Ik had dit op een gegeven moment bij de vorige stable, was er vanuit het niets ingeslopen. Na de upgrade naar 4.9700 werkte het weer zoals het hoort.flexje schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:00:
Hebben jullie ook dat als de rpi restart dat domoticz webservice niet automatisch opstart?
(systemctl status domoticz geeft wel 'active' aan maar webpagina blijft "offline")
Het werkt alleen weer door de service handmatig te restarten via console (sudo systemctl restart domoticz)...
Omdat dat ik een totale nieuweling ben op het gebied van Domoticz, heb ik (zoals gewenst op Tweakers) wel al het nodige vooronderzoek zelf gedaan, maar ik sta nu voor een aantal vragen waar ik lastig antwoord op kan vinden. Ik zal eerst even mijn huidige situatie schetsen en daarna beschrijven wat ik in de (nabije) toekomst wil gaan doen.
Eigenlijk was ik 'gevallen' voor de HomeWizard (vanwege gemak), maar daarvan blijkt de stabiliteit te wensen over te laten en vind ik (vanwege het uitzoekwerk en Tweakers-gevoel) Domoticz ook een veel leuker uitdaging.
Huidige situatie:
Op de benedenverdieping heb ik vrijwel alle verlichting van Philips Hue (daardoor heet domotica ook mijn aandacht getrokken) die wordt aangestuurd door een Hue bridge 2.1 via Zigbee. Hoewel ik weet dat er veel goedkopere alternatieven zijn, wil ik Hue niet vervangen.
Op mijn Synology NAS heb ik Domoticz geïnstalleerd waarop ik de motionsensor en de dimmer van Hue zichtbaar heb (de lampen helaas nog niet).
Voor de rest heb ik nog niks van slimme schakelaars, sensoren of wat dan ook.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat er aantal protocollen zijn om alles aan te sturen:
Zowel binnen als buitenshuis wil ik de verlichting kunnen schakelen (manueel en automatisch), verwarming kunnen instellen, rolluiken bedienen, camerabeelden live bekijken maar ook opslaan op de NAS en meldingen krijgen wanneer er deuren op gaan of mijn huis onder water loopt of aan het afbranden is.
Verder wil ik ook mijn energieverbruik fatsoenlijk en opbrengst van zonnepanelen kunnen monitoren (daarvoor gebruik ik nu de nSure van Essent, maar dat vind ik maar niks).
Het systeem moet ook zo veilig als mogelijk zijn (waarbij een balans tussen functionaliteit en veiligheid is).
Wat ik niet wil:
Straks met een hoop spullen zitten waarmee ik niets kan en die ik dan weer op Marktplaats/Ebay moet zien kwijt te raken.
Een onstabiel systeem dat ergernis geeft omdat de verwarming is blijven doorloeien of omdat lampen niet aangaan als ik thuis kom.
Mijn vragen:
Eigenlijk was ik 'gevallen' voor de HomeWizard (vanwege gemak), maar daarvan blijkt de stabiliteit te wensen over te laten en vind ik (vanwege het uitzoekwerk en Tweakers-gevoel) Domoticz ook een veel leuker uitdaging.
Huidige situatie:
Op de benedenverdieping heb ik vrijwel alle verlichting van Philips Hue (daardoor heet domotica ook mijn aandacht getrokken) die wordt aangestuurd door een Hue bridge 2.1 via Zigbee. Hoewel ik weet dat er veel goedkopere alternatieven zijn, wil ik Hue niet vervangen.
Op mijn Synology NAS heb ik Domoticz geïnstalleerd waarop ik de motionsensor en de dimmer van Hue zichtbaar heb (de lampen helaas nog niet).
Voor de rest heb ik nog niks van slimme schakelaars, sensoren of wat dan ook.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat er aantal protocollen zijn om alles aan te sturen:
- 433Mhz;
- Z-wave (plus);
- Zigbee;
- Wifi;
- LAN.
Zowel binnen als buitenshuis wil ik de verlichting kunnen schakelen (manueel en automatisch), verwarming kunnen instellen, rolluiken bedienen, camerabeelden live bekijken maar ook opslaan op de NAS en meldingen krijgen wanneer er deuren op gaan of mijn huis onder water loopt of aan het afbranden is.
Verder wil ik ook mijn energieverbruik fatsoenlijk en opbrengst van zonnepanelen kunnen monitoren (daarvoor gebruik ik nu de nSure van Essent, maar dat vind ik maar niks).
Het systeem moet ook zo veilig als mogelijk zijn (waarbij een balans tussen functionaliteit en veiligheid is).
Wat ik niet wil:
Straks met een hoop spullen zitten waarmee ik niets kan en die ik dan weer op Marktplaats/Ebay moet zien kwijt te raken.
Een onstabiel systeem dat ergernis geeft omdat de verwarming is blijven doorloeien of omdat lampen niet aangaan als ik thuis kom.
Mijn vragen:
- Welk protocol zou ik nu het beste kunnen gebruiken? Ik heb gelezen dat 433Mhz (klikaanklikuit) eigenlijk niet de voorkeur heeft omdat de ontvanger geen signaal terug geeft of de opdracht aangekomen/uitgevoerd is, verder is dat protocol op zichzelf niet erg veilig, dus eigenlijk valt dat (tot nu) af.
- Welk protocol is nu het meest geschikt om mijn Hue aan te sturen of kan dat ook al gewoon via LAN? De schakelaars van Hue zijn immers al zichtbaar, maar ik heb ook gelezen dat de bridge aan en uitgezet moet worden, maar dat heeft tot nu geen resultaat gehad. Ik krijg de lampen niet zichtbaar en/of aangestuurd.
- Welk protocol is nu het meest geschikt voor de wensen die ik heb?
- Zijn er alternatieven voor Xiaomi als je met Zigbee aan de slag wilt? Ik heb gelezen dat de app wel heel veel toestemmingen vereist op de telefoon. Niet dat ik staatsgevaarlijk ben, maar het idee dat de Chinese geheime dienst mijn telefoon leeg trekt vind ik ook niet prettig (bij wijze van spreken).
- Om de energiemeter uit te lezen heb ik een P1-USB kabel nodig (zelf knutselen of kopen), kan ik die eenvoudig verlengen met een USB-verlengkabel (ongeveer 5 meter)?
1. 433Mhz is inderdaad niet altijd betrouwbaar en geeft geen terugkoppeling als een schakeling niet goed is gegaan.EOSfoto schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:07:
Mijn vragen:Als ik antwoord op deze vragen heb, kan ik voorlopig wel even vooruit met knutselen en verder verdiepen, maar ik zou het op prijs stellen als ik hier wat hulp zou kunnen krijgen.
- Welk protocol zou ik nu het beste kunnen gebruiken? Ik heb gelezen dat 433Mhz (klikaanklikuit) eigenlijk niet de voorkeur heeft omdat de ontvanger geen signaal terug geeft of de opdracht aangekomen/uitgevoerd is, verder is dat protocol op zichzelf niet erg veilig, dus eigenlijk valt dat (tot nu) af.
- Welk protocol is nu het meest geschikt om mijn Hue aan te sturen of kan dat ook al gewoon via LAN? De schakelaars van Hue zijn immers al zichtbaar, maar ik heb ook gelezen dat de bridge aan en uitgezet moet worden, maar dat heeft tot nu geen resultaat gehad. Ik krijg de lampen niet zichtbaar en/of aangestuurd.
- Welk protocol is nu het meest geschikt voor de wensen die ik heb?
- Zijn er alternatieven voor Xiaomi als je met Zigbee aan de slag wilt? Ik heb gelezen dat de app wel heel veel toestemmingen vereist op de telefoon. Niet dat ik staatsgevaarlijk ben, maar het idee dat de Chinese geheime dienst mijn telefoon leeg trekt vind ik ook niet prettig (bij wijze van spreken).
- Om de energiemeter uit te lezen heb ik een P1-USB kabel nodig (zelf knutselen of kopen), kan ik die eenvoudig verlengen met een USB-verlengkabel (ongeveer 5 meter)?
Het hangt van je budget af en wat je wilt. Zwave is prijzig maar doet dit wel maar geeft soms ook problemen in de configuratie of dat er ineens iets niet werkt. Maar zelf verder geen ervaring mee.
Xiaomi gebruik ik en dat is goed betaalbaar, stabiel en geeft ook een terugkoppeling, zeker een aanrader.
2. Zie punt 1. Welke je moet gebruiken is per huis en persoon wel weer anders. Waar de een goede ervaringen heeft met een product heeft en andere weer slechte. Bepaal of je wel/geen terugkoppeling wilt en dan weet je voor welk protocol je moet kiezen. Combineren kan natuurlijk ook. Sommige zaken hoeven niet uitgebreid en dan is 433Mhz bv nog prima inzetbaar. Xiaomi heeft veel producten om uit te kiezen en zeker icm bepaalde kortingsbonnen/acties bij de chinezen soms nog leuker om aan te schaffen. Dit blijft een budiget en persoonlijke voorkeur dus dat moet je zelf bepalen.
3. Je kunt ook gebruik maken van Zigbee2mqtt. Dan heb je geen Xiaomi hub nodig maar wat andere hardware. Voordeel is dat je dan de App niet gebruikt en alles houdt je in eigen beheer.
4. USB kun je tot ongeveer 5 meter gebruiken dus zou net moeten kunnen . Anders even kijken in Slimme meter uitlezen, middels lange kabel, mogelijkheden?, daar staat vast nog meer nuttige info in.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 05-11-2018 10:32 ]
Voor het aansturen van 433MHz apparaten die cruciaal zijn, denk bijvoorbeeld aan verwarming, is de oplossing dat je het commando meerder keren verstuurt. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij 433 thermostaten en Visonic security sensors. Als een lamp één of twee keer per jaar een signaal mist is het meestal niet zo'n groot probleem.EOSfoto schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:07:
Mijn vragen:Als ik antwoord op deze vragen heb, kan ik voorlopig wel even vooruit met knutselen en verder verdiepen, maar ik zou het op prijs stellen als ik hier wat hulp zou kunnen krijgen.
