Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 10:21
jsiegmund schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:51:
[...]

Misschien ligt het aan je sensor type? Check even: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz. In principe zou het volgens mij genoeg moeten zijn om je IDx in te stellen. Domoticz stuurt alles via de MQTT client gateway naar Moquitto en vanuit daar moet het berichtje dan richting je Sonoff gaan, hoef je verder niet veel voor te doen. Heb je die oude HTTP commando's eruit gegooid? Die heb je niet meer nodig en zitten wellicht in de weg.
Toch maar de Tasmota geflasht op m'n SonOffs. Nu werkt het als een zonnetje met MQTT. Heb helaas nog 1 SonOff hier in gebruik waar ik geen nieuwe firmware meer op kan flashen. Geen idee wat ik heb geraakt met m'n soldeerbout, maar hij accepteert de nieuwe firmware wel, gaat ook rebooten, maar komt gewoon weer met de oude ESPEasy op de proppen.

Ik gooi die SonOff wel in de prullenbak en druk er een ander tussen voor dat lampje.

Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

scrappy.doo schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Toch maar de Tasmota geflasht op m'n SonOffs. Nu werkt het als een zonnetje met MQTT. Heb helaas nog 1 SonOff hier in gebruik waar ik geen nieuwe firmware meer op kan flashen. Geen idee wat ik heb geraakt met m'n soldeerbout, maar hij accepteert de nieuwe firmware wel, gaat ook rebooten, maar komt gewoon weer met de oude ESPEasy op de proppen.

Ik gooi die SonOff wel in de prullenbak en druk er een ander tussen voor dat lampje.

Thanx.
Wacht er nog even mee, je hebt ook interfaces waarmee je commando's kan geven aan de sonoff, en het hele geheugen leeg kan maken. Kijk eens naar ESPlorer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
BounceMeister schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:30:
Is er een belangrijk verschil tussen MQTT en HTTP?
Ik heb een Sonoff schakelaar met ESPEasy erop. In domoticz een dummy schakelaar aangemaakt en daar het http commando voor de sonoff ingezet. Werkt goed.
MQTT installeren is omslachtiger, dus vroeg ik me af waarom je dat dan zou doen?
Ik heb voor MQTT gekozen omdat ik een nieuwe router geplaatst had, alle DHCP reserveringen die ik had ingesteld voor de diverse ESP's die er in mn huis rond slingeren moet ik anders allemaal opnieuw toevoegen. Verder heb ik het idee dat MQTT iets sneller is dan HTTP bij het schakelen van een Sonoff, maar dit is maar een fractie van een seconde, voor het schakelen van een lamp totaal niet relevant.

Op de meeste Sonoffs staat ESPurna (voornamelijk voor de Pow om het verbruik te meten) en op alle losse sensoren staat ESPeasy, combinatie werkt perfect met MQTT.

[ Voor 9% gewijzigd door gastje01 op 26-06-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 10:21
BounceMeister schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:30:
Is er een belangrijk verschil tussen MQTT en HTTP?
Ik heb een Sonoff schakelaar met ESPEasy erop. In domoticz een dummy schakelaar aangemaakt en daar het http commando voor de sonoff ingezet. Werkt goed.
MQTT installeren is omslachtiger, dus vroeg ik me af waarom je dat dan zou doen?
Het zal met de WiFi dekking in m'n huis te maken hebben, maar ik merkte dat er af en toe een HTTP request verloren ging. Heel vervelend als je een lamp schakelt en eerst angstvallig een paar seconden moet wachten om te kijken of het request goed aankomt of niet.

Bij MQTT is er feedback terug die aangeeft dat de boel geschakeld is (of eigenlijk dat het bericht daadwerkelijk bij de SonOff is afgeleverd, het is dan aan de SonOff zelf om ook daadwerkelijk te schakelen, maar dat zal wel lukken)

Het schakelen via MQTT lijkt ook sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 07:41
Ik blijf maar issues houden met mijn Harmony Hub. Na verloop van tijd (kan een uur zijn, of een halve dag) krijg ik de volgende error in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2017-06-26 20:21:00.568 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:21:30.575 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:22:00.582 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:22:30.589 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:23:00.596 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:23:30.603 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:24:00.635 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:24:30.642 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:25:01.047 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:25:30.055 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:26:00.062 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:26:30.071 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:27:00.080 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:27:30.090 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly

Alleen een herstart helpt :/ Heeft iemand dit eerder gehad en weten te fixen? Alleen een beta in de 3.6xx reeks had dit probleem niet. Vanaf build 3.7xx t/m de huidige beta 3.8007 3.8015 allemaal wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik blijk Mosquito op m'n Synology al geïnstalleerd te hebben. Wat kan ik precies doen icm Domoticz, Mosquito en de Sonoff's (met ESPEasy) ? Snelheid is een pré maar geen must. Op zich schakelen ze allemaal vrij vlot. Belangrijkste is dat ze absoluut schakelen en dat er geen schakeling wordt gemist.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07
PappleD schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:38:
[afbeelding]

Domoticz Offline

en in het rood: Browser Cache Refresh Failed

Waarom zou die het op mijn PC wel doen en op mijn iPhone/iPad niet?
Zoals de melding al aangeeft, browser cache-probleem, heb ik ook vaak.
Alle internetgeschiedenis van betreffende device verwijderen en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:15:
[...]

Zoals de melding al aangeeft, browser cache-probleem, heb ik ook vaak.
Alle internetgeschiedenis van betreffende device verwijderen en probleem is opgelost.
Misschien even verder lezen dan zie je dat het probleem is opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:17
EBOOZ schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:29:
Ik blijf maar issues houden met mijn Harmony Hub. Na verloop van tijd (kan een uur zijn, of een halve dag) krijg ik de volgende error in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2017-06-26 20:21:00.568 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:21:30.575 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:22:00.582 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:22:30.589 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:23:00.596 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:23:30.603 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:24:00.635 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:24:30.642 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:25:01.047 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:25:30.055 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:26:00.062 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:26:30.071 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:27:00.080 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2017-06-26 20:27:30.090 Error: Harmony hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly

Alleen een herstart helpt :/ Heeft iemand dit eerder gehad en weten te fixen? Alleen een beta in de 3.6xx reeks had dit probleem niet. Vanaf build 3.7xx t/m de huidige beta 3.8007 3.8015 allemaal wel...
probleem lijkt bij de Harmony te zitten die af en toe wifi verliest en dan niet opnieuw verbinding maakt met het netwerk. Als je de harmony dan van de stroom haalt en weer stroom geeft dan is het probleem bij mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07
MikeOO schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:31:
[...]

Misschien even verder lezen dan zie je dat het probleem is opgelost :)
Ik heb hier lang mee moeten stoeien en iets verder hier bovengenoemde oplossing heb ik ook geprobeerd. Hielp bij mij tijdelijk maar bracht de problemen na verloop van tijd weer terug.
Regelmatig browsercache wissen niet.

Mijn excuus dat ik probeerde te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Beek
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Inmiddels Domoticz al geruime tijd draaien met wat KaKu-schakelaars en temp. & hum.-sensors is het tijd om uit te breiden. Na het lezen over de SonOff ben ik daar zeker enthousiast over geworden. Het zou zeker mooi zijn als de bestaande schakelaar zou blijven werken (verhoogde WAF). Maar voordat we daarmee beginnen een tweetal vragen:

-Hebben jullie ervaring met het aansluiten van een gewone schakelaar op een GPIO pin op de ESP in de SonOff om vervolgens met een state-change via de SonOff de lamp te schakelen?

-Waar kopen jullie de SonOff? Ik heb de goedkoopste gevonden op itead.cc, heeft één van jullie daar ervaring mee?

Ik heb geringe ervaring met het programmeren van Arduino, als jullie tips hebben om bovenstaande te realiseren dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-01 14:43
Dennisdn schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:41:
[...]

Ik heb hier lang mee moeten stoeien en iets verder hier bovengenoemde oplossing heb ik ook geprobeerd. Hielp bij mij tijdelijk maar bracht de problemen na verloop van tijd weer terug.
Regelmatig browsercache wissen niet.

Mijn excuus dat ik probeerde te helpen.
Ik heb namelijk ook dat mijn Domoticz de afgelopen week a 2 weken dit bijna dagelijks heeft. Weet nu niet of het komt door een paar aanpassingen die ik heb aangebracht, plugin van buienradar geïnstalleerd en updates van Domoticz bijv.

