Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gizz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:26:
[...]

Volgens mij mist hier iets? :)

[...]

Ik heb geen handleiding of andere bron kunnen vinden met betrekking tot de frequentie van het verzenden van data.

Enfin, ik heb de RFXCOM anders gepositioneerd en ontvang nu wel data. Er lijkt een kleine 2 minuten te zitten tussen het verzenden van data.
+ was foutje

Toch stata er in de manual van derfxcom dat als er nieuwe batterijen sommige devices gedaan wordt
Er ook een nieuwe idx kan komen, en dat is evt. op te lossen..

Misschien een andere antenne erop [ nodo shop ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:47:
[...]
Toch stata er in de manual van derfxcom dat als er nieuwe batterijen sommige devices gedaan wordt
Er ook een nieuwe idx kan komen, en dat is evt. op te lossen..
Dat was bij mij niet het geval. Ik haal de XT300 nieuw uit de verpakking, laat Domoticz luisteren naar nieuwe apparaten, doe de batterijen erin en krijg 1x data.

Zoals gezegd is het al opgelost door mijn RFXCOM te verplaatsen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben aan het kijken of ik van de Syno terug naar een RPi kan. Heb een RPi3 nu draaien met Raspbian en Domoticz. Verder al wat randzaken geïnstalleerd zoals de Nefit Easy Server, Onkyo, MQTT, enz.
Nu vroeg ik me af, omdat ik in het verleden al eens een corrupte SD kaart heb gehad en er wel meer over lees dat het na verloop van tijd mis kan gaan met de SD kaart, wat m'n opties zijn.

Een PiDrive gezocht, maar die zijn nog slecht verkrijgbaar. Overigens heb ik zelf nog wel een SSD liggen en zou ik met een powered USB hub ook een heel eind kunnen komen.
Echter, ik kan ook een SanDisk USB stick van....64GB (?) aanschaffen en die gebruiken.

Wat is aan te raden vwb betrouwbaarheid?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:40
M.v.Veelen schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:18:
Ik ben aan het kijken of ik van de Syno terug naar een RPi kan. Heb een RPi3 nu draaien met Raspbian en Domoticz. Verder al wat randzaken geïnstalleerd zoals de Nefit Easy Server, Onkyo, MQTT, enz.
Nu vroeg ik me af, omdat ik in het verleden al eens een corrupte SD kaart heb gehad en er wel meer over lees dat het na verloop van tijd mis kan gaan met de SD kaart, wat m'n opties zijn.

Een PiDrive gezocht, maar die zijn nog slecht verkrijgbaar. Overigens heb ik zelf nog wel een SSD liggen en zou ik met een powered USB hub ook een heel eind kunnen komen.
Echter, ik kan ook een SanDisk USB stick van....64GB (?) aanschaffen en die gebruiken.

Enige ervaring die ik heb is van unpowered Seagate Expension HDD.
Deze vraagt net geen 0.5amp en doet het prima op de RPI3, heb alle USB poorten bezet met printer, RfxTrx433e, HDD en Aeotec Gen5 zonder problemen.
Draai nu twee jaar op deze manier...

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik draai echt al een paar jaar op een SD kaart. En nog nooit corrupt geraakt.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
degroot schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:23:
ik draai echt al een paar jaar op een SD kaart. En nog nooit corrupt geraakt.
Het zou mooi zijn als je het merk en type door geeft zodat wij er ook wat aan hebben :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik heb echt geen idee , moet ik hem er even eruit halen een keer. Maar ook in mijn retropie , waar regelmatig de stroom eraf en erop gaat , heb ik nog nooit last gehad van een corrupte SD kaart

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25

Zelf ook nog geen slechte ervaringen met SD kaarten gehad (Samsung Evo 32GB in). Wat erg belangrijk schijnt te zijn is dat je een goede voeding gebruikt welke voldoende amperes levert. Dit helpt sowieso bij de algehele stabiliteit van Domoticz, zeker als je meerdere USB devices gebruikt. Zelf heb ik een powered USB hub met een 5V 3A voeding en de Pi heeft zijn eigen 5V 2A voeding.

Voor een SSD is dit ook wel een nette oplossing (zelf geen ervaring mee):

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1vG1JnJrJ8KJjSspaq6xuKpXa8/Raspberry-Pi-3-Model-B-Plus-3B-mSATA-SSD-Storage-Expansion-Board-X850-USB-3-0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:25

Ik heb nu een tijdje een pi-drive sandisk usb stick draaien en dat gaat vooralsnog goed, echter veel te kort om uitspraken over te doen.
Ik heb al een image gemaakt van deze stick, zodat ik snel weer up en running kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:19
Goedemorgen - heb een merkwaardig probleempje: Domoticz werkt op geen enkel mobiel device. Althans, ik heb 2 iphones en 1 iPad geprobeerd en krijg bij allen dezelfde melding: Browser cache refresh failed.

Browser cache leeggooien werkt niet
Mobiele browser uitzetten in domoticz (geef de desktop versie weer) werkt niet
Andere mobiele browser werkt niet.
Kan verder eigenlijk weinig doen/bedenken. Ik draai V3.8153.

Ook google leverde me weinig tips op waar ik wat mee kan helaas.

Opgelost: basic authentication voor toegang tot domoticz aangepast in 'logon page'.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-05-2018 10:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Misschien een probleem met firewall / port forwarding? Werkt het thuis op de wifi wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DjAntoon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:13:
Misschien een probleem met firewall / port forwarding? Werkt het thuis op de wifi wel?
Nee, het werkte nergens. Werkte, want ik vind net de/een oplossing: basic authentication aanpassen in 'login page'. En voila, hij doet het. Op alle devices! Thanks voor het meedenken!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Bedankt voor het laten weten van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DjAntoon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:25:
Bedankt voor het laten weten van de oplossing.
Haha, geen probleem - wel zo handig :)
Al is dit meer de workaround, want waarom het met basic auth niet werkt.. dat zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 12:06
Gizz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:17:
[...]

Dat was bij mij niet het geval. Ik haal de XT300 nieuw uit de verpakking, laat Domoticz luisteren naar nieuwe apparaten, doe de batterijen erin en krijg 1x data.

Zoals gezegd is het al opgelost door mijn RFXCOM te verplaatsen.
Elke 90 seconden stuurt de XT300 data door.. ( als hij bereik heeft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06
Heb sinds gisteren domoticz geïnstalleerd. Heb voorlopig mijn NEST thermostaat erop staan en 1 schakelaar. Ik heb een heel deel schakelaars zonder neutraal en zoek dus degelijke LED-lampen om te gebruiken met Z-wave.

Heeft iemand positieve ervaringen met een bepaald merk? Ik lees bij verschillende merken dat domoticz de AAN/UIT status niet goed weergeeft.

Bij deze doet hij het blijkbaar niet goed:Ik zoek een eentje met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NiGeLaToR schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:58:
Opgelost: basic authentication voor toegang tot domoticz aangepast in 'logon page'.
_/-\o_

Dank voor de tip.
In Safari op mijn macbook was Domoticz al een paar weken dood (Browser cache refresh failed.) In Chrome werkte het wel, maar kreeg ik steeds een Manifest error. In de Domoticz-app op mijn Android telefoon werkte alles prima.

Na het veranderen naar Login page werkt alles weer normaal. Ik gebruik ook versie V3.8153.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 22:17

Ik heb in het verleden veel problemen gehad met die sdkaartjes. Ik heb het omgezet toen naar een harde schijf
1voud schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:34:
Heb sinds gisteren domoticz geïnstalleerd. Heb voorlopig mijn NEST thermostaat erop staan en 1 schakelaar. Ik heb een heel deel schakelaars zonder neutraal en zoek dus degelijke LED-lampen om te gebruiken met Z-wave.

Heeft iemand positieve ervaringen met een bepaald merk? Ik lees bij verschillende merken dat domoticz de AAN/UIT status niet goed weergeeft.

Bij deze doet hij het blijkbaar niet goed:Ik zoek een eentje met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
waarom gebruik je niet HUE lampen (of de goedkopere ikea/... varianten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:49:
[...]

Ik heb nu een tijdje een pi-drive sandisk usb stick draaien en dat gaat vooralsnog goed, echter veel te kort om uitspraken over te doen.
Ik heb al een image gemaakt van deze stick, zodat ik snel weer up en running kan zijn.
Een pi-drive sandisk USB stick ? Je bedoelt dus gewoon een SanDisk USB stick en die ingesteld als pi-drive?

Ik zat ook aan zoiets te denken. Er hoeft geen giga-hoeveelheid aan data op te komen staan en een 64GB USB stick van SanDisk is relatief voordelig en als dat voldoende stabiliteit geeft dan is dat wel een goede optie. Ik heb nog wel een SanDisk USB stickje liggen (zo'n hele kleine). Overigensgebruik ik zelf ook een Samsung EVO 32GB micro SD kaartje op dit moment.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

degroot schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:33:
Ik heb echt geen idee , moet ik hem er even eruit halen een keer. Maar ook in mijn retropie , waar regelmatig de stroom eraf en erop gaat , heb ik nog nooit last gehad van een corrupte SD kaart
Dat is echt mee geluk dan wijsheid.
Bijna elke linux box heeft een pleu..is hekel aan powerles maken
Google er maar eens op
sudo shutdown -h now
of sudo shutdown -r now

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

NiGeLaToR schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:58:
Goedemorgen - heb een merkwaardig probleempje: Domoticz werkt op geen enkel mobiel device. Althans, ik heb 2 iphones en 1 iPad geprobeerd en krijg bij allen dezelfde melding: Browser cache refresh failed.

Browser cache leeggooien werkt niet
Mobiele browser uitzetten in domoticz (geef de desktop versie weer) werkt niet
Andere mobiele browser werkt niet.
Kan verder eigenlijk weinig doen/bedenken. Ik draai V3.8153.

Ook google leverde me weinig tips op waar ik wat mee kan helaas.

Als je op je eigen lan zit kun je ook elk ip in je lan rechtstreeks toegang geven..in de settings
192.168.5.*
Waarbij mijn 5 soms iets anders kan zijn.
Zo heeft elk device in je lan toegang zonder inlog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dylantje2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:20:
[...]

