Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
Idxnummer_1 als je er _1 of _2 achter zit splitst hij de waarde.
BlazeMuis schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:09:
Ik heb sinds vandaag een slimme meter (eindelijk!) en ik heb daar dus een Raspberry met Domoticz op aangesloten, samen met Dashticz probeer ik een leuke dashboard te maken voor de tablet aan de muur.

Helaas werkt het niet helemaal zoals ik zelf wil, ik wil graag Vandaag geleverd en Totaal geleverd verwijderd hebben daar ik geen zonnepanelen heb, is dat mogelijk? Ik zit al een paar uur te zoeken op internet maar ik kan het gewoon niet vinden. Misschien hebben jullie een idee?

Zie hier een screenshot van Dashticz:

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arunia schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:40:
@Toppe Had inderdaad die afvalkalender al open, maar kom daar niet echt iets tegen verder wat je ook maar ergens aan zou kunnen koppelen. Enige wat je hebt is de digitale kalender en de afdruk variant. Ook als ik in de code ga snuffelen kom ik niet echt iets handigs tegen. Over het algemeen is het gft en pmd om en om op donderdag en op de maandag eens in de 3 weken papier.

Ga iig even kijken of ik met die iCal plugin wat kan. Thanks!

zie dat ze een eigen app hebben. Dan moet er haast wel een api zijn.
https://play.google.com/s...?id=nl.twogoMobile.reinis
Hmm, misschien net een brug te ver. :P
Hmmm ik zie het inderdaad. Gemeente Almere heeft het ook aangepast, voorheen had ik een http://*.ical link die ik gewoon in mijn telefoon agenda kon zetten (gebruikte hem nooit) maar ze zijn inderdaad overgestapt op een andere manier zonder ical versie... Lekker kut weer :>

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Kan iemand mij nog vertellen of de Sonoff 433MHz versie de ontvangen signalen ook kan doorsturen?

Heb nog een 433MHz deurbel zender liggen die ik graag wil kunnen ontvangen, alleen moet ik hier een losse 433MHz ontvanger voor aanschaffen, of kan de Sonoff 433MHz hier ook voor dienen?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Arunia schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:24:
Had een lange tijd terug al hier gelezen dat mensen iets hadden gebouwd voor afval ophalen. Zat zelf met het idee om een Hue lamp dan aan te sturen met de kleur van welke bak er naar buiten zou moeten.
Echter weet ik niet of er een API is voor bij ons in Spijkenisse. Of dat ik het gewoon handmatig aan moet geven met uitzonderingen voor specifieke data. Moet er nog eens dieper in duiken of er een standaard in zit met einde van het jaar wat aanpassingen.

Reden dat ik dit wil doen, is omdat we nu van 2 containers naar 3 zijn gegaan. Paars, Groen en Blauw. Dat kan ik dan prima met licht regelen als herinnering. ;)

Bij de afvalwijzerapp zijn ze niet aangesloten. Vraag me af of daar wat tzt uit te hengelen zou zijn waarmee je Domoticz aan kun sturen.
Via http://www.reinis.nl/postcodecheck/ in chrome
Dan even met chrome developer naar de urls kijken.
Daar zit een https://wasteapi.2go-mobile.com/api/GetCalendar in met een json als input.
Dan krijg je alle data in json terug.

Voorbeeld post met {"companyCode":"9dc25c8a-175a-4a41-b7a1-83f237a80b77","startDate":"2017-12-21","endDate":"2021-01-09","uniqueAddressID":"1000015276"}
Dan krijg je alles terug.
Voor de juiste parameters dus eerst even met de hand doen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
@jobr Nice find. Je kunt zien dat ik er nog net iets te ver vanaf zit met mijn kennis.
Ga daar eens mee puzzelen.
Denk dat ik mijn adresgegevens daar ook ergens in mee moet nemen, maar dat is wel uit te vogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Arunia schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:20:
@jobr Nice find. Je kunt zien dat ik er nog net iets te ver vanaf zit met mijn kennis.
Ga daar eens mee puzzelen.
Denk dat ik mijn adresgegevens daar ook ergens in mee moet nemen, maar dat is wel uit te vogelen.
Is niet zo moeilijk:
- Ga naar de site in chrome
- druk F12 en ga naar network tab
- vink preserve log aan
- klik op XHR.
- ga dan met de hand je gegevens opzoeken.

Dan klik je in developer tools op de urls en zie je bij headers tab helemaal onderaan wat gestuurd wordt naar de site en bij tab response het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:24
EvJd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:54:
Iemand die toevallig al Kappelt gBridge werkend heeft gekregen in combinatie met Domoticz?
Het lijkt me super om op deze manier mijn Futlight milights spraakgestuurd te kunnen bedienen.
Ik ga er dit weekend mee bezig, ga proberen om er een Domoticz Plugin voor te schrijven maar mijn Python kennis is een beetje roestig dus even zien hoe ver ik kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, ik kan het weekend weer flink vloeken knutselen, heb weer wat besteld:
  • Zigbee2MQTT Stick
  • 433Mhz ontvangers
  • Watermeter
De software van alles is al geïnstalleerd, het is nu wachten op de hardware. Als alles zou eenvoudig zou moeten gaan als ik verwacht dan is het met 15 minuten allemaal werkend.

Enige waar ik het meest mee zit is de plaatsing van de NPN sensor voor de watermeter Dit komt nauwkeurig, maar is het voldoende als hij er recht boven zit of wat? Kan nergens iets vinden over de positionering van dat gekke ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:20

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb nu bij gebrek aan een extra zwarte kabel naar de knop voor mijn lampen een set sonoff's tussen de lamp en de draad uit het plafond gekoppeld. Deze ingesteld op automatisch aan, zodat de normale werking behouden blijft en ik ze wanneer ik wil op afstand uit kan doen.

Nu wil ik graag dat als ze al een tijdje niet online zijn geweest (zeg 2 of 3 min) dat de status in domoticz naar off schakelt.

Kan dit via de gui of moet dit met dzVents? En hoe zorg ik er voor dat er geen Mqtt bericht wordt verstuurd? Of dat deze niet lang genoeg wordt opgeslagen om in de weg te zitten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Toppe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:44:
Zo, ik kan het weekend weer flink vloeken knutselen, heb weer wat besteld:
  • Zigbee2MQTT Stick
  • 433Mhz ontvangers
  • Watermeter
De software van alles is al geïnstalleerd, het is nu wachten op de hardware. Als alles zou eenvoudig zou moeten gaan als ik verwacht dan is het met 15 minuten allemaal werkend.

Enige waar ik het meest mee zit is de plaatsing van de NPN sensor voor de watermeter Dit komt nauwkeurig, maar is het voldoende als hij er recht boven zit of wat? Kan nergens iets vinden over de positionering van dat gekke ding
Gebruik je om de watermeting te doen, deze meter: https://nl.aliexpress.com...BEgJwAfD_BwE&gclsrc=aw.ds
?

Is er ergens een howto om dit te installeren/ plaatsen? Ik heb namelijk geen idee aan wat je dit moet monteren? Aan je raspberry? en dan boven je watermeter in je meterkast hangen?

Hmmm, denk dat als ik deze volg er wel uitkom: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17123
Ik vraag me dan nog wel af of het met elke watermeter kan? Ik heb echt nog zo een oldscool ding uit 1974

[ Voor 6% gewijzigd door vwtune op 16-11-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

imdos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:25:
Ik heb nu bij gebrek aan een extra zwarte kabel naar de knop voor mijn lampen een set sonoff's tussen de lamp en de draad uit het plafond gekoppeld. Deze ingesteld op automatisch aan, zodat de normale werking behouden blijft en ik ze wanneer ik wil op afstand uit kan doen.

Nu wil ik graag dat als ze al een tijdje niet online zijn geweest (zeg 2 of 3 min) dat de status in domoticz naar off schakelt.

Kan dit via de gui of moet dit met dzVents? En hoe zorg ik er voor dat er geen Mqtt bericht wordt verstuurd? Of dat deze niet lang genoeg wordt opgeslagen om in de weg te zitten.
Ik heb zoiets voor mijn motion sensor in dzVents:
code:
1
2
3
4
5
if (motion.state == 'Off' and motion.lastUpdate.minutesAgo > 2 and lamp.state == 'On' and naarbed.value == 1)
        then 
                lamp.switchOff().checkFirst()
                domoticz.notify('Domoticz Notification', 'Meer dan 2 min. geen beweging, lamp gaat uit.', 'domoticz.PRIORITY_NORMAL')
        end

Misschien kan je er iets mee.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:32:
[...]

Gebruik je om de watermeting te doen, deze meter: https://nl.aliexpress.com...BEgJwAfD_BwE&gclsrc=aw.ds
?

Is er ergens een howto om dit te installeren/ plaatsen? Ik heb namelijk geen idee aan wat je dit moet monteren? Aan je raspberry? en dan boven je watermeter in je meterkast hangen?

Hmmm, denk dat als ik deze volg er wel uitkom: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17123
Ik vraag me dan nog wel af of het met elke watermeter kan? Ik heb echt nog zo een oldscool ding uit 1974
Ik heb deze besteld. Wil geen 4 weken moeten wachten.

Edit:

Ik heb meerdere scripts gevonden, ik ga het een en ander even proberen waarna ik meer informatie kan geven.

