Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:58:
[...]

[...]

Maar met een z-wave module inbouw relais kan ik enkel de voeding in- en uitschakelen. Nu draait de ventilator altijd op de laagste stand en kan ik hem met een knop in de keuken tot 2x versnellen.
De ventilator is op zolder aangesloten met 2 zwarte schakeldraden en de normale L, N, aarde.

Ik wil dus eigenlijk een methode waarbij ik de ventilator niet uitschakel, maar wel kan versnellen.
Die schakelaar in de keuken kan je toch overbruggen met bv een Fibaro dubbele relay?
Dan gaat de ventilatie altijd op de laagste stand draaien, tenzij ofwel de schakelaar in de keuken aan staat, of een van de relays van de fibaro.
Mogelijks moet je wel iets inbouwen zodat niet beide relays gelijktijdig geactiveerd kunnen zijn.

Een andere optie kan zijn om 1 van de relays in serie te zetten met de hoogste stand van de keukenschakelaar, en de 2de relay parallel met diezelfde schakelaar.
Dan kan je met relay 1 de schakelaar van de keuken uitschakelen en met relay 2 overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:35
renedis schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:27:
[...]

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja, betrouwbaarder dan KaKu.
Top, bedankt voor je reactie.
Toch nog 1 vraagje, je kan losse bridges kopen maar ook die kleine RGB lamp/bridge combi, is die ook ondersteund op dezelfde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
R3m3d7 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Top, bedankt voor je reactie.
Toch nog 1 vraagje, je kan losse bridges kopen maar ook die kleine RGB lamp/bridge combi, is die ook ondersteund op dezelfde manier?
Deze moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/038765/files/027386857/mi-light-milight-wifi-receiver-ontvanger-controlle.jpg

Welke LED lampen je er vervolgens op aansluit maakt niet uit. Je kunt max 4 groepen hebben en per groep dacht ik ook 4 lampen. Je kunt in Domoticz ook met 1 schakelaar alle groepen uit/inschakelen.

Die RGB lamp/bridge combinaties kunnen enkel de RGB strip aansturen die je er op aansluit.

Edit:
Deze heb ik nog nooit gezien:

Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1YxS1OXXXXXalapXXq6xXFXXX5/iBox1-milight-wifi-controller-DC5V-with-RGB-light-Wireless-for-milight-led-bulbs-support-iOS-Android.jpg_200x200.jpg

Maar volgens de tekst en uitleg moeten deze ook werken met meerdere lampen!

[ Voor 22% gewijzigd door renedis op 11-01-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
renedis schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Deze moet je hebben:
[afbeelding]

Welke LED lampen je er vervolgens op aansluit maakt niet uit. Je kunt max 4 groepen hebben en per groep dacht ik ook 4 lampen. Je kunt in Domoticz ook met 1 schakelaar alle groepen uit/inschakelen.

Die RGB lamp/bridge combinaties kunnen enkel de RGB strip aansturen die je er op aansluit.
Is dat echt zo?
http://www.milightwinkel.nl/MILIGHT-WiFi-module-ibox
Daar staat dat het ook een bridge is.

>>NIEUW - De MiLight WiFi Module iBox is de schakel tussen de App op uw smartphone en ALLE MiLight LED verlichting.

Ik zou hem niet daar kopen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
R3m3d7 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Is dat echt zo?
http://www.milightwinkel.nl/MILIGHT-WiFi-module-ibox
Daar staat dat het ook een bridge is.

>>NIEUW - De MiLight WiFi Module iBox is de schakel tussen de App op uw smartphone en ALLE MiLight LED verlichting.

Ik zou hem niet daar kopen maar goed.
Zie post hier boven met de EDIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
renedis schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:12:
[...]

Zie post hier boven met de EDIT
Ik geloof je maar ik snap het niet, komt dat omdat Domoticz alleen dat type gateway ondersteund? Want ze omschrijven het zowel op Aliexpress als op die nederlandse webwinkel echt heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
R3m3d7 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:24:
[...]

Ik geloof je maar ik snap het niet, komt dat omdat Domoticz alleen dat type gateway ondersteund? Want ze omschrijven het zowel op Aliexpress als op die nederlandse webwinkel echt heel anders.
Uit de handleiding:

iBox

Dat werkt dus gewoon d:)b

Die iBox controller is waarschijnlijk niets meer dan een originele wifi bridge + LED lamp in één.

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 11-01-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertLikesTwea
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 13:20
renedis schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:29:
[...]

Uit de handleiding:

[afbeelding]

Dat werkt dus gewoon d:)b

Die iBox controller is waarschijnlijk niets meer dan een originele wifi bridge + LED lamp in één.
Klopt, de nieuwe versie (v6) is te verkrijgen zowel als wifi bridge en wifi bridge +led lamp in één. Zie ook Milight forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
RobertLikesTwea schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Klopt, de nieuwe versie (v6) is te verkrijgen zowel als wifi bridge en wifi bridge +led lamp in één. Zie ook Milight forum.
Okay, en deze is door Domoticz ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertLikesTwea
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 13:20
Ik ben geen kenner, maar ik verwijs je graag naar het Milight forum hier op Tweakers waar mensen / helden bezig zijn met het maken van scripts die in Domoticz kunnen worden toegepast.

Linkje: \[Mi-Light] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:30
Heeft er iemand ervaring met een CO sensor (koolmonoxide) op 433mhz? Heb al even zitten zoeken er voor in het topix maar niks over gevonden.
Voor Z-wave is er één beschikbaar van Visoni, echter zwaar aan de prijs (€80).
Ben eigenlijk opzoek naar een goedkopere oplossing.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Die schakelaar in de keuken kan je toch overbruggen met bv een Fibaro dubbele relay?
Dan gaat de ventilatie altijd op de laagste stand draaien, tenzij ofwel de schakelaar in de keuken aan staat, of een van de relays van de fibaro.
Mogelijks moet je wel iets inbouwen zodat niet beide relays gelijktijdig geactiveerd kunnen zijn.

Een andere optie kan zijn om 1 van de relays in serie te zetten met de hoogste stand van de keukenschakelaar, en de 2de relay parallel met diezelfde schakelaar.
Dan kan je met relay 1 de schakelaar van de keuken uitschakelen en met relay 2 overrulen.
Ik neem aan dat je ventilatie box met een Perilex stekker aangesloten zit. Je kunt hier inspiratie opdoen:
https://www.robbshop.nl/o...-wave-badkamer-ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
luigi87 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:59:
Heeft er iemand ervaring met een CO sensor (koolmonoxide) op 433mhz? Heb al even zitten zoeken er voor in het topix maar niks over gevonden.
Voor Z-wave is er één beschikbaar van Visoni, echter zwaar aan de prijs (€80).
Ben eigenlijk opzoek naar een goedkopere oplossing.
Veel goedkoper ga je ze niet vinden. CO sensoren zijn nu eenmaal duur.
Heb ook een tijdje zitten zoeken maar op een gegeven moment de hoop maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
Perlian schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:42:
Aangezien de domoticz + deurbel een interessant topic blijft speel ik met het volgende idee. Mijn kennis van electrotechniek is miniem maar hopelijk is er genoeg van de HTS blijven hangen.

Zoals heel veel mensen heb ik een vaste deurbel (8V AC + gong). Aangezien ik een Raspberry Pi in de meterkast wil hangen (naast de 8V trafo van de deurbel) denk ik dat het makkelijkste is om deze met een optocoupler (AC/DC convertor) aan de GPIO van mijn RP te hangen. Dit is denk ik de goedkoopste en makkelijkste manier.

Denken jullie dat dit kan werken en zo ja welke optocoupler heb ik hier voor nodig zonder dat ik mijn RP doorbrand?
Ik heb het zelf draaien met een TIL111. Tussen de 8VAC en de TIL zit een diode en een 1k weerstand, Om "contactdender" te voorkomen nog een condensator 47u (vanaf de "andere"AC-lijn naar de diode/weestand). Voor de diode heb ik een 1N4004 gekozen, een 1N4148 gaf de geest ivm inductieve pieken uit de deurbel.
Schema stuur ik je graag op indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Kijk eens op robbshop bij de projecten. Daar staan wel dingen bij die je kan gebruiken denk ik.

Ik heb wel gemerkt dat zwave pas lekker begint te werken bij meerdere apparaten. Volgens mij kun je bij 1 apparaat bijna beter 433 spul gebruiken.
Het gaat mij niet om de hardware. Ik ga het handeltje gewoon schakelen met RFXCom (schakelt hier problematisch, zelfs ver weg) en RTS motor. Mijn vraag gaat over hoe ik dit software matig inricht het schakelen op regen, uv sterkte en wellicht andere slimmigheden om te schakelen. Ben nog niet echt thuis in blockly en Lua al helemaal niet dus zou handig zijn als ik op weg kan worden geholpen door iemand die dit al draaiende heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87
renedis schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:24:
[...]