Als je op je eigen lan zit kun je ook elk ip in je lan rechtstreeks toegang geven..in de settings
192.168.5.*
Waarbij mijn 5 soms iets anders kan zijn.
Zo heeft elk device in je lan toegang zonder inlog..
Ook een goeie tip, ben benieuwd of dat dit ook zou verhelpen.

Er is echt veel mogelijk nu ik er meer mee aan het stoeien ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

NiGeLaToR schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:32:
[...]
Ook een goeie tip, ben benieuwd of dat dit ook zou verhelpen.
Er is echt veel mogelijk nu ik er meer mee aan het stoeien ben.
Goeie tip of waar denk je dat deze optie anders voor bedoeld is? :-)
Waar jij nu je settings heb aangepast heeft meer te maken hoe je vanaf buiten in logt.

En ja Domoticz Sky is the limit...
Verslavend en een leercurve...
Voordat je alles hebt...
En dan pats-boem een crash, dus je backup@!!!! daily!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dylantje2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:46:
[...]

Goeie tip of waar denk je dat deze optie anders voor bedoeld is? :-)
Waar jij nu je settings heb aangepast heeft meer te maken hoe je vanaf buiten in logt.

En ja Domoticz Sky is the limit...
Verslavend en een leercurve...
Voordat je alles hebt...
En dan pats-boem een crash, dus je backup@!!!! daily!!
Oh ja, ms eerst een backupscript maken :P

Nu eerst ontdekken hoe ik vanuit WinSCP root rechten kan krijgen, want kan nu geen floorplan uploaden, want heb geen rootrechten via WinSCP en op Synology is admin != root :+
Dat kost me ook een hoop tijd, dit soort dingetjes smurfen.

Overigens wil ik op LAN niveau ook ww-bescherming, ik werk gewoon met diverse accounts - met verschillende mogelijkheden/rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

NiGeLaToR schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:53:
[...]

Oh ja, ms eerst een backupscript maken :P

Nu eerst ontdekken hoe ik vanuit WinSCP root rechten kan krijgen, want kan nu geen floorplan uploaden, want heb geen rootrechten via WinSCP en op Synology is admin != root :+
Dat kost me ook een hoop tijd, dit soort dingetjes smurfen.

Overigens wil ik op LAN niveau ook ww-bescherming, ik werk gewoon met diverse accounts - met verschillende mogelijkheden/rechten.
Script enz is op wiki te vinden
Misschien eerst een user toevoegen via putty.. en daar een wachtwoord aanmaken :-)

Tsja en diverse accounts alles is mogelijk....
De vraag alleen waarom he.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

mAiden88 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 08:49:
@NVD

Dit is mijn colum 1 van Dashticz
code:
1
2
3
columns[1] = {}
columns[1]['blocks'] = ['blocktitle_1','1','2','3','4','5','12','15','8','28','10','17','16','41','13']
columns[1]['width'] = 5;

Dat levert dit op:

http://prntscr.com/jebl1d
Ik snap er niets van, maar het werkt gewoon niet. Ook niet als ik iets anders toevoeg, bijv. de binnentamp (IDX 2). Ik heb de code wel iets gerationaliseerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
var config = {}
config['domoticz_ip'] = 'http://192.168.2.1:8080';
config['app_title'] = 'Dashticz';
config['domoticz_refresh'] = '5';
config['dashticz_refresh'] = '60';

var trashnames = {}
trashnames['Gft'] = 'GFT';
trashnames['Pmd'] = 'Plastic';
trashnames['Rest'] = ''; //LEAVE EMPTY IF YOU WANT TO HIDE IT

var blocks = {}
blocks[1] ={};
blocks[1]['title'] = 'Heat';
blocks[1]['width'] = 6;

blocks[2] ={};
blocks[2]['title'] = 'Temp';
blocks[2]['width'] = 6;

blocks['blocktitle_1'] = {}
blocks['blocktitle_1']['key'] = 'blocktitle_1';
blocks['blocktitle_1']['type'] = 'blocktitle';
blocks['blocktitle_1']['title'] = 'Example_1';

blocks['blocktitle_2'] = {}
blocks['blocktitle_2']['key'] = 'blocktitle_2';
blocks['blocktitle_2']['type'] = 'blocktitle';
blocks['blocktitle_2']['title'] = 'Example_2';

blocks['blocktitle_3'] = {}
blocks['blocktitle_3']['key'] = 'blocktitle_3';
blocks['blocktitle_3']['type'] = 'blocktitle';
blocks['blocktitle_3']['title'] = 'Example_3';

var columns = {}
columns['bar'] = {}
columns['bar']['blocks'] = ['logo','miniclock','settings']

columns[1] = {}
columns[1]['blocks'] = ['blocktitle_1','1','2']
columns[1]['width'] = 4;

columns[2] = {}
columns[2]['blocks'] = ['blocktitle_2']
columns[2]['width'] = 4; 

columns[3] = {}
columns[3]['blocks'] = ['blocktitle_3']
columns[3]['width'] = 4; 

var columns_standby = {}
columns_standby[1] = {}
columns_standby[1]['blocks'] = ['clock','weather']
columns_standby[1]['width'] = 12;

var screens = {}
screens[1] = {}
screens[1]['background'] = 'bg2.jpg';
screens[1]['columns'] = [1,2,3]

https://prnt.sc/jeykwf

Wat doe ik toch fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

NVD schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:14:
[...]

Ik snap er niets van, maar het werkt gewoon niet. Ook niet als ik iets anders toevoeg, bijv. de binnentamp (IDX 2). Ik heb de code wel iets gerationaliseerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
var config = {}

var trashnames = {}

var blocks = {}
blocks[1] ={};
blocks[1]['width'] = 6;

blocks[2] ={};
blocks[2]['width'] = 6;

var columns = {}
columns['bar'] = {}

columns[1] = {}
columns[1]['width'] = 4;

columns[2] = {}
columns[2]['width'] = 4; 

columns[3] = {}
columns[3]['width'] = 4; 

var columns_standby = {}
columns_standby[1] = {}

var screens = {}
screens[1] = {}

Wat doe ik toch fout?
Ten eerste doe je teveel te gelijk..
Stap voor stap heb je leren lopen toch?
1 ding aanpassen...
Wat me zo even opvalt is dat je ee column van 4 hebt en een header van 6..
/// columns[1]['blocks'] = ['blocktitle_1','1','2'] ///
Lijkt vreemd?

start schoon doe ding 1.
weet je het zeker doe ding 2.
Je hebt nu afval erin en headers en hoeveel groups heb je? Of kale IDX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

NVD schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:14:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
var config = {}

var trashnames = {}

var blocks = {}
blocks[1] ={};
blocks[1]['width'] = 6;

blocks[2] ={};
blocks[2]['width'] = 6;

var columns = {}
columns['bar'] = {}

columns[1] = {}
columns[1]['width'] = 4;

columns[2] = {}
columns[2]['width'] = 4; 

columns[3] = {}
columns[3]['width'] = 4; 

var columns_standby = {}
columns_standby[1] = {}

var screens = {}
screens[1] = {}

Wat doe ik toch fout?
Ten eerste doe je teveel te gelijk..
Stap voor stap heb je leren lopen toch?
1 ding aanpassen...
Wat me zo even opvalt is dat je ee column van 4 hebt en een header van 6..
/// columns[1]['blocks'] = ['blocktitle_1','1','2'] ///
Lijkt vreemd?

start schoon doe ding 1.
weet je het zeker doe ding 2.
Je hebt nu afval erin en headers en hoeveel groups heb je? Of kale IDX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

De oplossing heb ik gevonden, config['auto_positioning'] = 0 moest toegevoegd worden :-).

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

If it ain't broken..

Vanavond de firmware van mijn RFXCOM geüpdatet, omdat ik zag dat in firmware 1022 de support voor de Imagintronix (o.a. de XT300 vochtsensor) is verbeterd. Dacht, dat kan vast geen kwaad..

Na het updaten naar de nieuwste versie (1025, ext2). Heb ik steeds dat de RFXCOM ermee kapt en opnieuw start:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2018-05-08 00:01:44.624 Error: RFXCOM: input buffer out of sync, going to restart!....
2018-05-08 00:01:44.641 RFXCOM: retrying in 30 seconds...
2018-05-08 00:02:13.644 RFXCOM: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2018-05-08 00:02:14.219
2018-05-08 00:02:14.294 subtype = Interface Response
Sequence nbr = 41
response on cmnd = Get Status
Transceiver type = 433.92MHz
Firmware version = 1022
Firmware type = Ext
Hardware version = 1.2
Undec off
X10 disabled
ARC disabled
AC enabled
etc...
2018-05-08 00:2:34.096 Error: RFXCOM: Invalid data received!....

Dit gebeurt elke vier á vijf minuten.

Wat verder opvalt:
-De RFXCOM lijkt continu te gebruiken om mijn gordijnen aan te sturen. Verzenden gaat dus wel
-Mijn XT300 sensoren werken niet meer in Domoticz
-Domoticz naar nieuwe apparaten laten speuren voor 5 minuten levert geen sensoren op
-Ik zie dat de stick zich, zoals het hoort, netjes koppelt als /dev/ttyUSB0 met o.a. dmesg.
-Lees ik de RFXCOM uit met RFXmanager op een windows pc, dan komt de data van beide XT300 sensoren wel netjes binnen.

Geprobeerd:
-Domoticz meerdere malen opnieuw starten
-Synology gereboot
-Synologie helemaal uit voor 5 minuten
-RFXCOM en z-wave stick van USB-poort wisselen
-RFXCOM disablen en opnieuw enablen in Domoticz
-Andere firmware geprobeerd (o.a. 1022, ext)

Een google-actie levert vooral op dat je de persistent devices tutorial maar moet volgen, maar dat speelt bij mij niet.

Hoe voorkom ik dit geklapper én zorg ik dat mijn XT300's weer netjes werken? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 08-05-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:10
En als je de stable versie installeert

[ Voor 74% gewijzigd door k_ers op 08-05-2018 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:10
Als ik de stable installeer dan blijft domoticz offline ..
Shaggie_NB schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:06:
[...]

En als je de stable versie installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:26:
If it ain't broken..

