Iemand ervaring met de led-lampen die vandaag op Ibood worden aangeboden? MN de 2700K versie? Of iemand die me een type kan geven om naar online ervaringen te zoeken? We hebben thuis al te veel verschillende led-lampen zitten waar we niet tevreden over zijn (zijn vooral spots van action en verschillende huismerken en deze geven toch echt een groen-achtig licht wat echt niet mooi is op een beige vloer)
Ik heb thuis een boel Osram LED STAR GU10 LED 2700k spotjes steken. Doen hun ding. Geen merkbare flikkering, ook niet op camera/in slo-mo. Kleurtemperatuur is oké voor mij (maar ik ben kleurenblind, kan dus anders zijn voor jouc337n schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:32:
Iemand ervaring met de led-lampen die vandaag op Ibood worden aangeboden? MN de 2700K versie? Of iemand die me een type kan geven om naar online ervaringen te zoeken? We hebben thuis al te veel verschillende led-lampen zitten waar we niet tevreden over zijn (zijn vooral spots van action en verschillende huismerken en deze geven toch echt een groen-achtig licht wat echt niet mooi is op een beige vloer)
Hm, ik had een defecte lamp gemeld bij de TopLEDShop, eerst netjes een mailconversatie, die viel ineens stil van hun kant. Vandaag geprobeerd te bellen, op beide telefoonnummers geen gehooreymey schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:44:
[...]
Misschien dan toch eens de CEI>90 versies van Topledshop proberen? Nee, geen aandelen, alleen goede ervaringen gelezen met de 4000k varianten met die CRI

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Hmm, vreemd......
Ik heb in 2013 een aantal Gu10 spotjes bij ze besteld, allemaal zelfde modelnummer. Toen bleken de spotjes echter uit verschillende batches te komen en dat was ook terug te zien in de lichtkleur. Binnen de kortste keren hadden ze vervangende spotjes gestuurd die wél allemaal identiek waren en kon ik de verkeerde spotjes terug sturen.
Hopelijk is deze aftersales ervaring bij jou dus een incident (en niet die van mij
)
Ik heb in 2013 een aantal Gu10 spotjes bij ze besteld, allemaal zelfde modelnummer. Toen bleken de spotjes echter uit verschillende batches te komen en dat was ook terug te zien in de lichtkleur. Binnen de kortste keren hadden ze vervangende spotjes gestuurd die wél allemaal identiek waren en kon ik de verkeerde spotjes terug sturen.
Hopelijk is deze aftersales ervaring bij jou dus een incident (en niet die van mij
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Tja, sommige van die als paddestoel uit de grond geschoten ledwebwinkels zijn eigenlijk niet meer dan éénmansbedrijven, of misschien gerund met maar een paar man. Als er dan eentje wegvalt (ziek, skivakantie o.i.d.), dan heb je een probleem.
Ik zeg niet dat dat met TopLEDshop het geval is, maar als je erop googelt, dan krijg je als eerste hit een fraai oud pand... in een woonwijk... hmm...
Ik woon vlak tegen een bedrijventerrein aan. Ledtuning.nl zit hier in een pand van een voormalige drukkerij (samen met nog een Spaans bedrijf in koffie) en Noxion heeft een kantoortje in een door meerdere bedrijven gebruikt pand naast een heel bekende bouwmarkt... Noxion verkoopt pro/commercieel spul via LampDirect, een bedrijf met een serieus pand op een bedrijventerrein (en wellicht hebben beide bedrijven ook banden met elkaar).
Een collega van mij werkt gewoon fulltime bij ons maar heeft daarnaast nog twee bedrijven (die overigens nauwelijks iets doen, maar toch "bedrijf" mogen heten omdat ze bij de KvK ingeschreven staan). En als je die googelt, dan kom je bij een flatje uit.
Ik heb ook wel eens overwogen speciale batterijen te bestellen bij een webshop die op afspraak de mogelijkheid bood om ze te komen afhalen. Het adres was een garagebox onder een flatgebouw. Toch maar niet gedaan.
Ik weet wel dat ook een foto van een bedrijfspand niet alles zegt, maar het geeft mij toch wel een beter gevoel dan iets in een woonwijk...
Even afwachten en als het stil blijft curatoren sites in de gaten houden, zou ik zeggen...
Het kan m.i. bijna niet zo zijn dat al die webwinkels nog bestaansrecht hebben nu dat je in de retail soms al betere kwaliteit tegen lagere prijzen kan vinden, en soms zelfs met A-merken!
De genoemde winkels en merk dienen als plaatselijk voorbeeld, ik heb er zelf geen belang bij om ze te noemen. Met Ledtuning.nl heb ik geen ervaring, met LampDirect en Noxion wel.
Ik zeg niet dat dat met TopLEDshop het geval is, maar als je erop googelt, dan krijg je als eerste hit een fraai oud pand... in een woonwijk... hmm...
Ik woon vlak tegen een bedrijventerrein aan. Ledtuning.nl zit hier in een pand van een voormalige drukkerij (samen met nog een Spaans bedrijf in koffie) en Noxion heeft een kantoortje in een door meerdere bedrijven gebruikt pand naast een heel bekende bouwmarkt... Noxion verkoopt pro/commercieel spul via LampDirect, een bedrijf met een serieus pand op een bedrijventerrein (en wellicht hebben beide bedrijven ook banden met elkaar).
Een collega van mij werkt gewoon fulltime bij ons maar heeft daarnaast nog twee bedrijven (die overigens nauwelijks iets doen, maar toch "bedrijf" mogen heten omdat ze bij de KvK ingeschreven staan). En als je die googelt, dan kom je bij een flatje uit.
Ik heb ook wel eens overwogen speciale batterijen te bestellen bij een webshop die op afspraak de mogelijkheid bood om ze te komen afhalen. Het adres was een garagebox onder een flatgebouw. Toch maar niet gedaan.
Ik weet wel dat ook een foto van een bedrijfspand niet alles zegt, maar het geeft mij toch wel een beter gevoel dan iets in een woonwijk...
Even afwachten en als het stil blijft curatoren sites in de gaten houden, zou ik zeggen...
Het kan m.i. bijna niet zo zijn dat al die webwinkels nog bestaansrecht hebben nu dat je in de retail soms al betere kwaliteit tegen lagere prijzen kan vinden, en soms zelfs met A-merken!
De genoemde winkels en merk dienen als plaatselijk voorbeeld, ik heb er zelf geen belang bij om ze te noemen. Met Ledtuning.nl heb ik geen ervaring, met LampDirect en Noxion wel.
[ Voor 24% gewijzigd door jitter op 02-02-2017 07:11 ]
Heeft iemand ervaring met GU4 ledjes op 220V ? Zoja, iemand die kan aanraden waar je ze met goede kwaliteit kan aanschaffen ?
iPhone XR 128 GB - iPad Pro 2017 12.9" 64 GB - Macbook Pro 15" mid 2014
Ik lees dat die moderne filament ledlampen een speciale gasvulling hebben om te koelen. Weet iemand wat voor een gas dit is en is dat gevaarlijk?
Verwijderd
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn toilet en ben nu toegekomen aan het plafond.
Dit wordt een zwevend plafond. Een verlaagd plafond met rondom ruimte (3 cm) tussen de plafondpaat en de verticale wanden. Nu wil ik 3 ledspotjes (max. inbouwhoogte 80 mm) in het plafond met rondom een ledstrip voor de indirecte verlichting langs de verticale wanden. De plafondplaat zit met magneetsnappers vast dus altijd toegankelijk.
Ik wil de spotjes en ledstrip eenmalig kunnen dimmen (om de juiste verlichtingssterkte in te stellen) en beide met één schakelaar aan/uit zetten.
Nu heb ik zitten googlen maar wordt dol van alle mogelijkheden, ac/dc, constante stroom/spanning, wanddimmer, inline dimmers, trafo's, drivers, gu10, mr16, etc. etc. Er is zoveel te koop dat ik tussen de bomen het bos niet meer zie.
Is er iemand die me de goede richting op kan duwen?
Dit wordt een zwevend plafond. Een verlaagd plafond met rondom ruimte (3 cm) tussen de plafondpaat en de verticale wanden. Nu wil ik 3 ledspotjes (max. inbouwhoogte 80 mm) in het plafond met rondom een ledstrip voor de indirecte verlichting langs de verticale wanden. De plafondplaat zit met magneetsnappers vast dus altijd toegankelijk.
Ik wil de spotjes en ledstrip eenmalig kunnen dimmen (om de juiste verlichtingssterkte in te stellen) en beide met één schakelaar aan/uit zetten.
Nu heb ik zitten googlen maar wordt dol van alle mogelijkheden, ac/dc, constante stroom/spanning, wanddimmer, inline dimmers, trafo's, drivers, gu10, mr16, etc. etc. Er is zoveel te koop dat ik tussen de bomen het bos niet meer zie.
Is er iemand die me de goede richting op kan duwen?
@smokey, startpost al gelezen? Daar staan veel van deze termen uitgelegd.
Verwijderd
@blissard, het is niet zozeer dan ik niet weet wat die termen inhouden als wel wat de beste/slimste combinatie is. Ga ik voor 12/24V of 220V, kan ik met één trafo uit of twee, kan ik één universele dimmer gebruiken of twee, RF of een handdimmer, dat soort vragen.
Gewoon 230volt en ouderwetse standaard dimmer. Nieuwste Philips 'halogeen' led spotjes kunnen overweg met de ouderwetse dimmers. Werkt hier uitmuntend. Ik zou niet meer met 12volt trafo's werken, dat is zo jaren 80/90.