Veel goedkoper ga je ze niet vinden. CO sensoren zijn nu eenmaal duur.
Heb ook een tijdje zitten zoeken maar op een gegeven moment de hoop maar opgegeven.
Was ik al bang voor. Heb je nu dan geen CO sensor zitten? of dat dure kreng gekocht?

Edit:
Ik denk toch wat gevonden te hebben.
Ik heb een RFXcom aan me Domoticz hangen en heb ff zitten zoeken en vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/6224a814e2.jpg

Dus het volgende apparaat lijkt onderdsteund te zijn:
KERUI CD17W Wireless Version 433MHz LED Digital Carbon Monoxide Gas Sensor CO Detector Warning Alarm

hmm niet leverbaar :X

Hier wel mogelijk

2de edit:
Besteld zal me ervaring over een maand is hier posten.

[ Voor 53% gewijzigd door luigi87 op 11-01-2017 20:02 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:57:
[...]

Het gaat mij niet om de hardware. Ik ga het handeltje gewoon schakelen met RFXCom (schakelt hier problematisch, zelfs ver weg) en RTS motor. Mijn vraag gaat over hoe ik dit software matig inricht het schakelen op regen, uv sterkte en wellicht andere slimmigheden om te schakelen. Ben nog niet echt thuis in blockly en Lua al helemaal niet dus zou handig zijn als ik op weg kan worden geholpen door iemand die dit al draaiende heeft.
Snap waar je heen wilt.
Maar of het gaat werken, je kan wel gebombardeerd worden met scripts maar daar heb ook niks aan.
Iedereen regelt het in zoals hij/zij het zelf wil hebben.
De ene hangt er x device in terwijl de andere weer andere devices aanhangt om de hele situatie te regelen.

Dus je ontkomt er niet aan om zelf in de script te duiken en dingen weg te halen dan wel naar jouw situatie aan te passen.
In de wiki en forum staan voorbeelden waar je mee aan de slag kunt.
Bedoel het niet verkeerd, maar denk dat je het te gemakkelijk inziet/wilt hebben.
Had als ik het ook had je scripts gegeven maar kant en klaar is er niet en je zult er zelf werk in moeten steken.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 11-01-2017 13:14 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amen to that!
Maar al te veel mensen willen per se aan de slag met Domoticz oid zonder ook maar enig idee te hebben waar ze aan beginnen. Dan verwachten ze ook nog eens dat alles plug en play is.
Wel, dat is het voor de eenvoudige aan/uit dingen.
Zodra je iets meer verwacht kan je beter een programmeertaal als lua/php/python gaan leren en daarmee alles inrichten. Pas dan heb je echte vrijheid in het creëren van scenes en acties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
ff tussen en lippen door maar hebt fail2ban nu ingericht.
Maar de wiki op domoticz en forum topic zijn wat verouderd.
En wat daar word omschreven in de guide klopt niet helemaal.
Bij het punt dat je /etc/fail2ban/filter.d/domoticz.conf moet aanmaken deugt niet.
fail2ban registreerde alleen missed calls.
Komt omdat (laatste beta) sinds een tijdje de log notificatie van Domoticz is aangepast.

1 uurtje puzzelen en met onderstaande heb ik het werkend gekregen.
De rest van de wiki klopt wel, dacht ik

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Fail2Ban configuration file for domoticz
#
# Author:
#
# $Revision$
#

[Definition]

# Option:  failregex
# Notes.:  regex to match the password failures messages in the logfile. The
#          host must be matched by a group named "host". The tag "<HOST>" can
#          be used for standard IP/hostname matching and is only an alias for
#          (?:::f{4,6}:)?(?P<host>[\w\-.^_]+)
# Values:  TEXT
#
failregex = Failed authentication attempt, ignoring client request \(remote address: <HOST>\)
            Failed login attempt from <HOST> for user '.*' !
# Option:  ignoreregex
# Notes.:  regex to ignore. If this regex matches, the line is ignored.
#
ignoreregex =

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:12
Weet iemand of het mogelijk is om een gebruiker die "user" rechten heeft ook de rechten toe kennen om timers van apparaten aan te passen? (wil een soort "wekker" functie bouwen waarbij een gebruiker zijn eigen tijden kan aangeven, waarna Domoticz achter de schermen allemaal acties voor bijv. de verlichting uitvoert).

Bovenstaande werkt alleen als ik de desbetreffende gebruiker admin rechten geef (logisch..), maar dat is natuurlijk niet de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Chrisiesmit93 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:26:
Weet iemand of het mogelijk is om een gebruiker die "user" rechten heeft ook de rechten toe kennen om timers van apparaten aan te passen? (wil een soort "wekker" functie bouwen waarbij een gebruiker zijn eigen tijden kan aangeven, waarna Domoticz achter de schermen allemaal acties voor bijv. de verlichting uitvoert).

Bovenstaande werkt alleen als ik de desbetreffende gebruiker admin rechten geef (logisch..), maar dat is natuurlijk niet de bedoeling :)
Heb het er nog nooit naar gekeken, maar als het nu niet vie de gui kan dan zal het niet gaan, denk ik.
Miss ff bij Gizmo melden, miss kan/wil hij het er inbakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 15:56
Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:14:
ff tussen en lippen door maar hebt fail2ban nu ingericht.
Maar de wiki op domoticz en forum topic zijn wat verouderd.
En wat daar word omschreven in de guide klopt niet helemaal.
Bij het punt dat je /etc/fail2ban/filter.d/domoticz.conf moet aanmaken deugt niet.
fail2ban registreerde alleen missed calls.
Komt omdat (laatste beta) sinds een tijdje de log notificatie van Domoticz is aangepast.

1 uurtje puzzelen en met onderstaande heb ik het werkend gekregen.
De rest van de wiki klopt wel, dacht ik

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Fail2Ban configuration file for domoticz
#
# Author:
#
# $Revision$
#

[Definition]

# Option:  failregex
# Notes.:  regex to match the password failures messages in the logfile. The
#          host must be matched by a group named "host". The tag "<HOST>" can
#          be used for standard IP/hostname matching and is only an alias for
#          (?:::f{4,6}:)?(?P<host>[\w\-.^_]+)
#
failregex = Failed authentication attempt, ignoring client request \(remote address: <HOST>\)
            Failed login attempt from <HOST> for user '.*' !
# Option:  ignoreregex
# Notes.:  regex to ignore. If this regex matches, the line is ignored.
#
ignoreregex =
Zou mooi zijn als je dit in de wiki aan kunt passen dat scheelt de volgende weer een uurtje puzzelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:55:
Amen to that!
Maar al te veel mensen willen per se aan de slag met Domoticz oid zonder ook maar enig idee te hebben waar ze aan beginnen. Dan verwachten ze ook nog eens dat alles plug en play is.
Zodra je iets meer verwacht kan je beter een programmeertaal als lua/php/python gaan leren en daarmee alles inrichten. Pas dan heb je echte vrijheid in het creëren van scenes en acties!
Daarom ben ik zo blij met jouw LUA Pass2PHP script.
Hierdoor hoef ik geen nieuwe taal te leren en heb ik mijn eerste scripts draaien op PHP.

Project 1:
Wanneer het na 20.00 is en de huiskamer dimmer staat aan en > 1% gedimd
Kodi Video Start -> Dimmen naar 1%
Wanneer Kodi Video stop of Pauze -> Dimmer naar 40%. En het werkt echt heel snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:55:
Amen to that!
Lekker vriendelijk! :'( Ik verwacht helemaal geen plug and play, wist waar ik aan begon, wil graag leren, maar verwacht op Tweakers van mede Tweakers wel een duwtje in de rug waar ik dan kan/moet beginnen. Ik ben geen "al te veel mensen" en jij weet niet wat ik verwacht. Of kan je ook gedachten lezen? Fijn voor je dat jij alle wijsheid al in pacht hebt. Thanks for nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DarkAllMan: succes ermee ;)
hier ondertussen 49 scripts in PHP, eigenlijk alles. En geen enkele vertraging, ongeacht hoe ingewikkeld de scripts soms ook zijn.

@Musicmasters: excuses als het persoonlijk overkwam, was niet mijn bedoeling. Eerder een algemene vaststelling zowel hier op Tweakers als op Domoticz forum dat er zoveel vragen zijn over simpele dingen, dat mensen te lui zijn om te zoeken en verwachten dat domoticz perfect werkt zoals zij verwachten.
In mijn mening werkt Domoticz pas perfect zoals je zelf wil als je gaat scripten en er zelfs je eigen interface over gooit. Dat vraagt uiteraard veel inspanning en dat is voor velen te veel. En daarmee heb ik het echt niet per se op jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:38:
@DarkAllMan: succes ermee ;)
hier ondertussen 49 scripts in PHP, eigenlijk alles. En geen enkele vertraging, ongeacht hoe ingewikkeld de scripts soms ook zijn.

