de laatste op 50.000 u staat, en niet op 15.000 u.
Alle andere specs die op beide sheets staan (de pro datasheet geeft uiteraard veel meer gegevens) zijn identiek. En dat is "verdacht".
Pak je vervolgens een wat oudere sheet (http://www.luckinslive.co...fd6-846d-81f5e6272ec8.PDF) en dan blijkt dat deze MASTER versie in eerste instantie toch ook gewoon op 15.000 uur stond, voor mij het teken dat er alleen wat aan de data is veranderd.

Wat is er echt aan de hand?
Je zou denken dat pro lampen het moeilijker hebben met al die branduren dan consumerlampen. Maar eigenlijk is dat andersom. De consumer gebruikt de lampen met veel meer aan- en uitzetten dan de pro, en dat hakt best wel in op de levensduur die de lamp zou kunnen hebben.
De levensduur van een lamp is een combinatie van branduren en cycli. Thermische cycli verkorten de levensduur van elektronica het meest. Daarom durft Philips voor dezelfde lamp voor de consumer 15.000 u i.c.m. 50.000 cycli te specificeren en voor de pro 50.000 uur bij hetzelfde aantal cycli.

Eigenlijk komt het verschil consumer vs pro versie in dit geval alleen maar neer op een andere spec, en niet op een andere lamp.

[ Voor 40% gewijzigd door jitter op 28-04-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
@jitter het gaat in dit geval toch juist wel om volledig andere lampen?

Verder kan ik me bij je verhaal zeker wel wat voorstellen. Bij "pro" hoort niet altijd een ander product, soms is het alleen de service, garantie of uitgebreidere specificaties die "pro" zijn. Soms is "pro" een selectie van ook "consumer" producten met een betere kwaliteit dan de gehele "consumer" range. Ik denk dat dit laatste bij Philips goed het geval kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, in dit geval wel. De lampen die Tijntje heeft besteld hebben geen tegenhanger in de consumer-tak van Philips... meer. Sterker nog, ze hebben zo te zien alle spotjes die, vanwege een plastic behuizing, geen halogeen-look-alike zijn uit het consumer assortiment gedaan.
Ff het aanbod bij Action in de gaten houden, wellicht gaat daar binnenkort e.e.a. van dat overjarig Philips spul naartoe.

Philips is best pragmatisch. Dat er veel over en weer te vinden is bij lampen die de consument ook veel gebruikt lijkt me dan ook helemaal niet verwonderlijk. Dat Philips wel eens wat "sleutelt" aan specs is me al in het spaarlamp-tijdperk opgevallen. Dan gingen de specs wel eens wat op en neer wat betreft branduren en aantal cycli.
Maar er was ook echt verschil tussen een consumer-spaarlamp Genie (met 6.000, later 8.000 branduren) uit China en de PL Electronic Pro met 12.000 branduren uit Polen.

Overigens heb ik enkele Philips armaturen met geïntegreerde led uit de consumer range. Daar zitten de leds op een groot paneel met een aparte driver. E.e.a. wordt daarom hooguit handwarm, lang niet zo heet als dat retrofit spul. En toch specificeert Philips er maar 15.000 branduren voor. Ik kan me bijna niet aan de indruk onttrekken dat die lampen het langer gaan doen.

Ff terzijde:
Toen ik net even de pro catalogus van Philips doorkeek viel me deze op, de TrueForce:
Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/e659bc561b8d4f10989ca6b200405119-CLP-global-001?wid=494&hei=435&$pnglarge$

Ik vroeg me al af of en wanneer er led retrofits zouden komen voor hogedruk gasontladingslampen...

[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 04-05-2017 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

@blissard & @jitter Het zijn inderdaad echt andere lampen en ook de manier van licht geven is totaal anders.

De consumenten versie is geheel van glas en de lichtbron zit in het midden van het spotje. Daar zit een lensje voor om de stralingshoek te bereiken.
Bij dimmen wordt er ook vanuit dat middelste lichtpunt gedimt.
Volledig aan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F91mGIO.png

Uit maar foto met flits.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lATFnNG.png
Deze lamp niet meer op een dimmer zit kan ik geen foto maken van de gedimde stand

De Pro versie is van plastic en de heeft een ander systeem om te dimmen. Er zit in het midden een lichtbron met daar in een ring omheen andere lichtbronnen. De buitenste worden gebruikt om vol vermogen te schijnen de middelste als de lamp gedimt is en een warmere kleur weergeeft.

Gedimt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i5S0Krv.png

Volledig aan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YONXvaM.png

Uit maar foto met flits.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ae69TVr.png

UIteindelijk vond ik zelf de Pro versie mooier en prettiger licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat was toch op de foto's van Philips zelf ook te zien?

De nieuwere dimtone varianten zijn ook in mijn optiek te prefereren. De buitenste ring is trouwens ook gewoon dimbaar, alleen bij de hele lage lichtopbrengsten zal alleen de middelste led branden.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 03-05-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
Even wat advies vragen.
Een voorstel van de lichtboer voor ingebouwde LED-spotjes zijn
83mm dia spotjes, 2700K, +90CRI, 7W. Knap, maar ze zijn stroom gestuurd op 180mA. Diezelfde lichtboer stelt voor om per spotje een driver te plaatsen, welke dan centraal bij de kast komen te hangen.
Nu gaan we iets van een 30 spotjes over het ganse huis hebben. 30 drivers naast elkaar voor de spotjes alleen lijkt me een beetje teveel van het goede. Heeft iemand weet van een driver die 180mA levert, maar in staat is 2 of meer spotjes aan te sturen? (Dus op meer dan 55V; 7W!) Ze hangen meestal per 2 en we willen ze ook dimmen over 0-10V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu even geen tijd om specifiek iets uit te zoeken, maar ja, je kunt lampen in serie met één driver aansturen mits het bereik van de spanning dat toelaat.

