Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
ik ben vanavond bezig geweest met het toevoegen van de Tradfri plugin in domoticz. Nu denk ik dat het mij goed is gelukt, maar hoe krijg ik de lampen in domoticz?
ik denk dat ik hem goed heb geinstalleerd, maar zeker weten doe ik het ook niet natuurlijk...

ik zie dit wel in de log maar meer ook niet
2018-02-28 22:52:51.107 PluginSystem: Restarting I/O service thread.
2018-02-28 22:52:51.107 (IKEA GateWay) Device has disconnected
2018-02-28 22:52:56.217 PluginSystem: Starting I/O service thread.
2018-02-28 22:52:56.268 (IKEA GateWay) Connected successfully to: 192.168.1.150
2018-02-28 22:53:07.089 PluginSystem: Restarting I/O service thread.
2018-02-28 22:53:07.089 (IKEA GateWay) Device has disconnected
2018-02-28 22:53:12.249 PluginSystem: Starting I/O service thread.
2018-02-28 22:53:12.300 (IKEA GateWay) Connected successfully to: 192.168.1.150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30
Ik :P Dit was een test om te zien of het een doeltreffende actie zou kunnen zijn. maar dat valt helaas tegen.
maar zal de messages inderdaad staken op deze manier. het doel was om de community mee te versterken.
ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:39:
offtopic:
Wie beheert de Facebook-pagina van Domoticz eigenlijk? Staat alleen maar reclame voor Gearbest op de laatste tijd. Nu maar ontvolgd :/

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:33
tozzke schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:38:
[...]

"Helaas" moet ik dat wel ivm m'n geofencing.
Draai mijn Domoticz extern ook niet op de standaard https poort, dat scheelt al een hoop.
Ik gebruik ook de geofencing en daarom ook een andere https poort. Maar vroeg me af hoe het verder met de beveiliging van domoticz zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40
Hoe staan jullie tegenover domoticz op je synology waar je eigenlijk al je belangrijke en kostbare data opslaat?

Ik ben een rabbithole ingedoken, ik dacht wat basis kennis te hebben en heb mij altijd zelf kunnen redden maar nu naar dagen lang uitzoeken, koppijn en haren trekken, allerlei packages installeren, commands in putty, root acces in winSCP, na heel veel gezeur en vele dagen inlezen en trial en error heb ik domoticz, putty, en een mosquitto mqtt broker server nu draaien zonder foutmeldingen in de log maar ben ik er wel achter gekomen dat ik echt een groentje ben hierin.

Het gezeur om de broadlink rm mini 3 draaiend te krijgen gaat nog komen als dat ding binnen komt. Waar ben ik aan begonnen.

Als het eenmaal allemaal draait straks gaat het heel mooi wezen maar: ik ben er een beetje huiverig voor, ik denk dat ik te veel verwacht van de synology voor alle oplossingen in huis.

De synology is centraal opslag voor iedereen in huis, daarnaast doet hij dienst als harddisk recorder voor de camera beveiliging met surveillance station. Mocht het mis gaan: deze synology synchroniseert elke ochtend met een 2de synology op een andere plek zodat mocht de eerste er mee ophouden, dan hoef ik alleen op de 2de synology het static ip te veranderen en de hele boel zit weer in de lucht. Die tweede synology doet ook elke dag backuppen naar 2 externe harddisks die ik elke week omruil en in de auto leg voor het geval dat.

Ik ben er eigenlijk een beetje huiverig voor. Het is wel familie foto's films, documenten etc wat wel erg belangrijk is voor ons.

Een raspberry pi kost niets, als ik de hele bende heb draaien op een raspberry maak ik van de sd-kaart een backup en klaar. Van de root van de synology kan ik ook een backup maken maar, de synology was zo eenvoudig waarom het moeilijk maken?

Om de synology weer eens met een frisse start opnieuw in te stellen ben ik weer dagen lang bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 01-03-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:05
jobr schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:22:
[...]

Denk je?
Met een poortscan is deze zo gevonden.
Als je een poort boven de 1024 gebruikt zal die zelden tot nooit in een portscan naar boven komen. Ruim 65000 poorten scannen duurt even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:32
Chrisje1983 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:29:
Hoe staan jullie tegenover domoticz op je synology waar je eigenlijk al je belangrijke en kostbare data opslaat?

Ik ben een rabbithole ingedoken, ik dacht wat basis kennis te hebben en heb mij altijd zelf kunnen redden maar nu naar dagen lang uitzoeken, koppijn en haren trekken, allerlei packages installeren, commands in putty, root acces in winSCP, na heel veel gezeur en vele dagen inlezen en trial en error heb ik domoticz, putty, en een mosquitto mqtt broker server nu draaien zonder foutmeldingen in de log maar ben ik er wel achter gekomen dat ik echt een groentje ben hierin.

Het gezeur om de broadlink rm mini 3 draaiend te krijgen gaat nog komen als dat ding binnen komt. Waar ben ik aan begonnen.

Als het eenmaal allemaal draait straks gaat het heel mooi wezen maar: ik ben er een beetje huiverig voor, ik denk dat ik te veel verwacht van de synology voor alle oplossingen in huis.

De synology is centraal opslag voor iedereen in huis, daarnaast doet hij dienst als harddisk recorder voor de camera beveiliging met surveillance station. Mocht het mis gaan: deze synology synchroniseert elke ochtend met een 2de synology op een andere plek zodat mocht de eerste er mee ophouden, dan hoef ik alleen op de 2de synology het static ip te veranderen en de hele boel zit weer in de lucht. Die tweede synology doet ook elke dag backuppen naar 2 externe harddisks die ik elke week omruil en in de auto leg voor het geval dat.

Ik ben er eigenlijk een beetje huiverig voor. Het is wel familie foto's films, documenten etc wat wel erg belangrijk is voor ons.

Een raspberry pi kost niets, als ik de hele bende heb draaien op een raspberry maak ik van de sd-kaart een backup en klaar. Van de root van de synology kan ik ook een backup maken maar, de synology was zo eenvoudig waarom het moeilijk maken?

Om de synology weer eens met een frisse start opnieuw in te stellen ben ik weer dagen lang bezig.
Persoonlijk zou ik geen risico nemen en 'investeren' in een RPi 3. Dan kan je naar hartelust spelen en loop je geen risico met je Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Kan iemand mij vertellen of onderstaande logisch is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K1WeWNFWr4DY4fd5aWuw8HDg/full.png

en dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGqpImwXW8TDJY7pj7R3KKwd/full.png

Er is vannacht niemand geweest die de lamp (nogmaals) uit heeft geschakeld en ook niet om 5 over 6 heet ingeschakeld. Het gaat om een Sonoff S20 met Tasmota. Er zijn geen andere events actief.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:38

Eboman

Ondertitel

Ik heb nu ook een synology draaien. Maar neig toch naar een pi,elke keer als ik weer een leuk ideetje heb loop ik er weer tegen aan dat je net weer wat mist in de Linux shell. Nu kan je wel bootstrappen maar dat vindt ik dan allemaal weer teveel werk en een risico.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eboman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:49:
[...]

Ik heb nu ook een synology draaien. Maar neig toch naar een pi,elke keer als ik weer een leuk ideetje heb loop ik er weer tegen aan dat je net weer wat mist in de Linux shell. Nu kan je wel bootstrappen maar dat vindt ik dan allemaal weer teveel werk en een risico.
Even Offtopic maar voor jouw info.

qua werk valt het wel mee hoor >:)
http://www.synology-forum...-Easy-Bootstrap-Installer

Draai dit al jaren op 2 Nassen en qua risico valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De NAS kan dit makkelijk aan. Domoticz draai ik zelf op een Rasp2 en ook daar draait nog meer op zonder problemen met Domoticz.

Verbruik is minimaal en als ik kijk wat er allemaal op mij NAS draait dan is dat geen probleem. Gebruik de nassen voor 4 camera's en beide (DS214+ & DS212) doen dit prima en in HD kwaliteit en er is veel activiteit in de camera dus staat veel op te nemen en en dan de vele anders programma die constant actief zijn.

Groot voordeel zoals al aangeven is dat Domoticz een hoog Tweak gehalte heeft. Door dit op een Rasp te draaien kun je eenvoudig testen en herstarten als het nodig is. Met een nas kan dat natuurlijk ook maar dan vallen er veel diensten tijdelijk uit en dat wil niet altijd. Domoticz doet zelf niets met je nas en daarin zal je niet echt een risico lopen en er zijn genoeg tweakers die het naar volle tevredenheid zo gebruiken.

Je moet dus voor jezelf bepalen wat je handig vindt maar beide opties kunnen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:25

Ik weet niet wat voor Synology je hebt, maar wellicht is Docker een optie voor je. Ik heb een extra container gemaakt voor spielerei, als ik hier iets aan sloop, zet ik een eerder gemaakte image terug en klaar ben ik.

