Bij mij werken de timers nog wel, alleen op het hele uur lijken die niet goed te werken.
bij mij werken timers wel, maar niet in combinatie met zonsopkomst/ondergang. Dus oudere beta teruggezet en nu werkt het wel weer gelukkig.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Dit is de pull request voor de bugfix voor de sunrise.sunset timer issuescommentator schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:19:
[...]
Is wel een oplossing voor maar die is helaas nog niet in de beta verwerkt.
https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2008
Ik kan niet wachten tot deze wordt geimplementeerd, ik heb in bijna al mijn timers sunset gebruikt.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Same story for me.. Rete irritant. Dit is volgens mij niet de eerste keer dat dit is gebeurd.
Klopt hier met de laatste beta ook, zonsondergang timers werken ook niet meer.kromme schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:14:
Mijn domoticz heeft sinds een dag of 3 er last van dat de ingestelde schakelmomenten niet meer werken(hij laat wel de goede tijd zien, als in ik heb de opdracht gegeven)....Handmatig via de app schakelt hij wel.
Ben zoveel mogelijk alle timers naar Dzvents aan het zetten, daar werkt het (op de zonsondergang na) wel.
Bing
Misschien dan maar een van de vroeger versies terug zetten....Dat hele Dzvents en Lua heb ik de $%^% verstand van.bing69 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:05:
[...]
Klopt hier met de laatste beta ook, zonsondergang timers werken ook niet meer.
Ben zoveel mogelijk alle timers naar Dzvents aan het zetten, daar werkt het (op de zonsondergang na) wel.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik ook niet maar in de praktijk valt het wel mee!!kromme schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:33:
[...]
Misschien dan maar een van de vroeger versies terug zetten....Dat hele Dzvents en Lua heb ik de $%^% verstand van.
Bing
bij mij werken met de laatste beta de timers wel als ik maar niet het hele uur gebruik ( dus 10:01 ipv 10:00). sunset/sunrise helaas niet...bing69 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:24:
[...]
Ik ook niet maar in de praktijk valt het wel mee!!
Top dit is de oplossingM.v.Veelen schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:38:
Configuration -> Configure logging -> Telemetry period (300) instellen op 60
Volgens mij is dat alles.
Een vraag: hier in ons studentenhuis staat de verwarming in de huiskamer meestal laag. Op dit moment is het er ongeveer 16 graden, ingesteld met de thermostaatknoppen. De thermostaat zelf (Remeha qSense, helaas niet aan te sturen via Domoticz, alleen uit te lezen als ik het goed heb) staat op 17 graden, waardoor de ketel de rest van het huis dus gewoon zal blijven verwarmen. Veel andere ruimtes worden niet verwarmd, waardoor de ketel doorgaans alleen de huiskamer warm hoeft te houden.
Nu heb ik onlangs een paar van deze radiatorknoppen gekocht. Deze zijn door middel van een Sonoff switch + temperatuursensor + aanwezigheidssensoren aan Domoticz gekoppeld. Helaas is het dus een dom systeem, de knoppen staan volledig aan, of volledig uit. Hierdoor is er een flinke overshoot, vooral ook omdat de knop er enkele minuten over doet om weer te sluiten.
Voorbeeld: op 20 graden gaat de knop uit, een half uur later ligt de piek op 22,6 graden waarna de temperatuur weer langzaam daalt (+- 3 graden per uur op dit moment).
Ik moet dus een formule hebben die te buitentemperatuur pakt (heb ik d.m.v. WeatherUnderground beschikbaar), aan de hand van die temperatuur de afkoelsnelheid bepalen, en dan aan de hand van de temperatuur in de kamer de radiatorknop schakelen, met een voorspelling van de temperatuurstijging of -daling, zodat de knop op het juiste moment uit of in wordt geschakeld. Dan kijken hoe de knop in- en uitgeschakeld moet worden (bijv. elke 10 minuten een minuut open) om de temperatuur constant te houden.
Het idee is uiteindelijk om meerdere kamers automatisch te schakelen, bijvoorbeeld 30 minuten voordat ik ga slapen de verwarming even aanzetten op de slaapkamer + de verwarming op mijn werkkamer uit.
Eigenlijk wil ik dus gewoon een draadloos aanstuurbare thermostaatknop, maar dan voor +- €10,- i.p.v. €50-100 voor commerciële oplossingen
Is dit te doen, of is het onbegaanbaar werk en kan ik beter de gewone thermostaatknoppen handmatig blijven bedienen?
-edit-
Nu als test één kamer voorzien van zo'n knop + deze thermostaatplugin. Ik zal binnenkort een update geven over de werking!
Nu heb ik onlangs een paar van deze radiatorknoppen gekocht. Deze zijn door middel van een Sonoff switch + temperatuursensor + aanwezigheidssensoren aan Domoticz gekoppeld. Helaas is het dus een dom systeem, de knoppen staan volledig aan, of volledig uit. Hierdoor is er een flinke overshoot, vooral ook omdat de knop er enkele minuten over doet om weer te sluiten.
Voorbeeld: op 20 graden gaat de knop uit, een half uur later ligt de piek op 22,6 graden waarna de temperatuur weer langzaam daalt (+- 3 graden per uur op dit moment).
Ik moet dus een formule hebben die te buitentemperatuur pakt (heb ik d.m.v. WeatherUnderground beschikbaar), aan de hand van die temperatuur de afkoelsnelheid bepalen, en dan aan de hand van de temperatuur in de kamer de radiatorknop schakelen, met een voorspelling van de temperatuurstijging of -daling, zodat de knop op het juiste moment uit of in wordt geschakeld. Dan kijken hoe de knop in- en uitgeschakeld moet worden (bijv. elke 10 minuten een minuut open) om de temperatuur constant te houden.
Het idee is uiteindelijk om meerdere kamers automatisch te schakelen, bijvoorbeeld 30 minuten voordat ik ga slapen de verwarming even aanzetten op de slaapkamer + de verwarming op mijn werkkamer uit.
Eigenlijk wil ik dus gewoon een draadloos aanstuurbare thermostaatknop, maar dan voor +- €10,- i.p.v. €50-100 voor commerciële oplossingen

-edit-
Nu als test één kamer voorzien van zo'n knop + deze thermostaatplugin. Ik zal binnenkort een update geven over de werking!
[ Voor 3% gewijzigd door PeeVv op 05-01-2018 01:12 ]
Alles heeft bij mij een vast IP adres en alles staat ingesteld volgens de presence detection die op de domoticz site staat.
Toch krijg ik elke keer weer onderstaande melding:
pi@raspberrypi ~ $ cd domoticz
pi@raspberrypi ~/domoticz $ ping IP_OF_PHONE
ping: unknown host IP_OF_PHONE
Weet niet goed hoe ik het gehele script kan posten
commentator schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:19:
[...]
welke versie van besturingssysteem draait er op je pi?
heeft de pi een vast ip?
zo ja, heeft de pi een vast ip buiten de range van de dhcpserver?
hebben de andere apparaten die je probeert te pingen een vast ip vanaf de dhcpserver?
hoe probeer je te pingen?
Post je script ook eens....
Sorry,
Dit is al opgelost maar mijn telefoon gaat steeds van het wifi netwerk in slaapstand, wat ik ook instel aan mijn mobiele telefoon na een tijdje mijn telefoon niet gebruikt te hebben ben ik afwezig in domoticz.
Dit is al opgelost maar mijn telefoon gaat steeds van het wifi netwerk in slaapstand, wat ik ook instel aan mijn mobiele telefoon na een tijdje mijn telefoon niet gebruikt te hebben ben ik afwezig in domoticz.
andre domoticz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:52:
Alles heeft bij mij een vast IP adres en alles staat ingesteld volgens de presence detection die op de domoticz site staat.
[...]
Ik heb de voorwaarde Group woonkamer = on toevoegd. Helaas werkt dit ook niet. Het lijk wel of mijn blockly event helemaal genegeerd wordt. Ik zie ook niet veel bijzonders in de log weggeschreven worden. Zou ik van een blockly event wel wat in de log mogen verwachten?niki_lauda schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:28:
[...]
Ik zou altijd de voorwaarde toevoegen 'and hue = Off' anders schakelt hij altijd.
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Wat gebruik je als cooldown periode? Onze iPhones heb ik op 45 minuten staan (nadat iOS 11 werd uitgebracht). Daarvoor was het 30 minuten.andre domoticz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:14:
Sorry,
Dit is al opgelost maar mijn telefoon gaat steeds van het wifi netwerk in slaapstand, wat ik ook instel aan mijn mobiele telefoon na een tijdje mijn telefoon niet gebruikt te hebben ben ik afwezig in domoticz.![]()
[...]
heb je al eens met arping geprobeerd ipv ping?andre domoticz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:14:
Sorry,
Dit is al opgelost maar mijn telefoon gaat steeds van het wifi netwerk in slaapstand, wat ik ook instel aan mijn mobiele telefoon na een tijdje mijn telefoon niet gebruikt te hebben ben ik afwezig in domoticz.![]()
[...]
Vooral bij android phone zou dit beter moeten werken. Probeer het eerst eens vanaf de commandline als je telefoon afwezig.
Eventueel eerst installeren: sudo apt-get install arping
[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 05-01-2018 19:29 ]
Hoe doen jullie dit eigenlijk.. ik heb een HUE gekoppeld aan Domoticz, en daarin zie ik alleen de lampnamen (1 tot en met 12 in mijn geval) maar ook de 'groepen' die ik in HUE aanmaak.