Wat heb jij nog meer geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D.v.Beek schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:48:
Inmiddels Domoticz al geruime tijd draaien met wat KaKu-schakelaars en temp. & hum.-sensors is het tijd om uit te breiden. Na het lezen over de SonOff ben ik daar zeker enthousiast over geworden. Het zou zeker mooi zijn als de bestaande schakelaar zou blijven werken (verhoogde WAF). Maar voordat we daarmee beginnen een tweetal vragen:

-Hebben jullie ervaring met het aansluiten van een gewone schakelaar op een GPIO pin op de ESP in de SonOff om vervolgens met een state-change via de SonOff de lamp te schakelen?

-Waar kopen jullie de SonOff? Ik heb de goedkoopste gevonden op itead.cc, heeft één van jullie daar ervaring mee?

Ik heb geringe ervaring met het programmeren van Arduino, als jullie tips hebben om bovenstaande te realiseren dan hoor ik dat graag.
Geen ervaring om achter reguliere schakelaar in te bouwen, weet wel dat het (goed) kan mits het past.

Ik heb ze bij Banggood vandaan, nog geen 6$ per stuk. Afgelopen weekend bij Aliexpress besteld omdat Banggood ze tijdelijk niet voorradig had. Wel ietsje duurder, maar evengoed niet duur.
M.v.Veelen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:30:
Ik blijk Mosquito op m'n Synology al geïnstalleerd te hebben. Wat kan ik precies doen icm Domoticz, Mosquito en de Sonoff's (met ESPEasy) ? Snelheid is een pré maar geen must. Op zich schakelen ze allemaal vrij vlot. Belangrijkste is dat ze absoluut schakelen en dat er geen schakeling wordt gemist.
Dat laatste.....gisteren een schakeling gemist. Toen ik het handmatig deed ging het meteen goed. Ik heb nu een vertraging van 1 sec. per Sonoff ingesteld, maar dat moet anders kunnen. Dus als iemand me wegwijs kan maken icm MQTT, heel graag.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
M.v.Veelen schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Geen ervaring om achter reguliere schakelaar in te bouwen, weet wel dat het (goed) kan mits het past.

Ik heb ze bij Banggood vandaan, nog geen 6$ per stuk. Afgelopen weekend bij Aliexpress besteld omdat Banggood ze tijdelijk niet voorradig had. Wel ietsje duurder, maar evengoed niet duur.

[...]

Dat laatste.....gisteren een schakeling gemist. Toen ik het handmatig deed ging het meteen goed. Ik heb nu een vertraging van 1 sec. per Sonoff ingesteld, maar dat moet anders kunnen. Dus als iemand me wegwijs kan maken icm MQTT, heel graag.
Hoe ver ben je al gekomen? Je hebt blijkbaar al een MQTT broker op je Synology staan, die moet je dan ook in Domoticz toevoegen uiteraard. Welke software heb je op de Sonoff staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Ik heb een Blockly maar hij werkt niet. Zie hieronder:
domoticz blockly
Dus als 1 van de twee telefoons gepingt wordt gaat er een schakelaar om (telefoon 1 of telefoon 2). Als een van de 2 aan staat (of beide) zou de dummy met "telefoons?" aan moeten gaan. Maar de switch doet niks:(
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ik heb een Z-Wave Fibaro 'slimme stekker' waarmee ik het energieverbruik van een aantal apparaten meet en wil vergelijken met historische data. Dat gaat al vele maanden goed, maar eergisteren was de stekker 'dead'. Een keer uit het stopcontact halen en weer terugzetten was voldoende om hem weer tot leven te wekken, en sindsdien doet ie weer normaal zijn werk. Echter, gedurende die tijd heeft Domoticz een verbruik geregistreerd dat 1000x ( 8)7) hoger ligt dan normaal, waardoor grafieken en cijfers er wat lullig uitzien ;)

Vraag: Is het mogelijk om die spikes handmatig aan te passen? Ik weet redelijk mijn weg in Domoticz maar ben bang dat ik hier hardcore in de database moet hacken, waarin ik totaal niet thuis ben. Heeft iemand misschien wat tips over hoe dit aan te pakken?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:12
Marc O. schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:42:
Ik heb een Z-Wave Fibaro 'slimme stekker' waarmee ik het energieverbruik van een aantal apparaten meet en wil vergelijken met historische data. Dat gaat al vele maanden goed, maar eergisteren was de stekker 'dead'. Een keer uit het stopcontact halen en weer terugzetten was voldoende om hem weer tot leven te wekken, en sindsdien doet ie weer normaal zijn werk. Echter, gedurende die tijd heeft Domoticz een verbruik geregistreerd dat 1000x ( 8)7) hoger ligt dan normaal, waardoor grafieken en cijfers er wat lullig uitzien ;)

Vraag: Is het mogelijk om die spikes handmatig aan te passen? Ik weet redelijk mijn weg in Domoticz maar ben bang dat ik hier hardcore in de database moet hacken, waarin ik totaal niet thuis ben. Heeft iemand misschien wat tips over hoe dit aan te pakken?
CTRL inhouden en op de spike klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 14:09
boppos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:12:
[afbeelding]
Dus als 1 van de twee telefoons gepingt wordt gaat er een schakelaar om (telefoon 1 of telefoon 2). Als een van de 2 aan staat (of beide) zou de dummy met "telefoons?" aan moeten gaan. Maar de switch doet niks:(
Wat doe ik verkeerd?
Zet je trigger eens op "device" of "all"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
alberthakvoort schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:03:
[...]

CTRL inhouden en op de spike klikken
Met CTRL gebeurde er niks, maar met SHIFT wel (die liet me het hele meetpunt verwijderen, altijd nog beter dan een 1000x te groot meetpunt). Dank voor de snelle tip!

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:32:
[...]

Hoe ver ben je al gekomen? Je hebt blijkbaar al een MQTT broker op je Synology staan, die moet je dan ook in Domoticz toevoegen uiteraard. Welke software heb je op de Sonoff staan?
Eigenlijk nog nergens. Weet niet waar te beginnen, hoe het proces precies verloopt.

MQTT had ik er blijkbaar al een keer op gezet een tijd geleden. In Domoticz nog niets gedaan. Op de Sonoff's heb ik ESPEasy (v120) staan.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

boppos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:12:
[afbeelding]
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb een vergelijkbare blockly, maar die staat op device, niet time. Ik heb de boel gebouwd zoals op de wiki staat. Werkt prima hier.

[ Voor 13% gewijzigd door DizzyWeb op 28-06-2017 09:44 . Reden: Ik praatte poep. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 26-09 15:03
M.v.Veelen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:57:
[...]

Eigenlijk nog nergens. Weet niet waar te beginnen, hoe het proces precies verloopt.

MQTT had ik er blijkbaar al een keer op gezet een tijd geleden. In Domoticz nog niets gedaan. Op de Sonoff's heb ik ESPEasy (v120) staan.
https://www.domoticz.com/wiki/MQTT
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz

In het kort: je moet in Domoticz hardware aanmaken die alles doorstuurt naar je MQTT broker. Op je Sonoff device moet je de MQTT instellingen goed zetten zodat er een verbinding wordt gemaakt naar diezelfde broker. De broker fungeert als doorgeefluik in twee richtingen. Als je er dan ervoor zorgt dat je hetzelfde IDx instelt op je Sonoff als van je virtual device in Domoticz, dan werkt het. Verder: RTFM :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:18
M.v.Veelen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:57:
[...]

jsiegmund schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:42:
[...]

https://www.domoticz.com/wiki/MQTT
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz

In het kort: je moet in Domoticz hardware aanmaken die alles doorstuurt naar je MQTT broker. Op je Sonoff device moet je de MQTT instellingen goed zetten zodat er een verbinding wordt gemaakt naar diezelfde broker. De broker fungeert als doorgeefluik in twee richtingen. Als je er dan ervoor zorgt dat je hetzelfde IDx instelt op je Sonoff als van je virtual device in Domoticz, dan werkt het. Verder: RTFM :+
Gisteren zelf ook even met ESP Easy v120 en Domotics gespeeld icm MQTT. Uiteindelijk heb ik er nog geen uur aan besteed, maar ik krijg het idee dat ESP Easy niet een juiste subscription heeft op domoticz/out. Als ik met mosquitto_sub meelees wat er aan berichten voorbijkomt dan zie ik bij het schakelen van een lamp in Domoticz dat er een MQTT message voorbij komt (domoticz/out), maar de Sonoff schakelt niet (ook al matcht de idx waarde prima). Als ik de Sonoff schakel (button van S20), dan zie ik MQTT messages (domoticz/in en domoticz/out er meteen achteraan) en zie ik Domoticz de status van de lamp aanpassen.

