Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 17:28

flexje

got-father

MikeOO schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:50:
Nog niet tegenkomen hier maar weer een nieuw theme en ziet er goed uit.
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=24084/

Github: https://github.com/EdddieN/machinon-domoticz_theme

Is nog wel in ontwikkeling dus er kunnen fouten in zitten.
Gisteren geinstalleerd, 'in het echt' ziet het er niet uit vind ik. Mobile helemaal niet. Maar dat is my opinion.

Jammer dat domoticz geen aandacht besteedt aan styling. Maar ja voor mij is het belangrijker dat het goed werkt, open en flexibel is.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 12:35
flexje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:04:
[...]

Gisteren geinstalleerd, 'in het echt' ziet het er niet uit vind ik. Mobile helemaal niet. Maar dat is my opinion.

Jammer dat domoticz geen aandacht besteedt aan styling. Maar ja voor mij is het belangrijker dat het goed werkt, open en flexibel is.
In het echt? Echt wel :) Heb je die Setup.html ook in de juiste map gezet zoals men omschrijft? Want dan pas pas het menu zich volledig aan: "#Copy settings.html in templates folder to

sudo cp ~/domoticz/www/styles/machinon/templates/Settings.html ~/domoticz/www/templates/"

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:04:
[...]

Het is nog in ontwikkeling dus zal vast nog beter worden. Persoonlijk spreekt mij dit juist wel aan omdat het meer eenheid geeft. De standaard Gui spreekt mij ook niet aan. Domoticz is en prachtig programma maar inderdaad qua Design loopt het achter.

Ok domotica is gemaakt om alles zelf te doen en dan hoeft de Gui niet mooi te zijn. Maar ik vind de prettig als je het opent en zaken moet regelen het er standaard mooi uit ziet >:)

Heb het theme net geïnstalleerd maar knoppen op Dashboard zijn vrij kaal van mijn lichtschakelaars. In switches staat het er wel in en in Firefox is de layout niet goed. In Chrome loop het wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zx2wwx.jpg

Maar even probleem aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:14
MikeOO schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:58:
[...]

Het is nog in ontwikkeling dus zal vast nog beter worden. Persoonlijk spreekt mij dit juist wel aan omdat het meer eenheid geeft. De standaard Gui spreekt mij ook niet aan. Domoticz is en prachtig programma maar inderdaad qua Design loopt het achter.

Ok domotica is gemaakt om alles zelf te doen en dan hoeft de Gui niet mooi te zijn. Maar ik vind de prettig als je het opent en zaken moet regelen het er standaard mooi uit ziet >:)

Heb het theme net geïnstalleerd maar knoppen op Dashboard zijn vrij kaal van mijn lichtschakelaars. In switches staat het er wel in en in Firefox is de layout niet goed. In Chrome loop het wel goed.

[afbeelding]

Best mooi wel. Al vind ik zelf een donker thema wel prettig. En het met Domoticz meegeleverde "Dark-th3me' vind ik best mooi.
Wat alleen een ellende is, is dat je elke keer na een update je eigen icons kwijt bent. Inmiddels heb ik daar iets (primitiefs) op gevonden, maar het blijft gedoe. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door RoJan op 20-07-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 08:56
Kan iemand mij vertellen wat hier fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ko40UPy.png

En verder krijg ik mijn individuele lampen van Hue nog steeds niet binnen in Domoticz. Scenes wel maar de lampen niet. Via homekit werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 15:47
RoTeK70 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:15:

En verder krijg ik mijn individuele lampen van Hue nog steeds niet binnen in Domoticz. Scenes wel maar de lampen niet. Via homekit werkt het prima.
Zo krijg ik een Osram Smart+ plug die ik in Hue kan bedienen, niet zichtbaar in Domoticz!
Welke versie draai je? Toevallig laatste stable 4.9700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
loyske schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:42:
[...]

Zo krijg ik een Osram Smart+ plug die ik in Hue kan bedienen, niet zichtbaar in Domoticz!
Welke versie draai je? Toevallig laatste stable 4.9700?
Ja ik gebruik de laatste Stable 4.9700.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 10:52
RoTeK70 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:43:
[...]

Ja ik gebruik de laatste Stable 4.9700.
In de stable zit een bug met Philips Hue.
Grote kans dat het met de laatste beta wel wil werken.

Zie release notes:
Version 4.xxxx (July xxth 2018)
- Implemented: OpenZWave, controller options for RetryTimeout, AssumeAwake and PerformReturnRoutes can now be set
- Implemented: OpenZWave, support for Seismic Intensity sensor
- Implemented: InfluxDB Data push, support for Username/Password
- Fixed: Philips Hue, should work correctly now again
- Updated: Dzvents (version 2.4.7, See dzVents/documentation/history.md)

[ Voor 0% gewijzigd door Klumpke op 20-07-2018 11:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 05:45:
[...]

Maar hoe doe ik het dan met de andere ID's (power, vane, enz.) ? En, hoe "weet" Domoticz dat er is geschakeld met de IR afstandsbediening of met de App? Moet er dan niet een cron draaien elke minuut? Het airco.sh script wordt alleen aangeroepen door Domoticz namelijk.

En, dan zouden ook de //script:enz. regels in de switches komen te vervallen?

Het schakelen vanuit Domoticz gaat prima, de statussen van de switches worden uiteraard dan netjes bijgewerkt. Het gaat juist erom dat als er met de IR afstandbediening (buiten Domoticz om) wordt geschakeld, dat er dan ook een terugkoppeling komt. Dat mag best een minuut duren, maar liever heb ik het direct.
Zelf zou ik dat met een script_time_xxx lua script oplossen. Deze worden iedere minuut aangeroepen en daar kan je dan de huidige stand van de airco uitlezen en als die veranderd is tov wat Domoticz als stand heeft aanpassen (of gewoon altijd iedere minuut bijwerken ook al is die niet veranderd zou eventueel ook nog kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Klumpke schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:02:
[...]

In de stable zit een bug met Philips Hue.
Grote kans dat het met de laatste beta wel wil werken.

Zie release notes:
Version 4.xxxx (July xxth 2018)
- Implemented: OpenZWave, controller options for RetryTimeout, AssumeAwake and PerformReturnRoutes can now be set
- Implemented: OpenZWave, support for Seismic Intensity sensor
- Implemented: InfluxDB Data push, support for Username/Password
- Fixed: Philips Hue, should work correctly now again
- Updated: Dzvents (version 2.4.7, See dzVents/documentation/history.md)
Inderdaad update heeft geholpen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:12
joostnl schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:20:
Goed bedacht! Een slimme programmeur moet in domoticz maken dat je een dummy switch kan aanmaken die gelijk, hue emulation friendly is.

Als tasmota het kan moet domoticz het ook kunnen

[...]
Dat zou helemaal mooi zijn, dat is helaas niet aan mij weg gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 08:43
hallo, ik ben al 2,5 jaar gelukkig bezitter van domoticz op mijn raspberry. Alleen elke keer als ik van huis (vakantie oid) heb ik last van stabiliteits problemen.
Deze beginnen vaak als de stroom een keer is uitgevallen.
Als ik thuis ben kan ik de SD kaart uit de raspberry halen en even in de laptop stoppen. Dan weer veilig verwijderen en dan loopt alles weer.
Dit moet ik dan soms 2 a 3x doen voordat hij weer maanden stabiel draait.

Wat hebben jullie gedaan om je systeem zo stabiel mogelijk te laten draaien? En vooral bij stroomuitval

Ik ben namelijk 2,5 week op vakantie en kan me sproeiers nu niet aanzetten, screens gaan niet automatisch naar beneden en buitenverlichting gaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik heb een UPS waar de Raspberry aanhangt, en nog een paar uur door draait. Mocht een SD card alsnog corrupt gaan, ik bewaar elke 4 laatst gemaakte sd-card images. En elke keer als ik dingen toevoeg in domoticz maak ik weer een nieuwe SD card image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:04:
[...]

Zelf zou ik dat met een script_time_xxx lua script oplossen. Deze worden iedere minuut aangeroepen en daar kan je dan de huidige stand van de airco uitlezen en als die veranderd is tov wat Domoticz als stand heeft aanpassen (of gewoon altijd iedere minuut bijwerken ook al is die niet veranderd zou eventueel ook nog kunnen).
Dat is logischer dan een cron idd. Maar hoe zou ik dit dan moeten doen? Heb je een opzetje voor LUA die ik dan kan uitbreiden?

Alle "get's" zouden dan uitgelezen moeten worden en de statussen in Domoticz vervolgens worden bijgewerkt.

Hoe ga ik dat aanpakken?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Dat is logischer dan een cron idd. Maar hoe zou ik dit dan moeten doen? Heb je een opzetje voor LUA die ik dan kan uitbreiden?

Alle "get's" zouden dan uitgelezen moeten worden en de statussen in Domoticz vervolgens worden bijgewerkt.

Hoe ga ik dat aanpakken?
Volgens mij zou je zoiets kunnen doen:

code:
1
2
3
4
commandArray = {}

aircoValue = os.execute('<pad naar>/airco.sh 192.168.0.37 get <xxxx>')
commandArray['OpenURL'] = 'http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=<IDX welke bijgewerkt moet worden>&nvalue=1&svalue=' .. aircoValue;

Bovenstaand is niet getest en je moet in ieder geval de stukken tussen de scherpe haken <> aanpassen naar jouw situatie. Verder dan herhalen voor alle parameters welke je uit wilt lezen en bij wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
PappleD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:54:
hallo, ik ben al 2,5 jaar gelukkig bezitter van domoticz op mijn raspberry. Alleen elke keer als ik van huis (vakantie oid) heb ik last van stabiliteits problemen.
Als ik thuis ben kan ik de SD kaart uit de raspberry halen en even in de laptop stoppen. Dan weer veilig verwijderen en dan loopt alles weer.

Wat hebben jullie gedaan om je systeem zo stabiel mogelijk te laten draaien? En vooral bij stroomuitval

Ik ben namelijk 2,5 week op vakantie en kan me sproeiers nu niet aanzetten, screens gaan niet automatisch naar beneden en buitenverlichting gaat niet aan.
Begrijp ik het nu verkeerd of heb jij heel vaak stroomuitval?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:08:
[...]

code:
1
2
3
4
commandArray = {}

commandArray['OpenURL'] = 'http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=<IDX welke bijgewerkt moet worden>&nvalue=1&svalue=' .. aircoValue;

Bovenstaand is niet getest en je moet in ieder geval de stukken tussen de scherpe haken <> aanpassen naar jouw situatie. Verder dan herhalen voor alle parameters welke je uit wilt lezen en bij wilt werken.
Ik ga hier eens mee stoeien als ik thuis ben vanavond. Thanks.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 22:37

Ik zou er een andere SD-kaart in stoppen. Is vreemd gedrag dat je hem in de laptop moet stoppen en dat hij het daarna wel weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

MikeOO schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:58:
[...]

[afbeelding]

Hoe krijg jij zo een lichtschakelaar als schuif. Ik moet gewoon op lampje klikken voor aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 12:20
flexje schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Nou het lijkt mij niet gebruikelijk om een md5 hash terug te vinden die je daarna in een json kunt gebruiken om een "alarm" te disarmen.
jsiegmund schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Nee klopt. Wat ik bedoelde was dat het uberhaupt al verkeerd is dat je een MD5 hash kunt opvragen. Want daar heb je schitterende lijstjes van waarmee je een groot gedeelte van de wachtwoorden al kunt opvragen. Dus dat ding via een API beschikbaar stellen is een redelijk slecht idee.

Is de melding inmiddels al gemaakt? Want anders maak ik er een issue van op de github repo.
Misschien een vreemde gedachte, maar waarom zou dit raar zijn. Je hebt in Domoticz waarschijnlijk ingesteld dat je niet in hoeft te loggen, dan staat alles dus open.