Vanavond de firmware van mijn RFXCOM geüpdatet, omdat ik zag dat in firmware 1022 de support voor de Imagintronix (o.a. de XT300 vochtsensor) is verbeterd. Dacht, dat kan vast geen kwaad..

Na het updaten naar de nieuwste versie (1025, ext2). Heb ik steeds dat de RFXCOM ermee kapt en opnieuw start:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2018-05-08 00:01:44.624 Error: RFXCOM: input buffer out of sync, going to restart!....
Sequence nbr = 41
Firmware version = 1022
Firmware type = Ext
Hardware version = 1.2
Undec off
X10 disabled
ARC disabled
AC enabled
etc...

Wat verder opvalt:
-De RFXCOM lijkt continu te gebruiken om mijn gordijnen aan te sturen. Verzenden gaat dus wel
-Domoticz naar nieuwe apparaten laten speuren voor 5 minuten levert geen sensoren op
-Ik zie dat de stick zich, zoals het hoort, netjes koppelt als /dev/ttyUSB0 met o.a. dmesg.
-Lees ik de RFXCOM uit met RFXmanager op een windows pc, dan komt de data van beide XT300 sensoren wel netjes binnen.

Geprobeerd:
-Synology gereboot

Een google-actie levert vooral op dat je de persistent devices tutorial maar moet volgen, maar dat speelt bij mij niet.

Check je voeding...
Of maak een extern gevoede usb hub er tussen
En zet alleen de protocollen aan die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb een Synology 1518+ waar maar 3 van de maximaal 4 schijven in zitten. Daarnaast staat de Synology uit zijn neus te eten met 0 tot 1% processorbelasting. Een onderbemeten voeding lijkt me daarom uitgesloten. Ook is het probleem niet verholpen als ik de zwave-stick niet aansluit, wat je wel zou verwachten als er te weinig stroom zou zijn.
En zet alleen de protocollen aan die je gebruikt.
Ik heb nu het probleem zich voordoet juist minder protocollen aanstaan dan voorheen. Ik had tot gisteravond alle standaardprotocollen + ImaginTronix. Ik heb nu alleen AC en ImaginTronix aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gizz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb een Synology 1518+ waar maar 3 van de maximaal 4 schijven in zitten. Daarnaast staat de Synology uit zijn neus te eten met 0 tot 1% processorbelasting. Een onderbemeten voeding lijkt me daarom uitgesloten. Ook is het probleem niet verholpen als ik de zwave-stick niet aansluit, wat je wel zou verwachten als er te weinig stroom zou zijn.

[...]

Ik heb nu het probleem zich voordoet juist minder protocollen aanstaan dan voorheen. Ik had tot gisteravond alle standaardprotocollen + ImaginTronix. Ik heb nu alleen AC en ImaginTronix aan staan.
Gekke vraag, hoe zit je met je USB assignments van de zwave/rfxcom? Ik heb na een update flink last gehad van haperende rfxcom en moest toen de usb poortjes persistent maken om dat op te lossen. Kreeg toen logmeldingen dat rfxcom ging herstarten en soms wel en soms niet signalen kreeg c.q. verzond. Na persistent maken opgelost. Poortjes wisselen / instellingen checken hielp niet meer, terwijl het er voor al best lang prima heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 19:49
Hallo,

Is er al een oplossing om een Brink Renovent WTW aan domoticz te koppelen?
Is het bv te doen met een rf zender? Dacht ergens te lezen dat die op 433 zijn werk doet.

Ik zie wel wat ingewikkelde oplossingen met solderen, etc op google. Was even benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
okio schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:16:
Hallo,

Is er al een oplossing om een Brink Renovent WTW aan domoticz te koppelen?
Is het bv te doen met een rf zender? Dacht ergens te lezen dat die op 433 zijn werk doet.

Ik zie wel wat ingewikkelde oplossingen met solderen, etc op google. Was even benieuwd.
Mijn WTW is alleen maar fysiek gekoppeld, met een standenschakelaar van 1-2-3. Die is met een aantal relais prima te schakelen: er is altijd 1 contact geschakeld. Je moet alleen goede logica hebben om er voor te zorgen dat je altijd maar 1 van de 3 standen schakelt :+

Ik ga me hier over een poosje in vastbijten, maar staat nog niet heel hoog op m'n Domoticz knutsellijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
@okio ik heb een dubbele zwave schakelaar daarvoor gebruikt daarmee kan je de 3 standen (eigenlijk maar 2 dus) aan/uit zetten.
Kan ook met een dubbele kaku natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
JaapB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:35:
[...]

Heb zelf een tijd terug deze https://www.tuinartikelto...11igGBEAYYASABEgKI1fD_BwE aangeschaft. Wordt herkend door RFXcom en Domoticz.

Ik krijg voor de binnenplanten een mailtje als ze dorst dreigen te krijgen 8)
Ik heb deze vochtmeter. Wat is een goed nivo om je planten water te geven? Zal wel per plant verschillen natuurlijk. Maar op internet kan ik zo niets vinden

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
SpikeHome schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:43:
@okio ik heb een dubbele zwave schakelaar daarvoor gebruikt daarmee kan je de 3 standen (eigenlijk maar 2 dus) aan/uit zetten.
De boel gaat niet in rook op mocht het ding per abuis beide schakelingen maken?
En je zegt 'eigenlijk maar twee', hoe moet ik dat zijn, tis 3 aders die als volgt geschakeld worden oid?
1-2-3
1-2 = stand 1
2-3 = stand 2
1-3 = stand 3?

Dat zijn er dus, dus ik gok dat wat ik stand 3 noem een contactloze optie is die standaard draait als je niets schakelt ofzo?

Ja, nu wil ik het snappen ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@NiGeLaToR stand 1 is altijd aan
dus dan blijft stand 2 en 3 over.

kijk hier eens:
http://td-er.nl/2015/04/0...nd-bedienen-middels-kaku/

edit:
nog wat gevonden:
http://www.fam-oldenburge...angestuurd-door-domoticz/

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 08-05-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@SpikeHome die laatste link is inderdaad hoe ik het graag zou willen, ik vind de perillex oplossing niet zo fraai. Vervang inderdaad liever de schakelaar zelf :)

En natuurlijk moet het uiteindelijk gaan werken op basis van vocht en co2. Gewoon, omdat het kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@NiGeLaToR overigens is dat voorbeeld met een kaku ook.
Ik heb het zelf met zwave gedaan en dan blijft de handschakelaar ook werken omdat je de zwave ook handbediend kan schakelen dmv de bestaande schakelaar.
Ik gebruik de Fibaro Double Switch type FIBEFGS-223
link to manual https://www.betaalbare-do...lfa_files/FIBEFGS-223.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 08-05-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@SpikeHome dat is gaaf ja, ik wil sowieso niet met kaku dit soort dingen schakelen. Sinds ik RFXcom heb lees ik de Kaku schakelaars van de halve buurt uit en daar kun je gewoon mee gaan schakelen als je zou willen. Zwave is hier tegen beschermd als het goed is, even los van de tweewegcommunicatie.

Thanks voor de tip, wordt nu wel heel verleidelijk dit gewoon te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 19:49
SpikeHome schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:43:
Ok die heb ik toevallig nog wel liggen, kan je mij daar verder mee helpen? Zou zelf even niet weten hoe ik dan zou moeten handelen. Anders wellicht even PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
okio schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Ok die heb ik toevallig nog wel liggen, kan je mij daar verder mee helpen? Zou zelf even niet weten hoe ik dan zou moeten handelen. Anders wellicht even PM
@SpikeHome heeft me net deze tip gegeven: http://www.fam-oldenburge...angestuurd-door-domoticz/

Als het goed is, moet je het zo aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 12:23
Gizz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:26:
If it ain't broken..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Sequence nbr = 41
Firmware version = 1022
Firmware type = Ext
Hardware version = 1.2
Undec off
X10 disabled
ARC disabled
AC enabled
etc...

Wat verder opvalt:

Geprobeerd:
-Synology gereboot

Je zegt dat je ext2 gebruikt, maar in de uitdraai staat ext. Heb je ext2 firmware nu geladen ipv ext, dan kan hier een probleem optreden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
degroot schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Ik heb deze vochtmeter. Wat is een goed nivo om je planten water te geven? Zal wel per plant verschillen natuurlijk. Maar op internet kan ik zo niets vinden
Ik heb het zo ingesteld dat ik een mailtje krijg dat de plantjes dorst hebben als de vochtigheid onder de 30% komt.
Veel vetplanten, yucca's en wat varens dus die kunnen wel wat verdragen.

Voor de manden met tulpen die buiten staan is de grens 55%, maar die zijn ook heel wat dorstiger.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:36:
[...]

[...]

Oke ik ken geen synology
Maar als alles op usb poorten hangt..
Maakt het niet uit...
Stop de uitlaat van een F1 dicht en hij loopt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

degroot schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Ik dacht dat je er maar 3 op Domoticz aan kunt sluiten..
In de manual van de rfxcom staat de site waar je ze kunt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:01:
[...]

Ik dacht dat je er maar 3 op Domoticz aan kunt sluiten..
In de manual van de rfxcom staat de site waar je ze kunt kopen
Er zijn drie kanalen, maar per kanaal heb ik wel meerdere thermometers. Als ze precies op hetzelfde moment signaaltje sturen mis je er wel eens eentje, maar doorgaans komt het netjes binnen. Geen garantie, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
okio schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Zelf heb ik ook een Brink Renovent WTW, maar die wordt niet met 230VAC geschakeld, maar met 20VDC. Dus voor je er een Z-Wave of vergelijkbare schakelaar erop aansluit, wel even kijken hoe het nu aangesloten is. Die WTW onderdelen zijn best wel duur om te vervangen. :)

In mijn geval is de drie standen schakelaar met een soort van kroonsteen aangesloten op een 6p6c RJ11 connector (zo’n telefoonstekker, maar dan met zes pinnetjes).

Ik ben bezig om deze met MySensors aan te sturen. De basis ligt er al, maar er zijn wat andere projecten tussen gekomen. Leuke bonus is dat ik straks ook meldingen kan ontvangen als de filters vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 14:20
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:58:
[...]