Maar op toilet heb ik geen dimmer, ga daar niet voor de sfeer zitten. Alleen in de keuken en de serre is bij ons dimbaar. Keuken kom ik eigenlijk ook weer op terug, of vol licht of geen is praktischer. Dat ronddraaien van die knop krijg ik nog ooit RSI van.
Maar op toilet heb ik geen dimmer, ga daar niet voor de sfeer zitten. Alleen in de keuken en de serre is bij ons dimbaar. Keuken kom ik eigenlijk ook weer op terug, of vol licht of geen is praktischer. Dat ronddraaien van die knop krijg ik nog ooit RSI van.
Geloof daar niet zoveel van, al diverse gesloopt om die draden voor modelbaan te gebruiken. Ik ruik niks, hoor ook niks wegsluizen. Dat is bij een kapotte spaarlamp/tl buis wel anders.infobot schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:49:
Ik lees dat die moderne filament ledlampen een speciale gasvulling hebben om te koelen. Weet iemand wat voor een gas dit is en is dat gevaarlijk?
Enige wat echt een beetje warm wordt zit in de voet, en dat is het printplaatje. Rest zijn gewoon kleine ledjes in draadvorm vele achter elkaar.
Welke zijn dan slecht van de action? Alle filament led lampen bij de action zijn uitstekend en warm licht.c337n schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:32:
Het zijn gu10 spotjes die we hebben zitten, ik heb de indruk dat de oudere zelfs iets beter waren qua kleur dan de nieuwe. Over de levensduur niet te klagen, nog maar 1tje kapot in 3 jaar denk ik.sugarlee89 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 06:38:
[...]
Welke zijn dan slecht van de action? Alle filament led lampen bij de action zijn uitstekend en warm licht.
Verwijderd
Met die Philips "halogeen" led spotjes, bedoel je dan die GU10? Die zijn 53 mm hoog, inbouw minimaal 85 mm en die kan ik niet kwijt. Max. 80 mm.sugarlee89 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 06:29:
Gewoon 230volt en ouderwetse standaard dimmer. Nieuwste Philips 'halogeen' led spotjes kunnen overweg met de ouderwetse dimmers. Werkt hier uitmuntend. Ik zou niet meer met 12volt trafo's werken, dat is zo jaren 80/90.
Dimmen op toilet is niet voor de sfeer maar om eenmalig de juiste sterkte in te stellen daarna met een simpele schakelaar aan/uit.
In dat geval zou ik eerder gaan voor een niet dimbare lichtbron van ongeveer de juiste sterkte dan een te sterke en die dan eenmalig naar beneden dimmen (want daar komt het ongeveer op neer). Geen dimmer scheelt natuurlijk in de kosten en een niet dimbare lichtbron waarschijnlijk ook nog wat.Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:05:
Dimmen op toilet is niet voor de sfeer maar om eenmalig de juiste sterkte in te stellen daarna met een simpele schakelaar aan/uit.
Ik schreef bewust "ongeveer" want onze ogen passen zich constant aan. Met een dimmer eenmalig "precies" goed instellen is eigenlijk zinloos.
Van de Action heb ik tot nu toe nog helemaal geen goede ervaringen met LSC ledlampen, idd. m.u.v. de led filament lampen.sugarlee89 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 06:38:
[...]
Welke zijn dan slecht van de action? Alle filament led lampen bij de action zijn uitstekend en warm licht.
Hoe lang branden die lampjes gemiddeld?c337n schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:45:
Het zijn gu10 spotjes die we hebben zitten, ik heb de indruk dat de oudere zelfs iets beter waren qua kleur dan de nieuwe. Over de levensduur niet te klagen, nog maar 1tje kapot in 3 jaar denk ik.
Bij gemiddeld 3 uur per dag mag je uitgaan van iets meer dan 1000 uur per jaar. 3 jaar, d.w.z.3000 uur, is voor een ledlamp bar weinig.
[ Voor 60% gewijzigd door jitter op 11-02-2017 14:33 ]
Ik heb ze een dag later wel kunnen bereiken. Blijkbaar zaten ze op me te wachten tot ik de defecte lamp zou terugsturen, maar had ik dat niet goed gelezen. Desondanks hadden ze daar wel wat proactiever in mogen communiceren in plaats van ineens stoppen met e-mails beantwoorden. Het is uiteindelijk goedgekomen, we hebben een vervangend G9-lampje gekregen en de E14-lampjes zijn gecrediteerdBananenplant schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:39:
[...]
Hm, ik had een defecte lamp gemeld bij de TopLEDShop, eerst netjes een mailconversatie, die viel ineens stil van hun kant. Vandaag geprobeerd te bellen, op beide telefoonnummers geen gehoor... En nog geen vervangend lampje gekregen. Morgen nog maar een keer proberen te bellen...
Nu heb ik wel een nieuw probleem
Dat is trouwens wel iets wet me nu wat terughoudend maakt met online lampen kopen: ik vind het gewoon bizar dat stroboscooplampjes verkocht worden zonder dat je dit als consument op de een of andere manier uit de productomschrijving kunt afleiden. Misschien maar eens bij Ikea loeren
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik heb in de afzuigkap gewoon de E14's er uit gedraaid. Daarna een voeding aan de lichtschakelaar geknoopt, en 2 ledstripjes boven het glaasje van de lampjes gelegd. Werkt prima: meer licht (want meer naar beneden gericht), minder energie, en geen knippereffect.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de NITTIO led-lamp van IKEA. Deze vinden we nogal prijzig (€ 10,-) en het grijze gedeelte in de basis van de lamp is niet bepaald fraai. Het gaat om deze lamp:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00313911/
De meeste filamentlampen die je bijvoorbeeld op aliexpress vind geven teveel licht, daar heb ik er al een paar van geprobeerd. Wij gaan deze gebruiken als verlichting naast het bed, en de Nittio is mooi sfeervol (20 lumen volgens de specificaties).
Iemand bekend met een leuk alternatief die iets prijsgunstiger is?
De meeste filamentlampen die je bijvoorbeeld op aliexpress vind geven teveel licht, daar heb ik er al een paar van geprobeerd. Wij gaan deze gebruiken als verlichting naast het bed, en de Nittio is mooi sfeervol (20 lumen volgens de specificaties).
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Dit is geen filament lamp, en geeft nagenoeg geen licht ook.JunkO schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:31:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de NITTIO led-lamp van IKEA. Deze vinden we nogal prijzig (€ 10,-) en het grijze gedeelte in de basis van de lamp is niet bepaald fraai. Het gaat om deze lamp:
[afbeelding]
Is puur voor de sfeer, als je al genoeg licht hebt.
Ok het heeft het uiterlijk van een filament lamp, daar gaat het mij vooral om (er komt geen lampenkap omheen). Deze lamp gebruikt een doorzichtige kunstof buis om het licht te transporteren en geeft daarom ook een stuk minder licht, maar dat zoek ik juist. Het punt is dat ik nergens een dergelijke soort lamp kan vinden..3xNix schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:22:
[...]
Dit is geen filament lamp, en geeft nagenoeg geen licht ook.
Is puur voor de sfeer, als je al genoeg licht hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door JunkO op 14-02-2017 12:04 ]
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Ik zal het hier nog even opnieuw vragen. Heeft iemand een idee of je G4 leds op 220V kan krijgen. Ik vind er enkel op Chinese sites dus heb mijn bedenkingen...
http://www.lightinthebox....TS5zwdvCYP5SRYaApaa8P8HAQ
Deze heb ik en voldoen goed in de afzuigkap, misschien niet de goedkoopste maar zeker de moeite waard.Bvapple schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:02:
Ik zal het hier nog even opnieuw vragen. Heeft iemand een idee of je G4 leds op 220V kan krijgen. Ik vind er enkel op Chinese sites dus heb mijn bedenkingen...
http://www.homewizard.nl/...watt-warm-wit-xq1388.html
Hmm. Deze zijn 12V... Ben eigenlijk op zoek naar 220/230V zodat ik geen trafo nodig heb
Volgens de iec-norm:Bvapple schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:32:
Hmm. Deze zijn 12V... Ben eigenlijk op zoek naar 220/230V zodat ik geen trafo nodig heb
G4 Fitting
Uitleg - G4 schematisch weergave
Een Bipin voet of ook wel steekvoet genoemd. De afstand tussen de pinnen is het getal in de naam. In dit geval gelden de volgende specificaties:
Afstand tussen pinnen: 4 mm.
Diameter pin: 0,7 mm
Spanning: 12 V
Dus indien 230 V gewenst zul je geen G4 fitting kunnen gebruiken
Bedankt ! Vreemd dat ze er bij lightinthebox wel hebben... Ik zal me er in ieder geval niet aan wagen.
Niet vreemd, Chinezen kunnen dingen als veiligheidseisen compleet in de wind slaan. Maar als ze willen, kunnen ze er ook uitstekend aan voldoen. De truc is het kaf van het koren te scheiden.
De reden dat 230 V lampen een grotere afstand tussen de elektroden hebben heeft te maken met overslag. Hoe hoger de spanning, hoe groter de afstand is die de overslag kan overbruggen. Daarom moeten 230 V halogeenlampjes zoveel groter zijn dan 12 V lampjes. G4 fittingen e.d. zijn uitsluitend bedoeld voor lage spanningen.