Dus Domoticz lijkt goed te publishen en lijkt een goede subscription te hebben, maar aan de Sonoff kant lijkt er alleen een goede publishing the zijn, maar geen subscription.

Mijn MQTT kennis is nog erg beperkt, dus bovenstaande is misschien ook niet feitelijk correct qua terminologie, maar ik vraag me wel af of er misschien iets met R120 is van ESP Easy. Binnenkort zal ik eens een beta proberen van ESP Easy of Tasmota of ESPurna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
tsjoender schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:46:
[...]

[...]

Gisteren zelf ook even met ESP Easy v120 en Domotics gespeeld icm MQTT. Uiteindelijk heb ik er nog geen uur aan besteed, maar ik krijg het idee dat ESP Easy niet een juiste subscription heeft op domoticz/out. Als ik met mosquitto_sub meelees wat er aan berichten voorbijkomt dan zie ik bij het schakelen van een lamp in Domoticz dat er een MQTT message voorbij komt (domoticz/out), maar de Sonoff schakelt niet (ook al matcht de idx waarde prima). Als ik de Sonoff schakel (button van S20), dan zie ik MQTT messages (domoticz/in en domoticz/out er meteen achteraan) en zie ik Domoticz de status van de lamp aanpassen.

Dus Domoticz lijkt goed te publishen en lijkt een goede subscription te hebben, maar aan de Sonoff kant lijkt er alleen een goede publishing the zijn, maar geen subscription.

Mijn MQTT kennis is nog erg beperkt, dus bovenstaande is misschien ook niet feitelijk correct qua terminologie, maar ik vraag me wel af of er misschien iets met R120 is van ESP Easy. Binnenkort zal ik eens een beta proberen van ESP Easy of Tasmota of ESPurna.
Ik gebruik inderdaad die van de github repo, dus niet getest met ESPeasy. Maar volgens mij zijn er hier anderen die het wel werkend hebben icm ESPEasy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Iemand hier ervaring met python plugins?

Het lijkt er bij mij op de een of andere manier niet in te zitten. Ik heb python3 en python3-dev geinstalleerd staan. Ik gebruik de laatste vers van git getrokken versie. Maar in het log geen enkele vermelding van python, plugins of wat dan ook. Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
cryonic90 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Zet je trigger eens op "device" of "all"?
Yes thanx! Die had ik dus over het hoofd gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:41

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb gisteren mijn Fibaro FGS223 binnen gekregen en heb deze geinclude in Domoticz. Ik wil de switch gebruiken om scenes mee te activeren, dus ik heb de parameters 28 en 29 beiden op 2 gezet. Dit moet het 2 keer achter elkaar indrukken van een schakelaar mogelijk maken. Het lijkt er echter op dat dit alleen werkt voor S1. Ik heb gegoogled en kwam onder andere in dit topic uit waarin ik las over het nieuwe XML bestand. Die heb ik dus gedownload en in de config map geplaatst. Ik heb Domoticz ook herstart maar ik zie nog steeds de oude configuratie! De nieuwe opties die in het XML bestand staan worden niet weergegeven. Wat doe ik fout?

Ik gebruik overigens de stable versie van Domoticz, dus versie 3.5877. Weet iemand ook wanneer er een nieuwe stable komt? Deze is al best oud.

[ Voor 10% gewijzigd door 3raser op 28-06-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

DizzyWeb schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:52:

Het lijkt er bij mij op de een of andere manier niet in te zitten. Ik heb python3 en python3-dev geinstalleerd staan. Ik gebruik de laatste vers van git getrokken versie. Maar in het log geen enkele vermelding van python, plugins of wat dan ook. Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken?
Weinig ervaring met python plugins in het algemeen, maar ik ervaar hetzelfde met de buienradar-plugin en domoticz v3.8006 (laatste van git): lijkt kapot. In dit specifieke geval is er al een issue gelogd en lijkt de oorzaak bekend, maar nog geen oplossing voorhanden. Ik vermoed dus dat ook jouw plugin niet klaar is voor de nieuwe plugin-structuur en daarom niet functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik heb bij mij het probleem gevonden.

In CMakeCache.txt had ik dit staan:
code:
1
2
//Use Python for Plugins and Event-Scripts
USE_PYTHON:BOOL=OFF

OFF in ON veranderd en opnieuw gecompileerd... en plugins werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 21:36
Sinds kort heb ik ook domoticz draaien (op een pi3).
Nu wil ik een paar sensoren in de garage er ook aan toe gaan voegen.

Deze sensoren (4x DS18B20) worden met een arduino mega 2560 uitgelezen en op een 3,2" touchscreen weergegeven.

Nu zou ik graag deze arduino aan passen zodat de waardes ipv op het scherm in domoticz komen.
De verbinding moet via een ethernet shield gaan lopen.
Ik kom er alleen niet aan uit hoe ik dit zou moeten programmeren.
Is er iemand die een voorbeeld sketch heeft?

Mocht dit niks gaan worden bestel ik een esp easy module (wemos esp8266 mini bijv)

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 28-06-2017 14:53 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had eerder gevraagd naar MQTT. Ik denk dat ik er toch aan moet beginnen, want via HTTP reageert de Sonoff niet na herstart van de Raspberry Pi waar Domoticz op staat. Pas nadat ik de knop op de Sonoff zelf een keer heb gebruikt, werkt schakelen via Domoticz weer.

Is Mosquito/Node Red de beste manier? Ik heb nu Jessie Lite gebruikt als basisinstallatie, maar misschien kan ik beter een Domoticz SD kaart image gebruiken voor een nieuwe installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 17-09 10:58
3raser schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:45:
Ik heb gisteren mijn Fibaro FGS223 binnen gekregen en heb deze geinclude in Domoticz. Ik wil de switch gebruiken om scenes mee te activeren, dus ik heb de parameters 28 en 29 beiden op 2 gezet. Dit moet het 2 keer achter elkaar indrukken van een schakelaar mogelijk maken. Het lijkt er echter op dat dit alleen werkt voor S1. Ik heb gegoogled en kwam onder andere in dit topic uit waarin ik las over het nieuwe XML bestand. Die heb ik dus gedownload en in de config map geplaatst. Ik heb Domoticz ook herstart maar ik zie nog steeds de oude configuratie! De nieuwe opties die in het XML bestand staan worden niet weergegeven. Wat doe ik fout?

Ik gebruik overigens de stable versie van Domoticz, dus versie 3.5877. Weet iemand ook wanneer er een nieuwe stable komt? Deze is al best oud.
Je moet ook nog bepaalde tijdelijke bestanden verwijderen.

Van OpenZwave:
-remove (or backup) any zwcfg_*.xml file and restart your application.
Zie: https://github.com/OpenZWave/open-zwave/wiki/Adding-Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
tsjoender schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:46:
[...]

[...]

maar ik krijg het idee dat ESP Easy niet een juiste subscription heeft op domoticz/out. Als ik met mosquitto_sub meelees wat er aan berichten voorbijkomt dan zie ik bij het schakelen van een lamp in Domoticz dat er een MQTT message voorbij komt (domoticz/out), maar de Sonoff schakelt niet
Ik heb het zelfde probleem, verkeer gaat wel netjes heen en weer, alleen schakelt de espeasy niet als deze via domoticz aangestuurd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
alberthakvoort schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:10:
[...]

Ik heb het zelfde probleem, verkeer gaat wel netjes heen en weer, alleen schakelt de espeasy niet als deze via domoticz aangestuurd wordt..
Ah! Extra aanmoediging om toch een andere versie of een andere firmware te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
tsjoender schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:20:
[...]

Ah! Extra aanmoediging om toch een andere versie of een andere firmware te proberen :)
Ik heb als noodoplossing maar even een On/Off action toegepast op de dummy schakelaar..
( http://xxx.xxx.xxx.xxx/control?cmd=event,TurnOn ) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
Dit kwam ik al googlend nog tegen in (oudere) release notes van ESP Easy:

code:
1
2
// R139 14-10-2016
// Fixed a bug with Domoticz MQTT protocol. Broken as of R109, due to the new pubsub library

Ik heb R120 geprobeerd. Eerst R139 of nieuwer proberen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
tsjoender schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:55:
Dit kwam ik al googlend nog tegen in (oudere) release notes van ESP Easy:

code:
1
2
// R139 14-10-2016
// Fixed a bug with Domoticz MQTT protocol. Broken as of R109, due to the new pubsub library

Ik heb R120 geprobeerd. Eerst R139 of nieuwer proberen dus.
Net even 2.0 er op gezet, en die werkt dus wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand toch een (extra) link naar hoe e.e.a. wordt beschreven met MQTT icm Domoticz icm de Sonoff's ? Als ik de MQTT hardware wil toevoegen krijg ik al jeuk omdat je redelijk wat info moet invullen en ik geen idee heb wat daar dus moet worden ingevuld.

