Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:32:
[...]
Wat voor 'n soort precense detection gebruik jij als ik vragen mag? Ik gebruik momenteel precense detection gebaseerd op het MAC Address van onze telefoons en dat werkt best goed, alleen mag het nog wat sneller; Ik heb een delay van 10 minuten er op staan omdat de WiFi op de telefoons soms in slaapmodus gaat en dus verdwijnt van de 'radar'. Ze hebben dan 10 minuten de tijd om weer te connecten alvorens ik ze markeer als 'niet thuis'.
Ik gebruik check_device_online.py van Chopper Bob precense detection alleen heb ik 1 regel aangepast zodat het werkt via arp-scan ipv ping commando. Dit werkt hier iets beter.
Dit zou je ook kunnen proberen omdat de detectie hiervan iets anders werkt en mogelijk je toestel wel kan vinden ondanks dat hij in slaapstand valt. Kwestie van even proberen of dat beter werkt.
En eventuele slaap/bespaar opties, mits Android, uitzetten.

Als je het zelfde script gebruikt dan moet je regel
code:
1
currentstate = subprocess.call('ping -q -c1 -W 1 '+ device + ' > /dev/null', shell=True)

Veranderen naar
code:
1
currentstate = subprocess.call('sudo arp-scan --interface=eth0 --retry=5 '+ device + ' | grep ' + device + '> /dev/null', shell=True)

En arp-scan installeren via Putty als je dat niet geïnstalleerd hebt.

Maar nadeel blijft wel dat je vaak al eerdere binnen bent dan de telefoon zich heeft aangemeld bij wifi als ik thuiskom. Alleen als ik rustig loop werkt het prima.

Heb nu al test Tasker draaien die een combinatie gebruikt van Geo Lokatie en kijkt of een bekend SSID naam aanwezig is. Toestel hoeft dan nog niet te zijn aangemeld op wifi en hierdoor werkt het gemiddeld 5 a 10 seconden sneller en dat lijkt goed te gaan.

Alleen Geo Lokatie gebruiken werkt via Android niet goed genoeg vindt ik. Soms denk het toestel ineens dat ik ergens anders ben voor een paar tellen, mogelijk omdat hij switcht van zendmast. Maar dan gaan de lichten ook uit op dat moment en even later weer aan. Door te controleren of de SSID naam aanwezig is voorkom je dat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 20:02:
Ik ben nieuw hier en hoop dat ik hier deze vraag kan stellen.
Ik ben op zoek naar het script voor een schemerschakelaar (dusk sensor), ik had een aantal linkjes die helaas op niets uitlopen omdat de pagina niet meer bestaat, kan iemand mij misschien helpen aan dit script?
Het gaat om het script: http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html en dat is de opvolger van het script op de site: https://www.domoticz.com/wiki/Lua_-_Dusk_Sensor.
wie o wie kan mij aan dit of een soortgelijk script helpen. Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een site met goede info voor een beginner met lua.

alvast bedankt roloz
Lua zijn genoeg voorbeelden van te vinden in Google maar ook zeker in dit topic. Door voorbeelden van andere te proberen ga je vrij snel zien hoe de werking is. Zijn ook meerdere tweakers die hun scripts weer delen en er zit altijd iets bij wat je ongeveer nodig hebt en dan pas je het aan zoals je wilt. Veel standaard zaken zijn al besproken en daar haal je veel info uit.

De info voor de Dusk Sensor heb ik nog voor je, wie wat bewaard ;)
https://www.dropbox.com/s...k_XUtLe8ODMGqVw2nQ3a?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
MikeOO schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:38:
[...]

Maar nadeel blijft wel dat je vaak al eerdere binnen bent dan de telefoon zich heeft aangemeld bij wifi als ik thuiskom. Alleen als ik rustig loop werkt het prima.

Heb nu al test Tasker draaien die een combinatie gebruikt van Geo Lokatie en kijkt of een bekend SSID naam aanwezig is. Toestel hoeft dan nog niet te zijn aangemeld op wifi en hierdoor werkt het gemiddeld 5 a 10 seconden sneller en dat lijkt goed te gaan.

Alleen Geo Lokatie gebruiken werkt via Android niet goed genoeg vindt ik. Soms denk het toestel ineens dat ik ergens anders ben voor een paar tellen, mogelijk omdat hij switcht van zendmast. Maar dan gaan de lichten ook uit op dat moment en even later weer aan. Door te controleren of de SSID naam aanwezig is voorkom je dat dan.
kan je je wifi bereik niet vergroten?
Ondanks dat je niet meer dan 100mW mag, kan je (indien ondersteund door je router) de sterkte op 200mW of meer zetten. Dan pikt je tel je wifi eerder op

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:49:
[...]

Lua zijn genoeg voorbeelden van te vinden in Google maar ook zeker in dit topic. Door voorbeelden van andere te proberen ga je vrij snel zien hoe de werking is. Zijn ook meerdere tweakers die hun scripts weer delen en er zit altijd iets bij wat je ongeveer nodig hebt en dan pas je het aan zoals je wilt. Veel standaard zaken zijn al besproken en daar haal je veel info uit.

De info voor de Dusk Sensor heb ik nog voor je, wie wat bewaard ;)
https://www.dropbox.com/s...k_XUtLe8ODMGqVw2nQ3a?dl=0
MikeOO,

heel erg bedankt, ga hier vanavond mee aan de gang. Ik heb idd diverse scripts gezien en geprobeerd maar door het ontbreken van voldoende kennis is mij niet altijd duidelijk wat ik doe en wat er zou moeten gebeuren. ik wil o.a. wat doen met het wel of niet inschakelen afhankelijk van tijd en pas na zoveel minuten dat het donker is geworden (voor de dusk sensor). Maar ga gewoon klein beginnen en dan langzaam uitbouwen.

Thanks >:)

Script toch even snel bekeken, super uitleg erbij maar als beginner zou ik hier nooit zijn uitgekomen :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

ST10©DE

Dus.............

[...]

Ik gebruik check_device_online.py van Chopper Bob precense detection alleen heb ik 1 regel aangepast zodat het werkt via arp-scan ipv ping commando. Dit werkt hier iets beter.
Dit zou je ook kunnen proberen omdat de detectie hiervan iets anders werkt en mogelijk je toestel wel kan vinden ondanks dat hij in slaapstand valt. Kwestie van even proberen of dat beter werkt.

Als je het zelfde script gebruikt dan moet je regel
code:
1
currentstate = subprocess.call('ping -q -c1 -W 1 '+ device + ' > /dev/null', shell=True)

Veranderen naar
code:
1
currentstate = subprocess.call('sudo arp-scan --interface=eth0 --retry=5 '+ device + ' | grep ' + device + '> /dev/null', shell=True)

En arp-scan installeren via Putty als je dat niet geïnstalleerd hebt.
Wij hebben nog wel eens last dat een telefoon in slaap is en alles uitgaat terwijl we wel thuis zijn. Erg lastig als we TV aan het kijken zijn en die gaat opeens uit. Gaat dit ook beter met arp-scan?

Toevallig kwam ik voor openhab een script tegen wat gebruik maakt van hping3 en arp. Is zoiets ook mogelijk voor Domoticz?

Openhab Script

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Freekers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:32:
[...]

[...]

Eens, Domotica zou er moeten zijn om de gebruiker te ondersteunen, niet om deze te leiden. Een override zou dus altijd mogelijk moeten zijn.

Wat voor 'n soort precense detection gebruik jij als ik vragen mag? Ik gebruik momenteel precense detection gebaseerd op het MAC Address van onze telefoons en dat werkt best goed, alleen mag het nog wat sneller; Ik heb een delay van 10 minuten er op staan omdat de WiFi op de telefoons soms in slaapmodus gaat en dus verdwijnt van de 'radar'. Ze hebben dan 10 minuten de tijd om weer te connecten alvorens ik ze markeer als 'niet thuis'.

Met 1 druk op de knop alles uit laten gaan wil ik ook nog maken. Zat te denken om daar de 'Group Off' toets voor te gebruiken en deze te koppelen aan een Scene (groep gaat niet, want het is maar 1 button) waar alle lampen in zitten.
Ik gebruik Pilot, een app die geofencing ondersteunt, omdat men vrouw en ik nu allebij een iPhone hebben, daarvoor toen zij nog een android toestel had liet ik ook pingen naar haar toestel, maar ik had het in slaap gaan van de wifi uitgeschakeld om dit probleem te vermijden.
Maar de geofencing werkt eigenlijk prettiger.
[...]

Dat was inderdaad wat ik zocht, helemaal bedankt, top :) ! Alleen heb ik, zoals hierboven omschreven, er last van dat Domoticz wat trager reageert op mijn inbouw wandschakelaar vergeleken met de afstandsbediening (die nu ook via Domoticz loopt)
Hier had ik bij sommige dingen ook last van, je kan dit oplossen door in je script rechtstreeks de schakelaar aan te spreken via json.
[...]

Ik maak gebruik van een dummy switch ('SunsetDummy') met een timer erop die automatisch 1 wordt met zonsondergang en 0 wordt op een vast tijdstip, ongeveer hetzelfde principe dus. Ik heb echter een event/script nodig om de boel te overriden, anders blijft het licht weer aangaan als ik het uitzet tussen zonsondergang en mijn tijdstip of klopt dat niet?
Ik gebruik ook een virtuele 'isDonker' switch voor sommige scripts, maar in dit geval is dat niet nodig. Met een timer word het licht gewoon 1x aangedaan bij zonsondergang, als je de lamp hierna uitzet met een schakelaar of via domoticz zal deze niet terug aangaan. Als je wilt dat de lamp enkel aangaat als er iemand thuis is, zal je dit wel in een script moeten gieten.
Bijvoorbeeld de lamp in de hal uit mijn vorige post laat ik altijd aangaan, ookal zijn we niet thuis, hiervoor gebruik ik een timer. De overige lampen in huis laat ik enkel aangaan als we thuis zijn met het volgende script:

Lua: donker
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 commandArray = {}

if (devicechanged['Het word donker'] == 'On' and otherdevices['Iemand thuis'] == 'On' ) then
    commandArray['Scene:aankomst'] = "On"
 print('het word donker')

end
return commandArray

'Het word donker' is een virtuele switch die een half uurtje voor zonsondergang 1s aangaat, dit triggerd het script maar 1x. Ik heb ook een switch 'isDonker' die de periode zonsondergang-zonsopgang aanblijft, die gebruik ik voor andere zaken.
'Iemand thuis' is een virtuele switch die aangaat als de virtuele switchen voor de telefoons van mij of mijn vrouw aan is.
In de scene aankomst zitten alle lampen die ik aan wil als het s'avonds donker word.
Diezelfde scene gebruik ik ook voor als we pas na het donker thuiskomen, vandaar de naam.

Lua: donker
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
commandArray = {}

if (devicechanged['Er komt iemand thuis'] == 'On' and otherdevices['IsDonker'] == 'On' and otherdevices['Lamp Schemerlamp'] == 'Off') then
 commandArray['Wandlicht Gang']='Set Level 100'
 print('licht aan als er iemand thuis komt door ping of geo')
elseif (devicechanged['Voordeur'] == 'Open' and otherdevices['IsDonker'] == 'On' and  otherdevices['Iemand thuis'] == 'Off') then
 print('licht aan als er iemand thuis komt door voordeur open')

end
return commandArray

Hier bij gebruik ik weer een extra virtuele switch 'er komt iemand thuis', die slechts 1s aangaat als er iemand thuiskomt, hierdoor word het script slechts 1x uitgevoerd.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: door slim gebruik te maken van virtuele switches kan je je script veel simpeler maken dan met integers toe te voegen.
[...]

Ik heb een vraag over je onderste script: Wat is het verschil tussen je eerste if en elseif? Die zien er voor mij hetzelfde uit?
Hetzelfde geldt voor je 3e en 4e elseif, die zien er hetzelfde uit qua condities. Pakt Domoticz ze dan niet allebei?
Jawel, in 1 regel staat == en de andere ~= (NOT). Dit doe ik omdat de lampen gedimt kunnen zijn. Je kan dan niet zeggen =='on', want 'on' is enkel bij 100%. ~='off' dekt alle standen tussen 1% aan en 100% aan.
[...]

Ik beleef veel plezier aan Domoticz/homo automation en heb er sinds kort een geweldig leuke hobby bij. Het is alleen erg tijdrovend, zeker als je denkfouten maakt in je schema's en moet gaan troubleshooten. Dat kan soms frustrerend zijn, soms heb je van die momenten dat je gewoon wilt dat 'het werkt', maar het is anderzijds ook uitdagend :)
Mijn vrouw was de eerste maanden ook niet blij als ik weer eens de hele avond aan het prutsen was met scripts en lichten die opeens aan en uitgaan, of schakelaar die ineens niet meer werken, maar eenmaal je alles in orde hebt is het echt een verademing. Ik hoef bijna nooit nog een lichtschakelaar te gebruiken (Behalve de 'alles uit' knop in de hal voor als we gaan slapen).