Sowieso zit ik even met de montage van de sensor op de watermeter zelf, er zijn namelijk 3 opties:

Montage via beugel
+ Geen aanpassingen aan watermeter
+ Makkelijk aan te passen
- Kost meer tijd voor plaatsing
- Hoogte moeilijker aan te passen

Montage via lijm
+ Vast zetten tijdens het testen
- Mogelijke beschadigingen aan watermeter
- Opnieuw beginnen als het fout gaat
- Komt snel los
- Niet aan te passen qua hoogte

Montage via deksel
+ Sensor is makkelijk aan te passen qua hoogte
+ Watermeter nog volledig te bereiken zonder beperkingen
+ Staat strak
+ Gat boren in deksel, vraag staat uit of het kwaad kan dat de deksel ontbreekt, zolang de meter niet beschadigd geen probleem.
- Boren van het gat komt vrij nauwkeurig

Iemand toevallig nog een Sonoff liggen waar hij vanaf wilt?

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 16-11-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ik heb deze besteld. Wil geen 4 weken moeten wachten.

Edit:

Ik heb meerdere scripts gevonden, ik ga het een en ander even proberen waarna ik meer informatie kan geven.

Sowieso zit ik even met de montage van de sensor op de watermeter zelf, er zijn namelijk 3 opties:

Montage via beugel
+ Geen aanpassingen aan watermeter
+ Makkelijk aan te passen
- Kost meer tijd voor plaatsing
- Hoogte moeilijker aan te passen

Montage via lijm
+ Vast zetten tijdens het testen
- Mogelijke beschadigingen aan watermeter
- Opnieuw beginnen als het fout gaat
- Komt snel los
- Niet aan te passen qua hoogte

Montage via deksel
+ Sensor is makkelijk aan te passen qua hoogte
+ Watermeter nog volledig te bereiken zonder beperkingen
+ Staat strak
+ Gat boren in deksel, vraag staat uit of het kwaad kan dat de deksel ontbreekt, zolang de meter niet beschadigd geen probleem.
- Boren van het gat komt vrij nauwkeurig

Iemand toevallig nog een Sonoff liggen waar hij vanaf wilt?
Ik ben benieuwd, ik heb alvast de sensor besteld in China (ik kan wel even twee weken wachten, heb genoeg liggen waar ik me dan mee kan 'vervelen')

Ik vraag me alleen nog af of het wel kan met mijn meter, ik heb zo een oude uit 1974.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:05:
[...]

Ik ben benieuwd, ik heb alvast de sensor besteld in China (ik kan wel even twee weken wachten, heb genoeg liggen waar ik me dan mee kan 'vervelen')

Ik vraag me alleen nog af of het wel kan met mijn meter, ik heb zo een oude uit 1974.
Wat is zo'n oude? Fototje zal helpen ;-)

Edit: hier geeft Vitens aan dat de meters elke 10/15 jaar vervangen worden. 1974 lijkt me wat langer geleden, lijkt me even een kwestie van een berichtje sturen en het wordt geregeld :9

Hangt overigens wel af van welke maatschappij je je watermeter hebt 8)

Lol! Wou even wat testen, volgens Domoticz heb ik nu 18446744949882880000 liter water verbruikt :D

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 16-11-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:17:
[...]

Wat is zo'n oude? Fototje zal helpen ;-)

Edit: hier geeft Vitens aan dat de meters elke 10/15 jaar vervangen worden. 1974 lijkt me wat langer geleden, lijkt me even een kwestie van een berichtje sturen en het wordt geregeld :9

Hangt overigens wel af van welke maatschappij je je watermeter hebt 8)
EVen van internet geplukt: https://www.brabantwater.nl/uw-watermeter de eerste meter heb ik, maar ik zal vanavond het met zekerheid kunnen zeggen als ik thuis ben, maar ik meen mij te herinneren dat het dus de eerste is (snelheidsmeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:22:
[...]

EVen van internet geplukt: https://www.brabantwater.nl/uw-watermeter de eerste meter heb ik, maar ik zal vanavond het met zekerheid kunnen zeggen als ik thuis ben, maar ik meen mij te herinneren dat het dus de eerste is (snelheidsmeter)
De levensduur van een snelheidsmeter varieert van 6 tot en met 14 jaar, afhankelijk van de hardheid

Even die gasten een bericht sturen, 1974 is langer dan 14 jaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:24:
[...]

De levensduur van een snelheidsmeter varieert van 6 tot en met 14 jaar, afhankelijk van de hardheid

Even die gasten een bericht sturen, 1974 is langer dan 14 jaar :*)
Ja ik las het. Hopelijk zit ik er naast dan, anders bel ik , in mijn geval, Dunea wel even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:30:
[...]

Ja ik las het. Hopelijk zit ik er naast dan, anders bel ik , in mijn geval, Dunea wel even op.
1974 of 2004 is wel een verschil hoor :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mijn Domoticz is eigenlijk de hele zomer niet gecrasht, maar nu ineens is het elke week of hoogstens elke 2 weken wel raak. Da's best irritant aangezien ik alles in huis ermee aanstuur.

Ben benieuwd hoe dat zit voor de gemiddelde Domoticz gebruiker. Zouden jullie dit polletje eens in willen vullen?

http://www.easypolls.net/...=5beeaf2ae4b0b7b8170c27ec

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duci schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:52:
Mijn Domoticz is eigenlijk de hele zomer niet gecrasht, maar nu ineens is het elke week of hoogstens elke 2 weken wel raak. Da's best irritant aangezien ik alles in huis ermee aanstuur.

Ben benieuwd hoe dat zit voor de gemiddelde Domoticz gebruiker. Zouden jullie dit polletje eens in willen vullen?

Done. Ik heb wel eens zitten nadenken om de Pi gewoon 1x per week opnieuw op te starten. Geen idee of het nut zal hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:35

Ik mis een optie.... Nooit ;)

Mijne crasht nooit, een Linux Ubuntu 18.04 VM op Esxi. Word alleen af en toe gereboot ivm de OS updates.
Toen ik nog op een Rpi draaide gebeurde het wel regelmatig dat de boel crashte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:40:
[...]

1974 of 2004 is wel een verschil hoor :o
Damn…. net Dunea gesproken en mijn meter is in 2010 geplaatst dus hij moet nog 4 jaar... Het is wel een snelheidmeter dus ik heb niets aan die sensor en kan op die manier niet mijn water meten :( Ze vervangen hem ook niet eerder of hij moet echt niet meer lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune

Ligt wellicht aan je sd kaartje? Ik gebruik een Sandisk class 10 kaart en heb eigenlijk (afkloppen) nergens last van, ook niet wanneer ik stroom zonder netjes af te sluiten eraf haal (en dat is vaak gebeurd) Voorheen gebruikte ik een Samsung class 10 kaart en als ik maar 1 keer stroom eraf haalde zonder goed af te sluiten... Doei kaart, corrupt, of Domoticz bleef wel doen wat ie moest doen, maar logs werden niet meer opgeslagen of andere vage dingen (database disk image wat malformed is).

[ Voor 8% gewijzigd door vwtune op 16-11-2018 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Ik vul alleen polls met Henk in. :Y)

Wat is jouw definitie van een crash? Echt non-responsive of dat bepaalde dingen pas weer werken na een reboot of upgrade?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kom er niet uit met die NPN sensor. Heb er maar even een apart topic van gemaakt. Hopelijk zijn er nog wat knappe koppen op dit forum

Raspberry Pi Watermeter

Zigbee stick is trouwens ook aardig waardeloos hoor... Net de watersensor van Xiaomi er aan gekoppeld. Hij reageert prima, maar 3 apparaten waarvan er 1 (batterij) het al niet doet... Wel een kostbare dag zo :'(

[ Voor 132% gewijzigd door Toppe op 16-11-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:46
Ik heb het voor elkaar dat lampen in de woonkamer aangaan als er 1) Iemand thuis is, 2) TV aanstaat en 3) het donker is. Ze gaan uit als er niet aan één van deze condities voldaan is. De lampen worden geschakeld door een RFlink en een KaKu setje.

Nu wil ik echter ook deze setting kunnen overrulen door gebruik te maken van de KaKu afstandsbediening. Zo moeten de lampen ook aangaan als er geen TV wordt gekeken, maar de knop van de afstandsbediening wordt ingedrukt. Wat ik wil is dat de lampen dan pas weer uitgaan op het moment dat de knop nogmaals wordt ingedrukt. Is dit mogelijk met Blockly? Het lijkt mij namelijk dat de lampen na aanzetten automatisch weer uitgaan, omdat niet aan één van de drie bovenstaande condities is voldaan. De blockly van het automatisch inschakelen moet dus eigenlijk niet werken totdat de KaKu afstandsbediening weer wordt ingedrukt. Ik heb echter geen idee of dit mogelijk is?

[ Voor 17% gewijzigd door Daiov97 op 16-11-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 18:57
Daiov97 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:08:
Ik heb het voor elkaar dat lampen in de woonkamer aangaan als er 1) Iemand thuis is, 2) TV aanstaat en 3) het donker is. Ze gaan uit als er niet aan één van deze condities voldaan is. De lampen worden geschakeld door een RFlink en een KaKu setje.

Nu wil ik echter ook deze setting kunnen overrulen door gebruik te maken van de KaKu afstandsbediening. Zo moeten de lampen ook aangaan als er geen TV wordt gekeken, maar de knop van de afstandsbediening wordt ingedrukt. Wat ik wil is dat de lampen dan pas weer uitgaan op het moment dat de knop nogmaals wordt ingedrukt. Is dit mogelijk met Blockly? Het lijkt mij namelijk dat de lampen na aanzetten automatisch weer uitgaan, omdat niet aan één van de drie bovenstaande condities is voldaan. De blockly van het automatisch inschakelen moet dus eigenlijk niet werken totdat de KaKu afstandsbediening weer wordt ingedrukt. Ik heb echter geen idee of dit mogelijk is?
Laat de AB een 4e variabele schakelen? (Signaal van AB schakelt dus niet direct de KaKu ontvanger, maar een “dummy lampje”. Je raspberry schakelt de ontvanger,)

[ Voor 5% gewijzigd door ligflits op 16-11-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
ligflits schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:51:
[...]