@Musicmasters: excuses als het persoonlijk overkwam, was niet mijn bedoeling. Eerder een algemene vaststelling zowel hier op Tweakers als op Domoticz forum dat er zoveel vragen zijn over simpele dingen, dat mensen te lui zijn om te zoeken en verwachten dat domoticz perfect werkt zoals zij verwachten.
In mijn mening werkt Domoticz pas perfect zoals je zelf wil als je gaat scripten en er zelfs je eigen interface over gooit. Dat vraagt uiteraard veel inspanning en dat is voor velen te veel. En daarmee heb ik het echt niet per se op jou.
Dan nog. Voor JOU zijn het simpele dingen. Ik kom uit een heel ander vakgebied, bedien klanten en heb geleerd dat wat voor mij vanzelfsprekend is voor een ander heel complex kan zijn. Dan kan ik ook wel stoppen hier op Tweakers met andere helpen, want wat lopen er hier dan toch heel veel mensen met simpele vragen over mijn vakgebied. En wat voor JOU perfect kan zijn is voor de ander ook weer anders. Een ieder heeft zijn eigen eisen en wensen. Als mijn zonnescherm het straks weer doet vind ik het voorlopig al weer helemaal top. Rest my case en ga wel verder zoeken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No problem ;) Ik ga toch akkoord met Musicmasters zijn mening :)

Dit is ongeveer mijn script voor de zonneluifel (wel nog niet in gebruik op m'n laatste pass2php versie dus niet getest):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$maxbuien=20;$maxwolken=80;$zonopen=1500;$zontoe=200;$zon=apcu_fetch('zon');$wind=apcu_fetch('wind');
    if(in_array(apcu_fetch('wind'),array('W','S','SE')))$maxwind=6;
    else $maxwind=8;
    if($s['luifel']!='Open'&&($wind>=$maxwind||$buienradar>=$maxbuien||$zon)<$zontoe)){
        lg('  --- Luifel: Wind='.$wind.'|Buien='.round($buienradar,0).'|Zon='.$zon.'|Luifel='.$s['luifel'].'|Last='.apcu_fetch('tluifel'));
        if($wind>=$maxwind){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
        elseif($buienradar>=$maxbuien){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
        elseif($zon<$zontoe){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
    }
    elseif($s['luifel']!='Closed'&&time>strtotime('10:25')&&$wind<$maxwind-1&&$buienradar<$maxbuien-1&&$s['living_temp']>22&&$zon>$zonopen&&apcu_fetch('tluifel')<time-598){
        lg('  --- Luifel: Wind='.$wind.'|Buien='.round($buienradar,0).'|Zon='.$zon.'|Luifel='.$s['luifel'].'|Last='.apcu_fetch('tluifel'));
        sw(apcu_fetch('iluifel'),'On',$msg);
    }

Zonneluifel wordt open gestuurd als er geen buien voorspeld zijn, als er niet te veel wind is en die uit de goede richting komt, en er voldoende zon is, en het in de woonkamer te warm wordt.
Commando wordt elk uur herhaald mocht de windmeter van somfy zelf beslist hebben om dicht te sturen.
Zodra aan de voorwaarden niet meer voldaan wordt wordt hij dicht gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Dan nog. Voor JOU zijn het simpele dingen. Ik kom uit een heel ander vakgebied, bedien klanten en heb geleerd dat wat voor mij vanzelfsprekend is voor een ander heel complex kan zijn. Dan kan ik ook wel stoppen hier op Tweakers met andere helpen, want wat lopen er hier dan toch heel veel mensen met simpele vragen over mijn vakgebied. En wat voor JOU perfect kan zijn is voor de ander ook weer anders. Een ieder heeft zijn eigen eisen en wensen. Als mijn zonnescherm het straks weer doet vind ik het voorlopig al weer helemaal top. Rest my case en ga wel verder zoeken.....
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:07:
No problem ;) Ik ga toch akkoord met Musicmasters zijn mening :)

Dit is ongeveer mijn script voor de zonneluifel (wel nog niet in gebruik op m'n laatste pass2php versie dus niet getest):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$maxbuien=20;$maxwolken=80;$zonopen=1500;$zontoe=200;$zon=apcu_fetch('zon');$wind=apcu_fetch('wind');
    if(in_array(apcu_fetch('wind'),array('W','S','SE')))$maxwind=6;
    else $maxwind=8;
    if($s['luifel']!='Open'&&($wind>=$maxwind||$buienradar>=$maxbuien||$zon)<$zontoe)){
        if($wind>=$maxwind){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
        elseif($buienradar>=$maxbuien){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
        elseif($zon<$zontoe){sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');if(apcu_fetch('tluifel')<time-3598)sw(apcu_fetch('iluifel'),'Off');}
    }
    elseif($s['luifel']!='Closed'&&time>strtotime('10:25')&&$wind<$maxwind-1&&$buienradar<$maxbuien-1&&$s['living_temp']>22&&$zon>$zonopen&&apcu_fetch('tluifel')<time-598){
        sw(apcu_fetch('iluifel'),'On',$msg);
    }

Zonneluifel wordt open gestuurd als er geen buien voorspeld zijn, als er niet te veel wind is en die uit de goede richting komt, en er voldoende zon is, en het in de woonkamer te warm wordt.
Commando wordt elk uur herhaald mocht de windmeter van somfy zelf beslist hebben om dicht te sturen.
Zodra aan de voorwaarden niet meer voldaan wordt wordt hij dicht gezet.
Denk (persoonlijke mening) dat het voor Musicmasters handiger is als hij eerst eens naar een simpele Lua kijkt.
if deur == Open then lamp aan
En vandaar uit steeds meer op/uitbouwen.
Struin eens door de wiki op Domoticz.
Simpele scriptjes die je na wat lezen wel kan begrijpen.
De taal zelf is niet zo moeilijk, er is niemand die je een spoed cursus kan geven in een taal leren.

Als je denkt ik begin er aan gewoon doen.
En dan kun je denken aan.

if otherdevices[lux] < 200 and otherdevices[lamp]== 'Off' then commandArray[lamp] = 'On'

Nu ga je denken, ik wil wat dat de lamp aan gaat als de televisie aan staat.
En dan ga je al, wat moet een iemand thuis scriptje hebben draaien die kijkt als je televisie er natuurlijk geschikt voor is of er devices online zijn.

dan voeg je dus weer een extra argument toe:

if otherdevices[lux] < 200 and otherdevices[lamp]== 'Off' and otherdevices[televisie]== 'On' then commandArray[lamp] = 'On'

En zo kun uitbouwen tot dat je er blauw van ziet.
En dat werkt dus ook met je luifel.
Jij wilt je luifel onder bepaalde omstandigheden open/dicht hebben.
En alles is mogelijk zolang je de devices/apparatuur hebt die iets aan Domoticz doorgeven.
Dan kun je met die waardes je persoonlijk omstandigheden creëren wanneer je luifel iets moet doen.
En dat is een lang proces om het te begrijpen en te schrijven, de een pak het snel op en de ander niet.

Daar zou ik zeggen, Lua heeft ook nadelen wat die missen bepaalde functies wat php/python wel heeft en hebt je z'n functie nodig moet je zelf schrijven.
Maar mijn mening is dat Lua makkelijker leest voor een beginner.

En heb je een script wat niet werkt, vragen...
Er is altijd wel iemand die eens scheef oog er over gooit en ziet wat er mis is, meestal ;-)

Wie bied...

[ Voor 10% gewijzigd door Siewert op 11-01-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:30:
Maar mijn mening is dat Lua makkelijker leest voor een beginner.
Ik snap dan weer niks van lua. Destijds paar dagen naar gekeken maar kwam eigenlijk geen stap vooruit. De userbase is gewoon te beperkt waardoor je heel veel zelf moet gaan proberen.
Bij php is de userbase gigantisch en staat elk ding die je maar kan bedenken wel al ergens beschreven. Dan is het maar kwestie van hier en daar stukjes te copy/pasten en je bent vertrokken.
Tot voor een jaar had ik zo goed als geen kennis van php. Nu los ik soms dingen op met 30 bytes code terwijl je voor hetzelfde in lua 100 lijnen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:43:
[...]

Ik snap dan weer niks van lua. Destijds paar dagen naar gekeken maar kwam eigenlijk geen stap vooruit. De userbase is gewoon te beperkt waardoor je heel veel zelf moet gaan proberen.
Bij php is de userbase gigantisch en staat elk ding die je maar kan bedenken wel al ergens beschreven. Dan is het maar kwestie van hier en daar stukjes te copy/pasten en je bent vertrokken.
Tot voor een jaar had ik zo goed als geen kennis van php. Nu los ik soms dingen op met 30 bytes code terwijl je voor hetzelfde in lua 100 lijnen nodig hebt.
Das waar, en geef ik je helemaal gelijk in.
Maar bekijk het eens vanuit de ogen van een leek.
Als hij een php file leest die enkel uit codesnips bestaat van van kleine argumenten/fucties die in php wel bestaan.
Dan ziet die door de bomen het bos niet meer.