Voorbeeld:
Woonkamer is een plafondlamp en een wandlamp en een stalamp. Ik heb dus de groep "Woonkamer" (of ruimte) uit HUE, en die zie ik in Domoticz. Maar dan kan ik dus wel die hele groep schakelen maar niet individuele lampen.
Aangezien mijn plafondlamp en stalamp beide 3 'bulbs/lampen' hebben wil ik die ook graag groeperen, maar in HUE nu aparte ruimtes daarvoor aanmaken lijkt mij omslachtig?
In domoticz kan ik ze wel alle 3 apart toevoegen als schakelaars.. maar? het is 1 fysieke lamp ..
Voorbeeld:
Woonkamer is een plafondlamp en een wandlamp en een stalamp. Ik heb dus de groep "Woonkamer" (of ruimte) uit HUE, en die zie ik in Domoticz. Maar dan kan ik dus wel die hele groep schakelen maar niet individuele lampen.
Aangezien mijn plafondlamp en stalamp beide 3 'bulbs/lampen' hebben wil ik die ook graag groeperen, maar in HUE nu aparte ruimtes daarvoor aanmaken lijkt mij omslachtig?
In domoticz kan ik ze wel alle 3 apart toevoegen als schakelaars.. maar? het is 1 fysieke lamp ..
Dit is een account.
Een groep aanmaken in domoticz? Of een dummy schakelaar die ze alle drie aan zet?Grvy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:28:
Hoe doen jullie dit eigenlijk.. ik heb een HUE gekoppeld aan Domoticz, en daarin zie ik alleen de lampnamen (1 tot en met 12 in mijn geval) maar ook de 'groepen' die ik in HUE aanmaak.
Voorbeeld:
Hebben jullie de RPi buiten gesloten van het internet? Dus dat hij kan alleen communiceren met andere apparaten op de LAN.
Dit wil ik namelijk instellen voor zowel mijn 2e Domoticz server als voor de ESP's.
Of denk ik te moeilijk en stel ik dit gewoon in op de router? (Parental control)
Dit wil ik namelijk instellen voor zowel mijn 2e Domoticz server als voor de ESP's.
Of denk ik te moeilijk en stel ik dit gewoon in op de router? (Parental control)
Volgens mij haal je dingen door elkaar. Waarom wil je domoticz van internet afsluiten? Je kan domoticz nog steeds toegang geven tot internet, maar zonder dat iemand bij domoticz kan komen.MyBearTibbers schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:31:
Hebben jullie de RPi buiten gesloten van het internet? Dus dat hij kan alleen communiceren met andere apparaten op de LAN.
In de meeste routers kun je aangeven dat domoticz niet kan communiceren met interner.
Ik zie in de log nog wel eens dat iemand toegang probeert te maken met de Pi, nu wil ik dit dus zoveel mogelijk mijden door alle apparaten die geen toegang naar buiten hoeven te hebben ook geen toegang daartoe te geven.
Ik dacht namelijk dat door NAT er wel een soort van port forwarding werd opgezet, correct me if I'm wrong.
Ik dacht namelijk dat door NAT er wel een soort van port forwarding werd opgezet, correct me if I'm wrong.
Als je ziet dat iemand probeert in te loggen dan staat er wellicht in je router iets niet goed.
Hoe zie dat iemand toegang probeert te krijgen?
Hoe zie dat iemand toegang probeert te krijgen?
Op het moment kan ik niets vinden, destijds stond er iets van "incoming connection from: xxx.xxx.xx.xx"
Nu ik er aan terugdenk had ik toen ook toegang van buitenaf ingeschakeld met port forwarding
Wellicht dus loos alarm, maar toch wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Nu ik er aan terugdenk had ik toen ook toegang van buitenaf ingeschakeld met port forwarding

Wellicht dus loos alarm, maar toch wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Ik heb fail2ban ingesteld met daarop de instelling dat men geen fout mag maken bij het inloggen. Het IP wordt dan 10 uur gebanned.
2018-01-06 17:08:32,442 fail2ban.filter [31897]: INFO [domoticz] Found 212.61.55.36
2018-01-06 17:08:32,508 fail2ban.actions [31897]: NOTICE [domoticz] Ban 212.61.55.36
2018-01-06 18:05:17,639 fail2ban.actions [31897]: NOTICE [domoticz] Unban 188.205.208.179
2018-01-06 17:08:32,442 fail2ban.filter [31897]: INFO [domoticz] Found 212.61.55.36
2018-01-06 17:08:32,508 fail2ban.actions [31897]: NOTICE [domoticz] Ban 212.61.55.36
2018-01-06 18:05:17,639 fail2ban.actions [31897]: NOTICE [domoticz] Unban 188.205.208.179
Kan iemand uitleggen waarom mijn PowerNode zegt dat mijn koelkast 0 watt verbruikt?

Dit is een account.
Waarom heb je uberhaupt domoticz of de server beschikbaar op het internet ? Ik heb alles dicht staan alleen via vpn is het interne netwerk beschikbaar en alleen ol die manier kan im extern bij o.a, domoticz.niki_lauda schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:41:
Ik heb fail2ban ingesteld met daarop de instelling dat men geen fout mag maken bij het inloggen. Het IP wordt dan 10 uur gebanned.
2018-01-06 17:08:32,442 fail2ban.filter \[31897]: INFO [domoticz] Found 212.61.55.36
2018-01-06 17:08:32,508 fail2ban.actions \[31897]: NOTICE [domoticz] Ban 212.61.55.36
2018-01-06 18:05:17,639 fail2ban.actions \[31897]: NOTICE [domoticz] Unban 188.205.208.179
En, is dat gelukt?ephymerous schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Ik twijfel sterk om van mijn Vera3 over te stappen op Domoticz (PI icm Z-Wave stick). Is er een manier om al mijn devices in één keer over te zetten/te koppelen of moet ik dit handmatig doen (Wat vervelend is ivm ingebouwde wandschakelaars)?
Ik heb ook nog een oude Vera en ik denk er ook om te upgraden naar Domoticz. Maar een aantal van mijn devices zit achter de gelijmde plinten.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Ik ben benieuwd waar je tegenwoordig kan zien welke beta versie de laatste is. En wat dan hier de veranderingen zijn.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Met het aanmaken van een nieuwe device kun je ook luisteren naar een signaal. Nadeel is dan natuurlijk wel dat je de oude situatie parallel moet hebben draaien maar het kan zeker. Weet alleen niet 100% of het met zwave kan, dat heb ik zelf niet.Kenny73 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:01:
[...]
En, is dat gelukt?
Ik heb ook nog een oude Vera en ik denk er ook om te upgraden naar Domoticz. Maar een aantal van mijn devices zit achter de gelijmde plinten.
Inmiddels draait de helft op Domoticz. Per ruimte ben ik devices aan het overzetten. Domoticz werkt fijner vind ik, wel ben ik scherp op het continu backuppen van de sd kaart.Kenny73 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:01:
[...]
En, is dat gelukt?
XXXVI
Ik heb een kWh meter via een ESP8266 met ESPEASY gekoppeld aan een Domoticz incremental counter. Dat gaat prima en ik krijg netjes het verbruik in beeld. Helaas laat de grafiek alleen de data per uur zien en ik zou het toch graag in hogere resolutie zien. De ESPEASY stuurt het per minuut op dus daar ligt het niet aan.
Nu heb ik ook een influxdb draaien en via de Data Push optie van Domoticz schrijf ik hier allerlei gegevens naartoe. Dat werkt voor de temperatuur waardes echter bij de incremental counter krijg ik in de log de volgende foutmelding:
Error: Could not determine data push value
Wat doe ik fout en hoe kan ik de data of wel in domoticz per 5 minuten zien of wel naar influxdb krijgen?
Nu heb ik ook een influxdb draaien en via de Data Push optie van Domoticz schrijf ik hier allerlei gegevens naartoe. Dat werkt voor de temperatuur waardes echter bij de incremental counter krijg ik in de log de volgende foutmelding:
Wat doe ik fout en hoe kan ik de data of wel in domoticz per 5 minuten zien of wel naar influxdb krijgen?
Dat doet domoticz om het formaat van je database een beetje te beperken (en de hoeveelheid schrijf acties).zw7 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:58:
Ik heb een kWh meter via een ESP8266 met ESPEASY gekoppeld aan een Domoticz incremental counter. Dat gaat prima en ik krijg netjes het verbruik in beeld. Helaas laat de grafiek alleen de data per uur zien en ik zou het toch graag in hogere resolutie zien. De ESPEASY stuurt het per minuut op dus daar ligt het niet aan.
Maar er heeft iemand een oplossing gevonden:
https://www.domoticz.com/...=4&t=10183&p=73855#p73855
Die oplossing is om de data in 1min interval op te slaan. Echter, volgens mij staat de data al in 5min interval in de database alleen laat de "incremental counter" energy device ze alleen per uur zien. Vandaar de influxdb + grafana oplossing waar ik naar aan het kijken wasRocketKoen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:29:
[...]
Dat doet domoticz om het formaat van je database een beetje te beperken (en de hoeveelheid schrijf acties).
Maar er heeft iemand een oplossing gevonden:
https://www.domoticz.com/...=4&t=10183&p=73855#p73855
Misschien omdat je koelkast inderdaad 0W verbruikt? Een beetje goed functionerende koelkast hoeft niet continu te koelen om de boel op de gewenste temperatuur te houden. Ik heb geen specifieke meting voor mijn eigen koelkast, maar ik zie in het globale energieverbruik (op rustige momenten) netjes een soort zaagtand die alleen maar van mijjn koelkast kan komenGrvy schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:48:
Kan iemand uitleggen waarom mijn PowerNode zegt dat mijn koelkast 0 watt verbruikt?