Of misschien iemand die het in een paar stappen kan uitleggen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
M.v.Veelen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:13:
Iemand toch een (extra) link naar hoe e.e.a. wordt beschreven met MQTT icm Domoticz icm de Sonoff's ? Als ik de MQTT hardware wil toevoegen krijg ik al jeuk omdat je redelijk wat info moet invullen en ik geen idee heb wat daar dus moet worden ingevuld.

Of misschien iemand die het in een paar stappen kan uitleggen?
Zo heb ik alles ingesteld

Remote adres: IP adres van je Synology (of waar je mqtt broker op draait)
Poort: 1883 (standaard)
Username en pass: user van Domoticz heb ik hier ingevuld (al weet ik niet of dat nodig is, volgens mij niet, mijn broker ondersteunt geen user/pass geloof ik)
Publish topic: out + /

Verder maak je virtuele switches aan (net als via http) en de IDX moet dan overeenkomen met wat je op je Sonoff invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
(dit is wel met de espeasy 2.0 software)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hKPlF6y.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0gXsUzC.png

Domoticz: (Domoticz en mqqt op zelfde server)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k4E0QcQ.png

[ Voor 25% gewijzigd door alberthakvoort op 28-06-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 21:47
DizzyWeb schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:52:

Je hebt wel de domoticz beta versie met plug-ins draaien? En niet de laatste stable of reguliere beta versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow, dat is snel jongens. Ik kan daar wss wel wat mee. Morgen vrij, eens kijken of ik het dan voor elkaar kan krijgen :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een jaar geleden een kant en klare RFLink 433 bij nodo-shop besteld. Die bevalt erg goed. Kan ik nou een NRF24L01 bestellen en die hieraan toevoegen zodat ik zowel 433 mhz kan blijven gebruiken maar ook bijv. Mi-Light kan aansturen? Of is het of de een of de andere en heb ik een extra RFLink nodig? Ik kan dit nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

DizzyWeb schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:18:
Ik heb bij mij het probleem gevonden.

In CMakeCache.txt had ik dit staan:
code:
1
2
//Use Python for Plugins and Event-Scripts
USE_PYTHON:BOOL=OFF

OFF in ON veranderd en opnieuw gecompileerd... en plugins werken.
Thanks, dat was ook bij mij de oplossing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:02:
Ik heb een jaar geleden een kant en klare RFLink 433 bij nodo-shop besteld. Die bevalt erg goed. Kan ik nou een NRF24L01 bestellen en die hieraan toevoegen zodat ik zowel 433 mhz kan blijven gebruiken maar ook bijv. Mi-Light kan aansturen? Of is het of de een of de andere en heb ik een extra RFLink nodig? Ik kan dit nergens terugvinden.
De RFLink kit is in principe gewoon een Arduino Mega met een printje erop waar de transceivers op aangesloten kunnen worden. Zonder dat printje kan het ook, maar dat levert veel draadjes op.
Er zijn verschillende versies van dat rflink printje, dus ik weet niet of er bij jou een aansluiting voor de nrf op zit. Het zou m.i. wel kunnen, eventueel met een omweg. Je kan indien nodig kijken naar een nieuw printje waar wel de benodigde aansluitingen op zitten, voor het gemak van alles aansluiten.
Afhankelijk van je toepassing kan een nieuwe firmware of hardware aanpassing nodig zijn, er moet voor bepaalde uitbreidingen bijvoorbeeld een bepaalde io pin naar gnd.
Ik ga er zelf binnenkort ook mee aan de slag, ik heb een cc2500 transceiver om een philips lamp te schakelen. Ook wil ik een nrf om milight te schakelen in plaats van de wifi bridge. Ik ga eerst testen met een Arduino Mega die ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hoi ik had een snel vraagje.
Ik ben bezig met een arduino en esp8266 een sensor te maken voor domoticz. Alleen heb ik meerdere meetwaarden. Deze meetwaarden zou ik graag in 1 get request willen uploaden naar domoticz. Hoe pak ik dat het beste aan?
Dacht zelf aan een custom sensor of een user variabele en deze daarna splitten naar verschillende custom sensoren. Is dat wat. Gaat om circa 10 parameters om de 10seconden. En voor elke een get request te doen zit ik een beetje krap in de tijd vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alberthakvoort schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:28:
-knip-
Ik dacht even de 2.0 software op de Sonoff te flashen (ESPEasy_v2.0.0-dev10_normal_1024.bin), maar vervolgens kom ik er niet meer bij. Verkeerde file gepakt? Hoe kan ik dit 'fixen' ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Guy Treepbush schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:51:
[...]

Je hebt wel de domoticz beta versie met plug-ins draaien? En niet de laatste stable of reguliere beta versie?
Nu wel... maar zoals ik hierboven aangaf, er stond een variabele op NO waardoor de plugin ondersteuning niet meegenomen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
alberthakvoort schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:51:
[...]

Net even 2.0 er op gezet, en die werkt dus wel! :)
Nice! Gaan we die hier ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Hoe kan ik windows een trigger naar Domoticz laten sturen om een apparaat te schakelen?

Ik heb een monitor die in standby 40watt verstookt en ik wil dat deze geschakeld wordt als het systeem een tijdje niet gebruikt wordt.

Ik heb een tijdje geleden iets voorbij zien komen waarmee je windows events een commando naar domoticz kan laten sturen, maar kan hier niet mee terugvinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Je kan altijd de webapi calls gebruiken bij domoticz

https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s

[ Voor 36% gewijzigd door SnowDude op 29-06-2017 12:23 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
arjandijk162 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:21:
Hoe kan ik windows een trigger naar Domoticz laten sturen om een apparaat te schakelen?

Ik heb een monitor die in standby 40watt verstookt en ik wil dat deze geschakeld wordt als het systeem een tijdje niet gebruikt wordt.

Ik heb een tijdje geleden iets voorbij zien komen waarmee je windows events een commando naar domoticz kan laten sturen, maar kan hier niet mee terugvinden. Iemand een idee?
Inderdaad via de API. Ik werk aan een UWP app waar je eea mee kan doen, maar die is voorlopig nog wel even 'under construction'. Idee is dat ie uiteindelijk in de store komt zodat je hem kunt gebruiken samen met Cortana om voice commands te doen (ja, ik weet dat dat oa voor Alexa en Siri al kan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Is het mogelijk om de System Alive Checker beter met Android te kunnen laten werken? De Windows Phone van mijn vrouw meldt zich netjes aan en af, waarschijnlijk omdat die de hele tijd aande Wifi blijft hangen. Mijn LG G6 Android telefoon is steeds maar heel even zichtbaar, waarschijnlijk omdat hij zich steeds loskoppelt van de Wifi om stroom te besparen? Nochthans staat de batterijbesparing uit. Is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Dat snap ik, maar de vraag is waarmee ik trigger. Ik dacht een keer een stukje software voorbij te hebben zien komen. @jsiegmund , leuk dat je met een app bezig bent. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben inmiddels met de Sonoff terug naar ESPEasy 120. V2 lukt me niet om die aan de praat te krijgen. Misschien de verkeerde .bin file ?
Werkt MQTT icm de 120 versie, want dan hoef ik niet verder te knoeien met de Sonoffs?

Edit:

Na een diepe zucht, alles losgekoppeld te hebben en nog eens opnieuw te hebben geflashed, is het nu gelukt. En doorrrr.....