De boel gaat niet in rook op mocht het ding per abuis beide schakelingen maken?
En je zegt 'eigenlijk maar twee', hoe moet ik dat zijn, tis 3 aders die als volgt geschakeld worden oid?
1-2-3
1-2 = stand 1
2-3 = stand 2
1-3 = stand 3?

Dat zijn er dus, dus ik gok dat wat ik stand 3 noem een contactloze optie is die standaard draait als je niets schakelt ofzo?

Ja, nu wil ik het snappen ook :+
Weet niet hoe het met die specifieke WTW unit zit, maar ik heb een centrale afzuigunit en die kan je met meerdere schakelaars bedienen. Daarbij staat die op de hoogste stand. Dus
1+2 = stand 2
1+3 = stand 3
1+1+3 = stand 3

Nu heb ik hem zelf geschakeld met een relais bord en een ESP8266 welke ook de luchtvochtigheid meet in de badkamer (met een 1 wire dth22), maar zet daarbij alleen spanning op de "hoogste stand". Dit heb ik in domoticz gescript, wat 99,999 garantie geeft dat die maar 1 stand spanning geeft. Nu is het geen probleem als er dus meerdere standen spanning krijgen. Mocht dat wel zo zijn zou je met een relais bordje dit vrij eenvoudig kunnen oplossen.
En relais heeft een ingang , een uitgang die normaal gesloten is (normal close (NC) en eentje die normaal open is (normal open (NO))
Input relais 1 : NC naar stand 1, NO naar input van relais 2
Input relais 2 : NC naar stand 2, NO naar input van relais 3
Input relais 3 : NC naar stand 3, NO nergens heen.

Zo moet je om stand 3 te bereiken relais 1 en 2 activeren en kan je nooit spanning op 2 standen tegelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@JurienW toevallig is m'n compagnon net met ESP8266 bordjes aan het spelen geslagen, had dus ook al het idee om daar een combinatie van schakelaar + vochtmeter van te maken. Op die manier kun je het én bedienen met Domoticz, maar in principe ook autonoom laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 14:20
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:55:
@JurienW toevallig is m'n compagnon net met ESP8266 bordjes aan het spelen geslagen, had dus ook al het idee om daar een combinatie van schakelaar + vochtmeter van te maken. Op die manier kun je het én bedienen met Domoticz, maar in principe ook autonoom laten werken.
Als je zelf aan het programmeren gaat op de ESP kan je er zeker een autonoom systeem van maken.
Heb zelf ESP Easy er op gezet, misschien dat je het met de Rules kan regelen, maar ik laat het lekker door Domoticz regelen. Heb nu denk ik in een half jaar tijd 1x mee gemaakt dat die niet mijn afzuiging aan zette terwijl dat wel zou moeten. Leek wel of mijn scripts niet meer werkte, maar een reboot deed wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:41:
[...]

Gekke vraag, hoe zit je met je USB assignments van de zwave/rfxcom? Ik heb na een update flink last gehad van haperende rfxcom en moest toen de usb poortjes persistent maken om dat op te lossen. K
Mijn poorten zijn al persistent, dat is het eerste wat ik heb gedaan toen ik Domoticz op deze nas installeerde. Scheelt (normaliter) veel gedoe.
Cliootje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:15:
[...]

Je zegt dat je ext2 gebruikt, maar in de uitdraai staat ext. Heb je ext2 firmware nu geladen ipv ext, dan kan hier een probleem optreden,
Dat komt omdat ik het logboek heb gekopieerd nadat ik al alternatieve firmware heb uitgeprobeerd. Met 1025 ext2 had ik dezelfde foutmeldingen als met 1022 ext die geladen was op het moment dat ik dingen uit het logboek ging kopieëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JurienW schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:08:
[...]

Als je zelf aan het programmeren gaat op de ESP kan je er zeker een autonoom systeem van maken.
Heb zelf ESP Easy er op gezet, misschien dat je het met de Rules kan regelen, maar ik laat het lekker door Domoticz regelen. Heb nu denk ik in een half jaar tijd 1x mee gemaakt dat die niet mijn afzuiging aan zette terwijl dat wel zou moeten. Leek wel of mijn scripts niet meer werkte, maar een reboot deed wonderen.
Ik ben niet zo'n programmeur, maar gelukkig heeft m'n compagnon wel zin in wat coden én dezelfde WTW :+ Dus ik zeg, samen komen we een heel eind :)

@Gizz ah.. jammer.. in zekere zin, het had wat kunnen oplossen. Dus ook niet per abuis van USB poort gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06
commentator schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:26:
[...]

[...]

waarom gebruik je niet HUE lampen (of de goedkopere ikea/... varianten)?
Hoe ik het begrijp heb ik voor beiden nog een extra hub nodig. Leek me handig om alles gewoon op z-wave te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
1voud schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:48:
[...]

Hoe ik het begrijp heb ik voor beiden nog een extra hub nodig. Leek me handig om alles gewoon op z-wave te hebben.
beetje zoeken en je hebt een mooie aanbieding met 2/3 lampen+hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Laatst online: 24-09 15:01

Twan V

...en er stralend uitzien

Met Hue hubs word je tweedehands ook doodgegooid. Veel mensen die overgestapt zijn naar de nieuwe versie (betere Apple ondersteuning) of die een starterskit in de aanbieding kopen puur voor de lampen.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zo, volgende vraagje dient zich aan :)

Ik heb het volgende panel voor ons alarm systeem in wording gekocht:
https://www.hashop.nl/RFID-keypad-tag

En dit werkt op zich prima, ware het niet dat de Zwave zender alleen maar een kort signaal stuurt als je de juiste RFID tag er voor houdt of code in toetst. Dus elke keer ontgrendelen/vergrendelen betekent een 'ON + OFF' signaal, of andersom. Hij blijft niet op ON of OFF staan.

Dat is op zich prima, want als je dan via de ingebouwde (software) panel je alarm armed dan is de status voor de RFID keypad niet veranderd. Die geeft alleen maar een signaaltje als je dit gebruikt.

Nu probeer ik te beredeneren wat ik moet doen om het te laten werken. Volgens mij moet ik namelijk de status van het alarm 'armed, armedhome of disarm'. Nu heb ik alleen aan/uit tot m'n beschikking, dus ik hou het op 'armed' of 'disarm', omdat als ik thuis ben het alarm toch wel vanuit het software panel instel.

Volgens mij is er nu een logica nodig die eigenlijk zegt:
  • als hij een signaal ON geeft en de status is armed, zet de status op disarmed
  • als hij een signaal ON geeft en de status is disarmed, zet de status op armed.
Dit gaat alleen zo niet werken, omdat de schakelaar kort achter elkaar even op 'open' gaat en dan weer 'dicht' of even op 0 en dan weer op 1. Dus hij schakelt feitelijk 2 keer achter elkaar.

Hoe vlieg ik dit aan qua logica?

Edit: duh, ik denk dat ik er door het uit te typen en aan m'n vrouw te vertellen al bijna ben: ik verander de huidige status gewoon alleen op de ON. Logisch?

(en dan is m'n volgende uitdaging een timer op het armen (zit er standaard in, maar zonder geluid) en een timer op het alarm van enkele sensoren zodat je de tijd hebt om te disarmen.)

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-05-2018 17:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

Hier een beschrijving van mijn low-budget domotica project!

Ik gebruik Dashticz op een aan de muur hangend tablet (zie screenshots hieronder).

Ik schakel verlichting via zowel KAKU als Sonoff Tasmota. KAKU is bij mij zeer betrouwbaar doordat ik softwarematig (LUA) signalen altijd zo'n 3x stuur. Prima work-around wat mij betreft.

De functionaliteiten:

Verlichting
In principe is verlichting in woonkamer (later hele huis) automatisch geregeld. Dat wil zeggen dat na zonsondergang de verlichting automatisch aangaat mits een bewegingssensor getriggerd wordt. Verlichting gaat alleen aan op die plaats in de woonkamer waar dat nodig is, dus alleen zithoek/keuken/gang afhankelijk van triggeren sensoren. na 5 minuten gaat verlichting naar een lage dimstand. Als geen van de sensoren getriggerd wordt voor 5 minuten, gaan alle lampen in de woonkamer uit. Als de 'banksensor' of de 'eettafel' sensor de laatste getriggerde sensoren zijn, blijft verlichting wel aan (ik kan stilzittende mensen niet detecteren met PIR sensor). Verlichting kan uiteraard ook via tablet/telefoon bijgesteld worden naar wensen maar is in praktij bijna nooit nodig. Ik gebruik voor elke lamp 5 dimstanden ipv een slider. Aangezien het dimmen niet lineair gaat heb ik dus pre-set standen gekozen. Bevalt super.

Verlichtingsplan wordt ook bijgesteld door: monitor die aan staat (Sonoff POW detecteert dit) en chromecast die aanstaat (detectie dmv pingen vast ip adres)

Verlichting gaat nu alleen aan binnen de zonsondergang en zonsopgang tijden. Ben nu bezig lux sensor te plaatsen zodat het op basis van daadwerkelijke lichtsterkte in woonkamer gaat. Handig bij bewolkte dagen of als de rolluiken dicht zitten ivm hitte in de zomer.

'automatische' verlichting kan ook uitgezet worden zodat de PIR sensoren en timers genegeerd worden, je kunt dan dus alleen nog via tablet/telefoon het licht instellen.

Presence detection
Volledig via PIR sensoren en momenteel omron d6t sensoren aan het installeren om stilzittende mensen te detecteren. Dit werkt erg goed, behalve als iemand (in de winter) onder een dekentje gaat zitten. Dan werkt het alleen nog als de sensor dichtbij (<1 m) geplaatst wordt, direct bij de bank dus. PIR sensoren zijn goedkope via Aliexpress, voorzien van usb-microaansluiting dus nooit batterijen vervangen.

Ventilatie
Via Sonoff 4CH+Tasmota. Wordt aangestuurd op basis van luchtvochtigheid in de badkamer, CO2 niveau woonkamer en slaapkamer en temperatuur van warmwaterleiding. Door deze optimalisatie staat de ventilatie 80-90% van de tijd op stand 1, af en toe op stand 2 en alleen tijdens en vlak na het douchen op stand 3. Ideaal. Bij een te hoge CO2 stand krijgen we ook een bericht via Telegram groeps-app (zitten vriendin, ik en 'het huis' in :P ) maar komt eigenlijk nooit voor want ventilatie gaat dan eerst nog naar stand 3.