Als jij in je huis je kluis op slot doet, maar de sleutel bewaard in een sleutelkastje waar iedereen bij kan, dan heb je toch hetzelfde?

Zelf heb ik een gasten WiFi, als je zelfs dat niet veilig genoeg vindt, kan je ook vaste ip-adressen gebruiken voor devices waar je niet mee in wilt loggen en die ip-adressen uitsluiten van inloggen. Nog beter is natuurlijk iedereen in te laten loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoJan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Best mooi wel. Al vind ik zelf een donker thema wel prettig. En het met Domoticz meegeleverde "Dark-th3me' vind ik best mooi.
Wat alleen een ellende is, is dat je elke keer na een update je eigen icons kwijt bent. Inmiddels heb ik daar iets (primitiefs) op gevonden, maar het blijft gedoe. :-(
Gebruik ook een aantal eigen icons maar die raak ik nooit kwijt als ik een update uitvoer.
Ik upload the icons via Domoticz zelf (Settings --> Custom Icons en klik op bladeren en selecteer het ZIP bestand. Dan uploaden en daarna kan ik deze in Domoticz selecteren.

Mogelijk dat jij de bestand zelf upload in Domoticz via Putty/WinScp dan zou het mogelijk iets met rechten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SD die corrupt gaat kan inderdaad heel goed. Hangt af welke SD je gebruikt. Sommige hebben hier vaak last van en andere nooit. Heb zeker 1,5 jaar op een SD gedraaid en nooit problemen mee gehad.

Wil je meer zekerheid dan kun je overwegen om een HDD te gaan gebruiken die heeft er zover ik weet geen last van. En als je inderdaad regelmatig stroomuitval hebt dan zou ik gaan zoeken naar een goed UPS zodat je dit kunt voorkomen. De meeste stroomstoringen zijn na een paar uur weer over en als je dan uitzoekt hoe lang je Rasp daarmee kan draaien voorkom je erger.

Sproeien via Domoticz is handig maar zorg altijd voor iets wat kan ingrijpen als het fout gaat. Stel je sproeiers staan aan en Domoticz of systeem crasht dan blijven de sproeiers dus altijd draaien tot je thuiskomt. Voor de kraan een simpele watercomputer en voor een waterpomp een tijdklok en die werken altijd. Ik heb er ook over nagedacht maar kies toch voor een eigen systeem juist om dit soort problemen te voorkomen. Een Gordijn wat niet neergaat is niet zo erg maar een kraan die je hele vakantie openstaat wel.

En dit soort zaken gaan altijd fout juist op het moment dat je er niet bent. Het kan een half jaar goed draaien. Zodra je ver genoeg bent gebeurt het. Het lijkt wel of het systeem weet dat je voorlopig niet thuiskomt, O wacht dat kan Domotica ook inderdaad zien als je wilt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Iemand hier ervaring met die 433 Mhz deurbel van de Action? Werk goed met de RFXcom, alleen zendt de zender meerdere signalen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Even een algemene vraag voor mensen die hun domotica bedienen met een tablet.

Hoe hebben jullie je tablet aan de muur gehangen en hoe voorzien van stroom?

Ik kijk een beetje rond op het internet naar kant en klare oplossingen maar man man man wat een prijzen. (> 200 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Nextion Touch met een ESP8266 geen idee? Goedkoop en vrij in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:20
Phoolie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:38:
Iemand hier ervaring met die 433 Mhz deurbel van de Action? Werk goed met de RFXcom, alleen zendt de zender meerdere signalen uit.
Hangt er denk ik vanaf welke ;-) Ik heb er 1 van de Action en deze werkt prima met Domoticz icm RFXCOM. Is een Byron die ik heb. Waarom denk je dat die meerdere signalen uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
Chrisje1983 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:19:
Ik heb een UPS waar de Raspberry aanhangt, en nog een paar uur door draait. Mocht een SD card alsnog corrupt gaan, ik bewaar elke 4 laatst gemaakte sd-card images. En elke keer als ik dingen toevoeg in domoticz maak ik weer een nieuwe SD card image.
Welke UPS heb je dan? Want als ik maar weet wanneer de stroom uitgevallen is. Dan kan ik zelf zorgen dat mijn raspberry uit gaat en dus mijn SD kaart niet half sloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:40:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd of heb jij heel vaak stroomuitval?
Nee maar als ik ze hebt blijven ze me altijd een tijdje achtervolgen. Daarom wil ik eens kijken wat ik eraan kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:08:
[...]

code:
1
2
3
4
commandArray = {}

Ik heb nu:

Lua:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

aircoValuePowerSK = os.execute('/home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get power')
commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=716&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSK;

return commandArray

Maar krijg deze foutmelding:
2018-07-20 18:47:00.468 Error: EventSystem: in Airco_status: [string "commandArray = {}..."]:4: attempt to concatenate global 'aircoValuePowerSK' (a boolean value)
Moet er nog iets worden omgerekend?

Als ik de URL in de browser inklop, dan wordt de switch-status netjes omgezet.

Edit: overigens verandert de status pas naar OFF als ik de nvalue op 0 zet. Als ik de svalue op 0 zet gebeurt er niets. Klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-07-2018 18:52 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:49:
[...]

Ik heb nu:

Lua:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=716&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSK;

return commandArray

[...]

Verre van een lua of coding expert, maar het lijkt erop dat hij verwacht dat er een boolean gezet gaat worden, maar de output van het script is geen true/false of 1/0. Je zou eens kunnen kijken hoe je het juiste type kan declareren voor die variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
MikeOO schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:32:
[...]

SD die corrupt gaat kan inderdaad heel goed. Hangt af welke SD je gebruikt. Sommige hebben hier vaak last van en andere nooit. Heb zeker 1,5 jaar op een SD gedraaid en nooit problemen mee gehad.

Wil je meer zekerheid dan kun je overwegen om een HDD te gaan gebruiken die heeft er zover ik weet geen last van. En als je inderdaad regelmatig stroomuitval hebt dan zou ik gaan zoeken naar een goed UPS zodat je dit kunt voorkomen. De meeste stroomstoringen zijn na een paar uur weer over en als je dan uitzoekt hoe lang je Rasp daarmee kan draaien voorkom je erger.

Sproeien via Domoticz is handig maar zorg altijd voor iets wat kan ingrijpen als het fout gaat. Stel je sproeiers staan aan en Domoticz of systeem crasht dan blijven de sproeiers dus altijd draaien tot je thuiskomt. Voor de kraan een simpele watercomputer en voor een waterpomp een tijdklok en die werken altijd. Ik heb er ook over nagedacht maar kies toch voor een eigen systeem juist om dit soort problemen te voorkomen. Een Gordijn wat niet neergaat is niet zo erg maar een kraan die je hele vakantie openstaat wel.

En dit soort zaken gaan altijd fout juist op het moment dat je er niet bent. Het kan een half jaar goed draaien. Zodra je ver genoeg bent gebeurt het. Het lijkt wel of het systeem weet dat je voorlopig niet thuiskomt, O wacht dat kan Domotica ook inderdaad zien als je wilt >:)
Voor de sproeiers heb ik inderdaad een oplossing.

Maar zover ik heb kunnen lezen moet je een SD hebben die de HDD boot toch?
Je kan niet compleet zonder SD draaien. Ik ben absoluut geen held met me raspberry. Dus een dummy proof handleiding is dan zeker nodig.
Een UPS aanschaffen lijkt me een eenvoudigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 14:13
M.v.Veelen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:44:
Ik heb naar aanleiding van wat anderen met hun Xiaomi deur sensoren al hadden gedaan, zelf een dubbele pulse schakelaar gecombineerd met deze deur sensoren en zo een goed werkende schakeling weten te maken.

Benodigd:

1 x dubbele pulse schakelaar
2 x Xiaomi deur sensor (en de Xiamomi gateway als je die nog niet hebt....)

Wat geduld, beetje soldeertin, draadjes en een Lua scriptje dat de boel afvangt.

Ik heb de deur sensor open geklikt (zoals je zou doen als je de knoopcelbatterij moet vervangen), en 2 draden gesoldeerd aan weerszijden van de magneetschakeling. Dit kan ook anders, maar het wordt dan zo'n gepriegel....
In het kapje van de deur sensor heb ik ter hoogte van de 2 draden een gaatje gemaakt met ongeveer de diameter van de draden. De uiteinden van de draden heb ik verdikt en vertint om zo in de pulse schakelaar te kunnen klemmen:

[afbeelding]

Met de pulse schakelaar aangesloten:

[afbeelding]

En hoe het uiteindelijk werkt (en hoe snel het ook reageert):

YouTube: Pulse switch with Xiaomi door sensors and Hue light

De 2 deursensoren passen makkelijk in een (ondiepe) inbouwdoos. Mocht je toch nog te weinig ruimte hebben, zou je de module ook uit 't kastje kunnen halen en in kunnen tapen.

Het dimmen wordt 'm niet denk ik, dus stel ik de Hue lamp op een vaste waarde in en dim ik 'm wel (indien nodig) met m'n telefoon.
eergisteren terug van vakantie en gisteren nav bovenstaande ook aan de slag gegaan. Werkt uit de kunst, snel en simpel. Thanks!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:53:
[...]

Verre van een lua of coding expert, maar het lijkt erop dat hij verwacht dat er een boolean gezet gaat worden, maar de output van het script is geen true/false of 1/0. Je zou eens kunnen kijken hoe je het juiste type kan declareren voor die variabele.
Ehh....say what?

Ik probeer de waarde te printen door dit ervoor te zetten:

Lua:
1
print('aircoValuePowerSK is: '..aircoValuePowerSK)

Maar er verschijnt niets in het log. Dat is toch al gek?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:36
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:08:
[...]

Ehh....say what?

Ik probeer de waarde te printen door dit ervoor te zetten:

Lua:
1
print('aircoValuePowerSK is: '..aircoValuePowerSK)

Maar er verschijnt niets in het log. Dat is toch al gek?
Wat voor een responce krijg je uberhaubt als je onderstaande in de terminal uitvoerd?

code:
1
./home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get power

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg dan een foutmelding omdat het pad dat je opgeeft niet klopt.
pi@pidomoticz:~ $ ./home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get power
-bash: ./home/pi/airco.sh: No such file or directory
pi@pidomoticz:~ $ /home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get power
1
pi@pidomoticz:~ $

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:36
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:16:
Ik krijg dan een foutmelding omdat het pad dat je opgeeft niet klopt.

[...]
sorry. per ongeluk punt neergezet.
Ik ben alles behalve een expert. Moet die url die je aanroept misschien niet tussen dubbele aanhalingstekens? (")

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet helaas. Zelfde foutmelding.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
PappleD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:41:
[...]

Welke UPS heb je dan? Want als ik maar weet wanneer de stroom uitgevallen is. Dan kan ik zelf zorgen dat mijn raspberry uit gaat en dus mijn SD kaart niet half sloopt
Een eaton 5p UPS 650, hangt met USB aan een synology die weer een nut server draait waar de pi zijn gegevens uithaalt. Ook makkelijk om elke maand een automatische accu test te doen door middel van een blockly en een relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 15:45
PappleD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:53:
[...]

Je kan niet compleet zonder SD draaien. Ik ben absoluut geen held met me raspberry. Dus een dummy proof handleiding is dan zeker nodig.
met pi3 kan je zonder sd van hdd booten, doe dat zelf met pidrive. zie bv https://raspberry.tips/ra...usb-stick-oder-festplatte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf een USB stick waar ik vanaf boot. Ook geen micro SD kaartje meer in gebruik, ook niet voor het booten.
(Daarnaast heb ik een UPS draaien voor m'n Synology, maar heb ik ook de RPi3 daar op aangesloten)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
Nice! Ik zie het, ik heb nu nog model 2 en razberry1. Tijd voor een upgrade! Ik ga eerst met een USB drive proberen. Dit is goedkoopst.
Oh shit ben eerst nog op vakantie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PappleD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:53:
[...]