[afbeelding]
Omdat mijn vrouw 's-nachts thuiskomt en dan graag veel licht in de kamer huis wil hebben. De WAF van Domoticz is daardoor zeer groot.Pixelmagic schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:29:
[...]
Waarom heb je uberhaupt domoticz of de server beschikbaar op het internet ? Ik heb alles dicht staan alleen via vpn is het interne netwerk beschikbaar en alleen ol die manier kan im extern bij o.a, domoticz.
Verder is het leven niet zonder risico's en is dit een afweging van voordelen en het risico. Als ze op mijn PI in zouden breken die verder is geisoleerd van de rest van mijn netwerk.
Dit was het, na een nachtje slapen zie je inderdaad dat die om de zoveel uur 150~ watt gebruikt maar in "standby" blijkbaar 0 watt. Ik had verwacht in standby ook 0.5 oid te zien (zoals bij mn wasmachine) maar dat is dus niet zo.BlueMotion schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:21:
[...]
Misschien omdat je koelkast inderdaad 0W verbruikt? Een beetje goed functionerende koelkast hoeft niet continu te koelen om de boel op de gewenste temperatuur te houden. Ik heb geen specifieke meting voor mijn eigen koelkast, maar ik zie in het globale energieverbruik (op rustige momenten) netjes een soort zaagtand die alleen maar van mijjn koelkast kan komen
Dit is een account.
Ik zou dan eens verder kijken of je bepaalde zaken niet kan automatiseren door sensors ofzo. Je lijkt het nu te gebruiken als veredelde afstand bediening, terwijl er veel meer mogelijk is...niki_lauda schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:23:
[...]
Omdat mijn vrouw 's-nachts thuiskomt en dan graag veel licht in de kamer huis wil hebben. De WAF van Domoticz is daardoor zeer groot.![]()
Verder is het leven niet zonder risico's en is dit een afweging van voordelen en het risico. Als ze op mijn PI in zouden breken die verder is geisoleerd van de rest van mijn netwerk.
Inderdaad. In het slechtste geval een sensor op de deur die het licht aanschakelt als er iemand in het donker binnenkomt.
Voor GeoFence bijvoorbeeld? Die apps op de iPhone praten direct met domoticz. Als Domoticz niet aan internet hangt, of dat je eerst een VPN moet maken dan werkt de GeoFence al niet meerPixelmagic schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:29:
[...]
Waarom heb je uberhaupt domoticz of de server beschikbaar op het internet ? Ik heb alles dicht staan alleen via vpn is het interne netwerk beschikbaar en alleen ol die manier kan im extern bij o.a, domoticz.
www.degroot-it.nl
Blijkt dat alle tijd gerelateerde blocky events niet werkte omdat ik de locatie bij setup > settings niet had opgegeven en dus de tijd niet kon bepalen.niki_lauda schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:28:
[...]
Ik zou altijd de voorwaarde toevoegen 'and hue = Off' anders schakelt hij altijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Moffin op 08-01-2018 10:08 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Het is maar net afhankelijk van de nauwkeurigheid van de meting, voor zulke lage vermogens verwacht ik afhankelijk van je (waarschijnlijk) tussen stekker geen nauwkeurige meting. Ik verwonder me er nog steeds over dat er geen tussen stekkers zijn voor lage vermogens met hogere nauwkeurigheid.Grvy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Ik had verwacht in standby ook 0.5 oid te zien (zoals bij mn wasmachine) maar dat is dus niet zo.
Dus misschien / waarschijnlijk neemt je koelkast wel een paar watt op, al is het maar voor wat electronica. (Of is deze al zo oud dat het geen electronica bevat...)
kunt beter live kijken naar de getallen dan terugkijken om de waardes goed te zienGrvy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Dit was het, na een nachtje slapen zie je inderdaad dat die om de zoveel uur 150~ watt gebruikt maar in "standby" blijkbaar 0 watt. Ik had verwacht in standby ook 0.5 oid te zien (zoals bij mn wasmachine) maar dat is dus niet zo.
Een totaal andere vraag;
Binnenkort trek ik in bij mijn vriendin en wil daar mijn huidige Domotica 'meuk' uiteraard gaan implementeren.
Helaas is het zo dat in de slaapkamer het niet mogelijk is om een vaste schakelaar te regelen. (komt door een verbouwing...lang verhaal)
Op dit moment is het opgelost door de lamp aan te zetten mbv een KAKU wandschakelaar (https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html)
Aangezien ik alleen maar Zwave spullen heb, wil ik hier uiteraard een Zwave vervanger voor hebben, maar ik kom alleen maar inbouw schakelaars tegen.
Weet een van jullie of er een opbouw wandschakelaar is voor Zwave? Of wellicht heb je er al ervaring mee?
Edit:
En ik zie net dat Aeon Labs een wallmote heeft.

Iemand ervaring mee?
Binnenkort trek ik in bij mijn vriendin en wil daar mijn huidige Domotica 'meuk' uiteraard gaan implementeren.
Helaas is het zo dat in de slaapkamer het niet mogelijk is om een vaste schakelaar te regelen. (komt door een verbouwing...lang verhaal)
Op dit moment is het opgelost door de lamp aan te zetten mbv een KAKU wandschakelaar (https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html)
Aangezien ik alleen maar Zwave spullen heb, wil ik hier uiteraard een Zwave vervanger voor hebben, maar ik kom alleen maar inbouw schakelaars tegen.
Weet een van jullie of er een opbouw wandschakelaar is voor Zwave? Of wellicht heb je er al ervaring mee?
Edit:
En ik zie net dat Aeon Labs een wallmote heeft.

Iemand ervaring mee?
[ Voor 14% gewijzigd door Kraz op 08-01-2018 15:38 ]
Wie heeft er net als ik, domoticz draaien op een VM met Ubuntu en kan ook niet meer de laatste beta's draaien? Als ik domoticz update naar de laatste beta, start hij op en crashed dan...... Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken.....
Geen beta draaien?DarkAllMan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:37:
Wie heeft er net als ik, domoticz draaien op een VM met Ubuntu en kan ook niet meer de laatste beta's draaien? Als ik domoticz update naar de laatste beta, start hij op en crashed dan...... Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken.....
Correct..... maar dan werken niet al mijn Xiaomi Sensoren ok
Seriously? Die werken toch gewoon met de normale versie van Domoticz? @iMars draait al een tijdje geen Domoticz meer.DarkAllMan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:48:
[...]
Correct..... maar dan werken niet al mijn Xiaomi Sensoren ok......
@renedis Jij hebt veel ervaring met Domoticz en Xiaomi, dat werkt toch gewoon zonder beta te draaien?
Ik heb hier moeite om de configuratie van Zwave apparaten aan te passen. Ik heb een Aeon Stick (s2?) en daaraan onder andere een Homeseer PIR en StellaZ radiatorknoppen.
Ik probeer nu "wakeupinterval" aan te passen voor de StellaZ naar 300, maar hij blijft telkens zijn oude waarde terugzetten. Ook heb ik het "bedieningspaneel" geopend, maar daar is de waarde al terug aangepast voor ik goed en wel een nieuwe waarde heb ingetypt.
De PIRs tonen tonen hetzelfde gedrad als ik "on interval" wil aanpassen. Ik heb in het verleden gemerkt dat je bij de PIRs soms maar gewoon vaak moet proberen en dat het uiteindelijk lukt. Bij de Stella's is dat niet geval, dus inmiddels wordt het hier een beetje koud
Ik wil ook graag de "open" en "close" voor de radiatorknoppen gaan gebruiken, maar tot nu toe nog niet gelukt.,
Ik probeer nu "wakeupinterval" aan te passen voor de StellaZ naar 300, maar hij blijft telkens zijn oude waarde terugzetten. Ook heb ik het "bedieningspaneel" geopend, maar daar is de waarde al terug aangepast voor ik goed en wel een nieuwe waarde heb ingetypt.
De PIRs tonen tonen hetzelfde gedrad als ik "on interval" wil aanpassen. Ik heb in het verleden gemerkt dat je bij de PIRs soms maar gewoon vaak moet proberen en dat het uiteindelijk lukt. Bij de Stella's is dat niet geval, dus inmiddels wordt het hier een beetje koud
Is een heel draadje op het forum van Domoticz:rasper schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:33:
[...]
bij mij werken met de laatste beta de timers wel als ik maar niet het hele uur gebruik ( dus 10:01 ipv 10:00). sunset/sunrise helaas niet...
Verwijst naar de volgende issues,
Oftewel ze zijn er wel mee bezig en het scheelt dat Sunrise en sunset deze dagen toch heel dicht bij elkaar liggen
@DarkAllMan en @iMars Xiaomi's werken ook in de productie versie van Domoticz. Enkel de v2 (aqura) deursensors PIR niet zo ver ik weet.iMars schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:07:
[...]
Seriously? Die werken toch gewoon met de normale versie van Domoticz? @iMars draait al een tijdje geen Domoticz meer.
@renedis Jij hebt veel ervaring met Domoticz en Xiaomi, dat werkt toch gewoon zonder beta te draaien?
Zijn probleem met het crashen van Domoticz zal eerder te maken hebben met een corrupte database overigens.
[ Voor 0% gewijzigd door renedis op 09-01-2018 09:25 . Reden: deursensors naar PIR ]
De human body sensoren (ofwel PIR's) van Xiaomi werken niet in stable, alleen in beta. De deursensoren en drukschakelaars wel.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik heb wat problemen met een dzvents script dat ik heb gemaakt om de verlichting te schakelen. Het gaat om het deel waarbij ik heb aangegeven dat het niet correct functioneert; De verlichting blijft namelijk branden.