- ....
En er zijn veel betaalbare sensors beschikbaar voor 433MHz. Denk hierbij aan Kerui security sensors, temperatuur/vochtigheidssensors en overige weersensors.
Zou je ook Somfy RTS (433.42MHz), Brel of andere rolluiken e.d. aan willen sturen dan is de RFXtrx433XL een goede mogelijkheid en deze heeft ook een soldeeraansluiting voor een RJ11 kabel die direct in de P1 aansluitng van de smartmeter gedrukt kan worden.
sinds kort draai ik domoticz op een Rpi.
Deze heb ik even vluchtig ingesteld om mijn meter uit te lezen en met een rfxcom433 schakel ik een KaKu schakelaar.
Nu wil ik dit volgend jaar gaan uitbreiden. Achter in onze tuin hebben we een kelderje voor de zwembad pompen. Deze wil ik dmv domoticz gaan schakelen (pomp aan/uit en klep open/dicht).
Probleem is de ontvangst in die kelder. Ik heb de volgende opties:
433Mhz repeater om tot onder in de kelder te komen
prijs: 20euro repeater en goedkoop 433 materiaal.
voordeel: goedkoop
nadeel: geen feedback / betrouwbaarheid
Wifi:
Prijs: powerline adapter (met als voordeel dat die ook voor fatsoenlijke wifi buiten zorgt en ESP8266 materiaal (redelijk goedkoop).
voordeel:betrouwbaar/feedback
nadeel: duurdere oplossing
Zwave:
Prijs: onbekend
voordeel: dmv enkele nodes overal ontvangst waar ik wil. Feedback
nadeel: heb de dongle nog niet, geen ervaring mee.
Welke van bovenstaande, of andere opties zouden jullie aanreden in mijn geval?
Deze heb ik even vluchtig ingesteld om mijn meter uit te lezen en met een rfxcom433 schakel ik een KaKu schakelaar.
Nu wil ik dit volgend jaar gaan uitbreiden. Achter in onze tuin hebben we een kelderje voor de zwembad pompen. Deze wil ik dmv domoticz gaan schakelen (pomp aan/uit en klep open/dicht).
Wifi:
Prijs: powerline adapter (met als voordeel dat die ook voor fatsoenlijke wifi buiten zorgt en ESP8266 materiaal (redelijk goedkoop).
Zwave:
ik zou niet voor de 433 oplossing gaan. Te onbetrouwbaar voor zoiets door het ontbreken van terugkoppelingdarklord007 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:23:
sinds kort draai ik domoticz op een Rpi.
Wifi:
Zwave:
overige opties zijn beide prima. Overigens kun je ook bij zwave rare effecten krijgen maar daar kun je dan wel weer met een truukje iets aan doen
ik heb nog geen ervaring met de esp8266 in domoticz (alleen een sonoff met originele firmware) en moet zeggen dat dit tot op heden redelijk werkt.commentator schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:
[...]
ik zou niet voor de 433 oplossing gaan. Te onbetrouwbaar voor zoiets door het ontbreken van terugkoppeling
overige opties zijn beide prima. Overigens kun je ook bij zwave rare effecten krijgen maar daar kun je dan wel weer met een truukje iets aan doen
Binnenkort eens een flashen en kijken hoe dat werkt op een lamp in huis en ff kijken of ik de wifi door die betonne vloer krijg

Ik ben even niet zo slim geweest, stroomuitval en Synology nas uit en aan. Op de een of andere manier wil domoticz dan geen connectie meer maken met de usb P1 smartmeter en de rfxcom.
Ik moet dan in de hardwaresettings van domoticz met de poorten "spelen" en dan werkt het weer.
Dus ik druk per ongeluk op toevoegen i.p.v. aanpassen en heb dus 2 slimme meters. Ik druk op delete en stond dus op de 1e originele {facepalm} dus historie weg. Is maar van 6 maanden maar toch.
Uiteraard geen backup, dus is er een manier om dit nog terug te halen of was dit een harde les (eerst backuppen en dan pas hobbyen)
Ik moet dan in de hardwaresettings van domoticz met de poorten "spelen" en dan werkt het weer.
Dus ik druk per ongeluk op toevoegen i.p.v. aanpassen en heb dus 2 slimme meters. Ik druk op delete en stond dus op de 1e originele {facepalm} dus historie weg. Is maar van 6 maanden maar toch.
Uiteraard geen backup, dus is er een manier om dit nog terug te halen of was dit een harde les (eerst backuppen en dan pas hobbyen)
Een vraag aan mensen hier die een Xiaomi gateway als alarmsysteem gebruiken, ongeacht de sensoren die het alarm triggeren. Op dit moment gebruik ik hier de Mi Home App voor, daar schakel ik het alarm mee in en uit, bij alarm krijg ik een melding op mijn mobiel en kan hiermee het alarm afzetten.
De vraag is hoe krijg ik dezelfde workflow voor elkaar in Domoticz? Tot dusver heb ik een dummy switch waarmee ik het alarm kan inschakelen. Als deze aan staat en er gaat een deur open dan gaat het alarm af. Het sturen van een berichtje naar je mobiel moet ook nog wel lukken maar hoe zet je het alarm uit via je mobiel?
De vraag is hoe krijg ik dezelfde workflow voor elkaar in Domoticz? Tot dusver heb ik een dummy switch waarmee ik het alarm kan inschakelen. Als deze aan staat en er gaat een deur open dan gaat het alarm af. Het sturen van een berichtje naar je mobiel moet ook nog wel lukken maar hoe zet je het alarm uit via je mobiel?
@darklord007
Zwave is gewoon het beste.
Maar ook het kostbaarste.
Ik heb zelf zwave op alle belangrijke plekke.
En rfx (kaku) voor als het niet veel uit maakt.
Bezig wel met zigbee (o.a. xiaomi).
Uhm...SpikeHome schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:58:
@darklord007
Zwave op batterij is K^&%(&**)T dus daar zou ik mijn verschil in aanbrengen..[ uit ervaring ]
Alles op batterij een Zigbee of kaku
En belangrijk en betrouwbaar of vermogen op Zwave EU en geen china shit..
1 lege batterij kan je hele Zwave netewerk plat leggen..
En het grootste probleem...
Welke is het..
Ik heb nog ene paar everspring pirren te koop,,[ 3x1.5 penlite ] Die werken op een drukken plaats een jaar.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je bent wel erg tegen z-wave sensors op batterijen he? Hoeveelste keer is het al dat je dat kenbaar maakt in de topic?Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:07:
[...]
Uhm...
Zwave op batterij is K^&%(&**)T dus daar zou ik mijn verschil in aanbrengen..[ uit ervaring ]
Alles op batterij een Zigbee of kaku
En belangrijk en betrouwbaar of vermogen op Zwave EU en geen china shit..
1 lege batterij kan je hele Zwave netewerk plat leggen..
En het grootste probleem...
Welke is het..
Ik heb nog ene paar everspring pirren te koop,,[ 3x1.5 penlite ] Die werken op een drukken plaats een jaar.

Terwijl mijn neo coolcams het al meer dan een jaar prima doen, zonder vervanging...TerrorSource schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:10:
[...] Je bent wel erg tegen z-wave sensors op batterijen he? Hoeveelste keer is het al dat je dat kenbaar maakt in de topic?
Bij mij ook, Fibaro's en Neo CoolCams op batterijen doen het juist prima.DjAntoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:16:
[...]
Terwijl mijn neo coolcams het al meer dan een jaar prima doen, zonder vervanging...
Enige waar ik problemen mee heb zijn de Neo CoolCam Wall Switches 1-knops.
Hmmm, dit is wel interessant, ondanks dat ik de gateway een handig ding vind, ben ik ook niet zo geweldig blij met de app en china.MikeOO schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:34:
[...]
3. Je kunt ook gebruik maken van Zigbee2mqtt. Dan heb je geen Xiaomi hub nodig maar wat andere hardware. Voordeel is dat je dan de App niet gebruikt en alles houdt je in eigen beheer.
Kun je sensoren makkelijk verhuizen van de Xiaomi gateway naar een ander stuk hardware?
Dank, ik ga eens aan de slag... Xiaomi is iig besteld, omdat het alternatief me toch weer teveel gedoe en onzekerheden gaf. Twijfel nu nog over het tweede protocol: 433 MHz of Z-wave, want inmiddels is wel duidelijk dat (met wat ik wil) één protocol niet toereikend zal zijn.
Waarom denk je dat ik het vaker zeg..TerrorSource schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:17:
[...]
Bij mij ook, Fibaro's en Neo CoolCams op batterijen doen het juist prima.![]()
Enige waar ik problemen mee heb zijn de Neo CoolCam Wall Switches 1-knops.
Er zijn weinig mensen die een topic helemaal van voor af aan lezen..
En tegen is een groot woord...
Maar ik had een 50 Zwave sensoren in mijn mesh zitten
waarvan verschillende op batterij. deur pir lux rook enz enz
Dus ik denk dat ik een beetje ervaring heb.
Heb zelfs met gizmocuz problemen op proberen te lossen als ik ze had met zwave.
De gekste problemen tegen gekomen, met let wel 50 sensoren. [ a € 45-50 /stuk ]
Allemaal voldeden ze aan openzwave!! Dus zouden allemaal moeten werken. toch? En vooral voor dat geld..
Eens in de zoveel tijd grote mesh netwerk problemen. Dus een NIET werkend systeem..
Verschillende keren opnieuw begonnen door alles te resetten, en stap voor stap opnieuw te leren enz enz
soms een paar weken stabiel en regelmatig huilen..
Toen opnieuw met geen enkel batterij device : stabiel stabiel..
Daarna de everspring omdat die sterke batterijen hebben.
Na x maanden weer problemen....
Everspring er tussenuit, stabiel.. [ dus nog te koop ]
Nest protect betere rookmelders kan ik niet vinden
Xiaomi zigbee, bizar spul voor weinig..