Als het donker word gaan de lichten aan, als we tv gaan kijken, gaat alles uit behalve wat sfeerverlichting (met behulp van een logitech harmony die ook aan domoticz gekoppelt is). Als ik kodi op pauze zet, gaat het licht in de keuken al aan zodat we wat te drinken kunnen pakken.
Als de deurbel gaat gaat zelfs kodi op pauze en het licht aan zodat we de pizza kunnen aannemen :*)
Bij de berging/achterdeur hangt een z-wave bewegingssensor die het licht enkele minuten aandoet als we daar iets nodig hebben (en ter beveiliging van de achterdeur word er als die deur opengaat en we zijn niet thuis ook een afbeelding van de ipcamera naar mijn gsm verzonden)

Ook heb ik een virtuele hue bridge op de rpi draaien zodat ik al mijn kaku en z-wave spul ook met siri kan bedienen. Zo kan ik bijvoorbeeld 'de kinderen slapen' zeggen tegen siri, en dan worden de lichten gedimt en begint er marvin gaye uit de sonos te spelen :*)

De mogelijkheden zijn eindeloos, en met creatief gebruik van scripts is het echt een toegevoegde waarde aan mijn dagelijks leven. Bijvoorbeeld die alles uit knop is echt heerlijk, terwijl ik vroeger heel het huis moest nalopen voor ik ging slapen, druk ik nu gewoon op die knop en ik kan naar boven, heerlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een script van @ThinkPad gepakt voor de vaatwasser te laten melden als deze klaar is: script_time_washingmachine.lua

Heb alles aangepast op mijn situatie, maar krijg nu iedere minuut deze melding:
Error: EventSystem: in /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_vaatwasser.lua: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_vaatwasser.lua:20: attempt to compare number with nil
Op zich geen ramp, alleen dat deze nu dus ook flink wat mailtjes veroorzaakt die de mailbox aardig vol spamt. Voor de rest nog niet echt kunnen testen omdat de vaatwasser nog niet aan is geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik maak ook gebruik van de precense detection van Chopper Bob, alleen dan gebaseerd op MAC Address ipv ping, zoals hier te vinden: https://www.domoticz.com/...23&t=5256&start=20#p77137
Voordeel is dat je dan geen vaste IP adressen hoeft uit te delen. Scheelt IP adres conflicten ;)

I.c.m. fping (om de arp table geforceerd te updaten) werkt dat dus best prima, alleen niet zo goed met de Samsung telefoon van mijn vriendin. Die flippert nogal vaak tussen aan/uit, heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Timeout staat al vrij hoog (10 minuten) en energiebespaar opties staan idd uit... Bij mijn toestel werkt het overigens wel prima, dus ik vermoed dat het aan haar toestel/Samsung ligt.

PS. Enig idee waarom z'n Chopper Bob z'n website offline heeft gehaald?
jorgenv schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:08:
Hier had ik bij sommige dingen ook last van, je kan dit oplossen door in je script rechtstreeks de schakelaar aan te spreken via json.
Ik heb geprobeerd om mijn schakelaar via json in een Lua script aan te spreken maar dat werkt niet.
Als ik de URL direct open, dan gaat de lamp inderdaad aan, maar als ik hem opneem in het Lua script dan gebeurd er niets. Zo ziet mijn Lua script er uit:

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
if (devicechanged['Wandschakelaar'] == 'On') then
  commandArray['OpenURL']= 'https://user:pass@mijn.domoticz.nas:8443/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=24&switchcmd=On'
end
return commandArray

Het lijkt wel alsof hij er niks mee doet zodra de URL vanuit Domoticz wordt aangeroepen.
Hier bij gebruik ik weer een extra virtuele switch 'er komt iemand thuis', die slechts 1s aangaat als er iemand thuiskomt, hierdoor word het script slechts 1x uitgevoerd.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dat een switch slechts 1s aangaat?
Mijn vrouw was de eerste maanden ook niet blij als ik weer eens de hele avond aan het prutsen was met scripts en lichten die opeens aan en uitgaan, of schakelaar die ineens niet meer werken, maar eenmaal je alles in orde hebt is het echt een verademing. Ik hoef bijna nooit nog een lichtschakelaar te gebruiken (Behalve de 'alles uit' knop in de hal voor als we gaan slapen).

Als het donker word gaan de lichten aan, als we tv gaan kijken, gaat alles uit behalve wat sfeerverlichting (met behulp van een logitech harmony die ook aan domoticz gekoppelt is). Als ik kodi op pauze zet, gaat het licht in de keuken al aan zodat we wat te drinken kunnen pakken.
Als de deurbel gaat gaat zelfs kodi op pauze en het licht aan zodat we de pizza kunnen aannemen :*)
Bij de berging/achterdeur hangt een z-wave bewegingssensor die het licht enkele minuten aandoet als we daar iets nodig hebben (en ter beveiliging van de achterdeur word er als die deur opengaat en we zijn niet thuis ook een afbeelding van de ipcamera naar mijn gsm verzonden)

Ook heb ik een virtuele hue bridge op de rpi draaien zodat ik al mijn kaku en z-wave spul ook met siri kan bedienen. Zo kan ik bijvoorbeeld 'de kinderen slapen' zeggen tegen siri, en dan worden de lichten gedimt en begint er marvin gaye uit de sonos te spelen :*)

De mogelijkheden zijn eindeloos, en met creatief gebruik van scripts is het echt een toegevoegde waarde aan mijn dagelijks leven. Bijvoorbeeld die alles uit knop is echt heerlijk, terwijl ik vroeger heel het huis moest nalopen voor ik ging slapen, druk ik nu gewoon op die knop en ik kan naar boven, heerlijk :9
Helemaal mee eens en het went ontzettend snel. Ik heb het nu een week in gebruik en ik ben er eigenlijk al aangewend dat het licht automatisch aan (met zonsondergang) en uit gaat (als het slaapjes tijd is)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
maomanna schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:22:
[...]

De uno R3 heeft te weinig punten en geheugen, waardoor de rflink niet goed werkt.
Je zal dan waarschijnlijk zelf iets moeten schrijven om het werkend te maken.
Aangezien mijn kennis (nog) niet toereikend is om zelf iets te schrijven, heb ik alsnog een mega r3 besteld. Als het goed is, zou hij er moeten zijn als ik terug ben van vakantie. Bedankt voor je tip

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 22:58
Sinds een week heb ik 2 fibaro zwave dimmers in mijn huis deze kan ik inmiddels bedienen via Domoticz.
Nu zijn de rest van de lampen nog kaku dimmers en bedien deze met een kaku afstandsbediening. Kan ik deze ook nog gebruiken voor mijn zwave lampen? Ik heb al een blocky aangemaakt met als afstandsbediening =on dan keukenlamp =on maar dit werkt helaas niet ook dd afstandsbediening als slave aan de lampen hangen werkt ook niet zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexswart schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 07:16:
Sinds een week heb ik 2 fibaro zwave dimmers in mijn huis deze kan ik inmiddels bedienen via Domoticz.
Nu zijn de rest van de lampen nog kaku dimmers en bedien deze met een kaku afstandsbediening. Kan ik deze ook nog gebruiken voor mijn zwave lampen? Ik heb al een blocky aangemaakt met als afstandsbediening =on dan keukenlamp =on maar dit werkt helaas niet ook dd afstandsbediening als slave aan de lampen hangen werkt ook niet zijn er nog andere mogelijkheden?
Met een lua script moet het werken. Ik gebruik dit principe in pass2php.
Op zich is een afstandsbediening niks meer dan een device die even op ON komt te staan. Als je dat kan afvangen kan je er alles mee sturen wat je wil.
Je kan er zelfs meerdere functies aan hangen afhankelijk van andere variabelen.
Bv het script van een simpele on/off rfx remote die in de slaapkamer ligt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
if($status=="On"){
    $kamer=apcu_fetch('skamer');
    if($Weg==0&&$kamer!=16)sl('kamer',17);
    elseif($Weg==0&&$kamer==16){
        sl('kamer',13);
        include('pass2php/minihall1s.php');
    }elseif($Weg==1){
        sl('kamer',10);
        apcu_store('dimactionkamer',1);
    }
}else{
    if($Weg==0)sw('lichtbadkamer1','On');
    else include('minihall3s.php');
}

Bij een eerste druk op on wordt het licht van de slaapkamer op 17% gezet.
Bij een 2de druk (en het licht staat dan op 16) gaat het licht iets donkerder en wordt het huis in slaapstand gezet.
Bij een 3de druk (en het huis in slaapstand) wordt dan een variable gezet waardoor het licht langzaam uit gaat.
Drukken we op off en het huis staat in slaapstand wordt het wakker gemaakt.
Een 2de druk op off legt dan weer het licht van de badkamer aan, dat triggert op zich dan de verwarming daar.

Om met een eenvoudige up/down remote een dimmer te bedienen zou dit moeten kunnen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
<?php
$stat=apcu_fetch('sdimmer');
if($status=='On'){
    if($stat!='Off')$level=ceil($stat*1.05);
    else $level=1;
    sl($item,$level);
}else{
    $level=floor($stat*0.95);
    sl($item,$level);
}

Bij elke druk UP gaat de dimmer 5 procent hoger, bij elke druk DOWN 5% lager.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maomanna schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:29:
[...]

kan je je wifi bereik niet vergroten?
Ondanks dat je niet meer dan 100mW mag, kan je (indien ondersteund door je router) de sterkte op 200mW of meer zetten. Dan pikt je tel je wifi eerder op
Nee gaat helaas niet. Router Asus RT-AC68U is al met hack op sterkste stand en 1 antenne staat ook richting auto. Maar al veel geprobeerd maar is niet te verbeteren of ik moet hem buiten zitten >:)
Daarbij is zo hard mogelijk uitzenden niet te oplossing als de onvangende partij ook wordt verbeterd.
Tevens heb je ook kans om storingen te krijgen in je signaal en je buren vinden het meestal ook niet heel fijn als je zo hard gaat uitzenden.

De combi met Tasker lijkt goed te werken dus op zich ook niet een groot probleem maar het kan altijd beter.

Router staat bij de voorgevel en kan de auto dus zien, en router en auto staan als auto geparkeerd staat 5 a 6 meter van elkaar vandaan maar net te zwak om hem daar al op te pikken en een smartphone meld zich helaas niet direct aan bij wifi maar duurt paar seconden en dat is dan net te laat als je snel loopt, zeker als het hard regent :)

[ Voor 17% gewijzigd door MikeOO op 29-04-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:44:
[...]

Ik maak ook gebruik van de precense detection van Chopper Bob, alleen dan gebaseerd op MAC Address ipv ping, zoals hier te vinden: https://www.domoticz.com/...23&t=5256&start=20#p77137
Voordeel is dat je dan geen vaste IP adressen hoeft uit te delen. Scheelt IP adres conflicten ;)

I.c.m. fping (om de arp table geforceerd te updaten) werkt dat dus best prima, alleen niet zo goed met de Samsung telefoon van mijn vriendin. Die flippert nogal vaak tussen aan/uit, heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Timeout staat al vrij hoog (10 minuten) en energiebespaar opties staan idd uit... Bij mijn toestel werkt het overigens wel prima, dus ik vermoed dat het aan haar toestel/Samsung ligt.

PS. Enig idee waarom z'n Chopper Bob z'n website offline heeft gehaald?
Ip conflicten en vast ip-adressen hoort ook niet. Je moet je DHCP-pool zo instellen dat deze geen adressen uitdeelt die worden gebruikt door vaste adressen.

Alle hardware krijgt hier juist allemaal een eigen vast ip-adres vanuit de router en ook per ip groep uitgedeeld. Zo weet ik precies wat elk apparaat voor ip-adres heeft en kan ik dus ook altijd snel terugvinden als ik iets moet aanpassen.

Maar zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen ideeën daarover. >:)

Wij gebruiken ook Samsung telefoons (S4, A5 en S6 Edge) en bij alle drie geen problemen met de slaapstand, zowel Android 5 als Android 6 en hopelijk binnenkort ook eindelijk Android 7 voor de 6 Edge.

Heb je ook bij de Wifi instellingen --> Wifi aan laten in slaap aangezet. Optie kan ook in een submenu zitten hangt af van je versie van Android.

Timeout staat hier ingesteld op 2 min en daarmee krijg ik ook geen problemen. Mogelijk dat de nieuwe Doze functie toch nog ergens voor aanstaat?

Wat ook kan helpen, had ik het begin 1 toestel waar soms ook vreemd deed en die heb ik toen afgemeld op de telefoon voor wifi (op gsm Wifi kiezen en waar verbonden bij staat ingedrukt houden en kiezen voor optie netwerk vergeten) en daarna opnieuw aangemeld en daarna deed deze ook weer normaal.

Nee geen idee waarom hij gestopt is helaas. Had leuke scripts en ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:47:
[...]

MikeOO,

heel erg bedankt, ga hier vanavond mee aan de gang. Ik heb idd diverse scripts gezien en geprobeerd maar door het ontbreken van voldoende kennis is mij niet altijd duidelijk wat ik doe en wat er zou moeten gebeuren. ik wil o.a. wat doen met het wel of niet inschakelen afhankelijk van tijd en pas na zoveel minuten dat het donker is geworden (voor de dusk sensor). Maar ga gewoon klein beginnen en dan langzaam uitbouwen.