Ventilatie zou ik nog willen uitbreiden door de WTW-kanalen te kunnen knijpen en openen zodat je echt per kamer kunt sturen waar geventileerd wordt. Dit bespaart nog wat energie en ik zou ook de warmte van woonkamer naar slaapkamer kunnen verplaatsen in winter bijvoorbeeld. Wij hebben boven geen radiatoren meer namelijk (CV de deur uit gedaan en vervangen door warmtepompboiler en airco).

Spiegelverwarming
Als luchtvochtigheid in badkamer >90% bereikt, wordt de spiegel 8min verwarmd (30 Watt) zodat hij niet beslagen is als je klaar bent met douchen.

Brievenbus buiten in de tuin heeft zo'n magnetische raam open/dicht sensor op de klep. Tablet geeft dus een geluid+knipperend icoon als brievenbus open is gegaan. Ook ontvangen we melding in Groepsapp Telegram. Ook bericht als iemand de brievenbus leegt (via deurtje andere kant), dan weet je dus dat post inmiddels gepakt is.

Wasmachine Sonoff Pow detecteert of Wasmachine bezig is met draaien. zo ja, geeft hij een signaal op tablet en via telegram groepsapp als wasprogramma klaar is. Zo dus nooit meer vergeten was op te hangen. Wil dit ook nog voor de vaatwasser maken zodat hij niet dwingend blijft piepen (maak mij open!) maar dat we gewoon een telegram berichtje krijgen.

Camera's
Camerabeelden te zien via tablet/telefoon. Als er iemand voor de deur staat wordt dit full screen weergegeven. Camera's worden door Domoticz in dag/nachtstand gezet (aangepaste beeldsettings)

Tablet
Tablet scherm gaat automatisch aan als je er voor staat. Dit werkt via een PIR sensor die vervolgens via LUA een signaal geeft naar Fully Kiosk Browser.

Rolluiken
voor 33 euro per stuk rolluikmotoren gekocht aansturing via Sonoff dual. Rolluiken gaan nu automatisch dicht 's avonds, of op verzoek via telefoon/tablet. Ben ook bezig met een hittestand, zodat rolluiken dicht gaan als de zon er op staat. Ik wil nu dezelfde goedkope rolluikmotoren gebruiken om vouwgordijnen ook op en neer te laten gaan. De motor kan ik mooi verbergen achter het gordijn. Ik moet alleen even een tandwiel voor balletjeskettingen 3d-printen. de ketting kort ik dan in tot 10-20 cm ofzo.

Warmtepompboiler en airco
Ben ik momenteel aan het installeren. Deze wil ik ook aansturen en monitoren via Domoticz. De warmtepompboiler produceert warm tapwater en koude lucht. de koude lucht wil ik het huis in blazen, maar in de winter maar naar buiten waarschijnlijk.

Landroid grasmaairobot
Ben bezig om deze alleen uit te laten rijden bij lage luchtvochtigheid (geen bui geweest) zodat hij schoon blijft. En melding via telegram als hij niet binnen X min terug op laadstation is (vastgelopen?)

To do:
Aquarium automatiseren, waaronder automatische waterverversing via kruipruimte. Ook moet ik in de rest van het huis de verlichting nog automatiseren. Woonkamer was test-ruimte. Automatische beregening/irrigatie van tuin wil ik ook nog doen evenals detectie vochtigheid grond. Komt later wel. Eventueel ook nog afzuigkap die automatisch aan gaat als eronder hitte wordt gedetecteerd.

Heeft iemand tips voor: anticiperen op weersvoorspelling? Is dat uit te lezen via domoticz? Voorspelling van een bui bijvoorbeeld, of de max te verwachten buitentemperatuur voor die dag?

Pagina 1: hoofdpagina
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqfMUBs.jpg

Pagina 2: Rolluiken en minder vaak gebruikte switches (Moet scherm nog verder uitbreiden)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A1JXXLR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

de Peer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:45:

Ik gebruik Dashticz op een aan de muur hanged tablet (zie screenshots hieronder).

Ik schakel verlichting via zowel KAKU als Sonoff Tasmota. KAKU is bij mij zeer betrouwbaar doordat ik softwarematig (LUA) signalen altijd zo'n 3x stuur. Prima work-around wat mij betreft.

De functionaliteiten:

Verlichting
In principe is verlichting in woonkamer (later hele huis) automatisch geregeld. Dat wil zeggen dat na zonsondergang de verlichting automatisch aangaat mits een bewegingssensor getriggerd wordt. Verlichting gaat alleen aan op die plaats in de woonkamer waar dat nodig is, dus alleen zithoek/keuken/gang afhankelijk van triggeren sensoren. na 5 minuten gaat verlichting naar een lage dimstand. Als geen van de sensoren getriggerd wordt voor 5 minuten, gaan alle lampen in de woonkamer uit. Als de 'banksensor' of de 'eettafel' sensor de laatste getriggerde sensoren zijn, blijft verlichting wel aan (ik kan stilzittende mensen niet detecteren met PIR sensor). Verlichting kan uiteraard ook via tablet/telefoon bijgesteld worden naar wensen maar is in praktij bijna nooit nodig. Ik gebruik voor elke lamp 5 dimstanden ipv een slider. Aangezien het dimmen niet lineair gaat heb ik dus preset standen gekozen. bevalt super.

Verlichtingplan wordt ook bijgesteld door: monitor die aan staat (Sonoff POW detecteert dit) en chromecast die aanstaat (detectie dmv pingen vast ip adres)

Verlichting gaat nu alleen aan binnen zonsondergang en zonsopgang. Ben nu bezig lux sensor te plaatsen zodat het op basis van daadwerkelijke lichtsterkte in woonkamer gaat. Handig bij bewolkte dagen of als de rolluiken dicht zitten ivm hitte in de zomer.

'automatische' verlichting kan ook uitgezet worden zodat de PIR sensoren en timers genegeerd worden, je kunt dan dus alleen nog via tablet/telefoon het licht instellen.

Presence detection
Volledig via PIR sensoren en momenteel omron d6t sensoren aan het installeren om stilzittende mensen te detecteren. Dit werkt erg goed, behalve als iemand (in de winter) onder een dekentje gaat zitten. Dan werkt het alleen nog als de sensor dichtbij (<1 m) geplaatst wordt, direct bij de bank dus. PIR sensoren zijn goedkope via Aliexpress, voorzien van usb-microaansluiting dus nooit batterijen vervangen.

Ventilatie
Via Sonoff 4CH+Tasmota. Wordt aangestuurd op basis van luchtvochtigheid in de badkamer, CO2 niveau woonkamer en slaapkamer en temperatuur van warmwaterleiding. Door deze optimalisatie staat de ventilatie 80-90% van de tijd op stand 1, af en toe op stand 2 en alleen tijdens en vlak na het douchen op stand 3. Ideaal. Bij een te hoge CO2 stand krijgen we ook een bericht via Telegram groeps-app (zitten vriendin, ik en 'het huis' in :P ) maar komt eigenlijk nooit voor want ventilatie gaat dan eerst nog naar stand 3.

Ventilatie zou ik nog willen uitbreiden door de WTW-kanalen te kunnen knijpen en openen zodat je echt per kamer kunt sturen waar geventileerd wordt. Dit bespaart nog wat energie en ik zou ook de warmte van woonkamer naar slaapkamer kunnen verplaatsen in winter bijvoorbeeld. Wij hebben boven geen radiatoren meer namelijk (CV de deur uit gedaan en vervangen door warmtepompboiler en airco).

Spiegelverwarming
Als luchtvochtigheid in badkamer >90% bereikt, wordt de spiegel 8min verwarmd (30 Watt) zodat hij niet beslagen is als je klaar bent met douchen.

Brievenbus buiten in de tuin heeft zo'n magnetische raam open/dicht sensor op de klep. Tablet geeft dus een geluid+knipperend icoon als brievenbus open is gegaan. Ook ontvangen we melding in Groepsapp Telegram. Ook bericht als iemand de brievenbus leegt (via deurtje andere kant), dan weet je dus dat post inmiddels gepakt is.

Wasmachine Sonoff Pow detecteert of Wasmachine bezig is met draaien. zo ja, geeft hij een signaal op tablet en via telegram groepsapp als wasprogramma klaar is. Zo dus nooit meer vergeten was op te hangen. Wil dit ook nog voor de vaatwasser maken zodat hij niet dwingend blijft piepen (maak mij open!) maar dat we gewoon een telegram berichtje krijgen.

Camera's
Camerabeelden te zien via tablet/telefoon. Als er iemand voor de deur staat wordt dit full screen weergegeven. Camera's worden door Domoticz in dag/nachtstand gezet (aangepaste beeldsettings)

Tablet
Tablet scherm gaat automatisch aan als je er voor staat. Dit werkt via een PIR sensor die vervolgens via LUA een signaal geeft naar Fully Kiosk Browser.

Rolluiken
voor 33 euro per stuk rolluikmotoren gekocht aansturing via Sonoff dual. Rolluiken gaan nu automatisch dicht 's avonds, of op verzoek via telefoon/tablet. Ben ook bezig met een hittestand, zodat rolluiken dicht gaan als de zon er op staat. Ik wil nu dezelfde goedkope rolluikmotoren gebruiken om vouwgordijnen ook op en neer te laten gaan. De motor kan ik mooi verbergen achter het gordijn. Ik moet alleen even een tandwiel voor balletjeskettingen 3d-printen. de ketting kort ik dan in tot 10-20 cm ofzo.

Ben ik momenteel aan het installeren. Deze wil ik ook aansturen en monitoren via Domoticz. De warmtepompboiler produceert warm tapwater en koude lucht. de koude lucht wil ik het huis in blazen, maar in de winter maar naar buiten waarschijnlijk.

Landroid grasmaairobot
Ben bezig om deze alleen uit te laten rijden bij lage luchtvochtigheid (geen bui geweest) zodat hij schoon blijft. En melding via telegram als hij niet binnen X min terug op laadstation is (vastgelopen?)