En als je weet hoe je een firewall in stelt werkt het feilloos buiten china om.
Ik ken geen andere werkende zigbee in Domoticz..
Als je op protocollen zoekt, zul je zien dat het zigbee batterij vriendelijkste is van allemaal..
Dus ik denk dat ik kan zeggen..
Ik heb het gedaan en heeft me bergen met geld gekost..
En ik heb er veel van geleerd.
Dus misschien een waarschuwing voor een starter? of zoiets..
Want ja er zitten zoveel settings in Zwave die afhankelijk kunnen zijn van batterylife...
En 1 setting verkeerd, kan je batterydraine veroorzaken. [ stel je verzendtijd maar eens anders in, of je lux uitlees tijd enz enzz]
Waarom denk je dat bij bijna elke Zwave er een poweraansluiting zit?
En een rookmelder met een lege batterij.....? Nest heeft 220 aansluiting :-)
En als zelfs Rob zegt, soms verzieken je batterij zwave je hele netwerk...
Maar je bent vrij om te kopen en aan te sluiten wat je wilt
Het mooiste van Domoticz, waardoor andere systemen bijna niet van Domoticz kunnen winnen.
Allerlei protocollen en hardware wat werkt in 1 systeem..
So feel free,,,
En ervaar mijn probleem..
@TerrorSource
Ik zal proberen minder enthousiast te zijn naar andere om de juiste keuzes te maken. :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tja en zo heb ik dan weer wat problemen met Xiaomi als de afstanden groot worden, dus nu korte afstand is Xiaomi, (gewoon omdat het werkt) grote afstand is Z-wave. Met ook batterij gevoede deursensors, maar dan wel weer met netgevoede modules op korte afstand daarvan.
En dat kun je met een xiaomi ook doen.. leg ergens een tempsensor oid tussen, verleng je het netwerk mee.DjAntoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:01:
Tja en zo heb ik dan weer wat problemen met Xiaomi als de afstanden groot worden, dus nu korte afstand is Xiaomi, (gewoon omdat het werkt) grote afstand is Z-wave. Met ook batterij gevoede deursensors, maar dan wel weer met netgevoede modules op korte afstand daarvan.
Maar misschien wel belangrijker ieder zijn eigen voorkeuren:-)
Ik denk dat je 433 moet kopen een rflink is goedkoper dan een rfxcomEOSfoto schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:31:
Dank, ik ga eens aan de slag... Xiaomi is iig besteld, omdat het alternatief me toch weer teveel gedoe en onzekerheden gaf. Twijfel nu nog over het tweede protocol: 433 MHz of Z-wave, want inmiddels is wel duidelijk dat (met wat ik wil) één protocol niet toereikend zal zijn.
en zwave voor de genoemde opties
Het 1 is een aanvulling op het andere..
Een simpele tempsensor kost 10-15 euri op 433 en 50-60 op zwave.
Er zijn scripts die een rflink 2x laten schakelen zodat een 433 bijna nooit meer mist
433 stekkerschakelaar kost 10-15 een zwave 50..
Dus tel uit je verlies...
als je op 1 paard wed..
en als je pech hebt heb je soms dagen ineens geen bereik, worden de thermometers ineens niet geupdate en werkt 2/3/4/5 keer schakelen ook niet voor de 433 met rflink en/of rfxcomDylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat je 433 moet kopen een rflink is goedkoper dan een rfxcom
en zwave voor de genoemde opties
Het 1 is een aanvulling op het andere..
Een simpele tempsensor kost 10-15 euri op 433 en 50-60 op zwave.
Er zijn scripts die een rflink 2x laten schakelen zodat een 433 bijna nooit meer mist
433 stekkerschakelaar kost 10-15 een zwave 50..
Dus tel uit je verlies...
als je op 1 paard wed..
Dat is meestal het gevolg van een batterij sensor die ligt te sudderen..commentator schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:44:
[...]
en als je pech hebt heb je soms dagen ineens geen bereik, worden de thermometers ineens niet geupdate en werkt 2/3/4/5 keer schakelen ook niet voor de 433 met rflink en/of rfxcom
Als je doe wat er in de manuals staat met een goede antenne is het best een betaalbaar en redelijk alternatief, voor sommige dingen...
En ik ben het met je eens
Soms is het allemaal net of je een hobbsysteem hebt.
En is een reboor onverklaarbaar de beste optie.
Maar weer ieder zijn meug...
Maar voor een starter,, die betaalbaar spul wil hebben ic pro spul..
Zijn er mensen die een tweede Domoticz server hebben draaien als data source?
Ik zou graag op zolder wat sensors plaatsen en zit te denken dit op een Pi (Zero) te doen, maar wil wel alles op 1 hoofd server kunnen uitlezen.
De optie is er, maar schijnt niet altijd even lekker te werken?
Ik zou graag op zolder wat sensors plaatsen en zit te denken dit op een Pi (Zero) te doen, maar wil wel alles op 1 hoofd server kunnen uitlezen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
zelfs met de klikaanuit op stroomDylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:47:
[...]
Dat is meestal het gevolg van een batterij sensor die ligt te sudderen..
maar je wil ook niet weten hoeveel apparaten er in de buurt blijkbaar op de die frequentie zitten van lampen tot beveiliging
En auto alarmen....commentator schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:48:
[...]
zelfs met de klikaanuit op stroom
maar je wil ook niet weten hoeveel apparaten er in de buurt blijkbaar op de die frequentie zitten van lampen tot beveiliging
Mijn systeem was eens echt op tilt.. door een hangende rookmelder op 433
3 auto's op tilt..:-)
Ik zou binnenkort ook aan de slag willen gaan met domotica, maar verlies een beetje mijn weg in dit topic.
Oorspronkelijk zitten kijken naar Homey, maar door die vele negatieve reacties hier op Tweakers naar een "doe-het-zelf" oplossing zitten kijken. Het hogere "knutselgehalte" spreekt mij ook wel aan. Is er ergens een gestructureerde showcase waar ik wat inspiratie kan opdoen over de mogelijkheden van Domoticz?
Hoe een Google Home,Apple HomeKit of Amazon Alexa in het hele verhaal passen vind ik eerlijk gezegd ook wat verwarrend. Sommige mensen gebruiken dit in combinatie met domoticz, maar dan gaat het puur over de spraakbesturing component als ik het goed begrijp?
Wat ik momenteel op het oog heb:
Nog andere aanraders of goed lees/kijkvoer om mee te beginnen?
Oorspronkelijk zitten kijken naar Homey, maar door die vele negatieve reacties hier op Tweakers naar een "doe-het-zelf" oplossing zitten kijken. Het hogere "knutselgehalte" spreekt mij ook wel aan. Is er ergens een gestructureerde showcase waar ik wat inspiratie kan opdoen over de mogelijkheden van Domoticz?
Hoe een Google Home,Apple HomeKit of Amazon Alexa in het hele verhaal passen vind ik eerlijk gezegd ook wat verwarrend. Sommige mensen gebruiken dit in combinatie met domoticz, maar dan gaat het puur over de spraakbesturing component als ik het goed begrijp?
Wat ik momenteel op het oog heb:
- Alle halogeen spots door Philips Hue LED's vervangen en via bepaalde scenario'is aansturen
- Slimme thermostaat & radiatorknoppen (waarschijnlijk Tado)
- Koffieapparaat op vaste tijdstippen laten aanslaan via KaKu
- ...
[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 05-11-2018 23:11 ]
Sinds vandaag in het bezit van een Google Home. Nu ben ik aardig op weg om deze d.m.v. Controlicz te koppelen aan domoticz. De verbinding via de webinterface van controlicz is oké en ik zie ook mijn schakelaars etc.
Nu wil ik deze echter koppelen in de app van Google home, dat gaat tot op zekere hoogte goed.
Google vraagt na het inloggen om volledige toegang tot mijn account, en dan kies ik natuurlijk voor allow.
Hierna krijg ik de melding: kan de instelling niet updaten. Controleer je verbinding.
Alles werkt en ik heb overal internet, iemand enig idee wat dit kan zijn?
Nu wil ik deze echter koppelen in de app van Google home, dat gaat tot op zekere hoogte goed.
Google vraagt na het inloggen om volledige toegang tot mijn account, en dan kies ik natuurlijk voor allow.
Hierna krijg ik de melding: kan de instelling niet updaten. Controleer je verbinding.
Alles werkt en ik heb overal internet, iemand enig idee wat dit kan zijn?
Heerlijk... zoveel mensen, zoveel wensen... 
Het is inmiddels wel duidelijk dat ieder z'n eigen voorkeur heeft, maar vooral ook dat je in sommige gevallen prima uit de voeten kunt met goedkope 433 (evt met aangepast script), maar op andere momenten Zigbee of Z-wave een betere keuze is.
In het begin zal het allemaal een beetje low-level zijn (ik moet eerst mijn Hue lampen nog eens zichtbaar krijgen, maar dat schijnt een bug te zijn in de huidige stabiele versie voor Synology en Rpi.
Rookmelders staan in ieder geval behoorlijk bovenaan de lijst, net als een viertal deursensoren, bewegingssensoren en temperatuursensoren. Eerst eens kijken dat ik dat goed draaiende krijg (en hou) en daarna kijk ik wel eens rustig verder.
Het is inmiddels wel duidelijk dat ieder z'n eigen voorkeur heeft, maar vooral ook dat je in sommige gevallen prima uit de voeten kunt met goedkope 433 (evt met aangepast script), maar op andere momenten Zigbee of Z-wave een betere keuze is.
In het begin zal het allemaal een beetje low-level zijn (ik moet eerst mijn Hue lampen nog eens zichtbaar krijgen, maar dat schijnt een bug te zijn in de huidige stabiele versie voor Synology en Rpi.
Rookmelders staan in ieder geval behoorlijk bovenaan de lijst, net als een viertal deursensoren, bewegingssensoren en temperatuursensoren. Eerst eens kijken dat ik dat goed draaiende krijg (en hou) en daarna kijk ik wel eens rustig verder.