Neem ff snel een klein voorbeeldje uit jouw script hierboven.
Voor jou gesneden koek maar Buien='.round($buienradar,0).' plus nog wat van die call.
Een leek snapt dat je ergens info weg krijgt wat de buien voorspeld.
Maar wtf .round
en ($buienradar,0)
We snappen dat je een afgerond cijfer krijgt en hier mee iets wilt triggeren als je boven/onder dat getal komt.

In lua weet ik dat een afgerond cijfer niet snel gefixed.
Moet hier een function voor maken maar zonder is ook werk maar.
En zou er dan bijvoorbeeld uit zien als:
If Buien < 10 then ...
Hoop dat je me snap.

Maar goed, iedereen moet de taal kiezen die hem het makkelijkste ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je haalt er net een stukje uit die puur voor logging dient :P
In de if zelf wordt niet afgerond ;)
maar inderdaad, iedereen moet zelf de taal kiezen waar hij wil in werken. Alleen nogal sneu dat er (bijna) altijd geroepen wordt dat dat voor Domoticz lua moet zijn omdat er native support voor is.
Het mooie van Domoticz is net dat de api en het eventsystem toelaten dat je met eender welke taal ertegenaan kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:59:
Je haalt er net een stukje uit die puur voor logging dient :P
In de if zelf wordt niet afgerond ;)
maar inderdaad, iedereen moet zelf de taal kiezen waar hij wil in werken. Alleen nogal sneu dat er (bijna) altijd geroepen wordt dat dat voor Domoticz lua moet zijn omdat er native support voor is.
Het mooie van Domoticz is net dat de api en het eventsystem toelaten dat je met eender welke taal ertegenaan kan praten.
idd, ben zelf ook ooit begonnen met Lua omdat het voor de hand lag.
Simpele handelingen (tot nu toe) was voor mij een prima middel om mee te redden.
Sinds gisteren eens gekeken naar python ivm mijn net aangeschafte UPS.
Laat ik het zo zeggen, kan het lezen en begrijp wat er staat.
Maar vraag mij niet om er een stuk aan toe te voegen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:59
Ik gebruik nu op dit moment zelf een PHP script die de API van Domoticz d.m.v curl aanroept,
Soms merk ik alleen dat is ik een groot aantal devices wil geschakelen ( 15+ ) het systeem vrij traag is,
heeft het zin om te kijken naar LUA Pass2PHP om het systeem wat meer responsive te maken.
Het kan er mischien ook aan liggen dat het op een RPI3 draait en met ongeveer 30 actors met energiemeting en polling aan staat, heeft verplaatsen naar een VPS dan zin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
_trickster_ schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:15:
Ik gebruik nu op dit moment zelf een PHP script die de API van Domoticz d.m.v curl aanroept,
Soms merk ik alleen dat is ik een groot aantal devices wil geschakelen ( 15+ ) het systeem vrij traag is,
heeft het zin om te kijken naar LUA Pass2PHP om het systeem wat meer responsive te maken.
Het kan er mischien ook aan liggen dat het op een RPI3 draait en met ongeveer 30 actors met energiemeting en polling aan staat, heeft verplaatsen naar een VPS dan zin ?
15+ 8)7

Zal toch echt niet aan je Pi3 liggen, hoeveel load heb je?
Weet niet hoeveel resources al die actors (neem aan nodes voor zwave) trekken, heb op dit moment alleen maar 433mhz.
Maar wel andere devices die aardig wat trekken, denk aan:
Nest, 2 energiemeters, 2 python scripts voor 12 devices, aantal bash bestanden, fail2ban.
Tich Lua timers en device scripts, auto weather tweet, en wat zooi op de achter voor mijn PIco UPS en ben vast wat vergeten.
Maar systeem draait soepel terwijl er bijna altijd wel een event actief is.
Load van mijn Pi3 is nu ongeveer 0.02, 0.12, 0.14 bij een gemiddelde 0,7% á 0.8% CPU usage.
Was 0,5 maar sinds vandaag door fail2ban wat omhoog geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je daarvoor naar een vps moeten? Apache2/nginx kan perfekt o de pi.
Controleer je nu of het schakelen wel nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:59
Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:52:
[...]

Zal toch echt niet aan je Pi3 liggen, hoeveel load heb je?
Ik heb inderdaad nog niet naar de load gekeken, dat zal ik z.s.m even doen,
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:53:
Waarom zou je daarvoor naar een vps moeten? Apache2/nginx kan perfekt o de pi.
Controleer je nu of het schakelen wel nodig is?
Een VPS is mogelijk omdat er toch een ESXI server draait op de locatie, dus een vpsje daarvoor inzetten geeft geen extra moeite/kosten.

Op dit moment check ik niet of het device geschakeld moet worden, dat zou ik wel eventueel kunnen doen.
Behalve wat Timers en Scenes lopen er geen bijzondere dingen in domoticz.
Het zijn inderdaad allemaal Z-wave Actors.
De response snelheid is soms echt wisselend, er zitten wel eens tijden tussen van +- 60 seconden om 15 actors te schakelen/ dimmer actie veranderen, dit lijkt me toch wel wat lang.
Het netwerk lijkt ook goed in elkaar te zitten van Zwave.

Ideeën waar ik naar kan kijken waar deze delay vandaan komt ?

[ Voor 22% gewijzigd door _trickster_ op 11-01-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
_trickster_ schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:13:
[...]

[...]

Een VPS is mogelijk omdat er toch een ESXI server draait op de locatie, dus een vpsje daarvoor inzetten geeft geen extra moeite/kosten.

Op dit moment check ik niet of het device geschakeld moet worden, dat zou ik wel eventueel kunnen doen.
De response snelheid is soms echt wisselend, er zitten wel eens tijden tussen van +- 60 seconden om 15 actors te schakelen/ dimmer actie veranderen, dit lijkt me toch wel wat lang.

Ah Ha...op die fiets.
Ben toch wel nieuwsgierig hoe het precies in zijn werking gaat met zwave.
Begrijp dat dat de terugkoppeling van een device extra timeout oplevert.
Maar blijf het bijzonder vinden, ga bijna denken dat ondanks miss een missschakeling ik beter op 433mhz kan blijven.
Inschakeling niet want dat gaat in fases, maar 's avonds uitschakelen als we naar bed gaan is binnen 10 second gedaan 8 lampen in en buiten om, 5 standy killers, tussen door miss nog een trigger van deur of motion sensor.
En heb de schakelingen geremd anders gaat het te snel en mis dan schakelingen.

Ben nu appels en peren aan het vergelijken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Hmm, met 2 relays wordt het wel een dure hobby, haha. Binnen afzienbare tijd worden er naar verwachting zonnepanelen geleverd, ik zal dan eens mee klimmen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Ik neem aan dat je ventilatie box met een Perilex stekker aangesloten zit. Je kunt hier inspiratie opdoen:
Eigenlijk komt er gewoon een voedingskabel vanuit het dak. Deze loopt via een deksel in een doos waarin een kroonsteen zit welke de 5 kabels aan elkaar verbindt.

2x zwart, 1x N, 1x L en aarde.

EDIT: wellicht is dit nu ook gewoon de indeling van een Perilex... even verder kijken :o

[ Voor 8% gewijzigd door wervisser op 11-01-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:08
Zucht en het is weer zover. De periodieke PI crash en correpte SD kaart. Kost me weer een avond om domoticz weer terug te zetten met alle instellingen weer goed. Begin de hele rapberry pi toch wel een beetje vervelend te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:59:
Zucht en het is weer zover. De periodieke PI crash en correpte SD kaart. Kost me weer een avond om domoticz weer terug te zetten met alle instellingen weer goed. Begin de hele rapberry pi toch wel een beetje vervelend te vinden.
Draai je Domoticz is vanaf een fysiek hdd. Scheelt je iedere periode Domoticz opnieuw installeren e.d.
Ik draai het nu al ruime tijd zonder rare bugs of corrupte sd kaarten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
luigi87 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:04:
[...]

Draai je Domoticz is vanaf een fysiek hdd. Scheelt je iedere periode Domoticz opnieuw installeren e.d.
Ik draai het nu al ruime tijd zonder rare bugs of corrupte sd kaarten.
Nee, gewone SD kaart. Werkt een fysiek HDD beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Wil ook op korte termijn alles overzetten op een HDD ipv een SD. Is er een makkelijke manier om dat te doen, bijv. door een image te maken en die op de HDD te zetten? En kan hiervoor een 2.5" USB gevoede HDD worden gebruikt? Of toch beter een HDD met eigen voeding nemen? Ik heb een 2.5A voeding op de PI.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:07:
[...]