Laatste Domoticz stable.
Wat doe ik verkeerd?
Laatste Domoticz stable.
Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| return { active = true, on = { devices = { 'Isdonker', --Virtuele schakelaar de de verlichtinng in/uitschakelt o.b.v. sunset resp. sunrise 'Nachtlichtenuit', --Virtuele schakelaar die de verlichting 's avonds uitschakelt 'Bewegingwoonkamer' --Virtuele schakelaar die wordt ingeschakeld door een PIR en met een vertraging van 15in weer uitschakelt } }, execute = function(domoticz, device) local lampPapa = domoticz.devices('Lamp papa') local lampMama = domoticz.devices ('Lamp mama') local lampThomas = domoticz.devices('Lamp Thomas') local lampEetkamer1 = domoticz.devices('Lamp Eetkamer 1') local lampEetkamer2 = domoticz.devices('Lamp Eetkamer 2') local lampVoordeur = domoticz.devices('Lamp Voordeur') if (device.name == 'Isdonker' and device.state == 'On') then lampPapa.dimTo(100) lampMama.dimTo(100) lampThomas.dimTo(100) lampEetkamer1.dimTo(25) lampEetkamer2.dimTo(25) lampVoordeur.dimTo(35) --Zet lampen 's avonds / 's middags aan als het donker wordt elseif (device.name == 'Isdonker' and device.state == 'Off' and domoticz.devices('Iemandthuis').state == 'Off') then domoticz.devices('Group All Lights').switchOff() --Iemandthuis is een virtuele schakelaar die inschakelt als iemand thuis is en uitschakelt als niemand thuis is --Group All Lights is een virtuele schakelaar waar alle verlichting in zit --Zet lampen 's morgens uit als het licht wordt en er niemand thuis is elseif (device.name == 'Isdonker' and device.state == 'Off' and domoticz.devices('Iemandthuis').state == 'On') then domoticz.devices('Group All Lights').switchOff().afterMin(15) --Zet lampen 's morgens uit als het licht wordt, met een vertraging van een kwartier als er iemand thuis is --Het nu volgende deel functioneert niet correct, de verlichting blijft branden elseif (device.name == 'Nachtlichtenuit' and device.state == 'On' and domoticz.devices('Bewegingwoonkamer') == 'Off') then domoticz.devices('Woonkamer').switchOff() domoticz.devices('Eetkamer').switchOff() --Zet 's nachts op een vast tijdstip de verlichting in de woonkamer en eetkamer uit mits er geen beweging meer is in de woonkamer elseif (device.name == 'Bewegingwoonkamer' and device.state == 'Off' and domoticz.devices('Nachtlichtenuit').state == 'On') then domoticz.devices('Woonkamer').switchOff() domoticz.devices('Eetkamer').switchOff() --Zet 's nachts de verlichting uit als er geen beweging meer is én als het vaste tijdstip om de verlichting uit te schakelen reeds is gepasseerd elseif (device.name == 'Bewegingwoonkamer' and device.state == 'On' and domoticz.devices('Nachtlichtenuit').state == 'On' and domoticz.devices('Isdonker').state == 'On') then domoticz.devices('Woonkamer').switchOn() --Zet de verlichting in de woonkamer aan als er beweging is in de woonkamer én als het donker is én als het tijdstip waarop de verlichting wordt uitgeschakeld is gepasseerd end end } |
[ Voor 4% gewijzigd door Marc O. op 08-01-2018 19:19 ]
Ik heb op dit moment een Qubino inbouw dimmer aangesloten op de hoofdlamp in de woonkamer, hiervoor gebruik ik een pulsedrukker.
Nu kom ik er langzaam achter dat ik vrijwel nooit de hoofdlamp gebruik, in plaats daarvan gebruik ik 3-4 kleiner lampen die middels een tussenstekker met zwave zijn verbonden.
Is er een mogelijkheid om met de pulsedrukker de tussenstekkers te bedienen. En de grote lamp (als deze nodig is) eventueel met de telefoon?
Of dien ik echt een Fibaro inbouwmodule (welke?) die een led lamp kan dimmen en met een dubbele klik een scene start te gebruiken?
Nu kom ik er langzaam achter dat ik vrijwel nooit de hoofdlamp gebruik, in plaats daarvan gebruik ik 3-4 kleiner lampen die middels een tussenstekker met zwave zijn verbonden.
Is er een mogelijkheid om met de pulsedrukker de tussenstekkers te bedienen. En de grote lamp (als deze nodig is) eventueel met de telefoon?
Of dien ik echt een Fibaro inbouwmodule (welke?) die een led lamp kan dimmen en met een dubbele klik een scene start te gebruiken?
[ Voor 12% gewijzigd door prekz op 08-01-2018 19:32 ]
Zou moeten kunnen, ik heb echter een probleem om het goed en langdurig aan de praat te houden. Dus ben waarschijnlijk niet helemaal goed bezig. Ingang I1 is gekoppeld aan de dim uitgang, die gaan altijd met elkaar mee, dus deze kun je niet gebruiken voor jouw doel.
Je zou hem dus op I2 aan moeten sluiten.
Zoals ik het gedaan heb koppel ik in associaties (Onder node management, groups and network) onder group 5 van je dimmer de controller (dus 1 waarschijnlijk) en de tussenstekkers die je wilt schakelen.
Zie ook plaatje op: https://www.domoticz.com/wiki/Zwave
Ik ben ook niet zeker of dit dan met een pulsschakelaar goed werkt. Al kun je voor een mono stable (push button) kiezen op I2.
Omdat dit niet helemaal goed gaat bij mij, heb ik ook node 1 de controller toegevoegd aan group 5, dan zou ik als het goed is een schakelaar moeten krijgen, en dan wil ik hem via een script (blockly, lus of dzvents) koppelen, maar daar ben ik nog niet uit.
Wat ik wel gemerkt heb is dat het soms erg lang duurt voordat het begint te werken, neem je tijd, ik heb al eens gehad dat ik 's avonds naar bed ging en dat ik het niet werkend kreeg. De volgende dag werkte het opeens...
Zoals ik het gedaan heb koppel ik in associaties (Onder node management, groups and network) onder group 5 van je dimmer de controller (dus 1 waarschijnlijk) en de tussenstekkers die je wilt schakelen.
Ik ben ook niet zeker of dit dan met een pulsschakelaar goed werkt. Al kun je voor een mono stable (push button) kiezen op I2.
Omdat dit niet helemaal goed gaat bij mij, heb ik ook node 1 de controller toegevoegd aan group 5, dan zou ik als het goed is een schakelaar moeten krijgen, en dan wil ik hem via een script (blockly, lus of dzvents) koppelen, maar daar ben ik nog niet uit.
Wat ik wel gemerkt heb is dat het soms erg lang duurt voordat het begint te werken, neem je tijd, ik heb al eens gehad dat ik 's avonds naar bed ging en dat ik het niet werkend kreeg. De volgende dag werkte het opeens...
[ Voor 25% gewijzigd door DjAntoon op 08-01-2018 19:42 ]
Dat houdt dus in dat ik een extra schakelaar (puls) moet plaatsen en deze op L2 aan sluiten?DjAntoon schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:39:
Zou moeten kunnen, ik heb echter een probleem om het goed en langdurig aan de praat te houden. Dus ben waarschijnlijk niet helemaal goed bezig. Ingang I1 is gekoppeld aan de dim uitgang, die gaan altijd met elkaar mee, dus deze kun je niet gebruiken voor jouw doel.
Heeft niet mijn voorkeur helaas.
Nee als je de aangesloten dimmer met een app wilt bedienen, dan hoef je enkel de draad van I1 op I2 te zetten.
Dus de woonkamer lamp die nu van de pulsschakelaar naar L1 gaat moet ik verplaatsen naar L2. En aan L1 moet ik een trigger maken dat hij een scene start (bijvoorbeeld).
Dan kan ik de schakelaar gebruiken om de 4 tussenstekkers bedienen. En de app voor het schakelen van de grote lamp.
Dan kan ik de schakelaar gebruiken om de 4 tussenstekkers bedienen. En de app voor het schakelen van de grote lamp.
[ Voor 26% gewijzigd door prekz op 08-01-2018 19:47 ]
de lamp op de qubino inbouw dimmer blijft hetzelfde aangesloten. Je haalt de pulsdrukker weg bij I1 dus je kunt hem niet meer rechtstreeks bedienen, enkel via domoticz. De pulsdrukker sluit je dan dus aan op I2 (Let op ik heb het over I van Input) I1 blijft dus leeg.
Debian met versie 3.8796, draait paar weken redelijk goed. Had ook bij opstarten soms een crash. Heb met een DB editor (adminer) wat hardware devices uitgeschakeld totdat het wel werkt en daarna in Domoticz weer een voor een aangezet.DarkAllMan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:37:
Domoticz in de dir zelf met ./domoticz starten en je krijgt in de shell feedback waar hij (ongeveer) crashed.
Enige probleem wat ik heb is dat eens per week ofzo hij schakelmomenten mist, zowel geplande als handmatige. Na verloop van tijd werkt het dan ineens weer. Is me al een paar keer gebeurd met naar bed gaan
Is het mogelijk om in Domoticz charts te krijgen die meerdere dagen terug gaan? Dus dat ik dan kan zeggen pak 30 december maar en dat ik dan het grafiek van 30 december zie?
Ik kan nu alleen nog maar de max en min temperatuur van die dag zien.
Zie niet zo snel wat je fout doet maar wellicht heb je iets aan dit werkend voorbeeld van mij, werk met 2 pir'sMarc O. schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:07:
Ik heb wat problemen met een dzvents script dat ik heb gemaakt om de verlichting te schakelen. Het gaat om het deel waarbij ik heb aangegeven dat het niet correct functioneert; De verlichting blijft namelijk branden.