Zoals @rasper aangeeft kun je een Rasp3 direct starten zonder SD. Zelf gebruik ik ook de Rasp3 maar wel met SD voor starten. Moet ik nog een keer omzetten.

Maar SD wordt maar zeer kort gebruikt en alleen voor het starten van BerryBoot (bootmanager) en daarna start deze door op HDD. Dus kan op corrupte SD hierdoor is vrijwel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
MikeOO schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:29:
[...]

Zoals @rasper aangeeft kun je een Rasp3 direct starten zonder SD. Zelf gebruik ik ook de Rasp3 maar wel met SD voor starten. Moet ik nog een keer omzetten.

Maar SD wordt maar zeer kort gebruikt en alleen voor het starten van BerryBoot (bootmanager) en daarna start deze door op HDD. Dus kan op corrupte SD hierdoor is vrijwel 0.
ik heb wel nog steeds af en toe last dat een soft reboot niet goed gaat (blijft ergens hangen, kan niet inloggen). cold reboot is wel al altijd goed, heb jij daar ook nog steeds last van? welke kernel versie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
flexje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:27:
Even een algemene vraag voor mensen die hun domotica bedienen met een tablet.

Hoe hebben jullie je tablet aan de muur gehangen en hoe voorzien van stroom?

Ik kijk een beetje rond op het internet naar kant en klare oplossingen maar man man man wat een prijzen. (> 200 euro).
Daar ben ik ook tegen aan gelopen.

Ik heb deze besteld, https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d28mrzP en daar de spoel afgeknipt, blijft over een hele kleine haakse usb stekker.
De thermostaat heb ik van de muur afgehaald, de cv-ketel wordt nu toch met relays bedient. De kabel voor de thermostaat heb ik laten zitten, die doet nu dienst om de tablet op te laden met het mooie haakse stekkertje.

De tablet ophangen heb ik zo gedaan, een hard houten plank uit 1 stuk (ik dacht 240mm bij 170mm en 10 mm dik) , 3 cm groter in breedte en hoogte als de tablet. Gat uitzagen voor de tablet, 3 mm extra weg zagen rondom de usb poort voor het haakse platte stekkertje.

Dan moet de tablet natuurlijk achter en voor gezekerd worden in zijn houten frame, aan de achterkant heb ik gebruik gemaakt van simpel dunne stripjes, de voorkant ben ik nog mee bezig, ik ben een geanodiseerd aluminium plaat aan het laten maken uit 1 stuk, kosten voor mijn afmetingen zijn 6 euro die wil ik op het houten frame plakken met lijm! Ze gaan nu kijken voor mij wat het kost om ook in de plaat aluminium te snijden om een rechthoek ter grootte van het tablet scherm eruit te snijden, dat doen ze normaal niet. Dus even afwachten, als het te duur is bestel ik de plaat aluminium zonder gat erin voor 6 euro en ga zelf aan de gang.

Dan nog de tablet aan de muur verzekeren, dit doe ik met simpele ophang haakjes, je weet wel die je aan de muur op een schroefje hangt en dan 5mm naar beneden schuift zodat ie vast zit daar gebruik ik er 4 van voor in de hoekjes van het frame en die frees ik in het houten frame. Totale dikte van het geheel zal ongeveer 12 a 13 mm zijn.

Dan kom ik totaal uit onder de 20 euro en het ziet er super strak uit, beter als die oplossingen die nog tamelijk dik zijn ook en inderdaad een bak geld kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Chrisje1983 op 21-07-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rasper schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:57:
[...]

ik heb wel nog steeds af en toe last dat een soft reboot niet goed gaat (blijft ergens hangen, kan niet inloggen). cold reboot is wel al altijd goed, heb jij daar ook nog steeds last van? welke kernel versie draai je?
Zou kunnen dat het toch nog niet helemaal goed werk. Laatste keer dat ik hier eens naar gekeken hebt meen ik gelezen te hebben dat het nog steeds beta is zonder SD starten maar mogelijk is het inmiddels al stabiel geworden.

Nee daar heb ik geen last van. Domoticz blijft altijd draaien zonder problemen. Sinds ik via deze manier SD en HDD combo draait het eigenlijk superstabiel. En met Berryboot kan ik nog eenvoudig een clone maken van mij huidige omgeving als ik weer eens wil experimiteren met iets. Lukt het niet of neemt het meer tijd een keer herstarten en ik staat de oude omgeving weer op tot ik weer eens tijd heb om verder te gaan.
Prachtig stukje software.

Enige wat ik af en toe uitvoer is wat onderhoud qua updates en opschonen.

Dit voer ik uit in Putty:

1. Domoitcz Beta laatste versie
2. sudo apt-get autoclean;
3. sudo apt-get clean;
4. sudo apt-get update
5. sudo apt-get upgrade
6. sudo rpi-update
7. sudo apt-get autoremove;
8. sudo sync; sudo reboot

Bij punt 6 krijg ik wel altijd de melding

code:
1
2
You appear to be using a custom kernel file.
Skipping installation of new kernel, as bundled dtb files may be incompatible with your kernel.

Vermoed dat dit komt omdat ik BerryBoot gebruik en deze een eigen kernel gebruik. Hoe ik dit kan bijwerken moet ik nog eens uitzoeken.

Kernelversie die ik nu gebruik: 4.14.32v7-aufs

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 21-07-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
MikeOO schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:46:
[...]

Zou kunnen dat het toch nog niet helemaal goed werk. Laatste keer dat ik hier eens naar gekeken hebt meen ik gelezen te hebben dat het nog steeds beta is zonder SD starten maar mogelijk is het inmiddels al stabiel geworden.

Nee daar heb ik geen last van. Domoticz blijft altijd draaien zonder problemen. Sinds ik via deze manier SD en HDD combo draait het eigenlijk superstabiel. En met Berryboot kan ik nog eenvoudig een clone maken van mij huidige omgeving als ik weer eens wil experimiteren met iets. Lukt het niet of neemt het meer tijd een keer herstarten en ik staat de oude omgeving weer op tot ik weer eens tijd heb om verder te gaan.
Prachtig stukje software.

Enige wat ik af en toe uitvoer is wat onderhoud qua updates en opschonen.

Dit voer ik uit in Putty:

1. Domoitcz Beta laatste versie
2. sudo apt-get autoclean;
3. sudo apt-get clean;
4. sudo apt-get update
5. sudo apt-get upgrade
6. sudo rpi-update
7. sudo apt-get autoremove;
8. sudo sync; sudo reboot

Bij punt 6 krijg ik wel altijd de melding

code:
1
2
You appear to be using a custom kernel file.
Skipping installation of new kernel, as bundled dtb files may be incompatible with your kernel.

Vermoed dat dit komt omdat ik BerryBoot gebruik en deze een eigen kernel gebruik. Hoe ik dit kan bijwerken moet ik nog eens uitzoeken.

Kernelversie die ik nu gebruik: 4.14.32v7-aufs
dank voor je uitgebreide antwoord! ik denk dat het wel eens die custom kernel zou kunnen zijn, die wat dat betreft stabieler is, ga ik eens induiken. ik heb 1x per maand een domoticz crash gevolgd door reboot en hij komt dan niet altijd weer goed op, irritant als je lichten niet meer aan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 22:46
Een vraag,

Ik wil graag dat een aantal lampen aan gaat na zonsondergang en na 21:00 om zo tijdens de vakantie wat aan schijn aanwezigheid te doen.

Verder heb ik gelezen dat 1 if statement steeds gechecked wordt waardoor je in een lus kan blijven hangen (eigen interpretatie).

Nu heb ik het volgende opgezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X5Xhh9h.png

Klopt het nu dat de lampen aan gaan na zonsondergang EN later dan 21:00 en weer uit gaan tussen 23:30 en 23:50?

Want alles voor zonderondergang en 21:00 geldt de IF statement niet dus wordt er niets uitgevoerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik zou er een "or" van maken. Nu gaat het alleen aan als het na 9 uur is en zonder ondergang voorbij is, dus in de winter gaat het altijd pas na 9 uur aan, de rest moet ik beter checken of het klopt zit nu in de kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37

tozzke

aka tozzert

Looney11 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:41:
Een vraag,

Ik wil graag dat een aantal lampen aan gaat na zonsondergang en na 21:00 om zo tijdens de vakantie wat aan schijn aanwezigheid te doen.

Verder heb ik gelezen dat 1 if statement steeds gechecked wordt waardoor je in een lus kan blijven hangen (eigen interpretatie).

Nu heb ik het volgende opgezet:

[afbeelding]

Klopt het nu dat de lampen aan gaan na zonsondergang EN later dan 21:00 en weer uit gaan tussen 23:30 en 23:50?

Want alles voor zonderondergang en 21:00 geldt de IF statement niet dus wordt er niets uitgevoerd..
Je lampen zullen idd aan gaan en ook uit maar daarna weer gelijk aan aangezien je eerste if nog steeds true is (ik weet overigens niet of die [xx:xx] blocks hier zullen werken, ik zou ze vervangen door de enkelvoudige integer blocks).

Bij nader inzien betwijfel ik trouwens of je lampen überhaupt aan zullen gaan aangezien je eerste if continu zal triggeren en dus steeds random je lampen aan zal gooien binnen 10 minuten, de volgende minuut ook en daarmee overschrijft hij mogelijk de vorige random aansturing.
Je zou de eerste if aan kunnen vullen met 'and time < 23:29' om dit te voorkomen. En om continu triggeren te voorkomen, zou ik beide if's aanvullen met een variabele

Ik zou hem zo maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JzDBW5c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rasper schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:41:
[...]

dank voor je uitgebreide antwoord! ik denk dat het wel eens die custom kernel zou kunnen zijn, die wat dat betreft stabieler is, ga ik eens induiken. ik heb 1x per maand een domoticz crash gevolgd door reboot en hij komt dan niet altijd weer goed op, irritant als je lichten niet meer aan gaan :)
Zou kunnen maar op zich verwacht ik zelf geen problemen met de kernels want dan zouden veel meer gebruiken hiermee problemen hebben. 1x per maand is dan weer te weinig om te kunnen stellen dat het probleem daar aan ligt. Zou dan toch wel verwachten dat dit elke dag of met grote regelmaat zou gebeuren.

Gebeurt het altijd in deze periode van de maand of tijd .
Zou dan ook kunnen dat er iets actief wordt waar dit door wordt veroorzaakt. Toevallig iets van backup's draaien die 1x per maand iets doen of iets van onderhoud etc. Check ook de linux logging eens in /var/log mogelijk dat je daar een aanwijzing kunt vinden wanneer dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
MikeOO schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:45:
[...]

Zou kunnen maar op zich verwacht ik zelf geen problemen met de kernels want dan zouden veel meer gebruiken hiermee problemen hebben. 1x per maand is dan weer te weinig om te kunnen stellen dat het probleem daar aan ligt. Zou dan toch wel verwachten dat dit elke dag of met grote regelmaat zou gebeuren.

Gebeurt het altijd in deze periode van de maand of tijd .
Zou dan ook kunnen dat er iets actief wordt waar dit door wordt veroorzaakt. Toevallig iets van backup's draaien die 1x per maand iets doen of iets van onderhoud etc. Check ook de linux logging eens in /var/log mogelijk dat je daar een aanwijzing kunt vinden wanneer dit gebeurt.
De crash is gemiddeld 1 x per maand, soms langer, soms (veel) korter. Ik zie het ook als twee losse problemen: de crash zelf, en het feit dat hij dan niet meer goed opkomt. Ik heb sterk het vermoeden dat de crash te maken heeft met bluetooth, aangezien de laatste logging van de kernel een issue daarmee heeft. Ik heb al eens gelezen dat dit issue met flow-control te maken heeft en dat betere flow control op boardversie rev 1.3 de pi3 is geimplementeerd (https://github.com/raspberrypi/linux/issues/2264), maar ik heb 2 pi3s met rev 1.2. Ik gebruik bluetooth voor het pingen van devices om te kijken of er iemand thuis is; dit werkt prima, maar soms dus niet :)

Ik heb nu de bluetooth en wifi drivers uitgezet en nu is hij meer dan een weken stabiel; hopen dat dit zo blijft, maar ik wil toch wel weer graag de bluetooth ping terug. Misschien maar eens een pi3b+ proberen, want die heeft ook de betere flow control begreep ik. Feit blijft wel dat dit het niet opkomen na de reboot niet oplost (ook een sudo reboot heeft dit soms), dus ik ga toch eens kijken naar berryboot met custom kernel of een pi3b+ proberen.