Laat de AB een 4e variabele schakelen? (Signaal van AB schakelt dus niet direct de KaKu ontvanger, maar een “dummy lampje”. Je raspberry schakelt de ontvanger,)
Thanks voor de hulp, het begin is er! Heb bovenstaande stappen gedaan en verwerkt in m'n blockly.

Probleem is echter dat ik zelf niet weet wat meest praktisch is. Nu gaan de lampen niet uit als de TV is ingeschakeld, het donker is en iemand aanwezig is. Het 'uit' overrulen werkt dus niet. Iemand die dit wel heeft ingesteld? Vraag mij dan vooral af hoe, want wanneer gaan de lampen dan wel weer automatisch na het overrulen? Lijkt me niet dat je ze handmatig uitdrukt en ze dan een seconde later weer aan moeten springen

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/haZsUf/image.png

[ Voor 46% gewijzigd door Daiov97 op 16-11-2018 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

tozzke

aka tozzert

Ik mis inderdaad ook de optie 'nooit' zoals @Stimpy68 al aangaf (ook al draai ik het al jaren op Pi's) :)

Is er in die tussentijd wat gewijzigd aan events bijv?
Events die blijven (re)triggeren kunnen Domoticz weleens op z'n bek laten gaan. Ik zou zeggen... houd eens goed (live) het log in de gaten en kijk wat er gebeurt.
SD-kaart kan uiteraard ook de veroorzaker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik ben begonnen met domoticz op een pi3 om mijn opentherm gateway en energiecontroller uit te lezen via MQTT en de info te loggen.

Tot nu toe heb ik domoticz draaien en MQTT draaien. Mijn otgw en energiecontroller produceren berichten welke ik op de pi ook binnen zie komen als ik mee kijk met het commando: mosquitto_sub -v -t "#".

Via MQTT.fix zie ik ze ook allemaal voorbij komen.

In Domoticz heb ik een MQTT client gateway en een dummy sensor aangemaakt. Via mijn pi kan ik de waarden veranderen met onderstaand commando: mosquitto_pub -h localhost -t "domoticz/in" -m '{ "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }'

2018-11-16 19:26:14.101 Status: MQTT: Connecting to 127.0.0.1:1883
2018-11-16 19:26:14.202 Status: MQTT: connected to: 127.0.0.1:1883
2018-11-16 19:26:14.303 Status: MQTT: Subscribed
2018-11-16 19:59:23.251 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "25" }
2018-11-16 19:59:45.058 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }
2018-11-16 20:02:10.272 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "25" }
2018-11-16 20:02:13.367 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }

So far so good.

Waar ik nu op vast loop is hoe ik mijn inkomende berichten kan doorsturen naar de dummy sensor. Ik ben flink aan het zoeken geweest maar ik denk dat ik verkeerd zoek omdat ik het niet kan vinden. Bijvoorbeeld mijn stroomverbruik komt binnen via 70:B3:D5:6F:32:BF/energy-dsmr4/538d72d9/L1Pimp en die moet dus naar de dummy sensor worden doorgezet.

Is er iemand die mij kan helpen met het laatste stukje van de puzzle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56

Crashen, crashen.... Wat bedoel je er precies mee? Ik moet hem in ieder geval wel elke week een keer de service restarten maar de laatste twee weken om regelmatig helemaal rebooten

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

fabstar81 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:26:
[...]

Crashen, crashen.... Wat bedoel je er precies mee? Ik moet hem in ieder geval wel elke week een keer de service restarten maar de laatste twee weken om regelmatig helemaal rebooten
Heb je al eens naar voeding gekeken?
Had dit ook enkele maanden geleden. Toen ik toevallig mijn Domoticz voeding op mijn Kodi Pi aansloot kreeg regelmatig een bliksem in beeld. Nieuwe voeding gekocht en geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 22:38

Done: De optie nooit, stond er niet bij...

Mijn Pi wordt iedere zaterdag op zondagnacht om 4 uur opnieuw opgestart door Domoticz, ga er maar van uit dat de LOG van domoticz te groot wordt en deze dan crasht.

Ik heb mijn logs in een ramdisk gegooid, en die wordt dus geleegd 1 keer in de week door het opnieuw opstarten... :)

En wat @niki_lauda net schreef klopt ook, een verrotte voeding kan dit ook veroorzaken, hier ook al aan de hand gehad...

[ Voor 7% gewijzigd door roches op 16-11-2018 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCqHATaQP5poMk68H75VOf3J/full.jpg

Het begin is er, sensor reageert alleen wordt de data op en of andere manker nog consequent weg geschreven :'(

Edit (17-11, 09:42): Hij lijkt het nu toch echt te doen. Overal lees je dat je gewoon de draden rechtstreeks op je Pi kan aansluiten maar dit werkt niet.

De software kijkt of de waardes van de GPIO pinnen veranderen, maar alles was boven de 3.3V waardoor hij geen verschil zag. Ik gebruik nu een 12V lijn en dan moet je een 6.8K weerstand tussen de DATA & GND plaatsen.

Zie voor meer info:

Raspberry Pi Watermeter

Ik heb dus vanaf nu een volledig overzicht van het verbruik van alle nutsvoorzieningen _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door Toppe op 17-11-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:23
Ik ben hier toevallig ook mee bezig. Ik wacht nog op een step converter van 3.3v naar 12v en een en een optocoupler voor de ingang (12v naar 3.3v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Witlof schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:00:
Ik ben hier toevallig ook mee bezig. Ik wacht nog op een step converter van 3.3v naar 12v en een en een optocoupler voor de ingang (12v naar 3.3v).
Top, welke software ga je gebruiken? Mijn script doet gewoon willekeurig +1 liter, zonder dat de meter überhaupt maar beweegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Laatst online: 12-09 15:42
BoschR schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:05:
Iemand hier ervaring met een "custom camera" in Domoticz?

Gisteren mn deurbel slim gemaakt (foto via telegram), maar gebruik daar nu nog een Foscam IP camera voor die in de vensterbank staat. Niet mooi en erg opvallend. Ik zat eraan te denken om een Raspberry PI Zero W met camera weg te werken in de buitenlamp.

Iemand die kan bevestigen of dit gaat werken?
Ter info voor de mensen die in de toekomst ook een RPi Zero W als camera in willen zetten.

Inmiddels een Zero W + v2 camera besteld, geflashed en aangesloten. Werkt gewoon prima in Domoticz. Ik gebruik de MotioneEyeOS software, erg simpel.

Volgende uitdaging is om hem in te bouwen in de buiten lamp. Iemand een goed idee hoe ik de RPi van stroom kan voorzien? Zijn er kleine inbouw oplossingen om van 230v naar 5v te gaan?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
BoschR schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:43:
[...]

Ter info voor de mensen die in de toekomst ook een RPi Zero W als camera in willen zetten.

Inmiddels een Zero W + v2 camera besteld, geflashed en aangesloten. Werkt gewoon prima in Domoticz. Ik gebruik de MotioneEyeOS software, erg simpel.

Volgende uitdaging is om hem in te bouwen in de buiten lamp. Iemand een goed idee hoe ik de RPi van stroom kan voorzien? Zijn er kleine inbouw oplossingen om van 230v naar 5v te gaan?
Sloop een oude iphone (of Ali) oplader, lasklemmetjes gebruiken om vast te maken en USB kabel in je pi stoppen. Denk alleen wel even na hoe het geheel met condens e.d. omgaat, dat kan wel eens kortsluiting gaan opleveren gezien het nogal vochtig buiten is deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Weet iemand wat een beetje de trigger is voor zo een zwave neo coolcam flood sensor? Ik ben beetje moe van al die berekeningen met waterverbruik om te bepalen wanneer er gedoucht wordt. Ik dacht, ik koop zo een sensor, leg hem in de douchegoot en zodra er water op plenst wordt er dus gedoucht....

Maar als die al triggert op vocht, dan is dat ook weer niet handig...

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 17-11-2018 20:27 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 20:47
fabstar81 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:26:
Weet iemand wat een beetje de trigger is voor zo een zwave neo coolcam flood sensor? Ik ben beetje moe van al die berekeningen met waterverbruik om te bepalen wanneer er gedoucht wordt. Ik dacht, ik koop zo een sensor, leg hem in de douchegoot en zodra er water op plenst wordt er dus gedoucht....

Maar als die al triggert op vocht, dan is dat ook weer niet handig...
Ik heb een temperatuur/vochtigheidsmeter (Xiaomi) tegen de muur geplakt. Als de luchtvochtigheid boven de 85% komt wordt er gedoucht en wordt de mechanische ventilatie geschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
[...]

Ik heb met een 10m USB kabel een oude webcam aan m'n huis-pi verbonden. Werkt ook.wel aardig, alleen geen live beelden helaas. Alleen als er op de bel gedrukt wordt wordt er een commando uitgevoerd om een foto te maken.

Voor 230v naar 5v is een simpele oplossing om een compacte telefoon adapter uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
RasPi2 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:58:
[...]