Laatste Domoticz stable.
Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| return { active = true, on = { devices = { 'Pir_Gang2', 'Pir_Gang' } }, execute = function(domoticz,Pir_Gang) local gang = domoticz.devices('Gang') local zonondergang = domoticz.devices('zonondergang') local voordeur = domoticz.devices('Voordeur') local Pir_Gang2 = domoticz.devices('Pir_Gang2') local donker = domoticz.devices('StateIsDonker') if (gang.state == 'Off') and (zonondergang.state == 'On') or (donker.state == 'On') then if (Pir_Gang.state == 'On') or (Pir_Gang2.state == 'On') then gang.switchOn() end end gang.switchOff().afterSec(45) end } |
Bing
Ik draai Domoticz al lange tijd op een Raspberry icm een SD kaart.
Nooit problemen mee maar via een aanbieding bij WD pas geleden een kit gekocht voor een harddisk speciaal voor de Rasp Pi. Natuurlijk kun je ook zelf een harddisk eraan hangen maar de set sprak mij aan.
Na gebruikte ik een script die elke nacht een image maakte van de gehele SD kaart. Mochten er problemen zijn met de SD of een update van Domoticz die toch niet foutloos blijkt te zijn dan was het een kwestie van de image terug zetten op SD en alles draait weer.
Nu ik alles via de harddisk draai gaat dat niet meer. De SD kaart wordt alleen voor starten gebruikt en blijft verder onveranderd.
Nu wil ik dus weer naar een systeem waarbij ik vrij eenvoudig alles kan herstellen als er iets gebeurt met de omgeving. Een backup maken van de database is niet voldoende omdat er meer zaken buiten domoticz zelf zijn geïnstalleerd die ik ook gebruik. Bij een nieuwe installatie moet alles buiten domoticz dan ook weer installeren wat resulteert in een klus die dan toch weer extra werk met zich meebrengt en het gebeurt altijd op momenten dat het je niet uitkomt.
Dit alles moet dan elke nacht kunnen uitgevoerd worden in een live omgeving.
Er zijn bestanden in gebruik en het stoppen van de omgeving is niet praktisch, Sommige lampen schakelen alleen als Domoticz actief is en kan dus niet gestopt worden.
Ik hoop dus dat iemand mogelijk al een systeem gebruikt/kent om een backup van harddisk elke nacht vanuit linux de backup naar een NAS weg te schrijven terwijl de bestand gebruikt worden.
Aangezien het een harddisk betreft van 375 Gb is een image maken waarschijnlijk niet handig omdat ik dat images krijg van elke keer deze grote. Of daar moeten mogelijkheden voor zijn om dit klein te houden.
Nooit problemen mee maar via een aanbieding bij WD pas geleden een kit gekocht voor een harddisk speciaal voor de Rasp Pi. Natuurlijk kun je ook zelf een harddisk eraan hangen maar de set sprak mij aan.
Na gebruikte ik een script die elke nacht een image maakte van de gehele SD kaart. Mochten er problemen zijn met de SD of een update van Domoticz die toch niet foutloos blijkt te zijn dan was het een kwestie van de image terug zetten op SD en alles draait weer.
Nu ik alles via de harddisk draai gaat dat niet meer. De SD kaart wordt alleen voor starten gebruikt en blijft verder onveranderd.
Nu wil ik dus weer naar een systeem waarbij ik vrij eenvoudig alles kan herstellen als er iets gebeurt met de omgeving. Een backup maken van de database is niet voldoende omdat er meer zaken buiten domoticz zelf zijn geïnstalleerd die ik ook gebruik. Bij een nieuwe installatie moet alles buiten domoticz dan ook weer installeren wat resulteert in een klus die dan toch weer extra werk met zich meebrengt en het gebeurt altijd op momenten dat het je niet uitkomt.
Er zijn bestanden in gebruik en het stoppen van de omgeving is niet praktisch, Sommige lampen schakelen alleen als Domoticz actief is en kan dus niet gestopt worden.
Ik hoop dus dat iemand mogelijk al een systeem gebruikt/kent om een backup van harddisk elke nacht vanuit linux de backup naar een NAS weg te schrijven terwijl de bestand gebruikt worden.
Aangezien het een harddisk betreft van 375 Gb is een image maken waarschijnlijk niet handig omdat ik dat images krijg van elke keer deze grote. Of daar moeten mogelijkheden voor zijn om dit klein te houden.
Het is gelukt. Inderdaad een gebrek aan wattage. Dacht dat mijn lampen 2x 30watt waren, blijkt dat ze bij elkaar 30 watt zijn.basa schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:40:
[...]
Heb je voldoende wattage op dat lichtpunt? Je kan ook eens opnieuw calibreren?Als je kan aan en uit schakelen zal alles wel kloppen denk ik. Ik weet ook dat bepaalde combinaties dimmer/lamp minder goed werken, maar dat het helemaal niet werkt...lijkt me raar.
Controleer ook eens de parameters van de dimmer.

Nu een paar bypass 2 besteld, benieuwd of dat alle problemen verhelpt.
there's no tweak without the tweaker
Je kunt de huidige schakelaar ook vervangen door een dubbele pulsdrukker.prekz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:46:
Dus de woonkamer lamp die nu van de pulsschakelaar naar L1 gaat moet ik verplaatsen naar L2. En aan L1 moet ik een trigger maken dat hij een scene start (bijvoorbeeld).
Dan hou je je huidige bediening in stand op L1 en met de 2e pulsdrukker op L2 geef je terugmelding aan Domoticz. Die ziet het gewoon als een extra schakelaar.
Ik zet zelf thuis met de 2e pulsdrukker een scene aan waar andere lampen in zitten (en op 1 plaats gebruik ik ook L3 en die doet dan bv ALL OFF).
Je hoeft dus niet met associaties te gaan werken, want feitelijk omzeil je daarmee Domoticz.
Zie je in de logging wel terug of er geschakeld is voor het crashen?Pixelmagic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:37:
[...]
Debian met versie 3.8796, draait paar weken redelijk goed. Had ook bij opstarten soms een crash. Heb met een DB editor (adminer) wat hardware devices uitgeschakeld totdat het wel werkt en daarna in Domoticz weer een voor een aangezet.
Domoticz in de dir zelf met ./domoticz starten en je krijgt in de shell feedback waar hij (ongeveer) crashed.
Enige probleem wat ik heb is dat eens per week ofzo hij schakelmomenten mist, zowel geplande als handmatige. Na verloop van tijd werkt het dan ineens weer. Is me al een paar keer gebeurd met naar bed gaan
Deel je backup script even, of is deze net zoals in de WIKI? Je systeem is gewoon Linux based en in theorie zou een enkele aanpassing naar de juiste folder van je Domoticz installatie zou al voldoende moeten zijn om te kunnen backuppen.MikeOO schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:05:
Die wiki heb ik wel eens voorbij zien komenrenedis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:34:
[...]
Deel je backup script even, of is deze net zoals in de WIKI? Je systeem is gewoon Linux based en in theorie zou een enkele aanpassing naar de juiste folder van je Domoticz installatie zou al voldoende moeten zijn om te kunnen backuppen.
Nu is een backup maken een ding maar het moet natuurlijk ook makkelijk teruggezet kunnen worden en dat wordt bv in de Wiki niet beschreven.
Gebruik nu een andere script omdat deze dus een sd image ervan maakt wat altijd erg goed heeft gewerkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
| #!/bin/bash #Setting up backup directories #SUBDIR=Raspberry DIR=/home/pi/domoticz/nas # Setting up echo fonts red='\e[0;31m' green='\e[0;32m' cyan='\e[0;36m' yellow='\e[1;33m' purple='\e[0;35m' NC='\e[0m' #No Color bold=`tput bold` normal=`tput sgr0` #Screen clear clear echo -e "${green}${bold}Starting RaspberryPI backup process!${NC}${normal}" echo "" # First check if pv package is installed, if not, install it first PACKAGESTATUS=`dpkg -s pv | grep Status`; if [[ $PACKAGESTATUS == S* ]] then echo -e "${cyan}${bold}Package 'pv' is installed${NC}${normal}" echo "" else echo -e "${yellow}${bold}Package 'pv' is NOT installed${NC}${normal}" echo -e "${yellow}${bold}Installing package 'pv' + 'pv dialog'. Please wait...${NC}${normal}" echo "" sudo apt-get -y install pv && sudo apt-get -y install pv dialog fi # Check if backup directory exists if [ ! -d "$DIR" ]; then echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, creating it now!${NC}${normal}" sudo mkdir $DIR fi # Create a filename with datestamp for our current backup (without .img suffix) OFILE="$DIR/backup_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)" # Create final filename, with suffix OFILEFINAL=$OFILE.img # First sync disks sync; sync # Shut down some services before starting backup process echo "" echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}" sudo service cron stop # Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD echo "" echo -e "${green}${bold}Backing up SD card to img file on HDD${NC}${normal}" SDSIZE=`sudo blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0`; sudo pv -tpreb /dev/mmcblk0 -s $SDSIZE | dd of=$OFILE bs=1M conv=sync,noerror iflag=fullblock # Wait for DD to finish and catch result RESULT=$? # Start services again that where shutdown before backup process echo "" echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}" sudo service cron start # If command has completed successfully, if not, delete created files if [ $RESULT = 0 ]; then sudo mv $OFILE $OFILEFINAL echo "" echo -e "${green}${bold}RaspberryPI backup process completed! FILE: $OFILEFINAL${NC}${normal}" echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}" sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -mtime +10 -exec rm {} \; echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}" exit 0 # Else remove attempted backup file else echo "" echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}" sudo rm -f $OFILE echo "" echo -e "${purple}Last backups on HDD:${NC}" sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -exec ls {} \; echo "" echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}" exit 1 fi |
Met qubino? Op stable release?hondapower schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:15:
[...]