Thanks >:)

Script toch even snel bekeken, super uitleg erbij maar als beginner zou ik hier nooit zijn uitgekomen :X
Klein beginnen is zeker belangrijk. Begin met iets eenvoudig als een lamp aan en uitzetten. Daarna ga je dit bv uitbreiden naar een 2de voorwaarde. Zo kom je stap voor stap iets verder.

Lua is zeer uitgebreid maar om iets werkend te maken heb je niet veel nodig dan een paar regels, 1 is soms al genoeg. Door veel voorbeelden en scripts te lezen in dit forum als Domoticz forum kom je vanzelf steeds verder en voor je het weet zet je de eerste stappen in Lua en zul je zien dat het zelf veel prettiger werkt dan Blocky's. Het leest gewoon een stuk makkelijker.

Gebruik bijvoorbeeld Sublime Text. Daarmee krijg je middels kleuren veel meer overzicht in je code en zie je ook snel of je een haakje of iets anders vergeet.

Flipstorm is niet moeilijk om te doen als je alles stap voor stap uitvoert. Je moet het alleen een aantal keer doorlezen om het soms te snappen >:) Ik heb daar in het begin ook met lopen stoeien.

Qua code hoef je niets te doen, je moet alleen een dummy aanmaken en de lichtsensor toevoegen en een variabele aanmaken.

Kaku Sensor = local schemersensor = 'State - Schemer Sensor'
Dummy switch = local isdonker = 'State - IsDonker'
Variabele = local flipstorm = 'IsDonker - Flipstorm'

In het script moet je dan alleen de eventuele namen die jij er aan hebt gegeven invullen of je gebruik de naamgeving uit het script.

Voorbeeld uit script
local schemersensor = 'State - Schemer Sensor'

State - Schemer Sensor is de naam zoals de kaku lichtsensor heet in Domoticz.
Die deze moet je hernoemen of je veranderd de naam van de sensor in de door jouw ingevulde naam in Domoticz

Het script geef je daarna als naam bv: script_time_flipstorm.lua en plaat je in domoticz/scripts/lua

Hoe je bij die folder moet komen bv met WinSCP of Putty . Zoek daar meer even op in het forum en vindt je zeker de weg om dit te doen.

Via Events/Blocky kun je ook Lua aanmaken en kopieer je de inhoud van het script daarin. Maar de WinSCP / Putty manier is makkelijker omdat je dan ook direct leert om daarmee om te gaan en dat is wel basis kennis die je nodig hebt om met dit soort dingen prettig te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:58

tozzke

aka tozzert

Ik heb nu inmiddels al een paar jaar Domoticz in gebruik icm Philips Hue (gen1) en het werkt allemaal prima.
Sinds een paar weken heb ik een Gen2 bridge in gebruik, bridge overgezet via de Hue app en ook een aantal Gen2 lampen gekoppeld. Met deze nieuwe opstelling merk ik echter dat de werking/status van de Gen2 E27 lampen anders is dan mijn Gen1 E27 lampen, Hue Go's en livingwhites lampen en plugs.
Op het moment dat ik een Gen1/livingwhites/Go op zeg 50% gedimd zet, blijft Domoticz dit keurig weergeven. Doe ik hetzelfde met een Gen2 lamp, verandert de status binnen 5-10 seconden van 50% naar 'Aan'.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7BsyFzL.gif

In het log zie ik ook een extra melding dat hij bediend wordt/op een andere waarde gezet wordt
code:
1
2
3
2017-04-29 14:01:51.921 User: Admin initiated a switch command (237/Hue gen2 3/Set Level)
2017-04-29 14:01:51.929 (Philips Hue gen2) Lighting Limitless/Applamp (Hue gen2 3)
2017-04-29 14:01:59.865 (Philips Hue gen2) Lighting Limitless/Applamp (Hue gen2 3)

De lamp zelf blijft wel op de ingestelde waarde staan, alleen verandert de status binnen Domoticz dus naar 'Aan' waardoor ik 1. op afstand niet kan zien hoe fel ze aan zijn en 2. ik geen events kan maken op basis van de dimwaarde.

Hebben meer mensen hier last van? of heeft iemand een verklaring voor dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:11:
[...]

Klein beginnen is zeker belangrijk. Begin met iets eenvoudig als een lamp aan en uitzetten. Daarna ga je dit bv uitbreiden naar een 2de voorwaarde. Zo kom je stap voor stap iets verder.

Lua is zeer uitgebreid maar om iets werkend te maken heb je niet veel nodig dan een paar regels, 1 is soms al genoeg. Door veel voorbeelden en scripts te lezen in dit forum als Domoticz forum kom je vanzelf steeds verder en voor je het weet zet je de eerste stappen in Lua en zul je zien dat het zelf veel prettiger werkt dan Blocky's. Het leest gewoon een stuk makkelijker.

Gebruik bijvoorbeeld Sublime Text. Daarmee krijg je middels kleuren veel meer overzicht in je code en zie je ook snel of je een haakje of iets anders vergeet.

Flipstorm is niet moeilijk om te doen als je alles stap voor stap uitvoert. Je moet het alleen een aantal keer doorlezen om het soms te snappen >:) Ik heb daar in het begin ook met lopen stoeien.

Qua code hoef je niets te doen, je moet alleen een dummy aanmaken en de lichtsensor toevoegen en een variabele aanmaken.

Kaku Sensor = local schemersensor = 'State - Schemer Sensor'
Dummy switch = local isdonker = 'State - IsDonker'
Variabele = local flipstorm = 'IsDonker - Flipstorm'

In het script moet je dan alleen de eventuele namen die jij er aan hebt gegeven invullen of je gebruik de naamgeving uit het script.

Voorbeeld uit script
local schemersensor = 'State - Schemer Sensor'

State - Schemer Sensor is de naam zoals de kaku lichtsensor heet in Domoticz.
Die deze moet je hernoemen of je veranderd de naam van de sensor in de door jouw ingevulde naam in Domoticz

Het script geef je daarna als naam bv: script_time_flipstorm.lua en plaat je in domoticz/scripts/lua

Hoe je bij die folder moet komen bv met WinSCP of Putty . Zoek daar meer even op in het forum en vindt je zeker de weg om dit te doen.

Via Events/Blocky kun je ook Lua aanmaken en kopieer je de inhoud van het script daarin. Maar de WinSCP / Putty manier is makkelijker omdat je dan ook direct leert om daarmee om te gaan en dat is wel basis kennis die je nodig hebt om met dit soort dingen prettig te kunnen werken.
MikeOO,

bedankt voor je info,

Ik heb gedaan wat er in het script staat en de namen ingegeven (die ik gebruik had deze al gemaakt na aanleiding van oude script), krijg geen foutmeldingen (meer) maar ik heb nog wel mega flipstorm tot vele tientallen schakelingen per minuut.
Gisteravond ging het goed (1x toen was het 3.00 uur) en vandaag werkt het niet meer.
De counter blijft op 5 staan (al extra verhoogt) en de status mag altijd wijzigen.

Waarschijnlijk doe ik ergens nog iets niet goed maar het heeft gewerkt (na 3 minuten inschakelen, dan vervolgens ongeacht of het licht of donker werd bleef de lamp 5 minuten aan en daarna ging hij pas weer uit.

Ga proberen wat extra print opdrachten toe te voegen om te zien waarom hij niet terug telt of reset naar 0.

Ik heb Notepad++ geinstalleerd is dit net zoiets als Sublime Text, of is de laatste uitgebreider

Hmm ik heb het script in de locale lua editor gemaakt, ga hem nu eerst eens als lua opslaan via mobaXTerm, misschien dat dit nog iets veranderd :)

Groet Roloz

aanvulling: script opgeslagen en rpi opnieuw gestart, maar zie helaas niets meer gebeuren :?
Ga nu maar eens het script deel voor deel opbouwen en testen. Na goed lezen begrijp ik redelijk wat er moet gebeuren en ga ik het stukje bij beetje proberen in de hoop dat ik dan zie wat er gebeurt (of niet).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
tozzke schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:07:
Ik heb nu inmiddels al een paar jaar Domoticz in gebruik icm Philips Hue (gen1) en het werkt allemaal prima.
[...]

Hebben meer mensen hier last van? of heeft iemand een verklaring voor dit gedrag?
Last heb ik er niet van, gen 1 in gebruik.
Een verklaring ligt zeer waarschijnlijk bij een wijziging van de API. En dan met name welke data beschikbaar is bij een heartbeat.

Ik sta er iig niet van te kijken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:47
Iemand toevallig ervaring met een Smartwares rgbw lamp icm Domoticz (al dan niet via rflink,rfxcom of wat dan ook?)

update:
Betreft domoticz op een rpi3
en een smartwares XQ1626 rgbw lamp
10.047.14

[ Voor 27% gewijzigd door commentator op 29-04-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 22:58
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 07:35:
[...]

Met een lua script moet het werken. Ik gebruik dit principe in pass2php.
Op zich is een afstandsbediening niks meer dan een device die even op ON komt te staan. Als je dat kan afvangen kan je er alles mee sturen wat je wil.
Je kan er zelfs meerdere functies aan hangen afhankelijk van andere variabelen.
Bv het script van een simpele on/off rfx remote die in de slaapkamer ligt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
if($status=="On"){
    $kamer=apcu_fetch('skamer');
    if($Weg==0&&$kamer!=16)sl('kamer',17);
    elseif($Weg==0&&$kamer==16){
        sl('kamer',13);
        include('pass2php/minihall1s.php');
    }elseif($Weg==1){
        sl('kamer',10);
        apcu_store('dimactionkamer',1);
    }
}else{
    if($Weg==0)sw('lichtbadkamer1','On');
    else include('minihall3s.php');
}

Bij een eerste druk op on wordt het licht van de slaapkamer op 17% gezet.
Bij een 2de druk (en het licht staat dan op 16) gaat het licht iets donkerder en wordt het huis in slaapstand gezet.
Bij een 3de druk (en het huis in slaapstand) wordt dan een variable gezet waardoor het licht langzaam uit gaat.
Drukken we op off en het huis staat in slaapstand wordt het wakker gemaakt.
Een 2de druk op off legt dan weer het licht van de badkamer aan, dat triggert op zich dan de verwarming daar.

Om met een eenvoudige up/down remote een dimmer te bedienen zou dit moeten kunnen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
<?php
$stat=apcu_fetch('sdimmer');
if($status=='On'){
    if($stat!='Off')$level=ceil($stat*1.05);
    else $level=1;
    sl($item,$level);
}else{
    $level=floor($stat*0.95);
    sl($item,$level);
}

Bij elke druk UP gaat de dimmer 5 procent hoger, bij elke druk DOWN 5% lager.
Bedankt voor je reactie ondanks dat dit niet is wat ik zocht is het wel zeer interesant,
Ik heb mijn probeem al opgelost ik moest kiezen afstandsbediening = group on ipv = on en nu werkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:10:
[...]

MikeOO,

bedankt voor je info,

Ik heb gedaan wat er in het script staat en de namen ingegeven (die ik gebruik had deze al gemaakt na aanleiding van oude script), krijg geen foutmeldingen (meer) maar ik heb nog wel mega flipstorm tot vele tientallen schakelingen per minuut.
Gisteravond ging het goed (1x toen was het 3.00 uur) en vandaag werkt het niet meer.
De counter blijft op 5 staan (al extra verhoogt) en de status mag altijd wijzigen.

Waarschijnlijk doe ik ergens nog iets niet goed maar het heeft gewerkt (na 3 minuten inschakelen, dan vervolgens ongeacht of het licht of donker werd bleef de lamp 5 minuten aan en daarna ging hij pas weer uit.

Ga proberen wat extra print opdrachten toe te voegen om te zien waarom hij niet terug telt of reset naar 0.

Ik heb Notepad++ geinstalleerd is dit net zoiets als Sublime Text, of is de laatste uitgebreider

Hmm ik heb het script in de locale lua editor gemaakt, ga hem nu eerst eens als lua opslaan via mobaXTerm, misschien dat dit nog iets veranderd :)

Groet Roloz

aanvulling: script opgeslagen en rpi opnieuw gestart, maar zie helaas niets meer gebeuren :?
Ga nu maar eens het script deel voor deel opbouwen en testen. Na goed lezen begrijp ik redelijk wat er moet gebeuren en ga ik het stukje bij beetje proberen in de hoop dat ik dan zie wat er gebeurt (of niet).
Als het nog niet werkt dan moet je ook goed kijken of alles wel schakelt.

Blijft IsDonker bv op Aan of Uit staan.
Werkt de lichtsensor nog wel als je deze bv bedekt.

Zo alles switches testen op werking. Als er 1 niet (meer) werkt dan stop de werking ook.
Zeker als je de kaku lichtsensor gebruikt dan wil deze ook wel eens problemen hebben. In het begin ook gebruik maar kreeg vaak dat de communicatie weg was en ik de sensor opnieuw moest instellen en dat deed hij het weer een tijdje tot hij uiteindelijk overleden was.