Zoek dus op 180 mA driver (volgens mij geen standaard waarde) i.c.m. een spanningsbereik waarvan de bovengrens boven tweemaal de werkspanning van een spotje ligt..

[ Voor 44% gewijzigd door jitter op 05-05-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
jitter schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:00:
Nu even geen tijd om specifiek iets uit te zoeken, maar ja, je kunt lampen in serie met één driver aansturen mits het bereik van de spanning dat toelaat.

Zoek dus op 180 mA driver (volgens mij geen standaard waarde) i.c.m. een spanningsbereik waarvan de bovengrens boven tweemaal de werkspanning van een spotje ligt..
Precies, maar de meeste drivers geven ofwel minimum 350mA ofwel maximum 55V per kanaal. 7W op 180mA maakt 40V. 2 x 40V = 80V > 55V. Ik ben dus op zoek naar die ene driver die toch 80V op 180mA kan leveren.
Spotjes in parallel zou 360mA (of 350mA voor een standaardwaarde) op 40V geven, maar dit zal problemen geven in de spotjes zelf. Not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Ik denk dat het toch op 1 driver per spot zal uitkomen.
In serie is het geen veilig voltage meer en zou installatie technisch lastig kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:02
Zoek een G9 LED lamp van max 2cm breed met zo hoog mogelijke lichtopbrengst en 360 °licht en 3000K tot max 2700K. Max iets van 6cm lang

Hoogst wat ik tot nu toe vond is 350 lumen, 5 watt

Kent er iemand nog betere met meer lichtopbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29
Iemand al gespeeld met de Tradfri van IKEA?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
freelh schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:17:
[...]

Precies, maar de meeste drivers geven ofwel minimum 350mA ofwel maximum 55V per kanaal. 7W op 180mA maakt 40V. 2 x 40V = 80V > 55V. Ik ben dus op zoek naar die ene driver die toch 80V op 180mA kan leveren.
Spotjes in parallel zou 360mA (of 350mA voor een standaardwaarde) op 40V geven, maar dit zal problemen geven in de spotjes zelf. Not done.
Dat is het nadeel van ledlampen met een relatief hoge werkspanning i.c.m. een lage stroom.

3xNix tipte het ook al even aan, de werkspanning wordt te hoog om als "veilig" te worden beschouwd.
Maar als het armatuur een bepaalde constructie heeft, zou het denk toch wel mogen en kunnen. Er zijn nl. meer dan genoeg led-armaturen die op een best hoge spanning werken. In de keuken heb ik iets van 90 VDC op de ledmodule.

Maar, die zijn dan wel geconstrueerd voor isolatieklasse I. De belangrijkste kenmerken zijn dat het armatuur geaard moet worden en dat je de spanningvoerende delen (bijv soldeerverbindingen) niet kunt aanraken.

Voorbeeld isolatieklasse I ledarmatuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HwUPYDl.jpg

De driver mag in zo'n armatuur van het niet van het lichtnet geïsoleerde type zijn (zoals ook in bovenstaand armatuur), maar dat even terzijde.

Als je spotjes ook een dergelijke constructie hebben, dan zou je naar een spanning hoger dan 60 VDC kunnen gaan.

Zijn ze echter van het type dat niet geaard moet worden en met aanraakbare spanningvoerende delen, dan ben je gebonden aan een spanning van < 60 VDC èn een dubbel geïsoleerde driver (SELV). Dan zul je toch echt naar de opzet moeten die je installateur aanbeveelt. Al was het ook maar omdat ik denk dat 180 mA een niet standaard waarde is en vrijwel onmogelijk te vinden zal zijn.

En idd, geen spotjes parallel gaan zetten, dat kan fout gaan.

Ik zou denk ik eens verder gaan kijken naar typen met een hogere stroom i.c.m. lagere spaninng.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 08-05-2017 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leffunk schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:45:
Zoek een G9 LED lamp van max 2cm breed met zo hoog mogelijke lichtopbrengst en 360 °licht en 3000K tot max 2700K. Max iets van 6cm lang

Hoogst wat ik tot nu toe vond is 350 lumen, 5 watt

Kent er iemand nog betere met meer lichtopbrengst?
Met 250-300 lumen heb je zo'n beetje wel de reguliere opbrengst te pakken, 350lumen is dan al de uitzondering. G9 is ook wel erg klein voor een hogere opbrengst, ik heb ze nog net gezien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:02
heb er nog eentje gevonden met 450 lumen volgens de info op de website:

https://www.krsledconcept...men-45w-dimbaar-warm-wit/

Heb er besteld, benieuwd wat dit gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben benieuwd, lijkt me een enigszins optimistische inschatting maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:04
Wat vinden jullie van deze aanbieding? (en Osram GU10 spots in z'n algemeenheid?)
http://www.ibood.com/home...are-led-lampen-3000k.html

Ik wil wat 35W halogeen spots in huis gaan vervangen (heb nog wel een nieuwe inbouw dimmer daarvoor nodig). Dit lijkt iig prijstechnisch een sterke aanbieding. Het gaat om de woonkamer/keuken/aanbouw.