Gebruik zelf ook de gateway en twijfel nog of ik overga. Op zich werkt de gateway prima en verkeer naar China kun je vast wel ergens blokkeren als je daar problemen mee hebt.DjAntoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:20:
[...]
Hmmm, dit is wel interessant, ondanks dat ik de gateway een handig ding vind, ben ik ook niet zo geweldig blij met de app en china.
Kun je sensoren makkelijk verhuizen van de Xiaomi gateway naar een ander stuk hardware?
Voordelen van de gateway is dat je deze eenvoudig op een centrale plek kunt plaatsen om zo een goed bereik voor alles sensoren te krijgen. Een Rasp zit vaak op een plek dit minder logisch is en minder centraal waardoor je problemen kunt hebben met sensoren en afstand.
Voordeel lijkt mij wel dat de gateway beperkt is tot 30 apparaten en dat zal je op deze manier geen last van hebben.
Verhuizen lijkt mij niet een groot probleem. Meeste zaken van Xiaomi zijn niet interessant om hier de historie van te moeten bewaren. Dus verwijderen en opnieuw aanmelden is en optie. Je kan ook een nieuwe sensor vervangen met een oude, wat zo alleen even niet meer hoe dat gaat maar is vast wel te vinden
Is hier al vaker voorbij gekomen, maar als het er om gaat om wat sensoren draadloos te maken (zoals temp, co2, hum etc.) dan zou ik kiezen voor een esp8266.Toppe schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:48:
Geen overkill en uitstekend geschikt om wat waardes door te geven. Zelf heb ik er 4 in gebruik. 1 op zolder bij de cv-ketel, 1 in de kruipruimte bij de verdeler van de vloerverwarming, 1 in de woonkamer en 1 bij de deurbel.
Hmmm, kan ook inderdaad. Iemand ergens een how-to om dit goed werkend te krijgen?bartbh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:23:
[...]
Is hier al vaker voorbij gekomen, maar als het er om gaat om wat sensoren draadloos te maken (zoals temp, co2, hum etc.) dan zou ik kiezen voor een esp8266.
Geen overkill en uitstekend geschikt om wat waardes door te geven. Zelf heb ik er 4 in gebruik. 1 op zolder bij de cv-ketel, 1 in de kruipruimte bij de verdeler van de vloerverwarming, 1 in de woonkamer en 1 bij de deurbel.
Je kunt hier beginnen > Het grote ESP topic
En om je wat te helpen aan keywords: aliexpress, nodemcu, espeasy.
En om je wat te helpen aan keywords: aliexpress, nodemcu, espeasy.
ongegeneerde spam natuurlijkSanderH_ schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:57:
kijk eens in Het grote Domotica projecten showcase topic
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Iemand die toevallig al Kappelt gBridge werkend heeft gekregen in combinatie met Domoticz?
Het lijkt me super om op deze manier mijn Futlight milights spraakgestuurd te kunnen bedienen.
Het lijkt me super om op deze manier mijn Futlight milights spraakgestuurd te kunnen bedienen.
Ik zie in dat topic dat je je growatt omvormer uitleest met een raspberry pi. Welk scriptje gebruik je hiervoor? Had al het een en ander gevonden op internet, maar die werkte niet.Bockelaar schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:54:
ongegeneerde spam natuurlijk
kijk eens in Het grote Domotica projecten showcase topic
een aangepaste vorm van Sander Plug (zie o.m. https://123zonne-energie.ning.com/profile/SanderPlug )
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ah, met een wifi module. Dan zal ik alsnog zelf aan de slag moeten, die heb ik niet en moet dus met seriële poort.
die wifi module geeft je naast wifi vooral een LAN poort, ik vond dat het geld (meer dan) waard... voor de rs-interface is ook wel wat te vinden hoor kan ik me herinneren
specifiek deze link volgens mij http://fixedbycode.blogsp...ad-data-from-growatt.html
wordt ook besproken in https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=37&t=42742 met nog wat troubleshooting en aanvullingen enzo
hier ook nog een topic met een handleiding in pdf van iemand https://www.wijhebbenzon....een-raspberry-pi?start=42
specifiek deze link volgens mij http://fixedbycode.blogsp...ad-data-from-growatt.html
wordt ook besproken in https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=37&t=42742 met nog wat troubleshooting en aanvullingen enzo
hier ook nog een topic met een handleiding in pdf van iemand https://www.wijhebbenzon....een-raspberry-pi?start=42
[ Voor 60% gewijzigd door Bockelaar op 06-11-2018 14:48 ]
Ik draai al 4 jaar domoticz met RFXCOM en 433Mhz . Heb jou horrorscenario nog nooit meegemaakt,.commentator schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:44:
[...]
en als je pech hebt heb je soms dagen ineens geen bereik, worden de thermometers ineens niet geupdate en werkt 2/3/4/5 keer schakelen ook niet voor de 433 met rflink en/of rfxcom
Daarbij zeg ik niet dat er wel eens een schakeling wordt gemist maar dan heb ik in mijn scripts/settings, bij belangrijke zaken, ook meegenomen dat hij een keer extra schakelt.
Ik heb vaker dat mijn geofence app op mijn S7 niet schakelt dan mijn domoticz/rfxcom/433 apparatuur.
Lol, vanmiddag om 15:45 begonnen met spelen en om 16:00 al de eerste werkend. Net even een tweede in gebruik gesteld, nu nog opzoek naar wat leuke sensoren en een manier om te boel fatsoenlijk aan te sluiten of een beetje fatsoenlijke inbouwdoosbartbh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:23:
[...]
Is hier al vaker voorbij gekomen, maar als het er om gaat om wat sensoren draadloos te maken (zoals temp, co2, hum etc.) dan zou ik kiezen voor een esp8266.

https://shelly.cloud/shop_shelly/Toppe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:33:
[...]
Lol, vanmiddag om 15:45 begonnen met spelen en om 16:00 al de eerste werkend. Net even een tweede in gebruik gesteld, nu nog opzoek naar wat leuke sensoren en een manier om te boel fatsoenlijk aan te sluiten of een beetje fatsoenlijke inbouwdoos
Meer een lege inbouwdoos waar ik de ESP + sensoren in kan monteren
MM dan zou ik de achterkant uit je inbouwdoos hakken...Toppe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:54:
[...]
Meer een lege inbouwdoos waar ik de ESP + sensoren in kan monteren
Van mijn energieleverancier (Essent) heb ik een paar weken geleden een nSure dongle gekregen. Deze is via Wifi verbonden met mijn netwerk en theoretisch zou ik daarmee ook het energieverbruik moeten kunnen uitlezen via Domoticz.
Na een paar uur klooien is het nog steeds niet gelukt... Weet iemand of het mogelijk is en zo ja, welke instellingen (vooral de poort) ik moet gebruiken. Google heeft me ook nog niet verder gebracht...
Na een paar uur klooien is het nog steeds niet gelukt... Weet iemand of het mogelijk is en zo ja, welke instellingen (vooral de poort) ik moet gebruiken. Google heeft me ook nog niet verder gebracht...
Ik ga binnenkort verhuizen, en natuurlijk gaat mijn RPI met Domoticz mee. In het nieuwe huis is er een compleet andere meterstand, iemand enig idee hoe Domoticz daar mee om gaat?
Gaat alles op de hobbel en kan ik er beter een ander device voor aanmaken of gaat het wel goed?
Gaat alles op de hobbel en kan ik er beter een ander device voor aanmaken of gaat het wel goed?
Nee, ik wil hem niet fysiek in de muur plaatsen maar meer een doos waar ik die ESP kan in plaatsenDylantje2 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:30:
[...]
MM dan zou ik de achterkant uit je inbouwdoos hakken...
Het kan zijn dat misschien 1 dag niet klopt, maar daarna gaat hij gewoon verder met de nieuwe beginwaardes van de nieuwe dag. Die ene dag kun je dan ook gewoon nog aanpassen in de database eventueel.Pino112 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:20:
Ik ga binnenkort verhuizen, en natuurlijk gaat mijn RPI met Domoticz mee. In het nieuwe huis is er een compleet andere meterstand, iemand enig idee hoe Domoticz daar mee om gaat?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
De volgende oplossing heb ik al een paar keer toegepast: Een standaard plastic behuizing met een USB inbouw connector. Aan de zijkant van de plastic behuizing boor je een gat waar de USB connector in gaat. Deze zet je vast aan de binnenkant van de behuizing met een ring. De micro usb poort zit aan de binnenkant, daar sluit je de ESP8266 op aan en zit dan gelijk netjes vast.
https://www.kiwi-electron...nclosure-79x61x40mm-black
https://www.conrad.nl/p/b...omponents-1-stuks-1365796
Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:47:
[...]
Nee, ik wil hem niet fysiek in de muur plaatsen maar meer een doos waar ik die ESP kan in plaatsen
Afgelopen week hebben ze bij ons de slimme meter vervangen, dus dat is een vergelijkbare actie. Ik heb met USB persistent rules ervoor gezorgd dat de USB P1 kabel een ander /dev/ttyUSBxx devicenaam kreeg na de wissel. Zodoende werden de bestaande devices in Domoticz niet meer bijgewerkt. Toen heb ik bij hardware opnieuw een USB P1 device toegevoegd. Dit creeerde een nieuwe grafiek. Na een nacht heb ik bij de oude device vervangen gedaan naar de nieuwe en alle historie werd keurig toegevoegd zonder rare pieken of dalen.Pino112 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:20:
Dit zal wel werken, maar dan zal het jaar totaal voor het huidige jaar (onder rapport) waarschijnlijk niet meer kloppen. Met de hierboven beschreven methode werkt dat ook goed.adjego schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:51:
[...]
Het kan zijn dat misschien 1 dag niet klopt, maar daarna gaat hij gewoon verder met de nieuwe beginwaardes van de nieuwe dag. Die ene dag kun je dan ook gewoon nog aanpassen in de database eventueel.