De reden dat 230 V lampen een grotere afstand tussen de elektroden hebben heeft te maken met overslag. Hoe hoger de spanning, hoe groter de afstand is die de overslag kan overbruggen. Daarom moeten 230 V halogeenlampjes zoveel groter zijn dan 12 V lampjes. G4 fittingen e.d. zijn uitsluitend bedoeld voor lage spanningen.
[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 16-02-2017 16:48 ]
In onze keuken boven de afzuigkap hebben we 2 g4 spotjes. Daar zitten nu halogeen lampjes in en die willen we vervangen door led lampjes. Er zit een trafo tussen van merk TDC type DE-20-12. Er staat op max 20 Watt. Is deze trafo geschikt voor 2 leds van 1,2 of 2,6 watt (niet dimbaar) ?
Bij de Action heb ik G4 leds gehaald voor 4 euro, 1,6WMai Pensato schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:47:
In onze keuken boven de afzuigkap hebben we 2 g4 spotjes. Daar zitten nu halogeen lampjes in en die willen we vervangen door led lampjes. Er zit een trafo tussen van merk TDC type DE-20-12. Er staat op max 20 Watt. Is deze trafo geschikt voor 2 leds van 1,2 of 2,6 watt (niet dimbaar) ?
Je moet alleen even kijken of ze passen, bij mij zitten ze nu in de afzuigkap en badkamerkastje.

iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Verwijderd
Bij mij in de keuken hangen 2x een drietal LED lampjes, allebei aangesloten op netstroom via hun eigen Lumotech L05021. (Vorige bewoners laten installeren).
Aangezien er een hele reeks stuk was, ben ik erachter gekomen dat 1 van de Lumotech drivers stuk is. (Wat een gedoe trouwens, bovenop het keukenblad te balanceren om de hele kabelmeuk uit zo'n spotje te trekken).
Hoe dan ook, ik zie dat een vervangende driver 30 euro plus kost, terwijl we niet eens de dim-functionaliteit gebruiken. Er zit namelijk geen dimmer tussen.
Gegeven de specs van de L05021, welke eenvoudige driver kan ik gebruiken die hetzelfde zal werken? Ik zie dat Conrad al drivers heeft van onder de 10 euro.
Aangezien er een hele reeks stuk was, ben ik erachter gekomen dat 1 van de Lumotech drivers stuk is. (Wat een gedoe trouwens, bovenop het keukenblad te balanceren om de hele kabelmeuk uit zo'n spotje te trekken).
Hoe dan ook, ik zie dat een vervangende driver 30 euro plus kost, terwijl we niet eens de dim-functionaliteit gebruiken. Er zit namelijk geen dimmer tussen.
Gegeven de specs van de L05021, welke eenvoudige driver kan ik gebruiken die hetzelfde zal werken? Ik zie dat Conrad al drivers heeft van onder de 10 euro.
Ik heb eerder in dit topic wel eens gepost over QuinLED (Mijn ESP8266 gestuurd WiFi LED dimmer). Inmiddels woon ik in het nieuwe huis en heb laatste mijn COB LED downlights in het plafond geplaatst, uiteraard bestuurd via QuinLED!
Voor de mensen die het interessant vinden:
Voor de mensen die het interessant vinden:
Die g4 led lampjes kan ik wel vinden, mijn vraag betreft de huidige trafo: is die geschikt voor led lampjes?HereIsTom schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:35:
[...]
Bij de Action heb ik G4 leds gehaald voor 4 euro, 1,6W
Je moet alleen even kijken of ze passen, bij mij zitten ze nu in de afzuigkap en badkamerkastje.
[afbeelding]
Die Lumotech driver is volgens de gegevens die ik vind op google een constant current driver, niet alleen dimbaar, maar ook nog instelbaar op 350 mA of 700 mA.Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:00:
Bij mij in de keuken hangen 2x een drietal LED lampjes, allebei aangesloten op netstroom via hun eigen Lumotech L05021. (Vorige bewoners laten installeren).
Dat soort drivers gebruik je normaal gesproken alleen bij leds die rechtstreeks (en dus zonder enige andere elektronica of serieweerstand) worden aangestuurd.
Als het retrofit halogeenvervangers zijn, dan verwachtte ik eigenlijk een constant voltage driver.
Het is dus even zaak om uit te zoeken wat de lichtbronnen zijn die de vorige bewoner heeft geïnstalleerd, en hoe ze bedraad zijn (serie of parallel, of een combinatie, ik zie aan je opmerking over een "hele reeks stuk" dat het hoogstwaarschijnlijk serie moet zijn).
[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 17-02-2017 06:53 ]
Verwijderd
Staat in serie inderdaad. Ik kan vanavond kijken wat voor lampjes het zijn. Wat bedoel je precies met retrofit halogeenvervangers? Laat ik alvast zeggen hoe de lampjes eruit zien: Een plaatje ter grootte van een spotje, voor zover ik weet met een heel klein printje en 1 LED.jitter schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 06:49:
[...]
Die Lumotech driver is volgens de gegevens die ik vind op google een constant current driver, niet alleen dimbaar, maar ook nog instelbaar op 350 mA of 700 mA.
Dat soort drivers gebruik je normaal gesproken alleen bij leds die rechtstreeks (en dus zonder enige andere elektronica of serieweerstand) worden aangestuurd.
Als het retrofit halogeenvervangers zijn, dan verwachtte ik eigenlijk een constant voltage driver.
Het is dus even zaak om uit te zoeken wat de lichtbronnen zijn die de vorige bewoner heeft geïnstalleerd, en hoe ze bedraad zijn (serie of parallel, of een combinatie, ik zie aan je opmerking over een "hele reeks stuk" dat het hoogstwaarschijnlijk serie moet zijn).
Ik heb de volgende nieuwe verlichtingsconfiguratie :
- Vier LED spotten Verbatim AR111 10W/12V/40D
- 2 LCI drivers output 12V AC
- 1 Universele NIKO Led dimmer
Prijs samen 900 Euro. Zelf geplaatst.
Ervaring :
- Lampen ( of transfo ) zoemen lichtjes
- Lampen flikkeren onregelmatig vanwege CAB signaal ('s morgens om de 10 min, 's avonds om het uur)
Contact opgenomen met NIKO. Reactie : plaatsen van CAB filter
Contact opgenomen met EANDIS. Reactie : plaatsen van CAB filter
Contact opgenomen met M-TEC met vraag naar prijs aangepaste CAB filter. Geen reactie zover.
maar blijkt niet goedkoop te zijn.
Conclusie.
Voor mij geen LED verlichting meer en geen dimmers.
Spijt van mijn aankoop.
Halogeenlampen / Gloeilampen geven trouwens veel mooier licht.
Ervaring :
- Lampen flikkeren onregelmatig vanwege CAB signaal ('s morgens om de 10 min, 's avonds om het uur)
Contact opgenomen met M-TEC met vraag naar prijs aangepaste CAB filter. Geen reactie zover.
Conclusie.
Spijt van mijn aankoop.
Zeg je nou dat je 900 euro hebt uitgegeven voor 4 lampen?ststevens schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:01:
Ervaring :
Conclusie.
Spijt van mijn aankoop.
Wow.... 900 euro inderdaad? 
En op basis van 4 dezelfde ledlampen in een mogelijk ongelukkig combinatie meteen LED verlichting in het algemeen afdoen als niet fijn, slechter licht dan Halogeen/Gloeilamp, etc. ?
En op basis van 4 dezelfde ledlampen in een mogelijk ongelukkig combinatie meteen LED verlichting in het algemeen afdoen als niet fijn, slechter licht dan Halogeen/Gloeilamp, etc. ?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik ben op zoek naar een paar meter RGB+WW strip. Iemand een tip voor een goede versie? Mag uit China komen. De voeding en driver ga ik zelf regelen.
Ja die werken hier ook met de trafo.Mai Pensato schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:25:
[...]
Die g4 led lampjes kan ik wel vinden, mijn vraag betreft de huidige trafo: is die geschikt voor led lampjes?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Vast een foutjeFunFair schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:26:
[...]
Zeg je nou dat je 900 euro hebt uitgegeven voor 4 lampen?

Damn, balen dat je zoveel geld hebt uitgegeven en dat het vervolgens nog zo slecht werkt EN je het licht niet mooi vind.ststevens schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:01:
Spijt van mijn aankoop.
Zoals je in bovenstaande video kunt zien heb ik een eigen systeem gemaakt omdat ik wat er bestond of te duur vond, of super onhandig en niet mooi.
Hoe dan ook, tijdens mijn zoektocht bleek ook dat er tussen de eene LED lamp en de andere ZEER grote verschillen kunnen zitten, deze komen voornamelijk voort uit hoe de LED zelf gemaakt is. Goedkopere LEDs (die net zo goed in duren lampen kunnen zitten) zijn allemaal blauwe LEDs met filters eroverheen. Daardoor blijft je licht altijd wat blauw of zelfs vies groen aanvullen. Veelal gaat dit gekoppeld met een belabberde CRI/RA waarde, hoewel rond de 80 dit vaak nog steeds gewoon het geval is.
Ik heb hier in 2015 ooit een artikel over geschreven met mijn ervaringen.
En veel lampen geprobeerd (wel voornamelijk COB LED spots):

Sinds ik dat weet ben ik wat gerichten gaan zoeken ook naar hoe de LEDs zijn kleuren maakt en welk spectrum eruit komt. Wij als mensen zijn gewend dat veel van het licht rood is van origine en niet blauw. Er zijn goede LEDs die dat ook doen, maar die zijn helaas wel wat duurder, maar zeker niet zo duur als wat jij omschrijft!