De couter loopt maar tot 5. Zolang het donker genoeg blijft veranderd deze verder niet meer tot het weer lichter wordt en zakt hij weer terug. Dus verhogen heeft geen zin en zal mogelijk de werking verstoren.

Dus zet deze gewoon op 0 dan zou hij dat weer op moeten pakken.
De vele melding hangt af hoe vaak. Hij controleert natuurlijk elke minuut wat de situatie is. Zolang hij daar aan voldoet is het normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10

Ik heb geprobeerd om mijn schakelaar via json in een Lua script aan te spreken maar dat werkt niet.
Als ik de URL direct open, dan gaat de lamp inderdaad aan, maar als ik hem opneem in het Lua script dan gebeurd er niets. Zo ziet mijn Lua script er uit:

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
if (devicechanged['Wandschakelaar'] == 'On') then
  commandArray['OpenURL']= 'https://user:pass@mijn.domoticz.nas:8443/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=24&switchcmd=On'
end
return commandArray

Het lijkt wel alsof hij er niks mee doet zodra de URL vanuit Domoticz wordt aangeroepen.
Je moet os.execute gebruiken ipv openURL. bv:
code:
1
2
 else        
      os.execute(curl..'"'..domoticzURL..'/json.htm?type=command&param=switchlight&idx='..device..'&switchcmd=Set%20Level&level='..level..'" &')
[...]

Gewoon bij edit switch en dan off delay op 2s ofzo zetten,
[...]

Helemaal mee eens en het went ontzettend snel. Ik heb het nu een week in gebruik en ik ben er eigenlijk al aangewend dat het licht automatisch aan (met zonsondergang) en uit gaat (als het slaapjes tijd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:58
commentator schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:40:
Iemand toevallig ervaring met een Smartwares rgbw lamp icm Domoticz (al dan niet via rflink,rfxcom of wat dan ook?)

update:
Betreft domoticz op een rpi3
en een smartwares XQ1626 rgbw lamp
10.047.14
Die werken volgens mij op 868Mhz, wellicht met de in de toekomst verkrijgbare 868 rfxcom, maar vooralsnog kun je ze alleen bedienen met een HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeedeBee
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 17:51
al geruime tijd heb ik een raspberry pi in gebruikt met de oude Aeon S2 stick. Alle nodes werkten hierop naar behoren. Omdat de raspberry wel eens vastliep was het plan om alles te updaten. Dus esxi servertje ingericht, domoticz als vm geïnstalleerd en de nieuwste versie usb van Aeon gekocht. Eerst maar eens drie nodes geprobeerd, maar werkt voor geen meter. Telkens time-out en de nodes schakelen vaker niet dan wel. De nieuwe stick bevindt zich op slechts enkele meters (2) afstand van de nodes dus zou in principe moeten werken lijkt mij.
- iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
- ik heb ook geprobeerd de oude stick in esxi te installeren, daar werd hij echter niet gezien, is hier nog een driver voor nodig oid?

p.s. ook als er wel geschakeld wordt ontvang ik time-outs:

2017-04-30 12:58:08.160 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command!, Level: 0, NodeID: 4 (0x04)
2017-04-30 12:58:08.161 (Z-Stick) Light/Switch (Schemerlamp achter)
2017-04-30 12:58:09.161 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 3283261853, NodeID: 4 (0x04)
2017-04-30 12:58:10.161 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 3283261853, NodeID: 4 (0x04)

[ Voor 23% gewijzigd door CeedeBee op 30-04-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:19:
[...]

Als het nog niet werkt dan moet je ook goed kijken of alles wel schakelt.

Blijft IsDonker bv op Aan of Uit staan.
Werkt de lichtsensor nog wel als je deze bv bedekt.

Zo alles switches testen op werking. Als er 1 niet (meer) werkt dan stop de werking ook.
Zeker als je de kaku lichtsensor gebruikt dan wil deze ook wel eens problemen hebben. In het begin ook gebruik maar kreeg vaak dat de communicatie weg was en ik de sensor opnieuw moest instellen en dat deed hij het weer een tijdje tot hij uiteindelijk overleden was.

De couter loopt maar tot 5. Zolang het donker genoeg blijft veranderd deze verder niet meer tot het weer lichter wordt en zakt hij weer terug. Dus verhogen heeft geen zin en zal mogelijk de werking verstoren.

Dus zet deze gewoon op 0 dan zou hij dat weer op moeten pakken.
De vele melding hangt af hoe vaak. Hij controleert natuurlijk elke minuut wat de situatie is. Zolang hij daar aan voldoet is het normaal gedrag.
Hoi MikeOO,

Ik gebruik een LUX sensor via GPIO4, deze schakelt goed en dat zie ik ook terug in het log.
Ik heb nu weer het script via de lua editor gemaakt en ingeschakeld.nu gebeurt er in ieder geval weer iets.
hieronder de tekst die ik in het log zie staan (LUX sensor is 0 want het is licht)--------------------------------

2017-04-30 14:08:00.347 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> SchemerSensor Current[Off] = false
2017-04-30 14:08:00.347 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> UserVar=[IsDarkCounter] Counter=[-8] MayUpdate=[true]
2017-04-30 14:08:00.348 LUA: IsDonker[INFO] ==> OnOff State[0] UpdateAllowed[true] IsDark[false]

Als ik de sensor bedek krijg ik de volgende meldingen: (dus hij word gezien/gelezen

2017-04-30 14:13:10.830 GPIO: Queuing interrupt for GPIO 4.
2017-04-30 14:13:10.831 GPIO: 1 interrupts in queue.
2017-04-30 14:13:10.831 GPIO: Interrupt for GPIO 4 already queued. Ignoring...
2017-04-30 14:13:10.847 GPIO: 1 interrupts in queue.
2017-04-30 14:13:10.847 GPIO: Acknowledging interrupt for GPIO 4.
2017-04-30 14:13:10.848 GPIO: Processing interrupt for GPIO 4...
2017-04-30 14:13:10.848 GPIO: Done processing interrupt for GPIO 4.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Daarna komt het volgende weer in het scherm: (hier veranderd niets???)
En ook als ik het weer licht maak dan zie ik dat de sensor schakeld maar verder veranderd er niets.

2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> SchemerSensor Current[Off] = false
2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> UserVar=[IsDarkCounter] Counter=[-8] MayUpdate=[true]
2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[INFO] ==> OnOff State[0] UpdateAllowed[true] IsDark[false]

ik zie dat de schakelaar vanmorgen weer flink heeft staan flipperen, overzicht van 4 seconden.
2017-04-30 09:03:58 Off
2017-04-30 09:03:57 On
2017-04-30 09:03:57 Off
2017-04-30 09:03:56 Off
2017-04-30 09:03:55 On
2017-04-30 09:03:55 Off
2017-04-30 09:03:54 Off

Ga het script nu opdelen in stukken en dan kijken of ik iets kan vinden, maar tot nu toe helaas niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:27:
[...]

Hoi MikeOO,

Ik gebruik een LUX sensor via GPIO4, deze schakelt goed en dat zie ik ook terug in het log.
Ik heb nu weer het script via de lua editor gemaakt en ingeschakeld.nu gebeurt er in ieder geval weer iets.
hieronder de tekst die ik in het log zie staan (LUX sensor is 0 want het is licht)--------------------------------

2017-04-30 14:08:00.347 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> SchemerSensor Current[Off] = false
2017-04-30 14:08:00.347 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> UserVar=[IsDarkCounter] Counter=[-8] MayUpdate=[true]
2017-04-30 14:08:00.348 LUA: IsDonker[INFO] ==> OnOff State\[0] UpdateAllowed[true] IsDark[false]

Als ik de sensor bedek krijg ik de volgende meldingen: (dus hij word gezien/gelezen

2017-04-30 14:13:10.830 GPIO: Queuing interrupt for GPIO 4.
2017-04-30 14:13:10.831 GPIO: Interrupt for GPIO 4 already queued. Ignoring...
2017-04-30 14:13:10.847 GPIO: 1 interrupts in queue.
2017-04-30 14:13:10.847 GPIO: Acknowledging interrupt for GPIO 4.
2017-04-30 14:13:10.848 GPIO: Processing interrupt for GPIO 4...
2017-04-30 14:13:10.848 GPIO: Done processing interrupt for GPIO 4.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Daarna komt het volgende weer in het scherm: (hier veranderd niets???)
En ook als ik het weer licht maak dan zie ik dat de sensor schakeld maar verder veranderd er niets.

2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> SchemerSensor Current[Off] = false
2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[DEBUG] ==> UserVar=[IsDarkCounter] Counter=[-8] MayUpdate=[true]
2017-04-30 14:14:00.077 LUA: IsDonker[INFO] ==> OnOff State\[0] UpdateAllowed[true] IsDark[false]

ik zie dat de schakelaar vanmorgen weer flink heeft staan flipperen, overzicht van 4 seconden.
2017-04-30 09:03:57 Off

Ga het script nu opdelen in stukken en dan kijken of ik iets kan vinden, maar tot nu toe helaas niets.
Ik denk dat het flipperen mogelijk wordt veroorzaakt doordat een lux meter met een waarde werkt en de kaku sensor met alleen On / Off. Met een waarde zal mogelijk veel directer gemeten worden waardoor deze waarde ook steeds schommelt en dus heel snel de onder of boven grens bereikt.
Dit is een aanname aangezien ik het script niet meer gebruikt sinds ik met een lux sensor werk.

Ik gebruik ook een lux meter en schakel de verlichting op basis van ingesteld lux waarde en dat gaat prima en geen last meer van flipperende lichten. Met de kaku had ik dat wel nodig.

Check de logs eens bij de dummy files of deze ook rond die tijd worden vol geschreven. Als dat zo is dan heb je een verklaringen en een reden waarom dat gebeurt.

Ik neem aan dat de -8 door jouw zo is ingesteld ipv de 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna

[...]

met een blockly kan je dat eenvoudig regelen.

als switch = on then
turn switch = off after 1s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Vandaag mijn nieuwe WiFi Sonoff POW geflashed met Espurna firmware en ingesteld voor Domoticz.

Ik moest eerst een 4 polig headertje op de SonoffPOW solderen voor de seriele verbinding. daarna was het flashen erg simpel m.b.v. de Atom IDE en PlatformIO extensie. Gedurende flashen mag de SonoffPOW niet aan het 230V net hangen, (brand en levensgevaar) maar moet met 3.3V op de header worden gevoed.
De meeste tijd had ik nodig om Atom en PlatformIO te installeren. Ik heb de aanwijzingen gevolgd zoals hier beschreven: http://www.cnx-software.c...noff-pow-wireless-switch/.
Na een koude herstart ingelogd op de SonoffPOW webinterface IP 192.168.4.1 gebruikersnaam is admin en het wachtwoord fibonacci. Als eerste moest ik een nieuw wachtwoord aanmaken, daarna in de WiFi tab mijn netwerk SSID en Key ingevuld. Gereset en opnieuw ingelogd met admin+nieuweKey op mijn lokale netwerk.
In MQTT tab Server_Ip ingevuld, topic_naam heb ik niet gewijzigd.
In de Domoticz tab moeten nu de 5 idx´en ingevuld worden voor Power, Energy_increment, Voltage, Current en Switch.

In Domoticz heb ik onder hardware een: MQTT Client Gateway with LAN interface aangemaakt met de IP van de RaspPi en poort 1883. Publish Topic heb ik op ¨out + /" gezet. Daarna 5 virtuele sensors aangemaakt.

voor Power sensor type: Usage_Electric , registreert in Watt
voor Energy_Increment type: Counter_Incremental , registreert in kWh
voor Voltage type: Voltage , registreert in Volt
voor Current type: Ampere(1 phase) , registreert in Ampere
voor Switch type: Switch
(Mijn Domoticz is op Engelse taal ingesteld, nederlandse benamingen kunnen afwijken)

Maximale stroom is 16A, er zit een 20 A Trage zekering op de print. Met het ingebouwde relais kan de uitgang aan/uit gezet worden en W,V,A en kWh worden aan Domoticz doorgegeven.

Voor ongeveer 10 euro is de SonoffPOW een leuke uitbreiding voor Domoticz.
http://www.ebay.nl/itm/Ho...65e314:g:NYEAAOSwdGFYy0yB
Voor zoń prijs ook heel bruikbaar om b.v. een niet zo direct zichtbare lamp in de kelder/zolder/schuur/garage/tuin te monitoren en aan/uit te kunnen schakelen.
If lamp=aan And stroom=0 Then lamp=kaput ;) .
Of monitoren of de was/vaat machine al klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat het flipperen mogelijk wordt veroorzaakt doordat een lux meter met een waarde werkt en de kaku sensor met alleen On / Off. Met een waarde zal mogelijk veel directer gemeten worden waardoor deze waarde ook steeds schommelt en dus heel snel de onder of boven grens bereikt.
Dit is een aanname aangezien ik het script niet meer gebruikt sinds ik met een lux sensor werk.

Ik gebruik ook een lux meter en schakel de verlichting op basis van ingesteld lux waarde en dat gaat prima en geen last meer van flipperende lichten. Met de kaku had ik dat wel nodig.