Zoiets ja, maar vindt die USB connector toch stevig aan de prijs... Juist de keus voor een ESP vanwege de prijs, nu wordt hij 3x zo duurrorie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:24:
De volgende oplossing heb ik al een paar keer toegepast: Een standaard plastic behuizing met een USB inbouw connector. Aan de zijkant van de plastic behuizing boor je een gat waar de USB connector in gaat. Deze zet je vast aan de binnenkant van de behuizing met een ring. De micro usb poort zit aan de binnenkant, daar sluit je de ESP8266 op aan en zit dan gelijk netjes vast.
[...]

Tja, wel een nette oplossing en waarschijnlijk elders wel goedkoper te krijgen
.
Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:37:
[...]
Zoiets ja, maar vindt die USB connector toch stevig aan de prijs... Juist de keus voor een ESP vanwege de prijs, nu wordt hij 3x zo duur
Ali waarschijnlijk wel. Die behuizing is netje geprijsd, ga daar denk ik eens een aantal van bestellen. Dremel er wel sleuf inrorie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:41:
Tja, wel een nette oplossing en waarschijnlijk elders wel goedkoper te krijgen.
[...]
Edit; USB B naar Micro. Kan je hem meteen aansluiten, wellicht iets minder mooi maar stukken goedkoper. Daarbij kan je ook eenvoudig aan USB-B kabels komen
Dan heb je ook nog deze. Jammer dat ze die niet als inbouw hebben
[ Voor 43% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 12:41 ]
Precies dit is ook mijn vraag eigenlijk. Kan er nog niet echt wat over vinden en/of bedenken hoe dit in Domoticz te integreren.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:09:
Ik zie dat er een DIY versie bestaat van de milight controller:
https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub
Heeft iemand dit succesvol gekoppeld aan Domoticz, en zoja, hoe bevalt dat?
Tijdje (zomer) minder actief geweest met domotica. Heb nu 2 systemen draaien (Domoticz en HA) maar dit is niet bepaald handig. Ik heb niet bijzonder enthousiast over beide, maar het minst over HA. HA uitzetten is alleen niet echt een optie omdat ik daar dus de ESP8266 milight hub oa mee aanstuur. Maar ook bv de MQTT broker.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Jawel hoor want voor het rapport gebruikt hij de losse waardes per dag en niet de counterwaardes.tsjoender schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:28:
[...]
Afgelopen week hebben ze bij ons de slimme meter vervangen, dus dat is een vergelijkbare actie. Ik heb met USB persistent rules ervoor gezorgd dat de USB P1 kabel een ander /dev/ttyUSBxx devicenaam kreeg na de wissel. Zodoende werden de bestaande devices in Domoticz niet meer bijgewerkt. Toen heb ik bij hardware opnieuw een USB P1 device toegevoegd. Dit creeerde een nieuwe grafiek. Na een nacht heb ik bij de oude device vervangen gedaan naar de nieuwe en alle historie werd keurig toegevoegd zonder rare pieken of dalen.
[...]
Dit zal wel werken, maar dan zal het jaar totaal voor het huidige jaar (onder rapport) waarschijnlijk niet meer kloppen. Met de hierboven beschreven methode werkt dat ook goed.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Heb nu een testopstelling draaiend en nu wil gaan uitbreiden en het volwassen maken.
Momenteel draai ik Domoticz op een Surface tablet maar dat gaat hem niet worden.
Nu zie ik verschillende opties om domoticz op te draaien maar wat is het handigste en goedkoopste?
Ik zie veel rasberry pi 3b+ maar als ik die volledig maak (voeding, sd kaart, behuizing) kom ik op €70. Dat komt dicht in de buurt van een 1bay synology die waarschijnlijk krachtiger en veelzijdiger is.
wat wordt aangeraden? Tevens is het toch niet moeilijk om een rasberry in te stellen met domoticz?
Momenteel draai ik Domoticz op een Surface tablet maar dat gaat hem niet worden.
Nu zie ik verschillende opties om domoticz op te draaien maar wat is het handigste en goedkoopste?
Ik zie veel rasberry pi 3b+ maar als ik die volledig maak (voeding, sd kaart, behuizing) kom ik op €70. Dat komt dicht in de buurt van een 1bay synology die waarschijnlijk krachtiger en veelzijdiger is.
wat wordt aangeraden? Tevens is het toch niet moeilijk om een rasberry in te stellen met domoticz?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
MQTT werkt prima met Domoticz hoor.BoschR schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:04:
[...]
Precies dit is ook mijn vraag eigenlijk. Kan er nog niet echt wat over vinden en/of bedenken hoe dit in Domoticz te integreren.
Tijdje (zomer) minder actief geweest met domotica. Heb nu 2 systemen draaien (Domoticz en HA) maar dit is niet bepaald handig. Ik heb niet bijzonder enthousiast over beide, maar het minst over HA. HA uitzetten is alleen niet echt een optie omdat ik daar dus de ESP8266 milight hub oa mee aanstuur. Maar ook bv de MQTT broker.
Bijna allerlei tutorials zijn gemaakt voor de Pi.icecreamfarmer schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:06:
Daarnaast verdien je de Pi alleen al per jaar terug aan energie kosten.
De (snel gezocht) goedkoopste Synology die ik tegen kom is de DS115J, deze doet zonder schijven €99. Reken even een schijf er bij en je gaat al naar de €150.icecreamfarmer schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:06:
Heb nu een testopstelling draaiend en nu wil gaan uitbreiden en het volwassen maken.
Ik heb mijn Pi compleet gekocht met P1 kabel, SD kaart, adapter én behuizing voor €87.
Zelf heb ik nooit verder gekeken dan een Pi, simpel weg het verbruik en het formaat vindt ik belangrijk. Daarnaast heb je ook nog eens een aantal GPIO pinnen waardoor je ook andere apparatuur eenvoudig kan aansluiten op een relatief goedkope manier, al is het maar een DS18B20 of DHT22.
Iemand hier was ook bezig met het uitlezen van zijn water meter (Wie weet ik niet meer
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 15:17 ]
Dan zijn er ook hele leuke pi like systemenToppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:15:
[...]
De (snel gezocht) goedkoopste Synology die ik tegen kom is de DS115J, deze doet zonder schijven €99. Reken even een schijf er bij en je gaat al naar de €150.
Ik heb mijn Pi compleet gekocht met P1 kabel, SD kaart, adapter én behuizing voor €87.
Zelf heb ik nooit verder gekeken dan een Pi, simpel weg het verbruik en het formaat vindt ik belangrijk. Daarnaast heb je ook nog eens een aantal GPIO pinnen waardoor je ook andere apparatuur eenvoudig kan aansluiten op een relatief goedkope manier, al is het maar een DS18B20 of DHT22.
Iemand hier was ook bezig met het uitlezen van zijn water meter (Wie weet ik niet meer) maar dat zijn dingen die je relatief goedkoop op een Pi werkend kan krijgen en waar een Synology uiteindelijk een duurdere optie wordt...
Goedkoper en soms beter..
Stroom uitmeten lijkt mij ook wel tof maar heb geen netwerkaansluiting in de meterkast en wifi lijkt mij nogal onbetrouwbaar om home automation aan te sturen of overdrijf ik nu?Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:15:
[...]
De (snel gezocht) goedkoopste Synology die ik tegen kom is de DS115J, deze doet zonder schijven €99. Reken even een schijf er bij en je gaat al naar de €150.
Zoals @SpikeHome al aanhaalt, de meeste tutorials zijn gebaseerd op een Pi, misschien dat je voor €20 minder klaar kan zijn, maar dan werken alle tutorials waarschijnlijk net niet voor @icecreamfarmer... Is in mijn ogen de besparing van €20 niet waard.Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:17:
[...]
Dan zijn er ook hele leuke pi like systemen
Goedkoper en soms beter..
Je data zal altijd bedraad uitgelezen worden (tenslotte sluit je de P1 van je slimme meter aan via USB op je Pi) waardoor er in elk geval geen data verloren gaat.icecreamfarmer schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:17:
[...]
Stroom uitmeten lijkt mij ook wel tof maar heb geen netwerkaansluiting in de meterkast en wifi lijkt mij nogal onbetrouwbaar om home automation aan te sturen of overdrijf ik nu?
Onder de noemer better safe than sorry: kies voor een powerplug oplossing, hiermee kan je bedraad een netwerk verbinding in je meterkast krijgen. Heb je sowieso nodig als je voor een Synology wilt gaan met de optie om je verbruik te monitoren
Het uitlezen van een slimme meter was voor mij het enige doel voor die Pi, ondertussen draaien ook de zonnepanelen API, Xiaomi Gateway, HomeBrige, Roomba, 2x Sonoff en 2x ESP8266 er op mee
[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 15:23 ]
uhm als je een pi user aanmaakt bijv bij cubietruck oid heb je een beter systeem.Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:21:
[...]
Zoals @SpikeHome al aanhaalt, de meeste tutorials zijn gebaseerd op een Pi, misschien dat je voor €20 minder klaar kan zijn, maar dan werken alle tutorials waarschijnlijk net niet voor @icecreamfarmer... Is in mijn ogen de besparing van €20 niet waard.
[...]
Je data zal altijd bedraad uitgelezen worden (tenslotte sluit je de P1 van je slimme meter aan via USB op je Pi) waardoor er in elk geval geen data verloren gaat.
Onder de noemer better safe than sorry: kies voor een powerplug oplossing, hiermee kan je bedraad een netwerk verbinding in je meterkast krijgen. Heb je sowieso nodig als je voor een Synology wilt gaan met de optie om je verbruik te monitoren
Het uitlezen van een slimme meter was voor mij het enige doel voor die Pi, ondertussen draaien ook de zonnepanelen API, Xiaomi Gateway, HomeBrige, Roomba, 2x Sonoff en 2x ESP8266 er op mee
En als je 70 te duur vindt is 20 goedkoper best wel wat..