Ik heb een temperatuur/vochtigheidsmeter (Xiaomi) tegen de muur geplakt. Als de luchtvochtigheid boven de 85% komt wordt er gedoucht en wordt de mechanische ventilatie geschakeld.
Is voor mijn toepassing niet geschikt. Bij mij als de vaatwasser en/of de wasmachine draait, komt het warme water via de zonneboiler, slaat de e-boiler over én wordt de gasbrander van de ketel uitgeschakeld zodat er puur en alleen SWW rechtstreeks uit de ZB wordt gebruikt.

Als op dat moment iemand daarna gaat douchen en de ZB is maar 25 graden dan gebeurt er niks met de luchtvochtigheid maar wel met mijn hoofd als er dan voor de WAF niet binnen 1 lichtseconde warm water uit de kraan komt....

Trouwens, ik wil ook aan de Xiaomi gateway, maar wacht op de EU versie. Wil hem op de overloop zetten als nachtlampje maar dan zit ik niet te wachten op een adapter die er nog tussen zit. Komt ie zover van de muur af..

[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 17-11-2018 22:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
FunFair schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:06:
[...]

Ik heb met een 10m USB kabel een oude webcam aan m'n huis-pi verbonden. Werkt ook.wel aardig, alleen geen live beelden helaas. Alleen als er op de bel gedrukt wordt wordt er een commando uitgevoerd om een foto te maken.

Voor 230v naar 5v is een simpele oplossing om een compacte telefoon adapter uit elkaar halen.
Ik vraag me af hoe veilig het is om die adapter uit elkaar te halen. Zelf had ik dit ook al wel bedacht, maar leek me nog best gevaarlijk.

Ook weet ik nog niet echt hoe ik met vocht/condens om ga. Hij hangt wel overdekt, maar toch zal het er flink koud en vochtig worden verwacht ik.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

BoschR schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:04:
[...]

Ik vraag me af hoe veilig het is om die adapter uit elkaar te halen. Zelf had ik dit ook al wel bedacht, maar leek me nog best gevaarlijk.

Ook weet ik nog niet echt hoe ik met vocht/condens om ga. Hij hangt wel overdekt, maar toch zal het er flink koud en vochtig worden verwacht ik.
Kan je niet gewoon een UTP kabel naar buiten trekken? Daar kan je rustig 5V over heen sturen en kan je fatsoenlijk afwerken in de meterkast met 5 minuten soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Interessant, na 28 votes:
57% minder vaak dan eens in het half jaar
14% minder vaak dan eens per maand
18% eens per maand of vaker
11% eens per week of vaker

Dat betekent toch dat ik het niet best doe. Ik ga toch eens kijken of ik wat extra logging in kan zetten om er achter te komen wat er nou precies crasht. En misschien daarna wat betere monitoring inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke,

Ondertussen zijn we dik 2 dagen onderweg voor fatsoenlijke waterlogging. Ik heb nog nooit z'n hoofdpijn dossier gehad. Normaal gesproken werkt het, of niet. Dit was een beetje van beide.

Door vallen en opstaan ben ik nu een heel eind, al is het doel natuurlijk best kansloos :+

- Ik gebruik een oude 12V adapter om de sensor van spanning te voorzien.
- De GND is aangesloten op de 12V adapter, de sensor én de Pi
- Tussen de GND & de data zit een 6.8K weerstand (anders is de spanning te hoog)

Het python script is de deur uit, dit werkte totaal niet efficiënt en zat er ontzettend vaak naast (108 liter in 9 uur, midden in de nacht, 1 liter per 5 minuten) en is vervangen voor een LUA script.

Deze lijkt het beter te doen, dit script kijkt niet continu naar de status maar doet pas wat als de status veranderd. Enige nadeel hiervan is dat er ook een extra aan/uit schakelaar komt te staan die ik eigelijk niet wilt zien, maar goed, dat accepteren we maar.

Ik ga nu de boel de aankomende dagen eens goed testen, kijken of het allemaal een beetje fatsoenlijk wilt reageren en loggen.

Voor alle medegebruikers: Z'n sensor kost €4,95 en daar kan je een hoop lol van hebben, dus allemaal bestellen! _/-\o_

Script is hier

[ Voor 200% gewijzigd door Toppe op 18-11-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Toppe schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:10:
[...]

[...]

Kan je niet gewoon een UTP kabel naar buiten trekken? Daar kan je rustig 5V over heen sturen en kan je fatsoenlijk afwerken in de meterkast met 5 minuten soldeerwerk.
Er loopt wel een elektrabuis (5/8 gok ik) naar de lamp met minimaal al 2 elektra draden. Om daar nog een UTP kabel bij doorheen te trekken gaat hem waarschijnlijk niet worden. Ik zat er zelf al wel aan te denken om de RPi adapter kabel door te knippen en te verlengen. Heb nog wel 2aderige audio kabel (0.? mm) liggen. Kan daar 12.5watt (max) overheen? Lijkt me wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoschR schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:41:
[...]

Er loopt wel een elektrabuis (5/8 gok ik) naar de lamp met minimaal al 2 elektra draden. Om daar nog een UTP kabel bij doorheen te trekken gaat hem waarschijnlijk niet worden. Ik zat er zelf al wel aan te denken om de RPi adapter kabel door te knippen en te verlengen. Heb nog wel 2aderige audio kabel (0.? mm) liggen. Kan daar 12.5watt (max) overheen? Lijkt me wel toch?
UTP'tje moet passen hoor. Je hebt minimal een 16mm (anders 19mm) buis waar nu alleen 2 elektra draden doorheen lopen van maximaal 2.5mm.

En ja:

draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 18-11-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:14
Turb0Turb0 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:33:
Ik ben even niet zo slim geweest, stroomuitval en Synology nas uit en aan. Op de een of andere manier wil domoticz dan geen connectie meer maken met de usb P1 smartmeter en de rfxcom.

Ik moet dan in de hardwaresettings van domoticz met de poorten "spelen" en dan werkt het weer.

Dus ik druk per ongeluk op toevoegen i.p.v. aanpassen en heb dus 2 slimme meters. Ik druk op delete en stond dus op de 1e originele {facepalm} dus historie weg. Is maar van 6 maanden maar toch.

Uiteraard geen backup, dus is er een manier om dit nog terug te halen of was dit een harde les (eerst backuppen en dan pas hobbyen)
Weinig reactie hierop, maar denk dat mijn vraag verdwenen is in de vele berichten.

Ik ben gaan lezen/zoeken en de database was weg. Dus dat moeten we niet nog een keer hebben.

Ik maak nu een backup van de database.
Dat doe ik op de volgende manier:
Mijn kennis van Linux is minimaal maar ik kom er vaak wel uit door rustig te lezen, LET OP heb je hier geen kaas van gegeten moet je denk ik even nadenken of je dit wel wil doen.
Ik werk met een Mac dus Terminal gebruikt.

Op deze sites
https://www.synology-foru...ren-met-ssh-winscp-putty/
http://ewoutreinders.com/...tore-folder-synology-nas/

Bold is hier het belangrijkste:
Inloggen vanaf de Mac (CLI Linux/DSM kennis vereist)
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat in DSM: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Open het programma ‘Terminal’ op de Mac. (Staat in hulpprogrammas)
3 - Type in: “ssh gebruiker@nasIP” of "ssh gebruiker@nasNaam.local”
Vervang 'gebruiker' door je accountnaam.
3.a - DSM 5,x en eerder: Type in: “ssh root@nasIP” of "ssh root@nasNaam.local”
4 - Je krijgt nu de melding: “Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?”.
Type ‘yes’ in. Deze vraag krijg je alleen de 1e keer, of als het certificaat verandert.
5.- password: <gebruiker password> <enter> (PS: je ziet de cursor niet verplaatsen).

5.a - DSM 5,x en ouder: password: <Admin password> <enter> (PS: je ziet de cursor niet verplaatsen).
6 - Als je klaar bent sluit je af met het commando ‘exit’ of door het window te sluiten.
7 - Als je root-rechten nodig hebt voor een commando, laat dat dan vooraf gaan door 'sudo'. Of switch, na inloggen, alsnog naar het root account via het commando "sudo -i", gevolgd door het wachtwoord van de administrator. Voor sudo rechten moet je eerst ingelogd zijn als een user uit de groep administratoren.
Ik heb de hele appstore folder gekozen i.p.v. alleen Domoticz, kan je evt meer backuppen/bekijken.
Bold gedeelte dus
When login is succesfull, execute the following command: ln -s /volume1/@appstore /volume1/appstore and press enter.
In de map appstore/domoticz/var/ staat dan de database domoticz.db en als je in Domoticz er voor kiest om automatisch backups te maken dan staat er ook een map backups waar elk uur en elke dag/week/maand backups in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Turb0Turb0 schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:52:
[...]

Weinig reactie hierop, maar denk dat mijn vraag verdwenen is in de vele berichten.

Ik ben gaan lezen/zoeken en de database was weg. Dus dat moeten we niet nog een keer hebben.

Dat doe ik op de volgende manier:
Mijn kennis van Linux is minimaal maar ik kom er vaak wel uit door rustig te lezen, LET OP heb je hier geen kaas van gegeten moet je denk ik even nadenken of je dit wel wil doen.
Ik werk met een Mac dus Terminal gebruikt.

Op deze sites
https://www.synology-foru...ren-met-ssh-winscp-putty/
http://ewoutreinders.com/...tore-folder-synology-nas/

Bold is hier het belangrijkste:

[...]

Ik heb de hele appstore folder gekozen i.p.v. alleen Domoticz, kan je evt meer backuppen/bekijken.
Bold gedeelte dus

[...]