[ Voor 23% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-06-2017 14:29 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Beek
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
RoJan schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:24:
Is het mogelijk om de System Alive Checker beter met Android te kunnen laten werken? De Windows Phone van mijn vrouw meldt zich netjes aan en af, waarschijnlijk omdat die de hele tijd aande Wifi blijft hangen. Mijn LG G6 Android telefoon is steeds maar heel even zichtbaar, waarschijnlijk omdat hij zich steeds loskoppelt van de Wifi om stroom te besparen? Nochthans staat de batterijbesparing uit. Is hier iets aan te doen?
Settings -> Wi-Fi -> Geavanceerd -> "W-Fi ingeschakeld laten in slaapstand" optie op: "Altijd" zetten.
Dan schakelt hij je Wi-Fi niet meer uit als je telefoon een tijdje niet meer gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alberthakvoort schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:28:

[afbeelding]

[afbeelding]

Domoticz: (Domoticz en mqqt op zelfde server)

[afbeelding]
Ik heb de MQTT hardware toegevoegd, de virtual devices had ik al en de Sonoff geflashed met v2 en op deze manier ingesteld. Moet ik bij de virtual devices nog wel de on/off schakelen mbv:

http://x.x.x.x/control?cmd=GPIO,12,1
http://x.x.x.x/control?cmd=GPIO,12,0

of gaat dat met MQTT nu anders (hoe) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
D.v.Beek schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:24:
[...]

Settings -> Wi-Fi -> Geavanceerd -> "W-Fi ingeschakeld laten in slaapstand" optie op: "Altijd" zetten.
Dan schakelt hij je Wi-Fi niet meer uit als je telefoon een tijdje niet meer gebruikt is.
Dank voor je reactie, ik kende die setting niet. Het gekke is dat de instelling op 'Aan' staat. Als het tenminste dezelfde is. In mijn (Engelstalige) versie staat 'Keep Wi-Fi on when screen is off' op Yes.

Ik denk eigenlijk dat hij de Wifi niet uitschakelt, maar dat de ping van Domoticz hem niet vindt op zijn IP-adres als de telefoon uitstaat. Zou daar nog iets aan te doen zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door RoJan op 29-06-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Ik heb de MQTT hardware toegevoegd, de virtual devices had ik al en de Sonoff geflashed met v2 en op deze manier ingesteld. Moet ik bij de virtual devices nog wel de on/off schakelen mbv:

http://x.x.x.x/control?cmd=GPIO,12,1
http://x.x.x.x/control?cmd=GPIO,12,0

of gaat dat met MQTT nu anders (hoe) ?
Nee die aan/uit commandos moet je voor MQTT leeg/weglaten. Wat wel handig is om een idee te krijgen wat er allemaal gebeurd is om op de commandline waar Mosquitto geinstalleerd is het volgende commando te gebruiken:

code:
1
mosquitto_sub -h localhost -v -t "#"

Kan ook prima op een andere host welke dit commando geinstalleerd heeft (mosquitto-tools package volgens mij), maar dan moet je localhost vervangen met de hostname/IP van het systeem waarop Mosquitto geinstalleerd is.

Dit commando subscribed op alle topics (#). Als Domoticz de MQTT "hardware" goed toegevoegd heeft zal die van alle devices MQTT messages uitsturen (op domoticz/out) als er updates zijn op dat device. Verder luistert het dan op domoticz/in voor device updates welke het moet verwerken.

Alle berichten zie je dan voorbij komen met het mosquitto_sub commando. Zo zie je dan ook of er berichten voorbij komen als je de virtual switch schakelt of als je met de hand de Sonoff schakelt.

Zie je die berichten dan niet voorbij komen, dan moeten de settings van MQTT nog eens nageplozen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 29-06-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
RoJan schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:39:
[...]

Dank voor je reactie, ik kende die setting niet. Het gekke is dat de instelling op 'Aan' staat. Als het tenminste dezelfde is. In mijn (Engelstalige) versie staat 'Keep Wi-Fi on when screen is off' op Yes.

Ik denk eigenlijk dat hij de Wifi niet uitschakelt, maar dat de ping van Domoticz hem niet vindt op zijn IP-adres als de telefoon uitstaat. Zou daar nog iets aan te doen zijn?
Apart..
Ik heb ook een engels android en daar heet de setting anders
Keep Wi-Fi on during sleep
En als keuze heb ik hem staan op Always

[ Voor 186% gewijzigd door format5 op 29-06-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
format5 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:11:
[...]

Apart..
Ik heb ook een engels android en daar heet de setting anders
Keep Wi-Fi on during sleep
En als keuze heb ik hem staan op Always
Misschien ligt het aan het merk of de Androidversie. Ik heb een LG G6 met Android 7.0.
Ook pingen vanaf mijn pc werkt. Ik begrijp even niet waarom Domoticz dat dan niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@RoJan Als pingen werkt dan verbreekt ie de verbinding toch niet zoals je eerder aan gaf? 8)7

Ik heb een samsung s6 en s7 beiden android 7.0

[ Voor 20% gewijzigd door format5 op 29-06-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
format5 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:22:
@RoJan Als pingen werkt dan verbreekt ie de verbinding toch niet zoals je eerder aan gaf? 8)7

Ik heb een samsung s6 en s7 beiden android 7.0
Ik heb hem in de tussentijd opnieuw opgestart en nu lijkt ook Domoticz hem goed te vinden. Ik weet het, het klinkt raar, maar voor die tijd vond de gewone pc (met Windows) hem wel en de Domoticz server (met Linux) niet. Afijn, eerst maar eens afwachten of het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Nee die aan/uit commandos moet je voor MQTT leeg/weglaten. Wat wel handig is om een idee te krijgen wat er allemaal gebeurd is om op de commandline waar Mosquitto geinstalleerd is het volgende commando te gebruiken:

code:
1
mosquitto_sub -h localhost -v -t "#"

Kan ook prima op een andere host welke dit commando geinstalleerd heeft (mosquitto-tools package volgens mij), maar dan moet je localhost vervangen met de hostname/IP van het systeem waarop Mosquitto geinstalleerd is.

Dit commando subscribed op alle topics (#). Als Domoticz de MQTT "hardware" goed toegevoegd heeft zal die van alle devices MQTT messages uitsturen (op domoticz/out) als er updates zijn op dat device. Verder luistert het dan op domoticz/in voor device updates welke het moet verwerken.

Alle berichten zie je dan voorbij komen met het mosquitto_sub commando. Zo zie je dan ook of er berichten voorbij komen als je de virtual switch schakelt of als je met de hand de Sonoff schakelt.

Zie je die berichten dan niet voorbij komen, dan moeten de settings van MQTT nog eens nageplozen worden.
Dat commando geeft me:

-ash: mosquitto_sub: command not found

Ik zag iets over een config file die je eerst moet aanpassen. Ook nog geprobeerd en Mosquitto herstart, maar zelfde melding.

code:
1
2
3
4
5
6
root@DiskStation:/volume1/@appstore/mosquitto/bin# ls
addgroup  deluser    i2cset                      libwebsockets-test-server          openssl
adduser   fatattr    libwebsockets-test-client   libwebsockets-test-server-extpoll  shuf
busybox   i2cdetect  libwebsockets-test-echo     mosquitto_passwd                   truncate
c_rehash  i2cdump    libwebsockets-test-fraggle  mosquitto_pub                      uevent
delgroup  i2cget     libwebsockets-test-ping     mosquitto_sub                      unlink

De service loopt, Mosquitto is probleemloos geïnstalleerd. Alleen.....dit werkt dus nog niet.

Als ik de regels verwijder bij de virtual device, dan schakelt de lamp (dus) niet. Ik Google nog even verder, mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik dat graag.

Edit:

In het log zie ik dit:

2017-06-29 17:13:06.957 MQTT: Connecting to localhost:1883
2017-06-29 17:13:07.093 MQTT: re-connected to: localhost:1883
2017-06-29 17:13:07.206 MQTT: Subscribed

In de config file van Mosquito heb ik dit toegevoegd:

listener 1883
listener 9001
protocol websockets

Mosquitto herstart, maar nog geen resultaat.

Via Terminal zie ik wel het IP adres van de Sonoff voorbij komen (192.168.0.34), IP adres van de Synology is 192.168.0.124:

code:
1
2
3
4
5
6
root@DiskStation:/volume1/@appstore/mosquitto/bin# netstat -na | grep 1883
tcp        0      0 0.0.0.0:1883            0.0.0.0:*               LISTEN     
tcp        0      0 127.0.0.1:41903         127.0.0.1:1883          ESTABLISHED
tcp        0      0 127.0.0.1:1883          127.0.0.1:41903         ESTABLISHED
tcp        0      0 192.168.0.124:1883      192.168.0.34:27212      ESTABLISHED
tcp6       0      0 :::1883                 :::*                    LISTEN

[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-06-2017 17:19 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ok.. hier iets raars met het uitlezen van de p1 poort.

Vanmiddag was een slimme meter geplaatst dus die moet ook in domoticz.

Kabel gemaakt en aangesloten.
P1 poort toegevoegd in domoticz en meteen netjes de data zichtbaar.