Jou situatie zou met wat ik gebruik ongeveer 100 euro kosten voor 4 lampen, inclusief voeding, dimmer, etc.. Je moet er alleen wel zelf wat aan sleutelen en solderen maar daar ben je niet vies van zo te lezen.
Hopelijk kan mijn zoektocht je helpen om lampen te vinden die je wel mooi vind!
http://www.ebay.nl/itm/26...geName=STRK%3AMEBIDX%3AITpeligro2k schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:26:
Ik ben op zoek naar een paar meter RGB+WW strip. Iemand een tip voor een goede versie? Mag uit China komen. De voeding en driver ga ik zelf regelen.
Neem de 24 volt versie. Efficiënter en stabiel. Erg tevreden over.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Met retrofit bedoel ik iets dat ongeveer dezelfde vorm heeft als het halogeenspotje en in de meeste gevallen gewoon een kwestie van verwisselen is.Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:39:
[...]
Staat in serie inderdaad. Ik kan vanavond kijken wat voor lampjes het zijn. Wat bedoel je precies met retrofit halogeenvervangers? Laat ik alvast zeggen hoe de lampjes eruit zien: Een plaatje ter grootte van een spotje, voor zover ik weet met een heel klein printje en 1 LED.
Bijvoorbeeld:
Uit jouw beschrijving maak ik op dat een hobbyist bezig is geweest en zelfs iets gefabriceerd heeft met zoiets:

Dat laatste verklaart de keuze voor de constant current (CC) driver.
De Lumotech L05021 is instelbaar op 350 mA of 700 mA. Je moet dus eerst even kijken waar de defecte op ingesteld staat. Vervolgens is de goedkoopste vervangende optie een vast ingestelde 350 mA of 700 mA CC driver die niet dimbaar is.
Iets om ook op te letten: de werkspanning van de ledmodules.
Bovenstaande plaatje is afkomstig van deze module. Die trekt 700 mA bij een spanning van 2,9 V. Met drie in serie dus 8,7 V.
Die spanning moet binnen het kunnen van de CC-driver vallen, en dat is bij de goedkopere, lichte drivers niet vanzelfsprekend. Kijk maar eens naar de specs in deze datasheet van een goedkope reeks CC-drivers, bij "operating voltage range". Ik vermoed dat dit het type is waar je oog bij Conrad op is gevallen.
Naast de instelling van de huidige driver is het dus ook van belang te weten wat je led modules nodig hebben. Ik zou zelf de spanning over de een ledmodule meten in de werkende set (en dan met drie vermenigvuldigen), maar ik weet niet of je een multimeter hebt.
Als je geen multimeter hebt moet je gaan voor een CC-driver met een ruim bereik (bijv. 3-32 V, net als de huidige Lumotech), maar dan ga je denk ik toch wel richting de 20 euro.
[ Voor 30% gewijzigd door jitter op 17-02-2017 20:16 ]
Verwijderd
Superpost! De lampjes zijn Lumoluce L05316, lijkt wel deze https://www.ledware.nl/ve...maal-lumoluce-p-2349.htmljitter schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:52:
[...]
Met retrofit bedoel ik iets dat ongeveer dezelfde vorm heeft als het halogeenspotje en in de meeste gevallen gewoon een kwestie van verwisselen is.
Bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Uit jouw beschrijving maak ik op dat een hobbyist bezig is geweest en zelfs iets gefabriceerd heeft met zoiets:
[afbeelding]
Dat laatste verklaart de keuze voor de constant current (CC) driver.
De Lumotech L05021 is instelbaar op 350 mA of 700 mA. Je moet dus eerst even kijken waar de defecte op ingesteld staat. Vervolgens is de goedkoopste vervangende optie een vast ingestelde 350 mA of 700 mA CC driver die niet dimbaar is.
Iets om ook op te letten: de werkspanning van de ledmodules.
Bovenstaande plaatje is afkomstig van deze module. Die trekt 700 mA bij een spanning van 2,9 V. Met drie in serie dus 8,7 V.
Die spanning moet binnen het kunnen van de CC-driver vallen, en dat is bij de goedkopere, lichte drivers niet vanzelfsprekend. Kijk maar eens naar de specs in deze datasheet van een goedkope reeks CC-drivers, bij "operating voltage range". Ik vermoed dat dit het type is waar je oog bij Conrad op is gevallen.
Naast de instelling van de huidige driver is het dus ook van belang te weten wat je led modules nodig hebben. Ik zou zelf de spanning over de een ledmodule meten in de werkende set (en dan met drie vermenigvuldigen), maar ik weet niet of je een multimeter hebt.
Als je geen multimeter hebt moet je gaan voor een CC-driver met een ruim bereik (bijv. 3-32 V, net als de huidige Lumotech), maar dan ga je denk ik toch wel richting 15 à 20 euro.
In ieder geval staat op het spotje: FV: 3.3V 700mA en 2.3W. 700mA is ook waar de driver op stond. Dan zou ik dus genoeg moeten hebben aan een driver van 3x 3.3V is 10V.
Kortom een 700mA CC driver tot circa 15V. (Met wat marge erbij).
APC-12-700: 700 mA / 9-18 V, nog steeds onder de € 10.Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:23:
Superpost! De lampjes zijn Lumoluce L05316, lijkt wel deze https://www.ledware.nl/ve...maal-lumoluce-p-2349.html
In ieder geval staat op het spotje: FV: 3.3V 700mA en 2.3W. 700mA is ook waar de driver op stond. Dan zou ik dus genoeg moeten hebben aan een driver van 3x 3.3V is 10V.
Kortom een 700mA CC driver tot circa 15V. (Met wat marge erbij).
Die spotjes zien er toch iets minder hobby achtig uit dan ik voor ogen had.
Hebben die al veel branduren gemaakt?
[ Voor 33% gewijzigd door jitter op 18-02-2017 16:53 ]
Sorry, maar voor mij is 900 euro voor dit geheel geen geloofwaardig bedrag.ststevens schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:01:
Ervaring :
Conclusie.
Spijt van mijn aankoop.
Deze post lijkt mij meer bedoeld om het fenomeen led de grond in te stampen. Vooral ook als ik zie dat de poster zich pas gisteren heeft geregistreerd en één post op zijn naam heeft.
Of was het een slinkse poging om de in hoofdletters gedrukte namen te promoten? (Alles in hoofdletters
staat gelijk aan roepen of zelfs schreeuwen in de forum-etiquette)...
Zou ststevens nog terug komen? Ik hoop het... dan mag ie toch wel eens uitleggen waarom hij 900 euro betaalt als je daarmee op je klompen kunt aanvoelen dat je dat niet in een redelijke tijd terug kunt verdienen...
Bedankt!geldersscheepje schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:12:
[...]
http://www.ebay.nl/itm/26...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Neem de 24 volt versie. Efficiënter en stabiel. Erg tevreden over.
Is dat wit een beetje warm?
Acceptabel. In ieder geval de beste die ik tot nu toe heb gehad. Het zal geen 2700K zijn maar rond de 3000. Je kunt altijd nog wat rood mengen...
Lampen ; 25 euro het stukststevens schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:01:
Ervaring :
Conclusie.
Spijt van mijn aankoop.
Driver ; 12 euro het stuk
Dimmer ; ergens tussen de 50 en 100 euro (max)
Totaal 250 euro.
Ergo ; troll
Ik heb een G23 led binnengekregen voor m'n buitenlamp. Op de lamp stond dat er een eventuele ballast verwijderd moet worden. nu heb ik absluut geen verstand van dit soort dingen maar ik ben er inmiddels achter dat het een voorschakeling is.
De lamp doet het wel (lichtsensor). Moet ik nog wat doen aan de armatuur?. Ik kan in de armatuur niet zien of er een ballast op zit ja of nee...?

edit:
toch maar even verder opengeschroefd voor een beter beeld

Als ik EC 9 A27 google dan kom ik wel op een ballast uit.... toch maar weer even de oude TL/spaarlamp erin gezet.
De lamp doet het wel (lichtsensor). Moet ik nog wat doen aan de armatuur?. Ik kan in de armatuur niet zien of er een ballast op zit ja of nee...?

edit:

Als ik EC 9 A27 google dan kom ik wel op een ballast uit.... toch maar weer even de oude TL/spaarlamp erin gezet.
[ Voor 23% gewijzigd door RodeStabilo op 18-02-2017 13:52 ]
Ballast is een andere naam voor voorschakelapparaat en alle TL/PL lampen op netspanning hebben er een.RodeStabilo schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:30:
Ik heb een G23 led binnengekregen voor m'n buitenlamp. Op de lamp stond dat er een eventuele ballast verwijderd moet worden. nu heb ik absluut geen verstand van dit soort dingen maar ik ben er inmiddels achter dat het een voorschakeling is.
[afbeelding]
edit:
[afbeelding]
De ballast zit in serie met de TL/PL-lamp. Deze kun je het eenvoudigst overbruggen door het roze draadje bij de aansluiting op de ballast eruit te halen en bij de witte te steken. Zo te zien zijn die draadjes massief en heeft de "kroonsteen" klemmetjes met plek voor twee draadjes per klemmetje.
Uiteraard wel eerst even de spanning uit zetten (groep uit).
[ Voor 90% gewijzigd door jitter op 18-02-2017 16:47 ]
Verwijderd
Het is professioneel ingebouwd tijdens de montage van de keuken. En zo heel erg oud is de keuken ook niet (4 jaar inmiddels), maar de lampen staan zeer regelmatig aan. De 6 LEDs tezamen maken een goede sfeerverlichting.jitter schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:43:
[...]