EDIT:
Misschien interessant om de first post uit te breiden met (e-) winkels die LED lampen tegen scherpe prijzen aanbiedt, dan wel vaak aanbiedingen heeft!

[ Voor 22% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-05-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 11:49
Voor onze tuin bezig met 2 led strips van 3 meter voor langs beide kant van het pad. (worden tegen houtenvlonder bevestigd)

Veel gezocht en heb nu het volgende gevonden bij Ledtuning.nl:
LED strip: LED Strip Full-color RGB + Warm Wit, RGBW High Power Waterdicht (24 Volt, 60 Leds, 5050, IP68) (LS24RGBWW60X5050W)
Draad: 5-Voudige Silicone Draadset 0.5mm² Zwart, Rood, Groen, Blauw en Wit (WIRE05SIL16ZRGBW)
Voeding: (PS24V200WW)
3m LED strip, 6m draad
3m LED strip, 2m draad

Ik wil het aansluiten met behulp van een Fibaro RGBW controller.

Totaal kom ik dan wel op 330 euro

Als alternatief zit ik te denken aan:
LED strip: LED Strip Warm White Waterproof (12 Volt, 60 Leds, 3528, IP68) (LS12WW60X3528W)
Wire: Silicone Tweelingsnoer 2x0.5mm² Bruin (WIRE2X05SILBRN)
Power supply: (PS12V60WW)
3m LED strip, 2m wire
3m LED strip, 6m wire

Alleen weet ik niet of met een Fibaro RGBW controller ik dit kan aansturen? (ik heb dan natuurlijk geen RGB)

Dan kom ik uit op € 175,- wat ik beter in het budget vind passen.

Volgens mij ben ik er met bovenstaande?
Kan ik beide gebruiken mbv Fibaro RGBW controller?
Nog adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• august66
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-02 11:13
Tijntje schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:20:
@blissard & @jitter
[.....]
UIteindelijk vond ik zelf de Pro versie mooier en prettiger licht geven.
Is dit een versie met (volgens spec) een CRI van 80 of zitten ze hoger?
Ik ben al enige tijd op zoek naar een dimtone/warmglow/glowdim-GU10 met een CRI van >90, maar kan er nauwelijks vinden. Heb wat bij Philips (ook pro) zitten neuzen, maar zie de combi tussen dimtone+cri90 er niet bij.

Heb nu zes stuks off-brand op proef, maar die staan me toch niet helemaal aan. Ik zie een 'flicker', vooral in periferisch zicht en gedimd zijn ze wel érg oranje.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar één echte manier om er achter te komen wat je bevalt en dat is proberen.... blijft bij Led toch allemaal een beetje lastig en erg afhankelijk van de serie. Om nog maar te zwijgen om verschillende type lampen qua kleur op elkaar af te stemmen in één ruimte....

CRI is kleurweergave en zegt niet direct iets over of jij de tint van het licht als oranje classificeert. Dimmtone gaat vaak van 2200-2700/3000K. En dan is 2200K erg warm...

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 10-05-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op zondag 7 mei 2017 @ 05:11:
Iemand al gespeeld met de Tradfri van IKEA?
Verbaast me eigenlijk wel, dat nog niemand hier dit uitgeprobeerd heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hmmbob schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:58:
Verbaast me eigenlijk wel, dat nog niemand hier dit uitgeprobeerd heeft :?
[Ikea Tradfri] Ervaringen & discussie
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
:X

Tx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

august66 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:06:
[...]

Is dit een versie met (volgens spec) een CRI van 80 of zitten ze hoger?
Ik ben al enige tijd op zoek naar een dimtone/warmglow/glowdim-GU10 met een CRI van >90, maar kan er nauwelijks vinden. Heb wat bij Philips (ook pro) zitten neuzen, maar zie de combi tussen dimtone+cri90 er niet bij.

Heb nu zes stuks off-brand op proef, maar die staan me toch niet helemaal aan. Ik zie een 'flicker', vooral in periferisch zicht en gedimd zijn ze wel érg oranje.

Iemand suggesties?
CRI durf ik niet zeker te zeggen, in de ene brochure staan ze als 80 en de andere als 90. Ik vind het wel een prettig licht. Bij mijn oude Led spotjes vond ik alles erg flets ogen en dat is nu niet. Zelf ben ik ook heel gevoelig voor flickering in mijn periferisch zicht en heb daar bij deze geen last van.

Nadeel is wel dat mijn huidige PEHA 434 (halogeen) dimmer, die voorheen met mijn led spots geen probleem gaf, er voor zorgt dat de lampjes beginnen harder en zachter gaan schijnen als ze een gedimd zijn. Hier heb ik nu de "Ehman Lumeo Eco LED-Dimmer fase-afsnijding 3-50W" voor besteld om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• august66
Thanks, heb je misschien een EAN-nummer van de spots die jij hebt? Zijn de de 3.5 watts of 4.3 watts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• august66
Anoniem: 888777 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:11:
Maar één echte manier om er achter te komen wat je bevalt en dat is proberen.... blijft bij Led toch allemaal een beetje lastig en erg afhankelijk van de serie. Om nog maar te zwijgen om verschillende type lampen qua kleur op elkaar af te stemmen in één ruimte....