Bijkomend voordeel van op een NAS draaien is dat ik geen last meer heb van corrupte SD kaartjes maar terug kan vallen op de betrouwbaarheid van meerdere harde schijven. Ook gaat ie nu automatisch mee in de backup-ronde naar een externe locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40
Heb afgelopen nacht toch maar een Raspberry kit besteld van amazone. Ik loop vanwege mijn minimale kennis te veel aan tegen problemen in uitleg en tutorials voor de raspberry waardoor ik weer moet zoeken naar alternatieve manieren voor de synology. Beter leer ik omgaan met de raspberry, dan kan ik als ik me daar eenmaal mee red altijd weer eens opnieuw kijken naar de nas. Heb hier een ds214 en een ds216.

Bedankt voor de antwoorden!

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 01-03-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

_trickster_ schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:30:
Ik draai hier nu al een langere tijd op meerdere plekken domoticz, O.a een setup met een Raspberry Pi.
Maar af en toe ( nu ongeveer 1x in de week ) gaat spontaan domoticz 'Down' de Raspberry Pi blijft wel draaien, alleen het web-interface is dus down.

Op wat voor manier kan ik het beste nu logging aanzetten om te kijken waar het mis gaat ?
Wat we nu doen is een reboot geven, en daarna komt domoticz gewoon keurig weer UP.

journalctl al aangezet, met behoud van log bij reboot maar daarin heb ik geen bijzonderheden kunnen vinden.

Iemand een idee / Tips om te kijken hoe te beginnen met loggen / debuggen ?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Versie 3.8153 Laatste Stable.
Ik heb een cronjob aangemaakt die elke minuut kijkt of Domoticz nog draait.
Hij crasht bij mij hard met een segfault. Geen idee wat het is; er hebben wel meer mensen last van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
pi@domoticz:~ $ cat /etc/crontab
......snap.....
*/1 *   * * *   root    sh /home/pi/check4domoticz.sh
pi@domoticz:~ $

pi@domoticz:~ $ cat check4domoticz.sh
#!/bin/bash

# Check if domoticz is running
# -x flag only match processes whose name (or command line if -f is
# specified) exactly match the pattern.

if pgrep -x "domoticz" > /dev/null
then
    #echo `date` "Running" >> /ds413/rpibackup/domoticz/running_check.log;
    echo running;
else
    echo `date` "Stopped" >> /ds413/rpibackup/domoticz/stopped_check.log;
    systemctl stop domoticz;
    sleep 10;
    systemctl start domoticz;
fi

pi@domoticz:~ $

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
barrymossel schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:30:
Kan iemand mij vertellen of onderstaande logisch is?

[afbeelding]

en dan

[afbeelding]

Er is vannacht niemand geweest die de lamp (nogmaals) uit heeft geschakeld en ook niet om 5 over 6 heet ingeschakeld. Het gaat om een Sonoff S20 met Tasmota. Er zijn geen andere events actief.

Iemand enig idee?
Misschien is de Sonoff gereboot uit zichzelf en heeft een status doorgegeven?
Anders even een MQTT client laten meelopen op de topics om te kijken of het van de Sonoff afkomstig is.
Of logging aanzetten op de MQTT server (als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13
Sinds een week eindelijk de Fibaro dimmer aangesloten (jammer genoeg loopt het dingetje bol waardoor je hem dus niet in de diepe (niet de diepste) wand dozen kwijt kunt. Scheelt 2 mm ongeveer.
Nahja, achter de lamp dan maar. Dit zal op meer plekken het probleem gaan zijn.

Echter met de Aeon stick gen5 kan ik hem wel in de stick accepteren, maar krijg hem niet in Domoticz zelf. Op afstand met de stick aangesloten op een usb verlengsnoer, lijkt het er niet op alsof de module zichtbaar of gevonden wordt door de stick/Domoticz.

Ik heb gevonden hoe je het zou moeten doen met de stick aangesloten, maar om één of andere reden kan ik niet vinden hoe je hem toevoegt als je met de stick zelf op de knop drukt en hij gekoppeld is aan de stick.
Wellicht zie ik dingen over het hoofd en gelukkig werkt de Fibaro ook met eigen functies (is trouwens wel wennen met zo'n pulsedrukker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 21:08

Kraz

Saving the world

Arunia schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:06:

Ik heb gevonden hoe je het zou moeten doen met de stick aangesloten, maar om één of andere reden kan ik niet vinden hoe je hem toevoegt als je met de stick zelf op de knop drukt en hij gekoppeld is aan de stick.
Wellicht zie ik dingen over het hoofd en gelukkig werkt de Fibaro ook met eigen functies (is trouwens wel wennen met zo'n pulsedrukker).
Volgens mij had ik daar destijds ook wat problemen mee, maar stond de hardware er pas bij na een herstart van mn Pi.
Hij leest dan de nieuwe data uit van de stick en voegt de nieuwe, toegevoegde hardware toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:23
Hetzelfde hier, veel proberen totdat het uiteindelijk wel lukt. Ik had hem los met een netsnoer. Inschakelen van de netspanning terwijl domoticz in node toevoegen staat werkte bij mij uiteindelijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik draai domoticz op Windows. Maar ook die is een aantal keer al opnieuw opgestart.
De server staat iig op de planning voor vervanging. Dan kan ik in docker draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jobr schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:55:
[...]

Misschien is de Sonoff gereboot uit zichzelf en heeft een status doorgegeven?
Anders even een MQTT client laten meelopen op de topics om te kijken of het van de Sonoff afkomstig is.
Of logging aanzetten op de MQTT server (als dat kan).
Slim, kan natuurlijk altijd eerst even in de log kijken. En inderdaad daar zien we dat MQTT doorgeeft dat ie uit moet staan. Zou heel goed een reboot zijn geweest. Maak ik me ook minder druk om eerlijk gezegd.
code:
1
2018-03-01 01:08:30.681 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":2,"nvalue":0,"svalue":""}

Deze daarentegen baart me wel wat "zorgen":
code:
1
2
2018-03-01 06:05:00.088 EventSystem: Event triggered: Lamp aan ochtend_1
2018-03-01 06:05:00.130 (Lampen) Light/Switch (Staande lamp)

De lamp ging 's ochtends toch echt te vroeg aan, getriggerd door EventSystem. En als ik de tijd in mijn blockly aanpas naar nu dan werkt het wel gewoon goed en wordt de lamp op het juiste moment geschakeld. Heel erg vaag.
Ik denk dat ik het voorlopig maar moet vergeten en kijken wat ie morgen doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
barrymossel schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:12:
[...]

Slim, kan natuurlijk altijd eerst even in de log kijken. En inderdaad daar zien we dat MQTT doorgeeft dat ie uit moet staan. Zou heel goed een reboot zijn geweest. Maak ik me ook minder druk om eerlijk gezegd.
code:
1
2018-03-01 01:08:30.681 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":2,"nvalue":0,"svalue":""}

Deze daarentegen baart me wel wat "zorgen":
code:
1
2
2018-03-01 06:05:00.088 EventSystem: Event triggered: Lamp aan ochtend_1
2018-03-01 06:05:00.130 (Lampen) Light/Switch (Staande lamp)

De lamp ging 's ochtends toch echt te vroeg aan, getriggerd door EventSystem. En als ik de tijd in mijn blockly aanpas naar nu dan werkt het wel gewoon goed en wordt de lamp op het juiste moment geschakeld. Heel erg vaag.
Ik denk dat ik het voorlopig maar moet vergeten en kijken wat ie morgen doet...
Misschien ook even een extra logregel opnemen in je Blocky zodat je kan zien of deze misschien te vroeg afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vannacht is mij Raspberry volledig uitgegaan nog nooit meegemaakt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Dit stond als laatste in de log met problemen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ry6fGMP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jobr schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Misschien ook even een extra logregel opnemen in je Blocky zodat je kan zien of deze misschien te vroeg afgaat.
Ga ik zo even naar kijken! Thanks!

Maar eerst ben ik nog met het volgende aan het kloten:
Ik heb presence detection proberen in te schakelen via: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection (volgens mij door @ThinkPad geschreven? - ja, schaamteloze tag zodat je me kan helpen ;))

Het volgende werkt prima (al duurt de ping best lang...):

code:
1
2
3
4
5
6
7
domoticz@orangepipc:~/domoticz/scripts$ sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.13 7 10 120
20:19:06- pid file exists
20:19:06- Seems to be an old file, ignoring.
20:19:06- script started.
20:19:06- according to domoticz, 192.168.2.13 is offline
20:19:08- 192.168.2.13 offline, waiting for it to come back
20:19:19- 192.168.2.13 online, tell domoticz it's back

M'n virtuele schakelaar gaat ook mooi aan. Echter wanneer ik dit via cron wil draaien gaan de schakelaars (twee stuks) niet aan in Domoticz. Ik zie in de logs wel dat de commando's aangeroepen worden:

code:
1
2
Mar  1 20:14:01 localhost CRON[5014]: (domoticz) CMD (sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.13 7 10 120)
Mar  1 20:14:01 localhost CRON[5016]: (domoticz) CMD (sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.8 6 10 120)

Geen idee hoe ik dit nu kan debuggen of wat er nu mis gaat. Kan iemand me hiermee helpen?

---edit---
Ok, het is gelukt door de commando's in de crontab van root te zetten.

[ Voor 2% gewijzigd door barrymossel op 01-03-2018 20:50 . Reden: schijnbaar opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
prekz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:55:
die tussen 22:00 en 08:00 niet dan?