APC-12-700: 700 mA / 9-18 V, nog steeds onder de € 10.
Die spotjes zien er toch iets minder hobby achtig uit dan ik voor ogen had.
Hebben die al veel branduren gemaakt?
Ah, kijk, dat verklaart e.e.a., waaronder de keuze voor een wat duurdere maar universeler inzetbare driver.
Maar dat vind ik dan geen lange levensduur van de driver.
Misschien is het pech en heb je te maken met een vroeguitvaller, dat kan met elektronica altijd. Als het structureler is, dan gaat die andere binnen afzienbare tijd ook nog wel de geest geven, verwacht ik.
Ik weet niet of je er zin in hebt om die defecte driver eens open te maken en kijken of je wat vreemds ziet?
Misschien is het pech en heb je te maken met een vroeguitvaller, dat kan met elektronica altijd. Als het structureler is, dan gaat die andere binnen afzienbare tijd ook nog wel de geest geven, verwacht ik.
Ik weet niet of je er zin in hebt om die defecte driver eens open te maken en kijken of je wat vreemds ziet?
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe deze open moet, voor zover ik weet kan ik alleen het voorste klepje eraf schroeven (bij de connectoren). Er rammelt wel wat als ik de driver schud, alsof er binnenin een schroefje los zit.jitter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:11:
Ah, kijk, dat verklaart e.e.a., waaronder de keuze voor een wat duurdere maar universeler inzetbare driver.
Dat het rammelt kan haast niet goed zijn...
Vaak kun je de onderkant er met een schroevendraaier uit wippen. Maar het kan ook zijn dat het spul dichtgelijmd of (waarschijnlijker) ultasoon dichtgelast is. Dan wordt e.e.a. wat destructiever en is er wat meer aandrang nodig, maar open kan het altijd
.
Vaak kun je de onderkant er met een schroevendraaier uit wippen. Maar het kan ook zijn dat het spul dichtgelijmd of (waarschijnlijker) ultasoon dichtgelast is. Dan wordt e.e.a. wat destructiever en is er wat meer aandrang nodig, maar open kan het altijd
Verwijderd
Met veel geweld het voorste gedeelte eraf kunnen trekken, waardoor ik de plaat eruit kon trekken. Mijn ongeoefende oog kan niks aanwijzen dat kapot zou moeten zijn (geen schroeiplekken ofzo). Er kwam wel wat losse stukjes plastic/metaal mee naar buiten, maar dat was puur door het opentrekken veroorzaakt vermoed ik.jitter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:58:
Dat het rammelt kan haast niet goed zijn...
Vaak kun je de onderkant er met een schroevendraaier uit wippen. Maar het kan ook zijn dat het spul dichtgelijmd of (waarschijnlijker) ultasoon dichtgelast is. Dan wordt e.e.a. wat destructiever en is er wat meer aandrang nodig, maar open kan het altijd.
Alle elektronica bevat "magische rook". Zodra deze rook eruit is doet de elektronica het niet meer...
Geen schroeiplekken of sterke luchten betekent dat er waarschijnlijk geen componenten zijn opgeblazen.
Kijk ook eens naar de bovenkant van de electrolytische condensatoren (de ronde cilinders in een plastic huls met opdruk) staan die bol?
Zo nee, dan zou mijn geoefende oog vervolgens op zoek gaan naar een magere soldeerverbinding. Deze kunnen het een tijdje lang volhouden en dan alsnog de geest geven. Dat hoeft met het blote oog overigens niet meteen goed te zien te zijn...
Geen schroeiplekken of sterke luchten betekent dat er waarschijnlijk geen componenten zijn opgeblazen.
Kijk ook eens naar de bovenkant van de electrolytische condensatoren (de ronde cilinders in een plastic huls met opdruk) staan die bol?
Zo nee, dan zou mijn geoefende oog vervolgens op zoek gaan naar een magere soldeerverbinding. Deze kunnen het een tijdje lang volhouden en dan alsnog de geest geven. Dat hoeft met het blote oog overigens niet meteen goed te zien te zijn...
[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 19-02-2017 08:49 ]
Bedankt! Ik heb de strip besteld, mocht het niet teveel moeite zijn, weet je hoe breed de led strip is? Ik wil een aluminium profiel kopen om deze op een balk te schroeven.geldersscheepje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:12:
[...]
Acceptabel. In ieder geval de beste die ik tot nu toe heb gehad. Het zal geen 2700K zijn maar rond de 3000. Je kunt altijd nog wat rood mengen...
12 mm, weet je alles...peligro2k schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:46:
[...]
Bedankt! Ik heb de strip besteld, mocht het niet teveel moeite zijn, weet je hoe breed de led strip is? Ik wil een aluminium profiel kopen om deze op een balk te schroeven.
Verwijderd
Ik heb sinds gisteren 5 LSC E14 leds in kaarsvorm van de action in mijn kroonluchter geplaatst.
deze geven alleen een oogverblindend licht, ik ben nu dus opzoek naar een dimmer.
Ik heb ook al meerdere winkels gebeld maar iedereen verwijst me door naar de fabrikant, ik las in het vorige topic wel over een acm-100 dimmer maar ik zoek eigelijk meer een normale muurdimmer.
heeft iemand mischien een tip voor een alternatieve dimmer die zou moeten werken bij deze leds ?
deze geven alleen een oogverblindend licht, ik ben nu dus opzoek naar een dimmer.
Ik heb ook al meerdere winkels gebeld maar iedereen verwijst me door naar de fabrikant, ik las in het vorige topic wel over een acm-100 dimmer maar ik zoek eigelijk meer een normale muurdimmer.
heeft iemand mischien een tip voor een alternatieve dimmer die zou moeten werken bij deze leds ?
Zijn de lampen überhaupt dimbaar? Zou dat eerst even checken, de filament lampen van LCS zijn dat namelijk niet.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:46:
Ik heb sinds gisteren 5 LSC E14 leds in kaarsvorm van de action in mijn kroonluchter geplaatst.
Verwijderd
volgens mij zijn ze dit officeel niet, er staat volgens mij niks over op de verpakkingFunFair schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:52:
[...]
Zijn de lampen überhaupt dimbaar? Zou dat eerst even checken, de filament lampen van LCS zijn dat namelijk niet.
als ik het goed begrijp kan ik waarschijnlijk dus opzoek naar andere lampen ?
Als je dimbare lampen wilt hebben en deze zijn niet dimbaar, dan lijkt dat inderdaad het geval
Een aantal zaken moet wettelijk verplicht op de verpakking van een ledlamp staan. Dimbaarheid is één van die zaken. Dat mag in tekst, maar ook met een symbool.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:36:
[...]
volgens mij zijn ze dit officeel niet, er staat volgens mij niks over op de verpakking
als ik het goed begrijp kan ik waarschijnlijk dus opzoek naar andere lampen ?
Bijv. zoiets voor dimbaar of niet dimbaar.

Je kunt ook de gegevens van de lamp online opzoeken. Hier is een overzichtje van LSC lampen, elke lamp heeft een link naar zijn specificates. Geen van de kaarsvormige lampen in dat overzicht zijn dimbaar.
[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 23-02-2017 16:57 ]
Verwijderd
Jitter thx voor het kijken en je uitleg hij is helaas niet dimbaar.
ik ga er wel andere lampen indoen mischien toch gewoon halogeen e14 kaarsvorm
Verwijderd
Dimmen van LED blijft helaas nog steeds lastig..... vaak ben je op dit moment nog beter af met een simpele halogeen oplossing als je lampen gebruikt met een beperkte wattage. Voor de kosten hoef je het vaak ook net te doen als je dure dimbare lampen of zelfs nieuwe dimmers moet aanschaffen.
Ik blijf het toch vaak een "net niet" situatie vinden..... veel dimbare leds hebben toch nog steeds een slechte kleur en de CRI waarde is al helemaal beroerd. En dan nog alle problemen met niet goed functionerende dimmers waardoor lampen flikkeren of een heel klein dim-bereik kennen. Vaak een duur grapje om een goed werkende combinatie te vinden...
Ik blijf het toch vaak een "net niet" situatie vinden..... veel dimbare leds hebben toch nog steeds een slechte kleur en de CRI waarde is al helemaal beroerd. En dan nog alle problemen met niet goed functionerende dimmers waardoor lampen flikkeren of een heel klein dim-bereik kennen. Vaak een duur grapje om een goed werkende combinatie te vinden...
Ledverlichting kan prima dimbaar zijn, zolang je het de verlichting zelf laat regelen. Maar dan hebben we het dus niet over retrofit lampen op fasedimmers. Dan hebben we het over systemen die middels data de helderheid instellen.
Ik gebruik bewust de term "data" omdat het om verschillende systemen kan gaan. Denk aan ledstrips met afstandsbediening, of Philips Hue en collega's. Professioneler wordt het al als je met 0-10 V signalen gaat dimmen, of DMX of DALI interfaces. Al deze systemen hebben gemeen dat de 230 V netspanning niet gemanipuleerd wordt. Dat is precies wat er met reftrofit + fasedimmer wel gebeurt, en dat is dan ook waarom het misschien heel goed kan werken, maar ook heel slecht of waarschijnlijk vaker ergens ertussen in.