Maar... na exact 1 uur geen data meer van de meter (e350).
Kabel los, rx aan tx en met cu testen. Wat ik uit stuur komt netjes binnen, dat werkt dus.

Lijkt wel of de meter niks meer stuurt. Iemand ervaring met dit?

De kabel is een ttl-232r-5v van ftdi met rx en rts geinverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:22
Weet iemand hoe ik mijn memory usage leeg gooi?

Zoals je ziet ging het eerder altijd vanzelf, want ik deed er niks aan.

http://puu.sh/wxsqL/fae41c3855.jpg

Nu werken bepaalde scripts niet omdat te weinig memory beschikbaar is..

[ Voor 4% gewijzigd door fetss op 29-06-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij het herstarten van de Sonoff zie ik in het log:
135 : INIT : SPI not enabled
1022 : WIFI : Connecting... 1
11891 : WIFI : Disconnecting!
12893 : WIFI : Connecting... 2
20851 : WIFI : Connected! IP: 192.168.0.34
20895 : MQTT : Connected to broker
20897 : Subscribed to: domoticz/out
20902 : INIT : Normal boot
Echter, schakelen lukt nog steeds niet zonder die 2 regels.

Heeft iemand het echt werkend? Als ik dit lees: https://www.letscontrolit...syProtocols#Domoticz_MQTT

Dan lijkt het wel (nog) niet te kunnen?

Moet ik ergens een username / password in de config zetten?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik heb 't werkend, met eerder genoemde lib en howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
format5 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:07:
Ok.. hier iets raars met het uitlezen van de p1 poort.

Vanmiddag was een slimme meter geplaatst dus die moet ook in domoticz.

Kabel gemaakt en aangesloten.
P1 poort toegevoegd in domoticz en meteen netjes de data zichtbaar.

Maar... na exact 1 uur geen data meer van de meter (e350).
Kabel los, rx aan tx en met cu testen. Wat ik uit stuur komt netjes binnen, dat werkt dus.

Lijkt wel of de meter niks meer stuurt. Iemand ervaring met dit?

De kabel is een ttl-232r-5v van ftdi met rx en rts geinverteerd.
Zou het aan de kabel kunnen liggen?

Ik heb goede ervaring met deze kabel icm e350:
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Edit: is ook een FT232R, dus geen verschil dan vrees ik :|

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 23:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@AUijtdehaag Toch inderdaad de kabel. Probleem was dat de RTS spanning 3,95 a 4 was. Hierdoor werkte het in het begin wel goed, maar daar na niet meer.
Probleem is opgelost door de vcc van de RJ12 aan de RTS te hangen. Deze ook maar meteen met een pullup aan de TX gehangen. Draait nu weer goed.

Nu naar de volgende uitdaging. Daar kom ik alleen nog niet ver mee...
Ik zou graag het vermogen per fase ook kunnen zien , ipv alleen het totale.

Voor zo ver ik tot nu toe kan vinden moet ik dan een lua script hebben.
Probleem is, tot vandaag had ik daar nog nooit van gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
En toch gaat er iets niet lekker met het P1 loggen...
De verbinding blijft weg vallen..

2017-06-30 06:25:01.895 Error: Serial Port closed!... Error: End of file
2017-06-30 09:50:01.860 Error: Serial Port closed!... Error: End of file
2017-06-30 11:25:01.580 Error: Serial Port closed!... Error: End of file

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jsiegmund schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:14:
Ik heb 't werkend, met eerder genoemde lib en howto.
Dat is mooi, maar het wil bij mij niet lukken.

Ik heb exact dezelfde instellingen gebruikt en de hardware in Domoticz toegevoegd. Om te testen heb ik een virtuele temp sensor aangemaakt met een vaste waarde en die wordt continu naar Domoticz gepushed mbv MQTT en dat komt ook netjes aan.

Log:
code:
1
2017-06-30 18:32:41.438 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":3904,"nvalue":0,"svalue":"0.00"}

Echter, het schakelen van de lamp zonder die 2 regels in de schakelaar leidt tot geen resultaat.

Log:
code:
1
2
2017-06-30 18:35:01.162 User: Admin initiated a switch command (3884/Lamp subwoofer (S)/On)
2017-06-30 18:35:18.643 User: Admin initiated a switch command (3884/Lamp subwoofer (S)/Off)

Bij het opstarten van Domoticz zie ik:

code:
1
2
3
4
2017-06-30 18:45:10.987 MQTT: Connecting to localhost:1883
2017-06-30 18:45:11.097 MQTT: connected to: localhost:1883
2017-06-30 18:45:11.207 MQTT: Subscribed
2017-06-30 18:45:11.574 Incoming connection from: 192.168.0.30

Ik heb nu:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w5kjg4.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t7ejvs.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2nvqemc.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qai642.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ilh9g2.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/210nk03.jpg

Hoe kan het dan dat de temperatuur wel wordt doorgegeven en het schakelen naar de lamp niet? Moet ik de lamp opnieuw aanmaken? Op een andere manier (hoe)?

NB: ik heb geen rules ingesteld in de config. Is ook niet nodig, toch?

[ Voor 23% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-06-2017 18:47 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Vandaag een andere usb-serieel kabel getest.
ipv FTDI nu een p12303. Deze heeft extact hetzelfde probleem met wegvallen van de seriele verbinding. Dit doet me denken dta het niet door de kabel komt, maar door iets anders.

Iemand nog tips met waar ik dit zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:38:
Vandaag een andere usb-serieel kabel getest.
ipv FTDI nu een p12303. Deze heeft extact hetzelfde probleem met wegvallen van de seriele verbinding. Dit doet me denken dta het niet door de kabel komt, maar door iets anders.

Iemand nog tips met waar ik dit zou kunnen zoeken?
Welke baudrate heb je ingesteld? 115200?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
115200 inderdaad.
De data komt ook een tijdje goed binnen.
Dit varieert van een paar minuten tot een paar uur.

iedere keer krijg ik onderstaande melding.
Als ik dan de meter enable uit en weer aan doe werkt ie weer (even)

2017-07-01 11:00:01.330 Error: Serial Port closed!... Error: End of file
2017-07-01 11:40:01.340 Error: Serial Port closed!... Error: End of file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
Sinds afgelopen week draai ik de beta-versie van Domoticz. Dit heb ik gedaan om Buienradar weer te late functioneren. In de stable versie schijnt een Python dingetje te zijn die nodig is voor buienradar. Vandaar.

Het draait bij mij met Debian Jessie lite op een RPi3.

Op zich werkt het goed, ware het niet dat elke dag de beta-versie van Domoticz één of twee keer per dag crashed. De stapel versie is tot afgelopen week nog niet één keer gecrashed. Wat doe ik verkeerd? Is er een oplossing voor? Zo niet, hoe kan ik terug naar de stable versie?

Ook mis ik de Logfiles in /var/log. De directory Domoticz bestaat niet in /var/log.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Aegle schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:43:
Sinds afgelopen week draai ik de beta-versie van Domoticz. Dit heb ik gedaan om Buienradar weer te late functioneren. In de stable versie schijnt een Python dingetje te zijn die nodig is voor buienradar. Vandaar.

Op zich werkt het goed, ware het niet dat elke dag de beta-versie van Domoticz één of twee keer per dag crashed. De stapel versie is tot afgelopen week nog niet één keer gecrashed. Wat doe ik verkeerd? Is er een oplossing voor? Zo niet, hoe kan ik terug naar de stable versie?

Ook mis ik de Logfiles in /var/log. De directory Domoticz bestaat niet in /var/log.
Volgens mij heb je alleen de logfile domoticz.log in /var/log met daarin het door jou ingestelde aantal dagen (Short Log sensors). De rest staat in de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
En die heb ik dus niet. in /var/log staat geen domoticz log :? .

Inmiddels heb ik "gedowngraded" naar de laatst stable versie middels het commando
code:
1
./updaterelease

vanuit de Domoticz directory.

Eens kijken of ie nu niet meer crashed...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:51

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Aegle schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:40:
En die heb ik dus niet. in /var/log staat geen domoticz log :? .

Inmiddels heb ik "gedowngraded" naar de laatst stable versie middels het commando
code:
1
./updaterelease

vanuit de Domoticz directory.

Eens kijken of ie nu niet meer crashed...
Vandaag ook van de beta weggegaan. Zie het domoticzforum. Meerdere mensen rapporteren dezelfde symptomen. Maar ja daar is een beta versie ook voor. Wel jammer dat je niet terug kunt naar de voor laatste beta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Jongens vermeld ook ff de beta-versie welke niet goed werkt, dan kan ik deze overslaan....
Ikzelf zit op 8015 maar heb daar geen problemen mee...