@Laagheim dank die ga ik ook even testen.
Nee, die inderdaad niet. Dit is omdat het op dezelfde dag nooit en na 22:00 kan zijn en voor 8:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Is er hier iemand die 5thplay Home Area Manager heeft kunnen toevoegen aan Domoticz?
Ik raak niet echt verder. Ben uiteindelijk bij deze guide terecht gekomen maar heb t idee dat dit niet helemaal juist want ik kan mijn gateway niet koppelen aan de pc via USB.
Deze is verbonden via WIFI en om toegang te krijgen moet ik http://MAC-ADRES.local invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:18:
Vannacht is mij Raspberry volledig uitgegaan nog nooit meegemaakt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Dit stond als laatste in de log met problemen.

[afbeelding]
Log zeg niet veel meer dan dat er geen verbinding meer gemaakt kan worden met diverse hardware.

Je zou in de log bestanden kunnen krijgen of je daar iets kan terugvinden wat er gebeurt is.
Via WinSCP een verbinding maken en dan bladeren naar /var/log

Kan zijn dat je SD kaart problemen heeft wat vaker voorkomt. Je zou bv een harddisk of USB kunnen proberen als dit probleem blijft terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Nu we het even over de logging hebben had ik daar nog eens een vraag over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iCjUyfJP6JgyVkCinfY7DrGn/full.png

Zoals je ziet heb ik enkele log bestanden staan die vandaag aangepast zijn.
Deze hebben echter rechten 640.

Als ik andere log bestanden kijk dan zie ik daar rechten 644 staan en kan die ook gewoon openen via winscp.

De bestanden die op 640 staan kan ik wel bekijken als root-gebruiker via putty.

Nu was ik even benieuwd kan ik in de instellingen iets wijzigen zodat ik de bestanden standaard via WinSCP kan bekijken ?
Als er namelijk een nieuw bestand aangemaakt wordt dan zijn de rechten automatisch 640 ipv 640 waardoor je deze via WinSCP niet kunt openen.

Via sudo nano auth.log bijvoorbeeld kan ik de bestanden gewoon bekijken via putty.
Maar was dus benieuwd of ik via een aanpassing in de instelling deze bestanden gewoon via WinSCP kan bekijken.

Kijk het bekijken via Putty vind ik geen probleem, maar was even nieuwsgierig :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonaFm
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 13:59
Hoe kan ik in Domoticz drie gemeten waarden optellen, en de uitkomst in een dummy plaatsen..
Ik meet met drie verschillende omvormers dmv een S0 counter module mijn zonnepanelen opbrengst, en deze worden alle drie zichtbaar in Domoticz, maar ik wil ook graag totale opbrengst zichtbaar hebben...

(idx1 + idx2 + idx3 = idx4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 11:22
RamonaFm schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:57:
Hoe kan ik in Domoticz drie gemeten waarden optellen, en de uitkomst in een dummy plaatsen..
Ik meet met drie verschillende omvormers dmv een S0 counter module mijn zonnepanelen opbrengst, en deze worden alle drie zichtbaar in Domoticz, maar ik wil ook graag totale opbrengst zichtbaar hebben...

(idx1 + idx2 + idx3 = idx4)
Met LUA kan dat prima. Hier een mooi voorbeeld:

http://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput

Dit voorbeeld heeft als doel om de gegevens naar PVoutput te sturen en bestaat uit twee scripts. In jouw geval wil je misschien niet naar PVoutput uploaden, maar kun je wel het LUA device script gebruiken om de totalen te bepalen en je werkelijke verbruik te bepalen. Dit script gaat uit van een opwekbron, maar als je de code doorhebt, zie je wel hoe je meerdere bronnen samen kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamcatcher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 13:47
Wellicht een domme vraag hoor maar heb Toon en geen slimme meter die willen ze binnenkort gaan plaatsen nu werk ik met die mooie sensoren en dat werkt hier prima maar moet ik dan straks een nieuwe kabel gaan trekken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Heb me meestal goed kunnen redden met grote vriend Google, maar loop nu toch tegen een probleem aan waarbij ik geen idee heb waar het probleem ligt of hoe/waar te beginnen met zoeken.

Het probleem:
Als ik via een script een waarde uit wil lezen van Domoticz (Bijvoorbeeld het "mindergas.py" script) krijg ik 401 melding. (Ook als ik via Putty het script draai vanaf de command line)

Ik lees overal dat dit te maken zou moeten hebben met een instelling van Domoticz. Echter heb ik het idee dat de instellingen daar goed staan:

gebruikersnaam en wachtwoord met "Basic Auth" en bij "Local Networks (no username/password):" staat gewoon "127.0.0.*;192.168.1.*"
Nu kan ik natuurlijk als workaround elke JSON aanroepen met username en wachtwoord erin, maar dit is natuurlijk een doekje tegen het bloeden en heb ik een probleem als username en/of wachtwoord wijzigt.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
TravockMD schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:37:
Heb me meestal goed kunnen redden met grote vriend Google, maar loop nu toch tegen een probleem aan waarbij ik geen idee heb waar het probleem ligt of hoe/waar te beginnen met zoeken.

Het probleem:
Als ik via een script een waarde uit wil lezen van Domoticz (Bijvoorbeeld het "mindergas.py" script) krijg ik 401 melding. (Ook als ik via Putty het script draai vanaf de command line)

Ik lees overal dat dit te maken zou moeten hebben met een instelling van Domoticz. Echter heb ik het idee dat de instellingen daar goed staan:

gebruikersnaam en wachtwoord met "Basic Auth" en bij "Local Networks (no username/password):" staat gewoon "127.0.0.*;192.168.1.*"
Nu kan ik natuurlijk als workaround elke JSON aanroepen met username en wachtwoord erin, maar dit is natuurlijk een doekje tegen het bloeden en heb ik een probleem als username en/of wachtwoord wijzigt.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Kan je eens een stukje van de logging hier neerzetten ?

Edit: wat krijg je als je het volgende uitvoert in je browser ?

http://IPADRES:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=IDXGASMETER&svalue=METERSTAND

Ipadres, IDXGASMETER en Meterstand even aanpassen naar jouw situatie

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 02-03-2018 17:03 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
MdO82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Kan je eens een stukje van de logging hier neerzetten ?

Edit: wat krijg je als je het volgende uitvoert in je browser ?

http://IPADRES:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=IDXGASMETER&svalue=METERSTAND

Ipadres, IDXGASMETER en Meterstand even aanpassen naar jouw situatie
In de standaard log is niets terug te vinden.
En via browser vanaf de PC krijg ik gewoon antwoord op mijn request.

edit: Ik zal eens kijken of ik uitgebreidere logging aan kan zetten. (Even kijken hoe dat ook alweer zat)

[ Voor 9% gewijzigd door TravockMD op 02-03-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik meen dat er 1 mindergas.py in omloop was, maar daar kan ik mij heel erg in vergissen ;)

Welke gebruik je ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
MdO82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:09:
Ik meen dat er 1 mindergas.py in omloop was, maar daar kan ik mij heel erg in vergissen ;)

Welke gebruik je ?
Het gaat me niet zozeer op de mindergas versie, was meer ter referentie omdat die door meer mensen gebruikt wordt. Heb een tijdje geleden er omheen gewerkt door in de desbetreffende json mijn gebruikersnaam en wachtwoord te verwerken aangezien het dan wel werkt. Maar nu ik inmiddels met meerdere andere scripts bezig ben is het in mijn ogen tijd om het probleem aan te pakken in plaats van er nu weer omheen te gaan werken.

Edit:
Net de debug logging aan gehad voor een minuut of drie (direct een logfile van 1,5 MB) en een script een paar keer gedraaid waar de 401 foutmelding naar boven komt. Echter is in de log geen enkele melding terug te vinden dat er iets gebeurd of geprobeerd wordt.
Correctie, ik zie bij nader inzien toch iets:
code:
1
2
2018-03-02 17:21:27.858  Incoming connection from: ::1
2018-03-02 17:21:27.858  WEBH : Host:::1 Uri;/json.htm?type=devices&rid=1535

Edit 2:

En het probleem is verholpen.
Bleek dat de server IPv6 aan had staan (::1 is schijnbaar localhost voor IPv6)

IPv6 disabled op de server en nu werkt het wel zoals het moet. :)

[ Voor 34% gewijzigd door TravockMD op 02-03-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik zit met een simpel blockly welke niet werkt zoals ik wil. Ik wil dat de lamp na 23.30 uur zelf uitgaat. Helaas blijft de lamp aanstaan (ook na 01.00 uur) wat staat er verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/282ev54.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Sinds vandaag Domoticz geinstalleerd op m'n RPi3. Heb een Koogeek smart plug liggen welke stroomverbruik meet, dat wil ik graag in Domoticz krijgen zodat ik bijvoorbeeld een push notificatie krijg als een apparaat veel of weinig stroom meer verbruikt. Handig, dan weet je of de wasmachine/droger klaar is. ;) Kan iemand mij de juiste richting op sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:45
Ik wil dit script ook gebruiken maar krijg de volgende foutmelding:

19:26:57- script started.
19:26:57- according to domoticz, 192.168.1.50 is offline
19:26:59- 192.168.1.50 online, tell domoticz it's back
Traceback (most recent call last):
File "check_device_online.py", line 117, in <module>
domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=" + switchid + "&switchcmd=On&level=0" + "&passcode=" + domoticzpasscode)
File "check_device_online.py", line 96, in domoticzrequest
response = urllib2.urlopen(request)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen
return opener.open(url, data, timeout)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open
response = meth(req, response)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response
'http', request, response, code, msg, hdrs)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error
return self._call_chain(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain
result = func(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default
raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 400: Bad Request
barrymossel schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:23:
[...]

