unezra schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:15:
Na lang overwegen heb ik besloten TOCH aan de slag te willen met Domoticz en domotica.

Dus, topic in de bookmarks en eens nadenken wat ik allemaal nodig heb.
Om een vlotte start te maken zou ik liefst beginnen met een soort van starter kit. Dus basis station op basis van een Rasberry Pi3B, wat testspul en wat spul dat ik in echte situaties kan en ga gebruiken.
Binnenkort komen d'r zonnepanelen op het dak met een SolarEdge omvormer en wil ik over naar een slimme meter. Onze CV ketel is gewoon nog een 2-draads exemplaar. Echt aansturen van de CV wil ik denk ik nog niet aan tenzij dat helemaal te overrulen is buiten het domotica station om.
De grote vraag nu is:
Wat heb ik in basis nodig om:
- Domoticz te laten draaien (ik denk zelf aan een Raspi met HDD of SSD voor het OS) en een interface naar alle spullen toe
- De CV ketel uit te lezen (en later aan te sturen)
- De zonnepanelen uit te lezen
- De energiemeter uit te lezen
- Eventueel de watermeter en gasmeter uit te lezen (beiden analoge meters)
- Iets met temperatuur te doen
- Wat te experimenteren met verlichting, misschien een camera, etc, etc.
Ofwel, wat is een leuke starterkit die geschikt is voor zowel real-life de eerste zaken te automatiseren als wat te experimenteren met dingen die ik zuiver voor het experiment op mijn bureau leg of in mijn werkkamer hang.
Jij ook hier
Als je low budget wilt beginnen zou ik dat doen in een VM om kennis te maken met het systeem. Als dat bevalt kan je eventueel hardware gaan kopen indien nodig om daadwerkelijk ook apparaten te gaan aansturen (USB passthrough kan ook met een VM).
Je hebt 4 grote opties:
433 (klik-aan-klik-uit)
ZWave
Xiaomi (Zigbee)
Wifi
433 heeft als voordeel dat het goedkoop is maar heeft als nadeel dat deze geen terugkoppeling geeft aan Domoticz dat de actie/handeling/schakeling daadwerkelijk is uitgevoerd.
Initiele uitgave: RFLink of RFXCom.
ZWave is een stuk duurder maar heeft als voordeel dat het terugkoppeling geeft en sommige devices als mesh netwerk kunnen dienen.
Initiele uitgave: ZWave USB stick.
Nieuwe opkomer is de Xiaomi gateway. Gateway zelf is te verkrijgen voor ongeveer 20/25 euro. Devices zoals deur sensoren of PIR sensoren zijn voor onder de 10 euro per stuk te verkrijgen. Xiaomi geeft ook terugkoppeling net zoals de Zwave devices maar heeft enkel geen optie tot mesh netwerk.
Initiele uitgave: Gateway.
Wifi optie is gericht op de Sonoff devies met ESPeasy firmware. Ook deze geeft terugkoppeling aan Domoticz. Vergt wat "flash" skills met een USB 2 Serial converter alvorens je daar mee aan de slag kunt gaan. Echter heeft het als voordeel dat je geen gateway nodig hebt maar enkel een wifi AP (wat tegenwoordig iedereen heeft thuis).
Initiele uitgave: Accespoint beschikbaar hebben.
Als je er blanco in gaat zou ik persoonlijk voor Xiaomi kiezen. Opzetten is aan de hand van de wiki erg simpel en je Domoticz kan lekker in een VM draaien waardoor een investering in Pi e.d. niet nodig is. Enkel levering (gearbest) kan even duren vanwege buiten NL zending.
CV ketel, analoge watermeter, analoge gasmeter en camera's vergen wat meer skills.
Verlichting schakelen, temperaturen uitlezen en energiemeter uitlezen middels RJ11->USB (ook via VM mogelijk) zijn wat makkelijkere opties om mee te beginnen
Ik zelf heb Domoticz ook in een VM draaien en dat bevalt mij prima. Geen last van falende SD kaarten die in een Pi zit. Makkelijk een snapshot maken voor je een update uitvoert en zeer gemakkelijk te backuppen.
Ook de nodige camera's en scripts heb ik draaien.. Als je eenmaal bezig bent is het erg gaaf om er zo veel mogelijk in Domoticz te krijgen. Versterkers, televisies, presence detection (telefoons), badkamer ventilatie, Kodi uitlezen, NAS uitlezen en noem maar op. Bijna alles is mogelijk en te automatiseren.
Lees voornamelijk de startpost eens door! Staat een hoop info in en links naar gateways en sensoren.