CRI is kleurweergave en zegt niet direct iets over of jij de tint van het licht als oranje classificeert. Dimmtone gaat vaak van 2200-2700/3000K. En dan is 2200K erg warm...
Natuurlijk, proberen is altijd verstandig. Proberen op basis van gerichte vragen en aanbevelingen lijkt me nog beter, vandaar mijn vraag hier;) Ik heb twee jaar geleden heel wat getest. Toen geconcludeerd dat de kleurweergave nog lang niet aan halogeen kon tippen. Dat is nu een stuk beter, óók bij de leds die ik nu op proef hebt.

Ben overigens bewust van het verschil tussen kleurweergave en -temperatuur, de koppeling tussen de oranje teint en mijn vraag naar hoge CRI leg ik niet. Wél vind ik de lampen erg oranje en hebben ze een duidelijk andere kleur dan enkele 2200K-spots die ik heb. Daarnaast is ook CRI is niet zaligmakend, maar biedt wel enig houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn optiek zit er nog steeds zoveel verschil tussen series, die vaak ook snel vervangen worden door nieuwe exemplaren, en wat er in de specs staat dat uitproberen eigenlijk de enige goede manier is als het gaat om een lamp die onderdeel is van een groter geheel.

Je weet, zelfs bij de duurdere lampen, vaak niet hoe de lamp echt gaat uitpakken. Zowel qua lichtkleur als opbrengst.

Maakt meestal weinig uit voor die ene lamp in de gang, maar voor verlichting in de woonkamer waar meerdere lampen branden blijft het toch een beetje gedoe om alles op elkaar af te stemmen. Zeker als je wat kritischer bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 11-05-2017 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn een paar probleempjes met CRI en CCT, waardoor je eigenlijk niet blind kunt varen op de waarden.
Lees ff deze post en bekijk de gelinkte video. Spoiler alert: je zou wel eens een lagere CRI kunnen prefereren boven een hogere.
Ik vind iig de kleuren onder een gloeilamp van CRI 100 vaak minder sprekend dan onder TL- of ledlicht van ca. 80 CRI. Eigenlijk kun je pas bij een CRI van 60-70 of lager wel zeggen dat het licht niet mooi gaat zijn. Maar de lampen die hier legaal in de handel zijn mogen geen lagere CRI dan 80 hebben (m.u.v. een enkel TL-buisje die je hooguit nog in portieken en noodverlichting tegen komt).

Daarnaast is CCT nogal persoonsafhankelijk, maar ik zou daar iets aan willen toevoegen waar de meeste mensen aan voorbij gaan: gewenning. In het begin zie je het verschil met halogeen, maar gaandeweg wen je aan het nieuwe licht (tenminste, als dat niet al te zeer storend anders is). Het is voor mij nu zelfs zo dat ik bij halogeenlampen het licht maar erg oranjegeel vindt, niet echt mooi.

Lees ook deze post van Tijntje, zelfs tussen modellen van hetzelfde merk zitten verschillen.

Ja, ik ben het met de mensen eens die zeggen dat je eigenlijk alleen door uitproberen werkelijk de juiste lamp kunt vinden. Ik voeg daar dus aan toe om gewenning een kans te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door jitter op 11-05-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik zit nu ook een beetje te kijken naar van die multicolor RGBW led spots, met afstandsbediening, voor in de aanbouw. Ik zie alleen niet zo snel hoe je dat precies aansluit en hoe dat werkt. Hij hoeft alleen 230v van de wcd schakelaar te krijgen, de ontvanger voor de afstandsbedieningsfuncties zitten in de spot zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jitter schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:56:
Ik voeg daar dus aan toe om gewenning een kans te geven.
Dat is ook zeker een factor.... alhoewel die pas echt werkt als de lamp niet in een ruimte hangt waar meerdere lampen aanwezig zijn, zeker niet gedimd. Dan zijn de verschillen soms toch wel erg groot.

Daar ontstaat voor mij vaak echt een probleem als er verschillende lampen worden gebruikt, ook als alles led is. Dat had je met halogeen en gloeilampen ook wel een beetje maar toch veel minder....

Maar andere problemen, zoals die lelijk halo's bij halogeen spots, ben je dan weer kwijt....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 11-05-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• august66
jitter schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:56:
Er zijn een paar probleempjes met CRI en CCT, waardoor je eigenlijk niet blind kunt varen op de waarden.
[...]
Ik vind iig de kleuren onder een gloeilamp van CRI 100 vaak minder sprekend dan onder TL- of ledlicht van ca. 80 CRI.
Klopt, dat gaf ik ook aan; CRI is niet zaligmakend. Zowel blind erop varen als volledig negeren is volgens mij dwaas.

Ik ben echter niet op zoek naar sprekende kleuren, maar naar waarheidsgetrouwe weergave van de kleuren. Zoals een Samsung OLED nogal kan overdrijven, kan een LED-spot dat ook - dat is niet wat ik zoek.