Ga ik zo even naar kijken! Thanks!

Maar eerst ben ik nog met het volgende aan het kloten:
Ik heb presence detection proberen in te schakelen via: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection (volgens mij door @ThinkPad geschreven? - ja, schaamteloze tag zodat je me kan helpen ;))

Het volgende werkt prima (al duurt de ping best lang...):

code:
1
2
3
4
5
6
7
domoticz@orangepipc:~/domoticz/scripts$ sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.13 7 10 120
20:19:06- pid file exists
20:19:06- Seems to be an old file, ignoring.
20:19:06- script started.
20:19:06- according to domoticz, 192.168.2.13 is offline
20:19:08- 192.168.2.13 offline, waiting for it to come back
20:19:19- 192.168.2.13 online, tell domoticz it's back

M'n virtuele schakelaar gaat ook mooi aan. Echter wanneer ik dit via cron wil draaien gaan de schakelaars (twee stuks) niet aan in Domoticz. Ik zie in de logs wel dat de commando's aangeroepen worden:

code:
1
2
Mar  1 20:14:01 localhost CRON[5014]: (domoticz) CMD (sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.13 7 10 120)
Mar  1 20:14:01 localhost CRON[5016]: (domoticz) CMD (sudo python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.8 6 10 120)

Geen idee hoe ik dit nu kan debuggen of wat er nu mis gaat. Kan iemand me hiermee helpen?

---edit---
Ok, het is gelukt door de commando's in de crontab van root te zetten.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Btje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:29:
Ik wil dit script ook gebruiken maar krijg de volgende foutmelding:

19:26:57- script started.
19:26:57- according to domoticz, 192.168.1.50 is offline
19:26:59- 192.168.1.50 online, tell domoticz it's back
Traceback (most recent call last):
File "check_device_online.py", line 117, in <module>
domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=" + switchid + "&switchcmd=On&level=0" + "&passcode=" + domoticzpasscode)
File "check_device_online.py", line 96, in domoticzrequest
response = urllib2.urlopen(request)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen
return opener.open(url, data, timeout)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open
response = meth(req, response)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response
'http', request, response, code, msg, hdrs)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error
return self._call_chain(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain
result = func(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default
raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 400: Bad Request

[...]
Wordt er in de map een .pid bestand aangemaakt ?
Als je deze weggooit blijf je dan deze melding houden ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 13:46

Rouwette

Rouwette.com

Ik lees hier al geruime tijd mee, erg interessant allemaal!

Ik zou ook graag domotica in mijn huis toepassen, o.a. beveiliging.
Woon er nu een jaar en de vorige bowoners hebben een alarm systeem achter gelaten.
Zijn de aanwezige sensoren m.b.v. Domotica over te nemen?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ROSykqc
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vJosgs1
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/J8LHj
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/L5cbS

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/L5cbS

[ Voor 12% gewijzigd door Rouwette op 02-03-2018 21:05 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja wordt aangemaakt en als ik hem weggooi blijft de fout
MdO82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Wordt er in de map een .pid bestand aangemaakt ?
Als je deze weggooit blijf je dan deze melding houden ?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Gevonden:

Toen ik het script copieerde wordt er vanalles ingevuld. OOk bij:

domoticzpasscode = "*******"
Dat was fout dit moet protectedswitch zijn.

Het script loopt nu ff en ik zie de telefoon offline en online gaan:

20:09:11- 192.168.1.50 offline, waiting for it to come back
20:09:34- 192.168.1.50 online, tell domoticz it's back
20:09:57- 192.168.1.50 offline, waiting for it to come back
20:10:20- 192.168.1.50 offline, tell domoticz it's gone
20:10:31- 192.168.1.50 online, tell domoticz it's back
20:10:54- 192.168.1.50 offline, waiting for it to come back
20:11:17- 192.168.1.50 online, no need to tell domoticz
20:11:40- 192.168.1.50 offline, waiting for it to come back

Dat zag ik met de standaard ping ook.
Btje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:05:
Ja wordt aangemaakt en als ik hem weggooi blijft de fout

[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mooi dat het opgelost is, ik had aan het begin het probleem ook, maar bij mij bleek de IDX niet helemaal te kloppen.

Maar goed het is opgelost :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Blijft dat die ping telkens aangeeft dat de telefoon er wel en weer niet is. Heb jij dat ook?
MdO82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:15:
Mooi dat het opgelost is, ik had aan het begin het probleem ook, maar bij mij bleek de IDX niet helemaal te kloppen.

Maar goed het is opgelost :)

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Vandaag ineens stond de fibaro dimmer 2 wel in domoticz. En werkt ook zonder problemen.
Maar eens kijken wat we er mee gaan doen, of dat we gewoon de standaard functies gebruiken.

Denk dat ik de instellingen van de hue bridge iig leeg gooi zodat ik niet allerlei meuk in de lijst zie.
De fibaro en de aeon stick geven al heel veel nieuwe devices. Beetje bomen bos, maar kwam iig achter de switches. Geen idee of ik wat met de alarm en temperatuur dingen zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Laatst online: 19:32
Arunia schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:12:
Vandaag ineens stond de fibaro dimmer 2 wel in domoticz. En werkt ook zonder problemen.
Maar eens kijken wat we er mee gaan doen, of dat we gewoon de standaard functies gebruiken.

Denk dat ik de instellingen van de hue bridge iig leeg gooi zodat ik niet allerlei meuk in de lijst zie.
De fibaro en de aeon stick geven al heel veel nieuwe devices. Beetje bomen bos, maar kwam iig achter de switches. Geen idee of ik wat met de alarm en temperatuur dingen zou moeten.
Ik heb precies hetzelfde; de hue bridge zorgt voor heel veel meuk in de device lijst. Weet dus ook niet of ik alles moet toewijzen (met het pijltje) of alleen de groepen en lampen. Maar wat moet ik met alle scènes verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Btje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:36:
Blijft dat die ping telkens aangeeft dat de telefoon er wel en weer niet is. Heb jij dat ook?

[...]
Had ik ook toen de crontab op 1 minuut stond en de time out tijd op de standaard tijd. Op deze manier werkt het prima:

code:
1
*/5 * * * * python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.8 6 10 2700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Mmm als ik het script aanroep loopt de check wel met de contab niet?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Btje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:41:
Draait ie als root? Bij werkte het met:
code:
1
sudo crontab -e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@bvsteyn ik heb toentertijd de hue bridge ingesteld met scènes e.d., deze worden nu meegenomen natuurlijk. Denk dat ik gewoon alles eruit gooi en de bridge opnieuw koppel aan domoticz zonder alle meuk, maar met de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Btje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:41:
Wat heb je nu precies in je crontab staan ?
Je kan hem inderdaad met sudo starten, maar ik doe het zonder.

En hoe staan je rechten van het check_device script ?

Gelijk even een andere vraag hier.
Mijn Domoticz was gisterenavond vastgelopen.

Nu heb je in /var/log een hoop logs staan welke kan ik het beste raadplegen om te kijken wat er mis is gegaan ?

[ Voor 32% gewijzigd door MdO82 op 03-03-2018 12:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
barrymossel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:12:
[...]

Had ik ook toen de crontab op 1 minuut stond en de time out tijd op de standaard tijd. Op deze manier werkt het prima:

code:
1
*/5 * * * * python /home/domoticz/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.2.8 6 10 2700
Waarom gebruiken jullie een script? Domoticz heeft dit standaard geïmplementeerd en dit werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Vandaag heb ik mijn RFLink 433 Mhz vervangen door een compleet nieuwe 868 Mhz versie. Ik heb de firmware op de oude Arduino geupdate naar de laatste versie R48. Het log van Domoticz ziet er in de eerste instantie goed uit:

2017-11-07 19:02:19.735 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2017-11-07 19:02:20.541 Python EventSystem: Module not found - Trying to initialize.
2017-11-07 19:02:20.565 Python EventSystem: Initalizing event module.
2017-11-07 19:02:20.566 EventSystem: Started
2017-11-07 19:02:20.649 RFLink: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2017-11-07 19:02:20.649 RFLink: Controller Initialized!...
2017-11-07 19:02:20.725 RFLink: 20;01;VER=1.1;REV=48;BUILD=04;
2017-11-07 19:02:20.725 RFLink Detected, Version: 1.1 Revision: 48 Build: 4
2017-11-07 19:03:20.527 RFLink: 20;02;PONG;

Ik wil nu mijn Smanos alarmsysteem toevoegen (deze wordt ondersteund door RFLink), maar de RFLink detecteert geen apparaten.