Dan hou je je huidige bediening in stand op L1 en met de 2e pulsdrukker op L2 geef je terugmelding aan Domoticz. Die ziet het gewoon als een extra schakelaar.
Ik zet zelf thuis met de 2e pulsdrukker een scene aan waar andere lampen in zitten (en op 1 plaats gebruik ik ook L3 en die doet dan bv ALL OFF).
Je hoeft dus niet met associaties te gaan werken, want feitelijk omzeil je daarmee Domoticz.
@MikeOO Heb dezelfde setup met een HDD. Ik maak via een rsync een kopie van de hele rpi naar mijn NAS.
Ik gebruik tot volle tevredenheid RaspiBackupMikeOO schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:05:
Ik heb al vele malen een probleemloze restore gedaan.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Jou script doet het volgende:MikeOO schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:16:
[...]
Die wiki heb ik wel eens voorbij zien komen. Nu weet ik niet of je alles, dus de gehele linux omgeving gewoon kan kopiëren en later ook weer terug kan zetten zonder problemen. Daar schiet mijn kennis op sommige vlakken weer te kort. Kom een heel eind meestal maar bepaalde zaken is lastig en zeker om het te testen.
Nu is een backup maken een ding maar het moet natuurlijk ook makkelijk teruggezet kunnen worden en dat wordt bv in de Wiki niet beschreven.
Gebruik nu een andere script omdat deze dus een sd image ervan maakt wat altijd erg goed heeft gewerkt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 #!/bin/bash #Setting up backup directories #SUBDIR=Raspberry DIR=/home/pi/domoticz/nas # Setting up echo fonts red='\e[0;31m' green='\e[0;32m' cyan='\e[0;36m' yellow='\e[1;33m' purple='\e[0;35m' NC='\e[0m' #No Color bold=`tput bold` normal=`tput sgr0` #Screen clear clear echo -e "${green}${bold}Starting RaspberryPI backup process!${NC}${normal}" echo "" # First check if pv package is installed, if not, install it first PACKAGESTATUS=`dpkg -s pv | grep Status`; if [[ $PACKAGESTATUS == S* ]] then echo -e "${cyan}${bold}Package 'pv' is installed${NC}${normal}" echo "" else echo -e "${yellow}${bold}Package 'pv' is NOT installed${NC}${normal}" echo -e "${yellow}${bold}Installing package 'pv' + 'pv dialog'. Please wait...${NC}${normal}" echo "" sudo apt-get -y install pv && sudo apt-get -y install pv dialog fi # Check if backup directory exists if [ ! -d "$DIR" ]; then echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, creating it now!${NC}${normal}" sudo mkdir $DIR fi # Create a filename with datestamp for our current backup (without .img suffix) OFILE="$DIR/backup_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)" # Create final filename, with suffix OFILEFINAL=$OFILE.img # First sync disks sync; sync # Shut down some services before starting backup process echo "" echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}" sudo service cron stop # Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD echo "" echo -e "${green}${bold}Backing up SD card to img file on HDD${NC}${normal}" SDSIZE=`sudo blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0`; sudo pv -tpreb /dev/mmcblk0 -s $SDSIZE | dd of=$OFILE bs=1M conv=sync,noerror iflag=fullblock # Wait for DD to finish and catch result RESULT=$? # Start services again that where shutdown before backup process echo "" echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}" sudo service cron start # If command has completed successfully, if not, delete created files if [ $RESULT = 0 ]; then sudo mv $OFILE $OFILEFINAL echo "" echo -e "${green}${bold}RaspberryPI backup process completed! FILE: $OFILEFINAL${NC}${normal}" echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}" sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -mtime +10 -exec rm {} \; echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}" exit 0 # Else remove attempted backup file else echo "" echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}" sudo rm -f $OFILE echo "" echo -e "${purple}Last backups on HDD:${NC}" sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -exec ls {} \; echo "" echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}" exit 1 fi
1. CODE 2 tm 4 - Geef de paden aan waar het IMG bestand naar toe moet
2. CODE 6 tm 14 - Stel wat kleurtjes in om het er fancy uit te laten zien bij OK of NOK
3. CODE 16 tm 17 - Leeg de informatie wat is weergegeven op het scherm
4. CODE 19 tm 33 - Controleer of een programma is geinstalleerd voor het maken van een IMG bestand. Zo niet, installeert ie dat
5. CODE 36 tm 42 - Controleer of backup folder bestaat. Zo niet, maakt ie dat
6. CODE 44 tm 48 - Maak een IMG bestand aan met tijdstempel in bestandsnaam
7. CODE 50 tm 51 - Synchroniseer alle informatie en data
8. CODE 53 tm 56 - Stop alle services
9. CODE 59 tm 66 - Begin backup van complete SD-kaart (/dev/mmcblk0) en schrijf deze naar opgegeven netwerkmap. Tevens geeft ie een percentage compleet om de X tijd.
10. CODE 68 tm 71 - Start alle services
11. CODE 74 tm 95 - Controleer of de backup is gelukt en verwijder backups ouder dan 10 dagen. Indien backup is mislukt, verwijder deze dan ook
Zo ziet het script er uit. Je kan "/dev/mmcblk0" aanpassen naar je Domoticz installatie folder (default op een Pi: "/home/pi/domoticz" ). Dan heb je nog steeds je backup compleet (incl database). Echter bij een nieuwe installatie/setup dien je zelf eerst je OS te installeren en Domoticz om vervolgens daarna zelf handmatig de inhoud van je IMG terug te kopieren naar je schijf.
Je kunt ook je heel schijf imagen of zoals hier boven rsyncen. Heel de schijf imagen zou ik niet adviseren. Dat is tijdsrovend geeft onnodig grote IMG bestanden.
Rsyncen kan ook. Ik vraag mij alleen af of dit on the fly kan als Domoticz zijn database in gebruik heeft.
RaspiBackup maakt zo te zien ook een backup van de complete SD-kaart (middels DD, TAR of RSYNC)cville schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik gebruik tot volle tevredenheid RaspiBackup
Ik heb al vele malen een probleemloze restore gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 09-01-2018 11:00 ]
Klopt, maar (op verzoek) van zowel het boot volume (de SD kaart) en het root volume (de HD). Ik heb voor de rsynch methode gekozen die incrementele backups maakt maar je ook in staat stelt om gemakkelijk een individueel file terug te halen. Backup is naar een Synology NAS.renedis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:53:
[...]
[...]
RaspiBackup maakt zo te zien ook een backup van de complete SD-kaart (middels DD, TAR of RSYNC)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@MikeOO
Ik gebruik ook de wiki
maakt complete backup van de domoticz
Bij mij gaat alles via sftp naar mijn nas
Overigens ben ik ook bezig om die wd te configueren
Je kan met de berry boot via vnc overnemen om dan de complete installatie te clonen.
Handig als je even wilt experimenteren.
Ik gebruik ook de wiki
maakt complete backup van de domoticz
Bij mij gaat alles via sftp naar mijn nas
Overigens ben ik ook bezig om die wd te configueren
Je kan met de berry boot via vnc overnemen om dan de complete installatie te clonen.
Handig als je even wilt experimenteren.
[ Voor 43% gewijzigd door SpikeHome op 09-01-2018 11:14 ]
Ah, ik zie al waar de fout zit (zatbing69 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:25:
[...]
Zie niet zo snel wat je fout doet maar wellicht heb je iets aan dit werkend voorbeeld van mij, werk met 2 pir's
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 return { active = true, on = { devices = { 'Pir_Gang2', 'Pir_Gang' } }, execute = function(domoticz,Pir_Gang) local gang = domoticz.devices('Gang') local zonondergang = domoticz.devices('zonondergang') local voordeur = domoticz.devices('Voordeur') local Pir_Gang2 = domoticz.devices('Pir_Gang2') local donker = domoticz.devices('StateIsDonker') if (gang.state == 'Off') and (zonondergang.state == 'On') or (donker.state == 'On') then if (Pir_Gang.state == 'On') or (Pir_Gang2.state == 'On') then gang.switchOn() end end gang.switchOff().afterSec(45) end }
code:
1
2
3
4
5
6
| elseif (device.name == 'Nachtlichtenuit' and device.state == 'On' and domoticz.devices('Bewegingwoonkamer') == 'Off') then domoticz.devices('Woonkamer').switchOff() domoticz.devices('Eetkamer').switchOff() |
Moet zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
| elseif (device.name == 'Nachtlichtenuit' and device.state == 'On' and domoticz.devices('Bewegingwoonkamer').state == 'Off') --Hier was ik dus de '.state' vergeten then domoticz.devices('Woonkamer').switchOff() domoticz.devices('Eetkamer').switchOff() |
Dankzij jouw code ben ik gaan checken hoe ik de overige devices als local kon aanmaken en zag toen de ontbrekende '.state'.
Muchas gracias!
[ Voor 4% gewijzigd door Marc O. op 09-01-2018 12:05 ]
Iemand die ervaring heeft met dit gedrag van Zwave devices?arjandijk162 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:35:
Ik heb hier moeite om de configuratie van Zwave apparaten aan te passen. Ik heb een Aeon Stick (s2?) en daaraan onder andere een Homeseer PIR en StellaZ radiatorknoppen.