In de map appstore/domoticz/var/ staat dan de database domoticz.db en als je in Domoticz er voor kiest om automatisch backups te maken dan staat er ook een map backups waar elk uur en elke dag/week/maand backups in staan.
Deze backup werkt alleen als er niets gebeurt met je schijven zelf he? Ik heb zelf gekozen voor een offsite backup, kost echt geen drol (500mb met FTP toegang is al voldoende) zodat je altijd veilig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:53
Toppe schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:14:
Oke,

...

Enige nadeel hiervan is dat er ook een extra aan/uit schakelaar komt te staan die ik eigelijk niet wilt zien, maar goed, dat accepteren we maar.
Als je de naam van de schakelaar aanpast zodat deze begint met een $ dan zie je hem niet meer in je dashboard. Hij blijft gewoon zichtbaar in je apparatenoverzicht.

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Toppe schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:57:
[...]

Deze backup werkt alleen als er niets gebeurt met je schijven zelf he? Ik heb zelf gekozen voor een offsite backup, kost echt geen drol (500mb met FTP toegang is al voldoende) zodat je altijd veilig bent
Een backup is pas een backup als je een backup van de backup hebt (zegt iemand die geen backup had van domoticz). 8)7

Maar idd goed om te melden dat je van die data ook weer een copy maakt. Ik heb van al mijn data wat belangrijk is de data op 2 pc's, en op de nas (cloudstation), dat backup ik weer op een externe hdd en daar dan ook een backup van naar een cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Turb0Turb0 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:59:
[...]

Een backup is pas een backup als je een backup van de backup hebt (zegt iemand die geen backup had van domoticz). 8)7

Maar idd goed om te melden dat je van die data ook weer een copy maakt. Ik heb van al mijn data wat belangrijk is de data op 2 pc's, en op de nas (cloudstation), dat backup ik weer op een externe hdd en daar dan ook een backup van naar een cloud.
MMM heb je een script oid om naar de cloud [ drive van gam il te backuppen? ]]

Ik heb een dagelijkse naar een inerne hdd maar ik zou graag een script voor naar de cloud hebben
Nog beter he stel dat...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 09:35
Turb0Turb0 schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:52:
[...]

Misschien kan je originele probleem (kan niet meer met je usb devices connecten) te maken met persistent usb devices. zie https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakertbot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Tado ondersteuning:

In hoeverre wordt Tado nu standaard ondersteund (in de laatste stable, 4.970)?
Kan ik per zone een temperatuur instellen?
En kan ik de zone ook op een soort 'Away'-status zetten?

(Ik heb gezocht maar kon geen duidelijk antwoord vinden. Amazon.de heeft aanbieding op dit moment.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Ik heb een RFLink die lampen prima aanstuurt. Kan dus vanuit de domoticz interface de lampen schakelen mbv een KaKu setje.

Het vreemde is dat wanneer ik dit probeer te automatiseren met een bewegingssensor, één lamp vaak niet aangaat en de andere wel. Heb van alles geprobeerd. Aangezien in Domoticz zelf wel aangeeft dat beide lampen aan zijn gezet, leek mij het probleem in de RFLink signalen te zitten. Rare is wel dat handmatig de knop indrukken in de webinterface wel werkt.... Iemand een idee hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien dat er teveel signalen te kort achter elkaar de lucht in worden gestuurd. Als dat het geval is dan zou je daar omheen kunnen werken door lampen met een vertraging van een seconde per lamp ofzo in kunnen schakelen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
korte vraag:
Ik wil Domoticz op mijn Synology DS414j installeren. Ik volg de uitleg op de Wiki-pagina van Domoticz.com en ga dus naar www.jadahl.com om het bijbehorende package op te halen. Ik klik op mijn model (DS414j), kies voor de versie voor DSM6.2 en dan verschijnt er slechts één package, namelijk MyDomoAtHome v0.2.39
Ik dacht even dat daar ook Domoticz in stond, maar na het bekijken van de YouTube uitleg van Grim zag ik dat ik nog een package moet hebben, wat gewoon Domoticz heet. Die staat er echter niet bij...

Als ik bij types klik op de DS414 zónder j, dan verschijnen er wél 2 packages; bovengenoemde MyDomoAtHome en Domoticz v4.0.9700-7
Als ik kies voor een andere versie, voor DSM6.1, of voor DSM6.2 maar zonder Python, dan verschijnt er ook geen Domoticz...

Wat nu? Kan ik het package van de DS414 toch installeren? Of heb ik pech?

Ik heb gezocht op de verschillen tussen de DS414 en de DS414j: "DS414 has faster CPU, 2 x more ram, 2xlan vs 1lan in DS414j". Snellere CPU, andere CPU, dus ander package nodig?
[nog wat verder gezocht;
de processor in de 414j is een MindSpeed Comcerto 2000,
in de 414 zit een Marvell Armada XP.
Dat zal dus niet werken?]

[in het Domoticz forum gezocht op ds414j; dan verschijnen er een bericht waarin een rechtstreekse link is opgenomen naar de plek op jadahl.com voor de Comcerto2K, en dan verschijnt Domoticz v3.0.8153-7 met als Minimum DSM version: 5.0-4458
Kan ik die installeren, of moet ik dan mijn hele Synology downgraden naar DSM 5.0?]

[ Voor 18% gewijzigd door Hkuit op 18-11-2018 20:38 . Reden: zelf alvast extra speurwerk gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Daiov97 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:52:
Ik heb een RFLink die lampen prima aanstuurt. Kan dus vanuit de domoticz interface de lampen schakelen mbv een KaKu setje.

Het vreemde is dat wanneer ik dit probeer te automatiseren met een bewegingssensor, één lamp vaak niet aangaat en de andere wel. Heb van alles geprobeerd. Aangezien in Domoticz zelf wel aangeeft dat beide lampen aan zijn gezet, leek mij het probleem in de RFLink signalen te zitten. Rare is wel dat handmatig de knop indrukken in de webinterface wel werkt.... Iemand een idee hoe dit kan komen?
Wat @spone zegt, grote kans dat er overschreeuwd wordt. Het kan zijn dat de bewegingssensor nog aan het zenden is waardoor het signaal voor de lamp nog niet aan komt. Kan je achterhalen welke niet aan gaat en in welke volgorde uitgezonden wordt?

Zelf heb ik iets soortgelijks gehad bij een wandschakelaar. Als ik daar de twee knoppen snel achter elkaar doe wordt de tweede niet geregistreerd omdat de eerste nog niet klaar is. Domoticz heeft daar moeite mee.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BoschR schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:41:
[...]

Er loopt wel een elektrabuis (5/8 gok ik) naar de lamp met minimaal al 2 elektra draden. Om daar nog een UTP kabel bij doorheen te trekken gaat hem waarschijnlijk niet worden.
Zou daar toch ook mee uitkijken. Officieel mag dit niet om bij stroomkabels anders kabels erbij te trekken.
Buiten het feit dat het risico vrij klein is zit je wel met een verzekeringskwestie als er eens een keer wat gebeurt. 3x raden wat ze gaan zeggen/uitkeren als de dit soort dingen constateren.

Dit wil je gewoon niet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:23
Toppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:09:
[...]

Top, welke software ga je gebruiken? Mijn script doet gewoon willekeurig +1 liter, zonder dat de meter überhaupt maar beweegt...
Ik dacht gewoon i.c.m. Domoticz dit te doen.

Het idee is om hetzelfde te bouwen als SjoerdNLD heeft gedaan: https://www.domoticz.com/...6&t=1103&start=60#p175369

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:08:
[...]

Ik dacht gewoon i.c.m. Domoticz dit te doen.

Het idee is om hetzelfde te bouwen als SjoerdNLD heeft gedaan: https://www.domoticz.com/...6&t=1103&start=60#p175369
Geen idee welk script hij er achter heeft draaien maar ik zou Python meteen vergeten. Totaal niet betrouwbaar. Gebruik nu LUA script wat nauwkeuriger werkt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 16:35
Iemand een idee hoe je het mirobo deel van de Xiaomi Python plugin kan updaten? Kan het niet ergens vinden (of ik kijk er overheen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 15:46
Weet iemand hier of een Shelly2 in een rolluik schakelaar(opbouw) past?

Afbeeldingslocatie: https://www.myhomecenter.nl/data/upload/images/9920002.jpg
Afbeeldingslocatie: https://smart-hub.eu/429-large_default/shelly-2-wifi-double-relay-switch-roller-shutter.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door bd-casemod op 19-11-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 14:20
Weet iemand hier of ik in blocky met openUrl de huidige tijd kan mee geven als een parameter in de url string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

bd-casemod schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tijdje terug dezelfde vraag gesteld, nog geen reactie op gehad... :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bd-casemod schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:21:
[...]

Tijdje terug dezelfde vraag gesteld, nog geen reactie op gehad... :)
Nee, opbouw modules lopen vrijwel altijd vlak aan de achterkant. Je zou eventueel wel een 2 voudige opbouwbak kunnen gebruiken, krijg je één deel voor je schakelaar en het tweede deel voor je Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://www.shi.nl/media/products/large/6605133.jpg
Als je het een beetje netjes doet is het nog niet eens heel lelijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Toppe schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:20:
[...]

[...]

Nee, opbouw modules lopen vrijwel altijd vlak aan de achterkant. Je zou eventueel wel een 2 voudige opbouwbak kunnen gebruiken, krijg je één deel voor je schakelaar en het tweede deel voor je Shelly.

