Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:01:
[...]
Dan nog. Voor JOU zijn het simpele dingen. Ik kom uit een heel ander vakgebied, bedien klanten en heb geleerd dat wat voor mij vanzelfsprekend is voor een ander heel complex kan zijn. Dan kan ik ook wel stoppen hier op Tweakers met andere helpen, want wat lopen er hier dan toch heel veel mensen met simpele vragen over mijn vakgebied. En wat voor JOU perfect kan zijn is voor de ander ook weer anders. Een ieder heeft zijn eigen eisen en wensen. Als mijn zonnescherm het straks weer doet vind ik het voorlopig al weer helemaal top. Rest my case en ga wel verder zoeken.....
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:07:
No problem

Ik ga toch akkoord met Musicmasters zijn mening
Dit is ongeveer mijn script voor de zonneluifel (wel nog niet in gebruik op m'n laatste pass2php versie dus niet getest):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| $maxbuien=20;$maxwolken=80;$zonopen=1500;$zontoe=200;$zon=apcu_fetch('zon');$wind=apcu_fetch('wind');
if(in_array(apcu_fetch('wind'),array('W','S','SE')))$maxwind=6;
else $maxwind=8;
if($s['luifel']!='Open'&&($wind>=$maxwind||$buienradar>=$maxbuien||$zon)<$zontoe)){
lg(' --- Luifel: Wind='.$wind.'|Buien='.round($buienradar,0).'|Zon='.$zon.'|Luifel='.$s['luifel'].'|Last='.apcu_fetch('tluifel'));
if($wind>=$maxwind){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
elseif($buienradar>=$maxbuien){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
elseif($zon<$zontoe){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
}
elseif($s['luifel']!='Closed'&&time>strtotime('10:25')&&$wind<$maxwind-1&&$buienradar<$maxbuien-1&&$s['living_temp']>22&&$zon>$zonopen&&apcu_fetch('tluifel')<time-598){
lg(' --- Luifel: Wind='.$wind.'|Buien='.round($buienradar,0).'|Zon='.$zon.'|Luifel='.$s['luifel'].'|Last='.apcu_fetch('tluifel'));
sw(apcu_fetch('iluifel'),'On',$msg);
} |
Zonneluifel wordt open gestuurd als er geen buien voorspeld zijn, als er niet te veel wind is en die uit de goede richting komt, en er voldoende zon is, en het in de woonkamer te warm wordt.
Commando wordt elk uur herhaald mocht de windmeter van somfy zelf beslist hebben om dicht te sturen.
Zodra aan de voorwaarden niet meer voldaan wordt wordt hij dicht gezet.
Denk (persoonlijke mening) dat het voor Musicmasters handiger is als hij eerst eens naar een simpele Lua kijkt.
if deur == Open then lamp aan
En vandaar uit steeds meer op/uitbouwen.
Struin eens door de wiki op Domoticz.
Simpele scriptjes die je na wat lezen wel kan begrijpen.
De taal zelf is niet zo moeilijk, er is niemand die je een spoed cursus kan geven in een taal leren.
Als je denkt ik begin er aan gewoon doen.
En dan kun je denken aan.
if otherdevices[lux] < 200 and otherdevices[lamp]== 'Off' then commandArray[lamp] = 'On'
Nu ga je denken, ik wil wat dat de lamp aan gaat als de televisie aan staat.
En dan ga je al, wat moet een iemand thuis scriptje hebben draaien die kijkt als je televisie er natuurlijk geschikt voor is of er devices online zijn.
dan voeg je dus weer een extra argument toe:
if otherdevices[lux] < 200 and otherdevices[lamp]== 'Off' and otherdevices[televisie]== 'On' then commandArray[lamp] = 'On'
En zo kun uitbouwen tot dat je er blauw van ziet.
En dat werkt dus ook met je luifel.
Jij wilt je luifel onder bepaalde omstandigheden open/dicht hebben.
En alles is mogelijk zolang je de devices/apparatuur hebt die iets aan Domoticz doorgeven.
Dan kun je met die waardes je persoonlijk omstandigheden creëren wanneer je luifel iets moet doen.
En dat is een lang proces om het te begrijpen en te schrijven, de een pak het snel op en de ander niet.
Daar zou ik zeggen, Lua heeft ook nadelen wat die missen bepaalde functies wat php/python wel heeft en hebt je z'n functie nodig moet je zelf schrijven.
Maar mijn mening is dat Lua makkelijker leest voor een beginner.
En heb je een script wat niet werkt, vragen...
Er is altijd wel iemand die eens scheef oog er over gooit en ziet wat er mis is, meestal ;-)
Wie bied...
[
Voor 10% gewijzigd door
Siewert op 11-01-2017 16:35
]