Als ik de RFLink aansluit op de PC en voeg het daar toe aan Domoticz worden er wel apparaten gedetecteerd:

2017-11-07 19:38:15.661 RFLink Detected, Version: 1.1 Revision: 48 Build: 4
2017-11-07 19:38:15.710 OTGW: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2017-11-07 19:38:44.208 (RFLink) Light/Switch (Unknown)
2017-11-07 19:38:52.900 (RFLink) Light/Switch (Unknown)
2017-11-07 19:38:57.616 (RFLink) Light/Switch (Unknown)

Ook in het RFloader programma in de firmware zip zie ik goede logs:

20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
10;version;
20;01;VER=1.1;REV=48;BUILD=04;
10;status;
20;02;STATUS;setRF433=ON;setNodoNRF=OFF;setMilight=OFF;setLivingColors=OFF;setAnsluta=OFF;setGPIO=OFF;setBLE=OFF;setMysensors=OFF;
20;03;Chuango;ID=8f0d0b;SWITCH=02;CMD=ON;
20;04;Chuango;ID=f11729;SWITCH=02;CMD=ON;
20;05;V2Phoenix;ID=0600506;SWITCH=02;CMD=ON;
20;06;TRC02RGB;ID=ffffff;SWITCH=ff;RGBW=ff00;CMD=COLOR;
20;07;Slave;Debug=7d 1e 78 1c f4 -8191;
20;08;Chuango;ID=8f0d0e;SWITCH=02;CMD=OFF;

Wat is het probleem???

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Daimen schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:24:
[...]

Waarom gebruiken jullie een script? Domoticz heeft dit standaard geïmplementeerd en dit werkt prima!
Ehm, omdat dat op de Domoticz wiki staat? Maar standaard geïmplementeerd? Tell me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:39
barrymossel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:34:
[...]

Ehm, omdat dat op de Domoticz wiki staat? Maar standaard geïmplementeerd? Tell me.
Onder hardware een device toevoegen van het type "System Alive Check".
Bij de instellingen kan je dan de ip's er in zetten die je wil controleren of ze aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JurienW schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Bij de instellingen kan je dan de ip's er in zetten die je wil controleren of ze aanwezig zijn.
Dank u. Heb ze nu beiden draaien. Eens kijken hoe accuraat het is (met de standaard timeout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Ik wil graag het onderstaande script installeren:

https://github.com/robertvorthman/smart-plug-power-monitor

Heb geen ervaring met Domoticz en kan eigenlijk ook niet wat vinden hoe ik zoiets nou kan installeren. Heb Domoticz op een RPi3 draaien samen met Homebridge.

Hoe installeer ik dat script op een relatief eenvoudige manier? Code kopiëren en in een bestandje plaatsen, of denk ik te makkelijk? Of juist te moeilijk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
JurienW schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Klopt het dan wel dat je deze niet terug kunt vinden in Domoticz ?
Ik heb hem even toegevoegd, maar zie de IDX niet terugkomen.

Ik zie mijn telefoon als check helemaal niet terug in Domoticz

Je moet hem wel als used zetten in Domoticz :X

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 03-03-2018 16:09 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24
renedis schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:14:
Whoot Whoot *O*

Ik heb de pricewatch: Xiaomi Wifi Remote Control Power Strip 6 Outlets werkend in Domoticz 8) Deze werkt middels WiFi en niet via het Zigbee protocol. Max snelheid van uitlezen is 5 sec.

Ik kan het volgende doen:
- Aan- of Uitzetten
- Stroomverbruik uitlezen
- Temperatuur van het stekkerblok uitlezen

[afbeelding]

[afbeelding]

In een notendop wat ik heb gedaan:
- python-miio geinstalleerd
- vHardware devices aangemaakt
- bash script aangemaakt met juiste python-miio commando's en curl naar vHardware devices
- crontab aangemaakt om iedere minuut het script uit te laten voeren.

In dien nodig kan het volgende allemaal mogelijk werkend in Domoticz komen:
miio.airconditioningcompanion module
miio.airhumidifier module
miio.airpurifier module
miio.airqualitymonitor module
miio.ceil module
miio.chuangmi_ir module
miio.fan module
miio.philips_eyecare module
miio.philips_bulb module
miio.plug module
miio.plug_v1 module
miio.powerstrip module
miio.vacuum module
miio.waterpurifier module
miio.wifispeaker module
miio.yeelight module

Het kostte wat bloed zweet en tranen maar het is gelukt :9 Even kijken of ik binnenkort een wiki kan aanmaken en/of een plugin kan maken voor Domoticz.
@renedis Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met de miio.philips_bulb? Dat gaat over de Philips Xiaomi lightbulb toch? Heb deze namelijk inderdaad zichtbaar in Domoticz maar als ik op de knop druk gebeurt er helaas niets. Al van alles geprobeerd maar nog steeds geen succes helaas :'(

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
vwtune schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:20:
Ik zit met een simpel blockly welke niet werkt zoals ik wil. Ik wil dat de lamp na 23.30 uur zelf uitgaat. Helaas blijft de lamp aanstaan (ook na 01.00 uur) wat staat er verkeerd?

[afbeelding]
Iemand een idee waar het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vanmiddag ben ik in het bezit van een Raspberry Pi 3B met Domoticz voor het uitlezen van de slimme meters. Deze heb ik "kant en klaar" gekocht.

Natuurlijk kon ik niet wachten om deze aan te sluiten, dat heb ik dan ook direct gedaan. Al snel bleek dat er wel een gemeten waarde door kwam, maar dat deze niet constant bijgewerkt werd. Ik ben toen in de log gaan kijken en trof onder andere dit aan:

018-03-03 17:43:44.693 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(001-0:2.8.1(001-0:2.8.2(000-0:961kW)" is oversized
2018-03-03 17:43:55.081 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(00041-3.1(1-0:31.0(001*A)" is oversized
2018-03-03 17:45:34.900 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(0004141-0:2.8.2(00086908*kWh)" is oversized
2018-03-03 17:46:15.071 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.8.1(0001-0:2.8.2(0000-0:96.14.01-0:"
2018-03-03 17:46:25.093 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000-0:96.14.0(01)" is not a number
2018-03-03 17:46:35.426 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.00-0:96.7.0-0:96.7.91-0:99.97.0((000101000001W)(1-0:1-0:0-0:)" is oversized
2018-03-03 17:47:55.330 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(0000-0:96.14.0(01-0:1.0(00.179*kW)" is oversized
2018-03-03 17:49:35.506 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(01-0:2.8.2(000869.408*kWh)" is oversized
2018-03-03 17:49:35.627 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.7.00-0"
2018-03-03 17:50:05.720 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0(0-0:96.7.21(0-0:96.7.90001)" is oversized
2018-03-03 17:50:15.843 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0-0:96.70-0:96.71-0:99..0(2)(0-0:96.7.1(70203110440W)(00(0001036" is oversized
2018-03-03 17:50:35.712 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.20-0:96.14(00.169*kW)" is not a number
2018-03-03 17:51:06.461 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - CRC failed
2018-03-03 17:51:56.163 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0(0-0:90-0:96.7.9(001-0:99.97.0(2)((1702031440W)(000000824(000101000001W" is oversized
2018-03-03 17:53:06.171 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.7.0(01-0:2.7.0(0000*kW)" is not a number
2018-03-03 17:53:26.081 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:1.8.2("
2018-03-03 17:53:56.298 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(001-0:2.8.2(000-0:96.14.0(1-0:1.7.0(001-0:2.7.0(0000*kW)" is oversized
2018-03-03 17:54:26.541 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0-0:96.70-0:96.71-0:99.97.0()(0-0:96.7.19)70008240*s)00101000001W)(211-0:3232.0(00000)" is oversized
2018-03-03 17:54:46.371 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.8.1(0"
2018-03-03 17:54:57.045 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - CRC failed
2018-03-03 17:55:06.406 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000(0001)" is not a number

Nou kom ik met wat Googlen verschillende verhalen tegen die gaan over soortgelijke problemen, echter heb ik de kennis niet om te weten wat ik hier mee moet.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
Dat was hem, thanx
barrymossel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:47:
[...]

code:
1
sudo crontab -e

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb een Logitech Harmony Hub. De native oplossing in Domoticz werkt slecht.Dus gebruik ik nu HA-bridge.
Met harmony (remote) kan ik nu een switch aanzetten via HA-bridge in Domoticz.
Vanuit Domoticz (switch) naar HA-bridge kan ik ook een Activity bijv TV kijken starten en stoppen op de harmony. Tot zover alles ok.

Maar nu vroeg ik me af of de status van de switch 'TV kijken' ook ge-update kan worden als de activity met de remote of app wordt gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 20:47
vwtune schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:59:
[...]

Iemand een idee waar het fout gaat?
Lamp zal zo te zien alleen uit gaan als er geen beweging meer is en het is tussen 23.30 en 24.00 uur.
Tussen 0.00 uur en 23.30 uur zal de lamp niet uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:00:
Sinds vanmiddag ben ik in het bezit van een Raspberry Pi 3B met Domoticz voor het uitlezen van de slimme meters. Deze heb ik "kant en klaar" gekocht.