De logging van de kernel error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Jul 13 14:00:56 domoticzpi3hd systemd[1]: apt-daily.timer: Adding 11h 43min 31.046249s random time.
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648225] ------------[ cut here ]------------
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648241] WARNING: CPU: 1 PID: 10605 at fs/sysfs/dir.c:31 sysfs_warn_dup+0x78/0x88
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648245] sysfs: cannot create duplicate filename '/devices/platform/soc/3f201000.serial/tty/ttyAMA0/hci0/hci0:11'
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648247] Modules linked in: cmac bnep hci_uart btbcm serdev bluetooth ecdh_generic rpcsec_gss_krb5 brcmfmac ftdi_sio usbserial cdc_acm brcmutil cfg80211 sg rfkill w1_therm snd_bcm2835(C) w1_gpio snd_pcm wire snd_timer cn snd hwmon fixed uio_pdrv_genirq uio ip_tables x_tables ipv6
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648325] CPU: 1 PID: 10605 Comm: kworker/u9:0 Tainted: G        WC      4.14.43-v7+ #1115
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648327] Hardware name: BCM2835
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648412] Workqueue: hci0 hci_rx_work [bluetooth]
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648431] [<8010ffd8>] (unwind_backtrace) from [<8010c240>] (show_stack+0x20/0x24)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648440] [<8010c240>] (show_stack) from [<80785164>] (dump_stack+0xd4/0x118)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648449] [<80785164>] (dump_stack) from [<8011da4c>] (__warn+0xf8/0x110)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648456] [<8011da4c>] (__warn) from [<8011daac>] (warn_slowpath_fmt+0x48/0x50)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648463] [<8011daac>] (warn_slowpath_fmt) from [<80309da4>] (sysfs_warn_dup+0x78/0x88)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648472] [<80309da4>] (sysfs_warn_dup) from [<80309ea0>] (sysfs_create_dir_ns+0x94/0xa4)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648481] [<80309ea0>] (sysfs_create_dir_ns) from [<80789ae8>] (kobject_add_internal+0xb4/0x2ec)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648490] [<80789ae8>] (kobject_add_internal) from [<80789ef8>] (kobject_add+0x50/0x94)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648500] [<80789ef8>] (kobject_add) from [<8053f92c>] (device_add+0xe8/0x57c)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648575] [<8053f92c>] (device_add) from [<7f4b461c>] (hci_conn_add_sysfs+0x3c/0x64 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648711] [<7f4b461c>] (hci_conn_add_sysfs [bluetooth]) from [<7f4a3164>] (hci_event_packet+0xc7c/0x2de8 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648844] [<7f4a3164>] (hci_event_packet [bluetooth]) from [<7f495b3c>] (hci_rx_work+0x178/0x250 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648916] [<7f495b3c>] (hci_rx_work [bluetooth]) from [<80137528>] (process_one_work+0x158/0x454)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648927] [<80137528>] (process_one_work) from [<80137888>] (worker_thread+0x64/0x5b8)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648936] [<80137888>] (worker_thread) from [<8013d8f8>] (kthread+0x13c/0x16c)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648945] [<8013d8f8>] (kthread) from [<8010810c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648950] ---[ end trace 20334fe7e3d473ea ]---
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648955] kobject_add_internal failed for hci0:11 with -EEXIST, don't try to register things with the same name in the same directory.
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648959] Bluetooth: Failed to register connection device
Jul 13 16:45:16 domoticzpi3hd systemd[1]: Started File System Check Daemon to report status.
Jul 13 16:45:16 domoticzpi3hd kernel: [    0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mur1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-11-2024
Hi inmiddels heb ik de hardware succesvol kunnen toevoegen in Domoticz ;)
De badkamer sensor gevonden en ik heb een virtuele schakelaar toegevoegd voor de geflashte sonoff switch
Maar nu het scripting stukje, vind dat nog best lastig, kan je bv een template script bv inladen in domoticz?
Heb jij hiervoor een stukje scripting wat ik kan gebruiken? alvast bedankt _/-\o_
jobr schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:32:
[...]

Ik doe dat zelfde ongeveer met een Aqara Temperatuur sensor (vierkante uitvoering) waar ook een vochtigheids sensor inzit. Als die meer dan x% is gestegen in y minuten staat er iemand onder de douche en gaat de ventilator aan.
Temp sensor -> Xiaomi gateway -> Domoticz -> sonoff Basic -> 220V ventilator.

Ventilator zit zelf niet in de badkamer (aanvoerbuis wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb nu:

Lua:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

return commandArray

[...]

Edit: overigens verandert de status pas naar OFF als ik de nvalue op 0 zet. Als ik de svalue op 0 zet gebeurt er niets. Klopt dat?
Iemand nog een tip hoe ik dit werkend kan krijgen? Heb zitten prutsen, maar de foutmelding blijft hetzelfde helaas.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
mur1 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:31:
Hi inmiddels heb ik de hardware succesvol kunnen toevoegen in Domoticz ;)
De badkamer sensor gevonden en ik heb een virtuele schakelaar toegevoegd voor de geflashte sonoff switch
Maar nu het scripting stukje, vind dat nog best lastig, kan je bv een template script bv inladen in domoticz?
Heb jij hiervoor een stukje scripting wat ik kan gebruiken? alvast bedankt _/-\o_

[...]
Dit gebruik ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
--[[
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=16765
bathroomHumControl.lua by BakSeeDaa
Version 1.3.1
    This script controls the humidity in a typical bathroom setting by detecting
    relative rises in humidity in a short period.
--]]

local FAN_DEVICE = 'LuchtVentilatieSwitch' -- Fan device
local FORCE_FAN_DEVICE = 'VentilatorSwitchSW3' -- (Optional)
local FORCE_FAN_TIME = 59 -- Minutes to force the fan when button pushed
local HUMIDITY_SENSORS =  {'Badkamer T3'}
local FAN_DELTA_TRIGGER = 20 -- % Rise in humidity that will trigger the fan
local FAN_MAX_TIME = 30 -- Maximum minutes that the fan can be on in case we never reach the target humidity
local TARGET_OFFSET = 10 -- Fan goes off if target + offset is reached
local TEST_MODE_HUMIDITY_READING = 0 -- Set to a value between 1 and 100. Set to 0 to disable test mode
local READING_SAMPLES = 15

-- Create the data declarations
local data = {}
for i, device in pairs(HUMIDITY_SENSORS) do
    data[device] = {history = true, maxItems = READING_SAMPLES + 1}
    data['dehumidProgramActive'..i] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['forceFan'] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['targetHum'..i] = {initial=0}
end

return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Select one of LOG_DEBUG, LOG_INFO, LOG_ERROR, LOG_FORCE to override system log level
        marker = "BadkamerVentilator"
    },
    on = {
        devices = {
            FORCE_FAN_DEVICE
        },
        timer = {
            'every 1 minutes between 06:00 and 23:00'
        }
    },
    data = data,
    execute = function(domoticz, device, triggerInfo)
        if (domoticz.devices('NietAanwezig').state == 'On') then
            domoticz.log('Skip because NietAanwezig activated', domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

local forceFanReadings = domoticz.data.forceFan

if (triggerInfo.type == domoticz.EVENT_TYPE_TIMER) then
            local fanCmd = 'Off'
            for i = 1, #HUMIDITY_SENSORS do
                local humidityReadings = domoticz.data[HUMIDITY_SENSORS[i]]
                -- Store the read value in the persistant data
                for j = 1, (humidityReadings.size == 0 and READING_SAMPLES + 1 or 1) do
                    humidityReadings.add((TEST_MODE_HUMIDITY_READING == 0
                        and domoticz.devices(HUMIDITY_SENSORS[i]).humidity or TEST_MODE_HUMIDITY_READING))
                end

-- INIT
                local programActiveReadings = domoticz.data['dehumidProgramActive'..i]
                if (programActiveReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('programActiveReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    programActiveReadings.add(false)
                end
                local targetHum = domoticz.data['targetHum'..i]
                if (targetHum == nil) then
                    domoticz.log('targetHum'..i..', Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    domoticz.data['targetHum'..i] = 0
                    targetHum = 0
                end
                if (forceFanReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('forceFanReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    forceFanReadings.add('Init')
                end

local programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                if (programActiveState.data) then -- The fan control program is active
                    -- Has the fan control program timed out or have we reached the target humidity?
                    local maxTime = (programActiveState.time.minutesAgo > FAN_MAX_TIME)
                    local targetHumReached = (humidityReadings.getLatest().data <= targetHum)
                    if (maxTime or targetHumReached) then
                        domoticz.log('Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        domoticz.log('Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''), domoticz.LOG_INFO)
                        programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
--                      domoticz.notify('Dehumidification program stops',
  --                          'Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i]..' Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''),
--                            domoticz.PRIORITY_HIGH)
                    else
                        domoticz.log('Dehumidification program is active for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        fanCmd = 'On'
                    end
                else -- The fan is currently not running under the control of this program
                    -- Has there been a significant rise in humidity lately?
                    local humDelta = humidityReadings.getLatest().data - humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)
                    -- Calculate a target humidity but never try to push humidity below 40
                    targetHum = math.max(humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1) + TARGET_OFFSET, 40)
                    percentageIncrease = (humDelta / humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)) * 100

domoticz.log('Percentage increase: '..percentageIncrease..' Minimum: '..humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)..' Average: '..humidityReadings.avg(2, READING_SAMPLES + 1) , domoticz.LOG_INFO)
                    logstring = 'Data: '
                    --domoticz.log('Data size '..humidityReadings.size, domoticz.LOG_INFO)
                    for k = 1, (humidityReadings.size) do
                        logstring = logstring..':'..humidityReadings.get(k).data
                    end
                    domoticz.log(logstring, domoticz.LOG_INFO)

--if (humDelta > FAN_DELTA_TRIGGER and humidityReadings.getLatest().data > targetHum) then
                    if ( percentageIncrease >= FAN_DELTA_TRIGGER and humidityReadings.getLatest().data > targetHum) then
                        domoticz.data['targetHum'..i] = targetHum
                        programActiveReadings.add(true)
                        fanCmd = 'On'
                        domoticz.log('Dehumidification program starts as a respond to: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
--                      domoticz.notify('Dehumidification program starts',
--                            'Dehumidification program starts as a respond to: '..HUMIDITY_SENSORS[i]..' targetHum: '..targetHum..', Current humidity: '..humidityReadings.getLatest().data..', humDelta: '..humDelta..'Percentage increase: '..percentageIncrease,

else
                        domoticz.log('Dehumidification program doesn\'t run  for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                    end
                    domoticz.log('targetHum: '..targetHum..', Current humidity: '..humidityReadings.getLatest().data..', humDelta: '..humDelta, domoticz.LOG_INFO)
                end
            end

if ((forceFanReadings.getLatest().time.minutesAgo < FORCE_FAN_TIME) and (forceFanReadings.getLatest().data == 'On')) then 
                fanCmd = 'On' 
            end

if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).state ~= fanCmd) then
                domoticz.log('Turning the fan '..fanCmd, domoticz.LOG_INFO)
                domoticz.devices(FAN_DEVICE).toggleSwitch()
            end
            if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).state == 'Off' and (domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).state == 'Click' or domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).state == 'Double Click')) then
                domoticz.log('Turning switch off', domoticz.LOG_INFO)
                domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).switchOff().silent()
            end
        else
            -- The script gets executed due to a device-change event
            if (device.name == FORCE_FAN_DEVICE and device.state == 'Click') then
                if (forceFanReadings.getLatest().data == 'On') then 
                    domoticz.log('The fan has been forced off by switch', domoticz.LOG_INFO)
                    device.switchOff().silent()
                    forceFanReadings.add('Off')
                    if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).state ~= 'Off') then domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchOff() end
                else
                    forceFanReadings.add('On')
                    domoticz.log('The fan has been forced on for '..FORCE_FAN_TIME..' minutes.', domoticz.LOG_INFO)
                    if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).state ~= 'On') then domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchOn() end
                end
            end
        end

end
}

Ik heb ook nog een drukknop waarmee ik de ventilator aan/uit kan zetten. Dat zit ook in dit script verwerkt.
Het is een dzVents script, type Device

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 07:49
Ik heb een vraag over het volgende,

Hebben sinds kort een Toon geroot. (Geen klant van Eneco)
En kwam een topic tegen dat deze gekoppeld kan worden met Domoticz.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=11421

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben ?
Want ik krijgt het zelf niet aan de praat, heb naar mij idee alles gedaan wat er staat maar geen succes.