Ik ben al een paar jaar 'on and off' op zoek naar goede led-spots en heb zoals gezegd al heel wat vergeleken. Binnen dezelfde omgeving. Ik weet hoe daglicht en halogeen de kleuren weergeven van mijn houten vloer, groene stoel, rode lamp, witte muur - dat is voor mij de basis. Heb meerdere (merken) leds van CRI80 geprobeerd en daarbinnen zie je inderdaad al een wereld van verschil. Heb nu een aantal 90's getest; over het algemeen spreekt de kleurweergave mij meer aan. Niet bij alle lampen, ook nu weer verschil. Maar ik zie redenen om eerder binnen de range van 85-90 te zoeken dan 80.

De Philips dimtone van @Tijntje is desondanks interessant. Hoor graag welk type hij exact heeft:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

august66 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:57:
Thanks, heb je misschien een EAN-nummer van de spots die jij hebt? Zijn de de 3.5 watts of 4.3 watts?
Ik heb deze besteld https://www.lampdirect.nl...5-50w-827-40d-gu10-master

[ Voor 14% gewijzigd door Tijntje op 11-05-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• august66
Top, ik heb er een aantal besteld. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:44
Hey,

Hopelijk kunnen jullie me helpen:
We hebben boven de tafel een lamp hangen met 5x gu10 armaturen. Hier zitten Megaman MM 05238 lampen in, die dim to warm zijn. De meegeleverde dimmer is een Niko 310-01900.

Het probleem is simpel: de lampen zoemen. Zelfs als de dimmer opengedraaid is, is er een heel zachte zoem. Die wordt veel luider als de lampen gedimd zijn.

Ik heb de lijst met compatibele dimmers bekeken, maar die bevat enkel oudere modellen die niet meer verkrijgbaar zijn. Graag hadden we ook de bestaande niko afdekplaat blijven gebruiken (er zit een dubbele schakelaar in dezelfde pot).

Wat is de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas kan daar geen pasklaar antwoord op gegeven worden. Fasedimmers en led gaan eigenlijk niet samen, er was kunst- en vliegwerk nodig om het redelijk te laten werken, maar de verhalen over niet lekker dimmen, knipperen en zoemen blijven talrijk. Het kàn goed gaan, maar er is geen garantie.

Het is ook het werkingsprincipe van zo'n dimmer die het zoemen in de hand werkt, en de ene lamp zoemt herder dan de andere. Dan is er nog de combinatie van dimmer + lamp. De ene combinatie zoemt harder dan de andere.

Wellicht kunnen anderen hierop inhaken en hun zoem-arme combinatie posten.

[ Voor 31% gewijzigd door jitter op 12-05-2017 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

@august66
Mocht je de spotjes wat vinden mag je die van mij (12 stuks) voor een schappelijke prijs overnemen.
Ik vind ze net niet ver genoeg terug dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben redelijk tevreden over de combinatie Busch Jaeger 6523 en Philips dimmtone spots....

Dat is uiteindelijk een combinatie geworden die amper geluid produceert en ook nog een flink dimbereik heeft. Maar een beetje een gedoe met testen van armaturen en lampen is het wel....

Nu nog een goede (snoer)dimmer vinden voor mijn Artemide lampen. Met één van de modellen werkt het goed met de dimmer die meegeleverd is, met een andere is het één groot zoem en soms knipperfeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Laatst online: 16-06 09:59

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

vorda schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 02:54:
Hey,

Hopelijk kunnen jullie me helpen:
We hebben boven de tafel een lamp hangen met 5x gu10 armaturen. Hier zitten Megaman MM 05238 lampen in, die dim to warm zijn. De meegeleverde dimmer is een Niko 310-01900.

Het probleem is simpel: de lampen zoemen. Zelfs als de dimmer opengedraaid is, is er een heel zachte zoem. Die wordt veel luider als de lampen gedimd zijn.

Ik heb de lijst met compatibele dimmers bekeken, maar die bevat enkel oudere modellen die niet meer verkrijgbaar zijn. Graag hadden we ook de bestaande niko afdekplaat blijven gebruiken (er zit een dubbele schakelaar in dezelfde pot).

Wat is de oplossing?
Heb je deze al eens overwogen? Werkt perfect met een gewone aan/uit schakelaar en geen kans op zoemen/brommen.
http://www.philips.nl/c-p...led-spot#see-all-benefits

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet.

Ik vind dit wel een leuke lamp, als je geen fasedimmer wilt gebruiken, dan lijkt me dit het meest geschikte alternatief. En goedkoper en minder gedoe dan lampen die je met een app moet bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er uit als wat philips in de markt zet als "sceneswitch". Zit hier nu ook in 2 armaturen waar Hue overdone is.

Ik vind het geniaal werken! En op alle drie de standen ook mooi licht. Als dit er pakweg 1,5 jaar geleden al was geweest, dan betwijfel ik of ik wel aan Hue was begonnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:23
Hier ook: Sceneswitch +1!

Had een spot op een kunstwerk nodig en daar is alles snel te veel. En aangezien ik langzaamaan alles aan het automatiseren ben, zou een dimmer op KaKu moeten werken of zelf met MySensors iets moeten gaan knutselen. De KaKu dimmers zijn gevoelig voor CAB signalen helaas en om nou elke avond naar geknipper te gaan staren... Dus Sceneswitch. Op het laagste niveau precies goed. En volkomen stil. Kleurtemp gaat net als een Dimtone naar warm. Komt bij mij ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Vooralsnog heb ik goede ervaring met de Jung 1224 LED UDE dimmer en Philips E27 dimbare leds.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-05-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philips dimbare LED lampen dimmen in mijn ervaring ook meestal prima. Bv. op LivingWhites dimmers of KAKU (waarbij KAKU idd wel storend gevoelig is voor de CAB signalen op het stroomnet).