Er zijn natuurlijk ook draadloze oplossingen om de data van je slimme meter uit te lezen. Gebruik zelf deze:Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:21:
Je data zal altijd bedraad uitgelezen worden (tenslotte sluit je de P1 van je slimme meter aan via USB op je Pi) waardoor er in elk geval geen data verloren gaat.
http://www.esp8266thingies.nl/
En ik moet zeggen dat behalve een paar initiële problemen de boel nu al een jaar stabiel (zonder één enkele reboot) draait! Ook niet het idee dat ik waardes mis in Domoticz.
Weet niet of je dat bedoeld, Domoticz (Master) in een VM draaien met daarnaast via Wifi verbonden Domotics (Slave) in de meterkast welke de slimme meter uitleest. Data komt allemaal netjes op de Master aan.Toppe schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:48:
Ik weet niet wat @icecreamfarmer te besteden heeft en het interesseert me ook helemaal niets, ik geef alleen aan dat ik geen bezuiniging van €20 zou doen bij straks misschien de ruggengraat van je complete Domotica systeem.Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:29:
[...]
uhm als je een pi user aanmaakt bijv bij cubietruck oid heb je een beter systeem.
En als je 70 te duur vindt is 20 goedkoper best wel wat..
Ik vondt het een probleem dat ik mijn slimme meter niet kon uitlezen, ik zoek dan ook een oplossing die het beste aansluit op het probleem en eventuele behoefte's in de toekomst. Ik zoek niet een oplossing die mogelijk voor nieuwe problemen zorgt.
En wat maakt in jou ogen de cubietruck beter dan een Pi?
Het gaat simpelweg alleen om wat temperatuur sensoren, heb nu 2x ESP8266 werkend met een DS18B20 die ik wil gaan vervangen voor een DHT22 (vanwege luchtvochtigheid). Wellicht dat ik er ook nog een TSL2561 aan wil knopen maar heb daarvoor nog geen nuttige toepassing kunnen bedenkenbeekware schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:59:
[...]
Weet niet of je dat bedoeld, Domoticz (Master) in een VM draaien met daarnaast via Wifi verbonden Domotics (Slave) in de meterkast welke de slimme meter uitleest. Data komt allemaal netjes op de Master aan.
Ondanks dat ik er nog heel veel sensoren aan zou willen koppelen zou ik niet weten welke sensoren er nog meer echt nuttig zijn...
[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 16:13 ]
Tsja ik dacht het te doen was om het verschil van de te dure 70 aan te kaarten..Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:10:
[...]
Ik weet niet wat @icecreamfarmer te besteden heeft en het interesseert me ook helemaal niets, ik geef alleen aan dat ik geen bezuiniging van €20 zou doen bij straks misschien de ruggengraat van je complete Domotica systeem.
Ik vondt het een probleem dat ik mijn slimme meter niet kon uitlezen, ik zoek dan ook een oplossing die het beste aansluit op het probleem en eventuele behoefte's in de toekomst. Ik zoek niet een oplossing die mogelijk voor nieuwe problemen zorgt.
En wat maakt in jou ogen de cubietruck beter dan een Pi?
[...]
Als het je geen reet uitmaakt....
Kun je beter een Pi kopen.
Die mindere specs heeft dan anderen.
Zoek maar eens op odroid Xu4...
Als je het over ruggegraat hebt..:-)
Mijn Xu4 liep op minder dan 10% terwijl de rpi3 nu boven de 30% zit... [ XU4 even uit de running door mijn tijd gebrek ] Maar een echt ruggegraat is de Xu4
Ik ben er bekend mee dat MQTT (beperkt) werkt in Domoticz. Beperkt in de zin van dat je in een vast format een bericht kan sturen naar het domoticz/in topic.
Domoticz faciliteert (bij mijn weten) geen MQTT broker, maar dit is een detail die vrij makkelijk wel te verhelpen is door een mosquitto broker op te starten op een RPi bijvoorbeeld.
Het gaat mij er om dat ik de DIY ESP8266 MiLight hub icm Domoticz wil laten werken. Ik heb zo snel hier niks over kunnen vinden (toegegeven: niet uitgebreid gezocht).
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Moet je nagaan, heb je z'n krachtig apparaat... Gebruik je 90% er van nietDylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:18:
[...]
Tsja ik dacht het te doen was om het verschil van de te dure 70 aan te kaarten..
Als het je geen reet uitmaakt....
Kun je beter een Pi kopen.
Die mindere specs heeft dan anderen.![]()
Zoek maar eens op odroid Xu4...
Als je het over ruggegraat hebt..:-)
Mijn Xu4 liep op minder dan 10% terwijl de rpi3 nu boven de 30% zit... [ XU4 even uit de running door mijn tijd gebrek ] Maar een echt ruggegraat is de Xu4
Je gaat die verschillen in het dagelijks gebruik echt niet merken hoor...
Maar koop vooral een Porsche omdat die sneller gaat dan een VW UP, gelukkig heb je er ook zoveel aan in NL
Kan je hier wat mee?BoschR schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:29:
[...]
Ik ben er bekend mee dat MQTT (beperkt) werkt in Domoticz. Beperkt in de zin van dat je in een vast format een bericht kan sturen naar het domoticz/in topic.
Domoticz faciliteert (bij mijn weten) geen MQTT broker, maar dit is een detail die vrij makkelijk wel te verhelpen is door een mosquitto broker op te starten op een RPi bijvoorbeeld.
Het gaat mij er om dat ik de DIY ESP8266 MiLight hub icm Domoticz wil laten werken. Ik heb zo snel hier niks over kunnen vinden (toegegeven: niet uitgebreid gezocht).
[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 16:31 ]
gekke vraag misschien, maar weet iemand of er iets bestaat om domoticz middels geofence te laten weten dat je in Nederland bent? ik heb al bedacht om een hele brede geofence in te richten, maar aangezien ik in 1 kant van het land woon, ben ik soms in Belgie en anders gewoon in Groningen maar zal hij dan niet correct weergeven of ik in Nederland ben of niet.
Kan er bijvoorbeeld uitgelezen worden wat voor provider je telefoon heeft, of je roaming aanstaat of zo?
reden is dat als ik op vakantie ben geweest, ik wil dat bijvoorbeeld mijn boilers opgestookt worden tot 65 graden om legionella uit te sluiten en bijvoorbeeld de quooker alvast opwarmt en niet wacht totdat ik daadwerkelijk thuis ben. want dan duurt het te lang.
gekke ideeen zijn er om uitgevoerd te worden
Kan er bijvoorbeeld uitgelezen worden wat voor provider je telefoon heeft, of je roaming aanstaat of zo?
reden is dat als ik op vakantie ben geweest, ik wil dat bijvoorbeeld mijn boilers opgestookt worden tot 65 graden om legionella uit te sluiten en bijvoorbeeld de quooker alvast opwarmt en niet wacht totdat ik daadwerkelijk thuis ben. want dan duurt het te lang.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Kgeloof niet dat je het helemaal snapt...Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:30:
[...]
Moet je nagaan, heb je z'n krachtig apparaat... Gebruik je 90% er van niet![]()
Je gaat die verschillen in het dagelijks gebruik echt niet merken hoor...
Maar koop vooral een Porsche omdat die sneller gaat dan een VW UP, gelukkig heb je er ook zoveel aan in NL
[...]
Maar succes...
En die porsche zou ik niet eens willen aangezien mijn S60 betere specs heeft
Ik heb 3 neo coolcam plugs besteld bij banggood. Moeten volgende week arriveren.
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord nergens heb kunnen vinden. Kan je die plugs ook met een fysiek knop aan en uit zetten? Met de knop op de plug zelf bijvoorbeeld?
Ik wil 1 van die plugs gebruiken voor een infraroodpaneel die in Domoticz volgens bepaalde tijdschema’s aan/uit gaat. Maar ik zou ook hardwarematig zelf dat ding aan willen zetten buiten de geprogrammeerde tijden.
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord nergens heb kunnen vinden. Kan je die plugs ook met een fysiek knop aan en uit zetten? Met de knop op de plug zelf bijvoorbeeld?
Ik wil 1 van die plugs gebruiken voor een infraroodpaneel die in Domoticz volgens bepaalde tijdschema’s aan/uit gaat. Maar ik zou ook hardwarematig zelf dat ding aan willen zetten buiten de geprogrammeerde tijden.
Drardollan schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:06:
[...]
Wifi versie zou ik ver van blijven als je met z-wave werkt. Het is aan te raden om op 1 protocol te werken, voorkomt een hoop gedoe. Tevens ben je met wifi afhankelijk van een wifi netwerk. Het is logischer om te kiezen voor 1 los Domotica netwerk in mijn ogen.
Heb al jaren goede ervaringen met NEO Coolcam Plugs. Koop ze altijd in de aanbieding op AliExpress en Gearbest.
zit een fysieke knop op ja..innova58 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:40:
Ik heb 3 neo coolcam plugs besteld bij banggood. Moeten volgende week arriveren.
[...]
(echter werkte deze bij niet altijd vlekkenloos, als er een grote stekker is zat kon ik de knop niet eens indrukken, hoeft bij jou versies niet zo te zijn).
- leeg -
Geofence binnen een land lijkt me vrij lastig, wellicht dat je dit kan combineren met iCal/Webdav? Ik heb tenminste altijd in mijn agenda staan wanneer ik op vakantie ga.fabstar81 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:32:
gekke vraag misschien, maar weet iemand of er iets bestaat om domoticz middels geofence te laten weten dat je in Nederland bent? ik heb al bedacht om een hele brede geofence in te richten, maar aangezien ik in 1 kant van het land woon, ben ik soms in Belgie en anders gewoon in Groningen maar zal hij dan niet correct weergeven of ik in Nederland ben of niet.
Edit: Misschien dat je iets zou kunnen met een IP locatie API?
Wat zou ik niet snappen? Ik vindt het zonde om een apparaat neer te zetten waar ik maar 10% van gebruik. Daarbij ga je echt het verschil niet merken in het aan en uit zetten van een lamp op een Pi/Synology/Xu4/Dell PowerEdge/Etc. Ieder heeft zijn eigen voorkeur, is niets mis mee toch?Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:35:
[...]