Heb de "user variables" aangemaakt en de 2 scripts geplakt in Domoticz.
Denk dat ergens de fout zit in het aanmaken van de apparaten.

[ Voor 6% gewijzigd door 88Gamer88 op 22-07-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 22:46
tozzke schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 23:25:
[...]

Je lampen zullen idd aan gaan en ook uit maar daarna weer gelijk aan aangezien je eerste if nog steeds true is (ik weet overigens niet of die [xx:xx] blocks hier zullen werken, ik zou ze vervangen door de enkelvoudige integer blocks).

Bij nader inzien betwijfel ik trouwens of je lampen überhaupt aan zullen gaan aangezien je eerste if continu zal triggeren en dus steeds random je lampen aan zal gooien binnen 10 minuten, de volgende minuut ook en daarmee overschrijft hij mogelijk de vorige random aansturing.
Je zou de eerste if aan kunnen vullen met 'and time < 23:29' om dit te voorkomen. En om continu triggeren te voorkomen, zou ik beide if's aanvullen met een variabele

Ik zou hem zo maken:
[afbeelding]
Bedankt voor de uitleg, ik heb je script nagebouwd en het werkt, in ieder geval het aan gaan. Het uit gaan bekijk ik straks even :)

De betere helft hier wil graag dat de lampen een half uur voor zonsondergang aan gaan, dat is de volgende stap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 14:13
88Gamer88 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:37:

Want ik krijgt het zelf niet aan de praat, heb naar mij idee alles gedaan wat er staat maar geen succes.

Kijk eens op dit forum: https://www.domoticaforum...hp?t=12095&p=86818#p86818

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Laatst online: 00:54
88Gamer88 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:37:

De antwoorden hoe je de devices/dummy's moet aanmaken staan echt beschreven in de link.
Daarmee heb ik zelf ook een goed werkende setup voor elkaar gekregen ;)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rasper schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:15:
[...]

De crash is gemiddeld 1 x per maand, soms langer, soms (veel) korter. Ik zie het ook als twee losse problemen: de crash zelf, en het feit dat hij dan niet meer goed opkomt. Ik heb sterk het vermoeden dat de crash te maken heeft met bluetooth, aangezien de laatste logging van de kernel een issue daarmee heeft. Ik heb al eens gelezen dat dit issue met flow-control te maken heeft en dat betere flow control op boardversie rev 1.3 de pi3 is geimplementeerd (https://github.com/raspberrypi/linux/issues/2264), maar ik heb 2 pi3s met rev 1.2. Ik gebruik bluetooth voor het pingen van devices om te kijken of er iemand thuis is; dit werkt prima, maar soms dus niet :)

Ik heb nu de bluetooth en wifi drivers uitgezet en nu is hij meer dan een weken stabiel; hopen dat dit zo blijft, maar ik wil toch wel weer graag de bluetooth ping terug. Misschien maar eens een pi3b+ proberen, want die heeft ook de betere flow control begreep ik. Feit blijft wel dat dit het niet opkomen na de reboot niet oplost (ook een sudo reboot heeft dit soms), dus ik ga toch eens kijken naar berryboot met custom kernel of een pi3b+ proberen.

De logging van de kernel error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Jul 13 14:00:56 domoticzpi3hd systemd[1]: apt-daily.timer: Adding 11h 43min 31.046249s random time.
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648225] ------------[ cut here ]------------
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648241] WARNING: CPU: 1 PID: 10605 at fs/sysfs/dir.c:31 sysfs_warn_dup+0x78/0x88
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648245] sysfs: cannot create duplicate filename '/devices/platform/soc/3f201000.serial/tty/ttyAMA0/hci0/hci0:11'
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648247] Modules linked in: cmac bnep hci_uart btbcm serdev bluetooth ecdh_generic rpcsec_gss_krb5 brcmfmac ftdi_sio usbserial cdc_acm brcmutil cfg80211 sg rfkill w1_therm snd_bcm2835(C) w1_gpio snd_pcm wire snd_timer cn snd hwmon fixed uio_pdrv_genirq uio ip_tables x_tables ipv6
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648325] CPU: 1 PID: 10605 Comm: kworker/u9:0 Tainted: G        WC      4.14.43-v7+ #1115
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648327] Hardware name: BCM2835
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648412] Workqueue: hci0 hci_rx_work [bluetooth]
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648431] [<8010ffd8>] (unwind_backtrace) from [<8010c240>] (show_stack+0x20/0x24)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648440] [<8010c240>] (show_stack) from [<80785164>] (dump_stack+0xd4/0x118)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648449] [<80785164>] (dump_stack) from [<8011da4c>] (__warn+0xf8/0x110)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648456] [<8011da4c>] (__warn) from [<8011daac>] (warn_slowpath_fmt+0x48/0x50)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648463] [<8011daac>] (warn_slowpath_fmt) from [<80309da4>] (sysfs_warn_dup+0x78/0x88)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648472] [<80309da4>] (sysfs_warn_dup) from [<80309ea0>] (sysfs_create_dir_ns+0x94/0xa4)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648481] [<80309ea0>] (sysfs_create_dir_ns) from [<80789ae8>] (kobject_add_internal+0xb4/0x2ec)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648490] [<80789ae8>] (kobject_add_internal) from [<80789ef8>] (kobject_add+0x50/0x94)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648500] [<80789ef8>] (kobject_add) from [<8053f92c>] (device_add+0xe8/0x57c)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648575] [<8053f92c>] (device_add) from [<7f4b461c>] (hci_conn_add_sysfs+0x3c/0x64 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648711] [<7f4b461c>] (hci_conn_add_sysfs [bluetooth]) from [<7f4a3164>] (hci_event_packet+0xc7c/0x2de8 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648844] [<7f4a3164>] (hci_event_packet [bluetooth]) from [<7f495b3c>] (hci_rx_work+0x178/0x250 [bluetooth])
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648916] [<7f495b3c>] (hci_rx_work [bluetooth]) from [<80137528>] (process_one_work+0x158/0x454)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648927] [<80137528>] (process_one_work) from [<80137888>] (worker_thread+0x64/0x5b8)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648936] [<80137888>] (worker_thread) from [<8013d8f8>] (kthread+0x13c/0x16c)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648945] [<8013d8f8>] (kthread) from [<8010810c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648950] ---[ end trace 20334fe7e3d473ea ]---
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648955] kobject_add_internal failed for hci0:11 with -EEXIST, don't try to register things with the same name in the same directory.
Jul 13 16:35:05 domoticzpi3hd kernel: [2624205.648959] Bluetooth: Failed to register connection device
Jul 13 16:45:16 domoticzpi3hd systemd[1]: Started File System Check Daemon to report status.
Jul 13 16:45:16 domoticzpi3hd kernel: [    0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0
Zitten inderdaad wat problemen in en zijn altijd lastig uitzoeken zeker als het random een enkele keer gebeurt.

Maar via de foutmelding kun je denk ik wel verder komen maar zal geen snelle fix voor te vinden zijn.
Als het nu stabiel werkt dan ben je gelukkig al een stuk verder. Zelf geen bluetooth in gebruik dus kan ik ervaring over delen. Misschien je log eens plaatsen in Raspberry Topic. Mogelijk dat daar iemand wel een oplossing weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:05
Phoolie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:54:
[...]

[...]

Misschien een vreemde gedachte, maar waarom zou dit raar zijn. Je hebt in Domoticz waarschijnlijk ingesteld dat je niet in hoeft te loggen, dan staat alles dus open.

Als jij in je huis je kluis op slot doet, maar de sleutel bewaard in een sleutelkastje waar iedereen bij kan, dan heb je toch hetzelfde?
Dat is niet helemaal hetzelfde wat mij betreft. Dat sleutelkastje; daar kies je nog altijd bewust zelf voor. Zo'n hash is bijna net zo waardevol als je wachtwoord, en je kunt in dit geval niet kiezen of het daar staat of niet. Jij hebt de boel misschien netjes dicht zitten (ik ook trouwens), maar een hoop mensen waarschijnlijk niet en die lopen op deze manier extra risico zonder het door te hebben. Of je er nu met of zonder password bij kan; het zou gewoon niet nodig moeten zijn om een wachtwoord hash terug te geven in een API, althans ik zou niet weten waarom. Als het om security gaat wil je zo weinig mogelijk weggeven en dit is wel een erg groot cadeau. Dit zijn van die dingen waarvan een ontwikkelaar bij het programmeren ervan zou moeten denken: hmmm, dit is misschien niet verstandig. Ik ga me nu ook afvragen welke security lekken er mogelijk nog meer in zitten... Het is wel je halve huis wat je via dit soort systemen aan het internet knoopt.

Om de vergelijking met het sleutelkastje nog even door te trekken: er zijn genoeg mensen die hun smart locks ook via Domoticz of soortgelijke systemen bedienen....

[ Voor 5% gewijzigd door jsiegmund op 23-07-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 19:28
pirania schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:40:
Is het iemand gelukt om een harmony hub te koppelen?
Ik kies hem uit het hardwaremenu, voer IP en poort in, krijg dan niet de optie om user/pass in te voeren.

Heb net vanaf source gebuild, dus laatste versie ;)
Is dit inmiddels gelukt?
Ik zit met het zelfde probleem en zit dan ook muurvast.
Zou je me ff op weg kunnen helpen, alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

jsiegmund schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:01:
[...]

Dat is niet helemaal hetzelfde wat mij betreft. Dat sleutelkastje; daar kies je nog altijd bewust zelf voor. Zo'n hash is bijna net zo waardevol als je wachtwoord, en je kunt in dit geval niet kiezen of het daar staat of niet. Jij hebt de boel misschien netjes dicht zitten (ik ook trouwens), maar een hoop mensen waarschijnlijk niet en die lopen op deze manier extra risico zonder het door te hebben. Of je er nu met of zonder password bij kan; het zou gewoon niet nodig moeten zijn om een wachtwoord hash terug te geven in een API, althans ik zou niet weten waarom. Als het om security gaat wil je zo weinig mogelijk weggeven en dit is wel een erg groot cadeau. Dit zijn van die dingen waarvan een ontwikkelaar bij het programmeren ervan zou moeten denken: hmmm, dit is misschien niet verstandig. Ik ga me nu ook afvragen welke security lekken er mogelijk nog meer in zitten... Het is wel je halve huis wat je via dit soort systemen aan het internet knoopt.

Om de vergelijking met het sleutelkastje nog even door te trekken: er zijn genoeg mensen die hun smart locks ook via Domoticz of soortgelijke systemen bedienen....
Exact wat jij zegt. Ik ben er ook met toeval achtergekomen toen ik een alarmsysteen aan het scripten was voor bij mij thuis. Je vertrouwt er eigenlijk vanzelf op dat dit soort geintjes er niet zit.