Had ergens een how to neer gepoot.
Je hebt meerdere mogelijkheden om vanaf een een hdd te draaien.
Ik zelf heb alleen de /boot op een 2gb kaartje en de root op usb hdd.
Let wel op je voeding en of je genoeg ma uit je usb poorten komt.
Anders vanaf p2 + kun je max_usb_current in je boot config zetten.
Dan krijgen je usb poorten meer stroom.
De boot heb ik dus op SD want daar word toch niks naar geschreven.
Maar met de root op hdd draait alles veel soepeler en geen last van corrupte sd kaarten.
Plus natuurlijk meer opslag.
Zelf heb ik een 1TB schijf, waarop ik kleine partitie heb gemaakt en weekelijks dmv een cronjob de root via rsync naar toe word geschreven, zeg maar back, just incase.
Maar eenmaal op hdd wil je niet meer terug ;-)

p.s
Kleine tip.
Als je op usb hdd gaat draaien en hij doet moeilijk bij het opstarten omdat je hdd langzaam opspint.
Dan ff klooien met rootdelay=10 in je cmdline.txt
De mijn staat op 15 seconden, dus opstarten duurt wat langer maar anders komt de hdd niet op gang en kan de boot de hdd niet vinden

[ Voor 14% gewijzigd door Siewert op 11-01-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Marc O. schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:13:
Wil ook op korte termijn alles overzetten op een HDD ipv een SD. Is er een makkelijke manier om dat te doen, bijv. door een image te maken en die op de HDD te zetten? En kan hiervoor een 2.5" USB gevoede HDD worden gebruikt? Of toch beter een HDD met eigen voeding nemen? Ik heb een 2.5A voeding op de PI.
Let wel, de cmdline in my how to is een voorbeeld dus niet klakkeloos overnemen.
Siewert in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Geen backup van Domoticz dan?
Laatst was de mijne ook gecrash'd (eigen schuld, zat te spelen met de GPIO pinnen, en daar werd Domoticz niet vrolijk van.. >:) ) maar kon na het opnieuw installeren van Domoticz, mij backup er weer in gooien, alles was weer bij het ouwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
mAiden88 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:49:
[...]

Geen backup van Domoticz dan?
Laatst was de mijne ook gecrash'd (eigen schuld, zat te spelen met de GPIO pinnen, en daar werd Domoticz niet vrolijk van.. >:) ) maar kon na het opnieuw installeren van Domoticz, mij backup er weer in gooien, alles was weer bij het ouwe?
Ik heb wel een backup, maar alleen van de database van domoticz. Mijn scripts staan ook wel op de NAS, maar ik moet alles weer instellen. Veel werk. Heb zelfs een document van 2 a4tjes hoe ik alles moet instellen. Maar ben er nog steeds een hele avond mee bezig.

Ik wil nog een keer de hele image eraf trekken en deze wegschrijven naar een .img bestand. Maar elke keer als ik stroom eraf haal dan is de kaart weer corrupt of werkt er iets niet. Heb al meerdere kaarten geprobeerd. En volgens mij kun je het ook niet remote de image eraf halen.

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 11-01-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:22
Iemand ervaring met de nefit easy en de time-out?

na ~5 minuten is hij het passwoord kwijt en krijg ik geen data meer binnen..

LOG:
2017-01-11 20:58:09.104 Error: NefitEasy: Error getting http data!

als ik via het console easy status opvraag:
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/lua $ easy status
Error: missing password

Is hier een simpel scriptje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Let wel, de cmdline in my how to is een voorbeeld dus niet klakkeloos overnemen.
Siewert in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Dank je!

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Ik heb wel een backup, maar alleen van de database van domoticz. Mijn scripts staan ook wel op de NAS, maar ik moet alles weer instellen. Veel werk. Heb zelfs een document van 2 a4tjes hoe ik alles moet instellen. Maar ben er nog steeds een hele avond mee bezig.

Ik wil nog een keer de hele image eraf trekken en deze wegschrijven naar een .img bestand. Maar elke keer als ik stroom eraf haal dan is de kaart weer corrupt of werkt er iets niet. Heb al meerdere kaarten geprobeerd. En volgens mij kun je het ook niet remote de image eraf halen.
Lees anders op de wiki het stuk over overlayfs eens. Je sd kaart wordt readonly gemount, dus nagenoeg geen kans op een corrupte sd kaart. Het enige nadeel van de stroom eraf is dat je naar een wellicht iets oudere database terugvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_trickster_ schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:13:
[...]

[...]

15 commando's gaat sowieso vertraging geven. Eerste zullen redelijk snel gaan, vanaf 5de of zo steeds trager. Alsof de queue vol raakt of zo.
Maar als je eerst de status checkt moet je misschien maar de helft echt schakelen.
Als ik zo'n batchen stuur steek ikzelf al telkens een seconde pauze tussen zodat er nog ruimte blijft voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Er bestaan nochtans verschillende scripts om de hele schijf te backuppen. Mijn script heb ik hier ook al eens gepost. Dat heeft deze week nog z'n diensten bewezen.... 3 pi's met pikrellcam die een update gekregen hadden. Week later pas gemerkt dat ze niet meer stabiel waren. In 1 beweging alle 3 gerestored via het netwerk en op enkele minuten terug online.

Backuppen is echt een must, zorg ook dat het een systeem met versies is. Mijn laatste backup was immers ook al corrupt, terug moeten gaan naar die van 27/12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Hmm, met 2 relays wordt het wel een dure hobby, haha. Binnen afzienbare tijd worden er naar verwachting zonnepanelen geleverd, ik zal dan eens mee klimmen op het dak.
Een fibaro double relay kost exact evenveel als een enkele relay ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:21:
[...]

Een fibaro double relay kost exact evenveel als een enkele relay ;)
Ja, dat klopt. Ik dacht dat je had geschreven om ze parallel te zetten, dus 2 relay modules O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, 1 in serie en 1 parallel op de schakelaar van de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Mijn Pi draait al sinds 27-11-2014 zonder crash. Daarvoor een crash. Remedie goede voeding en een goede SD card. Daarnaast een script wat automatisch reboot als de internetverbinding er uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
niki_lauda schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Mijn Pi draait al sinds 27-11-2014 zonder crash. Daarvoor een crash. Remedie goede voeding en een goede SD card. Daarnaast een script wat automatisch reboot als de internetverbinding er uit ligt.
LoL... Gaat hier niet werken.
Dan blijft de Pi de hele dag aan het booten... :F #ietsmet een Z en -> O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:17:
[...]

LoL... Gaat hier niet werken.
Dan blijft de Pi de hele dag aan het booten... :F #ietsmet een Z en -> O
Ik ping de router als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
niki_lauda schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:19:
[...]

Ik ping de router als eerste.
Hier ook, Router wel aanwezig - Geen interpret = Foetsie
Geen Router - Geen Internet = alles foetsie
Time script om na 10min de modem te rebooten wel met delay anders blijft ie rebooten.
Soms binnen 1 minuut weer internet de andere keer 30min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 21-09 17:23
Voor de mensen welke interesse hebben de PS4 te bedienen met je raspi:

SSH in je raspi
code:
1
sudo npm install ps4-waker -g

Als alles goed is geinstalleerd:

code:
1
sudo ps4-waker

Volg de instructies op je raspi
  • Start je PS4
  • Open je Playstation app en connect met de PS4-waker
  • Ga naar je PS4 settings==>Playstation APP ==>ADD device en voer de code in op je raspi
Als het goed is is alles nu goed geregistreerd. Zet je PS4 in standby en test het volgende script (ik heb hem als PS4 opgeslagen), zet deze in de scripts map en geef hem execute rechten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash

#PS4 waker

if [ "$1" = "" ]; then
  echo "Usage: $0 <COMMAND>"
  exit 1
fi

declare -A commandmap
commandmap[ON]=""
commandmap[OFF]="standby"

COMMAND=${commandmap[$1]}

sudo ps4-waker $COMMAND > /dev/null &

Voer het script uit op je raspi:
code:
1
/home/pi/domoticz/scripts/PS4 ON
code:
1
/home/pi/domoticz/scripts/PS4 OFF

tadaaaa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
niki_lauda schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Ik zei wel dat m'n pi crashde, maar dit keer vloog de aardlek eruit. Vorige keer heeft de pi 300 dagen gedraaid zonder crash. Op precies 300 dagen, 23 uur en 59 seconden kreeg ik een crash. Geen idee waarom. Moet wel eerlijk zeggen dat ik veel aangesloten heb op de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:07:
[...]