Maar bv. ook in de Steinel buitenlamp met dimmer die ik hier al een keer heb gepost doet een Philips Warmglow lampje het prima.

Het enige jammer van zowel de dimbare ledlampen als Hue blijft toch de zichtbare flicker (zij het meestal niet storend).

Sceneswitch geeft overigens géén zichbare flicker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Heb van de week mijn badkamer voorzien van 5 LED spots (GU5.3) inclusief een trafo.
De schakelaar in mijn badkamer is een dimmer voor halogeen. Deze heb ik nog niet vervangen.

Het werkte met de dimmer op de laagste en hoogste stand.
Daartussen in knipperde de LEDs.

Vandaag het probleem dat alle LEDs het niet deden.
Bij nader onderzoek bleek de trafo defect te zijn.

Is de trafo defect door een verkeerde dimmer?
Of is het pure pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste vraag die in me op kwam was: "is het wel een dimbare trafo?".

Dus voordat je vraag beantwoord kan worden eerst een aantal dingen die we moeten weten:
-merk en type dimmer
-merk en type trafo
-merk en type spots.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 18-05-2017 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
jitter schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:45:
De eerste vraag die in me op kwam was: "is het wel een dimbare trafo?".

Dus voordat je vraag beantwoord kan worden eerst een aantal dingen die we moeten weten:
-merk en type dimmer
-merk en type trafo
-merk en type spots.
Dimmer = Peha
Trafo = Govena (dimbaar)
LED = Philips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Nieuwe energiemeter, nieuwe tests. De komende dagen volgen de resultaten van een aantal ledlampen, maar hieronder eerst nog van reeds geteste lampen:

Naam Calex LED volglas Filament Standaardlamp 240V 4W 400lm E27 A60, Helder 2700K EAN 8712879136088
Fitting Vorm Kleur Temperatuur Licht Opbrengst Vermogen Dimbaar? Branduren Schakelingen Prijs bij aanschaf
E27 A60 2700K 400lm 4w nee 15.000 10.000 € 5,95
Vermogen Start 4,2w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ggihdT5m.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/woemUYe.gif
Vermogen 10 min. 4,1w
Powerfactor 0.59
Opmerking De lamp werkt vrij goed op mijn staande lampen met vloerdimmer. Dwz. de lamp brand probleemloos op de maximale stand, de lamp is zelfs gedeeltelijk dimbaar, maar afhankelijk van de dimpositie is er duidelijk zichtbare flicker aanwezig (vergelijkbaar met oude tl)

Naam PHAROX PHAROX LED LAMP 400 CLASSIC E27 4W EAN 8718026151904
Fitting Vorm Kleur Temperatuur Licht Opbrengst Vermogen Dimbaar? Branduren Schakelingen Prijs bij aanschaf
E27 A60 2800K 440lm 4w nee 15.000 100.000 € 5,99
Vermogen Start 4,3w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dhCGapkm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/isfGRnI.gif
Vermogen 10 min. 3,6w
Powerfactor 0.59
Opmerking De lamp werkt vrij goed op mijn staande lampen met vloerdimmer. Dwz. de lamp brand probleemloos op de maximale stand, de lamp is zelfs gedeeltelijk dimbaar, maar afhankelijk van de dimpositie is er duidelijk zichtbare flicker aanwezig (vergelijkbaar met oude tl)

Naam E27 A60 4W 220-240V WARM WHITE LED Edison Filament lamp Retro ball round bulb EAN http://stores.ebay.com/zdchao1981/
E27 A60 3200K n/a 3,6w nee 35.000 n/a € 3,05
Vermogen Start 3,4w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rDPGw3Gm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jd5d6D9.gif
Vermogen 10 min. 3,0w
Powerfactor 0.45
Opmerking Mijn eerste led-lamp uit China. Op het eerste gezicht is het geen slechte lamp. De kleurtemperatuur en lichtopbrengst wegen duidelijk niet op tegen de eerder genoemde led-lampen uit Nederland en de lamp maakt een vervelende zoemtoon wanneer deze met een ouderwetse wanddimmer gebruikt wordt, maar voor simpele verlichting waarbij de kwaliteit niet zo van belang is, kan deze lamp prima zijn werk doen. Ik kan hem echter niet echt aanraden, want de prijs is mijns inziens niet laag genoeg om de mindere kwaliteit te rechtvaardigen.

