de Peer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:45:
Hier een beschrijving van mijn low-budget domotica project!
Ik gebruik Dashticz op een aan de muur hangend tablet (zie screenshots hieronder).
Ik schakel verlichting via zowel KAKU als Sonoff Tasmota. KAKU is bij mij zeer betrouwbaar doordat ik softwarematig (LUA) signalen altijd zo'n 3x stuur. Prima work-around wat mij betreft.
De functionaliteiten:
Verlichting
In principe is verlichting in woonkamer (later hele huis) automatisch geregeld. Dat wil zeggen dat na zonsondergang de verlichting automatisch aangaat mits een bewegingssensor getriggerd wordt. Verlichting gaat alleen aan op die plaats in de woonkamer waar dat nodig is, dus alleen zithoek/keuken/gang afhankelijk van triggeren sensoren. na 5 minuten gaat verlichting naar een lage dimstand. Als geen van de sensoren getriggerd wordt voor 5 minuten, gaan alle lampen in de woonkamer uit. Als de 'banksensor' of de 'eettafel' sensor de laatste getriggerde sensoren zijn, blijft verlichting wel aan (ik kan stilzittende mensen niet detecteren met PIR sensor). Verlichting kan uiteraard ook via tablet/telefoon bijgesteld worden naar wensen maar is in praktij bijna nooit nodig. Ik gebruik voor elke lamp 5 dimstanden ipv een slider. Aangezien het dimmen niet lineair gaat heb ik dus pre-set standen gekozen. Bevalt super.
Verlichtingsplan wordt ook bijgesteld door: monitor die aan staat (Sonoff POW detecteert dit) en chromecast die aanstaat (detectie dmv pingen vast ip adres)
Verlichting gaat nu alleen aan binnen de zonsondergang en zonsopgang tijden. Ben nu bezig lux sensor te plaatsen zodat het op basis van daadwerkelijke lichtsterkte in woonkamer gaat. Handig bij bewolkte dagen of als de rolluiken dicht zitten ivm hitte in de zomer.
'automatische' verlichting kan ook uitgezet worden zodat de PIR sensoren en timers genegeerd worden, je kunt dan dus alleen nog via tablet/telefoon het licht instellen.
Presence detection
Volledig via PIR sensoren en momenteel omron d6t sensoren aan het installeren om stilzittende mensen te detecteren. Dit werkt erg goed, behalve als iemand (in de winter) onder een dekentje gaat zitten. Dan werkt het alleen nog als de sensor dichtbij (<1 m) geplaatst wordt, direct bij de bank dus. PIR sensoren zijn goedkope via Aliexpress, voorzien van usb-microaansluiting dus nooit batterijen vervangen.
Ventilatie
Via Sonoff 4CH+Tasmota. Wordt aangestuurd op basis van luchtvochtigheid in de badkamer, CO2 niveau woonkamer en slaapkamer en temperatuur van warmwaterleiding. Door deze optimalisatie staat de ventilatie 80-90% van de tijd op stand 1, af en toe op stand 2 en alleen tijdens en vlak na het douchen op stand 3. Ideaal. Bij een te hoge CO2 stand krijgen we ook een bericht via Telegram groeps-app (zitten vriendin, ik en 'het huis' in

) maar komt eigenlijk nooit voor want ventilatie gaat dan eerst nog naar stand 3.
Ventilatie zou ik nog willen uitbreiden door de WTW-kanalen te kunnen knijpen en openen zodat je echt per kamer kunt sturen waar geventileerd wordt. Dit bespaart nog wat energie en ik zou ook de warmte van woonkamer naar slaapkamer kunnen verplaatsen in winter bijvoorbeeld. Wij hebben boven geen radiatoren meer namelijk (CV de deur uit gedaan en vervangen door warmtepompboiler en airco).
Spiegelverwarming
Als luchtvochtigheid in badkamer >90% bereikt, wordt de spiegel 8min verwarmd (30 Watt) zodat hij niet beslagen is als je klaar bent met douchen.
Brievenbus buiten in de tuin heeft zo'n magnetische raam open/dicht sensor op de klep. Tablet geeft dus een geluid+knipperend icoon als brievenbus open is gegaan. Ook ontvangen we melding in Groepsapp Telegram. Ook bericht als iemand de brievenbus leegt (via deurtje andere kant), dan weet je dus dat post inmiddels gepakt is.
Wasmachine Sonoff Pow detecteert of Wasmachine bezig is met draaien. zo ja, geeft hij een signaal op tablet en via telegram groepsapp als wasprogramma klaar is. Zo dus nooit meer vergeten was op te hangen. Wil dit ook nog voor de vaatwasser maken zodat hij niet dwingend blijft piepen (maak mij open!) maar dat we gewoon een telegram berichtje krijgen.
Camera's
Camerabeelden te zien via tablet/telefoon. Als er iemand voor de deur staat wordt dit full screen weergegeven. Camera's worden door Domoticz in dag/nachtstand gezet (aangepaste beeldsettings)
Tablet
Tablet scherm gaat automatisch aan als je er voor staat. Dit werkt via een PIR sensor die vervolgens via LUA een signaal geeft naar Fully Kiosk Browser.
Rolluiken
voor 33 euro per stuk rolluikmotoren gekocht aansturing via Sonoff dual. Rolluiken gaan nu automatisch dicht 's avonds, of op verzoek via telefoon/tablet. Ben ook bezig met een hittestand, zodat rolluiken dicht gaan als de zon er op staat. Ik wil nu dezelfde goedkope rolluikmotoren gebruiken om vouwgordijnen ook op en neer te laten gaan. De motor kan ik mooi verbergen achter het gordijn. Ik moet alleen even een tandwiel voor balletjeskettingen 3d-printen. de ketting kort ik dan in tot 10-20 cm ofzo.
Warmtepompboiler en airco
Ben ik momenteel aan het installeren. Deze wil ik ook aansturen en monitoren via Domoticz. De warmtepompboiler produceert warm tapwater en koude lucht. de koude lucht wil ik het huis in blazen, maar in de winter maar naar buiten waarschijnlijk.
Landroid grasmaairobot
Ben bezig om deze alleen uit te laten rijden bij lage luchtvochtigheid (geen bui geweest) zodat hij schoon blijft. En melding via telegram als hij niet binnen X min terug op laadstation is (vastgelopen?)
To do:
Aquarium automatiseren, waaronder automatische waterverversing via kruipruimte. Ook moet ik in de rest van het huis de verlichting nog automatiseren. Woonkamer was test-ruimte. Automatische beregening/irrigatie van tuin wil ik ook nog doen evenals detectie vochtigheid grond. Komt later wel. Eventueel ook nog afzuigkap die automatisch aan gaat als eronder hitte wordt gedetecteerd.
Heeft iemand tips voor: anticiperen op weersvoorspelling? Is dat uit te lezen via domoticz? Voorspelling van een bui bijvoorbeeld, of de max te verwachten buitentemperatuur voor die dag?
Pagina 1: hoofdpagina
[
afbeelding]
Pagina 2: Rolluiken en minder vaak gebruikte switches (Moet scherm nog verder uitbreiden)
[
afbeelding]