Ja veel minder gevoelig voor spannings verlies. En kan beter tegen het vele schrijven van de Domoticz logs.
Ik had eerst ook last van corrupte sd. Maar nu niet meer. En de donoticz gui is er ook sneller van geworden.
Marc O. schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:13:
Ik heb het nu draaien op externe 2.5 inch hdd die usb gevoed is. Werkt prima met een 2.5a voeding. Heb er ook nog een rfxcom. P1 serial kabel aan hangen.
Doordat die usb gevoed is kan ik een powerbank ( in serie op de voedingskabel van de pi) gebruiken als ups. Dus bij een power failure blijft de pi draaien en domoticz op de hdd ook.

[ Voor 48% gewijzigd door luigi87 op 11-01-2017 23:21 ]

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
luigi87 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:14:
[...]

Ja veel minder gevoelig voor spannings verlies. En kan beter tegen het vele schrijven van de Domoticz logs.
Ik had eerst ook last van corrupte sd. Maar nu niet meer. En de donoticz gui is er ook sneller van geworden.
En dan komt het mooie, draai je eindelijk op een HDD.
Installeer je een maand later een UPS... *denktwaaromnieteerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:33:
Nee, 1 in serie en 1 parallel op de schakelaar van de keuken.
Nu ben ik je even kwijt denk ik :?

1 Fibaro 2x 1,5kW module met 1 draad op S1 en 2 draden op S2 ?

Ik zie bij ROBBshop dat ze een dergelijke module hebben gebruikt, maar dan vervalt er 1 snelheid. Dan is het dus standaard langzaam en soms op z'n snelst (of iets minder snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:18:
[...]

En dan komt het mooie, draai je eindelijk op een HDD.
Installeer je een maand later een UPS... *denktwaaromnieteerder
Herkenbaar. Dat is ook een manier om het probleem op te lossen. Al heb je dan nog wel last van de vele schrijfacties van verschillende programmas als domoticz.

Ik heb nu ook een soort van ups. Maar een meer diy versie. Namelijk dmv een powerbank in serie te zetten met de pi voeding. En een stukje software op de pi die de lan poort monitort (lan poort down = stroom storing l. Na 2 uur sluit dat programma dan netjes de pi af)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:19: Dan is het dus standaard langzaam en soms op z'n snelst (of iets minder snel)

Correct. Die schets toont het mooi.
Je kan zelf kiezen hoe je het verbindt.
Stand 1 continu en 2/3 geschakeld door relay of schakelaar.
Of stand 1 continu, 2/3 door schakelaar met optie om te onderbreken door relay 1 (serie). En stand 3 door relay (parallel).
Google maar even serie/parallel schakeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
luigi87 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:25:
[...]

Herkenbaar. Dat is ook een manier om het probleem op te lossen. Al heb je dan nog wel last van de vele schrijfacties van verschillende programmas als domoticz.

Ik heb nu ook een soort van ups. Maar een meer diy versie. Namelijk dmv een powerbank in serie te zetten met de pi voeding. En een stukje software op de pi die de lan poort monitort (lan poort down = stroom storing l. Na 2 uur sluit dat programma dan netjes de pi af)
Had dat idee ook in het hoofd, maar zag de vrouw mij al vreemd aankijken.
Dus heb mij een PIco besteld, 450mah battery houd het lang vol ondanks de hdd (25min)

Maar er komt een 4000mah aan want wil wel dat de Pi een hele stroomstoring overleeft.
Niet om tijdens een stroomuitval het huis te regelen.
Wel om alles als het donker is virtueel het licht uit te doen en zodra er weer stroom is alles weer in te schakelen.
En zo blijft ondanks de stroomuitval mijn diy alarm installatie online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Ik heb een oude redelijke zuinige (7watt idle) laptop gepakt toen ik die SD corruptie zat was op de Pi, het mooie van zo'n ding is mede dat hij meteen een ingebouwde UPS heeft waar hij een paar uur op kan draaien.
Onder linux instellen dat hij door moet draaien als je hem dichtklapt en het feest is kompleet.
Gebruikt natuurlijk wel meer stroom dan een Pi maar het geklooi met usb diskjes, voedingen en kapotte SD kaartjes is wel meteen voorbij. Ik maak backups en zodra de hdd ermee stopt plaats ik de kleinste SSD die ik kan vinden en hobbelen we voorlopig verder op dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:58:
[...]

Ik zei wel dat m'n pi crashde, maar dit keer vloog de aardlek eruit. Vorige keer heeft de pi 300 dagen gedraaid zonder crash. Op precies 300 dagen, 23 uur en 59 seconden kreeg ik een crash. Geen idee waarom. Moet wel eerlijk zeggen dat ik veel aangesloten heb op de pi.
Misschien dat hier ook een deel van je probleem zit. Je hebt veel aangesloten op je Pi. Mogelijk zorgt dit voor een daling in de spanning op bepaalde momenten en dat de Pi dan onderuit gaat met als gevolg een corrupte SD.

Ooit als test een power bank tussen de voeding van de Pi gezet in de hoop dat deze als een soort UPS zou kunnen fungeren. Maar zodra je de voeding los trekt zakt de spanning net voldoende weg om de rasp opnieuw te laten starten. En Domoticz vindt juist dat niet fijn en dan is de kans op een corrupte SD vrij groot.

Draai ook sinds dag 1 op SD en herken het probleem verder niet. Nooit een crash. Ben elke dag actief met Domoticz en er draaien redelijk wat scripts (LUA/Bash etc). Alleen de RFXCom erop aangesloten en meer niet.

Je zou ook kunnen proberen om een usb hub met eigen voeding zodat de voeding van de Pi zelf ontlast wordt en deze stabieler blijft draaien. Als daarbij elke nacht een image van je SD maken naar een andere apparaat en dan ben je weer snel online mocht er toch iets fout gaan.

Of als test zoveel mogelijke wat even niet nodig is niet aansluiten op USB en dan steeds 1 usb erbij prikken en weer gaan testen en kijken hoe het dan gaat. Gaat hij uiteindelijk onderuit dan weet je mogelijk waar het zit.

Een als een aardlek klapt dan heb je inderdaad pech en dan kan alleen een UPS dit voorkomen.
Alleen is een speciale UPS voor de rasp zelf zo prijzig dat je beter een lossen UPS kan aanschaffen zodat je nog meer hardware kunt laten meegenieten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
fetss schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:00:
Iemand ervaring met de nefit easy en de time-out?

na ~5 minuten is hij het passwoord kwijt en krijg ik geen data meer binnen..

LOG:
2017-01-11 20:58:09.104 Error: NefitEasy: Error getting http data!

als ik via het console easy status opvraag:
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/lua $ easy status
Error: missing password

Is hier een simpel scriptje voor?
Password e.d. kun je via parameters of een environment variable zetten.
Zie onderaan https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Siewert schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:32:
[...]

Had dat idee ook in het hoofd, maar zag de vrouw mij al vreemd aankijken.
Dus heb mij een PIco besteld, 450mah battery houd het lang vol ondanks de hdd (25min)

Maar er komt een 4000mah aan want wil wel dat de Pi een hele stroomstoring overleeft.
Niet om tijdens een stroomuitval het huis te regelen.
Wel om alles als het donker is virtueel het licht uit te doen en zodra er weer stroom is alles weer in te schakelen.
En zo blijft ondanks de stroomuitval mijn diy alarm installatie online
Haha, hier the same.
Echter vond ik die Pico erg duur, en had nog een 9500mah power bank liggen die tot 4 uur zou kunnen voeden. En inderdaad als je nergens spanning hebt kan je ook niks regelen :)
Ik heb het ook om Domoticz niet van slag te laten raken bij een stroomstoring.

Maar je zegt dat je diy alarm installatie online blijft, voordeel van de batterij sensoren ;)
heb je hierin ook meldingen naar buiten toe? want die doen het dan niet meer dan.
Heb nog wel eens gekeken naar een Sim kaartje voor de PI, maar werd hier niet echt duidelijk uit.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Ik ben nog een beginner wat betreft lua-pass2php.

Hoe meten jullie nu eigenlijk de huidige waarde met een LUA/Blocky script en vergelijken dit met pass2php?
Pass2php is toch voornamelijk sneller met schakelen? Alleen met devices of voornamelijk met lange scripts oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
grote_oever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:58:
[...]

Ik had dit ook vaak, zelfs zonder ook maar iets aangesloten te hebben. Mijn oplossing was om / file systeem te draaien vanaf een traveller usb stick ala 16G. Dus SD card is RO, bij spanningsval raakt hij niet corrupt, aangezien dat alleen gebeurt bij write + powerfail.

Sinds ik via USB draai heb ik geen enkel moment meer gehad met corruptie. Daarnaast wat anderen ook aangeven, het is nog eens sneller ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

wervisser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:19:
[...]

Nu ben ik je even kwijt denk ik :?