Melding is een week geleden gemaakt, nog geen reactie terug gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 10:04
virtua69 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Is dit inmiddels gelukt?
Bij mij werkt het prima. Dit zijn mijn instellingen in Domoticz, hopelijk kun je er wat mee.
Toevoegen bij Hardware:
Enabled: aanvinken
Name: zelf verzinnen
Type: Logitech Harmony Hub
Data Timeout: Disabled
Remote Address: IP-adres van je harmony
Port: 5222

Dan ga je naar Settings > System en bij Hardware/Devices klik je op allow for 5 minutes of 'accept new hardware devices' aanvinken. Dan ga je naar devices en daar verschijnen je aangemaakte Harmony activiteiten en kun je ze toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
flexje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Exact wat jij zegt. Ik ben er ook met toeval achtergekomen toen ik een alarmsysteen aan het scripten was voor bij mij thuis. Je vertrouwt er eigenlijk vanzelf op dat dit soort geintjes er niet zit.

Melding is een week geleden gemaakt, nog geen reactie terug gehad.
Heb je een linkje naar de bugreport? Ik heb net even op github gekeken, maar zie in de afgelopen 2 weken niet zo snel iets wat op jouw melding lijkt.

edit: ah je hebt een pm gedaan, naar een account dat hier waarschijnlijk al een paar jaar inactief is. Denk dat je beter een bug kan indienen via github, dat is waar alle issues terecht komen en waar actief naar gekeken wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 23-07-2018 13:02 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Riessie85 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Bij mij werkt het prima. Dit zijn mijn instellingen in Domoticz, hopelijk kun je er wat mee.
Toevoegen bij Hardware:
Enabled: aanvinken
Name: zelf verzinnen
Type: Logitech Harmony Hub
Data Timeout: Disabled
Remote Address: IP-adres van je harmony
Port: 5222

Dan ga je naar Settings > System en bij Hardware/Devices klik je op allow for 5 minutes of 'accept new hardware devices' aanvinken. Dan ga je naar devices en daar verschijnen je aangemaakte Harmony activiteiten en kun je ze toevoegen.
Dat laatste is volgens mij niet nodig. Bij mij kwamen ze er vrijwel direct bij.
Kan wel zo zijn dat op de knop drukken het process versneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

spone schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:48:
[...]

Heb je een linkje naar de bugreport? Ik heb net even op github gekeken, maar zie in de afgelopen 2 weken niet zo snel iets wat op jouw melding lijkt.

edit: ah je hebt een pm gedaan, naar een account dat hier waarschijnlijk al een paar jaar inactief is. Denk dat je beter een bug kan indienen via github, dat is waar alle issues terecht komen en waar actief naar gekeken wordt.
Heb em net ook op Github gegooid:
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/2586

Dit is wat ik net als antwoord krijg:
By the looks of it the SecPassword hash is implemented as a preference/setting. Judging from the code all database variables are read and for each known variable the best way to display it is determined. I don't see any form of filtering.

One thing to note is that if you set a username/password for domoticz these settings are not publicly available since the web site (including the json output) is protected then.

Question remains if there is an actual need for secrets like these to be displayed.

Edit: having the website protected also disables the access to the security panel. Kind of defeats the purpose :(

[ Voor 36% gewijzigd door flexje op 23-07-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Laatst online: 21-06 12:39
Ik heb domoticz op een rpi3 draaien, maar heb ook een velux dakraam die op netatmo schijnt te werken. Nu ben ik benieuwd of iemand weet of ik mijn dakraam in domoticz kan bedienen. Er is een app genaamd velux active, maar ik bedien liever in domoticz

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik kom op alixpress nu overal de "upgraded" broadlink rm 3 mini tegen.

Is dit dezelfde als een paar maand terug en is dat upgrade verhaal te verwaarlozen of is het daadwerkelijk een andere versie die misschien niet werkt met de plugin in domoticz?

Ik ben nu allemaal reserve units aan het inslaan mocht er wat kapot gaan kan ik meteen vervangen zonder 2 weken te wachten op de post.

13.70 euro

http://s.aliexpress.com/NVn2eEB3

[ Voor 6% gewijzigd door Chrisje1983 op 23-07-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
flexje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Heb em net ook op Github gegooid:
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/2586

Dit is wat ik net als antwoord krijg:

[...]
Als ik naar http://externeurl:8080/json.htm?type=settings ga dan krijg ik 401 Unauthorized.
Wat mij prima lijkt.
Na inloggen binnen domoticz krijg ik wel de config pagina te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Met het teruglezen kwam ik het zo snel niet tegen, maar sinds de update naar 4.9700 vind ik het uitlezen van mijn slimme meter knap irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bqLpPvcTI3OS7k2RdtX43XLk/full.png

Het is wellicht een zeur moment van mij maar ik vind het fijner om te lezen als het <totaal>, <verbruik vandaag> en <totaal teruglevering>, <teruglevering vandaag> staat.

Dit was volgens mij met de oudere versie wel zo weet iemand of dit aan te passen valt ?

Als je onder dashboard kijkt dan kan je het wel goed lezen, maar omdat ik onder utility gelijk door kan klikken naar de log vind ik de utility tab makkelijker :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop nog op iemand die dit op de juiste manier weet te scripten. Met mijn beperkte kennis hiervan, denk ik dat er alleen een omzetting plaats moet vinden van het een of ander:
[...]

Ik heb nu:

Lua:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

return commandArray

[...]

Iemand nog een tip hoe ik dit werkend kan krijgen? Heb zitten prutsen, maar de foutmelding blijft hetzelfde helaas.

Daarnaast heb ik nog een vraag:

Heel af en toe crasht m'n Domoticz. En ik verwacht dat dit ook tijdens de vakantie zal gebeuren (Domoticz 'voelt' dan dat het zich mag misdragen :)). Nu wil ik eigenlijk, dat als dit gebeurt, er een 'sudo reboot' wordt uitgevoerd. Ik heb dat geprobeerd met Monit dmv onderstaande regels:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
 start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
 stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
 if failed
 url http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=getversion
 and content = '"status" : "OK"'
 for 2 cycles
 then restart
 if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
if cpu usage > 70% for 3 cycles then restart

include /etc/monit/conf.d/*
   include /etc/monit/conf-enabled/*

Maar ik heb nog geen één keer gehad dat de Rpi een herstart kreeg vanuit Monit. Hoe stel ik dit op de juiste manier in, desnoods wat 'kritischer' en niet na een x-aantal pogingen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik Domoticz start of stop gebruik ik
code:
1
sudo service domoticz.sh start

Werkt het daarom niet? :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, dit is wat ik uit de wiki heb. Als ik de commando's in de config ingeef, dan krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@pidomoticz:~ $ /etc/init.d/domoticz.sh stop
[....] Stopping domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service==== AUTHENTICATING FOR org.freedesktop.systemd1.manage-units ===
Authentication is required to stop 'domoticz.service'.
Authenticating as: root
Password: 
polkit-agent-helper-1: pam_authenticate failed: Authentication failure
==== AUTHENTICATION FAILED ===
Failed to stop domoticz.service: Access denied
See system logs and 'systemctl status domoticz.service' for details.
 failed!

Terwijl ik het commando wel werkend krijg met de regel die jij opgeeft. Maar dan dus ook met 'sudo'. Hoe zou ik dat dan in de config moeten wijzigen?

Het zal toch niet zo simpel zijn als:

code:
1
2
3
4
5
pi@pidomoticz:~ $ sudo /etc/init.d/domoticz.sh stop
[ ok ] Stopping domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.
pi@pidomoticz:~ $ sudo /etc/init.d/domoticz.sh start
[ ok ] Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

Want het script wordt afgetrapt als 'root' zie ik, terwijl 'pi' de service wel met sudo kan stoppen.

Edit:

net de service domoticz gestopt, Monit afgewacht, en de service wordt netjes weer gestart met de code die ik hierboven heb gepost. Eigenlijk zeg je dan dat ik niet zozeer de service moet herstarten, maar de Rpi?

[ Voor 29% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-07-2018 15:34 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan nu niet even snel bij de pi's op het werk, maar ik gebruik sudo wel vaker in scripts :)
De Rpi herstarten zou sudo reboot zijn, dat hoeft niet tenzij je bijv. een te hoge cpu load hebt.
Sudo geeft je meer rechten, je bent immers niet als super user ingelogd maar als pi.

[ Voor 52% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-07-2018 16:02 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik her en der lees, is dat met het gebruik van sudo in de Monit config, er een password-prompt komt. Daar kan Monit niet mee omgaan. Maar het werkt al zoals het nu is, dus dat hoeft niet anders.

Wat ik wel zou willen (proberen), is dat als Monit ziet dat de service niet meer loopt, dat dan de Rpi wordt herstart. Maar hoe pas ik dan de config aan zodat hij dan direct herstart?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:45:
Wat ik wel zou willen (proberen), is dat als Monit ziet dat de service niet meer loopt, dat dan de Rpi wordt herstart. Maar hoe pas ik dan de config aan zodat hij dan direct herstart?
Volgens mij zou je dan ipv dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 if failed
 for 2 cycles
 then restart
 if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"

Dit moeten doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 if failed
 then exec "/sbin/reboot"

Je hebt dan alleen wel de kans dat er een herstart loop ontstaat. Monit beschermd zichzelf er wel tegen dacht ik, maar als monit start en die ziet niet meteen de status OK van Domoticz (omdat die nog even bezig is met opstarten na de herstart) dan trapt die weer een reboot af etc.

EDIT: die start en stop program mag je denk ik zelfs ook achterwege laten als je niet eerst een herstart van Domoticz wilt proberen, maar ze zullen niet in de weg staan verwacht ik

[ Voor 6% gewijzigd door tsjoender op 24-07-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:23:
[...]
-knip-

code:
1
2
3
4
5
6
7
 if failed
 then exec "/sbin/reboot"

Je hebt dan alleen wel de kans dat er een herstart loop ontstaat. Monit beschermd zichzelf er wel tegen dacht ik, maar als monit start en die ziet niet meteen de status OK van Domoticz (omdat die nog even bezig is met opstarten na de herstart) dan trapt die weer een reboot af etc.
Kan ik eens proberen. Monit start vertraagd op. Ik heb dat op 2 minuten staan. Dus dan draait Domoticz alweer een poosje. Als er een loop ontstaat, ontdek ik dat snel genoeg en grijp ik in. Even proberen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Wat krijg je als output bij de andere commando's ipv power? Bij power was de output 1 begreep ik. Mogelijk bedenkt LUA dat dat een boolean is (1=true). Is er ook een commando welke een waarde >1 teruggeeft? Dan zou je daar eerst eens mee kunnen testen (en later bedenken hoe LUA overtuigd kan worden dat de waarde geen boolean is bij power).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:29:
[...]

Wat krijg je als output bij de andere commando's ipv power? Bij power was de output 1 begreep ik. Mogelijk bedenkt LUA dat dat een boolean is (1=true). Is er ook een commando welke een waarde >1 teruggeeft? Dan zou je daar eerst eens mee kunnen testen (en later bedenken hoe LUA overtuigd kan worden dat de waarde geen boolean is bij power).
Ik heb de airco nu bijv. op snelheid 4 staan ( 8) ) en dan krijg ik:
pi@pidomoticz:~ $ ./airco.sh 192.168.0.60 get speed
4
Bij het opvragen van de 'mode' (in dt geval is dat Cooling):
pi@pidomoticz:~ $ ./airco.sh 192.168.0.60 get mode
4
Dus het zijn altijd waardes die vanaf 0 tot 5 (?) lopen.