Natuurlijk kon ik niet wachten om deze aan te sluiten, dat heb ik dan ook direct gedaan. Al snel bleek dat er wel een gemeten waarde door kwam, maar dat deze niet constant bijgewerkt werd. Ik ben toen in de log gaan kijken en trof onder andere dit aan:

018-03-03 17:43:44.693 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(001-0:2.8.1(001-0:2.8.2(000-0:961kW)" is oversized
2018-03-03 17:43:55.081 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(00041-3.1(1-0:31.0(001*A)" is oversized
2018-03-03 17:45:34.900 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(0004141-0:2.8.2(00086908*kWh)" is oversized
2018-03-03 17:46:15.071 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.8.1(0001-0:2.8.2(0000-0:96.14.01-0:"
2018-03-03 17:46:25.093 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000-0:96.14.0(01)" is not a number
2018-03-03 17:46:35.426 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.00-0:96.7.0-0:96.7.91-0:99.97.0((000101000001W)(1-0:1-0:0-0:)" is oversized
2018-03-03 17:47:55.330 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(0000-0:96.14.0(01-0:1.0(00.179*kW)" is oversized
2018-03-03 17:49:35.506 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(01-0:2.8.2(000869.408*kWh)" is oversized
2018-03-03 17:49:35.627 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.7.00-0"
2018-03-03 17:50:05.720 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0(0-0:96.7.21(0-0:96.7.90001)" is oversized
2018-03-03 17:50:15.843 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0-0:96.70-0:96.71-0:99..0(2)(0-0:96.7.1(70203110440W)(00(0001036" is oversized
2018-03-03 17:50:35.712 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.20-0:96.14(00.169*kW)" is not a number
2018-03-03 17:51:06.461 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - CRC failed
2018-03-03 17:51:56.163 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0(0-0:90-0:96.7.9(001-0:99.97.0(2)((1702031440W)(000000824(000101000001W" is oversized
2018-03-03 17:53:06.171 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.7.0(01-0:2.7.0(0000*kW)" is not a number
2018-03-03 17:53:26.081 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:1.8.2("
2018-03-03 17:53:56.298 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(001-0:2.8.2(000-0:96.14.0(1-0:1.7.0(001-0:2.7.0(0000*kW)" is oversized
2018-03-03 17:54:26.541 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.7.0-0:96.70-0:96.71-0:99.97.0()(0-0:96.7.19)70008240*s)00101000001W)(211-0:3232.0(00000)" is oversized
2018-03-03 17:54:46.371 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value is not delimited in line "1-0:2.8.1(0"
2018-03-03 17:54:57.045 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - CRC failed
2018-03-03 17:55:06.406 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000(0001)" is not a number

Nou kom ik met wat Googlen verschillende verhalen tegen die gaan over soortgelijke problemen, echter heb ik de kennis niet om te weten wat ik hier mee moet.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Heb je naast je slimme meter kabel nog andere kabels of usb-devices in de raspberry zitten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:28:
[...]

Heb je naast je slimme meter kabel nog andere kabels of usb-devices in de raspberry zitten ?
Bedankt voor je reactie. Alleen de voeding en de internetkabel zitten er verder nog in, op zich logisch maar ik noem ze toch maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Presence detection via ping naar een (Android) telefoon werkt hier voor geen meter. Schijnbaar gaat wifi te vaak uit. Wat is nu de beste methode om mijn aanwezigheid te meten? Bluetooth? Wifi? Geo-fencing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 07:35:
[...]

Bedankt voor je reactie. Alleen de voeding en de internetkabel zitten er verder nog in, op zich logisch maar ik noem ze toch maar even ;)
Ik vroeg het omdat ik in het topic ook deze melding tegenkwam en dat daar de oorzaak was dat het script niet de juiste usb pakte.

Wat krijg je te zien als je via putty/ssh

lsusb

uitvoert ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30

Grvy

Bot

barrymossel schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:05:
Presence detection via ping naar een (Android) telefoon werkt hier voor geen meter. Schijnbaar gaat wifi te vaak uit. Wat is nu de beste methode om mijn aanwezigheid te meten? Bluetooth? Wifi? Geo-fencing?
Geofencing via DomoFence app.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
DePaul schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:08:
[...]

@renedis Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met de miio.philips_bulb? Dat gaat over de Philips Xiaomi lightbulb toch? Heb deze namelijk inderdaad zichtbaar in Domoticz maar als ik op de knop druk gebeurt er helaas niets. Al van alles geprobeerd maar nog steeds geen succes helaas :'(
https://python-miio.readthedocs.io/en/latest/

Die werken, zie hier onder de commando's welke je met het miio protocol kan uitvoeren:

https://python-miio.readt...lb.html#PhilipsBulbStatus

power
is_on
brightness
color_temperature
scene
delay_off_countdown

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
miio.philips_bulb module
class miio.philips_bulb.PhilipsBulb(ip=None, token=None, start_id=0, debug=0, lazy_discover=True)[source]
Bases: miio.device.Device

Main class representing Xiaomi Philips LED Ball Lamp.

delay_off(seconds)[source]
Set delay off seconds.

off()[source]
Power off.

on()[source]
Power on.

set_brightness(level)[source]
Set brightness level.

set_brightness_and_color_temperature(brightness, cct)[source]
Set brightness level and the correlated color temperature.

set_color_temperature(level)[source]
Set Correlated Color Temperature.

set_scene(number)[source]
Set scene number.

status()[source]
Retrieve properties.

Return type:    PhilipsBulbStatus
exception miio.philips_bulb.PhilipsBulbException[source]
Bases: miio.device.DeviceException

class miio.philips_bulb.PhilipsBulbStatus(data)[source]
Bases: object

Container for status reports from Xiaomi Philips LED Ceiling Lamp

brightness
Return type:    int
color_temperature
delay_off_countdown
is_on
Return type:    bool
power
Return type:    str
scene

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 04-03-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:05:
Je kan ook SNMP detectie doen icm ping (of icm geofence | of icm allen).

Ik gebruik ze alle drie wat voor mij zeer accurate detectie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 07:35:
[...]

MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Ik vroeg het omdat ik in het topic ook deze melding tegenkwam en dat daar de oorzaak was dat het script niet de juiste usb pakte.

Wat krijg je te zien als je via putty/ssh

lsusb

uitvoert ?
USB device is correct. Domoticz ontvangt verkeerde/niet leesbare data.

Vermoedelijk: Je Baudrate staat niet goed of je type meter word niet ondersteund door Domoticz (lees: kan de vertaal slag niet maken naar leesbare waardes). Het is ook nog mogelijk dat de kabel niet goed is (al lijkt mij dat sterk).

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 04-03-2018 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Rgerr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:24:
Sinds vandaag Domoticz geinstalleerd op m'n RPi3. Heb een Koogeek smart plug liggen welke stroomverbruik meet, dat wil ik graag in Domoticz krijgen zodat ik bijvoorbeeld een push notificatie krijg als een apparaat veel of weinig stroom meer verbruikt. Handig, dan weet je of de wasmachine/droger klaar is. ;) Kan iemand mij de juiste richting op sturen?
Pak het script hier vandaan:

renedis in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Ik ga er van uit dat je de Koogeeks al in Domoticz hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik gebruik nu enkele dagen het volgende script

Python:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh

sudo service domoticz.sh stop
sudo cp /home/pi/domoticz/domoticz.db  /home/pi/domoticz/backup/domoticz_$(date --date='yesterday' +%d-%m-%Y).db
sudo service domoticz.sh start

Hiermee stop ik tijdelijk mijn domoticz-service en kopieer de database naar een backup-locatie.

Echter na de kopieer-actie start domoticz niet meer op.
Ik zag dit vanmorgen toen ik melding kreeg dat domoticz offline was.

Ik logde vanmorgen even snel in via ssh op mijn mobiel en zag wel een foutmelding.
Echter deze foutmelding zie ik niet terugkomen in het log.

ik zie alleen dat domoticz normaal gestopt is, dat is natuurlijk logisch omdat ik hier opdracht voor geef.
Weet iemand waar ik nog kan zoeken om te achterhalen wat er misgegaan is.

Vanmorgen ging het mis en gisteren ook al namelijk :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh

2018-03-04 00:01:01.274  dzVents: Time to go before upload to PVoutput: 4 minutes
2018-03-04 00:01:01.335  dzVents: All based event fired
2018-03-04 00:01:05.520  Incoming connection from: 127.0.0.1
2018-03-04 00:01:09.367  Closing application!...
2018-03-04 00:01:09.367  Stopping worker...
2018-03-04 00:01:09.556  RxQueue: queue worker stopped...
2018-03-04 00:01:09.561  WebServer(HTTP) stopped
2018-03-04 00:01:09.595  WebServer(SSL) stopped
2018-03-04 00:01:10.135  TCPServer: shared server stopped
2018-03-04 00:01:10.136  Stopping all hardware...
2018-03-04 00:01:10.162  P1 Smart Meter: Serial Worker stopped...
2018-03-04 00:01:11.897  Kodi: Worker stopped...
2018-03-04 00:01:12.878  PVOutput (Input): Worker stopped...
2018-03-04 00:01:13.206  Pinger: Worker stopped...
2018-03-04 00:01:13.678  Scheduler stopped...
2018-03-04 00:01:13.891  EventSystem: Stopped...
2018-03-04 00:01:14.296  PluginSystem: Stopped.
2018-03-04 00:01:14.707  Mainworker Stopped...