1 Fibaro 2x 1,5kW module met 1 draad op S1 en 2 draden op S2 ?

Ik zie bij ROBBshop dat ze een dergelijke module hebben gebruikt, maar dan vervalt er 1 snelheid. Dan is het dus standaard langzaam en soms op z'n snelst (of iets minder snel)

Nee, geen Perilex dan, dat is een 3-standen oplossing. Je schrijft in een eerder post 2x zwart, 1x N, 1x L en aarde. Da's dan toch simpel? Je hebt een 2-standen ventilatie. Kun je dus mooi besturen met 1 Fibaro module (2x 1,5 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:31:
Iemand ervaring met de Nest Protect rookmelders icm Domoticz?

Ik heb bij m'n schoonvader 4 van deze rookmelders geconfigureerd en deze werken allemaal prima icm de Nest app op zijn iPhone. In Domoticz kwamen ze ook voorbij en daar heb ik ze ook toegevoegd.
Nu vertelde mijn schoonvader dat 1 van de rookmelders af was gegaan door een iets te enthousiaste kook-excercitie. Ik zie echter niets terug in het log van de rookmelder en bij het nakijken merkte ik ook dat ik vanuit Domoticz de rookmelders niet kon triggeren. Ik krijg dan een fout bij het verzenden van de opdracht (of iets dergelijks).

Wat doet ik verkeerd? Of veracht ik iets wat helemaal niet zo werkt?

Ik heb zelf een aantal koppelbare rookmelders die ik mbv Domoticz af kan laten gaan en andersom krijg ik ook een signaal als de rookmelders af gaan. Ik verwacht eigenlijk dat dit met de Nest Protect ook zou moeten kunnen.
Niemand die de Nest Protect in gebruik heeft icm Domoticz ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
B@rt_d@_M@n schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:49:
[...]

Nee, geen Perilex dan, dat is een 3-standen oplossing. Je schrijft in een eerder post 2x zwart, 1x N, 1x L en aarde. Da's dan toch simpel? Je hebt een 2-standen ventilatie. Kun je dus mooi besturen met 1 Fibaro module (2x 1,5 kW).
Klopt, maar ongeacht de schakeldraad draait de ventilator altijd in de laagste stand. Pas wanneer er contact wordt gemaakt met een van de schakeldraden loopt hij sneller.
Als ik hier nu een 2x1,5kW tussen hang denk ik dat hij uitgaat. Tijdens het typen bedenk ik mij echter dat ik de oorspronkelijke schakelaar natuurlijk ook aansluit. Hierdoor zal hij altijd moeten draaien en kan ik hem met het inschakelen van een van de kanalen sneller laten draaien. Correct me if I'm wrong O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
wervisser schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Klopt, maar ongeacht de schakeldraad draait de ventilator altijd in de laagste stand. Pas wanneer er contact wordt gemaakt met een van de schakeldraden loopt hij sneller.
Als ik hier nu een 2x1,5kW tussen hang denk ik dat hij uitgaat. Tijdens het typen bedenk ik mij echter dat ik de oorspronkelijke schakelaar natuurlijk ook aansluit. Hierdoor zal hij altijd moeten draaien en kan ik hem met het inschakelen van een van de kanalen sneller laten draaien. Correct me if I'm wrong O-)
Je ventilatie MOET altijd minimaal op stand 1 draaien (bouwbesluit).
In andere gevallen zoals bij douchen of veel mensen over de vloer kies je stand 2 of 3.
Dit kan met 1 zwave schakelaar van 2x1,5kw gedaan worden.
je kan de originele schakelaar ook laten zitten zodat beide werken.

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 12-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
SpikeHome schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:
[...]

In andere gevallen zoals bij douchen of veel mensen over de vloer kies je stand 2 of 3.
Dat bouwbesluit vind ik nog niet eens zo interessant, maar ik wil wel dat hij op de laagste stand blijft draaien voor een beetje luchtverplaatsing/verversing in huis. Ik ga maar weer eens een unitje bestellen :-)

Bedankt voor het meedenken (allemaal) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:17:
[...]

Niemand die de Nest Protect in gebruik heeft icm Domoticz ?
Yep, here's one. Exact hetzelfde probleem. Via het domoticz forum kom ik er ook niet uit en zie ik dezelfde klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 17:28
Even een hele stomme vraag:
Als ik een raspberry pi heb met een 433Mhz receiver, kan deze dan ook signalen ontvangen van bijvoorbeeld een temperatuurmeter of p1 meter over 433Mhz? (Gezien ik lees dat het 1-richtingsverkeer is)

Ik woon op twee hoog en mijn meterkast zit in de kelder dus vroeg mij af of ik die afstand wellicht op deze manier kon overbruggen. Of moet ik dan echt aan Z-wave gaan denken?

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
Ik probeer mijn gashaard via Domoticz aan te sturen. Maar ik krijg dit niet goed voor elkaar.
Ik heb eerst de Mertik afstandsbediening toegevoegd aan Domoticz. Nu heb ik een on-off schakelaar. Als ik die op off zet, dan gaat de haard volledig uit (ook de waakvlam), en als ik de schakelaar op on zet dan gaat de waakvlam aan, en gaat de haard op de hoogste stand.

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat het ook mogelijk is om de hoger/lager functie te gebruiken. Heb ook de volgende afbeelding gevonden waaruit blijkt dat dit mogelijk is (type is hetzelfde als ik heb):Afbeeldingslocatie: https://www.domoticz.com/forum/download/file.php?id=8211
Maar ik kom er niet uit hoe ik dit kan toevoegen.
Verder wil ik de haard opnemen in scenes, zodat ik hem bijvoorbeeld op 50% aan kan laten gaan. Weet iemand of dit mogelijk is, en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14
Johnnygo schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:02:
Ik probeer mijn gashaard via Domoticz aan te sturen. Maar ik krijg dit niet goed voor elkaar.
Ik heb eerst de Mertik afstandsbediening toegevoegd aan Domoticz. Nu heb ik een on-off schakelaar. Als ik die op off zet, dan gaat de haard volledig uit (ook de waakvlam), en als ik de schakelaar op on zet dan gaat de waakvlam aan, en gaat de haard op de hoogste stand.

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat het ook mogelijk is om de hoger/lager functie te gebruiken. Heb ook de volgende afbeelding gevonden waaruit blijkt dat dit mogelijk is (type is hetzelfde als ik heb):[afbeelding]
Verder wil ik de haard opnemen in scenes, zodat ik hem bijvoorbeeld op 50% aan kan laten gaan. Weet iemand of dit mogelijk is, en hoe?
Ik denk dat je de schakelaar van je haard moet aanpassen van een on/off type naar het type wat jij nodig hebt. Volgens mij kun je er dan een 'fireplace' van maken.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
KirovAir schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:44:
Als ik een raspberry pi heb met een 433Mhz receiver, kan deze dan ook signalen ontvangen van bijvoorbeeld een temperatuurmeter of p1 meter over 433Mhz? (Gezien ik lees dat het 1-richtingsverkeer is)
Met het eenrichtingsverkeer van 433 wordt bedoeld dat een apparaat alleen maar een status of opdracht zendt, er komt geen antwoord dus er is geen verificatie of de overdracht gelukt is. Met zwave vindt een soort handshake plaats waardoor bij uitblijven van een 'ok' door de ontvanger de zender het nogmaals probeert.

Of jouw ontvanger de signalen kan ontvangen hangt af van de protocollen die je ontvanger aan kan, als het protocol van de meter daar bij zit dan is het technisch mogelijk.
Ik woon op twee hoog en mijn meterkast zit in de kelder dus vroeg mij af of ik die afstand wellicht op deze manier kon overbruggen. Of moet ik dan echt aan Z-wave gaan denken?
Qua afstand zit het wel op het randje van mijn ervaring, ik houd 433 communicatie het liefst zo kort mogelijk. Twee verdiepingen kan technisch wel, maar ik durf niet te zeggen hoe betrouwbaar dat gaat zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
KirovAir schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:44:

Ja en nee,

het ontvang circuit zal het kunnen ontvangen, maar of de rest het protocol ook ondersteund wat door jou andere apparaat gebruikt wordt is de vraag. Wat voor conroller heb je?

Een goede controller die met zeer veel apparaten overweg kan is RFLink Gateway:

http://www.nemcon.nl/blog2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
xelnaha schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:31:
Een goede controller die met zeer veel apparaten overweg kan is RFLink Gateway:
http://www.nemcon.nl/blog2/
Die link is down?

[ Voor 23% gewijzigd door DarkAllMan op 12-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Dat zie ik ook, wellicht onderhoud oid, meestal werkt het :) ik zou zeggen probeer het later op de dag nog een keertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
Johnnygo schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:02:

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat het ook mogelijk is om de hoger/lager functie te gebruiken. Heb ook de volgende afbeelding gevonden waaruit blijkt dat dit mogelijk is (type is hetzelfde als ik heb):[afbeelding]
De switch type zal je moeten aanpassen die zal nu alleen ON/OFF doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Nog maar even twee oude onbeantwoorde posts van stal halen.