Edit:

Monit is eigenwijs. Heb de service Monit herstart en de aanpassing in het script gemaakt (voordat ik de service herstartte), maar hij start dan evengoed de service domoticz weer op. Ik denk dat ik bij de 'start' maar eens moet proberen om daar de reboot te plaatsen?

Edit2:

Ja, ik krijg een melding dat de service niet gestart kon worden via de e-mail, en vervolgens wordt de RPi opnieuw gestart. Eens kijken of dat zo goed blijft gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-07-2018 16:50 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
M.v.Veelen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Ik heb de airco nu bijv. op snelheid 4 staan ( 8) ) en dan krijg ik:

[...]

Bij het opvragen van de 'mode' (in dt geval is dat Cooling):

[...]

Dus het zijn altijd waardes die vanaf 0 tot 5 (?) lopen.
Dan ben ik wel benieuwd of dit werkt met de airco op stand 4 (of 2 of 3 of 5):

code:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

aircoValuePowerSK = os.execute('/home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get speed')

return commandArray

De idx waarde moet dan misschien nog wel aangepast worden naar het juiste virtual device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:20:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd of dit werkt met de airco op stand 4 (of 2 of 3 of 5):

code:
1
2
3
4
5
6
commandArray = {}

aircoValuePowerSK = os.execute('/home/pi/airco.sh 192.168.0.56 get speed')

return commandArray

De idx waarde moet dan misschien nog wel aangepast worden naar het juiste virtual device.
Helaas. De airco staat op 4 (max) en ik krijg dezelfde foutmelding:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
commandArray = {}

print('=========== airco script start ============')  

aircoValuePowerSK = os.execute('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get speed')
commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=735&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSK;

print('=========== airco script eind ============')  

return commandArray

resultaat:
2018-07-24 17:43:00.513 Error: EventSystem: in Airco_status: [string "commandArray = {}..."]:10: attempt to concatenate global 'aircoValuePowerSK' (a boolean value)

[ Voor 19% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-07-2018 18:19 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mur1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-11-2024
Dank je, best uitgebreid _/-\o_

Ik heb er na wat verdieping een blocky script van gemaakt en werkt eigenlijk prima :)
Althans dat hoop ik.... :? even aankijken de komende tijd....
jobr schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:02:
[...]

Dit gebruik ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
--[[
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=16765
bathroomHumControl.lua by BakSeeDaa
Version 1.3.1
    This script controls the humidity in a typical bathroom setting by detecting
    relative rises in humidity in a short period.
--]]

local FAN_DEVICE = 'LuchtVentilatieSwitch' -- Fan device
local FORCE_FAN_DEVICE = 'VentilatorSwitchSW3' -- (Optional)
local FORCE_FAN_TIME = 59 -- Minutes to force the fan when button pushed
local HUMIDITY_SENSORS =  {'Badkamer T3'}
local FAN_DELTA_TRIGGER = 20 -- % Rise in humidity that will trigger the fan
local FAN_MAX_TIME = 30 -- Maximum minutes that the fan can be on in case we never reach the target humidity
local TARGET_OFFSET = 10 -- Fan goes off if target + offset is reached
local TEST_MODE_HUMIDITY_READING = 0 -- Set to a value between 1 and 100. Set to 0 to disable test mode
local READING_SAMPLES = 15

-- Create the data declarations
local data = {}
for i, device in pairs(HUMIDITY_SENSORS) do
    data[device] = {history = true, maxItems = READING_SAMPLES + 1}
    data['dehumidProgramActive'..i] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['forceFan'] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['targetHum'..i] = {initial=0}
end

return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Select one of LOG_DEBUG, LOG_INFO, LOG_ERROR, LOG_FORCE to override system log level
        marker = "BadkamerVentilator"
    },
    on = {
        devices = {
            FORCE_FAN_DEVICE
        },
        timer = {
            'every 1 minutes between 06:00 and 23:00'
        }
    },
    data = data,
    execute = function(domoticz, device, triggerInfo)
        if (domoticz.devices('NietAanwezig').state == 'On') then
            domoticz.log('Skip because NietAanwezig activated', domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

local forceFanReadings = domoticz.data.forceFan

if (triggerInfo.type == domoticz.EVENT_TYPE_TIMER) then
            local fanCmd = 'Off'
            for i = 1, #HUMIDITY_SENSORS do
                local humidityReadings = domoticz.data[HUMIDITY_SENSORS[i]]
                -- Store the read value in the persistant data
                for j = 1, (humidityReadings.size == 0 and READING_SAMPLES + 1 or 1) do
                    humidityReadings.add((TEST_MODE_HUMIDITY_READING == 0
                        and domoticz.devices(HUMIDITY_SENSORS[i]).humidity or TEST_MODE_HUMIDITY_READING))
                end

-- INIT
                local programActiveReadings = domoticz.data['dehumidProgramActive'..i]
                if (programActiveReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('programActiveReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                end
                local targetHum = domoticz.data['targetHum'..i]
                if (targetHum == nil) then
                    domoticz.log('targetHum'..i..', Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    domoticz.data['targetHum'..i] = 0
                    targetHum = 0
                end
                if (forceFanReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('forceFanReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    forceFanReadings.add('Init')
                end

local programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                if (programActiveState.data) then -- The fan control program is active
                    -- Has the fan control program timed out or have we reached the target humidity?
                    local maxTime = (programActiveState.time.minutesAgo > FAN_MAX_TIME)
                    local targetHumReached = (humidityReadings.getLatest().data <= targetHum)
                    if (maxTime or targetHumReached) then
                        domoticz.log('Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        domoticz.log('Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''), domoticz.LOG_INFO)
--                      domoticz.notify('Dehumidification program stops',
  --                          'Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i]..' Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''),
                    else
                        domoticz.log('Dehumidification program is active for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        fanCmd = 'On'
                    end
                else -- The fan is currently not running under the control of this program

Ik heb ook nog een drukknop waarmee ik de ventilator aan/uit kan zetten. Dat zit ook in dit script verwerkt.
Het is een dzVents script, type Device

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vond deze oplossing (even naar mijn waardes aangepast):

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
commandArray = {}

print('=========== airco script start ============')  

local aircoValuePowerSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get speed') -- runs command
local aircoValuePowerSKval = aircoValuePowerSK:read("*a") -- read output of command
print(aircoValuePowerSKval)

commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=735&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSKval;

print('=========== airco script eind ============')  

return commandArray

Alleen krijg ik nu:
Terwijl, als ik de hele URL in de browser plak, deze wel wordt geaccepteerd en ik de volgende output krijg:
{
"status" : "OK",
"title" : "Update Device"
}
Iemand een idee waarom deze foutmelding verschijnt?

Edit:

Ik heb die regel aangepast naar:

Lua:
1
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=735&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSKval);

Eens kijken of dat doet wat het moet doen.

[ Voor 10% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-07-2018 20:29 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Wat staat er nog op je lijstje om te integreren in domoticz?

Ik wil nog:
- Ophangen tablet voor bediening Dashticz
- Ophangen tablet in hal voor SecurityPanel Domoticz
- Google Assistant!!!!!!! (hoog op lijstje, maar wil geen Controlicz of IFTT ivm security!)
- Mechanische ventilatie (volg: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1690945 maar begrijp er geen kloot van)
- Fibaro Dimmers voor mn verlichting in de woonkamer, heb nog geen Zwave stick / dimmers
- Ik moet mijn sonoff basic's nog monteren, heb ze wel geflasht
- Xiaomi roborock (stofzuigertje)
- Air Purifier

Heb al draaiend:
- Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cCgdzJ/Schermafbeelding_2018_07_17_om_21_32_27.png
- Denon X4300H receiver
- LG OLED Webos TV control
- Alarmscript dmv Xiaomi Sensoren
- Opentherm Gateway tussen Remeha Tzerra en iSense
- Aanwezigheidscript

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmmm.....

na wat geklungel met het script heb ik nu dit:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
commandArray = {}

-- SK is SlaapKamer en IP is 192.168.0.60
local aircoValuePowerSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get power') -- runs command
local aircoValuePowerSKval = aircoValuePowerSK:read("*a") -- read output of command
print('Slaapkamer - POWER: ' .. aircoValuePowerSKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=716&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerSKval);

local aircoValueModeSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get mode') -- runs command
local aircoValueModeSKval = aircoValueModeSK:read("*a") -- read output of command
print('Slaapkamer - MODE: ' .. aircoValueModeSKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=738&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueModeSKval .. '0');

local aircoValueSpeedSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get speed') -- runs command
local aircoValueSpeedSKval = aircoValueSpeedSK:read("*a") -- read output of command
print('Slaapkamer - SPEED: ' .. aircoValueSpeedSKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=735&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueSpeedSKval .. '0');

local aircoValueSetpointSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get setpoint') -- runs command
local aircoValueSetpointSKval = aircoValueSetpointSK:read("*a") -- read output of command
print('Slaapkamer - SETPOINT: ' .. aircoValueSetpointSKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=747&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueSetpointSKval);

local aircoValueVaneSK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.60 get vane') -- runs command
local aircoValueVaneSKval = aircoValueVaneSK:read("*a") -- read output of command
print('Slaapkamer - VANE: ' .. aircoValueVaneSKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=737&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueVaneSKval);

-- ZK is ZolderKamer en IP is 192.168.0.61

local aircoValuePowerZK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.61 get power') -- runs command
local aircoValuePowerZKval = aircoValuePowerZK:read("*a") -- read output of command
print('Zolder - POWER: ' .. aircoValuePowerZKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=715&nvalue=1&svalue=' .. aircoValuePowerZKval);

local aircoValueModeZK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.61 get mode') -- runs command
local aircoValueModeZKval = aircoValueModeZK:read("*a") -- read output of command
print('Zolder - MODE: ' .. aircoValueModeZKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=741&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueModeZKval .. '0');

local aircoValueSpeedZK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.61 get speed') -- runs command
local aircoValueSpeedZKval = aircoValueSpeedZK:read("*a") -- read output of command
print('Zolder - SPEED: ' .. aircoValueSpeedZKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=740&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueSpeedZKval .. '0');

local aircoValueSetpointZK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.61 get setpoint') -- runs command
local aircoValueSetpointZKval = aircoValueSetpointZK:read("*a") -- read output of command
print('Zolder - SETPOINT: ' .. aircoValueSetpointZKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=746&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueSetpointZKval);

local aircoValueVaneZK = io.popen('/home/pi/airco.sh 192.168.0.61 get vane') -- runs command
local aircoValueVaneZKval = aircoValueVaneZK:read("*a") -- read output of command
print('Zolder - VANE: ' .. aircoValueVaneZKval)
os.execute ('http://192.168.0.126:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=739&nvalue=1&svalue=' .. aircoValueVaneZKval);

return commandArray

Het log registreert de juiste waarden:
2018-07-24 21:15:00.681 Status: LUA: Slaapkamer - POWER: 1
2018-07-24 21:15:00.931 Status: LUA: Slaapkamer - MODE: 4
2018-07-24 21:15:01.215 Status: LUA: Slaapkamer - SPEED: 4
2018-07-24 21:15:01.560 Status: LUA: Slaapkamer - SETPOINT: 220
2018-07-24 21:15:01.810 Status: LUA: Slaapkamer - VANE: 10

2018-07-24 21:15:02.170 Status: LUA: Zolder - POWER: 1
2018-07-24 21:15:02.582 Status: LUA: Zolder - MODE: 4
2018-07-24 21:15:02.921 Status: LUA: Zolder - SPEED: 3
2018-07-24 21:15:03.297 Status: LUA: Zolder - SETPOINT: 240
2018-07-24 21:15:03.650 Status: LUA: Zolder - VANE: 10
Maar de switches worden niet geüpdate ? Terwijl, als ik de URL zelf ingeef met die waarde, dan wordt de switch wel geüpdate.
Zou dan de os.execute niet goed zijn?