Kgeloof niet dat je het helemaal snapt...
Maar succes...![]()
Maar goed, laten we de discussie lekker stoppen. Stap jij in je S60 met betere specs dan mijn Porsche 911 GT3 RS

Ps, de S60 Polestar is 30 seconde trager op de Nurburgring
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 16:54 ]
Puur uit nieuwsgierigheid, welk infraroodpaneel heb je en waar gebruik je hem/ze voor?innova58 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:40:
[...]
Prima discussie stoppen maar lees jezelf eens terug..Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:43:
[...]
Geofence binnen een land lijkt me vrij lastig, wellicht dat je dit kan combineren met iCal/Webdav? Ik heb tenminste altijd in mijn agenda staan wanneer ik op vakantie ga.
Edit: Misschien dat je iets zou kunnen met een IP locatie API?
[...]
Wat zou ik niet snappen? Ik vindt het zonde om een apparaat neer te zetten waar ik maar 10% van gebruik. Daarbij ga je echt het verschil niet merken in het aan en uit zetten van een lamp op een Pi/Synology/Xu4/Dell PowerEdge/Etc. Ieder heeft zijn eigen voorkeur, is niets mis mee toch?
Maar goed, laten we de discussie lekker stoppen. Stap jij in je S60 met betere specs dan mijn Porsche 911 GT4 RS
waarop reageer nu, ik reageer op iemand die 70 te duur vind en geef aan dat er mooie andere alternatieven zijn.
En tuurlijk is het zonde om overkill te hebben net als je mooie porsche.. je mag hier toch maar 130.. En mijn specs waren mijn inkomsten vs uitgaven. Die voor jouw totaal geen waarde hebben..
Je ruggegraat ging het over.
Ik ben ooit begonnen met een pi B
Die was te licht
Toen cubieboard
Ook weer te licht
Bananapi, geen schik mee.
Xu4 gekocht super veel plezier mee en bloed snel.
Maar door mijn extreme Zwave problemen... Een rpi3 erbij gekocht om eea weer beter stabiel te krijgen.
Zwave oorzaak gevonden na weken zoeken...
Dus nu de Pi3 nog steeds lopen, omdat over naar mijn Xu4 even teveel van het goede is..
En wat ik bedoel met je snapt het niet..
Te lichte hardware starten levert een CPu van 30+ op...
En de vraag is hoe lang gaat dat dan goed.. Hardware matig maar ook of Domoticz stable blijft.
Wat zou meer stroom verbruiken die 10 of 30%...? Welke SD slijt harder... enz enz
Mooier is als je start dat je niet licht moet beginnen.. Want as je net als ik zo'n hardware of 40 erop heb zitten.. wordt het vanzelf instabiel.. Je ruggegraat..
En die is bij veel mensen soms te weinig waard.......
En tsja terwijl Cubieboard oid al lang 1gig lan heeft zit dat er nu pas op bij de pi 3 B+
Dus voor iedere zijn eigen keuze toch...
En tsja een porsche ..
Vandaar dat het je niet veel uitmaakt.

#succesermee
#closeformeto
Laten we geen ruzie maken.Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:35:
[...]
Kgeloof niet dat je het helemaal snapt...
Maar succes...![]()
Ik hoef niet op €20 te kijken maar mij viel het op dat de Pi snel duurder wordt als je de accessoires meeneemt die nodig zijn. Ik vroeg mij dus af of er betere mogelijkheden tegenwoordig zijn.
De pi hoeft alleen domoticz te draaien mijn tv is al aangesloten op mijn PC dus kodi ofzo is niet nodig.
Wel moet het geheel makkelijk en stabiel werken. Ik zat daarom eerst naar homey te kijken maar dat lijtk het niet te zijn.
Ik zal het weer niet snappen, maar al deze apparaten zitten rond de €30/€40 en overal komen de accessoires nog los bij. Overall gezien maakt het dus allemaal weinig uit.Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:59:
[...]
Prima discussie stoppen maar lees jezelf eens terug..
waarop reageer nu, ik reageer op iemand die 70 te duur vind en geef aan dat er mooie andere alternatieven zijn.
Het is zo stabiel als dat je het zelf maakt. Ik heb een stabiele Pi en een Pi waar ik mee speel qua software instellingen (allicht zou jij dit kunnen blijven doen op je Surface?), als ik dan het verkeerde commando geef is niet alles alsnog wegicecreamfarmer schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:00:
[...]
Laten we geen ruzie maken.
Ik hoef niet op €20 te kijken maar mij viel het op dat de Pi snel duurder wordt als je de accessoires meeneemt die nodig zijn. Ik vroeg mij dus af of er betere mogelijkheden tegenwoordig zijn.
De pi hoeft alleen domoticz te draaien mijn tv is al aangesloten op mijn PC dus kodi ofzo is niet nodig.
Wel moet het geheel makkelijk en stabiel werken. Ik zat daarom eerst naar homey te kijken maar dat lijtk het niet te zijn.

Homey is een tof apparaat maar ik zou hem niet willen. Voor mijn gevoel is dit het inderdaad net niet. En nee, ik kan het niet onderbouwen.
Ik heb deze set en Domoticz is hierop al voor geinstalleerd, heb alleen HomeBridge er naast geïnstalleerd met wat plugins. Werkt allemaal prima en nog nooit last gehad van haperingen of wat dan ook
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 17:12 ]
Als je Android hebt, kan het roaming verhaal met Tasker prima bereikt worden (de variabele %ROAM kun je hiervoor gebruiken). Laat hem je dummy switch tbv je geofence schakelen en je kunt verder prullenfabstar81 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:32:
In de badkamer. Deze om precies te zijn:
https://www.tectake.nl/infrarood-verwarming-800050#401072
vwtune schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:45:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, welk infraroodpaneel heb je en waar gebruik je hem/ze voor?
Op de slaapkamer boven mijn vrouw die reuma heeft:innova58 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:15:
In de badkamer. Deze om precies te zijn:
[...]
https://www.polarheat.nl/...panelen/infrarood-panelen
Aan en uit met Zwave op koude winter enz enz enz
In het terrarium van onze kids
ook een heel mooi klein ir paneel
https://www.polarheat.nl/...-paneel-e100-50x32cm-100w
Wat ook aangestuurd wordt door...
Op temp en winter en warme enz enz met een Zwave..
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 07-11-2018 18:07 ]
@Toppe Dat is inderdaad het Domoticz forum waar enthousiast gepraat wordt over de ESP8266 milight hub die ik ook heb. Maar ik zou niet weten hoe je die 2 met elkaar laat werken.
Dus concreet:
- Belangrijkste: Een "switch" in Domoticz zodat ik een lamp/groep kan schakelen.
- Belangrijk: Obv een (vaste) tijd een lamp/groep aan/uit zetten.
- Minder belangrijk: Een "switch" geupdate wordt als een lamp aan gaat (soort van 2way)
Dus concreet:
- Belangrijkste: Een "switch" in Domoticz zodat ik een lamp/groep kan schakelen.
- Minder belangrijk: Een "switch" geupdate wordt als een lamp aan gaat (soort van 2way)
Ik vermoed via MQTT, ik ga er later even induiken... sta nu even pannenkoeken te bakken en daarna naar een kerst showBoschR schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:32:
@Toppe Dat is inderdaad het Domoticz forum waar enthousiast gepraat wordt over de ESP8266 milight hub die ik ook heb. Maar ik zou niet weten hoe je die 2 met elkaar laat werken.
Dus concreet:

Haha oke bedankt succes! Bedankt. Ja ongetwijfeld via MQTT. De ESP hub stuurt MQTT berichten over topics als: "milight/0x14/rgb_cct/1" en states bijvoorbeeld over: "milight/states/0x14/rgb_cct/1". Maar voor zover bij mij bekend heeft domoticz alleen een topic: "domoticz/in" waarin een bepaald JSON format bericht verwacht wordt met bv een idx, command en switchcmd.Toppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:49:
[...]
Ik vermoed via MQTT, ik ga er later even induiken... sta nu even pannenkoeken te bakken en daarna naar een kerst show
Ben zelf net thuis en bedenk me net dat ik ook Milight in Domoticz werkend heb de RFLink. Dus dat zou ook een optie zijn. Toch blijf ik nog wel benieuwd naar de ESP8266 MQTT oplossing.
Sinds ik domoticz draai (met een rfxcom433 en P1 kabel) heb ik om de zoveel tijd dat de rfxcom niet meer werkt. Ik krijg dan de volgende melding:
2018-11-07 17:44:00.530 Error: RFXtrx433e hardware (4) nothing received for more than 30 Minutes!....
2018-11-07 17:44:01.531 Error: Restarting: RFXtrx433e
De P1 blijft wel gewoon werken.
Als ik hem dan even uit trek en weer insteek werkt ie weer...
Iemand enig idee waardoor dit getriggerd kan worden en hoe ik dit kan oplossen?
2018-11-07 17:44:00.530 Error: RFXtrx433e hardware (4) nothing received for more than 30 Minutes!....
Hmm, interessant, wij hebben een hal en 1 slaapkamer waar het minder warm wordt als gewenst. Zou mooi zijn als ik via een sonoff met temp meter en een paneel, dit zou kunnen verbeteren. Ik zet alleen vraagtekens bij het gebruik van de panelen als ik de wattages ervan zie. Wat vind jij van het gebruik ervan of meet jij die niet?Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:24:
[...]
Op de slaapkamer boven mijn vrouw die reuma heeft:
https://www.polarheat.nl/...panelen/infrarood-panelen
Aan en uit met Zwave op koude winter enz enz enz
In het terrarium van onze kids
ook een heel mooi klein ir paneel
https://www.polarheat.nl/...-paneel-e100-50x32cm-100w
Wat ook aangestuurd wordt door...
Op temp en winter en warme enz enz met een Zwave..