Check de logs eens bij de dummy files of deze ook rond die tijd worden vol geschreven. Als dat zo is dan heb je een verklaringen en een reden waarom dat gebeurt.

Ik neem aan dat de -8 door jouw zo is ingesteld ipv de 5?
De lux sensor schakelt alleen 1 of 0, kan natuurlijk wel zijn dat hij dan onzichtbaar maar heel vaak schakelt.... hij heeft VCC, GND en DO dus ook geen mogelijkheid om waarden uit te lezen.
IK ga de dummyfile checken, nog niet aan gedacht. De -8 heb ik ingesteld ipv de 5 zoals er standaard in stond ( in de hoop dat het misschien iets zou helpen).
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTI1WDcwMA==/z/lVMAAOSwsTxXjnme/$_35.JPG?set_id=8800005007

hmm de virtuele schakelaar heeft helemaal niets in zijn log staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
Is het ook mogelijk om en fysiek (standaard schakelaars) en domoiticz te schakelen? Het lijkt mij mooi om alles te automatiseren, maar als de oppas er is moet die ook gewoon TV kunnen kijken en de lampen kunnen dimmen met fysieke schakelaars. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
FicoF schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:28:
Is het ook mogelijk om en fysiek (standaard schakelaars) en domoiticz te schakelen? Het lijkt mij mooi om alles te automatiseren, maar als de oppas er is moet die ook gewoon TV kunnen kijken en de lampen kunnen dimmen met fysieke schakelaars. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Klik aan klik uit of z-wave wandschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
ik gebruik vaker de zwave schakelaars dan de klikaan variant. Die laatste mist te vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:34:
[...]

De lux sensor schakelt alleen 1 of 0, kan natuurlijk wel zijn dat hij dan onzichtbaar maar heel vaak schakelt.... hij heeft VCC, GND en DO dus ook geen mogelijkheid om waarden uit te lezen.
IK ga de dummyfile checken, nog niet aan gedacht. De -8 heb ik ingesteld ipv de 5 zoals er standaard in stond ( in de hoop dat het misschien iets zou helpen).
[afbeelding]

hmm de virtuele schakelaar heeft helemaal niets in zijn log staan :?
Mijn Lux sensor geeft wel de LUX waardes door en hierdoor kun je elke lamp op een bepaalde lichtsterkte aan of uit laten gaan.

Waarschijnlijk zou jouw sensor dat ook wel kunnen maar hangt het af van de software die je gebruikt om dit uit te lezen of het moet inderdaad een wat domme sensor zijn die alleen aan/uit doet.

Zelf gebruik ik het icm MySensor project waardoor je een MySensor Gateway gebruikt en een losse Lux Sensor met een arduinoprint die zijn waardes constant doorstuurt naar Domoticz. Dat werkt dus wel anders maar het doel zou uiteindelijke hetzelfde moeten zijn.

Zodra het donker wordt moet hij op On gaan en dat moet je in de logfile altijd terug zien.
Als je daar niets in hebt betekend het dus dat de dummy niet aan/uit gaat of de gekozen dummy doet iets anders dan een On/Off schakeling.

Ik weet niet hoe je de dummy aangemaakt hebt en wat voor 1 het is geworden maar anders deze eens opnieuw aanmaken.

1. Ga in Domoticz naar Switches tab.
2. Klik op Manual Light/Switch
3. Stel het in zoals op het plaatje
Dummy Switch

Waarbij de House en Unit Code random ingesteld kunnen worden. Dus bij meerdere switches pas je dit steeds aan naar A2 A3 etc.

En hoe heb je aangeven wanneer de Lux sensor op On en Off moet gaan. Dit moet je ergens instellen bij bepaalde lichtsterkte. Bij mijn oude Kaku sensor moest ik op het juiste moment op een knop drukken en dan stelde de sensor zich daarop in en zo ging hij dus op On of Off. Dat zal bij jouw dus waarschijnlijk via een code / script moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:43:
[...]

Mijn Lux sensor geeft wel de LUX waardes door en hierdoor kun je elke lamp op een bepaalde lichtsterkte aan of uit laten gaan.

Waarschijnlijk zou jouw sensor dat ook wel kunnen maar hangt het af van de software die je gebruikt om dit uit te lezen of het moet inderdaad een wat domme sensor zijn die alleen aan/uit doet.

Zelf gebruik ik het icm MySensor project waardoor je een MySensor Gateway gebruikt en een losse Lux Sensor met een arduinoprint die zijn waardes constant doorstuurt naar Domoticz. Dat werkt dus wel anders maar het doel zou uiteindelijke hetzelfde moeten zijn.

Zodra het donker wordt moet hij op On gaan en dat moet je in de logfile altijd terug zien.
Als je daar niets in hebt betekend het dus dat de dummy niet aan/uit gaat of de gekozen dummy doet iets anders dan een On/Off schakeling.

Ik weet niet hoe je de dummy aangemaakt hebt en wat voor 1 het is geworden maar anders deze eens opnieuw aanmaken.

1. Ga in Domoticz naar Switches tab.
2. Klik op Manual Light/Switch
3. Stel het in zoals op het plaatje
[afbeelding]

Waarbij de House en Unit Code random ingesteld kunnen worden. Dus bij meerdere switches pas je dit steeds aan naar A2 A3 etc.

En hoe heb je aangeven wanneer de Lux sensor op On en Off moet gaan. Dit moet je ergens instellen bij bepaalde lichtsterkte. Bij mijn oude Kaku sensor moest ik op het juiste moment op een knop drukken en dan stelde de sensor zich daarop in en zo ging hij dus op On of Off. Dat zal bij jouw dus waarschijnlijk via een code / script moeten gebeuren.
Yeeeehaaaa, het is gelukt, thanks MikeOO. _/-\o_
mede door de foto ben ik wakker geworden en ben ik opnieuw begonnen. omdat mijn lichtsensor op GPIO4 zit moest ik gewoon een schakelaar maken die gekoppeld is aan de lichtsensor, deze loopt nu netjes mee in het script. Daarna een nieuwe schakelaar aangemaakt die ik schakel als het 3 minuten donker is of het licht 5 minuten brand en het weer licht is. :*).

Ik zie nu in het log van de 'lichtsensor' alle schakelmomenten voorbij komen, en in het log van de schemerschakelaar alleen de in en uitschakeling bij het donker worden en licht worden (na 5 minuten).

de sensor stel ik in ik in met een potmeter die er op zit. Heb wel diverse .py scriptjes geproberd maar komt niets uit, ga nog wel verder zoeken maar voor nu ben ik erg blij mer de werking en an ik verder proberen uit te bereiden met dat hij alleen schakelt voor sunset en zo nog vele dingen die ik wil proberen.

Bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:02:
[...]

Yeeeehaaaa, het is gelukt, thanks MikeOO. _/-\o_
mede door de foto ben ik wakker geworden en ben ik opnieuw begonnen. omdat mijn lichtsensor op GPIO4 zit moest ik gewoon een schakelaar maken die gekoppeld is aan de lichtsensor, deze loopt nu netjes mee in het script. Daarna een nieuwe schakelaar aangemaakt die ik schakel als het 3 minuten donker is of het licht 5 minuten brand en het weer licht is. :*).

Ik zie nu in het log van de 'lichtsensor' alle schakelmomenten voorbij komen, en in het log van de schemerschakelaar alleen de in en uitschakeling bij het donker worden en licht worden (na 5 minuten).

de sensor stel ik in ik in met een potmeter die er op zit. Heb wel diverse .py scriptjes geproberd maar komt niets uit, ga nog wel verder zoeken maar voor nu ben ik erg blij mer de werking en an ik verder proberen uit te bereiden met dat hij alleen schakelt voor sunset en zo nog vele dingen die ik wil proberen.

Bedankt d:)b
Mooi dat het gelukt is en graag gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:16
Goedemiddag allemaal,

Heeft er iemand ervaring wat betreft een bewaterings systeem.
Ik heb momenteel aantal sproeislangen in de tuin liggen, waar ik een timerwaterslot tussen wil plaatsen.

Bestaan er van deze timers/watersloten die ik kan bedienen en inplannen via Domoticz?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:12
Zijn er mensen met een VM (Windows Server 2016) met domoticz op ESXi 6.5 in combinatie met een slimme meter?

Ik krijg het niet voor elkaar om periodiek de informatie te verzamelen vanuit de slimme meter. Kabel die ik gebruik is van Prolific en heb de oude drivers geinstalleerd omdat het anders niet compatible is. Ik zie de informatie 1 keer via een putty sessie, maar daarna wordt er niks meer ontvangen.

Benieuwd of andere al een keer met dit bijltje hebben gehakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

ErikCornelissen schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:45:
Zijn er mensen met een VM (Windows Server 2016) met domoticz op ESXi 6.5 in combinatie met een slimme meter?

Ik krijg het niet voor elkaar om periodiek de informatie te verzamelen vanuit de slimme meter. Kabel die ik gebruik is van Prolific en heb de oude drivers geinstalleerd omdat het anders niet compatible is. Ik zie de informatie 1 keer via een putty sessie, maar daarna wordt er niks meer ontvangen.

Prolific kabel (met verlenging van 10 meter utp :D) draait al 2 jaar stabiel op Domoticz VM in ESXi vanaf 5.5 tot laatste versie nu. Enig verschil is dat ik hem in Ubuntu 16.04 draai.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
Het lijkt er op dat al ik de parameter Data Bits van 8 naar 7 zet, de data wel binnen blijft komen (Putty). Maar ik kan die setting niet aanpassen binnen Domoticz, tenminste niet standaard.

Weet iemand waar de configuratie files staan van deze hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Tablet die we zelf ook gebruiken gewoon op tafel laten leggen en een (spoed) cursus Domoticz geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 23:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Met Kaku gaat dit volgens mij wel. En een ander leerpunt. Als je aan presencedetectie doet, dit even uitschakelen wat anders zit de oppas de hele avond in het donker :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:52
niki_lauda schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:38:
[...]

Met Kaku gaat dit volgens mij wel. En een ander leerpunt. Als je aan presencedetectie doet, dit even uitschakelen wat anders zit de oppas de hele avond in het donker :) .
en andersom als het licht vanzelf aangaat bij donker worden wel even waarschuwen van te voren ander schrikken ze ook heel erg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 18:27
JustinoFTW schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:00:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb momenteel aantal sproeislangen in de tuin liggen, waar ik een timerwaterslot tussen wil plaatsen.

Bestaan er van deze timers/watersloten die ik kan bedienen en inplannen via Domoticz?
Heb zelf waxkleppen van Danfoss die ik nu aanstuur met ZWave tussenstekkers, hiervoor met klikaanklikuit tussenstekkers, de reden dat ik nu ZWave hiervoor toepas, is dat als de klep uitgaat een terugmelding geeft.

Met klikaanklikuit tussenstekkers had ik 5 maal achter elkaar een uitcommando om dat te voorkomen, nu met ZWave 1 maal een uitcommando en doet de ZWave zelf een extra uitcommando indien noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

ErikCornelissen schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:45:

Bedoel je moet "oude drivers" de Prolific drivers op Windows of de oude USB drivers in VMWare? Ik had, zoals je hier kunt lezen, flinke problemen met m'n Z-Wave USB stick. Wil niet zeggen dat dit voor jou ook het probleem is, maar ook hier gaat het via USB.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Goedemiddag allemaal,

Zoals MadDog11 ook al aangeeft: met tussenstekkers of andere switches (bv. om lampen te schakelen) kun je waterkleppen sturen (aan/uit wordt dan open/dicht).

Zelf heb ik hier ook plannen mee (maar mezelf kennende blijft het daar voorlopig bij vanwege andere zaken ;) ), ik zou wel kleppen nemen die voor een dergelijk systeem bedoeld zijn, je vindt er diversen bij bv. Wildkamp.
Je zou ook eenvoudige types kunnen nemen zoals in een wasmachine gebruikt worden, maar dan moet je flink knutselen en ik weet niet of je daartoe bereid bent.

Dit is wat mij betreft echt een leuke Domotica-oplossing. Je tuin water geven vanaf je vakantie-adres in Spanje, of beter nog: als er x dagen < mm regen gevallen is, dan gaat 's ochtends om 5 uur de klep een uurtje open.

"Chriet accent: Dankzij de geavanceerde ingebouwde micro-elektronica worden de plantjes met een nauwkeurigheid van 3 liter per minuut van de juiste hoeveelheid water voorzien..." ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17
Joepla schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:54:
[...]

Zoals MadDog11 ook al aangeeft: met tussenstekkers of andere switches (bv. om lampen te schakelen) kun je waterkleppen sturen (aan/uit wordt dan open/dicht).

Zelf heb ik hier ook plannen mee (maar mezelf kennende blijft het daar voorlopig bij vanwege andere zaken ;) ), ik zou wel kleppen nemen die voor een dergelijk systeem bedoeld zijn, je vindt er diversen bij bv. Wildkamp.
Je zou ook eenvoudige types kunnen nemen zoals in een wasmachine gebruikt worden, maar dan moet je flink knutselen en ik weet niet of je daartoe bereid bent.