To do: Aquarium automatiseren, waaronder automatische waterverversing via kruipruimte. Ook moet ik in de rest van het huis de verlichting nog automatiseren. Woonkamer was test-ruimte. Automatische beregening/irrigatie van tuin wil ik ook nog doen evenals detectie vochtigheid grond. Komt later wel. Eventueel ook nog afzuigkap die automatisch aangat als eronder hitte wordt gedetecteerd.

Heeft iemand tips voor: anticiperen op weersvoorspelling? Is dat uit te lezen via domoticz? Voorspelling van een bui bijvoorbeeld, of de max te verwachten buitentemperatuur voor die dag?

[afbeelding]

Pagina 2: Rolluiken en minder vaak gebruikte switches (Moet scherm nog verder uitbreiden)
[afbeelding]
mm beste leuk he dat domoticz...
Ik zou alleen oppassen met sonoff zwaar te belasten zijn er die fikken..

Buien voorspelling via plugin buienradar.[ of script buienradar
En weatherforecast geen enkel probleem
Lux is ook een script voor werkt ook perfect..
En als je xiaomi pirren neemt, zijn er ook met lux. [ en hele goedkope hue likes ]
Neem geen zwave batterij devices. kosten je zwave netwerk
WPboiler heb ik werkend maar nog niet via domoticz, alleen een zwave tussenstekker om stroom te meten.
Ping je ip van mobiele telefoons.. En maak een dummy.. if iemand thuis is dummy aan dan kun je heel makkelijk thuis maken in je blockley ipv pirren die soms stil staan ]
Afzuig kan mooi met een sonoff icm dht sensor vocht en warmte werkt ook prima..:-)

Mooi NL spul he Domoticz _/-\o_
Rob Thanks voor al je moois!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:57:
[...]

mm beste leuk he dat domoticz...
Ik zou alleen oppassen met sonoff zwaar te belasten zijn er die fikken..

Buien voorspelling via plugin buienradar.[ of script buienradar
En weatherforecast geen enkel probleem
Lux is ook een script voor werkt ook perfecr..
En als je xiaomei pirren neemt, zijn er ook met lux. [ en hele goedkope hue likes ]
Neem geen zwave batterij devices. kosten je zwave netwerk
WPboiler heb ik werkend maar nog niet via domoticz
Ping je ip van mobiele telefoons.. En maak een dummy.. if iemand thuis is dummy aan dan kun je heel makkelijk thuis maken in je blockley ipv pirren die soms stil staan ]
Afzuig kan mooi met een sonoff icm dht sensor vocht en warmte werkt ook prima..:-)

Mooi NL spul he Domticz _/-\o_
Rob Thanks voor al je moois!!
Bedankt voor de tips!

Ik heb geloof ik Sonoff POW R2, die zouden veilig moeten zijn toch? Wasmachine komt niet boven 2000 Watt geloof ik. Dit is zeker een aandachtspunt!

pingen van telefoon doe ik eigenlijk bewust niet. Ik wil dat het systeem ook voor gasten werkt en ook als ik mijn telefoon 's nachts uit heb of als de wifi even wegvalt oid. PIR heeft eigenlijk nog niet echt teleurgesteld, behalve dat ze wat traag zijn bij mij via domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

de Peer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:04:
[...]

Bedankt voor de tips!

Ik heb geloof ik Sonoff POW R2, die zouden veilig moeten zijn toch? Wasmachine komt niet boven 2000 Watt geloof ik. Dit is zeker een aandachtspunt!

pingen van telefoon doe ik eigenlijk bewust niet. Ik wil dat het systeem ook voor gasten werkt en ook als ik mijn telefoon 's nachts uit heb of als de wifi even wegvalt oid. PIR heeft eigenlijk nog niet echt teleurgesteld, behalve dat ze wat traag zijn bij mij via domoticz.
Sonoff is een veel nagemaakt dingetje dus ....welke versie doet niet veel.. google maar eens op sonoff problems
Je kunt je ping instellen ook op je mobiel, kun je wifi altijd aan zetten...
Ja kan nog met gasten werken. als je al je pirren en ip enz enz je dummy aan en uit schakel. heb je een thuis device

Welke pirren heb je? precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KERUI-Wireless-Pet-immune-Motion-Sensor-433MHz. deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:20:
[...]
@Gizz ah.. jammer.. in zekere zin, het had wat kunnen oplossen. Dus ook niet per abuis van USB poort gewisseld?
Ik ben toch nog eens in de persistent USB gedoken. Zoals gezegd heb ik dat eerder al ingesteld, maar twijfel nu of het eigenlijk wel werkt..

code:
1
2
3
4
Gizz@Nasje2:~$ ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw-rw- 1 root root 188, 0 May  9 23:23 /dev/ttyUSB0
lrwxrwxrwx 1 root root      7 May  9 23:23 /dev/ttyUSB-RFX433-A -> ttyUSB0
lrwxrwxrwx 1 root root      7 May  9 23:23 /dev/ttyUSB-ZStick-5G -> ttyACM0

Prima zou je zeggen, /dev/ttyUSB-RFX433-A is altijd gekoppeld aan de RFXCOM, de ander aan de Z-wave stick.

Echter, in Domoticz..:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7A1yI23T7zccrwN0MgwC5fK0/full.png

Hier zou ik toch juist tyUSB-RFX433-A moeten kunnen kiezen in plaats van ttyUSB0? Lijkt of mijn Domoticz-installatie dingen die er wel zijn, niet wil zien :z

edit: voor de volledigheid, onderstaande is de inhoud van /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules

code:
1
2
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1YR73X7", SYMLINK+="ttyUSB-RFX433-A"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="ttyUSB-ZStick-5G"

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 09-05-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23

Pixelmagic

Ubergeek

Gizz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:32:
[...]

Ik ben toch nog eens in de persistent USB gedoken. Zoals gezegd heb ik dat eerder al ingesteld, maar twijfel nu of het eigenlijk wel werkt..

code:
1
2
3
4

Prima zou je zeggen, /dev/ttyUSB-RFX433-A is altijd gekoppeld aan de RFXCOM, de ander aan de Z-wave stick.

Echter, in Domoticz..:

[afbeelding]

Hier zou ik toch juist tyUSB-RFX433-A moeten kunnen kiezen in plaats van ttyUSB0? Lijkt of mijn Domoticz-installatie dingen die er wel zijn, niet wil zien :z

edit: voor de volledigheid, onderstaande is de inhoud van /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules

code:
1
2
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1YR73X7", SYMLINK+="ttyUSB-RFX433-A"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="ttyUSB-ZStick-5G"
Volledige reboot gedaan ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@de Peer

Je code van dashticz voor de zonneschermen mm zou ik die...

En welke versie dash gebruik je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
Is het mogelijk om in domoticz bijvoorbeeld dmv gebeurtenissen het volgende voor elkaar te krijgen?
Ik heb domoticz servers draaien op 2 RPI's. De ene staat in de meterkast (beneden) en stuurt de KAKU schakelingen. De tweede staat op zolder en meet de temperatuur van de zonneboiler. Nu wil ik eigenlijk dat zodra de temperatuur in de boiler boven een bepaalde temperatuur komt dat de HR-ketel uitgeschakeld wordt dmv een KAKU. En natuurlijk zodra de temperatuur weer onder een bepaald niveau komt de boiler weer aangezet wordt.
Reden om dit te willen is dat als je warm water pakt de ketel heel even aanspringt en dus gas gebruikt om daarna weer uit te gaan, want het water is warm genoeg. Om ook nog dit laatste beetje gas te gaan besparen leek het me wel een handige mogelijkheid. Ik heb geen zin om een extra rflink op zolder te gaan plaatsen.

Kortom:
boiler > X graden gemeten door domoticz boiler --> kaku schakelaar "uit" door domoticz meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

BB-One schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:06:
Is het mogelijk om in domoticz bijvoorbeeld dmv gebeurtenissen het volgende voor elkaar te krijgen?
Ik heb domoticz servers draaien op 2 RPI's. De ene staat in de meterkast (beneden) en stuurt de KAKU schakelingen. De tweede staat op zolder en meet de temperatuur van de zonneboiler. Nu wil ik eigenlijk dat zodra de temperatuur in de boiler boven een bepaalde temperatuur komt dat de HR-ketel uitgeschakeld wordt dmv een KAKU. En natuurlijk zodra de temperatuur weer onder een bepaald niveau komt de boiler weer aangezet wordt.
Reden om dit te willen is dat als je warm water pakt de ketel heel even aanspringt en dus gas gebruikt om daarna weer uit te gaan, want het water is warm genoeg. Om ook nog dit laatste beetje gas te gaan besparen leek het me wel een handige mogelijkheid. Ik heb geen zin om een extra rflink op zolder te gaan plaatsen.

Kortom:
boiler > X graden gemeten door domoticz boiler --> kaku schakelaar "uit" door domoticz meterkast
mm Als je gewoon de stroom van je ketel af kunt halen en erop kunt zetten en hij dan weer "gewoon" verder gaat..
Geen enkel probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
BB-One schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:06:

Kortom:
@BB-One wat voor merk CV ketel heb je? Ik heb een zelfde situatie met een zonneboiler, maar met een extra sensor voor m'n Intergas ketel springt de CV ketel bij SWW vraag niet meer aan als de boiler boven de 60 graden is. Zo blijft m'n CV ketel wel aan staan, maar slaat ie pas aan als de gemeten SWW temperatuur onder het setpoint komt (bij veel afname van warm water, lang douchen oid.)

[ Voor 57% gewijzigd door WeirCo op 10-05-2018 11:13 ]

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
WeirCo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:11:
[...]