Heb je een andere usb kabel geprobeerd? Ik herken dit probleem wel maar het is te lang geleden, ik weet niet precies meer wat de oplossing was maar heb er wel een andere kabel tussen zitten.darklord007 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:06:
Sinds ik domoticz draai (met een rfxcom433 en P1 kabel) heb ik om de zoveel tijd dat de rfxcom niet meer werkt. Ik krijg dan de volgende melding:
Eerlijk gezegd ben ik al ff geleden gestopt met meten..vwtune schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:43:
[...]
Hmm, interessant, wij hebben een hal en 1 slaapkamer waar het minder warm wordt als gewenst. Zou mooi zijn als ik via een sonoff met temp meter en een paneel, dit zou kunnen verbeteren. Ik zet alleen vraagtekens bij het gebruik van de panelen als ik de wattages ervan zie. Wat vind jij van het gebruik ervan of meet jij die niet?
Punt 1 was dat domoticz bij sommige Zwaves zonder verklaarbare redenen Pieken heeft. dus weg echte zuivere meting.
Ik meet alleen nog bij mijn WP en Wpboiler.
Punt 2. Ik maak keuzes, en die pakken soms uit zoals ze zijn,,, [ gasloos zonnepanelen Wp WPb enz enz ]
Een alternatief voor een IR paneel is bijna niet, dus ja wat wil je nog meer meten?
Voor Reuma is IR goed, dus voor de WAF mag het wat kosten.
En als er goedkopere bijverwarming was geweest, had ik daar niet naar gekeken, ivm bovenstaande redenen
Andere kant.
Voor het terrarium bevalt hij heel goed.
Geen extreem hete lampen.
En voor de reuma hoor ik alleen positief. En we hebben hete nachten
Duidelijk en begrijpelijkDylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:27:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik al ff geleden gestopt met meten..
Punt 1 was dat domoticz bij sommige Zwaves zonder verklaarbare redenen Pieken heeft. dus weg echte zuivere meting.
Ik meet alleen nog bij mijn WP en Wpboiler.
Punt 2. Ik maak keuzes, en die pakken soms uit zoals ze zijn,,, [ gasloos zonnepanelen Wp WPb enz enz ]
Een alternatief voor een IR paneel is bijna niet, dus ja wat wil je nog meer meten?
Voor Reuma is IR goed, dus voor de WAF mag het wat kosten.
En als er goedkopere bijverwarming was geweest, had ik daar niet naar gekeken, ivm bovenstaande redenen
Andere kant.
Voor het terrarium bevalt hij heel goed.
Geen extreem hete lampen.
En voor de reuma hoor ik alleen positief. En we hebben hete nachten
ga dat eens proberen, thxsthecompany schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:19:
[...]
Heb je een andere usb kabel geprobeerd? Ik herken dit probleem wel maar het is te lang geleden, ik weet niet precies meer wat de oplossing was maar heb er wel een andere kabel tussen zitten.
Deze oplossing heb ik hier inmiddels al even draaien. MQTT is niet nodig! Je koppelt hem net als een ibox rechtstreeks aan domoticz. (Dit stel je weer in met een poortnummer, die je in theorie een behoorlijk aantal aan kunt maken in de milight hub en vervolgens dus apart kunt koppelen) ieder poortnummer is een virtuele ibox met 4 zones. En deze 4 zones komen na het koppelen als nieuwe apparaten in domoticz. Kwestie van de juiste toevoegen (ct of cct, afhankelijk van de type lamp/afstandsbediening die je wil emuleren) en je kunt los. Ik heb het zelfs werkend moet HomeKit!BoschR schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:56:
[...]
Haha oke bedankt succes! Bedankt. Ja ongetwijfeld via MQTT. De ESP hub stuurt MQTT berichten over topics als: "milight/0x14/rgb_cct/1" en states bijvoorbeeld over: "milight/states/0x14/rgb_cct/1". Maar voor zover bij mij bekend heeft domoticz alleen een topic: "domoticz/in" waarin een bepaald JSON format bericht verwacht wordt met bv een idx, command en switchcmd.
Ben zelf net thuis en bedenk me net dat ik ook Milight in Domoticz werkend heb de RFLink. Dus dat zou ook een optie zijn. Toch blijf ik nog wel benieuwd naar de ESP8266 MQTT oplossing.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand nog een ibox zou kopen na deze oplossing. Had het echt in een kwartiertje aan de praat!
Vruchtbare avond, kan toch weer 3 Sonoff’s bestellenToppe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:49:
[...]
Ik vermoed via MQTT, ik ga er later even induiken... sta nu even pannenkoeken te bakken en daarna naar een kerst show
Edit: iemand ervaring met dit model?. En dan met name de vraag of mensen deze al geflasht hebben, kan hier namelijk aardig mee uit te voeten als ik hem netjes in een fatsoenlijke doos monteer
[ Voor 33% gewijzigd door Toppe op 07-11-2018 21:59 ]
Als dat niet werkt, probeer eens een zwaardere voeding.
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=44&t=18439
Heb het zelf ook gehad. Mijn voeding veroorzaakte na jaren eenzelfde probleem. een nieuwe zwaarder voeding heeft het probleem bij mij opgelost.
@Toppe Had jij nou laatst vrij eenvoudige temp/humidity sensoren aan Domoticz/RPi gekoppeld? Hoe werkt dat precies?
Ja, heb er nu 4 draaien (2x Sonoff Basic & 2x ESP8266). De ESP8266 is de meest uitgebreide versie en de eenvoudigste configuratie (wel voorzien van ESPEasyMega firmware).Rgerr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:32:
@Toppe Had jij nou laatst vrij eenvoudige temp/humidity sensoren aan Domoticz/RPi gekoppeld? Hoe werkt dat precies?
Ik wil uiteindelijk voor de ESP8266 gaan en de Sonoff's voor zover mogelijk toch uitfaseren (ik ga er een aantal verplaatsen omdat ik wel de stroom wil kunnen schakelen), de kwaliteit van het PCB laat te wensen over, vooral de 230V terminals laten snel los en vindt dit toch wel eens serieus veiligheidsprobleem.
Nadat je een ESP8266 hebt voorzien van andere firmware is het vrij simpel om de boel aan te kunnen sturen, het is een kwestie van de sensoren op de juiste GPIO poorten aansluiten en de hardware kant te voorzien van de juiste instellingen.
Ondanks dat ik graag veel sensoren er op zou willen aansluiten zou ik niet zo snel weten welke sensoren echt leuk zijn of een toegevoegde waarde hebben, mocht je dus nog suggesties hebben...
Ik wil trouwens hier gaan bestellen: https://opencircuit.nl
Maar ik kan nergens de 4.7K weerstanden vinden die ik wel nodig heb
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 08-11-2018 08:02 ]
ff over de hardware nog.
@Dylantje2, @Toppe en @icecreamfarmer
De Oidroid xu4 heb ik ook aan gedacht om daarmee de pi te vervangen.
Maar meer omdat ik destijds doodziek werd van de corrupte sd kaartjes
De odroid heeft dacht ik emmc flash.
Maar nu draait de pi al bijna een jaar stabiel en power heeft ie genoeg voor wat ik ermee doe.
Ik weet niet of alles van de pi zo ook op de odroid werkt zoals mijn Nefit easy addon.
Verder is het beide linux dus zoude veel dingen gewoon moeten werken.
Dat is bij de synology nas iets anders
Maar nu draait de pi al bijna een jaar stabiel en power heeft ie genoeg voor wat ik ermee doe.
Ik weet niet of alles van de pi zo ook op de odroid werkt zoals mijn Nefit easy addon.
Ik zou geen reden inzien waarom dit niet zo kunnen (moeten) werken. Wat betreft de corrupte SD kaarten: dit kan ook komen door een oudere voeding etc. Ik zelf ben van plan de Pi elke 2 jaar gewoon uit voorzorg te vervangen, het oude exemplaar komt wel weer een keer van pasSpikeHome schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:26:
ff over de hardware nog.
Ik hoop dat de Pi4 met flash geheugen uit komtToppe schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:31:
[...]
Ik zou geen reden inzien waarom dit niet zo kunnen (moeten) werken. Wat betreft de corrupte SD kaarten: dit kan ook komen door een oudere voeding etc. Ik zelf ben van plan de Pi elke 2 jaar gewoon uit voorzorg te vervangen, het oude exemplaar komt wel weer een keer van pas
Check reichelt.de eens voor die weerstandjes.Toppe schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:57:
[...]
Ja, heb er nu 4 draaien (2x Sonoff Basic & 2x ESP8266). De ESP8266 is de meest uitgebreide versie en de eenvoudigste configuratie (wel voorzien van ESPEasyMega firmware).
Ik wil uiteindelijk voor de ESP8266 gaan en de Sonoff's voor zover mogelijk toch uitfaseren (ik ga er een aantal verplaatsen omdat ik wel de stroom wil kunnen schakelen), de kwaliteit van het PCB laat te wensen over, vooral de 230V terminals laten snel los en vindt dit toch wel eens serieus veiligheidsprobleem.
Nadat je een ESP8266 hebt voorzien van andere firmware is het vrij simpel om de boel aan te kunnen sturen, het is een kwestie van de sensoren op de juiste GPIO poorten aansluiten en de hardware kant te voorzien van de juiste instellingen.
Ondanks dat ik graag veel sensoren er op zou willen aansluiten zou ik niet zo snel weten welke sensoren echt leuk zijn of een toegevoegde waarde hebben, mocht je dus nog suggesties hebben...
Ik wil trouwens hier gaan bestellen: https://opencircuit.nl
Maar ik kan nergens de 4.7K weerstanden vinden die ik wel nodig heb
Kan, maar ik wil alles het liefst vandaag nog in huis hebben.Rgerr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:01:
[...]
Check reichelt.de eens voor die weerstandjes.
Heb aankomend weekend wel een uurtje over en wil dan alles ombouwen naar ESP8266 met DHT22's en dus ook de juiste weerstanden
Dit topic is gesloten.