De PIRs tonen tonen hetzelfde gedrad als ik "on interval" wil aanpassen. Ik heb in het verleden gemerkt dat je bij de PIRs soms maar gewoon vaak moet proberen en dat het uiteindelijk lukt. Bij de Stella's is dat niet geval, dus inmiddels wordt het hier een beetje koudIk wil ook graag de "open" en "close" voor de radiatorknoppen gaan gebruiken, maar tot nu toe nog niet gelukt.,
ja, let op dat als de tijd van zo'n apparaat op lang staat dat het soms nog iets langer duurt dan dat ie aangeeft. In die tijd mag Domoticz niet herstarten anders is ie het te versturen weer kwijt. Soms inderdaad meerdere pogingen nodig.arjandijk162 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:10:
[...]
Iemand die ervaring heeft met dit gedrag van Zwave devices?
Zou je dat willen delen. Kan ik daar eens mee gaan testen.loyske schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:34:
@MikeOO Heb dezelfde setup met een HDD. Ik maak via een rsync een kopie van de hele rpi naar mijn NAS.
@cville
Tnx voor de tip. Ga ik ook eens naar kijken.
@renedis
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik wil dat inderdaad het gehele OS meenemen omdat er mee draait buiten Domoticz om en anders ben je nog een tijd bezig en dat wil ik proberen te voorkomen.
@SpikeHome
De berryboot gebruik ik dan nu niet. Omdat ik (nu) geen reden zag om meerdere omgevingen te kunnen opstarten.
Rasp is puur ingericht voor alles wat met Domotica draait en meer hoeft hij niet te doen. Maar dit kan natuurlijk altijd veranderen.
Ik heb zowel 'oude' als de 'nieuwe' Qubino dimmers maar ik gebruik zelf de extra inputs alleen bij de oude varianten. Bij de nieuwe moet je wel iets extra's doen om de 2 inputs als switch in Domoticz te krijgen, maar daar is een topic over op het Domoticz forum. Je moet dan dacht ik de dimmer in een bepaalde zwave groep zetten.
Ik heb het nu een jaar of 2 zo, dus al heel wat releases verder inmiddels.
Input 2 en 3 zijn dan uiteindelijk een extra switch in Domoticz en met een Blockly zet de ene een bepaalde groep aan (geen scene want een scene kun je niet uitzetten, een groep wel), en de andere zet de groep uit.
@MikeOO
Je boot gewoon vanaf een sd alleen heb je een handig menu om een kopie of backup te maken.
Dus sd minder te lijden.
Mij leek dat erg handig.
Wat voor boot menu gebruik jij dan?
Je boot gewoon vanaf een sd alleen heb je een handig menu om een kopie of backup te maken.
Dus sd minder te lijden.
Mij leek dat erg handig.
Daar kan je toch ook zoek mijn iPhone voor gebruiken?degroot schreef op maandag 8 januari 2018 @ 07:47:
[...]
Voor GeoFence bijvoorbeeld? Die apps op de iPhone praten direct met domoticz. Als Domoticz niet aan internet hangt, of dat je eerst een VPN moet maken dan werkt de GeoFence al niet meer
En hoe schakel je dan via zoek mijn iPhone in Domoticz een schakelaar zodra je IN of UIT een bepaald gebied komt?Phoolie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:00:
[...]
Daar kan je toch ook zoek mijn iPhone voor gebruiken?
www.degroot-it.nl
Kijk even op het Domoticz forum:degroot schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:09:
[...]
En hoe schakel je dan via zoek mijn iPhone in Domoticz een schakelaar zodra je IN of UIT een bepaald gebied komt?
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=61&t=13318
Principe wat ik gebruik is hetzelfde alleen heb ik geen vertraging met een bootmenu omdat ik geen bootmenu heb, Verder start hij dus ook via de harddisk op en de sd wordt alleen voor het bootproces gebruikt.SpikeHome schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:10:
@MikeOO
Dus sd minder te lijden.
Mij leek dat erg handig.
Pas vanaf Rasp 3 schijn je tegenwoordig direct vanaf harddisk ook te kunnen starten en heb je geen sd meer nodig.
Ik heb het via deze manier ingesteld en dan werkt alles zonder Berryboot er tussen.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14525
Alleen even goed opletten bij Stap 10 en dan bij het onderdeel om de nieuw waardes van de harddisk direct te kunnen toevoegen ging het even mis.
code:
1
2
| sudo sed -i "s,root=/dev/mmcblk0p2,root=PARTUUID=5905022c-01," /boot/cmdline.txt sudo sed -i "s,/dev/mmcblk0p2,UUID=eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e," /etc/fstab |
Bij het uitvoeren kreeg ik geen foutmelding maar de nieuwe aanpassingen werden die doorgevoerd.
Maar via sudo nano de 2 bestanden handmatig aangepast naar de juiste waardes en probleem opgelost.
Instructies verder exact gevolgd en draait nu 24 uur zonder problemen.
Als jij nog info hebt over het berry boot en kopie maken dan hou ik mij ook aanbevolen
[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 09-01-2018 15:28 ]
Je kan wel bij Settings -> Log History de setting "Short Log Sensors" op meerdere dagen zetten. Dan houdt domoticz de detailed info langer in de databaseSkullboyNL schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 00:47:
Is het mogelijk om in Domoticz charts te krijgen die meerdere dagen terug gaan? Dus dat ik dan kan zeggen pak 30 december maar en dat ik dan het grafiek van 30 december zie?
De Sunset / Sunrise timer issue is gemerged: https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2008
Ik kan nu geen update draaien op mijn systeem, (ik zit in het buitenland en heb al een aantal keer gezien dat ik hem daarna handmatig moet herstarten), ik kan de fix dus niet verifieren, maar in de nieuwe beta zou het dus opgelost moeten zijn
[ Voor 29% gewijzigd door SnowDude op 09-01-2018 17:25 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik gebruik dit scriptje voor incremental backup van de hele rpi.MikeOO schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:04:
[...]
Zou je dat willen delen. Kan ik daar eens mee gaan testen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| #!/usr/bin/env ash EXCL='/volume2/Backup/_scripts/rsync-exclude.txt' NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume2/Backup/_logs/RPi-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -p 22" --exclude-from $EXCL root@IP_VAN_JE_PI_INVULLEN:/ /volume2/Backup/rpi/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE |
In de exclude file kan je wat zaken toevoegen zoals:
/proc/*
/sys/*
/dev/*
/boot/*
/tmp/*
/run/*
/mnt/*
die worden dan niet meegenomen en heb je ook niet nodig voor een restore.
Enige wat je moet doen is dat je Synology mag ssh-en zonder password naar de rpi.
Daar heb ik deze link voor gebruikt.
En dan scriptje als task op de synology laten lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door loyske op 09-01-2018 16:58 ]
Heeft iemand Dashticz draaien en dat voorzien van een username / ww? Ik wil m'n domoticz install aan het internet hangen maar kwam erachter dat je zonder enige vorm van authenticatie bij dashticz kunt en daarmee dan weer het halve huis kunt besturen. Dat is uiteraard niet iets wat ik graag zomaar online zet
@MikeOO in principe berryboot super makkelijk
gewoon sd fat32 formatteren bestanden berryboot erop zetten.
vervlogens starten met je hdd eraan formatteren os kiezen installeren zorgen ssh werkt vlc remote activeren en go.
Heb time out boot op 10sec gezet zodat ik met vlc erop kan static ip adres op mij mikrotik router.
en je kan simpel je berry boot menu accessen die halve minuut vertraging met booten maakt niks uit,
vervlogens starten met je hdd eraan formatteren os kiezen installeren zorgen ssh werkt vlc remote activeren en go.
Heb time out boot op 10sec gezet zodat ik met vlc erop kan static ip adres op mij mikrotik router.
en je kan simpel je berry boot menu accessen die halve minuut vertraging met booten maakt niks uit,
Ik heb enkel de nieuwe, ja ik heb begrepen dat je dan de bewuste schakelaar toe moet voegen aan de controller dus node 1. Dat heb ik inmiddels werken op een flush dimmer. Maar op een qubino relais module wil dat niet lukken. Als deze geen 24V ledvoeding aanstuurde had ik deze al vervangen door een dimmer...hondapower schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Ik heb zowel 'oude' als de 'nieuwe' Qubino dimmers maar ik gebruik zelf de extra inputs alleen bij de oude varianten. Bij de nieuwe moet je wel iets extra's doen om de 2 inputs als switch in Domoticz te krijgen, maar daar is een topic over op het Domoticz forum. Je moet dan dacht ik de dimmer in een bepaalde zwave groep zetten.
Ik heb het nu een jaar of 2 zo, dus al heel wat releases verder inmiddels.
Input 2 en 3 zijn dan uiteindelijk een extra switch in Domoticz en met een Blockly zet de ene een bepaalde groep aan (geen scene want een scene kun je niet uitzetten, een groep wel), en de andere zet de groep uit.
Laatste keer dat ik keek zag ik wel dat de trigger binnen kwam en dat de scene geschakeld werd maar geen daadwerkelijke schakelingen. Gebeurd ook soms met dzvents gegenereerde triggers. Erg vaag maar hoop dat het met de volgende beta (blijkt dat de linux install install instructies de beta binnenhaalt) opgelost is.renedis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:34:
[...]
Zie je in de logging wel terug of er geschakeld is voor het crashen?
Sinds de laatste update van vandaag klopt de weergave van de info van OTGW niet meer.
Tenminste, domoticz lijkt het verkeerd af te ronden.
Instelling op thermostaat is 20 graden.