Dit is wat mij betreft echt een leuke Domotica-oplossing. Je tuin water geven vanaf je vakantie-adres in Spanje, of beter nog: als er x dagen < mm regen gevallen is, dan gaat 's ochtends om 5 uur de klep een uurtje open.

"Chriet accent: Dankzij de geavanceerde ingebouwde micro-elektronica worden de plantjes met een nauwkeurigheid van 3 liter per minuut van de juiste hoeveelheid water voorzien..." ;)
Ter info, er is een leuk topic op het domotica forum over de bewatering oplossing van 1 van de gebruikers daar! https://www.domoticz.com/...f5e901b80f9adc21&start=60

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:17
Iemand tips voor een 433mhz thermometer die het water temperatuur kan meten? Ik wil de temperatuur in mijn aquarium in de gaten kunnen houden.

Zelf kwam ik deze tegen: https://www.conrad.nl/nl/...buitenzender-1318426.html
Maar in de reviews lees ik dat iemand hem niet in Domoticz kreeg. Hoe kan ik zien of hij compatible is?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

:|
kw_nl schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:13:
Iemand tips voor een 433mhz thermometer die het water temperatuur kan meten? Ik wil de temperatuur in mijn aquarium in de gaten kunnen houden.

Maar in de reviews lees ik dat iemand hem niet in Domoticz kreeg. Hoe kan ik zien of hij compatible is?
Ik gebruik deze al jaren https://www.weerstationko...ns/tfa/303177-watersensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40

Koop op Aliexpress een Wemos D1 (esp8226) en een DS18b20 temp sensor en je hebt voor nog geen tientje een Temperatuursensor met WIFI die het prima doet met Domoticz... Veel leuker om zelf te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online

Ja ik lees ook in de review van Hans:
¨Ondanks vermelding van communicatie via 433MHz Werkt niet samen met Domoticz.¨

Domoticz staat hier buiten, De RF gateway, hetzij een RFLink ofwel een RFXCOM is de interface tussen Domoticz en je 433MHz apparaat. Of deze specifieke TFA sensor ondersteund wordt door een van deze gateways zou ik zo 123 niet weten.

Een heel andere mogelijkheid is deze:
http://www.ebay.nl/itm/So...m:mEldXQROtrWMs-90FFHL-FQ Onderste selectie, een SonoffTH16 + wasserdichte Temperatursensor.
Je krijgt hier voor hetzelfde geld een WiFi schakelaar om je verwarming of verlichting te schakelen en een waterdichte DS18b80 sensor met ca 1 meter kabel. Het zit in een net kastje en werkt direct op 230volt. Domoticz kan hier prima mee overweg.

Het enige nadeel is dat je (door iemand laten doen ?) nieuwe firmware moet flashen. Bv deze firmware: espurna-1.7.1-sonoff-ds18b20-debug.bin https://bitbucket.org/xoseperez/espurna/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Laatst online: 24-09 12:21

Stuntteam

RFLink Gateway Development

De kans is groot dat ook dit model TFA door RFLink word opgepikt.. zoniet dan is een debug log voldoende om het op te lossen.

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
Whizzer schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:56:
Misschien dat anderen een betere oplossing weten, anders hier een kleine tip voor mensen die Domoticz op VMware ESXi hebben draaien, met een Z-Wave USB stick.

Afgelopen week een migratie gedaan naar een nieuw servertje en meteen ESXi 6.5 erop gezet. Na de upgrade werkte mijn hele ZWave netwerk bagger.. Heeeeel veel timeouts, traag of niet reageren van nodes, alles wat je niet wilt. Een aantal keer een heal gedaan, maar niets hielp.

Via wat zoekwerk kwam ik erachter dat in 6.5 de USB driver op de schop is gegaan en ik lees her en der wat berichten over problemen met USB passthrough.

Voorlopig lijkt de oplossing om de nieuwe USB driver te disablen op VMWare en dan de oude te gebruiken. Ik krijg nog wel een paar timeouts, maar het schakelt allemaal weer stabiel. Het command om dit uit te schakelen:

code:
1
2
# esxcli system module set -m=vmkusb -e=FALSE
# reboot

Werkt dit niet, dan wordt het waarschijnlijk een downgrade naar 6.0, tenzij er mensen zijn die dit probleem ook hebben ervaren en op een andere manier beter hebben weten op te lossen.. Iemand?
HELD! _/-\o_

Het lijkt er op dat met het activeren van de oude USB driver, het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeOO schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:52:

Ip conflicten en vast ip-adressen hoort ook niet. Je moet je DHCP-pool zo instellen dat deze geen adressen uitdeelt die worden gebruikt door vaste adressen.
Klopt, maar ik had per ongeluk twee keer hetzelfde vaste IP adres uitgedeeld :+
MikeOO schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:52:
Wij gebruiken ook Samsung telefoons (S4, A5 en S6 Edge) en bij alle drie geen problemen met de slaapstand, zowel Android 5 als Android 6 en hopelijk binnenkort ook eindelijk Android 7 voor de 6 Edge.

Heb je ook bij de Wifi instellingen --> Wifi aan laten in slaap aangezet. Optie kan ook in een submenu zitten hangt af van je versie van Android.

Timeout staat hier ingesteld op 2 min en daarmee krijg ik ook geen problemen. Mogelijk dat de nieuwe Doze functie toch nog ergens voor aanstaat?

Wat ook kan helpen, had ik het begin 1 toestel waar soms ook vreemd deed en die heb ik toen afgemeld op de telefoon voor wifi (op gsm Wifi kiezen en waar verbonden bij staat ingedrukt houden en kiezen voor optie netwerk vergeten) en daarna opnieuw aangemeld en daarna deed deze ook weer normaal.
Bedankt voor de suggesties. De 'Wifi aan laten in Slaap' setting had ik al gechecked, die stond goed. Het 'vergeten' en opnieuw toevoegen van de WiFi had ik nog niet geprobeerd.
Echter, ik heb het hele presence gebeuren over een andere boeg gegooid; i.p.v. server-side te controleren of een device aanwezig is, heb ik het nu client-side gedaan m.b.v. tasker. Als mijn telefoon nu connect met mijn WiFi, zorgt Tasker er automatisch voor dat in Domoticz de virtuele switch naar 1 wordt omgezet en vice versa. Werkt tot nu toe (veel) beter, sneller en accurater. Kan ik iedereen aanbevelen. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VXs7HtM.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lQXBi9M.png
jorgenv schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:57:
Je moet os.execute gebruiken ipv openURL. bv:
code:
1
2
 else        
      os.execute(curl..'"'..domoticzURL..'/json.htm?type=command&param=switchlight&idx='..device..'&switchcmd=Set%20Level&level='..level..'" &')
Met os.execute werkte het ook niet, maar ik ben er inmiddels achter waarin; ik had als inlog mechanisme voor 'login pagina' gekozen. Als je dit wijzigt naar 'basic authentication' werkt het meteen ;)
maomanna schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:51:
met een blockly kan je dat eenvoudig regelen.

als switch = on then
turn switch = off after 1s
Bedankt voor de tip!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:03:
[...]
Bedankt voor de suggesties. De 'Wifi aan laten in Slaap' setting had ik al gechecked, die stond goed. Het 'vergeten' en opnieuw toevoegen van de WiFi had ik nog niet geprobeerd.
Echter, ik heb het hele presence gebeuren over een andere boeg gegooid; i.p.v. server-side te controleren of een device aanwezig is, heb ik het nu client-side gedaan m.b.v. tasker. Als mijn telefoon nu connect met mijn WiFi, zorgt Tasker er automatisch voor dat in Domoticz de virtuele switch naar 1 wordt omgezet en vice versa. Werkt tot nu toe (veel) beter, sneller en accurater. Kan ik iedereen aanbevelen. Dat ziet er dan zo uit:

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Dat gebruik ik ook al een tijdje als test op mijn toestel als tweede aanmelding. Heb dus 2 switches voor mijn gsm en als beide kunnen aangeven dat ik thuis ben/kom. Uiteindelijk valt er 1 af maar ze zitten elkaar niet in de weg :)

Alleen via een manier die luigi87 heeft bedacht.

Presence werkt hier zonder problemen alleen met 1 nadeel dat het heel even duurt voordat een gsm zich aanmeld op wifi als je thuiskomt. Die paar seconden die het nodig heeft zijn vaak net te veel om al binnen te staan voor het licht aangaat.

Geo werkt op Android niet altijd betrouwbaar dus hebben we een mix bedacht van de twee.

Geo doet zijn ding via Tasker en Tasker Autolocation maar hij kijkt ook of het wifi netwerk SSID naam zichtbaar is of niet. Voordeel is dat de gsm dus nog niet aangemeld hoeft te zijn op wifi, zolang hij de SSID naam maar kan vinden is dat genoeg. De resulteert in een aantal seconden eerder aanmelden en dat lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
of een inbouwdimmer met een pulsdrukker.

Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 22:35
Goedemiddag allemaal,

Ik ben hier ook naar aan het kijken, onlangs beregening aan laten leggen. Maar de hovenier heeft er een domme rainbird controller op gezet. Vooraf had ik er niet bij stil gestaan dat het wel leuk zou zijn dit te automatiseren, om ook rekening te kunnen houden dat er niet beregend wordt als het onlangs geregend heeft e.d.. Ik zoek nu naar iets als rain8, maar dan liefst draadloos.

Magneetventielen zijn niet duur, daarmee kun je elke zone apart aansturen en via domoticz mooi na elkaar aansturen. Of het recent nog heeft geregend haal ik vooralsnog uit wunderground omdat ik nog geen regensensor/weerstation heb.

[ Voor 24% gewijzigd door Rimshaker op 05-05-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:05
costo schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:02:
Vandaag mijn nieuwe WiFi Sonoff POW geflashed met Espurna firmware en ingesteld voor Domoticz.

Ik moest eerst een 4 polig headertje op de SonoffPOW solderen voor de seriele verbinding. daarna was het flashen erg simpel m.b.v. de Atom IDE en PlatformIO extensie. Gedurende flashen mag de SonoffPOW niet aan het 230V net hangen, (brand en levensgevaar) maar moet met 3.3V op de header worden gevoed.
De meeste tijd had ik nodig om Atom en PlatformIO te installeren. Ik heb de aanwijzingen gevolgd zoals hier beschreven: http://www.cnx-software.c...noff-pow-wireless-switch/.
Moet je dit flashen onder Linux, of kan het ook onder Windows ? En moet dat met deze tools, of kan het ook met een van de 'normale' flash tools ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
hannibal2206 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:35:
[...]

Moet je dit flashen onder Linux, of kan het ook onder Windows ? En moet dat met deze tools, of kan het ook met een van de 'normale' flash tools ?
Ja ik werk onder linux en voor mij werkt dat goed. Als je zelf wilt compileren, dan is PlatformIO natuurlijk ook onders windows te installeren maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar nog makkelijker is om een kant en klaar bestand te downloaden vanaf hier: https://bitbucket.org/xoseperez/espurna/downloads/ . De bovenste is voor de SonoffPow.
Je hebt nog wel een USB/Serieel converter die ook voor 3.3V kan werken nodig. Het beste gebruik je er een waar een CH340 chip op zit omdat de FTDI232 vaak problemen oplevert.

Met een normale flashtool kun je deze binfile in de ESP te flashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 18:27
Freekers schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:03:
[...]

Klopt, maar ik had per ongeluk twee keer hetzelfde vaste IP adres uitgedeeld :+

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Met os.execute werkte het ook niet, maar ik ben er inmiddels achter waarin; ik had als inlog mechanisme voor 'login pagina' gekozen. Als je dit wijzigt naar 'basic authentication' werkt het meteen ;)

[...]

Bedankt voor de tip!
MikeOO schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:32:
[...]

Dat gebruik ik ook al een tijdje als test op mijn toestel als tweede aanmelding. Heb dus 2 switches voor mijn gsm en als beide kunnen aangeven dat ik thuis ben/kom. Uiteindelijk valt er 1 af maar ze zitten elkaar niet in de weg :)

Alleen via een manier die luigi87 heeft bedacht.

Presence werkt hier zonder problemen alleen met 1 nadeel dat het heel even duurt voordat een gsm zich aanmeld op wifi als je thuiskomt. Die paar seconden die het nodig heeft zijn vaak net te veel om al binnen te staan voor het licht aangaat.

Geo werkt op Android niet altijd betrouwbaar dus hebben we een mix bedacht van de twee.

Geo doet zijn ding via Tasker en Tasker Autolocation maar hij kijkt ook of het wifi netwerk SSID naam zichtbaar is of niet. Voordeel is dat de gsm dus nog niet aangemeld hoeft te zijn op wifi, zolang hij de SSID naam maar kan vinden is dat genoeg. De resulteert in een aantal seconden eerder aanmelden en dat lijkt goed te werken.
Ik zie mijn naam voorbij komen :P
(credits gaan niet alleen naar mij, maar ook aan @tozzke, die heeft mij kennen laten maken hiermee en heb zijn systeem verder uitgebouwd)

is inderdaad een soort gelijke manier hoe ik het gefixt heb.

Ik moet nog steeds die Guide online gaan zetten |:(
Deze is wat uitgebreider omdat als je wifi uitzet je ook niet meer "thuis" bent e.d. Deze is dus meer uitzonderingproef.