[Afbeelding]
Als je het een beetje netjes doet is het nog niet eens heel lelijk >:)
Dat ik dit zelf nog niet had bedacht, goeie! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bd-casemod schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:22:
[...]

Dat ik dit zelf nog niet had bedacht, goeie! :>
Hangt wel van de WAF af. Die van mij zou het geen pan vinden maar dan maak ik van een blindplaat gewoon een stopcontact extra, probleem weer opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Toppe schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:26:
[...]

Hangt wel van de WAF af. Die van mij zou het geen pan vinden maar dan maak ik van een blindplaat gewoon een stopcontact extra, probleem weer opgelost
"WAF" verklaar je nader? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Goeie tip, maar om er een Shelly2 én een stopcontact in zo'n ding te stoppen lijkt me vrij krap..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
HAHA, ik al een vermoeden.
Het is voorgelegd, "je doet je ding maar" kreeg ik als antwoord. dus dat zit wel goed. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:32:
Goeie tip, maar om er een Shelly2 én een stopcontact in zo'n ding te stoppen lijkt me vrij krap..
Vergeet niet dat deze bakken 100% qua ruimte benut kunnen worden, dus ook aan de zijkanten en alles. Ze zijn niet rond he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
rasper schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:22:
[...]

Misschien kan je originele probleem (kan niet meer met je usb devices connecten) te maken met persistent usb devices. zie https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Ga ik even naar kijken in het weekend tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand nog mooie ideeën om op de Pi aan te sluiten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Mich schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:11:
Ik ben begonnen met domoticz op een pi3 om mijn opentherm gateway en energiecontroller uit te lezen via MQTT en de info te loggen.

Tot nu toe heb ik domoticz draaien en MQTT draaien. Mijn otgw en energiecontroller produceren berichten welke ik op de pi ook binnen zie komen als ik mee kijk met het commando: mosquitto_sub -v -t "#".

Via MQTT.fix zie ik ze ook allemaal voorbij komen.

In Domoticz heb ik een MQTT client gateway en een dummy sensor aangemaakt. Via mijn pi kan ik de waarden veranderen met onderstaand commando: mosquitto_pub -h localhost -t "domoticz/in" -m '{ "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }'

2018-11-16 19:26:14.101 Status: MQTT: Connecting to 127.0.0.1:1883
2018-11-16 19:26:14.202 Status: MQTT: connected to: 127.0.0.1:1883
2018-11-16 19:26:14.303 Status: MQTT: Subscribed
2018-11-16 19:59:23.251 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "25" }
2018-11-16 19:59:45.058 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }
2018-11-16 20:02:10.272 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "25" }
2018-11-16 20:02:13.367 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: { "idx" : 1, "nvalue" : 1, "svalue" : "2" }

So far so good.

Waar ik nu op vast loop is hoe ik mijn inkomende berichten kan doorsturen naar de dummy sensor. Ik ben flink aan het zoeken geweest maar ik denk dat ik verkeerd zoek omdat ik het niet kan vinden. Bijvoorbeeld mijn stroomverbruik komt binnen via 70:B3:D5:6F:32:BF/energy-dsmr4/538d72d9/L1Pimp en die moet dus naar de dummy sensor worden doorgezet.

Is er iemand die mij kan helpen met het laatste stukje van de puzzle :)
Ik quote mijzelf even omdat ik wat verder ben.

Ik weet niet of het klopt maar ik kreeg het idee dat je niet direct een bericht uit je broker naar domoticz kan sturen. Ik gebruik nu node red om er een "idx" aan te knopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6om7izGYg0UtBURepN2sZRWr/full.jpg

Dit heb ik gemaakt met de code, die ik in dit topic terug vond:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
var Newmsg={};
Newmsg.payload={};
//Newmsg.payload.command="udevice";
Newmsg.payload.idx = 3;
//Newmsg.payload.nvalue=0;
Newmsg.payload.svalue = Number(msg.payload.toFixed(3));
Newmsg.payload.svalue = Newmsg.payload.svalue.toString();
return Newmsg;

Mijn vraag is nu of dit de meeste makkelijk en/of meest universele manier is om dit te doen. Of zijn er oplossingen die makkelijker te implementeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
Hkuit schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:16:
korte vraag:
Ik wil Domoticz op mijn Synology DS414j installeren. Ik volg de uitleg op de Wiki-pagina van Domoticz.com en ga dus naar www.jadahl.com om het bijbehorende package op te halen. Ik klik op mijn model (DS414j), kies voor de versie voor DSM6.2 en dan verschijnt er slechts één package, namelijk MyDomoAtHome v0.2.39
Ik dacht even dat daar ook Domoticz in stond, maar na het bekijken van de YouTube uitleg van Grim zag ik dat ik nog een package moet hebben, wat gewoon Domoticz heet. Die staat er echter niet bij...

Als ik bij types klik op de DS414 zónder j, dan verschijnen er wél 2 packages; bovengenoemde MyDomoAtHome en Domoticz v4.0.9700-7
Als ik kies voor een andere versie, voor DSM6.1, of voor DSM6.2 maar zonder Python, dan verschijnt er ook geen Domoticz...

Wat nu? Kan ik het package van de DS414 toch installeren? Of heb ik pech?

Ik heb gezocht op de verschillen tussen de DS414 en de DS414j: "DS414 has faster CPU, 2 x more ram, 2xlan vs 1lan in DS414j". Snellere CPU, andere CPU, dus ander package nodig?
[nog wat verder gezocht;
de processor in de 414j is een MindSpeed Comcerto 2000,
in de 414 zit een Marvell Armada XP.
Dat zal dus niet werken?]

[in het Domoticz forum gezocht op ds414j; dan verschijnen er een bericht waarin een rechtstreekse link is opgenomen naar de plek op jadahl.com voor de Comcerto2K, en dan verschijnt Domoticz v3.0.8153-7 met als Minimum DSM version: 5.0-4458
Kan ik die installeren, of moet ik dan mijn hele Synology downgraden naar DSM 5.0?]
En ik quote mezelf ook omdat ik inmiddels meer gevonden heb :)
Ik heb inderdaad een nieuw package nodig, want een 414j is geen 414.

Ik heb hierover een vraag gesteld op het forum van Domoticz.com en binnen een paar uur kreeg ik een reactie van mr Jumbotroll himself: "Ja, dan moet ik een nieuw package voor je maken en dat heb ik gedaan, zie www.jadahl.com enz.".

Geweldig!

Vanavond gedownload en geinstalleerd, het werkt. Meteen een donatie via www.jadahl.com gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 11:56
misschien dat iemand de oplossing weet, ik heb een Raspberry met Domoticz.
Ik heb een Zigbee2mqtt bridge gekocht en de work around gevolgd van KoenKK https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.

Domoticz log geeft aan dat Zigbee: disabling joining new devices

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4XouH05YHBWo5MbtYZprGvaV/full.png

installatie is goed gegaan, ik heb geen errors,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6rEwA18XbVRu7z2qlZJjaQzk/full.png

om te pairen zou de cube/switch gereset moeten worden, maar ik kom ze niet tegen in Domoticz, ik ga ervanuit dat het komt dat disabling new devices staat.

is er iemand met een oplossing?

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Noisy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 00:32:
[...]

Fijn dat het werkt al kan ik je -s parameter achter de token niet plaatsen.

Zou je eventueel nog text mee willen sturen dan
code:
1
-F caption="\[MESSAGE]"
toevoegen.
code:
1
2
# Send Telegram message with image and text
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/bot"$TelegramBotToken"/sendPhoto" -F chat_id=$ChatId -F photo="@$SnapFile" -F caption="There is somebody at the door!"

Voor het versturen van meerdere snapshots:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh
telegrambottoken="123456789:AAAaaaAaAAa1AAa1aAaaaAaAa1A1A1AA0aa"
chatid="123456789"
DomoUrl="XXX.XXX.XXX.XXX:8080"
snapfile1="/var/tmp/camsnapshot1.jpg"
snapfile2="/var/tmp/camsnapshot2.jpg"
snapfile3="/var/tmp/camsnapshot3.jpg"
# get first Picture
wget -O $snapfile1 $DomoUrl"/camsnapshot.jpg?idx=1"
sleep 2
# get second Picture
wget -O $snapfile2 $DomoUrl"/camsnapshot.jpg?idx=1"
sleep 2
# get third Picture
wget -O $snapfile3 $DomoUrl"/camsnapshot.jpg?idx=1"
# send a group
curl -s \
-X POST "https://api.telegram.org/bot"$telegrambottoken"/sendMediaGroup" \
-F chat_id=$chatid \
-F media='[{"type":"photo","media":"attach://snap_1","caption":"Snap1"},{"type":"photo","media":"attach://snap_2","caption":"Snap2"},{"type":"photo","media":"attach://snap_3","caption":"Snap3"}]' \
-F snap_1="@$snapfile1" \
-F snap_2="@$snapfile2" \
-F snap_3="@$snapfile3"
# remove Pictures
rm $snapfile1
rm $snapfile2
rm $snapfile3
zie mijn URL:
code:
1
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/bot"$TelegramBotToken"-s/sendPhoto" -F chat_id=$Chatid -F photo="@$SnapFile"

achter de "TelegramBotToken" staat nog een "-s". die heb ik toegevoegd. anders werkt ie niet :)

ik ga eens met jouw 3 snapshots aan de slag en wat tekst toevoegen.

Overigens heb ik last van een ander fenomeen. Mijn deurbel script wordt getriggered door een blockly. If deurbel = "group on" dan trap script af. Vervelende is, is dat mijn deurbel switch nooit naar Group off gaat. Wordt er gebeld, gaat het script altijd af, maar als hij niet af gaat en hij "meets the other conditions" in de andere elseifs, gaat ie ook af, zonder dat er op de bel gedrukt wordt.