Na het handmatig instellen op (opnieuw) 20 graden blijft de utlility even op 20 staan en veranderd daarna weer in 19.9
Meer mensen dit probleem??

Version : 3.8805
Na het handmatig instellen op (opnieuw) 20 graden blijft de utlility even op 20 staan en veranderd daarna weer in 19.9

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 09-01-2018 21:02 ]
Zo wat is dit irritant zeg. Bij mij ook zo. 21.4/21.3/21.7JvdW schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:01:
Sinds de laatste update van vandaag klopt de weergave van de info van OTGW niet meer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb dit eigenlijk altijd gehad.
Irritante is ook dat als je je temp wilt wijzigen in Dashticz dat ie vanaf die waarde 0.5 eraf of erbij doet.
Dus bijv. 21.3 + 0.5
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Zeer zeker irritant.flexje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:07:
[...]
Zo wat is dit irritant zeg. Bij mij ook zo. 21.4/21.3/21.7
Heb dit eigenlijk altijd gehad.
Irritante is ook dat als je je temp wilt wijzigen in Dashticz dat ie vanaf die waarde 0.5 eraf of erbij doet.
Dus bijv. 21.3 + 0.5
Gisteren had ik dit probleem nog niet en kwam alles overeen met de instelling of in de thermostaat of handmatig in domoticz. Dit krijg ik er zo thuis niet door...

Volgens mij zijn dit ook de daadwerkelijke gegevens die domoticz uitleest. Thermostaat rond het zelf gewoon af op de display.JvdW schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Zeer zeker irritant.
Gisteren had ik dit probleem nog niet en kwam alles overeen met de instelling of in de thermostaat of handmatig in domoticz. Dit krijg ik er zo thuis niet door...
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Nee, de gegevens die uit de OTGW komen zijn gewoon zoals ze zijn.flexje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:15:
[...]
Volgens mij zijn dit ook de daadwerkelijke gegevens die domoticz uitleest. Thermostaat rond het zelf gewoon af op de display.
Als mijn thermostaat ingesteld wordt op 20 graden rond dan is dit gewoon 20.0
Het is een instelling van thermostaat naar ketel.
Gisteren toevallig nog otmonitor gebruikt en de waarden daaruit zijn exact zoals ingesteld op mijn thermostaat. Die gaat per 0.5 graad en die waarden kwamen ook in domoticz, dus 19,5 of 20 of 20,5 en niet per 0.1 graad
[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 09-01-2018 21:18 ]
Verwijderd
Heb hier een Pi met onderandere een rfxcom draaien.
Nu heb ik een Conrad weerstation, waarvan de externe temperatuursensor intussen defect is geraakt. Deze temperatuursensor was in Domoticz uit te lezen.
Aangezien hij nu defect is, staat op het weerstation een streepje (-).
Nu heb ik in Domoticz van Weather underground de temperatuur van een weerstation in de buurt.
Weet iemand of het mogelijk is deze temperatuur met het (even uit m'n hoofd) Conrad RSL protocol via de rfxcom te verzenden zodat in het weerstation weer een temperatuur komt te staan?
Nu heb ik een Conrad weerstation, waarvan de externe temperatuursensor intussen defect is geraakt. Deze temperatuursensor was in Domoticz uit te lezen.
Aangezien hij nu defect is, staat op het weerstation een streepje (-).
Nu heb ik in Domoticz van Weather underground de temperatuur van een weerstation in de buurt.
Weet iemand of het mogelijk is deze temperatuur met het (even uit m'n hoofd) Conrad RSL protocol via de rfxcom te verzenden zodat in het weerstation weer een temperatuur komt te staan?
@Verwijderd Zonder tty multiplexer zal het niet gaan. Want vanuit Domoticz zelf kan je afaik geen custom commands sturen naar een rfxtrx.
Verder geen idee hoe open/gesloten Conrad RSL is maar wat je exact (over serial naar je virtuele mux'ed rfxcom) moet sturen kunnen ze je vast bij rfxcom vertellen.
Verder geen idee hoe open/gesloten Conrad RSL is maar wat je exact (over serial naar je virtuele mux'ed rfxcom) moet sturen kunnen ze je vast bij rfxcom vertellen.
- knip -
tnx gaan we eens met testen. En hoe doe jij een restore als dat nodig is?loyske schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:57:
[...]
Ik gebruik dit scriptje voor incremental backup van de hele rpi.
code:
1 2 3 4 5 6 7 #!/usr/bin/env ash EXCL='/volume2/Backup/_scripts/rsync-exclude.txt' NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume2/Backup/_logs/RPi-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -p 22" --exclude-from $EXCL root@IP_VAN_JE_PI_INVULLEN:/ /volume2/Backup/rpi/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE
In de exclude file kan je wat zaken toevoegen zoals:
/proc/*
/sys/*
/dev/*
/boot/*
/tmp/*
/run/*
/mnt/*
die worden dan niet meegenomen en heb je ook niet nodig voor een restore.
Enige wat je moet doen is dat je Synology mag ssh-en zonder password naar de rpi.
Daar heb ik deze link voor gebruikt.
En dan scriptje als task op de synology laten lopen.
Ga er inderdaad even naar kijken. Bedacht mij dat het toch wel handig kan zijn om dit te kunnen inzetten. Wil ook eens gaan kijken naar Home Assistant en zo kun je eenvoudig switchen tussen test en live omgeving.SpikeHome schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:58:
@MikeOO in principe berryboot super makkelijk
[ Voor 23% gewijzigd door MikeOO op 10-01-2018 07:45 ]
Ik ben bezig om over te stappen van Pimatic naar Domoticz en van KlikAanKlikUit naar Z-Wave.
Ik heb echter nog enkele vragen:
Omdat ik nog een paar KaKu devices blijf houden wil ik graag ook 433mhz toevoegen. Dit heb ik op de Pimatic geregeld via een Arduino Nano met hierop een superheterodyne 433mhz receiver en transmitter aangesloten en de homeduino sketch hierop geinstalleerd.
Kan ik deze Arduino ook aansluiten op mijn Domoticz systeem? Ik lees namelijk dat Domoticz RFLink ondersteund, en afgaande op deze links (beide staan op rflink.nl) is dit niet meer dan een Arduino met een transmitter en receiver. Als ik echter bij nodo-shop.nl kijk zitten er nog extra pcb's bij.
http://domo-attitude.fr/m...ammation-de-votre-rflink/
YouTube: Lav dit eget Smart-home [Dansk]
Wat heb ik dus minimaal nodig, om zo goedkoop mogelijk (met spullen die ik heb) via Domoticz mijn KaKu apparaten te kunnen aansturen?
Verder kon ik Pimatic een rule maken met het commando execute, waarmee ik taken in het OS kan uitvoeren. Kan dit in Domoticz ook via Blockly, of moet ik dan LUA gaan gebruiken?
Ik heb echter nog enkele vragen:
Omdat ik nog een paar KaKu devices blijf houden wil ik graag ook 433mhz toevoegen. Dit heb ik op de Pimatic geregeld via een Arduino Nano met hierop een superheterodyne 433mhz receiver en transmitter aangesloten en de homeduino sketch hierop geinstalleerd.
Kan ik deze Arduino ook aansluiten op mijn Domoticz systeem? Ik lees namelijk dat Domoticz RFLink ondersteund, en afgaande op deze links (beide staan op rflink.nl) is dit niet meer dan een Arduino met een transmitter en receiver. Als ik echter bij nodo-shop.nl kijk zitten er nog extra pcb's bij.
http://domo-attitude.fr/m...ammation-de-votre-rflink/
YouTube: Lav dit eget Smart-home [Dansk]
Wat heb ik dus minimaal nodig, om zo goedkoop mogelijk (met spullen die ik heb) via Domoticz mijn KaKu apparaten te kunnen aansturen?
Verder kon ik Pimatic een rule maken met het commando execute, waarmee ik taken in het OS kan uitvoeren. Kan dit in Domoticz ook via Blockly, of moet ik dan LUA gaan gebruiken?
FF check vraag: Na de ietwat buggy Beta update waarbij de timers het niet meer deden, heb ik ook m'n LUA scripts stopgezet, omdat die ook ineens allemaal fouten logden. Nu de nieuwe Beta met oplossing uit zou zijn (blijft erg lastig om te zien wat er in een nieuwe beta release zit), heb ik ze weer aangezet, maar krijg ik meldingen als"
"attempt to index local 'lua_value' (a nil value)" en
"Lua script Real time weather data did not return a commandArray"(2 verschillende scripts)
Anderen ook nog last van dergelijke bugjes, of moet ik bij mijn eigen installatie gaan zoeken?
"attempt to index local 'lua_value' (a nil value)" en
"Lua script Real time weather data did not return a commandArray"(2 verschillende scripts)
Anderen ook nog last van dergelijke bugjes, of moet ik bij mijn eigen installatie gaan zoeken?
Ik zit even met een probleem waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb het Is it gonna rain / Buienradar script toegevoegd zoals te lezen in de instructie. Het enige wat ik anders heb gedaan is dat ik beide scripts heb toegevoegd. De eerste heb ik script_time_rain.lua genoemd en de 2e script_time_rain2.lua.
Het eerste script lijkt helemaal niks te doen, wanneer ik in de logging kijk zie ik daar wel netjes iedere minuut script_time_rain2.lua voorbij komen, maar script_time_rain.lua zie ik nergens terug in de logging.
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken of proberen?
Het eerste script lijkt helemaal niks te doen, wanneer ik in de logging kijk zie ik daar wel netjes iedere minuut script_time_rain2.lua voorbij komen, maar script_time_rain.lua zie ik nergens terug in de logging.
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken of proberen?
Dit topic is gesloten.