Ik zal vanmiddag gelijk een link naar een pdf document via me Dropbox zetten. Dan kunnen mensen dit gebruiken.
Als iemand dit eventueel in de Domoticz Wiki wilt zetten en vertalen naar Engels, be my guest.

(inmiddels het ik dit systeem bij mezelf al weer aangepast, omdat ik niet vanuit me interne netwerk kan linken naar de modem. Door een update van mijn modem kom ik dan in de instellingen. kortom mijn systeem werkt nu nog omslachtiger met een combiantie van openVPN hierin betrokken).

Edit:

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client.
Vanaf nu ook de link te vinden in mijn signature in al mijn berichtjes op Tweakers :+

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 03-05-2017 15:09 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik ervaar een fenomeen in Domoticz waar ik geen verklaring voor weet.
Ik pluk de regen en het lokale weer vanaf WeatherUnderground.
weather
In de details (klik plaatje) zie je bij 2 mei in de uurgrafiek:
14 uur 1 mm
15 uur 3 mm
16 uur 1 mm
20 uur 1 mm
totaal voor 2 mei is dus 1+3+1+1 = 6mm regen

In de daggrafiek zie ik voor 2 mei 5mm regen staan .

Iemand een idee wat hier aan de hand is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 12:53

itsalwaysme

Graast voor DB

costo schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:00:
Ik ervaar een fenomeen in Domoticz waar ik geen verklaring voor weet.
Ik pluk de regen en het lokale weer vanaf WeatherUnderground.
[afbeelding]
In de details (klik plaatje) zie je bij 2 mei in de uurgrafiek:
14 uur 1 mm
15 uur 3 mm
16 uur 1 mm
20 uur 1 mm
totaal voor 2 mei is dus 1+3+1+1 = 6mm regen

In de daggrafiek zie ik voor 2 mei 5mm regen staan .

Iemand een idee wat hier aan de hand is ?
Klinkt als afronding.

1mm is bijvoorbeeld maar 0,55mm.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
itsalwaysme schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:09:
[...]

Klinkt als afronding.

1mm is bijvoorbeeld maar 0,55mm.
Dat zou de verklaring wel eens kunnen zijn, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Ik probeer de Nefit Easy http-server op Windows te laten draaien.

Deze draait nu op een Pi3, maar crasht met enige regelmaat en bovendien werkt de HomeBridge niet meer na installatie van de Nefit http-server.

Na het installeren van Nodejs op Windows en het installeren van de Nefit-easy package krijg ik de volgende foutmelding:
Error: Cannot find module 'docopt'
at Function.Module._resolveFilename (module.js:338:15)
at Function.Module._load (module.js:289:25)
at Module.require (module.js:366:17)
at require (module.js:385:17)
at Object.<anonymous> (/volume1/Testmap/nefit-easy-client-master/lib/cli/index.js:3:14)
at Module._compile (module.js:435:26)
at Object.Module._extensions..js (module.js:442:10)
at Module.load (module.js:356:32)
at Function.Module._load (module.js:313:12)
at Module.require (module.js:366:17)

Wat gaat hier mis?

[ Voor 5% gewijzigd door AWST6000 op 03-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

costo schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Dat zou de verklaring wel eens kunnen zijn, bedankt.
Zelf ook even nagekeken.
Gisteren
1mm 12:00
1mm 14:00
4mm 16:00
1mm 23:00

Dagwaarde = 3mm dus afronding kan niet de oorzaak zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi allen,

Op mijn windows server heb ik Domoticz draaien met de opdrachtregel:

"C:\Program Files (x86)\Domoticz\domoticz.exe" -startupdelay 10 -www 8085 -sslwww 0 -nobrowser

Op een remote windows PC wil ik via de browser op het adres "http://[serveradress ip adress]:8085" Domoticz bekijken. Echter krijg ik in de browser de melding dat Domoticz offline is...? Terwijl de service wel up-and-running op de server is. Wat gaat er hier mis??

Op mijn windows server heb ik tevens SABnzbd draaien op poort 8080 en een remote service draaien voor whs2011 op poort 443 (en in mijn router geforward naar het IP-adres van de server....zit daar misschien een conflict in???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een KaKu schakelaar op de ventilatie waarmee ik hem op de hoogste stand kan zetten. Deze schakelaar heb ik toegevoegd aan Domoticz.
Ik wil een knop in Domoticz, waarmee ik deze schakelaar aan kan zetten waarna hij na 15 minuten vanzelf weer uitgaat. Nu kan ik wel timers vinden die op een vaste tijd aan of uit gaan, maar ik wil een soort naloop, of vertraagd uitschakelen. Ik kan echter geen voorbeelden vinden van hoe dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
BounceMeister schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:19:
Ik wil een knop in Domoticz, waarmee ik deze schakelaar aan kan zetten waarna hij na 15 minuten vanzelf weer uitgaat.
Bedoel je uitschakelvertraging? Dat zit bij 'Aanpassen' van de bewuste schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een rij aan schakelaars voor buitenverlichting... dit zijn er 3 naast elkaar. Ik wil deze graag allemaal in 1 keer aan kunnen zetten met een z-wave schakelaar. Is dit te doen, of heb ik hier echt 3 losse z-wave schakelaars voor nodig?
Om een of andere reden heeft bijna elke buitenlamp bij ons huis een eigen schakelaar.

Daarnaast de vraag, ik moet nog een Raspberry kopen incl z-wave, is nu de print beter, of de usb stick?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Hallo,

ik heb op mijn iphone owntracks staan met geofencing. Op mijn domoticz machine heb ik node-red draaien welke inkomende MQTT checked op het event, en als event "enter" is, stuurt deze in topic "domoticz/in" een message waarin mijn automatische hek geopened wordt.

Wat ik zie in domoticz log is dat de idx inderdaad aangezet wordt, alleen wordt er geen commando verstuurd naar de rflink gateway. Wanneer ik op de GUI klik wordt dit wel gedaan.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:24
Goeiemorgen iedereen!

Heeft er iemand ervaring met de "Railduino"?
ik zou deze graag gebruiken met mijn domoticz project (liefst over ethernet.. modbus TCP??)

ik weet wel niet hoe ik hieraan zou moeten beginnen..
maar de railduino ziet er mij zo een mooi stukje hardware uit!

http://www.sedtronic.cz/e...le-railduino-v1.3,78.html

[ Voor 10% gewijzigd door thomke op 04-05-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 11:27
thomke schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:43:
Goeiemorgen iedereen!

ik zou deze graag gebruiken met mijn domoticz project (liefst over ethernet.. modbus TCP??)

ik weet wel niet hoe ik hieraan zou moeten beginnen..
maar de railduino ziet er mij zo een mooi stukje hardware uit!

Geen ervaring mee, maar zo te zien is het een Arduino Mega shield (icm een mooie DIN rail behuizing). Als ik het zo zie kun je dan heel mooi meerdere inputs/outputs centraal aansturen. Heb je in jouw huis wel allemaal kabels lopen vanaf een centraal punt naar de punten waar je die sensoren of actoren wilt hebben? Anders heeft deze railduino weinig toegevoegde waarde denk ik.

Kortom: wat is het uitgangspunt en wat zijn jouw plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
thomke schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:43:
Inderdaad zoals tjoender al zegt is het niet meer dan een arduino mega met eventueel een ethernet utp shield plus een mooi schiekd met schroefaansluitingen.

Het enige waar ik toepassing voor zie i.c.m. Domoticz is om op de mega RFLink software te flashen zodat je 315M/433M/868M/2.4G tranceivers erop kan prikken waarmee je allerlei apparaten kan besturen.
RFLink heeft tevens een aantal digitale inputs digitale uitgangen zodat de schroefaansluitingen ook nog gebruikt kunnen worden ;)
De ethernet shield lijkt me niet erg bruikbaar.
Hierbij zul je nog een stuk hardware nodig hebben waarop Domoticz draait, zoals ofwel een RasPi of een netwerk PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 15:38
Iemand een adresje voor gordijnrails die werken met Domoticz? Ik wil gordijnen voor een schuifpui kunnen openen/sluiten. Het betreft 3-3.5 meter waarbij ik nog niet zeker weet of ik 1 of 2 gordijnen ga hangen. Las ook iets over slide (kickstarter project). Iemand daar een mening over? Volgens mij leveren ze nog niet, dus ervaringen zullen er niet zijn.

https://www.kickstarter.c...r-existing-curtains-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:24
tsjoender schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:27:
[...]

Geen ervaring mee, maar zo te zien is het een Arduino Mega shield (icm een mooie DIN rail behuizing). Als ik het zo zie kun je dan heel mooi meerdere inputs/outputs centraal aansturen. Heb je in jouw huis wel allemaal kabels lopen vanaf een centraal punt naar de punten waar je die sensoren of actoren wilt hebben? Anders heeft deze railduino weinig toegevoegde waarde denk ik.

Kortom: wat is het uitgangspunt en wat zijn jouw plannen?
mijn bedoeling is om een elektrische installatie up te graden. (voorlopig enkel in de garage, de garage heeft zijn eigen elektrische kast) garage verlichting, poort openen /sluiten, fontijn in de tuin en tuin verlichting)

nu zit alles met behulp van druk knoppen op teleruptors aangesloten. ik zou deze teleruptors er uit gooien, de drukknoppen op de inputs van deze 'railduino' en dan de actoren op de ralais aansluiten van deze railduino. dus ja, alles bevindt zich centraal.

behalve de domoticz server (RPi) die zich in een andere ver afgelegen elektrische kast bevindt.
--> vandaar via tcp/ip (modbus TCP?)

Dit is voor in het huis van mijn ouders, ikzelf woon niet meer thuis maar heb er in mijn studente jaren wel wat domotica in gestoken met domoticz en gpio van de RPI, (inpust wel snel achterwege gelaten wegens niet goed werkend te krijgen) op de outputs zaten dan goedkopen chineese relais modules.. maar deze beginnen soms te falen/haperen. en willen mijn ouders graag een uitbreiding (vb als de garagpoort open gaat het licht in de garage aangaat zodat ze niet in een 'donker gat' moeten binnen rijden en dergelijke

daarom wil ik dit nu upgraden voor iets betrouwbaars.

ik heb ook geen zin om mij bezig te houden met "mysensors" knutsel werk en dergelijke.

[ Voor 18% gewijzigd door thomke op 04-05-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
vespino schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:08:
Iemand een adresje voor gordijnrails die werken met Domoticz? Ik wil gordijnen voor een schuifpui kunnen openen/sluiten. Het betreft 3-3.5 meter waarbij ik nog niet zeker weet of ik 1 of 2 gordijnen ga hangen. Las ook iets over slide (kickstarter project). Iemand daar een mening over? Volgens mij leveren ze nog niet, dus ervaringen zullen er niet zijn.

deze bv: https://www.hashop.nl/Harrison-Elektrische-Gordijnrail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 11:27
thomke schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:31:
[...]
mijn bedoeling is om een elektrische installatie up te graden. (voorlopig enkel in de garage, de garage heeft zijn eigen elektrische kast) garage verlichting, poort openen /sluiten, fontijn in de tuin en tuin verlichting)

....

ik heb ook geen zin om mij bezig te houden met "mysensors" knutsel werk en dergelijke.
Die railduno leent zich dan zo te lezen zeker voor die oplossing al weet ik niet hoe goed Domoticz met Modbus over TCP IP overweg kan, maar aan de andere hand is Domoticz erg flexibel om het met eigen scripts aan te vullen.

Een andere oplossing is misschien het gebruik van Sonoff devices welke je voorziet van Easy ESP of Espurna of Tasmota etc. en welke je dan met HTTP ot MQTT aanstuurt. Hierbij stuur je het dan aan via Wifi wat een voordeel kan zijn (makkelijker bij aansluiten zeker als er nog geen netwerk kabel is), maar ook een nadeel omdat bedraad doorgaans een stuk betrouwbaarder werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 07:32
vespino schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:08:

Binnenkort komt xiaomi met een module hiervoor: http://en.miui.com/thread-602002-1-1.html
Kan nooit lang duren voor die in Domoticz gaat werken.

edit: pre order bij GB: http://www.gearbest.com/access-control/pp_626697.html

[ Voor 5% gewijzigd door timminater op 04-05-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AWST6000 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:10:
[...]

Bedoel je uitschakelvertraging? Dat zit bij 'Aanpassen' van de bewuste schakelaar.
Inderdaad, dat is het. :) Alleen is dit nu ook van toepassing wanneer de ventilatie met de fysieke schakelaar aangezet wordt. Ik zou er graag een aparte knop voor hebben. Alleen blijkt een dummy switch met de ventilatie als slave niet de goede oplossing, hij schakelt de slave niet mee. Misschien iets met blockly in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HELP!!!!!