Ik gebruik bewust de term "data" omdat het om verschillende systemen kan gaan. Denk aan ledstrips met afstandsbediening, of Philips Hue en collega's. Professioneler wordt het al als je met 0-10 V signalen gaat dimmen, of DMX of DALI interfaces. Al deze systemen hebben gemeen dat de 230 V netspanning niet gemanipuleerd wordt. Dat is precies wat er met reftrofit + fasedimmer wel gebeurt, en dat is dan ook waarom het misschien heel goed kan werken, maar ook heel slecht of waarschijnlijk vaker ergens ertussen in.
Verwijderd
Helemaal.... maar dan heb je de keuze tussen gadgets als Hue of een hele nieuwe installatie. En dat doet nog bijna niemand in een privé situatie. Retrofit lampen worden het laatste jaar wel wat beter maar dimmen komt inderdaad met de problemen die je schets. Het was altijd al een beetje een uitdaging met zelfs voor halogeen nog steeds brommende dimmers (ben laatst een paar weken met een DeltaLight G53 halogeen spot bezig geweest waar ik uiteindelijk zowel de lampen, de trafo als de inbouwdimmer heb vervangen om een volledig stille situatie te krijgen).
En ik heb voor schilderij verlichting (een rails systeem) gekeken naar een echte led dim oplossing. Daar wordt je niet vrolijk van de prijzen. En het is ook schokkend hoe weinig fatsoenlijke bedrijven er nog zijn die de particuliere markt bedienen.
Afgelopen week wel een compleet Flos armatuur gekocht, 2700K Led met een CRI van 93 en dimbaar..... het begint gelukkig wel beter te worden.
Voor retrofit heb ik nu een paar plafondlampen waar de combinatie van Philips Master Dimtone (11 en 15W) lamp en een BJ 6523 led dimmer een acceptabele situatie oplevert en waarbij de lamp een fatsoenlijk dimbereik heeft. Maar dat koste me wel €75 per aansluiting.... kan je best een halogeen lampje met een iets hoger verbruik van laten branden.
En ik heb voor schilderij verlichting (een rails systeem) gekeken naar een echte led dim oplossing. Daar wordt je niet vrolijk van de prijzen. En het is ook schokkend hoe weinig fatsoenlijke bedrijven er nog zijn die de particuliere markt bedienen.
Afgelopen week wel een compleet Flos armatuur gekocht, 2700K Led met een CRI van 93 en dimbaar..... het begint gelukkig wel beter te worden.
Voor retrofit heb ik nu een paar plafondlampen waar de combinatie van Philips Master Dimtone (11 en 15W) lamp en een BJ 6523 led dimmer een acceptabele situatie oplevert en waarbij de lamp een fatsoenlijk dimbereik heeft. Maar dat koste me wel €75 per aansluiting.... kan je best een halogeen lampje met een iets hoger verbruik van laten branden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2017 12:44 ]
Iemand nog een tip voor led spots voor de badkamer? Op dit moment heb ik 6 halogeenspots in het gipsplafond. Ik wil deze vervangen door leds en dan vooral om de warmteontwikkeling tegen te gaan. Het liefst plaats ik een dampscherm boven de spots langs want ik wil het plafond gaan isoleren met glas- of steenwol. Vandaar dat ik op zoek ben naar spots die weinig warmte naar boven toe stralen en dus ook weinig bovenruimte nodig hebben. (ik heb trouwens van boven af, door de zoldervloer te verwijderen, toegang tot de bovenkant van het gipsplafond)
http://www.bailey.nl/nl-nl/led-filamentVerwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:19:
Jitter thx voor het kijken en je uitleg hij is helaas niet dimbaar.
http://www.banggood.com/E...-Bulbs-220V-p-989588.html
[ Voor 16% gewijzigd door geldersscheepje op 27-02-2017 08:04 ]
Warmte wordt bij een led aan de achterzijde afgevoerd, dat is inherent aan de constructie. Dat betekent ook dat de warmte vooral door de behuizing wordt afgevoerd, en bij inbouwspotjes dus inderdaad al snel boven het plafond.GodDamage schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:28:
Iemand nog een tip voor led spots voor de badkamer? Op dit moment heb ik 6 halogeenspots in het gipsplafond. Ik wil deze vervangen door leds en dan vooral om de warmteontwikkeling tegen te gaan. Het liefst plaats ik een dampscherm boven de spots langs want ik wil het plafond gaan isoleren met glas- of steenwol. Vandaar dat ik op zoek ben naar spots die weinig warmte naar boven toe stralen en dus ook weinig bovenruimte nodig hebben. (ik heb trouwens van boven af, door de zoldervloer te verwijderen, toegang tot de bovenkant van het gipsplafond)
Dat gezegd hebbende, er is bij ledverlichting wel veel minder warmte om kwijt te raken. De spots mogen natuurlijk niet in het isolatiemateriaal komen, maar als er ruimte voor luchtcirculatie rondom de lamp blijft denk ik niet dat je grote problemen krijgt.
Ik zou voor een badkamer bijv. aan zoiets denken (o.a. vanwege geschiktheid voor vochtige ruimtes).
[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 28-02-2017 14:20 ]
Ben ook aan het kijken naar een rails systeem, ik vond het eigenlijk wel meevallen. Ben nu van plan om 5m rails + spotjes aan te schaffen bij de Conrad, dat kost me ongeveer 150 euro. Dan steek ik daar dimbare LED spotjes in (daar moet ik de juiste nog voor vinden). Vervolgens sluit ik het geheel aan op een fibaro of qubino in de aansluitdoos in het plafond. Dan ben je met ongeveer 250 euro wel klaar. Ben wel nieuwsgierig naar wat jij dan anders doet / wil doen wat het zoveel duurder maakt? Als je veel meer meters gaat maken en meerdere fases nodig hebt, dan wordt het inderdaad wel duurder.[b][message=50373651,noline]En ik heb voor schilderij verlichting (een rails systeem) gekeken naar een echte led dim oplossing. Daar wordt je niet vrolijk van de prijzen. En het is ook schokkend hoe weinig fatsoenlijke bedrijven er nog zijn die de particuliere markt bedienen.
Verwijderd
Railsystemen zijn niet het probleem.... voor mij ging het om een 3 fase rails, standaard dus ook niet zo duur. En als grote voordeel dat ik groepen kan schakelen.
Het probleem begint bij de spots. Ik heb een schilderij van 250cm breed en wilde dat fatsoenlijk uitlichten met dimfunctie en led's met een behoorlijke CRI. En dan ben je zo €500+ per sport kwijt, en ik had er voor mijn formaat 3 nodig. Uiteindelijk bij Flos Architecture uitgekomen voor een mooie oplossing maar die werden me uiteindelijk toch echt wat te duur.
De professionele markt heeft mooie oplossingen met zelfs brede spots en soms ook ingebouwde dimmers. Dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat werken en kan je ook de spots op verschillende niveaus instellen en verder alleen schakelen. Maar daar is weinig interesse in verkoop aan particulieren. En ik heb geen zin om een winkel in te schakelen die van niets weet en waarbij ik alsnog al het uitzoekwerk kan doen. Om dan ook nog de volledige prijs te betalen.
Er hangt nu een halogeen oplossing, en die werkt (na wat onderdelen vervangen) naar behoren met een mooie kleurtemperatuur en CRI. Plus het is dimbaar tegen een normale prijs. Het stroomverbruik gaat het verschil niet maken, maar ik had wel wat over gehad voor LED met het voordeel van geen UV en dezelfde kleurtemperatuur op alle dimstanden. Maar helaas, het is nog te prijzig.
Het probleem begint bij de spots. Ik heb een schilderij van 250cm breed en wilde dat fatsoenlijk uitlichten met dimfunctie en led's met een behoorlijke CRI. En dan ben je zo €500+ per sport kwijt, en ik had er voor mijn formaat 3 nodig. Uiteindelijk bij Flos Architecture uitgekomen voor een mooie oplossing maar die werden me uiteindelijk toch echt wat te duur.
De professionele markt heeft mooie oplossingen met zelfs brede spots en soms ook ingebouwde dimmers. Dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat werken en kan je ook de spots op verschillende niveaus instellen en verder alleen schakelen. Maar daar is weinig interesse in verkoop aan particulieren. En ik heb geen zin om een winkel in te schakelen die van niets weet en waarbij ik alsnog al het uitzoekwerk kan doen. Om dan ook nog de volledige prijs te betalen.
Er hangt nu een halogeen oplossing, en die werkt (na wat onderdelen vervangen) naar behoren met een mooie kleurtemperatuur en CRI. Plus het is dimbaar tegen een normale prijs. Het stroomverbruik gaat het verschil niet maken, maar ik had wel wat over gehad voor LED met het voordeel van geen UV en dezelfde kleurtemperatuur op alle dimstanden. Maar helaas, het is nog te prijzig.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 07:34 ]
Zat net op banggood te kijken en kwam deze tegen.
Interessante retro lamp. Dit concept ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

E27 Dimmable COB LED Vintage Retro Industrial Edison Lamp Indoor Lighting Filament Light Bulb AC220V
https://banggood.app.link/MjZdqn6GeB
Interessante retro lamp. Dit concept ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

E27 Dimmable COB LED Vintage Retro Industrial Edison Lamp Indoor Lighting Filament Light Bulb AC220V
https://banggood.app.link/MjZdqn6GeB
[ Voor 29% gewijzigd door FunFair op 04-03-2017 09:49 ]
Zojuist bij de Aldi een gevellamp gekocht voor montage aan de wand en plafond (euh tja...) Ik heb al een paar keer een plafondlamp besteld in China en van de Action.