@BB-One wat voor merk CV ketel heb je? Ik heb een zelfde situatie met een zonneboiler, maar met een extra sensor voor m'n Intergas ketel springt de CV ketel bij SWW vraag niet meer aan als de boiler boven de 60 graden is. Zo blijft m'n CV ketel wel aan staan, maar slaat ie pas aan als de gemeten SWW temperatuur onder het setpoint komt (bij veel afname van warm water, lang douchen oid.)
Remeha, bij mij slaat hij ook af, maar op het moment dat je de warm waterkraan opendraait slaat hij aan en dan een paar seconden daarna slaat hij af, omdat het binnenkomende watertemperatuur dan nog even onder de setpoint is. Die paar seconden wordt er dus (nutteloos) gas gebruikt. Nu kan ik gewoon ergens in mei de stekker van de ketel er uittrekken en in oktober er weer in steken maar niet alle dagen is het water in de boiler warm genoeg, dus dat lukt niet.
Ik wil het "stekker er uit" trekken dus automatiseren dmv een kaku.
Dylantje2 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:10:
[...]

mm Als je gewoon de stroom van je ketel af kunt halen en erop kunt zetten en hij dan weer "gewoon" verder gaat..
Geen enkel probleem..
Dat werkt/gaat goed. Heeft wel even een opstarttijd van plusminus 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zeker, meerdere keren. Op het moment werkt niks meer :z

Even alles op een rijtje:

Ik heb Domoticz als docker container. De laatste stable, V3.8153.
De RFXCOM is persistent gemaakt als /dev/ttyUSB-RFX433-A.
De Z-wavestick als /dev/ttyUSB-ZStick-5G.
In Domoticz zijn alleen ttyUSB0 en ttyACM0 selecteerbaar

Zoals eerder gepost werkt het persistent maken:
code:
1
2
3
4

Ook met dmesg is alles in orde:

RFXCOM
code:
1
2
3
4
5
6
 85.514613] usbcore: registered new interface driver usbserial
[   85.651466] usbcore: registered new interface driver ftdi_sio
[   85.657957] usbserial: USB Serial support registered for FTDI USB Serial Device
[   85.666240] ftdi_sio 1-3:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
[   85.673885] usb 1-3: Detected FT232RL
[   85.678274] usb 1-3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

Z-wave
code:
1
2
3
  65.048668] cdc_acm 1-1:1.0: ttyACM0: USB ACM device
[   65.055309] usbcore: registered new interface driver cdc_acm
[   65.061673] cdc_acm: USB Abstract Control Model driver for USB modems and ISDN adapters

En of ik in de docker variabelen nou dev/ttyUSB0 en dev/ttyACM0 of dev/ttyUSB-RFX433-A en /dev/ttyUSB-ZStick-5G gebruik als device passthrough, dit is het resultaat..:

code:
1
2
3
4
5
2018-05-10 12:16:27.498 OpenZWave: using config in: /var/lib/domoticz/Config/
2018-05-10 12:16:27.499 OpenZWave: Starting...
2018-05-10 12:16:27.499 OpenZWave: Version: 1.4-164-g770378b
2018-05-10 12:16:28.017 Error: RFXCOM: Error opening serial port!
2018-05-10 12:16:47.502 Error: OpenZWave: Driver Failed!!

8)7

Het enige dat ik heb veranderd voordat ik van een werkende installatie naar niks werkends ging is de firmware van de RFXCOM aanpassen van 250 naar 1025 naar 1022 en weer terug naar 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gizz het feit dat je in domoticz Docker de persistent USB poorten niet ziet kan komen doordat Docker die niet expliciet aan die VM heeft toegekend. Ik weet niet hoe dat werkt, maar als de config op de host klopt en je ziet ze daar maar in de Docker container niet zit daar iets mis.

Ook het issue dat je hem nu helemaal niet meer zit kun je mogelijk in Docker zoeken. Hij ziet nu heel de hardware niet meer lijkt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
de Peer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Ik gebruik Dashticz op een aan de muur hangend tablet (zie screenshots hieronder).

De functionaliteiten:

Verlichting
In principe is verlichting in woonkamer (later hele huis) automatisch geregeld. Dat wil zeggen dat na zonsondergang de verlichting automatisch aangaat mits een bewegingssensor getriggerd wordt. Verlichting gaat alleen aan op die plaats in de woonkamer waar dat nodig is, dus alleen zithoek/keuken/gang afhankelijk van triggeren sensoren. na 5 minuten gaat verlichting naar een lage dimstand. Als geen van de sensoren getriggerd wordt voor 5 minuten, gaan alle lampen in de woonkamer uit. Als de 'banksensor' of de 'eettafel' sensor de laatste getriggerde sensoren zijn, blijft verlichting wel aan (ik kan stilzittende mensen niet detecteren met PIR sensor). Verlichting kan uiteraard ook via tablet/telefoon bijgesteld worden naar wensen maar is in praktij bijna nooit nodig. Ik gebruik voor elke lamp 5 dimstanden ipv een slider. Aangezien het dimmen niet lineair gaat heb ik dus pre-set standen gekozen. Bevalt super.

Verlichtingsplan wordt ook bijgesteld door: monitor die aan staat (Sonoff POW detecteert dit) en chromecast die aanstaat (detectie dmv pingen vast ip adres)

Verlichting gaat nu alleen aan binnen de zonsondergang en zonsopgang tijden. Ben nu bezig lux sensor te plaatsen zodat het op basis van daadwerkelijke lichtsterkte in woonkamer gaat. Handig bij bewolkte dagen of als de rolluiken dicht zitten ivm hitte in de zomer.

Presence detection

Ventilatie

Spiegelverwarming

Camera's

Tablet

Rolluiken

Landroid grasmaairobot

To do:
Aquarium automatiseren, waaronder automatische waterverversing via kruipruimte. Ook moet ik in de rest van het huis de verlichting nog automatiseren. Woonkamer was test-ruimte. Automatische beregening/irrigatie van tuin wil ik ook nog doen evenals detectie vochtigheid grond. Komt later wel. Eventueel ook nog afzuigkap die automatisch aan gaat als eronder hitte wordt gedetecteerd.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hoe doe je dat met die Landroid dan?
Is er een mogelijkheid om die uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hendrik12345678 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:59:
[...]

Hoe doe je dat met die Landroid dan?
Is er een mogelijkheid om die uit te lezen?
Nee dat niet. Zal ook via een Sonoff POW gedaan moeten worden denk ik. Dan kun je in ieder geval monitoren of hij op de lader staat of hoe lang geleden dat wel het geval was. En ik ga er even vanuit dat als je de stroom er af haalt, hij niet zal gaan maaien. Beetje houtje-touwtje dus, maar moet lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
de Peer schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Nee dat niet. Zal ook via een Sonoff POW gedaan moeten worden denk ik. Dan kun je in ieder geval monitoren of hij op de lader staat of hoe lang geleden dat wel het geval was. En ik ga er even vanuit dat als je de stroom er af haalt, hij niet zal gaan maaien. Beetje houtje-touwtje dus, maar moet lukken denk ik.
Ok, zag wel ergens dat er in hassio wel een mogelijkheid zat.
Heb je er geen regensensor op dan? Dan Kun je toch gewoon instellen na hoeveel tijd hij mag gaan maaien als het geregend heeft? Tenminste die optie zie ik in de app staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hendrik12345678 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:45:
[...]

Ok, zag wel ergens dat er in hassio wel een mogelijkheid zat.
Heb je er geen regensensor op dan? Dan Kun je toch gewoon instellen na hoeveel tijd hij mag gaan maaien als het geregend heeft? Tenminste die optie zie ik in de app staan.
Hij staat onder afdakje dus pas als hij enkele minuten in het natte gras aan het maaien is zal hij vanwege zijn regensensor terug naar huis gaan maar dan is hij al vies natuurlijk.
Dylantje2 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:37:
@de Peer

Je code van dashticz voor de zonneschermen mm zou ik die...

En welke versie dash gebruik je??
Geen idee welke versie, de laatste stable denk ik. Er is geen code van de rolluiken. Heb in Domoticz gewoon timers ingesteld momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NiGeLaToR schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:27:
@Gizz het feit dat je in domoticz Docker de persistent USB poorten niet ziet kan komen doordat Docker die niet expliciet aan die VM heeft toegekend. Ik weet niet hoe dat werkt, maar als de config op de host klopt en je ziet ze daar maar in de Docker container niet zit daar iets mis.

Ook het issue dat je hem nu helemaal niet meer zit kun je mogelijk in Docker zoeken. Hij ziet nu heel de hardware niet meer lijkt wel?
Ik vermoed dat ik het inderdaad in die hoek moet zoeken. Het gekke is dus alles steeds heeft gewerkt, tot een firmware-update van de RFXCOM. Je zou denken dat dat losstaat van hoe Docker omgaat met de USB-devices.

Het flauwe (vind ik :P ) is wel dat ik alles doe volgens het boekje.

De documentatie van mijn Docker domoticz image geeft aan:
Passing Through USB Devices
To get full use of Domoticz, you probably have a USB device you want to pass through. To figure out which device to pass through, you have to connect the device and look in dmesg for the device node created. Issue the command 'dmesg | tail' after you connected your device and you should see something like below.

usb 1-1.2: new full-speed USB device number 7 using ehci-pci
ftdi_sio 1-1.2:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
usb 1-1.2: Detected FT232RL
usb 1-1.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

As you can see above, the device node created is ttyUSB0. It does not say where, but it's almost always in /dev/. The correct tag for passing through this USB device is '--device=/dev/ttyUSB0'
Dit is precies hoe ik het heb gedaan en hoe het sinds maart(!) werkte.

De wiki van Domoticz zegt er het volgende over:
NOTE: --privileged so that domoticz can interact with USB gateways (for example a MySensors nano with NRF24l01 attached), otherwise you have to attach each `/dev` device manually
Oftewel: draai je container privileged en je hoeft niet eens USB devices te koppelen.
Nu draaide ik mijn container altijd al privileged, dus dat heeft het niet opgelost.

Ik heb het net geprobeerd door --device=/dev/ttyUSB0 /: /dev/ttyACM0 weg te halen en dus alleen op de privileged te vertrouwen. Helaas hetzelfde gedrag, ik mag alleen ttyUSB0 en ttyACM0 kiezen als poort in Domoticz en zowel RFXCOM als de Z-wave stick werken niet.

edit: om problemen in mijn huidige Domoticz-installatie uit te sluiten heb ik een compleet nieuwe installatie aangemaakt. Meteen versie 3.9389 in plaats van de stable om te kijken of het daar aan ligt. Wederom kan ik weer alleen ttyUSB0 en ttyACM0 kiezen en beide willen niet werken :z

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 10-05-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gizz kan het zijn dat je die persistant dingen op het verkeerde platform aanmaakt? Volgens mijn redenatie maak je die aan op je docker, het klinkt alsof je ze op de host hebt gemaakt. Omdat het symlinks zijn kan het zijn dat die niet meekomen en de usb devices zelf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@NiGeLaToR Een Dockercontainer is geen virtual machine, dus ik heb geen ander platform waarin ik kan knutselen in configuratiebestanden. Hij gebruikt gewoon de hardware van de host. Zie bijvoorbeeld deze uiteg.