1. Hue bedienen via URL's
Ik heb de app Home Remote weer eens van stal gehaald maar ik kom er niet achter hoe ik Hue lampen via JSON kan aan en uit zetten. Deze url werkt in ieder geval niet:
code:
1
http://192.168.2.2:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=2&switchcmd=Toggle

Hoe kun je een url gebruiken om Hue's te schakelen / in te stellen?

2. Persistant devices
Het instellen als persistant lukt me niet, ik heb deze lijst aan id's. Of hier de volledige output.

Heb jij ze ook persistent ingesteld? Ik weet niet welke de P1-kabel is:
idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC

idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp.
idProduct 0xec00 SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter

idProduct 0x9514

idVendor 0x1d6b Linux Foundation
idProduct 0x0002 2.0 root hub

Welke is wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:08
Iemand die toevallig geofencing gebruikt icm. de pilot APP?
Is het mogelijk om een straal om je huisadres in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14
iAmRenzo schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:32:

Ik heb de app Home Remote weer eens van stal gehaald maar ik kom er niet achter hoe ik Hue lampen via JSON kan aan en uit zetten. Deze url werkt in ieder geval niet:
code:
1
http://192.168.2.2:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=2&switchcmd=Toggle

2. Persistant devices
Het instellen als persistant lukt me niet, ik heb deze lijst aan id's. Of hier de volledige output.

Heb jij ze ook persistent ingesteld? Ik weet niet welke de P1-kabel is:

idProduct 0xec00 SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter

idProduct 0x9514

idVendor 0x1d6b Linux Foundation
idProduct 0x0002 2.0 root hub

Welke is wat?
Je vraag over de P1-kabel: Het is denk ik het 2e device. Uit je volledige output kun je halen dat de 1e uit bovenstaande lijst je RFXcom is. Nu is het dus zaak om voor je P1-kabel een persistent mapping te maken. Dit heb ik in mijn config file staan:
code:
1
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", SYMLINK+="ttyUSB22"

Aangezien jij 2 devices hebt met dezelfde idVendor en idProduct code moet je voor jou de regel als volgt maken:
code:
1
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A505IWIM", SYMLINK+="ttyUSB22"

De serial heb ik uit je volledige output gehaald.
Als je daarna je PI opnieuw opstart zul je een nieuwe USB zien in de lijst waaruit je kiezen in de hardware tab van Domoticz bij je P1 device. Kies daar dus dan /dev/ttyUSB22

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
iAmRenzo schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:32:

code:
1

Veranderd de status in Domoticz wel? Ik ben nu niet thuis maar als ik die url ingeeft met correct IP en IDX dan zegt domoticz in ieder geval wel dat hij aan staat. Maar ik zou dus even moeten kijken of dat ook zo is.

//Edit, ik kan aan het stroomverbruik zien dat ze daadwerkelijk aan gaan.

Dit is de url die ik gebruikte dus dat is exact het zelfde als bij jou alleen https ipv http
code:
1
https://10.x.x.x/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=x&switchcmd=Toggle

Wat krijg je als je die url opent in de browser van je iphone?

[ Voor 15% gewijzigd door Sneezydevil op 12-01-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
Mozart schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Ik denk dat je de schakelaar van je haard moet aanpassen van een on/off type naar het type wat jij nodig hebt. Volgens mij kun je er dan een 'fireplace' van maken.
Ja, dat dacht ik ook. Maar ik kan alleen de icon veranderen in fireplace. De switch heeft geen fireplace optie. En op het domoticz forum staat dat je de on-off switch moet hebben. Maar ik weet niet hoe ik die extra knoppen kan krijgen zoals op de schermafbeelding. Ik heb hem nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/nlemihdvl/fireplace.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Ik heb dat ook elke keer gehad helaas. Soms pakt hij ineens de WiFi niet meer, dan kan ik hem niet meer normaal afsluiten of rebooten. Als ik dan de stroom er afgooi is de boel weer om zeep. Mijn Raspberry Pi 3 met Kodi gooi ik al 3+ jaar gewoon domweg uit, en dat is nog nooit fout gegaan.

Terwijl Raspbian met Domoticz bij elke scheet weer corrupt is. Ook al doe ik dan een EXT3 repair op een snelle Ubuntu-computer, dat haalt vaak toch niks uit. Terwijl ik met recovery-software wel weer in een handomdraai de daadwerkelijke bestanden kan terughalen. Maar weer een werkende EXT3-partitie ho maar.

Heb nu maar een image gemaakt van de hele installatie. Maar eigenlijk zou je terwijl het systeem draait er gewoon een image van moeten kunnen maken. Maar ja, elke 5 minuten verandert het systeem weer natuurlijk.

Ook maar eens kijken naar de USB-stick-oplossing.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
MsG schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:57:
[...]

Ik heb dat ook elke keer gehad helaas. Soms pakt hij ineens de WiFi niet meer, dan kan ik hem niet meer normaal afsluiten of rebooten. Als ik dan de stroom er afgooi is de boel weer om zeep. Mijn Raspberry Pi 3 met Kodi gooi ik al 3+ jaar gewoon domweg uit, en dat is nog nooit fout gegaan.

Terwijl Raspbian met Domoticz bij elke scheet weer corrupt is. Ook al doe ik dan een EXT3 repair op een snelle Ubuntu-computer, dat haalt vaak toch niks uit. Terwijl ik met recovery-software wel weer in een handomdraai de daadwerkelijke bestanden kan terughalen. Maar weer een werkende EXT3-partitie ho maar.

Heb nu maar een image gemaakt van de hele installatie. Maar eigenlijk zou je terwijl het systeem draait er gewoon een image van moeten kunnen maken. Maar ja, elke 5 minuten verandert het systeem weer natuurlijk.

Volgens mij komt dat omdat Domoticz meer IO's doet, en dan vooral meer writes naar de SD kaart, daar sloop je ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
MsG schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:57:
[...]

Nah, het is typisch dat je dit zegt. Want ik dacht precies hetzelfde gisteren. Kodi op raspberry 3 en nooit problemen. Ik kan alle stekker eruit trekken en hij blijft opstarten. Vooral dat laatste wil ik ook een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik wil mijn domoticz raspberry pi inbouwen in een mooi kastje incl. voeding. Nu vond ik onderstaande voeding. Zou deze goed weken met de pi izm domoticz?

https://www.conrad.nl/nl/...028_pla-1297353&WT.srch=1

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 11:03
SpikeHome schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:
[...]

Ik heb h'm met beide werken. Werkt prima.
Alleen als de fysieke dan je deze natuurlijk niet lager zetten met Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
luigi87 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:39:
[...]

Haha, hier the same.
Echter vond ik die Pico erg duur, en had nog een 9500mah power bank liggen die tot 4 uur zou kunnen voeden. En inderdaad als je nergens spanning hebt kan je ook niks regelen :)
Ik heb het ook om Domoticz niet van slag te laten raken bij een stroomstoring.

Maar je zegt dat je diy alarm installatie online blijft, voordeel van de batterij sensoren ;)
heb je hierin ook meldingen naar buiten toe? want die doen het dan niet meer dan.
Heb nog wel eens gekeken naar een Sim kaartje voor de PI, maar werd hier niet echt duidelijk uit.
idd, geen stroom is geen notificaties ondat de router ook plat is.
vertik het om een ups hiervoor in te zetten, belangrijker vind ik dat de sirenes kunnen loeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
anconakip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:36:
Ik wil mijn domoticz raspberry pi inbouwen in een mooi kastje incl. voeding. Nu vond ik onderstaande voeding. Zou deze goed weken met de pi izm domoticz?

https://www.conrad.nl/nl/...028_pla-1297353&WT.srch=1
Dat heb ik op de DIY manier opgelost.
Bouw een netentree in je kastje en soldeer de 2 draden van de netentree op de pinnen van je 5V adapter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DGf9KkyUXYvHU6lQSbpiEhl2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wGuwUZjXDPR49YQzvdhsEvkm/full.jpg

__
Even iets anders...
Vandaag een MiLight gekocht en nu probeer ik hem te bedienen met de RFLink. Ik heb deze tutorial gevolgd, maar hij reageert gewoon niet.
Als ik de lamp via Domoticz schakel zie ik de LED op de Arduino oplichten maar de MiLight reageert nergens op.
Waarschijnlijk dat hij niet goed gepaired is. Helaas is de site van de RFLink down dus ik kan dit nu niet controleren. |:(

Iemand enig idee wat en waar het mis gaat?

[ Voor 53% gewijzigd door MyBearTibbers op 12-01-2017 20:20 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.