Afgezien van het feit dat hij nier duur was vind ik de driver er zeer simpel uitzien. Verder zit het led paneel maar met 2 van de vier schroefgaten vast en lijken deze zelftappers wel gemaakt van blik...
Lamp an sich brand prima maar ik had van de Aldi iets meer verwacht. Lamp is van HardWell LightWell. Foto's volgen.
Afgezien van het feit dat hij nier duur was vind ik de driver er zeer simpel uitzien. Verder zit het led paneel maar met 2 van de vier schroefgaten vast en lijken deze zelftappers wel gemaakt van blik...
Lamp an sich brand prima maar ik had van de Aldi iets meer verwacht. Lamp is van HardWell LightWell. Foto's volgen.
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Vanmiddag bij Hornbach een LED-armatuur gekocht, lijkt wat op een TL-buis. Deze om precies te zijn.
Heb hem in de schuur hangen, daar hing eerst een klein TL-bakje, dan was het soms *plink*, *plink*, licht.
Nu is het schakelaar omzetten en gelijk 2200lm
1,5m lang, voor €19,95. Niet gek. Heb ook wel gekeken naar losse Philips LED-TL buizen, maar dan moet je nog een armatuur kopen en kom je duurder uit. Zal eens een keer meten of hij echt 25W gebruikt.
Heb hem in de schuur hangen, daar hing eerst een klein TL-bakje, dan was het soms *plink*, *plink*, licht.
1,5m lang, voor €19,95. Niet gek. Heb ook wel gekeken naar losse Philips LED-TL buizen, maar dan moet je nog een armatuur kopen en kom je duurder uit. Zal eens een keer meten of hij echt 25W gebruikt.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2017 20:49 ]
Ik heb bijna m'n hele huis voorzien van LED-verlichting van Philips en Ikea. GU10 halogeen spots die ik aangesloten had op dimmers, heb ik vervangen door Philips Master DimTone GU10 LED-lampen en die bevallen uitstekend.
Wat ik nog niet vervangen heb, zijn 3x R7S 118mm 200W halogeen lampen in mijn woonkamer, omdat ik er geen goede LED-vervanging voor heb kunnen vinden die ook dimbaar is en net zo sfeervol. Deze 3 lampen heb ik bijna elke avond de hele avond branden.
Sinds kort heb ik een nieuwe elektriciteitsmeter waar mijn actuele verbruik zichtbaar is en nu is mij duidelijk dat deze 3 lampen samen verantwoordelijk zijn voor de helft van m'n elektriciteitsrekening.
Toch nog maar eens kijken of ik ze kan vervangen door LED.
Ik zou het liefst iets als 'Philips R7S DimTone' LED-lampen hebben, maar die bestaan (nog) niet.
Wel bestaat er een Philips Corepro R7S 118mm 14W 3000K die dimbaar is:
http://www.lighting.phili...v/929001243702_EU/product
Helaas nog wat te wit (3000K) en geen 'dimtone' effect.
Weten jullie betere alternatieven voor vervanging van dimbare R7S 118mm 200W halogeen lampen?
Wat ik nog niet vervangen heb, zijn 3x R7S 118mm 200W halogeen lampen in mijn woonkamer, omdat ik er geen goede LED-vervanging voor heb kunnen vinden die ook dimbaar is en net zo sfeervol. Deze 3 lampen heb ik bijna elke avond de hele avond branden.
Sinds kort heb ik een nieuwe elektriciteitsmeter waar mijn actuele verbruik zichtbaar is en nu is mij duidelijk dat deze 3 lampen samen verantwoordelijk zijn voor de helft van m'n elektriciteitsrekening.
Toch nog maar eens kijken of ik ze kan vervangen door LED.
Ik zou het liefst iets als 'Philips R7S DimTone' LED-lampen hebben, maar die bestaan (nog) niet.
Wel bestaat er een Philips Corepro R7S 118mm 14W 3000K die dimbaar is:
http://www.lighting.phili...v/929001243702_EU/product
Helaas nog wat te wit (3000K) en geen 'dimtone' effect.
Weten jullie betere alternatieven voor vervanging van dimbare R7S 118mm 200W halogeen lampen?
Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Hornbach is met veel dingen goedkoop. Ze hebben ook leuke setjes van 25 euro met 5m LED-strip met 150 LEDs, het bekende witte RGB-controllertje met afstandsbediening, en een net voedingsblokje erbij. Plus nog wat bevestigingsmateriaal. Ze zijn ook de enige bouwmarkt, bij het filiaal in Best in ieder geval, die alle LED-lampen on display in witte kastjes hebben hangen zodat je het licht met elkaar kan vergelijken. Doen ze goedThinkPadd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:48:
Vanmiddag bij Hornbach een LED-armatuur gekocht, lijkt wat op een TL-buis. Deze om precies te zijn.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Spots komen bij Hornbach voor 5.95 (al een tijdje) of zelfs 5.35 als je er 4 of meer afneemt ineensnicomo schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:38:
Even een tip voor diegene die interesse hebben in de Philips GU10 dimable warmglow spots, bij www.conrad.nl kosten ze 5,99 euro voor de 4,5 watt versie. Goedkoper ben ik ze niet tegen gekomen en heb er 6 gekocht. Vandaag erin gedraaid achter een Peha 435HAN dimmer, doen het prima zonder flikkering te dimmen van 0 tot 100%. Zeker een goede vervanging voor de 35 watt halogeenlampen die er in zaten.
Verwijderd
Nope, R7S is een beetje de vergeten lamp..... komt vast omdat het een lastig formaat is, maar er zou wel enorm veel winst te behalen zijn. Enige goede oplossing op dit moment is je hele armatuur vervangen voor iets anders dan R7S.Overspeed schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:44:
Of je kan beginnen met 200W vervangen door 120W. Scheelt alweer iets.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 09:42 ]
Wij hebben in de gang mooie led lampen gehangen. Alleen nu is er wel erg veel licht in de gang. Is er een makkelijke manier om deze (permanent) te dimmen?
De lamp: http://www.eglo.com/nethe...verlichting/DAKAR-5/94151
Wat dacht je van een dimmer? Als de lampen die erin zitten niet geschikt zijn voor een dimmer dan heb je pech. De enige opties is dan alle lampjes vervangen door exemplaren met minder lichtopbrengst.DoeEensGek schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:07:
Wij hebben in de gang mooie led lampen gehangen. Alleen nu is er wel erg veel licht in de gang. Is er een makkelijke manier om deze (permanent) te dimmen?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Juist, de lampen zijn niet dimbaar, maar als ik het goed begrijp ligt dat aan de driver. Als ik na de driver iets plaats, een dimmer, dan kan ik hem toch permanent dimmen?Exirion schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:14:
[...]
Wat dacht je van een dimmer? Als de lampen die erin zitten niet geschikt zijn voor een dimmer dan heb je pech. De enige opties is dan alle lampjes vervangen door exemplaren met minder lichtopbrengst.
Zoiets als dit: http://i01.i.aliimg.com/w...ingle-Color-LED-Strip.jpg
Het hangt er helemaal vanaf wat voor lampen het zijn. Zo'n LED-strip driver kun je in ieder geval niet zomaar gebruiken. LED-strips hebben weerstanden bij de LEDs zitten en zijn spanningsgestuurd. Een kale LED-lamp zonder driver is stroomgestuurd. De vraag is of de 12V unit bij jouw lampen puur een trafo is en de lampen drivers ingebouwd hebben, of dat de unit een complete driver unit is. Ik zou dat even goed uitzoeken voordat je je lampen sloopt.DoeEensGek schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:21:
Juist, de lampen zijn niet dimbaar, maar als ik het goed begrijp ligt dat aan de driver. Als ik na de driver iets plaats, een dimmer, dan kan ik hem toch permanent dimmen?
Zoiets als dit: http://i01.i.aliimg.com/w...ingle-Color-LED-Strip.jpg
http://www.ebay.nl/itm/Di...m:mDyCI9hW1lRTxnam8PkXOxQOverspeed schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:44:
http://www.ebay.nl/itm/3-...404df1:g:OwkAAOSw~bFWPLYt
Ik zou zeggen probeer eens wat, moet je wel waarschijnlijk je dimmer aanpassen.
al kost dit ook niets.
http://www.ebay.nl/itm/16...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Nukezone FTW
Ik begrijp de fascinatie met eBay (e.d.) spul uit China, het is lekker goedkoop. Maar daar zijn in veel gevallen ook belangrijke nadelen aan verbonden. Om die reden zal ik zelf nooit spul van dergelijke bronnen aanbevelen.
Met de elektrische veiligheid is het doorgaans bar slecht gesteld. En met het licht is het vaak ook niet in orde: niet de kleur die geadverteerd was, de lichtopbrengst is erg creatief gespecificeerd en de levensduur is een fractie van wat het zou moeten zijn.
Voor die laatste is de warmtehuishouding van de ledlamp verantwoordelijk. Het zal je zijn opgevallen dat sommige types halogeenlamp geen ledvervangers hebben die niet aanzienlijk groter zijn, en dus in veel gevallen niet passen. Handige jongens (in bijv. China) springen daar op in en bieden een hele rits aan. Maar in het geval dat de grote jongens als Philips en Osram daar geen directe vervanger voor hebben, dan moet je dus even achter je oren krabben. Op dat moment krijgen ze het nog niet voor elkaar om een redelijke levensduur te halen. Het ontbreken van een ruim aanbod aan ledlampen is geen desinteresse van de grote namen.