Als die regels kloppend zouden zijn, dan zouden al deze switches elke minuut een update krijgen. Misschien dat er nog in valt te bouwen dat als er géén wijziging heeft plaatsgevonden, dat die switches dan worden overgeslagen.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55

Kraz

Saving the world

M.v.Veelen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:19:
Hmmmm.....

na wat geklungel met het script heb ik nu dit:

Lua:
1
CODE

Het log registreert de juiste waarden:

[...]

Maar de switches worden niet geüpdate ? Terwijl, als ik de URL zelf ingeef met die waarde, dan wordt de switch wel geüpdate.
Zou dan de os.execute niet goed zijn?

Als die regels kloppend zouden zijn, dan zouden al deze switches elke minuut een update krijgen. Misschien dat er nog in valt te bouwen dat als er géén wijziging heeft plaatsgevonden, dat die switches dan worden overgeslagen.....
Ik gebruik onderstaande code voor het uitvoeren van een URL;
Lua:
1
os.execute('curl "https://api.telegram.org/bot'..token..'/sendMessage?chat_id='..chatid..'&text='..AlertMessage..'" ')

wellicht dat die curl uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was het inderdaad. Nu nog kijken of ik het met de ' en de " in orde krijg om de extra '0' achter enkele waardes te krijgen. Anders moet ik in het script eerst gaan omrekenen.

Edit:

helaas was het dit niet....

Ik ben nu bezig met het stuk-voor-stuk werkend krijgen van de diverse schakelingen.

Ik heb nu deze if-then, maar deze werkt niet:

Lua:
1
2
3
4
5
6
if aircoValueVaneZKval == "10" then 
commandArray['UpdateDevice'] = "739|0|50"
else
local aircoValueVaneZKval2 = aircoValueVaneZKval  * 10
commandArray['UpdateDevice'] = "739|0|" .. tostring(aircoValueVaneZKval2) .. "|"
end

De waardes zijn:

1 -> moet 10 worden
2 -> moet 20 worden
3 -> moet 30 worden
4 -> moet 40 worden
10 -> moet 50 worden

Waar gaat het mis? Als ik de UpdateDevice uitvoer zonder de else-if, dan gaat het goed en wordt de virtuele switch goed ingesteld. Maar de else-if klopt ergens niet blijkbaar.
Iemand die de fout ziet?

[ Voor 68% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-07-2018 14:36 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirania
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
virtua69 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Is dit inmiddels gelukt?
Uh ja. Doet het gewoon nu :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XeSj8FY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 18:59
flexje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:34:
Hoe zit het met jullie traffic load door Domoticz? Het viel me net op dat DZ wat 'trager' reageert dan normaal en ik keek even in de traffic load op mijn Unifi Controller.

[afbeelding]

Elke dag heb ik wel een aantal pieken van tegen de 1gb traffic. Wat zou dit kunnen veroorzaken? In principe heb ik niks bijzonders in mijn setup:

[afbeelding]
Ik zie iets met device presence in je dash, kan je eens uitleggen wat je daarvoor gebruikt? En misschien ook welke skin? Vind em wel stijlvol en gemakkelijk. thx!

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

bryanvan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:28:
[...]

Ik zie iets met device presence in je dash, kan je eens uitleggen wat je daarvoor gebruikt? En misschien ook welke skin? Vind em wel stijlvol en gemakkelijk. thx!
Idd, Dashticz, heb wel heel wat moeten aanpassen aan de css/configs hoor.

En voor de presence detection, kijk even op:
https://rutger.kirkels.nl...ie-met-domoticz-via-wifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Sinds kort schakelt Domoticz m'n Milight lampen niet meer naar wit, maar alleen maar op kleur. Ik denk sinds een update van Domoticz, want ik heb zelf niets gewijzigd. Het heeft dus wel gewerkt.
Het gaat om drie e27 RGBW lampen en een RGBW ledstrip controller, alles van MiLight (zelfde als Applamp en LimitlessLed), alles uit 2015. Alles zit op dezelfde groep, dus reageert tegelijk. Wit wordt gemaakt door aparte witte leds, dus niet door een mix van R, G en B.

Ik schakel de MiLight lampen via RfLink. Ik ben alleen vergeten hoe ik dat ook alweer precies had gedaan.
Bij devices staat hij als "Color Switch RGBW".
Ik had de timer ingesteld bij de aangemaakte switch voor de MiLight lampen. Drie kwartier voor zondondergang op wit en dan bij zondondergang naar oranje.
Bij het bewerken van de settings van de timer, kan je tegenwoordig alleen de kleur kiezen via zo'n kleurwiel. De RGB hex waarde kan ik nergens meer intikken (kon vroeger wel). Daarom zo goed als mogelijk het midden gekozen (wit), maar dat wordt dus altijd oranje (net als de andere instelling wat wel oranje is aan de buitenste kant van het kleurwiel).
In de lijst van timer-acties voor dit device staat het vakje wel als wit en de andere als oranje.
In de praktijk wordt het beiden alleen maar oranje.

Heeft iemand toevallig een idee hoe ik dit op kan lossen.
Ik had de timers al allemaal gewist en opnieuw aangemaakt.
Met de MiLight remote kan ik ze wel gewoon op wit zetten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:59:
[...]

Zou je die misschien willen delen >:)

Een mooi en strak dashboard namelijk

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 27-07-2018 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Stimpy68 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:35:
[...]

Hangt er denk ik vanaf welke ;-) Ik heb er 1 van de Action en deze werkt prima met Domoticz icm RFXCOM. Is een Byron die ik heb. Waarom denk je dat die meerdere signalen uitzend?
Ik heb ook die Byron. Ik denk het niet, ik weet het zeker. Ik heb in Domoticz ingesteld dat als mijn deurbel gaat, dat hij boven dan ook een geluid op de Xiaomi Gateway af moet spelen. Dit werd nog wel eens niet gedaan. Na onderzoek zag ik dat er op dat moment een andere Byron geschakeld was, nu heb ik de blockly aangepast dat hij naar beide Byron signalen kijkt en dan mis ik nooit meer een belsignaal boven. Het werkt, maar is volgens mij niet zoals het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Even een berichtje welke ik vanuit de Z-wave Alliance hebt ontvangen over een aantal Neo Coolcam sensoren.

"The manufacturer of these devices does have other certified products, but it appears that these were sold without the mandatory certification. For that, Silicon Labs - the owners of the Z-Wave technology - will be contacting the manufacturer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:37
flexje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:59:
[...]

En voor de presence detection, kijk even op:
https://rutger.kirkels.nl...ie-met-domoticz-via-wifi/
Of deze: https://www.domoticz.com/..._4.0_Low_energy_Beacon%29
Naar mijn ervaring is het op die manier een stuk stabieler en accurater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

123teun123 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:55:
[...]

Of deze: https://www.domoticz.com/..._4.0_Low_energy_Beacon%29
Naar mijn ervaring is het op die manier een stuk stabieler en accurater.
Ja dat zal vast wel, maar dan moet je altijd een bluetooth dingetje meedragen? Weet ook niet hoe het zit met het bereik? Mijn Pi staat op zolder, en daar kom ik niet heel vaak langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:37
flexje schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Ja dat zal vast wel, maar dan moet je altijd een bluetooth dingetje meedragen? Weet ook niet hoe het zit met het bereik? Mijn Pi staat op zolder, en daar kom ik niet heel vaak langs...
Jep, is een sleutelhanger. Niet getest hoe het werkt met de bluetooth van een smartphone maar dat kan ook nog een optie zijn.
ik gaf dit als optie omdat bij mij de aanwezigheid door middel van wifi en smartphone niet goed werkte. Moest minimaal een 15 minuten delay instellen omdat een smartphone vanwege energie besparing de wifi verbinding steeds verbreekt (en dan nog blijkt het af en toe te kort waardoor hier alles wordt uitgeschakeld). Daarnaast maakte onze (zijn met 2e) smartphones, bij thuis komst, pas verbinding met de router als de telefoon unlocked werd.
Erg vervelend als alle verlichting en apparatuur op aanwezigheid schakelen.

Wel vervelend dat de pi op zolder staat, ik doe het inderdaad met een Bluetooth dongle in de pi maar je zou ook ontvangers kunnen fabriceren met een esp32. Overigens kan Bluetooth 4 tegenwoordig een aardig bereik hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

123teun123 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:58:
[...]

Jep, is een sleutelhanger. Niet getest hoe het werkt met de bluetooth van een smartphone maar dat kan ook nog een optie zijn.
ik gaf dit als optie omdat bij mij de aanwezigheid door middel van wifi en smartphone niet goed werkte. Moest minimaal een 15 minuten delay instellen omdat een smartphone vanwege energie besparing de wifi verbinding steeds verbreekt (en dan nog blijkt het af en toe te kort waardoor hier alles wordt uitgeschakeld). Daarnaast maakte onze (zijn met 2e) smartphones, bij thuis komst, pas verbinding met de router als de telefoon unlocked werd.
Erg vervelend als alle verlichting en apparatuur op aanwezigheid schakelen.

Wel vervelend dat de pi op zolder staat, ik doe het inderdaad met een Bluetooth dongle in de pi maar je zou ook ontvangers kunnen fabriceren met een esp32. Overigens kan Bluetooth 4 tegenwoordig een aardig bereik hebben.
Daar hebben wij thuis alleen last van met de iphones. Zelf heb ik een s8 plus en gaat het aardig goed. Ik schakel dan ook niks dmv aanwezigheid, heb het alleen voor de "sier" haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 07:07
Hi all,

Ik heb echt even hulp nodig, heb van alles doorgelezen maar mis een exacte tutorial voor de Sonoff RF bridge 433 Tasmota + Synology met Mosquitto en Domoticz..

Sonoff RF Bridge 433
with: Tasmota
Synology NAS DSM 6.2
with: Domoticz 4.97
Mosquitto 1.4.14-19
Alles geinstalleerd; Sonoff Bridge met Tasmota is werkend. RF afstandsbedieningen zijn werkend en de 16 buttons op de web ui werken.

IP-adresses (subjectief)
Sonoff Bridge 192.168.1.69
NAS: 192.168.1.200

NAS-account:
account: admin
pw: 1234

Installed Mosquitto op de Synology zoals: YouTube: Installing Mosquitto (MQTT) broker on Synology NAS

Sonoff MQTT parameters:
Host: 192.168.1.200
Port: 1883
User: admin
Password: 1234

Sonoff Domoticz parameters:
Ik weet echt niet wat ik hier moet invullen, want wat doen/betekenen deze parameters/sensoren "sensor idx 1 "Temp" etc. ? Ik wil de Idx voor Rfkey 1, 2 etc. defineren

Op de Synology NAS, in Domoticz heb ik toegevoegd:
Idx: 2
MQTT Client Gateway with LAN interface
Name: SonoffBridge-MQTT
Remote-address: localhost
Port: 1883
Username: admin
Password: 1234
Publish Topic: Out

Idx: 3
Dummy (Does nothing, use for virtual switches only)
Name: SonoffBridge-Dummy

Virtual Sensors:
Idx: 1
Hardware: SonoffBridge-Dummy
Id: 00014051
Name: SonoffBridge-1
Type: Light/Switch
SubType: Switch

Maar wat nu?

Wanneer ik naar Switches in Domoticz ga, en ik klik op de licht switch, dan gebeurt er niets.
Heb alle 'sensor' idx'en ingevuld met Idx: 1 Niets werkt :(

Heb veel gezocht op google maar kan dit nergens specifiek vinden.
Heb via Putty mosquitto proberen te benaderen maar dat lukt mij niet.
De tekstfile zoals in de youtube video van mosquitto ziet er bij mij nu anders uit.
Krijg het niet voor elkaar om mosquitto commando's via putty uit te voeren.
Mosquitto is 'running' in synology package centre

Mijn vragen:
Heb ik bovenstaande gegevens goed ingevuld?
Hoe kan ik mosquitto testen?
Hoe kan ik verschillende knoppen defineren?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Pagina: 1 ... 102 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.