Ik krijg dus de hele dag, te pas en te onpas fotos opgestuurd omdat het script afgaat. iemand een workaround hiervoor? ik zit zelf te denken aan maar weer een user variable. die ik automatisch weer naar off laat gaan na x seconden. zou dat werken?

[edit]
je script werkt nog neit helemaal. ik ga van de week eens debuggen. heb nu dit met licht aangepaste variabelen zodat het exact hetzelfde is als mijn andere script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh
TelegramBotToken=AAAAA:BBBBBBBBBBBBBBBBBB
Chatid=123456788
DomoURL="192.168.x.xx:8080"
SnapFile1="/var/tmp/camsnapshot1.jpg"
SnapFile2="/var/tmp/camsnapshot2.jpg"
SnapFile3="/var/tmp/camsnapshot3.jpg"
# Get snapshot via Domoticz server
wget -O $SnapFile1 $DomoURL"/camsnapshot.jpg?idx=3"
sleep 2
wget -O $SnapFile2 $DomoURL"/camsnapshot.jpg?idx=3"
sleep 2
wget -O $SnapFile3 $DomoURL"/camsnapshot.jpg?idx=3"
# Send a group
curl -s \
-X POST "https://api.telegram.org/bot"$TelegramBotToken"-s/sendMediaGroup" \
-F chat_id=$Chatid \
-F media='[{"type":"photo","media":"attach://snap_1","caption":"Snap1"},{"type":"photo","media":"attach://snap_2","caption":"Snap2"},{"type":"photo","media":"attac$
-F snap_1="@$SnapFile1" \
-F snap_2="@$SnapFile2" \
-F snap_3="@$SnapFile3"
# remove Pictures
rm $SnapFile1
rm $SnapFile2
rm $SnapFile3

ik denk zelf dat het in de snap_*.* variabelen zit achter "media". Moeten die niet refereren naar de eerder genoemde SnapFilex?

[ Voor 20% gewijzigd door fabstar81 op 19-11-2018 23:23 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sterremos schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:50:
misschien dat iemand de oplossing weet, ik heb een Raspberry met Domoticz.
Ik heb een Zigbee2mqtt bridge gekocht en de work around gevolgd van KoenKK https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.

Domoticz log geeft aan dat Zigbee: disabling joining new devices

[Afbeelding]

installatie is goed gegaan, ik heb geen errors,

[Afbeelding]

om te pairen zou de cube/switch gereset moeten worden, maar ik kom ze niet tegen in Domoticz, ik ga ervanuit dat het komt dat disabling new devices staat.

is er iemand met een oplossing?

Ron
Heb je deze stappen geprobeerd even uitgaande dat je Xiaomi wilt koppelen.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Pairing-devices kopje Xiaomi

Bij de meeste moet je namelijk wat ik zo kan vinden de reset knopje nadat hij blauw knippert blijven indrukken om de seconden. De cube heeft ook een knopje bij de batterij.

Dit filmpje laat dat goed zien, al is het dan voor Home Assistant werken van de cube is natuurlijk hetzelfde.
YouTube: Pairing Xiaomi Aqara Cube MFKZQ01LM

Als dat niet is wat je bedoelt dan zou je wat meer info moeten delen van de instellingen van Zigbee2Mqtt en welk merk/type je probeert te koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fabstar81 schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:01:
[...]

Overigens heb ik last van een ander fenomeen. Mijn deurbel script wordt getriggered door een blockly. If deurbel = "group on" dan trap script af. Vervelende is, is dat mijn deurbel switch nooit naar Group off gaat. Wordt er gebeld, gaat het script altijd af, maar als hij niet af gaat en hij "meets the other conditions" in de andere elseifs, gaat ie ook af, zonder dat er op de bel gedrukt wordt.

Ik krijg dus de hele dag, te pas en te onpas fotos opgestuurd omdat het script afgaat. iemand een workaround hiervoor? ik zit zelf te denken aan maar weer een user variable. die ik automatisch weer naar off laat gaan na x seconden. zou dat werken?
Je kunt in Domoticz bij Setup --> Settings --> Other --> Doorbell Command:
het deurbel commando veranderen naar On.

Zet je switch voor je deurbel eens op Switch Type:: Doorbell.
(Tab Switches --> Edit betreffende switch)

Mogelijk dat dit beter werkt.

Script waarmee ik dit alles doe en redelijk gelijk is maar voor de zekerheid.
Ik heb de camera's eerst toegevoegd aan Domoticz en als je de muis dan zet op het fototoestel bij de camera zie je het juiste IDX nummer die Domoticz eraan geeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh

##############################################################################
IP="xxx.xxx.xxx.xxx"                                     # IP address Camera
bot_id="cccccccccc"
api_key="xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
chat_id="xxxxxxxx"
action="sendMessage"

SnapFile="/tmp/camsnapshot.jpg"

wget -O $SnapFile "http://inlognaamcamera:wachtwoord@ip-domoticz:8080/camsnapshot.jpg?idx=6"

# Send Telegram message with image
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/sendPhoto" -F chat_id=$chat_id -F photo="@$SnapFile"

# Remove Image
/bin/rm /tmp/camsnapshot.jpg

Wil je meer foto's dat plak je de WGET en CURL nogmaals in het script na de laatste CURL.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/sh

IP="xxx.xxx.xxx.xxx"                                     # IP address Camera
bot_id="cccccccccc"
api_key="xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
chat_id="xxxxxxxx"
action="sendMessage"

SnapFile="/tmp/camsnapshot.jpg"

wget -O $SnapFile "http://inlognaamcamera:wachtwoord@ip-domoticz:8080/camsnapshot.jpg?idx=6"

curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/sendPhoto" -F chat_id=$chat_id -F photo="@$SnapFile"

# Remove Image
/bin/rm /tmp/camsnapshot.jpg

Zo maak ik bv van 3 camera een foto als er iemand binnenkomt als wij niet thuis zijn,
Nadeel is alleen dat het met vertraging werkt voor ze alle drie verstuurd zijn.,

Plaats het script in /home/pi/domoticz/scripts/bash
Naam bv deurbel_camera_foto.sh

Edit nu de deurbel switch en vul bij On Action in:
script:///home/pi/domoticz/scripts/bash/deurbel_camera_foto.sh

Dan wordt het script alleen gestart als hij de On status krijgt.
De 3x / na script klopt anders werkt het niet.

Zo werkt het hier als ruim 1,5 jaar zeer stabiel.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 20-11-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
  • Laatst online: 08-09 11:53
Ik probeerde een topic te vinden waar ik mijn vraag kon stellen, ik gok dat deze misschien de beste is, zo niet laat het even weten :)

Ik heb een temp sensor gekoppeld aan mijn pi, maar eigenlijk wil ik de sensor wat beter en netter ophangen en de kabels beter vast zetten in de pi en mooier wegwerken.
Nu kan het namelijk nog snel voorkomen dat de plugjes uit de pi loskomen.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Nu hangt de sensor er namelijk zo bij (even een afbeelding van google):
http://www.uugear.com/wor...nt/uploads/2014/12/06.jpg

Iemand ideeën?

[ Voor 18% gewijzigd door Bld- op 20-11-2018 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Bld- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:08:
Ik probeerde een topic te vinden waar ik mijn vraag kon stellen, ik gok dat deze misschien de beste is, zo niet laat het even weten :)

Ik heb een temp sensor gekoppeld aan mijn pi, maar eigenlijk wil ik de sensor wat beter en netter ophangen en de kabels beter vast zetten in de pi en mooier wegwerken.

Iemand ideeën?
Een krimpkous iets? Zo'n ding kun je er omheen doen en verwarmen, dan krimpt ie tot strak om het voorwerp heen. Anders kom je denk ik op een klein IPxx doosje aan welke je eenvoudig kunt bevestigen aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Iemand ideeën?
Of een losse ribbon kabel gebruiken en overgaan op een PCB. Anders kom je al vrij snel uit op solderen rechtstreeks op je Pi.

In dit geval zou ik gewoon ik gewoon een UTP kabel nemen, die voorzien van 3 dupont connectoren (vóór dat je ze in de plastic huls drukt kan je de metalen connector zelf nog iets bij buigen waardoor ze goed blijven zitten, zolang je ze maar niet om de 5 minuten los trekt en opnieuw wilt verbinden) en de kabel zoveel mogelijk uitzicht weg werken of afwerken in dit doosje die ik voorzien heb van een aantal gaatjes :+

Natuurlijk kan je alles van z'n sensor voorzien.
Rgerr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:31:
[...]

Een krimpkous iets? Zo'n ding kun je er omheen doen en verwarmen, dan krimpt ie tot strak om het voorwerp heen. Anders kom je denk ik op een klein IPxx doosje aan welke je eenvoudig kunt bevestigen aan de muur.
Wel even goed controleren welke temperatuur je sensor kan hebben. Heb dit ook eens met een DHT22 gedaan en die was daarna niet betrouwbaar meer

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 20-11-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Toppe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:32:
[...]

Of een losse ribbon kabel gebruiken en overgaan op een PCB. Anders kom je al vrij snel uit op solderen rechtstreeks op je Pi.