Het enige wat je kan/moet instellen als je een Dockercontainer maakt is waar hij alles kan vinden. Welke poort hij mag gebruiken, welke directory op de host alle Domoticz-files zal gaan bevatten. En dus ook toegang geven tot USB-devices op de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ah dank voor de verheldering, ik dacht dat je docker een eigen shell had.. maar dat is dan alleen in een DDSM zo blijkbaar.

Helaas, schiet niet op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

de Peer schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:12:
Geen idee welke versie, de laatste stable denk ik. Er is geen code van de rolluiken. Heb in Domoticz gewoon timers ingesteld momenteel.
Ik bedoel hoe heb je zo'n mooi knopje voor je schermen de mijn is alleen een push button
Kun je het stukje code delen van zonnescherem

xx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 19:33
Op deze website http://domoticz-icon.aurelien-loyer.fr/ kun je zelf knoppen (met verschillende plaatjes voor on en off stand) genereren van plaatjes en die laden in de domoticz web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 14:34
Is het mogelijk van een jaar en maand view een gif te maken?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 17:49

flexje

got-father

Om de hoeveel minuten melden jullie sensoren van Xiaomi zich bij domoticz/gateway?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:36:
Om de hoeveel minuten melden jullie sensoren van Xiaomi zich bij domoticz/gateway?
Temp sensoren om de 5 minuten volgens Domoticz grafiek.
Let wel op dat in de Gui de laatste tijd meestal achterloopt.
Klik op de sensor om de grafiek te zien en dan is de tijd verder.

VB als het 07:48 is op het moment van kijken
In de Gui staat dat een sensor voor het laatst is gezien om 07:33.
Klik ik op de sensor dan kun je zien dat de grafiek tot 07:45 data heeft ontvangen.

Mogelijk dat dit je vraag oplost :)
Al een paar keer gemeld maar wordt helaas niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:40
Ik denk eerder dat de grafiek aangevuld wordt met de laatst bekende temperatuur. Niet per se de laatst ontvangen temperatuur. De laatste update tijd bij de sensor klopt gewoon. De temperatuur sensoren zijn zigbee varianten, die zijn ontworpen om lang mee te gaan. Niet om vaak data te versturen. Bij een interval van minder dan 5 minuten sta je heel snel batterijen te vervangen.

Xiaomi temperatuur sensoren geven hun waardes door wanneer de afwijking ten op zich te van de laatste waarde hoog genoeg is. Hoe hoog die delta waarde is, is volgens mij niet bekend en ook niet aan te passen.

Dus het kan makkelijk zijn dat je laatste meting al uren op 20.1°C staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb gister een Fibaro Dimmer 2 in gebruik genomen met daarachter 4 keer een 50 watt halogeen spot, maar de lampen blijven maar knipperen wat ik ook probeer.

Ik heb het volgens het 2-draads systeem aangesloten en meerdere malen een calibratie geprobeerd.

Iemand nog tips? Dit is wel vervelend! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 17:49

flexje

got-father

BizzieBis schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:43:
Ik denk eerder dat de grafiek aangevuld wordt met de laatst bekende temperatuur. Niet per se de laatst ontvangen temperatuur. De laatste update tijd bij de sensor klopt gewoon. De temperatuur sensoren zijn zigbee varianten, die zijn ontworpen om lang mee te gaan. Niet om vaak data te versturen. Bij een interval van minder dan 5 minuten sta je heel snel batterijen te vervangen.

Xiaomi temperatuur sensoren geven hun waardes door wanneer de afwijking ten op zich te van de laatste waarde hoog genoeg is. Hoe hoog die delta waarde is, is volgens mij niet bekend en ook niet aan te passen.

Dus het kan makkelijk zijn dat je laatste meting al uren op 20.1°C staat.
Ik denk idd wat jij zegt. Ik zie soms een waarde van een uur geleden bijv. Maar zodra een waarde verandert meld ie zich wel netjes weer aan (zoals vochtigheid in de badkamer).

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:40
En helaas reageren ze niet op verandering van luchtvochtigheid alleen. Ik wilde ze namelijk inzetten als controle voor mijn ventilatiesysteem tijdens het douchen. Maar dan krijg ik de waardes pas binnen als ook de temperatuur mee stijgt/daalt. Iets wat niet altijd het geval is. Vooral als je klaar bent met douchen kan het dan heel lang duren voordat er een actuele meting van de luchtvochtigheid binnen komt, wat weer resulteert in onnodig lang ventileren. Met 433Mhz thermometers heb ik dat probleem niet.

Btw, ik merkte wel dat bij het eerste gebruik de thermometers als een malle gegevens doorstuurde. Misschien dat dat te maken heeft met een volle batterij. Misschien leuk om eens een vaste voeding er aan vast te knopen. Al haalt dat wel een beetje het gemaakt van een draadloze sensor af...

[ Voor 22% gewijzigd door BizzieBis op 12-05-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iemand eerder dit gedrag waargenomen bij de Opus XT300 vochtsensoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vGKmD0hD5FZRvR9qh1lPhQjm/thumb.png

Om 9:40 uur nog 90% vochtig, om 9:42 uur 39%. Nu gedaald tot 28%.
De sensor zit nog op precies dezelfde plek in de grond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
BizzieBis schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:10:
En helaas reageren ze niet op verandering van luchtvochtigheid alleen. Ik wilde ze namelijk inzetten als controle voor mijn ventilatiesysteem tijdens het douchen. Maar dan krijg ik de waardes pas binnen als ook de temperatuur mee stijgt/daalt. Iets wat niet altijd het geval is. Vooral als je klaar bent met douchen kan het dan heel lang duren voordat er een actuele meting van de luchtvochtigheid binnen komt, wat weer resulteert in onnodig lang ventileren. Met 433Mhz thermometers heb ik dat probleem niet.

Btw, ik merkte wel dat bij het eerste gebruik de thermometers als een malle gegevens doorstuurde. Misschien dat dat te maken heeft met een volle batterij. Misschien leuk om eens een vaste voeding er aan vast te knopen. Al haalt dat wel een beetje het gemaakt van een draadloze sensor af...
Als je de meting wilt forceren open je de MiHome app en selecteer je de meter. Vaste voeding aansluiten zal geen verschil maken.

Wil je echt directe meting dan kan je een ESP8266 met ESPEasy en een luchtvochtigheidsmeter overwegen.
Die kunnen bijzonder veel pollen en desgewenst om de seconde data verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pfff Is er iemand die ook problemen heeft met het verbruik van zwave?
@ device paar dagen gaat het goed..
Dan plotseling extreem hoge waardes van verbruik..
Zo heb je niet veel aan die dure Zwave sensoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:40
Gizz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:16:
Iemand eerder dit gedrag waargenomen bij de Opus XT300 vochtsensoren?

[afbeelding]

Om 9:40 uur nog 90% vochtig, om 9:42 uur 39%. Nu gedaald tot 28%.
De sensor zit nog op precies dezelfde plek in de grond :)
De vraag is hoe lang zitten ze op die plek dan in de grond.
Is dat kort dan klopt dat wel.
Die sensor heeft geen referentie en zag op het moment dat je hem in de grond drukte dit als max vochtigheid.
Geleidelijk kan soms wel een paar dagen duren zak of stijgt ie naar normale waardes.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Siewert schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:14:
[...]

De vraag is hoe lang zitten ze op die plek dan in de grond.
Is dat kort dan klopt dat wel.
Die sensor heeft geen referentie en zag op het moment dat je hem in de grond drukte dit als max vochtigheid.
Geleidelijk kan soms wel een paar dagen duren zak of stijgt ie naar normale waardes.
Dit was de achtste dag dat de sensor in de grond zit. Ik heb 7 dagen lang waardes tussen de 99% en 75% gezien. Vond ik ook wel realistisch, de grond voelt vochtig aan. Daarom zo frappant dat hij nu vanuit het niets omlaag dook.

Ik had begrepen dat je onder de 70% moet gaan denken aan water geven. Dat ik nu op 28% zit zou betekenen dat mijn planten een uitgedroogd zooitje zouden moeten zijn, maar dat is zeker niet het geval.

De tweede sensor die ik binnen in een pot heb gestoken is in die tijd tussen de 99% en 60% heen en weer gegaan. Reageerde ook direct als ik water gaf en bij 60% voelde de grond echt droog. Deze sensor is niet opeens 50 procentpunten naar beneden geduikeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

Gizz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:21:
[...]

Dit was de achtste dag dat de sensor in de grond zit. Ik heb 7 dagen lang waardes tussen de 99% en 75% gezien. Vond ik ook wel realistisch, de grond voelt vochtig aan. Daarom zo frappant dat hij nu vanuit het niets omlaag dook.

Ik had begrepen dat je onder de 70% moet gaan denken aan water geven. Dat ik nu op 28% zit zou betekenen dat mijn planten een uitgedroogd zooitje zouden moeten zijn, maar dat is zeker niet het geval.

De tweede sensor die ik binnen in een pot heb gestoken is in die tijd tussen de 99% en 60% heen en weer gegaan. Reageerde ook direct als ik water gaf en bij 60% voelde de grond echt droog. Deze sensor is niet opeens 50 procentpunten naar beneden geduikeld.
Heb je de sensor al eens opnieuw geplaatst? Misschien is er iets of iemand tegenaan gestoten en maakt ie minder contact met de grond? (Ik ga er even vanuit dat het zo'n 2-tandige vork is?)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Is er toevallig hier iemand die in Domoticz de waterkwaliteit van zijn/haar vijver mbt digitale meting van KH / GH /PH waardes kan bijhouden?
Voor PH kan ik wel sensoren vinden. De rest eigenlijk niet.
Pagina: 1 ... 91 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.