Naam Philips LED filament lamp E27 6W (60W) EAN 8718696573839
E27 A60 2700K 806lm 6w nee 15.000 20.000 € 6,99
Vermogen Start 6,1w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L97Z9Vhm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZCr8l3.gif
Vermogen 10 min. 5,9w
Powerfactor 0.57
Opmerking Hoewel sommige webshops (en zelfs de overzicht tab op Philips' eigen productpagina) aangeven dat deze lamp dimbaar zou zijn, geeft de verpakking aan van niet. Ik heb geen led-dimmers in huis, maar kan in elk geval bevestigen dat deze niet dimt op een vloerdimmer met ringkern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Naam QAZQA FILAMENT LED LAMP A60 4W 2700K HELDER EAN 8718881043277
E27 A60 2700K 470lm 4w nee 25.000 200.000 € 7,95
Vermogen Start 4,1w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6GW7Lpwm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gKVEck2.gif
Vermogen 10 min. 4,1w
Powerfactor 0.50
Opmerking Deze lamp presteert nagenoeg gelijk aan de Calex 470lm lamp. Gezien de stabiliteit in het opgenomen vermogen, denk ik dat deze lamp een goede bouwkwaliteit heeft. De prijs is ook iets hoger dan de vergelijkbare Calex en de Pharox lampen. Het afgegeven licht lijkt iets zachter dan de Calex lamp.

Naam Philips CLA LEDBulb ND 4-40W A60 E27 827 CL EAN 8718696573990
E27 A60 2700K 470lm 4w nee 15.000 20.000 € 4,95
Vermogen Start 4,0w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UUTZZIVm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u2XRMqP.gif
Vermogen 10 min. 3,9w
Powerfactor 0.55
Opmerking Afgezien van het feit dat deze lamp in een kartonnen doosje wordt geleverd, is er zowel qua specificaties, qua prestaties en qua uiterlijk geen verschil met onderstaande lamp. De reden voor het prijsverschil is mij dan ook niet bekend. Deze lamp presteert gelijk aan de eerder genoemde calex, pharox en qazqa lampen als het gaat om dimbaarheid op een ouderwetse vloerdimmer. De vorige lampen begonnen na een aantal dagen licht te knipperen, dus heb ze vervangen voor deze Philips lamp, welke dat tot op heden nog niet heeft gedaan.

Naam PHILIPS LED-lamp E27/4W peervorm warmwit EAN 8718696573815
E27 A60 2700K 470lm 4w nee 15.000 20.000 € 6,99
Vermogen Start 3,9w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EWCS7fdm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gxxVHSj.gif
Vermogen 10 min. 3,8w
Powerfactor 0.55
Opmerking Afgezien van het feit dat deze lamp in een blister verpakking wordt geleverd, is er zowel qua specificaties, qua prestaties en qua uiterlijk geen verschil met bovenstaande lamp. De reden voor het prijsverschil is mij dan ook niet bekend. Deze lamp presteert gelijk aan de eerder genoemde calex, pharox en qazqa lampen als het gaat om dimbaarheid op een ouderwetse vloerdimmer. De vorige lampen begonnen na een aantal dagen licht te knipperen, dus heb ze vervangen voor deze Philips lamp, welke dat tot op heden nog niet heeft gedaan.

Naam 2W 4W 6W 8W E12 E14 E27 Edison Filament LED Candle Light Globe Bulb White Lamps EAN Ebay Bayou-1st
E27 A60 2700K n/a 4w nee 20.000 n/a € 2,54
Vermogen Start 2,8w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eq4mGP7m.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKMB6y9.gif
Vermogen 10 min. 2,5w
Powerfactor 0.37
Opmerking Nog een China-lamp, de goedkoopste van het 5-tal wat ik heb laten overvliegen. Qua prestaties doet hij niet onder voor de eerste China-lamp. Wat eigenlijk betekent dat verdere opmerkingen gelijk zijn. Acceptabel voor plaatsen waar kwaliteit niet van belang is. Zoemt als een malle wanneer het aan een dimmer gekoppeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
En een 5-tal nieuwe lampen:
Naam Lemnis Pharox Pharox LED lamp helder E27 8W 800 lumen EAN 8718026152703
E27 A60 2700K 800lm 8w Ja 20.000 30.000 € 11,99
Vermogen Start 9,3w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/juaLj9wm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P1qOPZO.gif
Vermogen 10 min. 5,5w
Powerfactor 0.87
Opmerking Extreme flicker, ik heb deze lamp uiteindelijk vervangen door de Philips lamp hieronder.

Naam Philips CorePro LEDbulb D 8.5-60W A60 E27 827 (2700K) dimbaar EAN 8718696577479
E27 A60 2700K 806lm 8,5w Ja 15.000 50.000 € 5,95
Vermogen Start 9,5w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jmJWMXVm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/85nT95n.gif
Vermogen 10 min. 8,7w
Powerfactor 0.89
Opmerking Zeer lichte flicker, voor mij niet waarneembaar, wel voor de camera.

Naam Philips LED E27 Peer 7.5 W = 60 W Neutraalwit EAN 8718696577257
E27 A60 4000K 806lm 7,5w Nee 15.000 50.000 € 6,99
Vermogen Start 8,1w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hY0oDkEm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m84Amj4.gif
Vermogen 10 min. 7,7w
Powerfactor 0.61
Opmerking Volledig flickervrij. Kleur komt aardig overeen met 4000K TL verlichting.