In dit geval zou ik gewoon ik gewoon een UTP kabel nemen, die voorzien van 3 dupont connectoren (vóór dat je ze in de plastic huls drukt kan je de metalen connector zelf nog iets bij buigen waardoor ze goed blijven zitten, zolang je ze maar niet om de 5 minuten los trekt en opnieuw wilt verbinden) en de kabel zoveel mogelijk uitzicht weg werken of afwerken in dit doosje die ik voorzien heb van een aantal gaatjes :+

Natuurlijk kan je alles van z'n sensor voorzien.

[...]

Wel even goed controleren welke temperatuur je sensor kan hebben. Heb dit ook eens met een DHT22 gedaan en die was daarna niet betrouwbaar meer
Dankje beide, daar kan ik wel wat mee.
Krimpkous en/of UTP kabel had ik nog niet aan gedacht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bld- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:20:
[...]

Dankje beide, daar kan ik wel wat mee.
Krimpkous en/of UTP kabel had ik nog niet aan gedacht! :)
Je kan natuurlijk ook een patchpaneel maken voor die krengen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand ideeën?
Ik weet niet waar je de Pi nog meer voor gebruikt maar anders zou je ook kunnen overwegen om een Wemos D1 mini te gebruiken en de sensor daarop aan te sluiten. Zonde om daar een Pi voor in te zetten maar dat is meer mijn idee >:)

Wemos flashen met Tasmota en je heb een zeer compact setjes wat je ergens kunt wegwerken in een klein doosje.

Via Tasmota kun je de waardes dan opvragen in bv Domoticz of ander programma waar je dit mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:03:
[...]

Ik weet niet waar je de Pi nog meer voor gebruikt maar anders zou je ook kunnen overwegen om een Wemos D1 mini te gebruiken en de sensor daarop aan te sluiten. Zonde om daar een Pi voor in te zetten maar dat is meer mijn idee >:)

Wemos flashen met Tasmota en je heb een zeer compact setjes wat je ergens kunt wegwerken in een klein doosje.

Via Tasmota kun je de waardes dan opvragen in bv Domoticz of ander programma waar je dit mee wilt doen.
NodeMCU is weer €0,40 goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
MikeOO schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:03:
[...]

Ik gebruik de Pi voor het aansturen (KiKa en CV) en ook nog soms als mediaplayer met Kodi.
Een aparte Wemos of Arduino voor de temp door te sturen naar de Pi is misschien ook wel beter, vooral logistiek gezien :P (lees: plaatsing van de apparatuur en sensors).

[EDIT] Die prijzen gaan echt nergens meer over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 11:56
MikeOO schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:20:
[...]

Heb je deze stappen geprobeerd even uitgaande dat je Xiaomi wilt koppelen.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Pairing-devices kopje Xiaomi

Bij de meeste moet je namelijk wat ik zo kan vinden de reset knopje nadat hij blauw knippert blijven indrukken om de seconden. De cube heeft ook een knopje bij de batterij.

Dit filmpje laat dat goed zien, al is het dan voor Home Assistant werken van de cube is natuurlijk hetzelfde.
YouTube: Pairing Xiaomi Aqara Cube MFKZQ01LM

Als dat niet is wat je bedoelt dan zou je wat meer info moeten delen van de instellingen van Zigbee2Mqtt en welk merk/type je probeert te koppelen.
Heb inderdaad deze site geheel gevolgd. in heb ook die zigbee2mqtt USB gekocht. Als ik de cube of switch reset komt deze niet te voorschijn in Domoticz.

wat ik het log tegen kom is
Joining new devices is disabled on the zigbee bridge .

dus ik denk dat dit de issue kan zijn, weet alleen nog geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/2n0t6b.jpg

Vanacht een nieuw script voor de water sensor in gebruik genomen die moet tegen gaan dat je willekeurig fouten krijgt (deze gebruikt ook een achterliggende variable) en dat lijkt prima te werken, heb tot nu geen errors, alleen als de sensor op "aan" blijft staan dan blijft hij ook liters tellen
code:
1
...

Het stukje "laatste update 5 minuten gelezen" zie ik ook nooit in de logs voorbij komen. Weet iemand of ik de status van die sensor kan omdraaien? Dus aan = uit en uit = aan?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wie wilt er een krat bier winnen?

[ Voor 253% gewijzigd door Toppe op 20-11-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Laatst online: 18:37
basa schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

Ik ben wel Tozzke niet...maar toch een poging :)
De eerste is inderdaad nogal duidelijk dat je zegt: motion badkamer uit=licht uit. Normaal kan je in elke PIR instellen hoelang hij actief moet blijven na een beweging (dat zal nu standaard staan op 1 min als ik de log bekijk). Dat kan je vinden bij de setting in het Z-wave menu. Nu loopt dit bij sommige PIR goed, maar bij andere slaat het licht wel eens uit en terug aan. Uiteindelijk lees ik telkens dat je dit beter niet via blockly aanpakt...maar toch nog even dit:
Verder moet je ook bij je Else if nog een extra regel zetten. Wanneer Motion badkamer = off AND "badkamer licht"=ON dan "badkamer licht"=uit. Anders is de voorwaarde van de motion altijd voldaan en zal hij blijven het licht uitzetten....wat dus niet de bedoeling is.
Hopelijk is dit duidelijk?
Beetje late reactie, maar heb nu :
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2dmb0ic.jpg
Aan gaat prima, maar het stukje na "Esle if" lijkt niet wet werken, want kom het stukje : beweging hal boven -> lamp uit nooit tegen m'n log

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Hey hey,

Ik heb een Enttec DMX-dongle. (opendmx usb)
Die werkt prima via de software op de pc.
Nu wil ik die via Domoticz laten werken.
Heeft iemand een idee welke "nieuwe hardware" ik moet aanmaken?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Randy- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:29:
Hey hey,

Ik heb een Enttec DMX-dongle. (opendmx usb)
Die werkt prima via de software op de pc.
Nu wil ik die via Domoticz laten werken.
Heeft iemand een idee welke "nieuwe hardware" ik moet aanmaken?
Volgens mij ondersteund Domoticz geen DMX apparaten.

En waarom zou je dat ding in Domoticz willen? Ga je zo'n vette kerstshow geven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Das jammer,

Om RGBW ledsnoeren aan te sturen.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sterremos schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:13:
[...]

Heb inderdaad deze site geheel gevolgd. in heb ook die zigbee2mqtt USB gekocht. Als ik de cube of switch reset komt deze niet te voorschijn in Domoticz.

wat ik het log tegen kom is
Joining new devices is disabled on the zigbee bridge .

dus ik denk dat dit de issue kan zijn, weet alleen nog geen oplossing
Blijft het lampje door steeds in te drukken wel steeds knipperen zoals in het filmpje?

Probeer ook eens om Allow hardware for 5 minutes aan te zetten als je dat probeert. Volgens mij hoeft het niet maar kan verder geen kwaad.

Zit zelf op de onderdelen te wachten zodat ik de gateway kan verwijderen en via de stick kan gaan flashen en testen. Maar spullen zijn nog onderweg dus moet het doen met Google om voor nu mee te denken :)

Maak ook even een screenshot van je instellingen van de stick in Domoticz. Kunnen we wat beter zien hoe het allemaal staat ingesteld.

Nu kan het ook zijn dat het eens een paar keer moet testen. Met de gateway lukt het mij soms ook niet in 1x iets aan te melden en moet ik het een paar keer uitvoeren en dan ineens verschijnt het in de App.

En zorg ook dat je het hele systeem een keer herstart. Sommige zaken werken pas goed na een herstart. Dus niet alleen Domoticz service maar je gehele systeem waarop het draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeOO schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:51:
[...]

Tja voor de lage prijs ga ik niet moeilijk doen >:)
Ik zal wel moeten met 18 Triljoen M3 waterverbruik. Sorry mensen, kratje bier gaat niet door... Ik ga m'n organen verkopen :9
MikeOO schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:50:
[...]

Blijft het lampje door steeds in te drukken wel steeds knipperen zoals in het filmpje?

Probeer ook eens om Allow hardware for 5 minutes aan te zetten als je dat probeert. Volgens mij hoeft het niet maar kan verder geen kwaad.

Zit zelf op de onderdelen te wachten zodat ik de gateway kan verwijderen en via de stick kan gaan flashen en testen. Maar spullen zijn nog onderweg dus moet het doen met Google om voor nu mee te denken :)

Maak ook even een screenshot van je instellingen van de stick in Domoticz. Kunnen we wat beter zien hoe het allemaal staat ingesteld.

Nu kan het ook zijn dat het eens een paar keer moet testen. Met de gateway lukt het mij soms ook niet in 1x iets aan te melden en moet ik het een paar keer uitvoeren en dan ineens verschijnt het in de App.

En zorg ook dat je het hele systeem een keer herstart. Sommige zaken werken pas goed na een herstart. Dus niet alleen Domoticz service maar je gehele systeem waarop het draait.
Je kan de sensoren toch alleen toevoegen via de commandline/terminal/putty? Als het via Domoticz kan ben ik wel benieuwd hoe >:)

[ Voor 66% gewijzigd door Toppe op 20-11-2018 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 22:07

tozzke

aka tozzert

Pimmetje651 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:28:
[...]

Beetje late reactie, maar heb nu :
[Afbeelding]
Aan gaat prima, maar het stukje na "Esle if" lijkt niet wet werken, want kom het stukje : beweging hal boven -> lamp uit nooit tegen m'n log
Maak van de '[Lamp hal boven] = [On]' eens '[Lamp hal boven] ≠ [Off]' in de 'Else if'.
Je zet de lamp namelijk naar een percentage en niet 'On'. Met ≠ Off vang je zowel een percentage als 'On' af :)
Pagina: 1 ... 122 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.