Chrisje1983 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:30:
Ik heb al regelmatig alle 43 nodes opnieuw geincluded met een Aeon labs 5 gen stick dus juich maar niet te vroeg. Op moment is het bij mij stabiel, en ik heb meteen een backup van de SD card en de z-wave stick gemaakt. Het blijft wel een beetje beholpen dat z-wave moet ik zeggen, het wordt gepresenteerd als de stabiele en veilige oplossing voor de domotica omgeving. Maar met alle systeempjes die ik door elkaar heb draaien is het wel het meest problematische. Het grootste gedonder begint altijd als ik weer wat nieuwe z-wave nodes wil includen en er eentje niet helemaal lekker is gegaan. Hupsakee weer de sd backup van de laatste keer terug zetten en de z-wave backup weer terug zetten en ik kan weer opnieuw beginnen.
Ik begin ook altijd pas met blockly's en programma's voor de nieuwe nodes te maken als de nieuwe nodes al een paar dagen stabiel in domoticz staan en ik van die stabiele setup weer een sd-card en z-wave stick backup heb. Voor het geld wat je ervoor betaald in vergelijking met de doe hetzelf oplossing is het wel ergens een beetje zuur. Maar ja, de pirs, deurcontakten, rookmelders en sirenes met z-wave zijn eigenlijk wel het mooiste om in het interieur te plaatsen. Voor het meten van waardes en schakelen van lampen zijn er betere en goedkopere oplossing in de vorm van sonoff of nodemcu.
En waar ik ook achter ben, mocht ik eens mijn hele domoticz setup vanaf scratch beginnen, dan include ik eerst alle repeaters. Dat scheelt ook een hoop gezeur met nieuwe nodes includen als ze meteen al in een netwerk worden gezet met een hoop repeaters in huis. Ik heb zelf 6 repeaters in de vorm van sirenes door het huis hangen en als ik alles include op de zelfde volgorde als dat ik ben begonnen (ivm de IDX nr toewijzing in domoticz devices) dan hebben de nodes die voor de eerste repeater geincluded worden het meeste moeite om opgenomen te worden in het netwerk.
Maar ik kan er mee leven, als het eenmaal werkt, werkt het wel mooi. Maar ga niet teveel knooien want je mesh netwerk is zo naar de kloten.
Hier mijn z-wave netwerkje, heb de laatste 3 nodes verwijdert en zoals je ziet zijn er 2 nodes welke niet helemaal in het netwerk worden opgenomen en alleen verbinding met de controller maken. Het kan zichzelf oplossen in de komende dagen weken, maar het hoeft niet. Dat is een beetje in mijn ogen z-wave, het is een verassing of het includen en opnemen in je mesh netwerk gaat werken of niet. Omdat het nu redelijk stabiel is en het nogal een pokke werk is om z-wave te resetten en alle nodes opnieuw te includen kijk het nog even aan of de laatste 2 ook opgenomen worden door de repeaters, ze werken in elk geval.
[
afbeelding]
@
88Gamer88
Zwave is lastig heb zelf ook heeel lang lopen tobben..
Wat mij gescheeld heeft.. ALLE batterijsensoren eruit laten. die killen je netwerk en daardoor krijg je grrrrr.
Het probleem in domoticz en batterijsensoren is dat er geen goed batterij signaal doorgegeven wordt [ er is wel een plugin ] dus lege bat. geeft heeel veel problemen.
Daarnaast is er een probleem met sensoren die NIET in openzwave staan, maar wel geleerd en gezien worden in Domoticz en de Aeon. Dus installeer ALLEEN wat er in openzwave te koop is.
@
Chrisje1983 ik zie dat je ze erg mooi op numerieke volgorde hebt staan..
Maar dat is nergens voor nodig, Domoticz geeft alles een uniek idx dus 1 x exclude en opnieuw include slaat hij een nummertje over dat doet niets af aan de werking:
https://drive.google.com/...y0BNbHUF/view?usp=sharing
Daarnaast ben ik er achter dat sommige devices polling willen om goed te functioneren..:
https://drive.google.com/...J3M9qJki/view?usp=sharing
Een backup is echt niet nodig om telkens terug te zetten..
Om de een of andere reden is er soms een probleem met de eigenaar van zwcfg.... als je die af en checkt..:-)
wat ik nu heb. alleen maar 220 gevoede switches.
Alle andere pir en temp enz enz via XIAOMI.. werkt stukken beter dan Zwave. goedkoper en vooral zo MOOI klein.
1 bridge en een paar sensoren, goedkoper dan 1 zwave pir..
Nog mooier batterijlife van pir is 5x 1 zwave pir..
En een beetje een tweaker maakt van een xiaomi deurcontact een schakelaar..
Of een brievenbus sensor
Een water sensor
Bouwt een kleine goedkope chineze plafondpir om met een xiaomi inside:-)
Daarnaast HUE is veeeel te duur..
Koop yeelight iets minder licht dan een Hue maar voor het geld TOP
En de rookmelder is er heelaas maar 1 de winnaar!!
Nest, co en rook en warmte.. op 220 dus geen batterij shit
die je ook nog een mooi nachtlampje geeft....
schade en schande.. wordt men wijs in de homeautomation :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520