Naam Ikea Ryet Led-lamp E27 600 lumen, globe opaalwit EAN LED1501G8/LED1509G8
E27 A60 2700K 600lm 7,5w Nee 15.000 15.000 € 3,49
Vermogen Start 7,7w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NVWfmP7m.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/78ySPhT.gif
Vermogen 10 min. 7,4w
Powerfactor 0.62
Opmerking Worden per 2 verkocht (€6,99). Zeer voordelige no-nonsense ledlamp

Naam LSC 4w Opaalwit filament EAN 8712879136477
E27 A60 2700K 400lm 4w Nee 20.000 10.000 € 2,79
Vermogen Start 4,0w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VrCt9ebm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IXCCOf8.gif
Vermogen 10 min. 3,9w
Powerfactor 0.52
Opmerking Een goede en goedkope ledlamp van de Action.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Naam QAZQA Filament LED lamp A60 2W 2200K helder EAN 8718881043260
E27 A60 2200K 180lm 2w Nee 25.000 200.000 € 11,95
Vermogen Start 2,3w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XsgyJfkm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZDGa8Cf.gif
Vermogen 10 min. 2,0w
Powerfactor 0.40
Opmerking Ik gebruik deze lampen in de schermlampjes van de slaapkamer. De warmere kleur en lagere lichtopbrengst maakt ze ideaal als tijdelijke nachtverlichting tijdens een toiletbezoek. Ondanks de op camera duidelijk aanwezige flicker, ervaar ik deze niet als storend. Zeer waarschijnlijk komt dit ook door de lagere lichtopbrengst.

Naam Philips Classic LEDluster E27 P45 4W 827 Helder EAN 8718696587270
E27 P45 2700K 470lm 4w Nee 15.000 20.000 € 6,45
Vermogen Start 4,0w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5G5TZkpm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qSAmD3v.gif
Vermogen 10 min. 3,8w
Powerfactor 0.55
Opmerking

Naam Philips LED filament lamp E27 2W (25W) kogel EAN 8718696573938
E27 P45 2700K 250lm 2w Nee 15.000 20.000 € 7,99
Vermogen Start 2,1w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5DpDutVm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVu4h22.gif
Vermogen 10 min. 2,0w
Powerfactor 0.49
Opmerking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Naam Philips LED WarmGlow lamp E27 6W dimbaar EAN 8718696481202
E27 A60 2200-2700K 470lm 6w ja 15.000 50.000 € 9,99
Vermogen Start 7,2w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H25jTTwm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eYHoUp5.gif
Vermogen 10 min. 6,4w
Powerfactor 0.86
Opmerking Gewoon een goede lamp van Philips.

Naam Philips LEDcandle DimTone 6-40W 827 E14 MASTER EAN 8718696453506
E14 B38 2200-2700K 470lm 6w ja 25.000 50.000 € 8,99
Vermogen Start 7,1w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NXpe7xum.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AxfbAow.gif
Vermogen 10 min. 6,6w
Powerfactor 0.92
Opmerking De Dimtone en Warmglow versie van deze lamp presteren vrijwel identiek. Het minieme kleurverschil wat ik eerder al opmerkte bij de kogel-variant, is hier ook zichtbaar. Qua levensduur kan ik nog geen uitspraak doen, maar aangezien de Dimtone zowel meer branduren zou kennen, een betere kleur heeft en ook nog eens iets goedkoper is, lijkt mij dat de beste keuze.

Naam Philips E14 led-lamp kaars WarmGlow dimbaar 6W EAN 8718696453483
E14 B38 2200-2700K 470lm 6w ja 15.000 50.000 € 9,79
Vermogen Start 6,9w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nYX2L0Wm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HA3tKNi.gif
Vermogen 10 min. 6,2w
Powerfactor 0.91
Opmerking De Dimtone en Warmglow versie van deze lamp presteren vrijwel identiek. Het minieme kleurverschil wat ik eerder al opmerkte bij de kogel-variant, is hier ook zichtbaar. Qua levensduur kan ik nog geen uitspraak doen, maar aangezien de Dimtone zowel meer branduren zou kennen, een betere kleur heeft en ook nog eens iets goedkoper is, lijkt mij dat de beste keuze.

Naam Philips LED Kaars (dimbaar)  EAN 8718696575253
E14 B35 2700K 470lm 4,5w ja 15.000 20.000 € 7,99
Vermogen Start 5,3w Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8Ofssmm.jpg Flicker Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u6OR1Zp.gif
Vermogen 10 min. 4,9w
Powerfactor N/A
Opmerking Ondanks dat de verpakking Warmglow suggereert, biedt deze lamp geen verschuiving in kleurtemperatuur bij dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Goed werk! Ga je misschien ook nog ikea lampen (mogelijk ook uit de Tradfri serie) testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi overzicht. Een paar van de lampen heb ik en daarvan zie ik mijn ervaringen nu bevestigd.

Philips 8718696573839: daar staat nu iig "niet-dimbaar" bij in het infoblad en de specs.

En de twee identieke Philipsen zijn een mooi voorbeeld van een model dat zowel aan de consumer wordt verkocht (blister) als aan de pro (karton). De beschrijving verraadt ook de doelgroep.
Consumer: PHILIPS LED-lamp E27/4W peervorm warmwit
Pro: Philips CLA LEDBulb ND 4-40W A60 E27 827 CL

Dit is ook een mooi voorbeeld dat men in China prima spul kan maken, als ze willen. Waarschijnlijk komen al deze lampen uit China, maar het zijn vooral de grijze import lampen die te wensen over laten. Dat maakt het des te pijnlijker dat de dure Lemnis Pharox zo slecht presteert op het gebied van flicker.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 22-05-2017 07:46 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste