Kennen jullie dit soort leuke grapjes ook?
Digi fotolijstjes gaan zo nu en dan niet meer aan of uit met een IR power command vanuit domoticz, heeft altijd 100% gewerkt. Dan ga je natuurlijk zoeken en problemen uitsluiten, originele afstandbediening van de fotolijstjes hebben het niet, alhoewel.. af en toe wel vreemd. Z-wave schakelaar tussen audio en video meubel er tussen uit gehaald want die kwam er later bij, nee is het niet.
Receiver, tv etc reageren normaal op IR commands vanuit domoticz, broadlink mini werkt dus wel prima, zoeken zoeken uitsluiten uitsluiten. Opnieuw de afstandsbediening van de fotolijstjes leren in domoticz, geen verschil. Meerdere domoticz database's backups laden, wat een geouwehoer niks werkt. Het rare was, als ik een groep command stuur (audio video alles aan) of een groep (audio video alles uit) werken de fotolijstjes altijd 100%!
Oke aanknopings punt, als alles uit staat en aangezet wordt of alles aan staat en uitgezet wordt werkt het dus wel, verder zoeken...
Ik bedenk mij, sinds ik een z-wave power switch op mijn audio video meubel heb, ben ik mij bewust geworden van het vermogen wat de tv opneemt. De tv gaat dus sindsdien op spaarstand: normaal, hoog, middel, of laag afhankelijk van het binnenschijnend licht...
Oke het zal wel niet maar toch even proberen, tv spaarstand op normaal zetten en ja hoor! de fotolijstjes reageren weer 100% op IR commands vanuit domoticz, ik dacht even dat ik achterlijk werd. De tv op spaarstand hoog zorgt er dus voor dat de fotolijstjes de IR commands 80% van de tijd niet ontvangen.
De HDMI receiver en tv bleven wel alle IR commands ontvangen als de televisie op een spaarstand stond. Nou is mijn tv een samsung van 2009 denk ik, dus de tl buizen in de tv op spaarstand verstoren het IR licht doordat ze een bepaald freq licht uitstrooien.
Dan nog een raadsel opgelost, waarom de afstandsbediening van het fotolijstje meer succes heeft dan de broadlink mini als de tv op spaarstand staat? Omdat vanuit de hoek waar ik aan het testen was met de afstandsbediening de TV minder invloed heeft op de IR emitter. De broadlink zend vanuit een andere hoek en wordt dus meer beinvloed. Zo kun je uren zoeken voor een klote geintje als dit.
Vroeger was het andersom, ik kon als pubertje met mijn toenmalige zend apparatuur hobby de tl balken laten flikkeren op hoog zend vermogen, maar dit grapje is nieuw voor mij!
Meer mensen dit soort geintjes?
[
Voor 36% gewijzigd door
Chrisje1983 op 21-03-2018 05:42
]