[ Voor 23% gewijzigd door roches op 01-07-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
Aegle schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:43:

Ligt dit aan de beta? Ik heb mijn Domoticz in de laatste 100 dagen niet ge-update, maar de laastst twee dagen crashed mijn Domoticz elke keer. Dit terwijl er niks verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Probleem zit op dit moment alleen in 3.8027 voor zover ik weet. Backup je installatie, wat je eigenlijk altijd zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In 3.8025 en 3.8026 zat het ook (voor mij). Ik ben terug naar een oudere versie.
De packages voor de Synology zullen de komende 2 weken geen update krijgen, Jørn (Jadahl) is er 2 weekjes tussenuit.

Voor mezelf ga ik nu zorgen dat ik de packages ook ga backuppen zodat ik altijd zelf terug kan indien nodig. Dit keer heeft Jørn me uit de brand geholpen, maar als ik het zelf kan fixen dan doe ik dat toch liever.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niki_lauda schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:43:
[...]
Wel jammer dat je niet terug kunt naar de voor laatste beta.
Zorg voor een backup met versies en je kan steeds terug naar elke versie die je maar wil.
Ik draai dit script elke keer mijn nas opstart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/sh
NOW=$(date +"%Y-%m-%d")
NAME="RPI-PiHole"
SOURCE="root@192.168.2.2:/"
DESTINATION="/volume1/homes/guy/backup/$NAME"
LOGFILE=/volume1/homes/guy/backup/__Logs/$NAME.$NOW.txt
TIME=$(date +"%s")
echo  ------------------- START $NAME -- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") | tee -a $LOGFILE
rsync -aP --exclude-from '/volume1/homes/guy/backup/excludedfiles.txt' -e "ssh -i /root/.ssh/home" --stats --delete-after --links --link-dest="$DESTINATION/__prev/" "$SOURCE" "$DESTINATION/$NOW" | tee -a $LOGFILE
rm -f "$DESTINATION/__prev"
ln -s "$NOW" "$DESTINATION/__prev"
echo  ------------------- END  $NAME -- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") | tee -a $LOGFILE

Dat doe ik voor een aantal Pi's. Je kan er achteraf zelfs een volledige pi me restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:51

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 07:48:
[...]

Zorg voor een backup met versies en je kan steeds terug naar elke versie die je maar wil.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/sh
NOW=$(date +"%Y-%m-%d")
NAME="RPI-PiHole"
TIME=$(date +"%s")
echo  ------------------- START $NAME -- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") | tee -a $LOGFILE
rsync -aP --exclude-from '/volume1/homes/guy/backup/excludedfiles.txt' -e "ssh -i /root/.ssh/home" --stats --delete-after --links --link-dest="$DESTINATION/__prev/" "$SOURCE" "$DESTINATION/$NOW" | tee -a $LOGFILE
echo  ------------------- END  $NAME -- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") | tee -a $LOGFILE

Dat doe ik voor een aantal Pi's. Je kan er achteraf zelfs een volledige pi me restoren.
Thx Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 07:48:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/sh
NOW=$(date +"%Y-%m-%d")
NAME="RPI-PiHole"
TIME=$(date +"%s")

Met dat script? In welk formaat komt dit dan. En in hoeverre is dit terug te zetten? Ik heb namelijk heel veel last van corrupte sd kaarten. Nu wil ik altijd nog een volledige backup van Domoticz, maar gezien de volledige installatie best veel tijd kost ben ik altijd bang om de spanning eraf te halen. Een script die mijn hele pi kan backuppen is dan de oplossing om toch een volledig "image" te kunnen krijgen zonder dat ik de spanning eraf haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:09:
[...]

Met dat script? In welk formaat komt dit dan. En in hoeverre is dit terug te zetten?
Dit kopieert alle bestanden die je niet specifieert in excludedfiles.txt. Daarin zet je bv cache folders die niet hoeven meegenomen te worden in de backup.

Restoren is hier dan een Jessie-Lite op sd zetten met een ssh bestand erop zodat ssh mogelijk is.
IP adres opzoeken in je router of met ip scanner oid.
En dan restoren met bv

./RestorePI.sh PiHole 192.168.2.123 2017-07-01
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/usr/bin/env ash
HOST="$1"
IP="$2"
FOLDER="$3"
EXCL='/volume1/homes/guy/backup/excludedfiles.txt'
echo /volume1/homes/guy/backup/RPI-$HOST/ root@$IP:/
rsync -Irv --links --delete --stats -e "ssh -i /root/.ssh/home"  --exclude-from $EXCL /volume1/homes/guy/backup/RPI-$HOST/$FOLDER/ root@$IP:/

Als je bv enkel Domoticz wil terug zetten kan dat makkelijker in Cyberduck, winscp,...

Enige wat eens een probleem zou durven opleveren is dat na een restore root de eigenaar is van alle bestanden maar dat is snel op te lossen met chown -r

Versies kan je zo lang houden als je storage hebt. Zijn incrementele backups, dus enkel de gewijzigde bestanden nemen plaat in.
In je backup folder heb je dan bv:
2017-04-10
2017-04-17
2017-04-24
2017-05-14
2017-05-21
2017-06-08
2017-06-21
2017-07-01

Oude backups ruim je op met sudo rm -r 2017-04*
Daarbij krijgt automatisch de oudste backup die overblijft alle bestanden, de overige blijven symlinks.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 21:12
Ik heb een script wat elke nacht een image maakt naar een share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:49
Zou er ook nog eens een nieuwe stable versie van domoticz uitkomen? Er zitten toch wel wat dingen in de betas die ik graag zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

EgoPro

Time is an illusion.

tlpeter schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:50:
Ik heb een script wat elke nacht een image maakt naar een share.
Wil je dit script delen mij is het nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je met een image niet elke nacht enkele GB's kopieren?
En dus ook per versie die storage nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
M.v.Veelen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:25:
[...]

Dat is mooi, maar het wil bij mij niet lukken.
Ik snap het, maar snap niet helemaal waarom je dan de library niet probeert waarmee het wel lijkt te werken. Althans; uit je screenshots maak ik op dat je nog steeds ESPeasy draait, toch? Installeer dan eens die Tasmota lib op een van je relays en probeer het dan nog eens. Ik heb er hier net weer 3 extra geinstalleerd en dat werkt zonder trucs meteen als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net uit en te na zitten testen met mqtt.fx op m'n Mac en als ik subscribe op domoticz/out zie ik heel wat devices voorbij komen.
Als ik de Sonoff (met ESPeasy inderdaad) instel op OpenHAB MQTT en de regels aanpas van

domoticz/out en domoticz/in

naar

/%sysname%/# en /%sysname%/%tskname%/%valname%

Dan kan ik dmv

/Lamp1/gpio/12

de lamp inschakelen (1) en uitschakelen (0).

Kortom, MQTT werkt goed en de Sonoff handelt dit goed af.

Maar als ik dus de Domoticz MQTT instel, dan veranderen de regels weer naar

domoticz/out en domoticz/in

En dan kom ik niet verder. Wat zie ik hier over het hoofd?

Flashen naar een andere firmware kan ook, maar als het anderen gelukt is met ESPeasy, waarom zou ik dan alle modules weer open moeten gaan maken om ze te flashen..... Liever eerst dit proberen, ik ben volgens mij zo dichtbij.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jsiegmund

De stoute schoenen aangetrokken en de Tasmota gecompiled met Atom (wel een stuk omslachtiger dan de ESPeasy firmware moet ik zeggen....) en inderdaad....het werkt vrijwel meteen.
Moest wel een paar dingetjes aanpassen die ik niet 1,2,3 uitgelegd zag staan, maar ik kan de lamp nu schakelen zonder die 2 regels bij de switch. Ook de status wordt netjes aan Domoticz teruggekoppeld als ik de Sonoff handmatigs schakel door op het knopje te drukken.

Ik heb nog wel wat vragen aan jou over de configuratie:

1. Onder WiFi staat: Hostname (%s-%04d) Wat houdt deze hostname precies in, de naam van de Sonoff? Heeft dat verder nog invloed op iets? Nee toch, want verder werkt het op basis van IDX?