Na een update van raspian kom ik niet meer in Domoticz, wat gaat er hier fout / doe ik fout.
Cache gewist en alles maar lukt niet meer. Alles al op een ander SD gezet maar alsnog draait het niet. Het lijkt erop dat ik 1 keer erin kan en alle menu's kan openen, maar zodra ik hardware toevoeg is het gebeurt.
Dan kom ik er niet meer in. Had een kale SD kaart, Raspian Jessie Lite geinstallerd en daarna het volgende gedaan:
Domoticz geinstalleerd, volgens domoticz wiki --> kan via webinterface kijken en wijzigen (taal en locatie aangepast) -->wiringPi geinstallerd, en 433Utils geinstalleerd (na elke installatie een reboot) en nu kan ik wel op de webinterface terecht en door de menu's lopen, maak bij hardware 1 device aan en wil deze opslaan, en dan kan ik niets meer, weer een reboot na 15 minuten wachten en dan kom ik er niet meer in????

als ik de status opvraag krijg ik:
pi@raspberrypi:~ $ /etc/init.d/domoticz.sh status
● domoticz.service - LSB: Home Automation System
Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh)
Active: active (running) since Fri 2017-05-05 16:23:24 UTC; 4h 17min ago
Process: 620 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)
CGroup: /system.slice/domoticz.service
└─671 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8485 -sslwww 443

wie kan mij helpen of wat doe ik fout 8)7 :?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ben ik de enige of hebben meer mensen last van een lage 5 w/m2 bij Weather Underground (Solar), sinds eergister continue ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 18:02
tolunaygul12 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:03:
Goede dag allemaal,

Sinds een paar weken ben ik bezig om een simpel domotica systeem op te zetten samen met wat ESP8266 printjes.

Tot nu toe heb ik een P1 meter interface gemaakt en 3 sonoff relay modules met ESPEasy geflashed en aangesloten op wat sfeerverlichtingen.

Onlangs kwam ik de dimmer tegen van Quindor namelijk de Quinled. Ben daarmee aan de slag gegaan en bezig om te tutorials te volgen. Nu heb ik een testopstelling gemaakt met 2 ledjes en de nodemcu script All good so far.

Netcat geinstalleerd in system32 (Windows 10 x64), Daarna de testscript uitgevoerd in commando scherm. De led reageert keurig op de commando's die ik verstuur.
http://blog.quindorian.or...r-and-domoticz-code.html/

De volgende stap is het maken van een LUA script in domoticz. de voorbeeld script van Quinled werkt helaas niet omdat deze gemaakt is voor linux systemen, na een beetje zoeken kwam ik https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16920 tegen en dat geprobeerd.
Helaas werkt dit stukje code ook niet.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen om dit mooie project werken te krijgen onder Windows :)
Ondertussen een VM gemaakt met linux en daarin Domoticz geïnstalleerd, alles werkt naar behoren zoals het hoort ! daarbij gebruik ik nu ook een RFlink voor KaKu spul en Mysensor voor temperatuur sensoren.

Vandaag een Aeotec Z-stick gen5 binnen gekregen samen met met een Fibaro rolluik module, En dan kom je erachter dat er standaard geen Z wave support in linux domoticz zit 8)7

Is het mogelijk om de benodigde software achteraf bij domoticz te installeren, of moet je perse opnieuw compilen ? Zo ja kan ik dan mijn apparaten, logs enz behouden ?

Beetje een noob kwa linux/domoticz nog :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Ik weet het niet maar werkt Open Zwave niet? (bij hardware --> Open Zwave)

https://www.domoticz.com/wiki/Zwave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
migila schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:06:
Ik weet het niet maar werkt Open Zwave niet? (bij hardware --> Open Zwave)

https://www.domoticz.com/wiki/Zwave
Nope, kan nergens iets met Zwave vinden..

in een test domoticz setup op windows heb ik de rolluikmodule al werkend..
Heb geen zin om helemaal van nul te beginnen in linux, er moet wel een manier zijn om het toe te voegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
OpenZWave zit standaard bij Domoticz als je deze install gebruikt, https://www.domoticz.com/downloads/.
Als je de USB plug hebt ingeprikt, dan moet er bij de hardware OpenZWave zichtbaar zijn.

Als je de standaard installatie volgt met 'sudo curl -L install.domoticz.com | bash' (werkt op Ubuntu) dan zou het er ook bij moeten zitten.
Heb je Domoticz zelf gecompileerd? Dan kun je denk ik alsnog ZWave toevoegen, staat wel op de Wiki Linux pagina van Domoticz hoe je dat moet doen.

[ Voor 63% gewijzigd door Gimme op 06-05-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 21:59
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:32:
HELP!!!!!

Na een update van raspian kom ik niet meer in Domoticz, wat gaat er hier fout / doe ik fout.
Cache gewist en alles maar lukt niet meer. Alles al op een ander SD gezet maar alsnog draait het niet. Het lijkt erop dat ik 1 keer erin kan en alle menu's kan openen, maar zodra ik hardware toevoeg is het gebeurt.
Dan kom ik er niet meer in. Had een kale SD kaart, Raspian Jessie Lite geinstallerd en daarna het volgende gedaan:
Domoticz geinstalleerd, volgens domoticz wiki --> kan via webinterface kijken en wijzigen (taal en locatie aangepast) -->wiringPi geinstallerd, en 433Utils geinstalleerd (na elke installatie een reboot) en nu kan ik wel op de webinterface terecht en door de menu's lopen, maak bij hardware 1 device aan en wil deze opslaan, en dan kan ik niets meer, weer een reboot na 15 minuten wachten en dan kom ik er niet meer in????

Process: 620 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

Heb je de sd kaart expanded? Anders is wellicht je kaart vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Gimme schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:49:
OpenZWave zit standaard bij Domoticz als je deze install gebruikt, https://www.domoticz.com/downloads/.
Als je de USB plug hebt ingeprikt, dan moet er bij de hardware OpenZWave zichtbaar zijn.

Als je de standaard installatie volgt met 'sudo curl -L install.domoticz.com | bash' (werkt op Ubuntu) dan zou het er ook bij moeten zitten.
Heb je Domoticz zelf gecompileerd? Dan kun je denk ik alsnog ZWave toevoegen, staat wel op de Wiki Linux pagina van Domoticz hoe je dat moet doen.
Had hem inderdaad zelf gecompileerd adhv de Quinled tutorial. Zal eens een backup van de vmware disk maken en kijken of ik dat kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Heb je de sd kaart expanded? Anders is wellicht je kaart vol.
janne_nl,

dit heb ik gedaan (16GB kaart), ik zie nu ik eens rondkijk bij het maken van een switch handmatig dat als ik GPIO selecteer dat ik de melding krijg
GPIO INIT ERROR
heb al gezocht op fora en geprobeerd met diverse aanpassingen in o.a. de domoticz.sh file, maar tot nu toe is dit niet de oplossing

ik probeer domoticz V3.5877 te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03
Je RPI geüpdatet ? Probeer te downgraden :

sudo rpi-update 52241088c1da59a359110d39c1875cda56496764

Link naar de bron
https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=29&t=144087

/edit/ linkje

[ Voor 32% gewijzigd door The Gamblers op 06-05-2017 17:52 ]

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Gimme schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:49:

Ondertussen weer overgestapt op windows.. Kreeg het onder ubuntu ook niet lekker werkend.
Dan maar geen Quinled gebruiken als Led dimmers maar Mysensors modules maken.

Zwave onder windows werkt gewoon, kan mooi me rolluik bedienen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Iemand ervaring met de fgd-212?
Kan ik die ook zonder fysieke schakelaar aansluiten en dan alleen via Domoticz bedienen?

Kan online alleen iets vinden van met schakelaars op allerlei manieren. Zou graag de tuinverlichting die nu via kaku loopt via een fgd laten lopen. Maar als ik die 2 draadjes uit de kaku module haal en dan in de fgd stop kan ik m nog niet zien/koppelen. Er staat ook steeds in de handleidingen dat er een extra draadje moet maar ik heb alleen maar een blauwe en een bruine (en natuurlijk de aarde maar die zit al niet op de kaku)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 21:52
Hoi!

Ik ben op zoek naar een manier om het opgewekte vermogen van een setje van 2 zonnepanelen + steca 500 te meten en weer te geven in domoticz

mijn setup bestat nu uit een raspberry + rfxcom + xiaomi home hub. Is er een bepaalde (wifi) sensor die ik hiervoor kan inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 22:42
Weet iemand of het mogelijk is om een LUA function te declareren op één plek in Domoticz en die te hergebruiken in andere LUA scripts?

Bijv. ik wil op één plek de commandArray["Lamp (woonkamer1)"] = 'Off' lines om beheer gemakkelijker te maken maar ze vanuit diverse scripts aan kunnen spreken. Mocht er in de toekomst een lamp wijzigen of bijkomen hoef ik dus alleen die ene functie aan te passen.

Voorbaat dank :)

Edit:
Ik zie dat een scene of group in Domoticz mij hier bij kan helpen, die mogelijkheid is onderzoeken!

[ Voor 11% gewijzigd door Ruvetuve op 06-05-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Weet iemand of ik een korte pulse kan sturen met de Fibaro FGS-223? Ik wil hem gebruiken om over een pulsdrukken heen te zetten.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 22:42
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:32:
HELP!!!!!

The Gamblers schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:49:

Link naar de bron

/edit/ linkje
Eén keer dit probleem gehad. Had toen de RPi een upgrade gegeven volgens handleiding Domoticz. Kon er met geen mogelijkheid meer in... nooit uitgezocht waarom niet, maar die upgrade niet meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Gamblers schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:49:

Link naar de bron

/edit/ linkje
[quote}Eén keer dit probleem gehad. Had toen de RPi een upgrade gegeven volgens handleiding Domoticz. Kon er met geen mogelijkheid meer in... nooit uitgezocht waarom niet, maar die upgrade niet meer gedaan.
[/quote]

The Gamblers
ik begrijp dat ik moet downgraden maar als beginner word ik hier nog niet echt wijs uit
Maar de upgrade die ik heb gedaan is sudo apt-get update, sudo apt-get upgrade. Volgens mij is dit niet wat jij bedoeld denk ik.
Als ik jou sudo opdracht ingeef krijg ik de melding: sudo: rpi-update: command not found

Ruvetuve
ga proberen het weer terug te draaien en me eens vastbijten in de link van The Gambler.
Al een poosje aan het kijken en zoeken maar ben ongeveer 1 maand actief hiermee dus nog veel onbekende en voor mij onduidelijkheid.

Thanks, ga het uitzoeken en proberen.

[edit] na wat zoeken lukt het nu wel, ben benieuwd.... Bedankt :)
downgrade gelukt maar nog steeds de melding GPIO INIT ERROR, of moet ik domoticz opnieuw installeren voor het gaat werken

YESSSSSSSSSSSSSSSSS we zijn weer in de lucht, _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2017 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:11
Hoe kan ik een timer laten resetten bij beweging

Als ik de woonkamer inloop en er is beweging dat de lampen aangaan, voor 10 min, maar als er beweging blijft dat die 10 min elke keer verlengt wordt.

Nu gaat de lamp uit en weer aan..naar 10 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Volgens mij kan dat niet met Blockly of Domoticz zelf, maar moet je een LUA script maken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k_ers schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:43:
Hoe kan ik een timer laten resetten bij beweging

Als ik de woonkamer inloop en er is beweging dat de lampen aangaan, voor 10 min, maar als er beweging blijft dat die 10 min elke keer verlengt wordt.

Nu gaat de lamp uit en weer aan..naar 10 min
Je licht inschakelen met een device script op je pir.
Uitschakelen met een time script als pir = off en lastupdate meer dan 600 seconden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Witlof schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:36:
Ik heb een script van @ThinkPad gepakt voor de vaatwasser te laten melden als deze klaar is: script_time_washingmachine.lua

Heb alles aangepast op mijn situatie, maar krijg nu iedere minuut deze melding:

[...]

Op zich geen ramp, alleen dat deze nu dus ook flink wat mailtjes veroorzaakt die de mailbox aardig vol spamt. Voor de rest nog niet echt kunnen testen omdat de vaatwasser nog niet aan is geweest :+
Na een weekje vakantie weer eens met een frisse blik gekeken en de oplossing gevonden. Blijkbaar heeft @ThinkPad een verbruiksmeter die in 1 device zowel het Wattage als kWh weergeeft. Ik heb een device die alleen het Wattage aangeeft en daar zat dus ook de fout. Dit voor mensen die wellicht tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Dit gebruikt het script van Thinkpad:
code:
1
-- sWatt, sTotalkWh              = otherdevices_svalues['Clothes Washer Power Usage']:match("([^;]+);([^;]+)")

Dit gebruik ik nu:
code:
1
washer_usage                  = tonumber(otherdevices_svalues[energy_consumption])

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb een Neo Coolcam PIR. Werkt prima; maar ik kan geen licht sensor vinden in Domoticz; die zou er wel in moeten zitten. Waar kan ik die vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
ocmer schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:02:
Ik heb een Neo Coolcam PIR. Werkt prima; maar ik kan geen licht sensor vinden in Domoticz; die zou er wel in moeten zitten. Waar kan ik die vinden ?
Als ik een virtueel apparaat aanmaak dan kan ik als type ¨Lux sensor¨ kiezen.
Misschien kun je dat gebruiken.
Pagina: 1 ... 28 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.