[ Voor 99% gewijzigd door MdO82 op 04-03-2018 12:21 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:21:
Ik gebruik nu enkele dagen het volgende script

Python:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh

sudo service domoticz.sh stop
sudo cp /home/pi/domoticz/domoticz.db  /home/pi/domoticz/backup/domoticz_$(date --date='yesterday' +%d-%m-%Y).db
sudo service domoticz.sh start

Hiermee stop ik tijdelijk mijn domoticz-service en kopieer de database naar een backup-locatie.

Echter na de kopieer-actie start domoticz niet meer op.
Ik zag dit vanmorgen toen ik melding kreeg dat domoticz offline was.

Ik logde vanmorgen even snel in via ssh op mijn mobiel en zag wel een foutmelding.
Echter deze foutmelding zie ik niet terugkomen in het log.

ik zie alleen dat domoticz normaal gestopt is, dat is natuurlijk logisch omdat ik hier opdracht voor geef.
Weet iemand waar ik nog kan zoeken om te achterhalen wat er misgegaan is.

Vanmorgen ging het mis en gisteren ook al namelijk :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh

2018-03-04 00:01:01.274  dzVents: Time to go before upload to PVoutput: 4 minutes
2018-03-04 00:01:01.335  dzVents: All based event fired
2018-03-04 00:01:05.520  Incoming connection from: 127.0.0.1
2018-03-04 00:01:09.367  Closing application!...
2018-03-04 00:01:09.367  Stopping worker...
2018-03-04 00:01:09.556  RxQueue: queue worker stopped...
2018-03-04 00:01:09.561  WebServer(HTTP) stopped
2018-03-04 00:01:09.595  WebServer(SSL) stopped
2018-03-04 00:01:10.135  TCPServer: shared server stopped
2018-03-04 00:01:10.136  Stopping all hardware...
2018-03-04 00:01:10.162  P1 Smart Meter: Serial Worker stopped...
2018-03-04 00:01:11.897  Kodi: Worker stopped...
2018-03-04 00:01:12.878  PVOutput (Input): Worker stopped...
2018-03-04 00:01:13.206  Pinger: Worker stopped...
2018-03-04 00:01:13.678  Scheduler stopped...
2018-03-04 00:01:13.891  EventSystem: Stopped...
2018-03-04 00:01:14.296  PluginSystem: Stopped.
2018-03-04 00:01:14.707  Mainworker Stopped...
Wat is de foutmelding? Voer het script eens handmatig uit? Komt het dan ook voor? Kan je Domoticz daarna wel weer handmatig opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
renedis schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Wat is de foutmelding? Voer het script eens handmatig uit? Komt het dan ook voor? Kan je Domoticz daarna wel weer handmatig opstarten?
De melding kan ik dus even niet meer tevoorschijn toveren omdat ik snel op mijn mobiel gekeken had en de melding had gewist.

Was daarom benieuwd of ik dit in een of andere log terug kon vinden ;)

Handmatig heb ik geen problemen met het script.
Het enige wat ik mij nu bedenk is dat de NAS uit gestaan heeft, maar dan zou het script door moeten lopen en een foutmelding moeten geven lijkt mij dus domoticz daarna gewoon weer starten.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB device is correct. Domoticz ontvangt verkeerde/niet leesbare data.

Vermoedelijk: Je Baudrate staat niet goed of je type meter word niet ondersteund door Domoticz (lees: kan de vertaal slag niet maken naar leesbare waardes). Het is ook nog mogelijk dat de kabel niet goed is (al lijkt mij dat sterk).
Ondanks de ontbrekende kennis bij mij, denk ik dat de ondersteuning het probleem is. Ik kan namelijk in de log wel verklaarbare waardes terug vinden. Ik zal van de week eens even contact opnemen met de verkopende partij of dit vaker voorgekomen is en of er en oplossing voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dat is een ping en dit gaat via arping ping werkt vaak niet goed.
Daimen schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:24:
[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Gaat toch nog niet goed. als je met sudo de crontab maakt kan hij dan de user omgeving wel vinden als je nl inlogt als root dan zie je dus de crontab die ik gemaakt heb met root/sudo.
barrymossel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:47:
[...]

code:
1
sudo crontab -e

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Btje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:26:
Gaat toch nog niet goed. als je met sudo de crontab maakt kan hij dan de user omgeving wel vinden als je nl inlogt als root dan zie je dus de crontab die ik gemaakt heb met root/sudo.

[...]
"De user omgeving wel vinden"? Wat bedoel je? Heb je in de cron wel het hele pad naar je script staan? ./home/pi/domoticz/scripts/script.sh of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Ik zal mijn backup script ook eens delen. Ik roep deze via crontab een drietal keer per dag op om de backup te draaien. Ook heb ik een handmatige knop in domoticz gezet. Waarom 3x ? Omdat het kan en ik de ruimte heb op de NAS. Ook heb ik zo een redelijk recente backup als ik aan het spelen ben geweest met bijvoorbeeld scripts.
De doel locatie is een gemounte map van mijn (Synology) nas.

Het script heb ik voor een groot deel gebasseerd op een script wat ik ergens had gevonden en getweakt naar mij eigen situatie. Voordeel is dat ik Domoticz niet hoef te stoppen en hij gebruik maakt van de database backup mogelijkheid van Domoticz zelf.
Hij backupt zoals je kan zien mijn database, de gehele script map, de (persistant) USB rules, de crontab zelf en fstab.

Tot nu toe 1x nodig gehad en was erg blij dat ik alles nog had. Ook vind ik het handig om alles ook op de nas te hebben staan. Enkel eens in de zoveel tijd de oude bestanden handmatig weggooien van de NAS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh
DESTDIR="/home/myNAS/myShare/Database"          # destination folder database
DESTDIR2="/home/myNAS/myShare/Scripts"          # destination folder scripts
DESTDIR3="/home/myNAS/myShare/Overige"          # destination folder overige
LOCDIR="tmp"                        # local temp folder
DOMO_IP="192.168.1.150"                 # Domoticz IP 
DOMO_PORT="8080"                    # Domoticz port 
#
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
TIMESTAMP=`/bin/date +%d-%m-%Y_%H_%M`           # backups will be named "domoticz_DD-MM-YYYY-HH:MM.db.gz"
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz

#
#
### backup and make archive
# 
/usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /$LOCDIR/$BACKUPFILE   # retrieve database
tar -zcvf /$DESTDIR/$BACKUPFILEGZ /$LOCDIR/$BACKUPFILE                  # put database in archive
tar -zcvf /$DESTDIR2/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/domoticz/domoticz/scripts/        # retrieve scripts and put in archive
tar -zcvf /$DESTDIR3/domoticz_fstab_$TIMESTAMP.tar.gz /etc/fstab                # retrieve mount location(s)
tar -zcvf /$DESTDIR3/domoticz_USB-Rules_$TIMESTAMP.tar.gz /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules             # retrieve USB rules
crontab -u domoticz -l >  /home/myNAS/myShare/Overige/crontab_$TIMESTAMP.bak                # retrieve crontab
rm /$LOCDIR/$BACKUPFILE
#
#
### Done!### Done!

Edit: Ik zie nu nog een paar dingetjes die niet nodig zijn en iets minder netjes. Maarja, het werkt en ik ben in beginsel geen programmeur. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TravockMD op 04-03-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:10:
[...]

Je kan ook SNMP detectie doen icm ping (of icm geofence | of icm allen).

Ik gebruik ze alle drie wat voor mij zeer accurate detectie geeft.
SNMP is helaas niet mogelijk met mijn KPN Experiabox :(
Ping werkt alleen als het scherm van mijn telefoon aanstaat. Bluetooth heeft te weinig bereik schijnbaar (hij heeft de telefoon welgeteld 1 keer gezien - veel vaker geprobeerd). Ben bang dat ik dus aangewezen ben op geo-fencing. Evt. gecombineerd met ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:00:
[...]

Ondanks de ontbrekende kennis bij mij, denk ik dat de ondersteuning het probleem is. Ik kan namelijk in de log wel verklaarbare waardes terug vinden. Ik zal van de week eens even contact opnemen met de verkopende partij of dit vaker voorgekomen is en of er en oplossing voor is :)
@Verwijderd Bij wie had je hem besteld en kan je nog even aangeven via lsusb welke versie van de usb het is ?

~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Ben benieuwd welke waarde jij krijgt te zien

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Er gebeurt wat raars. mijn crontab in onder root en user pi zijn leeg en toch ontstaat er een pid file.

Ik lees ook ergens dat je in de crontab sudo python kunt genbruiken. Wat is dan het verschil met crontab als root uitvoeren door sudo crontab -e te gebruiken?
barrymossel schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:34:
[...]

"De user omgeving wel vinden"? Wat bedoel je? Heb je in de cron wel het hele pad naar je script staan? ./home/pi/domoticz/scripts/script.sh of iets dergelijks.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Bij wie had je hem besteld en kan je nog even aangeven via lsusb welke versie van de usb het is ?