Op dit moment zijn er overigens wel A-merk R7s ledlampen, maar Philips gaat nog niet verder dan een 100 W equivalent, zoals Overspeed zelf al aangaf. Maar als de 200 W lampen toch altijd al gedimd moesten worden, dan is dit wellicht toch voldoende. Als iets als Dimtone erg hoog op het verlanglijstje staat, dan is het tijd om de huidige armaturen te gaan vervangen. Ik acht de kans nl. erg klein dat R7s lampen (die vooral functioneel moeten zijn, voor bijv. breedstralers) een luxe Dimtone variant gaan krijgen.
Met de elektrische veiligheid is het doorgaans bar slecht gesteld. En met het licht is het vaak ook niet in orde: niet de kleur die geadverteerd was, de lichtopbrengst is erg creatief gespecificeerd en de levensduur is een fractie van wat het zou moeten zijn.
Voor die laatste is de warmtehuishouding van de ledlamp verantwoordelijk. Het zal je zijn opgevallen dat sommige types halogeenlamp geen ledvervangers hebben die niet aanzienlijk groter zijn, en dus in veel gevallen niet passen. Handige jongens (in bijv. China) springen daar op in en bieden een hele rits aan. Maar in het geval dat de grote jongens als Philips en Osram daar geen directe vervanger voor hebben, dan moet je dus even achter je oren krabben. Op dat moment krijgen ze het nog niet voor elkaar om een redelijke levensduur te halen. Het ontbreken van een ruim aanbod aan ledlampen is geen desinteresse van de grote namen.
Op dit moment zijn er overigens wel A-merk R7s ledlampen, maar Philips gaat nog niet verder dan een 100 W equivalent, zoals Overspeed zelf al aangaf. Maar als de 200 W lampen toch altijd al gedimd moesten worden, dan is dit wellicht toch voldoende. Als iets als Dimtone erg hoog op het verlanglijstje staat, dan is het tijd om de huidige armaturen te gaan vervangen. Ik acht de kans nl. erg klein dat R7s lampen (die vooral functioneel moeten zijn, voor bijv. breedstralers) een luxe Dimtone variant gaan krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door jitter op 07-03-2017 09:48 ]
Interssante vraag, waar al deels antwoord op gegeven is, maar ik zie nog een andere mogelijkheid.DoeEensGek schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:07:
De voet van de lamp lijkt me dik genoeg om een driver in te verbergen. Is dat nu ook al het geval?
Verwijderd
Tja... eerst kijken naar de hoeveelheid lumen en wat je nodig hebt..... Blijft lastig als je maar een beperkte hoeveelheid licht nodig hebt, de meeste LED's beginnen waar je eerst een 25-40W gebruikte.DoeEensGek schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:07:
Bespaar je de moeite zou ik zeggen. Deze zijn simpelweg niet fatsoenlijk te dimmen.
Ik zou het eerder zoeken in een oplossing waarbij de "kap" wat minder licht doorlaat (wellicht het glas/plastic wat kleuren) of waarbij je de bundel wat probeert te beperken terwijl je toch de koeling niet aantast.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 09:32 ]
Bedankt voor je antwoord jitter. 100W equivalent lijkt mij ook voldoende.jitter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:13:
Ik ben wel erg gehecht aan de armaturen, dus laat ik Dimtone maar vallen en ga ik opzoek naar een A-merk R7S dimbare LED van 2700K. Die van Philips is helaas 3000K, en Osram heeft wel R7S LED van 2700K, maar helaas niet dimbaar.
R7S + 2700K + dimbaar zal ook nog wel een keer op de markt gebracht worden door een A-merk verwacht ik. Tot die tijd hou ik de halogeenlampen nog even.
Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Met die stelling ben ik het toch niet zonder meer eens.Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:03:
Bespaar je de moeite zou ik zeggen. Deze zijn simpelweg niet fatsoenlijk te dimmen.
Deze specificaties van de lamp...
...doen mij vermoeden dat het gaat om een lamp met ingebouwde driver, vandaar ook mijn vraag.beschermingsgraad: IP20
beschermingsklasse: 2
Lijnspanning: 220-240V,50/60Hz
Bedrijfsspanning: 12V
Best kans dat het vervangen van die driver de lamp dimbaar zou kunnen maken. Dus @DoeEensGek: kun je eens kijken wat er in de voet van die lamp zit?
Verwijderd
Je kunt natuurlijk wel heel de lamp gaan verbouwen, maar dan nog heb je geen garanties over de uitkomst. Voor de gemiddelde consument is dat toch echt een brug te ver, zeker voor een armatuur van €25. Daar ga je geen kwaliteitscomponenten in vinden die je fatsoenlijk kan dimmen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 13:17 ]
"Heel de lamp verbouwen" is een wat te sterke bewoording voor de mogelijkheid die ik in gedachten heb. Het is niet meer of moeilijker werk dan een SSD in een desktop zetten, o.i.d.. En van een Tweaker wordt wel e.e.a. verwacht m.b.t. handigheid en interesse in... ehm... tweaken!
E.e.a. hangt wel af van wat er in de lamp wordt aangetroffen, dus ja, inderdaad, er zijn geen garanties.
E.e.a. hangt wel af van wat er in de lamp wordt aangetroffen, dus ja, inderdaad, er zijn geen garanties.
Verwijderd
Ik blijf het een beetje onrealistisch vinden om met zo'n oplossing te komen....
Als iemand een armatuur koopt van €20-25 dan ga je niet ook nog nieuwe drivers aanschaffen (past waarschijnlijk niet eens en of het goed werkt weet je pas als je 'm hebt geplaatst) plus een fatsoenlijke dimmer.
Kost allemaal een veelvoud van het bedrag waar je mee begonnen bent en het resultaat is onzeker. Kan je net zo goed een hele nieuwe armatuur kopen, een beetje praktisch blijven is wel zo handig...:-).
Als iemand een armatuur koopt van €20-25 dan ga je niet ook nog nieuwe drivers aanschaffen (past waarschijnlijk niet eens en of het goed werkt weet je pas als je 'm hebt geplaatst) plus een fatsoenlijke dimmer.
Kost allemaal een veelvoud van het bedrag waar je mee begonnen bent en het resultaat is onzeker. Kan je net zo goed een hele nieuwe armatuur kopen, een beetje praktisch blijven is wel zo handig...:-).
Ach, als je het armatuur toch al hebt gekocht kan je net zo goed even knutselen.
Geeft je gelijk wat inzicht in LED als technologie.
Maar je moet het wel leuk vinden natuurlijk, knutselen/tweaken.
Geeft je gelijk wat inzicht in LED als technologie.
Maar je moet het wel leuk vinden natuurlijk, knutselen/tweaken.
Onlangs een 12-tal E14 filament 2W Led lampen uit China ontvangen die volgens de verkoper dimbaar zouden moeten zijn, echter wel met een zgn. Led SCR (Silicon Controlled Rectifier) Dimmer.
Zelf heb ik de 12 lampen geplaatst achter Busch Jaeger 6523u dimmer. Bij inschakelen knipperen de lampen continue, ook wanneer de dimmer maximaal staat.
Kan iemand aangeven of BJ 6523u geschikt zou moeten zijn, of dat ik toch beter SCR dimmer kan kopen.
Zelf heb ik de 12 lampen geplaatst achter Busch Jaeger 6523u dimmer. Bij inschakelen knipperen de lampen continue, ook wanneer de dimmer maximaal staat.
Kan iemand aangeven of BJ 6523u geschikt zou moeten zijn, of dat ik toch beter SCR dimmer kan kopen.
Ik zou de verkoper hier om advies vragen, of zit service niet bij de prijs inbegrepen?MHB1968 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
Onlangs een 12-tal E14 filament 2W Led lampen uit China ontvangen die volgens de verkoper dimbaar zouden moeten zijn, echter wel met een zgn. Led SCR (Silicon Controlled Rectifier) Dimmer.
Dit is echt in 1 vraag wat mis is met de (LED) wereld...
Verwijderd
Ik neem aan dat je ook de instellingen op de dimmer voor LED hebt geprobeerd (kleine draaiknopje rechtsboven op de dimmer)?MHB1968 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
Voor dat knopje moet hij toch wel de 102 en niet de 101 versie hebben van die Busch Jaeger 6523u dimmer?!Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:22:
[...]
Ik neem aan dat je ook de instellingen op de dimmer voor LED hebt geprobeerd (kleine draaiknopje rechtsboven op de dimmer)?
101
102
[ Voor 42% gewijzigd door TWyk op 08-03-2017 11:57 ]
De term "SCR-dimmer" wordt in het Engels min of meer als algemene aanduiding gebruikt voor een fasedimmer zoals we die maar al te goed kennen. Google erop, en je vindt legio circuits die of de gebruikelijke triac of een thyristor (= SCR) gebruiken.MHB1968 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
Twee thyristoren anti-parallel (nodig bij wisselspanning) vormen zelfs min of meer het equivalent van een triac.
Technisch dus misschien niet helemaal juist, maar ik denk dat de BJ6523U als "SCR-dimmer" zou worden beschouwd. Ik heb daarom mijn twijfels of het veel uit gaat maken, ik denk eerder dat het aan de lampen ligt.
[ Voor 17% gewijzigd door jitter op 08-03-2017 21:37 ]
Ik ben opzoek naar LED lampen die dimbaar zijn via een app en die geen gebruik maken van PWM. Zover ik heb kunnen achterhalen maken alle hue en milight lampen gebruik van PWM dus die vallen al af.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/