2. Onder de MQTT parameters staat: Client Id (DVES_AF8A50) Ik heb die ook niet aangepast. Wat houdt dit precies in?

3. Onder de MQTT parameters staan ook: Topic en Full topic. Wat houdt dit in (ik heb die niet gewijzigd) ?

4. Onder de Domoticz settings staat: Key idx 1 en Switch idx 4, ik heb die default gelaten. Wat houden dit in?

5. Onder Configure Other staat: Friendly Name 1 (Sonoff), moet elke Sonoff een andere naam krijgen of kan dit zo gelaten worden? Edit: deze heb ik dezelfde naam als het device in Domotica gegeven. Maakt verder dus niets uit.

[ Voor 3% gewijzigd door M.v.Veelen op 02-07-2017 16:18 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
M.v.Veelen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:13:
@jsiegmund
1. Onder WiFi staat: Hostname (%s-%04d) Wat houdt deze hostname precies in, de naam van de Sonoff? Heeft dat verder nog invloed op iets? Nee toch, want verder werkt het op basis van IDX?

2. Onder de MQTT parameters staat: Client Id (DVES_AF8A50) Ik heb die ook niet aangepast. Wat houdt dit precies in?

3. Onder de MQTT parameters staan ook: Topic en Full topic. Wat houdt dit in (ik heb die niet gewijzigd) ?

4. Onder de Domoticz settings staat: Key idx 1 en Switch idx 4, ik heb die default gelaten. Wat houden dit in?

5. Onder Configure Other staat: Friendly Name 1 (Sonoff), moet elke Sonoff een andere naam krijgen of kan dit zo gelaten worden?
Mooi :) Ik compileer zelf met PlatformIO via Visual Studio Code en dat was redelijk makkelijk, maar het eindresultaat telt niet waar?

1. Heeft geen invloed. Ik heb zelf een naming convention bedacht voor al mijn domotica spul dus heb ze REL01, REL02, etc. genoemd. Is alleen de hostname op het netwerk voor zover ik heb kunnen vinden.

2. Dit is het ID van het device bij je MQTT broker. Hoef je weinig mee te doen zolang je niet specifiek iets met het device wil. Gewoon idx gebruiken is prima.

3. Met fulltopic heb je meer controle over het topic waar je sonoff de subscription op doet. Zie https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/MQTT-Features. In principe zijn de standaard instellingen goed tenzij je meer gedetailleerde controle wilt.

4. Geen idee. Wellicht kun je met Switch idx je relay rechtstreeks koppelen aan de status van een bepaalde switch zodat je m daarmee schakelt? Niet getest.

5. Ik heb er 5 naast elkaar draaien zonder dit aangepast te hebben. Volgens mij kun je dit soort dingen gebruiken om bijvoorbeeld je topic apparaat afhankelijk te maken zodat je alleen subscribed op commando's voor het apparaat met die naam. Beetje hetzelfde als #3; zolang je het niet nodig hebt zou ik er vanaf blijven.

In principe ontvangen je sonoffs nu alle berichten via de broker. Dat is natuurlijk inefficient; in principe hoeven ze alleen de berichten te hebben die voor dat specifieke apparaat bedoeld is. Beetje hetzelfde als het verschil tussen een switch en een router zeg maar. Mocht je nou honderden devices op dit manier gaan inrichten, dan ga je dat op een gegeven moment natuurlijk merken in de performance. Maar zolang je een handje vol sonoffs schakelt en dat maar een paar keer per dag doet, heeft verder optimaliseren wat mij betreft niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er nu nog slechts 4, maar er zijn er nog 6 onderweg en dan nog eens 2 x S20. Zijn nog steeds geen aantallen lijkt me. ALs ik nu een group switch (bijv. woonkamer) dan knallen ze allemaal vrijwel tegelijkertijd aan of uit. Een hele verbetering tov voorheen want ze gingen dan wel vlak achter elkaar aan / uit, maar sos werd een schakelijk gemist en moest ik het event ervoor laten zorgen dat er een 2e en zelfs 3e keer dezelfde opdracht werd gegeven. Dat is nu verleden tijd.

Als ik het zou willen optimaliseren zodat alleen de desbetreffende device het commando "ziet", is dat dan veel werk?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 21:12
EgoPro schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:33:
[...]

Wil je dit script delen mij is het nog niet gelukt.
Tuurlijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
#SUBDIR=Raspberry
DIR=/media/networkshare/protected

# Setting up echo fonts
red='\e[0;31m'
green='\e[0;32m'
cyan='\e[0;36m'
yellow='\e[1;33m'
purple='\e[0;35m'
NC='\e[0m' #No Color
bold=`tput bold`
normal=`tput sgr0`

#Screen clear
clear

echo -e "${green}${bold}Starting RaspberryPI backup process!${NC}${normal}"
echo ""
# First check if pv package is installed, if not, install it first
PACKAGESTATUS=`dpkg -s pv | grep Status`;

if [[ $PACKAGESTATUS == S* ]]
   then
      echo -e "${cyan}${bold}Package 'pv' is installed${NC}${normal}"
      echo ""
   else
      echo -e "${yellow}${bold}Package 'pv' is NOT installed${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}${bold}Installing package 'pv' + 'pv dialog'. Please wait...${NC}${normal}"
      echo ""
      sudo apt-get -y install pv && sudo apt-get -y install pv dialog
fi

# Check if backup directory exists
if [ ! -d "$DIR" ];
   then
      echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, creating it now!${NC}${normal}"
      sudo mkdir $DIR

fi

# Create a filename with datestamp for our current backup (without .img suffix)
OFILE="$DIR/backup_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)"

# Create final filename, with suffix
OFILEFINAL=$OFILE.img

# First sync disks
sync; sync

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}"
sudo service cron stop

# Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD
echo ""
echo -e "${green}${bold}Backing up SD card to img file on HDD${NC}${normal}"
SDSIZE=`sudo blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0`;
sudo pv -tpreb /dev/mmcblk0 -s $SDSIZE | dd of=$OFILE bs=1M conv=sync,noerror iflag=fullblock

# Wait for DD to finish and catch result
RESULT=$?

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service cron start

# If command has completed successfully, if not, delete created files
if [ $RESULT = 0 ];
   then
     sudo mv $OFILE $OFILEFINAL
      echo ""
      echo -e "${green}${bold}RaspberryPI backup process completed! FILE: $OFILEFINAL${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -mtime +10 -exec rm {} \;
      echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}"
      exit 0
# Else remove attempted backup file
   else
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}"
     sudo rm -f $OFILE
      echo ""
      echo -e "${purple}Last backups on HDD:${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -exec ls {} \;
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}"
      exit 1
fi

Het stukje "DIR=/media/networkshare/protected" is een share naar een NAS welke is heb.
Dat zul je dan nog moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
M.v.Veelen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:02:
Als ik het zou willen optimaliseren zodat alleen de desbetreffende device het commando "ziet", is dat dan veel werk?
Lijkt me niet, maar weet het niet zeker. Aan de Sonoff kant kun je nu redelijk eenvoudig je topic veranderen in een topic voor dat specifieke device. Dan zou je datzelfde ook aan de Domoticz kan voor elkaar moeten krijgen zodat domoticz bijvoorbeeld het idx in het topic meeneemt. Geen idee of dat moeilijk is of niet, zolang je geen problemen hebt lijkt het me beter de tijd ergens anders in te steken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat laatste dus :)

Ben door Thinkpad er op gewezen dat je nu de Itho ook op een andere manier kunt bedienen. Werkt prima met de KaKu oplossing die ik nu heb, maar als ik zo langzamerhand afscheid aan het nemen ben van ZWave én KaKu, dan heb ik daar wel oren naar.

En zo blijf je lekker bezig. Bedankt voor de hulp trouwens !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 14:34
Waarom niet met de arduino omgeving?
M.v.Veelen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:13:
@jsiegmund

De stoute schoenen aangetrokken en de Tasmota gecompiled met Atom (wel een stuk omslachtiger dan de ESPeasy firmware moet ik zeggen....) en inderdaad....het werkt vrijwel meteen.
Moest wel een paar dingetjes aanpassen die ik niet 1,2,3 uitgelegd zag staan, maar ik kan de lamp nu schakelen zonder die 2 regels bij de switch. Ook de status wordt netjes aan Domoticz teruggekoppeld als ik de Sonoff handmatigs schakel door op het knopje te drukken.

Ik heb nog wel wat vragen aan jou over de configuratie:

5. Onder Configure Other staat: Friendly Name 1 (Sonoff), moet elke Sonoff een andere naam krijgen of kan dit zo gelaten worden? Edit: deze heb ik dezelfde naam als het device in Domotica gegeven. Maakt verder dus niets uit.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1 ... 36 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.