~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter

Ben benieuwd welke waarde jij krijgt te zien
Het is zelfs zo erg dat ik niet weet(in ieder geval niet voor elkaar krijg) hoe ik dat moet uitvoeren :$ ik heb putty inmiddels wel geïnstalleerd op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Hi, wat is nu een écht goed weerstation voor buiten? Heb er een aantal gehad en de batterij gaat snel leeg, het bereik is matig en al met al heb je er zo net niets aan.

Temp/hygro/wind is wel de basis, regenmeter leuke optie.

Heb sinds gister de P1 smartmeter kabel aangesloten, werkt ook erg fijn en makkelijk. Hij moest alleen op 9600 baud ondanks dat mijn slimme meter pas een paar jaar oud is.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2018 16:29 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:26:
[...]

Het is zelfs zo erg dat ik niet weet(in ieder geval niet voor elkaar krijg) hoe ik dat moet uitvoeren :$ ik heb putty inmiddels wel geïnstalleerd op een laptop.
Lukt het je wel om in te loggen op je raspberry via Putty ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:29:
[...]

Lukt het je wel om in te loggen op je raspberry via Putty ?
Ik vul het ip-adres 192.168.178.11(van de Raspberry) in en klik dan op "open". Er opent dan een scherm waarin staat: "Login as:"

Ik typ daar "pi" en klik dan op enter, dat heb ik via Google gevonden. Vervolgens kan ik alleen bij het password helemaal niks typen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Alle crontab verwijderd en toegevoegd van uit user pi
als ik dan de servide oproep krijg ik het volgende:

● cron.service - Regular background program processing daemon
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cron.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Sun 2018-03-04 16:58:33 CET; 12min ago
Docs: man:cron(8)
Main PID: 479 (cron)
CGroup: /system.slice/cron.service
├─ 479 /usr/sbin/cron -f
├─1595 /usr/sbin/CRON -f
├─1596 /usr/sbin/CRON -f
├─1597 /bin/sh -c python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.51 48 10 2700
├─1598 /bin/sh -c python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.50 47 10 2700
├─1599 python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.51 48 10 2700
└─1600 python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.50 47 10 2700

Mar 04 17:10:51 orangepizero sudo[2691]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:10:51 orangepizero sudo[2691]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:10:52 orangepizero sudo[2691]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
Mar 04 17:10:52 orangepizero sudo[2689]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo[2700]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo[2700]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo[2702]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo[2702]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:11:04 orangepizero sudo[2702]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root

idx is goed:

47 virtual A 1 Bram Lighting 1 X10 On - -

Maar toch worden de schakelaars niet omgezet als ik mijn telefoon uitzet?
Btje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:25:
Er gebeurt wat raars. mijn crontab in onder root en user pi zijn leeg en toch ontstaat er een pid file.

Ik lees ook ergens dat je in de crontab sudo python kunt genbruiken. Wat is dan het verschil met crontab als root uitvoeren door sudo crontab -e te gebruiken?

[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:05:
[...]

Ik vul het ip-adres 192.168.178.11(van de Raspberry) in en klik dan op "open". Er opent dan een scherm waarin staat: "Login as:"

Ik typ daar "pi" en klik dan op enter, dat heb ik via Google gevonden. Vervolgens kan ik alleen bij het password helemaal niks typen :?
Daar kan je wel wat intikken, maar dat zie je niet ;)
Welke versie heb je in gebruik ?

Of anders gezegd welk image heb je op het sd-kaartje geplaatst of had je de software mee bestelt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03
Hmm, wilde vandaag eens een Scene editen... maar als ik in het edit scherm zit, zie ik helemaal geen devices meer..... Scene doet het verder wel. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:26:
[...]

Daar kan je wel wat intikken, maar dat zie je niet ;)
Welke versie heb je in gebruik ?

Of anders gezegd welk image heb je op het sd-kaartje geplaatst of had je de software mee bestelt ?
Haha, bedankt!

Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Sun Mar  4 10:17:07 2018
pi@raspberrypi:~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT                                  232 USB-Serial (UART) IC
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast                                   Ethernet Adapter

Hij was inderdaad al helemaal voor geïnstalleerd. Om terug te komen op een aantal vragen terug, ik heb hem bij SOSSolutions besteld. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dan heb je een juiste kabel in ieder geval en heb ik geen verklaring voor de foutmeldingen :(

Eens kijken wat er met het volgende gebeurd:

sudo apt-get install cu minicom

Als deze geinstalleerd is dan kan je dmv de volgende code je slimme meter uitlezen.
Ik ben even nieuwsgierig wat je dan ziet :)

sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

Het script verschijnt elke 5 of 10 seconden in je beeld en kan je met ~. afsluiten

Als je alleen connected krijgt dan is wellicht de snelheid niet goed, deze kan je dan proberen op 115000 te zetten.

Welke slimme meter heb je overigens ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:46:
Dan heb je een juiste kabel in ieder geval en heb ik geen verklaring voor de foutmeldingen :(

Eens kijken wat er met het volgende gebeurd:

sudo apt-get install cu minicom

Als deze geinstalleerd is dan kan je dmv de volgende code je slimme meter uitlezen.
Ik ben even nieuwsgierig wat je dan ziet :)

sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

Het script verschijnt elke 5 of 10 seconden in je beeld en kan je met ~. afsluiten

Als je alleen connected krijgt dan is wellicht de snelheid niet goed, deze kan je dan proberen op 115000 te zetten.

Welke slimme meter heb je overigens ?
Naar mijn idee heb ik precies gedaan wat je zei, maar ik krijg de volgende melding
pi@raspberrypi:~ $ sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
sudo: cu: command not found

De meter is een Kaifa MA105c

Update:
Na zelf wat geprobeerd/gegoogled te hebben, heb ik apt-get update uitgevoerd en daarna kon ik de door jouw genoemde taken opnieuw uitvoeren.

Nu krijg ik dit:
pi@raspberrypi:~ $ sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
cu: open (/dev/ttyUSB0): Permission denied
cu: /dev/ttyUSB0: Line in use
pi@raspberrypi:~ $ sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
cu: open (/dev/ttyUSB0): Permission denied
cu: /dev/ttyUSB0: Line in use

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
oh je komt in de buurt ;)

doe eens :

sudo adduser pi dialout

Daarna kan je het script het 115200 nog eens proberen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pi@raspberrypi:~ $ sudo adduser pi dialout
The user `pi' is already a member of `dialout'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik stuur je even een DM

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Btje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:18:
Alle crontab verwijderd en toegevoegd van uit user pi
als ik dan de servide oproep krijg ik het volgende:

● cron.service - Regular background program processing daemon
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cron.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Sun 2018-03-04 16:58:33 CET; 12min ago
Docs: man:cron(8)
Main PID: 479 (cron)
CGroup: /system.slice/cron.service
├─ 479 /usr/sbin/cron -f
├─1595 /usr/sbin/CRON -f
├─1596 /usr/sbin/CRON -f
├─1597 /bin/sh -c python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.51 48 10 2700
├─1598 /bin/sh -c python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.50 47 10 2700
├─1599 python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.51 48 10 2700
└─1600 python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.50 47 10 2700

Mar 04 17:10:51 orangepizero sudo\[2691]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:10:51 orangepizero sudo\[2691]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:10:52 orangepizero sudo\[2691]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
Mar 04 17:10:52 orangepizero sudo\[2689]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo\[2700]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo\[2700]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo\[2702]: root : TTY=unknown ; PWD=/root ; USER=root ; COMMAND=/usr/sbin/arpin
Mar 04 17:11:02 orangepizero sudo\[2702]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root by (uid=0)
Mar 04 17:11:04 orangepizero sudo\[2702]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root

idx is goed:

47 virtual A 1 Bram Lighting 1 X10 On - -

Maar toch worden de schakelaars niet omgezet als ik mijn telefoon uitzet?

[...]
Die 2700 is 45 minuten, dus die moet aanzienlijk naar beneden (ja, mijn fout - 0 teveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
barrymossel schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:15:
[...]

SNMP is helaas niet mogelijk met mijn KPN Experiabox :(
Ping werkt alleen als het scherm van mijn telefoon aanstaat. Bluetooth heeft te weinig bereik schijnbaar (hij heeft de telefoon welgeteld 1 keer gezien - veel vaker geprobeerd). Ben bang dat ik dus aangewezen ben op geo-fencing. Evt. gecombineerd met ping.
arping ook al geprobeerd?
Werkt bij mij met Adroid uitstekend

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 04-03-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jobr schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:28:
[...]

arping ook al geprobeerd?
Werkt bij mij met Adroid uitstekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pe7HUbdJHx4fRqqFtHZUjVdz/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Laatst online: 19:50
Mijn Domoticz database is op dit moment 180 mb, backuppen duurt daardoor lang en ik vrees dat hij daardoor ook vast loopt in de week. Kan iemand toelichten hoe ik hem kan verkleinen met DB browser sqlite? (ik heb de database open die ik ge backupped heb zie alleen nergen file sizes)
Pagina: 1 ... 81 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.